Volgens mij is het gelukt:__Peter__ schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:04:
[...]
Ik heb ook een WPU 5G 5.5kW en deze heeft een 3-fase aansluiting. Ik bereken het vermogen van de compressor door de stroom te gebruiken die uit de Itho module komt. Het vermogen van de compressor bereken je met: P = I x 400 x SQRT(3) x 0,9 De 0,9 is de aangenomen arbeidsfactor, 400V de driefasen lijn spanning.
Naast de compressor kunnen er ook tot 3 pompen draaien; de CV pomp, well pomp en boiler pomp. Deze pompen zijn 40W per stuk volgens de naamplaat en de itho module geeft aan hoeveel % deze draaien. Het vermogen bereken ik dan door 40W keer het percentage te doen. Niet mooi maar wel redelijke benadering, ook omdat deze pompen maar een klein deel van het totale vermogen.
Als laatste heb je dan het electrisch verwarmingselement die aangaat als je op boost drukt. Van dit element kan je ook de stroom kan uitlezen. Het verwarmingselement zit niet tussen fase en nul maar tussen twee fasen en dus is de spanning 400V. Arbeidsfactor is nagenoeg 1. Het vermogen is dus 400 * stroom.
Tel dat allemaal bij elkaar op en dan heb je het vermogen van de warmte pomp waarbij 99% van het energieverbruik in de compressor zit, tenminste als je net als ik de boost mode nooit gebruikt.
Ik bereken het vermogen met nodered door de gemeten waarden van mqtt te halen, berekeningen te doen en de berekende waarden weer terug te sturen naar MQTT. Vervolgens gebruik ik de waarden in Home Assistant. Ik bereken ook nog de kWh waarden en stuur deze ook terug naar MQTT
Ik hoop dat je er wat aan hebt
/f/image/oRdVjfNwDDghpszOMC1UZJzH.png?f=fotoalbum_large)
Al weet ik het pas zeker als de warmtepomp iets gaat doen, hij staat nu de hele tijd op 0.
Ik heb een virtual device gemaakt met het vermogen (W) en het verbruik (kWh). Nu nog uitvinden hoe ik hem in mijn Homey Energy overzicht krijg, hij staat er nu namelijk niet bij.
Edit: Hij staat wel in het Homey Energy overzicht, maar ik wil hem graag bovenaan naast totaal verbruik en zonnepanelen. Lijkt er tot nu toe op dat dat niet gaat.
Edit2: Ik zie in de specsheet (https://ithodaalderop.com...e%20WPU-I%205G%20(nl).pdf) dat de pompen niet 40W zijn, welke sticker had je dat gevonden?
Ik heb een 65I, dus mijn CV pomp zal dan 73W zijn en de brondpomp 145W. Boiler pomp zie ik geen info.
[ Voor 14% gewijzigd door Celica_T20 op 30-09-2025 13:18 ]
:strip_exif()/f/image/lZjq7njkGMq73Ut2czUJTY5z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LSHmkhDWhhv1QTSaub1a2TnB.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/dyqkTHMukREBCFPJMC3KqZwi.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/A9tQY2Gts3qM8f8Dy1HQp3Yn.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/dI8GriXHqyAoxlV2dOQEoLaf.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/lK3kj5CgJKKO5UH1ZlV3oIkO.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/8zfVE9MVuQHDE7gRPvE2VQ7U.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/neTO4mTpFmLj604YIkpHUehE.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/h6M0ZSjmG3P0pBKXLoOBOM4o.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/s5JIIXFhtaJoF17hgpXaPNcv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8PGJRTeccSFVsWexhnsKQwve.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/MtZGJL92Su1XPeQOGN4UQwMO.png?f=fotoalbum_large)