Even een (wat aangepaste) kopie van mijn post
hier. Ik zal de voor Evohome relevante posts ook hier plaatsen.
Sinds een ruime week heb ik een hybride warmtepomp, een Remeha Elga Ace 6kW (zie
hier) en deze wordt (via aan/uit) aangestuurd door de Evohome die ik nu een half jaar naar tevredenheid gebruik. Ik heb hier wel eens eerder verteld waar ik de Evohome gebruik, maar als korte samenvatting: het is een nieuwbouwwoning, opgeleverd vorig jaar. Nog net voorzien van een gasaansluiting, dus met cv ketel. Wel met op alle verdiepingen lage temperatuur vloerverwarming en tot slot voorzien van mechanische afzuiging (geen warmte terugwin).
Mijn missie momenteel:
1. Zo goed mogelijk de Evohome de warmtepomp laten aansturen. Initieel ging de warmtepomp veel te vaak aan en draaide te kort. Dat ging al een stuk beter nadat ik had ingesteld: maximaal 3 schakelmomenten per uur en minimaal 5 minuten aan.
2. Het omschakelen naar koeling in de zomer zo makkelijk mogelijk maken. De HCE-80 vloerverdelers zitten alvast met het koelcontact aangesloten op de warmtepomp, maar dat moet ik nog verder instellen en testen.
Ik ontdekte dankzij dit forum (dank!) dat Evohome met een update komt speciaal voor warmtepompen en heb me eergisteren aangemeld voor het beta programma, wie weet gaat de aansturing van de warmtepomp dan ook beter.
Of het toeval was, of dat hjet door deze aanmelding kwam, het ging wel snel: gisterochtend zag ik dat de firmware geupgrade is en de Honeywell Evohome draait nu op:
Applicatie Software: 02.00.19.33 (was volgens mij 02.00.17.03)
Wifi Software: 02.00.17.00
Ik zie wat nieuwe opties in het menu, zoals:
* Je kan een warmtepomp toevoegen
* Er is een nieuwe optie "specifieke afgifte afstemming" met de volgende omschrijving:
Tevens vond ik een (nieuwe?) handleiding over de Evohome. Het is me nu nog niet duidelijk of dit een gepubliceerde handleiding is, of dat google deze "te vroeg" vindt:
https://getconnected.hone...tie%20instructie%20NL.pdf
Edit 11 maart 2023 link; werkte niet meer,
nieuwe link
Wat ik nu nog niet begrijp is de module (relais) die de ketel/warmtepomp aanstuurt. Momenteel heb ik de BDR91 (BDR91A1000 met datumcode 1949, week 49 uit 2019). Ik lees wat tegenstrijdige dingen:
1. In de handleiding staat een heel nieuw stuk over warmtepompen en over koelen. Het zou mogelijk moeten worden dat de Honeywell daarmee de warmtepomp in koelmodus zet, of in ieder geval (hoop ik) zonder parte koelzones in staat is om met de bestaande thermostaten aan te geven dat er "koudevraag" is en geen "warmtevraag".
Wat ik er nu van begrijp is dat ik de BDR91 module moet vervangen door een BDR91T module, maar die is nog nergens te koop. Ik vind wel wat adressen in Engeland, maar die versturen niet naar Nederland. Ik vermoed dat deze nieuwe aan/uit module straks 2 signalen geeft: een aan/uit voor verwarmen en een aan/uit voor koelen.
2. Op
deze site (die volgens mij ouder is) staat dat de BDR91T en de BDR91 dezelfde software hebben als de datumcode van de BDR91 2015 of nieuwer is. Dat lijkt dan weer aan te geven dat de BDR91 en de BDR91T gelijk zijn. Daarom heb ik gisteravond geprobeerd om de BDR91T als warmtepomp module toe te voegen (dat is dus een nieuwe optie in deze nieuwe firmware), maar dan maakt de Evohome geen verbinding. Deze verbinding komt wel meteen tot stand als ik hem vervolgens als draadloze relais toevoeg. Het lijkt er dus op dat de BDR91T echt een andere module is (of wordt).
Maar hoe dan ook: zo te zien gaat de aansturing straks een stuk beter worden

!
Mocht iemand mij kunnen helpen met de BDR91T, graag!
En mocht er niemand zijn die dat momenteel weet: dan hou ik jullie op de hoogte.
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.