Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming

Pagina: 1 ... 3 ... 36 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-06 23:35

bert pit

asdasd

MikeyMan schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 12:02:
Herkent iemand dit gedrag van de Evohome HCE80 icm Opentherm Module?

- Zone vraagt warmte
- ketel slaat aan
- HCE80 houdt de pomp uit, en de zone dicht...?

Ik zit te denken dat dit misschien te maken heeft met de aantallen keren schakelen per uur?
Dacht dat dit alleen voor de ketel gold, maar wellicht ook voor de verdeler pomp?]

Lijkt daarmee zijn eigen bufferprobleem/pendelgedrag te creeren
Beetje late reactie misschien, maar dit is herkenbaar. De HCE80 is voor zover ik weet aan/uit. Daarnaast is een zone klep altijd aan/uit. Opentherm kent geen klepsturing. Je kunt dus beter naar aan/uit gaan.

Bij de meeste mensen werkt dit allemaal "prima"... tot ze gaan meten. Bij opentherm vraagt de thermostaat aan de ketel een aanvoertemperatuur die lager is dan eigenlijk zou moeten, vervolgens wordt in plaats van een half uur op bijvoorbeeld 60gr, drie kwartier op 45 graden verwarmd. Echter de klep wordt na een half uur dichtgezet en de ketel staat nog te verwarmen. Beetje zonde.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bert pit schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 16:18:
[...]

Beetje late reactie misschien, maar dit is herkenbaar. De HCE80 is voor zover ik weet aan/uit. Daarnaast is een zone klep altijd aan/uit. Opentherm kent geen klepsturing. Je kunt dus beter naar aan/uit gaan.

Bij de meeste mensen werkt dit allemaal "prima"... tot ze gaan meten. Bij opentherm vraagt de thermostaat aan de ketel een aanvoertemperatuur die lager is dan eigenlijk zou moeten, vervolgens wordt in plaats van een half uur op bijvoorbeeld 60gr, drie kwartier op 45 graden verwarmd. Echter de klep wordt na een half uur dichtgezet en de ketel staat nog te verwarmen. Beetje zonde.
We gaan het proberen... Beetje jammer wel, aangezien deze combi wel door Honeywell wordt aangeraden. 100 euro over de balk voor niets :(

Moet eerlijk zeggen dat ik het idee heb dat dit probleem niet ontstond toen ik de zones nog niet had toegewezen. Maar ben benieuwd hoe het gaat als de aan/uit unit binnen is.

Overigens leek het erop dat de ketel sowieso de hele dag staat te draaien nu.

Edit: heb het idee dat er nu weer iets niet goed gaat met de verschillende zones trouwens. Handmatige instelling op de round wireless komt wel door, maar warmtevraag blijkt 0% voor de zones. Ook als ik ze hoog zet.
De hce80 toont wel een lampje en zet de pomp aan...
Als de aan/uit unit binnen is maar weer eens vanaf 0 beginnen met een reset... :X

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 31-01-2020 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:52
bert pit schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 16:18:
[...]

Dit is niet correct een HCE80 is pulsbreedte modulatie, daarom kan hij ook alleen werken met met thermische motoren.
Kijk maar eens goed na indicator op thermische motor als de zone 50% vraagt staat de thermische motor ook op +/-50%.
Echter met MT4 van honeywell is dit niet zo goed zichtbaar maar die uponor of oventrop wel, want daar zie je duidelijk de aanwijzer naar buiten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

MikeyMan schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 16:22:
[...]

We gaan het proberen... Beetje jammer wel, aangezien deze combi wel door Honeywell wordt aangeraden. 100 euro over de balk voor niets :(

Moet eerlijk zeggen dat ik het idee heb dat dit probleem niet ontstond toen ik de zones nog niet had toegewezen. Maar ben benieuwd hoe het gaat als de aan/uit unit binnen is.

Overigens leek het erop dat de ketel sowieso de hele dag staat te draaien nu.

Edit: heb het idee dat er nu weer iets niet goed gaat met de verschillende zones trouwens. Handmatige instelling op de round wireless komt wel door, maar warmtevraag blijkt 0% voor de zones. Ook als ik ze hoog zet.
De hce80 toont wel een lampje en zet de pomp aan...
Als de aan/uit unit binnen is maar weer eens vanaf 0 beginnen met een reset... :X
Deze link geeft meer info: http://nl.scribd.com/doc/114043217/Evohome-TT-1120-01
Maar goed, als installateurs de randvoorwaarden niet kennen, wordt het vaak niet goed opgeleverd.

Wat in het verleden ook nog wel eens mis ging is de volgorde van installeren. En wat details, maar wellicht is dat nog iets uit de versie 1 of 2, we zitten nu op versie 3 van de software. Maar check even of dit nog wat kan verbeteren:

1) Als je de evotouch installeert en hij vraagt, moet de ketel aangestuurd worden bij warmte vraag, dan is dit NEE. bij aan/uit relais is dit JA

2) Het modulerende ketelrelais mag pas als laatste handeling uitgevoerd worden, anders werkt dit niet correct.
Doe je tussentijds een keer een wijziging of aanvulling met voeler of hr92 etc.. moet het ketelrelais gereset worden en op nieuw ingeleerd.

Dus het ketelrelais moet altijd de laatste handeling blijven bij modulerend. Bij aan/uit maakt dit niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

leonbong schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 16:35:
[...]

Dit is niet correct een HCE80 is pulsbreedte modulatie, daarom kan hij ook alleen werken met met thermische motoren.
Kijk maar eens goed na indicator op thermische motor als de zone 50% vraagt staat de thermische motor ook op +/-50%.
Echter met MT4 van honeywell is dit niet zo goed zichtbaar maar die uponor of oventrop wel, want daar zie je duidelijk de aanwijzer naar buiten komen.
Wat ik zeg is wel correct en wat jij zegt waarschijnlijk ook, maar het heeft niets met elkaar te maken. Pulsbreedte modulatie is de wijze waarop de kraan elektrisch wordt aangestuurd en heeft niets te maken met opentherm uit de CV. Ook een HR92 die aan/uit wordt gestuurd kan voor een bepaalde percentage open staan.

Ik heb het nog even nagezocht en ook de huidige HCE80 modules ondersteunen geen Opentherm. De HCE20 wel. Daar gaat het dus mis.

Er is in een vloerverwarmingssysteem overigens ook niet echt noodzaak om op opentherm te stoken. Zorg gewoon voor een niet te hoge aanvoertemperatuur. Als de zaak "op stook" is, zal je ketel vanzelf terugmoduleren op basis van DeltaT.

[ Voor 10% gewijzigd door bert pit op 01-02-2020 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@bert pit
De HCE80 is PWM ding dus in praktijk staan die kranen van je VV nooit helemaal open en nooit helemaal dit op het moment dat je lekker stookt.
Gevolg 30% vraag op groep is +/- een 30% open staand ventiel.
De HCE80 meldt dit aan de evohome centrale die heeft als taak het om te zetten tot een opentherm signaal, de HCE80 hoeft daar zelf dus helemaal niet opentherm voor te snappen.

Dat er mensen zijn die bij evohome toch nog direct een ketelmodule koppelen aan HCE80 dat is helemaal niet de bedoeling. De HCE80 is veel ouder ding dan evohome bij de voorgaande systemen was dit noodzakelijk, je kan zelfs round wireless direct koppelen aan HCE80 maar ook dit is niet de bedoeling.

De HCE80 stamt uit tijd van de honeywell HCM-centrale waarbij inderdaad alle modules elkaar moesten kennen.
Zo er in UK HCE80 te koop met relay om te schakelen naar koeling nou daar snapt evohome ook helemaal niks van zo zit er veel meer functies in de HCE80 die niet worden benut binnen evohome.

Nu ben ik wel met je eens dat bij vloerverwarming opentherm vaak niet zoveel toevoegt en honeywell implementatie van opentherm is niet altijd prettig.

De HCE20 is volledig bedraad systeem en heeft geen bal met evohome te maken.

[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 01-02-2020 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@bert pit ik heb zojuist de opentherm module vervangen door een aan/uit module. Dit zou e.e.a. dus op moeten lossen...

De vraag over ketel sturing heb ik overigens niet gehad.

To do:
- brd91 aansluiten op mt4 om de benedenverdieping te kunnen afsluiten
- thermostaatkraan van de verdelers af halen
- zoneklep aanschaffen en installeren voor tweede verdieping

We komen er wel zo langzamerhand ;)

Enige wat ik me nog afvraag; de hce80 zal de pomp op de verdelers relatief vlot dicht gooien, terwijl er nog warmte in het systeem zit. Kan ik hier niet beter toch de pompschakelaar met voeler voor blijven gebruiken?

[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 01-02-2020 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Tja als de boel werkelijk uit gaat zijn de MT4 ook niet meer bekrachtigd.
De wax daarin koelt dan af en die zullen dan in minuut of vijf sluiten, dan kan je pompen wat je wil maar er zal dan toch geen flow zijn in je vloer.

Waarom ga je thermostaatkraan van je verdeler verwijderen, is dat de thermostaatkraan die max watertemperatuur limiteert?

[ Voor 23% gewijzigd door leonbong op 01-02-2020 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

leonbong schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 19:40:
Tja als de boel werkelijk uit gaat zijn de MT4 ook niet meer bekrachtigd.
De wax daarin koelt dan af en die zullen dan in minuut of vijf sluiten, dan kan je pompen wat je wil maar er zal dan toch geen flow zijn in je vloer.
De groepen van de badkamer staan sowieso open, zonder MT4 erop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:35

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Eigenlijk wel van de zotte, een HR92 met aan/uit regeling kan prima i.c.m. opentherm aansturing maar is niet supported. Een dure hce80 wel maar is pure overkill wanneer het 1 ruimte betreft. Maar een klep aansturing werkt gewoon niet. Lijkt mij niet meer dan een simpele software aanpassing :(
Vraag mij af wat de reden is dat @Anoniem: 144149 dit niet gewoon aanpast.

[ Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 01-02-2020 21:00 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Of opentherm en aan/uit zonekleppen tot storingen leidt is heel sterk afhankelijk van je ketel en ontwerp van je cv installatie.
Een installatie met een keurige bypass die ook echt voldoende doorlaat (voldoet aan het min debiet door de ketel vereist is) leidt meestal niet tot problemen.
Het ene merk ketel geeft hier sterk problemen mee het nadere merk kan de software er prima mee om gaan en leidt het ook niet tot verhoogd gasverbruik.

Dat is het ook beetje met hce80 icm opentherm bij de ene ketel/cv installatie nul problemen ander merk ketel doffe ellende.

Samenvattend het ligt meer aan de ketelmerken en cv-installatie ontwerp dan honeywell kan voorzien.
Je leest vaak dat mensen een openstaande radiator hetzelfde vinden als echte bypass en dat is eigenlijk niet en dat geeft problemen. (Soms niet)

[ Voor 29% gewijzigd door leonbong op 01-02-2020 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

leonbong schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:06:
Of opentherm en aan/uit zonekleppen tot storingen leidt is heel sterk afhankelijk van je ketel en ontwerp van je cv installatie.
Nee, het komt omdat opentherm softwarematig de kleppen procentueel/modulair wil aansturen en dat kan niet.
Dat is ook de reden dat het wel werkt met een HE90, omdat die dat wel kan.

[ Voor 14% gewijzigd door DukeBox op 01-02-2020 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, volgens mij hoeft het niet zo moeilijk te zijn. Sowieso alle kleppen van de zones die warmte vragen volledig open.
En de watertemperatuur vervolgens afstemmen op het aantal ruimtes.

Maar hoe dit nu geregeld wordt is mij een raadsel. Zones half open lijkt me sowieso vrij nutteloos zonder dat je de flow weet.

Overigens heb ik geen constant brandende ketel meer met de aan/uit module ;)

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 01-02-2020 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
DukeBox schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:16:
[...]

Nee, het komt omdat opentherm softwarematig de kleppen procentueel/modulair wil aansturen en dat kan niet.
Dat is ook de reden dat het wel werkt met een HE90, omdat die dat wel kan.
Nee het is altijd omgekeerd. Het verschil tussen de werkelijke ruimtetemperatuur en gewenste ruimtetemperatuur is altijd leidend. In evohome wordt omgerekend naar een procentuele afwijking grofweg de warmtevraag.

Waarbij evohome voor het gemak de ruimte met hoogste warmtevraag aanhoudt voor de aansturing van ketel.

Bij opentherm leidt een hoge warmtevraag naar hoge watertemperatuur 100% is max ingestelde watertemp in ketelparameters.
Bij aan/uit leidt hoge warmtevraag naar een lange aan tijd.

Nu is evohome wel enigzins zelflerend en zal bij veel overshoot van temperatuur de volgende keer wel een lagere vraag richting de ketel sturen om de overshoot minder te maken. (Zowel aan/uit als opentherm)
Wat je evohome wel kan verwijten dat de implementatie van opentherm protocol ietwat rudimentair is, waar losse roundwireless modulation ook aan leidt, maar chromotherm niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@leonbong als de evohome een temperatuur vraagt kan dit niet afhankelijk zijn van de ingestelde temperatuur van de ketel. Immers, die weet de evohome niet.

Met de instellingen die ik had draaien (negeren warmtevraag <30 graden, Ta van 37), stuurde de evohome blijkbaar constant een te hoge warmtevraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Bij opentherm weet thermostaat wel de watertemperatuur, daar voorziet nou juist protocol in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

leonbong schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:54:
Nee het is altijd omgekeerd. Het verschil tussen de werkelijke ruimtetemperatuur en gewenste ruimtetemperatuur is altijd leidend. In evohome wordt omgerekend naar een procentuele afwijking grofweg de warmtevraag.
Nee toch niet, als er bijvoorbeeld warmte vraag is in een ruimte met een zone klep, van +0,5 graden en er wordt modulerend aangestuurd op 40% stoken dan gaat de klep niet open. Dit is duidelijk te zien in de opentherm communicatie die ik met mijn gateway afvang. Dát is juist het hele probleem met de klep aansturing, deze zou bij 0.01% aansturing al open moeten gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door DukeBox op 01-02-2020 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dus, de afgelopen dagen heeft de ketel telkens een warmtevraag tussen de 30 en 37 graden gehad ofzo?

Weet de thermostaat ook de minimumwaarde dan :?

[ Voor 18% gewijzigd door MikeyMan op 01-02-2020 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
DukeBox schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 22:15:
[...]

Nee toch niet, als er bijvoorbeeld warmte vraag is in een ruimte met een zone klep, van +0,5 graden en er wordt modulerend aangestuurd op 40% stoken dan gaat de klep niet open. Dit is duidelijk te zien in de opentherm communicatie die ik met mijn gateway afvang. Dát is juist het hele probleem met de klep aansturing, deze zou bij 0.01% aansturing al open moeten gaan.
Er zjin voor de aan/uit kleppen nog wel limieten mbt het aantal schakelingen per uur. Maar in principe wordt bij meer warmte noodzakelijk de intervaltijd verkort. Maar inderdaad dat merk je niet meteen.
Dus dat kan maar het blijven temperatuurregelingen dat zijn trage systemen dus dat is ook helemaal niet nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 01-02-2020 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

leonbong schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 22:36:
Er zjin voor de aan/uit kleppen nog wel limieten mbt het aantal schakelingen per uur.nodig.
Ik denk dat je niet snapt wat ik bedoel. Simpel gesteld, een klep gaat pas open bij 51% aan warmte vraag waar een warmte vraag van de ketel 49% kan zijn.. In dat geval heb je dus een probleem.
Met een HE90 gaat dat niet op, deze gaat al open op 1%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kleine update. Vannacht 0.000 verbruik.

Das al iets anders dan de 0.011 per uur van de afgelopen dagen.

Benedenverdieping is nu nog niet warm, maar dat zit ook nog ff raar in elkaar zonder eigen afsluiter.

Hce80 en de ketel lijken zich nu iig netjes aan de regels te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
DukeBox schreef op zondag 2 februari 2020 @ 00:04:
[...]

Ik denk dat je niet snapt wat ik bedoel. Simpel gesteld, een klep gaat pas open bij 51% aan warmte vraag waar een warmte vraag van de ketel 49% kan zijn.. In dat geval heb je dus een probleem.
Met een HE90 gaat dat niet op, deze gaat al open op 1%.
Zo werkt het niet, dan zou ik jaren in kou hebben gezeten want 100% heb ik eigenlijk nooit nodig.
Ik heb 10 jaar zoneklep (aan/uit) voor vloerverwarming woonkamer gehad mbv chromtherm wireless. Waarvan de laatste 3 jaar chromotherm is vervangen voor evohome paneel zelfde relais HC60NG (voorloper BDR91).

Stel de chromtherm of evohome 30% warmte nodig heeft op die zone.
Met instellingsparameter van 6 schakelingen (dat is aan en uit schakelen) per uur.

Dan betekent dat 60min x 30% = 18 min AAN noodzakelijk.
Verdeelt over 12 keer klep omschakelen.
Waarbij alle AAN periodes opgeteld overeenkomt met 18min totaal.

Dus als jij thermostaat veranderd betekent dat dus niet dat er meteen een schakeling aan beurt is, daar kan ietwat tijd overheen gaan. (enkele minuten)

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 02-02-2020 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Ik heb het hier over de software van de Evohome, de chronotherm werkt prima, ik zelf had de touch v2.

En het is niet iets van geduld of wat dan ook, ik zie de signalen op mijn HGI80 langs komen, met een 'heating auto 1-254' setting bij laag modulerend stoken gaat de klep niet open. Pas met 'heating on' gaat de klep open maar dat stuurt de Evohome dus niet af wanneer er een R8810A1018 aan hangt. De Chronotherm modulerend doet dat wel.

[ Voor 42% gewijzigd door DukeBox op 02-02-2020 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Overigens zie ik nu het tegenovergestelde gebeuren van met de opentherm aansturing.
Woonkamer vraagt 72%, ketel sturing ook 72%, maar zowel ketel als BDR91 als HCE80 volledig uit.

Ik snap er geen jota van, maar koud is het ineens wel hiermee...
Zal vast iets met bovenstaande te maken hebben, en zal wellicht ook nog wat met het inleren te maken hebben, maar vreemd is het wel.
Ding staat zeker geen 72% van de tijd aan :P

[ Voor 26% gewijzigd door MikeyMan op 02-02-2020 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Tja dat zou wel zo moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben alweer een stapje verder :)

Blijkbaar doet de ketel wel wat ie moet doen. Hij had inmiddels op basis van de retour temperatuur blijkbaar de Ta terug getuned naar 29 graden.
Op zich prima, alleen stond de pomp schakelaar van de benedenverdieping op 27 graden.
Die had het dus snel gezien. Deze nu naar 23 gezet. Ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
DukeBox schreef op zondag 2 februari 2020 @ 12:36:
[...]

Ik heb het hier over de software van de Evohome, de chronotherm werkt prima, ik zelf had de touch v2.

En het is niet iets van geduld of wat dan ook, ik zie de signalen op mijn HGI80 langs komen, met een 'heating auto 1-254' setting bij laag modulerend stoken gaat de klep niet open. Pas met 'heating on' gaat de klep open maar dat stuurt de Evohome dus niet af wanneer er een R8810A1018 aan hangt. De Chronotherm modulerend doet dat wel.
Ik beschrijf hoe ik aan/uit stookte met zoneklep naar het vervangen van chronothetm door evohome veranderde er echt niks aan de werking.
Die chronothem was aan/uit geen opentherm.
Die chronotherm stuurde de zoneklep volgens het eerder beschreven principe met de schakelingen.

Toen uitgewisseld voor evohome en werkelijk waar er werd niks anders aan de werking.

[ Voor 10% gewijzigd door leonbong op 02-02-2020 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

leonbong schreef op zondag 2 februari 2020 @ 14:50:
Die chronothem was aan/uit geen opentherm.
Dan snap ik al helemaal niet waarom je telkens op mij reageerd want ik heb het vanaf het begin al over een klep met evohome én opentherm gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:46

MaNdM

1000-dingen-doekje

Heb iets geks. Boven zitten de HR92 knoppen erop en die werken goed. In de woonkamer heb ik de Evohome zelf. Wat mij opvalt is dat de ketel alleen aan gaat als er warmtevraag komt van de HR92 knoppen.

Ik dacht dat de Evohome dat ook zou doen voor zijn eigen zone. Voor de woonkamer is deze gekoppeld maar ondanks dat ik een warmtevraag forceer (instellen op 26 graden) gaat de CV niet aan.

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@DukeBox
Bij mijn schoonmoeder hangt een evohome opentherm en één zoneklep voor woonkamer. Ik heb er dus wel ervaring mee, voor haar geïnstalleerd.

Maar ik ben met je eens dat aan/uit een veel voorspelbaarder gedrag geeft bij evohome.
Daarnaast bij moderne ketels maakt het op verbruik weinig uit.
Als iemand het nu moet kopen zo ik niet snel die de opentherm adviseren als ze een moderne ketel hebben die knap instelbaar is.

Ik heb er dus wel ervaring mee evenals de hce80 want die ken ik al heel lang van meerdere locaties ding bestaat al bijna 20 jaar.

Ik soms een beetje het idee of op het laatste moment bij de ontwikkeling opeens iemand riep we hebben ook nog opentherm belangrijk voor de eu markt.

[ Voor 84% gewijzigd door leonbong op 02-02-2020 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

MaNdM schreef op zondag 2 februari 2020 @ 15:28:
..Wat mij opvalt is dat de ketel alleen aan gaat als er warmtevraag komt van de HR92 knoppen.

Ik dacht dat de Evohome dat ook zou doen voor zijn eigen zone.
Zit er wel een regelaar in je woonkamer zone ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

DukeBox schreef op zondag 2 februari 2020 @ 15:31:
Zit er wel een regelaar in je woonkamer zone ?
Nog niet. Die moet nog komen. Dacht dat de Evohome zelf als voeler kan werken en de ketel aan kan zetten.

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

MaNdM schreef op zondag 2 februari 2020 @ 15:36:
Nog niet. Die moet nog komen. Dacht dat de Evohome zelf als voeler kan werken en de ketel aan kan zetten.
Ja, kan prima als voeler dienen maar moet dan wel gekoppeld zijn aan regelaar. Het kan alleen zonder regelaar werken als er verder in huis geen andere regelaars zijn.

Was hier zelf ook tegenaan gelopen toen ik nog geen HE90 op mijn VV had zitten en de rest wel al had voorzien. Je kan er evt. wel een regelaar (tijdelijk) aan koppelen en deze dan vervolgens uit zetten, zolang er maar een in de zone zit gaat dat goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

DukeBox schreef op zondag 2 februari 2020 @ 15:56:
Ja, kan prima als voeler dienen maar moet dan wel gekoppeld zijn aan regelaar. Het kan alleen zonder regelaar werken als er verder in huis geen andere regelaars zijn.

Was hier zelf ook tegenaan gelopen toen ik nog geen HE90 op mijn VV had zitten en de rest wel al had voorzien. Je kan er evt. wel een regelaar (tijdelijk) aan koppelen en deze dan vervolgens uit zetten, zolang er maar een in de zone zit gaat dat goed.
Ah, dat is goed om te weten. Voelt wel stom nu hahaha. Is het genoeg om een HR92 te pakken en aan de zone toe te voegen zonder dat ie ergens op zit?

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

MaNdM schreef op zondag 2 februari 2020 @ 16:05:
Ah, dat is goed om te weten. Voelt wel stom nu hahaha. Is het genoeg om een HR92 te pakken en aan de zone toe te voegen zonder dat ie ergens op zit?
Bij werkte het zo wel in ieder geval. Daarvoor moest ik een andere ruimte de warmte vraag forceren zodat de VV ook meeging, dat hoeft nu niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

DukeBox schreef op zondag 2 februari 2020 @ 16:14:
Bij werkte het zo wel in ieder geval. Daarvoor moest ik een andere ruimte de warmte vraag forceren zodat de VV ook meeging, dat hoeft nu niet meer.
Dat is precies waar ik ook last van heb nu. Heb al een HR92 gepakt en gekoppeld aan de woonkamer. Verwarming type op radiator gezet.

Toch lijkt het niet te werken.

Die HR92 is nergens op gemonteerd. Ze zijn toch niet zo slim dat dát ook nog uitmaakt?

Edit: ja dus. Schuifje van de HR92 moet wel “gelocked” zijn. Nu gaat de ketel keurig aan.

[ Voor 8% gewijzigd door MaNdM op 02-02-2020 17:32 ]

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

MaNdM schreef op zondag 2 februari 2020 @ 17:06:
Edit: ja dus. Schuifje van de HR92 moet wel “gelocked” zijn. Nu gaat de ketel keurig aan.
Haha ja die fout had ik ook gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nou, dacht dat we eruit waren met het lager instellen van de pompschakelaar...

Maar vanmorgen wilde het niet warm worden beneden.
Had de thermostaatkraan op de verdeler helemaal open gedraaid, en de pompschakelaar op 23 graden gezet.
Er was ruim 130m2 vvw beschikbaar voor vrije doorloop en nog eens 80m2 aan groepen die grotendeels open konden worden geschakeld door de kleppen.

En toch stond de ketel op stand 1, temperatuur bereikt.

Wat ik nu kan bedenken om te proberen:
- toch Ta omhoog? Stond op 35 nu, maar ketel stookt zelf nu al lager
- pompstand van de ketel weer omhoog? Stand 1 lijkt me voldoende om het water snel genoeg bij de verdelers te krijgen, alwaar de robot pompen het overnemen.
- aantal schakelingen per uur omhoog? Staat nu op zes
- minimale aan-tijd omlaag? Staat nu op 3 min
- even afwachten hoe het de komende dagen gaat. Misschien doet het zelflerende effect nog iets. Maar ik betwijfel dat evohome nu door heeft dat de ketel in z'n beveiliging schiet.

Maar heb er een hard hoofd in dat dit wat gaat veranderen allemaal.
Wellicht past dit beter in het CV tuning topic. Of misschien heeft @Oxellaar nog een goed idee?

edit: thermostaat van de verdeler op de eerste verdieping stond nog op 25 graden. Deze ook helemaal open gezet.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 03-02-2020 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@MikeyMan
Je moet niet vergeten als je op zulke lage temperaturen je CV instelst dat je behoorlijk wat liters/uur noodzakelijk zijn om het vermogen te halen.

Stel je woonkamer heeft 2kW nodig om warm te blijven.
Vloerwater in 35 grad
Vloerwater uit 25 grad

HT-systeem (65 graden aanvoer)
Waterflow noodzakelijk vanuit de ketel = 40l/uur
LS-systeem (37 graden aanvoer)
Waterflow noodzakelijk vanuit de ketel = 140l/uur

Dus een lage pompflow in CV-ketel gaat niet samen met LT-verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

leonbong schreef op maandag 3 februari 2020 @ 13:41:
@MikeyMan
Je moet niet vergeten als je op zulke lage temperaturen je CV instelst dat je behoorlijk wat liters/uur noodzakelijk zijn om het vermogen te halen.

Stel je woonkamer heeft 2kW nodig om warm te blijven.
Vloerwater in 35 grad
Vloerwater uit 25 grad

HT-systeem (65 graden aanvoer)
Waterflow noodzakelijk vanuit de ketel = 40l/uur
LS-systeem (37 graden aanvoer)
Waterflow noodzakelijk vanuit de ketel = 140l/uur

Dus een lage pompflow in CV-ketel gaat niet samen met LT-verwarmen.
Ja, ik geloof dat ik daar een denkfout maakte...

Ta op 45 graden scheelt een slok op een borrel. Iig langere runs van de ketel...
Wat zou efficiënter zijn? Pompsnelheid omhoog (Stand II of III?) of Ta verhogen?

edit: inmiddels ook een tweede BDR91 binnen, voor schakeling van een MT4.
Alleen even benieuwd hoe ik die nu aansluit op de BDR91.

Poort A en B lijkt me incorrect, gezien ik dan geen stroom heb. Het circuit wordt alleen gesloten.

Blauwe draad bij N voegen, L doorlussen naar A en B naar Bruine draad lijkt me correct.

[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 03-02-2020 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MT4 aansluiten ook gelukt.
Inderdaad zoals ik zelf al dacht, nog bevestigd door:
https://www.heatnet.nl/th-rf.html

Duurt wel lang voordat de klep open is. Gezien hij nu de hele benedenverdieping afsluit kan dit weleens zorgen voor pendelen van de ketel. Even aankijken hoe het gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LosserNL
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:29
Even mijn ervaring met de Evohome color (non-WiFi) en HCE80 icm BDR91 aan/uit delen:

-Na inleerperiode is het systeem wel goed in staat om de woonkamer+hal (1 zone met 6 groepen) op temperatuur te houden. De 6 motoren zijn verdeeld over 2 groepen op de HCE80 die ik tegelijkertijd als 1 zone op evohome aanstuur, samen met een DTS92.
-Na topics op GoT te hebben doorgespit kan ik het 'rare' regelgedrag van de HCE80 onderschrijven middels metrics (Domoticz+HGI80+HS110 stroommeters op de ketel + VV):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/36wRSCZ9RbT9L0HZxkTTs8YH/thumb.png

-Wat je ziet is dat de ketel (Intergas HRE 36/30 die ik via een TTL adapter op X5 poort uitlees) 3x aangestuurd wordt zoals ook op Evohome is ingesteld, maar dat de HCE80 altijd op hetzelfde tempo blijft regelen en de pomp navenant aanzet. En dus ook op tijden dat de ketel niet brandt.

Bij een setpoint/actueel verschil van meer dan 1.5 graden gaat het hele systeem uiteraard altijd aan, dit werkt vlekkeloos, maar zodra de eerste TPI cyclus begint zal de HCE80 en ketel uit elkaar blijven lopen en soms 'toevalligerwijs' samen toch warm water het systeem in weten te krijgen. Ook op een setting van 6 schakelingen per uur is dit het geval.

Ik heb nog de neiging mijn oude Evohome monochrome een keer te testen of deze hetzelfde doet, en heb ook een Opentherm bridge die ik laatst voor aan/uit heb vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:36
Ik hoop dat dit het juiste topic is maar ik heb de volgende situatie (met onderstaande issue).

Honeywell evohome systeem. Vloerwarming is als 1 zone geschakeld. Voor de vloerverwarming is een bypass geplaatst.
Radiatoren boven zijn allemaal voorzien van een honeywell evohome thermostaat knop. Zo ook op de badkamer.

Op de badkamer heb ik regelmatig het issue dat deze begint te tikken/ratelen. Dit is niet het reguliere ratelen van het opendraaien van de thermostaat knop. maar net een metaal getik/geratel tegen de waterleiding/radiator aan. Dit is overigens een geratel wat je door het hele huis hoort!

Geluidsfragment:
https://drive.google.com/...B1WWQVa_/view?usp=sharing

Mijn installateur weet het ook niet meer. Ze hebben al meerdere malen contact gehad met Honeywell. Zij hebben uiteindelijk het (vreemde) advies gegeven om een minuscuul gaatje te boren in de bypass, dit zou het probleem op moeten lossen. Helaas is dit niet het geval. Andere radiator knop ook al geprobeerd, helaas geen effect.

Gevoelsmatig komt het probleem willekeurig (overdag) voor. In de ochtend komt het redelijk op het zelfde moment voor (overigens is het niet elke ochtend).

Mijn verwarmings planning in de ochtend:

Hele nacht is de vloerverwarming (woonkamer) 18.5 graden
Hele nacht is de badkamer 16.5 graden
Om 06:00 gaat badkamer naar 19 graden
Om 06:50 gaat de badkamer ratelen
Om 07:00 gaat de badkamer terug naar de nacht/weg stand a 16.5 graden

Enige (echte) oplossing is het manueel dichtdraaien van de thermostaat knop, anders blijft het geratel doorgaan.
Andere oplossing (maar niet werkbaar voor mij) is de thermostaat knop helemaal open draaien en de knop eraf halen, zo blijft deze dus altijd in de stand open. Ik heb dit in een periode van 1 maand bekeken en ik merk dat ik toch 30-40% meer gas verbruik in die periode en dat is dus niet echt wenselijk. Sowieso omdat er dan geen grens is qua maximale temperatuur wordt het in de badkamer subtropisch warm.

Ik ben redelijk ten einde raad. En ik hoop dat hier iemand het zelfde heeft ervaren en hier een oplossing voor heeft. Mocht dit toch in een ander topic thuishoren dan laat mij dit even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@prekz
Laat mij eens raden.
Ketel wordt opentherm aangestuurd.
Vloerverwarming BG wordt met een aan/uit zoneklep aangestuurd.

A: Zo ja meest waarschijnlijke oplossing:
Probeer de ketel ook eens aan/uit te sturen met een BDR91 relais.
Daarbij moet je niet vergeten het aantal schakelingen per uur voor zowel zoneklep als ketel wel gelijk instellen.

B: Wat ook kan maar minder waarschijnlijk:
De thermostaatkraan van de badkamer zit in de afvoer ipv aanvoer.
Waardoor de stromingsrichting door kraan verkeerd om is, dit geeft sterk rammelen. Komt geregeld voor bij badkamer radiatoren. Een volledig open rammelt daarom niet.
Makkelijkst oplossing thermostaatkraan voor omgekeerde stromingsrichting plaatsen.
Moeilijke oplossing het leiding verleggen.

B is wel makkelijker te controleren verwarming hoog zetten en goed voelen welke leiding als eerst warm wordt.

[ Voor 43% gewijzigd door leonbong op 06-02-2020 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
leonbong schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 12:04:
@prekz
Laat mij eens raden.
Ketel wordt opentherm aangestuurd.
Vloerverwarming BG wordt met een aan/uit zoneklep aangestuurd.

A: Zo ja meest waarschijnlijke oplossing:
Probeer de ketel ook eens aan/uit te sturen met een BDR91 relais.
Daarbij moet je niet vergeten het aantal schakelingen per uur voor zowel zoneklep als ketel wel gelijk instellen.

B: Wat ook kan maar minder waarschijnlijk:
De thermostaatkraan van de badkamer zit in de afvoer ipv aanvoer.
Waardoor de stromingsrichting door kraan verkeerd om is, dit geeft sterk rammelen. Komt geregeld voor bij badkamer radiatoren. Een volledig open rammelt daarom niet.
Makkelijkst oplossing thermostaatkraan voor omgekeerde stromingsrichting plaatsen.
Moeilijke oplossing het leiding verleggen.

B is wel makkelijker te controleren verwarming hoog zetten en goed voelen welke leiding als eerst warm wordt.
Leon bedankt voor je opmerking.
.b is inderdaad ook al door mij en de installateur gecontroleerd. Ik heb een vergelijkbare setup als het screenshot hieronder (natuurlijk met een HR92) Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7rj3F2I.png
Draai ik de kraan helemaal open, wordt de rechter leiding warm.

.a
Dit wordt mij iets te verwarmingstechnisch. Zover ik weet hebben ze er juist specifiek voor gekozen om alles aan/uit te sturen omdat mijn CV ketel zelf het modulerende regelt. Mij is destijds verteld als je beide modulerend gaat sturen dat het e.e.a. kan tegenwerken (overigens dit is info van +- 2 jaar geleden.

2 vragen om dit te controleren.
Hoe kan ik zien of mijn vloerverwarming aan/uit gestuurd wordt, en hoe kan ik zien of mijn ketel opentherm gestuurd wordt? Als ik bij de ketel een BDR92 heb hangen, is hij dan ook aan/uit?

Heb je eventueel ergens foto's van nodig om dit te verduidelijken? Aangezien ik zelf ook niet alles qua verwarming techniek weet O-)

EDIT:
Volgens mij heb ik een vergelijkbare zoneklep als deze:
https://www.cvkoopjes.nl/...OOflHzJTig4BoCUmoQAvD_BwE

Ik zal vanmiddag als ik thuis ben dit even 100% verifieren.

[ Voor 7% gewijzigd door prekz op 06-02-2020 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
prekz schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 12:35:
[...]
Hoe kan ik zien of mijn vloerverwarming aan/uit gestuurd wordt, en hoe kan ik zien of mijn ketel opentherm gestuurd wordt? Als ik bij de ketel een BDR92 heb hangen, is hij dan ook aan/uit?
JA deze bedoel ik.
Afbeeldingslocatie: https://www.installatievakwinkel.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/3/0/30520033Honeywell_BDR91A1000.jpg
Tja als de stromingsrichting goed is dan weet ik het ook niet.

[ Voor 18% gewijzigd door leonbong op 06-02-2020 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

prekz schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 11:29:
Ik hoop dat dit het juiste topic is maar ik heb de volgende situatie (met onderstaande issue).

Op de badkamer heb ik regelmatig het issue dat deze begint te tikken/ratelen. Dit is niet het reguliere ratelen van het opendraaien van de thermostaat knop. maar net een metaal getik/geratel tegen de waterleiding/radiator aan. Dit is overigens een geratel wat je door het hele huis hoort!
Je systeem met zoneklep en aan/uit is prima. Waar je bij Evohome vaak tegen aanloopt is dat er op een bepaald moment slechts één zone open staat. Op dat moment gaat de volledige flow, waarmee een ketel een volledig huis kan verwarmen door één radaitor heen. Ondanks dat de flow op gegeven moment wel door een moderne ketel met modulaire pomp beperkt kan worden is deze toch vaak veel hoger dan "normaal".

Naast wat @leonbong zegt over de stromingsrichting (wat ook mijn eerste aanname zou zijn) kan het mogelijk ook aan het binnenwerk van de radiator liggen.

Daar zit namelijk vaak een lange interne pijp in, om de stromingsrichting te bepalen en gehele radiator gelijkmatig te verwarmen. Aan het geluid te horen het het lijkt erop dat deze resoneert. Ook een aanname natuurlijk, maar wellicht heb je er iets aan.

Dan een geheel andere oplossingsrichting:
Op de HR92 knop zit een functie "kraanslag" (parameter 6 - 1) die de kraan bij openen volledig opent. Als je dat instelt op die knop, dan zou je wellicht ook van je probleem af zijn. En uiteraard als de temperatuur is bereikt, dan gaat de kraan weer dicht.
Aangezien je onder de radiator meet en warmte omhoog gaat, gaat de kraan pas dicht op het moment dat op enkelhoogte de temperatuur is bereikt. Ik zou de temperatuur gewoon eens twee graden lager zetten, of de knop kalibreren.

Werkt die temperatuur instelling om een of andere reden niet goed, plaats er dan een extra "round" thermostaat bij die de knop schakelt en klaar is Kees. De round plaats je ongeveer op schouder/oog hoogte.

[ Voor 20% gewijzigd door bert pit op 06-02-2020 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
bert pit schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 13:36:
[...]

Naast wat @leonbong zegt over de stromingsrichting (wat ook mijn eerste aanname zou zijn) kan het mogelijk ook aan het binnenwerk van de radiator liggen.

Daar zit namelijk vaak een lange interne pijp in om de gehele radiator gelijkmatig te verwarmen, het het lijkt erop dat deze resoneert. Ook een aanname natuurlijk, maar wellicht heb je er iets aan.

Dan een geheel ander oplossingsrichting:
Op de HR92 knop zit een functie "kraanslag" (parameter 6 - 1) die de kraan bij openen volledig opent. Als je dat in stelt dan zou je wellicht ook van je probleem af zijn. En uiteraard als de temperatuur is bereikt, dan gaat de kraan weer dicht.
Werkt die temperatuur instelling om een of andere reden niet goed, plaats er dan een extra "round" thermostaat bij die de knop schakelt en klaar is Kees. De round plaats je ongeveer op schouder/oog hoogte.
Thnx voor de tip, deze heb ik nog nooit voorbij horen komen!
Ik ga hem vanavond direct instellen en ik monitor dit even voor de komende paar dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

prekz schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 13:43:
[...]

Thnx voor de tip, deze heb ik nog nooit voorbij horen komen!
Ik ga hem vanavond direct instellen en ik monitor dit even voor de komende paar dagen.
Ik heb m'n post nog iets aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermdevries
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:30
LosserNL schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 21:00:
Even mijn ervaring met de Evohome color (non-WiFi) en HCE80 icm BDR91 aan/uit delen:

-Na inleerperiode is het systeem wel goed in staat om de woonkamer+hal (1 zone met 6 groepen) op temperatuur te houden. De 6 motoren zijn verdeeld over 2 groepen op de HCE80 die ik tegelijkertijd als 1 zone op evohome aanstuur, samen met een DTS92.
-Na topics op GoT te hebben doorgespit kan ik het 'rare' regelgedrag van de HCE80 onderschrijven middels metrics (Domoticz+HGI80+HS110 stroommeters op de ketel + VV):

[Afbeelding]

-Wat je ziet is dat de ketel (Intergas HRE 36/30 die ik via een TTL adapter op X5 poort uitlees) 3x aangestuurd wordt zoals ook op Evohome is ingesteld, maar dat de HCE80 altijd op hetzelfde tempo blijft regelen en de pomp navenant aanzet. En dus ook op tijden dat de ketel niet brandt.

Bij een setpoint/actueel verschil van meer dan 1.5 graden gaat het hele systeem uiteraard altijd aan, dit werkt vlekkeloos, maar zodra de eerste TPI cyclus begint zal de HCE80 en ketel uit elkaar blijven lopen en soms 'toevalligerwijs' samen toch warm water het systeem in weten te krijgen. Ook op een setting van 6 schakelingen per uur is dit het geval.

Ik heb nog de neiging mijn oude Evohome monochrome een keer te testen of deze hetzelfde doet, en heb ook een Opentherm bridge die ik laatst voor aan/uit heb vervangen.
Hier intussen ook begonnen met het meten van het gedrag. Ik heb alle leidingen voorzien van temperatuur sensoren, en gisteren de status per zone op de HCE80 inzichtelijk gemaakt (obv spanning op de thermische motor, meet er nu 3, moet er nog 1 doen). Wat nog op mijn lijstje staat is uitlezen van de Intergas X5 poort. Mag ik vragen welke adapter jij hiervoor hebt gebruikt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wmydBqy6sVx0HzEtnTQcEx3B/thumb.png

Ik heb de BDR91 nu direct naar de HCE80 gekoppeld ipv via de EvoHome. De blokken zone open lopen zo op eerste gezicht nog niet helemaal synchroon met de aanvoertemperatuur. Aangezien ik de warmtevraag ketel nog niet direct meet/uitlees is de grafiek nog niet helemaal zuiver. Ik vermoed dat de warmtevraag (BDR91) op zich wel synchroon loopt (althans ik zie de LED op logische momenten aan/uit staan), maar dat de ketel in stand 1 raakt (temperatuur bereikt) en een ander patroon erop na gaat houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prekz
@leonbong ik heb inderdaad zo'n BDR92 bij mijn ketel hangen. Lijkt mij dus goed?

@bert pit Voor nu heb ik de optie 6 - 1 aangezet (kraan helemaal open bij warmte vraag).
Tijdens het opendraaien rammelt hij nog maximaal 1 seconden (terwijl er nog geen water door stroomt). Maar dit kan ik voor lief nemen, en hier wordt ik 's ochtends niet meer wakker van.

Wel vraag ik mij af of dit niet alsnog voor een hoger gas verbruik zorgt? Gevoelsmatig wordt de radiator nu wel behoorlijk warm namelijk.

Maar van de andere kant, dit geeft ook ontzettend veel comfort :)

EDIT:
@bert pit helaas het geratel kwam zojuist weer voor. Parameter 6-1 werkt dus niet :(

[ Voor 7% gewijzigd door prekz op 06-02-2020 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:29
petermdevries schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 19:18:
[...]

Hier intussen ook begonnen met het meten van het gedrag. Ik heb alle leidingen voorzien van temperatuur sensoren, en gisteren de status per zone op de HCE80 inzichtelijk gemaakt (obv spanning op de thermische motor, meet er nu 3, moet er nog 1 doen). Wat nog op mijn lijstje staat is uitlezen van de Intergas X5 poort. Mag ik vragen welke adapter jij hiervoor hebt gebruikt?

[Afbeelding]

Ik heb de BDR91 nu direct naar de HCE80 gekoppeld ipv via de EvoHome. De blokken zone open lopen zo op eerste gezicht nog niet helemaal synchroon met de aanvoertemperatuur. Aangezien ik de warmtevraag ketel nog niet direct meet/uitlees is de grafiek nog niet helemaal zuiver. Ik vermoed dat de warmtevraag (BDR91) op zich wel synchroon loopt (althans ik zie de LED op logische momenten aan/uit staan), maar dat de ketel in stand 1 raakt (temperatuur bereikt) en een ander patroon erop na gaat houden.
De adapter is deze PL2303: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.3da24c4drDImH7

Aansluitschema staat hier onderaan: https://www.circuitsonlin...w/message/1993938#1993938

Als ik de HCE80 ook koppel aan de BDR91 (en dus ook de Evohome) gaat de ketel ook aan als de pomp aan gaat, maar blijft dit doorgaan tot de temperatuur meer dan 1 graad boven ingesteld komt. dit is ook weer niet de bedoeling :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
petermdevries schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 19:18:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb alleen naar je keuken gekeken.
Zo te zien gaat het goed en loopt het mooi gelijk. Als de klep open gaat zie je enkele minuten later de aanvoertemp stijgen, dat is correct water moet er natuurlijk eerst na toe stromen.
Echter één ding is opvallend.
Verdeler aanvoer stijgt en verdeler retour stijgt eigenlijk ook onmiddellijk en veel sneller dan keuken/hal aanvoer. Dat betekent dat je vrij veel aangevoerd water direct de retour in pompt dat is niet handig.
Tot waardes van 45 graden en vlakt dan af, gokje je verdelerthermostaat staat op 45 graden.
Ik zou de aanvoerflow wat knijpen op je verdelers, dan krijgt je ketel minder snel vrij heet water retour en zal daarom een beter gasverbruik realiseren.

Hiervoor zijn meerdere oplossingen:
A: Een watts inregelkraan plaatsen die je op een vast debiet instelt.

B: Pomp toerental verlagen.

C: Een RTL-ventiel in de retourleiding zodat deze vanzelf de flow limiteert.
Dit is in mijn optiek de beste oplossing, omdat je je systeem niet nodeloos traag maakt, wat gunstig is voor een echt winterse dag.

Kostentechnisch zou ik beginnen met pomptoerental.
Ik zie dit gedrag eigenlijk bij al je vloerverdelers, waardoor in praktijk je ketel maar deltaT heeft van 10 graden.

Daarnaast zie ik dat bij je woonkamer de vloeraanvoertemperaturen niet gelijk zijn evenals de retouren, dat zou wel zo moeten zijn. Inregelen dus.

PS Wat gebruik je voor apparaat om deze temperaturen te loggen?

[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 07-02-2020 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermdevries
leonbong schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 09:16:
[...]

Ik heb alleen naar je keuken gekeken.
Zo te zien gaat het goed en loopt het mooi gelijk. Als de klep open gaat zie je enkele minuten later de aanvoertemp stijgen, dat is correct water moet er natuurlijk eerst na toe stromen.
Echter één ding is opvallend.
Verdeler aanvoer stijgt en verdeler retour stijgt eigenlijk ook onmiddellijk en veel sneller dan keuken/hal aanvoer. Dat betekent dat je vrij veel aangevoerd water direct de retour in pompt dat is niet handig.
Tot waardes van 45 graden en vlakt dan af, gokje je verdelerthermostaat staat op 45 graden.
Ik zou de aanvoerflow wat knijpen op je verdelers, dan krijgt je ketel minder snel vrij heet water retour en zal daarom een beter gasverbruik realiseren.

Hiervoor zijn meerdere oplossingen:
A: Een watts inregelkraan plaatsen die je op een vast debiet instelt.

B: Pomp toerental verlagen.

C: Een RTL-ventiel in de retourleiding zodat deze vanzelf de flow limiteert.
Dit is in mijn optiek de beste oplossing, omdat je je systeem niet nodeloos traag maakt, wat gunstig is voor een echt winterse dag.

Kostentechnisch zou ik beginnen met pomptoerental.
Ik zie dit gedrag eigenlijk bij al je vloerverdelers, waardoor in praktijk je ketel maar deltaT heeft van 10 graden.

Daarnaast zie ik dat bij je woonkamer de vloeraanvoertemperaturen niet gelijk zijn evenals de retouren, dat zou wel zo moeten zijn. Inregelen dus.
Sinds gisteravond lees ik ook de X5 poort van de Intergas ketel uit. Dat geeft ook weer interessante inzichten. Alhoewel ik nog maar kort meet en ik nog niet alles gegevens geverifieerd/gecontroleerd heb vallen me al meteen een paar dingen op:

Allereerst dat de HCE80 eerst zones open zet en dan na enige tijd pas warmtevraag doet richting ketel (en dus blijkbaar rekening houdt met vertraging in openen van de zones). Dus dat lijkt logisch. Net zo stop de warmtevraag iets na het uitzetten van de spanning op de poorten van de thermische regelaars.

Maar ook dat, ondanks dat pomp nadraaien op 1 minuut staat, deze 10 minuten blijft draaien, en dus ook als alle zones dicht zijn en hij dus vrolijk door de bypass pompt. Ketel staat naar mijn gevoel ook veel te vaak in stand 1, temperatuur bereikt. Krijg het idee dat de ketel mogelijk door de LT/HT regeling er een eigen programma op nahoudt??

Verder lijken ketelvraag en reactie nog niet helemaal in sync te lopen, maar zou ook nog aan de metingen kunnen liggen. Laat ik eerst nog maar even wat langer loggen.

Ik zal je bovenstaande suggesties dan ook eens proberen te plaatsen in de grafieken die ik zo heb.
leonbong schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 09:16:

PS Wat gebruik je voor apparaat om deze temperaturen te loggen?
Op de verdeler heb ik nu een NodeMCU met ESPEasy erop en 14 ds1820b temperatuur sensoren.
Daarnaast heb ik een 230V detectie printje die spanning detecteert op de uitgangen voor de thermische afsluiters en ook doorgeeft aan de NodeMCU.

Zelfde bij de ketel voor temperarturen op de leidingen.
En nu nog een extra NodeMCU om de X5 poort uit te lezen.

Alles schrijft naar MQTT -> OpenHAB en vervolgens naar InfluxDB en Grafana voor de grafiekjes.

Leuk projectje hoor. Nu ik goed kan meten/loggen wordt de volgende stap om het te verklaren en te verbeteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:39
petermdevries schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 18:41:
[...]

Sinds gisteravond lees ik ook de X5 poort van de Intergas ketel uit. Dat geeft ook weer interessante inzichten. Alhoewel ik nog maar kort meet en ik nog niet alles gegevens geverifieerd/gecontroleerd heb vallen me al meteen een paar dingen op:

Allereerst dat de HCE80 eerst zones open zet en dan na enige tijd pas warmtevraag doet richting ketel (en dus blijkbaar rekening houdt met vertraging in openen van de zones). Dus dat lijkt logisch. Net zo stop de warmtevraag iets na het uitzetten van de spanning op de poorten van de thermische regelaars.

Maar ook dat, ondanks dat pomp nadraaien op 1 minuut staat, deze 10 minuten blijft draaien, en dus ook als alle zones dicht zijn en hij dus vrolijk door de bypass pompt. Ketel staat naar mijn gevoel ook veel te vaak in stand 1, temperatuur bereikt. Krijg het idee dat de ketel mogelijk door de LT/HT regeling er een eigen programma op nahoudt??

Verder lijken ketelvraag en reactie nog niet helemaal in sync te lopen, maar zou ook nog aan de metingen kunnen liggen. Laat ik eerst nog maar even wat langer loggen.

Ik zal je bovenstaande suggesties dan ook eens proberen te plaatsen in de grafieken die ik zo heb.

[...]

Op de verdeler heb ik nu een NodeMCU met ESPEasy erop en 14 ds1820b temperatuur sensoren.
Daarnaast heb ik een 230V detectie printje die spanning detecteert op de uitgangen voor de thermische afsluiters en ook doorgeeft aan de NodeMCU.

Zelfde bij de ketel voor temperarturen op de leidingen.
En nu nog een extra NodeMCU om de X5 poort uit te lezen.

Alles schrijft naar MQTT -> OpenHAB en vervolgens naar InfluxDB en Grafana voor de grafiekjes.

Leuk projectje hoor. Nu ik goed kan meten/loggen wordt de volgende stap om het te verklaren en te verbeteren :)
Ik heb niet alles gelezen van je , maar heb je het vermogen van de ketel beperkt?
Intergas moduleert terug op de aanvoer temperatuur.
Tevens heeft de ketel een boost functie, en een start toerental ventilator voor het CV gedeelte.
Is je installatie verder waterzeidig ingeregeld?

Het is trouwens erg leuk om de Intergas te loggen, leuk keteltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@petermdevries
Ik denk niet dat je moet onderschatten hoe veel te veel het minimum vermogen kan zijn.

Ik heb een warmtemeter en met weer zoals dit stook ik mijn hele huis 1,5kW
Woonkamer op 21,5
2 slaapkamers op 20

Alleen woonkamer wordt een krappe 700W.

Dus het is heel goed mogelijk dat de ketel de temperatuur bereikt. Of is het koud in je huis?

[ Voor 15% gewijzigd door leonbong op 08-02-2020 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermdevries
Ter info. Betreft een nieuwbouwwoning die is opgeleverd met deze ketel. De begane grond + badkamer op de 1e verdieping voorzien van vloerverwarming welke aangesloten is op de LT zone van de ketel. De verdeler heeft geen eigen pomp. Boven radiatoren op een HT zone (aparte thermostaat boven) en radiatoren voorzien van thermostaatkranen.

Dit seizoen dus de eerste "winter". Ik ben nu alleen nog bezig met beneden. Aangezien keuken vaak kouder was dan de woonkamer (gashaard, instraling zon op het zuiden) en badkamer altijd koude vloer had heb ik de EvoHome regeling toegevoegd. Boven wordt eigenlijk nauewlijks tot niet gebruikt.

Ketel is in de basis nog ingeregeld vanuit de bouw voor de originele situatie. Ik heb dus wat dingen veranderd (HCE80 + bypass) en zal waarschijnlijk nog wel wat moeten verfijnen aan de ketel. Nu ik kan meten kan ik stap voor stap dingen gaan aanpassen en zien wat het effect is.

@Ramon_1984 Nee dus, ik heb nu alleen nog pomp vermogen iets teruggeschroefd en nadraaitijd van de pomp van 10 min terug naar 1 gebracht, alhoewel dat geen effect lijkt te hebben.

Vermogen staat nu volgens mij nog "standaard". Alleen max vermogen lijkt iets verlaagd (65% ipv fabrieksinstelling 70%).

Ik heb nu ook eens een grafiek toegevoegd wat volgens mij het modulatiegedrag toont (relatie aanvoertemperatuur en ventilatorsnelheid). Ik kan alleen (met mijn beperkte kennis ;)) niet zo goed beoordelen of dit goed is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dlsepq3gmwDsk0gRPlouCFFE/thumb.png

Wat ik nog niet begrijp is dat de ketel, ondanks dat ik op bepaalde momenten geen warmtevraag doe, hij toch lijkt te blijven stoken/pompen. Ik zou simpeler verwachten. Aan -> stoken tot bepaalde temperatuur en daar op moduleren. Uit -> niks meer doen. Of is dat te simpel gedacht?

Wel leuk/verslavend al die getalletjes 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:39
petermdevries schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 21:37:
Ter info. Betreft een nieuwbouwwoning die is opgeleverd met deze ketel. De begane grond + badkamer op de 1e verdieping voorzien van vloerverwarming welke aangesloten is op de LT zone van de ketel. De verdeler heeft geen eigen pomp. Boven radiatoren op een HT zone (aparte thermostaat boven) en radiatoren voorzien van thermostaatkranen.

Dit seizoen dus de eerste "winter". Ik ben nu alleen nog bezig met beneden. Aangezien keuken vaak kouder was dan de woonkamer (gashaard, instraling zon op het zuiden) en badkamer altijd koude vloer had heb ik de EvoHome regeling toegevoegd. Boven wordt eigenlijk nauewlijks tot niet gebruikt.

Ketel is in de basis nog ingeregeld vanuit de bouw voor de originele situatie. Ik heb dus wat dingen veranderd (HCE80 + bypass) en zal waarschijnlijk nog wel wat moeten verfijnen aan de ketel. Nu ik kan meten kan ik stap voor stap dingen gaan aanpassen en zien wat het effect is.

@Ramon_1984 Nee dus, ik heb nu alleen nog pomp vermogen iets teruggeschroefd en nadraaitijd van de pomp van 10 min terug naar 1 gebracht, alhoewel dat geen effect lijkt te hebben.

Vermogen staat nu volgens mij nog "standaard". Alleen max vermogen lijkt iets verlaagd (65% ipv fabrieksinstelling 70%).

Ik heb nu ook eens een grafiek toegevoegd wat volgens mij het modulatiegedrag toont (relatie aanvoertemperatuur en ventilatorsnelheid). Ik kan alleen (met mijn beperkte kennis ;)) niet zo goed beoordelen of dit goed is?

[Afbeelding]

Wat ik nog niet begrijp is dat de ketel, ondanks dat ik op bepaalde momenten geen warmtevraag doe, hij toch lijkt te blijven stoken/pompen. Ik zou simpeler verwachten. Aan -> stoken tot bepaalde temperatuur en daar op moduleren. Uit -> niks meer doen. Of is dat te simpel gedacht?

Wel leuk/verslavend al die getalletjes 8)
Intergas gooit na het tappen van warm water de rest warmte in je CV circuit.
Maximaal vermogen mag nog wel veel meer omlaag.
65 is veel en veel te veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@petermdevries
Ik ben 12 jaar procesengineer geweest in de chemische industrie. Dagelijks werk kijken naar procesdata grafieken.

Tip hier wordt je geen wijs uit vereenvoudig de data om een relatie te vinden.
Voorbeeld als je verdeler wil beoordelen dan kijk je naar alle temperaturen van die verdeler. (Aanvoer, afvoer en alle groepen)
Wil je het gedrag van ketel icm verdeler beoordelen dan kijk je alleen naar temperaturen van de ketel en één of twee temperaturen van de verdeler dat is voldoende om de boel te beoordelen.

Kortweg alleen de belangrijkste dingen kijken in eerste instantie, niet naar alles tegelijk dat verstoort dusdanig dat je niks ziet.

Edit:
Vereenvoudig naar wat je wil weten en wat je daarvoor nodig hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 08-02-2020 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Ramon_1984 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 21:42:
[...]

Intergas gooit na het tappen van warm water de rest warmte in je CV circuit.
Maximaal vermogen mag nog wel veel meer omlaag.
65 is veel en veel te veel.
Wat is het nut van verlagen? Dat doet een ketel helemaal automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-06 16:48
Hallo allemaal,

Ik heb uiteindelijk ook de gok gewaagd om een HoneyWell Evohome systeem aan te schaffen. Ik heb mijzelf online goed ingelezen en op youtube kun je een hoop handige filmpjes vinden. Hierdoor heb ik besloten om de boel zelf aan te gaan sluiten.

Het betreft een nieuwbouwwoning op stadsverwarming met vloerverwarming op de begane grond en eerste verdieping en een radiator op de zolder. De vloerverwarming gaat uit 5 zones en 8 motoren bestaan. Tevens komt er nog 1 zone voor de zolder waar een honeywell THR99C3102 thermostaatkraan op de radiator komt.

Het is mij redelijk duidelijk hoe ik de boel moet aansluiten, echter vraag ik mij af wat de beste volgorde is. Ik heb het volgende in gedachte:

Stap 1: de 8 MT4-230-NC motoren op de vloerverwarming groepen aansluiten
Stap 2: de motoren aansluiten op de HCE80.
Stap 3: de VV pomp aansluiten op de HCE80
Stap 4: de HRA80 aansluiten op de HCE80
Stap 5: de BDR91 Aan/Uit module aansluiten op de al aanwezige Honeywell klep tussen de VV verdeler en de water aanvoer.
Stap 6: het EvoHome touchscreen monteren en van stroom voorzien. Vervolgens de BDR91 koppelen.
Stap 7: Zones aanmaken op het touchscreen en deze koppelen aan de T87RF2059 kamer thermostaten en de bijbehorende zones op de HCE80.
Stap 8: de radiatorthermostaat THR99C3102 koppelen aan het touchscreen en hiervoor een aparte zone aanmaken.

Volgens mij ben ik er zo wel ongeveer toch? Of zie ik stappen over het hoofd?
En klopt het dat je het EvoHome touchscreen ook kan toewijzen als kamer thermostaat? Dit zou namelijk weer 1 RF2059 thermostaat schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Best de bg daadwerkelijk uit diverse ruimtes die je als zone wil regelen?

Is het antwoord nee dan heb je geen hce80 nodig mt4.

Is het antwoord ja dan snap ik niet wat je wil met die bdr91 en Je bestaande vv klep op aanvoer van je vv.

[ Voor 29% gewijzigd door leonbong op 17-02-2020 06:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@YellowCab touch screen fungeert idd ook als kamer thermostaat.

Kan overigens geen kwaad om marktplaats in de gaten te houden voor componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
leonbong schreef op maandag 17 februari 2020 @ 06:53:
Best de bg daadwerkelijk uit diverse ruimtes die je als zone wil regelen?

Is het antwoord nee dan heb je geen hce80 nodig mt4.

Is het antwoord ja dan snap ik niet wat je wil met die bdr91 en Je bestaande vv klep op aanvoer van je vv.
Smorgens! Ik heb nu VV verdeler met zones voor de slaapkamers, badkamer, woonkamer, keuken en gang. Al deze zones staan verbonden met 1 thermostaat welke in de woonkamer hangt. Als de woonkamer verwarmt moet worden, gaan dus ook alle andere kamers mee, terwijl deze helemaal niet verwarmd moeten worden.

Vandaar dat ik elke zone apart wil aansturen.

Er zit nu een klep op de VV verdeler welke open gaat zodra de thermostaat in de woonkamer op verwarmen springt. Ik heb begrepen dat je deze klep middels de aan/uit regelunit (bdr 91)moet aanturen toch?
MikeyMan schreef op maandag 17 februari 2020 @ 07:40:
@YellowCab touch screen fungeert idd ook als kamer thermostaat.

Kan overigens geen kwaad om marktplaats in de gaten te houden voor componenten.
Super! Dan heb ik dat goed begrepen.
Ik heb alles op amazon gekocht, dat scheelde fors met de prijzen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

YellowCab schreef op maandag 17 februari 2020 @ 08:46:
[...]

Smorgens! Ik heb nu VV verdeler met zones voor de slaapkamers, badkamer, woonkamer, keuken en gang. Al deze zones staan verbonden met 1 thermostaat welke in de woonkamer hangt. Als de woonkamer verwarmt moet worden, gaan dus ook alle andere kamers mee, terwijl deze helemaal niet verwarmd moeten worden.

Vandaar dat ik elke zone apart wil aansturen.

Er zit nu een klep op de VV verdeler welke open gaat zodra de thermostaat in de woonkamer op verwarmen springt. Ik heb begrepen dat je deze klep middels de aan/uit regelunit (bdr 91)moet aanturen toch?

[...]

Super! Dan heb ik dat goed begrepen.
Ik heb alles op amazon gekocht, dat scheelde fors met de prijzen hier.
Dus; als ik het goed begrijp heb je op de 1e verdieping een verdeler, en op de begane grond ook.
Alleen de verdeler van de begane grond heeft nu een klep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
MikeyMan schreef op maandag 17 februari 2020 @ 08:54:
[...]

Dus; als ik het goed begrijp heb je op de 1e verdieping een verdeler, en op de begane grond ook.
Alleen de verdeler van de begane grond heeft nu een klep?
In totaal heb ik 1 verdeler op de begane grond voor alle ruimten in het huis. Wellicht verhelderd de onderstaande foto de situatie enigszins. De klep waar ik het over heb is het grijze kastje rechts onderin de foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IwEjJzeV752jsxc8MsihJO5H/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ah ja... Dan idd die klep eraf, en MT4 of gelijkwaardig op de plek van die blauwe doppen.

Zou de badkamer open laten staan, scheelt ook weer een MT4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
MikeyMan schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:01:
Ah ja... Dan idd die klep eraf, en MT4 of gelijkwaardig op de plek van die blauwe doppen.

Zou de badkamer open laten staan, scheelt ook weer een MT4.
Misschien een stomme vraag, maar waarom moet de klep er tussenuit? Ik dacht dat je deze met de BDR91 aan kon sturen, zodat deze gewoon open en dicht gaat.

Ik had bedacht om de badkamer en hal beide op 1 zone aan te sluiten met een thermostaat in de badkamer. Continue open lijkt mij niet handig namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

YellowCab schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:20:
[...]

Misschien een stomme vraag, maar waarom moet de klep er tussenuit? Ik dacht dat je deze met de BDR91 aan kon sturen, zodat deze gewoon open en dicht gaat.

Ik had bedacht om de badkamer en hal beide op 1 zone aan te sluiten met een thermostaat in de badkamer. Continue open lijkt mij niet handig namelijk.
Als je de zones zelf gaat sturen, heeft de huidige klep geen toegevoegde waarde meer.
De MT4's sluiten dan de afzonderlijke zones af. Heeft nog weinig zin om dan de hele verdeler nog droog te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
MikeyMan schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:22:
[...]

Als je de zones zelf gaat sturen, heeft de huidige klep geen toegevoegde waarde meer.
De MT4's sluiten dan de afzonderlijke zones af. Heeft nog weinig zin om dan de hele verdeler nog droog te leggen.
Aha, klinkt logisch. Kan ik deze klep ook laten zitten, maar op een continue open stand houden? Ik weet namelijk niet zo goed hoe ik zo een klep moet verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

YellowCab schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:24:
[...]

Aha, klinkt logisch. Kan ik deze klep ook laten zitten, maar op een continue open stand houden? Ik weet namelijk niet zo goed hoe ik zo een klep moet verwijderen.
Je kan de motor eraf draaien vziw. Maar je kunt hem ook losgekoppeld laten zitten. Er vanuitgaande dat dit een NO model is (standaard open).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
MikeyMan schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:26:
[...]

Je kan de motor eraf draaien vziw. Maar je kunt hem ook losgekoppeld laten zitten. Er vanuitgaande dat dit een NO model is (standaard open).
Aha, duidelijk. Het betreft de Honeywell VC8015. Is dat een model wat standaard open blijft als je hem van de stroom haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

YellowCab schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:30:
[...]

Aha, duidelijk. Het betreft de Honeywell VC8015. Is dat een model wat standaard open blijft als je hem van de stroom haalt?
Kan zo gauw niet zien of het een NC of NO motor is. Zou je aan het schuifje aan de zijkant wel kunnen zien.
En anders kun je de motor eraf halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Die klepmotor heeft een noodbediening witte pal net blokkering en dan staat hij inderdaad open.
Als je hem dan elektrisch afkoppelt dan blijft hij zo staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
leonbong schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:23:
Die klepmotor heeft een noodbediening witte pal net blokkering en dan staat hij inderdaad open.
Als je hem dan elektrisch afkoppelt dan blijft hij zo staan.
Bedankt voor de tip. Eens kijken waar die zit dan.
Heb net de stekker eruit getrokken en dan blijft hij dicht staan helaas. Dus wellicht dat die noodbediening hem open kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ps deze kleppen staan zonder motor dicht. (NC)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YellowCab
leonbong schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:28:
Ps deze kleppen staan zonder motor dicht. (NC)
Dus de enige mogelijkheid is om hem handmatig open te zetten met de noodbediening om vervolgens de stekker eruit te trekken?

• leonbong
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
Even een update.

Vandaag wilde ik aan de klus beginnen. Helaas kwam ik er vrij snel achter dat er 7 NC en 1 NO motor is geleverd, terwijl ik 8 NC motoren heb besteld. Snel een nieuwe NC motor besteld, maar deze komt pas vrijdag binnen helaas. Totdat ik de nieuwe motor heb kan ik dus niet verder helaas.

Wel heb ik meteen getest of ik de open/dicht klep van Honeywell manueel kan openen. Er is maar 1 mogelijkheid om de witte pal manueel te bedienen en hij stopt dan in het midden. Hier blijft hij ook in staan als ik de stekker er vervolgens uittrek. De buis na de klep wordt dan vanzelf erg warm. Ik neem aan dat hij op deze stand dus altijd open staat? (zie foto)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AnB8awb5mUj0BYOAXRH6PLug/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Dan staat hij inderdaad open, door de opbouw van deze klep van binnen is die stand bijna gelijk aan volle doorlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@YellowCab volgens mij kun je wel aan de slag, als je die NO motor niet op de kraan zet. Blijft dan tijdelijk vol open staan, maar dan kun je iig met je setup verder.

• YellowCab
leonbong schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:20:
Dan staat hij inderdaad open, door de opbouw van deze klep van binnen is die stand bijna gelijk aan volle doorlaat.
Super, dat idee had ik al. Dan kan de BDR91 mooi retour.
MikeyMan schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:22:
@YellowCab volgens mij kun je wel aan de slag, als je die NO motor niet op de kraan zet. Blijft dan tijdelijk vol open staan, maar dan kun je iig met je setup verder.
Het is niet zo erg. Ik heb pas ergens volgende week weer tijd om ermee aan de slag te gaan, dus dan is de nieuwe motor wel binnen hoop ik .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
Nou vandaag heb ik alles geïnstalleerd. Het leek allemaal te werken, echter wil de waterpomp niet aangaan op het moment dat er een kamer verwarmd moet worden.

Alle kamers zijn toegewezen. Alle HoneyWell Round thermostaten zijn toegevoegd en werken. Als ik in een kamer de verwarming aanzet gaan de kleppen op de vloerverwarming voor die zone open. Alles werkt dus, behalve de waterpomp.

Het gekke is dat als ik de hele configuratie verwijder en opnieuw toevoeg de HCE80 een testprogramma doorloopt, waarbij de waterpomp gewoon aanslaat. Echter gaat deze dus niet meer aan na het doorlopen van het testprogramma. De groene LED op de HCE80 die correspondeert met de waterpomp brand wel, maar de pomp zelf gaat niet aan.

Iemand suggesties? @MikeyMan of @leonbong wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

YellowCab schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 19:54:
Nou vandaag heb ik alles geïnstalleerd. Het leek allemaal te werken, echter wil de waterpomp niet aangaan op het moment dat er een kamer verwarmd moet worden.

Alle kamers zijn toegewezen. Alle HoneyWell Round thermostaten zijn toegevoegd en werken. Als ik in een kamer de verwarming aanzet gaan de kleppen op de vloerverwarming voor die zone open. Alles werkt dus, behalve de waterpomp.

Het gekke is dat als ik de hele configuratie verwijder en opnieuw toevoeg de HCE80 een testprogramma doorloopt, waarbij de waterpomp gewoon aanslaat. Echter gaat deze dus niet meer aan na het doorlopen van het testprogramma. De groene LED op de HCE80 die correspondeert met de waterpomp brand wel, maar de pomp zelf gaat niet aan.

Iemand suggesties? @MikeyMan of @leonbong wellicht?
Ik neem aan dat je de pomp van de verdeler bedoelt? Aansluiting driedubbel gecontroleerd? Staat me iets bij van dat de aders niet alledrie tegenover elkaar horen.

Heb je anders een fotootje?

Groepen vragen wel warmte op display en op de hce80?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
MikeyMan schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 19:59:
[...]

Ik neem aan dat je de pomp van de verdeler bedoelt? Aansluiting driedubbel gecontroleerd? Staat me iets bij van dat de aders niet alledrie tegenover elkaar horen.

Heb je anders een fotootje?
Bedankt voor je snelle reactie!!

Klopt. De pomp van de verdeler. In mijn geval van het merk Wilo. Ja de aansluiting heb ik nogmaals gecheckt en zit goed. De aansluitingen zitten inderdaad niet tegenover elkaar. Ik heb hem exact zo aangesloten als in de handleiding stond.

Ik neem aan als de aansluiting niet correct zou zijn dat hij in de testfase van de HCE80 ook niet zou werken toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmMqY97Z6t0DIVo3YwMV7A3RtR0=/800x/filters:strip_icc()/f/image/ToXt25IxCRnrW5HDpNk51y2E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
MikeyMan schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 19:59:
[...]

Groepen vragen wel warmte op display en op de hce80?
Jazeker. Zowel op de displays alsop de HCE80 wordt er om warmte gevraagd. De motoren gaan ook gewoon open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@YellowCab zie toevoeging, kan zo niet zien of een van de groepen ook warmte vraagt. Zet eens een groep op 23 graden anders?
Zie op de foto maar 1 lampje.

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 03-03-2020 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@YellowCab
Misschien een stomme vraag maar in normale WCD draait de pomp wel?
Als er warmtevraag is van een zone brandt dan het groene ledje van de pomp?

Want het lijkt alsof je vloerverwarmingsthermostaat kraan op 60 graden staat wat erg hoog is, je pomp is voorzien van maximaal beveiliging (zwart blokje in het snoer met tyrap tegen verdeler).
Als dat blokje temperaturen van +/-55 graden ziet zal hij de pomp uitschakelen, om je vloer te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@leonbong ik geloof dat de stekker inmiddels gezien is... ;)

Overigens ook de reden dat ik een opbouw wcd tegen de muur heb geschroefd vanaf de hce80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
MikeyMan schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 20:07:
@YellowCab zie toevoeging, kan zo niet zien of een van de groepen ook warmte vraagt. Zet eens een groep op 23 graden anders?
Zie op de foto maar 1 lampje.
Heb nu de woonkamer groep op 23 graden gezet. De pomp ging net eventjes aan, ongeveer een minuut en toen schakelde het hele systeem weer uit.

Nu opnieuw aangezet en de motoren staan open, maar de pomp gaat niet aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_iIvfipiBpE7tOfXMWIo2aO6fpM=/800x/filters:strip_icc()/f/image/9IYZ6v4gprmAn19xmTwtzP9A.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@YellowCab
Blijft het groene ledje pomp wel aan, maar de pomp stopt?

Maar één antwoord draai die thermostaat eens naar 40 graden, die in de warm aanvoerleiding.

[ Voor 9% gewijzigd door leonbong op 03-03-2020 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
leonbong schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 20:16:
@YellowCab
Misschien een stomme vraag maar in normale WCD draait de pomp wel?
Als er warmtevraag is van een zone brandt dan het groene ledje van de pomp?

Want het lijkt alsof je vloerverwarmingsthermostaat kraan op 60 graden staat wat erg hoog is, je pomp is voorzien van maximaal beveiliging (zwart blokje in het snoer met tyrap tegen verdeler).
Als dat blokje temperaturen van +/-55 graden ziet zal hij de pomp uitschakelen, om je vloer te beschermen.
Jazeker. Tot en met vanmiddag werkte de pomp perfect. Pas vanaf moment van aansluiten op de HCE80 doet hij het niet meer.

De kraan staat inderdaad op 60 graden. Maar daar heeft hij altijd op gestaan. Ik heb daar niet aan gedraaid vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jhioQdI5QbOS_lzMB4UyKk6Oeo=/800x/filters:strip_icc()/f/image/7bSNiFr1ybaOpnsd5FMlJgHM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@YellowCab
Veel te hoog zet op 40 graden.

En waar staat die onderste op?

[ Voor 49% gewijzigd door leonbong op 03-03-2020 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
leonbong schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 20:23:
@YellowCab
Blijft het groene ledje pomp wel aan, maar de pomp stopt?

Maar één antwoord draai die thermostaat eens naar 40 graden, die in de warm aanvoerleiding.
Het groene ledje brand constant bij een warmtevraag, maar de pomp gaat niet aan. Toen hij net wel eenmalig aan ging brandde het ledje ook. Toen deed alles het perfect voor 1 minuut en toen schakelde alles uit (de motoren sloten dus ook weer)

Ik heb nu de kraan op 40 graden gezet. Er gebeurd nog niks. Maar wellicht moet de boel eerst even afkoelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ja eerst afkoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
leonbong schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 20:25:
@YellowCab
Veel te hoog zet op 40 graden.

En waar staat die onderste op?
De onderste staat op stand 3.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZdiKw7mIMsRM_QNYhabdzI7P54=/800x/filters:strip_icc()/f/image/zWLW5a5cPU6eOo7oFNiaXEUs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Waar gaat die heen? Of is dat de retour naar de ketel ofzo? Vreemd om daar ook nog een thermostaat te hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@MikeyMan
Dat is een RTL betreft hier waarschijnlijk stadsverwarming. Gok ik zo uit foto.

[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 03-03-2020 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YellowCab
leonbong schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 20:32:
@MikeyMan
Dat is een RTL betreft hier waarschijnlijk stadsverwarming. Gok ik zo uit foto.
Klopt, we hebben stadsverwarming ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
Heb de boel even laten afkoelen. Verwarming uit gezet en nu weer aan. Motoren staan open, maar de pomp gaat niet aan 😞
Pagina: 1 ... 3 ... 36 Laatste