Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming

Pagina: 1 ... 23 ... 36 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@pirke helder. Zonder buffervat dus eigenlijk een noodzakelijke instelling zou ik zeggen.

Maargoed, zit nog steeds te twijfelen om de hele bende de deur uit te doen. De aansturing blijft bal icm warmtepomp.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 13-12-2022 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:26
MikeyMan schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:32:
@pirke helder. Zonder buffervat dus eigenlijk een noodzakelijke instelling zou ik zeggen.

Maargoed, zit nog steeds te twijfelen om de hele bende de deur uit te doen.
Buffervat is toch voornamelijk voor warmtepompen? Ik stook nog gewoon gas hier.

De individuele regeling per kamer vind ik echt ideaal, het systeem werkt wat dat betreft perfect. Beneden hebben we vloerverwarming met 4 zones (woonkamer, keuken, hal, werkkamer) verdeeld over 7 verdelergroepen. Daarnaast nog 8 radiatoren (3 slaapkamers, overloop, 2 badkamers, zolder, garage).

Het comfort is echt een stuk beter nu - badkamer wordt ook warm als beneden de haard aan staat - terwijl we minder gas verbruiken - badkamer wordt slechts 2x per dag even warm gestookt.

Wat vindt jij niet fijn aan het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

pirke schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:44:
[...]

Buffervat is toch voornamelijk voor warmtepompen? Ik stook nog gewoon gas hier.

De individuele regeling per kamer vind ik echt ideaal, het systeem werkt wat dat betreft perfect. Beneden hebben we vloerverwarming met 4 zones (woonkamer, keuken, hal, werkkamer) verdeeld over 7 verdelergroepen. Daarnaast nog 8 radiatoren (3 slaapkamers, overloop, 2 badkamers, zolder, garage).

Het comfort is echt een stuk beter nu - badkamer wordt ook warm als beneden de haard aan staat - terwijl we minder gas verbruiken - badkamer wordt slechts 2x per dag even warm gestookt.

Wat vindt jij niet fijn aan het systeem?
Nouja, in principe is een buffervat (volgens Honeywell) de geigende manier van aansluiten als ik het goed begreep. Op zich ook niet onlogisch dat daarmee de vraag asynchroon loopt. Immers maakt het niet zoveel uit wanneer welke zone warmte vraagt.
Of dat dan een CV of WP installatie is, maakt in die zin niet zo uit. Alleen is een WP wat gevoeliger voor veel starts. Je doet daar liever langere runs mee op laag vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick94
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-08-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9tabl5R-04Q3Np05SCGXHJFbzE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/336idZGJchLEXoT6Xq2NTNGZ.png?f=fotoalbum_large
Ik heb hem hier zonder buffer en hij stookt mooie lange sessies op de warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akaQ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 11:58
Wij hebben thuis een evohome systeem, begane grond 60m2 vloerverwarming met een zoneklep en bdr91. Evohome bedieningspaneel als thermostaat.

Op de 1e en 2e radiatoren met de hr92.

Nu ben ik niet tevreden over de zoneklep en de vloerverwarming.

Vloerverwarming is natuurlijk een traag systeem, en duurt even voordat deze op temperatuur is.
De evohome schakelt 3x per uur voor vloerverwarming met een minimale tijd van 5 minuten.
Mijn ervaring is dat dit te kort is om voldoende warmte in de vloer te sturen. De klep schakelt te snel weer dicht, deze zou langer open moeten blijven staan.

Andere mensen die tegen dit probleem aan lopen?
Cv draait op 50°, retour ligt rond de 35 a 40°.
Ketel doet gewoon wat hij moet doen, maar ook deze wordt door de evohome gestuurd en geeft niet langer warmte dan het systeem vraagt of de klep open blijft.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@akaQ heb je echt 50 graden nodig? Zijn er zones die daarmee toevallig snel opwarmen?

• Bucephalus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:54
@akaQ Ingesteld volgens de aanbevelingen op deze pagina voor jouw situatie?

https://ensupport.getconn...ome-system?language=en_US

Wat ik me wel afvraag... Voor "zone valves" is de aanbeveling 12 per uur. Bedoelen ze daar ook een HCE80 mee die 3 zones aanstuurd?

Edit:

Hier ook bij "thermal actuator (underfloor)"12 per uur, 1 min. minimum aan tijd.

https://ensupport.getconn...plications?language=en_US

[ Voor 23% gewijzigd door Bucephalus op 15-12-2022 21:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akaQ
Bucephalus schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:06:
@akaQ Ingesteld volgens de aanbevelingen op deze pagina voor jouw situatie?

https://ensupport.getconn...ome-system?language=en_US

Wat ik me wel afvraag... Voor "zone valves" is de aanbeveling 12 per uur. Bedoelen ze daar ook een HCE80 mee die 3 zones aanstuurd?
Voor vloerverwarming advisement ze 3 schakelingen per uur, en de langs mogelijke tijd is 5 minuten. Wat dus te kort is, voor eigenlijk elke vloerverwarming.

Nu kan je het aantal schakelingen omhoog zetten naar 6 of 12, maar dan ga je volgens mij voorbij aan het feit dat je zo min mogenlijk moet schakelen. Voor vloerverwarming moet je gewoon langzaam en rustig stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-09 20:12
akaQ schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:31:
[...]

Voor vloerverwarming advisement ze 3 schakelingen per uur, en de langs mogelijke tijd is 5 minuten. Wat dus te kort is, voor eigenlijk elke vloerverwarming.

Nu kan je het aantal schakelingen omhoog zetten naar 6 of 12, maar dan ga je volgens mij voorbij aan het feit dat je zo min mogenlijk moet schakelen. Voor vloerverwarming moet je gewoon langzaam en rustig stoken.
https://gathering.tweaker...message/73808296#73808296

In dit topic is er veel over geschreven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akaQ
Thanks, precies wat ik ook al vermoede.

Heb nu de zoneklep in het systeem uitgeschakeld, staat permanent open. De Bdr91 wel als sturing gehouden met de evohome als kamerthermostaat.

Vooralsnog lijkt dit prima te werken, ketel draait rustig zonder gekke interrupties van de zoneklep en dienst sturing.
Blijft natuurlijk behelpen, maar ook weer niet echt een ramp aangezien de beganegrond doorgaans toch de meeste warmtevraag voorziet.

"Wat me later nog opviel, toen de klep nog in gebruik was. Dat zodra de klep sloot er ondanks de bypass best een flinke temperatuur toename in de retour was. Dit vind de ketel natuurlijk ook niet chill en zal ook niet meehelpen."

[ Voor 14% gewijzigd door akaQ op 16-12-2022 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
akaQ schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:30:
[...]

"Wat me later nog opviel, toen de klep nog in gebruik was. Dat zodra de klep sloot er ondanks de bypass best een flinke temperatuur toename in de retour was. Dit vind de ketel natuurlijk ook niet chill en zal ook niet meehelpen."
Fijn dat het nu wat beter is. Dat je retour omhoog springt is ook logisch via het sluiten van de klep. Het systeem kan niet meer afgeven via de vloerverwarming en wordt nu via de by-pass retour gestuurd. Het aanvoer water heeft geen afgifte gehad (op wat leidingwerk na) en komt weer met na genoeg dezelfde warmte terug. Een ketel begrijpt ook niet wat er gebeurt omdat ze moduleren op retour dus gaat gek doen en de hoge retour zorgt voor een ineffeciente ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaz03
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-07 13:45
Yannick94 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:14:
[Afbeelding]
Ik heb hem hier zonder buffer en hij stookt mooie lange sessies op de warmtepomp
Misschien een klein beetje off topic: aan je screenprint te zien gebruik je Homewizard om het stroomverbruik van je WP te meten? Ik ben dit ook van plan. Gebruik je daar zo'n kWh meter voor? Een energy socket is niet zwaar genoeg voor een WP dacht ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaz03
CoffeeEric schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:30:
M’n eerste posting in dit topic, maar ik volg m al een tijdje.
Situatie bij mij (nog maar net)
Evohome 3x HCE80 (oude situatie werkte dit perfect met een BDR91A ) en 9 ruimte thermostaten T87RF

En nu een NiBE s1255 warmtepomp dus koel mogelijkheid.
Evohome is ge-update en heeft idd Koel functie
De nibe wordt vlgns de installateur gefopt om te koelen door 220v over een contact te laten gaan.(automatisch heeft de Nibe schijnbaar problemen rond t omslagpunt van 20-25 graden C ) en nu stuurt hij t systeem aan door een 30 graden signaal door te geven)
Dit signaal aan de Nibe wil ik aansturen door de BDR91T (evohome zegt “koelen”, en schakelt 220 over t contact)
Tot zover duidelijk.

Echter moet ik de HCE80 dan ook aansturen met nog een bdr91T of is dat dan niet meer nodig?
Kan ik ze aansluiten op 1 BDR91T ?
Misschien mosterd na de maaltijd, maar ik heb een S1255 in bestelling (dus nog geen praktijkervaring) maar wel met wat moeite bij NIBE en Honeywell en met hulp van mensen op dit topic geprobeerd uit te vinden hoe het straks op Evohome aangesloten moet.

Opmerking van je installateur verbaast me. Hieronder screenprints van het schema dat ik van Honeywell heb gekregen. Andere Tweakers kunnen deze plaatjes misschien beter interpreteren, maar ik lees eruit dat geen 230v gebruikt wordt om de 30 graden te simuleren, maar weestandjes en signaalkabel zwakstroom.
Als je het hele documentje wil, kan ik dat via een pb wel doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/79Qk2jjNkl3epj6lS7omAR4-O3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mnhlbuagC0cjjpipuaHUNxh3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qT7asv_Qpw-92XaCRV6XKbMftf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sXwTExcigRvz8LcmXezAwhJB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2uYAHxzNav_H1QY1QUgyNfQQd6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gVsxuQizHcd22oIJiCWFlj7a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LvGYhdYXFNoiGD_Q2MwRCTmPzSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GAcN0K3mdqpz0kTEe8y2xKwP.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens het schema zijn wel 2 BDR91T's nodig.
@fmb geeft aan dat het ook met 1 kan. Misschien als de WP en HCE80 in dezelfde ruimte hangen?
Maar moet de BDR91T niet toegewezen worden aan de zone(s) van de HCE80? Zo ja, kan hij dan ook het algemene koelbedrijf van de WP aansturen?

Ben sowieso benieuwd of het inmiddels goed draait bij je en hoe je aansluitschema is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaz03
fmb schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:01:
[...]

Er moeten 3 dingen gebeuren:
1. Je warmtepomp moet in koelmodus staan
2. Je thermostaat (Evohome WiFi) moet in koelmodus staan
3. Je hce 80’s moeten in koelmodus staan

Dit kun je op meerdere manieren uitvoeren, maar aangezien er 1 van die drie is die je altijd manueel moet omschakelen is het het meest makkelijke/logisch om de Evohome Wifi als “master” te nemen.

Je schakelt dan handmatig de Evohome WiFi naar koelmodus (in principe 2 keer per jaar, 1 keer naar verwarmen en 1 keer naar koelen),
Je hebt dan nog iets nodig om de warmtepomp om te schakelen tussen koelen/verwarmen en om de HCE80’s om te schakelen.

Dit laatste kan eventueel handmatig (met een handschakelaar) of inderdaad met een Bdr91t. In mijn geval wil zowel de warmtepomp als de hce80 een open/dicht contact (dus geen 230v), dus ik kan beide op 1 Bdr91t aansluiten. Als in jouw geval de warmtepomp 230v wil en de hce80 een open/dicht contact dan weet ik niet zeker of dat met dezelfde Bdr91t kan of dat je sowieso een 2e nodig hebt. Misschien weet iemand anders dat hier of je moet jeven goed naar de aansluitschema’s kijken. Je wil in elk geval geen 230v op een open/dicht contact zetten ;)
2 vraagjes hierover:
- kun je met Evohome alleen handmatig schakelen tussen koelen/verwarmen of kan hij een temperatuur(gebied) gebruiken van de thermostaat die aan de koelzone wordt toegewezen (bijv. de Evotouch zelf) om in koelbedrijf te gaan? Bijv. >30 graden?
- je schrijft dat je maar 2x per jaar hoeft te schakelen, maar je kan toch in een jaar meerdere periodes hebben dat het buiten heel warm is en er koelbehoefte is? Er is toch niks op tegen om vaker heen en weer te schakelen? Ik snap dat je niet elke dag heen en weer moet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:28
Gisteren Evohome systeem geïnstalleerd. CV ketel aan/uit relais 2 radiatoren op slaapkamers met HR92. Vloerverwarming op de HCE80 6 groepen op de Woonkamer zone een groep op de badkamer die een DTS91 voeler heeft.

Alles geïnstalleerd en alles lijkt goed te werken. De ruimtes met radiatoren zijn heel snel op temperatuur van 12 naar 17 graden in een half uurtje.

Alleen krijgt hij de ruimtes met vloerverwarming niet goed op temperatuur. Woonkamer staat op 21 maar na 12 uur stoken is het 20 graden. Zelfde voor de badkamer. Hiervoor had ik een Nefit modulerende thermostaat die op een constante temperatuur stond. Vloerverwarming was wel altijd al traag maar temperatuur bleef wel constant.

Op de verdeler heeft elk circuit zo’n 2 a 3 liter per min stroming. Inkomende temperatuur daar is meestal 35 en retour 28 graden, cv temp staat op 65 thermostaat knop bij verdeler staat op 40 graden, verdeler pomp staat op constante druk.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/8HW203h.jpg

Woonkamer is zo’n 55 m2 verdeeld over 6 circuits. H.o.h afstand 10 cm er ligt een broodjes vloer met daarop folie dan de vloerverwarming buizen op metalen netten dan zandcement van gemiddeld 5 cm dik en tegels. Onder zit een kelder. Maar probleem doet zich ook voor op badkamer die op 1e verdieping zit.

Vraag me af of dit aan erg trage vloerverwarming ligt kan ik daar nog wat aan doen? Of moet ik gewoon geduld hebben en de evohome laten leren dat het traag is? Voor mijn gevoel stookt hij vrij kort steeds in vergelijking met mijne vorige thermostaat. Vloer voelt lauw aan niet heel warm.

Aantal schakelingen per uur had ik op de standaard 6 staan ik heb dit nu veranderd naar 3. Ik begrijp dat dat aanbevolen is voor vloerverwarming, eens kijken of dat beter gaat.

[ Voor 14% gewijzigd door Skidmarks op 17-12-2022 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torenzicht
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-02-2023
In mijn keuken hebben we 4 vloerverwarming lussen liggen. Ik wil graag deze 4 lussen van de vloerverwarming combineren tot 1 zone. Momenteel zitten ze op aansluiting 2, 3 en 4 van de HCE80 en ik zie ze in de EvoHome touch als 3 zones. In de keuken hangt 1 Round wireless welke gekoppeld is aan zone 2,3 en 4 maar volgens mij werk het maar half daar ik grote verschillen in de vloer voel en meestal de 3 groepen niet gelijktijding open zie staan als ik naar de flow meters kijk.

Wat ik graag wil is alle 4 de lussen gelijktijdig aansturen met 1 honeywell round wireless in 1 zone in de Evohome Touch.

Kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
Torenzicht schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:59:
In mijn keuken hebben we 4 vloerverwarming lussen liggen. Ik wil graag deze 4 lussen van de vloerverwarming combineren tot 1 zone. Momenteel zitten ze op aansluiting 2, 3 en 4 van de HCE80 en ik zie ze in de EvoHome touch als 3 zones. In de keuken hangt 1 Round wireless welke gekoppeld is aan zone 2,3 en 4 maar volgens mij werk het maar half daar ik grote verschillen in de vloer voel en meestal de 3 groepen niet gelijktijding open zie staan als ik naar de flow meters kijk.

Wat ik graag wil is alle 4 de lussen gelijktijdig aansturen met 1 honeywell round wireless in 1 zone in de Evohome Touch.

Kan dit?
Je kan 3 groepen/lussen per zone op de HCE80 aansluiten. Alleen zone 1 heeft 3 aansluitingen zone 2 heeft er 2 en de rest maar 1. Toch kan je 3 thermische motoren per zone aansluiten je zal een extra externe doos moeten maken om ze door te verbinden zoals ik hier heb gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/Q4l6N1H.jpg

In jouw situatie kan je die 4 lussen dan op zone 2 en 3 van de HCE80 zetten dus 2 zones ipv de huidige 3.

Vervolgens moet je aan 1 zone/ruimte in Evohome meerdere zones van de HCE80 toewijzen. Uit mijn hoofd moet je na het toewijzen van 1 zone die stap nog een keer doen met de 2e zone.

Ik heb een woonkamer ruimte met 6 groepen/lussen. Die 2 zones op de HCE80 worden netjes tegelijk aangestuurd.

[ Voor 3% gewijzigd door Skidmarks op 17-12-2022 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yannick94
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-08-2024
Kaz03 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:50:
[...]

Misschien een klein beetje off topic: aan je screenprint te zien gebruik je Homewizard om het stroomverbruik van je WP te meten? Ik ben dit ook van plan. Gebruik je daar zo'n kWh meter voor? Een energy socket is niet zwaar genoeg voor een WP dacht ik?
Jaa ik gebruik hier een losse kWh meter van Home wizard voor, werkt super!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:15

fmb

Kaz03 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:23:
[...]

Misschien mosterd na de maaltijd, maar ik heb een S1255 in bestelling (dus nog geen praktijkervaring) maar wel met wat moeite bij NIBE en Honeywell en met hulp van mensen op dit topic geprobeerd uit te vinden hoe het straks op Evohome aangesloten moet.

Opmerking van je installateur verbaast me. Hieronder screenprints van het schema dat ik van Honeywell heb gekregen. Andere Tweakers kunnen deze plaatjes misschien beter interpreteren, maar ik lees eruit dat geen 230v gebruikt wordt om de 30 graden te simuleren, maar weestandjes en signaalkabel zwakstroom.
Als je het hele documentje wil, kan ik dat via een pb wel doen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Volgens het schema zijn wel 2 BDR91T's nodig.
@fmb geeft aan dat het ook met 1 kan. Misschien als de WP en HCE80 in dezelfde ruimte hangen?
Maar moet de BDR91T niet toegewezen worden aan de zone(s) van de HCE80? Zo ja, kan hij dan ook het algemene koelbedrijf van de WP aansturen?

Ben sowieso benieuwd of het inmiddels goed draait bij je en hoe je aansluitschema is.
Mooie plaatjes, dank voor het delen, altijd handig.
Bij de aan uit sturing van mijn warmtepomp waren geen weerstandjes nodig, dus dat verschilt echt per merk.

Bij mij werkt het goed, ben tevreden!
Heb nooit een mooi schema gemaakt, misschien kan ik er een keer tijd voor vinden. Heb het gehouden bij wat beschrijvingen in posts. :)
Ik heb 1 BDR91T voor het omschakelen van verwarmen/koelen en deze is fysiek verbonden is met 3 apparaten; (1) de warmtepomp, (2) de HCE80 op zolder (naast de warmtepomp inderdaad) en (3) de HCE80 op de begane grond. Voor de HCE80 op de begane grond kon ik redelijk eenvoudig een pvc pijp van de zolder naar de begane grond aanleggen en daardoor gaat de kabel.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:15

fmb

Kaz03 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:27:
[...]
2 vraagjes hierover:
- kun je met Evohome alleen handmatig schakelen tussen koelen/verwarmen of kan hij een temperatuur(gebied) gebruiken van de thermostaat die aan de koelzone wordt toegewezen (bijv. de Evotouch zelf) om in koelbedrijf te gaan? Bijv. >30 graden?
- je schrijft dat je maar 2x per jaar hoeft te schakelen, maar je kan toch in een jaar meerdere periodes hebben dat het buiten heel warm is en er koelbehoefte is? Er is toch niks op tegen om vaker heen en weer te schakelen? Ik snap dat je niet elke dag heen en weer moet willen.
Antwoorden:
- Op de Evohome kun je alleen handmatig omschakelen. Dat kan niet op basis van temperatuur bereiken.
- Ja klopt, in de omschakelperiode kun je natuurlijk een aantal maal “twijfelgevallen” hebben. Dan gebruik ik vooral common sense: is het 3 dagen warm en daarna wer koud? Dan hoeft de koeling nog niet aan, in theorie kun je inderdaad veel vaker per jaar omschakelen. Ik probeer dit echter 1 keer per seizoen te doen, maar als het moet kan dit dus vaker.
Er is wel iets op tegen om te kort achter elkaar om te schakelen: traagheid van het huis. Bij gebruik van vloerverwarming duurt het even voordat de vloer “warm of koud” is. Dus om de paar dagen omschakelen heeft dan weinig nut. Dit kan bij andere verwarming systemen natuurlijk iets anders werken (hoewel ik vermoed dat dat meevalt)

[ Voor 12% gewijzigd door fmb op 18-12-2022 22:48 ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 08:42

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Skidmarks schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:06:
Gisteren Evohome systeem geïnstalleerd. CV ketel aan/uit relais 2 radiatoren op slaapkamers met HR92. Vloerverwarming op de HCE80 6 groepen op de Woonkamer zone een groep op de badkamer die een DTS91 voeler heeft.

Alles geïnstalleerd en alles lijkt goed te werken. De ruimtes met radiatoren zijn heel snel op temperatuur van 12 naar 17 graden in een half uurtje.

Alleen krijgt hij de ruimtes met vloerverwarming niet goed op temperatuur. Woonkamer staat op 21 maar na 12 uur stoken is het 20 graden. Zelfde voor de badkamer. Hiervoor had ik een Nefit modulerende thermostaat die op een constante temperatuur stond. Vloerverwarming was wel altijd al traag maar temperatuur bleef wel constant.

Op de verdeler heeft elk circuit zo’n 2 a 3 liter per min stroming. Inkomende temperatuur daar is meestal 35 en retour 28 graden, cv temp staat op 65 thermostaat knop bij verdeler staat op 40 graden, verdeler pomp staat op constante druk.

Woonkamer is zo’n 55 m2 verdeeld over 6 circuits. H.o.h afstand 10 cm er ligt een broodjes vloer met daarop folie dan de vloerverwarming buizen op metalen netten dan zandcement van gemiddeld 5 cm dik en tegels. Onder zit een kelder. Maar probleem doet zich ook voor op badkamer die op 1e verdieping zit.

Vraag me af of dit aan erg trage vloerverwarming ligt kan ik daar nog wat aan doen? Of moet ik gewoon geduld hebben en de evohome laten leren dat het traag is? Voor mijn gevoel stookt hij vrij kort steeds in vergelijking met mijne vorige thermostaat. Vloer voelt lauw aan niet heel warm.

Aantal schakelingen per uur had ik op de standaard 6 staan ik heb dit nu veranderd naar 3. Ik begrijp dat dat aanbevolen is voor vloerverwarming, eens kijken of dat beter gaat.
1. Een vloerverwarming is traag en 2. je hebt de boel pas één dag draaien. Evohome moet nu eerst de karakteristieken van je huis gaan leren. Geef ‘m daar ff de tijd voor!

En ik hoop dat je geen nachtverlaging toepast voor de ruimte(s) met vloerverwarming? Daarvoor is zo’n systeem meestal te traag.

Bij mij staat het aantal schakelingen overigens op één per uur vanwege die traagheid. Vergeet niet dat de kleppen die je op je verdeler hebt er zo’n 4 minuten over doen om open te gaan. Op 4 schakelingen per uur komt dat extra hard aan bij een traag systeem als een vloerverwarming. Dan is er minder tijd over om warmte die vloer in te sturen.

Ik weet niet of je het aantal schakelingen per uur apart in kunt stellen voor de vloerverwarming en de radiatoren; ik heb alleen maar vv door het hele huis. Probeer anders naar 2 schakelingen per uur over te stappen?

Maar eerst eens 2 weken inleren afwachten. Mogelijk komt alles dan goed.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
Hippe Lip schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:19:
[...]

1. Een vloerverwarming is traag en 2. je hebt de boel pas één dag draaien. Evohome moet nu eerst de karakteristieken van je huis gaan leren. Geef ‘m daar ff de tijd voor!

En ik hoop dat je geen nachtverlaging toepast voor de ruimte(s) met vloerverwarming? Daarvoor is zo’n systeem meestal te traag.

Bij mij staat het aantal schakelingen overigens op één per uur vanwege die traagheid. Vergeet niet dat de kleppen die je op je verdeler hebt er zo’n 4 minuten over doen om open te gaan. Op 4 schakelingen per uur komt dat extra hard aan bij een traag systeem als een vloerverwarming. Dan is er minder tijd over om warmte die vloer in te sturen.

Ik weet niet of je het aantal schakelingen per uur apart in kunt stellen voor de vloerverwarming en de radiatoren; ik heb alleen maar vv door het hele huis. Probeer anders naar 2 schakelingen per uur over te stappen?

Maar eerst eens 2 weken inleren afwachten. Mogelijk komt alles dan goed.
Ik had bij Evohome nachtverlaging van 1 graad ingesteld maar dat was niet zo’n goed idee het is inderdaad te traag. Het is een 2 onder 1 kap woning uit de jaren 80 met vrijwel geen dakisolatie.

Aantal schakelingen per uur staat op 3 en er is geen optie voor lager, de opties zijn 3, 6, 9 of 12. Je kan het ook niet apart instellen voor de radiatoren. Dus 3 lijkt mij de beste optie.

Inmiddels draait het systeem een week en is nu vrij stabiel soms zijn de vloerverwarming ruimtes een halve graad te laag maar dat maakt niet zo veel uit. Het is nu ook een stuk warmer buiten dus hij hoeft minder te stoken. Ben benieuwd hoe het werkt als er weer een koude periode komt.

Het is wel heel fijn dat ik slaapkamers boven apart kan instellen en op een klok programma kan zetten dat werkt fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Skidmarks schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:52:
[...]
Aantal schakelingen per uur staat op 3 en er is geen optie voor lager, de opties zijn 3, 6, 9 of 12. Je kan het ook niet apart instellen voor de radiatoren. Dus 3 lijkt mij de beste optie.
Dat je niet lager dan 3 komt kan aan 2 dingen liggen:

1. Je hebt niet de laatste firmware in je touch module zitten. Ik kan er nu even niet bij om te zoeken wat ik hier heb, maar op het internet kun je dat zo opzoeken (evohome firmware update).

2. Je hebt een BDR91T nodig om lagere aantal schakelingen per uur in te kunnen stellen. Maar nu ik dit schrijf begin ik ook te twijfelen wáár die moet zitten. Ik dacht dat het om de BDR gaat die je ketel of WP aanstuurt. Het oudere model BDR91 kan dat lagere aantal schakelingen per uur namelijk niet aan.
Inmiddels draait het systeem een week en is nu vrij stabiel soms zijn de vloerverwarming ruimtes een halve graad te laag maar dat maakt niet zo veel uit. Het is nu ook een stuk warmer buiten dus hij hoeft minder te stoken. Ben benieuwd hoe het werkt als er weer een koude periode komt.

Het is wel heel fijn dat ik slaapkamers boven apart kan instellen en op een klok programma kan zetten dat werkt fijn.
Ik ben ervan overtuigd dat het met lagere buitentemperaturen ook wel goed gaat, tenzij je de max CV-watertemperatuur te laag hebt ingesteld.
En die halve graad lager? Die voel je niet. Bovendien zit dat binnen de meetnauwkeurigheid én heeft het systeem natuurlijk een zekere hysterese.

Veel succes ermee!

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skidmarks
Hippe Lip schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 00:11:
[...]

Dat je niet lager dan 3 komt kan aan 2 dingen liggen:

1. Je hebt niet de laatste firmware in je touch module zitten. Ik kan er nu even niet bij om te zoeken wat ik hier heb, maar op het internet kun je dat zo opzoeken (evohome firmware update).

2. Je hebt een BDR91T nodig om lagere aantal schakelingen per uur in te kunnen stellen. Maar nu ik dit schrijf begin ik ook te twijfelen wáár die moet zitten. Ik dacht dat het om de BDR gaat die je ketel of WP aanstuurt. Het oudere model BDR91 kan dat lagere aantal schakelingen per uur namelijk niet aan.

[...]
Ik heb de firmware 02.00.19.33 wat denk ik de laatste is. Volgens mij krijg je firmware updates automatisch en kan je ze niet zelf installeren. Ik lees dat sommige via support van Honeywell een update eerder konden krijgen, die pushen hun dan naar je Evohome. Maar goed ik heb denk ik al de laatste.

Maar ik heb inderdaad de BDR91A en niet de T versie. Was me bij het bestellen niet bewust dat er verschillende versies waren en dat dat uitmaakt voor het aantal schakelingen per uur.

De T versie is meer voor warmtepompen zo te lezen en die heb ik niet. Dus laat het voorlopig wel op 3 schakelingen per uur staan dat zal ook wel goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 31-08 08:21
Na flink wat te hebben gelezen over Evohome en CV Tuning, wil ik me eraan gaan wagen onze nieuwe installatie wat zuiniger en comfortabeler te laten draaien.

We maken gebruik van Evohome (aan/uit). Op de begane grond vv voor woonkamer, keuken, bijkeuken, garage op 1 groep. Daarnaast hebben we op de eerste verdieping vv welke meeloopt met de begane grond. Op de eerste verdieping en zolder hebben we radiatoren voorzien van HR92. De verdeler van de vv is voorzien van zoneklep.

Aanvoer temperatuur vanuit ketel is 60 graden. De vv pomp draait op stand 2 met constant toerental. Temperatuur thermostaat overdag 19 graden, nacht temperatuur 18 graden.

Waar ik nu tegenaanloop:
- thermostaat is zo geprogrammeerd dat het om 08:00 uur ‘s ochtends 19 graden is. Dit lukt nu al een week niet. Het is nu 10 uur en nog steeds 18 graden.
- betonvloer volledig geïsoleerd, maar ik vind dat de vloer vrij snel afkoelt. Als overdag het zonnetje schijnt is de temperatuur al snel 19 graden en slaat de vloerverwarming dus niet aan overdag. ‘s Avonds als het dan afkoelt zit je vervolgens mij een koude stenen vloer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWJyPU4NznjLoI9FPeIPSmOZy6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uwaFNiJ0WIHQf4qFAIjJgqT0.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben nog vrij nieuw in deze cv-wereld, maar wil graag begrijpen wat ik zou kunnen doen aan bovenstaande punten zonder een enorme gasrekening te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
synorluna schreef op zondag 25 december 2022 @ 09:56:
Na flink wat te hebben gelezen over Evohome en CV Tuning, wil ik me eraan gaan wagen onze nieuwe installatie wat zuiniger en comfortabeler te laten draaien.

We maken gebruik van Evohome (aan/uit). Op de begane grond vv voor woonkamer, keuken, bijkeuken, garage op 1 groep. Daarnaast hebben we op de eerste verdieping vv welke meeloopt met de begane grond. Op de eerste verdieping en zolder hebben we radiatoren voorzien van HR92. De verdeler van de vv is voorzien van zoneklep.

Aanvoer temperatuur vanuit ketel is 60 graden. De vv pomp draait op stand 2 met constant toerental. Temperatuur thermostaat overdag 19 graden, nacht temperatuur 18 graden.

Waar ik nu tegenaanloop:
- thermostaat is zo geprogrammeerd dat het om 08:00 uur ‘s ochtends 19 graden is. Dit lukt nu al een week niet. Het is nu 10 uur en nog steeds 18 graden.
- betonvloer volledig geïsoleerd, maar ik vind dat de vloer vrij snel afkoelt. Als overdag het zonnetje schijnt is de temperatuur al snel 19 graden en slaat de vloerverwarming dus niet aan overdag. ‘s Avonds als het dan afkoelt zit je vervolgens mij een koude stenen vloer.

[Afbeelding]

Ik ben nog vrij nieuw in deze cv-wereld, maar wil graag begrijpen wat ik zou kunnen doen aan bovenstaande punten zonder een enorme gasrekening te krijgen.
Los van evohome, is je hydraulische systeem op orde.

- aanvoer retour
- flow per groep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Dashlane schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:34:
[...]

Los van evohome, is je hydraulische systeem op orde.

- aanvoer retour
- flow per groep
Retour zal ik vandaag of morgen eens opmeten. Heb zojuist een thermometer ontvangen welke ik aan de retourleiding kan tapen.

Wat betreft flow per groep: hoe meet ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Ik probeer even wat te begrijpen. Mijn ketel Intergas loopt sinds kort met enige regelmaat in de N201 melding (verschil temperatuur aanvoer en retour >35 graden).

In dit kader ben ik naar de verdeler gaan kijken en vraag ik me het volgende af: als ik mijn cv (aan/uit) op 60 graden aanvoer heb staan, en op de vv verdeler heb ik de thermostaatkraan op 40 graden, waarom zie ik die 40 graden dan niet op de analoge meters terugkomen op de verdeler?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e66A4lJnmnNixcc60_ZutAZx7hU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tehjuGG2ctDgqPLRg4q7JfgY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kuQBoAu11j9Y4c2jHoTvdH82sWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mxRtoS2haG3rldebfIogZdHm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door synorluna op 26-12-2022 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Waarom draai je überhaupt op 60 graden om er vervolgens 40 van te willen maken?

Heb je nog radiatoren ergens?

Zit de voeler van de radiator wel in het daarvoor bestemde gat ook? En zit de thermostaatknop goed gemonteerd?

Ik heb zelf met dergelijke verdelers twee jaar op 37 graden max aanvoer gedraaid. En de thermostaat/voetventiel op retour er tussenuit gehaald. Scheelde een hoop flow en herrie.

[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 26-12-2022 06:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:41
@MikeyMan Omdat hij boven radiatoren heeft.

@synorluna
Wat basis vragen:
Wat voor huis:
Formaat / isolatie /bouwjaa
Wat zijn de instellingen van de ketel:
Vermogen
Pompinstelling ketel
Enz enz
Evohome instellingen:
Ketelschakelingen per uur
Minimum aan tijd
Optimum start aan/uit

[ Voor 80% gewijzigd door leonbong op 26-12-2022 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• innova58
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 19:50
Hi allemaal,

Wij wonen sinds 2 maanden in ons nieuwe huis. We hebben overal vloerverwarming i.c.m. stadswarmte (geen cv/warmtepomp). In totaal hebben we 3 verdelers (1 per verdieping), 13 groepen en 7 zones. Ik heb zelf de Honeywell HCE80, HRA80, de evohome en 7 ronde kamerthermostaten succesvol kunnen installeren. Op 2 zones na werkt alles naar verwachting.

Twee van onze verdelers staan op de 2e verdieping waar ook de HCE80 en HRA80 hangen. De verdeler van de begane grond met 3 groepen en 2 zones staat op de begane grond. Om deze ook aan te kunnen sturen heb ik tijdens de verbouwing 2 kabels vanaf de plek waar de HCE80 komt naar beneden getrokken. Gewoon een simpele 2 aderige kabel waar ik de thermische motoren op heb gesoldeerd. Echter de motoren van de groepen op de begane grond gaan niet open als er warmtevraag is. Ik heb de kabels voor de zekerheid doorgemeten. Met de kabels is niks mis. Ook de motoren omgewisseld met andere groepen. Motoren zijn ook OK. Ik vraag mij af of de afstand van 10 meter te lang is voor het signaal/stroom van de HCE80.

Zijn er hier mede tweakers die soortgelijke setup hebben of ervaring met een verdeler die wat verder weg staat dan de HCE80?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
MikeyMan schreef op maandag 26 december 2022 @ 06:52:
Waarom draai je überhaupt op 60 graden om er vervolgens 40 van te willen maken?

Heb je nog radiatoren ergens?

Zit de voeler van de radiator wel in het daarvoor bestemde gat ook? En zit de thermostaatknop goed gemonteerd?

Ik heb zelf met dergelijke verdelers twee jaar op 37 graden max aanvoer gedraaid. En de thermostaat/voetventiel op retour er tussenuit gehaald. Scheelde een hoop flow en herrie.
We hebben alleen op de bg vloerverwarming. Op de eerste verdieping en zolder hebben we radiatoren. Ik kan dus de aanvoer wel wat laten zaken, maar dat tot 40 graden laten zaken lukt denk ik niet. Daarbij zal ik de ketel ook nog flink terug moeten schroeven.

Eea lijkt goed te zijn geïnstalleerd voor zover ik dat kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
innova58 schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:24:
Hi allemaal,

Wij wonen sinds 2 maanden in ons nieuwe huis. We hebben overal vloerverwarming i.c.m. stadswarmte (geen cv/warmtepomp). In totaal hebben we 3 verdelers (1 per verdieping), 13 groepen en 7 zones. Ik heb zelf de Honeywell HCE80, HRA80, de evohome en 7 ronde kamerthermostaten succesvol kunnen installeren. Op 2 zones na werkt alles naar verwachting.

Twee van onze verdelers staan op de 2e verdieping waar ook de HCE80 en HRA80 hangen. De verdeler van de begane grond met 3 groepen en 2 zones staat op de begane grond. Om deze ook aan te kunnen sturen heb ik tijdens de verbouwing 2 kabels vanaf de plek waar de HCE80 komt naar beneden getrokken. Gewoon een simpele 2 aderige kabel waar ik de thermische motoren op heb gesoldeerd. Echter de motoren van de groepen op de begane grond gaan niet open als er warmtevraag is. Ik heb de kabels voor de zekerheid doorgemeten. Met de kabels is niks mis. Ook de motoren omgewisseld met andere groepen. Motoren zijn ook OK. Ik vraag mij af of de afstand van 10 meter te lang is voor het signaal/stroom van de HCE80.

Zijn er hier mede tweakers die soortgelijke setup hebben of ervaring met een verdeler die wat verder weg staat dan de HCE80?
De hce80 stuurt 230v uit voor de thermische motoren en er hoeft hele beperkt vermogen 1-5W overheen, het is onwaarschijnlijk dat de kabel een probleem is.
Ik zou eerst meten over er 230v op komt als de zone “aan” staat aan het uiteinde van kabel.
Dan sluit je dat meteen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akaQ
synorluna schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:58:
[...]

We hebben alleen op de bg vloerverwarming. Op de eerste verdieping en zolder hebben we radiatoren. Ik kan dus de aanvoer wel wat laten zaken, maar dat tot 40 graden laten zaken lukt denk ik niet. Daarbij zal ik de ketel ook nog flink terug moeten schroeven.

Eea lijkt goed te zijn geïnstalleerd voor zover ik dat kan zien.
Wij hadden een vergelijkbaar probleem en vergelijkbaar systeem.

Conclusie is dat de zoneklep icm de vloerverwarming gewoon niet werkt. Heb de zonneklep handmatig opengezet en van het stroom gehaald, de aansturing behouden want deze schakelt de ketels voor de evohome woonkamer thermostaat.

Schakelingen staan nu op 6 per uur, en op de ketel de nalooptijd op de pomp verlengd. Wij stoken overigens op 50°. Wel even goed contreren wat de aanvoer en retour temperatuur zijn. Bij een te hoge retour stopt je ketel ook met warmte leveren.

Met de zonneklep continu open is de begane grond perfect stabiel op temperatuur, de ketel stookt rustig als nodig en geen gekke Schakelingen als het systeem nog lang niet op warmte is. Zo'n zonneklep is gewoon een enorme hindernis in een langzaam systeem als vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Dat is nogal een stelling en niet waar ook.

Aangezien ik jaren succesvol met een zoneklep heb gewerkt met mijn vloerverwarming.
Zonekleppen voor vloerverwarming worden al tijden ingezet en kan gewoon prima werken.

@synorluna
Kan jij controleren of het retourventiel (voetventiel) op je vloerverdeler volledig open staat?
Dat ventiel naast de thermostaatknop die op 40 graden.

[ Voor 60% gewijzigd door leonbong op 26-12-2022 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akaQ
leonbong schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:22:

Aangezien ik jaren succesvol met een zoneklep heb gewerkt met mijn vloerverwarming.
Zonekleppen voor vloerverwarming worden al tijden ingezet en kan gewoon prima werken.
Dan mag je je gelukkig prijzen, er zijn legio voorbeeld waarin dit absoluut niet werkt, zeker in combinatie met het aantal instelbare schakelingen. Natuurlijk is het geheel afhankelijk van de vloerverwarming, oppervlakte, diameter buis, isolatie, en ga zo nog maar even door. Maar feit is dat het lang niet ideaal werkt met de zonneklep en feitelijk ook niet echt wat toevoegt in het evohome systeem. Doorgaans hebben mensen hem voor vloerverwarming op de begane grond, het hoofdvertrek. Deze kan prima open staan als de rest van het huis "radiatoren " zijn afgeregeld met bijvoorbeeld de hr92.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik spendeer al een tijdje in dit topic.
Ik durf redelijk te stellen dat bulk van de evohome problemen wordt veroorzaakt door hydraulische problemen.
Dus geen goede veerbelaste bypass
Geen goede waterzijdige inregeling
En heel belangrijk verkeerd gedimensioneerde ventielen. ( thermostaatkranen)

Daarnaast ben ik het niet met je eens dat de woonkamer altijd wel open mag staan.
Het hele doel van evohome is dat je ook alleen de werkkamer kan stoken. Dan wil ik geen energie in de woonkamer verspillen.

[ Voor 29% gewijzigd door leonbong op 26-12-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
leonbong schreef op maandag 26 december 2022 @ 08:54:
@MikeyMan Omdat hij boven radiatoren heeft.

@synorluna
Wat basis vragen:
Wat voor huis:
Formaat / isolatie /bouwjaa
Vermogen
Pompinstelling ketel
Enz enz
Evohome instellingen:
Minimum aan tijd
Optimum start aan/uit
Wat basis vragen:
Wat voor huis:
Hoekhuis

Formaat / isolatie /bouwjaar
125m2 / spouw kopgevel na-geisoleerd, HR++ glas, vloerisolatie (balken broodjes)

Ketel:
Intergas Xtreme 36 (alle instellingen zijn default)

Vermogen
75% = 19,3 kW (op basis van handleiding)

Pompinstelling ketel
nadraaitijd actief
Max. capaciteit modulerende cv pomp: 65%
Min. capaciteit modulerende cv pomp: 35

Evohome instellingen:
6

Minimum aan tijd
1 minuut

Optimum start aan/uit
Aan

Overig
Gisteren liep mijn ketel geregeld in een N201 melding. Het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour is dan groter dan 35 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
leonbong schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:22:

@synorluna
Kan jij controleren of het retourventiel (voetventiel) op je vloerverdeler volledig open staat?
Dat ventiel naast de thermostaatknop die op 40 graden.
Bedoel je hiermee het inregelventiel?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHBV0WrXm8_QI9sLeWzqvt-dz6g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/boFLay3jtKhcKpMZe0Ij0Emq.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

synorluna schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:44:
[...]

Bedoel je hiermee het inregelventiel?
[Afbeelding]
Nee dat is het ding met dop naast de thermostaatknop. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@synorluna
Omdat je aan/uit aanstuurt vraag ik alleen even waar "stappenmodulatie" op ingesteld staat bij intergas.
In neem aan dat deze "aan" staat, zo ja dan wil ik je verzoeken op om het minimale pomp toerental te verhogen naar bijvoorbeeld 50%

Daarnaast de minimale aan tijd in evohome verhogen naar minimaal 5min.

En even dat retourventiel op volledig open controleren.

[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 26-12-2022 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
leonbong schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:57:
@synorluna
Omdat je aan/uit aanstuurt vraag ik alleen even waar "stappenmodulatie" op ingesteld staat bij intergas.
In neem aan dat deze "aan" staat, zo ja dan wil ik je verzoeken op om het minimale pomp toerental te verhogen naar bijvoorbeeld 50%

Daarnaast de minimale aan tijd in evohome verhogen naar minimaal 5min.

En even dat retourventiel op volledig open controleren.
Stappenmodulatie stond al op 'aan'.

Minimale pomptoerental gewijzigd van 45 (dus niet 35 zoals eerder aangegeven) naar 50%

Minimale tijd in Evohome gewijzigd van 1 minuut naar 5 minuten

Voor het voetventiel heb ik een steeksleutel nodig welke ik niet heb. Dit zal ik op een later moment moeten controleren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqdpgKi523Vc7It376e8a75IwlM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4J6D9wlwQJwhxZDOu8PTSfFp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door synorluna op 26-12-2022 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akaQ
leonbong schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:32:
Ik spendeer al een tijdje in dit topic.
Ik durf redelijk te stellen dat bulk van de evohome problemen wordt veroorzaakt door hydraulische problemen.
Dus geen goede veerbelaste bypass
Geen goede waterzijdige inregeling
En heel belangrijk verkeerd gedimensioneerde ventielen. ( thermostaatkranen)

Daarnaast ben ik het niet met je eens dat de woonkamer altijd wel open mag staan.
Het hele doel van evohome is dat je ook alleen de werkkamer kan stoken. Dan wil ik geen energie in de woonkamer verspillen.
Je stook alleen de woonkamer als de rest van de zones/groepen dicht staan. De sturing is er nog, alleen de klep staat permanent open.

Als het goed is is je vloerverwarming thermische beveiligd en word deze niet warmer dan de toegestane temperatuur. Je weet dat in de meeste huizen de vloerverwarming gewoon meedraait zonder afzonderlijk gesloten of gestuurd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
leonbong schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:32:

Mee eens, met de kanttekening dat dit voornamelijk voortvloeit uit de traditionele installatie met de typische woonkamer thermostaat, en het klassieke stookgedrag. Met moderne, zeer goed geinstalleerde huizen en zeer efficiente verwarmingsoplossingen komen daar wat nuances bij kijken. (O.a. of specifiek evohome nog de meest geschikte installatie is :)
—-
Qua troubleshooten van het systeem is het meeluisteren op het Hermes RF protocol zeer nuttig gebleken. Daardoor zie je soms letterlijk dat een HR92 het spoor bijster is…

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ijdod schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:33:
[...]

Qua troubleshooten van het systeem is het meeluisteren op het Hermes RF protocol zeer nuttig gebleken. Daardoor zie je soms letterlijk dat een HR92 het spoor bijster is…
Heb je een linkje toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
akaQ schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:29:
[...]
Je weet dat in de meeste huizen de vloerverwarming gewoon meedraait zonder afzonderlijk gesloten of gestuurd te worden.
Weet ik maar als ik zou zou willen dan had ik net zo goed. Alleen wat thermostatische knoppen kunnen kopen voor die andere kamers.

@synorluna
Dat dopje krijg je met waterpomp tang er ook wel af.
Daarachter zit een inbus (meestal) of een platte schroef waarmee je doorlaat (inregeling bepaald).

[ Voor 18% gewijzigd door leonbong op 26-12-2022 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
leonbong schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:52:
[...]

Weet ik maar als ik zou zou willen dan had ik net zo goed. Alleen wat thermostatische knoppen kunnen kopen voor die andere kamers.

@synorluna
Dat dopje krijg je met waterpomp tang er ook wel af.
Daarachter zit een inbus (meestal) of een platte schroef waarmee je doorlaat (inregeling bepaald).
Heb gekeken en deze staat helemaal open. Zojuist even bij de ketel gekeken en stond hij weer met een N201 melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
synorluna schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:05:
[...]

Heb gekeken en deze staat helemaal open. Zojuist even bij de ketel gekeken en stond hij weer met een N201 melding.
Goed heet stoken, en dan kijken wat de aanvoer temperatuur in je balk wordt. Bij mij zit er in die thermostaatknop een afwijking van 10 graden.

Daarnaast heb ik een timer-relais tussen de zonneklep en de aansturing gezet om het pendelgedrag van de klep op te heffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Dashlane schreef op maandag 26 december 2022 @ 15:42:
[...]

Goed heet stoken, en dan kijken wat de aanvoer temperatuur in je balk wordt. Bij mij zit er in die thermostaatknop een afwijking van 10 graden.

Daarnaast heb ik een timer-relais tussen de zonneklep en de aansturing gezet om het pendelgedrag van de klep op te heffen.
Zal ik morgen eens proberen. Ga nu eerst de hele installatie eens ontluchten. Wanneer ik alles openzet (vv + alle radiatoren) zit de Tr op ongeveer 25% van Ta (aangepast naar 50 graden) bij de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
synorluna schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:32:
[...]

Retour zal ik vandaag of morgen eens opmeten. Heb zojuist een thermometer ontvangen welke ik aan de retourleiding kan tapen.

Wat betreft flow per groep: hoe meet ik dat?
Met een goede thermometer, liefst een flir. De bedoeling is dat de aanvoer en retour temperaturen van alle groepen gelijk zijn. Dit is afstelbaar door de witte knop er af te draaien. Daaronder zit een verstelling die je met een platte schroevendraaier kan draaien. Zo regel je hem waterzijdig in, zeker wanneer er lengte verschillen tussen de groepen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
@leonbong weet jij trouwens wat die N201 melding betekend? Ik heb aT nu op 45 graden gezet en de retour zit nu rond de 26 graden bij de ketel. Dat zou me dan geen reden lijken om met een N201 melding te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Als ik websites lees wordt er lucht in het systeem gesuggereerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Dashlane schreef op maandag 26 december 2022 @ 15:42:
[...]

Ik merk de volgende zaken:

Door het verhogen van het minimale cv pomp vermogen, lijk ik minder vaak/geen N201 meldingen meer te krijgen. Exact is het nog niet te zeggen, omdat ik geen data kan verzamelen van de ketel en er dus echt een tijdje voor moet blijven zitten om te kijken wat er gebeurt.

Een probleem waar ik nog wel tegenaan loop is dat de optimalisatie van Evohome niet werkt voor de vloerverwarming. Het basisstation laat dit normaliter zien dmv een icoontje, maar dat gebeurt sinds een week niet meer. Als de ruimte om 08:00 uur 19 graden moet zijn, begint het systeem pas om 08:00 uur met stoken. Wellicht moet ik die betreffende ruimte helemaal uit de Evohome gooien en opnieuw aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 08:51

CyBeRSPiN

sinds 2001

@synorluna dat adaptief starten moet je per zone activeren, staat dat nog uit? En hoe warm was het om 8.00 dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:03:
@synorluna dat adaptief starten moet je per zone activeren, staat dat nog uit? En hoe warm was het om 8.00 dan?
Is dat per zone? Ik weet dat voor weersafhankelijke functionaliteit dit het geval is, maar optimalisatie kan ik alleen aan of uit zetten.

Om 08:00 was de temperatuur 18 graden, zoals ‘s nachts ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:03:
@synorluna dat adaptief starten moet je per zone activeren
Eh nee, het is een instelling voor het gehele evohome systeem.

Misschien is het in de nieuwste firmware per zone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 08:51

CyBeRSPiN

sinds 2001

leonbong schreef op woensdag 28 december 2022 @ 08:17:
[...]

Eh nee, het is een instelling voor het gehele evohome systeem.

Misschien is het in de nieuwste firmware per zone.
Was in de war met weersafhankelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Ik zal vanavond de Evohome eens terugzetten naar fabrieksinstellingen. Ergens had ik gelezen dat dit voor iemand anders geholpen heeft, die tegen precies dit euvel aanliep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@synorluna
Maar is N201 inmiddels verdwenen van de ketel?

Want als je ketel het niet goed doet, dan blijft lastig.

[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 28-12-2022 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
leonbong schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:11:
@synorluna

Ja, die lijkt verdwenen door het vermogen van het minimale pomp vermogen te verhogen. De ketel staat op zolder, dus ik kan dit enkel concluderen door zo nu en dan te gaan kijken. Ik heb later het minimale pomp vermogen nog eens verlaagd als test en toen kreeg ik direct de N201 op de ketel.

De reden dat ik denk dat die optimalisatie functie niet werkt, is omdat in het verleden je dan het optimalisatie icoontje voor die specifieke ruimte op het Evohome scherm zag staan. Dit zie ik nu niet meer. Daarnaast kon ik dan ‘s ochtends rond een uur of 07:00 in de Evohome app zien, dat er een warmtevraag was (de 19 graden welke om 08:00 uur gehaald moet zijn). Dit zie ik nu ook niet meer, tot het 08:00 uur is.

Als ik dergelijke zaken wil kunnen tracken en analyseren, moet ik dit dan in elkaar knutselen dmv Home Assistent of Domiticz? Of zijn er ook meer standaardoplossingen voor handen?

[ Voor 22% gewijzigd door synorluna op 28-12-2022 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
leonbong schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:11:
@synorluna

Helaas is vandaag de N201 melding weer terug. Ik heb de stand van de vloerverwarmingsverdeler gewijzigd van stand 2 naar 3 aangezien het lang duurde voor de vloer op temperatuur was. Ik denk dus dat dit nu de N201 veroorzaakt.

Vervolgens heb ik de minimale pompcapaciteit van de ketel op 75 gezet en maximaal ook op 75. Aanvoertemperatuur is nog steeds 45 en maximaal vermogen is 50 (12,8 kW). Desalniettemin blijft de N201 melding tevoorschijn komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xLNkDqm8p1KVLUO-pAq_aGW0ms=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CtdCvEsTfF5ivZJ8wG8KX2HC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door synorluna op 02-01-2023 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akaQ
synorluna schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:22:
[...]

Helaas is vandaag de N201 melding weer terug. Ik heb de stand van de vloerverwarmingsverdeler gewijzigd van stand 2 naar 3 aangezien het lang duurde voor de vloer op temperatuur was. Ik denk dus dat dit nu de N201 veroorzaakt.

Vervolgens heb ik de minimale pompcapaciteit van de ketel op 75 gezet en maximaal ook op 75. Aanvoertemperatuur is nog steeds 45 en maximaal vermogen is 50 (12,8 kW). Desalniettemin blijft de N201 melding tevoorschijn komen.

[Afbeelding]
Volgens mij kan je ketel zijn warmte niet kwijt en gaat steeds in de temperatuur bereikt stand.

Waarschijnlijk is je retour te hoog, weet niet of je een laserthermometer hebt. Maar je zou eens moeten meten wat je retour temperatuur doet zodra de zoneklep sluit.
Wat weleens helpt is de aanvoer temp verhogen zodat de delta T groter wordt, ook de nadraaitijd van de pomp kan je vergroten. Probleem blijft overigens de schakelingen van de zoneklep die sluit wanneer de vloerverwarming nog niet op temperatuur is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
synorluna schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:22:
[...]

[Afbeelding]
Timer relais tussen zonneklep en de bdr en je bent van het gezeur af. Waneer de vloer 60% warmtevraag heeft dan gaat de klep 6 minuten open en 4 minuten dicht.

Forceer je klep maar op open, dan zul je waarschijnlijk de melding kwijt zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Dashlane op 02-01-2023 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
akaQ schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:54:
[...]

Volgens mij kan je ketel zijn warmte niet kwijt en gaat steeds in de temperatuur bereikt stand.

Waarschijnlijk is je retour te hoog, weet niet of je een laserthermometer hebt. Maar je zou eens moeten meten wat je retour temperatuur doet zodra de zoneklep sluit.
Wat weleens helpt is de aanvoer temp verhogen zodat de delta T groter wordt, ook de nadraaitijd van de pomp kan je vergroten. Probleem blijft overigens de schakelingen van de zoneklep die sluit wanneer de vloerverwarming nog niet op temperatuur is.
Ik heb een thermometer op de retourleiding van de verdeler geplaatst, maar deze komt eigenlijk niet boven de 22 graden.

Als ik kijk naar de beschrijving van de N201 melding, dan interpreteer ik dat het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour te groot is. Dat zou voor mij als leek zeggen dat de retour misschien juist te laag is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3YwhP1Pd7cKrum7FYHI0mNTiWZE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jjymmew3znEm677x3IvU2uCQ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Dashlane schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:24:
[...]

Timer relais tussen zonneklep en de bdr en je bent van het gezeur af. Waneer de vloer 60% warmtevraag heeft dan gaat de klep 6 minuten open en 4 minuten dicht.

De klep forceer ik open door hem te verwijderen van de leiding?

Ik ben inderdaad een topic tegengekomen waarin dit besproken wordt. Wel moet ik zeggen dat ik geen flauw benul heb hoe ik dat relais aan zou moeten sluiten. De instellingen heb ik wel gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@synorluna
Bij een extreme, ik heb in het onderdelen boek gekeken.
S0 is de sensor in de wisselaar, gewoon in het metalen blok.
S1 is de sensor op de CV-buis, aanvoer.

Deze twee zouden bijna gelijk moeten zijn, als dat niet het geval is dan kan dat lucht of vervuiling van de wisselaar zijn, waardoor er nauwelijks overdacht van energie is aan het CV-water.

De ketel verteld dat er veel groter temperatuur verschil tussen warmtewisselaarblok en CV-aanvoerleiding is dan normaal de bedoeling is.
Omdat de ketel geen flow-switch in de CV-zijde heeft veronderstelt de besturing dat geen flow van CV-water is en dat is gevaarlijk.

[ Voor 41% gewijzigd door leonbong op 02-01-2023 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akaQ
Dashlane schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:24:
[...]

Dit was bij ons ook het probleem. Klep staat nu permanent open, en schakeling van de bdr gehouden. Alle problemen de wereld uit en de ketel stookt rustig en gelijkmatig.

[ Voor 0% gewijzigd door akaQ op 02-01-2023 15:22 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akaQ
synorluna schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:41:
[...]

De klep forceer ik open door hem te verwijderen van de leiding?

Ik ben inderdaad een topic tegengekomen waarin dit besproken wordt. Wel moet ik zeggen dat ik geen flauw benul heb hoe ik dat relais aan zou moeten sluiten. De instellingen heb ik wel gevonden.
Kijken wanneer deze open staat, of handmatig open door de knop op de bdr in te drukken. Daarna de voeding van de zonneklep uit het stopcontact halen. Bdr hou je wel op 220.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
akaQ schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:23:
[...]

Kijken wanneer deze open staat, of handmatig open door de knop op de bdr in te drukken. Daarna de voeding van de zonneklep uit het stopcontact halen. Bdr hou je wel op 220.
De zoneklep wordt gevoed door de BDR91. Maar, als in het goed begrijp zal de vloerverwarming dan altijd worden verwarmd, ook als er enkel een vraag is om warmte door één van de radiatoren op de zolder of de eerste verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
leonbong schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:50:
@synorluna
Bij een extreme, ik heb in het onderdelen boek gekeken.
S0 is de sensor in de wisselaar, gewoon in het metalen blok.
S1 is de sensor op de CV-buis, aanvoer.

Deze twee zouden bijna gelijk moeten zijn, als dat niet het geval is dan kan dat lucht of vervuiling van de wisselaar zijn, waardoor er nauwelijks overdacht van energie is aan het CV-water.

De ketel verteld dat er veel groter temperatuur verschil tussen warmtewisselaarblok en CV-aanvoerleiding is dan normaal de bedoeling is.
Omdat de ketel geen flow-switch in de CV-zijde heeft veronderstelt de besturing dat geen flow van CV-water is en dat is gevaarlijk.
Ik heb zojuist alles nog eens ontlucht. Er kwam een beetje lucht uit de ketel.

Is het dan inderdaad wijsheid om de zoneklep te verwijderen? Momenteel heb ik alle parameters van de ketel weer terug naar default gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Deze problemen met N201 heeft op zich niks te maken met zoneklep.
Je moet eerst zorgen dat je ketel probleemloos draait want dat is niet het geval.

Het kan ook zijn dat wisselaar aan de CV-zijde ernstig vervuild is.
Kan je niet in je ketel een automatisch ontluchter draaien op positie 11.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sLOhsAPkhfSWMWAgkEAn_o5TOqY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pxdBOYpbhNWRy1EndwInvXNT.jpg?f=user_large

Het is 3/8 schroefdraad.

[ Voor 61% gewijzigd door leonbong op 02-01-2023 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akaQ
synorluna schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:32:
[...]

De zoneklep wordt gevoed door de BDR91. Maar, als in het goed begrijp zal de vloerverwarming dan altijd worden verwarmd, ook als er enkel een vraag is om warmte door één van de radiatoren op de zolder of de eerste verdieping.
Hoe vaak komt het voor dat alleen een slaapkamer of zolder warmte vraagt? Nog los van het feit dat een dergelijke ruimte met radiatoren "bij ons" zo snel op temperatuur is, dat dit op geen enkele manier een negatieve invloed heeft op een langzaam systeem zoals vloerverwarming op de begane grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
leonbong schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:40:
Deze problemen met N201 heeft op zich niks te maken met zoneklep.
Je moet eerst zorgen dat je ketel probleemloos draait want dat is niet het geval.

Het kan ook zijn dat wisselaar aan de CV-zijde ernstig vervuild is.
Kan je niet in je ketel een automatisch ontluchter draaien op positie 11.

[Afbeelding]

Het is 3/8 schroefdraad.
Vraag me af of die automatische ontluchter iets oplost. Heb zojuist wat lucht laten ontsnappen, maar hij liep nu direct alweer in een N201 melding met de default parameters.

Denk je dat het nog iets met de bypass te maken zou kunnen hebben? Dat is een eerste ‘best guess’ van de installateur. Het klinkt voor mij onwaarschijnlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door synorluna op 02-01-2023 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Nee niet de bypass er is een oorzaak waarom het metalen wisselaarblok veel warmer is dan het CV-aanvoerwater.
De overdacht van warmte is op een of andere manier verstoort, lucht, vervuiling of een defect kan natuurlijk ook aan S0 of S1.
Of heel extreem pomp defect waardoor er beperkt waterflow is.

PS Positie 14 is de sensor die te warm is tov aanvoersensor.

Je kan ook controleren of S0 en S1 correct gemonteerd zitten.

@synorluna
Ik zou beginnen met een automatische ontluchter, gezien de prijs van dingen. Om lucht in het systeem uit te sluiten.

[ Voor 33% gewijzigd door leonbong op 02-01-2023 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
leonbong schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:09:

@synorluna
Ik zou beginnen met een automatische ontluchter, gezien de prijs van dingen. Om lucht in het systeem uit te sluiten.
De kans is groot dat als ik het zelf doe, dat het me meer kost. Ik zal nog wel een aantal keer het ventiel opendraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik snap niet hoe je dit bedoeld.
Je draait de ontluchtingsdop eruit, je draait een ontluchter met teflontape/loctite55 erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Wat ik bedoelde is dat ik dan niet zo goed weet wat ik doe. Moet ik bijvoorbeeld het systeem eerst helemaal aftappen voor ik dat ga doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Als de ketel het hoogste punt van installatie is dan hoef je niet af te tappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Ja, dat is het geval. Maar op het moment dat ik het ontluchtingsventiel opendraai komt er al direct water uit, door de druk in het systeem. Dat zal dan toch ook gebeuren?

Sorry voor de wellicht voor de hand liggende vragen, ik heb me hier nooit eerder mee bezig gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Stekker van de ketel natuurlijk wel uit stopcontact misschien een beetje water aftappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Ontluchter geplaatst en bij het activeren van de ketel direct een N201 melding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/135yGfIDHZu_Kdbn2uqdTHhBKsc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ocs8ADIelGNuJFPiFNyL6K7p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UAAErIq6NJfOrI0p8E6obMsfQkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nLFuNj5I62sZWR60Vfe84JYR.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga nog even eea proberen.

Edit:

Helaas springt de ketel toch weer in de N201 melding. Het ging een uurtje goed, maar nu weer fout. Ik heb de ketel tot 1.9 bar gevuld met water, maar zie dat het overdrukventiel langzaam wat druppelt. Geen idee of het één met het ander te maken heeft.

Morgen Intergas zelf bellen. Nu de ketel maar uitschakelen.

[ Voor 16% gewijzigd door synorluna op 03-01-2023 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Hmm nou (grote)luchtbellen in het systeem sluit je temminste uit.

Ik benieuwd of Intergas met een reactie komt, anders dan "bel een bedrijf".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Vannacht de ketel uit gehad en vanmorgen weer aangezet. Ik sta er nu zo’n 10 minuten bij en het lijkt goed te gaan. Hij pendelt nog wel, maar geen N201 meer (tot nu toe).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cvEYwbwrIOfr2K4GaX7ptiYjkjA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OUuOBQpVPGnok9PQV8idRf7O.png?f=fotoalbum_large

Ik ga m’n parameters weer terug zetten zoals voorheen en kijken of de ketel nog steeds blijft werken.

[ Voor 37% gewijzigd door synorluna op 04-01-2023 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Laatst online: 11:12
akaQ schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:28:
[...]

Dan mag je je gelukkig prijzen, er zijn legio voorbeeld waarin dit absoluut niet werkt, zeker in combinatie met het aantal instelbare schakelingen. Natuurlijk is het geheel afhankelijk van de vloerverwarming, oppervlakte, diameter buis, isolatie, en ga zo nog maar even door. Maar feit is dat het lang niet ideaal werkt met de zonneklep en feitelijk ook niet echt wat toevoegt in het evohome systeem. Doorgaans hebben mensen hem voor vloerverwarming op de begane grond, het hoofdvertrek. Deze kan prima open staan als de rest van het huis "radiatoren " zijn afgeregeld met bijvoorbeeld de hr92.
Ik lees in de voorgaande discussies weinig over de *exacte* installatie van de V.V. zoneklep en de aansturing daarvan, en die van de ketel/WP. Kan het zijn dat mensen die problemen hebben, slechts 1 enkele BDR91 relaismodule hebben, die zowel de ketel als de V.V. aanvoer regelt? Dan heb je wel kans op problemen lijkt me.

Ik heb zelf geen ketel of WP, maar stadsverwarming. Toch had ik problemen, zij het iets andere, doordat ik per abuis mijn enige BDR91 zowel als V.V. zoneklepschakelaar inzette (aan/uit), alsook had gekoppeld als ketelmodule (aan/uit). Dat kan, je kunt meerdere pairings maken naar dezelfde module(s).

Daardoor was bij mij het geval dat de zoneklep voor de V.V. open stond zolang er een warmtevraag ergens (anders) in huis was, ook al was de vloerverwarmde ruimte op of boven de ingestelde temperatuur.

Dat is nu opgelost door de BDR91 geheel te wissen uit alle toewijzingen, en deze alleen nog maar als aan/uit zoneklep toe te wijzen voor de bg (vloer)verwarming. Ik heb dus niets meer als ketelmodule, wat bij mij ook niet nodig is, want er komt altijd automatisch warm water uit de straat zodra er ergens in huis een klep open gaat.

Het punt van dit mogelijk wat warrige verhaal, is dat je 2 separate BDR91 modules nodig hebt als je een V.V. en een ketel/WP hebt. Eentje die alleen de zoneklep naar je V.V. open zet als die zone een warmtevraag heeft, en de andere als ketelmodule, die dus alleen de ketel/WP aanstuurt volgens het ingestelde schakelschema. Want alleen op de ketelmodule is de minimale aan duur en het aantal schakelingen per uur van toepassing.

Als er dan een warmtevraag is in je V.V., dan zal de zoneklep op hetzelfde moment open gaan als het signaal naar de ketel/WP om te gaan stoken. Tegen de tijd dat er warm water bij de V.V. verdeler aankomt, is die klep allang open (tenzij je een hele trage thermische klep hebt, die kun je dan beter vervangen door een motor-gestuurde unit die binnen 10 seconden geheel opent/sluit).

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
synorluna schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:54:
Vannacht de ketel uit gehad en vanmorgen weer aangezet. Ik sta er nu zo’n 10 minuten bij en het lijkt goed te gaan. Hij pendelt nog wel, maar geen N201 meer (tot nu toe).

[Afbeelding]

Ik ga m’n parameters weer terug zetten zoals voorheen en kijken of de ketel nog steeds blijft werken.
Wat zijn de parameters die je gaat instellen en waar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
aT: 45
Vermogen: 25% (6,4 kW)
Min pomp: 65%
Max pomp: 65%
Nadraaitijd: 2 minuten

Vanaf 13:00 uur heb ik de ketel met deze parameters draaien. Je ziet dit terug in de grafiek. Ben wel benieuwd of bij iedereen de ketel zo vaak aanslaat met vloerverwarming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lALwg-Z-hEBkKp20htuH_M3k3VU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jpoJ0hhjQLPScrKlZiX3wlt7.png?f=fotoalbum_large

rT is met deze parameters 22-23 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Zet die aanvoertemperatuur maar op 65/70 graden.
Je hebt immers een HT-verdeler.

[ Voor 25% gewijzigd door leonbong op 04-01-2023 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
leonbong schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:59:
Zet die aanvoertemperatuur maar op 65/70 graden.
Je hebt immers een HT-verdeler.
Bespaar ik niet juist gas wanneer ik de aanvoer laag zet (45 graden) maar het pompvermogen juist hoger?

De pomp van de verdeler staat overigens op 3.

Morgen ontvang ik m’n cv-inregelkit, dus dan kan ik weer verder prutsen. Daarnaast ga ik nog een pompschakelaar bestellen.

@leonbong je tip om een automatische ontluchter te plaatsen lijkt te hebben geholpen. Dank daarvoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Voor het gasrendement is de temperatuur van de retour het belangrijkst.
Bij vloerverwarming is je retour altijd laag genoeg voor HR-bedrijf van je ketel.
Dus kortweg bij vloerverwarming maakt nauwelijks/niks uit voor gasrendement.

Echter een lage max aanvoertemperatuur kan als gevolg hebben dat je ketel vaak uitschakelt omdat tgv te veel minimum vermogen deze temperatuur snel wordt bereikt.
Als je de temp op 65/70 zet betekent niet automatisch dat de aanvoer ook daadwerkelijk deze temperatuur zal zijn.
Aangezien jij aan/uit aanstuurt met ik neem aan stappenmodulatie aan, dan zal de ketel toch niet op max ingesteld vermogen beginnen maar op minimum.

[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 04-01-2023 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
leonbong schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:22:
Voor het gasrendement is de temperatuur van de retour het belangrijkst.
Bij vloerverwarming is je retour altijd laag genoeg voor HR-bedrijf van je ketel.
Dus kortweg bij vloerverwarming maakt nauwelijks/niks uit voor gasrendement.

Echter een lage max aanvoertemperatuur kan als gevolg hebben dat je ketel vaak uitschakelt omdat tgv te veel minimum vermogen deze temperatuur snel wordt bereikt.
Als je de temp op 65/70 zet betekent niet automatisch dat de aanvoer ook daadwerkelijk deze temperatuur zal zijn.
Aangezien jij aan/uit aanstuurt met ik neem aan stappenmodulatie aan, dan zal de ketel toch niet op max ingesteld vermogen beginnen maar op minimum.
Ik ging er vanuit dat bij een aan/uit systeem de ketel altijd de aanvoertemperatuur gaat stoken en dus niet moduleert zoals bij OT.

Aan de andere kant: op basis van wat je net uitlegt, waarom zou je de ketel dan niet meteen op 80 graden zetten? Ik probeer het hele plaatje even te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

synorluna schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 18:13:
[...]

Ik ging er vanuit dat bij een aan/uit systeem de ketel altijd de aanvoertemperatuur gaat stoken en dus niet moduleert zoals bij OT.

Aan de andere kant: op basis van wat je net uitlegt, waarom zou je de ketel dan niet meteen op 80 graden zetten? Ik probeer het hele plaatje even te begrijpen.
Zonder OpenTherm gaat de ketel zelf aan het rekenen. Das zeker niet altijd de max Ta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
synorluna schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 18:13:
[...]

Omdat ik er vanuit ging dat je ook nog radiatoren hebt.
Bij 80 graden aanvoer is de kans klein dat retourtemperatuur van de radiatoren <50 graden is.
Terwijl met 65/70 graden aanvoer die kans nog behoorlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
leonbong schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 18:48:
[...]

Omdat ik er vanuit ging dat je ook nog radiatoren hebt.
Bij 80 graden aanvoer is de kans klein dat retourtemperatuur van de radiatoren <50 graden is.
Terwijl met 65/70 graden aanvoer die kans nog behoorlijk is.
Ja, dat klopt. We hebben op de eerste verdieping en zolder radiatoren. Dank voor het verduidelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Is het nog handig om die radiatoren individueel waterzijdig in te regelen, om te zorgen dat als er één (kleine) brandt, de retour temperatuur niet te hoog wordt?

Daarnaast twijfel ik trouwens of een pompschakelaar zinvol is, aangezien er nu iedere 5-10 minuten een warmtevraag is. Kun je in dat geval de pomp niet beter door laten lopen?

[ Voor 35% gewijzigd door synorluna op 04-01-2023 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
$#£#*}%

Ik krijg weer die N201 melding. Wat me nu opvalt is dat er vervolgens water uit het overstortventiel komt en de ketel naar 2,7 bar schiet. Zou dit nog met de bypass te maken kunnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Check je expansievat, want zo’n druk duidt op een defect vat.

[ Voor 50% gewijzigd door leonbong op 04-01-2023 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

leonbong schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:32:
Check je expansievat, want zo’n druk duidt op een defect vat.
Klop met iets hards op de onderkant van het vat. Dat moet helder klinken, want daar moet lucht zitten. Zit er onderin water, dan hoor je dat goed. En dan is je vat kaduuk.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synorluna
Hippe Lip schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 23:56:
[...]

Klop met iets hards op de onderkant van het vat. Dat moet helder klinken, want daar moet lucht zitten. Zit er onderin water, dan hoor je dat goed. En dan is je vat kaduuk.
Ik heb inderdaad het idee dat het expansievat stuk is. Boven en onder klinken min of meer hetzelfde (vol). Benieuwd of dit ook de oorzaak is van de N201 melding.

Morgen eens bellen met de installateur om dat vat te vervangen. Aangezien de installatie pas een paar maanden oud is wil ik dit niet zelf doen.

Dank voor de adviezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synorluna
Update:

Woensdag komt de installateur kijken naar het expansievat. Wat betreft de N201 melding: ik heb Intergas gebeld en zij geven aan dat dit wellicht door het aanpassen van parameters opgelost kan worden (hij noemde het verhogen van de flow, welke nu op 65 staat), maar dat een installateur dit moet doen. Eens kijken of zij dit woensdag ook op kunnen lossen.
Pagina: 1 ... 23 ... 36 Laatste