Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming

Pagina: 1 ... 22 ... 36 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:11
Zou het kunnen zijn dat als hij de WP wel aan laat dat er dan overschrijding van ruimte ontstaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:41

CyBeRSPiN

sinds 2001

Dat onnodige geklapper herken ik wel. Heb een normale cv-ketel en een mix van vv en radiatoren. Zoneklep op de vv leiding en aan/uit ketelsturing. De zoneklep gaat zeer geregeld open en dicht zonder dat de ketel aan wordt gezet. Alsof Evohome verwacht dat er altijd een buffervat aanwezig is bij een aan/uit zone?
Achteraf denk ik dat ik beter af ben met een HR92 ipv zoneklep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Afgelopen weekend heb ik een HCE80 geïnstalleerd, met antenne en MT4-230-NC motoren. Omdat ik meerdere motoren per zone genruik, heb ik deze in een verdeeldoos m.b.v. wago lasklemmen verbonden. En van daaruit aangesloten op de HCE80.

Nu laten die motoren onvoorspelbaar gedrag zien. Ik heb al een paar keer gezien dat alle groepen warmte vragen en dat er ook flow is in alle groepen. Maar ik heb ook al een aantal keer gezien dat dlhrt groene lampje vam een zone brandt, maar de motoren uitstaan. Of bijvoorbeeld 1 of 2 van de 3 motoren openstaan.

Is er een manier om te testen of de motoren goed werken?

-----

Ik heb inmiddels een motor op een andere zone geplaatst. En gewisseld met een andere motor. Het is duidelijk dat één motor stuk is. De rest werkt wel, alleen zit er soms een vreemde vertraging in.

[ Voor 14% gewijzigd door saviour op 16-11-2022 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ja je kan er gewoon 230v netspanning op zetten en dan moet hij open zijn na een min of 5.
Mits je mt4-230 hebt deze moet je hebben voor hce80 die kan alleen overweg 230v thermische motoren.

[ Voor 67% gewijzigd door leonbong op 15-11-2022 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:48
Is er een mogelijkheid om in de EvoHome touch per zone de mogelijkheid om te koelen aan/uit te zetten? Ik dacht dat dit kon maar ik kan deze optie niet vinden. Wellicht een verborgen menu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:15

fmb

Sunri5e schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:47:
Is er een mogelijkheid om in de EvoHome touch per zone de mogelijkheid om te koelen aan/uit te zetten? Ik dacht dat dit kon maar ik kan deze optie niet vinden. Wellicht een verborgen menu?
Je kan voor elke zone instellen of deze gebruikt kan worden voor (1) verwarmen en koelen, (2) alleen verwarmen en (3) allen koelen.

Je komt in het juiste menu door onweer 5 seconden de knop “menu” ingedrukt te houden. Dan krijg je een pop-up om te bevestigen dat het naar het configuratie menu wilt gaan.daarna moet je naar “zone configuratie” en wijst het zichzelf.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:48
fmb schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 18:19:
[...]

Je kan voor elke zone instellen of deze gebruikt kan worden voor (1) verwarmen en koelen, (2) alleen verwarmen en (3) allen koelen.

Je komt in het juiste menu door onweer 5 seconden de knop “menu” ingedrukt te houden. Dan krijg je een pop-up om te bevestigen dat het naar het configuratie menu wilt gaan.daarna moet je naar “zone configuratie” en wijst het zichzelf.
Dat “wijst van zelf”is voor mij nog niet duidelijk. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8VjtFv6jIhD-Nm7YpYkdjMSR8g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BrU5QRHBo5vkqSIoeY7hdCdI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaz03
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-07 13:45
Hi, ik krijg van resideo een antwoord waar ik niet veel mee kan, wellicht hebben jullie advies:
Ik heb op dit moment beneden vloerverwarming, waarbij het Evohome bedieningspaneel fungeert als thermostaat en open/dicht gaat via YVC klep / BDR relais op de leiding (betreft 1 ruimte). Ik ga over op warmtepomp en wil ook gaan koelen. Aanvullend wil ik op zolder vloerverwarming, via een HCE80 aangezien het 3 verschillende ruimtes betreft op 1 verdeler. Deze ruimtes boven moeten ook mee kunnen in koelbedrijf. Ik was aan het kijken welke ruimtethermostaten geschikt zijn voor de 3 ruimtes op zolder. Bij voorkeur zonder draden te trekken naar de thermostaten. Dit is het antwoord van Resideo:

Deze thermostaten kunnen gebruikt worden voor regeling van verwarmen en/of koelen:
Nederland
Chronotherm CMT907G (CMT907G1003)
Chronotherm Wireless (CMT927A1019 / CMT927RF)
DT90E (DT90E1012)
Round Heat/Cool (T87HC2011)
Focus Pro (TH5110D1006)

Ik kan hier weinig mee. De Round heat/cool moet volgens mij bedraad aangesloten worden. De rest is overkill in een Evohome systeem.
Wellicht begrijp ik het aansturen van koelen nog niet goed. Ik begreep dat je daarvoor 1 fictieve koelzone instelt. De warmtepomp staat ofwel in koelbedrijf ofwel op verwarmen. Ik laat dat bepalen op basis van de temperatuur op het Evohome bedieningspaneel. Enige dat de HCE80 dan moet doen is zorgen dat de ruimtes op zolder meelopen in koeling. Wat moet de betreffende thermostaat in die ruimtes hiervoor kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Dat is een antwoord wat klopt voor losse thermostaten.
Geen één op die lijst is geschikt voor evohome.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb

fmb

Kaz03 schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:52:
Hi, ik krijg van resideo een antwoord waar ik niet veel mee kan, wellicht hebben jullie advies:

Ik kan hier weinig mee. De Round heat/cool moet volgens mij bedraad aangesloten worden. De rest is overkill in een Evohome systeem.
Wellicht begrijp ik het aansturen van koelen nog niet goed. Ik begreep dat je daarvoor 1 fictieve koelzone instelt. De warmtepomp staat ofwel in koelbedrijf ofwel op verwarmen. Ik laat dat bepalen op basis van de temperatuur op het Evohome bedieningspaneel. Enige dat de HCE80 dan moet doen is zorgen dat de ruimtes op zolder meelopen in koeling. Wat moet de betreffende thermostaat in die ruimtes hiervoor kunnen?
Heb je wat aan mijn eerdere post? fmb in "Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming"

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

Sunri5e schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 19:47:
[...]

Dat “wijst van zelf”is voor mij nog niet duidelijk.
Jouw menu ziet er iets anders uit dan bij mij. Ik hebben knopje “parameters”, daar zitten de opties die je zoekt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKFd_ckBNTjbKmpRDCA7pTsbxIc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GsnGLQF35cAjau68l72dFm05.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rANlDlMhjRZlH_mJm3zwvjhfkVs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NpIsKxFJv9AqhFie1fpcJJjl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AAfBAiFnMYiOOJH9oNteiC1xR4k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GFV15RPXPYshiMlpFOfKUJvk.jpg?f=fotoalbum_tile

Welke software versies heb je? Kun je hier vinden:
1. Druk (kort) op de "Menu" knop.
2. Houd de “Instellingen “ knop ingedrukt totdat het “System Informatie” scherm verschijnt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:19

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Kaz03 schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:52:
Ik heb op dit moment beneden vloerverwarming, waarbij het Evohome bedieningspaneel fungeert als thermostaat en open/dicht gaat via YVC klep / BDR relais op de leiding (betreft 1 ruimte). Ik ga over op warmtepomp en wil ook gaan koelen. Aanvullend wil ik op zolder vloerverwarming, via een HCE80 aangezien het 3 verschillende ruimtes betreft op 1 verdeler. Deze ruimtes boven moeten ook mee kunnen in koelbedrijf. Ik was aan het kijken welke ruimtethermostaten geschikt zijn voor de 3 ruimtes op zolder. Bij voorkeur zonder draden te trekken naar de thermostaten.
De T87RF (Honeywell Round Wireless) is DE geschikte draadloze thermostaat voor evohome.
Wellicht begrijp ik het aansturen van koelen nog niet goed. Ik begreep dat je daarvoor 1 fictieve koelzone instelt. De warmtepomp staat ofwel in koelbedrijf ofwel op verwarmen. Ik laat dat bepalen op basis van de temperatuur op het Evohome bedieningspaneel. Enige dat de HCE80 dan moet doen is zorgen dat de ruimtes op zolder meelopen in koeling.
Zie de volledige instructie van @fmb om dat goed te programmeren.
Wat moet de betreffende thermostaat in die ruimtes hiervoor kunnen?
Als je de T87RF gebruikt dan zit je goed. Als je die koppelt aan evohome dan is die geschikt voor zowel verwarmen als in koelmodus.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaz03
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-07 13:45
@leonbong @Hippe Lip @fmb Dank voor jullie reacties! Had de instructie van @fmb gelezen maar begon me door het antwoord van Resideo zorgen te maken. Had in mijn vraag richting hen duidelijk vermeld dat het om een Evohome systeem ging. Ik moet een eind komen met jullie hulp denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinovenator
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-09 15:48
Hoop dat dit hier mag, ik mis voor de installatie van mijn evohome systeem nog 1 onderdeel, de hra80. Weet iemand waar deze op voorraad is of heeft iemand er 1 ter overname ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Bijna nergens op voorraad inderdaad.

[ Voor 11% gewijzigd door leonbong op 22-11-2022 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinovenator
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-09 15:48
Ja dat heb ik natuurlijk gedaan, maar nergens op voorraad op dit moment, levertijden van een maand als je geluk hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent A
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20-04-2024
Ik zit zelf met het volgende probleem: heb stadsverwarming met een systeem met origineel 2 thermostaten, 1 voor de vloerverwarming op begane grond op een Honeywell aan/uit klep en een tweede thermostaat met ook een eigen Honeywell klep voor de vijf ruimtes op de eerste en tweede verdieping. Nu heb ik het Evohome systeem gekocht en geïnstalleerd. Een BDR 91 per klep. Verder op de vijf convectoren op de eerste en tweede verdieping een thermostaatknop hr92. Individueel werkt alles.

Het programmeren lukt echter niet. Ik moet de klep op BG aan de Evohome bedienpaneel zelf toewijzen, dat gaat goed.

Als ik echter de vijf radiatorknoppen aan de tweede bdr91 wil toewijzen, gaat dat goed tot en met 3 stuks, de vierde en vijfde lijken wel goed te zijn toegewezen, maar in de praktijk gaat de kraan zelf wel open, maar wordt de klep niet aangestuurd.

Wie weet hoe het wel moet en of het überhaupt kan wat ik wil....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deleij.f
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-01 13:16
Goedemiddag!

Op basis van alle tips hier (waarvoor nogmaals dank) alle componenten aangeschaft en vol goede moed begonnen met de installatie, met hulp van de documentatie, dit forum en YouTube. Voor de volledigheid mijn situatie:

ME Ecodan wp met buffervat
3 kunststof verdelers (8,6,5 groepen)

Al gedaan:
3x HCE80 met HRA80 gemonteerd bij de verdelers
BDR91T op de secundaire pomp geplaatst
19 servo motoren op de groepen

Waar loop ik tegenaan:
Ik wil de hele begane grond (8 groepen) samenvoegen tot 1 zone met 1 temperatuur

Als ik de warmtevraag op de evohome omhoog gooi schakelt de BDR91T niet in.

Wat zie ik over het hoofd of doe ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:22
@deleij.f Zie je wel warmtevraag voor de zone? Dat zijn de percentages in het systeemoverzicht. Dat kan je zo oproepen via de Evohome Controller:
  1. Menu knop lang indrukken
  2. Op groen vinkje klikken
  3. Systeemoverzicht kiezen

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deleij.f
RichieB schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 14:48:
@deleij.f Zie je wel warmtevraag voor de zone? Dat zijn de percentages in het systeemoverzicht. Dat kan je zo oproepen via de Evohome Controller:
  1. Menu knop lang indrukken
  2. Op groen vinkje klikken
  3. Systeemoverzicht kiezen
Toestel regeling ‘draadloze relais box’ geeft 10% aan en Woonkamer ‘verdeler, evotouch sensor staat ook op 10%

Na een half uur staren naar de BDR91T is ie 2x aangesprongen voor een seconde of 10/15 per keer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@deleij.f 10% is natuurlijk niet heel veel. Kennelijk denkt Evohome dat het al bijna warm genoeg is en schakelt de warmtebrom maar heel kort aan. Hoe warm is het in de zone er hoe hoog heb je het thermostaat gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deleij.f
RichieB schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 15:35:
@deleij.f 10% is natuurlijk niet heel veel. Kennelijk denkt Evohome dat het al bijna warm genoeg is en schakelt de warmtebrom maar heel kort aan. Hoe warm is het in de zone er hoe hoog heb je het thermostaat gezet?
Huidige temperatuur 21, ingestelde temperatuur 30 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
deleij.f schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 15:49:
[...]
Huidige temperatuur 21, ingestelde temperatuur 30 :)
Dan moet je het probleem zoeken bij de zone. 9 graden verschil ga je niet redden met 10% warmtevraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deleij.f
RichieB schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 16:19:
[...]

Dan moet je het probleem zoeken bij de zone. 9 graden verschil ga je niet redden met 10% warmtevraag.
En die is nog niet aangesloten, staan volledig open..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
deleij.f schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:19:
[...]

En die is nog niet aangesloten, staan volledig open..
Evohome moet een zone hebben om te kunnen sturen. Dus je zal minimaal een afnemer (HCE80/HR92) moeten configureren voordat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deleij.f
RichieB schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:22:
[...]

Evohome moet een zone hebben om te kunnen sturen. Dus je zal minimaal een afnemer (HCE80/HR92) moeten configureren voordat het werkt.
De HCE80 is geconfigureerd, ik heb alleen nog geen servomotoren aangesloten. (Dat aansluiten is probleem 2, ik wil van alle acht slanggroepen 1 zone maken, maar da’s van later zorg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Evohome is een zelflerend systeem. Het leert wat voor effect het regel gedrag heeft op de temperatuur van de ruimte en hoe snel. Je kan niet onderdelen los laten hangen en dan testen of het werkt. Wat er dan gebeurt is onvoorspelbaar en niet heel nuttig om te proberen op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick94
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-08-2024
sinovenator schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:58:
[...]
Ja dat heb ik natuurlijk gedaan, maar nergens op voorraad op dit moment, levertijden van een maand als je geluk hebt
Ik heb 2 weken geleden 1tje bij de warmteservice besteld en die lag afgelopen vrijdag klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimplySimon
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 20:18
Misschien een gekke vraag in een forum op tweakers, maar zijn er ook lezers die ervaring hebben met installateurs die goed kunnen helpen bij het inregelen van een Honeywell installatie?
Wij wonen sinds kort in een nieuwe woning waar een Honeywell installatie is geïnstalleerd. We zijn niet erg technisch en hebben niet de apparatuur om allerlei zaken te meten. Het zelf inregelen is ook een drempel zonder enige ervaring.
De installatie werkt overigens naar ons idee best goed, maar we voelen beneden dat sommige zones van de vloerverwarming niet warm worden.
Mochten jullie tips hebben dan zou dat fijn zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yannick94
SimplySimon schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:30:
Misschien een gekke vraag in een forum op tweakers, maar zijn er ook lezers die ervaring hebben met installateurs die goed kunnen helpen bij het inregelen van een Honeywell installatie?
Wij wonen sinds kort in een nieuwe woning waar een Honeywell installatie is geïnstalleerd. We zijn niet erg technisch en hebben niet de apparatuur om allerlei zaken te meten. Het zelf inregelen is ook een drempel zonder enige ervaring.
De installatie werkt overigens naar ons idee best goed, maar we voelen beneden dat sommige zones van de vloerverwarming niet warm worden.
Mochten jullie tips hebben dan zou dat fijn zijn.
Er zit wellicht lucht in de slangen die niet goed warm worden, verder zou je hem kunnen regelen met de flowmeters als deze op je verdeler zitten.
Als je een foto plaatst kunnen wij je misschien helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:51
Op m'n Evotouch apparaat zie ik bij 2 groepen staan dat deze op 100% staan, bij deze groepen is echter de ingestelde temperatuur ruimschoots bereikt (+1.0C) en op de HCE80 zijn alle lampjes uit, ook is de pomp uitgeschakeld. Weet iemand waarom deze groepen dan wel op 100% staan of is dit gewoon een software foutje? Alle thermische motortjes staan ook gewoon dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimplySimon
Yannick94 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:31:
[...]

Er zit wellicht lucht in de slangen die niet goed warm worden, verder zou je hem kunnen regelen met de flowmeters als deze op je verdeler zitten.
Als je een foto plaatst kunnen wij je misschien helpen.
Dank voor je aanbod.
Ik heb geprobeerd goede foto's te maken.
VVW
VVW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u533cUa02wdDxmKViXZBc5OWwGI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mRgpld6ANoMvwbDyraiwO1eH.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sc0l4yzVCOgd68FPIuswPVjYy1k=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nlj1M9dQ7leUoaWA7sj6IezW.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ipuKQy6SSH75jO__BgvALB3C-fY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9hxntR02Ac5uHLyUayhXNvqc.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFzXgqAU1JnVmaBzk_RaxD5z0nw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BZTp9EUOuxCYNI36FaKwzhuk.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L55MfuyzemKdwH5nipAVbuV266c=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TFi7qOO62gPwIj5EEQB1UIVg.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4dpsuaLy4Wy05OCAWx9VZJOfes=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FArRmD0V9MmECo2tu0vxSL4m.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1igWuCtCe6aP21Tjm_upHXk-vw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FTjZ8agmZpr1ZbJT9hBBvuDZ.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoffeeEric
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-05 15:39
M’n eerste posting in dit topic, maar ik volg m al een tijdje.
Situatie bij mij (nog maar net)
Evohome 3x HCE80 (oude situatie werkte dit perfect met een BDR91A ) en 9 ruimte thermostaten T87RF

En nu een NiBE s1255 warmtepomp dus koel mogelijkheid.
Evohome is ge-update en heeft idd Koel functie
De nibe wordt vlgns de installateur gefopt om te koelen door 220v over een contact te laten gaan.(automatisch heeft de Nibe schijnbaar problemen rond t omslagpunt van 20-25 graden C ) en nu stuurt hij t systeem aan door een 30 graden signaal door te geven)
Dit signaal aan de Nibe wil ik aansturen door de BDR91T (evohome zegt “koelen”, en schakelt 220 over t contact)
Tot zover duidelijk.

Echter moet ik de HCE80 dan ook aansturen met nog een bdr91T of is dat dan niet meer nodig?
Kan ik ze aansluiten op 1 BDR91T ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb

fmb

CoffeeEric schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:30:
Echter moet ik de HCE80 dan ook aansturen met nog een bdr91T of is dat dan niet meer nodig?
Kan ik ze aansluiten op 1 BDR91T ?
Er moeten 3 dingen gebeuren:
1. Je warmtepomp moet in koelmodus staan
2. Je thermostaat (Evohome WiFi) moet in koelmodus staan
3. Je hce 80’s moeten in koelmodus staan

Dit kun je op meerdere manieren uitvoeren, maar aangezien er 1 van die drie is die je altijd manueel moet omschakelen is het het meest makkelijke/logisch om de Evohome Wifi als “master” te nemen.

Je schakelt dan handmatig de Evohome WiFi naar koelmodus (in principe 2 keer per jaar, 1 keer naar verwarmen en 1 keer naar koelen),
Je hebt dan nog iets nodig om de warmtepomp om te schakelen tussen koelen/verwarmen en om de HCE80’s om te schakelen.

Dit laatste kan eventueel handmatig (met een handschakelaar) of inderdaad met een Bdr91t. In mijn geval wil zowel de warmtepomp als de hce80 een open/dicht contact (dus geen 230v), dus ik kan beide op 1 Bdr91t aansluiten. Als in jouw geval de warmtepomp 230v wil en de hce80 een open/dicht contact dan weet ik niet zeker of dat met dezelfde Bdr91t kan of dat je sowieso een 2e nodig hebt. Misschien weet iemand anders dat hier of je moet jeven goed naar de aansluitschema’s kijken. Je wil in elk geval geen 230v op een open/dicht contact zetten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yannick94
Bedankt voor de foto’s, wat ik zo kan zien gaat er over sommige groepen heel weinig water.

*de oranje knoppen op de verdeler zijn flow meters deze zouden allemaal tussen de 2 & 2,5 liter per minuut moeten staan

*Je zou kunnen proberen om de oranje knoppen te draaien tot iedere groep op deze liters zit
Tijdens het draaien moeten wel de servomotoren open staan of moet je ze eraf halen en helemaal open zetten

*Mocht je liters per minuut te kort komen zou je de vloerverwarmingspomp 1 stand hoger kunnen zetten, hij staat nu op proportionele druk stand 1
Door op het pijltje te drukken zal het groene balkje 1 plek naar rechts gaan dit is proportionele stand 2

Probeer niet te snel aan de flowmeters te draaien maar draai ze een kwartslag en wacht dan even tot de flow zich stabiliseert de ene groep heeft invloed op de andere

Als je het bovenstaande beide hebt gedaan zou het overal geleidelijker warm moeten worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

fmb schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:01:
[...]

Er moeten 3 dingen gebeuren:
1. Je warmtepomp moet in koelmodus staan
2. Je thermostaat (Evohome WiFi) moet in koelmodus staan
3. Je hce 80’s moeten in koelmodus staan

Dit kun je op meerdere manieren uitvoeren, maar aangezien er 1 van die drie is die je altijd manueel moet omschakelen is het het meest makkelijke/logisch om de Evohome Wifi als “master” te nemen.

Je schakelt dan handmatig de Evohome WiFi naar koelmodus (in principe 2 keer per jaar, 1 keer naar verwarmen en 1 keer naar koelen),
Je hebt dan nog iets nodig om de warmtepomp om te schakelen tussen koelen/verwarmen en om de HCE80’s om te schakelen.

Dit laatste kan eventueel handmatig (met een handschakelaar) of inderdaad met een Bdr91t. In mijn geval wil zowel de warmtepomp als de hce80 een open/dicht contact (dus geen 230v), dus ik kan beide op 1 Bdr91t aansluiten. Als in jouw geval de warmtepomp 230v wil en de hce80 een open/dicht contact dan weet ik niet zeker of dat met dezelfde Bdr91t kan of dat je sowieso een 2e nodig hebt. Misschien weet iemand anders dat hier of je moet jeven goed naar de aansluitschema’s kijken. Je wil in elk geval geen 230v op een open/dicht contact zetten ;)
Je hebt dan 1 BRD91T nodig voor het heat contact van de warmtepomp, en 1 brd91T voor het koel contact.

Op die laatste kun je, als de HCE80 bedraad bereikbaar is, deze ook laten schakelen.
Ofwel hang een Shelly aan de koel-BRD91T en eentje aan de HCE80.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CoffeeEric
MikeyMan schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:12:
[...]

Je hebt dan 1 BRD91T nodig voor het heat contact van de warmtepomp, en 1 brd91T voor het koel contact.

Op die laatste kun je, als de HCE80 bedraad bereikbaar is, deze ook laten schakelen.
Ofwel hang een Shelly aan de koel-BRD91T en eentje aan de HCE80.
Mikeyman en fsb, bedankt voor jullie reacties,
Ik ga idd de Evohome als master gebruiken, m’n Nibe heeft een 239v maak contact nodig en m’n HCE80 idd open dicht,
Ik ga ze via Shelly’s regelen aangezien ik 3 HCE80’s heb ieder op een verschillende etage! Scheelt me weer draden trekken! (Heb zoizo een Home assistant draaien(om te hobbieen))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimplySimon
Yannick94 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:01:
[...]

Bedankt voor de foto’s, wat ik zo kan zien gaat er over sommige groepen heel weinig water.

*de oranje knoppen op de verdeler zijn flow meters deze zouden allemaal tussen de 2 & 2,5 liter per minuut moeten staan

*Je zou kunnen proberen om de oranje knoppen te draaien tot iedere groep op deze liters zit
Tijdens het draaien moeten wel de servomotoren open staan of moet je ze eraf halen en helemaal open zetten

*Mocht je liters per minuut te kort komen zou je de vloerverwarmingspomp 1 stand hoger kunnen zetten, hij staat nu op proportionele druk stand 1
Door op het pijltje te drukken zal het groene balkje 1 plek naar rechts gaan dit is proportionele stand 2

Probeer niet te snel aan de flowmeters te draaien maar draai ze een kwartslag en wacht dan even tot de flow zich stabiliseert de ene groep heeft invloed op de andere

Als je het bovenstaande beide hebt gedaan zou het overal geleidelijker warm moeten worden :)
Bedankt voor je reactie. Dit ga ik komend weekend proberen. Begrijp ik het goed dat als ik warmte vraag dat de servo motoren dan open gaan?
Dus thermostaat hoger zetten -- servomotor gaat open -- flow verhogen per groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

SimplySimon schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:41:
[...]

Bedankt voor je reactie. Dit ga ik komend weekend proberen. Begrijp ik het goed dat als ik warmte vraag dat de servo motoren dan open gaan?
Dus thermostaat hoger zetten -- servomotor gaat open -- flow verhogen per groep?
De flowmeter laat je weten of er flow is of niet, dus dan weet je ook of de groep/knop/servomotor open staat (en als de pomp actief is natuurlijk).

En inderdaad; de servomotor moet open staan om de valve/klep te openen. Als er geen servomotor op de valve/klep zit dan staat deze ook open. Het pinnetje dat je dan in het midden ziet staat dan omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

SimplySimon schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:41:
[...]

Ja, maar er zijn wel twee dingen die je moet weten als je dit gaat controleren:

1. Evohome schakelt maar een beperkt aantal keren per uur. Dus als je je thermostaat omhoog draait, betekent dit niet dat er onmiddellijk een goep open gezet wordt.

2. Die servomotoren zijn eigenlijk thermische motoren. Ze doen er een paar minuten over om van dicht naar open te gaan (en andersom).

Wat je makkelijker kunt doen om je flow te controleren is overal de servomotor losnemen. Daarvoor trek je dat zilverkleurige beugeltje onderaan de servomotor een stukje (ca. 1 cm) naar voren (niet helemaal eraf dus) en laat de motor dan verder los bovenop die kraan staan. De kraan staat nu open.

Als de circulatiepomp van de verdeler draait, dan kun je bij elke groep (lus) de flow zien en zonodig bijregelen.
Als de ketel nou ook nog brandt, dan kun je voelen of de vloer na 10-15 minuten overal warmer wordt.

Om de servomotoren daarna weer te monteren duw je ze eerst naar beneden (om de pin van de kraan eronder in te drukken en de kraan dus dicht te zetten. Dan duw je het zilverkleurige beugeltje weer naar achteren.

Succes❗️

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leonbong
Vers van de pers.
Honeywell heeft een opvolger van HCE80, de gloednieuwe HCC100 lijkt een mooi ding.

Wie o wie wordt proefkonijn en koopt zo'n ding?
https://www.resideo.com/n...22/#bijbehorendeproducten
https://digitalassets.res...c100-brochure-en-uk07.pdf
https://digitalassets.res...l/1/hcc100-ii-ml-uk07.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick94
leonbong schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:44:
Vers van de pers.
Honeywell heeft een opvolger van HCE80, de gloednieuwe HCC100 lijkt een mooi ding.

Hé balen dat ik net een maand een HCE80 heb
Deze ziet er wel gaaf uit heeft zelfs een modus om condenseren te meten in koelmodus oOo
De bijbehorende antenne vindt ik wel lelijk dat had ook prima draadloos gekund

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stappen blijkbaar ook van de evohome app af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Zoals ik begrijp heeft ding een losse app voor de configuratie en kan het eventueel ook standalone functioneren zonder evohome.
De huidige HCE80 kan ook zonder evohome funtioneren.

De nieuwe app is alleen voor de configuratie echter er wordt ook gesproken over een nieuwe gateway als toekomstige functie. Maar het is nog onduidelijk wat dat wordt.

Ik vermoed dat ding de rol van evohome centrale kan overnemen in de toekomst, zo kan je in standalone mode een master zone toewijzen. Als je zone onder ingestelde temperatuur zet gaan alle andere zones ook uit, dat zou betekenen dat je met ding multi-zone kan zonder evohome.
De oude HCE80 kon ook multi-zone zonder evohome echter dan wat er "master zone" funtionaliteit waardoor je kans had dat één zone ervoor zorgde dat permanent je ketel aan staat.

De heat-dump functie is ook heel interessant voor warmtepomp bezitters.

Samenvattend:
Ik ben heel benieuwd wat dit ding kan.

[ Voor 95% gewijzigd door leonbong op 03-12-2022 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Vers van de pers.

Ik heb wel interesse. Maar voordat zo’n project strandt: heeft de ATC928G hiervoor een update nodig? Die zal immers met deze HCC100 moeten kunnen communiceren?

En ook niet onbelangrijk: hoe kom ik aan zo’n ding?

[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 04-12-2022 06:45 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoffeeEric
Ik heb 3 HCE 80 hangen, zou de HCC100 ook wel willen proberen, echter snelle scan leert me 6 zones maximaal per HCC100 en ik heb op één van m’n HCE80 8 zones.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
8 zones draadloos, met bedraade thermostaten max 6.
In combi bedraad en draadloos 8 zones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:18
Ook wel benieuwd, want gezien de synchronisatie problemen op de HCE80 hoop ik dat dat in deze variant wel is opgelost (en dat dat ook de reden is dat Honeywell totaal niet reageert op bug-meldingen). Ik wacht nu wel even af op de feedback van anderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Het werd hoog tijd hce80 is al ruim 15 jaar op de markt, misschien wel 20.
En ontwikkeld voor markten waar cv-buffers heel normaal zijn als je naregeling toepast en ivm hout/olie stook.
Waardoor al die problemen die wij in NL ervaren met niet synchroon schakelen van kleppen totaal niet relevant zijn.

De hce80 was al jaren op de markt voordat er überhaupt sprake was evohome.

[ Voor 11% gewijzigd door leonbong op 04-12-2022 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

En, @leonbong, weet je ook of de ATC928G (het touchscreen) een aanpassing nodig heeft om met de HCC100 samen te werken?

En is-ie ook al ergens te koop, of heeft dit net als veel producten met elektronica een levertijd van een half jaar?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

CoffeeEric schreef op zondag 4 december 2022 @ 07:17:
Ik heb 3 HCE 80 hangen, zou de HCC100 ook wel willen proberen, echter snelle scan leert me 6 zones maximaal per HCC100 en ik heb op één van m’n HCE80 8 zones.
8 zones (dus 8 thermostaten) of 8 kleppen?
In dat laatste geval geen probleem, want de HCC100 kan wel 20 kleppen aansturen!

En verder: zou je meteen met drie nieuwe HCC100s aan de slag willen? Ik heb hier twee HCE80s, maar zou toch echt liever eerst met één HCC100 willen beginnen om te testen. En in jouw geval dan niet die grootste…?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@Hippe Lip
Geen idee, of een firmware update noodzakelijk is.
Ik heb de NL website en een Italiaans YouTube filmpje gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick94
Hier gisteren avond de warmtepomp in bedrijf genomen met BDR91T. De leidingen werden mooi warm en hij maakte langere runs dan 30 minuten, totdat ik vanmorgen beneden kwam en de woonkamer niet op temperatuur was en de warmtepomp uit stond..

Heeft iemand een idee wat ik anders zou kunnen doen?
Ik had alle zones tijdelijk ingesteld op 35 graden tot 10:00 om te kijken wat dit deed, de warmtepomp draait mooi door zoals te zien op de foto van het kWh verbruik tussen 8:00en 10:00
Vanaf 10:00 heb ik alleen de woonkamer en badkamer op 35 graden continu om zo te kijken of hij mooi terug zou moduleren
Maar Ipv lager te gaan draaien gaat hij uit en heeft hij ook een warmtevraag van 0% terwijl de zone wel vragend is
De communicatietest was wel goed want hij stuurt hem daarvoor wel aan Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QtnMqmvN9VeGbPwjRXFrl7up22c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OyIQJjqc8d5CGR8T084nvqYC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9TtH7wf3fZ84jOhPAd_FFs_U_Nw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jPGwvlLAkFQQql4tZH9dgqQl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDeKU_JCX9LHFOTz6JeMkbi0R34=/x800/filters:strip_exif()/f/image/W6CNWPlAinCGjqzOKG2zdSK2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Das apart... Met de instelling op 35 graden zou ik wel een toestel regeling op 100% en een woonkamer op 100% verwachten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick94
Jaa inderdaad.. ook niks in het foutlogboek
Ben bang dat ik hem vanmiddag uit het werk alle zones opnieuw moet instellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Yannick94 schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:23:
Jaa inderdaad.. ook niks in het foutlogboek
Ben bang dat ik hem vanmiddag uit het werk alle zones opnieuw moet instellen
Al ff de stroom van de controller af gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick94
Nee nog niet, mijn vriendin heeft hem eraf gehaald en hij is opnieuw opgestart maar ik zie de warmtepomp nog niet gaan draaien..

[ Voor 70% gewijzigd door Yannick94 op 05-12-2022 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Yannick94 schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:27:
Nee nog niet, mijn vriendin heeft hem eraf gehaald en hij is opnieuw opgestart maar ik zie de warmtepomp nog niet gaan draaien..
Dan meteen ook ff het frontje eraf en de batterij eruit halen, rustig tot 10 tellen en de batterij kan er weer in en hij kan weer aan de muur.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:54

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Yannick94 schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:15:
Hier gisteren avond de warmtepomp in bedrijf genomen met BDR91T.
Heb je gisteren de Evohome helemaal vanaf het begin af aan opnieuw ingesteld? Fabrieksreset en dan alles opnieuw inregelen, of heb je een bestaande installatie gewijzigd met de introductie van je warmtepomp?

Mijn ervaring met Evohome, bijvoorbeeld bij het wisselen van een aan/uit naar opentherm aansturing (van BDR91 naar R8810), is dat het niet meer werkt zoals voorheen. Dat zone's uitvallen, dat het aansturen van de ketel en de radiatorknoppen niet meer synchroon liep, etc. etc. Allerlei vreemde ervaringen. Mijn ervaring is dus: Grote wijziging? --> Fabrieksreset en alles opnieuw instellen (helaas...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

vanenkelen schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:23:
[...]
Mijn ervaring met Evohome, bijvoorbeeld bij het wisselen van een aan/uit naar opentherm aansturing (van BDR91 naar R8810), is dat het niet meer werkt zoals voorheen. Dat zone's uitvallen, dat het aansturen van de ketel en de radiatorknoppen niet meer synchroon liep, etc. etc. Allerlei vreemde ervaringen. Mijn ervaring is dus: Grote wijziging? --> Fabrieksreset en alles opnieuw instellen (helaas...).
En zelfs dan ben je nog niet zeker van je zaak. Deze zomer deed ik dat nadat ik evohome om wilde zetten naar ook koelen (WP). Eerst gewijzigd ➡️ drama.
Daarna fabrieksreset en een goede studie hoe ik alles opnieuw moet programmeren, maar volgens mij loopt het nog niet lekker. Het huis is warm, maar reageert anders dan vorige winter.

Vandaar dat ik wel oren heb naar die HCC100. Ik ga eens op zoek.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick94
Ja ik heb alles opnieuw ingesteld, alle zones lopen nu mooi mee en ik heb gelijk de omschakel module toegewezen en zou nu eventueel ook kunnen koelen. Ik heb het nog niet geprobeerd omdat de woonkamer pas vanochtend weer op temperatuur was en en ik evo home nu even 2 weken de kans wil geven om de warmtevraag en het vermogen die nodig zijn in de schatten, dit zal wel gepaard gaan met wat overschoots

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kb3Pt4MWkECTwXuJ0hg28ZsRhgk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kcyMrxvt13w7oTmJ1XB10KeO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LjLaT7DXDxixMuwJ6Vzq7ZRVeUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XPvgQgkKIlg5EyszsvAyrUWy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Vers van de pers.

Even rechtstreeks bij Resideo geïnformeerd. Dit is hun reactie.
De HCC100 is nog voorlopig niet verkrijgbaar.
De verwachting is eerste kwartaal volgend jaar naar alle waarschijnlijkheid.
Er zal dan genoeg ruchtbaarheid aan worden gegeven.
Jammer, maar helaas. We moeten dus nog een paar maandjes wachten… 🤷‍♂️

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Laatst online: 17:56
Hippe Lip schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:14:
[...]

Even rechtstreeks bij Resideo geïnformeerd. Dit is hun reactie.

[...]

Mammer, maar helaas. We moeten dus nog een paar maandjes wachten… 🤷‍♂️
Ik heb net alles besteld voor een Evohome systeem incl de HCE80. Hmm wat is nu verstandig de boel weer terug sturen en wachten op de HCC100? Ben bang dat hij in het begin erg duur zal zijn en misschien niet zo goed leverbaar.

Zo te zien kan je 20 thermische motoren aansluiten en zijn die porten niet meer gekoppeld aan zones maar kan je dat vrij configureren. Dat is wel wat makkelijker.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/z9l3X91.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Skidmarks op 10-12-2022 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Zo te zien kan je 20 thermische motoren aansluiten en zijn die porten niet meer gekoppeld aan zones maar kan je dat vrij configureren. Dat is wel wat makkelijker.

Dat was al zo. Je kon op elke zone drie motoren aansluiten, echter je kon op evohome meerde zone uitgangen samenvoegen tot één zone.

Het grote verschil de oude HCE80 kon of alleen NC of alleen NO motoren, die nieuwe kan dit door elkaar heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Skidmarks schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:21:
[...]

Ik heb net alles besteld voor een Evohome systeem incl de HCE80. Hmm wat is nu verstandig de boel weer terug sturen en wachten op de HCC100? Ben bang dat hij in het begin erg duur zal zijn en misschien niet zo goed leverbaar.

[Afbeelding]
Ja, dit ziet er een stuk beter uit. Vooral beter bruikbaar in combinatie met WP, vv en koeling.

Dus als je het een winter uithoudt zónder zo’n ding (hoe regel je je temperatuur in de tussentijd?) dan zou ik dat zeker doen!

En dat-ie straks in het begin wat duurder is? Ik zelf zou dat er wel voor over hebben. Liever dat dan een apparaat dat bij aanschaf qua ontwikkeling al tig jaar oud is… 🤷‍♂️

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

leonbong schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:48:

Dat was al zo. Je kon op elke zone drie motoren aansluiten, echter je kon op evohome meerde zone uitgangen samenvoegen tot één zone.
Dat zie ik toch anders. Nu kun je 7 motoren gewoon direct aan één zone toekennen zonder kunstgrepen.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ja dat is wel waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimplySimon
Hippe Lip schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:44:
[...]

Ja, maar er zijn wel twee dingen die je moet weten als je dit gaat controleren:

1. Evohome schakelt maar een beperkt aantal keren per uur. Dus als je je thermostaat omhoog draait, betekent dit niet dat er onmiddellijk een goep open gezet wordt.

2. Die servomotoren zijn eigenlijk thermische motoren. Ze doen er een paar minuten over om van dicht naar open te gaan (en andersom).

Wat je makkelijker kunt doen om je flow te controleren is overal de servomotor losnemen. Daarvoor trek je dat zilverkleurige beugeltje onderaan de servomotor een stukje (ca. 1 cm) naar voren (niet helemaal eraf dus) en laat de motor dan verder los bovenop die kraan staan. De kraan staat nu open.

Als de circulatiepomp van de verdeler draait, dan kun je bij elke groep (lus) de flow zien en zonodig bijregelen.
Als de ketel nou ook nog brandt, dan kun je voelen of de vloer na 10-15 minuten overal warmer wordt.

Om de servomotoren daarna weer te monteren duw je ze eerst naar beneden (om de pin van de kraan eronder in te drukken en de kraan dus dicht te zetten. Dan duw je het zilverkleurige beugeltje weer naar achteren.

Succes❗️
Nogmaals dank voor je reactie. Helaas pas vandaag er aan toegekomen om het proberen in te stellen. Voor de groepen waar ik de servomotor af kon halen is het denk ik gelukt, dan gaan we nu ondervinden. Heb alle nu ongeveer tussen 2 en 2,5 gezet. Hoe kan ik het het beste aanpakken met de achterste groepen? Deze servomotoren kan ik er niet zo 123 vanaf halen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

SimplySimon schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:50:
[...]
Hoe kan ik het het beste aanpakken met de achterste groepen? Deze servomotoren kan ik er niet zo 123 vanaf halen toch?
Die achterste 3 bedoel je? Dat lijken handkranen; daar zit geen draad aan waarschijnlijk?
Die worden dan dus niet door een klep bediend. Zijn dat groepen voor zoiets als WC of hal of zo? Er zal toch een reden zijn dat hier een handkraan op zit…

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-09 22:20
Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Ik dacht problemen te hebben met mijn warmtepomp maar het lijkt toch in evohome te zitten.

De bdr91t slaat steeds uit waardoor er geen warmtevraag is en dus de wp niet aanslaat.
Als ik op de knop van de bdr druk slaat de wp wel meteen aan, na een tijdje gaat hij dan vanzelf weer uit. In de evohome thermostaat staat wel 100%vraag op een aantal groepen.
Hoe zorg ik er voor dat die bdr aan blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@jichem Evohome werkt met PWM (pulse width modulation) dwz dat de bron over de schakeltijd een tijd aan en een tijd uit staat. Dat je ziet dat de BDR91T een "uit" signaal geeft maar je zones warmtevraag hebben kan best kloppen. Dan zit de PWM in de "uit" fase. Wat is het onderliggende probleem dat je op wilt lossen? Krijg je de zones niet warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
@RichieB mijn probleem is dat de bdr daarna helemaal niet meer inschakelt. Er komt dus geen warmte vraag door bij de warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@jichem Wat heb je in de Evohome controller ingesteld als aantal schakelmomenten per uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

jichem schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:52:
Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Ik dacht problemen te hebben met mijn warmtepomp maar het lijkt toch in evohome te zitten.

De bdr91t slaat steeds uit waardoor er geen warmtevraag is en dus de wp niet aanslaat.
Als ik op de knop van de bdr druk slaat de wp wel meteen aan, na een tijdje gaat hij dan vanzelf weer uit. In de evohome thermostaat staat wel 100%vraag op een aantal groepen.
Hoe zorg ik er voor dat die bdr aan blijft.
Het lijkt erop dat die BDT91T niet goed in evohome geprogrammeerd is. Is evohome ingesteld voor gebruik met WP? En is deze specifieke BDT91T geconfigureerd bij Instellingen > Systeemapparatuur > ‘Toestelregeling als warmtepompmodule?

Het klinkt voor mij als verkeerd geconfigureerd namelijk.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
RichieB schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:17:
@jichem Wat heb je in de Evohome controller ingesteld als aantal schakelmomenten per uur?
Nu even 3, maar hij stond op 1. Maar inmiddels is er al 19 uur geen warmtevraag doorgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
@Hippe Lip , zoals het hier staat wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQMqB50vmISNUgLm5lieGc4WBrk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dVMDjWl74wWOlZnfBTU50SXi.jpg?f=fotoalbum_medium
Hij deed het voordat de vloerverwarmingsverdeler vervangen werd perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
jichem schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:37:
[...]

Nu even 3, maar hij stond op 1. Maar inmiddels is er al 19 uur geen warmtevraag doorgegeven.
Dan zou ik de BDR91T verwijderen uit Evohome, resetten en opnieuw koppelen. Hopelijk werkt hij daarna weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
RichieB schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:57:
[...]

Dan zou ik de BDR91T verwijderen uit Evohome, resetten en opnieuw koppelen. Hopelijk werkt hij daarna weer wel.
Wat ik geprobeerd heb is de resetknop, is dat anders dan hem verwijderen?

Heb hem verwijdert, daarna 15 sec knop ingehouden tot snel rood pulseren. Daarna 5 seconden tot hij langzaam rood pulseert... En toen proberen te koppelen maar na die 5 seconden knippert hij 1x langzaam en dan gaat het lampje uit. Als ik op het groene verbind knopje druk op mijn evohome vindt hij ook niks

[ Voor 33% gewijzigd door jichem op 11-12-2022 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@jichem Hij kan alleen gevonden worden in de toewijzingsmodus. Het rode lampje knippert dan 0,5 seconden aan, 0,5 seconden uit. Je zet hem in die modus door de knop 5 seconden in te drukken. Knippert het rode lampje kort aan en lang uit dan heb je het knopje te lang ingedrukt en zijn de instellingen (nog een keer) gewist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
RichieB schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:08:
@jichem Hij kan alleen gevonden worden in de toewijzingsmodus. Het rode lampje knippert dan 0,5 seconden aan, 0,5 seconden uit. Je zet hem in die modus door de knop 5 seconden in te drukken. Knippert het rode lampje kort aan en lang uit dan heb je het knopje te lang ingedrukt en zijn de instellingen (nog een keer) gewist.
Ja die aanpak heb ik geprobeerd, echter kwam hij maar niet in die modus.
Andere module geprobeerd en ingesteld, die kon ik wel meteen koppelen.
Maar ook hier helaas na een x aantal minuten lijkt de warmtepomp te denken dat er geen vraag meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@jichem En op het moment dat de WP er mee stopt gaat ook het groen lampje op de BDR91T uit? Want dat geeft aan of het relais gesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
RichieB schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:31:
@jichem En op het moment dat de WP er mee stopt gaat ook het groen lampje op de BDR91T uit? Want dat geeft aan of het relais gesloten is.
Ik ben er nog niet geweest op het moment van uit gaan, maar vlak daarna in ieder geval wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

RichieB schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:31:
Als ik het goed heb stuurt die BDR91T niet direct de WP aan, toch @jichem ?

Het aan/uit gaan van de WP kun je dus niet vergelijken met het gedrag van die BDR.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

jichem schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:15:
[...]

Ja die aanpak heb ik geprobeerd, echter kwam hij maar niet in die modus.
Andere module geprobeerd en ingesteld, die kon ik wel meteen koppelen.
Maar ook hier helaas na een x aantal minuten lijkt de warmtepomp te denken dat er geen vraag meer is.
Stuurt je BDR de WP direct aan of stuurt die BDR een secundaire circulatiepomp aan?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Hippe Lip schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:58:
[...]

Stuurt je BDR de WP direct aan of stuurt die BDR een secundaire circulatiepomp aan?
Volgens mij heb ik verder geen pompen meer in het circuit zitten. De bdr hangt onder de warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

jichem schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:02:
[...]

Volgens mij heb ik verder geen pompen meer in het circuit zitten. De bdr hangt onder de warmtepomp
Dat is een opstelling die ik niet zomaar zou adviseren. Het vervelende is namelijk dat evohome nu vrij abrupt de WP kan stoppen en daar ben ik wat huiverig voor. Daarom heb ik een parallel buffer. De WP houdt die (WAR) op temperatuur en evohome stuurt de pomp in het secundaire circuit (buffer-huis) aan. Dat is ook waar een buffer voor is: nu kan de WP altijd zijn minimum draaitijd aanhouden. Is er geen vraag in huis maar wil de WP nog doordraaien, dan kan die 10 minuten zijn warmte in die buffer kwijt.

Maar dat is een zijpad, want jouw aansturing van de WP gaat niet goed en dat heeft daar nix mee te maken.
jichem schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:40:
@Hippe Lip , zoals het hier staat wel.

Hij deed het voordat de vloerverwarmingsverdeler vervangen werd perfect
Vloerverwarmingsverdeler vervangen? Bedoel je echt alleen de verdeler (horizontale buizen met kleppen waaraan de verschillende lussen in de vloer zijn aangesloten)?
En hoe stuur je die kleppen aan? Is dat ongewijzigd gebleven?

Graag iets meer info over oud en nieuw.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Hippe Lip schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:10:
[...]

Dat is een opstelling die ik niet zomaar zou adviseren. Het vervelende is namelijk dat evohome nu vrij abrupt de WP kan stoppen en daar ben ik wat huiverig voor. Daarom heb ik een parallel buffer. De WP houdt die (WAR) op temperatuur en evohome stuurt de pomp in het secundaire circuit (buffer-huis) aan. Dat is ook waar een buffer voor is: nu kan de WP altijd zijn minimum draaitijd aanhouden. Is er geen vraag in huis maar wil de WP nog doordraaien, dan kan die 10 minuten zijn warmte in die buffer kwijt.

Maar dat is een zijpad, want jouw aansturing van de WP gaat niet goed en dat heeft daar nix mee te maken.

[...]

Vloerverwarmingsverdeler vervangen? Bedoel je echt alleen de verdeler (horizontale buizen met kleppen waaraan de verschillende lussen in de vloer zijn aangesloten)?
En hoe stuur je die kleppen aan? Is dat ongewijzigd gebleven?

Graag iets meer info over oud en nieuw.
Het stukje buffer is inderdaad iets waar ik over na moet denken. Nu is dat 20 liter, 200 kan ik echt niet kwijt in huis. Maar eerst maar eens de warmte terug.

Wat was de oude situatie: een vloerverdeler met een pomp. En een warmtepomp temperatuur voor de cv van 37 graden.

Nieuwe situatie, een vloerverdeler zonder pomp, aanvoer temperatuur naar 28 gezet ( dit was ook de temp op de oude thermostaatknop) verder niks verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

jichem schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:24:
[...]
Het stukje buffer is inderdaad iets waar ik over na moet denken. Nu is dat 20 liter, 200 kan ik echt niet kwijt in huis. Maar eerst maar eens de warmte terug.
Kijk eens op warmtepomp-weetjes.nl bij buffervat. Daar zie je hoe je berekent hoe groot je buffer moet zijn.

En je hebt een 20 liter buffer? Dat is dan ws een seriële buffer?
De buffer waar ik het over heb (zodat de WP altijd zijn warmte kwijt kan) is een parallel buffer.
Maar idd, dat is een apart verhaal.
Wat was de oude situatie: een vloerverdeler met een pomp. En een warmtepomp temperatuur voor de cv van 37 graden.

Nieuwe situatie, een vloerverdeler zonder pomp, aanvoer temperatuur naar 28 gezet ( dit was ook de temp op de oude thermostaatknop) verder niks verandert.
En op die verdeler zitten geen kleppen om individuele vv-circuits open/dicht te zetten?
Of een zoneklep die de hele vv-verdeler open/dicht zet?

[ Voor 19% gewijzigd door Hippe Lip op 11-12-2022 21:34 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Hippe Lip schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:32:
[...]

Kijk eens op warmtepomp-weetjes.nl bij buffervat. Daar zie je hoe je berekent hoe groot je buffer moet zijn.

En je hebt een 20 liter buffer? Dat is dan ws een seriële buffer?
De buffer waar ik het over heb (zodat de WP altijd zijn warmte kwijt kan) is een parallel buffer.
Maar idd, dat is een apart verhaal.

[...]

En op die verdeler zitten geen kleppen om individuele vv-circuits open/dicht te zetten?
Of een zoneklep die de hele vv-verdeler open/dicht zet?
Ik doe het nu even in fase om het behapbaar te houden, het is allemaal nieuw voor mij.

Er zit 1 klep voor de gehele vloerverwarming. We hebben 7 groepen, maar ze zitten allemaal in de zelfde ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

jichem schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:40:
[...]
Ik doe het nu even in fase om het behapbaar te houden, het is allemaal nieuw voor mij.
Heel verstandig. Ik ben idd degene die het onrustig maakt door telkens met andere dingen te komen. Heel goed dat je de hoofdlijn van je vraag aanhoudt. De rest kan later komen.
Onthoud die onderwerpen wel, want het zijn interessante dingen die erg nuttig kunnen zijn.
Er zit 1 klep voor de gehele vloerverwarming. We hebben 7 groepen, maar ze zitten allemaal in de zelfde ruimte.
OK, en als ik je goed begrijp heb je dus bij de wijziging van die verdeler helemaal nix gewijzigd aan evohome? Geen instellingen aangepast, geen componenten toegevoegd gewijzigd of verwijderd?

Dan is het wel vreemd dat alles eerst goed werkte en nu niet meer.

Gaat de zoneklep voor je vv wel open, als die ruimte vraagt?
En wat voor zoneklep is dat? Fotootje?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Ja, er is wel flow zodra de warmtepomp inschakelt, de klep geeft ook een continue groen lampje.

Zo ligt het er bij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ny0GJs3y1dQT74PlcdyxILpHQfI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CCgdsbcpqvaBNL6sep7IMwce.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@jichem
Ah, die zoneklep is gelukkig eentje die snel reageert; in een paar tellen is die van open naar dicht en andersom. Dat is wel anders bij de thermische motoren die op verdelers gebruikt worden. Daar kan het zo’n 4 minuten duren voordat die open of dicht is.

Maar terug naar je probleem. Heb je er nog steeds last van? Het is mss niet leuk, maar wat ik zou doen is de hele boel (alle componenten) resetten, inclusief je touch screen unit en dan alles van scratch af weer opbouwen. Dan zou het toch goed moeten werken.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
Hippe Lip schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:00:
@jichem
Ah, die zoneklep is gelukkig eentje die snel reageert; in een paar tellen is die van open naar dicht en andersom. Dat is wel anders bij de thermische motoren die op verdelers gebruikt worden. Daar kan het zo’n 4 minuten duren voordat die open of dicht is.

Maar terug naar je probleem. Heb je er nog steeds last van? Het is mss niet leuk, maar wat ik zou doen is de hele boel (alle componenten) resetten, inclusief je touch screen unit en dan alles van scratch af weer opbouwen. Dan zou het toch goed moeten werken.
Gelukkig, er gaat wel wat goed :+

Als ik de bdr instel als een draadloos relais ipv warmtepomp module dan slaat de wp wel gewoon aan.
Echter kan ik dan als minimum 3 ipv 1 schakelmomenten instellen en is de max tijd van aanstaan 5 minuten ipv de eerdere 30 minuten.
Wel lijkt hij nu de wp gewoon aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick94
jichem schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:20:
[...]

Gelukkig, er gaat wel wat goed :+

Als ik de bdr instel als een draadloos relais ipv warmtepomp module dan slaat de wp wel gewoon aan.
Echter kan ik dan als minimum 3 ipv 1 schakelmomenten instellen en is de max tijd van aanstaan 5 minuten ipv de eerdere 30 minuten.
Wel lijkt hij nu de wp gewoon aan te sturen.
Je zou er ook voor kunnen kiezen om de zone klep weg te halen
Ik heb zelf ook een BDR91T die mijn warmtepomp aanstuurt en dan zonder buffer direct mijn pomloze verdeler in gaat. Dit werkt super, ik heb dan de evo Home controller als temperatuur meter in de woonkamer en heb mooie lange stooksessies van meerdere uren achter elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Yannick94 schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:33:
[...]

Je zou er ook voor kunnen kiezen om de zone klep weg te halen
Ik heb zelf ook een BDR91T die mijn warmtepomp aanstuurt en dan zonder buffer direct mijn pomloze verdeler in gaat. Dit werkt super, ik heb dan de evo Home controller als temperatuur meter in de woonkamer en heb mooie lange stooksessies van meerdere uren achter elkaar
Maar stel dan dat ik warmte vraag boven heb, kan dat nog steeds, en gaat dan niet de vloer beneden mee stoken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:33
Update.

De HCE80 is rechtstreeks gekoppeld met de BDR91 in synchroon modus. De ketel gaat synchroon aan/uit als de HCE80 de pomp aan/uit zet. Evohome zelf is ook gekoppeld aan dezelfde BDR91 voor als de radiatoren boven warmte vragen.

Ik heb de schakeluitgang vd pompschakelaar vd HCE80 aangesloten op een tijdrelais met afvalvertraging, wat neerkomt op een instelbare nadraaitijd vd pomp nadat de HCE80 stopt. De kleppen doen er 3 a 4 minuten over om te sluiten, en als de ketel stopt zit er nog veel warmte in de ketel en de leidingen. Die kan nu mooi nog de vloer in met 3,5 minuut nadraaitijd.

Parallel aan het tijdrelais zit een simpel klokprogramma wat elke dag de pomp 5 minuten laat draaien om te voorkomen dat hij vast loopt.

Alle bovenstaande functionaliteit had eigenlijk in de HCE80 moeten zitten, maar nu dus zelf maar opgelost.

Het systeem werkt nu eindelijk zoals het zou moeten werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pdy526I2AjP5_DUhM1FcxEayGDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lORIU6g4C0oywdeK4N8LhF9B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zj25ZViYIdYUNoBNB2IrgGcIq24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wyJ9g5MDuzstScCl4vwNihHZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Hiervoor had ik een traditionele pompschakelaar (met temperatuur voeler) parallel geschakeld met de HCE80 om warmte de vloer in te krijgen als de HCE80 al stopt als de kleppen nog maar net open zijn, maar die reageert ook als de vloer niks nodig heeft en de radiatoren boven wel. Dan staat de pomp de hele avond tegen dichte kleppen aan te duwen, niet ideaal. Bovenstaande oplossingen werkt een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@pirke mis geloof ik even wat er nu anders is...?

Je hebt de BRD91 aan de HCE80 gekoppeld ipv aan Evohome? Begrijp ik dat goed?

En de Evohome doet alleen nog de zones dan? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 19:41

CyBeRSPiN

sinds 2001

@pirke netjes opgelost zo! Maar er stroomt dus water door de verdeler ook als er geen warmtevraag is? Zijn je cv leidingen wel geïsoleerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
@MikeyMan Evohome regelt nog steeds klokprogramma van elke zone (incl de vloer zones). Alleen de warmtevraag vd vloerzones wordt rechtstreeks door de HCE80 geregeld, anders loopt de ketel asynchroon met de kleppen. Zie ook Vloerverwarming en CVketel pompen niet synchroom met Evohome

@CyBeRSPiN Ja er zit geen klep die de verdeler los schakelt als er geen vraag is. Als de ketel aan gaat en de verdeler pomp niet dan gaat het rechtstreeks de retour in. Dit kan optimaler, maar dan heb ik ergens anders een bypass nodig voor als de radiatoren (bijna) dicht staan, wat meestal het geval is op 's ochtends en 's avonds na als de badkamers gaan opwarmen. De geringe optimalisatie door hier een extra klep tussen de plaatsen is het niet echt waard. Daar komt bij dat ik zelf nog nooit aan cv leidingen gesleuteld heb, iemand laten komen is nu ook lastig en duur. Elektronica is voor mij een eitje ;)

De leiding hier in dit kastje waar de verdeler staat is niet geïsoleerd. Is niet zo erg, in de bijkeuken drogen we de was :)

[ Voor 7% gewijzigd door pirke op 13-12-2022 12:08 ]

Pagina: 1 ... 22 ... 36 Laatste