Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming

Pagina: 1 ... 9 ... 12 Laatste
Acties:

• BugBoy
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 16-06 18:05
RichieB schreef op maandag 28 december 2020 @ 08:51:
@BugBoy Begin jij nu ook weer de discussie opnieuw? Niet de kraan maar het ventiel zorgt voor de flow/het debiet. Dus gewoon de HR92 op een thermische afsluiter met de juiste (hoge) kvs waarde zetten.
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus het is echt niet de bedoeling om een oude discussie op te laaien. Ik begrijp dat het ventiel het debiet bepaalt, want de kraan stuurt alleen het ventiel maar aan en het water gaat gelukkig niet door de kraan :) Ik ben alleen niet bekend met een afsluiter die aangestuurd kan worden door een kraan met een hoge KVS waarde. Daarom dacht ik dat je meestal een zoneklep moet plaatsen, maar als er een afsluiter is (met hoge KVS waarde) waar je de HR92 op kan zetten, dan geloof ik direct dat dit net zo goed werkt. Dat is dan ook een stuk voordeliger.

Ik ben zelf ook op zoek naar een eenvoudigere installatie die enkel met thermostaatkranen werkt. Dat scheelt flink geld, dus ik zou je zeer erkentelijk zijn als je een typenummer hebt van zo'n ventiel. Ik wil namelijk anders wel een zoneklep gaan plaatsen.
En de installateur heeft bij @scotman21 het ventiel in de verkeerde stroomrichting geplaatst. Dat heeft hij dus niet goed gedaan.
Ik heb niet gekeken of de stroomrichting juist was, maar de vraag beantwoord of die in de retourleiding mag. Volgens Honeywell zelf is het aanbevolen om deze in de retourleiding te zetten. Ik heb in mijn originele bericht de bron aangepast en die zou het nu wel moeten doen.

Dit is trouwens de link: YouTube: Tweewegklep aansluiten op de BDR91 | Honeywell Home. Zou men hier een zoneklep plaatsen omdat dit een 3/4" leiding is?

[Voor 5% gewijzigd door BugBoy op 28-12-2020 10:49]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 23:02
Zoek eens op Heimeier in dit draadje. Ik heb zelf deze link genoteerd: https://www.loodgietshop....nd-recht-1-2-2202-02-000/

• Cojack1331!
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 28-01 09:00
De zoneklep + BDR91 is me nu duidelijk! die ga ik aanschaffen.
Ik snap alleen de aansluiting op de aanvoer of retour nog niet helemaal.
Ja de bron geeft aan retour, maar in mijn geval zou dan de pomp continue blijven draaien en dat wil ik ook niet.

Kan ik een OT module (R8810A1018) naast de ketel + BDR91 (voor de Zoneklep) door elkaar gebruiken in één netwerk. Of levert me dat mogelijk problemen op en moet ik de OT module ook vervangen en gelijk houden?

@RichieB @BugBoy @Dashlane

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 23:01

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Cojack1331! schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:32:
De zoneklep + BDR91 is me nu duidelijk! die ga ik aanschaffen.
Ik snap alleen de aansluiting op de aanvoer of retour nog niet helemaal.
Ja de bron geeft aan retour, maar in mijn geval zou dan de pomp continue blijven draaien en dat wil ik ook niet.

Kan ik een OT module (R8810A1018) naast de ketel + BDR91 (voor de Zoneklep) door elkaar gebruiken in één netwerk. Of levert me dat mogelijk problemen op en moet ik de OT module ook vervangen en gelijk houden?

@RichieB @BugBoy @Dashlane
Kan gewoon samen, maar werkt gemiddeld genomen niet echt optimaal.

• Dashlane
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 06-06 16:41
@Cojack1331!

Ik heb de OT module en een zonneklep met een bdr91. Het werkt nu bij mij prima, zoals eerder beschreven had ik wat problemen. Overigens heb ik daarna ook Honeywell gemaild en hebben de laatste software ge-update. Als je de OT module al hebt, zou ik het gewoon proberen, je kunt dan alsnog de aan-uit aanschaffen.

• RichieB
[...]
[...]
Een klep in je retour of aanvoer maakt voor de flow niet uit. In beide situaties zorgt een dichte klep ervoor dat er geen water uit de CV leiding bijgemengd kan worden met je vloerverwarming. Als je een voeler zet op de aanvoer en de klep in de retour gaat dicht dan stopt ook stroom in de aanvoer (want er kan geen water meer bij) en wordt koud.

• BugBoy
RichieB schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:52:
Zoek eens op Heimeier in dit draadje. Ik heb zelf deze link genoteerd: https://www.loodgietshop....nd-recht-1-2-2202-02-000/
De link die je aangeeft is een thermostaatventiel. Het verschil zit hem in de Kvs waarde wat een maat is voor hoeveel kuub water er per uur doorheen kan bij een drukverschil van 1 bar. Bij echte zonekleppen is die Kvs waarde hoger dan reguliere thermostaatventielen. Thermostaatventielen liggen vaak tussen 0,5 en 1 m3/uur. Zonekleppen voor 15 mm kun je tot 8 m3/uur krijgen (voorbeeld). Als het maximaal debiet van een thermostaatventiel voldoet voor je installatie, dan zal het geen probleem zijn. Als het thermostaatventiel niet genoeg debiet kan leveren, dan zal je vloer langzamer opwarmen.

Als het al een probleem wordt, dan zal dat in de beginfase zijn waarbij het water in de vloer flink opgewarmd moet worden. Dan is er het meeste warm water nodig. Als de vloer eenmaal op temperatuur is, dan zal het wel meevallen. Geen idee of dit in de praktijk een probleem is. Ik ben bezig om uit te zoeken wat ik nodig heb en benader het wellicht te theoretisch (omdat de praktijkervaring nog ontbreekt).

Het voordeel van enkel thermostaatkranen/-ventielen is dat ik ook een veel ruimere keuze heb. Ik zou dan ook het Nefit EasyControl systeem kunnen gaan gebruiken dat rechtstreeks op mijn ketel past. Scheelt me de nodige converters en rompslomp.
Ik snap alleen de aansluiting op de aanvoer of retour nog niet helemaal. Ja de bron geeft aan retour, maar in mijn geval zou dan de pomp continue blijven draaien en dat wil ik ook niet.
Helaas vertelt Honeywell er niet bij waarom het wordt aanbevolen om die zoneklep in de retourleiding te plaatsen. Maar zoals @RichieB al aangeeft maakt het voor de pompschakelaar niet uit. Als je de voeler maar voor de thermostaatkraan zet, dan gaat het gewoon goed (ik ga er even vanuit dat je een pompschakelaar hebt).

@MikeyMan Waarom werkt een OT module i.c.m. een BDR91 niet optimaal? De OT module is voor de aansturing van de ketel en de BDR91 toch om de zoneklep aan te sturen? Wat zijn de problemen in de praktijk? Ik moet denk ik namelijk ook naar die combinatie.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@BugBoy daar is in dit topic al een hoop over geschreven. Het werkt wel, maar het stookgedrag is verre van prettig. Gaat hier een stuk beter sinds ik over ben op aan/uit.

• leonbong
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23:26
Je kan natuurlijk prima ventielen krijgen met een hoge kv waarop hr92 past of mt4

Bijvoorbeeld een Honeywell VSOF
VSOF 220 4 = kvs 4
VSOF 215 2.4 = kvs 2,5
Let op voor vsof serie zijn alleen modellen met 2,5 slag bruikbaar.

Maar de flow door zo’n kogelkraan is natuurlijk ongekend.
Zo’n ding open is een doorlaat zonder restrictie in de 1/2 inch maat op 22mm leidingwerk.

[Voor 25% gewijzigd door leonbong op 28-12-2020 22:48]

• BugBoy
MikeyMan schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:36:
@BugBoy daar is in dit topic al een hoop over geschreven. Het werkt wel, maar het stookgedrag is verre van prettig. Gaat hier een stuk beter sinds ik over ben op aan/uit.
Ik ga het topic maar eens vanaf pagina 1 doorlezen. :)

• edozat1
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 16-06 18:40
Ik heb het systeem (wifi basisstation en bdr91) nu 5 dagen draaien en het werkt naar behoren. De volgende stap is de iSense vervangen door het basisstation, waarbij ik de bestaande thermostaatkabel gebruik als voeding.

En dan iemand zoeken die een ventiel bij de vloerverwarming kan plaatsen voor een elektrische kogelkraan. Normaal gesproken zou dat kunnen op een van de twee flexibele buizen, maar het lijkt erop dat dat merk niet zo veel voorkomt (Multitubo). Ik heb 3 loodgieters gesproken die hier niet de juiste persbek voor hebben.

Op de retour zit echter misschien nog ruimte op de plek waar nu een t-stuk zit. Is dat een ventiel? Kan ik die gebruiken voor een kogelkraan of anders vervangen door een geschikt ventiel?

[Voor 5% gewijzigd door edozat1 op 29-12-2020 13:51]

• leonbong
Dan vervang je dat kleine stukje mulitubo dan gewoon door 22mm koper kan je makkelijk buigen en ventiel erin plaatsen is geen probleem.
Je kan eventueel ook uitgaande ventiel vervangen voor een thermostatisch ventiel wel letten op de juiste stromingsrichting (omgekeerd).

[Voor 33% gewijzigd door leonbong op 29-12-2020 14:05]

• edozat1
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 16-06 18:40
leonbong schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:03:
Dan vervang je dat kleine stukje mulitubo dan gewoon door 22mm koper kan je makkelijk buigen en ventiel erin plaatsen is geen probleem.
Je kan eventueel ook uitgaande ventiel vervangen voor een thermostatisch ventiel wel letten op de juiste stromingsrichting (omgekeerd).
Dank.

Maar moet ik bij de eerste optie niet ook de hele bypass vervangen? Dat is allemaal geperst namelijk. Edit: tot de eerste knie bedoel ik.

En in geval van optie 2: kan ik er dan ook een elektrische kogelkraan tussen zetten ipv een thermostaatventiel?

• dezonnebril
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 13:37
EvoHome stookt mijn Tzerra Ace middels OpenTherm constant rond de 60 graden, wat voor mijn vloerverwarming natuurlijk prima is. Echter heeft de rest van het huis (twee-onder-een kap) nog normale radiatoren welke overigens wel middels Eclipse kranen ingeregeld zijn.

Nu heb ik het idee dat de koudste kamer van het huis moeite heeft deze "lage" temperatuur. De kamer is voorzien van een type 20 radiator en de kamer warmt erg langzaam op ten opzichte van de andere kamers welke voorzien zijn van type 10 radiatoren. De radiator is overigens wel gewoon goed warm, net als op de andere kamers.

Ik heb geen buitenvoeler, is er met evoHome ook een mogelijkheid om de aanvoertemperatuur iets te verhogen, bijvoorbeeld richting de 70 graden? Of moet ik hiervoor met de stooklijn in de CV parameters gaan rommelen (onbekend terrein voor mij)? Deze staat nu fabriek af op:

Instelpunt (CP010): 90
Comfortvoetpunt (CP210): 15
Steilheid (CP230): 1,5

Toevoeging: Max aanvoertemperatuur op de CV staat ingesteld op 80 graden.

[Voor 5% gewijzigd door dezonnebril op 29-12-2020 15:28. Reden: Max aanvoertemperatuur toegevoegd]

If at first you don’t succeed, call it version 1.0

• RichieB
@dezonnebril Heb je wel eens gedacht aan radiatorventilatoren zoals die van SpeedComfort? Daarmee warmt je ruimte veel sneller op. Ik heb hier mijn intergas HRE op 60 graden staan en dat volstaat prima in mijn tochtige huis van 100 jaar oud.

• dezonnebril
@RichieB ik weet van het bestaan af inderdaad. Echter gaat het om een slaapkamer, waardoor dit niet gelijk mijn eerste keus is i.v.m. geluid. Ook zijn ze nog best aan de prijs.

Sowieso zou graag willen weten hoe ik mijn CV (of evoHome) zo kan instellen, dat ik een (lichte) stijging in aanvoertemperatuur kan krijgen.

• RichieB
dezonnebril schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:10:
@RichieB ik weet van het bestaan af inderdaad. Echter gaat het om een slaapkamer, waardoor dit niet gelijk mijn eerste keus is i.v.m. geluid.
Ik gebruik ze ook in de slaapkamer. Ze zijn totaal niet storend. Het enige wat je soms hoort is als ze uitschakelen. Na de "klik" denk je dan "oh ja, ze stonden aan".
Ook zijn ze nog best aan de prijs.
Als je daarmee je CV-aanvoertempertuur lager kan zetten/laten verdien je dat zo terug. Ik heb net de CV op 50 graden gezet. :*) Er loopt trouwens een 25% kortingsactie met ING rentepunten.
Sowieso zou graag willen weten hoe ik mijn CV (of evoHome) zo kan instellen, dat ik een (lichte) stijging in aanvoertemperatuur kan krijgen.
In de laatste beta firmware kan je per zone een "koud weer" boost instellen. De boost is vast, 1 of 2 graden dacht ik en werkt via de zone warmtevraag, niet de CV aanvoertemperatuur. Heb het zelf niet aanstaan.

• leonbong
@dezonnebril
Als de radiator wel warm is maar de kamer niet genoeg.
Dan kan je de aanvoertemperatuur verhogen, maar ik zou die radiator in eerste instantie gewoon meer debiet geven.

Je moet niet vergeten dat de standaard slag van HR92 niet de volle slag van een eclipse is.
Daarmee bedoel ik als je eclipse op 100 l/uur instelt en je schroeft er HR92 op met de standaard slag instelling dan kan die nog maar grofweg 70l/uur doen.
Oplossing eclipse hoger instellen, ik zou niet de slag op hr92 aanpassen ervaring leert dat die dan soms niet volledig meer sluit. Soms denkt de regelelektronica in de hr92 dan al eerder dat hij dicht is, dat kan dan zomaar over een week zijn.

Eventueel kan je ook de stooklijn aanpassen of eventueel als paardenmiddel het minimum vermogen van de ketel verhogen.

[Voor 68% gewijzigd door leonbong op 29-12-2020 19:51]

• dezonnebril
De laatste beta zou wellicht iets kunnen betekenen @RichieB, maar zoals je zegt past het niet de aanvoertemperatuur aan.

@leonbong voor wat betreft het debiet op de radiator, hij staat nu ingesteld op 5.. daar kon je wel eens een punt hebben :) . Stand 5 is echter wel door de installateur ingesteld en zou uitgerekend moeten zijn op basis van radiator vermogen. Wellicht de factor "koude kant van het huis" vergeten mee te nemen.

Ik heb daarnaast de HR92 wel op volledige slag staan, ik wil er zeker van zijn dat de HR92 de waterzijdige inregeling niet zou doorkruisen. Geen issues met niet goed afsluiten overigens.

Mocht het debiet geen soelaas bieden, kun je mij tips geven m.b.t. het aanpassen van de stooklijn?
  • Moet ik de helling en/of het voetpunt wijzigen?
  • Wie bepaald in deze situatie zonder buitenvoeler de buitentemperatuur, waar een stooklijn toch zijn gedrag op baseert, geeft de evoHome dat door?
  • De Tzerra Ace staat nu op ingesteld (AP091) op "Type van te gebruiken buitensensorverbinding" "Geen", zou deze dan nog gewijzigd moeten worden naar "Internet gemeten"?

[Voor 4% gewijzigd door dezonnebril op 29-12-2020 20:36]

• Dashlane
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 06-06 16:41
@dezonnebril

Ik zou eerst is kijken of de radiator geschikt is voor de ruimte die het moet warm stoken. Dit kun je vaak vinden op de website van de fabrikant van de radiator of een vergelijkbaar model. Vaak zie je de wattage bij welke aanvoer temperatuur en je kunt uitrekenen wat de kamer nodig heeft.

Stap 2 zou ik kijken of er niet toevallig ik lucht in de radiator zit. Dan heb je kans dat je bijvoorbeeld maar de helft van het vermogen verbruikt. Ik zou ook de installatie bekijken, is het een radiator die paralel of in een ring is aangesloten. Zit de aan en retour goed gemonteerd?

Stap 3: zijn de eerste twee in orde dan zou ik, zoals leonbong beschrijft, het debiet nalopen. Ik gebruik hier meestal een omrekentool van danfoss app voor. Met de gegevens van de radiator kom je vaak een heel eind ook al is het geen danfoss. Weet je de fabrikant, misschien vind je dan de juiste specificatie.

Overig
- ik heb zelf twee radiatoren die achter een dik gordijn vallen, hierdoor krijg ik verkeerde waardes omdat de hr92 in een soort spauw hangt. Een externe voeler zou dit oplossen.
- in een andere kamer heb ik een type 11 die volgens de specificaties gemakkelijk de slaapkamer moet kunnen stoken. In verband met het vele thuiswerk is dit nu een kantoor. Dit vraagt 20 graden in plaats van 18. Nu heb ik ketel op 50graden ingesteld en duurt het vrij lang voordat de kamer op temperatuur is.

• dezonnebril
@Dashlane de radiator hangt er al jaaaren :P en heeft nooit problemen gehad. Afgelopen jaar is de CV vervangen, zijn de radiatoren ingeregeld en is de begane grond volledig voorzien van vloerverwarming i.p.v. radiatoren. Nu in combinatie met een evoHome systeem sinds deze winter valt dit me op.

Lucht is er inmiddels volledig uit na meerdere malen ontluchten. En ja, ik heb de slaapkamers en mijn kantoor voorzien van een t87rf als externe voeler, want ik had inderdaad het probleem dat jij beschrijft :).

Ik denk dat leonbong inderdaad de eerste te proberen maatregel heeft aangedragen. Stand 5 (50l/h) is misschien wel wat karig, geen idee... Ik ga eens kijken of ik via de danfoss tool (Installer App?) wat meer info kan krijgen m.b.t. het instellen van het juiste debiet in plaats van lukraak debiet ophogen, thanks voor de tip!

• leonbong
Ik zou gewoon “lukraak” het debiet verhogen!
Je kan het heel makkelijk herstellen, sterker nog als test zou ik eerst naar maximum gaan.

Krijg je het dan nog niet goed warm, dan weet je dat de radiator te klein is.

• thenoice
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 15-06 21:51
Ik heb de spullen binnen en alles aangesloten. Volgens mij op de juiste manier maar ik krijg de HCE80 toch niet aan de praat.
Ik heb 4 zones.
Zone 1 is de woonkamer waaronder 3 groepen vallen, die heb ik aangesloten op de 3 aansluitingen zone 1.
Zone 2 is de garage waaronder 2 groepen vallen, die heb ik aangesloten op de 2 aansluitingen van zone 2.
Zone 3 is de speelkamer waaronder 1 groep valt, die heb ik aangesloten op de aansluiting zone 3.
Zone 4 is de hal waaronder 1 groep valt, die heb ik aangesloten op de aansluiting zone 4.

De thermostaten en de zones kon ik prima toewijzen via het evotouch systeem dus je zou zeggen dat het moet werken.
Echter als ik de woonkamer aanzet gaat 1 groep van de garage draaien.

Heb ik de aansluitingen nu niet goed gedaan (je kan toch 3 groepen op 1 zone zetten)?

De aansluitingen op de HCE unit.

De verdeler (motoren zitten nu weer los).

• scotman21
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 18-06 23:16
Op de eerste verdieping heb ik na installatie van het Evohome systeem last van klapperende radiatorkranen (badkamer en twee slaapkamers). De radiatoren zijn voorzien van een HR92 themostaatknop. Beneden heb ik vloerverwarming als 1 zone (HR92 op de aanvoer) en ik werk met een BDR91 voor de aansturing. Het hele systeem is voorzien van een bypass bij de CV-ketel. Daarnaast heb ik nog een by-pass op de verdeler van de vloerverwarming. CV-capaciteit is al verlaagd naar 35% en radiatoren zijn volgens mij niet omgekeerd aangesloten dus thermostaatknop met HR92 zit op de aanvoer.

[Voor 3% gewijzigd door scotman21 op 01-01-2021 21:54]

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 23:39

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Klapperende ventielen is meestal als ze verkeerd om zitten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• r2504
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 11-06 20:29
Ik heb een fluitend ventiel in een bepaalde stand :-(

• DukeBox

DukeBox

r2504 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 22:19:
Ik heb een fluitend ventiel in een bepaalde stand :-(
Als het ventiel goed om zit, kan je evt. nog de hr92 in vol open/dicht modus zetten.

• r2504
DukeBox schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 23:00:
[...]

Als het ventiel goed om zit, kan je evt. nog de hr92 in vol open/dicht modus zetten.
Hoe doe je dat ?

• DukeBox

DukeBox

Setting 6 op 1 zetten.

• leonbong
Dat is de lichthoogte.
Bij een goed ingeregelde installatie komt de klep dan uiteindelijk nog steeds op dezelfde stand (mechanisch) uit.

Dus wat moet dat voor verschil maken dan?

@scotman21
Extreem voorbeeld maar de stromingsrichting is niet goed.

[Voor 31% gewijzigd door leonbong op 02-01-2021 07:28]

• thenoice
Weer een stap verder, ik denk dat alles gewoon goed staat aangesloten.
Bij het instellen ging het nu ook goed met de thermostaten en groepen.
Probleem nu is het volgende.
Bij inschakelen van een groep, duurt het sowieso even voordat er iets gebeurt.
Dan gaat de ketel draaien (60gr) en gaat bijvoorbeeld groep 1 groen branden op de HCE80 .
De pomp gaat dan ook draaien, en na een tijdje lijken de kleppen open te gaan van de MT-4 motoren.
Je zou zeggen dat moet andersom zijn, eerst kleppen open en dan de pomp aan.

Enfin, na een tijdje te draaien leek het goed te gaan, maar ik vermoed dat de kleppen opeens dicht zijn gegaan, en de pomp bleef doorgaan, en ook de CV-ketel ging door. Gevolg de aanvoer werdt 60 graden, en de pomp sloeg uit door oververhitting....

Wat kan hier nu het probleem van zijn?

Ander issue zijn de radiatoren boven. Die voorzien we van HR92 knoppen.
Als ik die wil toevoegen (toevoegen nieuwe zone), vraagt deze na toewijzen ook weer om een groep van de vloerverwarmingsverdeler lijkt wel. (dat groene toewijs icoontje, die verschijnt bij toewijzen zoneregelaar).

Je kan toch gewoon vloerverwarming via de HCE80 laten gaan en afzonderlijk de radiatoren met de HR92 knoppen?

• leonbong
Wat kan hier nu het probleem van zijn?
Die thermostaatknop van vloerverwarmingverdeler staat veel te hoog die moet op 4 ipv 6.

dat groene toewijs icoontje, die verschijnt bij toewijzen zoneregelaar
Een hr92 is ook een zoneregelaar, hij vraagt dus niet specifiek om de hce80
YouTube: HR92 toewijzen aan nieuwe zone | Honeywell Home

[Voor 74% gewijzigd door leonbong op 02-01-2021 12:34]

• thenoice
ja dat viel mij inderdaad ook op. DIe zet ik terug naar 4.
Heb jij enig idee idee wat de overige issues zijn?

Volgorde van inschakelen zou moeten zijn, CV-ketel, klep MT-4 motor open en dan de vloerverwarmingspomp toch?.

• leonbong
thenoice schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 13:06:
ja dat viel mij inderdaad ook op. DIe zet ik terug naar 4.
Heb jij enig idee idee wat de overige issues zijn?
Welke issues bedoel je?
Volgorde van inschakelen zou moeten zijn, CV-ketel, klep MT-4 motor open en dan de vloerverwarmingspomp toch?.
Normaal gedrag dat de cv al aan staat terwijl de mt4 nog niet helemaal open is.

[Voor 7% gewijzigd door leonbong op 02-01-2021 13:13]

• thenoice
Maar als de mt4 nog niet open is, zou de pomp nog niet mogen draaien toch? Die pompt dan in niets en zal kapot gaan, of kan een pomp gewoon doordraaien?

• leonbong
Kan gewoon doordraaien

• thenoice
leonbong schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:29:
Een hr92 is ook een zoneregelaar, hij vraagt dus niet specifiek om de hce80
YouTube: HR92 toewijzen aan nieuwe zone | Honeywell Home
Ja dat zou zoals het filmpje aangeeft moeten gaan.
Ik maak een nieuwe zone aan, nieuwe naam, dan radiatoren, en dan vraagt hij om de voeler toe te wijzen.
Dat doe ik met de hr92 knop door de knop kort in te drukken, dan lang indrukken tot toewijzen verschijnt, en dan nog een keer klikken en dan geeft het scherm aan toewijssignaal goed ontvangen, maar de knop blijft op sign on staan. Dan komt er in het scherm een melding van zone toevoegen. En dat is niet goed...

• leonbong
Dat is wel goed hij vraag of je nog tweede HR92 aan die zone wil toevoegen.

• DukeBox

DukeBox

leonbong schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 07:25:
Dat is de lichthoogte.
Bij een goed ingeregelde installatie komt de klep dan uiteindelijk nog steeds op dezelfde stand (mechanisch) uit.

Dus wat moet dat voor verschil maken dan?
Het verschil is dat de hr92 volledig opengaat, ook al is er geen tegendruk meer meetbaar (wat bij de calibratie is vastgesteld). Bij een ventiel dat kleppert maar verder goed zit lost dit soms het probleem op.

• scotman21
@leonbong

"Extreem voorbeeld maar de stromingsrichting is niet goed."

Dank voor je reactie. Echter, als ik met een infrarood thermometer de temperatuur bij de aanvoer- en retourbuis meet dan is de temperatuur wel het hoogst op het punt dat nu als aanvoer is aangesloten en waarop ook de HR92 is gemonteerd. Hoe kan de stromingsrichting dan niet goed zijn?

[Voor 5% gewijzigd door scotman21 op 02-01-2021 14:21]

• RichieB
Een ventiel heeft een stroomrichting. Het ventiel waar de HR92 op zit kan verkeerdom gemonteerd zijn.

• thenoice
leonbong schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 13:58:
Dat is wel goed hij vraag of je nog tweede HR92 aan die zone wil toevoegen.
Het was inderdaad de vraag voor een 2e hr92... had per ongeluk ja geklikt.

Nu lijkt alles wel redelijk ingesteld.
Alleen het gedrag van de CV-ketel is wat bijzonder.
Bij onze vorige thermostaat ging de ketel na een tijdje vanzelf naar 28 graden bijvoorbeeld.
Nu lijkt het wel zo te zijn dat hij de hele tijd op 60 graden staat te draaien...
Zal dat vanzelf beter worden? Het is opentherm dus je zou zeggen dat hij dan ook terug moet tunen.
Voorheen was het natuurlijk ook 1 groot systeem, waarbij de retourtemperatuur een stuk minder heet was (alles werd verdeeld over het hele huis). nu 1 zone en dan is de temperatuur snel bereikt.
Of is dit een kwestie van geduld?

Ketel staat nu de hele tijd op stand 1, op 60 graden. Geen warmtevraag vanuit evohome.

[Voor 4% gewijzigd door thenoice op 02-01-2021 15:34]

• RichieB
Wat voor CV heb je? Mijn intergas HRE is gekoppeld via OpenTherm en had ik ook op 60 graden staan, maar daarmee werd de doeltemperatuur vrij snel (binnen 30 minuten) bereikt. Daarna ging de ketel pas weer aan als de zone flink was afgekoeld. De CV ging niet met een lagere aanvoertemperatuur werken. Nu heb ik 50 graden ingesteld en maakt de CV veel langere runs. Opwarmen van een zone van 15 naar 19 graden duurt nu meerdere uren. Ook het op temperatuur houden gebeurt nu in runs van 30+ minuten i.p.v. 10 minuten voorheen. En het scheelt zo’n 20% in het gasverbruik.

• thenoice
Ik heb een intergas prestige CW6, de aanvoer heb ik nu verlaagd naar 55gr.
Maximaal vermogen was reeds verlaagd naar 40%.
Nu staat het systeem ook pas net aan natuurlijk, en moet ik er zelf ook even aan wennen waarschijnlijk.
Hiervoor keek ik nooit naar wat de ketel de hele tijd aan het doen was haha.

Het valt mij wel op dat als bij de vloerverwarmingsverdeler alle kleppen dicht staan, en de ketel wel draait (waarschijnlijk voor een radiator boven), dan wordt de verdeler wel in zn geheel vrij warm. Retour temperatuur wordt dan ook dik 40 graden.
Iemand enig idee waar dat door komt? Als de kleppen dicht staan en de pomp niet draait is er geen flow verder toch?

• leonbong
Mengverdeler dat is normaal dat aanvoerbalk wordt als alle kleppen dicht staan, niks aan de hand.

• scotman21
RichieB schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:25:
Een ventiel heeft een stroomrichting. Het ventiel waar de HR92 op zit kan verkeerdom gemonteerd zijn.
Het betreft een Heimeier Eclipse thermostaatkraan en de pijl staat wel de goede kant op.

Kan de automatische debietregeling van de Eclipse wellicht het probleem van het klapperen/ brommen veroorzaken icm de HR92 ?

En nog een andere vraag. Ik heb in mijn systeem nu een dubbele by-pass, nl bij de CV-ketel en bij de verdeler van de vloerverwarming (voor de HR92). Is dit ook iets wat problemen kan veroorzaken ? Ik lees nl meestal dat een systeem 1 by-pass heeft.

• thenoice
Wat is qua instelling, minimale aantijd, en aantal schakelingen de beste stand?
Minimale aantijd staat op 1min, aantal schakelingen op 6 per uur.

• EdwinZuidema
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 13-06 17:46
Ik heb een 800 liter boiler (met verwarmingswater, opgewarmd door heatpipes en/of CV ketel) en een EvoHome systeem.
Nu is mijn verwarmingspomp een PWM pomp (gelijkstroom, kan hard en zacht draaien), maar wordt op dit moment aangestuurd door een BDR91 (aan/uit). EvoHome probeert wat te moduleren in timeslots, maar graag zou ik mijn pomp direct willen moduleren. Kan dat? Heeft Honeywell hier een product voor?

Ter info: Ik lees mijn Evohome systeem zelf uit met de HGI80 (en stop de data in een database), en zou dus met een Raspberry Pi of zo zelf een pompaansturing kunnen maken, maar voor ik aan zo'n project begin is het goed te weten of er een off-the-shelf product is of iemand al zoiets heeft gemaakt :-)

Mijn trigger was dat in bepaalde gevallen op-een-na alle radiatoren uit kunnen staan en de ene maar 20% open, en Honeywell de pomp toch 100% laat draaien. Ik heb gelukkig een veerklep in mijn systeem, maar ik snap niet waarom Honeywell niet meer met PWM pompen werkt!

• RichieB
Mijn Intergas HRE heeft ook een PWM pomp. De Intergas firmware bepaalt hoe hard deze moet draaien adhv de gevraagde aanvoertemperatuur. Via OpenTherm is de warmtevraag specifieker dan via aan/uit maar nog steeds kan Evohome niet de pomp rechtstreeks aansturen. Daar zal je zelf een interface voor moeten schrijven denk ik.

• leonbong
@EdwinZuidema
https://www.resol.de/de/produktdetail/97
Maakt diverse off-self pwm controllers voor verwarmingstoepassingen.

Ik snap trouwens wel waarom Honeywell hier minder in voorziet.
Moderne ketels/pompgroepen en pompen voorzien hier zelf al in.
Bijna alle moderne ketels sturen de pomp met PWM obv het vermogen.

[Voor 59% gewijzigd door leonbong op 02-01-2021 19:33]

• EdwinZuidema
@leonbong , Ik heb al zo'n ReSol controller voor mijn heatpipes (en stuurt ook mijn verwarmingsketel via 0-10V interface aan als de boiler niet warm genoeg is), maar ik kan deze niet koppelen aan mijn EvoHome (ReSol kan dus de pomp wel aansturen via 0-10V interface, maar ik weet niet hoe ik de data van Evohome erin krijg...).

@RichieB , bedankt voor je bevestiging dat PWM pompen meer en meer gangbaar worden :-)

Ik zal eens een opzetje maken voor een Arduino or RPi en de aansturing; ik start met https://github.com/smar000/evohome-Listener denk ik.

• thenoice
Ik heb de cv-ketel en hce80 eens een half uurtje in de gaten gehouden. Is onderstaand normaal gedrag van deze units? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat dit efficiënt is of überhaupt iets doet.

19:48 - hc80 groep 2 gaat 1 min aan, en dan weer uit.
19:49 - hc80 groep 1 gaat aan (kleppen/flow par 1 minuut later) - cv ketel op stand 1 / 34gr
19:49 - hc80 groep 5 gaat aan.
19:50 - hc80 gaat uit. cv-ketel blijft op stand 1 / 34gr.
19:52 - cv gaat aan stand 5 / 34gr
19:53 - cv gaat weer uit naar stand 1 / 34gr 1 minuut aan geweest
19:54 - cv gaat naar stand 1 / 31gr
19:56 - hc80 groep 2 gaat aan + de pomp.
19:57 - hc80 gaat weer uit klep is niet open geweest, geen flow.
19:58 - hc80 groep 1 gaat aan + pomp na 15sec daarna gaat groep 5 ook aan..
19:59 - cv ketel gaat aan stand 5 / 31gr
20:00 - kleppen gaan open, er is flow
20:00 - cv ketel gaat uit naar stand 1 / 31gr en dan naar 0
20:01 - cv ketel gaat aan stand 5 / 31gr
20:02 - hc80 gaat weer uit, er is 2 minuten flow geweest.
20:03 - cv ketel gaat weer uit naar stand 1 / 31gr
20:03 - motoren op groep 1 stonden nog even open maar zakken langzaam dicht.
20:07 - cv ketel nog steeds op stand 1 / 31gr
20:09 - cv ketel gaat weer aan stand 5 / 31gr
20:09 - na 15 seconden gaat die weer naar stand 1 / 31gr
20:10 - hc80 zet groep 1 aan
20:11 - hc80 zet groep 5 aan + de pomp.
20:12 - motoren groep 1 gaan open.
20:12 - cv ketel gaat aan stand 5 / 31gr
20:13 - motoren groep 5 gaan open
20:13 - hc80 zet groep 2 aan
20:14 - hc80 zet groep 1 uit daarna groep 5
20:15 - hc80 gaat volledig uit
20:16 - cv ketel gaat weer naar stand 1 / 31gr
20:16 - cv ketel gaat helemaal uit.
20:17 - cv ketel gaat weer naar stand 1.

Ik heb echt het idee dat er 30 minuten heel druk aan het schakelen is geweest maar onder aan de streep niets gebeurt is..

• leonbong
EdwinZuidema schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:28:
@leonbong , Ik heb al zo'n ReSol controller voor mijn heatpipes (en stuurt ook mijn verwarmingsketel via 0-10V interface aan als de boiler niet warm genoeg is), maar ik kan deze niet koppelen aan mijn EvoHome (ReSol kan dus de pomp wel aansturen via 0-10V interface, maar ik weet niet hoe ik de data van Evohome erin krijg...).

@RichieB , bedankt voor je bevestiging dat PWM pompen meer en meer gangbaar worden :-)

Ik zal eens een opzetje maken voor een Arduino or RPi en de aansturing; ik start met https://github.com/smar000/evohome-Listener denk ik.
Ze hebben types die op deltaT kunnen regelen waarbij je gewoon evohome aan/uit aanstuurt dan heb je precies wat je wil hebben.

Nu denk dat het goedkoper is gewoon een autoadapt pomp te kopen met hetzelfde resultaat.

@thenoice
Je zal ons een beetje moeten helpen wij kennen niet alle ketels uit ons hoofd.
Wat is stand 1 /5 ???

Maar over het algemeen moet je het systeem even ze gang laten gaan werkt optimaal na een grofweg een week.

[Voor 11% gewijzigd door leonbong op 02-01-2021 20:56]

• thenoice
leonbong schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:49:
[...]

@thenoice
Je zal ons een beetje moeten helpen wij kennen niet alle ketels uit ons hoofd.
Wat is stand 1 /5 ???

Maar over het algemeen moet je het systeem even ze gang laten gaan werkt optimaal na een grofweg een week.
de cv-ketel heeft de volgende standen:
0 - nadraaien of opwarmen boiler
1 - gewenste temperatuur bereikt
2 - zelftest
3 - ventileren
4 - ontsteken
5 - cv-bedrijf
6 - tapwater
7 - opwarmen boiler

Moet het systeem dan nog volledig inleren oid?
Dat de kleppen van de vloerverwarming steeds maar 1 minuut open gaan heeft niet echt veel zin toch?

• leonbong
Hoe stuur je die ketel aan opentherm of aan/uit?

• thenoice
opentherm unit R8810 zit ertussen.

• leonbong
Ah dat verklaart waarom hij zo snel de ketel uitschakelt de warmtevraag is laag, waardoor het systeem lage watertemperaturen vraagt.

Maar het wordt beter geef het tijd.

Ps ik zou de Max-aanvoertemperatuur wel op 65-70 zetten. Anders wordt de kans op pendelen in de ochtend bij het opwarmen wel hoog.

[Voor 28% gewijzigd door leonbong op 02-01-2021 21:29]

• thenoice
Ok ik laat het even een week draaien.
Is dat vele schakelen niet "slecht" voor de ketel?
Hoe werkt de aan/uit schakelaar naar de ketel qua schakelingen?

Zoals gezegd ik weet niet hoe het was met de enkele thermostaat die we hiervoor hadden.
Dat was ook een modulerende Honeywell thermostaat.

• RichieB
leonbong schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:28:
[...]
Ps ik zou de Max-aanvoertemperatuur wel op 65-70 zetten. Anders wordt de kans op pendelen in de ochtend bij het opwarmen wel hoog.
Ik weet niet hoe het bij de Intergas Prestige CW6 van @thenoice zit, maar mijn Intergas HRE 36/48 uit 2018 heeft geen temperatuursensor voor de aanvoer. De ingestelde max-aanvoertemperatuur die je op het display instelt wordt "geschat" met de formule (1x rookgastemperatuur + 2x retourtemperatuur) / 3. Als ik op het display 50 graden instel is in de stand 1 (gewenste temperatuur bereikt) de aanvoerleiding 70 graden.

• thenoice
leonbong schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:28:
Wat houdt pendelen in? Er wordt meestal toch juist een wat lagere temperatuur aanbevolen met vloerverwarming?

• thenoice
RichieB schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 23:11:
[...]

Ik weet niet hoe het bij de Intergas Prestige CW6 van @thenoice zit, maar mijn Intergas HRE 36/48 uit 2018 heeft geen temperatuursensor voor de aanvoer. De ingestelde max-aanvoertemperatuur die je op het display instelt wordt "geschat" met de formule (1x rookgastemperatuur + 2x retourtemperatuur) / 3. Als ik op het display 50 graden instel is in de stand 1 (gewenste temperatuur bereikt) de aanvoerleiding 70 graden.
hmm, ik dacht dat die temperatuur de instelling daarvan is (dat geeft het boekje in ieder geval aan).
Moet wel zeggen dat die aanvoerleidingen niet aan te raken zijn als hij aanstaat met 55 of 60gr.

Dit is wat er in het boekje staat (meeste intergassen zijn wel gelijk qua instellingen denk ik, de prestige heeft alleen een boilervat ernaast).

De maximale CV aanvoertemperatuur
M.b.v. de tap/cv toets kan cv of tap gekozen worden. Kies cv en stel met de + en - toets de
temperatuur in.

• RichieB
Ja, dat staat ook bij mij in de handleiding. Maar als er geen sensor zit op de aanvoerleiding, hoe kan de ketel dan zorgen dat die temperatuur je instelling goed volgt? Meet eens met een thermometer je aanvoerleiding.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RichieB schreef op zondag 3 januari 2021 @ 09:40:
Ja, dat staat ook bij mij in de handleiding. Maar als er geen sensor zit op de aanvoerleiding, hoe kan de ketel dan zorgen dat die temperatuur je instelling goed volgt? Meet eens met een thermometer je aanvoerleiding.
Als we 'aanvoer' vanuit de CV installatie zien, lijk het inderdaad niet heel correct de ingestelde temperatuur te volgen. Heb ook een Intergas, en zie af en toe een piek langs komen van 45 graden. Terwijl de max temp op 37 staat.

Moet overigens wel zeggen dat sinds ik het maximale vermogen heb teruggeschroefd naar 55% dit niet meer is voorgekomen.

• RichieB
MikeyMan schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:20:
[...]
Als we 'aanvoer' vanuit de CV installatie zien, lijk het inderdaad niet heel correct de ingestelde temperatuur te volgen.
De 'aanvoer' in een CV is altijd vanuit de radiatoren gezien. Vanuit de ketel gezien is de 'aanvoer' de rode pijp waaruit het water dat de ketel verwarmt stroomt. De retour is de blauwe pijp waaruit het water vanuit de radiatoren weer de ketel in gaat. Daar heeft Intergas wel een temperatuursensor opzitten.
Heb ook een Intergas, en zie af en toe een piek langs komen van 45 graden. Terwijl de max temp op 37 staat.
[...]
Hoe meet je dat en waar zie je het dan voorbij komen?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@RichieB heb temp sensors die ik via Domoticz uitlees.

• RichieB
Netjes. En wat is de bron van Domoticz? Die moet het toch ergens vandaan halen..

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RichieB schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:07:
Netjes. En wat is de bron van Domoticz? Die moet het toch ergens vandaan halen..
Ja hangt een Wemos D1 bij de ketel met vier sensoren eraan :)

• RichieB
En dit plaatje is van de "retour" leiding denk ik? Anders stook je wel heel erg laag. Heb je ook een sensor op de "aanvoer" leiding zitten?

Ik gebruik zelf de RS232 interface van Intergas en stop die data in Prometheus. Maar wat daar "aanvoer" heet is niet wat je op het display instelt. Dat is de "flow" temperatuur die niet hetzelfde is als de temperatuur van de aanvoerleiding. Als ik die met de hand meet zit die veel hoger dan de flow temperatuur die op het display staat.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nee da's aanvoer.
Retour ziet er zo uit:

En de Td:

[Voor 78% gewijzigd door MikeyMan op 03-01-2021 14:22]

• thenoice
Ik zie deze installatie niet meer zitten. De hele nacht is de ketel aan-uit gegaan. De thermostaatknoppen om de haverklap een motorgeluidje... Alle ingestelde temperaturen stonden laag, dus er was geen vraag.
Vanmorgen stond het tiouchscherm op 23 graden in de woonkamer, terwijl het niet meer dan 20 graden was.
De ketel draait de hele dag een paar minuten, de kleppen gaan hooguit een paar minuten open.
Als ik de werking van een CV-ketel goed begrijp is dat hij nooit minder dan een x-aantal KW kan draaien.
Dat betekend dat de ketel eigenlijk altijd veel te veel capaciteit heeft, en daardoor steeds maar heel even nodig heeft? Nu helemaal met elke keer een klein deel van de huis installatie maakt dit principe toch alleen maar erger?
De retourtemperatuur moet van een ketel vrij laag blijven? Die wordt op deze manier steeds dik 50-60 graden.
Is mijn mindset niet goed, heb ik geen geduld, of is een dergelijk systeem met vooral vloerverwarming gewoon niet ideaal?
Vanmorgen de oude installatie weer geplaatst. Daarbij ging de ketel weer normaal langdurig branden op 38 graden, maar ging wel gewoon door. De retour bleef mooi koel. Maja eenmaal de begane grond op temperatuur houdt de radiatoren boven koud. (en daar ging het ons nu precies om).

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@thenoice Ja een gemiddelde ketel heeft teveel minimaal vermogen voor een gemiddeld huis. Ga je hierin nog meer beperkingen opleggen door per zone te willen stoken, wordt deze overcapaciteit alleen maar groter.
Zie ook mijn grafieken; schakelt zes keer per uur aan. Heb me er maar bij neergelegd.

• thenoice
tsja, wellicht is een verdeling boven en beneden met een aparte thermostaat een betere optie.
2 aan/uit kleppen in het systeem (1 voor de vloer verwarmingsverdeler, en 1 voor de verdeler van de 1e verdiepingsradiatoren).
Ik blijf het bijzonder vinden dat de kleppen en daarmee de zones telkens maar maximaal 1 minuut open stonden. Dan gaat er toch helemaal geen flow door de vloer, en dus geen warmteafgifte?

Retourtemperatuur van de CV ketel moet toch ook geen 50 of 60 graden zijn uiteindelijk?

• RichieB
In feite legt Evohome dit probleem extra bloot: je moet een CV vooral selecteren op het laagste vermogen dat je nodig hebt. De momenten dat je dit nodig hebt komen veel vaker voor dan dat je het maximale vermogen aan moet spreken. Klassieke CV verkopers zullen de inhoud van je huis schatten, de mate van isolatie en dan uitrekenen hoeveel vermogen je nodig hebt om je hele huis in een uur van -5 naar +25 te krijgen. Mooie rekensom, maar in de praktijk doe je dat nooit. Beter kan je dus kijken naar het minimale vermogen dat je ketel moet kunnen afgeven en daarna pas of het maximale van die ketel ook bij heel koud weer voldoende is.

@thenoice Probeer eens de aanvoertempertuur en het minimale + maximale vermogen drastisch te verlagen. Dit bracht bij mij rust in het schakelgedrag.

• thenoice
Te tijde van die schakelingen stond de aanvoertemp op 50 graden, en het CV vermogen op 40%
50 graden is wel nodig voor de hoge temperatuurverwarming.
40% had nog lager gekund naar minimaal 25%
40% staat voor ca. 12KW, 25% geeft 7KW.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RichieB schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:49:
In feite legt Evohome dit probleem extra bloot: je moet een CV vooral selecteren op het laagste vermogen dat je nodig hebt. De momenten dat je dit nodig hebt komen veel vaker voor dan dat je het maximale vermogen aan moet spreken. Klassieke CV verkopers zullen de inhoud van je huis schatten, de mate van isolatie en dan uitrekenen hoeveel vermogen je nodig hebt om je hele huis in een uur van -5 naar +25 te krijgen. Mooie rekensom, maar in de praktijk doe je dat nooit. Beter kan je dus kijken naar het minimale vermogen dat je ketel moet kunnen afgeven en daarna pas of het maximale van die ketel ook bij heel koud weer voldoende is.

@thenoice Probeer eens de aanvoertempertuur en het minimale + maximale vermogen drastisch te verlagen. Dit bracht bij mij rust in het schakelgedrag.
Ik ga inderdaad nog wel even verder experimenteren met het vermogen. Heb 200 meter met vloerverwarming. 10cm hart op hart.

Volgens: https://www.wth.nl/support-en-downloads/afgifte-berekening

zit ik dan ongeveer op 75 watt per m2. Ofwel 15kW maximale afgifte.
Ketel is een Kombi Kompact 36/30. Dus zou 30kW moeten kunnen afgeven.

Kan nog wel lager dan 55% max vermogen instellen misschien.

• RichieB
MikeyMan schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:17:
Nee da's aanvoer.
Retour ziet er zo uit:
[...]
En de Td:
[...]
Wow, jij hebt vast een super goed geïsoleerd huis? 35 graden aanvoer en delta-T rond de 7 graden! Bij mij staat de Intergas ingesteld op 50 graden, maar de temperatuur van de aanvoerbuis is 75 graden (net met de hand gemeten). De HR92 in de woonkamer (20m verderop) staat 35% open en de radiator is 57 graden.

De CV brandt de afgelopen 3 uur vrij constant. Loopt alleen een beetje op omdat het buiten afkoelt (4,5 naar 4,0).

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RichieB schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:07:
[...]

Wow, jij hebt vast een super goed geïsoleerd huis? 35 graden aanvoer en delta-T rond de 7 graden! Bij mij staat de Intergas ingesteld op 50 graden, maar de temperatuur van de aanvoerbuis is 75 graden (net met de hand gemeten). De HR92 in de woonkamer (20m verderop) staat 35% open en de radiator is 57 graden.

De CV brandt de afgelopen 3 uur vrij constant. Loopt alleen een beetje op omdat het buiten afkoelt (4,5 naar 4,0).
[Afbeelding]
Huis is uit 2007, dus niet onaardig geisoleerd. En dan verdenk ik de muren er nog van matig gevuld te zijn. Project voor later.

dT ziet er overigens iets weerbarstiger uit als je inzoomt:

Ga het maximale vermogen toch eens verlagen tot 40%.

@leonbong is er nog een vuistregel ofzo voor de instelling van het maximale vermogen? Moet dit boven je maximale afgifte zijn?

• leonbong
thenoice schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:20:
Ik zie deze installatie niet meer zitten. De hele nacht is de ketel aan-uit gegaan. De thermostaatknoppen om de haverklap een motorgeluidje... Alle ingestelde temperaturen stonden laag, dus er was geen vraag.
Vanmorgen stond het tiouchscherm op 23 graden in de woonkamer, terwijl het niet meer dan 20 graden was.
De ketel draait de hele dag een paar minuten, de kleppen gaan hooguit een paar minuten open.
Als ik de werking van een CV-ketel goed begrijp is dat hij nooit minder dan een x-aantal KW kan draaien.
Dat betekend dat de ketel eigenlijk altijd veel te veel capaciteit heeft, en daardoor steeds maar heel even nodig heeft? Nu helemaal met elke keer een klein deel van de huis installatie maakt dit principe toch alleen maar erger?
De retourtemperatuur moet van een ketel vrij laag blijven? Die wordt op deze manier steeds dik 50-60 graden.
Is mijn mindset niet goed, heb ik geen geduld, of is een dergelijk systeem met vooral vloerverwarming gewoon niet ideaal?
Vanmorgen de oude installatie weer geplaatst. Daarbij ging de ketel weer normaal langdurig branden op 38 graden, maar ging wel gewoon door. De retour bleef mooi koel. Maja eenmaal de begane grond op temperatuur houdt de radiatoren boven koud. (en daar ging het ons nu precies om).
Als je de motoren hoort lopen dan is er warmtevraag kan niet anders.
Heb ik namelijk totaal geen last van, nu heb ik dat wel eens gehad als een hr92 op de tocht zit van een ventilatierooster boven het raam.
Daarom heb ik mijn evohome geprogrammeerd dat de nachtverlaging 10 graden is, anders kan ik snachts mijn raam niet open zetten.

Ik concludeer dat je een slecht ingeregelde installatie hebt, wat evohome door het gericht verwarmen pijnlijk duidelijk maakt.

Je zou eens domoticz kunnen koppelen aan evohome en dan kan je loggen wat je temperaturen de hele nacht doen.

[Voor 5% gewijzigd door leonbong op 03-01-2021 15:26]

• thenoice
Ja zou je zeggen, maar dan zou de radiator ook wat op moeten warmen toch?

Wat zou het verschil in ketel-verloop zijn, als er een aan/uit module op komt in plaats van open therm?

Hoe zou je de installatie knap kunnen inregelen dan? Ik denk dat sowieso lage temp i.c.m. met radiatoren boven een verre van ideale uitvoering is...

[Voor 29% gewijzigd door thenoice op 03-01-2021 15:33]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• leonbong
Ik vermoed dat de warmtevraag steeds heel beperkt is waardoor er lage watertemperaturen worden gevraagd. Waardoor de ketel weer zo snel uitschakelt omdat de gevraagde temperatuur zo snel is bereikt.
Daarnaast lees ik dat je retour snel heet wordt wat een teken is:
  • Te hoge pompsnelheid
  • Te veel vermogen
  • Bypass of kortsluiting door badkamerradiator ofzo.
Al met al eerst goed inregelen en vermogen afstellen anders wordt evohome een heel grote teleurstelling.

De combi vloer en radiatoren maakt niks uit voor evohome.

Daarnaast als je ketel een groot vermogen heeft maar je wil iets kleins verwarmen dan helpt een lage aanvoertemperatuur niet.
Beter zet je de aanvoertemperatuur dan op 70-75 graden en pompsnelheid zo laag mogelijk.
De meeste ketels kunnen namelijk niet anders dan op hoog vermogen starten en dan terug regelen. Het risico bestaat als je dat niet doet dat de ketel in de startcyclus de Max-temp bereikt en al weer uitschakelt voordat het terugregelen is begonnen.
Maar ik weet niet wat voor ketel je hebt en wat voor huis (oppervlak en isolatie/bouwjaar).

[Voor 37% gewijzigd door leonbong op 03-01-2021 15:57]

• thenoice
Is die beperkte warmtevraag sowieso niet een "probleem" bij vloerverwarming? dat is altijd een kwestie van kleine temperatuursverschillen. Maar door de diverse groepen met de hce80 worden die groepen alleen maar kleiner.

Pompsnelheid (daarmee bedoel je de pomp in de cv-ketel?), die staat volgens mij op stand 5 van de 6.
Maar stel ik verlaag die, dan kan de cv-ketel zijn warmte toch al helemaal niet snel genoeg kwijt? Hij blijft immers op de minimale KW draaien welk in basis al veel te hoog is.

Vermogen is ook een probleem die ik niet kan oplossen, 7KW is het minimum, en volgens mij al te veel?

Bypass is natuurlijk noodzakelijk omdat er anders sowieso geen stroming is, maar doordat alles zolang dicht blijft staan met evohome, pakt hij snel de bypass natuurlijk. Wat doet kortsluiting in een badkamerradiator aan de retour temperatuur?

Blijft ook nog mijn twijfel over de hele korte periode van het openen van een groep in de vloerverwarmingsverdeler. Dat heeft met vloerverwarming toch geen enkele zin? De eerste 2 meter van de slang wordt net warm, en klik de groep gaat weer dicht.

Ketel is de intergas prestige CW6,
Woning is een "standaard" vrijstaande goed geïsoleerde woning met ca 85m2 begane grond vloerverwarming, en boven 3 slaapkamers, 1 badkamer met radiatoren.

[Voor 8% gewijzigd door thenoice op 03-01-2021 15:59]

• leonbong
Die pomp staat veel te hoog en die drukt de bypass open, zet die op het minimale wat je kan instellen.
Daardoor vliegt je retourtemperatuur omhoog.

Vroeger had je daar geen last van omdat je veel meer radiatoren/groepen had open staan.

10kW Max misschien wel minder moet echt genoeg zijn.

Ik bedoelde bypass of badkamerradiator creëert korst sluiting van hete water. Veel mensen hebben zo’n handdoekradiator of design ding hangen wat indien slecht ingeregeld een groot probleem is omdat je dan heel heet water retour krijgt bij de ketel, die dingen hebben namelijk nauwelijks afgifte vermogen.

[Voor 86% gewijzigd door leonbong op 03-01-2021 16:04]

• thenoice
leonbong schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:58:
Die pomp staat veel te hoog en die drukt de bypass open, zet die op het minimale wat je kan instellen.

Vroeger had je daar geen last van omdat je veel meer radiatoren/groepen had open staan.
Maar als de druk oploopt doordat er geen kleppen open gaan (of iig te laat) gaat de bypass dan ook open toch?

Als een cv-ketel een minimale KW verwerkt, dan betekend dat ook dat hij veel water moet verwerken waar die warmte in kan komen? Als er geen of slechte circulatie is dan is er ook geen nieuw afgekoeld water.

Hoe toert een CV-ketel terug, als ik het zo begrijp is dat de cv-ketel eigenlijk standaard al met het minimale toerental kan werken, waarom zou deze dan eerst volle bak gaan draaien?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• leonbong
waarom zou deze dan eerst volle bak gaan draaien?

Dat is nou eenmaal hoe branderautomaten werken, anders kan je niet veilig starten.
Een auto start ook met hoger stationair toerental wat na enkele minuten daalt.
Het is niet vol vermogen, maar aanzienlijk voor jouw ketel 50% van het Max.

Maar als de druk oploopt doordat er geen kleppen open gaan (of iig te laat) gaat de bypass dan ook open toch
Klopt met een lagere persdruk is dat minder waarschijnlijk.
Daarnaast voor een kW of10 hoef je maar grofweg 300l/uur te verplaatsen voor veilig bedrijf.

[Voor 46% gewijzigd door leonbong op 03-01-2021 16:21]

• thenoice
leonbong schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:06:
waarom zou deze dan eerst volle bak gaan draaien?

Dat is nou eenmaal hoe branderautomaten werken, anders kan je niet veilig starten.
Een auto start ook met hoger stationair toerental wat na enkele minuten daalt.
Draaien ze in het begin echt even vol vermogen? Het terug toeren is dan dus uiteindelijk op het minimale percentage die ik invoer (nu dus 40%?).
Als de pompsnelheid terug gezet wordt, krijgen de radiatoren boven dan wel snel genoeg voldoende warmte?
Wat is een snelheid die het beste kan worden toegepast? (zit een Wilo pomp in volgens mij).

• leonbong
Gewoon het minimale wat je kan instellen.

• r2504
thenoice schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 17:39:
Wat is qua instelling, minimale aantijd, en aantal schakelingen de beste stand?
Minimale aantijd staat op 1min, aantal schakelingen op 6 per uur.
Hier staat de minimum tijd op 10 minuten.

• leonbong
MikeyMan schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:10:
[...]
@leonbong is er nog een vuistregel ofzo voor de instelling van het maximale vermogen? Moet dit boven je maximale afgifte zijn?
Lijkt mij wel logisch om het (meer vermogen) te doen, anders duurt opwarmen in de ochtend na een koude nacht erg lang.
Dat is ook niet erg want op die momenten is het water en/of vloer nog koud dus je kan ook veel vermogen kwijt.
Ik zou het wel realistisch houden als je in woonkamer 5kW radiatoren hebt en in het totale huis 10kW radiatoren. Maar je weet dat je nooit het hele huis in één keer op warmt dan zou ik het niet op 15kW zetten.
Is dan bijvoorbeeld een kantoorpand wat in ze geheel in één keer warm moet dan wel 15kW.

Bij vloerverwarming met behoorlijke formaten aan oppervlak kan je door de koude vloermassa bij het opwarmen best veel vermogen kwijt. Dan is soms een wat hoger vermogen prettig als je bijvoorbeeld nachtverlaging toepast het risico dat je niet HR-gebied blijft is bij vloerverwarming ook niet zo groot omdat het heel gek moet lopen wil vloerwater uit de vloer heter dan 40 graden zijn.
(Hierbij ga ik er wel vanuit dat installatie waterzijdig is ingeregeld en dat je geen bypass staat open te drukken)

[Voor 45% gewijzigd door leonbong op 04-01-2021 08:44]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

leonbong schreef op maandag 4 januari 2021 @ 08:37:
[...]

Lijkt mij wel logisch om het (meer vermogen) te doen, anders duurt opwarmen in de ochtend na een koude nacht erg lang.
Dat is ook niet erg want op die momenten is het water en/of vloer nog koud dus je kan ook veel vermogen kwijt.
Vraag me alleen af of daadwerkelijk alle zones open gaan. Denk dat ik drie kamers heb die geen of weinig warmtevraag hebben. Das alweer 60 m2 minder... Heb hem nu op 40% max gezet, eens even in de gaten houden.

• EdwinZuidema
leonbong schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:49:
[...]

Ze hebben types die op deltaT kunnen regelen waarbij je gewoon evohome aan/uit aanstuurt dan heb je precies wat je wil hebben.

Nu denk dat het goedkoper is gewoon een autoadapt pomp te kopen met hetzelfde resultaat.
Hoi @leonbong, dat pomp sturen op deltaT (ik neem aan delta temperatuur heen en retour) is een interessant idee (kende ik nog niet), maar ik denk dat het minder optimaal is dan de pomp exact door de EvoHome te laten sturen...

Ik begrijp overigens niet wat je bedoelt met een autoadapt pomp. Kun je dit toelichten?

• leonbong
Grundfos maar ook Wilo maken pompen met zogenaamde "auto" stand.
Grundfos noemt het autoadap
Wilo dynamic adapt plus

Beide doen hetzelfde de pomp automatisch afregelen op flowbehoefte, dmv een drukverschilmeting.
Kort weg:
meer warmte noodzakelijk = pomp harder draaien = meer stroom
minder warmte noodzakelijk = pomp zachter = minder stroom
Dit is een regeling die altijd voldoet.

Jij probeert iets ontwikkelen wat echt "over engineering" is het voegt niks toe.

Overgens wat jij wil deltaT is dan super daar verkoopt Resol PWM regelaars voor echter die regelaars zijn al snel een stuk duurder de HCmini kan wat jij wil dan Grundfos autoadapt pomp, met automatisch nachtverlaging.

HCmini deltaT pwm regelaar (+/-275€) met eventueel extern aanstuurbaar aan/uit start stop signaal met geautomatiseerde nadraaijtijd.

[Voor 12% gewijzigd door leonbong op 04-01-2021 20:53]

• whitedevil1988
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 19-06 12:33
In de handleiding van de hce80 staat een stukje over ketelregelmodus.
synchrone regeling en asynchrone regeling.

Zou iemand mij willen verduidelijken wat ze hiermee bedoelen?

• leonbong
@whitedevil1988
Ga je die HCE80 gebruiken icm Evohome?

Zo ja dan kan je dat allemaal negeren.

• whitedevil1988
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 19-06 12:33
Is aangesloten via Evohome idd. Zag het staan in de handleiding en was benieuwd waarvoor het diende.

• leonbong
De handleiding is niet zo duidelijk de HCE80 kan ook autonoom zonder evohome functioneren.
Dit ding is al veel ouder dan evohome.

Oorspronkelijk idee, alle onderdelen (thermostaten en ketelrelais zitten aan de HCE80 gekoppeld)

In evohome opstelling (zit alles aan de evohome centrale)

• fmb
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19-06 10:49
fmb schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:18:
[...]
@lorkeers
Kijk, dank voor het bericht!

Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd best vaak lange runs heb met de BDR91, van 1 tot 6 uur (soms zelfs langer). Maar toch zou ik graag de BDR91T aanschaffen als die bij jou goed werkt. Ik denk dat als het weer wat warmer is, ik meteen weer 3 schakelmomenten per uur ga zien.

Ben benieuwd wat je ervaringen gaan zijn.
Even een update, zie deze post van mij fmb in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"

Blijkt dat de Honeywell Evohome toch wel hele lange runs maakt met de Elga Ace warmtepomp. Ik dacht veel aan/uit gedrag te zien op basis van stroomverbruik, maar dat waren meestal defrosts. Uit wat extra data die ik inmiddels verzamel blijkt dat het "aan" signaal lang gegeven wordt. Bijvoorbeeld continu van 4:00 tot na +- 13:00.

Wel heb ik nog iets nodig om straks ook het "koelsignaal" van de Honeywell Evohome naar de Elga Ace warmtepomp te kunnen sturen. Daar ga ik me nog in verdiepen.

[Voor 3% gewijzigd door fmb op 10-01-2021 22:00]

Warmtepomp: Remeha Elga Ace 6kW. Zonnepanelen: 14 x 310 wp Suntech + micro omvormers IQ7 Enphase

• petermdevries
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 16-06 23:04
In mijn huis heb ik momenteel 1 (slaapkamer) waar geen verwarming aanwezig is.

Nu zou ik hier een electrische verwarming kunnen ophangen en aan de EvoHome kunnen koppelen. Als ik even zoek vind ik veel verwarmingen/convectoren die op zichzelf staande regelingen hebben (met eigen thermostaat en bediening via WiFi). Uiteraard kan ik die kant opgaan, maar ik zou het ook wel fraai vinden als dit via EvoHome geregeld kan worden. Dan zou ik dus eigenlijk een eenvoudige verwarming moeten hebben met alleen een aan/uit regeling of eventueel een handmatige thermostaat die altijd hoger staat dan normale kamertermperatuur denk ik? Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik las dat je met de BDR91 in principe kunt regelen (alleen mogelijk extra relais nodig ivm max 5A).

• leonbong
@petermdevries
Ja je kan met evohome een elektrische radiator schakelen als je die ook als elektrische verwarming inleert dan zal die ook niet je centrale ketel inschakelen bij warmtevraag in die ruimte.

Met een BDR91 even extra relais gebruiken of zijn voorloper zoeken op marktplaats die kan wel 10A kan schakelen de HC60NG.
Of mij een lieve mail sturen ik heb nog twee in de kast.
Of deze twee op marktplaats (Dit zijn niet die van mij!).
https://www.marktplaats.n...es-2.html?previousPage=lr

• Fkey
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 18-05 21:14
Evohome heeft een zonetype electrische verwarming. Die triggert dus geen stoken van de ketel. Deze is prima bruikbaar.
Ik heb het zelf via mijn home automation gebouwd.
Honeywell round wireless als temp sensor, geen apparatuur (BDR91 of zo) gekoppeld.
Evohome is gelinked aan mij home automation (homey)
Dus:
Evohome geeft de gemeten en ingestelde temperatuur (honeywell round wireless) door aan homey.
In homey draaien hierop flows waarmee ik een smart plug aanstuur die de electrische verwarming schakeld en en een smart plug die een ventilator schakeld (koeling en frisse lucht op basis van netatmo CO2 meting)

• petermdevries
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 16-06 23:04
Fkey schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 12:36:
Evohome heeft een zonetype electrische verwarming. Die triggert dus geen stoken van de ketel. Deze is prima bruikbaar.
Ik heb het zelf via mijn home automation gebouwd.
Honeywell round wireless als temp sensor, geen apparatuur (BDR91 of zo) gekoppeld.
Evohome is gelinked aan mij home automation (homey)
Dus:
Evohome geeft de gemeten en ingestelde temperatuur (honeywell round wireless) door aan homey.
In homey draaien hierop flows waarmee ik een smart plug aanstuur die de electrische verwarming schakeld en en een smart plug die een ventilator schakeld (koeling en frisse lucht op basis van netatmo CO2 meting)
Is ook een optie. Maar ik vind het wel "netter" als de hele regeling binnen EvoHome zou blijven.
Wat heb je dan voor electrische verwarming? Veel verwarmingen hebben nu eigen controllers als ik even snel kijk. Of ik moet een slimmere verwarming nemen waar ik de api van kan aanspreken. Dan zou ik de ingestelde waarde van de EvoHome (via mijn domotica, OpenHAB) kunnen doorzetten naar de controller van een "Smart" radiator.
Pagina: 1 ... 9 ... 12 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True