Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming

Pagina: 1 ... 14 ... 36 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:14
Een openstaande radiator is niet hetzelfde als een bypass. Dat geeft een heel andere regelgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:36

Hippe Lip

+ + + NL + + +

@CyBeRSPiN Denk je eraan dat áls je een bypass in het systeem gaat zetten, dat die (in leidinglengte gezien) zo ver mogelijk van de ketel af zit? Dan is het warme water tenminste nog eventjes onderweg.

Hier hadden ze die direct ónder de ketel gemonteerd. Tja, dan krijg je wel een érg korte kortsluiting….

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:23
Mijn ervaring is dat met Evohome de bypass niet open gaat omdat er altijd ergens een zone open staat als er warmte wordt gevraagd. Mijn bypass zit ook vlak onder de ketel, maar ik beschouw het als een noodstop. Als hij regelmatig open zou gaan zou ik hem verplaatsen naar het eind van mijn ringleiding.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Het advies is om bypass op 6m afstand van de ketel te zetten.
Te veel afstand bestaat het risico dat hij niet kan worden opgedrukt door de ketelpomp.

Daarnaast is het zaak deze dusdanig af te stellen zodat deze alleen open gaat als het minimale noodzakelijk debiet voor het minimale ketelvermogen niet wordt gehaald.

Een knap merk bypass gaat geleidelijk open nat gelang de oplopende druk.
Goedkope gaan abrupt open en dicht.
Een knap merk is bijvoorbeeld danfoss/ Honeywell/overtrop.

[ Voor 21% gewijzigd door leonbong op 22-10-2021 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-05 16:32
Ik heb vorige week een avdo 20 bypass geplaatst op 6mtr van de ketel.
Uit de doos staat deze ingesteld op 0,2 het is me niet helemaal duidelijk hoe deze nauwkeurig af te stellen.
Heb jij wat tips/advies om me een beetje op weg te helpen?

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
https://store.danfoss.com...2C-Buitendraad/p/003L6030

Je kan als vuistregel nemen dat voor een minimaal ketelvermogen:
4kW +/- 150l/uur
7kW +/- 300l/uur
10kW +/- 400l/uur
Minimaal door de ketel moet stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
leonbong schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 23:09:
[…]
Daarnaast is het zaak deze dusdanig af te stellen zodat deze alleen open gaat als het minimale noodzakelijk debiet voor het minimale ketelvermogen niet wordt gehaald.
[…]
Is dat wanneer de druk in de leidingen het hoogst is? Klinkt tegennatuurlijk. Bij meer ketelvermogen verwacht ik ook meer druk. Of is dat niet zo omdat als er meer vermogen wordt gevraagd er ook meer radiatoren/vvz zones open zullen staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Het is niet zo te zeggen dat meer vermogen meer druk is.
Is afhankelijk van de ketel en type pomp.

Echter je wil met de bypass ondervangen dat ketel niet voldoende kan pompen bij bijvoorbeeld maar één zone actief met een kleine radiator. Maar dan is de ketel over het algemeen al naar het minimum vermogen omlaag gemoduleerd.
Dus de noodzakelijk flow van het minimum vermogen moet je ondervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scotman21
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-05 19:13
Ik heb nog een vraag over de bypass. Bij mij hebben ze deze op de vloerverwarmimgs-verdeler in de garage geplaatst, ca. 18-20 meter bij de ketel vandaan. Over het algemeen zie ik foto's van een bypass waarbij de knop onder zit maar bij mij zit die boven. Klopt dit wel en is de afstand evt. een probleem ?

Verder merk ik dat de bypass redelijk snel warm wordt. Ook indien ik hem instel op 0,4. Ik heb een Intergass cw 4 ketel. De aanvoertemperatuur staat op 55 graden. Het cv-vermogen moduleert tussen de 25-50% en het pompvermogen moduleert tussen de 30-50%. Beneden verwarm ik met vloerverwarming en boven met radiatoren. De vloerverwarmingspomp staat op constante druk en dan op stand 2.

Verder vind ik het lastig om te bepalen op welke stand (hoeveel liter) ik het inregel-ventiel moet zetten. Het is een LTV-verdeler en ik heb hem nu op maximale bijmenging staan. Moet dit wellicht ook anders ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vM7Yc-Vx5O8VcZzrUEKGxxT8L8A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ecnmm8M5tX4LjJ1wmH7qcDK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

scotman21 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 13:09:
Ik heb nog een vraag over de bypass. Bij mij hebben ze deze op de vloerverwarmimgs-verdeler in de garage geplaatst, ca. 18-20 meter bij de ketel vandaan. Over het algemeen zie ik foto's van een bypass waarbij de knop onder zit maar bij mij zit die boven. Klopt dit wel en is de afstand evt. een probleem ?

Verder merk ik dat de bypass redelijk snel warm wordt. Ook indien ik hem instel op 0,4. Ik heb een Intergass cw 4 ketel. De aanvoertemperatuur staat op 55 graden. Het cv-vermogen moduleert tussen de 25-50% en het pompvermogen moduleert tussen de 30-50%. Beneden verwarm ik met vloerverwarming en boven met radiatoren. De vloerverwarmingspomp staat op constante druk en dan op stand 2.

Verder vind ik het lastig om te bepalen op welke stand (hoeveel liter) ik het inregel-ventiel moet zetten. Het is een LTV-verdeler en ik heb hem nu op maximale bijmenging staan. Moet dit wellicht ook anders ?

[Afbeelding]
Dat ziet er wat complex uit met dingen die voor elkaar langs lopen. Helaas kunnen we nu niet het hele plaatje zien. Ik ben wel nieuwsgierig om het geheel daar te zien om er een indruk van te krijgen of dit goed (en goed werkend) in elkaar zit.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scotman21
@ Hippe Lip : natuurlijk, hierbij de foto van de hele installatie.

De twee loze leidingen linksonderin zijn vanwege het feit dat ik eerst werkte met een kleinere diameter aanvoer/ retour. Bij overstap op LTV hebben we direct gekozen voor buizen met een grotere diameter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJbw_cI9JWaKQVl7Cg1IWZEZ7eo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UyrTgNj5d409wkvAZekes2Vv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Nou zit toch prima die bypass, misschien alleen te ver weg.

Echter voor warmtepomp toepassingen vind ik 28mm staal (of 32 kunststof) toch wel het minimum voor die toepassingen.
De kans dat leidingwerk dan te dun is uitgevoerd is dan beperkt.

[ Voor 106% gewijzigd door leonbong op 24-10-2021 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
(laat maar, verkeerd gekeken)

[ Voor 107% gewijzigd door RichieB op 24-10-2021 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermdevries
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:12
Ik heb een HCE80 met een aantal vloerverwarmingslussen.

Nu is er 1 lus die de hal en de helft van de keuken bestrijkt. De hal is nu ook een aparte verwarmingszone in EvoHome met als gevolg dat de vloer van de keuken soms half warm/half koud aanvoelt.

Nu zou ik de hal bij de keuken zone kunnen betrekken en deze niet meer apart regelen, maar ik vroeg me af of je een zone op de HCE80 ook aan 2 verwarmingszones zou kunnen koppelen? Ik meen van niet.

Alternatief de motor parallel aansluiten op 2 uitgangen van de HCE80? Zou dat gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

scotman21 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 13:09:

Dank voor je volledige foto. Ziet er complex uit, zo. Deze uitvoering rond de pomp ken ik niet, dus is het voor mij lastig beoordelen daar.

Wordt je vloer wel warm?

En hoe oud is die bypass? Kan het zijn dat die defect is of dat er vuil tussen zit en daarom snel warm wordt?
Heb je een vuilfilter met magneet in je circuit (meestal vlak bij de ketel in de retour) zitten? Dat lijkt niet altijd nodig, maar voorkomt zwervend vuil waardoor kleppen soms niet goed sluiten. En magnetische deeltjes kunnen aan de permanente magneet van de moderne label-A-pompen blijven hangen waardoor ze eerst meer geluid gaan maken en later in storing/defect kunnen raken.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ik denk eerder dat hij last heeft van een "goedkope" bypass die vertonen wat meer aan/uit gedrag ipv op kier staan indien noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-05 00:13

fmb

petermdevries schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:55:
Ik heb een HCE80 met een aantal vloerverwarmingslussen.

Nu is er 1 lus die de hal en de helft van de keuken bestrijkt. De hal is nu ook een aparte verwarmingszone in EvoHome met als gevolg dat de vloer van de keuken soms half warm/half koud aanvoelt.

Nu zou ik de hal bij de keuken zone kunnen betrekken en deze niet meer apart regelen, maar ik vroeg me af of je een zone op de HCE80 ook aan 2 verwarmingszones zou kunnen koppelen? Ik meen van niet.

Alternatief de motor parallel aansluiten op 2 uitgangen van de HCE80? Zou dat gaan?
Dit kan inderdaad niet. Je kan eenzelfde zone op de HCE niet aan meerdere zones in Evohome koppelen.

Het alternatief om een motor op 2 HCE zones aan te sluiten lijkt me niet zonder een extra tussenstap mogelijk.
1. Rechtstreeks parallel aansluiten kan niet (wat als beide zones aan gaan; kortsluiting/overbelasting?)
2. Besturingstechnisch gaat Evohome dit gedrag niet begrijpen
3. Mocht je hier toch mee willen experimenteren dan zul je een tussenstap moeten maken. Die moet van 2 ingangssignalen 1 uitgangssignaal maken en alleen 0 zijn als beide signalen 0 zijn (een logische OF)

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@petermdevries @fmb :
  1. Elektrisch gezien kan parallel aanslutien wel, als je maar zorgt dat je de fase en nul draden niet door elkaar haalt. Ik denk dat het wel gaat werken: als beide zones aan gaan krijgt de actuator net zoveel spanning als dat er 1 aan gaat. Netjes is het natuurlijk niet.
  2. Ach, zo slim is de Evohome nu ook weer niet: als een zone warm genoeg is zal de actuator geen stroom meer krijgen. Dat de zone door blijft verwarmen zal het dynamische gedeelte "hoe lang heeft een zone nodig om op te warmen" verstoren maar in de basis zal het best werken.
  3. Iets met optocouplers ofzo is wel een stuk netter maar doet in de basis hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:50

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Als je nog een lus vrij hebt op je verdeler kan je ze ook fysiek (parallel) aan elkaar knopen met 2 regelaars.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-04 14:36
Nope, zelf los moeten bestelling. Mededeling vanuit Honeywell was:
Helaas kunt u bij ons geen BDR91T bestellen, daar de fabrikant zijn en wij zelf niet verkopen.
De BDR91T heb ik van het weekend aangesloten en als het goed is is vandaag mijn evohome voorzien van de nieuwe firmware dus ik kan vanavond als ik thuis ben hem configureren voor de warmtepomp.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermdevries
RichieB schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:55:
@petermdevries @fmb :

[list=1]
• Elektrisch gezien kan parallel aanslutien wel, als je maar zorgt dat je de fase en nul draden niet door elkaar haalt. Ik denk dat het wel gaat werken: als beide zones aan gaan krijgt de actuator net zoveel spanning als dat er 1 aan gaat. Netjes is het natuurlijk niet.
Was mijn idee ook.
[
• Ach, zo slim is de Evohome nu ook weer niet: als een zone warm genoeg is zal de actuator geen stroom meer krijgen. Dat de zone door blijft verwarmen zal het dynamische gedeelte "hoe lang heeft een zone nodig om op te warmen" verstoren maar in de basis zal het best werken.
• Iets met optocouplers ofzo is wel een stuk netter maar doet in de basis hetzelfde
[/list]
Op zich heb ik al iets met optocouplers op de uitgangen om de status af te lezen. Dus ik zou met een relais dan uiteindelijk de gemeenschappelijke zone kunnen schakelen. Dat is dan het idee neem ik aan toch?

Bedenk me nu ik dit opschrijf dat wanneer ik het parallel zou aansluiten, de bestaande opzet waarbij ik de zones aflees voor logging dmv optocouplers ook niet meer zondermeer meer kan gebruiken. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Nu zou ik de hal bij de keuken zone kunnen betrekken en deze niet meer apart regelen, […]
Persoonlijk zou ik die regeling voor de hal laten vervallen. Vroeger werd er ook nog wel eens een radiator in de hal gemonteerd. In de huizen die dit hadden had ik die altijd dicht staan.

Heb je daar überhaupt wel verwarming nodig? Meestal niet, of je voordeur moet flink tochten en dan heb je dus een heel ander probleem… :+

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-05 00:13

fmb

Hippe Lip schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:37:
[...]

Persoonlijk zou ik die regeling voor de hal laten vervallen. Vroeger werd er ook nog wel eens een radiator in de hal gemonteerd. In de huizen die dit hadden had ik die altijd dicht staan.

Heb je daar überhaupt wel verwarming nodig? Meestal niet, of je voordeur moet flink tochten en dan heb je dus een heel ander probleem… :+
Ja, goed punt. Dat is natuurlijk een stuk eenvoudiger, hier heeft de hal ook geen warmteregeling.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scotman21
Bedankt voor je reactie. De bypass is ongeveer 2 jaar oud. Ik heb geen vuilfilter met magneet in het circuit.
Wellicht is dat een idee om te laten plaatsen. Mijn flowmeters zijn helaas ook niet meer af te lezen omdat het verwarmingswater pikzwart is. Ik overweeg daarom om het systeem schoon te laten maken, een betere byoass te laten plaatsen en tevens een vuilfilter met magneet te plaatsen.
Hippe Lip schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:26:
[...]

Dank voor je volledige foto. Ziet er complex uit, zo. Deze uitvoering rond de pomp ken ik niet, dus is het voor mij lastig beoordelen daar.

Wordt je vloer wel warm?

En hoe oud is die bypass? Kan het zijn dat die defect is of dat er vuil tussen zit en daarom snel warm wordt?
Heb je een vuilfilter met magneet in je circuit (meestal vlak bij de ketel in de retour) zitten? Dat lijkt niet altijd nodig, maar voorkomt zwervend vuil waardoor kleppen soms niet goed sluiten. En magnetische deeltjes kunnen aan de permanente magneet van de moderne label-A-pompen blijven hangen waardoor ze eerst meer geluid gaan maken en later in storing/defect kunnen raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19-05 19:32
Hallo,

Ik heb ook sinds deze zomer, en uiteraard sinds kort pas in gebruik een EvoHome systeem voor zoneregeling.
Ik heb meerdere radiatoren met HR92WE uitgerust, alleen die staan altijd op 10graden (dus altijd dicht).

In combinatie daarmee heb ik 2 vloerverwarming verdelers met elk een eigen pomp en een klepsturing vanuit EvoHome. Maar nu zie ik regelmatig dat bijv. de klep van een zone wordt geactiveerd terwijl de BDR91 voor de ketel nog uit staat, en ook andersom gebeurd dit.

Dit voelt voor mij niet logisch, wat kan hier aan de hand zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Hoe is je installatie precies.

Ketelmodule (BDR91)?
Vloerverwarming 1 (BDR91)?
Vloerverwarming 2 (BDR91)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
leonbong schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 08:40:
Hoe is je installatie precies.

Ketelmodule (BDR91)?
Vloerverwarming 1 (BDR91)?
Vloerverwarming 2 (BDR91)?
Ja klopt, alle drie een BDR91 en de 1e VV zone wordt bemeten door de EvoHome display en de 2e zone door een Round die gekoppeld is aan de EvoHome display als sensor voor die zone.

[ Voor 22% gewijzigd door pascalwinters op 29-10-2021 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Staan de vloer bdr91 ingeleerd als zoneklep.
En de ketel bdr91 als ketel?

Heb je ze ooit verwisseld want je moet een toewijzingen actief wissen in de module anders onthoud hij er twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
leonbong schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:19:
Staan de vloer bdr91 ingeleerd als zoneklep.
En de ketel bdr91 als ketel?

Heb je ze ooit verwisseld want je moet een toewijzingen actief wissen in de module anders onthoud hij er twee.
Ik heb tijdens het toewijzen (als het goed is) ze eerst gereset en daarna juist toegevoegd. 1 als ketel, 2 als zoneklep.

Ik had dus vanmorgen ook de situatie dat van VV zone 1 de BDR91 aan stond, en de rest uit. Ook was de VV pomp uitgezet door de pompschakelaar, dus er was ook echt geen warmte in de aanvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:57

CyBeRSPiN

sinds 2001

@pascalwinters ik zie exact hetzelfde en na heel veel geexperimenteer nog niet veel wijzer. Ik zie regelmatig de klep opengaan zonder dat de ketel aan gaat. Jammer van de slijtage aan die klep-motor die niet het eeuwige leven heeft..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j5-QgsAfC7xFpJIB__jIvLhMugk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xFJY8FQjJ3EcJFY2S2xKxNAF.png?f=fotoalbum_large
Hier heeft ie gisteren na 15u ineens niet meer de ketel mee ingeschakeld. De frequentie en duur bleef exact hetzelfde voor het openen van de zoneklep, de ketel werd ineens niet meer meegeschakeld..

Kwam het ook nog ergens tegen bij een online review van het EvoHome systeem, dat iemand ook constateerde dat de klepaansturing niet altijd synchroon loopt.
Zal wel bij het systeem horen, 99% van de gebruikers is niet technisch genoeg om dit gedrag te constateren.. Als het warm wordt zal het wel goed zijn toch?...

Ik heb mn Nanocul binnen waarmee ik het radioverkeer van EvoHome kan afluisteren. Binnenkort ga ik ermee aan de slag, hopelijk kom ik er dan achter wat EvoHome precies voor commando's naar de BDR91s stuurt.

Bij Resideo kwamen ze per mail niet verder dan: "fabrieksreset of contact opnemen met een Honeywell specialist"...

Zijn de BDR91s wel op voldoende afstand van elkaar gemonteerd? Ik lees wel hier en daar dat die minstens 30cm uit elkaar moeten.

Enige wat ik nog kan bedenken om het zelf op te lossen is om de ketel OOK door de BDR91 van de zoneklep te laten schakelen. Maar dat vereist wat gedoe met bekabeling en een gescheiden relais om niet de ketel van dezelfde spanning mee te laten genieten als de zoneklep..

[ Voor 57% gewijzigd door CyBeRSPiN op 29-10-2021 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
@CyBeRSPiN
De BDR91 van de ketel en zone2 hangen vrij dicht bij elkaar, misschien krap aan 30cm.

Interessant die Nanocul, ben wel benieuwd naar het berichtenverkeer. Keep me updated (mag ook via PM)

Ik kan de ketel niet de BDR91 laten schakelen, want ik heb 2 aparte zonekleppen. En dit moet toch ook niet de bedoeling zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door pascalwinters op 29-10-2021 10:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• petermdevries
pascalwinters schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:19:
@CyBeRSPiN

Interessant die Nanocul, ben wel benieuwd naar het berichtenverkeer. Keep me updated (mag ook via PM)
Nou doe maar hier, want ik ben ook wel geinteresseerd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
leonbong schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:19:
Kun je die ook opnieuw koppelen? Hoe verwijder je de ketelmodule uit de evohome? De bdr91 zelf kun je resetten door lang in te drukken, maar hoe in de evohome zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

pascalwinters schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:36:
[...]

Kun je die ook opnieuw koppelen? Hoe verwijder je de ketelmodule uit de evohome? De bdr91 zelf kun je resetten door lang in te drukken, maar hoe in de evohome zelf?
Fabrieksreset of in de settings (lang indrukken) naar de ketelmodule gaan dan vraagt ie of je wilt verwijderen en dan kun je opnieuw koppelen.
Voor mij had dit geen effect overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
Er moet toch een oorzaak zijn waarom hij zo raar schakelt....

Ik heb trouwens de schakelingen per uur op 3 staan en de minimale aan tijd op 1min.
Is dat correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
Casejunkie schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:50:

vandaag mijn evohome voorzien van de nieuwe firmware
Hoe weet je dat? En zijn die firmware versies ook ergens bekend (release notes)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
pascalwinters schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:36:
[...]

Hoe weet je dat? En zijn die firmware versies ook ergens bekend (release notes)?
Firmware level kan je checken in je display. Firmware update is uitgevoerd door Honeywell. (Remote)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
Casejunkie schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:39:
[...]

Firmware level kan je checken in je display. Firmware update is uitgevoerd door Honeywell. (Remote)
Ja ik weet hoe je de huidige versie kan vinden, maar hoe weet je dat er een nieuwe is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Heb mn evoGateway werkend, leuk om alle berichten te volgen. Zet je ook wel even aan het denken, want het is blijkbaar niet beveiligd, je kunt zo in de buurt van anderen hun systeem afluisteren en misschien zelfs wel aansturen.. hij ving een BDR van iemand anders op tijdens het scannen..

Kan nu de temperatuur per zone uitlezen op 2 decimalen nauwkeurig en ook de “heat demand” in percentage zien. Zie ook communicatie naar de BDRs.
Binnenkort even de logging opzetten zodat ik eea in kaart kan brengen.

In de setup is iig goed te zien dat ik 2 BDRs heb, een voor zone 0 (zoneklep) en een voor de ketelsturing:
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
{
 "01:225085": {"alias": "Controller", "zone_id": "01"},
 "04:237666": {"alias": "TRV:237666", "zone_id": "01"},
 "04:237670": {"alias": "Zone_02 TRV:237670", "zone_id": "02"},
 "13:051548": {"alias": "Zone_00 BDR:051548", "zone_id": "00"},
 "13:210565": {"alias": "BDR:210565"},
 "18:000730": {"alias": "evoGateway"}
}

Elk device heeft een uniek nummer vanuit de fabriek. Beide HR92s (TRV) had ik in een set gekocht dus zitten qua serienummer dicht op elkaar. Een BDR had ik via marktplaats gekocht en 1 nieuw, de nieuwe is met het veel hogere serienummer :)
Dat is tenminste wat ik nu denk, misschien is het nummer wel steeds random als je opnieuw ontkoppelt en koppelt..

De evoGateway polled regelmatig de status van de componenten, bijvoorbeeld de BDR van de zoneklep:
code:
1
2
3
4
2021-10-29 20:52:18 |000| HGI evoGateway        -> BDR Zone_00 BDR:05... |RQ| relay_demand    | REQUEST: relay_demand
2021-10-29 20:52:18 |074| BDR Zone_00 BDR:05... -> HGI evoGateway        |RP| relay_demand    |     0%
2021-10-29 20:52:18 |000| HGI evoGateway        -> BDR Zone_00 BDR:05... |RQ| actuator_cycle  | REQUEST: actuator_cycle
2021-10-29 20:52:18 |075| BDR Zone_00 BDR:05... -> HGI evoGateway        |RP| actuator_cycle  | actuator_countdown: 682, cycle_countdown: 682, modulation_level: 0%

[ Voor 37% gewijzigd door CyBeRSPiN op 29-10-2021 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:49:
Heb mn evoGateway werkend, leuk om alle berichten te volgen. Zet je ook wel even aan het denken, want het is blijkbaar niet beveiligd, je kunt zo in de buurt van anderen hun systeem afluisteren en misschien zelfs wel aansturen.. hij ving een BDR van iemand anders op tijdens het scannen..

Kan nu de temperatuur per zone uitlezen op 2 decimalen nauwkeurig en ook de “heat demand” in percentage zien. Zie ook communicatie naar de BDRs.
Binnenkort even de logging opzetten zodat ik eea in kaart kan brengen.

In de setup is iig goed te zien dat ik 2 BDRs heb, een voor zone 0 (zoneklep) en een voor de ketelsturing:
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
{
 "01:225085": {"alias": "Controller", "zone_id": "01"},
 "04:237666": {"alias": "TRV:237666", "zone_id": "01"},
 "04:237670": {"alias": "Zone_02 TRV:237670", "zone_id": "02"},
 "13:051548": {"alias": "Zone_00 BDR:051548", "zone_id": "00"},
 "13:210565": {"alias": "BDR:210565"},
 "18:000730": {"alias": "evoGateway"}
}

Elk device heeft een uniek nummer vanuit de fabriek. Beide HR92s (TRV) had ik in een set gekocht dus zitten qua serienummer dicht op elkaar. Een BDR had ik via marktplaats gekocht en 1 nieuw, de nieuwe is met het veel hogere serienummer :)
Dat is tenminste wat ik nu denk, misschien is het nummer wel steeds random als je opnieuw ontkoppelt en koppelt..

De evoGateway polled regelmatig de status van de componenten, bijvoorbeeld de BDR van de zoneklep:
code:
1
2
3
4
2021-10-29 20:52:18 |000| HGI evoGateway        -> BDR Zone_00 BDR:05... |RQ| relay_demand    | REQUEST: relay_demand
2021-10-29 20:52:18 |074| BDR Zone_00 BDR:05... -> HGI evoGateway        |RP| relay_demand    |     0%
2021-10-29 20:52:18 |000| HGI evoGateway        -> BDR Zone_00 BDR:05... |RQ| actuator_cycle  | REQUEST: actuator_cycle
2021-10-29 20:52:18 |075| BDR Zone_00 BDR:05... -> HGI evoGateway        |RP| actuator_cycle  | actuator_countdown: 682, cycle_countdown: 682, modulation_level: 0%
toon volledige bericht
Hoe heb je deze logging nou gekregen dan? Heel interessant namelijk!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

@CyBeRSPiN Je snapt misschien wel dat ik zéér geïnteresseerd ben in je evoGateway om alle acties van de evohome te kunnen volgen.

Hoe heb je dat opgezet en is dat een beetje goed te doen om het zelf te bouwen?

En heb je dat gekoppeld aan Home Assistant?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

pascalwinters schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 21:08:
[...]

Hoe heb je deze ligging nou gekregen dan? Heel interessant namelijk!!
Heb je een Linux server? Ben je een beetje handig met Python aan de praat krijgen?
Heb deze USB module gekocht: https://www.amazon.de/dp/B07T3H8VF2 (kan goedkoper als je de afzonderlijke onderdelen los koopt bij Ali, maar moet je wel gaan solderen etc)
Vervolgens de module geflashed met de evofw3: https://github.com/ghoti57/evofw3 met de Arduino IDE op mn Macbook (kan ook met Windows). Kies de atmega328 als type als je bovenstaande module gebruikt.
En dan de evoGateway draaien: https://github.com/smar000/evoGateway dit doe ik op een Ubuntu server.

Die start je eerst op in “eaves drop” mode, dan gaat ie naar alle berichten luisteren. Dat moet je even een tijdje doen zodat alle devices een bericht hebben gestuurd. Tussendoor wat acties doen zoals zone temp aanpassen versnelt dit proces.
Vervolgens wordt er een “devices.json” opgebouwd waarin het evoHome systeem in kaart is gebracht. Volgende keer opstarten gebruikt ie dit dan als een “whitelist” zodat apparatuur van je buurman niet gelogd wordt. Ik kwam een BDR tegen en een mechanische ventilatie die temp en luchtvochtigheid aangaf, niet van mij…

Alles wordt vervolgens richting een MQTT server geslingerd om te loggen, maar ook om commando’s te ontvangen.
@Hippe Lip Home Assistant kun je dan middels MQTT koppelen om zaken weer te geven en aan te passen.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 29-10-2021 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 21:18:
[...]
@Hippe Lip Home Assistant kun je dan middels MQTT koppelen om zaken weer te geven en aan te passen.
@CyBeRSPiN Ik ken de HA-koppeling voor evohome. Die kan de temperaturen van de thermostaten uitlezen en aanpassen, maar alle berichten uitlezen zodat je weet welke klep wanneer open of dicht gestuurd wordt en hoeveel % je ketel (opentherm) aangestuurd wordt?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hippe Lip schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 22:32:
[...]

@CyBeRSPiN Ik ken de HA-koppeling voor evohome,p. Die kan de temperaturen van de thermostaten uitlezen en aanpassen, maar alle berichten uitlezen zodat je weet welke klep wanneer open of dicht gestuurd wordt en hoeveel % je ketel (opentherm) aangestuurd wordt?
Nee, daarvoor heb je dan mijn opstelling nodig en moet je in HA alle MQTT topics koppelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pascalwinters
Ik ben erg nieuwsgierig naar de resultaten/logging.

Dit gaat vast veel inzage geven, ben benieuwd of je kunt achterhalen waarom hij wat stuurt en waarom.

@CyBeRSPiN hoe ons aub op de hoogte hier 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scotman21
Ik vermoed dat mijn problemen met een HR92 op de aanvoerbuis van een LTV-verdeler kunnen komen doordat er een onjuiste kraan met onvoldoende doorstroming is gebruikt. Ik heb gisteren contact gehad met Honeywell en zij adviseren een zoneklep met een BDR91 RF module. Ik overweeg nu toch om de HR92 en de kraan te verwijderen en het advies van Honeywell op te volgen. Of zou wellicht het plaatsen van een andere kraan nog een optie zijn ? Parameter 6 staat op 1 (Licht Hoog) maar als ik de HR92 er vervolgens vanaf haal merk ik dat de kraan niet helemaal open staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oR2jZAr4x6E1cBgVe4XAPeB3_5c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qvmqcyn2Zpyjr6gz0RXDwtAU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Welke kraan heb je nu? Ik heb een 2276-02.000 uit het Heimeier programma “met de blauwe kap” en dat werkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

scotman21 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 09:30:
Parameter 6 staat op 1 (Licht Hoog) maar als ik de HR92 er vervolgens vanaf haal merk ik dat de kraan niet helemaal open staat.
Kijk goed naar welke kraan je hebt en zoek de technische documentatie ervan. Sommige kranen hebben een tweede (verborgen) voorinstelling die je alleen kunt zien als de knop eraf is. Die wordt gebruikt bij waterzijdig inregelen.

Als die voorinstelling (doorstroombegrenzing) erin zit zou die wel eens niet helemaal open kunnen staan.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
pascalwinters schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:55:
Ik heb trouwens de schakelingen per uur op 3 staan en de minimale aan tijd op 1min.
Is dat correct?
@leonbong heb jij hier nog advies in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
pascalwinters schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 17:02:
[...]

Ja ik weet hoe je de huidige versie kan vinden, maar hoe weet je dat er een nieuwe is?
Doordat ik contact gezocht had met de support afdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

@pascalwinters Drie schakelingen per uur? Ik hoop niet dat dit in combinatie met een warmtepomp is, want dan is dat toch wat veel…

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascalwinters
Hippe Lip schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:13:
@pascalwinters Drie schakelingen per uur? Ik hoop niet dat dit in combinatie met een warmtepomp is, want dan is dat toch wat veel…
Ik heb vloerverwarming draaien icm met een 'normale' ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
scotman21 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 09:30:
Ik vermoed dat mijn problemen met een HR92 op de aanvoerbuis van een LTV-verdeler kunnen komen doordat er een onjuiste kraan met onvoldoende doorstroming is gebruikt. Ik heb gisteren contact gehad met Honeywell en zij adviseren een zoneklep met een BDR91 RF module. Ik overweeg nu toch om de HR92 en de kraan te verwijderen en het advies van Honeywell op te volgen. Of zou wellicht het plaatsen van een andere kraan nog een optie zijn ? Parameter 6 staat op 1 (Licht Hoog) maar als ik de HR92 er vervolgens vanaf haal merk ik dat de kraan niet helemaal open staat.

[Afbeelding]
Ik zou beginnen door deze kraan of het binnenwerk te vervangen voor model waarvan je zeker weet dat die een grote doorlaat heeft.
Kv minimaal 1 bij vol open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scotman21
Ik weet niet exact welke kraan het is. Zo te zien is het wel een Heimeier kraan. Ik zie alleen staan DN20.

De voorzijde ziet er zo uit.

Ik heb hem er zelf niet opgezet maar dit is gedaan door een installateur die wel meer dingen niet goed heeft gedaan en vervolgens onbereikbaar was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DdOXHDfrbay94s_I1TGCyPY3zos=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2WsCu2Szof14GcHSce7Hyi1W.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Daarom zou ik gewoon heimeier blauw kopen van dezelfde maat.

Even de markering (II) op huidige kraan huis controleren en als die hetzelfde zijn binnenwerk uitwisselen en dan weet je zeker dat je een grote doorlaat hebt.

Je kan namelijk niet aan het kraanhuis zien welke kv binnenwerk is toegepast.

[ Voor 15% gewijzigd door leonbong op 30-10-2021 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Die zonekleppen mogen een hoop schakelingen hebben dus je kan ook meer doen als je teveel temperatuur schommelingen in kamer ervaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
leonbong schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:21:
[...]

Die zonekleppen mogen een hoop schakelingen hebben dus je kan ook meer doen als je teveel temperatuur schommelingen in kamer ervaart.
Op advies van Honeywell heb ik de schakelingen op 3 per uur staan. Dit was volgens hun de juiste instelling voor vloerverwarming.
Maar ik zag elders op het forum dat je adviseerde de minimale tijd op 5min te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Zou ik wel doen maar meer voor je ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
leonbong schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:32:
Zou ik wel doen maar meer voor je ketel.
Maar waarom? Wat zijn de argumenten om dat wel te doen dan?
Ik wil namelijk graag begrijpen waarom ik iets aanpas ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Anders heb je de kans dat je ketel super kort draait.

[ Voor 16% gewijzigd door leonbong op 30-10-2021 17:45 . Reden: Rare zin gecorrigeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
leonbong schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:59:
Anders heb je de kans dat je ketel super kort draait.
Ik heb het in ieder geval aangepast naar 5 minuten nu.
Maar de echte vraag blijft nog steeds natuurlijk, waarom stuurt Evohome die zone kleppen zo raar aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zonekleppen doen er over het algemeen vrij lang over om open te gaan. Te kort schakelen heeft m.i. weinig zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

MikeyMan schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 18:26:
Zonekleppen doen er over het algemeen vrij lang over om open te gaan. Te kort schakelen heeft m.i. weinig zin.
Ja lijkt mij ook. Klep is bij mij met paar tellen wel open, maar dan nog.. zie hier de klep soms maar 40s open gaan en weer dicht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 18:32:
[...]

Ja lijkt mij ook. Klep is bij mij met paar tellen wel open, maar dan nog.. zie hier de klep soms maar 40s open gaan en weer dicht..
Nou ja precies dat, maar vooral de klep openzetten terwijl de ketel module uit staat en bijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-05 16:32
Er draait hier ook een evohome systeem, voor de verdeler van de badkamer zit een hr92 gemonteerd icm een round wireless als opnemer.
De hr92 heb ik toegewezen als radiatorknop, is dit correct of moet deze als zoneklep worden toegewezen?

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@pascalwinters
Jouw probleem heb ik vaker gehoord, je gebruikt toch mechanische zonnekleppen.
Want thermische zijn heel traag +/- 5 min voor openen en ook sluiten.

Ik weet hier alleen geen oplossing voor. Als de verbinding wegvalt heb je ook nog wel gekke dingen.

[ Voor 23% gewijzigd door leonbong op 31-10-2021 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
leonbong schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:48:
@pascalwinters
Jouw probleem heb ik vaker gehoord, je gebruikt toch mechanische zonnekleppen.
Want thermische zijn heel traag +/- 5 min voor openen en ook sluiten.

Ik weet hier alleen geen oplossing voor. Als de verbinding wegvalt heb je ook nog wel gekke dingen.
Ja ik gebruik Honeywell VC8015 kleppen.
Verbindingen vallen niet weg. Dus het moet het aangestuurd gedrag zijn van Evohome. Maar vraag me echt af waarom en vooral waarom dit nog niet is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wat voor thermostaten heb je hangen? Ik had dergelijke issues ook toen ik per ongeluk één oud type Honeywell round van marktplaats had geplukt. Klopte niks meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
MikeyMan schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:23:
Wat voor thermostaten heb je hangen? Ik had dergelijke issues ook toen ik per ongeluk één oud type Honeywell round van marktplaats had geplukt. Klopte niks meer van.
Voor zone 1 heb ik de Evohome touch als temperatuur voeler en voor zone 2 een Honeywell round gekoppeld aan de Evohome touch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

pascalwinters schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:25:
[...]

Voor zone 1 heb ik de Evohome touch als temperatuur voeler en voor zone 2 een Honeywell round gekoppeld aan de Evohome touch.
Geen oude round toevallig? Die met knop IPV capacitieve bediening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
MikeyMan schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:29:
[...]

Geen oude round toevallig? Die met knop IPV capacitieve bediening?
Deze, geen idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1y2rlqMyTJoOBYoKw6MA2X_nOdM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MssKJzVOFzDbZrrn1WrYM4fD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja das het nieuwe type, dus daar zal het niet aan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
MikeyMan schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:40:
Ja das het nieuwe type, dus daar zal het niet aan liggen.
Gelukkig maar.
Maar nog steeds geen oplossingsrichting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hier ook alleen maar de “juiste” spullen. Ik denk dat het gedrag vanuit de Evohome zelf gestuurd wordt en dat het dus een bug in de software is. Maar zie maar eens iemand van Honeywell hierover te spreken te krijgen..
Mn volgende systeem wordt open source..

@pascalwinters sinds ik de boel meeluister heb ik het gedrag van de open klep zonder stoken nog niet gezien. Er zal een bepaalde conditie zijn waarin dit optreedt vermoed ik.
Hier ook 3x/uur 1 minuut minimum als setting overigens, ik overweeg dat iets langer te doen, maar lastig oordelen nu de kamer op temperatuur is en blijft.

[ Voor 40% gewijzigd door CyBeRSPiN op 31-10-2021 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Je hebt ook nog dat het systeem een hr92 opent en sluit als deze lange tijd niet aangestuurd zijn.
Op die momenten wordt de ketel bewust niet aangestuurd.

Voor een hr92 is één maal per week normaal. Dat kan je dus verwachten in de zomer.
Of hij dat ook doet met een bdr91 die als als zoneklep is geconfigureerd is mij onbekend.

Mijn hr92 maar ook hm80 zie ik dit in de zomer doen eigenlijk altijd op zaterdag. Misschien doet hij het ook doordeweeks maar dan ben ik er niet dus dat weet ik niet.

[ Voor 51% gewijzigd door leonbong op 31-10-2021 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
Ik denk ook dat het een bug is, maar hoe kom je inderdaad de juiste mensen te spreken die ook bereid zijn mee te kijken en denken naar een oplossing.

@CyBeRSPiN Ik ben echt benieuwd of je de situatie kan traces. En hopen dat we zo 'bewijs' hebben dat het een bug is, dan kunnen we wellicht druk uit oefenen bij Honeywell om zo in contact te komen met de juiste mensen.

Het is ook jammer dat er niet meer info uit de api zelf te halen valt, want die heb ik in HomeAssistant hangen. Dus had het dan ook mooi kunnen tracen.

Ik heb nu het schakelen op 3x/uur en minimaal 5 minuten op aanraden van @leonbong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
Ik heb ook sinds gisteren een ghost zone. Te zien in de app, maar niet in de EvoHome touch zelf.
En ik had zelfs vannacht een warme radiator terwijl alle temperaturen op nachtverlaging stonden, dus was geen warmtevraag.......echt een raadsel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascalwinters
Ik heb gelukkig de ghost zone net kunnen verwijderen door dit uit te voeren:
Als u in de app twee zones meer ziet dan op het bedieningspaneel zelf, zou ik u willen verzoeken de thermostaat te verwijderen van de locatie en opnieuw toe te voegen.

Ik zou u willen verzoeken in te loggen via de website. (bij voorkeur geen safari gebruiken)

Vervolgens kiest u de juiste locatie en vervolgens SYSTEEM WEERGEVEN.
Kopieer MAC en CRC code naar een kladblok of zoiets en kies dan thermostaat verwijderen (rechts onder)
Wacht een minuut en kies daarna TOESTEL TOEVOEGEN.

Nu kunt u MAC en CRC weer terug kopiëren en de thermostaat opnieuw registreren.
Het systeem zou nu weer moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Inmiddels heb ik nu de “zoneklep wordt geopend, ketel blijft uit”-situatie weer aan de hand gehad.
Ik zie dat er zowel een “heat_demand” als een “relay_demand” wordt gezonden door de controller, maar geen idee wat er mis gaat. Mogelijk reageert het ketelrelais niet op het commando, maar de zoneklep wel.
Nog aan het uitpluizen hoe het protocol precies werkt, veel wijzer wordt ik er nog niet van..

Heb 3x/u met 1min aan tijd staan (bij langer dan 1 minuut minimale aan tijd ging de ketel vaak pendelen en kreeg ik vreemd regelgedrag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
Zou het misschien kunnen zijn dat het bericht verloren gaat en niet aankomt bij de ketelmodule?

Ik detecteert je dat de ketel gaat pendelen? Want ik heb hem op 3/u met 5min staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
CyBeRSPiN schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:20:
Inmiddels heb ik nu de “zoneklep wordt geopend, ketel blijft uit”-situatie weer aan de hand gehad.
Ik zie dat er zowel een “heat_demand” als een “relay_demand” wordt gezonden door de controller, maar geen idee wat er mis gaat. Mogelijk reageert het ketelrelais niet op het commando, maar de zoneklep wel.
Nog aan het uitpluizen hoe het protocol precies werkt, veel wijzer wordt ik er nog niet van..

Heb 3x/u met 1min aan tijd staan (bij langer dan 1 minuut minimale aan tijd ging de ketel vaak pendelen en kreeg ik vreemd regelgedrag).
Als je systeem na 1min aan, gaat pendelen dat is wel probleem echter iets waar evohome weinig aan kan doen.

Mogelijke oorzaken:
waterzijdige inregeling niet goed genoeg
Hoge pompdruk met als gevolg bypass open
Hoog ketelvermogen
Ketel moduleert het vermogen niet, maar start meteen volgas bij aan/uit (*)

(*) Moderne ketels gaan bij aan/uit niet meteen volgas,. Na de opstartprocedure bouwen ze meestal langzaam het vermogen naar het maximum in min of 10.
Gevolg dat bij aan/uit sturing bij een langere warmtvraag het vermogen vanzelf meer wordt omdat dat blijkbaar op dat moment nodig is. Nu kan je deze functie uitschakelen (ongebruikelijk) voor bijvoorbeeld cascade-ketelopstellingen.

[ Voor 20% gewijzigd door leonbong op 03-11-2021 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@leonbong mijn Remeha Avanta CW5 gaat ook niet voluit maar trekt de aanvoer mee omhoog als de retour omhoog gaat, net zolang dat de maximale aanvoertemperatuur is bereikt.
Ik heb al eea opgelost door de maximale aanvoer weer op 70 te zetten, had deze op 55 staan nav een “tuning” actie. Bij nader inzien is dat niet handig icm zoneregeling. Want als een zone met een ouderwetse radiator als enige warmte vraagt moet daar ook flink wat warmte heen. Te lage maximale aanvoer zorgt dat de ketel dan te snel pendelt.
Het is een hoop ongeregel met allerlei totaal verschillende zones en verschillende radiatoren icm VV beneden.

@pascalwinters of het bericht niet aankomt durf ik niet te zeggen omdat ik nog niet weet op welke berichten de BDRs zouden moeten reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@CyBeRSPiN
Een CW5 ketel heeft grofweg 30kW CV-vermogen.
Dus deze ketel bouwt zijn vermogen daar na op.

Als je nu je CV-vermogen beperkt dan zal de ketel minder snel afslaan op max watertemperatuur.

Probeer maar eens een max ketelvermogen van 10/15kW is zat voor de meeste huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
CyBeRSPiN schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:28:
[…]
Ik heb al eea opgelost door de maximale aanvoer weer op 70 te zetten, had deze op 55 staan nav een “tuning” actie. Bij nader inzien is dat niet handig icm zoneregeling.
[…]
En betekent 70 graden aanvoer bij Remeha ook echt dat het CV water 70 graden wordt? Bij Intergas wordt de daadwerkelijke aanvoer rustig 10-15 graden dan warmer dan wat je instelt.

Als je een ruimte niet warm krijgt met 55 graden door pendelen is dit natuurlijk een goede oplossing. Je verbruikt wel meer gas. Maar dat zal nog altijd goedkoper zijn dan de ketel vervangen door een model dat een lager minimaal vermogen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@RichieB ja als de retour hoog genoeg wordt, in mijn geval alleen als de zoneklep naar de VV dicht staat of de max temp van de vloer is bereikt, dan stookt ie op tot max 70 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wX15DPHFncwjHFSabdG24RVb13E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Ht1hThXIASBetpNz0bmH7Zi.jpg?f=fotoalbum_large
Zoals het nu geregeld wordt ben ik tevreden :)
Je ziet aan het eind van de sessie de zoneklep nog even open gaan, maar nu met hogere max aanvoertemp brandt de ketel dan nog. De vloer heeft momenteel weinig warmte nodig om de woonkamer stabiel te houden,
Heb nu nachtverlaging van 0,5 graden, daar speel ik nog steeds mee. Leidingen VV liggen diep en ver uit elkaar, dat reageert echt te traag om dynamisch aan te sturen waarschijnlijk.

[ Voor 79% gewijzigd door CyBeRSPiN op 04-11-2021 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

CyBeRSPiN schreef op donderdag 4 november 2021 @ 07:49:
Heb nu nachtverlaging van 0,5 graden, daar speel ik nog steeds mee. Leidingen VV liggen diep en ver uit elkaar, dat reageert echt te traag om dynamisch aan te sturen waarschijnlijk.
Als je vv-leidingen ver uit elkaar liggen (20 cm?) dan zal die aangelegd zijn als bijverwarming en niet als hoofdverwarming, neem ik aan.

En een nachtverlaging en dynamisch aansturen van een vloerverwarming? Heb je een heel lichte vloerconstructie? Anders werkt dat toch alleen maar averechts? a) Het koelt slechts heel langzaam af, dus daarvoor heeft het geen zin en b) als het langzaam afkoelt warmt het ook langzaam weer op en moet er veel vermogen in om het weer warmer te maken. Dat laatste zal ten koste gaan van je rendement, lijkt me.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Hippe Lip ja is in de vorige eeuw aangelegd als bijverwarming en de bewoner erna heeft er nog een dikke natuursteenvloer overheen laten leggen.
Heb vaker geëxperimenteerd met nachtverlaging, inmiddels weer op constante temperatuur staan.
Misschien dat we nog eens een andere vloer nemen, dan gaat alles eruit en laat ik nieuwe leidingen leggen met een pvc vloer erover.

[ Voor 21% gewijzigd door CyBeRSPiN op 04-11-2021 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

@CyBeRSPiN Oh, van de vorige eeuw? Heb je dan ook de vv-buizen van de vorige generatie? Die waren niet zuurstofdicht, waardoor het water steeds van verse zuurstof werd voorzien. Als je die leidingen met een open verbinding aansluit op de rest van het CV-circuit, dan roest het onder je neus weg en heb je versneld kans op storingen in je ketel. Sinds de ontdekking van die zuurstofdoorlatendheid (en vooral de gevolgen daarvan) worden die oude vv-systemen via een platenwisselaar aangesloten, zodat dat zuurstofrijke water niet bij de rest (lees ijzeren delen) van het circuit kan komen.

Heb jij dat ook?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Hippe Lip ja van die grijze buizen, zal ergens begin jaren 90 zijn aangelegd denk ik. CV water is zwart, maar ketel houdt het nu al 13 jaar uit zonder problemen. Ook weinig roest geconstateerd. Bij opnieuw aanleggen zal de boel goed doorgespoeld moeten worden of inderdaad met zo’n wisselaar een gescheiden systeem maken.
Wil nog even oriënteren op een warmtepomp, dan zal boven ook VV of van die Jaga LTV radiatoren geplaatst moeten worden, maar met een tussenwoning is die buitenunit een ding.. maar daar zijn andere topics voor.. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 04-11-2021 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

@CyBeRSPiN Dan heb je beneden ook onvoldoende met die breedmazige vv. (Sorry ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door Hippe Lip op 04-11-2021 22:40 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:18
Vandaag heb ik evohome maar weer eens aangeslingerd om de vloer weer warm te krijgen in het winterseizoen. Tot vandaag hebben we met de airco verwarmd, maar nu het weer kouder wordt kan een beetje bijstoken met gas geen kwaad, dat is toch wel wat comfortabeler. Een jaar geleden heb ik zelf evohome aangesloten, we hadden toen ook nog geen airco, en vorige winter heeft het systeem prima gewerkt. De 20 jaar oude pomp van de vloerverwarming heb ik toen vervangen door een Alpha2 pomp die ik aangesloten heb op de HCE80 module om de zones van de vloerverwarming te regelen. Vandaag kwam ik erachter dat hij muurvast zat omdat de HCE80 blijkbaar geen anti-vastloop schema heeft: elke dag een kwartiertje draaien ofzo wat een simpele pompschakelaar wel kan... Met een waterpomptang heb ik voorzichtig de as weer los gekregen.

Maar na wat verdiepen blijkt het ook minder goed te zijn voor de elektronica in die pomp als je hem dus de hele tijd aan/uit schakelt wat een pompschakelaar doet. Beter is om hem 24/7 te laten draaien, en hem zelf tot de conclusie te laten komen dat hij niet zoveel meer hoeft te doen. Het probleem wat ik daarbij heb is dat hij dan ruim 20 uur per dag tegen dichte kleppen aan staat te pompen. Die 5 of 10 watt vind ik nog niet zo erg, maar kan dat kwaad voor zo'n pomp? Alle pompgrafieken in de handleiding gaan tot een debiet van 0.0 m3 per uur, en er staat nergens dat hij een minimum debiet nodig heeft.

Verder vroeg ik me af wat nu eigenlijk de beste instelling voor die pomp is. Voor vloerverwarmingssystemen wordt altijd constante druk aangeraden, en voor radiatoren met thermostatische kleppen raden ze proportionele druk aan (of AutoAdapt, die zelf kiest welke proportionele druk curve hij moet gebruiken). Maar er staat nergens wat aangeraden wordt voor een vloerverwarmingssysteem met regelbare kleppen.

Even kijken of ik het allemaal goed begrepen heb: constante druk houdt het drukverschil constant (duh) zodat elke klep altijd dezelfde hoeveelheid druk krijgt ongeacht hoeveel flow er door andere kleppen heen gaat. Dat lijkt me in alle verwarmingssystemen de meest wenselijke situatie, maar bij radiatoren heb je vrij veel buis tussen de pomp en de radiatoren, en als de flow toeneemt, zal de weerstand in de buizen ook toenemen, vandaar dat ze proportionele druk hebben uitgevonden die de druk opvoert als de flow omhoog gaat om dat te compenseren. Bij vloerverwarming speelt dat niet omdat de pomp vrijwel direct op de kleppen zit.

In dat geval zou een vloerverwarmingsverdeler met zoneregeling nog steeds het meest gebaat zijn bij een constante druk instelling?

Om vastlopen op korte termijn te voorkomen heb ik de pomp weer even direct op de L aangesloten ipv op de schakeluitgang van het HCE80 relais, en zelfs met alle kleppen dicht lijkt hij 0.1 m3/u te meten. Het kan een meetfout zijn, of mijn kleppen sluiten niet volledig (en ik heb geen flowmeters verder) of dat is het gevolg van de constante druk die opgebouwd wordt? Anyway: kan zo'n pomp daar tegen?

Als hij het water zou gebruiken voor koeling, dan kan hij blijkbaar nog genoeg koelen met 110 graden water. Met 5 a 10 watt zal hij het water nooit zo heet kunnen stoken, dus dat hij z'n warmte niet kwijt kan lijkt me niet van toepassing.

Alternatief is om altijd 1 groep open te laten, of om de laatste ongebruikte groep op de verdeler te gebruiken als bypass of iets dergelijks. Dan is er in ieder geval altijd een beetje circulatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
De pomp van een vv pompt toch het water rond in de vv en de klep sluit/opent de aanvoer van warm water uit de cv. Als de klept dicht staat kan de vv pomp nog steeds water rondpompen in de lussen in de vloer. Of werkt het bij jou anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
RichieB schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 22:16:
De pomp van een vv pompt toch het water rond in de vv en de klep sluit/opent de aanvoer van warm water uit de cv. Als de klept dicht staat kan de vv pomp nog steeds water rondpompen in de lussen in de vloer. Of werkt het bij jou anders?
Ik heb geen klep voor de gehele vloerverwarming, maar thermische kleppen op de verschillende zones (keuken, woonkamer, werkkamer, hal)

[Edit]

Ik ben overigens helemaal geen fan van die thermische kleppen, die doen er een paar minuten over om volledig open of dicht te gaan. De ketel staat dan te stoken terwijl de klep nog een paar minuten zo goed als dicht staat... een mechanische klep zoals de HR92 werkt gewoon direct.

[ Voor 23% gewijzigd door pirke op 05-11-2021 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
De vv pomp laten draaien terwijl al je vv lussen dicht staan lijkt me niet de bedoeling. Mijn vv heeft ook nog een bypass die open gaat als de druk te groot wordt. Maar ook dat lijkt me niet goed om continue te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
RichieB schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 22:47:
De vv pomp laten draaien terwijl al je vv lussen dicht staan lijkt me niet de bedoeling.
Dat lijkt/leek mij ook, maar als hij echt helemaal terug moduleert dan is er weinig verschil met een beetje stroming tegen een hoge weerstand aan of geen stroming. Hij draait een beetje rond en bouwt een bepaalde druk op.

Uit de specificaties kan ik nergens opmaken dat de pomp zelf een minimaal debiet nodig heeft, en alle grafieken gaan terug tot 0,0 m3/uur en wat dan de druk en wattage zijn. Dus ik probeer mijn onderbuik te verifiëren of falsificeren, ipv erop te vertrouwen :)

De handleiding heeft het er zelfs over dat "If an automatic bypass valve is installed to ensure a minimum flow, you must adjust the differential pressure control of the circulator pump in a way to ensure the function of the automatic bypass valve.". De term "if ... is installed" geeft aan dat het optioneel is, en dat een minimum flow voor de pomp geen noodzaak is. Een ketel kan een minimum flow nodig hebben, en om daar voor te zorgen kun je een bypass ventiel gebruiken, en dan moet de pomp genoeg druk leveren, maar in andere situaties hoeft er wellicht geen minimum flow te zijn.

En bij probleemoplossing zie ik ook nergens dat een te laag debiet een oorzaak voor fouten kan zijn.

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat er cavitatie optreedt, maar dat zou je goed moeten horen. Als ik hem op stand III zet dan hoor ik duidelijk turbulent water, maar op de laagste constante druk stand is hij muisstil. Op de middelste constante druk stand hoor ik dat hij meer toeren maakt, maar turbulentie is nog niet waar te nemen.

Ik zal voorlopig 1 groep permanent open laten totdat ik duidelijk heb wat de beste aanpak is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scotman21
Ik heb een probleem met de HR92 op de aanvoer van de vloerverwarmimgsverdeler. Ik heb optie 6 (Lichthoog) op stand 1 staan zodat hij een volledig open of dicht hoort te gaan. Bij een warmtevraag kan ik echter bij optie 10 (klepstand) zien dat deze niet op 100 staat maar bijv. op 65. Hierdoor gaat er teveel water via de bypass en stook in onnodig gas. Als ik de HR92 er vervolgens afpak dan kan ik het zwarte tandwiel nog een stuk verder opendraaien (naar links) en gaat er substantieel meer warm water de vloer in. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de HR92 gewoon volledig opengaat (ik heb al een paar keer een nieuw CYCLE gedaan) ? Ik zat zelf te denken dat het wellicht iets met de optie 'Specifieke Afgifte Afstemming' te maken kan hebben. Deze stond op Gedeeltelijk en heb ik nu uitgezet. Jullie nog een idee ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Dit heeft iets te maken met algoritme wat in hr92 zit. Bij een beperkte afwijking tussen werkelijk en gevraagde temperatuur gaat hij niet helemaal open.

Daarnaast zoekt hij een evenwicht waardoor er meestal een situatie zal ontstaan waarbij de hr92 gedeeltelijk open staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:37

Quad

Doof

leonbong schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:42:
Dit heeft iets te maken met algoritme wat in hr92 zit. Bij een beperkte afwijking tussen werkelijk en gevraagde temperatuur gaat hij niet helemaal open.

Daarnaast zoekt hij een evenwicht waardoor er meestal een situatie zal ontstaan waarbij de hr92 gedeeltelijk open staat.
Vraag van @scotman21 herken ik wel. Mede daardoor is mijn CV temperatuur aardig laag gezet, omdat ik niet wil dat de retour via de bypass te hoog is.
Ik heb er eerder ook flink mee zitten hannesen want het is niet logisch dat er zoveel warmte verloren gaat. Temp van de VV pomp is dan 20 graden terwijl de bypass zo heet is dat vastpakken geen optie is. En op moment dat je de kraan handmatig open draait zie je dat de VV pomp temperatuur flink oploopt, wat precies is wat je wilt.
Ik heb het al opgegeven dat Honeywell Evohome zuinig zou moeten stoken, dat is met dit soort acties simpelweg niet het geval.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scotman21
leonbong schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:42:

Ok, maar een zoneklep doet dit dus niet ? Dit gaat toch gewoon vol open of volledig dicht ? Is het dan niet slimmer om te kiezen voor een zoneklep omdat er dan minder warmte door de bypass verloren gaat ? Ik heb hierover nog contact gehad met Honeywell en die zeggen het volgende : "Een HR92 op de verdeler van de vloerverwarming is niet ons advies, deze zijn voor radiatoren en wij hebben dit niet getest i.c.m. vloerverwarming. Het beste is om hier een zoneklep tussen te plaatsen die verbonden is met een BDR91 RF module die u apart als een zone kan toevoegen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Ik blijf dat toch een vervelende beperking vinden: mijn kamer wordt bijverwarmd door radiatoren. Waarom kunnen die niet in dezelfde zone geplaatst worden als de vloerverwarming? Daarom ben ik erg blij met mijn HR92 in mijn vv aanvoer.

Pagina: 1 ... 14 ... 36 Laatste