Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming

Pagina: 1 ... 8 ... 36 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:45

DukeBox

loves wheat smoothies

GJ14 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:15:
mbt 2: de HR92 moet achter de bypass komen, dus behoorlijk loodgieterswerk
Hoezo veel werk ? Aanvoer bovenaan kan hij perfect tussen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ14
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-03-2024
DukeBox schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:31:
[...]

Hoezo veel werk ? Aanvoer bovenaan kan hij perfect tussen.
De bypass mag er toch niet achter zitten?

@DukeBox: ik gebruik trouwens jouw setup/foto , met de HR92 in de aanvoer, als referentie. Bij jou zit de bypass ook voor de HR92.

[ Voor 22% gewijzigd door GJ14 op 22-12-2020 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

GJ14 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:42:
De bypass mag er toch niet achter zitten?
Klopt, maar die kan je een slag draaien, t-stuk verplaatsen en een (dubbel) haaks boven de andere radiator kraan.

Zoiets:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKtqO1A8kr_qDFVhQzko4zXCkyA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/Xra3Qfoe9rwDPfLzNNqiWu8B.gif?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJ14
DukeBox schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:16:
[...]

Klopt, maar die kan je een slag draaien, t-stuk verplaatsen en een (dubbel) haaks boven de andere radiator kraan.
Kijk, dat is nog eens creatief. Had ik nog niet aan gedacht. Top, bedankt :)

[ Voor 14% gewijzigd door GJ14 op 22-12-2020 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:36
GJ14 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:15:
beste tweakers,
Ik ga ook starten met evohome icm vloerverwarming. Al veel over gelezen in dit forum. Echt top.
Ik heb een JK verdeler uit 2008. Hierop zitten Caleffi kranen (normaal, geen thermostaten) op de retour. Zie foto.
Ik twijfel nu tussen deze 3 oplossingen:
1. Full, HCE80 voor de 5 zones met thermische motoren, dus de kranen vervangen door thermostatische afsluiters
2. HR92 in de aanvoer plaatsen
3. Retourafsluiter vervangen door een thermostatische afsluiter (omgekeeerde flow dus) en hierop een HR92

mbt 1: is het goed te doen om die kranen van de verdelerbalk af te halen en te vervangen door thermostatische afsluiters (omgekeerde flow)? Of eventueel de huidige kranen laten zitten en extra afsluiters eronder installeren?

mbt 2: de HR92 moet achter de bypass komen, dus behoorlijk loodgieterswerk

mbt 3: ik heb nog geen thermische afsluiter (voor omgekeerde flow) kunnen vinden met de huidige maat. Dus dan ook flinke aanpassing in de leidingen nodig.
Oventrop en heimeier maakt die dingen omgekeerde stroming
Wat zouden jullie doen? advies erg welkom.

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenoice
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-07 21:56
Wat ik nog niet kan vinden is de reden waarom de BDR91 aan/uit module met 230v aangesloten wordt en de 8810OT variant niet. Weet iemand hier de reden van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

thenoice schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 18:22:
Wat ik nog niet kan vinden is de reden waarom de BDR91 aan/uit module met 230v aangesloten wordt en de 8810OT variant niet. Weet iemand hier de reden van?
Omdat het relais potentiaal vrij is (dus ook inzetbaar is voor andere dingen) en de R8810 gevoed wordt over het opentherm kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenoice
DukeBox schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 18:42:
[...]

Omdat het relais potentiaal vrij is (dus ook inzetbaar is voor andere dingen) en de R8810 gevoed wordt over het opentherm kanaal.
ok, dus in principe zal deze unit bij normaal gebruik (alleen aansturing CV) vrijwel niets extra's verbruiken dan de OT via de CV-ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:05
De BDR91 gebruikt zelf weinig. Ongeveer 0.5-0.6W gemeten met een HS110. Te verwaarlozen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:18
DukeBox schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:16:
[...]

Als je elders in je CV leiding al een bypass hebt kan je de HR92 toch gewoon voor de vloerverwarming bypass zetten?

Een voordeel om de bypass te laten zitten zoals hij nu is lijkt me dat de VVW gewoon blijft werken/pompen via de bypass als de HR92 dicht gaat. Als je de bypass afsluit komt het water stil te staan lijkt me.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

RichieB schreef op woensdag 23 december 2020 @ 08:45:
Als je elders in je CV leiding al een bypass hebt kan je de HR92 toch gewoon voor de vloerverwarming bypass zetten?
Ja maar JK kennende plaatsen ze die niet voor niets. Tenzij de CV nadien vervangen is door een waar een ingebouwde bypass en/of aanvoerdruk sensor inzit zal die vast nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InSanex
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-08 19:50

InSanex

serenity now!

Hallo medegebruikers,
Ik gebruik al een tijdje het evohome systeem met een hr92 op de vloerverwarming. Temperatuur wordt gemeten dmv het paneel en eigenlijk zet de hr92 alleen de vloerverwarming aan als het nodig is.
Dit heeft al twee jaar probleemloos gewerkt, maar de hr92 heeft nooit lekker op de plek van de thermostaatkraan gepast.

Nu merkte ik laatst dat ik de houtkachel aan had, maar de vloerverwarming ook aan stond,..dat is niet helemaal de bedoeling. Bleek, de hr92 was van de kraan afgevallen.
Nu blijft in tegenstelling tot andere keren, de verwarming op 20 graden staan.....ik merkte dat het pinnetje stroef terug ging, dus dat heb ik met wat WD40 en kracht weer soepel gekregen, echter blijft mijn woonkamer 24/7 20 graden.

Om één en ander uit te sluiten, wil ik nu toch eens kijken of ik wel de goede adapter heb. Een nieuwe kraan plaatsten is ook aardig wat werk en vermijd ik liever.

Willen jullie even meekijken, en advies geven welk verloop erop te plaatsen is ? Ik zit een beetje vast qua oplossingen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TD9VudLJoRQmBnkiSrgwbR1c-vo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FRkT2UHlROl1w8urD41vr30r.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bp3QrCiJVm9221XW02EDul1e8QQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xhHnIV16eIKdO8oq5FODoMdW.jpg?f=fotoalbum_large

Het weer in Halfweg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 18:40

BTS

@InSanex

Klopt het dat aan de originele thermostaat knop een voeler zit? https://www.google.com/se...0DjX9_tMIXykwXrhprICg18:0

Zo ja, dan is het tevens je beveiliging tegen oververhitting. Ik heb sinds een maand ook de hr92 op de aanvoer van het bestaande ventiel zitten van mijn vloerverwarming.
Dan kan je het beste in je afvoer of retourleiding een nieuw thermostatisch ventiel (laten) plaatsen die geschikt is voor de hr92.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InSanex

InSanex

serenity now!

@BTS

Klopt, zat inderdaad een voeler aan. Ben inmiddels aan het denken om de regelunit te vervangen door een recentere en die geschikt te laten maken voor evohome. Kostbaar maar wel in één keer goed.

Verbaast mij alleen het twee jaar goed gewerkt heeft en nu niet meer....

Het weer in Halfweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

@InSanex Heb je de HR92 i.p.v. de bestaande thermostaat knop (begrenzer) gedaan :?

[ Voor 8% gewijzigd door DukeBox op 23-12-2020 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
DukeBox schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:43:
[...]

Ja maar JK kennende plaatsen ze die niet voor niets. Tenzij de CV nadien vervangen is door een waar een ingebouwde bypass en/of aanvoerdruk sensor inzit zal die vast nodig zijn.
Ik had niet goed naar de foto gekeken. De bypass zit bij @GJ14 tussen de aanvoer en afvoer die uit de vloer komt. Als de thermostaatkraan van de VVW sluit is er nu ook geen circulatie in de VVW mogelijk. Bij mij zit de bypass tussen de aan en afvoer van de VVW. Als mijn thermostaatkraan dicht gaat is er via de bypass nog wel circulatie in de VVW mogelijk.

Momenteel heb ik nog geen koppeling tussen Evohome en mijn VVW. Ik wil voor de huidige VVW thermostaatkraan een nieuwe kraan zetten met HR92.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47zinUDQKWcm1IgcmuN1raCC_mQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bzCKgunQTHlmSHrIP3tAFMHt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJ14
RichieB schreef op woensdag 23 december 2020 @ 08:45:
[...]

Een voordeel om de bypass te laten zitten zoals hij nu is lijkt me dat de VVW gewoon blijft werken/pompen via de bypass als de HR92 dicht gaat. Als je de bypass afsluit komt het water stil te staan lijkt me.
Is dat echt zo? de vvw-pomp zal toch nog steeds water in vloer rondpompen, zolang de temperatuur boven de ingestelde grens is van de pompschakelaar?

zelfde situatie bij de configuratie @DukeBox

[ Voor 4% gewijzigd door GJ14 op 23-12-2020 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

RichieB schreef op woensdag 23 december 2020 @ 14:59:
Ik had niet goed naar de foto gekeken. De bypass zit bij @GJ14 tussen de aanvoer en afvoer die uit de vloer komt.
Precies, zoals het hoort. Dit ter voorkoming dat je CV pomp stuk gaat omdat deze de druk niet kwijt kan als alle andere segmenten (waaronder dus ook je VV) gesloten zijn.
Als de thermostaatkraan van de VVW sluit is er nu ook geen circulatie in de VVW mogelijk. Bij mij zit de bypass tussen de aan en afvoer van de VVW.
Jawel, daar is de verdeler voor, bij VV zal het nooit voorkomen dat alle lussen 100% gesloten zijn.
Momenteel heb ik nog geen koppeling tussen Evohome en mijn VVW. Ik wil voor de huidige VVW thermostaatkraan een nieuwe kraan zetten met HR92.
Je bedoelt neem ik aan er een thermostaat ventiel bijplaatsen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ14
@DukeBox Ik zie in jouw installatie 2 x 15mm knietjes met ontluchters. Bij mij zit er 1 ontluchter (hygroscopisch?) op de retour-verzamel balk. Is dat voldoende of zou ik er eigenlijk ook extra ontluchters op moeten plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InSanex

InSanex

serenity now!

DukeBox schreef op woensdag 23 december 2020 @ 14:42:
@InSanex Heb je de HR92 i.p.v. de bestaande thermostaat knop (begrenzer) gedaan :?
Toen ik de evohome installeerde heb ik mij niet goed verdiept in de werking met VV, en heb ik hem er inderdaad opgezet. Toen heeft het dus twee jaar gewerkt (althans, hij verwarmde wanneer ik wil en ging uit wanneer ik dat wilde) en heb ik het verder los gelaten, tot nu :|

Maar ik begrijp dat ik er zo snel mogelijk weer een thermostaat knop op moet gooien ?

Het weer in Halfweg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

GJ14 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 15:32:
@DukeBox Ik zie in jouw installatie 2 x 15mm knietjes met ontluchters. Bij mij zit er 1 ontluchter (hygroscopisch?) op de retour-verzamel balk. Is dat voldoende of zou ik er eigenlijk ook extra ontluchters op moeten plaatsen?
Toen ik de boel installeerde heb ik die er bijgezet voor het gemak, omdat dat de 2 hoogste punten zijn op mijn begane grond. Ik heb ze in al die jaren echter nog nooit gebruikt.
Hoe dan ook, als je toch aan de slag gaat, ze zijn niet duur dus als je een hoger punt in je systeem hebt dan je verdeler zou ik ze er in meenemen.
InSanex schreef op woensdag 23 december 2020 @ 15:35:
Maar ik begrijp dat ik er zo snel mogelijk weer een thermostaat knop op moet gooien ?
Ja, je had je hele VV installatie om zeep kunnen helpen, inclusief de vloer waar deze in/onder licht.
De thermostaat (met normaalgesproken een externe voeler in de verdeler) is er als beveiliging zodat er nooit water warmer dan ~40 graden (afhankelijk van installatie) je vloer in gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:24
InSanex schreef op woensdag 23 december 2020 @ 15:35:

En in aanvulling op wat @DukeBox hiervoor zei: er moet ook een speciale thermostaatknop op.
Eentje die regelt van 25 - 50 graden, en niet een standaard radiatorknop die regelt van vorstvrij tot 25 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

arpeggio schreef op woensdag 23 december 2020 @ 15:50:
En in aanvulling op wat @DukeBox hiervoor zei: er moet ook een speciale thermostaatknop op.
Op zich is het niet de knop maar het ventiel.. maar je bedoelt het zelfde ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InSanex

InSanex

serenity now!

Heimeier K met voeler tbv vloerverwarming besteld, die temperatuur werd ik door een kennis destijd wel op gewezen dat ik dat in de gaten moest houden, maar ik ben zelf te makkelijk en onduidelijk geweest ben ik bang.

@DukeBox en @arpeggio Wat super dat jullie zo snel reageren. Volgende stap begrijp ik, een thermostatische kraan van honeywell in de aanvoerleiding en daarop de hr92.
Ik heb alleen in de woonkamer VV, dus het is maar één zone.

Het weer in Halfweg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

InSanex schreef op woensdag 23 december 2020 @ 16:01:
Volgende stap begrijp ik, een thermostatische kraan van honeywell in de aanvoerleiding en daarop de hr92.
Én de HR92 in volledig open/dicht modus instellen (en dus ook NA de bypass indien van toepassing).

Ik neem aan dat je dit doet omdat je via opentherm stookt ? Anders kan je ook een regel klep met een relais nemen (dat is eigenlijk de officiële methode) .
Ik heb alleen in de woonkamer VV, dus het is maar één zone.
Ja, dat is eigenlijk de enige voorwaarde, als je per zone wilt regelen ontkom je niet aan een HCE80

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 23-12-2020 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InSanex

InSanex

serenity now!

DukeBox schreef op woensdag 23 december 2020 @ 16:07:
[...]

Én de HR92 in volledig open/dicht modus instellen.

Ik neem aan dat je dit doet omdat je via opentherm stookt ? Anders kan je ook een regel klep met een relais nemen (dat is eigenlijk de officiële methode) .
Nee aan uit, toen ik het systeem kocht moest het werken met een oude Benraad die geen opentherm ondersteunde. Tweeweg klep moest wel bij de nieuwe (inmiddels ook 3 jaar oud) Intergas geinstalleerd worden maar die zit niet in de buurt van de verdeelunit.

Het weer in Halfweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

InSanex schreef op woensdag 23 december 2020 @ 16:11:
Nee aan uit, toen ik het systeem kocht moest het werken met een oude Benraad die geen opentherm ondersteunde. Tweeweg klep moest wel bij de nieuwe (inmiddels ook 3 jaar oud) Intergas geinstalleerd worden maar die zit niet in de buurt van de verdeelunit.
Waarom ga je dan niet voor de officiële optie ? De HR92 optie is alleen 'bedacht' om een dure HCE80 (en themodrives) uit te sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InSanex

InSanex

serenity now!

DukeBox schreef op woensdag 23 december 2020 @ 16:14:
[...]

Waarom ga je dan niet voor de officiële optie ? De HR92 optie is alleen 'bedacht' om een dure HCE80 (en themodrives) uit te sparen.
Zoals eerder, onbekendheid en onvoldoende ingelezen, voel een domme :+

Voor een goede werking moet ik dus hieraan :
YouTube: Tweewegklep aansluiten op de BDR91 | Honeywell Home ?

Ik heb een zoneklep onder de ketel zitten op zolder, als ik dus geluk heb kan ik die op mijn
bdr91aansluiten ? Dan zou het snel en goed geregeld zijn.

Het weer in Halfweg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

InSanex schreef op woensdag 23 december 2020 @ 16:21:
Voor een goede supported werking moet ik dus hieraan :
Ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LosserNL
Heb je maar 1 echte zone te besturen?

Ik schakel nu zelf met een BDR91 als ‘zoneklep’ de pomp van de verdeler aan/uit. Had hiervoor een HCE80 maar dat was een denkfout met maar een enkele zone in de woonkamer/hal.
Nu loopt de pomp synchroon als de ketel aan staat en heb ik geen verlies door thermomotoren die er minuten over doen om open en dicht te gaan, plus dat mijn HCE80 elke 12 minuten schakelde ipv de 20 die ik op evohome had ingesteld. Een zoneklep plus BDR91 is uiteraard nog ietsje beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
GJ14 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 15:01:
[...]

Is dat echt zo? de vvw-pomp zal toch nog steeds water in vloer rondpompen, zolang de temperatuur boven de ingestelde grens is van de pompschakelaar?

zelfde situatie bij de configuratie @DukeBox
Ik kan het op je foto niet goed zien, maar achter de pomp zit het VVW aanvoerverdeler en afvoerverdeler met elkaar verbonden via een buis? Dan heb ik niets gezegd en heb je helemaal gelijk. De pomp zal dan altijd het water in de VVW kunnen laten circuleren. (Ik dacht dat verbinding er niet was.)

[ Voor 4% gewijzigd door RichieB op 23-12-2020 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
DukeBox schreef op woensdag 23 december 2020 @ 15:15:
[...]
Precies, zoals het hoort. Dit ter voorkoming dat je CV pomp stuk gaat omdat deze de druk niet kwijt kan als alle andere segmenten (waaronder dus ook je VV) gesloten zijn.
Ja, precies daar is de bypass voor. Bij mij zit die op een andere plek in het systeem, niet in de buurt van de VVW.
Jawel, daar is de verdeler voor, bij VV zal het nooit voorkomen dat alle lussen 100% gesloten zijn.
Ja, de verdelers zitten bij @GJ14 dus op 2 manieren aan elkaar: via de buis achter de pomp en via de bypass. Ik had die eerste niet gezien, vandaar mijn verwarring.
Je bedoelt neem ik aan er een thermostaat ventiel bijplaatsen ?
Dat bedoel ik inderdaad.. ivm de knop komt dan de HR92.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

RichieB schreef op woensdag 23 december 2020 @ 17:27:
Dat bedoel ik inderdaad.. ivm de knop komt dan de HR92.
Er bij hoop ik dan.. en niet i.p.v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenoice
Als ik zo het hele topic lees, lijkt het erop dat de verdeler HCE80 de meeste problemen veroorzaakt?
Het is toch wel een systeem die ons wel past. De begane grond is voorzien van vloerverwarming.
Deze komt uit in 4 ruimtes, woonkamer, hal, speelkamer kinderen en de berging/garage.
Met name de speelkamer is slecht te verwarmen met de huidige opstelling (alleen thermostaat in kamer).
De verdieping is hetzelfde verhaal, alleen dan allemaal voorzien van radiatoren. Die kunnen goed voorzien worden van de HR92 knoppen.

Ik zit wat te twijfelen om het wel of niet te doen.

Wel, omdat de theorie erg prettig lijkt, en comfort verhoogt wordt.

Niet, omdat er veel verhalen over slechte werking rond gaan, en veel kleppen en elektronica ook weer stuk kan gaan. Nu draait de vloerverwarmingspomp altijd op dezelfde snelheid, en pompt dus altijd water rond, en zou dus altijd wat warmteafgifte veroorzaken in positieve zin?.

Met name met de HCE80 is dat niet meer het geval, dan staat het systeem dus stil, is de temperatuur bereikt stopt het gehele systeem, en zodra er weer vraag is gaat het weer lopen (aan-uit principe) wat uiteindelijk misschien wel meer energie vraagt?
Vooral met meerdere groepen kan het zijn dat het systeem continu maar aan-uit blijft gaan?

Of is indien ik dit wil verminderen een zoneklep dan de uitkomst waarbij in ieder geval boven geregeld kan worden met de HR92 thermostaatknoppen? beneden blijft dan lastig, maar eventueel oplosbaar door de flow in de groepen te verhogen waar het warmer moet worden?

Dan nog steeds de twijfel tussen OT en aan-uit module. Ook hier kan ik nog 400 pagina's doorlezen, maar kom er nog steeds niet uit... Wat is nu precies het verschil in deze (i.c.m. evo home). OT klinkt beter/hipper/efficienter, maar zelfs honeywell adviseert aan-uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

thenoice schreef op woensdag 23 december 2020 @ 20:44:
Als ik zo het hele topic lees, lijkt het erop dat de verdeler HCE80 de meeste problemen veroorzaakt?
Waar maak je dat uit op ? Voor wat betreft OT vs. aan/uit, zolang je niets binair (dus aan uit zoals met een zone klep) moet regelen kan je prima voor OT kiezen.
En een pomp geeft echt geen warmte af waar je wat mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenoice
De problemen die ik lees (ook op andere fora en topics), gaat met name over de sturing en het niet synchroon lopen van de CV-ketel en de kleppen + vloerverwarmingspomp waardoor de ketel weer stopt. De motoren MT-4 die te traag open gaan etc. Nu worden natuurlijk ook vaak de mindere ervaringen gedeeld, dus wellicht is dit incidenteel?
OT zou dus prima moeten werken met de hCE80 en de HR92 knoppen?
Wat zou de reden van Honeywell dan zijn om aan-uit te adviseren?
Wat is het grote verschil tussen deze 2 systemen? (hoe stuurt elk type aan, en wat reageert daar dan hoe op?).

Pomp geeft inderdaad geen warmte af, maar je behoudt wel de circulatie van de het water, wat dan nog warmte afgeeft (in de verschillende groepen via de verdeler, waardoor de minder verwarmde ruimtes nog iets aan afgifte ontvangen). Peanuts natuurlijk, maar je zit wel eens na te denken over de werking en mogelijkheden, maar met name de eventuele problemen die je liever niet hebt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InSanex

InSanex

serenity now!

LosserNL schreef op woensdag 23 december 2020 @ 16:53:
Heb je maar 1 echte zone te besturen?

Ik schakel nu zelf met een BDR91 als ‘zoneklep’ de pomp van de verdeler aan/uit. Had hiervoor een HCE80 maar dat was een denkfout met maar een enkele zone in de woonkamer/hal.
Nu loopt de pomp synchroon als de ketel aan staat en heb ik geen verlies door thermomotoren die er minuten over doen om open en dicht te gaan, plus dat mijn HCE80 elke 12 minuten schakelde ipv de 20 die ik op evohome had ingesteld. Een zoneklep plus BDR91 is uiteraard nog ietsje beter.
ja het is echt maar één zone, de rest is allemaal voorzien van nieuwe thermische kranen met hr92, alleen die verduivelde vloerverwarming })

Even rekensom gemaakt, en die zoneklep icm bdr91 gaat ook weer zo over de 200 euro heen, dat is toch aardig wat stoken voordat ik dat eruit heb

Maar op dit moment heb ik zoveel gelezen dat het allemaal duizelt voor mijn ogen :)

Het weer in Halfweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Bij circulatie zonder warmte toevoer onttrek je juist warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Nou een zoneklep die knap functioneert koop ik voor 60€.
Voor een enkele zone is een klep+bdr91 veel goedkoper.

Nu is er niks met de hce80 oplossing maar in mijn optiek overkill voor één zone.

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:15

fmb

lorkeers schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:07: Nu gaat dit via gewone BDR91, waardoor veel korte runs ontstaan. We zullen zien! Foto's komen van internet site.
En, heb je de BDR91T al ontvangen en kunnen installeren?

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• lorkeers
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-12-2023
Nee, vandaag is het de negende dag na bestelling, misschien hoor ik het vandaag. Dus het wordt na de kerst.

• BTS

BTS

DukeBox schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:49:
Bij circulatie zonder warmte toevoer onttrek je juist warmte.
Is dit op te lossen met een pompschakelaar?

Ik lees dat @leonbong vindt dat de hr92 op de aanvoer van je vvw verdeler zetten (lees: op een apart ventiel) niet netjes is. Maar wat is het verschil tussen een tweeweg klep en de hr92 in werking in deze situatie?

www.highflow.nl

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

BTS schreef op donderdag 24 december 2020 @ 09:28:
Warmte 'verlies' is op zich te verwaarlozen tenzij er ergens een warmte lek in je systeem zit (bijvoorbeeld een lus in een slecht geïsoleerde schuur).
Maar wat is het verschil tussen een tweeweg klep en de hr92 in werking in deze situatie?
Technisch geen, behalve dat de klep supported is.

[ Voor 30% gewijzigd door DukeBox op 24-12-2020 09:55 ]

• leonbong
BTS schreef op donderdag 24 december 2020 @ 09:28:
[...]

Ik lees dat @leonbong vindt dat de hr92 op de aanvoer van je vvw verdeler zetten (lees: op een apart ventiel) niet netjes is. Maar wat is het verschil tussen een tweeweg klep en de hr92 in werking in deze situatie?
Nouja niet netjes?
Ik vind dat je dingen moet gebruiken voor wat ze bedoeld zijn. Daarnaast gebruik ik liever geen batterij apparaat in deze toepassing.
Als je hr92 gaat toepassen let dan op dat je niet thermostatisch ventiel koopt met een beperkte Max doorlaat een kv van rond de 1 moet je toch wel minimaal hebben.

Ik zelf gebruik Honeywell hm80 voor mijn vloerverwarming.
Dat is combinatie van een ventiel / modulerende ventielmotor / pompschakelaar en temperatuursensor.
In regelgedrag lijkt het heel erg op hr92 je gaat namelijk de flow richting vloerverdeler moduleren.
Maar dan kan deze:
  • De vloerwatertemperatuur meten met maximaal beveiliging
  • De pomp schakelen met instelbare nadraaitijd
  • automatisch pompschakeling tbv vastzitten in zomer (elke week 5min draaien)
en eventueel ook regel op de vloertemperatuur ipv warmtevraag, dat is nuttig als hele wisselende aanvoertemperaturen hebt. Dan zoekt hij optimale watertemperatuur (binnen instelbare temp-grenzen). Zo bedrijf ik hem niet overigens, maar dat zou voor een nog stabielere vloertemperatuur moeten zorgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1AS5UiWShUE_YjEpYY6zzBe1ZA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tsJgJY1hrf1CkCRJ8z2GBSYB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 24-12-2020 10:45 ]

• GJ14
leonbong schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:26:
[...]

Nouja niet netjes?
Ik vind dat je dingen moet gebruiken voor wat ze bedoeld zijn. Daarnaast gebruik ik liever geen batterij apparaat in deze toepassing.

[Afbeelding]
daar heb je ook prima oplossingen voor, zoek maar eens op "230V - 2x AA Adapter"

• thenoice
Dus als ik wel graag de ruimteverwarming wil, dan kan ik gewoon de HCE80 toepassen.
Dan blijft bij mij de vraag hangen OT of aan-uit, en vooral het verschil. Wat doet elk type, en wat voor informatie krijgt de ketel, en wat doet die er vervolgens mee. Ik hoop dat jullie mij hier een sluitend antwoord op kunnen geven.

Andere vraag. We hebben een pomp op de vloerverwarmingsverdeler, en met de flowmeters heb ik nu elke groep ingedeeld met een bepaalde flow om de ruimtes zo goed als te verwarmen naar wens.
Stel dat ik straks een HCE80 erop zet. 1 groep vraagt warmte, en de pomp gaat draaien voor 1 groep. Krijgt die groep dan niet ineens een overkill aan warmte of werkt dat niet zo? Wat is de juiste instelling van de groepen met een dergelijke unit erop?

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

leonbong schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:26:
.. let dan op dat je niet thermostatisch ventiel koopt met een beperkte Max doorlaat een kv van rond de 1 moet je toch wel minimaal hebben.
Gewoon gelijk of groter aan het ventiel dat er al zit.

• leonbong
Aan de fysieke maat kan je niet de doorlaat zien.

• GJ14
Bij de Heimeier V-exact II rechte afsluiter staat Kv max 0.67 en KVs 0.86. Zou die dan niet voldoen?

[ Voor 5% gewijzigd door GJ14 op 24-12-2020 11:10 ]

• leonbong
@GJ14
Dat ligt er een beetje aan heb je grote vloer met daarnaast lage max-aanvoertemperaturen in de ketel ingesteld dat kan dat vervelend zijn. Maar ik ken je huis niet.

De niet voorinstelbare modellen van Heimeier (zwarte dop) hebben bijvoorbeeld in DN15 al kvs 2 dit is echt een stuk zekerder dat je genoeg vermogen kan verplaatsen en ook goedkoper dan een v-exact II.
Of niet voorinstelbare met blauwe dop van heimeier die kan je ook 3/4 krijgen dan heb je kvs 4 maar dat is wel veel doorlaat voor die blauwe moet je ook best zoeken in winkel.

PS Heimeier:
Die gaan ervanuit dat thermostatisch knop van heimeier ook bij max-temperatuur op de knop een klein beetje de pin is indrukt.
Daarom zet heimeier twee kv-waardes.
De max kv-waarde met thermostaat knop erop 0,67 bij V-exact II
De max-kv-waarde zonder thermostaat knop erop 0,86 bij V-exact II
Bij evohome kan je op een HR92 volle-kraan slag instellen en dan kan dat je de hoge-kvs hanteren.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

leonbong schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:56:
Aan de fysieke maat kan je niet de doorlaat zien.
Dat staat meestal gewoon op het ventiel. Daarnaast is vrijwel ieder ventiel van een bekend merk goed genoeg.
In 99% van de gevallen zal de limiter eerder de bottleneck zijn, dat kan je overigens prima zien aan de flow meter als je de rest afsluit.

[ Voor 20% gewijzigd door DukeBox op 24-12-2020 12:41 ]

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:53
Ik heb het hele topic doorgelezen, wat een info, heel veel aan gehad!

Ik heb een vrij standaard situatie: beneden vloerverwarming met 5 groepen en 1 zone, boven radiatoren. Om mijn werkkamer afzonderlijk aan te sturen (en überhaupt stabiel warm te krijgen) wil ik Evohome aanleggen. Om te beginnen heb ik alleen het wifi basisstation en een BDR91 gekocht om te kijken of het werkt. Zal vast wel, maar ik doe het graag in stappen. Dus eerst vervang ik enkel de huidige situatie (iSense en Avanta CW4, bedraad) door Evohome met slechts 1 zone.

Een vraag voordat ik dat doe: ik moet de thermostaatkabel op dezelfde poorten in de ketel aansluiten., maar moet ik nog iets in de ketel wijzigen? Aangezien de iSense een opentherm thermostaat is en de BDR91 niet. Ik heb hier weinig verstand van...

Als alles naar behoren werkt, laat ik een ventiel plaatsen bij de verdeler voor een elektrische kogelkraan met nog een BDR91, laat ik een aantal radiatorkranen vervangen door thermostaatkranen en plaats ik radiatorknoppen van Evohome. Ik vind de HR92 afschuwelijk lelijk (ook onhandig met kleine kinderen) dus ik neem denk ik de HR91.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@DukeBox
Als je de spullen toch nog moet kopen kan je het beter goed doen, ik maak niet de aanname dat het wel goed zou zijn in zijn huis. Daarvoor heb ik te weinig informatie mbt aanvoertemperaturen beschikbare persdruk enz.
Als ik kijk in hoe veel topics ik hier op GOT aan mee help mbt vloerverwarmingen die of te traag of helemaal niet warm worden. Waar dan toch blijkt dat o.a. verkeerd gekozen appendages zijn dan ga ik niet een matige advies geven van koop maar wat.
Ik heb een advies gegeven om normale niet voorinstelbare te kopen van heimeier is notabene goedkoper en zekerder dat het volstaat.

PS
Ik heb op mijn vloerverdeler standaard 3/4 appendages zitten met behoorlijke kv's vanaf de fabriek allemaal 2,5 of meer als ik op onderdelenlijst kijk.

@edozat1
Je kan in evohome lokale bediening van een HR92/91 blokkeren, heb ik ook op de kamers van mijn kinderen. Mijn dochter bleef aan die knop draaien, nu niet meer.
PS een HR91 zal je uit Duitsland of de UK moeten halen wordt niet gevoerd als product in NL.

[ Voor 14% gewijzigd door leonbong op 24-12-2020 13:16 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

leonbong schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:11:
Ik heb op mijn vloerverdeler standaard 3/4 appendages zitten met behoorlijke kv's vanaf de fabriek allemaal 2,5 of meer als ik op onderdelenlijst kijk.
Ja, dat is vrij standaard maar heeft niet direct te maken met CV aanvoer (en afvoer).

• leonbong
@DukeBox
Hoe bedoel je dat dan?

Robot bijvoorbeeld
1-5 groepen 1/2 inch appendages met kv's 1,7.
6-10 groepen 3/4 inch
10- >1 inch appendages

[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 24-12-2020 13:21 ]

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:53
leonbong schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:11:
Je kan in evohome lokale bediening van een HR92/91 blokkeren, heb ik ook op de kamers van mijn kinderen. Mijn dochter bleef aan die knop draaien, nu niet meer.
PS een HR91 zal je uit Duitsland of de UK moeten halen wordt niet gevoerd als product in NL.
Ja, dat las ik inderdaad. Je kunt geloof ik ook het fragiele klepje blokkeren. Blijft alleen het uiterlijk over en alleen daarom al wil ik liever de HR91. In mijn werkkamer zitten 2 radiatoren, daar wil ik de temp met round wireless regelen. Ik zag de HR91 hier ook.

Maar belangrijker voor nu: moet ik iets in de (software van de) ketel aanpassen als ik de BDR91 aansluit?

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Je CV gaat nooit direct je VV in, dit wordt bijgemengd. Een groter ventiel kan alleen het voordeel bieden dat wanneer je een hoge VV warmte afgifte hebt dat dit heel misschien wat 'sneller' gaat wanneer er een hoge delta is maar als de VV retour ook warm wordt is dat over.

• leonbong
Ja het zijn mengverdelers dat weet ik.
Een beperkte Kv is inderdaad met name een probleem bij het opwarmen. Voor het op temperatuur houden is dit eigenlijk geen probleem mits je natuurlijk geen 25 groeps vloer van 400m².

• thenoice
thenoice schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:40:
Dus als ik wel graag de ruimteverwarming wil, dan kan ik gewoon de HCE80 toepassen.
Dan blijft bij mij de vraag hangen OT of aan-uit, en vooral het verschil. Wat doet elk type, en wat voor informatie krijgt de ketel, en wat doet die er vervolgens mee. Ik hoop dat jullie mij hier een sluitend antwoord op kunnen geven.

Andere vraag. We hebben een pomp op de vloerverwarmingsverdeler, en met de flowmeters heb ik nu elke groep ingedeeld met een bepaalde flow om de ruimtes zo goed als te verwarmen naar wens.
Stel dat ik straks een HCE80 erop zet. 1 groep vraagt warmte, en de pomp gaat draaien voor 1 groep. Krijgt die groep dan niet ineens een overkill aan warmte of werkt dat niet zo? Wat is de juiste instelling van de groepen met een dergelijke unit erop?
@leonbong of @DukeBox hebben jullie hier een antwoord op? Zit eigenlijk een beetje klem in mn verhaal :).

• GJ14
leonbong schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:35:
@GJ14
Dat ligt er een beetje aan heb je grote vloer met daarnaast lage max-aanvoertemperaturen in de ketel ingesteld dat kan dat vervelend zijn. Maar ik ken je huis niet.

De niet voorinstelbare modellen van Heimeier (zwarte dop) hebben bijvoorbeeld in DN15 al kvs 2 dit is echt een stuk zekerder dat je genoeg vermogen kan verplaatsen en ook goedkoper dan een v-exact II.
Of niet voorinstelbare met blauwe dop van heimeier die kan je ook 3/4 krijgen dan heb je kvs 4 maar dat is wel veel doorlaat voor die blauwe moet je ook best zoeken in winkel.

PS Heimeier:
Die gaan ervanuit dat thermostatisch knop van heimeier ook bij max-temperatuur op de knop een klein beetje de pin is indrukt.
Daarom zet heimeier twee kv-waardes.
De max kv-waarde met thermostaat knop erop 0,67 bij V-exact II
De max-kv-waarde zonder thermostaat knop erop 0,86 bij V-exact II
Bij evohome kan je op een HR92 volle-kraan slag instellen en dan kan dat je de hoge-kvs hanteren.
okay. top, heb die Heimeier met zwarte dop besteld.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

thenoice schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:40:
Daar is ook niet een 100% passend antwoord op te geven. Op dit moment is een aansturing met daarin een BDR91(A1000) verwerkt (voor bijv. een zone klep) niet ondersteund in OT aansturing.
Sterker nog, het werkt in veel situaties ook niet goed.

Een ketel wel/niet modulerend aansturen is ook een discussie op zich, de modernere ketels hebben hoe dan ook een modulerend stook gedrag, ook via een aan/uit sturing. Zelf wilde ik hoe dan ook OT aansturing zodat ik via mijn OT gateway meer dingen kan bijregelen waar nodig.. in de praktijk doe ik dat echter zelden.
Ik heb ook enige tijd getest met aan/uit sturing, met mijn ketel merkte ik voornamelijk dat deze via OT veel stiller is maar (uiteraard) vaker bezig is.
Een overkill kan dus niet, daar voor zit er een begrenzer/limiter in je VV aanvoer. Net als dat in de meeste gevallen de ketel stopt met stoken als de retour warm is. Voor iedere zone heb je hoe dan ook een temperatuur sensor nodig om de warmte vraag te stoppen.

• leonbong
thenoice schreef op donderdag 24 december 2020 @ 14:05:
[...]

@leonbong of @DukeBox hebben jullie hier een antwoord op? Zit eigenlijk een beetje klem in mn verhaal :).
Voor nu kan je best OT kiezen dat zou goed moet werken en heeft jouw voorkeur.
Omdat je geen zone-klep toepast, kan het water altijd goed circuleren.

(Kan ook met zoneklep maar dat vereist goed gedimensioneerde bypass, wat bijna nooit zo is en bij veel ketels best kritisch is.)

Maar ik ben een toffe peer, ik heb nog 2x een aan/uit module rond slingeren in de kast die mag je eventueel wel overnemen voor een zeer gering bedrag als het met OT niet goed werkt. Betreft wel het oudere model HC60NG wat 10A kan schakelen, maar werkt ook goed met evohome als ketelmodule.

[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 24-12-2020 15:28 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

leonbong schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:25:
(Kan ook met zoneklep maar dat vereist goed gedimensioneerde bypass, wat bijna nooit zo is en bij veel ketels best kritisch is.)
Nee, OT i.c.m. een BDR91 (als aansturing voor een klep) werkt vrijwel nooit goed. Dit komt omdat de status van de BDR91 in de software ook modulair wordt berekend. Dit gaat dus fout als er gemoduleerd geleverd wordt onder de 50%, dan gaat de klep dicht terwijl dat niet moet.

Mogelijk is het met updates nu niet meer van toepassing maar tot een jaar geleden was dit zeker nog een probleem.

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 24-12-2020 15:57 ]

• leonbong
Ik persoonlijk ken installaties waar het probleemloos werkt maar die installatie hebben wel allemaal CV-buffers. Zonder buffer inderdaad vaak problemen het combineren van iets continu met iets discontinu dat is gewoon lastig.

[ Voor 44% gewijzigd door leonbong op 24-12-2020 16:11 ]

• thenoice
DukeBox schreef op donderdag 24 december 2020 @ 14:26:
[...]

Daar is ook niet een 100% passend antwoord op te geven. Op dit moment is een aansturing met daarin een BDR91(A1000) verwerkt (voor bijv. een zone klep) niet ondersteund in OT aansturing.
Sterker nog, het werkt in veel situaties ook niet goed.

Een ketel wel/niet modulerend aansturen is ook een discussie op zich, de modernere ketels hebben hoe dan ook een modulerend stook gedrag, ook via een aan/uit sturing. Zelf wilde ik hoe dan ook OT aansturing zodat ik via mijn OT gateway meer dingen kan bijregelen waar nodig.. in de praktijk doe ik dat echter zelden.
Ik heb ook enige tijd getest met aan/uit sturing, met mijn ketel merkte ik voornamelijk dat deze via OT veel stiller is maar (uiteraard) vaker bezig is.

[...]

Een overkill kan dus niet, daar voor zit er een begrenzer/limiter in je VV aanvoer. Net als dat in de meeste gevallen de ketel stopt met stoken als de retour warm is. Voor iedere zone heb je hoe dan ook een temperatuur sensor nodig om de warmte vraag te stoppen.
Ik hoor de ketel normaal gesproken niet of nauwelijks omdat deze in de berging/garage hangt, maar ik neem aan dat hij stiller is doordat hij minder vol aanstaat (OT?).
Weet jij zo wat de OT thermostaat en aan-uit thermostaat aan een ketel doorgeeft? En hoe reageert een ketel daar op?

Ik bedoel in overkill meer de hoeveelheid water per minuut. nu wordt deze verdeelt over 7 groepen constant.
Straks misschien wel 1 groep waar de pomp vol alles door pompt (dus meer liter per minuut?).
Elk vertrek zo inderdaad een eigen sensor krijgen in de zin van honeywell T87RF2025

• thenoice
leonbong schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:25:
[...]

Voor nu kan je best OT kiezen dat zou goed moet werken en heeft jouw voorkeur.
Omdat je geen zone-klep toepast, kan het water altijd goed circuleren.

Maar ik ben een toffe peer, ik heb nog 2x een aan/uit module rond slingeren in de kast die mag je eventueel wel overnemen voor een zeer gering bedrag als het met OT niet goed werkt. Betreft wel het oudere model HC60NG wat 10A kan schakelen, maar werkt ook goed met evohome als ketelmodule.
Niet perse mijn voorkeur. Ik wil een systeem die goed werkt en weinig storingen geeft :).
Verder kan ik juist een set overnemen met aan-uit, maar wil zeker weten of dat wel de juiste keuze is.

• leonbong
Aan/uit werkt altijd!
Er is geen goed fout met beide oplossing kan je zuinig stoken, maakt weinig/niks uit met een moderne ketel.

Mijn persoonlijke mening is aan/uit is over het algemeen betrouwbaarder bij evohome en eigenlijk alles, daarnaast is het regelgedrag veel voorspelbaarder.

[ Voor 86% gewijzigd door leonbong op 24-12-2020 18:26 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

thenoice schreef op donderdag 24 december 2020 @ 17:41:
Weet jij zo wat de OT thermostaat en aan-uit thermostaat aan een ketel doorgeeft? En hoe reageert een ketel daar op?
Hoe bedoel je precies ? Een aan/uit geeft niets door anders dan warmte vraag ja/nee. Een opentherm signaal geeft diverse status informatie door (2 kanten op) maar met name ook de gewenste (setpoint) temperatuur waardoor de ketel optimaal kan stoken om deze te bereiken.
Ik bedoel in overkill meer de hoeveelheid water per minuut. nu wordt deze verdeelt over 7 groepen constant.
Straks misschien wel 1 groep waar de pomp vol alles door pompt (dus meer liter per minuut?).
De hoeveelheid circulatie zou nagenoeg gelijk moeten blijven als wat deze nu is. Het enige dat je in de gaten kan houden is de snelheid van je pomp en waterflow per lus als de andere geknepen worden door de HCE80.

Het water moet wel de tijd krijgen om warmte af te geven (snelle flow) maar ook omgekeerd, je wilt niet dat het water al halverwege de lus de meeste warmte kwijt is (langzame flow). Dit speelt met name wanneer de vloer koud is (lees: temperatuur verschil van een paar graden).

• thenoice
DukeBox schreef op donderdag 24 december 2020 @ 18:27:
Hoe bedoel je precies ? Een aan/uit geeft niets door anders dan warmte vraag ja/nee. Een opentherm signaal geeft diverse status informatie door (2 kanten op) maar met name ook de gewenste (setpoint) temperatuur waardoor de ketel optimaal kan stoken om deze te bereiken.
Ok dus in theorie is de OT de betere variant die het proces geleidelijker laat verlopen. De aan-uit is in principe van de categorie grote stappen snel thuis? Is het risico dan niet dat de temperatuurschommeling groter is?
Ik neem ook aan dat bij OT het is dat zolang als er een signaal vanuit de thermostaat blijft komen (dus ook weinig vraag) de vloerverwarming en pomp netjes blijft draaien?
Is de OT variant bij radiatoren sowieso de betere optie? (wij hebben natuurlijk weer de combinatie van deze 2).

[...]
De hoeveelheid circulatie zou nagenoeg gelijk moeten blijven als wat deze nu is. Het enige dat je in de gaten kan houden is de snelheid van je pomp en waterflow per lus als de andere geknepen worden door de HCE80.

Het water moet wel de tijd krijgen om warmte af te geven (snelle flow) maar ook omgekeerd, je wilt niet dat het water al halverwege de lus de meeste warmte kwijt is (langzame flow). Dit speelt met name wanneer de vloer koud is (lees: temperatuur verschil van een paar graden).
Net even voor de controle 5 groepen dicht gedraaid, en dan blijven de overige groepen dezelfde flow houden, Dat gaat wel goed dus.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

thenoice schreef op donderdag 24 december 2020 @ 19:18:
Ok dus in theorie is de OT de betere variant die het proces geleidelijker laat verlopen. De aan-uit is in principe van de categorie grote stappen snel thuis? Is het risico dan niet dat de temperatuurschommeling groter is?
Nee, juist niet.. ondanks dat de meeste ketels ook met aan/uit modulerend stoken heb je als voordeel met OT dat de ketel weet wat je wilt. Oftewel, als het nu 19 graden is en je geeft aan ik wil het op 21 hebben, dan werkt de ketel samen met het logaritme van evohome om die temperatuur zo optimaal mogelijk te behalen. Met de nadruk op optimaal, dit wil niet perse betekenen dat het ook de snelste manier is maar wel de meest zuinige manier zonder al te veel op comfort in te leveren. Met name juist het gestuurd modulair stoken (t.o.v. gevraagd modulair) zorgt over het algemeen juist voor minder schommeling.
Ik neem ook aan dat bij OT het is dat zolang als er een signaal vanuit de thermostaat blijft komen (dus ook weinig vraag) de vloerverwarming en pomp netjes blijft draaien?
Het is een samenwerking, er is nies iets als 'een signaal' dat continue actief blijft. Daarnaast, de pomp blijft in principe altijd draaien, moderne pompen schakelen uit omdat zij intern temperatuur geregeld zijn.
Is de OT variant bij radiatoren sowieso de betere optie? (wij hebben natuurlijk weer de combinatie van deze 2).
Niet anders dan bij VV.
Net even voor de controle 5 groepen dicht gedraaid, en dan blijven de overige groepen dezelfde flow houden, Dat gaat wel goed dus.
Mooi, zo hoort het ook.

• thenoice
DukeBox schreef op donderdag 24 december 2020 @ 20:54:
[...]

Nee, juist niet.. ondanks dat de meeste ketels ook met aan/uit modulerend stoken heb je als voordeel met OT dat de ketel weet wat je wilt. Oftewel, als het nu 19 graden is en je geeft aan ik wil het op 21 hebben, dan werkt de ketel samen met het logaritme van evohome om die temperatuur zo optimaal mogelijk te behalen. Met de nadruk op optimaal, dit wil niet perse betekenen dat het ook de snelste manier is maar wel de meest zuinige manier zonder al te veel op comfort in te leveren. Met name juist het gestuurd modulair stoken (t.o.v. gevraagd modulair) zorgt over het algemeen juist voor minder schommeling.

[...]

Het is een samenwerking, er is nies iets als 'een signaal' dat continue actief blijft. Daarnaast, de pomp blijft in principe altijd draaien, moderne pompen schakelen uit omdat zij intern temperatuur geregeld zijn.

[...]

Niet anders dan bij VV.

[...]

Mooi, zo hoort het ook.
OT heeft onderaan de streep dus wel de voorkeur?

Ik bedoelde eigenlijk de pomp van de vloerverwarming, dis gaat straks alleen draaien als hij een signaal via de HCE80 ontvangt en inschakelt. De pomp kan niet draaien als de kleppen dichtzijn van de groepen.

Naast de HCE80 moet ook een HRA80 antenne komen begreep ik.
Is deze perse noodzakelijk, of kan de HCE80 ook los communiceren met de evotouch?
Je kan de HCE80 ook direct bedraad aan de CV-ketel koppelen. Kan dat een BDR91 of R8810 vervangen, of heb je dergelijke schakelunits sowieso nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LosserNL
Ja je hebt een HRA nodig als antenne plus een ketelmodule. Theoretisch kan je die aan zowel de evohome als HCE80 koppelen maar alleen aan evohome zou genoeg moeten zijn.

• thenoice
Ik lees verschillende communicatieverbindingen van evohome, de ene geeft aan dat dit via RF op 868mhz gaat, maar de andere site vraagt een stabiel wifi netwerk..
Wat zijn nu de gestelde eisen van dit systeem? Gaat dit werken met kanaalplaatvloeren en kalkzandsteenwanden als scheiding? (wifi van de meterkast naar de 1e verdieping gaat net aan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Alleen de centrale heet WiFi nodig.
Let op 2e hands zijn er ook versies zonder WiFi.

De overige onderdelen met eigen rf en ja dat gaat makkelijk door een heel huis.

[ Voor 26% gewijzigd door leonbong op 25-12-2020 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17-09 21:51
Voor de OT of Aan/uit vragen.

Ik stuur mijn ketel met OT en heb een zonneklep (danfoss). Ik had later pas door dat aan/uit wordt aanbevolen.

Ik was niet tevreden met OT aansturing totdat ik de vloer recent heb laten isoleren. De ketel moduleerde de aanvoer temperatuur voor de vloer soms te laag, waardoor ik ruime tijd tot onder 1 graden de ingestelde temperatuur bleef hangen. Ik moest 2/3 graden hoger stoken om een hoge aanvoer te krijgen. Nu de vloer geïsoleerd is heb ik nergens meer last van en werkt het naar behoren. Ik heb eigenlijk ook geen last van overshoots, ik weet niet of dat feitelijk gelinkt kan worden aan OT of dat er andere factoren mee spelen. Mijn idee is dat het systeem eerder af moduleert waardoor ik geen overshoot krijg.

Ik heb overigens nog nooit een storing gehad tussen de zonneklep en de OT aangestuurde ketel, iets wat ik wel vaak heb gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scotman21
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 18:24
Hier sinds kort ook Evohome. Beneden LTV-vloerverwarming en boven radiatoren. Ik gebruik inmiddels de BDR91 (aan/uit) voor aansturing van de ketel. Als ketel gebruik in de Intergass HR 28/24 en ik werk met een aanvoertemperatuur van 55 graden. De vloerverwarming beneden wordt gezien als 1 zone en is voorzien van een HR92. Echter, de installateur heeft deze knop op het retourventiel van de verdeler geplaatst. Volgens mij met de knop tussen de bypass en de thermostaatknop op de aanvoerleiding. Wat is jullie mening hierover ?

Verder heb ik het probleem dat als de benedenverdieping op temperatuur is de HR92 op de verdeler helemaal dichtgaat en de verdeler op een gegeven moment water van 20 graden rondpompt en de vloer op een gegeven moment erg koud aan begint te voelen terwijl de ruimte nog wel op temperatuur is. Wat kan ik hier aan doen ? Of komt dit wellicht door aansluiting op het retourventiel ?

Ik gebruikte eerst OT voor aansturing van de ketel maar merkte dat de ketel vaak begon te pendelen. Ben benieuwd hoe dit bij Aan/Uit gaat. Op een gegeven waren alle ruimtes op temperatuur en als er dan slechts 1 ruimte warmte begon te vragen dan wordt de retourtemp bij de ketel snel te hoog waardoor de ketel ging pendelen bij OT. Het vermogen van de ketel is nu teruggezet en we zijn geswitched naar Aan/ uit. Vanochtend was de woning echter bij lange na niet verwarmd tot de gevraagde temperatuur en het ketelvermogen heb ik daarom inmiddels weer op 45% gezet was 30%).

Tenslotte kwam ik in het Evohome menu voor de zone vloerverwarming de parameter 'Zone met 1 of meer ruimten' tegen. Deze stond op enkelvoudig en heb ik op meervoudig gezet. Ik dacht 'woonkamer, keuken, gang, bijkeuken'. Het resultaat was dat de HR92 op de verdeler telkens 100% begon te vragen en lekker warm water rondpompte en de vloer op temperatuur bleef. Maar volgens mij is dit niet de bedoeling.

Ben benieuwd naar jullie bevindingen en verbetertips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Mbt aanvoer of retour voor je hr92 ventiel
Plaats eens een foto

Zone met 1 of meer ruimten'
Dit doet iets anders dan jij denkt.
Het kan zijn dat je in een ruimte meerdere hr92 hebt als één zone ingesteld omdat de kamer meerdere radiatoren heeft.
Standaard funtioneren de hr92 dan allemaal gelijk waarbij één hr92 (eerste aangemelde) of ruimteopnemer wordt gebruikt voor de temperatuurmeting voor alle hr92 aanwezig.
Dat kan vervelend zijn in bijvoorbeeld een tochtig huis en dat daardoor de ruimte niet egaal warm is. Als je hem om meervoudig zet gaat elke hr92 in de zone apart ook zelf de temperatuur meten.

In jouw geval zal de hr92 zijn “verdeler locatie” lekker warm proberen te krijgen.

[ Voor 27% gewijzigd door leonbong op 25-12-2020 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scotman21
Ok, bedankt. Ik heb de instelling nu ook weer teruggezet naar 'Enkelvoudig'.

En ten aanzien van plaatsen van de HR92 in de aanvoerleiding versus retourventiel van de vloerverwarmingsverdeler ? Wat is daarover de mening ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Een foto helpt bij mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scotman21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ud8CaO1zjxmbIkF4kdVTPbcXmG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ltcoeOXeQZpQV5lZuBEgwxkx.jpg?f=fotoalbum_large

BIj deze de foto

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
Niks mis mee.
In principe is de stromingsrichting door het ventiel verkeerd om.
Sommige merken zijn daar gevoelig voor, maar meestal valt het mee en gaat het niet lekken.
In het ergste geval bestel je een binnenwerk voor omgekeerde stromingsrichting, die maakt heimeier denk ik ook wel.
Het merk wat hier is toegepast is heimeier volgens mij.

[ Voor 92% gewijzigd door leonbong op 25-12-2020 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS

BTS

@scotman21

Kan het zijn dat je vloer ver afkoelt omdat je aanvoer temperatuur op 55C is ingesteld?
(Het water uit je ketel word uiteraard gemengd in de verdeler en is daardoor geen 55C.)

Zou het helpen om de aanvoer temperatuur vanaf de ketel te verlagen?
De logica hierachter is dat met een lagere aanvoer temperatuur je vloer er langer over doet om de ruimte op temperatuur te brengen, HR92 blijft langer open.

En belangrijk: wat is een koude vloer? Mijn vloer is "koud" nog steeds 20C.

www.highflow.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
BTS schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 06:23:
@scotman21

Kan het zijn dat je vloer ver afkoelt omdat je aanvoer temperatuur op 55C is ingesteld?
(Het water uit je ketel word uiteraard gemengd in de verdeler en is daardoor geen 55C.)

Zou het helpen om de aanvoer temperatuur vanaf de ketel te verlagen?
De logica hierachter is dat met een lagere aanvoer temperatuur je vloer er langer over doet om de ruimte op temperatuur te brengen, HR92 blijft langer open.

En belangrijk: wat is een koude vloer? Mijn vloer is "koud" nog steeds 20C.
Dat is niet handig bij dit systeem. Als je de tempratuur van de vloer wilt verlagen kan dat beter via de verdeler. Mede omdat de rest van de woning radiatoren heeft.

Ik zou eerst kijken of de aanvoer temperatuur zo rond 40 graden is en wat je retour tempratuur is. Een pompschakelaar kan helpen bij het stoppen op een bepaalde temperatuur, is ook wat zuiniger.

Is de vloer geïsoleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scotman21
@leonbong gaf het al aan "In principe is de stromingsrichting door het ventiel verkeerd om".

Nou dat heb ik geweten. De HR 92 begon vanochtend ineens te klapperen. Op klusidee las ik hierover het volgende : Het werkt overigens wel met een HR92, alleen moet je de HR92 niet op de retour monteren. Het blijft een thermostatische kraan en die kan gaan klapperen als het water er in verkeerde richting doorheen gaat. Nou dat is duidelijk. Ik ga de installateur volgende week vragen om de HR92 op de aanvoer te zetten.

@BTS Ik kan de aanvoertemperatuur evt. nog wel verder verlagen. Het is een beetje 'spelen' met ketelvermogen en aanvoertemperatuur om zo een ideale setting te krijgen. Ik merk met name dat als alle vertrekken op temperatuur zijn en slechts 1 kleine kamer een warmtevraag doet dat de ketel dan heel snel in de pendelmodus schiet omdat de retourtemperatuur bij de ketel tov de aanvoertemperatuur snel te hoog wordt.

@Dashlane De vloer is volgens mij wel geisoleerd. Betreft woning uit 2002. Ik heb een foto van de onderkant van de vloer vanuit kruipruimte toegevoegd. Geen aanvullende isolatie gedaan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hiLqpGElzv1XYnHiHLfLES_RyiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D6JYk9AP9V9MMnCUwiDlWMnX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Maak het je niet zo moeilijk koop omgekeerde stromingszin binnenwerk waarschijnlijk 15€
Dat wissel je in 10min.

De radiatorkraan klappert dat heeft op zich niks met de hr92 te maken.

https://www.loodgietshop....keerde-stromingsrichting/

[ Voor 58% gewijzigd door leonbong op 26-12-2020 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
@scotman21

Je isolatie is in orde, je hebt geen warmte lek je kruipruimte in.

Ik zou niet zoveel aan je ketel temperatuur veranderen aangezien je met je ketel ook de radiatoren aanstuurt.

Ik zou eerst is kijkend wat het verschil is tussen aan en retour temperatuur (delta).

Een nadeel aan zeer goed geïsoleerde woningen is dat je minder effect van de vloerverwarming voelt. Zeker als het een vloerverwarming op netten is (vanuit nieuwbouw).

Dat een pomp na draait zorgt er niet voor dat je vloer heel koud wordt. De klep staat dicht en hij circuleert het water wat in de vloerverwarming zit wat als voordeel heeft dat je geen/minder warmte vlekken krijgt. Zeker wanneer er vanuit de nieuwbouw een vloer gelust is gelegd ipv slakken.

Wat je kan proberen om de vloer wat constanter te houden is om de tempratuur op de verdeler wat lager te zetten. Deze staat vaak op 40 en met goede isolatie kan dat meer gaan schommelen dan bijvoorbeeld 35 graden.

Een verkeerde pomp instelling kan ook zorgen voor minder comfort. Vaak staat in de handleiding van de verdeler welke pompstand wordt geadviseerd bij het aantal groepen.

Je kunt ook je aan en retour slangen controleren op lengte. Dat staat er vaak op met kleine letters. Meer dan 100m kan problemen opleveren. (Ik heb 4x 80m slak met pompinstelling 2)

Tevens kun je, aangezien de servicemonteur toch langskomt, de groepen laten optimaliseren. Dan wordt iedere groep apart gemeten op aan en afvoer en ingesteld. Dit kan er voor zorgen voor een efficiënter en comfortabelere woning, al denk ik dat het weinig invloed heeft op je klacht.

Edit: volgens mij staat je pomp op 3 en met 8 groepen is dat waarschijnlijk in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cojack1331!
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-08-2024
Ik ben onlangs verhuisd naar een huis met vloerverwarming beneden (voorheen alleen radiatoren).
Al jaren gebruik ik EvoHome naar tevredenheid voor het verwarmen van mijn ruimtes.
Nu wil ik ook graag mijn vloerverwarming aansluiten, maar ik kom er maar niet uit met de:
HCE80
DBR91
HR92
etc.

Zie hieronder mijn vloerverwarming installatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qCVzObI82YCAjk8K_fu-8tXaqPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NlWG2UD7EwpCHNQHlSpvYlgb.jpg?f=fotoalbum_large

Huidige situatie.
Momenteel ik kan mijn vloerverwarming niet apart aanzetten.
Vloerverwarmingspomp start als ik een boven ruimte ga verwarmen.

Vragen.
1. Kan ik mijn ATC928G3000 instellen zodat deze wel een warmtesignaal afgeeft aan mijn HR ketel zodat ik
kan alleen mijn vloerverwarming kan gebruiken of heb ik daar een minimaal HTC80 of HR92 bij de vloerverwarming bij nodig.
2. Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn vloerverwarming niet aanslaat als ik alleen een ruimte boven in huis wil verwarmen. Ik heb nog een HR92 over zou ik die het beste op de aanvoer tussen bypass en de thermostaatkraan (voor de warmtepomp sensor)?
3. Als ik een toch een HCE80 aanschaf zodat ik zones in mijn vloerverwarming kan inregelen dan blijft in mijn huidige opstelling volgens mij altijd de vloerverwarmingspomp lopen. Als ik bijv. alleen een ruimte boven in huis wil verwarmen, kan ik dit nog voorkomen?

Alvast bedankt voor een reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:26

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Als je de zones niet apart wilt aansturen zou ik die hce lekker laten.

Zou er wel een klep voor zetten, met een bdr81. En dan de pomp met een eco schakelaar met temperatuurvoeler sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cojack1331!
MikeyMan schreef op zondag 27 december 2020 @ 15:45:
Als je de zones niet apart wilt aansturen zou ik die hce lekker laten.

Zou er wel een klep voor zetten, met een bdr81. En dan de pomp met een eco schakelaar met temperatuurvoeler sturen.
Dank voor je zeer snelle reactie.
Dan bedoel je een zoneklep (VC8615AG1100) in combi met de BDR91?
En waarom dan niet een HR92? lijkt in eerste instantie goedkoper, maar is dat niet hetzelfde? (Kun je me het verschil uitleggen?)

Een pomp met temperatuurvoeler zit er nu volgens mij al op? zie afbeelding. Als ik de klep dus voor de sensor monteer zou het moeten kloppen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:26

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Cojack1331! Heb zelf op aanraden van @leonbong deze gekocht:

https://tameson.nl/kleppe...-2-weg-230vac-relais.html

Scheelt een slok op een borrel met die Honeywell klep. Inderdaad op een bdr91, tikfoutje gemaakt eerder.

Hr92 werkt met een magneet ventiel met lagere doorstroom.

Zie inderdaad nu de temperatuurvoeler van de pomp zitten. Is die ingebouwd in die pomp zelf? Waarschijnlijk met een vaste schakeltemperatuur. Heb zelf een instelbare die ik op 27 graden heb staan IPV de 35 van de originele van robot die ik eerst had.

[ Voor 25% gewijzigd door MikeyMan op 27-12-2020 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cojack1331!
MikeyMan schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:37:

Scheelt een slok op een borrel met die Honeywell klep. Inderdaad op een bdr91, tikfoutje gemaakt eerder.

Zie inderdaad nu de temperatuurvoeler van de pomp zitten. Is die ingebouwd in die pomp zelf? Waarschijnlijk met een vaste schakeltemperatuur. Heb zelf een instelbare die ik op 27 graden heb staan IPV de 35 van de originele van robot die ik eerst had.
Wederom dank voor de info en de tip. Maar om dan mijn totaal plaatje compleet te krijgen.

1. De Tameson klep zou ik kunnen installeren op de aanvoer na/boven de bypass (bypass, maar wat laten zaken)
2. Op de Tameson klep een BDR91 (aan/uit) aansluiten.
3. Op de EvoConsole (kan ik een zone aanmaken, met connectie naar de BDR91) en dan de temperatuursensor gebruiken van de EvoConsole.

Mijn EvoConsole is nu OT gekoppeld met de HR en dan komt de BDR91 aan/uit er nog bij. Gaat dit elkaar nog in de weg zitten?
@MikeyMan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scotman21
Ok, dankjewel voor de tips. Als ik de vraag hierboven lees van dan kan ik wellicht ook overwegen om de HR92 op de verdeler te vervangen door een Tameson klep en deze te verbinden met de BDR 91 die ik al bij de ketel heb hangen. Ik heb trouwens onder de ketel ook een VC4013. Deze is geplaatst om te voorkomen dat er warm water in de vloerverwarming stroomt als er warm water wordt gevraagd (bijv voor douchen). Moet deze ook worden verbonden met de BDR91 ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJPnLN-Uxk-xj4LWpFmcAI8hw50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P4PHwhyROSqYgXtOo2YQFb8P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
@scotman21

Voor het aansturen van een zonneklep heb je een eigen tweede relais nodig. Je kunt niet deze gebruiken van de ketelaansturing.

Ik vraag mij af waar die klep voor dient. Zoals jij beschrijft lijkt het alsof je vloer verwarmd wordt door een geiser wat heel gek zou zijn. Bij een ketel zijn dat gescheiden systemen. En slaat de verwarming af op het moment dat je tapwater vraagt. Waar is die klep op aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scotman21
@Dashlane Op de site van Intergas staat : "voor een goede werking van de warmwatertapvoorziening mag er geen ongewenste circulatie door het toestel zijn door een tweede pomp in het cv-circuit (dit was bij mij dus wel het geval). Sluit een vloerverwarming indirect hydraulisch neutraal aan, OF voorzie het circuit van een terugslagklep die doorstroming door het toestel voorkomt als er geen CV-warmtevraag is."

Deze terugslagklep is volgens mij bevestigd in de retourleiding van de cv-ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
scotman21 schreef op zondag 27 december 2020 @ 21:02:
@Dashlane Op de site van Intergas staat : "voor een goede werking van de warmwatertapvoorziening mag er geen ongewenste circulatie door het toestel zijn door een tweede pomp in het cv-circuit (dit was bij mij dus wel het geval). Sluit een vloerverwarming indirect hydraulisch neutraal aan, OF voorzie het circuit van een terugslagklep die doorstroming door het toestel voorkomt als er geen CV-warmtevraag is."

Deze terugslagklep is volgens mij bevestigd in de retourleiding van de cv-ketel.
Mij onbekend, overigens is het geen terugslagklep maar een electrische afsluiter welke overigens ook aanbevolen wordt op intergas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scotman21
Ok. Deze afsluiter dateert uit de periode voordat ik Evohome in huis heb laten installeren. Ik vraag me nu af of het logisch is om de VC4013 van Honeywell als zoneklep op de huidige wijze in de retourleiding van de CV-ketel te laten zitten (niet geschakeld via relais) of dat het verstandig is om deze verder richting te vloerverwarmingsverdeler te plaatsen en te laten schakelen met een BDR91 (daar heb ik dan een 2e voor nodig begrijp ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
scotman21 schreef op zondag 27 december 2020 @ 22:37:
Ok. Deze afsluiter dateert uit de periode voordat ik Evohome in huis heb laten installeren. Ik vraag me nu af of het logisch is om de VC4013 van Honeywell als zoneklep op de huidige wijze in de retourleiding van de CV-ketel te laten zitten (niet geschakeld via relais) of dat het verstandig is om deze verder richting te vloerverwarmingsverdeler te plaatsen en te laten schakelen met een BDR91 (daar heb ik dan een 2e voor nodig begrijp ik).
Je huidige klep zou ik lezen als onderdeel van je ketel en daarvoor laten zitten. Een tweede zonneklep + relais plaatsen zou mij voorkeur hebben omdat bij warm tapwater vraag niet per definitie de BDR91 de klep dicht zet, althans dat is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
MikeyMan schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:37:

Dat hangt toch vooral van het ventiel af en niet van de HR92? We hadden nu net geconstateerd dat een ventiel met een hoge Kv prima voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 19:03
scotman21 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 22:27:
Echter, de installateur heeft deze knop op het retourventiel van de verdeler geplaatst. Volgens mij met de knop tussen de bypass en de thermostaatknop op de aanvoerleiding. Wat is jullie mening hierover?
De zoneklep wordt bij voorkeur geplaatst op de retourleiding (bron). Ik weet niet de exacte reden, maar ik kan me voorstellen dat hier wellicht een lagere druk is dan op de aanvoerleiding. De thermostaat moet natuurlijk op de aanvoerleiding, want anders kan die geen temperatuur regelen. Je installateur heeft dat dus prima gedaan.
Verder heb ik het probleem dat als de benedenverdieping op temperatuur is de HR92 op de verdeler helemaal dichtgaat en de verdeler op een gegeven moment water van 20 graden rondpompt en de vloer op een gegeven moment erg koud aan begint te voelen terwijl de ruimte nog wel op temperatuur is.
Ik heb een pompschakelaar (voeler vlak voor de thermostaatkraan) die de pomp stilzet als de vloer te ver afkoelt. Daarmee zorg je dat de pomp niet 24/7 draait en dat kan flink energie besparen op jaarbasis. Een ander voordeel is dat de warmte in de vloer blijft. Hierdoor heb ik wel de indruk dat de temperatuur soms wat doorschiet, dus is soms ook niet ideaal. Een goede pompschakelaar zet de pomp in de zomer ook af en toe 10 minuten aan om te voorkomen dat die vast gaat zitten.

Ik zie in jouw foto echter geen zoneklep, maar gewoon een slimme thermostaatkraan. Ik ben geen expert op dat gebied, maar ik heb begrepen dat het debiet (flow) door een thermostaatkraan een stuk lager is dan door een zoneklep. Ik neem aan dat je die zone wel aan je thermostaat hebt gekoppeld en niet aan de kraan?

[ Voor 44% gewijzigd door BugBoy op 28-12-2020 10:39 . Reden: Bron aangepast ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@BugBoy Begin jij nu ook weer de discussie opnieuw? Niet de kraan maar het ventiel zorgt voor de flow/het debiet. Dus gewoon de HR92 op een thermische afsluiter met de juiste (hoge) kvs waarde zetten.

En de installateur heeft bij @scotman21 het ventiel in de verkeerde stroomrichting geplaatst. Dat heeft hij dus niet goed gedaan.

Je bron doet het niet bij mij.

Pagina: 1 ... 8 ... 36 Laatste