Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming

Pagina: 1 ... 28 ... 36 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17-09 21:51
golfgti5 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:51:
[...]

Top, dank U!

Schakelingen zo laag mogelijk instellen?
En de “aan” tijd zo lang mogelijk toch?
Om zo lang mogelijk runs te creeeren wil je inderdaad:

- minimale aan tijd 30 minuten (is het langst)
- schakelingen per uur 1x (laagst)
- minimale uit tijd 10 minuten (ook het hoogst)

Alsnog bleef ik schakelingen van 1 per uur houden en daarom heb ik een tijdrelais geplaatst die ingesteld staat op 35 minuten gesloten contact aan de warmtepomp geven wanneer evohome het signaal verbreekt. Hierdoor krijg ik wel lange runs.

[ Voor 22% gewijzigd door Dashlane op 24-10-2023 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-08 08:42
Dashlane schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:09:
[...]

Alsnog bleef ik schakelingen van 1 per uur houden en daarom heb ik een tijdrelais geplaatst die ingesteld staat op 35 minuten gesloten contact aan de warmtepomp geven wanneer evohome het signaal verbreekt. Hierdoor krijg ik wel lange runs.
Nu komt er wellicht een hele domme vraag, als ik hem op 1 schakeling zet en er word 2 of 3x warmte gevraagd in dat uur, gaat de pomp dan wel lopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
golfgti5 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:34:
[...]

Nu komt er wellicht een hele domme vraag, als ik hem op 1 schakeling zet en er word 2 of 3x warmte gevraagd in dat uur, gaat de pomp dan wel lopen?
Schakeling is hetzelfde als vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Dashlane schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:09:
[...]

Moet je minimale uittijd juist niet op 0 zetten? Ik interpreteer dat als dat het systeem minimaal 0 minuten uit "moet", oftewel dat hij niet uit gaat als er vraag is. Of heb ik dat verkeerd?

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
jaapzb schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:04:
[...]

Moet je minimale uittijd juist niet op 0 zetten? Ik interpreteer dat als dat het systeem minimaal 0 minuten uit "moet", oftewel dat hij niet uit gaat als er vraag is. Of heb ik dat verkeerd?
Ik heb het een keer van iemand overgenomen op het forum. Zijnde met de uitleg dat je evohome daarmee dwingt om langer uit te gaan en dat hij daarvoor eerder zal kiezen om door te gaan. Nu haalde ik uit mijn eigen data dat wanneer hij binnen een graden van setpoint bijna altijd afschakelt. Dus de moeite waard om te testen.

Ik had zelf het idee vorig jaar winter dat 10 minuten uit ervoor zorgde dat ik langere runs kreeg bij koudere buitentempraturen omdat het leek dat evohome het te koud vond om 10 minuten uit te gaan en daarom maar doorgaat ipv 1 minuut even af te schakelen.

[ Voor 16% gewijzigd door Dashlane op 24-10-2023 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

boulie76 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:02:
[...]

De BDR91 aan de HCE81 koppelen werkt goed zolang je alleen vraag heb van groepen die daarop zijn aangesloten. Als je ook radiatoren hebt met HR92 hebt werk dat dus niet. Ik heb ook getest met de BDR91 aan beide evohome en HCE80, maar dat werkte helemaal voor geen meter en zorgde voor een onrustig ketelgedrag en meer gasverbruik.
Hier ben ik dus ook achtergekomen. Als ik de bdr91 aan de hce80 koppel dan gaat bij warmtevraag voor de vv netjes de thermische sluiter open en dan pas de ketel. Wanneer ik vervolgens de HR92 toevoeg aan EvoHome, dan ontkom ik er niet aan om deze te koppelen aan de BDR91 ( of is dat te vermijden?). Als ik dat doe en de bdr91 dus aangemeld is bij de hce80 en de HR92, opdat moment, als er warmtevraag voor de vv is, dan klapt de cv-ketel meteen aan en na even wachten gaat de thermische sluiter pas open.

Ben jij er achter hoe dit netjes/anders geregeld kan worden :)? Het is mij nog niet gelukt namelijk en de hr92 weglaten is ook geen optie

[ Voor 6% gewijzigd door AOC op 25-10-2023 04:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 31-08 08:21
Het stookseizoen is begonnen en ik ga weer verder waar ik vorig jaar gebleven was met mijn installatie. Dit jaar merk ik dat de ketel erg pendelt bij het aanslaan van de vloerverwarming, wanneer de ruimte met 0,5 graad moet verwarmen. Ik heb Xtreme 36 ketel aangesloten op Evohome.

Het is een OpenTherm systeem met voor de verdeler een HR92 als zoneklep. Bij weinig vraag opent de HR92 dus ook minimaal. De ketel krijgt een warmtevraag voor 40 Ta, maar ik zie dat m’n retour al rond de 37 zit. Het lijkt er dus op dat door de bypass het warme water direct terug naar de ketel gaat.

Wanneer ik de bypass zwaarder zet dan heb ik het idee dat de ketel z’n warmte niet kwijt kan en dan ook de Ta oploopt, omdat de HR92 minimaal open gaat. De pomp snelheid van de ketel staat op min 58 en max 65.

Hebben jullie nog ideeën wat ik hier aan zou kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
synorluna schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 06:26:
Het stookseizoen is begonnen en ik ga weer verder waar ik vorig jaar gebleven was met mijn installatie. Dit jaar merk ik dat de ketel erg pendelt bij het aanslaan van de vloerverwarming, wanneer de ruimte met 0,5 graad moet verwarmen. Ik heb Xtreme 36 ketel aangesloten op Evohome.

Het is een OpenTherm systeem met voor de verdeler een HR92 als zoneklep. Bij weinig vraag opent de HR92 dus ook minimaal. De ketel krijgt een warmtevraag voor 40 Ta, maar ik zie dat m’n retour al rond de 37 zit. Het lijkt er dus op dat door de bypass het warme water direct terug naar de ketel gaat.

Wanneer ik de bypass zwaarder zet dan heb ik het idee dat de ketel z’n warmte niet kwijt kan en dan ook de Ta oploopt, omdat de HR92 minimaal open gaat. De pomp snelheid van de ketel staat op min 58 en max 65.

Hebben jullie nog ideeën wat ik hier aan zou kunnen doen?
De Hr92 op volledige slag zeten en kijken of het beter gaat.

Parameter 6 : instelling kraan slag van 0 naar 1 (volledige slag)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:36
Volledige slag heeft geen zin. Zie eerdere post van mij met de toelichting.

Om het probleem van synorluna te minimaliseren is het noodzakelijk dat de ketel altijd het minimum debiet haalt.
Dat is uit mijn hoofd 150L/uur bij 3,7kW aan minimum vermogen.

PS Het aan en uit gaan van de ketel is niet te voorkomen als het benodigde vermogen lager is dan het minimum vermogen van de ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
leonbong schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:26:
Volledige slag heeft geen zin. Zie eerdere post van mij met de toelichting.

Om het probleem van synorluna te minimaliseren is het noodzakelijk dat de ketel altijd het minimum debiet haalt.
Dat is uit mijn hoofd 150L/uur bij 3,7kW aan minimum vermogen.

PS Het aan en uit gaan van de ketel is niet te voorkomen als het benodigde vermogen lager is dan het minimum vermogen van de ketel.
Tnx voor de correctie @leonbong

@synorluna het lijkt mij raadzaam om dit nieuwe stookseizoon ook te beginnen met een eigen topic. Het is echt een draak om dingen terug te lezen waardoor je veel info mist. Tenzij het systeem zo goed als klaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Het begint met knappe bypass. Bijvoorbeeld een danfoss AVDO, die goed afstellen dat bij alles dicht in huis, de bypass net iets meer flow doet dan de minimum flow noodzakelijk voor de ketel (check hiervoor je min-vermogen).
Vuistregel 4kw min vermogen +/- 150l/uur, 7kw min vermogen +/-230 l/uur

Dan moet goed komen, dan heb je de installatie dusdanig gemaakt dat je minimale aantal aan/uit haalt.

Mocht je nu een belabberde bypass hebben dan kan je opstelling overwegen waarbij je achter de bypass een Watts inregelventiel plaatst zodat je de bypass flow kan beperken tot je noodzakelijk debiet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vLsdxZNDc_n0nlSptdHlMxYOgdo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5tTyXHOBv6OqNAdkeY7BbMKr.png?f=user_large
V1 = Bypass
V2 = Inregelventiel (Watts inregelkraan)

[ Voor 17% gewijzigd door leonbong op 26-10-2023 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Dashlane schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:56:
[...]

Ik heb het een keer van iemand overgenomen op het forum. Zijnde met de uitleg dat je evohome daarmee dwingt om langer uit te gaan en dat hij daarvoor eerder zal kiezen om door te gaan. Nu haalde ik uit mijn eigen data dat wanneer hij binnen een graden van setpoint bijna altijd afschakelt. Dus de moeite waard om te testen.

Ik had zelf het idee vorig jaar winter dat 10 minuten uit ervoor zorgde dat ik langere runs kreeg bij koudere buitentempraturen omdat het leek dat evohome het te koud vond om 10 minuten uit te gaan en daarom maar doorgaat ipv 1 minuut even af te schakelen.
Ik heb even getest en wat je zegt klopt inderdaad. De minimale uit tijd zorgt er voor dat hij pas uit gaat op het moment dat hij bepaald heeft dat hij meer dan de ingestelde minimale uit tijd uit moet gaan. Bij een instelling van 0 kan hij dus soms uit en meteen weer aan gaan.

Bij een instelling van 10 blijft hij dus aan staan als hij berekend heeft dat hij eigenlijk 5 minuten uit zou moeten.

Pas als hij berekend heeft dat hij tien minuten of meer uit moet, gaat hij uit. Zorgt bij mij ook voor langere afnameperiodes van mijn warmtepomp, wat weer zorgt voor een minder zenuwachtig regelgedrag in de warmtepomp zelf.

Het frappante is dat het lijkt dat als hij berekend heeft dat hij 0 minuten uit moet staan (en je instelling ook op 0 staat), dat hij niet aan blijft staan, maar op het schakelmoment een keer uit en bijna meteen weer aan gaat.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaz03
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-07 13:45
Hippe Lip schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:17:

Misschien komt dat doordat je ‘geen’ gekozen hebt. Zo weet evohome niet dat je een WP als warmtebron hebt? Als je dan toch een BDR toevoegt als toestelregeling kun je ook zeggen dat het een WP-regeling is, als ik het me goed herinner. En als je die Yonos-pomp niet met een relais aan wilt sturen, dan programmeer je die BDR (toestelregeling) wel in evohome zodat die weet dat het om een WP gaat, maar sluit je die BDR niet op je pomp aan.
Ik heb het nu getest en het klopt: als je bij Toestelregeling GEEN instelt, dan biedt Evohome alleen de instellingen aan voor een cv-ketel, vreemd eigelijk. Ik heb nu een BDR91T relais als als toestelregeling gedefinieerd (optie warmtepompmodule gekozen) en nu heb ik alle opties. De BDR91T is verder nergens op aangesloten overigens.

Voorgaande posts lezende, zijn de beste instellingen voor mij dan als volgt?
(ik heb een bodemwarmtepomp NIBE, parallel buffervat en Evohome alleen als naregeling):
Aantal schakelingen 1x per uur
Minimale aan tijd: 30 minuten
Minimale uit tijd: 10 minuten

Ik sluit dit relais later aan op mijn circulatiepomp in het secundaire circuit. Klopt het dat ik dan de keuze Toestelregeling Warmtepompmodule moet handhaven? Als Draadloze relaisbox kies denkt hij zeker dat het een cv-ketel is?

Ik ga kijken of mijn warmtepomp nu langere runs gaat maken. Ik merk dat bij een geringe warmtevraag (bijv. 1 radiator) in dit seizoen de warmtepomp ondanks het grote buffervat gaat pendelen (runs van 15 minuten). Hoop dat dit het iets beter maakt. Anders moet ik de installateur naar m'n WP instellingen laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Kaz03 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:04:
[...]

Ik heb het nu getest en het klopt: als je bij Toestelregeling GEEN instelt, dan biedt Evohome alleen de instellingen aan voor een cv-ketel, vreemd eigelijk. Ik heb nu een BDR91T relais als als toestelregeling gedefinieerd (optie warmtepompmodule gekozen) en nu heb ik alle opties. De BDR91T is verder nergens op aangesloten overigens.

Voorgaande posts lezende, zijn de beste instellingen voor mij dan als volgt?
(ik heb een bodemwarmtepomp NIBE, parallel buffervat en Evohome alleen als naregeling):
Aantal schakelingen 1x per uur
Minimale aan tijd: 30 minuten
Minimale uit tijd: 10 minuten

Ik sluit dit relais later aan op mijn circulatiepomp in het secundaire circuit. Klopt het dat ik dan de keuze Toestelregeling Warmtepompmodule moet handhaven? Als Draadloze relaisbox kies denkt hij zeker dat het een cv-ketel is?

Ik ga kijken of mijn warmtepomp nu langere runs gaat maken. Ik merk dat bij een geringe warmtevraag (bijv. 1 radiator) in dit seizoen de warmtepomp ondanks het grote buffervat gaat pendelen (runs van 15 minuten). Hoop dat dit het iets beter maakt. Anders moet ik de installateur naar m'n WP instellingen laten kijken.
Over je hem kan aansluiten op je pomp moet ik je een antwoord verschuldigd blijven. Ik stuur mijn warmtepomp met bdr91T aan en deze stuurt de circulatiepomp aan. Zoals je het omschrijft heb ik het idee dat je warmtepomp volledig WAR aangestuurd op het primaire circuit en dat je de warmtevraag wilt sturen doormiddel van de circulatiepomp secundaire circuit. Als er geen vraag is, dan houdt de warmtepomp alsnog het buffervat warm. Met deze tempraturen en lage aanvoer tempraturen heb je naar mijn idee meer last van dat het minimale vermogen hoger ligt dan de vermogensvraag voor verwarmen. Als dit de setup is die je wenst uit te voeren denk ik dat het niet gaat veranderen aan de runs van 15 minuten omdat een warmtepomp los van evohome ook afschakeld als de retour te hoog is en daarmee gelijk of bijna gelijk is met de setpoint temperatuur. Ik heb daar nu ook last van ondanks dat ik evohome ingesteld heb op runs van een 1 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
jaapzb schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:11:
[...]

Ik heb even getest en wat je zegt klopt inderdaad. De minimale uit tijd zorgt er voor dat hij pas uit gaat op het moment dat hij bepaald heeft dat hij meer dan de ingestelde minimale uit tijd uit moet gaan. Bij een instelling van 0 kan hij dus soms uit en meteen weer aan gaan.

Bij een instelling van 10 blijft hij dus aan staan als hij berekend heeft dat hij eigenlijk 5 minuten uit zou moeten.

Pas als hij berekend heeft dat hij tien minuten of meer uit moet, gaat hij uit. Zorgt bij mij ook voor langere afnameperiodes van mijn warmtepomp, wat weer zorgt voor een minder zenuwachtig regelgedrag in de warmtepomp zelf.

Het frappante is dat het lijkt dat als hij berekend heeft dat hij 0 minuten uit moet staan (en je instelling ook op 0 staat), dat hij niet aan blijft staan, maar op het schakelmoment een keer uit en bijna meteen weer aan gaat.
Ja ik heb sterk het vermoeden dat hij altijd afschakeld als de gevraagde temperatuur binnen 1 graden behaald is. Dus vraag 20 graden, kamer tempratuur 19,5. Wordt dit meer dan een graden dan gaat evohome wel lange runs aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaz03
Dashlane schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:31:
[...]

Over je hem kan aansluiten op je pomp moet ik je een antwoord verschuldigd blijven. Ik stuur mijn warmtepomp met bdr91T aan en deze stuurt de circulatiepomp aan. Zoals je het omschrijft heb ik het idee dat je warmtepomp volledig WAR aangestuurd op het primaire circuit en dat je de warmtevraag wilt sturen doormiddel van de circulatiepomp secundaire circuit. Als er geen vraag is, dan houdt de warmtepomp alsnog het buffervat warm. Met deze tempraturen en lage aanvoer tempraturen heb je naar mijn idee meer last van dat het minimale vermogen hoger ligt dan de vermogensvraag voor verwarmen. Als dit de setup is die je wenst uit te voeren denk ik dat het niet gaat veranderen aan de runs van 15 minuten omdat een warmtepomp los van evohome ook afschakeld als de retour te hoog is en daarmee gelijk of bijna gelijk is met de setpoint temperatuur. Ik heb daar nu ook last van ondanks dat ik evohome ingesteld heb op runs van een 1 uur.
Je hebt gelijk. de WP is bij mij volledig WAR op het primaire circuit en verwarmt het buffervat. Maar lees dat zelfs met jouw aansturing hij afschakelt op de retour dus dat zou me dan ook niet helpen. Ik heb een zware WP (16kW: NIBE S1155-16) maar bewust ook een groot 300L buffervat dus had verwacht dat dit zou helpen. Er zit 45min tot 1 uur tussen de runs en een run is 15 tot 25 minuten. Niet ideaal toch? Moet ik dan (tegenintuitief) de stooklijn verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Kaz03 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:11:
[...]

Je hebt gelijk. de WP is bij mij volledig WAR op het primaire circuit en verwarmt het buffervat. Maar lees dat zelfs met jouw aansturing hij afschakelt op de retour dus dat zou me dan ook niet helpen. Ik heb een zware WP (16kW: NIBE S1155-16) maar bewust ook een groot 300L buffervat dus had verwacht dat dit zou helpen. Er zit 45min tot 1 uur tussen de runs en een run is 15 tot 25 minuten. Niet ideaal toch? Moet ik dan (tegenintuitief) de stooklijn verhogen?
Je hebt het over dat maar 1 radiator open staat als je die korte runs hebt. Daar valt denk ik weinig aan te doen. Of je nou een ketel of warmtepomp hebt, als je veel vermogen hebt en dat niet kwijt kan, krijg je pendelgedrag. Een buffer helpt hier bij, maar als die eenmaal warm is houdt het ook op. In dit seizoen met nog weinig vraag is dat met een naregeling denk ik onvermijdelijk. Het advies is meestal "zet alles open", dan heb je namelijk voldoende afgifte vermogen en zal de WP niet zo snel af slaan. Persoonlijk vind ik runs van 25 minuten niet heel erg kort, zeker niet als er dan ook weer een half uur tussen zit voor de volgende run. Hoe kouder het buiten word, hoe langer je runs zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaz03
jaapzb schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:57:
[...]

Je hebt het over dat maar 1 radiator open staat als je die korte runs hebt. Daar valt denk ik weinig aan te doen. Of je nou een ketel of warmtepomp hebt, als je veel vermogen hebt en dat niet kwijt kan, krijg je pendelgedrag. Een buffer helpt hier bij, maar als die eenmaal warm is houdt het ook op. In dit seizoen met nog weinig vraag is dat met een naregeling denk ik onvermijdelijk. Het advies is meestal "zet alles open", dan heb je namelijk voldoende afgifte vermogen en zal de WP niet zo snel af slaan. Persoonlijk vind ik runs van 25 minuten niet heel erg kort, zeker niet als er dan ook weer een half uur tussen zit voor de volgende run. Hoe kouder het buiten word, hoe langer je runs zullen zijn.
Dit is nuttige info, dank! Ik heb zelf weinig technisch verstand van een warmtepomp. Dus eens per uur een run van minimaal 15 minuten is niet heel slecht voor de compressor? Zeker als het alleen in het tussenseizoen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Kaz03 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:11:
[...]

Het is de vraag hoeveel schakelingen je hebt zonder warmtevraag. 16kw op een radiator lijkt mij eigenlijk onhaalbaar. Toevallig heb ik dezelfde vraag gesteld over het verhogen van de minimale temperatuur om de korte runs te voorkomen. Heb daar mooie antwoorden op gekregen in het lucht/water warmtepomp topic. Ik heb de minimaal aanvoer van 26 verhoogt naar 30 zodat de warmtepomp aan het werk kan, kleine overshoot krijg en vervolgens weer een periode uit te gaan. Minimale vermogen is bij mij al te hoog in een combinatie van vier groepen vloerverwarming met een 5kw warmtepomp.

Overigens heb ik het advies van Atag gehad om evohome te schakelen via de warmtepomp en niet via de pomp. Dan gebruik je minder energie omdat die onnodig 50 liter warm houd. Ik vraag me ook af wat de meerwaarde is van 300liter water continu warm houden bij deze temperaturen. Ik zou eerder denken dat je op momenten alleen uit het buffer verwarmd. Maar als je dat doet dan slaat nu je warmptepomp in om die overige liters weer bij te verwarmen. Leuk hersenspinsel waar ik ook nog niet helemaal uit ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaz03
Dashlane schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:52:
[...]

Het is de vraag hoeveel schakelingen je hebt zonder warmtevraag. 16kw op een radiator lijkt mij eigenlijk onhaalbaar. Toevallig heb ik dezelfde vraag gesteld over het verhogen van de minimale temperatuur om de korte runs te voorkomen. Heb daar mooie antwoorden op gekregen in het lucht/water warmtepomp topic. Ik heb de minimaal aanvoer van 26 verhoogt naar 30 zodat de warmtepomp aan het werk kan, kleine overshoot krijg en vervolgens weer een periode uit te gaan. Minimale vermogen is bij mij al te hoog in een combinatie van vier groepen vloerverwarming met een 5kw warmtepomp.

Overigens heb ik het advies van Atag gehad om evohome te schakelen via de warmtepomp en niet via de pomp. Dan gebruik je minder energie omdat die onnodig 50 liter warm houd. Ik vraag me ook af wat de meerwaarde is van 300liter water continu warm houden bij deze temperaturen. Ik zou eerder denken dat je op momenten alleen uit het buffer verwarmd. Maar als je dat doet dan slaat nu je warmptepomp in om die overige liters weer bij te verwarmen. Leuk hersenspinsel waar ik ook nog niet helemaal uit ben.
ik ga dat forum lezen, dank! over '16kw op 1 radiator'. Dat is natuurlijk het slechtste geval, maar wellicht veroorzaakt dat het pendelen niet, want ik had nu juist verwacht dat mijn buffer zorgt dat, als er maar 1 radiator vraag heeft, dat hij dan heel lang uit de buffer kan putten, voordat de warmtepomp aan moet. Misschien staan de instellingen WP / buffervat niet helemaal goed.

Over het advies van Atag: je bedoelt dat Evohome bij jou leidend is? NIBE is hier juist pertinent tegen en ik dacht dat op dit forum ook gelezen te hebben. Omdat de angst is dat Evohome telkens bij warmtevraag de WP gaat schakelen en er dus juist korte runs ontstaan. Met buffervat was toch juist het advies om Evohome naregeling te maken en WP onafhankelijk via WAR het buffervat te laten verwarmen? Of begrijp ik je verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Kaz03 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:59:
[...]

ik ga dat forum lezen, dank! over '16kw op 1 radiator'. Dat is natuurlijk het slechtste geval, maar wellicht veroorzaakt dat het pendelen niet, want ik had nu juist verwacht dat mijn buffer zorgt dat, als er maar 1 radiator vraag heeft, dat hij dan heel lang uit de buffer kan putten, voordat de warmtepomp aan moet. Misschien staan de instellingen WP / buffervat niet helemaal goed.

Over het advies van Atag: je bedoelt dat Evohome bij jou leidend is? NIBE is hier juist pertinent tegen en ik dacht dat op dit forum ook gelezen te hebben. Omdat de angst is dat Evohome telkens bij warmtevraag de WP gaat schakelen en er dus juist korte runs ontstaan. Met buffervat was toch juist het advies om Evohome naregeling te maken en WP onafhankelijk via WAR het buffervat te laten verwarmen? Of begrijp ik je verkeerd?
De vraag is hoelang je kan putten uit een 300liter vat. Het klopt dat evohome veel kan schakelen, alleen als je hem alleen al instelt op warmtepomp en dan alle instellingen op max. Dan heb je minimale run van 30 minuten, max 1 schakeling per uur en met een minimale uit tijd van 10 minuten. Elk systeem is anders, daarom ben ik wel benieuwd wat er gebeurd als jij nu niet stookt maar het buffer wel op temp houdt en wat de warmtepomp doet op het moment dat je vraag hebt in 1 a 2 ruimtes. Schakelt de warmtepomp gelijk bij of kun je best lang stoken uit het buffervat zonder dat de warmtepomp inschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
[...]

Meten is weten, heb je een aanvoertemperatuurmeting (na het buffer) of een temperatuurmeting in het buffer? Als je meetgegevens hebt van je WP kan je wat meer zeggen over waarom je zulke korte runs hebt.

Heb je de evohome bdr91t direct aan je WP, of schakel je enkel een CV-pomp die warmte afneemt uit het buffer?

Ik heb hier een 50L buffervat, met een 7kW WP duurt het hier ook ongeveer 15 minuten om het buffervat volledig warm te hebben (zonder afname) voordat de WP weer uitschakeld vanwege een te hoge aanvoertemperatuur.

Als je een 16kW WP hebt met alleen een kleine radiator die wat afneemt durf ik te wedden dat je 300L vat zo warm is en je WP weer afschakelt vanwege te hoge aanvoertemperatuur (dus te weinig afname voor het vermogen wat je hebt)

[ Voor 15% gewijzigd door jaapzb op 27-10-2023 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Dashlane schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:52:
[...]

Zo lang je geen afname van het buffer hebt zal een goed geisoleerd vat niet echt snel afkoelen. Ik heb een 50L buffer en heb nog nooit gezien dat het buffer na opwarming uit zichzelf is afgekoeld tot het moment dat hij weer warmgemaakt moest worden. Heel sporadisch komt wel een soort mismatch run voor, waar de WP het buffer warm stookt omdat evohome net twee schakelingen aan warmte uit het buffer heeft gehaald en daarna weer stopt. Al met al denk ik niet dat het energetisch veel uit zal maken. Die warmte die op het eind van een run (als evohome kleppen dicht staan) nog in het buffer eord gepompt zal bij de volgende warmtevraag van evohome weer gebruikt worden, minus misschien een paar graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Dashlane schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:36:
[...]

Op evo touch.

1. Menu in gedrukt houden
2. U gaat nu configuratie in… - Ja
3. Systeem apparatuur
4. Toestel regeling —> warmtepomp module

Zie je bij stap vier geen ‘warmtepomp module’, dan moet je resideo mailen want dan draait de evotouch op oude firmware.
Hoi,

Als ik optie 4 aanklik, dan staat hij niet meer ingesteld op de nu ingestelde “draadloze relais box”, klopt dat en werkt het dan gewoon?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ka3osePVKwN1T-I6gMUc0md3t00=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pflrsJH2UIkSGPZtifTtaY5D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
golfgti5 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 17:01:
[...]

Hoi,

Als ik optie 4 aanklik, dan staat hij niet meer ingesteld op de nu ingestelde “draadloze relais box”, klopt dat en werkt het dan gewoon?

[Afbeelding]
Klopt! Dat gaat gewoon goed. Mocht de warmtepompregeling in jouw situatie toch niet werken kan je hem gewoon weer terugzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:41
Wij hebben 1 aparte (kantoor) ruimte met vloerverwarming, ongeveer 8m2, Grundfos pomp (op auto stand), 1 groep. Deze ruimte wordt alleen regelmatig tijdens kantooruren gebruikt, dus hoeft niet altijd verwarmd te zijn. Vandaar dat er een honeywell hr92 op zit.
Als we deze hr92 eraf halen dan werkt het op zich goed (warmt wel langzaam op).
Echter als we de honeywell hr92 er op zetten dan werkt het niet goed. De vloer wordt niet warm genoeg en de ruimte zeker niet de temperatuur waarop hij ingesteld staat.
Ik heb parameter 6 op stand 1 staan.

Hebben jullie nog een tip?

(ik had deze vraag ook in los topic gezet, maar denk dat dit een betere plek is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
NEOeo schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 08:40:
Wij hebben 1 aparte (kantoor) ruimte met vloerverwarming, ongeveer 8m2, Grundfos pomp (op auto stand), 1 groep. Deze ruimte wordt alleen regelmatig tijdens kantooruren gebruikt, dus hoeft niet altijd verwarmd te zijn. Vandaar dat er een honeywell hr92 op zit.
Als we deze hr92 eraf halen dan werkt het op zich goed (warmt wel langzaam op).
Echter als we de honeywell hr92 er op zetten dan werkt het niet goed. De vloer wordt niet warm genoeg en de ruimte zeker niet de temperatuur waarop hij ingesteld staat.
Ik heb parameter 6 op stand 1 staan.

Hebben jullie nog een tip?

(ik had deze vraag ook in los topic gezet, maar denk dat dit een betere plek is)
Waar zit de knop? En is de knop zelf ook verantwoordelijk voor het meten van de ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
Dashlane schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 08:58:
[...]

Waar zit de knop? En is de knop zelf ook verantwoordelijk voor het meten van de ruimte?
De knop is ook verantwoordelijk voor het meten van de ruimte. Er hangt ook een DT92E, maar ik geloof dat je deze niet met elkaar kunt koppelen?
Hierbij een foto van de knop. De knop zit op de ingang van de verdeler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pYlvx_Sj1epdvhqQoc-X_L3ucaI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Llhkb6NfVHbZgVPjiTiHbKW4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
NEOeo schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:03:
[...]

De knop is ook verantwoordelijk voor het meten van de ruimte. Er hangt ook een DT92E, maar ik geloof dat je deze niet met elkaar kunt koppelen?
Hierbij een foto van de knop. De knop zit op de ingang van de verdeler.

[Afbeelding]
Die dt92e kun je toewijzen en ik weet vrijwel zeker dat je probleem daarmee opgelost wordt.

https://youtu.be/GEEhmw0xMoc?feature=shared

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
Dashlane schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:15:
[...]

Die dt92e kun je toewijzen en ik weet vrijwel zeker dat je probleem daarmee opgelost wordt.

https://youtu.be/GEEhmw0xMoc?feature=shared
Dank, ik ga proberen of dat beter werkt!

[ Voor 12% gewijzigd door NEOeo op 30-10-2023 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
NEOeo schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:53:
[...]

Dank, ik ga proberen of dat beter werkt!
Ik heb op de slaapkamers een soort gelijk probleem gehad. De radiatoren zaten achter zware gordijnen en daarmee de knop ook, dat werkte ook niet goed. Wireless rounds geplaatst als voeler en daarmee opgelost.

Ik weet dat het rond mijn eigen verdeler van de vloerverwarming ook altijd wat warmer is en dan stijgt warmte ook nog eens. Het is gewoon niet ideaal en voor jou ook nog eens een goedkope oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Hallo,

Deze radiator in onze badkamer wil ik constant mee laten lopen, staat nu ingesteld op 18 graden, als ik de knop op 24 graden zet en de radiator open gaat en ik de knop er dan afhaal, blijft de radiator dan open staan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EoWDcCMm4LaCxNDnEeHzUyuhfPc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VbKXIMJxWH907XJXFLQ8AxD4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:31
golfgti5 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:27:
Hallo,

Deze radiator in onze badkamer wil ik constant mee laten lopen, staat nu ingesteld op 18 graden, als ik de knop op 24 graden zet en de radiator open gaat en ik de knop er dan afhaal, blijft de radiator dan open staan?
[Afbeelding]
Sterker nog: als je de knop er gewoon vanaf haalt dan staat de afsluiter standaard gewoon open. Het indrukken van de pin (naaldafsluiter) zorgt voor het verminderen van de doorstroming.

Lang verhaal kort: zonder knop/HR92 staat een afsluiter standaard vol open

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Joarie schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:34:
[...]

Sterker nog: als je de knop er gewoon vanaf haalt dan staat de afsluiter standaard gewoon open. Het indrukken van de pin (naaldafsluiter) zorgt voor het verminderen van de doorstroming.

Lang verhaal kort: zonder knop/HR92 staat een afsluiter standaard vol open
Dank U

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:31
Ik heb zelf de badkamer radiator ook vol open staan, maar via de voetregelaar flink gekneden zodat er maar een klein beetje warm water doorheen stroomt gedurende de dag. Dat is meer dan voldoende om de handdoeken te drogen en de badkamervloer aangenaam te houden (de retourleiding loopt met een paar lussen door de vloer).

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

[...]
Klopt! Ik heb dat precies zo met mijn Nibe S1255-6. De WP stookt WAR en houdt het buffervat op temperatuur. Omdat het weersafhankelijk is, is dat buffervat steeds zo koud mogelijk, waardoor de verliezen beperkt blijven.
En afhankelijk van waar dat buffervat staat kun je je nog afvragen of die verliezen wel verliezen zijn. Het ding verliest zijn warmte immers binnen de schil en dat komt daarmee de opwarming van je huis ten goede.

En mijn evohome (Honeywell spelt dat met uitsluitend kleine letters, viel me op) schakelt alleen de circulatiepomp van het secundaire circuit. Doordat er daarmee warmte onttrokken wordt aan dat buffervat zal de WP aanslaan; die ziet die afkoeling omdat in ‘rust’ de circulatiepomp van de Nibe, in het primaire circuit dus, altijd een beetje door blijft lopen. Zo houdt de Nibe de temperatuur van het buffervat in de gaten.

Over dat laatste: vandaag was ik bij een buurman om de hoek die net een nieuwe S1255 heeft en die verbaasde zich over het stilstandsverbruik van bijna 40W (real time afgelezen op de Eastron tussenmeter). Dat is de elektronica, maar ook die pomp van het primaire circuit. In menu 7.1.2.2 staat de snelheid van die pomp in wachtmodus (dus als er geen vraag is). Die staat standaard op 30%. Dat heb ik verlaagd naar 20% en prompt ging het stilstandsverbruik met 5W omlaag.
Zo kun je dus je jaarverbruik weer een flink stuk omlaag brengen.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaz03
Hippe Lip schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:01:
[...]

En mijn evohome (Honeywell spelt dat met uitsluitend kleine letters, viel me op) schakelt alleen de circulatiepomp van het secundaire circuit. Doordat er daarmee warmte onttrokken wordt aan dat buffervat zal de WP aanslaan; die ziet die afkoeling omdat in ‘rust’ de circulatiepomp van de Nibe, in het primaire circuit dus, altijd een beetje door blijft lopen. Zo houdt de Nibe de temperatuur van het buffervat in de gaten.
Dank voor de tips. Die instelling ga ik meteen aanpassen. Het aansluiten van op de circulatiepomp, is dat moeilijk? Heeft de pomp daar speciale contacten voor? Of moet er iets tussen? Schakelt de BDR echt de stroom richting pomp in of uit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Kaz03 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:08:
[...]

Dank voor de tips. Die instelling ga ik meteen aanpassen.
Doe er je voordeel mee!
Het aansluiten van op de circulatiepomp, is dat moeilijk? Heeft de pomp daar speciale contacten voor? Of moet er iets tussen? Schakelt de BDR echt de stroom richting pomp in of uit?
Die BDR kun je gewoon als schakelaar voor de pomp gebruiken. Dus één draad (liefst de blauwe, = de nul, rechtstreeks naar de pomp en de bruine =.fase via de schakelaar naar de pomp. Zo heb ik het ook gedaan.
(en elektrotechniek is mijn vak ;) )

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Hippe Lip schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:01:
[...]

Klopt! Ik heb dat precies zo met mijn Nibe S1255-6. De WP stookt WAR en houdt het buffervat op temperatuur. Omdat het weersafhankelijk is, is dat buffervat steeds zo koud mogelijk, waardoor de verliezen beperkt blijven.
En afhankelijk van waar dat buffervat staat kun je je nog afvragen of die verliezen wel verliezen zijn. Het ding verliest zijn warmte immers binnen de schil en dat komt daarmee de opwarming van je huis ten goede.

Over dat laatste: vandaag was ik bij een buurman om de hoek die net een nieuwe S1255 heeft en die verbaasde zich over het stilstandsverbruik van bijna 40W (real time afgelezen op de Eastron tussenmeter). Dat is de elektronica, maar ook die pomp van het primaire circuit. In menu 7.1.2.2 staat de snelheid van die pomp in wachtmodus (dus als er geen vraag is). Die staat standaard op 30%. Dat heb ik verlaagd naar 20% en prompt ging het stilstandsverbruik met 5W omlaag.
Zo kun je dus je jaarverbruik weer een flink stuk omlaag brengen.
Wat ik mij dan oprecht afvraag, creeer je juist dan geen korte runs. Omdat met een warm buffervat de temp zakt met bijvoorbeeld 1 graden, en met compleet schakelen bijvoorbeeld 3 graden. Om drie graden te verwarmen is die langer bezig.

Ik zie wel een voordeel met koudere temperaturen omdat het systeem dan warmer is en daarmee minder defrosts, maar bij de wat gematigde temperaturen ben ik benieuwd naar je bevinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaz03
Dashlane schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:14:
[...]

Wat ik mij dan oprecht afvraag, creeer je juist dan geen korte runs. Omdat met een warm buffervat de temp zakt met bijvoorbeeld 1 graden, en met compleet schakelen bijvoorbeeld 3 graden. Om drie graden te verwarmen is die langer bezig.

Ik zie wel een voordeel met koudere temperaturen omdat het systeem dan warmer is en daarmee minder defrosts, maar bij de wat gematigde temperaturen ben ik benieuwd naar je bevinding.
Zijn daar wellicht settings voor om dat te verbeteren. Ik vraag me idd af dat nu mijn pendelgedrag (deels) veroorzaakt. Ik had eigenlijk verwacht dat de WP niet direct het buffervat gaat verwarmen bij een temperatuurdaling, zeker niet met 300L. Dan duurt het bij geringe vraag een tijdje voor er voldoende warmte uit het vat onttrokken is lijkt me. Werkt hij niet een beetje net als in tapwaterbedrijf: daar gaat hij ook pas aan de slag als het vat van 50 graden onder de 40 komt, en als je wil ook nog binnen bepaalde tijden. Bij verwarmen zit daar hopelijk ook een vertraging op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Dashlane schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:14:
[...]

Bij gematigde temperaturen kun je nooit echt lange runs krijgen. Een WP kan meestal niet verder dan tot 25 of 30% terugmoduleren. Dat betekent in mijn geval een minimumvermogen van 2kW, maar dat heb je nu helemaal niet nodig. Dus warmt je buffervat sneller op dan dat je die warmte eruit haalt.

Ergens kun je de hysterese instellen als ik me niet vergis. Als je die niet te klein kiest, dan duurt het even voordat de WP reageert op een temperatuurdaling, gerekend vanaf het moment van afslaan (=einde laatste run). En daarna gaat die door met verwarmen totdat de ingestelde max temperatuur weer is bereikt.
Dat levert langere runs van de WP op dan van die circulatiepomp in het secundaire circuit.
Dat zie je in mijn grafieken hieronder. De circulatiepomp in het secundaire circuit (huis) schakelt veel vaker dan de compressor. Het buffervat dempt, die middelt de boel wat uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1pItx8IZugmj_EGkOgimGL4rq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q2wwNhXIgBFG05FJBnow251J.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 30-10-2023 23:58 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Kaz03 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:19:
[...]
Zijn daar wellicht settings voor om dat te verbeteren. Ik vraag me idd af dat nu mijn pendelgedrag (deels) veroorzaakt.
Pendelen zou ik het pas echt gaan noemen als je meer dan 1 start per uur hebt.
Is dat bij jou het geval?

Anders zit je gewoon met hetzelfde als iedereen in dit jaargetijde. Het minimale afgegeven vermogen van de WP is te hoog voor de vraag nu.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaz03
Hippe Lip schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:38:
[...]

Pendelen zou ik het pas echt gaan noemen als je meer dan 1 start per uur hebt.
Is dat bij jou het geval?

Anders zit je gewoon met hetzelfde als iedereen in dit jaargetijde. Het minimale afgegeven vermogen van de WP is te hoog voor de vraag nu.
Ik heb er gisteren zo te zien 1 per uur gehad. Dus dat is geen reden tot zorg begrijp ik. Ik zal het in de gaten houden. Die 2 grotere zaagtanden zijn het tapwater.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STz4QuYyWYjgVjn4NQULcA4KDu0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0jRDtyNMpITHUwMGEuFsQ7eH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Maar deze grafieken zullen er toch net zo uitzien als zonder vat? Mij is verteld dat evohome een buffervat nodig heeft zodat de warmtepomp zijn warmte kwijt kan als er bijvoorbeeld 1 zone open gaat. Maar jullie warmtepomp kan die warmte toch niet kwijt omdat hetzelfde buffervat al op temperatuur is. De enige energie die de wp kwijt kan is is die van de groep en misschien een stukje verlies van eerder op het vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
Dashlane schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:59:
[...]

Ik heb op de slaapkamers een soort gelijk probleem gehad. De radiatoren zaten achter zware gordijnen en daarmee de knop ook, dat werkte ook niet goed. Wireless rounds geplaatst als voeler en daarmee opgelost.

Ik weet dat het rond mijn eigen verdeler van de vloerverwarming ook altijd wat warmer is en dan stijgt warmte ook nog eens. Het is gewoon niet ideaal en voor jou ook nog eens een goedkope oplossing.
Helaas werkt het nog niet goed. De knop blijft dicht, de cv slaat wel aan.
Mis ik nog een instelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
NEOeo schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 06:56:
[...]

Helaas werkt het nog niet goed. De knop blijft dicht, de cv slaat wel aan.
Mis ik nog een instelling?
Ingesteld als voeler? En als je aan de knop zelf nu draait, gaat de kraan dan wel open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
Dashlane schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:02:
[...]

Ingesteld als voeler? En als je aan de knop zelf nu draait, gaat de kraan dan wel open?
Ik heb precies deze video opgevolgd: YouTube: Ruimtethermostaat DTS92 toewijzen aan het evohome-bedienpaneel | Hon...
Als je de knop zelf draait gaat de kraan wel open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
NEOeo schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:16:
[...]

Ik heb precies deze video opgevolgd: YouTube: Ruimtethermostaat DTS92 toewijzen aan het evohome-bedienpaneel | Hon...
Als je de knop zelf draait gaat de kraan wel open.
Vreemd, heb je ook de configuratie gewist bij de DTS voordat je hem instelde en als je de temperatuur veranderd op de DTS, neemt die dat waar in evotouch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Dashlane schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 06:48:
Maar deze grafieken zullen er toch net zo uitzien als zonder vat? Mij is verteld dat evohome een buffervat nodig heeft zodat de warmtepomp zijn warmte kwijt kan als er bijvoorbeeld 1 zone open gaat. Maar jullie warmtepomp kan die warmte toch niet kwijt omdat hetzelfde buffervat al op temperatuur is. De enige energie die de wp kwijt kan is is die van de groep en misschien een stukje verlies van eerder op het vat.
Hier maak je een gedachtefout. Je zegt “Maar jullie warmtepomp kan die warmte toch niet kwijt omdat hetzelfde buffervat al op temperatuur is”. Maar de WP moet juist zefstandig opstarten aan de hand van de temperatuur in het buffervat en niet aan de hand van vraag in huis.
Vraag in huis start de secundaire circulatiepomp en zo onttrekt get huis warmte aan het vat. De WP start op omdat het vat te koud wordt en dus kan die WP op dat moment prima zijn warmte kwijt. De grootte van het buffervat is afgestemd op het minimale vermogen van de WP, zodat die minimaal 10 minuten kan draaien.

Zie voor de berekening van de juiste maat van het buffervat de site warmtepomp-weetjes.nl.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
Dashlane schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:22:
[...]

Vreemd, heb je ook de configuratie gewist bij de DTS voordat je hem instelde en als je de temperatuur veranderd op de DTS, neemt die dat waar in evotouch?
Jazeker, Ik heb nu de zone opnieuw toegevoegd zoals in deze video: YouTube: DTS92 toewijzen aan nieuwe zone evohome Wi-Fi | Honeywell Home
Ik ga weer even testen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Hippe Lip schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:41:
[...]

Hier maak je een gedachtefout. Je zegt “Maar jullie warmtepomp kan die warmte toch niet kwijt omdat hetzelfde buffervat al op temperatuur is”. Maar de WP moet juist zefstandig opstarten aan de hand van de temperatuur in het buffervat en niet aan de hand van vraag in huis.
Vraag in huis start de secundaire circulatiepomp en zo onttrekt get huis warmte aan het vat. De WP start op omdat het vat te koud wordt en dus kan die WP op dat moment prima zijn warmte kwijt. De grootte van het buffervat is afgestemd op het minimale vermogen van de WP, zodat die minimaal 10 minuten kan draaien.

Zie voor de berekening van de juiste maat can he buffervat de site warmtepomp-weetjes.nl.
Het is precies wat ik bedoelde, ik vermoed dat wij hetzelfde bedoelen en dat een cruciaal punt hierin is. Welke hysterese laat de wp weer inslaan. Als het buffervat onder de 1 graden komt en de warmtepomp treed dan in werking dan lijkt mij dat nog steeds niet efficient, er valt weinig op te warmen.

Overigens is de werking zoals je beschrijft in je tweede alinea hetzelfde hoe het bij mij uitpakt. Het verschil is alleen dat de warmtepomp niet inschakelt op het moment dat het buffer afgekoeld is en er geen warmtevraag is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

@Dashlane Hebben we het over een Nibe S1255 bij jou? Dat even om misverstanden te voorkomen?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18-09 07:17
Dashlane schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:07:
[...]

Overigens is de werking zoals je beschrijft in je tweede alinea hetzelfde hoe het bij mij uitpakt. Het verschil is alleen dat de warmtepomp niet inschakelt op het moment dat het buffer afgekoeld is en er geen warmtevraag is.
Hoe krijg je dat voor elkaar? Dat zou in eerste instantie ideaal zijn, want de WP schakelt in bij vraag en maakt een zo lange mogelijke run door zowel het huis als het buffervat te verwarmen zodra de vraag in huis de secundaire pomp afschakelt.

Edit:

Bij nieuwe vraag pakt de secundaire pomp uit het buffervat en pas als het vat afgekoeld is, schakelt de WP weer in? Overigens is de kans op een kortere run dan wel groter, omdat aan de vraag is voldaan door het buffervat en de zones dus weer eerder sluiten en de WP alleen het buffervat verwarmt?

Ik heb zelf een VVM310, zou dat voor mij ook te realiseren zijn?

[ Voor 20% gewijzigd door RISL op 31-10-2023 11:24 ]

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Hippe Lip schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:25:
@Dashlane Hebben we het over een Nibe S1255 bij jou? Dat even om misverstanden te voorkomen?
Nee Atag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
RISL schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:21:
[...]

Hoe krijg je dat voor elkaar? Dat zou in eerste instantie ideaal zijn, want de WP schakelt in bij vraag en maakt een zo lange mogelijke run door zowel het huis als het buffervat te verwarmen zodra de vraag in huis de secundaire pomp afschakelt.

Edit:

Bij nieuwe vraag pakt de secundaire pomp uit het buffervat en pas als het vat afgekoeld is, schakelt de WP weer in? Overigens is de kans op een kortere run dan wel groter, omdat aan de vraag is voldaan door het buffervat en de zones dus weer eerder sluiten en de WP alleen het buffervat verwarmt?

Ik heb zelf een VVM310, zou dat voor mij ook te realiseren zijn?
Warmtepomp draait volledig war, maar in de war zit een maak breek contact van de BDR91T. (dit zit overigens op de print van het binnendeel). De binnenunit stuurt tevens de externe pomp aan bij warmtevraag.

Op het moment dat BDR91T inschakelt gaat de warmtepomp op volledig War draaien en schakelt de externe pomp in. In het systeem gaat er altijd een klep of kraan open zodat er ook daadwerkelijk afgifte is.

Er is altijd een warmtevraag van 30 minuten, max 1 schakeling per uur en minimaal 10 minuten uit zodat de warmtepomp zolang mogelijk blijft draaien.

Daarnaast heb ik twee aanpassingen gedaan.

Timerrelais geplaatst op bdr91A die de zonneklep van de vloerverwarming opent, omdat deze bij een warmtevraag van 60% 6 minuten open gaat en 4 minuten dicht en dit blijft repeteren. Dit heb ik overruled en de klep blijft daardoor vanaf elke nieuwe aansturing anderhalf uur open.

Timerrelais geplaatst op de BDR91T zodat de warmtepomp langere runs krijgt en vaak het hikje die in een cyclus van een uur overruled. Dit ben ik nog aan het testen en aan het afstellen. Het doel is dat ik bij warme buitentempraturen een iets hogere aanvoer heb. De warmtepomp een aantal uur onderbroken draait, lichte overshoot krijg en daarna een paar uur uit gaat.

Mijn idee met betrekking tot de eerdere visie op het buffervat is dat ik de korte runs van de warmtepomp liever uitstel en verplaats naar een langere run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Dashlane schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:07:
[...]

Het is precies wat ik bedoelde, ik vermoed dat wij hetzelfde bedoelen en dat een cruciaal punt hierin is. Welke hysterese laat de wp weer inslaan. Als het buffervat onder de 1 graden komt en de warmtepomp treed dan in werking dan lijkt mij dat nog steeds niet efficient, er valt weinig op te warmen.

Preciese regelingen verschillen per fabrikant en soms zelfs per type. Ik heb zelf een bosch/nefit WP, die schakelt de hysterese op basis van aantal graden per minuut onder of boven het setpoint. Dat telt dus op basis van hoe lang, en hoe veel graden afwijking van het setpoint is. Dat zorgt er voor dat er niet neteen bij 1 graad verschil de compressor weer opgestart word, en je een rustigere regeling krijgt. Als het goed is schakelt de WP dan alleen nog aan op het moment dat er daadwerkelijk vraag is.

Denk dat je voor problemen met specifieke typen warmtepompen je beter naar het topic van jouw type warmtepomp kan gaan (of een nieuw topic starten). Daar weten ze vaak meer over de specifieke instellingen van jouw model. Zo lang je evohome op WP-regeling hebt staan, en je kleppen goed open/dicht draaien, en je pomp aan gaat valt er verder bij evohome weinig meer in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
jaapzb schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:04:
[...]

Preciese regelingen verschillen per fabrikant en soms zelfs per type. Ik heb zelf een bosch/nefit WP, die schakelt de hysterese op basis van aantal graden per minuut onder of boven het setpoint. Dat telt dus op basis van hoe lang, en hoe veel graden afwijking van het setpoint is. Dat zorgt er voor dat er niet neteen bij 1 graad verschil de compressor weer opgestart word, en je een rustigere regeling krijgt. Als het goed is schakelt de WP dan alleen nog aan op het moment dat er daadwerkelijk vraag is.

Denk dat je voor problemen met specifieke typen warmtepompen je beter naar het topic van jouw type warmtepomp kan gaan (of een nieuw topic starten). Daar weten ze vaak meer over de specifieke instellingen van jouw model. Zo lang je evohome op WP-regeling hebt staan, en je kleppen goed open/dicht draaien, en je pomp aan gaat valt er verder bij evohome weinig meer in te stellen.
Hoi Jaap,

Ik heb geen problemen met de regeling. Het is een uitwisseling in gedachte over hoe je een WP aanstuurt middels Evohome. Direct op de warmtepomp of direct op de externe pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Dashlane schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:08:
[...]

Hoi Jaap,

Ik heb geen problemen met de regeling. Het is een uitwisseling in gedachte over hoe je een WP aanstuurt middels Evohome. Direct op de warmtepomp of direct op de externe pomp.
Excuus dan heb ik het verkeerd begrepen. Vanuit mijn warmtepomp fabrikant word officieel aanbevolen om de cv pomp met evohome te regelen. Volgens mij is er niet eens een contact om evohome op de WP aan te sluiten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaz03
Dashlane schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:08:
[...]

Hoi Jaap,

Als ik goed lees zorg jij altijd dat een zone (lang genoeg) openstaat en je hebt een aantal schakelingen bedacht om te waarborgen dat de runs lang(er) zijn. Dan functioneert die zone in feite als buffer en geef je daar de warmte af. In een bufferopstelling (bij mij) kunnen alle zones dicht zijn en zorgt de buffer dat de WP warmte kwijt kan. En ik hoop idd slim genoeg om niet bij elke graag verlies aan te gaan. Daar zijn de NIBEs wel voor gemaakt maar wil ik komend seizoen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaz03
Hippe Lip schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:12:
[...]

Doe er je voordeel mee!

[...]

Die BDR kun je gewoon als schakelaar voor de pomp gebruiken. Dus één draad (liefst de blauwe, = de nul, rechtstreeks naar de pomp en de bruine =.fase via de schakelaar naar de pomp. Zo heb ik het ook gedaan.
(en elektrotechniek is mijn vak ;) )
Toch een vervolgvraag: kan dit een oude BDR-A zijn op de circulatiepomp, ook als je koeling gebruikt en lange runs wil maken, of is het dan beter de nieuwe T variant te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Kaz03 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:37:
[...]

Als ik goed lees zorg jij altijd dat een zone (lang genoeg) openstaat en je hebt een aantal schakelingen bedacht om te waarborgen dat de runs lang(er) zijn. Dan functioneert die zone in feite als buffer en geef je daar de warmte af. In een bufferopstelling (bij mij) kunnen alle zones dicht zijn en zorgt de buffer dat de WP warmte kwijt kan. En ik hoop idd slim genoeg om niet bij elke graag verlies aan te gaan. Daar zijn de NIBEs wel voor gemaakt maar wil ik komend seizoen testen.
Nee dat heeft meer te maken met een tekortkoming in de schakeling van een zonneklep. Zelf heb ik ook een buffervat. Het probleem is dat evohome een zonneklep bij 60% warmtevraag niet 60% open kan zetten. Dat hebben ze opgelost door 6 minuten open te gaan en 4 minuten dicht. De externe pomp blijft wel doorpompen en tegelijkertijd loopt de temperatuur hoog op in het buffer. Bij 10% warmte vraag is het 1 minuut open en 9 minuut dicht. Dat is een gewoon een manke in het systeem en opgelost door een relais. Ik wil gewoon bij een warmtevraag een hoge flow hebben en niet een systeem die continu afschakelt.

Ik zou de bdr-t installeren en deze aanmelden als warmtepomp module, dan heb je minder schakelingen en lange aan runs.

Edit overigens weet ik niet hoe dat met koelen werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Dashlane op 31-10-2023 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Dashlane schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:05:
[...]

Nee dat heeft meer te maken met een tekortkoming in de schakeling van een zonneklep. Zelf heb ik ook een buffervat. Het probleem is dat evohome een zonneklep bij 60% warmtevraag niet 60% open kan zetten. Dat hebben ze opgelost door 6 minuten open te gaan en 4 minuten dicht. De externe pomp blijft wel doorpompen en tegelijkertijd loopt de temperatuur hoog op in het buffer. Bij 10% warmte vraag is het 1 minuut open en 9 minuut dicht. Dat is een gewoon een manke in het systeem en opgelost door een relais. Ik wil gewoon bij een warmtevraag een hoge flow hebben en niet een systeem die continu afschakelt.

Ik zou de bdr-t installeren en deze aanmelden als warmtepomp module, dan heb je minder schakelingen en lange aan runs.

Als je bij 60% warmtevraag de klep 100% van de tijd open houd, dan krijg je toch een enorme overshoot in de ruimtetemperatuur omdat je de vloer te ver opwarmt? In de regeltechniek is de manier dat evohome een zoneklep regelt vrij standaard voor een open/dicht klep. Als je bij 60% vraag de klep ook maar 60% open wilt hebben, kan je geloof ik een HR92 radiatorknop gebruiken. Het nadeel daarvan is weer dat je dan bij weinig vraag ook weinig flow hebt en je misschien te weinig flow over je WP hebt waardoor die weer pendelgedrag gaat vertonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
jaapzb schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:23:
[...]

Als je bij 60% warmtevraag de klep 100% van de tijd open houd, dan krijg je toch een enorme overshoot in de ruimtetemperatuur omdat je de vloer te ver opwarmt? In de regeltechniek is de manier dat evohome een zoneklep regelt vrij standaard voor een open/dicht klep. Als je bij 60% vraag de klep ook maar 60% open wilt hebben, kan je geloof ik een HR92 radiatorknop gebruiken. Het nadeel daarvan is weer dat je dan bij weinig vraag ook weinig flow hebt en je misschien te weinig flow over je WP hebt waardoor die weer pendelgedrag gaat vertonen.
Nee ik heb eigenlijk geen last van overshoots. Het systeem is zo traag dat als als ik een overshoot heb hij daarna weer veel langer dicht blijft. Ik heb het dan over een halve graden. De bevriende installateur raadde hr92 op advies van resides af. Er zijn daar veel discussies over, daar wil ik echt uitblijven. Maar het knijpen van een groep lijkt mij allerminst bevordelijk. Die klepsturing is naar mijn idee niet bedacht voor lage temperatuur icm een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaz03
Dashlane schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:05:
[...]

O ja, tuurlijk, de T. Excuus. Maar als ik daarnaast ook een relais wil gebruiken om de WP om te schakelen tussen verwarmen/koelen: mag dat wel een A zijn? Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
NEOeo schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:44:
[...]

Jazeker, Ik heb nu de zone opnieuw toegevoegd zoals in deze video: YouTube: DTS92 toewijzen aan nieuwe zone evohome Wi-Fi | Honeywell Home
Ik ga weer even testen..
Dit lijkt nu goed te gaan. Bedankt voor de tip!

Ik heb de Grundfos Alpha2 pomp op de auto stand staan (schommelt meestal tussen 5-7 watt). Is dat de beste stand?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-24Vg-Wv8wm6ZVE8VWa9dhCgsXY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hYRcxx5kj6a1GOsgDoDXLY3k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19:08
ik heb een bdr91t gekocht en mijn evohome laten updaten. Nu zou ik langere runs kunnen maken. Ik vraag mij alleen af of dat zin heeft. Als ik namelijk de ketel runs van 10 a 15 min minimaal laat maken maar de warmtevraag van een zone is bijvoorbeeld maar 50% is gaat dan de klep de helft van de ingestelde tijd open, is het nu zo dat de helft van de tijd dus de 10 a 15 minuten is? Of gaat dat afhankelijk van het aantal schakelingen per uur? Dus 3 schakelingen = 20min per schakeling dus zou die 10minuten open blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Kaz03 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:39:
[...]

Toch een vervolgvraag: kan dit een oude BDR-A zijn op de circulatiepomp, ook als je koeling gebruikt en lange runs wil maken, of is het dan beter de nieuwe T variant te gebruiken?
Oei, dat weet ik niet zeker. als je de documentatie van evohome goed doorneemt kom het het ergens tegen.
Sorry, maar ik weet het echt niet en kan het nu niet opzoeken.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
REDN4S schreef op woensdag 1 november 2023 @ 21:39:
ik heb een bdr91t gekocht en mijn evohome laten updaten. Nu zou ik langere runs kunnen maken. Ik vraag mij alleen af of dat zin heeft. Als ik namelijk de ketel runs van 10 a 15 min minimaal laat maken maar de warmtevraag van een zone is bijvoorbeeld maar 50% is gaat dan de klep de helft van de ingestelde tijd open, is het nu zo dat de helft van de tijd dus de 10 a 15 minuten is? Of gaat dat afhankelijk van het aantal schakelingen per uur? Dus 3 schakelingen = 20min per schakeling dus zou die 10minuten open blijven?
Dat speelt naar mijn weten alleen bij een klep aangestuurd door een bdr relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
NEOeo schreef op woensdag 1 november 2023 @ 08:57:
[...]

Dit lijkt nu goed te gaan. Bedankt voor de tip!

Ik heb de Grundfos Alpha2 pomp op de auto stand staan (schommelt meestal tussen 5-7 watt). Is dat de beste stand?

[Afbeelding]
Constante druk en afhankelijk van de groepen op stand 1,2 of 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19:08
Dashlane schreef op woensdag 1 november 2023 @ 23:11:
[...]

Dat speelt naar mijn weten alleen bij een klep aangestuurd door een bdr relais.
De kleppen worden idd ook aangestuurd door een bdr91

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
Dashlane schreef op woensdag 1 november 2023 @ 23:12:
[...]

Constante druk en afhankelijk van de groepen op stand 1,2 of 3.
Wat bedoel je met Constante druk? 'auto' stand niet het beste dus?
Er zit 1 groep op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
NEOeo schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:54:
[...]

Wat bedoel je met Constante druk? 'auto' stand niet het beste dus?
Er zit 1 groep op.
Het aanleggen van een vloerverwarming is een efficiënte manier om een huis te verwarmen, maar vanwege de lage aanvoertemperatuur is een zorgvuldige inbedrijfstelling (middels het balanceren en kiezen van de juiste pompinstellingen) vereist.
De drukverliezen in het spruitstuk van de vloerverwarming zijn praktisch onafhankelijk van de warmtevraag/debiet naar de afzonderlijke zones. Dat wil zeggen dat de pomp moet worden ingesteld op constante druk, waarbij het drukverschil constant wordt gehouden en een constant debiet in elke afzonderlijke zone wordt gewaarborgd, onafhankelijk van andere zones. Dit zorgt voor een correcte kamertemperatuur en comfort en voorkomt onnodig energieverbruik.
Bron: https://www.grundfos.com/...o-incorrect-commissioning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
REDN4S schreef op woensdag 1 november 2023 @ 23:33:
[...]

De kleppen worden idd ook aangestuurd door een bdr91
Is een heel topic over https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2148018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Ik heb de BDR91T module binnen gehad, sluit ik de draadjes oo dezelfde manier aan als dat nu de BDR91 zit aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaz03
golfgti5 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 06:05:
Ik heb de BDR91T module binnen gehad, sluit ik de draadjes oo dezelfde manier aan als dat nu de BDR91 zit aangesloten?
Ja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dashlane
Je ik kan ook muurplaat laten zitten en alleen de buitenkant vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Ze zijn eigenlijk volkomen identiek, op de firmware na. Helaas is die fw niet aan te passen.

En voor het onderscheid zit er een andere opdruk op de voorkant.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golfgti5
Dashlane schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 07:55:
[...]

Je ik kan ook muurplaat laten zitten en alleen de buitenkant vervangen.
Goede tip, probeer ik dat eerst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Dashlane schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:36:
[...]

Op evo touch.

1. Menu in gedrukt houden
2. U gaat nu configuratie in… - Ja
3. Systeem apparatuur
4. Toestel regeling —> warmtepomp module

Zie je bij stap vier geen ‘warmtepomp module’, dan moet je resideo mailen want dan draait de evotouch op oude firmware.
Ik heb de module binnen en geinstalleerd.
Schakelingen op 1 gezet en de aan tijd op 30 minuten, ben benieuwd of ik verschil ga zien/merken, bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
Mijn 8m2 vloerverwarming heeft best wel wat tijd nodig om goed warm te worden, 15 -> 20 graden duurt gerust 6 uren. In die tijd staat mijn warmtepomp maximaal te draaien om het zo snel mogelijk warm te krijgen. Het lijkt mij niet perse nodig dat die warmtepomp op maximaal draait om vloerverwarming op te warmen in zo'n kleine ruimte, toch? Is dat in te stellen met de evohome icm de HR92?

De Grundfos Alpha2 pomp staat ingesteld op autoAdapt. Is dat slim of beter op constante druk stand 1?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
NEOeo schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:56:
Mijn 8m2 vloerverwarming heeft best wel wat tijd nodig om goed warm te worden, 15 -> 20 graden duurt gerust 6 uren. In die tijd staat mijn warmtepomp maximaal te draaien om het zo snel mogelijk warm te krijgen. Het lijkt mij niet perse nodig dat die warmtepomp op maximaal draait om vloerverwarming op te warmen in zo'n kleine ruimte, toch? Is dat in te stellen met de evohome icm de HR92?

De Grundfos Alpha2 pomp staat ingesteld op autoAdapt. Is dat slim of beter op constante druk stand 1?
Constante druk 1, en wat is de delta op de vloer?En ik vermoed dat je bedoeld dat wp constant draait niet maximaal?

En misschien aansluiten op jou vraag.
Heeft iemand enig idee of je een hr92 gekoppeld aan het systeem zo kan instellen dat degene geen ketelsturing doet?

Ik heb een kantoor thuis met een hr92 radiator. Deze kan prima mee draaien op de vloerverwarming, echter gaan ze nu steeds apart van elkaar de wp aansturen. Ik heb nu een andere hr92 ongekoppeld er aan. Dan werkt het wel, maar heb er nu geen programma of dergelijke in evotouch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
Dashlane schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:28:
[...]

Constante druk 1, en wat is de delta op de vloer?En ik vermoed dat je bedoeld dat wp constant draait niet maximaal?

En misschien aansluiten op jou vraag.
Heeft iemand enig idee of je een hr92 gekoppeld aan het systeem zo kan instellen dat degene geen ketelsturing doet?

Ik heb een kantoor thuis met een hr92 radiator. Deze kan prima mee draaien op de vloerverwarming, echter gaan ze nu steeds apart van elkaar de wp aansturen. Ik heb nu een andere hr92 ongekoppeld er aan. Dan werkt het wel, maar heb er nu geen programma of dergelijke in evotouch.
Aan het stroomverbruik te zien draait hij grotendeels maximaal, tot de kamer op temperatuur komt.

Bedoel je dit met delta?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CubrLiv5FMFoDdM3KatwjXsh07k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WL5WHKqMrhCowsZNo48d7WXu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-zLpz8frTm2extRMM_uNF3-ICY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cDpBFMMejYHW8bmwgIOONQj6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door NEOeo op 08-11-2023 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:18
@NEOeo Met een delta-T van 12°C is het niet raar dat je warmtepomp heel hard bezig is. Normaliter zou dan 5°C of minder moeten zijn. Ik denk dat je stroomsnelheid (dus je pomp) omhoog moet.

Edit: heb je nu een CV of WP? Want met een WP moet je geen secundaire pomp gebruiken voor je vloerverwarming. Gewoon ombouwen tot een pomploze verdeler zodat je WP direct het water de vloer in kan pompen.

[ Voor 65% gewijzigd door RichieB op 08-11-2023 16:55 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
RichieB schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:46:
@NEOeo Met een delta-T van 12°C is het niet raar dat je warmtepomp heel hard bezig is. Normaliter zou dan 5°C of minder moeten zijn. Ik denk dat je stroomsnelheid (dus je pomp) omhoog moet.

Edit: heb je nu een CV of WP? Want met een WP moet je geen secundaire pomp gebruiken voor je vloerverwarming. Gewoon ombouwen tot een pomploze verdeler zodat je WP direct het water de vloer in kan pompen.
Het is een hybride warmtepomp. Dus in de winter kan de cv temperatuur wel te hoog worden.
Ik ga morgen wel eens testen met een hogere pompsnelheid. (Sinds vandaag op constante druk stand 1, daarvoor op auto adapt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
NEOeo schreef op woensdag 8 november 2023 @ 18:32:
[...]

Het is een hybride warmtepomp. Dus in de winter kan de cv temperatuur wel te hoog worden.
Ik ga morgen wel eens testen met een hogere pompsnelheid. (Sinds vandaag op constante druk stand 1, daarvoor op auto adapt).
Ik heb ook een hybride, maar heb ook een open verdeler omdat de ketel niet boven de 45 graden staat. Zoals Richie omschrijft kan de koude retour ervoor zorgen dat de wp maar getriggered wordt om vollast te gaan.

Overigens wel een bizarre delta voor 8m2 vloerverwarming. Heb je een foto van de gehele verdeler?

[ Voor 3% gewijzigd door Dashlane op 08-11-2023 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
Dashlane schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:05:
[...]

Ik heb ook een hybride, maar heb ook een open verdeler omdat de ketel niet boven de 45 graden staat. Zoals Richie omschrijft kan de koude retour ervoor zorgen dat de wp maar getriggered wordt om vollast te gaan.

Overigens wel een bizarre delta voor 8m2 vloerverwarming. Heb je een foto van de gehele verdeler?
Vanochtend met stand 1 ook weer delta van 12. Nu op stand 2 gezet.
Hierbij een aantal foto’s:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMmvA46SqwuIp_SnrX9KiApTdLs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TAE6AGPg4QtADK2DtI3mjN6w.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqt9y6ln3k69IOU8ScUyj8_ChBk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/biMCIQYpr9Fk2HROMfx5pjZO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PE2cfWwbibCPaXJJoBGEG5Ts78g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uP4Y2dHugeoGfcIoMF5DI6ub.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
NEOeo schreef op donderdag 9 november 2023 @ 07:42:
[...]

Hierbij een aantal foto’s:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik kan mij niet voorstellen dat er een ander probleem zit. Twee groepjes voor 8m2 daar moet bijna geen weerstand in zitten en daardoor lage delta t. Ook met pomp stand 1. Zit er niet een ventiel bijna dicht, zoals onder de knop van hr92 of in het voetventiel van de retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Om hier eens op in te haken, ik maak binnenkort vloerverwarming in mijn schuur (6 groepen, 15 hoh, voor zo'n 100 m2).

Een collega die hiervoor bij een bedrijf werkte die zaken deed in thermische buffers etc, raadde me aan om de verdeler van de schuur in de retour van mijn huis te zetten.

Ik zelf zie hier als voordeel in dat de 'hoogwaardige' energie die benodigd is om het huis om 20 graden te brengen, zonde is om een schuur op 10 graden te houden. Daarnaast denk ik dat mijn naregeling continu open dicht zal gaan als ik met water van 35 graden (als voorbeeld benodigd voor het huis) een ruimte op 10 graden wil houden.

Ben wel benieuwd hoe anderen hier over denken? In de gedachtegang van de collega regel je met twee AVDO's dat er altijd flow in huis of in de schuur kan zijn als de naregeling de een zou dichtsturen als er wel vraag is in de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
RISL schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:26:
Om hier eens op in te haken, ik maak binnenkort vloerverwarming in mijn schuur (6 groepen, 15 hoh, voor zo'n 100 m2).

Een collega die hiervoor bij een bedrijf werkte die zaken deed in thermische buffers etc, raadde me aan om de verdeler van de schuur in de retour van mijn huis te zetten.

Ik zelf zie hier als voordeel in dat de 'hoogwaardige' energie die benodigd is om het huis om 20 graden te brengen, zonde is om een schuur op 10 graden te houden. Daarnaast denk ik dat mijn naregeling continu open dicht zal gaan als ik met water van 35 graden (als voorbeeld benodigd voor het huis) een ruimte op 10 graden wil houden.

Ben wel benieuwd hoe anderen hier over denken? In de gedachtegang van de collega regel je met twee AVDO's dat er altijd flow in huis of in de schuur kan zijn als de naregeling de een zou dichtsturen als er wel vraag is in de ander.
Nou ik zou het alleen overwegen als je geen andere keuze hebt. Het wordt een beetje oncontroleerbaar en daarnaast ook niet echt futureproof met die ijskoude retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong

Heel slecht idee.
Je moet niet iets gaan bouwen wat niet onafhankelijk van het ander kan worden geregeld.

Dat zal betekenen dat het merendeel van de tijd het suboptimaal is.

Daarnaast is het ook niet goedkoper ofzo bij aanleg dus ik kan geen enkel argument bedenken waarom je dat zou doen.

Ik zou gewoon een vloerverdeler met eigen pomp toepassen dan kan je dat prima inregelen.
Dan moet je wel knappe inregel ventielen in de aanvoer plaatst.

[ Voor 9% gewijzigd door leonbong op 09-11-2023 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online

Wat is het voordeel t.o.v gewoon eigen aanvoer/retour? Dat open/dicht sturen zal wel meevallen, vloerverwarming regelt niet zo snel als radiatoren. Waarom doe je daar eigenlijk vloerverwarming als je het toch eigenlijk alleen maar vorstvrij wilt houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:47

DukeBox

loves wheat smoothies

NEOeo schreef op donderdag 9 november 2023 @ 07:42:
Hoezo zit je honeywell ná je limiet thermostaat? Dan krijg je alleen maar rare bijwerkingen doordat de flow bij die thermostaat wordt beperkt wanneer de honeywell niet meteen (volledig) opengaat.

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 09-11-2023 20:58 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
DukeBox schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:56:
[...]

Hoezo zit je honeywell ná je limiet thermostaat? Dan krijg je alleen maar rare bijwerkingen doordat de flow bij die thermostaat wordt beperkt wanneer de honeywell niet meteen (volledig) opengaat.
Goede vraag. Wat is de gangbare manier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

NEOeo schreef op donderdag 9 november 2023 @ 21:09:
Goede vraag. Wat is de gangbare manier?
Ervoor, zonder flow 'koelt' het niet. Of ná de verdeler (na de bijmenging) op de slang (zone).

[ Voor 12% gewijzigd door DukeBox op 09-11-2023 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

.

[ Voor 99% gewijzigd door DukeBox op 09-11-2023 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
jaapzb schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:21:
[...]

Wat is het voordeel t.o.v gewoon eigen aanvoer/retour? Dat open/dicht sturen zal wel meevallen, vloerverwarming regelt niet zo snel als radiatoren. Waarom doe je daar eigenlijk vloerverwarming als je het toch eigenlijk alleen maar vorstvrij wilt houden?
Het voordeel (volgens mijn collega) zou zijn dat je water met veel energie (dus uitgaand van de WP) niet gebruikt voor een ruimte die niet zo warm hoeft te worden. Op deze manier zal ook het huis voorrang krijgen boven de schuur (dat is voor mij het belangrijkst).

In mijn huis ligt vloerverwarmingslang 14 (aangelegd door vorige bewoner) en een klein deel slang 16 (aangelegd door mij) en in de schuur komt slang 20, want hoh 15. Door de slang 20 in de retour te zetten, krijgt de slang 14 altijd genoeg warmte.

Er komt vloerverwarming omdat er nu straatwerk ligt en er een betonvloer komt.
Wil er in de toekomst een nette werkplaats van maken voor als ik voor mezelf zou beginnen en mogelijk ook een deel woning voor ouders of kinderen.

Bedankt voor de feedback, had moeite om dit te beoordelen. Het klonk logisch uit de mond van mijn collega.

Overigens zou het wel apart van elkaar kunnen werken door de AVDO's, dat nadeel had ik al wel in de gaten en daarmee opgelost.

[ Voor 5% gewijzigd door RISL op 10-11-2023 07:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
RISL schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 07:12:
[...]

Het voordeel (volgens mijn collega) zou zijn dat je water met veel energie (dus uitgaand van de WP) niet gebruikt voor een ruimte die niet zo warm hoeft te worden. Op deze manier zal ook het huis voorrang krijgen boven de schuur (dat is voor mij het belangrijkst).
Zeker met een warmtepomp werkt dit niet zo. Het is niet zo dat je warm water wegspoelt. Het retour water wordt opnieuw verwarmd door de wp. Is het warmer dan hoeft er minder energie in. Een warmtepomp werkt ook het beste met een lage aanvoer en een relatief kleine delta dus een hoge retour. Het zal zuiniger zijn en rustiger verlopen omdat de wp niet continu in de ontdooi stand schiet van die koude retouren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
Dashlane schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:36:
[...]

Ik kan mij niet voorstellen dat er een ander probleem zit. Twee groepjes voor 8m2 daar moet bijna geen weerstand in zitten en daardoor lage delta t. Ook met pomp stand 1. Zit er niet een ventiel bijna dicht, zoals onder de knop van hr92 of in het voetventiel van de retour.
Zonder de hr92 is de delta een stuk lager, zo hoort het denk ik?

Enig idee waar dit door kan komen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJxHmh_kkG7G7bTeMsxInN3xHzo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ijVrpZMIZDC6bo3FnQ7f25Q1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:18
@NEOeo In het menu van de HR92 kan je met optie 10 de kraanstand laten weergeven. Als je kamer nog ver onder de gewenste temperatuur zit, wat geeft de HR92 dan als kraanstand aan? Dat zou 100 (=100%) moeten zijn, maar als daar bijv. 40 staat dan zou dat kunnen verklaren waarom er niet genoeg warm water je vloer in gaat.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@NEOeo
Je vergelijkt appels met peren.

De retourtemperaturen zijn gelijk in beide situaties.
Daaruit concludeer ik dat de eerste foto’s met de hr92 de ruimtetemperatuur nog niet stabiel was bereikt.
De tweede foto is de ruimte al stabiel op temperatuur.

Ps hierbij ga ik ervanuit dat het geleverde water van ketel gelijk is van temperatuur. Ook dit heeft invloed.

[ Voor 17% gewijzigd door leonbong op 10-11-2023 18:16 ]

Pagina: 1 ... 28 ... 36 Laatste