Nee standaard geen piep
Bij mij ook geen enkele piepCyBeRSPiN schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:31:
Heb tweedehands een BDR91 op de kop getikt. Doet het goed maar maakt echt een superirritant hoog piep geluid (coil whine). Is dit standaard voor die dingen?
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Inmiddels piept ie niet meer.
Maar al het andere doet ie ook niet meer
Wilde onderzoeken welk componentje op de printplaat de oorzaak was, toen er per ongeluk contact met een loshangende aardedraad werd gemaakt. Boem! Hele huis donker en print ontploft.
Dus maar weer op zoek naar een vervangende
Maar al het andere doet ie ook niet meer
Wilde onderzoeken welk componentje op de printplaat de oorzaak was, toen er per ongeluk contact met een loshangende aardedraad werd gemaakt. Boem! Hele huis donker en print ontploft.
Dus maar weer op zoek naar een vervangende

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 07-02-2021 10:59 ]
@CyBeRSPiN
Let op met gebruikte BDR91's. Firmware versies van voor het Evohome tijdperk werken soms niet goed met Evohome. Ik heb geen verdere info paraat, maar let dus op dat je er een koop die geschikt is voor Evohome.
Let op met gebruikte BDR91's. Firmware versies van voor het Evohome tijdperk werken soms niet goed met Evohome. Ik heb geen verdere info paraat, maar let dus op dat je er een koop die geschikt is voor Evohome.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Daar heb ik nog nooit van gehoord dat oude bdr91 niet goed werken met evohome.
Ik heb zelfs nog de voorgangers van de bdr91 de hc60ng en die werken ook prima met evohome.
Ik heb zelfs nog de voorgangers van de bdr91 de hc60ng en die werken ook prima met evohome.
Heel veel mensen niet, vandaar de opmerking. Ze bestaan al een kleine 20 jaar (ver voor Evohome) en de echt oudere exemplaren geven problemen. Ik liep daar 5 jaar geleden tegen aan maar heb de documentatie niet meer kunnen vinden.
Edit: toch gevonden:
https://www.scribd.com/doc/114043221/Evohome-TT-1136-01
Edit: toch gevonden:
https://www.scribd.com/doc/114043221/Evohome-TT-1136-01
[ Voor 83% gewijzigd door bert pit op 07-02-2021 13:32 ]
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Dat slaat nog wel op de zwart/wit evohome.
Dat evohome systeem is zo afwijkend(intern) tov modern evohome dat ik niet weet of dat nog geldig is.
Ps de eerste bdr91 zijn minder oud dan jij denkt want ik heb zo’n chromotherm wireless uit 2009 die toen nog nieuw met hc60ng werd geleverd de bdr91 bestond toen nog niet.
Belangrijkste verschil bdr91 heeft 5A relais en hc60ng een 10A relais. Maar nog belangrijker bdr91 is 2-weg communicatie en hc60ng niet op alle commando’s.
Dat evohome systeem is zo afwijkend(intern) tov modern evohome dat ik niet weet of dat nog geldig is.
Ps de eerste bdr91 zijn minder oud dan jij denkt want ik heb zo’n chromotherm wireless uit 2009 die toen nog nieuw met hc60ng werd geleverd de bdr91 bestond toen nog niet.
Belangrijkste verschil bdr91 heeft 5A relais en hc60ng een 10A relais. Maar nog belangrijker bdr91 is 2-weg communicatie en hc60ng niet op alle commando’s.
Weet iemand of de hce80 ook mt4-24 kan aansturen? Die is namelijk 24v, itt de mt4-230 die 230v is. Volgens de productpagina wordt ‘24v aan/uit ondersteund’, maar de context is totaal onduidelijk.
:strip_exif()/f/image/t4XYGho0Icm27OMiZtHTKjBL.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kom echter alleen maar voorbeelden tegen waarbij mt4-230 wordt gebruikt. Die laatste is onwenselijk, omdat de bestaande situatie gebruik maakt van 24v en de aanwezige bedrading ook niet geschikt is voor 230v.
De handleiding, trommelgeroffel, zegt er zelfs helemaal niets over. Ook niet dat tijdens de installatie daarvoor een instelling moet worden gezet, dus dat maakt het nóg spannender.
Iemand enig idee?
:strip_exif()/f/image/t4XYGho0Icm27OMiZtHTKjBL.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kom echter alleen maar voorbeelden tegen waarbij mt4-230 wordt gebruikt. Die laatste is onwenselijk, omdat de bestaande situatie gebruik maakt van 24v en de aanwezige bedrading ook niet geschikt is voor 230v.
De handleiding, trommelgeroffel, zegt er zelfs helemaal niets over. Ook niet dat tijdens de installatie daarvoor een instelling moet worden gezet, dus dat maakt het nóg spannender.
Iemand enig idee?
Volgens deze handleiding:rik schreef op zondag 7 februari 2021 @ 18:54:
Weet iemand of de hce80 ook mt4-24 kan aansturen? Die is namelijk 24v, itt de mt4-230 die 230v is. Volgens de productpagina wordt ‘24v aan/uit ondersteund’, maar de context is totaal onduidelijk.
[Afbeelding]
Iemand enig idee?
[quote]
Het pompcontact is niet potentiaalvrij. De pomp kan
rechtstreeks worden aangesloten, zie het schakelschema.
[/quote]
Dus nee, er staat 230v op de klemmen.
Verkeerd gelezen, je vroeg naar de thermische motoren

Ok, hoe uit zich dat? Want heb straks een BDR91 en een HC60NG.leonbong schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:52: Maar nog belangrijker bdr91 is 2-weg communicatie en hc60ng niet op alle commando’s.
Welke kan ik dan het beste voor de zoneklep en welke voor de ketel gebruiken?
Ik hem inmiddels via een zoneklep modus het gewenste resultaat behaald (vloerverwarming + radiator verwarming schakelen OK nu), Thanks!bert pit schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:52:
[...]
Het advies is afhankelijk van wat je wil bereiken. Optimaal comfort met een warme vloer, of energiebesparing en kort aanwarmen. Ik zou er in elk geval twee zones van maken waarbij je zelf kunt bepalen wat er prevaleert.
Om de BDR91 te schakelen heb je uiteraard wel een thermostaat nodig, bijvoorbeeld een round.
Stel je wilt comfort, dan eerst de vloer schakelen (zoneklep) en daarna de radiator. Het is afhankelijk van de plaats van de radiatorknop en de temperatuur van de vloer of deze nog aanspringt. Wellicht moet deze dus enkele graden hoger gezet worden om te gaan werken.
Heb ze inmiddels beide binnen.leonbong schreef op zondag 7 februari 2021 @ 19:30:
Ik merk geen verschil in gebruik.
Het enige verschil is de wijze van koppelen. Bij de HC60NG komt er geen terugkoppeling naar de Evohome unit, maar de koppeling komt wel gewoon tot stand. Je krijgt ook geen melding als de HC60NG onbereikbaar is, bij de BDR91 krijg je dan na verloop van tijd een communicatiefout in beeld.
Mijn vervangende BDR91 piept overigens ook een beetje, ik ben daar denk ik gevoeliger voor.
Heb ook nog wat zitten testen, want ik vroeg me af wat er gebeurt als de relais tijdelijk spanning verliezen terwijl er warmtevraag was. Zowel de HC60NG als de BDR91 schakelen na een tijdje vanzelf weer in. Ik vermoed dat de Evohome unit periodiek het "aan" signaal zendt en er niet van uit gaat dat het relais zich in een bepaalde stand bevindt.
Binnenkort alles maar aan gaan sluiten
Hoop dat het regelen met aan/uit tov OpenTherm goed gaat bevallen en qua energiekosten hetzelfde blijft.
[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 09-02-2021 20:32 ]
Dit vind ik zelf een pre. Mijn vorige CV had geen OpenTherm dus die had ik met een BDR91 gekoppeld. Ik kreeg een paar keer per week een de pop-up op het Evohome scherm dat het ketelrelais niet gevonden was. Ondertussen deed die het al lang weer (nooit het probleem zelf daadwerkelijk ervaren), maar de pop-up moest ik steeds wegklikken. De BDR91 dichterbij de Evohome unit brengen hielp helaas niet hiervoor.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:56:
[...]
Je krijgt ook geen melding als de HC60NG onbereikbaar is, bij de BDR91 krijg je dan na verloop van tijd een communicatiefout in beeld.
Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen! Ik heb hier een HC60NG om hetzelfde te proberen.Hoop dat het regelen met aan/uit tov OpenTherm goed gaat bevallen en qua energiekosten hetzelfde blijft.
Vanmiddag stond de zon even op de ruiten en ging zowaar de CV even uit. Daarna zag ik dat mijn Intergas HRE een warmtevraag van 35, 40 en 45 graden aangaf, terwijl ik normaal alleen 50 (de ingestelde Tmax) zie. Dus Evohome doet dus wel degelijk iets intelligents met OpenTherm. Maar of dat beter werkt dan aan/uit met een modulerende ketel vraag ik me nog steeds af.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
@RichieB ja ik ga het meemaken. Denk komend weekend de boel verbouwen (zoneklep plaatsen).
Zal wel lastig worden om op korte termijn conclusies te trekken.
Heb een ESP8266 aan mn Remeha ketel gehangen om alsnog de aanvoer en retour te kunnen monitoren, dat inzicht via de OpenTherm monitor ga ik verliezen.
Ik log nu 4 jaar via mindergas.nl dus op termijn zal ik pas weten wat het verschil in m3 per graaddag zal zijn en zelfs dan met meer thuiswerken en kleintje op komst wordt het lastig vergelijken..
Hoop vooral dat het allemaal betrouwbaar werkt. Merk wel meteen dat ik de 0,5 graden stappen wel erg grof vind. Een tikkie omhoog is meteen veel.
Zal wel lastig worden om op korte termijn conclusies te trekken.
Heb een ESP8266 aan mn Remeha ketel gehangen om alsnog de aanvoer en retour te kunnen monitoren, dat inzicht via de OpenTherm monitor ga ik verliezen.
Ik log nu 4 jaar via mindergas.nl dus op termijn zal ik pas weten wat het verschil in m3 per graaddag zal zijn en zelfs dan met meer thuiswerken en kleintje op komst wordt het lastig vergelijken..
Hoop vooral dat het allemaal betrouwbaar werkt. Merk wel meteen dat ik de 0,5 graden stappen wel erg grof vind. Een tikkie omhoog is meteen veel.
.
[ Voor 112% gewijzigd door CyBeRSPiN op 10-02-2021 17:15 . Reden: overbodig ]
Na de eerste nacht met Evohome valt op dat met aan/uit sturing de ketel veel vaker aanslaat er er geen langdurige stooksessie ontstaat. Is hier nog wat aan te doen? Vrees dat dit een stuk minder zuinig is? Ook veel meer suizen van de leidingen elke keer dat de zoneklep sluit en de ketel nog nadraait.
Stooksessie met OpenTherm (Remeha Celcia 20 thermostaat):
:strip_exif()/f/image/BrNhYIRkODyTW1ZthnRfOJ7R.jpg?f=fotoalbum_large)
Stooksessie met aan/uit (EvoHome):
:strip_exif()/f/image/7EghnESlQH6MmYJ1SDgw2pRi.jpg?f=fotoalbum_large)
Misschien dat ik de max. aanvoertemp nog wat kan verlagen, staat nu op 65 graden.
Aantal schakelpunten staat op 6x/uur en kan niet lager.
Zou EvoHome een paar dagen nodig hebben om in te leren dat het om een trage vloerverwarming gaat en minder vaak aan/uit wenselijk is? Probleem is natuurlijk dat het systeem nu geen mogelijkheid meer heeft om een lagere temp aan de ketel te vragen. Eigenlijk zou een aanHT/aanLT/uit systeem het beste werken, ik begrijp dat er ketels zijn met zo’n circuit, misschien tzt naar zo’n ketel/WP kijken huidige is alweer 12 jaar oud.
Of een nachtverlaging van 0,5 graden zodat ie dan in 1x opstookt?
Update: ik zag net dat de badkamer op 21 graden ingesteld stond on het schema, nu ik die verlaagd heb is ook het continu aanslaan van de ketel gestopt. De badkamerradiator is mijn bypass, ik heb er een losse HR92 neergelegd en de zone als “mengklep(NVT)” ingesteld. Daardoor wordt de ketel gestuurd zonder verdere zoneklep / ventiel.
To be continued dus, wil nu eerst zo goed mogelijk vergelijken met enkel sturing vanuit de woonkamer.
Jammer dat de EvoHome API zo beperkt is, ik zou graag uitlezen vanaf welke zone wanneer warmtevraag is en ook temperatuur op 0,1 graden resolutie ipv 0,5.
Stooksessie met OpenTherm (Remeha Celcia 20 thermostaat):
:strip_exif()/f/image/BrNhYIRkODyTW1ZthnRfOJ7R.jpg?f=fotoalbum_large)
Stooksessie met aan/uit (EvoHome):
:strip_exif()/f/image/7EghnESlQH6MmYJ1SDgw2pRi.jpg?f=fotoalbum_large)
Misschien dat ik de max. aanvoertemp nog wat kan verlagen, staat nu op 65 graden.
Aantal schakelpunten staat op 6x/uur en kan niet lager.
Zou EvoHome een paar dagen nodig hebben om in te leren dat het om een trage vloerverwarming gaat en minder vaak aan/uit wenselijk is? Probleem is natuurlijk dat het systeem nu geen mogelijkheid meer heeft om een lagere temp aan de ketel te vragen. Eigenlijk zou een aanHT/aanLT/uit systeem het beste werken, ik begrijp dat er ketels zijn met zo’n circuit, misschien tzt naar zo’n ketel/WP kijken huidige is alweer 12 jaar oud.
Of een nachtverlaging van 0,5 graden zodat ie dan in 1x opstookt?
Update: ik zag net dat de badkamer op 21 graden ingesteld stond on het schema, nu ik die verlaagd heb is ook het continu aanslaan van de ketel gestopt. De badkamerradiator is mijn bypass, ik heb er een losse HR92 neergelegd en de zone als “mengklep(NVT)” ingesteld. Daardoor wordt de ketel gestuurd zonder verdere zoneklep / ventiel.
To be continued dus, wil nu eerst zo goed mogelijk vergelijken met enkel sturing vanuit de woonkamer.
Jammer dat de EvoHome API zo beperkt is, ik zou graag uitlezen vanaf welke zone wanneer warmtevraag is en ook temperatuur op 0,1 graden resolutie ipv 0,5.
[ Voor 26% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-02-2021 09:13 ]
Suizen is cv-pomp van de ketel staat te hard ingesteld.
Daarnaast mogelijk even het vermogen van je ketel afstellen als je dat nog niet gedaan hebt.
Voor een normale eengezinswoning woning is 15kW meestal echt wel genoeg.
Vaak is het handig het laagste vermogen kiezen en als je comfort klachten hebt langzaam in stapjes het vermogen opvoeren.
Daarnaast evohome moet wel weer een beetje je huis “leren” omdat je nu een andere ketel module hebt.
Daarnaast mogelijk even het vermogen van je ketel afstellen als je dat nog niet gedaan hebt.
Voor een normale eengezinswoning woning is 15kW meestal echt wel genoeg.
Vaak is het handig het laagste vermogen kiezen en als je comfort klachten hebt langzaam in stapjes het vermogen opvoeren.
Daarnaast evohome moet wel weer een beetje je huis “leren” omdat je nu een andere ketel module hebt.
Je kunt het aantal stookmomenten terugzetten naar 3 per uur. Dat staat nu op 6. Qua gasverbruik zal het nauwelijks een verschil zijn met OT, aangezien er op OT nodeloos heet water door de bypass liep.
Ruis: kijk of je de nadraaitijd van de pomp kunt minimaliseren zodat de ruis op de leidingen minder wordt.
Ruis: kijk of je de nadraaitijd van de pomp kunt minimaliseren zodat de ruis op de leidingen minder wordt.
[ Voor 3% gewijzigd door bert pit op 14-02-2021 10:11 ]
Het aantal schakel momenten kan met een BDR91A ingesteld worden op:3x 6x of 12 per uur. De minimale aan tijd kan ingesteld worden op 1, 2, 3, 4 of 5 min. Advies vloerverwarming is 3x/uur en 5 min.
De speciale BDR91T voor warmtepompen koelen/verwarmen aantal schakelingen: 1 of 2 of 3 of 4 of 5 of 6 of 7 of 8 of 9 keer per uur.
minimale aan-tijd: 1 of 5 of 10 of 15 of 20 of 25 of 30 minuten
Je kunt de warmtevraag zien: druk menu toets 5 sec, dan OK, dan systeemoverzicht. Je ziet boven aan het percentage aan van de ketel en daaronder alle zone's met warmtevraag. (ook in procenten)
Toestel is in mijn geval warmtepomp, bij jou verwarmingsketel.
:strip_exif()/f/image/oygaEzHF4G1rFot5Ck7Q0hxf.jpg?f=fotoalbum_large)
De speciale BDR91T voor warmtepompen koelen/verwarmen aantal schakelingen: 1 of 2 of 3 of 4 of 5 of 6 of 7 of 8 of 9 keer per uur.
minimale aan-tijd: 1 of 5 of 10 of 15 of 20 of 25 of 30 minuten
Je kunt de warmtevraag zien: druk menu toets 5 sec, dan OK, dan systeemoverzicht. Je ziet boven aan het percentage aan van de ketel en daaronder alle zone's met warmtevraag. (ook in procenten)
Toestel is in mijn geval warmtepomp, bij jou verwarmingsketel.
:strip_exif()/f/image/oygaEzHF4G1rFot5Ck7Q0hxf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2NO1Kf1wugnuVjNPcusAYQJg.jpg?f=fotoalbum_large)
@leonbong ik zal nog eens kijken of de pomp lager kan, bij de Remeha Avanta heb je volgens mij alleen “hoog” of “laag” en hij staat al op laag.
Of het ketelvermogen lager kan weet ik niet. De vorige bewoners hebben ivm bad of “omdat het kan” voor een CW5 gekozen, die voor CV zwaar overgedimensioneerd is voor een doorsnee tussenwoning.
@lorkeers ja bedankt, die optie in het menu kende ik, maar ik wil die data in mijn eigen domoticasysteem krijgen en niet steeds die EvoHome unit erbij moeten pakken.
@bert pit kan het aantal stookmomenten per zone worden ingesteld? Dus 3x/uur voor de woonkamer (vloerverwarming) en 6x/uur voor de rest? Of maakt het voor de rest niet uit dat het naar 3x/uur gaat?
Of het ketelvermogen lager kan weet ik niet. De vorige bewoners hebben ivm bad of “omdat het kan” voor een CW5 gekozen, die voor CV zwaar overgedimensioneerd is voor een doorsnee tussenwoning.
@lorkeers ja bedankt, die optie in het menu kende ik, maar ik wil die data in mijn eigen domoticasysteem krijgen en niet steeds die EvoHome unit erbij moeten pakken.
@bert pit kan het aantal stookmomenten per zone worden ingesteld? Dus 3x/uur voor de woonkamer (vloerverwarming) en 6x/uur voor de rest? Of maakt het voor de rest niet uit dat het naar 3x/uur gaat?
[ Voor 32% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-02-2021 10:31 ]
Het aantal stook momenten kun je niet per zone instellen (wel jammer) Als je bijvoorbeeld een elektrische verwarming, die erg snel is, schakelt die in het zelfde tempo als de cv ketel.
Mbt schakelmomenten
Voor zonnekleppen snap ik dat wel die moeten immers synchroon lopen met de ketelmodule.
Maar voor elektrische zone hoeft dat natuurlijk niet dus daar hadden ze dat instelbaar kunnen maken.
Voor zonnekleppen snap ik dat wel die moeten immers synchroon lopen met de ketelmodule.
Maar voor elektrische zone hoeft dat natuurlijk niet dus daar hadden ze dat instelbaar kunnen maken.
[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 14-02-2021 10:58 ]
In mijn systeem alleen in zijn geheel dus voor alle zones.CyBeRSPiN schreef op zondag 14 februari 2021 @ 10:26:
Ik vind het echt irritant dat je niet de exacte gemeten temperatuur kunt uitlezen van de EvoHome sensor. Hij gaf gisteren een veel te hoge waarde aan (23,5 graden op een gegeven moment, terwijl het 20,8 was).
Nu staat ie op 21,0 terwijl het 20,0 in werkelijkheid is..
Heb een HR92 precies naast de unit gezet, die geeft 20,0 aan ook.
Lijkt erop dat ie probeert te maskeren dat er nog ingeleerd wordt, maar koud is het nu wel..
Had de calibratiewaarde van de sensor aangepast, maar met een resolutie van 0,5 graden is dat onbegonnen werk, en het verschil werd ook met het uur kleiner, heb nu weer op 0 graden afwijken gezet.
Nu staat ie op 21,0 terwijl het 20,0 in werkelijkheid is..
Heb een HR92 precies naast de unit gezet, die geeft 20,0 aan ook.
Lijkt erop dat ie probeert te maskeren dat er nog ingeleerd wordt, maar koud is het nu wel..
Had de calibratiewaarde van de sensor aangepast, maar met een resolutie van 0,5 graden is dat onbegonnen werk, en het verschil werd ook met het uur kleiner, heb nu weer op 0 graden afwijken gezet.
[ Voor 18% gewijzigd door CyBeRSPiN op 15-02-2021 10:48 ]
Heb je de module (centraal paneel) een tijdje van de houder af gehad.
Ik heb gemerkt dat als je het centrale paneel van de lader af haalt en weer terug plaatst als hij dan de batterijen flink moet laden dat die warm worden en de interne temperatuur sensor beïnvloeden.
Dat is wel een beetje knullig.
Ik heb gemerkt dat als je het centrale paneel van de lader af haalt en weer terug plaatst als hij dan de batterijen flink moet laden dat die warm worden en de interne temperatuur sensor beïnvloeden.
Dat is wel een beetje knullig.
[ Voor 10% gewijzigd door leonbong op 15-02-2021 11:11 ]
Een paar minuten ofzo, niet zo lang. Merk idd wel dat als je hem in je hand houdt de temp snel oploopt, dat is te verwachten, maar dat ie een uur later nog steeds te hoog aangeeft niet. Maar zou dus kunnen dat ie inderdaad die batterijen is gaan laden wat extra warmte gaf.. Ik bedenk me wel dat ik ook nog ergens gister de batterij even los heb gehad om de unit te herstarten, dat heeft dan mogelijk de laadcyclus getriggered.
Vandaag komt de wandmodule binnen, dan komt ie op een vaste plek en zal ik er voorlopig niet meer aan zitten.
Blijft lastig om een traag systeem snel in te regelen natuurlijk, vrees dat we komende dagen nog wel een aantal temperatuurpieken en koude zullen meemaken.
Positief is wel dat mn werkkamer heerlijk warm is nu, dat was de hoofdreden om over te stappen op EvoHome
Vandaag komt de wandmodule binnen, dan komt ie op een vaste plek en zal ik er voorlopig niet meer aan zitten.
Blijft lastig om een traag systeem snel in te regelen natuurlijk, vrees dat we komende dagen nog wel een aantal temperatuurpieken en koude zullen meemaken.
Positief is wel dat mn werkkamer heerlijk warm is nu, dat was de hoofdreden om over te stappen op EvoHome
[ Voor 19% gewijzigd door CyBeRSPiN op 15-02-2021 11:20 ]
Een paar minuten is lang, want evohome redt misschien 20min op de batterijen.
Voel de batterijen maar eens die zullen warm zijn.
PS Een HR92 geeft standaard het setpoint op het display (vind ik ook knullig maar ok) je moet hiervoor in de instelling meetwaarde weer te geven. Je kan wel instellen dat de HR92 standaard de meetwaarde geeft op het display.
Voel de batterijen maar eens die zullen warm zijn.
PS Een HR92 geeft standaard het setpoint op het display (vind ik ook knullig maar ok) je moet hiervoor in de instelling meetwaarde weer te geven. Je kan wel instellen dat de HR92 standaard de meetwaarde geeft op het display.
[ Voor 48% gewijzigd door leonbong op 15-02-2021 11:28 ]
Nee dat kan nu niet meer, heb gistermiddag voor het laatst losgekoppeld gehad en sindsdien staat ie in de houder op vaste plek. Dus waarom ie nu nog steeds een halve graad hoger aangeeft dan de HR92 die er naast staat weet ik niet. Misschien meet de HR92 20,74 en de EvoHome 20,75 en is het een afrondingsdingetje nu.
Ik bekijk de gemeten waarde van de HR92 op het display van de EvoHome zelf, dan zie ik zowel gemeten als het setpoint.
Ik bekijk de gemeten waarde van de HR92 op het display van de EvoHome zelf, dan zie ik zowel gemeten als het setpoint.
[ Voor 15% gewijzigd door CyBeRSPiN op 15-02-2021 11:29 ]
Maar ik vind ook mijn centraal paneel heeft altijd erg warm, dit is ook wat je veel leest op internet.
Ik heb met losse ruimtethermometer (Een testo dus echt een knap ding, die hetzelfde meet als zo'n goedkoop action ding Link ) ernaast het een tijdje gevolgd, het verschil was 1 graad grofweg op de locatie. Daarna heb ik de testo op het dressoir in de woonkamer gezet, de plek waar ik naast zit.
Daar staan mijn bank namelijk, daar constateerde ik twee graden verschil en dat is de kalibratie die ik heb ingesteld -2 graad zodat 21 op het paneel ook 21 is waar ik zit.
Ik heb met losse ruimtethermometer (Een testo dus echt een knap ding, die hetzelfde meet als zo'n goedkoop action ding Link ) ernaast het een tijdje gevolgd, het verschil was 1 graad grofweg op de locatie. Daarna heb ik de testo op het dressoir in de woonkamer gezet, de plek waar ik naast zit.
Daar staan mijn bank namelijk, daar constateerde ik twee graden verschil en dat is de kalibratie die ik heb ingesteld -2 graad zodat 21 op het paneel ook 21 is waar ik zit.
[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 15-02-2021 11:41 ]
@leonbong ah ok dat is goed om te weten, ik kwam gistermiddag namelijk ook al uit op een correctie van rond de -2!
Nu beschouw ik een woonkamer thermostaat als ding dat eenmalig gekalibreerd en niet als lab-meetinstrument.
Ik leef niet echt op temperatuur getal, ik leef op warm en koud.
Dus als ik koud heb zet ik hem hoger en of dat getal dan 23 of 19 is dat maakt mij niet zoveel uit. Wat wel vervelend vind als ik een ruimte meerdere van dit soort thermometers heb die allemaal wat anders aan geven en dat is eigenlijk voornamelijk waarom ik dat gedaan heb.
Ik vond het vervelend dat die medisana altijd wat anders aan gaf dan evohome.
Die testo is terug naar de klimaatkamer van laboratorium op werk, die had ik meegenomen omdat ik wist die goed zou zijn.
Ik leef niet echt op temperatuur getal, ik leef op warm en koud.
Dus als ik koud heb zet ik hem hoger en of dat getal dan 23 of 19 is dat maakt mij niet zoveel uit. Wat wel vervelend vind als ik een ruimte meerdere van dit soort thermometers heb die allemaal wat anders aan geven en dat is eigenlijk voornamelijk waarom ik dat gedaan heb.
Ik vond het vervelend dat die medisana altijd wat anders aan gaf dan evohome.
Die testo is terug naar de klimaatkamer van laboratorium op werk, die had ik meegenomen omdat ik wist die goed zou zijn.
Ik heb al bijna 10 jaar een EvoHome installatie in mijn woning, bestaande uit vloerverwarming en een aantal radiators.. Heb dus nog 'de oude' versie, met zwart/wit scherm. Ook heb ik een Intergas Kombi Kompakt 28/24 ketel.
Elke winter loop ik in meer of mindere mate tegen het probleem aan dat bij warmwatervraag (met name ervaren in douche of bad) op een bepaald moment het water koud wordt. De kraan dichtdraaien en een paar minuten later weer opendraaien lost het probleem even op.
Op het moment dat het water koud wordt, staan alle lampjes MET UITZONDERING VAN STANDBY op mijn Intergas uit. Er is dus logischerwijs op dat moment geen opwarming. Naast een paar minuten wachten, is het opwarmen ook weer te starten door op de knop van mijn BDR91 te drukken die naast de ketel hangt. Daarmee wordt de ketel weer geactiveerd en is er weer warm water.
Een paar jaar terug heeft mijn installateur al een keer de warmtesensor van mijn Intergas vervangen, maar dat heeft niet gebaat.
Mijn leken-redenatie is dat Evohome de ketel uitschakelt (heb het aantal schakelingen per uur op 6 staan, dus volgens mij betekent dit dat elke 10 minuten de ketel een keer uitgezet wordt), en dat de ketel vervolgens niet door heeft dat er nog warmtevraag vanuit de kranen is, danwel overruled wordt. Ik heb inmiddels de schakelingen teruggezet naar 3 per uur, benieuwd of ik dat verschil ga merken.
Het liefste zou ik echter de oorzaak wegnemen. Heeft hier iemand een idee waarom mijn ketel uitgeschakeld wordt terwijl de kraan nog aan staat en hoe dat aan te passen is?
In de zomer treedt dit probleem eigenlijk nooit op. In mijn redenatie zou dat zijn omdat er dan sowieso geen warmtevraag is door Evohome en er dus ook vanuit dat systeem geen uitschakeling plaatsvindt.
Inmiddels is het hele gezin er klaar mee, vrouw en dochter die met ingezeepte haren onder de douche staan en ineens koud water krijgen, zelf even snel willen douchen met het weer van afgelopen week en vervolgens net zo koud weer uit de douche komen enz.
Wie kan me helpen met de oorzaak en hoe kan ik dit verbeteren?
Elke winter loop ik in meer of mindere mate tegen het probleem aan dat bij warmwatervraag (met name ervaren in douche of bad) op een bepaald moment het water koud wordt. De kraan dichtdraaien en een paar minuten later weer opendraaien lost het probleem even op.
Op het moment dat het water koud wordt, staan alle lampjes MET UITZONDERING VAN STANDBY op mijn Intergas uit. Er is dus logischerwijs op dat moment geen opwarming. Naast een paar minuten wachten, is het opwarmen ook weer te starten door op de knop van mijn BDR91 te drukken die naast de ketel hangt. Daarmee wordt de ketel weer geactiveerd en is er weer warm water.
Een paar jaar terug heeft mijn installateur al een keer de warmtesensor van mijn Intergas vervangen, maar dat heeft niet gebaat.
Mijn leken-redenatie is dat Evohome de ketel uitschakelt (heb het aantal schakelingen per uur op 6 staan, dus volgens mij betekent dit dat elke 10 minuten de ketel een keer uitgezet wordt), en dat de ketel vervolgens niet door heeft dat er nog warmtevraag vanuit de kranen is, danwel overruled wordt. Ik heb inmiddels de schakelingen teruggezet naar 3 per uur, benieuwd of ik dat verschil ga merken.
Het liefste zou ik echter de oorzaak wegnemen. Heeft hier iemand een idee waarom mijn ketel uitgeschakeld wordt terwijl de kraan nog aan staat en hoe dat aan te passen is?
In de zomer treedt dit probleem eigenlijk nooit op. In mijn redenatie zou dat zijn omdat er dan sowieso geen warmtevraag is door Evohome en er dus ook vanuit dat systeem geen uitschakeling plaatsvindt.
Inmiddels is het hele gezin er klaar mee, vrouw en dochter die met ingezeepte haren onder de douche staan en ineens koud water krijgen, zelf even snel willen douchen met het weer van afgelopen week en vervolgens net zo koud weer uit de douche komen enz.
Wie kan me helpen met de oorzaak en hoe kan ik dit verbeteren?
[ Voor 0% gewijzigd door coelho op 17-02-2021 11:42 . Reden: Toevoeging in CAPS ter verduidelijking ]
In principe behandelt de ketel warmte-vraag vanuit de thermostaat helemaal los van de tap-water vraag.
Dus hier is wat anders aan de hand.
Ik neem aan dat je niet fysiek het 220V stopcontact van de ketel schakelt door de BDR91.
Ik neem aan dat je niet fysiek het 220V stopcontact van de ketel schakelt door de BDR91.
Nee, klopt. Misschien moet ik "Helemaal uit" voor de duidelijkheid veranderen in "Naar standby". Dat zal ik even doen.leonbong schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:35:
In principe behandelt de ketel warmte-vraag vanuit de thermostaat helemaal los van de tap-water vraag.
@coelho Goeie analyse, nu de oplossing nog. Ik zou de vraag stellen op klusidee.nl. Daar zit een aantal doorgewinterde CV technici die grondige inhoudelijke kennis hebben van diverse ketels.
Ik zou denken dat de flow-sensor/flow-schakelaar in het tap-water deel stuk is.
[ Voor 11% gewijzigd door leonbong op 17-02-2021 12:53 ]
Heeft de ketel ook geen anti pendel stand aan staan?
Misschien werkt dat tegen elkaar in.
[ Voor 27% gewijzigd door MikeyMan op 17-02-2021 12:55 ]
Is dit hetzelfde als de stromingsschakelaar? Daar hadden ze het bij Intergas ook over om die na te kijken.leonbong schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:43:
Ik zou denken dat de flow-sensor/flow-schakelaar in het tap-water deel stuk is.
Maar waarom gebeurt het dan niet altijd? Dat begrijp ik niet.
Geen idee, dat gaat mijn kennis te boven.MikeyMan schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:55:
Heeft de ketel ook geen anti pendel stand aan staan?
Is dit hetzelfde als de stromingsschakelaar?
Ja, als goed is zit er een in het tap-water deel daarmee weet de ketel of hij heet tap-water moet maken.
Daarnaast zit er in meeste ketels ook in het CV-deel om te voorkomen dat ketel terwijl cv-water stroming is (als bijvoorbeeld de pomp stuk is).
Nu weet ik niet of dat hier ook geldt maar in het tapwaterdeel zit zeker zo'n sensor/schakelaar.
Ja, als goed is zit er een in het tap-water deel daarmee weet de ketel of hij heet tap-water moet maken.
Daarnaast zit er in meeste ketels ook in het CV-deel om te voorkomen dat ketel terwijl cv-water stroming is (als bijvoorbeeld de pomp stuk is).
Nu weet ik niet of dat hier ook geldt maar in het tapwaterdeel zit zeker zo'n sensor/schakelaar.
[ Voor 20% gewijzigd door leonbong op 17-02-2021 13:25 ]
Via het service menu kun je een anti-pendeltijd instellen van 0-15 minuten. Misschien dat daar een mismatch zit waardoor ze elkaar uit houden?coelho schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:59:
[...]
Is dit hetzelfde als de stromingsschakelaar? Daar hadden ze het bij Intergas ook over om die na te kijken.
[...]
Geen idee, dat gaat mijn kennis te boven.
Omdat de omstandigheden een rol kunnen spelen. Bijvoorbeeld temperatuur. Een defect wil niet zeggen dat het nooit werkt, het kan ook af en toe optreden.coelho schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:59:
[...]
Is dit hetzelfde als de stromingsschakelaar? Daar hadden ze het bij Intergas ook over om die na te kijken.
Net als @CyBeRSPiN heb ik zitten spelen met het omzetten van Opentherm aansturing naar aan/uit. Tijdens de vorstperiode merkte ik eigenlijk weinig verschil: de CV verwarmt naar Tmax, blijft lekker pruttelen om die temperatuur aan te houden en heel af en toe schakelt hij eens een half uurtje uit. Nu het weer wat warmer begint te worden zie je toch dat Evohome via Opentherm meer mogelijkheden heeft (zie screenshot). Mijn Tmax staat nu op 50 graden, maar Evohome vraagt een steeds lagere temperatuur, tot wel 25 graden. Met aan/uit zou de CV gewoon steeds 50 graden proberen te halen en veel meer gaan pendelen. Ik vind het ergens wel raar dat mijn Intergas HRE wel zelfstandig met minder vermogen gaat draaien maar nooit onder de Tmax lijkt te gaan zitten via aan/uit.
/f/image/qSv1vMiGafEwDCPm1QCII3JM.png?f=fotoalbum_large)
Dan heb je nog steeds te veel vermogen als niet echt daalt met aan/uit.
Heb je het vermogen van de ketel beperkt (dit is iets minder belangrijk bij opentherm) in de instellingen.
Heb je het vermogen van de ketel beperkt (dit is iets minder belangrijk bij opentherm) in de instellingen.
[ Voor 43% gewijzigd door leonbong op 18-02-2021 13:15 ]
Tsja, als ik 2 jaar geleden wist wat ik nu weet dan had ik een ketel gekocht met een zo laag mogelijk minimum vermogen. Nu heb ik een Intergas HRE 36/48 (groot huis) die minimaal 7,2 kW levert.
Zie jij dat bij aan/uit aansturing een kleiner bemeten Intergas HRE wel onder de ingestelde Tmax gaat zitten?
Zie jij dat bij aan/uit aansturing een kleiner bemeten Intergas HRE wel onder de ingestelde Tmax gaat zitten?
Begrens het vermogen in de ketelinstellingen maar eens op 10kW.
Mijn begrenzing aan de onderkant (instellingen c en c.) heb ik al op het minimum staan. Of bedoel je het maximaal vermogen begrenzen (instelling 3)?
ja max-vermogen is altijd het belangrijkst om goed in te stellen voor de meeste huizen is 10-15kW zat, standaard tussenwoning/hoekwoning van grofweg na 1980.
[ Voor 22% gewijzigd door leonbong op 18-02-2021 13:31 ]
Dat moet ik ook nog doen.. Bij Remeha heet dat "max belasting toerental CV bedrijf" denk ik, zie een grafiekje met toerental op de x-as en vermogen op de y-as.leonbong schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:30:
ja max-vermogen is altijd het belangrijkst om goed in te stellen voor de meeste huizen is 10-15kW zat, standaard tussenwoning/hoekwoning van grofweg na 1980.
Bij mij blijft ie overigens met korte pulsen stoken en soms ook uren niet. Heb het idee dat juist afregelen naar Tmax (60 graden in mijn geval) gunstig is omdat mn radiatoren boven dan beter presteren, deltaT is bij mij nu 10-15 graden.
Kan de balans pas volgend jaar opmaken, maar eerste indruk is dat ie niet onzuiniger is geworden met aan/uit, hij slaat alleen wel veel vaker aan. Dit vaker aanslaan was ook wel de bedoeling om het boven aangenaam te krijgen natuurlijk,
Bij een zoneverwarming blijft dit een lastig verhaal en heb je naast een laag minimaal vermogen ook een toestel nodig dat dit lage vermogen op het juiste moment levert. Bij aan/uit gebeurt dit meestal op basis van deltaT.
Nu kun je wel je hele systeem aftoppen op 8 of 10 kW, maar als het dan min 15 wordt heb je alsnog een probleem. Dat is de reden dat ik WAR heb geinstalleerd en dat bevalt tot nu toe eigenlijk het beste. Bij WAR wordt de aanvoertemperatuur bepaald door de buitentemperatuur in combinatie met aan/uit. Dus een hoge Ta bij min 15 4n laag bij plus 15. Daarvoor had ik aan/uit en daarvoor opentherm. En hoewel er 6 schakelmomenten per uur zijn, gebeurt er natuurlijk niets als setpoint is bereikt.
PS Viesmann ketels gaan het verst terug in vermogen (1.5kW), maar er zitten slechts een paar installateurs in Nl die dat merk leveren. Bovendien zijn de "aan de prijs".
Nu kun je wel je hele systeem aftoppen op 8 of 10 kW, maar als het dan min 15 wordt heb je alsnog een probleem. Dat is de reden dat ik WAR heb geinstalleerd en dat bevalt tot nu toe eigenlijk het beste. Bij WAR wordt de aanvoertemperatuur bepaald door de buitentemperatuur in combinatie met aan/uit. Dus een hoge Ta bij min 15 4n laag bij plus 15. Daarvoor had ik aan/uit en daarvoor opentherm. En hoewel er 6 schakelmomenten per uur zijn, gebeurt er natuurlijk niets als setpoint is bereikt.
PS Viesmann ketels gaan het verst terug in vermogen (1.5kW), maar er zitten slechts een paar installateurs in Nl die dat merk leveren. Bovendien zijn de "aan de prijs".
Ik heb Intergas instellingen 3 en 3. (maximum CV vermogen, maximum capaciteit pomp) nu ingesteld op 35%. Dat komt overeen met 11 a 12 kW afhankelijk hoe je rekent. Ik maakte de fout om instelling c. (minimum capaciteit pomp) op 0 te zetten. Dan wordt er wel verwarmd maar blijft de pomp uit. De eerstvolgende instelling is 15 en dan werkt het wel.leonbong schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:30:
Het resultaat is dat nu de CV aanslaat de pomp op 2300 rpm draait (was 1300) maar dat de temperatuur heel langzaam naar Tmax toe kruipt. Het duurt nu 50 minuten om van 30 naar 50 graden te komen. Dat was eerst 2 minuten (met ongelimiteerd maximaal vermogen). Dit zal ongetwijfeld schelen in het verbruik, maar ook in het comfort. Ik laat 'm wel even zo staan.. ben benieuwd hoe het er over een hele dag uit ziet.
Ik heb een vrijstaand huis uit 1927 dus ik denk dat een max rond de 20 kW waarschijnlijk beter is.
[ Voor 4% gewijzigd door RichieB op 18-02-2021 18:37 ]
Beste DukeBox,DukeBox schreef op maandag 4 februari 2019 @ 20:54:
@-GD- Naar wat ik begrijp, als de ketel gemoduleerd gaat stoken, laten we zeggen 45% (40 graden) i.p.v. 100% (85 graden), dan gaat de zone klep dicht omdat evo home de klep niet half open kan zetten en alles onder de 50% is dicht.
Dus ondanks dat er warmte vraag is beneden gaat toch de klep dicht.
Bijgaande draad is al even oud, echter wellicht lees je hier nog mee. Ik heb al jaren de volgende EvoHome Gen 1 setup:
- 5x radiator met HR80/HR92
- 1x VV met zoneklep (VC80xx 2-weg) + BDR91
- Opentherm module voor ketelaansturing R8810A
- Overstortventiel in leidingwerk
Ik heb nu de EvoTouch geupgrade naar de nieuwste Wifi included versie en daar ook Home assistant op aangesloten. Dat geeft wat nieuwe inzichten inzake gemeten temp vs schakelmomenten etc.
Ook let je bij de nieuwe installatie weer met wat extra aandacht of alles wel netjes schakelt en hoe de ketel zich gedraagt. Zo heb ik bij het pairen van de nieuwe EvoTouch met de bestaande modules, niet eerst de modules gereset, maar gewoon de EvoTouch gekoppeld. Dat leverde diverse storingen op. Na alles gereset te hebben en daarna de handel te pairen, lijkt alles het goed te doen.
Ik ben mij ook weer wat gaan verdiepen in opentherm vs aan/uit. En mogelijk snap ik niet zo goed hoe EvoHome en Opentherm samen werken.
Ik lees dat de EvoTouch bij een Opentherm warmtevraag van <50% de zoneklep helemaal dicht doet. Ik weet dat de HR80/92 de ventielpositie sturen o.b.v. het tempverschil verschil tussen setpoint en gemeten temp. Ik ben echter niet bekend met het feit dat EvoHome ook rekening houdt met de watertemp vraag naar de ketel. Of dat EvoHome mogelijk een lagere watertemp vraagt in relatie tot de ventielopening.
Mocht dat zo zijn, dan weet de EvoHome toch ook dat de zoneklep dit niet kan regelen, maar dat dit open/dicht is? Dat is volgens mij ook de reden dat je bij een VV die met een zoneklep regelt, in het menu ook specifiek voor een "zoneklep" als ventiel moet kiezen, niet?
Ik heb nog niet ervaren dat de ketel een warmtevraag vanuit de VV registreerde, waarbij de zoneklep dicht stond. Wel dat de zoneklep opengezet werd, waarbij het water niet tot 60gr verwarmd werd. Uiteindelijk schroeft de ketel de warmte weer op, wanneer het koude VV water de ketel weer bereikt, maar soit. Later leek de ketel bij het schakelen van de zoneklep direct naar 60gr te warmen. Alsof EvoHome weet dat de zoneklep de volle bak nodig heeft.. zie onder..?
Wanneer je een HR92 tussen je VV zet, en deze varieert het ventiel, zorg je dan niet voor een nog langzamere opwarming van de VV? En/of moet je dan bij installatie in het menu dan ook niet kiezen voor Vloerverwarming ipv zoneklep? (vragen, vragen, nog meer vragen :-) )
Mocht je overgaan tot een aan/uit ketelsturing, dan wordt de brander gemoduleerd o.b.v. de delta temp van het aanvoer/retourwater, niet? Dat betekent dat de ketel wel eerst vol aan gaat en pas terugschroeft bij het ontvangen van warmer water, niet? Dan zijn de radiatoren heet en krijg je een temp overshoot? Lijkt mij dus niet wenselijk?
Deze overshoot wordt overigens weer ingeleerd door de EvoTouch, wanneer de adaptieve regeling aanstaat..dus dat zou weer moeten compenseren?
De EvoTouch meet overgigens nu niet alleen te voorverwarmtijd en stoptijd, maar berekent nu ook de energiebehoefte van een kamer, waardoor deze eigenlijk een beetje de modulatierol overneemt van de ketel, begrijp ik dat zo goed? (Specifieke Afgifte Afstemming™)
Ook lees ik dat de nieuwe EvoTouch o.b.v. de locatie die je ingeeft in je account, het weer meeneemt in de verwachte energiebehoefte om de kamers te verwarmen. Let wel, dit is dus wat anders dan de WAR die de ketel aanstuurt, want die gaat buiten de EvoHome om. De ketel krijgt dus een warmtevraag van de WAR, naast de input van de EvoHome. Dat moet je dus niet willen en uitzetten.
Al met al blijven het voor mij een beetje schuivende panelen. Ik ben geen verwarmingsspecialist, dus ik moet uitgaan van wat ik zie en constateer. Ik ken de werking van de ketel en interne werking van de EvoHome onvoldoende om te bepalen o.b.v. welke parameters keuzes in de aansturing worden gemaakt.
Het enige wat ik kan zeggen is dat ik geen slechte ervaringen heb met een zoneklep icm opentherm (icm overstort en radiatoren). Volgens mij wordt EvoHome inmiddels ook al zo "slim" dat het eventuele tekortkomingen steeds beter kan compenseren.
Uiteraard blijf ik mij verder verdiepen en zijn dit soort draadjes zeer waardevol.
Kleine opmerking voor dat ik reageer, we zijn nu 2+ jaar verder, onderhand zijn er 3 updates geweest op de wifi touch, dus of het nog steeds zo speelt weet ik niet. Ik zelf heb geen klep dus kan dat niet terug zien in mijn gateway. Ik denk niet dat mijn zusje die dat wel heeft er op zit te wachten dat ik weer haar hele CV/VV setup om ga gooien
Officieel wordt OT nog steeds niet ondersteund i.c.m. een klep maar het zal mij niets verbazen dat ze de aansturing van de klep hebben gefixed met de laatste update of dat de nieuwe BDR91A daar een rol in speelt.
Het is denk ik eerder omdat er maar 2 ondersteunde opties zijn, ventiel (via HCE80) of klep.Mocht dat zo zijn, dan weet de EvoHome toch ook dat de zoneklep dit niet kan regelen, maar dat dit open/dicht is? Dat is volgens mij ook de reden dat je bij een VV die met een zoneklep regelt, in het menu ook specifiek voor een "zoneklep" als ventiel moet kiezen, niet?
Dat is niet van toepassing, deze wordt in volledig open/dicht stand gezet door optie 6 in het menu.Wanneer je een HR92 tussen je VV zet, en deze varieert het ventie, zorg je dan niet voor een nog langzamere opwarming van de VV? En/of moet je dan bij installatie l
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
@TonkaNL
Ik heb de laatst versie van de software en de klepsturing is niet gefixed. Ik denk dat dat ook niet kan, omdat klepsturing niet in het OT protocol zit en de meeste ketels er ook geen rekening mee houden in combinatie met OT. Dus je zou het meer in een update van je eigen ketel moeten zoeken.
Het werkt globaal als volgt:
De Evotouch krijgt (of meet) een temperatuur en stuurt een opdracht naar de ketel om de ruimte XX graad te verhogen. In de ketel wordt een aantal berekeningen gemaakt betreffende tijd en aanvoertemperatuur, en die blijven in de ketel en gaan niet terug naar de Evotouch. (daar zit de crux)
Zou je een klep willen sturen bij OT, dan zou de ketel dat dus moeten doen. Evohome doet daar niets mee.
In een uitgebreid systeem waar altijd wel iets open staat zal het niet veel uitmaken qua efficientie. Maar als je er echt aan zou gaan meten dan kom je tot een andere conclusie.
Ik heb de laatst versie van de software en de klepsturing is niet gefixed. Ik denk dat dat ook niet kan, omdat klepsturing niet in het OT protocol zit en de meeste ketels er ook geen rekening mee houden in combinatie met OT. Dus je zou het meer in een update van je eigen ketel moeten zoeken.
Het werkt globaal als volgt:
De Evotouch krijgt (of meet) een temperatuur en stuurt een opdracht naar de ketel om de ruimte XX graad te verhogen. In de ketel wordt een aantal berekeningen gemaakt betreffende tijd en aanvoertemperatuur, en die blijven in de ketel en gaan niet terug naar de Evotouch. (daar zit de crux)
Zou je een klep willen sturen bij OT, dan zou de ketel dat dus moeten doen. Evohome doet daar niets mee.
In een uitgebreid systeem waar altijd wel iets open staat zal het niet veel uitmaken qua efficientie. Maar als je er echt aan zou gaan meten dan kom je tot een andere conclusie.
Moet je bij het plaatsen van een HR92 in de VV leiding dan “radiator” kiezen?Het is denk ik eerder omdat er maar 2 ondersteunde opties zijn, ventiel (via HCE80) of klep.
Ah, zo. Ik wist niet dat bij deze instelling het ventiel nog maar twee standen kent. Ik dacht dat er een langere slag werd gebruikt, maar wel nog met variatie in de regeling.Dat is niet van toepassing, deze wordt in volledig open/dicht stand gezet door optie 6 in het menu.
Ik heb nu een BDR91 gekocht om de ot aansturing te vervangen. Kijken wat dit doet met de aansturing en het gasverbruik. De zoneklep gaat nu best vaak open en dicht zonder dat de ketel warmte geeft.
Zal hier mijn ervaring posten.
Dank voor de terugkoppeling.
Die zoneklep gaat sowieso te vaak dicht. Bij stop warmtevraag gaat ie dicht ook al was die zone de enige gebruiker. Dan gaat ie dus 6x/uur open/dicht mee met de ketel aan/uit terwijl de klep gewoon open had kunnen blijven staan al die tijd..
Zou eigenlijk alleen dicht moeten als er warmtevraag uit een andere zone is.
[ Voor 13% gewijzigd door CyBeRSPiN op 19-02-2021 22:25 ]
Maar bij veel vertrekken met een wisselende vraag, gaat ie dan mss nog vaker dicht.Zou eigenlijk alleen dicht moeten als er warmtevraag uit een andere zone is.
Nog twee vraagjes.. al malende..
Weet jij wellicht of de evohome schakelmomenten opspaart? De 6x, worden die gelijkmatig over het uur verdeeld? Of verbruikt ie ze op en daarna is het pech?
Het lijkt erop dat mijn zoneklep ook zonder warmtevraag even open en dicht gaat? Of wanneer de temp net boven het schakelmoment ligt.
En, wanneer de hr92 in “klepmodus” staat, wat voor zin heeft opentherm dan? Gaat dat ding dan ook dicht bij warmtevraag <50%?
Of blijft/gaat ie helemaal open bij een beetje watmtevraag? Waarom doet de bdr91 dat niet?
Dus eigenlijk, waarom gaat de bdr91 dicht bij <50%? Kan me voorstellen dat ie dat doet wanneer je hem als vloerverwarming pairt, maar niet als klep. Hmm..?
Waarom denkt de Evohome dat die klep variabel open kan als ie weet dat het een klep is? Wellicht begrijp ik opentherm niet zo goed. Dat heeft toch alleen invloed op de ketel, niet op de klep of radiator ventiel?
@TonkaNL Ik meen dat de hr92 enkel als 'radiator' bediening gekozen kan worden. Maar dit is geen probleem want de Touch stuurt die ook open en dicht, en doet dit in percentages. Volledig openen doet die zeker maar dan is het buiten erg koud, voor alles boven nul doet die alles in stapjes.
En @leonbong heeft geloof ik in een ander draadje al eens uitgelegd dat de radiator niet als 'klep' fungeert als je instelling 6 wijzigt. Ik dacht namelijk dat dit ook het geval is. Maar hij vertelde dat het de kracht is waarmee de hr92 het ventiel bedient.
Zoals ik het heb: HR92 wordt aangestuurd door de evohome touch, is ingesteld als radiatorknop. En tot nu toe werkt dat voortreffelijk en hij houdt de kamer op een constante 20 graden. Ik heb geen nachtverlaging. Zeer weinig fluctuaties. Ook met -12 grijpt hij het moment goed aan om voldoende warmte door te laten komen.
LET WEL: IK HEB STADSVERWARMING. Dus geen ketel die aangestuurd hoeft te worden. (Ja een hele grote ketel bij de vuilverbranding)
En @leonbong heeft geloof ik in een ander draadje al eens uitgelegd dat de radiator niet als 'klep' fungeert als je instelling 6 wijzigt. Ik dacht namelijk dat dit ook het geval is. Maar hij vertelde dat het de kracht is waarmee de hr92 het ventiel bedient.
Zoals ik het heb: HR92 wordt aangestuurd door de evohome touch, is ingesteld als radiatorknop. En tot nu toe werkt dat voortreffelijk en hij houdt de kamer op een constante 20 graden. Ik heb geen nachtverlaging. Zeer weinig fluctuaties. Ook met -12 grijpt hij het moment goed aan om voldoende warmte door te laten komen.
LET WEL: IK HEB STADSVERWARMING. Dus geen ketel die aangestuurd hoeft te worden. (Ja een hele grote ketel bij de vuilverbranding)
www.highflow.nl
Aha. Maar wanneer de HR92 alsnog de opening varieert, dan haal je een stukje capaciteit / werking van het mengblok van de vloerverwarming weg? Wanneer het mengblok niet overbemeten is, kan dit voor een ondermaatse verwarming van de VV zorgen?En @leonbong heeft geloof ik in een ander draadje al eens uitgelegd dat de radiator niet als 'klep' fungeert als je instelling 6 wijzigt. Ik dacht namelijk dat dit ook het geval is. Maar hij vertelde dat het de kracht is waarmee de hr92 het ventiel bedient.
Stand 6 van hr92 is kracht en slag.
Ofwel als je die op de 1 zet.
Draait hij meer mm open maximaal en hij draait de motor met hogere kracht.
Ofwel als je die op de 1 zet.
Draait hij meer mm open maximaal en hij draait de motor met hogere kracht.
@BTS
Met stadsverwarming is je leven makkelijk met evohome.
Want dan kan je prima een aan/uit klep (bijbeeld zo’n Honeywell zoneklep/elektrische kogelkraan) toepassen vóór de vloerverwarming zal de “ketel” toch nooit van in storing gaan.
Nu zou ik er wel een inregelventiel tussen doen om het Max-aanvoerflow een beetje af te stellen.
Anders krijg je wel heel raar regelgedrag.
Ps ik zou niet een mt4 op een ventiel toepassen.
Die thermische kleppen hebben de neiging niet meer volledig te sluiten na een aantal jaren.
Wat in cv-installatie niet zo erg is, maar bij stadsverwarming kan het “rustverbruik” veroorzaken.
Met stadsverwarming is je leven makkelijk met evohome.
Want dan kan je prima een aan/uit klep (bijbeeld zo’n Honeywell zoneklep/elektrische kogelkraan) toepassen vóór de vloerverwarming zal de “ketel” toch nooit van in storing gaan.
Nu zou ik er wel een inregelventiel tussen doen om het Max-aanvoerflow een beetje af te stellen.
Anders krijg je wel heel raar regelgedrag.
Ps ik zou niet een mt4 op een ventiel toepassen.
Die thermische kleppen hebben de neiging niet meer volledig te sluiten na een aantal jaren.
Wat in cv-installatie niet zo erg is, maar bij stadsverwarming kan het “rustverbruik” veroorzaken.
Nee hoor, als VV werkt het prima. Sterker nog, dat is zelf beter omdat er dan meer rekening gehouden wordt met het vertraagde stookgedrag.BTS schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 06:51:
@TonkaNL Ik meen dat de hr92 enkel als 'radiator' bediening gekozen kan worden.
Nee, (niet helemaal), optie 6 zorgt er voor dat er maar 2 statussen zijn van de HR92, namelijk volledig open en volledig dicht. Waar leonbong movelijk op doelt is dat hij niet meer reageert op tegendruk, waar normaal bij het open en dichtgaan gestopt wordt zodra er (geen) tegendruk is is dat nu niet het geval en zal deze volledig in/uit draaien totdat er geen beweging meer is.En leonbong heeft geloof ik in een ander draadje al eens uitgelegd dat de radiator niet als 'klep' fungeert als je instelling 6 wijzigt. Ik dacht namelijk dat dit ook het geval is. Maar hij vertelde dat het de kracht is waarmee de hr92 het ventiel bedient.
[ Voor 53% gewijzigd door DukeBox op 20-02-2021 11:09 ]
Ja, dat is het antwoord wat ik zocht. Honeywell adviseert een VV met klep als zoneklep aan te melden. Waarom zou er dan niet voor VV gekozen moeten worden?DukeBox schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 11:03:
[...]
Nee hoor, als VV werkt het prima. Sterker nog, dat is zelf beter omdat er dan meer rekening gehouden wordt met het vertraagde stookgedrag.
Mijn reactie was op de HR92, bij een BDR91 is dat wel zo, omdat deze anders wordt aangestuurd. Zie de reactie van bert pit in "Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming"TonkaNL schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 11:44:
Ja, dat is het antwoord wat ik zocht. Honeywell adviseert een VV met klep als zoneklep aan te melden. Waarom zou er dan niet voor VV gekozen moeten worden?
[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 20-02-2021 12:25 ]
Dat verschil begrijp ik dan weer niet zo goed. Want de HR92 moet je toch in de volledige slagmodus zetten bij een VV setting? Dan acteert ie toch als aan/uit klep..DukeBox schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 12:25:
[...]
Mijn reactie was op de HR92, bij een BDR91 is dat wel zo, omdat deze anders wordt aangestuurd. Zie de reactie van bert pit in "Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming"
Ik ben het even kwijt :-)
Opentherm heeft alleen zin, wanneer het ventiel waar het doorgaat, variabel gereld kan worden, niet?
Want als dat niet zo zou zijn.. waarom werkt het dan niet met de zoneklep/BDR91?
euh.. ?
Ja, maar dat is dus een setting op de HR92 en niet in het evohome systeem zelf, oftewel, evohome heeft hier geen weet van.TonkaNL schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 14:03:
Dat verschil begrijp ik dan weer niet zo goed. Want de HR92 moet je toch in de volledige slagmodus zetten bij een VV setting? Dan acteert ie toch als aan/uit klep..
Nee, het heeft er in principe niet direct iets mee te maken. Warmte vraag en warmte verdeling zijn 2 gescheiden systemen, daarom kan je ook prima AAN/UIT geregeld sturen en het stukje 'modulatie' aan je ketel zelf overlaten.Opentherm heeft alleen zin, wanneer het ventiel waar het doorgaat, variabel gereld kan worden, niet?
[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 20-02-2021 14:10 ]
Dus de knop bepaalt hoe ver hij zichzelf opent en EvoHome hoe warm het water moet worden?DukeBox schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 14:09:
[...]
Ja, maar dat is dus een setting op de HR92 en niet in het evohome systeem zelf, oftewel, evohome heeft hier geen weet van.
EvoHome weet wel: het is een ventiel of vloerverwarmings module. Of beter; wel of geen klep en past op die constatering de aanwarmtijd aan? Dan kun je toch beter ook de zoneklep als vloerverwarming aanmelden in EvoHome?
Ok, maar moduleren van de brander o.b.v. delta T is toch wel wat anders dan een gevraagde temp leveren?[...]
Nee, het heeft er in principe niet direct iets mee te maken. Warmte vraag en warmte verdeling zijn 2 gescheiden systemen, daarom kan je ook prima AAN/UIT geregeld sturen en het stukje 'modulatie' aan je ketel zelf overlaten.
Bijvoorbeeld:
Tmax is 60gr. O.b.v. delta T (<10) draait ie de brander terug (duurt even). Of verwarmt de ketel het water nooit meer dan retourtemp +10 (oid?) en zo omhoog naar 60?
versus
Mag ik 40gr water van u.
Lijkt mij een verschillend verbruik opleveren?
Bij elk antwoord, steeds meer vragen..
Wat bijzonder dat de producenten dit iet ergens in een wiki gooien ofzo. Er is blijkbaar een grote vraag naar deze info.
@DukeBox
Ik heb nogmaals gecontroleerd.
Als ik mijn HR92 op volle slag zet wordt niet opeens aan/uit in de zin van 100% of 0% dicht hij blijft tussen standen kiezen.
Standaard slag 6 =0
Volle slag 6 = 1
Bij standaard slag 70% open ==> 24% open bij volle slag.
Ik heb er een filmpje van gemaakt zie onderstaand op youtube.
Als ik mijn HR92 op volle slag zet wordt niet opeens aan/uit in de zin van 100% of 0% dicht hij blijft tussen standen kiezen.
Standaard slag 6 =0
Volle slag 6 = 1
[ Voor 16% gewijzigd door leonbong op 20-02-2021 14:56 ]
Ik had het getimed. Leek wel volledig te openen. Maar je kunt de lifthoogte natuurlijk in de display laten zien..leonbong schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 14:51:
@DukeBox
Standaard slag 6 =0
Volle slag 6 = 1
Ik heb er een filmpje van gemaakt maar ik weet niet zo goed waar ik dat kan uploaden.
Bij deze op youtube gezet, je hoort mijn dochter op de achtergrond maar ok.
Hmm, interessant. Wat laat de p waarde hier zien? De max waarde die hij opent? Lijkt me niet de huidige waarde? Zou ie wel erg snel veranderen :-)leonbong schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 14:58:
Bij deze op youtube gezet, je hoort mijn dochter op de achtergrond maar ok.
De knop cyclet na monteren om de slag te meten. Zou die 70 de max opening zijn die op deze rad mogelijk is? Dat betekent mogelijk dat het wel een vol open/dicht modus is, waarbij de 70 in jouw geval 100% open is?
Denkfout, want post 1 is volledige slag. Mss is de positie dan relatief en is 70% open bij standaard slag dezelfde slaghoogte als 24% van de volledige slag?TonkaNL schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 15:15:
[...]
Hmm, interessant. Wat laat de p waarde hier zien? De max waarde die hij opent? Lijkt me niet de huidige waarde? Zou ie wel erg snel veranderen :-)
De knop cyclet na monteren om de slag te meten. Zou die 70 de max opening zijn die op deze rad mogelijk is? Dat betekent mogelijk dat het wel een vol open/dicht modus is, waarbij de 70 in jouw geval 100% open is?
Mss is de positie dan relatief en is 70% open bij standaard slag dezelfde slaghoogte als 24% van de volledige slag?
Juist dat is het.
Dus de klep kan fysiek verder open als je hem op volle slag instelt.
Juist dat is het.
Dus de klep kan fysiek verder open als je hem op volle slag instelt.
[ Voor 41% gewijzigd door leonbong op 20-02-2021 15:23 ]
Dat ie verder open gaat is denk ik wel zo. Maar ik heb hem net laten cyclen. Max open is 100, max dicht is 0 gebaseerd op de radiator waar de knop op zit.
Dit stelt ie af bij elke herplaatsing.
Ik heb nu even geen tijd, maar ik ga dit nog even nader bekijken bij verschillende tempstanden en menu opties.
Ik kan hetgeen jij net liet zien zelf ook niet reproduceren. Lifthoogtes lijken hetzelfde na wisseling in menu 6.
Dit stelt ie af bij elke herplaatsing.
Ik heb nu even geen tijd, maar ik ga dit nog even nader bekijken bij verschillende tempstanden en menu opties.
Ik kan hetgeen jij net liet zien zelf ook niet reproduceren. Lifthoogtes lijken hetzelfde na wisseling in menu 6.
[ Voor 23% gewijzigd door TonkaNL op 20-02-2021 15:42 ]
Klopt bij cycle na montage gaat hij ervanuit dat de "zwarte" knop vol open staat en dan bepaalt hij de afstand.
Als je hem dan op weergave klepstand zet dan geeft hij 96% aan bij montage.
Echter bij standaard slag zal hij na het bepalen van de afstand hiervan 70% nemen.
Bij volle slag neemt hij de volledige afstand en soms als hij naar 100% gaat zal er niet eens meer spanning op pin-zitten.
Als je hem 100% open hebt op volle slag en je zet hem dan om standaard slag dan geeft het display 135% aan.
@TonkaNL
Om het te laten zien heb ik stabiele tempertuurssituatie genomen om te voorkomen dat de motor tussentijds gaat draaien.
Als je hem dan op weergave klepstand zet dan geeft hij 96% aan bij montage.
Echter bij standaard slag zal hij na het bepalen van de afstand hiervan 70% nemen.
Bij volle slag neemt hij de volledige afstand en soms als hij naar 100% gaat zal er niet eens meer spanning op pin-zitten.
Als je hem 100% open hebt op volle slag en je zet hem dan om standaard slag dan geeft het display 135% aan.
@TonkaNL
Om het te laten zien heb ik stabiele tempertuurssituatie genomen om te voorkomen dat de motor tussentijds gaat draaien.
[ Voor 20% gewijzigd door leonbong op 20-02-2021 15:46 ]
https://www.automatedhome...ink-the-hr92-is-too-noisy
Hier ook wat meer uitleg.
De kracht waarmee hij de het ventiel open drukt wordt idd hoger. Hij kan dan mogelijk een ventiel verder open drukken als deze moeilijk loopt. Idem bij dicht doen idd. Hij gaat dan zover dat de spanning er af is.
Bij verandering lifthoogte modus moet ie eigenlijk opnieuw calibreren. Wat wordt mij meer kracht en “helemaal los” de nieuwe 100 en 0.
Daar baseert ie dan weer de variabele openingen op. Het wordt dus (idd) geen open en dicht klep. De vraag is, is het dan raadzaam om een HR92 te gebruiken voor een vv. Ik schat in van niet?
De kracht waarmee hij de het ventiel open drukt wordt idd hoger. Hij kan dan mogelijk een ventiel verder open drukken als deze moeilijk loopt. Idem bij dicht doen idd. Hij gaat dan zover dat de spanning er af is.
Bij verandering lifthoogte modus moet ie eigenlijk opnieuw calibreren. Wat wordt mij meer kracht en “helemaal los” de nieuwe 100 en 0.
Daar baseert ie dan weer de variabele openingen op. Het wordt dus (idd) geen open en dicht klep. De vraag is, is het dan raadzaam om een HR92 te gebruiken voor een vv. Ik schat in van niet?
[ Voor 7% gewijzigd door TonkaNL op 20-02-2021 16:06 ]
De vraag is, is het dan raadzaam om een HR92 te gebruiken voor een vv.
Ach een hoop mensen passen het succesvol toe.
Ik zelf zou het ook niet doen, maar ach het kan wel.
Ach een hoop mensen passen het succesvol toe.
Ik zelf zou het ook niet doen, maar ach het kan wel.
Vv?TonkaNL schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 16:04:
https://www.automatedhome...ink-the-hr92-is-too-noisy
Mijn klep gaat open als er vraag is in die zone en dicht als setpoint ie bereikt. Dus niet 6X per uur.CyBeRSPiN schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 22:24:
Die zoneklep gaat sowieso te vaak dicht. Bij stop warmtevraag gaat ie dicht ook al was die zone de enige gebruiker. Dan gaat ie dus 6x/uur open/dicht mee met de ketel aan/uit terwijl de klep gewoon open had kunnen blijven staan al die tijd..
Mooie sokken hoorleonbong schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 14:51:
@DukeBox
Standaard slag 6 =0
Volle slag 6 = 1
[YouTube: HR92 op standaard en en volle slag.]
Wat @leonbong laat zien is dat 70% van de slag bij zijn radiator slechts 24% van de volledige slag van de HR92 is. Het zegt niets over het gebruik van de volledige slag. Dan moet je kennelijk wachten tot de HR92 een nieuwe instructie/stand door krijgt.
Ok apart, hier hoor ik het ketelrelais en het relais van de zoneklep vaak tegelijk schakelen. Het stoken gaat steeds in korte aan/uit sessies. De klep blijft dus niet open op momenten dat de ketel vanwege het aan/uit schema gepulst geregeld wordt. Zal nog eens een chipje maken die de stand van de zoneklep monitort zodat ik het kan visualiseren.bert pit schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 19:02:
[...]
Mijn klep gaat open als er vraag is in die zone en dicht als setpoint ie bereikt. Dus niet 6X per uur.
[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-02-2021 19:47 ]
@RichieB
Dan heb je het niet begrepen de HR92 is namelijk een autonome regelaar binnen het evohome-systeem.
Die krijgt alleen setpoint instructies vanuit de centrale.
Nou ja als je externe temperatuur voeler gebruikt dan ontvangt hij ook de temperatuurmeetwaarde.
Netzo dat hce80 ook autonome regelaar is ontvangt alleen de meetwaardes van de verschillende zones en regelt dan zelf.
Een HR92 kan vanuit de centrale niet direct mee worden gecommuniceerd, de HR92 luistert alleen met vaste cyclus op de antenne.
Echter als je temperatuur flink omhoog draait neemt de HR92 meteen actie, wat dus niet zou kunnen binnen luister-cyclus.
Terwijl als op centrale het setpoint flink verhoogd kan het tot 4 min duren voordat de HR92 het nieuwe setpoint heeft ontvangen.
Dan heb je het niet begrepen de HR92 is namelijk een autonome regelaar binnen het evohome-systeem.
Nou ja als je externe temperatuur voeler gebruikt dan ontvangt hij ook de temperatuurmeetwaarde.
Netzo dat hce80 ook autonome regelaar is ontvangt alleen de meetwaardes van de verschillende zones en regelt dan zelf.
Een HR92 kan vanuit de centrale niet direct mee worden gecommuniceerd, de HR92 luistert alleen met vaste cyclus op de antenne.
Echter als je temperatuur flink omhoog draait neemt de HR92 meteen actie, wat dus niet zou kunnen binnen luister-cyclus.
Terwijl als op centrale het setpoint flink verhoogd kan het tot 4 min duren voordat de HR92 het nieuwe setpoint heeft ontvangen.
[ Voor 53% gewijzigd door leonbong op 20-02-2021 20:20 ]
Hoe heb je dat ingesteld dan? Ik heb stadsverwarming met een bdr92 geconfigureerd als ketelrelais. Het relais schakelt een Danfoss thermische motor die er 3 min over doet om te sluiten / openen.bert pit schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 19:02:
[...]
Mijn klep gaat open als er vraag is in die zone en dicht als setpoint ie bereikt. Dus niet 6X per uur.
Mijn ketelrelais lijkt ook meerdere malen te schakelen per uur.
Maakt gewoon een chipje.. coolCyBeRSPiN schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 19:46:
[...]
Ok apart, hier hoor ik het ketelrelais en het relais van de zoneklep vaak tegelijk schakelen. Het stoken gaat steeds in korte aan/uit sessies. De klep blijft dus niet open op momenten dat de ketel vanwege het aan/uit schema gepulst geregeld wordt. Zal nog eens een chipje maken die de stand van de zoneklep monitort zodat ik het kan visualiseren.
Hmm, ik had bijna geen afwijkende klepstanden tussen de full en normale stand.RichieB schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 19:22:
Wat @leonbong laat zien is dat 70% van de slag bij zijn radiator slechts 24% van de volledige slag van de HR92 is. Het zegt niets over het gebruik van de volledige slag. Dan moet je kennelijk wachten tot de HR92 een nieuwe instructie/stand door krijgt.
Dat zou betekenen dat LeonBong's radiator ventiel wel erg vast zit.
Mogelijk kun je die waarden helemaal niet vergelijken bij een toggle tussen de twee standen zonder nieuwe cycle?
Een ESP8266 programmeren bedoelde ik
Die volle slag is echt niet zo ingewikkeld.
Hr92 maakt gewoon een grote slag op de pin van kraan.
Hierbij nog een video waarbij ik bewust het setpoint verander zodat de motor draait en die nieuwe “instructies” zijn ontvangen.
Waarbij er nog steeds tussen standen worden aangenomen en het nog steeds geen aan/uit klep is.
Ps gemaakt op andere radiator als de eerdere video
Hr92 maakt gewoon een grote slag op de pin van kraan.
Hierbij nog een video waarbij ik bewust het setpoint verander zodat de motor draait en die nieuwe “instructies” zijn ontvangen.
Waarbij er nog steeds tussen standen worden aangenomen en het nog steeds geen aan/uit klep is.
Ps gemaakt op andere radiator als de eerdere video
[ Voor 23% gewijzigd door leonbong op 20-02-2021 22:38 ]
Ik bedoel alleen te zeggen dat het aanpassen van instelling 6 (beperkte/volledige slag) niet de positie van de knop aanpast. Het verandert alleen de modus voor als de positie opnieuw bepaald moet worden. Zojuist uitgeprobeerd:leonbong schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 20:09:
@RichieB
[...]
- Systeem was in rust, setpoint 19 graden en kamer ook op 19. HR92 geeft een positie van 40% aan.
- Instelling 6 op 1 gezet. Nu geeft de positie 13% aan. Dit wil dus alleen maar zeggen dat mijn radiator tot 13/0,40 = 32,5% van de volledige slag effectief bestuurd kan worden.
- Temperatuur op 21 graden ingesteld. De HR92 gaat zijn positie opnieuw instellen en geeft nu 75% aan (nog steeds met instelling 6 op 1).
- Instelling 6 op 0 gezet. De positie van de knop verandert niet. De HR92 geeft nu 177% aan.
- Temperatuur teruggezet op 19 graden. De HR92 verandert de positie en geeft nu 40% aan.
alles boven 32,5% is "volledig open".
Ook dit is niet waar maar dan moet je even wat meer verdiepen hoe zo ventiel werkt.
Voor een keukenkraan is dit waar of ouderwetse radiatorkraan.
Ps ik heb nooit beweerd dat het open/dicht klep wordt. Ik zeg juist het omgekeerde.
Ook dit is niet waar maar dan moet je even wat meer verdiepen hoe zo ventiel werkt.
Voor een keukenkraan is dit waar of ouderwetse radiatorkraan.
Ps ik heb nooit beweerd dat het open/dicht klep wordt. Ik zeg juist het omgekeerde.
[ Voor 26% gewijzigd door leonbong op 20-02-2021 23:04 ]
Nee, idd. Door jouw opmerking dat het geen od klep werd, ben ik weer verder gaan zoeken/kijken naar de werking van de lifthoogte functie.Ps ik heb nooit beweerd dat het open/dicht klep wordt. Ik zeg juist het omgekeerde.
Ik weet niet of je die getallen zo met elkaar kunt vergelijken. Wellicht.. maar ik twijfel.Kortom: ...
Samengevat:
Lifthoogte setting 0: motor werkt met energiezuinige stand en bij cycle wordt met beperkte druk het ventiel zo ver mogelijk open gedrukt en weer helemaal dichtgedaan tot de tegendruk een bepaalde weerstands ondergrens bereikt. Zo hoeft de hr92 bij het sluiten geen loze draairuimte te verspillen bij een ventiel met een kortere slag dan de max fysieke slag van de hr92. De hr92 blijft dan goed aangesloten op het pinnetje bij volledige sluiting. Obv deze vastgestelde bewegingsruimte (0-100) wordt het ventiel gestuurd. Op deze manier wordt de slag afstand en de kracht waarmee de motor draait, beperkt/zo efficient mogelijk gehouden en bespaart dit batterijen. De afsluitende en openende werking van een modern/geschikt ventiel is op deze manier prima geregeld.
Sommige ventielen hebben (door oud design of mss vervuiling/slijtage) meer kracht nodig om open te gaan en sommige ventielen hebben een langere slag naar buiten (volledig los) nodig om dicht te gaan. Dus in stand 6-1 geeft het motortje wat meer moment en draait het ventiel open met de max fysieke druk van de hr92. Ook sluit de motor het ventiel niet tot een bepaalde tegendruk ondergrens, maar draait ie de wartel helemaal terug tot de fysieke stop van de hr92.
Dat verkort de levensduur van de batterijen.
Het lijkt mij dus dat het aanpassen van deze setting een nieuwe “cycle” vereist en dat de verschillende waarden die je bij het togglen op de knop ziet niet vergeleken kunnen worden of een relatie hoeven te hebben. Tenzij de cycle altijd op “full power” en “volledig los” wordt uitgevoerd en de hr92 obv de gemeten drukwaarden de open en sluitwaarden regelt. En dan andere waarden kiest afh van stand 0 of 1. De 0 en 100 vermelding is dan zegmaar “cosmetisch” (en kennen bij wisselen tussen stand 0 en 1 geen lineaire verhouding tot elkaar? Wat de rekensom hierboven niet helemaal juist maakt?)
Hmmm weer meer vragen.. 😬
[ Voor 3% gewijzigd door TonkaNL op 21-02-2021 07:16 ]
Ik wilde ook nog even een interessante ervaring delen. Recentelijk heb ik evohome geïnstalleerd icm stadsverwarming.
Een van de HR92 leek het niet te doen. Met setting 6 op 1 start het CYCLE kalibreren van klep P50 richting P0. Helaas sprong deze unit vanaf P45 gelijk naar P0. Ook gaf die E2 errors. Resets, batterij erin / eruit hielpen niet.
Daarna de unit uit elkaar gehaald. Dwz batterijen eruit, schroef eruit en dan het plastic binnenframe eruit. Vervolgens weer in elkaar gezet en nu werkt het zoals behoren. Heel vaag.
Een van de HR92 leek het niet te doen. Met setting 6 op 1 start het CYCLE kalibreren van klep P50 richting P0. Helaas sprong deze unit vanaf P45 gelijk naar P0. Ook gaf die E2 errors. Resets, batterij erin / eruit hielpen niet.
Daarna de unit uit elkaar gehaald. Dwz batterijen eruit, schroef eruit en dan het plastic binnenframe eruit. Vervolgens weer in elkaar gezet en nu werkt het zoals behoren. Heel vaag.
Mijn punt is: als de slag van een ventielpin 32,5% van de volledige slag van een HR92 is, dan zal met instelling 6 op 1 alle aansturing van 32,5% of meer de ventielpin niet meer indrukken. Het ventiel is dan volledig open. Of mis ik nu iets essentieels?leonbong schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:56:
alles boven 32,5% is "volledig open".
Inderdaad, maar er waren anderen die dat wel dachten, vandaar nog een keer benoemd.Ps ik heb nooit beweerd dat het open/dicht klep wordt. Ik zeg juist het omgekeerde.
@TonkaNL eigenlijk moet je na het aanpassen van instelling 6 de HR92 van het ventiel halen en er weer op zetten. Dan start de calibratie opnieuw. Niet om de slag van de ventielpin te bepalen (die is al bekend) maar om de huidige positie te corrigeren ivm de nieuwe instelling 6. Vreemd eigenlijk dat de firmware dit zelf niet doet.
De slag hoeft niet opnieuw te worden bepaald.
Het nulpunt wordt namelijk elke keer dat hij naar nul gaat gecorrigeerd. En of de slag nu 4 of 4,1mm vol open is dat is niet zo erg, 100% zou je bijna nooit nodig hoeven te hebben.
Draai maar eens een hr92 een stukje los met compleet met adapter en al.
Kan je zien als je hem eerst naar Max temp draait.
Zodat hij maximaal open gaat.
Draai hem met adapter en al stukje los
Zet de temp zeerlaag snel kleppos aanzetten.
Afhankelijk van de firmware versie zie je dan bij 0 nul staan maar hij draait door of het getal loopt weer na 0 op maar op het eind stelt hij dat weer als nul.
Ik heb 3 verschillende een hr92 versies 4 jaar, oud 2 jaar oud, 4 maanden oud
Ik heb in de industrie met elektrische regelkleppen van Sauter gewerkt was eigenlijk hetzelfde in hoofdlijnen.
Het nulpunt wordt namelijk elke keer dat hij naar nul gaat gecorrigeerd. En of de slag nu 4 of 4,1mm vol open is dat is niet zo erg, 100% zou je bijna nooit nodig hoeven te hebben.
Draai maar eens een hr92 een stukje los met compleet met adapter en al.
Kan je zien als je hem eerst naar Max temp draait.
Zodat hij maximaal open gaat.
Draai hem met adapter en al stukje los
Zet de temp zeerlaag snel kleppos aanzetten.
Afhankelijk van de firmware versie zie je dan bij 0 nul staan maar hij draait door of het getal loopt weer na 0 op maar op het eind stelt hij dat weer als nul.
Ik heb 3 verschillende een hr92 versies 4 jaar, oud 2 jaar oud, 4 maanden oud
Ik heb in de industrie met elektrische regelkleppen van Sauter gewerkt was eigenlijk hetzelfde in hoofdlijnen.
[ Voor 21% gewijzigd door leonbong op 21-02-2021 09:11 ]
:strip_exif()/f/image/vT0clr9BViwKugNmpKt50Hhh.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een vraag en misschien kan een van jullie mij daarmee helpen? Ik heb hier mijn cv situatie uitgetekend
Op zolder de cv ketel
Op de 1e verdieping 3 laag temperatuur radiatoren met hr92 en vloerverwarming in de badkamer met een rtl ventiel
Op de begane grond vloerverwarming
De cv ketel staat ingesteld op 45 graden
Nu krijg ik vaak overshoots in de vloerverwarming beneden als in een kamer boven verwarm, omdat mijn vloerverwarming uit 4 lussen bestaan waaruit de woonkamer 3 lussen zijn wil ik graag een hr92 op de aanvoer van de vv zetten en een hr 92 voor het rtl ventiel in de badkamer met een losse Honeywell round wireless in de badkamer?
Heeft iemand hier ervaring mee of tips hoe ik het beter kan oplossen?
Losse servomotoren en de hele set vind is aardig prijzig omdat 3/4 groepen in de woonkamer liggen
Gewoon als een klep. Het betreft de vloer van de open keuken. Die grenst aan de eetkamer waar radiatoren hangen. Doorgaans maken die de hele ruimte al warm genoeg. Is dat niet zo, dan springt de vloerverwarming bij. Maar hij gaat dus niet elk uur 6x open en dicht.banaliteit schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 20:38:
[...]
Hoe heb je dat ingesteld dan? Ik heb stadsverwarming met een bdr92 geconfigureerd als ketelrelais. Het relais schakelt een Danfoss thermische motor die er 3 min over doet om te sluiten / openen.
Mijn ketelrelais lijkt ook meerdere malen te schakelen per uur.