Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Pagina: 1 ... 60 61 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:45
@Blackbird-ce als je dit echt zeer regelmatig hebt zou ik even een andere UTP kabel gebruiken. Liefst zo kort mogelijk en als je hebt een knappe sftp kabel.
Ik heb het denk ik 1 a 2x per jaar en reset de add-on dan even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackbird-ce
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-05 23:34
GeeMoney schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 14:49:
@Blackbird-ce als je dit echt zeer regelmatig hebt zou ik even een andere UTP kabel gebruiken. Liefst zo kort mogelijk en als je hebt een knappe sftp kabel.
Ik heb het denk ik 1 a 2x per jaar en reset de add-on dan even.
Ja, dat komt hier wel vaker voor dan 2x per jaar... Waarom verwacht je dat de UTP-kabel de oorzaak zou zijn? Soort undervolt op de unit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:12
Blackbird-ce schreef op zondag 30 maart 2025 @ 14:26:
[...]

Ja, dat komt hier wel vaker voor dan 2x per jaar... Waarom verwacht je dat de UTP-kabel de oorzaak zou zijn? Soort undervolt op de unit?
Het protocol is i2c, dat is ontworpen voor kleine afstanden op een printplaat. Via kabel werkt maar is gevoelig voor storingen. Hoe beter de kwaliteit van de UTP kabel en hoe korter de kabel, hoe beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenv1234
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-05 09:39
Iemand die het volgende herkent:

Wanneer ik sta te douchen lijkt de unit aan te gaan doormiddel van de auto modus, aangezien hij dit zelf heeft gedaan kan hij niet meer worden aangepast door de module of de afstandbediening die aan de unit is gekoppeld

ITHO Daalderop CVE S ECO

[ Voor 5% gewijzigd door jeroenv1234 op 30-03-2025 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
jeroenv1234 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:51:
Iemand die het volgende herkent:

Wanneer ik sta te douchen lijkt de unit aan te gaan doormiddel van de auto modus, aangezien hij dit zelf heeft gedaan kan hij niet meer worden aangepast door de module of de afstandbediening die aan de unit is gekoppeld

ITHO Daalderop CVE S ECO
Heb je de FAQ (zie startpost dit topic) al gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim-V
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-05 22:33
Ik heb op zolder een CVE ECO 2SP, Artnr 545-5034. De print heeft de 2-rijïge connector. De unit is verbonden via een periflex stekker met beneden een wipschakelaar voor hoog/laag en eentje voor aan/uit. Geen RF afstandsbedieningAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5AT15t4_XetIlc0r44hgIbPosw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pp8rGeV4BwED0cNQrTBE6wDe.jpg?f=fotoalbum_large. Werkt jullie interfacekaart met deze unit? En wat doe ik met die afstandsbediening (2 wipschakelaars)?

[ Voor 8% gewijzigd door Pim-V op 01-04-2025 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Pim-V schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:56:
Ik heb op zolder een CVE ECO 2SP, Artnr 545-5034. De print heeft de 2-rijïge connector. De unit is verbonden via een periflex stekker met beneden een wipschakelaar voor hoog/laag en eentje voor aan/uit. Geen RF afstandsbediening[Afbeelding]. Werkt jullie interfacekaart met deze unit? En wat doe ik met die afstandsbediening (2 wipschakelaars)?
zie FAQ:
Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim-V
@arjenhiemstra: Bedankt voor je snelle reactie. Dat had ik al gelezen, alles trouwens, ook alle 240 pagina's met posten van dit topic. Dus ik had gezien dat het werkt voor "CVE ECO 2", maar was er niet zeker van dat die van mij "CVE ECO 2SP" daar ook bij hoorde. Uit jouw reactie begrijp ik van wel. Alleen weet ik dan nog niet wat te doen met die perilex verbinding en de twee schakelaars erachter (alleen via de L1 en de N voeden en de L2 en L3 "los" laten?). Prachtig trouwens wat je/jullie hier voor elkaar gekregen hebben, petje af! Het duurde alleen wat lang voor ik het op Inernet tegen kwam (had beter moeten zoeken natuurlijk ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Pim-V schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 23:34:
@arjenhiemstra: Bedankt voor je snelle reactie. Dat had ik al gelezen, alles trouwens, ook alle 240 pagina's met posten van dit topic. Dus ik had gezien dat het werkt voor "CVE ECO 2", maar was er niet zeker van dat die van mij "CVE ECO 2SP" daar ook bij hoorde. Uit jouw reactie begrijp ik van wel. Alleen weet ik dan nog niet wat te doen met die perilex verbinding en de twee schakelaars erachter (alleen via de L1 en de N voeden en de L2 en L3 "los" laten?). Prachtig trouwens wat je/jullie hier voor elkaar gekregen hebben, petje af! Het duurde alleen wat lang voor ik het op Inernet tegen kwam (had beter moeten zoeken natuurlijk ;-)
SP is de aanduiding voor perilex, SE voor eurostekker.

Die kun je behouden en blijft werken, je zou de de besturingsdraaden eventueel weg kunnen halen (je kunt een eurostekker bestellen, pas gewoon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryVSjoris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01:35
Goedendag
Om een RFT-CO2 sensor toe te voegen aan de add-on moet je dan de knop op de RFT-co2 sensor 7 seconden indrukken ?

Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim-V
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWZu1fDyY3dGPoJVAdMjUqCBXtk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/USkmn2VVVAnaepehOhYs1zZa.jpg?f=fotoalbum_large

Sorry dat ik wat traag van begrip ben: dus alleen L1 en aarde aansluiten en niets aansluiten aan L2 en L3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
@Pim-V: Je kunt ook zowel je oude bediening (beneden een wipschakelaar voor hoog/laag en eentje voor aan/uit) als de add-on gebruiken voor de bediening.

Dan hoef je niets aan de bedrading te veranderen.

Enige nadeel is dat, als die ene schakelaar écht aan/uit is, de add-on dan ook niets meer doet.
Die schakelaar zou ik dan overbruggen.

[ Voor 25% gewijzigd door gns1l op 02-04-2025 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenv1234
arjenhiemstra schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:22:
[...]

Heb je de FAQ (zie startpost dit topic) al gelezen?
Ik neem aan dat je punt 1 bedoelt van de FAQ, deze heb ik inderdaad bekeken. Helaas zie ik niks wat er op lijkt in de status page. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s40DAcpDWZEETF_OSBgYEMlNfjo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BegQlxeECZYCxcJtYjSynyIL.jpg?f=fotoalbum_large

Het is dus echt puur wanneer hij zelf op auto modus gaat dat hij dan niks meer wil aannemen. Ook gaat hij zelf niet uit. (dat schijnt een standaard ding te zijn met deze modellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim-V
Ik heb de ad-on print geïnstalleerd. En op zijn webpage de gevraagde gegevens ingetoetst. Die webpage is nu bereikbaar via mijn eigen WiFi netwerk. Op het 'bovenste' tabblad "WiFi controller for itho" kan ik de snelheid van de ventilator instellen en dat wordt correct verwerkt. Echter op het MQTT tabblad wordt bij MQTT status gemeld "Connection Failed". En ik zie hem dan ook niet 'opduiken' in Home Assistant (Zigbee2MQTT integration). Ook niet na het aanzetten van "Permit Join" (moet dat of komt de add-on automatisch tevoorschijn?). Wat kan ik doen? Moet het server ip-address op het MQTT setup tabblad hetzelfde zijn als dat van Home Assistant? Dat was het niet, maar ik heb het gewijzigd, echter nog steeds dezelfde foutmelding "Connection Failed".
Ik had het verkeerde ip-address ingevuld - gecorrigeerd en nu is de status "Connected". Ik zie hem echter nog steeds niet in HA (ik heb begrepen dat hij bij de MQTT devices zou moeten staan met de naam "itho").

[ Voor 27% gewijzigd door Pim-V op 05-04-2025 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Welke type Itho apparaat heb je? Heb je auto-discovery gebruikt? Heb je Mqtt logs gecheckt?

Zigbee2mqtt heeft niks met deze add-on te maken zoals je al hebt gezien hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim-V
Ik heb een Itho Daalderop CVE ECO 2SP, Artnr 545-5034. In de MQTT setup staat "Home Assistant MQTT Discovery" op On. Ik werk nog maar kort met HA en dacht dat MQTT en Zigbee2MQTT hetzelfde was. Waar vind ik die Mqtt logs? Ik zie bij de MQTT integratie wel de optie "Enable debug logging", maar ik heb dat niet aangezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim-V
I heb de MQTT logs gevonden en zie o.a. deze regels:

2025-04-05 17:59:16: New connection from 172.30.32.2:56806 on port 1883.
2025-04-05 17:59:16: Client <unknown> closed its connection.
2025-04-05 17:59:17: New connection from 192.168.2.24:57698 on port 1883.
2025-04-05 17:59:17: New client connected from 192.168.2.24:57698 as nrg-itho-f654 (p2, c1, k15, u'pim').
2025-04-05 18:01:16: New connection from 172.30.32.2:54280 on port 1883.
2025-04-05 18:01:16: Client <unknown> closed its connection.
2025-04-05 18:03:16: New connection from 172.30.32.2:46380 on port 1883.
2025-04-05 18:03:16: Client <unknown> closed its connection.

En die laatste 2 regels worden steeds herhaalt.
Ik heb geen idee wat er zit op 172.30.32.2:46380 on port 1883

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim-V
Ik heb hem nu gevonden, maar zie alleen de fan (speed). Hoe enable ik de andere entities?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Pim-V schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:19:
Ik heb hem nu gevonden, maar zie alleen de fan (speed). Hoe enable ik de andere entities?
Zie https://github.com/arjenh...owifi/wiki/Home-Assistant hoe dit kan. Meerdere manieren zijn mogelijk (yaml, HACS, custom component etc) dus ligt beetje aan je eigen kennis wat beste werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim-V
@smesjz Zoals je inmiddels duidelijk zal zijn reikt mijn kennis (nog?) niet erg ver. Mijn veronderstelling was dat het via auto-discovery in de bij mijn HA al aanwezige MQTT-integratie wel voor elkaar zou komen, maar het ziet er dus naar uit dat ik met "Option 3: Manual configuration (CVE only)" aan de slag moet?

En ik wil nog wat zeggen over je opmerking "Zigbee2mqtt heeft niks met deze add-on te maken zoals je al hebt gezien hoop ik". Dat had ik dus niet gezien en ik zie zowel bij de MQTT-integratie als bij de Zigbee2MQTT integratie bij de device info van de aangemelde devices dezelfde labels staan, nl. een vierkantje met kwart cirkelsegmenten van 3 witte concetrische ringen tegen een paarse achtergrond, met daarnaast, ook in het paars "MQTT". Lijkt me dus niet zo vreemd dat ik dacht dat die verwant waren.

[ Voor 44% gewijzigd door Pim-V op 06-04-2025 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim-V
Ik heb zitten zoeken (mbv de file editor) naar de al aanwezige yaml van dit device, maar kan niets vinden. Waar moet ik zoeken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Pim-V schreef op zondag 6 april 2025 @ 15:41:
@smesjz Zoals je inmiddels duidelijk zal zijn reikt mijn kennis (nog?) niet erg ver. Mijn veronderstelling was dat het via auto-discovery in de bij mijn HA al aanwezige MQTT-integratie wel voor elkaar zou komen, maar het ziet er dus naar uit dat ik met "Option 3: Manual configuration (CVE only)" aan de slag moet?

En ik wil nog wat zeggen over je opmerking "Zigbee2mqtt heeft niks met deze add-on te maken zoals je al hebt gezien hoop ik". Dat had ik dus niet gezien en ik zie zowel bij de MQTT-integratie als bij de Zigbee2MQTT integratie bij de device info van de aangemelde devices dezelfde labels staan, nl. een vierkantje met kwart cirkelsegmenten van 3 witte concetrische ringen tegen een paarse achtergrond, met daarnaast, ook in het paars "MQTT". Lijkt me dus niet zo vreemd dat ik dacht dat die verwant waren.
Als MQTT helemaal nieuw voor je is kan ik mij best voorstellen dat het even lastig te begrijpen is.

Zigbee2MQTT vertaald het zigbee protocol naar het MQTT protocol. De add-on "praat" via wifi, niet via zigbee dus vandaar dat die niets met elkaar te maken hebben.

De communicatie werkt ongeveer als volgt in het geval van Home Assistant (met Mosquitto broker als plugin):

add-on <communiceert via wifi van/naar> Mosquitto broker <van/naar> Home Assistant

Mosquitto broker en Home Assistant kunnen op hetzelfde systeem staan maar de Mosquitto broker zou ook ergens anders in je netwerk kunnen draaien of zelfs daarbuiten. Dat maakt voor hoe het werkt niet niet uit, alleen de MQTT configuratie op de add-on veranderd dan.

Als beide op hetzelfde systeem draaien (Mosquitto broker add-on geinstalleerd binnen Home Assistant) dan is het IP adres bij je MQTT config op de add-on gelijk aan die van Home Assistant. In Home Assistant zul je even een onder de Configuration van de Mosquitto broker bij het kopje "Logins" even iets zoals het volgende opgeven:

code:
1
2
- username: mqttusername
  password: mqttpassword

Deze gegevens kun je overnemen bij de MQTT config van je add-on.

Hierna zou via auto-discovery de fan bekend moeten worden in Home Assistant (incl. eventuele temp/hum sensor). Vanaf de laatste beta kun je via de web interface van de add-on nog heel veel andere entiteiten van je itho in Home Assistant laten discoveren. Een andere optie is om de plugin van Jasper te gebruiken, zie daarvoor zijn repo:
https://github.com/jasperslits/haithowifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
jeroenv1234 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:14:
[...]

Ik neem aan dat je punt 1 bedoelt van de FAQ, deze heb ik inderdaad bekeken. Helaas zie ik niks wat er op lijkt in de status page. [Afbeelding]

Het is dus echt puur wanneer hij zelf op auto modus gaat dat hij dan niks meer wil aannemen. Ook gaat hij zelf niet uit. (dat schijnt een standaard ding te zijn met deze modellen)
Oa. maar ook deze over prio van commando's:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78730944

De ingebouwde temp/hum sensor heeft hogere prio in de itho firmware dan het standaard protocol van de CVE add-on. Om de fan te forceren in een andere stand kun je via de add-on een virtual remote commando versturen, die overruled de hum/temp sensor.
Als je daarmee een low commando verstuurd zou je fan naar de laagstand moeten gaan. Als je zorgt dat voor ieder ander commando een medium commando wordt verstuurd dan staat de fan altijd in de juiste modus om via de add-on aangestuurd te worden. (zie setting "Force medium/auto mode").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
HarryVSjoris schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:48:
Goedendag
Om een RFT-CO2 sensor toe te voegen aan de add-on moet je dan de knop op de RFT-co2 sensor 7 seconden indrukken ?

Dank
Nadat je de sensor op spanning hebt gebracht, anders werkt het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Pim-V schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:04:
[Afbeelding]

Sorry dat ik wat traag van begrip ben: dus alleen L1 en aarde aansluiten en niets aansluiten aan L2 en L3?
fase (L1 in het schema) en nul inderdaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenv1234
arjenhiemstra schreef op zondag 6 april 2025 @ 19:31:
[...]

Oa. maar ook deze over prio van commando's:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78730944

De ingebouwde temp/hum sensor heeft hogere prio in de itho firmware dan het standaard protocol van de CVE add-on. Om de fan te forceren in een andere stand kun je via de add-on een virtual remote commando versturen, die overruled de hum/temp sensor.
Als je daarmee een low commando verstuurd zou je fan naar de laagstand moeten gaan. Als je zorgt dat voor ieder ander commando een medium commando wordt verstuurd dan staat de fan altijd in de juiste modus om via de add-on aangestuurd te worden. (zie setting "Force medium/auto mode").
Force medium/auto mode ingeschakeld, gaat nog steeds aan door de auto modus. Dit is dan niet terug te zien en te bedienen via de addon. Wellicht een andere instelling?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0iPEh3owmxnu-1YQ7xO3sbHSjw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kLKqqgo8I5kAoFBm7llQV7gz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BuEeBlUApkCAKCcyawM7PU7y8X4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2qWA3IFzkWrtxKZnBTmaXY6g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meestal
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08-05 16:43
Ik heb de add-in geinstalleerd en hij werkt goed, heel mooi en heel blij mee, dank @arjenhiemstra voor het ontwikkelen!

Een vraag aan iedereen met meer ervaring: Heeft iemand al een oplossing gevonden die een slimme sensor achter de knop van de spoelbak van het toilet zet, die vervolgens via een timer commando de Itho box voor een korte periode kan aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liber!
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:03
Een vraag aan iedereen met meer ervaring: Heeft iemand al een oplossing gevonden die een slimme sensor achter de knop van de spoelbak van het toilet zet, die vervolgens via een timer commando de Itho box voor een korte periode kan aanzetten?
Ik heb de lichtschakelaar uitgerust met een Zigbee switch (ZBMINI), en stuur dit gewoon via Home Assistant aan: https://github.com/nathan...pancy/rooms.nix#L425-L444 (in Nix, maar eenvoudig naar yaml te converteren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim-V
@arjenhiemstra: Zeer bedankt voor je uitleg! Je schreef
In Home Assistant zul je even een onder de Configuration van de Mosquitto broker bij het kopje "Logins" even iets zoals het volgende opgeven:
- username: mqttusername
  password: mqttpassword
Ik heb dat niet kunnen vinden, maar toen ik het ip-nummer van HA op de MQTT config van m'n add-on had ingevuld werd hij direct herkent als "fan.nrg_itho_f654_fan". Bedoel je met "de laatste beta" de laatste beta-firmware voor de add-on? Vlg mij heeft deze Itho geen sensoren, zouden er dan nog andere entiteiten te ontdekken zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvwou123
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-05 06:48
Verkeerde topic.

[ Voor 96% gewijzigd door jvwou123 op 09-04-2025 20:06 . Reden: verkeerde topic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karimmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:08
Na een aantal jaren ben ik even gaan indiepen in de huidige installatie dat in mijn woning zit. Ik heb dus een HRU ECO 300 P (WTW) en een WPU 35I-5G (warmtepomp). Hierbij heb ik ook een WPV 200L 2G (boiler).

Als ik het goed heb begrepen, kan ik de WPU aansluiten op de non-CVE module met de RF module bij. Ik begrijp dat het in ieder geval wel compatibel zou moeten zijn met de HRU? (aangezien er een adapter hiervoor is)

Ik vroeg mij af wat ik hiermee dek, dek ik hiermee alleen de temperatuur/ventilatoren in huis? Of kan dit ook combineren met de boiler? Lijkt mij namelijk interessant om verder te automatiseren en eindelijk een gelegeheid om HA te exploren in combinatie met mijn zonnepanelen en aanwezige smart home.

[ Voor 6% gewijzigd door karimmm op 14-04-2025 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
karimmm schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:47:
Na een aantal jaren ben ik even gaan indiepen in de huidige installatie dat in mijn woning zit. Ik heb dus een HRU ECO 300 P (WTW) en een WPU 35I-5G (warmtepomp). Hierbij heb ik ook een WPV 200L 2G (boiler).

Als ik het goed heb begrepen, kan ik de WPU aansluiten op de non-CVE module met de RF module bij. Ik begrijp dat het in ieder geval wel compatibel zou moeten zijn met de HRU? (aangezien er een adapter hiervoor is)
Klopt, non-cve incl. cc1101 + hru300 adapter voor de HRU, voor de WPU kun je met een non-cve module toe (zonder cc1101).

ou moeten kunnen werken. Er zal nog wel het eea in firmware daarvoor geregeld moeten worden.
Ik vroeg mij af wat ik hiermee dek, dek ik hiermee alleen de temperatuur/ventilatoren in huis? Of kan dit ook combineren met de boiler? Lijkt mij namelijk interessant om verder te automatiseren en eindelijk een gelegeheid om HA te exploren in combinatie met mijn zonnepanelen en aanwezige smart home.
wb de boiler heb ik geen idee op dit moment, er zijn smart boilers van itho waar de add-on (non-cve of misschien ook cve variant) op z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Pim-V schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:55:
@arjenhiemstra: Zeer bedankt voor je uitleg! Je schreef

[...]

Ik heb dat niet kunnen vinden, maar toen ik het ip-nummer van HA op de MQTT config van m'n add-on had ingevuld werd hij direct herkent als "fan.nrg_itho_f654_fan". Bedoel je met "de laatste beta" de laatste beta-firmware voor de add-on? Vlg mij heeft deze Itho geen sensoren, zouden er dan nog andere entiteiten te ontdekken zijn?
Dan is de config op zich OK. Met laatste beta bedoel ik idd de laatste beta firmware van de add-on

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:22
Ivm met werkzaamheden is de box even van de stroom geweest en nu maakt hij geen verbinding meer met de MQQT broker (denk ik). Zie de itho niet meer in de mqtt explorer, heb niks aangepast in de setting van de module. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:28

Sharky

Skamn Dippy!

HF5236 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:35:
Ivm met werkzaamheden is de box even van de stroom geweest en nu maakt hij geen verbinding meer met de MQQT broker (denk ik). Zie de itho niet meer in de mqtt explorer, heb niks aangepast in de setting van de module. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Web interface werkt nog wel van de add-on? Je zou met MQTT explorer kunnen kijken wat er allemaal gebeurt in de topics, dat geeft een goede inzage in waar hij post en wat hij post.

edit:
Je geeft zelf al aan dat je dit hebt gedaan. Lezen is moeilijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Sharky op 18-04-2025 09:42 ]

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
In de add-on kan je zien of er verbinding is met de Mqtt broker. Dat is eerste basic check die je kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
Hij heeft geen verbinding. Staat op disconnected. Zou het met het bereik te maken kunnen hebben of kan hij ook verbinden via de andere mqtt apparaten die via zigbee2mqtt zijn verbonden. Er is een flinke boiler naast geplaatst. Weet niet of doe het signaal verstoort

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:57

pistole

Frutter

HF5236 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 07:57:
Hij heeft geen verbinding. Staat op disconnected. Zou het met het bereik te maken kunnen hebben of kan hij ook verbinden via de andere mqtt apparaten die via zigbee2mqtt zijn verbonden. Er is een flinke boiler naast geplaatst. Weet niet of doe het signaal verstoort
Nee, mqtt is altijd direct naar de mqtt server. Verbind hij op naam of op ip-adres? Probeer even ip-adres als je nu een naam gebruikt, dan kan je DNS/resolving uitsluiten.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HF5236
Nog wat lopen zoeken en bleek dat hij niet verbonden was met wifi. Lijkt opgelost nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
HF5236 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:34:
Nog wat lopen zoeken en bleek dat hij niet verbonden was met wifi. Lijkt opgelost nu :)
Als ie niet verbonden was met wifi, hoe heb je hem dan benaderd? Als het via ingebouwd AP is, moet dat toch meteen duidelijk zijn dat dat de oorzaak is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HF5236
smesjz schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 12:00:
[...]

Als ie niet verbonden was met wifi, hoe heb je hem dan benaderd? Als het via ingebouwd AP is, moet dat toch meteen duidelijk zijn dat dat de oorzaak is.
Heb hem via het ap benaderd na een powercycle. Daarvoor was deze niet zichtbaar. Toen de wifi credentials gecheckt en die waren goed. Zag alleen nergens dat hij niet verbonden was

Uiteindlijk lag een van mn acces points er uit denk ik want heb deze ook gereset en nu werkt alles weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim-V
De add-on werkte correct, maar nu kan ik in HA de fan niet meer aanzetten. Het schuifje blijft een halve seconde op AAN staan en "veert" dan weer terug naar Uit. Op de webpagina van de Itho lijkt alles in orde. Ik heb op het RESET Tabblat een "Restart Device" gedaan, maar dat gaf geen oplossing. WiFi Status is "WL_Connected" (trouwens: wat is AP active en AP remaining?), MQTT Status is "Connected", Itho I2C connection status is "connected". Wat kan ik doen? Update: hij blijkt nu aan te staan en ik kan hem in HA niet meer uit krijgen (schijfje "veert" weer terug naar AAN). Op zijn eigen webpagina kan ik hem wel uit zetten (dwz op nul toeren zetten).
Aanvulling: ik kan hem op z'n 'eigen' webpagina "WiFi controller for Itho" aan zetten (een toerental instellen) en uit zetten (toeren op nul). En in HA op het overzicht wordt dan de goede toestand getoond. Ik kan hem daar echter niet bedienen: als hij aan staat kan ik hem niet uitzetten en als hij uit staat kan ik hem niet aan zetten (schuifje 'veert' terug).

[ Voor 37% gewijzigd door Pim-V op 20-04-2025 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenv1234
jeroenv1234 schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:30:
[...]

Force medium/auto mode ingeschakeld, gaat nog steeds aan door de auto modus. Dit is dan niet terug te zien en te bedienen via de addon. Wellicht een andere instelling?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@arjenhiemstra Heb je hier toevallig nog een antwoord op? Het is nu erg lastig om de module te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
jeroenv1234 schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:31:
[...]

@arjenhiemstra Heb je hier toevallig nog een antwoord op? Het is nu erg lastig om de module te gebruiken.
Als je naar de prio lijst van besturing kijkt kun je concluderen wat je moet doen. RV besturing staat op 3, op 1 staat de virtual remote. Als het goed is heb je die inmiddels gejoined, als je een low commando stuurt zal de box naar low moeten gaan, ongeacht de RV input

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenv1234
arjenhiemstra schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:32:
[...]

Als je naar de prio lijst van besturing kijkt kun je concluderen wat je moet doen. RV besturing staat op 3, op 1 staat de virtual remote. Als het goed is heb je die inmiddels gejoined, als je een low commando stuurt zal de box naar low moeten gaan, ongeacht de RV input
Dit is dus helaas niet het geval, hij wordt nog steeds overruled voor de automatische stand van de box, daarna reageert hij nergens op. Zowel de gejoinde afstandsbediening niet als de met de module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
jeroenv1234 schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:45:
[...]

Dit is dus helaas niet het geval, hij wordt nog steeds overruled voor de automatische stand van de box, daarna reageert hij nergens op. Zowel de gejoinde afstandsbediening niet als de met de module.
Zit er nog iets anders in dan een RV sensor?

Never mind, ik zie in een eerdere post al dat dit niet het geval is.
Dan weet ik het ook niet meer, je hebt of een hele bijzondere itho of er is iets anders aan de hand (kan het zijn dat er ergens een loop in je bediening zit oid?)

[ Voor 24% gewijzigd door arjenhiemstra op 21-04-2025 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenv1234
arjenhiemstra schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:56:
[...]

Zit er nog iets anders in dan een RV sensor?

Never mind, ik zie in een eerdere post al dat dit niet het geval is.
Dan weet ik het ook niet meer, je hebt of een hele bijzondere itho of er is iets anders aan de hand (kan het zijn dat er ergens een loop in je bediening zit oid?)
Apparaat is eind vorig jaar aangeschaft, wellicht een nieuw ding? Loop kan ik mij niet bedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
jeroenv1234 schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:18:
[...]

Apparaat is eind vorig jaar aangeschaft, wellicht een nieuw ding? Loop kan ik mij niet bedenken
Als het een nieuwe versie is dan zou dat zichtbaar moeten zijn de de firmware versie van de itho, dat zou je in de syslog terug moeten kunnen vinden. Ik verwacht niet dat dit het is.

Er moet een logische verklaring zijn, daar ben ik van overtuigd.
Heb je iets van integratie met een domotica systeem op dit moment welke de add-on kan besturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20:37
jeroenv1234 schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:18:
[...]

Heb je een typenummer van de CVE-S Eco?
Het typenummer van de begint in de meeste gevallen met 03-00...

Wellicht kunnen we hier iets uit afleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:00
makooy schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:18:
[...]

@ViezeVis heb jij de problemen nog steeds?
De IthoWifi blijft via wifi bereikbaar, hij geeft "connected" aan dat er een connectie is met de itho box maar via de web interface of MQTT aansturen stopt een paar dagen na een reboot van de itho box.
Moet dus in theorie de itho box elke paar dagen rebooten om om de ithowifi werkend te houden.

@arjenhiemstra is al enige tijd geleden dat je aanbood om mee te kijken en heb niks meer van je vernomen, wil je nog steeds een keer meekijken?

Current system firmware:
Current firmware version: 2.9.0-beta10
Hardware revision: 2

Config version: 005
Itho I2C connection status: connected
toon volledige bericht
@arjenhiemstra zou je misschien nog een keer mee willen kijken? Moet nog steeds de itho box na enkele dagen fysiek uit stopcontact halen en er weer in steken als ik wil dat de ithowifi blijft werken :?

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:28

Sharky

Skamn Dippy!

Pim-V schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 22:41:
De add-on werkte correct, maar nu kan ik in HA de fan niet meer aanzetten. Het schuifje blijft een halve seconde op AAN staan en "veert" dan weer terug naar Uit. Op de webpagina van de Itho lijkt alles in orde. Ik heb op het RESET Tabblat een "Restart Device" gedaan, maar dat gaf geen oplossing. WiFi Status is "WL_Connected" (trouwens: wat is AP active en AP remaining?), MQTT Status is "Connected", Itho I2C connection status is "connected". Wat kan ik doen? Update: hij blijkt nu aan te staan en ik kan hem in HA niet meer uit krijgen (schijfje "veert" weer terug naar AAN). Op zijn eigen webpagina kan ik hem wel uit zetten (dwz op nul toeren zetten).
Aanvulling: ik kan hem op z'n 'eigen' webpagina "WiFi controller for Itho" aan zetten (een toerental instellen) en uit zetten (toeren op nul). En in HA op het overzicht wordt dan de goede toestand getoond. Ik kan hem daar echter niet bedienen: als hij aan staat kan ik hem niet uitzetten en als hij uit staat kan ik hem niet aan zetten (schuifje 'veert' terug).
Ik heb het idee dat dit bij meer mensen niet optimaal werkt, ik heb een vergelijkbaar probleem dat ik heb opgelost door de boel rechtstreeks via mqtt aan te sturen. Wellicht dat het beter werkt in een volgende firmwareversie.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisdeheld
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-04 10:12
HF5236 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:35:
Ik had ook problemen na enkele powercycles bij werkzaamheden in huis. Uiteindelijk kwam de add-on module via WiFi weer terug. Maar fan control deed het niet meer. Workaround bleek voorlopig een downgrade naar 2.8.0 en dan direct weer upgraden naar 2.9.0b11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim-V
Zie mijn vorige post:

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen - vinden waar de fout zit? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeAtZuwe
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 25-04 09:40
Beetje late reactie, intussen is gebleken dat met besturingsprint van de ITHO HRU350 defect was $$$$$$
Deze is nu vervangen.

De Airfilter counter geeft nu 178 aan, maar wat zegt dit.
Bij welke waarde is het filter vuil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
Dat is het aantal uur sinds filterwissel (of in dit geval waarschijnlijk sinds het opstarten van de nieuwe print).
Met parameter 49 op de Itho Settings pagina kun je instellen na hoeveel maanden het filter vuil is.
Daarna gaat de status LED op de HRU 350 oranje knipperen.

Het aantal maanden dat ingesteld moet worden, hangt van het soort filter af dat gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
HF5236 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 14:01:
[...]

Heb hem via het ap benaderd na een powercycle. Daarvoor was deze niet zichtbaar. Toen de wifi credentials gecheckt en die waren goed. Zag alleen nergens dat hij niet verbonden was

Uiteindlijk lag een van mn acces points er uit denk ik want heb deze ook gereset en nu werkt alles weer
Gaat toch nog niet helemaal goed helaas. Heb wel volledige wifi dekking in huis en bij de itho maar de module vind mn netwerk niet meer. Wel 25 andere netwerken alleen mn eigen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim-V
@ Sharky:
Ik heb het idee dat dit bij meer mensen niet optimaal werkt, ik heb een vergelijkbaar probleem dat ik heb opgelost door de boel rechtstreeks via mqtt aan te sturen.
Hoe doe je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Pim-V schreef op donderdag 24 april 2025 @ 01:57:
Zie mijn vorige post:

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen - vinden waar de fout zit? :S
Zou je iets meer info kunnen geven? Gezien je een toerental kan instellen gok ik dat je een CVE hebt.
Welke versie van de firmware heb je?
Hoe heb je de integratie met HA gedaan?

Heb je nog settings veranderd (bijv. i2c commandos uitgezet, Map RF remotes to virtual remote aan gezet oid)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
makooy schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:36:
[...]

@arjenhiemstra zou je misschien nog een keer mee willen kijken? Moet nog steeds de itho box na enkele dagen fysiek uit stopcontact halen en er weer in steken als ik wil dat de ithowifi blijft werken :?
Sorry, ja uiteraard! Stuur maar even een mailtje dan maken we een afspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adjuhy
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 26-04 22:01
Wie o wie kan me helpen....

Als ik een type 2 commando verstuur vanuit mijn Homey Flow via de MQTT Device aangemaakt bijv.

Topic: Itho/cmd

Dan verandert mijn ventilatorspeed naar 0% in het ip-adres-browser van de Itho wifi Add-on. Terwijl in de realiteit het naar een soort auto of medium stand geschakeld is.

Betreft het volgende:
- CVE-Optima Inside (inclusief CO2+Vocht Sensor)
- Virtual remote is gekoppeld
- Force Medium Mode on
- Gebruit MQTT Client, Hub, Broker
- Slider in MQTT Device werkt wel gewoon (echter slechts +/- 30 sec)

Ik hoor graag wie me hiervan kan verlossen. :D Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFFmse3llp8EnC3HRqNci2eXH9E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XD31av4a1ZONz0UGyRBm0OVm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yEKc_i9q0genbipQxyludYbQYxE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m0K0GjANpc00MQkmrdy06Xj9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BtRavivty3lSDNHL0yU4iuU3zVg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gqJlycaVRF3Yjagy0aQJHLjv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Adjuhy schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 23:44:
Wie o wie kan me helpen....

Als ik een type 2 commando verstuur vanuit mijn Homey Flow via de MQTT Device aangemaakt bijv.

Topic: Itho/cmd

Dan verandert mijn ventilatorspeed naar 0% in het ip-adres-browser van de Itho wifi Add-on. Terwijl in de realiteit het naar een soort auto of medium stand geschakeld is.

Betreft het volgende:
- CVE-Optima Inside (inclusief CO2+Vocht Sensor)
- Virtual remote is gekoppeld
- Force Medium Mode on
- Gebruit MQTT Client, Hub, Broker
- Slider in MQTT Device werkt wel gewoon (echter slechts +/- 30 sec)

Ik hoor graag wie me hiervan kan verlossen. :D [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
De slider is de input voor een type 1 commando en geeft ook de laatst ingestelde stand weer. Aangezien je een optima inside hebt ben je eigenlijk aangewezen op type 2, je doet dus het juiste voor je model itho d:)b

De slider heeft in deze situatie eigenlijk geen toegevoegde waarde, als het goed is gaat de slider weg als je het i2c commando "CVE fan control (PWM2I2C)" uit zet.
De knoppen op de pagina zullen dan ook correct low, medium, high commando's versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adjuhy
Hi Arjen,

Dank je wel. Helaas heeft dit nog niet geholpen. Mijn ventilatie reageert nog steeds niet op de commando vanuit Homey of MQTT Explorer. Nog andere ideeen? Is de commando die ik verstuur ook wel correct? Maakt het nog uit of ik "timer1" zou gebruiken of ["high","timer1"] als bericht?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6wuBMyu-6xPKiZr9sUHY_PVEUkg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wwDcuY9IZmGjcPcBP5PrOgv8.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLtduAh9oFl9C8XEnWDwpwWjFcA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Qt1Lw0oehA7wq9pga7Ya1rgH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adjuhy
Ik denk dat ik het heb gevonden! Mijn commando was niet compleet.....

I.p.v. enkel "high" als bericht te sturen diende ik onderstaande volledige bericht te versturen en dat werkt. :D

{
"dtype": "ithofan",
"vremoteindex": 0,
"vremotecmd": "high"
}

Yeaaaah!!! nu kan ik alleen even het optimaal instellen. Heel blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Adjuhy schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 17:05:
Ik denk dat ik het heb gevonden! Mijn commando was niet compleet.....

I.p.v. enkel "high" als bericht te sturen diende ik onderstaande volledige bericht te versturen en dat werkt. :D

{
"vremoteindex": 0,
"vremotecmd": "high"
}

Yeaaaah!!! nu kan ik alleen even het optimaal instellen. Heel blij.
Nice work! Als het goed is kan dit stukje weg btw:
code:
1

Dat zou alleen nodig moeten zijn ihgv domoticz

In dit geval zou zelfs enkel:
code:
1
{"vremotecmd": "high"}

voldoende moeten zijn, die default namelijk naar virtual remote index 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim-V
@arjenhiemstra
Zou je iets meer info kunnen geven? Gezien je een toerental kan instellen gok ik dat je een CVE hebt.
Welke versie van de firmware heb je?
Hoe heb je de integratie met HA gedaan?

Heb je nog settings veranderd (bijv. i2c commandos uitgezet, Map RF remotes to virtual remote aan gezet oid)?
Ik heb alleen de noodzakelijke settings ingesteld, geen i2c commando's uitgezet en er zijn geen (virtual) remotes verbonden.

Ik heb een CVE ECO 2SP, Artnr 545-5034.
Data van zijn eigen webpagina's:
- Hardware revision: 2
- Current firmware version: 2.8.0
- Itho I2C connection status: connected
- WiFi status: WL_CONNECTED
- Disabled I2C commands: Ventilation status (31DA), Fan system status (31D9), WPU counters (4210).
- MQTT Status: CONNECTED
- Config version: 005

Itho settings:
- tho device type: Unkown device type
- Itho hw version: 19
- Itho fw version: 1
- Manufacturer: 0

In HA is het een device in de MQTT integration (fan)
In het begin kon ik de Itho bedienen zowel via zijn eigen home-page als via HA: Device info - Controls en Overzicht (lovelace/0).
Maar nu kan ik hem alleen nog bedienen via z'n web-interface.
De daar uitgevoerde commando's zijn te zien in HA's logbook.
De in HA weergeven status is correct (volgt de commando's gegeven via de web-interface).
Maar de in HA gegeven commando's hebben geen effect:
bijvoorbeeld: als ik het schuifje naar "Aan" schuif "veert" het na ca. 1 sec. weer terug.
Oorzaak van de verandering is mij onbekend, mogelijk is de voedingsspanning onderbroken geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim-V
@arjenhiemstra Aanvulling op mijn vorige post (nr. 242):
De laatste regels van de logfile op de webinterface zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
2025-04-24 01:26:36 I: Hostname: nrg-itho-f654
2025-04-24 01:26:36 I: mDNS: started
2025-04-24 01:26:36 I: Webserver: started
2025-04-24 01:26:36 I: MQTT: connected, System config: 1
2025-04-24 01:26:36 I: I2C init: QueryStatus
2025-04-24 01:26:35 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:0
2025-04-24 01:26:35 I: I2C init: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x04 fw:0x01 hw:0x13
2025-04-24 01:26:32 I: Timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3 
2025-04-24 01:26:32 I: WiFi: connection successful
2025-04-24 01:26:26 I: wifi AP mode started
2025-04-24 01:26:24 E: Unable to set wifi disconnect
2025-04-24 01:26:22 I: I2C sniffer capable hardware: yes
2025-04-24 01:26:22 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.8.0
2025-04-24 01:26:21 I: Device UUID: 13f45cad-47c8-4e1f-83a0-bb849a1547d0
2025-04-24 01:26:21 I: System boot, last reset reason: SW_RESET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Pim-V schreef op zondag 27 april 2025 @ 18:16:
@arjenhiemstra Aanvulling op mijn vorige post (nr. 242):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
2025-04-24 01:26:36 I: Hostname: nrg-itho-f654
2025-04-24 01:26:36 I: mDNS: started
2025-04-24 01:26:36 I: Webserver: started
2025-04-24 01:26:36 I: MQTT: connected, System config: 1
2025-04-24 01:26:36 I: I2C init: QueryStatus
2025-04-24 01:26:35 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:0
2025-04-24 01:26:35 I: I2C init: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x04 fw:0x01 hw:0x13
2025-04-24 01:26:32 I: Timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3 
2025-04-24 01:26:32 I: WiFi: connection successful
2025-04-24 01:26:26 I: wifi AP mode started
2025-04-24 01:26:24 E: Unable to set wifi disconnect
2025-04-24 01:26:22 I: I2C sniffer capable hardware: yes
2025-04-24 01:26:22 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.8.0
2025-04-24 01:26:21 I: Device UUID: 13f45cad-47c8-4e1f-83a0-bb849a1547d0
2025-04-24 01:26:21 I: System boot, last reset reason: SW_RESET
toon volledige bericht
Thx!

Zou je de laatste beta eens willen proberen?
https://github.com/arjenh.../tag/Version-2.9.0-beta11

Daar zitten 2 wijzigingen in specifiek voor de fan die jij hebt.

Feat: add support for an older CVE ECO2 version
Feat: Add CVE ECO2 to HA Auto Discovery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim-V
@ArjanHiemstra Ik heb de beta geïnstalleerd. In HA geen verandering: als hij uit staat (via z'n webinterface) kan ik hem in HA niet aan krijgen en als hij aan staat (via z'n webinterface) kan ik hem in HA niet uit krijgen. Wat wel is veranderd: in de webinterface als ik klik op de toerenbalk (op een andere plaats dan waar de slider staat) vliegt de slider eerst naar de klikplaats en onmiddelijk weer terug naar waar hij eerst stond, klik ik dan nogmaals op dezelfde plaats dan blijft de slider daar staan. Als ik klik op één van de toeren-knoppen (low, medium of high) dan duurt het ca. 5 sec voor de slider naar de juiste plaats beweegt. Het logbook in HA registreert correct.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
2025-04-29 20:55:09 I: Hostname: nrg-itho-f654
2025-04-29 20:55:09 I: mDNS: started
2025-04-29 20:55:08 I: Webserver: started
2025-04-29 20:55:08 I: MQTT: connected, System config: 1
2025-04-29 20:55:06 I: I2C init: QueryStatus
2025-04-29 20:55:05 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:0
2025-04-29 20:55:05 I: I2C init: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x04 fw:0x01 hw:0x13
2025-04-29 20:55:05 I: Setup: CC1101 RF module found, chip version: 0x14
2025-04-29 20:55:03 I: Timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3 
2025-04-29 20:55:02 I: WiFi: connection successful
2025-04-29 20:54:57 I: wifi AP mode started
2025-04-29 20:54:56 E: Unable to set wifi disconnect
2025-04-29 20:54:54 I: I2C sniffer capable hardware: yes
2025-04-29 20:54:53 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.9.0-beta11
2025-04-29 20:54:53 I: Device UUID: 13f45cad-47c8-4e1f-83a0-bb849a1547d0
2025-04-29 20:54:53 I: System boot, last reset reason: SW_RESET
2025-04-29 20:54:48 I: Reboot requested
2025-04-29 20:46:17 I: I2C init: QueryStatus
2025-04-29 20:46:17 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:0
2025-04-29 20:46:17 I: Hostname: nrg-itho-f654
2025-04-29 20:46:17 I: mDNS: started
2025-04-29 20:46:17 I: Webserver: started
2025-04-29 20:46:16 I: MQTT: connected, System config: 1
2025-04-29 20:46:16 I: I2C init: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x04 fw:0x01 hw:0x13
2025-04-29 20:46:15 I: Setup: CC1101 RF module found, chip version: 0x14
2025-04-29 20:46:13 I: Timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3 
2025-04-29 20:46:13 I: WiFi: connection successful
2025-04-29 20:46:08 I: wifi AP mode started
2025-04-29 20:46:07 E: Unable to set wifi disconnect
2025-04-29 20:46:04 I: I2C sniffer capable hardware: yes
2025-04-29 20:46:04 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.9.0-beta11
2025-04-29 20:46:04 I: Device UUID: 13f45cad-47c8-4e1f-83a0-bb849a1547d0
2025-04-29 20:46:04 I: System boot, last reset reason: SW_RESET
2025-04-29 20:45:44 I: Firmware update: nrgitho-v2.9.0-beta11.bin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim-V
@arjenhiemstra Aanvulling
Op het HA Discovery tabblat staat:
Itho status items not (completely) loaded yet:
I2C command 2401 activated but not ready
Reload to try again or disable I2C commands which might be unsupported for your device.
Kan je daar iets mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MZys
  • Laatst online: 02-05 22:20
Hoi allemaal,
Recent heb ik een module gekocht, non-cve, voor mijn WPU 4G. Nu zag ik dat er veel uitgelezen of ingesteld kan worden, maar dat niet alles wat je zou willen heel makkelijk via de webinterface kan (naja, niet wat ik kan vinden).

Na flink wat zoeken op internet, kom ik dan toch hier uit om te kijken of hier kennis van is.

Eigenlijk wil ik vooral kijken of ik het laagstroomtarief kan instellen via de module. Dat kan via de thermostaat, maar via de wifi-module is dat natuurlijk veel makkelijker.

De i2c modbus module van itho zelf lijkt meer mogelijkheden te hebben. Maar er komen zaken over die lijken op de module Arjen. In de handleidingen van beide komt bijvoorbeeld index 15 register 4030 voorbij over laagtarief instellen. Kan ik dan een en ander overnemen uit die i2c modbus handleiding? Bijvoorbeeld index 27 register 4054; Elektrisch element aan/uit zetten?

Al met al, zou ik vooral de warmtepomp mijn ketel willen laten vullen en verwarmen op momenten dat de zonnepanelen stroom opwekken. Of, als er weinig zon is, tijdens laagtarief? Of, ultiem toekomstig misschien, als dynamisch contract bijna verplicht wordt, of het meest gunstige moment.

Iemand hier ideeën over (en of het kan)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04:22
MZys schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:08:
Hoi allemaal,
Recent heb ik een module gekocht, non-cve, voor mijn WPU 4G. Nu zag ik dat er veel uitgelezen of ingesteld kan worden, maar dat niet alles wat je zou willen heel makkelijk via de webinterface kan (naja, niet wat ik kan vinden).

Na flink wat zoeken op internet, kom ik dan toch hier uit om te kijken of hier kennis van is.

Eigenlijk wil ik vooral kijken of ik het laagstroomtarief kan instellen via de module. Dat kan via de thermostaat, maar via de wifi-module is dat natuurlijk veel makkelijker.

De i2c modbus module van itho zelf lijkt meer mogelijkheden te hebben. Maar er komen zaken over die lijken op de module Arjen. In de handleidingen van beide komt bijvoorbeeld index 15 register 4030 voorbij over laagtarief instellen. Kan ik dan een en ander overnemen uit die i2c modbus handleiding? Bijvoorbeeld index 27 register 4054; Elektrisch element aan/uit zetten?

Al met al, zou ik vooral de warmtepomp mijn ketel willen laten vullen en verwarmen op momenten dat de zonnepanelen stroom opwekken. Of, als er weinig zon is, tijdens laagtarief? Of, ultiem toekomstig misschien, als dynamisch contract bijna verplicht wordt, of het meest gunstige moment.

Iemand hier ideeën over (en of het kan)?
toon volledige bericht
De kennis over "manual control" (handbediening) komt grotendeels uit de handleiding van de i2c modbus module. In principe zou alles wat de i2c modbus module kan, ook moeten kunnen met de ithowifi module.

In de wiki van de ithowifi module kun je zien hoe dat werkt:
https://github.com/arjenh...mp-support#manual-control

Het elektrisch element activeren zou moeten werken. Ik kan het niet testen, want ik heb dat element niet.

Lees ook goed de startpost van dit topic door. Manual control is niet bedoeld voor consumenten en zeker niet gebruiksvriendelijk en/of veilig.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:15
arjenhiemstra schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 01:13:
[...]

Dat betekend dat we alleen het join proces moeten implementeren zodat de itho deze commando's accepteert zonder dat er een echte CO2 remote aanwezig is. Daarna moet het dus mogelijk zijn om ook de HRU traploos te sturen zonder dat je daadwerkelijk een RFT CO2 nodig hebt! lijkt het, nice!!
Hoi Arjen, is dit iets waar iemand al mee bezig is? Ik heb eens een poging gedaan om dit te begrijpen en het zelf proberen in te hacken, maar ben er niet mee verder gekomen. @SaEnSa heb ik ook al eens gevraagd maar die lijkt niet meer op tweakers te komen.
Er is overigens ook al een feature request van: https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/issues/196

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Pim-V schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:10:
@arjenhiemstra Aanvulling
Op het HA Discovery tabblat staat:

[...]

Kan je daar iets mee?
Heb je al iets met deze melding gedaan?
Zolang deze melding er is zal er geen nieuwe HA Discovery info verzonden worden. Je hebt de 2401 i2c functie geactiveerd maar deze is blijkbaar niet beschikbaar op het model CVE dat jij hebt.

Als je deze uitzet zou die melding moeten verdwijnen. De eventueel eerder discovered devices in HA lun je het beste verwijderen.
Als je daarna de add-on opnieuw opstart zal die zich opnieuw gaan melden bij HA.

[ Voor 3% gewijzigd door arjenhiemstra op 06-05-2025 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Pejdref schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:49:
[...]

Hoi Arjen, is dit iets waar iemand al mee bezig is? Ik heb eens een poging gedaan om dit te begrijpen en het zelf proberen in te hacken, maar ben er niet mee verder gekomen. @SaEnSa heb ik ook al eens gevraagd maar die lijkt niet meer op tweakers te komen.
Er is overigens ook al een feature request van: https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/issues/196
Ik heb het nog niet voor elkaar gekregen helaas. Ik heb wel een join succesvol kunnen voltooien maar het de fake CO2 data die ik construeer lijkt nog niet geslikt te worden door de itho.
Ik hoop zsm weer tijd te vinden om er in te duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eubsa
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08-05 20:09
Vraag over BYPASS KLEP HRU 350.

Sinds 2 jaar maak ik met veel plezier gebruik van de Arjen Hiemstra add-on icm HA. Bedankt Arjen voor deze ontwikkeling. In de herfst en winter werkt het super. De WTW stuur ik aan op basis van CO2 niveau’s in woonkamer en slaapkamers. De WTW schakelt uit als CO2 in alle kamers onder 500 komt, als er niemand thuis is dus.

Maar in voorjaar en zomer blijf ik worstelen met aansturen van de Bijpass klep. In de zin dat deze niet open gaat als het zinvol is om met buitenlucht te koelen en weer dicht is als het buiten warmer is als binnen. Resultaat is dat in ons erg goed geïsoleerde huis het vaak te warm is. Waardoor er extra gekoeld moet worden met de warmtepomp. Niet goed dus.

Ik denk nu aan 2 mogelijkheden:

1) (Par 47) Manual valve position te gaan gebruiken, deze heeft nu waarde NUL en kan naar -800 en 800. Ik heb het idee dat de min en plus kant bedoeld zijn voor Bypass versus Vortsklep. Ik kan dit gaan testen, maar wil graag weten of iemand hier al ervaring mee heeft.

2) De Bypass klep rechtstreeks, dus buiten de WTW unit om, te gaan aansturen vanuit HA. Hier zal een voeding en elektronische besturing voor nodig zijn.

Vragen:

1) Heeft iemand ervaring met mogelijkheid 1, dus door middel van configuratie parameters de Bypass klep bijsturen?

2) De Servomotor bypass-/vorstklep die ik gevonden heb heeft 6 draden om aan te sluiten. Heeft iemand misschien al een oplossing om deze aan te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim-V
@arjenhiemstra
Arjen Hiemstra schreef: Heb je al iets met deze melding gedaan?
Zolang deze melding er is zal er geen nieuwe HA Discovery info verzonden worden. Je hebt de 2401 i2c functie geactiveerd maar deze is blijkbaar niet beschikbaar op het model CVE dat jij hebt.

Als je deze uitzet zou die melding moeten verdwijnen. De eventueel eerder discovered devices in HA lun je het beste verwijderen.
Als je daarna de add-on opnieuw opstart zal die zich opnieuw gaan melden bij HA.
Ik heb niets met die melding gedaan omdat mij niet duidelijk was wat ik zou moeten doen. Ik had/heb geen 2401 i2c functie geactiveerd en weet ook niet hoe ik die zou moeten uitzetten (tabblat "system settings" bij "System status (2401) off?). Ik weet/zie ook niet hoe ik eerder discovered devices uit HA kan verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrede
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:30
Eubsa schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:34:

Maar in voorjaar en zomer blijf ik worstelen met aansturen van de Bijpass klep. In de zin dat deze niet open gaat als het zinvol is om met buitenlucht te koelen en weer dicht is als het buiten warmer is als binnen. Resultaat is dat in ons erg goed geïsoleerde huis het vaak te warm is. Waardoor er extra gekoeld moet worden met de warmtepomp. Niet goed dus.
De werking van de bypass is hier uitgelegd. Klopt dit met jouw waarnemingen? Geven de temperatuursensoren realistische waarden?
(ik denk overigens dat je van de koeling van die bypass niet al te veel moet verwachten, 's nachts zal de WTW toch al niet op vol vermogen draaien vanwege het geluid).
Ik denk nu aan 2 mogelijkheden:

1) (Par 47) Manual valve position te gaan gebruiken, deze heeft nu waarde NUL en kan naar -800 en 800. Ik heb het idee dat de min en plus kant bedoeld zijn voor Bypass versus Vortsklep. Ik kan dit gaan testen, maar wil graag weten of iemand hier al ervaring mee heeft.
Ik heb het wel eens getest. Je kunt inderdaad op deze manier de bypass (met een positieve waarde) of vorstklep (met een negatieve waarde) openzetten, maar dan moet je de Manual control parameter ook op 1 zetten (dus de toerentallen ook zelf regelen, maar zo te zien doe je dat al via MQTT).
2) De Bypass klep rechtstreeks, dus buiten de WTW unit om, te gaan aansturen vanuit HA. Hier zal een voeding en elektronische besturing voor nodig zijn.
Aan dit soort knutselwerk ga ik me niet wagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvtslot
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-05 21:32
Wie kan mij (in een PM) helpen aan de wachtwoorden voor gebruik van de Itho Servicetool? Gaat me dan met name om de WPU, Autotemp, Demandflow en CVE Fan. Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eubsa
janbrede schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 17:08:
[...]

De werking van de bypass is hier uitgelegd. Klopt dit met jouw waarnemingen? Geven de temperatuursensoren realistische waarden?
(ik denk overigens dat je van de koeling van die bypass niet al te veel moet verwachten, 's nachts zal de WTW toch al niet op vol vermogen draaien vanwege het geluid).

[...]

Ik heb het wel eens getest. Je kunt inderdaad op deze manier de bypass (met een positieve waarde) of vorstklep (met een negatieve waarde) openzetten, maar dan moet je de Manual control parameter ook op 1 zetten (dus de toerentallen ook zelf regelen, maar zo te zien doe je dat al via MQTT).

[...]

Aan dit soort knutselwerk ga ik me niet wagen...
toon volledige bericht
Dank je wel Janbrede voor snelle reactie.

De uitleg van de werking van de bypass, waarvan je de URL door gaf, kende ik. En dit klopt met mijn waarneming. De bypass dicht doen gaat goed. Open doen op het moment dat ik denk dat dit beter zou werken is mij niet goed gelukt. Daarom mijn idee om dit anders aan te gaan pakken.

Koeling met koude nacht lucht via de WTW bijpass zal inderdaad beperkt zijn, maar nu doet de WTW zijn best om zoveel mogelijk warmte binnen te houden en dat werkt heel goed. Het verschil tussen warmte binnen houden of koude buitenlucht in blazen zal verwacht ik wel substantieel zijn.

Ik heb kleppen, die bestuurd worden door HA op basis van CO2 waardes, toegepast in de aanvoer luchtkanalen naar de kamers. In de aan en afvoer van en naar buiten en in de aan en afvoer van de kamers meet ik de temperatuur van de lucht. De temperatuur die de HRU 350 meet komt daar bij in de buurt. De CO2 meting van de HRU is niet goed.

Ik heb nu zoals je aangaf de bypass op manueel gezet en fan speed vastgezet. Ik ga aankijken hoe dat de komende dagen werkt.

[ Voor 0% gewijzigd door Eubsa op 06-05-2025 18:44 . Reden: typefout ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
Het nadeel van het bedienen van de bypass met manual control is dat je de snelheid van de ventilatoren ook moet regelen. Als je dat al doet, geldt dat mogelijk niet. Tevens wordt door de HRU sw het toerental van de toevoerventilator aanpast wanneer de bijpass open gezet wordt om de balans tussen toevoer en afvoer in stand te houden. Daar zul je dan ook zelf voor moeten zorgen. Ook de vorstklep niet vergeten....

Zelf regel ik de bypass via de api dmv par 13: "Wanted temp bypass regulation (°C)". Als ik die op 30 zet, blijft/gaat de bypass dicht. Als er reden is om de bypass open te zetten, zet ik par 13 op 17 en gaat de bypass open.
In dat geval moeten wel de condities voor een open bypass aanwezig zijn. Ook blijft de bypass altijd minimaal 20 minuten open of dicht. Dat maakt experimenteren soms verwarrend/lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Pim-V schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:47:
@arjenhiemstra

[...]

Ik heb niets met die melding gedaan omdat mij niet duidelijk was wat ik zou moeten doen. Ik had/heb geen 2401 i2c functie geactiveerd en weet ook niet hoe ik die zou moeten uitzetten (tabblat "system settings" bij "System status (2401) off?). Ik weet/zie ook niet hoe ik eerder discovered devices uit HA kan verwijderen.
Sorry, met "je hebt" bedoelde ik niet dat jij dat gedaan hebt maar dat de functie aan staat op je add-on. Dat is standaard zo. Tot nu toe hadden alle itho devices support voor deze query. Dit type oudere fan blijkbaar niet.

Idd uit te zetten door "system settings" bij "System status (2401) off.

Verwijderen uit HA kan als volgt:
Settings -> Devices & Services -> MQTT -> x Devices
Je krijgt nu een lijst te zien met al je MQTT devices. Als daar niets van de add-on tussen staat dan kun je deze stap overslaan. Als je daar wel iets van de add-on ziet:
Klik op het device -> onder het kopje "Device info" staan rechts onderin 3 puntjes onder elkaar -> daar in het menu kun je op delete klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryVSjoris
@arjenhiemstra
Werkt de plug-in straks ook met Homebridge v2.0 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
HarryVSjoris schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 23:05:
@arjenhiemstra
Werkt de plug-in straks ook met Homebridge v2.0 ?
Zie https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/wiki/HomeBridge . Als homebridge 2.0 uit is, is het aan plug-in Developers om een update te doen indien nodig. Homebridge ontwikkeling lijkt al maanden stil te liggen op basis van hun GitHub activiteit, dus waarom denk je dat het niet meer werkt als het met 1.9 wel werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryVSjoris
smesjz schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 23:41:
[...]

Zie https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/wiki/HomeBridge . Als homebridge 2.0 uit is, is het aan plug-in Developers om een update te doen indien nodig. Homebridge ontwikkeling lijkt al maanden stil te liggen op basis van hun GitHub activiteit, dus waarom denk je dat het niet meer werkt als het met 1.9 wel werkt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ayR_vIBqgyzK7kqHXaPIV9PZoyc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rAfxi1JQWeFIgipQhfIfEati.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Dat ligt bij https://github.com/jvandenaardweg/homebridge-itho-daalderop

Maar die melding zegt ook "might not be ready", ik neem aan dat je gewoon geprobeerd hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnvolkering
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:39
Hoi Community,
Ik zou graag wat feedback willen hebben betreft de haalbaarheid van mijn use-case.

Dit is mijn situatie:
Ik heb de module geinstalleerd in mijn CVE box en deze is zichbaar in home assistant.
De CVE box is uitgerust met een perilex welke is hard-wired in de auto-mode.
De CVE box wordt voornamelijk gebruikt voor vocht afzuiging in de badkamer.

Dit is mijn use-case:
Overdag zou ik de CVE box dmv de auto-mode zelf mbv de vocht sensor de badkamer willen ontvochtigen. Dus als er gedoucht is gaat de fan in de box zelfstandig harder draaien totdat de luchtvochtigheid gezakt is (de normale ITHO functionaliteit). Daarom heb ik de box dmv de perilex hardwired in auto-mode.
Het nadeel hiervan is dat de fan 24/7 blijft draaien. Welliswaar in een lage stand als vocht laag is, maar hij blijft wel draaien. Dit wil ik optimalizeren om hem s'avonds/s'nachts uit te zetten. (Voornamelijk om 'swinters niet onnodig een verwarmde badkamer af te koelen).
Echter, als ik in home assistant de fan switch (welke met de standaard integratie word aangemaakt) uitzet, springt deze gelijk weer aan.
Ik denk dat dit komt omdat de box hardwired in Auto-mode staat. Klopt dit?

Mijn idee was om een simpele automation te maken om deze switch tussen 11pm en 6am uit te zetten, maar dit gaat dus niet :-(

Mijn vraag is eigenlijk eenvoudig: kan ik de fan switch van home assistant gebruiken als de CVE box in auto mode staat?

Ik begrijp dat ik de box uit auto-mode kan halen en gelijkwaardige automation in home assistant kan maken, maar ik wil liever decentralizeren en deze regeling door de CVE box zelfstandig laten uitvoeren.

Ik heb gezocht in dit forum, maar geen bruikbare informatie kunnen vinden om dit te verklaren.
Wellicht niet goed gezocht. Mijn excuses alvast :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
johnvolkering schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:14:
Hoi Community,
Ik zou graag wat feedback willen hebben betreft de haalbaarheid van mijn use-case.

Dit is mijn situatie:
Ik heb de module geinstalleerd in mijn CVE box en deze is zichbaar in home assistant.
De CVE box is uitgerust met een perilex welke is hard-wired in de auto-mode.
De CVE box wordt voornamelijk gebruikt voor vocht afzuiging in de badkamer.

Dit is mijn use-case:
Overdag zou ik de CVE box dmv de auto-mode zelf mbv de vocht sensor de badkamer willen ontvochtigen. Dus als er gedoucht is gaat de fan in de box zelfstandig harder draaien totdat de luchtvochtigheid gezakt is (de normale ITHO functionaliteit). Daarom heb ik de box dmv de perilex hardwired in auto-mode.
Het nadeel hiervan is dat de fan 24/7 blijft draaien. Welliswaar in een lage stand als vocht laag is, maar hij blijft wel draaien. Dit wil ik optimalizeren om hem s'avonds/s'nachts uit te zetten. (Voornamelijk om 'swinters niet onnodig een verwarmde badkamer af te koelen).
Echter, als ik in home assistant de fan switch (welke met de standaard integratie word aangemaakt) uitzet, springt deze gelijk weer aan.
Ik denk dat dit komt omdat de box hardwired in Auto-mode staat. Klopt dit?

Mijn idee was om een simpele automation te maken om deze switch tussen 11pm en 6am uit te zetten, maar dit gaat dus niet :-(

Mijn vraag is eigenlijk eenvoudig: kan ik de fan switch van home assistant gebruiken als de CVE box in auto mode staat?

Ik begrijp dat ik de box uit auto-mode kan halen en gelijkwaardige automation in home assistant kan maken, maar ik wil liever decentralizeren en deze regeling door de CVE box zelfstandig laten uitvoeren.

Ik heb gezocht in dit forum, maar geen bruikbare informatie kunnen vinden om dit te verklaren.
Wellicht niet goed gezocht. Mijn excuses alvast :-(
toon volledige bericht
Motor helemaal uit zetten kan wel maar bij de versie van de CVE die jij hebt schakelt dat de automatische vochtsturing uit. De fan kan met de humidity sensor actief zelfstandig niet naar 0 geregeld worden.
Hier is wat meer info te vinden:
https://github.com/arjenh...-wont-go-lower-than-ie-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnvolkering
arjenhiemstra schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:37:
[...]

Motor helemaal uit zetten kan wel maar bij de versie van de CVE die jij hebt schakelt dat de automatische vochtsturing uit. De fan kan met de humidity sensor actief zelfstandig niet naar 0 geregeld worden.
Hier is wat meer info te vinden:
https://github.com/arjenh...-wont-go-lower-than-ie-30
ok. volgens die instructie heb ik geprobeerd de min fan speed op 20 te zetten , maar de "update" of save lijkt niet door de komen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_AobJVm7bCAHQOXpGIOjfLns8AI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5sjCn0zOLHgEzI0csdIeWeAe.png?f=fotoalbum_large

Dit blijft (nu al 5min) zo staan. hoe kan ik dit opslaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim-V
arjenhiemstra schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 23:17:

Sorry, met "je hebt" bedoelde ik niet dat jij dat gedaan hebt maar dat de functie aan staat op je add-on. Dat is standaard zo. Tot nu toe hadden alle itho devices support voor deze query. Dit type oudere fan blijkbaar niet.

Idd uit te zetten door "system settings" bij "System status (2401) off.

Verwijderen uit HA kan als volgt: [..]
Bedankt voor je geduld. Excuses niet nodig. Ben blij met je hulp. Ik heb de '2401' uit gezet (en op dezelfde pag. gesaved). De device verwijderd uit HA. De add-on opnieuw opgestart. Opnieuw in HA gevonden. Helaas nog zelfde probleem. Firmware van de add-on teruggezet naar 2.8.0. Device opnieuw verwijderd uit HA. De add-on weer opnieuw opgestart. Weer in HA teruggevonden. Helaas probleem nog steeds aanwezig. Kan hem aan en uit zetten via z'n web-interface en HA 'volgt' de status netjes. Kan hem niet via HA bedienen (schuifje 'veert terug'). Oorspronkelijk kon dat wel. Geen idee waarom dat niet meer functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
johnvolkering schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:30:
[...]

ok. volgens die instructie heb ik geprobeerd de min fan speed op 20 te zetten , maar de "update" of save lijkt niet door de komen:
[Afbeelding]

Dit blijft (nu al 5min) zo staan. hoe kan ik dit opslaan?
Ja sorry, dat is een bug. Als je de pagina even reload en het nog een keer probeert werkt het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eubsa
gns1l schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 21:32:
Het nadeel van het bedienen van de bypass met manual control is dat je de snelheid van de ventilatoren ook moet regelen. Als je dat al doet, geldt dat mogelijk niet. Tevens wordt door de HRU sw het toerental van de toevoerventilator aanpast wanneer de bijpass open gezet wordt om de balans tussen toevoer en afvoer in stand te houden. Daar zul je dan ook zelf voor moeten zorgen. Ook de vorstklep niet vergeten....

Zelf regel ik de bypass via de api dmv par 13: "Wanted temp bypass regulation (°C)". Als ik die op 30 zet, blijft/gaat de bypass dicht. Als er reden is om de bypass open te zetten, zet ik par 13 op 17 en gaat de bypass open.
In dat geval moeten wel de condities voor een open bypass aanwezig zijn. Ook blijft de bypass altijd minimaal 20 minuten open of dicht. Dat maakt experimenteren soms verwarrend/lastig.
Dank je wel voor feedback, ik ga met parameter 13 experimenteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnvolkering
arjenhiemstra schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:31:
[...]

Ja sorry, dat is een bug. Als je de pagina even reload en het nog een keer probeert werkt het wel
Ik krijg hem op geen mogelijkheid deze aanpassing te accepteren.
Ik heb de page reload in de browser, een andere browser geprobeerd (Firefox en chrome), de forced retrieve settings optie in de pagina, naar de laatste beta geupgrade, maar alles mocht ook niet baten.
Als je geen andere suggesties heb, zal ik het hierbij laten :-(
Toch bedankt voor je suggestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
johnvolkering schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:23:
[...]

Ik krijg hem op geen mogelijkheid deze aanpassing te accepteren.
Ik heb de page reload in de browser, een andere browser geprobeerd (Firefox en chrome), de forced retrieve settings optie in de pagina, naar de laatste beta geupgrade, maar alles mocht ook niet baten.
Als je geen andere suggesties heb, zal ik het hierbij laten :-(
Toch bedankt voor je suggestie.
Weird
Ik heb de bug al gefixed en die staat op GitHub, alleen nog geen nieuwe firmware gemaakt waar die fix in zit. Als je zelf kan compileren kun je het proberen. Zal zsm even een update releasen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:59
rube schreef op zondag 16 maart 2025 @ 14:35:
[...]
Top! Dat is hier ruim voldoende. Deze WTW (voor boven) staat bijna altijd met zelfde toerental te draaien dus dat is prima.
Nu afwachten hoe lang vervanging van de temp sensor gaat duren.
Van de week is de temperatuursensor onder garantie vervangen. Gelukkig kon ik tot die tijd het toerental van de toevoer motor dmv de add-on "vast zetten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim-V
Pim-V schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:57:
[...]

Bedankt voor je geduld. Excuses niet nodig. Ben blij met je hulp. Ik heb de '2401' uit gezet (en op dezelfde pag. gesaved). De device verwijderd uit HA. De add-on opnieuw opgestart. Opnieuw in HA gevonden. Helaas nog zelfde probleem. Firmware van de add-on teruggezet naar 2.8.0. Device opnieuw verwijderd uit HA. De add-on weer opnieuw opgestart. Weer in HA teruggevonden. Helaas probleem nog steeds aanwezig. Kan hem aan en uit zetten via z'n web-interface en HA 'volgt' de status netjes. Kan hem niet via HA bedienen (schuifje 'veert terug'). Oorspronkelijk kon dat wel. Geen idee waarom dat niet meer functioneert.
@ArjanHiemstra Nog iets wat ik kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Pim-V schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:57:
[...]

Als het goed is kun je bij het MQTT device de discovery data zien, zou je die eens willen posten?

Je komt daar al volgt:
Settings -> Devices & settings -> MQTT -> klik op devices
In de lijst met devices selecteer je de gevonden fan.
Als je dat scherm open hebt zie je een kopje "Device info" met daarin 3 puntjes onder elkaar. Daar klikt je op en vervolgens klik je op "MQTT info". Daaronder zie je entities met info. Zou je de info onder "payload"willen posten? Dan kan ik kijken of er misschien een verkeerde config wordt meegestuurd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOynIhAqpr0xmPggq4jLX2YAnyc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k6Gz5r6Xz2Y13zuqvTqAtwQ5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebaszz1
  • Laatst online: 20:35
Ik heb een pging gedaan antwoord te vinden in deze thread maar niet kunnen vinden.

Hoe kan zorg ik dat alle entities gekoppeld worden aan het device?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PX4SHqmassU41cS0L-G-ioYiJaw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pi3fKuFgacRqU6XIyW2h0ANc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJvW8Q7dKWFru8w34AdZfJLNppU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C7eoWv3kIy7GUyYg83I8OZYw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufigbI3lUKoNe60jBp8DbZnq7Yc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Z66bCS5t8yq6OvwGieADNS9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1kEqM7CYFhot2KkZdFgJCY1pldg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9RU68qcvloWp9BeaPcCJYt4x.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/31SYs1KeqJDLsvzsCfQtRoph3IM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/H81JLGJCfS6wsesvvA88tcf3.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Je zou eens kunnen kijken naar https://github.com/jasperslits/haithowifi zodat je geen YAML meer nodig hebt en die entities worden dan gekoppeld aan het device.

Je hebt zo te zien een WPU en een CVE/non-CVE? Ook nog autotemp units?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebaszz1
  • Laatst online: 20:35
smesjz schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:14:
Je zou eens kunnen kijken naar https://github.com/jasperslits/haithowifi zodat je geen YAML meer nodig hebt en die entities worden dan gekoppeld aan het device.

Je hebt zo te zien een WPU en een CVE/non-CVE? Ook nog autotemp units?
Bedankt!

WPU met 2 autotemp units. Die CVE zit momenteel op de WPU.
De spider thermostaten heb ik een USB 868MHz wireless dongles voor nodig met RAMSES II integratie volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04:22
sebaszz1 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:34:
[...]

Bedankt!

WPU met 2 autotemp units. Die CVE zit momenteel op de WPU.
De spider thermostaten heb ik een USB 868MHz wireless dongles voor nodig met RAMSES II integratie volgens mij.
Als je een module van @arjenhiemstra aan je master autotemp hangt dan kun je de temperatuur en setpoint van alle spiders (ook) zien. Maar met een Ramses RF dongle kan het ook, maar dan zie je de klepstanden van de autotemps niet.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Pagina: 1 ... 60 61 Laatste