Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming

Pagina: 1 ... 20 ... 36 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RvdM87 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:23:
[...]

Dit is wat er gebeurd als de ruimte nog niet op temperatuur is:

[Afbeelding]

Hierin zie je de vloerverwarming schakeling door evohome,de daadwerkelijke schakelingen van het ventiel (met een shelly en node red doe ik wat nabewerking), de temperatuur, en het vermogen van de WP.

helaas kun je nu niet hoveren met je muis, maar als je dat doet zie je dat de WP steeds 1-2 minuten nadat de VV klep dicht gaat uitschakelt.

De woonkamer is niet op temperatuur, dus wat mij betreft mag de klep open blijven.

Ik snap overigens wel waarom de evohome dit doet: bij hoge temperatuur verwarming kun je op deze manier overshoot vermijden. Omdat ik weersafhankelijk de watertemperatuur bepaal, is er vrijwel geen overshoot.

Graag zou ik per zone aan willen geven of dit soort PI regeling middels aan-uit gewenst is of niet, maar dat is alleen maar te bouwen als je zelf handig bent met shelly's en node red.
Uiteindelijk lukt me dat wel, maar na 1000€+ uitgegeven te hebben aan een multi zone systeem voelt het een beetje vervelend.

Een grote buffer installeren om daarmee de tekortkomingen van mijn zoneregeling te compenseren voelt nog iets vervelender dan die paar shelly's en een paar avonden tijd. Ik wil namelijk wel gewoon dat de WP uit gaat als er geen warmtevraag is. Continu water door de buffer heen pompen en op temperatuur houden is prima als het echt koud is, maar in de huidige weersomstandigheden is het gewoon 60-70% van de dag niet nodig.
Heb je aan al je zones een shelly hangen?
En aan je BRD91 ook? Ben wel benieuwd naar het hele plaatje :)

Hoe regel jij nu dan? vertraagde uit tijd? Gemiddelde vraag?
Heb je er nog iets tussen zitten (HA? Domoticz?)? Of gebruik je de rechtstreekse API?

Domoticz integratie ligt er bij mij sinds gisteren uit overigens.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 03-10-2022 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdM87
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-08 20:44
Ik heb nog niet aan alles een shelly hangen, nu alleen aan de zone die nu warmtevraag heeft. Ik heb twee grote vloerverwarming zones waar ongeveer 5 kW warmteafgifte gerealiseerd kan worden. 1 van de twee is nu uit, temperatuur is daar ingesteld op 18 en hij komt nog niet lager dan 18,5.

De andere heeft een shelly tussen de BDR91 en de zoneklep (woonkamer). Daarnaast heb ik nog wat radiatoren in huis met een evohome knop erop. Deze zones heb ik dusdanig gepland dat ze tegelijk met een grote zone warmtevraag genereren.

Edit: de woonkamer heeft een minimale aan-tijd om langere open tijd te maken.

Nu heb ik de warmtepomp via Node Red bediend en ik zet hem daar op tijd aan en weer uit. Ik heb middels visuele waarneming al eens gezien dat de BDR91T van de warmtepomp uit kan zijn en de BDR91 van de vloerverwarming aan (heel logisch). Uiteindelijk wil ik dit natuurlijk geautomatiseerd hebben vanuit de thermostatische regeling.

[ Voor 4% gewijzigd door RvdM87 op 03-10-2022 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@RvdM87 waar haal je de grafieken vandaan nu dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdM87
@MikeyMan
Oh de grafieken komen uit Home Assistant.
De shelly's hangen daaraan en ook de Evohome via de web api.
Met de Node Red plugin voor home assistant kan ik het gedrag van de shellys beinvloeden. Ik heb de input losgekoppeld van de output in de shelly zelf, vervolgens lees ik de input apart in en bepaal ik wat de output moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:40
RvdM87 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:23:
[...]

Dit is wat er gebeurd als de ruimte nog niet op temperatuur is:

[Afbeelding]

[...]

Ik snap overigens wel waarom de evohome dit doet: bij hoge temperatuur verwarming kun je op deze manier overshoot vermijden. Omdat ik weersafhankelijk de watertemperatuur bepaal, is er vrijwel geen overshoot.
Dat is precies wat ik dacht bij jouw grafiek: je kamer moet 0,4 graden worden verwarmd. Evohome gaat dan inderdaad tijdmodulatie toepassen om overshoot te voorkomen. En dat werkt prima (zie het bij mijn CV ook) alleen is het niet heel efficient voor een warmtepomp. Als je kamer 1 of 2 graden moet opwarmen zal je dit gedrag waarschijnlijk niet zien (of pas heel erg op het eind).
Graag zou ik per zone aan willen geven of dit soort PI regeling middels aan-uit gewenst is of niet,
Evohome heeft hier instellingen voor:

Menu -> Slimme functies -> Optimalisatie
Menu -> Slimme functies -> Slim weersafhankelijk

De "Optimalisatie" is voor het hele systeem maar "Slim weersafhankelijk -> Warm weer besparing" is per zone. Ik heb het overal aan staan. Hoe staat dit bij jou?
maar dat is alleen maar te bouwen als je zelf handig bent met shelly's en node red.
Node red is alleen nodig als je niet zelf kan programmeren... 8)
Uiteindelijk lukt me dat wel, maar na 1000€+ uitgegeven te hebben aan een multi zone systeem voelt het een beetje vervelend.

Een grote buffer installeren om daarmee de tekortkomingen van mijn zoneregeling te compenseren voelt nog iets vervelender dan die paar shelly's en een paar avonden tijd.
[...]
Toch is dat de enige echte oplossing: een (groot) buffervat parallel zetten. Als je het zonder weer uit te vogelen, prima! Maar dat is nu eenmaal hoe naregeling met warmtepompen het beste samenwerkt.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RichieB schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:30:
[...]

Evohome heeft hier instellingen voor:

Menu -> Slimme functies -> Optimalisatie
Menu -> Slimme functies -> Slim weersafhankelijk

De "Optimalisatie" is voor het hele systeem maar "Slim weersafhankelijk -> Warm weer besparing" is per zone. Ik heb het overal aan staan. Hoe staat dit bij jou?
Optimalisatie doet vziw alleen een aanpassing in start en eindtijd. Dat zal het stookgedrag niet aanpassen.

Zelfde geldt eigenlijk voor slim weersafhankelijk. Daarbij worden ruimtes eerder uitgezet bij hogere buitentemperatuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
Eigenlijk zou Evohome een “prefer long runs and risk overshoot” instelling moeten hebben. Kijk ik naar dit UK forum dan worden daar 2 oplossingen genoemd: warmtepomp zelfstandig laten draaien zonder dat Evohome er op aangesloten is, of iets slims bouwen met domotica.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RichieB schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:54:
Eigenlijk zou Evohome een “prefer long runs and risk overshoot” instelling moeten hebben. Kijk ik naar dit UK forum dan worden daar 2 oplossingen genoemd: warmtepomp zelfstandig laten draaien zonder dat Evohome er op aangesloten is, of iets slims bouwen met domotica.
Die overshoot is nieteens nodig. Op basis van historie moet je m.i. best een variabele afschakeltijd kunnen maken.

Maar ik blijf erbij, als ze van het timeframe van een uur afstappen en er bijvoorbeeld drie uur van maken ben je al een heel eind

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdM87
RichieB schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:54:
helemaal eens, bij mij wordt het dus iets slims eromheen bouwen. Mijn huis is door de jaren heen een aantal keer uitgebouwd met ook heel andere verwarmingsbehoeften per ruimte tot gevolg, zonder zoneregeling wordt het helemaal niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:15

fmb

MikeyMan schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:36:
[...]

Moet nog verder testen, wordt vervolgd. Voor instellingen zie boven :)

Moet sowieso de verdelers nog vervangen door gesloten exemplaren en een groep toevoegen voor de garage.

Kan me overigens ook best voorstellen dat de warmetpomp software ook nog iets in de melk te brokkelen heeft, en dus een beetje creatief omgaat met de input van de thermostaat.
Die settings heb ik ook staan: 1 schakeling per uur en minimaal 30 minuten aan en minimaal 10 minuten uit.

Maar dan nog steeds: er hoeft dan niet elk uur een verandering plaats te vinden, ik zie vaak genoeg urenlang een aan signaal van Evohome (via de BDR91T) naar de warmtepomp.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

fmb schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:25:
[...]

Die settings heb ik ook staan: 1 schakeling per uur en minimaal 30 minuten aan en minimaal 10 minuten uit.

Maar dan nog steeds: er hoeft dan niet elk uur een verandering plaats te vinden, ik zie vaak genoeg urenlang een aan signaal van Evohome (via de BDR91T) naar de warmtepomp.
Tap je die sturing ook af dan? Of kijk je naar het gedrag van de warmtepomp?

In welke scenarios zie je dat? Ik heb -zeker nu- 'snachts amper warmteverlies, dus verder dan een graad onder de ingestelde temperatuur komt het bij lange na niet. 100% warmtevraag heb ik ook niet op het scherm zien staan.

Het zou overigens misschien nog een optie zijn om die long-runs te simuleren door via Node Red een (veel) hogere temperatuur te vragen van Evohome en deze later te verlagen. Maargoed, dat wordt zoals @RvdM87 terecht aangeeft wel een hoop geknutsel voor zo'n duur systeem.

[ Voor 34% gewijzigd door MikeyMan op 03-10-2022 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RvdM87 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:25:
[...]

helemaal eens, bij mij wordt het dus iets slims eromheen bouwen. Mijn huis is door de jaren heen een aantal keer uitgebouwd met ook heel andere verwarmingsbehoeften per ruimte tot gevolg, zonder zoneregeling wordt het helemaal niks
Das mijn uitdaging ook een beetje. Maar dan vooral omdat mijn Noord en Zuidkant volledig van glas zijn. Dit kan letterlijk tot vele graden verschil zorgen op een zonnige koude dag.

Hoewel de logica dicteert dat hoe warmer de kamer, hoe lager de afgifte sowieso is. Dus ik zit eraan te denken om per kamer één lus open altijd open te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:01
Ik blijf erbij alle evohome opstellingen waarbij het regelmatig voorkomt dat er minder vermogen noodzakelijk is dan het minimum vermogen van het verwarmingstoestel (ketel/warmtepomp) moeten eigenlijk altijd een voldoende grote CV-buffer hebben.
Want je moet het verschil in vermogen kunnen opvangen, daarom voldoet een "open staande groep of radiator niet", je wil je buffer pas verwarmen als dat noodzakelijk is en niet permanent.

Zeker bij een warmtepomp is verstandig om een buffer te hebben, waarbij je de warmtepomp lange runs kan laten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb

fmb

MikeyMan schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:27:
[...]

Tap je die sturing ook af dan? Of kijk je naar het gedrag van de warmtepomp?

In welke scenarios zie je dat? Ik heb -zeker nu- 'snachts amper warmteverlies, dus verder dan een graad onder de ingestelde temperatuur komt het bij lange na niet. 100% warmtevraag heb ik ook niet op het scherm zien staan.

Het zou overigens misschien nog een optie zijn om die long-runs te simuleren door via Node Red een (veel) hogere temperatuur te vragen van Evohome en deze later te verlagen. Maargoed, dat wordt zoals @RvdM87 terecht aangeeft wel een hoop geknutsel voor zo'n duur systeem.
Ik heb er een Fibaro smart inplant tussen zitten, dus ik kan daadwerkelijk meten hoe lang de BDR91T een aan signaal geeft. Maar verder zie je het natuurlijk ook aan de warmtepomp.

Zie bijvoorbeeld deze eerdere post van mij fmb in "Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming". Dat was nog met een BDR91 en met de BDR91T zie ik eigenlijk alleen maar langere runs.
Of deze (ander forum): fmb in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"

Allemaal regelingen eromheen bouwen lijkt me lastig en uiteindelijk onbetrouwbaar; je verwarming moet gewoon werken.

[ Voor 7% gewijzigd door fmb op 03-10-2022 20:59 ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

leonbong schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:01:
Ik blijf erbij alle evohome opstellingen waarbij het regelmatig voorkomt dat er minder vermogen noodzakelijk is dan het minimum vermogen van het verwarmingstoestel (ketel/warmtepomp) moeten eigenlijk altijd een voldoende grote CV-buffer hebben.
Want je moet het verschil in vermogen kunnen opvangen, daarom voldoet een "open staande groep of radiator niet", je wil je buffer pas verwarmen als dat noodzakelijk is en niet permanent.

Zeker bij een warmtepomp is verstandig om een buffer te hebben, waarbij je de warmtepomp lange runs kan laten maken.
Das eigenlijk vrijwel altijd dus als je evohome gebruikt :P

Ben het op zich met je eens, maar dat ontslaat Honeywell niet van het bouwen van een fatsoenlijke aansturing. En dat lukt blijkbaar nog niet helemaal.

Buffervat is wat mij betreft ook geknutsel. Staat er een vat water ruimte in te nemen. En een extra pomp stroom te verbruiken.
Kan dat op dit moment ook gewoon niet kwijt.
En zelfs als dat het geval is, zal evohome een rare onderbroken vraag sturen.

Denk dat ik het anders aan ga pakken. Zoals gezegd is mijn usecase vooral dat er van de vier slaapkamers twee op het zuiden en twee op het noorden zitten met volledig glazen pui. Het temperatuurverschil is dus ook op koude dagen als de zon een beetje schijnt gigantisch.

Denk dat ik de warme kamers zelf ga afsluiten bij te hoge temperatuur. En de rest gewoon open ga laten.

Moet overigens eerst de verdelers vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik snap jouw wel jij wel eigenlijk een beperking van je hardware oplossen in software. Dat is eigenlijk een beetje raar.

"Mijn remmen zijn beperkt, de auto moet er maar voor zorgen dat hij niet zo hard gaat vlak voor de bocht".

PS Dit is geen verwijt aan jouw een buffervat neemt nou eenmaal ruimte in dus die zou ik ook niet willen.

Je zou wel eens kunnen kijken naar zo'n Brits buffervat, die zie je in NL nog weinig, maar daar zit een soort hars waardoor je met veel kleiner volume veel meer vermogen kan bufferen.
Die worden daar veel toegepast voor warmtepompen.

[ Voor 25% gewijzigd door leonbong op 04-10-2022 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

leonbong schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:49:
Ik snap jouw wel jij wel eigenlijk een beperking van je hardware oplossen in software. Dat is eigenlijk een beetje raar.

"Mijn remmen zijn beperkt, de auto moet er maar voor zorgen dat hij niet zo hard gaat vlak voor de bocht".

PS Dit is geen verwijt aan jouw een buffervat neemt nou eenmaal ruimte in dus die zou ik ook niet willen.
Denk dat het twee losstaande problemen zijn.
Als m'n warmtepomp zou pendelen omdat ik geen buffervat heb, zou ik er nog vrede mee hebben.
Denk dat dat risico niet zo heel groot is, aangezien normaal gesproken vrijwel alle vloeroppervlak tegelijk open staat. En overigens; ook daar zou een slimmere sturing uitkomst kunnen bieden.

Nu pendelt m'n warmtepomp niet omdat ik geen buffervat heb, maar omdat evohome zelf pendelt. En dat moet gewoon niet gebeuren. Andere situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Gebruik je wel twee pompen in je systeem, de CV-pomp en warmtepomp-pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

leonbong schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:53:
Gebruik je wel twee pompen in je systeem, de CV-pomp en warmtepomp-pomp?
Heb alleen de WP pomp.

Heb wel drie open verdelers hangen nog :X

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 04-10-2022 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Dit is bijna niet goed te krijgen, eigenlijk wil je de flow door je WP constant houden.
Maar een CV-zijde varieer je tgv de zoneregeling.

Jij hebt dus het onderste schema, dat wordt heel lastig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Nm8hAC8Qlh-RKhw-rqYh133UfQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jkrzDLkCEKRAhbn0TIERwO5H.jpg?f=user_large

[ Voor 50% gewijzigd door leonbong op 04-10-2022 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

leonbong schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:56:
Dit is bijna niet goed te krijgen, eigenlijk wil je de flow door je WP constant houden.
Maar een CV-zijde varieer je tgv de zoneregeling.

Jij hebt dus het onderste schema, dat wordt heel lastig.
[Afbeelding]
Ik heb dat bovenste schema hier actief en dat werkt uitstekend. Ook ik heb drie open (=pomploze) verdelers voor de 3 vloeren hier.

@MikeyMan Ik heb er ook over nagedacht of ik in plaats van een buffervat de BG altijd open zou zetten, zoals soms gesuggereerd wordt. Dat leek me geen goed idee, want juist evohome stuurt de boel per zone aan. Dat zou dus betekenen dat als de BG op temperatuur is en de werkkamer op de 1e verdieping te koud is en dus vraagt, dat de BG óók extra verwarmd gaat worden en dat is dan toch echt niet de bedoeling.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@Hippe Lip
Dus je hebt een buffervat en seperate pomp.
Dat is gewoon de opstelling die evohome adviseert en nog belangrijker de meeste WP fabrikanten adviseren ook deze opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tajah, we kunnen er lang of kort over discussiëren. Ik kan geen buffervat kwijt. Dus het zal zo moeten.

Eerst maar eens de verdelers vervangen en dan eens kijken of ik evohome eruit donder.

[ Voor 29% gewijzigd door MikeyMan op 09-10-2022 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17-09 21:51
Weet iemand de laatste firmware versie voor de Evohome?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick94
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-08-2024
Ik draai op 02.00.17.03 applicatie en 02.00.17.00 wifi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dezonnebril
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09 11:08
Dashlane schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:26:
Weet iemand de laatste firmware versie voor de Evohome?
WiFi module: 02.00.17.00
Application module: 02.00.19.33

https://ensupport.getconn...controller?language=en_US

If at first you don’t succeed, call it version 1.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deleij.f
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-01 13:16
Ik hoop dat dit het juiste topic is voor mijn vraag. Mijn situatie:
Mitsubishi Electric warmtepomp met buffervat
Vloerverwarming op 3 etages. 3 open kunststof verdelers, 8, 6 en 5 groepen. Hier wil ik 10 of 11 zones van maken. Ik wil kunnen verwarmen en koelen.

Welke evohome parts heb ik allemaal nodig om dit mogelijk te maken? Ik kom er zelf niet uit en de configurator van Resideo is er niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@deleij.f Voordat er misverstanden ontstaan over open of gesloten verdelers: heb je een pomploze verdeler of is het een verdeler met eigen circulatiepomp die warm CV-water bijmengt in het vv-circuit?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deleij.f
Hippe Lip schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:30:
@deleij.f Voordat er misverstanden ontstaan over open of gesloten verdelers: heb je een pomploze verdeler of is het een verdeler met eigen circulatiepomp die warm CV-water bijmengt in het vv-circuit?
Goeie! Ik heb 3 pomploze verdelers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@deleij.f
Dan zal ik vast een aftrap maken aan de hand van wat ik me zo kan bedenken hier in huis. Ik heb een vergelijkbare situatie.
Graag correcties en aanvullingen van anderen als ik iets mis heb.
  • centrale bedieningspaneel met touch display
  • Wandmontage of losse voet daarvoor (=voeding)
  • per verdelerblok een HCE80
    Eventueel met uitbreiding als je niet genoeg kleppen aan kunt sturen
  • Per kamer een honeywell round wireless
  • Een BDR91T voor aansturing van je secundaire circulatiepomp.
  • Een BDR91T voor omschakeling van elke HCE80 tussen verwarmen en koelen.
    Dat mag overigens ook met een handschakelaar. Ook kun je de bedrading daarvoor naar één punt leiden waar je dat met een (eigen geknutseld) relais omschakelt voor alle HCE80’s
  • Eventueel een BDR91T om je WP om te schakelen tussen verwarmen en koelen als je evohome hiervoor leidend laat zijn
Opmerkingen
  • Kijk of je met evohome wel zoveel zones kunt maken
  • Je hebt per lus een servomotor nodig om die open of dicht te sturen.
  • Er kunnen meerdere lussen in één zone zitten, de kleppen daarvoor kunnen dan parallel aangesloten worden. De HCE80 heeft meerdere contacten per groep.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb

fmb

@deleij.f
Hippe Lip schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:48:
@deleij.f
Dan zal ik vast een aftrap maken aan de hand van wat ik me zo kan bedenken hier in huis. Ik heb een vergelijkbare situatie.
    Dat mag overigens ook met een handschakelaar. Ook kun je de bedrading daarvoor naar één punt leiden waar je dat met een (eigen geknutseld) relais omschakelt voor alle HCE80’s
  • Eventueel een BDR91T om je WP om te schakelen tussen verwarmen en koelen als je evohome hiervoor leidend laat zijn
Opmerkingen
  • Er kunnen meerdere lussen in één zone zitten, de kleppen daarvoor kunnen dan parallel aangesloten worden. De HCE80 heeft meerdere contacten per groep.
Lijstje ziet er compleet uit. Per HCE80 heb je nog wel een draadloze module nodig, de HRA80. Verder natuurlijk de servomotoren (die staan al wel bij de opmerkingen genoemd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zou wel helpen als er een plattegrond is.

En persoonlijk zou ik waar mogelijk het aantal brds zoveel mogelijk vervangen door shelly's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
MikeyMan schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:08:
[...]
En persoonlijk zou ik waar mogelijk het aantal brds zoveel mogelijk vervangen door shelly's.
Kan je een Shelly gebruiken ipv een BRD91, dus zelfstandig koppelen met de Evohome Controller? Of bedoel je dat je achter een BDR91 een Shelly kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RichieB schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:18:
[...]

Kan je een Shelly gebruiken ipv een BRD91, dus zelfstandig koppelen met de Evohome Controller? Of bedoel je dat je achter een BDR91 een Shelly kan zetten?
Nee dat gaat helaas niet. Doelde op het schakelen van de koeling. Was iets te kortaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deleij.f
Hippe Lip schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:48:
@deleij.f
Opmerkingen
Heel erg bedankt voor je moeite! Hier kan ik mee verder. Nu heb ik een van de verdelers naast de WP hangen, kan ik dan met 1 BDR uit de voeten? Ik las ergens dat dat zou moeten kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deleij.f
MikeyMan schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:08:
Zou wel helpen als er een plattegrond is.

Ik ben nog niet thuis in deze terminologie, sorry. Wat bedoel je met Shelly’s? En waarom heb ik die nodig? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

deleij.f schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 23:32:
[...]

Heel erg bedankt voor je moeite! Hier kan ik mee verder. Nu heb ik een van de verdelers naast de WP hangen, kan ik dan met 1 BDR uit de voeten? Ik las ergens dat dat zou moeten kunnen :)
Dat kan alleen als de Bdr91 hetzelfde moet aansturen. De BDR91 gebruik je meestal om een aan/uit contact aan te sturen. Dat kun je splitsen maar alleen als hetzelfde aan/uit contact op hetzelfde moment voor meerdere apparaten gebruikt kan worden.

Voorbeeld: ik gebruik 1 Bdr91t om de warmtepomp naar koelmodus te zetten en om de HCE80 om te schakelen naar koelmodus. Tevens kon ik via de lepe hoek van de trap makkelijk een kabel aanleggen van de zolder naar de begane grond. Via die kabel stuur ik ook de hce80 op de begane grond aan. Ofwel: ik heb 1 Bdr91t om om te schakelen naar koelmodus en op deze brd91t zitten de warmtepomp en beide HCE80’s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb

fmb

deleij.f schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 23:33:
[...]

Ik ben nog niet thuis in deze terminologie, sorry. Wat bedoel je met Shelly’s? En waarom heb ik die nodig? :)
De Bdr91t kost best wel wat, als je geen fysieke kabel ergens naar toe kan krijgen zoals ik heb gedaan (zie boven), dan zou je met Shelly’s of iets soortgelijks een aan/uit signaal kunnen doorgeven. Dit is meer domotica; de eerste shelly leest een signaal uit, de tweede kopieert hetzelfde signaal. Er hoeft dan geen fysieke kabel te zitten tussen beide Shelly’s, die werken draadloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:50

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Aangezien dit het meest evohome-gerichte topic hier is plaats ik de vraag ook eens hier.

Ik heb op mijn eerste verdieping een paar oude enkelplaats T11 radiatoren die op termijn vervangen zullen worden. Hier zitten nu HR92 knoppen op, en de radiatoren zijn waterzijdig ingeregeld (heimeier Eclipse) door de installateur bij het plaatsen van het evohome systeem. Ik twijfel echter of dat nodig is, en of ze niet meer open moeten staan. Twee van de ruimtes warmen namelijk gewoon nooit lekker op. Het duurt lang, radiator blijft onderin wat aan de koude kant, etc. Daarnaast vraag ik me af hoe zinnig het is om met evohome waterzijdig in te regel voor ruimtes die incidenteel verwarmt worden, de evohome knoppen sluiten ze toch gewoon af?

Ik heb niet echt verstand van zaken, daarom hier de checkvraag: Wat weerhoudt me ervan om die kranen gewoon volledig open te zetten om de flow zo groot mogelijk te maken en zo min mogelijk weerstand in het systeem te maken? De evohome knoppen zullen immers gewoon de gehele kraan afsluiten als de ruimte warm genoeg is?

Indien relevant: Ik heb beneden vloerverwarming 5 groepen met aan/uit klep en thermostaat (inregel-instelling weet ik zo niet), en op zolder nog een grote T22 radiator die wel goed opwarmt.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
DualDevil schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:24:
[...]
Ik heb niet echt verstand van zaken, daarom hier de checkvraag: Wat weerhoudt me ervan om die kranen gewoon volledig open te zetten om de flow zo groot mogelijk te maken en zo min mogelijk weerstand in het systeem te maken? De evohome knoppen zullen immers gewoon de gehele kraan afsluiten als de ruimte warm genoeg is?
[...]
Ja maar dan kan je nooit meer al je kamers tegelijk verwarmen en dat heb je nodig voor als je overstapt op een warmtepomp! Sorry, ik papegaai even na wat ik zo her-en-der lees.
Volgens mij kan je wat je schrijft met Evohome ongestraft doen. Naregeling zoals Evohome wordt ook wel "de luie optie" genoemd omdat je dan niet perse waterzijdig hoeft in te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Niet helemaal mee eens.
Je wil dat evohome tijdens normaal bedrijf de klep grof 30% open zet, dat het evohome systeem beter afregelen dan op 1% of niks open.
Dat laatste zal gebeuren als de flow in niet waterzijdig ingerelde situaties inzet waarbij dan de waterflow vaak veel te veel is.

Dus check eerst wat nu kraanklepstand is als de temperatuur is bereikt van een Evohome knop:
100% --> Meer flow noodzakelijk op de kraan.
<10% --> Minder flow noodzakelijk op de kraan.
Het is best normaal en goed gasverbruik (HR-bedrijf van ketel) dat de onderkant van radiator lauw/koud is. Dat is zelfs de bedoeling.

PS Ik zou bij evohome wel een radiator wel te veel flow geven. Dus een radiator moet 40l/uur hebben, dan zou ik de eclipse op 50l/uur instellen.

[ Voor 52% gewijzigd door leonbong op 27-10-2022 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-09 22:20
Ik zit dit topic even door te lezen en lees iets over warmtepomp en pendelen in combinatie met evohome.

Enkele weken geleden hebben wij een daikin altherma 3 geinstalleerd gekregen en hierbij ook evohome aansturing.
Op de begane grond hebben we vloerverwarming in 7 groepen, met een verdeler incl pomp.
Gedurende de weken dat hij nu aan staat (expres temperatuur hoog gezet zodat ik een beeld krijg van het verbruik) laat hij eigenlijk dagelijks een pendelend beeld zien. ( tenminste, ik vind dat hij zichzelf vrij vaak in en uit schakelt)

Wat ik graag zou willen is dat de warmtepomp wat langere en minder krachtige runs maakt.
Sowieso ga ik de aanvoer temperatuur nog iets verlagen, maar nou vraag ik me af of evohome niet ook een oorzaak kan zijn van het pendelen.
Hoe kan ik dit controleren?

*hardware*
daiking Altherma 3
7 groeps vloerverwarming met pomp
20L buffer vat
200L ssw boiler
(boven alles oude radiatoren)

Dit is stroomverbruik vandaag van alle groepen, maar de uitschieters zijn van de wp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8sJVlkYuC4fsI0rKhs5b08qYG1I=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FqxkGdSjqysc34PYZcGu43wO.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 20% gewijzigd door jichem op 27-10-2022 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:50

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

leonbong schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:38:
Dus check eerst wat nu kraanklepstand is als de temperatuur is bereikt van een Evohome knop:
100% --> Meer flow noodzakelijk op de kraan.
<10% --> Minder flow noodzakelijk op de kraan.
Het is best normaal en goed gasverbruik (HR-bedrijf van ketel) dat de onderkant van radiator lauw/koud is. Dat is zelfs de bedoeling.

PS Ik zou bij evohome wel een radiator wel te veel flow geven. Dus een radiator moet 40l/uur hebben, dan zou ik de eclipse op 50l/uur instellen.
Duidelijk verhaal, dat kan ik begrijpen. Ik ga kijken en zo nodig beter instellen :)

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ps klepstand (%) op de hr92 controleren.

Op centrale paneel kan je de warmtevraag uitlezen maar dat is niet hetzelfde als de klepstand. Je moet het dus echt op de individuele hr92 uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@jichem Hoe stuurt Evohome de warmtepomp aan? Heb je de BDR91 met of zonder T op het eind? En hoe staan de instellingen van Evohome voor de warmtebron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derooij
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Er zijn best uitgebreide discussies over de voors en tegens van warmtepomp regelingen. Kijk daarvoor ook eens in het forum over de Daikin Altherma 3. Er zijn verschillende Tweakers die eigenlijk van mening zijn dat je de warmtepomp zo min mogelijk moet regelen, en zelf zijn eigen ding laten doen op basis van een stooklijn. Maar het hangt sterk samen met je afgiftesysteem, dus het antwoord is wat genuandeerder denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb hier al eea over gemeld. De aansturing van evohome is m.i. totaal ongeschikt voor een warmtepomp. Zolang er een periode van een uur als basis wordt genomen blijft het ruk.

Een flink buffervat is m.i. de enige oplossing hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
RichieB schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:46:
@jichem Hoe stuurt Evohome de warmtepomp aan? Heb je de BDR91 met of zonder T op het eind? En hoe staan de instellingen van Evohome voor de warmtebron?
Ik zou even op het product zelf moeten kijken om het heel zeker te weten. Maar de offerte staat de versie zonder T.

Onderdelen van de offerte (en dus geinstalleerd)
- centraal bedieningspaneel
- tafelmodule atf-800
- wandmodule atf-600
- ketelrelaismodule
- bypass
- 7x radiatorthermostaat
- zoneklep 22mm
- relais bdr 91

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
MikeyMan schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 23:34:
Heb hier al eea over gemeld. De aansturing van evohome is m.i. totaal ongeschikt voor een warmtepomp. Zolang er een periode van een uur als basis wordt genomen blijft het ruk.

Helaas hebben wij een aparte thermostaat voor de afzonderlijke kamers nodig, onze woonkamer verwarmt goed door de zon. Dan kunnen we het boven niet meer warm krijgen.
Wat versta je onder een flink buffervat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jichem schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 08:41:
[...]

Helaas hebben wij een aparte thermostaat voor de afzonderlijke kamers nodig, onze woonkamer verwarmt goed door de zon. Dan kunnen we het boven niet meer warm krijgen.
Ik zit met ongeveer hetzelfde. Glazen pui op zowel Noord als Zuid. Maar met het stuurgedrag van evohome is het eerlijk gezegd vrij dramatisch. Hoe erg het concreet is, hangt een beetje af van het minimum vermogen van je warmtepomp. Maar minimaal een run per uur zit je wel aan.
Helaas geen ruimte mee voor een buffervat, maar achteraf kan het eigenlijk niet zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
MikeyMan schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 08:49:
[...]

Ik zit met ongeveer hetzelfde. Glazen pui op zowel Noord als Zuid. Maar met het stuurgedrag van evohome is het eerlijk gezegd vrij dramatisch. Hoe erg het concreet is, hangt een beetje af van het minimum vermogen van je warmtepomp. Maar minimaal een run per uur zit je wel aan.
Helaas geen ruimte mee voor een buffervat, maar achteraf kan het eigenlijk niet zonder.
Wij hebben nu een 20l buffervat bij de installatie, maar heb nog best wat ruimte om een grotere kwijt te kunnen als dat rendabel is. We zijn nu zover met de verduurzaming van de woning dat het wel op de kleinere zaken aan komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jichem schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 08:51:
[...]

Wij hebben nu een 20l buffervat bij de installatie, maar heb nog best wat ruimte om een grotere kwijt te kunnen als dat rendabel is. We zijn nu zover met de verduurzaming van de woning dat het wel op de kleinere zaken aan komt...
Heb me te weinig verdiept in buffervaten, maar ik zie hier vaak 100-200 liter langs komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
200L buffer? wow, dat is wel enorm.
Dat is even groot als ons sanitair vat.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17-09 21:51
Toevallig zijn de bij mij een wp aan het installeren. Installateur vertelde mij dat een buffervat nodig was met evohome en installeren een 50L vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
jichem schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 08:40:
[...]
Ik zou even op het product zelf moeten kijken om het heel zeker te weten. Maar de offerte staat de versie zonder T.
[…]
Dat is jammer want alleen de BDR91T heeft aangepaste instellingen voor een warmtepomp zoals maximaal 1x per uur schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
RichieB schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:27:
[...]

Dat is jammer want alleen de BDR91T heeft aangepaste instellingen voor een warmtepomp zoals maximaal 1x per uur schakelen.
Is deze 1 op 1 uit te wisselen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
jichem schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:30:
[...]

Is deze 1 op 1 uit te wisselen?
Ja, je moet de oude dan verwijderen uit Evohome en de nieuwe koppelen. Dan krijg je de aangepaste instellingensmogelijkheden te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
jichem schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 08:56:
200L buffer? wow, dat is wel enorm.
Dat is even groot als ons sanitair vat.....
Voor naregeling wordt een parallel buffervat aangeraden. De warmtepomp houdt dan alleen het buffervat op temperatuur en via een warmtewisselaar en een extra pomp die aangestuurd wordt door Evohome wordt de warmte uit het buffervat verdeeld over de zones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

Dit hangt er dus helemaal vanaf of je alles goed ingesteld hebt en de juiste componenten van Evohome hebt aangeschaft. De conclusie “totaal ongeschikt” ben ik het dus niet mee eens en ik denk dat je daarmee andere mensen ook een verkeerd beeld geeft. En verder zal voor elke combinatie warmtepomp/thermostaat gelden dat de settings wel goed moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

fmb schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 12:19:
[...]

Dit hangt er dus helemaal vanaf of je alles goed ingesteld hebt en de juiste componenten van Evohome hebt aangeschaft. De conclusie “totaal ongeschikt” ben ik het dus niet mee eens en ik denk dat je daarmee andere mensen ook een verkeerd beeld geeft. En verder zal voor elke combinatie warmtepomp/thermostaat gelden dat de settings wel goed moeten zijn.
Zolang evohome met een periode van een uur blijft schakelen blijf ik bij mijn uitspraak. Zeker als zo'n brd91t nota bene wordt verkocht als noodzakelijk voor een warmtepomp. Je kunt settings wijzigen tot je een ons weegt, veranderen doet het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

MikeyMan schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 12:37:
[...]

Zolang evohome met een periode van een uur blijft schakelen blijf ik bij mijn uitspraak. Zeker als zo'n brd91t nota bene wordt verkocht als noodzakelijk voor een warmtepomp. Je kunt settings wijzigen tot je een ons weegt, veranderen doet het niet.
We hebben duidelijk andere ervaringen. Het maximaal 1 keer per uur schakelen betekent niet dat er ook echt elk uur geschakeld wordt. Mijn warmtepomp maakt makkelijk runs van een hele dag, aangestuurd door Evohome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

fmb schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:48:
[...]

We hebben duidelijk andere ervaringen. Het maximaal 1 keer per uur schakelen betekent niet dat er ook echt elk uur geschakeld wordt. Mijn warmtepomp maakt makkelijk runs van een hele dag, aangestuurd door Evohome.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jyaLBaOklNVsrM1bmt9gew3YZU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e7g45yzPMxDCPqWyQQGpiBRV.png?f=fotoalbum_large

Mooier kan ik het niet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

DualDevil schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:24:
Ik heb op mijn eerste verdieping een paar oude enkelplaats T11 radiatoren die op termijn vervangen zullen worden. Hier zitten nu HR92 knoppen op, en de radiatoren zijn waterzijdig ingeregeld (heimeier Eclipse) door de installateur bij het plaatsen van het evohome systeem. Ik twijfel echter of dat nodig is, en of ze niet meer open moeten staan. Twee van de ruimtes warmen namelijk gewoon nooit lekker op. Het duurt lang, radiator blijft onderin wat aan de koude kant, etc. Daarnaast vraag ik me af hoe zinnig het is om met evohome waterzijdig in te regel voor ruimtes die incidenteel verwarmt worden, de evohome knoppen sluiten ze toch gewoon af?

@DualDevil
Kan het zijn dat je installateur niet zo erg veel ervaring met evohome heeft? Waterzijdig inregelen is prima, maar dat doe je vooral voor een situatie zonder naregeling per zone. Evohome zorgt juist er juist voor dat elke zone (kamer) de warmte krijgt die nodig is en daarna inderdaad dichtgezet wordt. Waterzijdig inregelen is naar mijn mening dan ook niet nodig en jouw ervaring lijkt dat te bevestigen. Ik denk dat je die radiatoren prima verder open kunt zetten.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

leonbong schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:38:
Niet helemaal mee eens.
Je wil dat evohome tijdens normaal bedrijf de klep grof 30% open zet, dat het evohome systeem beter afregelen dan op 1% of niks open.
Huh, wordt die klep proportioneel geregeld? Bij mijn weten stuurt evohome een zone open of dicht. Tussenstanden zijn er niet. Er wordt gemoduleerd door de tijd dat de klep open of dicht staat. En het aantal schakelmomenten per uur is daarbij instelbaar.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BiM0C88uAfVBRAMdAc0MbpUWNRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zSsOYdDN8aFxg0cyJtNacMTM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nPseTRwR6Ryc9qfH-39Bgy5c4ww=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MZBdp5hiIlNxd2LUnq6aLkWy.jpg?f=user_large

Ik wel ;)

Onderste grafiek: De BDR91T geeft in dit voorbeeld de hele dag een aan signaal van +-7u tot +- 17u.
Bovenste grafiek: De warmtepomp schakelt soms zelf uit op basis van retourtemperatuur/delta T, maar draait ook urenlang

Het kan dus wel.

[ Voor 22% gewijzigd door fmb op 28-10-2022 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

jichem schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:53:
Ik zit dit topic even door te lezen en lees iets over warmtepomp en pendelen in combinatie met evohome.

Enkele weken geleden hebben wij een daikin altherma 3 geinstalleerd gekregen en hierbij ook evohome aansturing.
Op de begane grond hebben we vloerverwarming in 7 groepen, met een verdeler incl pomp.
@jichem
Ehh, hier lijkt, als ik je goed begrijp, een fout gemaakt te worden. Je hebt een vloerverwarmingverdeler met pomp? Die dingen zijn prima als je een gasgestookte CV-ketel hebt. Die geeft namelijk een te hoge temperatuur voor de vloerverwarming. Die verdeler van je circuleert het water in de vloer en mengt een beetje warm water van de ketel bij als het te koud wordt.

Een WP daarentegen wil je draaien met een zo hoog mogelijk rendement. En dat bereik je door een zo laag mogelijke temperatuur van je CV-water. Dan werkt die bijmenging niet, want die heeft een groter temperatuurverschil nodig. Je hebt een gesloten verdeler nodig. Vind ik nogal verwarrende naam; ik bedoel een verdeler zonder pomp; als een radiator in het circuit opgenomen. Op die manier kun je je WP met de laagste temperatuur laten werken, dus hoogste rendement.
Gedurende de weken dat hij nu aan staat (expres temperatuur hoog gezet zodat ik een beeld krijg van het verbruik) laat hij eigenlijk dagelijks een pendelend beeld zien. ( tenminste, ik vind dat hij zichzelf vrij vaak in en uit schakelt)
Niet zo heel vreemd met hete huidige weer. Je hebt nauwelijks warmte nodig. Of het goed functioneert weet je pas volgende week als het wat kouder wordt.
Wat ik graag zou willen is dat de warmtepomp wat langere en minder krachtige runs maakt.
Laat je de WP in WAR draaien, met weersafhankelijke watertemperatuur? Dat is de manier om terug te moduleren.
Sowieso ga ik de aanvoer temperatuur nog iets verlagen, maar nou vraag ik me af of evohome niet ook een oorzaak kan zijn van het pendelen.
Zie hierboven.
*hardware*
daiking Altherma 3
7 groeps vloerverwarming met pomp
20L buffer vat
200L ssw boiler
(boven alles oude radiatoren)
Ehh, 20 liter buffer? Of 200 liter?
Parallel of in serie?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

fmb schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 20:52:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik wel ;)

Onderste grafiek: De BDR91T geeft in dit voorbeeld de hele dag een aan signaal van +-7u tot +- 17u.
Bovenste grafiek: De warmtepomp schakelt soms zelf uit op basis van retourtemperatuur/delta T, maar draait ook urenlang

Het kan dus wel.
Zou graag weten hoe dan. Heb alles geprobeerd en blijft kut met peren. Wat ik ook instel, hij blijft delen van uren schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Hmm, het lijkt erop dat je deze mening niet hebt uit eigen ervaring? Ik heb namelijk een uitstekende ervaring met de combinatie WP met evohome. Maar daarbij is het wel belangrijk dat dit gebeurt met de juiste setup van componenten en instellingen. Anders kan het inderdaad goed mis gaan.
Hier draait het uitstekend, in combinatie met een buffervat.

En wat die ‘periode van een uur’ betreft: je kunt het aantal schakelingen per uur instellen tussen 1 en 6x per uur. En als dat 1x per uur is, betekent dat niet meteen een heel uur aan, maar dat een zone maar één keer per uur open gezet wordt. Dat is prima voor een WP, zeker in combinatie met vloerverwarming. Beide zijn trage systemen en bij een juiste dimensionering zorgt dit ervoor dat de WP ook maar eens per uur aan gaat.
En als er meer warmte nodig is (en WAR ingesteld is) loopt die langer door.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

jichem schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 08:41:
[...]
@jichem
Bedoel je te vragen hoe groot je buffervat moet zijn?
Dat kun je zelf narekenen. Zie hiervoor bijvoorbeeld warmtepomp-weetjes.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hippe Lip schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 21:08:
[...]

Hmm, het lijkt erop dat je deze mening niet hebt uit eigen ervaring? Ik heb namelijk een uitstekende ervaring met de combinatie WP met evohome. Maar daarbij is het wel belangrijk dat dit gebeurt met de juiste setup van componenten en instellingen. Anders kan het inderdaad goed mis gaan.
Hier draait het uitstekend, in combinatie met een buffervat.

En wat die ‘periode van een uur’ betreft: je kunt het aantal schakelingen per uur instellen tussen 1 en 6x per uur. En als dat 1x per uur is, betekent dat niet meteen een heel uur aan, maar dat een zone maar één keer per uur open gezet wordt. Dat is prima voor een WP, zeker in combinatie met vloerverwarming. Beide zijn trage systemen en bij een juiste dimensionering zorgt dit ervoor dat de WP ook maar eens per uur aan gaat.
En als er meer warmte nodig is (en WAR ingesteld is) loopt die langer door.
Dit is letterlijk gewoon hier in huis gemeten.

Je beschrijft precies het probleem. Hij blijft op 'x keer per uur sturen'. Dat is zeker niet prima voor een wp, aangezien je dan dus gegarandeerd elk uur een aan/uit cycle hebt.

Ik zeg het nog eens, zonder een forse buffer is het simpelweg een bagger sturing. Dat er een buffer nodig is omdat het minimale vermogen van de warmtepomp hoger is dan de gevraagde afgifte is tot daar aan toe. De manier waarop warmte gevraagd wordt slaat nergens op.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 28-10-2022 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

MikeyMan schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 08:49:
[...]

@MikeyMan
Als je geen ruimte hebt voor een buffervat zou je een of meer zones permanent open kunnen zetten. Wat nog wel eens gedaan wordt is de vloerverwarming beneden permanent open zetten. Die moet dan wel voldoende warterinhoud hebben om als buffer te kunnen dienen. Bijverschijnsel is dan wel dat als een zone boven warmte vraagt, dat beneden dan meeloopt.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

MikeyMan schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 21:03:
[...]

Zou graag weten hoe dan. Heb alles geprobeerd en blijft kut met peren. Wat ik ook instel, hij blijft delen van uren schakelen.
Dat is best lastig schieten uit de losse pols.

Had je al ergens opgeschreven welke componenten je gebruikt?

Er schieten me voor nu 5 vragen te binnen:
1. Welke software versies heeft je Evohome thermostaat
2. Staat in Evohome je verwarming ook als warmtepomp ingevuld?
3. Wat waren de ruimte en ingestelde temperaturen op het moment van je grafiek? (Reden: waren de ruimtetemperaturen bereikt)?
4. Heb je al eens geprobeerd om de gewenste temperatuur tijdelijken een paar graden hoger te zetten? Blijft het signaal dan langer aan?
5. Welk signaal laat je in de grafiek zien, is dat het aan/uit signaal van je BRD91T?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

MikeyMan schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 21:18:
[...]
Je beschrijft precies het probleem. Hij blijft op 'x keer per uur sturen'. Dat is zeker niet prima voor een wp, aangezien je dan dus gegarandeerd elk uur een aan/uit cycle hebt.
Ik snap dat dit je ervaring is, maar deze conclusie klopt dus niet. Het geeft niet gegarandeerd elk uur een cyclus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

MikeyMan schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 21:18:
[...]
Dit is letterlijk gewoon hier in huis gemeten.

Ik zeg het nog eens, zonder een forse buffer is het simpelweg een bagger sturing.
Tja, dat kan aan meerdere dingen liggen. Afgezien van weinig vraag (in deze tijd van het jaar) kan het zijn dat hij zijn warmte niet goed kwijt kan? Te weinig capaciteit in het afgiftesysteem of een te grote WP die daardoor niet vergenoeg terug kan moduleren?
Maar je hebt gelijk dat een buffer wel helpt om de boel een beetje uit te vlakken. Maar dat gaat dan niet over meerdere uren. Zo’n buffer is ook in 10-30 minuten op temperatuur, of je moet echt een enorm ding hebben.

Een alternatief is dat je maar een beperkt aantal stookmomenten programmeert. Dat heb ik hier nu gedaan. Doordat ik ‘s nachts een paar graden lager vraag is de WP dan effectief uit, wat in de ochtend resulteert in een langere run. Daarna weer uit en in de middag en avond weer een run.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hippe Lip schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 21:26:
[...]

Tja, dat kan aan meerdere dingen liggen. Afgezien van weinig vraag (in deze tijd van het jaar) kan het zijn dat hij zijn warmte niet goed kwijt kan? Te weinig capaciteit in het afgiftesysteem of een te grote WP die daardoor niet vergenoeg terug kan moduleren?
Maar je hebt gelijk dat een buffer wel helpt om de boel een beetje uit te vlakken. Maar dat gaat dan niet over meerdere uren. Zo’n buffer is ook in 10-30 minuten op temperatuur, of je moet echt een enorm ding hebben.

Een alternatief is dat je maar een beperkt aantal stookmomenten programmeert. Dat heb ik hier nu gedaan. Doordat ik ‘s nachts een paar graden lager vraag is de WP dan effectief uit, wat in de ochtend resulteert in een langere run. Daarna weer uit en in de middag en avond weer een run.
Je hebt het over output. Ik heb het over input.

De manier waarop evohome warmte vraagt is gewoon niet geschikt voor de aansturing voor een warmtepomp. Dat je er met allerlei noodgrepen iets van kunt maken staat daar los van.

Dat er wat in de knoop raakt omdat er te weinig afgifte is, accepteer ik. Maar dan wil ik wel dat evohome op een fatsoenlijke manier probeert aan te sturen. En dat lukt niet.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 28-10-2022 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

fmb schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 21:23:
[...]

Ik snap dat dit je ervaring is, maar deze conclusie klopt dus niet. Het geeft niet gegarandeerd elk uur een cyclus.
Ik houd me aanbevolen voor suggesties. Ik heb inmiddels alles geprobeerd, en wat ik ook instel, hij blijft in blokken van een uur sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

MikeyMan schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 21:30:
[...]
Je hebt het over output. Ik heb het over input.
@MikeyMan
Voordat er misverstanden ontstaan: input van wát? Kun je iets nader specificeren wat je bedoelt en waarin dat verschilt van waar ik het over heb?
De manier waarop evohome warmte vraagt is gewoon niet geschikt voor de aansturing voor een warmtepomp. Dat je er met allerlei noodgrepen iets van kunt maken staat daar los van.
Tja, onze ervaringen verschillen kennelijk. De situatie hier bewijst dat het prima kan namelijk.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Input : wat vraagt evohome. Daar heb ik al bewijs voor geplaatst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jyaLBaOklNVsrM1bmt9gew3YZU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e7g45yzPMxDCPqWyQQGpiBRV.png?f=fotoalbum_large

Output: hoe gaat de warmtepomp ermee om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

MikeyMan schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 21:34:
Input : wat vraagt evohome. Daar heb ik al bewijs voor geplaatst:
[Afbeelding]

Output: hoe gaat de warmtepomp ermee om.
Had je mijn vragen gezien? Probeer je graag te helpen.
Mijn grafiek laat ook duidelijk zien dat het echt anders kan ;)

Ben het met je eens dat de “input” die Evohome geeft (het aan/uit signaal van de BDR91T) los staat van eventuele warmteafgifte problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@MikeyMan
Even een essentiële vraag:

Als jouw evohome vraagt, dan schakelt die een BDR91(T) aan. Waar is die BDR op aangesloten, oftewel: WAT wordt er daarmee aangeschakeld?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

fmb schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 21:21:
[...]

Dat is best lastig schieten uit de losse pols.

Had je al ergens opgeschreven welke componenten je gebruikt?

Er schieten me voor nu 5 vragen te binnen:
1. Welke software versies heeft je Evohome thermostaat
De laatste, inclusief wp software
2. Staat in Evohome je verwarming ook als warmtepomp ingevuld?
Uiteraard
3. Wat waren de ruimte en ingestelde temperaturen op het moment van je grafiek? (Reden: waren de ruimtetemperaturen bereikt)?
Hij draait nu mee, maar heb de wp op warmte sturing gezet. Dus die doet nu niks meer met de input van de thermostaat.
4. Heb je al eens geprobeerd om de gewenste temperatuur tijdelijken een paar graden hoger te zetten? Blijft het signaal dan langer aan?
Bij 100% warmtevraag stuurt ie inderdaad een uur lang 100% een aan signaal.
Probleem is alleen dat ie zodra de temperatuur in zicht is gaat proberen te moduleren en daar gaat het mis.
5. Welk signaal laat je in de grafiek zien, is dat het aan/uit signaal van je BRD91T?
Yup. Shelly die aan de brd91t hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hippe Lip schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 21:40:
@MikeyMan
Even een essentiële vraag:

Als jouw evohome vraagt, dan schakelt die een BDR91(T) aan. Waar is die BDR op aangesloten, oftewel: WAT wordt er daarmee aangeschakeld?
Die brd91t zit aangesloten op de heat aansluiting van mn panasonic WP.

Relais dicht is warmtevraag. Relais open is warmtevraag uit.

Hier heb ik een Shelly tussen zitten omdat ik raar gedrag zag. Wat dus bevestigd wordt door wat ik aan meetwaardes zie.

Nu weet ik overigens niet of andere merken warmtepomp iets liberaler omgaan met de thermostaat input. Mijn Panasonic schakelt direct uit als de warmtevraag wegvalt.

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 28-10-2022 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

MikeyMan schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 21:44:
[...]

Die brd91t zit aangesloten op de heat aansluiting van mn panasonic WP.

Relais dicht is warmtevraag. Relais open is warmtevraag uit.

Hier heb ik een Shelly tussen zitten omdat ik raar gedrag zag. Wat dus bevestigd wordt door wat ik aan meetwaardes zie.

Nu weet ik overigens niet of andere merken warmtepomp iets liberaler omgaan met de thermostaat input. Mijn Panasonic schakelt direct uit als de warmtevraag wegvalt.
Hier zit ‘m waarschijnlijk de kneep. Je WP direct aansturen met evohome is geen geschikte formule. Je loopt dan namelijk het risico dat evohome een te korte aan-tijd heeft, waardoor je WP te kort aan staat. Dat vindt die namelijk niet leuk en dat leidt tot hoge slijtage.

Ik heb het hier als volgt geregeld. Mijn WP draait in WAR en houdt afhankelijk van de buitentemperatuur de laagst mogelijke CV-watertemperatuur aan. Aan en uit bepaalt de WP helemaal zelf, aan de hand van de temperatuur van het (parallelle) buffervat.

Evohome stuurt de secundaire circulatiepomp aan; de pomp tussen buffervat en het huis. Daar heb ik ook een shelly tussen zitten om de boel te kunnen monitoren.
Geen probleem als daar een heel korte run tussen zit. De WP houdt zijn geprogrammeerde minimale runtijd aan en kan zijn warmte daarbij altijd kwijt in het buffervat. Voorwaarde is dan wel dat de afmetingen van dat buffervat overeenkomen met het minimale vermogen van je WP (ik hoop dat die kan moduleren?) en de minimale runtijd (meestal 10 minuten).
Zie bijvoorbeeld warmtepomp-weetjes.nl om te berekenen hoe groot je buffer moet zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 28-10-2022 22:05 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Hippe Lip daar zit zeker de kneep. Je compenseert de gebrekkige sturing van de evohome op deze manier volledig door je buffervat.

Blijft m.i. overeind dat de sturing van evohome op zichzelf totaal ongeschikt is voor een warmtepomp zonder buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

Hippe Lip schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:02:
[...]

Hier zit ‘m waarschijnlijk de kneep. Je WP direct aansturen met evohome is geen geschikte formule. Je loopt dan namelijk het risico dat evohome een te korte aan-tijd heeft, waardoor je WP te kort aan staat. Dat vindt die namelijk niet leuk en dat leidt tot hoge slijtage.
MikeyMan schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:29:
@Hippe Lip daar zit zeker de kneep. Je compenseert de gebrekkige sturing van de evohome op deze manier volledig door je buffervat.

Blijft m.i. overeind dat de sturing van evohome op zichzelf totaal ongeschikt is voor een warmtepomp zonder buffervat
Toch moet er iets aan de hand zijn. In mijn situatie werkt Evohome uitstekend samen en is deze direct op de warmtepomp aangesloten. Ik heb geen secundaire pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

fmb schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:33:
[...]

[...]

Toch moet er iets aan de hand zijn. In mijn situatie werkt Evohome uitstekend samen en is deze direct op de warmtepomp aangesloten. Ik heb geen secundaire pomp.
Ik zie graag een meting van je brd91t. Kan goed zijn dat je warmtepomp e.e.a. compenseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

MikeyMan schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:29:

@MikeyMan
Helaas kan ik het document nu niet online vinden, maar ik heb hier een pdf waarin de configuraties staan voor evohome in combinatie met een WP. Daarbij stuurt evohome de secundaire pomp aan. Dat is de configuratie zoals Honeywell die aangeeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RN35j4e7XUpch4tPKmF-U7sL0ig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qogfatGCZof3EI1OQZvOqJyS.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

fmb schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:33:
[...]
@fmb
Als evohome nu al na bijvoorbeeld één minuut weer uitschakelt, dan krijgt je WP wel een enorme klap. Da’s niet best voor dat ding. Tenzij dit niet een aan/uit-aansluiting is die aangestuurd wordt. Dan zit het anders in elkaar.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

MikeyMan schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:49:
[...]

Ik zie graag een meting van je brd91t. Kan goed zijn dat je warmtepomp e.e.a. compenseert.
Die staat in mijn eerdere post: fmb in "Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming"
Het signaal van de BDR91T lees ik uit met een Fibaro Smart Implant.
Verder kan de warmtepomp weinig compenseren als er een uit signaal komt. Uit is uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

Hippe Lip schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:59:
[...]

@fmb
Als evohome nu al één minuut weer uitschakelt, dan krijt je WP wel een enorme klap. Da’s niet best voor dat ding. Tenzij dit niet een aan/uit-aansluiting is die aangestuurd wordt. Dan zit het anders in elkaar.
Ja, maar ik zie dat dus nooit of nauwelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

fmb schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:06:
[...]

Ja, maar ik zie dat dus nooit of nauwelijks.
Hmm, “nooit of nauwelijks”. Het gebeurt toch wel dus. Daar zou ik niet blij mee zijn. Het zorgt voor versnelde slijtage van je WP en je mag dus rekenen op eerdere problemen…

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 18:40

BTS

@fmb heb je schakeltijd naar 1 x per uur gezet?
Zie mail van Honeywell.

[quote] Een warmtepomp kunt u alleen bedienen door middel van de BDR91T RF module. De BDR91T is speciaal ontwikkelt voor warmtepompen en is geschikt voor verwarmen/ koelen.

Met de nieuwste firmware kunt u ook het aantal schakelingen p.u. naar 1 brengen, dit is voor een warmtepomp van belang.

De nieuwste firmware versies van de evohome controller zijn als volgt: 

WiFi module:           02.00.17.00
Application module: 02.00.19.33

Om de firmware versie te controleren: 

1. Op het evotouch bedieningspaneel druk een maal op de "Menu" knop.
2. Houd de “Instellingen “ knop ingedrukt totdat het “System Informatie” scherm verschijnt.

De versie nummers van de Applicatie en WiFi software komen nu in beeld.

Mocht uw firmware niet up to date zijn, dan kunnen wij deze voor u updaten aan de hand van de MAC id en CRC code van uw toestel. 

Deze gegevens vindt u terug via Menu > WiFi instellingen.  [/quote

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hippe Lip schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:59:
[...]

@fmb
Als evohome nu al één minuut weer uitschakelt, dan krijt je WP wel een enorme klap. Da’s niet best voor dat ding. Tenzij dit niet een aan/uit-aansluiting is die aangestuurd wordt. Dan zit het anders in elkaar.
Nou, in alle eerlijkheid. Na een minuut heb ik nog niet langs zien komen ;)

Maar een vraag van meer dan (een deel van) een uur heb ik sinds augustus niet langs zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

Hippe Lip schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:09:
[...]

Hmm, “nooit of nauwelijks”. Het gebeurt toch wel dus. Daar zou ik niet blij mee zijn. Het zorgt voor versnelde slijtage van je WP en je mag dus rekenen op eerdere problemen…
Ik maak me er echt geen zorgen over. Kan er eens dieper in duiken, maar De afgelopen 30 dagen zag het aan/uit signaal vanuit de BDR91T er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQISDSSuu54aRkoicZD9EBTV1cM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9F93z0AEnUXcAsehd31nYQ8s.jpg?f=user_large

Dat zijn ongeveer 30 schakelingen vanuit de aan/uit thermostaat, dat mag geen probleem zijn.
Ik zie juist dat de warmtepomp zelf op basis van zijn eigen regeling wel eens stopt terwijl hij een aan signaal krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

fmb schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:30:
[...]

Ik maak me er echt geen zorgen over. Kan er eens dieper in duiken, maar De afgelopen 30 dagen zag het aan/uit signaal vanuit de BDR91T er als volgt uit:
[Afbeelding]

Dat zijn ongeveer 30 schakelingen vanuit de aan/uit thermostaat, dat mag geen probleem zijn.
Ik zie juist dat de warmtepomp zelf op basis van zijn eigen regeling wel eens stopt terwijl hij een aan signaal krijgt.
Dat zeg ik.

Dat is naast gebrekkige schakeling van evohome ook nog gebrekkige schakeling van je warmtepomp.

Meer geluk dan wijsheid in alle eerlijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb

fmb

BTS schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:14:
@fmb heb je schakeltijd naar 1 x per uur gezet?
Zie mail van Honeywell.
Dank je voor het willen helpen, maar ik probeer juist @MikeyMan te helpen. Bij mij werkt de regeling goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

MikeyMan schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:29:
[...]

Maar een vraag van meer dan (een deel van) een uur heb ik sinds augustus niet langs zien komen.
Dat zou me ook zeer verbazen met dit weer. Vanaf volgende week wordt het kouder en kun je wat langere runs verwachten. Maar echt een paar dagen achter elkaar doorlopen ga je wel krijgen, verwacht ik. Aangenomen dat je WP wel juist gedimensioneerd is voor jouw specifieke warmtevraag. Als de WP te groot is (of niet kan moduleren) dan gaat die al snel in aan/uit-modus werken.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hippe Lip schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:36:
[...]

Dat zou me ook zeer verbazen met dit weer. Vanaf volgende week wordt het kouder en kun je wat langere runs verwachten. Maar echt een paar dagen achter elkaar doorlopen ga je wel krijgen, verwacht ik. Aangenomen dat je WP wel juist gedimensioneerd is voor jouw specifieke warmtevraag. Als de WP te groot is (of niet kan moduleren) dan gaat die al snel in aan/uit-modus werken.
Ik slaag er blijkbaar niet in het basale issue over te brengen.

Ook met dit soort weer zie ik liever één run van drie uur gevolgd door 10 uur uit dan de hele dag runs van 10-20 minuten. Dat is waar de aansturing mis gaat.

En nogmaals, hoe mn warmtepomp reageert is vers twee. Het punt is wat evohome vraagt.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 28-10-2022 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

MikeyMan schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:33:
[...]

Dat zeg ik.

Dat is naast gebrekkige schakeling van evohome ook nog gebrekkige schakeling van je warmtepomp.

Meer geluk dan wijsheid in alle eerlijkheid.
Zeker geen geluk, ben zeker in het begin best aan het tunen geweest (kun je allemaal teruglezen mocht je willen :) ).
Evohome bepaalt welke ruimte er verwarmd moet worden en of er dus ook warmtevraag is. De warmtepomp zelf kan vervolgens zelf gaan regelen en moduleren.

Een mogelijk alternatief om de warmtepomp maar aan te laten staan om een buffervat op temperatuur te houden voelt nou ook niet echt goed en blijkt in mijn geval, gelukkig, niet nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door fmb op 28-10-2022 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

MikeyMan schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:38:
[...]

Ik slaag er blijkbaar niet in het basale issue over te brengen.

Ook met dit soort weer zie ik liever één run van drie uur gevolgd door 10 uur uit dan de hele dag runs van 10-20 minuten. Dat is waar de aansturing mis gaat.

En nogmaals, hoe mn warmtepomp reageert is vers twee. Het punt is wat evohome vraagt.
@Hippe Lip heeft wel een terecht punt. Zaken als dimensionering van de warmtepomp, het terug kunnen moduleren van de warmtepomp en het weer buiten spelen allemaal een grote rol.

Mijn Elga Ace vraagt maximaal iets van 1,2 of 1,4 kW (elektrisch) vermogen, maar bij de lange runs gaat het lekker terug naar iets van 300/400 W.

Stel dat bij jou je warmtepomp meteen op vol vermogen gaat draaien en vervolgens de doeltemperatuur na een uur wordt bereikt waardoor hij weer uit kan, ontstaat er nooit een mooi evenwicht. Zaken als stooklijn voor de warmtepomp en type regeling inde warmtepomp spelen dan ook mee. Daar kan je thermostaat verder ook niks aan doen.

Je hebt nog niet aangegeven of je kan zien of de ruimtetemperatuur volgens Evohome is bereikt op het moment dat de BDR91T uit gaat na een uur. Kan dat het geval zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door fmb op 28-10-2022 23:53 ]

Pagina: 1 ... 20 ... 36 Laatste