Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming

Pagina: 1 ... 31 ... 36 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:49

CyBeRSPiN

sinds 2001

Thomas H schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:50:
[...]

Dank voor de aanbeveling! Werkt'ie goed? Ik lees dat er met de nanoCUL nog wel eens verbindingsproblemen waren, en men daarom het alternatief aanbevolen.
Nu even niet actief in gebruik, maar werkte goed toen ik er mee bezig was. Niet bewust van die problemen, maar misschien moet je dan nog even door zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pdro
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08-09-2024
Goedemiddag,

Ik heb de volgende installatie aangelegd

Kelder: honeywell gemotoriseerde afsluiter, aangestuurd door BDR91T1004
En DTS4 ruimte thermostaat
Keuken: idem
Huiskamer en gang : idem
Dit zijn dus 3 vloerverwarmings pompen en dus allemaal door de gemotiriseerde afsluiter aan te sturen door middel van de BDR91T1004

Op zolder waar de CV hangt.
Zit de vloerverwarmings pomp van de badkamer daar heb ik 2 bedrade MT4 230 N.C. knoppen opgezet en in de badkamer de DTS4 ruimte thermostaat.

In de CV ruimte hebben we de HCC 100 opgehangen, en hebben aan de CV de Honeywell Home
OpenTherm RF-module R8810A1018-OpenTherm verbonden

Nu komt de vraag, bij het installeren van het systeem kan je aangeven hoeveel bedraad en hoeveel onbedraad zone je heb.

Maar de onbedraade vind hij niet en als je met je telefoon naar beneden loopt heb je geen verbinding meer met de HCc 100

Heeft iemand een juiste handleiding want het filmpje wat ik gevonden heb is juist niet van een cv enz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:54
@Pdro
Het zal aan mij liggen maar waar gebruik je die HCC100 nu eigenlijk voor?

Zone's die bestaand uit een DBR91 / DTS4 en een MC4 thermische motor zijn namelijk al compleet.
Dus wat zit er aan de HCC100 aangesloten (thermostaten en MC4's)?

[ Voor 54% gewijzigd door leonbong op 13-01-2024 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pdro
leonbong schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:36:
@Pdro
Het zal aan mij liggen maar waar gebruik je die HCC100 nu eigenlijk voor?

Zone's die bestaand uit een DBR91 / DTS4 en een MC4 thermische motor zijn namelijk al compleet.
Dus wat zit er aan de HCC100 aangesloten (thermostaten en MC4's)?
Op de hcc 100 wilden ik alles aansluiten/programmeren. In combinatie van een evotouch wifi

Op dit moment zit er op aangesloten 2 bedrade MT4

Dus tips zijn welkom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ik snap echt niet wat je wil.

Kan je een schets maken hoe het uiteindelijk allemaal moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pdro
Voor de info we hadden bij vloerwarming store uitgelegd dat wij de afzonderlijke ruimtes en VW pompen apart wilden bedienen zodat als 1 kamer op temperatuur was en de andere nog niet toch de CV blijft werken.

Toen hebben ze ons een set geadviseerd deze hebben we gekocht en geplaatst. Maar nu met het installeren van de HCC 100 lopen we er tegen aan dat we de groepen niet geïnstalleerd krijgen.

Hieronder hoe we het geplaatst hebben.

Na een avond veel zoeken denk ik dat het volgende moet .

De 2 kleppen via de app resideo pro aansluiten

En daarna gewoon alles verder verbinden met de evotouch

Ik hoor graag als ik dan de juiste richting heb

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CS2cBfFpQEXppXZF7v25A5sTb9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YsPZs6DonfCl6kxNByNuQ2PJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Pdro op 13-01-2024 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Om groepen met HCC100 te kunnen maken moeten de MC4 motoren van alle groepen die je door de HCC100 geregeld wil hebben direct op de HCC100 worden aangesloten.

Kortweg een HCC100 evohome zone bestaat uit:
HCC100
MC4
Thermostaat DTS4/RF87/Enz enz.

[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 14-01-2024 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:37

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Is er geen externe antenne beschikbaar voor de hcc100?

Waar zitten al die kleppen eigenlijk? Daadwerkelijk in de kamers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pdro
MikeyMan schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:01:
Is er geen externe antenne beschikbaar voor de hcc100?

Waar zitten al die kleppen eigenlijk? Daadwerkelijk in de kamers?
De kleppen zitten ook inderdaad in de kamers omdat daar de pompen zitten van de VW

En er zit een antenne aan de HCC 100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pdro
leonbong schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:41:
Om groepen met HCC100 te kunnen maken moeten de MC4 motoren van alle groepen die je door de HCC100 geregeld wil hebben direct op de HCC100 worden aangesloten.

Kortweg een HCC100 evohome zone bestaat uit:
HCC100
MC4
Thermostaat DTS4/RF87/Enz enz.
Oké maar als je met je telefoon naar beneden loopt om naar de HDR 91T te gaan verbreek hij de verbinding met de HCC 100.

Dus vandaar dat ik uitkwam om alles dan maar via de evotouch aan te sturen als dat gaat.

Dat ik daar dus groepen op aanmaakt

Ga van de week weer mee spelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Pdro schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:25:
[...]

De kleppen zitten ook inderdaad in de kamers omdat daar de pompen zitten van de VW

En er zit een antenne aan de HCC 100
Je hebt een cv ketel? Of een warmtepomp?

Per verdieping een pomp en verdeler?

De geëigende weg is (of was iig met de hce80) is om bij elke verdeler een HCE te hangen. Aldus Honeywell. Nu kun je met brd91's en mt4s of gelijkwaardig of een stel hr92s ook een eind komen. Maar vereist wel wat kennis van zaken.

[ Voor 26% gewijzigd door MikeyMan op 14-01-2024 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pdro
MikeyMan schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:58:
[...]

Je hebt een cv ketel? Of een warmtepomp?

Per verdieping een pomp en verdeler?

De geëigende weg is (of was iig met de hce80) is om bij elke verdeler een HCE te hangen. Aldus Honeywell. Nu kun je met brd91's en mt4s of gelijkwaardig of een stel hr92s ook een eind komen. Maar vereist wel wat kennis van zaken.
Het is een wat ouder huis wat in delen is gerenoveerd. Inderdaad heeft elke ruimte een pomp en verdeler.

De pomp en verdeler die bij de CV hangt is 2 groepen en die doet 2 badkamers verwarmen, vandaag denk ik het advies van de firma omdaar met de MT4 te werken

Ik hoop nog meer tips te krijgen van jullie allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Pdro je hebt een cv ketel en 4 verdelers met pomp? :?

Dus 5x een pomp van 40-80 watt?

[ Voor 23% gewijzigd door MikeyMan op 14-01-2024 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@Pdro
Heb je ergens nog “normale” radiatoren?

Zo nee de hele zooi ombouwen naar pomp loze verdelers en cv-ketel begrenzen op 40-45 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pdro
leonbong schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:52:
@Pdro
Heb je ergens nog “normale” radiatoren?

Zo nee de hele zooi ombouwen naar pomp loze verdelers en cv-ketel begrenzen op 40-45 graden.
Ik wil vooral verschillende temperaturen omdat kelder koud is en als dan huiskamer op temperatuur is en daar termostaat hangt de cv uit gaat .

Dus dat is geen optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pdro
MikeyMan schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:26:
@Pdro je hebt een cv ketel en 4 verdelers met pomp? :?

Dus 5x een pomp van 40-80 watt?
Klopt helemaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Pdro schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:33:
[...]

Ik wil vooral verschillende temperaturen omdat kelder koud is en als dan huiskamer op temperatuur is en daar termostaat hangt de cv uit gaat .

Dus dat is geen optie
Aanvoertemperatuur heeft hoegenaamd niets te maken met de kamertemperatuur. Daar zijn de kleppen/zones voor.

Eens met de suggestie om het spul anders in te richten. Daar was ik al een beetje op aan het hinten.

Reken eens uit wat die vijf pompen verbruiken over een jaar. Je gaat schrikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pdro
MikeyMan schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:42:
[...]

Aanvoertemperatuur heeft hoegenaamd niets te maken met de kamertemperatuur. Daar zijn de kleppen/zones voor.

Eens met de suggestie om het spul anders in te richten. Daar was ik al een beetje op aan het hinten.

Reken eens uit wat die vijf pompen verbruiken over een jaar. Je gaat schrikken.
Aanvoer temperatuur snap ik daarom ook de kleppen en de zones

En stroom genoeg ligt 10.000 wat zonnepanelen op het huis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17:20
Pdro schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:47:
[...]

En stroom genoeg ligt 10.000 wat zonnepanelen op het huis
Daar heb je bijzonder weinig aan als het salderen afgebouwd is voor het verbruik van je verwarmingspompen.

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pdro
RISL schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:42:
[...]

Daar heb je bijzonder weinig aan als het salderen afgebouwd is voor het verbruik van je verwarmingspompen.
Komt nog een 10 kw accu bij dus komt wel goed en een electrische auto die overdag kan laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:31
Pdro schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:12:
[...]

Komt nog een 10 kw accu bij dus komt wel goed en een electrische auto die overdag kan laden
Ik heb soortgelijke situatie, 12 kWh accu maar wel minder PV (6020 Wp). Daar heb je deze grauwe dagen - dus een groot deel van het stookseizoen - niet veel aan. Buiten 't stookseizoen draai ik 't huis bijna volledig op PV en de accu, 12 kWh accu is natuurlijk ook helemaal niets t.o.v. een EV. Maar terug naar 't stookseizoen; je systeem-efficientie wordt er enorm nadelig door beïnvloed. 't liefst wil je gewoon je hele systeem met 1 waterpomp laten draaien. De meest duurzame energie is de energie die je niet gebruikt/uitspaart.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Pdro schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:33:
[...]

Dus dat is geen optie
Het begrenzen van de CV heeft geen fluit te maken met individuele ruimte naregeling (zones).

Maar zo moet je huis worden in configuratie.
Blauw = Bedraad.
Geel = Draadloos

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pgWsFsgmTXLhVqCmrH0g1AM4mvo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yxzQTvCLv7unxUdQ7cGppc8f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:34
beste tweakers,ik kom er niet helemaal uit wat nu goed is om te kopen en kom er ook niet echt met de antwoorden van Resideo/honeywell. Mijn belangrijkste vraag:

Kan ik met een draadloze round-thermostaat ook zorgen dat in koelbedrijf de groepen van de betreffende zone open gaan/blijven?

Toelichting:
huis (gelijkvloers) met overal vloerverwarming, ruimtes zijn keuken/woonkamer, hal, badkamer en 2 slaapjamers. Warmtepomp die kan koelen en verwarmen (ja ik weet dat het koelen maar een klein beetje kan ivm condens, das geen probleem).

De spullen:
  • evohome controller in woonkamer
  • HCC100 in cv-hok bij de verdeler, bedraad aangesloten op de warmtepomp
  • stuk of 10 MT4 servo motoren
  • 2 x round wireless (t87rf2025) voor 2 extra zones
3 zones: woonkamer/keuken (evohome) en de slaapkamers elk een zone. Badkamer ook maar die krijgt geen thermostaat, als er verwarmd wordt moet die altijd mee en als er gekoeld wordt dan die groep dicht (kan via de HCC100/evohome ingesteld worden dacht ik).

Nu wil ik dus graag weten wat er gebeurt als ik de Round thermostaten (t87rf2025) gebruik ivm met Evohome en ik ga koelen (vraag aangestuurd/ingesteld op de evohome in de woonkamer). Blijven de groepen voor de slaapkamers dan dicht omdat de geselecteerde thermostaat niks kan met koeling?

De reactie van Resideo was niet meer dan:
"De RoundWireless thermostaten hebben "slechts" een setpoint ha het omschakelen van de warmte pomp naar koeling wordt dit niet meegenomen in de draadloze Round. De be-drade Round Heat Cool heeft twee setpoint, een voor koeling en een voor verwarmen."

ik zit alleen niet te wachten op bedrade round heat/cool want die draden trekken is gedoe.

[ Voor 9% gewijzigd door Fr33z op 15-01-2024 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-05 18:29
Misschien dat je die RoundWireless dan hoog genoeg moet zetten zodat het ventiel open gestuurd wordt. Maar er wordt dan niet op temperatuur geregeld natuurlijk. Misschien moet je voor die groepen niet eens opgeven dat er ook gekoeld kan worden, want de HCC100 moet de vloerventielen wel open sturen. En als de HCC100 op koelen staat, zal dat wel niet gaan lukken.

[ Voor 9% gewijzigd door Meteen op 16-01-2024 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaz03
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-05 22:52
Fr33z schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:56:
beste tweakers,ik kom er niet helemaal uit wat nu goed is om te kopen en kom er ook niet echt met de antwoorden van Resideo/honeywell. Mijn belangrijkste vraag:

Kan ik met een draadloze round-thermostaat ook zorgen dat in koelbedrijf de groepen van de betreffende zone open gaan/blijven?

Toelichting:
huis (gelijkvloers) met overal vloerverwarming, ruimtes zijn keuken/woonkamer, hal, badkamer en 2 slaapjamers. Warmtepomp die kan koelen en verwarmen (ja ik weet dat het koelen maar een klein beetje kan ivm condens, das geen probleem).

De spullen:
  • evohome controller in woonkamer
  • HCC100 in cv-hok bij de verdeler, bedraad aangesloten op de warmtepomp
  • stuk of 10 MT4 servo motoren
  • 2 x round wireless (t87rf2025) voor 2 extra zones
3 zones: woonkamer/keuken (evohome) en de slaapkamers elk een zone. Badkamer ook maar die krijgt geen thermostaat, als er verwarmd wordt moet die altijd mee en als er gekoeld wordt dan die groep dicht (kan via de HCC100/evohome ingesteld worden dacht ik).

Nu wil ik dus graag weten wat er gebeurt als ik de Round thermostaten (t87rf2025) gebruik ivm met Evohome en ik ga koelen (vraag aangestuurd/ingesteld op de evohome in de woonkamer). Blijven de groepen voor de slaapkamers dan dicht omdat de geselecteerde thermostaat niks kan met koeling?

"De RoundWireless thermostaten hebben "slechts" een setpoint ha het omschakelen van de warmte pomp naar koeling wordt dit niet meegenomen in de draadloze Round. De be-drade Round Heat Cool heeft twee setpoint, een voor koeling en een voor verwarmen."

ik zit alleen niet te wachten op bedrade round heat/cool want die draden trekken is gedoe.
Resideo legt dit inderdaad heel slecht uit,
Ik heb het zelf ook weleens gevraagd. Ik heb uit het forum altijd begrepen dat koelen gewoon kan met een round wireless. Maar hoop dat iemand dit hier vanuit ervaring kan bevestigen. Hij meet nl alleen de temperatuur, evotouch vergelijkt dit met de gewenste temperatuur in koelbedrijf en stuurt de zones open/dicht via de HCC100. Die Round HeatCool is volgens mij voor installaties zonder Evohome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Pdro schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:12:
[...]

Daar gaat mijn reactie toch niet over.
Je hebt niks aan je zonnepanelen als je daarmee het verbruik van al je pompen wil compenseren. Die panelen leveren het minst op het moment dat jouw pompen het meest verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pdro
leonbong schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:56:
[...]

Het begrenzen van de CV heeft geen fluit te maken met individuele ruimte naregeling (zones).

Maar zo moet je huis worden in configuratie.
Blauw = Bedraad.
Geel = Draadloos

[Afbeelding]
Bedankt voor je reactie.

Heb hem nu even met 2 zonnes gedaan om te proberen omdat 1 trafo defect was.

Werkt perfect ook de cv opnieuw geprogrammeerd dat hij minder pendelt.

Als alles klaar is zou ik het delen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-05 00:13

fmb

Fr33z schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:56:

Heb je hier wat aan?
fmb in "Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming"

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmie111
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:01
Met veel interesse al jullie reacties gelezen. Momenteel ben ik bezig met een begroting en planning voor een warmtepomp, waarbij huidige Evohome systeem (aan/uit, Wifi, zoneklep en 4x een HR92) al dan niet een rol zal spelen. Prijs, wenselijkheid regeling, etc speelt er allemaal een rol bij. Vooralsnog ben ik voornemens het systeem toe te passen.

Ik denk dat ik het goed heb begrepen uit het forum en de Resideo site... maar Resideo moet echt een UX designer in dienst. Wat een drama en warboel aan info. Vraag aan jullie: gaat onderstaande setup van de Evohome werken?

Toekomstige situatie is (items met een * reeds aanwezig):
  • brine warmtepomp Stiebel Eltron met buffervat: verwarmen en passief koelen
  • pompsturing buffer met BDR91T
  • koelbedrijf activering met BDR91T
  • warmtebedrijf activering met BDR91T
  • begane grond vloerverwarming (1 zone met 7 groepen, gebruikmakend van de zoneklep*), activering met BDR91* - sensor in bedieningscherm*, evt. aan te vullen met een T87RF2025 als sensor/bediening
  • badkamer/slaapvertrekken LTV radiatoren (nieuw) met HR92*, 3x koelen/verwarmen, 1x badkamer enkel verwarmen.
Ergo, ik ga een drietal BDR91T's toevoegen ipv huidige BDR91 voor CV ketel sturing, en evt. ook T87RF2025 aanschaffen voor ruimteregeling - ketelklep. Daarmee verwacht ik het verwarmen en koelen te kunnen activeren en bedienen in de afzonderlijke ruimtes, naar gewenst koelen in te stellen.

NB. de huidige situatie regelt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:34
fantastisch! heel erg bedankt. toch grappig hoe honeywell dit zelf niet duidelijk kan maken maar GoT wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Emmie111 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:07:
Met veel interesse al jullie reacties gelezen. Momenteel ben ik bezig met een begroting en planning voor een warmtepomp, waarbij huidige Evohome systeem (aan/uit, Wifi, zoneklep en 4x een HR92) al dan niet een rol zal spelen. Prijs, wenselijkheid regeling, etc speelt er allemaal een rol bij. Vooralsnog ben ik voornemens het systeem toe te passen.

Ik denk dat ik het goed heb begrepen uit het forum en de Resideo site... maar Resideo moet echt een UX designer in dienst. Wat een drama en warboel aan info. Vraag aan jullie: gaat onderstaande setup van de Evohome werken?

• begane grond vloerverwarming (1 zone met 7 groepen, gebruikmakend van de zoneklep*), activering met BDR91* - sensor in bedieningscherm*, evt. aan te vullen met een T87RF2025 als sensor/bediening
  • badkamer/slaapvertrekken LTV radiatoren (nieuw) met HR92*, 3x koelen/verwarmen, 1x badkamer enkel verwarmen.
Ergo, ik ga een drietal BDR91T's toevoegen ipv huidige BDR91 voor CV ketel sturing, en evt. ook T87RF2025 aanschaffen voor ruimteregeling - ketelklep. Daarmee verwacht ik het verwarmen en koelen te kunnen activeren en bedienen in de afzonderlijke ruimtes, naar gewenst koelen in te stellen.

Ik zou nog een tijdsrelais toevoegen op je zoneklep voor je vloerverwarming. De BDR91 schakelt namelijk vrij vaak. Bij wijze van, bij 70% warmtevraag in de zone zal hij 7 minuten open schakelen en 4 minuten dicht.

Het tijdsrelais zorgt er voor dat je vloerklep tijdens warmtevraag (en iets langer daarna) open blijft staan. Dat is een stuk beter voor de efficientie van je warmtepomp, en je warmtepomp zal een stuk rustiger regelen.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4

Ik gebruik ook evohome icm mijn L/W warmtepomp, erg optimistisch aan begonnen maar 't blijft prutsen. Met een WP wil je eigenlijk dat de wisselende warmtevraag wordt geregeld door 't aanpassen van de aanvoertemperatuur van de WP, da's een principe waar ze bij honeywell nog niet mee overweg kunnen. Je zou zeggen dat ze met Opentherm (aansturing voor CV ketels) wel die ervaring zouten moeten hebben maar 't officiele standpunt is dat (hun) Opentherm niet geschikt is voor warmtepompen en dat is in de praktijk ook zo; het chSetpoint schiet alle kanten op en ook wordt de warmtevraag soms kort onderbroken. Dat wil je niet aan een WP hangen.
Ook met BDR91T gaat 't niet lekker, Evohome gaat per uur PWM regelen dus als er geen 100% vraag is gaat je WP elk uur een periode uit.

Dus:
  • Je WP moet je niet gaan besturen door 't regelsysteem van je afgifte, hooguit echt aan/uit voor als je periodes de WP echt uit wil hebben (b.v. 's nachts) maar dat kan je waarschijnlijk ook op de WP zelf regelen met dag/nacht programma oid;
  • Je WP stel je in met stooklijn en je moet er voor zorgen dat je die stooklijn wat kan aanpassen op basis van de warmtevraag. Dus naar boven bijstellen als 't kamerthermostaat setpoint niet gehaald wordt of naar beneden als 't te warm wordt. Dat is dus wat anders dan de WP aan/uit schakelen op basis van een thermostaat;
  • Je afgifte zo inregelen dat je WP altijd z'n minimale vermogen kwijt kan. Dit houd in dat je b.v. de vloerverwarming gewoon (waterzijdig ingeregeld t.o.v. de rest van de installatie) altijd open laat staan. Hier hoeft dus helemaal niet aan geregeld de worden;
  • Overige afgifte kan je wel naregelen indien je dat perse wenst, de WP gaat vanzelf z'n vermogen aanpassen (op basis van invloed op de retourtemperatuur van meer/minder afgifte open).
Omschakelen tussen verwarmen en koelen doe je waarschijnlijk 2 x per jaar, dat kan je ook op de controller van de WP doen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaz03

Is met veel van de tips niet al rekening gehouden? Als ik goed lees is er een buffervat (ik neem aan parallel?). Als met 'pompsturing buffer' bedoeld wordt de circulatiepomp in het cv-circuit, dan zorgt de buffer (mits groot genoeg) toch al voor rustig stookgedrag van de warmtepomp?

Met koelbedrijf/warmtebedrijf activering wordt denk ik bedoeld het omschakelen tussen de 2 bedrijven? Dat is denk ik een kwestie van voorkeur. Voordeel van de set-up is dat Evohome en Warmtepomp altijd in hetzelfde bedrijf staan. Ik heb een NIBE brine WP en doe het handmatig maar wil het toch via BDR91T proberen.

Nav reactie Jaapzb: ik dacht openen/sluiten van de klep te regelen door de settings in Evohome op max te zetten (min. 30 minuten open en 1 schakeling per uur) maar heb inderdaad het idee dat ik de kleppen vaker hoor. Snap dit niet zo goed.

Over gebruik HR92: ik heb ergens gezien dat een HR91 aangeraden wordt bij zones waarin ook gekoeld moet worden. Dat heb ik zelf. Heb hier bij Resideo nooit antwoord op gekregen en snap het ook niet zo goed. Wellicht heeft iemand op het forum ervaring met HR92 bij koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmie111
Het is inderdaad sturing op circulatiepomp op een buffer, netjes berekend zodat het minimale vermogen in een lange run geleverd kan worden. Het gaat dus om de naregeling. De WP is gestuurd op de buitentemperatuur.
Wat wel het overwegen is, is om inderdaad een tijdrelais te plaatsen bij de klep. Ik word er nu al een beetje gek van bij de CV dat onnodige gewissel in open en dicht.

De 2x relais bij regeling koelen/warmte zou je dus ook zonder moeten kunnen. Scheelt weer een €240.. en voor die 2x per jaar. Ik denk er nog even over.

De HR91 had ik gelezen als aanrader, maar hoop toch dat ik de vier huidige knoppen niet hoef te vervangen. Zonde van het geld en materiaal. Als iemand de HR92 werkend heeft hoor ik het inderdaad graag.
Functioneel doen ze hetzelfde: temperatuur meten en op basis van aansturing open en dicht voor x tijd.

Dank allen voor de reacties!

[ Voor 6% gewijzigd door Emmie111 op 22-01-2024 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Emmie111 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:48:
Het is inderdaad sturing op circulatiepomp met een buffer, netjes berekend zodat het minimale vermogen in een lange run geleverd kan worden.
Wat wel het overwegen is, is om inderdaad een tijdrelais te plaatsen. Ik word er nu al een beetje gek van bij de CV dat onnodige gewissel in open en dicht.

De 2x relais bij regeling koelen/warmte zou je dus ook zonder moeten kunnen. Scheelt weer een €240.. en voor die 2x per jaar. Ik denk er nog even over.

De HR91 had ik gelezen dat die wordt aamgeraden, maar hoop toch dat ik de vier huidige knoppen niet hoef te vervangen. Zonde van het geld en materiaal. Als iemand de HR92 werkend heeft hoor ik het inderdaad graag.
Functioneel doen ze hetzelfde: temperatuur meten en op basis van aansturing open en dicht voor x tijd.

Dank allen voor de reacties!
Ik gebruik HR92, dat gaat voor koelen niet fijn maar werkt wel. 3 opties:
  1. Je laat evohome op verwarmingsbedrijf en vraagt 35 graden. Dan gaat de HR92 open. Dat werkt bij mij wel, ik heb alleen maar HR92's en niets dat wel koelmodus aan kan dus dan kan 't zo;
  2. Je wijst in Evohome alle HR92 zones aan voor alleen verwarming. Als je dan Evohome in koelmodus zet doet hij niets met de HR92's. Die kan je vervolgens wel met de hand op een hoge temperatuurswaarde zetten waardoor deze open gaat;
  3. eenvoudigste: je haalt in de zomer de HR92 knoppen van je radiatoren af. Als je ze dan in de winter vergeet er weer op te zetten heb je ook de perfecte regeling voor de winter 8)
Ik ken die HR91's niet maar ik neem aan dat die, als je ze in koelbedrijf zet gewoon netjes kunnen regelen, dus je stelt b.v. 24 graden in als gewenste temperatuur en 't ventiel gaat open als de temperatuur te warm wordt.

Heel mooi, maar m.i. is dit voor koelen overdreven regeling. Koelvermogen van radiatoren en convectoren (bij dus niet condenserend koelen is heel laag, ik de praktijk denk ik dat je dus altijd alles volledig open hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmie111
blb4 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:02:
[...]

Heel mooi, maar m.i. is dit voor koelen overdreven regeling. Koelvermogen van radiatoren en convectoren (bij dus niet condenserend koelen is heel laag, ik de praktijk denk ik dat je dus altijd alles volledig open hebt staan.
Ja ergens verwacht ik dit ook, continu open. Hoewel ik met ventilatoren wel een serieus effect hoop te bemerken.

Mooie hack die laatste ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Emmie111 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:07:
[...]

Ja ergens verwacht ik dit ook, continu open. Hoewel ik met ventilatoren wel een serieus effect hoop te bemerken.

Mooie hack die laatste ;)
Mijn ervaring is dat koelen met (T22) radiatoren, ook met ventilatoren, zeer matig werkt. Je zou 't ook slecht kunnen noemen :). Dat is de reden dat ik een aantal radiatoren vervangen heb door Jaga Strada's en die helemaal vol heb liggen met ventilatoren. Dat werkt voor koelen redelijk goed. Ta net boven dauwpunt houden (moet met bodem WP behoorlijk stabiel kunnen denk ik) en dan langdurig draaien. Ventilatoren moeten een stuk harder (en dus hoorbaar) draaien dan tijdens verwarmingsbedrijf maar tijdens koelen accepteer je (wij in elk geval) dat wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emmie111
Die heb ik op het oog ja 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaz03
blb4 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:02:
[...]

Ik gebruik HR92, dat gaat voor koelen niet fijn maar werkt wel. 3 opties:
  1. Je laat evohome op verwarmingsbedrijf en vraagt 35 graden. Dan gaat de HR92 open. Dat werkt bij mij wel, ik heb alleen maar HR92's en niets dat wel koelmodus aan kan dus dan kan 't zo;
  2. Je wijst in Evohome alle HR92 zones aan voor alleen verwarming. Als je dan Evohome in koelmodus zet doet hij niets met de HR92's. Die kan je vervolgens wel met de hand op een hoge temperatuurswaarde zetten waardoor deze open gaat;
  3. eenvoudigste: je haalt in de zomer de HR92 knoppen van je radiatoren af. Als je ze dan in de winter vergeet er weer op te zetten heb je ook de perfecte regeling voor de winter 8)
Ik ken die HR91's niet maar ik neem aan dat die, als je ze in koelbedrijf zet gewoon netjes kunnen regelen, dus je stelt b.v. 24 graden in als gewenste temperatuur en 't ventiel gaat open als de temperatuur te warm wordt.

Heb je enig idee waarom HR92 niet fijn werkt met koelen? Ik heb HR91 en heel kort getest, dat leek te werken maar hij kent geen “koelbedrijf” bij mijn weten. Dus waarom zou die software anders werken? Iemand een idee? Of kan hij een ander temperatuurbereik aan? Ik wacht nog op de zomer om goed te kunnen testen 😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Kaz03 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:07:
[...]

Nav reactie Jaapzb: ik dacht openen/sluiten van de klep te regelen door de settings in Evohome op max te zetten (min. 30 minuten open en 1 schakeling per uur) maar heb inderdaad het idee dat ik de kleppen vaker hoor. Snap dit niet zo goed.
Helaas de settings voor de warmtepompmodule hebben verder geen effect op een bdr91 die een zoneklep schakelt. Hier in ieder geval niet. Heb pas mooie strakke warmtepomp runs gekregen na het plaatsen van het tijdrelais.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Kaz03 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 23:03:
[...]

Heb je enig idee waarom HR92 niet fijn werkt met koelen? Ik heb HR91 en heel kort getest, dat leek te werken maar hij kent geen “koelbedrijf” bij mijn weten. Dus waarom zou die software anders werken? Iemand een idee? Of kan hij een ander temperatuurbereik aan? Ik wacht nog op de zomer om goed te kunnen testen 😎
(Normaal) bij verwarming moet 't ventiel verder open als er meer warmtevraag is, dus als kamertemperatuur lager is dan ingesteld moet 't ventiel open. Bij koelen moet dat juist andersom, als de kamertemperatuur lager is dan ingesteld moet 't ventiel dicht en als de kamertemperatuur dus hoger is dan ingesteld dan moet 't ventiel open. Dit schijnt niet geprogrammeerd te zijn en is geloof ik ook niet verwacht. op resideo site wordt de HR91 wel genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emmie111
blb4 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 23:49:
[...]

(Normaal) bij verwarming moet 't ventiel verder open als er meer warmtevraag is, dus als kamertemperatuur lager is dan ingesteld moet 't ventiel open. Bij koelen moet dat juist andersom, als de kamertemperatuur lager is dan ingesteld moet 't ventiel dicht en als de kamertemperatuur dus hoger is dan ingesteld dan moet 't ventiel open. Dit schijnt niet geprogrammeerd te zijn en is geloof ik ook niet verwacht. op resideo site wordt de HR91 wel genoemd.
Bagger architectuur kortom..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaz03
jaapzb schreef op maandag 22 januari 2024 @ 23:43:
[...]

Helaas de settings voor de warmtepompmodule hebben verder geen effect op een bdr91 die een zoneklep schakelt. Hier in ieder geval niet. Heb pas mooie strakke warmtepomp runs gekregen na het plaatsen van het tijdrelais.
Ah dus die settings hebben alleen invloed op HR91/92 regelaars? En doet het iets bij HCE80/HCC100 vloerverwarming regelaars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Emmie111 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:48:
[...]

Bagger architectuur kortom..
Das meer uitvoering dan architectuur. Maar ik heb het hele spul er niet voor niets uit gegooid. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Kaz03 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:36:
[...]

Ah dus die settings hebben alleen invloed op HR91/92 regelaars? En doet het iets bij HCE80/HCC100 vloerverwarming regelaars?
Nee, die settings hebben invloed op de BDR91T die de warmtebron stuurt, bij mij is dat een CV-pomp (de WP draait met WAR-regeling op een buffervat los van evohome, evohome stuurt dus alleen een CV-pomp aan of uit).

Ik heb bijv. in de instellingen staan dat ik een minimale run van 30 minuten wil, en een minimale uit tijd van 10 minuten.

Als er vraag is zal de CV-pomp dan 30 minuten (of meer) gaan draaien. Maar de zoneklep (die dus een eigen BDR91 heeft) hoor je gewoon alsnog de hele dag open/dicht schakelen, ook terwijl de CV-pomp aan het draaien is.

Overigens, toen ik de BDR91 op de CV-pomp nog niet als "warmtepompmodule" had gekoppeld, schakelde de CV-pomp wel op dezelfde momenten als de zoneklep.

De HR91/HR92 werken weer anders, die zijn niet open/dicht maar 0-100% dus als er 70% vraag is staat het radiatorventiel ook maar 70% open.

HCE80 en HCC110 heb ik geen ervaring mee, maar volgens mij sturen die per zone weer een MT-4 motor, en als ik het goed heb zijn die ook 0-100% net zoals de HR91 en HR92.

[ Voor 20% gewijzigd door jaapzb op 23-01-2024 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
jaapzb schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:06:
[...]

Nee, die settings hebben invloed op de BDR91T die de warmtebron stuurt, bij mij is dat een CV-pomp (de WP draait met WAR-regeling op een buffervat los van evohome, evohome stuurt dus alleen een CV-pomp aan of uit).

Ik heb bijv. in de instellingen staan dat ik een minimale run van 30 minuten wil, en een minimale uit tijd van 10 minuten.

Als er vraag is zal de CV-pomp dan 30 minuten (of meer) gaan draaien. Maar de zoneklep (die dus een eigen BDR91 heeft) hoor je gewoon alsnog de hele dag open/dicht schakelen, ook terwijl de CV-pomp aan het draaien is.

Overigens, toen ik de BDR91 op de CV-pomp nog niet als "warmtepompmodule" had gekoppeld, schakelde de CV-pomp wel op dezelfde momenten als de zoneklep.

De HR91/HR92 werken weer anders, die zijn niet open/dicht maar 0-100% dus als er 70% vraag is staat het radiatorventiel ook maar 70% open.

HCE80 en HCC110 heb ik geen ervaring mee, maar volgens mij sturen die per zone weer een MT-4 motor, en als ik het goed heb zijn die ook 0-100% net zoals de HR91 en HR92.
Afijn, 't blijkt wel dat Evohome de boel niet heeft ontworpen met een WP in gedachte. Wat ze daar de laatste tijd voor hebben gedaan blijft prutswerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
blb4 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:21:
[...]

Afijn, 't blijkt wel dat Evohome de boel niet heeft ontworpen met een WP in gedachte. Wat ze daar de laatste tijd voor hebben gedaan blijft prutswerk.
Als je kijkt hoe de boel in elkaar steekt en hoe de verschillende onderdelen met elkaar praten (kan je op meeluisteren met ramses_rf) lijkt het mij technisch ook niet heel moeilijk om het *wel* goed werkend te krijgen bij een WP+zoneklep situatie.

Volgens mij hoeft het niet meer te zijn dan dat de zoneklep altijd open staat bij warmtevraag van >0% en een vrijgegeven warmtebron (bij mij een draaiende CV-pomp). En dat hij pas weer dicht gaat als de warmtevraag helemaal weg is.

Maar ik vermoed dat ze bij resideo liever hebben dat je een HCC100 koopt (duur en uitgebreid), dan dat je een zoneklep voor je verdeler zet (goedkoop en simpel).

Voor de rest werkt het allemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
MikeyMan schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:38:
[...]

Das meer uitvoering dan architectuur. Maar ik heb het hele spul er niet voor niets uit gegooid. ;)
Ik heb 't nog wel (alleen met HR92's) maar je moet er behoorlijk aan teweaken om een acceptabele regeling te krijgen. Dat houd voor mij in dat je ze gebruikt om de temperatuur in de zones die je onregelmatig gebruikt te maximeren. Ik zorg er voor dat er dus in elk geval voldoende (minimale) afgifte is voor de WP die niet door evohome wordt bestuurd. Daarnaast wordt de Ta van de WP bepaald door WAR en verschil evohome setpoint & temperatuur WK maar dat gaat dus buiten evohome om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaz03
jaapzb schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:06:
[...]

Nuttige info, dank! Voegen die “WP” settings in jouw ervaring dan veel toe in de situatie met een buffervat waarbij je alleen de CVpomp aanstuurt met Evohome? Is het dan niet prettiger dat de CV pomp precies tegelijk schakelt met de zone regelaars (kleppen dan wel HR91/92 knoppen) zodat je geen risico loopt dat zones open zijn en pomp uit of andersom?

Qua voordeel van lange runs: de warmtepomp draait zijn runs toch meer op basis van de WAR en daadwerkelijke warmte afname in de zones dan hoe lang de cv pomp draait? Of heb je 1 van de zones altijd open? Ik ben nieuwsgierig omdat ik een vergelijkbare set-up heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Kaz03 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:44:
[...]

Nuttige info, dank! Voegen die “WP” settings in jouw ervaring dan veel toe in de situatie met een buffervat waarbij je alleen de CVpomp aanstuurt met Evohome? Is het dan niet prettiger dat de CV pomp precies tegelijk schakelt met de zone regelaars (kleppen dan wel HR91/92 knoppen) zodat je geen risico loopt dat zones open zijn en pomp uit of andersom?

Qua voordeel van lange runs: de warmtepomp draait zijn runs toch meer op basis van de WAR en daadwerkelijke warmte afname in de zones dan hoe lang de cv pomp draait? Of heb je 1 van de zones altijd open? Ik ben nieuwsgierig omdat ik een vergelijkbare set-up heb.
Ja de WP settings van 30 minuten minimale aan tijd en 10 minuten minimale uit tijd hebben ook flink geholpen de WP rustiger te laten draaien. De CV-pomp maakt nu veel langere afnameruns, waardoor de WP zelf weer minder vaak aan/uit schakelt.

De warmtepomp draait inderdaad op een weersafhankelijke regeling. Hij heeft een stooklijn op basis van buitentemperatuur, en probeert altijd een bepaald aanvoerstreeftemperatuur te halen. Met dit weer is dat bijvoorbeeld 30 graden.

Als de CV-pomp afschakelt en de vraag in de zones wegvalt draait de WP nog even na op het buffer totdat die ook een maximale temperatuur heeft behaald en dan schakelt de WP zichzelf uit.

Als je een CV-pomp of een zoneklep hebt die telkens aan en uit (of open dicht) gaat krijg je een soort "zaagtandeffect" in je aanvoertemperatuur. 5 minuten cv pomp aan: de aanvoertemperatuur loopt weer richting de streeftemperatuur. 5 minuten cv pomp uit: de aanvoertemperatuur loopt weer op. Je WP gaat dan ook telkens op en af moduleren, omdat hij zijn vermogen eerst niet kwijt kan en dan weer wel, en dan weer niet.

Dat is voor de efficientie van de WP niet goed, gezien die een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur wil maken.

Met de warmtepompmodule instellingen die ik nu heb in combinatie met het tijdsrelais op de zoneklep, blijft mijn WP mooi op 1 vermogen urenlange runs maken.

Als je wilt kan ik wel wat grafiekjes opzoeken van hoe het was en hoe het nu draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
jaapzb schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:58:
[...]

Ja de WP settings van 30 minuten minimale aan tijd en 10 minuten minimale uit tijd hebben ook flink geholpen de WP rustiger te laten draaien. De CV-pomp maakt nu veel langere afnameruns, waardoor de WP zelf weer minder vaak aan/uit schakelt.

De warmtepomp draait inderdaad op een weersafhankelijke regeling. Hij heeft een stooklijn op basis van buitentemperatuur, en probeert altijd een bepaald aanvoerstreeftemperatuur te halen. Met dit weer is dat bijvoorbeeld 30 graden.

Als de CV-pomp afschakelt en de vraag in de zones wegvalt draait de WP nog even na op het buffer totdat die ook een maximale temperatuur heeft behaald en dan schakelt de WP zichzelf uit.

Als je een CV-pomp of een zoneklep hebt die telkens aan en uit (of open dicht) gaat krijg je een soort "zaagtandeffect" in je aanvoertemperatuur. 5 minuten cv pomp aan: de aanvoertemperatuur loopt weer richting de streeftemperatuur. 5 minuten cv pomp uit: de aanvoertemperatuur loopt weer op. Je WP gaat dan ook telkens op en af moduleren, omdat hij zijn vermogen eerst niet kwijt kan en dan weer wel, en dan weer niet.

Dat is voor de efficientie van de WP niet goed, gezien die een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur wil maken.

Met de warmtepompmodule instellingen die ik nu heb in combinatie met het tijdsrelais op de zoneklep, blijft mijn WP mooi op 1 vermogen urenlange runs maken.

Als je wilt kan ik wel wat grafiekjes opzoeken van hoe het was en hoe het nu draait.
Ik ga later dit jaar of volgend jaar ook ombouwen naar een parallelbuffer met een secundaire CV-pomp die geregeld wordt door de naregeling. Mag ik vragen welke CV-pomp jij hebt en waar je deze op geselecteerd hebt? Hoe regel je bijv. hoe hard de pomp draait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
RISL schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:04:
[...]

Ik ga later dit jaar of volgend jaar ook ombouwen naar een parallelbuffer met een secundaire CV-pomp die geregeld wordt door de naregeling. Mag ik vragen welke CV-pomp jij hebt en waar je deze op geselecteerd hebt? Hoe regel je bijv. hoe hard de pomp draait?
Ik heb een Grundfos Alfa 2 25-40 180, die heeft mijn installateur geselecteerd, volgens mij is grundfos een gerenommeerd merk, net als bijvoorbeeld Wilo. Er zitten meerdere modussen op waarmee je de snelheid in kan stellen. Ik heb hem zelf momenteel op proportionele drukregeling stand 2. Je stelt hem dus op 1 stand in, en hij regelt zichzelf langzamer/sneller naar mate groepen open of dicht gaan. Evohome schakelt hem dan aan/uit. Er zijn verschillende modi in te stellen die in verschillende situaties van toepassing zijn, daar moet je even de handleiding voor lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

blb4 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:28:
[...]

Ik heb 't nog wel (alleen met HR92's) maar je moet er behoorlijk aan teweaken om een acceptabele regeling te krijgen. Dat houd voor mij in dat je ze gebruikt om de temperatuur in de zones die je onregelmatig gebruikt te maximeren. Ik zorg er voor dat er dus in elk geval voldoende (minimale) afgifte is voor de WP die niet door evohome wordt bestuurd. Daarnaast wordt de Ta van de WP bepaald door WAR en verschil evohome setpoint & temperatuur WK maar dat gaat dus buiten evohome om.
Ik had een HCE80. Die liep ook nog eens out of sync.
Bij de aanvoertemperaturen die ik gebruik is het ook niet te doen om een kamer ff snel op te warmen. En dus moet ik bij nader inzien toegeven dat het zonder naregeling prima werkt allemaal.

Tis even bijstellen in de flow, maar heb het nu goed onder controle.
De vervelendste dagen zijn als het aan de zuidkant enorm opwarmt en de noordkant daarmee te koud blijft. Duurt even voordat ik daarvan hersteld ben. Maar dat gaat om 2 kamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaz03
jaapzb schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:58:
[...]

Hoeft niet hoor, ik geloof je op je woord :)
Las ook je verdere post: ik heb ook een pomp die zichzelf regelt qua pompsnelheid. Daarom dacht ik altijd dat de zonevraag dan vanzelf tot gevolg heeft dat de pomp blijft draaien en daardoor de WP de lange runs maakt. Dacht dat het BDR relais alleen bepaalt of de pomp stroom krijgt of niet (en dus wel zorgt dat hij zuiniger is qua electra verbruik)? Kennelijk houdt het BDR relais hem dan toch langer aan de praat dan als hij zichzelf volledig regelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
jaapzb schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:14:
[...]

Ik heb een Grundfos Alfa 2 25-40 180, die heeft mijn installateur geselecteerd, volgens mij is grundfos een gerenommeerd merk, net als bijvoorbeeld Wilo. Er zitten meerdere modussen op waarmee je de snelheid in kan stellen. Ik heb hem zelf momenteel op proportionele drukregeling stand 2. Je stelt hem dus op 1 stand in, en hij regelt zichzelf langzamer/sneller naar mate groepen open of dicht gaan. Evohome schakelt hem dan aan/uit. Er zijn verschillende modi in te stellen die in verschillende situaties van toepassing zijn, daar moet je even de handleiding voor lezen.
Bedankt, ik keek zelf ook al naar die Alpha 2 serie van Grundfos.
P.s. heb je toevallig een foto van hoe hij gemonteerd is?

[ Voor 3% gewijzigd door RISL op 23-01-2024 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-05 23:56

Hippe Lip

+ + + NL + + +

jaapzb schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:27:
Als je kijkt hoe de boel in elkaar steekt en hoe de verschillende onderdelen met elkaar praten (kan je op meeluisteren met ramses_rf) …
@jaapzb
Hoor ik jou hier nou zeggen dat je mee luistert naar het schakelen van de diverse kleppen van evohome? Ik zoek al jaren naar de mogelijkheid om dat in HA zichtbaar te krijgen!

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Kaz03 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:59:
[...]

Hoeft niet hoor, ik geloof je op je woord :)
Las ook je verdere post: ik heb ook een pomp die zichzelf regelt qua pompsnelheid. Daarom dacht ik altijd dat de zonevraag dan vanzelf tot gevolg heeft dat de pomp blijft draaien en daardoor de WP de lange runs maakt. Dacht dat het BDR relais alleen bepaalt of de pomp stroom krijgt of niet (en dus wel zorgt dat hij zuiniger is qua electra verbruik)? Kennelijk houdt het BDR relais hem dan toch langer aan de praat dan als hij zichzelf volledig regelt?
Het enige wat het BDR relais doet is inderdaad bepalen of de pomp stroom krijgt of niet. Als de pomp zichzelf volledig regelt zal de pomp pas uit gaan als alle zones dichtgelopen zijn (als de pomp op de juiste modus staat). Als je evohome de CV-pomp laat regelen kan het best zijn dat evohome beslist dat de CV-pomp wel uit mag, ook al is er nog ergens 10% warmtevraag.

Ik heb overigens nog niet geprobeerd zonder BDR91 op de CV-pomp, dat de CV-pomp zich volledig zelf regelt. Ben wel benieuwd wat dat nog voor verschil maakt.

[ Voor 7% gewijzigd door jaapzb op 23-01-2024 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Hippe Lip schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:04:
[...]

@jaapzb
Hoor ik jou hier nou zeggen dat je mee luistert naar het schakelen van de diverse kleppen van evohome? Ik zoek al jaren naar de mogelijkheid om dat in HA zichtbaar te krijgen!
Dit is mogelijk met https://github.com/zxdavb/ramses_rf en https://github.com/zxdavb/ramses_cc. Heb ik zelf overigens niet gedaan in mijn huis, maar heb wel meegekeken bij iemand anders, en je kan in de gelinkte github repo's ook zien wat er "over de lijn" gaat in een evohome systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08:02
MikeyMan schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:59:
[...]

Ik had een HCE80. Die liep ook nog eens out of sync.
Bij de aanvoertemperaturen die ik gebruik is het ook niet te doen om een kamer ff snel op te warmen. En dus moet ik bij nader inzien toegeven dat het zonder naregeling prima werkt allemaal.

Tis even bijstellen in de flow, maar heb het nu goed onder controle.
De vervelendste dagen zijn als het aan de zuidkant enorm opwarmt en de noordkant daarmee te koud blijft. Duurt even voordat ik daarvan hersteld ben. Maar dat gaat om 2 kamers.
Hoe heb jij dat allemaal ingeregeld dan? Wordt knetter gek van de naregeling en het uit sync lopen van de bdr91 tbv mt4’s en de bdr91 ketelrelais en snap niet dat dit zo bagger ontworpen is dat dit niet goed kan lopen.

Denk steeds meer aan verwarmen zonder naregeling, het is alleen wel zo dat wij op 3 verdiepingen vvw hebben en nog eens convector in de garage/kantoor. Hoe zorg ik ervoor dat bijvoorbeeld beneden dan rond de 20 is en boven 18 en zolder max 17 of is dit nu niet meer mogelijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
REDN4S schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:45:
[...]

Hoe heb jij dat allemaal ingeregeld dan? Wordt knetter gek van de naregeling en het uit sync lopen van de bdr91 tbv mt4’s en de bdr91 ketelrelais en snap niet dat dit zo bagger ontworpen is dat dit niet goed kan lopen.

Denk steeds meer aan verwarmen zonder naregeling, het is alleen wel zo dat wij op 3 verdiepingen vvw hebben en nog eens convector in de garage/kantoor. Hoe zorg ik ervoor dat bijvoorbeeld beneden dan rond de 20 is en boven 18 en zolder max 17 of is dit nu niet meer mogelijk?
Meest eenvoudig is dat je alle ruimtes (elk individueel) op dezelfde temperatuur houd, dus beneden 20, 1e 18 en zolder 17 kan prima. Dat doe je door e.e.a. waterzijdig in te regelen. simpel gezegd komt 't er op neer dat 't meeste water naar de bg moet, 't minste naar de zolder en de 1e er tussenin.
Als je altijd met dezelfde verhouding van die temperaturen werkt hoef je niets na te regelen, als je b.v. de WK naar 19 brengt (bijvoorbeeld door Ta te verlagen) zullen de 1e en zolder ook met zo ongeveer dezelfde verhouding naar beneden gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Wat @blb4 al aangeeft idd...

Heb het zooitje eraf gegooid en even laten draaien. Begonnen met gelijke flow in het hele huis. Dit afgelezen van de flowmeters op de verdelers.

Vervolgens de te koude kamers wat verder open gezet en de warmere kamers een beetje dicht.

Draai overigens een combinatie van weers afhankelijke regeling en room temperature control via node red. Stuur op de temperatuur van de woonkamer. Rest van het huis volgt.

Enige uitdaging die ik heb is dat op een zonnige dag de twee slaapkamers op het noorden eigenlijk te koud blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
MikeyMan schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:04:
[...]

Wat @blb4 al aangeeft idd...

Heb het zooitje eraf gegooid en even laten draaien. Begonnen met gelijke flow in het hele huis. Dit afgelezen van de flowmeters op de verdelers.

Vervolgens de te koude kamers wat verder open gezet en de warmere kamers een beetje dicht.

Draai overigens een combinatie van weers afhankelijke regeling en room temperature control via node red. Stuur op de temperatuur van de woonkamer. Rest van het huis volgt.

Enige uitdaging die ik heb is dat op een zonnige dag de twee slaapkamers op het noorden eigenlijk te koud blijven.
Het is wel een gemiste kans van Evohome, m.i. hebben ze een kans voor open doel gemist; met Opentherm zou een WP perfect aan te sturen zijn in een zonesysteem. Ze zijn er blijkbaar totaal niet in geïnteresseerd om dit goed te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

[...]

@REDN4S
Ik heb nu ook evohome, maar overweeg het midden tussen met en zonder evohome.
Je stelt je stooklijn en verhoging dan zo in dat de woonkamer comfortabel is bij alle (buiten)temperaturen.

De overige kamers zijn dan ws te warm. Die regel ik dan na met evohome. Dan heb je dus geen ‘ketelrelais’ nodig, want de verwarming (CV/WP) draait weersafhankelijk.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

blb4 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:39:
[...]

Het is wel een gemiste kans van Evohome, m.i. hebben ze een kans voor open doel gemist; met Opentherm zou een WP perfect aan te sturen zijn in een zonesysteem. Ze zijn er blijkbaar totaal niet in geïnteresseerd om dit goed te krijgen.
@blb4 Geïnteresseerd mss wel, maar evohome is een al heel lang bestaand systeem. Eigenlijk zou het geheel opnieuw ontworpen moeten worden, wat gedeeltelijk gedaan is met de komst van de HCC100.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

blb4 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:39:
[...]

Nouja het is een combinatie van factoren uiteindelijk.

- Ik bleef, ook met de 91T veel te korte runs krijgen. Zie nu geregeld runs van 6+ uur onafgebroken.
- de aansturing van de zones is te dom
- ik heb geen ruimte voor een buffervat en geen behoefte aan de extra pomp, waarmee de problemen op zich wel opgelost kunnen worden.
- ik had geen t-cap moeten kopen
- ik heb enorm veel temperatuurverschil tussen het noorden en zuiden. Beide volledig van glas.
- even snel een kamer warm stoken kun je met een warmtepomp en vloerverwarming sowieso wel vergeten.

Heel eerlijk denk ik dat dezelfde factoren met een cv ketel net zo goed spelen, alleen merk je het daar veel minder. Ook een cv ketel draait beter op laag vermogen in lange runs. Zeker met vloerverwarming.

Maar een cv ketel gaat er wat sportiever mee om en stookt de hut altijd wel warm.

Ik was ook vrij overtuigd van evohome toen ik het kocht. Maar inmiddels ben ik overtuigd van het tegendeel. Sowieso zijn er m.i. maar twee doelen voor naregeling:
- verschillende temperaturen per kamer. Maar dat krijg je met inregelen ook voor elkaar.
- een deel van het huis met totaal ander stookgedrag. Maar dat wordt hem al niet als je op lage temperatuur gaat stoken.

Dus ik ben genezen ;)

[ Voor 19% gewijzigd door MikeyMan op 24-01-2024 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Hippe Lip schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:43:
[...]

@REDN4S
Je stelt je stooklijn en verhoging dan zo in dat de woonkamer comfortabel is bij alle (buiten)temperaturen.

De overige kamers zijn dan ws te warm. Die regel ik dan na met evohome. Dan heb je dus geen ‘ketelrelais’ nodig, want de verwarming (CV/WP) draait weersafhankelijk.
Dit klinkt opzich wel als een goede (minder radicaal :p) idee. Hoe bepaal je de stooklijn en hoezo heb je geen ketelrelais nodig, er moet toch immers een signaal gegeven worden aan de ketel dat deze moet branden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

REDN4S schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:01:
[...]

Dit klinkt opzich wel als een goede (minder radicaal :p) idee. Hoe bepaal je de stooklijn en hoezo heb je geen ketelrelais nodig, er moet toch immers een signaal gegeven worden aan de ketel dat deze moet branden?
Stooklijn is een beetje trial and error.

En ik heb ook geen directe sturing op mn -in mijn geval- warmtepomp. Ik stuur op watertemperatuur. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
MikeyMan schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:02:
[...]

Stooklijn is een beetje trial and error.

En ik heb ook geen directe sturing op mn -in mijn geval- warmtepomp. Ik stuur op watertemperatuur. ;)
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

REDN4S schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:01:
Dit klinkt opzich wel als een goede (minder radicaal :p) idee.
Dank je. :)
Hoe bepaal je de stooklijn
Met warmer weer (buiten ca. 15ºC) stel je de voet van de stooklijn vast. Dat doe je door de verschuiving in te stellen. De helling (=stooklijn) heeft dan nog weinig tot geen invloed.
Bij koud weer (nul graden of lager) stel je de helling (=stooklijn) in en blijf je vooral van die verschuiving af.
Bij beide begin je met een te lage waarde. Het huis is dan te koud. Telkens één stapje hoger en minimaal 24u (liever 2x 24u) wachten om te laten stabiliseren. Nog niet genoeg? Dan weer één stapje hoger.
Door van onderaf te benaderen krijg je de laagste = zuinigste stand van beide.
… en hoezo heb je geen ketelrelais nodig, er moet toch immers een signaal gegeven worden aan de ketel dat deze moet branden?
Nee, je stookt dan volledig weersafhankelijk. Dat lijkt eng, maar ervaring leert dat dit bewonderenswaardig goed gaat, van buitentemperaturen van +18 tot -10, zo is de ervaring bij velen.

Het inregelen van stooklijn en verschuiving doe je met de belangrijkste ruimte (woonkamer?) als referentie. Als er dan een ruimte is die niet op temperatuur komt, dan moet je die belangrijkste ruimte iets knijpen, zodat je verwarming wat meer moeite moet doen en die andere ruimte dan ook op temperatuur krijgt.

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 24-01-2024 22:10 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

REDN4S schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:08:
[...]

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Wat precies?
Meeste ketels ondersteunen dit volgens mij ook, maar sowieso een standaard ding voor warmtepompen. Andere stookmodus.

Wat @Hippe Lip zegt dus :)

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 24-01-2024 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Hippe Lip schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:09:
[...]

Dank je. :)

[...]

Met warmer weer (buiten ca. 15ºC) stel je de voet van de stooklijn vast. Dat doe je door de verschuiving in te stellen. De helling (=stooklijn) heeft dan nog weinig tot geen invloed.
Bij koud weer (nul graden of lager) stel je de helling (=stooklijn) in en blijf je vooral van die verschuiving af.
Bij beide begin je met een te lage waarde. Het huis is dan te koud. Telkens één stapje hoger en minimaal 24u (liever 2x 24u) wachten om te laten stabiliseren. Nog niet genoeg? Dan weer één stapje hoger.
Door van onderaf te benaderen krijg je de laagste = zuinigste stand van beide.

[...]

Nee, je stookt dan volledig weersafhankelijk. Dat lijkt eng, maar ervaring leert dat dit bewonderenswaardig goed gaat, van buitentemperaturen van +18 tot -10, zo is de ervaring bij velen.

Het inregelen van stooklijn en verschuiving doe je met de belangrijkste ruimte (woonkamer?) als referentie. Als er dan een ruimte is die niet op temperatuur komt, dan moet je die belangrijkste ruimte iets knijpen, zodat je verwarming wat meer moeite moet doen en die andere ruimte dan ook op temperatuur krijgt.
Oke het begint wat te dagen. Hoe zit het alleen met ruimtes die bijvoorbeeld wat sneller afkoelen? Als de referentieruimte dan nog op temperatuur is zal die ruimte dan mogelijk teveel afkoelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9eeG_JCnr_VZHyuob1N5vDAEC30=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y9QaC0DEAWITLIpm0D8LZAXR.png?f=fotoalbum_large

Ik heb wel wat gevonden over WAR op mijn ketel (intergas hre). Ik snap alleen nog niet helemaal hoe je van het ketelrelais afkan en de cv zelf kan laten bepalen dat deze moet stoken of niet

Oja en wat voor buitenvoeler kan ik gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

REDN4S schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:30:
[...]

Oke het begint wat te dagen. Hoe zit het alleen met ruimtes die bijvoorbeeld wat sneller afkoelen? Als de referentieruimte dan nog op temperatuur is zal die ruimte dan mogelijk teveel afkoelen?

[Afbeelding]

Ik heb wel wat gevonden over WAR op mijn ketel (intergas hre). Ik snap alleen nog niet helemaal hoe je van het ketelrelais afkan en de cv zelf kan laten bepalen dat deze moet stoken of niet

Oja en wat voor buitenvoeler kan ik gebruiken?
Ruimtes die sneller afkoelen zet je een beetje verder open. Tevens zal een koelere kamer meer warmte onttrekken door groter temperatuurverschil tussen verwarming en ruimte.

Buitenvoeler levert de producent ongetwijfeld als accessoire.

Lijkt er idd op dat Intergas geen regeling ondersteunt zonder thermostaat. Maar dat hoeft op zich geen enorme belemmering te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 24-01-2024 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
MikeyMan schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:43:
[...]

Ruimtes die sneller afkoelen zet je een beetje verder open. Tevens zal een koelere kamer meer warmte onttrekken door groter temperatuurverschil tussen verwarming en ruimte.

Buitenvoeler levert de producent ongetwijfeld als accessoire.

Lijkt er idd op dat Intergas geen regeling ondersteunt zonder thermostaat. Maar dat hoeft op zich geen enorme belemmering te zijn.
Voeler heb ik inmiddels gevonden, idd gewoon van intergas.

De thermostaat wordt wel een dingetje aangezien de evohome nu met % tijd open en dicht werkt en volgens mij wil je wel dat er, zolang er warmtevraag is continu verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

REDN4S schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 23:51:
[...]
De thermostaat wordt wel een dingetje aangezien de evohome nu met % tijd open en dicht werkt en volgens mij wil je wel dat er, zolang er warmtevraag is continu verwarmen
@REDN4S
Hmm, daar heb je wel een punt. Daar had ik nog niet aan gedacht. Geen idee hoe dat te combineren valt en of dat goed gaat. Daar moet ik voor mijn eigen situatie dus ook nog eens goed over nadenken.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Als je toch de naregeling laat vallen, zou ik ook de evohome thermostaat laten gaan eerlijk gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

MikeyMan schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:27:
Als je toch de naregeling laat vallen, zou ik ook de evohome thermostaat laten gaan eerlijk gezegd.
@MikeyMan
Dan kan ik een kamer niet meer individueel op een lagere temperatuur instellen als die langere tijd niet gebruikt wordt. Daarom leek me die tussenoplossing juist handig.
Die zag ik eens bij iemand, maar dan niet met evohome, maar met bedrade thermostaten in kamers boven die rechtstreeks de kleppen van de vv-circuits aansturen. De benedenverdieping draait daar 100% WAR.

Dit was mijn idee dus hierboven:
Hippe Lip schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:43:
[...]

@REDN4S

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Hippe Lip zo had ik het op het einde ook. Als soort temperatuur beperking voor de slaapkamers op het zuiden.

Maar vond dat nogal veel geld voor deze toepassing, dus zooitje verkocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

MikeyMan schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:13:
@Hippe Lip zo had ik het op het einde ook. Als soort temperatuur beperking voor de slaapkamers op het zuiden.

@MikeyMan
Oh juist. En werkte het wel zo met evohome, ondanks dat die er zijn eigen ritme van open en dicht op nahoudt?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
MikeyMan schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:13:

Ik heb niet overal HR92 knoppen, ook een aantal ruimtes met gewoon handbediende thermostatische knoppen. Eigenlijk werkt dat dus net zo goed of eigenlijk beter; die radiatoren doen gewoon mee, helpen dus mee met het bereiken van voldoende afgifte bij hogere buitentemperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Hippe Lip schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:47:
[...]

@MikeyMan
Oh juist. En werkte het wel zo met evohome, ondanks dat die er zijn eigen ritme van open en dicht op nahoudt?
Ik heb geen ervaring met vvw controllers voor evohome, die gaan geloof ik helemaal open of dicht?
de HR92 doet dat niet, die regelt 't ventiel op basis van temperatuurverschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• REDN4S
blb4 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:57:
[...]

Ik heb geen ervaring met vvw controllers voor evohome, die gaan geloof ik helemaal open of dicht?
die (MT4) gaan idd open en dicht maaarr daar heb je weer het probleem mee dat ze net als het ketelrelais een % van de tijd open en dicht gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

blb4 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:57:
[...]

@blb4
Klopt. Dat is het verschil tussen vv-besturing en radiatorknoppen. Die laatse kunnen moduleren, meer of minder open staan. Met de motor van een vv-verdeler kan dat niet. Die staat open of dicht. Dat komt omdat het een thermische motor is, die drukt een klep open door verhitting van een stof die dan uitzet. Dat is niet goed en betrouwbaar te moduleren.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hippe Lip schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:47:
[...]

@MikeyMan
Ja, maar dat was wel in een situatie waarbij ik de evohome controller puur gebruikte voor die vier groepen/twee kamers.

Rest van de groepen had ik open staan, en warmtepomp aansturin gebruikte ik ook al niet.

Was dus HCE80 met 4 MT4's voor het begrenzen van die twee kamers die als de zon erop kwam alsnog veel te warm worden :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hippe Lip schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:19:
[...]

@blb4
Klopt. Dat is het verschil tussen vv-besturing en radiatorknoppen. Die laatse kunnen moduleren, meer of minder open staan. Met de motor van een vv-verdeler kan dat niet. Die staat open of dicht. Dat komt omdat het een thermische motor is, die drukt een klep open door verhitting van een stof die dan uitzet. Dat is niet goed en betrouwbaar te moduleren.
Klopt, zit een waskern in. Wel iets om rekening mee te houden ook is dat het minutenlang duurt voor ze volledig open of volledig dicht zijn. Zeker met een warmtepomp die even nodig heeft om terug te moduleren, kan dat nog extra bijdragen aan de feestvreugde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

MikeyMan schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:47:
[...]
Klopt, zit een waskern in. Wel iets om rekening mee te houden ook is dat het minutenlang duurt voor ze volledig open of volledig dicht zijn. Zeker met een warmtepomp die even nodig heeft om terug te moduleren, kan dat nog extra bijdragen aan de feestvreugde.
Dat is een van de redenen waarom een WP een buffer nodig heeft. Dat kan een los buffervat zijn, maar dat kan ook de vloerverwarming zijn. Als er maar genoeg volume in zit.

En dat volume kun je berekenen; zie warmtepomp-weetjes.nl.

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hippe Lip schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:22:
[...]

Dat is een van de redenen waarom een WP een buffer nodig heeft. Dat kan een los buffervat zijn, maar dat kan ook de vloerverwarming zijn. Als er maar genoeg volume in zit.

Nouja...dit is een reden waarom je als je perse naregeling wilt hebben een buffervat kunt gebruiken. Ik vind het een hele lelijke en inefficiënte oplossing voor een probleem dat in de realiteit wel meevalt :P

Edit: ik las je niet helemaal goed... Dacht dat je buffervat schreef ipv buffer. Excuus.
Er is genoeg systeem volume en flow nodig, dat zeker. Maar zou dat niet zomaar een buffer willen noemen.

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 25-01-2024 16:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
Hippe Lip schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:22:
[...]

Een WP heeft geen buffer nodig maar een afgiftesysteem dat (minimaal een half uur of zo maar liefst veel langer) 't minimale vermogen van de WP kwijt kan. En dat liefst bij een zo laag mogelijke Ta. Dit is met vvw meestal geen probleem.

Als dat niet 't geval is (bijvoorbeeld omdat je met evohome zoneregeling werkt of met radiatoren en je wil geen hoge Ta ivm lagere COP WP) dan moet je gaan prutsen en 1 van de prutsoplossingen is een buffertank. Dit kost je dus extra veel geld (investering en verlies aan efficiëntie) maar mogelijk is dat acceptabel omdat 't ervaren comfort voldoet aan de wensen van de bewoners.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
@MikeyMan, zullen we eens afspraken maken wie er wanneer 'dienst' heeft 8) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

blb4 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:10:
@MikeyMan, zullen we eens afspraken maken wie er wanneer 'dienst' heeft 8) ?
Haha, beter eerst ff afspreken voor een biertje :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

blb4 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:08:
[...]
Dit kost je dus extra veel geld (investering en verlies aan efficiëntie) maar mogelijk is dat acceptabel omdat 't ervaren comfort voldoet aan de wensen van de bewoners.
@blb4
Dat verlies valt gelukkig wel mee, als je de boel maar goed op elkaar afstemt en inregelt. Dat is in de praktijk vaak niet het geval omdat het veel tijd kost. Ik heb het zelf gedaan met 6 temperatuursensors in alle aansluitingen rond het buffervat, waardoor ik weinig tot geen verliezen heb, maar het systeem wel kan bufferen als dat nodig is.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Hippe Lip een buffervat kost je stilstand verlies, een extra pomp en waarschijnlijk een iets hogere Ta vanuit je warmtepomp. Dat moet het comfort je dan wel waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

MikeyMan schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:21:
@Hippe Lip een buffervat kost je stilstand verlies, een extra pomp en waarschijnlijk een iets hogere Ta vanuit je warmtepomp. Dat moet het comfort je dan wel waard zijn.
1. Stilstandsverlies: nee, want die staat binnen de verwarmde schil. Wat dat ding uitstraalt hoef niet meer op andere manier verwarmd te worden.

2. Extra pomp: ja, idd. 20W, als die draait.

3. Hogere Ta? Nee, die indruk heb ik niet. Want waarom zou dat? De secundaire pomp is zodanig ingesteld dat die nagenoeg even hard draait als de pomp van de WP. Dat kan ik zien aan de 6 temperatuursensoren rond het buffervat. Het gaat meestal even warm het huis in als dat het uit de WP komt.

4. Het is niet alleen het comfort, maar ook de regelbaarheid die telt. Als je 100% WAR draait kun je niet elke ruimte apart instellen.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas H
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:38
Nu we het over buffervaten hebben... Bij mij is dat door mijn installateur als volgt opgezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mb2n8AtMvAN-KlDrOP0-eQaK9I8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SpHvkMSAVndSakBKOJ8qNLig.png?f=user_large
Dus, buffervat in de retourleiding. Dat is een compleet andere opzet dan op de voorbeelden te zien is. Heeft een buffervat op die plek enig nut??

[ Voor 11% gewijzigd door Thomas H op 25-01-2024 20:30 . Reden: Plaatje zg er niet uit ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Thomas H schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:28:
Nu we het over buffervaten hebben... Bij mij is dat door mijn installateur als volgt opgezet:
[Afbeelding]
Dus, buffervat in de retourleiding. Dat is een compleet andere opzet dan op de voorbeelden te zien is. Heeft een buffervat op die plek enig nut??
Jazeker heeft die nut. Maar anders dan sommige andere buffervaten. Wat jij nu hebt zit in serie en is nodig bij een systeem dat anders (te) weinig waterinhoud heeft. Dan krijg je o.a. last met defrosts. Dat is het nut van jouw buffervat.

Maar in je plaatje zie ik DRIE verdelers voor vv. is dat voor 3 verdiepingen? Dan lijkt die waterinhoud niet zo klein. Of het moet zijn dat alle groepen tegelijk dicht kunnen lopen door een naregeling? Heb je die en zit die op alle groepen?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas H
Hippe Lip schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:41:
[...]
Maar in je plaatje zie ik DRIE verdelers voor vv. is dat voor 3 verdiepingen? Dan lijkt die waterinhoud niet zo klein. Of het moet zijn dat alle groepen tegelijk dicht kunnen lopen door een naregeling? Heb je die en zit die op alle groepen?
Haai, dank voor je reactie! Fijn om te horen dat het geen onzin is :) In de eindsituatie (verbouwing duurt nog wel even) hebben wij op drie verdiepingen vloerverwarming.
Op twee verdiepingen wil ik totaal 6 zones naregelen, met een HCE80 per verdieping, de begane grond als enkele zone met een enkele gemotoriseerde afsluiter in de hoofdleiding naar die verdeler, als dat nodig blijkt. Ik hoop een eind te kunnen komen met WAR.

[ Voor 4% gewijzigd door Thomas H op 25-01-2024 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

@Thomas H
Hmm, op die manier kunnen alle zones tegelijk dicht staan. Ik weet niet of het dan niet beter een parallel buffervat had moeten zijn. Dan kan de WP tenminste altijd zijn warmte kwijt als die draait terwijl alle groepen vv dicht staan. Dat is wel belangrijk. Dat kan met de opstelling uit jouw schema niet.

Alternatief is dat je WAR gaat draaien en geen klep gebruikt op de begane grond. Dan is dát je buffervat (om altijd warmte kwijt te kunnen). Je zet dan alle zones op alle verdiepingen open en regelt dan je stooklijn + verschuiving in. Dan heb je beneden geen thermostaat nodig en gebruik je evohome boven als naregeling.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:51
Hippe Lip schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:02:
@Thomas H
Hmm, op die manier kunnen alle zones tegelijk dicht staan. Ik weet niet of het dan niet beter een parallel buffervat had moeten zijn. Dan kan de WP tenminste altijd zijn warmte kwijt als die draait terwijl alle groepen vv dicht staan. Dat is wel belangrijk. Dat kan met de opstelling uit jouw schema niet.

Alternatief is dat je WAR gaat draaien en geen klep gebruikt op de begane grond. Dan is dát je buffervat (om altijd warmte kwijt te kunnen). Je zet dan alle zones op alle verdiepingen open en regelt dan je stooklijn + verschuiving in. Dan heb je beneden geen thermostaat nodig en gebruik je evohome boven als naregeling.
Ik zat ook aan zoiets te denken als ik overstap op warmtepomp, alleen heb ik nu Homematic. (Falmot gemotoriseerde zoneregelaar die wel verdeler groepen in stappen kan openen/sluiten).
Maar voor zover ik begrijp zou je idealiter helemaal OP basis van flow inregelen.
Met naregeling zoals jij beschrijft zou je dus eigenlijk gewoon beganegrond open zetten helemaal, en zones die je wil naregelen maximaal open zetten qua flow. Dan geen thermostaat gebruiken maar weer/temperatuur gevonden regelen, en alleen losse kamerthermostaten gebruiken op de zones open/dicht te zetten, maar dus NIET warmtevraag sturen naar de warmtepomp.
Alleen is dan de vraag dus of het überhaupt nog nuttig/efficiënt is, omdat er dan lagere Ta is, dus lang duurt voordat er effect is.. alleen als je dus bepaalde kamers te warm hebt en dat niet waterzijdig kan oplossen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hippe Lip schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:24:
[...]

1. Stilstandsverlies: nee, want die staat binnen de verwarmde schil. Wat dat ding uitstraalt hoef niet meer op andere manier verwarmd te worden.
Je hebt dat ding middenin de woonkamer staan? Punt is, een vat verliest zn warmte op een plek waar je het niet wilt hebben. Die warmte komt dus niet op de plaats van bestemming aan.
2. Extra pomp: ja, idd. 20W, als die draait.
Heb je dit nagemeten? De grundfos ump3 auto op de robot verdelers die ik hier had deden 50+ watt. En dat zijn zuinige rakkers.
3. Hogere Ta? Nee, die indruk heb ik niet. Want waarom zou dat? De secundaire pomp is zodanig ingesteld dat die nagenoeg even hard draait als de pomp van de WP. Dat kan ik zien aan de 6 temperatuursensoren rond het buffervat. Het gaat meestal even warm het huis in als dat het uit de WP komt.
Zie 1. Je bent een vat aan het warm stoken die zn warmte kwijt raakt. Kwestie van graden, maar het blijft verlies.
4. Het is niet alleen het comfort, maar ook de regelbaarheid die telt. Als je 100% WAR draait kun je niet elke ruimte apart instellen.
Je kunt prima elke ruimte apart instellen. Alleen niet on demand. Als ik hier nu een zone uit zet, duurt het met echt koud weer twee dagen voordat de bende weer op temperatuur is. Je moet een nogal vooruitziende blik hebben om met dergelijk lage aanvoertemperaturen even een kamer bij te stoken.

Nogmaals, ik kom ook van deze situatie. Was vrij sceptisch over zonder naregeling draaien, maar met goed inregelen werkt het uiteindelijk vele malen beter. Niet in de laatste plaats dankzij evohome vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas H
MikeyMan schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:22:
[...]
Je kunt prima elke ruimte apart instellen. Alleen niet on demand. Als ik hier nu een zone uit zet, duurt het met echt koud weer twee dagen voordat de bende weer op temperatuur is. Je moet een nogal vooruitziende blik hebben om met dergelijk lage aanvoertemperaturen even een kamer bij te stoken.
Ligt nog wel een beetje aan het vloerverwarmingssysteem. Ik heb een droogbouw systeem van DSB14 (bestaand uit piepschuim platen, slangen, aluminium profielen, met meteen daarop laminaat), die heeft minder traagheid dan een regulier in beton of fermacell ingefreesd systeem. Ook met het koude weer had ik een slaapkamer in een uur of twee aardig opgestookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Ik heb net een HCE80 aangesloten. Wat een omslachtige handleiding zeg...had liever gewoon een elektrisch schema gehad.
Ook over het toewijzen is het de handleiding niet duidelijk en spreekt de handleiding van het Evohome scherm tegen.

Ik wil mijn zone 1 nu koppelen en hier zitten drie thermische motoren op (zie ook de foto hieronder). Ik wil dat ze alle drie gelijk worden aangestuurd, want het is 1 ruimte. Boven zowel de eerste als de derde aansluiting van zone 1 staan 2 LED's. Moeten beide sets LED's groen branden na het toegewezen? Of is die tweede set LED'jes al voor zone 2?

Ik zal wel dom zijn of het overdenken, maar er branden nu twee groene LED's boven de eerste aansluiting van zone 1 en ik hoop dat het zo goed is. Of is het 1 LED per aansluiting en zouden er drie moeten branden? Ik heb ook al gehad dat er 1 groene LED boven de eerste aansluiting brandde.

Heeft iemand wat uitleg of toelichting hierbij?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6BvULwAnNnNfwDaiSi7BTPj2c1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jsLgIoxfextokFLo3P4BnsZI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door RISL op 05-02-2024 20:13 ]

Pagina: 1 ... 31 ... 36 Laatste