MikeyMan schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:02:
[...]
Dat heb ik ook al meermaals aangegeven. Met een buffervat zal het uiteindelijk best prima werken. Warmtepomp doet lekker zelf zn ding en evohome stuurt alleen de pomp. Alleen: ik kan zo'n ding niet kwijt.
@
MikeyMan
Dat kan dus betekenen dat het hydraulisch ontwerp niet goed is, zoals @
leonbong al aangaf, maar wat jij niet lijkt te willen aannemen.
En ik heb principiële bezwaren tegen de in mijn ogen domme manier waarop de sturing plaats vindt.
Die aansturing is niet dom. Om te beginnen beveelt Honeywell aan om de WP zelf te laten bepalen wanneer die start en stopt en om evohome de circulatiepomp aan te laten sturen. Zie het schema van Honeywell dat ik hierboven al gaf. Dus zou je ook kunnen zeggen dat de configuratie verkeerd is. Is het dan dom om daarvan af te wijken?
Maar wat er gebeurt is dat evohome eens per uur kijkt of er warmte nodig is. Is er nog steeds warmte nodig, dan loopt die door en heb je dus een run van langer dan een uur. Is er geen warmte meer nodig, dan geeft evohome aan dat er geen vraag meer is. Niet meer, niet minder.
Zou de WP niet stoppen en een run van langer dan een uur draaien
met dit weer van nu, dan wordt het binnen veel te warm. Dan krijg je niet een binnentemperatuur van (zeg) 21 +/- ½ ºC, maar 21 +/- 2-3ºC en dat wil je waarschijnlijk niet. En die overshoot krijg je zeker omdat je geen buffervat hebt en de WP de gegenereerde warmte van een eventueel langere run nergens anders kwijt kan dan in je huis.
De korte runs komen dus niet zozeer door evohome, maar door de combinatie van (nu) lage warmtevraag en je hydraulische ontwerp (namelijk geen buffervat).
En zou je wel een buffervat hebben en, zoals je schrijft, een nachtrun van een paar uur willen draaien om daarmee de rest van de dag je huis te kunnen verwarmen, vergis je dan niet in de grootte van dat buffervat. Reken voor de grap eens uit hoeveel kWh warmte je nodig hebt in 24 uur. Als je dat in een buffervat wilt steken, hoeveel liter van welke temperatuur heb je dan wel niet nodig? Kom je dan niet al snel op 1m3 (=1000 liter), als het niet nóg meer is?
Nogmaals, het is dus een kwestie van hydraulisch ontwerp, zoals @
leonbong al aangaf en niet zozeer van evohome.
En voor de zoveelste keer, het gaat me om wat evohome 'vraagt'.
Nou, volgens mij vraagt evohome niet maar vraagt je huis. Evohome volgt jouw wensen, in de zin van: die kijkt wat jij voor temeratuur wil handhaven en doet zijn best om dat de realiseren. Daarbij controleert die eens per uur (of vaker, als je dat zo instelt) of die temperatuur nog in orde is en binnen de grenzen blijft.
Zou evohome minder vaak controleren, want dat is wat je lijkt te vragen, dan fluctueert de temperatuur in je huis veel meer.
Wil je dat?
Niet hoe dit vervolgens door het afgiftesysteem wordt opgewekt. Als er 1x per uur vraag is, zal er sowieso 1x per uur een run gestart en gestopt wordt. Onafhankelijk van mijn hydraulische systeem.
Dat klopt dus niet. Zie mijn uitleg een paar regels hoger.