Ik heb een Stiebel Eltron W/W warmtepomp WPE-i 08 HK Premium 230 met losse combiboiler HSBC 300L Cool. Voor verwarmen en koelen.
De combiboiler is 270 liter tapwater en een 100 liter buffervat voor de vloerverwarming, tevens zitten de pompen ingebouwd in deze kast.
De Stiebel Eltron Thermostaat (tevens dauwpuntbepaling) hangt in de woonkamer (referentieruimte).
Boven en beneden vloerverwarming met boven en beneden beide een HCE80 op de verdelers.
Dit aangestuurd met de EvoHome wifi unit en T87RF2025 thermostaten.
App software = 02.01.01.01
WiFi software = 02.00.20.00
Tot voor kort werd de verwarmingscircuitpomp door de warmtepomp aangestuurd en opereerde het EvoHome systeem in een slave-modus. Dus indien warmtevraag in de woonkamer, dan konden andere ruimtes ook verwarmt worden. Niet ideaal, want woonkamer met veel glas op het zuiden en tevens (voor de sfeer) een houtkachel.
Afgelopen weekend (na mail contact met Stiebel Eltron) het e.e.a. aangepast.
Bedoeling is dat de warmtepomp leidend is en blijft voor verwarmen/koelen. De buffervat temperatuur is variabel afhankelijk van de binnen- en buitentemperatuur. Het niet mogelijk om de warmtepomp met EvoHome (met een BDR91T) aan te sturen. Stiebel werkt met modbux/canbus etc.
De thermostaat/aansturing van Stiebel blijft dus in de woonkamer/referentieruimte hangen. Standaard op 20 graden in gesteld, om de juiste buffervat temperatuur te verzorgen.
De beide HCE80's zijn nu netjes bedraad (aan elkaar) gekoppeld
De HRA80 volgens onderstaande schema aangesloten (1 HRA80 laten vervallen, want had op beide HCE80 een eigen antenne)
De verwarmingscirculatiepomp (welke in de boilerkast zit) heb ik losgekoppeld van klem X2.3 van de aansturing van Stiebel en aangesloten op het pomprelais van de HCE80 beneden (naast de warmtepomp).
De Stiebel geeft een 230volt signaal wanneer de warmtepomp in koelmodus gaat.
Daarvoor heb ik een (simpel standaard) relais met 2maak contacten verbonden met klem 3 en 4 op de beide HCE80's. Even getest met handmatig 230volt erop zetten en werkt super.
Ik heb dus gekozen voor deze oplossing:
Nu heb ik nog 3 onduidelijkheden.
1. In de handleiding van EvoHome staat dat je de thermostaten moet toewijzen aan de EvoHome met het Co-signaal, terwijl in de handleiding van de HCE80 staat dat het moet het het Hc-signaal.
Wat is het verschil tussen beiden? En wat is juist?
HCE80 handleiding
EvoHome handleiding
2. Ik heb in de 'handleiding' uit dit topic gelezen dat je de thermostaten 2 keer moet koppelen achter elkaar.
Is dat ook nog na de laatste update van EvoHome nodig? Ik heb namelijk niet de indruk dat dat effect heeft. En welke rol speelt bovenstaande onduidelijkheid hierin? Ik twijfel of ik alles ga resetten en opnieuw ga toewijzen, koppelen etc.
3. De warmtepomp doet dus aan voorregeling en schakelt de HCE80's in koelbedrijf. Maakt de HCE80 automatisch gebruik van het koelprogramma? (reeds in EvoHome ingesteld) Of moet ik toch handmatig op EvoHome de koelmodus activeren om het juiste programma te draaien? Ik heb overigens in EvoHome niet echt programma's, gezien betonvloeren en vloerverwarming. Temperatuur is dus altijd stabiel.
Het zou wel jammer zijn als dit niet automatisch gaat. De warmtepomp wil nog wel eens vaker tussen koelen en verwarmen switchen indien er een koudere/warmere periode in het jaar ontstaat anders dan de 2 verwachten seizoensschakelingen.
Als boven staande niet (eenvoudig) te fixen is, is het dan verstandiger om de thermostaten rechtstreeks aan de HCE80 te koppelen? (zonder tussenkomst van de EvoHome? De tijdprogramma's gebruik ik immers toch niet.