Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming

Pagina: 1 ... 29 ... 36 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13-10 10:08
Dashlane schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 08:33:
[...]

Zeker met een warmtepomp werkt dit niet zo. Het is niet zo dat je warm water wegspoelt. Het retour water wordt opnieuw verwarmd door de wp. Is het warmer dan hoeft er minder energie in. Een warmtepomp werkt ook het beste met een lage aanvoer en een relatief kleine delta dus een hoge retour. Het zal zuiniger zijn en rustiger verlopen omdat de wp niet continu in de ontdooi stand schiet van die koude retouren.
Dat was ook mijn gedachte, de "verbruikte" hoeveelheid energie uit het water blijft gelijk.
Bedankt allen, ik zet het uit m'n hoofd.

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Dashlane schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:46:
[...]

Bdr91A vervangen voor een BDR91T en deze instellen als warmtepomp module. Dan kun je minimale schakelingen naar 1x per uur zetten, minimale aan tijd naar 30 minuten en minimale uit tijd naar 10 minuten. Daarmee dwing je evohome om lange runs te maken.
Hoe gaat dit dan i.c.m. de radiatorkranen van honeywell (hr91). Gaan je radiatoren dan ook een run maken van 30 minuten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13-10 14:59
AOC schreef op zondag 12 november 2023 @ 01:15:
[...]

Hoe gaat dit dan i.c.m. de radiatorkranen van honeywell (hr91). Gaan je radiatoren dan ook een run maken van 30 minuten?
Ja volgens mij, of het wordt over zones verspreid. Eigenlijk nooit hinder van ondervonden, maar ook niet gemeten hoe of wat.

Daarnaast heb ik met LTV sowieso lange runs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-02 10:30
Dag allen,

Ik heb een Mitsubishi Ecodan warmtepomp in combinatie met Evohome. Evohome had ik al voordat de warmtepomp geïnstalleerd werd.

Ik heb het advies gekregen om het aantal runs te beperken aangezien dit niet lekker schijnt te lopen tussen de warmtepomp en Evohome.

In de bijlage is te zien hoe dit nu is ingesteld. Zijn er wellicht lezers die ook een warmtepomp hebben met evohome? Of iemand die mij hierover kan adviseren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mGfFPeqRcWqHHrhNKG_iaGzanTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iqwZniho8MBaZrRZ6cl65Zgp.jpg?f=fotoalbum_large

Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit - Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Jingle1986 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:01:
Dag allen,

Ik heb een Mitsubishi Ecodan warmtepomp in combinatie met Evohome. Evohome had ik al voordat de warmtepomp geïnstalleerd werd.

Ik heb het advies gekregen om het aantal runs te beperken aangezien dit niet lekker schijnt te lopen tussen de warmtepomp en Evohome.

In de bijlage is te zien hoe dit nu is ingesteld. Zijn er wellicht lezers die ook een warmtepomp hebben met evohome? Of iemand die mij hierover kan adviseren?

[Afbeelding]
Ja, eigenlijk moet je de warmtepomp module hebben. Bdr91T, te herkennen aan het warmtepomp logo op de voorzijde. De reguliere bdr91 is eigenlijk niet geschikt. De Bdr91t stel je in als warmtepompmodule met daarin minimale aantijd van 30 minuten (is de max) schakelingen 1 per uur (is het minimum) en een minimale uit tijd van 10 minuten ( is ook de max). Zo creeer je de langste runs die nodig zijn voor een warmtepomp.

Daarnaast moet je ook kijken naar het afgifte systeem.

- een zonneklep wordt een flipperkast. Die gaat als er 60% warmtevraag 6 minuten open en 4 minuten dicht. De warmtepomp snapt daar niks van, de retour loopt op en slaat daardoor af. Hij kan immers zijn warmte niet kwijt.

- bij die thermomotoren op vloerverwarming is volgens mij het advies om zoveel mogelijk tegelijk te openen, zodat de warmtepomp niet 1 groepje moet aansturen. Daar kan die ze warmte ook niet in kwijt, retour loopt en slaat af.

- bij de hr92 thermostaatkranen heb ik het debiet heel hoog staan. Zodat de warmtepomp een redelijk hoge retour krijgt door de hoge flow. Wat zorgt dat de aanvoertemperatuur redelijk laag kan staan. Het mooiste is van die TRV kranen, met een vaste druk zodat de flow altijd gelijk blijft.

- mijn ervaring is dat mengverdelers ook niet fijn werken vanwege de lage aanvoertemperaturen en daardoor de menging te koud wordt in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:58
Dashlane schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:28:
[...]

En misschien aansluiten op jou vraag.
Heeft iemand enig idee of je een hr92 gekoppeld aan het systeem zo kan instellen dat degene geen ketelsturing doet?

Ik heb een kantoor thuis met een hr92 radiator. Deze kan prima mee draaien op de vloerverwarming, echter gaan ze nu steeds apart van elkaar de wp aansturen. Ik heb nu een andere hr92 ongekoppeld er aan. Dan werkt het wel, maar heb er nu geen programma of dergelijke in evotouch.
Ben benieuwd of dit mogelijk is.

Ik haal nu na het weekend de knop eraf en doe vrijdags de knop er weer op. Dan blijft de temperatuur goed en krijgt ie nog wel warmte vraag met de dt90 in dezelfde ruimte. Zou mooi zijn als dit automatisch kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
Dashlane schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:15:
[...]

Ja, eigenlijk moet je de warmtepomp module hebben. Bdr91T, te herkennen aan het warmtepomp logo op de voorzijde. De reguliere bdr91 is eigenlijk niet geschikt. De Bdr91t stel je in als warmtepompmodule met daarin minimale aantijd van 30 minuten (is de max) schakelingen 1 per uur (is het minimum) en een minimale uit tijd van 10 minuten ( is ook de max). Zo creeer je de langste runs die nodig zijn voor een warmtepomp.

Daarnaast moet je ook kijken naar het afgifte systeem.

- een zonneklep wordt een flipperkast. Die gaat als er 60% warmtevraag 6 minuten open en 4 minuten dicht. De warmtepomp snapt daar niks van, de retour loopt op en slaat daardoor af. Hij kan immers zijn warmte niet kwijt.

- bij die thermomotoren op vloerverwarming is volgens mij het advies om zoveel mogelijk tegelijk te openen, zodat de warmtepomp niet 1 groepje moet aansturen. Daar kan die ze warmte ook niet in kwijt, retour loopt en slaat af.

- bij de hr92 thermostaatkranen heb ik het debiet heel hoog staan. Zodat de warmtepomp een redelijk hoge retour krijgt door de hoge flow. Wat zorgt dat de aanvoertemperatuur redelijk laag kan staan. Het mooiste is van die TRV kranen, met een vaste druk zodat de flow altijd gelijk blijft.

- mijn ervaring is dat mengverdelers ook niet fijn werken vanwege de lage aanvoertemperaturen en daardoor de menging te koud wordt in het systeem.
Bedankt voor dit uitgebreide antwoord. Als ik dit lees dan vraag ik me af of het zin heeft een BDR91T aan te schaffen? Want vervolgens blijven alsnog de andere “problemen” over van deze combinatie van systemen.

Op het Ecodan forum zegt men dat ik het beste evohome eruit kan gooien en dan een simpele normale thermostaat van 100 euro ophangen.
Gezien bovenstaande uitleg, sluit je je daarbij aan?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Jingle1986 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:29:
[...]

Bedankt voor dit uitgebreide antwoord. Als ik dit lees dan vraag ik me af of het zin heeft een BDR91T aan te schaffen? Want vervolgens blijven alsnog de andere “problemen” over van deze combinatie van systemen.

Op het Ecodan forum zegt men dat ik het beste evohome eruit kan gooien en dan een simpele normale thermostaat van 100 euro ophangen.
Gezien bovenstaande uitleg, sluit je je daarbij aan?

Alvast bedankt.
Als je puur kijkt naar de efficientie van de WP dan zijn zoneregelingen alleen maar stoorzenders. De WP wil graag zoveel mogelijk afgifte (veel flow, alles open) hebben zodat hij zo efficient mogelijk kan draaien. De naregelingen zorgen er voor dat de boel dichtgezet wordt als er geen warmte nodig is in een bepaalde zone. Daardoor neemt je afgifte af.

Bij mijn systeem betekent dat, dat soms de WP wat inefficient draait omdat hij alleen twee radiatoren boven van warmte hoeft te voorzien. Dan gaat de WP even aan, pompt hij het buffer vol met warmte en gaat hij weer uit. Daarna neemt de CV pomp warmte af naar de radiatoren die het langzaam de ruimte in stoppen.

Het alternatief is, evohome er uit halen en een thermostaat zonder zoneregeling er in zetten. Alles staat dan open, en de WP zorgt er voor dat overal warmte in huis komt op het moment dat de thermostaat beneden om warmte vraagt. Vanuit de WP gezien kan je dan lekker efficient draaien, maar het nadeel is dat je dan wel warmte brengt naar plekken waar het mogelijk niet nodig is.

Nadeel is dus ook dat je thermostaat waarschijnlijk beneden hangt en dus ook op de vraag beneden je kamers boven warm stookt. Als je 's avonds naar bed gaat en het is boven koud moet je beneden dus ook meeverwarmen om het boven warm te krijgen.

Dus hoewel de WP dan efficienter draait (COP is hoger), maakt hij wel meer warmte die je anders niet nodig had gehad, en verbruik je dus waarschijnlijk simpelweg meer energie.

Mijn systeem draait met een BDR91T op de CV-pomp (dus NIET op de WP) en een WAR-regeling op de WP met mooie lange runs, zeker verder het koude seizoen in. Ik ben niet bekend met jouw type WP en hoe snel die aan/uit schakelt, maar hier draait de WP (met buffer) zelfs op zijn kortst tenminste 30 minuten. Dat zijn prima draaitijden voor moderne compressoren.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• machielb
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18-08 00:11
In reactie op deze post: hugo4 in "Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming" :
Hoe heb je het uiteindelijk opgelost?
Heb je je HCC100 werkend?

[ Voor 47% gewijzigd door machielb op 15-11-2023 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
jaapzb schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:32:
[...]

Als je puur kijkt naar de efficientie van de WP dan zijn zoneregelingen alleen maar stoorzenders. De WP wil graag zoveel mogelijk afgifte (veel flow, alles open) hebben zodat hij zo efficient mogelijk kan draaien. De naregelingen zorgen er voor dat de boel dichtgezet wordt als er geen warmte nodig is in een bepaalde zone. Daardoor neemt je afgifte af.

Bij mijn systeem betekent dat, dat soms de WP wat inefficient draait omdat hij alleen twee radiatoren boven van warmte hoeft te voorzien. Dan gaat de WP even aan, pompt hij het buffer vol met warmte en gaat hij weer uit. Daarna neemt de CV pomp warmte af naar de radiatoren die het langzaam de ruimte in stoppen.

Het alternatief is, evohome er uit halen en een thermostaat zonder zoneregeling er in zetten. Alles staat dan open, en de WP zorgt er voor dat overal warmte in huis komt op het moment dat de thermostaat beneden om warmte vraagt. Vanuit de WP gezien kan je dan lekker efficient draaien, maar het nadeel is dat je dan wel warmte brengt naar plekken waar het mogelijk niet nodig is.

Nadeel is dus ook dat je thermostaat waarschijnlijk beneden hangt en dus ook op de vraag beneden je kamers boven warm stookt. Als je 's avonds naar bed gaat en het is boven koud moet je beneden dus ook meeverwarmen om het boven warm te krijgen.

Dus hoewel de WP dan efficienter draait (COP is hoger), maakt hij wel meer warmte die je anders niet nodig had gehad, en verbruik je dus waarschijnlijk simpelweg meer energie.

Mijn systeem draait met een BDR91T op de CV-pomp (dus NIET op de WP) en een WAR-regeling op de WP met mooie lange runs, zeker verder het koude seizoen in. Ik ben niet bekend met jouw type WP en hoe snel die aan/uit schakelt, maar hier draait de WP (met buffer) zelfs op zijn kortst tenminste 30 minuten. Dat zijn prima draaitijden voor moderne compressoren.
Bedankt voor dit zeer uitgebreide antwoord! Ik heb in ieder geval de BDR91T besteld ter vervanging van mijn BDR91. Ik heb overigens een Mitsubishi Ecodan warmtepomp.

Je geeft aan dat jij de BDR91T hebt gekoppeld aan je CV pomp en niet aan je WP. Wat is hiervan het voordeel? En hoe werkt dat dan precies? Hoe krijgt de WP dan bijvoorbeeld het signaal dat die aan de bak moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Jingle1986 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:48:
[...]

Bedankt voor dit zeer uitgebreide antwoord! Ik heb in ieder geval de BDR91T besteld ter vervanging van mijn BDR91. Ik heb overigens een Mitsubishi Ecodan warmtepomp.

Je geeft aan dat jij de BDR91T hebt gekoppeld aan je CV pomp en niet aan je WP. Wat is hiervan het voordeel? En hoe werkt dat dan precies? Hoe krijgt de WP dan bijvoorbeeld het signaal dat die aan de bak moet?
Zie hier voor toelichting over hoe je een secundair circuit maakt. Naar deze set-up werk ik ook toe:
https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/

• Dashlane
[...]

Je kunt het muurplaatje overigens laten zitten en alleen het frontje wisselen. Scheelt weer schroeven en draadjes omzetten.

• jaapzb
  • Niet online
[...]

De wartmepomp draait op een "weersafhankelijke regeling" wat simpel betekent dat de WP kijkt naar de aanvoertemperatuur van het Cv-circuit en die op een ingestelde temperatuur probeert te houden. De temperatuur die je in je CV circuit wilt hebben word hoger naarmate de buitentemperatuur daalt. Dat noemen ze een stooklijn.

Door de Cv-pomp te schakelen word er warm water afgenomen van de WP en word er koud water uit het cv circuit naar de WP getransporteerd. De aanvoertemperatuur daalt dus, totdat de WP vind dat die te ver onder de gewenste temperatuur zit. De WP bepaald dan zelfstandig dat hij aan moet schakelen om de aanvoertemperatuur weer goed te krijgen. Zo reageert de WP op vraag uit het secundaire circuit, zonder dat je een relais op de WP hoeft te installeren.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01:14

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@jaapzb Je vergeet er hier tegen @Jingle1986 bij te zeggen dat je een buffervat hebt. Dat is wel essentieel in deze opstelling, want anders heb je geen aparte CV-pomp en geen secundair circuit waar die pomp voor nodig is.

Ik draai ook zo met buffervat en CV-pomp in het secundaire circuit die door evohome met een BDT91T aangestuurd wordt. Werkt prima.
En mijn Nibe S1255 draait ook op WAR en houdt geheel zelfstandig het buffervat op temperatuur. Zo heeft die de afgelopen nacht netjes één lange run gedraaid. De twee piekjes zijn de boiler die tussendoor op temperatuur gehouden wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qa69cp0qWWrwD3stRk9RpHG04vc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jQmTptKzmOaovF2XmzPsehKm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 19-11-2023 23:13 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Kaz03
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-07 13:45
Hippe Lip schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:29:
@jaapzb Je vergeet er hier tegen @Jingle1986 bij te zeggen dat je een buffervat hebt. Dat is wel essentieel in deze opstelling, want anders heb je geen aparte CV-pomp en geen secundair circuit waar die pomp voor nodig is.

Ik draai ook zo met buffervat en CV-pomp in het secundaire circuit die door evohome met een BDT91T aangestuurd wordt. Werkt prima.
En mijn Nibe S1255 draait ook op WAR en houdt geheel zelfstandig het buffervat op temperatuur. Zo heeft die de afgelopen nacht netjes één lange run gedraaid. De twee piekjes zijn de beiler die tussendoor op temperatuur gehouden wordt.

[Afbeelding]
Interessante grafiek, ik heb ook een NIBE. Is dat standaard output of heb je een specifieke sensor daarvoor?

• jaapzb
  • Niet online
Hippe Lip schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:29:

En mijn Nibe S1255 draait ook op WAR en houdt geheel zelfstandig het buffervat op temperatuur. Zo heeft die de afgelopen nacht netjes één lange run gedraaid. De twee piekjes zijn de beiler die tussendoor op temperatuur gehouden wordt.

[Afbeelding]
Klopt, neem mijn comment ook niet als volledige uitleg, dat staat wel op dat eerder gelinkte artikel over hoe een secundair circuit werkt met een WP

• Hippe Lip

Hippe Lip

Kaz03 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:03:

Interessante grafiek, ik heb ook een NIBE. Is dat standaard output of heb je een specifieke sensor daarvoor?
@Kaz03 Heb je een Nibe F of S? Met die S (de nieuwere serie dus) is het een stuk eenvoudiger. Die heeft een modbusaansluiting over IP. Dus als je de Nibe aansluit op het internet (of eigenlijk: je LAN), dan kun je je Nibe met hééél veel sensoren uitlezen en zelfs besturen.
Met de S kan het ook, maar die heeft minder sensoren en daarmee moet je nog iets uithalen om de modbus uit te kunnen lezen, dacht ik.

Ik gebruik daarvoor Home Assistant. Eitje. Kun je van alles zien wat er gebeurt. Dat maakte het ook makkelijker om de boel in te regelen in het eerste winterseizoen.

[ Voor 9% gewijzigd door Hippe Lip op 16-11-2023 23:10 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaz03
Hippe Lip schreef op donderdag 16 november 2023 @ 23:09:
[...]

@Kaz03 Heb je een Nibe F of S? Met die S (de nieuwere serie dus) is het een stuk eenvoudiger. Die heeft een modbusaansluiting over IP. Dus als je de Nibe aansluit op het internet (of eigenlijk: je LAN), dan kun je je Nibe met hééél veel sensoren uitlezen en zelfs besturen.
Met de S kan het ook, maar die heeft minder sensoren en daarmee moet je nog iets uithalen om de modbus uit te kunnen lezen, dacht ik.

Ik gebruik daarvoor Home Assistant. Eitje. Kun je van alles zien wat er gebeurt. Dat maakte het ook makkelijker om de boel in te regelen in het eerste winterseizoen.
Ik heb de S1155-16 en kan hem op LAN aansluiten. Nu zit hij nog op wifi want begreep dat de aansluiting in de behuizing zit. In de manual zag ik niet eens waar, achter het voorpaneel? Ik ben wel leek op dit gebied, is daar iets op te vinden op Tweakers of YouTube?
En die sensoren, zitten die er al in of moet je die aanschaffen? Home Assistant heb ik ook, daar zit momenteel alleen homewizard op zodat ik stroomverbruik kan meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Hippe Lip schreef op donderdag 16 november 2023 @ 23:09:
[...]

Ik heb een F en heb de gratis versie van de MyUplink-app. Wat bedoel je met de Home Assistant?

Ik heb een tijdje de betaalde MyUplink-app gehad, daar kon je inderdaad veel meer mee. Bizar eigenlijk dat je zoveel geld betaald voor een Nibe en dan niet gratis de app erbij kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
jaapzb schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:21:
[...]

Wat is het voordeel t.o.v gewoon eigen aanvoer/retour? Dat open/dicht sturen zal wel meevallen, vloerverwarming regelt niet zo snel als radiatoren. Waarom doe je daar eigenlijk vloerverwarming als je het toch eigenlijk alleen maar vorstvrij wilt houden?
Sorry dat ik hier nog eens op terug kom. Niet dat ik het alsnog van plan ben, maar je vraag triggerde mij gisteravond opnieuw om er nog een tijdje over na te denken. De COP gaat wel omhoog als je retour kouder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
RISL schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:02:
[...]

Sorry dat ik hier nog eens op terug kom. Niet dat ik het alsnog van plan ben, maar je vraag triggerde mij gisteravond opnieuw om er nog een tijdje over na te denken. De COP gaat wel omhoog als je retour kouder is.
Zo ver ik het begrijp, hoe minder moeite de WP hoeft te doen om warmte te maken, hoe efficienter het is (dus hogere COP). Dat is ook de reden waarom het terugschroeven van je stooklijn de COP verbeterd. Van 15 graden retour 35 graden aanvoer maken is makkelijker dan van 15 graden retour 50 graden aanvoer maken.

Dus als je retour hoger terugkomt uit je systeem is het voor de WP ook minder hard werken om weer op je gewenste aanvoertemperatuur te komen, en wordt je COP hoger. Van 25 graden retour 35 graden aanvoer maken is immers minder werk dan van 10 graden retour weer 35 graden aanvoer maken.

[ Voor 6% gewijzigd door jaapzb op 17-11-2023 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
jaapzb schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:49:
[...]

Zo ver ik het begrijp, hoe minder moeite de WP hoeft te doen om warmte te maken, hoe efficienter het is (dus hogere COP). Dat is ook de reden waarom het terugschroeven van je stooklijn de COP verbeterd. Van 15 graden retour 35 graden aanvoer maken is makkelijker dan van 15 graden retour 50 graden aanvoer maken.

Dus als je retour hoger terugkomt uit je systeem is het voor de WP ook minder hard werken om weer op je gewenste aanvoertemperatuur te komen, en wordt je COP hoger. Van 25 graden retour 35 graden aanvoer maken is immers minder werk dan van 10 graden retour weer 35 graden aanvoer maken.
Ik heb altijd dit artikel aangehouden als het gaat om COP begrijpen: https://www.klimaatexpert...sch/cop-scop-en-rendement

Mocht dat fout zijn of het delen in het artikel fout zijn, dan leer ik er graag van.

In jouw redenering zou je COP het meest efficiënt zijn als je nagenoeg geen warmte-afname hebt in huis? En volgens mijn redenering is je COP het meest efficiënt als je een heel grote warmte-afname hebt in huis. Moet ik weer even over nadenken. Mocht het trouwens teveel offtopic zijn, dan zal ik dit achterwege laten in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-10 14:26
Een compressor die harder moet draaien is minder efficiënt.
Dus een grote warmte behoefte levert een slechtere cop op.

Daarom is ook zo belangrijk om je vermogen van je WP goed te kiezen.
Als je eentje kiest (kleinte) die je huis net aan red is daarom veel minder efficiënt dan een zwaarder model. Omdat die eerste langdurig hoog toerental moet draaien.

[ Voor 50% gewijzigd door leonbong op 17-11-2023 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
RISL schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:22:
[...]

Ik heb altijd dit artikel aangehouden als het gaat om COP begrijpen: https://www.klimaatexpert...sch/cop-scop-en-rendement

Mocht dat fout zijn of het delen in het artikel fout zijn, dan leer ik er graag van.

In jouw redenering zou je COP het meest efficiënt zijn als je nagenoeg geen warmte-afname hebt in huis? En volgens mijn redenering is je COP het meest efficiënt als je een heel grote warmte-afname hebt in huis. Moet ik weer even over nadenken. Mocht het trouwens teveel offtopic zijn, dan zal ik dit achterwege laten in dit topic.
Het artikel wat je linkt zegt het zelf ook al een beetje

> Daarnaast heeft de temperatuur van de bron (lucht of water) invloed op de COP. En dat geldt ook voor de temperatuur van het water / lucht dat de warmtepomp produceert. Hoe hoger de geproduceerde temperatuur, hoe hoger het verbruik, hoe lager de COP. Dat is eigenlijk logisch, het kost meer energie om water te verwarmen van 15˚C naar 80˚C, dan van 15˚C naar 35˚C.

Maar gaat wel wat offtopic zo ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
leonbong schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 17:31:
Een compressor die harder moet draaien is minder efficiënt.
Dus een grote warmte behoefte levert een slechtere cop op.

Daarom is ook zo belangrijk om je vermogen van je WP goed te kiezen.
Als je eentje kiest (kleinte) die je huis net aan red is daarom veel minder efficiënt dan een zwaarder model. Omdat die eerste langdurig hoog toerental moet draaien.
De mijne is weer veel te zwaar en staat continu te pendelen. Pas als het buiten -15 is, zal hij tot z'n recht komen. Ook niet ideaal.
Beste eentje kiezen met een gunstige COP bij 7 graden dan eentje met gunstige COP bij -7.
jaapzb schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 17:32:
[...]

Het artikel wat je linkt zegt het zelf ook al een beetje

> Daarnaast heeft de temperatuur van de bron (lucht of water) invloed op de COP. En dat geldt ook voor de temperatuur van het water / lucht dat de warmtepomp produceert. Hoe hoger de geproduceerde temperatuur, hoe hoger het verbruik, hoe lager de COP. Dat is eigenlijk logisch, het kost meer energie om water te verwarmen van 15˚C naar 80˚C, dan van 15˚C naar 35˚C.

Maar gaat wel wat offtopic zo ja.
Dat gaat over eindtemperatuur, daar gaat het niet over.
Er is per graad verschil minder elektrisch vermogen om van 15 graden retour naar 30 te moeten dan om van 25 retour naar 30 te moeten omdat de warmtepomp efficiënter is bij lagere temperaturen.

Maar zal een apart topic openen hierover, dan blijft het hier ontopic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
RISL schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 18:35:
[...]

De mijne is weer veel te zwaar en staat continu te pendelen. Pas als het buiten -15 is, zal hij tot z'n recht komen. Ook niet ideaal.
Beste eentje kiezen met een gunstige COP bij 7 graden dan eentje met gunstige COP bij -7.
Een veel te grote WP is inderdaad ook weer niet goed.
Ik denk dat ik op 0 graden zou mikken dan heb je lage toerentallen in nachten van de winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jingle1986
Inmiddels heb ik de BDR91 vervangen voor de BDR91T. Wel moest er nog een firmware update gepushed worden vanuit Resideo maar dat was binnen een paar uur gebeurd.

Nu heb ik na de installatie opeens een extra zone in de Honeywell Home app. Geen naam, geen gelezen temperatuur maar wel met een vraagtemperatuur van 66 graden Celsius. (Dubbel bijzonder want normaal kun je het aantal graden per zone niet hoger zetten dan 30).
De zone is verder niet te vinden in het evohome bedieningspaneel. Ik heb de vraagtemperatuur voor de zekerheid maar op 20 gezet.
App opnieuw installeren, zone een andere naam geven en daarna kijken of deze wel in het bedieningspaneel te vinden is, lost het niet op.

Iemand die dit ook gehad heeft? Wat is het? En hoe krijg ik die extra zone weg?

Alvast bedankt 🤩

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Jingle1986 schreef op zondag 19 november 2023 @ 08:35:
Inmiddels heb ik de BDR91 vervangen voor de BDR91T. Wel moest er nog een firmware update gepushed worden vanuit Resideo maar dat was binnen een paar uur gebeurd.

Nu heb ik na de installatie opeens een extra zone in de Honeywell Home app. Geen naam, geen gelezen temperatuur maar wel met een vraagtemperatuur van 66 graden Celsius. (Dubbel bijzonder want normaal kun je het aantal graden per zone niet hoger zetten dan 30).
De zone is verder niet te vinden in het evohome bedieningspaneel. Ik heb de vraagtemperatuur voor de zekerheid maar op 20 gezet.
App opnieuw installeren, zone een andere naam geven en daarna kijken of deze wel in het bedieningspaneel te vinden is, lost het niet op.

Alvast bedankt 🤩
Heb ik ook, niks mee gedaan. Volgens mij gelezen te hebben dat resideo die zone kan verwijderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:44
Hier ook die zone in de app sinds de start. Ik dacht zelf dat het gewoon het setpoint was van de temperatuur van het tapwater.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ff locatie opnieuw toevoegen aan je account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:07
Dit is inderdaad een bekend probleem. Snelste oplossing is om op de website je Location te verwijderen en dan opnieuw in te stellen.

https://www.automatedhome...showing-non-existing-zone
https://www.automatedhome...729-Ghost-zone-empty-zone

[ Voor 31% gewijzigd door RichieB op 19-11-2023 10:00 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pvd01
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:57
Jingle1986 schreef op zondag 19 november 2023 @ 08:35:

Alvast bedankt 🤩
Dit heb ik ook gehad:

Oplossing: De locatie wissen via een browser (Safari niet gebruiken) op Honeywell connect. Daarna de locatie opnieuw toevoegen. Je hebt daarbij mac en crc-code nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12-10 23:08
bert pit schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 13:08:
[...]
De intelligentie van OT zit in je ketel. De thermostaat berekent dat er een uur lang water van 60 graden nodig is om de ruimte een graad extra te verwarmen. OT wil efficiënter werken en maakt er water van 45 graden van (zit in het HR gebied) gedurende een uur en een kwartier.
Volgens mij geeft een OpenTherm thermostaat de gewenste aanvoer temperatuur door aan de ketel. Het ingestelde setpoint, dat je op de ketel op kan vragen.De ketel zorgt er dan voor dat het CV water zo goed mogelijk op deze temperatuur gehouden wordt, door harder of zachter te gaan branden.
Zo werkt het ten minste wel met mijn EvoHome en Nefit ketel. (NB Nefit ketel voorzien van OT adapter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
Joarie schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:34:
[...]

Sterker nog: als je de knop er gewoon vanaf haalt dan staat de afsluiter standaard gewoon open. Het indrukken van de pin (naaldafsluiter) zorgt voor het verminderen van de doorstroming.

Lang verhaal kort: zonder knop/HR92 staat een afsluiter standaard vol open
Als je de knop er af haalt, blijft er nog een zwart wieltje zitten. Deze kun je er ook afhalen, of het wieltje helemaal open draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Is het bij een hr91 radiatorregelaar belangrijk om een drukverschil regelaar te plaatsen? Zoals de Kombi-TRV van Honeywell? Dit om zo het systeem waterzijdig geregeld te hebben

Dit omdat er los van elkaar verschillende ruimtes verwarmd wordt met meerdere hr91s waardoor ik het vermoeden heb dat de balans telkens anders is

Hier in het topic zie ik dat men zegt dat balanceren met een hr91 niet nodig is, en een ander zegt weer van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:55

bert pit

asdasd

Meteen schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:00:
[...]

Volgens mij geeft een OpenTherm thermostaat de gewenste aanvoer temperatuur door aan de ketel. Het ingestelde setpoint, dat je op de ketel op kan vragen.De ketel zorgt er dan voor dat het CV water zo goed mogelijk op deze temperatuur gehouden wordt, door harder of zachter te gaan branden.
Zo werkt het ten minste wel met mijn EvoHome en Nefit ketel. (NB Nefit ketel voorzien van OT adapter).
Als je me half quote, mist de essentie: Een klep in een Evohome systeem werkt goed met aan/uit en inefficiënt met opentherm.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Kaz03 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 00:05:
[...]

Ik heb de S1155-16 en kan hem op LAN aansluiten. Nu zit hij nog op wifi want begreep dat de aansluiting in de behuizing zit. In de manual zag ik niet eens waar, achter het voorpaneel? Ik ben wel leek op dit gebied, is daar iets op te vinden op Tweakers of YouTube?
En die sensoren, zitten die er al in of moet je die aanschaffen? Home Assistant heb ik ook, daar zit momenteel alleen homewizard op zodat ik stroomverbruik kan meten.
@Kaz03
Als je de voorkant van de Nibe eraf haalt dan zie je rechtsboven de unit met het display erop. Aan de onderkant daarvan zit de aansluiting waar je je netwerkkabel kunt insteken. Om daat te komen steek je die kabel vanaf achter (rechter bovenhoek) naar voren toe door de machine. Is wel een beetje gepiel en je moet uitkijken bij eventueel een stukje terugtrekken als de kabel niet verder komt, omdat het haakje van de RJ45-plug makkelijk afbreekt en dat wil je niet, zorg dat de kabel met een kleine lus aangesloten wordt, dat er dus geen spanning op de aansluiting staat omdat de draad te krap is.

En de S-serie van Nibe zit barstens vol met sensoren (veel meer dan in de F-serie, de voorganger) en de computer geeft via modbus ook een heleboel informatie vrij en laat zich langs die weg ook aansturen.

[ Voor 8% gewijzigd door Hippe Lip op 19-11-2023 23:16 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

AOC schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:25:
Is het bij een hr91 radiatorregelaar belangrijk om een drukverschil regelaar te plaatsen? Zoals de Kombi-TRV van Honeywell? Dit om zo het systeem waterzijdig geregeld te hebben

Dit omdat er los van elkaar verschillende ruimtes verwarmd wordt met meerdere hr91s waardoor ik het vermoeden heb dat de balans telkens anders is

Hier in het topic zie ik dat men zegt dat balanceren met een hr91 niet nodig is, en een ander zegt weer van wel.
Waterzijdig inregelen doe je om in alle ruimtes de juiste warmteverdeling te krijgen ten opzichte van elkaar. Je knijpt de ruimtes die te snel warm worden en opent de ruimtes die minder snel warm worden.
In alle gevallen zal een goed uitgebalanceerd systeem beter werken dan een slecht uitgebalanceerd systeem. Bij Evohome speelt het iets minder omdat het systeem continue alle kranen bedient.
Maar mocht je je gehele woning eens moeten opwarmen van helemaal koud tot warm, dan gaat dat beter met een goed ingeregeld systeem.

De vraag over de drukverschilregelaar: welk probleem wil je oplossen?

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:30
bert pit schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:40:
[...]

Als je me half quote, mist de essentie: Een klep in een Evohome systeem werkt goed met aan/uit en inefficiënt met opentherm.
Zie je hierbij een HR92 ook als een klep? Oftewel: kan je sowieso beter geen OT gebruiken bij een evohome zoneregeling?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

RISL schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:00:

Ik heb een F en heb de gratis versie van de MyUplink-app. Wat bedoel je met de Home Assistant?

Ik heb een tijdje de betaalde MyUplink-app gehad, daar kon je inderdaad veel meer mee. Bizar eigenlijk dat je zoveel geld betaald voor een Nibe en dan niet gratis de app erbij kan krijgen.
@RISL
Home Assistant is een (gratis) programma dat veel gebruikt wordt voor domotica. Daar kun je erg veel mee doen om dingen uit te lezen, aan elkaar te koppelen en eventueel mee te besturen.
Kijk maar eens op https://www.home-assistant.io/

En met de gratis app kun je van alles uitlezen, wat wel fijn kan zijn. Met het betaalde account kun je instellingen wijzigen, maar dat is alleen voor installateurs bedoeld. Tweakers die meer willen gebruiken al snel zoiets als Home Assistant.
Met jouw F is het overigens helaas iets lastiger om dat te koppelen.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

blb4 schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:59:
[...]

Zie je hierbij een HR92 ook als een klep? Oftewel: kan je sowieso beter geen OT gebruiken bij een evohome zoneregeling?
@blb4
Het kán wel (ik deed het ook 6 jaar lang), maar het is niet per definitie de beste oplossing. Met A/U-regeling krijg je gegarandeerd een goed werkend systeem i.c.m. evohome.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
bert pit schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:40:
[...]

Het gaat me om jouw beschrijving van OpenTherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

bert pit schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:57:
[...]
Zelf had ik het idee dat wanneer zone 1 dicht is en zone 2 open, dat de balans dan weer anders wanneer beide zones open staan. Het liefst zie ik, ongeacht welke zone open/dicht is, het systeem in balans blijft. Maar wellicht is 1x balanceren met alle zones open goed genoeg?

Verder is er een nachtverlaging, dus in de ochtend gaat alles wel van 16 naar 20. Niet super geïsoleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Meteen schreef op zondag 19 november 2023 @ 22:24:
[...]

Het gaat me om jouw beschrijving van OpenTherm.
Dan mis je de essentie van de post. Ik leg het nomaals uit: Het gaat er in deze 5 jaar oude post om, dat de wijze waarop opentherm werkt (lagere TA, langere runs) niet goed werkt met een klep. Klep staat dicht en de ketel levert nog warm water: inefficient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
bert pit schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:57:
[...]

Waterzijdig inregelen doe je om in alle ruimtes de juiste warmteverdeling te krijgen ten opzichte van elkaar. Je knijpt de ruimtes die te snel warm worden en opent de ruimtes die minder snel warm worden.
In alle gevallen zal een goed uitgebalanceerd systeem beter werken dan een slecht uitgebalanceerd systeem. Bij Evohome speelt het iets minder omdat het systeem continue alle kranen bedient.
Maar mocht je je gehele woning eens moeten opwarmen van helemaal koud tot warm, dan gaat dat beter met een goed ingeregeld systeem.

Een juiste waterzijdige inregeling is ook voor Evohome belangrijk want ondanks dat HR91/92 zichzelf verstellen.
Want bij slechte inregeling kan het zijn dat een HR91 bijvoorbeeld op +/-1% moet staan om de temperatuur constant te houden of bijvoorbeeld 100%.

Je wil dat in normaal bedrijf de hr91 tussen de 20% en 80% uitkomt dan heb je voldoende regelbereik voor ons klimaat.
Ik zou denken met huidig weer van vandaag zou een HR91 op bijvoorbeeld 30% moeten staan om de ruimte op temperatuur te houden.
Dan weet je dat "normale" vorst de HR91 op 70% staat.

PS Een Kombi-TRV is Honeywell equivalent van Heimeier Eclipse of Comap Autosar enz enz.

[ Voor 9% gewijzigd door leonbong op 20-11-2023 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

blb4 schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:59:
[...]

Tsja. Doorgaans werkt OT goed, enkele wat oudere versies daargelaten. Alleen bij het sturen van een zoneklep (open of dicht) moet je aan/uit gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
bert pit schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:04:
[...]

Tsja. Doorgaans werkt OT goed, enkele wat oudere versies daargelaten. Alleen bij het sturen van een zoneklep (open of dicht) moet je aan/uit gebruiken.
Interessant. Ik had tot afgelopen voorjaar nog gewoon een huis met radiatoren die voorzien waren van HR92 kleppen en een Opentherm aansturing op de ketel. Nu ik vloerverwarming heb laten aanleggen met een HCE80 (begane vloer, andere verdiepingen nog de radiatoren) is het dus aan te raden om de OT module er af te halen en er een aan/uit op te zetten?

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Joarie schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:13:
[...]

Interessant. Ik had tot afgelopen voorjaar nog gewoon een huis met radiatoren die voorzien waren van HR92 kleppen en een Opentherm aansturing op de ketel. Nu ik vloerverwarming heb laten aanleggen met een HCE80 (begane vloer, andere verdiepingen nog de radiatoren) is het dus aan te raden om de OT module er af te halen en er een aan/uit op te zetten?
Mijn ervaring is dat vloerverwarming mengverdeler niet fijn werkt met OT ongeacht of er naregeling op zit of niet. Als je de ervaringen leest is het overwegend dat men aan/uit adviseert met een mengverdeler.

Mijn effect was dat er continu een te lage aanvoer kwam waardoor er geen temperatuur in vloer kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Dashlane schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:32:
[...]

Mijn ervaring is dat vloerverwarming mengverdeler niet fijn werkt met OT ongeacht of er naregeling op zit of niet. Als je de ervaringen leest is het overwegend dat men aan/uit adviseert met een mengverdeler.
Bij mij werkt aan/uit ook niet perfect.

Wanneer alleen de hce80 gekoppeld is aan de ruimtethermostaat en ketel, dan werkt het perfect. Bij warmtevraag gaat klep op de verdeler open, vervolgens slaat na +-3 minuten de vvwpomp+ketel aan

Wanneer ik de hce80 toevoeg aan de Evohome bedieningspaneel (waar ook radiatoren/zones met de hr91 bediend worden), zodat ik via het display temperatuur kan instellen per vvw zone, dan is het hele regelgedrag
voor de vvw ineens anders. Zodra er warmtevraag is uit een van de vvw zones, dan gaat direct de ketel aan, de klep gaat ook open maar dat duurt 3 minuten of langer, de ketel kan zijn warmte niet kwijt en gaat minuten lang pendelen en er komt koud water in de vvw.

Iemand had ooit eens gepost dat een OpenTherm ketel module hiervoor een oplossing zou kunnen zijn

Heb geprobeerd de hce80 synchroon en asynchroon in te stellen. Tot zover geen verschil.

Binnenkort ga ik maar zelf een actuator bouwen die de klep binnen enkele seconden open kan gooien

[ Voor 14% gewijzigd door AOC op 20-11-2023 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
AOC schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:11:
[...]

Bij mij werkt aan/uit ook niet perfect.

Wanneer alleen de hce80 gekoppeld is aan de ruimtethermostaat en ketel, dan werkt het perfect. Bij warmtevraag gaat klep op de verdeler open, vervolgens slaat na +-3 minuten de vvwpomp+ketel aan

Wanneer ik de hce80 toevoeg aan de Evohome bedieningspaneel (waar ook radiatoren/zones met de hr91 bediend worden), zodat ik via het display temperatuur kan instellen per vvw zone, dan is het hele regelgedrag
voor de vvw ineens anders. Zodra er warmtevraag is uit een van de vvw zones, dan gaat direct de ketel aan, de klep gaat ook open maar dat duurt 3 minuten of langer, de ketel kan zijn warmte niet kwijt en gaat minuten lang pendelen en er komt koud water in de vvw.

Iemand had ooit eens gepost dat een OpenTherm ketel module hiervoor een oplossing zou kunnen zijn

Heb geprobeerd de hce80 synchroon en asynchroon in te stellen. Tot zover geen verschil.

Binnenkort ga ik maar zelf een actuator bouwen die de klep binnen enkele seconden open kan gooien
Ik betwijfel of evohome daar echt een andere regeling voor heeft opentherm. Zo geavanceerd vind ik ze niet en daarmee los je het ongemak van een mengverdeler icm OT ook niet op. Ik weet niet wat voor verdeler jij hebt?

Ik heb zelf het ongelukkige schakelgedrag van een zonneklep opgelost met een Tijdrelais. Deze is ook te gebruiken als delay, je kunt hem zo instellen dat na 3 minuten er pas een signaal naar de ketel gaat.

https://docs.vekto.nl/med...3HJAKpEAQYASABEgJVRvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
Dashlane schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:32:
[...]

Mijn effect was dat er continu een te lage aanvoer kwam waardoor er geen temperatuur in vloer kwam.
Ik heb nog niet het gevoel dat hij niet fijn werkt. Ik zie dat hij de slaapkamers nog steeds netjes op temperatuur weet te houden met de HR92's. Maar ik heb 4 vloerverwarmingzones op de benedenverdieping (geen deuren tussen de ruimtes) waarvan ik eentje permanent heb opengezet zodat restwarmte daar naartoe kan te allen tijde want deze heeft de beste afgifte (tegelvloer). Alle 4 de zones hebben wel allemaal hun eigen temperatuuropnemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

[...]

Het gaat echt om een zoneklep. Zoals deze: Y-VC8615AG1100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
bert pit schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:27:
[...]

Ah dank, nee die zit er niet in. Dan snap ik ook wel waarom dit problemen geeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Dashlane schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:06:
[...]
Ik weet niet wat voor verdeler jij hebt?

Ik heb zelf het ongelukkige schakelgedrag van een zonneklep opgelost met een Tijdrelais. Deze is ook te gebruiken als delay, je kunt hem zo instellen dat na 3 minuten er pas een signaal naar de ketel gaat.
Ah niet eerder aan gedacht om het op die manier te doen :)

Heb Hier een robot verdeler met mt4 thermische sluiters welke aangestuurd worden door de HCE80. Op de hce80 zit een HRA80 antenne module. Verder zit bij de ketel een bdr91 ketelmodule.

Ik denk dat ik dan met twee ketel modules moet gaan werken. Dit omdat anders alle signalen vertraag worden. Weet alleen niet of dat gaat werken.

Bdr91 nr 1 koppelen aan de evohome touch
Bdr91 nr 2 koppelen aan de HCE80 icm tijdrelais.

En dan beide bdr91's via dubbele relais laten lopen zoals in dit voorbeeld

Hoe gaat het verder met die tijdsrelais in zijn werk wanneer de vraag wegvalt. Blijft het relais aanstaan tot de opgegeven tijd voorbij is? Of hoef je niet per ce een 'aantijd' mee te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
AOC schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:59:
[...]

Ah niet eerder aan gedacht om het op die manier te doen :)

Heb Hier een robot verdeler met mt4 thermische sluiters welke aangestuurd worden door de HCE80. Op de hce80 zit een HRA80 antenne module. Verder zit bij de ketel een bdr91 ketelmodule.

Ik denk dat ik dan met twee ketel modules moet gaan werken. Dit omdat anders alle signalen vertraag worden. Weet alleen niet of dat gaat werken.

Bdr91 nr 1 koppelen aan de evohome touch
Bdr91 nr 2 koppelen aan de HCE80 icm tijdrelais.

En dan beide bdr91's via dubbele relais laten lopen zoals in dit voorbeeld

Hoe gaat het verder met die tijdsrelais in zijn werk wanneer de vraag wegvalt. Blijft het relais aanstaan tot de opgegeven tijd voorbij is? Of hoef je niet per ce een 'aantijd' mee te geven?
Ligt aan de instelling, als je hem op delay hebt staan (A). Dan gaan ze beide aan,

Ik heb klep op retriggible shot staan, vanaf elk nieuw signaal blijft gaat die anderhalf uur signaal geven.

Bdr91T heb ik met delay on break, hij blijft altijd een half uur een signaal geven nadat de Bdr91t geen signaal geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Joarie schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:17:
[...]

Ik heb nog niet het gevoel dat hij niet fijn werkt. Ik zie dat hij de slaapkamers nog steeds netjes op temperatuur weet te houden met de HR92's. Maar ik heb 4 vloerverwarmingzones op de benedenverdieping (geen deuren tussen de ruimtes) waarvan ik eentje permanent heb opengezet zodat restwarmte daar naartoe kan te allen tijde want deze heeft de beste afgifte (tegelvloer). Alle 4 de zones hebben wel allemaal hun eigen temperatuuropnemer.
Wat werkt er niet fijn? En heb je een mengverdeler (1 met pomp) icm HCE80 en opentherm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
bert pit schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:27:
[...]

De open/dicht zoneklep werkt inderdaad niet erg goed bij modulerende systemen (zoals ook veel warmtepompen tegenwoordig). De "tweakers" oplossing daarvoor is een tijdrelais tussen het honeywell schakelrelais en de klep te zetten. Dat werkt hier erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
bert pit schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:08:
[...]

Dan mis je de essentie van de post. Ik leg het nomaals uit: Het gaat er in deze 5 jaar oude post om, dat de wijze waarop opentherm werkt (lagere TA, langere runs) niet goed werkt met een klep. Klep staat dicht en de ketel levert nog warm water: inefficient.
Maar jouw verklaring dat dit komt omdat de ketel de door de thermostaat gewenste aanvoertemperatuur wijzigt naar een lagere temperatuur en een langere tijdsduur en dit niet terug meldt, klopt mijns inziens niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
[...]

De HCE80 is vervangen door de HCC100M2022. Beide kunnen ook zonder EvoHome, de HCE80 stuurt de ketel met aan/uit, de HCC100M2022 (ook) met OpenTherm. Ik verwacht daarom dat de combinatie van EvoHome OpenTherm met de HCC100M2022 beter regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:06
Meteen schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:19:
[...]

Maar jouw verklaring dat dit komt omdat de ketel de door de thermostaat gewenste aanvoertemperatuur wijzigt naar een lagere temperatuur en een langere tijdsduur en dit niet terug meldt, klopt mijns inziens niet.
Volgens mij voorziet het OpenTherm Protocol niet in een terugmelding wanneer de ketel het control setpoint wijzigt ten opzichte van het door de thermostaat gevraagde control setpoint.
In het OpenTherm Communications Protocol v2.2 staat het als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNYUeBYVrCAP80rclA8pLSrLhQ0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4ISDxr4Z9EhUFDHOVqwXxic3.png?f=user_large

Let op de zin: "Likewise, the master does not need to know how the slave is controlling the supply"

Bron: https://ihormelnyk.com/Co...erm%20Protocol%20v2-2.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaz03
Meteen schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:31:
[...]

De HCE80 is vervangen door de HCC100M2022. Beide kunnen ook zonder EvoHome, de HCE80 stuurt de ketel met aan/uit, de HCC100M2022 (ook) met OpenTherm. Ik verwacht daarom dat de combinatie van EvoHome OpenTherm met de HCC100M2022 beter regelt.
Hoe zijn de ervaringen met de HCC100? Wat was de reden voor de switch van HCE80?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
Dashlane schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:04:
[...]

Wat werkt er niet fijn? En heb je een mengverdeler (1 met pomp) icm HCE80 en opentherm?
Het was een dubbele ontkenning ;)
Momenteel draai ik met een HCE80/mengverdeler + pomp/Opentherm.

De stooklijnen zijn best rustig maar kunnen wel strakker als ik naar de trending kijk in Homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Dashlane schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:03:
[...]
Bdr91T heb ik met delay on break, hij blijft altijd een half uur een signaal geven nadat de Bdr91t geen signaal geeft.
Dan heb je wel lange sessies. Op je evohome heb je dan een minimale aan-tijd ingesteld?

Voor mijzelf ben ik nog niet achter hoe lang de stooksessie moet zijn voor de vloerverwarming. Er zit gewoon een cv-ketel aangesloten met aanvoer van 65graden, want anders worden de ruimtes met radiatoren niet snel/goed warm

En vraag mij af wanneer ik een minimale aan tijd instel of dit dan ook opgaat voor de hr91 radiatorknoppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
Kaz03 schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:25:
[...]

Hoe zijn de ervaringen met de HCC100? Wat was de reden voor de switch van HCE80?
De HCE80 is niet meer leverbaar en door de leverancier vervangen door de HCC100.
Om de HCC100 te kunnen installeren heb je een leveranciersaccount nodig om in de bijbehorende app in te kunnen loggen. Wanneer ik naar het aanvraagformulier voor zo’n account kijk, vermoed ik dat een inschrijving in de KVK volstaat.

Mijn reden om naar de HCC100 te kijken, is een in eerste instantie onbegrijpelijk stook gedrag van mijn ketel. Zie onderstaand plaatje, dat overigens is gemaakt ná verhogen maximale setpoint op de ketel. Zowel de pomp van de vloerverwarming als de ketel leken 5 keer per uur ongesynchroniseerd aan en uit te gaan. In werkelijkheid was de gewenste eindtemperatuur in de woonkamer bijna bereikt, ging de vloerverwarming daarom op halve kracht met 5/uur aan/uit en was de ketel aan het moduleren met 5 x per uur het gas zelfs uit omdat het door EvoHome ingegeven setpoint bereikt was. Natuurlijk hangt dit samen met het stoppen van de vloerpomp. Nadat ik de maximale CV aanvoer temperatuur verhoogd had, werd de gewenste eindtemperatuur wel bereikt, en gingen zowel de vloerpomp als ketel compleet uit, gedurende een paar uur. Dus niet langer 5/uur aan en uit.
De instelmogelijkheden van de HCC100 zijn beduidend meer, hopelijk ook icm EvoHome.
https://digitalassets.res...0-qsg-r32349851-001_c.pdf
Ik hoop dat met de HCC100 de vloerregeling dan niet gaat moduleren via de pomp met aan/uit, maar via de ketel. Zodat als beide aanstaan er continue warm water door de vloer gaat, en niet af en toe ook lauw water.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1im6qzYEGEpbNTtUW-VFBYAD5ME=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LQpzA3gd0hcNH2iYasNz32Qy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
AOC schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:59:
[...]

Dan heb je wel lange sessies. Op je evohome heb je dan een minimale aan-tijd ingesteld?

Voor mijzelf ben ik nog niet achter hoe lang de stooksessie moet zijn voor de vloerverwarming. Er zit gewoon een cv-ketel aangesloten met aanvoer van 65graden, want anders worden de ruimtes met radiatoren niet snel/goed warm

En vraag mij af wanneer ik een minimale aan tijd instel of dit dan ook opgaat voor de hr91 radiatorknoppen
Minimale aan tijd is 30 minuten, echter heb ik een warmtepomp met een lage aanvoer en wil ik een ononderbroken run hebben. De hysterese van evohome is dat die toch afslaat als de temp rond het setpoint is, terwijl de lage Ta eigenlijk een continue run wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
Dashlane schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:58:
[...]

Minimale aan tijd is 30 minuten, echter heb ik een warmtepomp met een lage aanvoer en wil ik een ononderbroken run hebben. De hysterese van evohome is dat die toch afslaat als de temp rond het setpoint is, terwijl de lage Ta eigenlijk een continue run wilt.
Wat ik zie is dat wanneer een HR92 in de buurt van zijn ingestelde temperatuur komt, zowel de klep dichter gaat als dat de gevraagde aanvoer temperatuur lager wordt. Want ook een radiator wil je dat die zoveel mogelijk continue warm is, maar niet te warm. Dus ook een lagere continue aanvoer om de kamer op temperatuur te houden. Om bv kouval van ramen te voorkomen. Jammer dat Honeywell niet verteld hoe ze (willen) regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Meteen schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:19:
[...]

Het is mij zo door Honeywell uitgelegd.

In de evotouch worden alle warmtevragen vanuit de zones verzameld waarbij de maximalewaarde wordt gebruikt voor de ketelsturing.De ketelsturing kan aan/uit sturing of OpenTherm uitgevoerd worden; bij aan/uit sturing wordt de ketel aan- of uitgeschakeld, via OpenTherm wordt de berekende aanvoerwatertemperatuur naar de ketel gestuurd.
Een zoneklep binnen een evohome configuratie kan uitsluitend open/dicht aangestuurd worden.
Wanneer er warmtevraag is in deze zone zal het regelgedrag hetzelfde zijn als een aan/uit thermostaat.Het combineren van één of meerdere zonekleppen en een OpenTherm ketelsturing kan tot gevolg hebben dat de zonekleppen dicht staan terwijl de ketel op een constante aanvoer watertemperatuur regelt.

Uit bovenstaande beschrijving volgt dat bij het toepassen van één of meer zonekleppen voor de regeling van één of meer zones het aanbevolen is om ook voor de ketelsturing een aan/uitsturing toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
bert pit schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:19:
[...]

Het is mij zo door Honeywell uitgelegd.

In de evotouch worden alle warmtevragen vanuit de zones verzameld waarbij de maximalewaarde wordt gebruikt voor de ketelsturing.De ketelsturing kan aan/uit sturing of OpenTherm uitgevoerd worden; bij aan/uit sturing wordt de ketel aan- of uitgeschakeld, via OpenTherm wordt de berekende aanvoerwatertemperatuur naar de ketel gestuurd.
Een zoneklep binnen een evohome configuratie kan uitsluitend open/dicht aangestuurd worden.
Wanneer er warmtevraag is in deze zone zal het regelgedrag hetzelfde zijn als een aan/uit thermostaat.Het combineren van één of meerdere zonekleppen en een OpenTherm ketelsturing kan tot gevolg hebben dat de zonekleppen dicht staan terwijl de ketel op een constante aanvoer watertemperatuur regelt.

Uit bovenstaande beschrijving volgt dat bij het toepassen van één of meer zonekleppen voor de regeling van één of meer zones het aanbevolen is om ook voor de ketelsturing een aan/uitsturing toe te passen.
Allereerst: mijn Nefit ketel schakelt uit, dwz geen warmtevraag en pomp van de ketel uit, als de EvoToch een setpoint van 7 graden stuurt.
Stel je hebt slechts één klepgeregelde zone. Dan zou de Evotouch toch zo slim kunnen zijn om bij warmtevraag eerst de klep open te sturen en dan het gewenste setpoint naar de ketel te sturen. En als er geen warmtevraag meer is eerst de ketel uit te zetten en dan pas de klep dicht.? Zelfs bij meerdere klepgeregelde zones kan de ketel dan alleen maar aan staan als er minstens een klep open staat. De EvoTouch wacht echter niet tot de zoneklep openstaat. Waarschijnlijk bedoelen ze dat met “kan tot gevolg hebben dat de zonekleppen dicht staan terwijl de ketel op een constante aanvoer watertemperatuur regelt.” Maar wacht een aan/uit ketelregeling dan wel op het openen van de klep? Of gaat een zoneklep ook 5 keer per uur aan en uit om te “moduleren” terwijl het signaal naar de ketel aan blijft? Bij de HRC80 wel namelijk.

Wanneer ik naar de combinatie van EvoHome , OT en HRC80 kijk, lijkt het alsof EvoHome alleen HR92 zones kent, en de HRC80 daar in gepropt moest worden. De HRC80 stuurt zonder EvoHome een aan/uit signaal naar de ketel. I.c.m EvoHome stuurt de HRC80 dit aan/uit signaal naar EvoHome, die er een temperatuur bij berekent. Hopelijk lager dan voor een HR92. Maar de EvoHome wacht niet totdat de thermomotor openstaat, want dat hoeft bij een HR92 ook niet. En zolang de HRC80 de klep “moduleert” met aan/uit, blijft het ketelsignaal ook aan (waarom weet ik niet, lijkt me niet gewenst. Ik zie op de EvoTouch in het systeem overzicht 49%. Een HR92 die op 49% staat heeft een gedeeltelijke open klep en wil nog steeds warmwater aangevoerd hebben.). Of dat ook met een directe aansturing van de ketel door de HRC80 zou gebeuren, weet ik niet. Als ik dan zo even door fantaseer, denk ik dat die zoneklep ook slecht geïntegreerd is in EvoHome. Maar dat gaat Honeywell je niet vertellen natuurlijk. Feit blijft dat Honewell nergens vermeld welke combinaties van regelingen wel en niet lekker werken, en dat we dat hier zelf uit moeten vogelen. En de HCC100 komt er met een reden, kijk je naar de mogelijke instellingen, dan heeft Honewell al die tijd geweten waarom het niet lekker werkt. Zo kent de hcc100 een instelling om maximaal 4 minuten te wachten totdat de klep (thermomotor) openstaat. Dus lijkt die HCC me wel interessant. En hij is ook modulerend!

Mijn conclusie: de HRC80 is een zelfstandige regeling die niet ontworpen is als geïntegreerd onderdeel van EvoHome, maar er tegen aan geplakt. Vandaar dat ze samen niet altijd even lekker samenwerken😇.
Ik heb geen mengklep oid, dus daar kan ik wat minder over zeggen. Maar de problematiek lijkt het zelfde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ZZ5TmUwKN6kUxVs5F8nou2HFmg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aXfdVQs1TLuOMQtxaGLpDGhy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Meteen op 20-11-2023 23:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
Een zonneklep aangestuurd door een bdr91 werkt als volgt. Bij 60% warmtevraag vraag blijft die 6 minuten open en 4 minuten dicht en dit repeterend.
Dat is waarom het nog slechter werkt met lage temperaturen. Retouren lopen na 6 minuten op en de wp slaat af om na 4 minuten weer een koude aanvoer te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
Dashlane schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 07:04:
Een zonneklep aangestuurd door een bdr91 werkt als volgt. Bij 60% warmtevraag vraag blijft die 6 minuten open en 4 minuten dicht en dit repeterend.
Dat is waarom het nog slechter werkt met lage temperaturen. Retouren lopen na 6 minuten op en de wp slaat af om na 4 minuten weer een koude aanvoer te krijgen.
Hoe heeft Honeywell dat ooit zo kunnen maken?
Ik weet niet hoeveel intelligentie er in de BDR91 zit, maar het lijkt me dat de Evotouch berekent dat de warmtevraag 60% moet zijn, en dan de zoneklep via de BRD91 open en dicht stuurt. Dus dan weet de Evotouch wanneer de ketel aan en uit moet. Maar met OT ketelregeling kennelijk niet dus. Wel met aan/uit ketelregeling? Daar gebruik je dan toch ook een BRD91 voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Meteen schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 08:10:
[...]

Ik weet niet hoeveel intelligentie er in de BDR91 zit, maar het lijkt me dat de Evotouch berekent dat de warmtevraag 60% moet zijn, en dan de zoneklep via de BRD91 open en dicht stuurt. Dus dan weet de Evotouch wanneer de ketel aan en uit moet. Maar met OT ketelregeling kennelijk niet dus. Wel met aan/uit ketelregeling? Daar gebruik je dan toch ook een BRD91 voor?
Het lastige is dan een zonneklep alleen open of dicht kan. Ik denk met hoge temperatuur ketelverwarming dat die paar minuten redelijk gingen. Nu LTV en warmtepompen werkt dat systeem niet. Dan had de open dicht tijd niet op basis van 10 minuten moeten zijn, maar op basis van de minimale aan tijd of dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
Dashlane schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:47:
[...]

Het lastige is dan een zonneklep alleen open of dicht kan. Ik denk met hoge temperatuur ketelverwarming dat die paar minuten redelijk gingen. Nu LTV en warmtepompen werkt dat systeem niet. Dan had de open dicht tijd niet op basis van 10 minuten moeten zijn, maar op basis van de minimale aan tijd of dergelijke.
Misschien is er iemand, met een aan/uit regeling van de ketel en zoneklep, die kan beschrijven hoe de ketel reageert op een klep die op 50% staat, dus 5x per uur aan en uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Meteen schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 08:10:
[...]

Voor een CV-ketel op 60 graden die snel afschakelen kan is het best wel een logische manier van "moduleren". Bij 30% warmtevraag pak je zo 30% van de tijd 100% van het vermogen (in plaats van 100% van de tijd 30% vermogen). Een CV-ketel kan gewoon aan, een paar minuten maximaal stoken om 60C te maken, en daarna weer uit. Je kan met een aan/uit systeem op deze manier toch een situatie creeren waarin veel minder overshoot is, en dus minder energie wordt verbruikt terwijl het toch comfortabel is.

Werkt alleen niet als je de zoneklep voor een LTV-systeem zonder mengverdeler zit, en/of je een warmteproducent hebt die graag lange runs maakt met lage temperatuur. Dan wil je dat het moduleren niet gaat aan de afnamekant (de zoneklep), maar in de productiekant (dus de WP, of opentherm ketel).

[ Voor 7% gewijzigd door jaapzb op 21-11-2023 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Meteen schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:58:
[...]

Misschien is er iemand, met een aan/uit regeling van de ketel en zoneklep, die kan beschrijven hoe de ketel reageert op een klep die op 50% staat, dus 5x per uur aan en uit.
Ik heb een bdr aansturing op warmtepomp en bdr aansturing op klep. 50% is 5 minuten open en 5
Minuten dicht. Wel eens gemeten met een timelapse met een klok ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
Dashlane schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:29:
[...]

Ik heb een bdr aansturing op warmtepomp en bdr aansturing op klep. 50% is 5 minuten open en 5
Minuten dicht. Wel eens gemeten met een timelapse met een klok ernaast.
Gaat de warmtepomp dan ook 5 minuten aan en 5 minuten uit, of blijft die dan gewoon doorlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Meteen schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 15:03:
[...]

Gaat de warmtepomp dan ook 5 minuten aan en 5 minuten uit, of blijft die dan gewoon doorlopen?
Die bleef bij mij doorlopen, de minimale aan tijd is namelijk 30 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
Dashlane schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 15:57:
[...]

Die bleef bij mij doorlopen, de minimale aan tijd is namelijk 30 minuten.
Die 30 minuten zijn dan waarschijnlijk in je wt ingesteld, niet in EvoHome. Dus nog geen bevestiging dat EvoHome met een aan/uit ketelregeling synchroon schakelt met een zoneklep.😥

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Meteen schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:21:
[...]

Die 30 minuten zijn dan waarschijnlijk in je wt ingesteld, niet in EvoHome. Dus nog geen bevestiging dat EvoHome met een aan/uit ketelregeling synchroon schakelt met een zoneklep.😥
Nee, is ingesteld in de BDR91T als warmtepompmodule.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-11R3SCWLdsbkzssNgCPH2vQXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ritJ46CIvmHLM3f2z7Cwjwft.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Dashlane op 21-11-2023 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
Dashlane schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:37:
[...]
Nee, is ingesteld in de BDR91T als warmtepompmodule.
👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Meteen schreef op maandag 20 november 2023 @ 23:28:
[...]

Allereerst: mijn Nefit ketel schakelt uit, dwz geen warmtevraag en pomp van de ketel uit, als de EvoToch een setpoint van 7 graden stuurt.
Stel je hebt slechts één klepgeregelde zone. Dan zou de Evotouch toch zo slim kunnen zijn om bij warmtevraag eerst de klep open te sturen en dan het gewenste setpoint naar de ketel te sturen. En als er geen warmtevraag meer is eerst de ketel uit te zetten en dan pas de klep dicht.? Zelfs bij meerdere klepgeregelde zones kan de ketel dan alleen maar aan staan als er minstens een klep open staat. De EvoTouch wacht echter niet tot de zoneklep openstaat. Waarschijnlijk bedoelen ze dat met “kan tot gevolg hebben dat de zonekleppen dicht staan terwijl de ketel op een constante aanvoer watertemperatuur regelt.” Maar wacht een aan/uit ketelregeling dan wel op het openen van de klep? Of gaat een zoneklep ook 5 keer per uur aan en uit om te “moduleren” terwijl het signaal naar de ketel aan blijft? Bij de HRC80 wel namelijk.

Wanneer ik naar de combinatie van EvoHome , OT en HRC80 kijk, lijkt het alsof EvoHome alleen HR92 zones kent, en de HRC80 daar in gepropt moest worden. De HRC80 stuurt zonder EvoHome een aan/uit signaal naar de ketel. I.c.m EvoHome stuurt de HRC80 dit aan/uit signaal naar EvoHome, die er een temperatuur bij berekent. Hopelijk lager dan voor een HR92. Maar de EvoHome wacht niet totdat de thermomotor openstaat, want dat hoeft bij een HR92 ook niet. En zolang de HRC80 de klep “moduleert” met aan/uit, blijft het ketelsignaal ook aan (waarom weet ik niet, lijkt me niet gewenst. Ik zie op de EvoTouch in het systeem overzicht 49%. Een HR92 die op 49% staat heeft een gedeeltelijke open klep en wil nog steeds warmwater aangevoerd hebben.). Of dat ook met een directe aansturing van de ketel door de HRC80 zou gebeuren, weet ik niet. Als ik dan zo even door fantaseer, denk ik dat die zoneklep ook slecht geïntegreerd is in EvoHome. Maar dat gaat Honeywell je niet vertellen natuurlijk. Feit blijft dat Honewell nergens vermeld welke combinaties van regelingen wel en niet lekker werken, en dat we dat hier zelf uit moeten vogelen. En de HCC100 komt er met een reden, kijk je naar de mogelijke instellingen, dan heeft Honewell al die tijd geweten waarom het niet lekker werkt. Zo kent de hcc100 een instelling om maximaal 4 minuten te wachten totdat de klep (thermomotor) openstaat. Dus lijkt die HCC me wel interessant. En hij is ook modulerend!

Mijn conclusie: de HRC80 is een zelfstandige regeling die niet ontworpen is als geïntegreerd onderdeel van EvoHome, maar er tegen aan geplakt. Vandaar dat ze samen niet altijd even lekker samenwerken😇.
Ik heb geen mengklep oid, dus daar kan ik wat minder over zeggen. Maar de problematiek lijkt het zelfde.

[Afbeelding]
Wat belangrijk is om je te realiseren is dat Evohome in basis niet communiceert met de ketel, behalve op het niveau van de themostaat. Opentherm heeft wel iets van communicatie tussen thermostaat en ketel, maar geen klepsturing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14-10 14:19
Meteen schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:21:
[...]

Evohome schakelt niet synchroon met je kleppen, althans niet bij mij.

Heb resideo erover gesproken en het enige wat ik terug krijg is dat ik de zones opnieuw moet instellen maar alsnog heb ik wel eens dat kleppen open staan en de ketel uit of andersom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jos-P
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:26
REDN4S schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:14:
[...]

Evohome schakelt niet synchroon met je kleppen, althans niet bij mij.

Heb resideo erover gesproken en het enige wat ik terug krijg is dat ik de zones opnieuw moet instellen maar alsnog heb ik wel eens dat kleppen open staan en de ketel uit of andersom.
Datzelfde probleem hadden wij ook. De regeling werkt goed, maar wat ik constateerde was dat er regelmatig mismatches waren tussen de aansturing van de ketel en beide HCE’s 80, soms stonden zones open en kreeg de ketel geen “aan” commando en ook andersom. Wij hebben enkel vloerverwarming met pomploze verdelers. Evohome stuurt bij ons nu enkel de HCE’s 80 aan. De CV wordt nu via contact 6-7 van de Intergas ketel direct aan/uit aangestuurd vanaf de beide HCE’s 80. Hiervoor worden in de HCE’s de contacten van de pomp gebruikt (die wij toch niet gebruiken omdat wij pomploze verdelers hebben) en staan parallel zodat bij vraag vanaf de HCE80 boven of beneden de ketel altijd een “vertraagd aan” commando krijgt zodra er een zone wordt aangestuurd. Dit werkt bij ons prima en heeft bij ons het probleem opgelost. Misschien heb je iets of kun je iets met deze informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaan1234
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18-05 12:11
Bij ons ook een raar probleem . Dit nog niet ergens anders gevonden in dit forum

Ons systeem van EVOhome aangesloten en ingesteld door erkende installateur
We hebben vvw + 2 vvw verdelers met HCE80 (met 1 HRA80 antenne) + BDR91 die ketel aanstuurt, aangesloten op aan/uit sturing van de ketel. Temperatuurvoeler evohome bedieningspaneel is gekoppeld aan keuken, de overige ruimtes hebben een aparte roundwireless temperatuurvoeler.
CV ketel: remeha ACE calenta Cw 6

Voor de reset
De EVOhome bedieningspaneel gaf altijd 100% warmtevraag in de keuken en woonkamer beneden. Deze twee ruimtes zitten op de vvw verdeler + HCE80 beneden. De 100% warmtevraag ging pas uit wanneer deze 2 ruimtes pas 2 graden boven de ingestelde temperatuur waren. De overige ruimtes in huis die op de tweede verdeler boven zitten, die hadden warmtevraag van 0% tot allerlei percentages, maar geen 100%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VxaV_nsdo2MiBBEJIu9GyNGeLmY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z3dpqJ6PlsZPAQ6PbsjcLXH7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5nrydqmWRebcWHsnZQIX1CBjKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VLhDwysAR7ap6WVbdxiMaNO8.jpg?f=fotoalbum_large
Na de reset
Sinds kort is de hele boel opnieuw gereset door de installateur, vanwege dit probleem en heeft de 100% warmtevraag zich verplaatst naar 2 ruimtes boven die op de 2e verdeler zitten en is de warmtevraag van de woonkamer en keuken nu 0% tot allerlei andere percentages, maar nooit meer 100%.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NMLHUxlfVpNqeJU8vBEKyO9GkEs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RsDqnllhzt7xOWs5nOMCZbtl.jpg?f=fotoalbum_large
Hoe kan dit?

CV blijft aanstaan vanwege deze 100% vraag in het bedieningspaneel[/b][/b][/b]
De CV blijft doorverwarmen omdat deze 100% warmtevraag continu in de EVOhome bedieningspaneel blijft staan.. Ook als de ruimtes al lang op of over temperatuur zijn blijft de warmtevraag op 100% staan.. Dit was voor de reset ook zo bij de woonkamer en de keuken. Pas wanneer ik de temperatuur in de ruimtes die 100% vragen 2 graden lager zet, gaat de CV uit.

Kan dit de reden zijn?
Het enige wat ik kan bedenken is dat toen de HCE80 boven opnieuw is gereset, dat de ruimtes te snel zijn getest door de installateur. Hij heeft direct nadat hij de reset heeft gedaan de thermostaat van de 2 ruimtes (die nu continu 100% vragen) direct heel hoog gezet om te kijken of de temperatuurvoeler correspondeerde met de HCE80. . Misschien dat de EVOhome bedieningspaneel dan onthoud dat deze ruimte zo hoog moet verwarmen?
Hoe lang moet je wachten met testen nadat het hele EVOhomesysteem is gereset?
Of is misschien het EVOhome bedieningspaneel defect of in de war. De locaties van de zones zijn verplaatst naar een andere plaats in de evohome bedieningspaneel. Dit alles is wel gedaan met een totale reset waarbij de installateur alles heeft terug gezet naar de fabrieksinstelling. Ook de HCE80's, de round wireless zijn helemaal gereset.

[ Voor 25% gewijzigd door Sjaan1234 op 26-11-2023 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaan1234
Knap wanneer iemand weet ons probleem op te lossen of in ieder geval adviezen heeft wat we nog kunnen proberen. Zijn nu al 3 kwart jaar zelf aan het uitvogelen wat het kan zijn. EVO home klantenservice zegt dat ons probleem niet kan, maar toch gebeurt het. Onze installateur komt er tot nu toe niet uit. Wat kan het zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 22:58

fmb

Sjaan1234 schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:00:
Bij ons ook een raar probleem . Dit nog niet ergens anders gevonden in dit forum

Ons systeem van EVOhome aangesloten en ingesteld door erkende installateur
We hebben vvw + 2 vvw verdelers met HCE80 (met 1 HRA80 antenne) + BDR91 die ketel aanstuurt, aangesloten op aan/uit sturing van de ketel. Temperatuurvoeler evohome bedieningspaneel is gekoppeld aan keuken, de overige ruimtes hebben een aparte roundwireless temperatuurvoeler.
CV ketel: remeha ACE calenta Cw 6

Voor de reset
De EVOhome bedieningspaneel gaf altijd 100% warmtevraag in de keuken en woonkamer beneden. Deze twee ruimtes zitten op de vvw verdeler + HCE80 beneden. De 100% warmtevraag ging pas uit wanneer deze 2 ruimtes pas 2 graden boven de ingestelde temperatuur waren. De overige ruimtes in huis die op de tweede verdeler boven zitten, die hadden warmtevraag van 0% tot allerlei percentages, maar geen 100%
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Na de reset
Sinds kort is de hele boel opnieuw gereset door de installateur, vanwege dit probleem en heeft de 100% warmtevraag zich verplaatst naar 2 ruimtes boven die op de 2e verdeler zitten en is de warmtevraag van de woonkamer en keuken nu 0% tot allerlei andere percentages, maar nooit meer 100%.
[Afbeelding]
Hoe kan dit?

CV blijft aanstaan vanwege deze 100% vraag in het bedieningspaneel[/b][/b][/b]
De CV blijft doorverwarmen omdat deze 100% warmtevraag continu in de EVOhome bedieningspaneel blijft staan.. Ook als de ruimtes al lang op of over temperatuur zijn blijft de warmtevraag op 100% staan.. Dit was voor de reset ook zo bij de woonkamer en de keuken. Pas wanneer ik de temperatuur in de ruimtes die 100% vragen 2 graden lager zet, gaat de CV uit.

Kan dit de reden zijn?
Het enige wat ik kan bedenken is dat toen de HCE80 boven opnieuw is gereset, dat de ruimtes te snel zijn getest door de installateur. Hij heeft direct nadat hij de reset heeft gedaan de thermostaat van de 2 ruimtes (die nu continu 100% vragen) direct heel hoog gezet om te kijken of de temperatuurvoeler correspondeerde met de HCE80. . Misschien dat de EVOhome bedieningspaneel dan onthoud dat deze ruimte zo hoog moet verwarmen?
Hoe lang moet je wachten met testen nadat het hele EVOhomesysteem is gereset?
Of is misschien het EVOhome bedieningspaneel defect of in de war. De locaties van de zones zijn verplaatst naar een andere plaats in de evohome bedieningspaneel. Dit alles is wel gedaan met een totale reset waarbij de installateur alles heeft terug gezet naar de fabrieksinstelling. Ook de HCE80's, de round wireless zijn helemaal gereset.
Wat opstelling betreft redelijk gelijk met wat ik heb thuis.

Wat bedoel je met “ We hebben vvw + 2 vvw verdelers met HCE80 (met 1 HRA80 antenne)”. Ik neem aan dat elke HCE80 een eigen HRA80 antenne heeft?

Ik zou testen of alle thermostaten aan de goede ruimtes en aan de goede vloerlussen zijn gekoppeld.

Bijv door alle thermostaten op 15 graden ofzo te zetten en dan 1 voor 1 eentje op 25 graden te zetten. Dan kun je op de Evohome kijken of de tempeatuurinstellingen goed staat en ook of de juiste vloerlussen worden geopend door de hce 80.

Doe dit vooral stapje voor stapje, niet alles tegelijk instellen ;-)
Succes!

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Sjaan1234
Open deur misschien, maar hangen alle thermostaten op de juiste plek? Niet dat ik verwacht dat je ze in een la of in de kast legt, maar ook niet naast een deur (aan de niet-scharnierkant), naast een raan dat open kan, vlak bij een ventilatierooster of anderszins in een luchtstroom?

En verder lijkt me de test die @fmb voorstelt wel handig idd: alle thermostaten laag zetten en één voor een hoger zetten en zien welke kleppen/ zones open gaan.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjaan1234
Bedankt voor de reactie @Hippe Lip en @fmb . De thermostaten hangen ver van tochtplaatsen/ ventilatieroosters.
De testen hebben we allemaal gedaan en dan reageren de juiste zones... Het lijkt echt aan het EVO bedieningspaneel te liggen. Ik hoop nog te horen van mensen die hetzelfde hebben meegemaakt en weten wat je eraan kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Sjaan1234
Hiervan zou ik ook wat hopeloos worden. Ik heb een nagenoeg identieke configuratie.

Denk je dat je een herprogrammering zelf uit kan voeren? Als het bij mij zou gebeuren zou ik het volgende doen:

1. Alles nóg eens resetten en programmeren met het boekje in de hand. Verwissel eventueel de thermostaten van kamer, zodat een specifieke thermostaat een andere zone aanstuurt.

Als het dan wéér zo vreemd werkt, dan
2. Alles resetten naar fabrieksinstellingen en maar één zone (dus ook maar één HCE80) met één thermostaat programmeren en zien hoe die werkt.
Als dat goed gaat, dan 2e zone op dezelfde HCE80 programmeren en zien of dat goed gaat.
Enzovoorts. Steeds maar één zone + thermostaat per 1 à 2 dagen toevoegen. Zo kun je observeren.

Elke zone heeft maar één thermostaat, neem ik aan?

En één thermostaat stuurt maar één zone (met mss wel meerdere lussen) aan?

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 27-11-2023 00:39 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 22:58

fmb

Wat een gek probleem @Sjaan1234. Heb ik dit ook niet eerder meegemaakt. Ik zou net als @Hippe Lip aangeeft met een volledig gereset systeem beginnen, met de handleiding erbij is dat niet heel moeilijk, maar je moet het wel aandurven. De HCE80 en BRD91 kun je ook resetten naar fabrieksinstellingen.

Geen leuk werk, maar hopelijk helpt het.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Overal in huis is vloerverwarming. Behalve in de garage, kantoor erboven en hal. Daar zitten radiatoren met hr92 knoppen. Als ik alleen mijn kantoor wil verwarmen gaat dat niet omdat de ketel zijn warmte niet kwijt kan (code 1, intergas hre kompakt). Ik zou best het halletje en mijn kantoor tegelijk willen verwarmen maar hoe zorg ik ervoor dat twee hr92 knoppen samen werken (master/slave?) dus dat het kantoor bepaalt of er wamte vraag is en open gaat en dat het halletje automatisch mee open gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
REDN4S schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:10:
Overal in huis is vloerverwarming. Behalve in de garage, kantoor erboven en hal. Daar zitten radiatoren met hr92 knoppen. Als ik alleen mijn kantoor wil verwarmen gaat dat niet omdat de ketel zijn warmte niet kwijt kan (code 1, intergas hre kompakt). Ik zou best het halletje en mijn kantoor tegelijk willen verwarmen maar hoe zorg ik ervoor dat twee hr92 knoppen samen werken (master/slave?) dus dat het kantoor bepaalt of er wamte vraag is en open gaat en dat het halletje automatisch mee open gaat.
Ik heb dat opgelost door gewoon een lus in de woonkamer/keuken permanent open te zetten (eventueel de flow afregelen met een normale radiatorkraan). Want in die ruimte wil je altijd (rest)warmte hebben. En met een extra temperatuuropnemer voor die ruimte zorg je er ook voor dat de ketel gaat verwarmen als die ruimte toch op temperatuur blijft als andere zones niet vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Joarie schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:13:
[...]

Ik heb dat opgelost door gewoon een lus in de woonkamer/keuken permanent open te zetten (eventueel de flow afregelen met een normale radiatorkraan). Want in die ruimte wil je altijd (rest)warmte hebben. En met een extra temperatuuropnemer voor die ruimte zorg je er ook voor dat de ketel gaat verwarmen als die ruimte toch op temperatuur blijft als andere zones niet vragen.
daar zat ik ook aan te denken. de radiator ga ik binnenkort vervangen voor een Jaga LTV dus ik kan zowel de KV instellingen regelen als de flow d.m.v. radiatorknop.

ik ben alleen bang dat op deze manier de radiator/ventiel gaat fluiten i.v.m weinig doorstroming maar veel druk van de CV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brumax
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
REDN4S schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:10:
Je zou van de ruimtes Kantoor en Hal één zone kunnen maken. Vervolgens kun je de hr92 in het kantoor als temperatuurvoeler voor die zone instellen. De hr92 in de hal schakelt dan hierop mee.

vice versa en weer terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Brumax schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:13:
[...]

Je zou van de ruimtes Kantoor en Hal één zone kunnen maken. Vervolgens kun je de hr92 in het kantoor als temperatuurvoeler voor die zone instellen. De hr92 in de hal schakelt dan hierop mee.
dat zou ideaal zijn! dan staat hij niet open als bijvoorbeeld een vvw verdeler warmtevraagt maar wel open als ik de radiator in het kantoor aanzet. En dan kan hopelijk de ketel zijn warmte wat beter kwijt

[ Voor 5% gewijzigd door REDN4S op 27-11-2023 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Sjaan1234
Al enig resultaat geboekt?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjaan1234
Als vervolg op mijn eerdere bericht deze week...
@Hippe Lip en anderen die op mijn eerdere bericht hebben gereageerd...

Nieuwe motoren
We hebben allemaal nieuwe motoren gekregen die op de kraantjes vastgedraaid kunnen worden. De installateur heeft ook weer het hele EVOhomesysteem opnieuw ingesteld. Nu reageren de flowmeters wel goed op warmtevraag wanneer ik de temperatuur afzonderlijk hoger zet op de round wireless, maar wanneer de 2 zones keuken en woonkamer gewoon staan ingesteld op 19 graden draait nog steeds de keuken met de woonkamer mee (andersom niet) en wordt de ingestelde temperatuur niet gehaald. Ik zie de LED's vd woonkamer branden en de keuken niet, maar de flowmeters gaan wel naar beneden. Wanneer ik de temperatuur van de keuken heel wat lager zet, gaan wel de flowmeters vd keuken pas uit.

Ingestelde emperatuur in woonkamer en keuken worden niet gehaald
In de keuken en woonkamer wordt de ingestelde temp niet meer gehaald. Beide staan ingesteld op 19 graden, maar keuken wordt 18,5 en keuken niet hoger dan 18 graden. Het gekke is dat de warmtevraag percentages in EVO bedieningspaneel nu totaal anders zijn als voor de vervanging van de motoren. .

Voorheen waren het altijd 2 ruimtes die 100% vroegen (ook al waren de ruimtes op temperatuur) en de rest 0% of een enkele ruimte een andere percentage. Nu staat er helemaal geen 100% meer bij, terwijl ik dit wel zou verwachten omdat woonkamer en keuken nu al 2 dagen niet op de ingestelde warmte komen.(zie foto).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09hy-Fu3tXyuXIr7ZWjaCwSI1Pw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WMzkoLoyCvEz982lQlzgo9mm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otVTXP_V5Kcber9aLnvOHeSdmuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HfhAAQz1dp6RxzoHOud3Ruzi.jpg?f=fotoalbum_large

Aanvoertemp in verdeler lager dan retourtemp in verdeler
Ook is de temp in de aanvoerverdeler rond de 25 gr en de retourtemp in de verdeler wat hoger (zie beide foto's)
Aanvoertemp in verdeler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qIWGV1uB0X1XLPlMv82Z7gUojAw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EgzxYJZffib5wnIH2k3D7FSu.jpg?f=user_large

Retourtemp in verdeler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21H85s10wu4I6yG0zcPNwDHILh4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8MihqP23tfj332rgyknpnwUw.jpg?f=user_large

Mijn vragen
Geen wonder dat de keuken en woonkamer die op deze verdeler zitten niet op temperatuur komen, toch?Het water gaat veel kouder de vloer in dan is ingesteld. Tot aan de verdeler voelt de aanvoerbuis wel heel warm. Het is nu wel kouder buiten, kan het daar ook aan liggen?. Of moeten we het systeem nog wat meer tijd geven. Het is nu 2 dagen geleden dat we de nieuwe motoren hebben gekregen.

[ Voor 18% gewijzigd door Sjaan1234 op 29-11-2023 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Sjaan1234 Is dat een pomploze verdeler of zit daar een pomp aan?

Een verdeler met pomp gaat niet goed werken als je lage temperatuur aanvoer hebt van een warmtepomp (die heb je toch?). Die heeft een groter temperatuurverschil nodig tussen aanvoer en wat er de vloer in gaat.

Je hebt dus een pomploze verdeler nodig.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjaan1234
@Hippe Lip Er zit een pomp van WILO op de verdeler. Dit hoort bij het systeem/vloerverwarmingverdeler (Therminon) zegt onze installateur. Nee wij hebben geen warmtepomp. We hebben een ketel: Remeha ACE calenta CW6. De aanvoer vanuit de ketel is warm genoeg, alleen gaat het water koud de vloer in en dus warmer de vloer uit, toch? De temperatuur bij de vvw verdeler staat ingesteld op 40 graden, Ze hebben de pomp op de verdeler ingesteld op 2. We hebben een woonkamer + serre van +/- 45 m2 met 5 groepen. En een keuken van 38 m2 met 3 groepen (wat langere slangen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Sjaan1234 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:34:
@Hippe Lip Er zit een pomp van WILO op de verdeler. Dit hoort bij het systeem/vloerverwarmingverdeler (Therminon) zegt onze installateur. Nee wij hebben geen warmtepomp. We hebben een ketel: Remeha ACE calenta CW6. De aanvoer vanuit de ketel is warm genoeg, alleen gaat het water koud de vloer in en dus warmer de vloer uit, toch? De temperatuur bij de vvw verdeler staat ingesteld op 40 graden, Ze hebben de pomp op de verdeler ingesteld op 2. We hebben een woonkamer + serre van +/- 45 m2 met 5 groepen. En een keuken van 38 m2 met 3 groepen (wat langere slangen)
Die 40 graden word door een thermostatische kraan geregeld? Weet je zeker dat deze open staat? Je kan de kraan er als het goed is afhalen en het palletje indrukken. Zet dat eens vast met een tie-wrap en kijk of de aanvoertemperatuur van je verdeler dan omhoog gaat (wanneer de pomp van de mengverdeler en de CV-ketel beide draaien). Is de aanvoerbuis vanaf de ketel wel warm voor en na de thermostatische kraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaan1234
@jaapzb
Bedankt voor uw reactie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5ewtw_uhZFc5GnKxvow7Jp7Eb0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HTcaENeFWAwEM1XVBXktqUnB.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan niet goed voelen onder de thermostaatkraan, de buis gaat over in de WILOpomp zoals je op de foto kunt zien. De koppeling ertussen voelt wel warm.

Ik wil wel proberen de thermostaatkraan eraf te halen, maar daar zit ook het draad vd WILOpomp in. Ben bang dat deze er dan af gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UuZaPz6MzrIwlaU-eii7-kKlO1E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dG7Y1cJ8lfUcngPaNxtk8kpd.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 29 ... 36 Laatste