Hierbij in meer detail:
Vorig weekend heb ik mijn regeling thuis ook geschikt gemaakt om te kunnen koelen. Het was eindelijk warm genoeg om dat goed te kunnen testen ;-)
In het kort mijn "set-up" (scheelt terugzoeken ;-) ):
1. Thermostaat: Hoofdhermostaat: Honeywell Evohome. Ruimte thermostaten: Honeywell Round Wireless. Vloerverwarmingsverdelers: 2x HCE-80. In totaal 8 zones met (als ik het goed uit mijn hoofd weet) 12 vvw lussen. Dit geheel werkt prima sinds +- februari 2020 voor enkel verwarmen met een cv ketel.
2. Warmtepomp: sinds oktober 2020 is er een Remeha Elga Ace 6 kW bij (hybride warmtepomp).
3. Om (zonder Kamstrup) te kunnen meten heb ik een Fibaro Smart Implant in gebruik met 4 temperatuur sensoren, gekoppeld aan Homey. Zo registreer ik ook of de cv-ketel nog wordt aangezet door de warmtepomp. Deze Smart Implants heb ik uiteindelijk tussen de relais (2x) van Honeywell Evohome en de warmtepomp geplaatst, dat bleek heel handig om de aansturing uit te vogelen en kan ik nu ook gebruiken om (indien nodig) de thermostaat te overrulen en geforceerd te verwarmen of te koelen.
Remeha Elga Ace Warmtepomp
Ik heb 2 webinars van Remeha gekeken met betrekking tot de Elga Ace. Die hebben me samen met dit forum geholpen om de instellingen van de Elga Ace beter te krijgen voor het verwarmen.
1. Uitleg Elga Ace:
YouTube: Webinar Technische training Elga Ace - Remeha
2. Verdieping Elga Ace:
YouTube: Webinar Verdieping technische training Elga Ace - Remeha
Voor het koelen is het 2e webinar echter incorrect, rond de 35 minuten (de link gaat daar al naar toe) legt Remeha uit dat er 2 contacten zijn: één voor warmtevraag en één voor koudevraag. Na wat troubleshooten kwam ik er echter achter dat dit niet klopt!
Uiteindelijk bleek dat de regeling als volgt werkt:
1. Eén aan/uit contact is in gebruik voor het instellen van de modus: verwarmmodus of koelmodus. Dit is het zogenaamde BL1 contact van de Elga Ace.
2. Eén aan/uit contact is in gebruik voor het doorgeven van warmtevraag (in geval van verwarmmodus) of "koudevraag" (in geval van koelmodus). Dit is het zogenaamde R-bus contact van de Elga Ace.
En wat is de handleiding van de Remeha Elga Ace op een aantal punten toch ontzettend onduidelijk geschreven. Maar uiteindelijk blijken de tabellen in de handleiding met de instellingen voor deze contacten wel te kloppen.
Dit is trouwens ook precies zoals Honeywell Evohome de aan/uit relais (2x) aanstuurt.
Honeywell Evohome Thermostaat
Toevallig kwam Honeywell vorig jaar met een nieuwe firmware die de Honeywell Evohome beter geschikt maakt om te koelen. Dat kwam mooi uit. Wel was eeen extra relais nodig om te kunnen schakelen tussen warmen/koelen. Deze BDR91T1004 (=BDR91T) heb ik aangeschaft en uiteindelijk heb ik ook mijn oorspronkelijke BDR91 vervangen door deze BDR91T, omdat deze beter geschikt is voor de aansturing van een warmtepomp. Het grootste verschil is: instelbaar zijn nu langere minimale "aan" tijden en minder schakelingen per uur.
Voor het Evohome systeem om te kunnen koelen zijn
de volgende stappen nodig:
1. Zorg dat de HCE-80 met een aan/uit contact geschakeld wordt tussen verwarmen en koelen. Dit kan op meerdere manieren, bijvoorbeeld: (1) op de BDR91T1004 die in gebruik is voor de omschakeling verwarmen/koelen. Dit heb ik gedaan en is ook het meest logische. Maar je zou ook (2) op een uitgang van de warmtepomp kunnen aansluiten (als deze een aan/uit uitgang hiervoor heeft) of (3) met een handmatige schakeling kunnen omschakelen.
2. Zorg dat de Evohome voorzien is van de software versie die in 2020 is uitgekomen die ook geschikt is om te kunnen koelen :-)
3. Zorg dat je ook de nieuwste handleidingen van Honeywell Evohome erbij pakt, ik heb deze gebruikt: "
Installatiehandleiding evohome Wi-Fi.pdf". De beschrijft heel duidelijk hoe Evohome en HCE80 moeten worden ingesteld.
4. Stel de HCE80 in om koelen toe te staan; blz 21 van de hierboven gelinkte handleiding.
5. Op de Evohome pas de configuratie aan om te verwarmen en koelen; blz 17 van de hierboven gelinkte handleiding (grijze blok links van de pagina)
6. Stel de zones van de HCE80 in die ook gebruikt worden om te koelen. In feite geef je aan die zones aan dat je de Evohome Thermostaat gebruikt voor verwarmen en voor koelen van dezelfde zone; je moet dan 2x dezelfde thermostaat koppelen. Evohome gebruikt dan weer de ruimte thermostaat die eraan gekoppeld is. Blz 22 van de handleiding beschrijft duidelijk welke knoppen op de HCE80 gebruikt moeten worden. Let dus op dat je weer op "back" drukt en dezelfde thermostaat een 2e keer toewijst!
7. Controleer op de Evohome (in het instellingen menu) of de ruimtes ingesteld staan om zowel te verwarmen als te koelen. Hier kun je dus ook instellen dat de badkamer niet gekoeld moet worden.
8. Vervolgens kun je op de Evohome via het hoofdmenu makkelijk schakelen tussen verwarmen of koelen. Je moet dus handmatig omschakelen tussen verwarmen of koelen (wat je in principe dus 2 keer per jaar doet).
9. Tot slot: als je op de Evohome de begeleide configuratie volgt om het tijdprogramme met de ruimtetemperaturen in te stellen dan kun je 2 temperaturen per ruimte instellen; één wordt gebruikt in verwarmmodus en één in koelmodus. Zo is het omschakelen echt een eitje; hoef je ook geen ruimtetemperaturen aan te passen, dat gaat vanzelf. :-)
Een vraag die ik zelf had toen ik hiermee begon is gelukkig ook beantwoord en met de wenselijke uitkomst: er zijn geen specifieke warm/koud ruimtethermostaten nodig (de Round Wireless voldoet goed) in de ruimtes en er is ook geen 2e thermostaat nodig (voor het hele huis of per ruimte) die gebruikt wordt om te koelen. Deze informatie was vooraf niet zo duidelijk te vinden (ik denk vanwege de net nieuwe formware van Evohome).
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.