Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming

Pagina: 1 ... 18 ... 36 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:09

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Ascension schreef op maandag 21 februari 2022 @ 19:02:
@leonbong ja, die opties zie ik dus niet in dat menu. Alleen “interne voeler calibreren”.
Zou het kunnen dat je een oude firmware/ softwareversie hebt? De laatste is softwareversie 02.00.19.33.

Nou heb je niet specifiek die versie nodig als je niet gaat koelen, maar je kunt wel om een update vragen.
Zie bijvoorbeeld deze pagina.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:07
Ascension schreef op maandag 21 februari 2022 @ 19:54:
Nee. Stadsverwarming dus geen module.
Met stadsverwarming heb je toch ook een hoofdkraan? Als je die niet dicht zet met bijvoorbeeld een BDR91 dan blijft er warm water door je ringleiding stromen ook al staan alle verdelers/radiatoren dicht. Ook voor die warmte betaal je.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:41
@Hippe Lip zal eens kijken naar welke firmware er op staat!

@RichieB klopt. We gaan nog er klep laten installeren met een BDR91. Ben hier nog over in discussie met de aannemer.

Andere vraag, heeft het qua energiebesparing nog nut om de hal op een aparte zone met thermostaat te zetten zodat je die wat lager kan zetten of zet dat geen zoden aan de dijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
@Ascension Ik heb in de hal gewone (niet-EvoHome) thermostaatknoppen. Deze knoppen kunnen dus zelf niet de CV ketel aanzetten maar lopen mee als andere kamers warme vragen. Dit werkt voor ons goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:18
Ascension schreef op maandag 21 februari 2022 @ 22:52:
@Hippe Lip zal eens kijken naar welke firmware er op staat!

@RichieB klopt. We gaan nog er klep laten installeren met een BDR91. Ben hier nog over in discussie met de aannemer.

Andere vraag, heeft het qua energiebesparing nog nut om de hal op een aparte zone met thermostaat te zetten zodat je die wat lager kan zetten of zet dat geen zoden aan de dijk?
Als dat ook op vloerwarming zit gewoon de flow daarvan iets verlagen. Door daarvan de voorinstelling te wijzigen op de kraan van de vloerlus(sen), die instelling zit onder de thermische motor.

[ Voor 10% gewijzigd door leonbong op 22-02-2022 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:46
Ik krijg de HCE80 op een of andere manier niet in de toewijzingsmodus om hem te koppelen aan de EvoTouch en Wireless round. Iemand een idee wat ik fout doe? Het stappenplan in de handleiding lijkt niet te werken. Iemand toevallig een duidelijke uitleg over de te nemen stappen?

[ Voor 10% gewijzigd door Sunri5e op 20-03-2022 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Het stappenplan van welke handleiding volg je die.

Evohome centrale of wat bij een hce80 wordt geleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
leonbong schreef op zondag 20 maart 2022 @ 20:56:
Het stappenplan van welke handleiding volg je die.

Evohome centrale of wat bij een hce80 wordt geleverd?
Deze:

https://support.resideo.c...ingspaneel?language=nl_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Dat zou goed moeten zijn.

1) Je koppelt een Round wireless aan evohome centrale
2) je koppelt een hce80 zone aan evohome centrale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 22:22
Inmiddels het topic al aardig doorgespit maar ik kom er nog niet helemaal uit.

Nieuwe situatie:
- Stadsverwarming
- Vloerverwarming op begane grond
- Radiatoren met standaard draaiknop op 1e en 2e verdieping

Momenteel met een verbouwing bezig waarin alles aangepast wordt. Bovenstaande wordt de nieuwe situatie. De wens is om de stadsverwarming op een thermostaat aan te sluiten, en daarbij radiatoren onafhankelijk van de warmtevraag vd stadsverwarming aan te kunnen zetten.

Optie 1 is boven domme radiatoren te laten die altijd warmtetoevoer hebben.
Optie 2 is om boven slimme radiatoren te installeren die warmte vragen

Kan ik optie 1 simpelweg voor elkaar krijgen door een zoneklep te installeren vóór toevoer van de vloerverwarming, of mis ik dan iets?

Wat zou ik naast evohome regelset dan nog nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@Ambianz Als je bij optie 1 alleen je vloerverwarming gaat dicht zetten zullen je radiatoren altijd warm water krijgen tenzij je handmatig de knoppen dicht draait. Dat lijkt me niet wat je wilt. Optie 2 is het meest comfortabel: je installeert thermostaatventielen op de radiatoren met daarop HR92 knoppen. Voor de vloerverwarming zet je een zoneklep (of ook een thermostaatventiel met HR92). Op de hoofdkraan van je stadsverwarming zet je dan een automatische afsluiter (bijv. de Honeywell MT4-230-NC) die je met de BDR91 (dat vierkante kastje in de regelset) aanstuurt. Zodra je vloerverwarming of een radiator warmte nodig heeft schakelt EvoHome je hoofdkraan open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-11-2024
Ik wil binnenkort over op het Evohome-systeem. 2 vragen:
  • Ik heb beneden een lange zeg maar als 8 geschakelde woonkamer/keuken met in totaal 3 radiatoren (2 woonkamer 1 keuken). Ik begrijp dat de DTS92 ook communiceert met Evohome, maar ik begrijp niet helemaal of deze in onze opzet in plaats van 3 radiatorregelaars HR92 kan komen, of is het de bedoeling dat ik maar 1 van de 3 radiatoren in deze zone met een HR92 uitrust en de DTS92 de algemene ruimtetemperatuur meet? Het is ook nog even de vraag of ik de keuken als aparte zone wil instellen... Anders gezegd: wat heb ik in mijn situatie aan de DTS92 als we nog geen vloerverwarming hebben?
  • Klopt het nu dat minstens 1 radiator per zone 1 HR92 nodig heeft?
Dank alvast.

[ Voor 6% gewijzigd door Tiffanylampje op 30-03-2022 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@Tiffanylampje Een HR92 knop heeft 2 functies: de thermostaatkraan op een radiator open en dicht draaien en de temperatuur meten. Het draaien doet hij vrij goed en heb je nodig op elke radiator. Het meten heb je maar 1x nodig per ruimte (zone). Heb je meerdere HR92 knoppen in een zone dan meet alleen de eerste de temperatuur. Of dat goed werkt hangt er van af waar hij hangt en hoe je leidingen lopen. Op mijn 1e verdieping lopen alle leidingen door van de zolder (waar de CV ketel hangt) naar beneden. Dus ook als het in de slaapkamer koud is maar de bijv. de woonkamer verwarmd wordt dan wordt de leiding warm en daarmee ook de HR92. Die geeft dan door dat de slaapkamer aardig warm is wat helemaal niet waar is. Een externe thermostaat zoals de DTS92 werkt dan beter.

Ook het EvoHome paneel functioneert als temperatuursensor. Dus als je die op een goede plek in de woonkamer zet dan hoef je de HR92 knoppen daar niet als sensor te gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
Een HR92 meet de temperatuur en regelt daarop in een zone.

Als een zone meerdere HR92's heeft dan wordt de eerst aangemelde gebruikt als meting voor de gehele zone.
Als deze ongunstig van positie is dan is dit niet prettig voor de regeling in dat geval kan een roundwireless/DTS92 nuttig zijn.
Die kan je namelijk op goede plek plaatsen.

Nu is er tegenwoordig een instelling dat je elke aanwezig HR92 in een zone lokaal zijn temperatuur meet en regelt, dat kan helpen. Maar het blijft een temperatuurmeting die meestal ongunstig van positie is.
"Multi zone rooms"

Ik zelf gebruik in mijn slaapkamer een DTS92 icm één HR92, waarbij de sinds ik de DTS92 heb de temperatuur veel prettiger is.
Hiervoor sloeg de HR92 nogal vaak aan op bijvoorbeeld tocht van het ventilatierooster of het raam wat op een kier staat.

Conclusie
Voor een verblijfsruimte waar je vaak bent en die groot is en meerdere radiatoren heeft zou ik altijd een DTS92/Rondwireless/Enz nemen voor de temperatuurmeting ipv meting op de HR92.
Een woonkamer bijvoorbeeld.

[ Voor 18% gewijzigd door leonbong op 31-03-2022 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-11-2024
Top, kom ik al verder mee, dank @leonbong @RichieB . Ik vraag me ook nog af wat het verschil is tussen de DTS92 en de Round Wireless als hun functie t.b.v. een Evohome-opzet alleen maar die van voeler is.

En weet iemand toevallig wat er gebeurd is met de HGI80? Die is nergens leverbaar. Ik zie her en der 'tijdelijk uitverkocht', maar daar word ik altijd wat zenuwachtig van...

[edit] Ik hoor net van Solar Webshop dat Honeywell hem niet meer gaat leveren omdat het apparaat niet meer kan verbinden met Somfy. Bummer. Heeft iemand nog een optie hoe ik de Evohome lokaal kan uitlezen met Domoticz?

[edit2] Volgens de Domoticz-wiki zou het mogelijk ook kunnen werken met andere 868mHz-transceivers. Ik kom bijv. tegen https://nl.farnell.com/en...r-radio-868mhz/dp/2342011 of https://nl.rs-online.com/web/p/rf-modules/7863227 . De Raspberry Pi is er echter ook nog niet, idiote levertijd op de 4B. Mijn oude 3B heb ik kapot laten vallen bij een verhuizing. Ik zou het eens kunnen testen met Domoticz op een pc...

[ Voor 48% gewijzigd door Tiffanylampje op 31-03-2022 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Geen verschil in functie tussen DTS92 en roundwireless.

Beide meten de temperatuur en op beide kan je de kamertemperatuur wijzigen.
Welke je mooi vindt dus.

Nouja de DTS92 heeft standaard een tafelstandaard in de doos zitten die hoef je dus niet op te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKW
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-10-2024

YKW

mobiliteit ten top

Wij zijn in onze verbouwing toch maar overgegaan naar vloerverwarming met een hybride systeem (atag Energion Hybrid 11T en Atag I36ecz) welke ook kan koelen in de zomer, we hebben nu ook Evohome met radiatoren en dat bevalt goed.

Nu heb ik een paar vragen waar Google me niet echt uitkomst op geeft, dus hoop op jullie kennis en ervaring. mijn dank is nu al groot :).
  1. Voor het koelen van de HCE80:
    Om de koelfunctie te activeren, moet u de omschakelcontacten 3 en 4, (zie uitklappagina Fig. 4 (9)),
    met een extern maakcontact, potentiaalvrij met elkaar verbinden.

Iemand ervaring met hoe dit werkt?
    Ik wil niet "handmatig" op een knop moeten drukken om te schakelen tussen koelen en verwarmen en is ook erg omslachtig.
  2. Welke HoneyWell round wireless moet ik hebben voor in de kamers?
    Ik zie een wildgroei aan die dingen, ik kijk nu naar deze (EAN 5025121381918) Hier staat bij dat hij niet kan koelen, maar het doel is toch enkel temperatuur meten en doorgeven? Is dit dan de juiste?
  3. Hoeveel groepen kunnen op 1 zone op de HCE80?
    Er staat 3, maar zijn die uit te breiden?De Evohome kan max 12 zones, we hebben 20 verdelers beneden en 10 boven, dus sowieso hebben we 3 HCE 80's nodig en moet ik al zones gaan combineren (bijv keuken en woonkamer, wat overigens ook dezelfde ruimte is)
  4. RF module Atag ondersteunt zowel aan/uit als opentherm, wat is hier jullie advies?
    Ik zie de BDR91T1004 speciaal voor warmtepompen, de R8810A1018 voor opentherm of BDR 91 aan/uit
Mijn draft shopping list, feedback is welkom:

3x HCE 80 + 3x HRA 80 + 1x HCS80 (voor boven)
30x Honeywell MT4-230-NC
1x bedieningspaneel ATC928G3000
11x honeywell round wireless T87RF2025
1x RF module (TBD)

Automatiseren kan je leren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@YKW

Max aantal motoren per groep ligt aan de stroomvoorziening. Hier valt met extern relais wel iets te knutselen.

Schakelen koeling via knop of via schakeling door je warmtepomp.

Zou zelf snellere motoren nemen dan de mt4 als ik het nog eens zou aansluiten ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKW

YKW

mobiliteit ten top

MikeyMan schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:17:
@YKW

Schakelen koeling via knop of via schakeling door je warmtepomp.

Zou zelf snellere motoren nemen dan de mt4 als ik het nog eens zou aansluiten ook.
Maar dit zou betekenen dat ik alle 3 HCE80's los op "koelen" moet zetten? Is daar niet iets handigers voor?

En welke motoren zou je adviseren die sneller zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

YKW schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:29:
[...]

Maar dit zou betekenen dat ik alle 3 HCE80's los op "koelen" moet zetten? Is daar niet iets handigers voor?
Nee, de HCE80 heeft een contact dat gesloten moet worden om in koelmodus gezet te worden. Maar dat kun je doen met een BDR91 die door de centrale unit hiervoor aangestuurd wordt. Zo kun je de HCE80’s draadloos in koelmodus zetten.

Het omschakelen tussen verwarmen en koelen doe je dan op het display. Je kunt dat ook beter handmatig doen. Dat is stabieler dan automatisch. Je loopt anders het risico in bepaalde seizoenen dat het systeem te vaak heen en weer schakelt tussen koelen en verwarmen.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:21

CyBeRSPiN

sinds 2001

3x BDR91 is ook erg aan de prijs voor het 2x per jaar omzetten van een schakelaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

YKW schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:29:
[...]

En welke motoren zou je adviseren die sneller zijn?
Ofwel handmatig, ofwel met kabel vanaf de warmtepomp die daar waarschijnlijk een contact voor heeft. Brd91 of iets met zwave zou ook kunnen.

Maar idd beter handmatig, anders wordt het snachts verwarmen en overdag koelen in grote delen van het jaar.

Overigens, de badkamer wil je waarschijnlijk ook niet gekoeld hebben ;)

Hoeveel zones wil je gaan regelen over hoeveel verdiepingen?

Vloerverwarming Actuator met korte looptijd

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 12-04-2022 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKW

YKW

mobiliteit ten top

MikeyMan schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 07:34:
[...]

Ofwel handmatig, ofwel met kabel vanaf de warmtepomp die daar waarschijnlijk een contact voor heeft. Brd91 of iets met zwave zou ook kunnen.

Overigens, de badkamer wil je waarschijnlijk ook niet gekoeld hebben ;)

Hoeveel zones wil je gaan regelen over hoeveel verdiepingen?

Vloerverwarming Actuator met korte looptijd
Onze badkamer zit ook aan de slaapkamer vast, dus die wil je dan weer wel koelen :). Maar idd een Fibaro potentiaalvrije schakelaar zou het dan moeten kunnen doen, dat is goedkoper dan een BDR 91.

Boven 6 zones (3x slaapkamer, 2x badkamer + gang)
Beneden 6 zones (logeerkamer, kantoor, bijkeuken, serre, woonkamer, gang)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

YKW schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:28:
[...]

Onze badkamer zit ook aan de slaapkamer vast, dus die wil je dan weer wel koelen :). Maar idd een Fibaro potentiaalvrije schakelaar zou het dan moeten kunnen doen, dat is goedkoper dan een BDR 91.

Boven 6 zones (3x slaapkamer, 2x badkamer + gang)
Beneden 6 zones (logeerkamer, kantoor, bijkeuken, serre, woonkamer, gang)
Dan zou ik het lekker bij twee HCE's houden.
Heb hier ook een soortgelijke uitdaging. Heb een hce op de eerste verdieping hangen nu. Met 4 zones met sturing en twee open (de badkamers).
Op de begane grond nu negen groepen in een zone, met een kogelkraan geregeld. Daar komt de garage bij die ik als enige aparte groep wil aansturen. Daar ga ik ook geen hce voor kopen als het niet hoeft ;)

Badkamer op slaapkamer is niet de handigste achteraf ;)

Wellicht dat het met fibaro lukt met het stuursignaal van de warmtepomp. Maar de meesten zullen dan wat onhandige sturing krijgen tussen dag en nacht.

[ Voor 32% gewijzigd door MikeyMan op 12-04-2022 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:15

fmb

YKW schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:56:
Wij zijn in onze verbouwing toch maar overgegaan naar vloerverwarming met een hybride systeem (atag Energion Hybrid 11T en Atag I36ecz) welke ook kan koelen in de zomer, we hebben nu ook Evohome met radiatoren en dat bevalt goed.

Nu heb ik een paar vragen waar Google me niet echt uitkomst op geeft, dus hoop op jullie kennis en ervaring. mijn dank is nu al groot :).
Heb je ook al eerdere berichten in het forum teruggezocht?
Ik denk dat deze eerdere van mij je al een heel eind op weg helpt: fmb in "Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming"

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
nel!s schreef op donderdag 11 november 2021 @ 08:29:
Noob vraagje: wij hebben over drie verdiepingen vv met een warmtepomp Itho 5g die ook koelt. Elke verdieping heeft een eigen verdeler.
Vraagje, ben je hier uiteindelijk nog mee verder gegaan? Ik zit met exact hetzelfde probleem icm een Itho 4g.

Wat ik tot nu toe kan vinden gaat de combinatie Itho WP en Evohome niet werken omdat er geen mogelijkheid is op de warmtepomp om via een wisselcontact te wisselen tussen verwarmen/koelen.

Mocht iemand anders weten hoe dit wel kan, dan hoor ik het graag :)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

SlinkingAnt schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:51:
[...]

Vraagje, ben je hier uiteindelijk nog mee verder gegaan? Ik zit met exact hetzelfde probleem icm een Itho 4g.

Wat ik tot nu toe kan vinden gaat de combinatie Itho WP en Evohome niet werken omdat er geen mogelijkheid is op de warmtepomp om via een wisselcontact te wisselen tussen verwarmen/koelen.

Mocht iemand anders weten hoe dit wel kan, dan hoor ik het graag :)
Afgelopen december ben ik ook overgestapt van gas naar WP (Nibe S1255) en ik maak al ruim 6 jaar gebruik van evohome (uitsluitend vloerverwarming).

Afgelopen week ben ik met evohome bezig geweest om die in koelmodus te zetten. Daarbij wilde ik ook mijn Nibe meeschakelen als ik evohome op koelen zet, maar dat ging niet zoals ik het dacht te kunnen. Nu heb ik het zo dat ik zowel evohome als de Nibe handmatig omschakel van verwarmen naar koelen. Eigenlijk is dat niet zo’n probleem, want zeg nou zelf: het gaat om maar twee keer per jaar dat je om moet schakelen: een keer in het voorjaar en een keer in het najaar. En dan twee apparaten omzetten in plaats van eentje. ZO’N grote klus is dat nou ook weer niet, toch?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 12:14
Korte vraag (hopelijk) kan ik "gewoon" een thermostaatventiel met HR92 gebruiken als zoneklep voor een vloerverwarmingsverdeler?

Achtergrond: ik ga nu vloerverwarming plaatsen en pas later zoneregeling / evohome toevoegen.
Met het plaatsen van een (voorlopig volledig open) thermostaatventiel in de aanvoerleiding naar de verdeler, hoop ik deze eventueel als zoneklep te gebruiken.

Mocht het nodig zijn voeg ik later eventueel nog een HCE80 oid toe om de vloerverwarming per groep te regelen. Maar gezien de verdeler voor de benedenverdieping werkt, is het niet waarschijnlijk dat regeling per lus nodig gaat zijn.

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

@S0epkip
Ik heb ook een HR92 voor een VV verdeler, werkt prima.
Zie: Quad in "Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming"

[ Voor 50% gewijzigd door Quad op 17-05-2022 15:29 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 12:14
Thanks!

Volgens dit artikel is het gevoelig:
https://www.installatie.nl/blogs/net-dat-laatste-stukje/

Maar bij jou dus goed?

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

S0epkip schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:32:
[...]

Thanks!

Maar bij jou dus goed?
Afgelopen winter (hoewel erg zacht) is het prima gegaan.
Wel heb ik de instelling aangepast om de thermostaat helemaal open te zetten als hij open gaat, of dat werkt weet ik eerlijk gezegd niet, want ik sta niet constant te wachten tot hij open/dicht gaat.

Wel heb ik soms het gevoel dat er relatief veel water via de bypass gaat en dat die wellicht beter iets verder weg / terug had kunnen zitten. (geen verstand van verder hoor)
Maar al met al.. warme voetjes en woonkamer/keuken als de vraag er naar is. :)

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
Hippe Lip schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:00:
[...]
Afgelopen december ben ik ook overgestapt van gas naar WP (Nibe S1255) en ik maak al ruim 6 jaar gebruik van evohome (uitsluitend vloerverwarming).

Afgelopen week ben ik met evohome bezig geweest om die in koelmodus te zetten. Daarbij wilde ik ook mijn Nibe meeschakelen als ik evohome op koelen zet, maar dat ging niet zoals ik het dacht te kunnen. Nu heb ik het zo dat ik zowel evohome als de Nibe handmatig omschakel van verwarmen naar koelen. Eigenlijk is dat niet zo’n probleem, want zeg nou zelf: het gaat om maar twee keer per jaar dat je om moet schakelen: een keer in het voorjaar en een keer in het najaar. En dan twee apparaten omzetten in plaats van eentje. ZO’N grote klus is dat nou ook weer niet, toch?
Mijn WP heeft geen andere bedieningsunit dan de meegeleverde kamerthermostaat van Honeywell, welke een (vermoed ik) speciale firmware heeft om met Itho-WP's te kunnen praten / extra opties in te stellen.
In de normale menu-structuur is geen optie te vinden om de WP te forceren in een warmen/koelen-stand.

Nu heb ik sindskort wel deze module op de WP aangesloten (Itho Daalderop ventilatie - wifi control add-on module), en daarin kan ik wel interessante opties uitlezen, oa:
- CV Enabled
- Cooling Enabled
- CV mode blocked
- Free cooling mode blocked

Maar niet hoe deze opties daadwerkelijk om te zetten. Dit zwaar ongedocumenteerd en om te eerst een smak geld aan EvoHome-spul uit tegeven en dan te gaan 'spelen' met een €7k-WP heeft niet mijn voorkeur ;)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
S0epkip schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:32:
[...]

Maar bij jou dus goed?
Uit het artikel:
Na het vervangen van de knop door een open/dicht-tweewegklep met een RF aan/uit-module als sturing was het probleem opgelost. Deze klep heeft bij warmtevraag een volledige open stand, waardoor er energie in de mengbalk van de verdeler blijft stromen.
Datzelfde kan je bereiken door instelling 6 van de HR92 aan te passen: dan wordt de hele slag van de HR92 gebruikt ipv alleen de slag van het ventiel. Kies daarbij een ventiel met een groot genoeg debiet en je hebt vrijwel dezelfde werking als een (veel duurdere) RF aan/uit module. Bij mij werkt de HR92 op de VVW verdeler prima op deze manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

SlinkingAnt schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:39:
Mijn WP heeft geen andere bedieningsunit dan de meegeleverde kamerthermostaat van Honeywell, welke een (vermoed ik) speciale firmware heeft om met Itho-WP's te kunnen praten / extra opties in te stellen.
In de normale menu-structuur is geen optie te vinden om de WP te forceren in een warmen/koelen-stand.
Wacht ff, hier hoor ik je iets vreemds zeggen. Zeg je nou dat je WP een thermostaat in de kamer heeft hangen? Maar je gebruikt ook evohome?

Dan kan ik me toch niet onttrekken aan het gevoel dat dit niet de juiste configuratie is. Want nu heb je twee thermostaten die de boel willen gaan regelen. Dat lijkt me niet de bedoeling, twéé kapiteins op één schip.

Mijn (Nibe) WP zorgt er alleen voor dat mijn buffervat op temperatuur blijft. En welke temperatuur dat is, dan bepaalt hij zelf aan de hand van de buitentemperatuur (WAR dus).
Evohome bepaalt of er ergens in huis een zone is die vraagt en als dat zo is, dan zet die de ciruculatiepomp aan die na het buffervat zit in het circuit van vat naar huis.
De WP merkt nu dat de temperatuur in het vat daalt en reageert daarop. Dat werkte de hele afgelopen ‘winter’ als een zonnetje.
Nu heb ik sindskort wel deze module op de WP aangesloten (Itho Daalderop ventilatie - wifi control add-on module), en daarin kan ik wel interessante opties uitlezen, oa:
- CV Enabled
- Cooling Enabled
- CV mode blocked
- Free cooling mode blocked

Maar niet hoe deze opties daadwerkelijk om te zetten. Dit zwaar ongedocumenteerd en om te eerst een smak geld aan EvoHome-spul uit tegeven en dan te gaan 'spelen' met een €7k-WP heeft niet mijn voorkeur ;)
Heeft je WP geen display met knopjes op het apparaat zelf dan? Er zijn toch altijd basisinstellingen en die zul je toch érgens in moeten kunnen voeren?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
De warmtepomp heeft geen display of iets dergelijks. Dit gebeurd via de Honeywell kamerthermostaat met custom Itho-firmware (handleiding). Hierop zijn een aantal basis-instellingen te doen (extra koelen, boosten van boilervat, vakantie-modus, etc.), maar je kunt hier niet de WP switchen tussen warmen of koelen.

Ik gebruik (nog?) geen Evohome, ben nog aan het onderzoeken of Evohome gaat werken in combinatie met mijn setup :).

Itho bied zelf ook een zone-regeling aan, maar dat is een gesloten systeem wat niet werkt met mijn huidige vv-verdelers. Installatie zou op een €3,5k uitkomen, waarbij Evohome onder de €2k blijft. Daarbij is de cloud-koppeling van dit systeem (binnenkort) End-of-Life 8)7. Ik heb iets meer vertrouwen dat Evohome (langer) blijft werken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

SlinkingAnt schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:09:
De warmtepomp heeft geen display of iets dergelijks. Dit gebeurd via de Honeywell kamerthermostaat met custom Itho-firmware (handleiding). Hierop zijn een aantal basis-instellingen te doen (extra koelen, boosten van boilervat, vakantie-modus, etc.), maar je kunt hier niet de WP switchen tussen warmen of koelen.
Ah, dus die 'thermostaat' is het bedieningspaneel van de WP.
Heeft die dan mss ook een 'admin' installateurs-stand of zoiets? Interessant om te zien wat daar voor functies achter verstopt zitten.
Ik heb iets meer vertrouwen dat Evohome (langer) blijft werken ;).
Tja, zo zijn er meer die dat hopen... 8)

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 23:50

FaceDown

Storende factor.

Ik heb nu een tijdje naar tevredenheid een Tado-systeem maar wil ivm een warmtepomp met koelmogelijkheid naar Evohome overstappen.

Huidige situatie; 1 zone beneden vloerverwarming (gescheiden circuit ivm zwarte slangen), Tado knop om v.v. net als een radiator te kunnen dicht zetten. Niet ideaal omdat dit nu modulerend gebeurt.
Boven 5 zones met radiatoren.

Wat heb ik nu nodig, als ik ook wil koelen met de Daikin hybrid warmtepomp? Volgens mij:
1 x bedieningspaneel wifi
1 x zoneklep vloerverwarming
1x bdr91t voor zoneklep
5 x evohome radiatorknop
1 x bdr91t voor aan/uit schakelen warmtepomp
1 x bdr91t voor schakelen koelen/verwarmen

Klopt dit? Of mis ik dit?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@FaceDown
Heb je ook een buffervat bij je WP? Ik zou evohome namelijk liever niet rechtstreeks de WP laten schakelen (a/u). Dan loop je het risico dat die te korte runs maakt en dat is -voorzichtig gezegd- niet goed voor je WP.

Ik heb een 100 liter buffervat en de WP houdt dat (met WAR) op temperatuur. Evohome schakelt de circulatiepomp in het secundaire circuit, van buffervat het huis in.

Alternatief is daj je je vv als buffervat gebruikt, aangenomen dat de waterinhoud groot genoeg is. In dat geval moet die vv permanent open staan, zodat de WP zijn warmte altijd kwijt kan.

Dit punt moet je dus eerst tackelen voordat je verder kunt.

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 22-05-2022 10:26 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Hippe Lip schreef op zondag 22 mei 2022 @ 10:25:
@FaceDown
Heb je ook een buffervat bij je WP? Ik zou evohome namelijk liever niet rechtstreeks de WP laten schakelen (a/u). Dan loop je het risico dat die te korte runs maakt en dat is -voorzichtig gezegd- niet goed voor je WP.

Ik heb een 100 liter buffervat en de WP houdt dat (met WAR) op temperatuur. Evohome schakelt de circulatiepomp in het secundaire circuit, van buffervat het huis in.

Alternatief is daj je je vv als buffervat gebruikt, aangenomen dat de waterinhoud groot genoeg is. In dat geval moet die vv permanent open staan, zodat de WP zijn warmte altijd kwijt kan.

Dit punt moet je dus eerst tackelen voordat je verder kunt.
Ik heb een buffervat. Het systeem werkt nu ook goed met Tado. Ik wil echter naar Evohome omdat ik ook wil kunnen koelen. Bovendien heb ik nu een Tado-knop op de vloerverwarming en die werkt modulerend (werkt wel maar niet ideaal). Hier ga ik naar een zoneklep, iets wat bij Tado niet kan in mijn geval.

Over de verwarming maak ik me dus geen zorgen. Echter hoe ik het koelen moet aansluiten is me niet duidelijk. Heb ik een extra relais (Evohome BDR91) nodig, kan ik met een Shelly uit, en hoe moet ik eea aansluiten?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

FaceDown schreef op zondag 22 mei 2022 @ 12:26:
[...]

Ik heb een buffervat. Het systeem werkt nu ook goed met Tado. Ik wil echter naar Evohome omdat ik ook wil kunnen koelen. Bovendien heb ik nu een Tado-knop op de vloerverwarming en die werkt modulerend (werkt wel maar niet ideaal). Hier ga ik naar een zoneklep, iets wat bij Tado niet kan in mijn geval.

Over de verwarming maak ik me dus geen zorgen. Echter hoe ik het koelen moet aansluiten is me niet duidelijk. Heb ik een extra relais (Evohome BDR91) nodig, kan ik met een Shelly uit, en hoe moet ik eea aansluiten?
Heb je al een beetje teruggezocht in dit forum?
Ik heb vorig jaar een uitgebreide uitleg beschreven: fmb in "Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming"

Hier werkt de aansturing van de WP prima. Je kan zonder problemen lange runs maken.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

fmb schreef op zondag 22 mei 2022 @ 21:40:
[...]

Heb je al een beetje teruggezocht in dit forum?
Ik heb vorig jaar een uitgebreide uitleg beschreven: fmb in "Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming"

Hier werkt de aansturing van de WP prima. Je kan zonder problemen lange runs maken.
Had ik gelezen ja. Maar ik gebruik geen HCE80, maar een zoneklep. Dan lijkt 1 relais me voldoende? Het dicht hoeft alleen open of dicht? Ik neem aan dat Evohome slim genoeg is om dit voor warmen en koelen ditzelfde relais aan te sturen? En ik heb een Daikin hybride en ik vraag me specifiek af hoe deze aangesloten dient te worden.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

FaceDown schreef op zondag 22 mei 2022 @ 23:05:
[...]

Had ik gelezen ja. Maar ik gebruik geen HCE80, maar een zoneklep. Dan lijkt 1 relais me voldoende? Het dicht hoeft alleen open of dicht? Ik neem aan dat Evohome slim genoeg is om dit voor warmen en koelen ditzelfde relais aan te sturen? En ik heb een Daikin hybride en ik vraag me specifiek af hoe deze aangesloten dient te worden.
Ik zou verwachten dat de de zoneklep met 1 relais aangestuurd kan worden.

Voor de aansturing van de warmtepomp heb je altijd 2 relais nodig als je ook wilt koelen. Dat zal niet afwijken met een ander merk wp, dus daar kun je mijn toelichting volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

fmb schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:45:
[...]

Ik zou verwachten dat de de zoneklep met 1 relais aangestuurd kan worden.

Voor de aansturing van de warmtepomp heb je altijd 2 relais nodig als je ook wilt koelen. Dat zal niet afwijken met een ander merk wp, dus daar kun je mijn toelichting volgen.
Bij de Daikin moet je 2 contacten kortsluiten voor te verwarmen, en 2 andere contacten om te koelen. Dat lijkt dus anders dan bij Elga? Gaat dit ook werken met 2 BDR91T's en Evohome?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

FaceDown schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 22:03:
[...]

Bij de Daikin moet je 2 contacten kortsluiten voor te verwarmen, en 2 andere contacten om te koelen. Dat lijkt dus anders dan bij Elga? Gaat dit ook werken met 2 BDR91T's en Evohome?
Als de Daikin echt op die manier werkt dan gaat dat niet zomaar werken.

Oorspronkelijk dacht ik dat de Remeha Elga Ace ook op die manier zou werken, omdat de handleiding en webinar(s) dat niet heel duidelijk aangaven. Ik heb een Fibaro Smart Implant geplaatst tussen de Bdr91t’s en de warmtepomp. Die heeft 2 input contacten en 2 output contacten. Die gebruik ik nu om de signalen te monitoren, maar ik had oorspronkelijk met domotica ook iets gebouwd om de signalen om te zetten. Daarmee krijg je dit sowieso werkend (heb je wel nog domotica erbij nodig), maar dan moet je dat wel zelf willen maken.

Ik ken de Daikin helemaal niet, is die niet anders te configureren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

fmb schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 08:51:
[...]

Oorspronkelijk dacht ik dat de Remeha Elga Ace ook op die manier zou werken, omdat de handleiding en webinar(s) dat niet heel duidelijk aangaven. Ik heb een Fibaro Smart Implant geplaatst tussen de Bdr91t’s en de warmtepomp. Die heeft 2 input contacten en 2 output contacten. Die gebruik ik nu om de signalen te monitoren, maar ik had oorspronkelijk met domotica ook iets gebouwd om de signalen om te zetten. Daarmee krijg je dit sowieso werkend (heb je wel nog domotica erbij nodig), maar dan moet je dat wel zelf willen maken.

Hoe lang blijft dit omschakelcontact dan aan, bij de omschakeling van verwarmen naar koelen? Is het niet zo dat dit bijv altijd aan is in de verwarmingsstand en altijd uit in de koelstand?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

FaceDown schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 14:18:
[...]

Hoe lang blijft dit omschakelcontact dan aan, bij de omschakeling van verwarmen naar koelen? Is het niet zo dat dit bijv altijd aan is in de verwarmingsstand en altijd uit in de koelstand?
Als je met ‘dit omschakelcontact’ het koel/verwarmingscontact bedoelt: ja. Bij mijn weten blijft dat de hele zomer (koelperiode) aan en gaat het weer uit zodra de koelmodus van evohome uitgezet wordt.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

fmb schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 08:51:
[...]

Nog eens in de handleiding gedoken: Er is toch een instelling zodat de warmte en koelvraag beide over dezelfde contacten gestuurd wordt. Dus dat zou de oplossing moeten zijn. De warmtepomp moet dan aan de hand van diverse instellingen zelf bepalen of er verwarmd of gekoeld moet worden. De Evohome-thermostaat zegt immers niets anders dan "ga aan!".

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Iemand ervaring hier met de evofw3 firmware icm een Atmega32U4 en een CC1101 RF ontvanger? Ik heb deze in bestelling staan maar kan nergens duidelijk vinden welke pins ik nu moet aansluiten.

Ook heb ik gezocht naar een HGI80 maar die zijn nergens te vinden. Wel hetzelfde model van Itho Daalderop maar ik weet niet of deze bruikbaar is icm Evohome (als sniffer - integratie in Home Assistant). Ervaringen?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@FaceDown Ik heb de nanoCul via Amazon kant en klaar gekocht, werkt prima. Onderaan hier vind je waarschijnlijk de info die je zoekt: https://github.com/smar000/evoGateway
Als je in dit topic zoekt op “evogateway” kom je wat van mijn posts tegen die je misschien verder kunnen helpen.

[ Voor 28% gewijzigd door CyBeRSPiN op 05-06-2022 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

CyBeRSPiN schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:08:
@FaceDown Ik heb de nanoCul via Amazon kant en klaar gekocht, werkt prima. Onderaan hier vind je waarschijnlijk de info die je zoekt: https://github.com/smar000/evoGateway
Als je in dit topic zoekt op “evogateway” kom je wat van mijn posts tegen die je misschien verder kunnen helpen.
Dank! Die zag ik te laat helaas. Mocht het met mijn componenten niet lukken dan koop ik de nanocul. Heb je hem via MQTT gekoppeld aan HomeAssistant?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

FaceDown schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:36:
[...]

Dank! Die zag ik te laat helaas. Mocht het met mijn componenten niet lukken dan koop ik de nanocul. Heb je hem via MQTT gekoppeld aan HomeAssistant?
Nee aan OpenHAB / grafana. Maar principe met Home Assistant is hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:51
S0epkip schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:25:
Korte vraag (hopelijk) kan ik "gewoon" een thermostaatventiel met HR92 gebruiken als zoneklep voor een vloerverwarmingsverdeler?

Achtergrond: ik ga nu vloerverwarming plaatsen en pas later zoneregeling / evohome toevoegen.
Met het plaatsen van een (voorlopig volledig open) thermostaatventiel in de aanvoerleiding naar de verdeler, hoop ik deze eventueel als zoneklep te gebruiken.

Mocht het nodig zijn voeg ik later eventueel nog een HCE80 oid toe om de vloerverwarming per groep te regelen. Maar gezien de verdeler voor de benedenverdieping werkt, is het niet waarschijnlijk dat regeling per lus nodig gaat zijn.
Geen HR92 gebruiken, heb het een jaar geprobeerd, maar deze sluit vaak niet helemaal af of gaat niet helemaal open. Ik heb de boel vervangen door een zoneklep, zo'n thermische die dus nog een tijdje open blijft. Is wel een duurdere oplossing, maar werkt echt beter.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
@Tijgerkracht Ik denk dat dit eerder ligt aan het gebruikte ventiel dan aan de HR92. Maar inderdaad, een zoneklep is een goede oplossing. Wel opletten dat deze niet te traag opent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 19:59
Tijgerkracht schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:06:
[...]
Geen HR92 gebruiken, heb het een jaar geprobeerd, maar deze sluit vaak niet helemaal af of gaat niet helemaal open. Ik heb de boel vervangen door een zoneklep, zo'n thermische die dus nog een tijdje open blijft. Is wel een duurdere oplossing, maar werkt echt beter.
Bij mijn vloerverwarming, van 4 groepen à 40m2, is de HR92 geen enkel probleem en anders zou ik zoals @RichieB schrijft een ventiel gebruiken met grotere doorstroming (grotere kv-waarde). Ik heb juist een probleem dat bij een lagere toevoertemperatuur de thermostaatkraan met voeler in de verdeler (gesloten verdeler) de toevoer te veel knijpt, waardoor de temperatuur in de vloerverwarming niet heel hoog wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:56

DukeBox

loves wheat smoothies

Tijgerkracht schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:06:
Geen HR92 gebruiken, heb het een jaar geprobeerd, maar deze sluit vaak niet helemaal af of gaat niet helemaal open.
Daar is ook een menu optie voor om dat in te stellen wanneer het ventiel niet helemaal lekker samen werkt.
Het kost alleen wel meer batterij verbruik.

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 10-06-2022 11:00 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:56

DukeBox

loves wheat smoothies

.

[ Voor 99% gewijzigd door DukeBox op 10-06-2022 11:00 . Reden: foutje, dubbelpost i.p.v. edit ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-09 22:58
Hippe Lip schreef op maandag 21 februari 2022 @ 22:07:
[...]

Zou het kunnen dat je een oude firmware/ softwareversie hebt? De laatste is softwareversie 02.00.19.33.

Nou heb je niet specifiek die versie nodig als je niet gaat koelen, maar je kunt wel om een update vragen.
Zie bijvoorbeeld deze pagina.
Waar kan ik in de Evohome zien welke firmware ik heb? En hoe kan ik eventueel aan een update komen?

En nog een vraag:

In m'n nog te realiseren warmtepompsysteem met buffervat, wil ik de circulatiepomp, die tussen het buffervat en de radiatoren komt, aan en uit zetten, gestuurd door het EvoHome systeem. Heb ik daar dan de BDR91T voor nodig of kan dat ook met een 'gewone' BDR91? Of gaat het minder goed werken met BDR91 (te veel schakelingen)?. De BDR91(T) wordt dus niet direct aangesloten op de warmtepomp.

[ Voor 25% gewijzigd door Joris 407 op 01-07-2022 22:29 ]

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Joris 407 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:25:
[...]

Waar kan ik in de Evohome zien welke firmware ik heb?
https://honeywellhomeacs....e-evohome-WIFI-controller
En hoe kan ik eventueel aan een update komen?
Als je een te oude versie hebt, of mee wil doen met testen van een beta firmware kan je dat aanvragen via de support pagina. Je geeft dan het serienummer van de Evohome controller door en zij zetten de firmware klaar.
In m'n nog te realiseren warmtepompsysteem met buffervat, wil ik de circulatiepomp, die tussen het buffervat en de radiatoren komt, aan en uit zetten, gestuurd door het EvoHome systeem. Heb ik daar dan de BDR91T voor nodig of kan dat ook met een 'gewone' BDR91? Of gaat het minder goed werken met BDR91 (te veel schakelingen)?. De BDR91(T) wordt dus niet direct aangesloten op de warmtepomp.
De BDR91T heeft langere minimale schakeltijden wat voor een warmtepomp vaak handig is. Die tijden stel je in via Evohome, maar de normale BDR91 kan maximaal 15 minuten geloof ik en de BDR91T een (paar?) uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:26

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Ik heb afgelopen 3 jaar behoorlijk wat met Evohome, mijn ketel en een OTGW lopen experimenteren. Hierdoor heb ik iets ervaren wat ik eigenlijk heel suf vindt van Honeywell Evohome.

Best lang verhaal, maar de korte samenvatting is:

Evohome is niet in staat de aansturing van een cv-ketel voor de warmtevraag van de vloerverwarming (1 zone) gelijk te laten vallen met de aansturing van de cv-ketel voor de warmtevraag van een radiator (andere zone). Hierdoor kan de cv-ketel regelmatig zijn vermogen niet kwijt als net de 2-wegklep van de vloerverwarming dicht gaat, wat resulteert in pingelen, wat weer resulteert in een fors hoger verbruik. Herkennen jullie dit en waarom is dit zo?

Uitgebreide versie:

Ik heb Evohome thuis met 7 zones:
- 1 zone vloerverwarming 90m2 met 2-wegklep en BDR 91
- 6 kamers met HR80 en HR92 radiatorknoppen
- CV ingesteld volgens zowel de CV-tuning instructies en de John Visser CV-optimalisatie methode, die laatste bevalt me beter, lijkt zuiniger bij mij.
- Radiatoren waterzijdig ingeregeld.
- Ik weet alleen niet 100% zeker of ik mijn bypass goed heb ingesteld. Kan nergens goede handleiding vinden. Staat nu op 2,5.

Evohome is via Opentherm verbonden met een OTGW en die heb ik weer (bewust) op de aan/uit terminals van mijn Intergas HReco 36 aangesloten. De ketel wordt dus aan/uit aangestuurd. Maakt overigens voor de vraag die ik heb niet uit. Het probleem dat ik zie doet zich in alle situaties (direct aan/uit, direct opentherm of opentherm via OTGW) voor.

Als ik een of twee losse kamers wil verwarmen, bijvoorbeeld de werkkamer op een dag dat ik thuis ben, gaat de Evohome deze ruimte los van de vloerverwarming aansturen. Het kan dus zijn dat Evohome de 2-wegklep naar de vloerverwarming dicht houdt, maar wel probeert 1 of 2 radiatoren van warmte te voorzien. Dit resulteert direct in pingelen, de cv ketel kan zijn warmte niet kwijt en slaat af. Heb dit vorig jaar (tijdens lock-downs en dus veel thuis werken) een tijdje laten gaan en mijn verbruik was hierdoor 20-30 procent hoger. Van 1300 naar 1700 kuub gas. Ik heb mijn ketel echt op de allerlaagste stand staan. Ik heb met alles geëxperimenteerd (pompstand, minimaal vermogen, temperatuur, etc), hij is gewoon te zwaar/groot om 1 of 2 radiatoren aan te sturen. Ik heb overigens ook een bypass net voor de 2-wegklep bij de vloerverwarming, dus hij kan zijn druk wel kwijt als het moet.

Afgelopen winter heb ik de Evohome losgekoppeld van de ketel en de 2-wegklep, maar wel aan laten staan en nog steeds verbonden met de radiatoren. Vervolgens een tweede thermostaat (Honeywell T6R) aangesloten op de ketel en op de twee-wegklep.

Wat je nu ziet is dat de vloerverwarming (overdag aan/uit op 21 graden, nachtverlaging naar 20 graden) de hele dag door warmte vraagt via de T6R.
Als ik warmte wil in de werkkamer zet Evohome de HR92 open, maar kan logischerwijs niet de ketel aansturen. Gevolg is dat de radiator in de werkkamer alleen maar meelift met de vloerverwarming. Opwarmen duurt hierdoor langer, maar het wordt uiteindelijk wel warm.

Afgelopen winter was mijn verbruik hierdoor weer een 20-30% lager en ziet het er naar uit dat ik dit jaar weer in de buurt van de 1300 kuub kom.

Kortom het gebruik van Evohome waarbij je een of twee losse radiatoren naast een vloerverwarming aan wil kunnen sturen zorgt bij mij (en mijn buurman die het experiment ook heeft gedaan) tot wel 20-30% extra verbruik. Terwijl ik dus 20-30% kan besparen door de evohome als passief systeem te gebruiken, alleen maar voor het open/dicht zetten van radiatoren die vervolgens meeliften met de vloerverwarming.

Ik vind dit heel gek. Het zou toch veel logischer zijn als de Evohome de warmtevraag van de verschillende zones met elkaar in lijn brengt? Dus als iemand een radiator aanzet en warmte wil, dan weet evohome dat hij over 10 minuten ook weer wat warmte naar de vloerverwarming gaat sturen en wacht dan vervolgens met de cv aansturen totdat beide zones open staan. Dat lijkt met een veel efficiëntere manier dan gewoon het gas opentrekken als er een individuele vraag is. Bij mij (en mijn buurman) resulteert dit in constant pingelen.

Ben benieuwd of jullie dit herkennen en wellicht een verklaring/oplossing hebben die ik over het hoofd zie. Als ik Honeywell mail of bel, verwijzen ze naar mijn installateur, maar die heeft ook geen idee wat hij met dit soort technisch-inhoudelijke vragen aanmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Tja.
Je zou als relatief goedkope oplossing een cv-buffertje met pomp kunnen toepassen.

Opentherm met een open/dicht zoneklep is gewoon niet ideaal. Ook omdat de openterm logica in ketels heel wisselend per merk kunnen zijn.

Het is jammer dat Honeywell de hm80 mengklep regelaar icm stelmotor niet meer aanbied voor evohome. Is een superieure oplossing tov huidige zone klep oplossing, met opentherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Om die reden stuur ik de ketel dus ook met aan/uit aan. Opentherm werkt inderdaad helemaal niet goed. Maar ook bij aan/uit sturing brengt hij de warmtevraag van de vloerverwarming en een zone niet in sync. Waardoor je situaties krijgt dat het systeem de ene keer 20kW aan warmte aan kan en de volgende keer maar 1,5 kW. Daar kan die ketel dus niets mee.

Dat vind ik zo gek, dat Honeywell dat stukje intelligentie niet heeft ingeregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@vanenkelen heb ook OTGW en veel gemonitord. Je krijgt het nooit perfect geregeld.
VV (LTV) en radiatoren (HTV) kan ook soms gunstig zijn om apart aan te sturen. Met alleen VV moduleert de ketel terug naar lagere temperatuur terwijl met radiatoren een veel hogere aanvoertemperatuur gewenst is. Met een hogere aanvoertemp kan een radiator veel meer vermogen kwijt.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-07-2022 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zijn het wel lt radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-09 22:58
RichieB schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 11:01:
[...]

https://honeywellhomeacs....e-evohome-WIFI-controller

[...]

Als je een te oude versie hebt, of mee wil doen met testen van een beta firmware kan je dat aanvragen via de support pagina. Je geeft dan het serienummer van de Evohome controller door en zij zetten de firmware klaar.

[...]

De BDR91T heeft langere minimale schakeltijden wat voor een warmtepomp vaak handig is. Die tijden stel je in via Evohome, maar de normale BDR91 kan maximaal 15 minuten geloof ik en de BDR91T een (paar?) uur.
Mm, ik krijg het niet voor elkaar. Heb ik percee de laatste firmware nodig om een BDR91T aan te sturen?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Als die vraag voor mij bedoelt was, nee het zijn geen lage temperatuur radiatoren. Ik stuur ook water van 65 graden naar de vloerverwarming, waar het in de verdeler gemengd wordt naar max 40 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:09
vanenkelen schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 21:18:
[...]

Als die vraag voor mij bedoelt was, nee het zijn geen lage temperatuur radiatoren. Ik stuur ook water van 65 graden naar de vloerverwarming, waar het in de verdeler gemengd wordt naar max 40 graden.
Heb hetzelfde, VV en HT radiatoren, met ketel die z'n warm5e niet kwijt kan. Heb het hier deels opgelost door een vertraging op het uitzetten van de pomp te zetten. Hierdoor staan bij koud weer de vloerverwarmingskleppen eigenlijk continue open. Scheelt behoorlijk wat pendelen van de ketel.

Echter, geen idee of/wat voor invloed het op ons verbruik heeft. Vloerverwarming is begin 2020 aangelegd, toen we ook opeens thuis moesten gaan werken. Waardoor verbruik sowieso is gestegen ivm opwarmen werkkamer en andere ruimtes. Comfort is wel gestegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Joris 407 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:25:
[...]
@Joris 407
Dat kan met de gewone BDR91. Het aansturen van die pomp is voor evohome immers hetzelfde als het (aan/uit) aansturen van een gasketel. En daatvoor is de T-versie niet nodig.
Ik heb daar nu de gewone BDR91 zitten.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17-09 21:51
@vanenkelen

Herken wat wel dingen in je verhaal. Ik heb het vermogen van de ketel naar beneden gebracht en daarmee opgelost. Tevens moet er nog een by-pass bij mij komen voor de zonneklep wat zorgt dat eventuele drukmomenten opgevangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

JPDeckers schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:48:
[...]

Heb hetzelfde, VV en HT radiatoren, met ketel die z'n warm5e niet kwijt kan. Heb het hier deels opgelost door een vertraging op het uitzetten van de pomp te zetten. Hierdoor staan bij koud weer de vloerverwarmingskleppen eigenlijk continue open. Scheelt behoorlijk wat pendelen van de ketel.

Echter, geen idee of/wat voor invloed het op ons verbruik heeft. Vloerverwarming is begin 2020 aangelegd, toen we ook opeens thuis moesten gaan werken. Waardoor verbruik sowieso is gestegen ivm opwarmen werkkamer en andere ruimtes. Comfort is wel gestegen
Ik heb het ook geprobeerd met de 2-wegklep naar de VV open, gevolg was dat de temperatuur op de begane grond door bleef stijgen als ik de werkkamer wilde verwarmen. Dan was het ineens 22,5 graad in de woonkamer. Dat schoot ook niet echt op.

Ik heb trouwens ook met een Shelly een vertraging op de 2-wegklep gezet. Zodat de pomp van de cv eerder stopt dan dat de klep dicht gaat. Scheelde bij mij ook weer oplopen van de temperatuur in de cv ketel en pendelen.
Dashlane schreef op zondag 3 juli 2022 @ 15:15:
@vanenkelen

Herken wat wel dingen in je verhaal. Ik heb het vermogen van de ketel naar beneden gebracht en daarmee opgelost. Tevens moet er nog een by-pass bij mij komen voor de zonneklep wat zorgt dat eventuele drukmomenten opgevangen worden.
Ik krijg het vermogen van de ketel niet zo laag dat hij 1 of 2 radiatoren kan aansturen. Minimale vermogen van een ketel is al gauw 6-8 kW. Een radiator ergens rond de 1 kW. Dat los ik bij mij thuis ook niet op met een bypass.

[ Voor 28% gewijzigd door vanenkelen op 03-07-2022 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@vanenkelen Het klinkt alsof je CV ketel te groot/zwaar is voor de warmtevraag. Dat probleem kan je met Evohome niet oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
@vanenkelen wat voor ketel heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Ja klopt, ketel is te zwaar voor de warmtevraag van een of twee radiatoren. Heb een Intergas HReco 36 (CW5). Maar minimaal vermogen is volgens mij 8 kW, niet veel hoger dan de CW4 variant met 7,7 kW. Alleen de CW3 is een duidelijk stukje lager met 5,9 kW.

Maar volgens mij heeft vrijwel iedere ketel het moeilijk als hij maar 1 of 2 radiatoren hoeft aan te sturen. Daarom snap ik Evohome niet zo goed, dat hij geen warmtevraag bundelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zijn er wel die lager gaan. Intergas Xtreme bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
vanenkelen schreef op zondag 3 juli 2022 @ 23:10:
[…]
Daarom snap ik Evohome niet zo goed, dat hij geen warmtevraag bundelt.
Evohome is geen vervanging voor een onjuist gedimensioneerde CV ketel. Evohome houdt rekening met hoe snel een ruimte opwarmt en afkoelt, maar heeft geen logica om een te hoge minimale CV capaciteit te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
vanenkelen schreef op zondag 3 juli 2022 @ 23:10:
Ja klopt, ketel is te zwaar voor de warmtevraag van een of twee radiatoren. Heb een Intergas HReco 36 (CW5). Maar minimaal vermogen is volgens mij 8 kW, niet veel hoger dan de CW4 variant met 7,7 kW. Alleen de CW3 is een duidelijk stukje lager met 5,9 kW.

Maar volgens mij heeft vrijwel iedere ketel het moeilijk als hij maar 1 of 2 radiatoren hoeft aan te sturen. Daarom snap ik Evohome niet zo goed, dat hij geen warmtevraag bundelt.
Ik heb een Rememha CW3, zelfs dit toestel moest ik terugzetten.

Ik krijg binnenkort een hybride warmtepomp en daar gaan we werken met een buffervat om de korte schakeltijden van evohome op te vangen. Mogelijk is een buffervat ook een passende oplossing voor jullie situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

RichieB schreef op zondag 3 juli 2022 @ 23:29:
[...]

Evohome is geen vervanging voor een onjuist gedimensioneerde CV ketel. Evohome houdt rekening met hoe snel een ruimte opwarmt en afkoelt, maar heeft geen logica om een te hoge minimale CV capaciteit te compenseren.
Dat eerste zeg ik ook niet en ben ik met je eens. Er zijn denk ik erg weinig cv ketels die juist gedimensioneerd zijn voor het verwarmen van 1 radiator, maar evohome biedt dmv de zonesturing wel de mogelijkheid om 1 zone met 1 radiator aan te sturen.

Maar dat tweede vind ik jammer en een gemiste kans. Evohome weet van iedere zone obv het klokprogramma en het ingeleerde gedrag wanneer en hoeveel warmte er naar toe moet. En voor mijn gevoel is het efficiënter en zuiniger als je in 1x voor een grotere groep zones warmte maakt dan voor iedere zone apart en omstebeurt. En desnoods laat je de gebruiker kiezen: individuele warmtevraag direct beantwoorden vs warmtevraag van zones zoveel mogelijk bundelen (met bijvoorbeeld een tijdlimiet voor de maximale reactietijd).
Dashlane schreef op maandag 4 juli 2022 @ 07:21:
[...]

Ik heb een Rememha CW3, zelfs dit toestel moest ik terugzetten.

Ik krijg binnenkort een hybride warmtepomp en daar gaan we werken met een buffervat om de korte schakeltijden van evohome op te vangen. Mogelijk is een buffervat ook een passende oplossing voor jullie situatie.
Ja daar zit ik ook naar te kijken, al dan niet in combinatie met een hybride warmtepomp.

[ Voor 18% gewijzigd door vanenkelen op 04-07-2022 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Eh.

Evohome bundelt juist wel de warmtevraag van verschillende zones.

Echter Evohome kan een onjuiste dimensionering niet verhelpen. (Min ketel vermogen > Afgiftevermogen kleinste zone)
Voor een echte goede werking is bijna altijd een buffer noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

leonbong schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:17:
Eh.

Evohome bundelt juist wel de warmtevraag van verschillende zones.

Echter Evohome kan een onjuiste dimensionering niet verhelpen. (Min ketel vermogen > Afgiftevermogen kleinste zone)
Voor een echte goede werking is bijna altijd een buffer noodzakelijk.
Eens met die buffer. Maar dat jij zegt dat Evohome wel warmtevraag bundelt herken ik niet. Ik heb juist het idee dat dat niet gebeurt. Ik kan mbv een opentherm gateway (OTGW) en evohome gekoppeld aan Domoticz zien dat evohome bijvoorbeeld 3x per uur 8 minuten warmte naar de vloerverwarming wil sturen. Vervolgens gaat hij in de periodes tussen het verwarmen van de vloer door (dus als de 2-wegklep naar de verdeler dicht zit) de ketel aanzetten voor warmtevraag naar een radiator.

Dat zijn die momenten dat ik denk, waarom probeert evohome die 3x 8 minuten verwarmen van de zone met vloerverwarming niet ook te gebruiken voor de zone werkkamer.

Ik ken het algoritme verder niet, maar ik zie gedrag waardoor ik begin te veronderstellen dat er in ieder geval slimmer gebundeld kan worden.

Hoe kom jij er bij dat evohome wel bundelt? Dit bedoel ik niet lelijk of minachtend ofzo, maar ben oprecht benieuwd naar wat evohome nu wel/niet slim doet en hoe ik daar maximaal gebruik van kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:38

bert pit

asdasd

vanenkelen schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 13:40:
Om die reden stuur ik de ketel dus ook met aan/uit aan. Opentherm werkt inderdaad helemaal niet goed. Maar ook bij aan/uit sturing brengt hij de warmtevraag van de vloerverwarming en een zone niet in sync. Waardoor je situaties krijgt dat het systeem de ene keer 20kW aan warmte aan kan en de volgende keer maar 1,5 kW. Daar kan die ketel dus niets mee.

Dat vind ik zo gek, dat Honeywell dat stukje intelligentie niet heeft ingeregeld.
Aan/uit heeft geen datacommunicatie. Evohome praat dus niet met de ketel en kan dus niet aan de ketel een bepaald vermogen, tijdslot of Ta vragen. Je bent dus sterk afhankelijk van de intelligentie die in de ketel is ingebouwd op basis van aan/uit.

Ik lost dat op door aan/uit te combineren met een buitentemperatuur meter.

Hierdoor wordt bij matige temperaturen een lagere Ta gegenereerd en bij vorst een hogere. In combinatie met Evohome een zoneklep en dus aan/uit werkt dat bij mij redelijk goed.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Laatst online: 20:46
Ik ben het nog nergens duidelijk tegen gekomen, maar kan ik een lyric t6 laten samenwerken met een HR92 om de vloerverwarming aan en uit te zetten? Daarnaast komt dan op de eerste verdieping nogmaals 3x HR92.

Werkt zoiets met de honeywell connected app of zijn het echt twee gescheiden systemen? :?

ik vind de evohome thermostaten maar lelijk/ouderwets en het kleuren bedieningspaneel heeft teveel opties

[edit]
Als ik het zo lees op een honeywell page dan zijn ze niet compatibel.
Zou het dan werken als ik twee on/off ontvangers aan de ketel hang; een aan de HR92's en een aan de lyric T6? :P

[ Voor 35% gewijzigd door LED-Maniak op 07-07-2022 21:43 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
vanenkelen schreef op maandag 4 juli 2022 @ 22:37:
[...]

Eens met die buffer. Maar dat jij zegt dat Evohome wel warmtevraag bundelt herken ik niet. Ik heb juist het idee dat dat niet gebeurt. Ik kan mbv een opentherm gateway (OTGW) en evohome gekoppeld aan Domoticz zien dat evohome bijvoorbeeld 3x per uur 8 minuten warmte naar de vloerverwarming wil sturen. Vervolgens gaat hij in de periodes tussen het verwarmen van de vloer door (dus als de 2-wegklep naar de verdeler dicht zit) de ketel aanzetten voor warmtevraag naar een radiator.
Dat komt omdat je opentherm gebruikt wat bedoelt is voor een constante CV-water maken op een temperatuur.
Eigenlijk wordt je opentherm regeling verstoort door de 2-weg zoneklep een modulerende zoneklep voor de vloerverwarming zou beter zijn.
Dat zijn die momenten dat ik denk, waarom probeert evohome die 3x 8 minuten verwarmen van de zone met vloerverwarming niet ook te gebruiken voor de zone werkkamer.

Ik ken het algoritme verder niet, maar ik zie gedrag waardoor ik begin te veronderstellen dat er in ieder geval slimmer gebundeld kan worden.

Hoe kom jij er bij dat evohome wel bundelt? Dit bedoel ik niet lelijk of minachtend ofzo, maar ben oprecht benieuwd naar wat evohome nu wel/niet slim doet en hoe ik daar maximaal gebruik van kan maken.
Evohome werkt in mijn optiek het beste met aan/uit sturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:38

bert pit

asdasd

LED-Maniak schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:15:
Ik ben het nog nergens duidelijk tegen gekomen, maar kan ik een lyric t6 laten samenwerken met een HR92 om de vloerverwarming aan en uit te zetten? Daarnaast komt dan op de eerste verdieping nogmaals 3x HR92.

Werkt zoiets met de honeywell connected app of zijn het echt twee gescheiden systemen? :?

ik vind de evohome thermostaten maar lelijk/ouderwets en het kleuren bedieningspaneel heeft teveel opties

[edit]
Als ik het zo lees op een honeywell page dan zijn ze niet compatibel.
Zou het dan werken als ik twee on/off ontvangers aan de ketel hang; een aan de HR92's en een aan de lyric T6? :P
Het korte antwoord is nee, dat gaat niet.
Een HR92 is een thermostaatknop die meet en vervolgens communiceert op basis van Evohome en dan lokaal de thermostaatkraan regelt. Een Lyric is voor zover mij bekend een thermostaat die meet en een CV aanstuurt maar niet in het Evohome platform is opgenomen.

Betreffende het teveel aan opties van Evohome: van audio versterker tot smartphone, vele systemen hebben veel opties die je niet gebruikt, echter je hebt er geen last van. De keuze voor fabrikanten is ofwel één Evotouch ontwikkelen met 20 opties, ofwel 20 Evotouches met één optie... tsja.
Als je er bij installatie een keer goed over nadenkt is Evohome 'set and forget' en daarna kan de energiebesparing beginnen.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
bert pit schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:34:
[...]

Het korte antwoord is nee, dat gaat niet.
Een HR92 is een thermostaatknop die meet en vervolgens communiceert op basis van Evohome en dan lokaal de thermostaatkraan regelt. Een Lyric is voor zover mij bekend een thermostaat die meet en een CV aanstuurt maar niet in het Evohome platform is opgenomen.

Betreffende het teveel aan opties van Evohome: van audio versterker tot smartphone, vele systemen hebben veel opties die je niet gebruikt, echter je hebt er geen last van. De keuze voor fabrikanten is ofwel één Evotouch ontwikkelen met 20 opties, ofwel 20 Evotouches met één optie... tsja.
Als je er bij installatie een keer goed over nadenkt is Evohome 'set and forget' en daarna kan de energiebesparing kan beginnen.
Het gaat mij meer om de opties op het scherm.

Bij evohome kies je of een draaiknop met een enkele temperatuur op het scherm, of een mooi scherm maar waar direct alle ruimtes op staan. De Lyric laat alleen de temperatuur van de ruimte zien, met wat opties voor die ruimte. Er lijkt bij evohome weinig tussen te zitten(en de lyric is gewoon een stuk mooier dan de rest :) ).

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Kijk anders is naar Honeywell T9 is soort mini evohome.
Deze is echter officieel niet voor EU-markt dus mogelijk werkt deze niet met EU-App alleen met de US-App die betaalt is.

[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 08-07-2022 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Weet iemand hoe ik op 1 van mijn 7 zones het koelen kan blokkeren? Ik wil de badkamer uitzetten voor koelen aangezien dit voor condens kan zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

Sunri5e schreef op maandag 11 juli 2022 @ 22:57:
Weet iemand hoe ik op 1 van mijn 7 zones het koelen kan blokkeren? Ik wil de badkamer uitzetten voor koelen aangezien dit voor condens kan zorgen.
Kun je iets meer details over je setup geven?
Werk je met een HCE80 en kun je de lussen separaat regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
fmb schreef op maandag 11 juli 2022 @ 23:15:
[...]

Kun je iets meer details over je setup geven?
Werk je met een HCE80 en kun je de lussen separaat regelen?
Ja ik werk idd met een HCE80. Alle lussen (zones) zijn separaat geregeld. Ik kan elke ruimte apart bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik snap nog steeds niet helemaal goed hoe dat inregelen voor koelen werkt, maar moet je geen zones toewijzen die hieraan meedoen?

Zie ook post van @fmb

fmb in "Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming"

Ik gebruik zelf overigens de badkamers als buffer, dus zonder actuator. Dus daar moet ook nog iets op verzonnen worden.

[ Voor 50% gewijzigd door MikeyMan op 12-07-2022 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
De HR92 heeft een stroke setting zodat je de vloerverwarming volledig aan en uit kan zetten als je een thermostaatkraan op de aanvoer zet.

De HR91 heeft dit volgens mij niet, klopt dat?

Bij de HR91 lees ik dat deze geschikt is voor koelen via de radiator. De HR92 kan dit dan weer niet begrijp ik? Of is daar ondertussen een firmware update voor.

[edit]
Als ik een BDR91 aan een magneetklep hang(Alpha-5 Actuator), klopt het dan dat als ik nog een BDR91 aan de CV-Ketel hang, hij beide boxen aanstuurt bij warmte/koudevraag?

[ Voor 20% gewijzigd door LED-Maniak op 13-07-2022 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
LED-Maniak schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:46:
De HR92 heeft een stroke setting zodat je de vloerverwarming volledig aan en uit kan zetten als je een thermostaatkraan op de aanvoer zet.
Dat is niet helemaal hoe die instelling werkt: normaliter bepaalt de HR92 door het meten van de tegendruk tot hoever een ventiel open gaat. Dit bereik wordt dan gebruik voor het vertalen van het gevraagde percentage naar openen van het ventiel. Bijv: er is na 4mm openen geen tegendruk meer. Dan zal bij een vraag van 25% het ventiel 1mm geopend worden en bij 50% 2mm. Door op de HR92 instelling 6 aan te zetten zal nu de volledige slag van de HR92 worden gebruikt. Dus 25% open wordt 25% van de volledige slag van de HR92. In de praktijk komt dit er op neer dat al bij zeer geringe vraag het ventiel volledig wordt geopend.
[...]
Bij de HR91 lees ik dat deze geschikt is voor koelen via de radiator. De HR92 kan dit dan weer niet begrijp ik?
Of is daar ondertussen een firmware update voor.
Wat is er bijzonder aan koelen dat de HR92 dat niet zou kunnen?
[edit]
Als ik een BDR91 aan een magneetklep hang(Alpha-5 Actuator), klopt het dan dat als ik nog een BDR91 aan de CV-Ketel hang, hij beide boxen aanstuurt bij warmte/koudevraag?
Dat klopt. De magneetklep wordt aangestuurd als afnemer en je CV-ketel als warmte(of koude)bron.

[ Voor 6% gewijzigd door RichieB op 14-07-2022 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ik draai al meer dan 6 jaar naar alle tevredenheid op mijn evohome. Ik heb uitsluitend vloerverwarming in huis. Half december is mijn Nibe S1255-6PC geïnstalleerd en ben ik (dus) van het gas af.

Omdat mijn warmtepomp ook kan koelen moest ik mijn evohome ‘ombouwen’ zodat die ook de koelmodus aankan. Er is nieuwe firmware ingekomen, ik heb de functie voor koelen geactiveerd volgens het boekje en ik heb mijn HCE80’s tijdelijk voorzien van een draadbruggetje om ze in koelmodus te zetten.

Toch doe ik ergens iets verkeerd, want nergens gaat een klep open op die verdelers.
Wat ben ik vergeten of wat doe ik verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2gHeJuazgFhuDX-REqsZtndRZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HMztlevKk2ZEL8JLozEFxKO1.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:51
Hier ook sinds een paar weken vloerverwarming op de eerste etage en nu voor het eerst de koelmodus aangezet in EvoHome die de Elga Ace aanstuurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQSi3imIj3G1yDHjnfC_o7Tw4C4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a34RrBehPzjy9uiuE5iPKlqA.jpg?f=fotoalbum_large

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Tijgerkracht schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:19:
Hier ook sinds een paar weken vloerverwarming op de eerste etage en nu voor het eerst de koelmodus aangezet in EvoHome die de Elga Ace aanstuurt.

[Afbeelding]
Ziet er fraai uit. Ben jij met je evohome overgeschakeld van alleen verwarmen naar verwarmen en koelen?

Zo ja, wat heb je aangepast (afgezien van de juist firmware) om ‘m aan het koelen te krijgen? Hier stuurt evohome de kleppen van de vloerverwarming namelijk niet open, terwijl het wel op ‘koelen’ staat.

[ Voor 7% gewijzigd door Hippe Lip op 18-07-2022 17:40 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

MikeyMan schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 07:32:
Ik snap nog steeds niet helemaal goed hoe dat inregelen voor koelen werkt, maar moet je geen zones toewijzen die hieraan meedoen?

Zie ook post van @fmb

Ik gebruik zelf overigens de badkamers als buffer, dus zonder actuator. Dus daar moet ook nog iets op verzonnen worden.
Sorry, wat verlate reactie vanwege vakantie.
Wat lukt er niet, waar loop je vast in mijn stappenplan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

Hippe Lip schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 17:14:
Ik draai al meer dan 6 jaar naar alle tevredenheid op mijn evohome. Ik heb uitsluitend vloerverwarming in huis. Half december is mijn Nibe S1255-6PC geïnstalleerd en ben ik (dus) van het gas af.

Omdat mijn warmtepomp ook kan koelen moest ik mijn evohome ‘ombouwen’ zodat die ook de koelmodus aankan. Er is nieuwe firmware ingekomen, ik heb de functie voor koelen geactiveerd volgens het boekje en ik heb mijn HCE80’s tijdelijk voorzien van een draadbruggetje om ze in koelmodus te zetten.

Toch doe ik ergens iets verkeerd, want nergens gaat een klep open op die verdelers.

[Afbeelding]
Ik kan nu nog even niet controleren hoe mijn Evohome display er uit ziet. Heb je dit stappenplan al eens geprobeerd te volgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

fmb schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 22:58:
[...]

Ik kan nu nog even niet controleren hoe mijn Evohome display er uit ziet. Heb je dit stappenplan al eens geprobeerd te volgen?
Dank je. Inmiddels ben ik erachter dat mijn proboblemen waarschijnlijk komen doordat ik alleen wat wijzigingen heb aangebracht in de Touch. Wél gezegd dat die ook moet kunnen koelen en voor dat omschakelen ook een BDR91T gekoppeld, maar verder geen wijzigingen aan kunnen brengen. Daardoor kan ik op de HCE80 niet per zone instellen of die ook kan koelen.

De oplossing gaat zijn dat ik het hele boeltje ga resetten (alles wissen) en daarna van scratch af aan opnieuw programmeren. Dan kom ik ook langs die stap om 2x een thermostaat toe te wijzen aan elke zone van de HCE80, eentje voor verwarmen en eentje voor koelen. Dat is gelukkig wel dezelfde thermostaat 8) .

De komende dagen hoop ik daar aan toe te komen. Tot die tijd heb ik alle motoren maar van alle zones afgehaald, zodat overal (ongestuurd dus) de ca. 18 graden koelwater doorheen loopt. Dat voldoet nu wel even en het huis is daarmee tussen de 20 en 23ºC. Niet slecht.

Als alles opnieuw ingesteld is zal ik het resultaat hier melden. Dank in elk geval @fmb voor je stappenplan van 13 juni vorig jaar. Die zal ik naast de installatiehandleiding van Honeywell houden, want daarin staat die ‘terug’-stap om een thermostaat een 2e keer te koppelen niet beschreven. Of ik kijk niet goed, maar ik zag het niet zo 1-2-3.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb

fmb

Hippe Lip schreef op zondag 24 juli 2022 @ 16:17:
[...]

Dank je. Inmiddels ben ik erachter dat mijn proboblemen waarschijnlijk komen doordat ik alleen wat wijzigingen heb aangebracht in de Touch. Wél gezegd dat die ook moet kunnen koelen en voor dat omschakelen ook een BDR91T gekoppeld, maar verder geen wijzigingen aan kunnen brengen. Daardoor kan ik op de HCE80 niet per zone instellen of die ook kan koelen.

De oplossing gaat zijn dat ik het hele boeltje ga resetten (alles wissen) en daarna van scratch af aan opnieuw programmeren. Dan kom ik ook langs die stap om 2x een thermostaat toe te wijzen aan elke zone van de HCE80, eentje voor verwarmen en eentje voor koelen. Dat is gelukkig wel dezelfde thermostaat 8) .

De komende dagen hoop ik daar aan toe te komen. Tot die tijd heb ik alle motoren maar van alle zones afgehaald, zodat overal (ongestuurd dus) de ca. 18 graden koelwater doorheen loopt. Dat voldoet nu wel even en het huis is daarmee tussen de 20 en 23ºC. Niet slecht.

Als alles opnieuw ingesteld is zal ik het resultaat hier melden. Dank in elk geval @fmb voor je stappenplan van 13 juni vorig jaar. Die zal ik naast de installatiehandleiding van Honeywell houden, want daarin staat die ‘terug’-stap om een thermostaat een 2e keer te koppelen niet beschreven. Of ik kijk niet goed, maar ik zag het niet zo 1-2-3.
Succes en moet goed komen!

Ik had ook best wat moeite om de stappen die Honeywell had opgeschreven te volgen, maar uiteindelijk kom je er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

Hippe Lip schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 17:14:
[…]

[Afbeelding]
Ik kon nu even kijken op mijn Evohome display. Ik zie een verschil bij de niet gekoelde zone (badkamer). Die staat bij mij uit, het blauwe “vries” symbool ontbreekt. Bij jou staat daar ook een koelsymbool, maar dan wel op 30 graden (dus feitelijk uit).

Volgens mij betekent dat dat je die zone op de Evohome echt nog moet uitsluiten van het koelen.

Ben benieuwd of je inmiddels al verder bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

fmb schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:23:
[...]

Ik kon nu even kijken op mijn Evohome display. Ik zie een verschil bij de niet gekoelde zone (badkamer). Die staat bij mij uit, het blauwe “vries” symbool ontbreekt. Bij jou staat daar ook een koelsymbool, maar dan wel op 30 graden (dus feitelijk uit).

Volgens mij betekent dat dat je die zone op de Evohome echt nog moet uitsluiten van het koelen.

Ben benieuwd of je inmiddels al verder bent.
Nou, vanmiddag en vanavond ben ik er dan eindelijk toe gekomen om evohome terug te zetten naar fabrieksinstellingen en alles opnieuw te programmeren. Dat ging, ondanks alle instructies de eerste paar keer niet goed natuurlijk. Gelukkig programmeerde ik steeds eerst maar één zone en controleerde dan of het goed ging. Of je kon omschakelen tussen verwarmen en koelen en of er zowel een koel- als een verwarmtemperatuur per zone in te stellen was.

Het twee keer toewijzen van de Honeywell Round met tussendoor de ‘terugtoets’ (🔙) lukte wel, maar het duurde even voordat ik zag dat je die truc (🔙) ook uit moest halen met elke zone op de verdelers.

En dan moest het eerst verkeerd gaan om er pas bij de zoveelste keer achter te komen dan het TIEN keer eenvoudiger is om de groepen op de HCE80 verdelers in volgorde te programmeren. Dan gaat gewoon alles in één moeite door.

Maar goed, het zit er nu allemaal in. Als ik het morgen nog een keer moet doen, hier thuis of bij een ander, dan ben ik misschien wel in een uurtje klaar, in plaats van nu in een halve dag…

Het enige is nu dat het systeem in koelmodus staat, alle verdelers ook, en dat alle temperaturen lager ingesteld staan dan de huidige temperatuur, maar dat er toch maar twéé van de 7 groepen open staan. Rara hoe kan dat?

Nou, morgen maar eens verder kijken.
Veel dank @fmb voor je hulp in elk geval. (y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pk_avkLRhZsioNrJsGpXhBCQoJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GZJ1bfQg42zMfZOv6PUy1v52.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djXol_xrGWiyXmtGcdXdFQoDffc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/atADwD3HYigXii1UiBhJJ6S6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Hippe Lip op 31-07-2022 22:46 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

En @fmb , enig idee wat die TIJDELIJK betekent in de titel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MP5n3HFjz27z-OeDMYkU2u2s_J0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Da3pk8vQVZOzfyUCHeWFtS9p.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

Pagina: 1 ... 18 ... 36 Laatste