Beste allen,
3 jaar geleden is er bij mij vloerverwarming geïnstalleerd met het honeywell evohome systeem. Alleen op de begane grond, boven verwarmen we voornamelijk met airco's. Ik had al eerder het idee dat de ketel niet synchroon opstartte met het openzetten van de groepen op de verdeler, maar er nooit met een stopwatch naast gezeten. Dat afgelopen weekend wel gedaan, en het bij mij gebeurd hetzelfde al in onderstaand topic.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1844547
Aantal schakelingen per uur op 3, minimale aan tijd op 3 (ketel ingesteld zodat deze reageert met 2 min. vertraging op warmtevraag zodat thermomotoren tijd hebben om te openen).
De BDR91 gaat keurig elke 20 minuten aan. De HCE80 houdt z'n eigen ritme en elke 12 minuten gooit die 1 of meerdere groepen open en even later de pomp aan. Zelfde gebeurd als ik schakelingen per uur op 6 ipv 3 instel.
Met deze situatie komt er 1 van de 3 keer per uur warm water daadwerkelijk de vloer in, en de andere 2 keer gaat het langs de bypass direct terug richting ketel. Niet erg efficiënt dus.
Zodra ik van 1 van de zones de gevraagde temperatuur omhoog gooi gaat het wel goed. Lijkt dus dat het vooral met op temperatuur houden met weinig warmtevraag er iets niet goed gaat.
Heb al contact gehad met Resideo technische helpdesk. Gaven in eerste instantie aan dit gedrag niet te kennen, en konden er ook geen oplossing voor geven. Volgens mij zit het in de evotouch software die bij lage warmtevraag de ketel en HCE80 niet synchroon met gelijke frequentie per uur aanstuurt.
Nu had ik gezien dat ik ook de ketel door de HCE80 kan laten aansturen door de BDR91 daar aan toe te wijzen. Heeft iemand dit al geprobeerd?
Ik vraag me af of dan nog wel vanaf de evotouch naar de HCE80 doorgegeven wordt welke zones warmtevraag hebben. Ik verlies dan wel de aantal schakelingen per uur instelling, dus dat heeft misschien grotere temperatuurschommelingen tot gevolg?
Ik heb geen HR92's op radiatoren boven, dus de evotouch hoeft dan helemaal geen signaal meer naar de ketel te geven.
Iemand een idee of deze opzet om de BDR91 aan de HCE80 toe te wijzen gaat werken en of dit efficienter gaat zijn?
Zal misschien trial & error worden om er achter te komen... Is het als het niet werkt weer eenvoudig om de BDR91 terug toe te wijzen aan de evotouch?
Ik hoor graag jullie input en gedachtes hierover!