Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming

Pagina: 1 ... 15 ... 36 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:38

bert pit

asdasd

scotman21 schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:34:
Ik heb een probleem met de HR92 op de aanvoer van de vloerverwarmimgsverdeler. Ik heb optie 6 (Lichthoog) op stand 1 staan zodat hij een volledig open of dicht hoort te gaan. Bij een warmtevraag kan ik echter bij optie 10 (klepstand) zien dat deze niet op 100 staat maar bijv. op 65. Hierdoor gaat er teveel water via de bypass en stook in onnodig gas. Als ik de HR92 er vervolgens afpak dan kan ik het zwarte tandwiel nog een stuk verder opendraaien (naar links) en gaat er substantieel meer warm water de vloer in. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de HR92 gewoon volledig opengaat (ik heb al een paar keer een nieuw CYCLE gedaan) ? Ik zat zelf te denken dat het wellicht iets met de optie 'Specifieke Afgifte Afstemming' te maken kan hebben. Deze stond op Gedeeltelijk en heb ik nu uitgezet. Jullie nog een idee ?
Wellicht dat een instelbare bypass (AVDO) kan helpen. Deze kun je zo instellen dat hij alleen bij een bepaalde flow opent.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:36

CyBeRSPiN

sinds 2001

Of toch een zoneklep met een BDR aansturen “zoals het hoort”, dan weet je zeker dat ie vol open gaat bij warmtevraag. Die HR92 op de VV aanvoer is meer een hack om goedkoper uit te zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeRSPiN op 09-11-2021 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:56

DukeBox

loves wheat smoothies

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:38:
Die HR92 op de VV aanvoer is meer een hack om goedkoper uit te zijn.
Daar ben ik het niet mee eens, het is gewoon een optie die ondersteund wordt (anders had je hem niet als VV kunnen instellen). Het enige nadeel is dat je maar 1 zone hebt maar omgekeerd is dat juist het voordeel als je maar 1 zone nodig hebt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

DukeBox schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:26:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens, het is gewoon een optie die ondersteund wordt (anders had je hem niet als VV kunnen instellen).
Wat bedoel je daarmee? Met "als VV kunnen instellen"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:46:
Wat bedoel je daarmee? Met "als VV kunnen instellen"?
Dat je de HR92 als VV zone kan toewijzen en niet alleen als radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:13
DukeBox schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:44:
[...]

Oh, interessant! Ik vraag me af wat het verschil is. Kan je dan ook een VV HR92 combineren met een radiator HR92 in 1 zone?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

RichieB schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:51:
Oh, interessant! Ik vraag me af wat het verschil is. Kan je dan ook een VV HR92 combineren met een radiator HR92 in 1 zone?
Zover ik zelf heb gemerkt alleen het stookgedrag (max temp.). Je kan prima meerdere actuators per zone opnemen maar aangezien een radiator en VV nogal verschillen (zelfs al tussen convectie en conventionele radiatoren) qua gedrag zou ik dat niet snel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

DukeBox schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:57:
[...]

Zover ik zelf heb gemerkt alleen het stookgedrag (max temp.). Je kan prima meerdere actuators per zone opnemen maar aangezien een radiator en VV nogal verschillen (zelfs al tussen convectie en conventionele radiatoren) qua gedrag zou ik dat niet snel doen.
Ik mis die optie in mijn Evohome wifi.. Misschien omdat ik de ketel middels aan/uit aanstuur?
Waar precies zet je die setting?
Ik kan alleen HR92 voor een radiator/convector zone kiezen, en BDR91 of HCE80 voor vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:07:
Ik mis die optie in mijn Evohome wifi.. Misschien omdat ik de ketel middels aan/uit aanstuur?
Ik gebruik modulatie maar dat zou niet uit mogen maken, de optie krijg ik bij het aanmaken van de zone (eerste toewijzing van een HR92).
Hier zie je hem ook langs komen: YouTube: De HR92 toewijzen aan een nieuwe evohome-zone | Honeywell Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scotman21
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:27
DukeBox schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:44:
[...]

Ik heb altijd begrepen dat je een HR92 moet toewijzen als radiator (ook als deze op een vloerverwarmingsverdeler zit) en dat een toewijzing als verdeler alleen is weggelegd voor een HCE80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

scotman21 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 19:31:
Ik heb altijd begrepen dat je een HR92 moet toewijzen als radiator (ook als deze op een vloerverwarmingsverdeler zit) en dat een toewijzing als verdeler alleen is weggelegd voor een HCE80.
Nee het heeft alleen met het gedrag te maken. Welke manier van aansturen of het type sensor maakt niet uit. Mijn eigen ervaring met de HR92 als VV zone is dat deze gelijk reageert als de HCE80.

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 09-11-2021 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

DukeBox schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:21:
[...]

Ik gebruik modulatie maar dat zou niet uit mogen maken, de optie krijg ik bij het aanmaken van de zone (eerste toewijzing van een HR92).
Hier zie je hem ook langs komen: YouTube: De HR92 toewijzen aan een nieuwe evohome-zone | Honeywell Home
Ah ok, vreemd. Bij mij heet die optie “Verdeler”. Heb geprobeerd maar kan mn BDR niet toewijzen dan, enkel met “Zoneklep”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:18
Ik denk dat het weinig uitmaakt voor de HR92. De regellogica zoals een HR92 werkt zit in de HR92 en niet in de centrale.

Een HR92 werkt namelijk standalone in principe met de ruimtetemperatuur die de HR92 zelf meet of via evohome krijgt aangeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

leonbong schreef op woensdag 10 november 2021 @ 08:11:
Ik denk dat het weinig uitmaakt voor de HR92. De regellogica zoals een HR92 werkt zit in de HR92 en niet in de centrale.
Er zit wel degelijk verschil in wat het basis station naar de R88 stuurt. Bij een VV profiel wordt de setpoint gelijkelijk verhoogt zolang de kamer temperatuur niet oploopt volgens de berekende delta t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@DukeBox
Dat zou kunnen.
Dat de centrale wel anders de opentherm module (R8810) aanstuurt als deze weet dat een zone vloerverwarming is.

[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 10-11-2021 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scotman21
Ik heb een aan/uit RF module BDR91 en heb sinds gisteren, naar aanleiding van bovenstaande, de instellingen gewijzigd voor de HR92 op de verdeler. Deze stond als 'Radiatorknop' bij het onderdeel 'Verwarmingstype' en staat sinds gisteren op 'Verdeler'. Het regelgedrag lijkt rustiger. Er gaat minder warmte door de bypass verloren. Dus ook bij een BDR91 lijkt deze instelling wel verschil te maken.

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21:24
Noob vraagje: wij hebben over drie verdiepingen vv met een warmtepomp Itho 5g die ook koelt. Elke verdieping heeft een eigen verdeler.

Probleem: eerste verdieping, waar we slapen, is te warm. We willen hier graag in drie kamers de temperatuur omlaag hebben. Loodgieter raadt Honeywell hce80 aan op de vd1 verdeler, met drie thermostaten, in iedere slaapkamer één.

Mijn vragen zijn:
- werkt dit systeem ook als de pomp in koelmodus gaat? Het is dan juist contraproductief om de lussen te knijpen.
- kan het systeem de warmte voldoende kwijt als je twee derde van het lussen oppervlakte knijpt? (Hal, toilet en badkamer laten we gewoon zoals het is)
- zijn er technisch betere oplossingen beschikbaar voor ons doeleinde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

nel!s schreef op donderdag 11 november 2021 @ 08:29:
Noob vraagje: wij hebben over drie verdiepingen vv met een warmtepomp Itho 5g die ook koelt. Elke verdieping heeft een eigen verdeler.

Probleem: eerste verdieping, waar we slapen, is te warm. We willen hier graag in drie kamers de temperatuur omlaag hebben. Loodgieter raadt Honeywell hce80 aan op de vd1 verdeler, met drie thermostaten, in iedere slaapkamer één.

Mijn vragen zijn:
- werkt dit systeem ook als de pomp in koelmodus gaat? Het is dan juist contraproductief om de lussen te knijpen.
- kan het systeem de warmte voldoende kwijt als je twee derde van het lussen oppervlakte knijpt? (Hal, toilet en badkamer laten we gewoon zoals het is)
@nel!s Koelen met evohome kan zeker! Daarvoor gelden wel een paar voorwaarden.

1. Je moet open (=pomploze) vv-verdelers hebben. Anders komt het koude water je vloer niet in.
2. Evohome moet over de laatste firmware beschikken. Ik heb hier nu even niet bij de hand welke versie dat is, maar waanner je op internet zoekt op “evohome koelen” vind je de juiste info snel.

Je moet evohome dan laten weten of je verwarmt of koelt (uitgaand contactje van de WP?), zodat die weet dat de zonekleppen juist andersom moeten reageren op de thermostaten. En ja, je hebt dan ruimtethermostaten nodig om vast te kunnen stellen welke ruimte hoeveel gekoeld moet worden.

Als je niet alle delen van het huis wilt koelen, dan moet je wel zorgen voor goede compartimentering, want anders komt de warme lucht zó de gekoelde ruimtes weer binnen. Als je balansventilatie hebt gaat dat dus zeker niet lukken.

Ik ben hu bezig met de omschakeling van CV-ketel naar WP (Nibe S1255). Ik gebruik evohome al bijna 6 jasr tot volle tevredenheid. De firmware heeft kort geleden een update gehad zodat die ook in koelmodus kan werken. Mijn 3 vv-verdelers zijn nu pomploos gemaakt. Bij mijn balansventilatie (WHR930) is een warmtewisselaar gekomen om het koelen te ondersteunen. In december komt de Nibe, die vertraging heeft opgelopen door het chiptekort.

Kun je hiermee uit de voeten?

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 11-11-2021 09:18 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• nel!s
@Hippe Lip dank je! Is er een document te downloaden ergens waar instaat hoe de communicatie warmtepomp-Evohome gaat zodat het systeem wordt omgedraaid?
Ik heb een simpele riho verdeler, is dat met of zonder pomp? Hoe kan ik dat zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

nel!s schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:00:
@Hippe Lip dank je! Is er een document te downloaden ergens waar instaat hoe de communicatie warmtepomp-Evohome gaat zodat het systeem wordt omgedraaid?
Er zijn drie mogelijkheden:

a) evohome is leidend. Dan schakel jij evohome handmatig om tussen koelen en verwarmen. Evohome kan dan met een potentiaalvrij contact aan je WP vertellen dat die moet omschakelen naar koelmodus. Daarvoor moet die WP dus wel een ingang hebben die ‘m dat vertelt. Heeft die dat niet, dan is dit geen optie.

b) je WP is leidend. Die schakelt óf automatisch tussen verwarmen en koelen, óf jij doet dat handmatig op de een of andere manier. Dat hangt af van de mogelijkheden van je WP, dat weet ik niet. Als dan je WP een uitgang heeft (ik denk dan aan een potentiaalvrij contact of een spanningvoerende uitgang) die aangeeft of die in verwarmings- of koelmodus staat, dan kan die zijn modus daarmee aan evohome doorgeven, die dan vanzelf meeschakelt.

c) er is geen koppeling tussen de twee en je moet zelf zorgen voor handmatige omschakeling tussen verwarm- en koelmodus van evohome en zonodig ook bij je WP. In dat laatste geval moet je wel goe opletten dat beiden op elk moment in dezelfde stand staan. Dat kan met name in voor- en najaar lastig zijn als je WP automatisch tussen die twee kan schakelen. Dat lijkt me daarom niet handig. Ik weet het niet, maar verwacht dat als een WP kan koelen, dat die ook wel een uitgang zal hebben waarop de verwarm/koelmodus aangegeven wordt (optie b). En idem voor een ingang om om te schakelen (optie a).
Ik heb een simpele riho verdeler, is dat met of zonder pomp? Hoe kan ik dat zien?
Fotootje van de hele verdeler (alle onderdelen erop)?

[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 11-11-2021 17:40 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
@Hippe Lip dank, ik denk dat er dan een kabeltje naar de warmtepomp moet inderdaad.

Dit is de verdeler waar hij op moet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2CrHl3LHMd0d7XWB6kFFD39F8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sKycJoCP1jgZUHXXHgvvkbgl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

nel!s schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 13:25:
@Hippe Lip dank, ik denk dat er dan een kabeltje naar de warmtepomp moet inderdaad.

Dit is de verdeler waar hij op moet:
[Afbeelding]
Ah kijk, dat is een duidelijke foto. Daar houd ik van :)
Dit is een open, dus pomploze verdeler. Kunnen daar op de plaats van die blauwe knoppen ook elektrische ventielen geplaatst worden? Die heb je nodig als je per zone gaat verwarmen of koelen.

Tussen WP en evohome kun je draadloos koppelen, als ik me niet vergis. Kijk hier eens naar meer info daarover:
https://ensupport.getconn...or-koeling?language=nl_NL

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:15

fmb

nel!s schreef op donderdag 11 november 2021 @ 08:29:

Mijn vragen zijn:
In mijn eerdere posts kun je veel vinden over hoe ik het ingeregeld heb. Bijvoorbeeld:
fmb in "Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming"
Koelen: fmb in "Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming"

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Dank allemaal!! Ik ga ermee aan de slag. Vooralsnog heb ik de slaapkamer zones vrijwel geheel uitgezet, ik wil eerst zien of de temperatuur daardoor wel naar beneden gaat voordat ik hier in investeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-11-2024

HFman

Waar een wil is..

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 23:00:
[...]

Nee, daarvoor heb je dan mijn opstelling nodig en moet je in HA alle MQTT topics koppelen.
Zat even het topic terug te lezen. @Hippe Lip @CyBeRSPiN @pascalwinters

Gebruik deze integratie ook voor HA.
Je bent hier MQTT niet voor nodig (althans die hoef je zelf niet te doen).
Het is op basis van wat jij deelde :

https://github.com/zxdavb/ramses_rf

De HA integratie:

https://github.com/zxdavb/evohome_cc

Deze kun je via HACS installeren.

Beste hardware oplossing is nog steeds de HGI80, maar deze is lastig te krijgen / duur.
Wanneer je zelf de hardware maakt / sourced kun je betere een Atmega32U4 gebruiken.
Deze kan een hardware seriale port naar de CC1011 geven wat minder fouten geeft.

Laatste 2 maand gebruik ik HA, hier voor Domoticz. Velen dingen zijn in HA veel beter, maar helaas de Evohome integratie is dat niet. Voordeel is wel dat iemand hier continue druk mee bezig is.
Maar voordat het op het level van domiticz is zijn we denk ik wel 6 .. 12 maand verder...

En een vraag, heeft iemand al ervaring met de BDR91T ?
En heeft iemand al logging van de BDR91T ? Ben erg benieuwd hoe Evohome "detecteerd" dat het niet een normale BDR91 is ..

Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Je moet je realiseren dat daadwerkelijk regelingen in de modules zitten en niet in de centrale.

Als de centrale aan een bdr91 vertelt 20% deze bdr91 zal dan zelf de schakelmomenten bepalen.
Er is wel een soort moederklok signaal om te zorgen dat de modules wel synchroon schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-11-2024

HFman

Waar een wil is..

leonbong schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:38:
Je moet je realiseren dat daadwerkelijk regelingen in de modules zitten en niet in de centrale.

Als de centrale aan een bdr91 vertelt 20% deze bdr91 zal dan zelf de schakelmomenten bepalen.
Er is wel een soort moederklok signaal om te zorgen dat de modules wel synchroon schakelen.
Inderdaad, dit is het mooi van Evohome, maar ook direct het "slechte".
Grootste frustratie voor mij althans is, dat we zelf niet meer kunnen instellen / dat alles zo afgebakend is.

Gevolg is dus blijkbaar ook dan alleen de centrale een frimware update kan krijgen en de modules niet..
(de BDR91 en BDR91T story..).

Ondanks dat de T versie de aanschakel moment naar 1 uur heeft verleng is dit in onze situatie nog steeds bagger.. 8)7 en moet ik dit nu manupileren door temperaturen een graad om laag te shiften.. :(

Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik weet her niet precies maar wat is je probleem met evohome?
Of je cv-installatie?

[ Voor 20% gewijzigd door leonbong op 14-11-2021 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:46
Hi mannen, zit met een vloerverwarming dilemma, heb het topic redelijk doorgelezen maar hoor graag jullie mening. Eind dit jaar wordt mijn gerenoveerde huis opgeleverd. Betreft 85m begane grond (1 ruimte + WC) en 75m2 souterrain (3 slaapkamers, 2 badkamers). Beide verdiepingen met vloerverwarming als hoofdverwarming, waarbij de leidingen per kamer gelegd / aangesloten zijn. Huis is goed geïsoleerd met energielabel A. Standaard oplevering vanuit de aannemer is 1 kamerthermostaat + 1 verdeelblok boven + 1 verdeelblok beneden + geen zonesturing.

Mijn dilemma: is het voor het wooncomfort wenselijk toch zonesturing te creëren? Aannemer geeft aan van niet; die zegt 24/7 constante temperatuur is best. Vriendin wil wel kunnen variëren tussen kinderkamer (medium), badkamer (warm) en master bedroom (koud). Wat is jullie ervaring hiermee - is dit in de praktijk effectief, wordt dit ook gebruikt en geeft het comfort?

Indien zoneregeling wel mogelijk / wenselijk is lijkt me na wat oriëntatie de EvoHome de meest mature oplossing op de markt. Tado spreekt me aan vanwege actueler technisch platform / app, maar zie (te) weinig regeltechniek producten voor vloerverwarming. Als ik het zo platsla zou ik de volgende producten nodig hebben voor een full-setup:
  • 1x Evohome Wi-Fi bedieningspaneel voor in huiskamer
  • 1x Evohome Wi-Fi wandbeugel
  • 1x Evohome Wi-Fi frontcover set gepolijst zwart, grijs en lichtgrijs
  • 2x HCE80 Zoneregelaar (souterrain + begane grond)
  • 2x HCE80 Externe Antenne - HRA80
  • 10x Smart-T Servo motor - MT4-230-NC
  • 5x Honeywell Round Wireless
Vragen:
  • Ik wil de begane grond eigen behandelen als 1 zone omdat het toch een open ruimte is. Heb ik dan 5x een thermische motor nodig of kan ik makkelijker een zoneklep + een BDR91 gebruiken? Qua prijs is het om het even, welke oplossing geeft het minste gedoe?
  • Is de EvoHome goed te integreren met Homey tbv smarthome bediening? De Homey app lijkt aanwezig, maar werkt het ook naar behoren bij collega tweakers?
  • Is in deze setup nog een bypass klep benodigd rondom de twee verdeelblokken?
  • Klopt mijn perceptie dat Tado voor een dergelijke setup nog weinig producten / track-record heeft? Of is dit stiekem een goed alternatief?
  • Mis ik nog iets?
Thns guys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjits
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-03-2023
scotman21 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:02:
Ik heb een aan/uit RF module BDR91 en heb sinds gisteren, naar aanleiding van bovenstaande, de instellingen gewijzigd voor de HR92 op de verdeler. Deze stond als 'Radiatorknop' bij het onderdeel 'Verwarmingstype' en staat sinds gisteren op 'Verdeler'. Het regelgedrag lijkt rustiger. Er gaat minder warmte door de bypass verloren. Dus ook bij een BDR91 lijkt deze instelling wel verschil te maken.
@scotman21 Heb je ook nog iets veranderd aan de instellingen van de radiatorknop zelf? Ik zit in dezelfde situatie en ben ook nog op zoek naar de beste oplossing. Ik heb het idee dat de knop niet volledig open gaat waardoor de bypass snel open geslingerd wordt. Zonder knop ging het goed, maar had wel eens de situatie dat het dan wel erg warm werd wanneer andere ruimtes ook warmte vroegen.

De HR92 staat bij mij nu nog ingesteld als radiator knop. Kan me ergens moeilijk voorstellen dat het beter zou gaan als deze het gedrag van een verdeler toepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Clock geen HCE80 en in plaats daarvan de hele benedenverdieping met een zoneklep aansturen is toch veel goedkoper? Alleen de HCE80 is al 370 euro, daar kun bijna 2 BDR91 en 2 zonekleppen voor kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
CyBeRSPiN schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:41:
@Clock geen HCE80 en in plaats daarvan de hele benedenverdieping met een zoneklep aansturen is toch veel goedkoper? Alleen de HCE80 is al 370 euro, daar kun bijna 2 BDR91 en 2 zonekleppen voor kopen.
Ik had wel een HCE80 in gedachten voor het aansturen van de pomp. Hoe wordt deze geschakeld op basis van de warmtevraag van de begane grond? Lees het nodige gedoe met een losse pompschakelaar; hoe bevoelt deze de watertemperatuur bij een gesloten klep en dus geen stroming?

Had daarom wel een HCE80 ingetekend die de warmtevraag omzet naar activeren pomp + schakelen van zoneklep via BDR91.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Clock schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:51:
Ik had wel een HCE80 in gedachten voor het aansturen van de pomp. Hoe wordt deze geschakeld op basis van de warmtevraag van de begane grond? Lees het nodige gedoe met een losse pompschakelaar; hoe bevoelt deze de watertemperatuur bij een gesloten klep en dus geen stroming?

Had daarom wel een HCE80 ingetekend die de warmtevraag omzet naar activeren pomp + schakelen van zoneklep via BDR91.
Die pomp kun je toch met een BDR91 aansturen?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

rjits schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:19:
Ik heb het idee dat de knop niet volledig open gaat waardoor de bypass snel open geslingerd wordt. Zonder knop ging het goed, maar had wel eens de situatie dat het dan wel erg warm werd wanneer andere ruimtes ook warmte vroegen.
Heb je optie 6 wel aangepast ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Clock schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:51:
[...]

De pomp laat je met een pompschakelaar draaien. Zodra aanvoer warm wordt gaat ie aan. Dus onafhankelijk van Evohome.
Moderne pompen schijn je beter het hele jaar door aan te laten, omdat ze al zuinig zijn en grotere kans hebben om vast te lopen na stilstand.
Ik weet niet of die HCE80 de pomp wel regelmatig even laat lopen tegen vastlopers? Heb zelf geen HCE80

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-11-2021 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
CyBeRSPiN schreef op zondag 14 november 2021 @ 17:50:
[...]

De pomp laat je met een pompschakelaar draaien. Zodra aanvoer warm wordt gaat ie aan. Dus onafhankelijk van Evohome.
Moderne pompen schijn je beter het hele jaar door aan te laten, omdat ze al zuinig zijn en grotere kans hebben om vast te lopen na stilstand.
Ik weet niet of die HCE80 de pomp wel regelmatig even laat lopen tegen vastlopers? Heb zelf geen HCE80
Vooruit - dat zou moeten kunnen werken. De thermostaat detecteert warmtebehoefte en activeert de zoneklep (via de BDR91) en activeert de CV-ketel (aan/uit schakelaar). Dan drukt de CV-ketel warm water door de toevoer en activeert de pomp via de pompchakelaar.

Werkt dit zonder gedoe? Heb het idee dat de HCE80 dit netter doet door de pomp aan/uit te schakelen in lijn met de zoneklep en warmtebehoefte. En de extra 300 euro is te verwaarlozen op zo'n verbouwing.

Edit: las dat de HCE periodiek te pomp even laat draaien tegen het vastlopen. 24/7 de pomp aan laten staan lijkt me lastig icm een zoneklep of volledig geschakelde verdeelblokken. Dan staat ie te pompen door de bypass als er geen warmtevraag is.

[ Voor 11% gewijzigd door Clock op 14-11-2021 18:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Clock heb deze setup nu een jaar draaien: zoneklep, ketel met aan/uit en pompschakelaar op de verdeler. Het duurt even voordat de aanvoer warm genoeg wordt om de pomp te triggeren, de HCE80 zal dit netter / synchroon doen.

[ Voor 29% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-11-2021 18:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Clock schreef op zondag 14 november 2021 @ 18:14:
[…] 24/7 de pomp aan laten staan lijkt me lastig icm een zoneklep of volledig geschakelde verdeelblokken. Dan staat ie te pompen door de bypass als er geen warmtevraag is.
Ik gebruik van die Wilo-pompen. Als je ze drukgeregeld instelt dan is het nix aan de hand. Daar zijn ze dan voor gemaakt. Mijn vv-verdelers hadden die pompen en de pomp was gewoon permanent in het stopcontact aangesloten. Ze hebben nu 6 jaar onafgebroken dienst gedaan zonder problemen.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjits
DukeBox schreef op zondag 14 november 2021 @ 17:19:
[...]

Heb je optie 6 wel aangepast ?
Dat wel, maar ik begreep dat dat meer gaat om de kracht van de motor. Niet perse de of hij verder open gaat of niet. Of heb ik dat verkeerd begrepen? Het enige wat ik over de instellingen kan vinden is in een filmpje. Als iemand meer info heeft, dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

rjits schreef op zondag 14 november 2021 @ 21:10:
Dat wel, maar ik begreep dat dat meer gaat om de kracht van de motor.
Nee.
Niet perse de of hij verder open gaat of niet. Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Ja.

Normaal stopt de honeywell zodra de torque toeneemt om baterijen te sparen. Hij gaat er dan vanuit dat het einde van de pin behaald is, dat is voor dichtzetten prima maar voor openzetten stopt deze ook zodra er géén torque meer is. In veel gevallen is het ventiel dan niet 100% open. Dat is meestal geen probleem om een radiator warm te krijgen maar voor je VV wil je hem 100% hebben, dus daarom de setting 'full stroke'.

Het kost je dus wel meer batterijen omdat de motor langer door draait maar omdat het normaalgesproken vrij licht gaat valt het wel mee. Ik heb onlangs voor het eerst de (originele) batterijen vervangen en ik heb die sinds juli 2019 in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjits
Ah oke. Thnx voor de uitleg! Maargoed die heb ik al een tijdje aan staan.
Zou er naast het aanpassen van de configuratie radiator naar verdeler niet een optie zijn om altijd 0% (dicht) of 100% (open) te gaan?

Wel positief om te horen dat het wss weinig scheelt voor de batterijen. Ruim 2 jaar vind ik zeker acceptabel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scotman21
rjits schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:19:
[...]

@scotman21 Heb je ook nog iets veranderd aan de instellingen van de radiatorknop zelf? Ik zit in dezelfde situatie en ben ook nog op zoek naar de beste oplossing. Ik heb het idee dat de knop niet volledig open gaat waardoor de bypass snel open geslingerd wordt. Zonder knop ging het goed, maar had wel eens de situatie dat het dan wel erg warm werd wanneer andere ruimtes ook warmte vroegen.

De HR92 staat bij mij nu nog ingesteld als radiator knop. Kan me ergens moeilijk voorstellen dat het beter zou gaan als deze het gedrag van een verdeler toepast?
@rjits Nee, ik heb verder niks aangepast (optie 6 stond bij mij al op stand 1). Desalniettemin merk ik toch te vaak dat de HR92 niet volledig opengaat (klepstand bij optie 10 staat dan bijv. op 70). Ik overweeg daarom toch nog steeds om de HR92 te vervangen door een zoneklep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Wat misschien makkelijker(en goedkoper) is het binnenwerk van je huidige kraan vervangen voor type met een hele grote doorlaat waardoor het niet volledig openen minder erg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scotman21
Welk verbruik is in deze tijd volgens jullie eigenlijk redelijk ? Ik zit voor een 2-onder-1 kapwoning in de maand november op 98,8 m3 gasverbruik (we koken op inductie). Dit is 0,56m3 per graaddag. Gisteren zat ik op een gasverbruik van 8,3 m3.

Ik heb op dit moment vooral het idee dat mijn verbruik te hoog ligt omdat ik teveel warmte verlies via de bypass. Het gemiddeld verbruik bij UMeter.nl lag gisteren op 4,44 m3 en over de maand november op ca. 60m3.

Op de benedenverdieping heb ik overal vloerverwarming. De CV werkt met een aanvoertemp. van 55 graden.
Boven gebruik ik op dit moment alleen de radiator in de douche.

[ Voor 15% gewijzigd door scotman21 op 16-11-2021 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Mijn verbruik voor een tussenwoning ligt deze maand op ruim 4,1m³ per dag.
Stoken doe ik enkel met de VV op 20.5 graden. Een half graad lager heeft nauwelijks invloed op het totaalverbruik.

Het eea is wel afhankelijk van de temperaturen buiten. Een nacht onder de 5 graden kan zo 2.5m³ verbruik over de nacht betekenen.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

scotman21 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:47:
Welk verbruik is in deze tijd volgens jullie eigenlijk redelijk ? Ik zit voor een 2-onder-1 kapwoning in de maand november op 98,8 m3 gasverbruik (we koken op inductie). Dit is 0,56m3 per graaddag. Gisteren zat ik op een gasverbruik van 8,3 m3.

Ik heb op dit moment vooral het idee dat mijn verbruik te hoog ligt omdat ik teveel warmte verlies via de bypass. Het gemiddeld verbruik bij UMeter.nl lag gisteren op 4,44 m3 en over de maand november op ca. 60m3.

Op de benedenverdieping heb ik overal vloerverwarming. De CV werkt met een aanvoertemp. van 55 graden.
Boven gebruik ik op dit moment alleen de radiator in de douche.
Waarom zou je warmte verliezen door je bypass?

Heb gisteren 7,6 en vandaag 8,4 kuub verbruikt. 220m2 vrijstaand.
Heel november 105 kuub.

Maar zonder iets van je isolatie en stook gedrag te weten zegt dit weinig natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

uitgebreidere vragen over verbruik passen beter in Wat is jouw actuele energieverbruik? of Gas besparen door middel van CV tuning deel III of een nieuw, eigen topic. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
@scotman21 Om in de Evohome scope te blijven: zie je wel een verlaging van het verbruik voor en na installatie? En dan over een langere tijd, dus 2020 vs 2021?

Wat getallen, hier ons vrijstaand huis 235m2 met daarbij nog een verwarmde vrijstaande garage (33m2, wordt vorstvrij gehouden). Ik heb Evohome zelf geïnstalleerd op 1 november 2020, en ons verwarmings verbruik van 1 november - 16 november was:
- 2019: 91,4 m3 / 233 graaddagen = 0,392 m3/gd
- 2020: 48,06 / 169 = 0,285 m3/gd = 27% lager dan 2019
- 2021: 45,55 / 230 = 0,198 m3/gd = 30% lager dan 2020 en 49% lager dan 2019

Hier is de warm water schatting al van het totale verbruik afgehaald, dat is redelijk constant door het jaar heen.

Kanttekening: dit jaar stoken we alleen in de ochtend de vloer vd benedenverdieping warm en beide badkamers worden 's ochtend en 's avonds met gas verwarmd. De rest vd dag verwarmen we met de airco. De temperatuur staat zelfs overal wat hoger en comfortabeler dan in 2020.

Ter vergelijk 1-31 oktober (nog geen evohome in 2020):
- 2019: 75,82 / 255 = 0,297 m3/gd
- 2020: 88,93 / 268 = 0,332 m3/gd = 11% hoger dan 2019
- 2021: 14,91 / 265 = 0,056 m3/gd = 83% lager dan 2020 en 81,1% lager dan in 2019

In oktober stond dit jaar de vloerverwarming nog uit, het was puur de badkamers 's ochtends en 's avonds warm stoken en de rest met de airco verwarmd. Die vloerverwarming heb ik rond 30-31 oktober pas weer aangezet om de kou bij de voeten weg te halen.

Daarnaast hebben we sinds december 2020 een nieuwe ketel, de vorige was ook een zuinige HR 107 ketel maar dat kan dus ook nog wat effect hebben gehad in de 2021 getallen. De oktober/november getallen van 2019/2020 zijn nog met dezelfde ketel en de verschillen tussen 2019 en 2020 zijn het effect van Evohome. Van +11% naar -29%. Natuurlijk is er nog meer ruis, zoals thuiswerken door corona etc. Het is dan ook vrijwel onmogelijk om precies het effect van Evohome te bepalen, maar een globaal idee moet wel lukken. Meer comfort en minder stookkosten is mijn ervaring.

Nu nog een keer een lucht/water warmtepomp... Al vind ik de herrie vd buitenunits niet prettig en moet ik 25 meter graafwerk laten doen om leidingen te trekken naar waar de buitenunit mag en kan staan. Door die meerprijs gaat de terugverdientijd richting de 25 jaar. Daarom ligt dat er nog niet.

[ Voor 6% gewijzigd door pirke op 17-11-2021 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 18:52
RichieB schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 22:47:
De vv pomp laten draaien terwijl al je vv lussen dicht staan lijkt me niet de bedoeling. Mijn vv heeft ook nog een bypass die open gaat als de druk te groot wordt. Maar ook dat lijkt me niet goed om continue te gebruiken.
Ik heb zelf geen Evo, maar een hybride systeem van Danfoss Living Connect en Homematic Ip. Dat is ontstaan, omdat mijn Danfoss ketelcontact kapot ging, een nieuw ketelcontact niet kon communiceren met mijn oude Danfoss centrale en een nieuwe centrale maanden niet leverbaar was.

De ketel wordt nu dus aangestuurd door Homematic Ip (aan/uit) en die heeft geen connectie met Danfoss. Bijgevolg staat de ketel dus de gehele dag te draaien op een thermostaat temperatuur van een Homematic Ip device die ingesteld staat op een iets te hogere temperatuur dan de Danfoss regeling in de woonkamer. Als alle zones dicht zijn, dan gaat het CV water over een veerbelaste bypass, en dat gaat met mijn cv-ketel zonder problemen. De ketel is een Itho Basecube, welke eerst stond ingesteld op 70 graden, maar nu als test op 45 graden.

• scotman21
@pirke Nee, helaas is mijn verbruik met Evohome omhoog gegaan versus de situatie daarvoor. In de koudere maanden ligt het verbruik zelfs fors hoger. Ik heb het systeem vanaf 1-12-2020.

Hieronder wat cijfers.

-2020 (1-1 t/m 17-11) ; 0,541 m3 per gewogen graaddag
-2021 (1-1 t/m 17-11) ; 0,567 m3 per gewogen graaddag

Dit is zowel verwarming als warm water.

-november (0,571 vs 0,492 m3 per gewogen graaddag, resp. 2021 vs 2020)
-oktober (0,556 vs 0,518 m3 per gewogen graaddag, resp. 2021 vs 2020)
-september (0,493 vs 0,39 m3 per gewogen graaddag, resp. 2021 vs 2020)

Vanaf 1-9 t/m nu ligt het verbruik 14% hoger dan vorig jaar (gecorrigeerd voor graaddagen).

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hier ook 10% meer verbruik volgens mindergas.nl tot nu toe sinds februari, maar wel meer comfort om mn werkkamer. Voorheen was die vaak koud omdat de woonkamer al warm was.
Ik kan na deze winter pas echt goed vergelijken.

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeRSPiN op 18-11-2021 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Ik ben ook vrijwillig energiecoach voor de lokale energiecoöperatie. Daar vraag ik bij mensen die een scan van het huis aanvragen altijd eerst wat hun belangrijkste doel is:
a) comfortverhoging,
b) lastenverlaging of
c) milieulastenverlaging.

Alle drie tegelijk gaat namelijk niet.
De combinatie van twee wordt al lastig… :+

[ Voor 11% gewijzigd door Hippe Lip op 19-11-2021 05:34 ]

<John O`Mill>

• pirke
@scotman21 Heb je nu meer comfort in huis? Kamers die koud waren die nu lekker comfortabel zijn? Als de rest hetzelfde blijft dan ga je dus meer stoken voor meer comfort.

Bij ons viel er veel te besparen: badkamers hoeven alleen 's ochtends en 's avonds warm te zijn. Keuken mag 's avonds ook koud worden als wij in de woonkamer zitten. De hal is prima op 17 graden, dat hoeft echt geen 20 te zijn. 's nachts mag die best nog lager zijn. Etc.

Omdat we de badkamers nu maar heel even stoken mag het daar best een graadje warmer zijn: 3 uurtjes 21 graden is nog steeds voordeliger dan de hele dag 20.

En zo hebben we comfort verhoogd en toch de rekening flink lager gekregen. Echter als je Evohome installeert omdat andere kamers koud bleven die nu wel lekker warm worden, dan zal je verbruik stijgen ja.

Als we de haard aan maakten werd de rest van het huis voorheen kouder, want de thermostaat hing in de woonkamer. Dat is nu niet meer, dat is dus extra comfort wat weer nadelig werkt op de gasrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Hippe Lip schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:59:
Ik ben ook vrijwillig energiecoach voor de lokale energiecoöperatie. Daar vraag ik bij mensen die een scan van het huis aanvragen wat hun belangrijkste doel is:
a) comfortverhoging,
b) lastenverlaging of
c) milieulastenverlaging.

Alle drie tegelijk gaat namelijk niet…
Met de eerste twee neem ik genoegen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:44
Vraagje, hebben er mensen ervaring met het plaatsen van een HR92 kraan met meerdere radiatoren er achter? Voor een tuinhuis ga ik twee radiatoren plaatsen, Mar ik kan natuurlijk makkelijk de knop in de aanvoer van die twee zetten: dat scheelt een knop, én ik kan de knop ergens plaatsen waar de temperatuur minder beïnvloed wordt door de radiator zelf. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Alleen als de afvoer van radiator 1 op de aanvoer van radiator 2 zit, dan kan het. Maar volgens mij zit de afvoer op de retourleiding, dus zou dat niet best-practice zijn.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
Quad schreef op zondag 21 november 2021 @ 14:48:
Alleen als de afvoer van radiator 1 op de aanvoer van radiator 2 zit, dan kan het. Maar volgens mij zit de afvoer op de retourleiding, dus zou dat niet best-practice zijn.
Hoezo alleen dan? Ik was van plan de radiatoren wel parallel aan te sluiten, maar de kraan in de gezamenlijke aanvoer (die daarna dus splitst).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

DRAFTER86 schreef op zondag 21 november 2021 @ 18:11:
Ik was van plan de radiatoren wel parallel aan te sluiten, maar de kraan in de gezamenlijke aanvoer (die daarna dus splitst).
Parallel met 1 ventiel zou ik nooit doen. Vrijwel gegarandeerd dat een meer knijpt dan de ander en er dus 1 verwarming niet (goed) warm wordt. In serie is dan logischer, als je ze toch altijd beiden aan hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
DRAFTER86 schreef op zondag 21 november 2021 @ 18:11:
[...]

Hoezo alleen dan? Ik was van plan de radiatoren wel parallel aan te sluiten, maar de kraan in de gezamenlijke aanvoer (die daarna dus splitst).
Parallel krijg je dat nooit goed. De flow zal dan nooit evenredig verdeeld zijn zonder inregelventielen maar dan had je beter twee hr92 kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AddieK
  • Laatst online: 13-02-2024
Hallo allemaal. Na het nodige research- en inleeswerk op tweakers zou ik het volgende onderzoekje hier willen delen. Ik ben volkomen leek op gebied van installatietechniek, maar het lijkt me leuk om dit zelf verder uit te werken.

Bestaande situatie: Hybride warmtepomp in een nieuwbouwwoning (2019).

Vloerverwarming op de gehele begane grond.
Vier radiatoren op de verdieping

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_HI6qhTlmhQEFjnqn32_4Jt8EK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RRFcMfLMypujQXBgz5P3YBhw.jpg?f=fotoalbum_large

Huidige werking (aanname):
Kamerthermostaat (woonkamer, aan/uit) geeft warmtevraag, warmtepomp gaat CV water verwarmen en regelklep A staat dicht. Op het moment dat de warmtevraag te hoog wordt, kan de warmtepomp het niet alleen trekken. Regelklep A gaat open en de CV ketel gaat warm water bijmengen.

Nadeel (proefondervindelijk):
Tijdens zonnige dagen is er geen warmtevraag vanuit de (doorzon-)woonkamer. Een radiator op de verdieping openzetten is zinloos, en daar blijft het koud.

Voorgestelde oplossing:
Zonesysteem implementeren.

Boodschappenlijst:
1 Honeywell Evohome aan/uit (vervangt de huidige kamerthermostaat) met BDR 91 aangesloten
op de warmtepomp.
4 HR92WE slimme radiatorknoppen (ter vervanging van de huidige 4 radiatorknoppen)
Honeywell zoneklep Y-VC8615AG met exra BDR91
(anders nog iets ?)

Werking na implementatie (aanname):
Op het moment dat er warmtevraag vanuit de woonkamer is, gaat de zoneklep (positie D) open.
Ook zal de warmtepomp het CV water gaan verwarmen, en bij te hoge warmtevraag gaat de CV bijmengen (en regelklep A gaat open).

Op het moment dat er een warmtevraag van een slimme radiatorkraan is, zal de warmtepomp het CV water gaan verwarmen, en bij te hoge warmtevraag gaat de CV bijmengen (en regelklep A gaat open). Deze warmtevraag heeft geen invloed op de stand van de zoneklep (die wordt alleen aangestuurd met de Honeywell Evohome vanuit de woonkamer). Woonkamer en radiator(en) werken
hierbij dus geheel onafhankelijk.

Twee vragen:
Ik denk de zoneklep in de aanvoerleiding op te nemen op positie D (vertikaal gemonteerd). Is dat handig, of is er een betere plaats ?

Volgens mij heb ik geen extra bypass nodig. Is er geen warmtevraag vanuit de woonkamer, dan staat de zoneklep dicht. Echter, de vloerverwarmingspomp ('B') zal blijven draaien, en dan ontstaat er mogelijk drukverschil. Redenatie 1: Het ontstane drukverschil wordt opgevangen door de reeds gemonteerde bypass (ingetekend tussen de aanvoer- en retourleiding bij de warmtepomp). Redenatie 2: Op het moment dat thermostaatkraan (C) stopt met bijmengen (dicht gaat ?) ontstaat er feitelijk een vergelijkbare situatie (er wordt geen warm water meer aangevoerd naar de vloerverwarming). Mogelijk drukverschil wordt dan ook opgevangen door de reeds gemonteerde bypass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@AddieK Als je een zoneklep op positie D plaatst en die gaat dicht, dan komt het water uit de vloerverwarming nooit meer bij positie E en de bypass. Dat is nu inderdaad ook al zo als thermostaatkraan C dicht staat. Drukverschil in de vloerverwarming verdwijnt dan via pomp B. Positie D lijkt me een prima plek voor de zoneklep.

Tegenvragen:
1. Als zowel de warmtepomp en de CV warmte leveren, thermostaatkraan C en de radiatoren boven open staan... hoe stroomt het water dan op positie E?
2. Wie stuurt zoneklep A aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AddieK
@RichieB Hoe het water stroomt op positie E in genoemde situatie weet ik niet precies, ga ik uitzoeken. Regelklep A wordt aangestuurd door de CV ketel.

[ Voor 52% gewijzigd door AddieK op 22-11-2021 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@AddieK Hoe weet de CV ketel dat er moet worden bijgeschakeld en dus klep A open moet worden gezet?
In de genoemde situatie wil het warmtepomp water bijgemengd met het CV water zowel naar de vloerverwarming als naar de radiatoren. Dat levert een conflict op in de stroomrichting op positie E. Ik ben benieuwd wie er dan wint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AddieK
@RichieB Regelklep A gaat open als de warmtepomp niet voldoende warmte meer kan leveren, dat is het enige wat ik er nu van weet. Naarmate de buitentemperatuur daalt, staat die klep ook langer open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@AddieK Iets moet de CV vertellen dat hij aan moet gaan en dat klep A open moet. Zo te zien heeft de CV ook geen eigen bypass, dus de CV kan pas aan als klep A open is. Als je niet weet hoe die sturing werkt lijkt het me niet handig om Evohome hieraan toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
De Intergas extreme heeft een zoneklep die de CV leiding dicht zet als er warm water vraag is, zodat er geen ongewenste CV circulatie is omdat een deel van het CV water opwarmt (dubbele onafhankelijke leidingen door de warmtewisselaar heen). Je wilt die warmte naar het tapwater sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AddieK
@RichieB Evohome gaat niet gekoppeld worden aan regelklep A, de sturing van die klep blijft zoals het nu is.
Vandaag de ketel maar eens openmaken en kijken hoe die klep geschakeld wordt.

[ Voor 28% gewijzigd door AddieK op 23-11-2021 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@AddieK Waarom de ketel openmaken? Dat is de zoneklep die je nodig hebt bij de Intergas Xtreme, die is verplicht als je vloerverwarming met een pomp hebt. Dat staat gewoon in de handleiding, en als ik de foto zo zie is hij goed aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@AddieK Ok, dus zonneklep A gaat dicht als er warmwatervraag is zoals @pirke aangeeft. Dan resteert de vraag: wanneer gaat de CV bijverwarmen? Ik weet dat er warmtepomp/CV hybride oplossingen zijn maar dat noemt Intergas Xource terwijl Xtreme de naam is voor de normale CV. Nog bekender is de hybride op basis van de Intergas HReco.

Ik heb nog nagedacht over de stroomrichting bij punt E: je probleem is dat de radiatoren niet warm worden. In die situatie vraagt de vloerverwarming geen warmte dus zal thermostaatknop C dicht staan. De warmte zal dan allemaal naar de radiatoren gaan (als je Evohome toepast). Het warme water stroomt dan bij punt E naar rechts. Alleen in de situatie die ik schetste waarbij zowel de VVW als de radiatoren warmte vragen zal hoogstwaarschijnlijk de CV warmte alleen de vloer in gaan en de radiatoren voornamelijk warm water uit de warmtepomp krijgen. Aangezien een VVW eerder verzadigd is denk ik dat het wel gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AddieK
@pirke Ok, dat lijkt me dan goed, misschien dat ik uit nieuwsgierigheid eens ga kijken waar de kabel heenloopt. @RichieB Interressante gedachte, ik zal dit ook eens aan de installateur navragen die het bij ons heeft aangelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
AddieK schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:23:
@pirke Ok, dat lijkt me dan goed, misschien dat ik uit nieuwsgierigheid eens ga kijken waar de kabel heenloopt. @RichieB Interressante gedachte, ik zal dit ook eens aan de installateur navragen die het bij ons heeft aangelegd.
https://www.intergas-verw...hrift-Intergas-Xtreme.pdf

pagina 17 5.1.2
Indien een vloerverwarmingssysteem niet hydraulisch neutraal is kan de vloerverwarmingspomp ongewenste waterstroming veroorzaken. Voor een goede werking van de warmtapwatervoorziening mag er geen ongewenste circulatie door het toestel zijn door een tweede pomp in het CV-circuit. Sluit een vloerverwarming indirect hydraulisch neutraal aan, of voorzie het circuit van een elektrische afsluiter (E)
(tweewegklepset) die doorstroming door het toestel voorkomt als er geen CV-warmtevraag is.
Het elektrische schema (welk klemmetje het is) zie je op pagina 80. Daar loopt de kabel heen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AddieK
@pirke @RichieB Bedankt voor de linkjes, heel leerzaam !

• pascalwinters
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-09 18:52
@CyBeRSPiN Ben je al verder met de metingen mbt het aansturen van de kleppen?

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

pascalwinters schreef op donderdag 25 november 2021 @ 18:32:
@CyBeRSPiN Ben je al verder met de metingen mbt het aansturen van de kleppen?
Ja. En het gekke is: sinds ik meet doet het zich niet meer voor :')
Zou ook best kunnen dat nu het kouder wordt de ketel ook altijd mee aangestuurd wordt..

• pascalwinters
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJ6O3k-CiBrMgxelaHkeVAwnHGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b8WSI0BHBfnpJvESbCijS9U0.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb idee dat soms EvoHome wel heel raar regelt. Waarom stopt hij met de ketelsturing terwijl de ruimte nog niet op temperatuur is.

• pascalwinters
CyBeRSPiN schreef op donderdag 25 november 2021 @ 18:35:
[...]

Ja. En het gekke is: sinds ik meet doet het zich niet meer voor :')
Zou ook best kunnen dat nu het kouder wordt de ketel ook altijd mee aangestuurd wordt..
Ik heb ook tijdje gehad dat beter leek. Maar nu is het weer niet te verklaren.

• pascalwinters
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q4r8JkiPmKto4sl62zYxP9jY_NA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/edzhx6nzEJAuA02OEDYOxzSo.jpg?f=fotoalbum_large

Waarom is de bovenste (toestelregeling) 54% en de zone 95%?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Kennelijk denkt Evohome met 54% warmtevraag naar de ketel je ruimte warm te krijgen/houden.

• DRAFTER86
Vraagje, zit er verder nog functioneel verschil tussen de nieuwe bedien units met wifi en de oude met een losse internet gateway?

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

RichieB schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:35:
Kennelijk denkt Evohome met 54% warmtevraag naar de ketel je ruimte warm te krijgen/houden.
Is toch raar? De ketel wordt 54% van de tijd “aan” gezet, en de zoneklep 95% van de tijd? 41% van de tijd staat/gaat de klep dus open terwijl de ketel uit staat?
Vind het lastig om die percentages te interpreteren.

• RichieB
Met een zoneklep snap ik zo’n percentage ook niet helemaal. De HR92 kan gewoon 5% dicht. Bij een zoneklep zal het 5% van de tijd zijn? Waarom dan niet de ketel iets langer uit? Zal wel een heel intelligent algoritme achter zitten met AI enzo. 🤪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
CyBeRSPiN schreef op donderdag 25 november 2021 @ 20:54:
[...]

Is toch raar? De ketel wordt 54% van de tijd “aan” gezet, en de zoneklep 95% van de tijd? 41% van de tijd staat/gaat de klep dus open terwijl de ketel uit staat?
Heb je Dynamic room scaling aan staan?
Dan kan het kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
pascalwinters schreef op donderdag 25 november 2021 @ 18:37:
[Afbeelding]

Ik heb idee dat soms EvoHome wel heel raar regelt. Waarom stopt hij met de ketelsturing terwijl de ruimte nog niet op temperatuur is.
Om te voorkomen dat hij er overheen gaat. Als de ketel stopt is niet opeens alle warmte uit het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
CyBeRSPiN schreef op donderdag 25 november 2021 @ 20:54:
[...]

Die zone kan waarschijnlijk niet het volledige vermogen vd ketel aan de kamer afgeven, dus zet ie de ketel wat eerder uit maar laat de klep open staan om het warme water wel te laten circuleren (nadraaitijd vd pomp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
leonbong schreef op donderdag 25 november 2021 @ 22:12:
[...]

Dan kan het kloppen.
Ik had specifieke warmteafgifte op 'Normaal' staan. Die heb ik nu even aangezet. Kan het zijn dat hij opnieuw moet inleren, want ik heb ketelinstellingen aangepast?

Wordt deze instelling (specifieke warmteafgifte) aanbevolen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik weet niet of het wordt aanbevolen ik zelf gebruik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
leonbong schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:32:
Ik weet niet of het wordt aanbevolen ik zelf gebruik het niet.
Oke, dan laat ik hem ook even een tijdje uit. Want ik heb ook het idee dat dit de situatie veroorzaakt dat de klep van de VV open staat terwijl de ketel uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

pirke schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 07:32:
[...]

Die zone kan waarschijnlijk niet het volledige vermogen vd ketel aan de kamer afgeven, dus zet ie de ketel wat eerder uit maar laat de klep open staan om het warme water wel te laten circuleren (nadraaitijd vd pomp).
Ik zie hier de klep juist eerder open gaan en direct met de ketel uit sluiten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:14:
[...]

Ik zie hier de klep juist eerder open gaan en direct met de ketel uit sluiten..
Eerder open gaan lijkt logisch omdat zo’n thermisch gestuurde klep er even over doet om open te gaan.

Tegelijk met de ketel sluiten komt neer op toch nog even open staan vanwege die langere ‘looptijd’ van de klep?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

leonbong schreef op donderdag 25 november 2021 @ 22:12:
@leonbong Is die Dynamic room scaling een functie waarbij automatisch aangepast wordt aan de lopende omstandigheden? Als ik op die term Google kom ik nix tegen…

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Versimpeld probeert het systeem te leren wat vermogensbehoefte per ruimte is.
Het systeem probeert daarop de ketelaansturing af te passen.

[ Voor 28% gewijzigd door leonbong op 26-11-2021 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:46
Aangezien dit volgens mij het grootste evohome topic is op Tweakers, plaats ik hier maar mijn vraag.

Mijn idee: in de badkamer een draadloze thermostaat om daar de ketel op aan te sturen.
Ketel is aan/uit. Nu aansturing via thermostaat in woonkamer (bedraad), maar door recent geïnstalleerde l/l warmtepomp slaat die niet aan natuurlijk als de warmtepomp aan het verwarmen is.

Producten die ik wil gebruiken:
- BDR91 RF module (ketel zelf heeft geen RF). Deze komt ergens boven voor het bereik, bedraad uiteraard.
- DTS92 draadloze thermostaat die dus in de badkamer komt
- RFG100 gateway zodat het via app (of domoticz) te besturen is

Mijn vraag: gaat dit zo werken ? Ik twijfel vooral over de DTS92. Ik kom online tegen dat deze met de BDR91 zou moeten werken, maar werkt dit ook zonder een centrale evohome interface ?

Eerst wilde ik in plaats van de DTS92 de round wireless aan/uit kopen, maar die is nergens op voorraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
@Plenkske Interessant. Dus je wil een RFG100 plaatsen om dan extern (via app/domoticz) een programma in te stellen? Ipv een slimmer thermostaat van Honeywell waarin het programma staat? Ik vraag me af of dat wel werkt. De meesten van ons hier hebben een Evohome Wi-Fi unit staan denk ik. Die draait het programma af en is ook extern via de app/api te bedienen.

De DTS92 kan worden gebruikt als voeler voor Evohome. Hij kan ook rechtstreeks aan de BDR91 gekoppeld worden, maar dan heb je geen externe bediening. Ik vraag me af of je met DTS92 + BDR91 + RFG100 dezelfde opties hebt als een Evohome Wi-Fi thermostaat... Als je een Evohome Wi-Fi hebt, heb je de RFG100 in ieder geval niet nodig.

[ Voor 31% gewijzigd door RichieB op 29-11-2021 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
RichieB schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:42:
@Plenkske Interessant. Dus je wil een RFG100 plaatsen om dan extern (via app/domoticz) een programma in te stellen? Ipv een slimmer thermostaat van Honeywell waarin het programma staat?
Klopt. Ik heb namelijk maar heel weinig nodig en ik vind het daarom overkill om een "slimmere thermostaat" te kopen waarbij ik het overgrote deel van de opties niet zal gebruiken.
RichieB schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:42:
De DTS92 kan worden gebruikt als voeler voor Evohome. Hij kan ook rechtstreeks aan de BDR91 gekoppeld worden, maar dan heb je geen externe bediening. Ik vraag me af of je met DTS92 + BDR91 + RFG100 dezelfde opties hebt als een Evohome Wi-Fi thermostaat... Als je een Evohome Wi-Fi hebt, heb je de RFG100 in ieder geval niet nodig.
Dus jij denkt dat die combinatie van producten wel zal werken ?

Zoals ik hierboven zeg, ik heb niet al die opties nodig.
Ik heb namelijk alleen maar nodig dat de thermostaat op bepaalde tijden op een temperatuur gezet wordt.
Voorbeeldje: elke ochtend 06:00 - 08:00 en elke avond 20:00 - 23:00
En dan zal dat soms ook handmatig uitgezet worden voor als we niet thuis zijn bv.

Een evohome bedieningspaneel (of pakket ofzo) is veel duurder dan de combinatie die ik noem.
Met de combinatie die ik noem ben ik klaar voor in totaal ~230 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Plenkske schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:58:
[...]
Dus jij denkt dat die combinatie van producten wel zal werken ?
[...]
De grote vraag is of de DTS92 direct aan de RFG100 gekoppeld kan worden. Ik denk haast wel dat het kan, alhoewel de specs het alleen hebben over "Honeywell RF technology" . De Round Wireless kan het zeker. De DTS92 gebruikt dezelfde RF techniek. De plaatjes in deze handleiding doen het niet, maar de titel klinkt goed..

Update: nog een handleiding waarin deze oplossing met Round Wireless wordt beschreven.

[ Voor 11% gewijzigd door RichieB op 29-11-2021 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:56
Plenkske schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:18:
Aangezien dit volgens mij het grootste evohome topic is op Tweakers, plaats ik hier maar mijn vraag.

Mijn idee: in de badkamer een draadloze thermostaat om daar de ketel op aan te sturen.
Ketel is aan/uit. Nu aansturing via thermostaat in woonkamer (bedraad), maar door recent geïnstalleerde l/l warmtepomp slaat die niet aan natuurlijk als de warmtepomp aan het verwarmen is.

Producten die ik wil gebruiken:
- BDR91 RF module (ketel zelf heeft geen RF). Deze komt ergens boven voor het bereik, bedraad uiteraard.
- DTS92 draadloze thermostaat die dus in de badkamer komt
- RFG100 gateway zodat het via app (of domoticz) te besturen is

Mijn vraag: gaat dit zo werken ? Ik twijfel vooral over de DTS92. Ik kom online tegen dat deze met de BDR91 zou moeten werken, maar werkt dit ook zonder een centrale evohome interface ?

Eerst wilde ik in plaats van de DTS92 de round wireless aan/uit kopen, maar die is nergens op voorraad.
Ik heb hier een DTS92 met m'n evohome gekoppeld als temp voeler.
Maar of het zonder wifi module werkt zou ik dan weer niet weten.

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
RichieB schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:13:
[...]

De grote vraag is of de DTS92 direct aan de RFG100 gekoppeld kan worden. Ik denk haast wel dat het kan, alhoewel de specs het alleen hebben over "Honeywell RF technology" . De Round Wireless kan het zeker. De DTS92 gebruikt dezelfde RF techniek. De plaatjes in deze handleiding doen het niet, maar de titel klinkt goed..

Update: nog een handleiding waarin deze oplossing met Round Wireless wordt beschreven.
Bedankt voor de links.
De round wireless was ook mijn eerste optie, maar die is helaas nergens op voorraad op dit moment. Met levertijden van meer dan 2 weken. En daar wil ik niet op wachten.

Ik dacht eerst dat de verbinding zo zou werken:
ketel -> RF module -> thermostaat
internet gateway -> RF module
internet gateway -> router

Maar het is dus zo:
ketel -> RF module -> thermostaat <- internet gateway <- router

Is ook logischer want de RF module ontvangt alleen maar (draadloos) van de thermostaat en verstuurd niet. Terwijl de thermostaat dus kan ontvangen van de internet gateway en versturen naar de RF module.

De vraag is dus of de RFG100 compatible is met de DTS92. Dat is lastig te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
@RichieB
Ik kom er nu achter dat de combinatie met de round wireless verkocht wordt als:
Honeywell Round Connected on/off draadloos
Type nr: Y87RFC2032

En die zijn nog wel in voorraad bij sommige winkels. Nog goedkoper ook.
Ik denk dat die dus maar bestel en de gok niet ga wagen met de DTS92.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Plenkske schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:38:
@RichieB
Ik kom er nu achter dat de combinatie met de round wireless verkocht wordt als:
Honeywell Round Connected on/off draadloos
Type nr: Y87RFC2032

En die zijn nog wel in voorraad bij sommige winkels. Nog goedkoper ook.
Ik denk dat die dus maar bestel en de gok niet ga wagen met de DTS92.
Goed idee. Ik zou wel even de webshops bellen.. soms is de voorraad die ze laten zien er in het echt helemaal niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Plenkske schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:58:
Een evohome bedieningspaneel (of pakket ofzo) is veel duurder dan de combinatie die ik noem.
Met de combinatie die ik noem ben ik klaar voor in totaal ~230 euro
Andere suggestie:
https://outlet.mediamarkt...h=honeywell&description=1 met een BDR91 er bij zit je op ongeveer het zelfde bedrag.
Je zou zelfs nog de R8810A1018 kunnen overwegen als je modulerend wilt stoken.

Al gebruik je de functies nu niet, kan dat wel altijd en gebruik je hem nu alleen als temp. sensor en klokje ;)

Pagina: 1 ... 15 ... 36 Laatste