Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming

Pagina: 1 ... 27 ... 36 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Momenteel hem ik een evohome display en oude Honeywell thermostaat hcw82. Deze pairt prima en de temperatuur wordt netjes op de display weergeven. Ik vroeg mij alleen af hoe het in zijn werk gaat als ik op het display een temperatuur inschakel en vervolgens aan de anologe thermostaat een slinger geef. Word het een en ander dan overschreden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:56
Ik zou zeggen probeer het.

Bij mijn DTS92 kan ik de temperatuur wijzigen maar dat zie ik dan ook de evohome centrale wijzigen.
Dat is dan het nieuwe setpoint tot het volgende schakelmoment in het programma.

Ik denk dat dit bij de HCW82 niet het geval dat je ook op de centrale het gewijzigd setpoint ziet.
Ik denk dat je temperatuurmeting versteld ipv setpoint waardoor de evohome denkt dat ruimte kouder of warmer dan werkelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Nvm, opgelost:)

[ Voor 96% gewijzigd door AOC op 30-03-2023 16:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-08 22:15
Ik wilde even terugmelden ter info en naslag voor anderen hoe ik nu uiteindelijk het evohome systeem aan m'n Panasonic 7J monobloc heb gekoppeld via een tijdrelais. Niemand hier kon me de precies juiste wijze van aansluiten vertellen, maar ik ben er uitgekomen :*) ; hierbij voor ter info voor anderen die zoiets willen doen het schema
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w0mcsxVWhCyomGjt71gR8Lw__dI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JRYvF9LvHI88NWNwU07iZsr0.jpg?f=fotoalbum_large

Evohome heeft uit zichzelf een voor warmtepompen ongeschikt gedrag. Veel korte aan-uit commando's. Inmiddels heeft Honeywell daar wel het BDR91T ketelrelais voor op de markt; daarmee kun je het aantal schakelingen per uur naar 1 terugbrengen.
Ik heb nu gebruik gemaakt van de BDR91 in combinatie met een tijdrelais van 15euro.
Gedrag vòòr toepassen tijdrelais:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fgRSKU68yQbe6wK1fcItogrEq4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TmdARgKhnURlPvvWZzqEN6Ea.jpg?f=fotoalbum_large

Gedrag na toepassen tijdrelais:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1D87w6aqD45g7NyepV-dk3k7NB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Iq8NmNV35boi0g0rChCdTA6.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is dan met radiatoren en relatief hoge buitentemperatuur dus langere runs worden het niet.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:47
Joris 407 schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:51:
Ik wilde even terugmelden ter info en naslag voor anderen hoe ik nu uiteindelijk het evohome systeem aan m'n Panasonic 7J monobloc heb gekoppeld via een tijdrelais. Niemand hier kon me de precies juiste wijze van aansluiten vertellen, maar ik ben er uitgekomen :*) ; hierbij voor ter info voor anderen die zoiets willen doen het schema
[Afbeelding]

Evohome heeft uit zichzelf een voor warmtepompen ongeschikt gedrag. Veel korte aan-uit commando's. Inmiddels heeft Honeywell daar wel het BDR91T ketelrelais voor op de markt; daarmee kun je het aantal schakelingen per uur naar 1 terugbrengen.
Ik heb nu gebruik gemaakt van de BDR91 in combinatie met een tijdrelais van 15euro.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit is dan met radiatoren en relatief hoge buitentemperatuur dus langere runs worden het niet.
Dat ziet er toch al wel een heel stuk beter uit, mooi dat ‘t gelukt is!

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20-08 09:20
Deze week ontvang ik een modulerend relais voor bij de ketel, in plaats van de BDR91T. Nu begrijp ik van onderstaande instructie dat de R8810 alleen werkt wanneer er geen gebruik gemaakt wordt van een zoneklep. Aangezien ik een HR92 als zoneklep heb, vraag ik me af wat er mis zou gaan als ik nu de R8810 ga installeren.

YouTube: R8810 OpenTherm module toewijzen aan evohome Wi-Fi | Honeywell Home

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
synorluna schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 23:20:
Deze week ontvang ik een modulerend relais voor bij de ketel, in plaats van de BDR91T. Nu begrijp ik van onderstaande instructie dat de R8810 alleen werkt wanneer er geen gebruik gemaakt wordt van een zoneklep. Aangezien ik een HR92 als zoneklep heb, vraag ik me af wat er mis zou gaan als ik nu de R8810 ga installeren.

YouTube: R8810 OpenTherm module toewijzen aan evohome Wi-Fi | Honeywell Home
Ik heb het filmpje niet bekeken, maar voorheen gebruikte ik de 8810 om m'n gasketel aan te sturen in combinatie met 5 hr92 kleppen. Moet dus gewoon kunnen volgens mij.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Zelf heb ik nu ook een bdr91t die mijn ketel aan/uit zet. Verder heb ik een hce80 zone verdeler voor mijn vloerverwarming en op mijn radiatoren de hr91 sluiters. Dit bediend door een evotouch.

Alleen loop ik nu vast op de aan/uit schakelmomenten van de ketel.

Als ik alleen de bdr91t aan de hce80 koppel, dan gaat de ketel op het juiste moment aan. Wanneer ik via de evotouch de warmte van de vloerverwarming omhoog zet dan gaat op een gegeven moment de kleppen van de vloerverwarming open en pas op dat moment gaat de ketel aan.

Echter, wil ik ook dat de ketel aangaat wanneer ik de radiatoren warm wil hebben. Hoe doe ik dat?

Ik heb de bdr91t geprobeerd te koppelen aan de evotouch. Echter, wanneer ik dan de vloerverwarming in temperatuur verhoog, dan springt de ketel direct aan, terwijl de kleppen van de vloerverwarming nog dicht zijn.. ik heb de hce80 of synchroon en asynchroon ingesteld maar zie hierin geen verandering qua gedrag

Dus hoe zorg ik ervoor de de ketel aangaat als de kleppen van de vloerverwarming open gaat en dat tegelijkertijd de ketel direct aangaat als ik alleen de radiatoren aanspreek

[ Voor 14% gewijzigd door AOC op 05-04-2023 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Vandaag rond 18:00 uur de BDR91T (aan/uit) vervangen voor een R8810 (OT). Het stookgedrag van de ketel ziet er ineens heel anders uit. De ketel draait op dit moment een langere periode op 5kW.

Op de verdeler heb ik nu nog de HR92 zitten als zoneklep. Komende dagen ga ik de huidige opzet testen en als dit goed draait nog eens kijken wat de MT4 doet als zoneklep in deze opzet.

Daarnaast heb ik de ketel parameters nog hetzelfde staan als voorheen, maar wellicht dat ik deze nu ook moet gaan wijzigen?

Min. pomp 60
Max. pomp 60
Max. Ta 65
Max. vermogen 37%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fex13fifSKlPqMK6QJsq5fXe2uY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ano5BH62402nlewUkAt23LLw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:03
@synorluna Je hebt nu je pomp effectief vastgezet op 60 (procent?). Bij mijn Intergas HRE moduleert de pomp mee met de brander: als de Ta omhoog gaat dan gaat ook de pomp sneller draaien. Misschien als je de max pomp verhoogt naar 100% dat je ketel nog beter draait.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
RichieB schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:44:
@synorluna Je hebt nu je pomp effectief vastgezet op 60 (procent?). Bij mijn Intergas HRE moduleert de pomp mee met de brander: als de Ta omhoog gaat dan gaat ook de pomp sneller draaien. Misschien als je de max pomp verhoogt naar 100% dat je ketel nog beter draait.
Ja, voorheen had ik dus aan/uit en heb ik op basis van adviezen de pomp vastgezet. Wellicht dat nu met OT ik ook weer gebruik kan maken van een modulerende pompsnelheid. Het is me nog niet helemaal duidelijk wat de voor- en nadelen zijn van het één ten opzichte van het ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Mijn onderzoek gaat door. Ik heb nu de R8810 gekoppeld aan m’n ketel en m’n ketel op aan/uit gezet bij warmtevraag. Dit lijkt goed te werken.

Vervolgens wil ik de HR92 weer vervangen voor de MT4 als zoneklep. Het valt me op dat wanneer er warmtevraag is, de BDR91 van de zoneklep niet reageert ondanks dat ik hem gereset en weer opnieuw gekoppeld heb.

Zou dit te maken kunnen hebben met het feit dat in de Evohome de ketel module als OpenTherm is opgegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@synorluna Volgens mij is het een bekend probleem dat de ketel aansturen via OpenTherm niet lekker samenwerkt met een BDR91 als zoneklep. Wat is er mis met de HR92 dat je de MT4 weer wilt gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
De HR92 werkt wel, maar omdat deze op batterijen loopt en bij een kleine warmtevraag knijpt (deels sluit), was ik aan het testen met de MT4.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
@synorluna Ik heb bij mij de HR92 die op lastige plekken zitten lopen op een 5V verloopje, 2 AA variant. Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12:20
RichieB schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:48:
@synorluna Ik heb bij mij de HR92 die op lastige plekken zitten lopen op een 5V verloopje, 2 AA variant. Werkt perfect.
Geweldig, die dingen ken ik niet! Hopelijk zijn ze er ook van niet-Aliexpress, daar heb ik niet zulke beste ervaringen mee. Maar wat een uitkomst deze verloopjes, ik heb zo'n hekel aan batterijen wisselen en opladen etc.

Nog wel even een kleine verduidelijking, een AA-batterij is 1,5 volt, dus een 2AA is 3 volt en geen 5V.

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
@RISL Inderdaad, het is een verloopje van 5V USB naar 3V op de nep-AA batterij. Je krijgt er dan 1 dummy AA bij waarin de min en plus polen met elkaar doorverbonden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
RISL schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:23:
[...]

Geweldig, die dingen ken ik niet! Hopelijk zijn ze er ook van niet-Aliexpress, daar heb ik niet zulke beste ervaringen mee. Maar wat een uitkomst deze verloopjes, ik heb zo'n hekel aan batterijen wisselen en opladen etc.

Nog wel even een kleine verduidelijking, een AA-batterij is 1,5 volt, dus een 2AA is 3 volt en geen 5V.
Een knappe USB-adapter eraan en kan niet zo veel mis gaan met zo'n ali ding.
Dus niet zo'n ding kopen inclusief adapter van Ali.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Zijn er al mensen die de Evohome HCC100M2022 geïnstalleerd hebben?
Ervaringen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-08 07:44
Ik lees regelmatig hier het advies om een parallel buffervat achter de WP te zetten en deze dan te schakelen met het evohome relais. Als de buffer groot genoeg is zou dit het aantal schakelmomenten van de WP compressor moeten verlagen, en een hoger rendement moeten geven omdat er minder overshoot is.

Ik ben op zoek naar bewijs voor deze stelling. Is er iemand die het systeem eerst zonder buffervat heeft gedaan, en daarna met? Hoeveel langer zijn de runs van de WP? Wat is de rendementsverhoging in COP?

Ik zit momenteel in het voorjaar aan runs van 40m aan, 40m uit. Vloerverwarming draait altijd mee, maar heeft weinig volume. De rest is evohome geschakeld. De evohome relais stuurt NIET de WP aan. Die draait op WAR. Ik wil best investeren in een parallel buffervat en pomp. Maar ik kan nergens feiten terugvinden dat me dit iets gaat opleveren. Een nieuwe compressor een paar jaar eerder (omdat die vaker schakelt) kost ook niet de wereld? En wat is eigenlijk het maximum aantal schakelingen van een compressor? (Enviline compress 3000i)

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
maartenvdv737 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 07:06:
Ik lees regelmatig hier het advies om een parallel buffervat achter de WP te zetten en deze dan te schakelen met het evohome relais. Als de buffer groot genoeg is zou dit het aantal schakelmomenten van de WP compressor moeten verlagen, en een hoger rendement moeten geven omdat er minder overshoot is.

Ik ben op zoek naar bewijs voor deze stelling. Is er iemand die het systeem eerst zonder buffervat heeft gedaan, en daarna met? Hoeveel langer zijn de runs van de WP? Wat is de rendementsverhoging in COP?

Ik zit momenteel in het voorjaar aan runs van 40m aan, 40m uit. Vloerverwarming draait altijd mee, maar heeft weinig volume. De rest is evohome geschakeld. De evohome relais stuurt NIET de WP aan. Die draait op WAR. Ik wil best investeren in een parallel buffervat en pomp. Maar ik kan nergens feiten terugvinden dat me dit iets gaat opleveren. Een nieuwe compressor een paar jaar eerder (omdat die vaker schakelt) kost ook niet de wereld? En wat is eigenlijk het maximum aantal schakelingen van een compressor? (Enviline compress 3000i)
Het advies voor een parallelbuffervat komt omdat de zoneregeling ervoor kan zorgen dat er zo weinig volume te verwarmen is dat de wp direct de temperatuur haalt en afschakelt. Heb je daar geen last van dan is het ook niet nodig, sterker nog dan kan het rendement verlagend werken omdat de koude retour eerst gemengd wordt in het buffer ipv direct naar de wp.

Je geeft zelf aan dat je vw altijd meedraait, dat maakt het al een gedeeltelijk zonneregeling waarin je een permanente buffer in de vloer zit. Stel dat je zonneregeling op je vloer hebt, een keukengroepje gaat open, dan kun je je goed voorstellen dat de wp daarin zijn vermogen niet kwijt kan.

[ Voor 8% gewijzigd door Dashlane op 22-04-2023 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Mag ik de vraag van @montebaldo55 hier nog even herhalen?
Ik heb namelijk zeker interesse in de HCC100, maar ben vooralsnog erg benieuwd naar een aantal ins en outs.
montebaldo55 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 21:10:
Zijn er al mensen die de Evohome HCC100M2022 geïnstalleerd hebben?
Ervaringen??

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• [Deva]
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-06 20:37
Gisteren iemand over de vloer gehad voor een WP. Die had het erover dat er een opvolger is van de HCE80 die ook 'gewoon' werkt met de bestaande setup.

Ook hier de vraag of iemand hier al ervaringen mee heeft en of het zinvol is om de HCE80 te vervangen.

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

@[Deva] Met ‘de vervanger van de HCE80’ wordt de HCC100 bedoeld, neem ik aan?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [Deva]
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-06 20:37
Hippe Lip schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 17:20:
@[Deva] Met ‘de vervanger van de HCE80’ wordt de HCC100 bedoeld, neem ik aan?
Indd, misschien niet duidelijk in m’n vorige post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Er is inmiddels een een video.
Configuratie lijkt wel erg complex/onhandig.
https://youtu.be/PzyQWS6RDDU?si=pqGBcZZX1ZawZmDK

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 01-09-2023 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaz03
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-07 13:45
Ik heb een ander vraagje: ik heb inmiddels mijn bodemwarmtepomp geïnstalleerd, gebruik een parallel buffervat waarbij evohome alleen naregelt. Ik gebruik geen BDR relais om de WP te schakelen. Bij het instellen van Evohome kon ik wel de minimale aan-tijd en het maximum aantal schakelingen per uur instellen. Min. Aan tijd mag ik niet hoger dan 5min instellen en schak. Per uur niet lager dan 3. Waarom is dat? En doet het überhaupt iets in mijn opstelling? Bepaalt het ook hoevaak/lang zones en dicht gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Kaz03 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 21:20:
Ik heb een ander vraagje: ik heb inmiddels mijn bodemwarmtepomp geïnstalleerd, gebruik een parallel buffervat waarbij evohome alleen naregelt. Ik gebruik geen BDR relais om de WP te schakelen. Bij het instellen van Evohome kon ik wel de minimale aan-tijd en het maximum aantal schakelingen per uur instellen. Min. Aan tijd mag ik niet hoger dan 5min instellen en schak. Per uur niet lager dan 3. Waarom is dat? En doet het überhaupt iets in mijn opstelling? Bepaalt het ook hoevaak/lang zones en dicht gaan?
Paar vraagjes voordat het duidelijk is waarover we het hebben:

1.Heb je vloerverwarming of radiatoren?
2. En je gebruikt geen BDR om de WP te schakelen, maar wat schakel je dan wel met evohome?
3. Gebruik je een BDR91 of een BDR91T?

Ik heb een Nibe S1255, ook grondgebonden dus en lijk dezelfde opstelling te hebben als jij. De Nibe houdt zelfstandig het buffervat op (de weersafhankelijke) temperatuur en slaat aan als die zakt doordat het huis warmte vraagt. Aan de huiszijde van het buffervat heb ik een circulatiepomp die met een BDR91T aangestuurd wordt. Dat is de vraag-BDR, zoals die een gasketel aan zou sturen.

Heb je in evohome wel aangegeven dat deze BDR een WP aanstuurt en niet een gasketel?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaz03
Hippe Lip schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 22:20:
[...]

Paar vraagjes voordat het duidelijk is waarover we het hebben:

1.Heb je vloerverwarming of radiatoren?
2. En je gebruikt geen BDR om de WP te schakelen, maar wat schakel je dan wel met evohome?
3. Gebruik je een BDR91 of een BDR91T?

Ik heb een Nibe S1255, ook grondgebonden dus en lijk dezelfde opstelling te hebben als jij. De Nibe houdt zelfstandig het buffervat op (de weersafhankelijke) temperatuur en slaat aan als die zakt doordat het huis warmte vraagt. Aan de huiszijde van het buffervat heb ik een circulatiepomp die met een BDR91T aangestuurd wordt. Dat is de vraag-BDR, zoals die een gasketel aan zou sturen.

Heb je in evohome wel aangegeven dat deze BDR een WP aanstuurt en niet een gasketel?
De opstelling is idd vergelijkbaar: ik heb een S1155 die het buffervat op temperatuur houdt. Enige verschil is dat ik ook aan de huiszijde geen BDR heb die de circulatiepomp aanstuurt. Die moet zelfstandig aangaan als er een zone opengaat (obv flow?). Raad je aan om er een BDR op te zetten? Ik las in een ander forum dat dit bij een zuinige pomp niet veel nut had?

Antwoord op je vragen is dus:
1. Ik heb nu maar 1 zone: YVC klep met BDR91T die een vloerverwarming (pomploze verdeler) schakelt.
2. Evohome zet dus alleen zones open en dicht (momenteel maar 1 zone), en schakelt geen WP of circulatie pomp. Ik heb wel aangegeven in Evohome: “geen ketelrelais”. Uit mijn hoofd kun je wel ergens aangeven dat het systeem een WP bevat maar ben niet zeker.
3. De YVC klep van de zone wordt geschakeld met een BDR91T. Ik wil er ook mee koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfeenstra
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-12-2024
Ook ik ben nieuwsgierig naar de HCC100 als opvolger van een reeds verouderd Honeywell systeem.

Verder wacht ik nog op reactie van Danfoss over de opvolger van de Icon: Icon2 (al een installatie video van Icon2 gevonden: https://youtu.be/jH811YLPAw4?feature=shared )

Deze zou ook verbeterde aansturing hebben zoals de Honeywell HCC100 nu heeft. Daarnaast heeft de Icon ook luchtvochtigheidssensor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Kaz03 schreef op zondag 3 september 2023 @ 01:13:
[...]

De opstelling is idd vergelijkbaar: ik heb een S1155 die het buffervat op temperatuur houdt. Enige verschil is dat ik ook aan de huiszijde geen BDR heb die de circulatiepomp aanstuurt. Die moet zelfstandig aangaan als er een zone opengaat (obv flow?). Raad je aan om er een BDR op te zetten? Ik las in een ander forum dat dit bij een zuinige pomp niet veel nut had?

Antwoord op je vragen is dus:
1. Ik heb nu maar 1 zone: YVC klep met BDR91T die een vloerverwarming (pomploze verdeler) schakelt.
2. Evohome zet dus alleen zones open en dicht (momenteel maar 1 zone), en schakelt geen WP of circulatie pomp. Ik heb wel aangegeven in Evohome: “geen ketelrelais”. Uit mijn hoofd kun je wel ergens aangeven dat het systeem een WP bevat maar ben niet zeker.
3. De YVC klep van de zone wordt geschakeld met een BDR91T. Ik wil er ook mee koelen.
@Kaz03
Zoals je het beschrijft kan het niet gaan werken. De circulatiepomp in het primaire circuit (WP - buffervat) zorgt voor circulatie tot in het buffervat. Het huis komt zo nooit aan bod.

Je zult ook een circulatiepomp in het secundaire circuit (buffervat - huis) moeten hebben, anders krijg je daar nooit circulatie. Het water kiest immers de weg van de minste weerstand en dat is over het buffervat en niet door het huis (hooguit een heel klein beetje).
En die pomp wordt dan aangestuurd met een BDR die in evohome geconfigureerd is als ‘ketelrelais. Als je die gaat toevoegen dan vraagt evohome wat je voor warmtebron hebt en dan kies je voor WP.

Heb je de documentatie, de technische tekeningen van Honeywell erop nageslagen? Daar zul je dit soort tekeningen tegenkomen.

Wil je dan ook nog gaan koelen, dan zul je nóg een BDR moeten gaan gebruiken om de Nibe te vertellen of je aan het verwarmen bent of aan het koelen. De Nibe mag dus niet automatisch omschakelen, want anders staat evohome op verwarmen als de Nibe wil gaan koelen of andersom. Dat gaat niet goed. Evohome is hier dus in de lead, daarmee schakel je tussen verwarmen en koelen. Met een BDR kan die je Nibe omschakelen tussen verwarmen en koelen.

Is dit verhaal een beetje duidelijk?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaz03
Hippe Lip schreef op maandag 4 september 2023 @ 23:02:
[...]

@Kaz03
Zoals je het beschrijft kan het niet gaan werken. De circulatiepomp in het primaire circuit (WP - buffervat) zorgt voor circulatie tot in het buffervat. Het huis komt zo nooit aan bod.

Je zult ook een circulatiepomp in het secundaire circuit (buffervat - huis) moeten hebben, anders krijg je daar nooit circulatie. Het water kiest immers de weg van de minste weerstand en dat is over het buffervat en niet door het huis (hooguit een heel klein beetje).
En die pomp wordt dan aangestuurd met een BDR die in evohome geconfigureerd is als ‘ketelrelais. Als je die gaat toevoegen dan vraagt evohome wat je voor warmtebron hebt en dan kies je voor WP.

Heb je de documentatie, de technische tekeningen van Honeywell erop nageslagen? Daar zul je dit soort tekeningen tegenkomen.

Wil je dan ook nog gaan koelen, dan zul je nóg een BDR moeten gaan gebruiken om de Nibe te vertellen of je aan het verwarmen bent of aan het koelen. De Nibe mag dus niet automatisch omschakelen, want anders staat evohome op verwarmen als de Nibe wil gaan koelen of andersom. Dat gaat niet goed. Evohome is hier dus in de lead, daarmee schakel je tussen verwarmen en koelen. Met een BDR kan die je Nibe omschakelen tussen verwarmen en koelen.

Is dit verhaal een beetje duidelijk?
Dank voor je uitleg. Ik was denk ik niet helemaal duidelijk over mijn opstelling.
Ik heb bodemwarmte dus uiteraard heb ik 2 pompen: een pomp aan de bronzijde en een pomp aan de cv-zijde. Deze laatste pomp noem ik de circulatiepomp, die zit dus in jouw woorden in het secundaire circuit.

Ik volg dit forum al een tijdje en heb in die zin geen afwijkende opstelling volgens mij.
Maar over het gebruik van BDR relais en je opmerkingen hierover:

1) BDR91T om WP te schakelen tussen verwarmen/koelen:
Dit heb ik mijn installateur gevraagd. Hij heeft vervolgens uitvoerig contact gehad met NIBE en die heeft dit afgeraden, gezegd dat ze blijkbaar geen fan meer zijn van een link tussen Evohome en de WP (de installatieschema's die ik had steunen ze bij NIBE in NL blijkbaar niet. Ik denk eerlijk gezegd dat ze elkaar niet goed begrijpen en dat NIBE bedoelde dat ze liever niet willen dat Evohome leidend is in het schakelen van de WP bij warmtevraag. Heb er echter geen energie meer in gestoken, zijn advies was: in het stookseizoen staat de WP op Verwarmen en AUTO (dan stookt hij weersafhankelijk). Evohome zet ik dan uiteraard op Verwarmen.
In hartje zomer schakel ik de WP naar Handmatig en Koelbedrijf. Evohome zet ik op hetzelfde moment op koelen. Zo voorkom ik dat ze tegen elkaar in werken zoals je beschrijft. De WP in het tussenseizoen op AUTO zetten was een risico volgens de installateur, want dan kan hij 's nachts gaan verwarmen en overdag koelen.

2) BDR91T om de secundaire circulatiepomp te schakelen:
is dit noodzakelijk/te adviseren in mijn situatie? Ik heb een energiezuinige Yonos circulatiepomp. Mij is verteld dat deze zelfstandig op- en aftoert als er zones open en dicht gaan (hij meet drukverschil?). Het BDR relais zorgt er hier toch alleen maar voor dat de pomp minder energie verbruikt? Ik heb op het forum gelezen dat dit bij een nieuwe pomp meevalt qua effect?
Ook hier heb ik dus geen BDR relais.

Evohome doet bij mij dus niets anders dan zones open en dicht zetten. In de instellingen heb ik dan ook bij Toestelregeling gekozen voor "Geen".

Lang verhaal, sorry, maar mijn vragen hierbij zijn:
1) is het toch een must of zijn er grote voordelen om bovenstaande BDR relais toe te voegen?
2) ondanks dat ik voor Toestelregeling "Geen" heb gekozen moet ik van Evohome de minimale aan-tijd en aantal schakelingen instellen. Maar vraag me dus af wat dit in mijn situatie doet. Bepaalt dit ook het aantal malen dat een zone open/dicht gezet wordt?
3) het lijkt er dus op dat Evohome, indien gekozen wordt voor "Geen" bij Toestelregeling, bij min. aan-tijd en aantal schakelingen alleen de opties aanbiedt van een traditionele CV-ketel (1 t/m 5 minunten en 3,6,9,12x schakelen.

[ Voor 0% gewijzigd door Kaz03 op 05-09-2023 00:57 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Kaz03 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 00:56:

1) is het toch een must of zijn er grote voordelen om bovenstaande BDR relais toe te voegen?
2) ondanks dat ik voor Toestelregeling "Geen" heb gekozen moet ik van Evohome de minimale aan-tijd en aantal schakelingen instellen. Maar vraag me dus af wat dit in mijn situatie doet. Bepaalt dit ook het aantal malen dat een zone open/dicht gezet wordt?
3) het lijkt er dus op dat Evohome, indien gekozen wordt voor "Geen" bij Toestelregeling, bij min. aan-tijd en aantal schakelingen alleen de opties aanbiedt van een traditionele CV-ketel (1 t/m 5 minunten en 3,6,9,12x schakelen.
1) Hoeft niet per se, je draait op drukregeling dus de pomp zal van zelf meer gaan pompen als de zones open lopen. Dat heeft de installateur je wel goed uitgelegd. Het nadeel is dan wel dat je pomp continu stroom neemt maar de pompen van tegenwoordig zijn zo energiezuinig dat je dat waarschijnlijk niet eens zal opmerken op je energierekening. Pakt misschien een paar watt, vergelijk dat met mijn vorige vloerverwarmingspomp, die pakte gerust 60 watt en stond de hele dag op maximaal te pompen.

2) Je minimale aan-tijd en schakelingen gebruikt hij ook voor je zoneregelingen. Bij mij tenminste wel, gezien er een zoneklep voor mijn vloerverwarming zit die open/dicht geschakeld moet worden. Als je aantal schakelingen op 5 zet zal hij dus maximaal 5 keer per uur die zoneklep open/dicht schakelen. Of het effect heeft op de radiatorknoppen weet ik niet, die regelen volgens mij juist weer op percentage vraag wat hij heeft en gaan wel maar 50% open als er 50% vraag is (als ik het goed begrijp).

3) Ik denk inderdaad dat je wel expliciet moet gaan instellen dat je Toestelregeling een warmtepomp regelt. Dan krijg je namelijk andere instellingen voor minimale aan-tijd en aantal schakelingen per uur. Dan gaat je hele systeem een stuk rustiger regelen en dat wil je bij een warmtepomp wel, je wilt dat de warmtepomp zo weinig mogelijk aan/uit gaat. Misschien kan je de Toestelregeling instellen zonder er een BDR aan te hoeven zetten? Als dat niet het geval is zou ik inderdaad een BDR91T op je CV-pomp in je secundaire circuit zetten en die als toestel instellen.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Kaz03 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 00:56:
Dank voor je uitleg. Ik was denk ik niet helemaal duidelijk over mijn opstelling.
Ik heb bodemwarmte dus uiteraard heb ik 2 pompen: een pomp aan de bronzijde en een pomp aan de cv-zijde. Deze laatste pomp noem ik de circulatiepomp, die zit dus in jouw woorden in het secundaire circuit.
Hmm, kennelijk was ik ook niet duidelijk genoeg. Die bronpomp heb ik buiten beschouwing gelaten. Die heeft zijn eigen circuit. Mijn verhaal ging uitsluitend over het circuit (de circuits) aan de huiskant van de WP.
Je hebt een parallel buffervat. Dat betekent dat dit buffervat vlak bij de WP met een T-stuk in de aanvoer en met een ander T-stuk in de retour zit. De circulatiepomp in de WP (CV-zijde, huiszijde dus) pompt het CV-water uit de WP en dat circuleert op die manier door het buffervat naar de retour en zo de WP weer in. Dit is wat je het primaire circuit noemt. Er is weinig reden voor dat CV-water om op die manier het huis in te gaan.

Het secundaire circuit circuleert van buffervat het huis in. Daarvoor zul je een tweede circulatiepomp nodig hebben; dat is het secundaire circuit. Anders komt dat CV-water nooit het huis in.
En die pomp in het secundaire circuit wordt aangestuurd door het ‘ketelrelais’.

Resideo = Honeywell geeft dat zelf ook aan zo. Zie dit plaatje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vhasmuKolGTx4b0uqVgPVy5ZO-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WB4bybUqp0v9eL8pRh1TNoH3.jpg?f=fotoalbum_large
Ik volg dit forum al een tijdje en heb in die zin geen afwijkende opstelling volgens mij.
Maar over het gebruik van BDR relais en je opmerkingen hierover:

1) BDR91T om WP te schakelen tussen verwarmen/koelen:
Dit heb ik mijn installateur gevraagd. Hij heeft vervolgens uitvoerig contact gehad met NIBE en die heeft dit afgeraden, gezegd dat ze blijkbaar geen fan meer zijn van een link tussen Evohome en de WP (de installatieschema's die ik had steunen ze bij NIBE in NL blijkbaar niet. Ik denk eerlijk gezegd dat ze elkaar niet goed begrijpen en dat NIBE bedoelde dat ze liever niet willen dat Evohome leidend is in het schakelen van de WP bij warmtevraag.
Hier denk ik dat je de spijker op zijn kop slaat. Het is idd niet verstandig om evohome de WP aan te laten sturen. Dan loop je het risico op te korte runs. En het is ook niet nodig. Nibe zorgt geheel zelfstandig dat het buffervat op de juiste temperatuur gehouden wordt. daar hoef je nix voor te doen.

Maar het omschakelen tussen verwarmen en koelen moet toch ergens gebeuren. Nibe zelf heeft daarvoor een schema gemaakt. Zie hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPwttsQeQCEzIuAiYFGZPRnk4Nk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dqymtGTYhbPGyMJTugJ6VQzj.jpg?f=fotoalbum_large

Nibe laat het je dus handmatig omschakelen. Als je dat koppelt met een BDR van evohome doe je dat feitelijk op precies dezelfde manier handmatig. Nix mis mee dus.
Heb er echter geen energie meer in gestoken, zijn advies was: in het stookseizoen staat de WP op Verwarmen en AUTO (dan stookt hij weersafhankelijk). Evohome zet ik dan uiteraard op Verwarmen.
In hartje zomer schakel ik de WP naar Handmatig en Koelbedrijf. Evohome zet ik op hetzelfde moment op koelen. Zo voorkom ik dat ze tegen elkaar in werken zoals je beschrijft.
Dit verhaal klopt, maar kan mis gaan als één van beiden toch net andersom staat dan de bedoeling is. Door ze te koppelen kan het niet misgaan. En het blijft op die manier een handbediening van Nibe. Je zet het namelijk op evohome handmatig om van verwarmen naar koelen. Evohome geeft dat 1:1 door aan de Nibe.
De WP in het tussenseizoen op AUTO zetten was een risico volgens de installateur, want dan kan hij 's nachts gaan verwarmen en overdag koelen.
Prima advies.
2) BDR91T om de secundaire circulatiepomp te schakelen:
is dit noodzakelijk/te adviseren in mijn situatie? Ik heb een energiezuinige Yonos circulatiepomp. Mij is verteld dat deze zelfstandig op- en aftoert als er zones open en dicht gaan (hij meet drukverschil?). Het BDR relais zorgt er hier toch alleen maar voor dat de pomp minder energie verbruikt? Ik heb op het forum gelezen dat dit bij een nieuwe pomp meevalt qua effect?
Ook hier heb ik dus geen BDR relais.
Tja, het is maar hoe je het hebben wilt. Ik heb precies dezelfde pomp in het secundaire circuit, maar zet die wel aan en uit met het ‘ketelrelais’. 🤷‍♂️
Evohome doet bij mij dus niets anders dan zones open en dicht zetten. In de instellingen heb ik dan ook bij Toestelregeling gekozen voor "Geen".

Nee, geen harde ‘must’. Ik heb het niet gedaan en ik denk dat het iets minder energie kost, zoals @jaapzb hierboven ook al aangeeft. Die Yonos-pomp kan er tegen om tegen een dichte klep aan te draaien, als ik het goed heb.
Je zou voor de zekerheid de vraag voor kunnen leggen aan de fabrikant, rechtstreeks, zonder installateur ertussen die de communicatie mss vervuilt.
Die aan-tijd is de minimale tijd dat een groep open staat. Voor vloerverwarming zou ik minimaal een half uur kiezen omdat het een traag systeem is.
En het aantal schakelingen heb ik op 1 per uur staan. Anders gaat je WP te vaak aan en uit en dat is niet bevorderlijk voor de levensduur. Maximaal eens per uur opstarten is prima voor een systeem met vloerverwarming. Dan draait je pomp ook lekker rustig.
Misschien komt dat doordat je ‘geen’ gekozen hebt. Zo weet evohome niet dat je een WP als warmtebron hebt? Als je dan toch een BDR toevoegt als toestelregeling kun je ook zeggen dat het een WP-regeling is, als ik het me goed herinner. En als je die Yonos-pomp niet met een relais aan wilt sturen, dan programmeer je die BDR (toestelregeling) wel in evohome zodat die weet dat het om een WP gaat, maar sluit je die BDR niet op je pomp aan.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaz03
Dank voor je uitgebreide uitleg, helder verhaal!
Hippe Lip schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:17:
Nibe laat het je dus handmatig omschakelen. Als je dat koppelt met een BDR van evohome doe je dat feitelijk op precies dezelfde manier handmatig. Nix mis mee dus.
Ik denk dat er sprake is geweest van miscommunicatie tussen mijn installateur en Nibe, klinkt logisch idd.
Tja, het is maar hoe je het hebben wilt. Ik heb precies dezelfde pomp in het secundaire circuit, maar zet die wel aan en uit met het ‘ketelrelais’. 🤷‍♂️

Nee, geen harde ‘must’. Ik heb het niet gedaan en ik denk dat het iets minder energie kost, zoals @jaapzb hierboven ook al aangeeft. Die Yonos-pomp kan er tegen om tegen een dichte klep aan te draaien, als ik het goed heb.
Je zou voor de zekerheid de vraag voor kunnen leggen aan de fabrikant, rechtstreeks, zonder installateur ertussen die de communicatie mss vervuilt.
Ik denk dat ik ook een relais plaats op de Yonos, weet ik ook zeker dat hij aan gaat op het juiste moment.
Ik neem aan dat hij wel nog steeds moduleert (zelf de pompsnelheid bepaalt), dus dat het niet alles of niks is met BDR relais?
Die aan-tijd is de minimale tijd dat een groep open staat. Voor vloerverwarming zou ik minimaal een half uur kiezen omdat het een traag systeem is.
En het aantal schakelingen heb ik op 1 per uur staan. Anders gaat je WP te vaak aan en uit en dat is niet bevorderlijk voor de levensduur. Maximaal eens per uur opstarten is prima voor een systeem met vloerverwarming. Dan draait je pomp ook lekker rustig.
Belangrijkste zone is vloerverwarming bij mij, maar ik heb ook 1 radiator met HR91. Is die ook gebonden aan de ingestelde minimale aan-tijd en aantal schakelingen of geldt dat alleen voor de kleppen? Anders zal ik moeten kijken hoe het bevalt in die zone als ik hiermee ga spelen.

En begrijp ik goed dat het maximaal aantal schakelingen ook bepaalt hoe vaak een zone maximaal open dicht gaat? Of alleen de ketelsturing?
Misschien komt dat doordat je ‘geen’ gekozen hebt. Zo weet evohome niet dat je een WP als warmtebron hebt? Als je dan toch een BDR toevoegt als toestelregeling kun je ook zeggen dat het een WP-regeling is, als ik het me goed herinner. En als je die Yonos-pomp niet met een relais aan wilt sturen, dan programmeer je die BDR (toestelregeling) wel in evohome zodat die weet dat het om een WP gaat, maar sluit je die BDR niet op je pomp aan.
Goeie, dat zal ik testen als het BDR relais op de secundaire pomp staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hugo4
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:48
Ik was met Resideo aan het mailen over de HCC100. In mijn situatie heb ik reeds een HCE80 op de 1e etage en heb ik recent vloerverwarming op de begane grond erbij gekregen. Ik heb ze gevraagd of ik een nieuwe HCC100 met mijn bestaande HCE80 kan combineren (plus de bestaande EveHome WiFi, HRA80 en BRD91).

Mijn vraag hebben ze nog niet beantwoord, maar ze schreven wel dit:
De HCC100 is een installateurs product en kan op dit moment alleen door installateurs aangesloten worden, hier heb je namelijk de Resideo Pro app voor nodig. Als je zelf een bedrijf hebt kun je een account aanmaken. Als je het zelf wilt aansluiten is dat dus iets waar je rekening mee moet houden.
Die vereiste van een installateursaccount is wel ontmoedigend...

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

hugo4 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 22:57:
Ik was met Resideo aan het mailen over de HCC100. In mijn situatie heb ik reeds een HCE80 op de 1e etage en heb ik recent vloerverwarming op de begane grond erbij gekregen. Ik heb ze gevraagd of ik een nieuwe HCC100 met mijn bestaande HCE80 kan combineren (plus de bestaande EveHome WiFi, HRA80 en BRD91).

Mijn vraag hebben ze nog niet beantwoord, maar ze schreven wel dit:

[...]

Die vereiste van een installateursaccount is wel ontmoedigend...
@hugo4 Echt waar? Je bent dus geen echte Tweaker?
Mij zou het er niet van weerhouden in elk geval. Ik zie het probleem niet.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hugo4
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:48
Ik heb inmiddels bericht van Resideo dat een HCE80 niet kan samenwerking met een HCC100.
Hippe Lip schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 23:23:
[...]

@hugo4 Echt waar? Je bent dus geen echte Tweaker?
Mij zou het er niet van weerhouden in elk geval. Ik zie het probleem niet.
Ontmoedigend als in: wanneer ik zo'n investering maak wil ik zekerheid dat ik niet gedoe van ze krijg omdat ik het als particulier ga installeren. Voor zover mij bekend kun je de HCC100 configuratie niet starten zonder pro account. Ik weet niet in hoeverre dat ze checken dat je een installateursbedrijf bent als je zo'n pro account aanvraagt of hoe ze daar in de toekomst mee omgaan. Als ik ooit een garantieverzoek of firmware update nodig heb zit ik niet te wachten op een discussie daarover.

Het gaat mij hier niet om de installatiehandelingen zelf, die zien er niet moeilijker uit dan de HCE80 die ik heb geïnstalleerd.

• boulie76
  • Laatst online: 12-08 20:39
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want ik krijg de installatie niet goed werkend.

Situatie: ik heb een Remeha Mercuria Ace (8kw) hybride warmtepomp die over een parallel buffervat (150 liter) draait met daarachter een secundaire circulatiepomp (in dit geval in de retour), dat aangestuurd met een EvoHome systeem met een HCE80 voor de vloergroepen (plus boven radiatoren ook via evohome met HR92). Aangezien de warmtepomp een speciale modus voor een parallel buffer heeft, stuurt deze de secundaire circulatiepomp aan.

Sturing: Ik heb nu twee stuks BDR91T waarvan de ene de warmtepomp ik koelmodus zet en de andere als warmtepomp module in evohome is aangemeld voor de vraagsturing.

Warmtevraag direct naar de warmtepomp werk goed met de BDR91T. Het omschakelen naar koelmodus met de andere BDR91Twerkt ook goed (direct wanner ik het evohome omschakel naar koelbedrijf).

Het gaat echter mis wanneer ik ook daadwerkelijk koelvraag op de daarvoor ingestelde groepen heb. De HCE80 stuurt de groepen die koudevraag hebben niet open. De groepen waar de ingestelde koeltemperatuur hoger is (bijvoorbeeld 23gr) dan de ruimtetemperatuur, gaan juist wel open (alsof de HCE80 denk dat daar warmtevraag is terwijl evohome in koelbedrijf staat) en schakelde de BDR91T (warmtepomp module) niet in (dus geen vraagsturing). Daarbij gaan ook nog eens alle radiatoren naar 23gr terwijl die in het evohome scherm in koelbedrijf uit staan (want uitgesloten voor koeling).

Heeft iemand enig idee hoe ik dit werkend krijg?

[ Voor 22% gewijzigd door boulie76 op 20-09-2023 14:25 ]

• jaapzb
  • Niet online
Op de HCE80 moet je volgens mij nog eens instellen dat koelvraag mogelijk is door de koelfunctie te activeren. Staat volgens mij wel in de montagehandleiding hoe je dit doet.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

• Paulbilthoven
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-01-2024
Beste allen, in voorbereiding van het nieuwe stookseizoen ben ik mijn systeem kritisch aan het bekijken en kijken waar ik het zou kunnen fine-tunen. Vorig seizoen voor het eerste met Evohome gewerkt en ben niet helemaal tevreden over hoe het toen werkte. Graag jullie advies.
Ontevreden over:
- Interactie tussen CV ketel en HCE80. Op rare momenten schakelen zones open en dicht en deze momenten lijken niet synchroon te lopen met een warmtevraag en/of schakelmomenten van de CV ketel
- Radiatoren gaan 'vol' aan op schakelmomenten waardoor je echt wegbrandt als je in bed ernaast ligt, zou veel subtieler moeten met mogelijk meer schakelmomenten
Systeem:
- Beneden vloerverwarming met 3 zones (1 zone via Evohome scherm als thermostaat, 2 zones met een Wireless round thermostaat), boven radiatoren met HR92 knoppen
- Intergas HRE36/30 ketel
- HCE80 regelaar met 8 thermische motoren en antenne om te communiceren met Evohome
- R8810 opentherm regelaar op de ketel
Vragen:
- Lees veel over aan/uit vs opentherm en vloerverwarming. Moet ik wisselen naar een BDR91 ipv de R8810?
- Lees veel over inschakelmomenten (vast ingesteld op de HCE80 vs instelbaar op de Evohome) - wat is hier optimaal?
- Lees veel over asynchroon vs synchroon instellen op de HCE80
- Lees veel over R8810 koppelen aan zowel de HCE80 als de Evohome
- Lees veel over keteltemperatuur vs ketelvermogen - verlangen/verhogen etc

Kortom - heeft iemand met een vergelijkbaar systeem een goed werkende setup waarin de verschillende componenten goed samenwerken? Voelt alsof ik er voor 90% ben, maar er is ruimte voor verbetering. Ben benieuwd!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

boulie76 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:25:
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want ik krijg de installatie niet goed werkend.

Situatie: ik heb een Remeha Mercuria Ace (8kw) hybride warmtepomp die over een parallel buffervat (150 liter) draait met daarachter een secundaire circulatiepomp (in dit geval in de retour), dat aangestuurd met een EvoHome systeem met een HCE80 voor de vloergroepen (plus boven radiatoren ook via evohome met HR92). Aangezien de warmtepomp een speciale modus voor een parallel buffer heeft, stuurt deze de secundaire circulatiepomp aan.

Sturing: Ik heb nu twee stuks BDR91T waarvan de ene de warmtepomp ik koelmodus zet en de andere als warmtepomp module in evohome is aangemeld voor de vraagsturing.

Warmtevraag direct naar de warmtepomp werk goed met de BDR91T. Het omschakelen naar koelmodus met de andere BDR91Twerkt ook goed (direct wanner ik het evohome omschakel naar koelbedrijf).

Het gaat echter mis wanneer ik ook daadwerkelijk koelvraag op de daarvoor ingestelde groepen heb. De HCE80 stuurt de groepen die koudevraag hebben niet open. De groepen waar de ingestelde koeltemperatuur hoger is (bijvoorbeeld 23gr) dan de ruimtetemperatuur, gaan juist wel open (alsof de HCE80 denk dat daar warmtevraag is terwijl evohome in koelbedrijf staat) en schakelde de BDR91T (warmtepomp module) niet in (dus geen vraagsturing).

Heeft iemand enig idee hoe ik dit werkend krijg?
Er zijn twee dingen die je in evohome moet doen om dat werkend te krijgen. Zoek goed op internet om de juiste handleiding te vinden; het kostte mij ook wel ff zoeken.

1. Je moet evohome herprogrammeren voor zowel verwarmen als koelen. Het beste en zekerste resultaat krijg je als je evohome helemaal reset naar fabrieksinstellingen en daarna van scratch af aan herprogrammeert. Ergens vrij in het begin van dat proces kun je aangeven dat je programmeert voor zowel verwarmen als voor koelen. Het is helaas een erg verwarrende procedure want je moet op diverse plaatsen in die procedure dingen twee keer uitvoeren en het viel me niet mee om goed overzicht te houden op waar ik nou was in dat proces.
Een stuk terug in dit draadje is er iemand die hiervoor zelf een handleiding heeft gemaakt (ik ben helaas zijn naam kwijt) omdat Honeywell (nog?) geen echt geschikte, duidelijke en complete handleiding heeft.

2. Op de HCE80 zit nog een ingang die ook hem (die HCE80) omschakelt van verwarmen naar koelen. Dat moet per HCE80 apart gebeuren en dat kan je bedraad doen met één relais (met meerdere contacten) of met bijvoorbeeld een BDR per HCE80.

Pas dán kan het werken. En eerlijkheid gebied me om te zeggen dat het mij veel werk heeft gekost en dat ik het nog niet goed werkend heb. Ik overweeg daarom om mijn 2 HCE80's te vervangen door HCC100's, maar omdat ik daarover ook nog wat vragen heb ben ik daartoe nog niet overgegaan. Ook omdat ik veel te doen heb en het daardoor geen topprio kreeg.

Afgelopen zomer heb ik simpelweg alle kleppen van de vv-verdelers opengezet (behalve van de badkamer) en de WP op koelen gezet. Die koelt een paar graden en nooit zó veel dat het te koud wordt in huis.

[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 20-09-2023 14:31 ]

<John O`Mill>

• boulie76
Hippe Lip schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:26:
[...]

Er zijn twee dingen die je in evohome moet doen om dat werkend te krijgen. Zoek goed op internet om de juiste handleiding te vinden; het kostte mij ook wel ff zoeken.

1. Je moet evohome herprogrammeren voor zowel verwarmen als koelen. Het beste en zekerste resultaat krijg je als je evohome helemaal reset naar fabrieksinstellingen en daarna van scratch af aan herprogrammeert. Ergens vrij in het begin van dat proces kun je aangeven dat je programmeert voor zowel verwarmen als voor koelen. Het is helaas een erg verwarrende procedure want je moet op diverse plaatsen in die procedure dingen twee keer uitvoeren en het viel me niet mee om goed overzicht te houden op waar ik nou was in dat proces.
Een stuk terug in dit draadje is er iemand die hiervoor zelf een handleiding heeft gemaakt (ik ben helaas zijn naam kwijt) omdat Honeywell (nog?) geen echt geschikte, duidelijke en complete handleiding heeft.

2. Op de HCE80 zit nog een ingang die ook hem (die HCE80) omschakelt van verwarmen naar koelen. Dat moet per HCE80 apart gebeuren en dat kan je bedraad doen met één relais (met meerdere contacten) of met bijvoorbeeld een BDR per HCE80.

Pas dán kan het werken. En eerlijkheid gebied me om te zeggen dat het mij veel werk heeft gekost en dat ik het nog niet goed werkend heb. Ik overweeg daarom om mijn 2 HCE80's te vervangen door HCC100's, maar omdat ik daarover ook nog wat vragen heb ben ik daartoe nog niet overgegaan. Ook omdat ik veel te doen heb en het daardoor geen topprio kreeg.

Afgelopen zomer heb ik simpelweg alle kleppen van de vv-verdelers opengezet (behalve van de badkamer) en de WP op koelen gezet. Die koelt een paar graden en nooit zó veel dat het te koud wordt in huis.
Ik heb op zowel de HCE80 als het evohome systeem wel ingesteld dat deze voor verwarmen en koelen is, maar begrijp ik het nu goed dat OOK de HCE80 met een fysiek contact omgeschakeld moet worden naar koelbedrijf? De BDR91T die nu de warmtepomp omschakelt naar koelbedrijf zit drie etages en twee bouwdelen verwijdert van de HCE80 regelbalk, het is onmogelijk om hier een kabel naartoe te trekken. Zover ik weet kan ik hier niet nog een BDR91T voor aanmelden …. toch?

Zal dat dan de geinverteerde werking veroorzaken van zowel de vloerverwarming als de radiatoren?

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

boulie76 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:00:
[...]

Ik heb op zowel de HCE80 als het evohome systeem wel ingesteld dat deze voor verwarmen en koelen is, maar begrijp ik het nu goed dat OOK de HCE80 met een fysiek contact omgeschakeld moet worden naar koelbedrijf? De BDR91T die nu de warmtepomp omschakelt naar koelbedrijf zit drie etages en twee bouwdelen verwijdert van de HCE80 regelbalk, het is onmogelijk om hier een kabel naartoe te trekken. Zover ik weet kan ik hier niet nog een BDR91T voor aanmelden …. toch?

Zal dat dan de geinverteerde werking veroorzaken van zowel de vloerverwarming als de radiatoren?
Als je een geïnverteerde werking hebt dan is het duidelijk dat het systeem niet in koelmodus staat.

Gaat het om een bestaand systeem waar je nu de koelfunctie aan toe wil voegen? Reset dan echt de hele boel naar fabrieksinstellingen en programmeer alles vanaf scratch. Anders lukt het echt niet, sorry.

En in mijn rijtje met wat je moet doen was ik nog vergeten wat je hierboven zelf wel aanhaalt: de HCE80 moet ook nog ingesteld worden op de mogelijkheid van koelen.
En ja, dan moet je ook nog eens twee contacten op dat ding doorverbinden om hem daadwerkelijk in koelmodus te zetten. Dat kan met een BDR (aanmelden op evohome als omschakeling verw/koelen; kunnen meerdere BDR's zijn voor zover ik weet), maar als je het eerst op een simpelere manier wilt testen dan hang je er een gewone schakelaar aan die je handmatig bedient als je evohome ook omschakelt. Niet vergeten om die op het juiste moment in de juiste stand te zetten 8)

<John O`Mill>

• boulie76
Hippe Lip schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:13:
[...]

Als je een geïnverteerde werking hebt dan is het duidelijk dat het systeem niet in koelmodus staat.

Gaat het om een bestaand systeem waar je nu de koelfunctie aan toe wil voegen? Reset dan echt de hele boel naar fabrieksinstellingen en programmeer alles vanaf scratch. Anders lukt het echt niet, sorry.

En in mijn rijtje met wat je moet doen was ik nog vergeten wat je hierboven zelf wel aanhaalt: de HCE80 moet ook nog ingesteld worden op de mogelijkheid van koelen.
En ja, dan moet je ook nog eens twee contacten op dat ding doorverbinden om hem daadwerkelijk in koelmodus te zetten. Dat kan met een BDR (aanmelden op evohome als omschakeling verw/koelen; kunnen meerdere BDR's zijn voor zover ik weet), maar als je het eerst op een simpelere manier wilt testen dan hang je er een gewone schakelaar aan die je handmatig bedient als je evohome ook omschakelt. Niet vergeten om die op het juiste moment in de juiste stand te zetten 8)
Ik denk dat je gelijkt hebt en ik alles opnieuw mag gaan doen :-)

In de handleiding van evohome staat duidelijk met uitroeptekens in een apart kader dat eerst de evohome op verwarmen en koelen moet staan voordat de HCE80 aangemeld wordt. Gek dat dit niet achteraf kan en dus alles opnieuw moet.
Het is wel echt heel vreemd dat de HCE80 separaat fysiek op koelbedrijf moet worden gezet terwijl evohome zelf al op koelbedrijf staat…..

Maar goed, heb ik weer wat te doen dit weekend …..

PS. Wat werkt er bij jou nog niet goed dan en waarom zal een andere regelbalk dan uitkomst bieden?

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

boulie76 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:02:
[...]
Gek dat dit niet achteraf kan en dus alles opnieuw moet.
Het is wel echt heel vreemd dat de HCE80 separaat fysiek op koelbedrijf moet worden gezet terwijl evohome zelf al op koelbedrijf staat…..

Maar goed, heb ik weer wat te doen dit weekend …..

PS. Wat werkt er bij jou nog niet goed dan en waarom zal een andere regelbalk dan uitkomst bieden?
Het is al wat langer bestaand spul, waar later extra koelfunctie is toegevoegd. Vandaar dat het wat ingewikkelder in elkaar zit.

En met de HCC100 hoop ik dan dat die wél vanzelf meeschakelt met het evohome bedieningspaneel. Maar das nog een van de dingen die ik uit moet zoeken.

Oh, voor ik het vergeet: zoek ook op welke fw-versie je in het bedieningspaneel je nodig hebt om te kunnen koelen. Ik had aanvankelijk een te oude versie. Dan kun je contact (e-mail) opnemen net Resideo en draaien zij er een nieuwe versie in voor he.

<John O`Mill>

• rh63nl
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:17
Paulbilthoven schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:38:
Beste allen, in voorbereiding van het nieuwe stookseizoen ben ik mijn systeem kritisch aan het bekijken en kijken waar ik het zou kunnen fine-tunen. Vorig seizoen voor het eerste met Evohome gewerkt en ben niet helemaal tevreden over hoe het toen werkte. Graag jullie advies.
Ontevreden over:
- Interactie tussen CV ketel en HCE80. Op rare momenten schakelen zones open en dicht en deze momenten lijken niet synchroon te lopen met een warmtevraag en/of schakelmomenten van de CV ketel
- Radiatoren gaan 'vol' aan op schakelmomenten waardoor je echt wegbrandt als je in bed ernaast ligt, zou veel subtieler moeten met mogelijk meer schakelmomenten
Systeem:
- Beneden vloerverwarming met 3 zones (1 zone via Evohome scherm als thermostaat, 2 zones met een Wireless round thermostaat), boven radiatoren met HR92 knoppen
- Intergas HRE36/30 ketel
- HCE80 regelaar met 8 thermische motoren en antenne om te communiceren met Evohome
- R8810 opentherm regelaar op de ketel
Vragen:
- Lees veel over aan/uit vs opentherm en vloerverwarming. Moet ik wisselen naar een BDR91 ipv de R8810?
- Lees veel over inschakelmomenten (vast ingesteld op de HCE80 vs instelbaar op de Evohome) - wat is hier optimaal?
- Lees veel over asynchroon vs synchroon instellen op de HCE80
- Lees veel over R8810 koppelen aan zowel de HCE80 als de Evohome
- Lees veel over keteltemperatuur vs ketelvermogen - verlangen/verhogen etc

Kortom - heeft iemand met een vergelijkbaar systeem een goed werkende setup waarin de verschillende componenten goed samenwerken? Voelt alsof ik er voor 90% ben, maar er is ruimte voor verbetering. Ben benieuwd!
Mijn setup lijkt veel op die van jou, vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Ik stuur de vloer ook aan met de HCE80 en heb daarop 5 lussen zitten met thermische motors. Die 5 zijn onderverdeeld in 2 groepen, de serre en de woonkamer. Ik ben ook begonnen meteen opentherm regeling (op Nefit trendline hrc 30) maar ben om de redenen die jij noemt paar jaar geleden naar aan/uit gegaan. Werkt naar mijn mening het beste.
De ketel staat bij mij op 22Kw en 60gr met 3 schakelmomenten per uur en 5 minuten aan tijd.

De CV installatie is in 2008 ook waterzijdig ingeregeld.

De instellingen van de ketel heb ik met proberen en in de gaten houden gevonden, ging een stuk makkelijker toen thuiswerken de norm was en ik de ketel kon horen, ben toen uitgekomen op deze settings met een zo lang mogelijk rustig brandende ketel en wel een wamr huis,

• Paulbilthoven
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-01-2024
rh63nl schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:00:
[...]

Mijn setup lijkt veel op die van jou, vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Ik stuur de vloer ook aan met de HCE80 en heb daarop 5 lussen zitten met thermische motors. Die 5 zijn onderverdeeld in 2 groepen, de serre en de woonkamer. Ik ben ook begonnen meteen opentherm regeling (op Nefit trendline hrc 30) maar ben om de redenen die jij noemt paar jaar geleden naar aan/uit gegaan. Werkt naar mijn mening het beste.
De ketel staat bij mij op 22Kw en 60gr met 3 schakelmomenten per uur en 5 minuten aan tijd.

De CV installatie is in 2008 ook waterzijdig ingeregeld.

De instellingen van de ketel heb ik met proberen en in de gaten houden gevonden, ging een stuk makkelijker toen thuiswerken de norm was en ik de ketel kon horen, ben toen uitgekomen op deze settings met een zo lang mogelijk rustig brandende ketel en wel een wamr huis,
Bedankt voor de feedback mbt jouw ervaringen. Lees inderdaad op steeds meer plekken dat een HCE80 en opentherm niet goed samengaan. Moet dus wisselen van een R8810 naar een BDR91.

Heeft iemand ervaring met de koppeling van de HCE80 met zowel de Evohome als de BDR91 ipv alleen via Evohome? En wat doen jullie qua synchroon vs asynchroon instellen?

• boulie76
Paulbilthoven schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:54:
[...]

Bedankt voor de feedback mbt jouw ervaringen. Lees inderdaad op steeds meer plekken dat een HCE80 en opentherm niet goed samengaan. Moet dus wisselen van een R8810 naar een BDR91.

Heeft iemand ervaring met de koppeling van de HCE80 met zowel de Evohome als de BDR91 ipv alleen via Evohome? En wat doen jullie qua synchroon vs asynchroon instellen?
Ja, die ervaring heb ik zeker.
Ik heb zowel de opentherm als de aan/uit module aan direct evohome gehad en ook de aan/uit module aan de HCE81.

De BDR91 aan de HCE81 koppelen werkt goed zolang je alleen vraag heb van groepen die daarop zijn aangesloten. Als je ook radiatoren hebt met HR92 hebt werk dat dus niet. Ik heb ook getest met de BDR91 aan beide evohome en HCE80, maar dat werkte helemaal voor geen meter en zorgde voor een onrustig ketelgedrag en meer gasverbruik.

Ik heb het evohome systeem een jaar met de R8810 en een jaar BDR91 gebruikt. Ik moet zeggen dat het erg weinig verschil maakt, maar het ketelgedrag met opentherm was gevoelsmatig net wat beter.

Ook ik heb lopen stoeien met synchroon/asynchroon en het lijkt enige invloed te hebben tussen de sturing van de thermische motoren en de pomp (mengverdeler), maar de ketelsturing was niet heel anders (toen was de BDR91 aan de HCE80 aangemeld). De standaardinstelling werkte bij mij het minst slecht.

Het niet synchroon lopen van de thermische motoren met de ketelsturing was nogal irritant. Uiteindelijk heb ik alles volledig gereset en opnieuw geprogrammeerd met de R8810. Daarna werkte het wonderwel een stuk beter.

Als je overigens meer controle wil over het aantal schakelingen van de ketel een de minimale aan tijd, dan kun je ook de BDR91T aanmelden, daarmee komen meer instel opties in het evohome menu.

Wat je met jouw ketelvermogen en aanvoer temperatuur moet doen, is uiteraard volledig afhankelijk van je situatie en je woning. Ik heb zelf bijvoorbeeld een woning uit 1998 met beneden 17 groepen vloerverwarming op HT-mengverdeler met popgroep, boven in beide badkamers vloerverwarming (altijd open) en nog 7 radiatoren (HR91). Met de keten op 18kw en Max 60gr gaat dit uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boulie76
fmb schreef op zondag 13 juni 2021 @ 09:27:
[...]

Hierbij in meer detail:
Vorig weekend heb ik mijn regeling thuis ook geschikt gemaakt om te kunnen koelen. Het was eindelijk warm genoeg om dat goed te kunnen testen ;-)

In het kort mijn "set-up" (scheelt terugzoeken ;-) ):
1. Thermostaat: Hoofdhermostaat: Honeywell Evohome. Ruimte thermostaten: Honeywell Round Wireless. Vloerverwarmingsverdelers: 2x HCE-80. In totaal 8 zones met (als ik het goed uit mijn hoofd weet) 12 vvw lussen. Dit geheel werkt prima sinds +- februari 2020 voor enkel verwarmen met een cv ketel.
2. Warmtepomp: sinds oktober 2020 is er een Remeha Elga Ace 6 kW bij (hybride warmtepomp).
3. Om (zonder Kamstrup) te kunnen meten heb ik een Fibaro Smart Implant in gebruik met 4 temperatuur sensoren, gekoppeld aan Homey. Zo registreer ik ook of de cv-ketel nog wordt aangezet door de warmtepomp. Deze Smart Implants heb ik uiteindelijk tussen de relais (2x) van Honeywell Evohome en de warmtepomp geplaatst, dat bleek heel handig om de aansturing uit te vogelen en kan ik nu ook gebruiken om (indien nodig) de thermostaat te overrulen en geforceerd te verwarmen of te koelen.

Remeha Elga Ace Warmtepomp
Ik heb 2 webinars van Remeha gekeken met betrekking tot de Elga Ace. Die hebben me samen met dit forum geholpen om de instellingen van de Elga Ace beter te krijgen voor het verwarmen.
1. Uitleg Elga Ace: YouTube: Webinar Technische training Elga Ace - Remeha
2. Verdieping Elga Ace: YouTube: Webinar Verdieping technische training Elga Ace - Remeha
Voor het koelen is het 2e webinar echter incorrect, rond de 35 minuten (de link gaat daar al naar toe) legt Remeha uit dat er 2 contacten zijn: één voor warmtevraag en één voor koudevraag. Na wat troubleshooten kwam ik er echter achter dat dit niet klopt!

Uiteindelijk bleek dat de regeling als volgt werkt:
1. Eén aan/uit contact is in gebruik voor het instellen van de modus: verwarmmodus of koelmodus. Dit is het zogenaamde BL1 contact van de Elga Ace.
2. Eén aan/uit contact is in gebruik voor het doorgeven van warmtevraag (in geval van verwarmmodus) of "koudevraag" (in geval van koelmodus). Dit is het zogenaamde R-bus contact van de Elga Ace.

En wat is de handleiding van de Remeha Elga Ace op een aantal punten toch ontzettend onduidelijk geschreven. Maar uiteindelijk blijken de tabellen in de handleiding met de instellingen voor deze contacten wel te kloppen.
Dit is trouwens ook precies zoals Honeywell Evohome de aan/uit relais (2x) aanstuurt.

Honeywell Evohome Thermostaat
Toevallig kwam Honeywell vorig jaar met een nieuwe firmware die de Honeywell Evohome beter geschikt maakt om te koelen. Dat kwam mooi uit. Wel was eeen extra relais nodig om te kunnen schakelen tussen warmen/koelen. Deze BDR91T1004 (=BDR91T) heb ik aangeschaft en uiteindelijk heb ik ook mijn oorspronkelijke BDR91 vervangen door deze BDR91T, omdat deze beter geschikt is voor de aansturing van een warmtepomp. Het grootste verschil is: instelbaar zijn nu langere minimale "aan" tijden en minder schakelingen per uur.

Voor het Evohome systeem om te kunnen koelen zijn de volgende stappen nodig:
1. Zorg dat de HCE-80 met een aan/uit contact geschakeld wordt tussen verwarmen en koelen. Dit kan op meerdere manieren, bijvoorbeeld: (1) op de BDR91T1004 die in gebruik is voor de omschakeling verwarmen/koelen. Dit heb ik gedaan en is ook het meest logische. Maar je zou ook (2) op een uitgang van de warmtepomp kunnen aansluiten (als deze een aan/uit uitgang hiervoor heeft) of (3) met een handmatige schakeling kunnen omschakelen.
2. Zorg dat de Evohome voorzien is van de software versie die in 2020 is uitgekomen die ook geschikt is om te kunnen koelen :-)
3. Zorg dat je ook de nieuwste handleidingen van Honeywell Evohome erbij pakt, ik heb deze gebruikt: "Installatiehandleiding evohome Wi-Fi.pdf". De beschrijft heel duidelijk hoe Evohome en HCE80 moeten worden ingesteld.
4. Stel de HCE80 in om koelen toe te staan; blz 21 van de hierboven gelinkte handleiding.
5. Op de Evohome pas de configuratie aan om te verwarmen en koelen; blz 17 van de hierboven gelinkte handleiding (grijze blok links van de pagina)
6. Stel de zones van de HCE80 in die ook gebruikt worden om te koelen. In feite geef je aan die zones aan dat je de Evohome Thermostaat gebruikt voor verwarmen en voor koelen van dezelfde zone; je moet dan 2x dezelfde thermostaat koppelen. Evohome gebruikt dan weer de ruimte thermostaat die eraan gekoppeld is. Blz 22 van de handleiding beschrijft duidelijk welke knoppen op de HCE80 gebruikt moeten worden. Let dus op dat je weer op "back" drukt en dezelfde thermostaat een 2e keer toewijst!
7. Controleer op de Evohome (in het instellingen menu) of de ruimtes ingesteld staan om zowel te verwarmen als te koelen. Hier kun je dus ook instellen dat de badkamer niet gekoeld moet worden.
8. Vervolgens kun je op de Evohome via het hoofdmenu makkelijk schakelen tussen verwarmen of koelen. Je moet dus handmatig omschakelen tussen verwarmen of koelen (wat je in principe dus 2 keer per jaar doet).
9. Tot slot: als je op de Evohome de begeleide configuratie volgt om het tijdprogramme met de ruimtetemperaturen in te stellen dan kun je 2 temperaturen per ruimte instellen; één wordt gebruikt in verwarmmodus en één in koelmodus. Zo is het omschakelen echt een eitje; hoef je ook geen ruimtetemperaturen aan te passen, dat gaat vanzelf. :-)

Een vraag die ik zelf had toen ik hiermee begon is gelukkig ook beantwoord en met de wenselijke uitkomst: er zijn geen specifieke warm/koud ruimtethermostaten nodig (de Round Wireless voldoet goed) in de ruimtes en er is ook geen 2e thermostaat nodig (voor het hele huis of per ruimte) die gebruikt wordt om te koelen. Deze informatie was vooraf niet zo duidelijk te vinden (ik denk vanwege de net nieuwe formware van Evohome).
Ik heb een vergelijkbare situatie en alles opdezelfde manier ingesteld (eerst alles gewist en toen op opnieuw begonnen. Ik heb een paar vraagjes:

1. Ik neem aan dat je in stap 6 bedoelt dat er per zone eenmaal via evohome een ruimtethermostaat gekoppeld moet worden en vervolgens de evohome tweemaal aan de zone op de HCE80 gekoppeld moet worden, eenmaal voor verwarming (groene led) dan terug in evohome en nogmaals voor koelen (oranje led)?

2. Naast de vloerverwarming met de HCE80 heb ik ook nog radiatoren in andere zones met HR92.Heb je mogelijk ook ervaring met die combinatie?

3. Aangezien mijn warmtepomp en de HCE80 onmogelijk op dezelfde BDR91T aangesloten kunnen worden (omdat ik daar geen kabel tussen kan trekken) voor het inschakelen van koelbedrijf, ben ik benieuwd of ik hier twee BDR91T voor kan koppelen? …. Of heeft iemand een tip hoe ik een relais draadloos kan laten schakelen met/vanuit een ander relais (in dit geval een BDR91T)?

Daarnaast krijg ik met geen mogelijkheid koudevraag. Ik zet bijvoorbeeld een zone waar het 20gr is op 18gr, maar dan gebeurt er niets, terwijl zowel de HCE80 als evohome op koelmodus staan. Evohome geeft bij het systeemoverzicht wel een koel symbool, maar overal 0% vraag. Iemand enig idee hoe dat kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:41

fmb

boulie76 schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:49:
[...]

Ik heb een vergelijkbare situatie en alles opdezelfde manier ingesteld (eerst alles gewist en toen op opnieuw begonnen. Ik heb een paar vraagjes:

1. Ik neem aan dat je in stap 6 bedoelt dat er per zone eenmaal via evohome een ruimtethermostaat gekoppeld moet worden en vervolgens de evohome tweemaal aan de zone op de HCE80 gekoppeld moet worden, eenmaal voor verwarming (groene led) dan terug in evohome en nogmaals voor koelen (oranje led)?
Dat is alweer even geleden :)
Zo te lezen moet je 2 keer dezelfde ruimte thermostaat koppelen op de Evohome WiFi “basisstation”. Dus op de terug knop drukken. Helaas werkt de link naar de manual niet meer, maar in feite moet je gewoon de manual volgen ;)

Hoe dit op de hce80 ging weet ik nu niet meer, maar er staat me wel iets bij van ledjes in verschillende kleur.
2. Naast de vloerverwarming met de HCE80 heb ik ook nog radiatoren in andere zones met HR92.Heb je mogelijk ook ervaring met die combinatie?
Hier heb ik geen ervaring mee
3. Aangezien mijn warmtepomp en de HCE80 onmogelijk op dezelfde BDR91T aangesloten kunnen worden (omdat ik daar geen kabel tussen kan trekken) voor het inschakelen van koelbedrijf, ben ik benieuwd of ik hier twee BDR91T voor kan koppelen? …. Of heeft iemand een tip hoe ik een relais draadloos kan laten schakelen met/vanuit een ander relais (in dit geval een BDR91T)?
Heb je iets met domotica thuis weer je wat mee kan?
Daarnaast krijg ik met geen mogelijkheid koudevraag. Ik zet bijvoorbeeld een zone waar het 20gr is op 18gr, maar dan gebeurt er niets, terwijl zowel de HCE80 als evohome op koelmodus staan. Evohome geeft bij het systeemoverzicht wel een koel symbool, maar overal 0% vraag. Iemand enig idee hoe dat kan?
Dat lijkt dan toch op nog verkeerde instellingen. Staat bij elke zone ook wel het koelsymbool?

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaz03
jaapzb schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:04:
[...]

1) Hoeft niet per se, je draait op drukregeling dus de pomp zal van zelf meer gaan pompen als de zones open lopen. Dat heeft de installateur je wel goed uitgelegd. Het nadeel is dan wel dat je pomp continu stroom neemt maar de pompen van tegenwoordig zijn zo energiezuinig dat je dat waarschijnlijk niet eens zal opmerken op je energierekening. Pakt misschien een paar watt, vergelijk dat met mijn vorige vloerverwarmingspomp, die pakte gerust 60 watt en stond de hele dag op maximaal te pompen.

2) Je minimale aan-tijd en schakelingen gebruikt hij ook voor je zoneregelingen. Bij mij tenminste wel, gezien er een zoneklep voor mijn vloerverwarming zit die open/dicht geschakeld moet worden. Als je aantal schakelingen op 5 zet zal hij dus maximaal 5 keer per uur die zoneklep open/dicht schakelen. Of het effect heeft op de radiatorknoppen weet ik niet, die regelen volgens mij juist weer op percentage vraag wat hij heeft en gaan wel maar 50% open als er 50% vraag is (als ik het goed begrijp).

3) Ik denk inderdaad dat je wel expliciet moet gaan instellen dat je Toestelregeling een warmtepomp regelt. Dan krijg je namelijk andere instellingen voor minimale aan-tijd en aantal schakelingen per uur. Dan gaat je hele systeem een stuk rustiger regelen en dat wil je bij een warmtepomp wel, je wilt dat de warmtepomp zo weinig mogelijk aan/uit gaat. Misschien kan je de Toestelregeling instellen zonder er een BDR aan te hoeven zetten? Als dat niet het geval is zou ik inderdaad een BDR91T op je CV-pomp in je secundaire circuit zetten en die als toestel instellen.
Toch nog een vraag hierover: ik heb nu het idee dat de circulatiepomp in mijn secundaire cv-circuit niet meteen (of voor mijn gevoel niet snel genoeg) gaat pompen als er zones open gezet worden. Is dit een bekend probleem en is dit op te lossen? Het toevoegen van een BDR relais dat bij warmtevraag de pomp inschakelt (zoals hierboven besproken): dat lost dit probleem denk ik niet op? Als ik het goed begrijp schakelt dit relais alleen de stroom op de pomp aan of uit. Of de pomp daarna gaat pompen en hoe hard bepaalt hij nog steeds zelf? Of werkt het toch anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Kaz03 schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:53:
[...]

Toch nog een vraag hierover: ik heb nu het idee dat de circulatiepomp in mijn secundaire cv-circuit niet meteen (of voor mijn gevoel niet snel genoeg) gaat pompen als er zones open gezet worden. Is dit een bekend probleem en is dit op te lossen? Het toevoegen van een BDR relais dat bij warmtevraag de pomp inschakelt (zoals hierboven besproken): dat lost dit probleem denk ik niet op? Als ik het goed begrijp schakelt dit relais alleen de stroom op de pomp aan of uit. Of de pomp daarna gaat pompen en hoe hard bepaalt hij nog steeds zelf? Of werkt het toch anders?
Mijn pomp draait op drukregeling maar is ook BDR91 geschakeld, als die aanschakelt gaat hij meteen pompen tot de gewenste druk. Als er dus meer radiatoren open staan zal hij wat harder pompen dan wanneer die dicht staan.

Je kan bij mijn pomp ook instellen dat hij niet draait op drukregeling maar gewoon maximaal gaat pompen als hij aan staat. Dan moet je er wel zeker van zijn dat bij het aanschakelen van de pomp ook altijd ergens een klep open staat zodat je geen druk op de leiding krijgt.

Mogelijk heeft jouw pomp ook verschillende modi waaruit je kan kiezen.

[ Voor 3% gewijzigd door jaapzb op 25-09-2023 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boulie76
fmb schreef op zondag 24 september 2023 @ 23:03:
[...]

Dat is alweer even geleden :)
Zo te lezen moet je 2 keer dezelfde ruimte thermostaat koppelen op de Evohome WiFi “basisstation”. Dus op de terug knop drukken. Helaas werkt de link naar de manual niet meer, maar in feite moet je gewoon de manual volgen ;)

Hoe dit op de hce80 ging weet ik nu niet meer, maar er staat me wel iets bij van ledjes in verschillende kleur.

[...]

Hier heb ik geen ervaring mee

[...]

Heb je iets met domotica thuis weer je wat mee kan?

[...]

Dat lijkt dan toch op nog verkeerde instellingen. Staat bij elke zone ook wel het koelsymbool?
Bedankt voor de reactie. Ondertussen werkt het naar behoren. Klaarblijkelijk moeten de HR92 radiator knopen in evohome ook geconfigureerd zijn op "verwarmen en koelen" en niet op "verwarmen" ... ook al gebruik ik die zones dus juist niet om te koelen, maar dat is dus de manier om te voorkomen dat ze geïnverteerd gaan werken bij koelbedrijf. Door de temperatuur voor die HR92 knoppen dan in te stellen op 35 graden blijven ze dicht in koelbedrijf ... er vanuit gaande dat het geen 35 graden wordt in de slaapkamer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaz03
boulie76 schreef op maandag 25 september 2023 @ 17:35:
[...]

Bedankt voor de reactie. Ondertussen werkt het naar behoren. Klaarblijkelijk moeten de HR92 radiator knopen in evohome ook geconfigureerd zijn op "verwarmen en koelen" en niet op "verwarmen" ... ook al gebruik ik die zones dus juist niet om te koelen, maar dat is dus de manier om te voorkomen dat ze geïnverteerd gaan werken bij koelbedrijf. Door de temperatuur voor die HR92 knoppen dan in te stellen op 35 graden blijven ze dicht in koelbedrijf ... er vanuit gaande dat het geen 35 graden wordt in de slaapkamer :)
Dat is op zich bijzonder. Ik heb YVC kleppen met BDR relais voor mijn badkamer, en die heb ik op Koelen staan. Als ik switch naar koelbedrijf worden die zones grijs met een 'off' symbooltje, dus de zone blijft dicht. Zou het kunnen dat HR92 niet geschikt is voor koelbedrijf? Ik heb HR91 knoppen maar die moeten bij mij juist wel koelen dus heb niet kunnen testen. Of dat de HR92 helemaal gereset moet worden en opnieuw gekoppeld. Maar goed, als het werkt dan werkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Kaz03 schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:53:
[...]

@Kaz03 Hoe groot is de vertraging? Zou het een beveiliging kunnen zijn? Want thermische kleppen doen er soms een paar minuten over om van dicht naar helemaal open te gaan en sommige pompen vinden het niet fin om tegen een dichte klep aan te pompen.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Kaz03 schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:16:
[...]

Dat is op zich bijzonder. Ik heb YVC kleppen met BDR relais voor mijn badkamer, en die heb ik op Koelen staan. Als ik switch naar koelbedrijf worden die zones grijs met een 'off' symbooltje, dus de zone blijft dicht. Zou het kunnen dat HR92 niet geschikt is voor koelbedrijf? Ik heb HR91 knoppen maar die moeten bij mij juist wel koelen dus heb niet kunnen testen. Of dat de HR92 helemaal gereset moet worden en opnieuw gekoppeld. Maar goed, als het werkt dan werkt het.
@Kaz03 Een badkamer moet je ook niet koelen. Dan krijg je niet alleen veel te snel kans op condens, je handdoeken drogen dan ook niet meer en je vergroot de kans op schimmel en op uitglijden over een natte vloer. Daarom worden badkamers meestal niet meegenomen in het koelprogramma.

Kan dat het zijn?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaz03
Hippe Lip schreef op maandag 25 september 2023 @ 23:47:
[...]

@Kaz03 Een badkamer moet je ook niet koelen. Dan krijg je niet alleen veel te snel kans op condens, je handdoeken drogen dan ook niet meer en je vergroot de kans op schimmel en op uitglijden over een natte vloer. Daarom worden badkamers meestal niet meegenomen in het koelprogramma.

Kan dat het zijn?
Excuses voor de verwarring. Wat ik bedoelde was juist: de badkamer zones (weliswaar met YVC klep en niet met HR92) staan op alleen Verwarmen en gaan dus uit als het koelbedrijf inschakelt. Die doen dus wat ze moeten doen en hoeven niet in Verwarmen en Koelen, net als bijv mijn woonkamer. Daarom vroeg ik me af of de HR92 wellicht niet om kan gaan met koelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaz03
Hippe Lip schreef op maandag 25 september 2023 @ 23:45:
[...]

@Kaz03 Hoe groot is de vertraging? Zou het een beveiliging kunnen zijn? Want thermische kleppen doen er soms een paar minuten over om van dicht naar helemaal open te gaan en sommige pompen vinden het niet fin om tegen een dichte klep aan te pompen.
Ik heb nog niet het geduld gehad om heel lang te meten. Ik kan nog geen patroon ontdekken maar kan ook alleen aan het stroomverbruik zien of de pomp aan gaat. Het zijn geen thermische kleppen, ik heb getest met YVC kleppen en een HR91. Die zijn snel open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boulie76
Kaz03 schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:16:
[...]

Het is inderdaad een beetje onlogisch. Als ik de HR92 op alleen verwarmen zet en schakel het koelbedrijf op evohome in, dan staan de groepen waar de HR92 zitten op grijs, maar komt op het display van de HR92 zelf een hoge temperatuur te staan en stuur de HR92 zichzelf juist open.

De logica van evohome is waarschijnlijk bij koelen een hoge temperatuur om juist buiten koeling te blijven (geen koudevraag), maar de logica van de HR92 is juist om open te gaan bij een hoge temperatuur (warmtegraad).

Wanneer de HR92 op verwarmen en koelen staan en dan het koelbedrijf op evohome wordt ingeschakeld, dan graaft de HR92 juist een hele lage temperatuur (5gr) en blijven de radiatoren wel dicht. Niet heel logisch, maar het werkt wel 8)7

PS. Ik zie ook het e.e.a. voorbijkomen over het niet koelen van de vloerverwarming in de badkamer, dat kan heel eenvoudig en voordelig door een koelstop op de betreffende groep(en) te plaatsen, dat sluit de groep vanzelf af als er koud water doorheen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roykamerman
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15-08 14:51
Joris 407 schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:51:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

goedemorgen, ik wil een vertraagd tijdrelais aansluiten tussen mijn evohome bdr91T module en mijn daikin altherma 3 warmtepomp (vloermodel)

Dit om snel aan/uit gedrag van de warmtepomp door de aansturing van de bdr91T te voorkomen

Hiervoor wil ik ook dit relais gebruiken: https://www.vekto.nl/tijd...CtEALw_wcB#specifications

Mijn bedraging naar de daikin is echter anders dan bij de pansonic. Bij mij gaat er een voeding naar de bdr91T en vanuit de bdr91T op uitgang A en B een kabel naar de warmtepomp. Bij de panasonic zie ik enkel op uitgang 18 een kabel naar de warmtepomp gaan.

Alvast dank voor jullie reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
roykamerman schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:22:
[...]

goedemorgen, ik wil een vertraagd tijdrelais aansluiten tussen mijn evohome bdr91T module en mijn daikin altherma 3 warmtepomp (vloermodel)

Dit om snel aan/uit gedrag van de warmtepomp door de aansturing van de bdr91T te voorkomen

Hiervoor wil ik ook dit relais gebruiken: https://www.vekto.nl/tijd...CtEALw_wcB#specifications

Mijn bedraging naar de daikin is echter anders dan bij de pansonic. Bij mij gaat er een voeding naar de bdr91T en vanuit de bdr91T op uitgang A en B een kabel naar de warmtepomp. Bij de panasonic zie ik enkel op uitgang 18 een kabel naar de warmtepomp gaan.

Misschien gebruik je ook een koelfunctie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roykamerman
Joris 407 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:14:
[...]

Misschien gebruik je ook een koelfunctie?
nee koelfunctie wordt niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
[...]

Onderstaande topic is veel besproken over een vekto relais en hoe aangesloten.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2148018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
[...]

Waarom stel je de bdr91t niet in als warmtepompmodule? Dan kan je het aantal schakelmomenten erg laag zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roykamerman
Dashlane schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:26:
[...]

Onderstaande topic is veel besproken over een vekto relais en hoe aangesloten.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2148018
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XNM5azanNDigLyOGS-YsDBCH9F0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0HfaYQAchdgr4oJJARKoZlAX.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is momenteel mijn bedrading van de BDR91T.

Als ik het goed begrijp moet het vektor relais via A1 & A2 gevoed worden met de N & L draad van de BDR91T ofwel via een andere voeding gevoed worden. Voeding op de BDR91T moet uiteraard gehandhaafd blijven

De witte kabel schakelt de warmtepomp. Deze dient op uitgang 15 en 18 van de vektor aangesloten te worden. Ik ga er vanuit dat de blauwe draad (welke nu op de A van de BDR01T is aangesloten) op 15 moet en de rode draad (welke nu op de B van BDR91T is aangesloten) op 18. Is dit correct?

Aanvullend moet er vanuit de vektor een nieuwe draad getrokken worden van de A1 van de vektor naar de A van de bdr91T en een draad van de 25 van de vektor naar de B van de BDR91T.

Klopt bovenstaand of maak ik ergens een fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@roykamerman Zoals je het nu hebt aangesloten worden de blauwe en rode draad uit de witte kabel met elkaar verbonden bij warmtevraag. Dan maakt het niets uit of omgedraaid zetten. Geen warmtevraag = geen verbinding tussen de draden, wel warmtevraag: wel verbinding tussen de draden. Als je A1 en 25 ook op terminals A en B van de BDR91T aansluit dan sluit je ze dus ook aan op terminals 15 en 18 van de warmtepomp. Is dat wat je wil? Mag/kan dat wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roykamerman
RichieB schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 18:00:
@roykamerman Zoals je het nu hebt aangesloten worden de blauwe en rode draad uit de witte kabel met elkaar verbonden bij warmtevraag. Dan maakt het niets uit of omgedraaid zetten. Geen warmtevraag = geen verbinding tussen de draden, wel warmtevraag: wel verbinding tussen de draden. Als je A1 en 25 ook op terminals A en B van de BDR91T aansluit dan sluit je ze dus ook aan op terminals 15 en 18 van de warmtepomp. Is dat wat je wil? Mag/kan dat wel?
Dank voor je reactie.

Zoals nu is aangesloten is door de installateur zelf gedaan. Ik neem aan dat dit derhalve ook correct is.

Ik heb Evohome zoals aangegeven ingesteld op 1 schakeling per uur met een minimale aantijd van 30 minuten. Ondanks deze instelling gebeurt het regelmatig dat omdat de radiatorkranen maar een beperkt % openstaan de evohome voortijdig het relais uitschakeld. Bij 20% warmtevraag zou dit bijvoorbeeld al na 12 minuten zijn. Dan begint de warmtepomp net temperatuur op te bouwen en gaat vervolgens weer uit.

Wat ik wil is dat op het moment dat er warmtevraag is de BDR91T via het vekto relais de warmtepomp een "aan" signaal geeft.

Op het moment dat het Evohome systeem (veelal onterecht) van mening is om de BDR91T een "uit"signaal te moeten geven moet het vekto relais ervoor zorgen dat de warmtepomp nog een in de vekto ingestelde tijd blijft doorlopen.

Ik kom er echter niet uit hoe ik de vekto tussen de BDR91T en de warmtepomp moet gaan aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
roykamerman schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:34:
[...]

Dank voor je reactie.

Zoals nu is aangesloten is door de installateur zelf gedaan. Ik neem aan dat dit derhalve ook correct is.

Ik heb Evohome zoals aangegeven ingesteld op 1 schakeling per uur met een minimale aantijd van 30 minuten. Ondanks deze instelling gebeurt het regelmatig dat omdat de radiatorkranen maar een beperkt % openstaan de evohome voortijdig het relais uitschakeld. Bij 20% warmtevraag zou dit bijvoorbeeld al na 12 minuten zijn. Dan begint de warmtepomp net temperatuur op te bouwen en gaat vervolgens weer uit.

Wat ik wil is dat op het moment dat er warmtevraag is de BDR91T via het vekto relais de warmtepomp een "aan" signaal geeft.

Op het moment dat het Evohome systeem (veelal onterecht) van mening is om de BDR91T een "uit"signaal te moeten geven moet het vekto relais ervoor zorgen dat de warmtepomp nog een in de vekto ingestelde tijd blijft doorlopen.

Ik kom er echter niet uit hoe ik de vekto tussen de BDR91T en de warmtepomp moet gaan aansluiten.
Ik heb vraagtekens of het gaat werken zoals jij wilt. Als evohome afschakeld dan laat de vekto hem aanstaan, maar evohome denkt dat hij afslaat en zal waarschijnlijk de kranen dichtzetten. Dan zal de warmtepomp alsnog gaan afschakelen omdat die zijn warmte niet kwijt kan.

Daarnaast kun je de minimale uit tijd nog naar 10 minuten zetten.

Als de het systeem maar kort nodig heeft om op temperatuur te komen en daardoor afschakelt en kranen dichtzet is je aanvoer temperatuur dan wel laag genoeg?

Volgens mij is er ook een instelling om de kranen verder open te zetten. Wordt ook gebruikt bij vloerverwarming met een kraan. Ik weet alleen de instelling niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roykamerman
Dashlane schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:40:
[...]

Ik heb vraagtekens of het gaat werken zoals jij wilt. Als evohome afschakeld dan laat de vekto hem aanstaan, maar evohome denkt dat hij afslaat en zal waarschijnlijk de kranen dichtzetten. Dan zal de warmtepomp alsnog gaan afschakelen omdat die zijn warmte niet kwijt kan.

Daarnaast kun je de minimale uit tijd nog naar 10 minuten zetten.

Als de het systeem maar kort nodig heeft om op temperatuur te komen en daardoor afschakelt en kranen dichtzet is je aanvoer temperatuur dan wel laag genoeg?

Volgens mij is er ook een instelling om de kranen verder open te zetten. Wordt ook gebruikt bij vloerverwarming met een kraan. Ik weet alleen de instelling niet.
dank voor je reactie.

de minimale uit tijd staat reeds op 10 minuten.

Het systeem heeft niet kort nodig om op te warmten maar het Evohome systeem denkt slim te zijn en schakelt kort na de aantijd alsnog uit ondanks dat de ruimte niet op temperatuur is (18 graden terwijl 19 gevraagd is bijvoorbeeld)

Instelling kranen verder open te zetten kan ik bij mij nergens vinden

In deze post Honeywell Evohome: zoneklep is flipperkast geef je overigens op woensdag 14 december 2022 18:32 het volgende aan:
Je onderbreekt de huidige aansturing en zet BDR91 op a1 en 25
Zonneklep op 15 - 18

Voeding van de zonneklep kom je niet aan. Je zet hem als het ware tussen de bdr-zonneklep. Je hoeft daar niets aan te veranderen.

Let wel dat een relais voeding nodig heeft.

--> is dit niet dezelfde situatie als bij mij? enkel de zoneklep is nu de warmtepomp welke van de vekto het signaal "aan"blijft krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
roykamerman schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:48:
[...]

dank voor je reactie.

de minimale uit tijd staat reeds op 10 minuten.

Het systeem heeft niet kort nodig om op te warmten maar het Evohome systeem denkt slim te zijn en schakelt kort na de aantijd alsnog uit ondanks dat de ruimte niet op temperatuur is (18 graden terwijl 19 gevraagd is bijvoorbeeld)

Instelling kranen verder open te zetten kan ik bij mij nergens vinden

In deze post Honeywell Evohome: zoneklep is flipperkast geef je overigens op woensdag 14 december 2022 18:32 het volgende aan:
Je onderbreekt de huidige aansturing en zet BDR91 op a1 en 25
Zonneklep op 15 - 18

Voeding van de zonneklep kom je niet aan. Je zet hem als het ware tussen de bdr-zonneklep. Je hoeft daar niets aan te veranderen.

Let wel dat een relais voeding nodig heeft.

--> is dit niet dezelfde situatie als bij mij? enkel de zoneklep is nu de warmtepomp welke van de vekto het signaal "aan"blijft krijgen
Qua aansluiten wel, maar qua werking niet. De klachten die jij hebt ervaar ik niet. Het probleem bij een flipperende zonneklep is dat bij een warmte vraag van 60% de klep 6 minuten open gaat en 4 minuten dicht met als resultaat dat de warmtepomp afschakelt omdat die zijn warmte niet kwijt kan.

Zonneklep is een slave en in jou geval wil je de master gaat beïnvloeden.

Je kunt natuurlijk het ook wat simpeler testen. Wat gebeurd er als je de aansturing in je warmtepomp zeg een uurtje aan elkaar knoopt. Wat doet je warmtepomp dan en wat doen de kleppen van de radiatoren dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roykamerman
Dashlane schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:55:
[...]

Qua aansluiten wel, maar qua werking niet. De klachten die jij hebt ervaar ik niet. Het probleem bij een flipperende zonneklep is dat bij een warmte vraag van 60% de klep 6 minuten open gaat en 4 minuten dicht met als resultaat dat de warmtepomp afschakelt omdat die zijn warmte niet kwijt kan.

Zonneklep is een slave en in jou geval wil je de master gaat beïnvloeden.

Je kunt natuurlijk het ook wat simpeler testen. Wat gebeurd er als je de aansturing in je warmtepomp zeg een uurtje aan elkaar knoopt. Wat doet je warmtepomp dan en wat doen de kleppen van de radiatoren dan.
Dan draait de warmtepomp langer door, radiatoren beginnen te sluiten zodra de warmtevraag is beantwoord en warmtepomp stopt als deze zijn warmte niet kwijt kan.

De warmtepomp draait op dat moment langer dan op het moment dat de Evohome aangeeft wanneer deze moet sluiten.

De installateur gaf dit vertragend tijdrelais ook zelf als optie aan maar rekent hiervoor € 300,-- inclusief montage.

Lijkt mij gezien de kosten voor het relais aan de hoge kant.

Maar zoek wel hulp hoe ik het relais moet aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
roykamerman schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:23:
[...]

Dan draait de warmtepomp langer door, radiatoren beginnen te sluiten zodra de warmtevraag is beantwoord en warmtepomp stopt als deze zijn warmte niet kwijt kan.

De warmtepomp draait op dat moment langer dan op het moment dat de Evohome aangeeft wanneer deze moet sluiten.

De installateur gaf dit vertragend tijdrelais ook zelf als optie aan maar rekent hiervoor € 300,-- inclusief montage.

Lijkt mij gezien de kosten voor het relais aan de hoge kant.

Maar zoek wel hulp hoe ik het relais moet aansluiten.
Ik heb een 12v din trafo op a1+ a2-
Evohome op a1 en 25
Zonneklep op 15 - 18 (dit wordt dan wp)
En dan weggewerkt in een klein kastje vergelijkbaar als deze.
https://www.elektramat.nl...0BZQecEAQYASABEgLs_PD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:47
Ik ga inmiddels mijn derde stookseizoen in met onze warmtepomp waarvan de aansturing op de eerste verdieping door de HCE80 wordt geregeld. Echter is deze net zoals vorig jaar en het jaar daarvoor bij start van het seizoen compleet in de war lijkt het. Om een aantal voorbeelden te noemen:

- Bij warmtevraag op de badkamer gaan de twee zones van de badkamer open. Echter gaat van twee slaapkamers ook een van de zones open.
- Als ik bij alle ruimtes warmte vraag (overloop, badkamer en drie slaapkamers) dan gaan alle 12 de zones open. Als ik dan bijvoorbeeld de overloop en drie slaapkamers geen warmtevraag meer laat geven en de badkamer wel dan blijven alle 12 de zones gewoon open staan tot dat ik de warmtevraag bij de badkamer uitzet.....

Inmiddels is er de afgelopen 2 jaar al 4 keer iemand van Resideo hier thuis geweest. Telkens lost hij het probleem op maar het komt ook telkens weer terug. Ik word er een beetje moedeloos van. Iemand een idee hoe ik dit op moet lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:47
Sunri5e schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:35:
Ik ga inmiddels mijn derde stookseizoen in met onze warmtepomp waarvan de aansturing op de eerste verdieping door de HCE80 wordt geregeld. Echter is deze net zoals vorig jaar en het jaar daarvoor bij start van het seizoen compleet in de war lijkt het. Om een aantal voorbeelden te noemen:

- Bij warmtevraag op de badkamer gaan de twee zones van de badkamer open. Echter gaat van twee slaapkamers ook een van de zones open.
- Als ik bij alle ruimtes warmte vraag (overloop, badkamer en drie slaapkamers) dan gaan alle 12 de zones open. Als ik dan bijvoorbeeld de overloop en drie slaapkamers geen warmtevraag meer laat geven en de badkamer wel dan blijven alle 12 de zones gewoon open staan tot dat ik de warmtevraag bij de badkamer uitzet.....

Inmiddels is er de afgelopen 2 jaar al 4 keer iemand van Resideo hier thuis geweest. Telkens lost hij het probleem op maar het komt ook telkens weer terug. Ik word er een beetje moedeloos van. Iemand een idee hoe ik dit op moet lossen?
Hmmm. Ik denk het probleem gevonden te hebben. De servo's lijken niet heel goed meer aan te sluiten op de verdeler waardoor er een soort van "lek" ontstaat en de groepen die geen warmtevraag hebben wel gevoed worden met warm water (en ook open gaan). Hebben meer mensen dit probleem gehad? Zou het probleem goed op te lossen zijn door de servo's nog even extra goed vast te zetten mij tyraps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Het zijn geen servo’s maar thermische wax motoren.(mt4 of mt8)
Daarbij geldt kapot is kapot, vervangen dus.

Maar elk merk thermisch motor voldoet mits ze maar 230v op hce80.
Ps er bestaan ook mt4 op 24v let daar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:53
Ik heb zelf ook de mt04 van honeywell maar ik merk dat deze er ruim 3 minuten over doen om open te gaan. Zijn er andere die sneller openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:15
Sunri5e schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:33:
[...]

Hmmm. Ik denk het probleem gevonden te hebben. De servo's lijken niet heel goed meer aan te sluiten op de verdeler waardoor er een soort van "lek" ontstaat en de groepen die geen warmtevraag hebben wel gevoed worden met warm water (en ook open gaan). Hebben meer mensen dit probleem gehad? Zou het probleem goed op te lossen zijn door de servo's nog even extra goed vast te zetten mij tyraps?
Dat probleem heb ik hier ook. Mijn installatie is in het voorjaar geplaatst en zag toen ook al dat euvel. Ben er nog niet helemaal achter of het klemmechanisme niet sterk genoeg is om de wax-schakelaar op de pin gedrukt te houden of dat de installateur ze iets te gemakzuchtig erop heeft gezet. Ik heb er een aantal vanaf gehaald en er weer correct opgezet. Het verbaast me echter dat er voor zo'n verbinding is gekozen en niet iets wat gebruik maakt van de aanwezige schroefdraad op de ventielen. Zijn er andere motoren die daar wel gebruik van maken die compatibel zijn met de HCE80?

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
REDN4S schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:42:
Ik heb zelf ook de mt04 van honeywell maar ik merk dat deze er ruim 3 minuten over doen om open te gaan. Zijn er andere die sneller openen?
Dat is normaal voor een thermische wax motor, sommige merken zijn iets sneller of trager.
Maar dan duurt openen of sluiten alsnog enkele minuten.
Maar vloerverwarming is een traag systeem het dus geen echt probleem, regeltechnisch.

De HCC100 heeft een feature die er rekening mee houdt.

In mijn ervaring is de levensduur van honeywell MT4 niet altijd erg lang.
Deze van mohlenhoff zijn erg goed.
https://www.moehlenhoff.d...ik/oem-antrieb-5-standard

PS Dit is de oorspronkelijke fabrikant maar die maakt ze ook voor derden waardoor er heleboel op de markt zijn die er hetzelfde uit zien maar ander merk opdruk. (Theben/Abb/Busch Jager/Herz / Viessmann/Uponor/ Enz enz.)
Die zijn allemaal goed, waarbij ik niet zeker weet of ze allemaal 100% gelijk zijn, ik vermoed van wel.
Elke thermische motor kan mits het een 230V uitvoering is.

[ Voor 49% gewijzigd door leonbong op 15-10-2023 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
leonbong schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:45:
[...]

Dat is normaal voor een thermische wax motor, sommige merken zijn iets sneller of trager.
Maar dan duurt openen of sluiten alsnog enkele minuten.
Maar vloerverwarming is een traag systeem het dus geen echt probleem, regeltechnisch.

De HCC100 heeft een feature die er rekening mee houdt.

In mijn ervaring is de levensduur van honeywell MT4 niet altijd erg lang.
Deze van mohlenhoff zijn erg goed.
https://www.moehlenhoff.d...ik/oem-antrieb-5-standard

PS Dit is de oorspronkelijke fabrikant maar die maakt ze ook voor derden waardoor er heleboel op de markt zijn die er hetzelfde uit zien maar ander merk opdruk. (Theben/Abb/Busch Jager/Herz / Viessmann/Uponor/ Enz enz.)
Die zijn allemaal goed, waarbij ik niet zeker weet of ze allemaal 100% gelijk zijn, ik vermoed van wel.
Elke thermische motor kan mits het een 230V uitvoering is.
Is de feature van de hcc100 dan dat hij eerst de klep opent en na circa 3 minuten de cv ketel aanstuurt?

Hoe snel zijn die van moehlenhoff?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
1) Ja zo iets.

2) Ongeveer net zo snel. de snelheid komt door techniek van een waxmotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
leonbong schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 17:00:
1) Ja zo iets.

2) Ongeveer net zo snel. de snelheid komt door techniek van een waxmotor.
Oke bedankt, zal eens googlen hoe dat precies zit dan met die feature want die hcc100 zijn niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Nog een andere vraaf; weten jullie of het mogelijk is om iets van een logboek uit evohome te halen (niet het foutlogboek) met alle schakelingen, tijden etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
REDN4S schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:04:
Nog een andere vraaf; weten jullie of het mogelijk is om iets van een logboek uit evohome te halen (niet het foutlogboek) met alle schakelingen, tijden etc?
Dat kan door de RF signalen op te vangen en te loggen. Bijv. met dit script.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik heb een evohome systeem gekoppeld aan een intergas extreme ketel. Daarnaast 16 radiator knoppen type HR92WE inclusief draadloze honeywell thermostaten per ruimte + Wifi touch screen kastje + opentherm aansturing module naast ketel.

Paar vragen aan de kenners hier:

1) Ik zit aan de 12 zones, maar zou graag nog meer willen hebben (gang, trapgat etc - groot huis). Is hier een workaround voor te bedenken? Of moet ik dan een 2de touchscreen ophangen (misschien 1 voor de begane grond en 1 voor de boven verdieping?) Gaat dit dan nog goed met 1 ketel en 1 opentherm rf unit?

2) waar dienen deze draadloze thermostaat knoppen nu precies voor per ruimte? Dit is door de vorige bewoner zo aangelegd. Is dit om de temperatuur per ruimte beter te kunnen sturen ipv via de lokale knoppen?

3) We hebben maar in 1 ruimte vloerverwarming. De keuken. Deze werkt nu buiten de evohome om terwijl er wel evohome radiator knoppen zitten in de keuken. Kan ik een 220v klep aansluiting toevoegen van honeywell en deze koppelen aan de keuken binnen evohome? Of gaat dit niet omdat ik een modulerend rf kastje heb naast de ketel?

Alternatief voor 3 is dan misschien de 220v honeywell klep of de vloerverwarmings pomp achter een HUE aan/uit 220v schakelaar zetten oid en via een omweg zo in/uit schakelen? Zal dan alleen werken als ik de keuken dan aanzet ivm warmte vrraag keuken.

[ Voor 30% gewijzigd door Workaholic op 16-10-2023 12:05 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:15
Workaholic schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:47:
Ik heb een evohome systeem gekoppeld aan een intergas extreme ketel. Daarnaast 16 radiator knoppen type HR92WE inclusief draadloze honeywell thermostaten per ruimte + Wifi touch screen kastje + opentherm aansturing module naast ketel.

2) waar dienen deze draadloze thermostaat knoppen nu precies voor per ruimte? Dit is door de vorige bewoner zo aangelegd. Is dit om de temperatuur per ruimte beter te kunnen sturen ipv via de lokale knoppen?
Ja. Ik heb dat thuis ook gedaan in ruimtes waar de radiator in een zodanige hoek/muur zit gemonteerd waardoor de temperatuurmeting van de radiatorknop te snel beinvloed wordt (en dus te snel weer dicht gaat en zorgt dat de boel gaat pendelen). Door het ophangen van een thermostaatknop op een muur kun je stabieler de temperatuur meten en ervoor zorgen dat de verwarming logischer aangestuurd wordt qua vraag.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Workaholic schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:47:

1) Ik zit aan de 12 zones, maar zou graag nog meer willen hebben (gang, trapgat etc - groot huis). Is hier een workaround voor te bedenken? Of moet ik dan een 2de touchscreen ophangen (misschien 1 voor de begane grond en 1 voor de boven verdieping?) Gaat dit dan nog goed met 1 ketel en 1 opentherm rf unit?

3) We hebben maar in 1 ruimte vloerverwarming. De keuken. Deze werkt nu buiten de evohome om terwijl er wel evohome radiator knoppen zitten in de keuken. Kan ik een 220v klep aansluiting toevoegen van honeywell en deze koppelen aan de keuken binnen evohome? Of gaat dit niet omdat ik een modulerend rf kastje heb naast de ketel?

Alternatief voor 3 is dan misschien de 220v honeywell klep of de vloerverwarmings pomp achter een HUE aan/uit 220v schakelaar zetten oid en via een omweg zo in/uit schakelen? Zal dan alleen werken als ik de keuken dan aanzet ivm warmte vrraag keuken.
Mijn zwager heeft ook een extreme, die wordt bediend met twee hoofdthermostaten. 1 is voor beneden vvw en stookt de ketel op lage temperatuur. De andere is voor boven en stookt de ketel op hoge temperatuur. Mij is laten vertellen dat de ketel dan ieder kwartier pendelt tussen hoge en lage zone. Mogelijk lukt dat ook met twee evohome systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Ik merkte vandaag iets geks aan mijn systeem (denk ik). De ketelrelais en zoneklep (bdr91 + mt04) schakelen niet synchroon met elkaar. Eerst schakeld de ketelrelais en na een tijdje pas de zoneklep. Het duurt even voor die klep open is maar tegen de tijd dat hij open is dan wordt de ketelrelais al gestopt. Eerst schakelde (2 dagen geleden voor het eerst verwarmen met dit systeem) dit wel gewoon synchroon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Na het resetten van de bdr91’s lijkt dit weer synchroon te zijn. Wat mij wel opvalt is dat de ketel 3x per uur schakelt (minimale tijd 5 minuten, langer kan ik niet instellen). De ketel staat ongeveer 8 a 9minuten aan, nu doet mijn zoneklep mt4 er ruim 6 minuten over om te openen (zijn al wat ouder). Dat betekent dus dat er per uur maar 9 minuten warm water door vvw gaat. Nu zit ik te kijken voor de Watts cx22 die zou na 75 sec open gaan en maximaal na 3 minuten volledig open zijn. Dat is al een stukje sneller dan de mt4 en hiermee zou ik per uur 18 minuten warm water door de verdeler krijgen, al een stuk beter. Wat ik eigenlijk ideaal lijkt is dat de ketel langer brand 10-15min en dat 3x per uur maar kan op mijn evohome niet instellen dat de minimale brandtijd meer is dan 5 minuten, hoe kan ik dit oplossen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dashlane
REDN4S schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:21:
Na het resetten van de bdr91’s lijkt dit weer synchroon te zijn. Wat mij wel opvalt is dat de ketel 3x per uur schakelt (minimale tijd 5 minuten, langer kan ik niet instellen). De ketel staat ongeveer 8 a 9minuten aan, nu doet mijn zoneklep mt4 er ruim 6 minuten over om te openen (zijn al wat ouder). Dat betekent dus dat er per uur maar 9 minuten warm water door vvw gaat. Nu zit ik te kijken voor de Watts cx22 die zou na 75 sec open gaan en maximaal na 3 minuten volledig open zijn. Dat is al een stukje sneller dan de mt4 en hiermee zou ik per uur 18 minuten warm water door de verdeler krijgen, al een stuk beter. Wat ik eigenlijk ideaal lijkt is dat de ketel langer brand 10-15min en dat 3x per uur maar kan op mijn evohome niet instellen dat de minimale brandtijd meer is dan 5 minuten, hoe kan ik dit oplossen?
Bdr91A vervangen voor een BDR91T en deze instellen als warmtepomp module. Dan kun je minimale schakelingen naar 1x per uur zetten, minimale aan tijd naar 30 minuten en minimale uit tijd naar 10 minuten. Daarmee dwing je evohome om lange runs te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Van het ene probleem in het volgende. De vvw op zolder werkte niet, is vervangen en werkt nu wel maar nu hebben ze een extra klep op de leiding gezet waar mijn mt4 op zou passen… uiteraard past dit niet helemaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ne07lfAAgWBwV8KhWX0QcRT8Ygc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5IrN1jj4YH4E9sVbSxTLdUZv.jpg?f=fotoalbum_large

Hierboven is de nieuwe klep, met het meegeleverde koppelstuk voor de mt4 is de pin te kort, ik kan de mt4 er (gesloten) zo op drukken en de klep is altijd open.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKJ2G-xLjds98aKyyuFef-lHL0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qKFUXAkQnHM3mS4IYAe7vhwm.jpg?f=fotoalbum_large

Hierboven is normaal de lengte van de wel werkende kleppen.

Zijn er andere koppelstukken / regelaars waardoor dit wel gaat werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:52
Bij de HR92 van honeywell leveren ze een opzetstukje van een paar millimeter bij. Is gewoon een afgedopt buisje. Wellicht zoiets maken?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
LED-Maniak schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:39:
Bij de HR92 van honeywell leveren ze een opzetstukje van een paar millimeter bij. Is gewoon een afgedopt buisje. Wellicht zoiets maken?
Helaas ben ik niet zo handig, is er geen kant en klare oplossing? Desnoods een andere klep erop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
REDN4S schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:46:
[...]

Helaas ben ik niet zo handig, is er geen kant en klare oplossing? Desnoods een andere klep erop
Is dat ding niet op een of andere manier verder te draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• REDN4S
Dashlane schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:43:
[...]

Is dat ding niet op een of andere manier verder te draaien?
Nee want aan de binnenkant zit een vernauwing waar uiteindelijk de mt4 op komt dus hij kan echt niet verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaz03
Ik heb er eerder ook iets over geschreven: heb een NIBE bodemwarmtepomp met parallel buffervat. Evohome gebruik ik als naregeling. Ik heb o.a. een Jaga LTV-radiator met HR91 knop in een slaapkamer en een vloerverwarming woonkamer (7 groepen) die ik als 1 zone bedien met YVC-klep + BDR relais.

Ik heb een Yonos PICO 25/1-6 pomp in het secundaire circuit. Hij staat in de middelste stand op constante-verschildruk, dat is volgens mij goed. Nu het iets kouder wordt kan ik goed testen of alles werkt. Wat me opvalt is, dat het na openen van 1 of meerdere zones, lang (20-30 minuten) duurt voor de aanvoer van die zone de 30-35 graden aanvoer krijgt, dus vraag me af waar het aan ligt. Ik lees dat af op de aanvoer temp.meter van de VW verdeler en de Jaga LTV radiator laat het ook zien (knippert en schakelt niet in totdat aanvoer warm genoeg is).

Mijn redenering:
1. Evohome zonekleppen werken: de YVC klep gaat direct open, de HR91 ook (ik hoor wat stroming). Op de Evotouch zie ik ook dat de zone open is.
2. Water in het circuit is volgens mij warm genoeg. Ik heb geen sensor op dit circuit maar de standaard aanvoer/retour sensoren van de NIBE geven de juiste aanvoer/retour weer en WP werkt naar behoren dus buffervat lijkt me dan ook op temperatuur? Voor zover ik weet zit daar geen sensor in overigens.

Mijn vragen:

1. Kan het zijn dat de Yonos met vertraging naar een juiste pompsnelheid gaat? Is dit bij een kleine zone (bijv. 1 radiator open) een bekend risico? En zo ja, hoe los ik dat op?
Helpt het om de Yonos met BDR-relais (ketelmodule) te verbinden met Evohome. Ben ik op basis van eerder advies op dit forum sowieso van plan. Voor zover ik weet zorgt dit er alleen voor dat de pomp aan staat, maar nu staat hij constant aan dus zorgt er denk ik niet voor dat hij sneller / met hogere snelheid gaat pompen?

2. Ik heb de handleiding gelezen maar heb er te weinig verstand van: hoe sluit ik dit relais aan op de Yonos? Zijn daar bepaalde contacten voor in de Yonos?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-08 08:42
Dashlane schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:46:
[...]

Bdr91A vervangen voor een BDR91T en deze instellen als warmtepomp module. Dan kun je minimale schakelingen naar 1x per uur zetten, minimale aan tijd naar 30 minuten en minimale uit tijd naar 10 minuten. Daarmee dwing je evohome om lange runs te maken.
Hoe stel je hem in als warmtepomp module?
In de evo touch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostnl
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:05
Heb jij dit draaiende in combinatie met een HCE80?
Ik heb 2x HCE80 direct gekoppeld aan mijn BDR91A hierdoor kan ik het touchscreen displays geen settings doen. De HCE80 zijn bepalen hoe lang de vraag is en of ze sync lopen met de mt40 en vloerverwarmingspomp.
Dashlane schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:46:
[...]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dashlane
golfgti5 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:01:
[...]

Hoe stel je hem in als warmtepomp module?
In de evo touch?
Op evo touch.

1. Menu in gedrukt houden
2. U gaat nu configuratie in… - Ja
3. Systeem apparatuur
4. Toestel regeling —> warmtepomp module

Zie je bij stap vier geen ‘warmtepomp module’, dan moet je resideo mailen want dan draait de evotouch op oude firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-08 08:42
Dashlane schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:36:
[...]

Op evo touch.

1. Menu in gedrukt houden
2. U gaat nu configuratie in… - Ja
3. Systeem apparatuur
4. Toestel regeling —> warmtepomp module

Zie je bij stap vier geen ‘warmtepomp module’, dan moet je resideo mailen want dan draait de evotouch op oude firmware.
Top, dank U!

Schakelingen zo laag mogelijk instellen?
En de “aan” tijd zo lang mogelijk toch?
Pagina: 1 ... 27 ... 36 Laatste