Honeywell Evohome: zoneklep is flipperkast

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoINeedThis
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10-02-2023
Dashlane schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:32:
[...]

Je onderbreekt de huidige aansturing en zet BDR91 op a1 en 25
Zonneklep op 15 - 18

Voeding van de zonneklep kom je niet aan. Je zet hem als het ware tussen de bdr-zonneklep. Je hoeft daar niets aan te veranderen.

Let wel dat een relais voeding nodig heeft.
Ik ben ook deze tijdrelais aan het plaatsen, maar wat voor voeding is er nodig? Kan het direct op 220V? En moet dat dan op de A1 en A2? Ik Heb ook de BDR en Honeywell zoneklep (welke een 20v voeding heeft)
Of zou ik de voeding van de zoneklep ook kunnen gebruiken voor de relais?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-06 00:37

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
DoINeedThis schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:22:
[...]

Ik ben ook deze tijdrelais aan het plaatsen, maar wat voor voeding is er nodig? Kan het direct op 220V? En moet dat dan op de A1 en A2? Ik Heb ook de BDR en Honeywell zoneklep (welke een 20v voeding heeft)
Of zou ik de voeding van de zoneklep ook kunnen gebruiken voor de relais?
Direct op 220 ja. Voeding van zoneklep kan maar dan wel aan de 220 kant, er moet namelijk wel altijd spanning op staan, ook als de klep dicht gaat. Voor hoe aan te sluiten zie elders in dit topic, staat duidelijk beschreven.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoINeedThis
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10-02-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mRh4eBeEGcUQE3ky4cG7U_-ogJA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WdvjjhLbEHatIZ6tFobiqgNo.jpg?f=fotoalbum_large

Het is gelukt, had nog een 12v adapter liggen en heb die er even voor benut. Volgens mij schakelt zowel de klep als de BDR op DC dus leek mij logischer dan 220v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macpont
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-03-2023
Ik heb nog even een vraag over het gebruikte timer relais. Waar dient precies de middelste regelaar voor? "knob for time selection" staat in de beschrijving maar wat doet die precies/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-06 19:29
Macpont schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:43:
Ik heb nog even een vraag over het gebruikte timer relais. Waar dient precies de middelste regelaar voor? "knob for time selection" staat in de beschrijving maar wat doet die precies/
Middelste is een vermenigvuldiger van de eerste.

Dus boven 3min en midden 7 =
3*7 = 21 minuten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macpont
dus als ik de bovenste op 30 min. zet dan moet de middelste op 1 om 30 minuten in te stellen? Ik vraag het even omdat de instelling zoals ik die hierboven zie op 30 minuten (bovenste) en 10 (middelste) staan. In dat geval schakelt de klep dus niet minimaal 30 minuten langer maar 300 minuten, dus 5 uur. Klopt dat? Is dat niet erg lang?

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Macpont schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 18:34:
dus als ik de bovenste op 30 min. zet dan moet de middelste op 1 om 30 minuten in te stellen? Ik vraag het even omdat de instelling zoals ik die hierboven zie op 30 minuten (bovenste) en 10 (middelste) staan. In dat geval schakelt de klep dus niet minimaal 30 minuten langer maar 300 minuten, dus 5 uur. Klopt dat? Is dat niet erg lang?
Bovenstaande klopt niet. De middelste knop is geen vermenigvuldiger maar de range:

Time ranges
0,1 - 1s, 0,3 - 3s, 1 - 10s, 3 - 30s, 0,1 - 1min, 0,3 - 3min, 1 - 10min, 3 - 30min, 0,1 - 1h, 0,3 - 3h

Groetjes, FaceDown.

• Dashlane
FaceDown schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:00:
[...]

Bovenstaande klopt niet. De middelste knop is geen vermenigvuldiger maar de range:

Time ranges
0,1 - 1s, 0,3 - 3s, 1 - 10s, 3 - 30s, 0,1 - 1min, 0,3 - 3min, 1 - 10min, 3 - 30min, 0,1 - 1h, 0,3 - 3h
Je hebt helemaal gelijk, in de war met een ander relais wat ik heb gezien een keer. Ik gebruik 30min boven en 7 midden wat uitkomt om 21 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macpont
Dank, helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusman
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 28-05 16:52
Kriseh schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:55:
Hierbij het aansluitschema voor mijn situatie:
[Afbeelding]

Hierbij de foto van de tijdelijke situatie (heb een kastje zie hier, moet nog even wartels boren etc.) Officieel moet het volgens mij ook met flexibel draad en adereindhulzen maar die had ik niet op voorraad, vandaar even met massief draad. Om zaken bij elkaar op te knuppen heb ik kroonsteentjes en insteek-lasklemmen gebruikt.
[Afbeelding]
Ik ben nieuw hier en heb met interesse deze post gelezen. Ik vraag mij af of het een oplossing kan zijn voor het probleem dat ik ervaar met Evohome in combinatie met een pelletketel.

Eerst even kort mijn situatie schetsen. Sinds oktober vorig jaar heb ik een pelletketel laten installeren samen met Evohome. De BDR91A ketelmodule zorgt voor de warmtevraag naar de ketel. De pelletketel verwarmt enkel radiatoren, dus geen vloerverwarming. De pelletketel is bijgeplaatst op de cv-leiding, de gasketel die we tot dan gebruikten is er ook nog, maar die gebruiken we enkel voor sanitair warm water, maar we kunnen ook nog op gas stoken indien gewenst.

Aanvankelijk had de installateur 2 ketelmodules BDR91A geplaatst. Een voor elke ketel. Als we dan wilden omschakelen van pellets naar gas of omgekeerd, moest de betreffende ketelmodule aangemeld worden op Evohome. Dat bleek niet zo'n gelukkige manier van werken en nu is er maar een ketelmodule meer, waarvan de schakeling naar de ketels gewoon kan omgeplugt worden met stekkers.

Het probleem waar ik met de pelletketel tegenaan loop is, de manier waarop Evohome zijn warmtevraag doseert. Het aantal schakelingen per uur heb ik al naar het minimum gezet, zijnde 3x per uur. Eens de gevraagde warmte bereikt is, gaat Evohome 3x per uur de situatie evalueren. Als er slechts een kleine warmtevraag is, stuurt de ketelmodule een korte tijd een signaal naar de ketel. Bijvoorbeeld 2 minuten aan, bij een warmtevraag van 10%. De pelletketel start dan, maar die is op 2 minuten tijd niet op temperatuur. Die blijft echter wel doorstoken tot hij de ingestelde watertemperatuur bereikt (65°C). Als die watertemperatuur bereikt is, is de warmtevraag van de ketelmodule alweer weg en heeft de ketel dus eigenlijk op niks gestookt. Ik heb op één van de radiatoren de HR92 verwijderd en er opnieuw een gewone thermostaatkraan opgezet, zodat de ketel tenminste die warmte ergens kwijt kan.

Nu zag ik de schakeling van Kriseh en dacht dat een variant hierop misschien mijn probleem zou kunnen oplossen. Wat ik zou willen bereiken is dat, als de ketelmodule een warmtevraag naar de ketel stuurt, door het contact te sluiten, en het sluiten van het contact minder dan een aantal minuten duurt, er geen warmtevraag tot bij de ketel geraakt, door daar een tijdrelais tussen te zetten. Alleen zie ik hier dat het "droge" contact aan-uit van de ketelmodule hier een "nat" contact wordt met spanning 220V erop. Dat zal de ketel niet verdragen.

Gezien de temperatuur in de ruimte die warmte vraagt, steeds verder zal dalen, zal Evohome het aan-uit-contact steeds langer sluiten, bij grotere warmtevraag en pas als het écht nodig is om de ketel te laten stoken, geraakt het gesloten contact tot bij de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Klusman schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:55:
[...]

Ik ben nieuw hier en heb met interesse deze post gelezen. Ik vraag mij af of het een oplossing kan zijn voor het probleem dat ik ervaar met Evohome in combinatie met een pelletketel.

Eerst even kort mijn situatie schetsen. Sinds oktober vorig jaar heb ik een pelletketel laten installeren samen met Evohome. De BDR91A ketelmodule zorgt voor de warmtevraag naar de ketel. De pelletketel verwarmt enkel radiatoren, dus geen vloerverwarming. De pelletketel is bijgeplaatst op de cv-leiding, de gasketel die we tot dan gebruikten is er ook nog, maar die gebruiken we enkel voor sanitair warm water, maar we kunnen ook nog op gas stoken indien gewenst.

Aanvankelijk had de installateur 2 ketelmodules BDR91A geplaatst. Een voor elke ketel. Als we dan wilden omschakelen van pellets naar gas of omgekeerd, moest de betreffende ketelmodule aangemeld worden op Evohome. Dat bleek niet zo'n gelukkige manier van werken en nu is er maar een ketelmodule meer, waarvan de schakeling naar de ketels gewoon kan omgeplugt worden met stekkers.

Het probleem waar ik met de pelletketel tegenaan loop is, de manier waarop Evohome zijn warmtevraag doseert. Het aantal schakelingen per uur heb ik al naar het minimum gezet, zijnde 3x per uur. Eens de gevraagde warmte bereikt is, gaat Evohome 3x per uur de situatie evalueren. Als er slechts een kleine warmtevraag is, stuurt de ketelmodule een korte tijd een signaal naar de ketel. Bijvoorbeeld 2 minuten aan, bij een warmtevraag van 10%. De pelletketel start dan, maar die is op 2 minuten tijd niet op temperatuur. Die blijft echter wel doorstoken tot hij de ingestelde watertemperatuur bereikt (65°C). Als die watertemperatuur bereikt is, is de warmtevraag van de ketelmodule alweer weg en heeft de ketel dus eigenlijk op niks gestookt. Ik heb op één van de radiatoren de HR92 verwijderd en er opnieuw een gewone thermostaatkraan opgezet, zodat de ketel tenminste die warmte ergens kwijt kan.

Nu zag ik de schakeling van Kriseh en dacht dat een variant hierop misschien mijn probleem zou kunnen oplossen. Wat ik zou willen bereiken is dat, als de ketelmodule een warmtevraag naar de ketel stuurt, door het contact te sluiten, en het sluiten van het contact minder dan een aantal minuten duurt, er geen warmtevraag tot bij de ketel geraakt, door daar een tijdrelais tussen te zetten. Alleen zie ik hier dat het "droge" contact aan-uit van de ketelmodule hier een "nat" contact wordt met spanning 220V erop. Dat zal de ketel niet verdragen.

Gezien de temperatuur in de ruimte die warmte vraagt, steeds verder zal dalen, zal Evohome het aan-uit-contact steeds langer sluiten, bij grotere warmtevraag en pas als het écht nodig is om de ketel te laten stoken, geraakt het gesloten contact tot bij de ketel.
Volgens mij zijn er twee oplossing om de vertraging te realiseren.

1 BDR91A vervangen voor een BDR91T en deze aan te melden als warmtepomp module. Dan kun je een minimale aantijd van 30 minuten instellen in plaats van 5.

2 Tijdrelais plaatsen en die invoeden dmv van een deurbel din module. Die voedt je in met 220v en de 12v uitgaande gebruik je voor het relais.

Aansluitschema 12v:

Ik heb een 12v din trafo op a1+ a2-
Evohome op a1 en 25
Zonneklep op 15 - 18 —> dit moet dan ketel zijn in jou geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Dashlane schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:07:
[...]

Volgens mij zijn er twee oplossing om de vertraging te realiseren.

1 BDR91A vervangen voor een BDR91T en deze aan te melden als warmtepomp module. Dan kun je een minimale aantijd van 30 minuten instellen in plaats van 5.

2 Tijdrelais plaatsen en die invoeden dmv van een deurbel din module. Die voedt je in met 220v en de 12v uitgaande gebruik je voor het relais.

Aansluitschema 12v:

Ik heb een 12v din trafo op a1+ a2-
Evohome op a1 en 25
Zonneklep op 15 - 18 —> dit moet dan ketel zijn in jou geval.
Ik zou voor optie 1 gaan. Maar dan nog is er het probleem dat de ketel wel zijn warmte kwijt moet kunnen gedurende dat minimale halfuur. Dus of er moet een bypass en een buffervat worden geinstalleerd of er moeten 1 of meerdere radiatoren altijd open staan.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusman
Optie 1 lijkt mij inderdaad ook de betere keuze. Ik neem aan dat die ook goed gaat werken bij de gasketel? Een bypass is al geïnstalleerd en er blijft steeds één radiator open staan. Een buffervat zou nog beter zijn, want dan zouden en de pelletketel en de gasketel en de zonnepanelen daarop aangesloten kunnen worden. Volgens de fabrikant van de pelletketel zou een buffervat van 300 à 400 liter volstaan. (De pelletketel is 18kW, de gasketel is 30kW). Maar dan nog neemt dat heel wat ruimte in, waar ik niet zo meteen een oplossing voor zie.
Ik ga eens horen bij mijn installateur of ik een BDR91A kan inruilen voor een BDR91T en wat zijn idee is over bijplaatsen van een buffervat.
Bedankt voor jullie reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Klusman schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:26:
Optie 1 lijkt mij inderdaad ook de betere keuze. Ik neem aan dat die ook goed gaat werken bij de gasketel? Een bypass is al geïnstalleerd en er blijft steeds één radiator open staan. Een buffervat zou nog beter zijn, want dan zouden en de pelletketel en de gasketel en de zonnepanelen daarop aangesloten kunnen worden. Volgens de fabrikant van de pelletketel zou een buffervat van 300 à 400 liter volstaan. (De pelletketel is 18kW, de gasketel is 30kW). Maar dan nog neemt dat heel wat ruimte in, waar ik niet zo meteen een oplossing voor zie.
Ik ga eens horen bij mijn installateur of ik een BDR91A kan inruilen voor een BDR91T en wat zijn idee is over bijplaatsen van een buffervat.
Bedankt voor jullie reactie.
Buffervatten geloof ik niet zo in. Ik heb een 5kwh warmtepomp en die heeft in luttele seconden een 50liter vat op temperatuur. Je heb echt wel een 1000+ vat nodig om warmte op te slaan.

Bdr91t is een ge-update versie van de BDR91A. Het enige wat je extra kan instellen is minimale aan tijd die hoger is icm met een minimale aan tijd die dacht ik op 10 minuten zit. Zodat je lange runs krijgt die je nodig hebt voor een warmtepomp. Voor de rest is het zelfde signaal en aan-uit gestuurd, het is een eenzijdige communicatie van evohome naar de warmtebron.

Overigens herken je een bdr91T aan het warmtepomp logo op de voorkant. Daarnaast kun je het achterdek gewoon laten hangen, waardoor de installateur weer een zo goed als nieuwe heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-06 21:39
Dashlane schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 20:03:
Buffervatten geloof ik niet zo in. Ik heb een 5kwh warmtepomp en die heeft in luttele seconden een 50liter vat op temperatuur. Je heb echt wel een 1000+ vat nodig om warmte op te slaan.
Dat is appels met peren vergelijken. Je warmtepomp stookt tot, zeg, 40 graden. Als je vloerverwarming stookt is je retourtemperatuur b.v. 25 graden. De delta-T is dus hooguit 15 graden.
In jouw 50 liter 'buffervat' heb je het dan over ca 0,75 kWh. Dat red je inderdaad in een paar minuten met een 5 kW warmtepomp.

Een pelletketel stookt op een veel hogere temperatuur. Als je de temperatuur b.v. stookt van 25 naar 75 graden kun je in een 500 liter buffer 25 kWh kwijt. Daar doet een 18 kW pelletketel langer dan een uur over.

Die fabrikant adviseert niet voor niets een buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusman
Dashlane schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 20:03:
[...]

Bdr91t is een ge-update versie van de BDR91A. Het enige wat je extra kan instellen is minimale aan tijd die hoger is icm met een minimale aan tijd die dacht ik op 10 minuten zit. Zodat je lange runs krijgt die je nodig hebt voor een warmtepomp. Voor de rest is het zelfde signaal en aan-uit gestuurd, het is een eenzijdige communicatie van evohome naar de warmtebron.

Overigens herken je een bdr91T aan het warmtepomp logo op de voorkant. Daarnaast kun je het achterdek gewoon laten hangen, waardoor de installateur weer een zo goed als nieuwe heeft.
Op de BDR91T zou ook het aantal schakelingen per uur op 1 gezet kunnen worden. Bij de BDR91A is het minimum 3.
JW te R schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 20:42:
[...]

Dat is appels met peren vergelijken. Je warmtepomp stookt tot, zeg, 40 graden. Als je vloerverwarming stookt is je retourtemperatuur b.v. 25 graden. De delta-T is dus hooguit 15 graden.
In jouw 50 liter 'buffervat' heb je het dan over ca 0,75 kWh. Dat red je inderdaad in een paar minuten met een 5 kW warmtepomp.

Een pelletketel stookt op een veel hogere temperatuur. Als je de temperatuur b.v. stookt van 25 naar 75 graden kun je in een 500 liter buffer 25 kWh kwijt. Daar doet een 18 kW pelletketel langer dan een uur over.

Die fabrikant adviseert niet voor niets een buffervat.
Volgens de installateur klopt dit. Hij heeft het momenteel erg druk, maar komt zeker later terug op de mogelijkheden m.b.t. buffervat. Ik mag het volgens hem echter niet onderschatten. Zo'n buffervat is een installatie die heel wat techniek en ruimte vraagt. Eerst maar eens afwachten wat hij voorstelt.
Hij gaat wel al proberen om een andere ketelmodule BDR91T te bezorgen, als Honeywell daartoe bereid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Klusman schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:31:
[...]

Op de BDR91T zou ook het aantal schakelingen per uur op 1 gezet kunnen worden. Bij de BDR91A is het minimum 3.

[...]
Klopt, had ik er niet bij beschreven. Ook is de minimal uit-tijd iets hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusman
Ik heb vandaag de BDR91T geplaatst en aangemeld op het Evohomesysteem. De keuzemogelijkheden bij schakelingen per uur blijven dezelfde als bij de BDR91A. Blijkbaar moet ik de BDR91T configureren als warmtepompmodule, maar kan nergens vinden hoe ik dat moet doen.
Kan iemand mij uitleggen hoe dat dient te gebeuren?
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Klusman schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 18:42:
Ik heb vandaag de BDR91T geplaatst en aangemeld op het Evohomesysteem. De keuzemogelijkheden bij schakelingen per uur blijven dezelfde als bij de BDR91A. Blijkbaar moet ik de BDR91T configureren als warmtepompmodule, maar kan nergens vinden hoe ik dat moet doen.
Kan iemand mij uitleggen hoe dat dient te gebeuren?
Alvast bedankt.
Op evohome

1. Menu in gedrukt houden
2. U gaat nu configuratie in… - Ja
3. Systeem apparatuur
4. Toestel regeling —> warmtepomp module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusman
Dat dacht ik dus ook, maar ik krijg de optie warmtepompmodule niet. Bij mij staat er enkel: Draadloze relais box, Opentherm module en Geen.
Ik snap er niks van..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klusman
Ik heb contact met Resideo genomen. Blijkbaar moet daarvoor de firmware ge-update worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Klusman schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:21:
Ik heb contact met Resideo genomen. Blijkbaar moet daarvoor de firmware ge-update worden.
Dat was ook mijn advies geweest, fijn dat het is gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07:09
Dashlane schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 07:09:
[...]

Op evohome

1. Menu in gedrukt houden
2. U gaat nu configuratie in… - Ja
3. Systeem apparatuur
4. Toestel regeling —> warmtepomp module
ik merk dat met mijn BDR91T1004 ik de koppeling lukt als draadloze relaisbox maar niet als Warmtepomp module te koppelen is, welke fout maak ik hier?

De optie warmtepomp module heb ik, wanneer ikd e BDR91T reset en in toewijzen zet krijg ik geen koppeling tot stand met een groen vinkje om te bevestigen.

[ Voor 15% gewijzigd door NielsvdBeek op 01-10-2023 12:41 ]

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
NielsvdBeek schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 12:39:
[...]

ik merk dat met mijn BDR91T1004 ik de koppeling lukt als draadloze relaisbox maar niet als Warmtepomp module te koppelen is, welke fout maak ik hier?

De optie warmtepomp module heb ik, wanneer ikd e BDR91T reset en in toewijzen zet krijg ik geen koppeling tot stand met een groen vinkje om te bevestigen.
Is het reeds gelukt? Heb je de meest recente software op je evohome?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07:09
Ik heb vandaag een nieuw bestelde BDR91T1004 ontvangen en kunnen koppelen als warmtepomp module.

Deze nieuw uit doos als check of het aan de ook al eerder nieuw ontvangen BDR91T1004 zou kunnen liggen. Ja dus.

Bedankt voor je reactie nu zal ik eens verder de warmtepomp regeling uitzoeken, deze wordt komende week geplaatst (De warmtepomp)

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roykamerman
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07-05 16:31
Ik zit een beetje met een gedachtekronkel.

Hopelijk dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

Ik heb een Daikin full electric warmtepomp. In huis overal de HR92 knoppen. Als relais de bdr91T. Evohome ingesteld op 1 schakeling per uur met een minimale aantijd van 30 minuten en een minimale uittijd van 10 minuten. Temperatuur warmtepomp via weersafhankelijke regeling

In de nacht merk ik dat de warmtepomp inderdaad ieder uur schakelt een half uur draait dan weer uitschakelt en dan weer na een half uur weer aangaat.

Het relais zal op dat moment een % warmtevraag doorgeven welke in ieder geval lager is dan 50% aangezien de warmtepomp anders langer was doorgegaan.

Ook in de ochtend merk ik soms dat bij een warmtevraag van bijv. 80% het relais al eerder uitgaat dan wenselijk zou zijn. De behaalde temperatuur is op dat moment nog niet gehaald waardoor de warmtepomp daarna weer voor een kortere periode aanspringt om alsnog op de beoogde temperatuur te komen. De aanvoertemperatuur is alsdan weer gedaald waardoor het water weer eerst op temperatuur gebracht moet worden. Wat weer onnodig stroom en onnodige starts van de compressor zorgt.

Mijn gedachtekronkel:

Als ik nu de Evohome op 2 of 3 schakelingen per uur zet blijft de warmtepomp dan doorlopen?(immers 3 schakelmomenten met minimaal 30 minuten aan betekend dat deze altijd zou moeten doorlopen) Dit even los van het feit dat de warmtepomp op een gegeven moment zijn warmte niet meer kwijt kan en vanzelf uitschakelt .

Klopt deze gedachte? Of komt hier de minimale uittijd (ter bescherming van de compressor) nog om de hoek kijken? Ik zie dat deze eventueel ook op 0 minuten gezet kan worden.

Alvast dank voor jullie reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
roykamerman schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:20:
Ik zit een beetje met een gedachtekronkel.

Hopelijk dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

Ik heb een Daikin full electric warmtepomp. In huis overal de HR92 knoppen. Als relais de bdr91T. Evohome ingesteld op 1 schakeling per uur met een minimale aantijd van 30 minuten en een minimale uittijd van 10 minuten. Temperatuur warmtepomp via weersafhankelijke regeling

In de nacht merk ik dat de warmtepomp inderdaad ieder uur schakelt een half uur draait dan weer uitschakelt en dan weer na een half uur weer aangaat.

Het relais zal op dat moment een % warmtevraag doorgeven welke in ieder geval lager is dan 50% aangezien de warmtepomp anders langer was doorgegaan.

Ook in de ochtend merk ik soms dat bij een warmtevraag van bijv. 80% het relais al eerder uitgaat dan wenselijk zou zijn. De behaalde temperatuur is op dat moment nog niet gehaald waardoor de warmtepomp daarna weer voor een kortere periode aanspringt om alsnog op de beoogde temperatuur te komen. De aanvoertemperatuur is alsdan weer gedaald waardoor het water weer eerst op temperatuur gebracht moet worden. Wat weer onnodig stroom en onnodige starts van de compressor zorgt.

Mijn gedachtekronkel:

Als ik nu de Evohome op 2 of 3 schakelingen per uur zet blijft de warmtepomp dan doorlopen?(immers 3 schakelmomenten met minimaal 30 minuten aan betekend dat deze altijd zou moeten doorlopen) Dit even los van het feit dat de warmtepomp op een gegeven moment zijn warmte niet meer kwijt kan en vanzelf uitschakelt .

Klopt deze gedachte? Of komt hier de minimale uittijd (ter bescherming van de compressor) nog om de hoek kijken? Ik zie dat deze eventueel ook op 0 minuten gezet kan worden.

Alvast dank voor jullie reactie
Volgens mij creeer je juist eerder een flipperkast omdat evohome weet dat hij weer sneller kan aanslaan en daarom ook eerder zal afslaan.

Ik heb nu een timerrelais tussen de evohome en een soortgelijke installatie als jou en zie eigenlijk nog steeds flippergedrag. Dat komt omdat het minimale vermogen te hoog is voor deze buitentempraturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-06 17:35
Wie kan mij helpen het tijdrelais goed aan te sluiten. Ik heb een schakelautomaat op 220v en die voedt het tijdrelais op a1 en a2.

Ik heb dus de bdr91 met 220 gevoed. Ook de uitgang A van de bdr met 220v. De schakeldraaf uit de bdr zit op uitgang B.

De grijze draad uit de connector is de schakeldraad. De roze draad uit de connector heb ik niet nodig volgens mij?

Bijgevoegde foto laat redelijk goed het totaal zien. Het tijdrelais schakelt (groen), maar de tweewegklep schakelt niet aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4HPlNGfcqXiSxi7IngtqkAF37s8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EwI9nImUgwwVTeP3xQsh8VFS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door maartenvdv737 op 28-10-2023 15:34 ]

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-06 17:35
Toch gelukt Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lqr8ts3wT65Ck7ma_Z5MgpQdfXg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FfXbWLZW6hIG1FjbghXO7Fyg.jpg?f=fotoalbum_large

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rlind
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-04-2024
Wie o wie kan mij helpen. Ik probeer het tijdrelais aan de praat te krijgen. Ik lees in het forum dat Terminal b van de bdr op 25 moet dat zwart van de zonneklep op 18 moet en rood op 15. Ik lijk te lezen dat Terminal a van de bdr op a1 van het relais moet. Nu voedt ik het relais met 220, dus dat staat ook op a1, terwijl de zoneklep volgens mij op 24 volt werkt. Het lijkt mij dus niet te kloppen om de bdr uitgang op 220 te zetten. heb ik het mis en kan dit gewoon, of moet ik in mijn geval het relais voeden met 24 volt?
Alvast bedankt! Ruben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:47
Rlind schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:46:
Wie o wie kan mij helpen. Ik probeer het tijdrelais aan de praat te krijgen. Ik lees in het forum dat Terminal b van de bdr op 25 moet dat zwart van de zonneklep op 18 moet en rood op 15. Ik lijk te lezen dat Terminal a van de bdr op a1 van het relais moet. Nu voedt ik het relais met 220, dus dat staat ook op a1, terwijl de zoneklep volgens mij op 24 volt werkt. Het lijkt mij dus niet te kloppen om de bdr uitgang op 220 te zetten. heb ik het mis en kan dit gewoon, of moet ik in mijn geval het relais voeden met 24 volt?
Alvast bedankt! Ruben
Ben je hier inmiddels achter gekomen? Ik zit met dezelfde vraag. Ik zie mensen 240v op a1 zetten van de BDR91 terwijl die bij mij nu gewoon 24v max schakelt. Begrijp er niets van...
Pagina: 1 2 Laatste