Inhoudsopgave:
- Lees dit a.u.b. voordat je in dit forum post
- Wat is het
- Waar kan ik informatie vinden
- Ik wil er ook 1!
- Welke add-on heb ik nodig?!
- Met welke modellen werkt het
- Informatie specifiek voor WPU installaties
- De verschillende add-on uitvoeringen
- De add-on firmware
- Tweakers.NET artikel over deze add-on
- FAQ
- Originele post
Lees dit a.u.b. voordat je in dit forum post:
Ik ga dit toch het eerste hoofdstuk maken, het komt namelijk heel vaak voor dat er vragen gesteld worden die al in het forum beantwoord zijn of die onderdeel zijn van de documentatie. Iedereen leest de handleiding wel (deels) door, anders is het lastig een verbinding met de add-on te maken. Maar als je er daarna niet uit komt:zorg dat je eerst het volgende hebt gedaan voordat je hier een reactie post
1- Check de wiki op Github, link: https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/wiki
2- Gebruik de zoekfunctie van het forum
namens alle bijdragers op het forum en de wiki, bedankt!
Wat is het:
Een open source wifi add-on modules om je Itho device (CVE fan, HRU, DemandFlow etc.) te monitoren, aan te sturen via bijvoorbeeld je domotica systeem en settings van je itho te veranderen.Via de interne I2C bus kan je itho aangestuurd worden. Dat kan via het traploze PWM2I2C protocol (meeste CVE's en HRU200) of via een geëmuleerde remote (virtual remote) die net zo werkt als een echte fysieke remote.
De add-on maakt gebruik van 2.4Ghz Wifi en draait een web interface waarmee je de itho kunt bedienen en instellingen kunt wijzigen.
Er is verder een WebAPI en MQTT API beschikbaar voor integratie met andere systemen.
Standaard is integratie ingebouwd voor Home Assistant via Auto Discovery en Domoticz.
Ieder platform dat HTTP of MQTT ondersteund zou samen moeten kunnen werken met deze add-on.
Waar kan ik informatie vinden:
Lees deze startpostVeel informatie over ondersteunde modellen en verder info is hier te vinden.
Check de wiki op Github
Van gebruikers voor gebruikers. Op Github staat een enorm uitgebreide wiki met informatie die door iedereen met een Github account onderhouden kan worden.
Hier vind je informatie over de mogelijkheden, voorbeelden van integraties en verdere documentatie.
link: https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/wiki
Kijk (alvast) in de handleiding
link: https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/raw/master/handleiding.pdf
Gebruik de zoekfunctie van het forum
Grote kans inmiddels dat je vraag al eesn gesteld en beantwoord is
Check de Github repo
link: https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi
Ik wil er ook 1!
Ik heb op veler verzoek een extra serie printjes gemaakt, op mijn webshop zijn ze te bestellen:CVE add-on:
https://www.nrgwatch.nl/product/itho-cve-rft-wifi-add-on/
non-CVE add-on (HRU/WPU/DemandFlow etc.)
https://www.nrgwatch.nl/product/itho-non-cve-wifi-module/
Ik heb 'een extra serie' maar even doorgehaald, realiseer mij net dat ik al 300+ van die krengen heb gesoldeerd
Welke add-on heb ik nodig?!
Een veel gestelde vraag. Er zijn in de basis twee uitvoeringen van de add-on:CVE en NON-CVE.
De CVE add-on is voor modellen met een 2x4 pin interface op de printplaat in je itho. Over het algemeen zijn dit alle ondersteunde CVE modellen en de HRU200.
Deze interface ziet er als volgt uit (rood omcirkeld)
:fill(white):strip_exif()/f/image/VN9cfqVHiWeBthdFmP9GoHUx.png?f=user_large)
Je ziet hier ook een vochtsensor zitten bij de rode pijl. Mocht deze niet in je itho zitten dan heb je en model zonder vochtsensor.
Het kan zijn dat op deze plek al een add-on geïnstalleerd is. Dit is een RF ontvanger of CO2 sensor (optima inside model).
RF ontvanger:
/f/image/ag0n3hhBmdP4jvKt8jABCzOd.png?f=fotoalbum_large)
In dit geval zal de add-on je bestaande RF bordje vervangen. Je hebt dan een CVE add-on nodig met CC1101 RF module om bestaande afstandsbedieningen te kunnen blijven gebruiken.
CO2 sensor:
/f/image/mEz0YP94jK1xZnfyAkdSxnDm.png?f=fotoalbum_large)
In dit geval heb je een add-on nodig met extra lange header (kun je aangeven bij het bestellen). De add-on modules worden dan gestapeld zoals in deze post te zien is: halloallemaal in "Itho Daalderop - open source wifi control add-on module"
Let op! Het I2C-2-PWM-protocol wordt overruled door de CO2-sensor, wat betekent dat het niet mogelijk is om permanent een ventilatorsnelheid in te stellen met het PWM2I2C-protocol. Virtual remote commando's zoals 'low', 'medium' en 'high' en alle andere functionaliteit werkt wel zoals verwacht
De NON-CVE add-on is voor modellen met een RJ45/COM interface zoals de HRU-350, WPU en de DemandFlow. Dit is overigens nadrukkelijk GEEN ethernet interface! Probeer deze dan ook niet op je computer aan te sluiten, hierdoor kan beschadiging optreden.
HRU-3
:fill(white):strip_exif()/f/image/IvCarghhw7UUiDiU3DpAEnsq.png?f=user_large)
DemandFlow
/f/image/NQuorOJdPzoYkzquLzpjYJ7N.png?f=fotoalbum_large)
Je sluit de add-on met een UTP kabel aan. Het liefst zo kort mogelijk (max 25cm) en van goede kwaliteit (itho levert zelf CAT6a SFTP kabels bij de service tool). Het gebruikte I2C protocol is eigenlijk nooit ontworpen om via kabels te gaan en nogal gevoelig voor storingen.
Niet alle modellen met een RJ45 interface ondersteunen het I2C protocol van de add-on. Er zijn een aantal oudere HRU modellen (geproduceerd tot +- 2006 vermoed ik) die wel deze interface hebben maar niet de add-on ondersteunen. Zie de lijst hieronder voor model gegevens.
Met welke modellen werkt het:
CVE add-on:- CVE ECO 2 (this unit is also sold by the brand 'Heatrae Sadia' in the uk) *
- CVE ECO RFT
- CVE-S eco fan RFT
- CVE-S ECO PAK
- CVE-S ECO CO2 en/of OPTIMA (CO2/OPTIMA sensor bruikbaar als de bordjes gestapeld worden)
- HRU 150
- HRU 200 ECO (also sold as 'Elektrodesign EHR 140 Akor BP' and 'Heatrae Sadia Advance Plus')
- Duco 325/425RF
* Let op, er zijn verschillende CVE ECO 2 modellen in omloopt. Het belangrijkste is de 2×4 pin interface die aanwezig moet zijn. Alleen als deze interface aanwezig is werkt de add-on.
non-CVE add on:
- HRU-3 BVL-001
- HRU-3-BVFT-L-004
- HRU ecofan
- HRU 300, adapter bordje en CC1101 module zijn nodig voor full control
- HRU 350
- DamandFlow / QualityFlow
- WPU / HeatPump
- AutoTemp
Belangrijkste hier is dat er een RJ45 COM / Servicepoort aanwezig is op het device.
Niet werkende modellen
- CVE met 9 pins aansluiting op 1 rij ipv 2x4 pin
/f/image/kKmANtE1jFTTmR46GNgMjvX6.png?f=fotoalbum_large)
- HRU-3 GBL-000
- HRU-3 GBL-001
Informatie specifiek voor WPU installaties:
De non-cve versie van de add-on werkt met de WPU-4, WPU-5G en de AutoTemp verdelers. Er is een topic wat specifiek gaat over de WPU5G (icm met deze add-on).link: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2154474
Onderstaand uitleg over wat je nodig hebt ihgv een WPU installatie (met dank aan @vliegnerd!)
Met een non-cve unit op de WPU zie je bijna alles, behalve de temperatuur per ruimte. Die temperatuur wordt door de spiders gemeten en via RF naar de autotemp gestuurd. En omdat de autotemp master het omschakelen tussen verwarmen en koelen regelt, wil de status van de autotemps eigenlijk ook zien. Je hebt alleen een module aan de Autotemp master nodig, dan zie je ook de slave info.
Je hebt dus twee non-CVE modules nodig als je de WPU en autotemp volledig wil uitlezen (en besturen voor zover dat kan).
Je hebt op deze modules geen CC1101 module nodig, want de spider informatie krijg je binnen via de module aan de Autotemp master. Het is "nice to have" en vooral leuk als je ook een Itho of Orcon WTW hebt. (Maar daarvoor zijn uitgebreidere oplossingen). CC1101 module is niet vereist om te monitoren.
De verschillende add-on uitvoeringen:
De cve add-on revisie 2 met CC1101 RF module op de achterkant:strip_exif()/f/image/Zz55N0TBF4qH8URguBZXr1C8.jpg?f=fotoalbum_large)
De non-cve add-on
:strip_exif()/f/image/gBuf9198Tch2DaO3fgk4iXWJ.jpg?f=fotoalbum_large)
De cve add-on revisie 1
/f/image/nfGXzJkrvZ6bARZmQ6AvO18z.png?f=fotoalbum_large)
Geïnstalleerd op de main print van de itho box
/f/image/Rs3D5RWY6mcroLtfhpaIPSdi.png?f=fotoalbum_large)
De add-on firmware:
De firmware op de add-on is gemaakt in C/C++ met een HTML/CSS/JS interface. De laatste versie van de firmware is te vinden op Github: link of via de web interface van de add-on onder menu update.Het hoofdscherm van de web interface
/f/image/SI7nAjURP2uxkCu1qb8I1O1F.png?f=fotoalbum_large)
Updaten van de firmware kan eenvoudig via de web interface
/f/image/JkljgEPNffKL6b4JycR48INK.png?f=fotoalbum_large)
Tweakers.NET artikel over deze add-on:
Tweakers.NET heeft een leuk artikel over deze add-on geschreven! Hier te lezen:review: Arjen Hiemstra over zijn Itho-module: zonder medetweakers was dit nie...
FAQ:
Waarom reageert mijn fan niet op input?Waarschijnlijk staat je fan niet in de juiste mode om deze te bedienen met de input die je geeft. Hierover lees je meer op de wiki:
Help! A speed command does not work!
Waarom gaat mijn fan niet lager dan ie. 30%?:
Het kan zijn dat je een standaard minimum fan snelheid heeft van 30%. Dit is door een setting te wijzigen aan te passen. Hierover lees je meer op de wiki:
Help! Fan won't go lower than ie. 30%!
Welke prioriteit heeft welke input?
Besturing van je itho kan op verschillende manieren en elk van deze heeft een prio in de firmware van itho. Zie deze post voor meer info: link
en het wiki artikel hierover:
Two ways to control the speed
Originele post en het verhaal erachter:
Ik ben wat aan het knutselen geweest om een itho box direct met een ESP8266 aan te sturen middels het I2C protocol.Ik heb hiervoor een stukje software geschreven en een add-on printje ontworpen die zo op de main pcb van de itho geprikt kan worden waarna de ventilatie box via web interface of MQTT traploos van 0 - 254 aangestuurd kan worden.
Voor diegenen die geinteresseerd zijn en/of zelf hiermee aan de slag willen:
https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi
Toevoeging ATTiny en overstap naar Wemow D1 mini:
Inmiddels weer wat verder, overstap gemaakt naar een Wemos D1 mini ipv NodeMCU, scheelt weer een paar centen.
De esp8266 boot echter vaak niet snel genoeg om de eerste I2C communicatie met de Itho op te pikken. Op het printje heb ik daarom een ATTiny toegevoegd om de eerste handshake met de itho box af te handelen.
Getest en het werkt perfect, inprikken, wifi en mqtt instellen en je hebt een WiFi enabled itho box!
Voor liefhebbers, ik heb nog wat printjes over -> https://www.tindie.com/products/19680/
Update 3/11/20:
Nieuwe printjes zijn binnen, nu nog een hoop solderen, firmwares flashen en testen. Ik hoop einde van de week weer beschikbaar te hebben.
Update 22/10/20:
Okok, duidelijk
Update 21/10/20:
En toen ineens ging het hard met de printjes, ze zijn op. Mocht je nog interesse hebben, stuur even een PM. Wss bestel ik nog een serie kale printjes en maak ik er nog een paar.
Research and development
/f/image/mtaBX2iX0q44Ycuhie4rtqOl.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 255% gewijzigd door arjenhiemstra op 26-05-2024 22:24 . Reden: HRU 150 toegevoegd ]