Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Pagina: 1 ... 67 68 Laatste
Acties:

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
@Limbeckx

Die heb ik ook, dat werkt, je hebt de NON-CVE nodig (met C1101 module voor volledige functionaliteit). Zie ook:
https://github.com/arjenh...iki/Non-CVE-units-support

• Pejdref
  • Niet online
Voor de liefhebbers, ik heb een scriptje gemaakt om vanuit HA via MQTT de fansnelheid aan te passen. Er van uitgaande dat je een RFremote geconfigureerd hebt.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
sequence:
  - action: mqtt.publish
    metadata: {}
    data:
      qos: "0"
      topic: ithohru/cmd
      payload: |-
        {
           "rfdemand":"{{ rfdemandvalue }}"
        }
fields:
  rfdemandvalue:
    selector:
      number:
        min: 0
        max: 200
        step: 1
    default: 100
    required: true
    description: >-
      Waarde van 0-200 om NON-CVE fansnelheid aan te passen (met geëmuleerde
      RFremote)
    name: Fanspeed (0-200)
alias: HRU350_Fancontrol
description: ""

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
@Limbeckx: Je moet de Non-CVE module inderdaad op de COM poort aansluiten met een kort UTP kabeltje.
De kap hoeft er niet af. De print die je laat zien is niet van een HRU350.

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-04 16:58
Pejdref schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:01:
Voor de liefhebbers, ik heb een scriptje gemaakt om vanuit HA via MQTT de fansnelheid aan te passen. Er van uitgaande dat je een RFremote geconfigureerd hebt.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
sequence:
  - action: mqtt.publish
    metadata: {}
    data:
      qos: "0"
      topic: ithohru/cmd
      payload: |-
        {
           "rfdemand":"{{ rfdemandvalue }}"
        }
fields:
  rfdemandvalue:
    selector:
      number:
        min: 0
        max: 200
        step: 1
    default: 100
    required: true
    description: >-
      Waarde van 0-200 om NON-CVE fansnelheid aan te passen (met geëmuleerde
      RFremote)
    name: Fanspeed (0-200)
alias: HRU350_Fancontrol
description: ""
Is ergens beschikbaar welke instelmogelijkheden je krijgt met en zonder de rf deel? Ik ga het zelf aansluiten op homey maar ik weet niet of ik kan wat ik uiteindelijk wil, namelijk:

Uitlezen van de luchtkwaliteit
Aanpassen van fanspeed (op basis van gegevens al bekend in mijn flows, zoals tijd, aanwezigheid en luchtkwaliteit gemeten door de wifi module)

• Pejdref
  • Niet online
@Limbeckx De documentatie is behoorlijk uitgebreid, daar kun je het antwoord op veel vragen vinden:
https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/wiki

Als je traploos wil aansturen heb je in ieder geval de RF module nodig.
Integratie met Homey kan via MQTT volgens de wiki.

• r--ndy
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-04 10:19
Ik verwacht dat de bediening van de HRU400 hiermee ook mogelijk is geworden.
@arjenhiemstra lopen er toevallig al test configuraties voor de HRU400? Ik heb zelf een HRU400 en zou geintresseerd zijn om deze te integreren in Homey. Aanschaf van de benodigde apparatuur is geen probleem, alleen ben ik benieuwd in hoeverre er prio hier aangegeven zal worden :)

• Krus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02:21
Ranja3000 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:29:
Wat een mooie update dit! Nog weinig tijd gehad om er goed naar te kijken, maar ben erg blij met de nieuwe functies!

Ik heb een hru300 met duozone. Heb in de addon 2 RF remotes geconfigureerd van het type CO2.
Ik kan nu de demand aanpassen en zie dat de kleppen van de duozone daar op reageren en dat de ventilator harder gaat lopen. Erg fijn!!
Oe, ik heb het zelfde systeem, waaraan zie jij dat de kleppen reageren?

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:00
Limbeckx schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:43:
[...]

Is ergens beschikbaar welke instelmogelijkheden je krijgt met en zonder de rf deel? Ik ga het zelf aansluiten op homey maar ik weet niet of ik kan wat ik uiteindelijk wil, namelijk:
Wat bedoel je met instelmogelijkheden?
Uitlezen van de luchtkwaliteit
Aanpassen van fanspeed (op basis van gegevens al bekend in mijn flows, zoals tijd, aanwezigheid en luchtkwaliteit gemeten door de wifi module)
Dat kan zeker

• arjenhiemstra
r--ndy schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:56:
[...]

@arjenhiemstra lopen er toevallig al test configuraties voor de HRU400? Ik heb zelf een HRU400 en zou geintresseerd zijn om deze te integreren in Homey. Aanschaf van de benodigde apparatuur is geen probleem, alleen ben ik benieuwd in hoeverre er prio hier aangegeven zal worden :)
Ik heb vrijdag een afspraak om een HRU400 in te stellen icm met de nieuwe firmware, eerder werkte het niet maar ik heb goede hoop dat het nu wel gaat lukken.

• arjenhiemstra
Pejdref schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:52:
Het updaten (vanaf 2.8.0) ging probleemloos. Naar onderstaande functie keek ik het meeste naar uit, bedankt daarvoor :). Ik heb dit inmiddels ook werkend op mijn HRU350. Blij dat ik de tot nu toe werkloze C1101 module er toen bij heb genomen.

[...]

Enige (schoonheids)foutje wat ik tot nu toe heb gevonden is dat de slider in de RF devices pagina niet de huidige status weergeeft maar bij het herladen van de pagina altijd op 0/200 staat.
De demand slider in die kolom is alleen voor het versturen van het command. De status is van de fan en die is zichtbaar op de API en op de index pagina.
[Afbeelding]

vs de slider op de homepagina:
[Afbeelding]

Toevoeging na edit:
Op de itho status pagina zie ik -0.99 staan bij requested fanspeed zodra ik ga sturen op fansnelheid in de auto stand. Is dit hoe de itho unit het rapporteert of is dit een fout?
[Afbeelding]
Dit is data rechtstreeks uit de Itho.
Nu moet ik deze functie alleen nog in mijn Home Assistant krijgen, ik gebruik nu de jasperslits integratie maar die werkt vooralsnog alleen met VR remotes als ik het goed begrijp.
De HA auto discovery werkt niet voor NON-CVE apparaten, of zou dat veranderd moeten zijn voor de 3.0.0beta?
Er zit bredere support voor HA Auto Discovery in de nieuwe firmware maar vergeleken met jasper z'n integratie blijft het basic. Ik heb ook een HA integratie laten coden door AI die met de nieuwe REST API werkt, die zou je ook kunnen proberen. Die kan fan demand berichten versturen vanuit HA.

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:44
Even een NooB vraagje tussen door. Is het mogelijk om bij een demandflow de waarden van de ventilatiesnelheid in te stellen. Momenteel gaat ie pas bij zeg 1400 ppm nasar maximaal, maar ik zou graag het huis op 750ppm willen krijgen bijvoorbeeld.

Ik heb de twee non-cve al aan de praat. Moet ze nog in HA integreren, maar MQTT zit nog in mijn to do lijstje om te leren

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• Ranja3000
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-04 08:55
Krus schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:11:
[...]

Oe, ik heb het zelfde systeem, waaraan zie jij dat de kleppen reageren?
Ik heb de spirobuizen aan 1 kant geopend en er in gekeken terwijl ik met de demand van de living/sleeping zones ‘speelde’

• Pejdref
  • Niet online
Ik heb met de 3.0.0-beta2 en de nieuwe NON-CVE traploze aansturing (0-200) mogelijkheid een automation gemaakt in HA waar ik op binnenluchtkwaliteit gebaseerd de ventilatiebehoefte (0-200) bepaal voor mijn HRU350.
Ik heb wat hysterese ingebouwd zodat er niet continu een nieuwe waarde gestuurd wordt, pas als de behoefte 20 punten (=10%) afwijkt dan stuur ik de ventilatie unit aan.

Als de luchtkwaliteit constant is kan er dus lange tijd geen nieuwe waarde naar de unit worden gestuurd. Daarbij ontdek ik het volgende gedrag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4St9asP1BTebjXkS4M3UZKJc524=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z9CCruKAsfuId952NMhkfwnH.png?f=fotoalbum_large

Als er 711 seconden (iets minder dan 12 minuten) geen commando verzonden is (in de auto stand) gaat de HRU350 naar de laagste ventilatie waarde (=0). Te zien in de dipjes in de grafiek. Mijn automation zorgt er vervolgens voor dat die weer omhoog gaat.

Ik heb eerst gezocht of het een programmeerfout van mezelf was maar ik kan niks vinden, er wordt geen script of automation getriggerd op die momenten.

Mijn volgende hypothese is dat de itho gewoon zo werkt en minimaal iedere 710 seconden een update verwacht. Weet niet of zo'n methode gebruikelijk is, mijn logica zou zijn om toch iets langer te wachten voordat je naar 0 gaat als je de connectie met een afstandsbediening kwijt bent.

Andere mogelijkheid is dat dit vanuit de add-on gebeurd maar ik weet niet direct hoe ik dat zou kunnen achterhalen. Enig idee @arjenhiemstra of iemand anders?

Ik heb er nu omheen gewerkt door maximaal 10 minuten na het vorige commando een nieuw commando te forceren. Ben wel heel blij met deze functie, ik schakelde voorheen tussen low, medium en high op basis van luchtkwaliteit maar dat was eigenlijk maar lelijk en je levert ofwel in op luchtkwaliteit of op stroomverbruik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5gFVL-1pYO2Uz_rTTGqLfT_7yo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SbzpxsdzsWvvecGgM1GWv26y.png?f=fotoalbum_large

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04:34
arjenhiemstra schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:49:
Er staat een nieuwe release op GitHub:
https://github.com/arjenh...s/tag/Version-3.0.0-beta2
....
Bidirectioneel RF
De firmware support nu het afhandelen van bi-directionele RF communicatie. Afstandsbediening zoals de RFT CO2, RFT Auto-N, RFT-N, RFT RV, RFT Spider zouden nu goed moeten werken icm de add-on (en geemuleerd moeten kunnen worden richting de Itho).
Moet ik een eerder toegevoegde bidirectionele remote afmelden en weer aanmelden, of pakt hij dit gelijk netjes op?

• arjenhiemstra
krijn1985 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:17:
[...]

Moet ik een eerder toegevoegde bidirectionele remote afmelden en weer aanmelden, of pakt hij dit gelijk netjes op?
Als je wilt versturen vanaf de add-on zou ik de remote een nieuwe ID geven en het join proces opnieuw opstarten. Als je alleen wilt monitoren of ontvangen, gewoon zo laten.

• arjenhiemstra
Pejdref schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:32:

Andere mogelijkheid is dat dit vanuit de add-on gebeurd maar ik weet niet direct hoe ik dat zou kunnen achterhalen. Enig idee @arjenhiemstra of iemand anders?
Interessant! Vanuit dat add-on lopen geen processen om na x tijd een commando opnieuw te sturen of aan te passen (maar wellicht is het opnieuw sturen dus wel nodig....)

Ik zal hier de RFT CO2 koppelen aan een test unit en een RF log mee laten lopen om een te zien er er een patroon in zit.

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14-04 15:17
@arjenhiemstra Weet je toevallig of het mogelijk is om in een HRU ECO 200 (CVE controller) index 87 ManualControl blijvend op 1 te zetten? Nu is het zo dat de setting telkens weer op 0 gaat wanneer de stroom er af is geweest.

7 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en binnenkort een Flint op een huisje uit 1896

• Heath
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-04 22:42
arjenhiemstra schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 23:14:
[...]

eeeh, huh? Dat is een interessante setup! Lucky shot in dit geval, kan mij niet voorstellen namelijk dat dit in code zit gemaakt door AI van een use case die ik nog niet ken ;-)
Maar ik gok dat je ook nog een CVE of HRU hebt? Ben wel nieuwsgierig naar de rest van je setup en aansturing, als je daar iets over zou willen delen, graag! (pm mag ook uiteraard)
Lang/vaag verhaal, ik gooi het wel even op DM'etje. :)

• arjenhiemstra
r--ndy schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:56:
[...]

Ik kan inmiddels bevestigen dat het (traploos) bedienen van de HRU400 werkt!! *O*
Dit werkt met de NON-CVE add-on met CC1101 RF module.

Dit is de test firmware die daar specifiek voor gemaakt is (feature komt beschikbaar in 3.1.x):
https://github.com/arjenh...0-beta2-rf-standalone.bin

Voor HA kun je deze integratie gebruiken zodat ook meetgegevens uit je HRU in HA zichtbaar worden:
https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi-ha-integration

Dit werkt overigens niet alleen met de HRU400 maar ook met de HRU 250 / 300 en 350

• r--ndy
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-04 10:19
arjenhiemstra schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:46:
[...]

Ik kan inmiddels bevestigen dat het (traploos) bedienen van de HRU400 werkt!! *O*
Thanks voor de update, dat is geweldig nieuws! Ik heb al de RFT-N Auto afstandsbediening, dus ik vermoed dat ik de C1101 module reeds heb. Ik ga er dit weekend wat uitgebreider naar kijken.

• arjenhiemstra
r--ndy schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:31:
[...]

Ik heb al de RFT-N Auto afstandsbediening, dus ik vermoed dat ik de C1101 module reeds heb.
Een RFT-N Auto afstandsbediening is een los apparaat.
De CC1101 module waar ik aan refereer moet op de add-on aanwezig zijn om RF signalen te kunnen ontvangen en versturen.
Bij CVE add-ons is dit al geruime tijd de enige optie, de NON-CVE is verkrijgbaar in een variant met en zonder CC1101.

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:55
Heel blij met dit forum en de add-on van @arjenhiemstra .

Kleinigheidje wat ik merkte: ik wilde de aansturing van de module/Itho op het beginscherm van mijn iPhone zetten. Wanneer dat als webapp gebeurt (standaardinstelling) dan werkt de verbinding niet goed.

Dat komt doordat Safari dan gebruikt wordt en dat werkte bij mij niet. Edge wel.

Zet dus dat schuifje uit. Voor de werking maakt het verder niet uit.

• arjenhiemstra
edvanleeuwen schreef op zondag 5 april 2026 @ 09:06:
Heel blij met dit forum en de add-on van @arjenhiemstra .

Kleinigheidje wat ik merkte: ik wilde de aansturing van de module/Itho op het beginscherm van mijn iPhone zetten. Wanneer dat als webapp gebeurt (standaardinstelling) dan werkt de verbinding niet goed.

Dat komt doordat Safari dan gebruikt wordt en dat werkte bij mij niet. Edge wel.

Zet dus dat schuifje uit. Voor de werking maakt het verder niet uit.
Welke firmware versie gebruik je? Hier werkt het prima met de laatste 3.0.0 beta

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:41
arjenhiemstra schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:46:
[...]

Dit is de test firmware die daar specifiek voor gemaakt is (feature komt beschikbaar in 3.1.x):
https://github.com/arjenh...0-beta2-rf-standalone.bin

Voor HA kun je deze integratie gebruiken zodat ook meetgegevens uit je HRU in HA zichtbaar worden:
https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi-ha-integration

Dit werkt overigens niet alleen met de HRU400 maar ook met de HRU 250 / 300 en 350
Ik heb een HRU350 waar ik dit graag op toepas. Ik heb de NON-CVE met de CC1101 RF module geïnstalleerd en kan de actuele RPM waardes goed uitlezen. Het aansturen lukt echter niet, de unit lijkt nergens op de reageren. Wat moet ik precies instellen met de v3.0.0-beta2-rf-standalone.bin firmware om de addon met de WTW te laten communiceren?

• arjenhiemstra
Knopsje schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:35:
[...]

Ik heb een HRU350 waar ik dit graag op toepas. Ik heb de NON-CVE met de CC1101 RF module geïnstalleerd en kan de actuele RPM waardes goed uitlezen. Het aansturen lukt echter niet, de unit lijkt nergens op de reageren. Wat moet ik precies instellen met de v3.0.0-beta2-rf-standalone.bin firmware om de addon met de WTW te laten communiceren?
1. Bij RF devices: Een RFT CO2 remote, op send instellen. ID wordt automatisch gegenereerd.
2. Add-on herstarten
3. HRU in learn modus zetten
4. Achter de zojuist ingestelde remote staan een aantal knopjes, waaronder join. Hierop klik je, de HRU reageert door harder te gaan draaien als dit succesvol is.
5. (Optioneel) bij System settings zet de je control interface op CO2 bediening.

Als je stap 5 hebt gedaan en je gaat naar de index pagina van de add-on dan zul je een slider zien waarmee je de HRU in stapjes van 0,5% (0-200) kunt besturen. Dit kan uiteraard ook via de REST API. De integratie zal deze setup (als het goed is) automatisch herkennen en de juiste controls aanmaken in HA.

[ Voor 15% gewijzigd door arjenhiemstra op 05-04-2026 14:59 ]

• Knopsje
arjenhiemstra schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:47:
[...]

1. Bij RF devices: Een RFT CO2 remote, op send instellen. ID wordt automatisch gegenereerd.
2. Add-on herstarten
4. Achter de zojuist ingestelde remote staan een aantal knopjes, waaronder join. Hierop klik je, de HRU reageert door harder te gaan draaien als dit succesvol is.
5. (Optioneel) bij System settings zet de je control interface op CO2 bediening.

Als je stap 5 hebt gedaan en je gaat naar de index pagina van de add-on dan zul je een slider zien waarmee je de HRU in stapjes van 0,5% (0-200) kunt besturen. Dit kan uiteraard ook via de REST API. De integratie zal deze setup (als het goed is) automatisch herkennen en de juiste controls aanmaken in HA.
Yes dat werkt, bedankt voor je snelle reactie! _/-\o_
Alleen vanuit HomeAssistant lukt het aansturen nog niet. Als ik de slider in de webinterface van de Addon gebruik dan reageert de unit, maar met de Fan Demand slider in HA gebeurt er niks...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJEgjyEoyHbthWNtaKUPXfAndqY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gpIE2vQVbJNFnntWXR2WKGa5.png?f=fotoalbum_large

• edvanleeuwen
arjenhiemstra schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:12:
[...]

Welke firmware versie gebruik je? Hier werkt het prima met de laatste 3.0.0 beta
Ok, de laatste stabiele: 2.8.1. Ik heb nu het vinkje voor de beta aangezet en krijg dan 2.9.0 beta 13 te zien.

Ik hoef niet per se hiervoor de beta te hebben, want ik heb liever geen Safari. Tenzij je wil dat ik het test.

• arjenhiemstra
edvanleeuwen schreef op zondag 5 april 2026 @ 17:54:
[...]

Ok, de laatste stabiele: 2.8.1. Ik heb nu het vinkje voor de beta aangezet en krijg dan 2.9.0 beta 13 te zien.

Ik hoef niet per se hiervoor de beta te hebben, want ik heb liever geen Safari. Tenzij je wil dat ik het test.
Laatste beta versie is hier aangekondigd: arjenhiemstra in "Itho Daalderop - open source wifi control add-on module"
Nog niet via de add-on te downloaden maar dat gaat zsm veranderen.

Als het goed voor je werkt prima, als je wilt testen, altijd erg gewaardeerd!

• Uggs
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 20:16
Hier ondertussen ook mijn HRU400 kunnen koppelen aan de Add-on, heel erg blij mee! Ik wil hierbij ook mijn ervaringen en enthousiasme delen :)

Zoals hieronder beschreven onder 'RF devices' een 'RFT CO' remonte aangemaakt met 'Send' optie. Tijdens het aanmaken wordt automatisch een 'ID' aangemaakt, in mijn geval '6B,05,9C'. Na het updaten van de module wordt de '0' verwijderd waardoor het joinproces met de HRU400 niet werkte. Vervolgens een ander ID ('6B,C5,9C') aangemaakt en het joinproces verliep vlekkenloos _/-\o_ .

Commandos versturen vanuit de Add-on naar de HRU 400 werkt! Echter alleen vanuit 'RFT CO2' device (groen in screenshot). Aansturing vanuit de Add-on homepage (WiFi controller for Itho) en/of koppeling met HA (arjenhiemstra/ithowifi-ha-integration) heb ik nog niet werkend gekregen. Uitlezen via HA werkt wel, alleen het aansturen nog niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qMDQ_fZuyo1jDILNg3HJ5OpL5iI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VSwledw1hX7UXQG9oS7LgwYw.png?f=fotoalbum_large
arjenhiemstra schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:47:

2. Add-on herstarten

• arjenhiemstra
Uggs schreef op zondag 5 april 2026 @ 19:35:
Hier ondertussen ook mijn HRU400 kunnen koppelen aan de Add-on, heel erg blij mee! Ik wil hierbij ook mijn ervaringen en enthousiasme delen :)

Zoals hieronder beschreven onder 'RF devices' een 'RFT CO' remonte aangemaakt met 'Send' optie. Tijdens het aanmaken wordt automatisch een 'ID' aangemaakt, in mijn geval '6B,05,9C'. Na het updaten van de module wordt de '0' verwijderd waardoor het joinproces met de HRU400 niet werkte. Vervolgens een ander ID ('6B,C5,9C') aangemaakt en het joinproces verliep vlekkenloos _/-\o_ .

Commandos versturen vanuit de Add-on naar de HRU 400 werkt! Echter alleen vanuit 'RFT CO2' device (groen in screenshot). Aansturing vanuit de Add-on homepage (WiFi controller for Itho) en/of koppeling met HA (arjenhiemstra/ithowifi-ha-integration) heb ik nog niet werkend gekregen. Uitlezen via HA werkt wel, alleen het aansturen nog niet.

[Afbeelding]

[...]
Heb je de stand alone firmware gebruikt?
Zou je een screenshot kunnen maken van de index page?

GitHub issue waardig, zeker ook het wegvallen van de voorloop nul, mocht je een GH account hebben, much appreciated!

• arjenhiemstra
Uggs schreef op zondag 5 april 2026 @ 19:35:

[Afbeelding]

[...]
Ik denk dat ik het al weet, de CO2 control interface werkt denk ik alleen met de remote op index 0

• Uggs
Ik heb inderdaad de stand alone firmware draaien ("nrgitho-v3.0.0-beta2-rf-standalone.bin")..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F5gtx3BUiCGRdmdr9HI4GA0t_Vw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8n0YVugGXSj1cTiB6izzADOO.png?f=fotoalbum_large

Nieuwe CO2 remote aangemaakt en gekoppeld op index 0, nu werken de 'low-auto-high-timer1/2/3' commandos wel. Alleen de 'Ventilation Demand' regelaar niet.

In HA werken 'Timer1-2-3' nu ook zoals het moet werken, allen de 'Fan damand' nog niet helemaal.

GH = UggsNL

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tnf4q0qVesazBEkwTcLKZAREkbA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pvcmzvrgpO7bQTSz89z1iSxp.png?f=fotoalbum_large
arjenhiemstra schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:00:
Heb je de stand alone firmware gebruikt?
Zou je een screenshot kunnen maken van de index page?

GitHub issue waardig, zeker ook het wegvallen van de voorloop nul, mocht je een GH account hebben, much appreciated!

[ Voor 28% gewijzigd door Uggs op 05-04-2026 21:09 ]

• arjenhiemstra
Uggs schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:43:
Ik heb inderdaad de stand alone firmware draaien ("nrgitho-v3.0.0-beta2-rf-standalone.bin")..

[Afbeelding]

Nieuwe CO2 remote aangemaakt en gekoppeld op index 0, nu werken de 'low-auto-high-timer1/2/3' commandos wel. Alleen de 'Ventilation Demand' regelaar niet.

In HA werken 'Timer1-2-3' nu ook zoals het moet werken, allen de 'Fan damand' nog niet helemaal.

GH = UggsNL

[Afbeelding]

[...]
Ik denk dus dat als je de remote config van 0 en 9 met elkaar wisselt en de add-on even reboot just to be sure, dat het zou moeten werken via de index pagina

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Het lijkt er op dat m'n add-on gekoppeld aan een WPU 5G na meer dan 4.5 jaar trouwe dienst dood is. Add-on is niet meer te bereiken op IP-adres
Even een check voordat ik het als e-waste beschouw:
* Na power-cycle WPU branden er geen lampjes op UTP-poort
* Andere (korte) kabel maakt geen verschil
* Reset knopje op print-plaat van add-on doet niks
* Aansluiten op micro-usb met losse voeding doet niks

De DC/DC converter (Mornsun?) wordt wel warm maar verder gebeurt er niks.

Is er nog iets anders dat ik kan checken? Ik kan me niet meer herinneren of dit probleem ontstond na nieuwe firmware of iets anders. Heb hier geen voltage meter o.i.d. dus opties lijken beperkt.

[ Voor 0% gewijzigd door smesjz op 06-04-2026 09:39 . Reden: DC/DC ]

• arjenhiemstra
smesjz schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:37:
Het lijkt er op dat m'n add-on gekoppeld aan een WPU 5G na meer dan 4.5 jaar trouwe dienst dood is. Add-on is niet meer te bereiken op IP-adres
Even een check voordat ik het als e-waste beschouw:
* Na power-cycle WPU branden er geen lampjes op UTP-poort
* Andere (korte) kabel maakt geen verschil
* Reset knopje op print-plaat van add-on doet niks
* Aansluiten op micro-usb met losse voeding doet niks

De DC/DC converter (Mornsun?) wordt wel warm maar verder gebeurt er niks.

Is er nog iets anders dat ik kan checken? Ik kan me niet meer herinneren of dit probleem ontstond na nieuwe firmware of iets anders. Heb hier geen voltage meter o.i.d. dus opties lijken beperkt.
Als je de add-on los koppelt en aan een usb adapter hangt bypass je een deel van de power supply. Doet de add-on dan wel iets? Gaan er ledjes branden?

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
arjenhiemstra schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:00:
[...]

Als je de add-on los koppelt en aan een usb adapter hangt bypass je een deel van de power supply. Doet de add-on dan wel iets? Gaan er ledjes branden?
Nee, dan gebeurt er ook niks. Enige wat ik nog niet heb geprobeerd is add-on via micro-USB aan een laptop hangen want alles in huis snapt tegenwoordig alleen usb-C. En USB-C naar micro-USB heb ik niet.

• arjenhiemstra
smesjz schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:05:
[...]

Nee, dan gebeurt er ook niks. Enige wat ik nog niet heb geprobeerd is add-on via micro-USB aan een laptop hangen want alles in huis snapt tegenwoordig alleen usb-C. En USB-C naar micro-USB heb ik niet.
Dan vrees ik inderdaad dat je verder niet zo heel veel meer kunt doen.

• edvanleeuwen
arjenhiemstra schreef op zondag 5 april 2026 @ 18:43:
[...]

Laatste beta versie is hier aangekondigd: arjenhiemstra in "Itho Daalderop - open source wifi control add-on module"
Nog niet via de add-on te downloaden maar dat gaat zsm veranderen.

Als het goed voor je werkt prima, als je wilt testen, altijd erg gewaardeerd!
Ik heb de 3.0.0 geïnstalleerd. Alles wat al werkte, werkt nu ook, maar ik heb nog een observatie en vragen:
- De schuif stond op 38, na opwaardering op 20. De slider verandert niet van stand met knoppen, alleen als ik 'm zelf schuif.
- De stand medium doet niets. Ik zou daar graag de werking van de stand Auto van de virtuele afstandsbediening willen hebben. Is dat mogelijk?

• Uggs
arjenhiemstra schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:10:
[...]
Ik denk dus dat als je de remote config van 0 en 9 met elkaar wisselt en de add-on even reboot just to be sure, dat het zou moeten werken via de index pagina
Na de reboot reageert de HRU 400 nog niet op de aangepaste waarden van de flow demand slider op de index pagina.

Via 'RF devices', Index 0, Send, RFT CO2, Demand slider -> als ik daar de flow demand aanpas, reageert de HRU daar wel netjes op. De waarde die ik hierop aanpas (bijvoorbeeld 195/200), wordt deze waarde ook aangepast/verwerkt op de index pagina slider (195/200).

Als ik vervolgens de demand slider op de index pagina aanpas (100/200), en terug ga naar 'RF devices', Index 0, wordt de aangepaste slider-waarde niet overgenomen en wordt 0 (0/200).

Nog een andere vraag; is het mogelijk om de 'Auto' - 'Low' - 'Medium' - 'High' commando’s ook als button entity aan te maken in HA? De timer controls in HA werken top! _/-\o_

• arjenhiemstra
edvanleeuwen schreef op maandag 6 april 2026 @ 19:29:
[...]

Ik heb de 3.0.0 geïnstalleerd. Alles wat al werkte, werkt nu ook, maar ik heb nog een observatie en vragen:
- De schuif stond op 38, na opwaardering op 20. De slider verandert niet van stand met knoppen, alleen als ik 'm zelf schuif.
- De stand medium doet niets. Ik zou daar graag de werking van de stand Auto van de virtuele afstandsbediening willen hebben. Is dat mogelijk?
Bedankt voor het testen. Dit is helaas wat te weinig info om wat mee te kunnen.
Welke instellingen voor besturing gebruik je (PWM2I2C, CO2 demand, Virtual remote)
welke control interface indien geen PWMI2C (virtual remote of CO2) heb je ingesteld
Welke itho heb je

• arjenhiemstra
Uggs schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:05:
[...]

Via 'RF devices', Index 0, Send, RFT CO2, Demand slider -> als ik daar de flow demand aanpas, reageert de HRU daar wel netjes op. De waarde die ik hierop aanpas (bijvoorbeeld 195/200), wordt deze waarde ook aangepast/verwerkt op de index pagina slider (195/200).

Als ik vervolgens de demand slider op de index pagina aanpas (100/200), en terug ga naar 'RF devices', Index 0, wordt de aangepaste slider-waarde niet overgenomen en wordt 0 (0/200).
Zou je wellicht het volgende eens kunnen proberen:
op de debug pagina "JavaScript console debug" op
javascript console log openen
daarna dezelfde acties in de interface uitvoeren
De output van de log zou ik graag ontvangen (mag in een PM uiteraard)

ik lees het nog een keer door en zie dat ik het in eerste instantie niet goed gelezen had. Het gedrag dat je hier beschrijft is logisch en blijft zo. De demand slider op de RF devices pagina heeft geen directe link met de index pagina en andersom.
Na de reboot reageert de HRU 400 nog niet op de aangepaste waarden van de flow demand slider op de index pagina.
Dit begrijp ik dan niet. De HRU400 doet niets met input van de demand slider op de index pagina? Heb je meerdere CO2 remotes geconfigureerd?
Nog een andere vraag; is het mogelijk om de 'Auto' - 'Low' - 'Medium' - 'High' commando’s ook als button entity aan te maken in HA? De timer controls in HA werken top! _/-\o_
Als je hiervan een GitHub issue wilt maken met een zo duidelijk mogelijk beschrijving van je feature request, dan ga ik AI vragen om dit verzoek op te pakken. Eens kijken wat eruit komt :)

[ Voor 21% gewijzigd door arjenhiemstra op 08-04-2026 08:37 ]

• edvanleeuwen
arjenhiemstra schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:20:
[...]

Bedankt voor het testen. Dit is helaas wat te weinig info om wat mee te kunnen.
Welke instellingen voor besturing gebruik je (PWM2I2C, CO2 demand, Virtual remote)
welke control interface indien geen PWMI2C (virtual remote of CO2) heb je ingesteld
Welke itho heb je
Ah, je hebt me op het juiste spoor gezet. Ik had inderdaad PWM2I2C aan staan. Nu die uit staat, krijg ik de juist knoppen op het beginscherm. Dank!

• DjB42
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-04 11:42
Mag ik nogmaals om hulp vragen:

Ik heb een HRU Eco Fan RFT LE (545-4260) en een DF/QF met een plenum met 6 kleppen. Bestel ik 1 of 2 bordjes om dit zootje ongeregeld in toom te houden? En begrijp ik goed dat ik met de nieuwe firmware en een cc1101 module één van beiden/beiden kan aansturen alsof er een remote in het spel is? Werkt dat ook tijdens IBS of heb ik daar een fysieke remote voor nodig (ik heb al tijden het gevoel dat mijn remote dood is).

Gasloos A+ jaren 30 huis, HomeAssistant, Panasonic H 9KW, SolarEdge + 36 panelen, Hyundai Kona EV 48kW

• nwerter
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08-04 22:10
Super bedankt voor de ontwikkelingen! Ik heb 3.0.0 geinstalleerd en daarbij ook de installatie opnieuw uitgevoerd.

Installatie:
- Itho CVE Optima Inside (incl. ingebouwde CO2 sensor)
- RFT CO2 remote aangemaakt op remote0 met send mogelijkheid
- RF CO2 Control via RF CO2 (demand slider)
- Home Assistant via integration v0.3.0

Werkend:
- Bediening slider + standen via web interface
- Sensoren in HA

Niet werkend:
- Bediening vanuit HA, soms reageert de Itho wel, soms niet. Na een halve minuut wordt de setting weer overruled door de box zelf alsof HA niet de regie heeft.

Mijn verwachting was dat ik nu de ingebouwde CO2 control zou kunnen overrulen via de demand slider in HA, vergelijkbaar met de web interface, maar dit lijkt niet te werken. Wellicht heb ik ergens een instelling verkeerd staan, maar zie zo snel welke?

Mocht ik logs moeten downloaden of mocht je meer info nodig hebben dan laat maar weten hoe en wat.

Alvast bedankt!

• Knopsje
@arjenhiemstra het gedrag dat @nwerter hierboven beschrijft ervaar ik ook! Zoals ik hier (Knopsje in "Itho Daalderop - open source wifi control add-on module") schreef werkt de slider in de web interface prima, maar vanuit HA lukt het niet om de unit te laten reageren.

• arjenhiemstra
nwerter schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:27:
Super bedankt voor de ontwikkelingen! Ik heb 3.0.0 geinstalleerd en daarbij ook de installatie opnieuw uitgevoerd.

Installatie:
- Itho CVE Optima Inside (incl. ingebouwde CO2 sensor)
- RFT CO2 remote aangemaakt op remote0 met send mogelijkheid
- RF CO2 Control via RF CO2 (demand slider)
- Home Assistant via integration v0.3.0

Werkend:
- Bediening slider + standen via web interface
- Sensoren in HA

Niet werkend:
- Bediening vanuit HA, soms reageert de Itho wel, soms niet. Na een halve minuut wordt de setting weer overruled door de box zelf alsof HA niet de regie heeft.

Mijn verwachting was dat ik nu de ingebouwde CO2 control zou kunnen overrulen via de demand slider in HA, vergelijkbaar met de web interface, maar dit lijkt niet te werken. Wellicht heb ik ergens een instelling verkeerd staan, maar zie zo snel welke?

Mocht ik logs moeten downloaden of mocht je meer info nodig hebben dan laat maar weten hoe en wat.

Alvast bedankt!
Ok, een aantal dingen.

>- Bediening vanuit HA, soms reageert de Itho wel, soms niet.

De RFT CO2 emulatie is met name voor HRU apparaten. Het kan theoretisch werken met een CVE maar het issue is dat de antennes van de CVE en add-on zo dicht op elkaar zitten dat ik niet kan garanderen dat het goed werkt. Ik heb wat maatregelen genomen om de kans dat het werkt te vergroten maar ik zou het niet adviseren. Dit is een technische beperking van antenne techniek, het moet op 30 meter afstand goed werken (je laat dan de zender "schreeuwen" en de ontvanger heel goed "luisteren"). Op 2 cm afstand is dat een issue, het is alsof je recht in iemand oor staat te schreeuwen. Ik kan de add-on laten fluisteren als deze in een CVE zit maar helaas zal de antwoordende Itho nog steeds terug schreeuwen.

>Na een halve minuut wordt de setting weer overruled door de box zelf alsof HA niet de regie heeft.

Zou kunnen, er zit in dit geval immers ook nog een CO2 sensor in de Itho zelf die dezelfde demand commando's verstuurd. Het lijkt erop dat die prio krijgt boven RF signalen. Een andere optie zou zijn dat je het I2C commando PWM2I2C nog op on hebt staan. Dat kun je checken onder system settings.

• arjenhiemstra
Knopsje schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:00:
@arjenhiemstra het gedrag dat @nwerter hierboven beschrijft ervaar ik ook! Zoals ik hier (Knopsje in "Itho Daalderop - open source wifi control add-on module") schreef werkt de slider in de web interface prima, maar vanuit HA lukt het niet om de unit te laten reageren.
Als je een de slider in HA gebruikt (ik neem aan de slider Fan demand uit het plaatje?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJVBV709QFWu0FrB0tpE3DMcNIg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2i2o8UQm76IKaDIHPg0GGLuL.png?f=user_large

Wat zie je dan verder onderaan gebeuren onder het kopje diagnostics -> Last command?

Ook hier graag wat meer info over welk device je hebt en welke instellingen. Commando's naar de API worden op basis van combi gedetecteerd Itho device en add-on instellingen vertaald naar de meest logische bediening. Goede kans dat daar een issue in zit of dat na de upgrade de bestaande config je nog in de weg zit voor wat je probeert te bereiken:
- model itho
- heb je een RFT CO2 geconfigureerd, gejoined en zo ja, welke index?
- Heb je een Virtual remote geconfigureerd en gejoined aan je itho?
Onder menu System settings:
- Wat is de waarde van de setting "Force medium/auto mode"?
- Wat is de waarde van de setting "CVE fan control (PWM2I2C)"?
- Wat is de waarde van de setting "Control interface"?

• arjenhiemstra
DjB42 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:58:
Mag ik nogmaals om hulp vragen:

Ik heb een HRU Eco Fan RFT LE (545-4260) en een DF/QF met een plenum met 6 kleppen. Bestel ik 1 of 2 bordjes om dit zootje ongeregeld in toom te houden? En begrijp ik goed dat ik met de nieuwe firmware en een cc1101 module één van beiden/beiden kan aansturen alsof er een remote in het spel is? Werkt dat ook tijdens IBS of heb ik daar een fysieke remote voor nodig (ik heb al tijden het gevoel dat mijn remote dood is).
Met een DF/QF systeem loopt het gros van de HRU aansturing via de DF/QF. Met 1 module zou je het meeste moeten kunnen doen.
De add-on kan de remote emuleren die nodig is voor IBS maar of dat ook goed werkt dat weet ik helaas niet. Ik heb een paar DF units liggen om de add-ons te testen maar die zijn niet onderdeel van een werkend geheel systeem.

>En begrijp ik goed dat ik met de nieuwe firmware en een cc1101 module één van beiden/beiden kan aansturen alsof er een remote in het spel is?

Dat kon al langer. Firmware versie 3.0 biedt traploze sturing voor HRU apparaten met een nagebootste CO2 remote (via de CC1101 RF moduel van de add-on). De DF/QF stuurt de HRU sowieso al in stapjes aan op basis van inputs in het DF/QF systeem (remotes, vochtsensor, co2 sensor etc)
Kortom; ik denk dat FW v3.0 niet heel veel nieuwe mogelijkheden brengt voor DF/QF setups

• nwerter
arjenhiemstra schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 22:53:
[...]

Ok, een aantal dingen.

>- Bediening vanuit HA, soms reageert de Itho wel, soms niet.

De RFT CO2 emulatie is met name voor HRU apparaten. Het kan theoretisch werken met een CVE maar het issue is dat de antennes van de CVE en add-on zo dicht op elkaar zitten dat ik niet kan garanderen dat het goed werkt. Ik heb wat maatregelen genomen om de kans dat het werkt te vergroten maar ik zou het niet adviseren. Dit is een technische beperking van antenne techniek, het moet op 30 meter afstand goed werken (je laat dan de zender "schreeuwen" en de ontvanger heel goed "luisteren"). Op 2 cm afstand is dat een issue, het is alsof je recht in iemand oor staat te schreeuwen. Ik kan de add-on laten fluisteren als deze in een CVE zit maar helaas zal de antwoordende Itho nog steeds terug schreeuwen.

>Na een halve minuut wordt de setting weer overruled door de box zelf alsof HA niet de regie heeft.

Zou kunnen, er zit in dit geval immers ook nog een CO2 sensor in de Itho zelf die dezelfde demand commando's verstuurd. Het lijkt erop dat die prio krijgt boven RF signalen. Een andere optie zou zijn dat je het I2C commando PWM2I2C nog op on hebt staan. Dat kun je checken onder system settings.
Dank je, we zijn weer wat verder. PWM2I2C stond inderdaad nog aan. Bij het uitschakelen van PWM2I2C zijn de controls in de Itho module zelf nu betrouwbaar. Zowel de RF CO2 remote op de RF Devices pagina als de controls op de hoofdpagina werken en worden niet overruled door de interne CO2 sensor dus de Itho lijkt naar de RF remote luisteren en ondanks dat de zender en ontvanger naast elkaar zitten lijkt dit toch te werken :)

Alleen de controls in HA zijn nu greyed out. Alle data komt binnen (CO2, fan speed, etc.), maar bij het gebruiken van de controls in HA krijg ik de volgende foutmelding:

"Failed to perform the action button/press. API request failed: 400"

Instellingen:
-RF CO2 Control via RF CO2 (demand slider)
-PWM2I2C uitgeschakeld

Zowel module als HA al herstart en integratie ook een keer gereload, maar dat levert helaas niks op. Ik heb het gevoel dat ik dichtbij ben, maar dat er nog een laatste instelling niet werkt. Enig idee waar ik dit zou moeten zoeken?

• arjenhiemstra
nwerter schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:47:
[...]

Dank je, we zijn weer wat verder. PWM2I2C stond inderdaad nog aan. Bij het uitschakelen van PWM2I2C zijn de controls in de Itho module zelf nu betrouwbaar. Zowel de RF CO2 remote op de RF Devices pagina als de controls op de hoofdpagina werken en worden niet overruled door de interne CO2 sensor dus de Itho lijkt naar de RF remote luisteren en ondanks dat de zender en ontvanger naast elkaar zitten lijkt dit toch te werken :)

Alleen de controls in HA zijn nu greyed out. Alle data komt binnen (CO2, fan speed, etc.), maar bij het gebruiken van de controls in HA krijg ik de volgende foutmelding:

"Failed to perform the action button/press. API request failed: 400"

Instellingen:
-RF CO2 Control via RF CO2 (demand slider)
-PWM2I2C uitgeschakeld

Zowel module als HA al herstart en integratie ook een keer gereload, maar dat levert helaas niks op. Ik heb het gevoel dat ik dichtbij ben, maar dat er nog een laatste instelling niet werkt. Enig idee waar ik dit zou moeten zoeken?
Device in HA verwijderen en weer toevoegen gok ik. De setup ziet dat pwm2i2c aan staat en past de config van HA daarop aan

• nwerter
arjenhiemstra schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:52:
[...]

Device in HA verwijderen en weer toevoegen gok ik. De setup ziet dat pwm2i2c aan staat en past de config van HA daarop aan
Helaas geen effect. Voor de zekerheid integration uit HACS verwijderd en opnieuw gedownload, maar helaas nog steeds dezelfde melding. Wordt de setup toevallig ergens in HA opgeslagen?

• arjenhiemstra
nwerter schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:10:
[...]

Helaas geen effect. Voor de zekerheid integration uit HACS verwijderd en opnieuw gedownload, maar helaas nog steeds dezelfde melding. Wordt de setup toevallig ergens in HA opgeslagen?
Zou je eens een screenshot van het device in HA willen delen?

• nwerter
arjenhiemstra schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:13:
[...]

Zou je eens een screenshot van het device in HA willen delen?
Zeker, zie hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h7U9IHT6NFnvF2DrMdXti8XRDko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/occdiWlTMENdoy72wHPEdJGj.jpg?f=fotoalbum_large

• arjenhiemstra
alle controls functioneren niet? ook de fan control niet?

• nwerter
arjenhiemstra schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:18:
[...]

alle controls functioneren niet? ook de fan control niet?
Helaas niet, voor de zekerheid de demand slider op de hoofdpagina van de module en bij de RF remote geprobeerd en daarop reageert de module direct.

• arjenhiemstra
nwerter schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:20:
[...]

Helaas niet, voor de zekerheid de demand slider op de hoofdpagina van de module en bij de RF remote geprobeerd en daarop reageert de module direct.
Ok check, thanks, ik ga kijken of ik een fix hiervoor kan maken

• nwerter
arjenhiemstra schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:21:
[...]

Ok check, thanks, ik ga kijken of ik een fix hiervoor kan maken
Dank je! Mocht het helpen, de HA logs tonen de volgende error:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/websocket_api/commands.py", line 279, in handle_call_service
    response = await hass.services.async_call(
               ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ...<7 lines>...
    )
    ^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 2817, in async_call
    response_data = await coro
                    ^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 2860, in _execute_service
    return await target(service_call)
           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/service.py", line 834, in entity_service_call
    single_response = await _handle_entity_call(
        hass, entity, func, data, call.context
        ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    )
    ^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/service.py", line 906, in _handle_entity_call
    result = await task
             ^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/button/__init__.py", line 132, in _async_press_action
    await self.async_press()
  File "/config/custom_components/itho_wifi/button.py", line 77, in async_press
    await self.coordinator.api.send_command(
        self.entity_description.key
    )
  File "/config/custom_components/itho_wifi/api.py", line 148, in send_command
    return await self._request(
           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
        "POST", API_COMMAND, json_data={"command": command}
        ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    )
    ^
  File "/config/custom_components/itho_wifi/api.py", line 81, in _request
    raise IthoWiFiApiError(
        f"API request failed: {resp.status}"
    )
custom_components.itho_wifi.api.IthoWiFiApiError: API request failed: 400

• JaapB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-04 15:53
nwerter schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:20:
[...]

Soms helpt het om de module een reboot te geven, tenminste hier wel in combinatie met domoticz via MQTT.

bijnaleek

• arjenhiemstra
nwerter schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:23:
[...]

Dank je! Mocht het helpen, de HA logs tonen de volgende error:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/websocket_api/commands.py", line 279, in handle_call_service
    ...<7 lines>...
    )
    ^
                    ^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 2860, in _execute_service
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/service.py", line 834, in entity_service_call
    )
    ^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/service.py", line 906, in _handle_entity_call
    result = await task
             ^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/button/__init__.py", line 132, in _async_press_action
    await self.async_press()
  File "/config/custom_components/itho_wifi/button.py", line 77, in async_press
    await self.coordinator.api.send_command(
        self.entity_description.key
    )
           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    )
    ^
    raise IthoWiFiApiError(
    )
Ok, als je de HA integratoe naar 0.3.2 update en de add-on firmware naar 3.1.0-beta1 dan is de kans groot dat het wel werkt

3.1.0 introduceert een stand-alone modus, HA integratie 0.3.2 maakt daar ook gebruik van als je niet in stand alone draait maar wel de control interface op RF CO2 hebt staan

[ Voor 3% gewijzigd door arjenhiemstra op 08-04-2026 19:39 ]

• nwerter
arjenhiemstra schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:36:
[...]

Ok, als je de HA integratoe naar 0.3.2 update en de add-on firmware naar 3.1.0-beta1 dan is de kans groot dat het wel werkt

3.1.0 introduceert een stand-alone modus, HA integratie 0.3.2 maakt daar ook gebruik van als je niet in stand alone draait maar wel de control interface op RF CO2 hebt staan
Helaas nog niet, maar de error is wel veranderd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
    ...<7 lines>...
    )
    ^
                    ^^^^^^^^^^
    )
    ^
    result = await task
             ^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/fan/__init__.py", line 314, in async_handle_turn_on_service
    await self.async_turn_on(percentage, preset_mode, **kwargs)
  File "/config/custom_components/itho_wifi/fan.py", line 143, in async_turn_on
    await self.coordinator.api.send_command("medium")
           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    )
    ^
    raise IthoWiFiApiError(
    )

• arjenhiemstra
nwerter schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:48:
[...]

Helaas nog niet, maar de error is wel veranderd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
    ...<7 lines>...
    )
    ^
                    ^^^^^^^^^^
    )
    ^
    result = await task
             ^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/fan/__init__.py", line 314, in async_handle_turn_on_service
    await self.async_turn_on(percentage, preset_mode, **kwargs)
  File "/config/custom_components/itho_wifi/fan.py", line 143, in async_turn_on
    await self.coordinator.api.send_command("medium")
           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    )
    ^
    raise IthoWiFiApiError(
    )
Weet je zeker dat de HA integratie naar 0.3.2 geüpdatet is?

• nwerter
arjenhiemstra schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:02:
[...]

Weet je zeker dat de HA integratie naar 0.3.2 geüpdatet is?
Volgens HA in elk geval wel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Agy9E1TumvmHPjDt-b4Ft-wIs3Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gXmRNFTqAmow2EE7g0wsg04k.jpg?f=user_large

Dank je voor de snelle reacties trouwens!

• arjenhiemstra
nwerter schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:05:
[...]

Volgens HA in elk geval wel:

[Afbeelding]

Dank je voor de snelle reacties trouwens!
Mocht je een Github account hebben dan is een issue aanmaken mss handiger. Dan blijft het forum ook een beetje leesbaar O-)

In the meanwhile, zou je http://[addon ip]/api/v2/deviceinfo eens willen raadplegen op de add-on?

[ Voor 8% gewijzigd door arjenhiemstra op 08-04-2026 20:18 ]

• nwerter
arjenhiemstra schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:16:
[...]

Mocht je een Github account hebben dan is een issue aanmaken mss handiger. Dan blijft het forum ook een beetje leesbaar O-)

In the meanwhile, zou je http://[addon ip]/api/v2/deviceinfo eens willen raadplegen op de add-on?
Goed idee, issue aangemaakt en response toegevoegd.

Update: issue resolved in HA Integration 0.3.5, dank je @arjenhiemstra!

[ Voor 8% gewijzigd door nwerter op 08-04-2026 21:12 ]

• arjenhiemstra
nwerter schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:23:
[...]

Goed idee, issue aangemaakt en response toegevoegd.

Update: issue resolved in HA Integration 0.3.5, dank je @arjenhiemstra!
Dank AI :X
Dit was even een spontane probeersel (sorry, hoop niet dat je het vervelend vind), wist niet dat het mogelijk was maar ik heb AI gevraagd je github issue periodiek in de gaten te houden, te werken aan een fix en je op de hoogte te houden van de voortgang.
Zo te zien is dat gelukt... B)

• nwerter
arjenhiemstra schreef op woensdag 8 april 2026 @ 21:23:
[...]

Dank AI :X
Dit was even een spontane probeersel (sorry, hoop niet dat je het vervelend vind), wist niet dat het mogelijk was maar ik heb AI gevraagd je github issue periodiek in de gaten te houden, te werken aan een fix en je op de hoogte te houden van de voortgang.
Zo te zien is dat gelukt... B)
Leuk experiment, werkt dan verbazingwekkend goed en volgens mij een prima oplossing.

• arjenhiemstra
nwerter schreef op woensdag 8 april 2026 @ 21:35:
[...]

Leuk experiment, werkt dan verbazingwekkend goed en volgens mij een prima oplossing.
Ik vind het bizar hoe snel dit gaat / gegaan is

• arjenhiemstra
Versie 3.1.2 staat online

Belangrijkste wijzigingen t.o.v. 3.0.0
  • RF standalone modus — volledige RF-only bediening voor apparaten zonder I2C (bijv. HRU 400), met een stapsgewijze installatiewizard inclusief interactieve RF Join
  • OTA firmware-update — trigger firmware updates/downgrades via de web-UI of REST API. Downloaden van firmware bestanden is na deze update niet meer nodig. Nieuw GET/POST /api/v2/ota endpoint maakt firmware-updates ook mogelijk vanuit externe tools zoals de Home Assistant integratie
  • HA MQTT discovery — detecteert automatisch stabiel vs beta kanaal; beta-gebruikers zien geen onterechte "update available" meldingen meer (#358)
  • Per-afstandsbediening tracking — nieuwe last_cmd en presets velden per afstandsbediening in /api/v2/remotes en /api/v2/vremotes
  • Preset-tabellen gecorrigeerd zodat ze overeenkomen met de daadwerkelijke RF-commandotabellen (diverse afstandsbedieningstypes hadden ontbrekende presets)
  • Update-pagina herschreven — dropdown met alle relevante firmwareversies, inline install button, voortgangsbalk
  • Swagger UI crash opgelost — OpenAPI-specificatie verplaatst naar compile-time generatie, waardoor stack overflow op de AsyncTCP-taak wordt voorkomen
Bugfixes
  • firmware.json ophalen faalde wanneer het bestand groter was dan 2KB
  • checkFirmwareUpdate() had geen foutlogging
  • WiFiClientSecure geheugenlek gefixed
  • firmware.json URL's verwezen naar raw/master/... — nu release-download URL's
  • GET /api/v2/vremotes was een leeg object — opgelost
  • OpenAPI spec handler veroorzaakte vastlopers van de add-on (stack overflow op 4KB AsyncTCP-taak) — verplaatst naar compile-time gegenereerde gzip'd blob
  • CONFIG_ASYNC_TCP_STACK_SIZE verdubbeld van 4KB naar 8KB als extra vangnet
  • REST API response-serialisatie vangt std::bad_alloc op en retourneert 503 in plaats van te crashen
  • REST API geblokkeerd tijdens OTA-download (behalve OTA endpoint) om heap-uitputting te voorkomen
Compatibiliteit

Volledig backwards-compatible met 3.0.0. Alle bestaande REST-, MQTT- en WebSocket-interfaces blijven werken. Nieuwe velden en endpoints zijn toevoegingen.

Firmware binary

Download nrgitho-v3.1.2.bin

• Pejdref
  • Niet online
Mooi! Deze week eens installeren, draai nu nog de 3.0.0-beta2 naar tevredenheid.

Mijn itho geeft wel een Global fault code:10 (CO2 waarde buiten bereik) sinds ik deze aanstuur met de geëmuleerde CO2 afstandsbediening (ik kan niet met 100% zekerheid zeggen dat het daar mee te maken heeft, kan best dat de error er al was maar me nu pas op is gevallen). Hier merk ik verder niks van in functionaliteit.
arjenhiemstra schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:36:
[...]

Interessant! Vanuit dat add-on lopen geen processen om na x tijd een commando opnieuw te sturen of aan te passen (maar wellicht is het opnieuw sturen dus wel nodig....)

Ik zal hier de RFT CO2 koppelen aan een test unit en een RF log mee laten lopen om een te zien er er een patroon in zit.
Had jij hier nog iets kunnen ontdekken?

[ Voor 4% gewijzigd door Pejdref op 12-04-2026 11:34 ]

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:35
arjenhiemstra schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:42:

• RF standalone modus — volledige RF-only bediening voor apparaten zonder I2C (bijv. HRU 400), met een stapsgewijze installatiewizard inclusief interactieve RF Join
  • OTA firmware-update — trigger firmware updates/downgrades via de web-UI of REST API. Downloaden van firmware bestanden is na deze update niet meer nodig. Nieuw GET/POST /api/v2/ota endpoint maakt firmware-updates ook mogelijk vanuit externe tools zoals de Home Assistant integratie
  • HA MQTT discovery — detecteert automatisch stabiel vs beta kanaal; beta-gebruikers zien geen onterechte "update available" meldingen meer (#358)
  • Per-afstandsbediening tracking — nieuwe last_cmd en presets velden per afstandsbediening in /api/v2/remotes en /api/v2/vremotes
  • Preset-tabellen gecorrigeerd zodat ze overeenkomen met de daadwerkelijke RF-commandotabellen (diverse afstandsbedieningstypes hadden ontbrekende presets)
  • Update-pagina herschreven — dropdown met alle relevante firmwareversies, inline install button, voortgangsbalk
  • Swagger UI crash opgelost — OpenAPI-specificatie verplaatst naar compile-time generatie, waardoor stack overflow op de AsyncTCP-taak wordt voorkomen
Bugfixes
  • OpenAPI spec handler veroorzaakte vastlopers van de add-on (stack overflow op 4KB AsyncTCP-taak) — verplaatst naar compile-time gegenereerde gzip'd blob
  • REST API response-serialisatie vangt std::bad_alloc op en retourneert 503 in plaats van te crashen
  • REST API geblokkeerd tijdens OTA-download (behalve OTA endpoint) om heap-uitputting te voorkomen
Compatibiliteit

Volledig backwards-compatible met 3.0.0. Alle bestaande REST-, MQTT- en WebSocket-interfaces blijven werken. Nieuwe velden en endpoints zijn toevoegingen.

Firmware binary

Nice... echter

In de web interface:

Latest firmware version: 3.1.2
Release notes -> 404
https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/releases/tag/Version-undefined

Download knop download
nrgitho-v2.8.0.bin

Other firmewares download link heeft geen 3.x versie
https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/tree/master/compiled_firmware_files/hardware_rev_2

Of heb je het over een nieuwe beta release?

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• arjenhiemstra
arjenhiemstra schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:42:

Bugfixes
Compatibiliteit

Firmware binary

Versie 3.1.3

En al weer heel snel hebben we een nieuwe versie. Deze vervangt alle eerdere 3.1.x releases.

2 bugfixes
  • Itho settings -> "Retrieve settings" triggerde per ongeluk een OTA firmware herinstallatie (#359)
  • JavaScript call stack overflow bij herhaald bezoeken van de Update-pagina
Firmware binary: download

• arjenhiemstra
TFX77 schreef op zondag 12 april 2026 @ 16:58:
[...]

Nice... echter

In de web interface:

Latest firmware version: 3.1.2
Release notes -> 404
https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/releases/tag/Version-undefined

Download knop download
nrgitho-v2.8.0.bin

Other firmewares download link heeft geen 3.x versie
https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/tree/master/compiled_firmware_files/hardware_rev_2

Of heb je het over een nieuwe beta release?
Alle release bins staan hier:
https://github.com/arjenh..._files/unified_hw2_noncve

Heb je dit issue bij de nieuwe versie of bij de 2.8.x versie? Ik kan het hier zo niet reproduceren namelijk

• TFX77
arjenhiemstra schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:28:
[...]

Alle release bins staan hier:
https://github.com/arjenh..._files/unified_hw2_noncve

Heb je dit issue bij de nieuwe versie of bij de 2.8.x versie? Ik kan het hier zo niet reproduceren namelijk
Ik kan nog wat voor je testen als je dat wil. Staat nu nog op 2.8.1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ev4QMX8RpEdk2O2pEFEs-Mf7dFA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BapWaESosoPwlB0MuX0mmLWF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door TFX77 op 12-04-2026 23:07 ]

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• arjenhiemstra
TFX77 schreef op zondag 12 april 2026 @ 23:06:
[...]

Ik kan nog wat voor je testen als je dat wil. Staat nu nog op 2.8.1.

[Afbeelding]
Ik zou verwachten dat er nu 3.1.3. zou staan. Zou je de add-on eens kunnen rebooten en kijken wat er dan staat?

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14-04 16:06
Updaten is gelukt op 3 modules, wel gelachen om de status bij het updaten van 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ytTkhiTDOrqcjpnvSN1tGNw_ZQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9USUsMX2NcVjLtiFaMo9ilav.jpg?f=fotoalbum_large

Hoeveel procent precies? :9

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• arjenhiemstra
djrednas schreef op zondag 12 april 2026 @ 23:22:
Updaten is gelukt op 3 modules, wel gelachen om de status bij het updaten van 1:
[Afbeelding]

Hoeveel procent precies? :9
Teveel procent :) Ik had het ook al gezien idd.

Release notes van 3.0.0
Fix: OTA progress percentage exceeding 100%

Zou nu niet meer moeten gebeuren :)

• TFX77
arjenhiemstra schreef op zondag 12 april 2026 @ 23:11:
[...]

Ik zou verwachten dat er nu 3.1.3. zou staan. Zou je de add-on eens kunnen rebooten en kijken wat er dan staat?
3.1.3 staat er echter wil ie nog steeds maximaal 2.8 downloaden.

• Pandabeer35
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:20
<snip> :P werkt wel...

[ Voor 94% gewijzigd door Pandabeer35 op 13-04-2026 18:35 ]

• edvanleeuwen
Ik heb een observatie: als ik timer3 indruk, zou ik verwachten dat het 3x20 minuten op stand hoog zou blijven. Maar na 1 minuut gaat de ventilatie weer in de autostand. Timer1 en timer2 doen wel wat ze moeten doen.

Iemand anders dit ook?

CVE Eco S, RFT Auto, Monitor only, Fan control off, FW 3.1.3.

• arjenhiemstra
edvanleeuwen schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:41:
Ik heb een observatie: als ik timer3 indruk, zou ik verwachten dat het 3x20 minuten op stand hoog zou blijven. Maar na 1 minuut gaat de ventilatie weer in de autostand. Timer1 en timer2 doen wel wat ze moeten doen.

Iemand anders dit ook?

CVE Eco S, RFT Auto, Monitor only, Fan control off, FW 3.1.3.
De vraag is even waar druk je op timer3 (dat kan namelijk een echte fysieke remote zijn, een virtual remote via de add-on, een rf remote via de add-on of misschien zelfs wel de ha integratie)

Een timer3 remote commando zou standaard een timer van 30 min. moeten geven.

• edvanleeuwen
arjenhiemstra schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:41:
[...]

De vraag is even waar druk je op timer3 (dat kan namelijk een echte fysieke remote zijn, een virtual remote via de add-on, een rf remote via de add-on of misschien zelfs wel de ha integratie)

Een timer3 remote commando zou standaard een timer van 30 min. moeten geven.
Ik druk op de timer3-knop op de voorpagina, die overeenkomt met de knoppen naast de virtuele afstandsbediening.

(en inderdaad: 3x10, niet 3x20 minuten)

• arjenhiemstra
TFX77 schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:12:
[...]

3.1.3 staat er echter wil ie nog steeds maximaal 2.8 downloaden.
Hmm, dat is een bug in de 2.8.x reeks zie ik... ik heb voor nu 2.8.0 even uit de firmware.json gehaald zodat de bug niet wordt geraakt. Als je de pagina refreshed zou de juiste link er moeten staan.

• arjenhiemstra
edvanleeuwen schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:50:
[...]

Ik druk op de timer3-knop op de voorpagina, die overeenkomt met de knoppen naast de virtuele afstandsbediening.

(en inderdaad: 3x10, niet 3x20 minuten)
Ok, PWM2I2C had je uitgezet en je zat al op 3.x geloof ik, dus je gebruikt of Virtual remote of CO2 sturing. Welke is het? Zou je via de debug pagina javascript logging aan kunnen zetten, de javascript console openen en daarna nogmaals op de knop drukken. Wat staat er dan in de console log?

• edvanleeuwen
arjenhiemstra schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:09:
[...]

Ok, PWM2I2C had je uitgezet en je zat al op 3.x geloof ik, dus je gebruikt of Virtual remote of CO2 sturing. Welke is het? Zou je via de debug pagina javascript logging aan kunnen zetten, de javascript console openen en daarna nogmaals op de knop drukken. Wat staat er dan in de console log?
Virtual remote.

Zie hieronder:
code:
1
2
3
4
5
6
7
13-4-2026, 20:41:32: H:18 _I P0:-- P1:-- 54,CB,68 --,--,-- 54,CB,78 3EF0 06:02,08,00,00,00,00 (cmd:unknown)
13-4-2026, 20:41:16: H:ED _W P0:-- P1:00 --,--,-- --,--,-- --,--,-- 0000 00: (cmd:unknown)
13-4-2026, 20:41:14: H:1A _I P0:FC P1:-- 95,53,3B --,--,-- 95,53,3B 31D9 11:00,06,4A,00,20,20,20,20,20,20,20,20,20,20,20,20,00 (cmd:unknown)
13-4-2026, 20:41:14: H:18 _I P0:-- P1:-- 50,9C,5A --,--,-- 50,9C,5A 31DA 1D:00,EF,00,7F,FF,EF,EF,7F,FF,7F,FF,7F,FF,7F,FF,F0,00,EF,01,01,00,00,00,EF,EF,7F,FF,7F,FF (cmd:unknown)
13-4-2026, 20:41:14: H:1A _I P0:A2 P1:-- 50,9C,5A --,--,-- 50,9C,5A 31D9 11:00,06,01,00,20,20,20,20,20,20,20,20,20,20,20,20,00 (cmd:unknown)
13-4-2026, 20:40:54: H:1A _I P0:A1 P1:-- 50,9C,5A --,--,-- 50,9C,5A 31D9 11:00,06,01,00,20,20,20,20,20,20,20,20,20,20,20,20,00 (cmd:unknown)
13-4-2026, 20:40:44: H:18 _I P0:-- P1:-- 50,9C,5A --,--,-- 50,9C,5A 31DA 1D:00,E7,00,7F,FF,EF,EF,7F,FF,7F,FF,7F,FF,7F,FF,F0,00,EF,01,01,00,00,00,EF,EF,7F,FF,7F,FF (cmd:unknown)

• arjenhiemstra
edvanleeuwen schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:42:
[...]

Virtual remote.

Zie hieronder:
code:
1
2
3
4
5
6
7
13-4-2026, 20:41:32: H:18 _I P0:-- P1:-- 54,CB,68 --,--,-- 54,CB,78 3EF0 06:02,08,00,00,00,00 (cmd:unknown)
13-4-2026, 20:41:16: H:ED _W P0:-- P1:00 --,--,-- --,--,-- --,--,-- 0000 00: (cmd:unknown)
13-4-2026, 20:41:14: H:1A _I P0:FC P1:-- 95,53,3B --,--,-- 95,53,3B 31D9 11:00,06,4A,00,20,20,20,20,20,20,20,20,20,20,20,20,00 (cmd:unknown)
13-4-2026, 20:41:14: H:18 _I P0:-- P1:-- 50,9C,5A --,--,-- 50,9C,5A 31DA 1D:00,EF,00,7F,FF,EF,EF,7F,FF,7F,FF,7F,FF,7F,FF,F0,00,EF,01,01,00,00,00,EF,EF,7F,FF,7F,FF (cmd:unknown)
13-4-2026, 20:41:14: H:1A _I P0:A2 P1:-- 50,9C,5A --,--,-- 50,9C,5A 31D9 11:00,06,01,00,20,20,20,20,20,20,20,20,20,20,20,20,00 (cmd:unknown)
13-4-2026, 20:40:54: H:1A _I P0:A1 P1:-- 50,9C,5A --,--,-- 50,9C,5A 31D9 11:00,06,01,00,20,20,20,20,20,20,20,20,20,20,20,20,00 (cmd:unknown)
13-4-2026, 20:40:44: H:18 _I P0:-- P1:-- 50,9C,5A --,--,-- 50,9C,5A 31DA 1D:00,E7,00,7F,FF,EF,EF,7F,FF,7F,FF,7F,FF,7F,FF,F0,00,EF,01,01,00,00,00,EF,EF,7F,FF,7F,FF (cmd:unknown)
Dat is een RF log (geen virtual remote) en geen Javascript console log.

De Javascript console log is van je browser zelf. In Chrome is het rechter muisknop, inspect -> tab Console
Alle browsers hebben een vergelijkbare functie.

• edvanleeuwen
arjenhiemstra schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:52:
[...]

Dat is een RF log (geen virtual remote) en geen Javascript console log.

De Javascript console log is van je browser zelf. In Chrome is het rechter muisknop, inspect -> tab Console
Alle browsers hebben een vergelijkbare functie.
In de browserconsole zie ik niets verschijnen. Ik heb de fysieke knop ook drie keer achter elkaar ingedrukt om het daar te proberen en het effect is hetzelfde als de virtuele.

Wat mij betreft is het niet nodig om heel veel tijd hierin te steken. Ik kan voldoende uit de voeten met de overige functionaliteit.

• arjenhiemstra
edvanleeuwen schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:01:
[...]

In de browserconsole zie ik niets verschijnen. Ik heb de fysieke knop ook drie keer achter elkaar ingedrukt om het daar te proberen en het effect is hetzelfde als de virtuele.

Wat mij betreft is het niet nodig om heel veel tijd hierin te steken. Ik kan voldoende uit de voeten met de overige functionaliteit.
Voordat je daar iets ziet ga je eerst naar de debug pagina -> "JavaScript console debug" en dan klik je op het knopje "Toggle"

Ik ben wel nieuwsgierig want er zou best eens een commando verkeerd kunnen zijn.

• edvanleeuwen
arjenhiemstra schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:22:
[...]

Voordat je daar iets ziet ga je eerst naar de debug pagina -> "JavaScript console debug" en dan klik je op het knopje "Toggle"

Ik ben wel nieuwsgierig want er zou best eens een commando verkeerd kunnen zijn.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
controls.js:182 {"sysstat":true}
controls.js:182 {"remtype":true}
controls.js:954 {"remtypeconf":{"remtype":8947}}
controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":153236,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.5,"sensor_hum":37.4,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}}
controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":158164,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.5,"sensor_hum":37.4,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}}
controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":158168,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.53,"sensor_hum":37.39,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}}
controls.js:182 {"vremote":0, "command":"timer3"}
controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":158168,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.53,"sensor_hum":37.39,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}}
controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":158164,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.53,"sensor_hum":37.39,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}}
controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":158164,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.53,"sensor_hum":37.39,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}}
controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":158156,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.53,"sensor_hum":37.39,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}}
controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":158160,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.53,"sensor_hum":37.39,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}}
controls.js:182 ping
controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":158160,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.53,"sensor_hum":37.39,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}}
controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":158128,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.53,"sensor_hum":37.39,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}}
controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":158632,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.53,"sensor_hum":37.39,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}}
controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":158624,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.53,"sensor_hum":37.39,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}}
controls.js:182 {"debugvalues":true}
controls.js:954 {"debuginfo":{"configversion":"005","bfree":32768,"btotal":131072,"cc1101taskmem":1172,"mqtttaskmem":3361,"webtaskmem":4192,"cltaskmem":2900,"syscontaskmem":2768,"looptaskmem":1476}}
controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":150276,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.26,"sensor_hum":37.82,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}}
controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":158852,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.26,"sensor_hum":37.82,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}}

• arjenhiemstra
edvanleeuwen schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:31:
[...]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
controls.js:182 {"remtype":true}
controls.js:954 {"remtypeconf":{"remtype":8947}}
controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":153236,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.5,"sensor_hum":37.4,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}}
controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":158164,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.5,"sensor_hum":37.4,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}}
controls.js:182 {"vremote":0, "command":"timer3"}
controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":158156,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.53,"sensor_hum":37.39,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}}
controls.js:182 ping
controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":158128,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.53,"sensor_hum":37.39,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}}
controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":158632,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.53,"sensor_hum":37.39,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}}
controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":158624,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.53,"sensor_hum":37.39,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}}
controls.js:182 {"debugvalues":true}
controls.js:954 {"debuginfo":{"configversion":"005","bfree":32768,"btotal":131072,"cc1101taskmem":1172,"mqtttaskmem":3361,"webtaskmem":4192,"cltaskmem":2900,"syscontaskmem":2768,"looptaskmem":1476}}
controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":150276,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.26,"sensor_hum":37.82,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}}
controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":158852,"memlow":97648,"mqqtstatus":0,"itho":0,"itho_low":20,"itho_medium":120,"itho_high":220,"sensor_temp":25.26,"sensor_hum":37.82,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"a35c414d-1ec7-408f-a4fa-8e0b35b905e1"}}
Thanks! Wel raar, het lijkt wel of er geen enkele knop actie in de log terug komt, ik ben even lost. Er zou bij elke klik op een knop op de pagina iets van een melding moeten verschijnen.

• edvanleeuwen
arjenhiemstra schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:18:
[...]

Thanks! Wel raar, het lijkt wel of er geen enkele knop actie in de log terug komt, ik ben even lost. Er zou bij elke klik op een knop op de pagina iets van een melding moeten verschijnen.
Zeg maar wat ik nog meer kan doen om te helpen.

• arjenhiemstra
edvanleeuwen schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:21:
[...]

Zeg maar wat ik nog meer kan doen om te helpen.
Ik heb het net even getest, ik krijg het volgende in de javascript console:
code:
1
2
controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":140844,"memlow":70000,"mqqtstatus":0,"itho":15,"itho_low":15,"itho_medium":50,"itho_high":255,"sensor_temp":21.8,"sensor_hum":53.49,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"9c1da76e-2513-4472-94b0-8f497046113b"}}
[b]controls.js:182 {"vremote":0, "command":"timer3"}[/b]
En onder menu Itho status zie ik dan:
21RemainingTime (min)30
Dat lijkt goed te gaan.

Wat zie jij na een timer 3 commando achter "RemainingTime (min)" staan?

• edvanleeuwen
arjenhiemstra schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:34:
[...]

Ik heb het net even getest, ik krijg het volgende in de javascript console:
code:
1
2
controls.js:954 {"systemstat":{"freemem":140844,"memlow":70000,"mqqtstatus":0,"itho":15,"itho_low":15,"itho_medium":50,"itho_high":255,"sensor_temp":21.8,"sensor_hum":53.49,"sensor":1,"itho_llm":0,"copy_id":0,"ithoinit":1,"fan_demand":0,"ota_progress":-1,"uuid":"9c1da76e-2513-4472-94b0-8f497046113b"}}
[b]controls.js:182 {"vremote":0, "command":"timer3"}[/b]
En onder menu Itho status zie ik dan:
21RemainingTime (min)30
Dat lijkt goed te gaan.

Wat zie jij na een timer 3 commando achter "RemainingTime (min)" staan?
Op 18 Timer 3 en op 21 30 min. Na een minuut wordt 18 auto en 21 0.

• arjenhiemstra
edvanleeuwen schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:02:
[...]

Op 18 Timer 3 en op 21 30 min. Na een minuut wordt 18 auto en 21 0.
Ah, dan is er iets wat ervoor zorgt dat de fan weer terug gaat in de auto stand. Dat kan door instellingen van je itho zijn (maar dan verwacht ik dat dit ook zo zou zijn bij timer 1 en timer 2) of ergens komt er via de API toch een commando binnen om de fan weer in auto modus te zetten.

Je kunt via de API pagina kijken naar /api/v2/lastcmd, dit geeft een indicatie waar het commando vandaan komt.

• edvanleeuwen
arjenhiemstra schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:41:
[...]

Ah, dan is er iets wat ervoor zorgt dat de fan weer terug gaat in de auto stand. Dat kan door instellingen van je itho zijn (maar dan verwacht ik dat dit ook zo zou zijn bij timer 1 en timer 2) of ergens komt er via de API toch een commando binnen om de fan weer in auto modus te zetten.

Je kunt via de API pagina kijken naar /api/v2/lastcmd, dit geeft een indicatie waar het commando vandaan komt.
Dat lijkt niet zo te zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
{
  "status": "success",
  "data": {
    "lastcmd": {
      "source": "web interface-vremote-0",
      "command": "timer3",
      "timestamp": 1776146355
    },
    "timestamp": 1776189171
  }
}
Is er een makkelijke manier om de add-on tijdelijk uit te schakelen en dan het gedrag te analyseren? Misschien is het gewoon een anomalie van de box zelf.

• Quadrupool
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 22:50
Goedenavond,

Afgelopen weekend heb ik een nieuwe mv box geïnstalleerd (Itho Daalderop CVE-S ECO SE), en daarna ook meteen een wifi add on erop geïnstalleerd. Installatie succesvol doorlopen, mqtt in home assistant ook. So far so good!

In verband met de WAF, heb ik er ook een afstandbediening (RFT-N auto, 04-00161). Deze is niet gekoppeld aan de Itho, alleen aan de add on. Hopelijk heb ik dat gedeelte goed begrepen. Op de add lijkt alles te kloppen, denk ik ten minste. Hij staat op receive, ik zie de signalen die ik met de remote stuur ook binnenkomen in de RF debug, ook in home assistant komt keurig te staan welk knopje ik heb ingedrukt. Alleen de Itho box doet niks met de input. Behalve de eerste keer dat ik de remote gebruik na het koppelen.
Kan het zijn dat ik ergens een setting al 4 dagen helemaal over het hoofd zie?

Current system firmware:
Current firmware version: 3.1.3
Hardware revision: 2

12x AIKO 450 Wp

• arjenhiemstra
Quadrupool schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:05:
Goedenavond,

Afgelopen weekend heb ik een nieuwe mv box geïnstalleerd (Itho Daalderop CVE-S ECO SE), en daarna ook meteen een wifi add on erop geïnstalleerd. Installatie succesvol doorlopen, mqtt in home assistant ook. So far so good!

In verband met de WAF, heb ik er ook een afstandbediening (RFT-N auto, 04-00161). Deze is niet gekoppeld aan de Itho, alleen aan de add on. Hopelijk heb ik dat gedeelte goed begrepen. Op de add lijkt alles te kloppen, denk ik ten minste. Hij staat op receive, ik zie de signalen die ik met de remote stuur ook binnenkomen in de RF debug, ook in home assistant komt keurig te staan welk knopje ik heb ingedrukt. Alleen de Itho box doet niks met de input. Behalve de eerste keer dat ik de remote gebruik na het koppelen.
Kan het zijn dat ik ergens een setting al 4 dagen helemaal over het hoofd zie?

Current system firmware:
Current firmware version: 3.1.3
Hardware revision: 2
Zou het kunnen dat de remote ‘per ongeluk’ toch gekoppeld is aan je itho?. Als je ergens binnen de 2 minuten na het aanzetten van je itho de join procedure met de add-on hebt uitgevoerd zal de remote ook gekoppeld zijn met je itho.
Je kunt dit het makkelijkst testen door de remote vanuit de add-on interface te verwijderen. Als je itho daarna nog op commando’s van je remote reageert is die dubbel gekoppeld.

• arjenhiemstra
edvanleeuwen schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:56:
[...]

Dat lijkt niet zo te zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
{
  "status": "success",
  "data": {
    "lastcmd": {
      "source": "web interface-vremote-0",
      "command": "timer3",
      "timestamp": 1776146355
    },
    "timestamp": 1776189171
  }
}
Is er een makkelijke manier om de add-on tijdelijk uit te schakelen en dan het gedrag te analyseren? Misschien is het gewoon een anomalie van de box zelf.
Je kunt een wachtwoord op de API zetten of wijzigen. Externe apps kunnen dan niet meer via de add-on commando’s versturen. De add-on zelf stuurt zelfstandig nooit commando’s op de boot procedure na.

• Quadrupool
arjenhiemstra schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:13:
[...]

Zou het kunnen dat de remote ‘per ongeluk’ toch gekoppeld is aan je itho?. Als je ergens binnen de 2 minuten na het aanzetten van je itho de join procedure met de add-on hebt uitgevoerd zal de remote ook gekoppeld zijn met je itho.
Je kunt dit het makkelijkst testen door de remote vanuit de add-on interface te verwijderen. Als je itho daarna nog op commando’s van je remote reageert is die dubbel gekoppeld.
Heb hem in de add on ontkoppeld, zoals je voorstelde. De Itho reageert nog steeds niet, krijg ook het rode lampje op de afstand bediening ipv groen.
Nu weer terug aan de add on gekoppeld, maar de box reageert niet.

Krijg ook vrij veel van deze meldingen in de system log, is dat relevant wellicht?
code:
1
2
3
2026-04-14 21:24:30 E: I2C: i2cMasterInit error: ESP_FAIL
2026-04-14 21:24:29 E: I2C: i2cMasterInit error: ESP_FAIL
2026-04-14 21:24:15 E: I2C: error - sendQuery31DA failed

12x AIKO 450 Wp

• arjenhiemstra
Quadrupool schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:28:
[...]

Heb hem in de add on ontkoppeld, zoals je voorstelde. De Itho reageert nog steeds niet, krijg ook het rode lampje op de afstand bediening ipv groen.
Nu weer terug aan de add on gekoppeld, maar de box reageert niet.

Krijg ook vrij veel van deze meldingen in de system log, is dat relevant wellicht?
code:
1
2
3
2026-04-14 21:24:30 E: I2C: i2cMasterInit error: ESP_FAIL
2026-04-14 21:24:29 E: I2C: i2cMasterInit error: ESP_FAIL
2026-04-14 21:24:15 E: I2C: error - sendQuery31DA failed
Hmm, dat is zeker niet ok. Ik neem aan dat je al een powercycle gedaan hebt? Verder zou ik nog even dubbel checken of de add-on goed geïnstalleerd is, dit zou een i2c connectie issue kunnen zijn omdat de header misschien net niet goed erop zit oid.
Als dat het allemaal niet is… mogelijk maandag ochtend module

• Quadrupool
arjenhiemstra schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:31:
[...]

Hmm, dat is zeker niet ok. Ik neem aan dat je al een powercycle gedaan hebt? Verder zou ik nog even dubbel checken of de add-on goed geïnstalleerd is, dit zou een i2c connectie issue kunnen zijn omdat de header misschien net niet goed erop zit oid.
Als dat het allemaal niet is… mogelijk maandag ochtend module
Misschien dat ik te lief was voor de module, heb hem een zetje gegeven en voelde hem nog net ietsje verder in klikken. Lijkt het nu wel te doen, dus bedankt voor je snelle hulp!

Wel typisch dat de fan control via HA wel gewoon werkte. Anyhow, ben er zeer blij mee!

12x AIKO 450 Wp

Pagina: 1 ... 67 68 Laatste