Gonadan schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:53:
[...]
Gewone kranen werken met een veel groter gat wat je dicht draait, dat zorgt toch echt voor minder kans op herrie en gedoe. Wellicht is dat minder nauwkeurig te regelen maar ik vind dit wel een nadeel van thermostaatkranen in die zi n.
Dat mag jij vinden, maar wat jij zegt is niet te regelen. Een keukenkraan hoef je maar heel klein stukje open te draaien en de flow is enorm draai hem nog stukje open en flow wijzigt eigenlijk niet meer.
Maar de hele regelklep industrie (en dan bedoel ik ook industriële kleppen) denkt daar anders over.
Het ontwerp van deze radiatorkranen is dusdanig dat :
10% open ook grofweg 10% van de max flow is
20% open ook grofweg 20% van de max flow is
enz enz.
Een keukenkraan is niet lineair.
Maar jij hebt een te hoge persdruk wat dit veroorzaakt icm waarschijnlijk een te hoge kv (te groot ventiel). Waardoor deze bijna helemaal dicht moet staan.
In dan basis (industrie vuistregel) wil je dat een regelklep tussen de 20%-80% open staat om lekker te regelen.
Bij jouw moet de klep bijna dicht staan om temperatuur goed te krijgen dat regelt gewoon niet goed en veroorzaakt altijd geluid.
Daarvoor kan je drie dingen doen:
- De voorinstelling van de kraan wijzigen naar veel lagere max-flow (beperking Kvs)
- Als je geen voorinstelbare kranen hebt binnenwerk vervangen voor lagere Kv
- De pompdruk significant verlagen
Flow over een ventiel is bijna recht evenredig aan doorlaat en drukverschil.
Voorbeeld je hebt een radiatorkraan met kv 0,95 (950 l/uur bij 1 bar drukverschil in de installatie)
Je hebt pomp die een drukverschil kan leveren van 60 kPa.
Dan is flow maximaal door het ventiel 950 x 0,6^0,5 = 735 l/uur
Wil je nu maximaal 100 l/uur per uur dan moet je of de pomp instellen op maximaaldrukverschil van +/-11kPa of een een ventiel met kv kiezen van 0,12
[...]
Precies. Dus als de flow genoeg is om de ketel geen problemen te bezorgen zal een bypass niet open moeten gaan. Ga je de bypass zo afstellen om dan al wél open te gaan omdat je de flow bij je radiatoren nóg lager wilt maken dan gebruik je hem wat mij betreft als workaround en verkeerd.
Nee je snapt het nog steeds niet.
Een correct afgestelde bypass zorgt ervoor dat flow in installatie altijd correct is. Dit zeker van belang als nauwkeuriger gaat naregelen in de verwamrde ruimtes.
Bij een niet modulerende pomp gaat de bypass gaat rechtevenredig open bij gedeelte sluiten van de thermostaat kranen.
Als je nu een modulerende pomp maar flowafname van de openstaande radiatoren is minder dan minimale flow van pomp op dat moment zou de bypass toch echt gedeeltelijk open moeten.
Als je dan geen bypass hebt gebeurt dit niet en zal de flow te hoog worden over de radiator en dus te warm --> Evohome gaat nog verder dicht zetten --> Het ruisen neemt toe.
[...]
Er staan meerdere radiatoren open, feitelijk net zoveel als ik voorheen altijd had. Alleen zet hij de kranen nu niet helemaal open als het ongeveer warm genoeg is en dan gaat het herrie maken. Ik vermoed dan ook dat de flow op dat moment niet teruggeschroefd wordt (m'n ketel is al zo'n tien jaar oud dus wellicht heeft die alleen maar moduleren qua warmte en niet flow).
[...]
Toch grappig dat het vervangen van kranen ineens een inregelprobleem kan veroorzaken.

Nee heeft evohome systeem regelt je temperatuur nauwkeuriger en daardoor is flow minder dan vroeger, dat gaat je uiteindelijk geld schelen.
[
Voor 13% gewijzigd door
leonbong op 20-10-2020 12:06
]