Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming

Pagina: 1 ... 16 ... 35 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:33
@Plenkske Wat @DukeBox zegt! Pak die Evohome deal en dan zit je op een modern platform ipv een gateway van 5 jaar geleden.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:59
DukeBox schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:48:
[...]

Andere suggestie:
https://outlet.mediamarkt...h=honeywell&description=1 met een BDR91 er bij zit je op ongeveer het zelfde bedrag.
Je zou zelfs nog de R8810A1018 kunnen overwegen als je modulerend wilt stoken.

Al gebruik je de functies nu niet, kan dat wel altijd en gebruik je hem nu alleen als temp. sensor en klokje ;)
Dat is inderdaad wel een goede aanbieding. BDR91 is als goedkoopste ~75 euro
Modulerend is niet van toepassing aangezien mijn ketel on/off is.

Toch ben ik voor dat andere pakket gegaan, voor 183 euro.
Voordeel daarvan is ook dat ik de ronde thermostaat altijd wel ergens kwijt kan, omdat die zo klein is

Ik snap heus dat jullie en vele andere die evohome gebruiken, maar dat is voor mij echt niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:46

bert pit

asdasd

Plenkske schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:38:
@RichieB
Ik kom er nu achter dat de combinatie met de round wireless verkocht wordt als:
Honeywell Round Connected on/off draadloos
Type nr: Y87RFC2032

En die zijn nog wel in voorraad bij sommige winkels. Nog goedkoper ook.
Ik denk dat die dus maar bestel en de gok niet ga wagen met de DTS92.
Hoe ga je voorkomen dat alle andere openstaande zones ook verwarmd worden door de CV? Of zit daar al een zoneklep tussen?

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
bert pit schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:15:
[...]

Hoe ga je voorkomen dat alle andere openstaande zones ook verwarmd worden door de CV? Of zit daar al een zoneklep tussen?
Ik vervang de aansluiting van thermostaat begane grond met die van de RF module.
Vloerverwarming begane grond + badkamer + radiator badkamer zal dan warm worden. Maar ik zal de temperatuur van de vloerverwarming iets lager zetten dan die nu is + ik zal de lussen van de begane grond wat knijpen. Hierdoor zal de vloer op de begane grond ook wat opwarmen, maar dat is ook gewenst.

Helemaal voorkomen ga ik het dus niet, maar dat is ook niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-05 08:23

Hippe Lip

+ + + NL + + +

@Plenkske Toch zou ik in jouw geval voor die evohome-deal gaan. Je hebt dan veel meer mogelijkheden om dingen in te stellen en op elkaar af te stemmen, zoals met je vloerverwarming. Later kun je dan ook nog van alles aanpassen of uitbreiden, mocht je dan tot ander inzicht komen.

Die evohome zelf hoef je niet als temperatuuropnemer te gebruiken, dat kan ook een round zijn. Dan kan die evohome ergens uit het zicht (maar wel aangesloten) blijven.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Hippe Lip schreef op maandag 29 november 2021 @ 17:05:
Die evohome zelf hoef je niet als temperatuuropnemer te gebruiken, dat kan ook een round zijn. Dan kan die evohome ergens uit het zicht (maar wel aangesloten) blijven.
De round wireless is op dit moment nergens los verkrijgbaar.
Hippe Lip schreef op maandag 29 november 2021 @ 17:05:
@Plenkske Toch zou ik in jouw geval voor die evohome-deal gaan. Je hebt dan veel meer mogelijkheden om dingen in te stellen en op elkaar af te stemmen, zoals met je vloerverwarming. Later kun je dan ook nog van alles aanpassen of uitbreiden, mocht je dan tot ander inzicht komen.
De evohome deal is zeker interessant, zeker als je het vergelijkt met andere thermostaten.
Maar nogmaals: ik heb geen behoefte om meer in te stellen.
Meer dingen instellen/afstemmen zal in de praktijk alleen maar betekenen dat ik eerst veel euro's moet uitgeven en aanpassingen moet doorvoeren aan het verwarmingssysteem in mijn huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:49
Plenkske schreef op maandag 29 november 2021 @ 17:15:
[...]

De round wireless is op dit moment nergens los verkrijgbaar.
Ik heb toevallig zelf afgelopen week ergens de laatste gekocht, maar had ook als alternatief de Duitse variant gevonden, precies dezelfde. De T87RF2059.

En hier is trouwens de NL versie op voorraad (volgens hun site):
https://www.warmtebeheer....-t87rf2025-honeywell.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Tsja, voor die prijs wil ik die van mij ook wel verkopen. T87RF2059 vorig jaar gekocht voor €45.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
Is toch echt al enige tijd de prijs, zie pricewatch: Honeywell Round Wireless

De DE variant is wel vaker goedkoper te vinden, maar nu ook duurder, en ook overal uitverkocht, zie idealo.

Iets met global chip shortage, kreeg zelfs een mail van Resideo vorige week met alternatieven voor de verschillende round wireless versies... de prijzen zijn nu wat ze zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiXke
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-11-2024
Vraagje hier in de hoop dat hier een gebruiker is die zowel evohome als tado kent.

Ik was initieel van plan Tado te nemen, maar alle negatieve dingen die ik er van vind houden me nu tegen. Dan was ik meer richting evohome gepushed, maar vraag me af of er mensen zijn die beide systemen al eens gehad hebben en me in een richting kunnen pushen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• campr112
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-05 14:58
Ik kom er maar niet uit. Kan ik mijn HCE80 koppelen aan een BDR91 (relais) om een zoneklep aan te sturen op afstand? Of kan dat alleen als ik een evohome heb? Kan nergens documentatie vinden om het te doen, dus twijfel ten zeerste.

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-05 16:09
SiXke schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:02:
Vraagje hier in de hoop dat hier een gebruiker is die zowel evohome als tado kent.

Ik was initieel van plan Tado te nemen, maar alle negatieve dingen die ik er van vind houden me nu tegen. Dan was ik meer richting evohome gepushed, maar vraag me af of er mensen zijn die beide systemen al eens gehad hebben en me in een richting kunnen pushen?
Ik ben ook wel benieuwd naar die ervaringen. Zelf krijgen we over een week of acht de sleutels van onze eerste koopwoning (met vloerverwarming) en komt er ook een Tado of Evohome oplossing. Wat zijn voor jou de negatieve dingen die je tegenhouden?

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojo90
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06-05 16:13
Tweakers ook ik heb een evohome aan/uit (bdr91) set gekocht en deels aangesloten.

Boven de kamers voorzien van een hr92 variant en moet zeggen dit werkt uit de kunst.

Beneden de vloerverwarming loopt nog mee hier ben ik mijn opties aan het overwegen.

Ik lees van alles over de hr92 in de aanvoer van de vloerverwarming monteren, de 1 zegt doen de ander zegt een no go en voor een zoneklep gaan.
Ik lees dat de hr92 goed functioneert totdat hij de laatste graad a halve graad moet op stoken dan zou de knop langzaam gaan sluiten waardoor er te weinig flow door de leidingen zou gaan.

Iemand hier ervaringen mee?

Tweede ding is de optie zoneklep, hoe sluit ik zo een ding aan op de bdr91? Je hebt abc en op de ab zit mijn ketel al, moet er dan een bdr 91 bij?

Ook lees ik veel over een bypass, deze zal ik ook moeten plaatsen ivm de circulatie die gewaarborgd moet blijven. Kan iemand mij hier het een en ander over vertellen?

Een hoop vragen maar wil wel de juiste keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Het aansluiten van het pakket Honeywell Round Connected was heel makkelijk. Het verbinden ging vlot, geen gekke dingen. Ketel wordt goed aangestuurd ook. Vanuit de app werkt het tot nu toe ook prima.

Nu een beetje gaan testen met het schema :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

campr112 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:34:
Ik kom er maar niet uit. Kan ik mijn HCE80 koppelen aan een BDR91 (relais) om een zoneklep aan te sturen op afstand? Of kan dat alleen als ik een evohome heb? Kan nergens documentatie vinden om het te doen, dus twijfel ten zeerste.
Bij mijn weten heb je altijd een evohome nodig. Als je op de diverse logische schema’s kijkt zie je dat alle componenten met de evohome communiceren. Dat is de spin in het web en dáár zit de intelligentie.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Jojo90 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 21:58:
Tweakers ook ik heb een evohome aan/uit (bdr91) set gekocht en deels aangesloten.

Boven de kamers voorzien van een hr92 variant en moet zeggen dit werkt uit de kunst.

Beneden de vloerverwarming loopt nog mee hier ben ik mijn opties aan het overwegen.

Ik lees van alles over de hr92 in de aanvoer van de vloerverwarming monteren, de 1 zegt doen de ander zegt een no go en voor een zoneklep gaan.
Ik lees dat de hr92 goed functioneert totdat hij de laatste graad a halve graad moet op stoken dan zou de knop langzaam gaan sluiten waardoor er te weinig flow door de leidingen zou gaan.

Iemand hier ervaringen mee?

Tweede ding is de optie zoneklep, hoe sluit ik zo een ding aan op de bdr91? Je hebt abc en op de ab zit mijn ketel al, moet er dan een bdr 91 bij?

Ook lees ik veel over een bypass, deze zal ik ook moeten plaatsen ivm de circulatie die gewaarborgd moet blijven. Kan iemand mij hier het een en ander over vertellen?

Een hoop vragen maar wil wel de juiste keuze maken.
Op de klep koppel je een eigen BDR91 het aansluitschema zit er bij, deze communiceert met de BDR91 op de ketel.

Zorg altijd dat je een recente BDR91 koopt. Er zijn zeer oude in omloop op marktplaats, deze kunnen na enkele uren in communicatiestoring vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Andersom dan jij vraagt: je hebt voor het installeren ven een klep geen HCE80 nodig. Wel een BDR91. Heb je meerdere kleppen of servo motoren dan is het handig om dat met een HCE80 te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:16
Ja kan want een HCE80 kan zelf een BDR91 aansturen.

Zonder EVOHOME
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pW5FF10gQrqnXNgjGpVVrJaAVSc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oU7us8O0CHLzkqxxS8jwXuen.jpg?f=user_large
Met EVOHOME
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wM4bPMpcy_H37ab542KuS4acQb0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e9bGGFPmz8uh9tILyCgtE1WZ.jpg?f=user_large

Je kan ook een combinatie maken staat echter niet handleiding.

[ Voor 20% gewijzigd door leonbong op 03-12-2021 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-05 20:15
Ik heb gisteren op de aanvoer van mijn vw een hr92 geplaatst op een radiatorkraan om zo de vloerverwarming als 1 zone te gebruiken.
Boven heb ik 2 radiatoren, 1 met hr92 en 1 staat altijd vol open.
Zodra boven de hr92 de klep wat dicht gaat draaien hoor ik nogal wat stromings geluiden bij de andere radiator.
Draai ik de hr92 weer open is het weg.
Iemand een handige oplossing? Behalve de hr92 weer te verwijderden ? ;)

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:12

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Elahkneh pompsnelheid omlaag en waterzijdig inregelen, die radiator die “vol open” staat zal je wellicht wat kunnen knijpen met het voetventiel. Maar met zoneregeling krijg je nu eenmaal gesuis omdat er soms maar 1 radiator open staat en dan daar dus alle stroming doorheen gaat. Pompsnelheid omlaag is minder gesuis.

[ Voor 70% gewijzigd door CyBeRSPiN op 03-12-2021 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-05 20:15
@CyBeRSPiN als ik op het h-blok de ventielen dicht draai om vervolgens weer 2 halve slagen open te zetten is het idd weg. Dat gaat een wat tegen mijn gevoel in om hem zover te knijpen.
Ik heb al even in de handleiding van de atag i28 gekeken, zit een modulaire pomp in. Staat niks beschreven over snelheid. In het installateursmenu is de pompsnelheid instelling niks meer en minder dan max 61% 8)7

Morgen weer even rustig voor zitten.

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JPDeckers
Ik ergerde me aan het gedrag van de HCE80 icm thermische kleppen. Het duurt 4 minuten voor ze vol open of dicht zijn, en zodra het systeem beslist dat er geen warmte meer nodig is, word de ketel uitgezet, maar ook direct de pomp. De kleppen zijn dan nog lang niet dicht, er zit nog voldoende warmte in het systeem, zou graag de pomp nog na laten lopen, maar daar voorziet Evohome niet in.

Dus vandaag een Shelly er tussen gezet, zodat ik een naloop op de pompen heb. Kan nu ook regelen dat in de zomer toch elke week even een 5 minuutjes de pomp nog draait, tegen vast komen te zitten.

Mocht iemand dit ook willen doen, de truc zit hem er in dat je de Shelly een delayed off kunt geven, door een timer met "on" te zetten, zet een IO URL actie op de button off:
code:
1
http://localhost/relay/0?turn=on&timer=240

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kNtSMIBJsY_Iy4GSFSZU11s800I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hi3irJeqzTBdNYRWCUV8ol8y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@JPDeckers slim! Mooi opgelost zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

JPDeckers schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 13:05:
Ik ergerde me aan het gedrag van de HCE80 icm thermische kleppen. Het duurt 4 minuten voor ze vol open of dicht zijn, en zodra het systeem beslist dat er geen warmte meer nodig is, word de ketel uitgezet, maar ook direct de pomp. De kleppen zijn dan nog lang niet dicht, er zit nog voldoende warmte in het systeem, zou graag de pomp nog na laten lopen, maar daar voorziet Evohome niet in.

Dus vandaag een Shelly er tussen gezet, zodat ik een naloop op de pompen heb. Kan nu ook regelen dat in de zomer toch elke week even een 5 minuutjes de pomp nog draait, tegen vast komen te zitten.

Mocht iemand dit ook willen doen, de truc zit hem er in dat je de Shelly een delayed off kunt geven, door een timer met "on" te zetten, zet een IO URL actie op de button off:
code:
1

[Afbeelding]
Zo te zien heb je een opentherm relais aan de HCE80, of vergis ik me?. Dat gaat nooit goed werken met een aan/uit device als de HCE80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
bert pit schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 13:17:
[...]

Zo te zien heb je een opentherm relais aan de HCE80, of vergis ik me?. Dat gaat nooit goed werken met een aan/uit device als de HCE80.
Je vergist je ;) Is aan/uit, op een Nefit aan/uit gestuurde ketel. Vloerverwarming werkt al lang prima, maar nu we net toch ook vloerverwarming in de keuken hebben gelegd, was dit het moment om aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
[...]
Dus vandaag een Shelly er tussen gezet
[...]
Ik moest even opzoeken wat een Shelly is. Mooi opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

JPDeckers schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 13:49:
[...]

Je vergist je ;) Is aan/uit, op een Nefit aan/uit gestuurde ketel. Vloerverwarming werkt al lang prima, maar nu we net toch ook vloerverwarming in de keuken hebben gelegd, was dit het moment om aan te passen.
OK, heb je deze truc al geprobeerd, hij zou namelijk standaard goed moeten synchroniseren met de kleppen of servomotor.

Synchroniseren werkt als volgt: druk de modeknop een aantal seconden in (6 a 10 seconden) zodat 2 lampjes ongelijk knipperen. Daarna de antenneknop indrukken totdat ze gelijk gaan knipperen. Die zit naast de modeknop.

Daarna afsluiten door de modeknop nogmaals in te drukken. Nu zou het correct moeten werken.

Het systeem leert ook een tijdje, dus je hebt nog net een koude week om het in te laten leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

@bert pit Wat verander je hiermee? Welke instelling en van wat naar wat?

[ Voor 15% gewijzigd door Hippe Lip op 04-12-2021 18:02 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
bert pit schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 13:17:
[...]

Dat zie je verkeerd dat is de hra80 antenne.

Daarnaast een hce80 werkt prima met opentherm de thermische motoren worden namelijk pwm aangestuurd mbv triac schakeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Hippe Lip schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 18:01:
@bert pit Wat verander je hiermee? Welke instelling en van wat naar wat?
Als de synchronisatie niet correct is tussen het openen van de kleppen en het aan slaan van de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:55

vanenkelen

uhmmm.....speechless

bert pit schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 19:54:
[...]

Als de synchronisatie niet correct is tussen het openen van de kleppen en het aan slaan van de ketel.
Is er ook zo'n tip als twee bdr91's (1 voor aansturing ketel en 1 voor aansturing zoneklep) niet synchroon werken?

Ik merk namelijk dat de zoneklep niet opengezet wordt als er wel een warmtevraag naar de ketel gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Van Resideo krijg ik vreemd genoeg geen reactie, dus leg ik mijn vragen hier maar eens voor.

De afgelopen 5 jaren stookte ik mijn huis met een gasketel die via evohome modulerend (opentherm) aangestuurd werd via een R8810A. Verder heb ik op elke verdieping een vloerverwarmingverdeler waarvan de kleppen via een HCE80 aangestuurd worden. Alles funcioneert prima.

Nu ga ik binnenkort over op een warmtepomp. Die warmtepomp houdt een buffervat op temperatuur en evohome gaat de circulatiepomp tussen buffervat en vloerverwarmingverdelers (het secundaire circuit met open = pomploze verdelers) aansturen. Daarvoor heb ik al de nodige aanpassingen gedaan of voorbereid:
a) de R8810 wordt vervangen door een BDR91T.;
b) op 26 juli heb ik de software met warmtepomp ondersteuning 02.00.19.33 gekregen. Dat deel is dus ook al geregeld.
c) Ook is me bekend dat ik op de evohome controller een aantal dingen moet instellen en programmeren.
Tot zover is alles duidelijk.

Nu kan de warmtepomp ook koelen. Hierover kreeg ik van u al eens algemene informatie maar ik heb nog een paar aanvullende vragen:

1. Ik weet dat op de HCE80’s de koelfunctie eenmalig vrijgegeven moet worden. Maar hoe wordt die HCE80 nu omgeschakeld tussen verwarmen en koelen:
a) kan de evohome controller (met de recente firmware) dit draadloos doorgeven aan de HCE80 (met daarin de bestaande firmware) of
b) moet ik hiervoor per HCE80 een BDR91T toevoegen die ik aansluit op de omschakelcontacten 3 en 4 van de I/O-aansluitklem van die HCE80?

2. Ik heb één zoneklep BDR91A. Moet deze ook vervangen worden door een BDR91T of kan dat de versie A blijven? Deze is voor de zolderverdieping, maar die gaat in de praktijk eigenlijk nooit open voor verwarmen. Straks mogelijk wel voor koelen.

3. Als de warmtepomp leidend is voor het omschakelen tussen verwarmen en koelen, hoe volgt de evohome dan? Is er ergens een ingang waar van buitenaf aan evohome aangegeven kan worden of er verwarmd of gekoeld wordt?

4. Voor de zekerheid: ik weet dat de BDT91T als uitgang potentiaalvrije contacten heeft, maar zit hierin hetzelfde relais als in de BDR91A (met 230V 10A contacten) zodat ik rechtstreeks een 230V circulatiepomp (beperkt vermogen) van het secundaire circuit aan kan sturen?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Hippe Lip schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:07:
[...]
BDR91A (met 230V 10A contacten)
[...]
De BDR91A1000 kan maximaal 5A schakelen. De oudere HC60NG kan tot 10A schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Hippe Lip misschien heb je hier wat aan: https://www.automatedhome...5807&viewfull=1#post45807

Wat ik ervan begrijp is dat je 3 BDR91Ts nodig hebt:
1 voor aan/uit warmtevraag
1 voor aan/uit koeltevraag
1 voor schakelen HCE80 tussen verwarmen en koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

@Hippe Lip De BDR91T heeft uitgebreidere schakeltijden die geschikter zijn voor toepassing van warmtepompen en zoals je al opmerkte ook de koelfunctie ondersteunt.

Ik heb hier een BDR91T tijdelijk aan mijn CV gehangen en die werkte direct goed met de klep waar een gewone BDR91 aan hangt. 100% zeker weet ik dus niet of alle functionaliteiten die je nodig hebt werken, maar het betreft bij een klep voornamelijk een open en dicht zetten en dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

code:
1

[Afbeelding]
Ik denk dat ik begrijp wat je doet met de Shelly, maar ik wil het toch even checken :).

Ik wil volgens mij hetzelfde principe bereiken maar dan met een BDR-91 en een zoneklep. Die zoneklep mag van mij een paar minuten langer open blijven staan dan dat het Evohome nu doet.

Wat er nu gebeurt:
- Evohome besluit dat de warmtevraag klaar is en schakelt de BDR-91 uit.
- De aangesloten zoneklep gaat dicht en er is geen toevoer meer naar mijn verdeler van de vloerverwarming.

Wat ik wil:
- Evohome besluit dat de warmtevraag klaar is en schakelt de BDR-91 uit.
- De BDR-91 is aangesloten op de Shelly en schakelt die uit.
- De timer in de Shelly gaat lopen en houdt de zoneklep nog 2 minuten langer open.

Is dit het resultaat dat ik mag verwachten met jouw oplossing?

Kun je me iets verder toelichten hoe je dit instelt in de Shelly? Ik heb nog nooit met die apparaten gewerkt en als ik in de handleiding kijk zie ik deze optie er niet in terug namelijk. En de gebruikte url met turn=on zet me ook op het verkeerde been merk ik.

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@vanenkelen zie https://shelly.cloud/docu...ers/ddd_communication.pdf
Met de BDR91 schakel je een switch op de Shelly. Dan configureer je de "button switch off" URL. Daarmee kun je niet alleen een andere Shelly aansturen, maar ook de relais van dezelfde Shelly maar dan met een delay als parameter meegeven.
Zie https://media.home2link.n...ndleiding_van_A_tot_Z.pdf pagina 14 voor hoe je in het menu komt.

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeRSPiN op 10-12-2021 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPDeckers
vanenkelen schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 16:00:
[...]
Kun je me iets verder toelichten hoe je dit instelt in de Shelly? Ik heb nog nooit met die apparaten gewerkt en als ik in de handleiding kijk zie ik deze optie er niet in terug namelijk. En de gebruikte url met turn=on zet me ook op het verkeerde been merk ik.
Wat @CyBeRSPiN zegt :)

En de turn=on is inderdaad even omdenken, turn=on is direct aan, met een timer zet je hem voor een bepaalde tijd aan. En daarna springt hij uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

@JPDeckers en @CyBeRSPiN, hij is me helder, dank voor de toelichting beiden! Shelly is inmiddels binnen (ROBBshop is wel heel snel met verzenden), dus ga morgen even pielen.

[ Voor 10% gewijzigd door vanenkelen op 10-12-2021 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

RichieB schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:19:
[...]

De BDR91A1000 kan maximaal 5A schakelen. De oudere HC60NG kan tot 10A schakelen.
Die 10A contacten staan op het relais zelf, dus ga ik daar gewoon van uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tDaeezgJ2V3UnUokMBV6OGKizCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CUMKSeITorb3Lej9hd4lb6d0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Hippe Lip op 12-12-2021 15:26 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:55:
@Hippe Lip misschien heb je hier wat aan: https://www.automatedhome...5807&viewfull=1#post45807

Dank voor de link. Dit geeft wat bevestiging van informatie die ik intussen her en der verspreid vond.

Eigenlijk heb ik maar één 91T nodig, namelijk voor a/u warmtevraag, je eerste punt. Dat is degene die voor koelen geschikt moet zijn.

De tweede voor a/u koeltevraag, dus om de WP naar koelmodus om te schakelen, kan toch met een gewone 91A? Dat ding hoeft immers maar één keer per jaar aan (koelmodus aan) en één keer per jaar uit (koelmodus uit) te schakelen?

En om de HCE80 te schakelen kan ik dan toch ook een ‘gewone’ 91A gebruiken? Schakelt ook maar eens per jaar in en eens per jaar uit?

Of zie ik dit nou verkeerd? Ik vind het een beetje verwarrend, het verschil tussen de 91A en de 91T en de bijbehorende toepassingen.

En ook vreemd dat je een aparte BDR91 nodig hebt om de evohome aan de HCE80 te laten vertellen dat die moet omschakelen naar koelmodus. Die twee hebben immers toch gewoon al een verbinding? Waarom gaat die info dan niet over die verbinding?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Omdat destijds toen de hce80 werd bedacht daarin niet werd voorzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:46

fmb

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:55:

Which is me :)
En blijkbaar ben ik niet duidelijk genoeg; 2 is genoeg. 1 voor modus verwarmen/koelen, hierop sluit je de warmtepomp aan en waarschijnlijk ook de HCE80 en 1 voor warmte/koude vraag (de aan/uit sturing).

Zie ook deze post:
fmb in "Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming"

[ Voor 14% gewijzigd door fmb op 11-12-2021 23:05 ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

Hippe Lip schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 17:12:
[...]

Dank voor de link. Dit geeft wat bevestiging van informatie die ik intussen her en der verspreid vond.

Eigenlijk heb ik maar één 91T nodig, namelijk voor a/u warmtevraag, je eerste punt. Dat is degene die voor koelen geschikt moet zijn.

De tweede voor a/u koeltevraag, dus om de WP naar koelmodus om te schakelen, kan toch met een gewone 91A? Dat ding hoeft immers maar één keer per jaar aan (koelmodus aan) en één keer per jaar uit (koelmodus uit) te schakelen?

En om de HCE80 te schakelen kan ik dan toch ook een ‘gewone’ 91A gebruiken? Schakelt ook maar eens per jaar in en eens per jaar uit?

Of zie ik dit nou verkeerd? Ik vind het een beetje verwarrend, het verschil tussen de 91A en de 91T en de bijbehorende toepassingen.

En ook vreemd dat je een aparte BDR91 nodig hebt om de evohome aan de HCE80 te laten vertellen dat die moet omschakelen naar koelmodus. Die twee hebben immers toch gewoon al een verbinding? Waarom gaat die info dan niet over die verbinding?
Het gaat er alleen niet om wat je logisch vindt, maar om wat Honeywell heeft bedacht :)
Om de Evohome Wifi thermostaat te kunnen gebruiken voor koelen wil hij een BDR91T hebben. Zoek maar even in dit topic op BDR91T, dan kom je veel info tegen.

De BDR91 en de BDR91T (BDR91T1004) hebben een aan/uit contact. Ze kunnen dus maar één signaal doorgeven. Combineren dat iets in koelmodus wordt gezet en dat er warmte of koude vraag is kan dus niet met één BDR91T.

Bedenk goed hoe het totaal plaatje moet gaan werken en hoe de apparaten fysiek op elkaar zijn aangesloten, dit kan ook van de warmtepomp afhangen.

Wel verwacht ik dat mijn setup voor een Honeywell Evohome WiFi het meest gebruikelijk is. Het handmatig omschakelen is misschien overbodig, maar je doet dit maar 2 keer per jaar en dit voorkomt dat in de overgangsperiode de ene dag gekoeld wordt en de andere dag verwarmd. Dit kan zelfs op de dag zelf verschillen en dat wil je niet.

Omschakelen van verwarmmodus of koelmodus doe je handmatig op de Evohome WiFi Thermostaat. Zover ik heb kunnen vinden kan dit niet automatisch op basis van buitentemperatuur of op basis van een signaal van de warmtepomp.

De Evohome WiFi thermostaat stuurt vervolgens een BDR91T aan om te kunnen schakelen naar verwarmen/koelen. Dit moet een BDR91T zijn, anders kun je deze verbinding niet maken. De Evohome WiFi thermostaat accepteert de BDR91 hier nl. niet. Deze zet dus de warmtepomp in koelmodus. Je kan op dezelfde BDR91T ook de HCE80 vvverdelers aansluiten, maar dat kan vaak ook vanuit de warmtepomp.
Daarbij moet de Evohome WiFi thermostaat een 2e BDR91 of BDR91T hebben om warmte vraag of (in geval van koelen) koude vraag door te geven dus het aan/uit zetten van de warmtepomp.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

fmb schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 23:02:
[...]

Het gaat er alleen niet om wat je logisch vindt, maar om wat Honeywell heeft bedacht :)
Om de Evohome Wifi thermostaat te kunnen gebruiken voor koelen wil hij een BDR91T hebben. Zoek maar even in dit topic op BDR91T, dan kom je veel info tegen.
Zoals ik dat las klopt dat als je een klep wilt aansturen. En dat is bij mij alleen op zolder. Daar heb ik één zoneklep voor de vloerverwarming daar (is ook maar 1 zone) en die zal dus door een 91T aangestuurd moeten worden. Dat is de eerste 91T.

De 1e en BG hebben elk een HCE80 die met evohome (de centrale unit met beeldscherm) communiceert. Om die HCE80 in koelmodus te zetten heb ik wel een module nodig, maar ik neem aan dat dit een gewone 91A kan zijn. Die schakelt immers maar 2x per jaar; begin van de zomer aan, eind van de zomer uit.
Omschakelen van verwarmmodus of koelmodus doe je handmatig op de Evohome WiFi Thermostaat. Zover ik heb kunnen vinden kan dit niet automatisch op basis van buitentemperatuur of op basis van een signaal van de warmtepomp.
Daar was ik ook vanuit gegaan, evohome is leidend. En kan dit niet met een 91A? Dit is toch ook maar 2x per jaar; begin van de zomer aan, eind van de zomer uit?

Andersom (evohome volgend) lijkt niet eens te kunnen. Ik heb tenminste nergens iets gevonden waarmee de evohome van buitenaf in koelmodus gezet kan worden. Kan dat überhaupt? Is er ergens een ingang waarmee je het kan omschakelen, anders dan handmatig op een scherm tikken?
De Evohome WiFi thermostaat stuurt vervolgens een BDR91T aan om te kunnen schakelen naar verwarmen/koelen. Dit moet een BDR91T zijn, anders kun je deze verbinding niet maken. De Evohome WiFi thermostaat accepteert de BDR91 hier nl. niet. Deze zet dus de warmtepomp in koelmodus.
Ja, om de warmtepomp in koelmodus om te schakelen heb ik ook een schakelmodule nodig, maar die is toch niet op een thermostaat aangesloten, niet direct gelinkt aan een thermostaat maar aan de evohome?
Je kan op dezelfde BDR91T ook de HCE80 vvverdelers aansluiten, maar dat kan vaak ook vanuit de warmtepomp.
De verdelers zitten op te onhandige punten in huis om daar nog een draad naartoe te trekken voor het omschakelen van de HCE80 tussen verwarmen en koelen. Dat doe ik dus liever draadloos.
En dat omschakelen hoop ik dus met een 91A te kunnen doen.
Daarbij moet de Evohome WiFi thermostaat een 2e BDR91 of BDR91T hebben om warmte vraag of (in geval van koelen) koude vraag door te geven dus het aan/uit zetten van de warmtepomp.
Hmm, hier valt me op dat je hier nu juist zegt dat dit ook door een 91A kan. Want juist in deze situatie lijkt me die 91T nu net essentieel vanwege het lage aantal schakelmomenten dat hierop ingesteld kan worden.
En hier is de situatie misschien net wat afwijkend van wat je dacht, @fmb: De warmtepomp verwarmt het buffervat (100 liter) en kijkt verder nergens naar. Als evohome om warmte vraagt, dan stuurt een BDR91 de circulatiepomp aan in het secundaire circuit, van buffervat naar VV-verdelers. Dát lijkt dus juist een 91T te moeten zijn. Dat zou dan de 2e BDR91T zijn.

Waar ik een BDR91 (A of T) nodig heb:
a) aansturen van de circulatiepomp bij warmtevraag (91T);
b) aansturen van de zoneklep voor vv op zolder (91T);
c) omschakelen HCE80 op 1e verdieping naar koelmodus (91A?);
d) omschakelen HCE80 op BG naar koelmodus (91A?);
e) omschakelen warmtepomp naar koelmodus (91A?).

Ben benieuwd naar je reactie, @fmb.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

Hippe Lip schreef op zondag 12 december 2021 @ 15:19:
[...]

Zoals ik dat las klopt dat als je een klep wilt aansturen. En dat is bij mij alleen op zolder. Daar heb ik één zoneklep voor de vloerverwarming daar (is ook maar 1 zone) en die zal dus door een 91T aangestuurd moeten worden. Dat is de eerste 91T.

De 1e en BG hebben elk een HCE80 die met evohome (de centrale unit met beeldscherm) communiceert. Om die HCE80 in koelmodus te zetten heb ik wel een module nodig, maar ik neem aan dat dit een gewone 91A kan zijn. Die schakelt immers maar 2x per jaar; begin van de zomer aan, eind van de zomer uit.

[...]

Daar was ik ook vanuit gegaan, evohome is leidend. En kan dit niet met een 91A? Dit is toch ook maar 2x per jaar; begin van de zomer aan, eind van de zomer uit?

Andersom (evohome volgend) lijkt niet eens te kunnen. Ik heb tenminste nergens iets gevonden waarmee de evohome van buitenaf in koelmodus gezet kan worden. Kan dat überhaupt? Is er ergens een ingang waarmee je het kan omschakelen, anders dan handmatig op een scherm tikken?

[...]

Ja, om de warmtepomp in koelmodus om te schakelen heb ik ook een schakelmodule nodig, maar die is toch niet op een thermostaat aangesloten, niet direct gelinkt aan een thermostaat maar aan de evohome?

[...]

De verdelers zitten op te onhandige punten in huis om daar nog een draad naartoe te trekken voor het omschakelen van de HCE80 tussen verwarmen en koelen. Dat doe ik dus liever draadloos.
En dat omschakelen hoop ik dus met een 91A te kunnen doen.

[...]

Hmm, hier valt me op dat je hier nu juist zegt dat dit ook door een 91A kan. Want juist in deze situatie lijkt me die 91T nu net essentieel vanwege het lage aantal schakelmomenten dat hierop ingesteld kan worden.
En hier is de situatie misschien net wat afwijkend van wat je dacht, @fmb: De warmtepomp verwarmt het buffervat (100 liter) en kijkt verder nergens naar. Als evohome om warmte vraagt, dan stuurt een BDR91 de circulatiepomp aan in het secundaire circuit, van buffervat naar VV-verdelers. Dát lijkt dus juist een 91T te moeten zijn. Dat zou dan de 2e BDR91T zijn.

Waar ik een BDR91 (A of T) nodig heb:
a) aansturen van de circulatiepomp bij warmtevraag (91T);
b) aansturen van de zoneklep voor vv op zolder (91T);
c) omschakelen HCE80 op 1e verdieping naar koelmodus (91A?);
d) omschakelen HCE80 op BG naar koelmodus (91A?);
e) omschakelen warmtepomp naar koelmodus (91A?).

Ben benieuwd naar je reactie, @fmb.
Ik heb de Honeywell Evohome WiFi in gebruik met 2 HCE80’s voor 2 vloerverwarmingverdelers. Geen ervaring met (zone)klep aansturing dus.

Als je alleen een hce80 gebruikt zonder Evohome WiFi, dan zou je omschakelen tussen verwarmmodus/koelmodus extern (bijv. door de warmtepomp) kunnen laten doen. Gebruik je wel een Evohome WiFi, dan zul je echter dit omschakelen op de Evohome WiFi handmatig moeten doen. Dat is een kleine moeite en zorgt er meteen voor dat alle ruimte temperaturen goed staan, bijv. op 21 graden bij verwarmen en 23 bij koelen.

Een warmtepomp kun je in principe zowel door een BDR91 als een BDR91T laten aansturen (daarmee bedoel ik de warmtevraag/koudevraag) Ik zou dan echter altijd voor een BDR91T kiezen, omdat die een betere aansturing zal geven door minder schakelmomenten per uur en een langere tijd per schakeling.

Het omschakelen tussen koelmodus en verwarmmodus moet door een BDR91T gedaan worden, dit vereist de Evohome WiFi. Zal met de software te maken hebben. Je kan hier dus geen BDR91 voor gebruiken.
Ik heb op deze BDR91T 3 apparaten bedraad aangesloten; de warmtepomp, de vvverdeler op zolder en de vvverdeler op de begane grond. Ik kon een kabel aanleggen van boven naar beneden.
De Evohome WiFi is natuurlijk een thermostaat, maar ik denk dat je bedoelt dat deze schakeling niet op basis van temperatuur gebeurt (= thermostaat), maar op basis van een handmatige handeling op/in de Evohome WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08:17
Beste allen,

YouTube: YouTube is de geluid van mijn radiatoren.

Misschien een afweizigheid van een bypass is de oorzaak van dit probleem. Vaak hoor ik een "poem poem" ge luid als een oud Heimeijer kraan niet genoeg is geopend.

De woning heeft 12 radiatoren, ik heb 9 Heimeijer kranen vervangen naar Honeywell Multizone Controllers HR 92, er is geen by-pass bij elke radiator.

Misschien door dit afweizigheid van de by-pass, dat ik 2 problemen heb:
- Als alle 3 oude Heimeijer kranen dicht zijn, kan die HR 92 ook niet openen
- Als die oude Heimeijer beetje zijn geopend, hoor ik de "poem poem" geluid (Youtube filmpje)

- CV Ketel: Remeha Avanta CW5, bouwjaar 2021
- Radiatoren zijn beste oud, misschien meer dan 20 jaar oud.
- Huis bouwjaar 1965
- Honeywel multi-zone: radiator controller HR92, wireless relay BDR91, centraal bediening ATC928G3000

Een monteur, die dit filmpje heeft gezien, denkt dat een van de radiatoren verkeerd is aangesluiten (warme water stroomt door de kraan in een verkeerd richting).

Wat denken jullie ?

Hartelijk bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

noucmen schreef op maandag 13 december 2021 @ 01:05:
Beste allen,

YouTube: YouTube is de geluid van mijn radiatoren.

Misschien een afweizigheid van een bypass is de oorzaak van dit probleem. Vaak hoor ik een "poem poem" ge luid als een oud Heimeijer kraan niet genoeg is geopend.

De woning heeft 12 radiatoren, ik heb 9 Heimeijer kranen vervangen naar Honeywell Multizone Controllers HR 92, er is geen by-pass bij elke radiator.

Misschien door dit afweizigheid van de by-pass, dat ik 2 problemen heb:
- Als alle 3 oude Heimeijer kranen dicht zijn, kan die HR 92 ook niet openen
- Als die oude Heimeijer beetje zijn geopend, hoor ik de "poem poem" geluid (Youtube filmpje)

- CV Ketel: Remeha Avanta CW5, bouwjaar 2021
- Radiatoren zijn beste oud, misschien meer dan 20 jaar oud.
- Huis bouwjaar 1965
- Honeywel multi-zone: radiator controller HR92, wireless relay BDR91, centraal bediening ATC928G3000

Een monteur, die dit filmpje heeft gezien, denkt dat een van de radiatoren verkeerd is aangesluiten (warme water stroomt door de kraan in een verkeerd richting).

Wat denken jullie ?

Hartelijk bedankt
Check inderdaad eerst of je aanvoer en retour goed zijn aangesloten. Bij een koude radiator moet de bovenkant eerst warm worden. Eén bypass in je hele systeem is voldoende, op circa 6m vanaf de ketel is ideaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 17:21:
@vanenkelen zie https://shelly.cloud/docu...ers/ddd_communication.pdf
Met de BDR91 schakel je een switch op de Shelly. Dan configureer je de "button switch off" URL. Daarmee kun je niet alleen een andere Shelly aansturen, maar ook de relais van dezelfde Shelly maar dan met een delay als parameter meegeven.
Zie https://media.home2link.n...ndleiding_van_A_tot_Z.pdf pagina 14 voor hoe je in het menu komt.
Heb de boel inmiddels geïnstalleerd, maar er gebeurt iets geks met de Shelly. Ik sla de “button switch off” url op en krijg een groen vinkje. Je ziet nog net een stukje van het woord timer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UkNCfCRh7Menv12Gd_sS-AroEAw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hjKNuvdhnOYXpDdFkDJIXWwJ.png?f=fotoalbum_large

Vervolgens doet hij het alleen niet. Als ik dan weer terug ga naar het schermpje waar je de url in kunt voeren is het gedeelte met timer=240 uit de url verdwenen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JEoHU76oMrg_TcL9-3Rsu6v6eR4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5foF0a6dimmuxsAqyvCgNI8S.png?f=fotoalbum_large

Ook geprobeerd met het ip adres van de Shelly, maar geen verschil.

Iemand een idee?

Edit: Ik heb al ontdekt wat er mis ging. Als je het via de iOS app doet, slaat hij de ‘&timer=‘ parameter niet op. Maar als je het rechtstreeks via de interface van de shelly zelf doet (benaderen via zijn ip-adres), dan slaat hij de ‘&timer=‘ parameter wel op en werkt de timer perfect.

[ Voor 24% gewijzigd door vanenkelen op 15-12-2021 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Afgelopen donderdag is mijn warmtepomp (WP) geïnstalleerd; een Nibe S1255PC. Er staat een 100 liter buffervat naast.

Mijn gedachte is om de WP het buffervat op temperatuur te laten houden. Evohome kan daar verolgens de warmte uithalen die gevraagd wordt. Die stuurt bij warmtevraag de circulatiepomp in het secundaire circuit aan, van buffervat naar de vloerverwarmingverdelers. Twee van de 3 verdiepingen hebben een eigen verdeler met zonekleppen daarop, aangestuurd door een HCE80. Alleen de zolder heeft een verdeler zonder kleppen. Die wordt gestuurd met een zoneklep maar die staat tot nu toe eigenlijk nooit open.

Voor zover ik weet is evohome zelflerend en weet daardoor hoe lang een zoneklep open moet staan om een bepaald resultaat te bereiken. Daarbij wordt, lijkt me, uitgegaan van een vaste CV_watertemperatuur.
Is dat een juiste aanname?

Als dat zo is, dan kan ik de WP dus niet WAR (weersafhankelijk) laten verwarmen, omdat evohome dan de kluts kwijtraakt omdat er de ene keer warmer water beschikbaar is dan de andere keer en dus niet meer weet hoe lang de klep open moet. Dat zou betekenen dat ik het buffervat het beste op een constante temperatuur kan houden. Die heb ik nu op 35 graden staan.
Klopt deze aanname?

[ Voor 9% gewijzigd door Hippe Lip op 18-12-2021 11:48 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

@Hippe Lip Als je de buitentemperatuur en windsnelheid ook constant houdt ;) dan klopt het. Maar dat is natuurlijk niet zo, dus zullen er afwijkingen in zitten. Het is geen exacte wetenschap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Hippe Lip schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 11:46:
Als dat zo is, dan kan ik de WP dus niet WAR (weersafhankelijk) laten verwarmen, omdat evohome dan de kluts kwijtraakt omdat er de ene keer warmer water beschikbaar is dan de andere keer en dus niet meer weet hoe lang de klep open moet. Dat zou betekenen dat ik het buffervat het beste op een constante temperatuur kan houden. Die heb ik nu op 35 graden staan.
Klopt deze aanname?
Het is heel verstandig dat je met cv-buffer gaat werken voor je warmtepomp.
In de uk-handleiding van evohome zit een schets van aanbevolen hydraulische opstellingen.
Jouw opstelling voldoet daar denk ik aan.

Het is echter niet noodzakelijk voor evohome dat deze een vaste temperatuur heeft dus die kan je prima weersafhankelijk laten regelen.
Waarbij de weersafhankelijk regeling met buffervat als voordeel heeft dat het niet noodzakelijk is om de WP vanuit evohome aan te sturen. Daarnaast is er in cv-deel geen bypass noodzakelijk is als zo’n adaptieve pomp hebt voor het cv-deel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Nm8hAC8Qlh-RKhw-rqYh133UfQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jkrzDLkCEKRAhbn0TIERwO5H.jpg?f=user_large
Bovenste schema dus.
Waarbij je dus als je WP niet vanuit evohome wil aansturen je bdr91(t) gewoon als ketelrelais/WP aanleert voor starten/stoppen van de cv-pomp.
Het is dan niet noodzakelijk om bdr91t te hebben dat moet alleen als je ook de WP wil starten/stoppen ivm het aantal schakelingen.

[ Voor 72% gewijzigd door leonbong op 19-12-2021 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-05 14:39
Heeft iemand een idee of er binnenkort een update uit komt voor de Evo Home? De laatste was afgelopen augustus en ik heb het idee dat het toch allemaal nog niet zo lekker werkt met een warmtepomp met buffervat.

Ik heb een Nice SHB10 warmtepomp met daarop aangesloten een Evo Home systeem. Boven zijn de slaapkamers, overloop en badkamer geregeld met servo's op de vloerverwarmingverdeler op deze verdieping. Elke ruimte is een eigen zone. Hier gaat het allemaal goed. Beneden hebben we ook een aparte verdeler voor de vloerverwarming. Echter is de begane grond 1 zone en wordt deze geregeld met een tweewegklep (ook aangestuurd door Evo Home). Wat het probleem is is dat het beneden veel warmer wordt dan de ingestelde temperatuur op de thermostaat. We willen het beneden graag 21 graden hebben maar het is op dit moment 22.5 graden. Je zou dan verwachten dat de tweewegklep niet meer open gaat omdat het te warm is maar dit gebeurd dus wel waardoor er een paar keer per uur toch nog gewoon bijgestookt wordt op de begane grond. Met als resultaat dat het 22.5 graden blijft. Iemand een idee wat het kan zijn? Ligt dit aan een instelling van de warmtepomp op die van de Evo Home?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Sunri5e kan het zijn dat de BDR91 die je zoneklep stuurt wellicht per ongeluk (ook) geassocieerd is als je warmtevraag-sturing? Dat ie dus altijd open gaat bij warmtevraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:14:
@Sunri5e kan het zijn dat de BDR91 die je zoneklep stuurt wellicht per ongeluk (ook) geassocieerd is als je warmtevraag-sturing? Dat ie dus altijd open gaat bij warmtevraag?
Je bedoelt dat hij ook open gaat als er op de eerste verdieping bijvoorbeeld door de badkamer warmte gevraagd wordt hij de zone beneden ook open gooit? Zo ja, hoe kan ik dit checken/aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Sunri5e schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:17:
[...]

Je bedoelt dat hij ook open gaat als er op de eerste verdieping bijvoorbeeld door de badkamer warmte gevraagd wordt hij de zone beneden ook open gooit? Zo ja, hoe kan ik dit checken/aanpassen?
Ja, probeer eens je benedenverdieping op 15 graden te zetten en je badkamer op 30 oid, zie je dan de zoneklep beneden openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:26:
[...]

Ja, probeer eens je benedenverdieping op 15 graden te zetten en je badkamer op 30 oid, zie je dan de zoneklep beneden openen?
Ik ben op dit moment niet thuis maar ik laat het je tussen de middag even weten. Het klinkt erg plausibel wat je zegt. Stel dat het het geval is. Wat zou er dan mis kunnen zijn? En hoe zou ik dit kunnen herstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AddieK
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-02-2024
Sunri5e schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:27:
[...]

Ik ben op dit moment niet thuis maar ik laat het je tussen de middag even weten. Het klinkt erg plausibel wat je zegt. Stel dat het het geval is. Wat zou er dan mis kunnen zijn? En hoe zou ik dit kunnen herstellen?
Bij mij speelde precies hetzelfde probleem, ik heb dat ook op die manier getest.
De oplossing was simpel: de BDR91 die de warmtevraag regelt even wissen, en opnieuw koppelen. Daarna werd de warmtevraag voor alle zones correct afgehandeld (en de zoneklep alleen bij een warmtevraag door de begane grond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Sunri5e schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:27:
[...]

De knop op de BDR91 lang indrukken totdat je een 2e knipperpatroon ziet. Dan op de Evohome de zone opnieuw inregelen, misschien alles resetten om er zeker van te zijn dat alles werkt zoals de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Een BDR91 kan meerdere toewijzingen onthouden, gevolg is dat als hem op "leren" zet hij gewoon een extra toewijzing heeft. (Bij de voorloper van evohome HCM was dit handig/noodzakelijk dat er meerdere koppelingen mogelijk zijn.)

Om dit te corrigeren zal je BDR91 van woonkamer-zone eerst helemaal moeten wissen en dan opnieuw toewijzen aan woonkamer zone.

[ Voor 18% gewijzigd door leonbong op 21-12-2021 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:49:
[...]

De knop op de BDR91 lang indrukken totdat je een 2e knipperpatroon ziet. Dan op de Evohome de zone opnieuw inregelen, misschien alles resetten om er zeker van te zijn dat alles werkt zoals de bedoeling.
leonbong schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:56:
Een BDR91 kan meerdere toewijzingen onthouden, gevolg is dat als hem op "leren" zet hij gewoon een extra toewijzing heeft. (Bij de voorloper van evohome HCM was dit handig/noodzakelijk dat er meerdere koppelingen mogelijk zijn.)

Om dit te corrigeren zal je BDR91 van woonkamer-zone eerst helemaal moeten wissen en dan opnieuw toewijzen aan woonkamer zone.
Oke. Wellicht heb ik een idee waar het fout is gegaan. Voorheen hadden we soms last van storing. Op iedere slaapkamer en badkamer op de eerste verdieping hangt een Honeywell Round omdat iedere kamer een eigen zone heeft. Omdat de volledige begane grond 1 zone is hadden we daar geen Honeywell Round hangen maar fungeerde het Honeywell Evohome basisstation als thermostaat. Echter waren door de afstanden (groot huis) er soms wat verbindingsproblemen. Toen is er een oplossing gekomen door beneden een Honeywell Round op te hangen en de thermostaat functie van de Honeywell Evohome basisstation uit te schakelen en deze op een centrale plek in huis op te hangen. Hierdoor waren alle verbindingsproblemen verholpen.

Zou de BDR91 toevallig nog met beide gekoppeld zijn? Of zou hij hierdoor in de war raken? Het basisstation helemaal resetten zie ik eigenlijk niet zo zitten. Een mannetje van Evo Home heeft juist alles ingesteld voor ons.

[ Voor 3% gewijzigd door Sunri5e op 21-12-2021 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AddieK
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-02-2024
Sunri5e schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:09:
[...]

[...]

Oke. Wellicht heb ik een idee waar het fout is gegaan. Voorheen hadden we soms last van storing. Op iedere slaapkamer en badkamer op de eerste verdieping hangt een Honeywell Round omdat iedere kamer een eigen zone heeft. Omdat de volledige begane grond 1 zone is hadden we daar geen Honeywell Round hangen maar fungeerde het Honeywell Evohome basisstation als thermostaat. Echter waren door de afstanden (groot huis) er soms wat verbindingsproblemen. Toen is er een oplossing gekomen door beneden een Honeywell Round op te hangen en de thermostaat functie van de Honeywell Evohome basisstation uit te schakelen en deze op een centrale plek in huis op te hangen. Hierdoor waren alle verbindingsproblemen verholpen.

Zou de BDR91 toevallig nog met beide gekoppeld zijn? Of zou hij hierdoor in de war raken? Het basisstation helemaal resetten zie ik eigenlijk niet zo zitten. Een mannetje van Evo Home heeft juist alles ingesteld voor ons.
Je hoeft het basisstation niet te resetten. Het wissen van de BDR91 en opnieuw toewijzen zou voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Sunri5e schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:46:
Heeft iemand een idee of er binnenkort een update uit komt voor de Evo Home? De laatste was afgelopen augustus en ik heb het idee dat het toch allemaal nog niet zo lekker werkt met een warmtepomp met buffervat.

Ik heb een Nice SHB10 warmtepomp met daarop aangesloten een Evo Home systeem. Boven zijn de slaapkamers, overloop en badkamer geregeld met servo's op de vloerverwarmingverdeler op deze verdieping. Elke ruimte is een eigen zone. Hier gaat het allemaal goed. Beneden hebben we ook een aparte verdeler voor de vloerverwarming. Echter is de begane grond 1 zone en wordt deze geregeld met een tweewegklep (ook aangestuurd door Evo Home). Wat het probleem is is dat het beneden veel warmer wordt dan de ingestelde temperatuur op de thermostaat. We willen het beneden graag 21 graden hebben maar het is op dit moment 22.5 graden. Je zou dan verwachten dat de tweewegklep niet meer open gaat omdat het te warm is maar dit gebeurd dus wel waardoor er een paar keer per uur toch nog gewoon bijgestookt wordt op de begane grond. Met als resultaat dat het 22.5 graden blijft. Iemand een idee wat het kan zijn? Ligt dit aan een instelling van de warmtepomp op die van de Evo Home?
Kalibreren zou ik zeggen.

Als je in de woonkamer de Evotouch gebruikt als thermostaat, is de ruimte temperatuur sterk afhankelijk van waar deze staat of hangt. Staat het schermpje hoger dan wordt het warmer, staat deze lager dan wordt het kouder. Bovendien kan deze ook op een wat koudere plek staan of hangen, waardoor het dus warmer wordt.

Wil je het getal voor je gevoel goed zetten, dan kun je de Evotouch kalibreren. Het wordt bij jou 1,5 graad te warm, dus zet je de Evotouch 1,5 graag omlaag.

Dit doe je als volgt: Long press op menu, systeem parameters, interne voeler calibreren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
bert pit schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:45:
[...]

Kalibreren zou ik zeggen.

Als je in de woonkamer de Evotouch gebruikt als thermostaat, is de ruimte temperatuur sterk afhankelijk van waar deze staat of hangt. Staat het schermpje hoger dan wordt het warmer, staat deze lager dan wordt het kouder. Bovendien kan deze ook op een wat koudere plek staan of hangen, waardoor het dus warmer wordt.

Wil je het getal voor je gevoel goed zetten, dan kun je de Evotouch kalibreren. Het wordt bij jou 1,5 graad te warm, dus zet je de Evotouch 1,5 graag omlaag.

Dit doe je als volgt: Long press op menu, systeem parameters, interne voeler calibreren
Maar de Evotouch is juist uitgeschakeld als zijnde thermostaat en fungeert alleen als basisstation waar alle Rounds op aangesloten zijn. Het probleem is dat de ingestelde temperatuur al lang gehaald is maar dat de Evo toch nog telkens de tweeweg klep open zet om bij te verwarmen. Hierdoor schiet de temperatuur (ook zichtbaar op de Round) verder door dan ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:14:
Bedankt allemaal voor je input. Ik heb het zojuist even getest en inderdaad als er boven warmte nodig is schakelt hij beneden ook open terwijl hij dat niet moet doen. Andersom werkt het ook zo. Als hij beneden warmte nodig heeft gaat hij boven ook aan. Alleen omdat de servo's dan boven niet open gaan merk je daar niets van want dan gaat hij niet verwarmen.

Ik denk dat het verstandig is om beide even te resetten en opnieuw te koppelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Sunri5e schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:07:
[...]

Ik denk dat het verstandig is om beide even te resetten en opnieuw te koppelen?
Inderdaad. Zoals @CyBeRSPiN uitlegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Beneden is het makkelijk. De BDR91 resetten en opnieuw koppelen aan de ene zone die er is. Maar hoe werkt dat boven met 5 zones die weer aan zo'n vloerregelaar hangen (HCE80)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Sunri5e misschien dat "mannetje van Evohome" terug laten komen om zn werk te herstellen? Of heb je er later zelf nog mee gerommeld met die Round thermostaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:48:
@Sunri5e misschien dat "mannetje van Evohome" terug laten komen om zn werk te herstellen? Of heb je er later zelf nog mee gerommeld met die Round thermostaten?
Nee, ik heb er zelf niets aan gedaan.

• bert pit

bert pit

asdasd

Sunri5e schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:28:
[...]

Beneden is het makkelijk. De BDR91 resetten en opnieuw koppelen aan de ene zone die er is. Maar hoe werkt dat boven met 5 zones die weer aan zo'n vloerregelaar hangen (HCE80)?
De BDR91 resetten door 15 seconden op de knop de drukken. De rest van de sturing zit in de HCE80, daar verandert niets aan. Daarna de twee BDR's één voor één opnieuw koppelen via de EvoTouch, daar blijven de programma instellingen voor de rest ook hetzelfde.

[ Voor 6% gewijzigd door bert pit op 23-12-2021 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

leonbong schreef op zondag 19 december 2021 @ 09:51:
Het is heel verstandig dat je met cv-buffer gaat werken voor je warmtepomp.
@leonbong Dank je. Het leek me idd een goed ontkoppeling tussen warmtevraag en start/stops van de WP.
Sorry voor wat late reactie trouwens. Ben in de tussentijd met heel andere dingen druk geweest.
In de uk-handleiding van evohome zit een schets van aanbevolen hydraulische opstellingen.
Jouw opstelling voldoet daar denk ik aan.
Klopt.
Het is echter niet noodzakelijk voor evohome dat deze een vaste temperatuur heeft dus die kan je prima weersafhankelijk laten regelen.
Waarbij de weersafhankelijk regeling met buffervat als voordeel heeft dat het niet noodzakelijk is om de WP vanuit evohome aan te sturen.
Kijk, dát is nuttige informatie. Inmiddels heb ik door deze info de stooklijn anders ingesteld, waardoor mijn aanvoertemperatuur –en dus ook de temperatuur in het buffervat– lager is. Dat komt ongetwijfeld het rendement ten goede.
Mijn strategie is nu om elke 2 á 3 dagen die stooklijn één stapje te verlagen, net zo lang tot het huis te koud wordt. Dan moet-ie dus weer één stapje omhoog en heb ik de zuinigste stooklijn gevonden.
Wel zie ik dat de runs langzaamaan wat langer worden, wat me logisch lijkt, omdat het met kouder CV-water langer duurt om het huis warm te krijgen/houden.
Is dit de juiste manier? Loop ik risico's?

En wanneer kies je voor één stapje hoger/lager van de stooklijn en wanneer kies je voor één stapje parallel verhogen/verlagen van die stooklijn?
Daarnaast is er in cv-deel geen bypass noodzakelijk is als zo’n adaptieve pomp hebt voor het cv-deel.
Er zit een Wilo Yonos Pico 25-1-4 pomp in het secundaire circuit (buffervat-huis-vv) en die kan idd terugregelen (verschildruk constant bij knop naar rechts). De knop heb ik naar rechts (vloerverwarming) op iets minder dan halve kracht ingesteld.
Mijn buffervat is zowel in de aanvoer als de retour met een T aangesloten. Daarbij heb ik bij elk (aanvoer én retour) drie temperatuursensoren (DS18B20) gemonteerd: eentje aan de WP-kant van de T, eentje aan de bufferkant van de T en eentje aan de huiskant van de T; elk zeker 15 cm van de T af. Door nu die drie temperaturen in de retour in de gaten te houden, krijg ik een indruk van de juiste stroomsnelheid van het secundaire circuit. Want als nu de retour aan bufferzijde warmer is dan die aan de huiskant, dan is de flow van de WP groter dan die van het huis. Dan draai ik de knop van die Wilo een tikkie harder.
Deze manier van inregelen werkt erg fijn.
[Afbeelding]
Bovenste schema dus.
Waarbij je dus als je WP niet vanuit evohome wil aansturen je bdr91(t) gewoon als ketelrelais/WP aanleert voor starten/stoppen van de cv-pomp.
Het is dan niet noodzakelijk om bdr91t te hebben dat moet alleen als je ook de WP wil starten/stoppen ivm het aantal schakelingen.
Nee, ik wil dus uitdrukkelijk mijn WP niet starten en stoppen rechtstreeks door de warmtevraag van evohome. Ik ben bang dat ik dan teveel start-stops krijg.

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 09-01-2022 10:14 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:06
Het is een flinke kluif dit topic en op veel zaken inmiddels een antwoord gevonden, toch wil ik jullie vragen hoe ik mijn huis het beste kan voorzien van een evohome.

Situatie: intergas hre 36
Zolder kamer 1x dochter die het altijd koud heeft schijnbaar.
1e verdieping 3 slaapkamers waarvan 1 slaapkamer ook graag verwarmd (rest staat altijd uit)
1e verdieping badkamer die ook zeker wat warme kan gebruiken.
begane grond met Vloerverwarming, oud beestje zie foto is bijverwarming en 3 radiatoren in de huiskamer.

Nu gebruiken wij de airco op de BGG als hoofdverwarming en s'avonds zo nu en dan de houtkachel.
Je begrijpt dat als wij de BGG opwarmen dat de VV uitgaat als ook de bovenverdieping en dat vinden de dames maar niets.
Ik zoek dus middels evohome een manier op de bovenverdieping te verwarmen zonder dat de BGG mee verwarmd.

het idee is dus op de slaapkamers een HR92 te plaatsen, de badkamer mag altijd mee met iedere aanvraag dus die hoef niet perse voorzien van een HR92 ( kan wel)
De VV wil ik voorzien van een HR92 die ik dan als ik het goed begrijp als aan/uit moet instellen.
de woonkamer radiatoren evt ook voorzien van een HR92 of deze uitzetten (staan vaak dicht)

Gaat dat werken met die VV en de HR92. (aanvoer is 15 mm geen 22). die hce80 is veel te duur voor die 3 zone's die als een werken.
Ideaal zou zijn als ik de VV gewoon op een lage temperatuur kan laten werken b.v 19 graden terwijl de dames een temperatuur van 20 krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rmxiJUJGS45ULHNMItnnKAHOaCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FuT3KMNpmha2nLCHIu8z1xCx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door merlin1201 op 11-01-2022 21:56 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09:13
@merlin1201

Ik zou kijken of je de gehele bgg op een Danfos zonneklep kan aansluiten aangestuurd door een bdr91.

De rest van de kamers HR92 en je badkamer open zodat die dient als ventiel. HR92 gaat stuk in veel badkamers door vocht.

Voor de aansturing nog een bdr91 nodig voor je ketel en een evohome thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Dashlane schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:51:
@merlin1201

Ik zou kijken of je de gehele bgg op een Danfos zonneklep kan aansluiten aangestuurd door een bdr91.

De rest van de kamers HR92 en je badkamer open zodat die dient als ventiel. HR92 gaat stuk in veel badkamers door vocht.

Voor de aansturing nog een bdr91 nodig voor je ketel en een evohome thermostaat.
Ik heb inmiddels een compleet setje via MP kunnen kopen, thermostaat, bridge en 2xhr92.
maar waarom een bdr91 met zoneklep en geen hr92? bedoel een zonneklep met bdr91 is toch al snel 250,- en die hr92 60,- ongeveer. ook is mijn aanvoer geen 22 mm maar 15.
Of werkt het gewoon niet lekker met die hr92, zo her en der lees ik dat dit prima moet kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door merlin1201 op 11-01-2022 22:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

@merlin1201 Wat die badkamer betreft: je kunt daar de kraan altijd open laten staan, zodat die meelift als er ergens in huis een zone is met warmtevraag. Zo heb ik dat nu hier in huis en hier werkt dat goed.

Blijkt nu dat die badkamer op essentiële momenten toch te koud is, dan kun je daar een honeywell round ophangen als voeler in de badkamer en die aanmelden op je evohome, maar dan zonder zoneklep of HR92. Dan kun je die ruimte namelijk tijdgestuurd verwarmen. Bijvoorbeeld 's morgens tussen 7 en 8. Dan is de badkamer gegarandeerd warm. De overige momenten lift die mee met de warmtevraag elders in huis.

Bij dat setje van MP zit toch ook een BDR91 om je ketel aan te sturen, hoop ik?

[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 12-01-2022 11:22 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Mijn badkamer had geen thermostaatkraan, maar hangt recht onder de CV ketel (die op zolder staat). Daardoor werd de retour altijd heel snel warm en ging de CV pendelen. Ik heb dus in de badkamer nu ook een HR92 geplaatst en gewoon op een tijdschema gezet. Werkt echt veel beter voor Evohome.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
@merlin1201
Ik zou een danfoss zonneklep gebruiken mits je gehele bgg grond daarmee kan aansturen. Ik ga ervan dat de 15mm alleen voor de vloerverwarming is en niet voor de gehele beneden etage. De meningen over een HR92 als zoneklep zijn verschillend. Op het forum zijn er goede ervaringen, vanuit de installateurs problemen met de belasting van de HR92. Het advies van Resideo is om het niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Inmiddels begonnen met het inregelen van de evohome, maar jee wat is dat nog lastig.
als ik 1 zone aanmaak waarbij de controler dient als thermostaat, volgens mij gaat dat prima.
Zodra ik 1 zone toevoeg, wist hij de zones en moet ik kiezen voor b.v 2 zones waarna de CV niet meer reageer. ik heb dan wel zone 1 de ecotouch sensor en zone 2 is een externe sensor hr92.
Wat doe ik fout? of moet ik een externe thermostaat toevoegen voor de woonkamer?

[ Voor 9% gewijzigd door merlin1201 op 12-01-2022 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@merlin1201 Wat bedoel je met “wist hij de zones”? Je kan niet gewoon een 2e zone toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
RichieB schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:48:
@merlin1201 Wat bedoel je met “wist hij de zones”? Je kan niet gewoon een 2e zone toevoegen?
nee idd zodra ik de begeleide configuratie gebruik kan ik 1 zone aanmaken, maar als ik later een 2e wil toevoegen met creëren zones dan wist hij eerst gemaakte instellingen, snap dat niet.
Valt me wel op dat de temperatuur aangegeven op het display veel hoger ligt dan wat het is, naar dat is te corrigeren zie ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hy7YgL7MBwc7hZCB0Kr0F8NApi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ztOUjr4Lcl2Jgl8XkM8g4KZX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door merlin1201 op 12-01-2022 21:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
@merlin1201 Ik heb geen idee of je met Begeleide Configuratie een extra zone kan toevoegen. Ik doe het zo:
  1. Lang op menu knop drukken
  2. "U gaat het configuratiemenu in": klik op het groene vinkje
  3. Zone configuratie
  4. Druk op een leeg vakje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Ik zie in mijn systeem overzicht bij mijn gemaakte zone: Single zone evotouch sensor, dan werkt het verder prima.

ik heb geen leeg vakje, die heb ik wel als ik bij creëren zone de instellingen wis en handmatig zones aanmaak, echter krijg ik het niet voor elkaar dat mijn cv opstart, deze reageert niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUwmnlbBGYJ8B-MiHfzti2sN1jI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aA0PMt9LhO90kfVpEf1qWMEk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Je moet je CV dan ook handmatig koppelen lijkt me. Dat gaat via: Systeem Apparatuur -> Toestel Regeling

[ Voor 35% gewijzigd door RichieB op 12-01-2022 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

@merlin1201 Hoe stuur je je CV-ketel aan? Heb je daarvoor een BDR91 aangesloten op de thermostaatcontacten van de ketel?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
Hippe Lip schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 23:52:
@merlin1201 Hoe stuur je je CV-ketel aan? Heb je daarvoor een BDR91 aangesloten op de thermostaatcontacten van de ketel?
Aangesloten met een R8810 modulerend.
Ik heb wel het vermoeden hoe het komt dat het niet werkt. Ik installeer het systeem als een single systeem zonder HW92 en wilde daarna een zone toevoegen en toewijzen aan een HW92 en dat gaat fout.
.
ik zal vanavond nog eens proberen om gelijk 2 zones te creëren woonkamer en slaapkamer beide aan een HW92 toegewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Echt bijzonder want ik heb inmiddels alle mogelijke instellingen geprobeerd.
Het systeem werkt prima als single zone, maar dan heb ik maar 1 zone.
Als ik 2 zone's aanmaak als radiator dan start de CV niet op, of hij start ineens op zonder warmte vraag en blijft stoken heel vreemd.
Systeem is niet kapot anders zou een single zone ook niet werken.
het gaat vooral fout in de communicatie naar mijn intergas hre.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@merlin1201 misschien eens helemaal opnieuw beginnen met een fabrieksreset en ook de ketelmodule ontkoppelen (heel lang ingedrukt houden totdat knipperpatroon anders wordt).
Zie hier een playlist van een aantal filmpjes met uitleg: https://youtube.com/playl...YyFF5Ki1JamUQQ&playnext=1 en dit filmpje: YouTube: R8810 OpenTherm module toewijzen aan evohome Wi-Fi | Honeywell Home

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeRSPiN op 13-01-2022 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Klopt, ik heb echt alles al geprobeerd, filmpjes bekeken tis echt een raadsel.
Toewijzen gaat prima, ook als modulerend , comm test goed.
Wat me wel opvalt is dat als ik begeleide configuratie doe, dat ik de eerste keuze thermostaat neem, dan creëren ik die single zone.
Als ik radiator kies kan ik meerder zones aanmaken, maar de cv reageert of helemaal niet bij warmte vraag, of gaat aan maar niet meer uit.

[ Voor 68% gewijzigd door merlin1201 op 13-01-2022 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

@merlin1201 Heb je die fabrieksreset al eens geprobeerd? Soms sluimeren er dingen die je niet door hebt en ook niet kunt zien. Een echte reset maakt schoon schip en geeft je kans op een werkend systeem.

Er bestaat toch geen 'single zone' versie van evohome? Het moet dus wel kunnen, maar het lijkt erop dat je érgens iets mis doet zonder het in de gaten te hebben...

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:09
Hi guys, onze vloerverwarming is opgeleverd door de aannemer en heb de offerte binnen om deze te laten ombouwen naar Honeywell Evohome zoneregeling. De loodgieter sprak over het installeren van debietmeters op de verdeler ivm ongelijke slanglengte per groep. Zat hier net over na te denken en lijkt me onzinnig om zoneregeling per groep toch? De groep wordt open/dichtgezet naar gelang warmtevraag en is een debietmeter in zijn geheel niet nodig toch? Dat is enkel als je op 1 verdeler alle groepen even veel warmtestroom wilt geven, maar met Evohome niet aan de orde.

Is mijn denklijn logisch / correct? Thx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Clock schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:36:
Hi guys, onze vloerverwarming is opgeleverd door de aannemer en heb de offerte binnen om deze te laten ombouwen naar Honeywell Evohome zoneregeling. De loodgieter sprak over het installeren van debietmeters op de verdeler ivm ongelijke slanglengte per groep. Zat hier net over na te denken en lijkt me onzinnig om zoneregeling per groep toch? De groep wordt open/dichtgezet naar gelang warmtevraag en is een debietmeter in zijn geheel niet nodig toch? Dat is enkel als je op 1 verdeler alle groepen even veel warmtestroom wilt geven, maar met Evohome niet aan de orde.

Is mijn denklijn logisch / correct? Thx
@Clock Een zone kan meerdere lussen omvatten. Je wilt dan een zelfde flow (snelheid) per lus hebben zodat binnen één zone alle lussen dezelfde warmte afgeven. Anders kan een kant van de kamer warmer worden dan de andere, en dat wil je niet. Met debietmeters kun je die stroomsnelheid gelijk instellen bij alle lussen.

Mijn advies: doen! Je loodgieter lijkt ervaring te hebben in dit soort dingen, dat geeft vertrouwen. Hier zaten die flowmeters er vanaf het begin in, en ik heb er bij het inregelen wel plezier van gehad.

[ Voor 8% gewijzigd door Hippe Lip op 15-01-2022 23:19 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:04
Even wat van de expertise hier gebruikmaken....

In September is er bij mij vloerverwarming aangelegd (ingefreesd in bruine jaren 70 tegeltjesvloer). sleuven dichtgezet, en laagje egaline er overheen, daar overheen nieuwe tegelvloer. Aansturing dmv honeywell evohome met HCE80, 3 zones (1=hal, 2=woonkamer/keuken, 3=serre) 7 groeps verdeler. (hal = 1 groep, serre = 2 groepen, woonkamer/keuken 4 groepen) plattegrond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0X6gP2JlSh1UeHkJIjaYXmUMkE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jbBnFfdOmN9w1sPC3Nig9MFl.jpg?f=fotoalbum_large

Na 5 a 6 weken opstartprotocol gevolgd, en vloerverwarming werkt op zich prima. Alle groepen worden warm, ruimtes zijn op temp, etc... De flow per groep is ingesteld door de installateur, er is een bypass geïnstalleerd vlak bij de verdeler (in de trapkast op de BG, ketel staat op 2e verdieping).

Op 1e en tweede verdieping staan radiatoren, maar die staan eigenlijk altijd uit vanwege aanwezigheid airco/inverter om te verwarmen. Radiator in de badkamer heeft thermostaatkraan en staat soms aan op standje 2 á 3.

Ik vraag me af of ik nog wat kan optimaliseren wat betreft de instellingen in Evohome en/of instellingen van de ketel (Nefit Ecomline HR uit 2007, vorig jaar onderhoud gehad).

Schakelmomenten per uur in de Evohome staat nu op 6, met een minimale aan tijd van 2 minuten (adviesinstellingen installateur) Thermostaatknop op de verdeler staat op 40 graden, vermogen van de ketel heb ik al aardig wat teruggeschroefd (zie foto hieronder), pomp van de ketel staat op nadraaitijd van enkele minuten ipv continu.

Enkele foto's van opstelling en ketel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2XNH-7N26jv_o-YwJEp5O8ogk9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OxiGhUOjAvKXhwY1WNUzkGQy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_WdRYPHmQZG8y6SvHhBK_se920=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zml8CuPuxRjpVsSWOc92zKrk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ffAhQHjb9CVieoNV9SglabueTTE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YvqJnuXkwglaj7PNpnbGlVDu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ruplCoa81uYEyq7MpSyPPcoHPE4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WJIQpzkVzkcEjECpnrirWiyu.jpg?f=fotoalbum_large

Is hier nog wat aan te optimaliseren? Wat zou bijv. het effect zijn als ik de minimale aan tijd naar 1 min. zou aanpassen? of aantal schakelmomenten naar 3? of beide? of kan de ketel nog beter afgesteld worden?
Wat mij wel opvalt is dat de aanvoer en retour temp op de verdeler altijd redelijk dicht bij elkaar liggen.

Ben benieuwd naar jullie inzichten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
@Bucephalus

Vanuit mijn installateur het advies gekregen om minimale schakeltijden met een langst mogelijke aan tijd. Dit omdat vloerverwarming een langzame verwarming is. Tegen de tijd de er warm water door de vloer loopt sluit de ketel als weer af.

Daarnaast heb ik een pompschakelaar, zodat de pomp niet onnodig staat te draaien in de zomer maanden. Kan je overigens vaak aanschaffen via de gemeentelijke regelingen.

Op de foto’s te zien is je aanvoer temperatuur te laag. Ik weet alleen niet of de ketel daadwerkelijk werkt. Op het moment dat deze 40 graden is dan moet je retour een graad of 4/5 lager zijn. Is die veel lager pompsnelheid omhoog zetten. Let wel dat je dit niet in de ochtend op een koude vloer gaat controleren. Met het aantal groepen dat je hebt iedergeval niet lager.

Ik ken deze ketel niet dus ik heb geen idee wat de temp instelling is van je verwarming. Maar als deze te laag staat dan krijg je te koud water in de verdeler, ook al staat de knop op 40 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
Dashlane schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:26:
@Bucephalus

Vanuit mijn installateur het advies gekregen om minimale schakeltijden met een langst mogelijke aan tijd. Dit omdat vloerverwarming een langzame verwarming is. Tegen de tijd de er warm water door de vloer loopt sluit de ketel als weer af.

Daarnaast heb ik een pompschakelaar, zodat de pomp niet onnodig staat te draaien in de zomer maanden. Kan je overigens vaak aanschaffen via de gemeentelijke regelingen.

Op de foto’s te zien is je aanvoer temperatuur te laag. Ik weet alleen niet of de ketel daadwerkelijk werkt. Op het moment dat deze 40 graden is dan moet je retour een graad of 4/5 lager zijn. Is die veel lager pompsnelheid omhoog zetten. Let wel dat je dit niet in de ochtend op een koude vloer gaat controleren. Met het aantal groepen dat je hebt iedergeval niet lager.

Ik ken deze ketel niet dus ik heb geen idee wat de temp instelling is van je verwarming. Maar als deze te laag staat dan krijg je te koud water in de verdeler, ook al staat de knop op 40 graden.
Wat bedoel je precies met minimale schakeltijden? Aantal schakelingen per uur, of minimale aan tijd? Of beide? Waar gaat de minimale aan tijd eigenlijk over? De tijd dat de ketel warmte levert, of de tijd dat de HCE80 de pomp aan zet? (of beide?)

Hier ook een pompschakelaar trouwens, dat regelt de HCE80 als ik het goed begrepen heb van de installateur. Pomp draait alleen bij warmtevraag.

Weet even niet meer of op het moment van de foto's de ketel werkte, of dat ie aan het nadraaien was. Aanvoerleiding naar verdeler word warm genoeg (met IR thermometer gemeten)

[ Voor 4% gewijzigd door Bucephalus op 21-01-2022 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
@Bucephalus

Excuus, bedoelde minimale schakelingen in plaats van schakeltijden. Je wilt bij een vloerverwarming minder aantal schakelingen per uur met een langere aan tijd, de ketel verwarmd. De vloer is een lang circuit, door langer te branden en minder vaak te schakelen is deze efficiënter.

Ik zou wel even goed kijken of aanvoer en retour wel naar 40 graden bij warmtevraag. Ik heb zelf in de knop een afwijking van 10 graden.

Overigens vind ik dat de installateur netjes gewerkt heeft!

Edit: ik tweak overigens mijn systeem aan de hand van homewizard p1 meter.

[ Voor 7% gewijzigd door Dashlane op 21-01-2022 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

@Bucephalus Een vloerverwarming werkt traag, zoals @Dashlane al zegt. Daarom wordt in die configuratie vaak het aantal schakelingen teruggebracht tot 3 (2?), zodat áls er warmtevraag is, de kleppen wat langer open staan en de vloer de tijd krijgt om op te warmen.

Heb je het met je installateur gehad over een pomploze verdeler? Als je je ketel toch op lage temperatuur gaat instellen (max 40 graden), dan kan dat rechtstreeks de vloer in. Dat spaart de energie van de verdelerpomp. Moet niet, het is slechts een overweging.
Waar ik een beetje twijfel is of je CV-pomp nu niet tegen een dicht circuit kan aanlopen als de thermostaat van de vv-verdeler geen nieuw warm water nodig acht. Ja, je hebt een bypass (gelukkig wel een eind van de ketel af, dat is mooi), maar dan staat de ketel voor jan doedel te draaien. Das nou echt zonde en bovendien gaat de ketel dan pendelen omdat die uiteindelijk zijn eigen warme water bijna onafgekoeld terugkrijgt.

En die nadraaitijd van 2 minuten, waarom heb je die? Als evohome geen warmtevraag meer heeft gaan alle vv-kleppen dicht. Nu weet ik niet hoe lang die Robot-kleppen van je verdeler erover doen om dicht te gaan, maar twee minuten lijkt me lang. Ik betwijfel of je veel warmte verliest als je de nadraaitijd op 1 of zelfs 0 minuten zet.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
@Dashlane aanvoerleuding naar verdeler wordt ongeveer 43 graden. De temp meter op de verdeler is niet zo nauwkeurig.
Installateur heeft netjes gewerkt inderdaad. Heb wel zelf de opbergplankjes op maat gezaagd voor om de leidingen heen, en het laminaat terug gelegd... 😋

@Hippe Lip dus die instelling "minimale aan tijd" heeft betrekking op hoe lang de pomp van de verdeler nog draait nadat signaal "uit" naar de ketel is gegeven? Heb nu inderdaad wel eens dat er warm water direct door de bypass terug gaat. (is die 0,3 bar van de bypass ok?)
Ook geen idee hoe lang die kleppen er over doen om open/dicht te gaan.

Ik ga het eens proberen of ik met 3x per uur en 1 (of 0) minuten verschil ga merken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Bucephalus schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:32:
@Hippe Lip dus die instelling "minimale aan tijd" heeft betrekking op hoe lang de pomp van de verdeler nog draait nadat signaal "uit" naar de ketel is gegeven?
Eerlijk gezegd ken ik de instelling “Minimale aantijd” ook niet. Mogelijk is dat een instelling voor als je een warmtepomp hebt. Die dingen kun je niet heel kort aan zetten, daarvan gaan ze kapot.
Heb nu inderdaad wel eens dat er warm water direct door de bypass terug gaat. (is die 0,3 bar van de bypass ok?)
Lijkt wel OK. Niet te hoog zetten, want dan heeft je CV-pomp teveel te lijden. Overleg zonodig met je installateur.
Ook geen idee hoe lang die kleppen er over doen om open/dicht te gaan.

Ik ga het eens proberen of ik met 3x per uur en 1 (of 0) minuten verschil ga merken...
Dat lijkt me een zinvol experiment. Zelf zou ik dan voor 0 nadraaitijd kiezen. Echte verliezen heb je immers niet. Er blijft weliswaar warm CV-water in de leidingen zitten, maar die leidingen zitten allemaal in huis en staan dus hun warmte sowieso aan het huis af.

Hoe ben je gekomen tot deze verdeler met pomp? Heeft je installateur je die aanbevolen? Vraag ‘m dan eens waarom dit en geen pomploze verdeler. Niet dat ik meteen wil zeggen dat dit een verkeerde keuze is, maar ik zou zelf (met mijn huidige ervaring, moet ik er eerlijk bij zeggen) voor pomploos hebben gekozen.

[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 21-01-2022 18:50 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
@Bucephalus

De aanvoerleiding geeft geen relevante info over welke temperatuur de vloer ingaat. Er wordt gemengd tussen de aanvoer en retour. Belangrijk om te weten is dat dit type installatie gemaakt is voor Hoge temperatuur verwarming, vaak omdat er in andere ruimten nog radiatoren zijn. Vloerverwarming is een lage temperatuur verwarming. Hoge temperatuur verwarming wil je niet in je vloer, je verbrand je voeten en het zal defect gaan. Daarom mengt deze verdeler met retour wat zorgt voor lage temperatuur. De twee meters zijn van de aanvoer in het verdeelblok en de retour in het verdeelblok. Dit is dus na het mengen en zegt niets over de aanvoerleiding.
43 graden zal waarschijnlijk een net te lage temperatuur zijn om goed te kunnen mengen naar de ideale temperatuur. Ik durf aan de hand van de foto’s wel te zeggen dat de meters kloppen aangezien het verschil passend is met wat het zou moeten zijn, ik vermoed niet dat beide temperatuursensoren defect zijn. Dat warm water terug in de bypas vermoed ik dat komt door dat hij zijn warmte niet kwijt kan in de vloer.

Minimale aan tijd is die van de brander van de ketel. Ik heb hem op 5 staan en ga binnenkort hem naar 10 proberen te zetten in de ketel zelf.

@Hippe Lip ik vermoed dat jij pomploos hebt omdat je gehele systeem LTV is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Dashlane schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 21:27:
@Bucephalus
Dat warm water terug in de bypas vermoed ik dat komt door dat hij zijn warmte niet kwijt kan in de vloer.
En dat zal komen doordat de inlaat van dat vv-blok niet altijd (ver genoeg) open staat. Dan kan de pomp zijn capaciteit (debiet) niet kwijt. En dat is zonde van je rendement, als die bypass open gaat.
@Hippe Lip ik vermoed dat jij pomploos hebt omdat je gehele systeem LTV is?
Ja iid. Is dat hier bij @Bucephalus niet ook het geval, als hij de max van zijn CV-water op 40, max 45 graden zet? Dat is precies de maximale temperatuur van wat er door de vloer mag, toch?

<John O`Mill>

Pagina: 1 ... 16 ... 35 Laatste