WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Ik gebruik de app ook, maar deze waarnemingen zijn direct na het programmeren gedaan. In de tussentijd heb ik niet aan een thermostaat gedraaid en de app ook nog niet gebruikt. Daar kan het dus niet aan liggen. Dus wat die 'tijdelijk' is, geen idee...
Bovendien: ik merkte dat evohome de temperaturen niet onthoudt als je ze instelt op 'permanent' en vervolgens switcht tussen koelen en verwarmen. Als je dan weer terugswitcht is hij die 'permanente' waarde kwijt en weet hij alleen het ingestelde programma nog maar. Dus heb ik het programma zodanig ingesteld dat die dag en nacht (je moet een dag- en een nachttemperatuur instellen, kan niet anders) op dezelfde gewenste temperatuur staat. En dat voor de verwarmstand en voor de koelstand. Die twee programma's lijkt-ie wel te kunnen onthouden. Evohome is kennelijk nog niet écht helemaal koel-ready...
Heb je wel een suggestie waaraan het kan liggen dat er nu zelfs nog maar één zone aangestuurd wordt?
:strip_exif()/f/image/3BD4cRR1JZ9Xc8R2xo5KqgtL.jpg?f=fotoalbum_large)
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Als ik switch tussen koelen en verwarmen dan onthoudt hij wel de 2 verschillende programma’s. Nou is die voor koelen vrij makkelijk (constant 23 graden), voor verwarmen zijn er meer schakelmomenten per dag en verschillend voor weekdagen/weekend. Dat gaat hier goed.Hippe Lip schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:46:
@fmb
Ik gebruik de app ook, maar deze waarnemingen zijn direct na het programmeren gedaan. In de tussentijd heb ik niet aan een thermostaat gedraaid en de app ook nog niet gebruikt. Daar kan het dus niet aan liggen. Dus wat die 'tijdelijk' is, geen idee...
Bovendien: ik merkte dat evohome de temperaturen niet onthoudt als je ze instelt op 'permanent' en vervolgens switcht tussen koelen en verwarmen. Als je dan weer terugswitcht is hij die 'permanente' waarde kwijt en weet hij alleen het ingestelde programma nog maar. Dus heb ik het programma zodanig ingesteld dat die dag en nacht (je moet een dag- en een nachttemperatuur instellen, kan niet anders) op dezelfde gewenste temperatuur staat. En dat voor de verwarmstand en voor de koelstand. Die twee programma's lijkt-ie wel te kunnen onthouden. Evohome is kennelijk nog niet écht helemaal koel-ready...
Heb je wel een suggestie waaraan het kan liggen dat er nu zelfs nog maar één zone aangestuurd wordt?
[Afbeelding]
Ik kan me zo niet bedenken waarom er maar 1 zone wordt aangestuurd. Bij de andere foto gaat het om een andere zone, dus hij varieert wel tussen de zones?
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Zolder heeft al die tijd open gestaan. Het was de logeerkamer die eerst ook open stond en nu kennelijk niet meer. Misschien moet ik de hele exercitie nog eens herhalen: alles resetten en het er opnieuw in zetten.
En het zijn hier ook de programma’s van verwarmen en koelen die onthouden worden. Maar je kunt ook een temperatuur ‘permanent’ instellen. Dan volgt hij niet het programma meer maar houdt die temperatuur aan. Maar die instelling wordt helaas niet onthouden bij omschakelen tussen verwarmen en koelen. Ik heb hier uitsluitend vloerverwarming in betonnen vloeren. Dat betekent een keer één temperatuur instellen en er daarna vanaf blijven. Constant dezelde temperatuur. Vandaar dat ik die ‘continu’-instelling graag gebruik. Das veel makkelijker in te stellen dan het programma.
<John O`Mill>
Je had de hce80 neem ik aan ook op koelen geconfigureerd? En heb je het koel contact van de hce80 “gesloten”?Hippe Lip schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 23:49:
@fmb
Zolder heeft al die tijd open gestaan. Het was de logeerkamer die eerst ook open stond en nu kennelijk niet meer. Misschien moet ik de hele exercitie nog eens herhalen: alles resetten en het er opnieuw in zetten.
En het zijn hier ook de programma’s van verwarmen en koelen die onthouden worden. Maar je kunt ook een temperatuur ‘permanent’ instellen. Dan volgt hij niet het programma meer maar houdt die temperatuur aan. Maar die instelling wordt helaas niet onthouden bij omschakelen tussen verwarmen en koelen. Ik heb hier uitsluitend vloerverwarming in betonnen vloeren. Dat betekent een keer één temperatuur instellen en er daarna vanaf blijven. Constant dezelde temperatuur. Vandaar dat ik die ‘continu’-instelling graag gebruik. Das veel makkelijker in te stellen dan het programma.
@fmbfmb schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 00:23:
[...]
Je had de hce80 neem ik aan ook op koelen geconfigureerd? En heb je het koel contact van de hce80 “gesloten”?
1. Ja, de HCE80 is voor koelen geconfigureerd. Moet ook wel, want anders kun je er geen koelzone aan toekennen. En op het touchpaneel zie je alle zones in koelstand staam.
2. En ja, bij de beide HCE80’s heb ik het koelcontact gesloten. Omdat het nog in opbouw en in test is heb ik dat nu met een draadbruggetje gedaan. Als het straks allemaal goed werkt ga ik zien hoe ik dat deel ga oplossen.
<John O`Mill>
Zit eraan te denken om dat met Domoticz en een paar shelly's op te lossen.Hippe Lip schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:12:
[...]
2. En ja, bij de beide HCE80’s heb ik het koelcontact gesloten. Omdat het nog in opbouw en in test is heb ik dat nu met een draadbruggetje gedaan. Als het straks allemaal goed werkt ga ik zien hoe ik dat deel ga oplossen.
Overigens is het een eitje om gewoon een programma met constante temperatuur te maken en dit te kopiëren naar de andere dagen/zones. Zou er overigens wel voor opteren om in de nacht een halve of hele graad verlaging toe te passen, anders ben je in de nacht aan het stoken, en heb je bij het wakker worden een koude vloer.
[ Voor 27% gewijzigd door MikeyMan op 04-08-2022 09:16 ]
:strip_exif()/f/image/3AIpSbnNAw3eX2X8w2wD5n1X.jpg?f=fotoalbum_large)
<John O`Mill>
Dat zou idd kunnen. Maar ik doe het met vaste bedrading, of met BDR91’s, omdat ik in dit geval alles het liefst binnen één systeem houd.MikeyMan schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:14:
Zit eraan te denken om dat met Domoticz en een paar shelly's op te lossen.
Behalve dat niet alle zones zomaar dezelfde gewenste temperatuur hebben. En zo’n programma maken plus kopiëren is alles bij elkaar toch wel meer werk dan een temperatuur kiezen en op ‘constant’ drukken.Overigens is het een eitje om gewoon een programma met constante temperatuur te maken en dit te kopiëren naar de andere dagen/zones.
Bij betonnen vloeren met vloerverwarming heeft nachtverlaging/verhoging weinig tot geen nut. Als ik een andere temperatuur instel gaat dat effectief met één, hooguit twee graden per etmaal.Zou er overigens wel voor opteren om in de nacht een halve of hele graad verlaging toe te passen, anders ben je in de nacht aan het stoken, en heb je bij het wakker worden een koude vloer.
Bovendien is een nachtverlaging (bij verwarmen dus) niet goed voor het rendement van de warmtepomp (waar ik mee werk).
<John O`Mill>
Systeem is een groot woord. Het kan eventueel volledig autonoom werken. Ik ontkom er waarschijnlijk niet aan om met twee HCE's te gaan werken, en dan wordt het met draad onmogelijk.Hippe Lip schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:23:
[...]
Dat zou idd kunnen. Maar ik doe het met vaste bedrading, of met BDR91’s, omdat ik in dit geval alles het liefst binnen één systeem houd.
True, maar ik gok zomaar dat het inderdaad niet echt bedoeld is als standaard M.O., en dus inderdaad voor rare zaken gaat zorgen.[...]
Behalve dat niet alle zones zomaar dezelfde gewenste temperatuur hebben. En zo’n programma maken plus kopiëren is alles bij elkaar toch wel meer werk dan een temperatuur kiezen en op ‘constant’ drukken.
Tsjah, definieer 'nut'. Ik merk een duidelijk verschil in gevoelstemperatuur tussen wel en geen nachtverlaging van in mijn geval een graad. En meetbaar zie ik ook weinig verschil. Goed, ik draai nog met een cv ketel op 30 graden, maar dat idee lijkt me hetzelfde[...]
Bij betonnen vloeren met vloerverwarming heeft nachtverlaging/verhoging weinig tot geen nut. Als ik een andere temperatuur instel gaat dat effectief met één, hooguit twee graden per etmaal.
Bovendien is een nachtverlaging (bij verwarmen dus) niet goed voor het rendement van de warmtepomp (waar ik mee werk).
Okee okee, woordkeus. Hier bedoelde ik: binnen Honeywell evohome.MikeyMan schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:28:
Systeem is een groot woord.
Ook ik heb twee HCE80’s (BG en 1e verdieping), maar dat kan prima met vaste bedrading. Alles naar één punt laten lopen en daar aansturen met een relais met meerdere maakcontacten.Ik ontkom er waarschijnlijk niet aan om met twee HCE's te gaan werken, en dan wordt het met draad onmogelijk.
M.O. ? Die term zegt me even nix…True, maar ik gok zomaar dat het inderdaad niet echt bedoeld is als standaard M.O., en dus inderdaad voor rare zaken gaat zorgen.
Nou, zoiets doe je met een reden, niet zomaar voor de fun. Zo’n reden kan energiebesparing zijn, of comfort. In mijn geval gelden geen van beiden en ook kan ik geen ander doel verzinnen. Dus die nachtverlaging laat ik weg.Tsjah, definieer 'nut'.
Heb ik meteen wel een voordeel (=nut
Dat lijkt me zeker hetzelfde. Hier is alles vanaf de bouw (2015) voorbereid op gebruik van een warmtepomp De eerste 6 jaar gebruikte ik een 12kW gasketeltje dat ik tot 50% afkneep (en dus effectief een 6kW systeem had) met een max CV-watertemperatuur (WAR) van 35 graden. Zo wist ik zeker dat een WP zonder problemen zou werken.Goed, ik draai nog met een cv ketel op 30 graden, maar dat idee lijkt me hetzelfde
Waarom zit jij nog niet op een WP, als je al zo laag stookt? Das toch veel voordeliger?
<John O`Mill>
Nouja, voordeliger... TVT wordt er momenteel niet beter op.Hippe Lip schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:38:
Waarom zit jij nog niet op een WP, als je al zo laag stookt? Das toch veel voordeliger?
Maar hij is besteld
Op de thermostaat aansluiting van m'n Panasonic heb ik 4 terminals. N, L , H(eat) en C(ool)
L naar H Schakel verwarming aan. L naar C schakelt koelen in. Echter, die brd91t komt m.i. een stand tekort. Het is ofwel B is geschakeld, ofwel C is geschakeld. Dus ofwel koelen ofwel verwarmen. Maar dan mis ik toch een uit stand?
De link naar de handleiding doet het overigens helaas niet mee ook.
[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 25-08-2022 17:11 ]
Je schijnt 2x één BDR91T nodig te hebben 1 tje voor de vrijgave en 1tje om te schakelen tussen verwarmen en koelen.
Zelf ben ik er ook nog niet uit hoe ik dat moet doen want mijn aansluitingen zijn exact hetzelfde als die van jou
:strip_exif()/f/image/YHRfwIIae5FWaEjIjNkZ45sG.jpg?f=fotoalbum_large)
Op zich zijn het dan gewoon twee verschillende schakeringen. Eentje voor verwarmen (en gelijk vrijgeven warmtepomp functies) en eentje voor koelen. En dan maar hopen dat evohome niet per ongeluk ze allebei eens probeert te schakelen. Wellicht wel zo handig om daar nog een beveiliging voor in te bouwen. Maar een driewegrelais op 230 kan ik niet zo gauw vinden.Yannick94 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:25:
@MikeyMan Ik ben er toevallig ook mee bezig en heb laatst antwoord gehad van resideo Honeywell
Je schijnt 2x één BDR91T nodig te hebben 1 tje voor de vrijgave en 1tje om te schakelen tussen verwarmen en koelen.
Zelf ben ik er ook nog niet uit hoe ik dat moet doen want mijn aansluitingen zijn exact hetzelfde als die van jou
[Afbeelding]
Dan ga ik er in ieder geval nog eentje bestellen!
Mocht er nog een nodig hebben, ik heb toevallig vandaag via een Tsjechische site één BDR91T binnen gekregen, ik was eerst een beetje sceptisch omdat hij maar €65 euro kostte ipv €120,- in Nederland, maar het is wel de juiste regelaar!
https://www.bolasystems.com/search-products/BDR91T
Momenteel zijn de volgende systemen actief:
Vloerverwarming beneden, 2 zones, 1 onder hout. Worden dmv een thermostaatknop op de verdeler geknepen tot zo'n 35 graden ingangstemperatuur. Temperatuur overdag 19,5, 's nachts 19.
Vloerverwarming badkamer, 1 zone. Temperatuur ochtend 6-8uur en avond 20-23 uur 19,5, overig 17.
Radiator badkamer. Temperatuur ochtend 6:30-7:30 en avond 20:30-22:30 uur 19,5, overig 14 (dus uit).
Ik heb als ketel een Intergas Kompakt HRE. De verwarmingstemperatuur staat momenteel ingesteld op 50 graden.
Wat zijn nou de snelste stappen om met behoud van comfort minder gas te gaan verbruiken? Dingen waar ik zelf aan zit te denken:
- Keteltemperatuur lager, misschien wel naar 40? Of nog lager? Of hebben radiatoren dan geen nut meer? Ik las dat @MikeyMan het over 30 graden had.
- Wel of niet de VV temperatuur laten zakken in de nacht?
- Badkamer vloerverwarming niet meer inschakelen, nut zal niet heel hoog zijn voor die paar uurtjes. Of juist wel aanlaten, maar niet terugkoelen? Wat is efficienter?
- Deel van de VV taak op de badkamer over laten nemen door de radiator, die sneller op temperatuur is. Dus middels VV alleen de 'kou eraf', 18,5 of zo, en dan de radiator voor het comfort.
- Schuiven met de tijden zodat het een kortere periode warm is.
Zien jullie verder nog dingen waar ik snel winst mee kan halen? En dan bedoel ik niet een warmtepomp of de verwarming op 16 of niet aan, maar juist optimalisering waarmee te besparen valt.
Gas besparen door middel van CV tuning deel III
Over het algemeen is lagere temperatuur en trager verwarmen zuiniger. Ik heb de laatste twee jaar op 37 graden ingestelde max gedraaid. Maar vaak haalde ie dat ivm stooklijn nieteens.
Maargoed, ik heb 21 groepen in huis. Met alles 10 cm h-o-h.
En veel van de zaken die je noemt zijn natuurlijk uit te proberen. Heb je een slimme meter en iets van Domotica om eea uit te lezen?
Weet je hoeveel afgifte je in huis hebt? Lijkt wat weinig om ook nog te knijpen met evohome.
[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 29-08-2022 22:48 ]
Dank voor je reactie. Ik heb alleen een slimme meter icm homewizard.MikeyMan schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:45:
@coelho heb je dit topic al eens gezien?
Gas besparen door middel van CV tuning deel III
Over het algemeen is lagere temperatuur en trager verwarmen zuiniger. Ik heb de laatste twee jaar op 37 graden ingestelde max gedraaid. Maar vaak haalde ie dat ivm stooklijn nieteens.
Maargoed, ik heb 21 groepen in huis. Met alles 10 cm h-o-h.
En veel van de zaken die je noemt zijn natuurlijk uit te proberen. Heb je een slimme meter en iets van Domotica om eea uit te lezen?
Dan begin ik met de aanvoertemperatuur te verlagen, hopelijk is dat mijn 'grootste winst'. De vraag zal daarbij zijn hoeveel verlies ik in de leidingen heb vanaf zolder (ketel) tot aan beneden (verdeler), maar dat is uit te proberen.
Wat is nou de consensus mbt nachtverlaging, ook al is het maar een halve graad?
Ik ga het gelinkte topic doorlezen!
Sorry, hier volg ik je niet. Wat bedoel je precies?Weet je hoeveel afgifte je in huis hebt? Lijkt wat weinig om ook nog te knijpen met evohome.
[ Voor 7% gewijzigd door coelho op 29-08-2022 22:51 ]
Ik vrees dat je met je huidige afgifte niet weg komt met nog verder verlagen. Gok zomaar dat je ketel nu al enorm aan het pendelen is. Wat is het minimale vermogen van je ketel?coelho schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:50:
[...]
Dank voor je reactie. Ik heb alleen een slimme meter icm homewizard.
Dan begin ik met de aanvoertemperatuur te verlagen, hopelijk is dat mijn 'grootste winst'. De vraag zal daarbij zijn hoeveel verlies ik in de leidingen heb vanaf zolder (ketel) tot aan beneden (verdeler), maar dat is uit te proberen.
Wat is nou de consensus mbt nachtverlaging, ook al is het maar een halve graad?
Ik ga het gelinkte topic doorlezen!
Nachtverlaging werkte bij mij zuiniger dan blijven stoken. En daarnaast wil ik ook dat er gestookt wordt als ik wakker ben ipv andersom. Moet nog even kijken hoe we dat met mn warmtepomp in het vat gaan gieten
Met pendelen bedoel je aan/uit? Wanneer is dat 'enorm'? Het minimale vermogen weet ik zo niet, moet ik opzoeken.MikeyMan schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:52:
[...]
Ik vrees dat je met je huidige afgifte niet weg komt met nog verder verlagen. Gok zomaar dat je ketel nu al enorm aan het pendelen is. Wat is het minimale vermogen van je ketel?
Maar even terugkomend op mijn gegevens, als mijn ketel nu tot 50 graden verwarmt en dit bij mijn verdeler wordt geknepen/gemengd tot 35 graden, dan zeg je dat het niet evident is dat daar nog op te besparen valt? Ik dacht (zonder kennis van zaken) dat als ik naar bijvoorbeeld 38 ga, en 3 graden in de leidingen verlies, het ketelwater dan direct de vloer in kan zonder eerst met koud water te hoeven mengen. Verkeerd gedacht?
Deze gezien?MikeyMan schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:57:
@fmb / @Hippe Lip hoe heb jij de warmtepomp aangesloten op de brd91t? Volgens mij kom ik een contact tekort.
Op de thermostaat aansluiting van m'n Panasonic heb ik 4 terminals. N, L , H(eat) en C(ool)
L naar H Schakel verwarming aan. L naar C schakelt koelen in. Echter, die brd91t komt m.i. een stand tekort. Het is ofwel B is geschakeld, ofwel C is geschakeld. Dus ofwel koelen ofwel verwarmen. Maar dan mis ik toch een uit stand?
De link naar de handleiding doet het overigens helaas niet mee ook.
Juiste antwoord is inderdaad al gegeven, je hebt er 2 nodig. 1 voor omschakelen verwarmen/koelen en 1 voor warmtevraag (of in geval van koelen koudevraag)
Jazeker. Ik bedoel dat woonkamer, keuken, bijkeuken en werkkamer aan elkaar gekoppeld zijn. Er zitten schuifdeuren tussen, maar die isoleren niet en de VV loopt door de diverse ruimtes heen. Ik kan dus niet alleen mijn werkkamer warm stoken overdag. Wel hebben we een gangdeur om de warmte in de leefruimtes te houden.CyBeRSPiN schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 23:06:
@coelho beetje offtopic, maar je zegt dat alle ruimten een open verbinding hebben. Is de trap naar boven wel afgesloten via een hal oid? Anders krijg je dat alle warmte naar boven trekt en daar valt dan enorm mee te besparen.
Bedankt voor het terughalen van de tekst, heb jij een openverdeler en servomotoren per groep die worden aangestuurd door een hce80?
Ik draai momenteel nog op een gesloten verdeler met pomp met een hr92 die de aanvoer open en dicht schakelt maar wil met mijn warmtepomp een open verdeler plaatsen en de benedenverdieping vvw als buffer laten dienen.
Weet jij of ik dan met die 2x BDR91T de warmtepomp kan aansturen en kiezen tussen verwarmen en koelen of dat ik net als jij een hce80 en servomotoren nodig heb?
Dacht dat de toewijzing op het scherm moest, maar zo te zien kun je alleen zones voor koelen toewijzen die via een hce80 lopen. Heb nog twee zones met actuatoren lopen. Waaronder de grootste zone, de begane grond. Dat wordt nog een uitdaging vrees ik. Heb niet zo'n zin om nog twee hce80s te kopen eerlijk gezegd.
[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 30-08-2022 07:59 ]
Er wordt koud water uit de vloer gemengd met heet water uit de CV. Daarom moet deze hoger staan anders wordt bij aanwarmen de vloer/ruimte niet warm genoeg. Eenmaal op temperatuur zakt de aanvoer vanzelf.coelho schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 23:00:
[...]
Maar even terugkomend op mijn gegevens, als mijn ketel nu tot 50 graden verwarmt en dit bij mijn verdeler wordt geknepen/gemengd tot 35 graden, dan zeg je dat het niet evident is dat daar nog op te besparen valt? Ik dacht (zonder kennis van zaken) dat als ik naar bijvoorbeeld 38 ga, en 3 graden in de leidingen verlies, het ketelwater dan direct de vloer in kan zonder eerst met koud water te hoeven mengen. Verkeerd gedacht?
Het grote nadeel van vloerverwarming is de traagheid waarmee opgewarmd wordt.Je kunt dus niet zomaar een ruimte een paar uur verwarmen, en bij het verlaten van de woning Evohome uitzetten voor een paar uur heeft ook weinig effect bij vloerverwarming.
Het spelen met de aanvoertemperatuur zal een zeer klein effect hebben, aangezien de retourtemperatuur bepalend is voor de mate van condensatie en de retourtemperatuur van vloerverwarmingssystemen is over het algemeen laag, echter meten is weten.
Dus wat overblijft is isoleren, ruimtes waar je niet ben niet opstoken en genoegen nemen met minder comfort.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Voor wat betreft het aansturen van de warmtepomp heb je 2 BDR91T nodig. Dat staat los van de wijze waarop je huis verwarmd of gekoeld wordt.Yannick94 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 00:08:
@fmb
Bedankt voor het terughalen van de tekst, heb jij een openverdeler en servomotoren per groep die worden aangestuurd door een hce80?
Ik draai momenteel nog op een gesloten verdeler met pomp met een hr92 die de aanvoer open en dicht schakelt maar wil met mijn warmtepomp een open verdeler plaatsen en de benedenverdieping vvw als buffer laten dienen.
Weet jij of ik dan met die 2x BDR91T de warmtepomp kan aansturen en kiezen tussen verwarmen en koelen of dat ik net als jij een hce80 en servomotoren nodig heb?
Ik heb een open verdeler met servomotoren per groep, die servomotoren worden aangestuurd door de hce80 en de hce80 heeft weer een draadloze module waarmee deze door de Evohome WiFi kan worden aangestuurd.
Ik heb geen ervaring met een gesloten verdeler, maar ik kan me voorstellen dat je ook die per groep kan aansturen. Daarbij zul je iets moeten hebben om de mengtemperatuur aan te passen, ik heb geen idee hoe dat werkt maar dat staat volledig los van de 2 BDR91T die je voor de warmtepomp nodig hebt.
Honeywell / Resideo had trouwens online best een leuke configurator staan die je adviseert wat je in jouw geval nodig hebt. Die lijkt nu alleen niet te werken: https://getconnected.hone...nl-be/thermostats/evohome
Okee duidelijk, ik dacht dat je een HCE80 nodig had om je evo Home in koel modus te kunnen zetten maar dat is gelukkig niet nodig dusfmb schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:19:
[...]
Voor wat betreft het aansturen van de warmtepomp heb je 2 BDR91T nodig. Dat staat los van de wijze waarop je huis verwarmd of gekoeld wordt.
Ik heb een open verdeler met servomotoren per groep, die servomotoren worden aangestuurd door de hce80 en de hce80 heeft weer een draadloze module waarmee deze door de Evohome WiFi kan worden aangestuurd.
Ik heb geen ervaring met een gesloten verdeler, maar ik kan me voorstellen dat je ook die per groep kan aansturen. Daarbij zul je iets moeten hebben om de mengtemperatuur aan te passen, ik heb geen idee hoe dat werkt maar dat staat volledig los van de 2 BDR91T die je voor de warmtepomp nodig hebt.
Honeywell / Resideo had trouwens online best een leuke configurator staan die je adviseert wat je in jouw geval nodig hebt. Die lijkt nu alleen niet te werken: https://getconnected.hone...nl-be/thermostats/evohome
Dan ga ik 2x de BDR91T toewijzen aan de warmtepomp en mijn bestaande vvw verdeler vervagen voor een open vvw verdeler het is maar een 4 groeps verdeler en 3 van de 4 groepen zijn de woonkamer met open keuken dus vond een HCE80 daarvoor een beetje een overkill maar misschien wel wat voor later icm servomotoren
Dat dacht ik dus ook, misschien dat ik mijn huidige HR92 kan aanmerken als koelzone anders wordt het toch een HCE80MikeyMan schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:16:
Vraag me toch af of dat goed gaat. Je hebt minimaal een zone nodig, en die zones zijn als ik de handleiding begrijp niet als koelzone aan te merken zonder de hce80.
Ik heb twee verdiepingen op een brd91. Dacht dat het daar ook mee zou lukken. Maar de handleiding geeft duidelijk aan dat je via de hce80 de zones om moet zetten.Yannick94 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:22:
[...]
Dat dacht ik dus ook, misschien dat ik mijn huidige HR92 kan aanmerken als koelzone anders wordt het toch een HCE80
En daar zit gelijk de uitdaging. De tweede verdieping bestaat uit twee lussen in één kamer. Dus das een enkele zone.
De begane grond is in principe 10 lussen. Eentje in de garage en dan de rest van de open woonkamer/keuken. Das twee zones.
Dan vind ik 400 euro een beetje veel geld.
Edit: krijg ineens een ingeving. Het signaal van een hce80 moet dmv zwavel of shelly wel elders te krijgen zijn. Heb aan 7 zones genoeg, en met de uitbreiding kun je er 8 kwijt.
[ Voor 37% gewijzigd door MikeyMan op 30-08-2022 22:47 ]
Ik weet niet helemaal wat je hiermee bedoelt, maar ik heb twee x een hce80 en op zolder een zoneklep. Ook die zoneklep kan ingesteld worden (heb ik ingesteld) voor koelen. Dat hoeft dus niet per se met een hce80.MikeyMan schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 07:40:
Dacht dat de toewijzing op het scherm moest, maar zo te zien kun je alleen zones voor koelen toewijzen die via een hce80 lopen. Heb nog twee zones met actuatoren lopen. Waaronder de grootste zone, de begane grond. Dat wordt nog een uitdaging vrees ik. Heb niet zo'n zin om nog twee hce80s te kopen eerlijk gezegd.
Sterker nog, ik heb alles opnieuw ingesteld, geprogrammeerd volgens de instructies van @fmb maar nu wil alleen de zolder (die dus met een zoneklep werk) koelen en de zones van de hce80’s niet. Ik ben er nog niet uit waarom niet…
<John O`Mill>
Mogelijk praten we een beetje langs elkaar heen, maar de vraag was: “ Weet jij of ik dan met die 2x BDR91T de warmtepomp kan aansturen en kiezen tussen verwarmen en koelen of dat ik net als jij een hce80 en servomotoren nodig heb?”
Daarop is dus het antwoord: letterlijk voor de aansturing van de warmtepomp heb je genoeg aan 2x BDR91T. Hoe dan de zones correct moeten worden aangestuurd staat daar los van
Die nieuwe manual van Evohome spreekt van 2 situaties: een zoneklep aansturen met een BDR91T en meerdere zones individueel aansturen met een HCE80. Er staat niet dat je niet kan koelen met een zoneklep. Dus ik vermoed (maar goed, dat is mijn vermoeden) dat het wel degelijk mogelijk is om dan de zone die gekoppeld is aan die zoneklep ook voor koelen te gebruiken. Het is alleen zo dat wanneer je een hce80 gebruikt je de hce80 specifiek moet instellen op de koelmodus. Vermoedelijk komt dat laatste omdat de hce80 ook een eigen intelligentie heeft.
Daarbij lijk ik uit dit stuk te begrijpen dat koelen ook gewoon met een zoneklep kan: https://ensupport.getconn...ng-cooling?language=en_US
“ Evohome now has the ability for End Users to simply switch the appliance, a zone or a device (HCE80) from heating to cooling mode. This is built into the new BDR91T and has a separate binding in evohome UI, it requires a separate BDR91T that will be wired into the device changeover contacts.
There can be several changeover BDR91T (by zone) in the system if needed.”
Hoe dan ook; ik kan niet uit ervaring putten. Dat weten we alleen als iemand die nu al met een zoneklep werkt en koeling toepast dit kan bevestigen.
Tot slot: ik blijf de website van Resideo altijd maar onhandig vinden. Moet altijd zoeken en teveel doorklikken en de documenten waar ik in mijn oude post naar link werken inmiddels niet meer.

[ Voor 10% gewijzigd door fmb op 30-08-2022 23:00 ]
Bizar dat dat nog niet is gelukt.Hippe Lip schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:52:
[...]
Ik weet niet helemaal wat je hiermee bedoelt, maar ik heb twee x een hce80 en op zolder een zoneklep. Ook die zoneklep kan ingesteld worden (heb ik ingesteld) voor koelen. Dat hoeft dus niet per se met een hce80.
Sterker nog, ik heb alles opnieuw ingesteld, geprogrammeerd volgens de instructies van @fmb maar nu wil alleen de zolder (die dus met een zoneklep werk) koelen en de zones van de hce80’s niet. Ik ben er nog niet uit waarom niet…
Ik weet nog goed dat ik in het begin ook gefrustreerd de hce80 en Evohome WiFi helemaal heb gereset en opnieuw ben begonnen. De stappen/knoppencombinaties op de hce80 zijn met enkel de gekleurde ledlampjes als feedback best een uitdaging en extreem gevoelig voor foutloze invoer. Teruggaan is lastig, dus een foutje betekent opnieuw beginnen
Op dezelfde manier als hoe ik de zones van de hce80 heb toegewezen. Je kent de procedure voor het toevoegen van een zone? Die gebruik je na het toewijzen van de eerste zone.MikeyMan schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:56:
@Hippe Lip hoe heb je die zonekleppen dan als koelzone toegewezen?
<John O`Mill>

@MikeyMan Dit laatste zinnetje in een van de door mij beschreven stappen kun je zomaar over het hoofd zien: “Let dus op dat je weer op "back" drukt en dezelfde thermostaat een 2e keer toewijst!“ Kan het zijn dat daar wat mis is gegaan?Hippe Lip schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 23:03:
[...]
Op dezelfde manier als hoe ik de zones van de hce80 heb toegewezen. Je kent de procedure voor het toevoegen van een zone? Die gebruik je na het toewijzen van de eerste zone.
Ik kan je uit eigen ervaring verzekeren dat je met een zoneklep, aangestuurd door een BDR91, prima kunt koelen. Sterker nog: dat is op dit moment de enige zone die ik werkend krijg in koelmodus!fmb schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:59:
@MikeyMan @Yannick94
Die nieuwe manual van Evohome spreekt van 2 situaties: een zoneklep aansturen met een BDR91T en meerdere zones individueel aansturen met een HCE80. Er staat niet dat je niet kan koelen met een zoneklep. Dus ik vermoed (maar goed, dat is mijn vermoeden) dat het wel degelijk mogelijk is om dan de zone die gekoppeld is aan die zoneklep ook voor koelen te gebruiken.
<John O`Mill>
Wat op zich logisch is: 2x BDR91T voor de aansturing van de warmtepomp, dat zegt nog niks over welke zones wel/niet open staan. Dus minimaal een derde voor de zoneklep.MikeyMan schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 23:04:
@fmb die quote zou dan weer suggereren dat alleen de brd91t gebruikt kan worden. Dat zou betekenen dat ik er nog drie moet hebben
Ik heb trouwens geen idee of je ook zonder zoneklep kan werken en dus altijd het gehele systeem “open” hebt staan. Dat is niet aan te raden trouwens, badkamers moet je niet koelen (maar er zijn vast mensen die dat wel doen) en de optie om per verdieping te kunnen aansturen is ook wenselijk. Dus in principe werk je altijd met 1 of meer zones dus heb je altijd 1 of meer controle componenten om de vloerverwarming/radiatoren aan te kunnen sturen.
Maar dat is op de hce80? Of op de evohome controller?fmb schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 23:06:
[...]
@MikeyMan Dit laatste zinnetje in een van de door mij beschreven stappen kun je zomaar over het hoofd zien: “Let dus op dat je weer op "back" drukt en dezelfde thermostaat een 2e keer toewijst!“ Kan het zijn dat daar wat mis is gegaan?
Voor BG heb ik een hce80 en voor de 1e verdieping ook. Maar alle slangen van de zolder-vv zitten achter één zoneklep. Bij het programmeren van evohome voeg je de zones één voor één toe en zo dus ook de zoneklep van de zolder die toegewezen wordt aan de zone zolder.MikeyMan schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 23:04:
@fmb die quote zou dan weer suggereren dat alleen de brd91t gebruikt kan worden. Dat zou betekenen dat ik er nog drie moet hebben
Of begrijp ik je probleem mss niet goed?
<John O`Mill>
Voor de aansturing van de warmtepomp is het m.i. eigenlijk al onzinnig, daar het volgens mij prima vanuit de controller geregeld had kunnen worden.fmb schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 23:10:
[...]
Wat op zich logisch is: 2x BDR91T voor de aansturing van de warmtepomp, dat zegt nog niks over welke zones wel/niet open staan. Dus minimaal een derde voor de zoneklep.
Ik heb trouwens geen idee of je ook zonder zoneklep kan werken en dus altijd het gehele systeem “open” hebt staan. Dat is niet aan te raden trouwens, badkamers moet je niet koelen (maar er zijn vast mensen die dat wel doen) en de optie om per verdieping te kunnen aansturen is ook wenselijk. Dus in principe werk je altijd met 1 of meer zones dus heb je altijd 1 of meer controle componenten om de vloerverwarming/radiatoren aan te kunnen sturen.
Maar als ik ook nog de twee bdr91 die ik nu voor de zonekleppen gebruik moet vervangen wordt het m.i. helemaal schandalig.
In de programmeeractie wanneer je een zone creëert op de touch!MikeyMan schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 23:11:
[...]
Maar dat is op de hce80? Of op de evohome controller?
Dat moet dus in één adem door gebeuren als je de zone creëert. Dat koelen kun je niet later toevoegen. Zit daar mss het misverstand?
[ Voor 22% gewijzigd door Hippe Lip op 30-08-2022 23:15 ]
<John O`Mill>
Dat is op de Evohome. Maar het kan wel zijn dat dat hce80 specifiek is. Staat ook op blz 22 van de handleiding. Deze dus: https://homecomfort.resid...tie%20instructie%20NL.pdfMikeyMan schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 23:11:
[...]
Maar dat is op de hce80? Of op de evohome controller?
Tsja, dat is ergens het gevolg van het ontwerp van Evohome voor de aansturing van zones. De hce80 kan volgens mij ook zelf een pomp van een gesloten vloerverwarmingverdeler aansturen, maar dat is niet waar je naar opzoek bent.MikeyMan schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 23:12:
[...]
Voor de aansturing van de warmtepomp is het m.i. eigenlijk al onzinnig, daar het volgens mij prima vanuit de controller geregeld had kunnen worden.
Maar als ik ook nog de twee bdr91 die ik nu voor de zonekleppen gebruik moet vervangen wordt het m.i. helemaal schandalig.
Daarbij zal elk systeem wat je gaat gebruik uiteindeljk iets moeten hebben voor de aansturing van de warmtepomp en voor de aansturing van de zones (of het nou 1 zone is of 12).
Wellicht is dan Evohome niks voor jou en dan moet je op zoek naar alternatieven. Die zijn er vast (maar hebben waarschijnlijk ook weer bepaalde nadelen).
Denk dat ik inmiddels wel begrijp waar mijn verwarring zat. Het is niet of in evohome of in de hce80 instellen. Maar en.
Eerst de hce80 vertellen welke zones gekoeld mogen worden en dan evohome vertellen welke het zijn. Had volgens mij makkelijker gekund, maargoed
Overigens heb ik dus wel een hce80, op de eerste verdieping
Begane grond en tweede verdieping lopen via zonekleppen.
Tot zover juist.MikeyMan schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:49:
@fmb gaat me er meer om dat ik elke brd91 die ik nu al heb zou moeten wisselen voor een brd91t. Maar dat is volgens @Hippe Lip niet het geval.
Denk dat ik inmiddels wel begrijp waar mijn verwarring zat. Het is niet of in evohome of in de hce80 instellen. Maar en.
Nee, bij de hce80 programmeer je of het ding (de hele hce80 dus) kan koelen of überhaupt niet. En verder zitten daar twee contacten die doorverbonden moeten worden indien hij in koelmodus moet staan (zomergebruik) en die open zijn in verwarmingsmodus (wintergebruik). Dat kun je met een BDR91(T?) doen, maar ik doe dat handmatig. Twee keer per jaar een schakelaartje met de hand omzetten lijkt me niet zo’n probleem.Eerst de hce80 vertellen welke zones gekoeld mogen worden en dan evohome vertellen welke het zijn. Had volgens mij makkelijker gekund, maargoed
En in de handleiding kun je zien voor welke dingen je een BDR91T nodig hebt en wanneer een ‘gewone’ BDR91 voldoet.
Nou, daar heb je dan dus ook geen problemen.Overigens heb ik dus wel een hce80, op de eerste verdieping
Begane grond en tweede verdieping lopen via zonekleppen.
Is nu alles duidelijk?
Verder nog vragen?
[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 31-08-2022 13:00 ]
<John O`Mill>
En dan vergat ik nog te melden dat je in het touchpaneel van evohome per zone aangeeft of die kan koelen of niet.
Dus om te kunnen koelen moet de hce80 daarvoor ingesteld staan (programmering + gesloten contact) én moet in het evohome touchpaneel de betreffende zone koelen mogelijk gemaakt zijn.
De situatie kan dan uiteindelijk zo zijn dat van alle groepen op de hce80 er een paar kunnen koelen en een paar niet (omdat die niet als zodanig in de touch geprogrammeerd zijn).
<John O`Mill>
Dus voor mijn situatie:Hippe Lip schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:59:
[...]
Tot zover juist.
[...]
Nee, bij de hce80 programmeer je of het ding (de hele hce80 dus) kan koelen of überhaupt niet. En verder zitten daar twee contacten die doorverbonden moeten worden indien hij in koelmodus moet staan (zomergebruik) en die open zijn in verwarmingsmodus (wintergebruik). Dat kun je met een BDR91(T?) doen, maar ik doe dat handmatig. Twee keer per jaar een schakelaartje met de hand omzetten lijkt me niet zo’n probleem.
En in de handleiding kun je zien voor welke dingen je een BDR91T nodig hebt en wanneer een ‘gewone’ BDR91 voldoet.
[...]
Nou, daar heb je dan dus ook geen problemen.
Is nu alles duidelijk?
Verder nog vragen?![]()
![]()
als ik nog een hce80 aanschaf zou ik ook het signaal van de BDR91T van de warmtepomp kunnen doorlussen naar de verwarmings en koelcontacten zodat je niet zelf meer die schakeling hoeft te doen bij de hce80?
Ik snap dat het weinig moeite is om 2x per jaar te doen maar ik heb toevallig een mantelbuis liggen voor elektra naar de warmtepomp en zou dan mooi het koel en cv signaal kunnen doorlussen
Ja, dat kan zeker; ik heb ook 1 BDR91T die 1 warmtepomp en 2 HCE80’s aanstuurt (let op, dit moet wel bedraad)Yannick94 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:24:
[...]
Dus voor mijn situatie:
als ik nog een hce80 aanschaf zou ik ook het signaal van de BDR91T van de warmtepomp kunnen doorlussen naar de verwarmings en koelcontacten zodat je niet zelf meer die schakeling hoeft te doen bij de hce80?
Ik snap dat het weinig moeite is om 2x per jaar te doen maar ik heb toevallig een mantelbuis liggen voor elektra naar de warmtepomp en zou dan mooi het koel en cv signaal kunnen doorlussen
Of met twee Shellys ofzo ertussenfmb schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 00:27:
[...]
Ja, dat kan zeker; ik heb ook 1 BDR91T die 1 warmtepomp en 2 HCE80’s aanstuurt (let op, dit moet wel bedraad)
Ja, goeie. Je kan natuurlijk iets bedenken om dit ook draadloos te maken.
Hoezo moet dit bedraad? Dat kan toch ook met een BDR91(T)?fmb schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 00:27:
[...]
Ja, dat kan zeker; ik heb ook 1 BDR91T die 1 warmtepomp en 2 HCE80’s aanstuurt (let op, dit moet wel bedraad)
<John O`Mill>
Als je een losse BDR91T koppelt met je warmtepomp dan moet dit wel bedraadHippe Lip schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:37:
[...]
Hoezo moet dit bedraad? Dat kan toch ook met een BDR91(T)?
Maar als je van de BDR91T die wordt gebruikt voor de aansturing van de warmtepomp alleen het signaal doorlust hoef je niet een extra BDR91T aan te schaffen a €100,-
@Yannick94 begreep mijn redenatie inderdaad. Als je met 1 BDR91T een warmtepomp aanstuurt op koelmodus aan/uit dan kun je ook 1 (of meer) HCE80’s op de dezelfde BDR91T aansluiten. Dan moet je echter wel bedraad van deze BDR91T naar de HCE80’s kunnen gaan.Hippe Lip schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:37:
[...]
Hoezo moet dit bedraad? Dat kan toch ook met een BDR91(T)?

Hebben anderen ook deze ervaring?
[edit] de Round Wireless in de babykamer opgehangen, en hij valt me toch een stuk mee, mooi glanzende finish op de witte ring, hij is best ok. In de badkamer laat ik het maar zitten vanwege de IP30-waarde van de Round Wireless (als het goed is) en vraag ik gewoon een minder hoge temperatuur dan ik eigenlijk wil.
[ Voor 19% gewijzigd door Tiffanylampje op 26-09-2022 22:08 ]
Zitten ze in de vrije luchtstroom en de temperatuur meter die je gebruikt om te vergelijken, heb je die op dezelfde hoogte als de knop gehad ?Tiffanylampje schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:18:
..maar de rest wijkt bizar af. De HR92's 1 tot 1,5 graad lager dan in werkelijkheid, de ene HR91 wijkt ruim 3 graden af naar beneden en de andere HR91 ruim 2 graden naar boven.
Met de offset kan je deze wel aanpassen zodat deze meer klopt met de daadwerkelijke temperatuur maar als er geen luchtstroom is dan ontkom je niet aan een externe sensor.
Je kan ook de DTS92 nemen, zelf vind ik die er wel wat strakker uitzien.Nu moet ik toch daar twee Round Wireless-voelers ophangen en die vind ik zo lillik, brrrrr.(ja, het klopt, ik ben zelf het onderwerp van de WAF).
Nee, alleen met een waar er een ombouw omheen zit, die geeft te snel aan dat het warm genoeg is (wat logisch is).Hebben anderen ook deze ervaring?
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ik heb het volgende idee:
Ik ben bezig met het installeren van een 8 kw warmtepomp waar ik in de winter mee wil verwarmen en in de zomer wil gaan koelen dmv fancoils.
Eerst alleen op de zolder en eventueel later 1 of 2 plafondunits
Het leidingwerk ben ik aan het aanpassen zodat ik kan koelen met 6 aanvoer 12 retour zonder condens op de leiding
Nu wil ik ook mijn vloerverwarming blijven gebruiken maar natuurlijk niet meer dan 18graden water doorheen sturen ivm douwpunt en natte vloer
Kan ik een thermostatische 3 weg klep aan laten sturen door een HM80 gekoppeld met HCE80?
in de handleiding staat wel dat het samenwerkt met evohome maar hoe het precies werkt niet..
Idealiter stuurt de HCE80 tijdens het verwarmen de klep 100% open zodat ik het vermogen van de wp kwijt kan in de winter
En In de zomer tijdens het koelen bijmengen van de retour tot minimaal 18 graden mengtemperatuur
Bedankt voor je reactie, als ik de beschrijving moet geloven lijkt die van jou wel verkeerd aangeslotenleonbong schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:02:
@Yannick94
Yep ik heb een hm80.
[Afbeelding]
Overigens werkt deze alleen met een 3punts klep wat iets heel anders als een 3weg klep.
Een hm80 is een volwaardige vloerverwarmingregelaar.
Volgens de onderstaande foto zou je de hm80 op een 3 weg mengklep moeten aansluiten eventueel met flowsensor
Als ik het goed zie heb jij een zone klep gevolgd door nog een 2 weg klep (met rode cirkel) en dan de pomp, aangestuurd door de HM80
Correct me if im wrong
/f/image/1S1u3bPjO8ystKRwtHwxfTJJ.png?f=fotoalbum_large)
Maar een met 2-weg klep werkt het ook als echter dan moet je een vloerverwarmingsverdeler hebben.
In jouw schema is geen vloerverwarmingsverdeler die water mengt daarom is dan 3-wegklep met hoge Kv noodzakelijk omdat anders er te heet water door de vloer gaat.
Ik heb dus 2-weg klep (kV 0,25) in de aanvoer vanuit de ketel/stadsverwarming.
Diut is mijn schema.
:strip_exif()/f/image/TVpKXdZYxlhJreWqpokNo8dX.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 35% gewijzigd door leonbong op 17-09-2022 13:53 ]
Zou je eens een hydraulisch schetsje kunnen maken.
Edit:
@Yannick94
Ik snap wat je wil je denk ik. Je de watertempertuur door de vloer op een minimum begrenzen? Zodat het vloerwater nooit kouder wordt dan bijvoorbeeld 15 graden.
Is het dan niet makkelijker om een thermostatische koelingsklep toe te passen die je op 25 graden instelt.
Bijvoorbeeld een danfoss FJVA G3/4?
[ Voor 76% gewijzigd door leonbong op 18-09-2022 12:06 ]
De aansluiting op mijn open verdeler is 1” in ieder geval
Ik zie namelijk in de specs staan dat de minimale
Temperatuur 20 graden is en maximaal 60 graden waar je op kunt sturen.
ik heb echt een soort meng klep nodig die met koelen minimaal 18 graden door de vloer stuurt en met verwarmen gewoon open staat
Het liefst geregeld door evo home en idealiter vanuit de bdr91t’s die ook de warmtepomp het koel of verwarmsignaal geeft.
Maar ik ben inmiddels ook aan het kijken naar een ander merk met lcd display die ik dan zelf 2x per jaar instel op verwarmen/koelen
[ Voor 24% gewijzigd door Yannick94 op 18-09-2022 17:42 ]
Nu geeft de HR91 17.5 graad aan terwijl de evohome 20 graden aangeeft. Een externe sensor geeft ook 20 graden aan.
Dat is best een flinke afwijking. Kan ik dit net zoals bij een HR92 kalibreren?
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
RTFM?🤷♂️LED-Maniak schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:35:
Ik heb een HR91 naast een evohome display gezet als test.
Nu geeft de HR91 17.5 graad aan terwijl de evohome 20 graden aangeeft. Een externe sensor geeft ook 20 graden aan.
<John O`Mill>
Kleppen zijn niet moeilijk ik zou denken dat voor mengkleptoepassing dus een echte 3-weg kvs 4 klep zal voldoen die zijn 3/4 inch.Yannick94 schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:59:
Iemand een idee waar ik een HM80 kan bemachtigen met een Mengklep 1”?
Honeywell VSMF serie is eventueel geschikt of honeywell V5822 serie 6,5mm slag vereist.
Als klepmotor is een honeywell 6410L geschikt mits je een 230VAc versie neemt of van ander merk mits deze 3-punts is op 230V en 6,5mm slag.
De HM80 deze kan alleen met 230V klepmotors overweg zelf wordt lastig honeywell maakt hem sinds kort niet meer.
Ik heb zelf een.
HM80
Honeywell M6410L4029
2-weg oorspronkelijk een Honeywell V5822A1063 (2,5m3/uur als Kvs) 2-wegklep.
Inmiddels vervangen Honeywell VSMF 215 0.25 met kvs 0,25 ook 2-wegklep.
Huidige situatie:
:strip_exif()/f/image/tsJgJY1hrf1CkCRJ8z2GBSYB.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 49% gewijzigd door leonbong op 28-09-2022 16:59 ]
Bedankt voor je reactie, ik heb echt een HM80 nodig ik wil namelijk in een later stadium actief gaan koelen op 6 graden aanvoer en wil niet dat de vloer onder de 18 graden(dauwpunt) komtleonbong schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:41:
[...]
Kleppen zijn niet moeilijk ik zou denken dat voor mengkleptoepassing dus een echte 3-weg kvs 4 klep zal voldoen die zijn 3/4 inch.
Honeywell VSMF serie is eventueel geschikt of honeywell V5822 serie 6,5mm slag vereist.
Als klepmotor is een honeywell 6410L geschikt mits je een 230VAc versie neemt of van ander merk mits deze 3-punts is op 230V en 6,5mm slag.
De HM80 deze kan alleen met 230V klepmotors overweg zelf wordt lastig honeywell maakt hem sinds kort niet meer.
Ik heb zelf een.
HM80
Honeywell M6410L4029
2-weg oorspronkelijk een Honeywell V5822A1063 (2,5m3/uur als Kvs) 2-wegklep.
Inmiddels vervangen Honeywell VSMF 215 0.25 met kvs 0,25 ook 2-wegklep.
Huidige situatie:
[Afbeelding]
Met de HM80 kan ik een 3 weg Mengklep aansturen en een onder en boven temperatuur setpoint instellen
Dit is een schets van een deel van het principe schema met temperatuurtraject in koel modus
:strip_exif()/f/image/tDwxyT1m7RlwBvuCQXaNxzQd.jpg?f=fotoalbum_large)
Ohh enlighten me!
Je bedoelt die offset instelling die je via het beeldscherm kan doen.. welke er niet op zit omdat het een hr91 is en niet een hr92?

Uiteraard heb ik die handleiding gelezen..
[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 28-09-2022 20:50 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Je mist een pomp, water gaat niet vanzelf circuleren.Yannick94 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:14:
[...]
Bedankt voor je reactie, ik heb echt een HM80 nodig ik wil namelijk in een later stadium actief gaan koelen op 6 graden aanvoer en wil niet dat de vloer onder de 18 graden(dauwpunt) komt
Met de HM80 kan ik een 3 weg Mengklep aansturen en een onder en boven temperatuur setpoint instellen![]()
Dit is een schets van een deel van het principe schema met temperatuurtraject in koel modus
[Afbeelding]
Maar moet deze regellogica perse vanuit evohome komen, want er zijn talloze mengregelaars.
Zoals bijvoorbeeld een calfelli 161010
In mijn schema zit een open verdeler, de monoblock warmtepomp heeft een pomp die het water door de vloer pompt.leonbong schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:28:
[...]
Je mist een pomp, water gaat niet vanzelf circuleren.
Maar moet deze regellogica perse vanuit evohome komen, want er zijn talloze mengregelaars.
Zoals bijvoorbeeld een calfelli 161010
in cv modus staat de klep 100% open en alleen tijdens koelen wil ik de retour bijmengen een extra pomp zou volgens mij niet goed werken omdat je dan 2 pompen tegen elkaar in hebt werken..
Een regeling via Honeywell leek mij ideaal omdat de alles bij mij via honeywell loopt en ik het graag in 1 systeem wou houden maar met de info dat de hm80 niet meer verkocht word is dat lastig
De regelaar die je stuurt ziet er super uit en is precies wat ik nodig heb, ik zag in de specs staan dat je zelfs een maak en breek contact kan toevoegen voor verwarmen en koelen!

Dit signaal kan ik mooi afhalen van de BDR91T’s
Zo werkt alles toch nog mooi samen!
Heb jij toevallig ook ervaring met een goede 3 weg Mengklep met motor, (zat zelf te kijken naar Honeywell) liefst met 1” aansluiting dat is de verdeler namelijk ook
[ Voor 7% gewijzigd door Yannick94 op 28-09-2022 22:02 ]
Het water gaat anders echt niet circuleren vanzelf door de vloer.
Want dan hoef je geen menginjectie te hebben, warmtepomp levert dan gewoon water aan wat direct door vloer gaat.
warmtepomp levert dan minimaal 15 graden en maximaal 40 graden water en klaar.
Jaa ik kan dat ook wel met de warmtepomp regelen maar wil actief gaan koelen met ventilatorconvectoren. dan heb ik liever water van 6 graden om zo beter en sneller te kunnen koelen
Nee dat kan niet. Kijk een paar posts boven je.LED-Maniak schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:35:
Ik heb een HR91 naast een evohome display gezet als test.

Ander probleem van mijn kant: al mijn HR91's staan op 2 rode LED's. Batterijen zitten vol. Echter, pas als ik de batterijen er kort in en uit doe, zie ik de 5 groene OK-ledjes knipperen en pas dan gaan ze wat doen. Zodra de desbetreffende kamer op temperatuur is, is het weer uit met de pret en reageren ze nergens meer op. Ik ben niet van plan dit elke dag te gaan doen bij alle 5. Hoe los ik dit op? https://support.lightwave...-Radiator-Valve-indicate- geeft aan dat ze misschien verkeerd geïnstalleerd zijn, maar bij mij staan beide LED's onafgebroken op rood. De HR92's heb ik precies zo aangesloten, en die reageren wel. Er is geen communicatieprobleem tussen bedieningspaneel en HR91's en/of ketel met R8810-module voor Opentherm.
Wie weet meer? Hoe kom ik hier uit?
[edit] support van Resideo heeft mij de user guide van de HR91 gemaild. De twee rode LED's betekenen dat het kinderslot op de HR91 zit, dus goed nieuws. Schijn je te kunnen instellen via het Evohome-paneel.

[ Voor 7% gewijzigd door Tiffanylampje op 05-10-2022 11:42 ]
Inderdaad 11 posts met veel plaatjes er boven... Nog nét op dezelfde page hier, stom van mij. Ik dacht, wellicht is er een slimme tweaker die er eens eentje heeft open gemaakt om aan een potmeter te draaien of een andere truc had gevonden anders dan RTFM te roepen. Maar helaas, ik zal hem zelf wel open schroeven dan.Tiffanylampje schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:32:
[...]
Nee dat kan niet. Kijk een paar posts boven je.Ik heb net dezelfde vraag gesteld. Deze afwijking klopt. Je moet een externe voeler er bij nemen. Ik heb de Honeywell Round RF er bij geplaatst en die meet vrij exact de temperatuur.
Doe jij dan nooit 'zoeken in dit topic' of de eerstvolgende voorganger voor je een vraag stelt? Zo ontzettend makkelijk, het Domoticz-forum heeft godzijdank ook die functie.LED-Maniak schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:43:
[...]
Inderdaad 11 posts met veel plaatjes er boven... Nog nét op dezelfde page hier, stom van mij. Ik dacht, wellicht is er een slimme tweaker die er eens eentje heeft open gemaakt om aan een potmeter te draaien of een andere truc had gevonden anders dan RTFM te roepen. Maar helaas, ik zal hem zelf wel open schroeven dan.
Ben benieuwd wat jij aantreft. Mogelijk is dat ook een oplossing voor mijn LED-probleem of eigenlijk functioneel probleem.
[ Voor 9% gewijzigd door Tiffanylampje op 30-09-2022 12:18 ]
Ja heel irritant....MikeyMan schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:28:
Voor de liefhebbers; zo probeert een BRD91T een warmtepomp aan te sturen:
[Afbeelding]
Ik heb ook een plaatje van wat een BDR91 doet op zoneklep:
/f/image/4jQ4FA6v34i0rpbmv79vHfQH.png?f=fotoalbum_large)
Als die zone op dat moment de enige is die je wilt verwarmen, slaat steeds je warmtepomp uit als de zoneklep dicht gaat. De watertemperatuur die de warmtepomp ziet stijgt dan snel en dan bepaalt de logica in de warmtepomp dat hij uit mag. Vervolgen gaat de zoneklep weer open en daalt de temperatuur weer snel, warmtepomp start weer op op volle toeren, klep gaat na een paar minuutjes weer dicht en zo blijft hij aan het pendelen.
Mijn voorzichtige conclusie begint te worden dat evohome zoneregeling niet echt geschikt is voor gebruik met een warmtepomp en zonekleppen.
Dat zat ik me inderdaad af te vragen... Maar das vrij dramatisch dan inderdaad. Das geen doen. Heeft ook weinig zin om de ketelsturing te onderscheppen dan. Was mijn initiële idee om 15 minuten uitschakelvertraging in te bouwen.RvdM87 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:47:
[...]
Ja heel irritant....
[Afbeelding]
Als die zone op dat moment de enige is die je wilt verwarmen, slaat steeds je warmtepomp uit als de zoneklep dicht gaat. De watertemperatuur die de warmtepomp ziet stijgt dan snel en dan bepaalt de logica in de warmtepomp dat hij uit mag. Vervolgen gaat de zoneklep weer open en daalt de temperatuur weer snel, warmtepomp start weer op op volle toeren, klep gaat na een paar minuutjes weer dicht en zo blijft hij aan het pendelen.
Mijn voorzichtige conclusie begint te worden dat evohome zoneregeling niet echt geschikt is voor gebruik met een warmtepomp en zonekleppen.
Maar dat wordt niks zo. Gelukkig maar een eurootje of 1000 in gestoken inmiddels

Zou nog kunnen proberen om per kamer 1 groep open te gooien om het effect wat te dempen. Heb maar 1 kamer met 1 groep. De rest twee of meer. Maar dit is wel bizar slecht bedacht zo.
Had de minimale uit tijd al op 0 minuten gezet. Maar hij blijft maar op percentages van de tijd sturen lijkt het.
Overigens heb ik sinds vanmorgen ook een enorme error met de api. Domoticz lag volledig plat. Nu tijdelijk uitgezet.
[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 02-10-2022 13:51 ]
Lees de handleiding dan zie je dat het sterk de voorkeur heeft om cv-buffer te gebruiken met een warmtepomp.RvdM87 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:47:
[...]
Ja heel irritant....
[Afbeelding]
@RvdM87RvdM87 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:47:
[...]
Ja heel irritant....
[Afbeelding]
Hier vallen met twee dingen op:
1. Je hebt wel veel schakelmomenten met die zoneklep. Maak je gebruik van een BDR91T (met name die T dus)? Die kun je instellen dat er maar één keer per uur geschakeld wordt. Dan wordt het al een stuk rustiger in jouw geval.
2. Maak je gebruik van een buffervat? Ik heb een 100 liter parallel buffer tussen de WP en het huis. Mijn evohome stuurt bij vraag de circulatiepomp tussen buffer en huis aan. De WP bepaalt aan de hand van de temperatuur van de buffer (WAR) of die aan de slag moet of niet.
Op die manier is de aansturing van de WP losgekoppeld van de vraag (dus van evohome) en draait het hier prima. Geen pendelachtige problemen.
Evohome is dus prima geschikt in combinatie met een WP en zonekleppen, maar je moet het systeem er dus wel op inrichten (dus voldoende ‘ruimte’ geven om zijn warmte kwijt te kunnen, ook als de vraag plotseling stopt.
Helpt dat?
[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 02-10-2022 19:07 ]
<John O`Mill>
Mijn warmtepomp is een 9 kW Panasonic T-Cap, die heeft helaas een vrij hoog minimaal vermogen. waardoor die buffer in 4 minuten 10 graden is opgewarmd.
De BDR91T heb ik inmiddels voor mijn WP zitten (en nu dus 1 BDR91 over), maar ik heb eigenlijk niet zoveel zin om ook nog twee van die dingen aan te schaffen om dat nog even te testen.
Volgens Honeywell zou ik een HCE80 voor de vloerverwarming moeten zetten, maar als ik dan een paar van die HCE80's gekocht heb met 19 zonemotoren, dan heb ik een voorgevoel dat het nog steeds niet gaat werken....
Kan zijn. Maar deze aansturing is onnodig rommelig. Das gewoon softwarematig op te lossen. Zeker als je nota bene nog gedwongen wordt om een andere aansturing te kopen.leonbong schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 17:01:
[...]
Lees de handleiding dan zie je dat het sterk de voorkeur heeft om cv-buffer te gebruiken met een warmtepomp.
Daarnaast lost een buffervat het warmtepompdeel wel op, maar niet de aansturing van de zones.
Zit er hoe langer hoe meer aan te denken om de bende eruit te slopen en voor een andere oplossing te gaan. Voor een groot en gerenomeerd bedrijf dat pretendeert een oplossing te bieden voor warmtepompen is dit eigenlijk vrij schandalig.
@RvdM87 die brd91t is voor zover ik begrijp niet te gebruiken voor zones. Alleen voor warmte/koude aansturing. Maargoed, ook dan heb je er twee nodig.
Gok overigens inderdaad dat de hce80 niet heel anders aanstuurt. Nu is het wel zo dat de Honeywell actuatoren vrij traag zijn. Dus snelle aansturing daarvan kan wel een deel-opening simuleren.
Onrustig blijft het.
50 liter buffer is overigens wel wat beperkt. Kan zomaar zijn dat het beter loopt als ie er tussenuit is. Alleen de begane grond bevat bij mij bijvoorbeeld al een kleine 100 liter.
[ Voor 55% gewijzigd door MikeyMan op 02-10-2022 19:27 ]
Tsja, dat is waarschijnlijk een gevolg van de in Evohome ingestelde temperatuur voor de zone(s) en de geleverde warmte door de warmtepomp. Een langere run geeft kennelijk een te hoge zonetemperatuur en een langere pauze een te lage zonetemperatuur?MikeyMan schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:28:
Voor de liefhebbers; zo probeert een BRD91T een warmtepomp aan te sturen:
[Afbeelding]
Honeywell heeft met de introductie van de BDR91T en de bijbehorende firmware aanpassing voor de Evohome Controller wel degelijk ondersteuning voor warmtepompen gemaakt. Maar als de warmtepomp te veel vermogen geeft voor de warmtevraag blijft het suboptimaal werken natuurlijk. Het zou veel beter zijn als warmtepompen met Opentherm aangestuurd konden worden. Dan kan Evohome gewoon een lagere watertemperatuur vragen en dan kan de warmtepomp zelf beslissen hoe lang die daarvoor aan moet gaan. Maar nee, de warmtepomp fabrikanten weten het allemaal beter: WAR of 1 ruimtethermostaat per huis is wat iedereen maar moet slikken.. alle vooruitgang met zoneregeling wordt gewoon teniet gedaan.MikeyMan schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 19:17:
[...]
Zit er hoe langer hoe meer aan te denken om de bende eruit te slopen en voor een andere oplossing te gaan. Voor een groot en gerenomeerd bedrijf dat pretendeert een oplossing te bieden voor warmtepompen is dit eigenlijk vrij schandalig.
[...]
Zo ver komt dat domme ding niet. Hij kijkt niet verder dan een cyclus van een uur. 80% warmtevraag is elk uur 20% uit. Niet aan zolang het te koud is en uit zodra het warm genoeg is.RichieB schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:42:
[...]
Tsja, dat is waarschijnlijk een gevolg van de in Evohome ingestelde temperatuur voor de zone(s) en de geleverde warmte door de warmtepomp. Een langere run geeft kennelijk een te hoge zonetemperatuur en een langere pauze een te lage zonetemperatuur?
Gewoon stupide regeling zo.
Die ondersteuning houdt zoveel in als je op kosten jagen voor een simpele aanpassing in de software. Los van het aantal schakelingen per uur, een minimale aan tijd en koude modus is er hoegenaamd niets gewijzigd. En ook nog eens belabberd uitgevoerd.[...]
Honeywell heeft met de introductie van de BDR91T en de bijbehorende firmware aanpassing voor de Evohome Controller wel degelijk ondersteuning voor warmtepompen gemaakt. Maar als de warmtepomp te veel vermogen geeft voor de warmtevraag blijft het suboptimaal werken natuurlijk. Het zou veel beter zijn als warmtepompen met Opentherm aangestuurd konden worden. Dan kan Evohome gewoon een lagere watertemperatuur vragen en dan kan de warmtepomp zelf beslissen hoe lang die daarvoor aan moet gaan. Maar nee, de warmtepomp fabrikanten weten het allemaal beter: WAR of 1 ruimtethermostaat per huis is wat iedereen maar moet slikken.. alle vooruitgang met zoneregeling wordt gewoon teniet gedaan.
Het zou prima mogelijk moeten zijn om te middelen tussen de ruimtes, vraag zoveel mogelijk gelijktijdig te doen en daarmee een fatsoenlijke run te faciliteren.
Dat heeft niet zoveel met de instelling van de warmtepomp fabrikanten te maken. Hoewel OpenTherm ondersteuning waarschijnlijk een stap in de goede richting zou zijn.
Ok, maar dat gebeurt dus ook als de ruimte nog niet op de in Evohome ingestelde temperatuur is?MikeyMan schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 23:07:
[...]
Zo ver komt dat domme ding niet. Hij kijkt niet verder dan een cyclus van een uur. 80% warmtevraag is elk uur 20% uit.
Evohome is natuurlijk iets intelligenter dan dat, anders zou je met elke warmtebron continue aan het pendelen zijn. Evohome probeert precies genoeg warmte te vragen zodat de ruimte op de gevraagde temperatuur blijft.Niet aan zolang het te koud is en uit zodra het warm genoeg is.
Eens. Hoe zou je het willen zien dat Evohome de warmtepomp zou aansturen in jouw situatie?Gewoon stupide regeling zo.
Ik heb even gezocht en vond hier een beschrijving van de nieuwe instellingen voor warmtepompen.[...]
Die ondersteuning houdt zoveel in als je op kosten jagen voor een simpele aanpassing in de software. Los van het aantal schakelingen per uur, een minimale aan tijd en koude modus is er hoegenaamd niets gewijzigd. En ook nog eens belabberd uitgevoerd.
Dus nog meer voorspellen dan het nu al doet en dan vooral zones gelijktijdig schakelen ipv apart? Dat is een mooie strategie als je warmtepomp een (te) hoog minimum vermogen heeft maar een slecht idee als je warmtepomp te krap is bemeten (laag maximaal vermogen). Dat zou een instelbare keuze kunnen zijn of Evohome zou deze twee situaties zelf moeten gaan herkennen.Het zou prima mogelijk moeten zijn om te middelen tussen de ruimtes, vraag zoveel mogelijk gelijktijdig te doen en daarmee een fatsoenlijke run te faciliteren.
Ik vind het ontbreken van OpenTherm op warmtepompen echt een groot gemis en ik snap het ook niet. Kan iemand uitleggen waarom dat vanuit de fabrikanten bezien te verklaren is?Dat heeft niet zoveel met de instelling van de warmtepomp fabrikanten te maken. Hoewel OpenTherm ondersteuning waarschijnlijk een stap in de goede richting zou zijn.
@RvdM87RvdM87 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 19:12:
[…]
Mijn warmtepomp is een 9 kW Panasonic T-Cap, die heeft helaas een vrij hoog minimaal vermogen. waardoor die buffer in 4 minuten 10 graden is opgewarmd.
Dan is je buffer véél te klein voor dat vermogen! Installeer een buffer van de juiste maat en het wordt allemaal veel rustiger.
Bovendien moet je evohome ook niet die WP aan laten sturen maar de secundaire circulatiepomp. De WP moet alleen de buffer (WAR) op temperatuur houden.
<John O`Mill>
Wat zijn je instellingen (aantal schakelingen per uur, minimale aantijd, etc.)MikeyMan schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 23:07:
[...]
Zo ver komt dat domme ding niet. Hij kijkt niet verder dan een cyclus van een uur. 80% warmtevraag is elk uur 20% uit. Niet aan zolang het te koud is en uit zodra het warm genoeg is.
Gewoon stupide regeling zo.
[...]
Ik zie mijn warmtepomp aangestuurd door een brd91t zonder problemen urenlange runs maken, dus het kan wel.
Sterker nog; er was geen enkele ruimte op temperatuur. Weet (nog) niet hoe het eruit ziet als alle ruimtes echt fors uit de richting zitten. Heb een goed geisoleerd huis. Met 200m2 aan vloerverwarming verdeeld over (nu) 20 groepen.RichieB schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 23:26:
[...]
Ok, maar dat gebeurt dus ook als de ruimte nog niet op de in Evohome ingestelde temperatuur is?
Maar het gaat m.i. vooral mis bij de instellingshorizon van een uur. Dit had nooit zo in de software mogen komen.
Dat is op zich logisch, maar met deze aansturing krijg je dat gependel vrijwel altijd. Ook als de temperatuur nog omhoog moet.[...]
Evohome is natuurlijk iets intelligenter dan dat, anders zou je met elke warmtebron continue aan het pendelen zijn. Evohome probeert precies genoeg warmte te vragen zodat de ruimte op de gevraagde temperatuur blijft.
Dat uur als cutoff moet eraf. En warmtevraag gepoold. Waarvoor ik me een uur als horizon dan wel weer kan voorstellen. 'bij verwachte warmtevraag in het komende uur, zoveel mogelijk kamers tegelijk verwarmen'.[...]
Eens. Hoe zou je het willen zien dat Evohome de warmtepomp zou aansturen in jouw situatie?
Heb liever twee uur lang 100% gevolgd door twee uur lang 60% dan vier uur lang 80% met elke keer tussenpozen.
[...]
Ik heb even gezocht en vond hier een beschrijving van de nieuwe instellingen voor warmtepompen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/E3ykp5VXc9kSREdz3Pb7a1RQ.png?f=user_large)
Ik weet niet wat een fixed speed of een inverter heatpump is. Ga er voor het gemak vanuit dat een Panasonic Monobloc een inverter is.
Heb hem nu op 1 cycle rate per hour (wat wellicht het probleem veroorzaakt uiteindelijk), minimale aan tijd 30 minuten, minimale uit tijd 10 minuten staan. 20 minuten kan ik daar niet selecteren.
Heb nog een poging gedaan zonder die 10 minuten minimale uit tijd, door deze op 0 te zetten, maar daar heb ik de resultaten nog niet van kunnen zien. Begon met een Fibaro Switch2, maar die kan niet potentiaalvrij schakelen, nu een Fibaro Smart module, maar die doet geen off blijkbaar.
Vanavond Shelly binnen en nog eens verder meten.
Das natuurlijk inherent aan zoneverwarming. Zodra er zones dicht zitten, ga je al snel naar overcapaciteit aan de kant van de WP. Zou inderdaad iets instelbaars kunnen zijn.[...]
Dus nog meer voorspellen dan het nu al doet en dan vooral zones gelijktijdig schakelen ipv apart? Dat is een mooie strategie als je warmtepomp een (te) hoog minimum vermogen heeft maar een slecht idee als je warmtepomp te krap is bemeten (laag maximaal vermogen). Dat zou een instelbare keuze kunnen zijn of Evohome zou deze twee situaties zelf moeten gaan herkennen.
Gok dat het OpenTherm stickertje geld kost?[...]
Ik vind het ontbreken van OpenTherm op warmtepompen echt een groot gemis en ik snap het ook niet. Kan iemand uitleggen waarom dat vanuit de fabrikanten bezien te verklaren is?
Moet nog verder testen, wordt vervolgd. Voor instellingen zie bovenfmb schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 23:46:
[...]
Wat zijn je instellingen (aantal schakelingen per uur, minimale aantijd, etc.)
Ik zie mijn warmtepomp aangestuurd door een brd91t zonder problemen urenlange runs maken, dus het kan wel.
Moet sowieso de verdelers nog vervangen door gesloten exemplaren en een groep toevoegen voor de garage.
Kan me overigens ook best voorstellen dat de warmetpomp software ook nog iets in de melk te brokkelen heeft, en dus een beetje creatief omgaat met de input van de thermostaat.
[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 03-10-2022 09:43 ]
"Fixed speed" is een warmtepomp waarvan het vermogen vast is en niet kan veranderen. "Inverter" is een modulerende warmtepomp. Volgens mij zijn alle warmtepompen die nu verkocht worden modulerend.MikeyMan schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:33:
[...]
[Afbeelding]
Ik weet niet wat een fixed speed of een inverter heatpump is. Ga er voor het gemak vanuit dat een Panasonic Monobloc een inverter is.
[...]
Dit is wat er gebeurd als de ruimte nog niet op temperatuur is:RichieB schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 23:26:
[...]
Ok, maar dat gebeurt dus ook als de ruimte nog niet op de in Evohome ingestelde temperatuur is?
/f/image/CE93whZTKqZvyQx6MyPzC7Tj.png?f=fotoalbum_large)
Hierin zie je de vloerverwarming schakeling door evohome,de daadwerkelijke schakelingen van het ventiel (met een shelly en node red doe ik wat nabewerking), de temperatuur, en het vermogen van de WP.
helaas kun je nu niet hoveren met je muis, maar als je dat doet zie je dat de WP steeds 1-2 minuten nadat de VV klep dicht gaat uitschakelt.
De woonkamer is niet op temperatuur, dus wat mij betreft mag de klep open blijven.
Ik snap overigens wel waarom de evohome dit doet: bij hoge temperatuur verwarming kun je op deze manier overshoot vermijden. Omdat ik weersafhankelijk de watertemperatuur bepaal, is er vrijwel geen overshoot.
Graag zou ik per zone aan willen geven of dit soort PI regeling middels aan-uit gewenst is of niet, maar dat is alleen maar te bouwen als je zelf handig bent met shelly's en node red.
Uiteindelijk lukt me dat wel, maar na 1000€+ uitgegeven te hebben aan een multi zone systeem voelt het een beetje vervelend.
Een grote buffer installeren om daarmee de tekortkomingen van mijn zoneregeling te compenseren voelt nog iets vervelender dan die paar shelly's en een paar avonden tijd. Ik wil namelijk wel gewoon dat de WP uit gaat als er geen warmtevraag is. Continu water door de buffer heen pompen en op temperatuur houden is prima als het echt koud is, maar in de huidige weersomstandigheden is het gewoon 60-70% van de dag niet nodig.