Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming

Pagina: 1 ... 10 11 12 Laatste
Acties:

• Fkey
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 18-05 21:14
Als je de regeling volledig binnen evohome wilt houden dan moet je een regelaar toevoegen (BDR91) want dat is wat evohome aanstuurt.
Ik heb er een electrisch kacheltje van €20 aan hangen. Die heeft wel een thermostaat maar die heb ik op max staan. De stekker zit in een osram+ plug die ik aanstuur.

Waar je wel op moet letten is dat de kachel aangaat als hij spanningsloos is geweest.
Een slimme verwarming met API werkt ook. Is alleen een stuk duurder.

Ik was nu voor 5 tientjes klaar: wireless round (marktplaats €15, Oram+ €11, straalkachel Aldi €20)
En kan nu via evohome de verwarming aanzetten (wife acceptance factor).
En evohome schakelt de verwarming uit als de temperatuur bereikt is. En weer aan als hij onder de ingestelde temperatuur is.
Wat je inderdaad mist is de evohome intelligente aanloop.

[Voor 3% gewijzigd door Fkey op 16-01-2021 08:53]

• leonbong
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 22:24
Wat je inderdaad mist is de evohome intelligente aanloop.

Daarom zou ik vrij dome elektrische verwarming nemen en deze simpel met BDR91(als elektrische verwarming in evohome) en hulprelais aan en uit schakelen waarbij je dus wel een round-wireless ophangt voor de temperuurmeting.

• scotman21
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:16
Ik heb problemen met de Heimeier Eclipse icm de HR92-modules maar ook icm een gewone thermostaatkraan. Beneden heb ik vloerverwarming met een HR92 op de aanvoer (dit werkt prima) en boven heb ik radiatoren op twee verdiepingen en hier heb ik de problemen. Voor de HR92 staat parameter 6 gewoon op 0 voor de bovenverdiepingen en bij de vloerverwarming op 1.

Als een kraan bijna helemaal dichtgezet wordt op 1 vd verdiepingen dan komt er vanuit verschillen kranen (meestal de douche maar soms ook uit een andere radiator) een enorme geratel/ gebrom. De stromingsrichting is volgens mij gewoon goed (pijl de juiste kant op voor Eclipse en aanvoer wordt als eerste warm). Als ik de thermostaatkraan dan een beetje opendraai dan is het lawaai weg. Dit kan ook een thermostaatkraan van een andere radiator zijn. Ik heb een bypass bij mijn vloerverwarming en de ketel staat ingesteld op het laagste mogelijke vermogen.

Hebben jullie enig idee wat ik hier aan kan doen ?

• Fkey
  • Laatst online: 18-05 21:14
Op wat voor standen heb je de eclipse staan?

[Voor 68% gewijzigd door Fkey op 18-01-2021 19:54]

• leonbong
Verschillend per radiator afhankelijk van het type/formaat radiator.

• leonbong
scotman21 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:18:
Ik heb problemen met de Heimeier Eclipse icm de HR92-modules maar ook icm een gewone thermostaatkraan. Beneden heb ik vloerverwarming met een HR92 op de aanvoer (dit werkt prima) en boven heb ik radiatoren op twee verdiepingen en hier heb ik de problemen. Voor de HR92 staat parameter 6 gewoon op 0 voor de bovenverdiepingen en bij de vloerverwarming op 1.

Als een kraan bijna helemaal dichtgezet wordt op 1 vd verdiepingen dan komt er vanuit verschillen kranen (meestal de douche maar soms ook uit een andere radiator) een enorme geratel/ gebrom. De stromingsrichting is volgens mij gewoon goed (pijl de juiste kant op voor Eclipse en aanvoer wordt als eerste warm). Als ik de thermostaatkraan dan een beetje opendraai dan is het lawaai weg. Dit kan ook een thermostaatkraan van een andere radiator zijn. Ik heb een bypass bij mijn vloerverwarming en de ketel staat ingesteld op het laagste mogelijke vermogen.

Hebben jullie enig idee wat ik hier aan kan doen ?
Je vermogen staat zo laag mogelijk maar staat je pomp indien mogelijk ook zo laag mogelijk.

• Snyper
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 18-06 08:58
lorkeers schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:36:
evohome BDR91T1004 met nieuwe software voor warmtepompen.

There is actually a new BDR91 released for 2020 and that has the heat pump support in it. The same old controller from over 5 years ago has been updated with new firmware to support this new BDR91 (see pictures of the new BDR91). Unhelpfully the part number has stayed the same. But if you can read the radio, then you will see that a new function has been added to the BDR91.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@lorkeers Heb je misschien ook een manual van deze BDR91T1004? Hoe stel je dan in dat hij 1x per uur schakelt?

SJoepie

• scotman21
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:16
leonbong schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:57:
[...]

Je vermogen staat zo laag mogelijk maar staat je pomp indien mogelijk ook zo laag mogelijk.
Het betreft een Intergas HRE 28/24 CW 4 ketel. Het maximaal CV-vermogen (parameter 3) staat op 30%. Dit is de laagste stand.

De maximale pompstand (parameter 3.) staat op 50% en zou ik evt. verder kunnen verlagen naar 25%).

De minimale pompstand (parameter c.) staat op 25%. Deze is gekoppeld aan het minimaal CV-vermogen (parameter c), welke op 30% staat (dit is ook het minimum heb ik begrepen).

Wat zou verstandig zijn ? Evt. de minimale en maximale pompstand (nog) verder verlagen ?

Ik weet niet op welke stand de Heiemeier Eclipse per radiator staat. Dit heeft de installateur ingesteld. Ook daar ga ik naar kijken. Volgens mij staan ze op de maximale stand.

[Voor 37% gewijzigd door scotman21 op 18-01-2021 23:26]

• lorkeers
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 18-06 11:30
S.Jongsma schreef op maandag 18 januari 2021 @ 21:44:
[...]

@lorkeers Heb je misschien ook een manual van deze BDR91T1004? Hoe stel je dan in dat hij 1x per uur schakelt?
Nee helaas. Ik neem aan hetzelfde als je nu 3x 6x of 12x per uur schakelt. Ook de minimum inschakeltijd bijv 1 of 2 of 3 of 4 of 5 minuten kun je nu kiezen. Dit staat onder systeem parameters. Dit zal met de nieuwe bdr91t dan een extra mogelijkheid zijn met 1x per uur en minimum 15 min.
Helaas heeft de bestelling van de BDR91T vertraging opgelopen, ik krijg hem nu in week 4 (als alles goed gaat)
Als alles werkt zal ik er hier meer over vertellen.

Handleiding:
https://getconnected.hone...tie%20instructie%20NL.pdf

[Voor 9% gewijzigd door lorkeers op 19-01-2021 09:54]

• wittekat
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 18-06 16:03

wittekat

tja denk je dan

Na het doorspitten van meerdere fora heb ik toch nog een vraag welke volgens mij nog niet is beantwoord:

Er zijn twee vloerverwarming verdelers:
verdeler 1 --> 8 groepen --> 1 zone (woonkamer)
verdeler 2 --> 7 groepen --> 3 zones (3 slaapkamers)
de vloerverwarming van de badkamer is de overshoot

Ik wil het zaakje gaan aansturen met de Honeywell Evohome. Na het doorlezen van alle berichten voel ik ook meer voor de aan/uit variant dan voor Opentherm. Aangezien het uitsluitend om vloerverwarming gaat ontkom ik niet aan de HCE80. Hoe sluit ik verdeler 1 aan, aangezien dit één zone/groep is:

optie 1: 8x MT4-230 motoren en deze gelijktijdig open/dicht laten gaan.
optie 2: Voor de thermostaatkraan van verdeler 1 een zoneklep plaatsen (Y-VC8615AG1100) icm BDR91
optie 3: Voor de thermostaatkraan van verdeler 1 een thermostatische radiatorkraan plaatsen waar 1x een MT4-230 op kan en deze aansluiten op de HCE80?

Op verdeler 1 zitten 8 constant flow regelaars die op 100 liter per uur staan. Hiermee heb ik volgens mij een totale flow van 0,8KV / 0,8 kuub per uur. Creëer ik met optie 2 niet een te grote flow met de zoneklep aangezien deze een KV van 6,4 heeft? Zou optie 3 dan beter zijn waarbij ik een thermostatische radiatorkraan van rond de 1 KV koop?

Is optie 3 überhaupt wel aan te raden, ik las het berichten dat thermostatische kranen niet 100% sluiten.

Jullie visie zou me enorm helpen.

tja denk je dan

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 23:55

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

wittekat schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 17:02:
optie 1: 8x MT4-230 motoren en deze gelijktijdig open/dicht laten gaan.
Op zich zoals het bedoeld is maar de duurste optie. Helemaal als je verdeler daar (nog) niet geschikt voor is.
Als je toch voor deze duurdere optie gaat zou ik wél opentherm gaan gebruiken aangezien dat ook 100% ondersteund is.
optie 2: Voor de thermostaatkraan van verdeler 1 een zoneklep plaatsen (Y-VC8615AG1100) icm BDR91
Dit is ook een een prima werkende oplossing met als enige kanttekening dat alleen aan/uit ondersteund wordt.
optie 3: Voor de thermostaatkraan van verdeler 1 een thermostatische radiatorkraan plaatsen waar 1x een MT4-230 op kan en deze aansluiten op de HCE80?
Eigenlijk geen reden dat het niet zou werken maar waarom zou je dat doen ? Neem dan gewoon een HR92 om alles als 1 zone aan te sturen. De dure HCE oplossing kan je dan altijd nog doen.

Qua flow.. tja, je zal toch waarschijnlijk alles opnieuw moeten inregelen. Dus alles open en kijken of dan ook alles warm wordt. Als een deel niet (meteen) warm wordt moet je een ander deel iets knijpen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• wittekat

wittekat

tja denk je dan

Dank DukeBox,

Optie 1 voelt zo gek dat 8 MT4-230 motoren altijd hetzelfde doen, hoe minder onderdelen hoe beter zou je denken. M`n verdeler is trouwens al geschikt, kwestie van de motoren erop draaien.

Vandaar dat ik optie 2 en 3 als alternatief had bedacht. Optie 3 leek me efficiënter, aangezien ik toch een HCE80 nodig heb voor de verschillende vloerverwarming zones van de slaapkamers. Ik wil juist weg blijven van de HR92, gedoe met batterijen en voelt als een knutsel oplossing, mede door de berichten in de verschillende fora en de aanbeveling van Honeywell.

Alleen vermoed ik dat bij optie 3 de MT4 motor als open/dicht moet worden ingeregeld, als deze maar een beetje flow doorlaat voor de 8 groepen dan kan dat weer voor andere issues zorgen.

tja denk je dan

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 00:35
wittekat schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 17:02:
[...]
de vloerverwarming van de badkamer is de overshoot
[...]
Een vloerverwarming heeft een thermostaat (meestal thermostaatknop met voeler + extra beveiligingssensor): als de vloerverwarming op temperatuur is zal deze dicht gaan. Dus als je aanvoertemperatuur hoger wordt dan deze beveiliging heb je geen overshoot (bypass) meer. En dat is juist het moment dat je hem nodig hebt (de ketel kan zijn warmte niet meer kwijt).

• wittekat

wittekat

tja denk je dan

RichieB schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 17:47:
[...]

Een vloerverwarming heeft een thermostaat (meestal thermostaatknop met voeler + extra beveiligingssensor): als de vloerverwarming op temperatuur is zal deze dicht gaan. Dus als je aanvoertemperatuur hoger wordt dan deze beveiliging heb je geen overshoot (bypass) meer. En dat is juist het moment dat je hem nodig hebt (de ketel kan zijn warmte niet meer kwijt).
Met overshoot bedoel ik meer de bypass. De badkamer staat los van de vloerverwarming verdelers. Ik had dit juist bedacht als bypass voor het geval de groepen op de vloerverwarming verdelers nog dicht zijn of (te) langzaam open gaan. Met deze oplossing zal de badkamer altijd warm zijn als er ergens warmte zal worden gevraagd.

Omdat ik in de toekomst alleen vloerverwarming en geen radiatoren meer heb, zal ik de ketel zo instellen dat het water nooit warmer dan 45 graden zal worden. Door jouw opmerking denk ik wel dat het verstandig is om een thermostaatkraan voor deze groep te plaatsen voor het geval er per ongeluk, om wat voor reden dan ook, te heet water naar de badkamergroep zou gaan, welke m`n vloerverwarming installatie in de badkamer zou kunnen beschadigen (y)

[Voor 23% gewijzigd door wittekat op 19-01-2021 18:42]

tja denk je dan

• fmb
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 17-06 00:00
Handig, die versie van de handleiding kende ik nog niet. Dank!

Momenteel kan ik nog niet koelen, daar moet ik nog een relais voor aanschaffen. Zo te lezen moet dat een BDR91T zijn en kan dat niet met de BDR91. Wordt langzamerhand wel tijd om daaraan te beginnen, moet dan ook nog wat bekabeling afmaken en 2 HCE80’s instellen.

Ben benieuwd naar jouw ervaringen straks.

Warmtepomp: Remeha Elga Ace 6kW. Zonnepanelen: 14 x 310 wp Suntech + micro omvormers IQ7 Enphase

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 07:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Die hele procedure voor het toewijzen van die koelfunctie is wel een hele toer zeg.

• fmb
MikeyMan schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:38:
Die hele procedure voor het toewijzen van die koelfunctie is wel een hele toer zeg.
Je moet het hoofd inderdaad wel koel houden :)

Warmtepomp: Remeha Elga Ace 6kW. Zonnepanelen: 14 x 310 wp Suntech + micro omvormers IQ7 Enphase

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

fmb schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:55:
[...]

Je moet het hoofd inderdaad wel koel houden :)
Man, er zijn raketten naar de maan gestuurd met een kortere handleiding.

Overigens wordt me ook hier niet duidelijk wat de BDR91T Nou anders doet dan de oude?

[Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 20-01-2021 09:13]

• fmb
MikeyMan schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:01:
[...]

Man, er zijn raketten naar de maan gestuurd met een kortere handleiding.

Overigens wordt me ook hier niet duidelijk wat de BDR91T Nou anders doet dan de oude?
Staat wel ergens eerder in het topic. Is vooral dat je minder schakelingen per uur kan instellen en een langere minimum inschakeltijd. Daarbij houdt de BDR91T rekening met ander gedrag van een warmtepomp. Blijkbaar zit er wat slimmigheid in de BDR91(T) waardoor dit niet eenvoudigweg in de Evohome zelf geprogrammeerd kon worden. Ik snap ook niet wie dat zo heeft bedacht 8)7

[Voor 11% gewijzigd door fmb op 20-01-2021 21:03]

• leonbong
Dat komt omdat de modules van evohome eigenlijk grotendeels autonoom functioneren.

Grofweg:
De evohome centrale stuurt geen aan/uit signaal naar bdr91 maar stuurt bijvoorbeeld 20%, de bdr91 vertaald dat zelf naar een tijdsmodulatie.
De centrale stuurt wel een soort moederkloksignaal waardoor een “aan” op een zoneklep tegelijk is met de “aan” van de ketelmodule bdr91.
Daarnaast stuurt de centrale nog door hoe vaak er mag worden geschakeld

Een hr92 werkt ook eigenlijk autonoom en stuurt alleen gemeten waarde terug. Waarbij zend-cyclus grofweg afhankelijk is hoe snel de temperatuur veranderd in de ruimte.

• Snyper
fmb schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:10:
Even een (wat aangepaste) kopie van mijn post hier. Ik zal de voor Evohome relevante posts ook hier plaatsen.

Sinds een ruime week heb ik een hybride warmtepomp, een Remeha Elga Ace 6kW (zie hier) en deze wordt (via aan/uit) aangestuurd door de Evohome die ik nu een half jaar naar tevredenheid gebruik. Ik heb hier wel eens eerder verteld waar ik de Evohome gebruik, maar als korte samenvatting: het is een nieuwbouwwoning, opgeleverd vorig jaar. Nog net voorzien van een gasaansluiting, dus met cv ketel. Wel met op alle verdiepingen lage temperatuur vloerverwarming en tot slot voorzien van mechanische afzuiging (geen warmte terugwin).

Mijn missie momenteel:
1. Zo goed mogelijk de Evohome de warmtepomp laten aansturen. Initieel ging de warmtepomp veel te vaak aan en draaide te kort. Dat ging al een stuk beter nadat ik had ingesteld: maximaal 3 schakelmomenten per uur en minimaal 5 minuten aan.
2. Het omschakelen naar koeling in de zomer zo makkelijk mogelijk maken. De HCE-80 vloerverdelers zitten alvast met het koelcontact aangesloten op de warmtepomp, maar dat moet ik nog verder instellen en testen.

Ik ontdekte dankzij dit forum (dank!) dat Evohome met een update komt speciaal voor warmtepompen en heb me eergisteren aangemeld voor het beta programma, wie weet gaat de aansturing van de warmtepomp dan ook beter.

Of het toeval was, of dat hjet door deze aanmelding kwam, het ging wel snel: gisterochtend zag ik dat de firmware geupgrade is en de Honeywell Evohome draait nu op:
Applicatie Software: 02.00.19.33 (was volgens mij 02.00.17.03)
Wifi Software: 02.00.17.00

Ik zie wat nieuwe opties in het menu, zoals:
* Je kan een warmtepomp toevoegen
[Afbeelding]

* Er is een nieuwe optie "specifieke afgifte afstemming" met de volgende omschrijving:
[Afbeelding]

Tevens vond ik een (nieuwe?) handleiding over de Evohome. Het is me nu nog niet duidelijk of dit een gepubliceerde handleiding is, of dat google deze "te vroeg" vindt: https://getconnected.hone...tie%20instructie%20NL.pdf

Wat ik nu nog niet begrijp is de module (relais) die de ketel/warmtepomp aanstuurt. Momenteel heb ik de BDR91 (BDR91A1000 met datumcode 1949, week 49 uit 2019). Ik lees wat tegenstrijdige dingen:

1. In de handleiding staat een heel nieuw stuk over warmtepompen en over koelen. Het zou mogelijk moeten worden dat de Honeywell daarmee de warmtepomp in koelmodus zet, of in ieder geval (hoop ik) zonder parte koelzones in staat is om met de bestaande thermostaten aan te geven dat er "koudevraag" is en geen "warmtevraag".
Wat ik er nu van begrijp is dat ik de BDR91 module moet vervangen door een BDR91T module, maar die is nog nergens te koop. Ik vind wel wat adressen in Engeland, maar die versturen niet naar Nederland. Ik vermoed dat deze nieuwe aan/uit module straks 2 signalen geeft: een aan/uit voor verwarmen en een aan/uit voor koelen.

2. Op deze site (die volgens mij ouder is) staat dat de BDR91T en de BDR91 dezelfde software hebben als de datumcode van de BDR91 2015 of nieuwer is. Dat lijkt dan weer aan te geven dat de BDR91 en de BDR91T gelijk zijn. Daarom heb ik gisteravond geprobeerd om de BDR91T als warmtepomp module toe te voegen (dat is dus een nieuwe optie in deze nieuwe firmware), maar dan maakt de Evohome geen verbinding. Deze verbinding komt wel meteen tot stand als ik hem vervolgens als draadloze relais toevoeg. Het lijkt er dus op dat de BDR91T echt een andere module is (of wordt).

Maar hoe dan ook: zo te zien gaat de aansturing straks een stuk beter worden _/-\o_ !

Mocht iemand mij kunnen helpen met de BDR91T, graag!
En mocht er niemand zijn die dat momenteel weet: dan hou ik jullie op de hoogte. :)
Ik heb het volgende nu uitgezocht:
Als je een Techneco Elga (ik neem aan ook Elga Ace) wilt aansturen vanaf Evohome heb je inderdaad de BDR91T nodig. Ook de nieuwste versie BDR91T1004 die instelmogelijkheden voor warmtepompen extra heeft, voldoet volgens Techneco niet. Het probleem is dat het”aan” signaal minimaal 30 min. aan moet blijven omdat anders de defrost er (wanneer die nodig is) niet in komt. Dat wordt opgelost met een extra relais, voor dit doel speciaal ontwikkeld door Techneco (de Finder 80.01.240.0000. )
Het moet als volgt worden aangesloten:

SJoepie

• Snyper
Correctie: de Finder 80.01.240.0000. is niet door Techneco ontwikkeld. Is een standaard relais, te koop bij b.v. Conrad. De schakeling als getoond is wel bedacht en getest door Techneco (Remeha).

SJoepie

• Snyper

SJoepie

• fmb
leonbong schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:26:
Dat komt omdat de modules van evohome eigenlijk grotendeels autonoom functioneren.

Grofweg:
De evohome centrale stuurt geen aan/uit signaal naar bdr91 maar stuurt bijvoorbeeld 20%, de bdr91 vertaald dat zelf naar een tijdsmodulatie.
De centrale stuurt wel een soort moederkloksignaal waardoor een “aan” op een zoneklep tegelijk is met de “aan” van de ketelmodule bdr91.
Daarnaast stuurt de centrale nog door hoe vaak er mag worden geschakeld

Een hr92 werkt ook eigenlijk autonoom en stuurt alleen gemeten waarde terug. Waarbij zend-cyclus grofweg afhankelijk is hoe snel de temperatuur veranderd in de ruimte.
Dat is een stuk betere uitleg dan wat ik "wat slimmigheid" noem _/-\o_
S.Jongsma schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:22:
[...]
Als je een Techneco Elga (ik neem aan ook Elga Ace) wilt aansturen vanaf Evohome heb je inderdaad de BDR91T nodig. Ook de nieuwste versie BDR91T1004 die instelmogelijkheden voor warmtepompen extra heeft, voldoet volgens Techneco niet. Het probleem is dat het”aan” signaal minimaal 30 min. aan moet blijven omdat anders de defrost er (wanneer die nodig is) niet in komt. Dat wordt opgelost met een extra relais, voor dit doel speciaal ontwikkeld door Techneco (de Finder 80.01.240.0000. )
[knip]
Ik heb een Remeha Elga Ace (de 6kW variant), onder de motorkap grotendeels gebaseerd op zijn voorganger, de Techneco Elga Ace.

Dank voor de extra uitleg, echter blijkt uit de metingen die ik thuis doe dat (in mijn geval) de BDR91 over het algemeen een lang "aan" signaal geeft. De grafiek rechts-onderaan mijn dashboard laat met een 1 zien dat de BDR91 een "aan" signaal geeft en een 0 is "uit":

Hierin is goed te zien dat de BDR91 van 4:00 tot +- 13:00 onafgebroken het aan signaal heeft gegeven (en er een aantal defrosts waren). Inmiddels heb ik op koudere dagen ook wel gezien dat het aan signaal ook onafgebroken van 4:00 tot 22:00 gebeurt. Mijn conclusie is dus dat de BDR91 "gewoon" voor lange tijd het aan signaal kan geven.

Ik kan me wel voorstellen dat op de momenten dat de BDR91 besluit (foei!) om met een korter aan signaal te werken dat je dan in de problemen kan komen m.b.t. de defrost. Ik zie ook wel periodes met een korter aan signaal, ook in dit plaatje bijvoorbeeld voor 04:00. Dit gebeurt echter niet veel.

Zie ook mijn eerdere post in het lucht/water warmtepomp topic voor meer info.

[Voor 58% gewijzigd door fmb op 21-01-2021 17:09]

• sjefje
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 04-02 13:19
Met veel interesse heb ik dit topic doorgenomen, goed om te zien dat meer mensen met dezelfde vragen zitten en dat hier veel kennis aanwezig is.

Wij gaan de CV ketel vervangen en wil dan gelijk zoneregeling i.c.m. Evohome (laten) aansluiten, aangezien onze bovenverdieping alleen bij te verwarmen is als er beneden warmte vraag is. Het huis is goed geïsoleerd, waardoor de verwarming boven dus haast niet aan te krijgen is. (alleen als we beneden flink gaan stoken)

Gewenste situatie:
Beneden verdieping bestaat uit vloerverwarming die als 1 zone mag fungeren (ca 50 m2), boven verdieping heeft 4 kamers met radiateurs welke als 4 aparte zones moeten werken. Ik wil de beneden en boven verdieping beide als aparte zones inregelen zodat als er warmtevraag boven is, beneden niet onnodig mee gaat verwarmen en andersom natuurlijk ook. Ik voel er weinig voor om een HR92 op batterij bij de vloerverwarming te monteren, dus wil met 2 zonekleppen op de retour leiding gaan werken.

Schematische weergave:

note:
- zonekleppen wil ik direct bij de ketel monteren, wel zo stil aangezien die in de garage staat.
- overstort regelaar zou dan in de kruipruimte komen tussen de aanvoer/retour van de vloerverwaming

Betekend dus dat we met aan/uit regeling gaan werken, maar verwacht met de nieuwe ketel die op t-delta zelf ook moet kunnen moduleren geen negatieve effecten op het verbruik. Praktijk besparing komt natuurlijk van het effectief verwarmen van de gewenste ruimtes en niet het gehele huis onder leiding van de vloerverwarming in de woonkamer.

Ik heb een paar vragen:
- Is de locatie van de overstort regelaar zo juist?
- In de tekening heb ik nu 2 ketel modules voorzien. Beneden verdieping zou ook op de bestaande stuurkabel kunnen waardoor 1 module overbodig wordt?
- Waar kan ik het beste afsluitkranen voorzien?
- gezien de 2 weg kleppen is het dan nog aan te bevelen om een magnetische vuilafscheider te plaatsen? komt die dan op de aanvoer of de retour? of is dit juist afhankelijk van de plaatsing van de zonekleppen?
- Zie ik nog zaken over het hoofd?

Ben benieuwd naar jullie mening en tips! :)

• leonbong
Raar schema heb je bedacht.

Die zoneklep voor bovenverdieping is onnodig omdat de hr92 de radiatoren al afsluiten indien nodig.

Die overstort regelaar op de bg moet liefst Max 6m van de ketel af zitten, maar natuurlijk niet achter een zoneklep.

En ja aan/uit aansturen van de ketel levert meestal de minste problemen op.

• sjefje
leonbong schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:43:
Raar schema heb je bedacht.

Die zoneklep voor bovenverdieping is onnodig omdat de hr92 de radiatoren al afsluiten indien nodig.

Die overstort regelaar op de bg moet liefst Max 6m van de ketel af zitten, maar natuurlijk niet achter een zoneklep.

En ja aan/uit aansturen van de ketel levert meestal de minste problemen op.
Dank voor je snelle reactie.

Ik ben zeker geen expert vandaar dat ik hier jullie mening vraag :)

Versie 2 van de schets:
- de zoneklep bij de vloer verwarming ipv bij de Cv
- de klep voor boven vervalt
- de overdruk regelaar op 4/5 meter van de ketel, maar voor de zoneklep vv

Lijkt dit er meer op?

• leonbong
Ohja nog iets
Je hebt een bdr91 nodig voor de zoneklep bg.
Je hebt bdr91 voor de aansturing van de ketel.

Die bdr91 die jij op de eerste verdieping hebt ingetekend is onnodig.

• sjefje
Ik denk dat ik hem snap...

Boven:
- HR92 vraagt warmte aan de bdr91 op de ketel -> ketel stookt en kamer wordt warmer

Beneden:
- zoneklep klep standaard dicht
- bij warmte vraag gaat de zoneklep open via de bdr91 bij de vv EN wordt de bdr91 bij de ketel aangestuurd -> ketel stookt en woonkamer wordt warmer

• RichieB
Is zo'n T-splitsing in de aanvoer+retour een normale constructie? Ik heb een ringleiding met daar vanaf aftakkingen naar de radiatoren/vloerverwarming. Dus het water stroomt altijd via dezelfde buis retour en komt niet van 2 kanten aan zoals op de tekening van @sjefje.

• bert pit
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 18-06 20:28
RichieB schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:28:
Is zo'n T-splitsing in de aanvoer+retour een normale constructie? Ik heb een ringleiding met daar vanaf aftakkingen naar de radiatoren/vloerverwarming. Dus het water stroomt altijd via dezelfde buis retour en komt niet van 2 kanten aan zoals op de tekening van @sjefje.
Dat hangt er van af hoe de leidingen in je woning zijn aangebracht. Ik heb dit ook zo en het werkt al een jaar of 60 prima. Ook met Evohome.

• bert pit
@sjefke Let bij de aankoop van je nieuwe ketel op het minimale vermogen. Bij voorkeur zo laag mogelijk. Een intergas Xstreme is wat dat betreft een goede keuze. Maar er zijn er meer die tot circa 3.5kW gaan. Het max vermogen is minder van belang behalve voor SWW.

Meer info in de consumentengids van afgelopen oktober.

• sjefje
@RichieB : feitelijk gezien is de vloerverwarming een aftakking op de aanvoer/retour, en komk dus ook niet van 2 kanten. Aanvoer en retour lopen verder naar boven in een lus, vloerverwarming zit hier halverwege het huis met een t-splitsing op aangesloten. In het schema is de weergave vereenvoudigd.

@bert pit : Ik zal bij de keuze van de ketel zeker rekening houden met het minimaal vermogen als het beter is dat deze zo laag mogelijk moet zijn. Zal de consumentengids van oktober eens doornemen. Ziet de laatste schets er wat jou betreft goed uit?

@leonbong : Heb ik jouw opmerkingen verder juist in het schema opgenomen?

• leonbong
Zo is het de bedoeling.
Ik ben er wel vanuit gegaan dat evohome centrale in de woonkamer komt te hangen en benut wordt als thermostaat voor die ruimte.

• sjefje
leonbong schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:32:
Zo is het de bedoeling.
Ik ben er wel vanuit gegaan dat evohome centrale in de woonkamer komt te hangen en benut wordt als thermostaat voor die ruimte.
klopt inderdaad!

• MarkHanoi83
  • Laatst online: 17-02 09:44
Sjefje; Gebruik je in dit geval Opentherm of Aan/uit regeling? Ik heb eenzelfde situatie en ga nu ook 't zootje bestellen. Ik dacht OpenTherm, maar ik lees dat BDR91 en Zoneklep op retourleiding in combinatie met Opentherm een onmogelijkheid is?

Ik dacht het met deze video te begrijpen: YouTube: Wasco instructiefilm | Evohome Touch
Maar in de video mis je net de details van de exacte artikelen die gebruik zijn......

• leonbong
Aan/uit werkt altijd goed.

Eigenlijk het filmpje van wasco vink ik wel goed. Want er wordt iets belangrijks genoemd ketelvermogen en bypass en ook nog even snel waterzijdig inregelen.
Voor de rest gaat het wat snel maar wasco is ook voor de vakman.
Ook het filmpje is gemaakt door vakman en niet door marketing man. Smeerpoets handen, gescheurde nagels lekker aan het werk.

Er zijn situaties dat opentherm en een zoneklep wel goed werkt maar dat is meer uitzondering dan regel. Ik adviseer dit niemand en al helemaal niet als die zoneklep voor belangrijkste zone is.
Ik ken installaties waar de combi zoneklep/opentherm probleemloos werkt maar die zijn zo zeldzaam.

[Voor 17% gewijzigd door leonbong op 29-01-2021 21:04]

• bert pit
MarkHanoi83 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 17:22:
Sjefje; Gebruik je in dit geval Opentherm of Aan/uit regeling? Ik heb eenzelfde situatie en ga nu ook 't zootje bestellen. Ik dacht OpenTherm, maar ik lees dat BDR91 en Zoneklep op retourleiding in combinatie met Opentherm een onmogelijkheid is?

Ik dacht het met deze video te begrijpen: YouTube: Wasco instructiefilm | Evohome Touch
Maar in de video mis je net de details van de exacte artikelen die gebruik zijn......
Lees dit even, dat is nog steeds relevant.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/55772607

• lorkeers
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 18-06 11:30
Snyper schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:22:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb vandaag de BDR91T ontvangen en gemonteerd. Als warmtepomp geconfigureerd. In de systeem parameters zie je nu wijzigingen.

Keuze:
aantal schakelingen: 1 of 2 of 3 of 4 of 5 of 6 of 7 of 8 of 9 keer per uur.
minimale aan-tijd: 1 of 5 of 10 of 15 of 20 of 25 of 30 minuten
minimale uit-tijd: 0 of 5 of 10 minuten.

• fmb
lorkeers schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 11:51:
[...]
Ik heb vandaag de BDR91T ontvangen en gemonteerd. Als warmtepomp geconfigureerd. In de systeem parameters zie je nu wijzigingen.

Keuze:
aantal schakelingen: 1 of 2 of 3 of 4 of 5 of 6 of 7 of 8 of 9 keer per uur.
minimale aan-tijd: 1 of 5 of 10 of 15 of 20 of 25 of 30 minuten
minimale uit-tijd: 0 of 5 of 10 minuten.
Dank voor de info en fijn dat hij eindelijk binnen is. In december besteld toch?
Benieuwd naar je verdere ervaringen.

Hier doet de BDR91 het eigenlijk erg goed met de warmtepomp. Zo ongeveer de hele maand geeft de BDR91 vanaf 04:00 het aan signaal tot ergens in de avond. Als de zon schijnt gaat hij ‘s middags voor een uurtje of 2 uit.

Ik zal straks echter sowieso er eentje bij moeten kopen voor het koelsignaal. Benieuwd hoe makkelijk dat gaat.

• sjefje
MarkHanoi83 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 17:22:

Ik ga voor de bewezen oplossing icm zoneklep en dus aan/uit.
Met de nieuwe cv ketel verwacht ik geen aanzienlijk voordeel te behalen met opentherm

• JZ5
  • Registratie: februari 2021
  • Laatst online: 04-06 20:03
Hallo, ik heb ook even een vraag over het Evohome systeem.

Ik heb ook met veel aandacht dit forum gelezen.

Situatie bij ons thuis is dat we nu een deel vloerverwarming hebben woonkeuken (40%) en 60% bestaat nog uit radiatoren.

Nu lees ik wisselende verhalen over het toepassen van modulerende of een aan/uit regeling.

Ook het gebruik van een HR92 radiator knop op de vloerverwarmingsverdeler met de instelling parameter 6 en dan de volledige slag vind ik een intressante oplossing.

Wat ik mij nog afvroeg is dat de mogelijke HR92 knop die dan bij de vloerverwarming verdeler zit bij mij niet dan op de plek zit waar ik de temperatuur gemeten wil hebben.

Een oplossing hiervoor zou zijn een DTS92 toepassen. Alleen ik ben van plan mijn Evohometouch panel in de woonkeuken op de plek neer te hangen van mijn oude thermostaat en de oude bedrading van de thermostaat te gebruiken als laadstation. Dit is ook tevens de plek waar ik de temperatuur van de vloerverwarming gemeten wil hebben. Kun je dan ipv de DTS92 het evohomepanel gebruiken voor die specifieke zone als externe temperatuursensor voor de HR92 knop op de vloerverwarmingsverdeler?

• DukeBox

DukeBox

JZ5 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 08:37:
Wat ik mij nog afvroeg is dat de mogelijke HR92 knop die dan bij de vloerverwarming verdeler zit bij mij niet dan op de plek zit waar ik de temperatuur gemeten wil hebben.
Ja, sterker nog, dat zal wel moeten omdat de aanvoer temperatuur bij de verdeler nutteloos is.
Een oplossing hiervoor zou zijn een DTS92 toepassen.
Of de T87RF
Alleen ik ben van plan mijn Evohometouch panel in de woonkeuken op de plek neer te hangen van mijn oude thermostaat en de oude bedrading van de thermostaat te gebruiken als laadstation. Dit is ook tevens de plek waar ik de temperatuur van de vloerverwarming gemeten wil hebben. Kun je dan ipv de DTS92 het evohomepanel gebruiken voor die specifieke zone als externe temperatuursensor voor de HR92 knop op de vloerverwarmingsverdeler?
Ja, ook dat is vrijwel standaard bij VV.

• bert pit
@JZ5 Het toepassen van een aan/uit regeling is alleen noodzakelijk als je een zoneklep monteert, of servomotoren op je verdeler aanstuurt. De meeste vloerverwarmingssystemen met zoneverwarming hebben dat.

Het monteren van een HR92 kan ook, je kunt dan je OT in stand houden. Het nadeel is dat de flow van de kranen waar deze op gemonteerd wordt vaak wat te klein is om een gehele verdeler op te sturen. Maar als het een klein segement betreft dan is het te proberen. Zet wel een bypass in je systeem en hou ook de thermostaatkraan op de verdeler in het systeem.

• JZ5
DukeBox schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 08:51:
[...]

Ja, ook dat is vrijwel standaard bij VV.
Hoe bedoel je dit? Begrijp ik hieruit dat je de DTS92 of T87rf kan laten vervallen en de tempsensor van het Evohomepanel hiervoor te gebruiken. Ik wil meedere zones toepassen dmv de radiatoren te voorzien van HR92 knoppen.

• DukeBox

DukeBox

JZ5 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:52:
Hoe bedoel je dit? Begrijp ik hieruit dat je de DTS92 of T87rf kan laten vervallen en de tempsensor van het Evohomepanel hiervoor te gebruiken. Ik wil meedere zones toepassen dmv de radiatoren te voorzien van HR92 knoppen.
Ja, per zone kan je een temp sensor toewijzen.
bert pit schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:48:
Het nadeel is dat de flow van de kranen waar deze op gemonteerd wordt vaak wat te klein is om een gehele verdeler op te sturen.
Dat klopt niet helemaal, er zit immers in het verlengde ook een ventiel voor de limiter met dezelfde doorvoer. Daarnaast wordt er water bijgemengd, ook bij grote installaties (en dan heb je hoe dan ook vaak al meer zones dus is een HR92 niet van toepassing) is de kans klein dat de volledige aanvoer van je CV in je VV verdwijnt.

• leonbong
bert pit schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:48:
@JZ5 Het toepassen van een aan/uit regeling is alleen noodzakelijk als je een zoneklep monteert, of servomotoren op je verdeler aanstuurt. De meeste vloerverwarmingssystemen met zoneverwarming hebben dat.

Het monteren van een HR92 kan ook, je kunt dan je OT in stand houden. Het nadeel is dat de flow van de kranen waar deze op gemonteerd wordt vaak wat te klein is om een gehele verdeler op te sturen. Maar als het een klein segement betreft dan is het te proberen. Zet wel een bypass in je systeem en hou ook de thermostaatkraan op de verdeler in het systeem.
Gewoon een thermostaatkraan met een grote doorlaat kopen die zijn er genoeg.
En dan bedoel ik met grote doorlaat een kvs >1

Deze heeft kvs 1,7.
https://www.cvtotaal.nl/h...qLu-74kIJ-AxoChhIQAvD_BwE
of

Voor de mensen die een dynamische kraan willen.
Je hebt tegenwoordig de heimeier eclipse 300 (met een maxiumum flow van 300l/uur wat voldoende is bij afvoertemperaturen >60 graden dan kan je met retourtemperatuur van 30 ongeveer een vloer van >11kW doen. )
Of Oventrop QTZ cocon is ook een dynamische kraan waar een thermische motor of hr92 op kan en die kan je krijgen in verschillende bereiken tot een maximum van 1300 l/uur.

• leonbong
DukeBox schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:16:
[...]

Dat klopt niet helemaal, er zit immers in het verlengde ook een ventiel voor de limiter met dezelfde doorvoer. Daarnaast wordt er water bijgemengd, ook bij grote installaties (en dan heb je hoe dan ook vaak al meer zones dus is een HR92 niet van toepassing) is de kans klein dat de volledige aanvoer van je CV in je VV verdwijnt.
Nee bijna alle vloerverdelers van de bekende merken hebben voor temperatuurbegrenzer ook thermostaatkraan met grote doorlaat gekozen zeker bij verdelers met 6> groepen.
Aan het fysieke formaat kan je niet de doorlaat zien, als je bijvoorbeeld
een heimeier met blauwe dop kan 1/2 thermostaatkraan gewoon kvs van 2,5 hebben.
een heimeier met witte dop kan 1/2 thermostaatkraan een kvs van 0,86 hebben.
Bij comap/danfoss/oventrop is dat net zo die verkopen een heleboel thermostaat kranen met fysiek hetzelfde formaat met hele andere doorlaten.

Bij mij is de thermostaatkraan zoals hij uit de doos kwam (6-groeps verdeler) een model van watts met een kvs van 4.

Het is gewoon matig advies als je iemand er niet op wijst dat eerste de beste thermostaatrkaan mogelijk niet volstaat voor de situatie zoals hij gebruikt gaat worden. Waar in het bijzonder de thermostaatkranen bij de DHZ gamma of praxis over het algemeen niet zo'n hele grote doorlaat hebben want zij verkopen die dingen voor radiatoren en dan heb je dat eigenlijk nooit nodig, (behalve in één-pijps situaties kan je het nodig hebben).

[Voor 33% gewijzigd door leonbong op 02-02-2021 11:13]

• DukeBox

DukeBox

leonbong schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:27:
Nee bijna alle vloerverdelers van de bekende merken hebben voor temperatuurbegrenzer ook thermostaatkraan met grote doorlaat gekozen zeker bij verdelers met 6> groepen.
Er is dus geen ja/nee, zolang je eenzelfde ventiel als de limiter gebruikt is er dus niets aan de hand.
Daarnaast zoals ik al aangaf, is de kans klein dat als je 6> groepen hebt dat dat maar 1 zone is, dan zit je hoe dan ook al vast aan een HCE80.

• leonbong
Hoezo ik zit hier met 6 groepen wat gewoon een zone het is alleen mijn woonkamer 65m².

Als je ziet hoe vaak ik hier mensen op tweakers help met hun vloerverwarming die goed warm wordt. Vaak blijkt toch in dit soort dingen te zitten er is zelf of door een beun aan geknutseld en daardoor verkeerde componenten toegepast.
Zeker als mensen dan ook nog hun cv op 50 graden zetten dat helpt dat allemaal niet.

Dus ik persoonlijk geef liever het advies dat ze daar op moeten letten of rekening mee moeten houden.
Tuurlijk iemand die aanvoertemperaturen van 60-75 graden toepast dan heb je niet zo snel een probleem.
Maar veel mensen passen opentherm toe en zeker voor de toepassing HR92 als vloerverwarming oplossing, dan moet juist de doorlaat goed hebben gekozen want anders heeft het opentherm geen zin.
Het risico bestaat dan bij een te kleine doorlaat dat de thermostaat dan alsnog 70 graden moet vragen om de ruimte een beetje warm te krijgen.

[Voor 134% gewijzigd door leonbong op 02-02-2021 11:58]

• JZ5
Ten eerste bedankt allemaal voor jullie snelle reacties!
DukeBox schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:16:
[...]

Ja, per zone kan je een temp sensor toewijzen.
Ja dat begrijp ik, maar dit is niet mijn vraag.

Maar wat ik bedoel is dat het Evohome bedieningsunit een eigen tempsensor bevat. Kan je deze dan in mijn situatie gebruiken voor deze specifieke zone voor vloerverwarming icm de HR92. Zodat de Evohome bedieningsunit die in onze woonkamer zal komen te hangen de temperatuur meet en vervolgens de HR92 regelt op de vloerverwarmingsverdeler.

Want dan zou ik een sensor (DTS92 of andere variant) kunnen besparen.

Voor de overige radiatoren wil ik andere Zones toepassen dmv HR92 kranen toe te passen.

Zoals ik het begrijp dan kan ik dus het beste voor een modulerende versie kiezen en dan bij de vloerverwarmingsverdeler een kraan gebruiken die wat meer flow aankan zoals Leonbong aangeeft.

• DukeBox

DukeBox

JZ5 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:28:
Hoezo niet ?
Maar wat ik bedoel is dat het Evohome bedieningsunit een eigen tempsensor bevat. Kan je deze dan in mijn situatie gebruiken voor deze specifieke zone voor vloerverwarming icm de HR92.
Nogmaals, ja per zone kan je een temp sensor toewijzen. Of dat nu een DTS92, een T87RF of het bedieningspaneel zelf is maakt daarin niet uit.

• leonbong
JZ5 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:28:
Ten eerste bedankt allemaal voor jullie snelle reacties!

[...]

Maar wat ik bedoel is dat het Evohome bedieningsunit een eigen tempsensor bevat. Kan je deze dan in mijn situatie gebruiken voor deze specifieke zone voor vloerverwarming icm de HR92. Zodat de Evohome bedieningsunit die in onze woonkamer zal komen te hangen de temperatuur meet en vervolgens de HR92 regelt op de vloerverwarmingsverdeler.
Ja kan.
Want dan zou ik een sensor (DTS92 of andere variant) kunnen besparen.

Voor de overige radiatoren wil ik andere Zones toepassen dmv HR92 kranen toe te passen.

Zoals ik het begrijp dan kan ik dus het beste voor een modulerende versie kiezen en dan bij de vloerverwarmingsverdeler een kraan gebruiken die wat meer flow aankan zoals Leonbong aangeeft.
Zou ik wel doen bijvoorbeeld een heimeier 2272-03.000 dat is rechtkraan met beide kante schroefdraad dat is heel makkelijk inbouwen in 22mm leiding.

• Impry
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 18-06 19:48

Impry

Rallymedia.nl

Bovenstaande begane grond zal verwarmd worden met vloerverwarming in zones. Deze moet nog aangelegd worden, dus ik kan nog schuiven met de zones/slangen. Maar bovenstaande is wat de aannemer voorstelde.

Nu heb ik boven al 5 ruimtes te verwarmen, dus dan blijven er met een uitgebreide HCE80 nog 3 ruimtes over voor de benedenverdieping.
Logisch is om ruimte 1 en 5 sowieso apart te doen.
Ruimte 1 en 3 misschien combineren tot één zone (is volledig open ruimte), ik zie daarin niet echt nu om dit op te splitsen.
Maar kan ik dan ruimte 2 en 4 op één HCE80-zone zetten, of hoe werkt zoiets?

Dan zou ik dus hebben:
1. Slaapkamer
2. Slaapkamer
3. Slaapkamer
4. Slaapkamer
5. Kantoor
6. Woonkeuken
7. Woonkamer
8. Bijkeuken + Entree
(9. Badkamer, maar daar staat verwarming eigenlijk nooit aan, dus die hoeft niet slim)

Wat zouden jullie doen?

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

• leonbong
Maak het je niet zo moeilijk koop gewoon twee HCE80 kan je 10 zones maken. Dit mogen eventueel zelfs meer dan 10 vloerlussen zijn.

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Dat is misschien net zo makkelijk ja. Zo'n HCS80 is ook al € 80,- en dan kan ik de badkamer er ook bij prikken.

• leonbong
Als je alles op één HCE80 wil zal je ook lange aanlsluit draden van de 1e naar BG moeten trekken voor de thermische motoren. Nu is dat misschien makkelijk bij jouw huis dat weet ik niet.

Op Amazon is zo'n HCE80 geregeld +/-200€.

Ik zou zonde vinden laat ik voor behoorlijk wat geld vloerverwarming in het hele huis aanleggen en dan bezuinig ik hier op.

[Voor 20% gewijzigd door leonbong op 03-02-2021 09:41]

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Klopt, terecht punt. Maar bij alles op één HCE80, waarom zijn er dan wel aansluitdraden nodig en bij 2 HCE80's niet?

• leonbong
Ik neem aan dat je op BG een vloerverdeler hebt en op 1e ook een vloerverdeler.
Op die kranen zal je thermische motoren moeten zetten, die weer de op HCE80 worden aangesloten.

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Boven is geen vloerverwarming, daar hangen radiatoren.

• leonbong
Oh ik begreep dat je boven ook vloerverwarming hebt.
Dan is toch gewoon BG een HCE80 met 5 zones.
Boven op radiatoren waar je dat wil een HR92 op de radiator.

Wat is je probleem dan op hce80 kunnen standaard 5-zones? (Dit mogen meer vloerlussen mogen zijn)

Ik zou die zone verdeling van bouwer wel gewoon aanhouden in de zin lussen volgens die verdeling worden aangelegd.
Maar eventueel kan je evohome natuurlijk wel 1/3 samen nemen omdat dat een open ruimte is.
2 en 4 vind ik wat minder logisch wat dat betekent dat één van die twee de thermostaat hangt en andere gewoon in regeling volgt.
De kans is groot dat die dan altijd afwijkt of je moet echt kampioen inregelen zijn.

[Voor 83% gewijzigd door leonbong op 03-02-2021 09:54]

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Ah, daar ging het bij mij dus fout. Ik ging er even vanuit dat je voor de radiatoren ook een HCE80 moet hebben, maar dat is natuurlijk de zoneregelaar voor de vloerverwarming.
En vanaf boven koppel ik de HR92's ook weer aan de Evohome.

Die 2 en 4 combineren is achteraf gezien ook niet handig, bij 4 staat ook de wasmachine/droger, die ruimte zal altijd warmer zijn dan de hal vooraan in het huis.

Dan heb ik dus deze lijst met producten nodig:

Ideaal trouwens die Evohome configurator!
https://evohome.honeywellhome.com/nl/

Daar komt nog wel dit advies uit:
"Op basis van wat u heeft aangegeven over uw vloerverwarming, denken wij dat u gebruikmaakt van een vloerverwarmingsverdeler om de toevoer van water te regelen. Uw Honeywell evohome-productspecialist kan dit ter plaatse vaststellen."
Wat bedoelen ze hier? Moet ik daar nog wat mee?

[Voor 25% gewijzigd door Impry op 03-02-2021 10:41]

• leonbong
Heb je nodig de HCE80 een extern relais contact heeft? Zo niet dat zou de HCE80 kopen ipv HCE80R verder geen verschil.
Maar dat externe relais aanwezig in HCE80R maakt hem geschikt bijvoorbeeld om bijvoorbeeld de ketel aan te sturen of een zoneklep maar dat is zinloos in evohome opstelling.

HCE80R is nogal wat duurder dan HCE80

[Voor 36% gewijzigd door leonbong op 03-02-2021 10:39]

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Ik zie het al, komt denk ik omdat ik in de Belgische configurator zat.
Bij de Nederlandse raadt hij deze aan: "HCE80-NL"
Linkje van de configurator hierboven ook aangepast.

Dank voor het meedenken @leonbong !

[Voor 14% gewijzigd door Impry op 03-02-2021 10:44]

• RichieB
leonbong schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:56:
[...]

Zou ik wel doen bijvoorbeeld een heimeier 2272-03.000 dat is rechtkraan met beide kante schroefdraad dat is heel makkelijk inbouwen in 22mm leiding.
Of de heimeier 2276-02.000 als je 15mm nodig hebt.

[Voor 14% gewijzigd door RichieB op 03-02-2021 13:18]

• leonbong
Kan ook maar ik mag toch hopen dat die vloerverwarmingverdeler met 22mm is aangesloten.

• edozat1
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 16-06 18:40
Ik heb een BDR91 en deze kogelkraan van Tameson gekocht om mijn vloerverwarming af te sluiten. Ik twijfel alleen over de manier waarop ik die moet aansluiten. @MikeyMan, als ik me niet vergis, heb jij dezelfde combinatie. Weet jij (of iemand anders natuurlijk) zo uit je hoofd hoe bruin, blauw en zwart van de kogelkraan op A, B en C van de BDR91 moeten worden aangesloten of waar ik dat kan vinden? In dit filmpje wordt de klep van Honeywell aangesloten, maar die lijkt anders te werken.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Je moet nog een overbrugging maken in de bdr91 als ik het me goed herinner. Dacht niet dat ik er heel lang over na had gedacht destijds :)

• edozat1
Hmm, ok, dank je voor je snelle antwoord. Denk dat ik 'm dan maar ruil voor de klep van Honeywell zelf. Kom er niet echt uit.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edozat1 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:50:
Hmm, ok, dank je voor je snelle antwoord. Denk dat ik 'm dan maar ruil voor de klep van Honeywell zelf. Kom er niet echt uit.
Denk dat dat qua aansluiting precies hetzelfde is.

Zoek ff de plaatjes van beide erbij, komen we er wel uit.

• edozat1
Binnenkant BDR91

Plaatje uit handleiding van de kogelkraan

Plaatje op kogelkraan

Aansluitschema BDR91 op zoneklep van Honeywell

In het laatste plaatje zie je dat de zoneklep van Honeywell een eigen adapter heeft. Dat heeft de elektrische kogelkraan niet. Daar komen alleen 3 draden it (blauw, bruin en zwart)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ohja ik heb hem inderdaad met 1 stekker aangesloten.

Blauw en bruin op N en L van de bdr91 is de eerste stap. Hier heb ik bruin en blauw van de klep ook bij aangesloten.

Die L kun je vervolgens doorverbinden naar A. En dan de zwarte van de klep op B.

• leonbong
volgens mij zo

Maar ik zou het andere type hebben gekocht de 3-punts klep die is makkelijker aansluiten.

[Voor 33% gewijzigd door leonbong op 03-02-2021 22:38]

• edozat1
Dank beide, maar ik begrijp het niet.
MikeyMan schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:24:
Blauw en bruin op N en L van de bdr91 is de eerste stap. Hier heb ik bruin en blauw van de klep ook bij aangesloten.
Ik zou denken dat als je blauw en bruin van de stekker en blauw en bruin van de kraan samen aansluit op de N en L van de BDR91, de kraan dan altijd onder spanning staat en dus open staat.

@leonbong, jouw plaatje snap ik al helemaal niet, haha. Ik begrijp niet hoe ik die open bolletjes moet lezen. Als kroonsteentjes/lasklemmen?

Ben een totale leek op dit vlak. Ligt dus aan mij. Duidelijk signaal dat ik gewoon voor de klep van Honeywell moet gaan en deze beter kan terugbrengen.

Evengoed nogmaals dank!

• leonbong
@edozat1
Ik kon het bijna niet simpeler maken, maar bij deze boven aangepast.

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 23-05 23:01
edit: leon heeft zijn plaatje aangepast

- bolletjes met openstaande brug links == schakelaar (optioneel)
- bolletjes onder N en L zijn kroonsteentjes of een andere deugdelijke manier om 230v door te verbinden
- terugbrengen is niet nodig. Rustig het schema bekijken en volgen. Bij de honeywell klep moet je ook kabels aansluiten ed.

wat gebeurt er nu in dit schema?
- we zetten 'spanning' op zowel de klep als op de BDR91, dat is blauw en bruin. Daarom splitsen we die ook.
- als je datasheet van klep leest zal je zien dat klep GEEN stroom verbruikt als deze in een van 2 eindstanden staat, dus of in de open of in dicht stand. Alleen tijdens beweging verbruikt de klep stroom. De spanning staat er wel ALTIJD op.
- de S connectie van de klep is de 'Schakelaar'. Als op deze connectie 230v staat gaat de klep naar de open stand. Als hier 0v op staat gaat de klep dicht. Ziet het als de schakelaar in de muur die je gebruikt voor een lamp
- Hoe zetten we de 230v op de S? als we die gewoon op bruin aansluiten staat ie altijd open... dat willen we niet. De BDR91 heet een relais (abc aansluitingen). Het relais wordt door de BDR91 bedient en kan dus kiezen om wel of geen 230v naar de S van de klep te sturen. De BDR schakelt het relais wel maar in een 'extern' circuit. Dus ook al schakelt de BDR, zal er geen spanning op de B of C connectie komen, tenzij je dit zelf aanlevert. Het aanleveren doen we op A. Dus A heeft altijd 230v. C heeft 230v als het relais in rust is. B heeft 230v als het relais 'aangestuurd' wordt.
edozat1 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:26:
Dank beide, maar ik begrijp het niet.

[...]

Ik zou denken dat als je blauw en bruin van de stekker en blauw en bruin van de kraan samen aansluit op de N en L van de BDR91, de kraan dan altijd onder spanning staat en dus open staat.

@leonbong, jouw plaatje snap ik al helemaal niet, haha. Ik begrijp niet hoe ik die open bolletjes moet lezen. Als kroonsteentjes/lasklemmen?

Ben een totale leek op dit vlak. Ligt dus aan mij. Duidelijk signaal dat ik gewoon voor de klep van Honeywell moet gaan en deze beter kan terugbrengen.

Evengoed nogmaals dank!

[Voor 19% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 03-02-2021 22:41]

• edozat1
Ah, kijk aan. Met deze info en het plaatje snap ik 'm. Dank dank dank!

• bert pit
leonbong schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:54:
volgens mij zo
[Afbeelding]

Maar ik zou het andere type hebben gekocht de 3-punts klep die is makkelijker aansluiten.
Leon, weet jij of de pomp ook geschakeld kan worden rechtstreeks door de BDR91, waar ook de klep op zit? Ik heb een zuinige Wilo RS15/6 pomp 3 - 45W. Op aanraden van de installateur draait deze altijd.

Ik ken het fenomeen pompschakelaar, met alle voordelen van 1 X per 24 uur draaien. Maar sluit hem als het kan liever rechtstreeks aan. Scheelt weer een component. Buiten het seizoen gaat er dan gewoon een tijdschakelaar op om hem elke dag even te laten draaien.

• leonbong
Zal wel kunnen een bdr91 is een 5A relais.
Nu weet ik niet of zo’n pomp een hoge startstroom heeft denk het niet omdat het een dc-pomp is.

Nu is het bekend dat die moderne a-label pompen volgens de fabrikanten slecht tegen frequent van spanning gaan kunnen.
Ik zou daarom liever een pompschakelaar met instelbare nadraaitijd nemen zodat hij eigenlijk niet uit gaat tijdens een stookperiode en alleen periodes van een paar uur niet stoken uit gaat.

[Voor 52% gewijzigd door leonbong op 04-02-2021 12:33]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@bert pit voordeel van een pompschakelaar is wel dat ie in de zomer ook af en toe de pomp laat draaien.
En door temperatuur schakeling ook langer warmte uit het systeem kan onttrekken.

[Voor 28% gewijzigd door MikeyMan op 04-02-2021 12:27]

• leonbong
@MikeyMan
Dat onttrekken van warmte is natuurlijk beperkt als hem mee schakelt met de zoneklep want die gaat natuurlijk dicht dus geen stroming.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

leonbong schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:36:
@MikeyMan
Dat onttrekken van warmte is natuurlijk beperkt als hem mee schakelt met de zoneklep want die gaat natuurlijk dicht dus geen stroming.
Goed punt... Ik heb op elke pomp een buffer zitten...

• leonbong
Hoe bedoel je een buffer, mijn interesse heb je?
Heb je een schema foto van wat je bedoelt?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

leonbong schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:44:
Hoe bedoel je een buffer, mijn interesse heb je?
Heb je een schema foto van wat je bedoelt?
Buffer groepen, die constant open staat bedoel ik. Niet helemaal de juiste term wellicht.

Maar badkamers/toiletten staan constant open, evenals een onderbemeten groep in de garage.

• leonbong
Maar als de zoneklep in de aanvoerleiding van de vloerverwarming dicht gaat, dan ben je toch alleen warmte aan het herverdelen in je vloer?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

leonbong schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:04:
Maar als de zoneklep in de aanvoerleiding van de vloerverwarming dicht gaat, dan ben je toch alleen warmte aan het herverdelen in je vloer?
De pompschakelaars zitten op de aanvoer van de verdeler. Niet op de zones.

Op die verdelers zijn een paar groepen over, vooral om de ketel wat lucht te geven, maar ook om de badkamers op temperatuur te houden.

Ik begrijp niet helemaal hoe dat herverdeling van de warmte is? Als de ketel afslaat zit er nog warm water in de leidingen. Die kun je toch beter de vloer in pompen?

• leonbong
Ik snap hoe je het bedoelt jij hebt geen zoneklep in de aanvoerleiding van de verdeler, dan gaat dit inderdaad op.

• neffe
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 10-05 20:33
Ik heb de onderstaande situatie en zou deze graag werkend willen krijgen, maar weet niet exact welke Evohome instellingen bij deze zone horen (overname huis).

Situatie:
De zone badkamer heeft twee verwarmingsmogelijkheden:
1x HR92WE - Draadloze thermostaatknop = handdoek radiator
1x BDR91A1000 - Draadloze RF Bridge, aan/uit = vloerverwarming, gekoppeld aan verdeelunit + pomp + thermische klep

Graag zou ik beide beide willen inschakelen als de temperatuur voeler (HR92WE) onder het setpoint komt.
Welke instelling in het Evohome menu is hiervoor het beste bruikbaar: vloerverwarming, mengklep, zonekle of radiator.

Wat is het advies?

• JZ5
Ik had ook nog even een vraag over het Evohomesysteem. Als je de modulerende versie hebt, kun je deze ook nog als aan/uit regeling instellen?

• leonbong
Ja als je de opentherm module vervangt voor een aan/uit module.

• RichieB
neffe schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:55:
[...]
Situatie:
1x BDR91A1000 - Draadloze RF Bridge, aan/uit = vloerverwarming, gekoppeld aan verdeelunit + pomp + thermische klep

Graag zou ik beide beide willen inschakelen als de temperatuur voeler (HR92WE) onder het setpoint komt.
Welke instelling in het Evohome menu is hiervoor het beste bruikbaar: vloerverwarming, mengklep, zonekle of radiator.

Wat is het advies?
Als deze beiden in dezelfde zone zitten, dan is dit toch al zo? De HR92 heeft een temperatuurvoeler, de BDR91 niet. Dus de BDR91 reageert op de temperatuur zoals aangegeven door de HR92.

• leonbong
Ik weet niet of zo’n combinatie überhaupt kan maken van twee regelsysteem in een zone.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 06:27

CyBeRSPiN

sinds 2001

Om de vloerverwarming op de beganegrond aan te sturen kom ik de VC8615 tegen, dit is een zoneklep met eindschakelaar. Zoals nu voor ogen wordt de ketel zelf via de BDR91 aan/uit gestuurd en moet de zoneklep op een eigen BDR91 geschakeld.
Maar waar dient deze eindschakelaar op de klep voor? Maakt dit nog uit of kan je dan net zo goed de 8015 2-weg klep nemen die verder identiek is zonder eindschakelaar?
De aanvoer/retour van de v.v. is meteen bij de ketel afgetakt in een eigen lus. Als de klep dicht zou staan dan kan het water alsnog op de verdiepingen stromen (badkamerradiator staat altijd open en fungeert als bypass). Dus het lijkt me niet dat het signaal richting de ketel echt moet wachten tot de klep volledig geopend is? Kan de BDR91 nog “zien” wat de stand van de klep is en dat terugkoppelen aan het systeem?

Nog een vraag: ik lees vaak dat de zoneklep idealiter op de retourleiding geplaatst moet, waarom is dat? Wat is het verschil met de aanvoerleiding? Het is immers een gesloten lus?

[Voor 46% gewijzigd door CyBeRSPiN op 05-02-2021 00:45]

• bert pit
neffe schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:55:
Ik heb de onderstaande situatie en zou deze graag werkend willen krijgen, maar weet niet exact welke Evohome instellingen bij deze zone horen (overname huis).

Situatie:

Wat is het advies?
Het advies is afhankelijk van wat je wil bereiken. Optimaal comfort met een warme vloer, of energiebesparing en kort aanwarmen. Ik zou er in elk geval twee zones van maken waarbij je zelf kunt bepalen wat er prevaleert.

Om de BDR91 te schakelen heb je uiteraard wel een thermostaat nodig, bijvoorbeeld een round.
Stel je wilt comfort, dan eerst de vloer schakelen (zoneklep) en daarna de radiator. Het is afhankelijk van de plaats van de radiatorknop en de temperatuur van de vloer of deze nog aanspringt. Wellicht moet deze dus enkele graden hoger gezet worden om te gaan werken.

[Voor 3% gewijzigd door bert pit op 04-02-2021 22:54]

• -Junkiexp-
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 07-06 22:55

-Junkiexp-

Say no to drugs

Vraagje, loopt de communicatie van de knoppen via de Evotouch of via de relaisbox bij de ketel?

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid

• -Junkiexp-
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 07-06 22:55

-Junkiexp-

Say no to drugs

@CyBeRSPiN
Je kan ook in de aanvoerleiding naar de vv verder een thermostaatkraan plaatsen en dan een HR92 erop monteren.
Scheelt je een stopcontact en kosten.
Ik heb dit nu al 3x zo gedaan en dit werkt perfect.

Ik plaats dan wel een 3/4 thermostaatkraan

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

-Junkiexp- schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 16:11:
@CyBeRSPiN
Je kan ook in de aanvoerleiding naar de vv verder een thermostaatkraan plaatsen en dan een HR92 erop monteren.
Scheelt je een stopcontact en kosten.
Ik heb dit nu al 3x zo gedaan en dit werkt perfect.

Ik plaats dan wel een 3/4 thermostaatkraan
Ok ja is ook een idee.. Nu net de (gruwelijk dure) zoneklep besteld.
Hoelang gaan die batterijen mee als ie meerdere keren per dag moet schakelen, valt dat mee? Dat is iets wat me niet aan zou staan aan die oplossing.

• leonbong
@CyBeRSPiN
Zoneklep op batterijen? Die ken ik niet.
Had gewoon dit in de maat 1/2 inch op 230 met 3-punts sturing ipv die peperdure honeywell klep.
https://tameson.nl/kleppe...-2-weg-230vac-relais.html

@-Junkiexp-
De HR92 (radiator regelaar) communiceren met evohome paneel.
Het evohome paneel communiceert met de ketel-module (aan/uit bdr91 of opentherm R8810).

[Voor 37% gewijzigd door leonbong op 05-02-2021 16:27]

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

leonbong schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 16:24:
Zoneklep op batterijen? Die ken ik niet.
Nee niet de zoneklep maar de "zoneklep" (een HR92 op een thermostaatkraan).
leonbong schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 16:24:

Had gewoon dit in de maat 1/2 inch op 230 met 3-punts sturing ipv die peperdure honeywell klep.
https://tameson.nl/kleppe...-2-weg-230vac-relais.html
1/2 inch past niet lekker op een 22mm leiding, of is dat met verloopjes wel op te lossen zonder verlies aan doorstroming?
Ah met zoiets dus: https://www.hornbach.nl/s...2-BU/7884869/artikel.html

[Voor 60% gewijzigd door CyBeRSPiN op 05-02-2021 16:51]

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Heb tweedehands een BDR91 op de kop getikt. Doet het goed maar maakt echt een superirritant hoog piep geluid (coil whine). Is dit standaard voor die dingen?
Pagina: 1 ... 10 11 12 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True