Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming

Pagina: 1 ... 33 ... 36 Laatste
Acties:

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:21
nog een vraag die iemand misschien kan beantwoorden. Kan ik bijvoorbeeld tweedehands een evotouch pakket kopen en die koppelen aan de HCC100 om het systeem "smart" te maken?

Normaal moet je dan kiezen tussen aan/uit of opentherm. In mijn geval zou de ketel door de HCC100 aangestuurd worden en heb ik alleen het display nodig voor het overzicht en om hem via wifi te kunnen bedienen.

Geef ik in dat geval ergens in de Resideo app aan dat ik ook een paneel heb heb en kan ik hem koppelen of ben ik dan verplicht om de ketelsturing van Evohome te gebruiken?

• Meteen
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-09 15:56
Bij een combinatie van EvoHome en HCC100 bent je verplicht de ketelsturing van de EvoHome te gebruiken. Afhankelijk van je ketelmodule die je koppelt op je EvoHome, is dat aan/uit of OpenTherm.

Zie HCC100 met Evohome

[ Voor 62% gewijzigd door Meteen op 12-09-2024 01:39 ]

• gjaa
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:57
Borne schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:27:
Ik zit met een vergelijkend vraagstuk.

In onze huidige woning maken wij gebruik van het complete Evohome systeem met HCE80 en HR92 thermostaatknoppen op de radiatoren op de bovenverdieping.

Nu krijgen wij over een paar weken de sleutel van onze nieuwe woning waar ik ook weer een nieuw systeem voor zoek. Bij mijn zoekopdracht kom ik nu de HCC100 tegen en volgens de documentatie kan deze als kloppend hart dienen voor het systeem en heb ik volgens mij in principe geen Evohome meer nodig voor de besturing.

In onze nieuwe woning gaan we de radiatoren op de bovenverdieping afkoppelen en vloerverwarming aanleggen in de badkamer. De benedenverdieping zal voorzien worden van 13 groepen vloerverwarming.

- Klopt mijn aanname dat de HCC100 de besturing voor het huis wordt?
- Hoe gaat de HCC100 communiceren met de CV-ketel, Kan de ketel meteen communiceren met de HCC100 of heb ik daar nog een extra module voor nodig ?
- Ik wil de badkamer boven voorzien van een RTL ventiel. Ergens zal dan ook een zoneklep of zo geplaatst moeten worden die communiceert met de HCC100. Heeft iemand hier een idee bij?
- Is de HCC100 in bovenstaande configuratie ook benaderbaar via Wifi en een App in plaats van Bluetooth of moet ik dan verplicht Evohome aanschaffen?

Ik kom in de brochure dit plaatje tegen maar kan nergens vinden welke onderdelen nu echt verplicht zijn.

[Afbeelding]
Dat plaatje van jouw laat de draadloze variant zien maar de BDR91 is niet nodig als je een draad kunt trekken naar je CV ketel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NK39dC9jAsAnt5H2EU_PVd-zhNQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hO5rYyLYX11q6UhkbTeQMNme.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door gjaa op 12-09-2024 10:40 . Reden: Spelling ]

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:21
Meteen schreef op donderdag 12 september 2024 @ 01:33:
Bij een combinatie van EvoHome en HCC100 bent je verplicht de ketelsturing van de EvoHome te gebruiken. Afhankelijk van je ketelmodule die je koppelt op je EvoHome, is dat aan/uit of OpenTherm.

Zie HCC100 met Evohome
Dat klopt als je vloerverwarming wilt combineren met thermostaten op bijvoorbeeld radiatoren. Maar gaat deze vlieger ook op als je hem alleen als besturing voor de zones op de HCC100 wilt gebruiken of om via app te kunnen bedienen?

• Meteen
Hoe het er uit ziet als je alleen de HCC100 gebruikt weet ik dus niet.
Uit de brochure maak ik op dat je de zones dan alleen met de fysieke thermostaten kunt regelen en niet centraal, niet via internet en geen werkprogramma.
Misschien is dat ook wel niet gewenst bij een vloerverwarming omdat je die altijd(?) op de dezelfde temperatuur instelt.

[ Voor 22% gewijzigd door Meteen op 12-09-2024 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13:44
Borne schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:39:
[...]

Is dit gewoon uitwisselbaar en zonder problemen bruikbaar op een zoneaansluiting van de HCC100 ?
Jazeker, als de HCC100 ook 230V is.
Anders voor de 24V gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:19
JPDeckers schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:06:
[...]

Laatste heb ik ondervangen door (mbv een Shelly) een naloop van 4 minuten op de pomp te zetten bij de HCE80. Blijft er iig warm water in het systeem komen terwijl de kleppen langzaam sluiten.

Heb nu de ketelregeling weer op asynchroon gezet op de HCE80, en mn vloeren worden beter warm. Wellicht is synchroon in deze "draai mee met radiator verzoek" ipv "stook CV op als ik vloerverwarming aan wil hebben". Maar ben met zoveel settings aan het spelen, dat nu even niet duidelijk is waar het aan ligt.

Maar het is warmer iig ;)
Hi, ik weet een aardig oud draadje maar ik wil hetzelfde doen met die Shelly. Hoe heb je het precies aangesloten also vragen mag? Ik heb een Shelly1, is dat ook die jij gebruikt hebt?

Alvast enorm bedankt,
Gr
Jelle..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:14
jelleeelco schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:42:
[...]
Hi, ik weet een aardig oud draadje maar ik wil hetzelfde doen met die Shelly. Hoe heb je het precies aangesloten also vragen mag? Ik heb een Shelly1, is dat ook die jij gebruikt hebt?
Shelly1 ja. De pompschakeldraden van de HCE80 gebruiken als input signaal voor de shelly 1 on/off.
Dan de pomp(en) zelf aansluiten op de output, met de delayed off.

Voeding voor de Shelly gewoon 240v gebruiken.

Resultante na een jaar of twee is dat tijdens opwarmfase de pomp grotendeels continue aanblijft, blijkbaar wordt er zoveel geschakeld dat hij weer opnieuw een open signaal krijgt in de uitlooptijd (ja, schakel tijden al eens aangepast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
JPDeckers schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:10:
[...]

Shelly1 ja. De pompschakeldraden van de HCE80 gebruiken als input signaal voor de shelly 1 on/off.
Dan de pomp(en) zelf aansluiten op de output, met de delayed off.

Voeding voor de Shelly gewoon 240v gebruiken.

Resultante na een jaar of twee is dat tijdens opwarmfase de pomp grotendeels continue aanblijft, blijkbaar wordt er zoveel geschakeld dat hij weer opnieuw een open signaal krijgt in de uitlooptijd (ja, schakel tijden al eens aangepast)
Zo, dank je voor je snelle reactie! Momenteel komen er twee draden uit mijn BDR91 (ik heb dus geen HCE80 maar een zoneklep met BDR91, maar principe is hetzelfde).

De shelly heeft een SW input, een O en een I. Wat ik begrepen heb is dat de SW de O schakelt.

Waar sluit jij vervolgens die twee pompschakeldraden van de HCE80 op aan? Eentje op SW (die dan doorgaat via O) en eentje op de I?

Edit...wat ik bedoel, het volgende snap ik niet: uit de BDR91 komen 2 draden. En naar de pompschakelaar gaan ook twee draden. Maar (naast de stroomaansluiting) er zijn maar 3 aansluitingen op de Shelly... I, O en SW. Dus hoe sluit ik dat aan?

[ Voor 11% gewijzigd door jelleeelco op 01-10-2024 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:14
jelleeelco schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:17:
[...]
Waar sluit jij vervolgens die twee pompschakeldraden van de HCE80 op aan? Eentje op SW (die dan doorgaat via O) en eentje op de I?

Edit...wat ik bedoel, het volgende snap ik niet: uit de BDR91 komen 2 draden. En naar de pompschakelaar gaan ook twee draden. Maar (naast de stroomaansluiting) er zijn maar 3 aansluitingen op de Shelly... I, O en SW. Dus hoe sluit ik dat aan?
Die is voor buiten dit topic, past meer in HA. Weet niet wat er uit de BDR91 komt aan spanning, dus let daar even mee op, bij alles 240v is het makkelijker, anders even goed nazoeken. Basis: stroom via L&N, dan via de SW de O&I schakelen. Is heel veel over te vinden, moet zelf ook altijd even dubbelchecken voor ik iets nieuws opzet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Bedoel je Home Assistant of Home Automation topic? Dan ga ik daar even heen (lijkt me dat je Home Automation bedoelt?)

Maar idd er wordt geschakeld met 24 volt en niet met 240v dus dat is idd wat lastiger. Ik kan de shelly wel met 240v voeden (is toch een potentiaalvrije schakelaar) maar begrijp alleen niet hoe de SW aan te sluiten.

Maar dank voor je reactie, ik ga er mee stoeien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superjoost
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:22
Ik heb sinds de start van dit stookseizoen het probleem dat de Evohome erg raar stookgedrag vertoont. Voorbeeld: Zoals op afbeelding weergegeven: Als de kamertemperatuur boven de gevraagde temperatuur is, dan blijft hij warmte-vraag uitsturen. De temperatuur is ingesteld op 19 graden en zelf bij een kamertemperatuur (door de zon vandaag) is het binnen 21 graden, dan nog blijft hij warmte vragen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-4HnBUEkkmBy_VyowfCPwVeBf0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/t5oEiv5Y4Y918f9OqbvxGveu.png?f=user_large

Ik gebruk een BDR91T1004 warmtepomp module.
Dat de evohome warmtevraag uitstuurt, lees ik af aan het feit dat de warmtepomp aan gaat en dat het lampje op de module gaat branden.

Heeft iemand anders ook deze ervaring en een mogelijke oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 08:42

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

superjoost schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:42:
Ik heb sinds de start van dit stookseizoen het probleem dat de Evohome erg raar stookgedrag vertoont. Voorbeeld: Zoals op afbeelding weergegeven: Als de kamertemperatuur boven de gevraagde temperatuur is, dan blijft hij warmte-vraag uitsturen. De temperatuur is ingesteld op 19 graden en zelf bij een kamertemperatuur (door de zon vandaag) is het binnen 21 graden, dan nog blijft hij warmte vragen.[Afbeelding]

Dat de evohome warmtevraag uitstuurt, lees ik af aan het feit dat de warmtepomp aan gaat en dat het lampje op de module gaat branden.

Op deze foto heb je de gewenste temperatuur van 19,5°C nog niet bereikt. Ja, dan wil er nog wel warmtevraag zijn… 8)

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
superjoost schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:42:
Ik heb sinds de start van dit stookseizoen het probleem dat de Evohome erg raar stookgedrag vertoont. Voorbeeld: Zoals op afbeelding weergegeven: Als de kamertemperatuur boven de gevraagde temperatuur is, dan blijft hij warmte-vraag uitsturen. De temperatuur is ingesteld op 19 graden en zelf bij een kamertemperatuur (door de zon vandaag) is het binnen 21 graden, dan nog blijft hij warmte vragen.[Afbeelding]

Die grote 19 is de meting, de kleine 19.5 is de gevraagde temperatuur (de instelling)

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superjoost
jaapzb schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 16:48:
[...]

Die grote 19 is de meting, de kleine 19.5 is de gevraagde temperatuur (de instelling)
Yes, thanks! 8)7 Geen handige foto genomen. Het gebeurt ook als de grote meting (ruimte-temperatuur) 21 graden is en de gevraagde temperatuur 19,5. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
superjoost schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 17:08:
[...]

Yes, thanks! 8)7 Geen handige foto genomen. Het gebeurt ook als de grote meting (ruimte-temperatuur) 21 graden is en de gevraagde temperatuur 19,5. Iemand een idee?
Blijft ie op 100% vraag staan of loopt hij wel terug?

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superjoost
jaapzb schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 19:33:
[...]

Blijft ie op 100% vraag staan of loopt hij wel terug?
Bedoel je dit scherm? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6FYEkR5SAaPlHqthjitADwjE1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N1cUOR3qxLTZw6EOCB4J3Wxd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_ozcleik
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 25-08 03:02
Beste,

Weet misschien iemand een antwoord op de volgende vraag, zo ja alvast bedankt;

Ik heb voor de vloerverwarming beneden een HCC100 met Evohome en een Daikin warmtepomp.
Vloerverwarming boven heeft ook een aparte HCC100.

Als ik beneden de temperatuur verhoog dan heb ik flow en wordt de ruimte verwarmd. Als ik alleen boven warmte vraag gebeurd er niks, behalve dat de motortjes van de vloerverwarming open sturen (geen flow).

Nu is mijn vraag, zou het zo moeten zijn dat je ook alleen boven kan verwarmen zonder de begane grond. Ik weet dat er iets is met master en slave, dus misschien dat alleen de master (beneden) de warmte vraag kan creeeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:41
Wat stuurt de warmtepomp aan? Of heb je deze weersafhankelijk draaien met een buffer.

Ik vermoed dat momenteel je hcc100 beneden de WP aanstuurt.
Dat werkt opzich wel maar, dan moet je een kabel tussen hcc100 en hcc100 maken.

Of
Een bdr91t koppelen aan evohome en de WP.

In laatste geval laat je de WP aansturing regelen door evohome dat doe je nu niet.

Edit:
De hcc100 - hcc100 kan je ook draadloos koppelen. Het gaat erom dat je cascade functie actief maakt.
Als het even kan zou ik ervoor zorgen dat een hcc100 de WP aanstuurt ipv evohome.

[ Voor 36% gewijzigd door leonbong op 05-10-2024 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_ozcleik
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 25-08 03:02
Beste Leonbong,

Is het mogelijk dat beide HCC100 componenten warmtevraag creeeren en dus de warmtepomp aanzetten?
Hoe het voor de rest mogelijk wordt gemaakt dat maakt me niet zo veel uit want dat mag de installateur doen gezien het feit dat ik het niet zo goed snap allemaal. Tijdens installatie had ik al gemerkt dat zij het ook niet echt snappen allemaal...en de installateur is een grote jongen uit omgeving Zeeland...schande!

Ik heb boven alle thermostaten op 37 graden gezet maar er gebeurd niks. Zodra ik beneden iets hoger zet dan de Setpoint gaat de warmtepomp pomp lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Koppel de twee hcc100 met elkaar dan zal het werken.
Je kan hiervoor een kabel gebruiken of draadloos dat is interne functie van de hcc100 staat los van evohome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:57
Beste allen,

3 jaar geleden is er bij mij vloerverwarming geïnstalleerd met het honeywell evohome systeem. Alleen op de begane grond, boven verwarmen we voornamelijk met airco's. Ik had al eerder het idee dat de ketel niet synchroon opstartte met het openzetten van de groepen op de verdeler, maar er nooit met een stopwatch naast gezeten. Dat afgelopen weekend wel gedaan, en het bij mij gebeurd hetzelfde al in onderstaand topic.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1844547

Aantal schakelingen per uur op 3, minimale aan tijd op 3 (ketel ingesteld zodat deze reageert met 2 min. vertraging op warmtevraag zodat thermomotoren tijd hebben om te openen).
De BDR91 gaat keurig elke 20 minuten aan. De HCE80 houdt z'n eigen ritme en elke 12 minuten gooit die 1 of meerdere groepen open en even later de pomp aan. Zelfde gebeurd als ik schakelingen per uur op 6 ipv 3 instel.
Met deze situatie komt er 1 van de 3 keer per uur warm water daadwerkelijk de vloer in, en de andere 2 keer gaat het langs de bypass direct terug richting ketel. Niet erg efficiënt dus.
Zodra ik van 1 van de zones de gevraagde temperatuur omhoog gooi gaat het wel goed. Lijkt dus dat het vooral met op temperatuur houden met weinig warmtevraag er iets niet goed gaat.
Heb al contact gehad met Resideo technische helpdesk. Gaven in eerste instantie aan dit gedrag niet te kennen, en konden er ook geen oplossing voor geven. Volgens mij zit het in de evotouch software die bij lage warmtevraag de ketel en HCE80 niet synchroon met gelijke frequentie per uur aanstuurt.

Nu had ik gezien dat ik ook de ketel door de HCE80 kan laten aansturen door de BDR91 daar aan toe te wijzen. Heeft iemand dit al geprobeerd?
Ik vraag me af of dan nog wel vanaf de evotouch naar de HCE80 doorgegeven wordt welke zones warmtevraag hebben. Ik verlies dan wel de aantal schakelingen per uur instelling, dus dat heeft misschien grotere temperatuurschommelingen tot gevolg?

Ik heb geen HR92's op radiatoren boven, dus de evotouch hoeft dan helemaal geen signaal meer naar de ketel te geven.

Iemand een idee of deze opzet om de BDR91 aan de HCE80 toe te wijzen gaat werken en of dit efficienter gaat zijn?
Zal misschien trial & error worden om er achter te komen... Is het als het niet werkt weer eenvoudig om de BDR91 terug toe te wijzen aan de evotouch?

Ik hoor graag jullie input en gedachtes hierover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Bucephalus
Vloerverwarming is een traag systeem. Je hebt het over 3 schakelingen per minuut, maar bedoelt ws per uur?
Dat heeft niet veel nut, want zo snel reageert die vloer niet. Die kan dus naar 1x per uur. Dan wordt het al een stuk rustiger.

Dan heb je je minimale aantijd op 3 minuten staan. Als je nu bedenkt dat een thermische ‘motor’ van de vloerverwarming er ca. 4 minuten over doet om open te gaan, dan snap je dat die 3 minuten zinloos is. Mss kun je daar beter 10 minuten van maken?

Probeer dit eens? Ben benieuwd of het dan een stuk beter werkt. Zou me niet verbazen.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyjans
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-09 19:48
Volgens mij heeft @Bucephalus de BDR91 waar de minimaal schakelingen per uur al 3 per uur is (kan niet lager, dan moet hij de BDR91T hebben). Daarnaast ook de vertraging al ingesteld maar die zou dus idd naar 4 minuten moeten (moet ik zelf ook nog kijken hoe ik dat kan regelen bij mijn nefit ketel).

Het is overigens zo dat je inderdaad de HCE80 rechtstreeks kan aansluiten en alles kan laten verzorgen uit mijn geheugen, maar dat werkt alleen als dat de enige regel unit is. In mijn geval bijvoorbeeld 3 HCE80's en dat gaat dus niet werken en moet ik wel via de controle unit.

Er zijn wel mensen waarbij dit omzetten werkt. Overigens is dat wel vrij snel weer terug te zetten dus je kan trial & error proberen. In mijn ervaring is evohome wel een traag systeem en "leert" die zelf ook nog dus geef het even de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
@Hippe Lip moet 3 schakelingen per uur zijn idd, heb het aangepast. En 3 per uur is het minimale. De minimale aan tijd verhogen heeft ook geen zin denk ik, want dan zal de synchronisatie met de groepen open zetten nog steeds niet goed gaan. Mijn thermische motoren gaan in 160 sec. geheel open volgens specs. Kamer blijft wel op temp met deze instellingen.

@tonyjans kan 4 minuten proberen, maar dan nog zal de sync niet optimaal zijn als de hce80 niet synchroon loopt met de vraag naar de ketel. Ik heb er maar 1, en verder geen andere verdelers of radiatoren die door evohome aangestuurd worden.
Zal binnenkort maar eens de trial & error gaan proberen als het inderdaad makkelijk terug te zetten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Bucephalus
1. Met een BDR91T kun je terug naar één schakeling per uur. Maar dat vergt dus een technische verandering en een investering.

2. Waarom zet je die minimale aantijd zo krap? Ben je bang dat het te warm wordt? Vloerverwarming is zó traag dat het bij mij zelfs bij maximaal stoken maar 2 graden per etmaal warmer wordt. Het verhogen van je minimale aantijd naar 10 (mss zelfs 15?) minuten zal het systeem rustiger en efficiënter maken verwacht ik, als die nu regelmatig korte runs van 4-5 min draait.
Te warm kan het daardoor onmogelijk worden.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Niet iedereen zijn vloerverwarming is zo extreem traag ik ga in anderhalf a twee uur een graad omhoog.
Dan is watertemperatuur nog ruim onder 40 graden.

[ Voor 20% gewijzigd door leonbong op 13-11-2024 06:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
@Hippe Lip volgens mij ga jij nu meer uit van een situatie met warmtepomp, ik heb een CV-ketel. De aan tijd heb ik zo laag staan omdat:
1: als ik die op bijv. 10 minuten zou zetten, en de groepen op de verdeler gaan pas na 5 minuten open, dan zit ik dus ook de helft van de tijd voor de mussen te stoken.
2. Het is een minimale aan tijd, geen maximale aan tijd. Als het systeem denkt dat er meer warmte nodig is, dan kan het gewoon langere runs maken. (wat het ook doet als ik de gevraagde temperatuur omhoog doe). Als ik nu langere runs forceer, dan ga ik denk ik een temperatuur overshoot krijgen.

Een BDR91T komt wel als ik over ga op een warmtepomp. Maar zelfs zonder die zit ik nu al op 1 functionele schakeling per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:50
Aangezien je boven geen radiatoren hebt, kan je de thermische motoren niet open laten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

leonbong schreef op woensdag 13 november 2024 @ 06:16:
Niet iedereen zijn vloerverwarming is zo extreem traag ik ga in anderhalf a twee uur een graad omhoog.
Dan is watertemperatuur nog ruim onder 40 graden.
Ik was ws wat teveel aan het generaliseren en dacht alleen aan de vloerverwarming in dikke betonvloeren. Droge vv zal vast een stukkie sneller gaan (maar nog steeds traag).

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Gefreesd in de zandcement dekvloer. Maar ik heb keramische tegels dus ja dat is redelijk vlot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Bucephalus schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:01:
@Hippe Lip volgens mij ga jij nu meer uit van een situatie met warmtepomp, ik heb een CV-ketel. De aan tijd heb ik zo laag staan omdat:
1: als ik die op bijv. 10 minuten zou zetten, en de groepen op de verdeler gaan pas na 5 minuten open, dan zit ik dus ook de helft van de tijd voor de mussen te stoken.
Dit is een bekend probleem. Evohome houdt geen rekening met de tijd die de zoneklep erover doet om open te gaan. Dat is waarom sommigen zijn overgestapt naar (of begonnen met) een HCC100. Die kan daar wel rekening mee houden. Zie het betreffende topic.
2. Het is een minimale aan tijd, geen maximale aan tijd. Als het systeem denkt dat er meer warmte nodig is, dan kan het gewoon langere runs maken. (wat het ook doet als ik de gevraagde temperatuur omhoog doe). Als ik nu langere runs forceer, dan ga ik denk ik een temperatuur overshoot krijgen.
Duidelijk.
Een BDR91T komt wel als ik over ga op een warmtepomp. Maar zelfs zonder die zit ik nu al op 1 functionele schakeling per uur.
En daarmee kom je terug op punt 1, inclusief wat je daarvan zegt. Je zit nu dus tweederde van de tijd voor de mussen te stoken omdat maar één van de drie keren stoken werkelijk effectief is, zeg je.

Ik snap je punt goed en ik weet de ultieme oplossing ook zo niet. Ik deed slechts een poging om mee te denken en je wat alternatiefs te laten proberen.

Ik probeer iets vergelijkbaars uit te vogelen voor een buurman die net is overgestapt op (droge) vloerverwarming. Het lastige is dat een gasketel zelfs op zijn laagste stand veel teveel warmte produceert voor een vloerverwarming. De verdeler daarvan (ik neem aan dat je een mengverdeler met pomp hebt) laat steeds maar een klein deel van dat verse ketelwater door naar de vloer en de ketel heeft dan moeite om z’n warmte kwijt te kunnen.

Het enige dat ik kan verzinnen dat echt rust in de tent geeft (verwacht ik) is het gebruik van een buffervat. Niet gebruikelijk voor een gasketel, wel bij een WP. Als je de gasketel weersafhankelijk laat draaien en het buffervat warm laat houden kan die daar eventjes z’n warmte kwijt. De vv-verdeler snoept uit het buffervat wanneer en zoveel die het hebben wil, aangestuurd door een secundaire circulatiepomp. Het ketelrelais van evohome stuurt dan die secundaire circulatiepomp aan.
De ketel zelf houdt zelfstandig en weersafhankelijk het buffervat op temperatuur.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bucephalus
leonbong schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:18:
Gefreesd in de zandcement dekvloer. Maar ik heb keramische tegels dus ja dat is redelijk vlot.
Same here, ingefreesd en daar bovenop laagje egaline en tegels.

@Hippe Lip ik wil over niet al te lange tijd over op een warmtepomp, dus dan zal er eventueel een buffervat meegenomen worden. Niet voor die tijd.
Ik waardeer het meedenken!

CV geeft aanvoer van 38 graden, verdeler is met pomp, maar ook met ventiel die ik dicht heb gezet zodat er geen retourwater bijgemengd wordt.

Ik heb net de bdr91 gewist en toegewezen aan de hce80. Lijkt voor nu aardig synchroon te lopen. Later vandaag als het werk gedaan is nog maar eens met de stopwatch er naast zitten, bijtweaken indien nodig, en dan een paar dagen de tijd geven om het systeem de kans te geven in te leren, en dan zien of ik verschil merk in comfort/gasverbruik etc...

[ Voor 57% gewijzigd door Bucephalus op 13-11-2024 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:12
Ik ben bezig met vloerverwarming voor mijn nieuw aangekochte woning. Deze zal worden ingefreesd in de cementdekvloer. Op dit moment zal het aangesloten worden op een verdeler op de BG (zit er al, wordt alleen vervangen voor de vloerverwarming variant) en is het geheel nog aangesloten op een CV ketel. In de toekomst, over 1 a 2 jaar wil ik graag volledig over naar een warmtepompt.

Ik heb een aantal installateurs gevraagd hierin mee te denken en een paar offertes mogen ontvangen. Ik heb aangegeven het fijn te vinden om de vvw per groep aan te kunnen sturen. Maar ik weet eigenlijk niet zo goed of dat persee nodig is. Wij hebben ook een gashaard in de woonkamer en die ruimte is dus vaker warmer dan de andere ruimtes, lijkt me dus wel nodig om zones te maken en aan te kunnen sturen. Ik wil ook e.e.a met homeassistant gaan aansturen als ik dan toch voor zoneregeling ga.

De aanbieding gaat uit van 80m2 vvw en 4 groepen met evohome als aansturing. Deze aansturing zou met inregelen ca 1800 euro exclusief btw moeten kosten. Dit lijkt mij nogal aan de hoge kant.

Is het voor ons überhaupt nodig om zoneregeling toe te passen? Is er nog een merkbaar verschil als we straks een warmtepomp hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:26
Tribunus schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:19:
Ik ben bezig met vloerverwarming voor mijn nieuw aangekochte woning. Deze zal worden ingefreesd in de cementdekvloer. Op dit moment zal het aangesloten worden op een verdeler op de BG (zit er al, wordt alleen vervangen voor de vloerverwarming variant) en is het geheel nog aangesloten op een CV ketel. In de toekomst, over 1 a 2 jaar wil ik graag volledig over naar een warmtepompt.

Ik heb een aantal installateurs gevraagd hierin mee te denken en een paar offertes mogen ontvangen. Ik heb aangegeven het fijn te vinden om de vvw per groep aan te kunnen sturen. Maar ik weet eigenlijk niet zo goed of dat persee nodig is. Wij hebben ook een gashaard in de woonkamer en die ruimte is dus vaker warmer dan de andere ruimtes, lijkt me dus wel nodig om zones te maken en aan te kunnen sturen. Ik wil ook e.e.a met homeassistant gaan aansturen als ik dan toch voor zoneregeling ga.

De aanbieding gaat uit van 80m2 vvw en 4 groepen met evohome als aansturing. Deze aansturing zou met inregelen ca 1800 euro exclusief btw moeten kosten. Dit lijkt mij nogal aan de hoge kant.

Is het voor ons überhaupt nodig om zoneregeling toe te passen? Is er nog een merkbaar verschil als we straks een warmtepomp hebben?
Ik heb dezelfde situatie, maar ben inmiddels een paar fases verder :)

We begonnen met 15 radiatoren in het hele huis (HR92 en opentherm aansturing op de gasketel) en een 5kW houtkachel in de woonkamer.
Na een grondige verbouwing van de benedenverdieping is daar vloerverwarming ingekomen en daar een HCE80 verdeler geplaatst met 4 groepen die aangestuurd werden. Dit systeem heeft een 1,5 jaar gedraaid en vorige week is er een hybride warmtepomp geplaatst. Gemerkt dat de filosofie volledig overboord kon. De warmtepomp zorgt er gewoon voor dat het warmteverlies van het huis precies gecompenseerd wordt met de aanvoertemperatuur van het water (die weersafhankelijk is). De vloerverwarming staat nu gewoon continu open en heb slechts 1 zone gekneden in zijn flow. Op de bovenverdieping zitten nog de HR92 op de radiatoren, maar die gaan alleen individueel open als er warmtebehoefte is (maar kunnen geen vraag sturen naar de warmtepomp). Er is maar 1 temperatuuropnemer in de woonkamer die de pomp aanstuurt. Die zorgt er ook voor dat de pomp uitgaat als we de houtkachel aansteken (5kW is meer dan genoeg om het hele huis op te warmen :+).

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superjoost
Ik probeer al een tijdje mijn BDR91T warmtepomp sturing opnieuw te koppelen aan de Evohome. Op de één of andere manier krijg ik hem niet goed geconfigureerd.

Ik configureer de Evohome op deze manier. Echter: Op dit moment van schrijven stopt de BDR91T niet met uitsturen van het signaal naar de warmtepomp om te verwarmen, terwijl de doeltemperatuur al een tijd bereikt is. Wat zie ik over het hoofd qua installatie? Ik heb de hoofd parameters in screenshots bijgevoegd. Ik heb tevens twee Honeywell HR92 radiatorknoppen, maar deze vragen op dit moment geen warmte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LHjBqNLiNNWAoWBDo7doxKXZu8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gnN53iq0QQP6yg4ablFU1eHo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nOwKqVD9RupWooCFNA1FxHsftk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GPh7S5CfBmju9niKL2BqWfAO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door superjoost op 13-11-2024 17:40 ]

• Meteen
De warmtepompmodule staat op 93% en de BRD91T is aan of uit. Dus 0 of 100 procent. Dat begrijp ik niet.
Als test, om te zien of de warmtepomp überhaupt ooit uitgezet wordt, zou je de ingestelde temperatuur 10 graden lager kunnen instellen. Dan moet ‘ie tech echt wel uitgaan.

[ Voor 24% gewijzigd door Meteen op 14-11-2024 00:30 ]

• Klusman
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 28-05 16:52
Joarie schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:29:
[...]

Op de bovenverdieping zitten nog de HR92 op de radiatoren, maar die gaan alleen individueel open als er warmtebehoefte is (maar kunnen geen vraag sturen naar de warmtepomp). Er is maar 1 temperatuuropnemer in de woonkamer die de pomp aanstuurt. Die zorgt er ook voor dat de pomp uitgaat als we de houtkachel aansteken (5kW is meer dan genoeg om het hele huis op te warmen :+).
Hoe krijg je dat voor mekaar, dat HR92 wel opengaat bij warmtevraag, maar geen warmtevraag naar de ketel stuurt?

• Joarie
Klusman schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:05:
[...]

Hoe krijg je dat voor mekaar, dat HR92 wel opengaat bij warmtevraag, maar geen warmtevraag naar de ketel stuurt?
Door hem niet toe te wijzen aan een zone (en als dat weleens gebeurd is, gooi de connectie weg door de Toewijzing Wissen functie gebruiken (zie handleiding)).
Je kunt dan gewoon lokaal een temperatuur instellen waarop de regelaar regelt. Het enige nadeel: je kunt dan geen tijdsschema's ingeven. Maar bijv voor een slaapkamer is dat geen probleem.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

• Klusman
Joarie schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:09:
[...]

Door hem niet toe te wijzen aan een zone (en als dat weleens gebeurd is, gooi de connectie weg door de Toewijzing Wissen functie gebruiken (zie handleiding)).
Je kunt dan gewoon lokaal een temperatuur instellen waarop de regelaar regelt. Het enige nadeel: je kunt dan geen tijdsschema's ingeven. Maar bijv voor een slaapkamer is dat geen probleem.
Ok, wist ik niet. Maar ik neem aan dat je de HR92 dan enkel kan gebruiken als een manueel te bedienen thermostaatkraan. Je kan hem dan niet meer op afstand bedienen met Evotouch of de app en je kan ook niet meerdere HR92's in dezelfde kamer met elkaar laten samenwerken.

• Klusman
superjoost schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:37:
Ik probeer al een tijdje mijn BDR91T warmtepomp sturing opnieuw te koppelen aan de Evohome. Op de één of andere manier krijg ik hem niet goed geconfigureerd.

Ik configureer de Evohome op deze manier. Echter: Op dit moment van schrijven stopt de BDR91T niet met uitsturen van het signaal naar de warmtepomp om te verwarmen, terwijl de doeltemperatuur al een tijd bereikt is. Wat zie ik over het hoofd qua installatie? Ik heb de hoofd parameters in screenshots bijgevoegd. Ik heb tevens twee Honeywell HR92 radiatorknoppen, maar deze vragen op dit moment geen warmte.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb vorig jaar ook flink wat problemen gehad met BDR91T.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2237004

Bij mij is uiteindelijk de BDR91T en Evotouch vervangen, maar het blijft vaak behelpen. In mijn ervaring is er nog veel ruimte voor verbetering bij de BDR91T-aansturing. Evohome kan niet goed overweg met een trage verwarming zoals warmtepomp of in mijn geval een pelletketel. Zolang er 100% warmtevraag is, werkt dat goed, maar zodra de bereikte temperatuur in de buurt komt van de gevraagde temperatuur, begint Evohome te regelen om exact op de gevraagde temperatuur te eindigen en die temperatuur zo exact mogelijk te behouden en dat loopt gewoon niet goed. Wat ik nu vaak toepas is om 2°C meer te vragen dan gewenst. De bereikte temperatuur in de gaten te houden op de app en zodra de gewenste temperatuur is bereikt, de gevraagde temperatuur 2°C lager te zetten dan de gewenste. Zo blijf ik uit de zogenaamde "proportionele band" van 1,5°C, waarin het regelalgoritme van Evohome in werking treedt. Ik weet, het is gedoe, maar zo werkt het wel.

• Joarie
Klusman schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:36:
[...]

Ok, wist ik niet. Maar ik neem aan dat je de HR92 dan enkel kan gebruiken als een manueel te bedienen thermostaatkraan. Je kan hem dan niet meer op afstand bedienen met Evotouch of de app en je kan ook niet meerdere HR92's in dezelfde kamer met elkaar laten samenwerken.
Nope inderdaad, het koppelen/groeperen is dan niet mogelijk. Ook niet een andere temperatuuropnemer koppelen is niet mogelijk.
Het is dan een veredelde thermostaatknop, maar dan eentje die zichzelf slim regelt op (manueel) ingegeven temperatuur.

• Meteen
Klusman schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:08:
[...]
Wat ik nu vaak toepas is om 2°C meer te vragen dan gewenst. De bereikte temperatuur in de gaten te houden op de app en zodra de gewenste temperatuur is bereikt, de gevraagde temperatuur 2°C lager te zetten dan de gewenste. Zo blijf ik uit de zogenaamde "proportionele band" van 1,5°C, waarin het regelalgoritme van Evohome in werking treedt. Ik weet, het is gedoe, maar zo werkt het wel.
Ik hoop dat Honeywell/Resideo meeleest. Wat een prachtige regeling zou moeten zijn, is nu zo’n beetje gedegradeerd tot aan/uit schakelaar😁. Ik gebruik mijn nieuwe HCC100 icm met EvoHome ook zo, en zet de vloer ‘s-nachts 3 graden lager. Zodat dan de pomp van de verdeler én de ketel uitstaat. Probleem al ruim 1 jaar geleden aangemeld, maar ik heb er geen vertrouwen meer in dat dat nog goed gaat komen.

[ Voor 38% gewijzigd door Meteen op 14-11-2024 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:56
Joarie schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:25:
[...]

Nope inderdaad, het koppelen/groeperen is dan niet mogelijk. Ook niet een andere temperatuuropnemer koppelen is niet mogelijk.
Het is dan een veredelde thermostaatknop, maar dan eentje die zichzelf slim regelt op (manueel) ingegeven temperatuur.
Je kan ook wat proberen met koelen/verwarmen instelling. Je kan per zone aangeven of deze voor verwarmen, koelen of beide moet worden gebruikt. Als je evohome dan op verwarmen hebt staan maar een zone staat alleen op koelen dan wordt deze zone niet meegenomen in de berekening voor aansturen van de ketel (of andere warmtebron).

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• leonbong
Meteen schreef op donderdag 14 november 2024 @ 00:27:
De warmtepompmodule staat op 93% en de BRD91T is aan of uit. Dus 0 of 100 procent. Dat begrijp ik niet.
Als test, om te zien of de warmtepomp überhaupt ooit uitgezet wordt, zou je de ingestelde temperatuur 10 graden lager kunnen instellen. Dan moet ‘ie tech echt wel uitgaan.
Dat denk je verkeerd, die 93% slaat op de tijdmodulatie.
Dus de module staat 93% van de tijd aan.

• Meteen
leonbong schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:27:
[...]
Dat denk je verkeerd, die 93% slaat op de tijdmodulatie.
Dus de module staat 93% van de tijd aan.
En de warmte pomp met tijdsmodulatie aanstuurt? Wat is dan de cyclustijd, telkens 93 minuten aan en 7 minuten uit?
Een warmtepomp wordt aan/uit gestuurd, dat moduleren regelt ‘ie zelf. Niet door de warmtepomp aan- en uit te zetten. Dat is nogal slecht voor de levensduur van de warmtepomp.

[ Voor 19% gewijzigd door Meteen op 14-11-2024 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klusman
Meteen schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:26:
[...]

Ik hoop dat Honeywell/Resideo meeleest. Wat een prachtige regeling zou moeten zijn, is nu zo’n beetje gedegradeerd tot aan/uit schakelaar😁. Ik gebruik mijn nieuwe HCC100 icm met EvoHome ook zo, en zet de vloer ‘s-nachts 3 graden lager. Zodat dan de pomp van de verdeler én de ketel uitstaat. Probleem al ruim 1 jaar geleden aangemeld, maar ik heb er geen vertrouwen meer in dat dat nog goed gaat komen.
Ik denk dan Honeywell/Resideo niet wakker ligt van dit probleem helaas. Eind vorig jaar heeft mijn systeem een tijdje bij hen onder monitoring gestaan en dat leverde ook niks nuttigs op. Einde stookseizoen heb ik dan de monitoring verwijderd en een aantal weken geleden terug contact genomen. Ze kunnen er maar uit leren dacht ik, maar krijg gewoon geen antwoord meer.

• Meteen
Klusman schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:21:
[...]

Ik denk dan Honeywell/Resideo niet wakker ligt van dit probleem helaas. Eind vorig jaar heeft mijn systeem een tijdje bij hen onder monitoring gestaan en dat leverde ook niks nuttigs op. Einde stookseizoen heb ik dan de monitoring verwijderd en een aantal weken geleden terug contact genomen. Ze kunnen er maar uit leren dacht ik, maar krijg gewoon geen antwoord meer.
Dat ze dan zo’n product dan op de markt durven te brengen, het zou verboden moeten worden. Zeker nu we zuinig aan moeten doen met energie. Waar kun je zoiets aankaarten?

• leonbong
Meteen schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:10:
[...]

En de warmte pomp met tijdsmodulatie aanstuurt? Wat is dan de cyclustijd, telkens 93 minuten aan en 7 minuten uit?
Een warmtepomp wordt aan/uit gestuurd, dat moduleren regelt ‘ie zelf. Niet door de warmtepomp aan- en uit te zetten. Dat is nogal slecht voor de levensduur van de warmtepomp.
Dit is een zeer gebruikelijke manier van aansturen ook voor een warmtepomp.
Het wordt wel anders ingedeeld dan jij aangeeft, maar wel dat principe.

PS De kant en klare merk eigen controllers van Daikin/MHI/Toshiba/Enz Ezn doen het bijna allemaal zo. Dus voor de levensduur zal het wel meevallen, mits de AAN tijden en UIT tijden niet te kort zijn.
Alleen de dure merk eigencontrollers doen het anders.

[ Voor 24% gewijzigd door leonbong op 14-11-2024 13:58 ]

• Meteen
leonbong schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:46:
[...]

Dit is een zeer gebruikelijke manier van aansturen ook voor een warmtepomp.
Het wordt wel anders ingedeeld dan jij aangeeft, maar wel dat principe.

PS De kant en klare merk eigen controllers van Daikin/MHI/Toshiba/Enz Ezn doen het bijna allemaal zo. Dus voor de levensduur zal het wel meevallen, mits de AAN tijden en UIT tijden niet te kort zijn.
Alleen de dure merk eigencontrollers doen het anders.
Ik blijf het met je oneens. Eigen controllers regelen de compressorfrequentie, de ventilatorsnelheid en de pompsnelheid. En pulsbreedtemodulatie is duidelijk beschreven hier.
Natuurlijk heeft de warmtepomp van @superjoost een eigen controller, met een thermostaataansluiting, OpenTherm en/of aan/uit. Maar dat kan @superjoost uitzoeken en bevestigen.
Als dat een aan/uitregeling is, dan is of de EvoHome verkeerd geconfigureerd of er zit een programmeerbug in.
Je kunt de ketelsturing op de EvoHome dan ook instellen op draadloze relaisbox met een maximaal aantal aan/uitschakelingen van 1 per uur.
PS: ik vermoed dat met draadloze relaisbox de BRD91 bedoeld wordt, met waarbij het maximaal aantal schakelingen niet lager dan 3 is. En met de warmtepompmodule zal wel de BRD91T bedoeld worden die wel tot 1x per uur gaat. Dan lost het instellen op draadloze relaisbox dus niets op.
Het was duidelijker geweest als in het statusoverzicht bij de warmtepompmodule aan of uit had gestaan. Nu kan met 0% en 100% wel het zelfde bedoeld worden, maar is toch een bron voor verwarming. Maar 93% voor een aan/uitregeling is fout.
@superjoost misschien helpt het de BRD91T eerste te resetten alvorens te koppelen

[ Voor 26% gewijzigd door Meteen op 14-11-2024 16:51 ]

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:56
m.i. Heeft Honeywell de Evohome regeling niet geoptimaliseerd voor warmtepompen. Sowiezo valt er wel wat te verbeteren aan 't regelgedrag van Evohome en dan vooral de afstemming van aansturing ketel en openen van de diverse ventielen, of dat nou vvw of radiatoren zijn. Maar met:
1) een CV ketel waarvoor 't niet problematisch is om vaak en kort te ontsteken;
2) een CV ketel die snel kan moduleren/reageren op verschil Ta en Tr over een vrij groot bereik (4 - 26 kW oid);
3) relatief hoge aanvoertemperatuur waardoor ook met maar enkele zone's (gedeeltelijk) open er toch een behoorlijke afgifte is
zal 't allemaal in de praktijk wel werken, ook als zone's en aansturing CV niet helemaal synchroon met elkaar zijn.

Met een Warmtepomp wil je relatief lange runs (de meeste tweaker gaan 't liefst voor 1 run per dag maar runs van 30 minuten zijn wel zo'n beetje de ondergrens samen met 1 x per uur schakelen), de Ta is relatief laag (liefst toch zeker onder de 35 graden) waardoor de afgifte laag is en een warmtepomp kan ook nog eens over een relatief klein bereik moduleren (2 - 7 kW oid).

Evohome zou dus moeten zorgen dat als er warmte gevraagd wordt aan de WP er op dat moment voldoende zone's open staan om 't minimale vermogen van je WP kwijt te kunnen. Dat zit er gewoon niet in op dit moment.

P.S. Ik gebruik Evohome wel icm mijn WP waarbij ik de opentherm ketelmodule gebruik. Je zou zeggen dat opentherm ideaal zou zijn voor aansturing warmtepompen omdat de thermostaat dan de aanvoertemperatuur kan bepalen (aan de hand van warmteverlies/warmtevraag van de woning) en je ook netjes kan aangeven wat de boven- en ondergrens moet zijn. Maar dit gaat ook niet vanzelf goed omdat Evohome er vanuit gaat dat er een CV ketel aan de andere kant zit die je probleemloos in 1 x een veel hogere of lagere temperatuur kan vragen terwijl je met een WP je meestal met +/- 1 graad wil werken.

[ Voor 18% gewijzigd door blb4 op 14-11-2024 16:04 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• superjoost
Ik heb hem nu zo ingesteld en nu wil hij juist niet aanslaan. Echter: bij de zone configuratie staat standaard de radiatorknop geselecteerd als verwarming type.. Hier loopt het scheef lijkt het, maar de andere opties lijken me ook niet juist.. Weet iemand wat hiervoor geselecteerd moet worden?

Ter info, het heeft c.a. 1 jaar goed gewerkt totdat ik een radiatorknop voor een aparte zone wilden toevoegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJghM_DAqPOh_8uuvGD7jeFI-ls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jufOqKWpqtvK80SwDw5NYeNn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFZqku_R86dBUBnu8TSdlb6gRgw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w2ogIhP90iB4Pr4zQFJv2bkj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hIK9y_Y__9WS0KCQ4198sDz1Www=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iP2ZBCRDilRKTyvjzuvzpZ9p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xj_92NcQLYjEuv7kpsqlVGzzq2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VXlmNVQs5kAvtHicMEcusV2j.jpg?f=fotoalbum_large

• Meteen
superjoost schreef op donderdag 14 november 2024 @ 18:05:
Ik heb hem nu zo ingesteld en nu wil hij juist niet aanslaan. Echter: bij de zone configuratie staat standaard de radiatorknop geselecteerd als verwarming type.. Hier loopt het scheef lijkt het, maar de andere opties lijken me ook niet juist.
Je hebt zo te horen (oorspronkelijk) een single zone systeem. Zie https://m.youtube.com/watch?v=I5kE5a4GWhc voor de configuratie of zie je handleiding.

[ Voor 65% gewijzigd door Meteen op 14-11-2024 19:50 ]

• jaapzb
  • Niet online
Meteen schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:37:
[...]
Het was duidelijker geweest als in het statusoverzicht bij de warmtepompmodule aan of uit had gestaan. Nu kan met 0% en 100% wel het zelfde bedoeld worden, maar is toch een bron voor verwarming. Maar 93% voor een aan/uitregeling is fout.
Er is 93% warmtevraag, die vraag wordt vervolgens omgezet naar een aan/uit signaal door de BDR91T (door 93% van de tijd aan te gaan en de rest uit). Het ligt het ook aan je minimale aan tijd en minimale uit tijd of hij daadwerkelijk die laatste 7% uit gaat staan.

Als je een "simpel" aan/uit systeem wilt moet je een hysteresethermostaat nemen, die gaat aan als temperatuur onder setpoint komt, en gaat weer uit als je temperatuur op setpoint is. Maar die hebben weer eigen problemen, bijvoorbeeld dat je schakelpunten in een band om je setpoint heen zitten, waardoor je moet kiezen tussen precies regelen en veel aan/uit schakelingen of minder schakelingen en een afwijking van je gewenste temperatuur.

Zo'n PID-regelaar zoals honeywell gebruikt wordt volgens mij ook door nest en bijvoorbeeld tado gebruikt, en ook in de gebouwde omgeving (kantoorpanden enzo) is het wel de standaardmanier van regelen.

• Meteen
jaapzb schreef op donderdag 14 november 2024 @ 18:54:
[...]
Als je een "simpel" aan/uit systeem wilt moet
Even terug naar de vraag van @superjoost. Als die 93% geen bug van EvoHome is, of duidt op een kapotte EvoHome, heeft @superjoost een configuratiefout gemaakt.

• superjoost
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3pFEkmfsdV5znYqrKKC7OWvtVcA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aS8jbYqtbx14HsUa2V65TaWw.jpg?f=fotoalbum_large[/URL]

Zo werkt het wel.. Thanks. Nu als zone klep geconfigureerd. Vaag dat je het als een ander device moet configureren om het te laten werken..

[ Voor 44% gewijzigd door superjoost op 14-11-2024 19:55 ]

• superjoost
Ik heb btw een bdr91t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Forain
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb onderhand een dikke maand een evohome draaien (met vloer verwarming). En ik ben erachter gekomen dat je eigenlijk dat ding moet instellen pas als er echt warmtevraag is (dus koud). En dat je in het begin niet bang moet zijn dat er op rare momenten warmte vraag is.

Zo had ik een tijdrelay op de BDR zitten, en zon in de woonkamer..
Dat vond ie niet zo leuk, met als gevolg temperatuur 1.5 graden boven set point.
Want voor de evohome is 1% warmtevraag bij een BDR 1% open, 99% dicht. En met een relay ging ie 30min volopen. Waardoor bij het afvlakken van een traag systeem veel teveel warmte erin pompte. Met als resultaat 23 graden ipv 20...

Ook is het zo dat een trage open en dicht tijd van bijvoorbeeld een thermische stappen motor, uiteindelijk door evohome wordt opgepakt. Alleen moet je zorgen dat het systeem voldoende snel kan leren.

Maar nu een andere grap, als er warmte vraag is, in procenten. Wil niet zeggen dat er daadwerkelijk gas wordt verbruikt, want de ketel stopt met opwarmen bij de gewenste water temperatuur.

Groen is wanneer er vraag is, inclusief waterdruk, maar de brander staat uit (geel of rood is aan).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDq_MaySHrPvJNHngLjpWWjWZg4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ug9Zie4XnpSW6g37Y3CR4WTr.png?f=user_large

Ik heb de hele dag warmtevraag vanuit de thermostaat, maar geen heftig verbruik door de hele dag. Met mijn oude thermostaat had ik altijd 1m³ per uur gedurende 3 a 4 uur 1x per dag (4 a 5 m³ per dag). Nu verwacht ik al 2 kuub per dag minder te verbruiken.

Nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/La1K1xMs3vfujmo9hktULZgquvo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/38kk7S1JHd9O5uOV4trPR6v1.png?f=fotoalbum_large

Vroeger:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T07WQJRPzR-0kuohTo8wbV3METE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8bgEEpHjvStYsoKtsAItyuWd.png?f=fotoalbum_large

Ook is het zo dat de percentage die je ziet bij een HR klep is de klep positie. En nu is het zo dat die marge erg klein is.. Zie hieronder.. je ziet dat bij <60% open de klep dicht in, en erboven open...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BcvEFE04SYkE1RbbznlQJE54N5U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YF3xIcILv8X1HtlyRsfQsn0V.png?f=user_large

• Meteen
Er staat nu wel single zone, dat had ik nog niet eerder gezien :)

Ik denk dat het probleem ontstaan is toen je de HR92 toegevoegd hebt. Dan moet er ook een kraan oid op je vloer. Omdat je vloer anders ook opwarmt als de HR92 warmtevraag. Misschien valt dat in de praktijk wel mee, maar dan moet je even testen of het niet moet vanwege de configuratie van de EvoHome, die er anders niets van begrijpt.

[ Voor 47% gewijzigd door Meteen op 15-11-2024 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Heb met de HR91 het probleem dat deze, wanneer de kamer rustig op 20 graden gehouden wordt, dat Honeywell de klep maar een kwart of een halve slag open zet.

Sommige radiatoren worden dan helemaal niet warm.

Is er een mogelijkheid om in te stellen dat die klep gewoon volledig opengaat of dicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:53

CyBeRSPiN

sinds 2001

@AOC volgens mij heb je daar de HR92 voor nodig dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
Ik heb HR92 en die heeft de optie “volledige slag ja/nee”, maar zelfs dan moet ik de thermostaat op sommige ventielen een slag los draaien om het ventiel open te laten gaan. Ik moet nog eens opzoek naar opvulringen of anders tape om de schroefdraad wikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Meteen schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 21:42:
Ik heb HR92 en die heeft de optie “volledige slag ja/nee”, maar zelfs dan moet ik de thermostaat op sommige ventielen een slag los draaien om het ventiel open te laten gaan. Ik moet nog eens opzoek naar opvulringen of anders tape om de schroefdraad wikkelen.
Ah helaas. Heb ze nu ook al zover uitgedraaid dat ze op het randje zitten van eraf vallen. Bij het op temperatuur houden wordt maar zo'n kleine slag gebruikt dat sommige ventielen gewoonweg niks doorlaat. Vraag mij af hoe dat bij de Honeywell ventielen zit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Je realiseert dat de slag tussen open en dicht bij elke radiatorkraan 2,5 - 3 mm ongeveer is.
Dat is normaal.

Ps de instelling volledige slag heeft alleen als gevolg de volledige slag wordt benut niet zoals sommige lijken te denken dat hij dan alleen 0 of 100% open doet.

Ps de hr92 “meet” de weerstand van de veer geen/nauwelijks weerstand is volledige open en beschouwd hij als 100%.
Bij volledige slag draait de hr92 tot een lagere weerstand dus iets verder open. Dat heeft echter als nadeel dat de dichtstand kan verlopen. Omdat voor dicht doet hij omgekeerde dus hoge veerdruk is 0% dat wil nog wel eens mis gaan. Dat de hr92 het te vroeg als dicht beschouwd, waardoor de klep op een kier staat.

[ Voor 87% gewijzigd door leonbong op 17-11-2024 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
Ik heb me nog maar pas een beetje verdiept in de mechanica van de HR92. Wanneer je de adapter er op schroeft dien je het zwarte wieltje helemaal naar links/open te draaien. Door tijdens het er op draaien dit zwarte wieltje heen en weer te draaien, kun je bepalen of de stift van de adaptor al tegen het ventiel zit, door de veranderende weerstand. En dan nog een slag verder draaien, er vanuitgaande dat het laatste stukje toch niets doet. Zonodig tape gebruiken als de schroefdraad nog te veel speling heeft. Eens even aankijken of deze methode werkt. In ieder geval beter dan proefondervindelijke losser draaien als de verwarming niet warm wordt.

[ Voor 8% gewijzigd door Meteen op 17-11-2024 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Bij de kalibratie die hij doet bij het plaatsen van HR92 op adapter gaat dat verloren. Zinloos dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyjans
Ik sta op het punt om een warmtepomp te laten installeren waarbij ik momenteel nog een Evohome regeling gebruik. Qua efficientie het beste om deze los te laten, zeker ik alleen vloerverwarming momenteel heb en dus dan ook geen buffervat nodig heb. Idealiter test ik in onze huidige situatie met CV ketel of dat comfort genoeg blijft houden (ketel is uiteraard heel anders dan warmtepomp, aanvoertemp is 40% momenteel, maar toch veel kortere runs met hoger vermogen uiteraard).

Hieronder een plaatje (die ik nog verder uitbreid later voor de warmtepomp, met leidingen, maten etc) die mijn setup illustreert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kzx4sLn6ChKstMLA1AeGT6SGbfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QjShLBiXmt4mlVisJ0KTXdSV.jpg?f=fotoalbum_large

Het liefst zou ik dit willen uittesten zonder alles na de test opnieuw te moeten inregelen of om alle pompen zelfstandig te laten lopen (gaan nu via de HCE80 relais). Waar ik als opties aan dacht:

1. Wel alle pompen zelfstandig stroom geven voor nu. Alle thermische motoren er af (17 stuks) halen en een losse thermostaat gebruiken voor de woonkamer en de vloerverwarming "inregelen" zoals het hoort en kijken of de badkamer mee warm wordt (lastigste). Dit is de meest eerlijke situatie maar zie ik eigenlijk niet zitten qua tijd/gedoe.
2. De woonkamer intact laten met de Evohome sturing (ook de ketel) en de overige HCE80's met de eigen temperatuur sensoren instellen (dus boven de HCE80 zelfstandig sturen) en de CV HCE80 ook. Dit kunnen dan niet haalbare temperaturen zijn zodat de motoren altijd open staan (en de pomp altijd draait). Dit kost het meeste configuratie gedoe met Evohome (met potentieel weer gedoe met zijn inleertijd/algoritme) maar wel hardwarematig minste aanpassingen (geen). Hier kan ik uiteindelijk ook mee simuleren hoe ik evt de slaapkamers wel kan knijpen tov badkamer.
3. Jullie suggesties. Er zijn misschien zaken die ik over het hoofd zie om snel iets te testen.

Doel is uiteindelijk om de warmtepomp situatie zo simpel mogelijk te houden (efficienter, minder kosten). Dat kan bijvoorbeeld ook zijn om een deel door Evohome te laten doen in die situatie en wel genoeg groepen standaard open te laten voor de WP volume.

Dank vast weer :)

p.s voor volledigheid hieronder de maten van alle groepen etc.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_p1nBtz2Rt9Y_mWZwxukHWqzRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QC3W17guY0ZUrAQHMFMgfo2E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_V-E9XplTZqad22fzmNi92UED4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ayH5s5vxzSMUWAbHzNHDeHvx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
leonbong schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:26:
Bij de kalibratie die hij doet bij het plaatsen van HR92 op adapter gaat dat verloren. Zinloos dus.
Leg eens uit. Als ik de adapter namelijk helemaal aandraai op de desbetreffende radiator, wordt die nooit meer warm. Dwz dat zelfs bij compleet open van de HR92, het ventiel dicht zit. Dus moet ik hem een paar slagen losser doen. Met deze methode is het niet langer gokken hoeveel losser.
@AOC heeft hier ook last van.

[ Voor 3% gewijzigd door Meteen op 17-11-2024 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
tonyjans schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:55:
Ik sta op het punt om een warmtepomp te laten installeren waarbij ik momenteel nog een Evohome regeling gebruik. Qua efficientie het beste om deze los te laten, zeker ik alleen vloerverwarming momenteel heb en dus dan ook geen buffervat nodig heb. Idealiter test ik in onze huidige situatie met CV ketel of dat comfort genoeg blijft houden (ketel is uiteraard heel anders dan warmtepomp, aanvoertemp is 40% momenteel, maar toch veel kortere runs met hoger vermogen uiteraard).

Hieronder een plaatje (die ik nog verder uitbreid later voor de warmtepomp, met leidingen, maten etc) die mijn setup illustreert.

[Afbeelding]

Het liefst zou ik dit willen uittesten zonder alles na de test opnieuw te moeten inregelen of om alle pompen zelfstandig te laten lopen (gaan nu via de HCE80 relais). Waar ik als opties aan dacht:

1. Wel alle pompen zelfstandig stroom geven voor nu. Alle thermische motoren er af (17 stuks) halen en een losse thermostaat gebruiken voor de woonkamer en de vloerverwarming "inregelen" zoals het hoort en kijken of de badkamer mee warm wordt (lastigste). Dit is de meest eerlijke situatie maar zie ik eigenlijk niet zitten qua tijd/gedoe.
2. De woonkamer intact laten met de Evohome sturing (ook de ketel) en de overige HCE80's met de eigen temperatuur sensoren instellen (dus boven de HCE80 zelfstandig sturen) en de CV HCE80 ook. Dit kunnen dan niet haalbare temperaturen zijn zodat de motoren altijd open staan (en de pomp altijd draait). Dit kost het meeste configuratie gedoe met Evohome (met potentieel weer gedoe met zijn inleertijd/algoritme) maar wel hardwarematig minste aanpassingen (geen). Hier kan ik uiteindelijk ook mee simuleren hoe ik evt de slaapkamers wel kan knijpen tov badkamer.
3. Jullie suggesties. Er zijn misschien zaken die ik over het hoofd zie om snel iets te testen.

Doel is uiteindelijk om de warmtepomp situatie zo simpel mogelijk te houden (efficienter, minder kosten). Dat kan bijvoorbeeld ook zijn om een deel door Evohome te laten doen in die situatie en wel genoeg groepen standaard open te laten voor de WP volume.

Dank vast weer :)

p.s voor volledigheid hieronder de maten van alle groepen etc.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hebben de vloerverwarmingsgroepen elk een eigen gesloten verdeler met pomp? Als je een WP gaat laten plaatsen is het verstandig ook open verdelers zonder eigen pomp te plaatsen, anders moet je of CV-ketel temperaturen maken met je WP (inefficiënt), of je levert comfort in omdat je niet genoeg warmte in de vloer krijgt.

Gesloten verdelers mengen CV-temperatuur water (bijv. 40C) bij met water uit je vloer om uiteindelijk op een vloertemperatuur van bijv. 25C uit te komen. Met een open verdeler kan je WP gewoon die 25C leveren. Je WP is op 25C veel efficiënter dan op 40C.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@jaapzb
Ik zie de discussie over ‘wat is open/gesloten’ al bijna aankomen.

Om misverstanden te voorkomen gebruik ik liever de termen mengverdeler en pomploze verdeler.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonyjans
@jaapzb en @Hippe Lip , gelukkig lees ik al even langer mee ter voorbereiding op de warmtepomp met ook een eigen vragentopic daar eerder over, dus ben me bewust van het feit dat inderdaad alle 3 de verdelers omgebouwd moeten worden naar pomloos zonder te mengen. Op dit moment mengen ze al erg weinig omdat de CV aanvoer op 40graden staat (kan ik instellen op de verdeler).

Kortom, snap dat de WP veel efficienter gaat zijn, maar wil vooral van te voren kunnen testen of en hoe ik van de zoneregeling af kan stappen (of slim gebruik er van kan maken zonder bijvoorbeeld ketelsturing).

Dank vast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
@tonyjans waarom hou je niet alles gelijk en laat je de BRD91 je warmtepomp niet schakelen? Ik neem aan dat de WP zelf een weersafhankelijke regeling heeft en alleen een aan/uit signaal nodig heeft, namelijk we/geen warmtevraag. En dat je warmtepomp zelf moduleert.
Je wilt toch niet dat alle zones een willekeurige temperatuur krijgen?

[ Voor 34% gewijzigd door Meteen op 17-11-2024 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyjans
@Meteen omdat de huidige situatie met de BDR91 (minimaal 3 schakelingen per uur, dus korte runs WP verwachting (niet efficient) een buffervat nodig heeft (minder efficient) kortom vanuit efficientie oogpunt. De zones wil ik niet per se willekeurige temperaturen geven, maar wel inregelen vanuit de verdelers zoals men zonder zoneregeling doet :). De wens om het van te voren te testen is dus ook om juist te zien of dit haalbaar is of ik de inefficientie rekening "graag betaal voor comfort"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meteen
@tonyjans Een buffervat heb je alleen nodig als de warmtepomp op minimaal vermogen toch niet zijn warmte kwijt kan. Dan schakelt de warmtepomp zelf telkens aan en uit zolang er een warmtevraag is. En krijg je korte runs. Dus 3 keer per uur aan en uitschakelen door EvoHome betekent alleen maar minder vermogen, en is dus niet de aanleiding voor een buffervat.
De EvoHome heeft het bij de BRD91 over “minimaal aantal schakelingen” maar mijn ervaring is dat die parameter gewoon het vast aantal schakelingen per uur is. Die zou ik direct vervangen door een BRD91T. Dan heb je de situatie dat zolang er ergens een warmtevraag is, je ketel dan wel je warmtepomp warmte geeft.
Dat je vanuit je thermostaat de ketel gaat regelen is alleen nodig als je een ketel hebt die alleen maar aan/uit kan en alleen maar 90 graden kan leveren. Dan voorkomt het een overshoot van de ruimtetemleraturen. Maar je hebt zelf je ketel al lager gezet, dus dat gevaar bestaat niet meer. En je ketel kan misschien zelf ook nog wel moduleren, zodat die al die tijd netjes op 40 graden blijft.

[ Voor 6% gewijzigd door Meteen op 17-11-2024 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
tonyjans schreef op zondag 17 november 2024 @ 23:14:
@jaapzb en @Hippe Lip Op dit moment mengen ze al erg weinig omdat de CV aanvoer op 40graden staat (kan ik instellen op de verdeler).
De maximale CV aanvoertemperatuur stel je in op je ketel.
Die 40 graden op je verdeler is de maximaal thermostaat, ter beveilig van je vloer. Hoeveel er gemengd wordt, wordt bepaalt door de instelling van het mengventiel op je verdeler. Met een mengventiel wordt er altijd gemengd, zet je het mengventiel namelijk dicht dan wordt er inderdaad niet gemengd en wordt je vloer koud.
Met welke temperatuur het water je vloer in gaat, kun je aflezen op de (juiste) thermometer. 40 graden is best een hoge temperatuur voor warmtepomp, dan gaat je COP van je warmtepomp al aardig omlaag tov 30 graden.

[ Voor 35% gewijzigd door Meteen op 18-11-2024 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Meteen schreef op zondag 17 november 2024 @ 23:30:
@tonyjans waarom hou je niet alles gelijk en laat je de BRD91 je warmtepomp niet schakelen? Ik neem aan dat de WP zelf een weersafhankelijke regeling heeft en alleen een aan/uit signaal nodig heeft, namelijk we/geen warmtevraag. En dat je warmtepomp zelf moduleert.
Je wilt toch niet dat alle zones een willekeurige temperatuur krijgen?
Niet elke WP heeft een contact daarvoor, de Nefit envilines en Bosch compress (zelfde apparaten) bijvoorbeeld niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
Dat is gewoon de thermostaat ingang. Of heeft ‘ie dat ook niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
@jaapzb en @Hippe Lip , gelukkig lees ik al even langer mee ter voorbereiding op de warmtepomp met ook een eigen vragentopic daar eerder over, dus ben me bewust van het feit dat inderdaad alle 3 de verdelers omgebouwd moeten worden naar pomloos zonder te mengen. Op dit moment mengen ze al erg weinig omdat de CV aanvoer op 40graden staat (kan ik instellen op de verdeler).

Kortom, snap dat de WP veel efficienter gaat zijn, maar wil vooral van te voren kunnen testen of en hoe ik van de zoneregeling af kan stappen (of slim gebruik er van kan maken zonder bijvoorbeeld ketelsturing).

Je kan uiteraard van de zoneregeling af stappen. De thermostaat van de WP zal dan regelen op 1 hoofdzone.
Maar om dat goed te testen zit er volgens mij niets anders op dan alle pompen gewoon continu te laten draaien, 1 hoofdzone in evohome te laten staan en die de cv-ketel te laten regelen, en verder alle zonekleppen los te halen en elke zone handmatig waterzijdig in te regelen.

Dat zal je overigens sowieso moeten doen op het moment dat je overstapt van evohome naar de thermostaat van je WP zonder zoneregeling. Als je de zones niet waterzijdig inregelt zal het warme water naar de zones met de minste weerstand gaan (dit zijn meestal de zones het dichtst bij de warmtebron), en zullen de zones met veel weerstand weinig warmte krijgen.

In mijn beneden vloerverwarming heb ik bijvoorbeeld geen zoneregeling, en de lus in de douche is de eerste op de verdeler en ook meteen het kortst. Als ik die niet knijp gaat er heel veel warm water meteen door die lus heen, en komt weer terug op de retour. Resultaat: 1 zone heel warm, andere zones te koud en de WP retourtemperatuur veels te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Meteen schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:13:
Dat is gewoon de thermostaat ingang. Of heeft ‘ie dat ook niet?
Nee, bosch/nefit werkt met EMS thermostaten (eigen serieel protocol) en hebben geen optie voor een extern aan/uit contact voor warmtevraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
jaapzb schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:23:
[...]
Nee, bosch/nefit werkt met EMS thermostaten (eigen serieel protocol) en hebben geen optie voor een extern aan/uit contact voor warmtevraag.
Mijn Nefit ketel heeft naast een aansluiting voor een EMS thermostaat toch ook een aansluiting voor een aan/uit thermostaat. Ik gebruik de Nefit OpenTherm converter om mijn EvoHome via de draadloze OpenTherm module op de Nefit ketel aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:50

JoepW

iRacer & Home Assistant

Meteen schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:22:
[...]

Mijn Nefit ketel heeft naast een aansluiting voor een EMS thermostaat toch ook een aansluiting voor een aan/uit thermostaat. Ik gebruik de Nefit OpenTherm converter om mijn EvoHome via de draadloze OpenTherm module op de Nefit ketel aan te sluiten.
De opentherm module op mijn Nefit ketel was echt een ramp. Heel vaak stond mijn ketel voor niets te stoken. Ik ben op aan/uit over gegaan en het vermogen van de ketel op de laagste stand gezet en sindsdien loopt het als een zonnetje.

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-09 20:12
Hippe Lip schreef op zondag 17 november 2024 @ 23:10:
@jaapzb
Ik voorzie de discussie over ‘wat is open/gesloten’ al bijna aankomen.

Om misverstanden te voorkomen gebruik ik liever de termen mengverdeler en pomploze verdeler.
Haha, ik gebruik tegenwoordig maar de terminologie mengverdeler, pompverdeler of pomploze verdeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joarie
JoepW schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:30:
[...]

De opentherm module op mijn Nefit ketel was echt een ramp. Heel vaak stond mijn ketel voor niets te stoken. Ik ben op aan/uit over gegaan en het vermogen van de ketel op de laagste stand gezet en sindsdien loopt het als een zonnetje.
Dat herken ik ook wel. Alsof er een grens is met hoeveel HR92/BCE80 modules je nog een beetje gericht de ketel kunt aansturen. Hoorde ook vaak de ketel pendelen met kortstondige warmtevraag (dan van 1 of 2 zones). Zelfs het knijpen van het vermogen van de ketel en het verlagen van de watertemperatuur zorgde nog voor veel gependel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@tonyjans
Ik snap je punt goed. Ik heb overal in huis vloerverwarming (geen rediatoren) en eerst ook een klein gasketeltje (12kW), geknepen tot 6kW, zodat die vergelijkbaar met een WP werkte.
Alles aangestuurd door evohome, met een HCE80 bij elke verdeler.

Bij overstap op een Nibe WP zijn de verdelers omgebouwd naar pomploos (=mengloos) en is er een parallel buffervat bijgekomen en is evohome gebleven.

De WP wordt niet door evohome aangestuurd, maar werkt weersafhaneklijk (WAR) en houdt het buffervat op temperatuur. De BDR91T van evohome stuurt de secundaire circulatiepomp aan wanneer er warmtevraag is. Dit werkt prima (voor verwarming; ik krijg de koelfunctie er niet goed ingeprogrammeerd).

Nu overweeg ik om het zonder buffervat te gaan doen. Vrienden om de hoek hebben dat. Dan staan alle verdelers permanent open en stuur je de temperatuur in huis door het heel goed instellen van de stooklijn van je WP. Dan heb je dus zelfs geen thermostaat in huis. Alles volledig autonoom.

Als je dit doet, dan zul je nog aan de slag moeten met het waterzijdig inregelen van alle zones op de verdelers, zodat alle ruimtes de gewenste temperatuur krijgen. Dat zal niet meevallen, omdat vloerverwarming traag werkt en het ook een samenspel is met de instellingen van je weersafhaneklijke regeling.

Eventueel kun je dan de verdelers van de bovenverdieping(en) voorzien van kleppen en die door evohome aan laten sturen. Dan gebruik je geen 'ketelrelais' op evohome. Dat kan natuurlijk ook en dat maakt het waterzijdig inregelen (in balans brengen van alle zones in huis) wat eenvoudiger.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

tonyjans schreef op zondag 17 november 2024 @ 23:36:
@Meteen omdat de huidige situatie met de BDR91 (minimaal 3 schakelingen per uur, dus korte runs WP verwachting (niet efficient) een buffervat nodig heeft (minder efficient) kortom vanuit efficientie oogpunt. De zones wil ik niet per se willekeurige temperaturen geven, maar wel inregelen vanuit de verdelers zoals men zonder zoneregeling doet :). De wens om het van te voren te testen is dus ook om juist te zien of dit haalbaar is of ik de inefficientie rekening "graag betaal voor comfort"
@tonyjans
Je kunt dit niet echt tevoren testen omdat je nu mengverdelers hebt en straks open pomploze verdelers. Dan kan de balans in huis wel eens heel anders uitvallen.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyjans
Dank jullie wel allemaal! Ik heb besloten om alvast de regeling eenvoudiger te maken zodat ik ook 1 round wireless over heb. Deze gebruik ik dan om de bdr91 1 op 1 aan te sturen vanuit woonkamer. Rest van evohome laat ik dan intact zonder ketelsturing tijdens de test. Hierdoor minimale aanpassingen nodig en kan langer de tijd nemen om te zien of het boven op de badkamer al meteen warm genoeg wordt. Alle sensoren hangen er nog. Snap ook dat situatie na warmtepomp anders kan worden dus wil vooral een gevoel krijgen bij de effecten nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joarie
tonyjans schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:17:
Dank jullie wel allemaal! Ik heb besloten om alvast de regeling eenvoudiger te maken zodat ik ook 1 round wireless over heb. Deze gebruik ik dan om de bdr91 1 op 1 aan te sturen vanuit woonkamer. Rest van evohome laat ik dan intact zonder ketelsturing tijdens de test. Hierdoor minimale aanpassingen nodig en kan langer de tijd nemen om te zien of het boven op de badkamer al meteen warm genoeg wordt. Alle sensoren hangen er nog. Snap ook dat situatie na warmtepomp anders kan worden dus wil vooral een gevoel krijgen bij de effecten nu.
De KISS-methode (Keep It Simple, Stupid) is vaak het meest effectief. Hier draait de hybride warmtepomp ook op die principe met slechts 1 opnemer op een BDR91T (1 schakeling per uur van 30 min). Echter stookt de warmtepomp op zijn eigen (weersafhankelijke) stooklijn.
Hier wel een gesloten verdeler met pomp (thermostaat-inmenger is nodig om de houten vloer niet boven de 40°C te laten komen), maar ik heb de flow hoger staan dan wat de warmtepomp aanvoert. Hierdoor een hele stabiele opgenomen vermogen van de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
JoepW schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:30:
[...]

hierbij een overzicht van het gedrag van mijn systeem:
  1. grafiek 1 geeft de nachtverlaging van 3 graden van de referentieruimte voor de vloerverwarming (het toilet ;-). Ivm aanwezigheid van radiatoren in de woonkamer.
  2. grafiek 2 geeft het aan/uitgaan van de pomp van de mengverdeler aan (via HCC100)
  3. grafiek 3 geeft de actuele temperatuur van de referentieruimte
  4. grafiek 4 geeft de actuele temperatuur in de woonkamer (met houtenvloer)
  5. grafiek 5 geeft de CV-aanvoertemperatuur. Het vermogen van de ketel is minimaal 21% van 28 Kw. Dus bij een buitentemperatuur van 10 graden nog teveel, waardoor de brander(niet de ketelpomp) regelmatig uitgaat (code 0Y), zo'n 17 keer tussen 12:00 en 18:00 dus dat valt wel mee. Om 18:00 uur zie je dat er een radiator aangaat.
Al met al ben ik redelijk tevreden. Er zijn twee verbeterpunten:
  1. een nachtverlaging van een 0,5 graden zou voldoende moeten zijn om de pomp van de verdeler én de CV ketel uit te laten gaan.
  2. wanneer een tweede zone met radiator en HR92 aangaat volgens het weekprogramma, gaat de CV-aanvoertemperatuur tijdelijk omhoog bij het aanwarmen van de zone. Dit is te merken in de eerste zone met HR92
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tM0LHLm72w1tbdRNTWJVQP-frQQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d7hEO9mHIeBihjWekutnoDHx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Meteen schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:22:
[...]

De warmtepompen van nefit/bosch hebben die functionaliteit niet. Zij bevelen aan de WP op WAR te draaien en de CV-pomp te schakelen met de naregeling, als je naregeling wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
jaapzb schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:20:
[...]
De warmtepompen van nefit/bosch hebben die functionaliteit niet. Zij bevelen aan de WP op WAR te draaien en de CV-pomp te schakelen met de naregeling, als je naregeling wilt.
Dat kan natuurlijk ook. En dan met een buffer als je naregeling gebruikt.

PS: in https://nefit-nl-nl-b.bos...df/file/6721817930#page12 zie ik dat er wel externe aansluitingen bestaan. Maar dat terzijde. Ik hoef geen gelijk te hebben 😇. Maar afhankelijk van het type en wat je wilt zijn er dus mogelijkheden.

[ Voor 26% gewijzigd door Meteen op 18-11-2024 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

leonbong schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:34:
Je realiseert dat de slag tussen open en dicht bij elke radiatorkraan 2,5 - 3 mm ongeveer is.
Dat is normaal.
Klopt, en de HR91 kan twee volledige rondjes maken + een kwart. Stel dat het pennetje van de radiatorkraan 5mm uitslag heeft en hr91 staat een kwart open, dan is het pennetje 0.55mm verschoven. Geen van alle radiatorkranen die ik ben tegengekomen gaat met een kwartslag water doorlaten.

Helaas heb ik de afgelopen tijd erg vaak gezien dat de hr91 maar een kwart slag open staat.

Heb nu als experiment bepaalde functies uitgezet als: advanced load scaling, optimum start en stop.
Hopelijk gaat het systeem nu iets ruiger om met die knoppen

En anders maar weer met een warmtecamera de aanvoer van de radiator controlen en de adapter op gesloten stand langzaam van de radiatorkraan afdraaien tot het punt dat het water langzaam begint te stromen.

Vraag mij af of een Honeywell kombi-trv radiatorkraan wel water doorlaat wanneer een hr91 een kwartslag maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

tonyjans schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:17:
Dank jullie wel allemaal! Ik heb besloten om alvast de regeling eenvoudiger te maken zodat ik ook 1 round wireless over heb. Deze gebruik ik dan om de bdr91 1 op 1 aan te sturen vanuit woonkamer.
@tonyjans
Als je die BDR91 nu alvast vervangt voor een BDR91T, dan kun je ook alvast het langzame ritme van een WP erin krijgen.
Rest van evohome laat ik dan intact zonder ketelsturing tijdens de test. Hierdoor minimale aanpassingen nodig en kan langer de tijd nemen om te zien of het boven op de badkamer al meteen warm genoeg wordt.
Ik heb ook een Round in de badkamer hangen, maar bedacht me dat het eigenlijk onzin is om de warmtebron (gasketel of WP) aan te spreken voor die alleen die badkamer. Daarom heb ik de thermostaat daarvan op 12ºC gezet en heb ik de betreffende klep op de verdeler eraf gehaald. Nu draait de badkamer mee op de vraag van andere ruimtes en dat bevalt prima. Zonodig kun je die lus een beetje knijpen op de verdeler, maar in mijn geval was dat niet nodig. Het blijkt dus goed in balans.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-09 20:12
Hippe Lip schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:13:
[...]

@tonyjans
Als je die BDR91 nu alvast vervangt voor een BDR91T, dan kun je ook alvast het langzame ritme van een WP erin krijgen.

[...]

Ik heb ook een Round in de badkamer hangen, maar bedacht me dat het eigenlijk onzin is om de warmtebron (gasketel of WP) aan te spreken voor die alleen die badkamer. Daarom heb ik de thermostaat daarvan op 12ºC gezet en heb ik de betreffende klep op de verdeler eraf gehaald. Nu draait de badkamer mee op de vraag van andere ruimtes en dat bevalt prima. Zonodig kun je die lus een beetje knijpen op de verdeler, maar in mijn geval was dat niet nodig. Het blijkt dus goed in balans.
Je kunt ook de klep en de round aan elkaar koppelen zonder evohome. Hij komt niet terug in je overzicht, maar draait als zijnde slave mee in je systeem. Het wordt dan nooit warmer dan de ingestelde tempratuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyjans
@Hippe Lip en @Dashlane , ik heb het nu zo dat de round aan de bdr zit om de ketel te sturen als een losse thermostaat en de rest van evohome alleen de hces schakelt (ingesteld op niet haalbare warmtevraag nu eerst zodat ze openstaan). Blij dat alles warm wordt en blijft en redelijk in balans lijkt. Verbruik was eerst helemaal niks en nu wat extra (temperatuur verdeelde zich in de ruimtes eerst). Morgen avond eens bekijken maar qua comfort is dit in ieder geval al haalbaar. Uiteindelijk kan ik de evohome dus blijven gebruiken om evt toch wat ruimtes als naregeling te houden maar kan dus door sowieso zonder buffervat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

tonyjans schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:33:
Uiteindelijk kan ik de evohome dus blijven gebruiken om evt toch wat ruimtes als naregeling te houden maar kan dus door sowieso zonder buffervat :)
@tonyjans
Denk je er wel aan dat als je zonder buffervat gaat werken, dat dan alle groepen op de BG open moeten staan? Dat is om voldoende gegarandeerde flow te hebben, zodat de bron (nu CV, straks WP) zijn warmte kwijt kan. Die lussen werken dan als buffervat.

Op de site van warmtepomp-weetjes kun je zien hoe groot het buffervat moet zijn. Dan kun je uitrekenen hoeveel meter vloerverwarming je permanent open moet zetten om aan dat volume te komen. Dan weet je zeker dat je WP niet opeens heel korte runs moet maken omdat die zijn warmte niet kwijt kan.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Meteen schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:25:
[...]

Dat kan natuurlijk ook. En dan met een buffer als je naregeling gebruikt.

PS: in https://nefit-nl-nl-b.bos...df/file/6721817930#page12 zie ik dat er wel externe aansluitingen bestaan. Maar dat terzijde. Ik hoef geen gelijk te hebben 😇. Maar afhankelijk van het type en wat je wilt zijn er dus mogelijkheden.
Je hebt gelijk, ik heb de installatiehandleiding van mijn specifieke model er nog eens op nageslagen en ook daar kan ik het cv-bedrijf blokkeren a.d.h.v een extern relais.

Mooie is dat ik nefit hier specifiek naar heb gevraagd en ze mij verzekerd hadden dat dit niet kon (vandaar ook dat ik zo stellig was).

Enige nadeel van dit contact is denk ik dat ik het aantal kortere runs vergroot. Het gebeurt nu al regelmatig dat de WP nog vrolijk doorpruttelt op het buffertje terwijl evohome de cvpomp uit heeft gezet. Na de minimale uit tijd zet evohome de cv pomp dan weer aan en we gaan weer door. Als ik het cv-bedrijf blokkeer/vrijgeef met een bdr91t zullen dat soort runs opgedeeld worden in kleinere runnetjes. Binnenkort maar even mee experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
Op afstand is dat moeilijk te beoordelen, wat wijs is. Heb je naast je warmtepomp ook nog een tweede waterpomp die het water door de vloer en/of radiatoren laat circuleren. Heb je een BRD91 of BRD91T die je op 1x per uur kan zetten, en daarmee aanblijft zolang er warmtevraag is. Is het buffer een echt voorraadbuffer of alleen maar bedoeld om korte runs te voorkomen. Een beetje experimenteren geeft vanzelf een antwoord😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimNH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-09 14:59
Ik heb ook een HCC100 (zonder evohome) die met aan uit contact is aangesloten op mijn warmtepomp. Nu had ik een tijdvenster ingesteld waardoor dat mijn warmtepomp alleen overdag mocht stoken. Sinds kort lees ik mijn warmtepomp ook uit en ik zie nu dat de vraag van de HCC100 schakelt met de frequentie van de minimale run tijd ingesteld in de hcc100 (zie afbeelding:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EM3NOq9yicFz8HGHGXlsHq-CecI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LJUGsBbgD3LbJ068qFfaJ0Zd.png?f=user_large

Kan het zijn dat het fuzzy logic "algoritme" van slag is doordat er vaak niet aan de warmtevraag voldaan werd? Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
pimNH schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:31:
Ik heb ook een HCC100 (zonder evohome) die met aan uit contact is aangesloten op mijn warmtepomp. Nu had ik een tijdvenster ingesteld waardoor dat mijn warmtepomp alleen overdag mocht stoken. Sinds kort lees ik mijn warmtepomp ook uit en ik zie nu dat de vraag van de HCC100 schakelt met de frequentie van de minimale run tijd ingesteld in de hcc100 (zie afbeelding:)
[Afbeelding]

Kan het zijn dat het fuzzy logic "algoritme" van slag is doordat er vaak niet aan de warmtevraag voldaan werd? Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik zou eerst even alle “geavanceerde instellingen” checken, en alles zodanig instellen dat je een zolang mogelijke run time krijgt.
Het kost even moeite maar in “systeem overzicht” kun je zien of er warmtevraag is als de warmtepomp stopt.
Pagina: 1 ... 33 ... 36 Laatste