Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelbal
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-03 15:07
Evohome HCE80 lijkt vloerverwarming niet goed aan te sturen?

Ik heb al een aantal jaar een Evohome systeem in gebruik voor het radiator deel van mijn huis. Dit werkt zonder problemen. De vloerverwarming liep mee met de radiatoren. Nu heb ik vorige week ook de vloerverwarming op de evohome aangesloten middels een HCE80 module. En dat lijkt toch niet helemaal correct te werken. Ik hoop dat iemand kan zeggen wat er fout gaat

Ik gebruik de voorganger van de Wifi versie voor evohome en heb de opentherm module om de calenta mee aan te sturen. De HCE80 is geconfigureerd om 2 zones aan te sturen. De thermische motoren zitten op de retour ipv op de aanvoer aangesloten om de verschillende groepen te openen (heb ergens gelezen dat dit zou moeten kunnen)

Ik weet niet of ik nu 1 of misschien zelfs wel meer problemen heb. Hieronder staat de foto van de aansluiting

HCE80

- Probleem 1: De oranje thermostaat (zie foto) stopt de pomp als de temperatuur boven de 50 graden komt. Het gebeurt regelmatig dat de HCE80 de verwarming voor de zone start en daarna de pomp, maar dat deze niet gaat lopen omdat de oranje thermostaat dit tegenhoudt. De temperatuur wordt dus al te hoog in de verdeler voordat een van de thermische motoren open gaat. Ik vermoed dat de CV pomp er dus ook gewoon water doorheen pompt? Wat ik niet helemaal begrijp is de werking van de witte thermostaat knop. Zou deze er al niet voor moeten zorgen dat de temperatuur in de verdeler nooit hoger komt dan 50 graden? Feit is dat als ik de oranje thermostaat op dat moment hoger draai de pomp gaat lopen en de verdeler direct koud wordt van het water uit de leidingen in de vloer.

- Probleem 2: Als de pomp wel loopt stopt de aansturing soms (lampje van de zone en die van de pomp op de hce80 gaan uit), terwijl de temperatuur nog niet is bereikt. Is dit normaal gedrag of hoort de aansturing gewoon te blijven branden totdat de temperatuur in de kamer is bereikt?

Hoop dat het verhaal en de vraag een beetje duidelijk is.
Alvast bedankt voor het meedenken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-07 19:28
Probleem 2 is geen probleem, maar normaal regelgedrag.

Probleem 1 komt waarschijnlijk doordat de witte thermostaatknop te hoog staat of de oranje maximaalveiligheid te laag (zet de witte maar eens op 40 graden (stand 4), en de oranje veiligheid op 50). Helpt dat niet, dan is de witte thermostaat vermoedelijk defect en moet je deze vervangen.

[ Voor 8% gewijzigd door hesselbeertje op 15-11-2017 16:27 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelbal
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-03 15:07
hesselbeertje schreef op woensdag 15 november 2017 @ 16:26:
Probleem 2 is geen probleem, maar normaal regelgedrag.

Probleem 1 komt waarschijnlijk doordat de witte thermostaatknop te hoog staat of de oranje maximaalveiligheid te laag (zet de witte maar eens op 40 graden (stand 4), en de oranje veiligheid op 50). Helpt dat niet, dan is de witte thermostaat vermoedelijk defect en moet je deze vervangen.
Bedankt voor je reactie hesselbeertje. Is de oranje thermostaat alleen ter bescherming indien de witte defect is? Want als wit op 40 staat kan oranje nooit 50 worden lijkt me? Ik heb nu de oranje volledig open staan en dit lijkt te werken.

Wat probleem 2 betreft: Weet je misschien of dit met de aan/uit module anders is? Hij lijkt elke keer maar korte tijd aan te gaan en daarna weer uit. Voor mijn idee zou de vloer veel sneller moeten kunnen opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 484954

Ik heb het zelfde probleem, heeft waarschijnlijk te maken met het schakelpunt maar het lukt mij niet om dit uit te schakelen. iemand een idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesso
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-07 15:42
Waarom gebruik je niet de pompaansturing van de HCE80 module? Volgens mij heb je dan beide 'problemen' opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZombieExtreme
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-05 21:18
Ik weet niet of de topic starter ondertussen al een oplossing gevonden heeft, maar ik kan bevestigen dat ik ook last heb van het 2de probleem.

Ik heb een HCE80 vloerverwarming met 10 groepen, verdeeld in 5 zones. Elke groep heeft zo'n witte klep (ook van Honeywell) welke doorgaans gebruikt worden in combinatie met de HCE80. Ook de pomp is aangesloten op de HCE80. Volgens de datasheet van de witte klep duurt het meerdere minuten voordat deze open is en dit is ook zeker het geval in de praktijk. Bij aansturing zie je maar langzaam het rode palletje verschuiven. Zodoende dat het enkele minuten duurt tot de flowmeter ook aangeeft dat er water door de aangestuurde groep loopt. Echter, regelmatig is de aansturing van een groep door de HCE80 zo kort dat de klep pas net enkele seconden open is en de HCE80 al de pomp stil zet. Ik begrijp niet waarom dit zo werkt, aangezien het warmtetransport op deze manier verre van ideaal is. Naar mijn weten komt dit niet door activering van een thermostaat knop en is het echt de HCE80 die schakelt.

Ik heb hierover contact opgenomen met Honeywell maar geen reactie ontvangen. Ik heb contact opgenomen met de installateur en hij geeft aan dat de pomp altijd moet lopen en niet via de HCE80 moet worden aangesloten. Ik heb getest hoe het werkt met de pomp permanent aan en dit werkt aanzienlijk beter (is ook logisch aangezien nu water door de klep wordt gepompt terwijl deze sluit, dat duurt namelijk ook enkele minuten).

Het is me echter volkomen onduidelijk wat de gedachte van Honeywell is achter de originele aansturing. Ik zou, als gebruiker zijnde, graag een "minimale aan-tijd" willen definiëren voor zowel de kleppen als de pomp. Ook om het aantal keer dat de HCE80 de pomp schakelt te kunnen beperken en de levensduur te verlengen. Ik zou deze "minimale aan-tijd" dan op bijvoorbeeld 10min zetten zodat ik weet dat er een degelijke hoeveelheid warm water de betreffende groep in is gepompt.

Aangezien deze functionaliteit niet in Evohome aanwezig is en ik ook niet wil dat mijn pomp 24/7 loopt, ben ik van plan een tijd-relais tussen de HCE80 en pomp te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramalmelo
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-05 18:01
Als ik het zo lees mag ik blij zijn GEEN HCE80 te hebben maar een simpele oplossing die de gehele vloerverwarming op aanvraag van warm water voorziet. Probleem is echter dat de pomp nu continue draait. Bij vol vermogen gebruikt hij 85W, is ongeveer 2kWh per dag. Nu de CV in zomerstand staat en de vloer niet verwarmd hoeft te worden vind ik dat toch wat gortig.
Een tijdschakelaar lijkt mij de oplossing om dagelijks de pomp een half uurtje te laten draaien. Alleen, is dit verantwoord? Of heeft Honeywel een eenvoudige, zendergestuurde schakelaar die, net als de ketelpomp, daar voor kan zorgen en normaal met een in te stellen aan/uit + nadraaitijd werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13:53
Ik heb hetzelfde probleem bij mijn nieuwbouwhuis, die opgeleverd is in 2019.
De oorzaak is dat het een aantal minuten duurt voor de thermische motor de afsluiter open zet, de doorstroming is daardoor te gering waardoor de cv ketel te vroeg afslaat. Maar zodra de afsluiters open staan blijft de cv ketel wel aan.

Ben benieuwd of daar een oplossing voor is zonder de thermische motor eraf te moeten halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:26
Ik loop tegen iets vergelijkbaars aan. Als er warmtevraag voor een groep is gaat de pomp aan en begint een groep met openen, maar dan staat die pomp dus een paar minuten tegen dichte groepen aan te pompen: kan niet goed zijn voor de pomp, zelfs niet onder de instelling "constante druk". Debietmeter geeft dan ook netjes 0 m3/h aan. De pomp is op de HCE80 aangesloten. Waarom gaat die niet pas 2 a 3 minuten later aan?

Nu kan ik er zelf wel een schakeling tussen zetten, die detecteert wanneer de HCE80 de pomp aan wil hebben, en dan dat signaal met 2 a 3 minuten vertraging de pomp laat aanzetten, maar dat zou zo'n dure regelunit toch zelf moeten kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
Bij mijn huis heeft de verdeler zelf geen pomp maar word er gebruik gemaakt van de pomp van de CV ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-07 16:39
pirke schreef op maandag 2 november 2020 @ 17:21:
Ik loop tegen iets vergelijkbaars aan. Als er warmtevraag voor een groep is gaat de pomp aan en begint een groep met openen, maar dan staat die pomp dus een paar minuten tegen dichte groepen aan te pompen: kan niet goed zijn voor de pomp, zelfs niet onder de instelling "constante druk". Debietmeter geeft dan ook netjes 0 m3/h aan. De pomp is op de HCE80 aangesloten. Waarom gaat die niet pas 2 a 3 minuten later aan?

Nu kan ik er zelf wel een schakeling tussen zetten, die detecteert wanneer de HCE80 de pomp aan wil hebben, en dan dat signaal met 2 a 3 minuten vertraging de pomp laat aanzetten, maar dat zou zo'n dure regelunit toch zelf moeten kunnen?
Daarom zou er dan ook altijd een AVDO moeten worden toegepast als alle groepen geregeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Xiphalon schreef op donderdag 5 november 2020 @ 15:33:
[...]

Daarom zou er dan ook altijd een AVDO moeten worden toegepast als alle groepen geregeld zijn.
Ik heb nog 1 ongebruikte groep op mijn verdeler, daar zou ik dus zo'n overdrukregelaar op kunnen aansluiten, zodat hij dus altijd flow heeft.

Ik snap de redenering, maar dit is gewoon een fout in de HCE80 IMHO die ze softwarematig zouden kunnen oplossen. Een Delay timer circuit ertussen zou ook al helpen: het aanzetten vd pomp zou dan met 3 minuten vertraagd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-07 16:39
Software kan altijd kapot gaan. Een groepregelaar kan kapot gaan. Dan is een extra beveiligingslaag altijd handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
Ik ben er inmiddels achter dat als ik de thermostaat in de woonkamer rond de 2 graden hoger zet als de huidige temperatuur dat de ketel wel langere tijd blijft lopen, Maar zelfs dan schakelt de thermostaat voortijdig uit. Bij mij betreft het een Alpha Direct zoneregeling met Alpha Direct basisstation.

Ik heb schijnbaar een aan/uit thermostaat, ga deze nu vervangen door een Tado modulerende thermostaat.
Ben benieuwd of die het probleem oplost.

[ Voor 56% gewijzigd door BadEendTerror op 05-12-2020 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeShell
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-07 08:31
Als in het zo lees snap ik het probleem niet helemaal.

Wat ik begrijp maakt men zich hier druk om het feit dat de motoren maar langzaam openen en tegen de tijd dat er weer gesloten wordt, de groep niet eens of maar heel even open is geweest…

Maar wat maakt dat nou uit? Het gaat er mijns inziens om dat de ruimte op temperatuur gehouden wordt, ongeacht hoe lang de motoren open staan. Als dat het geval is, dan is er toch niks aan de hand?

Als de ruimte niet op temperatuur komt zal de evohome de volgende start de motor iets langer open gaan sturen totdat er een timing gevonden is die adequaat is voor de warmtebehoefte van de ruimte.

Zolang de ruimte op temperatuur is, is er toch niks aan de hand…

www.MEPS-Sim.com - SimRacing immersion made easy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Vandaag wilde ik de vloerverwarming weer eens aanzetten maar de pomp zat helemaal vast. Hij is aangesloten op de HCE80, heeft die geen vastloopbeveiliging?

Anders ga ik weer gewoon een ouderwets pomprelais gebruiken die kijkt of de aanvoer warm is en dan de pomp schakelt, deze had wel een prima vastloopbeveiliging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-10-2024
Graag jullie advies:
De leverancier heeft mijn cv als volgt ontworpen:
1. woonkamervloerverwarming met honeywell thermostaat
2. de rest van de woning met lt radiatoren met een andere thermostaat
3. als de thermostaat van de vloerverwarming aan gaat, gaat een klep open zodat deze warm water krijgt maar alle andere radiatoren ook.
4. als de vloerverwarming uit staat gaat de klep dicht en dan kan je met de andere thermostaat de overige ruimtes (slaapkamers) aanzetten zonder dat de vloerverwarming aan staat.
5. er is geen aparte vloerverwarmingspomp. Alleen een domme verdeler.

Mijn vraagjes:
1. vloerverwarming staat altijd aan want het is de woonkamer dus alle andere radiatoren ook. Of is dat tegenwoordig niet meer gebruikelijk?
2. wat is dan de toegevoegde waarde van de klep en de aparte thermostaat voor de radiatoren?
3. ik merk dat middels de ronde honeywell (opentherm?) home thermostaat de cv na 5 a 8 minuten iedere keer even afslaat en daarna vrijwel gelijk (na 1 minuut nadraaitijd) weer aan gaat. Waarom doet die thermostaat dat?
4. Als de cv vloerverwarming aanslaat, dan springt ie eerst op code 1 (intergas temperatuur ), klep gaat open en daarna gaat ie branden (andere code). Is dat normaal als er een klep is geïnstalleerd?

Zien jullie mogelijkheden tot verbetering? Ik zelf denk aan het plaatsen van een 2de klep die op de 2de thermostaat werkt of het plaatsen van thermostaatknoppen op de radiatoren zodat het niet te heet wordt in de (slaap) kamers met radiators.

Alvast bedankt voor jullie advies.

[ Voor 6% gewijzigd door dick133a op 08-11-2021 18:20 ]

Pagina: 1