hoi allemaal - ik heb allerlei ITHO apparaten draaien hier en onze WTW is de enige die niet in een onderhoudscontract zit, op de filters na. Bij evt storingen of iets moeten we dus zelf een partij raadplegen. Probleem is dus - ik heb 0,0 inzicht in de functies en of dat ding wel of niet goed draait. Tevens doet ongeveer elk jaar de badkamer afzuiging het niet goed (RV sensor draadje wat dan vuil of kapot is) en dit vervang ik dan en dan werkt het weer..
Nu wil ik het e.e.a optimaliseren en vroeg mij het volgende af.
Ik heb de HRU Eco RFT HE en zo een demandflow (blauwe regelkast) - ik zag dit type niet 1,2,3 bij de opties staan maar ga er stiekem van uit dat het hetzelfde is als de HRU 350? Zo ja, dan weet ik dat ik via de ethernet de module kan aansluiten
Andere vragen die ik heb:
- kan ik zonder sensor gebruik maken van de afzuiging in de badkamer (ik heb een homey) - dus bijv. als ik een Fibaro button indruk of een andere trigger fix dat de afzuiging van de badkamer gewoon aan gaat (ongeacht de hoeveelheid vocht)
- nu regelt de demandflow de afzuiging per kamer - ik wil daar eigenlijk niet aan knoeien, tevens hebben we een afstandsbediening die ik evt kan gebruiken om het systeem 3 uur lang wat harder te zetten of de afzuiging bij de keuken tijdens koken hoger te zetten. Blijft dit werken? of overruled deze module die settings?
- Kan ik inzicht krijgen via homey (ik zag wat berichten van wel, maar miss handig om te confirmen alvorens ik bestel) - denk aan draait het systeem correct - en zie ik bijv. tijdens een verjaardag dat de snelheid van de fans anders zijn etc (en dus indirect weet dat het systeem goed werkt ipv nu dat ik de aanname doe dat hij alles goed regelt).
Alvast bedankt!
EDIT:
ik heb inmiddels veel gelezen en ik denk dat ik de vragen deels kan beantwoorden.
Ik heb in ieder geval de Itho HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow nodig INCL. CC1101 RF Module om bijv. de CO2 uit te kunnen lezen (is mijn aanname nu).
Na het instellen e.d. kan ik met Homey via MQTT een aantal flows maken die de status inzichtelijk maakt als:
- Fan speed
- Humidity
- CO2 waarde e.d.
Dus ik denk dat mijn antwoorden zijn:
1. Ja ik kan een andere sensor kopen en die als trigger gebruiken om de fan in de badkamer sneller te zetten, begrijp ik het goed dat dit dan voor alle kamers geldt? Is dat overigens met de out of the box RV sensor ook al het geval? Blijft deze daarnaast ook nog werken of overruled deze dan mijn flow? Ik zag een post met alle prio's en ik denk dat ie dan overruled - echter overruled die dan met een stand die al aan staat...
2. Systeem blijft automatisch werken (aldus die prio lijst) en de afstandsbediening ook
3. Ja ik kan alles aflezen in Homey met de juiste MQTT requests.
kan iemand het confirmen

dan bestel ik het - het is dit of ik bestel een nieuwe RV sensor

dan zal de badkamer afzuiging weer 6 maanden werken en moet ik dat ding weer vervangen of schoonmaken
[
Voor 26% gewijzigd door
ls789 op 26-07-2025 00:18
]