28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Ja, ik snap je opmerking, ik was even aan het proberen alvast.
Nog 1 vraag dan. Ik heb nog twee zones op deze verdeler, eentje met 2 motoren (die kan ik kwijt in zone 2) en dan nog eentje met 3 motoren. Hierbij staat dat je die moet installeren met een verdeeldoos. Is dat gewoon met wat klemmen die je doorlust of is dit werkelijk een Honeywell Evohome verdeeldoos?
Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40
Zones verwijderen (of liever nog helemaal fabrieksreset) staat wel in de manual toch? Pagina 12 en verder. https://www.vloerverwarmi...0+Montage-handleiding.pdf
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
En ook bedankt voor de handleiding. Bij mijn HCE80 zit niet deze handleiding, maar een papier dat uit slechts 2 A4tjes bestaat en dat is dan voor zowel Nederlands, Engels, Frans en Duits. Ik ga gewoon even opnieuw beginnen met deze handlieidng. Zag net ook nog een filmpje van Evohome (dat overigens ook weer tegenspreekt met mijn handleiding) waarin ze het toewijzen nog uitleggen.
Het tegenspreken is dat in mijn handleiding staat dat de thermostaat in HC-modus moet worden gekoppeld, in het filmpje doen ze het in CO-modus. Ik ga in ieder geval deze handleiding is goed doorlezen en verder installeren. Nogmaals bedankt!
Deze handleiding heb ik destijds gebruikt bij het installeren van mijn HCE80:
https://www.verwarmenperk...ndleiding-instructies.pdf
En hier nog een recentere versie
https://digitalassets.res...10017/evohome-ii-nl01.pdf
[ Voor 25% gewijzigd door arpeggio op 05-02-2024 20:56 ]
Zojuist het filmpje van Evohome gevolgd en nu zijn alle zones en apparatuur gewist behalve de ene zone op de HCE80...
Morgen maar weer proberen, denk ik.
De nieuwbouwwoning 220m² met 7 kamers moet nog gebouwd en krijgt overal vloerverwarming h.o.h. 100mm.
We krijgen een evohome zoneregeling, maar is de Evohome slim genoeg om bij een warmte vraag van een (te) kleine ruimte ook een andere groep/ruimte open te zetten? Zodat de warmtepomp niet gaat pendelen.
Ander alternatief die ik zelf heb kunnen bedenken is één extra lange vloerverwarmings groep die altijd open staat (als bijpass) in de woonkamer, maar of dit werkt geen idee.
Wat zouden jullie doen. Buffervat accepteren of is het onzin?
[ Voor 5% gewijzigd door Epep op 07-02-2024 23:03 ]
Met 220 m² vvw is 1 ding zeker: je hebt geen buffervat nodig. Wat je moet doen is zorgen is dat er een paar zone's altijd open staan zodat de WP altijd z'n minimale vermogen kwijt kan. Waarschijnlijk heb je helemaal geen zoneregeling nodig maar da's weer een ander verhaal.Epep schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:37:
Hoe kan je een evohome met zones regeling icm met een modulerende bodemwarmtepomp (Nibe S1155-6 1,5kw-7,5kw) zo inregelen dat je geen cv buffervat nodig hebt. Ik wil graag geen buffervat, ivm rendement, maar de installateur wil in de woning wel perse een buffervat. Dit omdat de sommige afzonderlijke zones te klein zijn voor de warmtepomp. De warmtepomp kan dan te vaak aan en uit gaan, dit is slecht voor de levensduur van de warmtepomp.
De nieuwbouwwoning 220m² met 7 kamers moet nog gebouwd en krijgt overal vloerverwarming h.o.h. 100mm.
We krijgen een evohome zoneregeling, maar is de Evohome slim genoeg om bij een warmte vraag van een (te) kleine ruimte ook een andere groep/ruimte open te zetten? Zodat de warmtepomp niet gaat pendelen.
Ander alternatief die ik zelf heb kunnen bedenken is één extra lange vloerverwarmings groep die altijd staat (als bijpass) in de woonkamer, maar of dit werk geen idee.
Wat zouden jullie doen. Buffervat accepteren of is het onzin?
Even nieuwsgierigheid van mijn kant: wat voor type ventilatiesysteem komt er in je huis? Met WTW of zonder?
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Van ons hoeft er ook geen ruimte/zoneregeling te komen, kost namelijk 3400,- in de zomer boven de verwarming groepen handmatig open zetten voor koeling zou ik ook prima vinden. Maar vanuit het laatste bouwbesluit en of woning garantiefonds wordt een ruimteregeling dacht ik verplicht..
Zijn er nog andere mensen die in het zelfde schuitje zitten. Dus ruimte/zoneregeling en cv buffervat die de installateur verplicht stelt en gevoelsmatig overbodig voelt.
[ Voor 12% gewijzigd door Epep op 07-02-2024 23:01 ]
Om de installateur gerust te stellen kan je mee rekenen, vraag eens de ontwerp delta T.
Stel dat die 5°C is, heb je 28 liter buffer nodig per kW; in jou geval dus 42 liter. Vuistregel is dat je 1,5 liter kan aftrekker van de buffer per m² vloerverwarming die altijd open staat --> 28m² of meer open laten staan en je hebt geen nood aan een buffer, de warmtepomp kan minstens 10 minuten doordraaien. Bron: https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/
Met die berekening kan je de installateur eens vragen hoe hij op de nood voor een buffer komt. Vraag ook eens hoe die juidt aangesloten wordt, bij verkeerd aansluiten kan ook wat rendement verloren gaan.
[ Voor 4% gewijzigd door naftebakje op 08-02-2024 08:47 ]
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Misschien volgt de installateur gewoon de ontwerpregels en installatievoorschriften van de levererancier. Dan moet je dus niet met de installateur in discussie gaan maar met de leverancier.naftebakje schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 08:44:
Met die berekening kan je de installateur eens vragen hoe hij op de nood voor een buffer komt. Vraag ook eens hoe die juidt aangesloten wordt, bij verkeerd aansluiten kan ook wat rendement verloren gaan.
Installateurs en leveranciers willen niet nadenken en hebben geen problemen met extra spullen verkopen, dus een buffer er in en klaar. Voor hun de eenvoudigste en commercieel aantrekkelijkste optie. Dat je als gebruiker overbodige spullen geleverd krijgt en met een installatie zit die niet efficiënt is en dus met hogere energiekosten dan noodzakelijk geconfronteerd wordt zal hun een zorg zijn.Meteen schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:17:
[...]
Misschien volgt de installateur gewoon de ontwerpregels en installatievoorschriften van de levererancier. Dan moet je dus niet met de installateur in discussie gaan maar met de leverancier.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Met naregelingen gebeurt het gewoon dat zones volledig dicht kunnen lopen, en dan kan de warmtepomp zijn vermogen niet meer kwijt.
Je kan een zone niet naregelen en altijd open zetten, dan werkt die hetzelfde als het buffer. Moet je zone wel genoeg vermogen hebben om op door te kunnen draaien. Of dat kan hangt dus af van je verwarmingsvermogen van je WP en het afgiftevermogen van je vloer. Het nadeel hiervan is dat de zone die je dan als "buffer" gebruikt zelf niet geregeld kan worden, en dus meedraait op de regeling van de andere zones.
Heb je bijvoorbeeld een gang op de bovenverdieping waar een vloerverwarmingslus ligt, en je gebruikt die als buffer, dan wordt de bovenverdieping meeverwarmd als je enkel vraag hebt op je benedenverdieping die wel nageregeld is.
Het is dan ook verstandig om een directe warmtevraag door te geven aan de WP (niet alle WP's kunnen dat), anders blijft de WP nog een periode nadraaien op de "buffervloer" tot die helemaal warm is, terwijl de vraag in je nageregelde zones al weggevallen is (waar je dus extra energie in je vloer stopt die je eigenlijk niet nodig hebt).
[ Voor 3% gewijzigd door jaapzb op 08-02-2024 10:44 ]
Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)
Dat bedoel ik, 't kan prima zonder buffer, in principe kan elk huis met alleen vvw zonder buffer, maar dan moet er ff nagedacht worden over de regeling.jaapzb schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:39:
Als je zones naregelt adviseert iedere installateur en fabrikant een buffer.
Met naregelingen gebeurt het gewoon dat zones volledig dicht kunnen lopen, en dan kan de warmtepomp zijn vermogen niet meer kwijt.
Je kan een zone niet naregelen en altijd open zetten, dan werkt die hetzelfde als het buffer. Moet je zone wel genoeg vermogen hebben om op door te kunnen draaien. Of dat kan hangt dus af van je verwarmingsvermogen van je WP en het afgiftevermogen van je vloer. Het nadeel hiervan is dat de zone die je dan als "buffer" gebruikt zelf niet geregeld kan worden, en dus meedraait op de regeling van de andere zones.
Heb je bijvoorbeeld een gang op de bovenverdieping waar een vloerverwarmingslus ligt, en je gebruikt die als buffer, dan wordt de bovenverdieping meeverwarmd als je enkel vraag hebt op je benedenverdieping die wel nageregeld is.
Het is dan ook verstandig om een directe warmtevraag door te geven aan de WP (niet alle WP's kunnen dat), anders blijft de WP nog een periode nadraaien op de "buffervloer" tot die helemaal warm is, terwijl de vraag in je nageregelde zones al weggevallen is.
Ik heb de klep permanent opengezet, ondanks het buffervat liep het systeem heel onrustig. Nu deze permanent open staat is het veel beter. In ergste geval heb ik een overshoot van een halve graad beneden.
Het vereist wel qua afstellen veel geduld en finesse omdat je stooklijn en warmteverlies van je woning synchroon moeten gaan lopen. Ik doe dit icm met WAR stooklijn.
Dit is dus precies waarom zo'n (klein) buffervat geen zin heeft. Een buffervat heeft weinig warmteverlies (dat is natuurlijk ook niet de bedoeling) maar er is dus ook nauwelijks enige warmte in op te slaan.Dashlane schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:12:
Ik heb evohome op alle radiatoren en een zonneklep op de beganegrond. Wp 5kw met 50 buffervat.
Ik heb de klep permanent opengezet, ondanks het buffervat liep het systeem heel onrustig. Nu deze permanent open staat is het veel beter. In ergste geval heb ik een overshoot van een halve graad beneden.
Het vereist wel qua afstellen veel geduld en finesse omdat je stooklijn en warmteverlies van je woning synchroon moeten gaan lopen. Ik doe dit icm met WAR stooklijn.
Meestal is 't temperatuurverschil in 't buffervat niet meer dan 5 graden (dus als 't vat b.v. afgekoeld is naar 30 graden dan wordt 't weer opgewarmd tot 35 graden. Bij een 50 liter vat is hier 5 x 50 x 0,001166 kWh = 0.3 kW voor nodig. Een warmtepomp met een minimum vermogen van 3 kW heeft dit dus in 6 minuten voor elkaar. En moet dan dus, als er verder geen afgifte is, weer uit. Zo'n (klein) buffervat heeft dus totaal geen zin.
Teleurstellend. Zie HCC100 met EvohomeKaz03 schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:25:
[...]
Hoe zijn de ervaringen met de HCC100? Wat was de reden voor de switch van HCE80?
Een te klein buffervat heeft geen zin idd. Dat is met alles wat ‘te klein’ is.blb4 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 23:48:
[...]
Dit is dus precies waarom zo'n (klein) buffervat geen zin heeft. Een buffervat heeft weinig warmteverlies (dat is natuurlijk ook niet de bedoeling) maar er is dus ook nauwelijks enige warmte in op te slaan.
Meestal is 't temperatuurverschil in 't buffervat niet meer dan 5 graden (dus als 't vat b.v. afgekoeld is naar 30 graden dan wordt 't weer opgewarmd tot 35 graden. Bij een 50 liter vat is hier 5 x 50 x 0,001166 kWh = 0.3 kW voor nodig. Een warmtepomp met een minimum vermogen van 3 kW heeft dit dus in 6 minuten voor elkaar. En moet dan dus, als er verder geen afgifte is, weer uit. Zo'n (klein) buffervat heeft dus totaal geen zin.
Als je een buffervat wilt gebruiken, dan moet je wel de juiste maat gebruiken.
Op warmtepomp-weetjes.nl staat hoe je uitrekent hoe groot die dan moet zijn voor jouw specifieke situatie.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Wat is er anders aan een T tov de gewone?Joris 407 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:43:
Ik heb een BDR91 vervangen door een BDR91T. Alleen is de software in de bedieningsunit nog niet geüpdatet. Begrijp ik het goed dat je dit moet aanvragen bij Honeywell / Resideo? Of wordt er elke dag automatisch naar updates gezocht?
Edit: Al gevonden. De T kan ook koelen.
[ Voor 4% gewijzigd door JoepW op 11-02-2024 19:47 ]
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
En kan (volgens Honeywell) ook voor aansturing van een WP gebruikt worden. Ik de praktijk valt dat erg tegen omdat de schakeltijd nog veel te kort is voor een WP.JoepW schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:36:
[...]
Wat is er anders aan een T tov de gewone?
Het minimum aantal schakelingen is bij de BDR91 3 x per uur en bij de BDR91T 1 x per uur. Omdat ik wat krap zit qua afgifte heb ik sowieso snel last van pendelen, maar daarnaast zie ik nog steeds af en toe dat de thermostaat de wp uitzet. Meermaals in 1u. Ik hoop op een kleine optimalisatie door de T toe te gaan passen.JoepW schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:36:
[...]
Wat is er anders aan een T tov de gewone?
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Als je nu icm je WP een BRD91 gebruikt zal een BDR91T wel een verbetering moeten geven. Nog steeds niet perfect maar wel beter. Je moet 'm dan wel als WP module koppelen aan EvohomeJoris 407 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:56:
[...]
Het minimum aantal schakelingen is bij de BDR91 3 x per uur en bij de BDR91T 1 x per uur. Omdat ik wat krap zit qua afgifte heb ik sowieso snel last van pendelen, maar daarnaast zie ik nog steeds af en toe dat de thermostaat de wp uitzet. Meermaals in 1u. Ik hoop op een kleine optimalisatie door de T toe te gaan passen.
Dat is het idee inderdaad. Alleen de software is dus nog niet geüpdatet. Heb Resideo een berichtje gestuurd of ze dit kunnen doenblb4 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:10:
[...]
Als je nu icm je WP een BRD91 gebruikt zal een BDR91T wel een verbetering moeten geven. Nog steeds niet perfect maar wel beter. Je moet 'm dan wel als WP module koppelen aan Evohome
Daar zijn ze over het algemeen erg snel in. Kan zomaar over 2 dagen klaar zijn.Joris 407 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:17:
[...]
Dat is het idee inderdaad. Alleen de software is dus nog niet geüpdatet. Heb Resideo een berichtje gestuurd of ze dit kunnen doen
<John O`Mill>
Ik heb weleens gemeten, daaruit kwam dat evohome echt maar 1x per uur schakeld. Icm parameters 1x per uur schakelen, 30 minuten min aan & 10 minimaal uit.Joris 407 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:56:
[...]
Het minimum aantal schakelingen is bij de BDR91 3 x per uur en bij de BDR91T 1 x per uur. Omdat ik wat krap zit qua afgifte heb ik sowieso snel last van pendelen, maar daarnaast zie ik nog steeds af en toe dat de thermostaat de wp uitzet. Meermaals in 1u. Ik hoop op een kleine optimalisatie door de T toe te gaan passen.
Is het niet je warmtepomp die afschakelt omdat de warmte niet mee kwijt kan?
Inderdaad, het is nu al voor elkaar.Hippe Lip schreef op maandag 12 februari 2024 @ 00:52:
[...]
Daar zijn ze over het algemeen erg snel in. Kan zomaar over 2 dagen klaar zijn.
Dat gebeurt inderdaad ook. Maar ik zag ook nog ongewenst schakelgedrag. Ik heb geprobeerd dit aan te pakken met een tijdrelais voor de bdr91, en dat hielp al behoorlijk. Ik verwacht dat de bdr91T het nog iets beter maakt, omdat er vanuit de thermostaat dan überhaupt al minder schakelingen komen.Dashlane schreef op maandag 12 februari 2024 @ 06:51:
[...]
Ik heb weleens gemeten, daaruit kwam dat evohome echt maar 1x per uur schakeld. Icm parameters 1x per uur schakelen, 30 minuten min aan & 10 minimaal uit.
Is het niet je warmtepomp die afschakelt omdat de warmte niet mee kwijt kan?
Weet je zeker dat het om het minimale aantal schakelingen gaat? Ik dacht dat het om het maximale aantal schakelingen ging, om te veel schakelingen te voorkomen. Of is dat juist een ketelinstelling die ik door elkaar haal. De Evohome handleiding is er niet duidelijk over.Joris 407 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:56:
[...]
Bij warmtepomp wil je zo weinig mogelijk schakelmomenten. Dus een zo laag mogelijk getal. Ik wil dus maximaal 1 schakeling per uur kunnen instellen. Bij bdr91 kon ik niet lager dan 3 per uur, bij de bdr91T kun je tot 1 per uur kiezen. Net hoe je het bekijkt denk.Meteen schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:39:
[...]
Weet je zeker dat het om het minimale aantal schakelingen gaat? Ik dacht dat het om het maximale aantal schakelingen ging, om te veel schakelingen te voorkomen. Of is dat juist een ketelinstelling die ik door elkaar haal. De Evohome handleiding is er niet duidelijk over.
Nu zie ik dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan en dan een tweede start nogig heeft na enkele minuten om wel de warmte aan de vloer te gaan leveren.
Stuur je de ketel aan/uit of met opentherm?JoepW schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:30:
Wat zou ik kunnen doen om te voorkomen dat EvoHome direct mijn ketel aanstuurt terwijl de actuator van de vloer nog niet open is.
Nu zie ik dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan en dan een tweede start nogig heeft na enkele minuten om wel de warmte aan de vloer te gaan leveren.
Aan/uit want met opentherm op mij nefit ketel werkte het echt niet.Meteen schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:35:
[...]
Stuur je de ketel aan/uit of met opentherm?
Kennelijk start de HCC100 via Evohome de ketel direct bij het aanzetten van de actuator, en niet pas bij het aanzetten van de pomp. Via instellingen is dat volgens mij niet op te lossen.
Heb je al gekeken bij welke actuele kamertemperatuur de pomp van de vloer weer uit gaat?
/f/image/KydOZVOH0Pl4vGJ0Houi9O41.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door Meteen op 14-02-2024 10:51 ]
Vanmorgen viel dat mij op dat er geen warmtevraag was maar de ketel en ketelrelais toch branden, even aangekeken en gingen dus niet meer uit. Middels de evohome app heb ik het schema “alles uit” voor een half uurtje aangezet en toen weer het normale schema en nu lijkt het goed te gaan.
Staat me vaag bij dat ik dat ook wel eens gezien heb met de OpenTherm module R8810A1018. Daarna nooit meer.REDN4S schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:00:
Heeft er iemand wel eens last gehad van een ketelrelais (bdr91t) die een warmtevraag signaal krijgt terwijl in de evohome alle zones op 0% staan waardoor de ketel dus ongewenst gaat branden?
Vanmorgen viel dat mij op dat er geen warmtevraag was maar de ketel en ketelrelais toch branden, even aangekeken en gingen dus niet meer uit. Middels de evohome app heb ik het schema “alles uit” voor een half uurtje aangezet en toen weer het normale schema en nu lijkt het goed te gaan.
Dat is waarom ik op aan/uit ben overgegaan. De ketel stookte heel vaak zonder enige warmtevraag.REDN4S schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:00:
Heeft er iemand wel eens last gehad van een ketelrelais (bdr91t) die een warmtevraag signaal krijgt terwijl in de evohome alle zones op 0% staan waardoor de ketel dus ongewenst gaat branden?
Ik ga Residio er maar eens mee lastig vallen. Want dit is echt energieverspilling.Meteen schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:50:
Ik met opentherm en Nefit (met OpenTherm naar Nefit convertor). Omdat bij mij de pomp altijd aanstaat, heb ik dat probleem niet of minder. Wel dat de minimale capaciteit van de ketel te veel is voor alleen de vloer, waardoor de vlammetjes alsnog 5 tot 6 keer per uur aan en uit gaan.
Kennelijk start de HCC100 via Evohome de ketel direct bij het aanzetten van de actuator, en niet pas bij het aanzetten van de pomp. Via instellingen is dat volgens mij niet op te lossen.
Heb je al gekeken bij welke actuele kamertemperatuur de pomp van de vloer weer uit gaat?[Afbeelding]
Is nog even proberen of die vertraging misschien naar 2 (of zelfs 3) minuten moet.
Heb nu wel dat de pomp van de verdeler (geschakeld door de HCE80) al aan gaat voordat de ketel aanslaat.
Volgens mij heb ik ook aan/uit, heb alleen de bdr91t aangeschaft om de ketel op warmtepomp te kunnen instellen zodat ik wat langere runs kan krijgen.JoepW schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:14:
[...]
Dat is waarom ik op aan/uit ben overgegaan. De ketel stookte heel vaak zonder enige warmtevraag.
Hie heb je die vertraging van het inschakelen van de ketel voor elkaar gekregen?Bucephalus schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:24:
Omdat de thermomotoren op de verdeler er enige tijd over doen om de groepen van de vloerverwarming open te zetten heb ik op mijn ketel (intergas) een vertraging ingesteld van (nu) 1 minuut zodat de groepen waar warmtevraag is al wat openstaan als de ketel aan slaat. Wel ook de minimale aan tijd met 1 minuut omhoog gedaan in het evohome control paneel.
Is nog even proberen of die vertraging misschien naar 2 (of zelfs 3) minuten moet.
Heb nu wel dat de pomp van de verdeler (geschakeld door de HCE80) al aan gaat voordat de ketel aanslaat.
Bij mijn intergas ketel is dat parameter "O."JoepW schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:25:
[...]
Hie heb je die vertraging van het inschakelen van de ketel voor elkaar gekregen?
Je zou even in de handleiding van jouw type moeten kijken of die ook die optie heeft. Ik heb een HRE28/24, afgelopen december geplaatst.
Helaas heeft mijn Nefit Topline Compact HCR30 CW5 deze mogelijkheid niet.Bucephalus schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:31:
[...]
Bij mijn intergas ketel is dat parameter "O."
Je zou even in de handleiding van jouw type moeten kijken of die ook die optie heeft. Ik heb een HRE28/24, afgelopen december geplaatst.
Ik zat te denken aan een relais met een inschakelvertraging. Maar dat gaat dan ook vertraging geven als een radiator in een van ee kantoren om warmte vraagt.
Iemand tips?
[ Voor 18% gewijzigd door JoepW op 14-02-2024 13:03 ]
Dan moet je dat relais met inschakelvertraging laten sturen door de aan/uitspanning van de vloerpomp en dan parallel aan de BRD91 zetten. En even goed maar het elektrische schema kijken 😁JoepW schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:40:
[...]
Helaas heeft mijn Nefit Topline Compact HCR30 CW5 deze mogelijkheid niet.
Ik zat te denken aan een relais met een inschakelvertraging. Maar dat gaat dan ook vertraging geven als een radiator in een van ee kantoren om warmte vraagt.
Iemand tips?
De pomp van de vloer unit wordt btw meteen bij vraag aangeeft lijkt het en houdt ook geen rekening met de tijd dat het duurt voordat de actuator open gaat. Ik heb die tijd wel goed ingesteld in de HCC100.Meteen schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:43:
[...]
Dan moet je dat relais met inschakelvertraging laten sturen door de aan/uitspanning van de vloerpomp en dan parallel aan de BRD91 zetten. En even goed maar het elektrische schema kijken 😁
Echt waarom heeft Residio dit niet beter geprogrammeerd
Het is gewoon een flut combinatie, die HCC100 met Evohome. Ik dacht het met zo’n duur systeem goed geregeld te hebben. 1e versie gekocht in 2015, vernieuwd in 2023 opdat de software geüpdatet kan worden. Ik had het net zo goed (letterlijk en figuurlijk) met mijn domotica (Homey) systeem kunnen maken. En veel goedkoper.JoepW schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:27:
[...]
De pomp van de vloer unit wordt btw meteen bij vraag aangeeft lijkt het en houdt ook geen rekening met de tijd dat het duurt voordat de actuator open gaat. Ik heb die tijd wel goed ingesteld in de HCC100.
Echt waarom heeft Residio dit niet beter geprogrammeerd
Kan die HCC100 wel geupdate worden. Want anders wordt het nooit wat!
[ Voor 4% gewijzigd door Meteen op 14-02-2024 19:43 ]
Ik kreeg meteen een firmware update toen ik ‘m installeerde.Meteen schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:42:
[...]
Het is gewoon een flut combinatie, die HCC100 met Evohome. Ik dacht het met zo’n duur systeem goed geregeld te hebben. 1e versie gekocht in 2015, vernieuwd in 2023 opdat de software geüpdatet kan worden. Ik had het net zo goed (letterlijk en figuurlijk) met mijn domotica (Homey) systeem kunnen maken. En veel goedkoper.
Kan die HCC100 wel geupdate worden. Want anders wordt het nooit wat!
Maar niemand een mogelijke oplossing voor dit probleem? Is toch eigenlijk te triest voor woorden dat honeywell een systeem heeft wat rete duur is maar voor geen meter werktREDN4S schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:00:
De HCC100? Dat gaat misschien via de app?JoepW schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:08:
[...]
Ik kreeg meteen een firmware update toen ik ‘m installeerde.
Op welke firmware versie zit je. Ik op 1.1.0.0
Het zijn gewoon twee aparte systemen, met een éénweg communicatie. Evohome stuurt van de desbetreffende temperatuursensor de actuele en ingestelde temperatuur naar de HCC100, die daar zijn eigen ding mee doet, de percentuele warmtevraag bepalen en daarmee de pomp en de thermomotor sturen. De Evohome doet met die twee temperaturen ook zijn eigen ding, de percentage warmtevraag bepalen en daarmee de ketel sturen. En die percentages zijn notabele verschillend. Dat verklaart waarom “het niet lekker gaat”.REDN4S schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:44:
[...]
Maar niemand een mogelijke oplossing voor dit probleem? Is toch eigenlijk te triest voor woorden dat honeywell een systeem heeft wat rete duur is maar voor geen meter werkt
Alleen Honeywell kan een betere integratie ontwerpen en programmeren en via firmware updates doorvoeren.
Kan je zo’n slecht product niet bij de Consument aankaarten of bij Radar of zoiets?
Idd zit ik op 1.1.0.0Meteen schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 23:52:
[...]
De HCC100? Dat gaat misschien via de app?
Op welke firmware versie zit je. Ik op 1.1.0.0
Ik had het niet over de HCC100 maar over simpel de Evohome en BDR91 waarbij de evohome alle zones op 0% staan dus geen warmtevraag maar de BDR91 en dus de ketelrelais toch ingeschakeld worden.Meteen schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 00:02:
[...]
Het zijn gewoon twee aparte systemen, met een éénweg communicatie. Evohome stuurt van de desbetreffende temperatuursensor de actuele en ingestelde temperatuur naar de HCC100, die daar zijn eigen ding mee doet, de percentuele warmtevraag bepalen en daarmee de pomp en de thermomotor sturen. De Evohome doet met die twee temperaturen ook zijn eigen ding, de percentage warmtevraag bepalen en daarmee de ketel sturen. En die percentages zijn notabele verschillend. Dat verklaart waarom “het niet lekker gaat”.
Alleen Honeywell kan een betere integratie ontwerpen en programmeren en via firmware updates doorvoeren.
Kan je zo’n slecht product niet bij de Consument aankaarten of bij Radar of zoiets?
Dat heeft als gevolg dat als er matige of slechte draadloze verbinding is de ketel toch voor 20% wordt aangezet.
Ik heb dat al een maand regelmatig voor. Ik ben er hier een topic over gestart.REDN4S schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:00:

Het zal wel door het vuile water in mn systeem komen, heb geen magneetfilter.
Maar zijn er robuustere zonekleppen die op 22mm knel toegepast kunnen worden? Wil eigenlijk niet een 3e cartridge kopen met de garantie dat die dan weer na een jaar random vast begint te lopen..
Ik dacht overigens mooi met een ESP controller de status van de zoneklep te kunnen monitoren, maar de open/dicht verbinding schakelt helaas onafhankelijk van of de klep wel mee omhoog komt. Had gehoopt dat dat witte palletje ergens intern een schakelaar zou aantikken.
Met zoeken dit bericht gevonden:
@leonbong enig idee waar ik zoiets kan aanschaffen? Bij Warmteservice niet meer leverbaar lijkt het.leonbong schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:41:
Je kan natuurlijk prima ventielen krijgen met een hoge kv waarop hr92 past of mt4
Bijvoorbeeld een Honeywell VSOF
VSOF 220 4 = kvs 4
VSOF 215 2.4 = kvs 2,5
Let op voor vsof serie zijn alleen modellen met 2,5 slag bruikbaar.
Maar de flow door zo’n kogelkraan is natuurlijk ongekend.
Zo’n ding open is een doorlaat zonder restrictie in de 1/2 inch maat op 22mm leidingwerk.
En hoe zie ik wat "2,5 slag" is?
[ Voor 38% gewijzigd door CyBeRSPiN op 13-03-2024 14:53 ]
Vde 215 16 bijvoorbeeld.
https://digitalassets.res...e-vye-pd-en0h1764ge23.pdf
De on/off modellen zijn 2,5mm slag.
Ik ken je huis niet maar een standaard radiatorventiel zit op ongeveer 1. Dus als je geen calculatie maakt hoeveel je nodig hebt zou ik niet onder de 1 gaan.
Als je de klep wil gebruiken om hele grote zones te doen. Of lage temperatuur verwarming met een warmtepomp dan kan het zijn dat je daadwerkelijk een hoge kvs nodig hebt.
Op het moment dat kvs heel hoog is zal de klep steeds kort open staan.
Een te lage kvs heeft als gevolg klep heel lang open maar je krijgt het niet warm.
Het beste is goed passende kvs dan warm je meest gelijkmatig.
Ps voor een “standaard” huis (jaren 90-nu) zal voor een verdieping van 50-70m2 1 of minder volstaan voor de vloerverwarming van hoge temp verdeler.
Ter indicatie ik gebruik in standaard huis uit 2008 kvs 0,25 voor de bg. Van 80m2 vloerverwarming hoge temp.
Nu ben ik toch wel nieuwsgierig waarom je wel die cartridge gaat vervangen, maar niet een magneetfilter wil plaatsen. Je zegt zelf immers dat de kans groot is dat het daar aan ligt...CyBeRSPiN schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:42:
Het zal wel door het vuile water in mn systeem komen, heb geen magneetfilter.
Maar zijn er robuustere zonekleppen die op 22mm knel toegepast kunnen worden? Wil eigenlijk niet een 3e cartridge kopen met de garantie dat die dan weer na een jaar random vast begint te lopen..
<John O`Mill>
Ps a @CyBeRSPiN je zou ook een oventrop cocon kunnen toepassen is een voorinstelbaar zone ventiel met drukcompensatie.
Kortweg lijkt het op een heimeier eclipse echter dan als zone klep en een veel groter bereik aan instelbare liters per uur.
[ Voor 64% gewijzigd door leonbong op 15-03-2024 14:35 ]
Iemand een idee waarom er ineens zo'n groot verschil is ontstaan? Zijn er wellicht goedkope alternatieve draadloze (op batterijen oid) temperatuurvoelers die ik kan koppelen aan het honeywell ecosysteem?
Vind de temperatuur op dat scherm maar onbetrouwbaar. Ineens een afwijking erbij van een paar extra graden
[ Voor 11% gewijzigd door AOC op 17-04-2024 19:13 ]
Dit is bij mij wel eens een probleem geweest, nadat door stroomstoring de batterijen weer opgeladen werden. Dat duurt heel lang in de centrale. Oplossing de batterijen extern laden en dan plaatsen.
Alternatieve voelers oa:
Dts90
T87Rf
Dts4r
[ Voor 86% gewijzigd door leonbong op 17-04-2024 20:11 ]
Je bedoeld de buitentemperatuur?AOC schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:13:
Sindskort geeft mijn Honeywel Evotouch scherm, met de internet temperatuurvoeler, een veel te hoge temperatuur aan. Gezien het verschil 3 tot 4 graden is kan ik dit niet corrigegeren. Eerder was het altijd 0,5 graden verschil.
Iemand een idee waarom er ineens zo'n groot verschil is ontstaan? Zijn er wellicht goedkope alternatieve draadloze (op batterijen oid) temperatuurvoelers die ik kan koppelen aan het honeywell ecosysteem?
Vind de temperatuur op dat scherm maar onbetrouwbaar. Ineens een afwijking erbij van een paar extra graden
In mijn situatie gaat de knop soms half open en met half open stroomt er geen warm water door de radiator. Dit met zo'n danfoss adapter
Kan dat anders dan gewoon extreem hoge of lage gewenste temperatuur vragen?
oef, dure grap dan om alles om te wisselen. Jammer dat Evohome aangeeft dat die HR91 werken met Danfoss thermostaatkranen. Maar die Danfoss die ik heb is volledig dicht wanneer de HR91 maar klein percentage opengedraaid is.
Wat n gedoe dit systeem
hebben andere mensen ook ervaringen met koude radiatoren omdat de thermostaatkraan niet volledig wordt geopend door HR91 of HR92? Duurt hier echt uren voordat het warm is omdat de grootste radiator niet warm wordt
Zones hebben spontaan andere namen gekregen, maar radiatorknoppen en externe voelers lijken allemaal nog te werken.
Anderen hier ook ervaring mee?
:strip_exif()/f/image/QzwADd5B37489sjLmr97eWhn.jpg?f=fotoalbum_large)
Je hebt zelfs een nieuwere versie dan ze zelf op hun site https://support.resideo.c...controller?language=en_US hebben staan. Site waarschijnlijk vergeten zijn bij te werken.Hitmixer schreef op donderdag 18 april 2024 @ 18:35:
Moest evohome net opnieuw met wifi verbinden; leek alsof hij spontaan een factory reset had gehad, maar zie nu dat de software blijkbaar bijgewerkt is...
Zones hebben spontaan andere namen gekregen, maar radiatorknoppen en externe voelers lijken allemaal nog te werken.
[Afbeelding]
Zit zelf lager, App: 02.00.17.03, wifi: 02.00.20.00. Voor zover ik weet kan ik een update niet zelf forceren.
Zal het in de gaten houden als ik aan de ‘beurt’ ben, dank voor de tip!
Ook nog niet gehad, ben benieuwd naar wat er geupdate is, geen release notes te vinden.Hitmixer schreef op donderdag 18 april 2024 @ 18:35:
Moest evohome net opnieuw met wifi verbinden; leek alsof hij spontaan een factory reset had gehad, maar zie nu dat de software blijkbaar bijgewerkt is...
[Afbeelding]
Hier hetzelfde probleem met diverse heymeier ventielen en HR92. De HR92 kan je instellen op volledige slag, maar lost probleem niet op. Adaptor iets los gedraaid hier en daar.AOC schreef op donderdag 18 april 2024 @ 18:34:
[...]
Maar die Danfoss die ik heb is volledig dicht wanneer de HR91 maar klein percentage opengedraaid is.
Toch jammer dat de software niet detecteerd dat de kraan te weinig open gaat.
Overigens merk ik ook een overshoot op in zones die reeds aan staan, wanneer een andere koude zone om warmte vraagt volgens het dagprogramma. De ketel gaat dan een tijdje extra hoog stoken om die koude zone warm te krijgen, en de reeds warme zones reageren pas als het te warm is.
Ik zit op dezelfde versie.Hitmixer schreef op donderdag 18 april 2024 @ 18:35:
[Afbeelding]
Ik kan nog niets vinden over deze evohome firmware 02.01.01.01 versie. Zelfs niet op het UK forum waar de meest actieve Evohome gebruikers zitten. Misschien kan je het daar plaatsen, zullen ze zeker waarderen.Hitmixer schreef op donderdag 18 april 2024 @ 18:35:
[...]
[Afbeelding]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ah top, dan hoef ik dus niet te kijken naar de HR92.Meteen schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:04:
[...]
Hier hetzelfde probleem met diverse heymeier ventielen en HR92. De HR92 kan je instellen op volledige slag, maar lost probleem niet op. Adaptor iets los gedraaid hier en daar.
Toch jammer dat de software niet detecteerd dat de kraan te weinig open gaat.
Overigens merk ik ook een overshoot op in zones die reeds aan staan, wanneer een andere koude zone om warmte vraagt volgens het dagprogramma. De ketel gaat dan een tijdje extra hoog stoken om die koude zone warm te krijgen, en de reeds warme zones reageren pas als het te warm is.
zo ben ik nu dus ook aan het kloten proberen. Op het schroefdraad van de adapter (die op de thermostaat bevestigd zit) heb ik een stukje electrische tape geplakt. Daar vervolgens de adapter opgedraait waar je de HR91/92 op vast klik. Dan heeft het nog iets van weerstand en blijft het netjes op een plek zitten.
Voor nu ga ik alle radiatoren maar af met een lange schroevendraaier tegen de radiator en handvat tegen m'n oor aan om zo te horen wanneer er water begint te lopen als ik handmatig de honeywell adapter op de thermische sluiter open/dicht draai. Ketelpomp ietsjes hoger zetten en alles radiatoren dicht op 1 na. Op het moment dat er water loopt stel ik wel handmatig het eindpunt/dichtpunt in..... gedoe, maar ik vertrouw dat hele honeywell systeem niet meer
Zit nu dan ook te kijken naar eventuele andere thermische sluiters. Het liefst afsluiters met automatische debietregeling. Maar dan de vraag of Eclipse300 of de honeywell kombi-trv wel netjes water doorlaat als het slimme honeywell systeem met de HR91/92 besluit om het ventiel met maar driekwart slag open te draaien
[ Voor 15% gewijzigd door AOC op 19-04-2024 12:00 ]
Naar de bovengenoemde versie.
Ik had nog nooit een update gehad en daar had ik ook nooit om gevraagd.
Ik gebruik voor mijn vloer een hm80 mengklepregeelaar ik wist niet zeker of die in de nieuwe software nog ondersteund is.
Daarom heb ik nooit om een update gevraagd, ik ben namelijk zeer tevreden over die hm80.
Voor de hm80 had ik een bdr91 met een zoneklep voor de vloerverwarming, aan-uit dus.
Die hm80 is een regelaar met regelklep en pompaansturing. Die kan dus 30% aan staan.
Ik heb nu de aanvullende slimme functies
:strip_exif()/f/image/YyuDyNltCjv9jnGhxvhfCuVb.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarvan had ik nog niet één.
[ Voor 47% gewijzigd door leonbong op 21-04-2024 09:24 ]
Dank voor je bericht, ik heb even gekeken en bij mij is die ook geüpdatet. De zonbeinvloeding slimme functie is nieuw, ook even door de parameters gescrold en daarin geen andere nieuwe functies waargenomen.leonbong schreef op zondag 21 april 2024 @ 08:50:
Mijn software heeft een update gehad.
Naar de bovengenoemde versie.
Ik had nog nooit een update gehad en daar had ik ook nooit om gevraagd.
Ik gebruik voor mijn vloer een hm80 mengklepregeelaar ik wist niet zeker of die in de nieuwe software nog ondersteund is.
Daarom heb ik nooit om een update gevraagd, ik ben namelijk zeer tevreden over die hm80.
Voor de hm80 had ik een bdr91 met een zoneklep voor de vloerverwarming, aan-uit dus.
Die hm80 is een regelaar met regelklep en pompaansturing. Die kan dus 30% aan staan.
Ik heb nu de aanvullende slimme functies
[Afbeelding]
Daarvan had ik nog niet één.
Op het omcirkelde gebied had ik de slimme functies knop.
Nu is de knop weg.
:strip_exif()/f/image/Q1LzuoDQdegeMjGA88kl03v3.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 135% gewijzigd door leonbong op 22-04-2024 19:49 ]
Omdat je al een slimme functie aan hebt staan?leonbong schreef op maandag 22 april 2024 @ 19:45:
Iemand een idee
Op het omcirkelde gebied had ik de slimme functies knop.
Nu is de knop weg.
[Afbeelding]
Maar wat is dat voor functie, die ‘zomer’? Die (her)ken ik niet.
<John O`Mill>
Dat is dus de nieuwe update die stilletjes uitgerold is. Waarschijnlijk heb jij deze nu ook.Hippe Lip schreef op woensdag 24 april 2024 @ 00:02:
[...]
Omdat je al een slimme functie aan hebt staan?
Maar wat is dat voor functie, die ‘zomer’? Die (her)ken ik niet.
@CyBeRSPiNCyBeRSPiN schreef op woensdag 24 april 2024 @ 00:31:
[...]
Dat is dus de nieuwe update die stilletjes uitgerold is. Waarschijnlijk heb jij deze nu ook.
En wat doet de functie ‘Zomer’? Wel handig dat je de jaargetijden handmatig aan kunt zetten. Als het deze zomer te warm wordt kun je gewoon de winter inschakelen?
<John O`Mill>
Dat is gewoon zo’n schortcut knop die ik hernoemd heb naar zomer waarbij ik bepaalde zone’s permanent 15 graden als setpoint geef.
Waarmee ik dus het klokprogramma overbrug om te voorkomen dat een open raam leidt tot een hete radiator.
Dat zijn dus die “vrije dag” knop of “afwezig”.
PS In de winter heet deze knop "Zware Vorst" om in de nacht overal 18/19 graden te forceren.
[ Voor 33% gewijzigd door leonbong op 24-04-2024 12:54 ]
Staat wel op de UK pagina (niet veel bijzonders): https://support.resideo.c...controller?language=nl_NLRichieB schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:49:
[...]
Ik kan nog niets vinden over deze evohome firmware 02.01.01.01 versie. Zelfs niet op het UK forum waar de meest actieve Evohome gebruikers zitten. Misschien kan je het daar plaatsen, zullen ze zeker waarderen.
NL pagina is inderdaad outdated:
https://support.resideo.c...ontroleren?language=nl_NL
Qua hardware heb ik een HCC100-regelaar bij de vloerverwarmingsverdeler met op de groepen MT4-NC servomotoren. In de woonkamer/het hoofdvertrek een Evohome en verder dus een paar Wireless rounds voor de kamers boven.
Ik zit vooral met de vraag welke dingen ik nu met welke moet verbinden en waar de aansturing nou vandaan komt. Ik begrijp namelijk wel dat ALS ik een systeem zou hebben zonder HCC100 dat ik dan in Evohome per zone een sensor (de rounds) en een acturator (de climarad zou koppelen) en dan qua output iets van een BDR91 en klaar. Maar nu heb ik dus ook nog een HCC100 en vloerverwarmingszones.
Kan ik de evohome gebruiken puur als interface en de HCC100 gebruiken om de warmtepomp aan- en uit te sturen? En zo ja, hoe stel ik dat dan in en in welke volgorde? Wat mij logisch lijkt is dat de HCC100 de "baas/kapitein" is maar dat kan de Evohome blijkbaar ook en dan is de vraag hoe het dan het beste samenwerkt. en of ik bijv nog een losse BDR91T nodig heb en die aan Evohome moet koppelen of dat ik de HCC100-uitgang kan gebruiken.
In de Pro-documentatie geeft Resideo het volgende aan:Fr33z schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 15:17:
ik kom er niet uit hoe ik nou een aantal dingen laat samenwerken dus ik probeer hier mijn licht op te steken. Ik heb een systeem met een warmtepomp (panasonic monoblock) die aan/uit aangestuurd kan worden, vloerverwarming met 12 groepen (benedenverdieping) en 3 Climarad-radiatoren voor verschillende zones boven die ook elk een wireless round per ruimte hebben.
Qua hardware heb ik een HCC100-regelaar bij de vloerverwarmingsverdeler met op de groepen MT4-NC servomotoren. In de woonkamer/het hoofdvertrek een Evohome en verder dus een paar Wireless rounds voor de kamers boven.
Ik zit vooral met de vraag welke dingen ik nu met welke moet verbinden en waar de aansturing nou vandaan komt. Ik begrijp namelijk wel dat ALS ik een systeem zou hebben zonder HCC100 dat ik dan in Evohome per zone een sensor (de rounds) en een acturator (de climarad zou koppelen) en dan qua output iets van een BDR91 en klaar. Maar nu heb ik dus ook nog een HCC100 en vloerverwarmingszones.
Kan ik de evohome gebruiken puur als interface en de HCC100 gebruiken om de warmtepomp aan- en uit te sturen? En zo ja, hoe stel ik dat dan in en in welke volgorde? Wat mij logisch lijkt is dat de HCC100 de "baas/kapitein" is maar dat kan de Evohome blijkbaar ook en dan is de vraag hoe het dan het beste samenwerkt. en of ik bijv nog een losse BDR91T nodig heb en die aan Evohome moet koppelen of dat ik de HCC100-uitgang kan gebruiken.
Laat toestellen bedienen door:
- HCC100 (aanbevolen voor systemen met alleen vloerverwarming)
- evohome (gemengde systemen met radiatoren en vloerverwarming)
In principe is Evohome de baas, tenzij je de Evohome dus alleen als thermostaat (en bediening) voor de HCC100 gebruikt.Warmte-/koelingsomschakeling rechtstreeks van Evohome naar HCC100 (geen BDR91T nodig)
Tijdens de configuratie van de HCC100 kun je aangeven of de Evohome thermostaat aanwezig/verbonden is en -indien van toepassing- hoe de overgang tussen koelen en verwarmen dient te worden geregeld (één van de opties is via Evohome). Vervolgens configureer je de Evohome (opnieuw) voor verwarmen/koelen. Ook de zone-configuratie is een samenwerking tussen de Resideo Pro app en de Evohome.
Zie ook:
/f/image/eSGXEgIrC1HbCtojzC74VOAH.png?f=fotoalbum_large)
In onze huidige woning maken wij gebruik van het complete Evohome systeem met HCE80 en HR92 thermostaatknoppen op de radiatoren op de bovenverdieping.
Nu krijgen wij over een paar weken de sleutel van onze nieuwe woning waar ik ook weer een nieuw systeem voor zoek. Bij mijn zoekopdracht kom ik nu de HCC100 tegen en volgens de documentatie kan deze als kloppend hart dienen voor het systeem en heb ik volgens mij in principe geen Evohome meer nodig voor de besturing.
In onze nieuwe woning gaan we de radiatoren op de bovenverdieping afkoppelen en vloerverwarming aanleggen in de badkamer. De benedenverdieping zal voorzien worden van 13 groepen vloerverwarming.
- Klopt mijn aanname dat de HCC100 de besturing voor het huis wordt?
- Hoe gaat de HCC100 communiceren met de CV-ketel, Kan de ketel meteen communiceren met de HCC100 of heb ik daar nog een extra module voor nodig ?
- Ik wil de badkamer boven voorzien van een RTL ventiel. Ergens zal dan ook een zoneklep of zo geplaatst moeten worden die communiceert met de HCC100. Heeft iemand hier een idee bij?
- Is de HCC100 in bovenstaande configuratie ook benaderbaar via Wifi en een App in plaats van Bluetooth of moet ik dan verplicht Evohome aanschaffen?
Ik kom in de brochure dit plaatje tegen maar kan nergens vinden welke onderdelen nu echt verplicht zijn.
:fill(white):strip_exif()/f/image/AI0Z7Bmh5H0Xy498K2uO2sgf.png?f=user_large)
A Standalone
- HCC100
- Draadloze thermostaten
- Evohome centrale
- HCC100
- Draadloze thermostaten
- HR92 voor radiatoren
Bij optie B communiceren de thermostaten met Evohome, De evohomecentrale stuurt de HCC100 en WP/CV-ketel aan.
PS Dit is niet anders bij HCC80 daar was dit ook zo zie hierbij een oud plaatje.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oU7us8O0CHLzkqxxS8jwXuen.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e9bGGFPmz8uh9tILyCgtE1WZ.jpg?f=user_large)
Daarnaast kan je nog allerlei mix-opstellingen van A en B maken, alleen dat is niet de bedoeling volgens Resideo, de hardware staat dat toe.
[ Voor 40% gewijzigd door leonbong op 06-09-2024 14:02 ]
De Evohome stuurt wel de waarden van de thermostaat door naar de HCC100, waarna op basis van die waarden elk met zijn eigen regelalghoritme bepaalt wat er moet gebeuren.
[ Voor 27% gewijzigd door Meteen op 06-09-2024 14:16 ]
Evohome centrale
Thermostaten die met Evohome communiceren.
HCC100 die met de WP/CV-ketel communiceert
Of helemaal geen evohome en daardoor de moderne functies van de HCC100 benutten.
Want als ik naar mij zelf kijk app-besturing gebruik ik nooit.
De HCC100 kan zelf via OpenTherm de ketel aansturen. Je hebt dan dus geen extra thermostaat nodig. Deze stuurt dan op zijn beurt weer de motoren aan die je via de bluetooth App kunt koppelen aan de gewenste zones.
Evohome moet worden toegevoegd als je via app/op afstand schema's en dergelijke wilt programmeren of bijvoorbeeld vakantiemodus aan wilt zetten. Via het display kun je dan ook zones in andere ruimtes bedienen. Ik heb dat in mijn huidige Evohome Setup ook maar dat doe ik eigenlijk nooit.
Enige vraag die dan nog overblijft en waar geen pasklare oplossing voor is, is een regelafsluiter voor de badkamer op de 1e verdieping. In de aanvoer wil ik een klep/afsluiter plaatsen die open/dicht gezet kan worden doormiddel van de HCC100. De CV ketel zit op de eerste verdieping en de HCC komt komt op de begane grond. De ketel hangt dus 2,5 meter boven de verdeler/HCC100.
Resideo opperde om misschien een afsluiter te plaatsen waar dan ook weer een servomotor op geplaatst kan worden (MT4-230-NC-HCC). Welke klep/afsluiter zou ik dan in de leiding moeten plaatsen en kan de draad van de servomotor met 3 meter verlengd worden zonder problemen?
Ik kan dan deze motor gewoon aansluiten aan een vrije zone op de HCC100 en doormiddel van een thermostaat in de badkamer de zone laten openen/sluiten.
Je hebt dan inderdaad geen evohome nodig, maar je zal toch ten minste één thermostaat voor je vloerverwarming beneden nodig hebben.Borne schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:07:
De HCC100 kan zelf via OpenTherm de ketel aansturen. Je hebt dan dus geen extra thermostaat nodig. Deze stuurt dan op zijn beurt weer de motoren aan die je via de bluetooth App kunt koppelen aan de gewenste zones.
Creatieve oplossing. Ga je die servomotor dan op je radiator zetten...? Anders moet je met een zoneklep gaan werken. Waarschijnlijk zoiets: https://www.resideo.com/n...aar-3-4-inch-v4043h1114-uBorne schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:07:
Enige vraag die dan nog overblijft en waar geen pasklare oplossing voor is, is een regelafsluiter voor de badkamer op de 1e verdieping. In de aanvoer wil ik een klep/afsluiter plaatsen die open/dicht gezet kan worden doormiddel van de HCC100. De CV ketel zit op de eerste verdieping en de HCC komt komt op de begane grond. De ketel hangt dus 2,5 meter boven de verdeler/HCC100.
Resideo opperde om misschien een afsluiter te plaatsen waar dan ook weer een servomotor op geplaatst kan worden (MT4-230-NC-HCC). Welke klep/afsluiter zou ik dan in de leiding moeten plaatsen en kan de draad van de servomotor met 3 meter verlengd worden zonder problemen?
Ik kan dan deze motor gewoon aansluiten aan een vrije zone op de HCC100 en doormiddel van een thermostaat in de badkamer de zone laten openen/sluiten.
Waarom gebruik je niet je bestaande evohome (als thermostaat) en HR92 (als afsluiter) in je badkamer? Je kunt dan alsnog -tegen advies van Resideo in- je ketel vanuit je HCC100 aansturen.
Elke ruimte die apart gemeten moet worden, krijgt dan een eigen thermostaat.XiDiX schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:52:
[...]
Je hebt dan inderdaad geen evohome nodig, maar je zal toch ten minste één thermostaat voor je vloerverwarming beneden nodig hebben.
[...]
Creatieve oplossing. Ga je die servomotor dan op je radiator zetten...? Anders moet je met een zoneklep gaan werken. Waarschijnlijk zoiets: https://www.resideo.com/n...aar-3-4-inch-v4043h1114-u
Waarom gebruik je niet je bestaande evohome (als thermostaat) en HR92 (als afsluiter) in je badkamer? Je kunt dan alsnog -tegen advies van Resideo in- je ketel vanuit je HCC100 aansturen.
Die afsluiter moet in dan in de leiding naar de badkamer en om hem met Evohome aan te kunnen sturen zal deze voorzien moeten worden van een servomotor die weer aan de HCC100 komt te hangen in een zone. Als er warmtevraag in de badkamer is dan moet de HCC100 de motor open zetten zodat er water gaat stromen. In de badkamer zit dan een RTL kraan waar de vloerverwaming op loopt.
Als ik wat over het hoofd zie dan hoor ik het graag
ps. Mijn bestaande Evohome systeem blijft achter in de huidige woning. Dus die kan ik niet gebruiken.
2276-02.000 Heimeier is ventiel wat makkelijk in een leiding te plaatsen is waar een MT4 op past.Borne schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:07:
Of:
Oventrop Hycocon ETZ kan ook een MT4 op.
of
Reisdeo VDE klep.
Zo zijn er bergen kleppen waarop een MT4 op past, die voor montage in leiding zijn ipv radiator.
Je kan kant en klare mt4 kabels bestellen in 2,5m 5m en zelfs 10m. (Duur)
Standaard heeft een mt4 1m.
Ps je kan ook een ander merk thermische motor kopen mits de spanning hetzelfde is en m30x1,5mm
Deze bijvoorbeeld zit al 5m kabel aan.
https://www.techniekwebsh...30-v-ac-stuursignaal.html
[ Voor 113% gewijzigd door leonbong op 09-09-2024 10:37 ]
Let ook op de looptijd van de MT4 die is namelijk behoorlijk lang, alternatief kan zijn de Watts 22CX https://www.watts.eu/en/p...ing-systems/actuator-22cxBorne schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:13:
Top! En heb je toevallig ook een idee of het een nadeel heeft om de bedrading van een MT4 met 2,5 meter te verlengen?
Is dit gewoon uitwisselbaar en zonder problemen bruikbaar op een zoneaansluiting van de HCC100 ?REDN4S schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:04:
[...]
Let ook op de looptijd van de MT4 die is namelijk behoorlijk lang, alternatief kan zijn de Watts 22CX https://www.watts.eu/en/p...ing-systems/actuator-22cx