Goed, na een paar jaar (module gekocht in september 2022)... is het eindelijk tijd geworden om met deze add-on aan de bak te gaan. Met wat puzzlen (MQTT is nieuw voor mij) in HA gekregen.
De slider werkt, knopjes ook. Waar ik tegenaan loop is dat het niet is zoals ik verwacht. Met de knop of slider (in HA) kan ik de snelheid van de afzuiger beinvloeden. Echter dat duurt elke keer maar 50 seconden. In de tabel op de laatste foto in dit berichtje springt "Ventilation setpoint (%)" dan van de 20 (bij min of 44 bij medium) naar -1.
Dit gebeurt ook als ik de knoppen van de add-on module gebruikt, op de afbeelding hieronder is de knop op het rechterscherm gebruikt om naar "laag" te schakelen, maar na (in dit geval 45 (??) seconden schakelt de linker tabel weer naar -1 op de regel : "Ventilation setpoint (%)"
Daaruit komt niet echt een reden voor het waargenomen gedrag naar voren.
Het gedrag:
ik schakel de unit in (stekker erin) alles start op en de zaak komt beschikbaar in HA. Daar schakel ik de afzuiging naar laag (via de knop of de slider). Plaatje van het resultaat hieronder.
-Ventilation setpoint (%) gaat naar 20.
-Fan setpoint (rpm) gaat naar 1185.
Echter na 50 seconden springt de unit terug naar
-Ventilation setpoint (%) gaat naar -1.
-Fan setpoint (rpm) gaat naar 1545.
Na wat zoeken kwam ik een post tegen over wie er prio heeft:
Maar daar kwam niet direct een reden naar voren waarom dit gedrag (die 50 seconden bijvoorbeeld) zouden optreden.
Ik heb wat andere informatie gevangen in schermafbeeldingen en die hieronder geplaatst.
Aanvullende informatie:
Software is vandaag geupdate naar 2.8.
Hardware is 2.0.
Er zit een RV en CO2 sensor in het ding af fabriek.
De afzuiger zit met een reguliere stroom voorziening aangesloten, met de voeding op de pinnetje voor "auto" stand. ik schrijf dit omdat ik een perilex aansluiting heb zitten waar ooit een schakelaar achter zat. Die is er niet meer, ik gebruik slechts 3 draadjes in de perilex; L, N en aarde. De afzuiger werkt in de automatische stand (als er gedouched wordt, gaat ie zuigen).
Deze informatie had ik gelezen, maar ik kan dus wel de snelheid beinvloeden, maar het ding springt terug.
Controlling the speed of a fan
Ik ben een beginner in MQTT, dus mogelijk komen er vragen die eigenlijk niet horen.
[
Voor 3% gewijzigd door
tcw82 op 22-11-2025 20:58
]