@YellowCab
Het lampje van de pomp brand wel?
Het lampje van de pomp brand wel?
[ Voor 39% gewijzigd door leonbong op 03-03-2020 20:56 ]
Het is warm. Maar niet bloedheet. Ik kan mijn hand er gewoon op laten liggen.leonbong schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 20:54:
@YellowCab
Het leidingwerk in buurt van pomp-maximaal thermostaat is dat heet want dat zou niet zo moeten zijn. Max die 40 graden?
Klopt. Er zitten alleen handmatige hendels om de water aanvoer dicht te zetten.leonbong schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 20:54:
@YellowCab
Je hebt waarschijnlijk geen open/dicht klep in meterkast met een ketelrelais zitten, om de gehele stadsverwarming uit te zetten?
Dat is tbv een warm drinkwater boiler heeft bijna niemand in nederland.YellowCab schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 20:56:
[...]
Het is warm. Maar niet bloedheet. Ik kan mijn hand er gewoon op laten liggen.
Kan het wellicht iets te maken hebben met een instelling in de evotouch? Warmwaterregulering staat uitgeschakeld, moet deze wellicht aan?
Ik vermoed dat de maximaal thermostaat van de pomp je dwars zit.Of zou het een defect van de HCE80 kunnen zijn?
[ Voor 11% gewijzigd door leonbong op 03-03-2020 21:07 ]
Kan zijn dat de bende nu pas genoeg is afgekoeld. Of dat je groepen toewijzing niet helemaal goed gelukt is.YellowCab schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 21:05:
Nou snap ik er niks meer van. Ik dacht ik zet eens een andere zone aan om te kijken wat er gebeurd en nu ineens gaat de pomp wel aan. Hoe dan
[ Voor 11% gewijzigd door leonbong op 03-03-2020 21:23 ]
Huh kan dat ook? Ook maar eens proberen als de boel goed blijft werken.leonbong schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 21:13:
@YellowCab
Anders sluit je preventief op aansluiting 5,6 (naast antenne aansluiting) je oude zone klep, zodat je zeker weet dat er alleen warm water stoomt als daadwerkelijk nodig is. Scheelt ook geld op jaarbasis.
[ Voor 55% gewijzigd door leonbong op 03-03-2020 21:24 ]
Aha duidelijk. Bedankt voor de tip.leonbong schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 21:16:
@YellowCab
Dat hoop je bij stadsverwarming maar praktijk zal er vaak wat verbruik zijn in jouw situatie om de plek waar thermostaatvoeler zit op 40 graden te houden. 365 dagen per jaar.
Ik zelf heb ook stadsverwarming maar ik schakel echt alles af met een centrale klep in de meterkast.
Als de thermomotoren volledig sluiten is er niks aan de hand, echter deze dingen sluiten wel eens niet volledig zeker als ze ouder worden.
[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 03-03-2020 21:29 ]
Sorry, ik zal het wat beter aangeven. Beide lampjes zijn uit. Dus de motoren zijn dicht gegaan en de pomp staat uit.leonbong schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 21:28:
@YellowCab
Kan je ook aangeven in het vervolg of het lampje van de pomp dan brandt, anders moet ik het steeds opnieuw vragen.
Als die niet brandt dan is het normaal regelgedrag, kijk eens wat de warmtevraag is van de zone kan je in het installateursmenu zien.
Het systeem lijkt beter te werken. Gisteren ging de pomp netjes aan als ik de verwarming aanzette, dus dat is fijn.
De evohome rondt nogal af. Sterker nog; hij rondt nogal af in de richting van het ingestelde bereik.YellowCab schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 10:14:
[...]
Het systeem lijkt beter te werken. Gisteren ging de pomp netjes aan als ik de verwarming aanzette, dus dat is fijn.
Wat mij wel opviel is als de Evotouch 20.5 of 21 graden meet en de temperatuur ingesteld staat op 20 graden dat hij dan af en toe alsnog (kort) aan gaat. Maar wellicht heeft dit te maken met het inregelen van het systeem?
Aha, dat verklaard het een en ander. Dus als ik niet wil dat hij aan springt zal ik de setpoint moeten verlagen?MikeyMan schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 10:19:
[...]
De evohome rondt nogal af. Sterker nog; hij rondt nogal af in de richting van het ingestelde bereik.
Daarnaast; het ding meet twee cijfers achter de komma, en geeft er maar eentje weer.
Mijn thermostaat geeft momenteel 19,5 weer, terwijl hij 19,89 meet. Setpoint is 18,5, dus daarom rondt hij naar beneden af.
Zet ik het ding op 20, zal hij ook gelijk naar boven af gaan ronden, en 20 weergeven.
Voor de aansturing maakt dit volgens Honeywell niet uit, daar wordt het onafgeronde cijfer voor gebruikt.
Ja dat sowieso, maar let wel even op welke ruimtes er warmte vragen.YellowCab schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 10:27:
[...]
Aha, dat verklaard het een en ander. Dus als ik niet wil dat hij aan springt zal ik de setpoint moeten verlagen?
Aha, duidelijk.MikeyMan schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 10:28:
[...]
Ja dat sowieso, maar let wel even op welke ruimtes er warmte vragen.
Ik zou hem voorlopig even zijn gang laten gaan.
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Tof dat je met me meedenkt. Beneden en op zolder komt wel gewoon een thermostaat. Ik zie het als het ware zo dat zone 7 en 8 resp. woonkamer en keuken zijn op de HCE80. In plaats van thermische motoren aan te sturen, stuur ik met diezelfde uitgangen de pomp van de resp. zone, door een 230V relais de pomp aan te laten schakelen zodra de HCE80 de 'thermische-motor-uitgang' van die zone aanstuurt. Dus alleen de pomp van de eerste verdieping wordt aangesloten op de pomp-aansluiting van de HCE80, de andere via een omweg op de uitgangen voor de thermische motoren.fmb schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 23:28:
Ha, ik heb 2 weken geleden in mijn nieuwbouwhuis op de 2 vloerverwarmingverdelers de hce 80 geïnstalleerd. In mijn geval zonder pomp.
Als ik je goed begrijp wilde met 1 hce 80 zowel de zones op de eerste verdieping aansturen, als de pomp van de verdelers op de begane grond en op de zolder omdat je deze als 1 zone aangestuurd wilt hebben.
Volgens mij kan dat niet:
1. Als je een temperatuur sensor hebt op de begane grond, dan kun je er volgens mij met een hce80 op de 1e verdieping geen pomp mee aansturen op de begane grond. De hce 80 weet niet dat die zone bestaat. Misschien zou je dat nog kunnen oplossen door wel een zone toe te wijzen, maar er geen thermische motor aan te hangen.
2. Als je hce 80 één of meer zone(s) op de eerste verdieping aanstuurt dan gaan alle pompen draaien en dan worden op de begane grond en op de zolder ook alle vloerverwarmingslussen warm.
[ Voor 17% gewijzigd door leonbong op 11-03-2020 18:25 ]
[ Voor 40% gewijzigd door leonbong op 11-03-2020 21:19 ]
De pin in het ventiel wordt niet goed ingedrukt. Daardoor blijft de kraan open staan.Count_B schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 16:27:
Ik heb een radiatorknop dat niet helemaal lekker werkt met mijn radiator. Als ik deze open draai hoor ik wel de motor draaien maar de radiator wordt niet warm. Als ik vervolgens de radiatorknop eraf haal en handmatig aan de zwarte ring draai wel maar als ik dan weer de radiator dicht wil hebben hoor ik weer de motor maar wordt de radiator niet koud. Het lijkt erop dat de motor niet krachtig genoeg is of iets dergelijks. Heeft er iemand tips?
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
12 x 330WP | Oost/west
[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 22-03-2020 17:33 ]
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Ik heb vloerverwarming in de badkamer , woonkamer , hal , keuken & bijkeuken , in de 2 slaapkamers overloop en opslag heb ik radiatoren (4stuks totaal)leonbong schreef op zondag 22 maart 2020 @ 17:32:
Bedoel je dat 4 vloerverwarming zones(ruimtes) hebt. Daarnaast nog enkele ruimtes hebt met daar in totaal 4 radiatoren.
De vloerverwarming zones missen nog thermostaten dat kan de roundwireless zijn, eventueel kan je in een zone ook de centrale gebruiken als thermostaat.
PS de combinatie radiator en vloerverwarming kan je niet maken in een zone.
12 x 330WP | Oost/west
Ja ruimtes met een HR92 hebben geen aparte thermostaat nodigElahkneh schreef op zondag 22 maart 2020 @ 18:55:
[...]
Ik heb vloerverwarming in de badkamer , woonkamer , hal , keuken & bijkeuken , in de 2 slaapkamers overloop en opslag heb ik radiatoren (4stuks totaal)
De bedoeling is om deze ruimtes afhankelijk van elkaar te regelen .
Of ben ik dan voor elke ruimte een thermostaat nodig ?![]()
Ik was in de veronderstelling dat de hr92 de temperatuur doorgeeft aan de evohome WiFi .
JaMaar om de temperatuur van de vloerverwarming per vertrek te regelen ben ik dus evenveel thermostaten als vertrekken nodig ?
[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 22-03-2020 21:49 ]
vloerverwarmingsregelaar (HCE80)leonbong schreef op zondag 22 maart 2020 @ 21:49:
[...]
Ja ruimtes met een HR92 hebben geen aparte thermostaat nodig
[...]
Ja
Vloerverwarming heeft een thermostaat nodig per zone. De centrale kan als thermostaat worden gebruikt
12 x 330WP | Oost/west
12 x 330WP | Oost/west
[ Voor 9% gewijzigd door Elahkneh op 23-03-2020 11:05 ]
12 x 330WP | Oost/west
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Wat kan evohome daar aan doen?Quad schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:42:
Energienota binnen, 1220M³ gas verbruikt afgelopen jaar, pittig! voor een tussenwoning. (wel jaren 70)
Ook omdat we een hele zachte winter gehad hebben, vind ik het ronduit veel, ik had geschat op ca 900m³.
Wat bedoel je precies had de HR92 de pin volledig ingetrokken maar de kraan bleef hangen?Hoofdverwarming is onze vloerverwarming, ca 45m² oppervlak. Verder in het huis stoken we niet / enkel op aanvraag, wel allemaal voorzien van een HR92 thermostaat.
Evohome HR92 aangesloten voor de VV-verdeler, daarachter de thermostaat van de VV-verdeler en de VV zelf, de CV-ketel is een opentherm Intergas HRE 24/28, EvoHome is ook opentherm.
Afgelopen winter oa meegemaakt dat de HR92 volgens Evohome bijv. 90% geopend moet zijn, echter werd de bypass dusdanig heet dat ik dit ging controleren, de knop bleek dus gewoon dicht te zitten, bijzonder! Ik heb inmiddels het draaiventiel tussen de leiding en de HR92 vervangen door een andere, komende tijd zien of dit wat uitmaakt.
Niet betrouwbaar kan ik mij helemaal niet in vinden. Bij mij werkt het al jaren super betrouwbaar.Zet ik de thermostaat lager, bijv. 15 graden, dan zet Evohome de temperatuur op 16.5. Ik vind dit spelen met niet werkelijke waardes en feitelijk onjuist.
Concluderend vind ik Evohome een mooi product, maar wel erg kostbaar en bij vlagen niet betrouwbaar. .
Mee eens hoor, daarom ga ik (later) ook laten onderzoeken waar ik qua isolatie winst kan behalen.leonbong schreef op maandag 23 maart 2020 @ 14:06:
[...]
Wat kan evohome daar aan doen?![]()
Als jouw huis matige isolatie heeft met misschien icm een onzuinige ketel?
Evohome kan niet de fysische eigenschappen van je huis aanpassen.
PS De overheid gaat uit van 1500m³ gas voor tussenwoning van voor 1992 volledige populatie.
De montageadapter is dus dicht, terwijl Evohome wel op open staat (via het onderhoudsmenu in te zien). Ik heb dus die adapter met een andere uitgewisseld, deze lijkt het tot nu toe prima te doen. Het kwam ook niet altijd voor, en dat is dus wel apart.[...]
Wat bedoel je precies had de HR92 de pin volledig ingetrokken maar de kraan bleef hangen?
Want dat klinkt als defect aan je CV-installatie.
Een vastzittende radiatorkraan kan evohome helemaal niks aan doen. Het zou bijzonder zijn als de weerstand van montageadapter voldoende is om de veerkracht van kraan tegen te houden.
[Afbeelding]
Vorige winter had ik ook niks geen klachten, alleen had ik geen betrouwbare jaar afrekening omdat we halverwege dat jaar (2018) in het huis zijn komen wonen. Ik heb tot dusver enkele kleine incidentjes gehad, dat maakt het voor mij iets minder betrouwbaar.[...]
Niet betrouwbaar kan ik mij helemaal niet in vinden. Bij mij werkt het al jaren super betrouwbaar.
Het afronden van de temperaturen ja dat is niet altijd even fraai, overigens is dat alleen op display de regeltechniek op achtergrond werkt niet met de afgeronde temperaturen.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
JaElahkneh schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:01:
kan ik in de evohome 2 servomotoren dan aan 1 zone koppelen ?
Bij mij heb ik 5 vloerverwarmingslussen op de begane grond (woonkamer/keuken) en inderdaad 3 op zone 1 en 2 op zone 2 geplaatst op de hce80.leonbong schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:15:
[...]
Ja
Op één thermische motoruitgang kunnen meerdere motoren.
Voor zone1 en 2 op HCE80 is al voorzien van meerdere stekkers.
Zone1 3 stuks
Zone2 2 stuks
[Afbeelding]
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Ligt er aan wat je wil bereiken. Wil je dat alle zones altijd tegelijk open en dicht staan? Dan kan je gewoon een verbindingsblokje (kroonsteentje of alike) gebruiken en alle 5 de motoren op 1 zone zetten.fmb schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 21:47:
[...]
Twee temperatuur sensors in dezelfde ruimte dus, maar volgens mij kan dat niet anders.
Daarom had ik dit inderdaad niet gedaan; Max 3 motoren op een zone. Hoewel ik wel iets zuinigere servomotoren heb gebruikt.LosserNL schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 07:27:
Je kan max 3 motoren per zone aansluiten vanwege de belasting. Zodoende heb ik mijn 6 lussen verdeeld over 2 zones op de HCE80.
Ik heb wel maar 1 DTS92 als sensor voor beide HCE80 ‘zones’: ik heb op evohome maar 1 zone.
Dit doe je op de evohome door na het toewijzen van de hce80 zone 1 terug te gaan zodat je nog iets kunt toewijzen, en vervolgens de hce80 zone 2 in toewijsmodus zet (2x soms: 1x rood en 1x groen ). En zo nog meer als nodig. Zo kan je meerdere hce80 zones achter 1 evohome zone zettenweet niet of je dan de interne voeler kan gebruiken, dat doe ik namelijk niet.
Ik weet niet meer zeker of ik dit heb geprobeerd, maar ik denk het wel. Ga het nog eens proberen.leonbong schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 08:00:
@fmb
Naar mijn weten kan je ook meerdere HCE80 zones koppelen aan een enkele evohome zone.
Gewoon in de betreffende evohome zone, toewijzen (niet wissen) en extra HCE80 zone toewijzen en klaar.
[ Voor 16% gewijzigd door fmb op 25-03-2020 21:06 ]
Bedankt voor de foto, dat verduidelijkt situaties voor mensen met minder kennis van verwarmingen.DukeBox schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 19:56:
[...]
Als hij op je zone past mag dat gewoon. Bedoel je met verdeler niet de limiter ? Een HR92 gaat daar hoe dan ook niet werken want er zit een externe temp. sensor aan die in je verdeler zit.
[...]
Dat kan prima al is het officieel niet gesupport.
[...]
In theorie ja, maar logischer wijs plaats je hem vóór je limiter.
Doorvoer is niet echt van toepassing want er wordt voornamelijk bijgemengd en de andere thermostaat knop heeft natuurlijk dezelfde doorvoer.
Je moet alleen de regeling van de HR92 op vol open/dicht zetten en niet modulerend.
Zo heb ik hem:
[Afbeelding]
[ Voor 13% gewijzigd door bert pit op 05-05-2020 10:24 ]
Werkt prima. I.v.m. het vele thuiswerken ook eens meegemaakt hoe het overdag is en ook dan is het heerlijk comfortabel al heb ik het idee dat ik de temperatuur wel iets hoger instel dan voorheen om hem het net 'lekker' te krijgen. Vermoedelijk komt het door het lange stil zitten.angelob1989 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 04:10:
Bedankt voor de foto, dat verduidelijkt situaties voor mensen met minder kennis van verwarmingen.
Hoe bevalt deze opzet in werking en comfort? Dit is inclusief OT neem ik aan?
Dat kan maar je kan er ook een losse sensor voor gebruiken. Net wat het meest logisch is. De sensor van de HR92 zelf is dat meestal niet omdat deze vaak in een afgesloten ruimte zit bij de verdeler.En dan de Evohome touch als temperatuurvoeler?
Zoals @bert pit al aangeeft is dat om te voorkomen dat alles dicht zit en je CV pomp aan gaat. Dat laatste gebeurt bij de meeste ketels hoe dan ook eens in de zoveel tijd om ervoor te zorgen dat deze niet vast komt te zitten. Het hangt ook een beetje van het merk ketel af of een bypass noodzakelijk is, soms zit deze er al in of is er een andere oplossing.Misschien een stomme vraag, maar klopt het dat de bypass nodig is omdat de vloerverwarming straks dicht staat terwijl bijvoorbeeld de badkamer om warmte vraagt?
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Dit is ook al eens eerder langsgekomen in andere topics, ik heb het ook daar uit overgenomen. Theoretisch was er geen reden dat dit niet ging werken en qua kosten een kleine investering om dit eerst zo te proberen.angelob1989 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 11:29:
@bert pit @DukeBox
Makkelijkere en goedkopere oplossing dan een HCE80 aanschaffen in ieder geval bij een enkele zone.
[ Voor 18% gewijzigd door DukeBox op 05-05-2020 11:40 ]
Ik betwijfel of ik een grote flow nodig heb. Verwacht het niet als ik naar die dunne leidingen kijk.DukeBox schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 11:36:
[...]
Ik kan mij wel voorstellen dat als je een grote flow nodig hebt je daar ook een grotere thermostaatkraan op moet zetten en de HR92 dan niet krachtig genoeg is (of sneller door zijn batterijen heen is). Het is bij mij wel de kraan die het meest 'actief' is dus mogelijk dat ik wel vaker batterijen moet vervangen (sinds ingebruikname nog nooit hoeven doen overigens).
De overgang van flexibel naar harde leiding heeft sowieso een flinke beperking in de flow tot gevolg.angelob1989 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 12:46:
[...]
Ik betwijfel of ik een grote flow nodig heb. Verwacht het niet als ik naar die dunne leidingen kijk.
[Afbeelding]
Geen idee of dat uit foto's gehaald kan worden.
Zo te zien ook, de thermostaat (temp. begrenzer) die er nu op zit heeft ook geen groter ventiel dan standaard. Overigens heeft flow niet alleen met dunne/dikke leidingen te maken, een enkele aanvoer naar meerdere (=meer doorvoer) lange (=veel afkoeling) zones kan beperkt worden door een ventiel maar dan moet je denken aan een slecht geïsoleerd huis met een flinke vloer oppervlakte.angelob1989 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 12:46:
Ik betwijfel of ik een grote flow nodig heb. Verwacht het niet als ik naar die dunne leidingen kijk.
Heeft dat nog gevolgen als de bypass pas na de flexibele leidingen plaatsvindt? Bij het plaatsen van de vloerverwarming hebben ze de aansluitingen van de oude convectorput doorgetrokken met flexibele leiding naar de trappenkast.MikeyMan schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 12:49:
[...]
De overgang van flexibel naar harde leiding heeft sowieso een flinke beperking in de flow tot gevolg.
[ Voor 43% gewijzigd door angelob1989 op 05-05-2020 13:13 ]
[ Voor 19% gewijzigd door DukeBox op 08-05-2020 23:00 ]
Ja of goedkopere kits (in DE) THR99C3102rolandmegens schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 10:13:
Bedoelen jullie dat met de Wifi Evohome Gateway (THR99C3100) geen RFG100 meer nodig is?
12 x 330WP | Oost/west
[ Voor 78% gewijzigd door leonbong op 14-05-2020 06:54 ]
[ Voor 38% gewijzigd door leonbong op 14-05-2020 14:02 ]
[ Voor 76% gewijzigd door leonbong op 14-05-2020 15:34 ]
[ Voor 4% gewijzigd door conara op 14-05-2020 16:02 ]
[ Voor 51% gewijzigd door leonbong op 14-05-2020 16:22 ]
Nee ok, maar als je toch zes kamerthermostaten aan moet schaffen...leonbong schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:15:
Je kan de evohome zelfs in de meterkast hangen want hij hoeft natuur niet "mee" te doen in een zone.
[ Voor 22% gewijzigd door leonbong op 14-05-2020 16:38 ]
Ben je niet simpeler af met een externe pompschakelaar? Dan profiteer je ook nog wat van de restwarmte in het systeem.JPDeckers schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:50:
Ik heb een combinatie van Evohome WiFi met HR92's op vrijwel radiatoren in huis (gang staat altijd deels open als bypass) en een HCE80 voor aansturing vloerverwarming in twee kamers beneden (2 groepen).
Deze vloerverwarming is afgelopen winter geinstalleerd, daarover geen klachten, maarnu de zomer er aan komt gaat (normaal gesproken) het verwarmings-systeem uit.
Om te voorkomen dat de pomp vastloopt, is het het beste deze minstens wekellijks even kortstondig te laten draaien.
Het lijkt er op dat de HCE80 dit niet ondersteunt. Heb gezocht, via kluswijzer een hele thread gevonden waarin conclusie na bellen met Honeywell was dat het er NIET op zit, en er is 1 verkoop site die zegt dat het WEL zo is, maar, alle documentatie zegt daar niets over. Heb een kW meter er tussen gehangen, maar deze meet iig geen dagelijkse aan-stand van de pomp, heeft nog niet een week kunnen draaien zonder warmtevraag afgelopen tijd, dus nog geen 100% uitsluiting.
Nu dacht ik zelf een losse schakelklok op de HCE80 te zetten als extra input (de HCE's kan je nl doorlussen) om eens/week de aangekoppelde vloerverwarmingsmotor even te laten draaien, maar,
als de afsluit-motortjes van de groepen niet open gaan, gaat dat natuurlijk niet werken (dan pompt hij de vloerverwarming in, die druk opbouwt en dan uiteindelijk 'door' de motorafsluiting drukt, of lekkage veroorzaakt).
Dus: weet iemand een manier om de HCE80 te vertellen dat hij een/alle groepen moet openzetten en dan de pomp moet schakelen? Een fake Evohome master zeg maar, zonder de ketel aan te sturen, via een RPi en Zwave stick ofzo.
Vooralsnog ga ik denk ik een schakelmoment op maandagchtend om 05:00 ofzo maken waarin er 15 minuten lang 35 graden wordt gevraagd in de zomer. Nadeel is dat de ketel dan ook aanspringt,
dus een 'fake evohome' signaal zou mooier zijn.
De HCE80 stuurt de pomp juist aan, hij beslist om de motortjes open/dicht te zetten en daaromheen de pomp te laten draaien. Een externe pompschakelaar lost niet op dat de groepen dicht staan terwijl de pomp draait (dat wilde ik met 'doorlus-truc' al doen).MikeyMan schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:54:
[...]
Ben je niet simpeler af met een externe pompschakelaar? Dan profiteer je ook nog wat van de restwarmte in het systeem.
Ja dat weet ik. Maar die HCE80 doet in feite niets anders dan een externe pompschakelaar. Sterker nog; hij is een stuk dommer. Voordat het water is afgekoeld slaat ie al af.JPDeckers schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 17:08:
[...]
De HCE80 stuurt de pomp juist aan, hij beslist om de motortjes open/dicht te zetten en daaromheen de pomp te laten draaien. Een externe pompschakelaar lost niet op dat de groepen dicht staan terwijl de pomp draait (dat wilde ik met 'doorlus-truc' al doen).
Een losse bypass op de pomp/verwarmingssysteem laten maken zou kunnen, en dan apart aansturen, maar dan ga ik liever voor de eens/week 35 grade oplossing (de kast zit al zo vol nu).
[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 14-05-2020 17:16 ]
[ Voor 55% gewijzigd door leonbong op 14-05-2020 17:17 ]
Ligt dat niet aan het type verdeler?leonbong schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 17:15:
De pomp gaat niet stuk door tegen dichte klep te draaien.
[ Voor 48% gewijzigd door leonbong op 14-05-2020 17:31 ]
Loopt de pomp niet warm bij geen doorstroming?leonbong schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 17:18:
Nee centrifugaalpomp mag je een persleiding van afsluiten, zeker deze met beperkte opvoerhoogte. Maar anders laat je van de voornaamste (belangrijkste groep) een thermomoter eraf en klaar kan hij altijd pompen.
PS De broer van HCE80 en HCE20 heeft wel zomer schakelaar en laat de pomp maar ééns 14 dagen draaien, dus als het er al in zit dan zal het eens in de twee weken zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door JPDeckers op 14-05-2020 17:32 ]
Ik heb mijn lijstje geupdate:rolandmegens schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 22:30:
In onze nieuwbouwwoning willen we zoneregeling gaan toepassen op onze vloerverwarming. Na redelijk wat vergelijken is uiteindelijk ons oog gevallen op het Honeywell Evohome systeem.
Van dit systeem denk ik dat ik de volgende spullen nodig heb:
- 1x HCE80 (hoofd module)
- 1x HRA80 (radio module voor gebruik van draadloze thermostaten)
- 10x MT4-230-NC voor het openen/sluiten van de vloerverwarmingsgroepen
- 5x T87RF2025 (draadloze thermostaat). Dit wordt mogelijk de duitse variant T87RF2059, omdat het via amazon.de een stuk goedkoper is
- 1x RFG100 (mogelijkheid om met de app dingen aan te sturen)
- 1x THR99C3100 (centraal bedieningsapparaat)
- 1x BDR91 of R8810A1018 voor aan/uit of opentherm aansturing van de warmtepomp
Wat extra gegevens:
- 12 groepen vloer verwarming beneden - waarvan 10 altijd open, de andere 2 zijn voor de garage en zullen standaard dicht staan
- 10 groepen vloerverwarming boven, verdeeld over 5 zones (badkamer + 4 slaapkamers). Deze groepen moeten dus worden aangestuurd met de HCE80
- L/W warmtepomp (LG monobloc) voor verwarmen + koelen (en SWW)
Voordat ik de spullen wil bestellen, wil ik echter wel zeker zijn dat ik de juiste producten koop en dat wat ik voor ogen heb ook echt mogelijk is. Daarbij stuit ik op de volgende vragen:
- Ik kan vinden dat de HCE80 geschikt is voor koelen, maar moet ik dan ook speciale thermostaten hiermee combineren of werkt dit ook met de standaard T87RF2025?
- Is er verder nog iets nodig voor het koelen of zou bovenstaande lijst voldoende moeten zijn?
- Als ik het centrale bedieningsapparaat gebruik, is de RFG100 dan overbodig of nog steeds nodig om van buitenshuis alles te bedienen?
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq