Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• superjoost
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 10-05 07:17
Ik ben bezig met de installatie van vloerverwarming op de benedenverdieping. In de afbeelding heb ik duidelijk gemaakt welke setup ik wil gaan aansluiten.

De situatie is als volgt:
In de huiskamer komt een houtkachel. In de huiskamer bevindt zich ook de thermostaat. Doordat de houtkachel zo nu en dan wordt opgestookt, zal de bovenverdieping niet warm worden omdat er volgens de thermostaat beneden geen warmtevraag is. Dit wil ik oplossen door de getoonde setup. Ik wil geen Evohome aanschaffen maar de bediening via de Honeywell app via de gateway doen. Op de radiatoren komen HR92 radiator regelaars.
Op de Honeywell site vind ik deze configuratie niet terug, maar het zou mijns inziens wel moeten werken. Weet iemand of dit een gangbare / configureerbare setup is?

[Voor 12% gewijzigd door superjoost op 16-02-2018 15:27]

• GENETX
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 14:44
Volgens mij niet. Vziw moet je de evohome hebben om meerdere zones aan te sturen. Ik vermoed dat je huidige setup enkel warmtevraag gaat geven als het koud is in de kamer met de round...

• DJKroon
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 26-04 18:20

DJKroon

Fikkiestoker

gaat niet werken, je hebt de evohome "tabletje" nodig als centrale regeling.
Wel zou je de ontvanger voor de ketel weg kunnen laten als je ketel een Intergas is met RF2 link.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• superjoost
Ok. De evohome tablet heb ik dua echt nodig. Ik wil een HRE36/30RF HR aanschaffen.

Ik dacht eerst dat ik een stopklep nodig zou hebben voor het stoppen van de flow naar de vloerverwarming in de woonkamer, maar dat zou misschien niet noodzakelijk zijn?

• DJKroon
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 26-04 18:20

DJKroon

Fikkiestoker

Als je echt met zones wil verwarmen is dat wel nodig.

Echter komt nu iets vervelends met evohome en de vloerverwarming.
Als je namelijk een aan/uit klep gebruikt, kan dat problemen geven met de modulerende regeling.
Dit staat o.a. op fok.nl en is zeker de moeite waard om even na te lezen m.b.t. de uitleg/achterliggende gedachte.

Echter kan dit opgelost worden door een hr92 met radiatorkraan te monteren.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• superjoost
Ok, er moet dan een HR92 met radiatorkraan op de aanvoer gezet worden?
Ik heb het thread gevonden, maar niet het deel over de HR92 met radiatorkraan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• superjoost
Ik ga het als volgt doen. Zie bijlage.

Zoals gelezen in dit topic: Plaats ik een radiatorkraan en een HR92 voor de aanvoer van warm water naar de vloerwverwarming. Op FOK heb ik het thread hieromtrent helaas niet kunnen vinden.

• r2504
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 10-05 22:09
De nieuwe versie van de EvoHome heeft trouwens een interne gateway... de aparte gateway is enkel voor de oude versie van EvoHome.

• bert pit
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 15:53
Altijd de versie nemen met de interne wifi, die kan namelijk geüpdate worden en de ander versies niet.

• hdetz
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 19-11-2020
Beste Joost,

Ik heb een soortgelijk probleem. Enige verschil is een airco/warmtepomp in plaats van een houtkachel. Mijn vraag is nu of uw systeem naar tevredenheid werkt. Ik bedoel de oplossing met de HR92 voor de aanvoer van de vloerverwarming. Mij is namelijk geadviseerd om een zoneafsluiter Y-VC8615AG1100 met een RF module BDR91A1000 te plaatsen en geen HR92.

• MarkHanoi83
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 17-02 09:44
Heeft u dit systeem al werkend?

Ik zit met dezelfde uitdaging namelijk:

- Vloerverwarming beneden
- 1 radiator in de berging
- 3 slaapkamers 1 badkamer op de 1e verdieping
- 1 zolder verwarming op 2e verdieping.

Houtkachel heb ik afscheid van genomen, dus dat probleem minder, en ben nu met isolatie in huis bezig. Vervolgens wil ik ook het EVOHOME systeem aansluiten.

Mijn gedachte was:
- Evohome unit beneden. Via de draadjes van bestaande bekabeling van thermostaat aansluiten op CV ketel (Remeha Calenta C28). Als ik het goed begrijp heb je dan geen ontvanger bij de CV nodig.
- Iets bij de vloerverwarming. Ik zie nu het idee om daar ook een "gewone" Radiator kraan van evohome voor te zetten.
- Alle radiatoren ook een raditorkraan van Evohome

Mijn vraagteken => In hoeverre gaat de thermostaat op de warmtepomp en de warmtepomp zelf, lastkrijgen van die extra radiatorpump (bijvoorbeeld dat de Evohome dicht gaat, terwijl de warmtepomp blijft lopen.

Ben benieuwd hoe het bij u gelukt is, alvorens ik het bij mijzelf installeer :+

• MarkHanoi83
Ik vond hier een youtube film, die vrij identiek is aan mijn situatie. Mogelijk ook nuttig voor jullie:

https://www.youtube.com/watch?v=m0IUv_4d3p0

• MarkHanoi83
Ik zie op de EvoHome FAQ, wel een situatie van combineren van EvoHome Opentherm met een aan/uit zone klep.

Zie hier: https://www.kijkvoelbelee...a-4ae3-aed8-7def9ea4ca86#

Bij de tekst van 1 van de laatste vragen:
Mijn ketel werkt niet goed bij het gebruik van een Opentherm ketelrelais als ketel aansturing. Wat kan hier aan de hand zijn?

Als de ketel niet te lomp veel vermogen heeft of te hoge aanvoertempratuur heeft, en/of de kleinste zone/radiator niet te klein is, zou het moeten werken. Anders zou je dus toch een aan/uit relais bij de ketel moeten plaatsen, volgens die tekst.

Het houden van minimaal 1 (grotere) radiator, die altijd iets open staat, lijkt me dan ook een alternatieve oplossing. In mijn geval overweeg ik nu, dat ik mijn berging op een domme aan/uit knop laat staan; Ergste wat me kan overkomen, is een warm fietszadel, denk ik dan?

[Voor 38% gewijzigd door MarkHanoi83 op 29-01-2021 17:58]

• MarkHanoi83
Ik heb het EVOhome systeem aan/uit toch maar gekozen en aangesloten.

Bevinden tot dusver:

Positief:
- Was (net als op de video) vrij makkelijk aan te sluiten, de TRV's had ik erbij gekregen en het vervangen bleek geen probleem. Instellen van de zones ook geen probleem.
- Elke kamer nu goed regelbaar; Nu moest ik wel in de koudste week ooit oefenen (ja handig gepland ;-) maar opzich ging dat goed. Ik ben nu nog aan het spelen met finetunen van het systeem, maar comfort level is echt een heel stuk omhoog gegaan.

Negatief:
- De radiator knop motoren maken wel wat geluid. Dus als je een lichte slaper bent en je verwarming slaat aan, dan hoor je dit misschien wel. Ik weet niet of met het opentherm i.p.v. het aan/uit systeem je meer of minder schakel momenten krijgt, maar ik vermoed minder. Wegens gebruik zoneklep had ik echter geen keuze.
- Zoneklep maakt ook best wat geluid. Maar mogelijk dat deze verkeer aangesloten is of de buis waar deze opzit te weinig brackets vastzit. Ik ga eind van de week het systeem weer even leegtrekken, kleppositie aanpassen en wat extra beugels vastzetten, kijken hoe het dan zit.

Al met al, tevreden over het systeem, al zeg ik nu achteraf wel => Als je de mogelijkheid hebt om de zoneklep te vermijden, door een radiatorkraan te vinden die op een 22mm leiding hoort, die werkt met een HR92, doe dat dan. Bij gebrek aan informatie durfde ik die gok niet te nemen, dus heb gebruik waarvan ik wist dat het de bedoeling was.

Het idee om de Evohome als zone-meting en de HR92 alleen als motortje te gebruiken, zal werken, en zal vermoedelijk stiller zijn.

PS: Houd de eerste week er rekening mee dat je nog veel lucht in je systeem kan hebben en dat het systeem zich nog moet inleren => Stel eerste week dus een simpel programma in en blijf er dan even van af.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True