Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostnl
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:36
Beste Tweakers,

Wij zijn druk bezig ons nieuwe huis te verbouwen.
Op zowel de begane grond als de eerste verdieping is vloerverwarming aangelegd.
Wij zochten een robuust systeem wat te integreren is in Home assistant kwam ik telkens op Evohome uit.

Begane grond: 4 groepsverdeler (rode bolletje in trapkast), idee één zone woonkamer/keuken/gang/wc

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/js_umi1WdYuDK6046MR0lZi7nHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WfngXNhcX3s0cQsx7t3Kqo9S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gnfzmbkZN4AgGjmtb1RL2vfVnsk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oRXX8FMZIbgIadmoaxhOOIDL.jpg?f=user_large

Eerste verdieping: 3 groepsverdeler (rode bolletje cv hok), idee drie zones slaapkamer+slaapkamer+badkamer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6jBvk9aLAVjmtkh7IPe-6NaYs6I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0mQ61PNyzL1prz1eBFO5tTa5.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1Fs1YkvaRTxyV9KhiozHUTQ3QU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N9XSoftqD4d74ZSPYReUAk2h.jpg?f=fotoalbum_large

De cv ketel word een atag i36ec (in de toekomst krijgen wij wellicht een opbouw van ca 28 vierkante meter)
Deze hangt boven de 3 groepsverdeler op de eerst verdieping.

Mijn idee was:
- Evohome touch
- BDR91 (voor aan/uit sturing , gelezen dat dit beter functioneert met vloerverwarming)
- Eerste verdieping: 1x HCE80 + HRA80
- Eerste verdieping: 3x MT4 direct aangesloten op de HCE80
- Beganegrond 4x MT4 (in serie in een klemmenkast en met kabel 10meter naar de HCE80)
- De pomp van de begane grond met ca 10 meter kabel naar de HCE80
- 4x Temperatuur sensor T87RF2025/ HCW82, zoek eigenlijk een simpele temperatuursensor

Mijn vraag hoe moet ik de tweede pomp van de eerste verdieping regelen?
Ik las dat mensen met 2x HCE80 problemen hadden met communicatie, heeft dit toch de voorkeur met twee verdelers?

Alvast bedant voor alle adviezen O-)

[ Voor 3% gewijzigd door joostnl op 05-04-2021 22:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Werkt Tado niet ook met HA? Besef wel dat EvoHome een cloudoplossing is, geen local API.
Heb zelf ook EvoHome met domotica (OpenHab) en het werkt wel goed, maar je blijft afhankelijk van de cloud voor het op afstand aanpassen van settings.

Over je setup, je hebt het over “de pomp aansturen” maar dat is niet wat je moet doen. Je moet de aanvoer per zone aansturen (dus open/dicht). De pomp moet 24/7 aan (het beste achter een pompschakelaar om serieus stroom te besparen zonder dat je pomp door stilstand vastloopt).

De begane grond kun je met een zoneklep doen, dus de aanvoer naar de mengverdeler open/dicht zetten.
Er moet dus een klep in je leiding gezet worden. Dat kan afhankelijk van de route ook op zolder. Dat heb ik gedaan, dat is makkelijker omdat je dan niet alles leeg hoeft te laten lopen. Een klep is ook goedkoper dan een HCE80.

Boven de HCE80 waarmee je dan middels servomotoren de zones aanstuurt.

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-04-2021 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostnl
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Tado heeft wat ik kon vinden geen zone aansturing dus die valt af.
Ik zal inderdaad ook de internet gateway aan moeten schaffen en blijf ik cloud afhankelijk. Is niet anders vrees ik...

https://www.verwarmenperk...-ip/zoneregeling-cv-ketel

Ik denk dat ik inderdaad de pomp boven direct op de hce 80 doe en de pomp beneden op pomp schakelaar die aan gaat op temperatuur. (Kan ik altijd nog aanpassen)
CyBeRSPiN schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:24:
Werkt Tado niet ook met HA? Besef wel dat EvoHome een cloudoplossing is, geen local API.
Heb zelf ook EvoHome met domotica (OpenHab) en het werkt wel goed, maar je blijft afhankelijk van de cloud voor het op afstand aanpassen van settings.

Over je setup, je hebt het over “de pomp aansturen” maar dat is niet wat je moet doen. Je moet de aanvoer per zone aansturen (dus open/dicht). De pomp moet 24/7 aan (het beste achter een pompschakelaar om serieus stroom te besparen zonder dat je pomp door stilstand vastloopt).

De begane grond kun je met een zoneklep doen, dus de aanvoer naar de mengverdeler open/dicht zetten.
Er moet dus een klep in je leiding gezet worden. Dat kan afhankelijk van de route ook op zolder. Dat heb ik gedaan, dat is makkelijker omdat je dan niet alles leeg hoeft te laten lopen. Een klep is ook goedkoper dan een HCE80.

Boven de HCE80 waarmee je dan middels servomotoren de zones aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@joostnl de EvoHome touch staat zelf via Wifi al in verbinding met internet. Mijn punt was dat HA met internet moet praten om een setting aan te passen en niet rechtstreeks met die Evohome touch module. Niks mis mee, werkt prima, neem het alleen mee in je overweging want een “local API” kan op langere termijn een voordeel blijken.
En heb het idee dat het kwartje over hoe de aansturing werkt nog niet gevallen is.. ;)
Je sluit de HCE80 niet aan op de pomp. Je sluit motoren aan op de ventielen op je mengverdeler. Elk ventiel is voor een zone, op de HCE80 zet je dan zones open/dicht door de individuele motoren aan te sturen. De pomp moet geregeld draaien anders loopt ie op termijn vast, dus ook in de zomer als er geen warmtevraag is.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-04-2021 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostnl
Het verhaal van de niet locale api snap ik helemaal. Ik kom net homematic tegen dit heeft met wat moeite wel een locale api en word in Duitsland veel gebruikt en is stukken goedkoper.

De zones worden inderdaad apart open en dicht gedaan. Ik las toch echt dat de hce80 één ingebouwde pomp schakelaar heeft die aangestuurd word als één zone open gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

joostnl schreef op zondag 11 april 2021 @ 10:38:
De zones worden inderdaad apart open en dicht gedaan. Ik las toch echt dat de hce80 één ingebouwde pomp schakelaar heeft die aangestuurd word als één zone open gaat?
Ok dat zou kunnen, heb zelf geen HCE80.
Dus voor boven is het duidelijk. Voor beneden dus een klep in de aanvoer zetten naar de mengverdeler beneden. Die klep stuur je aan met de BDR91* Dan een pompschakelaar op je mengverdeler beneden zodat ie niet 24/7/365 gaat pompen, maar alleen als de aanvoer warm is of periodiek om de pomp niet vast te laten lopen.
Een tweede HCE80 voor beneden is veel te duur als je het geheel als 1 zone gebruikt.

*) een goedkoper alternatief is om een HR92 radiatorknop op een ventiel in de leiding te zetten, meerderen hier hebben dat ook werkend (en werkt dan ook goed met OpenTherm begreep ik). Nadeel is dat je dan met een batterij zit die je af en toe moet vervangen.

[ Voor 25% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-04-2021 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:45

fmb

De HCE80 kan (moet niet) ook een pomp aansturen.
Een zoneklep voor beneden toepassen en een aparte pompaansturing kan een idee zijn. Zelf heb ik daar echter geen ervaring mee. Ik heb ervoor gekozen om de beneden verdieping met een 2e HCE80 aan te sturen.
CyBeRSPiN schreef op zondag 11 april 2021 @ 10:47:
[...]
Ok dat zou kunnen, heb zelf geen HCE80.
Was dan een beetje voorzichtig met advies ;)
Dus voor boven is het duidelijk. Voor beneden dus een klep in de aanvoer zetten naar de mengverdeler beneden. Die klep stuur je aan met de BDR91* Dan een pompschakelaar op je mengverdeler beneden zodat ie niet 24/7/365 gaat pompen, maar alleen als de aanvoer warm is of periodiek om de pomp niet vast te laten lopen.
Een tweede HCE80 voor beneden is veel te duur als je het geheel als 1 zone gebruikt.
De pomp wil je dan natuurlijk alleen aansturen als er ook beneden warmtevraag is. Daar heb ik dus geen ervaring mee, met een 2e HCE80 was dat een stuk eenvoudiger. Maar is inderdaad duurder.

Volgens mij gaat Evohome er in basis vanuit dat je voor een cv / warmtepomp één pomp hebt. Alleen middels de HCE80 kun je voor de betreffende vvw verdeler een aparte pomp aansturen die alleen aangaat als een zone van die betreffende vvw aan gaat.

Jij hebt echter 2 pompen, dus je moet of toch met 2 HCE80’s gaan werken, of iets “truuken” om de 2e pomp gestart te krijgen. Op temperatuur van de aanvoer beneden schakelen is lastig; ook als de groepen beneden open gaan heb je nog geen flow dus hoe weet je dan op basis van temperatuur dat de pomp beneden moet draaien?

Geen idee of de BDR91 beneden dan ook tegelijkertijd een pomp kan starten. Dat zou dan een optie kunnen zijn.

[ Voor 46% gewijzigd door fmb op 11-04-2021 11:13 ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:45

fmb

joostnl schreef op maandag 5 april 2021 @ 21:43:
Ik las dat mensen met 2x HCE80 problemen hadden met communicatie, heeft dit toch de voorkeur met twee verdelers?

Alvast bedant voor alle adviezen O-)
Ik heb 2 HCE80’s in gebruik. Dit werkt prima bij mij. Ik heb er geen pomp op hoeven aansluiten, dit zit in de warmtepomp. De communicatie met beide HCE80’s gaat echter vlekkeloos, alles zones gaan prima open/dicht.

[ Voor 20% gewijzigd door fmb op 11-04-2021 11:35 ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-05 16:35
Ik gebruik HA met de evohome_cc custom component:

https://github.com/zxdavb/evohome_cc

https://community.home-as...s-chronotherm/151584/1117

Dit met een Evohome Color zonder wifi en een HGI80 maar er zijn ook andere RF bordjes te krijgen die goed werken. Zo heb je alles lokaal in eigen beheer en het werkt voor een WIP project best mooi.

De Domoticz integratie van Evohome is net wat stabieler maar sinds dit project er is kon ik Domoticz verwijderen en ben ik volledig over op HA :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

fmb schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:02:
[...]

Een zoneklep voor beneden toepassen en een aparte pompaansturing kan een idee zijn. Zelf heb ik daar echter geen ervaring mee.

De pomp wil je dan natuurlijk alleen aansturen als er ook beneden warmtevraag is. Daar heb ik dus geen ervaring mee, met een 2e HCE80 was dat een stuk eenvoudiger.
Was dan een beetje voorzichtig met advies ;)
Grapje, ik denk dat we elkaar goed aanvullen zo, no offence maar jouw advies is er een met ook een beperkt inzicht in wat er mogelijk is..
Volgens mij gaat Evohome er in basis vanuit dat je voor een cv / warmtepomp één pomp hebt.
Nee. Het aantal pompen staat er los van, regeling geschiedt door ventielen en kleppen. Dat de HCE80 als extraatje ook als pompschakelaar dient is leuk meegenomen. Wel kan er maar een warmtebron zijn (CV/Warmtepomp/stadsverwarming).
Jij hebt echter 2 pompen, dus je moet of toch met 2 HCE80’s gaan werken, of iets “truuken” om de 2e pomp gestart te krijgen.
Niks “truuken”. Een pomp is geen onderdeel van de aansturing.
Op temperatuur van de aanvoer beneden schakelen is lastig; ook als de groepen beneden open gaan heb je nog geen flow dus hoe weet je dan op basis van temperatuur dat de pomp beneden moet draaien?

Geen idee of de BDR91 beneden dan ook tegelijkertijd een pomp kan starten. Dat zou dan een optie kunnen zijn.
De klep in de aanvoer naar beneden is de aansturing in de door mij voorgestelde oplossing. Zo heb ik het thuis ook. Evohome zet die open/dicht op basis van warmtevraag in de zone “begane grond”. De klep wordt geschakeld met de BDR91.
Of de pomp tussendoor uit gaat bij geen warmtevraag is niet relevant voor de werking van het systeem, maar wel om stroom te besparen van die pomp. Daar kun je dan een pompschakelaar met temperatuursensor plaatsen die (onafhankelijk van EvoHome!) de pomp uit zet als er geen warmte te verpompen is.

Onder de streep is de HCE80 misschien niet eens zoveel duurder is als een zoneklep, BDR91 en een pompschakelaar. Het wordt er misschien wel iets eenvoudiger van.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-04-2021 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:23
Een HCE80 kan pomp in uit schakelen en zal deze aanzetten als één van de aangesloten zone's warmtevraag heeft.
Ik zou als je alles op één HCE80 wil hebben de pomp van BG op HCE80 en de pomp op de 1e verdieping gewoon met klassieke pompschakelaar.
Een HCE80 heeft ingebouwde zomerstand waarbij het periodiek de pompen laat draaien. Nu zie ik dat jij van die hele moderne pompen hebt dan speelt dat eigenlijk niet dat ze vast gaan zitten omdat deze type pompen altijd met hoog koppel starten, waardoor periodiek draaien in de zomer niet noodzakelijk is volgens grundfos zelf.

@joostnl
Ik heb het idee dat ik dit al eerder een keer beantwoord heel recent terug was dat voor jouw?

[ Voor 46% gewijzigd door leonbong op 12-04-2021 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Werkt Tado niet ook met HA? Besef wel dat EvoHome een cloudoplossing is,
Evohome heeft voor de aansturing geen cloud nodig.
Daarnaast als je de HGI80 interface koopt heb je met meerdere demotica systemen helemaal geen internet nodig om het aan te sturen vanuit zo'n systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostnl
Beste Leon,
Bedankt voor je advies, je was inderdaad ingegaan op de vraag.
Alleen was ik niet zeker of jij de eerste verdieping pomp adviseerde aan te sturen met een klassieke pomp schakelaar of met een bdr91(als dit überhaupt al mogelijk is)
Ik dacht moet een eigen topic met zo veel mogelijk informatie inplaats van het andere topic te kapen.

Ik ga een winkelmandje maken met evohome.
Homematic lees ik toch ook negatievere reviews over.

Hgi80 is lastig te krijgen nog online....
Jammer dat de temperatuur sensoren ook gauw op 60 euro per stuk uitkomen.
De handmatige instelbaarheid van de temperatuur heb ik eigenlijk niet nodig nodig.
leonbong schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:01:
Een HCE80 kan pomp in uit schakelen en zal deze aanzetten als één van de aangesloten zone's warmtevraag heeft.
Ik zou als je alles op één HCE80 wil hebben de pomp van BG op HCE80 en de pomp op de 1e verdieping gewoon met klassieke pompschakelaar.
Een HCE80 heeft ingebouwde zomerstand waarbij het periodiek de pompen laat draaien. Nu zie ik dat jij van die hele moderne pompen hebt dan speelt dat eigenlijk niet dat ze vast gaan zitten omdat deze type pompen altijd met hoog koppel starten, waardoor periodiek draaien in de zomer niet noodzakelijk is volgens grundfos zelf.

@joostnl
Ik heb het idee dat ik dit al eerder een keer beantwoord heel recent terug was dat voor jouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
De sensor waarmee je niet kan instellen is duurder dan roundwireless echter ja kan wel op de evohome centrale lokale bediening blokkeren ik denk dat dat ook geldt voor de roundwireless dan.
Ik zelf heb een DTS92 en daar geldt dat wel als je het blokkeert dat je vanaf daar de temp ook niet kan wijzigen.

Op amazon is zijn round wireless erg goedkoop als die wil inzetten voor de temperatuurmetingen per ruimte.
Geregeld 45€.

Nu is HCE80 daar ook geregeld "maar" 220€

[ Voor 70% gewijzigd door leonbong op 12-04-2021 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burn_and_Fire
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:36
leonbong schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:01:

@joostnl
Ik heb 3x een HCE80 in huis en een Grundfos pomp die nu nog 24/7 draait. Dat lijkt mij niet nodig en ik ben van plan om de pomp alleen bij warmte vraag aan te laten sturen. Nu hangt er 1 van die HCE's (zolder) bij de pomp. Die anderen niet (garage). In de handleiding heb ik wel zo'n schema gezien van het doorlussen van de pomp, maar dat kan alleen bij aansturing op dezelfde fase. Dat is bij mij niet en gaat dus niet werken. 230V van garage naar zolder trekken ben ik op voorhand overigens ook geen fan van. Weet iemand of de HCE's de info over warmte vraag onderling kunnen "delen"? In dat geval zou ik de pomp aan kunnen sluiten op de HCE80 op zolder en dan de pomp AAN stuurt bij warmtevraag van 1 van de 3 HCE's

Heb trouwens al een BDR91 gebruikt voor als pomp aansturing, maar werkt niet voor mijn situatie. Die wordt door de Evohome voor ketelsturing aangestuurd, waarbij ook bij warmtevraag van de groepen de aansturing aan/uit gaat "moduleren". Ook bij een zo laag mogelijk aantal keer schakelen per uur.

[ Voor 8% gewijzigd door Burn_and_Fire op 12-04-2021 23:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
Koop gewoon een pompschakelaar.

Of dat schema in handleiding aanhouden maar dan zou ik twee kabels trekken een om ervoor te zorgen dat alle hce80 vanaf een WCD worden gevoed en de ander kabel voor het doorlussen van het pompschema.
Lijkt mij niet eens zo ingewikkeld als je makkelijk vanaf de garage in de zolder kan komen.

Of kabels naar de pomp en daar relais plaatsen wat de pomp inschakelt.
Zodat je niet gehinderd bent door eventuele fases.

[ Voor 110% gewijzigd door leonbong op 13-04-2021 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burn_and_Fire
leonbong schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 07:45:

Of dat schema in handleiding aanhouden maar dan zou ik twee kabels trekken een om ervoor te zorgen dat alle hce80 vanaf een WCD worden gevoed en de ander kabel voor het doorlussen van het pompschema.
Lijkt mij niet eens zo ingewikkeld als je makkelijk vanaf de garage in de zolder kan komen.

Ja duidelijk. Pompschakelaar gaat bij mij niet werken vanwege WP met buffervat. Ik maak dan wel iets van een relais-schakeling. Het ging er mij vooral even om dat ik geen slimme optie over het hoofd zou zien dat die HCE80's onderling de warmtevraag met elkaar delen o.i.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@Burn_and_Fire
Waarom gaat een pompschakelaar niet werken er bestaan types met instelbare inschakeltemperatuur en zelfs uitschakeltemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Burn_and_Fire deze bijvoorbeeld: voor 43 euro wel het proberen waard: https://www.bol.com/nl/p/...akelaar/9200000021782900/
En anders stuur je hem weer retour. De werking is echt simpelweg op basis van aanvoertemperatuur. Als de aanvoer naar de betreffende mengverdeler koud is hoeft de pomp niet te draaien.

[ Voor 26% gewijzigd door CyBeRSPiN op 13-04-2021 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burn_and_Fire
leonbong schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:24:
@Burn_and_Fire
Waarom gaat een pompschakelaar niet werken er bestaan types met instelbare inschakeltemperatuur en zelfs uitschakeltemperatuur.
In mijn WP installatie zit een buffervat opgenomen als hele grote open verdeler. Dat vat wordt dor mijn WP op temperatuur gehouden en houdt rekening met de buitentemperatuur. Als er warmtevraag is wordt die warmte uit dat buffervat gehaald. Bij die warmtevraag moet dus de pomp gaan lopen.

Mijn setup:
Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/buffer/warmtepomp_buffer_voorbeeld_a.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ah ok je stuurt je WP aan op buitentemperatuur (weersafhankelijk).
Waarom stuur je WP niet gewoon als een ketel, waarbij je wel minimale aan tijd van één uur moet aanhouden.

Dat kan met een bdr91T tbv WP gewoon op basis van Evohome aansturen en je pomp hierin meeschakelen. Ga je nog stroom besparen ook.

of de BDR91T gebruiken om direct je pomp aan te sturen.
of je bestaande BDR91 gebruiken met afvallend relais zodat je een minimale aan tijd van een uur of meer kan garanderen en instellen.

[ Voor 54% gewijzigd door leonbong op 13-04-2021 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostnl
In dit topic las ik dat mensen problemen hebben met 2x hce80. Hoeveel HCE80's op een evohome touch mogelijk?
Heb jij ze met een twee aderige kabel met elkaar verbonden of met twee externe antennes?
leonbong schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 07:45:

Pagina: 1