RISL schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:21:
[...]
Hoe krijg je dat voor elkaar? Dat zou in eerste instantie ideaal zijn, want de WP schakelt in bij vraag en maakt een zo lange mogelijke run door zowel het huis als het buffervat te verwarmen zodra de vraag in huis de secundaire pomp afschakelt.
Edit:
Bij nieuwe vraag pakt de secundaire pomp uit het buffervat en pas als het vat afgekoeld is, schakelt de WP weer in? Overigens is de kans op een kortere run dan wel groter, omdat aan de vraag is voldaan door het buffervat en de zones dus weer eerder sluiten en de WP alleen het buffervat verwarmt?
Ik heb zelf een VVM310, zou dat voor mij ook te realiseren zijn?
Warmtepomp draait volledig war, maar in de war zit een maak breek contact van de BDR91T. (dit zit overigens op de print van het binnendeel). De binnenunit stuurt tevens de externe pomp aan bij warmtevraag.
Op het moment dat BDR91T inschakelt gaat de warmtepomp op volledig War draaien en schakelt de externe pomp in. In het systeem gaat er altijd een klep of kraan open zodat er ook daadwerkelijk afgifte is.
Er is altijd een warmtevraag van 30 minuten, max 1 schakeling per uur en minimaal 10 minuten uit zodat de warmtepomp zolang mogelijk blijft draaien.
Daarnaast heb ik twee aanpassingen gedaan.
Timerrelais geplaatst op bdr91A die de zonneklep van de vloerverwarming opent, omdat deze bij een warmtevraag van 60% 6 minuten open gaat en 4 minuten dicht en dit blijft repeteren. Dit heb ik overruled en de klep blijft daardoor vanaf elke nieuwe aansturing anderhalf uur open.
Timerrelais geplaatst op de BDR91T zodat de warmtepomp langere runs krijgt en vaak het hikje die in een cyclus van een uur overruled. Dit ben ik nog aan het testen en aan het afstellen. Het doel is dat ik bij warme buitentempraturen een iets hogere aanvoer heb. De warmtepomp een aantal uur onderbroken draait, lichte overshoot krijg en daarna een paar uur uit gaat.
Mijn idee met betrekking tot de eerdere visie op het buffervat is dat ik de korte runs van de warmtepomp liever uitstel en verplaats naar een langere run.