Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming

Pagina: 1 ... 34 ... 36 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimNH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-09 14:59
Ik heb nog niets aangepast aan de instellingen, alles staat nog zoals de installateur het ingesteld heeft (nieuwbouw). Maar ik zag wel dat alles redelijk ingesteld is voor een warmtepomp. Ik zou het max aantal runs nog terug kunnen brengen naar 1 uur maar dan is het probleem nog niet weg.

De afbeelding van te tijdlijn is de warmtevraag gezien vanuit mijn warmtepomp. dit zijn continue periodes van 20 min aan en 20 min uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-09 15:56
pimNH schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:15:
Ik heb nog niets aangepast aan de instellingen, alles staat nog zoals de installateur het ingesteld heeft (nieuwbouw). Maar ik zag wel dat alles redelijk ingesteld is voor een warmtepomp. Ik zou het max aantal runs nog terug kunnen brengen naar 1 uur maar dan is het probleem nog niet weg.

De afbeelding van te tijdlijn is de warmtevraag gezien vanuit mijn warmtepomp. dit zijn continue periodes van 20 min aan en 20 min uit.
Haal anders eerst dat tijdvenster even weg om te zien of het probleem dan weg is. (Waar stel je dit trouwens in?)
En kijk even wat er mogelijk is op https://academy.resideo.c...dc6364&generated_by=74251

[ Voor 7% gewijzigd door Meteen op 19-11-2024 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimNH
Staat hier meer informatie dan in de summiere handleiding? Heb wel al een installateursaccount dus zal morgen wel even kijken. Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
pimNH schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:31:
Staat hier meer informatie dan in de summiere handleiding? Heb wel al een installateursaccount dus zal morgen wel even kijken. Bedankt
Ja, met name een lijst van alle parameters. En waarschijnlijk veel wat je al weet 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15-09 20:19
Dashlane schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:22:
[...]

Je kunt ook de klep en de round aan elkaar koppelen zonder evohome. Hij komt niet terug in je overzicht, maar draait als zijnde slave mee in je systeem. Het wordt dan nooit warmer dan de ingestelde tempratuur.
Hoe kan je dit doen dan? Ik zou wel een hr92 standalone of ik combinatie met een round willen laten draaien maar los van de ketelaansturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 08:42

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

pimNH schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:15:
@pimNH
Er is toch iets vreemds in je warmtevraag, want ook al is de minimale aantijd 20 minuten, als er dan nog steeds vraag is, dan moet hij door blijven lopen. Dus kennelijk vindt evohome dat de gewenste temperatuur na 20 minuten bereikt is?
Idem met de uittijd.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meteen
Hippe Lip schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:27:
[...]

@pimNH
Er is toch iets vreemds in je warmtevraag, want ook al is de minimale aantijd 20 minuten, als er dan nog steeds vraag is, dan moet hij door blijven lopen. Dus kennelijk vindt evohome dat de gewenste temperatuur na 20 minuten bereikt is?
Idem met de uittijd.
Ik vermoed dat de geavanceerde parameter “cyclustijd van de warmtevraag” van de HCC100 gewoon op 3 staat 😁.(NB er is geen EvoHome in het spel hier).

[ Voor 3% gewijzigd door Meteen op 20-11-2024 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimNH
Ik heb inderdaad geen evohome en de cyclustijd van de warmtevraag staat op 3, maar dit zou evengoed moeten betekenen dat er bij vraag langer dan 20 minuten gestookt dient te worden toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
Het is maar net hoe je de omschrijving van de parameter interpreteert. Sinds ik de cyclustijd op de HCC100 op 1 heb staan, blijft mijn pomp van de vloerverdeler aan zolang er warmtevraag is. Die ging eerst ook zoveel keer aan en uit terwijl er wél warmtevraag was. Ik zou het gewoon even proberen.

[ Voor 20% gewijzigd door Meteen op 20-11-2024 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimNH
Meteen schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:03:
Het is maar net hoe je de omschrijving van de parameter interpreteert. Sinds ik de cyclustijd op de HCC100 op 1 heb staan, blijft mijn pomp van de vloerverdeler aan zolang er warmtevraag is. Die ging eerst ook zoveel keer aan en uit terwijl er wél warmtevraag was. Ik zou het gewoon even proberen.
hmm zal dat eens proberen

Update:
Hij staat nu 40 min op vraag en dan 20 min uit, heeft niet geholpen dus.

[ Voor 8% gewijzigd door pimNH op 21-11-2024 06:58 ]

• Meteen
pimNH schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:01:
[...]

hmm zal dat eens proberen

Update:
Hij staat nu 40 min op vraag en dan 20 min uit, heeft niet geholpen dus.
Welke parameters zijn die 40 en 20 minuten, staan die in de instellingen bedoel je? Maar wat doet dan de warmtepomp?
Hieronder mijn instellingen. Ik krijg de minimale aan-tijd niet langer (voor zover ik me kan herinneren). Maar de verdelerpomp draait daarmee de hele tijd dat er warmte vraag is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hShDufp2oGbjt0Q5rLerSMwNufE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yJ8zaBAjSSbk7HaKi9fpFw4m.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Meteen op 21-11-2024 12:23 ]

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Is het iemand al gelukt om een HCE80 in combinatie met Honeywell Home Evohome display, een BDR91 schakelkast, goed syncroon te laten lopen? Ik zie met regelmaat dat de kleppen van de HCE80 opengaan maar de ketel niks doet, of de ketel aanstaat en de kleppen van de hce80 nog dicht staan.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:53
leonbong schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:05:
Het begint met knappe bypass. Bijvoorbeeld een danfoss AVDO, die goed afstellen dat bij alles dicht in huis, de bypass net iets meer flow doet dan de minimum flow noodzakelijk voor de ketel (check hiervoor je min-vermogen).
Vuistregel 4kw min vermogen +/- 150l/uur, 7kw min vermogen +/-230 l/uur

Dan moet goed komen, dan heb je de installatie dusdanig gemaakt dat je minimale aantal aan/uit haalt.

Mocht je nu een belabberde bypass hebben dan kan je opstelling overwegen waarbij je achter de bypass een Watts inregelventiel plaatst zodat je de bypass flow kan beperken tot je noodzakelijk debiet.
[Afbeelding]
V1 = Bypass
V2 = Inregelventiel (Watts inregelkraan)
oude koeien i know maar ben benieuwd of dit een haalbaar idee is... Kun je met een dergelijke bypass ook regelen dat er bij een defrost van je warmtepomp een deel van het water door de bypass loopt? Ik vraag het omdat ik nu wat geluidsoverlast heb bij defrost. Heb een systeem met een 9kW panasonic WP. Die zit op 32mm meerlagenbuis en gaat dan naar een t-stuk, 1 kant van dat t-stuk zit op een pomploze vloerverwarmingsverdeler voor de begane grond. Maar de andere kant gaat naar convectoren op de verdiepingen. Door waterzijdig inregelen is het redelijk gelukt om in normaal bedrijg de hoeveelheid water die de verschillende takken van de t-splitsing doorloopt ongeveer op 10L / min elk te krijgen. maar zodra de WP gaat defrosten stijgt de flow ineens naar ~30L/min. Hiervan gaat een aanzienlijk deel blijkbaar naar de radiatoren-aftakking wat voor geluid zorgt. dit hoor je snachts best wel op de slaapkamer. Is er een manier om te zorgen dat bij een defrost er minder stroming naar boven gaat en bijv. meer door een bypass of door de vloerverwarming (daar hoor je het niet)?

• pimNH
Meteen schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:02:
[...]

Welke parameters zijn die 40 en 20 minuten, staan die in de instellingen bedoel je? Maar wat doet dan de warmtepomp?
Hieronder mijn instellingen. Ik krijg de minimale aan-tijd niet langer (voor zover ik me kan herinneren). Maar de verdelerpomp draait daarmee de hele tijd dat er warmte vraag is.
De 40 en 20 minuten volgt uit de minimale aan en uit tijd denk ik, beide staan op 20 minuten. Maar er lijkt nu wat te gebeuren, de tijden lijken wat te veranderen: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w2Juw_ORNm4OdhFfifwyrNkXXhs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bHkWaBkFXhQR15rqJ3vZDX3M.png?f=user_large
Ik heb de thermostaat wat hoger gezet vandaar de iets langere periode rond 18.00.

De warmtepomp stookt gewoon netjes afhankelijk van de vraag, behalve als hij warm water maakt of geprohibit is. Het gekke is dan wel dat de vraag van de HCC 100 nog wel aan en uit schakelt terwijl er niet aan de vraag voldaan wordt.

Ik heb de prohibit tijd terug gezet tot twee korte periodes (in de ochtend en avond) en laat het zo wel een tijdje draaien. Wie weet past het fuzzy logic algoritme zich nog aan en anders bouw ik zelf wel een klepcontroller.

[ Voor 4% gewijzigd door pimNH op 21-11-2024 20:35 ]

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:32
Fr33z schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:15:
[...]

oude koeien i know maar ben benieuwd of dit een haalbaar idee is... Kun je met een dergelijke bypass ook regelen dat er bij een defrost van je warmtepomp een deel van het water door de bypass loopt? Ik vraag het omdat ik nu wat geluidsoverlast heb bij defrost. Heb een systeem met een 9kW panasonic WP. Die zit op 32mm meerlagenbuis en gaat dan naar een t-stuk, 1 kant van dat t-stuk zit op een pomploze vloerverwarmingsverdeler voor de begane grond. Maar de andere kant gaat naar convectoren op de verdiepingen. Door waterzijdig inregelen is het redelijk gelukt om in normaal bedrijg de hoeveelheid water die de verschillende takken van de t-splitsing doorloopt ongeveer op 10L / min elk te krijgen. maar zodra de WP gaat defrosten stijgt de flow ineens naar ~30L/min. Hiervan gaat een aanzienlijk deel blijkbaar naar de radiatoren-aftakking wat voor geluid zorgt. dit hoor je snachts best wel op de slaapkamer. Is er een manier om te zorgen dat bij een defrost er minder stroming naar boven gaat en bijv. meer door een bypass of door de vloerverwarming (daar hoor je het niet)?
Kijk eens in mijn topic, zie footer. Werkt als een dolle (bij mij)!

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Meteen
pimNH schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:22:
[...]
Ik heb de thermostaat wat hoger gezet vandaar de iets langere periode rond 18.00.
Is je HCC100 bedraad aangesloten op je warmtepomp? Hoe en waar meet je die aan en uit tijd, op de HCC100?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack_007
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:15
Hoi,

Weet iemand wellicht iets te vertellen hoe de Evohome een warmtevraag weegt. Ik bedoel hiermee hoe weet de Evohome wat de gevraagde capaciteit/vermogen is van een bepaalde zone. Een zone kan bestaan uit een enkele radiator met een b.v. HR92 of een zoneklep waarachter een complete verdiepingsvloer met vloerverwarming zit. Beide zones kunnen (procentueel; system overview) evenveel warmte vragen, terwijl dit in absolute zin enorm kan verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:11
Dat “leert” het systeem.

Grofweg leert het systeem hoeveel ketelaansturing er nodig is om een een de temperatuur te laten stijgen.

Voorbeeld:
Uiteindelijk weet het systeem dus om 1 graad omhoog te gaan in bijvoorbeeld een uur.
Voor zone A is hiervoor 90% ketelvraag voor nodig.
Voor zone B is hiervoor 45% ketelvraag voor nodig.

[ Voor 84% gewijzigd door leonbong op 23-11-2024 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Dat zou heel mooi zijn maar ik vrees dat 't allemaal wat simpeler is. Ik dacht dat 't gewoon een kwestie is dat elke zone een warmtevraag heeft tussen 0% en 100% en dat 't hoogste % naar de ketelmodule wordt gestuurd.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Nee dat is het niet. Het is complexer dan je denkt.

Dit wordt namelijk ook gebruikt om te bepalen wanneer het systeem moet gaan voorverwarmen om op een bepaald tijdstip de boel op temperatuur te hebben.

Voor mijn woonkamer kiest evohome hiervoor ruime tijden enkele uren en dan redt het systeem het net.
Mijn slaapkamer hele korte tijden.

[ Voor 85% gewijzigd door leonbong op 23-11-2024 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Ok, dat zou mooi zijn. Ik zie altijd wel dat het % aansturing naar m'n OpenTherm module gelijk is aan 't hoogste % van 1 van de zones. of die 0% tot 100% per zone nog wat intelligenter onderling gewogen worden of dat die % per zone's al wat worden bijgesteld op basis van de warmtevraag dat is niet goed te zien idd.

aanvulling: ok, opwarmgedrag wordt dus per ruimte bepaald.

[ Voor 8% gewijzigd door blb4 op 23-11-2024 11:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
Ik heb hiervan ooit een interne Honeywell presentatie gezien/gehad. Ik zal kijken of ik die nog heb.
Waar dit werd toegelicht met rekenformules en grafieken.

Het wordt ook gebruikt om de overshoot op een ruimte te minimaliseren.

[ Voor 19% gewijzigd door leonbong op 23-11-2024 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
blb4 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:40:
Ok, dat zou mooi zijn. Ik zie altijd wel dat het % aansturing naar m'n OpenTherm module gelijk is aan 't hoogste % van 1 van de zones. of die 0% tot 100% per zone nog wat intelligenter onderling gewogen worden of dat die % per zone's al wat worden bijgesteld op basis van de warmtevraag dat is niet goed te zien idd.

aanvulling: ok, opwarmgedrag wordt dus per ruimte bepaald.
Ik zie ook dat het hoogste percentage van de HR92 zones overeenkomt met het percentage van de toestelregeling. Dat lijkt me logisch, omdat de zone die de hoogste aanvoertemperatuur nodig heeft, anders niet warm wordt. Daarnaast is er natuurlijk nog de radiatorkraanpositie, die je in het overzicht niet ziet.
De zone vloerverwarming staat bij mij vaak op 100%. Ik kan niet anders dan aannemen dat dit gaat over de stand van de thermomotor, omdat deze 100% niet leidt tot 100% toestelregeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bucephalus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:15
AOC schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:53:
Is het iemand al gelukt om een HCE80 in combinatie met Honeywell Home Evohome display, een BDR91 schakelkast, goed syncroon te laten lopen? Ik zie met regelmaat dat de kleppen van de HCE80 opengaan maar de ketel niks doet, of de ketel aanstaat en de kleppen van de hce80 nog dicht staan.
Ik had ook last van dit probleem (zoek even op andere posts van mij).

Sinds half november heb ik de BDR91 verwijderd uit het evohome display en direct gekoppeld aan de HCE80.
Gevolg is dat de ketel nu aan/uit gaat op aansturen van de HCE 80. De ketel gaat aan op het moment dat de HCE 80 de pomp van de verdeler aan zet. Dat is ongeveer 30-35 seconden nadat de lampjes van de zones die warmtevraag hebben gaan branden. (HCE80 staat hier op a-synchrone regeling volgens mij)

Naar mijn idee stuurt het centrale evohome paneel nog wel door naar de HCE80 welke zones warmtevraag hebben. bij systeemoverzicht zie ik ook de percentages gewoon veranderen gedurende de dag. Eerst had ik temperatuur continue, nu heb ik een programma lopen met 1 graad nachtverlaging. Je verliest ook de mogelijkheid om minimale aan tijd en schakelingen per uur in te stellen.

In het begin moest de HCE80 naar mijn idee zichzelf even inleren maar het loopt nu aardig goed.
Het enige "probleem" wat ik nu heb is dat de 30 seconden een beetje kort is om de groepen volledig open te draaien. Dus wellicht dat ik op de ketel nog een vertraging op warmtevraag ga instellen van 2 minuten zodat de groepen die warmtevraag hebben ook meer open staan als de ketel aan springt. Hangt van de ketel af of die optie er is, bij mijn Intergas HRE wel. De HCE80 zal dan wel opnieuw even moeten wennen aan het nieuwe patroon.

Wat comfort betreft: Na de verandering had ik continue een kleine temperatuur overshoot van +- een halve graad. Misschien dat dat kwam omdat de HCE80 nog even moest inleren, maar omdat het redelijk lang bleef heb ik dat opgelost door de temperatuur gewoon een half graadje lager in te stellen op het evohome display.
Vergelijken wat gasverbruik betreft is lastig omdat ik vorig jaar al eerder met nachtverlaging werkte, en we hebben ook een houtkachel in de woonkamer die we af en toe aan hebben. Dus dat heeft nogal invloed en maakt zelfs periodes vergelijken met website mindergas lastig.

Hoop dat je (en anderen wellicht) hier wat aan hebt. Wellicht de moeite waard om het te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemharselaar
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12-02 09:46
Goedemiddag allemaal,

Ik heb sinds 2 weken de HCC100 en tot nu toe is het een ramp en kunnen we in t-shirt in huis zitten.

Vanmorgen weer ingelogd op de HCC100 omdat het weer 2 graden warmer was als ingesteld en hij begon gelijk met updaten van de firmware. Wat schetst mijn verbazing na de update is het al de hele dag de ingestelde temperatuur!!!! Dit geld voor alle zones die op verwarmen staan (momenteel 2 van de 3).

Nu ben ik wel benieuwd of meer mensen hier "last" van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drossie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:48
Ik heb een Ihto Daalderop HP S95 warmtepomp met Evohome thermostaat.

Sinds enkele dagen ben ik beginnen spelen met de instellingen van de warmtepomp om 's nachts geen geluidsoverlast te hebben.
Hiervoor stel ik ook een nachtverlaging in op de Evohome. Maar om een of andere duistere reden werkt de warmtepomp nu veel meer 's nachts dan overdag. Ik heb ingesteld dat het 's nachts 19° mag zijn. Het is in huis 21°. Toch werkt de warmtepomp elk uur! Overdag gebeurt dat niet.
Ik vermoed dat het bij de thermostaat te zoeken is en niet bij de warmtepomp.

Klinkt dit bekend in de oren bij iemand? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mu-fBDlmEOUNEQPsVGbwKt6SpEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b00pKFWgn7ce6TdDT1J8pc7G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QlAMGafS2lmR3YbWnXTaJ3XVABw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pQk3DvO5tUa1O9jLG5qrlHKg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-09 20:12
Drossie schreef op zondag 8 december 2024 @ 03:17:

Sinds enkele dagen ben ik beginnen spelen met de instellingen van de warmtepomp om 's nachts geen geluidsoverlast te hebben.
Hiervoor stel ik ook een nachtverlaging in op de Evohome. Maar om een of andere duistere reden werkt de warmtepomp nu veel meer 's nachts dan overdag. Ik heb ingesteld dat het 's nachts 19° mag zijn. Het is in huis 21°. Toch werkt de warmtepomp elk uur! Overdag gebeurt dat niet.

Klinkt dit bekend in de oren bij iemand? [Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou beginnen met minimale aan tijd naar 30 minuten te zetten en minimale uit tijd naar 10 minuten.

Heb je geen andere zone die aanspringt? Is het geen defrost die geforceerd wordt? Je kunt ook nog proberen om het setpoint lager te zetten, mijn ervaring is dat een setpoint <2 graden evohome alsnog sporadisch inschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
……..Toch werkt de warmtepomp elk uur! Overdag gebeurt dat niet.
Kijk in het systeemoverzicht voor welke zone er warmtevraag is en hoeveel warmte er gevraagd wordt van je warmtepomp.

Hoe ziet je systeem er trouwens uit? Evohome met radiatorknoppen, geen HCC100 of HCC80, en een BRD91T voor aan/uitschakelen van de warmtepomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
willemharselaar schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 17:04:
Goedemiddag allemaal,

Ik heb sinds 2 weken de HCC100 en tot nu toe is het een ramp en kunnen we in t-shirt in huis zitten.

Vanmorgen weer ingelogd op de HCC100 omdat het weer 2 graden warmer was als ingesteld en hij begon gelijk met updaten van de firmware. Wat schetst mijn verbazing na de update is het al de hele dag de ingestelde temperatuur!!!! Dit geld voor alle zones die op verwarmen staan (momenteel 2 van de 3).

Nu ben ik wel benieuwd of meer mensen hier "last" van hebben.
Evohome heeft over het algemeen twee weken nodig om te leren. Van aanwarmgedrag van je huis.
Dat gaat sneller als het weer omslaat buiten of als wisselden temperatuurinstellingen hanteert.

Daarna is het goed en werkt dingen als adaptieve start ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drossie
Dashlane schreef op zondag 8 december 2024 @ 07:50:
[...]

Ik zou beginnen met minimale aan tijd naar 30 minuten te zetten en minimale uit tijd naar 10 minuten.

Heb je geen andere zone die aanspringt? Is het geen defrost die geforceerd wordt? Je kunt ook nog proberen om het setpoint lager te zetten, mijn ervaring is dat een setpoint <2 graden evohome alsnog sporadisch inschakelt.
Ik heb slechts 1 zone.

Ik weet niet of het er toe doet, maar ik zie dat ik de laatste update op de Evohome niet heb. Ik heb gezien dat er dan een slimme functie bijkomen is, maar die heb ik dus niet. Er is nochtans verbinding met internet, want ik gebruik de app.

Zopas hoorde ik dat de warmtepomp opnieuw actief was, terwijl het echt warm genoeg is in huis...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hzFggw6C61tTssgPJUy479bdCbk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GoLOVifgDutWF8QXgWXZbCA0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VXhTwvggg13Jk86SRe23RIZUjp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b7If3sDi8kfdwBsFBDcaJanY.jpg?f=fotoalbum_large
Meteen schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:40:
[...]

Kijk in het systeemoverzicht voor welke zone er warmtevraag is en hoeveel warmte er gevraagd wordt van je warmtepomp.

Hoe ziet je systeem er trouwens uit? Evohome met radiatorknoppen, geen HCC100 of HCC80, en een BRD91T voor aan/uitschakelen van de warmtepomp?
1 zone. Vloerverwarming op 3 verdiepingen in het huis.
2x BRD91T. Daarmee heb ik daarstraks nog een communicatietest gedaan en die communiceren allebei.

[ Voor 35% gewijzigd door Drossie op 08-12-2024 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
Drossie schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:51:
[...]
Zopas hoorde ik dat de warmtepomp opnieuw actief was, terwijl het echt warm genoeg is in huis...
[...]
Als er een 2% warmtevraag is, staat je warmtepomp dus aan, want een BRD91 kan alleen maar aan of uit.
Eerst maar eens een upgrade van de software regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drossie
Meteen schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:26:
[...]

Als er een 2% warmtevraag is, staat je warmtepomp dus aan, want een BRD91 kan alleen maar aan of uit.
Eerst maar eens een upgrade van de software regelen.
Ik heb het contactformulier ingevuld om de update te pushen.

Na wat prutsen is er plots een 2e zone bijgekomen in de app. Ik kan die op geen enkele manier verwijderen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7zq_YXkh1WWiNZ8qoUSutwPciU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IZUjIHFDohwSc1S0yv3tw79x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brumax
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Drossie schreef op zondag 8 december 2024 @ 15:08:
[...]

Na wat prutsen is er plots een 2e zone bijgekomen in de app. Ik kan die op geen enkele manier verwijderen...

[Afbeelding]
Zie dit bericht: pascalwinters in "Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming"

vice versa en weer terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:30
Drossie schreef op zondag 8 december 2024 @ 15:08:
[...]

Via welk formulier heb je dit gedaan?
Ik heb exact hetzelfde beeld na het uitwisselen van de OpenTherm module naar de BDR warmtepomp module en het eruit gooien van alle zone regelaars.
Hij blijft ook gewoon braaf de warmtepomp aansturen met vraag van 2-10% en ik zit contant 1 tot 2 graden boven setpoint.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drossie
Joarie schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:30:
[...]

Via welk formulier heb je dit gedaan?
Ik heb exact hetzelfde beeld na het uitwisselen van de OpenTherm module naar de BDR warmtepomp module en het eruit gooien van alle zone regelaars.
Hij blijft ook gewoon braaf de warmtepomp aansturen met vraag van 2-10% en ik zit contant 1 tot 2 graden boven setpoint.
https://support.resideo.c...controller?language=en_US

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
leonbong schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:52:
[...]
Evohome heeft over het algemeen twee weken nodig om te leren.
Hoe moeilijk kan het zijn om een zelflerend AI fuzzy logic algoritme te voorzien van een extra algoritme dat de verwarming uit zet als het 0,5 graden boven de gewenste temperatuur is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forain
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Meteen schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:31:
[...]

Hoe moeilijk kan het zijn om een zelflerend AI fuzzy logic algoritme te voorzien van een extra algoritme dat de verwarming uit zet als het 0,5 graden boven de gewenste temperatuur is?
Omdat de proportionele band standaard op 1.5graden zit (en niet aanpasbaar is). Bij een instelling van 0.5graad betekend het dat de CV op 100% gaat draaien om een 0.5 graad te regelen, nu is dat bij 1.5 graden.

Ook is het zo bij een vloerverwarming met servo motors pas warmte wordt afgegeven bij >20% warmte vraag (de motoren hebben tijd nodig om op te gaan). Als er geen warmte kan worden afgegeven wordt er in principe geen gas verbruikt. Alleen de pomp staat voor niks te draaien.

Wat ik wel heb gemerkt is dat een regeling met een BDR + zoneklep redelijk gaat..
Een vloerverwarming verdeler veel beter werkt (omdat hij door heeft dat het een langszaam systeem is)
En een HR91/HR92 gewoon niet zo lekker werkt, omdat deze enkel op en dicht kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
Forain schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:13:
[...]
Omdat de proportionele band standaard op 1.5graden zit (en niet aanpasbaar is). Bij een instelling van 0.5graad betekend het dat de CV op 100% gaat draaien om een 0.5 graad te regelen, nu is dat bij 1.5 graden.
Misschien moet ik maar eens bij Honeywell gaan werken om dat allemaal uit te zoeken 😉

Een HR92 kan overigens meer dan alleen maar open en dicht, ook alle tussenstanden tussen 0% en 100%.
En naar mater het verschil tussen actuele en ingestelde temperatuur groter is, zal er een hogere aanvoertemperatuur gevraagd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forain
  • Niet online
Meteen schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:54:
[...]

Misschien moet ik maar eens bij Honeywell gaan werken om dat allemaal uit te zoeken 😉

Een HR92 kan overigens meer dan alleen maar open en dicht, ook alle tussenstanden tussen 0% en 100%.
En naar mater het verschil tussen actuele en ingestelde temperatuur groter is, zal er een hogere aanvoertemperatuur gevraagd worden.
Dat laatste valt volgens mijn metingen dus eigenlijk tegen, want 0% = dicht, 100% = open.. maar zo kan vanwege de lengte van het palletje, ook 60% ook nog dicht zijn... en 66%, open... zie hieronder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BcvEFE04SYkE1RbbznlQJE54N5U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YF3xIcILv8X1HtlyRsfQsn0V.png?f=user_large

hieronder de werking van een BDR91 (paars is klep open), en het rode vlak is de percentage vraag (relay demand) de twee temperaturen zijn in en uit.. En je ziet ook de vertraging van de servo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/59jsEzBInWB_PvsLwIc_Lev0dgg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OfAzq02NHpt3oJr5W3AGX3Bi.png?f=user_large

Ik kan ook eentje laten zien met de HCE80... maar die is ongeveer gelijk aan bovenstaande figuur

[ Voor 21% gewijzigd door Forain op 09-12-2024 19:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leonbong
Als je hr92 geen tussenstanden doet dan komt dat waarschijnlijk door matige waterzijdig inregeling.

Bij mij staan ze geregeld op 30% of 60% en eigenlijk nooit op 100% om een stabiele temperatuur te handhaven.
Ik kan ook op mijn warmtemeter zien dat de flow daadwerkelijk anders is.

Ps heat demand is niet hetzelfde als de mechanische stand van hr92

Ps bij een kwaliteitsradiatorkraan is flow daadwerkelijk afhankelijk van de slag van de pin.

[ Voor 21% gewijzigd door leonbong op 09-12-2024 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forain
  • Niet online
leonbong schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:03:
Als je hr92 geen tussenstanden doet dan komt dat waarschijnlijk door matige waterzijdig inregeling.

Bij mij staan ze geregeld op 30% of 60% en eigenlijk nooit op 100% om een stabiele temperatuur te handhaven.
Ik kan ook op mijn warmtemeter zien dat de flow daadwerkelijk anders is.

Ps heat demand is niet hetzelfde als de mechanische stand van hr92

Ps bij een kwaliteitsradiatorkraan is flow daadwerkelijk afhankelijk van de slag van de pin.
Dit vind ik wel interessant. Want ik heb paar vaste kranen (Herz) en een paar regelbare (danfoss en Honeywell) en ze hebben allemaal een net andere werking, en dat maakt uit.

Ik heb deze honeywell
https://www.buurs.nl/prod...vMTLK3_ci64QaAgPWEALw_wcB

Deze is inregelbaar, en bij standje 8 is er meer slag nodig om van 100% naar 0 gesloten te gaan, dan bij standje 1.. waarbij je inderdaad je flow kan regelen.
In mijn geval is het ongeveer 1.4mm (voor een volleslag) bij standje 8
En 0.57mm bij standje 1.

Vertaald naar heat_demand (voor de knop). Wat voor de volgens mij toch echt mechanische stand moet zijn, want je hoort bij een verandering in uitvraag kort daarna de motor gaan, en het is ook het enige van evohome richting de knop stuurt. Het radio verkeerd is af te luisteren. Want er ook een heat demand voor de zone en die zijn veel lager. (ook daar zijn plotjes van, kan ik wel delen als er belangstelling is)

100% is open, dus helemaal ingetrokken, bij deze kraan is dat ook zo, kan bij een andere anders zijn.
bij standje 1 is tussen de theoretische bandbreedte
4mm slag => (4-0.57) / 4 = 86% => 100%
standje 8:
4mm slag => (4-1.4) / 4 = 65% => 100%

Wat evohome bij een radiator knop doet bij eerste aansluiting is zoeken naar wanneer wordt het warmer in de ruimte en wanneer niet, en probeer tussen deze twee waarden te moduleren. Want dat kan met een radiator makkelijk vanwege de normaal gesproken snellere opwarming. Wat mij ook is opgevallen is de stapgrootte vrij groot is, waardoor bij kleine slag effectief eigenlijk alleen maar open/dicht is.

En bij de BDR's en de HCE/HCC is het allemaal net anders..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Bij normale thermostatische kranen verdraai je concentrisch gat. Maar de slag van pin blijft gelijk.

Ofwel als de flow door de voorinstelling beperkt is tot 400l/uur.
Dan varieert de flow van 0-400l/uur over bij bijvoorbeeld de 4mm van de pin.
Is de voorinstelling max 100l/uur dan varieert de flow tussen 0-100 over de 4mm van de pin.

Jij geeft aan dat bij jouw de slag anders wordt door de voorinstelling dat is heel raar. Dat gebeurd normaal alleen bij ouderwetse handkranen.

Ik weet eigenlijk heel zeker dat dit niet geldt voor Herz en Danfoss thermostatische radiatorkranen.

[ Voor 10% gewijzigd door leonbong op 09-12-2024 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meteen
Even ter info: de stand van de radiatorkraan lees je op de HR92 zelf af. In het systeemoverzicht van EvoHome vindt je het percentage van de warmtevraag dat die zone vraagt.

[ Voor 3% gewijzigd door Meteen op 09-12-2024 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:36

Klinkt dit bekend in de oren bij iemand? [Afbeelding]

[Afbeelding]
Misschien praat ik onzin maar het gedrag lijkt veel op het proberen te koelen zoals mijn water/water pomp laat zien.
Ik heb dus wel een compleet ander systeem maar mijn Itho gaat koelen zodra de ruimtetimp 2 graden of meer boven het setpoint staat.
Jij geeft aan dat je ruimte 21 is maar je zet de thermostaat op 19. Dat is mer dan 2 graden verschil en samen met je grafiek trigger ik hier dus op.

Nogmaals wellicht onzin maar ik nam dit topic door voor een vriend die aan het kijken is naar Evohome :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
Forain schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:43:
[...]
hieronder de werking van een BDR91 (paars is klep open), en het rode vlak is de percentage vraag (relay demand) de twee temperaturen zijn in en uit.. En je ziet ook de vertraging van de servo
[Afbeelding]
Wat me opvalt is dat de klep PWM gestuurd wordt en wanneer deze voor de tweede keer opengaat er geen temperatuur stijging is. Heb je een warmtepomp of een CV-ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forain
  • Niet online
Meteen schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:39:
[...]

Wat me opvalt is dat als de klep PWM gestuurd wordt en wanneer deze voor de tweede keer opengaat er geen temperatuur stijging is. Heb je een warmtepomp of een CV-ketel?
Cv ketel, BDR is net niet lang genoeg open om de servo volledig open te zetten. Hij moet nog leren dat hij minimaal 25% open moet zijn om iets te doen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@Forain
Ik heb het nagekeken de Honeywell trv werkt zoals elke thermostatische kraan.
Ofwel de voorinstelling veranderd niet de slag van de pin.

Dus als je die kraan op 80 l/uur beperkt dan varieert de flow daartussen over de volle slag van de pin.

Ps mbt jouw hr92 grafiek
Ik gok dat deze radiator veel te veel flow krijgt.
En nogmaals heat demand is niet hetzelfde als de mechanische stand van de hr92.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
leonbong schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 05:30:
@Forain
Ps mbt jouw hr92 grafiek
Ik vind dat die heat demand (dan) ook behoorlijk veel varieert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forain
  • Niet online
leonbong schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 05:30:
@Forain
Ik heb het nagekeken de Honeywell trv werkt zoals elke thermostatische kraan.
Ofwel de voorinstelling veranderd niet de slag van de pin.

Dus als je die kraan op 80 l/uur beperkt dan varieert de flow daartussen over de volle slag van de pin.

Ps mbt jouw hr92 grafiek
Die radiator krijgt inderdaad teveel flow, deze moet ik met een voetventiel dicht gaat draaien. Het liefst doe ik het met een nieuwe kraan maar dat komt nog wel.

En inderdaad is de mechanische stand niet de heat demand. Maar in de grafieken wel omdat de HA integratie dat doet... Zie hieronder het verschil tussen "TRV... heat_demand" = mechanische klep positie. En de andere is de zone heat_demand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2OELJoE3_naqLnQmvIdTy6-fsoU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uCLB1dZNl8cr43ZVRj4WsAzu.png?f=user_large

En ik ben even aan het meten geweest t.a.v. de adapter (dat witte/zwarte ding)
A: helemaal open
B: aanslag op pin (er zit spelling op het systeem)
C: dicht (ik kreeg er geen lucht door geblazen)
D: helemaal dicht

Nu is het interessante vraag moet je adapter tegen de pin aan laden kalibreren of juist helemaal uitgedraaid (het laatste dat doe ik)

Horizontale as = maat tussen witte deel en beweegbare deel adapter. In dit geval is de effectieve open/dicht range. standje 1 = 20l/uur, 8=140l/uur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TfOiNn6WKWcuJ6PZyaKzPxCDMKA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kgoXvxnOcOCGCUEIYF4ELLbq.png?f=user_large

[ Voor 0% gewijzigd door Forain op 10-12-2024 22:18 . Reden: Eenheidfout ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ik neem aan dat je 20l/uur bedoeld ipv l/min.

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 10-12-2024 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
Forain schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 20:48:
[...]
Nu is het interessante vraag moet je adapter tegen de pin aan laden kalibreren of juist helemaal uitgedraaid (het laatste dat doe ik)
Volgens de handleiding helemaal open, naar links gedraaid. Ik zorg er dan wel voor, door de adapter losser of vaster te draaien, dat de pin van de adapter vrijwel tegen de pin van het ventiel zit. Dit om te voorkomen dat de adapter er te ver opgeschroefd zit en het ventiel niet open gaat. Dat kun je voelen aan de weerstand als je aan het zwarte wieltje draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Forain
  • Niet online
Zijn de meesten bekend met deze "hack"

https://www.youtube.com/watch?v=FXqqpaUYfA0

De kunt de HRA80 antenne in de HCE80 aansluiten.

[ Voor 21% gewijzigd door Forain op 11-12-2024 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulWO
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10-09 20:09
Ik heb een Stiebel Eltron W/W warmtepomp WPE-i 08 HK Premium 230 met losse combiboiler HSBC 300L Cool. Voor verwarmen en koelen.
De combiboiler is 270 liter tapwater en een 100 liter buffervat voor de vloerverwarming, tevens zitten de pompen ingebouwd in deze kast.
De Stiebel Eltron Thermostaat (tevens dauwpuntbepaling) hangt in de woonkamer (referentieruimte).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LEgaaD_-ylHYgPllCD_CaCmUwtg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Nk4ZElAb2cvbFf98F5vKdL31.jpg?f=user_large

Boven en beneden vloerverwarming met boven en beneden beide een HCE80 op de verdelers.
Dit aangestuurd met de EvoHome wifi unit en T87RF2025 thermostaten.
App software = 02.01.01.01
WiFi software = 02.00.20.00

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m4T6QtaMGROc-uEEfxXS12hqUAI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/e1x98mYgb0BLZcEbNFjrza7i.jpg?f=user_large

Tot voor kort werd de verwarmingscircuitpomp door de warmtepomp aangestuurd en opereerde het EvoHome systeem in een slave-modus. Dus indien warmtevraag in de woonkamer, dan konden andere ruimtes ook verwarmt worden. Niet ideaal, want woonkamer met veel glas op het zuiden en tevens (voor de sfeer) een houtkachel.

Afgelopen weekend (na mail contact met Stiebel Eltron) het e.e.a. aangepast.
Bedoeling is dat de warmtepomp leidend is en blijft voor verwarmen/koelen. De buffervat temperatuur is variabel afhankelijk van de binnen- en buitentemperatuur. Het niet mogelijk om de warmtepomp met EvoHome (met een BDR91T) aan te sturen. Stiebel werkt met modbux/canbus etc.
De thermostaat/aansturing van Stiebel blijft dus in de woonkamer/referentieruimte hangen. Standaard op 20 graden in gesteld, om de juiste buffervat temperatuur te verzorgen.

De beide HCE80's zijn nu netjes bedraad (aan elkaar) gekoppeld

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ThprlpSWVnVLhQSJevOggACCg8s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GmAi8AHTh34O7Vho4zm1ozF3.jpg?f=user_large

De HRA80 volgens onderstaande schema aangesloten (1 HRA80 laten vervallen, want had op beide HCE80 een eigen antenne)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TovudzjXveEKZbWtu-E10j1x2Sw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/exVvYMIuz35yeThMbTV8PP7a.jpg?f=user_large

De verwarmingscirculatiepomp (welke in de boilerkast zit) heb ik losgekoppeld van klem X2.3 van de aansturing van Stiebel en aangesloten op het pomprelais van de HCE80 beneden (naast de warmtepomp).

De Stiebel geeft een 230volt signaal wanneer de warmtepomp in koelmodus gaat.
Daarvoor heb ik een (simpel standaard) relais met 2maak contacten verbonden met klem 3 en 4 op de beide HCE80's. Even getest met handmatig 230volt erop zetten en werkt super.
Ik heb dus gekozen voor deze oplossing:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tuG9JOTafyOcMQHa1pew-1wnJcU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UG7NKFmQNBJM5ezaI5sVx3Zs.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik nog 3 onduidelijkheden.

1. In de handleiding van EvoHome staat dat je de thermostaten moet toewijzen aan de EvoHome met het Co-signaal, terwijl in de handleiding van de HCE80 staat dat het moet het het Hc-signaal.
Wat is het verschil tussen beiden? En wat is juist?

HCE80 handleiding
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VfBfD6ztlBeq8geLgatfiwf78ZI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BgSZIJqs96EA1yKpNYMh3Rds.jpg?f=user_large

EvoHome handleiding
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c2bV9Zjf3kg2OvD5dBjvyViNPxQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/e8eyLXEcdKgPT0u2XhJCR86a.jpg?f=user_large

2. Ik heb in de 'handleiding' uit dit topic gelezen dat je de thermostaten 2 keer moet koppelen achter elkaar.
Is dat ook nog na de laatste update van EvoHome nodig? Ik heb namelijk niet de indruk dat dat effect heeft. En welke rol speelt bovenstaande onduidelijkheid hierin? Ik twijfel of ik alles ga resetten en opnieuw ga toewijzen, koppelen etc.

3. De warmtepomp doet dus aan voorregeling en schakelt de HCE80's in koelbedrijf. Maakt de HCE80 automatisch gebruik van het koelprogramma? (reeds in EvoHome ingesteld) Of moet ik toch handmatig op EvoHome de koelmodus activeren om het juiste programma te draaien? Ik heb overigens in EvoHome niet echt programma's, gezien betonvloeren en vloerverwarming. Temperatuur is dus altijd stabiel.
Het zou wel jammer zijn als dit niet automatisch gaat. De warmtepomp wil nog wel eens vaker tussen koelen en verwarmen switchen indien er een koudere/warmere periode in het jaar ontstaat anders dan de 2 verwachten seizoensschakelingen.

Als boven staande niet (eenvoudig) te fixen is, is het dan verstandiger om de thermostaten rechtstreeks aan de HCE80 te koppelen? (zonder tussenkomst van de EvoHome? De tijdprogramma's gebruik ik immers toch niet.

• PaulWO
Forain schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:59:
Zijn de meesten bekend met deze "hack"

https://www.youtube.com/watch?v=FXqqpaUYfA0

De kunt de HRA80 antenne in de HCE80 aansluiten.
Cool. Zou je dan de 2e HCE80 simpel kunnen doorverbinden met een signaaldraad op klemmen 1 en 2 van de ene naar de andere HCE80 voor het antenne signaal?

• leonbong
Ja maar dat staat gewoon in de handleiding

• PaulWO
Ik snap de handleiding. Maar daar staat niet in dat je de HRA80 uit elkaar kan trekken, de print op die oranje connector kan drukken en dat klemmen 1 en 2 daar alsnog mee in verbinding staan 😉

Edit:
Maargoed: daad bij het woord gevoegd; werkt perfect. Weer een kastje en snoer minder👌

[ Voor 20% gewijzigd door PaulWO op 12-12-2024 20:11 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

PaulWO schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:12:
[…]
Tot voor kort werd de verwarmingscircuitpomp door de warmtepomp aangestuurd en opereerde het EvoHome systeem in een slave-modus. Dus indien warmtevraag in de woonkamer, dan konden andere ruimtes ook verwarmt worden. Niet ideaal, want woonkamer met veel glas op het zuiden en tevens (voor de sfeer) een houtkachel.

Afgelopen weekend (na mail contact met Stiebel Eltron) het e.e.a. aangepast.
Bedoeling is dat de warmtepomp leidend is en blijft voor verwarmen/koelen. De buffervat temperatuur is variabel afhankelijk van de binnen- en buitentemperatuur. Het niet mogelijk om de warmtepomp met EvoHome (met een BDR91T) aan te sturen. Stiebel werkt met modbux/canbus etc.
@PaulWO
Dat begint te lijken op mijn opstelling (met Nibe S1255). Die werkt weersafhankelijk, waarbij de WP de temperatuur van het buffervat bepaalt.

Het verschil is echter dat mijn evohome niet slave is, maar leidend voor de temperatuurbeheersing van alle ruimtes.
Je hebt een primair CV-circuit (van WP naar buffervat) en een secundair circuit (van buffervat het huis in). In dat secundaire circuit zit een aparte circulatiepomp (anders daar geen circulatie) en die wordt door evohome aangestuurd. Door het ‘ketelrelais’. Dat werkt perfect. Mijn WP kan ik ook niet direct aansturen.
Op de WP zoek je de stooklijn die zo laag mogelijk is en waarbij je je huis nog op de gewenste temperatuur kan krijgen.
De thermostaat/aansturing van Stiebel blijft dus in de woonkamer/referentieruimte hangen. Standaard op 20 graden in gesteld, om de juiste buffervat temperatuur te verzorgen.
Ook die ruimte wordt bij mij dus door evohome beheersd.
[…]
Nu heb ik nog 3 onduidelijkheden.

1. In de handleiding van EvoHome staat dat je de thermostaten moet toewijzen aan de EvoHome met het Co-signaal, terwijl in de handleiding van de HCE80 staat dat het moet het het Hc-signaal.
Wat is het verschil tussen beiden? En wat is juist?
Je kunt de HCE80 ook zonder evohome gebruiken. Dan koppel je de thermostaten volgens de handleiding van de HCE80.
Laat je evohome de boel besturen, dan volg je díé handleiding.
2. Ik heb in de 'handleiding' uit dit topic gelezen dat je de thermostaten 2 keer moet koppelen achter elkaar.
Is dat ook nog na de laatste update van EvoHome nodig? Ik heb namelijk niet de indruk dat dat effect heeft. En welke rol speelt bovenstaande onduidelijkheid hierin? Ik twijfel of ik alles ga resetten en opnieuw ga toewijzen, koppelen etc.
Dat twee keer koppelen (als ik je goed begrijp) is om zowel het verwarmen als het koelen in te kunnen stellen op evohome.
Ik verwarmde eerst (met evohome) op gas en na overstap op een WP heb ik de eerste winter evohome ongemoeid gelaten. Geen problemen.
In de zomer daarna heb ik alles gereset en heb die ‘dubbele koppelmethode’ toegepast om ook te kunnen koelen met evohome. Maar dat werd een ramp bij mij. Ik kreeg het niet goed werkend en heb het daarom weer teruggezet naar alleen verwarmen.
In de zomer, als ik wil koelen, dan gooi ik alle verdelers open en zet de WP op koelen. De max koelcapaciteit is prima. Het werkt toch alleen maar als topkoeling. Ik krijg er een paar graden af in huis.
3. De warmtepomp doet dus aan voorregeling en schakelt de HCE80's in koelbedrijf. Maakt de HCE80 automatisch gebruik van het koelprogramma? (reeds in EvoHome ingesteld) Of moet ik toch handmatig op EvoHome de koelmodus activeren om het juiste programma te draaien?
Je moet op evohome de koelmodus handmatig inschakelen. Evohome kan daarin niet volgend zijn. Mijn WP kan wél volgend zijn, dus laat ik evohome de omschakeling verzorgen.
En dan kan je met een BDR91 die omschakeling aan de WP doorgeven.
Ik heb overigens in EvoHome niet echt programma's, gezien betonvloeren en vloerverwarming. Temperatuur is dus altijd stabiel.
Die eerste zin snap ik niet.
Het zou wel jammer zijn als dit niet automatisch gaat. De warmtepomp wil nog wel eens vaker tussen koelen en verwarmen switchen indien er een koudere/warmere periode in het jaar ontstaat anders dan de 2 verwachten seizoensschakelingen.
Dat kun je idd beter niet automatisch laten schakelen tussen verwarmen en koelen. Met name in voor- en naseizoen ga je dan in de nacht verwarmen en overdag koelen. Dat wil je niet.
Als je evohome leidend maakt voor de omschakeling heb je daar geen last van.
Als boven staande niet (eenvoudig) te fixen is, is het dan verstandiger om de thermostaten rechtstreeks aan de HCE80 te koppelen? (zonder tussenkomst van de EvoHome? De tijdprogramma's gebruik ik immers toch niet.
Zie boven.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaulWO
Hippe Lip schreef op donderdag 12 december 2024 @ 22:07:
[...]

@PaulWO
Dat begint te lijken op mijn opstelling (met Nibe S1255). Die werkt weersafhankelijk, waarbij de WP de temperatuur van het buffervat bepaalt.

Het verschil is echter dat mijn evohome niet slave is, maar leidend voor de temperatuurbeheersing van alle ruimtes.
Je hebt een primair CV-circuit (van WP naar buffervat) en een secundair circuit (van buffervat het huis in). In dat secundaire circuit zit een aparte circulatiepomp (anders daar geen circulatie) en die wordt door evohome aangestuurd. Door het ‘ketelrelais’. Dat werkt perfect. Mijn WP kan ik ook niet direct aansturen.
Op de WP zoek je de stooklijn die zo laag mogelijk is en waarbij je je huis nog op de gewenste temperatuur kan krijgen.

[...]

Ook die ruimte wordt bij mij dus door evohome beheersd.

[...]

Je kunt de HCE80 ook zonder evohome gebruiken. Dan koppel je de thermostaten volgens de handleiding van de HCE80.
Laat je evohome de boel besturen, dan volg je díé handleiding.

[...]

Dat twee keer koppelen (als ik je goed begrijp) is om zowel het verwarmen als het koelen in te kunnen stellen op evohome.
Ik verwarmde eerst (met evohome) op gas en na overstap op een WP heb ik de eerste winter evohome ongemoeid gelaten. Geen problemen.
In de zomer daarna heb ik alles gereset en heb die ‘dubbele koppelmethode’ toegepast om ook te kunnen koelen met evohome. Maar dat werd een ramp bij mij. Ik kreeg het niet goed werkend en heb het daarom weer teruggezet naar alleen verwarmen.
In de zomer, als ik wil koelen, dan gooi ik alle verdelers open en zet de WP op koelen. De max koelcapaciteit is prima. Het werkt toch alleen maar als topkoeling. Ik krijg er een paar graden af in huis.

[...]

Je moet op evohome de koelmodus handmatig inschakelen. Evohome kan daarin niet volgend zijn. Mijn WP kan wél volgend zijn, dus laat ik evohome de omschakeling verzorgen.
En dan kan je met een BDR91 die omschakeling aan de WP doorgeven.

[...]

Die eerste zin snap ik niet.

[...]

Dat kun je idd beter niet automatisch laten schakelen tussen verwarmen en koelen. Met name in voor- en naseizoen ga je dan in de nacht verwarmen en overdag koelen. Dat wil je niet.
Als je evohome leidend maakt voor de omschakeling heb je daar geen last van.

[...]

Zie boven.
We hebben dan inmiddels bijna de zelfde opstelling (ik heb het niet meer in slave). Sinds dit weekend is mijn Honeywell ook leidend voor alle ruimtes. De Stiebel Thermostaat hang alleen nog in de referentieruimte om de juiste buffer temperatuur te bepalen. Dat is afhankelijk van de binnen- en buitentemperatuur, maar ook de gevraagde (standaard) temperatuur. Deze heb ik nu op 19,5 gezet. Is nog even trial en error of dat iets meer of minder moet zijn, waardoor de warmtepomp superstabiel gaat draaien.

Verschillen in de opstelling zijn:
1. Ik heb de circuitpomp rechtstreeks aan de interne pomprelais van de HCE80 aangesloten. Ik maak dus geen gebruik van een ketelrelais zoals jij hebt gedaan. Gebruik jij de BDR91T? En waarom? Waarom niet de circuitpomp rechtstreeks aan de HCE80? Ik heb hier een BDR91T liggen, maar zie de toegevoegde waarde niet. De HCE80 wordt aangestuurd door de EvoTouch indien er warmtevraag is. Servomotor gaat dan open, en halve minuut later schakelt de interne pomprelais 230volt op de circuitpomp. Ik kan dat ook door een BDR91T laten doen, maar lijkt me meer storingsgevoelig (draadloze communicatie) en zie het verschil/toegevoegde waarde niet....

2. De Stiebel kan alleen een koelsignaal uitsturen, niet ontvangen. Dus het is niet mogelijk met de EvoTouch de warmtepomp op koelen of verwarmen te zetten. Aangezien ik toch al voor naregeling kies, wil ik dat niet half doen door EvoTouch de schakeling van verwarmen/koelen te laten doen. Dus ik zie het als voordeel om de Stiebel leidend te laten zijn.
Hij schakelt amper tussen koelen en verwarmen. Pas na een paar hitte of koude dagen schakelt hij om. Maar het is iets vaker dan alleen in het voor- en najaar, zeg 2-4 keer per jaar extra.

Ik denk dat ik het maar moet ondervinden zodra komend voorjaar de omschakeling naar koelen plaats vindt. Volgens de handleiding krijgt de HCE80 door het maakcontact op klem 3 en 4 de wijziging naar koelen door. De handleiding van de HCE80 geeft aan dat er dan een check is of er een koelprogramma aanwezig is, waarna het deze aanhoudt. Koelprogramma kan uiteraard alleen in de EvoTouch zitten. Maar mijn twijfel is of dat goed gaat als de EvoTouch nog op 'verwarmen' staat...
Maar dit kan ik dus nergens vinden in documentatie, op internet, enz..

Het rechtstreeks koppelen van de T87RF op HCE80 zou kunnen werken als ze gewoon op 20 graden blijven staan zodra er van verwarmen naar koelen wordt geschakeld. Maar volgens de handleiding gaan ze bij koelen op 26 staan als er geen programma actief is. Zal wel uit veiligheid zijn, om condens op vloer te voorkomen.

P.S.
wat ik bedoelde met de programma's en betonnen vloeren is, dat ik de programmafunctionaliteit eigenlijk niet gebruik. Het programma is dus 24/7 dezelfde temperatuur. Ene kamer wat warmer/kouder dan de andere. Het heeft volgens mij met warmtepomp/lage temperatuurverwarming geen zin om vloeren af te laten koelen en daarna weer op te moeten warmen. Gaat te traag c.q. kost (meer) energie.
De hele EvoTouch heeft m.i. dus niet zoveel nut. Uitsluitend dat ik een app op mijn iPhone heb voor het overzicht en dat het waarschijnlijk een noodzakelijk kwaad is voor het koel/verwarm programma inzake de omschakeling.

[ Voor 5% gewijzigd door PaulWO op 13-12-2024 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Bucephalus schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:09:
[...]
Hoop dat je (en anderen wellicht) hier wat aan hebt. Wellicht de moeite waard om het te proberen.
Vanuit het gastuning topic hier weer even verder :)

De bdr91 heb ik nog niet direct gekoppeld aan de HCE80. Dit omdat ik op de radiatoren in de woonruimte HR91 knoppen heb zitten. Hoe maakt de EvoHome display dan nog contact met de ketel om warmtevraag voor de radiatoren aan te zetten vraag ik mij af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
[b]AOC schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:37Hoe maakt de EvoHome display dan nog contact met de ketel om warmtevraag voor de radiatoren aan te zetten vraag ik mij af?
Niet. @Bucephalus heeft kennelijk geen radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bucephalus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:15
Meteen schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:47:
[...]

Niet. @Bucephalus heeft kennelijk geen radiatoren.
@AOC & @Meteen
Ik heb wel radiatoren, maar niet aangestuurd door evohome. Radiatoren op slaapkamers staan nauwelijks open omdat we daar ook met airco kunnen verwarmen, en radiator in badkamer is thermostaatkraan die ik mee laat lopen met wanneer er voor de vloerverwarming beneden warmte gevraagd wordt. 1 radiator in onze hoofdslaapkamer nu wel continue een beetje open om de flow door de bypass te verminderen en die warmte dus nog nuttig te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Twee vragen (voor gescheiden woningen / systemen !)

Vraag 1 bij een bekende van mij waar ik probeer te helpen:
Setup
Honeywell setup. evohome bedieningsunit, in de woonkamer geplaatst
2x hcc100 in cascade 1x beganegrond, 1x 1e verdieping
8 thermostaten totaal, behorend bij de HCC100 kit
16x MT(s)4 motoren; 9 beganegrond en 7 op 1e verdieping
Dus alleen vloerverwarming icm warmtepomp.

Vraag 1
Installateur heeft het systeem nog niet goed werkend gekregen; problemen variëren. Soms reageren zones niet op warmtevraag dan wel stopzetten daarvan. Wel zijn die aanpassingen zichtbaar in de bedieningsunit. Het wordt dus alleen niet omgezet naar de HCC of de HCC bedient de motortjes niet goed. Soms leiden de motortjes een eigen leven en sluit/opent eentje zonder aanwijsbare reden.

Tot slot valt soms valt een verbinding met thermostaten weg, kunnen wel opnieuw gekoppeld worden erna.
Ik kom er zelf ook niet uit, de installateur ook niet, komt jullie dit bekend voor?

Ik lees in dit topic ook diverse issues met de HCC100. Kunnen jullie toevallig nog een goede partij/ZZPer adviseren in de regio van Oss adviseren?

Voor een andere setup (bij ons thuis)
Setup
Simpele evohome setup met 12 zones, bedieningsunit in de woonkamer.
16x HR92 thermostaatknoppen
CV ketel met opentherm module en koppeling aan evohome
3x Honeywell Home Round Draadloos T87RF2025 voor ruimtes met meerdere radiatoren voor fysieke bediening en betere temp controle
Vloerverwarming (zonder koppeling) met evohome, springt aan als er ergens warmte vraag is. Zit een klep tussen van honeywell, maar die staat permanent open.

Vraag 2
We hebben maar in één ruimte vloerverwarming (keuken). Hoe kan ik deze nou het beste koppelen aan mijn evohome - keuken zone icm de andere slimme knoppen? HC100 lees ik minder goede dingen over en is wat overkill voor deze kleine setup toch? Zou ik die honeywell klep kunnen bedienen met een soort schakelaar? Dus bij warmte vraag in de keuken zone, ook deze mee schakelen?

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2025/01/12/WhatsApp-Image-2025-01-12-at-16.39.02-Gemiddeld.md.jpg
Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2025/01/12/WhatsApp-Image-2025-01-12-at-16.39.342-Gemiddeld.md.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Workaholic op 12-01-2025 17:26 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forain
  • Niet online
Workaholic schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:42:

Setup

Vraag 1
Installateur heeft het systeem nog niet goed werkend gekregen; problemen variëren. Soms reageren zones niet op warmtevraag dan wel stopzetten daarvan. Wel zijn die aanpassingen zichtbaar in de bedieningsunit. Het wordt dus alleen niet omgezet naar de HCC of de HCC bedient de motortjes niet goed. Soms leiden de motortjes een eigen leven en sluit/opent eentje zonder aanwijsbare reden.

Tot slot valt soms valt een verbinding met thermostaten weg, kunnen wel opnieuw gekoppeld worden erna.
Ik kom er zelf ook niet uit, de installateur ook niet, komt jullie dit bekend voor?

Ik lees in dit topic ook diverse issues met de HCC100. Kunnen jullie toevallig nog een goede partij/ZZPer adviseren in de regio van Oss adviseren?

Setup
3x Honeywell Home Round Draadloos T87RF2025 voor ruimtes met meerdere radiatoren voor fysieke bediening en betere temp controle
Vloerverwarming (zonder koppeling) met evohome, springt aan als er ergens warmte vraag is. Zit een klep tussen van honeywell, maar die staat permanent open.

Vraag 2
We hebben maar in één ruimte vloerverwarming (keuken). Hoe kan ik deze nou het beste koppelen aan mijn evohome - keuken zone icm de andere slimme knoppen? HC100 lees ik minder goede dingen over en is wat overkill voor deze kleine setup toch? Zou ik die honeywell klep kunnen bedienen met een soort schakelaar? Dus bij warmte vraag in de keuken zone, ook deze mee schakelen?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
niet goed gekeken

[ Voor 11% gewijzigd door Forain op 12-01-2025 17:39 . Reden: link werkte niet goed ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 31-08 08:21
Onze installatie thuis bestaat uit vloerverwarming op de BG en op de eerste bediening en zolder radiatoren. We gebruiken Evohome met als klep voor de vloerverwarming een HR92. De reden hiervoor is dat ik in het verleden veel gedoe heb gehad met aan/uit (enkel korte runs op de vloerverwarming ondanks lage retour temp, etc) en daarom voor OT heb gekozen.

De thermostaat op de BG staat continu op 19 graden. Ook al is de warmtevraag op de Evohome 0, staat de HR92 welke ik al klep gebruik voor de vloerverwarming toch op 20. Dit zorgt ervoor dat wanneer ik warmtevraag heb bij een van de radiatoren in huis, de vloerverwarming mee draait.

Ik had verwacht dat als de warmtevraag 0 is de kleppositie ook 0 zou zijn. Zit er iets niet goed met de HR92? Zo niet, hoe kan ik dan zorgen dat de HR92 voor de vloerverwarming op 0 staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane

Setup

Vraag 1

Setup

Vraag 2

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bdr91 koppelen aan je Honeywell klep en deze toewijzen aan de keukengroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Dashlane schreef op maandag 13 januari 2025 @ 07:47:
[...]

Zet er ook gelijk een tijdsrelais voor zodat je niet over een half jaar terug komt met "waarom schakelt die vloerverwarmingsklep zo vaak open/dicht?"

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
Heb je al geprobeerd de slimme aansturing uit te zetten in de geavanceerde parameters van de HCC100.: Cybertroy in "HCC100 met Evohome"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Dashlane schreef op maandag 13 januari 2025 @ 07:47:
[...]

Dank @Dashlane ! Ik heb er al eentje bij de ketel (ander type geloof ik, de modulerende variant). Kan ik er nog 1 extra plaatsen en ook aansturen als onderdeel van de keuken zone? Puur en alleen voor de klep?
Meteen schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:01:
[...]

Heb je al geprobeerd de slimme aansturing uit te zetten in de geavanceerde parameters van de HCC100.: Cybertroy in "HCC100 met Evohome"
Gaan we even proberen thanks! Als er nog iemand een goede installateur weet in de omgeving van Oss hoor ik het graag via DM.

[ Voor 34% gewijzigd door Workaholic op 13-01-2025 10:24 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
Workaholic schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:24:
[...]
Dank @Dashlane ! Ik heb er al eentje bij de ketel (ander type geloof ik, de modulerende variant). Kan ik er nog 1 extra plaatsen en ook aansturen als onderdeel van de keuken zone? Puur en alleen voor de klep?
Ja, je maakt een nieuwe zone aan in EvoHome en wijst een thermostaat en een BRD91T toe. Die T in BRD91T is van belang ivm lange schakelperioden voor je vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Meteen schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:38:
[...]

Ja, je maakt een nieuwe zone aan in EvoHome en wijst een thermostaat en een BRD91T toe. Die T in BRD91T is van belang ivm lange schakelperioden voor je vloerverwarming.
Thanks - ga ik die T bestellen. Ik heb helaas al het maximaal aantal zones (12). Kan ik deze niet toevoegen aan de keuken zone waar de vloerverwarming zit + 2x HR92radiator knoppen en een Home Round Draadloos T87RF2025?

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meteen
Workaholic schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:59:
[...]
Thanks - ga ik die T bestellen. Ik heb helaas al het maximaal aantal zones (12). Kan ik deze niet toevoegen aan de keuken zone waar de vloerverwarming zit + 2x HR92radiator knoppen en een Home Round Draadloos T87RF2025?
Dat zou wel moeten kunnen, je hebt het kunstje immers al eens eerder geflikt met twee HR92’s in één keukenzone. Maar dan gaat je vloer gelijk aan én uit met de radiatoren, en wordt dan waarschijnlijk minder warm.
Mocht de vloer nu te warm worden, dan zou ik de vloer afknijpen met een thermostaatknop die op de watertemperatuur van de vloer reageert, ipv de klep die altijd open staat.

[ Voor 13% gewijzigd door Meteen op 13-01-2025 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Meteen schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:38:
[...]

Zover ik begrepen heb is de T variant alleen een toevoeging aan de ketel/wp zijde. De schakelingen van een klep doet op basis van 10 minuten. 60% is 6min open en 4min dicht, daar gaat de T variant naar mijn idee niets aan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Workaholic schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:24:
[...]

[...]

Gaan we even proberen thanks! Als er nog iemand een goede installateur weet in de omgeving van Oss hoor ik het graag via DM.
Zover ik mij herinner kan de modulairende r8810 geen klep aansturen.

Verkeerd gelezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Heeft iemand al ondervonden welke instelling in evohome qua aantal schakelingen en minimale aantijd het beste is voor vloerverwarming (hce80 + verdeler) icm radiatoren (hr91 radiatorknop)? Heb zelf nog geen p1 meter draaiende dus nog even lastig qua testen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Workaholic schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:59:
[...]
Ik heb helaas al het maximaal aantal zones (12). Kan ik deze niet toevoegen aan de keuken zone waar de vloerverwarming zit + 2x HR92radiator knoppen en een Home Round Draadloos T87RF2025?
@Workaholic Heb je al 12 zones? Dus ook 12 thermostaten?
Of wijs je per lus van de vloerverwarming een zone toe? Je weet dat dit niet hoeft?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Hippe Lip schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:45:
[...]

@Workaholic Heb je al 12 zones? Dus ook 12 thermostaten?
Of wijs je per lus van de vloerverwarming een zone toe? Je weet dat dit niet hoeft?
Ik heb helaas al het maximaal aantal zones inderdaad. Veel kamers en 16 HR92 knoppen. Het idee is dus om een aan/uit schakelaar (BRD91 / BRD91T) toe te gaan voegen en deze dan te gaan toevoegen aan de keuken zone. Hopen dat dit lukt aangezien deze zone al 2 knoppen + round thermostaat heeeft.

[ Voor 22% gewijzigd door Workaholic op 14-01-2025 08:52 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Workaholic schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:51:
[...]

Ik heb helaas al het maximaal aantal zones inderdaad. Veel kamers en 16 HR92 knoppen. Het idee is dus om een aan/uit schakelaar (BRD91 / BRD91T) toe te gaan voegen en deze dan te gaan toevoegen aan de keuken zone. Hopen dat dit lukt aangezien deze zone al 2 knoppen + round thermostaat heeeft.
@Workaholic Wat ik bedoel is dat je met 12 zones dus 12 thermostaten kunt koppelen. Het aantal lussen vloerverwarming en radiatorknoppen wordt niet tot 12 beperkt.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Workaholic
Begrijp ik nou goed dat je idd 12 thermostaten in gebruik hebt?
Dan houdt het idd op, dan kun je nix meer toevoegen.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
De Evohome geeft voor de woonkamer een warmtevraag van 5% aan. Voor de verdeler van de vloerverwarming zit een HR92 en deze staat ook op kleppositie 36. Toch slaat de CV-ketel niet aan.

Omdat de kleppositie op 36 staat, komt er wel warm water in de vloer wanneer de radiatoren om warmte gaan vragen. Dit is echter niet wat ik zou willen. Als ik de thermostaat een halve graad hoger zet, slaat de CV-ketel wel aan.

Mijn verwachting is dat als er een warmtevraag is van 5%, de ketel ook aan zou slaan. Is dit herkenbaar gedrag?

[ Voor 7% gewijzigd door synorluna op 15-01-2025 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forain
  • Niet online
synorluna schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:32:
De Evohome geeft voor de woonkamer een warmtevraag van 5% aan. Voor de verdeler van de vloerverwarming zit een HR92 en deze staat ook op kleppositie 36. Toch slaat de CV-ketel niet aan.

Omdat de kleppositie op 36 staat, komt er wel warm water in de vloer wanneer de radiatoren om warmte gaan vragen. Dit is echter niet wat ik zou willen. Als ik de thermostaat een halve graad hoger zet, slaat de CV-ketel wel aan.

Mijn verwachting is dat als er een warmtevraag is van 5%, de ketel ook aan zou slaan. Is dit herkenbaar gedrag?
Ja, dat is herkenbaar. Alleen oplossen is moeilijk. Mijn ervaring (n=3) is dat een radiator knop (HR91/HR92) niet goed werkt met vloerverwarming wanneer je eigenlijk wil dat de temperatuur in de ruimte zo constant mogelijk is.

Dat komt omdat bij VV je (in de regel) eigenlijk enkel open/dicht kan aansturen (bij constante aanvoer temp). Het systeem is traag, dus heeft het veel tijd nodig om op te warmen. Dus lang openstaan.

Als je wilt moduleren kan dat eigenlijk alleen goed met de tijd, dus een tijd open c.q. dicht.
Dat kun je dus doen met een HCE80 of een HCC100. Of met een BDR91 met een kleppenmotor/thermische motor eraan vast. En de delay optie die ik eerder heb gezien, heb ik ook slechte ervaring mee, omdat je het inregelen ook beïnvloed.

Bij een radiator, is moduleren niet nodig omdat de reactie veel sneller is. Dus deze kun je makkelijk open en dicht zetten. Het algoritme van evohome, probeert bij zo'n knop dat te doen. Hij zoekt letterlijk op bij welke open % stand er niks gebeurd, en wanneer er een temperatuur verhoging plaats vind.

Aan de andere kant moet jij je voorstellen dat de evohome niet weet wat je in huis aangesloten heb, deze probeert op basis van slim goed geluk te bedenken hoe hij moet verwarmen. En de temperatuur zo goed mogelijk rond setpoint te laten schommelen (en voorspellen).

Door een HR knop op een VV aan te sluiten probeer je m.i. het systeem niet te gebruiken zoals hij is bedacht, en ook niet goed kun laten regelen.

Dit wil niet zeggen dat het niet kan, maar je maakt het hem wel erg moeilijk. Want het systeem heeft wel 15 cyclii nodig om het te leren, en bij vloervervarming is dat dus 2 week.

OT: Volgens mij wordt bijna alles onder 10% warmtevraag niks mee gedaan.

[ Voor 1% gewijzigd door Forain op 15-01-2025 19:27 . Reden: aanpassing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:57

DukeBox

loves wheat smoothies

Voor de verdeler van de vloerverwarming zit een HR92 en deze staat ook op kleppositie 36.
Wat bedoel je precies met kleppositie 36? Normaal stel je alleen optie 6 op full stroke in (1) en wat belangrijk is dat je de hr92 in evohome niet als radiator maar als VV instelt.

[ Voor 12% gewijzigd door DukeBox op 15-01-2025 20:21 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Forain schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:26:
[...]

Ja, dat is herkenbaar. Alleen oplossen is moeilijk. Mijn ervaring (n=3) is dat een radiator knop (HR91/HR92) niet goed werkt met vloerverwarming wanneer je eigenlijk wil dat de temperatuur in de ruimte zo constant mogelijk is.

Dat komt omdat bij VV je (in de regel) eigenlijk enkel open/dicht kan aansturen (bij constante aanvoer temp). Het systeem is traag, dus heeft het veel tijd nodig om op te warmen. Dus lang openstaan.

Als je wilt moduleren kan dat eigenlijk alleen goed met de tijd, dus een tijd open c.q. dicht.
Dat kun je dus doen met een HCE80 of een HCC100. Of met een BDR91 met een kleppenmotor/thermische motor eraan vast. En de delay optie die ik eerder heb gezien, heb ik ook slechte ervaring mee, omdat je het inregelen ook beïnvloed.

Bij een radiator, is moduleren niet nodig omdat de reactie veel sneller is. Dus deze kun je makkelijk open en dicht zetten. Het algoritme van evohome, probeert bij zo'n knop dat te doen. Hij zoekt letterlijk op bij welke open % stand er niks gebeurd, en wanneer er een temperatuur verhoging plaats vind.

Aan de andere kant moet jij je voorstellen dat de evohome niet weet wat je in huis aangesloten heb, deze probeert op basis van slim goed geluk te bedenken hoe hij moet verwarmen. En de temperatuur zo goed mogelijk rond setpoint te laten schommelen (en voorspellen).

Door een HR knop op een VV aan te sluiten probeer je m.i. het systeem niet te gebruiken zoals hij is bedacht, en ook niet goed kun laten regelen.

Dit wil niet zeggen dat het niet kan, maar je maakt het hem wel erg moeilijk. Want het systeem heeft wel 15 cyclii nodig om het te leren, en bij vloervervarming is dat dus 2 week.

OT: Volgens mij wordt bijna alles onder 10% warmtevraag niks mee gedaan.
Dank voor je reactie. Oorspronkelijk had ik dit ook niet zo bedacht. We begonnen een jaar of 3 geleden met een thermische motor (MT4) op basis van aan/uit. Helaas resulteerde dit in continu pendelen (3 minuten aan, 3 minuten uit) aangezien de nachtverlaging 1 graad onder de gewenste dagtemperatuur zat. Dit was zo frustrerend dat ik voor deze oplossing heb gekozen. De ketel kan nu tenminste langere runs draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
DukeBox schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:21:
[...]

Wat bedoel je precies met kleppositie 36? Normaal stel je alleen optie 6 op full stroke in (1) en wat belangrijk is dat je de hr92 in evohome niet als radiator maar als VV instelt.
Met kleppositie 36 bedoel ik optie 10-1. Waarom moet hij op full stroke staan? In de Evohome staat hij nu ingesteld op radiator. Gaat dat niet goed? Op een andere optie zoals Zoneklep kan ik de HR92 volgens mij niet koppelen.

[ Voor 7% gewijzigd door synorluna op 15-01-2025 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

synorluna schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:24:
Met kleppositie 36 bedoel ik optie 10-1. Waarom moet hij op full stroke staan? In de Evohome staat hij nu ingesteld op radiator. Gaat dat niet goed?
10-1 heb ik nog nooit aangepast, alleen 6-1 is nodig omdat je je verdeler niet wilt knijpen.
Bij radiator zit er een regel vertraging in, dat wil je niet. Bij het VV profiel niet (tenzij er <1 temp verschil is met vraag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
DukeBox schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:29:
[...]

10-1 heb ik nog nooit aangepast, alleen 6-1 is nodig omdat je je verdeler niet wilt knijpen.
Bij radiator zit er een regel vertraging in, dat wil je niet. Bij het VV profiel niet (tenzij er <1 temp verschil is met vraag)
10-1 past niks aan, maar laat zien hoe ver de klep is opengedraaid. Dit gaat van 00 tot 100.

Waar pas ik dat VV profiel aan? Ik moet zeggen dat ik momenteel de temperatuur op continu 19 graden heb. Dus dat zal veelal resulteren in <1 temp verschil met vraag.

Daarnaast snap ik nog niet wat je bedoelt met dat je de verdeler niet wilt knijpen en daarom 6-1 gebruikt. Kun je dat verder toelichten?

[ Voor 10% gewijzigd door synorluna op 15-01-2025 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Bij het aanmaken van de zone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Ik denk dat je dan de optie Verdeler bedoelt? Morgen zal ik eens kijken wat dat voor verschil maakt en of ik de HR92 kan koppelen op die manier.

Ik snap nog niet de toegevoegde waarde van optie 6-1. Die hele slag houdt volgens mij alleen maar in dat voor sommige kranen de HR92 verder moet draaien om de leiding helemaal open te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
Slaat de ketel dan wel aan als er een andere HR92 op 5% staat?
Als je de ketel met OpenTherm aanstuurt levert 5% een (te) laag set point op, waardoor de ketel niet aanslaat. Bij een aan/uit regeling zal 5% omgezet worden in 5% van de tijd aan en 95% uit. Dus om te weten wat er gebeurd zul je uitgebreider moeten monitoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

synorluna schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:01:
Ik snap nog niet de toegevoegde waarde van optie 6-1. Die hele slag houdt volgens mij alleen maar in dat voor sommige kranen de HR92 verder moet draaien om de leiding helemaal open te zetten.
Je ventiel kan ook gedeeltelijk open, de HR92 berekend/kalibreert het aantal slagen op het moment dat je deze locked. Bij je VV 'ventiel' wil je niet dat deze beperkt wordt, dus helemaal open of dicht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
DukeBox schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:42:
[...]

Je ventiel kan ook gedeeltelijk open, de HR92 berekend/kalibreert het aantal slagen op het moment dat je deze locked. Bij je VV 'ventiel' wil je niet dat deze beperkt wordt, dus helemaal open of dicht.
Volledige slag betekent niet dat de klep helemaal open of dicht staat (zo ver ik het begrijp). Normaal zal de HR92 doordraaien totdat deze een significante tegendruk ervaart en stopt dan. Met volledige slag draait hij nog een stukje verder door zodat je zeker bent dat de klep echt 100% open gaat als hij op 100% vraag staat. Daardoor verbruikt het ook iets meer stroom, omdat hij langer tegen hogere tegendruk in moet draaien.

Hij gaat met "volledige slag" niet als een open/dicht klep werken, hij gaat hooguit mogelijk (maar niet altijd) een stukje verder open op de 100% stand.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

jaapzb schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:46:
Volledige slag betekent niet dat de klep helemaal open of dicht staat (zo ver ik het begrijp).
Ja en nee, deze instelling is bedoeld voor bij gebruik van adapters maar heeft als bijwerking dat hij niet meer gedeeltelijk open/dicht gaat. Je krijgt ook veel minder bij regelingen (stukje dicht, stukje open etc).
Overigens ik mag ook aannemen dat je niet de temp. sensor van de HR92 gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
DukeBox schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:21:
[...]

Ja en nee, deze instelling is bedoeld voor bij gebruik van adapters maar heeft als bijwerking dat hij niet meer gedeeltelijk open/dicht gaat. Je krijgt ook veel minder bij regelingen (stukje dicht, stukje open etc).
Klopt. Temp sensor van de Evotouch. Heb de HR92 wel op radiator staan in de Evotouch. Met de functie zoneklep kun je de HR92 niet koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
DukeBox schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:21:
[...]

Mwa, als ik de stand van de kraan opvraag zie ik nog steeds percentages, net zoals in het systeemoverzicht van EvoHome. Als de kleinste regelstap 1% is, zal de kleinste regelstap zal iets groter zijn geworden door een iets grotere regelslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Je kan eigenwijs blijven maar de enige juiste instelling is full stroke met als zone type 'verdeler'. De hr92 gaat dan altijd volledig open of dicht, onafhankelijk van het percentage. Op deze manier heb ik het in meer dan 30 woningen zo achter gelaten zonder problemen met de vv. Dit is ook door honeywell zelf zo officieus aangeraden 12 jaar geleden i.c.m. modulerende aansturing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synorluna
DukeBox schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 19:01:
Je kan eigenwijs blijven maar de enige juiste instelling is full stroke met als zone type 'verdeler'. De hr92 gaat dan altijd volledig open of dicht, onafhankelijk van het percentage. Op deze manier heb ik het in meer dan 30 woningen zo achter gelaten zonder problemen met de vv. Dit is ook door honeywell zelf zo officieus aangeraden 12 jaar geleden i.c.m. modulerende aansturing.
Ik ga het morgen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
DukeBox schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 19:01:
Ik weet niet wie of wat je eigenwijs vindt, maar nu geef je wel wat extra informatie. Namelijk de HR92 gebruiken in een zone met als type “verdeler”. Dan zal de HR92 wel anders aangestuurd worden dan als een zone met als type “radiator”, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Meteen schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:46:
Ik weet niet wie of wat je eigenwijs vindt, maar nu geef je wel wat extra informatie. Namelijk de HR92 gebruiken in een zone met als type “verdeler”. Dan zal de HR92 wel anders aangestuurd worden dan als een zone met als type “radiator”, lijkt me.
Dat heb ik al 2 keer eerder gemeld!
DukeBox schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:21:
.. en wat belangrijk is dat je de hr92 in evohome niet als radiator maar als VV instelt.
Bij het aanmaken van de zone.

[ Voor 34% gewijzigd door DukeBox op 17-01-2025 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
DukeBox schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:30:
[...]

[...]

[...]

[...]
Het lukt nu om op basis van je advies (profiel verdeler en HR92 optie 6-1, om lange runs te maken! Erg fijn, dank voor je advies!

Het laatste wat me nu nog op valt is dat de HR92 niet helemaal sluit wanneer de vloerverwarming geen warmtevraag heeft. Wat er dan gebeurt is dat wanneer ik een radiator open zet op een slaapkamer, er ook heet water naar de vloerverwarming gaat. Is dat nog te verhelpen of is dat gewoon een bijkomstigheid van dit systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

synorluna schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:18:
Het laatste wat me nu nog op valt is dat de HR92 niet helemaal sluit wanneer de vloerverwarming geen warmtevraag heeft.
Dat zou niet zo moeten zijn.

Je zou nog een extra kalibratie kunnen doen en een vers setje batterijen om dat uit te sluiten. Ook even het ventiel pinnetje paar keer goed indrukken (en evt. smeren) kan ook helpen.
Als je gebruik maakt van adapters kan je daar hoe dan ook last van hebben (en houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
DukeBox schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:30:
Sorry, wel gelezen maar niet tot me doorgedrongen.
Pagina: 1 ... 34 ... 36 Laatste