Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming

Pagina: 1 ... 12 ... 36 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schook84
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 23:53
Sinds mijn verhuizing ben ik ook in het bezit van een honeywell systeem om de vloerverwarmingen aan te sturen op de benedenverdieping. De vloerverwarming bestaat uit in totaal 7 lussen.

- Woonkamer lus 1-3, Evohome als sensor, zone 1 op hce80
- Keuken lus 4-5, round wireless als sensor, zone 2 op hce80
- Bijkeuken lus 6-7, round wireless als sensor, zone 3 en 4 op hce80.

Probleem is nu dat lus 7 niet warm wordt omdat deze op zone 4 van de hce80 is aangesloten en je niet 2x dezelfde sensor kan toewijzen aan verschillende zones.

Begrijp uit de instructievideo en gebruikershandleiding van Honeywell van de hce80 dat je per zone 3 thermische motoren kunt koppelen. Voor zone 3 is echter maar 1 aansluiting beschikbaar op de hce80. De overige motoren moeten parallel aangesloten worden, heb alleen nog niet gevonden hoe ik dit moet doen.

Heeft iemand nog een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:16
Je kan hiervoor gewoon een lasdoosje gebruiken en lasklemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

uitgaande van gevlochten draad, een kroonsteentje of beter een wago lasklem. Een gewone lasdop/lasklem gebruik je alleen bij massief (>= 1.5²) draad

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Wel in een doosje doen het is immers 230v dus geen losse klemmen toepassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:15

fmb

Schook84 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 20:59:

Begrijp uit de instructievideo en gebruikershandleiding van Honeywell van de hce80 dat je per zone 3 thermische motoren kunt koppelen. Voor zone 3 is echter maar 1 aansluiting beschikbaar op de hce80. De overige motoren moeten parallel aangesloten worden, heb alleen nog niet gevonden hoe ik dit moet doen.

Heeft iemand nog een tip?
Parallel betekent simpel gezegd dat je een tweede en derde motor op dezelfde aansluiting van de HCE80 aansluit. Dat past alleen niet in de klemmen van de HCE80, dus dan (zoals al aangegeven door leonbong) in een lasdoosje de kabel "opsplitsen", dat zou ik ook met WAGO lasklemmen doen. Dus van de HCE80 naar een lasdoosje 1 kabel (dubbele draad) en dan in de lasdoos de 2 motoren aansluiten.
Succes!

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schook84
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 23:53
fmb schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 21:51:
[...]

Parallel betekent simpel gezegd dat je een tweede en derde motor op dezelfde aansluiting van de HCE80 aansluit. Dat past alleen niet in de klemmen van de HCE80, dus dan (zoals al aangegeven door leonbong) in een lasdoosje de kabel "opsplitsen", dat zou ik ook met WAGO lasklemmen doen. Dus van de HCE80 naar een lasdoosje 1 kabel (dubbele draad) en dan in de lasdoos de 2 motoren aansluiten.
Succes!
Bedankt voor de info allen. Is inmiddels geslaagd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-08 14:58
Vraagje: Wat is de beste oplossing om 2 vloerverwarmingsgroepen in een kelder aan te sturen als 1 groep? Een HCC80R lijkt mij niet handig/ overkill.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Casejunkie schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:30:
Vraagje: Wat is de beste oplossing om 2 vloerverwarmingsgroepen in een kelder aan te sturen als 1 groep? Een HCC80R lijkt mij niet handig/ overkill.
Is het een aparte pomp/verdeler?

Dan gewoon zoneklep ervoor zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
MikeyMan schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:36:
[...]

Als je niet te veel wil klussen, dan kan je ook op verdeler twee 230v thermische motoren plaatsen mt4.
En deze beide gezamenlijk aan één bdr91 koppelen.
De pomp natuurlijk nog steeds gewoon met een pompschakelaar.

[ Voor 10% gewijzigd door leonbong op 11-03-2021 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
MikeyMan schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:36:
[...]

Nee geen aparte pomp, wel een aparte verdeler.

Is dat deze zone klep die er dan voor komt? Honeywell 2-wegklep 22mm klem 24V eindcontact - YVC8615AG1100

Zo ja hoe kan ik die aansturen vanuit de evohome?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ja die zoneklep of goedkoper alternatief.
Van hier.
230v 1/2 inch is voldoende 3punts is het makkelijkst.

https://tameson.nl/kleppe...elektrisch/2-weg/messing/

[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 11-03-2021 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
leonbong schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:50:
Ja die zoneklep of goedkoper alternatief.
Van hier.
230v 1/2 inch is voldoende.

https://tameson.nl/kleppe...elektrisch/2-weg/messing/
En hoe kan ik die aansturen vanuit de Evohome?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
Met een bdr91.

Maar een bdr91 met 2xMT4 230V werkt ook hoe je helemaal niks te zagen in het leidingwerk.

[ Voor 76% gewijzigd door leonbong op 11-03-2021 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
leonbong schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:52:
Met een bdr91.

Maar een bdr91 met 2xMT4 230V werkt ook hoe je helemaal niks te zagen in het leidingwerk.
Zagen hoef ik toch nog niet omdat ik de leidingen morgen ga aanleggen. Maar de oplossing met 2x MT4 is wel een stukje goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Voor de MT4 zijn ook wat goedkopere en snellere alternatieven te vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
MikeyMan schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 19:21:
Voor de MT4 zijn ook wat goedkopere en snellere alternatieven te vinden ;)
Op amazon voor nog geen 10 euro voor een MT4 230v NO dat vind ik goed te doen ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
Je moet mt4 230v nc hebben.
Normaly closed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:55

CyBeRSPiN

sinds 2001

Voorzichtige update over mn overstap van Remeha OpenTherm naar EvoHome met aan/uit: sinds 13 februari 17% minder gas gebruikt tov zelfde periode vorig jaar (gemeten via mindergas.nl dus gecorrigeerd voor graaddagen).
Ketel slaat wel veel vaker aan, dat zal mogelijk wel gevolgen hebben voor de resterende levensduur van de ketel (monteur was verbaasd over hoe schoon de brander nog was na 12 jaar).
Ook meer getik en gesuis van de leidingen, maar comfort is in orde en op zolder nu ook lekker warm op momenten zoals ingesteld.
Tot nu toe happy :)

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 12-03-2021 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostnl
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Ons huis is op dit moment in volle verbouwing.
Beganegrond 40m2 vloerverwarming met 4 groeps verdeler met pomp één ruimte thermostaat(voorraadkast)
Eerste verdieping 30m2 vloerverwarming met 3 groeps verdeler met pomp drie ruimte thermostaten (naast cv ketel)

(ik vraag me af hoe het uberhaupt moet werken met twee pompen in één systeem, krijg je dan altijd een 3 weg klep?)

Onze installateur heeft niet veel ervaring met Evohome, hij geeft aan dat wij 2x HCE80 nodig hebben.
En overal MT4 op te monteren.

Zou je bijvorbeeld ook één HCE80 bij de CV kunnen plaatsen en waar beide verdelers met (2 pompen totaal) op kunnen?
In theorie kan alles via de kruipruimte aan elkaar bedraad worden.

Excuus als meer informatie benodigd is, vrije nieuwe materie _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb

fmb

joostnl schreef op zondag 4 april 2021 @ 13:21:
Beganegrond 40m2 vloerverwarming met 4 groeps verdeler met pomp één ruimte thermostaat(voorraadkast)
Eerste verdieping 30m2 vloerverwarming met 3 groeps verdeler met pomp drie ruimte thermostaten (naast cv ketel)

(ik vraag me af hoe het uberhaupt moet werken met twee pompen in één systeem, krijg je dan altijd een 3 weg klep?)

Onze installateur heeft niet veel ervaring met Evohome, hij geeft aan dat wij 2x HCE80 nodig hebben.

Zou je bijvorbeeld ook één HCE80 bij de CV kunnen plaatsen en waar beide verdelers met (2 pompen totaal) op kunnen?

Ik zou niet echt kunnen bedenken waarom het niet kan werken. Wat instelmogelijkheden moet dit goed gaan, die HCE80 heeft echt niet doormodderen er 1 of meer verdelers aangestuurd worden.

Wat wel een aandachtspunt kan zijn is de kabellengte tussen HCE80 en de “valves”. Dat is 230V, maar zolang de kabel dik genoeg is mag de lengte (tot een bepaald max) niet heel veel uitmaken. Ik kan me voorstellen dat op een gegeven moment de (kabel)weerstand te groot wordt.

Ik had trouwens deze besteld, werken ook gewoon goed. Waren iets goedkoper en ik dacht dat ze iets zuiniger zijn in stroomverbruik en dus makkelijker met een langere kabellengte moeten kunnen: https://www.amazon.de/dp/...3044161_185740101_TE_item

[ Voor 11% gewijzigd door fmb op 04-04-2021 13:48 ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:38

bert pit

asdasd

Met uitbreidingsprint is één HCE80 geschikt voor 8 zones.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong

Je hebt 7 groepen vv totaal maar in hoeveel zones wil je dat verdelen.
Zone = gebeid dat je onafhankelijk op temperatuur wil regelen.

Ik vermoed een stuk of 4/5 dan zou één hce80 voldoende zijn.

Ik vermoed dat je woonkamer het meest zal verwarmen dan zou ik als jij jouw was de pomp van die verdeler aansluiten op de hce80 en de vloerpomp andere verdeler gewoon met een pompschakelaar en klaar.
Je kan alle MT4(of de alternatieve) bedraden naar de HCE80 draadlengte is niet echt een issue omdat zo'n thermischemotor gebruikt 3/4W dat is stroom van niks bij 230V.

[ Voor 14% gewijzigd door leonbong op 04-04-2021 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostnl
  • Nu online
Bedankt voor alle reacties!

Eerste verdieping bij cv hok zijn 3 zones slaapkamer 1/Slaapkamer 2/badkamer. Dus ik denk dat dat de hce80 het beste daar kan staan.
Dan maak ik beneden een klemmenkast waar de 4 groeps verdeler motoren zitten voor één zone, woonkamer keuken halletje/wc, ik was eigenlijk niet van plan die afzonderlijk te regelen.
Dan moet ik alleen een pomp schakelaar vinden voor de pomp van de 4 groepsverdeler.
leonbong schreef op zondag 4 april 2021 @ 16:14:
[...]

Je hebt 7 groepen vv totaal maar in hoeveel zones wil je dat verdelen.
Zone = gebeid dat je onafhankelijk op temperatuur wil regelen.

Ik vermoed een stuk of 4/5 dan zou één hce80 voldoende zijn.

Ik vermoed dat je woonkamer het meest zal verwarmen dan zou ik als jij jouw was de pomp van die verdeler aansluiten op de hce80 en de vloerpomp andere verdeler gewoon met een pompschakelaar en klaar.
Je kan alle MT4(of de alternatieve) bedraden naar de HCE80 draadlengte is niet echt een issue omdat zo'n thermischemotor gebruikt 3/4W dat is stroom van niks bij 230V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Het handigst is dat je de pomp van de verdeler die je verwacht die de meeste "bedrijfsuren" maakt om die op HCE80 aan te sluiten.
Meestal is dat de verdeler met de woonkamer zone.

Dat zeg ik omdat de HCE80 elke keer als één van zone's aan moet de pomp zal inschakelen, de HCE80 weet niet bij welke zone de pomp hoort.
Als je het op deze manier aansluit heb je minste kans dat pomp aangesloten op de HCE80 nutteloos draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostnl
  • Nu online
Duidelijk doe ik dat de pomp van de woonkamer op de hce80.
De tweede pomp van de slaapkamers en badkamer, word deze geschakeld door een temperatuur pomp schakelaar los van evohome?
Of dooreen bdr91, die je mee programmeert bij alle 3 de zones?

Moet mij verdiepen in de handleiding 😅
leonbong schreef op zondag 4 april 2021 @ 20:07:
Het handigst is dat je de pomp van de verdeler die je verwacht die de meeste "bedrijfsuren" maakt om die op HCE80 aan te sluiten.
Meestal is dat de verdeler met de woonkamer zone.

Dat zeg ik omdat de HCE80 elke keer als één van zone's aan moet de pomp zal inschakelen, de HCE80 weet niet bij welke zone de pomp hoort.
Als je het op deze manier aansluit heb je minste kans dat pomp aangesloten op de HCE80 nutteloos draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PH-JPS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-08 13:42
Met veel interesse heb ik dit topic door zitten lezen. Ik zit met dezelfde uitdaging dat het beneden met vloerverwarming lekker op temperatuur is maar op mijn werkkamer steenkoud ;(

Het enige wat mij toch tegenstaat, is het feit dat een zoneklep en OpenTherm i.c.m. Evohome geen goede combinatie is en er dus gekozen moet worden voor aan / uit.

Honeywell heeft blijkbaar wel een oplossing die dit probleem niet heeft, namelijk de Lyric T6R in een 2-zone toepassing. Hier wordt de ketel via OpenTherm aangestuurd, en de zonekleppen open of dichtgezet afhankelijk van waar de warmtevraag vandaag komt (leesvoer: https://docplayer.nl/1604...-kanaals-ketelmodule.html). Nadeel hier is nog wel dat alles (in ieder geval in de voorbeelden) bedraad moet worden aangesloten.

Jammer dat een dergelijke oplossing voor Evohome niet beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingwim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-09 10:49

pingwim

What's a world without Wimmen

PH-JPS schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:50:
Met veel interesse heb ik dit topic door zitten lezen. Ik zit met dezelfde uitdaging dat het beneden met vloerverwarming lekker op temperatuur is maar op mijn werkkamer steenkoud ;(

Het enige wat mij toch tegenstaat, is het feit dat een zoneklep en OpenTherm i.c.m. Evohome geen goede combinatie is en er dus gekozen moet worden voor aan / uit.

Honeywell heeft blijkbaar wel een oplossing die dit probleem niet heeft, namelijk de Lyric T6R in een 2-zone toepassing. Hier wordt de ketel via OpenTherm aangestuurd, en de zonekleppen open of dichtgezet afhankelijk van waar de warmtevraag vandaag komt (leesvoer: https://docplayer.nl/1604...-kanaals-ketelmodule.html). Nadeel hier is nog wel dat alles (in ieder geval in de voorbeelden) bedraad moet worden aangesloten.

Dat zoneklep verhaal snap ik niet maar het is wel mogelijk een losse temperatuursensor aan te sluiten op het Evohome systeem

Daikin Altherma 3 H HT - zonnecollectoren - Evohome - Jaga Low-H2O - Speedcomfort - Home Assistant - 10900 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostnl
  • Nu online
Ik ben er nog niet uit hoe ik Evohome met twee verdelers en twee pompen moet laten werken bij één hce80. Ik heb een eigen topic voor meer info gepost Evohome Vloervewarming 2x Verdeler+Pomp

O-) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

PH-JPS schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:50:

Mooi systeem inderdaad, deze kende ik nog niet. Bedrading is bij Evohome/kleppen overigens ook noodzakelijk, dus daar zit geen verschil in. Het lijkt me dat de twee thermostaten wel draadloos zijn.

Maar laat je niet leiden door aan/uit of opentherm als het om het verbruik gaat: dit maakt geen verschil. Warmte gaan niet verloren, behalve door slechte isolatie of door de rookgasafvoer van je ketel. De retour temperatuur zorgt voor meer of minder condensatie, als je die laag kan houden condenseer je optimaal en zijn je rookgassen niet heet.

OT is niet per definitie zuiniger. In vergelijking met ketels "uit de oudheid" die standaard op 90 graden afgesteld waren was dat wel zo. Maar die tijd zijn we lang voorbij. Daarna werd er modulatie en condensatie toegevoegd en zijn de grootste stappen in zuiniger stoken gemaakt.

OT zorgt voor nog wat meer verfijning en datacommunicatie, maar is met name gericht op radiatoren: snel opwarmen met een wat hogere temperatuur en dan op temperatuur houden met een lagere aanvoertemperatuur. Door de traagheid van vloerverwarming heeft OT geen meerwaarde. (een enkele uitzondering daargelaten)

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@bert pit de levensduur van de ketel wellicht? Het lijkt me dat urenlang op een laag pitje stoken via OT veel beter voor de ketel is dan 6x/uur 1 minuut aan gaan. Elke keer weer kleppen schakelen, elke keer weer de brander die op temperatuur moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Op het moment dat je onder het minimum vermogen van de ketel komt zal deze altijd aan/uit moeten schakelen om het vermogen te realiseren dat is ook bij opentherm.

De meeste ketels in NL hebben al minimum vermogen rond de 7kW, wat veel meeste huizen veel te veel is. Als je huis maar 3kW nodig heeft om warm te blijven wat met huidig weer helemaal niet raar is dan zal de ketel hiervoor aan/uit schakelen anders loopt namelijk de aanvoertemperatuur op.

Momenteel stook mijn huis 2kW om het warm te houden.

[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 12-04-2021 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

CyBeRSPiN schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:24:
@bert pit de levensduur van de ketel wellicht? Het lijkt me dat urenlang op een laag pitje stoken via OT veel beter voor de ketel is dan 6x/uur 1 minuut aan gaan. Elke keer weer kleppen schakelen, elke keer weer de brander die op temperatuur moet komen.
Zou kunnen, de laatste keer dat ik het controleerde had mijn ketel 150.000 branderstarts gehad. Behalve het plaatsen van een slangklem is er in 10 jaar nog geen onderdeel vervangen. (afkloppen) De eerste 5 jaar heeft hij op OT gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JZ5
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 28-05-2023

JZ5

Hallo iedereen,

Ik heb ondertussen ook een Evohome systeem.

Ik heb reeds eerder hier wat vragen gesteld voordat ik over was gegaan tot aanschaf.

Ik heb voor mijn vloerverwarming een extra thermostaat knop geplaats met een hogere kvs zodat hier grotere flow doorgaat.

Nu heb ik het volgende probleem ik heb vier zones hierbij pas ik overal een hr92 toe. Deze kranen zijn van Heimeier en zijn recent dit jaar geplaatst. Ook de kraan bij de vloerverwarming verdeler is van heimeier. Nu kun je zonder extra hulpstukken deze hr92 erop draaien. Alleen op 1 kraan na werkt het bij mij niet goed. De hr92 krijgt de kranen niet goed open en dicht.
Ik heb echt van alles geprobeerd alleen ik krijg het niet voorelkaar. Soms dan lijkt het alsof de kraan goed in geregeld staat maar ga ik dan een andere zone warmte vraag vragen dan voel ik bij de radiators die dicht horen te staan toch opwarmen. Volgens de hr92 (10 dan op 1 kraan slag indicator) staat dan op 00. Ik heb alle hr92 voorzien van parameter 6 optie 1 volle kraanslag.

Ik ging er vanuit dat bij gebruik van heimeier kranen de hr92 goed toepasbaar was. Of zou ik een verkeerde serie gekregen hebben?

Wat raden jullie aan om te doen, ik hoop eigelijk niet dat ik al de kranen weer moet vervangen, kan het zijn dat de motoren niet sterk genoeg zijn? Batterijen indicator zegt dat hij vol is.

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik heb een keer defecte hr92 gehad, die had steeds niet goed door wanneer hij dicht was of nog niet dicht was.

Gevolg een hr92 die eigenlijk steeds open staat.

Maar maak eens een foto van je opstelling in ben benieuwd hoe je nu gedaan hebt.

[ Voor 20% gewijzigd door leonbong op 29-05-2021 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:04
JZ5 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 11:23:
Hallo iedereen,

Ik heb reeds eerder hier wat vragen gesteld voordat ik over was gegaan tot aanschaf.

Ik heb voor mijn vloerverwarming een extra thermostaat knop geplaats met een hogere kvs zodat hier grotere flow doorgaat.

Nu heb ik het volgende probleem ik heb vier zones hierbij pas ik overal een hr92 toe. Deze kranen zijn van Heimeier en zijn recent dit jaar geplaatst. Ook de kraan bij de vloerverwarming verdeler is van heimeier. Nu kun je zonder extra hulpstukken deze hr92 erop draaien. Alleen op 1 kraan na werkt het bij mij niet goed. De hr92 krijgt de kranen niet goed open en dicht.
Ik heb echt van alles geprobeerd alleen ik krijg het niet voorelkaar. Soms dan lijkt het alsof de kraan goed in geregeld staat maar ga ik dan een andere zone warmte vraag vragen dan voel ik bij de radiators die dicht horen te staan toch opwarmen. Volgens de hr92 (10 dan op 1 kraan slag indicator) staat dan op 00. Ik heb alle hr92 voorzien van parameter 6 optie 1 volle kraanslag.

Ik ging er vanuit dat bij gebruik van heimeier kranen de hr92 goed toepasbaar was. Of zou ik een verkeerde serie gekregen hebben?

Wat raden jullie aan om te doen, ik hoop eigelijk niet dat ik al de kranen weer moet vervangen, kan het zijn dat de motoren niet sterk genoeg zijn? Batterijen indicator zegt dat hij vol is.

Uitsluiten of het een HR92 probleem is of niet. Dus 1tje omwisselen met een ander waarvan je zeker weet dat die het doet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JZ5
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 28-05-2023

JZ5

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bo7lp5KMzkEEonYHBzX-jFsTk6s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z1h325mE3bWuoHrGukgPTAmp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nyIzL_nk21IrNO70zINPwHH_O7E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1YsLDo7RQCrFKCt5ULZpZuQN.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de kraan voor de vloerverwarming verdeler. Deze heeft wat hogere kvs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PlrNzuvDhKZzV8jTEexUNJOcrMQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zLySnakmZz5tJTVAz8e24xpB.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een andere radiator die ook niet goed wil sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HdUHXkyx5x2FMJ7nzRfSzh2aN44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VeoiDzInGNvtH1qIu5TIhaOd.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is hoe de HR92 als dicht ziet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THC077LjvuTB2r4_FDh7gn3C2zw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CuNPsLE4t1O7gBdger2N3aMK.jpg?f=fotoalbum_large

In werkelijkheid moet hij haast nog wel een volle slag maken om de kraan werkelijk te sluiten. Even met de hand geforceerd om 'te laten zien wat er mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S4All
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Weet iemand wat voor stekker er in de atf800 (tafelstandaard) gaat?

Kabeltje is net te kort om hem op een plek te zetten waar hij een goede verbinding met alle hr92 knoppen heeft :(
Ik wil een verlengkabel bestellen, maar ja welk plugje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leksts
  • Laatst online: 10:18
leonbong schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:54:
volgens mij zo
[Afbeelding]

Maar ik zou het andere type hebben gekocht de 3-punts klep die is makkelijker aansluiten.
Nog even over deze tekening. Ik heb naar aanleiding van dit topic dezelfde spullen gekocht. Maar als je het volgens de tekening met een stekker aansluit en je stopt de stekker "op z'n kop" in het stopcontact, dan zijn bruin en blauw verwisseld. Maakt dat wat uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leksts
  • Laatst online: 10:18
S4All schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 17:32:
Weet iemand wat voor stekker er in de atf800 (tafelstandaard) gaat?

Kabeltje is net te kort om hem op een plek te zetten waar hij een goede verbinding met alle hr92 knoppen heeft :(
Ik wil een verlengkabel bestellen, maar ja welk plugje :+
Heb net de mijne gemeten; buitendiameter 5,5mm, gat 2,1mm. Zo een bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:36
leksts schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:59:
[...]

Nog even over deze tekening. Ik heb naar aanleiding van dit topic dezelfde spullen gekocht. Maar als je het volgens de tekening met een stekker aansluit en je stopt de stekker "op z'n kop" in het stopcontact, dan zijn bruin en blauw verwisseld. Maakt dat wat uit?
Alleen als je gelijkstroom gebruikt. Bij wisselstroom heeft het omdraaien van de fase en nul geen effect (behalve in heel specifieke gevallen zoals een 3-fase krachtstroommotor).

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

JZ5 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 11:23:
Hallo iedereen,

Dus de kranen zijn nieuw, het opzetstuk is goed gemonteerd en voor elke radiator is een afzonderlijke zone aangemaakt? Dan zou het in principe goed moeten werken.

Als je de HR92 aan de kraan klikt wordt er een cyclus gedraaid waarin de open/dicht stand wordt bepaald. Het lijkt er op dat bij jou de kraan niet dicht gaat. Je zou eens kunnen proberen of je er iets tussen het palletje en het opzetstuk kunt krijgen met 1mm dikte en kijken of hij dan wel afsluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
JZ5 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:27:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In werkelijkheid moet hij haast nog wel een volle slag maken om de kraan werkelijk te sluiten. Even met de hand geforceerd om 'te laten zien wat er mis gaat.
Weet je zeker dat ze daadwerkelijk water door laten.
Want de kracht waarmee je ze met hand kan dichtdraaien is enorm tov van HR92 dus ik snap dat je nog makkelijk met de hand een slag kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingwim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-09 10:49

pingwim

What's a world without Wimmen

JZ5 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:27:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb je gekeken naar de setting '6': 0 = standard valve stroke / 1 = full valve stroke.
Voordat je de controller erop zet het zwate wieltje helemaal naar links (= open) draaien.

Daikin Altherma 3 H HT - zonnecollectoren - Evohome - Jaga Low-H2O - Speedcomfort - Home Assistant - 10900 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

Ik ben er inmiddels in geslaagd om mijn setup ook te laten koelen. Betreft de Remeha Elga Ace samen met met Honeywell Evohome (+ ruimtethermostaten + HCE80 vloerverwarmingsverdelers) en daartussen een Fibaro Smart Implant gekoppeld aan Homey om te meten. Zie hier: fmb in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fmb

fmb

fmb schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:12:
Ik ben er inmiddels in geslaagd om mijn setup ook te laten koelen. Betreft de Remeha Elga Ace samen met met Honeywell Evohome (+ ruimtethermostaten + HCE80 vloerverwarmingsverdelers) en daartussen een Fibaro Smart Implant gekoppeld aan Homey om te meten. Zie hier: fmb in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"
Hierbij in meer detail:
Vorig weekend heb ik mijn regeling thuis ook geschikt gemaakt om te kunnen koelen. Het was eindelijk warm genoeg om dat goed te kunnen testen ;-)

In het kort mijn "set-up" (scheelt terugzoeken ;-) ):
1. Thermostaat: Hoofdhermostaat: Honeywell Evohome. Ruimte thermostaten: Honeywell Round Wireless. Vloerverwarmingsverdelers: 2x HCE-80. In totaal 8 zones met (als ik het goed uit mijn hoofd weet) 12 vvw lussen. Dit geheel werkt prima sinds +- februari 2020 voor enkel verwarmen met een cv ketel.
2. Warmtepomp: sinds oktober 2020 is er een Remeha Elga Ace 6 kW bij (hybride warmtepomp).
3. Om (zonder Kamstrup) te kunnen meten heb ik een Fibaro Smart Implant in gebruik met 4 temperatuur sensoren, gekoppeld aan Homey. Zo registreer ik ook of de cv-ketel nog wordt aangezet door de warmtepomp. Deze Smart Implants heb ik uiteindelijk tussen de relais (2x) van Honeywell Evohome en de warmtepomp geplaatst, dat bleek heel handig om de aansturing uit te vogelen en kan ik nu ook gebruiken om (indien nodig) de thermostaat te overrulen en geforceerd te verwarmen of te koelen.

Remeha Elga Ace Warmtepomp
Ik heb 2 webinars van Remeha gekeken met betrekking tot de Elga Ace. Die hebben me samen met dit forum geholpen om de instellingen van de Elga Ace beter te krijgen voor het verwarmen.
1. Uitleg Elga Ace: YouTube: Webinar Technische training Elga Ace - Remeha
2. Verdieping Elga Ace: YouTube: Webinar Verdieping technische training Elga Ace - Remeha
Voor het koelen is het 2e webinar echter incorrect, rond de 35 minuten (de link gaat daar al naar toe) legt Remeha uit dat er 2 contacten zijn: één voor warmtevraag en één voor koudevraag. Na wat troubleshooten kwam ik er echter achter dat dit niet klopt!

Uiteindelijk bleek dat de regeling als volgt werkt:
1. Eén aan/uit contact is in gebruik voor het instellen van de modus: verwarmmodus of koelmodus. Dit is het zogenaamde BL1 contact van de Elga Ace.
2. Eén aan/uit contact is in gebruik voor het doorgeven van warmtevraag (in geval van verwarmmodus) of "koudevraag" (in geval van koelmodus). Dit is het zogenaamde R-bus contact van de Elga Ace.

En wat is de handleiding van de Remeha Elga Ace op een aantal punten toch ontzettend onduidelijk geschreven. Maar uiteindelijk blijken de tabellen in de handleiding met de instellingen voor deze contacten wel te kloppen.
Dit is trouwens ook precies zoals Honeywell Evohome de aan/uit relais (2x) aanstuurt.

Honeywell Evohome Thermostaat
Toevallig kwam Honeywell vorig jaar met een nieuwe firmware die de Honeywell Evohome beter geschikt maakt om te koelen. Dat kwam mooi uit. Wel was eeen extra relais nodig om te kunnen schakelen tussen warmen/koelen. Deze BDR91T1004 (=BDR91T) heb ik aangeschaft en uiteindelijk heb ik ook mijn oorspronkelijke BDR91 vervangen door deze BDR91T, omdat deze beter geschikt is voor de aansturing van een warmtepomp. Het grootste verschil is: instelbaar zijn nu langere minimale "aan" tijden en minder schakelingen per uur.

Voor het Evohome systeem om te kunnen koelen zijn de volgende stappen nodig:
1. Zorg dat de HCE-80 met een aan/uit contact geschakeld wordt tussen verwarmen en koelen. Dit kan op meerdere manieren, bijvoorbeeld: (1) op de BDR91T1004 die in gebruik is voor de omschakeling verwarmen/koelen. Dit heb ik gedaan en is ook het meest logische. Maar je zou ook (2) op een uitgang van de warmtepomp kunnen aansluiten (als deze een aan/uit uitgang hiervoor heeft) of (3) met een handmatige schakeling kunnen omschakelen.
2. Zorg dat de Evohome voorzien is van de software versie die in 2020 is uitgekomen die ook geschikt is om te kunnen koelen :-)
3. Zorg dat je ook de nieuwste handleidingen van Honeywell Evohome erbij pakt, ik heb deze gebruikt: "Installatiehandleiding evohome Wi-Fi.pdf". De beschrijft heel duidelijk hoe Evohome en HCE80 moeten worden ingesteld.
4. Stel de HCE80 in om koelen toe te staan; blz 21 van de hierboven gelinkte handleiding.
5. Op de Evohome pas de configuratie aan om te verwarmen en koelen; blz 17 van de hierboven gelinkte handleiding (grijze blok links van de pagina)
6. Stel de zones van de HCE80 in die ook gebruikt worden om te koelen. In feite geef je aan die zones aan dat je de Evohome Thermostaat gebruikt voor verwarmen en voor koelen van dezelfde zone; je moet dan 2x dezelfde thermostaat koppelen. Evohome gebruikt dan weer de ruimte thermostaat die eraan gekoppeld is. Blz 22 van de handleiding beschrijft duidelijk welke knoppen op de HCE80 gebruikt moeten worden. Let dus op dat je weer op "back" drukt en dezelfde thermostaat een 2e keer toewijst!
7. Controleer op de Evohome (in het instellingen menu) of de ruimtes ingesteld staan om zowel te verwarmen als te koelen. Hier kun je dus ook instellen dat de badkamer niet gekoeld moet worden.
8. Vervolgens kun je op de Evohome via het hoofdmenu makkelijk schakelen tussen verwarmen of koelen. Je moet dus handmatig omschakelen tussen verwarmen of koelen (wat je in principe dus 2 keer per jaar doet).
9. Tot slot: als je op de Evohome de begeleide configuratie volgt om het tijdprogramme met de ruimtetemperaturen in te stellen dan kun je 2 temperaturen per ruimte instellen; één wordt gebruikt in verwarmmodus en één in koelmodus. Zo is het omschakelen echt een eitje; hoef je ook geen ruimtetemperaturen aan te passen, dat gaat vanzelf. :-)

Een vraag die ik zelf had toen ik hiermee begon is gelukkig ook beantwoord en met de wenselijke uitkomst: er zijn geen specifieke warm/koud ruimtethermostaten nodig (de Round Wireless voldoet goed) in de ruimtes en er is ook geen 2e thermostaat nodig (voor het hele huis of per ruimte) die gebruikt wordt om te koelen. Deze informatie was vooraf niet zo duidelijk te vinden (ik denk vanwege de net nieuwe formware van Evohome).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:29
MikeyMan schreef op maandag 9 november 2020 @ 22:44:
[...]

[Afbeelding]

Gaat echt om het verlagen van de ketel sturing. Normaal pakt ie de hoogste van een van de zones.
Ik heb sinds deze week de update ontvangen nadat ik een melding had gemaakt bij Honeywell. Was super snel geregeld.
Het schermpje wat ik hier zie ben ik niet tegen gekomen. Heeft dit ermee te maken dat ik mijn adaptieve start al had ingesteld onder de oude firmware of moet ik dit heel ergens anders zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jos-P schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 16:04:
[...]

Ik heb sinds deze week de update ontvangen nadat ik een melding had gemaakt bij Honeywell. Was super snel geregeld.
Het schermpje wat ik hier zie ben ik niet tegen gekomen. Heeft dit ermee te maken dat ik mijn adaptieve start al had ingesteld onder de oude firmware of moet ik dit heel ergens anders zoeken?
Weet niet of het dezelfde firmware is. Welke versie heb je nu?

Keertje uit en aan zetten kan ook misschien. Weet ook niet of de helpfunctie uitgeschakeld kan worden eerlijk gezegd.

@fmb dank voor de uitgebreide toelichting. Snap nog steeds geen jota van die dubbele toewijzing, maar dat zal zich tzt wel duiden. Ben overigens blij dat ze er een handmatige schakeling van gemaakt hebben. Anders loop je dalijk tegen het feit aan dat er overdag gekoeld en snachts verwarmd wordt.

Btw; minimale aan tijd en aantal schakelingen is hier al in te stellen zonder de 'T' versie.

[ Voor 24% gewijzigd door MikeyMan op 17-06-2021 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
MikeyMan schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 16:31:
[...]

Keertje uit en aan zetten kan ook misschien. Weet ook niet of de helpfunctie uitgeschakeld kan worden eerlijk gezegd.
Bedankt voor de snelle reactie.
Ik heb nu versie 02.00.19.33.
De koudweer compensatie en de warmweer besparing kan ik wel instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

MikeyMan schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 16:31:
[...]

@fmb dank voor de uitgebreide toelichting. Snap nog steeds geen jota van die dubbele toewijzing, maar dat zal zich tzt wel duiden. Ben overigens blij dat ze er een handmatige schakeling van gemaakt hebben. Anders loop je dalijk tegen het feit aan dat er overdag gekoeld en snachts verwarmd wordt.

Btw; minimale aan tijd en aantal schakelingen is hier al in te stellen zonder de 'T' versie.
Dat instellen kan inderdaad ook met de BDR91, het verschil is hierin echter dat je met de BDR91T meer instel opties hebt wat neerkomt op: minder aantal schakelingen per uur en langer “aan”. Je kan als laagste waarde voor schakelingen per uur 1x kiezen en als hoogste waarde voor minimale aan tijd 30 minuten. Dat kan niet met de BDR91T.

Die dubbele toewijzing ga je begrijpen als je ermee bezig bent, komt vast goed!

Hier draait ook firmware 02.00.19.33

[ Voor 3% gewijzigd door fmb op 19-06-2021 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

fmb schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 10:28:
[...]

Dat instellen kan inderdaad ook met de BDR91, het verschil is hierin echter dat je met de BDR91T meer instel opties hebt wat neerkomt op: minder aantal schakelingen per uur en langer “aan”. Je kan als laagste waarde voor schakelingen per uur 1x kiezen en als hoogste waarde voor minimale aan tijd 30 minuten. Dat kan niet met de BDR91T.

Die dubbele toewijzing ga je begrijpen als je ermee bezig bent, komt vast goed!

Hier draait ook firmware 02.00.19.33
Nog eens over na zitten denken... Moet ik het zo zien dat je een nieuwe koel-groep maakt, daar alle groepen aan toewijst en dat dan de originele groepen ook kunnen koelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb

fmb

MikeyMan schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 10:33:
[...]

Nog eens over na zitten denken... Moet ik het zo zien dat je een nieuwe koel-groep maakt, daar alle groepen aan toewijst en dat dan de originele groepen ook kunnen koelen?
Op de HCE 80 kun je zones aan een thermostaat toewijzen de gebruikt wordt voor verwarmen en dezelfde zone ook aan een thermostaat die gebruikt wordt in de koelmodus. Op de Evohome stel je in of een ruimte alleen voor verwarmen of ook voor koelen gebruikt kan worden. Het is dus niet echt een nieuwe groep maar een extra functie van een bestaande groep. Het stappenplan in die nieuwe handleiding waar ik naar verwees is goed te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-09 15:04
goedemorgen,

ik ben een boodschappenlijstje aan het maken om alle ruimte`s in mijn woning afzonderlijk te kunnen regelen qua temperatuur.
indeling bestaat uit 3 slaapkamers met radiatoren, worden voorzien van een hr92.
badkamer/toilet,vloerverwarming zit een 2 groepsverdeler, hier ook een h92 op icm een round wireless.
woonkamer, vloerverwarming 1 zone, hier komt een elektrisch gestuurde kogelkraan op icm bdr 91.

dankzij de informatie in dit topic, ben ik er wel aardig uit qua aanschaf,
wat ik niet helemaal snap is, er hangen straks 3 bdr 91`s. komen deze bij de ketel? (vaillant ecotec plus)
sluit je deze afzonderlijk aan, of kun je ze aan elkaar koppelen?

hoop dat het geen probleem is om deze vragen hier te stellen, en anders maak ik een eigen topic aan.

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@tonny147 3? Ik tel er 2? 1 bij de ketel voor de aansturing, de andere waar dat makkelijk is om die zoneklep te realiseren. Het is een draadloos systeem. Koppelen kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

tonny147 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 09:10:
goedemorgen,

ik ben een boodschappenlijstje aan het maken om alle ruimte`s in mijn woning afzonderlijk te kunnen regelen qua temperatuur.
indeling bestaat uit 3 slaapkamers met radiatoren, worden voorzien van een hr92.
badkamer/toilet,vloerverwarming zit een 2 groepsverdeler, hier ook een h92 op icm een round wireless.
woonkamer, vloerverwarming 1 zone, hier komt een elektrisch gestuurde kogelkraan op icm bdr 91.

dankzij de informatie in dit topic, ben ik er wel aardig uit qua aanschaf,
wat ik niet helemaal snap is, er hangen straks 3 bdr 91`s. komen deze bij de ketel? (vaillant ecotec plus)
sluit je deze afzonderlijk aan, of kun je ze aan elkaar koppelen?

hoop dat het geen probleem is om deze vragen hier te stellen, en anders maak ik een eigen topic aan.
Welke hoofdthermostaat ga je gebruiken?
De BDR91 is een aan/uit relais die draadloos vanaf de Honeywell Evohome (of andere geschikte Honeywell hoofdthermostaat) wordt aangestuurd.

De BDR91 moet dus bedraad worden aangesloten op het systeem dat je gaat bedienen. Dus de communicatie van thermostaat naar BDR91 is draadloos, de verbinding tussen de BDR91 en bijv. de ketel of klep is bedraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
Als hoofdthermostaat het evohome bedieningspaneel,dacht ik.

Bedraad is geen probleem, heb ik enigzins rekening mee gehouden.
Er zitten volgens mij maar 2 aansluitingen op de ketel, kan ik hier dan 3x een BDR91 aansluiten?

@CyBeRSPiN 1 voor de zoneklep, 1 voor de round wireless en 1 voor de 4 hr92

[ Voor 15% gewijzigd door tonny147 op 20-06-2021 11:00 ]

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@tonny147 ik denk dat je inderdaad het hoofdbedieningspaneel nog mist in je ontwerp. Die stuurt draadloos je ketel aan via BDR91 en stuurt draadloos de klep aan en de HR92s etc. De ketel doet verder niks met aansturen van andere regelaars. Als het EvoHome systeem ergens warmte nodig heeft stuurt ie de ketel aan, dat is nu net het mooie van dit systeem ;)

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-06-2021 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
Oke, bedankt.
2x BDR91 en een bedieningspaneel als thermostaat.

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

tonny147 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 10:57:
Als hoofdthermostaat het evohome bedieningspaneel,dacht ik.

Bedraad is geen probleem, heb ik enigzins rekening mee gehouden.
Er zitten volgens mij maar 2 aansluitingen op de ketel, kan ik hier dan 3x een BDR91 aansluiten?

@CyBeRSPiN 1 voor de zoneklep, 1 voor de round wireless en 1 voor de 4 hr92
Heb je je voldoende ingelezen?
De ketel zal niks aansturen, die wordt aangestuurd ;-)
Je hebt dus 1 BDR91 nodig die met aan aan/uit sturing de ketel aanstuurt. Eventuele meerdere BDR91’s sluit je niet aan op de ketel. Die worden, net als die van de ketel, allemaal aangestuurd vanuit Evohome WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

tonny147 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 11:25:
Oke, bedankt.
2x BDR91 en een bedieningspaneel als thermostaat.
Dat klinkt logisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnk
  • Laatst online: 06-09 06:26

nnk

Spreek uit: en en kaa

Hier ook iemand met het plan om Evohome met vloerverwarming te combineren. Ik heb geen interesse in zone-regeling, maar wel in etage-regeling. De wat duurdere HCE80 valt dan ook af. Na het lezen van dit topic was ik met het volgende schematische plan gekomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJ7Wiwo2Mp2FMaOwF6v-4lssL4A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hVd58Haf8cUZtFH8oPUt366C.png?f=fotoalbum_large

De blauw/rode lijnen zijn aanvoer/retour, de roze lijnen zijn communicatielijnen richting de CV ketel (er is natuurlijk ook communicatie de andere kant op voor de instel-temperaturen). Dat oranje dingetje is een bypass.

Het idee is dus gewoon om het aan/uit combipakket met 4xHR92 en 1xBDR91 te kopen (450 euro). Verder komen er dan nog kosten bij voor een bypass (40 euro?) en twee thermostaatkranen (2x20 euro?). Alles is nog nieuw te installeren, behalve de twee radiatoren op zolder. Nadeel is wellicht dat de thermostaat van de 1e verdieping niet op een ideale plek zit, maar dat lijkt me geen heel groot probleem.

Een aantal vragen had ik nog waar jullie mij wellicht mee kunnen helpen:
  1. Klopt het dat aan/uit (ipv OpenTherm) het beste is in dit geval?
  2. Klopt het dat de HR92 van de benedenverdieping de thermometer van het basisstation kan gebruiken ipv z'n eigen? Zo niet dan zit de thermostaat in de gang, niet super erg maar niet ideaal.
  3. Moet ik nog ergens rekening mee houden bij een nieuw aan te schaffen CV ketel of is eigenlijk alles wel geschikt?
  4. Moeten de thermostaatkranen in de aanvoer van de twee vloerverwarmingverdelers nog aan bepaalde eisen voldoen? Hoe dik moet ik de leidingen maken, 16mm?
Verder begrijp ik dat het alternatief is om bij elke vloerverwarming verdeler een tweewegklep met BDR91 en Round te installeren, maar dat wordt dus flink prijzer en voegt eigenlijk weinig toe in mijn situatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

nnk schreef op zondag 4 juli 2021 @ 14:48:

Een aantal vragen had ik nog waar jullie mij wellicht mee kunnen helpen:
  1. Klopt het dat aan/uit (ipv OpenTherm) het beste is in dit geval?
  2. Klopt het dat de HR92 van de benedenverdieping de thermometer van het basisstation kan gebruiken ipv z'n eigen? Zo niet dan zit de thermostaat in de gang, niet super erg maar niet ideaal.
  3. Moet ik nog ergens rekening mee houden bij een nieuw aan te schaffen CV ketel of is eigenlijk alles wel geschikt?
  4. Moeten de thermostaatkranen in de aanvoer van de twee vloerverwarmingverdelers nog aan bepaalde eisen voldoen? Hoe dik moet ik de leidingen maken, 16mm?
Verder begrijp ik dat het alternatief is om bij elke vloerverwarming verdeler een tweewegklep met BDR91 en Round te installeren, maar dat wordt dus flink prijzer en voegt eigenlijk weinig toe in mijn situatie?
Als je met de HR92's wilt gaan werken kun je op OT of aan/uit regelen. Vaak heeft OT geen voordelen in een vloerverwarmingssysteem. Maar beide zouden goed moeten regelen. Vloerverwarming regelen met HR92's heeft ook nadelen die zijn hier reeds eerder besproken.

Je kunt het basis station gebruiken om één zone (verdieping) te regelen. Op de tweede verdieping hang je bijvoorbeeld een 'Round' zodat die ook goed gestuurd kan worden.

Houd bij de koop van een CV ketel rekening met een laag minimaal vermogen om eventueel pendelen te voorkomen. Zeker als je een uitstekend geïsoleerde woning hebt met laag gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnk
  • Laatst online: 06-09 06:26

nnk

Spreek uit: en en kaa

bert pit schreef op maandag 5 juli 2021 @ 09:31:
Als je met de HR92's wilt gaan werken kun je op OT of aan/uit regelen. Vaak heeft OT geen voordelen in een vloerverwarmingssysteem. Maar beide zouden goed moeten regelen. Vloerverwarming regelen met HR92's heeft ook nadelen die zijn hier reeds eerder besproken.
Bedankt, ja dan ga ik voor aan/uit. Over die nadelen van vloerverwarming met HR92, wat ik zo 1-2-3 kan vinden zijn dat:
  1. Het is niet mogelijk om per zone te regelen.
  2. De HR92 moet je in een bepaalde stand zetten om hem zoveel mogelijk als open/dicht schakelaar te zetten
  3. Het systeem herkent het als 'radiator' omdat het een HR92 is.
  4. De flow van de kraan is gelimiteerd en dit kan er voor zorgen dat er minder warm water richting de verdeler stroomt, waardoor de vloerverwarming langzamer reageert of op koude dagen zelfs te koud blijft.
Klopt dat of mis ik iets?
Je kunt het basis station gebruiken om één zone (verdieping) te regelen. Op de tweede verdieping hang je bijvoorbeeld een 'Round' zodat die ook goed gestuurd kan worden.
OK dat is duidelijk. Voor de tweede verdieping houd ik gewoon de HR92 als thermometer omdat die eigenlijk ook wel in de slaapkamer komt te hangen. Ik neem aan dat het eigenlijk niet uitmaakt waar je hem plaatst in de leiding tussen CV ketel en verdeler, dus ik kan de kraan op een beetje een logische plek zetten. Mocht het niet bevallen kan ik altijd later nog een Round aan het systeem koppelen.
Houd bij de koop van een CV ketel rekening met een laag minimaal vermogen om eventueel pendelen te voorkomen. Zeker als je een uitstekend geïsoleerde woning hebt met laag gasverbruik.
OK dat is nuttig om te weten. Het is zeker geen 'uitstekend geïsoleerde woning' maar ik doe m'n best voor wat er te halen valt in een jaren 30 woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

nnk schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:56:
• Het is niet mogelijk om per zone te regelen.
Niet als je maar 1 verdeler hebt idd.
• De HR92 moet je in een bepaalde stand zetten om hem zoveel mogelijk als open/dicht schakelaar te zetten
Moeten is niet het juiste woord maar over het algemeen geeft dat het beste resultaat. Op zich ook wel logisch aangezien de flow door je verdeler wordt geregeld.
• Het systeem herkent het als 'radiator' omdat het een HR92 is.
Nee, je kan hem gewoon als VV aanmelden. Voor Evo is alles gewoon een actor/reactor.
• De flow van de kraan is gelimiteerd en dit kan er voor zorgen dat er minder warm water richting de verdeler stroomt, waardoor de vloerverwarming langzamer reageert of op koude dagen zelfs te koud blijft.
Deze discussie is hier al vele malen gevoerd.. samengevat zou je kunnen stellen dat bij grote oppervlaktes (veel VV water inhoud) én een grote warmte vraag (in 1 stap bijv. 5 graden warmer) de aanvoer van warm/heet water een rol kan spelen. Maar er spelen nog veel meer zaken die daar invloed op hebben.
Als je van plan bent je radiatoren ook met ene HR92 uit te rusten zou ik het gewoon altijd proberen. Een ventiel bij je VV plaatsen zijn de kosten en moeite niet. Bevalt het niet dan kan je altijd nog overstappen op de dure oplossing.

Zelf stook ik OT met een HR92 op een verdeler met 5 lussen en een oppervlakte van ongeveer 60m² Dat draait nu al 3 jaar feilloos en nog belangrijker, zonder compromis op comfort.

Het enige dat niet werkt bij de HR92 is dat deze niet negatief kan voor de cool functie, hij gaat dan niet open. Ik koppel hem in de zomer los en draai het ventiel open, dan werkt cooling wel gewoon.

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 07-07-2021 21:53 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 21:11
DukeBox schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 21:46:

Zelf stook ik OT met een HR92 op een verdeler met 5 lussen en een oppervlakte van ongeveer 60m² Dat draait nu al 3 jaar feilloos en nog belangrijker, zonder compromis op comfort.

Het enige dat niet werkt bij de HR92 is dat deze niet negatief kan voor de cool functie, hij gaat dan niet open. Ik koppel hem in de zomer los en draai het ventiel open, dan werkt cooling wel gewoon.
We gaan verbouwen en daarbij ook op de benedenverdieping Vloerverwarming aanleggen en door de rest van het huit LTV waar ik dan ook graag een Evohome systeem van maak.

Maar ik begrijp je opmerking over de HR 92 niet, als ik deze toch door de hoofdunit aan laat sturen dan zou ik daar toch aan moeten geven dat ie open moet gaan als ik de vvw wil koelen? Of is de implementatie daarvan in de software anders of zo?

Ik zit overigens aan het volgende lijste te denken;

1x BDR91T (warmtepomp, verwarmen en koelen)
1x BDR91 (ketel, puur als backup voor het geval die nog bij moet verwarmen)
6x HR92 (4x slaapkamer 1x badkamer 1x vvw)
1x thermostaat scherm dingetje

als ik de laatste posts hier zie klopt dit, behalve misschien voor het koelen, toch?

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

ed-oorklep schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:11:
[...]

We gaan verbouwen en daarbij ook op de benedenverdieping Vloerverwarming aanleggen en door de rest van het huit LTV waar ik dan ook graag een Evohome systeem van maak.

Maar ik begrijp je opmerking over de HR 92 niet, als ik deze toch door de hoofdunit aan laat sturen dan zou ik daar toch aan moeten geven dat ie open moet gaan als ik de vvw wil koelen? Of is de implementatie daarvan in de software anders of zo?

Ik zit overigens aan het volgende lijste te denken;

1x BDR91T (warmtepomp, verwarmen en koelen)
1x BDR91 (ketel, puur als backup voor het geval die nog bij moet verwarmen)
6x HR92 (4x slaapkamer 1x badkamer 1x vvw)
1x thermostaat scherm dingetje

als ik de laatste posts hier zie klopt dit, behalve misschien voor het koelen, toch?
Ik vraag me wel af hoe je meerdere ketel relais gaat aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DENNIS79
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-09 20:22
Ik heb inmiddels veel gelezen over de evohome, maar kan een ding niet goed terugvinden, althans krijg ik de indruk dat niet mogelijk is wat ik wil.

Ik wil de woonkamer en keuken als één zone toevoegen. Er zitten echter 7 lussen in deze ruimtes en heb dus ook 7 servomotors nodig. Wat ik begrijp is dat je maximaal 3 motors op één zone kan zetten, en dat je niet met één thermostaat meerdere zones kan aansturen.

Begrijp ik dit goed? En hoe krijg ik dan voor elkaar om deze (grote ruime) toch op één thermostaat te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Zone 1 op hce80 heeft twee contacten.

Maar je kan meerdere hce80 zones (contacten) toevoegen aan een enkele evohome zone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
leonbong schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:23:
Zone 1 op hce80 heeft twee contacten.

Maar je kan meerdere hce80 zones (contacten) toevoegen aan een enkele evohome zone.
Klopt dat wel? Bij mij heeft zone 1 3 contacten en zone 2 heeft 2 contacten. De andere 6 zones (als je de uitbreiding hebt) hebben ieder 1 contact. Je hebt dus maximaal 11 contacten beschikbaar op een HCE80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ja sorry zone 1 heeft er inderdaad 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 21:11
bert pit schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 10:26:
[...]

Ik vraag me wel af hoe je meerdere ketel relais gaat aansturen.
Kijk, wist ik dus niet dat dat niet ging, weer wat geleerd.
Back to the drawing board, of 'iets' handmatig inbouwen.

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:27

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Jos-P schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:22:
[...]

Klopt dat wel? Bij mij heeft zone 1 3 contacten en zone 2 heeft 2 contacten. De andere 6 zones (als je de uitbreiding hebt) hebben ieder 1 contact. Je hebt dus maximaal 11 contacten beschikbaar op een HCE80.
Ja, dat klopt zeker. Bij mij zijn er ook meerdere zones van de HCE80 aangesloten op één thermostaat. Gaat prima.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jos-P
Hippe Lip schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:22:
[...]

Ja, dat klopt zeker. Bij mij zijn er ook meerdere zones van de HCE80 aangesloten op één thermostaat. Gaat prima.
Mijn opmerking ging alleen over het aantal contacten in zone 1 ;)
Dat er meerdere zones van de HCE80 aangesloten kunnen worden op een thermostaat is mij bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vraag me sowieso af hoe problematisch het aansluiten van meerdere servos op één aansluiting is. En of daar een max aan zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
Ik heb daar destijds contact over gehad met Honeywell en ze raden het absoluut af om per zone meer dan 3 thermische motoren aan te sluiten ivm overbelasting, zie ook de handleiding van Honeywell.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aozjstpPQTSCE7oZHF13t5TyJC8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dmAGbUFvc3SoCsMqZQGiWmuO.png?f=fotoalbum_large.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Nu vermoed ik dat @DENNIS79 zijn hele bg als één zone wil regelen en dan zou ik gewoon een bdr91 nemen met enkel ventiel in de aanvoerleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DENNIS79
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-09 20:22
@leonbong nee op de begane grond heb ik nog zeker 2 andere zones die ik wil gebruiken, en eventueel nog één extra. Deze zitten wel allemaal op dezelfde verdeler met in totaal 12 lussen. Maar die zones zijn nooit meer dan drie lussen, dus daar voorzie ik geen enkel probleem. Het gaat met om de woonkamer met open keuken, waar ik niet drie aparte thermostaten zou willen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:27

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

DENNIS79 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 23:12:
@leonbong nee op de begane grond heb ik nog zeker 2 andere zones die ik wil gebruiken, en eventueel nog één extra. Deze zitten wel allemaal op dezelfde verdeler met in totaal 12 lussen. Maar die zones zijn nooit meer dan drie lussen, dus daar voorzie ik geen enkel probleem. Het gaat met om de woonkamer met open keuken, waar ik niet drie aparte thermostaten zou willen gebruiken.
Dat kan ik me voorstellen. Drie thermostaten in iets wat min of meer één ruimte is, is vragen om moeilijkheden. De ene thermostaat staat altijd een fractie hoger dan de andere, waardoor de ruimte aan één kant verwarmd wordt als de andere kant dat (nog) niet wordt. Je hebt groot gelijk om dat allemaal tegelijk te schakelen aan de hand van één thermostaat.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 11:09
nnk schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:56:
[...]

Bedankt, ja dan ga ik voor aan/uit. Over die nadelen van vloerverwarming met HR92, wat ik zo 1-2-3 kan vinden zijn dat:
  1. Het is niet mogelijk om per zone te regelen.
Klopt dat of mis ik iets?

[...]

[...]
Dat is wel degelijk mogelijk, op de betere vloerverwarmingverdelers zitten gewoon thermonstaatkranen, deze blauwe plastic knop kan je eraf trekken en een Evohome op zetten, zitten de zones in dezelfde ruimte dan is het niet mogelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 08-08-2021 10:30 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Hippe Lip schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 23:33:
[...]

Dat kan ik me voorstellen. Drie thermostaten in iets wat min of meer één ruimte is, is vragen om moeilijkheden. De ene thermostaat staat altijd een fractie hoger dan de andere, waardoor de ruimte aan één kant verwarmd wordt als de andere kant dat (nog) niet wordt. Je hebt groot gelijk om dat allemaal tegelijk te schakelen aan de hand van één thermostaat.
Ik heb 3 thermostaten in een kamer en suite met open keuken. Dat werkt uitstekend. De voorkamer wordt pas in de avond verwarmd, de keuken vloerverwarming springt automatisch bij als het daar te koud wordt (bijna nooit). Het balanceert automatisch en daar hoef je verder niets aan te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jos-P
Ik heb ook 2 thermostaten in één ruimte (woonkamer en open keuken). Werkt bij mij prima. ‘s ochtends staat het zonnetje in de woonkamer en gaat en hoeft de vloerverwarming daar niet aan. In de keuken gaat de vloerverwarming dan wel aan. Ik hoef nooit te corrigeren en merk nooit echt temperatuurverschil tussen beide “ruimtes”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snyper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 23:02
Jos-P schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 23:29:
Ik heb daar destijds contact over gehad met Honeywell en ze raden het absoluut af om per zone meer dan 3 thermische motoren aan te sluiten ivm overbelasting, zie ook de handleiding van Honeywell.
[Afbeelding].
Als je de maximale aanstuurstroom per zone opzoekt (staat ergens in de specs), dan zie dat je van de “standaard” Honeywell thermische motor er 5 tegelijk kan aansturen. Ik heb er op zone 1 in ieder geval 4 op zitten en dat gaat probleemloos. Er is waarschijnlijk een marge in het advies van Honeywell omdat er ook andere motoren worden toegepast.

SJoepie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 22:01
Ik gebruik al een tijdje Evohome en daar ben ik heel tevreden over, maar nu heb ik toch een onhebbelijkheidje en ik krijg het niet opgelost.

Ik heb gewoon een cv-ketel met radiatoren en 7 zones. Het probleem is, dat sommige zones spontaan op 'uit' springen. Bij de zone verschijnt dan het standby-tekentje.

Deze situatie bestaat niet in Evohome! Je kunt wel kiezen voor 'verwarming uit' via de sneltoetsen, dan gaan ALLE zones op standby. Als je dan voor 'opheffen' kiest, dan staan de zones weer aan. Maar als een afzonderlijke zone op standby gaat, dan is daar geen oplossing voor. Je kunt een afzonderlijke zone niet aan of uit zetten. Je kunt wel het programma aanpassen met bv een tijdelijke temperatuur. Maar als de tijd daarvoor dan is verstreken, dan gaat ie weer op 'uit'. Als ik alle zones op 'uit' zet en daarna weer aan, dan gaan de zones die aan stonden inderdaad weer aan, maar wat daarvoor op standby stond, gaat weer terug op standby. Soms krijg ik een zone per ongeluk weer aan, maar na verloop van tijd gaat deze dan toch weer op standby.

Het probleem is dat als een zone eenmaal op 'uit' staat, dan blijft dat ook zo. Hij volgt dan niet meer het programma, maar blijft op 'uit'. Ik word er helemaal GEK van! Weet iemand het knopje om een afzonderlijke zone weer op 'aan' te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@PhilipsFan is dat niet de weers-afhankelijke sturing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

@PhilipsFan Wat voor hardware wordt gebruikt? Ofwel welke componenten gebruik je. Heb je al eens een communicatietest uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
@MikeyMan @bert pit Ik heb het gevoel dat het probleem niet in Evohome zit, maar in Homebridge. Ik zie in de logging dat hij soms de temperatuur permanent naar 5 graden zet, dat is denk ik equivalent aan 'uit'. De vraag is dan alleen nog waarom die situatie niet meer opgeheven kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PhilipsFan schreef op maandag 13 september 2021 @ 19:23:
@MikeyMan @bert pit Ik heb het gevoel dat het probleem niet in Evohome zit, maar in Homebridge. Ik zie in de logging dat hij soms de temperatuur permanent naar 5 graden zet, dat is denk ik equivalent aan 'uit'. De vraag is dan alleen nog waarom die situatie niet meer opgeheven kan worden.
Kun je eens een foto maken van je evohome controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
MikeyMan schreef op maandag 13 september 2021 @ 19:54:
[...]

Kun je eens een foto maken van je evohome controller?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R73wAUdefIQ5dnv0tNRzVYUKcyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y6nW1tVptX4gRrWsyIiLyOrX.jpg?f=fotoalbum_large
Ik weet bijna zeker dat dit is veroorzaakt door HomeBridge. Ik heb in de broncode van de Evohome plugin namelijk letterlijk gevonden dat, als de gebruiker de optie 'off' kiest voor die ruimte, dat de temperatuur dan permanent op 5 graden wordt gezet.

Het probleem is, dat deze situatie niet meer ongedaan gemaakt kan worden. ALLES wat ik probeer (terugzetten naar automatisch/follow schedule, tijdelijke temperatuur instellen en dan wachten tot de tijd is verstreken, tijdelijke temperatuur opheffen) leidt ertoe dat de zone weer op uit springt. Alsof die permanente 5 graden een nieuwe 'default' wordt.

Ik vind dat een fout in de Evohome plugin. Homebridge zou NOOIT een permanente aanpassing aan de temperatuur mogen maken. Als ik het weer goed krijg, dan sloop ik die functie er gewoon uit, ik weet nu gelukkig een beetje hoe de broncode werkt. Maar, eerst m'n Evohome weer goed krijgen. Voor de woonkamer is dat inmiddels gelukt, maar ik weet niet meer hoe. Ik heb er wat mee geknoeid en nu geeft hij weer de normale temperatuur aan, zonder een telefoontje of klokje ernaast.

Ik ben alvast begonnen met het aanmaken van een nieuwe zone om te kijken of het probleem daar ook optreedt. Homebridge kent deze zone nog niet, dus als het daaraan ligt, dan moet het probleem zich in die zone niet gaan voordoen. Wel iets grappigs ontdekt: Als je een radiatorkraan toewijst aan een nieuwe zone, dan blijft hij ook toegewezen aan de oude...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Das inderdaad een ander logootje dan van de weers-afhankelijke sturing ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mai Pensato
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-07-2024
Ook wij hebben plannen om over te gaan op een Evohome zoneregeling met vloerverwarming in combinatie met radiatoren. Ik heb dit hele topic doorgelezen, uitermate leerzaam!
De eerste keuze die we gaan maken is een nieuwe CV-ketel, die moet er nog voor de winter komen (plaatsen half october). Na de winter willen we dan de zoneregeling installeren.
We willen wel nu dus de juiste ketel kiezen.

Hier onze situatie:
Vrijstaand huis inhoud 550-600 m3. Dak is aantal jaren geleden vernieuwd en goed geisoleerd, alle ramen zijn voorzien van HR++ glas. Plan is nog om de spouwmuren en weliicht kruipruimte te isoleren. We wonen met zijn tweeen. We hebben badkamer en regendouche dus voldoende warm water is wel belangrijk.
Ik zelf werk veel thuis, kantoorruimte boven.
We hebben vloerverwarming op de begane grond: woonkamer (3 lussen, totaal 40 m2), keuken (1 lus 15 m2) en badkamer (6 m2). Totaal dus ongeveer 60 m2 vloerverwarming. Op 1 verdeler.
De vloerverwarming is niet voldoende om in de winter deze ruimtes voldoende warm te houden dus er hangt ook nog een radiator in de woonkamer, keuken en badkamer. En verder nog radiatoren in de hoofdslaapkamer en in de kantoorruimte. En dan nog 5 in 2 slaapkamers, hobbyruimte, trapgat en garage).

We verbruiken nu jaarlijks ongeveer 3.000 m3 gas met een 22 jaar oude niet modulerende Nefit ketel.
Dit gasverberbruik moet een stuk omlaag kunnen door een nieuwe zuinigere ketel en overgang naar zoneregeling zodat we niet de hele benedenverdieping warm hoeven te stoken om ook de kantoorruimte warm genoeg te krijgen.

Plan voor de zoneregeling is dus Evohome aan/uit (waarschijnlijk) met een HCE80 voor 3 zones vloerverwarming (woonkamer-keuken-badkamer) en verder 5 zones met HR92 op de radiatoren in woonkamer, keuken, badkamer, slaapkamer en kantoor. De andere 5 radiatoren staan eigenlijk hele jaar dicht behalve die op de hobbyruimte.

Nu willen we de volgende CV-ketel gaan aanschaffen: Remeha Calenta Ace 40C CW5. De offerte is binnen. Deze heeft een max vermogen van 35,1 kW en een min vermogen van 7,0 kW. Ons is een CW5 aangeraden met name vanwege het warm water voor regendouche en bad en de grootte van het huis.
In dit forum heb ik gelezen dat voor een optimale zoneregeling het minimum vermogen belangrijk is: dit moet niet te hoog zijn. Dus mijn belangrijkste vraag voor nu is: is dit een goede keuze van CV ketel ?
Zijn er wellicht lezers hier die een vergelijkbare situatie hebben en deze ketel hebben icm met Evohome ?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Ik heb ook nog wel vragen over de zoneregeling maar die komen later nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Mai Pensato ik zou voor een Intergas Xtreme gaan. Moduleert verder terug.

Cw5 doe je IDD voor het warme water, maar vraag is of je leidingen ook toereikend zijn. En of je je vad vaak vult ;)

• Mai Pensato
MikeyMan schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 22:59:
@Mai Pensato ik zou voor een Intergas Xtreme gaan. Moduleert verder terug.

Cw5 doe je IDD voor het warme water, maar vraag is of je leidingen ook toereikend zijn. En of je je vad vaak vult ;)
Ik neem aan dat je bad bedoelt ipv vad :)
Bad gebruiken we niet zo vaak, dit is in 10 min vol hetgeen prima is.
Onze huidige 22 jaar oude Nefit heeft een capaciteit van 28 kW en is een CW4. Gaat op zich prima met de regendouche ook als deze vol open staat. Dus leidingen lijkt me geen probleem. Alleen als regendouchevol open en warme kraan in de keuken tegelijk aan staan dan merken we het. Maar dit komt zelden voor.

Dus wellicht is een nieuwe CW4 met een lager min vermogen ook voldoende?

Andere reacties?

• bert pit

bert pit

asdasd

@Mai Pensato Om je vraag te beantwoorden: de Remeha is een uitstekende ketel. Verwacht overigens geen wonderen qua gas besparing, je huidige ketel is ook al HR en condenseert dus ook al voor een beter rendement. De grootste besparing zit in kierdichting en isolatie. Bij 3000m3 gasverbruik zou je ook eens naar een hybride situatie kunnen kijken.

De opmerking van @MikeyMan klopt natuurlijk zeker, alleen ben ik er niet van overtuigd dat de ketel heel ver terug moduleert op basis van aan/uit. Ik meen te hebben gelezen dat hij dat alleen doet bij aansturing met een specifieke Intergas thermostaat, maar ik hoop dat ik het mis heb.

Een andere belangrijke overweging bij aanschaf is de betrouwbaarheid en service van de leverancier.

• Mai Pensato
bert pit schreef op woensdag 22 september 2021 @ 12:50:
@Mai Pensato Om je vraag te beantwoorden: de Remeha is een uitstekende ketel. Verwacht overigens geen wonderen qua gas besparing, je huidige ketel is ook al HR en condenseert dus ook al voor een beter rendement. De grootste besparing zit in kierdichting en isolatie. Bij 3000m3 gasverbruik zou je ook eens naar een hybride situatie kunnen kijken.

De opmerking van @MikeyMan klopt natuurlijk zeker, alleen ben ik er niet van overtuigd dat de ketel heel ver terug moduleert op basis van aan/uit. Ik meen te hebben gelezen dat hij dat alleen doet bij aansturing met een specifieke Intergas thermostaat, maar ik hoop dat ik het mis heb.

Een andere belangrijke overweging bij aanschaf is de betrouwbaarheid en service van de leverancier.
Hallo Bert, bedankt voor je reactie. Remeha ketels zijn inderdaad gewoon goed. Wij hebben een vaste installateur met goede service waar we heel tevreden over zijn. Vandaag nog even contact gehad, zij verkopen alleen Remeha ketels en hebben nog nooit problemen ondervonden met een zoneregeling. En vanwege de warmwatertoevoer adviseert hij echt de CW5 te kiezen.

Mijn vraag: wat is nu het grootste "nadeel" van een ketel met min 7,0 kW in combinatie met een zoneregeling met Evohome in onze situatie , dit in vergelijking met een ketel die bijv min 4 kW vermogen heeft ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mai Pensato schreef op woensdag 22 september 2021 @ 20:28:
[...]

Hallo Bert, bedankt voor je reactie. Remeha ketels zijn inderdaad gewoon goed. Wij hebben een vaste installateur met goede service waar we heel tevreden over zijn. Vandaag nog even contact gehad, zij verkopen alleen Remeha ketels en hebben nog nooit problemen ondervonden met een zoneregeling. En vanwege de warmwatertoevoer adviseert hij echt de CW5 te kiezen.

Mijn vraag: wat is nu het grootste "nadeel" van een ketel met min 7,0 kW in combinatie met een zoneregeling met Evohome in onze situatie , dit in vergelijking met een ketel die bijv min 4 kW vermogen heeft ?
Daar is in dit topic meer dan genoeg over terug te vinden. Iets met pendelen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:36
[...]
En vanwege de warmwatertoevoer adviseert hij echt de CW5 te kiezen.
ALs je nu tevreden bent met een CW4 dan is het toch onzin om je een CW5 te laten aanpraten? Een installateur adviseert toch meestel de ketel met de grootste marge..
Zodra je met zoneregeling gaat werking is het maximale vermogen van je CV ketel niet heel belangrijk meer. Je zal immers alleen de kamers verwarmen die je op dat moment gebruikt. Dat kan doorgaans met de kleinste ketel al. Wat veel belangrijker is, is dat het (kleine) deel van je huis dat je verwarmt gelijkmatig op temperatuur kan worden gehouden. Dat gaat het meest efficient als de CV ketel heel langzaam kan doordraaien ipv steeds te moeten stoppen en starten (het pendelen). Hoe kleiner het minimale vermogen van de CV ketel hoe beter deze is in het kunnen bijverwarmen van kleine verschillen. Hoe kleiner de zones die je wilt verwarmen, hoe kleiner het vermogen dat je hiervoor nodig hebt. Is de warmtevraag kleiner dan het minimale vermogen van de CV ketel dan wordt het water te warm en zal de ketel uit gaan. Tot de ruimte te koud wordt en de CV weer aan springt. Etc, etc.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@RichieB andersom beredeneerd; als de gestookte kamers 4kw kwijt kunnen, en de ketel kan niet lager moduleren dan 7kw, zal hij telkens aan en uit moeten gaan. Pendelen dus ;)

Overigens kan ik niet terugvinden of die Xtreme alleen in opentherm modus zo ver terug kan. Maar lijkt me vreemd eerlijk gezegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

[...]

Als het minimale vermogen 7kW is, moet je er altijd voor zorgen dat er minimaal een afgifte van 7kW is. In traditionele opstellingen staan alle radiatoren open en 'springt het huis aan' als er opgewarmd wordt. Alle radiatoren die dan open staan doen mee en de CV kan zijn vermogen makkelijk kwijt.

Bij zoneverwarming kan het zijn dat alleen de badkamer aan gaat of de werkkamer. Hangt daar een kleine radiator dan kan de CV zijn minimaal opgewekte vermogen niet kwijt. Het water komt te heet retour en de CV kan gaan pendelen. De oplossing is om een andere ruimte ook erbij te verwarmen zodat je altijd minimaal 7kW verwarmt.

Hoe lager je minimale vermogen, hoe makkelijker dat te verdelen is. Een hybride systeem, met een deel warmtepomp kan nog veel lager gaan en is daarom ideaal in het geval van uitstekende isolatie.

Het beste kun je dat even bespreken met je leverancier, want wellicht heeft de nieuwste Remeha een oplossing voor dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlito
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-09 12:07
Ik maak sinds vorig jaar ook gebruik van een Evohome set.
Vorig jaar hielden we de radiator in de badkamer altijd open voor het geval er een warmte vraag was en alle radiatoren dicht stonden.
Echter wordt begin volgende week de badkamer verbouwd en wordt de radiator daar weggehaald.

Nu ben ik dus op zoek naar een andere oplossing. Ik heb gelezen dat er normaal gesproken ook een by-pass in het systeem wordt aangebracht. Bij wat onderzoek, zag ik dat ik al een by-pass heb, maar vlak bij de ketel. Ik heb hierover gelezen dat dit niet optimaal is.

Heeft het nut om een 2e by-pass ergens beneden bij de vloerverwarming te plaatsen die bijvoorbeeld op 0.2 opengaat en die bij de ketel op zolder op 0.3 te zetten? Of is 1 by-pass ( die bij de ketel zit ) voldoende?

Het gaat om een Nefit topline compact hrc 30/cw5 ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Carlito schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:36:
Ik maak sinds vorig jaar ook gebruik van een Evohome set.
Vorig jaar hielden we de radiator in de badkamer altijd open voor het geval er een warmte vraag was en alle radiatoren dicht stonden.
Echter wordt begin volgende week de badkamer verbouwd en wordt de radiator daar weggehaald.

Nu ben ik dus op zoek naar een andere oplossing. Ik heb gelezen dat er normaal gesproken ook een by-pass in het systeem wordt aangebracht. Bij wat onderzoek, zag ik dat ik al een by-pass heb, maar vlak bij de ketel. Ik heb hierover gelezen dat dit niet optimaal is.

Heeft het nut om een 2e by-pass ergens beneden bij de vloerverwarming te plaatsen die bijvoorbeeld op 0.2 opengaat en die bij de ketel op zolder op 0.3 te zetten? Of is 1 by-pass ( die bij de ketel zit ) voldoende?

Het gaat om een Nefit topline compact hrc 30/cw5 ketel.
Hoe ga je de badkamer dan verwarmen? Ook vloerverwarming erin?

By pass inderdaad beter verderop in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlito
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-09 12:07
MikeyMan schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:39:
[...]

Hoe ga je de badkamer dan verwarmen? Ook vloerverwarming erin?

By pass inderdaad beter verderop in het systeem.
Dit wordt vervangen door een elektrische vloer verwarming, dus dat schiet niet op.

Maar dan dus een 2e by-pass toevoegen? en dan op beide op verschillende standen.
of moet ik de eerste verwijderen?
Pagina: 1 ... 12 ... 36 Laatste