Kriseh schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:55:
Hierbij het aansluitschema voor mijn situatie:
[Afbeelding]
Hierbij de foto van de tijdelijke situatie (heb een kastje zie
hier, moet nog even wartels boren etc.) Officieel moet het volgens mij ook met flexibel draad en adereindhulzen maar die had ik niet op voorraad, vandaar even met massief draad. Om zaken bij elkaar op te knuppen heb ik kroonsteentjes en insteek-lasklemmen gebruikt.
[Afbeelding]
Ik ben nieuw hier en heb met interesse deze post gelezen. Ik vraag mij af of het een oplossing kan zijn voor het probleem dat ik ervaar met Evohome in combinatie met een pelletketel.
Eerst even kort mijn situatie schetsen. Sinds oktober vorig jaar heb ik een pelletketel laten installeren samen met Evohome. De BDR91A ketelmodule zorgt voor de warmtevraag naar de ketel. De pelletketel verwarmt enkel radiatoren, dus geen vloerverwarming. De pelletketel is bijgeplaatst op de cv-leiding, de gasketel die we tot dan gebruikten is er ook nog, maar die gebruiken we enkel voor sanitair warm water, maar we kunnen ook nog op gas stoken indien gewenst.
Aanvankelijk had de installateur 2 ketelmodules BDR91A geplaatst. Een voor elke ketel. Als we dan wilden omschakelen van pellets naar gas of omgekeerd, moest de betreffende ketelmodule aangemeld worden op Evohome. Dat bleek niet zo'n gelukkige manier van werken en nu is er maar een ketelmodule meer, waarvan de schakeling naar de ketels gewoon kan omgeplugt worden met stekkers.
Het probleem waar ik met de pelletketel tegenaan loop is, de manier waarop Evohome zijn warmtevraag doseert. Het aantal schakelingen per uur heb ik al naar het minimum gezet, zijnde 3x per uur. Eens de gevraagde warmte bereikt is, gaat Evohome 3x per uur de situatie evalueren. Als er slechts een kleine warmtevraag is, stuurt de ketelmodule een korte tijd een signaal naar de ketel. Bijvoorbeeld 2 minuten aan, bij een warmtevraag van 10%. De pelletketel start dan, maar die is op 2 minuten tijd niet op temperatuur. Die blijft echter wel doorstoken tot hij de ingestelde watertemperatuur bereikt (65°C). Als die watertemperatuur bereikt is, is de warmtevraag van de ketelmodule alweer weg en heeft de ketel dus eigenlijk op niks gestookt. Ik heb op één van de radiatoren de HR92 verwijderd en er opnieuw een gewone thermostaatkraan opgezet, zodat de ketel tenminste die warmte ergens kwijt kan.
Nu zag ik de schakeling van Kriseh en dacht dat een variant hierop misschien mijn probleem zou kunnen oplossen. Wat ik zou willen bereiken is dat, als de ketelmodule een warmtevraag naar de ketel stuurt, door het contact te sluiten, en het sluiten van het contact minder dan een aantal minuten duurt, er geen warmtevraag tot bij de ketel geraakt, door daar een tijdrelais tussen te zetten. Alleen zie ik hier dat het "droge" contact aan-uit van de ketelmodule hier een "nat" contact wordt met spanning 220V erop. Dat zal de ketel niet verdragen.
Gezien de temperatuur in de ruimte die warmte vraagt, steeds verder zal dalen, zal Evohome het aan-uit-contact steeds langer sluiten, bij grotere warmtevraag en pas als het écht nodig is om de ketel te laten stoken, geraakt het gesloten contact tot bij de ketel.