Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming

Pagina: 1 ... 6 ... 36 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 21:42
Als het echte alupex is kunststof buis met een aluminium laag in het midden. Dan kan je gewoon speciale knelkoppelingen gebruiken met een speciale steunhuls dan hoef je niet te persen.

De meeste mensen hebben geen persapparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

leonbong schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:40:
Als het echte alupex is kunststof buis met een aluminium laag in het midden. Dan kan je gewoon speciale knelkoppelingen gebruiken met een speciale steunhuls dan hoef je niet te persen.

De meeste mensen hebben geen persapparaat.
Dat; en ze zijn na montage moeilijk te lossen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerV
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08-08-2022
Leonbong & Mikeyman, bedankt voor jullie snelle antwoorden.

Het merk van de leiding is Henco, welke 'speciale knelkoppelingen' bedoel je dan? Inderdaad voordelig als er niet een of ander speciaal gereedschap bij komt kijken.

Als de combinatie evo-opentherm-vv niet goed werkt, is het dan in mijn geval verstandiger gewoon een zoneklep te monteren ipv de HR92 icm thermostaat kraan?

Kan ik trouwens beter voor 3/4 inch gaan of 1/2 inch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Het is het verstandigst gewoon een aan/uit relais te nemen voor de ketel.

Ipv die opentherm module

[ Voor 16% gewijzigd door leonbong op 21-10-2020 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerV
Dank. Ik moet 16mm hebben naar 1/2inch ofwel 3/4 inch, die staat er natuurlijk weer niet tussen van Henco.

Kan zoiets ook gewoon?

https://www.cv-compleet.n...yJNicw7dKx2waAn1BEALw_wcB

Zit ik dan goed qua binnen/buitendraad op de radiator of moet ik daar dan weer verloopjes voor hebben?

Sorry voor de vele vragen, ik kan nooit wegwijs worden uit alle soorten koppelingen die er bestaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09 11:08
Ik dacht mij goed voorbereid te hebben door mij goed in te lezen, maar ik krijg het evoHome systeem niet werkend. Mijn CV schiet compleet in de stress als ik de HR92 op de toevoer van de vloerwerwarming plaats en de CV gaat stoken voor andere zones. Wanneer de HR92 van de vloerverwarming verwijderd wordt, zijn er geen storingen meer (maar wel een hele warme woonkamer). Ik heb een schema gemaakt welke exact de aansluitingen van de radiatoren en vloerverwarming weergeeft vanaf de CV.

Kan iemand mij vertellen wat ik hier niet goed doe? :)

ps. Ik had een eigen topic geopend, bij nader inzien past mijn vraag hier beter. Ik zal mijn eigen topic updaten en (laten) sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hHP-FM_tbhN5fssSwACAfNzkAT8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/75gJJPmM6obzdTVdMdKTDEBd.png?f=user_large
Extra info
  • De thermostaatkraan op de aanvoer vloerverwarming (voor de HR92) betreft een standaard Heimeier thermostaatkraan (zonder inregelmogelijkheid)
  • Op de vloerverwarming zit een bypass, welke is ingesteld tussen de 0.2 en 0.3 bar
  • Alle radiatoren zijn waterzijdig ingeregeld door een installateur middels "Heimeier E-clipse" thermostaatkranen.
  • De radiator in de gang staat altijd open (en fungeert daarmee ook als (kleine) bypass
  • De radiatoren op de 1e verdieping en op zolder staan standaard dicht.
  • De HR92 op de aanvoer van de vloerverwarming is geconfigureerd op "volledige slag" (optie 6, waarde 1). Ook de "Open raam" functies zijn op deze knop voor de zekerheid uitgeschakeld.

evoHome instellingen
Software versie: 02.00.11.21 (ik wacht nog "geduldig" op de laatste versie...)
Aantal schakelingen per uur: 3

ZoneZone typeTemperatuur sensor
Alle ruimtes met standaard radiatorenRadiatorRemote Sensor (HR92 als sensor)
Ruimte met vloerverwarmingVloerverwarmingEvoTouch Sensor (evoTouch in woonkamer als "sensor")

CV parameters
Type: Remeha Tzerra Ace 39c CW5
Storingscodes: H01.05 en H01.14
Relevante CV parameters:
ParameterUitlegInstelbereikIngestelde waarde
GP007Maximale ventilator toerental bij CV bedrijf1200-7300, default 53003000
GP008Minimale ventilator toerental bij CV bedrijf1200-5000, default 20702070
PP016Maximum pomptoerental CV bedrijf60%-100%, default 10060
PP017Maximum pomptoerental bij laaglast als percentage van het max. pomptoerental0%-100%, default 3030
PP018Minimum pomptoerental voor CV-bedrijf20%-100%, default 3020

If at first you don’t succeed, call it version 1.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Heb je wel eens gecontroleerd of er ook situaties zijn dat je bypass open gaat.
Is toch wel de eerste verdachte.

Daarnaast het aantal schakelingen 3 vind ik erg laag. Voor een situatie dat flow zo wordt beperkt. De ketel kan dan nog zo enorme lang door stoken terwijl de hr92 van vV al praktisch dicht staat.
Als jij een zoneklep had gehad dan was het prima.
De schakelingen van zoneklep en ketel zullen synchroon lopen.

[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 22-10-2020 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@dezonnebril beide meldingen lijken af te gaan door te hoge aanvoertemperatuur, dus te weinig afgifte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petermdevries
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:59
@dezonnebril
Software versie: 02.00.11.21 (ik wacht nog "geduldig" op de laatste versie...)
Had ik afgelopen week ook. Ik heb dit gemeld via een ticket bij Honeywell en nadat ik MAC en CRC heb doorgegeven werd firmware meteen bijgewerkt. Scheelt "geduldig" wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
leonbong schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 08:45:
Heb je wel eens gecontroleerd of er ook situaties zijn dat je bypass open gaat.
Is toch wel de eerste verdachte.
Deze bypass staat ingesteld tussen de 0.2-0.3 bar. Als ik met de hand voel tijdens het stoken, heb ik hem nog niet kunnen betrappen op een warme retourleiding. De CV gaat ook echt snel in temperatuur omhoog en snel in storing. Zou deze bypass afdoende moeten zijn in deze situatie? Wat is jouw gedachte, de instelling op de bypass verlagen?
Daarnaast het aantal schakelingen 3 vind ik erg laag. Voor een situatie dat flow zo wordt beperkt. De ketel kan dan nog zo enorme lang door stoken terwijl de hr92 van vV al praktisch dicht staat.
Als jij een zoneklep had gehad dan was het prima.
De schakelingen van zoneklep en ketel zullen synchroon lopen.
Ik had gelezen dat het aantal schakelingen omlaag zou moeten bij een vloerverwarmingssysteem. Kun je mij uitleggen wat hier precies het nut van is? Wellicht terug naar de standaard 6 schakelingen?

Daarnaast werkt een zoneklep toch alleen met aan/uit? Ik heb in eerste instantie de voorkeur om het met een HR92 werkend te maken.
MikeyMan schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 08:46:
@dezonnebril beide meldingen lijken af te gaan door te hoge aanvoertemperatuur, dus te weinig afgifte.
Klopt, de radiator in de te verwarmen ruimte is ook nog gewoon koud als de CV al in storing is geschoten. Aan afgifte lijkt dan nog totaal niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
petermdevries schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:08:
@dezonnebril

[...]

Had ik afgelopen week ook. Ik heb dit gemeld via een ticket bij Honeywell en nadat ik MAC en CRC heb doorgegeven werd firmware meteen bijgewerkt. Scheelt "geduldig" wachten :)
Ik heb al contact gehad met support, hier wordt met geen woord over gerept. Het moet allemaal automatisch gaan. Ik ga het nogmaals proberen met MAC en CRC, thanks! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Wat is de nieuwste versie.
Ik heb net gekeken Ik heb 2.00.17.03
@dezonnebril
Doordat jij zo weinig schakelingen hebt zal de ketel steeds lang tijd aan staan.
Echter als de vloerverwarming ruimte zijn temperatuur bereikt zal de hr92 steeds meer dicht gaan staan.
Ketel stookt vrolijk door die warmte/waterflow kan dan nergens meer heen.
Gevolg bypass zo moeten open gaan ketel krijgt te heet water terug ketel in storing.

A: Als jij een nu zoneklep had toegepast dan was dit aantal schakelingen prima omdat de zoneklep dan synchroon zal lopen met het aan staan van de ketel.

B: Of hce80 dan heb je over het algemeen een openverdeler op vloerverwarming zitten.
Zowel bij A en B kan de ketel altijd zijn waterflow kwijt.

Bij jouw opstelling is dat niet altijd als je het aantal schakelingen verhoogd zal de ketel minder lang doorstoken tegen vrijwel dichte klep. Maar ok daarvoor heb je de bypass maar je geeft zelf aan dat je die nog niet betrapt hebt op doorlaten van water. En dat is gewoon niet goed.

[ Voor 115% gewijzigd door leonbong op 22-10-2020 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
Dat is de laatste versie inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

02.00.19.31 is al een tijdje in beta.

Key highlights are

Warm weather saver
Cold weather boost
Dynamic room scaling (for professionals)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
leonbong schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:32:
Wat is de nieuwste versie.
Ik heb net gekeken Ik heb 2.00.17.03
@dezonnebril
Doordat jij zo weinig schakelingen hebt zal de ketel steeds lang tijd aan staan.
Echter als de vloerverwarming ruimte zijn temperatuur bereikt zal de hr92 steeds meer dicht gaan staan.
Ketel stookt vrolijk door die warmte/waterflow kan dan nergens meer heen.
Gevolg bypass zo moeten open gaan ketel krijgt te heet water terug ketel in storing.

A: Als jij een nu zoneklep had toegepast dan was dit aantal schakelingen prima omdat de zoneklep dan synchroon zal lopen met het aan staan van de ketel.

B: Of hce80 dan heb je over het algemeen een openverdeler op vloerverwarming zitten.
Zowel bij A en B kan de ketel altijd zijn waterflow kwijt.

Bij jouw opstelling is dat niet altijd als je het aantal schakelingen verhoogd zal de ketel minder lang doorstoken tegen vrijwel dichte klep. Maar ok daarvoor heb je de bypass maar je geeft zelf aan dat je die nog niet betrapt hebt op doorlaten van water. En dat is gewoon niet goed.
Oke, ik kan het aantal schakelingen bij wijze van test verhogen naar maximaal (12). Heb je daarnaast tips voor de bypass, verlagen van de druk richting 0.1? Als de bypass het water door zou laten, zou de ketel niet meer in storing moeten gaan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 17:44
(jarig!)
Als je een OpenTherm module gebruikt zal Evohome die instelling negeren en vast 6x schakelen. Ik had dit ook tot ik wisselde naar een aan/uit module. Dan heeft die setting pas effect. Maar wellicht dat dit voor jou anders werkt. Zie je dat hij echt 3x per uur aanschiet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@dezonnebril
Oh sorry helemaal overheen gelezen je gebruikt een opentherm module.
Dan heeft het aantal schakelingen geen invloed op de ketelaansturing.
Overigens dat ketel ze waterflow/warmte niet kwijt kan blijft een probleem

Dan zal je bypass een stuk beter moeten afstellen. Of je ketel heel gevoelig is voor te heet water retour dat kan niet beoordelen maar is een heel realistisch probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

leonbong schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:18:
@dezonnebril
Oh sorry helemaal overheen gelezen je gebruikt een opentherm module.
Dan heeft het aantal schakelingen geen invloed op de ketelaansturing.
Overigens dat ketel ze waterflow/warmte niet kwijt kan blijft een probleem

Dan zal je bypass een stuk beter moeten afstellen. Of je ketel heel gevoelig is voor te heet water retour dat kan niet beoordelen maar is een heel realistisch probleem.
Foutmeldingen gaan wel heel specifiek over de aanvoertemperatuur, niet over de retourtemperatuur.
Weet niet of dat nog wat uitmaakt dan?

H01.05 Maximum verschil tussen aanvoertemperatuur en
retourtemperatuur

H01.14 De aanvoertemperatuur heeft de maximale
bedrijfswaarde overschreden

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 22-10-2020 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ja dat komt waarschijnlijk omdat de flow veel te beperkt is en daardoor de aanvoertemperatuur omhoog vliegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
LosserNL schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:12:
Als je een OpenTherm module gebruikt zal Evohome die instelling negeren en vast 6x schakelen. Ik had dit ook tot ik wisselde naar een aan/uit module. Dan heeft die setting pas effect. Maar wellicht dat dit voor jou anders werkt. Zie je dat hij echt 3x per uur aanschiet?
Nee, dat zie ik inderdaad niet. Daarom snapte ik deze parameter ook niet. Maar deze is dus met OpenTherm niet van toepassing begrijp ik. Negeren dus.
leonbong schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:25:
Ja dat komt waarschijnlijk omdat de flow veel te beperkt is en daardoor de aanvoertemperatuur omhoog vliegt.
Zoals gezegd hebben alle radiatoren een Heimeier Ecplise thermostaatkraan, welke is afgesteld op het vermogen van de radiator (waterzijdig ingeregeld). Dit beperkt natuurlijk ook flow kan ik me voorstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Je moet dus echt die bypass goed afstellen.

Opentherm vertrouwt er heel erg op dat er permanent een voldoende waterflow is.
Er wordt namelijk gemoduleerd op aanvoertemperatuur.
Deze evohome installatie “moduleert” de ruimtes obv waterflow.

De ketel moet flow hebben om niet in storing te gaan.

[ Voor 75% gewijzigd door leonbong op 22-10-2020 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
leonbong schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:41:
Je moet dus echt die bypass goed afstellen.
Daar ga ik me eerst op focussen inderdaad. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit het beste kan instellen? Ik kan natuurlijk als test de drukverschilregelaar open zetten naar 0.1...

Is -als je mijn schema bekijkt- deze drukverschilregelaar genoeg om de CV in leven te houden? Deze zit alleen tussen de aanvoer en retour van de VV. Er zijn geen andere radiatoren aangesloten op deze leidingen vanaf de CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
MikeyMan schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:21:
[...]

Foutmeldingen gaan wel heel specifiek over de aanvoertemperatuur, niet over de retourtemperatuur.
Weet niet of dat nog wat uitmaakt dan?

H01.05 Maximum verschil tussen aanvoertemperatuur en
retourtemperatuur

H01.14 De aanvoertemperatuur heeft de maximale
bedrijfswaarde overschreden
Dit zie ik ook op het CV schermpje gebeuren, zodra er flow genoeg is blijft de CV netjes rond de 60 graden stoken. Zodra er dus te weinig flow blijkt te zijn zie je de CV heel snel oplopen richting kookpunt, waarna deze in een van bovengenoemde storingen schiet. Stroomloos maken is dan het enige dat helpt, je wil niet weten hoe vaak ik dat inmiddels al gedaan heb na telkens wat te proberen... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerV
Interessant schema @dezonnebril, lijkt veel op wat ik wil doen. balen dat het niet direct werkt. Graag laten weten als je het aan de praat krijgt :).

Ik zie dat jij ook een bypass hebt op de vv (die ik niet heb) Is dit een noodzakelijkheid? Zit dit niet gewoon in mijn ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
Hi @TweakerV , als het werkt laat ik dat zeker op dit forum weten. Zover is het helaas nog (lang) niet. De bypass is geplaatst door de installateur tijdens het aanleggen van de vloerverwarming en plaatsen van de CV. Zover ik weet is dit altijd benodigd bij vloerverwarming welke met een thermostatische kraan werkt.

Ik weet niet welke CV jij hebt, maar ik heb (voor zover ik weet) zelf geen bypass in mijn CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Gonadan schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:31:
Hoe weet de HR92 eigenlijk hoe ver de kraan open is? Hij schijnt op volledige slag te moeten en te kalibreren als je hem erop draait, maar de doorvoer is niet echt lineair met de volledige slag van de pin voor mijn gevoel.
Niet. Hij kalibreert zichzelf inderdaad zodra je hem er op zet. Wat ik verder van andere fora begrijp:
- 'open' vindt ergens plaatsop een bepaalde setting, ik meen ergens rond 30%. Dat kan dus een issue zijn met sommige kraanbodies.
- Buiten een bepaald bereik rond het setpoint gaat de HR92 helemaal open/dicht. Daarbinnen (ik meen +/- 1.5 graden) probeert hij de flow te regelen dat de gemeten temperatuur constant blijft. (Dit hoor je ook als je er naast zit, kleine stapjes bijregelen). Dit creeert een samenspel tussen ketel, thermostaat (de Evohome controller) en de HR92. En lomp modulerende ketel (*kuch*Avanta*kuch*) helpt dan niet.
Gonadan schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:54:
[...]

Lijkt me bij een tien jaar oude ketel wat zonde, kan ik hem net zo goed vervangen, scheelt vast ook weer aankomend onderhoud. ;)

Daarbij is het stroom verbruik maar zo'n 25W dacht ik ergens gezien te hebben. Haal ik meer winst uit m'n ventilatiebox vervangen.
Mijn huidige Avanta trekt 75W als de pomp loopt, en dat is effectief meestal als je ook maar enigszins stookt.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
dezonnebril schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:00:
[...]

Daar ga ik me eerst op focussen inderdaad. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit het beste kan instellen? Ik kan natuurlijk als test de drukverschilregelaar open zetten naar 0.1...
Klinkt als een goed plan eerst eens de bypass op een laag drukverschil en kijken of je storingen krijgt in dezelfde situatie als nu.

Zo nee langzaam druk verhogen tot het punt van storingen en dan wat omlaag. Dan heb je druk gevonden waarbij je gebruik van bypass minimaliseert tot de momenten dat het echt een te lage flow wordt.
Is -als je mijn schema bekijkt- deze drukverschilregelaar genoeg om de CV in leven te houden? Deze zit alleen tussen de aanvoer en retour van de VV. Er zijn geen andere radiatoren aangesloten op deze leidingen vanaf de CV.
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
Bedankt voor je reactie @leonbong , ik ben inmiddels weer aan het testen geslagen. Ik heb de bypass iets lichter afgesteld en ik heb gevoeld dat deze een keer open ging, de retour werd namelijk net zo warm als de aanvoer. Echter ging de CV toen alsnog in storing. De CV krijgt in dat geval ook direct zijn eigen warme water terug, blijkbaar stopt hij dan niet optijd o.i.d.? Er zijn geen andere tussenstations op deze leiding naar en terug van de vloerverwarming.

Daarna heb ik ook de badkamer radiator vol open gezet om wat meer flow te creëren (HR92 eraf gehaald). Ik kijk het even aan of dit enigszins stabiel is om van daaruit verder stappen te ondernemen.

Een andere vraag.. ik heb op de evoTouch de zone woonkamer ingesteld als type "Vloerverwarming". Dit lijkt mij logisch. Alleen wordt bij de "info" tijdens het aanmaken van de zone alleen bij type "Radiator" weergegeven dat je een HR92 kunt koppelen. Maar dit werkt bij vv dus ook gewoon... Iemand een idee of dit nog voor problemen kan zorgen?

Wat me nu ook echt opvalt, is dat het radiator icoontje nagenoeg continu op het CV schermpje staat. Hij blijft rondpompen... Dit kun je ook horen. Dit vind ik ook raar (en ook wat storend). Is dit gedrag herkenbaar voor iemand?

De voorspelbaarheid van de "slag" van de HR92 is mij ook nog een raadsel. Maar wellicht moet ik het systeem ook even de tijd geven om in te leren. De pin van de standaard Heimeier thermostaatkraan is wel een stuk langer dan die van de Heimeier Eclipse (inregelbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@dezonnebril
Die keuze in evohome/radiator slaat op de regelapparatuur die je gebruikt. Niet de werkelijke toepassing.

Vloerverwarming is een hce80/hcc80
Radiator is een hr92
Zoneklep is bdr91
Mengklep is een hm80
Elektrische is bdr91

Als jij een hr92 voor je vloerverwarming gebruikt zal je toch echt radiator moeten kiezen. Anders zal de koppeling niet correct functioneren.

Wat jij gedaan veroorzaakt een heel raar gedrag van het evohome systeem en waarschijnlijk ook niet correct.

[ Voor 39% gewijzigd door leonbong op 24-10-2020 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:33
Ik kan me nog voorstellen dat hij rekening houdt met de reactie tijd van het afgifte systeem. Vloerverwarming is veel trager dan een radiator, wellicht speelt die setting ook nog een rol in het regelalgoritme?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
De verschillende regelapparatuur heeft andere communicatie signalen daarom kan je dat niet zomaar anders doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
pirke schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 18:38:
Ik kan me nog voorstellen dat hij rekening houdt met de reactie tijd van het afgifte systeem. Vloerverwarming is veel trager dan een radiator, wellicht speelt die setting ook nog een rol in het regelalgoritme?
Helaas heeft evohome dat niet, verschillende regelalgoritmes.
Hoeft ook niet echt.

In de open beta (aanmelding) zijn ze wel aan experimenten met zelflerend zoals een chornotherm dat kan per zone. Dynamic load scaling noemen ze het.

Daarnaast heeft Honeywell aangekondigd heat/cool changeover voor warmtepompen te gaan supporten later dit jaar. Is ook nog in closed beta (alleen Honeywell intern nog)

[ Voor 27% gewijzigd door leonbong op 25-10-2020 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
leonbong schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 22:29:
@dezonnebril
Als jij een hr92 voor je vloerverwarming gebruikt zal je toch echt radiator moeten kiezen. Anders zal de koppeling niet correct functioneren.

Wat jij gedaan veroorzaakt een heel raar gedrag van het evohome systeem en waarschijnlijk ook niet correct.
Ik heb de instelling terug gezet naar "Radiator". Hier ben ik ook mee begonnen in eerste instantie. Heb door de storingen alleen veel dingen geprobeerd, waaronder deze. Ik zie overigens geen verschil in gedrag/regeling.

Ik heb de bypass inmiddels nagenoeg compleet open staan (deze wordt ook wel warm indien de VV dichtstaat). Maar de CV stroringen blijven komen. Ook met de badkamer radiator vol open als extra bypass. Deze is ook gewoon heet... Het lijkt er sterk op dat:
  • De CV gaat stoken zonder dat er uberhaupt warmtevraag is en er dus (naast de bypass radiatoren) geen enkele met HR92 uitgeruste radiator/vv warmte kan ontvangen.
  • Na SWW warmtevraag schakelt de CV over op CV klepstand en stookt dan nog even door vanaf 65gr. naar 80+, zonder dat er warmtevraag is.. :? en ja die kan hij dan weer niet kwijt en dus CV in storing na warm water gebruik te hebben.
  • Wanneer de VV met een HR92 uitgerust is, blijft de CV bijna continu pompen. Blijkbaar heeft hij / wordt hij aangestuurd om te veel warmte te maken en dit proberen kwijt te raken. Maar de open radiatoren zijn al loeiend heet...
Alles bij elkaar heel ongelukkig gedrag van de evoHome thermostaat (zo lijkt). Met de Remeha eTwist heb ik dit nooit zien gebeuren. Ik heb nu de HR92 van de vloerverwarming afgehaald, zodat de warmte toch altijd ergens heen kan. Ik zie niet wat ik nog zou kunnen aanpassen om dit te verhelpen...

Wellicht is het een issue m.b.t. de RBUS van Remeha. Dit is de aansluiting waar de OpenTherm thermostaat aan gekoppeld moet worden. Ik heb gelezen dat met RBUS de CV en thermostaat elkaar aanvullen qua "intelligentie". Op een normale OpenTherm "bus" zou de OpenTherm thermostaat alleen de dienst uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@dezonnebril
Heb je boel ook even opnieuw gekoppeld toen je het terug gezet naar radiator?

mbt Etwist
Toen je nog de Etwist had had je geen regelklep op de aanvoer van vloerverwarming zitten. De ketel kon dus altijd lekker rondpompen de afvoerbalk functioneert als openverdeler. Dat gaat nu niet meer.

[ Voor 52% gewijzigd door leonbong op 25-10-2020 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
leonbong schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 10:02:
@dezonnebril
Heb je boel ook even opnieuw gekoppeld toen je het terug gezet naar radiator?
Ja bij het toewijzen van een zone naar een ander type verwarming verwijderd de evoTouch standaard alle gekoppelde knoppen. Daarna moet je deze opnieuw koppelen. Ik heb de HR92 eerst gewist en daarna opnieuw gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
Weet iemand of er stiekem toch Sanitair Warm Water (SWW) instellingen in te stellen zijn op de evoTouch WiFi? (De oude evoTouch lijkt het wel te hebben), zie pagina 9. Vanaf het moment dat ik deze thermostaat heb, heb ik last van mijn Remeha Tzerra Ace die dag en nacht de warmtewisselaar warm staat te houden voor SWW (Comfort mode). Ik krijg het maar niet uitgeschakeld. De eTwist houdt zich hier wel netjes aan. Ik heb de volgende instellingen geconfigureerd op de CV (ook nog eens met behulp van de eTwist aan de CV).

CodeBeschrijvingMogelijke parameterinstellingenIngestelde parameter
DP200Warmwatermodus0 = Klokprogramma
1 = Handmatig
2 = Vorstbeveiliging
3 = Tijdelijk
2 (Dit is de ECO modus, dit is ook de waarde dit de eTwist aanzet als ik ECO kies)
DP347SWW-modus als MK1 is aangesloten in combi0 = Uit
1= Aan
3 = Volgt OT-thermostaat
Vanalles geprobeerd, staat nu op 0, mij is overigens niet helemaal duidelijk wat een MK1 is en wat deze instelling precies inhoudt.

[ Voor 3% gewijzigd door dezonnebril op 26-10-2020 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@dezonnebril
Haha ik snap de verwarming deze warmwater instellingen zijn voor o.a de boiler-markt.
In de UK maar ook belgie/duitsland worden veel solo ketels toegepast met externe boiler. Je kan de ketel de boiler laten regelen maar ook evohome door DHW-set toe te passen. In engeland wordt dit veel S-plan of Y-plan CV-installatie genoemd.

Die set bestaat uit temperatuur voeler voor op de boiler en relais om 3-weg/2-weg klep aan te sturen om zodoende warmwaterspiraal in de boiler te gebruiken.
Zie onderstaand schema rood omcirkeld wat uit DHW-set komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VMphMModqLXqxOWxiSgg0bxAFqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TKNzVSnmrkF4OuVVMQw6cw7P.jpg?f=fotoalbum_large

https://theevohomeshop.co...gle+zone+ther&results=104

En ja op de huidige evohome kan je deze nog steeds aansluiten. Kijk bij ketelinstellingen en zet "warmwater regeling" aan.

[ Voor 15% gewijzigd door leonbong op 26-10-2020 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
@leonbong die kit had ik gezien inderdaad. Niet van toepassing dus. Dan blijft ik het vreemd vinden dat mijn Tzerra Ace helemaal los gaat op de SWW comfort mode. Misschien moet ik de support van Honeywell eens gaan raadplegen. Kan toch niet zo zijn dat dit niet aan te passen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Evohome kan niet via de opentherm-module extra ketelinstellingen beinvloeden.

Opentherm in evohome is misschien een beetje rudimentair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
Aangezien Remeha de R-Bus gebruikt om OpenTherm thermostaten aan te sluiten, heb ik begrepen dat hierop de thermostaat en de CV samen "de baas" zijn. Ik had hier destijds ook issues mee toen ik een Nest thermostaat had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Daar heb ik helemaal geen kennis van R-bus.

Wat ik wel weet is dat opentherm in evohome heel beperkt is alsof het bij ontwikkeling helemaal niet aan gedacht is en op laatste moment iets verzonnen is. Wat eigenlijk best bijzonder is omdat honeywell aan de wieg opentherm stond.

Mijn ervaring en ook op dit forum https://www.automatedhome...ay.php?13-Heating-Control
Waar Honeywell medewerkers geregeld input geven aankondigen mbt evohome een beetje officieuze forum, opentherm als werkt prima, maar voor veel ketels toch problemen.

Bij moderne ketels is het verschil in gasverbruik tussen opentherm/aan-uit praktisch nihil en zou ik er niet beginnen. Maar gewoon aan/uit gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 26-10-2020 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitedevil1988
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:55
Weet iemand waar je de glaszekering houder kan bestellen van een HCE80? Ik heb die met mijn stomme kop kapot gedraaid en nu zijn de pinnetjes die op de houder zitten waar je de nieuwe glaszekering inzet afgebroken. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0AjIt4HiuVgcztajCxpHy38LPYA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GO5hDrLBiSwd0oo4qbZ2iF9o.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik denk Conrad ofzo Rs-online enz enz

Maar waarom bel je Honeywell niet gewoon.
Ik ben benieuwd waarom was je zekering überhaupt overbelast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitedevil1988
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:55
ik heb net een reactie van hun terug gekregen. Honeywell levert geen onderdelen.
De unit gaf geen spanning dit heb ik gemeten, er stond wel gewoon spanning op het 230 blokje wat je op de hce80 klikt. Vandaar dacht ik dat het een zekering probleem was en wilde deze vervangen voor een andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 17:08
Even een vraag, wat betreft het evohome systeem,

Ik ben bezig met een verbouwing en ga daar ook vloerverwarming aanleggen en verschillende zones creëren,
Nu wil ik in iedere zone een round wireless ophangen, maar kan deze overruled worden door het centrale display wat betreft de temperatuur instelling, Zag dat je wel een maximum in kan stellen.

Bijvoorbeeld dochterlief draait de knop naar 22 omdat ze het koud heeft, kan ik deze dan via het display weer terug zetten op bijvoorbeeld 19graden? En andersom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:15

fmb

Mielemuis schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 23:27:
Even een vraag, wat betreft het evohome systeem,

Ik ben bezig met een verbouwing en ga daar ook vloerverwarming aanleggen en verschillende zones creëren,
Nu wil ik in iedere zone een round wireless ophangen, maar kan deze overruled worden door het centrale display wat betreft de temperatuur instelling, Zag dat je wel een maximum in kan stellen.

Bijvoorbeeld dochterlief draait de knop naar 22 omdat ze het koud heeft, kan ik deze dan via het display weer terug zetten op bijvoorbeeld 19graden? En andersom?
Ja, dat is geen probleem. Aanpassen kan op de evohome en in de ruimtes zelf, en ook nog eens op je telefoon ;-)

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerkuylJ
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 24-04-2021
leonbong schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 15:20:
Dat heeft weinig zin.
Op LT waar je de watertemperatuur op 45 limiteert (ik zou dat op 40 zetten maar ok) heeft moduleren geen zin mbt gasverbruik.
Op HT heeft dat wel zin.

Daarnaast evohome accepteert geen 8810 als zoneklep of elektrische verwarming dus het kan niet eens.

Nog betere oplossing.
Op HT-contacten een 8810 ingeleerd als ketelrelais.
Op LT-contacten een BDR91 ingeleerd als elektrische verwarmingszone.

Bij elektrische een verwarmingszone wordt bij warmtevraag het ketelrelais niet aangestuurd.
Hoi Leonbong, het is heel lang geleden, maar het werk is door omstandigheden blijven liggen.

Ik ben er weer helemaal in gedoken en heb aardig wat varianten geprobeerd, maar het wil niet.

Je variant HT 8810 ketelrelais (x12) met LT BDR91 elektrisch (x13). In geval van vraag LT gaat de CV niet aan. Daar snap ik vrij weinig van, want het relais geeft wel een signaal af aan X13.

De variant HT 8810 ketelrelais (x12) met LT BDR91 zoneklep (x13). In geval van vraag LT gaat de CV wel aan, maar met heet water en de klep (die door de CV geregeld wordt) blijft (gelukkig) gesloten.

Iets gaat er dus mis en ik snap dus niet wat en waarom. Er staat nog wel iets in de beschrijving dat als je een OT met aan/uit combineert, dat de OT voorrang heeft. Zou echter niet uit moeten maken, omdat de regeling zo is dat als LT en HT vragen de CV ketel rouleert.

Ik hoop dat je hier nog wat nuttigs over kunt zeggen, want ik kom zo helaas niet verder... :|

DANK!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
Dat is zeker lang geleden maar ik kan mij niet helemaal voor de geest halen wat nou je probleem was.

Zoals ik mij heriinner
Had je intergas CV (Xtreme 36).
A: Met LT-vloerverwarmingsverdelers (zon ding zonder pomp) op de BG
B: Overige verdiepingen had je wel radiatoren met eventueel HR92 erop

A: Was aangesloten op de ketel met daartussen een 2-wegklep die aangesloten zit op daarvoor bestemde contacten
B: Was gewoon aangesloten.

En jij wil evohome-systeem met openterm (OT) ok?

Aan/uit regelprincipe heeft voorrang op OT bij intergas ketel.
A: Zou ik dan met BDR91 als zone klep inleren en dit aansluiten op LT-contacten, van de ketel.
B: Zou ik het reguliere zou ketel relais is ook BDR91 of 8810 OT module en zou ik aansluiten op HT-contacten.

Gevolg op het moment je radiatoren warmte vragen uit het B-gebied zal systeem comform opentherm moduleren.

Op het moment dat je A-gebied warmte vraagt wordt intergas de klep open gezet en gaat heel dom conform de instellingen dat max-watertemperatuur die gelden voor het LT-gebied dat zal graad of 40 max zijn.
Je radiatoren krijgen dan ook gewoon 40 graden water.

Zoiets schematisch toch?:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UbUthp0LExaBCYeyoatf4e5-D20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Um4yi37jItISR8Y89d6PsVs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 83% gewijzigd door leonbong op 28-10-2020 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerkuylJ
Er is helemaal niets mis met je geheugen @leonbong ! Ben onder de indruk.

Mooi schema. Precies zoals ik het voor mij heb.

Het probleem destijds was dat ik niet wist hoe het moest en kwam met zowel Intergas, mijn CV specialist en Honeywell er niet uit kwam. Verder had ik geen klem op X12 staan, maar dat is opgelost. Dat werkt ook.

Wat ik gedaan heb:

Alles gereset. RF op de CV uit gezet (die bediende HT). Klem op X12 gezet. 8810 op X12 gezet (HT) en BDR91 op X13.

Vervolgens 8810 als ketel ingeleerd. Dan Bdr91 de bestaande zone woonkamer als zoneklep ingeleerd met de Evohome als temperatuur voeler.

Dat ben ik gaan testen door de Evohome hoger te zetten. Dan krijg ik HT door de radiatoren.

Er gaat dus iets mis. Ik vermoed met het inleren. De HR92 heb ik ook nog wel even geprobeerd toe te wijzen aan nieuwe zones, dat werkte geloof ik wel, maar het probleem blijft dus de LT.

Wat opmerkelijk is, is dat als ik de communicatie test, beide RF schakelaars reageren. De RF schakelaar geeft een goede verbinding aan, maar de Evohome geeft geen feedback. Maar dat is terzijde, want de verbinding werkt dus wel, de aansturing alleen niet op de goede manier.

Tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-09 21:05
Ik heb een evohome met klok programma ingesteld : 8:30 /21 18:00 /22 20:00 /19

Is het normaal dat evohome dus op ingestelde tijden pas begint met branden ipv op het bepaalde tijdstip op temperatuur te zijn ?

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17-09 21:51
Elahkneh schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:41:
Ik heb een evohome met klok programma ingesteld : 8:30 /21 18:00 /22 20:00 /19

Is het normaal dat evohome dus op ingestelde tijden pas begint met branden ipv op het bepaalde tijdstip op temperatuur te zijn ?
Beste

In menu vind je optimalisatie en adaptieve start. Wanneer je deze instelt op adaptieve start dan probeert de ketel ervoor te zorgen dat de kamer op tempratuur is bij de gewenste tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
VerkuylJ schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:40:
Er is helemaal niets mis met je geheugen @leonbong ! Ben onder de indruk.

Mooi schema. Precies zoals ik het voor mij heb.

Het probleem destijds was dat ik niet wist hoe het moest en kwam met zowel Intergas, mijn CV specialist en Honeywell er niet uit kwam. Verder had ik geen klem op X12 staan, maar dat is opgelost. Dat werkt ook.

Wat ik gedaan heb:

Alles gereset. RF op de CV uit gezet (die bediende HT). Klem op X12 gezet. 8810 op X12 gezet (HT) en BDR91 op X13.

Vervolgens 8810 als ketel ingeleerd. Dan Bdr91 de bestaande zone woonkamer als zoneklep ingeleerd met de Evohome als temperatuur voeler.

Dat ben ik gaan testen door de Evohome hoger te zetten. Dan krijg ik HT door de radiatoren.

Er gaat dus iets mis. Ik vermoed met het inleren. De HR92 heb ik ook nog wel even geprobeerd toe te wijzen aan nieuwe zones, dat werkte geloof ik wel, maar het probleem blijft dus de LT.

Wat opmerkelijk is, is dat als ik de communicatie test, beide RF schakelaars reageren. De RF schakelaar geeft een goede verbinding aan, maar de Evohome geeft geen feedback. Maar dat is terzijde, want de verbinding werkt dus wel, de aansturing alleen niet op de goede manier.

Tja...
De zoneklep (lt) is een schakelende klep dus staat af en toe dicht en dan weer open bijvoorbeeld bij 20% warmtevraag. Maar dit is doorlopende warmtevraag voor opentherm module en zal dus de ht zone (dmv ot-module) doorlopend aansturen.

Oplossingen;
Als ketel module één bdr91 gebruiken ipv de huidige openthetm module. Maar die moet je dan nog extra kopen
Of
Want je kan proberen is lt-zone bdr91 “elektrische zone” inleren ipv zoneklep.
Dan hoef je niks te kopen. De warmtevraag van een elektrische zone wordt niet gecommuniceerd naar de ketelmodule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17-09 21:51
Beste forumleden,

Ik zal dit draadje aandachtig volgen.

Zelf recentelijk over gestapt.

Systeem:
Tzerra Ace
3 radiatoren (vasco flatline)
4 groeps vloerverwarming met mengverdeler/bypass/pomp

Honeywell:
Evohome WiFi - muurplaat + zwartfront
Modulerende rf ontvanger - connectie ketel
HR92 - alle radiatoren
Honeywell debietkranen - alle radiatoren
Danfoss AMZ 112 - zonneklep
BDR91 - zonneklep aansturing
Eco pompschakelaar - 27 graden

Tot nu lijkt de zonneklep op aan - uit goed samen te werken met de opentherm aansturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerkuylJ
@leonbong ,

Ben bang dat dit het eerste wordt. Hoop maar dat dan ook werkt! Ben bijna zover om LT via 8810 en de HT weer met RF via Wireless round te verbinden in de ruimte met de meeste vraag (douche). Dan zijn de Hr92s slechts veredelde thermostaatkranen die geen vraag kunnen genereren, maar dat is dan maar zo..

Electrisch werkte niet, maar ik kan het nog eens proberen. Het relais stond aan (groen lampje), maar er gebeurde niets. Wellicht omdat, zoals je zegt, de ketel niet wordt aangestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
Dashlane schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:05:
[...]

Beste

In menu vind je optimalisatie en adaptieve start. Wanneer je deze instelt op adaptieve start dan probeert de ketel ervoor te zorgen dat de kamer op tempratuur is bij de gewenste tijd.
Die staat aan , vandaar dat ik het ook vreemd vindt :)
Hij begint exact 18;00 te branden ipv 1800 op temperatuur te zijn.

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
VerkuylJ schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:26:
@leonbong ,

Ben bang dat dit het eerste wordt. Hoop maar dat dan ook werkt! Ben bijna zover om LT via 8810 en de HT weer met RF via Wireless round te verbinden in de ruimte met de meeste vraag (douche). Dan zijn de Hr92s slechts veredelde thermostaatkranen die geen vraag kunnen genereren, maar dat is dan maar zo..

Electrisch werkte niet, maar ik kan het nog eens proberen. Het relais stond aan (groen lampje), maar er gebeurde niets. Wellicht omdat, zoals je zegt, de ketel niet wordt aangestuurd?
De bdr91 zit toch op de lt-contacten van de ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Elahkneh schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:30:
[...]

Die staat aan , vandaar dat ik het ook vreemd vindt :)
Hij begint exact 18;00 te branden ipv 1800 op temperatuur te zijn.
Hoe lang heb je dat al aan staan, heeft enkele dagen nodig om goed te werken. Hij moet je huis leren kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
Sinds mei . Maar de verwarming staat nog maar 3 weken aan .

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Bijzonder dan zou het toch wel goed moet werken.
Ik zelf gebruik het niet maar vroeger wel op chronotherm daar werkte het heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerkuylJ
@leonbong

Ja, LT, X13.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@VerkuylJ
Als je handmatig op de BDR91 knop druk gaat dan de ketel aan en klep open?
Haal desnoods even als test de opentherm module los.

LT X13 => BDR91 (Die zoneklep of elektrische verwarming in evohome moet zitten)
HT X12 => Opentherm module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerkuylJ
Volgens mij wel. Ga het even opnieuw proberen en laat het je dan nog weten.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerkuylJ
@leonbong

Zou het nog uitmaken als ik eerst als zones aanmaak voor de HT, voordat ik de LT verbind/inleer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Nee dat hoort niks uit te maken.
Ik zou eerst maar eens testen of X13 ook daadwerkelijk de ketel activeert en de klep open zet.

Gaat de klep nou niet open dan moet je instelling P081 veranderen.

[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 28-10-2020 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerkuylJ
Ok.

Dan moet ik alleen oppassen dat ik geen HT door mijn vloerverwarming krijg, niet?

Heb nu alleen HT 8810 I geleerd en even 1 zone aangemaakt met een Hr92. Dat lijkt goed te gaan...

Nu de LT met BDR91 op X13.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Je hebt er toch die klep tussen zitten die alleen open gaat als lt-zone actief wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerkuylJ
Ja, dat klopt.

Nu nog eens als electrisch ingesteld. Als ik dan op de knop druk gaat idd de LT aan en de klep open!! Erg hoopvol!

Echter: Als ik de Evohome omhoogschroef, dan gaat het relais ook aan (groene led),maar er gebeurd vervolgens niets! De klep staat overigens nog wel open,maar de CV springt niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Haal eens alleen de opentherm module van de ketel los. Ik benieuwd of die het verstoord.

Want in principe een bekrachtiging van X13 zou gewoon een aanstaande ketel tot gevolg moeten hebben. Evohome lijkt te doen wat bedoeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerkuylJ
Ga ik zo doen.

Intussen wat aan het proberen. Het werkt wel als ik tussen LT en HT wissel. Maar als ik LT aan en uit zet en vervolgens weer aan (allemaal via de evo), dan werkt het niet.

Waar kan ik straks die bloemen en het bier naar toe sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerkuylJ
@leonbong

Gedaan,maar dat werkt helemaal niet. Er gebeurt dan helemaal niks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Misschien een stomme vraag wel de juiste pinnen van x13 gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerkuylJ
Hoi @leonbong ,

Ben er even mee gestopt. Morgen vroeg op.

De polariteit zou niet uit moeten maken. Ik heb dezelfde aansluiting gebruikt waar destijds de bedrade thermostaat op zat. De andere die de klep bedient, heb ik niet aan gezeten. Dus ja, die moeten eigenlijk goed zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoB1961
  • Laatst online: 15-04 09:44
Hallo forumleden,

Heb dit forum door zitten spitten maar kom er niet uit. Het gaat hier niet over een systeem met VV maar kom wel problemen tegen mbt zoneafsluiter en bdr91

Ik heb een evo home systeem Evo touch met 4 hr92 en opentherm ketel aansturing. Mijn huis wordt verdeeld door 2 cv verdeelblokken. Ik wil 1 verdeelblok met 5 radiatoren (woonkamer) als een zone door een zoneafsluiter icm rf aan/uit BDR91A1000 bedienen. Op het andere verdeelblok zitten 6 radiatoren waarvan er 4 door de hr92 bediend worden. De 2 andere kleine radiatoren in de hal staan altijd open. Ik krijg dus 5 zones totaal en een soort van bypass.

woonkamer zoneafsluiter
werkkamer hr 92
badkamer hr 92
slaapkamer hr92
slaapkamer hr92
hal 2x altijd open

Dit moet toch gewoon kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:43
leonbong schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:14:
[...]

De zoneklep (lt) is een schakelende klep dus staat af en toe dicht en dan weer open bijvoorbeeld bij 20% warmtevraag. Maar dit is doorlopende warmtevraag voor opentherm module en zal dus de ht zone (dmv ot-module) doorlopend aansturen.

Oplossingen;
Als ketel module één bdr91 gebruiken ipv de huidige openthetm module. Maar die moet je dan nog extra kopen
Of
Want je kan proberen is lt-zone bdr91 “elektrische zone” inleren ipv zoneklep.
Dan hoef je niks te kopen. De warmtevraag van een elektrische zone wordt niet gecommuniceerd naar de ketelmodule.
Ik heb ook een set aangeschaft. Mijn badkamer radiator heeft en matig ovaal/tekort pijpje. Kortom, daar kan geen andere kraan op dan de huidige manuele variant. Pas na de badkamer renovatie over 5jaar+.

De badkamer radiator is daardoor mijn bypass. Maar ik zou wel heel graag een round wireless willen plaatsen om in de badkamer een warmtevraag te kunnen creëren?

Hebben jullie tips hoe te dit te configureren is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Krij je op radiatorkraan niet gewoon een hr92 in de badkamer?

[ Voor 15% gewijzigd door leonbong op 06-11-2020 06:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
leonbong schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 06:18:
Krij je op radiatorkraan niet gewoon een hr92 in de badkamer?
Nee pijpje is knel en echt gaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ja maar is bestaande kraan niet gewoon geschikt?

Plaats eens een foto van de kraan.

[ Voor 28% gewijzigd door leonbong op 06-11-2020 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Alternatief is bij de verdeler een kraan plaatsen. Maar dan moet je wel zeker weten dat de leiding (alleen) naar de badkamer gaat.

Of misschien zou je nog iets kunnen met enkel een round thermostaat. Er van uitgaande dat alle andere zones zichzelf kunnen afsluiten.

Maar alleen de badkamer is wel heel beperkt, en hij loopt dan met alle warmtevraag mee.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 06-11-2020 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:28
RicoB1961 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:44:
[...]
Dit moet toch gewoon kunnen?
Dat lijkt me geen probleem. De Evohome werkt dan als Thermostaat in de woonkamer en de BDR91 zal de zone afsluiten als het daar warm genoeg is.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
leonbong schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 07:51:
Ja maar is bestaande kraan niet gewoon geschikt?

Plaats eens een foto van de kraan.
Blijkt een thermostaat kraan te zijn, erg blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fkey
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-03 20:16
leonbong schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:15:
Gaat de klep nou niet open dan moet je instelling P081 veranderen.
P081 heb ik nog niet eerder gehoord.
Is dit een C020 instelling van de intergas?
Of een evohome instelling
Wat doet die?
(Ben nog steeds op zoek naar een overzicht van C020 van de intergas)

[ Voor 8% gewijzigd door Fkey op 08-11-2020 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Intergas instelling die op 1 of 0 kan staan bij Xtreme-ketels.
Die geeft aan of in CV-bedrijf er externe klep moet worden bekrachtigd voor LT/HT bedrijf. Dit is niet van toepassing bij ketels met externe SWW-boiler. Want dan wordt aansturing gebruikt om de boiler warm te krijgen.

PS Ik tik dit nu volledig uit mijn hoofd. Maar het staat in de installatie handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Hebben jullie een evohome temperatuur correctie toegepast in het menu? En zo ja hoe hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fkey
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-03 20:16
leonbong schreef op zondag 8 november 2020 @ 09:47:Maar het staat in de installatie handleiding.
Slecht gekeken inderdaad, staat er gewoon in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Inmiddels ook de beta binnen. Eens kijken hoe deze het doet.

Cold Weather Boost en Warm Summer Saver kun je per zone aan of uit zetten.

Wat Advanced Load Scaling is heb ik nog niet gevonden.

[ Voor 52% gewijzigd door MikeyMan op 09-11-2020 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
MikeyMan schreef op maandag 9 november 2020 @ 22:06:
Inmiddels ook de beta binnen. Eens kijken hoe deze het doet.

Cold Weather Boost en Warm Summer Saver kun je per zone aan of uit zetten.

Wat Advanced Load Scaling is heb ik nog niet gevonden.
Ben heel benieuwd, screenshots _/-\o_ ?

Die Cold Weather boost is wat Bosch ook doet, de buitentemperatuur meter via online info ipv bedrading? Waar ik nog minder beeld bij heb is die Warm Summer Saver, dat regelt de thermostaat toch zelf dat hij niet inschakelt bij warm weer? 8)

Nog een leuke usecase voor een collega van mij zal het kort en bondig samenvatten hij wil naar EvoHome omdat zijn huidige 4 maanden oude setup echt heel slecht werkt.

-Nefit ketel
-Bosch online thermostaat EMS protocol
-Vloerverwarming 8 groepen 2 zones.
-Watts vloerverwarming aansturing
-2 losse thermostaten, 1 in kantoor en 1 ergens anders.

Zoals wij het hebben kunnen analyseren kan het Watts systeem geen warmtevraag geven richting de ketel, dat kan alleen via de bedrade Bosch thermostaat. En die Bosch thermostaat praat niet met de Watts temperatuur voelers ( ala Round Wireless). Waardoor je iets moet plussen op de thermostaat om warmwater op gang te krijgen en dan de watts thermostaat plussen om het warm water de juiste vv buizen in te krijgen.

Dat kan hij toch beter ombouwen naar een HCE80, maar ik liep een beetje vast mijn mijn advies omdat hij boven de 5 groepen zit. Kan je die HCE80 ook koppelen als een 10groeps unit? EDIT net een YouTube filmpje gekeken en hij heeft plaats voor 3 servomotoren per groep, dat schaalt prima.

Naslag:

https://www.bosch-easycon.../planning_document_nl.pdf page 20 hoofdstuk 5.2

https://wattswater.eu/cat...t-home/bt-d03%20wireless/

[ Voor 76% gewijzigd door stormfly op 09-11-2020 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

stormfly schreef op maandag 9 november 2020 @ 22:11:
[...]

Ben heel benieuwd, screenshots _/-\o_ ?

Die Cold Weather boost is wat Bosch ook doet, de buitentemperatuur meter via online info ipv bedrading. Waar ik nog minder beeld bij heb is die Warm Summer Saver, dat regelt de thermostaat toch zelf dat hij niet inschakelt bij warm weer? 8)
Screenshot? Met die evohome controller?

Die warm summer saver lijkt me vooral een beetje vooruit te kijken. Als de zon een beetje op het huis staat is het hier snel een paar graden warmer. Als je dat van tevoren aan ziet komen, kun je wat eerder stoppen met stoken.

Load scaling houdt blijkbaar in dat de ketel vraag wordt gescheiden van de hoogste van de zones.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 09-11-2020 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
MikeyMan schreef op maandag 9 november 2020 @ 22:22:
[...]

Screenshot? Met die evohome controller?

Die warm summer saver lijkt me vooral een beetje vooruit te kijken. Als de zon een beetje op het huis staat is het hier snel een paar graden warmer. Als je dat van tevoren aan ziet komen, kun je wat eerder stoppen met stoken.

Load scaling houdt blijkbaar in dat de ketel vraag wordt gescheiden van de hoogste van de zones.
Aha ja heb ik een beeld bij, alhoewel zon wat lastiger online te voorspellen is dan kou.

Loadscaling zou dat de vraag van een paar posts geleden zijn, bv dat hij voor een zoneklep anders stookt via de OT module dan voor een HR92?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

stormfly schreef op maandag 9 november 2020 @ 22:29:
[...]

Aha ja heb ik een beeld bij, alhoewel zon wat lastiger online te voorspellen is dan kou.

Loadscaling zou dat de vraag van een paar posts geleden zijn, bv dat hij voor een zoneklep anders stookt via de OT module dan voor een HR92?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMaGbztAzG2JcWO2ncXPPHu3P00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bH1mNmIY40gqEnoTr7Cvs1ki.jpg?f=fotoalbum_large

Gaat echt om het verlagen van de ketel sturing. Normaal pakt ie de hoogste van een van de zones.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
stormfly schreef op maandag 9 november 2020 @ 22:29:
[...]

Bij load scaling zal Evohome proberen te leren wat de energiebehoefte per zone is.
Een kleine radiator met een hr92 heeft bijvoorbeeld een lage behoefte
Een grote radiator met hr92 een grote behoefte

Ofwel hij probeert adaptief per zone te leren wat de warmtevraag voor de ketel moet zijn.

Optie is niet aanwezig bij opentherm, omdat evohome ervanuit gaat dat opentherm knap kan moduleren van zichzelf

[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 10-11-2020 06:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@leonbong ik dacht in het beta topic gezien te hebben dat dit ook bij opentherm werkt :?

De warmtevraag aan de ketel is volgens mij gewoon los gekoppeld van de % vraag van de zones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@MikeyMan
Het is niet helemaal losgekoppeld want dan zou het systeem niet weten hoe lang de ketel aan moet.
Het systeem maakt feitelijk een fractionele optelling van de vermogens.
Voorbeeld hoe het ongeveer/globaal werkt

Woonkamer 4kW nodig
Badkamer 1kW nodig
Hal 2kW nodig
Totaal is dan 7kW.

Dat betekent dat een badkamer die 100% vraagt zal resulteren in ketelwarmte vraag van 1/7 x 100% = 14%.
Nu kan het systeem niet echt vermogens bepalen. Dus het tracht factoren te bepalen en zal deze steeds dynamisch aanpassen.

Het heeft dus geen zin voor opentherm omdat daar standaard al een regelalgoritme in zit dat als de afwijking tussen temperatuur en gevraagde kamertemperatuur kleiner wordt de watervraagtemperatuur wordt verlaagd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nog wat foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AAkVT1utzdYsK7WcFzys7dWloVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8RC9npTteJ8XTdbrvwHeKozO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTCJt1TBQ7ZAOjnJqOQ5VAr_vvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5vjgKFeDVgsOG9VEbzCdfaa5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QsJEmIJc26waXLxqj5-uZoe502I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9y65XTGfBijjOJnbzruvtt8T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqiWrbpkkc0aOTbKW_sq_VBQEhQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hA5W523myzlO90nIL6SqmdJ7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUAOit0W_JRNVauHFzYwyif_t-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LywSJupCR90m7JVU5XwVRB76.jpg?f=fotoalbum_large

@leonbong i stand corrected. Dacht begrepen te hebben dat ook opentherm voorheen altijd het hoogste % van de zones naar de ketel stuurde.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 10-11-2020 08:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ja bij opentherm is 100% vraag inderdaad de hoogste mogelijke watertemperatuur vragen aan de ketel.
Echter een opentherm ketel kan per definitie moduleren waarbij dus een groot deel van wat "Dynamic load scaling" moet oplossen (overshoot bij opwarmen) wordt door de ketel geregeld.
Dus daar zie je dat als deltaT van het water heel klein is de ketel zelf meestal al de aanvoertemperatuur verlaagd. Daarnaast zal als in de ruimte het setpoint snel worden benaderd en zal dus ook evohome de aanvoertemperatuurvraag snel verlagen.
Dus overshoot bij opwarmen bij opentherm-installaties is veel minder een probleem.

Bij aan/uit installaties is het niet vanzelfsprekend dat de warmtebron kan moduleren en dat ook doet.
Denk aan bijvoorbeeld stadsverwarming/blokverwarming/Weersafhankelijke regelingen of boilerketels met een vaste stooktemperatuur die veel je in de UK hebt.
Bij aan/uit heb je dus veel meer installaties waarbij de aanvoertemperatuur niet te beïnvloeden is door evohome of überhaupt niet.

De dynamic load scaling is echt bedoelt om overshoot bij opwarmen van ruimte te voorkomen. Waarschijnlijk zal iedere keer als systeem overshoot op ruimte constateert de "vraagfactor" voor die ruimte verlagen.

Nu moet ik zeggen als je een goed ingeregelde installatie hebt (waterzijdig) dan is overschoot ook bij aan/uit nu niet zo'n probleem.

[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 10-11-2020 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
PS
Misschien moet ik even voor de duidelijkheid vermelden.
Ik weet niet hoe dynamic load scaling exact werkt wel dat het alleen bedoelt is om overshoot voor het opwarmen van een ruimte te verminderen bij aan/uit stoken.
Dit is wat ik er zelf bij voorstel, nav post van honeywell medewerkers en daarnaast mijn eigen ervaringen voor het ontwikkelen van regeling in de industrie. Ik heb ooit iets soortgelijks ontwikkeld/bedacht.
Ik gok dat het globaal is.

Wat achtergrond.
In 2009 in nieuwbouw woning (stadsverwarming) betrokken met vloerverwarming in de woonkamer.
Daar toen een honeywell zoneklep in de aanvoer van de verdeler geplaatst met een chronotherm wireless dit was aan/uit. Een chronotherm is een zeer goede adaptieve thermostaat, de woonkamer was comfortabel warm en nooit overshoot. Nouja bij echte weeromslag spontaan koud of warm buiten kan een chornotherm even van slag zijn.

Na jaar of 8/9 overgaan naar evohome, zoneklep behouden zelfs het aan/uit relais kon direct met evohome verbinden (de voorganger van BDR91 de HC60NG ook wel de R666 genoemd).
Vanaf dat moment veel vaker overshoot in woonkamer, hardware was ongewijzigd dus regelalgoritme in de evohome is gewoon dommer.
Na behoorlijk wat proberen met waterflow inregelen dit beter gekregen tot acceptabel niveau, alleen door inregelen geen overshoot meer maar het systeem was wel veel trager bij opwarmen gemaakt.

Uiteindelijk een grote uitgave gedaan naar een mengklepregelaar van honeywell ter vervanging van de aan/uit klep. Zodat ik de waterflow richting de vloerverwarming kan moduleren en nu echt geen overshoot en hele stabiele vloertemperatuur. Omdat mengklepregelaar het zoneventiel op een "kier" kan zetten.
Zie post voor plan: leonbong in "Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming"
Zie post voor uiteindelijke opstelling: leonbong in "Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming"

[ Voor 63% gewijzigd door leonbong op 10-11-2020 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik ben erg benieuwd hoe dynamic load scaling werkt wanneer ruimtes invloed op elkaar hebben zoals 2 verdiepingen met vloerverwarming waarbij beneden zorgt dat boven eerder op temperatuur is. En/of waar wisselende resultaten zijn zoals deur open/dicht van een ruimte/zone.

Ik ben op dit moment wel tevreden hoe het bij mij is ingeregeld maar zal het topic in de gaten houden naar de bevindingen. Met name als het comfort stijgt /of er er minder gas wordt gebruikt bij gelijk comfort dan ga ik het ook eens proberen. Eigenlijk zou je 2 exact gelijke woningen met dezelfde leefstijl naast elkaar moeten leggen voor vergelijk.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nog even op het automated home forum gekeken mbt scaling. Dit vond ik een interessante post van een ontwikkelaar:
Adaptive load scaling does not do what you apparently think it does. It does not cause additional "stop/start" cycles in any significant way.

TPI (Time proportional integral) has been an integral feature (heh) of Evohome from day one, if you use BDR91 relays instead of an OpenTherm bridge. The default TPI settings are 6 cycles per hour and a minimum on time of one minute.

In this configuration your boiler's control input will be switched on and off once every 10 minutes if there is a partial heat demand. (Partial being any heat demand other than 0% or 100%) All that changes with different heat demands is when in that 10 minute cycle it switches on - a higher demand means it switches on earlier in the cycle. (And always switches off at the end of each cycle)

Adaptive load scaling simply changes the calculation of the heat demand being sent to the relays. With it turned off the heat demand is always equal to the highest heat demand from an individual zone. With it switched on, the heat demands from some zones are "scaled down" to a lower value based (we think) on previously measured characteristics of the zone and the outside temperature. There is also some additive contribution from zones where multiple zones with high heat demand cause more boiler demand than a single zone.

For example my bathroom zone (which heats up and overshoots quite easily) might be calling for 65% heat by itself but the final contribution to the boiler relay might only be 30% from this.

So the vast majority of the time load scaling won't cause any additional on/off cycles of the boiler, it will only affect the timing of them slightly within the 10 minute periods.

The one exception might be if a schedule change causes one zone to come on to 100% - previously this would force the boiler relay to 100% (therefore staying on continously) until the temperature of that zone was with 1.5 degrees of the set point where it would go back to proportional switching. With load scaling some zones may not always be able to call for 100% from the boiler therefore the boiler will switch on/off during that warm up time when it would previously be on continously.

But this would be a very tiny fraction of the day. In short load scaling depending on your schedules will have little to no effect on the total number of times the boiler cycles on and off per day.

I'd also make the observation that TPI controls for boilers are now ubiquitous - you won't find a non-Opentherm (or equivalent) thermostat today that doesn't use TPI, so it stands to reason that boilers have to be designed to cope with TPI controls when that's basically all that you can buy for switched control. The days of a mechanical thermostat which only switches on and off once every hour or two with a 2 degree hysteresis are long gone...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Volgens mij precies wat ik omschreven heb.

@DukeBox
Tuurlijk zullen de zaken die jij noemt invloed hebben bij het opwarmen van ruimte. Maar dat lijkt mij logisch.
Waarschijnlijk als je opeens dagen op rij bijvoorbeeld het raam open hebt staan dan zal de "vraagfactor" waarschijnlijk veranderen en daar uiteindelijk dus voor corrigeren.

[ Voor 93% gewijzigd door leonbong op 10-11-2020 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pingwim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-09 10:49

pingwim

What's a world without Wimmen

MikeyMan schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:34:
Nog even op het automated home forum gekeken mbt scaling. Dit vond ik een interessante post van een ontwikkelaar:

[...]
Over TPI vond ik dit documentje van Honeywell:
https://youlearn.honeywel...Q_-_TPI_functionality.pdf

Daikin Altherma 3 H HT - zonnecollectoren - Evohome - Jaga Low-H2O - Speedcomfort - Home Assistant - 10900 Wp

Pagina: 1 ... 6 ... 36 Laatste