Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming

Pagina: 1 ... 21 ... 36 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:56

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

MikeyMan schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:38:
[...]

Ik slaag er blijkbaar niet in het basale issue over te brengen.

Ook met dit soort weer zie ik liever één run van drie uur gevolgd door 10 uur uit dan de hele dag runs van 10-20 minuten. Dat is waar de aansturing mis gaat.

En nogmaals, hoe mn warmtepomp reageert is vers twee. Het punt is wat evohome vraagt.
Tja, het is maar hoe om je het bekijkt. Ik slaag er kennelijk niet in de essentie over te brengen. Wat is het minimum vermogen dat je WP afgeeft? Oftewel wat is zijn (maximale) vermogen en tot hoeveel %% kan die terugmoduleren? De warmtevraag is met dit weer zó laag dat als je ‘m in de laagste stand 3 uur laat lopen, dan genereer je véél te veel warmte! Voor de huidige weersomstandigheden is het ding dus flink overgedimensioneerd. Daar ontkomt niemand aan in dit jaargetijde. Komende winter zul je merken dat dit anders is. Geduld dus nog even…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nog een keer dan...

De minimale afgifte van de warmtepomp of de capaciteit van het afgiftesysteem doen niet ter zake als we puur kijken naar de vraag vanuit evohome.

Dit zijn twee totaal losstaande zaken.

Dat de warmtepomp zou gaan pendelen omdat ie zn warmte niet kwijt kan: soit. Dat is ook niet waar het mis gaat. Maar dat punt bereiken we al nieteens. Want evohome vindt het nodig om in blokken van een uur aan en uit te schakelen.

Ik beperk mijn klaagzang puur tot de manier van vraag sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

fmb schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:44:
[...]

@Hippe Lip heeft wel een terecht punt. Zaken als dimensionering van de warmtepomp, het terug kunnen moduleren van de warmtepomp en het weer buiten spelen allemaal een grote rol.

Mijn Elga Ace vraagt maximaal iets van 1,2 of 1,4 kW (elektrisch) vermogen, maar bij de lange runs gaat het lekker terug naar iets van 300/400 W.

Stel dat bij jou je warmtepomp meteen op vol vermogen gaat draaien en vervolgens de doeltemperatuur na een uur wordt bereikt waardoor hij weer uit kan, ontstaat er nooit een mooi evenwicht. Zaken als stooklijn voor de warmtepomp en type regeling inde warmtepomp spelen dan ook mee. Daar kan je thermostaat verder ook niks aan doen.

Je hebt nog niet aangegeven of je kan zien of de ruimtetemperatuur volgens Evohome is bereikt op het moment dat de BDR91T uit gaat na een uur. Kan dat het geval zijn?
Ook dit is een verhaal van 'output' (WP), niet 'input' (thermostaat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Hippe Lip schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 20:44:
[...]

Huh, wordt die klep proportioneel geregeld? Bij mijn weten stuurt evohome een zone open of dicht. Tussenstanden zijn er niet. Er wordt gemoduleerd door de tijd dat de klep open of dicht staat. En het aantal schakelmomenten per uur is daarbij instelbaar.
Euh, de HR92 knoppen hebben we degelijk een proportionele regeling. Zodra je de knop plaatst wordt de maximale slag bepaalt. Daarmee weet de knop hoever hij open moet gaan bij X % vraag. Hoe ver de knop open staat kan je zelfs opvragen met menu optie 10.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:15

fmb

MikeyMan schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:57:
Nog een keer dan...

De minimale afgifte van de warmtepomp of de capaciteit van het afgiftesysteem doen niet ter zake als we puur kijken naar de vraag vanuit evohome.

Dit zijn twee totaal losstaande zaken..
Je maakt de zaken heel zwart/wit en daardoor ben ik het er juist niet mee eens. Want die twee hebben wel degelijk met elkaar te maken. Je kan het intrappen van het gaspedaal van een auto wel los willen zien van de rijwind die de auto ondervindt, maar die 2 samen zijn mede bepalend voor de snelheid van de auto ;)

Maar goed, volgens mij snap ik wel wat je wilt overbrengen: je ziet nooit een langer aan signaal dan 1 uur, ook niet als de ruimte temperatuur nog niet bereikt is.
Ofwel: zelfs als jij de thermostaat op 30 graden zou zetten, dan nog zie jij nooit een langer aan signaal dan 1 uur.

En dat is gek. Hoort niet zo te werken, dus er is wat mis. Ik heb makkelijk dagenlang een “aan” signaal, dus dat moet bij jou ook kunnen.

[ Voor 8% gewijzigd door fmb op 29-10-2022 00:11 ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

fmb schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 00:05:
[...]

Je maakt de zaken heel zwart/wit en daardoor ben ik het er juist niet mee eens. Want die twee hebben wel degelijk met elkaar te maken. Je kan het intrappen van het gaspedaal van een auto wel los willen zien van de rijwind die de auto ondervindt, maar die 2 samen zijn mede bepalend voor de snelheid van de auto ;)

Maar goed, volgens mij snap ik wel wat je wilt overbrengen: je ziet nooit een langer aan signaal dan 1 uur, ook niet als de ruimte temperatuur nog niet bereikt is.
Ofwel: zelfs als jij de thermostaat op 30 graden zou zetten, dan nog zie jij nooit een langer aan signaal dan 1 uur.

En dat is gek. Hoort niet zo te werken, dus er is wat mis. Ik heb makkelijk dagenlang een “aan” signaal, dus dat moet bij jou ook kunnen.
Ik moet bekennen dat ik niet geprobeerd heb wat er gebeurt als ik 30 graden vraag.

Wil die toets nog best eens doen.

Punt is alleen dat in de praktijk het regelbereik tussen grofweg 20 en 21 ligt. En dan zien we blijkbaar dit gedrag.

Vraag is wel: heb jij een buffervat?
Want ik geloof echt wel dat het dan -ondanks de aansturing - wel losloopt.

Maar das dan meer de adaptieve cruise control die zich weinig aantrekt van het gaspedaal.

Het is juist zo zonde dat er niet gekozen is voor een stuurperiode van 3/4/6 uur ipv 1.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 29-10-2022 00:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb

fmb

MikeyMan schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 00:16:
[...]

Ik moet bekennen dat ik niet geprobeerd heb wat er gebeurt als ik 30 graden vraag.

Wil die toets nog best eens doen.

Punt is alleen dat in de praktijk het regelbereik tussen grofweg 20 en 21 ligt. En dan zien we blijkbaar dit gedrag.

Vraag is wel: heb jij een buffervat?
Want ik geloof echt wel dat het dan -ondanks de aansturing - wel losloopt.

Maar das dan meer de adaptieve cruise control die zich weinig aantrekt van het gaspedaal.

Het is juist zo zonde dat er niet gekozen is voor een stuurperiode van 3/4/6 uur ipv 1.
Ik heb inderdaad een buffervat, deze is niet parallel maar in serie, dus onderdeel van de vloerverwarming. Hij zit in de retour van de vvw naar de warmtepomp. Dus die zorgt er volgens mij voor dat de retourtemperatuur langzamer oploopt en dat daardoor de warmtepomp wat trager reageert.

Zou mooi zijn als je kan ontdekken hoe je door de maximaal 1 uur grens heen kan komen of in elk geval kan ontdekken in welke omstandigheden dat wel lukt. Zoek wat extremen op, soms helpt dat om een stapje verder te komen.

[ Voor 10% gewijzigd door fmb op 29-10-2022 00:24 ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb

fmb

[...]
Ja, mee eens, een minimale aan tijd van meer dan een uur was handig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:48
Ik lees even mee hier, maar vraag me het volgende af. Het is natuurlijk niet wenselijk dat een warmtepomp telkens aan en uit gaat, dat is minder efficient en slecht voor het comfort in huis.

Maar is het echt schadelijk voor de warmtepomp? Of is dat weer zo'n broodje aap verhaal? Zijn er fabrikanten die in de handleiding waarschuwen dat 1x per uur schakelen de levensduur verkort? Ik denk namelijk dat het wel meevalt. Mijn koelkast schakelt wel 30x per 24h aan en uit, en die staat er al 20 jaar. Een warmtepomp is in basis toch hetzelfde soort apparaat, alleen wat zwaarder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:01
Hippe Lip schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 20:44:
[...]

Huh, wordt die klep proportioneel geregeld?.
Ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb

fmb

PhilipsFan schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 01:24:
Ik lees even mee hier, maar vraag me het volgende af. Het is natuurlijk niet wenselijk dat een warmtepomp telkens aan en uit gaat, dat is minder efficient en slecht voor het comfort in huis.

Maar is het echt schadelijk voor de warmtepomp? Of is dat weer zo'n broodje aap verhaal? Zijn er fabrikanten die in de handleiding waarschuwen dat 1x per uur schakelen de levensduur verkort? Ik denk namelijk dat het wel meevalt. Mijn koelkast schakelt wel 30x per 24h aan en uit, en die staat er al 20 jaar. Een warmtepomp is in basis toch hetzelfde soort apparaat, alleen wat zwaarder.
Voor mij was het vooral vanuit efficiency oogpunt belangrijk dat de warmtepomp langere runs ging maken met lager vermogen in plaats van korte runs met hoog vermogen. Ik kan me niet herinneren er iets over te hebben gelezen in de handleiding en ik weet zeker dat de wijze waarop de installateur hem bij mij had ingeregeld juist veel meer starts gaf dan hoe de warmtepomp nu draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:40

BTS

@fmb das onhandig van mij, ik heb verder terug gelezen en @MikeyMan succes!

www.highflow.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

[...]
Maar hoe moet dit in de praktijk dan werken, hoe voorkom je dan overshoots van temperatuur als er maar een klein beetje warmtevraag is? Of neem je instabiliteit van je ruimtetemperatuur dan voor lief ten faveure van (het idee dat) langere runs beter zijn? Jouw ideale regelaar moet in de nacht ervoor op basis van het weerbericht een lange run maken die lang genoeg is om overdag tussen 20 en 21 graden te zitten?

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeRSPiN op 29-10-2022 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CyBeRSPiN schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 09:34:
[...]

Maar hoe moet dit in de praktijk dan werken, hoe voorkom je dan overshoots van temperatuur als er maar een klein beetje warmtevraag is? Of neem je instabiliteit van je ruimtetemperatuur dan voor lief ten faveure van (het idee dat) langere runs beter zijn? Jouw ideale regelaar moet in de nacht ervoor op basis van het weerbericht een lange run maken die lang genoeg is om overdag tussen 20 en 21 graden te zitten?
Hoe is dat lastig? Adhv buitentemperatuur en snelheid van opwarming is dat prima in te regelen. En zeker met een traag warmtepomp systeem en bijbehorende lage Ta zal het met die overshoot wel meevallen. Daarnaast is ie nu ook al in staat om op basis van het weer ruimtes uit te laten.

Ik stel ook niet dat die run perse 24 uur moet duren, maar dit is ronduit belachelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jyaLBaOklNVsrM1bmt9gew3YZU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e7g45yzPMxDCPqWyQQGpiBRV.png?f=fotoalbum_large

Een flexibele regelperiode of zelfs eentje van drie of vier uur had een stuk rustiger geweest. Er wordt nu nieteens een poging gedaan om een lange run te maken, tenzij je ver van je setpoint af zit wellicht en er meerdere blokken van een uur aan elkaar worden geplakt. Een situatie die hier in huis sowieso niet voor komt.

Maargoed, blijkbaar zijn sommigen van mening dat dit prima regelgedrag is.

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 29-10-2022 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
@MikeyMan Deze plaatjes zeggen niets zonder context. Zoals ik deze nu lees: het wordt gedurende de nacht steeds kouden buiten. Daardoor heeft je zone elk volgend uur iets meer verlies waardoor Evohome je WP iets langer aan laat staan om de gewenste temperatuur te behouden.

Hoe had je gewild dat Evohome in deze situatie had geschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

MikeyMan schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 09:42:
[...]
Volgens mij is dat nou net niet het beeld van de discussie die hier loopt. In bepaalde omstandigheden kan dit goed zijn, maar het kan niet goed zijn dat je nooit langere runs dan 1 uur ziet. “Mijn” mening is dus dat er in jouw setup iets mis gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
Ik ken talloze voorbeelden van warmtepompen die prima werken met evohome.
Meestal wel voorzien van een cv-buffer en een WP die aan/uit wordt gestuurd icm buitentemperatuur compensatie door de controller van de WP zelf en dan worden er gewoon runs van uren gemaakt.

Ps Maar ik zie dit vaker gebeuren in dit topic dat mensen Honeywell de schuld geven van een slecht hydraulisch ontwerp van hun CV/WP installatie.

[ Voor 27% gewijzigd door leonbong op 29-10-2022 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

leonbong schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 09:57:
Ik ken talloze voorbeelden van warmtepompen die prima werken met evohome.
Meestal wel voorzien van een cv-buffer en een WP die aan/uit wordt gestuurd icm buitentemperatuur compensatie door de controller van de WP zelf en dan worden er gewoon runs van uren gemaakt.
Dat heb ik ook al meermaals aangegeven. Met een buffervat zal het uiteindelijk best prima werken. Warmtepomp doet lekker zelf zn ding en evohome stuurt alleen de pomp. Alleen: ik kan zo'n ding niet kwijt.

En ik heb principiële bezwaren tegen de in mijn ogen domme manier waarop de sturing plaats vindt.

En voor de zoveelste keer, het gaat me om wat evohome 'vraagt'. Niet hoe dit vervolgens door het afgiftesysteem wordt opgewekt. Als er 1x per uur vraag is, zal er sowieso 1x per uur een run gestart en gestopt wordt. Onafhankelijk van mijn hydraulische systeem.

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 29-10-2022 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

fmb schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 09:55:
[...]

Volgens mij is dat nou net niet het beeld van de discussie die hier loopt. In bepaalde omstandigheden kan dit goed zijn, maar het kan niet goed zijn dat je nooit langere runs dan 1 uur ziet. “Mijn” mening is dus dat er in jouw setup iets mis gaat.
Los van 'schakelingen per uur', 'minumale aan tijd' en 'minumale uit tijd' valt er volgens mij niet zoveel in te stellen. En daar heb ik alle combinaties eindeloos van getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

MikeyMan schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:04:
[...]

Los van 'schakelingen per uur', 'minumale aan tijd' en 'minumale uit tijd' valt er volgens mij niet zoveel in te stellen. En daar heb ik alle combinaties eindeloos van getest.
Misschien is er een andere oorzaak. Wellicht is er iets mis gegaan bij het toewijzen van de apparaten. In het ergste geval zou je alles kunnen resetten en opnieuw toewijzen. Maar ja, dat doe je natuurlijk ook liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

MikeyMan schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:02:
[...]
En voor de zoveelste keer, het gaat me om wat evohome 'vraagt'. Niet hoe dit vervolgens door het afgiftesysteem wordt opgewekt. Als er 1x per uur vraag is, zal er sowieso 1x per uur een run gestart en gestopt wordt. Onafhankelijk van mijn hydraulische systeem.
En nogmaals: hier ben ik het totaal mee oneens want ik zie totaal ander gedrag. Dat er staat “maximaal 1 schakeling per uur” betekent niet dat er elk uur geschakeld wordt. In mijn voorbeeld had ik een ononderbroken run van 7u ‘s ochtends tot 16u ‘s middags.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
[...]
Dit is gewoon niet waar. 1x schakeling per uur/kwartier /enz enz.
Betekent dat het steeds de schakeling “evalueert” na het verstrijken van die tijd.
Maar dat betekent niet dat het altijd wijzigt. Dus aan kan best aan blijven.

En als dat bij jouw wel geval is dan is er duidelijk een hydraulisch probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 29-10-2022 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

leonbong schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:39:
[...]

En als dat bij jouw wel geval is dan is er duidelijk een hydraulisch probleem.
Hoe kan dat nou? Ik meet letterlijk alleen het relais van de brd91t. Niets meer, niets minder.

Dit heeft helemaal niets met enige hydrauliek van doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ergens is de temperatuur bereikt (zone) en evohome kan dat niet meer “weg regelen” door die zone aansturing te wijzigen.
Dan is de laatste mogelijkheid het verwarmingstoestel regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

MikeyMan schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:48:
[...]

Hoe kan dat nou? Ik meet letterlijk alleen het relais van de brd91t. Niets meer, niets minder.

Dit heeft helemaal niets met enige hydrauliek van doen.
Zoals ik al eerder aangaf: dat jij bij jouw BDR91T elk uur een schakeling ziet, betekent niet dat het niet anders kan of anders hoort te werken. Het is duidelijk wat je meet en het is ook handig dat je dat signaal kan meten, dus dat is fijn.
Ik heb inmiddels sinds 7:30 een continu aan signaal van de BDR91T, dus dat is alweer bijna 5 uur aaneengesloten.

Je kan mijns inziens 2 dingen doen:
1. Accepteren dat het bij jou nu zo werkt en er niks aan doen. Moet je echter ook accepteren dat er bij jou iets mis gaat, er zijn meer dan genoeg voorbeelden van een goed werkende Evohome met warmtepomp installatie.
2. Verder gaan onderzoeken waar dit aan kan liggen. Ik heb je al ideeën gegeven wat je kan bekijken of kan doen. Is vervelend om te moeten doen, maar je zal er zeker wat van leren ;)

Verder zou het helpen als je een volledig overzicht geeft van de componenten en instellingen die je in huis gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:40

BTS

@MikeyMan kom ik toch weer want na het lezen van hopelijk al jouw berichten kom ik er niet achter wat je als aanvoer temperatuur vanuit de wp ingesteld hebt?

[ Voor 4% gewijzigd door BTS op 29-10-2022 14:45 ]

www.highflow.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

[...]
Dat heb ik ook al meermaals aangegeven. Met een buffervat zal het uiteindelijk best prima werken. Warmtepomp doet lekker zelf zn ding en evohome stuurt alleen de pomp. Alleen: ik kan zo'n ding niet kwijt.
@MikeyMan
Dat kan dus betekenen dat het hydraulisch ontwerp niet goed is, zoals @leonbong al aangaf, maar wat jij niet lijkt te willen aannemen.
En ik heb principiële bezwaren tegen de in mijn ogen domme manier waarop de sturing plaats vindt.
Die aansturing is niet dom. Om te beginnen beveelt Honeywell aan om de WP zelf te laten bepalen wanneer die start en stopt en om evohome de circulatiepomp aan te laten sturen. Zie het schema van Honeywell dat ik hierboven al gaf. Dus zou je ook kunnen zeggen dat de configuratie verkeerd is. Is het dan dom om daarvan af te wijken?

Maar wat er gebeurt is dat evohome eens per uur kijkt of er warmte nodig is. Is er nog steeds warmte nodig, dan loopt die door en heb je dus een run van langer dan een uur. Is er geen warmte meer nodig, dan geeft evohome aan dat er geen vraag meer is. Niet meer, niet minder.

Zou de WP niet stoppen en een run van langer dan een uur draaien met dit weer van nu, dan wordt het binnen veel te warm. Dan krijg je niet een binnentemperatuur van (zeg) 21 +/- ½ ºC, maar 21 +/- 2-3ºC en dat wil je waarschijnlijk niet. En die overshoot krijg je zeker omdat je geen buffervat hebt en de WP de gegenereerde warmte van een eventueel langere run nergens anders kwijt kan dan in je huis.
De korte runs komen dus niet zozeer door evohome, maar door de combinatie van (nu) lage warmtevraag en je hydraulische ontwerp (namelijk geen buffervat).

En zou je wel een buffervat hebben en, zoals je schrijft, een nachtrun van een paar uur willen draaien om daarmee de rest van de dag je huis te kunnen verwarmen, vergis je dan niet in de grootte van dat buffervat. Reken voor de grap eens uit hoeveel kWh warmte je nodig hebt in 24 uur. Als je dat in een buffervat wilt steken, hoeveel liter van welke temperatuur heb je dan wel niet nodig? Kom je dan niet al snel op 1m3 (=1000 liter), als het niet nóg meer is?
Nogmaals, het is dus een kwestie van hydraulisch ontwerp, zoals @leonbong al aangaf en niet zozeer van evohome.
En voor de zoveelste keer, het gaat me om wat evohome 'vraagt'.
Nou, volgens mij vraagt evohome niet maar vraagt je huis. Evohome volgt jouw wensen, in de zin van: die kijkt wat jij voor temeratuur wil handhaven en doet zijn best om dat de realiseren. Daarbij controleert die eens per uur (of vaker, als je dat zo instelt) of die temperatuur nog in orde is en binnen de grenzen blijft.
Zou evohome minder vaak controleren, want dat is wat je lijkt te vragen, dan fluctueert de temperatuur in je huis veel meer.
Wil je dat?
Niet hoe dit vervolgens door het afgiftesysteem wordt opgewekt. Als er 1x per uur vraag is, zal er sowieso 1x per uur een run gestart en gestopt wordt. Onafhankelijk van mijn hydraulische systeem.
Dat klopt dus niet. Zie mijn uitleg een paar regels hoger.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

[b]Hippe Lip schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 15:46:[/
[...]
Daarbij controleert die eens per uur (of vaker, als je dat zo instelt) of die temperatuur nog in orde is en binnen de grenzen blijft.
Zou evohome minder vaak controleren, want dat is wat je lijkt te vragen, dan fluctueert de temperatuur in je huis veel meer.
Wil je dat?
[...]
We kunnen natuurlijk niet precies weten hoe Honeywell / Resideo de aansturing heeft geprogrammeerd. Maar ik hoop wel dat als je instelt dat de minimale aantijd 30 minuten is en er maximaal 1 schakelmoment per uur mag zijn, dat dat dan niet betekent dat de algoritmes maar 1 keer per uur gaan kijken of ze wat moeten doen. De temperaturen zullen vaker worden bijgehouden, en dat moet dan vertaald worden naar de juiste aan/uit schakeling op basis van de instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hippe Lip schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 15:46:
[...]

@MikeyMan
Dat kan dus betekenen dat het hydraulisch ontwerp niet goed is, zoals @leonbong al aangaf, maar wat jij niet lijkt te willen aannemen.
Ik wil prima aan nemen dat het hydraulisch ontwerp al dan niet beter kan.

Maar dat heeft werkelijk geen ene donder te maken met hoe evohome zn relais aanstuurt.

Nogmaals, ik geloof echt wel dat het met een buffervat allemaal prima gaat. Maar aangezien ik die simpelweg niet kwijt kan, houdt dat verhaal gewoon op.

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 29-10-2022 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hippe Lip schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 15:46:
[...]

Dat klopt dus niet. Zie mijn uitleg een paar regels hoger.
Dat klopt prima. Tenzij je er een buffervat tussen zet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BTS schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 14:45:
@MikeyMan kom ik toch weer want na het lezen van hopelijk al jouw berichten kom ik er niet achter wat je als aanvoer temperatuur vanuit de wp ingesteld hebt?
Ruim onder de 30 momenteel. Met deze temperaturen is er weinig nodig om de boel op te warmen.

En op dit moment heb ik alles open staan. De stelmotoren heb ik gedemonteerd. Dus dat betekent 200m2 aan vvw. 21 groepen, kleine 2 kilometer leiding. Waarbij de wp nu ook op waterregeling staat en zodoende de thermostaat input negeert.

Overigens in algemene zin: ik wil 'for science' de uitdaging best aannemen om te zien of dit schakelpatroon anders kan. Daarvoor zullen we alleen moeten wachten op wat koeler weer.

Misschien worden we er iets wijzer van.
Zal morgen de settings posten.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 29-10-2022 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb

fmb

MikeyMan schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:08:.

Overigens in algemene zin: ik wil 'for science' de uitdaging best aannemen om te zien of dit schakelpatroon anders kan. Daarvoor zullen we alleen moeten wachten op wat koeler weer.

Misschien worden we er iets wijzer van.
Zal morgen de settings posten.
Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

MikeyMan schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:03:
[...]
Ik wil prima aan nemen dat het hydraulisch ontwerp al dan niet beter kan.
OK, als je dat aanneemt, begrijp je dan ook dat het eerder aan het hydraulisch ontwerp ligt dan aan evohome?
Maar dat heeft werkelijk geen ene donder te maken met hoe evohome zn relais aanstuurt.
Die stuurt het eens per uur aan en de lengte van die aansturing hangt af van de hoeveelheid warmte die je op dat moment nodig hebt. Dat is wat ik bedoelde met dat evohome slechts eens per uur acteert.
Want een langere run, zoals jij zo graag hebt, geeft méér warmte en dus een hogere temperatuur in huis.
Wil je dat dan ook, vind je dat dan acceptabel? Daar hoor ik je niet over, maar dat is wel de consequentie.
Nogmaals, ik geloof echt wel dat het met een buffervat allemaal prima gaat. Maar aangezien ik die simpelweg niet kwijt kan, houdt dat verhaal gewoon op.
Ja, dat is wel duidelijk. Maar accepteer dan ook dat je daardoor niet een geschikte configuratie hebt voor de manier waarop jij de boel wilt aansturen. Het ligt dan dus niet aan evohome, maar aan het feit dat jij voor een andere configuratie kiest, al dan niet ingegeven door het feit dat je er geen ruimte voor hebt. Dat verandert de situatie niet.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

fmb schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:36:
[...]
We kunnen natuurlijk niet precies weten hoe Honeywell / Resideo de aansturing heeft geprogrammeerd. Maar ik hoop wel dat als je instelt dat de minimale aantijd 30 minuten is en er maximaal 1 schakelmoment per uur mag zijn, dat dat dan niet betekent dat de algoritmes maar 1 keer per uur gaan kijken of ze wat moeten doen. De temperaturen zullen vaker worden bijgehouden, en dat moet dan vertaald worden naar de juiste aan/uit schakeling op basis van de instellingen.
Correct, we weten niet hoe de programmering precies werkt, maar wat ik bedoel met 1x per uur kijken is dat evohome 1x per uur (als dat zo is ingesteld) acteert.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hippe Lip schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 20:17:
[...]

OK, als je dat aanneemt, begrijp je dan ook dat het eerder aan het hydraulisch ontwerp ligt dan aan evohome?
Neen. Driewerf neen. Nogmaals, daar is geen enkele relatie tussen.
Accepteer dat anders een keer.
[...]

Die stuurt het eens per uur aan en de lengte van die aansturing hangt af van de hoeveelheid warmte die je op dat moment nodig hebt. Dat is wat ik bedoelde met dat evohome slechts eens per uur acteert.
Want een langere run, zoals jij zo graag hebt, geeft méér warmte en dus een hogere temperatuur in huis.
Wil je dat dan ook, vind je dat dan acceptabel? Daar hoor ik je niet over, maar dat is wel de consequentie.

[...]

Ja, dat is wel duidelijk. Maar accepteer dan ook dat je daardoor niet een geschikte configuratie hebt voor de manier waarop jij de boel wilt aansturen. Het ligt dan dus niet aan evohome, maar aan het feit dat jij voor een andere configuratie kiest, al dan niet ingegeven door het feit dat je er geen ruimte voor hebt. Dat verandert de situatie niet.
For the umpteenth time... Ik heb geen woord gespendeerd aan het gedrag van de warmtepomp. Ik beperk me puur tot de manier waarop evohome probeert te sturen.

Lijkt wel alsof het een soort religie is hier af en toe zeg... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

MikeyMan schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:08:
[...]
En op dit moment heb ik alles open staan. De stelmotoren heb ik gedemonteerd. Dus dat betekent 200m2 aan vvw. 21 groepen, kleine 2 kilometer leiding.
Dat zou wel eens aardig kunnen werken. Op die manier gebruik je je CV-circuit als buffer. Dat dempt behoorlijk.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-09 22:20
Hippe Lip schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 20:58:
[...]

@jichem
Ehh, hier lijkt, als ik je goed begrijp, een fout gemaakt te worden. Je hebt een vloerverwarmingverdeler met pomp? Die dingen zijn prima als je een gasgestookte CV-ketel hebt. Die geeft namelijk een te hoge temperatuur voor de vloerverwarming. Die verdeler van je circuleert het water in de vloer en mengt een beetje warm water van de ketel bij als het te koud wordt.

Een WP daarentegen wil je draaien met een zo hoog mogelijk rendement. En dat bereik je door een zo laag mogelijke temperatuur van je CV-water. Dan werkt die bijmenging niet, want die heeft een groter temperatuurverschil nodig. Je hebt een gesloten verdeler nodig. Vind ik nogal verwarrende naam; ik bedoel een verdeler zonder pomp; als een radiator in het circuit opgenomen. Op die manier kun je je WP met de laagste temperatuur laten werken, dus hoogste rendement.

[...]

Niet zo heel vreemd met hete huidige weer. Je hebt nauwelijks warmte nodig. Of het goed functioneert weet je pas volgende week als het wat kouder wordt.

[...]

Laat je de WP in WAR draaien, met weersafhankelijke watertemperatuur? Dat is de manier om terug te moduleren.

[...]

Zie hierboven.

[...]

Ehh, 20 liter buffer? Of 200 liter?
Parallel of in serie?
Ik heb een druk weekend achter de rug, dus een iets verlate reactie. Wel super fijn deze uitgebreide reactie.

Wij hebben inderdaad een verdeler met pomp, dat is een fout van de vloerverwarminginstallateur geweest. Er werd mij verteld dat bij onze verdeler de pomp er vrij makkelijk tussen uit kan, hoewel ik zelf niet echt in zie hoe. De pomp lijkt mij hier namelijk de koppeling van de aanvoer en de warme kant van de verdeler. Hieronder hoe ons systeem is aangesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xhnypqs4JCLVljl9ItzRzo10l7I=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X2IhaZfsR0qTtKHv2cFcfNCx.jpg?f=fotoalbum_medium

De warmtepomp draait wel in WAR, wat mij opviel is dat ik de aanvoer temperatuur niet lager dan 35 kon instellen. Ik kon het wel terugdraaien, maar de temperatuur bleef gewoon 35 aangeven.
Het buffervat is inderdaad een schamele 20L en hangt net als het expansievat naast de unit, naar wat ik dacht in serie.

Met dit probleem wil ik heel graag de komende tijd, als we de rest van de verbouwing afgerond hebben, echt aan de slag gaan. Het is natuurlijk eeuwig zonde dat het systeem niet optimaal draait.
Wat ik hierbij wel merk is dat mijn kennis op dit vlak gewoon wat beperkt is en ik met alle stress (ziek dochtertje) het heel lastig vind om de juiste informatie van het internet te halen. Normaal iets wat mij heel goed afgaat. Hierdoor ben ik wat terughoudend in dingen zomaar aanpakken.
Fijn dat hier behulpzame mensen zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
MikeyMan schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 09:42:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dsC1wvoDTaWe6d7hNRtzkLuhEXA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/e7g45yzPMxDCPqWyQQGpiBRV.png

Als ik na de laatste twee run's kijk die zijn toch langer dan een uur?

Dus misschien is het minimum vermogen van de WP te veel waardoor, evohome geen keus heeft dan de WP aan en uit te zetten?
Omdat evohome in eerste instantie het probeert te corrigeren, door op de zone die te warm wordt verder dicht te sturen. Als dat niet meer gaat omdat er dan toch overshoot onstaat op zone zal verwarmingstoestel uit worden geschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@jichem pomp er tussenuit en afdoppen, thermostaat er tussenuit en aanvoer direct op bovenste balk aansluiten.

Lijkt er sowieso op dat de stekker van je pomp eruit hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
MikeyMan schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:00:
@jichem pomp er tussenuit en afdoppen, thermostaat er tussenuit en aanvoer direct op bovenste balk aansluiten.

Lijkt er sowieso op dat de stekker van je pomp eruit hangt.
Ja, had ik even geprobeerd. Maar de pomp geeft zoveel weerstand dat er dan geen flow meer is. Daarom nu pomp aan. Maar dan dus de aanvoer op de onderste balk afdoppen, de pomp er tussen uit en op de onderste balk afdoppen en dan aanvoer op de plaats van de pomp op de bovenste balk...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jichem schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:17:
[...]

Ja, had ik even geprobeerd. Maar de pomp geeft zoveel weerstand dat er dan geen flow meer is. Daarom nu pomp aan. Maar dan dus de aanvoer op de onderste balk afdoppen, de pomp er tussen uit en op de onderste balk afdoppen en dan aanvoer op de plaats van de pomp op de bovenste balk...?
Zou beide leidingen persoonlijk op de kopse kant zetten. Maar met een hoek op de pomp aansluiting kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Die vc8015 van honeywell, die blijft er wel gewoon tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@MikeyMan
Welk exact type warmtepomp heb je eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

leonbong schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:33:
@MikeyMan
Welk exact type warmtepomp heb je eigenlijk?
Heb een Panasonic Monoblock van 9kW.
200m2 vloerverwarming, verdeeld over 21 groepen. 10cm hart op hart.
Huis uit 2007, dus redelijk geïsoleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6_DLa854Cm0X66lc9vaynEFk1o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CrvqqjcpOv8JBevxTtk20C1E.png?f=fotoalbum_large

Deze settings heb ik in alle combinaties die ik kan bedenken gehad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u04vDVoug630cnk3NWDAiepoF80=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ENpc8rP61VaS3ZMDS9d889Nk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RyeXa5wHPS9_noC_vzHW-kn3r8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S4KhBi9YtlVoLn5K0RiidogN.png?f=fotoalbum_large

Laatste week helaas weinig nuttige info, aangezien het te warm is buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jichem schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:23:
Die vc8015 van honeywell, die blijft er wel gewoon tussen?
Als je deze groepen ermee wil blijven schakelen wel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
MikeyMan schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:40:
[...]

Heb een Panasonic Monoblock van 9kW.
Wat is het minimum vermogen van dit apparaat? Ik vermoed dat deze momenteel te veel is om lange runs te maken. Waardoor evohome overshoot op een zone constateert en de boel uit zet.

Ter indicatie mijn woning 2009 160m2, wordt momenteel op 21 graden gehouden met 500W-1000W verwarminsvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17-09 21:51
Voor de Shelly gebruikers, waarmee voeden jullie de Shelly? Ik wil de zonneklep langer laten openstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

leonbong schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:15:
[...]

Wat is het minimum vermogen van dit apparaat? Ik vermoed dat deze momenteel te veel is om lange runs te maken. Waardoor evohome overshoot op een zone constateert en de boel uit zet.

Ter indicatie mijn woning 2009 160m2, wordt momenteel op 21 graden gehouden met 500W-1000W verwarminsvermogen.
Ja momenteel wordt er überhaupt niet gestookt. Verder onderzoek als het kouder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dashlane schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:24:
Voor de Shelly gebruikers, waarmee voeden jullie de Shelly? Ik wil de zonneklep langer laten openstaan.
Gewoon met een 230v stekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:48
jichem schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:20:
[...]

Ik heb een druk weekend achter de rug, dus een iets verlate reactie. Wel super fijn deze uitgebreide reactie.

Wij hebben inderdaad een verdeler met pomp, dat is een fout van de vloerverwarminginstallateur geweest. Er werd mij verteld dat bij onze verdeler de pomp er vrij makkelijk tussen uit kan, hoewel ik zelf niet echt in zie hoe. De pomp lijkt mij hier namelijk de koppeling van de aanvoer en de warme kant van de verdeler. Hieronder hoe ons systeem is aangesloten.
[Afbeelding]
Je hebt een composietverdeler. Die zijn helemaal modulair op te bouwen en uit elkaar te halen. Al die blokjes die je ziet zijn met elkaar verbonden met twee dikke stalen stangen dwars door je verdeler heen.

Bij de leverancier kan je vast blokjes kopen waardoor je de pomp er tussenuit kan halen en de leidingen direct op de kopse kant kan aansluiten.

Ik heb een vergelijkbaar systeem van Therminon. Die hebben die blokjes liggen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
LED-Maniak schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:54:
[...]

Je hebt een composietverdeler. Die zijn helemaal modulair op te bouwen en uit elkaar te halen. Al die blokjes die je ziet zijn met elkaar verbonden met twee dikke stalen stangen dwars door je verdeler heen.

Bij de leverancier kan je vast blokjes kopen waardoor je de pomp er tussenuit kan halen en de leidingen direct op de kopse kant kan aansluiten.

Ik heb een vergelijkbaar systeem van Therminon. Die hebben die blokjes liggen.
Dat klinkt nog veel makkelijker, maar hoe kan ik achterhalen welk merk ik heb en welk onderdeel ik zou moeten bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jichem schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:12:
[...]

Dat klinkt nog veel makkelijker, maar hoe kan ik achterhalen welk merk ik heb en welk onderdeel ik zou moeten bestellen?
Het is blijkbaar een top-flow
https://www.cv-compleet.n...txcRYNsy_ixBoCjS4QAvD_BwE

Op zich goede suggestie, hij is inderdaad modulair.
Maar kans bestaat dat het fors goedkoper is om ff langs warmte service te rijden.

[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 01-11-2022 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
MikeyMan schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:35:
[...]

Ja momenteel wordt er überhaupt niet gestookt. Verder onderzoek als het kouder is.
Ah ik dacht dat de boel al aan stond. Ik had bij mij tijdelijk de verwarming hoog gezet om die 500-1000W te bepalen.
In praktijk staat hij ook nog uit bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

leonbong schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:27:
[...]

Ah ik dacht dat de boel al aan stond. Ik had bij mij tijdelijk de verwarming hoog gezet om die 500-1000W te bepalen.
In praktijk staat hij ook nog uit bij mij.
Nee, paar weken geleden wel, toen het een paar dagen wat kouder was. Is geen beginnen aan zo. Evohome vindt zelf ook dat het setpoint naar 5 graden mag voor alle zones ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Is dat die weersafhankelijke functie? Ik heb namelijk niet de nieuwste firmware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

leonbong schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:48:
Is dat die weersafhankelijke functie? Ik heb namelijk niet de nieuwste firmware.
Ja klopt, dan verschijnt er een symbooltje met een zonnetje en gaat de zone naar 5 graden als er op basis van het weerbericht geen verwarming nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

leonbong schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:48:
:Y

Die werkt netjes hoor. Op basis van het weerbericht en temperatuur van de afgelopen dagen kunnen er zones worden uitgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

jichem schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:20:
@jichem
Ik ben ook niet altijd even snel met reageren… :?
Wij hebben inderdaad een verdeler met pomp, dat is een fout van de vloerverwarminginstallateur geweest. Er werd mij verteld dat bij onze verdeler de pomp er vrij makkelijk tussen uit kan, hoewel ik zelf niet echt in zie hoe.
Toch is dat vrij eenvoudig: alles wat aan de linker kant van die verdelerbalken zit eraf halen en dan de aanvoerleiding (=onderste?) gewoon direct naar de onderste balk en de retour aan de bovenste balk. Anderen gaven hierboven ook al suggesties.
Als je alle circuits in één keer aan/uit wilt zetten dan handhaaf je die klep die ervoor zit, anders gebruik je thermische motoren per afgaande lus.
Tip: zet er meteen een paar kogelkranen tussen als je aanvoer en retour opnieuw gaat aansluiten.
De warmtepomp draait wel in WAR, wat mij opviel is dat ik de aanvoer temperatuur niet lager dan 35 kon instellen. Ik kon het wel terugdraaien, maar de temperatuur bleef gewoon 35 aangeven.
Dan is hier toch echt iets mis. Voor zover ik weet kan elke WP wel een output van 20 of 22ºC leveren als je zo laag wilt gaan.
Het buffervat is inderdaad een schamele 20L en hangt net als het expansievat naast de unit, naar wat ik dacht in serie.

[…] met alle stress (ziek dochtertje) […]
Dat zijn idd geen leuke dingen en die hebben hoogste prio voor je aandacht. Sterkte.
het heel lastig vind om de juiste informatie van het internet te halen. Normaal iets wat mij heel goed afgaat. Hierdoor ben ik wat terughoudend in dingen zomaar aanpakken.
Fijn dat hier behulpzame mensen zijn!
Succes ermee!

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:22:
[...]

Ja klopt, dan verschijnt er een symbooltje met een zonnetje en gaat de zone naar 5 graden als er op basis van het weerbericht geen verwarming nodig is.
Huh? Een weersafhankelijke functie in evohome? Is er recentelijk weer een nieuwe firmware gekomen?
Ik ken die functie niet. Heb wel de FW die geschikt is voor WP en voor koelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ki7OgUyBMHc45W708AQWS4TpWgk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gsed3VQ1YtNvkWl4GtiKfKSG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 58% gewijzigd door Hippe Lip op 02-11-2022 21:46 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Hippe Lip dat zit er al een hele tijd in. Samen met de Warmtepomp functies.

'slimme functies' - 'slim weersafhankelijk' - 'warm weer besparing'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Hippe Lip schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:36:
[...]

Als je alle circuits in één keer aan/uit wilt zetten dan handhaaf je die klep die ervoor zit, anders gebruik je thermische motoren per afgaande lus.
nee, dan moet je niet emmeren met die klep maar als de warmtevraag voldaan is zet je de WP gewoon uit of als dat veel gebeurt zet je de stooklijn lager. die klep en aanverwante zaken wil je eruit hebben.

afknijpen en/of dichtgooien van leidingen is iets voor CV ketel installaties, niet warmtepompen.
merk je dat een ruimte warmer word dan de andere dan moet je waterzijdig inregelen, niet een motor/klep erop zetten. debietmeter verdraaien is stuk goedkoper....

[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 02-11-2022 21:50 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Hippe Lip geen idee hoe je die versie informatie tevoorschijn tovert, misschien heb je een ander model van de Evohome?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jm-9_wv2hBm-4EEfEVo8qwngZCA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pyrFL97dyHsXkPv1WeY6Ve2o.jpg?f=fotoalbum_large

Ah inmiddels na heel lang zoeken gevonden dat je 10-15s op de “Instellingen” knop moet drukken in het normale menu om die versies te zien.
Daar zie ik exact dezelfde versie staan als bij jou.
Bij “slimme functies” in het menu kun je het instellen.

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-11-2022 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdM87
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-08 20:44
Ik heb ook een tijd gestoeid met de evohome en de vloerverwarming.

Zelf heb ik nu het volgende gemaakt:

Output van de BDR91 voor zone klep> input van shelly1
relais van shelly 1->open/dicht klep

De input van Shelly heb ik losgekoppeld van de output. Omdat de warmtepomp op WAR draait, heb ik een deel van het proportionele gedrag van Evohome gedisabled op de vloer:

Als de input van de shelly 70 seconden hoog is, dan wordt het relais gesloten en dus de klep voor de vloerverwarming open.

Als de input van de shelly gedurende 550 seconden laag is dan wordt het relais geopend, en de klep dus gesloten.

Hiermee kan mijn WP runs maken van ca 30-40 minuten voordat de watertemperatuur te hoog wordt.
De pompen blijven draaien en als het water weer wat afgekoeld is komt de warmtepomp weer in.

Met een parallel geschakeld (klein, 50l) buffervat werkt dit nu goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@RvdM87 heb je geen flinke overshoot met deze settings? Waarom niet alleen de temperatuur/setpoint van de thermostaat oppakken voor deze sturing?

Hoe stuur je de pomp nu aan?

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 02-11-2022 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

flippy schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:48:
[...]
nee, dan moet je niet emmeren met die klep maar als de warmtevraag voldaan is zet je de WP gewoon uit of als dat veel gebeurt zet je de stooklijn lager. die klep en aanverwante zaken wil je eruit hebben.
@flippy
Ehhh, zitten we hier niet in het evohome-topic, het topic dat gaat over naregelingen? En is naregelen niet het bijsturen van de warmtevraag in verschillende delen van de woning door een lus of een zone open of dicht te zetten?
Of begrijp ik je nu verkeerd?
afknijpen en/of dichtgooien van leidingen is iets voor CV ketel installaties, niet warmtepompen.
merk je dat een ruimte warmer word dan de andere dan moet je waterzijdig inregelen, niet een motor/klep erop zetten.
Waarvoor gebruik je evohome dan?
Sorry, maar ik berijp je reactie niet helemaal…

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

CyBeRSPiN schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:50:
@Hippe Lip geen idee hoe je die versie informatie tevoorschijn tovert, misschien heb je een ander model van de Evohome?
[…]
Ah inmiddels na heel lang zoeken gevonden dat je 10-15s op de “Instellingen” knop moet drukken in het normale menu om die versies te zien.
@CyBeRSPiN
Die had ik een tijd geleden nodig toen ik wilde upgraden van alleen verwarmen naar verwarmen en koelen. Ik had oude FW die dat nog niet kan, maar dat moest ik dus eerst opzoeken. Vandaar dat ik dit leerde kennen.
Bij “slimme functies” in het menu kun je het instellen.
Thnx, gevonden.
Dit gebruik ik niet omdat ik in een nieuwbouwhuis (bouw 2015) zit dat luchtdicht gebouwd is. Daar zit balansventilatie in zodat de warmte redelijk gelijk verdeeld wordt. Die compensatie heb ik niet nodig.

Maar toch leuk om te weten dat het erin zit. :)

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Sinds kort een warmtepomp, inderdaad ook problemen met evohome. Zonneklep staat dicht terwijl een warmtevraag is. Ik heb er nu een ‘delay on break’ relais tussen de klep gezet.

Daarnaast nog even wachten op de Bdr91t ter vervanging van de bdr91, zie wel veel schakelelementen nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hippe Lip schreef op woensdag 2 november 2022 @ 23:31:
[...]

@CyBeRSPiN
Die had ik een tijd geleden nodig toen ik wilde upgraden van alleen verwarmen naar verwarmen en koelen. Ik had oude FW die dat nog niet kan, maar dat moest ik dus eerst opzoeken. Vandaar dat ik dit leerde kennen.

[...]

Thnx, gevonden.
Dit gebruik ik niet omdat ik in een nieuwbouwhuis (bouw 2015) zit dat luchtdicht gebouwd is. Daar zit balansventilatie in zodat de warmte redelijk gelijk verdeeld wordt. Die compensatie heb ik niet nodig.

Maar toch leuk om te weten dat het erin zit. :)
Denk dat het wel nuttig kan zijn. Als je accepteert dat de temperatuur sochtends wat lager is tenminste.

Hij stookt namelijk helemaal niet als de verwachting is dat het gedurende de dag (ruim) boven de ingestelde temperatuur uit komt.

In mijn geval: heb 20.5 ingesteld als temperatuur. Maar hij denkt dat het vandaag warm genoeg gaat worden om zonder stoken die temperatuur te halen. Dus geen vraag vanmorgen, terwijl het 20 graden is binnen.

Beetje ter voorkoming van sochtends stoken en smiddags 24 graden in huis :P

Je kunt het overigens per zone aanzetten. Hij heeft een paar dagen nodig voordat je effect ziet overigens.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 03-11-2022 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@MikeyMan Het verschil is echter dat het in mijn geval gaat om vloerverwarming. Dat werkt zó traag dat er erg weinig fluctuaties op een dag zijn. Opstoken gaat met 1, hooguit 2 graden per dag…

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hippe Lip schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:13:
@MikeyMan Het verschil is echter dat het in mijn geval gaat om vloerverwarming. Dat werkt zó traag dat er erg weinig fluctuaties op een dag zijn. Opstoken gaat met 1, hooguit 2 graden per dag…
Ja hier ook, maar denk dat het meer afhankelijk is van je zoninstraling. Zo is de functie m.i. Ook bedoeld.

Heb hier 80m2 glas op het zuiden. Zelfs op een dag als gisteren zorgt de zon voor een paar graden extra opwarming.

Overigens denk ik ook dat als die fluctuaties er niet zijn, dat de functie überhaupt niet inschakelt. Maar zoals altijd hebben ze niet bepaald alle parameters beschikbaar gesteld. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 03-11-2022 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdM87
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-08 20:44
MikeyMan schreef op woensdag 2 november 2022 @ 23:00:
@RvdM87 heb je geen flinke overshoot met deze settings? Waarom niet alleen de temperatuur/setpoint van de thermostaat oppakken voor deze sturing?

Hoe stuur je de pomp nu aan?
Overshoot heb ik gereduceerd door met de minimale “aan” en “uit” tijd van de bdr91 te spelen en de water temperatuur te verlagen. Hij schakelt niet te snel in en als het “pwm” signaal te laag wordt schakelt hij weer uit.

De warmtepomp gaat nu aan en uit op basis van een tijdschema waarbinnen mijn huis verwarmd wordt, dus afgestemd op de schema’s in evohome. Door de buffer kan hij altijd wel wat warmte opslaan en de secundaire pomp draait dan ook continu. In het afgifte circuit zit ook ergens een bypass zodat er altijd wel wat circulatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-09 13:01
Momenteel heb ik de evohome g2000. Werkt prima, maar is oud. Heeft het voordelen om over te stappen naar de g3000? En is dat makkelijk te doen, of moet alles opnieuw ingesteld worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Terugkomend op eerdere discussie, eindelijk wat daling in temperatuur momenteel.

Het lijkt erop dat er inderdaad niet altijd gekozen wordt voor een periode van een uur.
Zag gisteren dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbY7JQc8UonZXPgWQER5gABAHmU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hukOb0hedHo845MPw1swMpYW.png?f=fotoalbum_large

Evengoed 22 schakelmomenten als ik het goed tel. Dus 22x de compressor opstarten.

Ik heb momenteel de sturing niet in gebruik voor de warmtepomp. Deze schakelt nu op watertemperatuur.
En dan heb ik maar 11 starts, inclusief DHW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eiBpxGDMDh-I9Ei-d0TBT7cYPGk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2UBLT9DgBvAnFhr5kcFyIQtt.png?f=fotoalbum_large

Dat ziet er dan in de woonkamer als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5tKsfuyNOPbjKEb0mFeIN2uuH8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PMBdXUbkPkRG8YgB1r8S8jt7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 08-11-2022 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
MikeyMan schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:48:
Terugkomend op eerdere discussie, eindelijk wat daling in temperatuur momenteel.

Het lijkt erop dat er inderdaad niet altijd gekozen wordt voor een periode van een uur.
Zag gisteren dit:
[Afbeelding]

Evengoed 22 schakelmomenten als ik het goed tel. Dus 22x de compressor opstarten.

Ik heb momenteel de sturing niet in gebruik voor de warmtepomp. Deze schakelt nu op watertemperatuur.
En dan heb ik maar 11 starts, inclusief DHW.
In de afbeelding die je eerder had gepost kon je al zien dat het niet altijd een uur is, maar daar had je nooit antwoord gegeven op die vraag gesteld had om dat te controleren.
leonbong in "Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming"

https://tweakers.net/i/ds...QQGpiBRV.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 08-11-2022 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

leonbong schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 16:06:
[...]

In de afbeelding die je eerder had gepost kon je al zien dat het niet altijd een uur is, maar daar had je nooit antwoord gegeven op die vraag gesteld had om dat te controleren.
Op 31-okt-2022

https://tweakers.net/i/ds...QQGpiBRV.png?f=user_large
Kon ook weinig controleren, aangezien het steeds warmer werd.

Maar hoewel het niet altijd een uur is, is het dat wel bijna altijd. Of in ieder geval; daar wordt wel op teruggevallen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZghjRlpuHGH0SOP3qhV_XI7a52Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oDMEXMXsQBLasPKMOeWuww5n.png?f=user_large

De logica blijft nogal rigide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik zag langer dan uur in het plaatje, maar ik bedoelde of je dat ook daadwerkelijk in data kon controleren.
Maar maakt niet uit hoor, geeft niks dat je mijn vraag niet begreep.

Ik denk dat we niet anders kunnen concluderen dat je een "pendelende" warmtepomp hebt, tgv te veel vermogen.

Kan je de stooklijnregeling van warmtepomp niet nog verder omlaag instellen?
Dus dat je warmtepomp bij huidige buitentemperatuur kouder water laat maken. Dit werkt alleen als je nog niet om de minimum frequentie (toerental) van de compressor zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

leonbong schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:47:
Ik zag langer dan uur in het plaatje, maar ik bedoelde of je dat ook daadwerkelijk in data kon controleren.
Maar maakt niet uit hoor, geeft niks dat je mijn vraag niet begreep.
Ah, ja dat had ik toen inderdaad wel terug kunnen zien. Zie bovenstaande.
Conclusie is: Het is niet altijd een uur, maar dat vormt wel de standaard backbone van de aansturing.
Ik denk dat we niet anders kunnen concluderen dat je een "pendelende" warmtepomp hebt, tgv te veel vermogen.
Die conclusie mag m.i. niet getrokken worden. Er is momenteel geen enkele relatie tussen de vraag vanuit evohome en het gedrag van de warmtepomp.

En ja; zeker met deze temperaturen heeft die teveel vermogen. Maar draait vervolgens wel netjes runs tot twee uur (tot nu toe)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nHw3T3SsuvjWZ04Vl5DP9kIcmHk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K6hILiEdQe7YkW056CIFiFHF.png?f=fotoalbum_large
Kan je de stooklijnregeling van warmtepomp niet nog verder omlaag instellen?
Dus dat je warmtepomp bij huidige buitentemperatuur kouder water laat maken. Dit werkt alleen als je nog niet om de minimum frequentie (toerental) van de compressor zit.
Nog lager is lastig, tis al aan de lage kant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPh6wjuxdzWMGA11iE38nunafPk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lxuOcebbGdxvPV9hCisgkLme.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Als ik naar mijn vloerverwarming kijk (huis 2009), dan is momenteel mijn vloerwater 22 graden voor woonkamer van 20,5 en dan nog schakelt het systeem voor uren op rij volledig uit.

• scotman21
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:24
Ik werk nu met een aanvoertemperatuur van 45 graden en bij mijn LTV-verdeler gaat het met 35-40 graden de vloer in. Ik heb het minimum pomptoerental reeds verhoogd naar 60 en de max staat op 80. De pomp op de vloerverwarming staat op de hoogste stand (III) en ik heb het ventiel voor het bijmengen van retourwater dichtgezet. Mijn retourtemperatuur wordt niet hoger dan 24 graden. Mijn ketel staat op 25% min en 35% max (6,9 - 9,65 kW).

Zijn er nog zaken die ik kan optimaliseren ?

Wat is een ideale delta T om na te streven voor vloerverwarming ? Wellicht de pompsnelheid nog hoger zetten en/ of de aanvoertemperatuur verder verlagen ? Ik heb boven nog enkele gewone radiatoren dus wil de temp. het liefst niet al te veel verlagen omdat ik het dan boven niet meer warm krijg in de winter.

[ Voor 12% gewijzigd door scotman21 op 10-11-2022 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Laatst online: 18:48
Goedemorgen! Vanmorgen kwam ik beneden en voelde het koud aan. Ik keek in de Home app en zag dat de temperatuur van een aantal ruimtes onder de ingestelde temperatuur lagen. Na een korte inspectie in de technische ruimte zag ik dat twee van de drie BDR91T1004 (warmptepomp variant RF module) rood knipperde ipv groen branden. Dit zou er op kunnen wijzen dat er een communicatiefout is waardoor de warmtepomp, zoneklep voor de vloerverwarming beneden en de pomp naar de vloerverwarmingverdeler niet goed wordt aangestuurd.

De aansluiting is al volgt:
RF-module 1: aangesloten op de warmtepomp
RF-module 2: aangesloten op de zoneklep (open en dicht) van de vloerverwarming beneden
RF-module 3: aangesloten op de pomp naar de vloerverwarmingverdeler boven

Nu wil ik deze verbindingen resetten en opnieuw koppelen. Moeten deze 3 RF-modules alle 3 met de EvoHome Touch opnieuw worden gekoppeld? En waar in dat systeem moet je deze dan precies toewijzen?

Edit: Op de eerste verdieping zit nog een HCE80 en daar zit ook nog een RF-module

[ Voor 4% gewijzigd door Sunri5e op 12-11-2022 06:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Sunri5e check de communicatiestatus en het foutenlogboek op het Evohome paneel.
De BDR heeft bidirectionele communicatie, als het commando niet zou zijn doorgekomen dan zou Evohome dit moeten melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 07:26:
@Sunri5e check de communicatiestatus en het foutenlogboek op het Evohome paneel.
De BDR heeft bidirectionele communicatie, als het commando niet zou zijn doorgekomen dan zou Evohome dit moeten melden.
Het foutenlogboek is helemaal leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Ik heb even zitten spelen door de temperatuur in verschillende ruimtes hoger te zetten. De Evohome lijkt er goed op te reageren. Op de HCE80 gaan de lampjes van de zones branden, Hij zet de servo's open en je ziet stroming ontstaan op de verdeler. Echter lijkt het wel of dat de aanvoertemperartuur gevoelsmatig hetzelfde is als de retourtemperatuur bij de verdeler. Het lijkt er dus op af dat het Evohome systeem niet goed schakelt met de warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Sunri5e schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 08:26:
Ik heb even zitten spelen door de temperatuur in verschillende ruimtes hoger te zetten. De Evohome lijkt er goed op te reageren. Op de HCE80 gaan de lampjes van de zones branden, Hij zet de servo's open en je ziet stroming ontstaan op de verdeler. Echter lijkt het wel of dat de aanvoertemperartuur gevoelsmatig hetzelfde is als de retourtemperatuur bij de verdeler. Het lijkt er dus op af dat het Evohome systeem niet goed schakelt met de warmtepomp?
Is de aanvoertemperatuur verwarmd? En wat geeft je WP aan qua aanvoer retour temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Dashlane schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 08:36:
[...]

Is de aanvoertemperatuur verwarmd? En wat geeft je WP aan qua aanvoer retour temperaturen?
Vreemd zeg. Dit geeft mijn Nibe warmtepomp aan. De aanvoertermperatuur is dus gewoon vele te laag?

berekende aanv.temp. S1 29.9°C
externe aanvoertemp. BT25 20.3°C
externe retourtemp. BT71 28.7°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Sunri5e schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 08:41:
[...]

Vreemd zeg. Dit geeft mijn Nibe warmtepomp aan. De aanvoertermperatuur is dus gewoon vele te laag?

berekende aanv.temp. S1 29.9°C
externe aanvoertemp. BT25 20.3°C
externe retourtemp. BT71 28.7°C
Dat lijkt erop dat WP geen signaal krijgt van evohome omdat de kamer op temperatuur is. Maar nog wel warm water uit de retour terug krijgt.

Vergelijking. Ik heb een WP met een serie geschakelde buffer ertussen. De WP is aangesloten en ingesteld op alleen buitenvoeler en het doorgelusde contact is vervangen voor BDR91T. Als in geen warmtevraag heb op bdr91T staat er wel wat doel temperatuur moet zijn. Dat is nu ook iets van 29. Sluit het relais, dan zie ik verwarmingvraag op WP en schakelt als het nodig is de buitenunit in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Dashlane schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 08:47:
[...]

Dat lijkt erop dat WP geen signaal krijgt van evohome omdat de kamer op temperatuur is. Maar nog wel warm water uit de retour terug krijgt.
Maar de kamers zijn dus niet op temperatuur. Het vreemde is wel dat ik gewoon stroming door de vloerverwarming zie gaan. Echter is dat water gewoon even warm als wat er retour komt. Het buffervat van de warmtepomp is wel gewoon op temperatuur. Dat is toch vreemd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb

fmb

Sunri5e schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 09:26:
[...]

Maar de kamers zijn dus niet op temperatuur. Het vreemde is wel dat ik gewoon stroming door de vloerverwarming zie gaan. Echter is dat water gewoon even warm als wat er retour komt. Het buffervat van de warmtepomp is wel gewoon op temperatuur. Dat is toch vreemd?
Heb je al geprobeerd de BRD’s even spanningloos te maken? Stekker eruit en er weer in wil wel eens helpen.
Had je ook op je Evohome WiFi een communicatiefout als pop-up staan die je weg moest klikken?

Edit:
Ik heb ook wel eens die rode communicatiestoornis lampjes branden op de BRD. Gebeurt helaas wel eens met draadloze dingen. Maar bij mij herstelt dit altijd vanzelf. Verder vermoed ik ook dat dit soms komt door het lange “aan” signaal van de BRD91T, net alsof hij na aan paar uur denkt dat er een communicatiestoornis is terwijl het gewoon zo hoort… maar dat is slechts een vermoeden van mij.

[ Voor 25% gewijzigd door fmb op 12-11-2022 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Kan je eens een schets maken van je installatie.
Dus WP, buffer, dat pomp, verdelers
Bdr91t, hce80 locaties en wat ze aansturen

[ Voor 20% gewijzigd door leonbong op 12-11-2022 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
fmb schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 09:29:
[...]

Heb je al geprobeerd de BRD’s even spanningloos te maken? Stekker eruit en er weer in wil wel eens helpen.
Had je ook op je Evohome WiFi een communicatiefout als pop-up staan die je weg moest klikken?

Edit:
Ik heb ook wel eens die rode communicatiestoornis lampjes branden op de BRD. Gebeurt helaas wel eens met draadloze dingen. Maar bij mij herstelt dit altijd vanzelf. Verder vermoed ik ook dat dit soms komt door het lange “aan” signaal van de BRD91T, net alsof hij na aan paar uur denkt dat er een communicatiestoornis is terwijl het gewoon zo hoort… maar dat is slechts een vermoeden van mij.
Spanningsloos gemaakt maar dit helpt niet. De rode lampjes zijn trouwens sinds vanmorgen niet meer zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Sunri5e schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 09:48:
[...]

Spanningsloos gemaakt maar dit helpt niet. De rode lampjes zijn trouwens sinds vanmorgen niet meer zichtbaar.
En als je het knopje indruk op de BdR91t zie je dan verwarmingsvraag op je warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
leonbong schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 09:29:
Kan je eens een schets maken van je installatie.
Dus WP, buffer, dat pomp, verdelers
Bdr91t, hce80 locaties en wat ze aansturen
Even een update! Zojuist lang contact gehad de leverancier van de warmtepomp. We hebben even wat instellingen geprobeerd maar de laadsnelheid van de pomp bleef constant op 0 procent staan terwijl er wel warmtevraag was. Na het uitschakelen van de koelfunctiesensor ging de laadsnelheid van de pomp wel aan. Conclusie is dat waarschijnlijk ergens de koelfunctie op de EvoHome aan staat die er voor zorgt dat er iets niet goed gaat. Ze bellen mij er maandag over terug hoe dat kan. Het vreemde is dat het afgelopen weken wel goed heeft gewerkt maar nadat tijdelijk de stroom van ons huis af is geweest het fout is gegaan.

De opstelling van ons is als volgt:

WP (hier hangt een BDR91T aan) -> Buffervat

Buffervat -> Zoneklep (hier hangt een BDR91T aan) -> verdeler vloerverwarming begane grond (1 zone)

Buffervat -> Grundfos pomp (hier hangt een BDR91T aan) -> HCE80 -> verdeler met 5 zones aangestuurd door servo's.

Instellingen op de Evohome:
Toestelregeling: Warmtepompmodule
Begane grond: zoneklep instelling
De 5 zones op de eerste verdieping: verdeler instelling

Elke zone heeft zijn eigen Round thermostaat die gekoppeld is met de Evohome touch.

[ Voor 3% gewijzigd door Sunri5e op 12-11-2022 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
Sunri5e schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:09:
[...]

Even een update! Zojuist lang contact gehad de leverancier van de warmtepomp. We hebben even wat instellingen geprobeerd maar de laadsnelheid van de pomp bleef constant op 0 procent staan terwijl er wel warmtevraag was. Na het uitschakelen van de koelfunctiesensor ging de laadsnelheid van de pomp wel aan. Conclusie is dat waarschijnlijk ergens de koelfunctie op de EvoHome aan staat die er voor zorgt dat er iets niet goed gaat. Ze bellen mij er maandag over terug hoe dat kan. Het vreemde is dat het afgelopen weken wel goed heeft gewerkt maar nadat tijdelijk de stroom van ons huis af is geweest het fout is gegaan.

De opstelling van ons is als volgt:

WP (hier hangt een BDR91T aan) -> Buffervat

Buffervat -> Zoneklep (hier hangt een BDR91T aan) -> verdeler vloerverwarming begane grond (1 zone)

Buffervat -> Grundfos pomp (hier hangt een BDR91T aan) -> HCE80 -> verdeler met 5 zones aangestuurd door servo's.

Instellingen op de Evohome:
Toestelregeling: Warmtepompmodule
Begane grond: zoneklep instelling
De 5 zones op de eerste verdieping: verdeler instelling

Elke zone heeft zijn eigen Round thermostaat die gekoppeld is met de Evohome touch.
Mooi dat de oorzaak gevonden is.

Wat nog wel een leuk topic is gezien je zonneklep.

Honeywell Evohome: zoneklep is flipperkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Dashlane schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:00:
[...]

Ik ben nu wel benieuwd of we nu hier de verkeerde instelling(en) op de Evohome kunnen vinden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
Dashlane schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:00:
[...]

Linkje vergeten? Honeywell Evohome: zoneklep is flipperkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Mijn toestelregeling staat in de Evohome touch op Warmtepompmodule. Moet deze niet op Draadloze relais box staan aangezien er een BDR91T aan de warmtepomp hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Even een andere vraag. Puur om even zelf duidelijk te krijgen hoe mijn systeem nu werkt. Naast mijn HCE80 hangt een HRA80 antenne om te communiceren met de draadloze thermostaten. Daarnaast hangt nog een BDR91T1004 RF-module. Deze moet weer gekoppeld zijn aan de Evohome toch toch? Maar dan hangen er ook nog 3 BDR91T1004 RF-module's bij de warmtepomp. Namelijk 1 aan de warmtepomp zelf. 1 aan de Y-VC8015. En nog 1 aan de Grundfos pomp die aan gaat als er boven door de HCE80 om warmte wordt gevraagd. Echter moet je die BDR91 bij die Grundfos pomp aan koppelen?

[ Voor 33% gewijzigd door Sunri5e op 12-11-2022 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Sunri5e schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:26:
Mijn toestelregeling staat in de Evohome touch op Warmtepompmodule. Moet deze niet op Draadloze relais box staan aangezien er een BDR91T aan de warmtepomp hangt?
BDR91T te herkennen aan het logo op de voorkant moet geprogrammeerd zijn als warmtepomp module en niet als ketelrelais. Volgens mij kan het wel, maar juist dat T model is voor warmtepompen. Het is een ge-update BDR91A die alleen als ketelmodule kan fungeren. Het T model geprogrammeerd als warmtepomp en kan minder schakelingen per uur doen (Max 1 ipv 3) & de minimale brandtijd is langer (min 30 ipv 5minuten). Dat samen maakt dat je langere runs kan doen, minder vaak opstarten en daardoor slijt je warmtepomp minder snel. Langere runs zijn ook efficiënter.

Op je andere vraag heb ik geen antwoord, mijn pomp wordt aangestuurd door de warmtepomp zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
MikeyMan schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:57:
Nog een keer dan...

Dit zijn twee totaal losstaande zaken.
Totaal niet.
evohome heeft een voorspellende regeling.
Hij voorspelt overshoot adv het gedrag van de woning en temperatuurstijging. Hij constateert dat er overshoot gaat zijn in de toekomst en schakelt daarom de WP op voorhand al uit.

Jij wil eigenlijk een functie waarmee je evohome vertelt dat je de looptijd van de WP belangrijker vindt dan de nauwkeurigerheid van temperaturen in de zones.

[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 12-11-2022 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

leonbong schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 18:42:
[...]

Totaal niet.
evohome heeft een voorspellende regeling.
Hij voorspelt overshoot adv het gedrag van de woning en temperatuurstijging. Hij constateert dat er overshoot gaat zijn in de toekomst en schakelt daarom de WP op voorhand al uit.
Laat nou net het omgekeerde aan de hand zijn.
Bende is al prima op temperatuur maar nog blijft ie constant aan schakelen.

Zou ie maar eens wat voortvarender voor langere tijd uit schakelen.
Pagina: 1 ... 21 ... 36 Laatste