Hier kom ik achter door bij het afslaan van de ketel te kijken of er nog steeds een warmtevraag is in de Evohome?leonbong schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:41:
[...]
Ik blijf het vragen maar nog steeds niet goed beantwoord wat echt essentieel is.
Gaat de ketel uit bij deze grafiek omdat:
1) De ketel zichzelf uitschakelt
2) De ketel wordt uitgezet door evohome
De beste oplossing met WP is altijd onderstaand schema (Warmtepomp met buffervat):RISL schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 07:55:
Ik hoop dat ik hier ook wat mag vragen.
Ik heb een Nibe warmtepomp, vloerverwarming beneden (2 verdelers, 1 in het oude gedeelte, 1 in het nieuwe gedeelte) en radiatoren boven. De radiatoren wil ik nog vervangen voor Jaga Strada Hybrid convectoren.
Ik wil graag zoneregeling maken met Evohome, dus ik heb de basis nodig, per verdeler een HCE80 + antenne, radiatorknoppen etc. Het enige waar ik niet achter ben, is hoe dat ik de warmtepomp stuur vanuit de Evohome.
De huidige thermostaat van Nibe is draadloos en hangt in de woonkamer. Welk Evohome component (ik denk de BDR91T?) gebruik ik om de vraag van een zone om te zetten in actie van de warmtepomp?
Aansluiten zal op 1 van de Aux ingangen moeten, denk ik, als ik de installatie handleiding van Nibe goed heb begrepen.
Bij Warmteservice ontstond er wat discussie tussen het personeel, de een begon met allerlei kleppen te zwaaien (de VC8615 kleppen) en de ander stond met de BDR91T in handen, maar kwam niet boven zijn collega uit, vandaar mijn verwarring?
Alvst hartelijk dank.
De oplossingen zonder buffervat leveren heel vaak problemen waar evohome heel weinig aan kan doen.
De situatie zonder buffervat heeft als gevolg dat waterflow door de warmtepomp varieert, heel veel WP's kunnen hier heel slecht mee omgaan.
[Voor 4% gewijzigd door leonbong op 10-03-2023 08:48]
Nee daar kan je het niet goed genoeg aan zien.synorluna schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:43:
[...]
Hier kom ik achter door bij het afslaan van de ketel te kijken of er nog steeds een warmtevraag is in de Evohome?
Ik zou zeggen koppel de BDR91 van de ketel elektrisch los, plaats een draadbrug tussen de twee contacten op de ketel en gaat het bekijken.
Dit doe je dan in een situatie dat evohome normaal gesproken ook warmte vraagt.
Als de klep dicht is en de ketel aan, dan zou ik dit ook moeten zien aan hoge retouren toch? Dit lijkt namelijk niet te gebeuren. Zoals gezegd gisteren de hele dag de MT4 vervangen voor een HR92, met min of meer hetzelfde resultaat. Het enige wat is was vergeten is de bypass dichtdraaien, waardoor de retour bij de ketel nu wel meer opliep (35 graden). Ik kan dit vandaag nogmaals testen met de bypass helemaal gesloten.Dashlane schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 07:47:
[...]
Als je een Bdr91t hebt dan zou ik die instellen als een warmtepomp met lange minimale aantijd. Dat is een makkelijke en goedkope fix. Daarnaast zou ik het is zonder klep doen. De aansturing van evohome is soms wel eens contra, de klep gaat dicht terwijl de ketel aanstaan.
NEE NEE,
Een helemaal gesloten bypass voor evohome is heel slecht idee en levert gegarandeerd problemen op. Sterker nog je moet hele goede bypass hebben, dus niet el cheapo.
Ik adviseer een danfoss ADVO 20.
Je wil bij evohome juist dat als enkele zone's open staan waardoor je onder minimum flow van de ketel komt de bypass dit aanvult zodat de minimum flow van de ketel is gewaarborgd.
Bij een knappe bypass zal de retour langzaam toenemen wat voor de ketel het signaal is om omlaag in vermogen te moduleren. Dit levert dus lang stookruns op, waarbij met goede bypass de retour ook in deze situatie onder de <50 graden blijft. De ketel blijft dan dus gewoon in HR-bedrijf.
Bij een goedkope B-merk bypass die laat in deze situatie meteen te veel water retourtemperatuur schiet dan omhoog, en ketel niet meer HR-bedrijf en schakelt uit.
Een helemaal gesloten bypass voor evohome is heel slecht idee en levert gegarandeerd problemen op. Sterker nog je moet hele goede bypass hebben, dus niet el cheapo.
Ik adviseer een danfoss ADVO 20.
Je wil bij evohome juist dat als enkele zone's open staan waardoor je onder minimum flow van de ketel komt de bypass dit aanvult zodat de minimum flow van de ketel is gewaarborgd.
Bij een knappe bypass zal de retour langzaam toenemen wat voor de ketel het signaal is om omlaag in vermogen te moduleren. Dit levert dus lang stookruns op, waarbij met goede bypass de retour ook in deze situatie onder de <50 graden blijft. De ketel blijft dan dus gewoon in HR-bedrijf.
Bij een goedkope B-merk bypass die laat in deze situatie meteen te veel water retourtemperatuur schiet dan omhoog, en ketel niet meer HR-bedrijf en schakelt uit.
[Voor 8% gewijzigd door leonbong op 10-03-2023 08:56]
Oké, ik vertaal dit even naar Jip en Janneke taal omdat ik het niet begrijp: verwijder de bedrade verbinding tussen de bdr en de ketel aan de kant van de ketel, plaats een nieuw snoertje (draadbrug?) tussen twee (willekeurige?) contacten op de ketel en kijk hiernaar.leonbong schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:46:
[...]
Nee daar kan je het niet goed genoeg aan zien.
Ik zou zeggen koppel de BDR91 van de ketel elektrisch los, plaats een draadbrug tussen de twee contacten op de ketel en gaat het bekijken.
Dit doe je dan in een situatie dat evohome normaal gesproken ook warmte vraagt.
Oke, met een tweede pomp dus. Dat had ik niet verwacht. Dat is in mijn geval ook nog ingrijpend, als ik het praktisch bekijk, omdat alles heel krap op elkaar is ingebouwd.leonbong schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:44:
[...]
De beste oplossing met WP is altijd onderstaand schema (Warmtepomp met buffervat):
[Afbeelding]
De oplossingen zonder buffervat leveren heel vaak problemen waar evohome heel weinig aan kan doen.
De situatie zonder buffervat heeft als gevolg dat waterflow door de warmtepomp varieert, heel veel WP's kunnen hier heel slecht mee omgaan.
Momenteel stroomt het warm water eerst door een buffervat en dan het huis in. Mochten alle groepen dicht lopen, dan gaat de AVDO open (AVDO50, staat momenteel ingesteld op 0,5 bar, maar zal nu nooit open gaan want alles staat altijd open).
De Danfoss AVDO zit net na het buffervat, zodat de warmtepomp altijd wel het vat geheel op warmt.
Zou dat niet voldoende zijn om de waterflow relatief constant te houden?
Mag ik vragen waar je deze schema's vandaan hebt? Ik probeer altijd zoveel mogelijk informatie te verzamelen, deze ken ik nog niet. Dergelijke schema's zoek ik al enige tijd.
In ieder geval al heel hartelijk dank voor je info, dit is echt een andere invalshoek dan ik had bedacht, het zet me weer aan het denken direct.
[Voor 25% gewijzigd door RISL op 10-03-2023 09:20]
Jasynorluna schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:59:
[...]
Oké, ik vertaal dit even naar Jip en Janneke taal omdat ik het niet begrijp: verwijder de bedrade verbinding tussen de bdr en de ketel aan de kant van de ketel, plaats een nieuw snoertje (draadbrug?) tussen twee (willekeurige?) contacten op de ketel en kijk hiernaar.
De contacten zijn niet willekeurig, maar de contacten waar eerst de BDR91 op aangesloten was.synorluna schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:59:
[...]
Oké, ik vertaal dit even naar Jip en Janneke taal omdat ik het niet begrijp: verwijder de bedrade verbinding tussen de bdr en de ketel aan de kant van de ketel, plaats een nieuw snoertje (draadbrug?) tussen twee (willekeurige?) contacten op de ketel en kijk hiernaar.
Zoals je het beschrijft zal je een buffervat in serie hebben en is het voornamelijk om het systeemcapaciteit te vergroten. Dan geld de onderste afbeelding.RISL schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:11:
[...]
Oke, met een tweede pomp dus. Dat had ik niet verwacht. Dat is in mijn geval ook nog ingrijpend, als ik het praktisch bekijk, omdat alles heel krap op elkaar is ingebouwd.
Momenteel stroomt het warm water eerst door een buffervat en dan het huis in. Mochten alle groepen dicht lopen, dan gaat de AVDO open (AVDO50, staat momenteel ingesteld op 0,5 bar, maar zal nu nooit open gaan want alles staat altijd open).
De Danfoss AVDO zit net na het buffervat, zodat de warmtepomp altijd wel het vat geheel op warmt.
Zou dat niet voldoende zijn om de waterflow relatief constant te houden?
Mag ik vragen waar je deze schema's vandaan hebt? Ik probeer altijd zoveel mogelijk informatie te verzamelen, deze ken ik nog niet. Dergelijke schema's zoek ik al enige tijd.
In ieder geval al heel hartelijk dank voor je info, dit is echt een andere invalshoek dan ik had bedacht, het zet me weer aan het denken direct.
Ik heb zelf een Atag wp en de fabrikant adviseerde om buffervat parallel te plaatsen(bovenste afbeelding). De WP volledig op WAR te zetten en het brugcontact te vervangen voor een BDR91T. De warmtepomp stuurt zelf de externe pomp aan.
Ik sluit mij aan bij wat Leonbong met betreft de by-pass. Wel zou ik gewoon beginnen met de BDR91T aan te sluiten als een BDR91T door hem op warmtepomp te zetten. Dat is echt een quickfix en is sowieso beter met een ltv systeem.synorluna schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:48:
Dank voor jullie eindeloze geduld en tips! Ik vind het frustrerend dat ik er nog niet achter kom wat het is, dus alle hulp is welkom.
Oké, ga ik doen. Voor de zekerheid: toestel regeling in plaats van Draadloze Relais Box aanpassen naar Warmtepomp Module.Dashlane schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:27:
[...]
Ik sluit mij aan bij wat Leonbong met betreft de by-pass. Wel zou ik gewoon beginnen met de BDR91T aan te sluiten als een BDR91T door hem op warmtepomp te zetten. Dat is echt een quickfix en is sowieso beter met een ltv systeem.
Indien uw GEENsynorluna schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:42:
[...]
Oké, ga ik doen. Voor de zekerheid: toestel regeling in plaats van Draadloze Relais Box aanpassen naar Warmtepomp Module.
gebruik maakt van
de BEGELEIDE
CONFIGURATIE, volgt u
eerst deze stappen op de
display van uw evohome
bedieningspaneel:
1. Houd MENU
gedurende 3 seconden
ingedrukt
2. Druk op het groene
vinkje
3. Druk op SYSTEEMAPPARATUUR
4. Druk op TOESTEL
REGELING
5. WARMTEPOMP
MODULE
Bij systeemparameters kun je vervolgens minimale schakelingen naar 1 zetten en de minimale aan-tijd naar 30. Minimale uit-tijd naar 10. Dat is de extreemste stand van evohome en daarmee dwing je evohome om zo lang mogelijk runs te maken.
[Voor 17% gewijzigd door Dashlane op 10-03-2023 12:51]
Mag ik hier een vraag over stellen want ik krijg binnenkort eindelijk de WP en denk nog na over het installatieschema. Mijn buffervat komt ook in parallel, dus vergelijkbare opstelling.Dashlane schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:24:
[...]
Zoals je het beschrijft zal je een buffervat in serie hebben en is het voornamelijk om het systeemcapaciteit te vergroten. Dan geld de onderste afbeelding.
Ik heb zelf een Atag wp en de fabrikant adviseerde om buffervat parallel te plaatsen(bovenste afbeelding). De WP volledig op WAR te zetten en het brugcontact te vervangen voor een BDR91T. De warmtepomp stuurt zelf de externe pomp aan.
Bedoel je dat Evohome via BDR91T de WP in/uitschakelt? Dus in het schema is dat de stippellijn? Wat waren de overwegingen hierbij? Ik zat tot nu toe op het idee om de WP via WAR het buffervat op temperatuur te laten houden, zonder dat Evohome daar invloed op heeft.
En begrijp ik goed dat de WP aangesloten is op de secundaire pomp in het CV-circuit, dus je laat niet een BDR91T de secundaire pomp schakelen bij warmtevraag uit 1 van de zones?
Je hebt aantal keuzes.
1) Je kan BDR91T van evohome alleen de secundaire pomp laten schakelen, dit vereist dat de WP altijd draait op basis van een stooklijn. Dit is een hele veilige optie waarbij de logica van de WP zelf voor runtijd moet zorgen.
2) De BDR91T gelijktijdig de secundaire en WP schakelen.
Optie 2 Zou ik alleen doen als de controller van de WP toestaat dat je daar een minimum aan tijd kan instellen en daarmee bedoel ik dat evohome de warmtevraag uit zet. De WP toch de minimale tijd door draait en het wegvallen van de warmtevraag vanuit evohome negeert.
3) Optie alleen de WP schakelen. Dit vereist dat secundaire pomp een energie zuinige pomp die vanzelf harder en zachter draait. Bijvoorbeeld een grundfos UPM3/Alpha 3L dat werkt ook prima.
1) Je kan BDR91T van evohome alleen de secundaire pomp laten schakelen, dit vereist dat de WP altijd draait op basis van een stooklijn. Dit is een hele veilige optie waarbij de logica van de WP zelf voor runtijd moet zorgen.
Optie 2 Zou ik alleen doen als de controller van de WP toestaat dat je daar een minimum aan tijd kan instellen en daarmee bedoel ik dat evohome de warmtevraag uit zet. De WP toch de minimale tijd door draait en het wegvallen van de warmtevraag vanuit evohome negeert.
3) Optie alleen de WP schakelen. Dit vereist dat secundaire pomp een energie zuinige pomp die vanzelf harder en zachter draait. Bijvoorbeeld een grundfos UPM3/Alpha 3L dat werkt ook prima.
[Voor 14% gewijzigd door leonbong op 10-03-2023 14:43]
Dank voor je uitleg Leonbong. Optie 2 zie ik vooralsnog niet zitten aangezien ik niet van plan ben de WP te laten schakelen door Evohome. Mijn aanname is dat met een parallel buffervat dit niet veel toegevoegde waarde heeft. Ik verwacht dat de WP software met WAR prima in staat is het buffervat te verwarmen. Ik betwijfel of vraaggestuurd vanuit Evohome een beter rendement zou geven. Denk dat de WP eenvoudiger in staat is lange runs te maken, zeker gezien de discussies op dit forum.leonbong schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:41:
Je hebt aantal keuzes.
Als iemand hier anders over denkt ben ik daar natuurlijk nieuwsgierig naar.
Als ik je goed begrijp zou ik dan optie 1 kunnen doen: BDR91T alleen de secundaire pomp laten schakelen bij warmtevraag. Maar mede door jouw optie 3 ben ik benieuwd naar advies: ik kan er ook voor kiezen geen van beide te schakelen. Ik krijg een Yonos Pico 2.0 25/1-8 180mm 230v Wilo circulatiepomp. Ik ben leek, maar dacht dat die ook zuinig was (kan iemand bevestigen)? Uit je optie 3 uitleg lees ik dat de rendementsverbetering door BDR91T misschien zo beperkt is dat het beter is de pomp zichzelf te laten schakelen. Hoef ik me geen zorgen te maken over mogelijke kortere levensduur als gevolg van in/uitschakelen pomp of een BDR91T die niet volledig synchroon loopt met warmtevraag.
Iemand die hier een mening over heeft?
Ik heb zelf de Wilo Yonos Pico 15/1-6 in mijn systeem hangen (CV ketel, vloerverwarming benedenverdieping, radiatoren boven) en die trekt idle 8W (dichte kleppen) en op vol vermogen 40W. Hij regelt zelf de flow op basis van de drukval in het systeem. Valt mij enorm mee in verbruik. Mijn AP's voor wifi verbruiken hetzelfdeKaz03 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:56:
[...]
Dank voor je uitleg Leonbong. Optie 2 zie ik vooralsnog niet zitten aangezien ik niet van plan ben de WP te laten schakelen door Evohome. Mijn aanname is dat met een parallel buffervat dit niet veel toegevoegde waarde heeft. Ik verwacht dat de WP software met WAR prima in staat is het buffervat te verwarmen. Ik betwijfel of vraaggestuurd vanuit Evohome een beter rendement zou geven. Denk dat de WP eenvoudiger in staat is lange runs te maken, zeker gezien de discussies op dit forum.
Als ik je goed begrijp zou ik dan optie 1 kunnen doen: BDR91T alleen de secundaire pomp laten schakelen bij warmtevraag. Maar mede door jouw optie 3 ben ik benieuwd naar advies: ik kan er ook voor kiezen geen van beide te schakelen. Ik krijg een Yonos Pico 2.0 25/1-8 180mm 230v Wilo circulatiepomp. Ik ben leek, maar dacht dat die ook zuinig was (kan iemand bevestigen)? Uit je optie 3 uitleg lees ik dat de rendementsverbetering door BDR91T misschien zo beperkt is dat het beter is de pomp zichzelf te laten schakelen. Hoef ik me geen zorgen te maken over mogelijke kortere levensduur als gevolg van in/uitschakelen pomp of een BDR91T die niet volledig synchroon loopt met warmtevraag.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%
In mijn huis heb ik situatie 1. De WP (nefit enviline) lukt het goed om vrij lange runs te draaien, maar omdat de secundaire pomp alleen draait bij warmtevraag (ofwel radiatoren boven ofwel vloerverwarming beneden waar een zoneklep voor zit), heb je wel duidelijk een zaagtandbeweging in de aanvoertemperatuur. Dat komt door de aan/uit regeling van evohome.leonbong schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:41:
Je hebt aantal keuzes.
De aanvoertemperatuur stijgt als evohome de pomp en de zoneklep dicht zet (de WP warmt dan het buffer op) en daalt weer als de pomp aan en klep open gaan.
Ik vraag me af of het met een andere aansluiting of instelling van de bdr91t nog mogelijk is dit zaagtandeffect te verminderen? Ik neem aan dat dit geen positief effect heeft op het rendement van mij WP.
Daarnaast duurt het soms even voordat de WP bijschakelt als de evohome al weer vraag heeft, maar de WP net een halfuurtje uit is. De WP duikt dan eerst ver onder de aanvoertemperatuur voordat deze de compressor weer aanschakelt. Ik neem aan dat dat simpelweg een hystereseregeling in de WP is. Misschien is dat op te lossen als ik de vraag van evohome via de bdr91t direct aan de WP hang?
Dat is natuurlijk ook goed zowel WP als secundaire pomp altijd aan.Kaz03 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:56:
[...]
Dank voor je uitleg Leonbong. Optie 2 zie ik vooralsnog niet zitten aangezien ik niet van plan ben de WP te laten schakelen door Evohome. Mijn aanname is dat met een parallel buffervat dit niet veel toegevoegde waarde heeft. Ik verwacht dat de WP software met WAR prima in staat is het buffervat te verwarmen. Ik betwijfel of vraaggestuurd vanuit Evohome een beter rendement zou geven. Denk dat de WP eenvoudiger in staat is lange runs te maken, zeker gezien de discussies op dit forum.
De WP volledig zelfstandig laten draaien obv een stooklijn.
Waarbij aan evohome helemaal geen ketel-module (BDR91T) is gekoppeld voor de warmtevraag.
Deze oplossing werkt prima als je een goed van zichzelf modulerende secundaire pomp hebt. Dit is technisch een hele veilige oplossing.
PS Zo'n Yonos pomp mag je gewoon 4x per uur schakelen zonder dat dat problemen oplevert.
[Voor 3% gewijzigd door leonbong op 10-03-2023 16:07]
Ik heb niet de hele post historie gelezen, maar ik ga er even vanuit dat de bedrade verbinding hier een aan/uit contact betreft?synorluna schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:59:
[...]
Dan geeft de thermostaat een hoog signaal (1) als de warmtepomp of cv ketel aan moet en geen signaal (0) als de warmtepomp of cv ketel uit moet. Als je de huidige aansluiting dan los haalt en vervangt door een draadbrug die dezelfde 2 contacten met elkaar verbindt dan zorg je ervoor dat de warmtepomp of cv ketel altijd een hoog signaal (1) krijgt. De warmtepomp of cv ketel zal dan altijd aangaan, tenzij de regeling van de warmtepomp of cv ketel zelf bepaalt dat hij uit moet. Zo kun je controleren of de warmtepomp of cv ketel zichzelf uitschakelt of dat dat door de thermostaat gebeurt.
Mocht je een Honeywell BRD91 of BRD91T gebruiken om de warmtepomp of cv ketel aan te sturen dan kun je ook naar de groene led op die module kijken. Groene led aan betekent een hoog signaal naar de warmtepomp of cv ketel.
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Volgens mij hangt de noodzaak voor een tweede pomp heel erg van de samenstelling van je systeem af. Ik heb 2 open vloerverwarmingverdelers (zonder pomp dus) en gebruik alleen de pomp van de warmtepomp.RISL schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:11:
[...]
Oke, met een tweede pomp dus. Dat had ik niet verwacht. Dat is in mijn geval ook nog ingrijpend, als ik het praktisch bekijk, omdat alles heel krap op elkaar is ingebouwd.
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
.
[Voor 99% gewijzigd door MikeyMan op 11-03-2023 08:15]
[knip]
Je post zette me op het verkeerde been. Volgens mij zeg ik het goed 😊
[Voor 32% gewijzigd door fmb op 11-03-2023 08:17]
Ik ben deze schema’s in handleidingen van Honeywell / Resideo tegengekomen.RISL schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:11:
[...]
Edit: kostte me toch nog geen 5 minuten om deze te vinden

https://www.resideo.com/n...ket-atp921r3100/#download
En dan de Installatie Instructies.
Beetje irritant wel dat Honeywell wel eens links naar bestanden aan past. Ik heb in een eerdere post van mij al eerder naar die handleiding verwezen maar die werkt niet meer

[Voor 37% gewijzigd door fmb op 11-03-2023 08:30]
Haha ja die terminologie blijft wat mij betreft precies verkeerd om.fmb schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 08:15:
[...]
[knip]
Je post zette me op het verkeerde been. Volgens mij zeg ik het goed 😊

Thanks hiervoor! Eindelijk heb ik nu normale runs van de ketel en duurt het niet meer een halve dag om de ruimte 1 graad op te warmen.Dashlane schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:49:
[...]
Indien uw GEEN
gebruik maakt van
de BEGELEIDE
CONFIGURATIE, volgt u
eerst deze stappen op de
display van uw evohome
bedieningspaneel:
1. Houd MENU
gedurende 3 seconden
ingedrukt
2. Druk op het groene
vinkje
3. Druk op SYSTEEMAPPARATUUR
4. Druk op TOESTEL
REGELING
5. WARMTEPOMP
MODULE
Bij systeemparameters kun je vervolgens minimale schakelingen naar 1 zetten en de minimale aan-tijd naar 30. Minimale uit-tijd naar 10. Dat is de extreemste stand van evohome en daarmee dwing je evohome om zo lang mogelijk runs te maken.
Ik had hem eerst volledig war, ik stookte op dat moment onnodig veel, hij bleef het buffervat op temperatuur houden. Ik denk een 30% hoger dan nu, toen contact gehad met Atag. Die zij precies hetzelfde, het werkt maar je verbruikt onnodig veel. Zij kwamen met dit advies. De wp is ingesteld op war (je kunt kiezen uit verschillende aansturingen waaronderook war+ruimte). Standaard is het contact doorgelust voor wanneer je war gebruikt. Deze vervangen voor de bdr91T en die schakelt als het ware de War in of uit.Kaz03 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:01:
[...]
Mag ik hier een vraag over stellen want ik krijg binnenkort eindelijk de WP en denk nog na over het installatieschema. Mijn buffervat komt ook in parallel, dus vergelijkbare opstelling.
Bedoel je dat Evohome via BDR91T de WP in/uitschakelt? Dus in het schema is dat de stippellijn? Wat waren de overwegingen hierbij? Ik zat tot nu toe op het idee om de WP via WAR het buffervat op temperatuur te laten houden, zonder dat Evohome daar invloed op heeft.
En begrijp ik goed dat de WP aangesloten is op de secundaire pomp in het CV-circuit, dus je laat niet een BDR91T de secundaire pomp schakelen bij warmtevraag uit 1 van de zones?
De wp heeft zelf een aansluiting voor een externe pomp, wetende dat het een parralelsysteem is.
En dit is een dag als het warmer is overdag. Met volledig war bleef die dan door pruttelen, nu slaat die af.
[Voor 22% gewijzigd door Dashlane op 11-03-2023 09:33]
Fijn dat het gevonden lijkt te zijn. De BDR91A is naar mijn inziens niet geschikt voor LTV.synorluna schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:13:
[...]
Thanks hiervoor! Eindelijk heb ik nu normale runs van de ketel en duurt het niet meer een halve dag om de ruimte 1 graad op te warmen.
Wat ik nu heb gedaan is de BDR91T van de ketel aangepast naar warmtepomp. Op de verdeler heb ik nu een HR92 zitten. Als ik de MT4 nog zou willen gebruiken, moet ik daar dan ook een BDR91T op zetten? Oorspronkelijk zat daar een BDR91A.Dashlane schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:34:
[...]
Fijn dat het gevonden lijkt te zijn. De BDR91A is naar mijn inziens niet geschikt voor LTV.
Mooi stooklijnen, nee BDR91A is prima daarvoor.synorluna schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:30:
[...]
Wat ik nu heb gedaan is de BDR91T van de ketel aangepast naar warmtepomp. Op de verdeler heb ik nu een HR92 zitten. Als ik de MT4 nog zou willen gebruiken, moet ik daar dan ook een BDR91T op zetten? Oorspronkelijk zat daar een BDR91A.
[Afbeelding]
Bedankt voor deze tip, ik ga dit ook bij mijn installateur voorleggen. Kijken of dit ook voor mijn NIBE kan helpen.Dashlane schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:30:
[...]
Ik had hem eerst volledig war, ik stookte op dat moment onnodig veel, hij bleef het buffervat op temperatuur houden. Ik denk een 30% hoger dan nu, toen contact gehad met Atag. Die zij precies hetzelfde, het werkt maar je verbruikt onnodig veel. Zij kwamen met dit advies. De wp is ingesteld op war (je kunt kiezen uit verschillende aansturingen waaronderook war+ruimte). Standaard is het contact doorgelust voor wanneer je war gebruikt. Deze vervangen voor de bdr91T en die schakelt als het ware de War in of uit.
De wp heeft zelf een aansluiting voor een externe pomp, wetende dat het een parralelsysteem is.
[Afbeelding]
En dit is een dag als het warmer is overdag. Met volledig war bleef die dan door pruttelen, nu slaat die af. [Afbeelding]
Maar je hebt dus niet gekozen voor WAR+ruimte? Dat kan zeker alleen als je een thermostaat van je WP merk gebruikt? En begrijp ik goed dat 'WAR inschakelen' door de BDR91T nog niet automatisch betekent dat de WP daadwerkelijk aangaat? Je staat hem alleen toe om dmv WAR te bepalen of hij aan moet?
Ben toch wel verrast over het hogere energieverbruik zonder de BDR91T. Ik dacht juist dat dit pruttelen (ik vertaal dat naar lange runs) beter was voor de WP/verbruik ten opzichte van wachten tot er vraag is en dan als een gek dat buffervat weer op temperatuur krijgen. Ik krijg overigens een heel ruim gedimensioneerd bodemsysteem en een zware WP, maar dat maakt dit effect dan mogelijk nog sterker, zou verwachten dat die wel gebaat is bij wat hoger vermogen leveren, dan kan hij zijn afgifte ook nuttig kwijt.
[Voor 4% gewijzigd door Kaz03 op 11-03-2023 11:21]
Ik probeer deze opmerking nog te begrijpen. Voor alle duidelijkheid: dit is de pomp in het afgifte circuit (na het buffervat)? Is het bij een parallelsysteem logisch dat WP en pomp in afgiftecircuit gekoppeld zijn? Er kan immers warmtevraag zijn (en dus behoefte secundaire pomp in te schakelen) terwijl de WP het niet nodig vindt om aan te gaan (buffervat is nog op temperatuur) en vice versa.Dashlane schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:30:
[...]
Of hangt dit samen met jouw keuze om de warmtepomp via BDR91T aan te sturen?
[Voor 12% gewijzigd door Kaz03 op 11-03-2023 11:19. Reden: quote niet goed verwezen]
Wat mij nog niet duidelijk is, en wat ook niet uit het schema naar voren komt... Ze zeggen dus onder "warmtepomp met buffervat" dat de BDR91T als draadloze relais box aan de secundaire cv pomp gehangen kan worden (zo is het nu bij mij), maar er staat bij dat je ook "Optioneel vraaggestuurde regeling dan toewijzen als warmtepomp". Weet iemand hier wat het voordeel is van de BDR91T direct aan de WP te hangen, i.p.v. enkel aan de cv-pomp?fmb schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 08:19:
[...]
Ik ben deze schema’s in handleidingen van Honeywell / Resideo tegengekomen.
Edit: kostte me toch nog geen 5 minuten om deze te vinden![]()
Beetje irritant wel dat Honeywell wel eens links naar bestanden aan past. Ik heb in een eerdere post van mij al eerder naar die handleiding verwezen maar die werkt niet meer
Dat is volgens mij dus de keuze die dashlane gemaakt heeft en daar tot minder energieverbruik leidt. Maar wellicht dat dit bij iedere installatie anders kan uitpakken. Ik weet ook nog niet of het bij mijn NIBE mogelijk is. Het installatieschema dat ik ergens vandaan hebt van NIBE icm Evohome schrijft dit weet niet voor.jaapzb schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:42:
[...]
Wat mij nog niet duidelijk is, en wat ook niet uit het schema naar voren komt... Ze zeggen dus onder "warmtepomp met buffervat" dat de BDR91T als draadloze relais box aan de secundaire cv pomp gehangen kan worden (zo is het nu bij mij), maar er staat bij dat je ook "Optioneel vraaggestuurde regeling dan toewijzen als warmtepomp". Weet iemand hier wat het voordeel is van de BDR91T direct aan de WP te hangen, i.p.v. enkel aan de cv-pomp?
Ik draai inderdaad op volledig war.Kaz03 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:10:
[...]
Bedankt voor deze tip, ik ga dit ook bij mijn installateur voorleggen. Kijken of dit ook voor mijn NIBE kan helpen.
Maar je hebt dus niet gekozen voor WAR+ruimte? Dat kan zeker alleen als je een thermostaat van je WP merk gebruikt? En begrijp ik goed dat 'WAR inschakelen' door de BDR91T nog niet automatisch betekent dat de WP daadwerkelijk aangaat? Je staat hem alleen toe om dmv WAR te bepalen of hij aan moet?
Ben toch wel verrast over het hogere energieverbruik zonder de BDR91T. Ik dacht juist dat dit pruttelen (ik vertaal dat naar lange runs) beter was voor de WP/verbruik ten opzichte van wachten tot er vraag is en dan als een gek dat buffervat weer op temperatuur krijgen. Ik krijg overigens een heel ruim gedimensioneerd bodemsysteem en een zware WP, maar dat maakt dit effect dan mogelijk nog sterker, zou verwachten dat die wel gebaat is bij wat hoger vermogen leveren, dan kan hij zijn afgifte ook nuttig kwijt.
Ta1 is doorgelust a fabriek en deze heb ik afgekoppeld en daarop de bdr91T gezet. Daarnaast is de externe pomp aangesloten op de Binnenunit.
Aanvullend, ik heb geen zones toegewezen waardoor de systeem interface, een thermostaat van atag geen thermostaat functie heeft. Deze gang hij warmtepomp en die gebruik ik voor instellingen en dergelijke.
[Voor 4% gewijzigd door Dashlane op 11-03-2023 19:07]
Zijn er nog zaken waar ik specifiek op moet letten nu de BDR91 is ingesteld als warmtepomp module en ik de ketel nu verder wil finetunen?Dashlane schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:38:
[...]
Mooi stooklijnen, nee BDR91A is prima daarvoor.
Ik denk dat je stooklijn met een cv er nu goed uitziet. Het minimum vermogen van een ketel is vaak hoger dan de maximum van een warmtepomp. Waar je op kan letten is dat de ingestelde temperatuur behaald word en dat nachtverlaging niet te laag is. Oftewel is je systeem comfortabel.synorluna schreef op zondag 12 maart 2023 @ 00:16:
[...]
Zijn er nog zaken waar ik specifiek op moet letten nu de BDR91 is ingesteld als warmtepomp module en ik de ketel nu verder wil finetunen?
Dank je. Dus hiermee bereik je dat de WP nooit aan kan slaan als er geen warmtevraag is uit 1 van de zones?Dashlane schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:45:
[...]
Ik draai inderdaad op volledig war.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ta1 is doorgelust a fabriek en deze heb ik afgekoppeld en daarop de bdr91T gezet. Daarnaast is de externe pomp aangesloten op de Binnenunit.
Aanvullend, ik heb geen zones toegewezen waardoor de systeem interface, een thermostaat van atag geen thermostaat functie heeft. Deze gang hij warmtepomp en die gebruik ik voor instellingen en dergelijke.
En omgekeerd: gaat hij standaard aan als er warmtevraag is en de BDR schakelt of bekijkt hij dan eerst zelf of het nodig is en zo ja, kiest met behulp van WAR een stooklijn.
Ja de wp slaat pas aan bij een warmtevraag vanuit evohome. Dat is nu ook mijn kamerthermostaat.Kaz03 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:25:
[...]
Dank je. Dus hiermee bereik je dat de WP nooit aan kan slaan als er geen warmtevraag is uit 1 van de zones?
En omgekeerd: gaat hij standaard aan als er warmtevraag is en de BDR schakelt of bekijkt hij dan eerst zelf of het nodig is en zo ja, kiest met behulp van WAR een stooklijn.
Het voordeel met de WAR is dat hij de temperatuur aan past aan de buitentemperatuur. Was wel even zoeken wat nou de goede stooklijn om toch lange runs te halen met evohome. Op het moment dat je WAR stookt pompt hij aan de hand van de retour en moduleert dan terug. Meestal als evohome inschakelt is de retour al te laag en schakelt de wp in.
Heb je al gekeken of je nu met deze lange stooktijden geen hete retour (>40 graden) krijgt?synorluna schreef op zondag 12 maart 2023 @ 00:16:
[...]
Zijn er nog zaken waar ik specifiek op moet letten nu de BDR91 is ingesteld als warmtepomp module en ik de ketel nu verder wil finetunen?
Die hoge retouren had ik in het verleden al niet, dat maakte het voorheen zo’n vreemd voorval waardoor ik dacht dat het een software ding was.leonbong schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:15:
[...]
Heb je al gekeken of je nu met deze lange stooktijden geen hete retour (>40 graden) krijgt?
Ik had gisteravond de MT4 weer teruggeplaatst, maar zag vandaag inderdaad retouren tot 50 graden waarna de ketel afsloeg.
Gauw dus weer de HR92 teruggeplaatst. Ik verwacht dat dit dan ook opgelost is en zal daar vanavond eens naar kijken.
Edit:synorluna schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:29:
[...]
Die hoge retouren had ik in het verleden al niet, dat maakte het voorheen zo’n vreemd voorval waardoor ik dacht dat het een software ding was.
Ik had gisteravond de MT4 weer teruggeplaatst, maar zag vandaag inderdaad retouren tot 50 graden waarna de ketel afsloeg. Dit kwam omdat de ketel aan het stoken was terwijl de zoneklep alweer sloot.
Gauw dus weer de HR92 teruggeplaatst. Ik verwacht dat dit dan ook opgelost is en zal daar vanavond eens naar kijken.
Net even gekeken in het systeemoverzicht, de warmtevraag is 11% en zag inderdaad dat de retour nu boven de 50 graden komt en de ketel dus afslaat. De ingestelde temperatuur is 19 graden en de werkelijke temperatuur is 19,5 graden.
Parameter 6 van de HR92 heb ik nu op ‘volledige slag’ gezet, in de hoop dat de hoge retouren op gaat lossen
[Voor 6% gewijzigd door synorluna op 12-03-2023 14:35]
Volle slag gaat je hierbij niet helpen.
Je hebt zojuist bewezen wat ik al tijdje vermoed, de waterzijdige inregeling is niet goed. Kortweg je afgiftesysteem is niet goed.
Je hebt zojuist bewezen wat ik al tijdje vermoed, de waterzijdige inregeling is niet goed. Kortweg je afgiftesysteem is niet goed.
Kun je ook toelichten waarom een volle slag niet helpt? De woonkamer is op temperatuur dus ik heb vandaag geen lange stooksessies meer. Ik zag wel dat bij de volle slag de retour temperatuur met 27 graden daalde.leonbong schreef op zondag 12 maart 2023 @ 18:15:
Volle slag gaat je hierbij niet helpen.
Het helpt alleen tijdens het opstoken.
Op het moment dat het systeem op temperatuur is het stabiel moet houden, maakt het weinig uit op de absolute mechanische stand van de klep
Op het moment dat het systeem op temperatuur is het stabiel moet houden, maakt het weinig uit op de absolute mechanische stand van de klep
Heeft het zin om de vloerverwarming (begane grond) waterzijdig in te regelen als nog niet alle radiatoren op de zolder hangen? Ik wilde daarop wachten, maar wellicht kan ik de verdeler al wel inregelen zonder dat later weer opnieuw te doen als de radiatoren op zolder hangen.
Ik heb ook open verdelers geplaatst (zonder pomp).fmb schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 08:12:
[...]
Volgens mij hangt de noodzaak voor een tweede pomp heel erg van de samenstelling van je systeem af. Ik heb 2 open vloerverwarmingverdelers (zonder pomp dus) en gebruik alleen de pomp van de warmtepomp.
Ben er inmiddels ook achter dat de Nibe kamerthermostaat wel bedraad is (2x zwart, 1x groen gele draad, maar ik betwijfel of dit echt 'aarde' is). Volgens de vorige eigenaar was dit draadloos.
Mijn eerste idee is nu om de BDR91T de warmtepomp te laten schakelen. Ben alleen zoekende hoe dit elektrisch aan te sluiten. Op dezelfde draden als de huidige thermostaat? Als dat tot niet wenselijke situaties gaat leiden (hoog verbruik of korte runs), dan de warmtepomp weersafhankelijk en een tweede pomp er tussen en die door de BDR91T laten schakelen. Ik blijf voorlopig hier goed meelezen, want echt tot in de puntjes begrijpen doe ik het allemaal nog niet.
Oke, mijn excuses, ik heb die handleiding nog niet gezien. Ik ben alleen in handleidingen van losse componenten aan het lezen geweest. Deze handleiding ga ik nog doornemen. Hartelijk dank!fmb schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 08:19:
[...]
Ik ben deze schema’s in handleidingen van Honeywell / Resideo tegengekomen.
Edit: kostte me toch nog geen 5 minuten om deze te vinden![]()
Ik zou dit gewoon inregelen, wellicht verstandig om in aanvoerleiding van de vloerverwarming zo'n Watts inregelkraan te plaatsen.synorluna schreef op zondag 12 maart 2023 @ 22:37:
Heeft het zin om de vloerverwarming (begane grond) waterzijdig in te regelen als in huis nog niet alle radiator op de zolder hangen? Ik wilde daarop wachten, maar wellicht kan ik de verdeler al wel inregelen zonder dat later weer opnieuw te doen als de radiatoren op zolder hangen.
Daarnaast je bypass afstellen zodat deze de minimumflow over de ketel (3kW min vermogen = 150l/uur, 7kW min vermogen = 350l/uur) waarborgt.
Even een gekke gedachte wellicht.
De volgende tekst komt uit de installatiehandleiding van mijn warmtepomp:
Zou het dan voldoende zijn om deze sensor zo in te stellen dat hij alleen nog weergeeft en niet meer controleert en de warmtepomp in te stellen dat hij puur op stooklijn draait. Dan heb ik dus ook geen BDR91T nodig, alleen zoneregeling met de Evohome basis en de MT4 servomotoren?
Ik zou dan het zelflerende/optimalisatie van de Evohome moeten uitschakelen, omdat de watertemperatuur steeds verandert?
Klopt mijn gedachtegang?
De volgende tekst komt uit de installatiehandleiding van mijn warmtepomp:
Mijn ruimtevoeler hangt in een kamer met vloerverwarming, maar ik kan wel de gewenste temperatuur aanpassen en deze wordt dan ook gevolgd. De huidige ruimtevoeler van Nibe is dus niet volgens de handleiding geinstalleerd (zou alleen weergave moeten zijn).Ruimtevoeler
De VVM 320 wordt geleverd met een ruimtesensor (BT50). De ruimtesensor heeft maximaal drie functies:
1. Weergave van de actuele kamertemperatuur in de display van de VVM 320.
2. Optie om de gewenste kamertemperatuur in °C te veranderen.
3. Mogelijkheid tot wijzigen/stabiliseren van de aanvoertemperatuur op basis van de kamertemperatuur.
Installeer de sensor in een neutrale positie waar de insteltemperatuur is vereist. Een geschikte locatie is op
een vrije binnenwand in een hal op ca. 1,5 m boven de grond. Het is belangrijk dat de sensor tijdens het meten van de juiste kamertemperatuur niet wordt gehinderd, wat het geval is als de sensor in een nis, tussen planken, achter een gordijn, boven of nabij een warmtebron, in een tochtstroom van een buitendeur of in direct zonlicht wordt geplaatst. Ook dichtgedraaide radiatorthermostaten kunnen problemen veroorzaken.
De binnenmodule werkt zonder sensor, maar als de gebruiker de binnentemperatuur van de woning op
het display van de VVM 320 wil aflezen, moet de sensor worden geïnstalleerd. Sluit de ruimtesensor aan op de X6:3 en X6:4 op de ingangskaart (AA3).
Indien de sensor wordt gebruikt om de kamertemperatuur in °C te wijzigen en/of om de kamertemperatuur
te stabiliseren, moet de sensor worden geactiveerd in menu 1.9.4.
Als de ruimtesensor wordt gebruikt in een kamer met vloerverwarming, dient deze uitsluitend een weergavefunctie te hebben en geen controlerende functie van de kamertemperatuur.
Zou het dan voldoende zijn om deze sensor zo in te stellen dat hij alleen nog weergeeft en niet meer controleert en de warmtepomp in te stellen dat hij puur op stooklijn draait. Dan heb ik dus ook geen BDR91T nodig, alleen zoneregeling met de Evohome basis en de MT4 servomotoren?
Ik zou dan het zelflerende/optimalisatie van de Evohome moeten uitschakelen, omdat de watertemperatuur steeds verandert?
Klopt mijn gedachtegang?
Waarom is die inregelkraan belangrijk? Ik ga nog even uitzoeken hoe ik de juiste waarde voor de bypass bepaal.leonbong schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:15:
[...]
Ik zou dit gewoon inregelen, wellicht verstandig om in aanvoerleiding van de vloerverwarming zo'n Watts inregelkraan te plaatsen.
Daarnaast je bypass afstellen zodat deze de minimumflow over de ketel (3kW min vermogen = 150l/uur, 7kW min vermogen = 350l/uur) waarborgt.
https://assets.danfoss.co...399260305246nl-NL0101.pdf
https://assets.danfoss.co...008986402751en-010901.pdf
Als je voorkomt dat het debiet richting de vloerverwarming unit niet te hoog is, dan ga je vanzelf geleidelijker stoken.
De ketel zal dan "beter" kunnen moduleren.
Als je dat niet inregelt zal de aanvoerbalk van vloerverwarming unit te snel warm worden --> thermostatische kraan van de vloerverwarming loopt dicht --> Alle flow over de bypass --> Retour te heet --> Ketel uit.
Als je voorkomt dat het debiet richting de vloerverwarming unit niet te hoog is, dan ga je vanzelf geleidelijker stoken.
Als je dat niet inregelt zal de aanvoerbalk van vloerverwarming unit te snel warm worden --> thermostatische kraan van de vloerverwarming loopt dicht --> Alle flow over de bypass --> Retour te heet --> Ketel uit.
Inmiddels ruim een week hier aan het verwarmen met de Evohome, deze wordt Opentherm aangestuurd dmv een HCE80 en thermische motors. voor Opentherm aansturing gekozen i.v.m. een hybride warmtepomp (quatt) die alleen opentherm aangestuurd kan worden. Deze wordt hopelijk z.s.m. geleverd.
Ik ben tevreden met het systeem, beide zones worden netjes warm, wat voorheen niet het geval was. Voorheen had ik een Remeha E-twist, zonder zone-aansturing. Ketel betreft een Remeha Tzerra Ace.
Probleem wat ik er nu wel bij heb gekregen is dat ik de platenwisselaar niet meer uit kan zetten voor het SWW. Voorheen kon ik dit wel gewoon met mijn Remeha E-twist, maar via de Evohome werkt dit helaas niet. Zie bijlage, die piekjes lijkt op het warmhouden van de platenwisselaar? Deze staat in de ketel uiteraard op ECO, dus uit.
Voor de rest zie ik wel dat de ketel erg veel aan en uit schakelt, minimaal 5 a 6 keer per uur. Is dit normaal? Of kan ik dit rustiger laten verlopen?
Mijn vloerverwarmingspomp wordt aangestuurd door een pompschakelaar. Werkt dit goed samen? Mijn energieverbruik is namelijk een stuk hoger dan voorheen, maar toen werd de keuken natuurlijk ook niet goed warm, dus dat is niet te vergelijken.
De pompschakelaar gaat aan bij x aantal graden (22) en de HCE80 lijkt de juiste groepen open te zetten.
Ik zie in mijn Evohome, bij systeemoverzicht bij instellingen, staan dat Opentherm dan bijv. op 8% staat en dat de zone keuken dan ook op 8% staat. Is dit goed? Het lijkt er op dat de motoren dan ook maar 8% open gaan.
Ik ben tevreden met het systeem, beide zones worden netjes warm, wat voorheen niet het geval was. Voorheen had ik een Remeha E-twist, zonder zone-aansturing. Ketel betreft een Remeha Tzerra Ace.
Probleem wat ik er nu wel bij heb gekregen is dat ik de platenwisselaar niet meer uit kan zetten voor het SWW. Voorheen kon ik dit wel gewoon met mijn Remeha E-twist, maar via de Evohome werkt dit helaas niet. Zie bijlage, die piekjes lijkt op het warmhouden van de platenwisselaar? Deze staat in de ketel uiteraard op ECO, dus uit.
Voor de rest zie ik wel dat de ketel erg veel aan en uit schakelt, minimaal 5 a 6 keer per uur. Is dit normaal? Of kan ik dit rustiger laten verlopen?
Mijn vloerverwarmingspomp wordt aangestuurd door een pompschakelaar. Werkt dit goed samen? Mijn energieverbruik is namelijk een stuk hoger dan voorheen, maar toen werd de keuken natuurlijk ook niet goed warm, dus dat is niet te vergelijken.
De pompschakelaar gaat aan bij x aantal graden (22) en de HCE80 lijkt de juiste groepen open te zetten.
Ik zie in mijn Evohome, bij systeemoverzicht bij instellingen, staan dat Opentherm dan bijv. op 8% staat en dat de zone keuken dan ook op 8% staat. Is dit goed? Het lijkt er op dat de motoren dan ook maar 8% open gaan.
Ook niet via de parameter? https://www.remeha.nl/act...esparen-in-de-calenta-acehenkjansmits123 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:49:
Probleem wat ik er nu wel bij heb gekregen is dat ik de platenwisselaar niet meer uit kan zetten voor het SWW.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Ik ga eens kijken wat ik hiermee kan. Mijn veronderstelling was een paar maanden geleden dat met wat parameters aanpassen en warerzijdig inregelen ik wel goed zou zitten. Nu ziet het ernaar uit dat ik nog de zoneklep moet vervangen voor een mechanische, nieuwe bypass moet plaatsen, inregelkraan plaatsen en een pompschakelaar moet aansluiten. Dat terwijl ik m’n best moet doen om te begrijpen hoe de basis principes werken en ik ook het gereedschap niet hebleonbong schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:47:
https://assets.danfoss.co...399260305246nl-NL0101.pdf

Ik zou eerst is kijken wat er hydraulisch nou gebeurt. Je ketel maakt nu lange runs, maar lijkt zijn afgifte niet kwijt te kunnen.synorluna schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:17:
[...]
Ik ga eens kijken wat ik hiermee kan. Mijn veronderstelling was een paar maanden geleden dat met wat parameters aanpassen en warerzijdig inregelen ik wel goed zou zitten. Nu ziet het ernaar uit dat ik nog de zoneklep moet vervangen voor een mechanische, nieuwe bypass moet plaatsen, inregelkraan plaatsen en een pompschakelaar moet aansluiten. Dat terwijl ik m’n best moet doen om te begrijpen hoe de basis principes werken en ik ook het gereedschap niet heb![]()
![]()
Te meten
- komt de hoge retour door de by-pass ventiel?
- houd je een hoge retour met de klep?
- welke aanvoer/retour heeft de verdeler?
Indien je een "oude" branderautomaat hebt (versie < 1.05 volgens mij), kan het zijn dat de comfort stand uitzetten middels de CV parameters genegeerd wordt door de CV indien er een andere thermostaat dan een eTwist aan hangt. Hier heb ik zelf ook last van gehad, zie dit topic voor meer info.henkjansmits123 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:49:
Probleem wat ik er nu wel bij heb gekregen is dat ik de platenwisselaar niet meer uit kan zetten voor het SWW.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Ik ga de retour van de week nog eens bestuderen. Na het wijzigen van de BDR91 naar Warmtepomp module, werd de retour zo hoog omdat ik de HR92, die ik als zoneklep gebruik, niet op volledige slag had staan. Bij 8% warmtevraag gaat bijna alle warmte weer retour via de bypass. Na het wijzigen van deze parameter zag de retour er direct veel beter uit (rond de 23 graden ipv 50).Dashlane schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:28:
[...]
Ik zou eerst is kijken wat er hydraulisch nou gebeurt. Je ketel maakt nu lange runs, maar lijkt zijn afgifte niet kwijt te kunnen.
Te meten
Wat betreft meten van de aanvoer en retour: ik neem aan dat ik dit het beste met IR kan meten en niet op basis van wat de meters zeggen.
Ik had jouw reactie inderdaad al gevonden. Misschien dat er een andere verklaring zou zijn voor de piekjes, het verbruik is echt minimaal, maar alsnog vervelend. Het moet dan wel aan de branderautomaat liggen, ik ga contact opnemen met Remeha. Bedankt! Parameter DP200 staat op 2, dus daar kan het niet aan liggen.dezonnebril schreef op maandag 13 maart 2023 @ 23:00:
[...]
Indien je een "oude" branderautomaat hebt (versie < 1.05 volgens mij), kan het zijn dat de comfort stand uitzetten middels de CV parameters genegeerd wordt door de CV indien er een andere thermostaat dan een eTwist aan hangt. Hier heb ik zelf ook last van gehad, zie dit topic voor meer info.
Zojuist de stooksessie bekeken en zowel de retour als aanvoer lopen langzaam op.synorluna schreef op maandag 13 maart 2023 @ 23:08:
[...]
Ik ga de retour van de week nog eens bestuderen. Na het wijzigen van de BDR91 naar Warmtepomp module, werd de retour zo hoog omdat ik de HR92, die ik als zoneklep gebruik, niet op volledige slag had staan. Bij 8% warmtevraag gaat bijna alle warmte weer retour via de bypass. Na het wijzigen van deze parameter zag de retour er direct veel beter uit (rond de 23 graden ipv 50).
Wat betreft meten van de aanvoer en retour: ik neem aan dat ik dit het beste met IR kan meten en niet op basis van wat de meters zeggen.
-Ta loopt op tot 58 graden (ingesteld op max 65)
-Tr loopt op tot 26 graden
-Ketel stook continu op max ingesteld vermogen van 10kW
-Evohome toont gedurende stooksessie een warmtevraag van 8% en enkele minuten na stoppen stooksessie 5%
Is het aantal schakelingen wel normaal? Volgens mij kan ik deze niet aanpassen i.v.m. feit dat dit Opentherm wordt aangestuurd?henkjansmits123 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:49:
Inmiddels ruim een week hier aan het verwarmen met de Evohome, deze wordt Opentherm aangestuurd dmv een HCE80 en thermische motors. voor Opentherm aansturing gekozen i.v.m. een hybride warmtepomp (quatt) die alleen opentherm aangestuurd kan worden. Deze wordt hopelijk z.s.m. geleverd.
Probleem wat ik er nu wel bij heb gekregen is dat ik de platenwisselaar niet meer uit kan zetten voor het SWW. Voorheen kon ik dit wel gewoon met mijn Remeha E-twist, maar via de Evohome werkt dit helaas niet. Zie bijlage, die piekjes lijkt op het warmhouden van de platenwisselaar? Deze staat in de ketel uiteraard op ECO, dus uit.[Afbeelding]
Is niet aanpasbaar en dat is ook gelijk het manco aan modulerende aansturing van evohome. Heb hetzelf ook gehad en daarna overgegaan op aan -uit. Heatgeak op YouTube hebben er ook weleens uitleg over gegeven. Evohome heeft een hele agressieve modulatie om de zones snel op temperatuur te krijgen, maar daardoor ook veel schakelingen.henkjansmits123 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:46:
[...]
Is het aantal schakelingen wel normaal? Volgens mij kan ik deze niet aanpassen i.v.m. feit dat dit Opentherm wordt aangestuurd?
nm, eerst nog de aanvoer en retour op de verdeler meten.synorluna schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:01:
[...]
Zojuist de stooksessie bekeken en zowel de retour als aanvoer lopen langzaam op.
-Ta loopt op tot 58 graden (ingesteld op max 65)
-Tr loopt op tot 26 graden
-Ketel stook continu op max ingesteld vermogen van 10kW
-Evohome toont gedurende stooksessie een warmtevraag van 8% en enkele minuten na stoppen stooksessie 5%
[Afbeelding]
[Voor 28% gewijzigd door synorluna op 16-03-2023 16:56]
Heb is alweer even geleden, maar heb jij dit nog werkend gekregen? Bij mij staat de functionaliteit aan, maar nu na een aantal maanden doet het nog niks.Elahkneh schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:41:
Ik heb een evohome met klok programma ingesteld : 8:30 /21 18:00 /22 20:00 /19
Is het normaal dat evohome dus op ingestelde tijden pas begint met branden ipv op het bepaalde tijdstip op temperatuur te zijn ?
Zojuist was de kamertemperatuur 20 graden en heb ik de thermostaat op 21 graden gezet. De ketel heeft meer dan een uur lang non-stop gestookt (dus dat is goed). De Ta bij de verdeler was tijdens deze sessie ong. 46 graden en de retour bij de verdeler was ong. 27 graden.Dashlane schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:28:
[...]
Ik zou eerst is kijken wat er hydraulisch nou gebeurt. Je ketel maakt nu lange runs, maar lijkt zijn afgifte niet kwijt te kunnen.
Te meten
De volgende stappen om te onderzoeken zijn waarom ik nu wel een sessie van een uur kan stoken en in de ochtend nog niet. Ik heb nu twee thermometers bij de verdeler geplaatst om daar de temperaturen te kunnen controleren. Daarnaast heb ik nog een thermometer op de retour bij de ketel.
Een vraag waar ik nog niet helemaal uit kom: hoe berekening ik waar mijn bypass op moet staan. Ik heb de tabellen van mijn ketel gezien, maar ik kom er niet uit. Voor zo ver ik nu weet moet deze tussen de 0.2 en 0.3 zijn.
Om het funtioneren van de ketel te beoordelen moet je dit bij de ketel meten.
Nu kan je bijvoorbeeld niet zien of door een opgedrukte bypass de retour bij de ketel hoog is.
Nu kan je bijvoorbeeld niet zien of door een opgedrukte bypass de retour bij de ketel hoog is.
Ja, daar heb ik er ook een zitten. Deze twee heb ik vandaag geplaatst door de vraag of ik de temperaturen bij de verdeler wilde meten. De temperatuur bij de ketel leek 0,5 graad hoger, maar dat is ook niet echt schokkend.
[Voor 24% gewijzigd door synorluna op 19-03-2023 22:37]
.
[Voor 99% gewijzigd door synorluna op 19-03-2023 22:36]
Mijn hypothese zou zijn dat wanneer je een lichte warmtevraag hebt (de benoemde ochtend) dat de klep deels dicht gaat staan (zichtbaar in evohome) en dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan in de vloer. Dit is meetbaar door de retour te meten op by-pass of ketel en tegelijktijd de warmtevraag van de zone te bekijken in evohome. Ik vermoed dat wanneer je een vollast vraagt het systeem prima werkt, maar een deellast vraag hebt een zone te ver geknepen wordt.synorluna schreef op zondag 19 maart 2023 @ 16:55:
[...]
Zojuist was de kamertemperatuur 20 graden en heb ik de thermostaat op 21 graden gezet. De ketel heeft meer dan een uur lang non-stop gestookt (dus dat is goed). De Ta bij de verdeler was tijdens deze sessie ong. 46 graden en de retour bij de verdeler was ong. 27 graden.
De volgende stappen om te onderzoeken zijn waarom ik nu wel een sessie van een uur kan stoken en in de ochtend nog niet. Ik heb nu twee thermometers bij de verdeler geplaatst om daar de temperaturen te kunnen controleren. Daarnaast heb ik nog een thermometer op de retour bij de ketel.
Een vraag waar ik nog niet helemaal uit kom: hoe berekening ik waar mijn bypass op moet staan. Ik heb de tabellen van mijn ketel gezien, maar ik kom er niet uit. Voor zo ver ik nu weet moet deze tussen de 0.2 en 0.3 zijn.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Uitgangspunt van een by-pass ventiel is 0.3. Staat die te laag dan loopt je retour op omdat het ventiel staat 'te lekken', staat die te hoog dan zal de ketel vermoedelijk in storing gaan omdat die zijn afgifte niet kwijt kan. Beide lijkt niet het geval en het lijkt erop dat deze goed is ingesteld.
De ketel stookt nu een kwartier en heeft een warmtevraag van 16%. Ta volgens de ketel is nu 47 graden en Tr is 24 graden. Volgens mij is dat niks geks.Dashlane schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:49:
[...]
Mijn hypothese zou zijn dat wanneer je een lichte warmtevraag hebt (de benoemde ochtend) dat de klep deels dicht gaat staan (zichtbaar in evohome) en dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan in de vloer. Dit is meetbaar door de retour te meten op by-pass of ketel en tegelijktijd de warmtevraag van de zone te bekijken in evohome. Ik vermoed dat wanneer je een vollast vraagt het systeem prima werkt, maar een deellast vraag hebt een zone te ver geknepen wordt.
Uitgangspunt van een by-pass ventiel is 0.3. Staat die te laag dan loopt je retour op omdat het ventiel staat 'te lekken', staat die te hoog dan zal de ketel vermoedelijk in storing gaan omdat die zijn afgifte niet kwijt kan. Beide lijkt niet het geval en het lijkt erop dat deze goed is ingesteld.
Wat me wel opvalt aan het stookpatroon is ongeacht de buitentemperatuur of bij het wijzigen van wat parameters van de ketel, het patroon iedere dag eigenlijk hetzelfde is. Zo slaat de ketel standaard om 08:55 uur af op vol vermogen, om vervolgens een kwartier later weer vol vermogen de stoken. Dit zal op basis van het aantal schakelingen per uur zijn. Op dat moment is er nog wel warmtevraag en Tr zit rond de 26 graden.
Je Delta-T is wat aan hoge kant, dat is gunstig voor je ketel, maar kan ook beteken dat je vloerverwarming weinig vermogen genereerd. Ik bedoelde met warmtevraag, niet zozeer die van de ketel, maar die van de zone. Speelt je probleem dat het niet op temperatuur komt nu ook?synorluna schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:35:
[...]
De ketel stookt nu een kwartier en heeft een warmtevraag van 16%. Ta volgens de ketel is nu 47 graden en Tr is 24 graden. Volgens mij is dat niks geks.
Wat me wel opvalt aan het stookpatroon is ongeacht de buitentemperatuur of bij het wijzigen van wat parameters van de ketel, het patroon iedere dag eigenlijk hetzelfde is. Zo slaat de ketel standaard om 08:55 uur af op vol vermogen, om vervolgens een kwartier later weer vol vermogen de stoken. Dit zal op basis van het aantal schakelingen per uur zijn. Op dat moment is er nog wel warmtevraag en Tr zit rond de 26 graden.
Afgelopen vrijdag is er service uitgevoerd aan mijn WP.
Wat filters vervangen, instellingen nagelopen en het aantal draaiuren is genoteerd, meer houdt het niet in.
Maar ik had mooi de tijd om de monteur te vragen naar hoe zij naregeling aanleggen.
Zij zetten de WP volledig weersafhankelijk en zonder signaal vanuit de naregeling. Dat vond ik best interessant (want simpel?), en ik zie ook dat de pompsnelheid van mijn warmtepomp nooit onder de 10 procent komt, waardoor je dus eigenlijk altijd circulatie houdt.
Het enige wat ik me afvraag hoe dit zal gaan als de dagen overdag zo warm zijn dat er geen vraag is en de nachten zo koud dat er wel vraag is. Ik weet niet of mijn pomp ook dan nog circuleert overdag.
Ik moet dus nog even verder uitzoeken of dit haalbaar gaat zijn, maar ben ook wel benieuwd naar de mening van anderen hierover?
Verder heb ik het advies gehad van Resideo om voor de Jaga Strada Hybrids LTV-radiatoren te kiezen voor de Honeywell HR91 met een losse thermostaat elders in de kamer.
Ik had dit al willen doen met de HR92, maar de HR91 schijnt beter geschikt te zijn voor ventilator ondersteunde radiatoren.
Wat filters vervangen, instellingen nagelopen en het aantal draaiuren is genoteerd, meer houdt het niet in.
Maar ik had mooi de tijd om de monteur te vragen naar hoe zij naregeling aanleggen.
Zij zetten de WP volledig weersafhankelijk en zonder signaal vanuit de naregeling. Dat vond ik best interessant (want simpel?), en ik zie ook dat de pompsnelheid van mijn warmtepomp nooit onder de 10 procent komt, waardoor je dus eigenlijk altijd circulatie houdt.
Het enige wat ik me afvraag hoe dit zal gaan als de dagen overdag zo warm zijn dat er geen vraag is en de nachten zo koud dat er wel vraag is. Ik weet niet of mijn pomp ook dan nog circuleert overdag.
Ik moet dus nog even verder uitzoeken of dit haalbaar gaat zijn, maar ben ook wel benieuwd naar de mening van anderen hierover?
Verder heb ik het advies gehad van Resideo om voor de Jaga Strada Hybrids LTV-radiatoren te kiezen voor de Honeywell HR91 met een losse thermostaat elders in de kamer.
Ik had dit al willen doen met de HR92, maar de HR91 schijnt beter geschikt te zijn voor ventilator ondersteunde radiatoren.
Het uitgangspunt moet zijn dat bypass dusdanig is afgesteld dat de minimum noodzakelijk flow altijd wordt gehaald.Dashlane schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:49:
[...]
Of te wel als alle zone's dicht staan de bypass in Synorluna's geval +/-350l/uur doorlaten omdat zijn ketel een minimum vermogen van 7kW heeft.
Pas als de geopende zone's totaal aan deze minimale flow komen mag de bypass evenredig sluiten.
[Voor 6% gewijzigd door leonbong op 20-03-2023 10:52]
Volgens mij schrijven we hetzelfde en is dit de theoretische uitleg en beschrijf ik de praktische uitleg. Het woord uitgangspunt had eigenlijk het woord startpunt moeten zijn.leonbong schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:50:
[...]
Het uitgangspunt moet zijn dat bypass dusdanig is afgesteld dat de minimum noodzakelijk flow altijd wordt gehaald.
Of te wel als alle zone's dicht staan de bypass in Synorluna's geval +/-350l/uur doorlaten omdat zijn ketel een minimum vermogen van 7kW heeft.
Pas als de geopende zone's totaal aan deze minimale flow komen mag de bypass evenredig sluiten.
[Voor 5% gewijzigd door Dashlane op 20-03-2023 10:59]
In de parameters van mijn warmtepomp zit 'activering van de automatische zomer-winterfunctie' met daaronder 'automatische temperatuurlimiet zomer/winter' & 'Vertraging overschakeling zomer/winter'.RISL schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:27:
Ik heb met deze parameters nog niet gespeeld aangezien de WP pas na de zomer is geplaatst, maar het is wel degene waar het ingesteld kan worden in mijn geval.
Oke, wat kun je daarin regelen? En welk merk warmtepomp heb je?Dashlane schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:05:
[...]
In de parameters van mijn warmtepomp zit 'activering van de automatische zomer-winterfunctie' met daaronder 'automatische temperatuurlimiet zomer/winter' & 'Vertraging overschakeling zomer/winter'.
Ik heb met deze parameters nog niet gespeeld aangezien de WP pas na de zomer is geplaatst, maar het is wel degene waar het ingesteld kan worden in mijn geval.
Ik ben nog aan het lezen in de installatiehandleiding van mijn WP, de gebruikershandleiding gaat niet ver genoeg in op de mogelijkheden die er zijn.
Als ik het goed onthouden heb, stook jij ook volledig WAR, maar wel met een extra pomp toch?
Deze externe pomp, stuur je die aan vanuit de WP of door Evohome mbv een BDR91T?
Een atag WP, de regeling is volledig war en WP stuurt zelf de externe pomp aan. Ik maak/breek het circuit met een bdr91T, oftewel WP sckakel in met WAR of schakel uitRISL schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:39:
[...]
Oke, wat kun je daarin regelen? En welk merk warmtepomp heb je?
Ik ben nog aan het lezen in de installatiehandleiding van mijn WP, de gebruikershandleiding gaat niet ver genoeg in op de mogelijkheden die er zijn.
Als ik het goed onthouden heb, stook jij ook volledig WAR, maar wel met een extra pomp toch?
Deze externe pomp, stuur je die aan vanuit de WP of door Evohome mbv een BDR91T?
Oke, bedankt. Ik blijf een beetje op twee gedachten hinken, merk ik.
Ik snap niet goed waarom die koppeling tussen Evohome, WP en externe pomp er moet zijn? De externe pomp pakt warmte uit het vat, dus als dat te laag is, dat schakelt de WP toch vanzelf bij? Dus als je met Evohome alleen de externe pomp schakelt, is het toch ook voldoende?
Mijn voorkeur zou uitgaan naar een systeem waar ik Evohome alleen de radiatoren/VLV laat open en dicht sturen en dat de warmtepomp dus zelf in/uitschakelt. Zo gaf ook de monteur het aan die het onderhoud had gedaan (hij is de Nibe expert bij dat installatiebedrijf). Ik vrees er echter een beetje voor dat dit niet of niet goed gaat werken, waar ik dan pas achterkom als het koud(er) is en dat ik aan de bak moet wanneer er 'druk' op staat om het huis snel weer warm te krijgen.
Buiten die monteur, heb ik dat systeem namelijk nog nergens gezien in schema's of gelezen op dit forum, dus vandaar mijn twijfel.
Voor de zekerheid kies ik dus liever voor een systeem wat ik niet zelf bedenk, maar wat zichzelf al bewezen heeft. De moeilijkheid ligt hem voor mij bij zo'n systeem gewoon in het feit dat ik de installatiemanual van de Nibe heel summier is op het gebied van in- en uitgangen.
Ik snap niet goed waarom die koppeling tussen Evohome, WP en externe pomp er moet zijn? De externe pomp pakt warmte uit het vat, dus als dat te laag is, dat schakelt de WP toch vanzelf bij? Dus als je met Evohome alleen de externe pomp schakelt, is het toch ook voldoende?
Mijn voorkeur zou uitgaan naar een systeem waar ik Evohome alleen de radiatoren/VLV laat open en dicht sturen en dat de warmtepomp dus zelf in/uitschakelt. Zo gaf ook de monteur het aan die het onderhoud had gedaan (hij is de Nibe expert bij dat installatiebedrijf). Ik vrees er echter een beetje voor dat dit niet of niet goed gaat werken, waar ik dan pas achterkom als het koud(er) is en dat ik aan de bak moet wanneer er 'druk' op staat om het huis snel weer warm te krijgen.
Buiten die monteur, heb ik dat systeem namelijk nog nergens gezien in schema's of gelezen op dit forum, dus vandaar mijn twijfel.
Voor de zekerheid kies ik dus liever voor een systeem wat ik niet zelf bedenk, maar wat zichzelf al bewezen heeft. De moeilijkheid ligt hem voor mij bij zo'n systeem gewoon in het feit dat ik de installatiemanual van de Nibe heel summier is op het gebied van in- en uitgangen.
Je WP kan volledig onafhankelijk van de vraag regelen op de aanvoertemperatuur. Of er dan wel/niet vraag vanuit de zones is maakt voor je WP niet uit. Je WP gaat gewoon die temperatuur maken (waarschijnlijk via een WAR).RISL schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:27:
Op het moment dat er vraag is vanuit de zones blijft die aanvoertemperatuur mooi stabiel (als het goed is). Lopen je zones dicht, en nemen die geen warmte meer af, dan gaat je WP op een bepaald moment te veel warmte maken, loopt je aanvoertemperatuur op tot de bovengrens en slaat je WP af.
Op het moment dat er weer vraag is vanuit de zones, en je WP nog niet aan staat, zal je aanvoertemperatuur lager en lager worden (want koud water komt terug van je radiatoren en mengt met je warme water in je WP buffer, als je die hebt). Totdat een bepaalde ondergrens gehaald word en je WP weer actief word en je aanvoertemperatuur weer warm gaat stoken.
Je naregeling (evohome) regelt dan alleen je thermostaatknoppen, zonekleppen en de CV-pomp. Je WP kan volledig los daarvan de aanvoertemperatuur regelen.
Deze manier (WAR op de WP, naregeling los daarvan door evohome) word aanbevolen door de meeste WP-fabrikanten en evohome zelf.
In jouw voorbeeld zal je WP overdag dus uit gaan (want geen vraag meer = hoge aanvoertemperatuur = uit), en in de nacht aan (want vraag = dalende aanvoertemperatuur = aan).
Ja het is voldoende om alleen de externe secundaire pomp te schakelen. In de schema's van evohome is ook een stippellijn getekend.RISL schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:14:
Let op dit werkt alleen goed als je ook daadwerkelijk een CV-buffer hebt.
Bedankt heren, het kwartje is (eindelijk) gevallen.
Ik heb een 100 liter vat staan als buffer, dus dat moet sowieso gaan goedkomen. Ik ga beginnen om het systeem te maken wat @jaapzb beschrijft en de volgende stap is dan ombouwen naar het bovenste schema uit de Honeywell handleiding die @leonbong post.
De eerste stap is eenvoudig te realiseren, de tweede stap kan ik mooi zetten als ik het leidingwerk ombouw. Alles is nu nog staal en te kleine diameter voor het benodigde vermogen op lage temp., dus ik moet alles ombouwen naar grotere diameter. Dan kan ik mooi gelijk de tweede stap zetten.
Voor het koelen las ik dat staal problemen geeft vanwege de condens, dus dat er naar koper of kunststof moet worden overgestapt. Met kunststof bedoelen ze alupex, neem ik aan toch?
Ik heb een 100 liter vat staan als buffer, dus dat moet sowieso gaan goedkomen. Ik ga beginnen om het systeem te maken wat @jaapzb beschrijft en de volgende stap is dan ombouwen naar het bovenste schema uit de Honeywell handleiding die @leonbong post.
De eerste stap is eenvoudig te realiseren, de tweede stap kan ik mooi zetten als ik het leidingwerk ombouw. Alles is nu nog staal en te kleine diameter voor het benodigde vermogen op lage temp., dus ik moet alles ombouwen naar grotere diameter. Dan kan ik mooi gelijk de tweede stap zetten.
Voor het koelen las ik dat staal problemen geeft vanwege de condens, dus dat er naar koper of kunststof moet worden overgestapt. Met kunststof bedoelen ze alupex, neem ik aan toch?
mbt Codens
Dat gaat met name om de stukken dat leidingen en of verdeler.
Veel WP hebben een mogelijkheid voor koeling echter vaak is die capaciteit dusdanig beperkt dat het niet echt probleem oplevert.
Wat bij veel WP ook kan is dauwpunstschakelaar aansluiten daarmee voorkom je dat er überhaupt water wordt gemaakt kouder dan het dauwpunt.
Veel WP hebben een mogelijkheid voor koeling echter vaak is die capaciteit dusdanig beperkt dat het niet echt probleem oplevert.
Wat bij veel WP ook kan is dauwpunstschakelaar aansluiten daarmee voorkom je dat er überhaupt water wordt gemaakt kouder dan het dauwpunt.
Nee, het op temperatuur komen gaat nu goed. Sterker nog, op dit moment heb ik vaak nog te maken met een overshoot. Zoals vandaag 19 ingesteld en stopt het stoken met 20 graden. Er is geen zin vandaag, dus daaraan kan het niet liggen. Even afwachten of dat minder wordt door het inleren.Dashlane schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:54:
[...]
Je Delta-T is wat aan hoge kant, dat is gunstig voor je ketel, maar kan ook beteken dat je vloerverwarming weinig vermogen genereerd. Ik bedoelde met warmtevraag, niet zozeer die van de ketel, maar die van de zone. Speelt je probleem dat het niet op temperatuur komt nu ook?
De verdeler staat nu op de hoogste stand (III). Denk je dat het nog uit zou maken qua genereren van vermogen als ik hem een stand lager zet?
Wat betreft inleren: is dat iets wat je aan en uit kunt zetten? De optimalisatiefunctie van de Evohome werkt bij mij niet, dus vraag me af of het inleren dan wel werkt.
Ja, mijn verdelers zijn van kunststof, maar de leidingen niet. Volgens mij rot het staal weg op de punten waar hij in de messing koppeling zit. Volgend jaar (bij stap 2) dus maar eens verder in verdiepen in een dauwpuntschakelaar en hoe deze aan te sluiten op de Nibe.leonbong schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:03:
mbt Codens
Mijn ervaring met Panasonic warmtepomp en stoken op war + evohome de secundaire pomp laten schakelen is dat de warmtepomp de watertemperatuur op peil wil houden, bijvoorbeeld: geen warmtevraag meer, zones dicht, Ta loopt op, wp compressor uit, waterpomp loopt door. Ta zakt ca. 5 graden, compressor weer aan, Ta omhoog, ook als er geen warmtevraag is, dus Ta snel bereikt en wp compressor weer uit. Dit resulteert erin dat er snachts, bij toepassing van nachtverlaging, dus steeds korte runs ontstaan, alleen om de watertemperatuur op peil te houden.leonbong schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:23:
[...]
Ja het is voldoende om alleen de externe secundaire pomp te schakelen. In de schema's van evohome is ook een stippellijn getekend.
Let op dit werkt alleen goed als je ook daadwerkelijk een CV-buffer hebt.
[Afbeelding]
[...]
Persoonlijk vind ik dit suboptimaal, omdat je dus 'nutteloze' compressorschakelingen krijgt.
Daarom zit ik nu toch op het spoor (2e plaatje) om de evohome (bdr91(t)) de warmtepomp te laten schakelen, eventueel via een tijdrelais, om het nerveuze gedrag van Evohome in te tomen (korte aan-uits eruit filteren).
Gasloos, Panasonic mono 7J; 12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Zit hier ook een parallel geschakeld buffervat tussen? Zo ja, dan zou ik verwachten dat de WP met de juiste instellingen toch in staat moet zijn met minder schakelingen het buffervat op temperatuur te houden, ongeacht de warmtevraag. De WP springt toch niet aan bij elke minimale daling van de temperatuur in het buffervat?Joris 407 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:46:
[...]
Mijn ervaring met Panasonic warmtepomp en stoken op war + evohome de secundaire pomp laten schakelen is dat de warmtepomp de watertemperatuur op peil wil houden, bijvoorbeeld: geen warmtevraag meer, zones dicht, Ta loopt op, wp compressor uit, waterpomp loopt door. Ta zakt ca. 5 graden, compressor weer aan, Ta omhoog, ook als er geen warmtevraag is, dus Ta snel bereikt en wp compressor weer uit. Dit resulteert erin dat er snachts, bij toepassing van nachtverlaging, dus steeds korte runs ontstaan, alleen om de watertemperatuur op peil te houden.
Persoonlijk vind ik dit suboptimaal, omdat je dus 'nutteloze' compressorschakelingen krijgt.
Daarom zit ik nu toch op het spoor (2e plaatje) om de evohome (bdr91(t)) de warmtepomp te laten schakelen, eventueel via een tijdrelais, om het nerveuze gedrag van Evohome in te tomen (korte aan-uits eruit filteren).
Ik krijg ook een NIBE WP en wil in een bestaand circuit met deels staal gaan koelen. Adviseur en installateur hebben mij verteld dat indien de WP qua dauwpunt instelling etc juist wordt afgesteld, dat er dan nooit condens optreedt en dus geen risico op corrosie. Het is passieve koeling dus gaat niet lager dan ca. 18 graden water volgens mij.RISL schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:07:
[...]
Ja, mijn verdelers zijn van kunststof, maar de leidingen niet. Volgens mij rot het staal weg op de punten waar hij in de messing koppeling zit. Volgend jaar (bij stap 2) dus maar eens verder in verdiepen in een dauwpuntschakelaar en hoe deze aan te sluiten op de Nibe.
Zoals @leonbong mij al adviseerde, als je een energiezuinige secundaire pomp hebt, dan hoef je Evohome ook de secundaire pomp niet te laten schakelen. Scheelt niet zoveel energie verbruik. Ik wacht ook op een NIBE WP en bij een buffervat is inderdaad de door Resideo/NIBE geadviseerde installatie dat Evohome volgend is, dus niet de WP schakelt en optioneel de secundaire pomp. Waar ik wel tegenaan loop: ik gebruik geen HCE80 voor de vloerverwarming en heb ook nog radiatoren, en als je dan wil koelen dan moet Evohome volgens mij leidend zijn in de omschakeling naar koelbedrijf. Dus daar moet wel een BDR91T verbonden worden met de WP. In de plaatjes van Resideo kan namelijk alleen de HCE80 bedraad door de WP worden verteld dat hij in koelbedrijf moet gaan. Er bestaat voor zover mij bekend geen mogelijkheid dat de WP de Evohome bedieningsunit centraal informeert dat Evohome in koelbedrijf moet gaan. Het werkt alleen de andere kant op blijkbaar. Indien iemand andere info heeft op dit punt hou ik me aanbevolen.RISL schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:14:
@RISL ik ben wel benieuwd of Resideo achtergrond heeft gegeven waarom de HR91 beter werkt met ventilator ondersteunde radiatoren? Of misschien een vervolgvraag waard? Ik wil namelijk precies hetzelfde doen. In de schema's van Resideo staat inderdaad alleen de HR91 genoemd, maar toen ik Resideo vroeg of de HR92 ook geschikt was kreeg ik een 'ja'. Zonder toelichting overigens. Zou de software anders zijn in de beide knoppen? Ik dacht dat enige verschil was of je de temperatuur op de knop zelf mag regelen.RISL schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:27:
Afgelopen vrijdag is er service uitgevoerd aan mijn WP.
De stuurregeling bij WAR van Panasonic is, uit mijn hoofd, dat de wp weer aangaat als de aanvoertemperatuur gezakt is tot 2 graden onder de retourtemperatuur, waarbij hij uitgegaan is. En blijkbaar gaat dat aardig snel, tenminste in mij perceptie (vaker dan 1x per uur).Kaz03 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 23:25:
[...]
Zit hier ook een parallel geschakeld buffervat tussen? Zo ja, dan zou ik verwachten dat de WP met de juiste instellingen toch in staat moet zijn met minder schakelingen het buffervat op temperatuur te houden, ongeacht de warmtevraag. De WP springt toch niet aan bij elke minimale daling van de temperatuur in het buffervat?
Ik heb de wp nu een paar weken, kan nog wel een keer testen.
Gasloos, Panasonic mono 7J; 12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Dat is snel inderdaad. Maak je gebruik van een parallel geschakeld buffervat? Ik ben geen expert maar koelt een buffervat zo snel af dan? Die zijn toch goed geïsoleerd.Joris 407 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 07:49:
[...]
De stuurregeling bij WAR van Panasonic is, uit mijn hoofd, dat de wp weer aangaat als de aanvoertemperatuur gezakt is tot 2 graden onder de retourtemperatuur, waarbij hij uitgegaan is. En blijkbaar gaat dat aardig snel, tenminste in mij perceptie (vaker dan 1x per uur).
Ik heb de wp nu een paar weken, kan nog wel een keer testen.
Ja, parallel op t-stukken. Vat is normaal geïsoleerd, maar er zit ook 2x15 meter leidingwerk aan, 1 meter buiten, 2 meter kruipruimte, de rest binnen. Zoveel mogelijk geïsoleerd, maar kon niet overal bij.Kaz03 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:19:
[...]
Dat is snel inderdaad. Maak je gebruik van een parallel geschakeld buffervat? Ik ben geen expert maar koelt een buffervat zo snel af dan? Die zijn toch goed geïsoleerd.
Hoi allen,
Ik heb thuis een Nefit enviline 3000i warmtepomp, met daarop zoneregeling van evohome. In de winter had ik de evohome losgekoppeld van de warmtepomp en deze enkel op buitentemperatuur laten moduleren. Dat werkte eigenlijk heel goed eb mooie lange runs. De vloerverwarming draait altijd mee met de WP en de convectoren en radiatoren hebben een hr92 of hr91 knop.
Nu wordt het weer warmer en merk ik toch dat de WP wat onnodig veel warmte het huis in brengt. Met name door zoninval. De stooklijn van de WP kan dat niet corrigeren.
Dus ik wil de evohome weer koppelen aan de WP. Dit doe ik met de bdr91t1004 relais gekoppeld als warmtepomp module. Deze zet ik op 1x schakelen per uur, maximaal 0 min uit en min 30 min aan.
Nu is er de hele dag wel warmtevraag. Bijv 91%. Toch schakelt de evohome de WP precies elk uur uit. Mijn vermoeden is dat de evohome dus 58 min aan is en dan 2 min uit, om zo 91% te halen.
Omdat de WP niet direct weer aan kan, is het resultaat dat elk uur de compressor 30 min draaid (van 20 naar 35 graden brengt) om daarna weer direct uit te gaan. En zo elk uur.
Logisch bij een cv ketel, maar niet bij een WP. Die moet gewoon doordraaien en terug moduleren op basis van de retourtemperatuur.
De evohome schakelt overigens de WP. Ik heb heen extra parallel buffervat met extra pomp die ik kan schakelen. Ook denk ik dat het weinig uit haalt, omdat ik dan een enorm buffervat moet hebben om langere runs te forceren dan 1 uur.
Is er iemand die dit wel werkend heeft gekregen? Bijvoorbeeld door de evohome controller eruit te halen en zelf slim de warmtevraag van de HR91 en HR92 te meten, en de WP zelf aan te sturen?
De componenten heb ik wel, zoals de EMS bus van BBQkees om de WP aan te sturen.
Ik heb thuis een Nefit enviline 3000i warmtepomp, met daarop zoneregeling van evohome. In de winter had ik de evohome losgekoppeld van de warmtepomp en deze enkel op buitentemperatuur laten moduleren. Dat werkte eigenlijk heel goed eb mooie lange runs. De vloerverwarming draait altijd mee met de WP en de convectoren en radiatoren hebben een hr92 of hr91 knop.
Nu wordt het weer warmer en merk ik toch dat de WP wat onnodig veel warmte het huis in brengt. Met name door zoninval. De stooklijn van de WP kan dat niet corrigeren.
Dus ik wil de evohome weer koppelen aan de WP. Dit doe ik met de bdr91t1004 relais gekoppeld als warmtepomp module. Deze zet ik op 1x schakelen per uur, maximaal 0 min uit en min 30 min aan.
Nu is er de hele dag wel warmtevraag. Bijv 91%. Toch schakelt de evohome de WP precies elk uur uit. Mijn vermoeden is dat de evohome dus 58 min aan is en dan 2 min uit, om zo 91% te halen.
Omdat de WP niet direct weer aan kan, is het resultaat dat elk uur de compressor 30 min draaid (van 20 naar 35 graden brengt) om daarna weer direct uit te gaan. En zo elk uur.
Logisch bij een cv ketel, maar niet bij een WP. Die moet gewoon doordraaien en terug moduleren op basis van de retourtemperatuur.
De evohome schakelt overigens de WP. Ik heb heen extra parallel buffervat met extra pomp die ik kan schakelen. Ook denk ik dat het weinig uit haalt, omdat ik dan een enorm buffervat moet hebben om langere runs te forceren dan 1 uur.
Is er iemand die dit wel werkend heeft gekregen? Bijvoorbeeld door de evohome controller eruit te halen en zelf slim de warmtevraag van de HR91 en HR92 te meten, en de WP zelf aan te sturen?
[Voor 5% gewijzigd door maartenvdv737 op 21-03-2023 09:01]
Ik blijf er iig vrij nuchter onder....
Ik heb daar geen ervaring mee.maartenvdv737 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:59:
Hoi allen,
Omdat ik zie dat je HR92 en HR91 hebt met convectoren en radiatoren: heb jij ervaring dat alleen de HR91 geschikt is voor convectoren? En gebruik je ze om te koelen?
Ik had al hr92. De nieuwe die ik gekocht heb zijn allemaal hr91. Omdat je daar mee de radiator kan regelen tijdens koelen. Ik heb het daarvoor nog niet gebruikt echter.Kaz03 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:13:
[...]
Ik heb daar geen ervaring mee.
Omdat ik zie dat je HR92 en HR91 hebt met convectoren en radiatoren: heb jij ervaring dat alleen de HR91 geschikt is voor convectoren? En gebruik je ze om te koelen?
Ik heb hier ook geen last van,Joris 407 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:46:
[...]
Mijn ervaring met Panasonic warmtepomp en stoken op war + evohome de secundaire pomp laten schakelen is dat de warmtepomp de watertemperatuur op peil wil houden, bijvoorbeeld: geen warmtevraag meer, zones dicht, Ta loopt op, wp compressor uit, waterpomp loopt door. Ta zakt ca. 5 graden, compressor weer aan, Ta omhoog, ook als er geen warmtevraag is, dus Ta snel bereikt en wp compressor weer uit. Dit resulteert erin dat er snachts, bij toepassing van nachtverlaging, dus steeds korte runs ontstaan, alleen om de watertemperatuur op peil te houden.
500L buffer parallel aan een 9kw t-cap,
Schakel de secundaire pomp met een hce80.
Dus het verwarmings deel is eigenlijk standalone van de warmtepomp, op het buffervat na.
Wat helpt is je delta T omhoog zetten, staat bij mij op 8gr.
Dan loopt de pomp toch gewoon netjes een uurtje door.
Helaas heb ik geen toelichting gehad, alleen het volgende stukje:Kaz03 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 23:41:
[...]
@RISL ik ben wel benieuwd of Resideo achtergrond heeft gegeven waarom de HR91 beter werkt met ventilator ondersteunde radiatoren? Of misschien een vervolgvraag waard? Ik wil namelijk precies hetzelfde doen. In de schema's van Resideo staat inderdaad alleen de HR91 genoemd, maar toen ik Resideo vroeg of de HR92 ook geschikt was kreeg ik een 'ja'. Zonder toelichting overigens. Zou de software anders zijn in de beide knoppen? Ik dacht dat enige verschil was of je de temperatuur op de knop zelf mag regelen.
"Het is daardoor mogelijk om de evohome te gebruiken om de gewenste zone-temperatuur tijdens koelen aan te sturen. Voor de nieuwe aansturende (oplossing 2), met zoneregelaars HCE80 (verdeler), HR91 (ventilator ondersteunde radiatoren) en BDR91T (zoneklep), wordt dit beschreven in de installatie- en gebruikersinstructie (link) "
Ik moet toch alles beetpakken omdat bijna alle leidingdiameters te klein zijn. Maar ik zal me nog verder verdiepen in de dauwpuntafstelling of een dauwpuntschakelaar.Kaz03 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 23:27:
[...]
Ik krijg ook een NIBE WP en wil in een bestaand circuit met deels staal gaan koelen. Adviseur en installateur hebben mij verteld dat indien de WP qua dauwpunt instelling etc juist wordt afgesteld, dat er dan nooit condens optreedt en dus geen risico op corrosie. Het is passieve koeling dus gaat niet lager dan ca. 18 graden water volgens mij.
Ik zou zelf de secundaire pomp wel willen schakelen. Ik snap dat het niet per se noodzakelijk is, maar ik vind het onnodig om de pomp te laten draaien in een verder afgesloten systeem. Ik ga van het weekend even wat zaken van Evohome bestellen en er dan maar vlot mee beginnen, zodat ik er een beetje meer gevoel bij krijg.Kaz03 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 23:36:
[...]
Zoals @leonbong mij al adviseerde, als je een energiezuinige secundaire pomp hebt, dan hoef je Evohome ook de secundaire pomp niet te laten schakelen. Scheelt niet zoveel energie verbruik. Ik wacht ook op een NIBE WP en bij een buffervat is inderdaad de door Resideo/NIBE geadviseerde installatie dat Evohome volgend is, dus niet de WP schakelt en optioneel de secundaire pomp. Waar ik wel tegenaan loop: ik gebruik geen HCE80 voor de vloerverwarming en heb ook nog radiatoren, en als je dan wil koelen dan moet Evohome volgens mij leidend zijn in de omschakeling naar koelbedrijf. Dus daar moet wel een BDR91T verbonden worden met de WP. In de plaatjes van Resideo kan namelijk alleen de HCE80 bedraad door de WP worden verteld dat hij in koelbedrijf moet gaan. Er bestaat voor zover mij bekend geen mogelijkheid dat de WP de Evohome bedieningsunit centraal informeert dat Evohome in koelbedrijf moet gaan. Het werkt alleen de andere kant op blijkbaar. Indien iemand andere info heeft op dit punt hou ik me aanbevolen.
Sorry dat ik doorvraag maar is jou helder geworden wat de HR91 dan kan regelen tijdens koelen dat de HR92 niet kan?maartenvdv737 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:29:
[...]
Ik had al hr92. De nieuwe die ik gekocht heb zijn allemaal hr91. Omdat je daar mee de radiator kan regelen tijdens koelen. Ik heb het daarvoor nog niet gebruikt echter.
Als het goed is gaat de hr92 dicht als de temperatuur lager wordt. De hr91 kan ook open als de temperatuur lager wordt in koelstand.
De installateur gaat hier een andere thermostaat opsturen (geen Evohome en idealiter überhaupt geen Honeywell), zodat ik kan testen of dit tot ander/beter stookgedrag leidt. Will be continued.