Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming

Pagina: 1 ... 7 ... 36 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pingwim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-09 10:49

pingwim

What's a world without Wimmen

(my first Github)
https://github.com/WimBerkhof/otgw

The OpenTherm Gateway (OTGW) is used to control and monitor the central heating. The heatpump didn't do as well as expected. By monitoring and subsequently lowering the requested temperatures the heatpump now does most of the work. Yeah !!

This project includes Python scripts to set and log central heating parameters. The plan is to only adjust setpoints when there is actual heating demand and not completely control central heating.

Ja moet naar OTGW topic worden verplaatst 8)7 . Maar hoe ?

[ Voor 5% gewijzigd door pingwim op 11-11-2020 12:00 . Reden: verkeerde topic 8)7 ]

Daikin Altherma 3 H HT - zonnecollectoren - Evohome - Jaga Low-H2O - Speedcomfort - Home Assistant - 10900 Wp

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:15
leonbong schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 08:38:
Nu moet ik zeggen als je een goed ingeregelde installatie hebt (waterzijdig) dan is overschoot ook bij aan/uit nu niet zo'n probleem.
Hoe kijken jullie naar die Danfoss Dynamic Valve? Dat voelt wel als de gemakkelijkste stap om een 1974 huis waterzijdig in te regelen. Zou dat goed samenwerken met evohome HR92, de HR92 draait ook continu aan de toevoer om de overshoot te beperken?

YouTube: Hoe werkt de Danfoss Dynamic Valve™?

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17-09 21:51
stormfly schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:47:
[...]

Hoe kijken jullie naar die Danfoss Dynamic Valve? Dat voelt wel als de gemakkelijkste stap om een 1974 huis waterzijdig in te regelen. Zou dat goed samenwerken met evohome HR92, de HR92 draait ook continu aan de toevoer om de overshoot te beperken?

YouTube: Hoe werkt de Danfoss Dynamic Valve™?
Ik maak zelf gebruik van reguliere debietkranen en deze afgesteld op de voorgeschreven liter per uur. Een goed ingestelde debietkraan is een waterzijdige inregeling. Ik heb zelf de kranen van Honeywell, ik meen dat ik bewust danfos vermeed omdat de HR92 niet direct op de kraan kan, de adapter laat hem nog verder uitsteken.

Overigens merk ik geen overshoots op de HR92 radiatoren. Wel op mijn vloerverwarming, maar dat is vaak bij weersveranderingen.

• stormfly
Dashlane schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:56:
[...]

Ik maak zelf gebruik van reguliere debietkranen en deze afgesteld op de voorgeschreven liter per uur. Een goed ingestelde debietkraan is een waterzijdige inregeling. Ik heb zelf de kranen van Honeywell, ik meen dat ik bewust danfos vermeed omdat de HR92 niet direct op de kraan kan, de adapter laat hem nog verder uitsteken.

Overigens merk ik geen overshoots op de HR92 radiatoren. Wel op mijn vloerverwarming, maar dat is vaak bij weersveranderingen.
Klopt danfoss steekt wat verder uit, is geen native M30. Echter het hele huis is hier Danfoss, waardoor ik daarmee zou kunnen leven. Heb nog geen concurrerende kraan ontdekt die wel M30 heeft.

Hoe ziet een debiet kraan eruit?

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17-09 21:51
stormfly schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:59:
[...]

Klopt danfoss steekt wat verder uit, is geen native M30. Echter het hele huis is hier Danfoss, waardoor ik daarmee zou kunnen leven. Heb nog geen concurrerende kraan ontdekt die wel M30 heeft.

Hoe ziet een debiet kraan eruit?
Honeywell Kombi - TRV, is m30 en debiet. Aan de hand van vermogen van radiator en aanvoer temperatuur (ik gebruik daarvoor de Danfoss app) krijg je een Liter per Uur. Deze liters vertaal je naar de instelling van de debietkraan. Je krijgt dan bijvoorbeeld voorinstelling 3 en die stel je in op de kraan.

Overigens was de linkerkraan in je filmpje een debietkraan en de rechter een debietkraan met drukregelaar.

• dezonnebril
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09 11:08
Heeft iemand inmiddels al de laatste versie 02.00.19.33 op de evoTouch WiFi gepushed gekregen? Ik zit zelf sinds een aantal weken geleden -na een geforceerde update via de support- eindelijk op 02.00.17.03.

Een familielid van mij zat gisteren nog op versie 02.00.11.21 (staat al maanden op internet aangesloten) en heeft op mijn aanraden ook de support gemaild met het verzoek om een geforceerde update, hij heeft nu dus 02.00.19.33 gekregen.

Conclusie is dat het update mechanisme van Honeywell enorm traag of zelfs helemaal niet te werkt. Update check is niet aanwezig vanuit de evoTouch. Hoe is jullie ervaring hiermee?

If at first you don’t succeed, call it version 1.0

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:54

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dezonnebril schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:38:
Heeft iemand inmiddels al de laatste versie 02.00.19.33 op de evoTouch WiFi gepushed gekregen? Ik zit zelf sinds een aantal weken geleden -na een geforceerde update via de support- eindelijk op 02.00.17.03.

Een familielid van mij zat gisteren nog op versie 02.00.11.21 (staat al maanden op internet aangesloten) en heeft op mijn aanraden ook de support gemaild met het verzoek om een geforceerde update, hij heeft nu dus 02.00.19.33 gekregen.

Conclusie is dat het update mechanisme van Honeywell enorm traag of zelfs helemaal niet te werkt. Update check is niet aanwezig vanuit de evoTouch. Hoe is jullie ervaring hiermee?
Dat is nog een beta versie voor zover ik weet.

Moet zeggen dat ik die binnen een uur na aanmelding binnen had.

• dezonnebril
Op de website van Resideo staat de 02.00.17.03 nog als laatste versie inderdaad. En met "aanmelden" bedoel jij inschrijven via deze site?

• stormfly
Dashlane schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:25:
[...]

Honeywell Kombi - TRV, is m30 en debiet. Aan de hand van vermogen van radiator en aanvoer temperatuur (ik gebruik daarvoor de Danfoss app) krijg je een Liter per Uur. Deze liters vertaal je naar de instelling van de debietkraan. Je krijgt dan bijvoorbeeld voorinstelling 3 en die stel je in op de kraan.

Overigens was de linkerkraan in je filmpje een debietkraan en de rechter een debietkraan met drukregelaar.
Interessante informatie, in mijn beeldvorming kon een HR92 ook al regelen aan het debiet door het openen en sluiten van de kranen. Als het setpoint T bijna was bereikt -> langzaam dichter draaien.

Warmteservice website over de Danfoss:

De Dynamic ValveTM radiatorafsluiters hebben een ingebouwde begrenzer, die er automatisch voor zorgt dat er nooit onnodig veel water door uw radiatoren stroomt. En met een thermostaatknop op de Dynamic ValveTM kunt u automatisch de temperatuur in iedere kamer regelen. Dit vermindert onnodig warmteverlies, zorgt voor een snelle en gelijkmatige verwarming van uw huis. U bespaart daarmee op de energiekosten en geluidsklachten verdwijnen. Zo heeft u een comfortabel binnenklimaat.

Is een thermostaatkraan dan per definitie een debietkraan, nee toch? En is een debietkraan niet altijd een drukregelaar kraan? :P #help _/-\o_

EDIT:

De onderstaande twee lijken gelijkwaardige functionaliteit te bieden?
  • Danfoss Dynamic Valve thermostatische radiatorkraan recht 1/2
  • Honeywell Home Kombi-TRV Thermostatisch Ventiel (Recht)
YouTube: Kombi-TRV Functional Overview

[ Voor 10% gewijzigd door stormfly op 12-11-2020 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:06
Een dynamische kraan is prima voor inregelen.
Maar ik zou danfoss mijden omdat deze niet de standaard m30x1,5 zijn.
Eventueel:
Honeywell (kombi trv)
Heimeier (eclipse)
Comap (autosar)
Oventrop (q tech)
Cafelli (???)

Deze merken maken allemaal dynamische kranen die wel m30x1,5 zijn. Herz is eigenlijk de enigste van de grote fabrikanten die geen dynamische kranen maken. Zij zeggen dat water meestal te vies/vervuild voor een goede werking.
Herz is in het buitenland vrij groot in de stadsverwarming wereld waar dat vrij valide punt is.
Nu kan je ook prima inregelen zonder dynamische kraan. Het is echt onzin als je bijvoorbeeld een autoadapt pomp hebt want dan hou je drukverschil toch al constant dus dan hoef je daar bij de kraan niet voor te corrigeren.

[ Voor 20% gewijzigd door leonbong op 12-11-2020 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dezonnebril schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:44:
Op de website van Resideo staat de 02.00.17.03 nog als laatste versie inderdaad. En met "aanmelden" bedoel jij inschrijven via deze site?
Yup :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
stormfly schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:54:

De onderstaande twee lijken gelijkwaardige functionaliteit te bieden?
  • Danfoss Dynamic Valve thermostatische radiatorkraan recht 1/2
  • Honeywell Home Kombi-TRV Thermostatisch Ventiel (Recht)
YouTube: Kombi-TRV Functional Overview
Klop zelfde allebei een dynamische kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorkeers
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-12-2023
dezonnebril schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:44:
Ja, gewoon aanmelden en binnen 1 dag de nieuwste software. Je krijgt dan een mail met uitleg over de nieuwe functies.(warm wheather shut down, adaptive load scaling) Ook kun je nu warmtepomp aansturen met heat en cool functie. versie 2.00.19.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

lorkeers schreef op zondag 15 november 2020 @ 16:39:
[...]

Ja, gewoon aanmelden en binnen 1 dag de nieuwste software. Je krijgt dan een mail met uitleg over de nieuwe functies.(warm wheather shut down, adaptive load scaling) Ook kun je nu warmtepomp aansturen met heat en cool functie.
Die mail heb ik dan weer niet gehad... :|

Stond er nog iets spannends in?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lorkeers
inhoud van de mail:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AHRLtp2DvjX2yXYkBv8dyX_wfnc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jI9chKsr4liE6lGS6AANOmwU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_MgFKzdXDVS9tLWORohTYgGNCVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LpgYjItv3j67HpGcK8VkogF6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLlm9oKY-c8O7kQn_tmxpU8LsSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ldrGyZa09mgbcrigOmKLpOkn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89EO0BFLuY6D_Px6iJAjOKBduBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XCDPnrVWV6HCw9ZkLmHm2ifJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLltyFcJW47zu4gXo29SKn7cYlY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rdn7nzVORCHAdC8eqSSB1GTV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQwTVhzLHNJFd3Up0YKUlOjD58k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I4qUYNr8CqXrmqL1h5JqsXgR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avmarRh0610xzWvgqvS4pRhHL3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WJMP2xkie4G95CoeWlZ58K72.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rE8W13oF-HKeoOoByK4hGDa7J_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iYZOFfMvUX9omntIgncDWgDe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kD0C3P-cHt5M35JEcK0vvwmTwOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B5GlLYJXObQq31YGG5H0B40Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8e0p_QH0sYWGqn8hakRIsIM4UEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GskkISvrBWgK9ZGLMJAlP9eZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Ik heb de beta ook gekregen, ik lees in de screenshots dat de installer een checkbox moet aanvinken voor Advanced Load Scaling.

Waar zit deze checkbox, of is deze alleen zichtbaar bij een Aan/Uit module?

Wel heel fijn dat ze de software door ontwikkelen, zien we dat ook bij concurrenten zoals een NEST of TADO?

[ Voor 21% gewijzigd door stormfly op 16-11-2020 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Advanced load scaling is alleen aanwezig bij aan/uit ketel sturing maar heeft ook alleen daar nut.
zie mijn eerdere post.
leonbong in "Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming"
en

@lorkeers
Leuk die post mbt deze evohome update.

Ook leuk om te zien maar dat is voor mijn eigen ego. Mijn regeltechniekkennis is blijkbaar nog goed genoeg om zelf te bedenken hoe het zou werken, jouw post met Honeywell informatie ondersteund dat.
Nu durf ik sterk te betwijfelen of in de industrie iemand niet al lang iets soortgelijks heeft gemaakt voor een soortgelijk probleem, Honeywell claimt namelijk een patent.

[ Voor 101% gewijzigd door leonbong op 16-11-2020 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
leonbong schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:30:
Advanced load scaling is alleen aanwezig bij aan/uit ketel sturing maar heeft ook alleen daar nut.
zie mijn eerdere post.
en

@lorkeers
Leuk die post mbt deze evohome update.

Ook leuk om te zien maar dat is voor mijn eigen ego. Mijn regeltechniekkennis is blijkbaar nog goed genoeg om zelf te bedenken hoe het zou werken, jouw post Honeywell informatie ondersteund dat.
Nu durf ik sterk te betwijfelen of in de industrie iemand niet al lang iets soortgelijks heeft gemaakt voor soortgelijk probleem, Honeywell claimt namelijk een patent.
Tnx gewaardeerde input, met OpenTherm is het wel comfortabeler in huis, natuurlijker warm/comfortabel.

Ergens in 2021 na de verbouwing maar eens naar aan/uit terug als de vloerverwarming er ligt +zoneklep. Daar zal Dynamic Load Scaling wellicht voordelen bieden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:15

fmb

Even een (wat aangepaste) kopie van mijn post hier. Ik zal de voor Evohome relevante posts ook hier plaatsen.

Sinds een ruime week heb ik een hybride warmtepomp, een Remeha Elga Ace 6kW (zie hier) en deze wordt (via aan/uit) aangestuurd door de Evohome die ik nu een half jaar naar tevredenheid gebruik. Ik heb hier wel eens eerder verteld waar ik de Evohome gebruik, maar als korte samenvatting: het is een nieuwbouwwoning, opgeleverd vorig jaar. Nog net voorzien van een gasaansluiting, dus met cv ketel. Wel met op alle verdiepingen lage temperatuur vloerverwarming en tot slot voorzien van mechanische afzuiging (geen warmte terugwin).

Mijn missie momenteel:
1. Zo goed mogelijk de Evohome de warmtepomp laten aansturen. Initieel ging de warmtepomp veel te vaak aan en draaide te kort. Dat ging al een stuk beter nadat ik had ingesteld: maximaal 3 schakelmomenten per uur en minimaal 5 minuten aan.
2. Het omschakelen naar koeling in de zomer zo makkelijk mogelijk maken. De HCE-80 vloerverdelers zitten alvast met het koelcontact aangesloten op de warmtepomp, maar dat moet ik nog verder instellen en testen.

Ik ontdekte dankzij dit forum (dank!) dat Evohome met een update komt speciaal voor warmtepompen en heb me eergisteren aangemeld voor het beta programma, wie weet gaat de aansturing van de warmtepomp dan ook beter.

Of het toeval was, of dat hjet door deze aanmelding kwam, het ging wel snel: gisterochtend zag ik dat de firmware geupgrade is en de Honeywell Evohome draait nu op:
Applicatie Software: 02.00.19.33 (was volgens mij 02.00.17.03)
Wifi Software: 02.00.17.00

Ik zie wat nieuwe opties in het menu, zoals:
* Je kan een warmtepomp toevoegen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DQrHStKun0EYpSPU83VXvgYTwiM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AjPFJVhnb06hhQsQvVYARcUM.jpg?f=fotoalbum_medium

* Er is een nieuwe optie "specifieke afgifte afstemming" met de volgende omschrijving:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vs5fif2S2xU24vS2FDF8dpK22eo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oMmAtkGorrVrwAITyEimJhzS.jpg?f=fotoalbum_medium

Tevens vond ik een (nieuwe?) handleiding over de Evohome. Het is me nu nog niet duidelijk of dit een gepubliceerde handleiding is, of dat google deze "te vroeg" vindt: https://getconnected.hone...tie%20instructie%20NL.pdf
Edit 11 maart 2023 link; werkte niet meer, nieuwe link

Wat ik nu nog niet begrijp is de module (relais) die de ketel/warmtepomp aanstuurt. Momenteel heb ik de BDR91 (BDR91A1000 met datumcode 1949, week 49 uit 2019). Ik lees wat tegenstrijdige dingen:

1. In de handleiding staat een heel nieuw stuk over warmtepompen en over koelen. Het zou mogelijk moeten worden dat de Honeywell daarmee de warmtepomp in koelmodus zet, of in ieder geval (hoop ik) zonder parte koelzones in staat is om met de bestaande thermostaten aan te geven dat er "koudevraag" is en geen "warmtevraag".
Wat ik er nu van begrijp is dat ik de BDR91 module moet vervangen door een BDR91T module, maar die is nog nergens te koop. Ik vind wel wat adressen in Engeland, maar die versturen niet naar Nederland. Ik vermoed dat deze nieuwe aan/uit module straks 2 signalen geeft: een aan/uit voor verwarmen en een aan/uit voor koelen.

2. Op deze site (die volgens mij ouder is) staat dat de BDR91T en de BDR91 dezelfde software hebben als de datumcode van de BDR91 2015 of nieuwer is. Dat lijkt dan weer aan te geven dat de BDR91 en de BDR91T gelijk zijn. Daarom heb ik gisteravond geprobeerd om de BDR91T als warmtepomp module toe te voegen (dat is dus een nieuwe optie in deze nieuwe firmware), maar dan maakt de Evohome geen verbinding. Deze verbinding komt wel meteen tot stand als ik hem vervolgens als draadloze relais toevoeg. Het lijkt er dus op dat de BDR91T echt een andere module is (of wordt).

Maar hoe dan ook: zo te zien gaat de aansturing straks een stuk beter worden _/-\o_ !

Mocht iemand mij kunnen helpen met de BDR91T, graag!
En mocht er niemand zijn die dat momenteel weet: dan hou ik jullie op de hoogte. :)

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
fmb schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:10:
Even een (wat aangepaste) kopie van mijn post hier. Ik zal de voor Evohome relevante posts ook hier plaatsen.

Sinds een ruime week heb ik een hybride warmtepomp, een Remeha Elga Ace 6kW (zie hier) en deze wordt (via aan/uit) aangestuurd door de Evohome die ik nu een half jaar naar tevredenheid gebruik. Ik heb hier wel eens eerder verteld waar ik de Evohome gebruik, maar als korte samenvatting: het is een nieuwbouwwoning, opgeleverd vorig jaar. Nog net voorzien van een gasaansluiting, dus met cv ketel. Wel met op alle verdiepingen lage temperatuur vloerverwarming en tot slot voorzien van mechanische afzuiging (geen warmte terugwin).

Mijn missie momenteel:
1. Zo goed mogelijk de Evohome de warmtepomp laten aansturen. Initieel ging de warmtepomp veel te vaak aan en draaide te kort. Dat ging al een stuk beter nadat ik had ingesteld: maximaal 3 schakelmomenten per uur en minimaal 5 minuten aan.
2. Het omschakelen naar koeling in de zomer zo makkelijk mogelijk maken. De HCE-80 vloerverdelers zitten alvast met het koelcontact aangesloten op de warmtepomp, maar dat moet ik nog verder instellen en testen.

Ik ontdekte dankzij dit forum (dank!) dat Evohome met een update komt speciaal voor warmtepompen en heb me eergisteren aangemeld voor het beta programma, wie weet gaat de aansturing van de warmtepomp dan ook beter.

Of het toeval was, of dat hjet door deze aanmelding kwam, het ging wel snel: gisterochtend zag ik dat de firmware geupgrade is en de Honeywell Evohome draait nu op:

[Afbeelding]

* Er is een nieuwe optie "specifieke afgifte afstemming" met de volgende omschrijving:
[Afbeelding]

Tevens vond ik een (nieuwe?) handleiding over de Evohome. Het is mee nu nog niet duidelijk of dit een gepubliceerde handleiding is, of dat google deze "te vroeg" vindt: https://getconnected.hone...tie%20instructie%20NL.pdf

Wat ik nu nog niet begrijp is de module (relais) die de ketel/warmtepomp aanstuurt. Momenteel heb ik de BDR91 (BDR91A1000 met datumcode 1949, week 49 uit 2019). Ik lees wat tegenstrijdige dingen:

1. In de handleiding staat een heel nieuw stuk over warmtepompen en over koelen. Het zou mogelijk moeten worden dat de Honeywell daarmee de warmtepomp in koelmodus zet, of in ieder geval (hoop ik) zonder parte koelzones in staat is om met de bestaande thermostaten aan te geven dat er "koudevraag" is en geen "warmtevraag".
Wat ik er nu van begrijp is dat ik de BDR91 module moet vervangen door een BDR91T module, maar die is nog nergens te koop. Ik vind wel wat adressen in Engeland, maar die versturen niet naar Nederland. Ik vermoed dat deze nieuwe aan/uit module straks 2 signalen geeft: een aan/uit voor verwarmen en een aan/uit voor koelen.

2. Op deze site (die volgens mij ouder is) staat dat de BDR91T en de BDR91 dezelfde software hebben als de datumcode van de BDR91 2015 of nieuwer is. Dat lijkt dan weer aan te geven dat de BDR91 en de BDR91T gelijk zijn. Daarom heb ik gisteravond geprobeerd om de BDR91T als warmtepomp module toe te voegen (dat is dus een nieuwe optie in deze nieuwe firmware), maar dan maakt de Evohome geen verbinding. Deze verbinding komt wel meteen tot stand als ik hem vervolgens als draadloze relais toevoeg. Het lijkt er dus op dat de BDR91T echt een andere module is (of wordt).

Maar hoe dan ook: zo te zien gaat de aansturing straks een stuk beter worden _/-\o_ !

En mocht er niemand zijn die dat momenteel weet: dan hou ik jullie op de hoogte. :)
Goede catch, leuke info.

Ik denk dat je gelijk hebt het staat ook expliciet omschreven, de support is vrij goed, ik zou een ticket met je vragen inschieten.

Voor de regeling van een
warmtepomp of omschakeling
verwarmen/koelen gebruikt u
type BDR91T

Op dezelfde page schrijven ze onderstaand. Dat je eerst de BDR91 moet verwijderen, er staat niet dat je hem moet koppelen als BDR91T (terwijl het een BDR91 is).

De aan/uit RF-module
in het Connected
pakket is toegewezen
als regelaar van het
cv-toestel. Indien u
deze wilt gebruiken
als regelaar voor
de warmtepomp of
verwarmen/koelen, dan
dient de bestaande
toewijzing van deze
module eerst te worden
gewist.

Overigens lijkt de BDR91 een OEM zie hier

En op de support site:

The T version has now been phased out to avoid confusion.

[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 17-11-2020 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
fmb schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:10:

Mijn missie momenteel:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tevens vond ik een (nieuwe?) handleiding over de Evohome. Het is mee nu nog niet duidelijk of dit een gepubliceerde handleiding is, of dat google deze "te vroeg" vindt: https://getconnected.hone...tie%20instructie%20NL.pdf

In de huidige beta's zit nog geen heat/cool changeover voor warmtepompen, dat moet nog komen en hoe dat met de HCE80's moet is mij nog niet bekend.

Ik vermoed dat daar een nieuw relais voor op de markt gaat komen die waarschijnlijk gaat lijken op de draadloze relais die Honeywell in de USA aanbied voor de T9 en T10 thermostaten.
Of wordt zo'n lyrc-T6 dubbel-relais kastje zodat je warmte en koeling kan inschakelen.

Waar dus net zo als op de huidige T6-lyric en round-heat/cool ook contacten zitten om de WP in koeling te forceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis van der Stelt
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:00
Ik heb een Evohome met OpenTherm module, maar ben onlangs verhuisd.

Heb nu vloerverwarming maar zonder aparte pomp. Dus radiatoren op eerste en tweede verdieping en vloerverwarming lopen op pomp van de ketel. De ketel is een Intergas HReco 30. Eén thermostaat beneden in woonkamer voor vloerverwarming op OpenTherm. Voor de radiatoren op eerste en tweede verdieping is er een Intergas tweewegklep met één draadloze thermostaat die in een slaapkamer ligt.

Ik heb in deze thread al begrepen dat de EvoHome naar AanUit regulering moet vanwege de tweewegklep.

Mijn vraag: Ik heb gehoord bij oplevering van mijn woning dat voor de vloerverwarming de maximale doorvoer van warm water tussen de 30 en 35 graden moet. Maar dat betekent dat alle radiatoren ook maximaal water krijgen van 30 graden en dus praktisch niet opwarmen.

Maar stel ik heb alle radiatoren uit. De vloerverwarming zit op OpenTherm en die staat in de winter dag en nacht op zo'n 21 graden. Regelt de ketel dan zelf niet hoe warm het water is wat er doorheen stroomt? Enkel als een radiator open gaat, zou de ketel ineens warmer water moeten pompen? Op aan/uit is dat maximaal warm, ga ik van uit?

Enig idee hoe dat werkt als ik straks mijn EvoHome er op aan sluit? Moet ik nog steeds een maximum temperatuur in de cv-ketel instellen voor doorvoer?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik vermoed dat dit weer zo'n intergas HT/LT systeem is. Is reed een aantal keer in topic voorbij gekomen.
Dat betekent dat woonkamer thermostaat op de LT-contacten van de ketel is aangesloten.
Die losse thermostaat boven is op de HT-contacten van de ketel aangesloten. (dit kan bij intergas ook draadloos zijn)
Die 2-weg klep zit dan waarschijnlijk ook op de ketel aangesloten.

Als dit HT/LT intergas systeem is dan zorgt de ketel ervoor dat het LT-gebied (VV-woonkamer) ook echt water krijgt wat gemaximaliseerd is op 40 graden (interne instelling die je kan wijzigen).

Ik zou dus eerst controleren hoe het nu zit of het LT/HT of 2-zone systeem is met dubbele thermostaat aan de ketel op separate contacten.

[ Voor 17% gewijzigd door leonbong op 17-11-2020 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

leonbong schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:39:
[...]

In de huidige beta's zit nog geen heat/cool changeover voor warmtepompen, dat moet nog komen en hoe dat met de HCE80's moet is mij nog niet bekend.

Ik vermoed dat daar een nieuw relais voor op de markt gaat komen die waarschijnlijk gaat lijken op de draadloze relais die Honeywell in de USA aanbied voor de T9 en T10 thermostaten.
Of wordt zo'n lyrc-T6 dubbel-relais kastje zodat je warmte en koeling kan inschakelen.

Waar dus net zo als op de huidige T6-lyric en round-heat/cool ook contacten zitten om de WP in koeling te forceren.
Goede tip. Hoe weet je dat dit nu nog niet in de beta zit? Vanuit het Automated Home Uk forum misschien?
Weet je toevallig of de warmtepomp optie dan überhaupt wel bruikbaar is nu in de huidige beta?
Ik zal nog de hier geadviseerde supportvraag bij Honeywell indienen.

Voor wat betreft werking en nieuw relais:
Ik zou aannemen dat er een 2e aan/uit contact bij komt vanuit de draadloze relais om de warmtepomp in de stand koelen te zetten. Misschien zou het wel kunnen door 2 dezelfde relais te installeren. Dus 1 voor verwarmen (warmtevraag) en 1 om te koelen (koudevraag). Geen idee of dit met OpenTherm in hetzelfde protocol mee gaat! Bij aan/uit kan dat in elk geval niet.

Ik heb het nog niet kunnen testen, maar vanuit de HCE80 handleiding en extra documentatie vanuit Honeywell voor het correct instellen van de HCE80’s begrijp ik het volgende:

De HCE80’s hebben in ingangssignaal waarmee ze in de koelstand gezet kunnen worden. Hier zou je dan het signaal van kunnen gebruiken wat vanaf de draadloze relais komt. In mijn geval geeft de Remeha Elga Ace ook het benodigde uitgangssignaal dat er gekoeld wordt. Het koelcontact van de HCE80 is aangesloten op deze uitgang van de warmtepomp. Dus of de thermostaat nou bepaalt dat er gekoeld gaat worden (alleen werkt dat nu nog niet) of dat de warmtepomp dit zelf kiest op basis van de buitentemperatuur; de HCE80 moet een signaal kunnen krijgen.

Om die koelmodus te kunnen gebruiken moet de HCE80 ook eenmalig ingesteld worden en moet je 1 extra (koel)zone maken. Deze koelzone kan dan aan 1, meerdere of alle bestaande uitgangen van de HCE80 gekoppeld worden. Ik heb wel een keer een tip gelezen om de badkamer niet te koelen ivm mogelijke condensvorming op de tegels. Aan deze koelzone kun je dan 1 extra thermostaat/temperatuursensor koppelen waarmee je de temperatuur instelt die de koelmodus moet proberen te bereiken.

Ofwel, stel dat op de HCE80 zit als verwarmingsgroepen/ruimtes:
Uitgang 1: de woonkamer
Uitgang 2: de keuken
Uitgang 3: de badkamer
Uitgang 4: de eerste verdieping

Dan kun je nadat je de HCE80 hebt verteld dat hij ook moet kunnen koelen een extra koelzone aanmaken met een eigen thermostaat die aan Uitgang 1, 2 en 4 wordt gekoppeld. In de koelmodus zijn deze dus niet individueel regelbaar. De koelmodus wordt ingeschakeld met een aan/uit signaal naar de HCE 80 toe.

Maar zoals gezegd; dit moet ik nog testen. De extra thermostaat ligt al klaar en de aanvullende elektrische bedrading (aan/uit schakeling) is al aangesloten. Ik moet alleen nog even tijd vinden om het te proberen, dat zal nog wel 2 of 3 weken duren. Ik zal het hier melden na witte of zwarte rook :)

[ Voor 6% gewijzigd door fmb op 18-11-2020 22:48 ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
De hce80 is al veel ouder dan evohome zelf.
Die kan inderdaad met koeling overweg maar daarvoor moet je speciale heat/cool thermostaten aansluiten en hce80 stand Alone gebruiken.

De Honeywell mensen hebben aangegeven dat heat pump nog moet komen.

[ Voor 16% gewijzigd door leonbong op 19-11-2020 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

leonbong schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:54:
De hce80 is al veel ouder dan evohome zelf.
Die kan inderdaad met koeling overweg maar daarvoor moet je speciale heat/cool thermostaten aansluiten en hce80 stand Alone gebruiken.

De Honeywell mensen hebben aangegeven dat heat Pump nog moet komen.
Heb je “korte lijntjes” met Honeywell, of gewoon de reguliere support?

Ik kom ook deze optie tegen: Een gewone thermostaat gebruiken voor de koelzones en die heel hoog zetten zodat de thermostaat de ketel aanstuurt alleen komt daar dan geen warm maar koud water uit. De hce80 luistert dan naar deze thermostaat zodra de hce80 in koelmodus staat

Maar ik hoop dat zodra Evohome eenmaal koelen ondersteunt er op basis van de bestaande thermostaten en de gewenste ruimtetemperatuur er besloten wordt om te koelen of verwarmen.

Zou ik als ze dit niet voor aankomende zomer voor elkaar hebben eenvoudig weg een heat/cool thermostaat op de hce80 koelzone kunnen instellen tegelijk met de Evohome? Dan moet ik wel dezelfde heat/cool thermostaat de warmtepomp laten aansturen. Dat lijkt me niet zo handig tegelijk met Evohome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Nee Honeywell medewerkers hebben dat gewoon gepost op dit uk forum.

https://www.automatedhome...or-Automated-Home-Members

Onderstaand kan momenten met evohome en koelen.
https://ensupport.getconn...or-koeling?language=nl_NL

Maar ik denk dat de oplossing die ze in evohome willen gaan bieden iets mooiers wordt met niet speciale extra zone aangemaakt.

[ Voor 95% gewijzigd door leonbong op 19-11-2020 08:04 ]

• fmb

fmb

leonbong schreef op woensdag 18 november 2020 @ 23:32:
Nee Honeywell medewerkers hebben dat gewoon gepost op dit uk forum.

https://www.automatedhome...or-Automated-Home-Members

Onderstaand kan momenten met evohome en koelen.
https://ensupport.getconn...or-koeling?language=nl_NL

Maar ik denk dat de oplossing die ze in evohome willen gaan bieden iets mooiers wordt met niet speciale extra zone aangemaakt.
Dank je, ik had via dat forum inderdaad de beta ontdekt, Heb nog niet heel dat forum doorgespit en de zoekfunctie heb ik ruzie mee daar. Komt misschien omdat mijn aanmelding nog niet door een mod is goedgekeurd; ik kan dus ook niks post.

Zou inderdaad mooi zijn als de Evohome op basis van ruimtetemperatuur & buitentemperatuur besluit:
1. Verwarmen of koelen
2a. Bij verwarmen: welke ruimtes
2b. Bij koelen: welke ruimtes (hoewel ik verwacht dat dat al snel het hele huis is excl. badkamer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
leonbong schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:39:
[...]

@fmb Nog wat navraag gedaan bij honeywell support, en direct jouw vraag meegenomen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

fmb schreef op donderdag 19 november 2020 @ 21:05:
[...]

Dank je, ik had via dat forum inderdaad de beta ontdekt, Heb nog niet heel dat forum doorgespit en de zoekfunctie heb ik ruzie mee daar. Komt misschien omdat mijn aanmelding nog niet door een mod is goedgekeurd; ik kan dus ook niks post.

Zou inderdaad mooi zijn als de Evohome op basis van ruimtetemperatuur & buitentemperatuur besluit:
1. Verwarmen of koelen
2a. Bij verwarmen: welke ruimtes
2b. Bij koelen: welke ruimtes (hoewel ik verwacht dat dat al snel het hele huis is excl. badkamer)
Automatisch omschakelen van koelen naar warmen o.b.v. buitentemperatuur lijkt me niet helemaal ideaal. Liever handmatig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lorkeers
evohome BDR91T1004 met nieuwe software voor warmtepompen.

There is actually a new BDR91 released for 2020 and that has the heat pump support in it. The same old controller from over 5 years ago has been updated with new firmware to support this new BDR91 (see pictures of the new BDR91). Unhelpfully the part number has stayed the same. But if you can read the radio, then you will see that a new function has been added to the BDR91.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0BOkPg_CJzj7ds94FhLvKxySMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ODJervgWALK7pfqbUf3dhxyv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9mMfrcZlhbMl_DKcB-qInbbwc-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nvx3DOHCwFvPAxxPmOzP55o2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
Ik heb de beta ook maar eens aangevraagd en binnen. Alle vinkjes gevonden, eens kijken wat ik er van ga vinden.

Alleen de cold weather boost heb ik uit laten staan. Als ik het 20 graden wil hebben hoeft hij het niet naar 21 te gaan verhogen omdat het buiten koud is. Wellicht is dat fijn als je enkel glas hebt, maar bij dubbelglas (HR+) lijkt me dat die functie overbodig. Hij zal dan voornamelijk voor een hoger gasverbruik gaan zorgen omdat je de kamers warmer stookt dan nodig. Daar komt nog bij dat de meeste ramen een radiator of vloerverwarming eronder hebben, zodat de koude lucht eerst door de radiator/vloer opgewarmd wordt voordat het de kamer in trekt. De daadwerkelijke kamertemperatuur zou dan weinig last van tocht of koude straling moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@pirke die staat bij mij ook uit. Heb de Warm Weather functie ook op gedeeltelijk staan. Maar weet niet zo goed wat volgens Honeywell standaarden een ‘goed geisoleerd’ huis is.

@lorkeers Had idd handig geweest om er iig een extra aanduiding aan mee te geven.
Heeft deze ook drieweg sturing ofzo dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
Warm weather heb ik volledig aan staan. Eerst besparen, mocht het ergens oncomfortabel worden (badkamer ofzo) dan kan ik altijd die zone uitschakelen en de rest aanlaten. Mocht overal het comfort gehandhaafd blijven, dan mag hij overal aan staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
lorkeers schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:36:

There is actually a new BDR91 released for 2020 and that has the heat pump support in it. The same old controller from over 5 years ago has been updated with new firmware to support this new BDR91 (see pictures of the new BDR91). Unhelpfully the part number has stayed the same. But if you can read the radio, then you will see that a new function has been added to the BDR91.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het aantal aansluitingen is nog steeds hetzelfde dus ik vermoed dat het alleen een software ding is. Wat gewoon in de centrale gebeurt, waardoor de oude BDR91 het waarschijnlijk ook kan worden gebruikt.

Of het relais is hardware-matig veranderd:
De huidige heeft maak en breek contact en die schakelt om, een hardware matig iets. (als de maak dicht is, dan staat breek open).
Misschien kan de nieuwe ze onafhankelijk schakelen, waardoor je feitelijk twee maak contacten hebt.

Maar ik laat mij graag verrassen, door honeywell. Ik hoop dat de twee contacten onafhankelijk kunnen schakelen.

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 24-11-2020 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

stormfly schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:25:
[...]

@fmb Nog wat navraag gedaan bij honeywell support, en direct jouw vraag meegenomen.

***members only***
Heel fijn, dank! Was er zelf nog niet aan toe gekomen. Ben wel net toegelaten tot het automated forum en had daar ook al een vraag geplaatst.

Nu nog wachten tot deze ergens leverbaar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, die kwam ik ook net tegen hier

Dank voor het delen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

MikeyMan schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:33:
[...]

Automatisch omschakelen van koelen naar warmen o.b.v. buitentemperatuur lijkt me niet helemaal ideaal. Liever handmatig.
Waarom zou dit niet ideaal zijn?
Is wel gebruiksvriendelijk. Staat standaard op koelen zodra het buiten warmer dan 25 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

fmb schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 23:48:
[...]

Waarom zou dit niet ideaal zijn?
Is wel gebruiksvriendelijk. Staat standaard op koelen zodra het buiten warmer dan 25 graden is.
Dan nog... Overdag 25 graden dus koelen.
Snachts 10 graden dus warmen? Hoe los je dat op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorkeers
Ik heb gister de vraag gesteld bij Honeywell (resideo) en kreeg het volgende antwoord:

Geachte heer / mevrouw,

Dank u voor het contacteren van de Resideo, de fabrikanten van Honeywell Home-producten, Infolijn.
Ja dit is een nieuw product en is al op de markt.

Helaas weten wij niet waar dit verkocht wordt aangezien alles verkocht wordt via de groothandel.

We hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-09 10:24
Sinds dit jaar heb ik het "probleem" dat sommige zones "denken" dat er een aangepaste temperatuur is gevraagd, terwijl dit niet het geval is.

Op deze foto kan je het zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PY8v-ruAlLDL3HP9KHTR6sNaQwI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8lorBlWcOtv6UgLf7pDgVHDl.jpg?f=fotoalbum_large

Bij "woonkamer" en "eetkamer" staat een klokje, dit is het symbool voor aangepast temperatuur. Nochtans is deze "aangepaste" temperatuur altijd gelijk aan de normaal geprogrammeerde temperatuur. Op zicht niet echt een probleem dus, al heb ik wel 1 keer gehad dat de woonkamer 's avonds nog op "aangepast" 20° stond, terwijl deze geprogrammeerd was om naar 16° te gaan. Als ik dat niet gezien had dan was de woonkamer heel de nacht blijven verwarmen.

Ik ben er zeker van dat ik dit vorig jaar niet had, misschien is het door nieuwe software? Iemand die dit ook herkent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@mathias82 alleen van zones met de 'ouderwetse' round wireless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
MikeyMan schreef op woensdag 25 november 2020 @ 18:26:
@mathias82 alleen van zones met de 'ouderwetse' round wireless.
Eetkamer is inderdaad met de round wireless. De woonkamer gebruikt de sensor van de EvoHome basis-unit zelf. Dit is dus een gekend probleem als ik het goed begrijp?

Je zegt ook "ouderwetse", is er dan een opvolger voor de round wireless?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mathias82 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 18:28:
[...]

Eetkamer is inderdaad met de round wireless. De woonkamer gebruikt de sensor van de EvoHome basis-unit zelf. Dit is dus een gekend probleem als ik het goed begrijp?

Je zegt ook "ouderwetse", is er dan een opvolger voor de round wireless?
Er zijn meerdere varianten. Oudere types hebben echt een knop onderin. Nieuwe varianten een 'touchscreen' onderin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
MikeyMan schreef op woensdag 25 november 2020 @ 18:29:
[...]

Er zijn meerdere varianten. Oudere types hebben echt een knop onderin. Nieuwe varianten een 'touchscreen' onderin.
Ik gebruik deze in de eetkamer en de keuken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nxq_3AbPGq0lZb4cX-bRoAi37Hg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B7NA3GCG6r7QgJGowNg8X8QJ.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt mij het nieuwe model dan? Er zitten toch geen echte drukknoppen op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Das idd de nieuwere. Daar heb ik er 5 van hangen, zonder issues.

Is overigens wel een bekend dingetje. Zoek eens op 'ghost override'.

Maar zou meer voorkomen met de HE92s

[ Voor 46% gewijzigd door MikeyMan op 25-11-2020 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:33

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik gebruik ze ook waar de verwarming is ingebouwd (omkast), werkt ook prima.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
Tja, vorig jaar werkte het ook prima. Dit jaar ook, maar het valt mij gewoon op dat er vaak een "aangepaste" temperatuur op sommige zones staat. Ik zal de vraag anders eens aan de support stellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

MikeyMan schreef op woensdag 25 november 2020 @ 07:49:
[...]

Dan nog... Overdag 25 graden dus koelen.
Snachts 10 graden dus warmen? Hoe los je dat op?
Er zit vast wel wat slimmigheid in de warmtepomp ingebouwd (hoop ik), maar dat moet ik nog testen. En als het overdag 25 graden is en ‘s nachts 15 graden zal het binnen vast niet onder de 18 graden worden (dat is de nacht verlaging in temp). Dus zal niet vaak mis gaan. En in het ergste geval gaat overdag de koeling aan en ‘s nachts de verwarming, mag geen probleem zijn. En als dat wel een probleem is komt er gewoon een handmatige schakeling. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lorkeers
mathias82 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 18:22:
Sinds dit jaar heb ik het "probleem" dat sommige zones "denken" dat er een aangepaste temperatuur is gevraagd, terwijl dit niet het geval is.

[Afbeelding]

Bij "woonkamer" en "eetkamer" staat een klokje, dit is het symbool voor aangepast temperatuur. Nochtans is deze "aangepaste" temperatuur altijd gelijk aan de normaal geprogrammeerde temperatuur. Op zicht niet echt een probleem dus, al heb ik wel 1 keer gehad dat de woonkamer 's avonds nog op "aangepast" 20° stond, terwijl deze geprogrammeerd was om naar 16° te gaan. Als ik dat niet gezien had dan was de woonkamer heel de nacht blijven verwarmen.

Ik ben er zeker van dat ik dit vorig jaar niet had, misschien is het door nieuwe software? Iemand die dit ook herkent?

[Afbeelding]

De open raam functie is geactiveerd. Dit kun je uitzetten op de HR92 radiator knop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0_aZOEQgfq8njozBiSm3wRp4RI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/h5ipST0vKU3QTJvVPDUdvGDq.png?f=user_large

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Het valt mij op dat tegenwoordig ook de buitentemperatuur gemeld wordt op het Evohome scherm? Ik heb deze in elk geval niet.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

• leonbong
Buitentemperatuur haalt de evohome van internet obv de adresgegevens in het account ingesteld voor locatie.
Maar dat doet evohome toch al jaren bij de WiFi-versie?

Ik vind het jammer dat ze nog steeds geen simpel vlammetje naast de temperatuur setpoint hebben zodat je kan zien welke ruimte “stookt”.
Nu moet je helemaal in installateursmenu hiervoor, oké deze heeft wel meer detail.

[ Voor 58% gewijzigd door leonbong op 26-11-2020 12:27 ]

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Ik heb na mijn verbouwing een tweede verdeler die ik graag met dezelfde HCE80 wil aansturen. Op de nieuwe verdeler heb ik 2 zones. Vanaf de HCE80 trek ik dus twee snoeren die ik dan vervolgens weer op de juiste groepen aansluit op de thermische motoren.

Maar nu, hoe doe ik dat het beste met de pomp?

Ik dacht eerst ook de pomprelais van de HCE80 te gebruiken maar dat is niet handig. Als er dan in de 2 nieuwe zones geen warmte vraag is gaat deze wel draaien en dat lijkt me niet gewenst. 2e gedachte was dat ik de 2 genoemde snoeren kan gebruiken en dan via een relais de pomp bedien. Dus, als een van beide snoeren (die dus bedoeld is voor de thermische motoren) prik geeft (230 volt) gaat de relais open en de pomp aan. De pomp belast dan niet de HCE80, want dat geeft volgens mij een te hoge belasting.

Heeft iemand zoiets al gedaan en wat is de handigste oplossing? Liefst zou ik ook een instelbare nalooptijd hebben...

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

• leonbong
Gewoon een pomp schakelaar daar toepassen.
Nu maakt het voor de pomp eigenlijk niks uit of deze tegen dichte kleppen staat te pompen.

Maar als je het echt “goed” wil doen kan je ook thermische motoren met eindcontacten dicht kopen, dat kan je benutten om de pomp te starten via een relais.
Persoonlijke mening te complex, ik zou gewoon een pompschakelaar gebruiken.

[ Voor 100% gewijzigd door leonbong op 26-11-2020 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Dank @leonbong Hoe werkt dat eigenlijk, beide verdelers zitten parallel aangesloten. Als bij een van de verdelers de pomp aan staat, ook al staan de kleppen dicht, gaat er dan meer water door die leiding als dat de pomp niet aan staat? Dat zou natuurlijk zonde zijn

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Nee dat is betrekkelijk, maar voor mij lastig te beoordelen op afstand want ik weet niet of je inregelventielen hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathias82
lorkeers schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:05:
[...]

[...]

De open raam functie is geactiveerd. Dit kun je uitzetten op de HR92 radiator knop.

[Afbeelding]
Bedankt voor je reactie, maar je plaatje klopt niet. De open raam functie ziet er anders uit, meer als een... open raam. Hier een prentje dat wel klopt, daar kan je zien dat het een "temporary override" is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_uWPqUBLYwaQZFYjOXOiIC2mtdQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gqbpgLZHku6pEvZNzTr6nXL8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racierox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-09 12:06
Wij zijn ons huis aan het verbouwen en willen graag het evohome systeem installeren. Na heel wat lezen kom ik op de volgende 'boodschappenlijst' met daarbij nog wat vragen.
Eerst even kort de nieuwe situatie: vloerverwarming op de begane grond verdeeld over 2 zones met totaal 6 groepen op de verdeler. Daarnaast boven twee kamers met een radiator en in de badkamer nog 1 radiator.
Een nieuwe Nefit Trendline CV ketel wordt geïnstalleerd.
Gezien de opentherm problemen die ik her en der lees, ga ik voor de aan/uit oplossing.
Is onderstaande lijst compleet of hebben jullie nog aanpassingen/tips?

- Evohome starterspakket met 2 HR92's:https://www.conrad.nl/p/h...ome-thr99c3102-1519822?WT
Vraag hierover: zijn er verschillende versies van de Evohome bedieningspaneel en zo ja, wat zijn de verschillen.? Ik kon dit niet direct achterhalen, maar de prijs voor deze set lijkt me scherp.
- 1 extra HR92 (dus totaal 3)
- HCE80
- HRA80
- Round Wireless voor 2e vloerverwarmingszone (in zone 1 hangt de evohome)
Ook hier de vraag of er verschillende versies zijn, ik heb geen netstroom op die plek dus moet volgens mij de T87RF2025 hebben.
- 6 x Mt4-230-Nc
- BDR91
- Overstortventiel DU14534B

Graag jullie reactie en bij voorbaat dank! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril

[Afbeelding]

Bij "woonkamer" en "eetkamer" staat een klokje, dit is het symbool voor aangepast temperatuur. [....]
lorkeers schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:05:
[...]

[...]

[Afbeelding]
Vandaag viel mij exact hetzelfde op! Heel vreemd gedrag, waarbij een zone (slaapkamer) die op 15 graden ingesteld stond tot 18:00, rond 9:30 ineens op 21 graden stond als override op het programma met de aanduiding "tijdelijk". Inderdaad met het klokje als pictogram.

@lorkeers Ik kon dit weer terugzetten door voor "opheffen" te kiezen, wat m.i. aangeeft dat het dus inderdaad om een tijdelijke verhoging gaat en niet om een open raam. Wat nog gekker zou zijn als hij bij open raam de temperatuur naar 21 zou gooien... :P. Daarbij hoorde ik toevallig de HR92 zich volledig opendraaien, anders had ik dit fenomeen niet eens opgemerkt denk ik.

Welke firmware versie heb jij? Ik draai de laatste stable op mijn evoTouch WiFi: 02.00.17.03

[ Voor 3% gewijzigd door dezonnebril op 29-11-2020 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorkeers
dezonnebril schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:07:
[...]

[...]

Vandaag viel mij exact hetzelfde op! Heel vreemd gedrag, waarbij een zone (slaapkamer) die op 15 graden ingesteld stond tot 18:00, rond 9:30 ineens op 21 graden stond als override op het programma met de aanduiding "tijdelijk". Inderdaad met het klokje als pictogram.

@lorkeers Ik kon dit weer terugzetten door voor "opheffen" te kiezen, wat m.i. aangeeft dat het dus inderdaad om een tijdelijke verhoging gaat en niet om een open raam. Wat nog gekker zou zijn als hij bij open raam de temperatuur naar 21 zou gooien... :P

Welke firmware versie heb jij? Ik draai de laatste stable op mijn evoTouch WiFi: 02.00.17.03
Ik heb versie 02.0019.33
Dit is een beta versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
dezonnebril schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:07:
[...]

[...]

@lorkeers Ik kon dit weer terugzetten door voor "opheffen" te kiezen, wat m.i. aangeeft dat het dus inderdaad om een tijdelijke verhoging gaat en niet om een open raam. Wat nog gekker zou zijn als hij bij open raam de temperatuur naar 21 zou gooien... :P. Daarbij hoorde ik toevallig de HR92 zich volledig opendraaien, anders had ik dit fenomeen niet eens opgemerkt denk ik.

Ja ik heb dezelfde versie. Ik heb moeten opzoeken hoe je dat moet checken, ik ben totaal niet bezig met het actief updaten van de firmware of met beta's ofzo.
Welke apparatuur gebruik je in de slaapkamer (enkel EvoHome, de rest hoef ik niet te weten O-) )? Enkel de HR92?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathias82
Racierox schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 16:51:
Wij zijn ons huis aan het verbouwen en willen graag het evohome systeem installeren. Na heel wat lezen kom ik op de volgende 'boodschappenlijst' met daarbij nog wat vragen.
Eerst even kort de nieuwe situatie: vloerverwarming op de begane grond verdeeld over 2 zones met totaal 6 groepen op de verdeler. Daarnaast boven twee kamers met een radiator en in de badkamer nog 1 radiator.
Een nieuwe Nefit Trendline CV ketel wordt geïnstalleerd.
Gezien de opentherm problemen die ik her en der lees, ga ik voor de aan/uit oplossing.
Is onderstaande lijst compleet of hebben jullie nog aanpassingen/tips?

- Evohome starterspakket met 2 HR92's:https://www.conrad.nl/p/h...ome-thr99c3102-1519822?WT
Vraag hierover: zijn er verschillende versies van de Evohome bedieningspaneel en zo ja, wat zijn de verschillen.? Ik kon dit niet direct achterhalen, maar de prijs voor deze set lijkt me scherp.
- 1 extra HR92 (dus totaal 3)
- HCE80
- HRA80
- Round Wireless voor 2e vloerverwarmingszone (in zone 1 hangt de evohome)
Ook hier de vraag of er verschillende versies zijn, ik heb geen netstroom op die plek dus moet volgens mij de T87RF2025 hebben.
- 6 x Mt4-230-Nc
- BDR91
- Overstortventiel DU14534B

Graag jullie reactie en bij voorbaat dank! :)
Dat lijkt goed te kloppen. Er is inderdaad een oudere versie van het bedieningspaneel in omloop. De oude heeft 2 randjes rond het scherm: een zilver en een wit. De nieuwe heeft gewoon een volle witte kader rond het scherm.

Meestal is EvoHome op amazon.de goedkoper dan op andere sites. Die set van Conrad kost normaal rond de 199€ op amazon.de, maar is momenteel even uitverkocht (https://www.amazon.de/-/n...d=1606663288&s=diy&sr=1-8 ). De T87RF2059 die je inderdaad nodig hebt staat vandaag erg laag op amazon (44€, meestal rond de 55€): https://www.amazon.de/gp/product/B0194H8CKY?psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
mathias82 schreef op zondag 29 november 2020 @ 16:19:
[...]

Ja ik heb dezelfde versie. Ik heb moeten opzoeken hoe je dat moet checken, ik ben totaal niet bezig met het actief updaten van de firmware of met beta's ofzo.
Welke apparatuur gebruik je in de slaapkamer (enkel EvoHome, de rest hoef ik niet te weten O-) )? Enkel de HR92?
:D Ik heb inderdaad overal HR92 radiatorknoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb vandaag een bericht naar Honeywell gestuurd en had vrij snel antwoord. Als het antwoord dat ik krijg klopt, dan is er slechts een klein verschil tussen de BDR91T en de BDR91 (het aantal schakelmomenten per uur). Daarmee nu ook nog geen duidelijkheid over hoe het omschakelen naar koelen vanuit Evohome dan zou moeten werken.

Mijn vraag (en dit was al een reactie, de helpdesk medewerker maakt zich er eerst makkelijk vanaf door voor de BDR91T naar bol.com te verwijzen - maar dat betrof dus de BDR 91 en niet de "T"):
Bedankt voor uw snelle reactie!

Op bol.com betreft dit echter de BDR91 en niet de BDR91T.

Ik zal voor het gemak mijn vragen genummerd herhalen:

1. Graag ontvang ik jullie advies. Is een aan/uit sturing geschikt voor mijn Hybride warmtepomp Remeha Elga Ace 6 kW.

2. Er is net een nieuwe aan/uit module van Honeywell voor warmtepompen. Dit is de BDR91T; wanneer is deze in Nederland verkrijgbaar? (voor de volledigheid: dit is dus niet de BDR91A1000 maar zo te zien de BDR91T1004 -> zie ook https://ensupport.getconn...the-BDR91T?language=en_US )
Antwoord Honeywell:
Ja de BDR91 werkt er mee maar dit zal met minimaal 3 schakelingen per uur gaan.
De BDR91T heeft minimaal 1 schakeling per uur, dit is optimaal voor warmtepompen.

Helaas hebben wij geen informatie over de verkoop van producten, wijzelf verkopen niets, alles wordt verkocht via groothandel.
Ofwel:
1. Ik heb nog geen flauw idee wanneer de BDR91T in NL leverbaar is. Misschien maar eens wat installatiebedrijven om een offerte vragen.
2. De BDR91T zal wel zorgen dat de warmtepomp langere runs gaat maken, maar ik twijfel nog steeds of ik niet gewoon OpenTherm moet gaan proberen.

Edit: even mogelijk geïnteresseerden taggen: @stormfly en @leonbong

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Honeywell maakt zich er altijd nogal makkelijk vanaf. Maar installatiebedrijven hebben vervolgens nergens kaas van gegeten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintjuhh
  • Laatst online: 18-09 16:52
Ik blijf maar last houden van het probleem dat achter iedere zonenaam bij mij "tijdelijk" wordt gezet Geen idee hoe dit op te lossen.

Het schema wordt gewoon gevolgd, maar waarom deze toevoeging "- tijdelijk" er achter staat is mij een raadsel.

Reactie van Honeywell gehad inmiddels:
De melding "Tijdelijk" die op de blauwe streep op elke verwarmingszone verschijnt, kan niet worden gewist.
Het doel van het bericht is u te informeren dat de temperatuur kan worden overruled.

[ Voor 32% gewijzigd door Reintjuhh op 03-12-2020 09:54 . Reden: Reactie van Fabrikant ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@fmb
Ik denk dat voor een warmtepomp een CV-buffer ertussen de beste oplossing is.
Dan laat je WP het buffer op temperatuur houden (koelen of verwarmen).
Evohome stuurt dan gewoon een pompgroep die vanuit het buffer pompt naar het huis pompt.
Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/buffer/warmtepomp_buffer_voorbeeld_c_de_juiste_manier.jpg

Dat zeg ik omdat WP nogal gevoelig zijn voor te lage flow wat een heel realistisch probleem bij evohome-systeem kan zijn.
De WP kan dan keurig zijn lange runs maken dat zou ik dan ook aansturen met de controller van de WP zelf.

[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 01-12-2020 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

leonbong schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:21:
@fmb
Ik denk dat voor een warmtepomp een CV-buffer ertussen de beste oplossing is.
Dan laat je WP het buffer op temperatuur houden (koelen of verwarmen).
Evohome stuurt dan gewoon een pompgroep die vanuit het buffer pompt naar het huis pompt.
[Afbeelding]

Dat zeg ik omdat WP nogal gevoelig zijn voor te lage flow wat een heel realistisch probleem bij evohome-systeem kan zijn.
De WP kan dan keurig zijn lange runs maken dat zou ik dan ook aansturen met de controller van de WP zelf.
Ik heb een buffervat van volgens mij 100liter in de retourleiding zitten. Het voelt alleen zo zonde om maar water rond te blijven pompen... maar is inderdaad een optie. Dan zet ik de origineel aanwezige brug op de aan/uit thermostaatingang weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burn_and_Fire
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-09 09:41
In mijn nieuwbouwwoning heb ik een warmtepomp voor de verwarming. Op de benedenverdieping en op de eerste verdieping VV ieder aangestuurd met een HCE80 en MT4 motoren waarbij per ruimte de groepen zijn gekoppeld. Op zolder een 3e HCE80 voor de aansturing van 3 LT radiatoren in 2 ruimten. Alles centraal bestuurd met een Evotouch wifi

Vanwege de warmtepomp heb ik een 200 liter buffervat heb om lange runs te laten maken heb ik een Grundfos Magna (ingesteld op vaste druk) waterpomp voor circulatie. Die draait nu 24/7. Die wil ik graag uitschakelen als er geen warmtevraag is. Omdat ik op verschillende plekken (2 beneden en 1 op zolder) in huis de HCE80's heb hangen is niet zo praktisch om de pompsturing van de HCE's te gebruiken.

Het lijkt mij dan handig om zo'n BDR91 en die als "ketelbesturing" aan te sturen om de pomp mee aan te zetten bij warmtevraag heeft 1 van jullie nog andere/betere ideeen.

1 HCE hangt er trouwens wel vlak bij de waterpomp. Weet 1 van jullie of bij warmtevraag van 1 van de groepen van de 3 HCE's ze dan bij alle 3 de pomp-uitgang op "actief" wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 21:37
Ik heb iets vreemds met mijn installatie.
Op de benedenverdieping heb ik vloerverwarming met een zoneklep (Y-VC8615) die wordt aangestuurd door een BDR91. Ook hangt beneden het bedieningspaneel voor temperatuur opname.

Ketelaansturing gaat ook met een BDR91.
Verder heb ik nog een aantal zones waar een HC92 hangt.

Wat me de laatste tijd opvalt is dat als de woonkamer op temperatuur is, dat de zoneklep daar een aantal keer blijft schakelen. Zelfs als ik hem ver onder de bereikte temperatuur instel blijft hij vaak in- en uitschakelen.
In het systeemoverzicht van de Honeywell zie ik geen warmtevraag staan bij betreffende zone.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Burn_and_Fire
Even goed in de handleiding van die magna lezen of deze geen autoadapt stand heeft want dan kan je hem daarop zetten.
Sommige ook automatisch nachtverlaging.
En heeft deze pomp een zeer laag stroom verbruik gaan als er geen afname is.
Maar dat ligt een beetje aan type dat je hebt.

Of kijken of deze pomp een pwm-ingang heeft dan de bij Resol zo’n dure pompcontroller kopen die toerental van de pomp op basis van deltaT of temperatuur of iets anders aanstuurt.
Maar je eigen oplossing kan ook zou ik wel het aantal schakelingen per uur laag instellen in het evohome systeem.

[ Voor 9% gewijzigd door leonbong op 09-12-2020 19:26 ]

• lorkeers
De honeywell aan/uit RF module speciaal voor warmtepompen en verwarmen/koelen met nummer BDR91T1007 2024 is te bestellen bij warmteservice. Ik heb hem daar vandaag besteld. Via de chat heeft men uitgezocht of het leverbaar was. Top! Levertijd ongeveer 9 dagen en kosten €133,04 inc BTW >:) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0BOkPg_CJzj7ds94FhLvKxySMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ODJervgWALK7pfqbUf3dhxyv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9mMfrcZlhbMl_DKcB-qInbbwc-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nvx3DOHCwFvPAxxPmOzP55o2.jpg?f=fotoalbum_large

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

lorkeers schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:45:
De honeywell aan/uit RF module speciaal voor warmtepompen en verwarmen/koelen met nummer BDR91T1007 2024 is te bestellen bij warmteservice. Ik heb hem daar vandaag besteld. Via de chat heeft men uitgezocht of het leverbaar was. Top! Levertijd ongeveer 9 dagen en kosten €133,04 inc BTW >:) [Afbeelding]

[Afbeelding]
Maar; is het relais nu ook daadwerkelijk anders? Drieweg ipv tweeweg?

edit: vandaag besteld zie ik. Dacht dat het jouw fotos waren ;)

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 10-12-2020 15:47 ]

• lorkeers
Het heeft gewoon een wissel contact. De software is anders. Hij is voor het omschakelen van verwarmen/koelen en bij aansturen kun je ipv 3x, 6x, 12x per uur ook 1x per uur kiezen. Voor verwarmen koelen zou je ook 2 BDR91T kunnen gebruiken. Als ik hem binnen hem kan ik meer vertellen. Ik ga hem voor mijn LG warmtepomp, die mijn vloerverwarming beneden opwarmt gebruiken. Het is een systeem zonder ventielen die door de evohome controller in de woonkamer gestuurd wordt. Nu gaat dit via gewone BDR91, waardoor veel korte runs ontstaan. We zullen zien! Foto's komen van internet site.

• fmb

fmb

lorkeers schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:45:
De honeywell aan/uit RF module speciaal voor warmtepompen en verwarmen/koelen met nummer BDR91T1007 2024 is te bestellen bij warmteservice. Ik heb hem daar vandaag besteld. Via de chat heeft men uitgezocht of het leverbaar was. Top! Levertijd ongeveer 9 dagen en kosten €133,04 inc BTW >:) [Afbeelding]

[Afbeelding]
Kijk, dank voor het bericht!

Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd best vaak lange runs heb met de BDR91, van 1 tot 6 uur (soms zelfs langer). Maar toch zou ik graag de BDR91T aanschaffen als die bij jou goed werkt. Ik denk dat als het weer wat warmer is, ik meteen weer 3 schakelmomenten per uur ga zien.

Ben benieuwd wat je ervaringen gaan zijn.

• fmb

fmb

lorkeers schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:07:
Het heeft gewoon een wissel contact. De software is anders. Hij is voor het omschakelen van verwarmen/koelen en bij aansturen kun je ipv 3x, 6x, 12x per uur ook 1x per uur kiezen. Voor verwarmen koelen zou je ook 2 BDR91T kunnen gebruiken. Als ik hem binnen hem kan ik meer vertellen. Ik ga hem voor mijn LG warmtepomp, die mijn vloerverwarming beneden opwarmt gebruiken. Het is een systeem zonder ventielen die door de evohome controller in de woonkamer gestuurd wordt. Nu gaat dit via gewone BDR91, waardoor veel korte runs ontstaan. We zullen zien! Foto's komen van internet site.
Zou je dan echt 2 keer een relais kunnen koppelen, 1 voor verwarmen en 1 voor koelen?
Ik kan me niet herinneren dat ik die vraag kreeg toen ik de BDR91 koppelde voor een warmtepomp.

Het zou wel een logische stap zijn als de BDR91T inderdaad slechts 1 aan/uit contact kan maken. Wel jammer dat er dan 2 nodig zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorkeers
Mijn idee
Als je verwarmen/koelen kiest in het service menu krijg je de vraag: heeft het systeem een omschakeling verwarmen koelen nodig? De eerste BDR91T Hiermee zet je het systeem op verwarmen of op koelen. De tweede BDR91T zet vervolgens de koeling of verwarming aan of uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-09 21:43
dezonnebril schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:38:
Van de week ook een nieuwe install gedaan bij iemand en deze heeft ook de 02.00.11.21 ... wordt deze normaal automatisch geupdate of moet ik ook ergens naar mailen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-09 21:43
leonbong schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:24:
Nu moet je helemaal in installateursmenu hiervoor, oké deze heeft wel meer detail.
Hoe geraak je daar in ? Of is dit het gewone "Settings" langere tijd blijven indrukken ?

Hier kan ik toch nergens zien of er een warmtevraag is ?

[ Voor 21% gewijzigd door r2504 op 13-12-2020 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
“Menu” langere tijd indrukken en dan “systeem overzicht”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
r2504 schreef op zondag 13 december 2020 @ 17:03:
[...]
Van de week ook een nieuwe install gedaan bij iemand en deze heeft ook de 02.00.11.21 ... wordt deze normaal automatisch geupdate of moet ik ook ergens naar mailen ?
Ik heb zelf automatisch nog niet zien gebeuren helaas.

Je kunt een mail sturen naar de support met de MAC en CRC gegevens van de evoTouch, en je geregistreerde emailadres. Dan forceren ze de update voor dat apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingwim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-09 10:49

pingwim

What's a world without Wimmen

dezonnebril schreef op zondag 13 december 2020 @ 20:35:
[...]

Ik heb zelf automatisch nog niet zien gebeuren helaas.

Je kunt een mail sturen naar de support met de MAC en CRC gegevens van de evoTouch, en je geregistreerde emailadres. Dan forceren ze de update voor dat apparaat.
Geldt dat alleen voor de evoTouch mèt wifi of geldt de firmware
ook voor de evoTouch uit 2014 met 'internet gateway' ?

Daikin Altherma 3 H HT - zonnecollectoren - Evohome - Jaga Low-H2O - Speedcomfort - Home Assistant - 10900 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Volgens mij kan die (evotouch met gateway) geen updates ontvangen.

[ Voor 21% gewijzigd door leonbong op 14-12-2020 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lorkeers
Volgens de site van Honeywell kunnen beide automatisch worden geüpdatet.

The firmware updates are being installed automatically both on the evohome Wi-Fi and on the evohome with RFG100 gateway.

De nieuwe versie 02.00.19.33 wordt binnenkort, eerst op kleine, schaal uitgerold.

The firmware is now out of beta and has been released to production.
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Die tekst is wat ongelukkig, maar volgens mij bedoelen ze dat RFG100 gateway zelf wel updates ontvangt. Maar dat zijn eigenlijk alleen veiligheidsupdates.

https://www.automatedhome...php?5648-Evohome-firmware

De communicatie die tussen evohome apparaten zit heeft ook helemaal niet voldoende bandbreedte voor data noodzakelijk voor een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenoice
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-07 21:56
Ik zit ook te denken aan het Evohome systeem.

We hebben op de begane grond vloerverwarming en op de verdieping radiatoren.
De cv-ketel is een intergas prestige CW6.

Welke uitvoering werkt hier nu het beste op. Aan/uit of open therm?

Kan iemand mij een beknopte uitleg geven over het verschil in aan/uit en opentherm, en wat dat met je cv-kete doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:14
Ik heb mijn Evohome zowel via Aan/Uit als via Opentherm aangesloten gehad. Mijn oude Nefit Ecomline had geen Opentherm en via aan/uit werkte het wel, maar de ketel ging heel vaak even aan en dan na 5 minuten weer uit, en dan 10 minuten later weer aan, etc. Ook verloor de Evohome bijna elke dag de verbinding met de BDR91. Die verbinding herstelde vanzelf maar de Evohome had dan wel een error melding op het scherm die ik weg moest klikken.

Mijn Intergas HRE heb ik via opentherm aangesloten en nu brandt de ketel langer op een laag pitje. Nog steeds gaat hij af en toe uit en dan kort daarna weer aan, maar het is minder vaak dan met de Nefit via aan/uit.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenoice
RichieB schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:31:
Ik heb mijn Evohome zowel via Aan/Uit als via Opentherm aangesloten gehad. Mijn oude Nefit Ecomline had geen Opentherm en via aan/uit werkte het wel, maar de ketel ging heel vaak even aan en dan na 5 minuten weer uit, en dan 10 minuten later weer aan, etc. Ook verloor de Evohome bijna elke dag de verbinding met de BDR91. Die verbinding herstelde vanzelf maar de Evohome had dan wel een error melding op het scherm die ik weg moest klikken.

Mijn Intergas HRE heb ik via opentherm aangesloten en nu brandt de ketel langer op een laag pitje. Nog steeds gaat hij af en toe uit en dan kort daarna weer aan, maar het is minder vaak dan met de Nefit via aan/uit.
Het bijzondere is dat Honeywell aan/uit adviseert. Maar gevoelsmatig is opentherm "meer van deze tijd"...
Heb jij ook vloerverwarming en radiatoren gecombineerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:25
Als je alleen radiatoren hebt kan ik OpenTherm adviseren maar zodra er vloerverwarming (HCE80) of een zoneklep (BDR91) bij komt vind ik aan/uit beter werken. Ook omdat je dan 3x per uur kan schakelen. Bij Opentherm is dat fixed 6x per uur. De ketel moduleert vanzelf wel als ie zn vermogen niet kwijt kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenoice
LosserNL schreef op maandag 21 december 2020 @ 19:14:
Als je alleen radiatoren hebt kan ik OpenTherm adviseren maar zodra er vloerverwarming (HCE80) of een zoneklep (BDR91) bij komt vind ik aan/uit beter werken. Ook omdat je dan 3x per uur kan schakelen. Bij Opentherm is dat fixed 6x per uur. De ketel moduleert vanzelf wel als ie zn vermogen niet kwijt kan
Er komt een HCE80 bij kijken.
Wat houdt dat schakelen precies in?
In principe zou open therm toch "beter" moeten zijn omdat de apparaten met elkaar beter kunnen communiceren? Of werkt in dit geval teveel informatie juist tegen? (het vergaderen om te vergaderen principe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Mijn persoonlijk mening is dat opentherm is ingehaald door de tijd.
De meeste ketelfabrikanten kunnen inmiddels beter moduleren, dan opentherm voor de ketel kan regelen.
Het is niet voor niks dat steeds meer ketels intern software hebben om de openthermthermostaat een beetje te foppen. Daarnaast zie je steeds meer dat modulerende thermostaten van ketelfabrikant zelf weer op een "eigen" protocol werken, dat zou niet zo zijn als opentherm voldeed.

Daarnaast was opentherm heel erg bedacht op het snel aanwarmen en daarna aanvoertemperatuur terug schroeven dat was leuk in slecht geïsoleerde huizen, maar in moderne huizen heeft niet zo veel zin om heet te beginnen.
Een gevolg is dat je of veel overshoot (goedkope openthermthermstaten) hebt of hij is adaptief en begint al niet heet maar dan kan je net zo goed aan/uit gebruiken.
Mijn conclusie is dat aan/uit met een goede inregeling vaak zuiniger is dan opentherm zeker als je nog dingen als zoneverwarming gaat doen.
Zeker de laatste generatie ketels (<5 jaar oud) hebben al fantastische modulatie software al in de ketel zitten.
Kijk ook eens naar moderne warmtepompen die zijn eigenlijk allemaal aan/uit of een "eigen" protocol.

Voor mij is de gouden combi een buitentemperatuur-stooklijn aangevuld met aan/uit.
Zoals:
Intergas kan bieden met buitensensor
Nefit/Bosch met buitensensor of buitentemperatuur van internet
Remeha met buitensensor of buitentemperatuur van internet
Viessman met buitensensor of buitentemperatuur van internet
Vaillant/Atag - niet goed genoeg mee bekend geen oordeel

Agpo - Helemaal niet kopen, wat een troep.

thenoice schreef op maandag 21 december 2020 @ 19:58:
[...]

Er komt een HCE80 bij kijken.
Wat houdt dat schakelen precies in?
In principe zou open therm toch "beter" moeten zijn omdat de apparaten met elkaar beter kunnen communiceren? Of werkt in dit geval teveel informatie juist tegen? (het vergaderen om te vergaderen principe).
Schakelen
Je kan in evohome instellen hoe vaak een zoneklep maximaal per uur aan en uit wordt geschakeld.
Dit relevant als je zone creëert achter een 2-weg zoneklep, dan handig om ketel ook met aan/uit aan te sturen. Omdat evohome slim genoeg is om de "aan" van de zone synchroon te laten lopen met "aan" voor de ketel.
Als je zoneklep toepast icm opentherm ketelaansturing dan zal die zone af toe "uit" staan terwijl de ketel nog stook.
In principe zou open therm toch "beter" moeten zijn omdat de apparaten met elkaar beter kunnen communiceren? Of werkt in dit geval teveel informatie juist tegen? (
Niet relevant binnen evohome hier voorziet een interne eigen evohome protocol en de centrale "weet" alles.

[ Voor 40% gewijzigd door leonbong op 21-12-2020 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenoice
Wij hebben een intergas prestige CW6, is dit ook een ketel die een dergelijk knap modulatie systeem heeft?

Kun jij mij beknopt vertellen wat nu de verschillen tussen aan/uit en open therm is, en hoe een thermostaat met beide systemen dan communiceert, en wat de ketel dan doet?
Dat maakt de basis voor mij in ieder geval een beetje duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenoice
leonbong schreef op maandag 21 december 2020 @ 20:17:
Schakelen
Je kan in evohome instellen hoe vaak een zoneklep maximaal per uur aan en uit wordt geschakeld.
Dit relevant als je zone creëert achter een 2-weg zoneklep, dan handig om ketel ook met aan/uit aan te sturen. Omdat evohome slim genoeg is om de "aan" van de zone synchroon te laten lopen met "aan" voor de ketel.
Als je zoneklep toepast icm opentherm ketelaansturing dan zal die zone af toe "uit" staan terwijl de ketel nog stook.
In principe zou open therm toch "beter" moeten zijn omdat de apparaten met elkaar beter kunnen communiceren? Of werkt in dit geval teveel informatie juist tegen? (
Niet relevant binnen evohome hier voorziet een interne eigen evohome protocol en de centrale "weet" alles.
Bedoeling is vloerverwarming begane grond aan een HCE80 met MT-4 motoren op de groepen.
De eerste verdieping worden de radiatoren voorzien van de HT92 knoppen.
Dat zijn beide geen 2-weg kleppen. Maakt dat nog iets uit voor het verhaal aan/uit of OT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Die ketel heeft prima modulatie software van zichzelf.
Het wel een beetje een brulbeer met een enorm vermogen dus dat wordt redelijk wat start en stops voornamelijk in voor- en naseizoen of als je bij evohome alleen één slaapkamer gaat verwarmen.
Maar dat zal bij je opentherm en aan/uit allebei gelden.

Als ik jouw was zo ik max-vermogen wel op kW of 10-15 beperken, nu ken ik je huis niet maar dat durf ik wel te gokken als je huis niet stokoud is en niet super slecht geïsoleerd en <160-170m².

Maakt dat nog iets uit voor het verhaal aan/uit of OT?
Dan zou OT in theorie geen problemen moeten opleveren praktijk is wel eens anders.
Aan/uit is bulletproof bij evohome, dat gaat eigenlijk altijd goed.

[ Voor 32% gewijzigd door leonbong op 21-12-2020 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenoice
Is het juist bij deze ketel niet zo dat hij door de modulerende werking vrijwel niet stop-start? Momenteel zie ik hem vaak langdurig gewoon op een lage temperatuur pruttelen. (met een enkele modulerende thermostaat in de woonkamer). Wat gaat het verschil straks worden dan?

We hebben een woning uit 2016, zeer goed geïsoleerd, begane grond 80m2 + 32m2 garage/bijkeuken die ook van vloerverwarming voorzien is, en knap op temperatuur moet blijven. Verdieping met radiatoren is ca. 70m2.

Hoe kan je dat vermogen beperken in die ketel? en heeft dat geen negatief effect op tapwater?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Is het juist bij deze ketel niet zo dat hij door de modulerende werking vrijwel niet stop-start?
Dat is bedrieglijke van opentherm daaraan kan je vaak niet zien of brander ook echt aan staat, ja hij blijft water pompen.
De ketel kan nou eenmaal niet minder dan het minimum vermogen maken en dat is bij jouw ketel +/-8kW en dat is best veel.

Dus als hij minder moet maken gaat hij gewoon brander aan/uit zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door leonbong op 21-12-2020 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenoice
leonbong schreef op maandag 21 december 2020 @ 21:09:
Is het juist bij deze ketel niet zo dat hij door de modulerende werking vrijwel niet stop-start?
Dat is bedrieglijke van opentherm daaraan kan je vaak niet zien of brander ook echt aan staat, ja hij blijft water pompen.
De ketel kan nou eenmaal niet minder dan het minimum vermogen maken en dat is bij jouw ketel +/-8kW en dat is best veel.

Dus als hij minder moet maken gaat hij gewoon brander aan/uit zetten.
Wat doet een ketel dan om een constante lage temperatuur te behalen? Steeds aan-uit aan-uit?
Ik had gelezen dat de ketel standaard op 70% staat ingesteld (en dat wordt in toerental uitgedrukt oid).
Dat komt neer op een 20KW, en bij 25% staat hij op 7KW. Geen idee hoeveel je nodig hebt voor onze woning met "hoge" temperatuurverwarming boven, en laag beneden. Boven wordt overigens nooit met heel hoge temperatuur aangevoerd. Ketel staat op 50graden max ingesteld.
Is het verlagen van de KW niet van invloed op tapwater?

Het is allemaal een beetje offtopic, maar voor mij (en wellicht andere volgers) in basis wel belangrijk om het evo-home systeem te snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@thenoice misschien eerst eens even verder inlezen. Zelfs in alleen al dit topic en het cv tuning topic staat een berg informatie.

Maar simpel gezegd gaat ie inderdaad aan-uit perioden afwisselen. Punt is dat evohome het effect versterkt, aangezien je je gelijktijdige afgifte vaak sterk beperkt. Twee kamers hebben minder afgifte dan een heel huis natuurlijk.

Neem zomaar aan dat in de handleiding van je CV ketel wel een losse instelling voor CV en voor SWW te vinden is.

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 21-12-2020 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Neem zomaar aan dat in de handleiding van je CV ketel wel een losse instelling voor CV en voor SWW te vinden is.
Dat is een aparte instelling bij deze ketel.
Beperking van het vermogen heeft dus geen invloed op tapwater.

Eigenlijk alle moderne ketels gaan niet meteen volgas bij een “aan” signaal maar dat duurt een minuut of 10.
Als je dan het vermogen niet hebt beperkt dan toert de ketel op naar naar de volle 26kW.
Als je nu het vermogen beperkt toert hij op naar bijvoorbeeld de ingestelde 15kW in tien minuten, dus langere stookruns.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ14
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-03-2024
beste tweakers,
Ik ga ook starten met evohome icm vloerverwarming. Al veel over gelezen in dit forum. Echt top.
Ik heb een JK verdeler uit 2008. Hierop zitten Caleffi kranen (normaal, geen thermostaten) op de retour. Zie foto.
Ik twijfel nu tussen deze 3 oplossingen:
1. Full, HCE80 voor de 5 zones met thermische motoren, dus de kranen vervangen door thermostatische afsluiters
2. HR92 in de aanvoer plaatsen
3. Retourafsluiter vervangen door een thermostatische afsluiter (omgekeeerde flow dus) en hierop een HR92

mbt 1: is het goed te doen om die kranen van de verdelerbalk af te halen en te vervangen door thermostatische afsluiters (omgekeerde flow)? Of eventueel de huidige kranen laten zitten en extra afsluiters eronder installeren?

mbt 2: de HR92 moet achter de bypass komen, dus behoorlijk loodgieterswerk

mbt 3: ik heb nog geen thermische afsluiter (voor omgekeerde flow) kunnen vinden met de huidige maat. Dus dan ook flinke aanpassing in de leidingen nodig.

Wat zouden jullie doen? advies erg welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0D1sLPk90p1eHGy9Gr8qbLAxVYs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EFeNoZ3oVBa2CK6xu2CjYe4Z.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 7 ... 36 Laatste