Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caro
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-11-2023
Ik hang al heel wat jaren rond op tweakers maar slechts zelden wat hoeven posten, meestal was mijn vraag gelukkig al elders beantwoord! Maar nu toch echt een vraag.

Ik heb een vrij standaard rijtjeshuis uit 1999 en ik wil deze nu in zones gaan verwarmen. Hierbij denk ik aan Honeywell Evohome maar ik sta open voor suggesties!
Beneden heb ik vloerverwarming, alleen huiskamer en gang, dit is in principe 1 zone.
Boven drie slaapkamers en een badkamer. Deze zou ik dan willen aansturen met radiatorknoppen. Hier gaat het eigenlijk om, met een kindje op komst wil ik de babykamer gecontroleerd kunnen verwarmen. Daarnaast is het fijn als ik dit vanaf mijn smartphone kan doen. :)

Nu is mijn vraag, is het echt noodzakelijk dat ik ook de vloerverwarmingmodule aanschaf? Aangezien in die ruimte ook de thermostaat hangt? Moeten alle "zones" hun eigen regelaar hebben of kan ik bepaalde ruimtes ook gewoon op de ouderwetse manier blijven regelen met thermostaat+cv?

edit: er zit ook een thermostaatknop op mijn vloerverwarming verdeelstation. Kan ik die niet mogelijk vervangen voor een evohome thermostaatknop?

[ Voor 7% gewijzigd door Caro op 01-09-2017 11:20 . Reden: Info toegevoegd ]

Beste antwoord (via Caro op 10-10-2017 11:30)

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Caro
Het is het meest eenvoudig om voor de witte kraan/knop, in de aanvoer leiding, een nieuwe kraan te plaatsen waar een honeywell knop op past.
In de rode leiding die links zit aangesloten.

Met een nieuwe kraan bedoel ik zoiets....

[ Voor 7% gewijzigd door Oxellaar op 12-09-2017 22:40 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Je hoeft niet een complete regeling voor de vloer te kopen, mits de hele verdeler 1 zone is.
1 extra afsluiter in de toevoer, voor de thermostaatknop van de vloerverwarming, is voldoende.
Die afsluiter ga je bedienen dmv een draadloze knop van honeywell.
De knop op de verdeler is om de temperatuur van het water in de vloer te regelen, niet om open of dicht te laten gaan bij vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurentk
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09-01 09:10
Hier ben ik ook mee bezig en speelde met exact dezelfde vraag. Met name doordat de woonkamer nu de vraag aan de cv bepaald en als de vloer op temperatuur is de rest van het huis niet meer wam te krijgen is.

Nu heeft mijn Albrand Boxer FL 8 verdeler twee thermostatische ventielen op resp aanvoer en retour. En natuurlijk ook een ventiel per groep, maar die wil ik niet gebruiken, 8 motortjes die gelijktijdig open en dicht draaien vond ik wat overdreven.
Bij de Albrand heb ik nagevraagd of ik het ventiel op de retour ook kon gebruiken om de hele verdeler vanuit de naregeling aan te sturen. Daarop een positief antwoord gekregen.

Wellicht heb jij op je retour ook al een ventiel zitten waarop je een thermostaatknop kan zetten.

Die op de aanvoer is inderdaad alleen om de maximale temperatuur van je vloerverwarming te regelen en kan je niet gebruiken.

Ben nog wel benieuwd welke knop op de verdeler te zetten. Gewoon de draadloze Honeywell knop of een motor plus ontvanger. Dat adviseerde mijn CV monteur, maar kon het verder ook niet uitleggen waarom. Hier heb ik nog niet veel over kunnen vinden in die knop zit namelijk ook een temperatuursensor die dan vrolijk de temperatuur in de ombouw van de verdeler gaat uitlezen. Wellicht dat de evohome de temperatuur van de knop kan negeren en die van de bedieningsmodule gebruikt. Denk er zelf over om met een draadloos setje te beginnen en als dat niet goed werkt voor een aparte motor plus ontvanger te gaan.

Op jouw vraag of je ook andere ruimtes kan verwarmen met een gewone knop, die zullen alleen verwarmd worden als er een warmtevraag uit een ruimte met evohome komt. Dit is zoals ik al aangaf nu ook mijn probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:30
Ik sluit graag hierbij aan met een vraag over dit systeem. Moet elke radiator worden voorzien van een 'slimme radiatorknop'? In mijn woonkamer heb ik 1 radiator en een convectorput. Heb ik voor deze ruimte dus twee nieuwe knoppen nodig of kan 1 worden gebruikt voor het meten van de temperatuur en de ander daarop meedraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zegel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-08 21:56
GoEV6 schreef op zondag 10 september 2017 @ 13:25:
Ik sluit graag hierbij aan met een vraag over dit systeem. Moet elke radiator worden voorzien van een 'slimme radiatorknop'? In mijn woonkamer heb ik 1 radiator en een convectorput. Heb ik voor deze ruimte dus twee nieuwe knoppen nodig of kan 1 worden gebruikt voor het meten van de temperatuur en de ander daarop meedraaien?
Uitgaande dat je daadwerkelijk wilt regelen ( dus de radiator en confectorput uit wil kunnen zetten tov de rest van de woning) is het antwoord ja.

Wat je kan doen is de knop ( middels een ventiel) op de aanvoerleiding naar beiden, en een aparte temperatuuropnemer in de ruimte ( bv een andere knop of het Evohome kastje). Heb ik ook en werkt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:30
zegel schreef op zondag 10 september 2017 @ 13:33:
[...]

Uitgaande dat je daadwerkelijk wilt regelen ( dus de radiator en confectorput uit wil kunnen zetten tov de rest van de woning) is het antwoord ja.

Wat je kan doen is de knop ( middels een ventiel) op de aanvoerleiding naar beiden, en een aparte temperatuuropnemer in de ruimte ( bv een andere knop of het Evohome kastje). Heb ik ook en werkt prima
Dank, ik snap het grotendeels. Heb in mijn hal een radiator met een gewone thermostaatknop. Het is voor deze ruimte niet belangrijk dat het bijvoorbeeld 18 graden is, een beetje bijverwarmen is prima. Kan dat zonder een nieuwe thermostaatknop? Deze verwarming wordt toch gewoon warm op het moment dat de cv aangaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
GoEV6 schreef op zondag 10 september 2017 @ 13:25:
Bij zoneregeling "moet" iedere radiator of zone geregeld worden.
Maar ik neem aan dat je de Evohome display ook in de woonkamer wil hebben?
Die kun je ook gebruiken als referentiepunt en die stuurt de knoppen open of dicht.

@Caro
Als topicstarter is het trouwens wel fijn om je eigen topic te onderhouden en misschien ergens op te reageren.

[ Voor 8% gewijzigd door Oxellaar op 10-09-2017 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caro
Excuus excuus, ben even ziek geweest. Maar hier ben ik weer. :-) Wat bedoel je met een extra afsluiter? Het is allemaal nog redelijk nieuw voor me. Maar in ieder geval goed om te horen dat ik niet dat hele verdeelstation hoef aan te schaffen (en aan te sluiten). Lijkt me dat dat weer wat geld en moeite scheelt!

De vloerverwarming heeft in principe wel zones, maar deze wil ik gebruiken als een zone daar het alleen om de huiskamer + gang van een gemiddeld rijtjeshuis betreft.

Carolien

[ Voor 20% gewijzigd door Caro op 11-09-2017 19:50 . Reden: extra info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caro
Okee ik heb even samen met mijn man de reacties nog drie keer gelezen :-)
Hier ook een foto van ons vloerverwarming verdeelblok
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/30l0a5v.jpg
Zou ik hier dan gewoon aan de rechter kant een honeywell thermostaatknop op kunnen draaien? Of heb ik het helemaal verkeerd begrepen? :? Dat ronde vooraan is volgens mij een aansluiting voor een thermostaatknop? En die rode kraan daarachter is een afsluiter?
Zo niet, welk artikel moeten we dan kopen om dit op te lossen? De hele vloerverwarming mag dus 1 zone zijn (want dat is het ook). Het liefst zo goedkoop en simpel mogelijk natuurlijk :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Caro
Het is het meest eenvoudig om voor de witte kraan/knop, in de aanvoer leiding, een nieuwe kraan te plaatsen waar een honeywell knop op past.

[ Voor 7% gewijzigd door Oxellaar op 12-09-2017 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caro
Top! Dankjulliewel allemaal voor de goede antwoorden, en in het bijzonder Oxellaar! We gaan eens kijken of we dat allemaal zelf voor elkaar gaan krijgen! Ik laat het nog even weten als het werkt (maar dat kan best nog eventjes duren).

• AmbuTom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 30-08-2022
Ik heb de vraag recent aan een bedrijf (wifithermostaten) gevraagd die dit product verkoopt en kreeg dit advies:

https://wifithermostaten....-wifi-single-aan-uit.html

Daarna een klep voor de vloerverwarming:
https://wifithermostaten.nl/zoneklep-y-vc8015-22mm-knel.html
met een relais om deze aan te sturen:
https://wifithermostaten.nl/ketelrelais-aan-uit.html

En HR92 knoppen:
https://wifithermostaten....diatorregellaar-hr92.html

Zodoende kan ik straks (na mijn verbouwing) mijn woonkamer (vloerverwarming) bedienen en is het op diverse slaapkamers ook apart comfortabel. Daarnaast kan ik de vloerverwarming uit laten indien mijn houtkachel aan staat, maar is het boven toch comfortabel.

Hopelijk helpt dit in de keuze :)

(PS heb wel een nieuwe site gevonden met dank aan Oxellaar. (ik moet nog gaan aanschaffen)

[ Voor 5% gewijzigd door AmbuTom op 16-09-2017 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-09 19:53
Ik heb een vergelijkbare wens voor het regelen van de temperatuur in slaap- werkkamers.

Beneden heb ik vloerverwarming met een aan/uit thermostaat. Op de verdeler van de vloerverwarming zit een Honeywell Servomotor (https://wifithermostaten.nl/mt4-230-nc-servomotor.html) . Die wordt aangestuurd door de kamerthermostaat om tijdens warmtevraag de aanvoerleiding te openen. (Ik ben trouwens aan mijn derde servomotor toe in ongeveer 7 jaar).

Op de bovenverdiepingen gebruik ik nu een draadloze Honeywell thermostaat. De vaste locatie voor deze thermostaat is de badkamer, maar als ik in de slaapkamer of werkkamer warmte nodig heb moet ik thermostaat uit de badkamer meenemen.

Dat laatste wil ik dus vanaf. Mijn vraag is of de servomotor ook gebruikt kan worden i.c.m. het Evohome systeem.

Ik neem aan dat de Evohome ook gebruikt kan worden met een binnenkort te installeren Elga warmtepomp.

Mijn CV installateur gaf verder nog aan dat ik mijn Giacomini radiatorkranen ook moet vervangen want de Honeywell knoppen passen daar niet op. Zijn er ook adapters in de handel die dit wel mogellijk maken?

Met mijn CV installateur kom ik verder niet uit, die heeft mij een peperdure offerte voorgeschoteld met daarin de Honeywell vloerverwarming verdeler die dus niet nodig blijk te hebben.

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-07 15:07
@AmbuTom Dat is wel een erg dure oplossing, een thermostaatkraan in combinatie met een Honeywell HR92 is goedkoper, je laat de HR92 dan enkel bedienen en de ruimtethermostaat (Evohome thermostaat) sturen.
Ik heb recentelijk een Evohome opstelling bij een klant toegepast in een badkamer, hier zaten 2 designradiatoren en de knoppen zaten laag en onhandig te bereiken.
Door het plaatsen van een draadloze bediening T87RF2025 en deze als opnemer in te stellen en de beide HR92 als bediening toe te passen werkt het prima en gebruiksvriendelijk.

@wflink De HR92 thermostaatknoppen kunnen standaard op M30 aansluitingen en de nodige Danfoss knel varianten, je kan op zoek naar adapters maar of het er mooier uit komt te zien vraag ik mij af.

De servomotor die jij nu hebt is enkel te gebruiken met de Honeywell Evohome vloerverwarming bediening en als je de gehele vloerverwarming als 1 zone wil aansturen moet je toch echt naar een HR92.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-09 10:16
Denk dat dit topic ongeveer dezelfde vraag stelt: Radiatoren centraal aansturen

Je zou dus ook hier naar kunnen kijken: https://www.vloerverwarmi...+zoneregeling+(draadloos)
Ze zijn goedkoper dan het Honeywell systeem, maar misschien ook wat "minder mooi".
Je hebt ook nog het NeoAir systeem: http://www.heatnet-vloerv...p/190-neoair-zoneregeling wat misschien wat meer van de huidige tijd is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-09 19:53
_Piwi_ schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 10:31:
Denk dat dit topic ongeveer dezelfde vraag stelt: Radiatoren centraal aansturen

Je zou dus ook hier naar kunnen kijken: https://www.vloerverwarmi...+zoneregeling+(draadloos)
Ze zijn goedkoper dan het Honeywell systeem, maar misschien ook wat "minder mooi".
Je hebt ook nog het NeoAir systeem: http://www.heatnet-vloerv...p/190-neoair-zoneregeling wat misschien wat meer van de huidige tijd is ;)
Gaat inderdaad over hetzelfde. Bedankt voor de tips.

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caro
Het werkt! Heel erg bedankt voor alle hulp iedereen! _/-\o_

(Het is niet echt zo warm in de huiskamer hoor!)

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/5lnhgo.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2aajygp.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Oxellaar schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 22:08:
@Caro

Zou het ook niet kunnen door, als het nodig is, de pomp van de vloerverwarming te laten inschakelen door Evohome? Er bestaat een Evohome Relais maar in hoeverre is dat bruikbaar voor zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste forumleden,

Ik ben ook in de markt voor een systeem voor Evohome. De reden hiervoor is dat ik één ruimte in huis heb die ik niet goed kan verwarmen. Onze huidige thermostaat (Remeha Isense) die de CV-ketel aanstuurt (Remeha Calenta CW4) heeft de woonkamer waar de thermostaat hangt zo snel warm, dat de werkkamer waar vloerverwarming in zit niet warm wordt. De overige ruimtes (3 slaapkamers, bijkeuken, hal, wc en badkamer) worden wel warm, maar de werkkamer dus niet.

Het Evohome systeem lijkt dit probleem op de kunnen lossen. Ik heb al veel gelezen over dit systeem, maar één ding is mij nog niet duidelijk. Ik weet niet wat ik nu moet aanschaffen voor mijn werkkamer met vloerverwarming. De situatie is als volgt.

We hebben een grote woonkamer en keuken (1 zone) waar in totaal 4 radiatoren in geplaatst zijn. Het is mijn idee om voor deze ruimte een draadloze Round thermostaat aan wil schaffen om te voorkomen dat ik 4 HR92 knoppen moet aanschaffen. Kan ik de gewone radiatorknoppen op deze radiatoren laten zitten?

Verder moeten er 3 slaapkamers verwarmd worden waar per kamer 1 radiator in hangt. Daar zou ik graag 3 HR92 radiatorknoppen voor willen aanschaffen.

Voor de badkamer (die grenst aan de woonkamer), de hal en de bijkeuken wil ik de huidige radiatorknoppen laten zitten. Die hoef ik niet per zone te regelen en mogen wat mij betreft 'meelopen' met de rest. Dat is mogelijk toch?

Dan rest nog de werkkamer/speelkamer. Dat is een ruimte van ongeveer 22 m2 waar alleen vloerverwarming in zit, dus geen radiator. De verdeler bevindt zich in de ruimte achter een luikje. Ik heb in een topic gelezen dat ik op de aanvoerleiding (voor de huidige knop die de watertemperatuur regelt) een HR92 knop zou kunnen installeren. Dit zou behoorlijk in de prijs schelen ten opzichte van de vloerverwarmingssystemen die Evohome aanbiedt. Ik zou ook het bedieningspaneel van de Evohome in deze ruimte willen ophangen.

Als ik dit zo inschat, zou ik genoeg hebben aan deze pakketten

- https://wifithermostaten.(...)rpakket-aan-uit.html
- https://wifithermostaten.nl/round-wireless.html

Klopt dit of mis ik nog iets?

Als jullie andere (goedkopere) oplossingen weten voor mijn probleem (de koude werkkamer) is dat natuurlijk ook welkom. We zijn tevreden over de verwarming van de andere ruimtes, dus daar hoeven we niet per se een Evohome systeem voor.

Ik hoor graag. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbie171
  • Laatst online: 01-04-2022
ik denk erover om de Tado slimme thermostaat in de woonkamer plaatsen met 3 slimme radiator knoppen.
Om de vloerverwarming apart te kunnen bedienen zou ik de honeywell cc 8615 kunnen plaatsen en die door het relais van de slimme thermostaat laten open of dicht gaan.
Nu heb ik gehoord dat de honeywell zoneklep bij openen of sluiten redelijk wat lawaai maakt.
Alternatief zou een thermische motor met een afsluiter kunnen zijn, maar ik weet niet welke spullen ik dan het beste kan nemen. En het systeem moet leeg en een afsluiter er tussen. Ik ben er niet zeker van dat mezelf dat gaat lukken. Dus zal ik een installatiebedrijf moeten laten komen.
Ook weet ik niet zeker of deze combinatie met tado goed zal gaan.

Graag zou ik jullie reacties vernemen over de volgende optie:

Met een extern kastje (relais) voor 220 volt de pomp aan of uit laten schakelen.
Dat kastje moet dan door de Tado worden aangestuurd, zodat als de ingestelde temperatuur bereikt wordt, het relais ervoor zorgt dat de pomp vd vloerverwarming stopt.

Mijn vragen zijn:

- zal dit goed genoeg werken door de vloer minder warm te laten worden.
- welk kastje zou ik dan kunnen ophangen wat de pomp aan en uit kan schakelen (220 volt), maar kan dit doen door de 24 volt relais schakeling van de tado thermostaat?
- op de vloerverwarming zit nu een beveiliging die er voor zorgt dat de pomp al uit gaat als er geen warmtevraag is. Ook in geval de leidingen te warm worden schakelt deze de pomp uit.
Moet ik deze beveiliging er tussen uit halen of laten zitten?
Alvast hartelijk bedankt voor jullie advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbuTom
Evink schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 08:01:
@AmbuTom Dat is wel een erg dure oplossing, een thermostaatkraan in combinatie met een Honeywell HR92 is goedkoper, je laat de HR92 dan enkel bedienen en de ruimtethermostaat (Evohome thermostaat) sturen.
Ik heb recentelijk een Evohome opstelling bij een klant toegepast in een badkamer, hier zaten 2 designradiatoren en de knoppen zaten laag en onhandig te bereiken.
Door het plaatsen van een draadloze bediening T87RF2025 en deze als opnemer in te stellen en de beide HR92 als bediening toe te passen werkt het prima en gebruiksvriendelijk.
Beetje late reactie, maar ben je dankbaar voor je advies.
Ik begrijp dat de HR92 dan voor de vloerverwarming wordt geplaatst. Inderdaad een stuk goedkoper!
Icm een T87RF2025 ga ik de HR92 ook op enkele slaapkamers plaatsen, aangezien er een radiator ombouw zit.

Mag ik je nog 1 vraag stellen? Adviseer je aan/uit evohome of een opentherm? (heb een remeha quinta cw35)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas lees ik dit topic net 1 week te laat! Ik heb de oplossing van AmbuTom toegepast, dat is namelijk wat Honeywell adviseert op de kijkvoelbeleef site en ook per telefoon!

Het werkt prima maar is inderdaad nogal duur. Wat ik echter nog een belangrijker verschil vindt: ik heb nu 2 apparaten die in het stopcontact moeten en allemaal snoeren die je weer moet wegwerken. De hr92 was veel handiger geweest!

1 vraag hierover (misschien kan ik nog ruilen): kan de hr92 ook op een 22mm aanvoer? Op de foto van ts lijkt het alsof dit een 15mm aanvoer is. Onze vv zit direct op 22mm.

Alvast bedankt en iedereen succes met installeren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caro
@Verwijderd Je moet zelf een kraan voor je vloerverwarming plaatsen waar je de HR92 op kan draaien. Ik ben geen installateur maar het lijkt me dat die kranen voor nagenoeg alle maten leidingen beschikbaar zijn. Als je met de specificaties naar bijv warmteservice gaat kunnen ze je vast aan de juiste kraan helpen. De HR92 gaat op een standaard M30 thermostatische kraan.

@Verwijderd Als je in de huiskamer geen HR92 op de radiatoren draait dan kan je in die kamer de verwarming ook niet bedienen. De HR92 draait namelijk de radiatoren open afhankelijk van hoe warm het in de kamer is en hoe warm je het wilt hebben. Ik denk dat je geen Round thermostaat nodig hebt (de hr92 meet ook de temperatuur) maar juist een HR92 voor iedere radiator.
Wij hebben nu (door een afwijkende kraan op de radiator waar de HR92 niet op past) nog geen HR92 in de badkamer. Wat als gevolg heeft dat als de CV aanslaat om een andere ruimte te verwarmen, dat de badkamer ook altijd verwarmd wordt. Je kunt natuurlijk die radiator dicht draaien, maar in jouw geval van een werkkamer en een huiskamer mis je dan net het comfort wat je wilt bereiken met EvoHome. Ik hoop dat het zo duidelijk is, nog best moeilijk om in tekst uit te leggen. :-)

@AmbuTom Toen wij op onze huidige cv over gingen van aan/uit naar opentherm, gingen onze maandelijkse kosten flink omlaag (zo'n 10% bij ons). Aan/uit is het oude systeem en opentherm is ontwikkeld om energie te besparen. Het is wel mogelijk dat je hiervoor een draadje om moet prikken in de cv ketel. Dat moest bij ons tenminste omdat wij hiervoor een aan/uit thermostaat hadden op een cv ketel die ook opentherm ondersteunt. Klinkt eng, maar is best eenvoudig.

@robbie171 Sorry, hier weet ik niks over. :)

@Oxellaar Nog een vraagje, ik heb de vloerverwarming nu op een graad of 27 gezet met de andere thermostaatknop op de verdeler. Dit zodat de vloer langzaam warm wordt en ook langer warm blijft. De hele dag comfort. Deze thermostaatkraan gaat hierdoor fluiten bij het opwarmen. Daarnaast lijkt het me niet handig dat er nu twee losse systemen de temperatuur regelen. Is hier een betere oplossing voor?

[ Voor 11% gewijzigd door Caro op 05-01-2018 13:33 . Reden: Reactie aan robbie171 toegevoegd. Vraag aan Oxellaar toegevoegd. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-07 15:07
AmbuTom schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 21:48:
[...]

Beetje late reactie, maar ben je dankbaar voor je advies.
Ik begrijp dat de HR92 dan voor de vloerverwarming wordt geplaatst. Inderdaad een stuk goedkoper!
Icm een T87RF2025 ga ik de HR92 ook op enkele slaapkamers plaatsen, aangezien er een radiator ombouw zit.

Mag ik je nog 1 vraag stellen? Adviseer je aan/uit evohome of een opentherm? (heb een remeha quinta cw35)
Elke ketel ondersteund aan/uit, je zal even moeten kijken of de Remeha OT ondersteund.
Mocht je toch ooit willen wisselen hoef je enkel de ketelmodule wisselen, de bediening is identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Ik volg dit topic met veel aandacht, ik ben van plan om hetzelfde system aan te schaffen. De situatie is hetzelfde zoals bij Caro, beneden vloerverwarming, 1 zone en boven verschillende kamers met een enkele of meerdere radiatoren.

Nu heb ik het volgende probleem, boven is er een extra ruimte bijgebouwd waar twee radiatoren geplaatst zijn, deze zijn aangesloten op de verdeler van de vloerverwarming (was destijds het gemakkelijkst denk ik voor de aannemer). Naar mijn mening als ik op de verdeler van de vloerverwarming de HR92 plaatst, de twee radiatoren boven nooit warm kunnen worden als de woonkamer op temperatuur is, ondanks dat er ook op beide radiatoren een HR92 zit. Ik hoop dat mijn probleem een beetje duidelijk is, ik heb het geprobeerd om zo zorgvuldig mogelijk te omschrijven.

Ten tweede, en corrigeer me als ik het niet goed heb,
Het scherm van de Honeywell is niet meer dan een controller, hier zit geen temperatuurvoeler in?
In dit geval van de setup zoals bij Caro, met de HR92 op de verdeler, zou je toch nog een round wireless nodig hebben die de temperatuur voelt in de woonkamer?
Mijn verdeler, zoals in de meeste gevallen, zit uit het zicht onder de trap, en is afgetimmerd, de HR92 zal de temperatuur van die kleine ruimte gebruiken om te schakelen.

Vriendelijke groet, Edwin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De display Kun je ook gebruiken als regelaar voor de ruimte waar die staat / hangt.
Kwestie van instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbuTom
Beste allen

Op internet kwam ik deze discussie tegen: https://www.klusidee.nl/F...erverwarming-t105960.html

HR92 voor vloerverwarming pomp: hoe in te stellen? Hij moet toch in 1 keer de toevoer open gooien? Doet hij dat naar behoren?
edit: gevonden: Parameter 6 – Kraanslag

Nog een vraag: kan je programmeren wanneer de ketel tapwatercomfort aan moet zetten? Momenteel heb ik nog toon en daar kan hij aan of uit. Kan je via evohome instellen dat je enkel op bepaalde tijdstippen tapcomfort aan zet.

Laatste: hoe werkt de app? Ik lees veel negatieve reviews in de play store

Volgende maand ga ik het systeem aanschaffen. Vanaf maart/april gaat hij na verbouwing draaien. Ben benieuwd.

[ Voor 9% gewijzigd door AmbuTom op 24-01-2018 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Caro begrijp ik goed dat je hele vloerverwarming nu als een enkele zone wordt aangestuurd?

Ik ben ook aan het kijken voor een vloerverwarmingssysteem, maar wil dan wel de kamers apart kunnen aansturen icm een warmtepomp.

Ik denk dat er dan op de verdeler met een knop per kamer moet worden gewerkt ipv zoals bij jou één knop voor het hele blok?

Iets als dit:
https://www.verwarmenperkamer.nl/thermische-motor

Ik kom uit op 12 zones totaal:
Begane grond:
- Woonkamer zitgedeelte
- Woonkamer eetgedeelte
- Keuken
- Slaapkamer
- Badkamer
- Bijkeuken
- Hal

1x verdeler in 7 groepen
1x HCE80 Zoneregelaar
1x HCS80 Uitbreidingsmodule
7x Thermische motor
7x Thermostaat

Eerste verdieping:
- 4 slaapkamers
- badkamer
- overloop

1x verdeler in 6 groepen
1x HCE80 Zoneregelaar
6x Thermische motor
6x Thermostaat

Klopt dit ongeveer? Kleine 2500 euro en dan moet de vloerverwarming er nog in :|

[ Voor 46% gewijzigd door MikeyMan op 06-02-2018 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@MikeyMan
En waar staan de kosten van het buffervat?
Een WP moduleert op basis van delta T in de aan en afvoer en heeft een bepaald "vaste" waterflow nodig in de afgifte (over zijn warmtewisselaar).
Kun je nagaan wat er gebeurt als je de afgifte continu gaat knijpen en opengooien met koude slangen?
Beide ga je dan ernstig verstoren.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-02-2018 15:53 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

MikeyMan schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 12:19:
@Caro begrijp ik goed dat je hele vloerverwarming nu als een enkele zone wordt aangestuurd?

Ik ben ook aan het kijken voor een vloerverwarmingssysteem, maar wil dan wel de kamers apart kunnen aansturen icm een warmtepomp.

Ik denk dat er dan op de verdeler met een knop per kamer moet worden gewerkt ipv zoals bij jou één knop voor het hele blok?

Iets als dit:
https://www.verwarmenperkamer.nl/thermische-motor

Ik kom uit op 12 zones totaal:
Begane grond:
- Woonkamer zitgedeelte
- Woonkamer eetgedeelte
- Keuken
- Slaapkamer
- Badkamer
- Bijkeuken
- Hal

1x verdeler in 7 groepen
1x HCE80 Zoneregelaar
7x Thermische motor
7x Thermostaat

Eerste verdieping:
- 4 slaapkamers
- badkamer
- overloop

1x verdeler in 6 groepen
1x HCE80 Zoneregelaar
6x Thermische motor
6x Thermostaat

Klopt dit ongeveer? Kleine 2500 euro en dan moet de vloerverwarming er nog in :|
De groepen hal, overloop en bijkeuken hoef je niet echt te sturen. Woonkamer in 2 zones is ook discutabel.
Je moet rekening houden met een buffervat, of je moet bereid zijn om groepen altijd open te laten staan (badkamer, bijkeuken?)

In plaats van die dure Honeywell toestanden kan je ook alternatieven overwegen zoals bv van Alpha2
https://www.moehlenhoff.d...article&id=114&Itemid=116
https://www.elv.de/fussbo...ung-alpha-2-12-zonen.html
https://www.amazon.de/Alp...en-Ethernet/dp/B01EG2CP8C

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@AUijtdehaag @psy
Dank voor de terugkoppeling. Het is een beetje vechten met de berekening. Een paar lastige factoren, die volgens mij wel tot zoneregeling leiden, als ik het zelf beredeneer:
- woonkamer/open keuken is 75m2 met een vide en een open haard. Is een L-vormige kamer, met een vide boven de korte zijde van de L, en de haard op de binnenhoek. Lastig stabiel te houden denk ik. Maar misschien liever twee dan drie zones in deze.
- badkamer wil je volgens mij warmer hebben dan een slaapkamer, dus daar zou je ook variatie in aan willen brengen.
- totaal hebben we het over om en nabij de 235m2 vloeroppervlak over twee verdiepingen.

Wordt dit normaal gesproken op een enkele thermostaat geplaatst?
Alternatief zou zijn om de badkamers en toilet elektrisch bij te verwarmen misschien.

Vind het leuke materie dit, en wil graag voordat ik met aanbieders in contact treed goed beslagen ten ijs komen.
Sta sowieso open voor alternatieven, maar kende eigenlijk alleen Honeywell... En vind zo'n mooie thermostaat ook wel een leuke gadget ;)

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 06-02-2018 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

MikeyMan schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 17:47:
@AUijtdehaag @psy
Dank voor de terugkoppeling. Het is een beetje vechten met de berekening. Een paar lastige factoren, die volgens mij wel tot zoneregeling leiden, als ik het zelf beredeneer:
- woonkamer/open keuken is 75m2 met een vide en een open haard. Is een L-vormige kamer, met een vide boven de korte zijde van de L, en de haard op de binnenhoek. Lastig stabiel te houden denk ik. Maar misschien liever twee dan drie zones in deze.
- badkamer wil je volgens mij warmer hebben dan een slaapkamer, dus daar zou je ook variatie in aan willen brengen.
- totaal hebben we het over om en nabij de 235m2 vloeroppervlak over twee verdiepingen.

Wordt dit normaal gesproken op een enkele thermostaat geplaatst?
Alternatief zou zijn om de badkamers en toilet elektrisch bij te verwarmen misschien.

Vind het leuke materie dit, en wil graag voordat ik met aanbieders in contact treed goed beslagen ten ijs komen.
Sta sowieso open voor alternatieven, maar kende eigenlijk alleen Honeywell... En vind zo'n mooie thermostaat ook wel een leuke gadget ;)
Het is maar hoe jij het wil.
Belangrijk is eerst dat je een plan maakt, hoeveel m2 mag er gelegd worden per groep?
Bij 10cm HOH kom je al snel op maximaal 10m2 per groep, dan zit je bij jouw woonkamer al op 8 groepen. Bij nieuwbouw kan dat wellicht minder door betere isolatie, maar dan nog.

Als jij zoneverwarming wil toepassen, moet je per zone de temperatuur kunnen meten en aanpassen (meestal door een thermostaat). Elke zone bestaat uit minstens 1 groep (de knop op je vloerverwarmingsgroep waar de actuator op komt). Elke thermostaat gaat dan die specifieke zone aansturen, waar dan minstens 1 maar mogelijk meer actuators op zitten. Elke actuator stuurt precies 1 groep van je vloerverwarming.

Badkamer zou ik gewoon zo instellen dat die minimaal op zo'n 22 graden staat, maar dan ook gewoon altijd open blijft staan.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

psy schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 19:35:
[...]

Het is maar hoe jij het wil.
Tot op zekere hoogte natuurlijk, het rendement moet icm de warmtepomp wel op niveau blijven.
Belangrijk is eerst dat je een plan maakt, hoeveel m2 mag er gelegd worden per groep?
Bij 10cm HOH kom je al snel op maximaal 10m2 per groep, dan zit je bij jouw woonkamer al op 8 groepen. Bij nieuwbouw kan dat wellicht minder door betere isolatie, maar dan nog.
Klopt, ik ga ook uit van 10m2 per groep. Denk dat het met 7 groepen moet lukken op 73 meter voor de woonkamer. Ben vooral een beetje bang dat als ik geen aparte aansturing gaat plaatsvinden, er rare dingen gebeuren.

- Haard aan, keuken koud
- haard uit, onder hoge deel koud

Zal zo eens een plaatje proberen te posten. Even een legplan tekenen is nog wel een dingetje ;)
Als jij zoneverwarming wil toepassen, moet je per zone de temperatuur kunnen meten en aanpassen (meestal door een thermostaat). Elke zone bestaat uit minstens 1 groep (de knop op je vloerverwarmingsgroep waar de actuator op komt). Elke thermostaat gaat dan die specifieke zone aansturen, waar dan minstens 1 maar mogelijk meer actuators op zitten. Elke actuator stuurt precies 1 groep van je vloerverwarming.
Had dat principe al een beetje uitgedacht. Zou natuurlijk kunnen beginnen met een goed in te regelen verdelers. De zones kan dan later naar wens toevoegen, door toevoeging van een thermische motor voor de zone die niet meewerkt :)
Badkamer zou ik gewoon zo instellen dat die minimaal op zo'n 22 graden staat, maar dan ook gewoon altijd open blijft staan.
Hoe stel je dat in dan? Thermostaat zal dan toch afschakelen onder de 22 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

MikeyMan schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 19:53:
[...]
Tot op zekere hoogte natuurlijk, het rendement moet icm de warmtepomp wel op niveau blijven.
[...]
Klopt, ik ga ook uit van 10m2 per groep. Denk dat het met 7 groepen moet lukken op 73 meter voor de woonkamer. Ben vooral een beetje bang dat als ik geen aparte aansturing gaat plaatsvinden, er rare dingen gebeuren.

- Haard aan, keuken koud
- haard uit, onder hoge deel koud

Zal zo eens een plaatje proberen te posten. Even een legplan tekenen is nog wel een dingetje ;)
Het blijft wel 1 ruimte he, is lastig om dat ook nog te gaan onderverdelen in temperatuur.
[...]
Had dat principe al een beetje uitgedacht. Zou natuurlijk kunnen beginnen met een goed in te regelen verdelers. De zones kan dan later naar wens toevoegen, door toevoeging van een thermische motor voor de zone die niet meewerkt :)
[...]

Hoe stel je dat in dan? Thermostaat zal dan toch afschakelen onder de 22 graden?
Badkamer stel je net niet in, deze blijft altijd open zodat je een minimale buffer open hebt staan.

Ik heb het vooralsnog zo gedaan:
- badkamer relatief veel buis laten leggen zodat hier altijd een hogere temperatuur gehaald wordt
- 12 groepen, zo aangelegd dat ik alles later in zones kan gaan sturen (ik draai al Loxone, dus dat kan ik daarvoor gebruiken)
- alle groepen staan open

Vervolgens de warmtepomp op zijn "zuinigst" proberen in te stellen. Je wil dat die eigenlijk zo constant mogelijk draait. Ik heb ook een Cronotherm hangen maar heb deze heel snel ertussenuit gehaald omdat deze de warmtepomp te vaak aan en uitzette.
Woonkamer wil ik op 20, slaapkamers op 19, badkamer op 22. Lukt allemaal tot nu toe met alle groepen open.
Dat is veel geëxperimenteer met de WAR regeling, maar te doen.

Later wil ik dan eventueel nog met zones gaan werken. Nadeel is dan wel dat waarschijnlijk de temperatuur van de warmtepomp iets omhoog moet, als je 1 van die zones nog iets hoger wil hebben, maar dat is iets voor later ;)

Ik ga pas een buffer kopen als blijkt dat het echt niet anders kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

psy schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:51:
[...]

Het blijft wel 1 ruimte he, is lastig om dat ook nog te gaan onderverdelen in temperatuur.
Klopt ook, maar ik vrees toch dat die vide kou gaat trekken oid... Misschien onterecht hoor. Zoals gezegd, je kunt natuurlijk langzaam maar zeker uitbreiden in zones.
[...]

Badkamer stel je net niet in, deze blijft altijd open zodat je een minimale buffer open hebt staan.

Ik heb het vooralsnog zo gedaan:
- badkamer relatief veel buis laten leggen zodat hier altijd een hogere temperatuur gehaald wordt
- 12 groepen, zo aangelegd dat ik alles later in zones kan gaan sturen (ik draai al Loxone, dus dat kan ik daarvoor gebruiken)
- alle groepen staan open

Vervolgens de warmtepomp op zijn "zuinigst" proberen in te stellen. Je wil dat die eigenlijk zo constant mogelijk draait. Ik heb ook een Cronotherm hangen maar heb deze heel snel ertussenuit gehaald omdat deze de warmtepomp te vaak aan en uitzette.
Woonkamer wil ik op 20, slaapkamers op 19, badkamer op 22. Lukt allemaal tot nu toe met alle groepen open.
Dat is veel geëxperimenteer met de WAR regeling, maar te doen.

Later wil ik dan eventueel nog met zones gaan werken. Nadeel is dan wel dat waarschijnlijk de temperatuur van de warmtepomp iets omhoog moet, als je 1 van die zones nog iets hoger wil hebben, maar dat is iets voor later ;)

Ik ga pas een buffer kopen als blijkt dat het echt niet anders kan.
Enkele plaatjes bij de praatjes:
Begane grond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fpCWsmioeyvZfYAoiJoy1eOP/thumb.jpg

Hier rechts boven de vide.
Verdeler is ook nog een puntje van discussie, denk dat deze het beste in de bijkeuken geplaatst kan, maar dan moet er wel een onwijze berg leidingen onder de deurpost door. Vrees dat ik er in dat geval niet aan ontkom ook het muurtje tussen bijkeuken en rest van het huis opnieuw te zetten.
Een andere logische plaats zie ik zo snel niet. Meterkast is erg krap namelijk.

Haard is het deel met het kruis.

Denk dat het met 12 groepen te doen is, bijkeuken hoeft ivm de vele doorstromende warme leidingen denk ik geen eigen groep te hebben.

Eerste verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VIExurI7aBhLt4orfelHj2gg/thumb.jpg

Hier zie je de vide van plm. 5 m hoogte, open overloop en hal van ong. 6m hoogte.

Misschien moet ik wel met twee verdelers gaan werken voor de begane grond. En misschien ook maar een eigen topic openen ;)

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 06-02-2018 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maXXzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-01-2023
Hallo allen,
Ik ben ook bezig om een Evohome systeem samen te stellen. Maar loop ook tegen een vloerverwarmingsprobleempje aan. De situatie is bij mij als volgt:

Benedenverdieping, 5 zones:
1) Zitkamer 20m2, 2 radiatoren
2) Eetkamer 20m2, 3 radiatoren
(Zitkamer en eetkamer zijn gescheiden met jaren ‘30 suitedeuren, maar wil deze als aparte zones kunnen gebruiken)
3) Hal, 1 radiator
4) Toilet, 1 radiator
5) Keuken/kantoor, 10m2 vloerverwarming, 35m2, 1 convectorput en 1 radiator. (Keuken en kantoor zijn feitelijk 1 grote ruimte van 45m2 -wel met een knik- waarbij enkel onder het keukengedeelte een stukje vloerverwarming zit)

En dan nog de bovenverdiepingen met 7 zones dus zo kom ik precies aan de maximaal 12 zones.

Het probleem zit hem in het feit dat de shop waar ik de spullen wil kopen zegt dat ik een aan/uit moet nemen ipv een modulerende Evohome. En dan een zoneklep op de vloerverwarming. Ik heb een Bosch ketel met OpenTherm en wil eigenlijk een modulerend systeem houden ivm comfort en beter rendement.

Is er niet een manier om toch een modulerend systeem te nemen icm dit kleine stukje vloerverwarming? Is toch raar dat puur door zo’n klein stukje vloerverwarming mijn hele systeem naar ouderwets aan/uit moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10-09 20:57
Ook ik heb dit onderwerp met veel interesse gevolgd. De informatie in dit topic heeft me al veel geholpen om een duidelijker beeld te krijgen maar toch zit ik nog met een tweetal vragen.

Eerst wat korte achtergrond. Op dit moment is mijn huis in aanbouw (ik woon in Polen en wordt gebouwd door een project ontwikkelaar). Op de begane grond zal vloerverwarming zijn en op de verdieping een 5-tal kamers die iedere een radiator hebben.

Ik zou dit alles in de toekomst graag gaan sturen met eventueel waarschijnlijk een evohome systeem. De eerder aangedragen oplossing van een thermostaatventiel voor het verdeelblok lijkt me een goede optie.

De vragen die ik heb:
- Als ik een regelventiel plaats zonder er eerst een HR92 op te zetten is dit ventiel dan een blokkade? Kortom staat een thermostaat ventiel zonder kraan open of dicht?
- Wat is de precieze werking van een bypass en in welke gevallen is deze nodig? In het geval als op alle zones (vloerverwarming + 5x radiator) een HR92 zit is deze dan ook nodig en hoe zou dit er uit moeten zien?

Alvast bedankt voor de eventuele reacties en adviezen.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lerssi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-09 10:09
Ik ben ook aan het stoeien met zoneverdeling in mijn woning.
Ik weet niet goed hoe het aan te pakken

Situatie:
Benedenverdieping:
Woonkamer + keuken ( 1x radiator, 1x convectorput en bijverwarming VV ) wenstemperatuur 20 graden
Bijkeuken 1: 1x Radiator wenstemperatuur 19 graden
Bijkeuken 2: 1x Radiator wenstemperatuur 18 graden
Hal + WC: ( 1x radiator + bijverwarming VV ) wenstemperatuur 20 graden
Inpandige garage: wenstemperatuur 16 graden

Bovenverdieping: VV hoofdverwarming 10 groepen
Slaapkamer 1: ( 2 groepen VV ) wenstemperatuur 18 graden
Slaapkamer 2: ( 2 groepen VV ) wenstemperatuur 18 graden
Slaapkamer 3: ( 2 groepen VV ) wenstemperatuur 18 graden
Slaapkamer 4: ( 2 groepen VV ) wenstemperatuur 18 graden
Werkkamer: ( 1 groep VV ) wenstemperatuur 18 graden
Badkamer ( 1 groep VV ) wenstemperatuur 21 graden

Hoe kan ik dit bereiken ?
Tot nu toe alleen 1 modulerende thermostaat beneden
Ketel: Nefit Topline Compact 30 2014

Als hadden geweest is, is hebben te laat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-09 22:21
Ik ben al jaren tevreden EvoHome gebruiker met volgende configuratie

- Woonkamer - 3 radiatoren met 3x HR92
- Keuken - 1 radiator met 1x HR92
- Badkamer - 1 radiator met 1x HR92
- Bureau - 1 radiator met 1x HR92
- Slaapkamer A - 1 radiotor met klassieke thermostatische kraan
- Slaapkamer B - 1 radiotor met klassieke thermostatische kraan
- Hal - 1 radiator met klassieke thermostatische kraan

Enkele opmerkingen hierbij; de kamers met HR92 kan ik dus allen afzonderlijk van temperatuur regelen, de andere kamers verwarm ik eigenlijk nooit en daar heb ik dus gewoon de klassieke kranen laten staan (als ik ze open zet zullen ze enkel verwarmen wanneer er vraag is door één van de HR92 kranen in de andere kamers). De EvoHome controller hangt in de woonkamer maar sinds een tijdje gebruik ik voor die ruimte eveneens de temperatuur sensor in de HR92 ipv. deze in de controller. De ketel sturing is dmv. een OpenTherm module.

Vloerverwarming heb ik dus niet en daar blijken precies de grootste vragen te zitten al kan ik hier ook wel op antwoorden denk ik. De eerste vraag die je je moet stellen is steeds hoeveel kamers het zijn en of je die apart wil verwarmen. Indien je dus maar één VV kamer hebt (of ze allen hetzelfde wil aansturen) dan kan je de truuk met de HR92 + bv. Round thermostaat gebruiken, heb je meerdere VV kamers dan kan je dit per kamer doen (behalve indien een kamer bestaat uit meerdere VV zones al kan je dan ook weer meerdere HR92's plaatsen).

Zonder deze truuk zou je normaal de HCE80 moeten gebruiken met servomoters per VV-zone, en per kamer bv. een Round thermostaat. De vraag is echter of dergelijke setup voordeliger is dan de HR92 truuk (maar dat kan je voor je geplande setup uitrekenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:55
AmbuTom schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 08:51:
Beste allen

Op internet kwam ik deze discussie tegen: https://www.klusidee.nl/F...erverwarming-t105960.html

HR92 voor vloerverwarming pomp: hoe in te stellen? Hij moet toch in 1 keer de toevoer open gooien? Doet hij dat naar behoren?
edit: gevonden: Parameter 6 – Kraanslag

Nog een vraag: kan je programmeren wanneer de ketel tapwatercomfort aan moet zetten? Momenteel heb ik nog toon en daar kan hij aan of uit. Kan je via evohome instellen dat je enkel op bepaalde tijdstippen tapcomfort aan zet.

Laatste: hoe werkt de app? Ik lees veel negatieve reviews in de play store

Volgende maand ga ik het systeem aanschaffen. Vanaf maart/april gaat hij na verbouwing draaien. Ben benieuwd.
iPhone app werkt als een tierelier, ik gebruik de evotouch bijna nooit.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maupie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-12-2024
Caro schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 09:47:
Het werkt! Heel erg bedankt voor alle hulp iedereen! _/-\o_

(Het is niet echt zo warm in de huiskamer hoor!)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zit ongeveer in dezelfde situatie.
Maar wat ik me dan afvraag of de pomp nog wel zijn werk kan doen in de zomer wanneer er geen warmte wordt gevraagd en de pomp even aan moet slaan.

Nou weet ik niet of er dan ook water moet circuleren maar als de Evoknop dicht zit kan er geen water meer door, toch?

Mooi is een woord van 3 letters .......AMD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Energiezuinige pompschakelaar
Standaard staat de pomp van de verdeler 24 uur per dag aan. Echter zal de pomp alleen in bedrijf moeten zijn als de verwarming is ingeschakeld. De pompschakelaar schakelt de pomp in als deze warmte voelt op de aanvoerleiding en schakelt de pomp uit als de temperatuur op de leiding afneemt. De temperatuur waarbij de pomp in-/uitgeschakeld is in te stellen. Ook zal de pompschakelaar de pomp laten lopen als deze een week geen beweging heeft geconstateerd, dit om te voorkomen dat de pomp vastloopt.

Vandaag contact gehad met een leverancier van verdelers, pompschakelaars worden afgeraden. de huidige pompen zijn energiezuinig en modulerend. Pompschakelaars verstoren de werking is mij verteld.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2019 13:20 ]

• )()()sT
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 04-10-2021
Ik wil hier eens op reageren omdat ik ook een vraag heb en aan de vooravond sta van de aanschaf van (bijvoorbeeld) Evohome:

Ik heb beneden vloerverwarming op de gehele begane grond, hier hangt uiteraard ook de thermostaat.
De vloerverwarming wordt uiteraard aangestuurd middels een verdeler van 7 groepen en een thermostaatknop die op ca. 40 graden staat. Daarnaast heb ik beneden nog 3 radiatoren in de woonkamer, maar mijn vloerverwarming is aangelegd als hoofdverwarming.

Uiteraard heb ik de temperatuur beneden vrij constant, immers de vloer is een traag systeem (7/8cm beton) dus eigenlijk heb je geen klokprogramma nodig.

Het punt is nu dat, doordat het beneden vrij constant warm is en de CV-ketel wel met grote regelmatig draait maar op een laag pitje, het boven (waar enkel radiatoren hangen) dus erg koud is. Immers, als de CV-ketel (modulair) laag draait met bv. 40 graden water uit de ketel, dan worden de traditionele radiatoren in huis niet heel warm.

Goed,
dan kom je dus uit bij ruimte-afhankelijke regeling met bijvoorbeeld Evohome, of Tado, of wat dan ook.
Mijn voorkeur gaat uit naar de Evohome installatie waarbij ik dus met draaiknoppen in de slaapkamers en badkamer mijn temperatuur apart kan regelen.

De vraag is dan ook: waarom zou ik dan nog zo'n unit voor op de vloerverwarming nodig hebben (HCE 080)?
Immers, mijn woonkamer wordt het meeste verwarmd en loopt dus in principe altijd.
Ik wil alleen dat ik los daarvan de kamers boven in de avond even wat kan opwarmen en dat dit vanzelf gaat. Wat mij betreft hoeft er verder niks apart geregeld te worden voor het vloerverwarmingssysteem.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Verwijderd Lijkt me een raar verhaal. Die pomp moduleert op basis van de flow (goed, zijn wat verschillende instellingen voor meestal). Dat doet ie prima als ie aan staat, en niet als ie uitstaat. Ik zie echt niet wat een pompschakelaar aan die werking van de pomp zou kunnen verklooien.
En in de winter maakt het nog niet zo gek veel uit, maar om in de zomer zes maanden lang je water rond te pompen slaat natuurlijk helemaal nergens op.

Daarnaast; de Evohome unit schakelt de pomp ook aan/uit indien nodig.

@)()()sT Die vvw unit zou je nodig hebben om de vloerverwarming uit te zetten als de ingestelde temperatuur bereikt is. Als je zonder die unit al op de temperatuur zit die je wilt hebben, en de slaapkamer gaat warmte vragen, loopt je temperatuur beneden ook op.

• )()()sT
oké, das helder. Immers, als de slaapkamer boven idd warmte gaan vragen gaat immers logischerwijs de vloer ook weer voorzien van warm water.... Echter, met de traagheid van het systeem vraag ik me af of dit een probleem is als je boven enkel maar kortstondig de kleine ruimten opwarmt...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

)()()sT schreef op donderdag 14 november 2019 @ 16:19:
oké, das helder. Immers, als de slaapkamer boven idd warmte gaan vragen gaat immers logischerwijs de vloer ook weer voorzien van warm water.... Echter, met de traagheid van het systeem vraag ik me af of dit een probleem is als je boven enkel maar kortstondig de kleine ruimten opwarmt...
Only one way to find out.

Maar met 40 graden aanvoertemperatuur zou het hier bij mij in huis zo warm zijn. :)

• )()()sT
Haha, mijn huis is uit begin '80 dus niet bijster goed qua isolatie (dit komt nog) dus het vloerverwarmingssyteem draait dus vrij constant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedenavond
ik heb een probleem met mijn evohome die ik sinds een jaar of 5 heb.
beneden heb ik vloerverwarming.
a.de voorkamer heeft 2 zones met wifi thermostaat
b.achterkamer/keuken 1 zone met wifi thermostaat
c.boven de slaapkamer 1 zone met wifi thermostaat
d.voor de rest hangt er in de bijkeuken 2 radiatoren en in de voorste slaapkamer ook èèn radiator zonder wifi thermostaat.
mijn probleem is wanneer ik de slaapkamer met wifi thermosstaat omhoog draai de achterkamer/Keuken ook mee omhoog gaat. wat kan ik hieraan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook een vloerverwarming met 1 zonde die nog niet is aangesloten op het evohome systeem, met alle problemen van dien. Ik snap dat ik een HR92 voor de eerste kraan van mijn vloerverwarming kan zetten, maar dat is qua ruimte lastig. Nu las ik ook ergens in deze tread dat de HR 92 ook op retourleiding kan (daar zit ook iets van een kraan, maar dan zonder knop). Dat laatste lijkt veel makkelijker, maar werkt dat ook echt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 19:52:
Goedenavond
ik heb een probleem met mijn evohome die ik sinds een jaar of 5 heb.
beneden heb ik vloerverwarming.
a.de voorkamer heeft 2 zones met wifi thermostaat
b.achterkamer/keuken 1 zone met wifi thermostaat
c.boven de slaapkamer 1 zone met wifi thermostaat
d.voor de rest hangt er in de bijkeuken 2 radiatoren en in de voorste slaapkamer ook èèn radiator zonder wifi thermostaat.
mijn probleem is wanneer ik de slaapkamer met wifi thermosstaat omhoog draai de achterkamer/Keuken ook mee omhoog gaat. wat kan ik hieraan doen?
Heb je een hce80? Wellicht
de zones opnieuw toewijzen?

Wat gaat er mee omhoog? De temperatuur instelling op de thermostaat, of de temperatuur zelf?

@Verwijderd aanvoer of retour maakt niet zo gek veel uit. Als de kring dicht gezet wordt, kan het warme water ook niet naar de verdeler toe.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 25-01-2020 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mikeyman,

Dankjewel. Lijkt dan een hele simpele oplossing. Alleen die nieuwe kraan (Met de hr92 er op) die ik er dan tussen zet, vervangt dan een ding wat daar al zit (zit geen knop op, maar ziet er los daarvan wel uitr als een soort kraan (je ziet een soort driehoek, met in die driehoek een gleufje geschikt voor een kleine schroevendraaier). Weet niet waar dat ding voor dient? Kan ik die er zo maar tussenuit halen en dus vervangen door een afsluitbare kraan met daarop de hr92?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 19:47:
Mikeyman,

Dankjewel. Lijkt dan een hele simpele oplossing. Alleen die nieuwe kraan (Met de hr92 er op) die ik er dan tussen zet, vervangt dan een ding wat daar al zit (zit geen knop op, maar ziet er los daarvan wel uitr als een soort kraan (je ziet een soort driehoek, met in die driehoek een gleufje geschikt voor een kleine schroevendraaier). Weet niet waar dat ding voor dient? Kan ik die er zo maar tussenuit halen en dus vervangen door een afsluitbare kraan met daarop de hr92?
Heb je een foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet helemaal hoe ik een foto kan plaatsen. Maar enige tijd geleden plaatste ik dezelfde vraag op Klusidee.nl en daar lukte het me wel om een foto te plaatsen (maar kreeg ik dan weer geen reactie....). Via deze link kan je de foto zien. Alvast veel dank:

https://www.klusidee.nl/F...erverwarming-t120824.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Je zou die inderdaad kunnen vervangen door een HR92 als ie los kan.

Overigens hebben ze met de t splitsing met overgang van 20 naar 16mm (?) je aanvoer wel flink verlaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij zit wel vast met bouten aan beide kanten volgens mij. Dus dat zou moeten kunnen. Weet jij waarom dat ding er tussen zit of wat het is?

Die verlaging van de aanvoer (denk dat je gelijk hebt, buis omlaag lijkt dunner dan de aanvoerleidingen): zou daar een goede reden voor kunnen zijn? Op zich heb ik niet het idee dat hij heel langzaam opwarmt ofzo (sterker nog het wordt in de woonkamer vaak nogal warm, vandaar dat ik nu die ook op het evohome systeem wil aansluiten)? Zijn er verder nadelen aan?

Sowieso erg blij met je advies: heb lang zitten twijfelen wat ik kon doen (een knop tussen die leidingen zetten durfde ik niet echt aan, omdat die volgens mij met professioneel gereerdschap zijn geperst). Ook nu nog beetje spannend of ik hem er inderdaad goed uit krijg en de nieuwe knop er in, want als het misgaat, wordt het denk ik best wel koud :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op maandag 27 januari 2020 @ 15:36:
Hij zit wel vast met bouten aan beide kanten volgens mij. Dus dat zou moeten kunnen. Weet jij waarom dat ding er tussen zit of wat het is?

Die verlaging van de aanvoer (denk dat je gelijk hebt, buis omlaag lijkt dunner dan de aanvoerleidingen): zou daar een goede reden voor kunnen zijn? Op zich heb ik niet het idee dat hij heel langzaam opwarmt ofzo (sterker nog het wordt in de woonkamer vaak nogal warm, vandaar dat ik nu die ook op het evohome systeem wil aansluiten)? Zijn er verder nadelen aan?

Sowieso erg blij met je advies: heb lang zitten twijfelen wat ik kon doen (een knop tussen die leidingen zetten durfde ik niet echt aan, omdat die volgens mij met professioneel gereerdschap zijn geperst). Ook nu nog beetje spannend of ik hem er inderdaad goed uit krijg en de nieuwe knop er in, want als het misgaat, wordt het denk ik best wel koud :-)
Dat is het inregelventiel. Kun je de flow mee beperken. Of bij onderhoud zelfs dicht zetten.
Denk dat ik hem er zelf tussen zou laten zitten overigens.

Perstang huren kost overigens ook niet de wereld.

Maar, zit er zo eens naar te kijken, als je aanvoertemperatuur laag genoeg is, zou je die HR92 wellicht gelijk in plaats van de bestaande thermostaat kunnen zetten...
Weet alleen niet of zo'n thermostaat ook helemaal dicht kan...?
Wellicht weet @Oxellaar dat wel.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 27-01-2020 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee snap ik, die perstang huren: maar ik zie mezelf al eindeloos kloten en dat dan alles vervolgens lekt. Van de regen in de drup zeg maar.

Dichtzetten zou ook moeten kunnen met de nieuwe knop. Enige dat ik dan dus niet meer kan is de flow regelen, maar ik zou toch niet weten wanneer, waarom en hoe ik dat zou moeten doen :-). Ik ga dit proberen. Veel dank voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyfoon_2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 10:00
Ik zit -denk ik- in dezelfde situatie. Alles heeft inmiddels een HR92 behalve de keuken die vloerverwarming heeft.

Als ik het goed begrijp (zie ook onderstaande foto):
  • Thermostaatkraan zetten VOOR de witte thermostaatknop
  • Daar HR92 op zetten
  • parameter vervangen can HR92 zodat deze werkt als aan/uit.
Heb ik dat correct begrepen?

p.s. wat is dat gekke zilveren ding voor de witte thermostaatkraan/knop?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/es4cld42Ak0kNJJsdTe7BevosWk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CXAxYE8PtxDi9kUepUFIgv59.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Het lijken ontluchters te zijn.

Snelste is om een thermostaatkraan op die buis te zetten denk ik.

Edit: wacht, er lijken twee knoppen onderin te zitten. Wat voor knoppen zijn dat? Wellicht dat daar ook een hr92 op past.

[ Voor 38% gewijzigd door MikeyMan op 26-08-2020 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyfoon_2
MikeyMan schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 18:40:
Het lijken ontluchters te zijn.

Snelste is om een thermostaatkraan op die buis te zetten denk ik.
Voor de ontluchter kan neem ik aan? Niet genoeg plek erachter denk ik.
Edit: wacht, er lijken twee knoppen onderin te zitten. Wat voor knoppen zijn dat? Wellicht dat daar ook een hr92 op past.
Twee gewone kranen, daar zitten de buizen aan die de grond in gaan volgens mij. Als ik die wil gebruiken zal ik ze toch ook moeten vervangen door thermostaat versies (en dan de 2x hr92)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja kan ervoor.

Als je de onderste twee kunt gebruiken hoef je het systeem niet leeg te trekken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyfoon_2
MikeyMan schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 19:00:
Ja kan ervoor.

Als je de onderste twee kunt gebruiken hoef je het systeem niet leeg te trekken ;)
Heel graag maar dat zijn traditionele draaiknoppen, die zal ik dan toch ook eerst moeten vervangen? Of bedoel je dat het eenvoudiger is die te vervangen omdat ik toevoer en afvoer kan afsluiten en dan de kranen wisselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

tyfoon_2 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 19:31:
[...]

Heel graag maar dat zijn traditionele draaiknoppen, die zal ik dan toch ook eerst moeten vervangen? Of bedoel je dat het eenvoudiger is die te vervangen omdat ik toevoer en afvoer kan afsluiten en dan de kranen wisselen?
Ja ik was wat kortaf. Als dat traditionele draaiknoppen zijn, zou ik dat inderdaad laten zitten en naast de ontluchter een nieuwe monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:52
Wolly schreef op donderdag 30 november 2017 @ 13:45:
[...]

Zou het ook niet kunnen door, als het nodig is, de pomp van de vloerverwarming te laten inschakelen door Evohome? Er bestaat een Evohome Relais maar in hoeverre is dat bruikbaar voor zoiets?
Ik zat hier ook aan te denken: een BDR91 op de pomp van de vloerverwarming is heel simpel. Maar ik lees hier dat de BDR91 niet een simpel aan/uit relais it. Het krijgt wel degelijk een percentage door van de Evohome controller en op basis daarvan zal het bepalen hoe lang hij aan gaat in zijn cyclus. (Bijv. 50% = 5 min aan + 5 min uit, 25% = 2,5 min aan + 7,5 min uit). Dat zal met een pomp niet het beste resultaat opleveren lijkt me?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WupR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 21:22
Hoi allemaal,

Ik wil ook overstappen naar EVOhome maar zit met nog een aantal vragen. De hele onderverdieping heeft vloerverwarming met verschillende zones. Ik wil de onderverdieping als één zone gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMuxV4gKEq_vP58NUIQZEdhmGPo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ssIcxc9NXNahWJvgpeUKc49h.png?f=fotoalbum_large

Klopt het dan dat ik bij de warmwater toevoer van de vloerverwarming (zie rode pijl) een thermostaatkraan als deze: THERMOSTAATKRAAN dien toe te voegen met een Honeywell HR92 als knop? Vervolgens dien ik de knop in te stellen als 'AAN/UIT'. Dus volledig open of dicht.

Kan de EVO thermostaat (afbeelding hieronder) vervolgens de HR92 knop aansturen? De vloerverwarmingsunit hangt namelijk in de garage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5kzYHI6uUsuAr1thx5ty1VC77pw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mutWCvZPVtQhdFjyVpci5Wxg.png?f=user_large

Moet ik trouwens nog rekening houden of mijn ketel opentherm of aan/uit wordt aangestuurd?

Bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Desmoerick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-05 07:26
WupR schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:04:
Hoi allemaal,

Ik wil ook overstappen naar EVOhome maar zit met nog een aantal vragen. De hele onderverdieping heeft vloerverwarming met verschillende zones. Ik wil de onderverdieping als één zone gebruiken.

[Afbeelding]

Klopt het dan dat ik bij de warmwater toevoer van de vloerverwarming (zie rode pijl) een thermostaatkraan als deze: THERMOSTAATKRAAN dien toe te voegen met een Honeywell HR92 als knop? Vervolgens dien ik de knop in te stellen als 'AAN/UIT'. Dus volledig open of dicht.

Kan de EVO thermostaat (afbeelding hieronder) vervolgens de HR92 knop aansturen? De vloerverwarmingsunit hangt namelijk in de garage.

[Afbeelding]

Moet ik trouwens nog rekening houden of mijn ketel opentherm of aan/uit wordt aangestuurd?

Bedankt voor jullie hulp!
Weet niet of je nog op een antwoord zit te wachten, ik liep namelijk tegen soortgelijke vragen aan. Het antwoord op jouw vragen is inderdaad JA en JA. Dus die thermostaatkraan die je liet zien in de aanvoer bouwen, daarop een Honeywell HR92-->die in de setting bij 6 naar 1 brengen (full stroke) en de Honeywell Evotouch kun je dan prima gebruiken als de temperatuuropnemer/thermostaat die de HR92 alleen maar aanstuurt.

Beste is een aan/uit regeling met vloerverwarming.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:15
-Knip naar eigen draadje.-

[ Voor 95% gewijzigd door Hetisookwat op 17-02-2021 14:17 ]

Pagina: 1