Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Pagina: 1 ... 69 70 Laatste
Acties:

  • thve
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:08
Hallo,

Ik heb een HRU 350 (2 stuks, waarvan 1 voor de slaapkamers) en ben van plan om met deze wtw mijn slaapkamer te gaan koelen. Weet iemand wat de minimale waarde van parameter 13 is? Ik zou deze bv graag op 15 graden zetten.

  • gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
@thve: de range van par. 13 kun je op de "Itho settings"page bekijken en is bij mijn HRU350 15-30 graden.

[ Voor 40% gewijzigd door gns1l op 19-05-2026 16:40 ]


  • boptist
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 02-06 14:19
Het lijkt er niet op, maar ter bevestiging: deze wifi add-on kan niet gebruikt worden voor de S Pure SCVU2 spotventilator vermoed ik? Alvast bedankt en excuses voor moest ik deze documentatie gemist hebben.

  • wmc
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-06 13:11

wmc

arjenhiemstra schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:47:
[...]


1. Bij RF devices: Een RFT CO2 remote, op send instellen. ID wordt automatisch gegenereerd.
2. Add-on herstarten
3. HRU in learn modus zetten
4. Achter de zojuist ingestelde remote staan een aantal knopjes, waaronder join. Hierop klik je, de HRU reageert door harder te gaan draaien als dit succesvol is.
5. (Optioneel) bij System settings zet de je control interface op CO2 bediening.

Als je stap 5 hebt gedaan en je gaat naar de index pagina van de add-on dan zul je een slider zien waarmee je de HRU in stapjes van 0,5% (0-200) kunt besturen. Dit kan uiteraard ook via de REST API. De integratie zal deze setup (als het goed is) automatisch herkennen en de juiste controls aanmaken in HA.
Ik probeer deze stappen te doorlopen op mijn HRU350, maar lijk bij stap 4 te blijven hangen. Hoe vaak ik ook op join klik als ik een RFT CO2 remote aanmaak, de box lijkt niet te reageren op de join request. Waar ga ik hier de fout in?

  • matthijsvanrooy
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 26-05 06:53
Goedemiddag,

Kan iemand mij helpen met mijn nieuw aangeschafte wifi module die ik heb aangesloten op de HRU350? Ik loop al uren te pielen met Gemini AI maar de instellingen van de interface en home assisstant krijg ik niet correct. De MQTT broker en wifi module communiceren wel met elkaar, maar ik krijg steeds de terugkoppeling 'not authorised'. :-(

[ Voor 3% gewijzigd door matthijsvanrooy op 23-05-2026 11:55 ]


  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:17
matthijsvanrooy schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:54:
Goedemiddag,

Kan iemand mij helpen met mijn nieuw aangeschafte wifi module die ik heb aangesloten op de HRU350? Ik loop al uren te pielen met Gemini AI maar de instellingen van de interface en home assisstant krijg ik niet correct. De MQTT broker en wifi module communiceren wel met elkaar, maar ik krijg steeds de terugkoppeling 'not authorised'. :-(
Heb je een wachtwoord ingesteld en/of API authenticatie aangezet?

  • matthijsvanrooy
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 26-05 06:53
arjenhiemstra schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:29:
[...]


Heb je een wachtwoord ingesteld en/of API authenticatie aangezet?
Hoi Arjen,

Je hebt me al iets verder geholpen nu pakt hij het wachtwoord wel, waarom het eerder niet werkte snap ik niet, maargoed. ik de MQTT status staat nu op connected, maar ik zie hem nog steeds niet op Home Assistant. De 'discovery' staat aan.


Heb je nog meer tips om verder te komen? :)

  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:17
matthijsvanrooy schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 18:33:
[...]

Hoi Arjen,

Je hebt me al iets verder geholpen nu pakt hij het wachtwoord wel, waarom het eerder niet werkte snap ik niet, maargoed. ik de MQTT status staat nu op connected, maar ik zie hem nog steeds niet op Home Assistant. De 'discovery' staat aan.


Heb je nog meer tips om verder te komen? :)
Zou je deze HA plug-in eens willen proberen:
https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi-ha-integration

Die is niet afhankelijk van MQTT, dat is wat makkelijker debuggen

  • deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-06 15:22

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Het is weer warm en mijn bypass doet weer allemaal rare dingen. Ik overweeg een los relais erin te klussen zodat ik wel zelf controle krijg over wanneer hij open en dicht gaat. Zou dat kunnen zonder de eigen Itho sturing van slag te maken?

  • gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
@deWit: Zou het niet eens proberen. Meer info en een mogelijke oplossing vind je via dit bericht.

  • matthijsvanrooy
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 26-05 06:53
arjenhiemstra schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 23:08:
[...]


Zou je deze HA plug-in eens willen proberen:
https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi-ha-integration

Die is niet afhankelijk van MQTT, dat is wat makkelijker debuggen
Hoi Arjan,

De add on heb ik geinstalleerd, maar als de wtw (HRU350 dus) wil toevoegen kan niet volgens de manual het IP adres toevoegen. Ik kan wel verschillende remotes toevoegen, maar die heb ik even overgeslagen. Dan zie ik bijgaande afbeelding maar ik kan daar niet op klikken. Ik zit dus weer vast en krijg niets gekoppeld. MQTT staat nu uit in de interface, verder de default settings en wifi is gekoppeld.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3MNJFtfRe6SdW6EJo4ER_iQuDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4UDUjWm5KjQauLVzKNTY4u9r.jpg?f=fotoalbum_large

  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:17
matthijsvanrooy schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:52:
[...]

Hoi Arjan,

De add on heb ik geinstalleerd, maar als de wtw (HRU350 dus) wil toevoegen kan niet volgens de manual het IP adres toevoegen. Ik kan wel verschillende remotes toevoegen, maar die heb ik even overgeslagen. Dan zie ik bijgaande afbeelding maar ik kan daar niet op klikken. Ik zit dus weer vast en krijg niets gekoppeld. MQTT staat nu uit in de interface, verder de default settings en wifi is gekoppeld.[Afbeelding]
Dit is niet de HA add-on van mijn link

  • matthijsvanrooy
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 26-05 06:53
arjenhiemstra schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:53:
[...]


Dit is niet de HA add-on van mijn link
Excuus, het is gelukt met de juiste software, ik heb de HRU nu gekoppeld in HA :) . Ik kan hem alleen nog niet sturen met de knoppen die er zijn. Ik kan dus alleen monitoren. Is dat nog aan te passen ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q7BsDMnp8e_gbHi3or8HeHe4-4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wiq2CgiXhO2DQPyIxIDR08CD.jpg?f=fotoalbum_large

  • samtman
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-06 12:01
@Z1000 en @SKVT : Ik heb zitten spitten in dit forum en kwam onderstaande post tegen over de HRU 200. Is het jullie uiteindelijk gelukt om de bypass handmatig open en dicht te zetten via de API en zo ja hoe? Ik begrijp niet goed hoe ik die offsets (Par 70 en 71) moet interpreteren in relatie tot de twee temperaturen (aanvoer/afvoer) en het setpoint (Par 69).

Die van mij vertoont raar gedrag en ook de temperatuursensoren vertrouw ik niet :-(. Zelf aansturen via Home Assistant lijkt mij dan een betere oplossing.
Z1000 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 08:28:
[...]


Na wat langer bekijken van de door mijn HRU 200 gegenereerde data en ook een heel aantal experimenten lijkt het sluiten van de bypass te lukken met het veranderen van 70 en 71:

Par 59 ByPassControl=1 (0 / 1)
Par 69 RoomTemperatureSetpoint (°C)=20 (10/35)
Par 70 OffsetRoomTempCloseSetpoint (K)=10 (0/10)
Par 71 OffsetRoomTempOpenSetpoint (K)=8 (0/10)
Par 77 ByPassValveSetManualPos (steps) = 0 (-10000 / 10000)
Par 87 ManualControl = 0 (0 / 1)
Par 88 ManualFanSpeed (rpm) = 450 (300 / 3600)

De Offsets geven naar mijn idee aan hoeveel kouder de buitenlucht mag zijn t.o.v. de RoomTemperatureSetpoint. Er komt nu ook frisse lucht van 14 graden naar binnen.

Bij mij blijft de bypass nu continu open en kan ik mijn automatische bediening (op basis van in ruimtes gemeten CO2/vocht) ook gewoon gebruiken!

@SKVT
Was jij niet ook bezig met te sturen kleppen in de aanvoer van de verse lucht? Daar ben ik ook in geïnteresseerd.

[ Voor 4% gewijzigd door samtman op 25-05-2026 08:59 ]


  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:17
matthijsvanrooy schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:49:
[...]

Excuus, het is gelukt met de juiste software, ik heb de HRU nu gekoppeld in HA :) . Ik kan hem alleen nog niet sturen met de knoppen die er zijn. Ik kan dus alleen monitoren. Is dat nog aan te passen ?[Afbeelding]
Zeker, het hangt af van welke bediening je tijdens de setup wizard gekozen hebt.
Voor je HRU kan de een virtual remote zijn of een co2 remote via RF CC1101 module.
In beide gevallen moet je de remote eerst succesvol joinen met je HRU.

Wat heb je ingesteld en werkt de bediening vanaf de add-on zelf?

  • matthijsvanrooy
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 26-05 06:53
arjenhiemstra schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:00:
[...]


Zeker, het hangt af van welke bediening je tijdens de setup wizard gekozen hebt.
Voor je HRU kan de een virtual remote zijn of een co2 remote via RF CC1101 module.
In beide gevallen moet je de remote eerst succesvol joinen met je HRU.

Wat heb je ingesteld en werkt de bediening vanaf de add-on zelf?
Via de NRG webinterface heb ik nu een werkende koppeling (RFT-N) en kan ik de HRU350 aansturen. Het werkt alleen nog niet in Home Assistant. De commando's via de webinterface komen wel in HA binnen, alleen werken uitgaande commando's via Home Assistant dus niet.

EDIT: het is gelukt _/-\o_ via de kaart van Itho werken de commando's wel. Een beetje vreemd wel, dat in de Itho applicatie de knoppen niet werken. Maar volgens mij moet ik zo wel kunnen automatiseren met vocht-/temperatuursensoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SvLDdYZh1Sb-nZPujKwBjjyDpvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1rOeroxyyKGuuIZQRkmzGrgS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-VREoILvRMs9LBxj7TWpO6qvCBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pXoY4zqiFyi0JeDhm4n4uEo4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door matthijsvanrooy op 26-05-2026 06:53 ]


  • sciurius
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-06 09:51
Ik werk op dit moment via MQTT, omdat er destijds geen eigen integratie was. Is het een goed plan om te switchen?

  • deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-06 15:22

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

gns1l schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:34:
@deWit: Zou het niet eens proberen. Meer info en een mogelijke oplossing vind je via dit bericht.
Ben ik mee bekend, maar probleem zit hem meer in dat de Itho z'n eigen parameters niet lijkt te volgen danwel de logica onnavolgbaar is.

Hij had vandaag namelijk echt z'n bypass dicht moeten gooien toen de aanvoertemp van buiten hoger was dan binnen en de summertime=1 was, maar doet dat niet... Op zich kan ik dat met deze parameter proberen te forceren maar ik snap niet waarom hij dat in eerste instantie uberhaupt niet doet...

Ik meet de temperaturen in de kanalen boven de WTW, los van de Itho sensoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7Kn5bz8uF4yvyS--9iX9nqsGNE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sPajxYW0JSWOmeijrlSDTlfo.png?f=user_large

  • gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
@deWit: Wat geven de itho sensoren dan aan?

  • samtman
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-06 12:01
Gezien het aantal posts over dit onderwerp, begin ik me meer en meer af te vragen of er mensen zijn waar die bypass wel fatsoenlijk werkt.

  • c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:11
Ik ben redelijk nieuw met Home Assistant, dus wellicht doe ik wat fout.

Ik probeer de module zichtbaar te krijgen in HA, dat is gelukt, maar enkel met 1 entity, zie screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SpcGC2ZZQV6bJ-25lpRhGCCGcsI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WEXjFgZasZkUpG6RHlpSqIiw.png?f=user_large

Wat doe ik fout, en wat is uberhaupt de fan entity?

Instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fUHkAtrz-MZDe-pUWVaNpgx8POg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iSSG9oQdYD1XTVtjibcevueP.png?f=user_large

EU DNS: 86.54.11.100


  • barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-06 11:43
c-nan schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:56:
Ik ben redelijk nieuw met Home Assistant, dus wellicht doe ik wat fout.

Ik probeer de module zichtbaar te krijgen in HA, dat is gelukt, maar enkel met 1 entity, zie screenshot:
[Afbeelding]

Wat doe ik fout, en wat is uberhaupt de fan entity?

Instellingen:
[Afbeelding]
Je ventilatie is toch een fan? Een fan die je harder en zachter kan laten draaien. En dat kan met die entity.

Wat voor entities zou je nog meer willen zien? (Zelf heb ik nog twee sensoren, voor luchtvochtigheid en temperatuur, maar die heb je misschien niet in je installatie zitten?)
edit:
Ik zie dat er tegenwoordig ook een integratie is. Misschien is het handig om die te gebruiken: https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi-ha-integration

[ Voor 10% gewijzigd door barrymossel op 27-05-2026 08:22 ]


  • c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:11
barrymossel schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:08:
[...]

Je ventilatie is toch een fan? Een fan die je harder en zachter kan laten draaien. En dat kan met die entity.

Wat voor entities zou je nog meer willen zien? (Zelf heb ik nog twee sensoren, voor luchtvochtigheid en temperatuur, maar die heb je misschien niet in je installatie zitten?)
edit:
Ik zie dat er tegenwoordig ook een integratie is. Misschien is het handig om die te gebruiken: https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi-ha-integration
Ik heb geen Itho ventilatie. Ik heb een Itho warmtepomp. Dus metrics zoals temperaturen, druk, etc. Een fan heb ik niet.

EU DNS: 86.54.11.100


  • sciurius
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-06 09:51
Zijn er nu meerdere IthoWIFI addons voor HA?
Ik heb er een (versie 2.5.5) van Itho Daalderop en een (versie 0.5.6) van Arjen...

  • samtman
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-06 12:01
Inmiddels wat verder met het zelf aanpassen van de HRU 200 bypass.

Een simpele hack is om param 69 RoomTemperatureSetpoint (°C) handmatig te zetten op:
  • MINIMAAL (=10). Bypass mode gaat naar 1 = OPEN (of gedeeltelijk open?) gedurende de zomernacht om koelere buitenlucht naar binnen te laten.
  • MAXIMAAL (=35). Bypass mode gaat naar 0 = DICHT gedurende de zomerdag om de warmere buitenlucht af te koelen met de koelere binnenlucht.
Gisteren is het hiermee gelukt om de bypass gedurende de dag netjes dicht te houden zonder flip-flappen en in de nacht open te krijgen.

Ik snap alleen nog niet wat bypass mode = 2 betekent; ik krijg hem alleen op 1. Iemand?

  • Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:19

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

sciurius schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 12:52:
Zijn er nu meerdere IthoWIFI addons voor HA?
Ik heb er een (versie 2.5.5) van Itho Daalderop en een (versie 0.5.6) van Arjen...
Ik ken alleen deze (zelf in gebruik voor WPU) : https://github.com/jasperslits/haithowifi
Ik lees hier nu dat Arjen er zelf ook een heeft gemaakt: https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi-ha-integration die werkt zonder MQTT?

Ik heb geen idee nog welke nu het beste is om te gebruiken naar de toekomst toe.

Sys Specs


  • samtman
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-06 12:01
Hmm ik was te snel helaas. Room temperature kan ik max. op 35 zetten, maar ja als die temperatuursensor daar overheen schiet, dan gooit hij alsnog de bypass open (nu naar 2). Buiten is het nu 30.7 graden volgens het lokale KNMI weerstation. De kamer waar ik zit 24 en waar de HRU hangt 28 (ongeisoleerde zolder).

Of die temperatuursensoren van de HRU betrouwbaar zijn kan ik helaas nog niet beoordelen, dan moet ik zelf sensoren gaan toevoegen in de kanalen. Dat de inblaas op een dak zit waar het warmer is, kan nog een reden zijn waarom die temperaturen zo hoog zijn, maar mijn vermoeden gaat uit naar dat ze onbetrouwbaar zijn.

En dan nog, bij outside > discharge zou ie niet die bypass moeten openen. Waarom zo maar warmere lucht naar binnen blazen als je die een beetje kunt afkoelen met de wtw? :?

Ik kan nog eens spelen met de offsets 70 OffsetRoomTempCloseSetpoint (K) en 71 OffsetRoomTempOpenSetpoint (K). Wellicht dat ik zo de bypass weer dicht kan krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9La-nJz4ksWy-d0xV9iMlEp1mQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4urSZW7mOM9lSqmiFhF6JeOB.png?f=fotoalbum_large

  • samtman
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-06 12:01
Weer iets verder, als ik nu naar de status kijk zie ik dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Outside temperature (°C)           34.95
Air discharge temperature (°C)     33.57
Room temp setpoint (°C)            35
Bypass mode                        2      <<<<<<<<<<<<
Bypass setpoint (%)                0      <<<<<<<<<<<<
Periodic bypass valve travel (min) 465
Current bypass share (%)           0      <<<<<<<<<<<<
Block timer bypass (min)           0
Position of frost valve (%)        0
Max frost vent. speed (rpm)        0
Volgens mij kan ik hieruit concluderen dat bij mode 2 de klep DICHT is. Dat is dus goed :*) Misschien moet ik bypass mode dan als volgt interpreteren op de HRU 200:
  • Mode 0: Dicht (Warmteterugwinning). Gebruikt in de winter. De klep is dicht, de warmte van binnen warmt de koude buitenlucht op.
  • Mode 1: Open (Vrije koeling). Gebruikt in de zomernacht. De klep is open, de koele buitenlucht komt ongehinderd naar binnen.
  • Mode 2: Dicht (Koelteterugwinning). Gebruikt op hete zomerdagen. De klep is DICHT.
Heel verwarrend allemaal, maar het lijkt er in ieder geval op dat bij 0 en 2 de klep dicht is.

  • CrazyChaos
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-06 12:49
edit:
Deleted.

[ Voor 149% gewijzigd door CrazyChaos op 29-05-2026 16:24 ]


  • ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:48
ice-T106 schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:30:
[Afbeelding]

Even nog wat laatste input voor mensen die problemen hebben met de bypass van de HRU350.
Het probleem is in mijn geval echt een mechanische verlies van een juiste calibratie van de klep.
Dit gaat vaak een tijdje goed na het herpluggen van de stekker, en valt dan opeens in het flipper gedrag. Even de stekker eruit lost het op. Zie voorbeeld hierboven. Stekker 10 September er even uit gehaald.
De HRU-350 is nu goed schoon gemaakt. Zaten vliegen op het filtertje. Nu werkt de bypass zoals het hoort en klappert helemaal niet meer. Dus als je bypass zich heel vreemd gedraagt met bijvoorbeeld oscillatie dan is de kans dat het mechanisch probleem is zeker niet uitgesloten.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant


  • Sandertech
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 06-06 08:01
Hallo allemaal,

Had alles werken, kon hem netjes bedien met de webinterface en de afstandsbediening, heb hem ook gekoppelt aan home assistant en dat werkte ook.

Helaas werk alle controlles online niet meer :-( , met de afstandsbediening daar reageerd hij wel op.


Weet iemand een probleem wat er mee kan zijn ?

Wat ik gedaan heb:
  • stekker er uit gehaald voor 2 min
  • restore system config
  • het printje eraf gehaald en er weer opgezet
  • Help! A speed command does not work!

    If a type 1 command does not work, the itho is almost always not in the auto or medium mode setting. To check this:
    • go to the webpage of the add-on
    • go to "itho status"
    • look for the label "FanInfo" (or "Selection" on older blue lid itho models). The value should be "auto", "medium" or "3". (if "FanInfo" is not available, activating the I2C function 31DA should solve this)
    The correct mode setting can be forced by sending a type 2 auto or medium command before a type 1 command. The origin of this command can be either a physical remote or a virtual remote.

    This medium/auto/3 mode setting can be automated by switching on the "Force medium mode" option. For this to work, make sure the virtual remote with index 0 is registered with your itho.
Het gaat om een (Itho Cve-s eco sp)

  • sciurius
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-06 09:51
Ik heb nu alles in HomeAssistant overgezet van mijn eigen MQTT gebaseerde integratie naar Arjen's integratie. Het was wat klungelen met namen van entities (en onverwachte en ongewilde schaduwentities als fan_mode en fan_mode_1) maar nu loopt alles voor zover ik kan overzien weer naar behoren.

Mijn vraag is waar de 'fan' en 'auto night' schakelaars voor dienen.

  • sciurius
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-06 09:51
Ok, de 'fan' schakelaar is CVE uit / aan. Uit is helemaal uit. Als ik dan bv. op een timer druk springt hij vanzelf op aan.

Ik kan de snelheid regelen met action fan.set_percentage en met number.set_value op fan_demand. Welke heeft de voorkeur?

Als ik een timer gebruik krijg ik geen Remaining Time te zien, is dat een bug?

  • Sensai
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:44
We hebben in ons huis nog een 35 jarige mv box en we willen hem vervangen door een Itho CVE-S Optima 2

Hoe zeker is het dat er een2x4 pin interface op de printplaat zit zodat de CVE add-on erop past en dat het ook werkt?

5DM3 16-35/2.8 28-70/2.8 70-200/2.8 300/2.8 600/4.0 600EX-RT


  • Atomic-NI
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-06 16:26
Loop tegen wat problemen aan, mijn setup:

HRU400
Itho HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow wifi module + RF module (CC1101
Hardware revision: NON-CVE 1
Current firmware version: 3.1.3

Gekoppeld met HomeAssistant
IthoWiFi version 0.5.8

Als ik via de integratie de HRU op high zet gaat dit correct echter blijven de airflow en fan speed waarden achter in de laatste stand, bv low. Zet ik hem weer naar low krijg ik de waarden te zien van de high stand.

Dan heb ik nog het probleem dat ik 2 losse RFT-N Auto zenders heb welke ik wel ingeleerd krijg aan de module echter gaat laat hij bij remote functie "recieve" zien, is dit correct? Want ik merk op dat de commando's niet worden verstuurd naar de HRU, erger nog, ook de virtuele remote werkt dan niet meer.
Wil ik het weer werkend krijgen via de integratie dien ik eerst de virtuele remote te unbinden in de HRU zelf en daarna weer te laten joinen.

07-06-2026 extra info:

Heb zojuist weer eea geprobeerd, alles wat via de geemuleerde remote 0 wordt verstuurd wordt doorgevoerd, echter van low naar high of wat dan ook loopt de info qua speeds 1 stap achter. Wat ik nu doe is 2x op high klikken en dan krijg ik wel de juiste waardes welke bij de stand high horen.

Weer een echte RFT-N auto ingeleerd, en na de join werkt deze nog steeds niet, ook niet de geemuleerde remote0 niet. Reset van de addon zorgt ervoor dat remote0 wel werkt, remote1 nog steeds niet.
Wel zie ik van remote1 de commando's binnenkomen, echter gebeurt er op de HRU niets. En ja de enige remote welke in de HRU staat is de geemuleerde remote0.


Auto toets op remote1 geeft:
code:
1
2
7-6-2026, 10:55:18: H:1C _I P0:-- P1:-- 95,D3,CC AB,1F,AB --,--,-- 22F1 03:00,03,04 (cmd:medium)
7-6-2026, 10:55:18: H:1C _I P0:-- P1:-- 95,D3,CC AB,1F,AB --,--,-- 22F1 03:00,03,04 (cmd:medium)
HomeAssistant zegt het log: changed to speed:120

Low toets op remote1 geeft:
code:
1
2
7-6-2026, 10:56:58: H:1C _I P0:-- P1:-- 95,D3,CC AB,1F,AB --,--,-- 22F1 03:00,02,04 (cmd:low)
7-6-2026, 10:56:57: H:1C _I P0:-- P1:-- 95,D3,CC AB,1F,AB --,--,-- 22F1 03:00,02,04 (cmd:low)
HomeAssistant zegt het log: changed to speed:20

Timer toets op remote1 geeft:
code:
1
7-6-2026, 10:59:53: H:1C _I P0:-- P1:-- 95,D3,CC AB,1F,AB --,--,-- 22F3 03:00,00,0A (cmd:timer1)
HomeAssistant zegt het log: changed to timer:10
Druk ik 2 of 3 keer kort achter elkaar op de timer toetst geeft HomeAssistand 20 of 30 qua timer, dit lijkt ook in orde

Al het bovenstaande, verstuurd door een fysieke RFT remote wordt niet doorgezet van de addon naar de HRU, er veranderd niets.

[ Voor 48% gewijzigd door Atomic-NI op 07-06-2026 11:06 ]


  • Sharky2000
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-06 18:39
Gisteren net de RF module van NRG Watch binnengekregen om van mijn domme CVE een wat slimmer systeem te maken. Ik heb de bestaande HomeBridge plugin geforked en inmiddels HomeBridge 2.0 Proof gemaakt. Ikhoor bij de groep mensen die HA teveel gedoe vind, maar wel alles via de Apple Home app wil kunnen bedienen.

Waar ik nu mee zit is hoe ik mijn bestaande RV sensor kan ontkoppelen van de CVE zodat ik hem kan koppelen met de RF module. Ik vind op internet alleen maar instructies hoe ik de 4-knoppen AB kan ontkoppelen, maar niks voor de RFT-RV die ik heb (zie afbeelding). Als iemand het weet of als iemand beter kan zoeken dan ik, dan hoor ik het graag!

Itho RFT-RV

  • TweakM
  • Registratie: Februari 2012
  • Niet online
Hoi @Sharky2000, ik heb je fork gevonden. Ook nog mooie extra features, top!
Ben je van plan deze ook nog op npmjs.com te publiceren (en eventueel als homebridge verified plugin te registreren)?
Op die manier kan iedereen eenvoudig jouw nieuwe versie installeren.

  • Sharky2000
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-06 18:39
TweakM schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:36:
Hoi @Sharky2000, ik heb je fork gevonden. Ook nog mooie extra features, top!
Ben je van plan deze ook nog op npmjs.com te publiceren (en eventueel als homebridge verified plugin te registreren)?
Op die manier kan iedereen eenvoudig jouw nieuwe versie installeren.
Zodra hij werkt zoals ik wil dat hij moet werken zal er waarschijnlijk wel een NPM publicatie komen... Maar ik ben eerst nog heel veel aan het trial en error-en...

  • TweakM
  • Registratie: Februari 2012
  • Niet online
@Sharky2000 : Thanks, ik kijk er naar uit!

  • TweakM
  • Registratie: Februari 2012
  • Niet online
Voor degenen die de aansturing nog met Homebridge en de mqttthing plugin (willen) doen, bij deze mijn aangepaste config.json (snippet) die nu weer werkt.
Belangrijkste wijzigingen zijn het veranderen van het type naar fanv2 en wat extra topics om te zorgen dat de Home app netjes de huidige status blijft zien en bij veranderingen ook de updates goed naar mqtt stuurt. Helaas is deze configuratie niet via de Plugin UI van Homebridge te doen, wel via het menu JSON config.
JSON: config.json
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
        {
            "type": "fanv2",
            "name": "Ventilatie",
            "url": "mqtt://<ip_of_mqtt>:1883",
            "username": "xxx",
            "password": "xxx",
            "logMqtt": true,
            "mqttPubOptions": {
                "retain": false
            },
            "optimizePublishing": false,
            "confirmationPeriodms": 1000,
            "retryLimit": 3,
            "confirmationIndicateOffline": false,
            "integerValue": true,
            "otherValueOff": false,
            "manufacturer": "Itho Daalderop",
            "onlineValue": "online",
            "offlineValue": "offline",
            "model": "CVE ECO RFT SP",
            "firmwareRevision": "xxx",
            "serialNumber": "xxx",
            "topics": {
                "getOnline": "itho/lwt",
                "getActive": {
                    "topic": "itho/lwt",
                    "apply": "return message"
                },
                "setActive": {
                    "topic": "itho/lwt",
                    "apply": "return message === 0 ? 'offline' : 'online'"
                },
                "getCurrentFanState": {
                    "topic": "itho/state",
                    "apply": "return message > 0 ? 'BLOWING_AIR' : 'INACTIVE'"
                },
                "setRotationSpeed": {
                    "topic": "itho/cmd",
                    "apply": "return (Math.round(message*2.54))"
                },
                "getRotationSpeed": {
                    "topic": "itho/state",
                    "apply": "return (Math.round(message/2.54))"
                }
            },
            "accessory": "mqttthing"
        },

  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:17
Interessant issue afgelopen dagen in mijn eigen installatie, om het half uur triggerde mijn humidity automation, ik kon niet achterhalen wat er aan de hand was maar ik zag wel duidelijke spikes in de meting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0MCmCVSY1PIIOeIOoqqp6slJ61E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2zU6VdXgcp0r29w1huet8QQ0.png?f=fotoalbum_large

Toch maar de originele Itho vochtsensor vervangen door een andere (in dit geval mijn eigen die in principe 1-op-1 gelijk is qua hardware en connecties), probleem lijkt opgelost....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fSo-jGUP6ze63-FfLz70tmHO4n0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5ggyTqNKyaDAFOSyJTqMpGrY.png?f=fotoalbum_large

Note to self en wellicht interessant voor andere die er tegenaan lopen; de sensor kan falen en gaat dan blijkbaar elk half uur afwijkende metingen rapporteren. Geen diee waarom maar het kan.

  • Sharky2000
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-06 18:39
TweakM schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:36:
Hoi @Sharky2000, ik heb je fork gevonden. Ook nog mooie extra features, top!
Ben je van plan deze ook nog op npmjs.com te publiceren (en eventueel als homebridge verified plugin te registreren)?
Op die manier kan iedereen eenvoudig jouw nieuwe versie installeren.
Hoe werkt dat eigenlijk om Verified Plugin te worden? Probleem is namelijk dat ik dit voor mezelf en mijn situatie bouw. Goede tips zijn natuurlijk altijd welkom, maar ik heb niet zo veel zin om allemaal verzoekjes in behandeling te moeten nemen etc.

  • boschhd
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
arjenhiemstra schreef op zondag 7 juni 2026 @ 19:36:
Interessant issue afgelopen dagen in mijn eigen installatie, om het half uur triggerde mijn humidity automation, ik kon niet achterhalen wat er aan de hand was maar ik zag wel duidelijke spikes in de meting:
[Afbeelding]

Toch maar de originele Itho vochtsensor vervangen door een andere (in dit geval mijn eigen die in principe 1-op-1 gelijk is qua hardware en connecties), probleem lijkt opgelost....

[Afbeelding]

Note to self en wellicht interessant voor andere die er tegenaan lopen; de sensor kan falen en gaat dan blijkbaar elk half uur afwijkende metingen rapporteren. Geen diee waarom maar het kan.
Dank je.

Ik zie in onze installatie dat zowel de RH als de CO2 sensoren af en toe van het ene op het andere moment tegen hun max aan gaan zitten voor een aantal dagen en dan weer terug zakken. Echt een oorzaak heb ik nog niet kunnen ontdekken. Een lichte verdenking richting een lage RH voor fout met de CO2 sensor.

  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:17
Sharky2000 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 15:51:
Gisteren net de RF module van NRG Watch binnengekregen om van mijn domme CVE een wat slimmer systeem te maken. Ik heb de bestaande HomeBridge plugin geforked en inmiddels HomeBridge 2.0 Proof gemaakt. Ikhoor bij de groep mensen die HA teveel gedoe vind, maar wel alles via de Apple Home app wil kunnen bedienen.
nice!
Waar ik nu mee zit is hoe ik mijn bestaande RV sensor kan ontkoppelen van de CVE zodat ik hem kan koppelen met de RF module. Ik vind op internet alleen maar instructies hoe ik de 4-knoppen AB kan ontkoppelen, maar niks voor de RFT-RV die ik heb (zie afbeelding). Als iemand het weet of als iemand beter kan zoeken dan ik, dan hoor ik het graag!

[Afbeelding: Itho RFT-RV]
ontkoppelen kan niet met de RFT CO2, wss kun je het beste via de add-on een remote (rf of virtual) instellen en daarmee een leave commando versturen.

  • Sharky2000
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-06 18:39
arjenhiemstra schreef op zondag 7 juni 2026 @ 23:30:
[...]


nice!


[...]


ontkoppelen kan niet met de RFT CO2, wss kun je het beste via de add-on een remote (rf of virtual) instellen en daarmee een leave commando versturen.
Aha! Thanks! Het is overigens een RFT-RV, geen CO2.

Ik zit nog even flink te puzzelen met de RF's. Begrijp nog niet helemaal wat de opzet is. Ik heb twee RF devices die ik wil pairen met de NRG module. Een spider thermostaat waarmee ik ook de CVE kan bedienen, moet ik dan Send of Receive gebruiken?
Daarnaast heb ik nu bovenstaande RFT-RV over die die ik met de NRG module wil pairen. De RV sensor mag de CVE niet bedienen, ik wil alleen de RV data gebruiken om straks mijn verwarmde spiegel aan te kunnen sturen? Welke stand moet ik dan gebruiken??

Bij de tab RF status zie ik zo ongeveer 20 source devices waarvan ik geen idee heb wat die zijn of waar ze vandaan komen...

  • TweakM
  • Registratie: Februari 2012
  • Niet online
Sharky2000 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 23:21:
[...]

Hoe werkt dat eigenlijk om Verified Plugin te worden? Probleem is namelijk dat ik dit voor mezelf en mijn situatie bouw. Goede tips zijn natuurlijk altijd welkom, maar ik heb niet zo veel zin om allemaal verzoekjes in behandeling te moeten nemen etc.
Verified worden is niet zo moeilijk: hier staat hoe het kan: https://github.com/homebridge/plugins/blob/latest/README.md

Algemene requirements (omdat de geforkte repo al verified was zal het meeste al volledig voldoen): https://github.com/homebridge/homebridge/wiki/verified-Plugins

Ook voor jezelf handig om hem zo in Homebridge te krijgen :)

Als je geen zin hebt in verzoekjes kan je evt een pull request doen richting de geforkte repo, dan blijft dat voor iedereen de main repo.

  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:17
Danfoss schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:30:
[...]

Ik ken alleen deze (zelf in gebruik voor WPU) : https://github.com/jasperslits/haithowifi
Ik lees hier nu dat Arjen er zelf ook een heeft gemaakt: https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi-ha-integration die werkt zonder MQTT?

Ik heb geen idee nog welke nu het beste is om te gebruiken naar de toekomst toe.
"Mijn" HA add-on heb ik laten maken door AI als test tool om mijn firmware aanpassingen te testen. Dit werkt inderdaad zonder MQTT maar is ook minder feature rijk dan de MQTT integratie van Jasper.

Het werkt prima in veel situaties en omdat het zonder MQTT werkt is het wat eenvoudiger qua setup en handing om dingen uit te proberen en te testen.

  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:17
Sensai schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:08:
We hebben in ons huis nog een 35 jarige mv box en we willen hem vervangen door een Itho CVE-S Optima 2

Hoe zeker is het dat er een2x4 pin interface op de printplaat zit zodat de CVE add-on erop past en dat het ook werkt?
99,9% zou ik zeggen :)

  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:17
Sandertech schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:14:
Hallo allemaal,

Had alles werken, kon hem netjes bedien met de webinterface en de afstandsbediening, heb hem ook gekoppelt aan home assistant en dat werkte ook.

Helaas werk alle controlles online niet meer :-( , met de afstandsbediening daar reageerd hij wel op.


Weet iemand een probleem wat er mee kan zijn ?

Wat ik gedaan heb:
  • stekker er uit gehaald voor 2 min
  • restore system config
  • het printje eraf gehaald en er weer opgezet
  • Help! A speed command does not work!

    If a type 1 command does not work, the itho is almost always not in the auto or medium mode setting. To check this:
    • go to the webpage of the add-on
    • go to "itho status"
    • look for the label "FanInfo" (or "Selection" on older blue lid itho models). The value should be "auto", "medium" or "3". (if "FanInfo" is not available, activating the I2C function 31DA should solve this)
    The correct mode setting can be forced by sending a type 2 auto or medium command before a type 1 command. The origin of this command can be either a physical remote or a virtual remote.

    This medium/auto/3 mode setting can be automated by switching on the "Force medium mode" option. For this to work, make sure the virtual remote with index 0 is registered with your itho.
Het gaat om een (Itho Cve-s eco sp)
Staat de setting "CVE fan control (PWM2I2C)" op on?

En waar staat de setting RFT CO2 control op? Virtual remote (I2C) of RF CO2 (demand slider)?

  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:17
Sharky2000 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 23:44:
[...]

Aha! Thanks! Het is overigens een RFT-RV, geen CO2.

Ik zit nog even flink te puzzelen met de RF's. Begrijp nog niet helemaal wat de opzet is. Ik heb twee RF devices die ik wil pairen met de NRG module. Een spider thermostaat waarmee ik ook de CVE kan bedienen, moet ik dan Send of Receive gebruiken?
Daarnaast heb ik nu bovenstaande RFT-RV over die die ik met de NRG module wil pairen. De RV sensor mag de CVE niet bedienen, ik wil alleen de RV data gebruiken om straks mijn verwarmde spiegel aan te kunnen sturen? Welke stand moet ik dan gebruiken??

Bij de tab RF status zie ik zo ongeveer 20 source devices waarvan ik geen idee heb wat die zijn of waar ze vandaan komen...
Sorry, ik schreef CO2 maar bedoelde RV waarvoor hetzelfde van toepassing is.

Als je iets wilt koppelen aan de add-on wat nu al gekoppeld is aan de Itho moet je eerste zorgen dat de remote van je Itho ontkoppeld is. Dat kan dus eventueel door vanaf de add-on een leave commando te versutren als je Itho in koppel modes staat (zie handleiding van je Itho hoe dat voor jouw model werkt)

Daarna kun je de betreffende remote koppelen aan de add-on. Zorg wel dat je Itho niet meer in koppel modus staat.
Onder RF devices zet je Learn/Leave mode aan, daarna volg je de koppel procedure van je remote. Als het goed is verschijnt de remote dan in het lijstje eronder met Remote function "receive"
Als je de commando's van je remote alleen wilt monitoren zet je de Remote function op "monitor only". Informatie van de remote is dan wel zichtbaar op de API maar de add-on vertaald de commando's zelfstandig naar speed/timer commando's richting je Itho.

  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:17
Atomic-NI schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 14:25:
Loop tegen wat problemen aan, mijn setup:

HRU400
Itho HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow wifi module + RF module (CC1101
Hardware revision: NON-CVE 1
Current firmware version: 3.1.3

Gekoppeld met HomeAssistant
IthoWiFi version 0.5.8

Als ik via de integratie de HRU op high zet gaat dit correct echter blijven de airflow en fan speed waarden achter in de laatste stand, bv low. Zet ik hem weer naar low krijg ik de waarden te zien van de high stand.

Dan heb ik nog het probleem dat ik 2 losse RFT-N Auto zenders heb welke ik wel ingeleerd krijg aan de module echter gaat laat hij bij remote functie "recieve" zien, is dit correct? Want ik merk op dat de commando's niet worden verstuurd naar de HRU, erger nog, ook de virtuele remote werkt dan niet meer.
Wil ik het weer werkend krijgen via de integratie dien ik eerst de virtuele remote te unbinden in de HRU zelf en daarna weer te laten joinen.

07-06-2026 extra info:

Heb zojuist weer eea geprobeerd, alles wat via de geemuleerde remote 0 wordt verstuurd wordt doorgevoerd, echter van low naar high of wat dan ook loopt de info qua speeds 1 stap achter. Wat ik nu doe is 2x op high klikken en dan krijg ik wel de juiste waardes welke bij de stand high horen.

Weer een echte RFT-N auto ingeleerd, en na de join werkt deze nog steeds niet, ook niet de geemuleerde remote0 niet. Reset van de addon zorgt ervoor dat remote0 wel werkt, remote1 nog steeds niet.
Wel zie ik van remote1 de commando's binnenkomen, echter gebeurt er op de HRU niets. En ja de enige remote welke in de HRU staat is de geemuleerde remote0.


Auto toets op remote1 geeft:
code:
1
2
7-6-2026, 10:55:18: H:1C _I P0:-- P1:-- 95,D3,CC AB,1F,AB --,--,-- 22F1 03:00,03,04 (cmd:medium)
7-6-2026, 10:55:18: H:1C _I P0:-- P1:-- 95,D3,CC AB,1F,AB --,--,-- 22F1 03:00,03,04 (cmd:medium)
HomeAssistant zegt het log: changed to speed:120

Low toets op remote1 geeft:
code:
1
2
7-6-2026, 10:56:58: H:1C _I P0:-- P1:-- 95,D3,CC AB,1F,AB --,--,-- 22F1 03:00,02,04 (cmd:low)
7-6-2026, 10:56:57: H:1C _I P0:-- P1:-- 95,D3,CC AB,1F,AB --,--,-- 22F1 03:00,02,04 (cmd:low)
HomeAssistant zegt het log: changed to speed:20

Timer toets op remote1 geeft:
code:
1
7-6-2026, 10:59:53: H:1C _I P0:-- P1:-- 95,D3,CC AB,1F,AB --,--,-- 22F3 03:00,00,0A (cmd:timer1)
HomeAssistant zegt het log: changed to timer:10
Druk ik 2 of 3 keer kort achter elkaar op de timer toetst geeft HomeAssistand 20 of 30 qua timer, dit lijkt ook in orde

Al het bovenstaande, verstuurd door een fysieke RFT remote wordt niet doorgezet van de addon naar de HRU, er veranderd niets.
Misschien gaat er in de routing van commando's iets niet helemaal lekker als je een RFT CO2 emuleert en je andere remotes aan de add-on gekoppeld hebt.
Je kunt overigens prima bestaande remotes aan je Itho gekoppeld houden, ze kunnen gekoppeld worden aan de add-on maar dat is een optie.

  • Atomic-NI
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-06 16:26
arjenhiemstra schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:35:
[...]


Misschien gaat er in de routing van commando's iets niet helemaal lekker als je een RFT CO2 emuleert en je andere remotes aan de add-on gekoppeld hebt.
Je kunt overigens prima bestaande remotes aan je Itho gekoppeld houden, ze kunnen gekoppeld worden aan de add-on maar dat is een optie.
Maar de addon is toch een tussenstation welke de echte remotes ontvangt om zodoende ook de juiste status te weten wat er verstuurd is?
Hoe zit het dan met de onjuiste informatie welke terugkomt na een commando? Ook refreshed er niets qua status, als ik een commando zeg 2 uur geleden heb gegeven zie ik bij bv de fan speed dat het van 2 uur geleden is, en dan ook nog onjuist.

  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:17
Atomic-NI schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:07:
[...]


Maar de addon is toch een tussenstation welke de echte remotes ontvangt om zodoende ook de juiste status te weten wat er verstuurd is?
Hoe zit het dan met de onjuiste informatie welke terugkomt na een commando? Ook refreshed er niets qua status, als ik een commando zeg 2 uur geleden heb gegeven zie ik bij bv de fan speed dat het van 2 uur geleden is, en dan ook nog onjuist.
Sorry, ik begrjip het niet precies. Welke onjuiste informatie bedoel je? Waar en hoe zie je dat de info onjuist is?

  • Atomic-NI
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-06 16:26
arjenhiemstra schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 23:07:
[...]


Sorry, ik begrjip het niet precies. Welke onjuiste informatie bedoel je? Waar en hoe zie je dat de info onjuist is?
Voorbeeld, ik zet hem via remote0 naar high:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RaKCJdvRlNsSuSu6yvACQExOJT8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/q7159NXFkrY0B5kxtGJSqrSR.png?f=user_large

Zet ik hem nogmaals naar de stand high krijg ik de volgende, en juiste waardes. Fanspeed en flow zijn nu anders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yf67PXM3ywaB6r6rTCAl_wjS0LI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cre4poBsVywhW8L0IbqEcuu2.png?f=user_large

Zet ik hem nu weer naar low, zie je dat enkel de stand juist wordt weergeven maar nog steeds de waardes van de high stand er staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jbT448tMX8-DXV4djdQuadaKEaE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YQ1DlwLYk6sw5rRvqmb3Rtj0.png?f=user_large

Zetten we hem nog een keer naar auto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9PsVLT63hWuNGLd-X9RLmJZbjPE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AwivHe8y9rqQl2YiOkPmU6Jx.png?f=user_large

Ook lijkt de addon niets te doen met de "Itho status update frequency (0-65535 seconds):" welke op 60 seconde staat, de waardes veranderen pas weer al er een commando qua snelheid wordt verstuurd.

  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:17
Atomic-NI schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:42:
[...]

Voorbeeld, ik zet hem via remote0 naar high:
[Afbeelding]

Zet ik hem nogmaals naar de stand high krijg ik de volgende, en juiste waardes. Fanspeed en flow zijn nu anders.

[Afbeelding]

Zet ik hem nu weer naar low, zie je dat enkel de stand juist wordt weergeven maar nog steeds de waardes van de high stand er staan.

[Afbeelding]

Zetten we hem nog een keer naar auto:
[Afbeelding]

Ook lijkt de addon niets te doen met de "Itho status update frequency (0-65535 seconds):" welke op 60 seconde staat, de waardes veranderen pas weer al er een commando qua snelheid wordt verstuurd.
Ok, helder!

Dit is informatie die rechtstreeks uit de Itho firmware komt. Elke 60 sec (of welke tijd je ingesteld hebt) wordt de info opnieuw uit de Itho firmware opgehaald. De gegevens worden vrijwel onbehandeld doorgegeven door de add-on.

Als de waardes niet updaten dan weet ik vrij zeker dat dit aan de Itho firmware ligt, helaas kan ik daar niets aan veranderen.

  • Atomic-NI
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-06 16:26
arjenhiemstra schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:00:
[...]


Ok, helder!

Dit is informatie die rechtstreeks uit de Itho firmware komt. Elke 60 sec (of welke tijd je ingesteld hebt) wordt de info opnieuw uit de Itho firmware opgehaald. De gegevens worden vrijwel onbehandeld doorgegeven door de add-on.

Als de waardes niet updaten dan weet ik vrij zeker dat dit aan de Itho firmware ligt, helaas kan ik daar niets aan veranderen.
OK dus we hebben nu de losse remotes welke wel in te leren zijn aan de addon maar niets juist doorzetten naar de HRU en we hebben de statussen die niet worden gerefreshed....dus wat ik heb is een apparaatje wat een remote simuleert en dit naar de HRU stuurt....om eerlijk te zijn had ik er dan toch wat meer van verwacht.

  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:17
Atomic-NI schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:28:
[...]

OK dus we hebben nu de losse remotes welke wel in te leren zijn aan de addon maar niets juist doorzetten naar de HRU en we hebben de statussen die niet worden gerefreshed....dus wat ik heb is een apparaatje wat een remote simuleert en dit naar de HRU stuurt....om eerlijk te zijn had ik er dan toch wat meer van verwacht.
Remotes die je inleert op de add-on sturen hun data naar de add-on, de informatie per remote is vervolgende oa. via de API beschikbaar (zie pagina API documentatie web interface van de add-on zelf voor meer details) en daar kun je op handelen met je home automation systeem, dat werkt gewoon prima.

Het is ook mogelijk om commando's van de RF remotes te vertalen naar andere commando's voor de Itho, afhankelijk van je type Itho kan dit handig zijn. In veel situaties is dat helemaal niet nodig en kun je het beste de remotes rechtstreeks je Itho laten bedienen.

Of dit vertalen in alle situaties (lees met name RFT CO2 en RFT RV) goed werkt vraag ik mij even af, de laatste twee remotes zijn qua support pas heel recent toegevoegd.
Ik heb niet alle situaties voor handen dus het zou zo maar kunnen dat hier nog iets te verbeteren is.

Dat statussen niet worden gerefreshed, zoals gezegd zal dat wss aan je Itho firmware liggen maar je bent naar mijn weten wel de eerste die ik erover hoor. Zou het nog iets van een kabel kunnen zijn? (geen idee of je die bijbesteld had of niet)

Ben benieuwd of er misschien anderen hier op het forum zijn die het wel of juist niet hebben, dan hebben we iets om te vergelijken.
om eerlijk te zijn had ik er dan toch wat meer van verwacht.
Heel jammer maar realiseer mij dat het soms ook niet anders is.
Voel je vrij om je bestelling te retourneren, ook als de wettelijke 2 weken al voorbij zijn. Liever iets goed afgehandeld dan een ontevreden gebruiker.

  • Atomic-NI
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-06 16:26
arjenhiemstra schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:59:
[...]


Remotes die je inleert op de add-on sturen hun data naar de add-on, de informatie per remote is vervolgende oa. via de API beschikbaar (zie pagina API documentatie web interface van de add-on zelf voor meer details) en daar kun je op handelen met je home automation systeem, dat werkt gewoon prima.

Het is ook mogelijk om commando's van de RF remotes te vertalen naar andere commando's voor de Itho, afhankelijk van je type Itho kan dit handig zijn. In veel situaties is dat helemaal niet nodig en kun je het beste de remotes rechtstreeks je Itho laten bedienen.

Of dit vertalen in alle situaties (lees met name RFT CO2 en RFT RV) goed werkt vraag ik mij even af, de laatste twee remotes zijn qua support pas heel recent toegevoegd.
Ik heb niet alle situaties voor handen dus het zou zo maar kunnen dat hier nog iets te verbeteren is.

Dat statussen niet worden gerefreshed, zoals gezegd zal dat wss aan je Itho firmware liggen maar je bent naar mijn weten wel de eerste die ik erover hoor. Zou het nog iets van een kabel kunnen zijn? (geen idee of je die bijbesteld had of niet)

Ben benieuwd of er misschien anderen hier op het forum zijn die het wel of juist niet hebben, dan hebben we iets om te vergelijken.


[...]


Heel jammer maar realiseer mij dat het soms ook niet anders is.
Voel je vrij om je bestelling te retourneren, ook als de wettelijke 2 weken al voorbij zijn. Liever iets goed afgehandeld dan een ontevreden gebruiker.
Mbt de losse remotes, ik dacht gelezen te hebben dat je het beste kon inleren aan de addon zodat de addon weet wat de laatste stand is van of wel de echte of ge-emuleerde remotes.
Wat ik wil is dat ik evt de losse remotes gewoon weer kan terug hangen en wanneer gewenst vrouwlief de standen kan aanpassen na wens.
En wat ik wil is via de ge-emuleerde remote werken om bv via HA te zeggen dat wanneer kookplaat aangaat de HRU naar standje high gaat. Of als een CO2 melder te hoge waardes heeft de boel te "uppen" qua snelheid/flow.
Uhmmss kabel? Ik heb de stand-alone versie tbv de HRU400 dus geen fysieke koppeling tussen de HRU en de addon.

  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:17
Atomic-NI schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 22:24:
[...]

Mbt de losse remotes, ik dacht gelezen te hebben dat je het beste kon inleren aan de addon zodat de addon weet wat de laatste stand is van of wel de echte of ge-emuleerde remotes.
Wat ik wil is dat ik evt de losse remotes gewoon weer kan terug hangen en wanneer gewenst vrouwlief de standen kan aanpassen na wens.
En wat ik wil is via de ge-emuleerde remote werken om bv via HA te zeggen dat wanneer kookplaat aangaat de HRU naar standje high gaat. Of als een CO2 melder te hoge waardes heeft de boel te "uppen" qua snelheid/flow.
Uhmmss kabel? Ik heb de stand-alone versie tbv de HRU400 dus geen fysieke koppeling tussen de HRU en de addon.
Ah, HRU400, die context was ik even kwijt geraakt.

In dat geval keep it simple, ook HRU400 ondersteuning is zeer recent toegevoegd en moet hier en daar misschien nog glad gestreken worden.

Ik zou de HRU400 met RFT CO2 emulatie aansturen, andere remotes voor nu rechtstreeks gekoppeld houden aan je Itho. Het vertalen van RF input naar RFT CO2 emulatie output zit nog niet in de firmware.
De RFT CO2 emulatie overruled de de meeste andere remotes dus wss werkt dat prima.

Nu begrijp ik ook beter waarom de fan snelheid achter loopt, deze moeten door de HRU via RF verstuurd worden en wellicht actief opgevraagd worden als andere remotes ontkoppeld zijn. Daar moet ik even induiken. De 10 sec. update frequentie is (op dit moment) alleen voor add-on die met een kabel aan de Itho hangen.

  • thve
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:08
Heb sinds kort de add-on op mijn HRU 350.

Mijn badkamer, keuken, woonkamer hebben zowel toevoer als afvoer ventielen.

Om 21:00 uur is er iemand in bad gegaan en om 22:00 uur is er handmatig de ventilatie op 100% gezet.

In onderstaande grafiekje is ook de kamertemperatuur en buitentemperatuur gemeten door mijn warmtepomp (ebusd) geplot.

Wat mij opvalt is dat de gemeten afvoertemperatuur sterk afhankelijk is van de temperatuur in de woning. Mijn aanvoer en afvoer slangen naar buiten zijn kort en geisoleerd. Wordt de aanvoertemperatuur temperatuur misschien gemeten na de wtw? bypass stond al deze tijd dicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VVzKw5l6oBqxNBz3fH4tB8ZTJhA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lYQQ4FmHM7KV8P2a8tw3xUHz.png?f=fotoalbum_large

  • Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
@thve Temperatuur wordt gemeten na de WTW, maar de correlatie klopt toch in je grafiek? Afvoer dicht bij buitentemp en aanvoer dicht bij binnentemp.

  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:17
Atomic-NI schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 22:24:
[...]

Mbt de losse remotes, ik dacht gelezen te hebben dat je het beste kon inleren aan de addon zodat de addon weet wat de laatste stand is van of wel de echte of ge-emuleerde remotes.
Wat ik wil is dat ik evt de losse remotes gewoon weer kan terug hangen en wanneer gewenst vrouwlief de standen kan aanpassen na wens.
En wat ik wil is via de ge-emuleerde remote werken om bv via HA te zeggen dat wanneer kookplaat aangaat de HRU naar standje high gaat. Of als een CO2 melder te hoge waardes heeft de boel te "uppen" qua snelheid/flow.
Uhmmss kabel? Ik heb de stand-alone versie tbv de HRU400 dus geen fysieke koppeling tussen de HRU en de addon.
Ik heb wat aanpassingen in de firmware gedaan.
Als de module in standalone mode via RF gekoppeld is aan een Itho (zoals in jouw setup), dan vraagt de add-on vanaf de laatste beta (3.2.0-beta1) op het interval ingesteld bij "Itho status update frequency" via RF de status van de fan op.
Dit wordt gedaan met de eerste RF remote in de lijst die bi-directioneel is (bijv. RFT-CO2) en als "Remote function" send heeft ingesteld.
Dat zou het updaten van de waarden een stuk moeten verbeteren.

[ Voor 5% gewijzigd door arjenhiemstra op 12-06-2026 17:00 ]


  • thve
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:08
Pejdref schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:53:
@thve Temperatuur wordt gemeten na de WTW, maar de correlatie klopt toch in je grafiek? Afvoer dicht bij buitentemp en aanvoer dicht bij binnentemp.
ja, als temperatuur gemeten wordt na wtw wel. Temperatuur verschil is echter wel vrij groot (17 graden afvoer tegenover 13.5 buiten). Toch niet zo'n hoog rendement van de wtw bij 100% fan

  • Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Ik heb sinds gisteren de module aan een Itho 350 hangen. Leuk om die gegevens te zien. Maar de CO2 stand geeft bij mij foutmeldingen op de unit. Drie keer rood en 1 keer oranje. Vroeger al 2 keer rood en 2 keer oranje gehad, beide opgelost met nieuwe sensoren. Maar de meetgegevens van in en uitgaande lucht zijn prima.

Itho HRU 350 LED 3x rood 1x oranje
In dit topic had iemand hetzelfde en lag aan de CO2 sensor. Als ik de unit herstart is het weer even weg. Als ik de module alleen herstart is de fout ook even weg, maar komt later weer terug. Een CO2 PPM waarde kan de foutmelding ook weer even weghalen.

Zou het omzetten van de modulatie van een CO2 naar een RFT RV dit verhelpen?

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR


  • Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Nu als een RFT Rv aangemeld, ging een uur goed, nu weer foutmelding.

Opvallend genoeg komt de foutmelding steeds na precies 1 uur tevoorschijn.

[ Voor 36% gewijzigd door Ophidian op 12-06-2026 21:38 ]

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR


  • FF1987
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Sinds vandaag heb ik de wifi module op de Itho daalderop CVE-S ECO RFT gemonteerd.

Nu heb ik wat settings aangepast (en alles weer gereset): maar krijg bij de volgende onderdelen geen informatie (meer) te zien (met firmware 3.1.4):
code:
1
2
3
9   Highest RH concentration (%)    not available
10  RelativeHumidity    not available
11  Temperature not available
Additional sensor support staat op off. Maar wanneer deze op on wordt gezet, dan komen de volgende onderdelen erbij:
code:
1
2
3
0   temp    25.8
1   hum 47.2
2   ppmw    9969
Nu wil ik graag gebruik blijven maken van de automatische detectie voor luchtvochtigheid. Maar dan wel graag met de extra informatie zoals temperatuur en luchtvochtigheid. Wat zou ik verkeerd hebben gedaan? Heb nog gezocht binnen het topic maar kan helaas geen oplossing vinden.

Werkt uiteindelijk met de laatste beta firmware. Nu zijn alle zes de onderdelen beschikbaar met waarden.

[ Voor 6% gewijzigd door FF1987 op 13-06-2026 07:43 . Reden: Werkt uiteindelijk weer ]


  • Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
thve schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 18:14:
[...]

ja, als temperatuur gemeten wordt na wtw wel. Temperatuur verschil is echter wel vrij groot (17 graden afvoer tegenover 13.5 buiten). Toch niet zo'n hoog rendement van de wtw bij 100% fan
Rendement wordt volgens de norm bepaald bij een verschil van 20 graden, bij kleinere temperatuurverschillen valt het lager uit.

Daarnaast heb je nog te maken met meetonnauwkeurigheden en moet het systeem goed ingeregeld zijn.

Als je er wat serieuzer aan wil meten zul je zelf sensoren moeten plaatsen in de aan- en afvoeren van je wtw unit. Nu maak je gebruik vam verschillende sensoren die ook niet echt op de juiste plek meten.

  • Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Ophidian schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 18:35:
Ik heb sinds gisteren de module aan een Itho 350 hangen. Leuk om die gegevens te zien. Maar de CO2 stand geeft bij mij foutmeldingen op de unit. Drie keer rood en 1 keer oranje. Vroeger al 2 keer rood en 2 keer oranje gehad, beide opgelost met nieuwe sensoren. Maar de meetgegevens van in en uitgaande lucht zijn prima.

Itho HRU 350 LED 3x rood 1x oranje
In dit topic had iemand hetzelfde en lag aan de CO2 sensor. Als ik de unit herstart is het weer even weg. Als ik de module alleen herstart is de fout ook even weg, maar komt later weer terug. Een CO2 PPM waarde kan de foutmelding ook weer even weghalen.

Zou het omzetten van de modulatie van een CO2 naar een RFT RV dit verhelpen?
Die melding krijg ik ook, lijkt verder in functioneren niks uit te maken. Ik vermoed dat het geëmuleerde signaal informatie mist vergeleken met een echte CO2 sensor.

  • Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:56
Ik heb nog steeds de startup error in HA voor een HRU350. Ook met de laatste firmware.

Logger: homeassistant.helpers.template
Source: helpers/template/__init__.py:563
First occurred: 07:02:27 (1 occurrence)
Last logged: 07:02:27

Error parsing value: 'int object' has no attribute 'Requested fanspeed (%)' (value: 20, template: {{ value_json['Requested fanspeed (%)'] | int }})

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh


  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:17
Een CO2 PPM waarde kan de foutmelding ook weer even weghalen.

Zou het omzetten van de modulatie van een CO2 naar een RFT RV dit verhelpen?
Hoe lang is de foutmelding weg na het versturen van de CO2 waarde? Desnoods bouw ik een optie in de firmware om elke x tijd de laatst bekende CO2 waarde te herhalen

  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:17
FF1987 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 23:08:
Sinds vandaag heb ik de wifi module op de Itho daalderop CVE-S ECO RFT gemonteerd.

Nu heb ik wat settings aangepast (en alles weer gereset): maar krijg bij de volgende onderdelen geen informatie (meer) te zien (met firmware 3.1.4):
code:
1
2
3
9   Highest RH concentration (%)    not available
10  RelativeHumidity    not available
11  Temperature not available
Additional sensor support staat op off. Maar wanneer deze op on wordt gezet, dan komen de volgende onderdelen erbij:
code:
1
2
3
0   temp    25.8
1   hum 47.2
2   ppmw    9969
Nu wil ik graag gebruik blijven maken van de automatische detectie voor luchtvochtigheid. Maar dan wel graag met de extra informatie zoals temperatuur en luchtvochtigheid. Wat zou ik verkeerd hebben gedaan? Heb nog gezocht binnen het topic maar kan helaas geen oplossing vinden.

Werkt uiteindelijk met de laatste beta firmware. Nu zijn alle zes de onderdelen beschikbaar met waarden.
Welke firmware versie draai je?

  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:17
Bschnitz schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 08:04:
Ik heb nog steeds de startup error in HA voor een HRU350. Ook met de laatste firmware.

Logger: homeassistant.helpers.template
Source: helpers/template/__init__.py:563
First occurred: 07:02:27 (1 occurrence)
Last logged: 07:02:27

Error parsing value: 'int object' has no attribute 'Requested fanspeed (%)' (value: 20, template: {{ value_json['Requested fanspeed (%)'] | int }})
Dat is een foutje in de value template. Ik heb zojuist 3.2.0-beta2 online gezet, die zou dat moeten fixen

  • Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
arjenhiemstra schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 08:22:
[...]


[...]


Hoe lang is de foutmelding weg na het versturen van de CO2 waarde? Desnoods bouw ik een optie in de firmware om elke x tijd de laatst bekende CO2 waarde te herhalen
Ik zie dat hij elk uur de foutmelding herhaalt in Home Assistant. Vanochtend ging hij door een timer van stand hoog naar auto en toen ging foutmelding naar 0. Een aanpassing in gegevens van de module lijkt de foutmelding weer voor een uur te resetten. Ook een restart van de module reset de foutmelding.

Wil de unit iets van een terugkoppeling hebben van de sensor per tijdseenheid oid? Weet niet wat de CO2 sensor normaal voor terugkoppelingen geeft.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR


  • FF1987
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
arjenhiemstra schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 08:25:
[...]


Welke firmware versie draai je?
Met de 3.2.0 beta2 werkt het weer. Met de 3.1.4 zijn de waarden weg.

  • Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:56
arjenhiemstra schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 08:30:
[...]


Dat is een foutje in de value template. Ik heb zojuist 3.2.0-beta2 online gezet, die zou dat moeten fixen
Klopt, is weg. Dankjewel!

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh


  • Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Het lijkt alsof de module een teken van leven moet geven, dan gaat de foutmelding eruit. Staat nu op medium ventilatie. Foutmelding was een uur na de timer stand weer terug. Als ik dan via HA weer een medium ventilatie commando geef (dus geen aanpassing van de stand), gaat de foutmelding weer naar 0.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR


  • medenboef
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 14-06 19:37
Ik heb een NRG Watch add-on met firmware 3.1.4 op een CVE-S ECO SP.

WiFi werkt, de webinterface is bereikbaar op 192.168.1.112 en de API levert correcte Itho-statusinformatie.

Probleem:
  • MQTT-instellingen worden niet opgeslagen.
  • Na Save springt MQTT Active terug naar off.
  • Server springt terug naar 192.168.1.123.
  • MQTT base topic wijzigingen worden ook niet opgeslagen.
  • Reset system configs uitgevoerd, geen verschil.
Mosquitto broker draait correct op Home Assistant (192.168.1.85:1883).
MQTT-gebruiker is aangemaakt en actief.
In de Mosquitto logs verschijnt nooit een connectie vanaf de NRG Watch (192.168.1.112).

Is dit een bekende bug in firmware 3.1.4 of ontbreekt er een instelling om MQTT-configuratie op te slaan?

  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:17
medenboef schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:22:
Ik heb een NRG Watch add-on met firmware 3.1.4 op een CVE-S ECO SP.

WiFi werkt, de webinterface is bereikbaar op 192.168.1.112 en de API levert correcte Itho-statusinformatie.

Probleem:
  • MQTT-instellingen worden niet opgeslagen.
  • Na Save springt MQTT Active terug naar off.
  • Server springt terug naar 192.168.1.123.
  • MQTT base topic wijzigingen worden ook niet opgeslagen.
  • Reset system configs uitgevoerd, geen verschil.
Mosquitto broker draait correct op Home Assistant (192.168.1.85:1883).
MQTT-gebruiker is aangemaakt en actief.
In de Mosquitto logs verschijnt nooit een connectie vanaf de NRG Watch (192.168.1.112).

Is dit een bekende bug in firmware 3.1.4 of ontbreekt er een instelling om MQTT-configuratie op te slaan?
Je bent de 2e met een vergelijkbare melding maar ik kon het niet reproduceren. Zou je de inhoud van je syslog eens kunnen delen?

  • medenboef
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 14-06 19:37
arjenhiemstra schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:25:
[...]


Je bent de 2e met een vergelijkbare melding maar ik kon het niet reproduceren. Zou je de inhoud van je syslog eens kunnen delen?
Hierbij laatste regels syslog:

2026-06-12 16:41:56 I: SYS: last reset reason: OWDT_RESET

2026-06-12 16:42:03 E: SYS: firmware check - GET failed: connection refused

2026-06-12 16:41:56 E: SYS: firmware check - GET failed: connection refused

386620 I: NET: WiFi connection successful

16826 I: I2C: safe guard enabled

16678 I: I2C: initial QueryStatus

16457 I: I2C: QueryStatusFormat - items:12

15549 I: RF: TX power 0x03 for Send remotes (device type 0x1B)

15331 I: I2C: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x1B fw:0x19 hw:0x31

10602 I: NET: hostname - nrg-itho-e80c

10410 I: NET: mDNS started

10221 I: NET: webserver started

10027 I: SYS: CC1101 RF module found, chip version: 0x14

8027 I: SYS: timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3

7902 I: NET: wifi AP mode started

6806 W: NET: unable to set wifi disconnect

3983 I: I2C: sniffer capable hardware: yes

3787 I: SYS: hw rev: 2, fw ver.: 3.1.3

3604 I: SYS: device UUID: 9bcd31d0-d004-43f8-8c21-b9506b7e6b76

3421 I: SYS: last reset reason: POWERON_RESET

16769 I: I2C: safe guard enabled

16640 I: I2C: initial QueryStatus

16445 I: I2C: QueryStatusFormat - items:12

15748 I: RF: TX power 0x03 for Send remotes (device type 0x1B)

15342 I: I2C: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x1B fw:0x19 hw:0x31

10149 I: NET: hostname - nrg-itho-e80c

9961 I: NET: mDNS started

9765 I: NET: webserver started

9397 I: SYS: CC1101 RF module found, chip version: 0x14

7333 I: SYS: timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3

7193 I: NET: wifi AP mode started

6227 W: NET: unable to set wifi disconnect

3570 I: I2C: sniffer capable hardware: yes

3448 I: SYS: hw rev: 2, fw ver.: 3.1.3

3351 I: SYS: device UUID: 9bcd31d0-d004-43f8-8c21-b9506b7e6b76

3282 I: SYS: last reset reason: POWERON_RESET

  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:17
medenboef schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:56:
[...]

Hierbij laatste regels syslog:

2026-06-12 16:41:56 I: SYS: last reset reason: OWDT_RESET
Deze is met name interessant. Er heeft een crash plaats gevonden.
Zou je via de debug pagina de crashlog willen downloaden en mailen? Dan kan ik analyseren waar de crash plaats gevonden heeft.

  • Atomic-NI
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-06 16:26
arjenhiemstra schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:21:
[...]


Ik heb wat aanpassingen in de firmware gedaan.
Als de module in standalone mode via RF gekoppeld is aan een Itho (zoals in jouw setup), dan vraagt de add-on vanaf de laatste beta (3.2.0-beta1) op het interval ingesteld bij "Itho status update frequency" via RF de status van de fan op.
Dit wordt gedaan met de eerste RF remote in de lijst die bi-directioneel is (bijv. RFT-CO2) en als "Remote function" send heeft ingesteld.
Dat zou het updaten van de waarden een stuk moeten verbeteren.
3.2.0-beta2 inmiddels erop gezet en kan aangeven dat de status na 60 sec wordt gerefreshed met de actuele standwaardes (speed/flow).

Even nog terug te komen op de 2 stuks echte remotes die ik bezit, deze dus rechtreeks aan de HRU inleren. Dan ook nog inleren in de add-on als bv monitoring? Geen idee of dat extra meerwaarde bied?

  • Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
arjenhiemstra schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 08:22:
[...]


[...]


Hoe lang is de foutmelding weg na het versturen van de CO2 waarde? Desnoods bouw ik een optie in de firmware om elke x tijd de laatst bekende CO2 waarde te herhalen
Is een mogelijkheid om via HA de CO2 waarde van een sensor in te schieten, evt een optie? Is de automatische regeling van de itho zelf ook opeens mogelijk.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR


  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:17
Atomic-NI schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:31:
[...]

3.2.0-beta2 inmiddels erop gezet en kan aangeven dat de status na 60 sec wordt gerefreshed met de actuele standwaardes (speed/flow).

Even nog terug te komen op de 2 stuks echte remotes die ik bezit, deze dus rechtreeks aan de HRU inleren. Dan ook nog inleren in de add-on als bv monitoring? Geen idee of dat extra meerwaarde bied?
Ik zou ze inderdaad rechtstreeks aan je Itho gekoppeld houden. Of je de individuele info van de remotes nodig hebt kan ik zo niet inschatten maar als dat het geval is kun je de remotes monitoren vanaf de add-on inderdaad.

  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:17
Firmware 3.3.0-beta1 beschikbaar - periodieke RF naar de Itho

Voor mensen die de add-on via een RFT CO2 emulatie met de Itho laten praten (de "RF CO2 (demand slider)" stand) kun je in deze versie de add-on ook zelf periodiek updates naar de Itho laten sturen. Drie aparte aan/uit bullets onder de RF CO2 control sectie op de System Settings pagina:

Periodic 31DA/31D9 status request vraagt de Itho via RF om zijn status (debiet, druk, etc.). Gebeurt op het bestaande interval onder "Itho status update frequency". Handig in stand-alone setups (HRU 400 zonder I2C) of als je sowieso live status wil zien zonder op de Itho z'n eigen broadcasts te wachten.
Periodic fan demand keep-alive stuurt elke X minuten de laatst bekende ventilatie-stand opnieuw naar de Itho. Standaard waarde 50 (instelbaar) als er nog geen waarde verstuurd is.
Periodic CO2 level keep-alive idem voor het CO2-niveau. Standaard 500 ppm.

De keep-alives draaien op een eigen interval (standaard 5 minuten), de status-request gebruikt het bestaande update-interval. Je kiest één RFT CO2 send remote uit een dropdown (komt automatisch op basis van wat je hebt gekoppeld); diezelfde remote wordt voor alle drie de acties gebruikt.

Belangrijk: dit werkt alleen als je daadwerkelijk een RFT CO2 als send hebt geconfigureerd en die remote succesvol gekoppeld is aan de Itho. Geen remote = nieuwe sectie is leeg en doet niks.

Live waarden vanuit een eigen sensor of HA niet nieuw maar wel relevant in combinatie hiermee: je kunt vanuit Home Assistant of een eigen script de actuele CO2-waarde en ventilatie-vraag rechtstreeks naar de Itho pushen via:

POST /api/v2/rfremote/co2 met body {"co2": 750, "index": <slot>}
POST /api/v2/rfremote/demand met body {"demand": 150, "zone": 0, "index": <slot>}
De index is de slot van je RFT CO2 send remote. De CO2-keep-alive uit deze beta onthoudt automatisch de laatst-verzonden waarde en stuurt die door op het keep-alive interval

De Itho stuurt in principe niet op basis van de gerapporteerde CO2 waarde maar op basis van de demand waarde. De CO2 waarde wordt, vermoed ik, alleen gebruikt voor rapportage (indicatie leds bijv.)

Update via de Update pagina in de web-UI → install beta, of direct:
https://github.com/arjenh...s/tag/Version-3.3.0-beta1

Hopelijk geeft dit de tools om de fout indicaties die sommigen evaren op te lossen, ik hoor graag welke combi aan settings goed werkt. Dan zal ik die in de definitieve release als default waarden op gaan nemen.

  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:17
Ophidian schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 12:23:
[...]


Is een mogelijkheid om via HA de CO2 waarde van een sensor in te schieten, evt een optie? Is de automatische regeling van de itho zelf ook opeens mogelijk.
Zeker, zie mijn vorige post :)

  • edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:03
Ik heb sinds een paar dagen dat de automatische stand niet meer omhoog gaat als er gedoucht wordt. Geen wijzigingen in de software, wel vandaag bijgewerkt van 3.0.3 naar 3.2.0.

Andere standen werken wel. Zou dat iets met de sensor te maken kunnen hebben?

  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:17
edvanleeuwen schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 12:59:
Ik heb sinds een paar dagen dat de automatische stand niet meer omhoog gaat als er gedoucht wordt. Geen wijzigingen in de software, wel vandaag bijgewerkt van 3.0.3 naar 3.2.0.

Andere standen werken wel. Zou dat iets met de sensor te maken kunnen hebben?
Klopt de vochtmeting nog wel? Is het de automatische besturing door de itho zelf of heb je een eigen automation?

  • Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
arjenhiemstra schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 12:35:
[...]


Zeker, zie mijn vorige post :)
Ik heb de beta software geprobeerd, maar maakt geen verschil helaas. Ik heb hem even aan een syslog server gehangen en de RF laten loggen.

Wat mij opvalt (misschien praat ik onzin), maar:

Elke minuut komt er een status update voorbij. Dit gaat goed.

Op een gegeven moment komt er dit voorbij:
3120 07:00,F0,B0,01,00,0A,FF (cmd:unknown)

Dit heeft 2 gevolgen: 1 de CO2 waarde gaat direct naar not available. En direct in de volgende status update komt de foutmelding tevoorschijn.

Als ik de CO2 waarde aanpas, dan zie je 4 entries:
code:
1
2
3
4
nrgitho SYS: send rfco2:1000, idx:0                                                                                                            
nrgitho H:18 _I P0:-- P1:-- 52,C1,D6 --,--,-- 52,C1,D6 3120 07:00,70,B0,01,00,0A,FF (cmd:unknown)                                               
nrgitho H:18 _I P0:-- P1:-- 52,C1,D6 --,--,-- 52,C1,D6 3120 07:00,F0,B0,01,00,0A,FF (cmd:unknown)                                                
nrgitho H:18 _I P0:-- P1:-- 52,C1,D6 --,--,-- 52,C1,D6 3120 07:00,F0,B0,01,00,0A,FF (cmd:unknown)
Zolang het F0 is, maar niet 70 dan blijft de foutmelding.

Stuur ik eerst een medium fan instelling door en daarna een nieuwe CO2 waarde, dan krijg je dit:
code:
1
2
3
4
5
6
nrgitho SYS: exec rf cmd:medium, idx: 0                                                                                                       
nrgitho SYS: exec non-i2c cmd:medium                                                                                                        
nrgitho PWM: set speed:120                                                                                                                   
nrgitho H:18 _I P0:-- P1:-- 52,C1,D6 --,--,-- 52,C1,D6 31DA 1D:00,EF,00,7F,FF,EF,EF,06,B1,08,2A,7F,FF,7F,FF,28,08,00,82,2D,37,00,00,EF,EF,7F,FF,7│
nrgitho SYS: send rfco2:1000, idx:0       
nrgitho H:18 _I P0:-- P1:-- 52,C1,D6 --,--,-- 52,C1,D6 3120 07:00,70,B0,01,00,0A,FF (cmd:unknown)
De foutmelding blijft weg totdat de F0 weer geintroduceerd wordt, gemiddeld 10 minuten na laatste commando volgens mij.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR


  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:17
Ophidian schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:11:
[...]


Ik heb de beta software geprobeerd, maar maakt geen verschil helaas. Ik heb hem even aan een syslog server gehangen en de RF laten loggen.

Wat mij opvalt (misschien praat ik onzin), maar:

Elke minuut komt er een status update voorbij. Dit gaat goed.

Op een gegeven moment komt er dit voorbij:
3120 07:00,F0,B0,01,00,0A,FF (cmd:unknown)

Dit heeft 2 gevolgen: 1 de CO2 waarde gaat direct naar not available. En direct in de volgende status update komt de foutmelding tevoorschijn.

Als ik de CO2 waarde aanpas, dan zie je 4 entries:
code:
1
2
3
4
nrgitho SYS: send rfco2:1000, idx:0                                                                                                            
nrgitho H:18 _I P0:-- P1:-- 52,C1,D6 --,--,-- 52,C1,D6 3120 07:00,70,B0,01,00,0A,FF (cmd:unknown)                                               
nrgitho H:18 _I P0:-- P1:-- 52,C1,D6 --,--,-- 52,C1,D6 3120 07:00,F0,B0,01,00,0A,FF (cmd:unknown)                                                
nrgitho H:18 _I P0:-- P1:-- 52,C1,D6 --,--,-- 52,C1,D6 3120 07:00,F0,B0,01,00,0A,FF (cmd:unknown)
Zolang het F0 is, maar niet 70 dan blijft de foutmelding.

Stuur ik eerst een medium fan instelling door en daarna een nieuwe CO2 waarde, dan krijg je dit:
code:
1
2
3
4
5
6
nrgitho SYS: exec rf cmd:medium, idx: 0                                                                                                       
nrgitho SYS: exec non-i2c cmd:medium                                                                                                        
nrgitho PWM: set speed:120                                                                                                                   
nrgitho H:18 _I P0:-- P1:-- 52,C1,D6 --,--,-- 52,C1,D6 31DA 1D:00,EF,00,7F,FF,EF,EF,06,B1,08,2A,7F,FF,7F,FF,28,08,00,82,2D,37,00,00,EF,EF,7F,FF,7│
nrgitho SYS: send rfco2:1000, idx:0       
nrgitho H:18 _I P0:-- P1:-- 52,C1,D6 --,--,-- 52,C1,D6 3120 07:00,70,B0,01,00,0A,FF (cmd:unknown)
De foutmelding blijft weg totdat de F0 weer geintroduceerd wordt, gemiddeld 10 minuten na laatste commando volgens mij.
3.3.0-beta neem ik aan. Heb je de keepalives aangezet?

Geen idee helaas wat voor bericht 3120 is.

  • Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
arjenhiemstra schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:22:
[...]


3.3.0-beta neem ik aan. Heb je de keepalives aangezet?

Geen idee helaas wat voor bericht 3120 is.
Ja had ik aangezet, maar maakte geen verschil helaas. Zat nu weer op 3.2 om te proberen, maar geen verschil.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR


  • Sharky2000
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-06 18:39
Voor de mensen die geen behoefte hebben aan het draaien van Home Assistant maar wel via Apple HomeKit vergaand willen automatiseren (ik ben daar zelf een van😃 ) heb ik deze Homebridge plugin gemaakt!

De plugin werkt met de NRG Watch add-on module van @arjenhiemstra en is een fork van de Jordy van den Aardweg welke al enkele jaren niet meer is bijgehouden.

De plugin ondersteunt de NRG Watch module maar heeft ook (API) integratie met Hue. Je kunt dus heel eenvoudig je badkamerspiegelverwarming aansturen op basis van de gemeten luchtvochtigheid. Daarnaast laat ik mijn CVE harder draaien wanneer het toiletlicht langer dan 2 minuten (instelbaar) brandt. De trigger hiervoor is een Hue lamp of een input only Zigbee schakelaar binnen het Hue systeem.

Daarnaast kun je in Apple Home kijken hoe snel de CVE draait. De slider heb ik uitgeschakeld, hij geeft alleen aan hoe snel hij draait. Daarbij is een schakelaar geplaatst die bij bediening de CVE op 100% laat draaien voor een instelbare periode.

Ik heb de plugin geschreven voor mijzelf en vanuit mijn eigen technische setup, maar deel hem graag voor iedereen die hem kan of wil gebruiken. Tips, trucs of suggesties zijn welkom, maar zoals gezegd de plugin is voor mijn eigen situatie ontwikkeld. Plugin is geschikt voor Homebridge 2.0 en de meest recente node.js. Homebridge verification is aangevraagd.

Laat maar weten of dit voor iemand bruikbaar is en wat jullie er van vinden!

Github:
https://github.com/SanderBaron/homebridge-itho-daalderop-HUE

NPM:
https://www.npmjs.com/package/homebridge-itho-daalderop-hue

[ Voor 9% gewijzigd door Sharky2000 op 14-06-2026 22:17 ]


  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:17
Sharky2000 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:34:
Voor de mensen die geen behoefte hebben aan het draaien van Home Assistant maar wel via Apple HomeKit vergaand willen automatiseren (ik ben daar zelf een van😃 ) heb ik deze Homebridge plugin gemaakt!

De plugin werkt met de NRG Watch add-on module van @arjenhiemstra en is een fork van de Jordy van den Aardweg welke al enkele jaren niet meer is bijgehouden.

De plugin ondersteunt de NRG Watch module maar heeft ook (API) integratie met Hue. Je kunt dus heel eenvoudig je badkamerspiegelverwarming aansturen op basis van de gemeten luchtvochtigheid. Daarnaast laat ik mijn CVE harder draaien wanneer het toiletlicht langer dan 2 minuten (instelbaar) brand.

Daarnaast kun je in Apple Home kijken hoe snel de CVE draait. De slider heb ik uitgeschakeld, hij geeft alleen aan hoe snel hij draait. Daarbij is een schakelaar geplaatst die bij bediening de CVE op 100% laat draaien voor een instelbare periode, de trigger hiervoor is een Hue lamp of een input only Zigbee schakelaar binnen het Hue systeem.

Ik heb de plugin geschreven voor mijzelf en vanuit mijn eigen technische setup, maar deel hem graag voor iedereen die hem kan of wil gebruiken. Tips, trucs of suggesties zijn welkom, maar zoals gezegd de plugin is voor mijn eigen situatie ontwikkeld. Homebridge verification is aangevraagd.

Laat maar weten of dit voor iemand bruikbaar is en wat jullie er van vinden!

Github:
https://github.com/SanderBaron/homebridge-itho-daalderop-HUE

NPM:
https://www.npmjs.com/package/homebridge-itho-daalderop-hue
Gaaf!! En zo te lezen en super compleet qua features!

1 klein puntje van feedback. Ik zie dat je nog gebruik maakt van de "oude" WebAPI. Ik zou je willen adviseren te switchen naar de nieuwe RESTful API die een stuk uitgebreider is, meer info teruggeeft over het resultaat van het commando ipv alleen OK/NOK. Daarnaast zal de oude API op termijn uit de code gehaald worden.

  • Sharky2000
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-06 18:39
arjenhiemstra schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:55:
[...]


Gaaf!! En zo te lezen en super compleet qua features!

1 klein puntje van feedback. Ik zie dat je nog gebruik maakt van de "oude" WebAPI. Ik zou je willen adviseren te switchen naar de nieuwe RESTful API die een stuk uitgebreider is, meer info teruggeeft over het resultaat van het commando ipv alleen OK/NOK. Daarnaast zal de oude API op termijn uit de code gehaald worden.
Goed dat je het zegt. Ik zal dit meenemen bij een volgende update!
Eerst maar even tijdje draaien om te zien wat voor bugs er boven komen drijven.

Ben erg blij met je module!

  • Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
arjenhiemstra schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:22:
[...]


3.3.0-beta neem ik aan. Heb je de keepalives aangezet?

Geen idee helaas wat voor bericht 3120 is.
Weer getest op de beta versie. Als je alleen de CO2 keep alive gebruikt werkt het niet. Maar de combi van beide werkt wel. Sinds 14:30 geen foutmelding meer gehad. En geen 3210 meer gezien.

[ Voor 3% gewijzigd door Ophidian op 14-06-2026 20:22 ]

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR


  • aceindy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-06 11:30
Een goeden avond.

Ook bij mij werkt de automatische besturing door de itho zelf bij hoge relatieve lucht vochtigheid niet meer, na wat zitten te testen met de service-app. Ook de ventilatie stappen low/medium/high doen weinig meer vanaf de RFT-co2 afstandsbediening. Wat nog wel werkt is de CO2 concentratie meting :?

Helaas ben ik behoorlijk gelimiteerd door de functionaliteit beperking, mischien is er iemand die mij met een PM kan helpen aan de gegevens om in te loggen ?
Mjn dank is groot _/-\o_

[ Voor 42% gewijzigd door aceindy op 14-06-2026 23:51 ]


  • edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:03
arjenhiemstra schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 14:27:
[...]


Klopt de vochtmeting nog wel? Is het de automatische besturing door de itho zelf of heb je een eigen automation?
Hm. Het werkt nu weer. Misschien een hikje van de vochtigheidssensor.

  • aceindy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-06 11:30
PS: Ik kwam er recentelijk achter dat deze repository dus niet algemeen bekend is:
https://github.com/william-sy/esphome-Itho-Daalderop-HRU400

Ik gebruik dus een esp32+max485 voor het aansturen van mij HRU-400 mbv modbus ;)

  • FF1987
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Met firmware 3.2.0 zie ik op het moment een issue. Wanneer de fan naar de automatische hoogste stand gaat door hogere luchtvochtigheid, ziet de software niet dat er een hoogste stand is geactiveerd. Terwijl alle waarden wel omhoog zijn. Voorbeeld waarden die actief waren:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Index   Label   Value
0   temp    26.6
1   hum 39.8
2   ppmw    8795
3   Ventilation setpoint (%)    100
4   Fan setpoint (rpm)  2700
5   Fan speed (rpm) 2715
6   Error   0
7   Selection   7
8   Startup counter 100
9   Total operation (hours) 35427
10  Absence (min)   0
11  Highest CO2 concentration (ppm) not available
12  Highest RH concentration (%)    39
13  RelativeHumidity    39.82
14  Temperature 26.57
De fan staat op 100%, maar visueel laat deze een andere stand zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mGSSOpwfq041SFSN5RG0T6Pjd28=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ANv9KxfWAGmkaUS1ICbamDh0.png?f=user_large

Dit zorgt er weer voor dat het lastig is om de fan bijvoorbeeld in Home Assistant aan te passen aangezien niet de juiste stand wordt getoond.

  • Dutchman7
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:11
Een kleine off-topic omdat er hier zoveel Itho HRU kennis is. Heel misschien dat iemand me kan helpen. Ik heb een niet gemodificeerde Itho HRU 400 die sinds vrijdag na uitrekken en insteken van stroomkabel niets meer doet. Ik had de stroom uitgetrokken om een RTF-N auto afstandsbediening opnieuw aan te melden. Daarna de koppelknop ingedrukt. Koppelen mislukte. Daarna alle verbindingen verloren, ook met de Spider thermostaat. Fans draaien niet meer en unit reageert nergens meer op. Alleen de blauwe Wi-Fi LED brandt continu.Via de Itho Service App (Android) krijg ik ook geen verbinding en het AP dat de WTW op zou moeten zetten is niet zichtbaar. Normaal gezien ging hij in auto mode draaien als er geen afstandsbedieningen waren gekoppeld, maar dat dus ook niet meer. Via een snel besteld RS485-USB convertertje geprobeerd om te praten met de unit, maar krijg alleen maar time-outs. De microcontroller lijkt dus overleden of hangt ergens in vast. Iemand een idee hoe ik de aansturingsprint kan resetten? Power cyclen werkt dus niet...

  • Bokkoman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:56
Kan ik met een Addon ook een voorraadvat instelling aanpassen? Met name de tijd wanneer het vat wordt verwarmd.
Pagina: 1 ... 69 70 Laatste