Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming

Pagina: 1 ... 4 ... 12 Laatste
Acties:

• leonbong
  • Registratie: augustus 2002
  • Nu online
@robinmull112
Het lampje van de pomp brand wel?

• robinmull112
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 04-06 07:25
Het lampje op de HCE80 voor de pomp brand inderdaad.

• leonbong
  • Nu online
@robinmull112
Het leidingwerk in buurt van pomp-maximaal thermostaat is dat heet want dat zou niet zo moeten zijn. Max die 40 graden?

Je hebt waarschijnlijk geen open/dicht klep in meterkast met een ketelrelais zitten, om de gehele stadsverwarming uit te zetten?

[Voor 39% gewijzigd door leonbong op 03-03-2020 20:56]

• robinmull112
leonbong schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 20:54:
@robinmull112
Het leidingwerk in buurt van pomp-maximaal thermostaat is dat heet want dat zou niet zo moeten zijn. Max die 40 graden?
Het is warm. Maar niet bloedheet. Ik kan mijn hand er gewoon op laten liggen.

Kan het wellicht iets te maken hebben met een instelling in de evotouch? Warmwaterregulering staat uitgeschakeld, moet deze wellicht aan?

Of zou het een defect van de HCE80 kunnen zijn?

• robinmull112
leonbong schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 20:54:
@robinmull112

Je hebt waarschijnlijk geen open/dicht klep in meterkast met een ketelrelais zitten, om de gehele stadsverwarming uit te zetten?
Klopt. Er zitten alleen handmatige hendels om de water aanvoer dicht te zetten.

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 17:44

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb je een multimeter om de spanning op de pomp te meten? Of een spanningzoeker? Desnoods een gloeilamp :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
robinmull112 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 20:56:
[...]

Het is warm. Maar niet bloedheet. Ik kan mijn hand er gewoon op laten liggen.

Kan het wellicht iets te maken hebben met een instelling in de evotouch? Warmwaterregulering staat uitgeschakeld, moet deze wellicht aan?
Dat is tbv een warm drinkwater boiler heeft bijna niemand in nederland.
Of zou het een defect van de HCE80 kunnen zijn?
Ik vermoed dat de maximaal thermostaat van de pomp je dwars zit.
In deze situatie wordt het hete water van stadsverwarming niet gestopt, die persdruk is voldoende om het vanzelf warm te maken op plek van de maximaal thermostaat.

Je kan dit testen door tijdelijk de ty-raps van de maximaal thermostaat los te knippen zodat deze niet tegen de verdeler zit.

Blijft hij dan wel draaien dan zal je oude zoneklep moeten laten sluiten en openen als ketelmodule, bij voorkeur dan direct gekoppeld aan de HCE80 zodat deze alleen klep open zet bij warmtevraag van de vloerverwarming.

[Voor 11% gewijzigd door leonbong op 03-03-2020 21:07]

• robinmull112
Nou snap ik er niks meer van. Ik dacht ik zet eens een andere zone aan om te kijken wat er gebeurd en nu ineens gaat de pomp wel aan. Hoe dan :S

• leonbong
  • Nu online
Nou kijk het eens aan, misschien was de maximaal thermostaat niet voldoende afgekoeld.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

robinmull112 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 21:05:
Nou snap ik er niks meer van. Ik dacht ik zet eens een andere zone aan om te kijken wat er gebeurd en nu ineens gaat de pomp wel aan. Hoe dan :S
Kan zijn dat de bende nu pas genoeg is afgekoeld. Of dat je groepen toewijzing niet helemaal goed gelukt is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
@robinmull112
Anders sluit je preventief op aansluiting 5,6 (naast antenne aansluiting) je oude zone klep, zodat je zeker weet dat er alleen warm water stoomt als daadwerkelijk nodig is. Scheelt ook geld op jaarbasis.

Incorrect dit kan niet bij NL-veries van de HCE80

[Voor 11% gewijzigd door leonbong op 03-03-2020 21:23]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• robinmull112
Als ik switch van die nieuwe zone naar de zone waar ik net mee heb getest gaan de juiste motoren open en sluiten ook de juiste. Dus de toewijzing van de groepen lijkt goed gelukt te zijn.

De pomp blijft nu ook gewoon draaien!

Eens kijken hoe lang hij het vol blijft houden zo.

Mannen, ontzettend bedankt voor het meedenken! Ik zal morgen wel even laten weten of hij het dan ook nog doet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
@robinmull112
kijk nog even naar bovenstaande tip!

• robinmull112
leonbong schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 21:13:
@robinmull112
Anders sluit je preventief op aansluiting 5,6 (naast antenne aansluiting) je oude zone klep, zodat je zeker weet dat er alleen warm water stoomt als daadwerkelijk nodig is. Scheelt ook geld op jaarbasis.
Huh kan dat ook? Ook maar eens proberen als de boel goed blijft werken.

Maar ik neem aan als de klep handmatig open staat en verder alle motoren gesloten zijn dat er dan ook geen verbruik is toch? Of zie ik dat verkeerd?

• leonbong
  • Nu online
@robinmull112
Dat hoop je bij stadsverwarming maar praktijk zal er vaak wat verbruik zijn in jouw situatie om de plek waar thermostaatvoeler zit op 40 graden te houden. 365 dagen per jaar.
Ik zelf heb ook stadsverwarming maar ik schakel echt alles af met een centrale klep in de meterkast.
Als de thermomotoren volledig sluiten is er niks aan de hand, echter deze dingen sluiten wel eens niet volledig zeker als ze ouder worden.

[Voor 55% gewijzigd door leonbong op 03-03-2020 21:24]

• robinmull112
leonbong schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 21:16:
@robinmull112
Dat hoop je bij stadsverwarming maar praktijk zal er vaak wat verbruik zijn in jouw situatie om de plek waar thermostaatvoeler zit op 40 graden te houden. 365 dagen per jaar.
Ik zelf heb ook stadsverwarming maar ik schakel echt alles af met een centrale klep in de meterkast.
Als de thermomotoren volledig sluiten is er niks aan de hand, echter deze dingen sluiten wel eens niet volledig zeker als ze ouder worden.
Aha duidelijk. Bedankt voor de tip.

Nou de lol was van korte duur. De EvoTouch staat ingesteld op 22 graden. Hij meet nu 21 graden, maar is toch compleet afgeslagen. Hoe kan dit?

• leonbong
  • Nu online
@robinmull112
Kan je ook aangeven in het vervolg of het lampje van de pomp dan brandt, anders moet ik het steeds opnieuw vragen.

Als die niet brandt dan is het normaal regelgedrag, kijk eens wat de warmtevraag is van de zone kan je in het installateursmenu zien.

[Voor 3% gewijzigd door leonbong op 03-03-2020 21:29]

• robinmull112
leonbong schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 21:28:
@robinmull112
Kan je ook aangeven in het vervolg of het lampje van de pomp dan brandt, anders moet ik het steeds opnieuw vragen.

Als die niet brandt dan is het normaal regelgedrag, kijk eens wat de warmtevraag is van de zone kan je in het installateursmenu zien.
Sorry, ik zal het wat beter aangeven. Beide lampjes zijn uit. Dus de motoren zijn dicht gegaan en de pomp staat uit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Als de boel zo weer gaat draaien dan is niks aan de hand.
De eerste dagen is het systeem echt aan het "leren" welk regelgedrag vereist is.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

En in de aanvulling, de pomp en ketel zullen in dit voorbeeld 42% van de tijd draaien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• robinmull112
Nu draait hij inderdaad weer. Ook de pomp!
Heren, nogmaals ontzetten bedankt. Echt super.

Ik zal het systeem wel even een paar dagen z'n gang laten gaan, zodat het kan leren wat het juiste gedrag is.

• leonbong
  • Nu online
@robinmull112

En zit je lekker warm zoals bedoeld?

Regeltechnisch is het niet zo ingewikkeld bij jouw door de stadsverwarming, raar regelgedrag maakt bij jouw financieel weinig uit tov een gasketel. Waarbij raar regelgedrag een oorzaak kan zijn voor een hoog gasverbruik met een laag ketelrendement.

• robinmull112
Het systeem lijkt beter te werken. Gisteren ging de pomp netjes aan als ik de verwarming aanzette, dus dat is fijn.

Wat mij wel opviel is als de Evotouch 20.5 of 21 graden meet en de temperatuur ingesteld staat op 20 graden dat hij dan af en toe alsnog (kort) aan gaat. Maar wellicht heeft dit te maken met het inregelen van het systeem?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

robinmull112 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 10:14:
[...]

Het systeem lijkt beter te werken. Gisteren ging de pomp netjes aan als ik de verwarming aanzette, dus dat is fijn.

Wat mij wel opviel is als de Evotouch 20.5 of 21 graden meet en de temperatuur ingesteld staat op 20 graden dat hij dan af en toe alsnog (kort) aan gaat. Maar wellicht heeft dit te maken met het inregelen van het systeem?
De evohome rondt nogal af. Sterker nog; hij rondt nogal af in de richting van het ingestelde bereik.

Daarnaast; het ding meet twee cijfers achter de komma, en geeft er maar eentje weer.
Mijn thermostaat geeft momenteel 19,5 weer, terwijl hij 19,89 meet. Setpoint is 18,5, dus daarom rondt hij naar beneden af.
Zet ik het ding op 20, zal hij ook gelijk naar boven af gaan ronden, en 20 weergeven.

Voor de aansturing maakt dit volgens Honeywell niet uit, daar wordt het onafgeronde cijfer voor gebruikt.

• robinmull112
MikeyMan schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 10:19:
[...]

De evohome rondt nogal af. Sterker nog; hij rondt nogal af in de richting van het ingestelde bereik.

Daarnaast; het ding meet twee cijfers achter de komma, en geeft er maar eentje weer.
Mijn thermostaat geeft momenteel 19,5 weer, terwijl hij 19,89 meet. Setpoint is 18,5, dus daarom rondt hij naar beneden af.
Zet ik het ding op 20, zal hij ook gelijk naar boven af gaan ronden, en 20 weergeven.

Voor de aansturing maakt dit volgens Honeywell niet uit, daar wordt het onafgeronde cijfer voor gebruikt.
Aha, dat verklaard het een en ander. Dus als ik niet wil dat hij aan springt zal ik de setpoint moeten verlagen?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

robinmull112 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 10:27:
[...]

Aha, dat verklaard het een en ander. Dus als ik niet wil dat hij aan springt zal ik de setpoint moeten verlagen?
Ja dat sowieso, maar let wel even op welke ruimtes er warmte vragen.

Ik zou hem voorlopig even zijn gang laten gaan.

• robinmull112
MikeyMan schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 10:28:
[...]

Ja dat sowieso, maar let wel even op welke ruimtes er warmte vragen.

Ik zou hem voorlopig even zijn gang laten gaan.
Aha, duidelijk.

Voorlopig wordt alleen de woonkamer verwarmd. De andere ruimtes worden (nog) niet of nauwelijks gebruikt.
Dat is ook de reden dat ik alles apart aan wilde sturen, omdat ik de meeste ruimtes voor niks aan het verwarmen was.

• The__Virus
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 13:40
In ons huis willen we ook graag de Evohome zoneregeling installeren. Ik heb 3 verdelers, voor elke verdieping 1. De verdeler voor de begane grond willen we als 1 zone en de verdeler op zolder ook 1 eigen zone.
Elk van de verdelers is een open verdeler met een UPM3 auto pomp. Ik zou graag alle 3 de pompen willen laten schakelen vanwege de energiebesparing. Ik zat te denken dat ik de begane grond en zolder prima zou kunnen regelen door alleen de pomp aan en uit te zetten. Ik zou dan ook graag de zoneregeling met de HCE80 willen regelen. De eerste verdieping, waar de HCE80 komt, wil ik dan ook 'gewoon' sturen met thermische motoren. Ik wil de zones van de begane grond en van de zolder echter ook door deze ene HCE80 laten regelen, door op die zones de pomp te laten schakelen via een relais, aangesloten op 1 van de thermische-motor-uitgangen van de HCE80. Het liefst schakel in de pomp met iets van een Sonoff mini, zodat ik in mijn domoticasysteem kan programmeren dat in elk geval elke dag de pomp eventjes draait. En ik kan controleren of deze draait.

Dus wat ik wil doen is een 230V relais laten schakelen door de HCE80. Deze hebben zo'n hoge impedantie, dat de stroomsterkte nooit een probleem zou moeten zijn (toch?). Deze schakelt dan een schakeldraad die ik aansluit op de Sonoff Mini, die vervolgens de pomp aan- of uitzet. Klinkt dit logisch? Iemand ideeën of dit kan werken of dat ik iets over het hoofd zie?

• fmb
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 10:49
Ha, ik heb 2 weken geleden in mijn nieuwbouwhuis op de 2 vloerverwarmingverdelers de hce 80 geïnstalleerd. In mijn geval zonder pomp.

Als ik je goed begrijp wil je met 1 hce 80 zowel de zones op de eerste verdieping aansturen, als ook de pomp van de verdelers op de begane grond en op de zolder omdat je deze als 1 zone aangestuurd wilt hebben.

Volgens mij kan dat niet:
1. Als je een temperatuur sensor hebt op de begane grond, dan kun je er volgens mij met een hce80 op de 1e verdieping geen pomp mee aansturen op de begane grond. De hce 80 weet niet dat die zone bestaat. Misschien zou je dat nog kunnen oplossen door wel een zone toe te wijzen, maar er geen thermische motor aan te hangen.
2. Als je hce 80 één of meer zone(s) op de eerste verdieping aanstuurt dan gaan alle pompen draaien en dan worden op de begane grond en op de zolder ook alle vloerverwarmingslussen warm.

Warmtepomp: Remeha Elga Ace 6kW. Zonnepanelen: 14 x 310 wp Suntech + micro omvormers IQ7 Enphase

• The__Virus
fmb schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 23:28:
Ha, ik heb 2 weken geleden in mijn nieuwbouwhuis op de 2 vloerverwarmingverdelers de hce 80 geïnstalleerd. In mijn geval zonder pomp.

Als ik je goed begrijp wilde met 1 hce 80 zowel de zones op de eerste verdieping aansturen, als de pomp van de verdelers op de begane grond en op de zolder omdat je deze als 1 zone aangestuurd wilt hebben.

Volgens mij kan dat niet:
1. Als je een temperatuur sensor hebt op de begane grond, dan kun je er volgens mij met een hce80 op de 1e verdieping geen pomp mee aansturen op de begane grond. De hce 80 weet niet dat die zone bestaat. Misschien zou je dat nog kunnen oplossen door wel een zone toe te wijzen, maar er geen thermische motor aan te hangen.
2. Als je hce 80 één of meer zone(s) op de eerste verdieping aanstuurt dan gaan alle pompen draaien en dan worden op de begane grond en op de zolder ook alle vloerverwarmingslussen warm.
Tof dat je met me meedenkt. Beneden en op zolder komt wel gewoon een thermostaat. Ik zie het als het ware zo dat zone 7 en 8 resp. woonkamer en keuken zijn op de HCE80. In plaats van thermische motoren aan te sturen, stuur ik met diezelfde uitgangen de pomp van de resp. zone, door een 230V relais de pomp aan te laten schakelen zodra de HCE80 de 'thermische-motor-uitgang' van die zone aanstuurt. Dus alleen de pomp van de eerste verdieping wordt aangesloten op de pomp-aansluiting van de HCE80, de andere via een omweg op de uitgangen voor de thermische motoren.

• leonbong
  • Nu online
De thermischemotor uitgangen zijn PWM dus ongeschikt om relais met te schakelen.
Of ik moet mij ernstig vergissen.

[Voor 17% gewijzigd door leonbong op 11-03-2020 18:25]

• The__Virus
Kun je dat toelichten hoe je daarbij komt? Dat klinkt voor mij namelijk niet logisch en heb dat nergens gelezen. Een thermische motor moet ofwel open ofwel dicht staan door er een continue stroom door te sturen (is gewoon een bimetaal).

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wat is er mis met een BCD91 dan?

• The__Virus
Dat typenummer kan ik op Google niet vinden, wat bedoel je precies? Kan ik daarmee de pompen aansturen?

• leonbong
  • Nu online
@The__Virus
Het zijn wax-motoren.
De motor open en sluit door spanning op verwarmingselement te zetten. Daardoor zet de wax intern meer of minder uit wat open of sluiten tot gevolg heeft.
Als je er nu een PWM signaal op zet heeft tot gevolg dat je bijvoorbeeld de wax met halve kracht verwarmt, dus ook halve uitzetting van de wax --> half open thermomotor.

https://homecomfort.resid...(HW-NL)&catpath=1.1.5.5.5

Nouja het is een TRIAC aansturing, maar mijn punt is er staat eigenlijk nooit permanent spanning op. Hoogstens enkele minuten.
Ik weet niet of je zo vaak een pomp wil starten en stoppen, dan zou ik eerder deze pomp meeschakelen met de op het pomprelais.

[Voor 40% gewijzigd door leonbong op 11-03-2020 21:19]

• The__Virus
Helder, ga me er eens verder in verdiepen. Het pomprelais lukt alleen niet, want dan gaat als er een willekeurige zone verwarmd moet worden, de zolder en begane grond gelijk mee.
Op zich zou ik met de Sonoff mini en mijn Home Assistant het signaal kunnen afvangen en zorgen dat de pomp lang genoeg draait. Maar ik hoopte dat het met alleen eenvoudoge elektronica op te lossen was.

• Count_B
  • Laatst online: 18-06 16:31
Ik heb een radiatorknop dat niet helemaal lekker werkt met mijn radiator. Als ik deze open draai hoor ik wel de motor draaien maar de radiator wordt niet warm. Als ik vervolgens de radiatorknop eraf haal en handmatig aan de zwarte ring draai wel maar als ik dan weer de radiator dicht wil hebben hoor ik weer de motor maar wordt de radiator niet koud. Het lijkt erop dat de motor niet krachtig genoeg is of iets dergelijks. Heeft er iemand tips?

• bert pit
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 18-06 20:28
Count_B schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 16:27:
Ik heb een radiatorknop dat niet helemaal lekker werkt met mijn radiator. Als ik deze open draai hoor ik wel de motor draaien maar de radiator wordt niet warm. Als ik vervolgens de radiatorknop eraf haal en handmatig aan de zwarte ring draai wel maar als ik dan weer de radiator dicht wil hebben hoor ik weer de motor maar wordt de radiator niet koud. Het lijkt erop dat de motor niet krachtig genoeg is of iets dergelijks. Heeft er iemand tips?
De pin in het ventiel wordt niet goed ingedrukt. Daardoor blijft de kraan open staan.

Als de knop gemonteerd is met een adapter, zit deze waarschijnlijk niet goed op het ventiel gemonteerd. Je kunt de adapter losschroeven, verder naar achteren op het ventiel monteren en weer vastdraaien. Daarna de zwarte ring monteren en de HR90 weer vastklikken.

Hierdoor wordt de pin van het ventiel beter ingedrukt en sluit deze wel volledig af.

Na het vastklikken even een minuut wachen dan stelt de knop zich automatisch in (Cycl).

Succes.

• Elahkneh
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 15:20
Wij zijn momenteel grondig aan het verbouwen en hebben vloerverwarming op de bg en in de badkamer laten leggen .De verdeler staat in de bijkeuken en daar zitten alle groepen op.
Ik wil dit graag met een evohome systeem per zone regelen inclusief 4 radiatoren .

Aangezien het aanbod groot is en ik door de bomen het bos niet meer zie.. hier de vraag wat ik nodig ben om dit compleet aan te sturen per zone met evohome.

Volgens mij moet ik dit hebben :

vloerverwarmingsregelaar (HCE80)
antenne voor HCE80 (HRA80)
ketelmodule Opentherm (R8810A1018)
4 x radiatorregelaar HR92

Ben ik dan nog voor elke zone een servomotor nodig ? (badkamer/ woonkamer / hal / keuken)

14 x 290wp | solaredge se4000 | zuid

• leonbong
  • Nu online
Bedoel je dat 4 vloerverwarming zones(ruimtes) hebt. Daarnaast nog enkele ruimtes hebt met daar in totaal 4 radiatoren.

De vloerverwarming zones missen nog thermostaten dat kan de roundwireless zijn, eventueel kan je in een zone ook de centrale gebruiken als thermostaat.

PS de combinatie radiator en vloerverwarming kan je niet maken in een zone.

[Voor 12% gewijzigd door leonbong op 22-03-2020 17:33]

• bert pit
@Elahkneh Ik zou op aan/uit gaan zitten met vloerverwarming. Denk daarnaast aan de bypass die er in moet zitten en de evotouch. Op alle radiatoren moeten ook thermische kranen zitten.

• Elahkneh
leonbong schreef op zondag 22 maart 2020 @ 17:32:
Bedoel je dat 4 vloerverwarming zones(ruimtes) hebt. Daarnaast nog enkele ruimtes hebt met daar in totaal 4 radiatoren.

De vloerverwarming zones missen nog thermostaten dat kan de roundwireless zijn, eventueel kan je in een zone ook de centrale gebruiken als thermostaat.

PS de combinatie radiator en vloerverwarming kan je niet maken in een zone.
Ik heb vloerverwarming in de badkamer , woonkamer , hal , keuken & bijkeuken , in de 2 slaapkamers overloop en opslag heb ik radiatoren (4stuks totaal)
De bedoeling is om deze ruimtes afhankelijk van elkaar te regelen .
Of ben ik dan voor elke ruimte een thermostaat nodig ? :/
Ik was in de veronderstelling dat de hr92 de temperatuur doorgeeft aan de evohome WiFi .
Maar om de temperatuur van de vloerverwarming per vertrek te regelen ben ik dus evenveel thermostaten als vertrekken nodig ? :)

• leonbong
  • Nu online
Elahkneh schreef op zondag 22 maart 2020 @ 18:55:
[...]

Ik heb vloerverwarming in de badkamer , woonkamer , hal , keuken & bijkeuken , in de 2 slaapkamers overloop en opslag heb ik radiatoren (4stuks totaal)
De bedoeling is om deze ruimtes afhankelijk van elkaar te regelen .
Of ben ik dan voor elke ruimte een thermostaat nodig ? :/
Ik was in de veronderstelling dat de hr92 de temperatuur doorgeeft aan de evohome WiFi .
Ja ruimtes met een HR92 hebben geen aparte thermostaat nodig
Maar om de temperatuur van de vloerverwarming per vertrek te regelen ben ik dus evenveel thermostaten als vertrekken nodig ? :)
Ja
Vloerverwarming heeft een thermostaat nodig per zone. De centrale kan als thermostaat worden gebruikt

[Voor 3% gewijzigd door leonbong op 22-03-2020 21:49]

• Elahkneh
leonbong schreef op zondag 22 maart 2020 @ 21:49:
[...]

Ja ruimtes met een HR92 hebben geen aparte thermostaat nodig

[...]

Ja
Vloerverwarming heeft een thermostaat nodig per zone. De centrale kan als thermostaat worden gebruikt
vloerverwarmingsregelaar (HCE80)
antenne voor HCE80 (HRA80)
ketelmodule Opentherm (R8810A1018)
4 x radiatorregelaar HR92 (slaapkamer 1/slaapkamer 2 / overloop / opslag )
2 x Round wireless (1xbadkamer / 1 x woonkamer)
1 x evohome WiFi (keukenkamer)

Met deze waslijst kan ik dus alle vertrekken afhankelijk van elkaar regelen. _/-\o_

Dan als laatste ;
De hal is als aparte zone gelegd (vw) kan ik deze dan onaangepast op de verdeler laten ? Warmt deze dan mee op bij warmtevraag van een andere zone aan de ketel?

• leonbong
  • Nu online
Dan zou ik vloerverwarmingsverdeler geen thermische motor plaatsen op groep van de hal en hier dus ook geen zone van maken in evohome.

Daarnaast zou ik overwegen om de opentherm module te vervangen voor een aan/uit module (BDR91). Er zijn toch een hoop mensen die hier problemen mee hebben met de combinatie HCE80 en opentherm.
Voor de rest lijkt mij de lijst compleet.

• Elahkneh
Wat zijn de problemen met opentherm ? pendelen ivm weinig warmtevraag ?
Of omdat met aan/uit de ketel alsnog moduleerd op aanvoer & retour?

• leonbong
  • Nu online
@Elahkneh
Opm1) Sommige ketels niet alle hebben last van het feit dat het kan voorkomen bij HCE80 dat er thermische motoren dicht staan terwijl de ketel stookt.

Een moderne ketel zal bij aan/uit alsnog moduleren om niet te heet te stoken, daarnaast opentherm voegt weinig toe bij vloerverwarming op het gasverbruik.
Het belangrijkste voor een goed gasrendement is lage retourtemperatuur voor de CV-ketel zodat deze condenseert.
Bij vloerverwarming zal CV-retourwater toch altijd kleiner dan <45 graden zijn, dus opentherm voegt daar niet zo veel toe maar wel complexiteit die tot rare storingen kan leiden.
Verstandiger is het om CV-water temperatuur op een graad of 50 te begrenzen en klaar.
Vanuit gaande dat je radiatoren het in de overige ruimtes het dan alsnog warm krijgen.

Als ik het goed begrijp ben je van plan om de hal-groep op vloerverwarming niet op te nemen in evohome en zal je dus ook niet van thermische motor worden voorzien.
Dan kan het probleem van opm1 meevallen kan je eventueel opentherm proberen.
Een moderne ketel met aan/uit eventueel icm buitentemperatuurcompensatie (stooklijn) stookt echt super zuinig en regeltechnisch heel eenvoudig.

• Elahkneh
@leonbong

Ik ga er vanuit dat de radiatoren het boven wel warm krijgen met 50 graden , de bovenverdieping heeft een houten verdiepingsvloer dus de warmte van beneden zal ook zijn aandeel leveren.
Mocht dat krap worden hangt er nog wel een airco die het even warm kan blazen.

Dan ga ik het met de aan/uit module proberen . Mocht ik het niet warm krijgen boven kan ik altijd nog de module wisselen en alsog de modulerende proberen.

De hal (1,10bx3,00l) neem ik idd niet mee in evohome , die mag gewoon mee gaan bij wamtevraag .

In de woonkeuken hebben ze 2 zones aangelegd , kan ik in de evohome 2 servomotoren dan aan 1 zone koppelen ?

Dank voor de heldere uitleg !

[Voor 9% gewijzigd door Elahkneh op 23-03-2020 11:05]

• Quad
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 19:27

Quad

Selectief doof

Energienota binnen, 1220M³ gas verbruikt afgelopen jaar, pittig! voor een tussenwoning. (wel jaren 70)
Ook omdat we een hele zachte winter gehad hebben, vind ik het ronduit veel, ik had geschat op ca 900m³.

Hoofdverwarming is onze vloerverwarming, ca 45m² oppervlak. Verder in het huis stoken we niet / enkel op aanvraag, wel allemaal voorzien van een HR92 thermostaat.

Evohome HR92 aangesloten voor de VV-verdeler, daarachter de thermostaat van de VV-verdeler en de VV zelf, de CV-ketel is een opentherm Intergas HRE 24/28, EvoHome is ook opentherm.

Afgelopen winter oa meegemaakt dat de HR92 volgens Evohome bijv. 90% geopend moet zijn, echter werd de bypass dusdanig heet dat ik dit ging controleren, de knop bleek dus gewoon dicht te zitten, bijzonder! Ik heb inmiddels het draaiventiel tussen de leiding en de HR92 vervangen door een andere, komende tijd zien of dit wat uitmaakt.

Volgende ingesteld:
CV ketel ingesteld op 50 graden water temperatuur voor radiatoren.
Waterdruk is ongeveer 1.8 bar.
Waterdruk in radiatorleiding op laagste stand gezet.
Ecomodussen staan uit behalve voor warm water aanvraag gewone waterleiding.
Evohome adaptieve start staat uit.

Ook bijzonder; als ik de gewenste temperatuur op een thermostaat aanpas, dan wordt de door Evohome gemeten temperatuur direct met een halve graad gecorrigeerd. Bijvoorbeeld: kamertemperatuur is 17 graden volgens Evohome, ik zet de thermostaat hoger, dan wordt de kamer direct op 17.5 graden gezet door Evohome.
Zet ik de thermostaat lager, bijv. 15 graden, dan zet Evohome de temperatuur op 16.5. Ik vind dit spelen met niet werkelijke waardes en feitelijk onjuist.

Vanochtend zelfs een issue gehad dat de temperatuur van de woonkamer vannacht van 21 graden naar 19.5 is gegaan, Evohome deed niks meer met de HR92 thermostaat. Knop omhoog draaien werkte prima, de gewenste temperatuur komt ook in de kamerthermostaat te zien. Maar er iets mee doen.. Tot ik de batterijen opnieuw geplaatst had, toen werkte het weer.

Concluderend vind ik Evohome een mooi product, maar wel erg kostbaar en bij vlagen niet betrouwbaar. Achteraf zou ik mogelijk voor een alternatief gaan.

Na de crisis ( ik ga nu geen grote uitgaven doen ) ga ik ook isolatiemogelijkheden bekijken, vloer en dak zijn geïsoleerd, muren zijn mij helaas niet bekend. Mogelijk dat hier nog her en der winst te behalen valt.

Geluk heeft geen groot huis nodig, maar wel een deur om binnen te gaan.
PVOutput
Stem hier voor koffie op GoT!

• leonbong
  • Nu online
Quad schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:42:
Energienota binnen, 1220M³ gas verbruikt afgelopen jaar, pittig! voor een tussenwoning. (wel jaren 70)
Ook omdat we een hele zachte winter gehad hebben, vind ik het ronduit veel, ik had geschat op ca 900m³.
Wat kan evohome daar aan doen? :?
Als jouw huis matige isolatie heeft met misschien icm een onzuinige ketel?
Evohome kan niet de fysische eigenschappen van je huis aanpassen.

PS De overheid gaat uit van 1500m³ gas voor tussenwoning van voor 1992 volledige populatie.
Hoofdverwarming is onze vloerverwarming, ca 45m² oppervlak. Verder in het huis stoken we niet / enkel op aanvraag, wel allemaal voorzien van een HR92 thermostaat.

Evohome HR92 aangesloten voor de VV-verdeler, daarachter de thermostaat van de VV-verdeler en de VV zelf, de CV-ketel is een opentherm Intergas HRE 24/28, EvoHome is ook opentherm.

Afgelopen winter oa meegemaakt dat de HR92 volgens Evohome bijv. 90% geopend moet zijn, echter werd de bypass dusdanig heet dat ik dit ging controleren, de knop bleek dus gewoon dicht te zitten, bijzonder! Ik heb inmiddels het draaiventiel tussen de leiding en de HR92 vervangen door een andere, komende tijd zien of dit wat uitmaakt.
Wat bedoel je precies had de HR92 de pin volledig ingetrokken maar de kraan bleef hangen?
Want dat klinkt als defect aan je CV-installatie.
Een vastzittende radiatorkraan kan evohome helemaal niks aan doen. Het zou bijzonder zijn als de weerstand van montageadapter voldoende is om de veerkracht van kraan tegen te houden.
Zet ik de thermostaat lager, bijv. 15 graden, dan zet Evohome de temperatuur op 16.5. Ik vind dit spelen met niet werkelijke waardes en feitelijk onjuist.
Concluderend vind ik Evohome een mooi product, maar wel erg kostbaar en bij vlagen niet betrouwbaar. .
Niet betrouwbaar kan ik mij helemaal niet in vinden. Bij mij werkt het al jaren super betrouwbaar.
Het afronden van de temperaturen ja dat is niet altijd even fraai, overigens is dat alleen op display de regeltechniek op achtergrond werkt niet met de afgeronde temperaturen.

• Quad
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 19:27

Quad

Selectief doof

leonbong schreef op maandag 23 maart 2020 @ 14:06:
[...]

Wat kan evohome daar aan doen? :?
Als jouw huis matige isolatie heeft met misschien icm een onzuinige ketel?
Evohome kan niet de fysische eigenschappen van je huis aanpassen.

PS De overheid gaat uit van 1500m³ gas voor tussenwoning van voor 1992 volledige populatie.
Mee eens hoor, daarom ga ik (later) ook laten onderzoeken waar ik qua isolatie winst kan behalen.
[...]

Wat bedoel je precies had de HR92 de pin volledig ingetrokken maar de kraan bleef hangen?
Want dat klinkt als defect aan je CV-installatie.
Een vastzittende radiatorkraan kan evohome helemaal niks aan doen. Het zou bijzonder zijn als de weerstand van montageadapter voldoende is om de veerkracht van kraan tegen te houden.
[Afbeelding]
De montageadapter is dus dicht, terwijl Evohome wel op open staat (via het onderhoudsmenu in te zien). Ik heb dus die adapter met een andere uitgewisseld, deze lijkt het tot nu toe prima te doen. Het kwam ook niet altijd voor, en dat is dus wel apart.
[...]

Niet betrouwbaar kan ik mij helemaal niet in vinden. Bij mij werkt het al jaren super betrouwbaar.
Het afronden van de temperaturen ja dat is niet altijd even fraai, overigens is dat alleen op display de regeltechniek op achtergrond werkt niet met de afgeronde temperaturen.
Vorige winter had ik ook niks geen klachten, alleen had ik geen betrouwbare jaar afrekening omdat we halverwege dat jaar (2018) in het huis zijn komen wonen. Ik heb tot dusver enkele kleine incidentjes gehad, dat maakt het voor mij iets minder betrouwbaar. ;)

Geluk heeft geen groot huis nodig, maar wel een deur om binnen te gaan.
PVOutput
Stem hier voor koffie op GoT!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Elahkneh schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:01:
kan ik in de evohome 2 servomotoren dan aan 1 zone koppelen ?
Ja
Op één thermische motoruitgang kunnen meerdere motoren.
Voor zone1 en 2 op HCE80 is al voorzien van meerdere stekkers.
Zone1 3 stuks
Zone2 2 stuks

• fmb
leonbong schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:15:
[...]

Ja
Op één thermische motoruitgang kunnen meerdere motoren.
Voor zone1 en 2 op HCE80 is al voorzien van meerdere stekkers.
Zone1 3 stuks
Zone2 2 stuks

[Afbeelding]
Bij mij heb ik 5 vloerverwarmingslussen op de begane grond (woonkamer/keuken) en inderdaad 3 op zone 1 en 2 op zone 2 geplaatst op de hce80.

Ik had gehoopt de evohome voor beide zones als temperatuursensor te kunnen gebruiken, maar dat kan helaas niet (kan maar op 1 zone). Uiteindelijk opgelost door de evohome als temperatuur sensor voor zone 1 te gebruiken en een wireless round als temperatuursensor voor zone 2.

Twee temperatuur sensors in dezelfde ruimte dus, maar volgens mij kan dat niet anders. Ik wilde er trouwens geen zoneklep op plaatsen, ik heb er geen vertrouwen in dat de zoneklep zou passen.

Warmtepomp: Remeha Elga Ace 6kW. Zonnepanelen: 14 x 310 wp Suntech + micro omvormers IQ7 Enphase

• JPDeckers
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 07:03
fmb schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 21:47:
[...]
Twee temperatuur sensors in dezelfde ruimte dus, maar volgens mij kan dat niet anders.
Ligt er aan wat je wil bereiken. Wil je dat alle zones altijd tegelijk open en dicht staan? Dan kan je gewoon een verbindingsblokje (kroonsteentje of alike) gebruiken en alle 5 de motoren op 1 zone zetten.

Als je naar de HCE80 kijkt, zie je ook dat na zone 1 (3 ruimtes) en zone 2 (2 ruimtes) de andere zones maar 1 ruimte vrij hebben, wat al snel te weinig is.

Bij mij zitten op zowel zone 1 als zone 2 twee motoren op 1 push-connector per zone aangesloten.

• EanskeNL
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 19:31
Je kan max 3 motoren per zone aansluiten vanwege de belasting. Zodoende heb ik mijn 6 lussen verdeeld over 2 zones op de HCE80.

Ik heb wel maar 1 DTS92 als sensor voor beide HCE80 ‘zones’: ik heb op evohome maar 1 zone.

Dit doe je op de evohome door na het toewijzen van de hce80 zone 1 terug te gaan zodat je nog iets kunt toewijzen, en vervolgens de hce80 zone 2 in toewijsmodus zet (2x soms: 1x rood en 1x groen ). En zo nog meer als nodig. Zo kan je meerdere hce80 zones achter 1 evohome zone zetten :) weet niet of je dan de interne voeler kan gebruiken, dat doe ik namelijk niet.

• leonbong
  • Nu online
@fmb
Naar mijn weten kan je ook meerdere HCE80 zones koppelen aan een enkele evohome zone.
Gewoon in de betreffende evohome zone, toewijzen (niet wissen) en extra HCE80 zone toewijzen en klaar.

• fmb
EanskeNL schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 07:27:
Je kan max 3 motoren per zone aansluiten vanwege de belasting. Zodoende heb ik mijn 6 lussen verdeeld over 2 zones op de HCE80.

Ik heb wel maar 1 DTS92 als sensor voor beide HCE80 ‘zones’: ik heb op evohome maar 1 zone.

Dit doe je op de evohome door na het toewijzen van de hce80 zone 1 terug te gaan zodat je nog iets kunt toewijzen, en vervolgens de hce80 zone 2 in toewijsmodus zet (2x soms: 1x rood en 1x groen ). En zo nog meer als nodig. Zo kan je meerdere hce80 zones achter 1 evohome zone zetten :) weet niet of je dan de interne voeler kan gebruiken, dat doe ik namelijk niet.
Daarom had ik dit inderdaad niet gedaan; Max 3 motoren op een zone. Hoewel ik wel iets zuinigere servomotoren heb gebruikt.

Mij was het niet gelukt om of de economie of de wireless round aan 2 hce80 zones te koppelen als temp. sensor. Daarom hiervoor gekozen. Wellicht nog eens proberen, maar het werkt zo ook goed.
leonbong schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 08:00:
@fmb
Naar mijn weten kan je ook meerdere HCE80 zones koppelen aan een enkele evohome zone.
Gewoon in de betreffende evohome zone, toewijzen (niet wissen) en extra HCE80 zone toewijzen en klaar.
Ik weet niet meer zeker of ik dit heb geprobeerd, maar ik denk het wel. Ga het nog eens proberen.

[Voor 16% gewijzigd door fmb op 25-03-2020 21:06]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• angelob1989
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 26-01 01:18
DukeBox schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 19:56:
[...]

Als hij op je zone past mag dat gewoon. Bedoel je met verdeler niet de limiter ? Een HR92 gaat daar hoe dan ook niet werken want er zit een externe temp. sensor aan die in je verdeler zit.

[...]

Dat kan prima al is het officieel niet gesupport.

[...]

In theorie ja, maar logischer wijs plaats je hem vóór je limiter.
Doorvoer is niet echt van toepassing want er wordt voornamelijk bijgemengd en de andere thermostaat knop heeft natuurlijk dezelfde doorvoer.
Je moet alleen de regeling van de HR92 op vol open/dicht zetten en niet modulerend.

Zo heb ik hem:
[Afbeelding]
Bedankt voor de foto, dat verduidelijkt situaties voor mensen met minder kennis van verwarmingen.
Hoe bevalt deze opzet in werking en comfort? Dit is inclusief OT neem ik aan?
Dat de HR92 volledig dicht en open kon wist ik niet, dat is een mooie bijkomstigheid en neemt de noodzaak weg voor een dure HCE80 oplossing. En dan de Evohome touch als temperatuurvoeler?

Misschien een stomme vraag, maar klopt het dat de bypass nodig is omdat de vloerverwarming straks dicht staat terwijl bijvoorbeeld de badkamer om warmte vraagt? Onze vloerverwarming heeft nog geen bypass, en ik neem aan dat dit komt omdat het de hoofdverwarming van de woning was/is.

Sinds een paar dagen heb ik de Evohome geinstalleerd in huis, alleen nog niets met de vloerverwarming gedaan. Die gaat nu dus ook 'mee' aan als er een radiator warmte vraagt. Voor nu nog niet echt een probleem, maar wil dat wel zsm verhelpen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bert pit
@angelob1989 De bypass is noodzakelijk als je thermostartknoppen hebt en je vloerverwarming is ook een zone. Dus zodra je je vloerverwarming opneemt in je Evohome, moet je een bypass laten monteren. Op dit moment is je vloerverwarming je bypass.

Waarom een bypass: soms kan de ketel aanspringen met alle zone's nog dicht. Hij wil dan het water kunnen rondpompen, een bypass zorgt ervoor dat het water dan doorstroomt en dat je ketel niet de fout in gaat of defect raakt.

[Voor 13% gewijzigd door bert pit op 05-05-2020 10:24]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 20:01

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

angelob1989 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 04:10:
Bedankt voor de foto, dat verduidelijkt situaties voor mensen met minder kennis van verwarmingen.
Hoe bevalt deze opzet in werking en comfort? Dit is inclusief OT neem ik aan?
Werkt prima. I.v.m. het vele thuiswerken ook eens meegemaakt hoe het overdag is en ook dan is het heerlijk comfortabel al heb ik het idee dat ik de temperatuur wel iets hoger instel dan voorheen om hem het net 'lekker' te krijgen. Vermoedelijk komt het door het lange stil zitten.
En dan de Evohome touch als temperatuurvoeler?
Dat kan maar je kan er ook een losse sensor voor gebruiken. Net wat het meest logisch is. De sensor van de HR92 zelf is dat meestal niet omdat deze vaak in een afgesloten ruimte zit bij de verdeler.
Misschien een stomme vraag, maar klopt het dat de bypass nodig is omdat de vloerverwarming straks dicht staat terwijl bijvoorbeeld de badkamer om warmte vraagt?
Zoals @bert pit al aangeeft is dat om te voorkomen dat alles dicht zit en je CV pomp aan gaat. Dat laatste gebeurt bij de meeste ketels hoe dan ook eens in de zoveel tijd om ervoor te zorgen dat deze niet vast komt te zitten. Het hangt ook een beetje van het merk ketel af of een bypass noodzakelijk is, soms zit deze er al in of is er een andere oplossing.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• angelob1989
@bert pit @DukeBox

Dank voor de reacties. Daar kan ik wel wat mee.

Het verbaast me dat er amper op jouw foto gereageerd is @DukeBox aangezien dat de vraagstelling initieel was. Makkelijkere en goedkopere oplossing dan een HCE80 aanschaffen in ieder geval bij een enkele zone.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

angelob1989 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 11:29:
@bert pit @DukeBox
Makkelijkere en goedkopere oplossing dan een HCE80 aanschaffen in ieder geval bij een enkele zone.
Dit is ook al eens eerder langsgekomen in andere topics, ik heb het ook daar uit overgenomen. Theoretisch was er geen reden dat dit niet ging werken en qua kosten een kleine investering om dit eerst zo te proberen.
Vooralsnog geen spijt van gehad maar dit kan per situatie verschillen.

Ik kan mij wel voorstellen dat als je een grote flow nodig hebt je daar ook een grotere thermostaatkraan op moet zetten en de HR92 dan niet krachtig genoeg is (of sneller door zijn batterijen heen is). Het is bij mij wel de kraan die het meest 'actief' is dus mogelijk dat ik wel vaker batterijen moet vervangen (sinds ingebruikname nog nooit hoeven doen overigens).

Ben overigens wel even bezig geweest met alles inregelen, met name de open raam detectie vind ik niet al te geweldig. Had in het begin regelmatig dat de CV stond te stoken voor een koude kamer waar een raam openstond. Heb dat opgelost door meer tijdzones te gebruiken wanneer het voor ons logisch is dat ramen openstaan of juist gesloten zijn. In de gang werkt het overigens wel perfect als de deur openstaat.

[Voor 18% gewijzigd door DukeBox op 05-05-2020 11:40]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• angelob1989
DukeBox schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 11:36:
[...]

Ik kan mij wel voorstellen dat als je een grote flow nodig hebt je daar ook een grotere thermostaatkraan op moet zetten en de HR92 dan niet krachtig genoeg is (of sneller door zijn batterijen heen is). Het is bij mij wel de kraan die het meest 'actief' is dus mogelijk dat ik wel vaker batterijen moet vervangen (sinds ingebruikname nog nooit hoeven doen overigens).
Ik betwijfel of ik een grote flow nodig heb. Verwacht het niet als ik naar die dunne leidingen kijk.

Geen idee of dat uit foto's gehaald kan worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

angelob1989 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 12:46:
[...]

Ik betwijfel of ik een grote flow nodig heb. Verwacht het niet als ik naar die dunne leidingen kijk.

[Afbeelding]

Geen idee of dat uit foto's gehaald kan worden.
De overgang van flexibel naar harde leiding heeft sowieso een flinke beperking in de flow tot gevolg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

angelob1989 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 12:46:
Zo te zien ook, de thermostaat (temp. begrenzer) die er nu op zit heeft ook geen groter ventiel dan standaard. Overigens heeft flow niet alleen met dunne/dikke leidingen te maken, een enkele aanvoer naar meerdere (=meer doorvoer) lange (=veel afkoeling) zones kan beperkt worden door een ventiel maar dan moet je denken aan een slecht geïsoleerd huis met een flinke vloer oppervlakte.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• angelob1989
MikeyMan schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 12:49:
[...]

De overgang van flexibel naar harde leiding heeft sowieso een flinke beperking in de flow tot gevolg.
Heeft dat nog gevolgen als de bypass pas na de flexibele leidingen plaatsvindt? Bij het plaatsen van de vloerverwarming hebben ze de aansluitingen van de oude convectorput doorgetrokken met flexibele leiding naar de trappenkast.

In de garage waar de leidingen van boven binnen komen is de situatie als volgt:

Lijkt mij dat een eventuele bypass daar beter geplaatst kan worden? Bij geel gaat de aansluiting richting de woonkamer. Bij rood is het misschien beter om de bypass te plaatsen?

Deze radiator is de enige nog zonder HR92.

[Voor 43% gewijzigd door angelob1989 op 05-05-2020 13:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Het fysieke formaat van een ventiel zegt bijna niks over de doorlaat.
Daarvoor moet je naar de kvs waarde kijken.
Ik heb hier danfoss ventielen met exact dezelfde maatvoering waarbij de ene kvs 0,95 is en die andere 0,4.
Respectievelijk 950 l/uur of 400 l/uur beide bij een bar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

En de plek van de bypass maakt niet veel uit. Meestal word deze bij de VV geplaatst maar je kan deze ook bij de ketel zelf plaatsen of ergens anders zolang er tussen in maar niets dicht kan. Soms wordt er gebruikgemaakt van een 1 buis systeem (serieel gekoppeld) in theorie heb je dan ook al een bypass.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 19:28
In onze nieuwbouwwoning willen we zoneregeling gaan toepassen op onze vloerverwarming. Na redelijk wat vergelijken is uiteindelijk ons oog gevallen op het Honeywell Evohome systeem.

Van dit systeem denk ik dat ik de volgende spullen nodig heb:
- 1x HCE80 (hoofd module)
- 1x HRA80 (radio module voor gebruik van draadloze thermostaten)
- 10x MT4-230-NC voor het openen/sluiten van de vloerverwarmingsgroepen
- 5x T87RF2025 (draadloze thermostaat). Dit wordt mogelijk de duitse variant T87RF2059, omdat het via amazon.de een stuk goedkoper is
- 1x RFG100 (mogelijkheid om met de app dingen aan te sturen)
- 1x THR99C3100 (centraal bedieningsapparaat)
- 1x BDR91 of R8810A1018 voor aan/uit of opentherm aansturing van de warmtepomp

Wat extra gegevens:
- 12 groepen vloer verwarming beneden - waarvan 10 altijd open, de andere 2 zijn voor de garage en zullen standaard dicht staan
- 10 groepen vloerverwarming boven, verdeeld over 5 zones (badkamer + 4 slaapkamers). Deze groepen moeten dus worden aangestuurd met de HCE80
- L/W warmtepomp (LG monobloc) voor verwarmen + koelen (en SWW)

Voordat ik de spullen wil bestellen, wil ik echter wel zeker zijn dat ik de juiste producten koop en dat wat ik voor ogen heb ook echt mogelijk is. Daarbij stuit ik op de volgende vragen:
- Ik kan vinden dat de HCE80 geschikt is voor koelen, maar moet ik dan ook speciale thermostaten hiermee combineren of werkt dit ook met de standaard T87RF2025?
- Is er verder nog iets nodig voor het koelen of zou bovenstaande lijst voldoende moeten zijn?
- Als ik het centrale bedieningsapparaat gebruik, is de RFG100 dan overbodig of nog steeds nodig om van buitenshuis alles te bedienen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kranen beneden altijd open kan inhouden dat je bij warmte vraag boven ook warmte beneden krijgt. Je moet de benedenverdieping wel af kunnen sluiten.

Hce80 kan inderdaad ook koelen, maar moet wel hardware matig omgezet worden van koelen naar warmen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

@rolandmegens voor de nieuwe evo home heb je geen bridge nodig.

[Voor 19% gewijzigd door DukeBox op 08-05-2020 23:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
@DukeBox
Dat is volgens mij dezelfde.
Die nummers zijn nog wel eens anders afhankelijk voor land waarvoor set bedoeld is.

Als je de evohome wifi neemt is RFG100 nergens voor nodig.

[Voor 20% gewijzigd door leonbong op 08-05-2020 23:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rolandmegens
@MikeyMan
Klopt, voor nu is dit prima, omdat ik niet verwacht dat we veel warmtevraag boven zullen hebben. Als dit later toch tegenvalt kan ik het altijd nog uitbreiden.
Dat hardware matig omzetten is dus zelf ergens een switch omzetten op de HCE80? Dus 2x per jaar even omklikken?

@DukeBox @leonbong
Bedoelen jullie dat met de Wifi Evohome Gateway (THR99C3100) geen RFG100 meer nodig is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

rolandmegens schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 10:13:
Bedoelen jullie dat met de Wifi Evohome Gateway (THR99C3100) geen RFG100 meer nodig is?
Ja of goedkopere kits (in DE) THR99C3102

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertMaes
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 02-06 13:14
Ook ik heb last van ongewenste opwarming in mijn vloerverwarming beneden wanneer de radiatoren op de bovenverdieping mbv de HR92 knoppen om warmte vragen.

Uit kosten overweging zou ik graag gebruik willen maken van een HR92 om de vloerverwarming als enkele zone te kunnen moduleren.

Ik heb dit topic uitvoerig gelezen maar het is me niet gelukt om een antwoord te vinden op de volgende 2 vragen, ik zou het op prijs stellen als iemand me hier bij kan helpen:

- Hoe zit het met de circulatie pomp? Deze blijft toch draaien als de HR92 knop de wateraanvoer dichtdraait? Gaat hij dan niet kapot? Ik ben bekend met de schakeling via de temperatuur voeler maar deze zal de pomp eens in de X dagen toch laten draaien om te voorkomen dat deze vast komt te zitten. Wat nou als dat gebeurd terwijl de HR92 knop dicht zit?
- Op dit moment heb ik een thermostatische knop zitten op de aanvoer van mijn vloerverwarming (Zie foto). De knop wordt nu gebruikt om te voorkomen dat er te heet water naar de VV gaat. Als ik deze knop vervang met een HR92 en deze via parameter 6 volledig laat open/dicht draaien, gaat er dan niet veel te heet water naar de VV? Is de oplossing hier dan om een extra thermostatische kraan te plaatsen recht boven/onder de huidige kraan? De huidige als temperatuur beveiliging en de nieuwe voor de schakeling via HR92?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Als jij hr92 wil toepassen zal je toch een extra kraan moeten plaatsen de bestaande thermokraan moet je handhaven ter bescherming van de vloer.

Voor de pomp maakt het technisch niks uit of de aanvoer vanaf de cv dicht of open staat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertMaes
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 02-06 13:14
Bedankt @leonbong! Ik ga een extra kraan plaatsen.

• Elahkneh
Vandaag mijn evohome WiFi aangesloten op ot module . Mijn latere uitbreiding volgt nog.
Ik heb of niet goed gekeken of het ontbreekt ... maar is er geen vlamsymbooltje o.i.d bij warmtevraag?

• leonbong
  • Nu online
Klopt dat is heel jammer, een vlammetje op het overzichtscherm kan toch niet zo moeilijk zijn.

Je kan het wel in service menu zien.

[Voor 78% gewijzigd door leonbong op 14-05-2020 06:54]

• conara
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 17-06 16:16
In mijn nieuwe appartement wil ik vloerverwarming aan gaan leggen (infrezen) en ik zit te kijken naar Honeywell Evohome systeem. Hebben jullie nog andere systemen die de moeite waard zijn om te bekijken? Of is Honeywell wel het neusje van de zalm? Ik moet zeggen dat ik nog niet het hele plaatje overzie, dus daarom wat vragen. Ik kan ook niet echt een duidelijke uitleg vinden van welke componenten je allemaal aan elkaar moet knopen.

Het is een appartement van ongeveer 70 m2.

Totaal 3 kamers met vloerverwarming:
Woonkamer - 30 m2
Werkkamer - 7 m2
Slaapkamer - 13 m2

1 kamer met een radiator (handdoek radiator):
badkamer: 5 m2

Ik wil dus de zones / kamers apart kunnen aansturen. Belangrijk om te vermelden er wordt verwarmd met stadswarmte.

Ik zit te denken aan deze twee setups:

Setup 1:

- 5x T87RF2025 (draadloze thermostaat)
- 1x VC8015 (voor stadswarmte)

Setup 2:

- 5x T6R (draadloze wifi thermostaat)
- 1x VC8015 (voor stadswarmte)

Ik heb een aantal vragen:

1. Mis ik iets in mijn setups?

2. Kan de T6R aan de HCE80 gekoppeld worden? Werkt dat goed? Is dit aan te raden? (Lees toch ook wel veel negatieve ervaringen op tweakers).

3. Er is geen internet hub meer nodig voor de T6R? Correct?

4. Is het ook mogelijk om 5x een nest thermostaat (of andere thermostaat) te kopen en aan de honeywell apparatuur te hangen?

5. Sluit je de radiator van de badkamer ook aan op de HCE80?

Waarschijnlijk hele simpele vragen, maar ik mis het totaal overzicht om ze te kunnen beantwoorden.

• leonbong
  • Nu online
Je zou kunnen kijken naar Tado, Watts of Danfoss.

Watts is echt een vloerverwarming specialist.
Danfoss is meer gericht op domotica en open systemen dan honeywell.
Tado kan matig met vloerverwarming.

PS Beide setups die jij noemt zijn geen evohome setups.
Setup1
Deze setup werkt wel zonder RFG100. Op deze manier koppel je de roundwireless(en) direct aan de HCE80 en dat kan.
Je kan hier wel evohome centraal paneel aan toevoegen om het evohome systeem te maken.

Setup 2:
Nee dat werkt niet.

Setup 1 zoals jij dat bedacht heb in dit schema DTS92 en HCW82 moet je lezen als T87RF2025.

Setup 1 in evohome variant.

Bij evohome is altijd het centrale paneel de "hoofdmodule".

[Voor 38% gewijzigd door leonbong op 14-05-2020 14:02]

• conara
Dankjewel. Ik had de evotouch bewust niet meegenomen, omdat ik het apparaat niet mooi vind. Nu zie ik in jouw afbeeldingen dat zonder de evotouch het niet mogelijk is om tijdschema's te programmeren. Dit is wel een essentiële functie voor mij. Ik vind wel dat het systeem een beetje outdated oogt. De applicatie is qua interface er verouderd en de evotouch zelf is ook niet bepaald fancy.

Daarom had ik eigenlijk de T6(R) gekozen. Die vind ik in ieder geval een stuk netter eruit zien + heeft een nette app en is ook nog via een API te configureren. (Helaas wel via de servers van Honeywell...). De T6(R) vind ik er persoonlijk ook prima uitzien, alhoewel de meningen daar wel over verdeeld zijn.

Is er nog een andere configuratie met Honeywell bedenkbaar voor zone verwarming? (met minimaal kalender functionaliteit. Geofencing zal leuk zijn). Begrijp ik goed dat de T6(R) helemaal niet toe te passen is i.c.m. zoneverwarming?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@conara Je kunt de evohome wel instellen via de app. Ook de weekschemas. App is op zich niet zo heel erg veel mis mee. Maar idd, wel met evohome erbij.

• leonbong
  • Nu online
Wat je wel eventueel kan doen gewoon T6 Wireless(en) kopen die hebben allemaal een ketelmodule.
Dan een HCE20 vloerverwarmingsregelaar (bedrade vloerregelaar) en daarop de ketelmodules van de T6(en) op thermostaatingangen aansluiten.

Dat je eigenlijk dit maakt waarbij de thermostaten draadloos verbonden zijn met ketelmodules die bij HCE20 hangt.

De vloerregelaar hoeft dan ook niet perse van honeywell te zijn elke vloerverwarmingsregelaar met bedraade thermostaat ingangen voldoet dan.
Eventueel bestaat er voor de T6 ook twee kanaal ketelmodule, dan zou je 3 ontvangers hebben voor 6 thermostaten.
Nog makkelijker wordt het als je gewoon draden van thermostaat naar vloerverwarmingsunit kan trekken dan kan je elke thermostaat gebruiken die je wil icm HCE20.

Wat je wel vergeet bij evohome wordt het geheel lees op één paneel kan je alle ruimtes zijn bij bovenstaand natuurlijk niet.

[Voor 76% gewijzigd door leonbong op 14-05-2020 15:34]

• conara
@leonbong Dat is inderdaad ook een interessante aanpak. Ik hoef niet perse een centraal paneel. Lokale bediening d.m.v. een thermostaat en bediening via een app is voldoende. Wat ik belangrijk vind:

- Mooi design van de thermostaat. (Is persoonlijk, maar het design van Watts daar wordt ik niet vrolijk van).
- Een methode om weekschema's te maken. (Dit mag in de thermostaat of via een kastje.)
- Een bestaande applicatie om via de telefoon de temperatuur te veranderen.
- Via een API het syteem kunnen bedienen (koppelen met home automation). Huidige temperatuur uitlezen, weektemperatuur overrulen etc.
- Betrouwbaar systeem.

Ik twijfel wel heel erg over de honeywell T6R, want als ik dit soort review lees: https://tweakers.net/ther...lyric-t6_p546055/reviews/ . Wat beleven jullie aan?

[Voor 4% gewijzigd door conara op 14-05-2020 16:02]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ondersteunt de app wel meerdere t6 tegelijk dan? Die evohome kun je natuurlijk ook in een ruimte hangen waar je niet vaak komt. Hoeft niet de woonkamer te zijn.

Vind hem op zich niet heel lelijk trouwens.

• leonbong
  • Nu online
Je kan de evohome zelfs in de meterkast hangen want hij hoeft natuurlijk niet "mee" te doen in een zone.

Waarschijnlijk wel want er bestaat ook duo pack van de T6 bedoeld voor 2 zones.
Bestaat twee uit T6R en één speciale ketelmodule die twee zonekleppen kan aansturen en de ketel.
Is niet in NL te koop.

[Voor 51% gewijzigd door leonbong op 14-05-2020 16:22]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

leonbong schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:15:
Je kan de evohome zelfs in de meterkast hangen want hij hoeft natuur niet "mee" te doen in een zone.
Nee ok, maar als je toch zes kamerthermostaten aan moet schaffen...

• leonbong
  • Nu online
Ik persoonlijk vind de evohome centrale ook niet lelijk.

Maar een Lyric/Nest/ Tado vind ik mooier maar eigenlijk zal dat mij reet roesten, want spuuglelijk is hij niet. Een round wireless toont wel ouderwets vind ik. Op mijn slaapkamer heb ik een DTS92 (spuuglelijk) in aanvulling op de radiatorkraan HR92 maar werkt goed.

Nu moet ik zeggen het honeywell systeem werkt wat mij betreft erg goed heb nooit problemen. Dat hoor je ook wel eens anders over dit soort systemen.
Nu moet ik zeggen dat meestal systemen zijn bestaande uit componenten van verschillende fabrikanten en domotica software ertussen om het allemaal met elkaar te laten praten.

[Voor 22% gewijzigd door leonbong op 14-05-2020 16:38]

• JPDeckers
Ik heb een combinatie van Evohome WiFi met HR92's op vrijwel radiatoren in huis (gang staat altijd deels open als bypass) en een HCE80 voor aansturing vloerverwarming in twee kamers beneden (2 groepen).

Deze vloerverwarming is afgelopen winter geinstalleerd, daarover geen klachten, maarnu de zomer er aan komt gaat (normaal gesproken) het verwarmings-systeem uit.
Om te voorkomen dat de pomp vastloopt, is het het beste deze minstens wekellijks even kortstondig te laten draaien.

Het lijkt er op dat de HCE80 dit niet ondersteunt. Heb gezocht, via kluswijzer een hele thread gevonden waarin conclusie na bellen met Honeywell was dat het er NIET op zit, en er is 1 verkoop site die zegt dat het WEL zo is, maar, alle documentatie zegt daar niets over. Heb een kW meter er tussen gehangen, maar deze meet iig geen dagelijkse aan-stand van de pomp, heeft nog niet een week kunnen draaien zonder warmtevraag afgelopen tijd, dus nog geen 100% uitsluiting.

Nu dacht ik zelf een losse schakelklok op de HCE80 te zetten als extra input (de HCE's kan je nl doorlussen) om eens/week de aangekoppelde vloerverwarmingsmotor even te laten draaien, maar,
als de afsluit-motortjes van de groepen niet open gaan, gaat dat natuurlijk niet werken (dan pompt hij de vloerverwarming in, die druk opbouwt en dan uiteindelijk 'door' de motorafsluiting drukt, of lekkage veroorzaakt).

Dus: weet iemand een manier om de HCE80 te vertellen dat hij een/alle groepen moet openzetten en dan de pomp moet schakelen? Een fake Evohome master zeg maar, zonder de ketel aan te sturen, via een RPi en Zwave stick ofzo.

Vooralsnog ga ik denk ik een schakelmoment op maandagchtend om 05:00 ofzo maken waarin er 15 minuten lang 35 graden wordt gevraagd in de zomer. Nadeel is dat de ketel dan ook aanspringt,
dus een 'fake evohome' signaal zou mooier zijn.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JPDeckers schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:50:
Ik heb een combinatie van Evohome WiFi met HR92's op vrijwel radiatoren in huis (gang staat altijd deels open als bypass) en een HCE80 voor aansturing vloerverwarming in twee kamers beneden (2 groepen).

Deze vloerverwarming is afgelopen winter geinstalleerd, daarover geen klachten, maarnu de zomer er aan komt gaat (normaal gesproken) het verwarmings-systeem uit.
Om te voorkomen dat de pomp vastloopt, is het het beste deze minstens wekellijks even kortstondig te laten draaien.

Het lijkt er op dat de HCE80 dit niet ondersteunt. Heb gezocht, via kluswijzer een hele thread gevonden waarin conclusie na bellen met Honeywell was dat het er NIET op zit, en er is 1 verkoop site die zegt dat het WEL zo is, maar, alle documentatie zegt daar niets over. Heb een kW meter er tussen gehangen, maar deze meet iig geen dagelijkse aan-stand van de pomp, heeft nog niet een week kunnen draaien zonder warmtevraag afgelopen tijd, dus nog geen 100% uitsluiting.

Nu dacht ik zelf een losse schakelklok op de HCE80 te zetten als extra input (de HCE's kan je nl doorlussen) om eens/week de aangekoppelde vloerverwarmingsmotor even te laten draaien, maar,
als de afsluit-motortjes van de groepen niet open gaan, gaat dat natuurlijk niet werken (dan pompt hij de vloerverwarming in, die druk opbouwt en dan uiteindelijk 'door' de motorafsluiting drukt, of lekkage veroorzaakt).

Dus: weet iemand een manier om de HCE80 te vertellen dat hij een/alle groepen moet openzetten en dan de pomp moet schakelen? Een fake Evohome master zeg maar, zonder de ketel aan te sturen, via een RPi en Zwave stick ofzo.

Vooralsnog ga ik denk ik een schakelmoment op maandagchtend om 05:00 ofzo maken waarin er 15 minuten lang 35 graden wordt gevraagd in de zomer. Nadeel is dat de ketel dan ook aanspringt,
dus een 'fake evohome' signaal zou mooier zijn.
Ben je niet simpeler af met een externe pompschakelaar? Dan profiteer je ook nog wat van de restwarmte in het systeem.

• conara
@MikeyMan @leonbong Misschien lijkt die op de foto's dan minder mooi oid. Het klinkt wel al een interessant systeem. Gebruiken jullie wel eens de API van honeywell van de EvoHome? Het is een beetje onduidelijk wat daar nou echt de status van is. Ik kom posts tegen waarin het gereversed engineered wordt. Is er geen officiële ondersteuning? Als dat het geval is hebben ze hun best gedaan om die te verstoppen.

• JPDeckers
MikeyMan schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:54:
[...]
Ben je niet simpeler af met een externe pompschakelaar? Dan profiteer je ook nog wat van de restwarmte in het systeem.
De HCE80 stuurt de pomp juist aan, hij beslist om de motortjes open/dicht te zetten en daaromheen de pomp te laten draaien. Een externe pompschakelaar lost niet op dat de groepen dicht staan terwijl de pomp draait (dat wilde ik met 'doorlus-truc' al doen).

Een losse bypass op de pomp/verwarmingssysteem laten maken zou kunnen, en dan apart aansturen, maar dan ga ik liever voor de eens/week 35 grade oplossing (de kast zit al zo vol nu).

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JPDeckers schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 17:08:
[...]

De HCE80 stuurt de pomp juist aan, hij beslist om de motortjes open/dicht te zetten en daaromheen de pomp te laten draaien. Een externe pompschakelaar lost niet op dat de groepen dicht staan terwijl de pomp draait (dat wilde ik met 'doorlus-truc' al doen).

Een losse bypass op de pomp/verwarmingssysteem laten maken zou kunnen, en dan apart aansturen, maar dan ga ik liever voor de eens/week 35 grade oplossing (de kast zit al zo vol nu).
Ja dat weet ik. Maar die HCE80 doet in feite niets anders dan een externe pompschakelaar. Sterker nog; hij is een stuk dommer. Voordat het water is afgekoeld slaat ie al af.

Dichte groepen is inderdaad wel een punt, maar het heeft sowieso de voorkeur om niet alle groepen dicht te zetten. Zo heb ik de badkamer groepen niet voorzien van een actuator. Deze draaien dus altijd mee als er warmte vraag is. Als je een paar groepen constant open kunt laten, zou de externe schakelaar een stuk makkelijkere oplossing zijn.

Ik heb dan ook gewoon een externe pompschakelaar naast de hce80 hangen. Die op 25 graden ingesteld.

[Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 14-05-2020 17:16]

• leonbong
  • Nu online
De pomp gaat niet stuk door tegen een dichte klep te draaien.
Maar tercal maakt een pompschakelaar die op extern contact draait maar wel eens 2 weken de pomp start.

Misschien dat een optie voor je.

[Voor 55% gewijzigd door leonbong op 14-05-2020 17:17]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

leonbong schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 17:15:
De pomp gaat niet stuk door tegen dichte klep te draaien.
Ligt dat niet aan het type verdeler?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Nee centrifugaalpomp mag je een persleiding van afsluiten, zeker deze met beperkte opvoerhoogte. Maar anders laat je van de voornaamste (belangrijkste groep) een thermomoter eraf en klaar kan hij altijd pompen.

PS De broer van HCE80 en HCE20 heeft wel zomer schakelaar en laat de pomp maar ééns 14 dagen draaien, dus als het er al in zit dan zal het eens in de twee weken zijn. Bij HCE20 moet er dus echt 14 dagen geen warmtevraag zijn geweest na elke draaien keer gaat hij opnieuw tellen.

Ik zelf gebruik de mengklep regelaar van honeywell HM80 voor vloerverwarming deze heeft pompschakelaar voor de zomer en instelbare nadraaitijd 0-60min. Zelfs de mechanische klep wordt dan aangestuurd volledige slag open en dicht.

[Voor 48% gewijzigd door leonbong op 14-05-2020 17:31]

• JPDeckers
leonbong schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 17:18:
Nee centrifugaalpomp mag je een persleiding van afsluiten, zeker deze met beperkte opvoerhoogte. Maar anders laat je van de voornaamste (belangrijkste groep) een thermomoter eraf en klaar kan hij altijd pompen.

PS De broer van HCE80 en HCE20 heeft wel zomer schakelaar en laat de pomp maar ééns 14 dagen draaien, dus als het er al in zit dan zal het eens in de twee weken zijn.
Loopt de pomp niet warm bij geen doorstroming?

Ik heb maar twee groepen, maar wellicht dat ik er 1 in zomer stand kan zetten (open dus), even kijken hoe ik dat regel. Eventueel open zetten en dan de HCE80 loskoppelen/uitzetten.

En zal de kWh meter eens twee weken in de gaten gaan houden komende tijd. Wie weet.

[Voor 3% gewijzigd door JPDeckers op 14-05-2020 17:32]

• leonbong
  • Nu online
Nee joh zo’n pomp wordt hoogstens een minuut aangezet, daar wordt hij niet warm van.
Die pompen zijn geschikt om in cv water van 100 graden te draaien.

• rolandmegens
rolandmegens schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 22:30:
In onze nieuwbouwwoning willen we zoneregeling gaan toepassen op onze vloerverwarming. Na redelijk wat vergelijken is uiteindelijk ons oog gevallen op het Honeywell Evohome systeem.

Van dit systeem denk ik dat ik de volgende spullen nodig heb:
- 5x T87RF2025 (draadloze thermostaat). Dit wordt mogelijk de duitse variant T87RF2059, omdat het via amazon.de een stuk goedkoper is
- 1x THR99C3100 (centraal bedieningsapparaat)
- 1x BDR91 of R8810A1018 voor aan/uit of opentherm aansturing van de warmtepomp

Wat extra gegevens:
- 12 groepen vloer verwarming beneden - waarvan 10 altijd open, de andere 2 zijn voor de garage en zullen standaard dicht staan
- 10 groepen vloerverwarming boven, verdeeld over 5 zones (badkamer + 4 slaapkamers). Deze groepen moeten dus worden aangestuurd met de HCE80
- L/W warmtepomp (LG monobloc) voor verwarmen + koelen (en SWW)

Voordat ik de spullen wil bestellen, wil ik echter wel zeker zijn dat ik de juiste producten koop en dat wat ik voor ogen heb ook echt mogelijk is. Daarbij stuit ik op de volgende vragen:
- Ik kan vinden dat de HCE80 geschikt is voor koelen, maar moet ik dan ook speciale thermostaten hiermee combineren of werkt dit ook met de standaard T87RF2025?
- Is er verder nog iets nodig voor het koelen of zou bovenstaande lijst voldoende moeten zijn?
- Als ik het centrale bedieningsapparaat gebruik, is de RFG100 dan overbodig of nog steeds nodig om van buitenshuis alles te bedienen?
Ik heb mijn lijstje geupdate:
- RFG100 weggehaald aangezien het wifi thermostaat voldoende is hiervoor
- ATF600 toegevoegd voor wandmontage van het wifi thermostaat
- HCS80 toegevoegd omdat ik 5 thermostaten + wifi thermostaat wil plaatsen

Nu heb ik nog 3 vragen:
- Zijn er verschillende versies van de HCE80? Of is het zeker dat de HCE80 van amazon.de ook kan koelen?
- Zou ik nog de BDR91 of R8810a1018 nodig hebben voor communicatie naar de warmtepomp?
- Zijn er nog andere zaken die ik zou moeten kopen?
Pagina: 1 ... 4 ... 12 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True