Heeft intergas ook meer uitgelegd wat foutcode N201 inhoudt. Zoja wat is dat dan?
Wat je flow is al behoorlijk hoog.
Wat je flow is al behoorlijk hoog.
[Voor 19% gewijzigd door leonbong op 09-01-2023 20:47]
[Voor 19% gewijzigd door leonbong op 09-01-2023 20:47]
@synorlunasynorluna schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:24:
[...]
Ik heb inderdaad het idee dat het expansievat stuk is. Boven en onder klinken min of meer hetzelfde (vol). Benieuwd of dit ook de oorzaak is van de N201 melding.
Morgen eens bellen met de installateur om dat vat te vervangen. Aangezien de installatie pas een paar maanden oud is wil ik dit niet zelf doen.
Dank voor de adviezen.
Taal is makkelijker als je denkt...
[Voor 14% gewijzigd door synorluna op 11-01-2023 20:13]
[Voor 99% gewijzigd door synorluna op 11-01-2023 20:14]
[Voor 21% gewijzigd door leonbong op 13-01-2023 14:28]
Daar moet ik nog even naar kijken hoe ik bepaal hoeveel bar dat dan moet zijn.leonbong schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:22:
Je moet de bypass dusdanig instellen dat altijd de minimum flow door de ketel is gewaarborgd.
In het geval van intergas xtreme36 is dat 150l/uur.
Mechanische klep. De MT4 volgens mij.leonbong schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:43:
Wat voor klep heb je een thermische of mechanische, die laatste gaat open in seconde of 20.
Honeywell software is “bedacht” met mechanische kleppen in gedachte.
[Voor 3% gewijzigd door synorluna op 13-01-2023 17:56]
Zou ik vanavond moeten kijken, maar ik denk het niet. De bypass lijkt op onderstaande:leonbong schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:22:
Je moet de bypass dusdanig instellen dat altijd de minimum flow door de ketel is gewaarborgd.
In het geval van intergas xtreme36 is dat 150l/uur.
PS Is er een kwaliteitsbypass geplaast dus een Danfoss of Caffeli/Oventrop.
Aah, ik dacht mechanisch omdat hij door middel van een motortje wordt open gezet. Waarom zou een mechanische beter werken dan een thermische?
Nee, hij warmt op.synorluna schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:14:
[...]
Aah, ik dacht mechanisch omdat hij door middel van een motortje wordt open gezet. Waarom zou een mechanische beter werken dan een thermische?
Ik begrijpt niet helemaal wat je bedoelt met: ‘hij warmt op’. Aan de MT4 hangt een relais welke een signaal ontvangt van de thermostaat. Deze geeft vervolgens (voor zover ik weet) een signaal aan de MT4 om te openen. Blijkbaar maak ik hier dan een denkfout..?MikeyMan schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:17:
[...]
Nee, hij warmt op.
Mechanisch is sneller, maar maakt meer geluid. En wellicht kwetsbaarder voor slijtage.
In plaats van een elektromotor zit er een wax motor in:synorluna schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:22:
[...]
Ik begrijpt niet helemaal wat je bedoelt met: ‘hij warmt op’. Aan de MT4 hangt een relais welke een signaal ontvangt van de thermostaat. Deze geeft vervolgens (voor zover ik weet) een signaal aan de MT4 om te openen. Blijkbaar maak ik hier dan een denkfout..?
De klep sluit en opent door de thermische uitzetting van wax, en sluit door de afkoeling van de wax.synorluna schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:22:
[...]
Ik begrijpt niet helemaal wat je bedoelt met: ‘hij warmt op’. Aan de MT4 hangt een relais welke een signaal ontvangt van de thermostaat. Deze geeft vervolgens (voor zover ik weet) een signaal aan de MT4 om te openen. Blijkbaar maak ik hier dan een denkfout..?
@leonbong Das wel een opvallende uitspreek, want in alle documentatie staat die HCE80 met thermische motoren beschreven.leonbong schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:43:
Wat voor klep heb je een thermische of mechanische, die laatste gaat open in seconde of 20.
Honeywell software is “bedacht” met mechanische kleppen in gedachte.
En volgens de specs doet-ie er zo’n 4 minuten over van dicht naar open of andersom. Wel essentieel in dit verhaal van @synorluna …leonbong schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:22:
[...]
De klep sluit en opent door de thermische uitzetting van wax, en sluit door de afkoeling van de wax.
Het “aan” zetten zorgt ervoor dat een verwarmingsspiraal in de motor de wax verwarmd.
Ik bedoel mechanische kleppen voor de bdr91 oplossing met zonekleppen.Hippe Lip schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:27:
[...]
@leonbong Das wel een opvallende uitspreek, want in alle documentatie staat die HCE80 met thermische motoren beschreven.
[...]
En volgens de specs doet-ie er zo’n 4 minuten over van dicht naar open of andersom. Wel essentieel in dit verhaal van @synorluna …
Ah, ik ben net met een verbouwing bezig waarbij een HCE80 opgehangen zal worden op eigen verzoek. Zo te zien is dit de opvolger ervan? Als ik het zo snel lees is de aansturing van de motoren een stuk slimmer geworden dan vaste zoneverdeling met verschillende motoraansluitingen.Hippe Lip schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:34:
Kreeg net een mailtje van Resideo met ‘aankondiging’ van de HCC100
[Afbeelding]
The chances of being killed by a cow are low but never 0%
@leonbongleonbong schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:36:
[...]
Een hce80 kan alleen met thermische kleppen.
@Joarie Ja, maar alle ins en outs zijn nog niet echt duidelijk. Moet je ‘m bijvoorbeeld voor koelen nog steeds met een apart contact aansturen, of neemt-ie dat softwarematig over van de instelling van het touch panel?Joarie schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:10:
[...]
Ah, ik ben net met een verbouwing bezig waarbij een HCE80 opgehangen zal worden op eigen verzoek. Zo te zien is dit de opvolger ervan? Als ik het zo snel lees is de aansturing van de motoren een stuk slimmer geworden dan vaste zoneverdeling met verschillende motoraansluitingen.
Wel zuur als je nu nog een HCE80 koopt en die nieuwe HCC100 er een paar weken later is.De HCC100 is nog voorlopig niet verkrijgbaar.
De verwachting is eerste kwartaal volgend jaar naar alle waarschijnlijkheid.
Er zal dan genoeg ruchtbaarheid aan worden gegeven.
[Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 19-01-2023 15:16]
Ik hou het wel even in de gaten. Mocht hij niet leverbaar zijn dan is het makkelijk kiezen en daarnaast vermoed ik dat de installateur al de HCE80 heeft ingekochtHippe Lip schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:15:
[...]
@Joarie Ja, maar alle ins en outs zijn nog niet echt duidelijk. Moet je ‘m bijvoorbeeld voor koelen nog steeds met een apart contact aansturen, of neemt-ie dat softwarematig over van de instelling van het touch panel?
En is er in het touch panel aparte (lees: nieuwere) firmware nodig om met deze HCC100 te communiceren?
En het is nog maar de vraag wanneer dit ding werkelijk leverbaar is. Resideo zei daar begin december 2022 desgevraagd het volgende over
[...]
Wel zuur als je nu nog een HCE80 koopt en die nieuwe HCC100 er een paar weken later is.
Tijdelijk nog even op handbediening werken?
The chances of being killed by a cow are low but never 0%
Lijkt me een mooi apparaat en heb inderdaad ook veel vragen die waarschijnlijk pas bij gebruik duidelijk worden. Maar op 3 vragen heeft iemand op dit forum wellicht al input / ervaringen:Hippe Lip schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:34:
Kreeg net een mailtje van Resideo met ‘aankondiging’ van de HCC100
[Afbeelding]
Omdat in theorie een HCE80 ook klep half open kan zetten door met behulp van plusbreedte modulatie, een klep "half" vermogen kan geven. Dus halve opwarming is half open.Hippe Lip schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:10:
[...]
@leonbong
Hoezo dat dan? Daar zijn toch ook mechanische motoren voor?
Of zijn die motoren die een stuk sneller werken geen mechanische motoren?
@leonbong Weet je dit zeker van dat moduleren van die HCE80 of neem je dat aan omdat de HCE20 dat ook kan? Ik zou het wel vreemd vinden, want vloerverwarming is een traag iets, en dan bestaat de PWM eruit dat de klep een aantal keer per uur open en dicht gaat voor kortere of langere tijd. Zo heb ik die technische beschrijving van die PWM altijd gelezen.leonbong schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:40:
[...]
Omdat in theorie een HCE80 ook klep half open kan zetten door met behulp van plusbreedte modulatie, een klep "half" vermogen kan geven. Dus halve opwarming is half open.
Nu zie je dit niet gebeuren bij evohome, maar als je hem los gebruikt wel volgens mij dus combinatie HCE80 met direct gekoppelde modulerende thermostaten.
Zoals een HCE20 dit ook kan.
[Voor 71% gewijzigd door leonbong op 19-01-2023 19:10]
3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Dat hang natuurlijk heel erg af van het type verwarming van @synorlunaMicrokid schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:55:
Nope. Maar als je huis er 5 uur over doet om 1 graad op te warmen heb je mogelijk een heel ander probleem...
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Belangrijk dan vermogen lijkt me de aanvoer temperatuur. Waar staat die op, of kun je alleen op vermogen regelen?synorluna schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:16:
Ben nog bezig met de juiste afstelling. De ketel heb ik nu opgeschroefd van 25 naar 35% vermogen. Wellicht dat dit nog iets met die 5 uur doet.
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Ik herken dit gedrag wel, maar alleen voor de woonkamer. Dit is de zone waar de regelaar zelf hangt. Alle slaapkamers en werkkamer starten netjes met voorverwarmen (radiatoren, HR92 + Round wireless als temperatuur voeler).synorluna schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:50:
Nu kom ik terug bij de vraag waar het allemaal begon: bij mij werkt de optimalisatie functie van de Evohome niet. Ik heb de optimalisatie aan staan. ‘s Nachts staat de temperatuur op 18 graden ingesteld en overdag vanaf 08:00 uur op 19. In mijn Home Wizard app zie ik dat de ketel iedere ochtend om 08:00 uur start. Dit resulteert dat het zo’n 5 uur later pas 19 graden is beneden, ipv om 08:00 uur. Ik heb het maximum aantal uren opgegeven (6 uur) waarop de verwarming eerder mag beginnen met verwarmen. Tevens heb ik het hele systeem (thermostaat, relais en radiatorknoppen) al meerdere keren terug gezet naar fabrieksinstellingen. Is er iemand bekend met dit voorval?
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Het gaat om vloerverwarming op de begane grond en radiatoren op de eerste verdieping en zolder. De vloer is geïsoleerd en overal HR++ glas. Het gaat om een hoekhuis uit de jaren ‘50.fmb schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:45:
[...]
Dat hang natuurlijk heel erg af van het type verwarming van @synorluna
Bij enkel vloerverwarming en op lage temperatuur is dit niet zo heel raar. Maar dan moet je ook anders omgaan met je nacht verlaging. En dan zou je ook verwachten dat (bij een goed geïsoleerd huis) de temperatuur niet heel snel daalt als de verwarming uit staat.
De aanvoer staat op 65 graden.fmb schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:46:
[...]
Belangrijk dan vermogen lijkt me de aanvoer temperatuur. Waar staat die op, of kun je alleen op vermogen regelen?
Wel echt bizar als dat echt zo werkt. Wellicht moet ik de temperatuur dan naar constant op 19 graden zetten. Niet wat ik van Evohome had verwacht.dezonnebril schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:53:
[...]
Ik herken dit gedrag wel, maar alleen voor de woonkamer. Dit is de zone waar de regelaar zelf hangt. Alle slaapkamers en werkkamer starten netjes met voorverwarmen (radiatoren, HR92 + Round wireless als temperatuur voeler).
Voor de woonkamer heb ik dit nooit voor elkaar gekregen, dit is een zone met vloerverwarming. Deze zone begint altijd pas op de aangegeven tijd. Ik heb ook weleens een factory reset gedaan, zonder resultaat.
Aangezien het vloerverwarming betreft en de temperatuur nagenoeg 24/7 constant is, heb ik er verder nooit aandacht aan gegeven.
Zou die eerst eens 20 graden lager zetten.
En wat als je dan zelf 2 of 3 uur eerde de gewenste kamertemperatuur instelt?synorluna schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 23:18:
Blijkbaar is men het hier nog niet eens of dat wel of niet zou besparen. Maar goed, ik wil dat best nog een keer proberen ook al was het advies om de ketel op 65-70 te zetten. Wat ik wel weet is dat dit niet het probleem waar ik tegenaan loop op gaat lossen.
Dat kan inderdaad, maar het is het idee dat de Evohome zelflerend is en dit kan bepalen. De ene periode zal hij 5 uur van te voren moeten beginnen, de andere periode 1 uur. Zelf denk ik dat het meer een bug oid is.fmb schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 23:20:
[...]
En wat als je dan zelf 2 of 3 uur eerde de gewenste kamertemperatuur instelt?
Ik heb de functie zelf niet aan staan, dus geen ervaring meesynorluna schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 23:27:
[...]
Dat kan inderdaad, maar het is het idee dat de Evohome zelflerend is en dit kan bepalen. De enige periode zal hij 5 uur van te voren moeten beginnen, de andere periode 1 uur. Zelf denk ik dat het meer een bug oid is.
Daar zou ik nog niet aan beginnen als je nog problemen hebt met het warm krijgen.MikeyMan schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 22:54:
[...]
Zou die eerst eens 20 graden lager zetten.
[Voor 30% gewijzigd door leonbong op 21-01-2023 09:36]
[Voor 84% gewijzigd door MikeyMan op 21-01-2023 10:11]
[Voor 38% gewijzigd door leonbong op 21-01-2023 11:40]
Dit jaren ‘50 huis hadden we in oorspronkelijke staat gekocht en volledig verbouwd. Toen is de vloerverwarming erin gekomen met Evohome.leonbong schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 09:25:
[...]
Daar zou ik nog niet aan beginnen als je nog problemen hebt met het warm krijgen.
Daarnaast maakt het in heel veel gevallen met vloerverwarming echt geen zak uit op het verbruik echter het kan potentieel een hoop problemen introduceren.
In praktijk behaal je die 65 graden als de ketel langdurig vol vermogen moet stoken.
Hij heeft een intergas met aan/uit sturing dan wordt Max ingesteld vermogen pas na 10min aan bereikt, in praktijk duurt dat langer omdat de ketel terug gaat moduleren als die al een stijging van de retourtemperatuur meet.
Het is voor @synorluna belangrijk lange stooksessie te realiseren. Ik denk dat hij juiste pad kiest door de aanvoer gewoon op 65/70 te laten en gewoon het Max ingesteld ketelvermogen te voeren in stapjes. Nu kan ja vaak als vuistregel voor een gemiddelde rijwoning in NL 10-12kW moet vaak ruim voldoende zijn.
@synorluna
Nu heb ik wel een vraag kreeg je vloerverwarmingsruimtes wel “snel” warm voordat je evohome had.
Daarnaast worden je radiatoren ruimtes wel volt warm, we moeten proberen uit te sluiten of regeltechnisch probleem is of dat een “eigenschap” van je huis is.
Ik heb een uurtje getest van 23:00 tot 00:00. Je ziet aan de grafiek dat de ketel dan constant stookt.MikeyMan schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:42:
Lijkt toch te weinig afgifte. Wat gebeurt er als je handmatig alles open zet?
Nee juist niet. Tenzij je afgifte te klein is voor het minimale vermogen van de ketel. Weet je zeker dat de vloerverwarming goed doorloopt? Pompsnelheid van de verdelers hoog genoeg?synorluna schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:12:
Zijn die pieken de hele dag normaal gedrag bij vloerverwarming? Het verwarmen van de radiatoren oogt veel rustiger en is constant.
[Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 22-01-2023 11:18]
[Voor 70% gewijzigd door leonbong op 22-01-2023 12:19]
Te kleine afgifte kan ik me nauwelijks voorstellen. We stoken de gehele begane grond, inclusief bijkeuken(tje) en garage. Allemaal op dezelfde verdeler.MikeyMan schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:17:
[...]
Nee juist niet. Tenzij je afgifte te klein is voor het minimale vermogen van de ketel. Weet je zeker dat de vloerverwarming goed doorloopt? Pompsnelheid van de verdelers hoog genoeg?
Kun je een inschatting maken van de afgifte van je radiatoren en vloerverwarming?
[Voor 13% gewijzigd door synorluna op 22-01-2023 12:48]
Ik bedoelde eigenlijk 'te weinig afgifte doordat je zones uitschakelt met evohome'.synorluna schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:45:
[...]
Te kleine afgifte kan ik me nauwelijks voorstellen. We stoken de gehele begane grond, inclusief bijkeuken(tje) en garage. Allemaal op dezelfde verdeler.
Ik denk dat de vloerverwarming goed doorloopt, maar ik weet niet hoe ik dat zou kunnen meten. Flowmeters heb ik niet.
De pomp van de verdeler staat op stand 3 (hoogste stand).
Hoe bereken ik de afgifte van de vloerverwarming?
De zoneklep heb ik nu verwijderd. Enkele weken geleden heb ik dit ook gedaan en toen resulteerde dit in een continue warmtevraag, waardoor de woonkamer warmer werd dan ingesteld op de thermostaat. Ik zal de zoneklep er nogmaals een paar uur af laten om te zien wat er nu gebeurt.leonbong schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:55:
@synorluna
Nee dat hoort niet.
Het wordt mij echter niet duidelijk wat er nou mis gaat bij jouw cv-installatie.
Edit
@synorluna
Zou je voor ons eens de thermsische motor MT4 er eens van de kraan af kunnen halen, dan weten we zeker dat deze open staat en dan kunnen we zien of stookgedrag van de ketel nog steeds zo is.
Dus wel gewoon de woonkamer stoken.
(Overige zones uit)
Daarnaast moet je dan opletten of bypass open gaat (hete retour).
Dat kan namelijk twee dingen beteken doorlaat zoneklep(MT4-kraan) veel te kleine Kv of bypass veel te lage druk afgesteld.
Wij hebben duidelijke foto's zoneklep kraan en ook van de bypass nodig.
[Voor 4% gewijzigd door synorluna op 22-01-2023 13:25]
Ik zal die details eens bij de aannemer en installateur navragen, zodat ik het kan invullen op die site. Desalniettemin denk ik zelf niet dat daar het probleem zit, aangezien ik de ketel ook op minimum vermogen heb laten draaien (6,4kW) en de retourtemperatuur van de ketel bij enkel vloerverwarming op 25 graden zit. Wellicht maak ik hier een denkfout..?MikeyMan schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:52:
[...]
Ik bedoelde eigenlijk 'te weinig afgifte doordat je zones uitschakelt met evohome'.
Deze tool komt geregeld langs:
https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening
Overigens is hier in dit topic ook al eea geschreven over het synchroniseren van ketel en zones.
[Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 22-01-2023 13:46]
Echt regelen doe ik nog niet. Alle radiatoren staan uit en enkel de vloerverwarming staat van 08:00 uur ‘s ochtends tot 21:00 uur ‘s avonds.MikeyMan schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:46:
Linksom of rechtsom; als je alles open zet kan ie zn warmte wel kwijt. Zodra je gaat regelen, blijkbaar niet.
Das ook een nadeel van naregeling; je vermindert sowieso je afgifte.
Ik kan met mijn WP ook niet meer sturen zoals ik zou willen. Minimale vermogen is 4Kw. Dat kan ik in de woonkamer op zich wel kwijt. Maar de afzonderlijke slaapkamers stoken is er niet meer bij.
Ik gebruik de woonkamer nu als ketelsturing, en voor de rest gebruik ik evohome alleen nog om de slaapkamers op het zuiden niet te warm te laten worden.
Die mt4 van Honeywell staan niet bekend als de “beste” mbt levensduur.RichieB schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:16:
Ik heb in 10 jaar tijd 2 van die Honeywell MT4 thermische motoren "versleten". Die gingen opeens gewoon niet meer open. Nieuwe erop en alles was weer normaal.
Das ook niet geheel onlogisch. Kijk eens op het display van evohome naar de warmtevraag. Hoe dichter bij de doeltemperatuur, hoe lager dit percentage. En hoe minder lang de zone wordt opengehouden.synorluna schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:23:
Zoals gezegd net even de thermostaat van de woonkamer op 21 graden gezet, zonder iets aan te passen aan de ketel. Dat geeft toch wel weer een ander beeld. De ketel lijkt constanter te stoken wanneer de warmtevraag groter is (kamertemperatuur was 19).
[Afbeelding]
[Voor 43% gewijzigd door MikeyMan op 22-01-2023 20:59]
[Voor 45% gewijzigd door leonbong op 22-01-2023 21:04]
Geen reetleonbong schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:52:
Wat heeft dat te maken met het defect gaan van een mt4?
Ook dit stookgedrag herken ik, ik heb zelf een Tzerra Ace en modulerend aangesloten. Voor kleine temperatuursverschillen lijkt evoHome niet goed te snappen dat er een grotere (lees langere) warmtevraag nodig/gewenst is om de temperatuur in de ruimte binnen een redelijke tijd te bereiken. Het gevolg is 6x per uur korte runs van ca. 3-5 minuten.synorluna schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:23:
Zoals gezegd net even de thermostaat van de woonkamer op 21 graden gezet, zonder iets aan te passen aan de ketel. Dat geeft toch wel weer een ander beeld. De ketel lijkt constanter te stoken wanneer de warmtevraag groter is (kamertemperatuur was 19).
[Afbeelding]
Er klopt iets niet aan je cv installatie.synorluna schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:24:
Ik denk dat ik gewoon zal moeten accepteren dat dit is hoe Evohome werkt. Wellicht dat met wat software updates in de toekomst dit soort geneuzel opgelost wordt.
Wat betreft de zoneklep: deze is er nu dus af en de ketel blijft tot 22:00 uur stoken (zoals ingesteld). Ook in dit geval werkt de optimalisatie functie niet. Resultaat: 20 graden in de woonkamer waar 19 graden is ingesteld.
Al met al geen grote fan van Evohome hier.
[Afbeelding]
[Voor 3% gewijzigd door leonbong op 23-01-2023 06:40]
Ik zie geen verschil in stookgedrag tussen met en zonder zoneklep. Zonder zoneklep is het rechter gedeelte van de grafiek. Dat lijkt erg op het overige gedeelte. Dat ene stuk wat constant lijkt te stoken is wanneer ik de radiatoren open zet.leonbong schreef op maandag 23 januari 2023 @ 06:39:
[...]
Er klopt iets niet aan je cv installatie.
Want met zone klep erop krijg je raar patroon.
Met zone klep eraf krijg je een normaal stookpatroon.
Dat kan de software niet weten dus de aansturing richting de ketel is gelijk. Ik verdenk de zoneklep in het bijzonder de stelmotor. Heb je niet perongeluk een 24v zone mt4 waar een 230v vereist is of omgekeerd.
Uiteindelijk kan de installatie alleen maar goed werken met de zoneklep erop.
[Voor 10% gewijzigd door leonbong op 23-01-2023 08:31]
Nee, op dit moment alleen de woonkamer (vloerverwarming)MikeyMan schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:10:
@dezonnebril en dat heb je voor alle kamers zo geregeld?
Alles na 17:30 is zonder zoneklep.leonbong schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:29:
@synorluna
Ik heb nog wel een tip die je kan proberen als experiment.
Vervang de MT4 voor een HR92.
Neem een nieuwe/bestaande HR92, die je op fabrieksinstellingen zet wis je huidige woonkamer zone (BDR91).
Maak een nieuwe woonkamer zone aan met de nieuwe HR92, stel voor die zone een extrene temperatuur voeler in (Evohome-centrale of wat je nu in de woonkamer gebruikt).
Monteer deze HR92 op de plek van je huidige MT4 en kijk het eens aan.
Edit:
Is alles na 13:00 zonder MT4?
[Voor 26% gewijzigd door leonbong op 23-01-2023 09:17]
Ik zou eerst de optie van @leonbong proberen. Even een andere HR92 erop en testen.synorluna schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:55:
[...]
Alles na 17:30 is zonder zoneklep.
Heb ik nog andere koppelingen oid nodig als ik de MT4 voor een HR92 ga vervangen? Wellicht dat een timerrelais ook nog een optie is.
De tip van @RichieB is een goede. Een tweede tip is dat je moet zorgen dat je de meest recente firmware draait op de Evohome WiFi.Koreanbbq88 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:37:
Hi allen,
Met grote interesse volg ik dit draadje. De volgende vraag heb ik. We hebben onze evohome is de naregeling voor onze vloerverwarming (incl warmtepomp). Wij hebben de BDR91T laten installeren. Echter zie ik in het instellingenmenu echter dat ik het aantal schakel momenten alleen naar 3,6 of 9 per uur kan zetten. En maximaal 5 minuten aan-tijd. De BDR91T
Zou minimaal 1x per uur moeten kunnen schakelen met 30 mins aan tijd.
Heeft iemand enig idee waaraan dit kan liggen?
Alvast bedankt voor de hulp.
Thanks voor je reply! De installateur heeft alles ingesteld dus ik weet niet precies als wat de BRD91T is toegewezen. Kan ik dat in de evohome wifi bekijken en eventueel ergens gemakkelijk wijzigen? Ik ben zelf totaal niet technisch aangelegd, als het te maken heeft met de hele boel opnieuw inregelen/ aansluiten zal ik de installateur weer moeten laten langskomenRichieB schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:42:
@Koreanbbq88 Heb je de BRD91T wel toegewezen als warmtepomp? Volgens mij kan je hem ook toewijzen als gewone CV. Ik kan me voorstellen dat je de WP opties dan niet krijgt.
Ja, mee eens. Dit is eenvoudig te doen. Een hele installatie configureren kan wel lastiger zijn, maar zelfs dan zijn het allemaal op zichzelf eenvoudige stappen.RichieB schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 08:34:
@Koreanbbq88 Zo moeilijk is EvoHone niet. Als je de BDR91T verwijdert uit EvoHome kan je hem daarna opnieuw koppelen met deze video: YouTube: BDR91 ketelmodule toewijzen aan evohome Wi-Fi | Honeywell Home
Wel goed opletten dat je dan “Wamptepomp” kiest.
Het is me gelukt! Thanks @RichieB en @fmbRichieB schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 08:34:
@Koreanbbq88 Zo moeilijk is EvoHone niet. Als je de BDR91T verwijdert uit EvoHome kan je hem daarna opnieuw koppelen met deze video: YouTube: BDR91 ketelmodule toewijzen aan evohome Wi-Fi | Honeywell Home
Wel goed opletten dat je dan “Wamptepomp” kiest.
In principe geldt: lange “aan” runs zijn beter. Wat dat voor de “uit” tijd betekent kan beïnvloed worden door diverse factoren, maar ik zou beginnen met zo lang mogelijk uit en dan in de gaten houden of het comfortabel blijft in huis.Koreanbbq88 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 20:44:
[...]
Het is me gelukt! Thanks @RichieB en @fmb
Wat is aan te raden als ‘minimale uit tijd’ bij een warmtepomp?
Lees hier: fmb in "Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming"Kaz03 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:37:
Vraagje: in de situatie dat Evohome het koelbedrijf van de warmtepomp (en HCE80) inschakelt (Evohome is dus leidend voor het omschakelen): is de omschakeling verwarmen/koelen op Evotouch altijd 'handmatig'. Of kan een binnentemperatuur van 1 van de zones (of mogelijk buitentempereatuur) ook gebruikt worden om het koelbedrijf te starten/stoppen?
Dank! Ik had dit hele topic gelezen Incl jouw post. Ik wist alleen niet of dit de enige manier is binnen Evohome of dat er meer opties zijn. handmatig is dus de enige optie?
Als je de Evohome WiFi gebruikt kun je alleen handmatig omschakelen.Kaz03 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 08:13:
[...]
Dank! Ik had dit hele topic gelezen Incl jouw post. Ik wist alleen niet of dit de enige manier is binnen Evohome of dat er meer opties zijn. handmatig is dus de enige optie?
Heb nu twee dagen de MT4 vervangen voor de HR92. Vanmorgen zag ik voor het eerst een langere stooktijd van 08:00 tot 08:25 uur (van 18 naar 19 graden).leonbong schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:16:
Nee een HR92 heeft standaard m30x1,5mm adapter in de doos een MT4 is ook m30x1,5mm
M30x1,5 is de meest gangbare radiatorkraankop-aansluiting.
Dit kan je heel snel testen omdat je een bestaande HR92 die je al hebt even hiervoor kan gebruiken.
Ik overweeg nog een pompschakelaar, maar wellicht komt dit de levensduur van de pomp niet ten goede met zulke korte sessies.synorluna schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 16:10:
[...]
Heb nu twee dagen de MT4 vervangen voor de HR92. Vanmorgen zag ik voor het eerst een langere stooktijd van 08:00 tot 08:25 uur (van 18 naar 19 graden).
Na 08:25 werden het korte sessies, ondanks dat de woonkamer nog niet op temperatuur is. Misschien nog inleren..?
[Afbeelding]
[Voor 20% gewijzigd door leonbong op 31-01-2023 16:27]
Tussentijdse update: ik zie nog weinig verschil qua stookpatroon. We kijken het nog even aan, maar aangezien de optimalisatiefunctie voor de woonkamer niet werkt (voor de slaapkamer wel), weet ik niet of het inleren überhaupt functioneert.leonbong schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 16:27:
Ik zou het nog een tijdje aankijken, minimaal een week.
[Voor 3% gewijzigd door Just-Michael op 04-02-2023 15:34]
Google Pixel 7 Macbook Pro 2023 16" Apple iPhone 14 Samsung Galaxy S23 Hogwarts Legacy Samsung Galaxy Z Fold4 LG G2 OLED evo Gallery Edition Nintendo Switch Lite
Tweakers is samen met
Hardware Info,
AutoTrack,
Gaspedaal.nl,
Nationale Vacaturebank,
Intermediair en
Independer
onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2023
•
Hosting door True
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details