Honeywell Evohome: zoneklep is flipperkast

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-04 18:47

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Ik heb een Daikin hybride warmtepomp die momenteel alleen op elektra loopt. Beneden vloerverwarming met een zoneklep aangesloten op een BDR91 (oude versie). Boven verwarming met HR92 knoppen.
Aan de warmtepomp hangt een BDR91T (nieuwe versie) die de ketel aan-uit stuurt.

De benedenverdieping (1 vloerverwarmingszone) is eigenlijk altijd 20 graden. Wat er nu in de praktijk gebeurt is dat de zoneklep van de vloerverwarming elke 5 minuten open gaat, en na 5 minuten weer dicht gaat. Dit gaat zo de hele dag door. Ondertussen draait de warmtepomp gewoon door, want deze staat ingesteld op 2 schakelmomenten per uur, met een minimale aan-tijd van 30 min. Zodra er boven geen warmtevraag is, pompt de warmtepomp dus de helft van de tijd nodeloos warm water rond, zonder dat er afgifte is en waarschijnlijk ook gaat pendelen.
Indien ik de thermostaat van de woonkamer fors omhoog knal (25+ graden) dan gaat en blijft de zoneklep wel gewoon open. De vraag is dan 100%.

Wat kan ik hieraan doen? Is het mogelijk om de BDR91 van de vloer beter synchroon met de warmtepomp te laten lopen? Heeft het zin om deze door een BDR91T te vervangen? Kan ik dan een minimale open-tijd instellen?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:09
Dat lijkt mij een normale werking voor een vloerverwarmingsklep. De thermostaat schakelt je BDR91 in een cyclus: 60% warmtevraag wordt dan vertaald naar 6 minuten aan, en 4 minuten uit.

Het feit dat de bdr91 bij grote warmtevraag wel open blijf bevestigt dit.

Open-tijd kun je dan alleen vergroten door de aanvoerwatertemperatuur te verlagen.

Gebruik je een MT4-230-NC klepmotor? Dan kun je de BDR91 + klepmotor ook vervangen door een HR92. Die gaat in het genoemde voorbeeld gewoon 60% open staan.

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
JW te R schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:36:
Dat lijkt mij een normale werking voor een vloerverwarmingsklep. De thermostaat schakelt je BDR91 in een cyclus: 60% warmtevraag wordt dan vertaald naar 6 minuten aan, en 4 minuten uit.

Open-tijd kun je dan alleen vergroten door de aanvoerwatertemperatuur te verlagen.

Gebruik je een MT4-230-NC klepmotor? Dan kun je de BDR91 + klepmotor ook vervangen door een HR92. Die gaat in het genoemde voorbeeld gewoon 60% open staan.
Ik vermoedde al dat dit de normale werking is inderdaad. Aanvoertemp verlagen zal ik eens naar gaan kijken, ik ben sowieso bezig de stooklijn te optimaliseren.

Ik heb geen MT4-230-NC. Ik heb een Honeywell VC8615 zoneklep. Daar kan geen HR92 op neem ik aan? Ik kan er wel een thermostaatkraan in zetten (had ik voorheen met Tado erin zitten) en daar een HR92 op zetten. Geen gek idee wellicht omdat dat de flow wel gaande houdt.

Groetjes, FaceDown.

• JW te R
FaceDown schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:44:
Ik heb een Honeywell VC8615 zoneklep. Daar kan geen HR92 op neem ik aan?
Klopt.

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
JW te R schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:36:

Toch nog even: Zou een tijdrelais een mogelijke oplossing zijn? Als de BDR91 de klep open zet, zou een vertraagd afvallend tijdrelais ertussen ervoor kunnen zorgen dat hij bijv een uur open blijft?

Dan kan de warmtepomp altijd zijn warmte kwijt.

Groetjes, FaceDown.

• JW te R
Zou ik niet doen. Daarmee verstoor je de regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
JW te R schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:51:
Zou ik niet doen. Daarmee verstoor je de regeling.
Waarom? De hele vloerverwarming is toch een black box voor Evohome. Evohome geeft een percentage en kijkt wat er met de temperatuur gebeurt. De invloed van het tijdrelais zal Evohome ook meenemen in het aanleren van de juiste starts. Bovendien stuurt Evohome ook de ketel aan dus wanneer die uit gaat dan stopt de warmtetoevoer, ook al staat de klep nog even open.
Nu zit het ding de godsganse dag open en dicht te doen, wat pure energieverspilling is en schadelijk voor mijn warmtepomp bovendien.

Een alternatief is de hele klep eruit. Maar op een dag als vandaag is het beneden warm door de zon. Boven moet de verwarming aan en dan wil ik niet heel de dag de benedenverdieping onnodig verwarmen.

[ Voor 8% gewijzigd door FaceDown op 23-09-2022 00:13 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:30
Ik denk dat je anders moet sturen.

Je evohome moet een cv pomp op het buffervat aansturen zodat deze warmte hieruit haalt en dan gewoon zijn ding kan doen.

De warmtepomp moet aangestuurd worden door de thermostaat op/in het buffervat, zodat de warmtepomp aanslaat als het buffervat onder een bepaalde temperatuur komt.

Zo kan de warmtepomp zijn warmte gewoon kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
Het feit dat je thermostaat steeds aan en uit schakelt wordt veroorzaakt doordat de warmtepomp teveel warmte levert. Die flow zul je op een of andere manier moeten beperken.
Als je dat niet doet, gaat de temperatuur in de ruimte fluctueren.
FRANQ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 07:10:
Je evohome moet een cv pomp op het buffervat aansturen zodat deze warmte hieruit haalt en dan gewoon zijn ding kan doen.
De warmtepomp moet aangestuurd worden door de thermostaat op/in het buffervat, zodat de warmtepomp aanslaat als het buffervat onder een bepaalde temperatuur komt.
Zo kan de warmtepomp zijn warmte gewoon kwijt.
Dit is de ideale situatie, maar daar hangt wel een prijskaartje aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:30
@FaceDown

Je kan nog even proberen of dit je problemen verhelpt.

Lang drukken op menu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbVR8_bkmj7NjXP6_SXrADCXaRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ucBKVpSmeQIxHvyTQiQ0il2C.jpg?f=fotoalbum_large

Dan je code ingeven
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3_I_68WVYbYi-HR-3EKFgLL2_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f2efE11VSAqbbtJkJqGyIlnn.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens krijg je dit te zien, druk hier op de groene vink.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPduvn6mOACK1iMM6sYsF-2wYkA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oQpV5rwqRC8NVJR4rNw9OWA0.jpg?f=fotoalbum_large

Nu zit je in het systeem configuratie menu.
Kies hier de rechtse knop met systeem parameters.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dXpAuouCoAWRGbKXvU2pRBmVI1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uN1pffJsdRMugnQtoSAMtGqf.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je in de linker kolom het aantal schakelingen per uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Czs4tiS8lBkJnIosfJ1o7EezduI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aW3ESgSUUUWzurFPXbaVp8e8.jpg?f=fotoalbum_large

Deze verlagen naar 2 tot 4x per uur.
Minimale aan tijd dan verhogen naar 15-30min.

Ik denk zelfs dat je dit gelijk kunt zetten met je warmtepomp, dus 2x per uur minimaal 30min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
FRANQ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:09:
@FaceDown

Lang drukken op menu.
[Afbeelding]

Dan je code ingeven
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik denk zelfs dat je dit gelijk kunt zetten met je warmtepomp, dus 2x per uur minimaal 30min.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Deze instelling had ik eerder ook al. Dat zorgt er wel voor dat de warmtepomp langer in 'heating' stand blijft. Echter het relais op de vloerverwarming blijft om de 5 min flipperen. Dus welke 5 minuten kan hij alsnog zijn warmte niet kwijt. Het lijkt me logischer dat de wp langer aan blijft en de vv langer open. Dan krijg je wellicht iets overshoot, maar aangezien mijn vloerverwarming extreem traag is (opwarmtijd vele uren) verwacht ik niet dat dit een groot probleem gaat zijn.
Nu blijft de temperatuur erg strak op de target temp, daar mag best een paar tienden van afgeweken worden. Bij mijn vorige Tado systeem gebeurde dat zelfs standaard.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Ik heb dit tijdrelais nu tussen de BDR91 en de zoneklep gezet en deze zo ingesteld dat deze na openen van de klep altijd minimaal 30 minuten open staat. Dit lijkt perfect te werken! De klep blijft open, de warmtepomp pendelt niet meer en de cop zit meteen rond de 6.
Nu even afwachten of Evohome geen rare dingen gaat doen.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 82e3
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Ben benieuwd of deze oplossing blijvend werkend is, zo ja ben ik je dankbaar voor de tip en info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-04 17:42
FaceDown schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 23:59:
Ik heb dit tijdrelais nu tussen de BDR91 en de zoneklep gezet en deze zo ingesteld dat deze na openen van de klep altijd minimaal 30 minuten open staat. Dit lijkt perfect te werken! De klep blijft open, de warmtepomp pendelt niet meer en de cop zit meteen rond de 6.
Nu even afwachten of Evohome geen rare dingen gaat doen.
Ik was even benieuwd of het goed blijft werken en hoe je het relais hebt aangesloten met welke instellingen.

Dank zover

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Dashlane schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:57:
[...]

Ik was even benieuwd of het goed blijft werken en hoe je het relais hebt aangesloten met welke instellingen.

Dank zover
Tot nu toe werkt het perfect. Evohome blijft gewoon regelen, en het relais voorkomt aan-uit flipperen van de zoneklep. Ik gebruik deze instellingen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x2IeAzuBPxYKDBMubD2bDuwkalE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QvWNrmG8H8WYt3ZlfpUtZ4GU.jpg?f=fotoalbum_large

Vertaling: Gaat de klep open dan blijft deze ook minstens 30 min open. Bij elk nieuw open-signaal begint de 30 min teller opnieuw te lopen.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
FaceDown schreef op zondag 6 november 2022 @ 09:10:
[...]

Tot nu toe werkt het perfect. Evohome blijft gewoon regelen, en het relais voorkomt aan-uit flipperen van de zoneklep. Ik gebruik deze instellingen;

[Afbeelding]

Vertaling: Gaat de klep open dan blijft deze ook minstens 30 min open. Bij elk nieuw open-signaal begint de 30 min teller opnieuw te lopen.
Top het was mij inmiddels ook gelukt, dat flipperen is inderdaad opgeheven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Dashlane schreef op zondag 6 november 2022 @ 09:22:
[...]

Top het was mij inmiddels ook gelukt, dat flipperen is inderdaad opgeheven.
Nice! Welke instellingen op het relais gebruik jij?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
FaceDown schreef op zondag 6 november 2022 @ 18:25:
[...]

Nice! Welke instellingen op het relais gebruik jij?
Ik zie dat die bij jou op J staat, die keuze snap ik niet zo goed.

Ik heb een 12v din trafo op a1+ a2-
Evohome op a1 en 25
Zonneklep op 15 - 18

Instellingen E (delay on break)
30min en trede 7: 21minuten open laten na het verliezen van laatste contact moment van evohome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Dashlane schreef op zondag 6 november 2022 @ 18:44:
[...]

Evohome op a1 en 25
Zonneklep op 15 - 18

30min en trede 7: 21minuten open laten na het verliezen van laatste contact moment van evohome.
E zal inderdaad ook werken. Dat is een soort 'nadraaitijd'. J (retriggarable single shot) is een soort minimale open tijd, die opnieuw getriggerd kan worden als de timer reeds loopt. Er zijn dus meerdere mogelijkheden die ongeveer hetzelfde zullen werken.

Bij jou blijft de klep altijd 21 min "te lang" open, bij mij gaat de klep gewoon dicht als evohome bijvoorbeeld een uur warmte vraagt. De klep is dan namelijk meer dan 30 min open geweest. Kortom mijn instelling heeft alleen effect op korte runs, die van jou op alle runs. J heeft voor mij dus de voorkeur.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
FaceDown schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:39:
[...]

E zal inderdaad ook werken. Dat is een soort 'nadraaitijd'. J (retriggarable single shot) is een soort minimale open tijd, die opnieuw getriggerd kan worden als de timer reeds loopt. Er zijn dus meerdere mogelijkheden die ongeveer hetzelfde zullen werken.

Bij jou blijft de klep altijd 21 min "te lang" open, bij mij gaat de klep gewoon dicht als evohome bijvoorbeeld een uur warmte vraagt. De klep is dan namelijk meer dan 30 min open geweest. Kortom mijn instelling heeft alleen effect op korte runs, die van jou op alle runs. J heeft voor mij dus de voorkeur.
Aah zo, ik moest nog een keer na de handleiding kijken. Bij jou gaat de timer lopen als bij inschakeling en bij mij bij afschakeling. Maar als jij in een run een nieuwe trigger krijgt loopt die dan weer 30 minuten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Dashlane schreef op zondag 6 november 2022 @ 22:36:
[...]

Aah zo, ik moest nog een keer na de handleiding kijken. Bij jou gaat de timer lopen als bij inschakeling en bij mij bij afschakeling. Maar als jij in een run een nieuwe trigger krijgt loopt die dan weer 30 minuten?
Dat klopt.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basn87
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 03-07-2023
Ik heb hier hetzelfde, en word er gek van.

Koop je een aan /uit thermostaat die vervolgens gaat schakelen met schakeltijden per uur. En procenten

Ik ben het eens en mijn warmtepomp gaat hierdoor dus ook pendelen. Ik was ook al van plan om die tijdrelais er in te zetten om dit gependel kwijt te zijn en ben blij dat het bij jou werkt.

Wat kan mij het nu schelen dat die strak op ingestelde temp moet blijven, een halve graad er over merk je niet eens.

Heb gewoon liever 20 graden instellen. 19.5 aan en 20.5 uit. Vind het erg vervelend dat je dat niet met dit systeem kan doen. Dan blijft de pomp teminste doordraaien.

Maar goed, ik was nog even benieuwd wat je instellingen nu zijn met tijdrelais op 30 min, hoeveel schakeltijden en je min aan tijd enz zijn . Zou je foto kunnen maken van die instellingen.

Ik schakel trouwens de cv pomp die uit t buffervat trekt.

Tevens heb ik een vraag of iemand dit ook heeft? mijn schakel module is ook af en toe signaal kwijt. Knippert die rood. Terwijl ik de kabel heb verlengd en boven het plafond zit, of terwijl 3m van mij toch screen afzit. Als ik communicatie test doe is het ook gewoon 5x knipperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Basn87 schreef op zondag 6 november 2022 @ 23:43:
Ik heb hier hetzelfde, en word er gek van.

Koop je een aan /uit thermostaat die vervolgens gaat schakelen met schakeltijden per uur. En procenten

Ik ben het eens en mijn warmtepomp gaat hierdoor dus ook pendelen. Ik was ook al van plan om die tijdrelais er in te zetten om dit gependel kwijt te zijn en ben blij dat het bij jou werkt.

Wat kan mij het nu schelen dat die strak op ingestelde temp moet blijven, een halve graad er over merk je niet eens.

Heb gewoon liever 20 graden instellen. 19.5 aan en 20.5 uit. Vind het erg vervelend dat je dat niet met dit systeem kan doen. Dan blijft de pomp teminste doordraaien.

Maar goed, ik was nog even benieuwd wat je instellingen nu zijn met tijdrelais op 30 min, hoeveel schakeltijden en je min aan tijd enz zijn . Zou je foto kunnen maken van die instellingen.

Ik schakel trouwens de cv pomp die uit t buffervat trekt.

Tevens heb ik een vraag of iemand dit ook heeft? mijn schakel module is ook af en toe signaal kwijt. Knippert die rood. Terwijl ik de kabel heb verlengd en boven het plafond zit, of terwijl 3m van mij toch screen afzit. Als ik communicatie test doe is het ook gewoon 5x knipperen.
Wat wil je schakelen? Ook de zonneklep of je bufferpomp?

Instelingen staan hierboven beschreven,

Je signaal verlies herken ik niet. Ik moet twee betonnen verdiepingsvloeren heen en andere zijde van de woning, nog nooit problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basn87
Mijn warmtepomp draaid nu op buitentemp met een min en max temperatuur. Vanuit dit buffervat verpompen ik het water naar de verdelers.

Deze pomp schakel ik. Echter door de evohome schakelmodule gaat deze de hele tijd aan en uit.

Mijn buffervat koelt af door retour water en dan gaat de wp draaien. Deze heb ik het liefst gewoon mooi rustig draaien totdat de temperatuur is bereikt. Maar de evohome gaat de hele tijd schakelen om maar te kijken wat de temperatuur gaat doen. Ik heb gewoon liever dat die wat langer doorloopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basn87
Mijn warmtepomp draaid nu op buitentemp met een min en max temperatuur van buffervat. Vanuit dit buffervat verpomp ik het water naar de verdelers. 280m2 vloerverwarming en woonkamer/keuken heeft 9 lussen.(dus duurt gewoon lang te grote ruimte)

Deze pomp schakel ik met de module, omdat de verdelers op verschillende plekken zitten. Op de verdelers weer hce 80 met stelmotoren. Echter door de evohome schakelmodule gaat de pomp nu de hele tijd aan en uit.

Daarbij nog gedacht om de pomp ook te schakelen met hce80 pomp contact maar die is helemaal een flipperkast.

Mijn buffervat koelt af door retour water en dan gaat de wp draaien. Deze heb ik het liefst gewoon mooi rustig draaien totdat de temperatuur is bereikt of 0.5 graad erover. Maar de evohome gaat de hele tijd schakelen om maar te kijken wat de temperatuur gaat doen. Dit gaat 1 maal gewoon langzaam met vloerverwarming.

Ik heb gewoon liever dat die wat langer doorloopt en gewoon een halve graad boven setpoint pas stopt, niet aldoor dat geschakel tussendoor. Oude gasketel vind dat niet erg maar een wp vind dat minder grappig.

Vandaar zat ik zelf ook al te denken aan een tijdrelais die dit ook tegenhoud voor een half uur.

Ik heb hierboven settings gelezen. Van Mr. Franq maar ik zou graag de setting van facedown willen hebben hoe hij de evohome heeft ingesteld naast zijn 30min tijdrelais. Hoe hij hem heeft aangesloten snap ik allemaal wel.

Lang verhaal kort te maken, als tijd relais niet werkt zit ik er aan te denken om verlies maar te nemen en evohome weg te doen. Want deze wil veels te slim zijn om maar geen overshoot te krijgen. Hier gaan heel veel warmtepompen van naar de k*ten. Op lange termijn dat gependel. Ze erkennen het zelf al want je de nieuwe update op eveohome zonder wifi router kan al op een minimaal 1 schakelmoment per uur en de oude kreeg je niet lager dan 3. Eigenlijk moeten die hele schakeltijden er dus uit. En gewoon simpel wat ik eerder zei ingestel 20, 19.5 aan en 20.5 uit. Vandaar dat ik de aan/uit versie had gekocht en niet de modulerende versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Basn87 schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:07:
Mijn warmtepomp draaid nu op buitentemp met een min en max temperatuur van buffervat. Vanuit dit buffervat verpomp ik het water naar de verdelers. 280m2 vloerverwarming en woonkamer/keuken heeft 9 lussen.(dus duurt gewoon lang te grote ruimte)

Deze pomp schakel ik met de module, omdat de verdelers op verschillende plekken zitten. Op de verdelers weer hce 80 met stelmotoren. Echter door de evohome schakelmodule gaat de pomp nu de hele tijd aan en uit.

Daarbij nog gedacht om de pomp ook te schakelen met hce80 pomp contact maar die is helemaal een flipperkast.

Mijn buffervat koelt af door retour water en dan gaat de wp draaien. Deze heb ik het liefst gewoon mooi rustig draaien totdat de temperatuur is bereikt of 0.5 graad erover. Maar de evohome gaat de hele tijd schakelen om maar te kijken wat de temperatuur gaat doen. Dit gaat 1 maal gewoon langzaam met vloerverwarming.

Ik heb gewoon liever dat die wat langer doorloopt en gewoon een halve graad boven setpoint pas stopt, niet aldoor dat geschakel tussendoor. Oude gasketel vind dat niet erg maar een wp vind dat minder grappig.

Vandaar zat ik zelf ook al te denken aan een tijdrelais die dit ook tegenhoud voor een half uur.

Ik heb hierboven settings gelezen. Van Mr. Franq maar ik zou graag de setting van facedown willen hebben hoe hij de evohome heeft ingesteld naast zijn 30min tijdrelais. Hoe hij hem heeft aangesloten snap ik allemaal wel.

Lang verhaal kort te maken, als tijd relais niet werkt zit ik er aan te denken om verlies maar te nemen en evohome weg te doen. Want deze wil veels te slim zijn om maar geen overshoot te krijgen. Hier gaan heel veel warmtepompen van naar de k*ten. Op lange termijn dat gependel. Ze erkennen het zelf al want je de nieuwe update op eveohome zonder wifi router kan al op een minimaal 1 schakelmoment per uur en de oude kreeg je niet lager dan 3. Eigenlijk moeten die hele schakeltijden er dus uit. En gewoon simpel wat ik eerder zei ingestel 20, 19.5 aan en 20.5 uit. Vandaar dat ik de aan/uit versie had gekocht en niet de modulerende versie.
De bovenstaande foto van facedown zie je de afstelling voor een half uur open vanaf het moment dat evohome een signaal stuurt naar jou pomp. Gaat de pomprelais voor een minuut aan dan zal het relais nog 29 minuten ervoor zorgen dat de pomp draait. Tenzij Evohome weer een signaal verstuurd, dan gaat de timer in het relais weer voor 30 minuten lopen. Krijg je dan overshoots dan moet je naar mij weten de aanvoertemperatuur verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basn87
Dat snap ik allemaal wel maar zou graag willen weten waar hij dit op heeft staanAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wr3cm-YC6yOUnTg59KH0qSEVuBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XYzZPa5eHuWJ3FbmTShmCsA0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Basn87 schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:57:
Dat snap ik allemaal wel maar zou graag willen weten waar hij dit op heeft staan[Afbeelding]
Zelfde, alleen schakel per uur 2, en comm verlies ingeschakeld.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roosvisscher
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-12-2022
Ik heb een vergelijkbaar probleem, alleen dan niet icm een warmtepomp maar met een CV ketel, welke ook nog eens over gedimensioneerd is (zeker voor deze periode van het jaar). Dus een Honeywell zoneklep VC8015 met een aan/uit evohome systeem. Wanneer ik de temperatuur constant wil houden, functioneert de zoneklep inderdaad een beetje als een flipperkast (in ieder geval met deze buitentemperaturen), wat leidt tot onderstaand gasverbruik. Ziet er voor mij heel inefficiënt uit. FYI, met dit hoge gasverbruik is het niet eens comfortabel... :X Ben momenteel aan het experimenteren wat het doet wanneer ik 1 of 2 keer per dag de temperatuurvraag heel hoog zet zodat hij even volle bak draait, om hem vervolgens volledig uit te hebben. Niet echt het principe van vloerverwarming natuurlijk, maar het lijkt zo op het eerste gezicht wel meer op comfort op te leveren met minder verbruik... Iemand nog tips hiervoor?

Andere vraag; ik zie bij jullie evohome parameters andere waarden dan bij mij. Ik kan bij schakelmomenten alleen kiezen tussen 3x of 6x per uur; en bij minimale aan-tijd alleen tussen 1, 2, 3, 4 of 5 minuten. Minimale uit-tijd staat er bij mij helemaal niet tussen. Heeft dit te maken met een update oid? Of heeft dit te maken met een BDR91 oude of nieuwe versie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85mAG4drfLRVvSIyMYL8wTYriwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ITe2myeRp4PAhcZ9LE1eJ4M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
roosvisscher schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:26:
Ik heb een vergelijkbaar probleem, alleen dan niet icm een warmtepomp maar met een CV ketel, welke ook nog eens over gedimensioneerd is (zeker voor deze periode van het jaar). Dus een Honeywell zoneklep VC8015 met een aan/uit evohome systeem. Wanneer ik de temperatuur constant wil houden, functioneert de zoneklep inderdaad een beetje als een flipperkast (in ieder geval met deze buitentemperaturen), wat leidt tot onderstaand gasverbruik. Ziet er voor mij heel inefficiënt uit. FYI, met dit hoge gasverbruik is het niet eens comfortabel... :X Ben momenteel aan het experimenteren wat het doet wanneer ik 1 of 2 keer per dag de temperatuurvraag heel hoog zet zodat hij even volle bak draait, om hem vervolgens volledig uit te hebben. Niet echt het principe van vloerverwarming natuurlijk, maar het lijkt zo op het eerste gezicht wel meer op comfort op te leveren met minder verbruik... Iemand nog tips hiervoor?

Andere vraag; ik zie bij jullie evohome parameters andere waarden dan bij mij. Ik kan bij schakelmomenten alleen kiezen tussen 3x of 6x per uur; en bij minimale aan-tijd alleen tussen 1, 2, 3, 4 of 5 minuten. Minimale uit-tijd staat er bij mij helemaal niet tussen. Heeft dit te maken met een update oid? Of heeft dit te maken met een BDR91 oude of nieuwe versie?

[Afbeelding]
Alleen de BDR91T1004 ofwel BDR91T model kan dat. Te herkennen aan een logo op de voorzijde.

Voordat ik hybride had ik ook zo’n soort gelijk probleem. Begin eerst met de aanvoertemperatuur te verlagen. Daarnaast heeft de installateur het vermogen van de ketel lager gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
roosvisscher schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:26:

[Afbeelding]
Wat gebruiker boven mij zegt. Je zou ook kunnen proberen om een HR92 knop ipv een zoneklep in je vloerverwarming te zetten. Deze moduleert ipv helemaal open of helemaal dicht waardoor de ketel geleidelijker zijn warmte kwijt kan. Of dit het pendelen gaat verhelpen is de vraag zeker omdat je ketel te groot is en je afgiftesysteem (bij deze buitentemperature) te klein.

Het besproken tijdrelais op de klep van je vloerverwarming is ook een mogelijke oplossing. Het zorgt ervoor dat de klep niet overmatig open en dicht gaat. Evohome regelt dan verder de vraag voor de ketel zoals dat nu ook gebeurt. Dat zal ook helpen. Ik zou beginnen met deze oplossing te proberen, is nog goedkoop ook.

[ Voor 7% gewijzigd door FaceDown op 08-11-2022 12:57 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roosvisscher
Dank voor de snelle reacties allebei! Ik heb het vermogen al op z'n laagst gezet, ik vrees dat ik moet wachten tot het buiten wat kouder is en ik overal in huis de verwarming aan heb. Er zitten namelijk nog twee low-h2o radiatoren op en een 12-groeps verdeler met een HCE80, dus dan kan de ketel zijn vermogen wat beter kwijt. Maar de verdeler met zoneklep is juist voor de verwarming in de woonkamer, waar ik het dus wat comfortabeler wil hebben.

Ik heb inderdaad wel gelezen dat je er een HR92 knop tussen kan zetten, maar heb ook gelezen dat dit niet overal even goed werkt. Bovendien heb ik dan alle round wireless aan/uit (5x), de zoneklep en de aan/uit module bij zowel de zoneklep als de ketel voor niets gekocht. Dus het heeft niet direct mijn voorkeur.

De aanvoertemperatuur heb ik nu op 65 graden staan, omdat ik een mengverdeler heb. Ik zal deze eens op 55 graden zetten en kijken wat er dan gebeurt. Moet ik dan nog iets aan de pompsnelheid veranderen van de ketel of de verdeler?

Tijdrelais kan ik sowieso proberen inderdaad, kleine moeite en lage kosten, het proberen waard! Want als ik het goed begrijp gaat de ketel nu pendelen omdat de zoneklep alweer snel dichtgaat. Als de zoneklep langer open blijft kan de ketel wat langer rond blijven pompen?

Of zou het aanschaffen van een BDR91T de moeite waard zijn zodat ik de parameters kan wijzigen?

[ Voor 10% gewijzigd door roosvisscher op 08-11-2022 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
roosvisscher schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:14:
Dank voor de snelle reacties allebei! Ik heb het vermogen al op z'n laagst gezet, ik vrees dat ik moet wachten tot het buiten wat kouder is en ik overal in huis de verwarming aan heb. Er zitten namelijk nog twee low-h2o radiatoren op en een 12-groeps verdeler met een HCE80, dus dan kan de ketel zijn vermogen wat beter kwijt. Maar de verdeler met zoneklep is juist voor de verwarming in de woonkamer, waar ik het dus wat comfortabeler wil hebben.

Ik heb inderdaad wel gelezen dat je er een HR92 knop tussen kan zetten, maar heb ook gelezen dat dit niet overal even goed werkt. Bovendien heb ik dan alle round wireless aan/uit (5x), de zoneklep en de aan/uit module bij zowel de zoneklep als de ketel voor niets gekocht. Dus het heeft niet direct mijn voorkeur.

De aanvoertemperatuur heb ik nu op 65 graden staan, omdat ik een mengverdeler heb. Ik zal deze eens op 55 graden zetten en kijken wat er dan gebeurt. Moet ik dan nog iets aan de pompsnelheid veranderen van de ketel of de verdeler?

Tijdrelais kan ik sowieso proberen inderdaad, kleine moeite en lage kosten, het proberen waard! Want als ik het goed begrijp gaat de ketel nu pendelen omdat de zoneklep alweer snel dichtgaat. Als de zoneklep langer open blijft kan de ketel wat langer rond blijven pompen?

Of zou het aanschaffen van een BDR91T de moeite waard zijn zodat ik de parameters kan wijzigen?
Ik heb ook nog een mengverdeler, afhankelijk van de buitentemperatuur veranderd de aanvoertemperatuur. Ik stook nu met 29aanvoer temperatuur. 65 is echt te hoog tenzij je de andere ruimtes niet warm krijgt. Ik zou hem gewoon heel laag zetten en krijg je het niet warm, dan weer wat hoger, je gaat dan ook langere runs zien. De ketel werkt dan ook efficiënter.

Daarna kijken wat er gebeurt. Afhankelijk van de grafiek je klep zelf permanent openzetten. Ik heb een danfoss klep, die kan ik ook handmatig bedienen. Na het openzetten kijken wat er met de stooklijn gebeurt. Als er veel verschil in zit kun je een relais op de pomp overwegen.

Aanvullend:
Heb je überhaupt HTV verwarming of is het allemaal LTV?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roosvisscher
Ok, dan is aanvoer verlagen stap 1. Ik heb overal vloerverwarming, behalve in de keuken twee extra radiatoren om bij te verwarmen omdat het daar 5 meter hoog is en in open verbinding staat met de woonkamer. Die radiatoren zijn van Jaga en zijn geschikt voor LTV, iets lager vermogen dan uiteraard, maar ze zijn er wel voor gemaakt.

Even kijken hoe ik die zoneklep handmatig open zet zonder dat ie communicatie met het systeem verliest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
roosvisscher schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 23:25:
Ok, dan is aanvoer verlagen stap 1. Ik heb overal vloerverwarming, behalve in de keuken twee extra radiatoren om bij te verwarmen omdat het daar 5 meter hoog is en in open verbinding staat met de woonkamer. Die radiatoren zijn van Jaga en zijn geschikt voor LTV, iets lager vermogen dan uiteraard, maar ze zijn er wel voor gemaakt.

Even kijken hoe ik die zoneklep handmatig open zet zonder dat ie communicatie met het systeem verliest.
Je zou ook nog kunnen kijken of je de convectoren blazend kan maken. Je hebt dynamic boost set om in je convector te zetten. Dan gaat het vermogen aanzienlijk omhoog en het comfort ook, wat maakt dat je de temperatuur weer kan verlagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:17

JoepW

iRacer & Home Assistant

Ik heb exact dit probleem met mijn Nefit ketel (aangestuurd met een aan/uit schakeling door Evohome) en EvoHome (12 zones, waarvan 3 stuks vloerverwarming zijn). Ca. 30% van de starts geven een anti-pendel melding op de ketel.

Hieronder de instellingen die ik nu gebruik en ik heb nog steeds last van pendelen:

EvoHome
Aantal schakelingen per uur: 3 (lager kan ik niet)
Minimale aan tijd: 5 minuten
Specifieke afgifte afstemming: Normaal
Aanturing ketel: Aan/Uit

Nefit TopLine Compact HRC30/CW5 – 6,6 t/m 29,2 kW
Burner max power: 25% = 7,3 kW
Burner min period: 5 minutes (Gelijk aan EvoHome “Minimale aan tijd”)
Pomp modulatie: 50-80%
Warmwater stand: ECO
Heating temperature: 60 graden Celsius (50 of 55 gaf steeds uitval van de ketel op te warm aanvoer water)
Pump delay: 5 minutes (Dit om water geheel rond te pompen)

Hieronder het stookgedrag in een uur tijd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C0hMmQOvnvjke8wkiVwqiIXVgTE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2Jx2e45xbxj014wJCbF1GZNz.png?f=user_large

Er is een bypass aanwezig. Als ik als maatregel een radiator die redelijk ver weg is van de Ketel volledig openzet veranderd er in de basis niks aan het stookgedrag.

Ik ben redelijk uitgetuned zo langzamerhand en weet echt niet wat ik nog zou moeten en kunnen veranderen.

Iemand nog een tip / idee voor mij?

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
JoepW schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:04:
Ik heb exact dit probleem met mijn Nefit ketel (aangestuurd met een aan/uit schakeling door Evohome) en EvoHome (12 zones, waarvan 3 stuks vloerverwarming zijn). Ca. 30% van de starts geven een anti-pendel melding op de ketel.

Hieronder de instellingen die ik nu gebruik en ik heb nog steeds last van pendelen:

EvoHome
Aantal schakelingen per uur: 3 (lager kan ik niet)
Minimale aan tijd: 5 minuten
Specifieke afgifte afstemming: Normaal
Aanturing ketel: Aan/Uit

Nefit TopLine Compact HRC30/CW5 – 6,6 t/m 29,2 kW
Burner max power: 25% = 7,3 kW
Burner min period: 5 minutes (Gelijk aan EvoHome “Minimale aan tijd”)
Pomp modulatie: 50-80%
Warmwater stand: ECO
Heating temperature: 60 graden Celsius (50 of 55 gaf steeds uitval van de ketel op te warm aanvoer water)
Pump delay: 5 minutes (Dit om water geheel rond te pompen)

Hieronder het stookgedrag in een uur tijd:
[Afbeelding]

Er is een bypass aanwezig. Als ik als maatregel een radiator die redelijk ver weg is van de Ketel volledig openzet veranderd er in de basis niks aan het stookgedrag.

Ik ben redelijk uitgetuned zo langzamerhand en weet echt niet wat ik nog zou moeten en kunnen veranderen.

Iemand nog een tip / idee voor mij?
Is je vloerverwarming aangestuurd met kleppen of motoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Dashlane schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:53:
[...]

Is je vloerverwarming aangestuurd met kleppen of motoren?
De aansturing is met 3x “Honeywell Resideo MT4-230-NC 230V actuator”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
JoepW schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:12:
[...]

De aansturing is met 3x “Honeywell Resideo MT4-230-NC 230V actuator”
Uit je verhaal lukt het mij niet om echt een duidelijk beeld te krijgen van je systeem en hoe de dingen worden aangestuurd.

Je geeft aan dat je retour nagenoeg net zo hoog is als je retour. Dat er een hele hoge doorstroom is richting de retour.

Heb je moeite om het warm te krijgen?
Zit er hydraulisch niet iets verkeerd, denk aan handdoekradiator, kapotte by-pass of ergens anders een by-pass?

Blijft je melding weg wanneer je een radiator openzet als by-pass?

[ Voor 5% gewijzigd door Dashlane op 09-11-2022 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Dashlane schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:05:
[...]

Uit je verhaal lukt het mij niet om echt een duidelijk beeld te krijgen van je systeem en hoe de dingen worden aangestuurd.

Je geeft aan dat je retour nagenoeg net zo hoog is als je retour. Dat er een hele hoge doorstroom is richting de retour.

Heb je moeite om het warm te krijgen?
Zit er hydraulisch niet iets verkeerd, denk aan handdoekradiator, kapotte by-pass of ergens anders een by-pass?
Ik snap niet zo even wat je aan info mist.

De drie vloersecties worden door met 3 aparte kleppen bediend die alle drie aangestuurd worden door een honeywell hce80. De andere 9 (radiator) zones worden door evohome met elk een round termostaat voeler gemeten en met een honeywell hr92 geregeld.

Ik heb 1 bypass die goed functioneert op een meter of 6 afstand van de ketel. (Staat op de voorgeschreven 0,2 bar)

Het huis wordt prima warm en is ook top geisoleerd.

Ik heb eerder het idee dat:
1) de ketel erg snel afslaat op max water temperatuur omdat of de doorstroming te gering is omdat er bv maar van een zone warmtevraag is
2) evohome een klep of radiatorkraan pas openzet als de ketel al aan het stoken is

Maar dat zijn allemaal gokjes. Evohome is ook niet erg informatief over het meetbaar maken van warmtevraag en positie van kleppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
JoepW schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:18:
[...]

De drie vloersecties worden door met 3 aparte kleppen bediend die alle drie aangestuurd worden door een honeywell hce80. De andere 9 (radiator) zones worden door evohome met elk een round termostaat voeler gemeten en met een honeywell hr92 geregeld.

Ik heb 1 bypass die goed functioneert op een meter of 6 afstand van de ketel. (Staat op de voorgeschreven 0,2 bar)

1) de ketel erg snel afslaat op max water temperatuur omdat of de doorstroming te gering is omdat er bv maar van een zone warmtevraag is
2) evohome een klep of radiatorkraan pas openzet als de ketel al aan het stoken is

Maar dat zijn allemaal gokjes. Evohome is ook niet erg informatief over het meetbaar maken van warmtevraag en positie van kleppen.
Ik vermoed dat je huis dusdanig goed geïsoleerd is dat je minimale warmtevraag krijgt op kleine groepen. Het regelgedrag van BDR91 in combi met een regelklep is vervelend, ik meen dat dat bij jouw systeem niet hinderlijk is.

Wat er gebeurt is dat het water niet genoeg afkoelt ten tijden dat deze weer bij de retour aankomt. Ook met minimale ketelvermogen niet, zeker als er maar 1 vloerverwarmingsservo opengaat. Dus of hij spuit het door de groep heen, of hij kan het vermogen niet kwijt op 1 a 2 servogroepen en spuit het door by-pass wat direct heet retourwater teruggeeft.

Ik zou zelf is gaan stuntelen met motortjes eraf halen, warmte vraag creeeren daar en dan kijken wat nou heet wordt. Is het de retour die direct overspringt.
Ik zou ook is kijken of je pomp naar beneden kan krijgen zodat het water de tijd krijgt om warmte af te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Dashlane schreef op woensdag 9 november 2022 @ 15:45:
[...]

Ik vermoed dat je huis dusdanig goed geïsoleerd is dat je minimale warmtevraag krijgt op kleine groepen. Het regelgedrag van BDR91 in combi met een regelklep is vervelend, ik meen dat dat bij jouw systeem niet hinderlijk is.

Wat er gebeurt is dat het water niet genoeg afkoelt ten tijden dat deze weer bij de retour aankomt. Ook met minimale ketelvermogen niet, zeker als er maar 1 vloerverwarmingsservo opengaat. Dus of hij spuit het door de groep heen, of hij kan het vermogen niet kwijt op 1 a 2 servogroepen en spuit het door by-pass wat direct heet retourwater teruggeeft.

Ik zou zelf is gaan stuntelen met motortjes eraf halen, warmte vraag creeeren daar en dan kijken wat nou heet wordt. Is het de retour die direct overspringt.
Ik zou ook is kijken of je pomp naar beneden kan krijgen zodat het water de tijd krijgt om warmte af te geven.
Dankjewel voor het meedenken. Ik ga wat verder experimenteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
JoepW schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:00:
[...]

Dankjewel voor het meedenken. Ik ga wat verder experimenteren.
Uitgaande dat je de meeste warmtevraag heb op je vloerverwarming:
Je stookt met 60 graden, dat is teveel voor de vloerverwarming en je zult een mengverdeler hebben. Als alleen die groep openstaat dan kan daar geen 55 graden op retour komen, met het gegeven dat je ketel snel aangeeft dat de retour te hoog is moet die wel ergens door een by-pass gaan.

Succes met experimenteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Dashlane schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:05:
[...]

Uitgaande dat je de meeste warmtevraag heb op je vloerverwarming:
Je stookt met 60 graden, dat is teveel voor de vloerverwarming en je zult een mengverdeler hebben. Als alleen die groep openstaat dan kan daar geen 55 graden op retour komen, met het gegeven dat je ketel snel aangeeft dat de retour te hoog is moet die wel ergens door een by-pass gaan.

Succes met experimenteren
Ik heb al met 45 graden gestookt. Dat geeft hetzelfde gedrag met als downside dat de beide kantoren (we werken beiden thuis) erg langzaam warm worden ondanks de radiatoren met ventilatoren 8)7

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
JoepW schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:18:
[...]

Ik had die ketel ook. Hij is gewoon zwaar overgedimensioneerd voor jouw huis. Op de laagste stand doet hij al iets van 7KW. Die warmte kan hij nooit kwijt: dus pendelen. Ter vergelijk: mijn warmtepomp levert op de laagste stand zo'n 1.5KW en bij de huidige buitentemperaturen resulteert dat soms al in pendelgedrag.
Het enige alternatief is de afgifte vergroten, dus meer zones open of hogere binnentemperatuur. Dat kost dus meer en kun je beter laten pendelen.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankmunneke
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 31-03 20:26
Ik heb hier een vergelijkbaar probleem.

Warmtepomp met vloerverwarming, hr91's en ook een zoneklep. als er nu vraag komt (bv5%) vanuit de ruimte met de zoneklep gaat de WP aan maar vervolgens is er een moment dat de WP nog aanstaat maar de klep dicht is met als gevolg dat de WP zijn warmte niet kwijt kan. Heeft iemand residio al gemaild of de instelling van de evohome aangepast kan worden? Ik ga zo'n relais bestellen, voor 15€ zou het wel een top oplossing zijn. ben wel benieuwd op welk moment de klep open gaat maar als dit geklijk gaat met de wp stel ik het tijdrelais in op de minimale aan tijd van de WP en dan zou het goed moeten gaan.

groet Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
frankmunneke schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:58:

Warmtepomp met vloerverwarming, hr91's en ook een zoneklep. als er nu vraag komt (bv5%) vanuit de ruimte met de zoneklep gaat de WP aan maar vervolgens is er een moment dat de WP nog aanstaat maar de klep dicht is met als gevolg dat de WP zijn warmte niet kwijt kan. Heeft iemand residio al gemaild of de instelling van de evohome aangepast kan worden? Ik ga zo'n relais bestellen, voor 15€ zou het wel een top oplossing zijn. ben wel benieuwd op welk moment de klep open gaat maar als dit geklijk gaat met de wp stel ik het tijdrelais in op de minimale aan tijd van de WP en dan zou het goed moeten gaan.

groet Frank
Wat ik begreep van de installateur is dat een evohome wp combi altijd met een buffervat moet.
Heb je wel een bypass/drukregelventiel voor de klep?

Het relais zorgt ervoor dat die langer openblijft, maar niet eerder. Dus als je last heb dat de klep te laat opengaat dan heb je niet veel aan een relais.

[ Voor 7% gewijzigd door Dashlane op 16-11-2022 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
frankmunneke schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:58:

groet Frank
Het probleem is dat je alles mooi op de Evohome kan instellen zodat de warmtepomp bijv max 2 keer per uur aan gaat. Maar helaas trekt de BDR91 die de zoneklep aanstuurt zich daar niks van aan. En daar gaat het dus mis. Een tijdrelais lost dat op want daarmee kun je eea aardig synchroniseren.

Groetjes, FaceDown.

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

FaceDown schreef op woensdag 16 november 2022 @ 23:07:
[...]

Het probleem is dat je alles mooi op de Evohome kan instellen zodat de warmtepomp bijv max 2 keer per uur aan gaat. Maar helaas trekt de BDR91 die de zoneklep aanstuurt zich daar niks van aan. En daar gaat het dus mis. Een tijdrelais lost dat op want daarmee kun je eea aardig synchroniseren.
Wat zeg je nu dan? :? 8)7

De BDR91 is toch gewoon een relais dat 'luistert' naar Evohome?

Ik heb een BDR91 en die stuurt zeker 6x per uur en soms echt vaker de nefit ketel. Waardoor in ca. 30% van de gevallen dat de BDR91 schakelt de ketel in anti-pendel stand eindigt. Dit terwijl ik in EvoHome 3x per uur als maximum heb ingesteld.

Waar komt de vraag dan vandaan die de BDR91 laat schakelen?

(Ik heb overigens ook de R8810A1018 OpenTherm RF-module geprobeerd enige tijd geleden, maar dan bleef de ketel echt geregeld lang aan zonder enige warmtevraag in huis.)

[ Voor 9% gewijzigd door JoepW op 17-11-2022 10:16 ]

• Dashlane
JoepW schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:13:
[...]

Wat zeg je nu dan? :? 8)7

De BDR91 is toch gewoon een relais dat 'luistert' naar Evohome?

Ik heb een BDR91 en die stuurt zeker 6x per uur en soms echt vaker de nefit ketel. Waardoor in ca. 30% van de gevallen dat de BDR91 schakelt de ketel in anti-pendel stand eindigt. Dit terwijl ik in EvoHome 3x per uur als maximum heb ingesteld.

Waar komt de vraag dan vandaan die de BDR91 laat schakelen?
Nee dat herken ik niet van ketelaansturing. Had een BDR91A en die schakelde Max drie keer en nu een BDR91T en die houdt keurig bij een keer per uur voor minimaal een half uur. Overigens betekend het in mijn geval niet dat de warmtepomp een half uur draaid.

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

@Dashlane Dat wil ik ook ;)

Overigens heeft Residio na het melden van deze klachten via mijn installateur mijn goedkeuring gevraagd om voor enige tijd "Remote Appliance Monitoring" te activeren en te zien of EvoHome niet goed functioneert.
Ik heb daar nog niet veel vertrouwen in, omdat Residio geen zicht heeft op het gedrag van mijn Ketel. Maar goed we wachten het weer af.

• Dashlane
JoepW schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:23:
@Dashlane Dat wil ik ook ;)

Overigens heeft Residio na het melden van deze klachten via mijn installateur mijn goedkeuring gevraagd om voor enige tijd "Remote Appliance Monitoring" te activeren en te zien of EvoHome niet goed functioneert.
Ik heb daar nog niet veel vertrouwen in, omdat Residio geen zicht heeft op het gedrag van mijn Ketel. Maar goed we wachten het weer af.
Ik zou is een Timelapse maken van je klep en je Bdr91 en dan kijken hoe vaak en hoelang die aangaat. Zet er een klokje naast, is wat makkelijker tijdwaarnemen. Ik heb weleens gelezen (hier of ander topic) dat 70% warmtevraag op een zonneklep resulteerd. In 3 minuten dicht, 7 minuten open en zo door. Dat kan natuurlijk ervoor zorgen dat je ketel ze warmte niet kwijt kan, afslaat en daarna weer opstart. Terwijl ondertussen blijft sturen op de ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Dashlane schreef op donderdag 17 november 2022 @ 19:39:
[...]

Ik zou is een Timelapse maken van je klep en je Bdr91 en dan kijken hoe vaak en hoelang die aangaat. Zet er een klokje naast, is wat makkelijker tijdwaarnemen. Ik heb weleens gelezen (hier of ander topic) dat 70% warmtevraag op een zonneklep resulteerd. In 3 minuten dicht, 7 minuten open en zo door. Dat kan natuurlijk ervoor zorgen dat je ketel ze warmte niet kwijt kan, afslaat en daarna weer opstart. Terwijl ondertussen blijft sturen op de ketel.
Zo werkt het inderdaad. Daar kan de fabrikant ook weinig aan doen of ze moeten de firmware van de BDR91 aanpassen. Gaat niet gebeuren want dit probleem speelt al jaren.
De oplossingen zijn een tijdrelais, een HR92 knop of helemaal geen klep op de vloerverwarming waardoor deze niet apart afsluitbaar is. Het ligt aan je situatie welke oplossing het beste is.

Groetjes, FaceDown.

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

FaceDown schreef op donderdag 17 november 2022 @ 19:56:
[...]

Zo werkt het inderdaad. Daar kan de fabrikant ook weinig aan doen of ze moeten de firmware van de BDR91 aanpassen. Gaat niet gebeuren want dit probleem speelt al jaren.
De oplossingen zijn een tijdrelais, een HR92 knop of helemaal geen klep op de vloerverwarming waardoor deze niet apart afsluitbaar is. Het ligt aan je situatie welke oplossing het beste is.
Ik ben een beetje lost en weet niet wat ik verder moet doen om het aantal starts te verminderen.

Is het probleem nou de hce80 of de bdr91 of de elektrische kleppen van de vloeren?

In een testje vandaag zag ik echt raar gedrag. Ik had op in evohome alle zones in afwezig stand gezet (15 graden) waardoor er in geen enkele zone (vloer of radiotor) vraag was. Alle knoppen en kleppen gingen ook dicht als ze al niet dicht waren.
En toch bleef de bdr91 elke 10 minuten de ketel aansturen. Hoe kan dat dan?

• Dashlane
JoepW schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:32:
[...]

Ik ben een beetje lost en weet niet wat ik verder moet doen om het aantal starts te verminderen.

Is het probleem nou de hce80 of de bdr91 of de elektrische kleppen van de vloeren?

In een testje vandaag zag ik echt raar gedrag. Ik had op in evohome alle zones in afwezig stand gezet (15 graden) waardoor er in geen enkele zone (vloer of radiotor) vraag was. Alle knoppen en kleppen gingen ook dicht als ze al niet dicht waren.
En toch bleef de bdr91 elke 10 minuten de ketel aansturen. Hoe kan dat dan?
Hoe zie je dat je ketel aangestuurd wordt iedere 10 minuten? Hoe meet je dat?

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Dashlane schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:46:
[...]

Hoe zie je dat je ketel aangestuurd wordt iedere 10 minuten? Hoe meet je dat?
1) Ik meet dat met een EMS gateway gekoppeld aan HA
2) En om zeker te weten of evohome een start veroorzaakt heb ik geen timelaps gemaakt, maar ben gewoon bij de ketel gaan zitten en de bdr91 in de gaten gehouden :+

• Dashlane
JoepW schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:56:
[...]

1) Ik meet dat met een EMS gateway gekoppeld aan HA
2) En om zeker te weten of evohome een start veroorzaakt heb ik geen timelaps gemaakt, maar ben gewoon bij de ketel gaan zitten en de bdr91 in de gaten gehouden :+
Maar dan snap ik nog steeds niet hoe je ziet dat evohome iedere tien minuten aansturing geeft aan de Bdr van de ketel. Want hoeveel aan na uit signalen geeft de Bdr per uur?

De vraag voor mij is wanneer evohome een run geeft van zeg ene half uur. Bdr gaat voor een half uur, het is immers goed koud. Maar je ketel gaat de warmte niet kwijt kunnen en stopt na 5 minuten, wacht 5 minuten en gaat weer aan voor 5 minuten enzovoort. Dan heb je drie runs in een half uur, maar evohome heeft er maar 1 afgegeven.

[ Voor 24% gewijzigd door Dashlane op 17-11-2022 21:40 ]

• frankmunneke
Ik heb het tijdrelais gekocht, hangt er nu naast echter hij werkt niet goed als ik hem op J zet en de maximale tijd blijft hij misschien een seconde langer aan. Doe ik iets verkeerd of is het relais doa. Ik heb 25v AC op A1 en A2 schakel tussen A1 en 25 en kijk naar 15 en 18 (en het groene lampje)

Alvast bedankt

• Dashlane
frankmunneke schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:42:
Ik heb het tijdrelais gekocht, hangt er nu naast echter hij werkt niet goed als ik hem op J zet en de maximale tijd blijft hij misschien een seconde langer aan. Doe ik iets verkeerd of is het relais doa. Ik heb 25v AC op A1 en A2 schakel tussen A1 en 25 en kijk naar 15 en 18 (en het groene lampje)

Alvast bedankt
Draadjes kloppen
Hoe staat je tijdsinstelling of nog makkelijker heb je een foto?

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Dashlane schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:36:
[...]

Maar dan snap ik nog steeds niet hoe je ziet dat evohome iedere tien minuten aansturing geeft aan de Bdr van de ketel. Want hoeveel aan na uit signalen geeft de Bdr per uur?

De vraag voor mij is wanneer evohome een run geeft van zeg ene half uur. Bdr gaat voor een half uur, het is immers goed koud. Maar je ketel gaat de warmte niet kwijt kunnen en stopt na 5 minuten, wacht 5 minuten en gaat weer aan voor 5 minuten enzovoort. Dan heb je drie runs in een half uur, maar evohome heeft er maar 1 afgegeven.
Ik kan toch zien aan de bdr91 (groen lampje) dat evohome de ketel aanstuurt?
Dat lampje gaat bijna meteen na de start weer uit (ca. 2 minuten) en dat is het moment dat evohome stopt met aansturen ketel.

[ Voor 61% gewijzigd door JoepW op 17-11-2022 21:46 ]

• Dashlane
JoepW schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:45:
Ik kan toch zien aan de bdr91 (groen lampje) dat evohome de ketel aanstuurt?
Dat lampje gaat bijna meteen na de start weer uit (ca. 2 minuten) en dat is het moment dat evohome stopt met aansturen ketel.
Maar dat is dan toch 1 schakeling

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Dashlane schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:46:
[...]

Maar dat is dan toch 1 schakeling
Ja dat klopt en dat doet ie structureel elke 6 minuten.

• Dashlane
JoepW schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:47:
[...]

Ja dat klopt en dat doet ie structureel elke 6 minuten.
Oké nou is die helder. Dat klinkt als zonneklep gedrag op een ketel. Procentueel verdelen doormiddel van aan en uit. Staat je bdr ingesteld als draadloze relais box?

Configuratiemenu - systeem apparatuur - toestel regeling

[ Voor 7% gewijzigd door Dashlane op 17-11-2022 21:51 ]

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Dashlane schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:49:
[...]

Oké nou is die helder. Dat klinkt als zonneklep gedrag op een ketel. Procentueel verdelen doormiddel van aan en uit. Staat je bdr ingesteld als draadloze relais box?
Jazeker. Op systeemoverzicht van de evohome staat netjes draadloze relais box.

Wat ik nu net aan het testen ben is alle hce80 zones uit. Ik heb namelijk het idee dat die wel eens de oorzaak kan zijn.

(Klopt het dat de hce80 rechstreeks de bdr aanstuurt?)

[ Voor 19% gewijzigd door JoepW op 17-11-2022 21:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankmunneke
Dashlane schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:45:
[...]

Draadjes kloppen
Hoe staat je tijdsinstelling of nog makkelijker heb je een foto?
Thx voor het meedenken.
Opgelost, na het maken van een instelling moet de stroom er even af.
Nu hopen dat de WP mooier loopt.

• frankmunneke
Dashlane schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:12:
[...]

Wat ik begreep van de installateur is dat een evohome wp combi altijd met een buffervat moet.
Heb je wel een bypass/drukregelventiel voor de klep?

Het relais zorgt ervoor dat die langer openblijft, maar niet eerder. Dus als je last heb dat de klep te laat opengaat dan heb je niet veel aan een relais.
Ik heb een aantakl verwarmingen die altijd zachtjes open staan en een bypass. Een buffervat vind ik eigenlijk zonde, kijken hoe het gaat zonder Eventueel kan ik ook de bypass over de zonneboiler zetten.

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Toch nog even over mijn flipperkast. Net een tijd de hce80 zones uit gezet. En weg zijn de vele starts. Zones weer aan en hupsakee daar zijn de vele starts weer.
Of de hce80 is stuk of denkt dat ie via opentherm kan moduleren of de elektrische kleppen gaan te laat/te langzaam open is dan mijn ‘gok’.

• Dashlane
JoepW schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:16:
Toch nog even over mijn flipperkast. Net een tijd de hce80 zones uit gezet. En weg zijn de vele starts. Zones weer aan en hupsakee daar zijn de vele starts weer.
Of de hce80 is stuk of denkt dat ie via opentherm kan moduleren of de elektrische kleppen gaan te laat/te langzaam open is dan mijn ‘gok’.
Vloerverwarming en CVketel pompen niet synchroom met Evohome

Ik denk dat je hier je antwoord vind. Koppelen aan evohome als hce

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

dank voor de tip _/-\o_
Als ik het zo lees dan is die hce echt een probleem. Misschien een idee om die hce af te schaffen en de drie vloer zone te voorzien van hr92 kranen en de vloerpompen zelf te regelen temperatuur sensoren of zo. :?
Update: ik ga het gewoon bij mijn installateur droppen en die heeft redelijk goed contact met Resideo. Alles is hier goed aangesloten en ik ga niet de boel verbouwen met houtje-touwtje oplossingen. Misschien naief maar ik hoop resideo een gouden tip heeft.

[ Voor 21% gewijzigd door JoepW op 18-11-2022 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
JoepW schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:54:
[...]
dank voor de tip _/-\o_
Als ik het zo lees dan is die hce echt een probleem. Misschien een idee om die hce af te schaffen en de drie vloer zone te voorzien van hr92 kranen en de vloerpompen zelf te regelen temperatuur sensoren of zo. :?
Update: ik ga het gewoon bij mijn installateur droppen en die heeft redelijk goed contact met Resideo. Alles is hier goed aangesloten en ik ga niet de boel verbouwen met houtje-touwtje oplossingen. Misschien naief maar ik hoop resideo een gouden tip heeft.
Ik ben benieuwd wat er gebeurd als je een BDR91T er aanhangt en dan insteld als warmtepompaansturing. Ik heb daar geen ervaringen over gelezen, maar misschien kan Redideo daar een zinnig antwoord op geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Dashlane schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:55:
[...]

Ik ben benieuwd wat er gebeurd als je een BDR91T er aanhangt en dan insteld als warmtepompaansturing. Ik heb daar geen ervaringen over gelezen, maar misschien kan Redideo daar een zinnig antwoord op geven.
Maar de BDR91 (t of niet) doet toch niet die schakelingen veroorzaken? Dat is volgens mij de HCE80... toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
JoepW schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:57:
[...]

Maar de BDR91 (t of niet) doet toch niet die schakelingen veroorzaken? Dat is volgens mij de HCE80... toch?
Ja ik heb geen HCE80, maar wat ik lees in dat andere topic is dat je hem op beide kan aanmelden. (Evohome en hce80) waardoor je wel de schakelingen kan doen. Maar nogmaals ik heb geen HCE80 dus ik kan er niet veel zinnigs over zeggen en het is ook een wat ouder topic.

Het enige wat ik wel weet is wanneer je zo zal schakelen met een WP slijt die hee hard en verbruikt die heel veel. Dus er zal wel een fix zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonkaNL
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22-11-2022
FaceDown schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:39:
[...]

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Deze instelling had ik eerder ook al. Dat zorgt er wel voor dat de warmtepomp langer in 'heating' stand blijft. Echter het relais op de vloerverwarming blijft om de 5 min flipperen. Dus welke 5 minuten kan hij alsnog zijn warmte niet kwijt. Het lijkt me logischer dat de wp langer aan blijft en de vv langer open. Dan krijg je wellicht iets overshoot, maar aangezien mijn vloerverwarming extreem traag is (opwarmtijd vele uren) verwacht ik niet dat dit een groot probleem gaat zijn.
Nu blijft de temperatuur erg strak op de target temp, daar mag best een paar tienden van afgeweken worden. Bij mijn vorige Tado systeem gebeurde dat zelfs standaard.
Die syteemparameters zijn inderdaad om de warmtebron te sturen, niet de zoneklep. Ik heb geen WP, maar wel VV middels opentherm CV. Zelfde symptomen. Had er geen erg in, maar heb de Nefit met BBQ-kees module aan Home assistant gekoppeld en zie opeens dat hij zeer vaak in anti-pendel, maar ook in storing schiet vanwege niet oplopende retour temps etc. Heeft mij ook al een nieuwe set sensoren in de ketel gekost. En ja, ik heb een bypass, die bijna helemaal openstaat. Maar wat je ziet is dat de klep in een ritme opengaat wat soms tussen een stookmomentje zit en in de nadraai tijd van de CB (net voordat de ketel weer wil gaan stoken). Doordat op dat moent BDR open gaat en door de restwarmte de VV pomp gaat draaien, krijgt de ketel dan opeens koud VV retourwater in zn mik, terwijl hij een oplopende temp verwacht.. Bypass doet dan niets, want BDR is open.. Moet je een keer meemaken, anders is het uit de data lastig te destilleren.

Ik heb nu de klep permanent openstaan in afwachting van het relais. Ik moet even kijken hoe de aansluiting werkt. Sturing icm voeding snap ik nog niet helemaal (A1?).

Nog een vraagje: de BDR91 neemt een schakel periode van 10 mins. Het percentage warmtevraag wordt over deze 10 mins verdeeld, niet? 70% = 3 mins uit, 10 mins aan? Als je het relais dan in stand E instelt op 10 mins (of iets wat daar het dichtste bij komt), dan gaat ie het snelste weer uit, wanneer de warmtevraag wegvalt? Dan beperk je een mogelijke overshoot door warmtevraag elders, het meest.

Is deze denklijn juist?

Echt blij met dit forum, mensen! :)

[ Voor 12% gewijzigd door TonkaNL op 20-11-2022 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
TonkaNL schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:59:
[...]

Die syteemparameters zijn inderdaad om de warmtebron te sturen, niet de zoneklep. Ik heb geen WP, maar wel VV middels opentherm CV. Zelfde symptomen. Had er geen erg in, maar heb de Nefit met BBQ-kees module aan Home assistant gekoppeld en zie opeens dat hij zeer vaak in anti-pendel, maar ook in storing schiet vanwege niet oplopende retour temps etc. Heeft mij ook al een nieuwe set sensoren in de ketel gekost. En ja, ik heb een bypass, die bijna helemaal openstaat. Maar wat je ziet is dat de klep in een ritme opengaat wat soms tussen een stookmomentje zit en in de nadraai tijd van de CB (net voordat de ketel weer wil gaan stoken). Doordat op dat moent BDR open gaat en door de restwarmte de VV pomp gaat draaien, krijgt de ketel dan opeens koud VV retourwater in zn mik, terwijl hij een oplopende temp verwacht.. Bypass doet dan niets, want BDR is open.. Moet je een keer meemaken, anders is het uit de data lastig te destilleren.

Ik heb nu de klep permanent openstaan in afwachting van het relais. Ik moet even kijken hoe de aansluiting werkt. Sturing icm voeding snap ik nog niet helemaal (A1?).

Nog een vraagje: de BDR91 neemt een schakel periode van 10 mins. Het percentage warmtevraag wordt over deze 10 mins verdeeld, niet? 70% = 3 mins uit, 10 mins aan? Als je het relais dan in stand E instelt op 10 mins (of iets wat daar het dichtste bij komt), dan gaat ie het snelste weer uit, wanneer de warmtevraag wegvalt? Dan beperk je een mogelijke overshoot door warmtevraag elders, het meest.

Is deze denklijn juist?

Echt blij met dit forum, mensen! :)
Je denklijn is juist.
Verschil tussen E en J is dat J de timer begint bij inschakelen van het relais en E bij het uitschakelen van het relais. Doet in principe hetzelfde maar J is makkelijker af te stellen.

Ik heb zelf een WP en daardoor lage temperaturen, bij mij staat die op 30minuten en heb eigenlijk nooit overshoots. Het zou voor kunnen komen wanneer ik wat agressiever zou zijn op zones. Beneden uit, boven aan bijvoorbeeld.

Het relais moet wel gevoed zijn, anders kan die hem niet vasthouden. Dit kan middels 220v maar zelf wilde ik geen 220v op het stuurstroompje van het relais zetten. Ik ben voor een deurbeltrafo van 12V gegaan en deze in een Din ernaast gezet.

Los van dit vraag ik mij wel af hoe je aan een koude retour van je vloer komt zeker in een tijdsbestek van 10 minuten. Mijn aanvoer en retour zit echt maar een paar graden verschil in. Draait die contrast of doe je aan veel verlaging adhv tijdsprogramma?

[ Voor 4% gewijzigd door Dashlane op 20-11-2022 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonkaNL
Dashlane schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:08:
[...]

Je denklijn is juist.
Verschil tussen E en J is dat J de timer begint bij inschakelen van het relais en E bij het uitschakelen van het relais. Doet in principe hetzelfde maar J is makkelijker af te stellen.

Ik heb zelf een WP en daardoor lage temperaturen, bij mij staat die op 30minuten en heb eigenlijk nooit overshoots. Het zou voor kunnen komen wanneer ik wat agressiever zou zijn op zones. Beneden uit, boven aan bijvoorbeeld.

Het relais moet wel gevoed zijn, anders kan die hem niet vasthouden. Dit kan middels 220v maar zelf wilde ik geen 220v op het stuurstroompje van het relais zetten. Ik ben voor een deurbeltrafo van 12V gegaan en deze in een Din ernaast gezet.

Los van dit vraag ik mij wel af hoe je aan een koude retour van je vloer komt zeker in een tijdsbestek van 10 minuten. Mijn aanvoer en retour zit echt maar een paar graden verschil in. Draait die contrast of doe je aan veel verlaging adhv tijdsprogramma?
Wat bedoel jij precies met de aanvoer temp? Wat er uit je ketel naar je VV gaat? Retour is wat de ketel uit verwarmingsleidingen weer terug krijgt. Wat er bij mij terugkwam fluctueerde fors, door het steeds open en sluiten van de BDR zoneklep. Daar komt max 35 graden uit, terwijl de ketel op 60 stookt(e). Nu de klep permanent openstaat, is de retourtemp ook opeens vlakker geworden (logisch). Er zit nu bij mijn nog steeds niet een paar graden tussen. Volgens mij stuurt een HR ketel op een delta van 20 graden, niet?

Inzake het voeden van het relais: ik heb even wat beter gekeken en snap nu hoe het werkt. Het trafootje van de Honeywell Evohome wifi module zit ook in de VV kast, daar trek ik de spannng vanaf om te voeden en om door de BDR te leiden voor het relaiscontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonkaNL
Vooralsnog: Retourtemp is afgevlakt en zie je mooi over de tijd iets oplopen (VV opwarming gaat traag). Extreme pieken zijn er uit. Uitgaande "flow temp" is ook afgevlakt en komt nu niet meer boven de 60 graden uit, wat volgens mij de bedoeling is. Ik vul het even zelf in, de ketel beantwoordt immers geen vragen, maar doordat de retour temp niet (voldoende) opliep door de steeds weer sluitende zoneklep, stookte de ketel extra hoog? De ketel lijkt nu wel meer gas te verstoken, omdat met de storingsmeldingen en anti-pendel standen, de ketel vaker uit dan aan stond. Kamer is nu wel 18,6 ipv 17,8.. Evo home moet weer bijleren denk ik. Gas verbruik zal weer afvlakken, vermoed ik. En het is nu flink kouder dan de laatste paar dagen. Dat kost meer energie uiteraard. Even wat langer aankijken.

[ Voor 6% gewijzigd door TonkaNL op 20-11-2022 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonkaNL
JoepW schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:54:
[...]
dank voor de tip _/-\o_
Hoi Joep. Kun jij in je Evo Home zien of er een kamer een warmtevraag laat zien? Zie plaatje. Bij geen warmtevraag staat er overal 0%. Zit in systeemoverzicht.

Een ketelrelais stopt pas met schakelen wanneer er helemaal geen warmtevraag meer is. Het type ketel relais (BDR of OpenTherm compatible maakt geen verschil.

Het tweede punt kan zijn, dat de radiator knoppen niet helemaal dicht staan en dus ook naar de EvoHome module het signaal "ik ben nu helemaal afgesloten" nog niet hebben verstuurd. Ook dan blijft de ketel af en toe aan schakelen. Dus: radiator pinnetjes controleren. Hebben ze de lange slag nodig, of dienen ze schoongemaakt te worden? Ook even tussen de open en dicht stand re-cyclen door de radiator knoppen er af te halen en er weer op te zetten middels de snelkoppeling.

Ik heb ook een tijdje mijzelf afgevraagd waarom de ketel af en toe nog aan ging, terwijl alle kamers op temp waren. Dat was nog voor de tijd dat de warmtevraag te zien was. Uiteindelijk was de garage de boosdoener. Daar was het van buiten dermate koud, dat de verwarming klein beetje warmte nodig had om op temp te blijven. Eens in het kwartier verzond de ketel een stootje warm water naar die radiator. Werkte zoals het hoorde, maar gaf mij wel hoofdbrekens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3PfCsUxPtiD_QH4flPgNB21PhQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hdYFnelO4PWUwPq0LZsGgskZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door TonkaNL op 20-11-2022 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

TonkaNL schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:31:
[...]

Hoi Joep. Kun jij in je Evo Home zien of er een kamer een warmtevraag laat zien? Zie plaatje. Bij geen warmtevraag staat er overal 0%. Zit in systeemoverzicht.

Een ketelrelais stopt pas met schakelen wanneer er helemaal geen warmtevraag meer is. Het type ketel relais (BDR of OpenTherm compatible maakt geen verschil.

Het tweede punt kan zijn, dat de radiator knoppen niet helemaal dicht staan en dus ook naar de EvoHome module het signaal "ik ben nu helemaal afgesloten" nog niet hebben verstuurd. Ook dan blijft de ketel af en toe aan schakelen. Dus: radiator pinnetjes controleren. Hebben ze de lange slag nodig, of dienen ze schoongemaakt te worden? Ook even tussen de open en dicht stand re-cyclen door de radiator knoppen er af te halen en er weer op te zetten middels de snelkoppeling.

Ik heb ook een tijdje mijzelf afgevraagd waarom de ketel af en toe nog aan ging, terwijl alle kamers op temp waren. Dat was nog voor de tijd dat de warmtevraag te zien was. Uiteindelijk was de garage de boosdoener. Daar was het van buiten dermate koud, dat de verwarming klein beetje warmte nodig had om op temp te blijven. Eens in het kwartier verzond de ketel een stootje warm water naar die radiator. Werkte zoals het hoorde, maar gaf mij wel hoofdbrekens.

[Afbeelding]
Ik heb inmiddels kunnen elimeren dat er fake behoefte is zoals jij dat beschrijft. Als een radiator-zone (9 stuks) op temperatuur is, is er geen vraag (percentage) in evohome. Dus conclusie alle radiatorkranen sluiten goed.
De boosdoener is echt de HCE80 die elke x tijd een start geeft. Als ik de HCE80 zones uitzet dan is er rust in de tent. Maar dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonkaNL
JoepW schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:53:
[...]

Ik heb inmiddels kunnen elimeren dat er fake behoefte is zoals jij dat beschrijft. Als een radiator-zone (9 stuks) op temperatuur is, is er geen vraag (percentage) in evohome. Dus conclusie alle radiatorkranen sluiten goed.
De boosdoener is echt de HCE80 die elke x tijd een start geeft. Als ik de HCE80 zones uitzet dan is er rust in de tent. Maar dank voor het meedenken.
Ah, ok. Ik ben niet bekend met de HCE80. Daarvan zie je (ook) geen warmtevraag per zone in de Evohome controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
TonkaNL schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:25:
[...]

Wat bedoel jij precies met de aanvoer temp? Wat er uit je ketel naar je VV gaat? Retour is wat de ketel uit verwarmingsleidingen weer terug krijgt. Wat er bij mij terugkwam fluctueerde fors, door het steeds open en sluiten van de BDR zoneklep. Daar komt max 35 graden uit, terwijl de ketel op 60 stookt(e). Nu de klep permanent openstaat, is de retourtemp ook opeens vlakker geworden (logisch). Er zit nu bij mijn nog steeds niet een paar graden tussen. Volgens mij stuurt een HR ketel op een delta van 20 graden, niet?

Inzake het voeden van het relais: ik heb even wat beter gekeken en snap nu hoe het werkt. Het trafootje van de Honeywell Evohome wifi module zit ook in de VV kast, daar trek ik de spannng vanaf om te voeden en om door de BDR te leiden voor het relaiscontact.
Aah ik begrijp je. Mengverdeler en krijg je bij sluiten van klep in een keer ene hele hoge retour.
TonkaNL schreef op zondag 20 november 2022 @ 14:04:
[...]

Vooralsnog: Retourtemp is afgevlakt en zie je mooi over de tijd iets oplopen (VV opwarming gaat traag). Extreme pieken zijn er uit. Uitgaande "flow temp" is ook afgevlakt en komt nu niet meer boven de 60 graden uit, wat volgens mij de bedoeling is. Ik vul het even zelf in, de ketel beantwoordt immers geen vragen, maar doordat de retour temp niet (voldoende) opliep door de steeds weer sluitende zoneklep, stookte de ketel extra hoog? De ketel lijkt nu wel meer gas te verstoken, omdat met de storingsmeldingen en anti-pendel standen, de ketel vaker uit dan aan stond. Kamer is nu wel 18,6 ipv 17,8.. Evo home moet weer bijleren denk ik. Gas verbruik zal weer afvlakken, vermoed ik. En het is nu flink kouder dan de laatste paar dagen. Dat kost meer energie uiteraard. Even wat langer aankijken.
Wat mogelijk nog kan zijn is dat er een pomp in je systeem zit die na het stoppen van de ketel koud water gaat rond pompen. Heb je toevallig een pompschakelaar in op je verdeler?

[ Voor 35% gewijzigd door Dashlane op 20-11-2022 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

TonkaNL schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:04:
[...]

Ah, ok. Ik ben niet bekend met de HCE80. Daarvan zie je (ook) geen warmtevraag per zone in de Evohome controller?
Jawel. Maar de hce80 schakelt anders.
Bv. Warmtevraag aanwezig op een vloer zone, cv ketelt wordt aangestuurd door evohome en binnen ca. 2 minuten beeindigd evohome de vraag aan de ketel. En dit is meestal voor het moment dat de max watertemperatuur bereikt wordt en ook voordat de ruimtetemp bereikt wordt.
En dat dan heel vaak per uur.
En dat is een foute eigenachap van de hce80 die op veel plekken op inet al besprokennis en waar resideo niks aan doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonkaNL
frankmunneke schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:10:
[...]

Thx voor het meedenken.
Opgelost, na het maken van een instelling moet de stroom er even af.
Nu hopen dat de WP mooier loopt.
Blij met jouw opmerking.. Heeft even geduurd voor ik het door had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonkaNL
Dashlane schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:23:
[...]

Aah ik begrijp je. Mengverdeler en krijg je bij sluiten van klep in een keer ene hele hoge retour.

[...]

Wat mogelijk nog kan zijn is dat er een pomp in je systeem zit die na het stoppen van de ketel koud water gaat rond pompen. Heb je toevallig een pompschakelaar in op je verdeler?
Je bedoelt op de VV verdeler? Daar zit inderdaad een pomp op. Die is overigens ook weer temp gestuurd.
Timer relais zit er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-04 16:25
FRANQ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:09:
@FaceDown

Lang drukken op menu.
[Afbeelding]

Dan je code ingeven
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik het aantal schakelingen alleen maar van 6 naar 3 zetten en het aantal minuten van 1 naar 5 in mijn instellingen, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
golfgti5 schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:32:
[...]

Ik het aantal schakelingen alleen maar van 6 naar 3 zetten en het aantal minuten van 1 naar 5 in mijn instellingen, klopt dat?
Ja dan heb je een BDR91A, model BDR91T heeft de langere minimale aan tijd en minder schakelingen per uur. Bdr91t is oook te herkennen aan een logo aan de voorzijde. Overigens moet je een BDR91T wel instellen als warmtepompmodule en niet als draadloze relais box. Doe je dat laatste wel dan heb je dezelfde schakelingen als een BdR91a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizmo100
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20-04 11:55
Moet hier altijd een trafo tussen of kan dit ook op 220 rechtstreeks?
Dashlane schreef op zondag 6 november 2022 @ 18:44:
[...]

Evohome op a1 en 25
Zonneklep op 15 - 18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Gizmo100 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:44:
Moet hier altijd een trafo tussen of kan dit ook op 220 rechtstreeks?

[...]
Volgens mij zijn er ook andere in dit topic die op 220v geschakeld hebben. De bdr91 relais box kan evenals de timer relais kan 220v hebben. Het had mijn persoonlijke voorkeur om 12v te schakelen omdat ik anders met dikkere bedrading moest gaan werken. Daarnaast vond ik het allemaal wel wat teer ogen, had ruimte over voor een extra din module en dat maakt dat ik bewust gekozen heb voor zwakstroom schakelen.

[ Voor 14% gewijzigd door Dashlane op 07-12-2022 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriseh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-04 23:48
Ik heb dit relais gebruikt, staat ook op pagina 1 van deze thread waar iemand anders deze ook heeft: https://www.vekto.nl/tijdrelais-13-functies-20-240v-ac-dc. Aangesloten op 230v

[ Voor 6% gewijzigd door Kriseh op 08-12-2022 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizmo100
En als ik dan mag vragen, welke kleur kabel gebruik je van de pomp en evohome?
Kriseh schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:59:
Ik heb dit relais gebruikt, staat ook op pagina 1 van deze thread waar iemand anders deze ook heeft: https://www.vekto.nl/tijdrelais-13-functies-20-240v-ac-dc. Aangesloten op 230v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriseh
Vanuit de BDR ga ik met een zwarte schakeldraad naar het tijdrelais. Vanuit het tijdrelais ga ik met een zwarte schakeldraad naar de zoneklep. Mijn zoneklep werkt op 230V en heeft bruin+blauw+zwart om te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizmo100
Dank voor u bericht, heeft u ook foto’s van hoe het us aangeslote?
Kriseh schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:03:
Vanuit de BDR ga ik met een zwarte schakeldraad naar het tijdrelais. Vanuit het tijdrelais ga ik met een zwarte schakeldraad naar de zoneklep. Mijn zonneklep werkt op 230V en heeft bruin+blauw+zwart om te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kriseh
Ik zal zaterdag even foto's plus een schema voor je maken. Gaat me vandaag helaas niet lukken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kriseh
Hierbij het aansluitschema voor mijn situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LIWSXlOD_Dx8jJkRDvR83zuQI3I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m1uY6dNY6doNnJ1qLzgloSCC.png?f=fotoalbum_large

Hierbij de foto van de tijdelijke situatie (heb een kastje zie hier, moet nog even wartels boren etc.) Officieel moet het volgens mij ook met flexibel draad en adereindhulzen maar die had ik niet op voorraad, vandaar even met massief draad. Om zaken bij elkaar op te knuppen heb ik kroonsteentjes en insteek-lasklemmen gebruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mrv787lrVBAajqunmcoRiGsDNi0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UOduZjFVxWzja5rOJgq2YoT4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizmo100
Bedankt voor deze duidelijke info.
Hier ga ik de komende week mee aan de slag.
Kriseh schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:55:
[Afbeelding]

Hierbij de foto van de tijdelijke situatie (heb een kastje zie hier, moet nog even wartels boren etc.) Officieel moet het volgens mij ook met flexibel draad en adereindhulzen maar die had ik niet op voorraad, vandaar even met massief draad. Om zaken bij elkaar op te knuppen heb ik kroonsteentjes en insteek-lasklemmen gebruikt.
[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizmo100
Werkt het met deze klep ook?
6 is de schakeldraad, die moet ik gebruiken?

https://us.v-cdn.net/6031070/uploads/LZCE4TAZND1G/image.png

Tevens heb ik zo thuis aangesloten zie filmpje.
Dan heb ik nog tweedraden die de pomp aan sturen vanuit de bdr91.

https://i.ytimg.com/vi/l6kZxrVILak/maxresdefault.jpg
Kriseh schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:55:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[ Voor 7% gewijzigd door Gizmo100 op 13-12-2022 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizmo100
Was benieuwd of iemand mij kan helpen met bovenstaande vraag van mij.
Alvast bedankt voor de antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Gizmo100 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:17:
Was benieuwd of iemand mij kan helpen met bovenstaande vraag van mij.
Alvast bedankt voor de antwoorden.
Je onderbreekt de huidige aansturing en zet BDR91 op a1 en 25
Zonneklep op 15 - 18

Voeding van de zonneklep kom je niet aan. Je zet hem als het ware tussen de bdr-zonneklep. Je hoeft daar niets aan te veranderen.

Let wel dat een relais voeding nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizmo100
Bedankt voor u reactie.

Op de timer komt de plus uit het net op A1 en de 0 op A2.
Dan vanuit de bdr91 de kabel van A op A1 en fie van B op 25 klopt dat?
En dan heb ik de bruin blauw en zwart naar de zonklep, welke mag waarop?
Dashlane schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:32:
[...]

Je onderbreekt de huidige aansturing en zet BDR91 op a1 en 25
Zonneklep op 15 - 18

Voeding van de zonneklep kom je niet aan. Je zet hem als het ware tussen de bdr-zonneklep. Je hoeft daar niets aan te veranderen.

Let wel dat een relais voeding nodig heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizmo100
Het is me gelukt zoals hier boven beschreven.
Super bedankt voor de hulp van iedereen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kriseh
Gizmo100 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:22:
Het is me gelukt zoals hier boven beschreven.
Super bedankt voor de hulp van iedereen.
Fijn om te horen! ik was ziek dus kon je berichtje niet optijd beantwoorden, gelukkig zijn er anderen die je konden helpen.
Pagina: 1 2 Laatste