Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming

Pagina: 1 ... 5 ... 36 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:22

DukeBox

loves wheat smoothies

rolandmegens schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 13:50:
- Zijn er verschillende versies van de HCE80? Of is het zeker dat de HCE80 van amazon.de ook kan koelen?
Functioneel niet, soms is er per land een ander artikel nummer omdat er bijv. andere CV of stroom-adapter verloop dingen bijzitten (gangbaar voor dat land) of andere eisen voor handleidingen.
- Zou ik nog de BDR91 of R8810a1018 nodig hebben voor communicatie naar de warmtepomp?
Ik heb geen ervaring met een warmtepompen maar als het een aan/uit regeling is dan logischerwijs de BDR91. Maar nogmaals, laat je informeren door iemand die hier ervaring mee heeft.
- Zijn er nog andere zaken die ik zou moeten kopen?
Persoonlijk vind ik de DTS92 mooier dan de T87RF.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:52
Jazeker er zijn verschillende versie van HCE80.
HCE80
HCE80R
HCC80
HCC80R

R-versies hebben intern relais om eventueel een ketel bedraad aan te sturen.
C-versies hebben interne antenne HRA80 niet noodzakelijk is.

De bovenste wordt het meest in NL verkocht, HCC80/HCC80R zal je bijna nergens vinden sporadisch in de UK maar is eigenlijk vervangen door de HCE er waren te veel communicatie-problemen daarom een externe antenne.

Wees je ervan bewust dat evohome eigenlijk niks/weinig met de koelfunctie kan.
https://ensupport.getconn...or-koeling?language=nl_NL
https://heatingcontrols.h...e%20updated%20version.pdf

Ik vermoed dat Evohome binnenkort/op termijn volledig vervangen wordt voor iets nieuws om beter met warmtepompen om te kunnen gaan. In de US is het al van de markt gehaald.

Wat ik handig vind aan de DTS92 dat deze vanuit de doos een standaard heeft zodat je hem ergens kan neerzetten.

[ Voor 43% gewijzigd door leonbong op 16-05-2020 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-09 21:50
@DukeBox @leonbong
Bedankt voor het advies! Dan zou ik dus gewoon de HCE80 van amazon.de kunnen kopen.
De DTS92 vind ik helaas niet zo mooi, ziet er nogal ouderwets uit.

@leonbong
Zou je dan wel nog Evohome aanraden om te kopen?
En met een simpele schakelaar of koppeling aan warmtepomp zou het koelen wel moeten werken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:22

DukeBox

loves wheat smoothies

rolandmegens schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 16:22:
@DukeBox @leonbong
haha.. grappig hoe meningen zo kunnen verschillen :)

En dan te bedenken dat de vormgeving van de T87RF afkomt van de échte classic:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8c/Honeywell_thermostat.jpg

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
rolandmegens schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 16:22:
@DukeBox @leonbong
Bedankt voor het advies! Dan zou ik dus gewoon de HCE80 van amazon.de kunnen kopen.

@leonbong
Zou je dan wel nog Evohome aanraden om te kopen?
En met een simpele schakelaar of koppeling aan warmtepomp zou het koelen wel moeten werken toch?
Ik heb geen ervaring met Evohome en warmtepompen, nu denk dat een warmtepomp een relatief traag systeem is. Daarom heeft tijdschema's waarschijnlijk weinig zin.
Dan misschien beter de temperatuurregelaar gebruiken zoals de warmtepompfabrikant dat aanbied zoals Daikin en bijvoorbeeld Panasonic dat doen.

Wat je wel ziet is dat mensen in de woonkamer de controller/thermostaat van de warmtepomp gebruiken en in de andere ruimtes wel evohome toepassen als naregeling, maar is evohome dan niet gekoppeld is aan de warmtepomp.
Nu kan de warmtepomp wel via een bedraad contact aan de HCE80 vertellen dat hij in koeling staat.

Bij zijn bedraade broer de HCE20 is veel duidelijker daar kan je opentherm Heat/Cool ruimte thermostaten aan hangen en dus veel beter geschikt voor een warmtepomp situatie.
Helaas kunnen dan weer veel warmtepompen niks met opentherm, terwijl dat signaal wel voorziet in koel signalen.

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 16-05-2020 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-09 21:50
Bedankt voor het advies! Ik denk er nog even over na.
Ik zie bij het L/W warmtepomp topic dat veel mensen Danfoss aanraden, dus ik ga die ook nog eens overwegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:52
Ik ga denk toch voor een " klassieke" homoevo setup. Ik heb nu het volgende samengesteld:

Het is een setup voor stadsverwarming:

- 1x HCE80 (hoofd module)
- 1x HRA80 (radio module voor gebruik van draadloze thermostaten)
- (afhankelijk van aantal groepen) x MT4-230-NC voor het openen/sluiten van de vloerverwarmingsgroepen
- 3x T87RF2025 (draadloze thermostaat).
- 1x THR99C3100 (centraal bedieningsapparaat)
- 1x ATF600 (wandmontage centrale bedieningsunit)
- 1x TheraPro HR90 (voor badkamer)
- 1x BDR91A1000 Draadloze aan/uit-module
(- 1x VC8015. Dit is al aanwezig)

Heb ik nu alle componenten voor een werkend systeem?

1. Kan de HCE80 direct aan de VC8015 gekoppeld worden? Of heb je daar nog iets voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
1) Nee
Een VC8015 kan je niet koppelen aan HCE80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
leonbong schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:25:
1) Nee
Een VC8015 kan je niet koppelen aan HCE80.
Als ik het goed begrijp moet hier de BDR91A1000 Draadloze aan/uit-module tussen correct?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ja

@conara
Wat is eigenlijk de functie van de VC8015 in je huis?

[ Voor 94% gewijzigd door leonbong op 18-05-2020 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
leonbong schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:02:
Ja

@conara
Wat is eigenlijk de functie van de VC8015 in je huis?
Dat is inderdaad een interessante vraag. Ik reageer wat later, omdat ik merk dat ik mij eigenlijk nog beter moet inlezen. Ik heb ook geprobeerd dat te doen, maar moet hier toch nog een extra avondje voor gaan zitten.

Waarschijnlijk stel je de vraag om mij in te laten zien dat dit overbodig is. De VC8015 is in feite gewoon een elektrische klep en volgens mij niet perse nodig, want het kan direct op de vloerverwarmingsverdeler worden aangesloten. Wat ik mij nu wel afvraag is kan de radiator in de badkamer ook aangesloten worden op de vloerverwarmingsverdeler? Dit lijkt mij niet slim, want dan gaat er relatief koud/lauw water door de radiator heen. Is het daarom niet handiger om dit met een VC8015 te doen? (of de HR92)? Er komt een aparte leiding naar de radiator in de badkamer te liggen, dus volgens mij kan ik daarvoor de VC8015 gebruiken i.p.v. lokaal de HR92. De HR92 is toch een beetje lomp en moet zo nu en dan voorzien worden van nieuwe batterijen. Is dit een gebruikelijke constructie? De badkamer radiator staat dan parallel aan de vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Maar waar zit de VC8015 dan nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
leonbong schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:58:
Maar waar zit de VC8015 dan nu?
Nu bij de stadsverwarming en dan in het circuit van de radiatoren, zie https://www.dropbox.com/s.../stadsverwarming.png?dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@conara
Wat je kan doen is een in de leiding naar de badkamer een normale thermostaatkraan plaatsen ipv VC8015.
Op deze thermostaatkraan een thermomotor en elektrisch verbinden aan je HCE80, dan heb je normaal warm water door ja radiator in de badkamer.
En kan je hem gewoon als zone regelen moet die leiding naar badkamer wel een beetje in buurt van HCE80 zittne.

PS1: Ik zou niet aan bovenstaand beginnen als je VC8015 nu al hebt in die leiding dan zou ik een BDR91 kopen let op de badkamer moet dan nog wel een temperatuuropnemer hebben een T87RF / DTS92 ofzo. Met een HR92 heb je dat niet daar zit al een temperatuur opnemer in.

PS2:
Op die foto zie ik geen aftakkingen zitten is dat niet klep die alle verwarming in je huis uitschakelt?

[ Voor 9% gewijzigd door leonbong op 19-05-2020 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
@leonbong Ja het is inderdaad de klep die alle verwarming uitschakelt. De vloerverwarming is nog niet aanwezig en wil ik binnenkort gaan aanleggen (frezen). Dus het huidige radiator circuit komt te vervallen daarvoor in de plaats komt:

1. Vloerverwarming in 3 kamers (3 zones)
2. 1 Radiator in de badkamer.

Je vertelt nu dat er eigenlijk twee mogelijkeheden zijn:

1. thermostaatkraan een thermomotor en elektrisch verbinden aan je HCE80. Dan is het automatisch een zone.
2. VC8015 de water flow naar de radiator laten sturen d.m.v. een BDR91. Kan je die ook gewoon als zone configureren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@conara
Ja beide kan. Voor beide moet je nog wel een een T78RF ofzo toepassen als je deze apart wil regelen.

Of de thermomotor voor de badkamer toevoegen aan een andere zone bijvoorbeeld woonkamer en in badkamer een nog gewoon een thermostatisch knop gebruiken als temperatuur limiet. Zodat badkamer alleen warm wordt op het moment dat woonkamer stookt.
Dit zou ik doen, thermostaat knop in de badkamer gewoon altijd op 2/3.

Als je echt de badkamer apart wil regelen is HR92 echt het makkelijkst en goedkoopst.
Ik gebruik HR92 in mijn slaapkamers met oplaadbare batterijen gaat hij gewoon langer dan een jaar.

PS Stadsverwarming vereist een speciale vloer-verdeler vergeet dat niet.

[ Voor 32% gewijzigd door leonbong op 19-05-2020 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
@leonbong Ik begrijp dat de HR92 het goedkoopst is, echter vind ik het mooier staan als er geen radiatorknop onderhangt. Dus daarom heeft aansturing vanuit de stadsverwarmingskast de voorkeur. Het enige nadeel (afgezien van de kleine meerprijs) wat ik kan bedenken is dat de HR92 % de kraan opent en dat de VC8015 een open/dicht regeling betreft. Of zie jij nog andere voordelen/nadelen? (Ik heb natuurlijk de VC8015 al, dus het betreft dan alleen een extra T78RF en BDR91A1000)
PS Stadsverwarming vereist een speciale vloer-verdeler vergeet dat niet.
Ja hou ik rekening mee. Bedankt.

EDIT:

Is het ook niet beter om toch de VC8015 in de aanvoer te laten zitten? Anders staat bijvoorbeeld in de zomer (dus als er geen warmte vraag is) ook warmwater op het vloerverwarming systeem (ondanks dat alle vloerverwarmingskleppen en radiator dicht staan). Of is dit verwaarloosbaar qua extra warmte/energieverbruik?

[ Voor 20% gewijzigd door conara op 19-05-2020 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ja je kan ook ja VC8015 laten zitten je meterkast dan alleen even BDR91 kopen die je als ketelrelais aansluit op evohome.
Dan je zeker weten nooit sluipverbruik van warmte hebt op je verwarming.

Je kan dan eventueel ook niks doen voor de badkamer en daar de thermostaatkraan handhaven, je badkamer wordt dan alleen warm als je er ergens anders warmte vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:01

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Iemand hier al een poging gedaan om de hce80 in te zetten voor koelen?

Heb deze handleiding gevonden:

Maar voordat ik m'n setup door de war gooi...

Er wordt aangegeven dat er minimaal 1 zone voor koelen moet worden ingeregeld. Alleen de opmerking dat er dan maar 11 overblijven voor verwarmen is enigszins verwarrend.

Stel; zone 1 is de woonkamer, nu ingeregeld voor verwarmen. Kan ik dan diezelfde zone als koelzone inregelen? Of moet ik daar zone 5 voor gebruiken?

En als ik dan per ongeluk zone 1 instel als koelzone? Doet ie het dan niet meer met verwarmen? :?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Niemand die met dit weer de vloer koelt met een evohome?

• leonbong
Ik niet. ik heb een airco

[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 13-08-2020 21:06 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja ik ook in de slaapkamer, maar rest van het huis moet tzt naar warmtepomp ;)

Trouwens, vloer was in de slaapkamer 22, de overige kamers 27. Dus beetje flow kan sowieso geen kwaad.

Maar die handleiding is werkelijk geen wijs uit te worden.

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:15

fmb

MikeyMan schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:44:
Iemand hier al een poging gedaan om de hce80 in te zetten voor koelen?

Heb deze handleiding gevonden:

Maar voordat ik m'n setup door de war gooi...

...
Ben ik ook wel benieuwd naar!

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ja evohome is gewoon niet zo'n heel goed systeem voor icm een warmtepomp.
Met een warmtepomp kan je beter een bedraade HCE20 icm Heat/Cool thermostaten.

Wat ik begrijp is dat je nog zone aanmaakt op evohome tbv koeling.
Echter aan die zone wijs je alle vloerlussen van de HCE80 toe en klaar.

Dit kan omdat de HCE80 toestaat dat vloerlus aan meerdere thermostaten is toegewezen. De HCE80 beschouwd aan evohome zone als thermostaat.

Je moet alleen nog een kabel van warmtepomp (WP) naar HCE80 hebben om de HCE80 te vertellen dat de koelmodus actief is op de wp.

Wat mij betreft erg ingewikkeld voor het doel.
Ik zou in de zomer gewoon alle vloergroepen open zetten en laat de WP het maar regelen zonder evohome ertussen. Een WP kan toch alleen maar top-koeling het wordt dus niet opeens steenkoud in huis.

[ Voor 17% gewijzigd door leonbong op 14-08-2020 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

leonbong schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:52:
Ja evohome is gewoon niet zo'n heel goed systeem voor icm een warmtepomp.
Met een warmtepomp kan je beter een bedraade HCE20 icm Heat/Cool thermostaten.

Wat ik begrijp is dat je nog zone aanmaakt op evohome tbv koeling.
Echter aan die zone wijs je alle vloerlussen van de HCE80 toe en klaar.

Dit kan omdat de HCE80 toestaat dat vloerlus aan meerdere thermostaten is toegewezen. De HCE80 beschouwd aan evohome zone als thermostaat.

Je moet alleen nog een kabel van warmtepomp (WP) naar HCE80 hebben om de HCE80 te vertellen dat de koelmodus actief is op de wp.

Wat mij betreft erg ingewikkeld voor het doel.
Ik zou in de zomer gewoon alle vloergroepen open zetten en laat de WP het maar regelen zonder evohome ertussen. Een WP kan toch alleen maar top-koeling het wordt dus niet opeens steenkoud in huis.
Heb je me denk ik toch een beetje geholpen, thanks :)

Ik las het verkeerd, dacht dat ik alle groepen dubbel moest aanmaken ofzo. Maar idd, 1 nieuwe zone toevoegen en daar alle groepen aan toewijzen kan ook :)

Ik ga sowieso de koelfunctie handmatig schakelen. Wordt toch max 2x per jaar omzetten.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 14-08-2020 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Als je dan niet draak kan trekken vanaf de WP even lokale schakelaar monteren. Om de contacten op HCE80 door te verbinden voor koelfunctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:07
leonbong schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:56:
Als je dan niet draak kan trekken vanaf de WP even lokale schakelaar monteren. Om de contacten op HCE80 door te verbinden voor koelfunctie.
Of iets als een Sonoff/Shelly dan kun je het op afstand schakelen voor degenen die dat handig vinden.

Ik heb ook nog geen warmtepomp, maar fijn om een idee te hebben hoe het zou kunnen werken met de Evohome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Was inderdaad van plan gewoon een hard-wired opbouwschakelaar te monteren. In maart omzetten naar koeling en ik november naar verwarmen is kleine moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyfoon_2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 10:00
Eindelijk er aan toe gekomen EVOhome te installeren. 14 radiator knoppen HR92 en een controlepaneel en een modulerende ketelaansturing.

Nu blijft we 1 kamer over; de keuken. Daar ligt een vloerverwarming. Nu heb ik daar net niet echt verstand van maar er zit een thermostaatknop op met een aanzienlijk hoger temperatuur bereik en een ijzerdraad die vermoedelijk een temperatuursensor is. Zie Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WRjyJGAH-2BmcOqLaHdwHJgMghI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dFCxbTbd8gxEaAq80HTxrl7T.jpg?f=fotoalbum_large.

Wat is nu de meest voordelige manier om deze enig overgebleven zone ook via de EVOhome te verwarmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@tyfoon_2
Door het plaatsen van ventiel(radiatorkraan) in de aan/afvoer leiding van je vloerverwarmingsunit met daarop een thermische motor en BDR91 (aan/uit relais) met in de keuken Round wireless als themperatuur opnemer.

• tyfoon_2
leonbong schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:37:
@tyfoon_2
Door het plaatsen van ventiel(radiatorkraan) in de aan/afvoer leiding van je vloerverwarmingsunit met daarop een thermische motor en BDR91 (aan/uit relais) met in de keuken Round wireless als themperatuur opnemer.
Da's een andere oplossing dan ik van iemand anders kreeg. Die gaf aan een thermostatische kraan er tussen te zetten (dus voor ventiel op foto) en daar een hr92 op te zetten (dan wel met round wireless als aansturing)

Hoe denk je over die oplossing? De loodgieter komt namelijk morgen....

• leonbong
Het ventiel(thermostaatkraan) heb je voor beide oplossingen nodig.

Daar kan dan een hr92 op of een thermische motor die aan bdr91 is verbonden.

De hr92 oplossing werkt meestal ook wel, maar ik adviseer het niet. Omdat afhankelijk van de positie van je verdeler het continu verstellen een vervelend geluid kan zijn.

Een thermische motor is 100% stil.

[ Voor 42% gewijzigd door leonbong op 10-09-2020 21:44 ]

• MrJames
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

Het liefst had ik gezien een hr92 draadloos connected met een round wireless, en als basis station een evohome thermostaat opentherm. Maar schijnt dat de hr92 niet sterk genoeg is om te kunnen draaien op een verdeler ( geen ervaring )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Hoezo zou een hR92 niet sterk genoeg zijn.

De veerdruk van thermostaatkraan en van de kraan op een vloerverwarmingsverdeler is gelijk omdat het dezelfde kranen/ventielen zijn.

• tyfoon_2
leonbong schreef op donderdag 10 september 2020 @ 21:39:
Het ventiel(thermostaatkraan) heb je voor beide oplossingen nodig.

Daar kan dan een hr92 op of een thermische motor die aan bdr91 is verbonden.

De hr92 oplossing werkt meestal ook wel, maar ik adviseer het niet. Omdat afhankelijk van de positie van je verdeler het continu verstellen een vervelend geluid kan zijn.

Een thermische motor is 100% stil.
Wat voor soort thermische motor bedoel je dan? Bv een MT4-230-NC?

En vraagje 2: ik heb al een unit die de ketel aanstuurt, kun je zo'n bdr91 gewoon toewijzen aan een zone waar hij niet als ketelsturing werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ja bijvoorbeeld een mt4

Ja bdr91 kan als zonneralais maar ook ketelrelais. Maar niet tegelijk beide. Dus eerst wissen in het centraalpaneel en op de bdr91 en daarna opnieuw toewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

leonbong schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:53:
ja mt4 kan worden geschakeld door bdr91.
Mageneetventiel.nl

https://magneetventielsho...elektrisch/2-weg/messing/
Zo iets kan ook wel 220 nemen want anders heb je een adapter nodig. 1/2 inch is voldoende
Gezien het weer winter begint te worden, en we ook fulltime thuis werken toch maar weer eens hier naar kijken.

Maken deze elektrische kogelkranen ook weinig herrie?
Lijkt een duurdere oplossing dan een thermostaatkraan met een MT4?

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 02-10-2020 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@MikeyMan
Klopt een mt4 is een goedkopere oplossing.

Echter zo’n zoneklep of elektrische kogelkraan schakelen wel veel sneller dan een mt4. 18sec vs 5 min voor mt4.

Nouja een elektrische kogelkraan kost 60€ een thermostatische kraan + mt4 = +/- 50.
Maakt dus niet zo veel uit.

Ik persoonlijk zou dus een kogelkraan nemen als hij op een locatie zit waar je hem niet kan horen.

[ Voor 43% gewijzigd door leonbong op 02-10-2020 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyfoon_2
Ik heb een vraagje over de 'open raam detectie'; Ik heb beneden 5 HR92 gekoppeld aan de evohome unit. Dat is 1 zone.

Aangezien we een hond hebben gaat de achterdeur vaak open. Vaak zie ik dan de 'open raam' stand ingaan.

Slaat deze aan als een van de 5 HR92 dit detecteert of is het de hoofdunit die dit detecteert? Indien de hoofdunit; Hoe zet ik dat uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

leonbong schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 21:40:
@MikeyMan
Klopt een mt4 is een goedkopere oplossing.

Echter zo’n zoneklep of elektrische kogelkraan schakelen wel veel sneller dan een mt4. 18sec vs 5 min voor mt4.

Nouja een elektrische kogelkraan kost 60€ een thermostatische kraan + mt4 = +/- 50.
Maakt dus niet zo veel uit.

Ik persoonlijk zou dus een kogelkraan nemen als hij op een locatie zit waar je hem niet kan horen.
Heb de kogelkraan binnen. Mooi spul wel hoor!

Vraag me wel af of die 1/2" nu voldoende is? Binnendiameter is 12mm zo te zien.
Misschien beter 3/4" kunnen doen. Geeft nu niet, gezien maar twee groepen op de zolder en 15mm leiding.

Maar wellicht voor anderen goed om te weten.

Nu even knutselen met hoe ik hem moet monteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
Hoezo de die messing kogelkraan van 1/2 inch is kv 8,6 m³/uur.
Een honeywell zoneklep is kv 6 m³/uur.

kv = Doorlaat uitgedrukt in m³/uur bij 1 bar drukverschil over het ventiel.

[ Voor 10% gewijzigd door leonbong op 06-10-2020 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

leonbong schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:26:
Hoezo de die messing kogelkraan van 1/2 inch is kv 8,6 m³/uur.
Een honeywell zoneklep is kv 6 m³/uur.

kv = Doorlaat uitgedrukt in m³/uur bij 1 bar drukverschil over het ventiel.
Oh, ja dat zie ik er inderdaad ook in staan. Maar hoe minder weerstand hoe beter toch denk ik? Als in; mooi als de klep niet de blokkerende factor is.

Heb jij toevallig enig idee of er een plug-and-play vervanging is voor de thermostaatkraan en voetventiel op een Robot verdeler? Of wordt dat knutselen met puntstuk en een stukje buis? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 06-10-2020 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Geen idee ik vermoed dat je 2x buitendraad overgangsnippel direct van verdeler naar kogelkraan kan.

Dan op kogelkraan puntstuk met klembus en zo naar leiding.

Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/57383/123

[ Voor 15% gewijzigd door leonbong op 06-10-2020 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@leonbong trek die dingen er wel af en dan rij ik er wel mee naar Warmteservice.
Misschien hebben ze wel ventielen met een grotere binnendiameter. Wel lekker om afsluitbaar te houden misschien.

Trouwens die magneetventielen zijn bizar stil! Thanks for that! _/-\o_

[ Voor 28% gewijzigd door MikeyMan op 06-10-2020 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

tyfoon_2 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:12:
Eindelijk er aan toe gekomen EVOhome te installeren. 14 radiator knoppen HR92 en een controlepaneel en een modulerende ketelaansturing.

Nu blijft we 1 kamer over; de keuken. Daar ligt een vloerverwarming. Nu heb ik daar net niet echt verstand van maar er zit een thermostaatknop op met een aanzienlijk hoger temperatuur bereik en een ijzerdraad die vermoedelijk een temperatuursensor is. Zie [Afbeelding].

Wat is nu de meest voordelige manier om deze enig overgebleven zone ook via de EVOhome te verwarmen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nkc4h9afw7EekApI8Dd6pHTYIqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KCxXVywPXzgHKdSEApHqPnxz.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mij is het bovenstaand geïnstalleerd. Daarvoor zit nog een bypass.
Temperatuurmeting doet de Honeywell WiFi touch thermostaat.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
MikeyMan schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:26:
@leonbong trek die dingen er wel af en dan rij ik er wel mee naar Warmteservice.
Misschien hebben ze wel ventielen met een grotere binnendiameter. Wel lekker om afsluitbaar te houden misschien.

Trouwens die magneetventielen zijn bizar stil! Thanks for that! _/-\o_
De website het magneetventiel, maar wat je gekocht hebt is geen magneetventiel.

Een gemotoriseerde kogelkraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

leonbong schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:45:
[...]

De website het magneetventiel, maar wat je gekocht hebt is geen magneetventiel.

Een gemotoriseerde kogelkraan.
Ehh... Goed punt.. Maar hij is een stuk stiller dan eerdere motoren die ik gehoord heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gisteren dus de zonneklep voor de tweede verdieping toegevoegd. Ook aan de bestaande zone in evohome toegevoegd.

Ook schema ingesteld. Maar op een of andere manier blijft ie maar naar 'temporary override' schieten. Dus de handmatig ingestelde temperatuur.

Die kan ik dan wel verwijderen via de evohome controller, maar op een of andere manier schiet ie dan toch weer terug naar de tijdelijke instelling. Hij volgt dus het ingestelde schema niet.

Zojuist hele zone verwijderd en opnieuw toegevoegd, maar ook daarna blijft dat gedrag. Iemand enig idee waar het aan zou kunnen liggen?

edit: Opnemer, BDR gereset, batterijen vervangen mocht ook niet baten. Zie her en der iets terug komen over een 'Phantom Override' wat het probleem wel zou kunnen verklaren.

Zou ook kunnen komen doordat ik boven een Y87RF1012 heb hangen, en in de rest de nieuwere versie...?

[ Voor 19% gewijzigd door MikeyMan op 08-10-2020 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermdevries
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:26
In verband met mijn LT/HT regeling (2 aparte thermostaten) ben ik uiteindelijk maar gegaan voor 2 evohome systemen. 1 voor de vloerverwarming zones en 1 voor de radiatoren boven. Vandaag ik heb ik de laatste binnengekregen en toegevoegd als 2e locatie in de EvoHome TTC. Via de app kan ik nu switchen tussen beiden wat op zich wel goed lijkt te werken.

Echter, in Google Home lijk ik maar 1x een connectie te kunnen maken en worden alleen de apparaten van de 1e locatie opgehaald/gezien. Iemand hier al ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@petermdevries
Ik denk dat je CV-ketel bedoelt met twee thermostaat ingangen waarbij één ingang een LT-systeem forceert.
Dit had prima op één evohome gekund.

Ik dat je intergas Xtreme hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermdevries
leonbong schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:39:
@petermdevries
Ik denk dat je CV-ketel bedoelt met twee thermostaat ingangen waarbij één ingang een LT-systeem forceert.
Dit had prima op één evohome gekund.

Ik dat je intergas Xtreme hebt?
Nee Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 A met LT/HT regeling.
Discussie is al eerder in dit topic geweest, maar mijn conclusie is uiteindelijk dat dat niet gaat.

Aan de LT zijde zit een vloerverwarming welke nu is voorzien van een HCE80 met 4 zones. Warmtevraag van 1 van deze zones moet dus de LT ingang activeren.
Op de HT zijde zitten radiatoren met thermostaatkranen. Deze heb ik nu voorzien van HR92 en warmtevraag van een van deze moeten dus de HT ingang activeren.
Indien beide ingangen geactiveerd zijn dan zal de ketel automatisch wisselen tussen het LT en HT circuit (elke 6 minuten geloof ik).

Als je een oplossing hebt om dit op 1 evohome voor elkaar te krijgen houd ik me aanbevolen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ah ik had niet gegokt dat je lt-systeem ook nog in zones verdeeld zou zijn..
Nee dan gaat het niet en is jouw oplossing met twee evohome systemen het best haalbare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyfoon_2
tyfoon_2 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:06:
Ik heb een vraagje over de 'open raam detectie'; Ik heb beneden 5 HR92 gekoppeld aan de evohome unit. Dat is 1 zone.

Aangezien we een hond hebben gaat de achterdeur vaak open. Vaak zie ik dan de 'open raam' stand ingaan.

Slaat deze aan als een van de 5 HR92 dit detecteert of is het de hoofdunit die dit detecteert? Indien de hoofdunit; Hoe zet ik dat uit?
Sorry voor de bump, maar weet iemand hier het antwoord op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Volgens mij is open raam detectie op de hr92 zelf.

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 11-10-2020 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermdevries
Sinds enkele dagen heb ik nu ook mijn kamers boven voorzien van HR92. Voor mijn kantoor kan ik wel een programma verzinnen aangezien ik komende weken nog wel vanuit huis zal werken.

Voor de slaapkamers (met name vd kinderen) zit ik nog te denken wat handig is. Zeker aangezien daar ook het raam geregeld open staat. Hoe doen jullie dat?

Ik zit te denken aan een programma wat 1 of meerdere keren per dat het programma terug zet op 16, 10? graden en dat de kids altijd handmatig naar behoefte omhoog zetten totdat de volgende programma wisseling deze instelling reset?

Openraam detectie werkt alleen voor x minuten als ik het goed lees en als de hele dag raam open staat heb ik daar niets aan. Of externe raamcontact maar dan zit ik weer met een draadje wat niet zo fraai is.

Andere optie waar ik aan zit te denken is dit te regelen via OpenHAB.

Iemand nog suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 16:34
petermdevries schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:24:
Sinds enkele dagen heb ik nu ook mijn kamers boven voorzien van HR92. Voor mijn kantoor kan ik wel een programma verzinnen aangezien ik komende weken nog wel vanuit huis zal werken.

Voor de slaapkamers (met name vd kinderen) zit ik nog te denken wat handig is. Zeker aangezien daar ook het raam geregeld open staat. Hoe doen jullie dat?

Ik zit te denken aan een programma wat 1 of meerdere keren per dat het programma terug zet op 16, 10? graden en dat de kids altijd handmatig naar behoefte omhoog zetten totdat de volgende programma wisseling deze instelling reset?

Openraam detectie werkt alleen voor x minuten als ik het goed lees en als de hele dag raam open staat heb ik daar niets aan. Of externe raamcontact maar dan zit ik weer met een draadje wat niet zo fraai is.

Andere optie waar ik aan zit te denken is dit te regelen via OpenHAB.

Iemand nog suggesties?
Bij ons staat hij bij de kinderen permanent op 16 graden. Wanneer ze boven willen spelen dan passen wij de temperatuur aan.naar 20 (override van een paar uur). Die kamers zijn zo klein dat ze razendsnel weer op temperatuur zijn.

edit: voor de duidelijkheid, de slaapkamers bij ons hebben geen vloerverwarming ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Meekoh op 12-10-2020 14:32 ]

Computer says no

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ik heb de lokale bediening geblokkeerd.
Mijn dochter 2 draait steeds aan de knoppen.

overdag 15
18:00 - 2100 18 graden om een klein beetje de kou eruit te halen
21:00 -> 15

Maar ik heb overal preventief in staan dat ze om 24:00 naar 15 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:56
Ik heb ook een en ander van Honeywell besteld om (eindelijk) zoneregeling aan te gaan leggen. Boven komen HR92 knoppen op de radiatoren, en beneden een HCE80 om de vloerverwarming te regelen. Ik ga voor een aan/uit versie.

Momenteel heb ik nog oude handkranen op de vloerverwarming groepen zitten, deze zal ik moeten vervangen door thermostatische kranen. Aangezien alles toch los moet, is het dan aan te raden om ook direct flow meters ertussen te plaatsen? Of heeft dat geen meerwaarde vanwege de zoneregeling? Ik heb beneden 4 zones, waarvan 1 zone (woonkamer) 4 groepen heeft, dus om dat in balans te krijgen lijkt het me nuttig. Wat denken jullie? En dan meteen een modulerende pomp in plaats van het oude onzuinige beestje wat er nu op zit...

Verder vroeg ik me af hoe ik de badkamer het beste kan aanpakken. Daar heb ik zowel een radiator (waar een HR92 op komt) als vloerverwarming op een RTL knop. Ik vermoed dat deze parallel zijn aangesloten, dit moet ik nog bevestigen, maar dan zou ik eventueel ook nog een zoneklep in de vloerverwarming kunnen zetten. Is dat makkelijk in te regelen, al dan niet met 2 zones in de badkamer, of raden jullie aan om de vloer gewoon te laten zoals hij is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
pirke schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:22:
Ik heb ook een en ander van Honeywell besteld om (eindelijk) zoneregeling aan te gaan leggen. Boven komen HR92 knoppen op de radiatoren, en beneden een HCE80 om de vloerverwarming te regelen. Ik ga voor een aan/uit versie.

Momenteel heb ik nog oude handkranen op de vloerverwarming groepen zitten, deze zal ik moeten vervangen door thermostatische kranen. Aangezien alles toch los moet, is het dan aan te raden om ook direct flow meters ertussen te plaatsen? Of heeft dat geen meerwaarde vanwege de zoneregeling? Ik heb beneden 4 zones, waarvan 1 zone (woonkamer) 4 groepen heeft, dus om dat in balans te krijgen lijkt het me nuttig. Wat denken jullie? En dan meteen een modulerende pomp in plaats van het oude onzuinige beestje wat er nu op zit...

Verder vroeg ik me af hoe ik de badkamer het beste kan aanpakken. Daar heb ik zowel een radiator (waar een HR92 op komt) als vloerverwarming op een RTL knop. Ik vermoed dat deze parallel zijn aangesloten, dit moet ik nog bevestigen, maar dan zou ik eventueel ook nog een zoneklep in de vloerverwarming kunnen zetten. Is dat makkelijk in te regelen, al dan niet met 2 zones in de badkamer, of raden jullie aan om de vloer gewoon te laten zoals hij is?
Als je zoveel (Pomp kranen) moet veranderen aan je bestaande verdeler zou ik een hele nieuwe kopen.
En dan inderdaad zo een met flowmeters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:56
@leonbong Ik heb nu een WTH RUH-N verdeler met 8 groepen (waarvan 7 in gebruik). Puur 7 kraantjes vervangen a 20 euro = 140 euro. Een nieuwe Grundfos 25-60 180 Alpha 2 (vervangingspomp vd huidige 25-60 180) is 300 euro. Samen 440 euro.

Een nieuwe verdeler (exact dezelfde) waar al thermostatische kranen en die pomp inzitten is 950 euro.

Ik zie de meerwaarde nog niet om direct de verdeler ook te vervangen. Hij is slechts 21 jaar oud...

Als ik simpelweg wacht tot de pomp ermee ophoudt voordat ik hem vervang ben ik met 140 euro klaar. De pomp verbruikt 65 watt in stand 2, maar draait maximaal een paar uurtjes per dag. Zeg dat hij gemiddeld 5 uur per dag draait * 65 watt * 150 dagen = 49 kWh per jaar. Mijn zonnepanelen wekken 12.000 kWh per jaar op, stroom kost dus maar 5 cent... dat is 2,50 euro per jaar aan stroom. Een nieuwe pomp terugverdienen zit er niet in :) De enige reden om hem vroegtijdig te vervangen is omdat ik dan niet nog een keer alles open hoef te maken mocht hij er mee op gaan houden, en omdat ze zelf-modulerend zijn op basis van druk: hij past zich aan als er zones open of dicht gaan. Maar dan nog hoeft de hele verdeler toch niet vervangen te worden?

[Edit]

Wat betreft de woonkamer groepen inregelen zou ik natuurlijk ook op de retourtemperatuur kunnen regelen ipv op de flow. Ik heb namelijk geen idee hoe lang elke groep is, en de warmtebeeld camera komt niet door de natuur(lei)stenen vloer heen. Of ik hem m nog niet hoog genoeg gestookt :) De retourslangen in de verdeler zijn nu nagenoeg even warm, met thermostaatkranen zal dat straks dus ook zo moeten zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door pirke op 15-10-2020 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@bert pit ik las buiten Tweakers dat jij ook ruzie hebt gehad met ruisende kranen en dat uiteindelijk maar hebt opgelost door een trucje waarbij een niet radiator eerder aan ging of zoiets. Is dat ook het eindresultaat geworden?

Ik heb afgelopen weekend overal thermostaatkranen gemonteerd en daar de HR92 op gemonteerd. Dat werkt allemaal prima maar nu ik rustig op de bank zit en hij is lafjes aan het moduleren maakt de radiator naast m'n oor toch wel een takkeherrie.
In de keuken hangt ook een grote die niet ruist, wellicht wordt het minder als die wat harder gaat in verhouding.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Probeer een modulerende pomp of een lager toerental.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

leonbong schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:55:
Probeer een modulerende pomp of een lager toerental.
De ketel is modulerend, wat moet ik dan nog met een pomp?
De kracht terug schroeven zat ik wel aan te denken, al zijn er wat mij betreft genoeg radiatoren open. Zal eens kijken of dat kan in de ketel.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:33

bert pit

asdasd

Gonadan schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:52:
@bert pit ik las buiten Tweakers dat jij ook ruzie hebt gehad met ruisende kranen en dat uiteindelijk maar hebt opgelost door een trucje waarbij een niet radiator eerder aan ging of zoiets. Is dat ook het eindresultaat geworden?

Ik heb afgelopen weekend overal thermostaatkranen gemonteerd en daar de HR92 op gemonteerd. Dat werkt allemaal prima maar nu ik rustig op de bank zit en hij is lafjes aan het moduleren maakt de radiator naast m'n oor toch wel een takkeherrie.
In de keuken hangt ook een grote die niet ruist, wellicht wordt het minder als die wat harder gaat in verhouding.
Ik heb in een zone twee radiatoren waarvan er een ruist. De ruis wordt veroorzaakt doordat er vaak slechts één radiator tegelijk open staat, in combinatie met het ouderwetse ontwerp van die radiator. Omdat er twee radiatoren in die zone staan heb ik de HR92 van de ruisende ruisende radiator een graad (omhoog) gekalibreerd, Nu slaat de andere eerder aan.

Dit werkt redelijk. Wat je ook kunt doen is de radiator vervangen voor een modernere. AVDO, pompsnelheid en andere trucs hadden helaas geen effect.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ok ketel is modulerend, maar is de interne pomp dat ook want er zijn genoeg modulerende ketels met vast toerental pompen.

Het is eigenlijk een inregelprobleem.

Om ruisen een te voorkomen moet de gehele installatie waterzijdig worden inregeregeld inclusief goed afgestelde bypass.
En nee er zijn zat situaties waar een permanent open staande radiator geen goede vervanging is voor een bypass.

[ Voor 43% gewijzigd door leonbong op 20-10-2020 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

bert pit schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 23:04:
Ik heb in een zone twee radiatoren waarvan er een ruist. De ruis wordt veroorzaakt doordat er vaak slechts één radiator tegelijk open staat, in combinatie met het ouderwetse ontwerp van die radiator. Omdat er twee radiatoren in die zone staan heb ik de HR92 van de ruisende ruisende radiator een graad (omhoog) gekalibreerd, Nu slaat de andere eerder aan.

Dit werkt redelijk. Wat je ook kunt doen is de radiator vervangen voor een modernere. AVDO, pompsnelheid en andere trucs hadden helaas geen effect.
Bij mij idem. Ik heb een woonkamer met open keuken in dezelfde zone. De radiator in de keuken is gloedjenieuw en hoor je niets, de radiator in de woonkamer heeft nog zo'n fijn kommetje waar hij in staat te spuiten.

In feite spuit hij inderdaad te hard door één radiator waardoor het te veel geluid geeft. Een beetje ruis is niet erg, maar een toiletreservoir continu horen bijvullen is storend. In mijn geval staan er echter altijd twee of drie radiatoren open dus hoop ik dat pompsnelheid nog iets van soelaas kan bieden. AVDO lijkt mij niet helpen, want als die dan al open slaat is hij te licht afgesteld en verspil je energie lijkt mij.

Ik las ook nog iets van voetventielen om de maximale flow per radiator te kunnen beperken. Dan kan het in feite nooit zo hard stromen dat je herrie krijgt en verdeelt alles zich ook beter, maar die dingen heb ik nu niet en om dat toe te voegen wordt wel echt een klus.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

leonbong schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 08:07:
Ok ketel is modulerend, maar is de interne pomp dat ook want er zijn genoeg modulerende ketels met vast toerental pompen.
Dan zou ik dat eens moeten bekijken. In de installatiehandleiding heb ik al wel een optie voor pompsnelheid gevonden, dus dat geeft mij het vermoeden dat die niet dynamisch is.
Het is eigenlijk een inregelprobleem.
Eigenlijk vind ik het meer een ontwerpprobleem. Waarom heeft men bedacht dat een thermostaatkraan ineens water door een speldenprik moet stralen in plaats van gewoon open draaien? :P

In eerste instantie dacht ik dat het aan de kraan zelf lag omdat ik voor de woonkamer een zeer goedkope moest nemen omdat de voorraad op was, maar ik hoor het in feite ook in de werkkamer nu als ik daar verwarm en de woonkamer staat al dicht. Nog maar even flink experimenteren voordat ik weer ga klussen.
Om ruisen een te voorkomen moet de gehele installatie waterzijdig worden inregeregeld inclusief goed afgestelde bypass.
En nee er zijn zat situaties waar een permanent open staande radiator geen goede vervanging is voor een bypass.
Een bypass is bedoeld om je systeem te beschermen wanneer de flow niet hoog genoeg kan zijn en de ketel daardoor in storing kan raken of erger. Als je hem gaat gebruiken om de flow naar je radiatoren onder een bepaald niveau te houden dan klinkt dat meer als workaround en gooi je energie weg, dan moet de boel gewoon anders afgesteld worden.

Zal nog eens verder gaan zoeken en kijken. Valt me sowieso op dat de kraan niet helemaal open gaat en dat geeft juist meer herrie. Ook nog eens extra ontluchten en dat trucje van @bert pit had ik ook al gedaan maar ik betwijfel of dat voor het comfort acceptabel is.

[ Voor 8% gewijzigd door Gonadan op 20-10-2020 08:52 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Gonadan schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 08:49:
[...]

Dan zou ik dat eens moeten bekijken. In de installatiehandleiding heb ik al wel een optie voor pompsnelheid gevonden, dus dat geeft mij het vermoeden dat die niet dynamisch is.

[...]

Eigenlijk vind ik het meer een ontwerpprobleem. Waarom heeft men bedacht dat een thermostaatkraan ineens water door een speldenprik moet stralen in plaats van gewoon open draaien? :P

In eerste instantie dacht ik dat het aan de kraan zelf lag omdat ik voor de woonkamer een zeer goedkope moest nemen omdat de voorraad op was, maar ik hoor het in feite ook in de werkkamer nu als ik daar verwarm en de woonkamer staat al dicht. Nog maar even flink experimenteren voordat ik weer ga klussen.

[...]

Een bypass is bedoeld om je systeem te beschermen wanneer de flow niet hoog genoeg kan zijn en de ketel daardoor in storing kan raken of erger. Als je hem gaat gebruiken om de flow naar je radiatoren onder een bepaald niveau te houden dan klinkt dat meer als workaround en gooi je energie weg, dan moet de boel gewoon anders afgesteld worden.

Zal nog eens verder gaan zoeken en kijken. Valt me sowieso op dat de kraan niet helemaal open gaat en dat geeft juist meer herrie. Ook nog eens extra ontluchten en dat trucje van @bert pit had ik ook al gedaan maar ik betwijfel of dat voor het comfort acceptabel is.
Ik heb drie verschillende kranen geprobeerd en dat biedt helaas geen oplossing. Het zit in de verouderde radiator. Qua "deels openen" van de kraan is er nog wel een oplossing: er is een instelling op de HR92 om geheel te opnenen. Maar probeer dat eerst eens handmatig, als je de knop demonteert staat de kraan volledig open en hoor je waarschijnlijk ook de ruis en dan weet je zeker dat het daar niet aan ligt.

Qua pompsnelheid: de mijne moduleert wel. Hij staat tussen de 20% (is laagste stand) en max 40%. Mijn CV is naar de huidige omstandigheden eigenlijk over gedimensioneerd. Ik kreeg bij aanleg twee keuzes en heb toen de grootste genomen voor de zekerheid. Achteraf met alle isolatie die later is aangebracht was de keuze voor een kleinere CV met een kleinere pomp beter geweest.

Maar ja achteraf kijk je een }:O in haar kont.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Gonadan schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 08:49:
[...]

[...]

Elke regelklep waarmee je liniear wilt regelen heeft zo'n ontwerp anders kan je niet werkelijk de volumestroom regelen.

[...]

Je hebt toch niet helemaal begrepen wat het nut van bypass en je gooit geen energie weg.
Een correct afgestelde bypass laat alleen water door als flow door de radiatoren minder is dan minimale flow door de ketel.

Een modulerende pomp in een ketel zal altijd wel de minimum flow proberen te halen om te voorkomen dat ketel in storing gaat.
Daarnaast kan je bij hele beperkte flowafname ook buiten regelbereik van pomp komen. Lees: de pomp kan de flow niet verder verlagen.
Als jij met evohome bijna alles dicht zet zal hij de pompdruk opvoeren om de flow te halen. Een groot drukverschil over een ventiel veroorzaakt geluid. Een grote flow trouwens ook.
Kleine gaatje met hoge pompdruk veroorzaakt ruisen.

Je hebt gewoon een inregelprobleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

bert pit schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 09:26:
Ik heb drie verschillende kranen geprobeerd en dat biedt helaas geen oplossing. Het zit in de verouderde radiator. Qua "deels openen" van de kraan is er nog wel een oplossing: er is een instelling op de HR92 om geheel te opnenen. Maar probeer dat eerst eens handmatig, als je de knop demonteert staat de kraan volledig open en hoor je waarschijnlijk ook de ruis en dan weet je zeker dat het daar niet aan ligt.
Kranen vervangen had ik ook niet echt zin in inderdaad. Ik heb geen luxe gehaald omdat de knop toch direct door een HR92 vervangen zou worden, maar de sluiter zelf verschilt ook allemaal niet zo enorm.
Al mijn radiatoren zijn van die oude barrels met zo'n opvangbolletje, dat zorgt sowieso voor geluid. Het valt alleen wel op dat de kraan meer geluid maakt als hij niet helemaal open staat, wat vrij logisch is omdat het water dan harder spuit.
De kop eraf halen en zelf draaien had ik al gedaan, vandaar mijn conclusie dat hij niet helemaal open gaat. De ruis is daarmee overigens niet weg maar wel een stuk minder doordringend.

Toch denk ik dat het nog voornamelijk in de balans zit. Mijn installatie is niet af te regelen en bestaat uit twee circuits. Ik ga eerst eens spelen met dingen open en dicht zetten om te kijken hoe dat geluid zich ontwikkelt om zo te bepalen of druk verlagen of dergelijke invloed heeft.
Qua pompsnelheid: de mijne moduleert wel. Hij staat tussen de 20% (is laagste stand) en max 40%. Mijn CV is naar de huidige omstandigheden eigenlijk over gedimensioneerd. Ik kreeg bij aanleg twee keuzes en heb toen de grootste genomen voor de zekerheid. Achteraf met alle isolatie die later is aangebracht was de keuze voor een kleinere CV met een kleinere pomp beter geweest.

Maar ja achteraf kijk je een }:O in haar kont.
Dat zal bij mij ook zijn, ik heb ook een relatief hoge CW gekozen maar dat was meer vanwege de warmwaterkranen dan de CV. Ook al zou hij overgedimensioneerd zijn voor mijn installatie, toch zou ik niet graag afschalen.

Het percentage wat de centrale unit laat zien bij de ketel, is dat de vraag qua warmte of ook qua pomp? Ik ga er eigenlijk vanuit dat het puur de warmte is en dat het percentage bij de kranen gaat om hoeveel hij denkt open te staan (klopt sowieso weinig van).

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
De warmtevraag op evocentrale = Warmtevraag en niks anders.

Bij een HR92 komt dat overeen met % dat actuactor is open gestuurd.
Bij een BDR91 komt dat overeen met % dat aan/uit relais, aan staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

leonbong schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:40:
Elke regelklep waarmee je liniear wilt regelen heeft zo'n ontwerp anders kan je net werkelijk de volumestroom regelen.
Gewone kranen werken met een veel groter gat wat je dicht draait, dat zorgt toch echt voor minder kans op herrie en gedoe. Wellicht is dat minder nauwkeurig te regelen maar ik vind dit wel een nadeel van thermostaatkranen in die zi n.
Je hebt toch niet helemaal begrepen wat het nut van bypass en je gooit geen energie weg.
Een correct afgestelde bypass laat alleen water door als flow door de radiatoren minder is dan minimale flow door de ketel.
Precies. Dus als de flow genoeg is om de ketel geen problemen te bezorgen zal een bypass niet open moeten gaan. Ga je de bypass zo afstellen om dan al wél open te gaan omdat je de flow bij je radiatoren nóg lager wilt maken dan gebruik je hem wat mij betreft als workaround en verkeerd.
Een modulerende pomp in een ketel zal altijd wel de minimum flow proberen te halen om te voorkomen dat ketel in storing gaat.
Daarnaast kan je bij hele beperkte flowafname ook buiten regelbereik van pomp komen. Lees: de pomp kan de flow niet verder verlagen.
Als jij met evohome bijna alles dicht zet zal hij de pompdruk opvoeren om de flow te halen. Een groot drukverschil over een ventiel veroorzaakt geluid. Een grote flow trouwens ook.
Er staan meerdere radiatoren open, feitelijk net zoveel als ik voorheen altijd had. Alleen zet hij de kranen nu niet helemaal open als het ongeveer warm genoeg is en dan gaat het herrie maken. Ik vermoed dan ook dat de flow op dat moment niet teruggeschroefd wordt (m'n ketel is al zo'n tien jaar oud dus wellicht heeft die alleen maar moduleren qua warmte en niet flow).
Kleine gaatje met hoge pompdruk veroorzaakt ruisen.

Je hebt gewoon een inregelprobleem.
Toch grappig dat het vervangen van kranen ineens een inregelprobleem kan veroorzaken. :P

Overigens lijkt hij ook nog niet 100% luchtvrij, dus dat ga ik eerst ook nog eens een paar keer extra nalopen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Gonadan schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:53:
[...]

Gewone kranen werken met een veel groter gat wat je dicht draait, dat zorgt toch echt voor minder kans op herrie en gedoe. Wellicht is dat minder nauwkeurig te regelen maar ik vind dit wel een nadeel van thermostaatkranen in die zi n.
Dat mag jij vinden, maar wat jij zegt is niet te regelen. Een keukenkraan hoef je maar heel klein stukje open te draaien en de flow is enorm draai hem nog stukje open en flow wijzigt eigenlijk niet meer.
Maar de hele regelklep industrie (en dan bedoel ik ook industriële kleppen) denkt daar anders over.
Het ontwerp van deze radiatorkranen is dusdanig dat :
10% open ook grofweg 10% van de max flow is
20% open ook grofweg 20% van de max flow is
enz enz.
Een keukenkraan is niet lineair.

Maar jij hebt een te hoge persdruk wat dit veroorzaakt icm waarschijnlijk een te hoge kv (te groot ventiel). Waardoor deze bijna helemaal dicht moet staan.

In dan basis (industrie vuistregel) wil je dat een regelklep tussen de 20%-80% open staat om lekker te regelen.
Bij jouw moet de klep bijna dicht staan om temperatuur goed te krijgen dat regelt gewoon niet goed en veroorzaakt altijd geluid.

Daarvoor kan je drie dingen doen:
  1. De voorinstelling van de kraan wijzigen naar veel lagere max-flow (beperking Kvs)
  2. Als je geen voorinstelbare kranen hebt binnenwerk vervangen voor lagere Kv
  3. De pompdruk significant verlagen
Flow over een ventiel is bijna recht evenredig aan doorlaat en drukverschil.
Voorbeeld je hebt een radiatorkraan met kv 0,95 (950 l/uur bij 1 bar drukverschil in de installatie)

Je hebt pomp die een drukverschil kan leveren van 60 kPa.
Dan is flow maximaal door het ventiel 950 x 0,6^0,5 = 735 l/uur
Wil je nu maximaal 100 l/uur per uur dan moet je of de pomp instellen op maximaaldrukverschil van +/-11kPa of een een ventiel met kv kiezen van 0,12
[...]

Precies. Dus als de flow genoeg is om de ketel geen problemen te bezorgen zal een bypass niet open moeten gaan. Ga je de bypass zo afstellen om dan al wél open te gaan omdat je de flow bij je radiatoren nóg lager wilt maken dan gebruik je hem wat mij betreft als workaround en verkeerd.
Nee je snapt het nog steeds niet.

Een correct afgestelde bypass zorgt ervoor dat flow in installatie altijd correct is. Dit zeker van belang als nauwkeuriger gaat naregelen in de verwamrde ruimtes.
Bij een niet modulerende pomp gaat de bypass gaat rechtevenredig open bij gedeelte sluiten van de thermostaat kranen.
Als je nu een modulerende pomp maar flowafname van de openstaande radiatoren is minder dan minimale flow van pomp op dat moment zou de bypass toch echt gedeeltelijk open moeten.
Als je dan geen bypass hebt gebeurt dit niet en zal de flow te hoog worden over de radiator en dus te warm --> Evohome gaat nog verder dicht zetten --> Het ruisen neemt toe.
[...]

Er staan meerdere radiatoren open, feitelijk net zoveel als ik voorheen altijd had. Alleen zet hij de kranen nu niet helemaal open als het ongeveer warm genoeg is en dan gaat het herrie maken. Ik vermoed dan ook dat de flow op dat moment niet teruggeschroefd wordt (m'n ketel is al zo'n tien jaar oud dus wellicht heeft die alleen maar moduleren qua warmte en niet flow).

[...]

Toch grappig dat het vervangen van kranen ineens een inregelprobleem kan veroorzaken. :P
Nee heeft evohome systeem regelt je temperatuur nauwkeuriger en daardoor is flow minder dan vroeger, dat gaat je uiteindelijk geld schelen.

[ Voor 13% gewijzigd door leonbong op 20-10-2020 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Gonadan schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:53:
[...]

[...]

[...]

[...]

Overigens lijkt hij ook nog niet 100% luchtvrij, dus dat ga ik eerst ook nog eens een paar keer extra nalopen.
Als het gaat om de oorzaak van het geluid is het nu vrij duidelijk: hogere doorstroom op een oud type radiator.

Waarom dat (in mijn installatie) eerder niet het geval was, heeft ermee te maken dat in de oude situatie altijd alles open stond en de flow dus verdeeld werd over meerdere segmenten en misschien wel 8 radiatoren en een stuk vloerverwarming tegelijk.
Bij zone verwarming verwarmt hij slechts datgene dat op dat moment warmte vraagt. Alle flow gaat op dat moment over slechts één segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Het suizen zal letterlijk bij het ventiel zijn.

@Gonadan
Neem onderstaande document eens door.
https://www.caleffi.com/s..._academy_inregelen_mh.pdf

Dan snap je misschien waarom een wijziging van de opening van een thermostaatkraan zo veel invloed op het debiet van andere kraan.
Een installatie zonder afgestelde bypass is een variabel debiet installatie.

[ Voor 79% gewijzigd door leonbong op 20-10-2020 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

leonbong schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:09:
Dat mag jij vinden, maar wat jij zegt is niet te regelen.
Klopt. Ik snap het ook wel, maar dat betekent nog niet dat ik er blij mee moet zijn. :P
Maar jij hebt een te hoge persdruk wat dit veroorzaakt icm waarschijnlijk een te hoge kv (te groot ventiel). Waardoor deze bijna helemaal dicht moet staan.

In dan basis (industrie vuistregel) wil je dat een regelklep tussen de 20%-80% open staat om lekker te regelen.
Bij jouw moet de klep bijna dicht staan om temperatuur goed te krijgen dat regelt gewoon niet goed en veroorzaakt altijd geluid.

Daarvoor kan je drie dingen doen:
  1. De voorinstelling van de kraan wijzigen naar veel lagere max-flow (beperking Kvs)
  2. Als je geen voorinstelbare kranen hebt binnenwerk vervangen voor lagere Kv
  3. De pompdruk significant verlagen
Flow over een ventiel is bijna recht evenredig aan doorlaat en drukverschil.
Voorbeeld je hebt een radiatorkraan met kv 0,95 (950 l/uur bij 1 bar drukverschil in de installatie)

Je hebt pomp die een drukverschil kan leveren van 60 kPa.
Dan is flow maximaal door het ventiel 950 x 0,6^0,5 = 735 l/uur
Wil je nu maximaal 100 l/uur per uur dan moet je of de pomp instellen op maximaaldrukverschil van +/-11kPa of een een ventiel met kv kiezen van 0,12

[...]

Nee je snapt het nog steeds niet.

Een correct afgestelde bypass zorgt ervoor dat flow in installatie altijd correct is. Dit zeker van belang als nauwkeuriger gaat naregelen in de verwamrde ruimtes.
Bij een niet modulerende pomp gaat de bypass gaat rechtevenredig open bij gedeelte sluiten van de thermostaat kranen.
Als je nu een modulerende pomp maar flowafname van de openstaande radiatoren is minder dan minimale flow van pomp op dat moment zou de bypass toch echt gedeeltelijk open moeten.
Als je dan geen bypass hebt gebeurt dit niet en zal de flow te hoog worden over de radiator en dus te warm --> Evohome gaat nog verder dicht zetten --> Het ruisen neemt toe.
Ik snap het heel goed maar ben het gewoon niet met je eens. In mijn geval zou dat betekenen dat de bypass al open gaat als ik minder dan vier radiatoren vol open heb staan, dat ik met de beste wil van de wereld niet correct noemen.
Nee heeft evohome systeem regelt je temperatuur nauwkeuriger en daardoor is flow minder dan vroeger, dat gaat je uiteindelijk geld schelen.
Aangenomen dat m'n ketel dus de flow minder kan zetten, anders scheelt het bar weinig lijkt mij? Behalve dan dat de voorganger, een Nest, niet echt knap kon moduleren voor mijn gevoel.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

bert pit schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:55:
Als het gaat om de oorzaak van het geluid is het nu vrij duidelijk: hogere doorstroom op een oud type radiator.

Waarom dat (in mijn installatie) eerder niet het geval was, heeft ermee te maken dat in de oude situatie altijd alles open stond en de flow dus verdeeld werd over meerdere segmenten en misschien wel 8 radiatoren en een stuk vloerverwarming tegelijk.
Bij zone verwarming verwarmt hij slechts datgene dat op dat moment warmte vraagt. Alle flow gaat op dat moment over slechts één segment.
Vroeger stond bij mij het meeste dicht, daar is in feite niet zoveel aan veranderd. Het grote verschil nu is wel dat specifieke radiatoren ook de kraan wat dichter zetten als ze het verwarmen niet meer nodig vinden. Blijkbaar past de pomp zich daar onvoldoende op aan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

leonbong schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:58:
Het suizen zal letterlijk bij het ventiel zijn.

@Gonadan
Neem onderstaande document eens door.
https://www.caleffi.com/s..._academy_inregelen_mh.pdf

Dan snap je misschien waarom een wijziging van de opening van een thermostaatkraan zo veel invloed op het debiet van andere kraan.
Een installatie zonder afgestelde bypass is een variabel debiet installatie.
Of het suizen het ventiel is of de combinatie met de radiator is nog lastig, maar het is zeker uit die hoek inderdaad.

Hoe weet de HR92 eigenlijk hoe ver de kraan open is? Hij schijnt op volledige slag te moeten en te kalibreren als je hem erop draait, maar de doorvoer is niet echt lineair met de volledige slag van de pin voor mijn gevoel.
Op zich jammer dat je daar weinig invloed op kunt uitoefenen, want dan kon je nog zeggen dat de ene radiator verder open mag dan de andere bijvoorbeeld.

Edit:
Kan je eigenlijk aan de manometer zien wat het drukverschil in bedrijf is? In rust geeft die de basisdruk weer maar als de ketel gaat pompen en die ventielen hebben een te groot drukverschil zal de manometer ook moeten veranderen toch?
Feitelijk twee keer het verschil op de manometer met de basis nemen en je hebt het drukverschil tussen aanvoer en retour? Of is dat te simpel gedacht. :P

[ Voor 16% gewijzigd door Gonadan op 20-10-2020 16:32 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Gonadan schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:26:
[...]

Klopt. Ik snap het ook wel, maar dat betekent nog niet dat ik er blij mee moet zijn. :P

[...]

Ik snap het heel goed maar ben het gewoon niet met je eens. In mijn geval zou dat betekenen dat de bypass al open gaat als ik minder dan vier radiatoren vol open heb staan, dat ik met de beste wil van de wereld niet correct noemen.
Als je een hele grote ketel hebt gekozen, dan kan dat prima zo zijn.
Of je hebt hoogste drukinstelling gekozen van de pomp.
Of moduleerbereik van de pomp heel beperkt ingesteld met hoog minimum toerental.

Maar je maakt de vergissing dat het per definitie energie weggooien is, dat is niet altijd het geval. De ketel is dom ding namelijk die verwarmt het water na de aanvoertemperatuur.
Komt water warmer terug (tgv een bypass die een beetje open staat) dan zal ketel minder stoken om diezelfde aanvoertemperatuur te bereiken.
[...]

Aangenomen dat m'n ketel dus de flow minder kan zetten, anders scheelt het bar weinig lijkt mij? Behalve dan dat de voorganger, een Nest, niet echt knap kon moduleren voor mijn gevoel.
Afhankelijk van ketel is moduleren alleen de vlam, er zijn ook ketels die de pomp ook moduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Gonadan schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:31:
[...]

Of het suizen het ventiel is of de combinatie met de radiator is nog lastig, maar het is zeker uit die hoek inderdaad.

Hoe weet de HR92 eigenlijk hoe ver de kraan open is? Hij schijnt op volledige slag te moeten en te kalibreren als je hem erop draait, maar de doorvoer is niet echt lineair met de volledige slag van de pin voor mijn gevoel.
Dat zit ik nou juist uit te leggen door de interne vorm thermostatisch ventiel is dat bijna lineair (waterflow).
Er zijn wat merken die heb het uitgerekend in warmte afgifte en de vorm daar op lineair gemaakt, dan is inderdaad de waterflow niet 100% lineair maar parabolisch
Op zich jammer dat je daar weinig invloed op kunt uitoefenen, want dan kon je nog zeggen dat de ene radiator verder open mag dan de andere bijvoorbeeld.

Edit:
Kan je eigenlijk aan de manometer zien wat het drukverschil in bedrijf is? In rust geeft die de basisdruk weer maar als de ketel gaat pompen en die ventielen hebben een te groot drukverschil zal de manometer ook moeten veranderen toch?
Feitelijk twee keer het verschil op de manometer met de basis nemen en je hebt het drukverschil tussen aanvoer en retour? Of is dat te simpel gedacht. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

leonbong schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:17:
Als je een hele grote ketel hebt gekozen, dan kan dat prima zo zijn.
Of je hebt hoogste drukinstelling gekozen van de pomp.
Of moduleerbereik van de pomp heel beperkt ingesteld met hoog minimum toerental.
Zelf heb ik daar niets voor ingesteld, dat heeft de installateur tien jaar geleden gedaan. Heb wat zitten testen en twee radiatoren vol open geeft geluid, drie al een stuk minder en bij vier is het oké. Dat zou dan ook betekenen dat ik voorheen gewoon een veel te hoge circulatie had? Of is dat weer het voordeel van de ouderwetse kranen, dat het minder boeit?
Maar je maakt de vergissing dat het per definitie energie weggooien is, dat is niet altijd het geval. De ketel is dom ding namelijk die verwarmt het water na de aanvoertemperatuur.
Komt water warmer terug (tgv een bypass die een beetje open staat) dan zal ketel minder stoken om diezelfde aanvoertemperatuur te bereiken.
Dat klopt wel, maar zo'n bypass mag niet te dichtbij de ketel en aangezien leidingen lang niet altijd geisoleerd zijn heb je toch wat verlies. Omdat het feitelijk een doelloos circuit is zie ik het als nadeliger dan de boel goed inregelen zodat je bypass gewoon dicht kan blijven bij normaal gebruik.

Het enige nadeel is dus dat je dan wel de mogelijkheden in het systeem moet hebben om dat goed af te stellen, en ik betwijfel of ik dat heb met m'n oude meuk.
Afhankelijk van ketel is moduleren alleen de vlam, er zijn ook ketels die de pomp ook moduleren.
Die van mij (Avanta 28c) is tien jaar oud en ik kan nergens iets vinden over moduleren qua pompdruk. Sterker nog, in de installatiehandleiding staat wel een parameter om de pompdruk in te stellen alleen is die op mijn ketel niet beschikbaar. Ik heb het gevoel dat de online handleiding voor een nieuwere versie is. :D

Als het niet anders kan ga ik gewoon zo'n bypass installeren hoor, ik denk dat ik wel een mooi plekje gevonden heb. Alleen blijf ik het ook bijzonder vinden dat ik al jaren een paar thermostatische knoppen heb die nul geluid maken en nu koop ik er een paar bij en precies die gaan herrie maken.
Toevallig wel allemaal op een oudere radiator, de nieuwere sets hebben nergens last van dus het verhaal van @bert pit blijft ook gewoon staan wat mij betreft.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Das nog wel een goede... Mijn bypass zit op hooguit een meter van de ketel. Circuit naar eerste verdieping zit er nog wel voor.

Moet die nog verplaatst dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
De thermostatieknop is 100% stil en evohomeknop hoor je natuurlijk wel tijdens het verstellen maar als hij eenmaal staat dan is hij stil.
Het ventiel kan suizen, tgv waterstroming.

Wat ik dan denk dat je vroeger door toepassing van klassieke thermostaatknoppen had je meer open staan of alles stond verder open ongemerkt. Waardoor je totale doorlaat meer was.

Eigenlijk lever je zelf het bewijs doordat je aangeeft dat als veel radiatoren open er geen geluid is.

Zet voor de grap alle evohome ruimtes eens hoog zodat ze allemaal vol open gaan, is dan je geluid weg dan weet je het zeker.
Inregeling is niet goed of te veel pompdruk.

[ Voor 10% gewijzigd door leonbong op 20-10-2020 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
MikeyMan schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:42:
Das nog wel een goede... Mijn bypass zit op hooguit een meter van de ketel. Circuit naar eerste verdieping zit er nog wel voor.

Moet die nog verplaatst dan?
Eigenlijk wel.
Maar als je moderne modulerende pomp heb, die ook echt modulerende staat dan zijn de momenten dat je hem nodig zo beperkt, niks aan doen.

Maar suizen is een van de meest gehoorde klachten na installatie van evohome.
Bijna altijd is de oorzaak geen goede inregeling..

@Gonadan
Ik haal uit de handleiding dat avanta 28C geen modulerende pomp heeft.
Je kan maar instellingen zetten hoog en laag.
Zet maar op laag.

Maar de pomp curve is ook gegeven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7kIAba4HuiAwu10YGsTsS7km4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C1oe34CpHA6sCv8a8MGBQQAF.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet hoe meer je de waterflow knijpt, hoe hoger de druk wordt.

[ Voor 51% gewijzigd door leonbong op 20-10-2020 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

leonbong schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:17:
[...]

Eigenlijk wel.
Maar als je moderne modulerende pomp heb, die ook echt modulerende staat dan zijn de momenten dat je hem nodig zo beperkt, niks aan doen.
Mijn pomp heeft drie vaste standen. Heb wel op de eerste de twee badkamers die altijd open staan. Helpt wellicht een beetje al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

@leonbong en ik heb zoals ik al zei geen P24. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Gonadan
Dan kunnen we concluderen dat je pomp veel te hard draait. Want dan zal gelijk aan de hoog-stand dus gegeven curve.
Jammer dat is dus de oorzaak, soms zit er op pomp zelf een 3-standen schakelaar zo ja zet die eens op 1/low.

De gemiddelde radiator (natuurlijk enigzins afhankelijk van formaat) maar hele normale woonkamer radiator heeft rond de 70-100 l/uur nodig.
Als je er dan vier alleen vol open hebt heb je grofweg 400-500 l/uur dan pompdruk gaat dan al naar 45kPa.
Als ik bij gemiddeld thermostatisch ventiel kijk bijvoorbeeld deze:
Heimeier kijk bij 45kPA drukverschil dan is ook 25dbA lijn getekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_qpkx5xwuIBuO0L96Fv6Lc8ldw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QKG5Cfn2RUjOSXIEZc3WHbyB.jpg?f=user_large

Je dan al gebied waarvan bekend is dat hij ruist.
Dit is voorbeeld maar andere merken ligt dit soms net anders maar gaat om het idee.

Hoe meer evohome dan het systeem knijpt hoe erger het wordt als water nergens anders heen kan.

Vroeger voordat je evohome had, gingen de kranen in woonkamer niet steeds meer dicht naarmate je dichter bij gewenste woonkamer temperatuur kwam. Daarom had je daar geen last van.
Met evohome kan je heel zuinig stoken maar daarvoor moet je meestal wel aanpassingen maken aan bestaande installatie.

[ Voor 18% gewijzigd door leonbong op 20-10-2020 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

leonbong schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:43:
@Gonadan
Dan kunnen we concluderen dat je pomp veel te hard draait. Want dan zal gelijk aan de hoog-stand dus gegeven curve.
Jammer dat is dus de oorzaak, soms zit er op pomp zelf een 3-standen schakelaar zo ja zet die eens op 1/low.

De gemiddelde radiator (natuurlijk enigzins afhankelijk van formaat) maar hele normale woonkamer radiator heeft rond de 70-100 l/uur nodig.
Als je er dan vier alleen vol open hebt heb je grofweg 400-500 l/uur dan pompdruk gaat dan al naar 45kPa.
Als ik bij gemiddeld thermostatisch ventiel kijk bijvoorbeeld deze:
Heimeier kijk bij 45kPA drukverschil dan is ook 25dbA lijn getekend.

[Afbeelding]

Je dan al gebied waarvan bekend is dat hij ruist.
Dit is voorbeeld maar andere merken ligt dit soms net anders maar gaat om het idee.

Hoe meer evohome dan het systeem knijpt hoe erger het wordt als water nergens anders heen kan.
Het kan wel eens anders heen, maar blijkbaar niet genoeg. Ik zal nog wel checken of mijn bypassradiator wel echt goed open blijft maar denk dat de opties hard terug lopen.

In een oudere handleiding vond ik nog dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDYj3BO_U0GCNdZ2WXIv5mbYhEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ALHzZPSDnONCRMNi5EOfH82y.jpg?f=fotoalbum_large
Maar dat staat al op laag. -O-

Vroeger voordat je evohome had, gingen de kranen in woonkamer niet steeds meer dicht naarmate je dichter bij gewenste woonkamer temperatuur kwam. Daarom had je daar geen last van.
Met evohome kan je heel zuinig stoken maar daarvoor moet je meestal wel aanpassingen maken aan bestaande installatie.
Dat blijkt. Op dit moment heb ik geen last omdat het de ruisende radiator een graad hoger heb gezet. Die gaat nu dus pas aan als er écht gestookt moet worden. Hierdoor is hij de hele avond koud maar merk dat nog niet in mijn comfort.

Maar als de flow van een thermostatische kraan maar zo beperkt mag zijn verwarmen die dan niet een stuk minder snel dan je met normale kranen hebt?

Ik vond nog twee loze afgedopte aansluitingen. Wellicht even puzzelen om lekker uit te komen maar dat lijkt mij een prima plaats voor een drukverschil regelaar.
Voelt nog steeds als een workaround maar het alternatief is de ketel vervangen ben ik bang. :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81XvGhMRIAfhLWpfgwgJlw7GZOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KxGDE4vkG0VWOaHuS5sk5F94.jpg?f=fotoalbum_large

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Je kan navragen bij Remeha hoe elektrisch schema en hoe de pomp wordt aangestuurd mogelijk kan je losse Autoadapt pomp kopen en plaatsen.
Dat verdien je trouwens ook heel snel terug die zijn stroom vreters.

Maar als de flow van een thermostatische kraan maar zo beperkt mag zijn verwarmen die dan niet een stuk minder snel dan je met normale kranen hebt?
Nee want je hebt het niet nodig anders was evohome niet de kranen aan het dichtsturen. Check maar je warmtevraag maar eens op het display.

[ Voor 41% gewijzigd door leonbong op 20-10-2020 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:45
leonbong schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:24:
Je kan navragen bij Remeha hoe elektrisch schema en hoe de pomp wordt aangestuurd mogelijk kan je losse Autoadapt pomp kopen en plaatsen.
Het vervangen van een pomp in een oudere Avanta door een nieuwe A-label pomp kun je denk ik wel vergeten. Daarvoor moet ook de gehele besturingsprintplaat worden vervangen en dan wordt het een dure grap.

Ik heb helaas dezelfde ervaring als @Gonadan met een oudere Avanta. Drie jaar geleden heb ik de bestaande radiatorafsluiters vervangen door Heimeier Eclipse en daarna gingen 2 radiatoren ruisen. Oorzaak: te hoge pompdruk in de nieuwe, ingeregelde situatie. Aangezien de pompdruk van de Avanta niet verder verlaagd kon worden, heb ik toen ook onderzocht of de pomp kon worden vervangen door een A-label pomp. Maar door het kostenplaatje heb ik ervan afgezien.
De oplossing is dan ook het drukverschil te regelen... of een nieuwe ketel...

[ Voor 7% gewijzigd door arpeggio op 20-10-2020 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

leonbong schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:24:
Lijkt me bij een tien jaar oude ketel wat zonde, kan ik hem net zo goed vervangen, scheelt vast ook weer aankomend onderhoud. ;)

Daarbij is het stroom verbruik maar zo'n 25W dacht ik ergens gezien te hebben. Haal ik meer winst uit m'n ventilatiebox vervangen.
Nee want je hebt het niet nodig anders was evohome niet de kranen aan het dichtsturen. Check maar je warmtevraag maar eens op het display.
Niet bij het moduleren, maar ik doel op het moment dat je een koude kamer snel op wilt stoken. Als ik het zo lees kan je met een thermostaatkraan minder snel die radiator opwarmen. Al zal dat waarschijnlijk hooguit wat minuten zijn want daarna doet hij niets anders dan weer heet water retour sturen gok ik. :P

[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 20-10-2020 21:56 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ik ben eruit je printplaat kijkt dat wordt gebruik gemaakt Fase en Nul voor de pomp met daarnaast twee schakel draden voor hoog of laag en aarde natuurlijk.
Grundfos heefs jaren lang pomp voor derden gemaakt met externe schakelcontacten voor het toerental.

Als je op deze stekker op de print gewoon een andere pomp aansluit op alleen Fase/Nul/Aarde dan merkt de ketel er helemaal niks van. Inbouwmaten zijn standaard dus je makkelijk grundfos autoadapt pomp kwijt.
Maar durf je dat aan om te doen.

PS Deze pomp slurpt 65W op laag en hoog 85W.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/roBiRuPujKJaci6qXi0tkL6pzW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cuU5MADLyr6bwNbNoRRqbTXK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door leonbong op 20-10-2020 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Met een tien jaar oude ketel kun je je wel afvragen of een 250 investering nog de moeite waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

arpeggio schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:43:
[...]

Het vervangen van een pomp in een oudere Avanta door een nieuwe A-label pomp kun je denk ik wel vergeten. Daarvoor moet ook de gehele besturingsprintplaat worden vervangen en dan wordt het een dure grap.

Ik heb helaas dezelfde ervaring als @Gonadan met een oudere Avanta. Drie jaar geleden heb ik de bestaande radiatorafsluiters vervangen door Heimeier Eclipse en daarna gingen 2 radiatoren ruisen. Oorzaak: te hoge pompdruk in de nieuwe, ingeregelde situatie. Aangezien de pompdruk van de Avanta niet verder verlaagd kon worden, heb ik toen ook onderzocht of de pomp kon worden vervangen door een A-label pomp. Maar door het kostenplaatje heb ik ervan afgezien.
De oplossing is dan ook het drukverschil te regelen... of een nieuwe ketel...
Wat is het bij jou geworden? Ik ga denk ik kijken of ik zo'n drukverschilregelaar kan plaatsen bij die twee loze afsluitingen. Die zijn helaas niet precies gelijk gepositioneerd dus het wordt wel wat klooien met het vinden van de juiste koppelstukken maar dan ben je wel voor een paar tientjes klaar.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:45
Gonadan schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 08:50:
[...]

Wat is het bij jou geworden? Ik ga denk ik kijken of ik zo'n drukverschilregelaar kan plaatsen bij die twee loze afsluitingen. Die zijn helaas niet precies gelijk gepositioneerd dus het wordt wel wat klooien met het vinden van de juiste koppelstukken maar dan ben je wel voor een paar tientjes klaar.
Ik heb het gelaten zoals het is. Het plaatsen van een drukverschilregelaar zou een heel gedoe zijn en het ruisen was maar lichtjes hoorbaar. Je hoorde het alleen als de meeste andere radiatoren dicht stonden.
(En sinds eind vorig jaar woon ik daar ook niet meer...)

[ Voor 4% gewijzigd door arpeggio op 21-10-2020 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@Gonadan
Top tip als je zo'n bypass plaatst koop ook een flowindicator die je op de ingang of uitgang plaatst.
Dan kan jij namelijk het heel nauwkeurig afstellen zodanig afstellen dat echt pas een beetje open als je op je "ruis-punt" terecht komt.
Zodat het systeem voornamelijk variabel-debiet is en pas constant-debiet wordt als echt te laag komt in flow.

zoiets of iets anders:
Afbeeldingslocatie: https://www.warmteservice.nl/medias/product_images_zoom/1_M_Geenmerk_33655055_0_jpg_zoom.jpg?context=bWFzdGVyfHByb2R1Y3RfaW1hZ2VzX3pvb218MzgzMjB8aW1hZ2UvanBlZ3xpbWFnZXMvem9vbS9oNTcvaDcyLzg4NTkyNjQzODUwNTQuanBnfGFmNTdkODMzOGMyNWQ2ZmU0OThiZWE5MWJhMTRmZTlmYzI3OTAxNmNkMzJmMDkzNGQ2M2U0OGJkZWY0ZTNiMTg

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 21-10-2020 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

leonbong schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:53:
@Gonadan
Top tip als je zo'n bypass plaatst koop ook een flowindicator die je op de ingang of uitgang plaatst.
Dan kan jij namelijk het heel nauwkeurig afstellen zodanig afstellen dat echt pas een beetje open als je op je "ruis-punt" terecht komt.
Zodat het systeem voornamelijk variabel-debiet is en pas constant-debiet wordt als echt te laag komt in flow.

zoiets of iets anders:
[Afbeelding]
Dat kan toch gewoon een instelbare drukverschilregelaar of bedoel je wat anders?

Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q142n0M5QoJhtBemAQdJ-N9Ls_Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jUlvHYt6hixsNZU5w3kt6xd3.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Gonadan op 21-10-2020 13:07 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Gonadan
Klopt maar als je ook flow-indicator plaatst kan je echt de druk op het maximale grens instellen, zonder je CV gaat ruisen.
Want dan kan je namelijk zien wanneer hij water begint door te laten.

PS koop een ADVO van een knap merk, die hebben wat minder een aan/uit gedrag. Je wil dat ding ook op kier kan staan.

[ Voor 25% gewijzigd door leonbong op 21-10-2020 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerV
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08-08-2022
Beste tweakers,

Ook ik ben in de markt voor een evohome systeem voor de volgende config:

-Vloerverwarming beneden, geregeld als 1 zone
-radiatoren in kamers boven
-Nefit HRC30 CW5 ketel

Mijn idee is om zowel in de aanvoerleiding van de vv als de radiatoren HR92's te monteren, en vervolgens met opentherm te werken.

Ik heb hier 3 vragen over:

1. Opentherm wordt officieel niet ondersteund voor vloerverwarmingen, omdat je eigenlijk gebruik moet maken van zo'n zoneklep die alleen met aan-uit werkt. Dit omzeil ik door HR92's te monteren, maar pak ik dan nog wel het voordeel (comfort+lager verbruik) van opentherm?

2. Mijn aanvoerleiding van de vv is zo'n flexible (alupex?) leiding. Hoe kan ik een thermostatische kraan monteren in een dergelijke leiding? Welke verloopstukken heb ik hiervoor nodig?

3. Ik lees hier en daar iets over het kiezen van de juiste thermostatische kraan met een voldoende hoge kv waarde voor voldoende debiet. Heeft iemand een suggestie voor een geschikte kraan? Zoiets?

Kan iemand mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik heb geen goede ervaringen met opentherm icm evohome en vloerverwarming. En daar zijn er meer van ;)

M.b.t. je flexibele leidingen; je kunt ofwel persen ofwel een knelstuk erop zetten. Moet je wel weten welk merk het is.
Pagina: 1 ... 5 ... 36 Laatste