Evohome compleet onbetrouwbaar met warmtepompmodule BDR91T

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusman
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 28-05 16:52
Mijn Evohomesysteem is compleet onbetrouwbaar geworden sinds een maand en ik ben daarover in contact met de consumentenservice van Resideo. Nu ze het daar niet meer weten, verwijzen ze mij naar de fabrikant van mijn pelletketel voor een oplossing en steken ze het op een "compatibiliteitsprobleem".

De installatie staat sinds oktober 2022. Voordien hadden we verwarming en SWW op gas met een Atag Blauwe Engel 2. Die doet nu enkel dienst voor SWW en heel sporadisch ook nog voor verwarmen. We hebben een pelletketel Magikal Hevo 18 geplaatst voor verwarmen. Gelijktijdig is Honeywell Evohome geïnstalleerd. De centrale besturing Evotouch, 15stuks HR92 en aanvankelijk 2stuks BDR91A relaismodules. Eén voor de gasketel en één voor de pelletketel. Eén van de BDR91A's gaf problemen. Regelmatig verscheen een pinkende rode led. We hebben een hele tijd gezocht naar de oorzaak van dat probleem tot uiteindelijk bleek dat hij gewoon defect was. Intussen was duidelijk dat BDR91A geen goede keuze was voor de pelletketel, omdat dit ook een trage verwarming is, zoals een warmtepomp. Die BDR91A is dan vervangen door een BDR91T om het aantal schakelingen per uur op 1 te kunnen zetten.

Die installatie heeft goed gewerkt tot begin vorige maand. Vanaf dan is de groene led van de BDR91T soms gaan branden als er geen warmtevraag van Evotouch is (in systeemoverzicht alles op 0%). Zelfs als de verwarming helemaal uit staat, d.m.v. de sneltoets op Evotouch, gaat soms de groene led branden en start dus de verwarming ongevraagd op.

Ik ben al een maand in contact met de consumentenservice van Resideo. Volgens hen zat er mogelijk storing op de ontvangst tussen de BDR91T en Evotouch. De BDR91T is dan verplaatst, ver weg van alle mogelijk stoorzenders. Ook de Evotouch is verplaatst, maar niks lijkt te helpen. Vorige week heb ik dan op vraag van de consumentenservice de zone woonkamer, waar de Evotouch dienst doet als temperatuurvoeler, verwijderd en opnieuw aangemaakt met één HR92 als temperatuurvoeler, maar ook dat bracht geen verbetering. Intussen is ook duidelijk dat de groene led niet alleen aan gaat als er geen warmtevraag is, hij gaat ook uit of gaat niet aan als er wél warmtevraag is. Compleet onbetrouwbaar dus.

De BDR91T is al 2x vervangen door een nieuwe, maar dat lost ook het probleem niet op. De consumentenservice schreef dat ze het probleem niet kunnen oplossen en dat ik contact moest nemen met de fabrikant van de pelletketel, wegens compatibiliteitsprobleem. Ik heb laten weten dat ik dat niet begreep.

De BDR91T is toch maar gewoon een relais, met als uitgang een potentiaalvrij of droog contact. Eigenlijk een schakelaar waar geen spanning op staat. Als de warmtebron die wordt aangestuurd, dat signaal (open/dicht) kan verstaan, hoe kan er dan sprake zijn van een compatibiliteitsprobleem?

Hopelijk hebben jullie goede inzichten en mogelijke oplossingen, want ik weet het niet meer.

[ Voor 4% gewijzigd door Klusman op 08-03-2024 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusman
Ik heb net bericht gekregen van consumentenservice Resideo dat de centrale bedieningsunit moet worden vervangen. Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusman
Volgende week woensdag komt mijn installateur kijken met iemand van Honeywell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-09 20:12
Heb je onder systeem parameters communicatie verlies al eens uitgeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusman
Dat staat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19:27
Mij ervaring met Evohome
De Configuratie.
EvoHome Toestelregeling, warmtepomp module
Systeeminstellingen
schakelingen per uur 1
minimale aan-tijd 20 minuten
minimale uit-tijd 5 minuten.
HR92 op thermostatische radiatorafsluiter met automatische debietregeling.
HCE80 (of HCC100) t.b.v. vloerverdeler.

Zover ik uit mijn grafieken kan halen lijkt EvoHome in warmtepomp module als volgt te werken. De warmtepomp volgt een weersafhankelijke stooklijn, passend bij de woning. Als er een verschil van 0,5° tussen gevraagde en gewenste temperatuur is, zal de regelunit BRD91T bedienen, waarna de warmtepomp naar een instelde maximaal temperatuur gaat.
Bij verschillen minder dan 0,5 ° zal de regelunit de verblijf ruimten op temperatuur houden door middel van het procentueel openen van de regelventielen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M6MJBbfQSukpRqrKzMvFjltXC-M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ESishWmfwpQkqMa7It5hXiPd.png?f=user_large
Het lijkt er op dat EvoHome op deze manier de stooklijn afstelt (fijn tuned) per verblijf ruimte. Let op, dit werk niet met een open/dicht regelklep. Zoals de Honeywell zoneklep.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QlanhijS6g7XUn11TdBzqy-jpxY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6ZR32Jz12Q4jZl4RIiWMabBt.png?f=fotoalbum_large

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RHteH
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 14-09 21:05
Heeft het bezoek van afgelopen woensdag nog iets opgeleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusman
Evotouch en BDR91T zijn vervangen en dat ben ik nu aan het testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHteH
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 14-09 21:05
Wat zijn de bevindingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusman
Het is in orde nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12:42
HeHoe schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:28:
Mij ervaring met Evohome
De Configuratie.
EvoHome Toestelregeling, warmtepomp module
Systeeminstellingen
schakelingen per uur 1
minimale aan-tijd 20 minuten
minimale uit-tijd 5 minuten.
HR92 op thermostatische radiatorafsluiter met automatische debietregeling.
HCE80 (of HCC100) t.b.v. vloerverdeler.

Zover ik uit mijn grafieken kan halen lijkt EvoHome in warmtepomp module als volgt te werken. De warmtepomp volgt een weersafhankelijke stooklijn, passend bij de woning. Als er een verschil van 0,5° tussen gevraagde en gewenste temperatuur is, zal de regelunit BRD91T bedienen, waarna de warmtepomp naar een instelde maximaal temperatuur gaat.
Bij verschillen minder dan 0,5 ° zal de regelunit de verblijf ruimten op temperatuur houden door middel van het procentueel openen van de regelventielen. [Afbeelding]
Het lijkt er op dat EvoHome op deze manier de stooklijn afstelt (fijn tuned) per verblijf ruimte. Let op, dit werk niet met een open/dicht regelklep. Zoals de Honeywell zoneklep.
[Afbeelding]
Excuus, want helemaal offtopic. Maar is de onderste screenshot uit Home Assistant? Zo ja, welke kaart heb je hiervoor gebruikt? Ziet er top uit!

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12:42
Aangezien de BDR91T dus nu voor de derde keer vervangen is, lijkt het probleem in de Evotouch te zitten?

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klusman
AppieK schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:16:
[...]

Aangezien de BDR91T dus nu voor de derde keer vervangen is, lijkt het probleem in de Evotouch te zitten?
Daar lijkt het inderdaad op. Al vertrouw ik het nog steeds niet helemaal. De verwarmingsketel zelf heeft ook een intern klokprogramma. Dat heb ik nu uit voorzorg ook ingesteld, zodat de verwarming tijdens de nacht niet kan starten, ook al zou Evohome warmte vragen.

Ik heb trouwens stevig moeten pleiten bij de vertegenwoordiger van Honeywell om Evotouch te vervangen. Ik had bewijzen verzameld a.d.h.v. foto's en hij wilde mij gewoon niet geloven. Gewoon compleet het licht van de zon ontkennen. Mijn installateur heeft dan wat bemiddeld en dan is het toestel toch vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeHoe
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19:27
AppieK schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:15:
[...]

Excuus, want helemaal offtopic. Maar is de onderste screenshot uit Home Assistant? Zo ja, welke kaart heb je hiervoor gebruikt? Ziet er top uit!
Nee, dit komt uit Grafana, welke de data haalt uit influxdb (een database). Influxdb wordt met data voorzien vanuit Domoticz (Homeautomatisering). Domoticz verzameld de data van Tuya, temperatuur sensors, EvoHome en kWh meters.Deze data bewerk ik indien nodig met scripts(programma's) om bijv. de COP en verbruik per dag van een warmtepomp te bereken. Hierover is op het internet veel te vinden.

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Pagina: 1