De story continues..
Heb een Wemos D1 mini aan de zoneklep gehangen zodat ik kan monitoren wanneer de klep opent en sluit.
En ik zie erg vreemd gedrag.
De klep opent pas na 2 minuten, voor een stooksessie van 3 minuten. De ketel gaat al pendelen (brander gaat uit) voordat de klep opent.. Je ziet de retour ook direct instorten zodra de klep opent.
:fill(white):strip_exif()/f/image/SsXW6EcfpZElGlueRYOqxF33.png?f=user_large)
Maar, als ik de woonkamer (zone waarvoor de klep dient richting the VV verdeler) op standje sauna zet (23 graden), dan regelt ie wel als ik zou verwachten:
:fill(white):strip_exif()/f/image/OYu59YNHC52QmX7hWcgzeDoB.png?f=user_large)
De zoneklep gaat netjes een fractie eerder open dan het ketelrelais en stoken verloopt zoals verwacht.
Het lijkt erop dat met de huidige temperaturen de regeling werkt zoals het hoort. Ook de richting van de circulatiepomp is in orde.
De ketel wordt met de ingestelde schakeltijden aangestuurd (bijv 6x/u - minimaal 3 min), maar als de betreffende zone met minder warmte af kan, dan gaat blijkbaar die klep maar een fractie van die periode open ipv 1:1 mee met de ketel schakeling?
Ik heb verder ook geen klachten dat het ergens te koud of te warm is, maar door die grafiekjes mbt aanvoer/retour temperaturen raakte ik in de war en het lijkt nog steeds een oorzaak van gasverspilling (ketel brandt zonder dat het de vloer in gaat, de badkamerradiator als bypass is bijzaak).
Ik zal nog eens verder testen door alle zones op koud te zetten behalve de woonkamer, dan hoop ik te zien dat de ketel enkel aansluit bij warmtevraag vanuit de woonkamer en de klep dan ook altijd direct open staat.
Maar misschien is dit nu eenmaal hoe het werkt? Als de woonkamer maar 5 minuten/uur gestookt hoeft, dan gaat ie 6x/uur aan met minimaal 3min per run en gaat de klep nog geen minuut open?
Zal ook nog testen met minimale aantijd van 1 minuut..
[
Voor 9% gewijzigd door
CyBeRSPiN op 13-10-2021 16:23
]