Toon posts:

Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming

Pagina: 1 ... 13 ... 16 Laatste
Acties:

• L0we
  • Registratie: mei 2004
  • Nu online
Carlito schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 14:49:
[...]

Dit wordt vervangen door een elektrische vloer verwarming, dus dat schiet niet op.

Maar dan dus een 2e by-pass toevoegen? en dan op beide op verschillende standen.
of moet ik de eerste verwijderen?
Volgens mij is de minimale afstand een meter of 6.

De eerste hoeft niet perse verwijderd te worden, je kan hem altijd op de maximale druk draaien, dan staat hij ook practisch gezien buiten werking.

• Hippe Lip
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 10:35

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Carlito schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:36:
Ik maak sinds vorig jaar ook gebruik van een Evohome set.
Vorig jaar hielden we de radiator in de badkamer altijd open voor het geval er een warmte vraag was en alle radiatoren dicht stonden.
Echter wordt begin volgende week de badkamer verbouwd en wordt de radiator daar weggehaald.

Nu ben ik dus op zoek naar een andere oplossing.
Dat is niet nodig met evohome. De ketel springt alleen aan als er ergens vraag is en dan staat op die plek de kraan altijd open. Dat is het mooie van evohome. De ketel draait dus nooit als alles dichtstaat. Ik heb dit systeem nu 5½ jaar en dat gaat prima zo!
Ik heb gelezen dat er normaal gesproken ook een by-pass in het systeem wordt aangebracht. Bij wat onderzoek, zag ik dat ik al een by-pass heb, maar vlak bij de ketel. Ik heb hierover gelezen dat dit niet optimaal is.
Heeft het nut om een 2e by-pass ergens beneden bij de vloerverwarming te plaatsen die bijvoorbeeld op 0.2 opengaat en die bij de ketel op zolder op 0.3 te zetten? Of is 1 by-pass ( die bij de ketel zit ) voldoende?
Een bypass zet je het beste zo ver mogelijk van de ketel af (in leidinglengte gezien). Anders krijgt de ketel zijn warme water direct weer terug en slaat die uit en das nou net niet de bedoeling.
Ik verwacht overigens niet dat je een bypass nodig hebt met evohome (zie boven), maar voor de zekerheid kun je het er wel in hebben. De bypass vlak bij de ketel kun je eruit halen of, zoal al gemeld, helemaal dicht draaien zodat die niet meer als bypass functioneert en de nieuwe bypass aan het eind van het circuit aangesproken wordt.

Oh ja, wat wel goed is om te weten: kijk even of je geen lange nadraaitijd van je CV-pomp hebt. Anders lopen de kleppen weer dicht na de vraag, gaat de ketel wel uit, maar blijft de pomp nog een paar minuten doorlopen? Ik heb mijn nadraaitijd op 1 minuut staan, maar je zou ‘m ook op nul kunnen zetten.

[Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 27-09-2021 10:51]

Taal is makkelijker als je denkt...

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Ik ga binnenkort mijn CV-keteltje vervangen door een warmtepomp met buffervat (100 liter). De warmtepomp regelt de temperatuur in het buffervat en evohome stuurt dan de circulatiepomp aan in het secundaire watercircuit naar de vloerverwarmingverdelers. Die circulatiepomp staat dus alleen aan als er vraag is (net zoals bij een CV-ketel).

Weet iemand waarmee ik die circulatiepomp kan schakelen? Kan dat met een RF aan/uit-module waar ook CV-ketels mee aangestuurd worden (BDR91)? Zit daar een relais in dat de pomp kan aansturen of is dat relais daarvoor te licht od is het zelfs helemaal geen relais maar een elektronisch circuit?
Welk model RF-module heb ik dan precies nodig? Is de gewone BDR91 mogelijk, of moet ik de BDR91T1004 hiervoor hebben om ook met koeling overweg te kunnen? Het verschil tussen die twee modellen is me niet helemaal duidelijk.

Oh ja, je moet dan mss ook weten dat er in de zomer mee gekoeld wordt. Het buffervat zit dan vol met water van ca. 18 graden. Ik las ergens iets dat niet alle componenten daarmee overweg kunnen?

[Voor 9% gewijzigd door Hippe Lip op 27-09-2021 11:49]

• bert pit
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 01-12 18:29
Hippe Lip schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:02:
Ik ga binnenkort mijn CV-keteltje vervangen door een warmtepomp met buffervat (100 liter). De warmtepomp regelt de temperatuur in het buffervat en evohome stuurt dan de circulatiepomp aan in het secundaire watercircuit naar de vloerverwarmingverdelers. Die circulatiepomp staat dus alleen aan als er vraag is (net zoals bij een CV-ketel).

Weet iemand waarmee ik die circulatiepomp kan schakelen? Kan dat met een RF aan/uit-module waar ook CV-ketels mee aangestuurd worden (BDR91)? Zit daar een relais in dat de pomp kan aansturen of is dat relais daarvoor te licht od is het zelfs helemaal geen relais maar een elektronisch circuit?
Welk model RF-module heb ik dan precies nodig? Is de gewone BDR91 mogelijk, of moet ik de BDR91T1004 hiervoor hebben om ook met koeling overweg te kunnen? Het verschil tussen die twee modellen is me niet helemaal duidelijk.

Oh ja, je moet dan mss ook weten dat er in de zomer mee gekoeld wordt. Het buffervat zit dan vol met water van ca. 18 graden. Ik las ergens iets dat niet alle componenten daarmee overweg kunnen?
Ik worstel ook nog met dat probleem, maar het begrepen dat de BDR91 voldoende capaciteit (5 ampere) heeft om een pomp te schakelen. Punt is dat CV technici zeggen dat de moderne A-label pompen slecht tegen schakelen zouden kunnen en deze daardoor defect kunnen raken. Dus ik ben er voor de rest nooit meer mee verder gegaan.

• Sunri5e
  • Registratie: december 2003
  • Nu online
lorkeers schreef op zondag 14 februari 2021 @ 10:18:
Het aantal schakel momenten kan met een BDR91A ingesteld worden op:3x 6x of 12 per uur. De minimale aan tijd kan ingesteld worden op 1, 2, 3, 4 of 5 min. Advies vloerverwarming is 3x/uur en 5 min.

De speciale BDR91T voor warmtepompen koelen/verwarmen aantal schakelingen: 1 of 2 of 3 of 4 of 5 of 6 of 7 of 8 of 9 keer per uur.
minimale aan-tijd: 1 of 5 of 10 of 15 of 20 of 25 of 30 minuten

Je kunt de warmtevraag zien: druk menu toets 5 sec, dan OK, dan systeemoverzicht. Je ziet boven aan het percentage aan van de ketel en daaronder alle zone's met warmtevraag. (ook in procenten)

Toestel is in mijn geval warmtepomp, bij jou verwarmingsketel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welke minimale uit en aan tijd zijn nou eigenlijk ideaal voor een warmtepomp in combinatie met vloerverwarming?

• lorkeers
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 29-11 12:05
Dat is erg afhankelijk van de afgifte van de vloer.
Mijn vloerverwarming is hart op hart 15 cm (oud) en kan warmte niet snel genoeg kwijt, bovendien ligt hij in cement laag van 5 cm, dus duurt het langer om dit te verwarmen. Als hij stopt geeft hij nog langere tijd warmte af. (bufferen) Ik heb hem op 1x per uur en minimaal 30 minuten staan.

• Zydell
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 28-11 19:58

Zydell

* * * * *

Weet iemand of het nadelig (minder zuinig) is als je van een 'standaard' modulerende thermostaat (nefit ecomline hr 22) naar een aan/uit oplossing gaat met honeywell evohome?

[Voor 123% gewijzigd door Zydell op 06-10-2021 22:09]

• Pino Blauw
  • Laatst online: 23-11 18:52
DukeBox schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:52:
[...]

Nee, OT i.c.m. een BDR91 (als aansturing voor een klep) werkt vrijwel nooit goed. Dit komt omdat de status van de BDR91 in de software ook modulair wordt berekend. Dit gaat dus fout als er gemoduleerd geleverd wordt onder de 50%, dan gaat de klep dicht terwijl dat niet moet.

Mogelijk is het met updates nu niet meer van toepassing maar tot een jaar geleden was dit zeker nog een probleem.
Ik wil dus ook een OT ketel combineren met een zoneklep voor de VV verdeler. Enig idee wie of welke afdeling bij Honeywell zou kunnen weten of die 50% toestand al gefixt is? Ik heb meerdere keren met honeywell contact gehad (zonder specifiek naar die "bug" te vragen) en ze adviseren steeds de OT gateway voor de ketel icm met de BDR91 aan/uit voor de zoneklep.

• leonbong
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 10:48
Wat voor ketel heb je dan, dat OT een eis is.
Want aan/uit werkt altijd en bij een goed afgestelde ketel maakt het voor gasverbruik eigenlijk niet uit.

[Voor 6% gewijzigd door leonbong op 04-10-2021 21:46]

• edozat1
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 01-12 22:54
Ik heb vanochtend een kogelkraan als zoneklep laten installeren op de retour van mijn vloerverwarming. Die wordt aangestuurd door een BDR91, waardoor ik ook de kamers boven met radiatoren als aparte zones kan aansturen.

In de oude situatie had ik 1 zone (Woonkamer), met als verwarmingstype vloerverwarming. In de nieuwe situatie heb ik 4 zones en moet de Woonkamer worden aangepast naar verwarmingstype zoneklep. Mijn vraag is hoe ik dat het beste kan doen: de huidige zone Woonkamer aanpassen en 3 zones toevoegen of even terug naar fabrieksinstellingen en 4 nieuwe zones aanmaken. Ik zie zo 1-2-3 niet hoe ik het eerste kan doen namelijk. Iemand advies?

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 11:00
@edozat1 Ik zou opnieuw beginnen.. je had 1 zone, je wilt 4 nieuwe zones aanmaken. Dan maakt alles weggooien niet heel veel verschil.
Ik heb een paar weken geleden een Heimeier 2276-02.000 afsluiter geplaatst bij de vloerverwarming. Die stuur ik aan met een HR92 en zit in dezelfde zone als de radiatoren. Dat werkt prima.

• edozat1
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 01-12 22:54
@RichieB dank, gelukt

• zooi4niek
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 01-12 12:39
Sinds kort maak ik ook gebruik van het EvoHome systeem. Nu loop ik tegen het probleem aan dat de klok van de thermostaat een uur achter loopt. Deze staat op "auto update (wi-fi) = aan). De tijdzone in de online omgeving (mytotalconnectcomfort.com) staat op UTC+ 01:00. De klok van de thermostaat geeft de UTC+ 00:00 tijd aan, wat dus niet klopt. Met de helpdesk contact gehad, maar daar krijg ik alleen standaard antwoorden terug met hoe dit in te stellen. Heeft iemand dit probleem ook gehad en weet hoe dit op te lossen?

• RichieB
@zooi4niek Ik had precies hetzelfde probleem en heb het uiteindelijk opgelost door de timezone van de locatie op GMT+0 te zetten in de iOS app (kan ook op de website) en enkele uren later weer terug naar GMT+1. Sindsdien staat de tijd op de Evohome controller weer goed.

• zooi4niek
Net geprobeerd en inderdaad, de tijd staat goed. Thanx!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 11:05

CyBeRSPiN

sinds 2001

Minimale aan-tijd kan maar max 5 minuten? Ik dacht dat dit langer moet kunnen?
Heb schakelmomenten op 3x/uur staan, maar zelfs dan lijkt ie niet lekker door te stoken waardoor de VV niet goed de warmte opneemt en vooral de radiator in de badkamer loeiheet wordt.

Kan dit liggen aan de HC60NG die ik ipv een BDR91 gebruik om de ketel aan/uit te sturen?

[Voor 14% gewijzigd door CyBeRSPiN op 07-10-2021 22:05]

• zooi4niek
Twee jaar geleden ben ik begonnen met Tado om radiatoren op tijd te kunnen schakelen. Dat werkte op zich goed, maar uiteraard alleen als de Nefit thermostaat in de woonkamer de CV om warmte vroeg.

Vorig jaar zijn de radiatoren in de woonkamer vervangen door vloerverwarming. Daar kwam bij dat er (veel) meer thuis gewerkt wordt en er de behoefte is om een kamer warm te stoken (zonder het hele huis te verwarmen). Daarom de Nefit thermostaat vervangen door een Tado temp sensor, een zoneklep + bypass laten plaatsen op de vloerverwarming en deze aangesloten op een Tado thermostaat die ingesteld was om de zoneklep open/dicht te schakelen. Helaas werkte de aansturing van de zoneklep door Tado niet. De thermostaat is nog een keer (gratis) vervangen, maar zonder resultaat.

In de zomer stond de verwarming niet aan, maar nu het kouder is geworden toch maar weer gekeken hoe een zonegestuurde verwarming in huis te realiseren. Tado is er uit en Honeywell er in. De zoneklep wordt aangestuurd door een BRD91, net als de ketel (aan/uit), de Evohome thermostaat staat in de meterkast (lelijk ding, geeft veel te veel licht), een temo sensor in de woonkamer.

Het evohome systeem vind ik minder mooi vormgegeven dan Tado (kwestie van smaak). Tado kon de CV via OT aansturen, Evohome doet dit via aan/uit (maar de ketel staat toch op 6 kw en kan bijna niet lager). De Evohome knoppen zijn eenvoudiger te monteren en de batterijen ook makkelijker te vervangen, maar ze zijn dan wel weer langer (en op 1 radiator past de Evohome knop daardoor niet). Tot slot de helpdesk: de Tado helpdesk vond ik een stuk beter dan die van Honeywell. Die laatste is echt lachwekkend. Het evohome systeem lijkt voor mij beter te werken dan Tado. Just my 2 cents.

• RichieB
zooi4niek schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 22:14:
[…]
Het evohome systeem vind ik minder mooi vormgegeven dan Tado (kwestie van smaak). Tado kon de CV via OT aansturen, Evohome doet dit via aan/uit
[…]
Dat is een keuze. Je kan Evohome ook aansluiten via OpenTherm. Dit kost hetzelfde als aan/uit als je bij de aanschaf voor de OT module kiest.

• zooi4niek
Inderdaad, een OT module had ook gekund. Maar in dit topic wordt meerdere malen geadviseerd om een aan/uit module te gebruiken in combi met een zoneklep voor de vloerverwarming. Vandaar de keuze.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik heb toch een beetje twijfels over het aan/uit sturen van een vloerverwarming.
Heb setting op 3x/uur schakelen en minimaal 5 minuten (langer kan ik niet instellen).
Dan zie ik 3x per uur dit gebeuren:

De ketel gaat enthousiast van start, de eerste 3 minuten loopt de retour flink op, de volgende 2 minuten gaat de ketel terug moduleren.
Vervolgens sluit de klep richting de VV weer. Het water in mn vloer komt niet boven de 20 graden uit zo..
Heb het idee dat ik nu veel gas aan het verspillen ben en veel van de warmte in mn badkamer terecht komt en niet in de vloer. De handdoekradiator in de badkamer fungeert als bypass in mijn systeem.

Wat zijn mijn opties om dit te optimaliseren? Of is dit nu eenmaal wat je krijgt met aan/uit en veranderend weer waardoor je net wel / net bij moet verwarmen om het binnen aangenaam te krijgen.
Mijn buurman met exact hetzelfde huis stookt met een convectorput en heeft slechts 10 m3 verstookt, ik zit al tegen de 35m3 aan deze maand.

Minimale aan-tijd moet toch langer kunnen dan slechts 5 minuten?
Heb het liefst dat ie de vloer 15min achtereens stookt, en de overige ruimten (radiatoren) wel wat vaker en korter meeneemt.

Een bypass installeren en de badkamer een eigen zone geven? Badkamer is nu soms een sauna aan het worden, zonde van al die warmte..

Ook zou het fijn zijn als de BDR91 die de zoneklep sluit dit niet direct doet als de warmtevraag stopt, maar pas doet als er andere zones zijn die wel warmtevraag hebben. Bij het nadraaien van de CV pomp kan de mengverdeler nu niet meer de restwarmte uit de leidingen halen..

[Voor 20% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-10-2021 11:13]

• Quad
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 10:21

Quad

Selectief doof

CyBeRSPiN schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:04:
Ik heb toch een beetje twijfels over het aan/uit sturen van een vloerverwarming.
Heb setting op 3x/uur schakelen en minimaal 5 minuten (langer kan ik niet instellen).
[Afbeelding]
De ketel gaat enthousiast van start, de eerste 3 minuten loopt de retour flink op, de volgende 2 minuten gaat de ketel terug moduleren.
Vervolgens sluit de klep richting de VV weer. Het water in mn vloer komt niet boven de 20 graden uit zo..
Heb het idee dat ik nu veel gas aan het verspillen ben en veel van de warmte in mn badkamer terecht komt en niet in de vloer. De handdoekradiator in de badkamer fungeert als bypass in mijn systeem.

Wat zijn mijn opties om dit te optimaliseren? Of is dit nu eenmaal wat je krijgt met aan/uit en veranderend weer waardoor je net wel / net bij moet verwarmen om het binnen aangenaam te krijgen.
Mijn buurman met exact hetzelfde huis stookt met een convectorput en heeft slechts 10 m3 verstookt, ik zit al tegen de 35m3 aan deze maand.

Heb het liefst dat ie de vloer 15min achtereens stookt, en de overige ruimten (radiatoren) wel wat vaker en korter meeneemt.

Een bypass installeren en de badkamer een eigen zone geven? Badkamer is nu soms een sauna aan het worden, zonde van al die warmte..

Ook zou het fijn zijn als de BDR91 die de zoneklep sluit dit niet direct doet als de warmtevraag stopt, maar pas doet als er andere zones zijn die wel warmtevraag hebben. Bij het nadraaien van de CV pomp kan de mengverdeler nu niet meer de restwarmte uit de leidingen halen..
Ik herken jouw ervaring met veel stoken en loeihete leiding terwijl de CV pomp temperatuur niet boven de 20 graden komt. Ook daarmee heb ik dus relatief een hoger verbruik dan ik eigenlijk zou willen en verwachten van de vloerverwarming.

Maar 3x per uur 5 minuten is wel redelijk weinig volgens mij.
Ik heb deze maand tot en met vandaag al 30M³ op zitten, vandaag zit ik al op 2m³, wat op zich niet gek is omdat de temperatuur buiten ook al best lager wordt 's nachts.

Hoe lees jij de CV uit met Home Assistant? Op zich zit daar veel info in wat ik ook wel nuttig vind.
Is je aanvoer temperatuur trouwens ook niet wat hoog? Ik weet niet precies hoe hoog ik hem heb staan, maar wel ver onder de 60 graden.

Geluk heeft geen groot huis nodig, maar wel een deur om binnen te gaan.
PVOutput
Stem hier voor koffie op GoT!

• RichieB
@CyBeRSPiN Wat is het minimale vermogen van je CV ketel? Bij een vloerverwarming wil je eigenlijk op een heel laag pitje bijverwarmen zodat het warmteverlies in de ruimte precies wordt gecompenseerd door de CV. De meeste CV's kunnen echter niet zo laag dus zal je altijd dit soort gedrag krijgen. Helpt het als je de aan/uit klep voor je VV gewoon handmatig open zet? Wordt het patroon daar beter van?

• leonbong
De handdoekradiator in de badkamer fungeert als bypass in mijn systeem.
Dat werkt niet is al vaak voorbij gekomen. Een bypass moet pas open gaan als het debiet voor de ketel te laag wordt. Een radiator die permanent open is dus niet hetzelfde.
Plaats een echte bypass (Danfoss / Caleffi / Oventrop) en stel daar de openingsdruk correct in.

Hier klopt iets totaal niet aan de waterzijdige inregeling van je CV-installatie.

In enkele minuten is retour-water 50+ dat kan niet uit je vloer komen. Dat is ergens een bypass of radiator die niet correct is ingeregeld.

[Voor 87% gewijzigd door leonbong op 11-10-2021 13:02]

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Quad schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:33:
[...]

Ik herken jouw ervaring met veel stoken en loeihete leiding terwijl de CV pomp temperatuur niet boven de 20 graden komt. Ook daarmee heb ik dus relatief een hoger verbruik dan ik eigenlijk zou willen en verwachten van de vloerverwarming.

Maar 3x per uur 5 minuten is wel redelijk weinig volgens mij.
Mn woonkamer is goed op temperatuur, hij geeft maar 1% of 6% oid aan in het overzicht aan wat er per uur aan/uit geregeld moet worden. Dat resulteert dus in die 3x 5 min omdat ik 5 min als minimum heb ingesteld, denk dat ie anders nog korter gaat stoken.
Ik heb deze maand tot en met vandaag al 30M³ op zitten, vandaag zit ik al op 2m³, wat op zich niet gek is omdat de temperatuur buiten ook al best lager wordt 's nachts.

Hoe lees jij de CV uit met Home Assistant? Op zich zit daar veel info in wat ik ook wel nuttig vind.
Is je aanvoer temperatuur trouwens ook niet wat hoog? Ik weet niet precies hoe hoog ik hem heb staan, maar wel ver onder de 60 graden.
Ik gebruik de [OTGW] OpenTherm gateway die tussen mn ketel en de BDR91 zit. Data uit de OTGW haal ik met MQTT eruit en zet ik via OpenHAB in een InfluxDB en visualiseer ik met Grafana. Met Home Assistent zal je dit ook kunnen realiseren.
RichieB schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:42:
@CyBeRSPiN Wat is het minimale vermogen van je CV ketel? Bij een vloerverwarming wil je eigenlijk op een heel laag pitje bijverwarmen zodat het warmteverlies in de ruimte precies wordt gecompenseerd door de CV. De meeste CV's kunnen echter niet zo laag dus zal je altijd dit soort gedrag krijgen. Helpt het als je de aan/uit klep voor je VV gewoon handmatig open zet? Wordt het patroon daar beter van?
Nee het is niet dat de ketel gaat pendelen ivm te hoog minimumvermogen, het is dat de EvoHome na 5 minuten al de ketel het "uit" signaal geeft, dus eigenlijk voordat de boel lekker op stoom komt en de warmte de vloer in wordt gepompt.
leonbong schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 12:55:
[...]

Dat werkt niet is al vaak voorbij gekomen. Een bypass moet pas open gaan als het debiet voor de ketel te laag wordt. Een radiator die permanent open is dus niet hetzelfde.
Plaats een echte bypass (Danfoss / Caleffi / Oventrop) en stel daar de openingsdruk correct in.

Hier klopt iets totaal niet aan de waterzijdige inregeling van je CV-installatie.

In enkele minuten is retour-water 50+ dat kan niet uit je vloer komen. Dat is ergens een bypass of radiator die niet correct is ingeregeld.
Dank, had al zo'n vermoeden.
Die bypass moet er dus komen en nog een extra HR92 voor de badkamer en nog een extra temp sensor want kraan zit bovenin en zal dus anders veel te warm gaan meten..
Wordt weer duur grapje dan..
Dit is schematisch hoe mn leidingen lopen:

De bypass zal dus ergens tussen de aanvoer en retour moeten komen, las dat 6 meter van de ketel wordt aangeraden?
Voor de duidelijkheid de badkamerradiator heeft een kogelkraan, valt dus weinig aan in te regelen? Of op zoek naar een voetventiel om debiet enorm te beperken?

• RichieB
CyBeRSPiN schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:19:
[...]

Nee het is niet dat de ketel gaat pendelen ivm te hoog minimumvermogen, het is dat de EvoHome na 5 minuten al de ketel het "uit" signaal geeft, dus eigenlijk voordat de boel lekker op stoom komt en de warmte de vloer in wordt gepompt.

[...]
Wat ik mis in je plaatje is de kamertemperatuur. De CVvraag is de rode lijn op de X as? Bij een OT systeem vraagt de Evohome om een specifieke temperatuur aan je CV ketel. Heb je daar ook de getallen van? Mijn ervaring is dat Evohome de warmtevraag hoog houdt (maar wel de gevraagde aanvoertemperatuur verlaagt) zolang de kamer nog niet op temperatuur is. Daar zit wel iets van een voorspelling in omdat Evohome kan leren dat na het stoppen van de warmtevraag de temperatuur nog x graden doorstijgt. Dus als de Evohome de warmtevraag stopt en dus ook de zoneklep naar je VV dicht zet, is de kamer waarschijnlijk al op de gewenste temperatuur.

[Voor 17% gewijzigd door RichieB op 11-10-2021 15:37]

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

RichieB schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:33:
[...]

Wat ik mis in je plaatje is de kamertemperatuur. De CVvraag is de rode lijn op de X as? Bij een OT systeem vraagt de Evohome om een specifieke temperatuur aan je CV ketel. Heb je daar ook de getallen van? Mijn ervaring is dat Evohome de warmtevraag hoog houdt (maar wel de gevraagde aanvoertemperatuur verlaagt) zolang de kamer nog niet op temperatuur is. Daar zit wel iets van een voorspelling in omdat Evohome kan leren dat na het stoppen van de warmtevraag de temperatuur nog x graden doorstijgt. Dus als de Evohome de warmtevraag stopt en dus ook de zoneklep naar je VV dicht zet, is de kamer waarschijnlijk al op de gewenste temperatuur.
Ik heb op aanraden hier een aan/uit regeling en geen OT versie van EvoHome. Het is dus aan of uit en de gevraagde setpoint komt nu niet meer binnen bij de ketel (in mn vorige opstelling was dit wel het geval).
Helaas rondt EvoHome alle temperaturen af tot halve graden, hierdoor is nauwkeurig loggen lastig geworden. Alles tussen 20,26 en 20,74 graden is “20,5”, wat een nogal forse bandbreedte is voor een woonkamer die enkel met VV wordt verwarmd.

@leonbong @RichieB er lijkt iets mis met de sturing van de zoneklep en/of de flow, waardoor eigenlijk alle warmte richting de badkamer ging.
Met de zoneklep handmatig open en de badkamer radiator dicht zie ik nu ineens de retourtemp instorten richting de 30 graden zoals je zou verwachten. Dank voor het meedenken, ik ga eerst eens verder op onderzoek uit hier.

[Voor 78% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-10-2021 15:52]

• leonbong
Als die badkamer radiator aangesloten zit met een kogelkraan dat is nauwelijks weerstand. Water kiest de weg van de minste weerstand dus natuurlijk gaat alle flow richting badkamer.

In zone gestuurde installatie is een correcte veerbelaste bypass gewoon heel belangrijk, de ketel moet altijd kunnen circuleren.

• RichieB
Ook al gaat er maar een klein deel van de flow door de badkamer, uiteindelijk zal die het retour water teveel opwarmen zodat de CV ketel uit gaat. Een bypass is inderdaad beter. Ik heb zelf een HR92 in de badkamer geïnstalleerd en dat verhielp dit gedrag meteen. Mijn ervaring is dat met Evohome de bypass nooit open gaat omdat er alleen vraag is als er ergens een zoneklep en/of radiator open staat. Uiteindelijk heb ik wel een bypass geplaatst "voor het geval dat".

• bert pit
@CyBeRSPiN Zoek even op 'shunt' en je leert wat er bij jou waarschijnlijk gebeurt. Grote kans dat het CV water te snel via de badkamerradiator retour komt.

[Voor 30% gewijzigd door bert pit op 11-10-2021 18:36]

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Na uren testen denk ik dat er lucht of iets van vuil in de open verdeler heeft gezeten. De retour bleef koud. Bij dichtdraaien badkamerradiator schoot ie namelijk meteen in de anti-pendel stand, er stroomde dus niet of nauwelijks wat door de VV verdeler.
Pomp van de verdeler uitgezet, daarna verwarming hoog en de verdeler werd helemaal warm, retour ook richting 40 graden. Pomp weer aan en de leidingen van de VV groepen werden ook warm, deltaT van 15 graden nu.
Badkamerradiator kan nu ook dicht zonder dat de ketel meteen blokkeert.
HR92 besteld, zie alleen op tegen het vervangen van de kraan door een thermostaatkraan, kort stukje pijp richting het plafond.. bypass nog even uitzoeken welke ik nodig heb en waar die het beste kan worden geplaatst.
Goed dat ik het nu even heb gecheckt voor het echt koud wordt, met de huidige gasprijzen wil ik niet teveel verbruiken :)
Nogmaals dank voor het meedenken!

[Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 12-10-2021 00:29]

• tonny147
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 05:25
Is een watts flow, geschikt als bypass?
Ik heb deze klep tussen de retour en aanvoer ter hoogte van de verdeler zitten.
Meter of 8 van de ketel gelegen

• leonbong
Nee deze is niet geschikt voor het doel van @CyBeRSPiN. Daar is een veerbelaste bypass noodzakelijk.
Bij een veerbelaste bypass is flow afhankelijk van de persdruk.

Bijvoorbeeld een danfoss ADVO.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik blijf toch nog even tobben. Misschien iets voor een apart topic, maar ik vraag me af of de stroomrichting van de circulatiepomp van mijn open verdeler voor de vloerverwarming wel correct is? Hij drukt nu tegen de aanvoer. Enerzijds goed voor het mengen, maar anderzijds zorgt dit voor extra veel weerstand? Hoe hoort deze pomp te stromen? Andersom laat ie wellicht het warme water te snel weer richting retour?

Hmm, nu ik erover nadenk: de pomp zorgt ervoor dat de slangen in de onderste balk het warme aanvoerwater gaan aanzuigen en het in de bovenste balk afgekoeld weer erboven komt.
Toch maar afwachten wat de HR92 op de badkamerradiator gaat doen icm een bypass.

En wellicht moet ik mn leidingen laten doorspoelen (7 jaar geleden voor het laatst gebeurd met simpele waterslang erop), als die teveel weerstand hebben door vervuiling krijg je denk ik ook dit soort gedoe.
Mn CV water is zwart en er is geen filter aanwezig in de installatie.

[Voor 30% gewijzigd door CyBeRSPiN op 12-10-2021 11:46]

• tonny147
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 05:25
Dan zal ik er daar 1 van bestellen, ik heb een vaillant ecotec vhr35, kom ik dan weg met de advo 20?

• leonbong
@CyBeRSPiN
Op je plaatje pompt je pomp de verkeerde kant op.

Laat maar ik kijk verkeerd naar je plaatje. Als het goed is zit rood rechts en blauw links en pomp hij naar beneden waar dus ook een thermometer en max-beveiliging zit.

[Voor 58% gewijzigd door leonbong op 12-10-2021 15:09]

• RichieB
@CyBeRSPiN Ik denk dat je blauwe en rode pijlen (afvoer/aanvoer) verkeerd om staan. Waar zit je VV-temperatuurmeter en thermische beveiliging? Als ik je plaatje bekijk zouden die in de onderste verdeler moeten zitten, maar dan zitten je af- en aanvoer omgedraaid.

[Voor 30% gewijzigd door RichieB op 12-10-2021 12:49]

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

RichieB schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:43:
@CyBeRSPiN Ik denk dat je blauwe en rode pijlen (afvoer/aanvoer) verkeerd om staan. Waar zit je VV-temperatuurmeter en thermische beveiliging? Als ik je plaatje bekijk zouden die in de onderste verdeler moeten zitten, maar dan zitten je af- en aanvoer omgedraaid.
Voeler zit linksonder, thermische beveiliging rechtsboven. Aanvoer/retour klopt 100%.
Linksboven zit een afsluiter.
leonbong schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:28:
@CyBeRSPiN
Op je plaatje pompt je pomp de verkeerde kant op.
Ok dus het klopt dat de pomp dan in serie in dezelfde richting als de CV pomp moet pompen?

[Voor 24% gewijzigd door CyBeRSPiN op 12-10-2021 13:18]

• RichieB
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:04:
[...]

Voeler zit linksonder, thermische beveiliging rechtsboven. Aanvoer/retour klopt 100%.
Linksboven zit een afsluiter.
Ik heb heel wat plaatjes zitten bekijken van vloerverwarming verdelers, maar altijd zit de pomp aan de kant van de aanvoer. De pomp duwt het water uit de afvoerverdeler naar de aanvoerverdeler. Daarbij neemt het de flow van de aanvoer vanuit de CV mee (als die open staat). In jouw plaatje duwt de pomp juist de aanvoer vanuit de CV weg. Dat kan niet de bedoeling zijn. Als de voeler linksonder zit zou de thermische afsluiter linksboven moeten zitten en de af- en aanvoer andersom. Dan klopt de flow.

[Voor 9% gewijzigd door RichieB op 12-10-2021 13:23]

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@RichieB ja ik heb me gisteravond ook een ongeluk gegoogled om iets over de richting van de circulatiepomp te weten te komen..
Hier de foto van mijn verdeler:

Rechtsboven wordt meteen warm als de ketel start. Linksboven blijft koud en loopt langzaam op bij langere stooksessie en er voldoende flow door de verdeler is.
Ketel gaat weer snel
Pendelen omdat retour boven de 50 graden oploopt, terwijl water in de vloer dus maar 21 graden is..

[Voor 20% gewijzigd door CyBeRSPiN op 12-10-2021 13:27]

• RichieB
Lijkt heel erg op die van mij, maar dan zit mijn thermostaatknop linksboven samen met de CV-aanvoer. De CV-afvoer zit bij mij rechtsboven. Het zal niet de eerste keer zijn dat dit verkeerd wordt aangesloten. In mijn vorige woning pompte de VV-pomp ook vrolijk het retourwater van de stadsverwarming de vloer in. Dit heb ik toen laten herstellen door het bedrijf dat het had aangelegd.

[Voor 47% gewijzigd door RichieB op 12-10-2021 13:29]

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

RichieB schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:27:
Lijkt heel erg op die van mij, maar dan zit mijn thermostaatknop linksboven samen met de CV-aanvoer. De CV-afvoer zit bij mij rechtsboven.
En de temperatuurvoeler heb jij ook linksonder?

• RichieB
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:28:
[...]

En de temperatuurvoeler heb jij ook linksonder?
Yep.

Dat is een oude foto. Ik heb nu een HR92 in de aanvoerleiding zitten:

[Voor 27% gewijzigd door RichieB op 12-10-2021 13:37]

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

De story continues..
Heb een Wemos D1 mini aan de zoneklep gehangen zodat ik kan monitoren wanneer de klep opent en sluit.
En ik zie erg vreemd gedrag.
De klep opent pas na 2 minuten, voor een stooksessie van 3 minuten. De ketel gaat al pendelen (brander gaat uit) voordat de klep opent.. Je ziet de retour ook direct instorten zodra de klep opent.

Maar, als ik de woonkamer (zone waarvoor de klep dient richting the VV verdeler) op standje sauna zet (23 graden), dan regelt ie wel als ik zou verwachten:

De zoneklep gaat netjes een fractie eerder open dan het ketelrelais en stoken verloopt zoals verwacht.

Het lijkt erop dat met de huidige temperaturen de regeling werkt zoals het hoort. Ook de richting van de circulatiepomp is in orde.
De ketel wordt met de ingestelde schakeltijden aangestuurd (bijv 6x/u - minimaal 3 min), maar als de betreffende zone met minder warmte af kan, dan gaat blijkbaar die klep maar een fractie van die periode open ipv 1:1 mee met de ketel schakeling?

Ik heb verder ook geen klachten dat het ergens te koud of te warm is, maar door die grafiekjes mbt aanvoer/retour temperaturen raakte ik in de war en het lijkt nog steeds een oorzaak van gasverspilling (ketel brandt zonder dat het de vloer in gaat, de badkamerradiator als bypass is bijzaak).
Ik zal nog eens verder testen door alle zones op koud te zetten behalve de woonkamer, dan hoop ik te zien dat de ketel enkel aansluit bij warmtevraag vanuit de woonkamer en de klep dan ook altijd direct open staat.
Maar misschien is dit nu eenmaal hoe het werkt? Als de woonkamer maar 5 minuten/uur gestookt hoeft, dan gaat ie 6x/uur aan met minimaal 3min per run en gaat de klep nog geen minuut open?
Zal ook nog testen met minimale aantijd van 1 minuut..

[Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 13-10-2021 16:23]

• leonbong
CyBeRSPiN schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:16:
De story continues..
Heb een Wemos D1 mini aan de zoneklep gehangen zodat ik kan monitoren wanneer de klep opent en sluit.
En ik zie erg vreemd gedrag.
De klep opent pas na 2 minuten, voor een stooksessie van 3 minuten. De ketel gaat al pendelen (brander gaat uit) voordat de klep opent.. Je ziet de retour ook direct instorten zodra de klep opent.
[Afbeelding]
Maar, als ik de woonkamer (zone waarvoor de klep dient richting the VV verdeler) op standje sauna zet (23 graden), dan regelt ie wel als ik zou verwachten:
[Afbeelding]
De zoneklep gaat netjes een fractie eerder open dan het ketelrelais en stoken verloopt zoals verwacht.

Het lijkt erop dat met de huidige temperaturen de regeling werkt zoals het hoort. Ook de richting van de circulatiepomp is in orde.
De ketel wordt met de ingestelde schakeltijden aangestuurd (bijv 6x/u - minimaal 3 min), maar als de betreffende zone met minder warmte af kan, dan gaat blijkbaar die klep maar een fractie van die periode open ipv 1:1 mee met de ketel schakeling?

Ik heb verder ook geen klachten dat het ergens te koud of te warm is, maar door die grafiekjes mbt aanvoer/retour temperaturen raakte ik in de war en het lijkt nog steeds een oorzaak van gasverspilling (ketel brandt zonder dat het de vloer in gaat, de badkamerradiator als bypass is bijzaak).
Ik zal nog eens verder testen door alle zones op koud te zetten behalve de woonkamer, dan hoop ik te zien dat de ketel enkel aansluit bij warmtevraag vanuit de woonkamer en de klep dan ook altijd direct open staat.
Maar misschien is dit nu eenmaal hoe het werkt? Als de woonkamer maar 5 minuten/uur gestookt hoeft, dan gaat ie 6x/uur aan met minimaal 3min per run en gaat de klep nog geen minuut open?
Zal ook nog testen met minimale aantijd van 1 minuut..
Wat voor zoneklep is dat?
Een mechanische of thermische motor?

• RichieB
Volgens mij moduleert de BDR91. Dus x tijd open en dan y tijd dicht om de opwarming te beïnvloeden als vol open te veel is.

• leonbong
Klopt maar dat doet bdr91-zoneklep synchroon met bdr91-ketelmodule.
Zo is intern het evohome systeem gemaakt.

Als de bdr-91 zoneklep uit gaat, gaat ook de ketelmodule uit.
Behalve in natuurlijk de uitzondering dat er nog andere warmte vragende zones actief zijn.
Maar er zijn geen situaties dat alleen de ketelmodule “aan” gaat zonder dat ook maar één zone ook “aan” is.

[Voor 79% gewijzigd door leonbong op 13-10-2021 16:43]

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

leonbong schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:37:
[...]

Wat voor zoneklep is dat?
Een mechanische of thermische motor?
De Y-VC8615AG1100, mechanische aandrijving.
Zit een apart circuit met eindstopschakelaar aan die ik nu uitlees.
Zoneklep gaat dus soms maar 30 seconden open, vrij nutteloos.

• leonbong
Ok die klep opent in 18sec.

Hoe stuur je die ketel aan met een aan/uit module of opentherm?

[Voor 55% gewijzigd door leonbong op 13-10-2021 16:45]

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

leonbong schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:40:
Klopt maar dat doet bdr91-zoneklep synchroon met bdr91-ketelmodule.
Zo is intern het evohome systeem gemaakt.
Ik gebruik de HC60N als ketelmodule, zou dat nog uitmaken? Kon die goedkoop via markplaats regelen en las dat die net zo goed werkt als de BDR91, beter zelfs ivm hogere max vermogen dat door het relais mag.

Zou het kunnen dat EvoHome de zoneklep nog even een fractie aanknalt aan het eind van de stooksessie om de restwarmte door het hele systeem te verdelen? Vind het maar vreemd..
leonbong schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:44:
Ok die klep opent in 18sec.

Hoe stuur je die ketel aan met een aan/uit module of opentherm?
Klopt, die klep gaat heel snel open. Ketelaansturing via aan/uit.
leonbong schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:40:
Behalve in natuurlijk de uitzondering dat er nog andere warmte vragende zones actief zijn.
Maar er zijn geen situaties dat alleen de ketelmodule “aan” gaat zonder dat ook maar één zone ook “aan” is.
Ja, dat ga ik nu uitzoeken. Mn werkkamer wordt met een HR92 verwarmd. Zal die zone eens koud zetten en dan in de gaten houden.

[Voor 38% gewijzigd door CyBeRSPiN op 13-10-2021 16:49]

• leonbong
Hc60n dat zou niet uit moeten maken.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Met alleen de woonkamer als warmtevragende zone blijf ik dit gekke gedrag zien. De kamertemperatuur is ongeveer gelijk aan het setpoint, dus ik snap dat ie nu zo min mogelijk wil bijstoken. Maar nu gaat 6x/uur de zoneklep 30 seconde open, nadat de ketelbrander al uit was..
Misschien moet ik eens een factory reset proberen..

Een andere optie die ik nog kan bedenken is om de woonkamer-zone als een "elektrische heater" te modelleren en de BDR zowel de zoneklep als de aan/uit van de ketel te laten schakelen (parallel aan de ketelmodule), maar vrees dat het dan een zooitje wordt qua schakelmomenten.

[Voor 29% gewijzigd door CyBeRSPiN op 13-10-2021 19:57]

• leonbong
Hmm vreemd.

Nu kunnen de BDR91 en HC60n meerdere toewijzingen onthouden. Dus als je het opnieuw gaat inleren ook echt de oude toewijzing wissen op de module anders heb je gewoon een extra toewijzing erop.

[Voor 89% gewijzigd door leonbong op 13-10-2021 20:14]

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

leonbong schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:57:

Nu kunnen de BDR91 en HC60n meerdere toewijzingen onthouden. Dus als je het opnieuw gaat inleren ook echt de oude toewijzing wissen op de module anders heb je gewoon een extra toewijzing erop.
Ahh ok. Heb net fabrieksreset gedaan en alles opnieuw ingesteld. Had niet de oude toewijzingen gewist, maar nu alsnog gedaan, dank voor de tip.
Adaptieve start en “advanced load scaling” (specifieke afgifte afstemming) heb ik nu nog even uitgelaten.

[Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 13-10-2021 21:43]

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

<snip>
Verkeerde post

[Voor 97% gewijzigd door Hippe Lip op 13-10-2021 22:10]

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hippe Lip schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:02:
[...]

Iemand hier nog een antwoord op?
Een deel van je vraag:
De BDR91 bevat een mechanisch relais die max 5A 230V schakelt. Als je meer A moet schakelen zou je er een krachtiger relais tussen kunnen zetten

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

CyBeRSPiN schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:09:
[...]

Een deel van je vraag:
De BDR91 bevat een mechanisch relais die max 5A 230V schakelt. Als je meer A moet schakelen zou je er een krachtiger relais tussen kunnen zetten
De BDR91T heeft een even groot relais, neem ik aan?
En dat zijn potentiaalvrije contacten?

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

[Afbeelding]

Met iets soortgelijks heb ik in het begin ook geworsteld. De oplossing zat niet in de regeling, maar in de instelling van de pomp. Het lijkt erop dat die het water véél te snel door je vloer jaagt, waardoor die niet de tijd krijgt om zijn warmte af te geven.
Ik heb de snelheid ingesteld op 1 (zijn dat liters per seconde?).

Helpt dat?

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hippe Lip schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:11:
[...]

De BDR91T heeft een even groot relais, neem ik aan?
En dat zijn potentiaalvrije contacten?
Neem ik ook aan, handleidingen zijn wel te googlen. En potentiaalvrij inderdaad, het is een mechanisch relais. Ik schakel er een 24V zoneklep mee, maar sluit er ook het ketelcontact mee kort.
Het is echt minder dan 3 euro aan elektronica, maar moet dan nieuw iets van 90 euro kosten ;)

@Hippe Lip de pomp staat al op standje 1, maar ben er dus inmiddels achter dat de zoneklep niet open was op momenten dat ik dat wel verwachtte, daardoor kwam er nauwelijks warm water in de verdeler en leek het alsof er niks gebeurde.

[Voor 19% gewijzigd door CyBeRSPiN op 13-10-2021 22:33]

• petermdevries
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 07:09
CyBeRSPiN schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:53:
Met alleen de woonkamer als warmtevragende zone blijf ik dit gekke gedrag zien. De kamertemperatuur is ongeveer gelijk aan het setpoint, dus ik snap dat ie nu zo min mogelijk wil bijstoken. Maar nu gaat 6x/uur de zoneklep 30 seconde open, nadat de ketelbrander al uit was..
Misschien moet ik eens een factory reset proberen..

Een andere optie die ik nog kan bedenken is om de woonkamer-zone als een "elektrische heater" te modelleren en de BDR zowel de zoneklep als de aan/uit van de ketel te laten schakelen (parallel aan de ketelmodule), maar vrees dat het dan een zooitje wordt qua schakelmomenten.
Ik heb dit gedrag ook gezien/geconstateerd. Voelt heel onlogisch.

Aangezien ik ook een HCE80 gebruik heb ik uiteindelijk de ketelaansturing via de HCE80 gedaan ipv de EvoHome. Had ik iemand ergens op internet (misschien wel dit topic) zien doen. Nu loopt het meer synchroon. Maar ja, ik heb dan ook geen losse radiatoren op deze EvoHome (heb er 2, 1 voor LT en 1 voor HT, kon niet anders).

Nu ben ik echter aan het kijken om de ketel voor de LT zone te gaan vervangen door een warmtepomp en dan komt volgens mij de vraag weer naar boven dat je m.i. de zones helemaal niet zo vaak open en dicht wil laten gaan. Eigenlijk zou je dan de zone gewoon lang open willen hebben ipv x per uur schakelen.

De laatste firmware lijkt wat meer mogelijkheden te bevatten voor warmtepompen. Dus ik zit te denken of ik de ketelaansturing weer eens via de EvoHome moet gaan proberen icm lager aantal schakelmomenten en of het vervangen van de BDR91 door een BDR91T verschil zou kunnen maken.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Na de factory reset gaat het in elk geval beter. Ik kijk het nu een paar dagen aan, maar de zoneklep loopt nu synchroon met het ketelrelais.

Daarnaast is ie vannacht tussen 2.30 en 3.30 en tussen 4.30 en 7.00 6x/uur 1 minuut aangeslagen zonder dat de klep mee ging, dat zal dan een andere zone zijn geweest die ie even wilde bijstoken denk ik. Jammer dat je geen logging uit de module kunt trekken om na te gaan voor welke zone(s) de ketel wordt aangestuurd..
Bij nader inzien had ik toch liever een systeem gehad waar je als techneut wat meer mee kan.

@petermdevries had jij ook de functie “advanced load scaling” (specifieke afgifte afstemming) ingeschakeld staan? Standaard staat dat uit en ik verdenk nu die functie ervan dat ie spaak is gelopen met het "inleren" van de zone.
Heb vorig jaar ook veel lopen rommelen met de inschakelfrequentie en de minimale aantijd, dat heeft dat inleren mogelijk ook van slag gemaakt.

In elk geval blij met mn inzicht via de OpenTherm Gateway, die had ik er vorig jaar tussenuit gehaald omdat ik niet wist dat ie ook aan/uit support heeft. De gateway hangt aan de ketel en de BDR91 aan de gateway. De gateway kan zo alsnog alle OpenTherm berichten uitlezen, maar de aansturing verloopt via aan/uit.

[Voor 36% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-10-2021 09:59]

• pingwim
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 01-12 16:37
CyBeRSPiN schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:50:

Daarnaast is ie vannacht tussen 2.30 en 3.30 en tussen 4.30 en 7.00 6x/uur 1 minuut aangeslagen zonder dat de klep mee ging, dat zal dan een andere zone zijn geweest die ie even wilde bijstoken denk ik. Jammer dat je geen logging uit de module kunt trekken om na te gaan voor welke zone(s) de ketel wordt aangestuurd..
Bij nader inzien had ik toch liever een systeem gehad waar je als techneut wat meer mee kan.
Wellicht kun je vinden welke zone(s) willen stoken met behulp van wat extra logging:
https://evohome-client.readthedocs.io/en/latest/

Evohome - OTGW - Remeha hybride - Jaga ltv - Speedcomfort

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

pingwim schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:07:
[...]

Wellicht kun je vinden welke zone(s) willen stoken met behulp van wat extra logging:
https://evohome-client.readthedocs.io/en/latest/
Had ik al eens naar gekeken, maar dat is alleen de instellingen uitlezen zoals je ook op de display hebt.
In settings -> status kun je ergens zien welk percentage er gemoduleerd wordt per zone, maar dat kun je niet uit de API halen. Ook zegt dat percentage volgens mij niks over welke zone per schakelmoment actief wordt.

• leonbong

Als je de tegenwoordig peperdure HGI80 weet te kopen dan kan je de evohome communicatie berichten aflsuisteren.
Oorspronkelijk was die bedoeld voor domotica integratie zonder internet maar tegenwoordig is via de cloud de norm dus hij wordt niet meer gemaakt.

De hgi80 is USB-evohome ontvanger/zender.
Nu wordt er ook wel beweerd dat je hem niet meer kan koppelen aan de moderne evohome wifi maar dat weet ik niet zeker.

[Voor 10% gewijzigd door leonbong op 14-10-2021 11:53]

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

leonbong schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:48:
[...]

Als je de tegenwoordig peperdure HGI80 weet te kopen dan kan je de evohome communicatie berichten aflsuisteren.
Oorspronkelijk was die bedoeld voor domotica integratie zonder internet maar tegenwoordig is via de cloud de norm dus hij wordt niet meer gemaakt.

De hgi80 is USB-evohome ontvanger/zender.
Nu wordt er ook wel beweerd dat je hem niet meer kan koppelen aan de moderne evohome wifi maar dat weet ik niet zeker.
Ga me hier maar eens in verdiepen, voor 20 euro aan hardware kun je de HGI80 nabouwen schijnbaar: https://github.com/PRoomberg/evohome-Listener

• petermdevries
Na de factory reset gaat het in elk geval beter. Ik kijk het nu een paar dagen aan, maar de zoneklep loopt nu synchroon met het ketelrelais.
[Afbeelding]
Mee eens... op de HCE80 heb ik nog wat extra sensoren geplaatst die standen van de afsluiters aflezen (lees wel/geen spanning) en mijn ketel geeft me ook wat info, maar een fatsoenlijke log functie is wel een gemis.
@petermdevries had jij ook de functie “advanced load scaling” (specifieke afgifte afstemming) ingeschakeld staan? Standaard staat dat uit en ik verdenk nu die functie ervan dat ie spaak is gelopen met het "inleren" van de zone.
Heb vorig jaar ook veel lopen rommelen met de inschakelfrequentie en de minimale aantijd, dat heeft dat inleren mogelijk ook van slag gemaakt.
Is dit niet iets van de laatste firmware? Ik heb die pas sinds vorige week erop staan. En voor mij evohome waar ik de aansturing van de ketel via de HCE80 laat lopen is die optie daardoor niet zichtbaar. Dus ik denk dat deze optie er nog niet was toen ik aan het rommelen ben geweest toendertijd.

• leonbong
CyBeRSPiN schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:58:
[...]

Ga me hier maar eens in verdiepen, voor 20 euro aan hardware kun je de HGI80 nabouwen schijnbaar: https://github.com/PRoomberg/evohome-Listener
Dit kan alleen luisteren, het ding van honeywell kan ook commando's uitsturen. Wat nog niet zo makkelijk is omdat de batterij gevoede apparaten alleen op gezette tijden luisteren voor commando's om de batterij te sparen.

Maar evengoed zeer interessant als zo iets kan maken, dat kan ik zelf niet.

Edit:
Hij schijnt toch ook te kunnen zenden.

[Voor 11% gewijzigd door leonbong op 14-10-2021 12:46]

• RichieB
@CyBeRSPiN Je kan met Evohome Exporter voor Prometheus de gemeten, setpoint en planned temperatuur uitlezen. Als een zone een setpoint heeft hoger dan de gemeten temperatuur heeft die zone een warmtevraag.

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

[…] Daarnaast is ie vannacht tussen 2.30 en 3.30 en tussen 4.30 en 7.00 6x/uur 1 minuut aangeslagen zonder dat de klep mee ging, dat zal dan een andere zone zijn geweest die ie even wilde bijstoken denk ik. Jammer dat je geen logging uit de module kunt trekken om na te gaan voor welke zone(s) de ketel wordt aangestuurd..

[…]
Twee jaar geleden was ik op een beurs in Den Bosch waar ik een technische man van Honeywell sprak en die liet me een systeem (in de cloud) zien waarbij ALLE statussen en wijzigingen van evohome zichtbaar waren. Je zag een horizontale lijn per onderdeel met op die lijn precies wanneer het in- of uitgeschakeld werd of zo. en zo al die lijnen onder elkaar. Van links naar rechts in de tijd uit te lezen dus.

Dat zou (standaard) niet voor de consument beschikbaar zijn, maar meer voor de installateur of beheerder (?), maar omdat ik me als energie-adviseur presenteerde zag hij wel mogelijkheden. Zo’n systeem is natuurlijk een geweldig instrument om inzicht te krijgen in het functioneren en zo de hele boel goed in te regelen. Ik had daar natuurlijk wel interesse in, maar ben er destijds niet verder mee aan de slag gegaan. Daar heb ik nu natuurlijk spijt van, want daarmee kun je precies zien wanneer welke klep opengestuurd wordt, de ketel hoe (OT) aangestuurd enzovoorts.
En als je dat zo online uit kunt lezen, dan kun je daar ongetwijfeld me Home Automation mee koppelen.

Interessant om toch eens verder uit te zoeken of dat nog bestaat en hoe je daar aan komt?

[Voor 13% gewijzigd door Hippe Lip op 14-10-2021 23:23]

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Hippe Lip dat klinkt interessant inderdaad.
Heb inmiddels de elektronica besteld om de 886MHz signalen mee af te luisteren, ben benieuwd.

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Hippe Lip schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 23:19:
[...]

Interessant om toch eens verder uit te zoeken of dat nog bestaat en hoe je daar aan komt?
Beetje onduidelijk verwoord misschien, maar zelf ben ik ws niet erg in staat om hier binnenkort tijd en energie in te steken. Zie het als aanwijzing om er zelf mee aan de slag te kunnen.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hippe Lip schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 08:55:
[...]

Beetje onduidelijk verwoord misschien, maar zelf ben ik ws niet erg in staat om hier binnenkort tijd en energie in te steken. Zie het als aanwijzing om er zelf mee aan de slag te kunnen.
Nee was me duidelijk.
Heb naar aanleiding hiervan onderzoek gedaan. Kwam dit tegen op het installer portal:
Is there a feature available on the evohome controller to know which zone is having a heat demand?

At this moment there is no feature to let you know which zone is having a heat demand.
https://honeywellhomeacs....e-is-having-a-heat-demand

Maar ook dit, wat mogelijk het gekke aan/uit gedrag veroorzaakt, blijkbaar kan het voorkomen dat de HR92 niet goed sluit en dan wordt de warmtevraag niet gerapporteerd als 0%:
What is happening here is that the evohome controller still believes there to be a small residual demand from one or more of the wireless radiator controllers.
https://honeywellhomeacs....-boiler-continues-to-fire

• petermdevries
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 00:06:
@Hippe Lip dat klinkt interessant inderdaad.
Heb inmiddels de elektronica besteld om de 886MHz signalen mee af te luisteren, ben benieuwd.
Heb je de kant en klare besteld of losse onderdelen?

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

petermdevries schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 09:56:
[...]

Heb je de kant en klare besteld of losse onderdelen?
Kant en klaar, 32,40 incl verzending.
https://www.amazon.de/dp/B07T3H8VF2

• coelho
  • Registratie: augustus 2000
  • Nu online
Ik heb al een jaar of 10 EvoHome, het eerste systeem. Een van de dingen waarvoor ik het gebruik is de aansturing van mijn vloerverwarming in 2 zones (woonkamer en keuken).

Met de gasprijs op de huidige niveaus begin ik me weer af te vragen wat het zuinigst is: de VV temp 's nachts laag zetten en met de adaptive functie in de ochtend weer op temperatuur krijgen, of (bijna) geen nachtverlaging toepassen.

Ik zit nu op 20 overdag en 's nachts op 19. Buiten de discussie of het niet een of twee graden kouder kan, is het de vraag of 20/19 de beste combi is, ofwel 20/20, ofwel 20/15.

Mijn huis is 10 jaar oud, dus relatief goed geïsoleerd, al zorgen de ventilatieroosters wel voor instroom van koude lucht.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@coelho 20/15 lijkt me wat fors voor VV.
Hoe snel koelt de ruimte af als de VV uit staat? Is dat afhankelijk van de buitentemperatuur? Hoe snel warmt ie weer op?

Monitor je je gasverbruik, bijvoorbeeld via mindergas.nl? Dan kun je het eens een periode aanzien en je gasverbruik per graaddag bepalen. En zo vergelijken met de verschillende aanpakken.

• coelho
  • Registratie: augustus 2000
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:36:
@coelho 20/15 lijkt me wat fors voor VV.
Hoe snel koelt de ruimte af als de VV uit staat? Is dat afhankelijk van de buitentemperatuur? Hoe snel warmt ie weer op?

Monitor je je gasverbruik, bijvoorbeeld via mindergas.nl? Dan kun je het eens een periode aanzien en je gasverbruik per graaddag bepalen. En zo vergelijken met de verschillende aanpakken.
Afkoeling is inderdaad weer/wind afhankelijk. Heb eerlijkheidshalve nooit 20/15 geprobeerd, dus weet niet hoe laag we zouden uitkomen. In de avond gebeurt het nog wel eens dat we iets hoger uitkomen dan de gevraagde 20 graden (leven, koken, kaarsen??), maar als de VV terugschakelt om 22:30, dan is het soms na middernacht al weer 2 graden kouder. Ik kan mijn roosters wel helemaal dicht zetten, maar dan heb ik geen ventilatie meer in huis...

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• RichieB
Ik gebruik zelf de ventilatieroosters comfort afhankelijk: als het hard waait en ik last heb van de koude luchtstroom doe ik ze dicht. Stijgt het CO2 niveau of vochtigheidsgraad te hard dan doe ik ze open. Het CO2 niveau in mijn woonkamer daalt nachts ook met de roosters dicht vrij rap zonder de aanwezigheid van carbon based life forms.

• Snyper
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 28-11 23:11
Hippe Lip schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:02:

Op je eerste vraag: de meeste warmtepompen hebben ook een kontakt om (bij verwarming) een externe pomp te schakelen. Ik zou dat gebruiken.

SJoepie

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Snyper schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 12:10:
[...]
Op je eerste vraag: de meeste warmtepompen hebben ook een kontakt om (bij verwarming) een externe pomp te schakelen. Ik zou dat gebruiken.
Nee, dat werkt niet als je evohome gebruikt. Dan moet die pomp in het secundaire circuit alleen draaien als er ergens een zoneklep open staat en daarvoor zorgt evohome. Zo draait de pomp alleen als er een klep open staat en staat er alleen een klep open als de pomp draait.

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hippe Lip schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:51:
[...]

Nee, dat werkt niet als je evohome gebruikt. Dan moet die pomp in het secundaire circuit alleen draaien als er ergens een zoneklep open staat en daarvoor zorgt evohome. Zo draait de pomp alleen als er een klep open staat en staat er alleen een klep open als de pomp draait.
Als er geen zone open staat is er ook geen warmtevraag. Zou dan toch op hetzelfde neer moeten komen?

• bert pit
Hippe Lip schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:51:
[...]

Het hangt sterk van je pomp af. Een a-label pomp wil je niet aan en uit zetten omdat deze daardoor defect kan raken. Bovendien kan zo'n secundaire pomp over het algemeen gewoon blijven draaien omdat hij dan het water rondpompt in het circuit.

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

bert pit schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 17:51:
[...]
Bovendien kan zo'n secundaire pomp over het algemeen gewoon blijven draaien omdat hij dan het water rondpompt in het circuit.
Nee, dat kan juist niet. Als er geen vraag is, dan staan bij evohome alle kleppen dicht en is er dus geen ruimte om iets rond te pompen. De pomp draait dan tegen een dicht circuit aan en dat schijnt niet goed te zojn voor zo’n ding.
MikeyMan schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 17:48:
[...]
Als er geen zone open staat is er ook geen warmtevraag. Zou dan toch op hetzelfde neer moeten komen?
Maar dan zou de WP aanslaan op de warmtevraag. Ten eerste is er dan geen buffer nodig, maar bovendien denk ik dat je dan veel teveel starts krijgt. Ik laat de WP de temperatuur in het buffervat verzorgen met een zekere hysterese. Als er vraag is gaat een zoneklep open en gaat de circulatiepomp draaien. Dat secundaire circuit haalt zijn warmte dan uit het buffervat.

• lorkeers
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 29-11 12:05
Goede morgen
Ik zie mensen die probleem hebben met te korte stooktijden, Max 5 minuten. Dit kan men oplossen door de speciale BDR91T bij de ketel te plaatsen. Deze kan ook warmtepompen sturen (verwarmen / koelen)

Het aantal schakel momenten kan met een BDR91A ingesteld worden op:3x 6x of 12 per uur. De minimale aan tijd kan ingesteld worden op 1, 2, 3, 4 of 5 min. Advies vloerverwarming is 3x/uur en 5 min.

De speciale BDR91T voor warmtepompen koelen/verwarmen aantal schakelingen: 1 of 2 of 3 of 4 of 5 of 6 of 7 of 8 of 9 keer per uur.

https://tweakers.net/i/A4...Uf3dhxyv.jpg?f=user_large

https://tweakers.net/i/-V...mOzP55o2.jpg?f=user_large

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Na fabrieksreset opnieuw vreemd regelgedra: de zoneklep gaat nu vaak open zonder dat de ketel wordt aangestuurd..
Had Evohome klantenservice gevraagd naar het gekke aanstuur gedrag.
Ik kreeg dit terug:
De HC60NG RF module werkt niet samen met de evohome regelaar, maar met een BDR91 RF module.
Hier wordt vaak gezegd dat beide identiek zijn, maar blijkbaar niet?

• leonbong
Bij heeft het prima gewerkt voor meerdere jaren.

PS Ze zijn niet helemaal identiek.
De BDR91 heeft tweeweg communicatie, een HC60NG 1-weg communicatie.
Als gevolg daarvan kan evohome controller niet zien of de communicatie verbroken is, bij de BDR91 ziet de evohome controller dat wel.

Als de HC60NG geen communicatie meer ontvangt zal deze automatisch op een programma gaan waarbij het met een vaste tijd aan gaat. Met een oude chronotherm wireless kan je programmeren wat voor programma dat is bij communicatie verlies. Standaard is 20% aan, maar gewoon uit kan ook.

Mijn evohome WIFI handleiding in de doos beschrijft ook gewoon hoe je hem moet koppelen.
Misschien is dit in de laatste firmware verwijderd.

https://automatikcentret....ireless+Binding+Guide.pdf

[Voor 136% gewijzigd door leonbong op 19-10-2021 11:15]

• bert pit
Hippe Lip schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 22:22:
[...]

Nee, dat kan juist niet. Als er geen vraag is, dan staan bij evohome alle kleppen dicht en is er dus geen ruimte om iets rond te pompen. De pomp draait dan tegen een dicht circuit aan en dat schijnt niet goed te zojn voor zo’n ding.

[...]

Maar dan zou de WP aanslaan op de warmtevraag. Ten eerste is er dan geen buffer nodig, maar bovendien denk ik dat je dan veel teveel starts krijgt. Ik laat de WP de temperatuur in het buffervat verzorgen met een zekere hysterese. Als er vraag is gaat een zoneklep open en gaat de circulatiepomp draaien. Dat secundaire circuit haalt zijn warmte dan uit het buffervat.
Een mengverdeler mengt op het moment dat de klep dicht staat geen heet water in het vloersegment, maar blijft het koude water via de verdeler wel rondpompen. Althans, zo is het bij mij ingericht en bij het merendeel van de verdelers.

• RichieB
lorkeers schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:27:
Ik zie mensen die probleem hebben met te korte stooktijden, Max 5 minuten. Dit kan men oplossen door de speciale BDR91T bij de ketel te plaatsen. Deze kan ook warmtepompen sturen (verwarmen / koelen)
[...]
[...]
Het probleem bij pendelen van de CV ketel is meestal niet de thermostaat (Evohome) die niet lang genoeg warmte vraagt, maar het retourwater dat te warm wordt. Als een CV ketel zijn warmte niet kwijt kan zal deze stoppen met stoken, ongeacht of de thermostaat aangeeft dat er nog warmte nodig is.

[Voor 13% gewijzigd door RichieB op 19-10-2021 12:00]

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

leonbong schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:06:
Bij heeft het prima gewerkt voor meerdere jaren.

PS Ze zijn niet helemaal identiek.
De BDR91 heeft tweeweg communicatie, een HC60NG 1-weg communicatie.
Als gevolg daarvan kan evohome controller niet zien of de communicatie verbroken is, bij de BDR91 ziet de evohome controller dat wel.

Als de HC60NG geen communicatie meer ontvangt zal deze automatisch op een programma gaan waarbij het met een vaste tijd aan gaat. Met een oude chronotherm wireless kan je programmeren wat voor programma dat is bij communicatie verlies. Standaard is 20% aan, maar gewoon uit kan ook.

Mijn evohome WIFI handleiding in de doos beschrijft ook gewoon hoe je hem moet koppelen.
Misschien is dit in de laatste firmware verwijderd.

https://automatikcentret....ireless+Binding+Guide.pdf
Ja, vreemd.. heb ook gewoon kunnen koppelen.
Toch maar weer 60 euro uitgegeven aan een extra BDR91 dan.. Wellicht dat het commando om het relais op een bepaalde modulatie aan te sturen niet goed verwerkt wordt.
Vind het toch meer en meer een brak systeem wat vooral goede marketing heeft..

• leonbong
Ik heb eigenlijk niet echt klachten over het systeem.

Ik zie vaak in dit topic klachten gerelateerd zijn aan matig/slecht hydraulisch ontwerp van de CV-installatie, die pas zichtbaar worden bij zoneverwarming.

• petermdevries
lorkeers schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:27:
Goede morgen

Deze is helaas wel 2x zo duur als de "originele" BDR91. Of heeft iemand deze al ergens voor een vergelijkbare prijs kunnen vinden?

• leonbong
Ik heb vermoeden dat de BDR91T gewoon de opvolger is van de BDR91 dus dat over een tijdje er alleen nog maar BDR91T worden geleverd en dat er dan ook geen meerprijs meer is.

Ik heb ooit een Chronotherm wireless gekocht met HC60NG, dat werd ook opeens gewoon een BDR91.

[Voor 22% gewijzigd door leonbong op 19-10-2021 16:28]

• Casejunkie
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 10:50
Toevallig vandaag een BDR91T besteld omdat ik een warmtepomp heb en de huidige BDR91A niet goed werkt met mijn warmtepomp

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Casejunkie schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:56:
Toevallig vandaag een BDR91T besteld omdat ik een warmtepomp heb en de huidige BDR91A niet goed werkt met mijn warmtepomp
@Casejunkie En? Tegen een bijzondere prijs?

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

bert pit schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:39:
[...]
Een mengverdeler mengt op het moment dat de klep dicht staat geen heet water in het vloersegment, maar blijft het koude water via de verdeler wel rondpompen. Althans, zo is het bij mij ingericht en bij het merendeel van de verdelers.
@bert pit Dan heb je het kennelijk over verdelers met eigen pomp. Die heb ik nu ook, maar die pomp gaat er nu juist uitgehaald worden bij de ombouw van gas naar WP. Allemaal pomploze verdelers dus. En dat scheelt meteen in het energieverbruik.

En die pomp *moet* er nu juist uit omdat ik ook ga koelen. Dat gaat niet lukken met een verdeler met pomp. Dat gaat mis bij de thermostaatkraan die erop zit.

[Voor 12% gewijzigd door Hippe Lip op 20-10-2021 12:16]

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Pff, nou zoals ik al vreesde lost een BDR91 niks op tov de HC60NG. :')
Nog steeds zeer vreemd schakelgedrag.
De zoneklep gaat later open dan de ketel wordt gestart, die dan al is gaan pendelen omdat de retour is gaan pieken.. Zo komt er zeer weinig warmte in de vloer.
Zal nu moeten uitzoeken welke zone (radiator met HR92) ook warmte vraagt, daar zal dan waterzijdig wellicht iets aan de hand zijn want de retourtemp schiet vrij direct mee omhoog met de aanvoer.

Ook houdt de Evohome thermostaat me voor de gek, die doet doodleuk alsof het setpoint van 20,5 graden al bereikt is, terwijl het in werkelijkheid 19,8 graden is.

[Voor 15% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-10-2021 14:56]

• leonbong
Misschien is het al gevraagd.
Maar heb je een bypass (knap merk bypass) in je CV-systeem heel belangrijk voor evohome.

Die temperatuur afrondingen zijn alleen op het display, intern regelt het systeem wel met de werkelijke temperatuur.

[Voor 32% gewijzigd door leonbong op 22-10-2021 15:44]

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

leonbong schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:43:
Misschien is het al gevraagd.
Maar heb je een bypass (knap merk bypass) in je CV-systeem heel belangrijk voor evohome.

Die temperatuur afrondingen zijn alleen op het display, intern regelt het systeem wel met de werkelijke temperatuur.
Nee nog geen bypass, maar wel een badkamerradiator die open staat.
Een bypass wordt er toch ook voor dat de aanvoer kortgesloten wordt met de retour als alle zones dicht zouden staan waardoor de ketel alsnog gaat pendelen?
Het probleem hier is dat de zoneklep van de VV niet meteen open gaat met het ketelrelais, maar pas tegen het einde van de stooksessie..
Dit doet ie in het geval dat er meerdere zones warmtevraag hebben. Maar die andere zone(s) zijn blijkbaar te klein om het minimale vermogen van mn ketel kwijt te kunnen, hierdoor gaat de ketel pendelen. De klep naar de VV verdeler gaat te laat open om nog goed gebruik te maken van de stooksessie van 5 minuten.

• RichieB
@CyBeRSPiN Kortom: bypass plaatsen zodat niet al het water via je badkamer direct retour komt. Dan moet het CV water in ieder geval door de zone die warmte vraagt. Heb je al je ketel getuned? Temperatuur en pompsnelheid omlaag zodat je retour zo lang mogelijk koud blijft. Dat heeft bij mij de situatie verbeterd.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@RichieB ah het kwartje mbt de bypass begint nu te vallen..
Pompsnelheid staat al op laag en max aanvoer op 55 a 60.

Nog even gecheckt maar de zone die naast de VV om warmte vraagt is een brede type 10 radiator (1 paneel, geen convector), die wordt snel warm maar raakt waarschijnlijk moeilijk zn warmte kwijt (zal wellicht ook van het type zijn dat ontworpen is voor 90 graden aanvoer).
Retour loopt met alleen die radiator aan (badkamer even dicht gezet) alsnog heel hard op.
Zit ook geen voetventiel op dus hem ook niet knijpen.

[Voor 63% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-10-2021 18:49]

• RichieB
@CyBeRSPiN Als een bypass plaatsen even niet uitkomt (is simpel klusje, maar CV moet weer leeg, etc) dan kan je per direct een HR92 installeren in je badkamer. Dan moet het ook een stuk beter gaan. Ik heb zelf een jaar gedraaid zonder bypass en omdat Evohome alleen de ketel aanzet als er ook een zone open staat ging dat goed.
Pagina: 1 ... 13 ... 16 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee