Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming

Pagina: 1 ... 30 ... 35 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:38

Hippe Lip

+ + + NL + + +

jaapzb schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:04:
[...]

Die 40 graden word door een thermostatische kraan geregeld? Weet je zeker dat deze open staat? Je kan de kraan er als het goed is afhalen en het palletje indrukken. Zet dat eens vast met een tie-wrap en kijk of de aanvoertemperatuur van je verdeler dan omhoog gaat (wanneer de pomp van de mengverdeler en de CV-ketel beide draaien). Is de aanvoerbuis vanaf de ketel wel warm voor en na de thermostatische kraan?
@Sjaan1234 Hiermee moet je oppassen. Als die kraan onder de thermostaatknop helemaal open zet kan er veel te warm water in je vloerverwarming (VV) komen en daar kan de vloer lang niet altijd tegen, met flinke barsten of erger tot gevolg en dat wil je niet. Het kan, maar houd het kort!

Je hebt flowmeters op je verdeler; per lus eentje. Zorg dat er een paar open staan en draai die thermostaatknop helemaal linksom. NOTEER WEL EERST WAAR DIE OP STOND ZODAT JE DAARNAAR TERUG KUNT.
Zet je therostaat voor die ruimte hoog (wacht tot de ketel aan gaat) en voel dan aan de koppeling onderaan die kraan-met-thermostaatknop of het flink warm wordt. Zo niet, dan zit daar de fout en lijkt die kraan niet open te gaan.
Indien het wel warm wordt daar, draai de kraan dan onmiddelijk terug naar de oorspronkelijke stand.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Meteen
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08:18
Sjaan1234 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:39:

Aanvoertemp in verdeler lager dan retourtemp in verdeler
Het is toch de bedoeling dat er warm water de vloer in gaat en er weer kouder uitkomt!!!
Dus misschien is die rood/blauwe thermometer toch de aanvoer. Die mag best wel op 35 graden staan.

Je CV aanvoer mag hoog zijn, tot 90 graden, omdat je pomp op de verdeler dit mengt met het circulerende water van de vloer. Daarbij zit er een maximaal thermostaat (op 40 graden zo hier boven te lezen?) op de verdeler, die de CV aanvoer dicht zet als de temperatuur van het gemengde water dat de vloer in gaat te hoog wordt. Met deze maximaal thermostaat stel je dus geen temperatuur in, je begrenst de temperatuur alleen maar. De temperatuur van het water dat de vloer in gaat wordt bepaald door de aanvoer temperatuur van de CV en de ingestelde mengverhouding van het mengventiel.
Ook kan de vloerpomp een te hoge druk leveren tov de pomp in de CV, waardoor de vloerpomp het water van je vloer over de radiatoren laat circuleren, de verkeerde kant heen. Dit is op te lossen door de pomp van de CV ketel harder te zetten en/ of het mengventiel op de verdeler te knijpen.

Staat de maximale aanvoer temperatuur op je ketel niet te laag?

Ik gebruik de Evotouch niet als temperatuur voeler, omdat mijn Evotouch altijd wat warm aan voelt. Door de elektronica en/of opladen batterij vermoed ik.

[ Voor 31% gewijzigd door Meteen op 30-11-2023 01:26 ]

• Meteen
REDN4S schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:10:
Overal in huis is vloerverwarming. Behalve in de garage, kantoor erboven en hal. Daar zitten radiatoren met hr92 knoppen. Als ik alleen mijn kantoor wil verwarmen gaat dat niet omdat de ketel zijn warmte niet kwijt kan (code 1, intergas hre kompakt). Ik zou best het halletje en mijn kantoor tegelijk willen verwarmen maar hoe zorg ik ervoor dat twee hr92 knoppen samen werken (master/slave?) dus dat het kantoor bepaalt of er wamte vraag is en open gaat en dat het halletje automatisch mee open gaat.
Ik naam aan dat het een modulerende ketel is. En dan toch code 1? Is er wel een AVDO/bypass aanwezig?
Anders het halletje en kantoor in één zone zetten, waarbij de HR92 in het kantoor als temperatuursensor gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12:44
Meteen schreef op donderdag 30 november 2023 @ 01:55:
[...]

Ik naam aan dat het een modulerende ketel is. En dan toch code 1? Is er wel een AVDO/bypass aanwezig?
Anders het halletje en kantoor in één zone zetten, waarbij de HR92 in het kantoor als temperatuursensor gebruikt wordt.
het is inderdaad een modulerende ketel. Ik heb geen bypass oid.
Wat jij zegt heb ik gedaan maar als ik kijk bij de klepstand van de twee HR92 dan lopen die niet gelijk op oftwel de radiator in het halletje staat bijvoorbeeld op P30 terwijl de radiator op P70 staat. de radiator in het halletje wordt dus toch extra geknepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
REDN4S schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:30:
[...]

het is inderdaad een modulerende ketel. Ik heb geen bypass oid.
Wat jij zegt heb ik gedaan maar als ik kijk bij de klepstand van de twee HR92 dan lopen die niet gelijk op oftwel de radiator in het halletje staat bijvoorbeeld op P30 terwijl de radiator op P70 staat. de radiator in het halletje wordt dus toch extra geknepen
Misschien dan toch maar een bypass, is in dit soort situaties wel gebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:26
Koop dan wel een goede en een maat te “groot”.

Je moet een maat groter nemen dan wat je zou verwachten voor het vermogen van je ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-04 10:45
Ik kan het niet vinden in de documentatie expliciet, ik vraag me af of op de thermal actuator poortjes van een hcc100 direct een vc8615 afsluiter gemonteerd kan worden.

Dit gebeurd nu mijn inziens wat omslachtig met een bdr91 en een thermostaat wireless die met evohome communiceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Nee kan niet.

Thermal actuator is thermische motor.
De klep die jij noemt is een mechanische klep.

[ Voor 78% gewijzigd door leonbong op 03-12-2023 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
leonbong schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:37:
Nee kan niet.

Thermal actuator is thermische motor.
De klep die jij noemt is een mechanische klep.
Mijns inziens wel als je met de 230V die normaal de thermomotor stuurt, een relais de 24 V laat schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10:54
Lees al ruim een half jaar mee. Kreeg vorige week mijn spullen geleverd en ben dit weekend begonnen met installeren. Het valt me erg tegen, zowel de eerste indruk van de kwaliteit als gebruiksgemak.

Ik was even benieuwd hoe het zit met updates, worden die automatisch gedownload en geïnstalleerd of kun/moet je dit ergens forceren?

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
RISL schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:20:
Lees al ruim een half jaar mee. Kreeg vorige week mijn spullen geleverd en ben dit weekend begonnen met installeren. Het valt me erg tegen, zowel de eerste indruk van de kwaliteit als gebruiksgemak.

Ik was even benieuwd hoe het zit met updates, worden die automatisch gedownload en geïnstalleerd of kun/moet je dit ergens forceren?
Ben ik wel met je eens.

Heb deze zomer de honeywell installatie overgenomen van de vorige bewoner en zelf toevoegingen/aanpassingen gedaan maar mijn ervaring is ook niet al te best.

Support van resideo is minimaal en de afleesmogelijkheden ook. Vaak heb ik "communicatie" storingen terwijl als ik een test doe alles uitstekend is..

Daarnast het eeuwig schakelen van de MT4 kleppen en de mismatch tussen de ketelrelais en zones waardoor de ketel zijn warmte niet kwijt kan.

Gekoppelde zone met twee HR92 radiatorknoppen lopen niet synchroon (dus klepposities niet overal gelijk) met als resultaat dat één radiator bijna volledig dicht is en de andere open zodat de ketel de warmte alsnog niet kwijt kan.

Afijn het huis wordt nu warm en redelijk zoals ik dat voor ogen heb, het kantoor gedeelte is nog even puzzelen met de radiators. Voor nu prima dus, volgend jaar toch maar eens kijken naar andere systemen of dat mogelijk wat beter werkt en/of via wifi ipv de RF band die honeywell gebruikt.

Volgens mij moet je bepaalde updates opvragen bij Resideo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Gekoppelde zone met twee HR92 radiatorknoppen lopen niet synchroon (dus klepposities niet overal gelijk) met als resultaat dat één radiator bijna volledig dicht is en de andere open zodat de ketel de warmte alsnog niet kwijt kan.
Dit kan een instelling zijn.
A: Je kan ervoor kiezen dat een zone die meerdere HR92 één temperatuur opnemer gebruikt voor de gehele zone. Dit heeft als gevolg overal de klepstanden gelijke.,
B: Je kan er ook voor kiezen dat elke HR92 lokaal zijn temperatuur meet en daar op regelt. Gevolg niet alle klepstanden gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-04 10:45
Meteen schreef op zondag 3 december 2023 @ 22:28:
[...]

Mijns inziens wel als je met de 230V die normaal de thermomotor stuurt, een relais de 24 V laat schakelen.
Een VC8615 heeft ook een 230v voedingsadapter dus die kan dan zo op de HCC100, 2e keuze is de BDR91T erop aan te sluiten.

Waneer de BDR91T weggelaten wordt dan zou iets van de "intelligentie" die in het BDR91 relais zit (tijdsduur/positiebepaling) vanuit de HCC100 gestuurd kunnen worden. Technisch theoretisch natuurlijk meer dan mogelijk, een HCC100 is in potentie een stuk slimmer dan een BDR91(T).

De BDR91T aansluiten op de HCC100 is wellicht nog een nodige tussenstap echter die is natuurlijk normaal gesproken continu gevoed.

Het wordt denk ik een lastig verhaal als dit niet een standaard mogelijkheid is, waarom het niet kan snap ik overigens niet. Er zijn vast meer mensen die een aantal zones hebben en een klep in 1 ruimte die je beide door de HCC100 wil laten sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xven0mxz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-05 14:33

xven0mxz

Feyenoord Rotterdam 1908!

Had deze vraag ook al even in het shelly topic geplaatst. Helaas nog geen reactie. Ik zag dat @JPDeckers, @vanenkelen en @MikeyMan ervaring ermee hadden. Ben benieuwd hoe jullie hem hebben aangesloten.

Ik zou graag onze Honeywell vloerverwarming met de hand / HA automation aan willen sturen in plaats van een standaard thermostaat die aan de muur hangt.

Momenteel ziet het schema er zo uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_w3oJpRL1de5Jz_3uDHUeTKMWbI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tOAMT3YEahqXbD7nRRXwxdt9.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8IJcYKzYGz3GAMzl0YAWM1S4oQY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bq3bLwMvSUVmNUAbryg5Gkgb.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nr4MUn12B1ZU97jHMWMFSx8-4aM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jbek9Hn6NdrRWyTCEj9jWhJs.png?f=user_large

Nu lijkt het me logisch om een Shelly 1 Plus aan te sluiten middels 24v en vanuit daar 'aan' om de motor aan te zetten en te verwarmen en 'uit' om te motor uit te zetten en te stoppen met verwarmen. De vraag is even hoe ik deze aansluit op de motor en Shelly 1 plus en of mij theorie klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-05 12:10
xven0mxz schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:32:
Had deze vraag ook al even in het shelly topic geplaatst. Helaas nog geen reactie. Ik zag dat @JPDeckers, @vanenkelen en @MikeyMan ervaring ermee hadden. Ben benieuwd hoe jullie hem hebben aangesloten.

Ik zou graag onze Honeywell vloerverwarming met de hand / HA automation aan willen sturen in plaats van een standaard thermostaat die aan de muur hangt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu lijkt het me logisch om een Shelly 1 Plus aan te sluiten middels 24v en vanuit daar 'aan' om de motor aan te zetten en te verwarmen en 'uit' om te motor uit te zetten en te stoppen met verwarmen. De vraag is even hoe ik deze aansluit op de motor en Shelly 1 plus en of mij theorie klopt.
Dus je wilt de voeding niet gebruiken van de klep zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:00

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@xven0mxz ik ben druk doende het hele zwikkie eruit te gooien. Dus hier niet meer mee verder gegaan.
Maar je kunt idd net zo goed de 230v gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xven0mxz

xven0mxz

Dashlane schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:46:
[...]

Dus je wilt de voeding niet gebruiken van de klep zelf?
Als dat zou kunnen is dat de mooiste oplossing. Het signaal komt nu vanuit de kamerthermostaat als ik het goed heb.
MikeyMan schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:50:
@xven0mxz ik ben druk doende het hele zwikkie eruit te gooien. Dus hier niet meer mee verder gegaan.
Voor wat ga je het vervangen als ik vragen mag?

[ Voor 16% gewijzigd door xven0mxz op 07-12-2023 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

xven0mxz schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:53:
[...]

Niets... Hele zwikkie gaat eruit. Ga op watertemperatuur sturen.

Aansturing van de warmtepomp blijft dramatisch met evohome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:59
Ik heb de shelly er tussen gezet voor een delayed off, zodat het warme water nog wel een aantal minuten door de leidingen wordt gepompt terwijl die thermische dingen weer sluiten. Praktijk merk ik dat zo vaak wordt geschakeld door de HCE80 dat ik de pomp(en) van de vloerverwarming veelal continue draaien/heel weinig uit staan.

Dit is combinatie met het vervangen van de BDR91 door een BDR91T met langere runs (20/30 minuten minimaal) zorgt er nu voor dat het acceptabel is qua opwarmen. Ideaal is het echter niet.
MikeyMan schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:11:
[...]
Niets... Hele zwikkie gaat eruit. Ga op watertemperatuur sturen.
Aansturing van de warmtepomp blijft dramatisch met evohome.
Ook met CV ketel. HCE80 en vloerverwarmingen is gewoon niet echt compatible. Verwacht wel dat de HCC100 het beter kan, maar die moet weer officieel via installateur worden ingeregeld.

Heb nu een werkend iets, maar het blijft klooien, en ik kijk al geregeld met een schuin oog naar andere oplossingen. Wil boven overal per kamer/radiator kunnen sturen, en beneden de vloerverwarmingen en 1 grote radiator. Helaas komt nog niet iets echt in de buurt lijkt het qua plug&play oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JPDeckers schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:48:
[...]

Ook met CV ketel. HCE80 en vloerverwarmingen is gewoon niet echt compatible. Verwacht wel dat de HCC100 het beter kan, maar die moet weer officieel via installateur worden ingeregeld.

Heb nu een werkend iets, maar het blijft klooien, en ik kijk al geregeld met een schuin oog naar andere oplossingen. Wil boven overal per kamer/radiator kunnen sturen, en beneden de vloerverwarmingen en 1 grote radiator. Helaas komt nog niet iets echt in de buurt lijkt het qua plug&play oplossing.
Met hoge aanvoertemperatuur merk je de effecten minder, maar idd, het blijft klooien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
xven0mxz schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:53:
[...]

Als dat zou kunnen is dat de mooiste oplossing. Het signaal komt nu vanuit de kamerthermostaat als ik het goed heb.

[...]
Kun je Shelley niet instellen als maak-breek contact op de contacten van de bdr en de voeding gewoon zo laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xven0mxz

xven0mxz

Dashlane schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:12:
[...]

Kun je Shelley niet instellen als maak-breek contact op de contacten van de bdr en de voeding gewoon zo laten.

Hoe bedoel je precies? In de shelly 1 plus kan je gebruik maken van de relais functie. Ik heb hier helaas nog niet zoveel ervaring mee.
MikeyMan schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:50:
@xven0mxz
Hoe? Aangezien de trafo het omzet naar 24v

[ Voor 5% gewijzigd door xven0mxz op 07-12-2023 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
xven0mxz schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:39:
[...]

Hoe bedoel je precies? In de shelly 1 plus kan je gebruik maken van de relais functie. Ik heb hier helaas nog niet zoveel ervaring mee.

[...]

Hoe? Aangezien de trafo het omzet naar 24v
Een bdr doet niks anders dan 1 en 2 maken of breken. Als je dit kan nabootsen met Shelley dan ben je er.

Als je kijkt naar de schema’s dan zijn 1 en 3 permanent en vanaf 1 wordt er afgetapt naar 2 waarin een schakeling zit. Zit de schakeling tussen 2 en 1 dicht dan gaat de klep open. Is de schakeling onderbroken tussen 2 en 1 dan gaat de klep dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xven0mxz

xven0mxz

Dashlane schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:11:
[...]

Een bdr doet niks anders dan 1 en 2 maken of breken. Als je dit kan nabootsen met Shelley dan ben je er.

Als je kijkt naar de schema’s dan zijn 1 en 3 permanent en vanaf 1 wordt er afgetapt naar 2 waarin een schakeling zit. Zit de schakeling tussen 2 en 1 dicht dan gaat de klep open. Is de schakeling onderbroken tussen 2 en 1 dan gaat de klep dicht.
Zover begrijp ik het. Als ik dus draad 1 tegen draad 2 aanhou zou die dicht (water toelaten) moeten gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
xven0mxz schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:40:
[...]

Zover begrijp ik het. Als ik dus draad 1 tegen draad 2 aanhou zou die dicht (water toelaten) moeten gaan?
Inderdaad, oftewel het kroonsteentje in je eerste afbeelding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-05 09:39

vanenkelen

uhmmm.....speechless

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb het uiteindelijk opgegeven.

Ik heb de 2- en de 3-wegklep ertussenuit gehaald, het hele systeem is dus open. Vervolgens regel ik de aansturing van de ketel met een losse Honeywell T6R thermostaat vanuit de woonkamer (vloerverwarming). Die staat altijd aan op 20 graden.

Op alle radiatoren op 1e en 2e verdieping zitten nog Evohome HR-90/HR-92 thermostaatknoppen die aangestuurd worden door een Evohome bedieningspaneel. Dit bedieningspaneel is alleen niet aangesloten op de ketel.

Als ik warmte wil op bijvoorbeeld de werkkamer zet ik in Evohome (op tijd) de temperatuur omhoog. Evohome zet dan de HR-92 op die kamer open en stuurt een signaal naar de ketel dat alleen nooit aankomt. Maar zolang het nog geen 20 graden is op de werkkamer blijft in ieder geval de radiatorknop openstaan. De vloerverwarming heeft zeker op koude dagen regelmatig warmte nodig en daar surft de werkkamer dan op mee. Om de afgifte van de radiatoren wat te verbeteren heb ik op de radiatoren die inderdaad af en toe aan gaan (eigenlijk alleen de werkkamer) ventilatoren geplaatst.

in de badkamer staat de temperatuur altijd op 22 graden dus die lift altijd mee met de vloerverwarming en is het eigenlijk altijd comfortabel.

Mijn verbruik is in de tussentijd behoorlijk gedaald van 1700m3, naar 1500m3 naar dit jaar 1300m3. Die 1700m3 was een uitschieter in mijn ogen veroorzaakt door het gedrag van Evohome waardoor mijn ketel continu aan het pendelen was en heel veel gas verstookte om een enkele kamer te verwarmen. De 1500 naar 1300 verlaging heeft te maken met thermostaat van 21 graden naar 20 graden verlagen.

Voordeel, supersimpel in te regelen, geen gedoe met 2- of 3-wegkleppen die niet doen wat ze moeten doen of niet tegelijk opengaan waardoor je ketel gaat pendelen.

Nadeel, het duurt wat langer voordat een losse kamer op temperatuur is, maar als je 's avonds weet dat je de volgende dag thuis werkt, is dat prima in te plannen.

Ik ga niet meer terug, te veel gedoe en voor mijn gevoel is mijn systeem nu veel beter in balans en zuiniger dan als ik Evohome de scepter laat zwaaien.

[ Voor 10% gewijzigd door vanenkelen op 08-12-2023 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvd01
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13:55
Zoals ook eerder is omschreven, blijft EvoHome ook bij mij om warmte vragen, terwijl het warmer is dan de doeltemperatuur.

Bij mij gaat het om een systeem met een HCE80, die vvw aanstuurt in 4 zones. De hal, werkkamer en keuken hebben elk 1 lus, de woonkamer heeft 3 lussen. Omdat alle lussen via de werkkamer lopen, verwarmt deze altijd iets mee. Daardoor wordt het in de werkkamer iets warmer dan de doeltemperatuur. Desondanks wordt ook de lus voor de werkkamer af en toe geopend.

Uiteindelijk heb ik het opgelost door de doeltemperatuur van de werkkamer één graad te verlagen, waardoor de temperatuur op de gewenste temperatuur komt.

De Evohome stuurt een Vaillant ecotec plus 25-30 aan d.m.v. OpenTherm (aangesloten op de module van Vaillant). De benedenverdieping is voorzien van vvw (m.u.v. de bijkeuken, waar de ketel is geplaatst). De slaapkamers, badkamer en overloop worden verwarmd met radiatoren, voorzien van een slimme radiator-knop.

Na de verlaging van de doeltemperatuur in de werkkamer werkt het voor mij naar wens, maar misschien hebben jullie nog tips om dit anders op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempelier1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-08-2024
Dag,

Wie oh wie kan mij wat raad gegeven.
Ik heb laatst opgemerkt dat evohome ondanks 100% warmte vraag de ketel niet in hogere last laat draaien.
De ketel is aangesloten op een bdr91. Dus aan/uit.
Een check in de ketel laat zien dat deze ook juist is aangesloten op de aan/uit pinnen
Schakelmomenten staat op 3 en minimaal 1 aan.
De functie specifieke warmte afgifte uitgeschakeld

De maxaanvoer temperatuur op de ketel staat ingesteld op 75 graden, maar evohome blijft Max 36 tot 40 aanvoer temperatuur vragen (dit lees ik af op de ketel)
Zelfs als ik de thermostaat in een willekeurige ruimte bijvoorbeeld naar 25 graden vraag om hooglast te forceren.

De vraag dit omdat ik graag veel warmer water naar onze vloerverwarming verdeler wil hebben dan 36 graden.
Ik heb een LTV verdeler met active pomp die om goed te kunnen werken, moet mengen met de retour temperatuur.

Alvast dank!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leonbong
Als je de ketel aanstuurt met aan/uit, dan heeft evohome geen invloed op de aanvoertemperstuur.

Dus als ja aanvoertempetuur te laag is dan moet je dat zoeken in de instellingen van de ketel.

Ps een ltv verdeler werkt op lage temperatuur, maar verderop noem je weer pomp. Dat wijst op een hvt verdeler.

Het lijkt erop dat je van alles door elkaar haalt.
Eén bdr91 hebben maar dan heb je het over watertemperatuurvraag, wat alleen kan bij opentherm. Wat dus geen aan/uit is.

Je hebt het over LVT verdeler maar je wil HVT temperaturen.

[ Voor 47% gewijzigd door leonbong op 09-12-2023 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scotman21
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-04 22:17
@leonbong ik heb ook een LTV-verdeler met pomp : https://www.robotclimate....eelunit-4-groeps-met-upm3
leonbong schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 21:33:
Als je de ketel aanstuurt met aan/uit, dan heeft evohome geen invloed op de aanvoertemperstuur.

Dus als ja aanvoertempetuur te laag is dan moet je dat zoeken in de instellingen van de ketel.

Ps een ltv verdeler werkt op lage temperatuur, maar verderop noem je weer pomp. Dat wijst op een hvt verdeler.

Het lijkt erop dat je van alles door elkaar haalt.
Eén bdr91 hebben maar dan heb je het over watertemperatuurvraag, wat alleen kan bij opentherm. Wat dus geen aan/uit is.

Je hebt het over LVT verdeler maar je wil HVT temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ja, deze types was ik vergeten.

offtopic:
Maar die vereisen 40 graden aanvoer minimaal dat is mijn optiek niet echt LVT.
MVT zou een betere naam zijn.

[ Voor 69% gewijzigd door leonbong op 10-12-2023 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempelier1
leonbong schreef op zondag 10 december 2023 @ 13:11:
Ja, deze types was ik vergeten.

offtopic:
Maar die vereisen 40 graden aanvoer minimaal dat is mijn optiek niet echt LVT.
MVT zou een betere naam zijn.
Eens, daarom is het ook zo verwarrend soms.
Ik heb deze verdeler mét pomp.

https://www.warmteservice...5127A9R854jsaAtl3EALw_wcB

Dank voor je reactie. Het is mij helder geworden dat de wateraanvoer temperatuur van de ketel alleen aangepast kan worden door de ruimte thermostaat door deze via opentherm aan te sluiten. Qua instellingen in de ketel heb ik namelijk niks aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Maar check je ketelinstellingen eens.
Want ook bij aan/uit zo de temperatuur van het water moeten oplopen.

Zo lang de “aan” periodes maar lang genoeg zijn.

Maar worden de gewenste ruimtetemperaturen niet gehaald?

[ Voor 36% gewijzigd door leonbong op 10-12-2023 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempelier1
leonbong schreef op zondag 10 december 2023 @ 13:47:
Maar check je ketelinstellingen eens.
Want ook bij aan/uit zo de temperatuur van het water moeten oplopen.

Zo lang de “aan” periodes maar lang genoeg zijn.

Maar worden de gewenste ruimtetemperaturen niet gehaald?
Instellingen gecheckt; aanvoer temp staat op 75
Warm water 60
Eco stand voor tap water
De rest standaard.

Die loopt ook wel iets op bijvoorbeeld vanaf 35 graden naar bijvoorbeeld 40 graden maar daarna is het maar met 1 graden. Terwijl ik in een andere ruimte (verwarming met HR91 knop erop) van 11 graden naar 25 wil om te forceren.

Forceer ik niks, dan kan het met zo zijn dat de ketel de hele avond erover doet om die ruimte alleen warm te krijgen. En daarvan denk ik, dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Tempelier1 schreef op zondag 10 december 2023 @ 19:39:
[...]

Warm water 60
Eco stand voor tap water
De rest standaard.

Die loopt ook wel iets op bijvoorbeeld vanaf 35 graden naar bijvoorbeeld 40 graden maar daarna is het maar met 1 graden. Terwijl ik in een andere ruimte (verwarming met HR91 knop erop) van 11 graden naar 25 wil om te forceren.

Forceer ik niks, dan kan het met zo zijn dat de ketel de hele avond erover doet om die ruimte alleen warm te krijgen. En daarvan denk ik, dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Probeer hem eens twee graden hoger te zetten in de ruimte waar je hinder ondervind. Je komt dan buiten het bereik dat vaak aan-uit gaat pendelen. Dan blijft evohome gewoon aan-sturing geven.

En ik zou je minimaal aan ook naar 5 minuten zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Dashlane op 10-12-2023 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Tempelier1 schreef op zondag 10 december 2023 @ 19:39:
[...]

Warm water 60
Eco stand voor tap water
De rest standaard.

Wat voor huis heb je (formaat / Vrijstaand rij / opper.
Wat is het ingestelde min en max vermogen van de ketel.
Wat zijn de overige instellingen van de ketel?
Wat is merk/type van de ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
Tempelier1 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 21:23:
De maxaanvoer temperatuur op de ketel staat ingesteld op 75 graden, maar evohome blijft Max 36 tot 40 aanvoer temperatuur vragen (dit lees ik af op de ketel)
Aangezien je de ketel aan/uit stuurt is het niet de Evohome die de aanvoer temperatuur bepaalt. Je kunt de twee draadjes die van de ketel naar de BRD91 lopen ook tijdelijk kortsluiten, zodat de ketel altijd aanblijft. Heb je soms een buitentemperatuur sensor die de aanvoer temperatuur bepaalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Goed punt het kan ook nog dat de ketel op basis van een stooklijn sookt.

@Tempelier1
Echter heb je daadwerkelijk klachten dat je gevraagde temperaturen niet haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Meteen schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:04:
[...]

Aangezien je de ketel aan/uit stuurt is het niet de Evohome die de aanvoer temperatuur bepaalt. Je kunt de twee draadjes die van de ketel naar de BRD91 lopen ook tijdelijk kortsluiten, zodat de ketel altijd aanblijft. Heb je soms een buitentemperatuur sensor die de aanvoer temperatuur bepaalt?
Inderdaad, als je ketel aan/uit gestuurd word en je hebt vraag vanuit de zones dan gaat de CV-ketel gewoon de maximale temperatuur proberen te maken die ingesteld is in je CV-ketel.

Er kunnen een aantal redenen zijn dat die maximale temperatuur niet gehaald word

- zoals Meteen zegt: er kan een weersafhankelijke regeling op je CV-ketel zitten, dan word je aanvoertemperatuur bepaald als functie van de buitentemperatuur (bijvoorbeeld een stooklijn tussen 30 en 60 graden)
- je CV-ketel heeft niet genoeg vermogen voor de hoeveelheid koud water die het moet opwarmen (lijkt me niet, gezien je het hebt over 1 kamertje die al niet warm word?)
- je CV-ketel wordt maar heel kort aangeschakeld door evohome, en gaat meteen weer uit (kan gebeuren als thermostaat niet de juiste ruimtetemperatuur meet, bijv.)

Er zijn vast nog wel meer situaties te bedenken, maar ik zou eerst maar eens kijken of je WAR op je CV-ketel aan hebt staan.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
De meeste moderne ketels moduleren ook bij aan/uit.

Dat betekent dat bij AAN-signaal de ketel nooit meteen de ingestelde aanvoertemperatuur gaat stoken.
De aan/uit ketels beginnen bij laag vermogen en verhogen het vermogen in de ingestelde tijd.
Meestal is die tijd 10min.

De ketel moet dus 10min aan staan om max ingestelde vermogen te bereiken, mits dit niet wordt begrenst door max ingestelde watertemperatuur.

PS Soms heb je instelling waarmee je deze modulatie kan uitschakelen, zou ik niet doen is dramatisch voor je gasrendement. Uitschakeling van deze modulatie is alleen noodzakelijk voor cascade opstellingen van ketels (vaak in bedrijfspanden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApoC
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-05 21:16
leonbong schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:31:
De meeste moderne ketels moduleren ook bij aan/uit.

Dat betekent dat bij AAN-signaal de ketel nooit meteen de ingestelde aanvoertemperatuur gaat stoken.
De aan/uit ketels beginnen bij laag vermogen en verhogen het vermogen in ingestelde tijd.
Meestal is die tijd 10min.
De ketel moet dus 10min aan staan om max ingestelde vermogen dan te bereiken, mits dit niet wordt begrenst door max ingestelde watertemperatuur.

PS Soms heb je instelling waarmee je deze modulatie kan uitschakelen, zou ik niet doen is dramatisch voor je gasrendement. Uitschakeling van deze modulatie is alleen noodzakelijk voor cascade opstellingen van ketels (vaak in bedrijfspanden).
Je laatste opmerking triggert me. Intergas ketels kennen deze optie als "stappenmodulatie" en in het CV tuning topic wordt bij vloerverwarming nog wel eens geadviseerd om dit uit te zetten om ervoor te zorgen dat een HTV mengverdeler met pomp, voldoende heet water krijgt aangevoerd. Hoe kijk jij tegen deze situatie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-05 20:47
Het lijkt me interessant om wat meer data uit te kunnen lezen uit Evohome waaronder de energy demand per zone. De API van Honeywell levert deze data zover ik weet niet aan. Beetje zitten Googlen en ik kom de volgende pagina tegen https://community.openene...vohome-monitoring/19906/3. Als ik het goed begrijp heeft hij een 868Mhz receiver die de data van de HCE80 onderschept en in MQTT format kan doorsturen zodat je die in bijv. HomeAssistant kan uitlezen.

Iemand hier ervaring mee en wellicht tips &tricks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempelier1
leonbong schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:25:
[...]

Wat voor huis heb je (formaat / Vrijstaand rij / opper.
Wat is het ingestelde min en max vermogen van de ketel.
Wat zijn de overige instellingen van de ketel?
Wat is merk/type van de ketel
Dank allemaal voor jullie reacties.
Ik heb een hoekwoning. 119m2 oppervlakte (beneden is compleet vloerverwarming)
Boven 2 radiatoren en op zolder 3.
Ketel is een remeha Avanta 35kw
Is door de installateur qua vermogen teruggezet naar 1800 en minimaal toerental gewoon standaard 1300.
Ketel wordt niet WAR aangestuurd.
Hele systeem is wel waterzijdig ingeregeld.

Het betreft bijvoorbeeld 1 kamer met radiatoren, als ik daar de knop op bijvoorbeeld instel op 25 graden, dan brand de ketel netjes een poos zonder te pendelen. Echter wordt de aanvoer temperatuur maar niet hoger dan wat ik eerder schreef met als gevolg dat de radiator niet zoveel doet op die lage aanvoer water temperatuur.

Dus ja ik heb dan wel comfort klachten 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Tempelier1 schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:40:
[...]

Dank allemaal voor jullie reacties.
Ik heb een hoekwoning. 119m2 oppervlakte (beneden is compleet vloerverwarming)
Boven 2 radiatoren en op zolder 3.
Ketel is een remeha Avanta 35kw
Is door de installateur qua vermogen teruggezet naar 1800 en minimaal toerental gewoon standaard 1300.
Ketel wordt niet WAR aangestuurd.
Hele systeem is wel waterzijdig ingeregeld.

Het betreft bijvoorbeeld 1 kamer met radiatoren, als ik daar de knop op bijvoorbeeld instel op 25 graden, dan brand de ketel netjes een poos zonder te pendelen. Echter wordt de aanvoer temperatuur maar niet hoger dan wat ik eerder schreef met als gevolg dat de radiator niet zoveel doet op die lage aanvoer water temperatuur.

Dus ja ik heb dan wel comfort klachten 😉
Als je een knop 25 zet dan gaat evohome/honeywell volledig aan, binnen 2 graden gaat die nog wel eens aan-uit pulseren.

Ik vermoed eerder dat je ketel het vermogen niet kwijt kan, afschakeld en weer opnieuw probeert je een soort lauwe temperatuur krijgt.

Edit: je geeft aan dat de ketel rustig door brand zonder pendelen, heb je daar een grafiekje van?

[ Voor 4% gewijzigd door Dashlane op 11-12-2023 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Tempelier1
1800 omw/min ?
Dat is iets minder dan 10kW max, zou ruim voldoende moeten zijn.
Echter het minimum van deze ketel is 7kW, opstartvermogen ligt op 15kW, maar dat is kortstondig (secondes).

Belangrijke vraag heb je een goede bypass heel belangrijk voor zone regeling.
Als je geen bypass hebt dat zal de ketel hoogst waarschijnlijk tegen zijn max-temp aanlopen bij opstart.

Want zeker als je één kleine ruimte warm wil krijgen zal je ervoor moeten zorgen dat minimumwaterflow door de ketel wel mogelijk is.

PS Als je een goede bypass hebt die ook ingeregeld is en je krijgt het toch niet warm. Max vermogen verhogen 15kW +/- 2800rpm is voor jouw ruim voldoende.

[ Voor 26% gewijzigd door leonbong op 11-12-2023 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:00
Ascension schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:00:
[...]

Iemand hier ervaring mee en wellicht tips &tricks?
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wil dit ooit nog wel eens gaan doen. Er is ook een apart draadje over: Ramses II 868MHz communicatie via evofw3 en ramses_rf

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
Zolang de ketel een setpoint krijgt van 40 graden, zal die nooit warmer worden dan 40 graden. Dus eerst moet je die setpoint hoger zien te krijgen. Tenzij je bij het aflezen de actuele temperatuur en de setpoint temperatuur door elkaar gooit.

Ik zou eens een tijdje bij de ketel gaan zitten en kijken wat er gebeurd als de de aanvoer temperatuur bereikt wordt, en welke code(s) de ketel weergeeft.

[ Voor 25% gewijzigd door Meteen op 11-12-2023 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Meteen
Misschien even terug lezen de ketel wordt aan/uit aangestuurd.
Dus geen temp aanvraag vanuit evohome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
leonbong schreef op maandag 11 december 2023 @ 18:53:
@Meteen
Misschien even terug lezen de ketel wordt aan/uit aangestuurd.
Dus geen temp aanvraag vanuit evohome
Heb ik gedaan.
Maar @Tempelier begint zijn vraag met De maxaanvoer temperatuur op de ketel staat ingesteld op 75 graden, maar evohome blijft Max 36 tot 40 aanvoer temperatuur vragen (dit lees ik af op de ketel)
Dus is nog onduidelijk wat er nu afgelezen is. In de https://tools.remeha.nl/w...icehandleiding-Avanta.pdf is dit parameter P1 de Tset, en niet setpoint.

[ Voor 4% gewijzigd door Meteen op 11-12-2023 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Dat is verwarring van de vraagsteller.
Maar hij stelt duidelijk dat hij een bdr91 gebruikt voor de ketel dus dat is aan/uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
Check parameter P1, zie installateurshandleiding https://tools.remeha.nl/w...icehandleiding-Avanta.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLH5JhCLniY7YoGY5OPw9M5tQ5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3D4qIJgrRYTe8agxg1st5MLX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
leonbong schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:07:
Maar hij stelt duidelijk dat hij een bdr91 gebruikt voor de ketel dus dat is aan/uit.
Het zou fijn zijn als @Tempelier1 dat zou bevestigen.
Want een ketel gaat pas moduleren, pendelen of wat dan ook als er een maximale temperatuur bereikt is. Die temperatuur kun je voelen, pendelen en moduleren is te zien en te horen aan de ketel, met name de bedrijfscodes. Gewoon met een kop koffie bij de ketel gaan zitten, en opletten wat er gebeurd. 😁

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMTVk1Nbu45Px_LfxjGKyWYLcKw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OZQoOU7X4p5u8wUJxORIObkn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Meteen op 11-12-2023 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempelier1
leonbong schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:07:
Eens dat was inderdaad verwarrend van mij. Ik heb het inderdaad over p1 en heb helaas geen grafiek. Ik ga in deze dagen eens even bij de ketel zitten een half uur om te kijken wat er gebeurd. Ik heb een goede bypass laten installeren bij de verdeler van de vloerverwarming dus het water kan goed rondcirkelen.

Qua vermogen dacht ik dus ook meer dan zat die 1800. Fijn dat je dat nog even bevestigd.
Ik heb op MP ook een R8810a gekocht om te kunnen kijken of dit de aansturing gaat verbeteren als ik EvoHome toch via Opentherm ga aansluiten.

Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Tempelier1 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:56:
[...]

Eens dat was inderdaad verwarrend van mij. Ik heb het inderdaad over p1 en heb helaas geen grafiek. Ik ga in deze dagen eens even bij de ketel zitten een half uur om te kijken wat er gebeurd. Ik heb een goede bypass laten installeren bij de verdeler van de vloerverwarming dus het water kan goed rondcirkelen.

Qua vermogen dacht ik dus ook meer dan zat die 1800. Fijn dat je dat nog even bevestigd.
Ik heb op MP ook een R8810a gekocht om te kunnen kijken of dit de aansturing gaat verbeteren als ik EvoHome toch via Opentherm ga aansluiten.

Wordt vervolgd.
Als je een bypass hebt kan het ook zijn dat je cv ketel meteen te heet water terug krijgt omdat de bypass lagere weerstand heeft dan de vloerverwarming, en daarom afslaat

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempelier1
jaapzb schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:36:
[...]

Als je een bypass hebt kan het ook zijn dat je cv ketel meteen te heet water terug krijgt omdat de bypass lagere weerstand heeft dan de vloerverwarming, en daarom afslaat
De ketel slaat niet af, die blijft juist lang branden op een (te) lage aanvoer in mijn ogen. De ketel kan er rustig de hele avond erover doen om een kamer op temperatuur te krijgen en het gevraagde eind temperatuur wordt niet gehaald. Immers op zo’n lage aanvoer doet een normale verwarming niet veel qua warmte. Dat is mijn probleem 😉 zelfs als ik een ruimte temperatuur vraag van 25 graden in een ruimte waar het momenteel 12 graden is.

• Meteen
Tempelier1 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:56:
[...]
Eens dat was inderdaad verwarrend van mij. Ik heb het inderdaad over p1 en heb helaas geen grafiek. Ik ga in deze dagen eens even bij de ketel zitten een half uur om te kijken wat er gebeurd.
Dan heb je het probleem gevonden. P1 is de ingestelde temperatuur, T1 de gemeten temperatuur.
P1 dus hoger zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6S6DUVse-9gY_04LeLhqP56wdnY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6SbqREnLcqUnxpQxkndeTMeA.jpg?f=fotoalbum_large

• Meteen
Tempelier1 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:44:
[...]

De ketel slaat niet af, die blijft juist lang branden op een (te) lage aanvoer in mijn ogen.
Het is maar net wat je verstaat onder “afslaan”. Aangezien de ketel een minimaal vermogen heeft van rond de 6 kW, zou als de vlammetjes continue branden de temperatuur met 1 radiator open toch echt hoog worden. De ketel gaat echter bij 40 graden dan wel niet helemaal uit, maar de vlammetjes wel. Dat is blokkeringscode 08.
Als de ketel echt afgeslagen is, wordt code 0 getoond, dwz geen warmtevraag. Code 3 is CV aan, er is warmtevraag.
Waarschijnlijk zie je op de display dan afwisselend code 3 en code 8.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXvJgWyL7aFtxqPqPzbe8-otTp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WtyD3ua6hzqHh234zYpOW4Y0.jpg?f=fotoalbum_large

• jaapzb
  • Niet online
Om het nog extra verwarrend te maken kan @Tempelier1 met P1 ook nog de P1 aansluiting van zijn slimme meter bedoelen, omdat hij het had over zijn gasverbruik...

• Tempelier1
Meteen schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:29:
[...]

Dan heb je het probleem gevonden. P1 is de ingestelde temperatuur, T1 de gemeten temperatuur.
P1 dus hoger zetten.
[Afbeelding]
Check; P1 (ketel) staat op 75 graden.
T: begint bij 33 en klimt na verloop van tijd langzaam naar 44 graden. Retour is 20/23
Code op de ketel blijft telkens 3, geen 8 gezien.

• jaapzb
  • Niet online
Kan deze ketel ook begrensd zijn in vermogen? Misschien dat hij simpelweg niet genoeg beschikbaar vermogen heeft om die hoeveelheid water naar 75 graden te brengen.

• Meteen
jaapzb schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:37:
Kan deze ketel ook begrensd zijn in vermogen? Misschien dat hij simpelweg niet genoeg beschikbaar vermogen heeft om die hoeveelheid water naar 75 graden te brengen.
Parameter 17, maximaal toerental ventilator is 1800, en daarmee het vermogen begrensd op minder dan 10kW.
Aangezien naast de radiator de vloerverwarming ook meeloopt (neem ik aan) misschien toch te weinig. Deze waarde weer terugzetten, naar 42, dwz 4200. Het Cv vermogen wordt dan groter, zo’n 24 kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47ncqUWorJQJerEY0EFign86rXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W4ln9C0dhunvw3aGGA3poksY.jpg?f=fotoalbum_large

• leonbong
Ik moet het eerste rijtjeshuis van <140m2 nog tegenkomen die niet genoeg heeft aan 10kW voor een radiator.

[ Voor 9% gewijzigd door leonbong op 14-12-2023 16:51 ]

• Dashlane
Tempelier1 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:30:
[...]

Check; P1 (ketel) staat op 75 graden.
T: begint bij 33 en klimt na verloop van tijd langzaam naar 44 graden. Retour is 20/23
Code op de ketel blijft telkens 3, geen 8 gezien.
Heb je al geprobeerd de minimale aan tijd terug te zetten naar 5 minuten ipv 1 en/of de warmtevraag 2> graden hoger te zetten dan de omgeving om uit te sluiten dat evohome een knipperlicht signaal stuurt.

Ik heb ook wel eens een timelapse van de bdr gemaakt met daarin een digitale klok in beeld om goed te zien wat het regelgedrag is van evohome.

• Meteen
leonbong schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:51:
Ik moet het eerste rijtjeshuis van <140m2 nog tegenkomen die niet genoeg heeft aan 10kW voor een radiator.
+ vloerverwarming.
Het is geen definitieve instelling. Maar om het probleem te vinden is het zaak zoveel mogelijke oorzaken uit te sluiten.

• Meteen
Dashlane schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:39:
[...]

Heb je al geprobeerd de minimale aan tijd terug te zetten naar 5 minuten ipv 1 en/of de warmtevraag 2> graden hoger te zetten dan de omgeving om uit te sluiten dat evohome een knipperlicht signaal stuurt.
De bedrijfscode blijft continue 3, dwz de ketel brand continue. Dus bovenstaande maatregelen zullen mijnsinziens niets oplossen. Maar proberen kan altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempelier1
Thanks voor de reacties en het meedenken allemaal. Wordt erg gewaardeerd! Ik ga morgen ochtend het vermogen hoger zetten en kijken wat er dan gebeurd al is het om het uit te sluiten. 🙏🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
Tempelier1 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 20:31:
Thanks voor de reacties en het meedenken allemaal. Wordt erg gewaardeerd! Ik ga morgen ochtend het vermogen hoger zetten en kijken wat er dan gebeurd al is het om het uit te sluiten. 🙏🏻
Ik ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tempelier1
Nou het probleem is gevonden! Het was inderdaad de vermogen van de ketel die te laag stond. Deze verhoogd van 18 naar 25 (p17) en de aanvoertemperatuur liep rustig op naar 60 graden aanvoer en 34 graden retour.
Verlaagde ik het ketel vermogen opnieuw terug dan zag ik de aanvoer temperatuur ook terug lopen naar rond de 40.

Heb deze nu op 25 staan, 60 graden is voldoende om ruimte op temperatuur te krijgen.

Hartelijk allemaal voor jullie tijd en het meedenken!
Ben nog wel benieuwd of jullie nog slimme functionaliteiten gebruiken in Evohome. Heb nu alles uitstaan, maar wellicht is het slim om hierin ook nog iets te optimaliseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
👍👍👍

[ Voor 50% gewijzigd door Meteen op 17-12-2023 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rectifier78
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-12-2024
Weet niet of ik de vraag hier mag stellen maar ik heb ook een Evohome systeem en sinds een paar weken een 4 zone VV-verdeler. 3 zone's voor de woonkamer en 1 voor de hal.
Zat te denken om een HCE80 unit te kopen met bijbehorende thermoaandrijvingen.
Echter zouden de 4 zones van mij ook wel generiek aangestuurd kunnen worden.
De woonkamer en hal mag gelijktijdig verwarmd worden waarbij ik de hal misschien wel iets zou kunnen knijpen.
Zou ik in dat geval ook de HCE80 kunnen skippen en bv een HR92 plaatsen op de verdeler op (en i.p.v.) de aanvoerthermostaat knop of gaat dat niet werken?
Scheelt een hoop geld. De verdeler staat niet in de woonkamer uiteraard dus dat zal kwestie van inmeten zijn.

Alv. dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brumax
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Rectifier78 schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:44:
Weet niet of ik de vraag hier mag stellen maar ik heb ook een Evohome systeem en sinds een paar weken een 4 zone VV-verdeler. 3 zone's voor de woonkamer en 1 voor de hal.
De woonkamer en hal mag gelijktijdig verwarmd worden waarbij ik de hal misschien wel iets zou kunnen knijpen.
Zou ik in dat geval ook de HCE80 kunnen skippen en bv een HR92 plaatsen op de verdeler op (en i.p.v.) de aanvoerthermostaat knop of gaat dat niet werken?
Scheelt een hoop geld. De verdeler staat niet in de woonkamer uiteraard dus dat zal kwestie van inmeten zijn.

Alv. dank
Bij mij hoeven de lussen ook niet separaat aangestuurd te worden. Ik heb een thermostaatknop met HR92 vóór de thermostaatknop in de aanvoer, dat werkt hier prima.

vice versa en weer terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempelier1
Rectifier78 schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:44:

Alv. dank
Zou de HCE80 buiten de deur houden. Kost een hoop geld, je krijgt het zonder shelly niet optimaal werkend. Zou voor de andere goedkopere optie gaan 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rectifier78
Brumax schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:57:
[...]

Bij mij hoeven de lussen ook niet separaat aangestuurd te worden. Ik heb een thermostaatknop met HR92 vóór de thermostaatknop in de aanvoer, dat werkt hier prima.
Oke thanks. Waarom 'vóór' de thermostaatknop van de verdeler en niet i.p.v. of kan dat niet?
Vergde dat een aanpassen op je verdeler of heb je gewoon een extra koppeling in de aanvoer gezet waarop de HR92 zit? Werkt dat naar behoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10:54
Tempelier1 schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:23:
[...]

Zou de HCE80 buiten de deur houden. Kost een hoop geld, je krijgt het zonder shelly niet optimaal werkend. Zou voor de andere goedkopere optie gaan 😉
Wat is die shelly?

Hier op een aantal verdelers een HR92, maar eentje ontkom ik niet aan de HCE80 (die heb ik ook al aangeschaft).

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Rectifier78
Oke thanks. Waarom 'vóór' de thermostaatknop van de verdeler en niet i.p.v. of kan dat niet?
Je moet de thermostaatknop behouden om te voorkomen dat het vloerwater te heet wordt. PS Hierbij ga ik ervanuit dat je verdelers met een pomp hebt een aanvoertemperaturen vanuit de ketel van >40 graden.

Extra radiatorkraan plaatsen waarop je de HR92 plaatst.
Maak je het makkelijk Heimeier 2272-03.000 is eenvoudig plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rectifier78
leonbong schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:59:
@Rectifier78
Je moet de thermostaatknop behouden om te voorkomen dat het vloerwater te heet wordt. PS Hierbij ga ik ervanuit dat je verdelers met een pomp hebt een aanvoertemperaturen vanuit de ketel van >40 graden.

Extra radiatorkraan plaatsen waarop je de HR92 plaatst.
Maak je het makkelijk Heimeier 2272-03.000 is eenvoudig plaatsen.
Ik heb een 4-zone verdeler met pomp, ketel staat op 55 graden (uit m'n hoofd).
Werkt de HR92 niet hetzelfde als de thermostaat op de aanvoer dan? Of gebruik je de HR92 dan puur om de ketel te activeren met vraag naar warmte aanvoer en de verdeler thermostaat als begrenzer? Zou verwachten dat de HR92 dat ook wel doet maar daar heb ik geen verstand van.

Dan heeft het geen zin denk ik om een draadloze thermostaat in de woonkamer te plaatsen aangezien de sturing dan in de HR92 op de VV-verdeler zit toch?

Dank voor hulp/input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:05
Rectifier78 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:44:
[...]

Ik heb een 4-zone verdeler met pomp, ketel staat op 55 graden (uit m'n hoofd).
Werkt de HR92 niet hetzelfde als de thermostaat op de aanvoer dan? Of gebruik je de HR92 dan puur om de ketel te activeren met vraag naar warmte aanvoer en de verdeler thermostaat als begrenzer? Zou verwachten dat de HR92 dat ook wel doet maar daar heb ik geen verstand van.

Dan heeft het geen zin denk ik om een draadloze thermostaat in de woonkamer te plaatsen aangezien de sturing dan in de HR92 op de VV-verdeler zit toch?

Dank voor hulp/input.
Je zult wel die draadloze thermostaat nodig hebben in de woonkamer om de juiste temperatuur te meten. De temperatuursensor op de HR92 zet je dan gewoon buitenspel want je bent niet geinteresseerd in de ruimtetemperatuur waar de HR92 hangt (dat kan een heel raar stookbeeld geven).
Zelfde principe heb ik ook op slaapkamers waarbij de HR92 gewoon alleen de radiatorknop bedient en de draadloze themostaatknoppen beter de temperatuur meten omdat ze op een betere plek in de ruimte hangen.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rectifier78
Joarie schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:52:
[...]

Je zult wel die draadloze thermostaat nodig hebben in de woonkamer om de juiste temperatuur te meten. De temperatuursensor op de HR92 zet je dan gewoon buitenspel want je bent niet geinteresseerd in de ruimtetemperatuur waar de HR92 hangt (dat kan een heel raar stookbeeld geven).
Zelfde principe heb ik ook op slaapkamers waarbij de HR92 gewoon alleen de radiatorknop bedient en de draadloze themostaatknoppen beter de temperatuur meten omdat ze op een betere plek in de ruimte hangen.
Dat is wel een goed punt want de kamers voelen minder aan dan de temperatuur op de HR92 staat.
Ik wist niet dat dat kon. Dan ben ik weer een stuk verder. Goeie tips, dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorismathijssen
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15-04 18:38
Sinds vorige maand ben ik verhuisd naar mijn huurhuisje met vloerverwarming. Ik heb hier een warmtepomp en een warmtewisselaar, evenals een HCC100M2022 aan de muur. Daarnaast zijn er in 3 kamers T87HC kamerthermostaten geïnstalleerd.

Ik vraag me af of het mogelijk is om zonder de Evohome hub schema's in te stellen, zoals bijvoorbeeld een lagere temperatuur 's nachts en geleidelijke verwarming in de ochtend. Bovendien vroeg ik me af of het überhaupt verstandig is om vaak met de temperatuur te spelen. Wat is jullie aanbeveling?

Is het in ieder geval mogelijk om zonder de Evohome hub iets met Home Assistant te doen?

Ik heb geprobeerd in deze thread te zoeken, maar het lijkt erop dat het woord "temperatuur" veel voorkomt :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jorismathijssen schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:41:
Sinds vorige maand ben ik verhuisd naar mijn huurhuisje met vloerverwarming. Ik heb hier een warmtepomp en een warmtewisselaar, evenals een HCC100M2022 aan de muur. Daarnaast zijn er in 3 kamers T87HC kamerthermostaten geïnstalleerd.

Ik vraag me af of het mogelijk is om zonder de Evohome hub schema's in te stellen, zoals bijvoorbeeld een lagere temperatuur 's nachts en geleidelijke verwarming in de ochtend. Bovendien vroeg ik me af of het überhaupt verstandig is om vaak met de temperatuur te spelen. Wat is jullie aanbeveling?

Is het in ieder geval mogelijk om zonder de Evohome hub iets met Home Assistant te doen?

Ik heb geprobeerd in deze thread te zoeken, maar het lijkt erop dat het woord "temperatuur" veel voorkomt :')
Wel of niet verlegen zijn hele topics over vol geschreven. Ik doe het liever wel een beetje zodat de vloer sochtends warmer is. Heb hem zelf bij buitentemperaturen boven de 5 graden een half graadje lager staan.

Aansturing van evohome is wel mogelijk, maar daar heb je wel andere hardware voor nodig. Zoek eens op Ramses ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Ik heb wat problemen met de hr92, op een of andere manier laat Honeywell met deze hr92 de temperatuur terug zakken. De temp staat in de garage op 15,5 maar zie regelmatig op de evotouch dat het 14,5 graden is. Ketel staat wel regelmatig aan maar het lijkt alsof de hr92 teveel knijpt. Leert de hr92/evotouch zichzelf aan in hoeverre deze open moet of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

REDN4S schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 00:05:
Ik heb wat problemen met de hr92, op een of andere manier laat Honeywell met deze hr92 de temperatuur terug zakken. De temp staat in de garage op 15,5 maar zie regelmatig op de evotouch dat het 14,5 graden is. Ketel staat wel regelmatig aan maar het lijkt alsof de hr92 teveel knijpt. Leert de hr92/evotouch zichzelf aan in hoeverre deze open moet of niet?
Gaat je setpoint omlaag of haalt ie de kamertemperatuur niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
REDN4S schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 00:05:
Check eens je klepstand op de HR92, die zou tussen de 20-80% moeten zitten. (huidig weer-5 buiten 60%+, zou goed zijn)
Ik vermoed dat deze op 1% staat ofzo, dat betekent dat de maximale flow door de thermostaatkraan veel te veel is. Waardoor het regelbereik slecht is.
Ofwel je waterzijdige inregeling is niet goed, doordat de maxflow zo hoog is heb je snel overshoot van de temperatuur echter 1 á 2% open is geen regelen dus dat lukt niet.

Als deze thermostaatkraan voorinstelbaar is, verlaag deze max flow eens heel groot deel.

PS Het kan ook andersom zijn dat de klepstand permanent 99-100% is, dan moet je kraan meer flow geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
MikeyMan schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:03:
[...]

Gaat je setpoint omlaag of haalt ie de kamertemperatuur niet?
Wat bedoel je hier precies mee? de setpoint lijkt mij de ingestelde waarde, die wordt niet gehaald. als de ingestelde waarde ver onder de temperatuur komt dan opent (denk ik) de hr92 genoeg om iets te verwarmen maar gaat volgens mij ook weer te snel dicht dus komt de temperatuur niet in de buurt van de ingestelde waarde.
leonbong schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:42:
[...]

Check eens je klepstand op de HR92, die zou tussen de 20-80% moeten zitten. (huidig weer-5 buiten 60%+, zou goed zijn)
Ik vermoed dat deze op 1% staat ofzo, dat betekent dat de maximale flow door de thermostaatkraan veel te veel is. Waardoor het regelbereik slecht is.
Ofwel je waterzijdige inregeling is niet goed, doordat de maxflow zo hoog is heb je snel overshoot van de temperatuur echter 1 á 2% open is geen regelen dus dat lukt niet.

Als deze thermostaatkraan voorinstelbaar is, verlaag deze max flow eens heel groot deel.

PS Het kan ook andersom zijn dat de klepstand permanent 99-100% is, dan moet je kraan meer flow geven.
de thermostaatkraan (jaga pro ventiel) is voorinstelbaar dus ik zou deze flink kunnen knijpen. Gister stond de HR92 op 73% terwijl het 1 graden kouder was dan ik ingesteld had. zal het vandaag nog eens controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasring
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:18
jorismathijssen schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:41:

er zijn 2 opties om je Evohome binnen Home Assistant te krijgen, de makkelijkste is via de Cloud API (internet afhankelijk): https://www.home-assistant.io/integrations/evohome/
De andere is zoals iemand anders al schreef via Ramses, zie hier: https://github.com/zxdavb/ramses_rf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@REDN4S de vraag is of de hr92 niet (ver genoeg) opent of dat deze wel opent maar dat de radiator de kamer niet op temperatuur krijgt. Twee verschillende oorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• REDN4S
MikeyMan schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:32:
@REDN4S de vraag is of de hr92 niet (ver genoeg) opent of dat deze wel opent maar dat de radiator de kamer niet op temperatuur krijgt. Twee verschillende oorzaken.
ah zo, nee de radiator krijgt de kamer makkelijk op temperatuur. Alleen heb ik het idee dat de HR92 te snel de klep dichtzet zodat hij nooit in de buurt komt van de ingestelde waarde.

Daarnaast vind ik het vreemd dat als de temperatuur pas 1,5 graad lager is dan ingesteld de radiator warm wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:00
REDN4S schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:40:
[...]
ah zo, nee de radiator krijgt de kamer makkelijk op temperatuur. Alleen heb ik het idee dat de HR92 te snel de klep dichtzet zodat hij nooit in de buurt komt van de ingestelde waarde.

Daarnaast vind ik het vreemd dat als de temperatuur pas 1,5 graad lager is dan ingesteld de radiator warm wordt
Dat zou ik niet direct concluderen. Wat doet je CV? Is er altijd vraag bij de CV? Gaat de CV misschien in storing omdat de retourwater te warm wordt? Check het Gas besparen door middel van CV tuning topic voor tips. Stuur je de CV modulerend (OpenTherm) of aan/uit aan?

Bij aan/uit sturing van de CV gaat Evohome met een verschil van meer dan 1,5 graag vol gas. Wanneer het verschil kleiner is dan gaat Evohome moduleren in de tijd, om overshoots te voorkomen. Vergeet niet dat als je de verwarming instelt deze mee gaat lopen in het schema van Evohome voor de aansturing van de CV.

Er is in EvoHome een optie om hem te laten leren hoe snel een ruimte verwarmd en afkoelt, zodat Evohome daar rekening mee kan houden als je hem op een tijdsprogramma zet, natuurlijk werkt dat niet als je ergens handmatig de temperatuur aanpast.

In mijn werkkamer is de convectorradiator te klein voor het minimale CV vermogen en gaat mijn CV in storing. Maar uit eindelijk komt de kamer wel op temperatuur, duurt 2 uur momenteel. Komende stap is het boosten van de radiator met Heatbooster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorismathijssen
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15-04 18:38
jasring schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:18:
[...]

er zijn 2 opties om je Evohome binnen Home Assistant te krijgen, de makkelijkste is via de Cloud API (internet afhankelijk): https://www.home-assistant.io/integrations/evohome/
De andere is zoals iemand anders al schreef via Ramses, zie hier: https://github.com/zxdavb/ramses_rf
Dank voor de info, heel handig!

Voor optie 1 heb je dus een evohome hub (dat scherm wat ik overal zie) of een RFG100 comfort gateway nodig zodat met het internet gesproken kan worden? De HCC100M2022 doet dat niet zelf lijkt me?

Zonder EvoHome is het instellen van "programmas" eigenlijk niet mogelijk? (Daar gelaten of het ubehaupt nuttig is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
REDN4S schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:54:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee? de setpoint lijkt mij de ingestelde waarde, die wordt niet gehaald. als de ingestelde waarde ver onder de temperatuur komt dan opent (denk ik) de hr92 genoeg om iets te verwarmen maar gaat volgens mij ook weer te snel dicht dus komt de temperatuur niet in de buurt van de ingestelde waarde.
[...]

de thermostaatkraan (jaga pro ventiel) is voorinstelbaar dus ik zou deze flink kunnen knijpen. Gister stond de HR92 op 73% terwijl het 1 graden kouder was dan ik ingesteld had. zal het vandaag nog eens controleren.
73% is echt prima als dat bij de stabiele temperatuur is, dus je waterzijdige inregeling lijkt goed.
PS Let op ik bedoel de stand die je op de HR92 direct moet uitlezen, niet de warmtevraag op de centrale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Joove schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:54:
[...]

Dat zou ik niet direct concluderen. Wat doet je CV? Is er altijd vraag bij de CV? Gaat de CV misschien in storing omdat de retourwater te warm wordt? Check het Gas besparen door middel van CV tuning topic voor tips. Stuur je de CV modulerend (OpenTherm) of aan/uit aan?

Bij aan/uit sturing van de CV gaat Evohome met een verschil van meer dan 1,5 graag vol gas. Wanneer het verschil kleiner is dan gaat Evohome moduleren in de tijd, om overshoots te voorkomen. Vergeet niet dat als je de verwarming instelt deze mee gaat lopen in het schema van Evohome voor de aansturing van de CV.

Er is in EvoHome een optie om hem te laten leren hoe snel een ruimte verwarmd en afkoelt, zodat Evohome daar rekening mee kan houden als je hem op een tijdsprogramma zet, natuurlijk werkt dat niet als je ergens handmatig de temperatuur aanpast.

In mijn werkkamer is de convectorradiator te klein voor het minimale CV vermogen en gaat mijn CV in storing. Maar uit eindelijk komt de kamer wel op temperatuur, duurt 2 uur momenteel. Komende stap is het boosten van de radiator met Heatbooster.
Het ligt niet aan de cv, heb nu de instelling 7 op de hr92 op “1” gezet, hiermee gaat de thermostaatkraan alleen uit aan en wordt de ruimte gewoon de temperatuur die ingesteld staat. Al dan niet met een overshoot.
leonbong schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:39:
[...]

73% is echt prima als dat bij de stabiele temperatuur is, dus je waterzijdige inregeling lijkt goed.
PS Let op ik bedoel de stand die je op de HR92 direct moet uitlezen, niet de warmtevraag op de centrale.
73% (op de hr92 ja) was met 1 graden onder de ingestelde temperatuur, ik weet niet of de radiatoren goed ingeregeld zijn. Wel heb ik heatbooster (gemaakt door de slimme tweaker hier op het forum) en daar kan ik zien dat ik een dT van ruim 20% op de radiatoren heb dus dat lijkt mij goed te gaan toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Dat is prima.

Dan denk ik dat je laat hebt van de ongunstige positie van temperatuuropnemer in de hr92.

Ik zie bij mij dat ruimtes met afzonderlijke temperatuuropnemer constantere temperatuur hebben. De andere kamers zie ik meer invoeld op de opnemer doordat die recht onder het raam zitten in de hr92.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:38
REDN4S schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:59:
[...]

Het ligt niet aan de cv, heb nu de instelling 7 op de hr92 op “1” gezet, hiermee gaat de thermostaatkraan alleen uit aan en wordt de ruimte gewoon de temperatuur die ingesteld staat. Al dan niet met een overshoot.
Ik denk dat je parameter 6 (Kraanslag) bedoeld; parameter 7 is 'Temperatuurweergave op 't display'. Althans, op mijn HR92's.
Parameter 6 doet wat anders dan aan/uit, het zorgt ervoor dat ALS de HR92 vind dat 't ventiel helemaal open moet hij ook tot aan de mechanische limiet doordraait ipv wat Honeywell de optimale slag noemt.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasring
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:18
jorismathijssen schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:42:
[...]

Dank voor de info, heel handig!

Voor optie 1 heb je dus een evohome hub (dat scherm wat ik overal zie) of een RFG100 comfort gateway nodig zodat met het internet gesproken kan worden? De HCC100M2022 doet dat niet zelf lijkt me?

Zonder EvoHome is het instellen van "programmas" eigenlijk niet mogelijk? (Daar gelaten of het ubehaupt nuttig is.)
Correct al weet ik niet zeker of het met de RFG100 werkt, die wordt gebruikt bij de oudere EvoHome setups. de nieuwe hub (scherm) heeft zelf wifi en communiceert zelf met internet. daarbij kan je ook de app gebruiken voor instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
REDN4S schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:59:
[...]

[...]

73% (op de hr92 ja) was met 1 graden onder de ingestelde temperatuur, ik weet niet of de radiatoren goed ingeregeld zijn. Wel heb ik heatbooster (gemaakt door de slimme tweaker hier op het forum) en daar kan ik zien dat ik een dT van ruim 20% op de radiatoren heb dus dat lijkt mij goed te gaan toch?
HR92 slag is een laatste redmiddel als je niet voldoend flow red, echter bij voorinstelbare kranen is dit geen probleem je kan de voorinstelling dan gewoon verhogen.
Dat is een betere oplossing dan de HR92 slag veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
leonbong schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:55:
[...]

HR92 slag is een laatste redmiddel als je niet voldoend flow red, echter bij voorinstelbare kranen is dit geen probleem je kan de voorinstelling dan gewoon verhogen.
Dat is een betere oplossing dan de HR92 slag veranderen.
Oke dat wist ik niet, het werkt iig wel zo. De flow door de radiator kan niet groter (kv staat op maximaal dus stand 6 op het jaga pro ventiel).

Wat is dan eigenlijk precies het verschil met de klepslag op 0 en op 1. Ik dacht namelijk dat op 1 de klep alleen open en dicht gaat en niet moduleert zoals op stand 0

[ Voor 3% gewijzigd door REDN4S op 10-01-2024 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas H
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-05 19:33
jasring schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:18:
[...]
Weet iemand waar ik deze hardware kan kopen? De aanbevolen unit is out-of-stock :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Bij beide moduleert hij gewoon.
Bij verkorte volle slag hou je altijd veerdruk op het ventiel, niet alle merken hebben namelijk exact gelijke slag op de pin.

De HR92 raakt nog wel eens van slag als deze geen constante weerstand (veerdruk) heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:25

CyBeRSPiN

sinds 2001

Thomas H schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:05:
[...]

Weet iemand waar ik deze hardware kan kopen? De aanbevolen unit is out-of-stock :(
Ik had destijds een nanoCul bij Amazon.de vandaan. Deze denk ik:
nanoCUL USB-stick FTDI CC1101 868MHz / 433MHz FW 1.67 Knick-antenne FHEM iobroker CCU / CCU2 / CCU3 CUL 868+ adapter (AskSin Analyser XS) https://amzn.eu/d/0J7Te27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas H
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-05 19:33
CyBeRSPiN schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:35:
[...]
Ik had destijds een nanoCul bij Amazon.de vandaan. Deze denk ik:
nanoCUL USB-stick FTDI CC1101 868MHz / 433MHz FW 1.67 Knick-antenne FHEM iobroker CCU / CCU2 / CCU3 CUL 868+ adapter (AskSin Analyser XS) https://amzn.eu/d/0J7Te27
Dank voor de aanbeveling! Werkt'ie goed? Ik lees dat er met de nanoCUL nog wel eens verbindingsproblemen waren, en men daarom het alternatief aanbevolen.
Pagina: 1 ... 30 ... 35 Laatste