Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Pagina: 1 ... 65 66 Laatste
Acties:

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Eduardio schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:04:
[...]

Heel erg bedankt! Nu vind ik mijn vraag ook stom overkomen maar had dat deel niet goed gezien dat het daar zat. Zat ergens anders te oriënteren (en ik vermoedde dus dat ik ook nog wat moest verwijderen, omdat ik al iets heb wat de afstandbediening accepteert). Wat mij wel opvalt, op jouw tweede afbeelding, dan steekt de add-on wat uit naar links. Kan het kastje dan nog wel dicht of moet deze dan altijd open blijven staan?
Dat is perspectief, beeld convergeert naar een centraal punt (camera) wat al vertekend en de add-on zit iets dichter bij de lens waardoor deze groter lijkt dan die daadwerkelijk is.

edit: net even een foto gemaakt met de lens meer boven de rand van de module ter verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4YO1dk4M2OSMDzFAfVre_Fzi2sM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yTzJ7VGUo1ZjxmGX4verSF9y.jpg?f=fotoalbum_large

steekt verdorie die antenne weer uit :P :+

[ Voor 26% gewijzigd door arjenhiemstra op 03-01-2026 21:50 ]

• rjant2
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:59
rjant2 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:12:
Hallo allemaal,
Ook in geniet van dit mooie project waarmee ik mijn Itho HRU 300 aan wil sturen.
Mijn eerste doel was het uitlezen van de CO2 meters en de RF AUTO remote, om dit vervolgens in homeassistent te kunnen plotten, dit werkt :)
Ik heb in de debug log de device id's gevonden en zo een "RF device" gemaakt
[Afbeelding]

Nu zou ik graag de wtw willen kunnen besturen, ik had al gelezen dat dat via een remote moet want bij de hru 300 wordt de besturing niet ondersteund via de i2c.
Dus ik heb een remote gemaakt ook in "RF devices"
[Afbeelding]
Er komen knopjes tevoorschijn, ik heb hem ingeleerd, en ik kan nu de wtw besturen via de web ui.

Nu kom ik uit bij het probleem waar ik tegen aanloop. Ik zou dus graag de wtw aansturen via homeassistant.
Ik heb de entiteit "fan.itho_non_cve_fan" hier kan ik commando's naar toe sturen. Helaas doen deze niets.

Kan iemand uitleggen hoe ik er voor kan zorgen dat het homeassistant mqtt commando daadwerkelijk mijn "virtual_remote" aan kan sturen?

Alvast erg bedankt voor de hulp :)
Ik zou graag mijn vraag van even geleden onder de aandacht willen brengen.
Is er iemand die mij hierbij zou kunnen helpen?

Alvast bedankt :)

• arjenhiemstra
  • Nu online
rjant2 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:15:
[...]

Ik zou graag mijn vraag van even geleden onder de aandacht willen brengen.
Is er iemand die mij hierbij zou kunnen helpen?

Alvast bedankt :)
In de laatste beta versie zit HA auto discovery code voor oa. de HRU300. Die maakt een fan device aan waarmee die standaard RF commando's stuurt. De code gebruikt daarvoor overigens de RF remote op positie 0. Om het te laten werken moet je die je nu op 0 hebt even omwisselen met die op plek 3.
Ik heb het nog niet kunnen testen voor de HRU300 dus ik hoor graag of het werkt!

• rjant2
arjenhiemstra schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:02:
[...]

In de laatste beta versie zit HA auto discovery code voor oa. de HRU300. Die maakt een fan device aan waarmee die standaard RF commando's stuurt. De code gebruikt daarvoor overigens de RF remote op positie 0. Om het te laten werken moet je die je nu op 0 hebt even omwisselen met die op plek 3.
Ik heb het nog niet kunnen testen voor de HRU300 dus ik hoor graag of het werkt!
Ik heb de de RF remote op positie 0 gezet. De besturing via de knoppen in de rij van positie 0 doen het nog.
De knoppen op de hoofd pagina doen het nog niet (zoals verwacht?)

Nu heb ik een update gedaan naar versie: 2.9.0-beta13
Helaas werken de knoppen in rij 0 nu niet meer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Huz9kx-B6bFJAG_L_6G8JoE8mnE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VVnqoIi6tpN3yzst1527iHLh.png?f=fotoalbum_large

Wel komt nu alle extra info door in homeassistent

De knoppen op de hoofd pagina doen het ook nog niet

• JornJ
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:06
arjenhiemstra schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:03:
[...]

Voor de HRU250/300 kun je geen gebruik maken van de virtual remote, de firmware van deze HRU types ondersteund geen virtual remote. De instellingen daarvan doen verder niets en kun je laten voor wat het is.

Qua RF remote, ik zou een remote configureren via RF devices, het beste is om een klassiek type te nemen (rft cve of rft auto) en een niet bestaand ID kiezen (niet een bestaande remote overnemen).
Als je die ingesteld hebt zet je de HRU in learning mode en verstuur je via de RF devices pagina een join met de blauwe knopjes achter de betreffende remote. Als het goed is zou de HRU daarop moeten reageren (maar check voor de zekerheid even de handleiding van de HRU).

Als dit niet werkt is er mogelijk iets aan de hand met de CC1101 module. Zie je iets in de log? Je zou ook de RF debug functie kunnen activeren op de debug pagina en met een fysieke remote testen of er commando's ontvangen worden.
@arjenhiemstra ; Voor HRU300 DZ is een CO2 RFT nodig om zone kleppen aan te sturen. Je advies hierboven is om RFT CVE of RFT AUTO te gebruiken, echter zijn die via het HMI menu niet aan een zone te koppelen. Voordat ik iets vernaggel: Kan een RFT CO2 eventueel ook? Of corrumpeer ik daar mogelijkerwijs iets mee?

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-02 15:55
JornJ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:13:
[...]

@arjenhiemstra ; Voor HRU300 DZ is een CO2 RFT nodig om zone kleppen aan te sturen. Je advies hierboven is om RFT CVE of RFT AUTO te gebruiken, echter zijn die via het HMI menu niet aan een zone te koppelen. Voordat ik iets vernaggel: Kan een RFT CO2 eventueel ook? Of corrumpeer ik daar mogelijkerwijs iets mee?
Wat voor controle wil je precies met je HRU300?
Ik heb een HRU300 DZ en ik gebruik de ithowifi voor:
  • Monitoren status HRU300
  • Monitoren van CO2 waarden in de ruimten
  • Monitoren RV in de badkamer
Alle remotes zitten gewoon aan de HRU gekoppeld en deze kan ik gebruiken om de fanspeed tijdelijk te overrulen.

Mijn RF devices tabblad ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qB7yMy71J92nXzB2JMBoVlLaCzA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IT7YV66B7uTfDh2P2WaNiNaI.png?f=fotoalbum_large

• JornJ
Paulusbrand schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:42:
[...]

Wat voor controle wil je precies met je HRU300?
Ik heb een HRU300 DZ en ik gebruik de ithowifi voor:
  • Monitoren status HRU300
  • Monitoren van CO2 waarden in de ruimten
  • Monitoren RV in de badkamer
Alle remotes zitten gewoon aan de HRU gekoppeld en deze kan ik gebruiken om de fanspeed tijdelijk te overrulen.

Mijn RF devices tabblad ziet er zo uit:
[Afbeelding]
@Paulusbrand ; dank voor je reactie en je vraag.
De controle die ik uiteindelijk zou willen zijn andere CO2 thresholds. Hier zijn settings voor maar die doen bij mij niks.
Mijn gedachte was om een RFT CO2 per zone te emuleren en dan b.v. bij 800ppm een medium en bij 1000ppm een high per zone te sturen. Op deze manier werken de kleppen van de HRU ook mee (mits ppm in andere zone dat toelaat).

Voor de woonzone had ik dit al gedaan:
Fysieke RFT CO2 gepaired aan de HRU, daarna gejoined aan NRG, ID van de printplaat overgenomen, kastje van de stroom gehaald. Werkt perfect: bij 800ppm gaat er een medium command naar de HRU voor woonzone: toert op en draait kleppen. Bij 650 weer terug naar auto.

Het probleem zit in de slaapzone. Op dezelfde manier gedaan, Medium command gaat wel goed, maar de kleppen gaan niet goed: naar de woonzone. Als ik het fysieke kastje dan nog eens aanzet en een medium command stuur, gaat deze wel goed, naar de slaapzone.

Nu vermoed ik dat deze remotes via NRG niet aan een zone gekoppeld zijn en standaard de woonzone bedienen, maar eigenlijk geen idee. De NRG remote stuurt natuurlijk ook geen CO2 waarden mee. Zou wel mooi zijn als dat in de toekomst wel zou kunnen, mocht dat nodig zijn om het te laten werken. Bijv optie om CO2 waarden van fysieke remotes te gebruiken.

Anyway, voor nu had ik bedacht om het opnieuw te doen; fysieke RFT CO2's afmelden en dan:
1. RFT CO2 koppelen aan NRG onder de ID van het fysieke kastje.
2. NRG remote per zone pairen aan de HRU, met de join button op de NRG remote pagina.

Ik vroeg mij af of dit wel zou werken / geen problemen veroorzaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EbgsMFPmhXwnXA3Tsxs9tmtuOrI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qLRGncrXKy0c8vRCU8ukR52c.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door JornJ op 06-01-2026 21:50 ]

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:52
Afgelopen week eindelijk de tijd genomen om mijn Itho box te vervangen zodat ik eindelijk de add-on kon toevoegen. Dit ging allemaal prima en zover ik het zie werkt het apparaat zoals het moet. (meestal) als de luchtvochtigheid omhoog gaat de ventilator harder draaien. Echter heb ik toch een aantal vragen waar ik niet echt een antwoord op kon vinden.

Box:
Itho CVE-S ECO SE (03-00398)

Remote:
RFT-N Auto (04-00161) (ik weet dat deze experimenteel is)

Addon:
Current firmware version: 2.9.0-beta13
Hardware revision: 2

Addon geeft volgende aan betreffende de box:
Itho device type: CVE-Silent
Itho hw version: 57
Itho fw version: 27

Ik heb de remote gekoppeld met de addon en ik heb een virtuele remote gekoppeld met de box. Nu kan ik zowel vanuit de web interface als de remote de box aansturen. Echter als ik kijk naar Faninfo blijft deze continu op auto staat, geen low of high of timer1,2 of 3. Daarnaast lijkt ook selection te blijven staan op 7. Zover ik terug kan vinden zou deze wel moeten wijzigen voor mijn box. Heb ik een andere hw/fw versie van Itho? Zit er een bug in de addon firmware? Of doe ik iets fout? daarnaast als ik de timer gebruik geeft hij ook geen remaining time waarde aan.

Ik weet dat mijn remote nu soort van ondersteund wordt in de beta versie, hij lijkt ook te werken (iig zover ik hem getest heb, heb niet alle functies geprobeerd). Nu kan je op de RF device pagina aangeven dat iests bidirectioneel is, echter ik kan dit niet selecteren. Klopt het dat dat nog niet kan? Zijn er dingen die ik zou moeten testen of loggen om eventuele support hiervan te verbeteren? Of ik de remote veel zal gaan gebruiken weet ik nog niet (waarschijnlijk niet), aangezien mijn doel is meeste te automatiseren met home-assistant.

• Paulusbrand
JornJ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:37:
[...]

@Paulusbrand ; dank voor je reactie en je vraag.
De controle die ik uiteindelijk zou willen zijn andere CO2 thresholds. Hier zijn settings voor maar die doen bij mij niks.
Mijn gedachte was om een RFT CO2 per zone te emuleren en dan b.v. bij 800ppm een medium en bij 1000ppm een high per zone te sturen. Op deze manier werken de kleppen van de HRU ook mee (mits ppm in andere zone dat toelaat).

Voor de woonzone had ik dit al gedaan:
Fysieke RFT CO2 gepaired aan de HRU, daarna gejoined aan NRG, ID van de printplaat overgenomen, kastje van de stroom gehaald. Werkt perfect: bij 800ppm gaat er een medium command naar de HRU voor woonzone: toert op en draait kleppen. Bij 650 weer terug naar auto.

Het probleem zit in de slaapzone. Op dezelfde manier gedaan, Medium command gaat wel goed, maar de kleppen gaan niet goed: naar de woonzone. Als ik het fysieke kastje dan nog eens aanzet en een medium command stuur, gaat deze wel goed, naar de slaapzone.

Nu vermoed ik dat deze remotes via NRG niet aan een zone gekoppeld zijn en standaard de woonzone bedienen, maar eigenlijk geen idee. De NRG remote stuurt natuurlijk ook geen CO2 waarden mee. Zou wel mooi zijn als dat in de toekomst wel zou kunnen, mocht dat nodig zijn om het te laten werken. Bijv optie om CO2 waarden van fysieke remotes te gebruiken.

Anyway, voor nu had ik bedacht om het opnieuw te doen; fysieke RFT CO2's afmelden en dan:
1. RFT CO2 koppelen aan NRG onder de ID van het fysieke kastje.
2. NRG remote per zone pairen aan de HRU, met de join button op de NRG remote pagina.

Ik vroeg mij af of dit wel zou werken / geen problemen veroorzaakt.

[Afbeelding]
Ah kijk, dat verklaard een hoop. Heb je al geprobeerd om de hru te updaten naar de nieuwste versie? Bij mij doen de instellingen voor de co2 thresholds het wel nl.
Je kunt je laptop aansluiten op de hmi via micro-usb en met de itho service tool de laatste versie flashen. Ik zou voor de zekerheid je laptop niet aan de netstroom hangen als je dit doet, ik weet niet of de "min" van de usb aansluiting echt "nul" is. Bij veel itho apparaten is dit niet het geval voor de debug aansluiting.

• JornJ
Paulusbrand schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 23:39:
[...]

Ah kijk, dat verklaard een hoop. Heb je al geprobeerd om de hru te updaten naar de nieuwste versie? Bij mij doen de instellingen voor de co2 thresholds het wel nl.
Je kunt je laptop aansluiten op de hmi via micro-usb en met de itho service tool de laatste versie flashen. Ik zou voor de zekerheid je laptop niet aan de netstroom hangen als je dit doet, ik weet niet of de "min" van de usb aansluiting echt "nul" is. Bij veel itho apparaten is dit niet het geval voor de debug aansluiting.
Ik heb momenteel:
Itho device type: HRU 250-300
Itho hw version: 11
Itho fw version: 10
Manufacturer: 7

Ik dacht dat dit al het nieuwste was. Welke waarden heb jij ingesteld voor de thresholds?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mwl3sdu636FMsaENHUxu_OACcw4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wlwYOR2f6wrJAqTUrodL3D7Y.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door JornJ op 07-01-2026 11:12 ]

• Paulusbrand
JornJ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:08:
[...]

Ik heb momenteel:
Itho device type: HRU 250-300
Itho hw version: 11
Itho fw version: 10
Manufacturer: 7

Ik dacht dat dit al het nieuwste was. Welke waarden heb jij ingesteld voor de thresholds?[Afbeelding]
Jep, zelfde software versie hier inderdaad.
Co2 good op 800
Co2 bad op 1000
Ik heb ze ooit naar beneden bijgesteld en zag toen wel een verandering in het gedrag. Daarna niet echt meer naar gekeken.

Response:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1VcJZ4r2Gyiekimc_4Mw-chqo48=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vjirDgQW9oz8EpiuGynJLiMx.png?f=fotoalbum_large

• Eduardio
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 11-02 12:27
Allereerst dank aan @arjenhiemstra voor de add-on en iedereen die hier info deelt!

Ik heb zojuist een Itho CVE-S ECO SP geïnstalleerd met:
  • bedrade 3-standenschakelaar in de keuken (via de 5-aderige stekker),
  • badkamer RF-afstandsbediening,
  • Home Assistant via IthoWiFi add-on (MQTT).
Ik loop tegen desync aan tussen keuken / badkamer-remote / HA, en twijfel welke aanpak in de praktijk het beste is.

Wat ik zie:
  • Keuken 3-standen werkt altijd “echt”, maar wijzigt niet netjes mee in HA/UI.
  • Als ik in HA de fan met de slider/percentages stuur, lijkt de unit niet te reageren als vremote low/high staat of keukenschakelaar op 1 of 3.
  • Met vremote (low/medium/high) werkt aansturen betrouwbaarder, maar dan wordt de badkamer afstandsbediening onhandig/onbetrouwbaar en status in HA is niet altijd “1 waarheid”.
Ik weet dat dit bekende issues zijn en heb dit hele topic doorgebladerd.

Ik twijfel nu tussen 2 setups:
  • Alles via vremote (HA automations + dashboardknoppen), keuken blijft zoals altijd, badkamer remote eigenlijk niet meer gebruiken (want vocht-automatisering).
  • Alles via slider/percentages, maar dan moet de keuken na koken steeds naar de “basisstand” (2) terug zodat HA weer goed kan sturen.
Vragen:
  1. Wat gebruiken jullie als “master”: vremote of slider/percentages?
  2. Herkennen jullie dat de keukenstand niet goed mee terugkomt in HA en/of dat HA-commando’s soms genegeerd lijken na handmatig schakelen?
  3. Wat is volgens jullie de meest stabiele setup als keuken 3-standen móet blijven werken?
De situatie is vooral dat ik de badkamer automatisch wil laten afzuigen bij teveel vocht (heb hier nu ook een automatisering voor gemaakt (die via vremote op 'high' zet), maar met koken gaat hij tijdelijk via de 3-standenschakelaar naar hoog, en na het koken weer naar laag.

Excuses als ik dubbele vragen stel, ik kan wat info gemist hebben met zoveel pagina's aan info.

• JornJ
Paulusbrand schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:41:
[...]

Jep, zelfde software versie hier inderdaad.
Co2 good op 800
Co2 bad op 1000
Ik heb ze ooit naar beneden bijgesteld en zag toen wel een verandering in het gedrag. Daarna niet echt meer naar gekeken.

Response:
[Afbeelding]
Ik heb verschillende waarden geprobeerd maar het veranderde niks: pas bij 1100 wordt er opgetoerd. Dit vind ik zelf veel te laat. Ook zou een zone specifiek command meer flexibiliteit/mogelijkheden geven qua HA automations.

@arjenhiemstra Het lijkt erop dat een RFT CO2 command vanuit de NRG addon niet naar een specifieke zone van de HRU300 DuoZone te sturen is, klopt?

• Paulusbrand
JornJ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:17:
[...]

Ik heb verschillende waarden geprobeerd maar het veranderde niks: pas bij 1100 wordt er opgetoerd. Dit vind ik zelf veel te laat. Ook zou een zone specifiek command meer flexibiliteit/mogelijkheden geven qua HA automations.

@arjenhiemstra Het lijkt erop dat een RFT CO2 command vanuit de NRG addon niet naar een specifieke zone van de HRU300 DuoZone te sturen is, klopt?
Kun je niet meerdere rf remotes simuleren op de addon en en deze aan verschillende zones koppelen?

• JornJ
Paulusbrand schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:51:
[...]

Kun je niet meerdere rf remotes simuleren op de addon en en deze aan verschillende zones koppelen?
Zo had ik dat ook bedacht, maar dat werkt alleen met fysieke CO2 remotes. Een gesimuleerde CO2 RFT in NRG lijkt niet te koppelen te zijn aan een Zone in de HRU (hij reageert er iig niet op). Ik zal nog een keer proberen de fysieke remote die ik heb opgeofferd voor de slaapzone opnieuw te joinen met de addon.

• JornJ
Paulusbrand schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:51:
[...]

Derp.. Dat ik hier overheen heb kunnen kijken: 8)7 : op de Remotes pagina kan / moet een Module RF ID ingegeven worden. Alle remote commands vanuit de module gaan via dit RF ID. Ik had hier een RF ID ingegeven van een kastje wat eerder aan de woonzone was paired (daarna unplugged).

Daarna geswitched met een ID van slaapzone en idd, nu werd slaapzone bediend.

Je kunt dus slechts 1 van beide zones bedienen, niet beide. Of je moet een manier vinden om die te kunnen switchen tussen commands van verschillende zones.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wqcz0ScKqN-2leIXeaSws3PJkHs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/twQgazR6hhRXMYFZh9ThiXBI.png?f=fotoalbum_large

• dading
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-02 11:40
Hoi allemaal,

mijn (v2, ±2 jaar oud) module reageerde sinds een paar dagen niet meer op commando's en gaf ook geen nieuwe sensorgegevens door via MQTT. Hij was nog wel verbonden met de wifi maar ik heb niet gecontroleerd of de UI nog reageerde.

Vanavond had ik tijd om ernaar te kijken en het eerste wat ik deed is de stroom eraf en er weer op. Hierna bleek de module alleen nog maar in failsafe mode te starten: hij verbind dus niet meer met mijn wifi maar zend z'n eigen access point uit. 192.168.4.1 doet het niet (leeg txt document) maar 192.168.4.1/update wel. Hier heb ik geprobeerd de firmware te uploaden waarbij de pagina een 'OK' geeft maar na de automatische herstart is hij weer alleen in fail safe modus.

Iemand een idee wat ik nog kan proberen?

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 06:53
Wellicht zie ik iets enorm over het hoofd, maar sinds een paar weken krijg ik geen data meer binnen in HA vanuit mijn HRU300.
Als ik de Itho status pagina open op de module, dan staat daar ook.... niets?
I2C is connected, maar de index, label en value tabel wordt niet getoond.
Doe ik iets verkeerd?

Ik deed blijkbaar iets verkeerd, alles naar factory en het werkt weer :|

[ Voor 12% gewijzigd door djrednas op 09-01-2026 22:58 ]

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• tha_host
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 07:23
Weet toevallig iemand wat de oorzaak is dat het veld "Error" op waarde 1 komt? Ik heb een module op mijn wpu 5G zitten en een module op de master Autotemp. Daarnaast gebruik ik een docker MQTT service en Home assistant via een docker. Beide modules lijken goed te werken, ik krijg waarden binnen. Maar... ongeveer de helft van de tijd staat het veld "Error" op 1. Dan komen er geen waarden binnen. Vervolgens, als Error=0, worden alle waarden getoond. Als dan Error=1, verdwijnen de waarden weer. Overigens geldt dit voor zowel het veld die de WPU 5G doorgeeft als het veld dat door de Autotemp wordt doorgegeven. Beide Error waarden staan op hetzelfde moment op 1 of 0.

Hetgeen dat bij mij op komt is mogelijk een slechte verbinding tussen WPU 5G en Autotemp. Ik heb de plaatsing van de antennes dan ook geoptimaliseerd, echter zie ik geen verschil. Helaas weet ik niet of dit het probleem ook echt is, of dat dit iets anders is. Helaas biedt de logging geen soelaas (of ik kijk in de verkeerde logging ;-) ).

Hier is te zien dat de status meerdere kere per minuut tussen 0 en 1 wisselt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZBWoLsMGKnaJysSJKBZeTqIIII=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pXq6d26YojRrhduV54HOYCYX.png?f=user_large

Detail: Ik maak gebruik van firmware 2.9.0-beta13. De reden: Als ik firmware 2.8.0 gebruik krijg ik geen apparaten door via MQTT. Instellingen zijn identiek, maar in de log zie ik "I2C init: QueryStatusFormat - items:0" bij firmware 2.8.0. Overigens is hij wel gewoon verbonden met de I2C bus ("Itho I2C connection status: connected")

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb een Itho Daalderop HRU ECO 300R en probeer de module aan te sluiten, maar ik twijfel nog over de juiste manier. Ik heb alvast de onderstaande stappen gevolgd om de HRU-unit open te maken (behalve stap 2, want ik heb geen utp kabels...?) Alleen kan ik nog steeds niet bij de aansluitpunten waar volgens mij de printplaten in moeten worden gestoken.

Iemand die mij op weg kan helpen?

Onder de citaat heb ik een paar foto’s toegevoegd van de situatie.
skiwi schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:31:
[...]

Gelukt!
1. Stroom er af.
2. Utp kabels rechtsboven in markeren (welke zit boven, welke onder).
3. Filters er uit halen.
4. Water afvoer rechts vooraan naar beneden trekken om te ontkoppelen.
5. Display naar beneden schuiven en er uit halen
6. 5 inbus bouten lossen draaien (voor de middelste inbus in het hart van HRU 300 heb je een lange inbussleutel nodig).
7. Kap naar voren schuiven en er af tillen. Let op gewicht.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Uiteindelijk blijkt de connector direct achter de water afvoer te zitten. Dus in plaats van de hele kap er af te halen, kun je ook de water afvoer er uit trekken en dan met je vinger door dat gat de achterkant van de connector tegenhouden terwijl je de wifi module inplugt:

[Afbeelding]

Connector zit dus weer op z’n plek en de wifi module doet het weer perfect!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GOEgTSvcBCQ-0C5KxP_HHOi0BUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VwZqAW4Mcs7B1jiZFOCBQCG5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MYtKHe_hA64QVTeZGSOJUEAZkO4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1xE6tjFKlAFvREh145HyUIVG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrQaIJjNBV0H6t3a0UXjvjit__A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XjV1hbd1B9Ua10pL2I4uSrLV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfoy1EV7iZkN5KOg0woxA5tPF_Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R9NFF9pl4LOnCFOlo7OgIb5l.jpg?f=fotoalbum_large

• djrednas
Chip. schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:06:
Ik heb een Itho Daalderop HRU ECO 300R en probeer de module aan te sluiten, maar ik twijfel nog over de juiste manier. Ik heb alvast de onderstaande stappen gevolgd om de HRU-unit open te maken (behalve stap 2, want ik heb geen utp kabels...?) Alleen kan ik nog steeds niet bij de aansluitpunten waar volgens mij de printplaten in moeten worden gestoken.

Iemand die mij op weg kan helpen?

Onder de citaat heb ik een paar foto’s toegevoegd van de situatie.

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volg de kabel van je diplay, je hoeft de unit niet open te maken.
Daar waar het display aangesloten is sluit je de PCIE splitter en PCIE -> UTP aan, dan met UTP naar de module.
Onderdelen nodig:
https://www.nrgwatch.nl/product/hru300-adapter/
https://www.nrgwatch.nl/product/pci-e-splitter-kabel/
https://www.nrgwatch.nl/product/itho-non-cve-wifi-module/

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• Chip.
  • Niet online
djrednas schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:26:
[...]

Volg de kabel van je diplay, je hoeft de unit niet open te maken.
Daar waar het display aangesloten is sluit je de PCIE splitter en PCIE -> UTP aan, dan met UTP naar de module.
Onderdelen nodig:
https://www.nrgwatch.nl/product/hru300-adapter/
https://www.nrgwatch.nl/product/pci-e-splitter-kabel/
https://www.nrgwatch.nl/product/itho-non-cve-wifi-module/
Ohhhh, ja dat maakt het wat makkelijker. Totaal niet gelegd op de display van de HRU unit.

Nu aangesloten alleen hoe krijgt de HRU-Ethernet adapter stroom? De PCI splitter kabel word niet volledig gebruikt? En ik zie niet hoe de overige twee kabeltjes aangesloten zouden moeten worden...

De controller kan ik wel benaderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvIV246Jg4U7h7tv_99Kb1jGLVA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FH2zXYTKBgQClGS0GR8pG9Uy.jpg?f=fotoalbum_large

• djrednas
Chip. schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:29:
[...]

Ohhhh, ja dat maakt het wat makkelijker. Totaal niet gelegd op de display van de HRU unit.

Nu aangesloten alleen hoe krijgt de HRU-Ethernet adapter stroom? De PCI splitter kabel word niet volledig gebruikt? En ik zie niet hoe de overige twee kabeltjes aangesloten zouden moeten worden...

[Afbeelding]
Die 2 losse kabeltjes kan je vergeten, die zijn niet nodig. Net als de losse USB voeding overigens. De module krijgt zijn stroom via de PCIE en LAN kabel vanuit de HRU, geen losse voeding nodig. oOo

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:52

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

djrednas schreef op zondag 11 januari 2026 @ 23:38:
[...]

Die 2 losse kabeltjes kan je vergeten, die zijn niet nodig. Net als de losse USB voeding overigens. De module krijgt zijn stroom via de PCIE en LAN kabel vanuit de HRU, geen losse voeding nodig. oOo
Ik heb onze HRU300 wel aangesloten met een losse voeding en daardoor is de module wel veel stabieler. Geen hickups maar in HA.

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

• Chip.
  • Niet online
[...]

hmmm dan doet ie vrij weinig. En weet je het zeker? Ik zie bij de controller wel gewoon het Ethernet lampje branden, bij de HRU->Ethernet kastje zie ik geen ethernet poort lampjes flikkeren...

@Mr.Viper, de controller heb ik ook via USB-C aangesloten zoals je ziet. De HRU->ethernet niet.

-edit-

Hmmm maar dat klopt eigenlijk niet wat ik hierboven zeg want kan wel de settings ophalen... hoewel hij wel veel ret_error retouneert, maar na een 'update' haalt ie het als nog op. Alleen de knoppen 'away', 'low', 'medium', 'high' doen wel niets.

[ Voor 25% gewijzigd door Chip. op 12-01-2026 01:20 ]

• Chip.
  • Niet online
Ah merk nu dat de HRU niet meer gereageerd op de remote afstandsbedieningen...
Wel vreemd want nadat ik de NRG modules had gekoppeld werkte het wel en nu niet meer...
Dus ik moet eens kijken hoe en of ik die weer kan connecten naar de HRU...

-edit-

Maar eigenlijk verklaard dit toch nog steeds niet waarom ik dan via de webinterface het niet kan aanpassen...? Want dat gaat via die bedrade connectie zelf neem ik aan...

Afbeeldingslocatie: https://ithodaalderop.compano.com/Data/Environments/000001/Attachment/Bijlage/A04_Ventilatie/A04_01_Individueel/A04_01_01_CVE/A04_01_01_03_Sets/B01_01_PPI/04-00089%20-%20OPTIMA2%20SET.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Chip. op 12-01-2026 10:13 ]

• Chip.
  • Niet online
rjant2 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:12:
Nu zou ik graag de wtw willen kunnen besturen, ik had al gelezen dat dat via een remote moet want bij de hru 300 wordt de besturing niet ondersteund via de i2c.
Geen idee waar je dit hebt gelezen, maar dank! Dit was mij niet bekend.

Nou is gelukt om de RFT-AUTO toe te voegen via:
1. Virtual Remotes setup-scherm
2. Copy Info --> Click --> Krijg groene 'join' message die aftelt van 2 min...
3. Instructie om de 2 diagonale knoppen in te drukken op de RFT-AUTO
4. De id van de RFT-AUTO word ingevuld in het id veld.

Via die weg kan ik ook de WTW unit remote aansturen.

Nu probeer ik ook via dezelfde methode als hierboven de RFT-CO2 toe te voegen. Alleen daar moet je de 'touch' knop 5sec indrukken volgens de handleiding. Alleen hierbij gebeurd er niks wanneer ik de bovenstaande procedure uitvoer. Dus ik kom niet achter de 'id' van de CO2 sensoren in de woonkamer en slaapkamer...

[quote]rjant2 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:12:
Hallo allemaal,
Mijn eerste doel was het uitlezen van de CO2 meters en de RF AUTO remote, om dit vervolgens in homeassistent te kunnen plotten, dit werkt :)
[/quote]
Hoe ben jij achter de de CO2 sensor id's gekomen via de debug log? Ik kan daar bij mij niks vinden namelijk...

Ohhh via 'debug' RF. Ik zat maar steeds in de syslog te kijken lol 8)7

Wel nog steeds een `2026-01-12 22:29:52 W: Warning: syslog_queue overflow` fout. Bij de syslog.

[ Voor 5% gewijzigd door Chip. op 12-01-2026 23:41 ]

• arjenhiemstra
  • Nu online
JornJ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:32:
[...]

Zo had ik dat ook bedacht, maar dat werkt alleen met fysieke CO2 remotes. Een gesimuleerde CO2 RFT in NRG lijkt niet te koppelen te zijn aan een Zone in de HRU (hij reageert er iig niet op). Ik zal nog een keer proberen de fysieke remote die ik heb opgeofferd voor de slaapzone opnieuw te joinen met de addon.
Dat klopt helaas. De RFT CO2 is een bidirectioneel device. De firmware van de add-on kan dit nog niet nabootsen en valt terug op het standaard protocol. Hierdoor herkend je itho niet dat het een CO2 remote is.
Ik probeer dit nog te fixen maar het is helaas nog niet gelukt.

• arjenhiemstra
  • Nu online
dading schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 21:34:
Hoi allemaal,

mijn (v2, ±2 jaar oud) module reageerde sinds een paar dagen niet meer op commando's en gaf ook geen nieuwe sensorgegevens door via MQTT. Hij was nog wel verbonden met de wifi maar ik heb niet gecontroleerd of de UI nog reageerde.

Vanavond had ik tijd om ernaar te kijken en het eerste wat ik deed is de stroom eraf en er weer op. Hierna bleek de module alleen nog maar in failsafe mode te starten: hij verbind dus niet meer met mijn wifi maar zend z'n eigen access point uit. 192.168.4.1 doet het niet (leeg txt document) maar 192.168.4.1/update wel. Hier heb ik geprobeerd de firmware te uploaden waarbij de pagina een 'OK' geeft maar na de automatische herstart is hij weer alleen in fail safe modus.

Iemand een idee wat ik nog kan proberen?
Ik denk dat je alle stappen goed doorlopen hebt en het lijkt erop dat de module echt niet meer lekker is. Stuur anders even een PB of mail dan kijken we even verder wat precies de situatie is.

• arjenhiemstra
  • Nu online
Chip. schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:29:
[...]

[Afbeelding]
Sorry dat is ook niet zo gek. Er staat een verwijzing naar een github issue op de webshop maar dat is natuurlijk niet voldoende. Ik heb zojuist de handleiding een. update gegeven waarin een hoofdstuk specifiek voor de HRU250 en HRU300 is opgenomen.

• arjenhiemstra
  • Nu online
[...]

Dat klopt bijna altijd... sommige revisies van de HRU30 lijken power issues te hebben. Daar een voeding toevoegen lijkt het veel stabieler te maken.

• arjenhiemstra
  • Nu online
Chip. schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:54:
[...]

Geen idee waar je dit hebt gelezen, maar dank! Dit was mij niet bekend.
Goed punt, toegevoegd aan de handleiding!
Nu probeer ik ook via dezelfde methode als hierboven de RFT-CO2 toe te voegen. Alleen daar moet je de 'touch' knop 5sec indrukken volgens de
Je kunt eventueel ook RF debug aanzetten (onder menu debug in 2.8.0). Die logt alle commando's en ook de ID's

[ Voor 62% gewijzigd door arjenhiemstra op 13-01-2026 00:12 ]

• Chip.
  • Niet online
Oke nou bijna alles gefixed.

Ik heb de litho unit nu in Homeassistent. Alleen ik krijg van de 2 CO2 sensoren niet de CO2 waarde door. Ik zie ze wel in de litho tool, screenshot 1. En ik publiceer via MQTT, screenshot 2, alleen in Homeassistent krijg ik de data niet, screenshot 3. Ik gebruik de https://github.com/jasperslits/haithowifi tool voor.

Ik heb al geprobeerd om de RF sensoren te veranderen naar verschillende remfunc; Receive, Monitor Only, Bi-directional, ... maar dit heeft geen effect. Enig idee?

Ik zie ook als ik dat ik naar MQTT topic luister itho/remotesinfo, dat het leeg is en er niks word gepubliceerd. Ook de API is leeg... http://192.168.2.30/api.html?get=remotesinfo, returned {}

Screenshot 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vt2l_QDHpNIwKElNtaAaSbwHauw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dbf7cAAzfG6ixIqXZFWMs65Z.png?f=fotoalbum_large

Screenshot 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UNHiJz79NvT0uHy6hMY_uyajaYg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uL944MWhXnnj2Pyz5Cy1LRMC.png?f=fotoalbum_large

Screenshot 3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJUdRhfPcOf23S9oNI6JX8MpvP4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4y55FAoA8gBEqjhD6gQUqNmb.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Chip. op 13-01-2026 23:29 ]

• Bokkoman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-02 09:22
Op mijn HRU 300 krijg ik een rood lampje op de hmi met code H1. Iemand enig idee wat dit inhoudt?
Via de addon zie ik ook niets meer.

• JornJ
Bokkoman schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:33:
Op mijn HRU 300 krijg ik een rood lampje op de hmi met code H1. Iemand enig idee wat dit inhoudt?
Via de addon zie ik ook niets meer.
Nog wel te bedienen of draait ie op nominale snelheid (setting index 2, mocht je er nog bij kunnen)?

Foutgevoelig spul wel, was je remotes aan het joinen?

• Gijsdoesit
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 02-02 09:33
Ik wil de settings van de HRU300 aanpassen en ben in het systeem met de add-on module maar ben op zoek naar een verklaring van de settingslijst die ik zie. Het zijn nogal veel parameters en het is een beetje lastig om uit te vinden welke parameter voor wat is.

[ Voor 53% gewijzigd door Gijsdoesit op 17-01-2026 14:41 ]

• arjenhiemstra
  • Nu online
Gijsdoesit schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 12:31:
Ik wil de settings van de HRU300 aanpassen en ben in het systeem met de add-on module maar ben op zoek naar een verklaring van de settingslijst die ik zie. Het zijn nogal veel parameters en het is een beetje lastig om uit te vinden welke parameter voor wat is.
Ik denk dat dit informatie is die alleen (deels ook nog) verkrijgbaar is als je de training bij itho gevolgd hebt.
De settings zijn per device (en daarbinnen per firmware versie ook nog vaak) verschillend.
Als jij (of iemand anders) inzichten hebt die je kunt delen; de meest handige plek om alles te verzamelen is de wiki op github denk ik.

• Bokkoman
JornJ schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:26:
[...]

Nog wel te bedienen of draait ie op nominale snelheid (setting index 2, mocht je er nog bij kunnen)?

Foutgevoelig spul wel, was je remotes aan het joinen?
Ik was niets aan het doen, ik kwam in de ruimte waar se HRU kwam en zag toen ineens dat rode lampje.
Hij reageert nergens meer op. Draait inderdaad op een constante snelheid, geen idee hoe hard, maar ongeveer 40-50% denk ik, horend aan het afzuig geluid.
Had Itho gebeld, die zeiden meteen met deze foutmelding dat de PCB vervangen moet worden.

• JornJ
Bokkoman schreef op zondag 18 januari 2026 @ 19:22:
[...]

Ik was niets aan het doen, ik kwam in de ruimte waar se HRU kwam en zag toen ineens dat rode lampje.
Hij reageert nergens meer op. Draait inderdaad op een constante snelheid, geen idee hoe hard, maar ongeveer 40-50% denk ik, horend aan het afzuig geluid.
Had Itho gebeld, die zeiden meteen met deze foutmelding dat de PCB vervangen moet worden.
Bij mij was vervangen hmi de oplossing. Pcb is wel wat duurder?

• Bokkoman
JornJ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:56:
[...]

Bij mij was vervangen hmi de oplossing. Pcb is wel wat duurder?
Ik heb nog garantie op de materialen (is 5 jaar).
Ik hoef nu alleen nog de installatie kosten te betalen, geen idee hoeveel dat is.

• Jverbraak2017
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08-02 11:51
Chip. schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:27:
Ah merk nu dat de HRU niet meer gereageerd op de remote afstandsbedieningen...
Wel vreemd want nadat ik de NRG modules had gekoppeld werkte het wel en nu niet meer...
Dus ik moet eens kijken hoe en of ik die weer kan connecten naar de HRU...

-edit-

Maar eigenlijk verklaard dit toch nog steeds niet waarom ik dan via de webinterface het niet kan aanpassen...? Want dat gaat via die bedrade connectie zelf neem ik aan...

[Afbeelding]
Hi, dit heb ik ongeveer 1x in de 1-2 maanden; eventjes de HRU 20 sec van het stroom halen en dan werkt bij mij alles weer.

Groet

Jeroen

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:22
c-nan schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:46:
[...]

Het is weer zover, exact hetzelfde. De web interface werkt gewoon, maar de status pagina geeft geen waardes terug.

De debug pagina:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Config version: 005

Itho I2C connection status: connected

File system: 28672 bytes used / 131072 bytes total

Partition restore:

Firmware versions prior to 2.4.4-beta7 used a different partition scheme. Older versions work with the new scheme but in some cases a restore might be needed.
After successful repartition, do not restart the module before the firmware flash.

Result:  

Download last system crashlog:

System memory usage:

CC1101 task memory: 0 bytes free
MQTT task memory: 3674 bytes free
Web task memory: 3828 bytes free
Config and Log task memory: 3020 bytes free
SysControl task memory: 3284 bytes free
Loop task memory: 1480 bytes free
Alles functioneert gewoon, ik krijg alleen geen waardes terug.
Is er iets wat ik moet/kan doen voordat ik de device een schop geef?

Low level Itho I2C commands:
Klikken op "Query Devicetype" geeft als resultaat: Result: 80 82 90 E0 01 07 00 01 00 0D 4E 25 00 05

En vlak daarna werkt I2C communicatie niet meer (terwijl het net nog OK was, na de I2C query te doen is de I2C communicatie ook niet meer OK):
code:
1
2
3
Config version: unknown

Itho I2C connection status: unknown
/edit
De webinterface werkt nog steeds, maar er kan niks meer opgehaald worden.
Bijvoorbeeld Itho settings:
code:
1
2
3
4
5
6
Configuration of the Itho unit

Itho device type: retrieving...
Itho hw version: retrieving...
Itho fw version: retrieving...
Manufacturer: retrieving...
/edit/toevoeging:
Er hangt enkel een 25cm UTP kabel aan, verder geen USB oid.

/edit
Ik heb de device herstart, alles werkt weer. Het is wachten op de volgende 'crash'.
De boel hangt weer. Ik kan er via de webinterface gewoon nog bij, maar als ik klik op Itho status krijg ik geen waardes te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_jPpxODMwpXTIoPuEPobFruTfo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KerCUTS2VMLqAKwk2Rx7y7Vd.png?f=fotoalbum_large

Aan mijn grafieken te zien is hij er op 15 januari om 01:05 mee opgehouden.

Syslog via webui:
2026-01-15 03:04:45 W: Warning: syslog_queue overflow
2026-01-15 03:04:45 W: Warning: syslog_queue overflow
2026-01-15 03:02:45 W: Warning: syslog_queue overflow
2026-01-15 02:07:03 W: Warning: syslog_queue overflow
Debug page:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19

File system: 32768 bytes used / 131072 bytes total

Partition restore:

Firmware versions prior to 2.4.4-beta7 used a different partition scheme. Older versions work with the new scheme but in some cases a restore might be needed.
After successful repartition, do not restart the module before the firmware flash.

System memory usage:

Web task memory: 3060 bytes free
SysControl task memory: 3492 bytes free
Na een reset/reboot weet ik dat het weer gaat werken, maar ik haal liever de oorzaak achter. Dus ik wacht even met reset/reboot. Suggesties?

EU DNS: 86.54.11.100

• arjenhiemstra
  • Nu online
c-nan schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:18:
[...]

De boel hangt weer. Ik kan er via de webinterface gewoon nog bij, maar als ik klik op Itho status krijg ik geen waardes te zien:

[Afbeelding]

Aan mijn grafieken te zien is hij er op 15 januari om 01:05 mee opgehouden.

Syslog via webui:

[...]

Debug page:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19

File system: 32768 bytes used / 131072 bytes total

Partition restore:

System memory usage:

Web task memory: 3060 bytes free
SysControl task memory: 3492 bytes free
Na een reset/reboot weet ik dat het weer gaat werken, maar ik haal liever de oorzaak achter. Dus ik wacht even met reset/reboot. Suggesties?
Je hebt een WPU? Alleen syslog meldingen in de log of ook nog andere (i2c gerelateerde) berichten gezien?
Werken i2c debug commando's via de debug pagina nog?
Als je die uitgevoerd hebt en het werkt niet; zie je iets in de log?

• JornJ
arjenhiemstra schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 00:03:
[...]

Dat klopt helaas. De RFT CO2 is een bidirectioneel device. De firmware van de add-on kan dit nog niet nabootsen en valt terug op het standaard protocol. Hierdoor herkend je itho niet dat het een CO2 remote is.
Ik probeer dit nog te fixen maar het is helaas nog niet gelukt.
Voor nu opgelost door aanschaf tweede module, een voor onze WPU, (was ik toch al van plan) uitgevoerd met RF module.
Ik kan nu de individuele zones van mijn HRU300 ECO DuoZone bedienen.

Addon HRU > Module RF ID = ID van sacrificial CO2 RFT gekoppeld aan Woonzone
Addon WPU > Module RF ID = ID van sacrificial CO2 RFT gekoppeld aan Slaapzone

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:22
arjenhiemstra schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 00:10:
[...]

Je hebt een WPU? Alleen syslog meldingen in de log of ook nog andere (i2c gerelateerde) berichten gezien?
Werken i2c debug commando's via de debug pagina nog?
Als je die uitgevoerd hebt en het werkt niet; zie je iets in de log?
Download current logfile levert dit op:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
❯ cat ~/Downloads/logfile0.current.log
2026-01-15 02:07:03 W: Warning: syslog_queue overflow
...
2026-01-15 09:13:54 W: Warning: syslog_queue overflow
2026-01-15 09:13:55 W: Warning: syslog_queue overflow
2026-01-15 09:13:55 W: Warning: syslog_queue overflow
2026-01-15 09:50:13 W: Warning: syslog_queue overflow
❯
Query Devicetype -> Result: 80 82 90 E0 01 07 00 01 00 0D 4E 25 00 05
Query Status Format -> Result: 80 82 A4 00 01 86 92 92 92 92 92 92 92 92 92 92 92 92 92 92 0C 0C 0C 0C 92 10 0C 00 00 00 00 00 0C 0C 0C 0C 0C 10 92 92 00 00 00 00 92 92 92 92 00 00 10 0C 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10 12 00 00 20 00 00 0C 0C 0C 0C 0C 0C 0C 0C 0C 0C 0C 0C 0C 0C 0C 0C 0C 0C 0C 0C 0C 0C 0C 0C 0C 0C 0C 00 20 20 20 20 0C 00 92 00 90 10 00 00 92 10 00 92 10 00 00 00 00 10 10 10 10 10 10 10 00 10 10 10 10 10 10 10 AD
Query Status -> geeft geen resultaat

Itho Settings:
Configuration of the Itho unit

Itho device type: retrieving...
Itho hw version: retrieving...
Itho fw version: retrieving...
Manufacturer: retrieving...

Wifi setup & System settings zijn alle velden leeg.

Waar kan ik nog meer op klikken?

[ Voor 6% gewijzigd door c-nan op 22-01-2026 21:40 ]

EU DNS: 86.54.11.100

• legofanaten
  • Laatst online: 21:07
Ik zie vast ergens iets over het hoofd, maar ik kom er niet uit:
Ik heb een CVE-S ECO met een RFT-N Auto afstandsbediening en twee RFT-CO2 230V sensoren. Ik zou graag de meetwaarden in Home Assistant krijgen en moet daarvoor volgens mij de sensoren koppelen aan de add-on module. Maar: ik krijg de CO2 sensoren niet ontkoppeld en/of de monitor-only functie van de add-on module werkend.

Wat ik heb geprobeerd:
- RFT-N Auto afstandbediening afmelden. Dat lukt, maar sensoren blijven gekoppeld.
- Virtual remote joinen en daarna afmelden. Dat lukt, maar andere devices blijven gekoppeld.

Hoe krijg ik de sensoren aan de add-on gekoppeld (al dan niet in monitor-only mode)?

dus...

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:27

thaMini

Tool !!

Meer mensen er last van dat in Home Assistant na de laatste update de fan terugspringt naar een vaste waarde, ook al is er via MQTT bijvoorbeeld maximaal gestuurd? Ik denk dat ik m'n automatiseringen aan moet passen naar fansturing i.p.v. MQTT commando's

Edit: Probleem gevonden, een verdwaald MQTT commando verstopt helemaal onderin de automatisering.

[ Voor 16% gewijzigd door thaMini op 25-01-2026 11:32 . Reden: Automatiserings clusterflups ]

Be small, act BIG.

• rjant2
rjant2 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:09:
[...]

Ik heb de de RF remote op positie 0 gezet. De besturing via de knoppen in de rij van positie 0 doen het nog.
De knoppen op de hoofd pagina doen het nog niet (zoals verwacht?)

Nu heb ik een update gedaan naar versie: 2.9.0-beta13
Helaas werken de knoppen in rij 0 nu niet meer
[Afbeelding]

Wel komt nu alle extra info door in homeassistent

De knoppen op de hoofd pagina doen het ook nog niet
@arjenhiemstra Ik zou graag mijn bericht van even geleden onder de aandacht willen brengen.

Mijn uiteindelijke doel is het volgende:
1. De 3 remotes (1 RF auto en 2 RF CO2 remotes) te monitoren en de data in homeassistant weer te geven.
2. Homeassistand controle geven over de 3 standen (low, auto, high) door middel van een "virtuele remote"

Punt 1 is gelukt, ik heb mooie grafiekjes van de CO2 waarde in homeassistant
Ik loop helaas nog steeds vast bij punt 2, in een reactie gaf je aan dat ik de virtuele remote boven aan in de lijst met "RF devices" moest zetten. Dit heb ik gedaan, zonder resultaat, helaas.

Zou je misschien willen beschrijven (vanaf het begin) hoe ik een virtuele RF remote kan maken die door middel van homeassistant de wtw kan bedienen alsof hij bediend wordt met een RF auto? :)

• BeTristan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:20
Sinds vandaag heb ik de add-on geinstalleerd op mijn CVE-S ECO SE, en het meest heb ik nu netjes werkend (waaronder de integratie met HA _/-\o_ ).
Het enige waar ik tegenaan loop is de koppeling van de afstandsbediening, waar ik 2 issues heb:
1. Het bereik van de CC1101 lijkt onvoldoende; De ventilatie box hangt op zolder, de RFT-N (04-00161) beneden in de keuken. De afstandsbediening had op deze plek prima verbinding met de ventilatie box, maar als ik m gekoppeld heb aan de add-on gebeurt er niets meer. Ook in de debug logs lijkt er niets meer ontvangen te worden.
2. Als ik de afstandsbediening in de buurt van de box hou werkt het functioneel prima, maar het lijkt alsof er geen volledige "handshake" plaatsvindt, waarbij het rode lampje gaat knipperen na het sturen van een commando.

Vooral issue 1 is erg vervelend, want daardoor is de afstandsbediening in de keuken effectief nutteloos. Zijn er meer mensen die hier last van hebben gehad en hier een oplossing voor gevonden hebben?

[ Voor 6% gewijzigd door BeTristan op 24-01-2026 19:42 ]

• krijn1985
BeTristan schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:43:
Sinds vandaag heb ik de add-on geinstalleerd op mijn CVE-S ECO SE, en het meest heb ik nu netjes werkend (waaronder de integratie met HA _/-\o_ ).
Het enige waar ik tegenaan loop is de koppeling van de afstandsbediening, waar ik 2 issues heb:

2. Als ik de afstandsbediening in de buurt van de box hou werkt het functioneel prima, maar het lijkt alsof er geen volledige "handshake" plaatsvindt, waarbij het rode lampje gaat knipperen na het sturen van een commando.
Is bekend, remote is bi-directioneel.

Ik heb zelfde box hangen maar bij mij lijkt hij niet uit de auto stand gaan. In ieder geval niet volgens de add-on. is dat bij jou ook?

[ Voor 22% gewijzigd door krijn1985 op 24-01-2026 20:41 ]

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-02 17:15
Beste Arjan,

Naar aanleiding van jouw werk aan de open-source wifi-control add-on module, ben ik op zolder gaan kijken welk type mechanische ventilatiebox er bij mijn ouders is gemonteerd. Dit is helaas geen Itho Daalderop, maar een R-vent Pablo. Als ik naar de printplaat kijk, lijkt het inderdaad op een 'rebranded' Itho-unit.

Hierbij stuur ik een foto van de printplaat van deze R-vent Pablo. Zoals ik eerder al aangaf, komt de lay-out erg sterk overeen met die van de Itho-boxen die ik online heb gezien.

Ik zie op de printplaat onder andere een Atmel-chip en een 8-pins header (rechts in het midden), wat mij hoop geeft dat de open-source wifi-module hierop aangesloten kan worden.

Zou jij op basis van deze foto kunnen bevestigen of jouw add-on module compatibel is met deze specifieke printplaat?

Bedankt alvast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQOZ-5s4yKVBemqI5VZS9QqTUlw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fgpaAFgqZ3uTjAwvew28lynJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9C0IJGESnqKEHvSRip8UY4Vk-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P00Gy0BOliHcavJ5rpcbUUzG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBuHPj0Hi4Q77fGN2JsJiokKtYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kB0aBWNL7BJDePwhpFLcHWma.jpg?f=fotoalbum_large

• BeTristan
krijn1985 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:41:
[...]

Is bekend, remote is bi-directioneel.

Ik heb zelfde box hangen maar bij mij lijkt hij niet uit de auto stand gaan. In ieder geval niet volgens de add-on. is dat bij jou ook?
Ah dat had ik even gemist, dank!

Wat bedoel je precies met niet uit de auto stand? Hier doet de remote functioneel wat ik zou verwachten, maar dus wel alleen als ik vrijwel naast de box sta :X Daar heb jij dan dus weer geen last van?

• krijn1985
BeTristan schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:06:
[...]

Ah dat had ik even gemist, dank!

Wat bedoel je precies met niet uit de auto stand? Hier doet de remote functioneel wat ik zou verwachten, maar dus wel alleen als ik vrijwel naast de box sta :X Daar heb jij dan dus weer geen last van?
Als ik met (virtual) remote een timer of low of high selecteer dan reageert de box wel maar op de itho status pagina veranderd de faninfo (14) niet en blijft op auto staan.
Ik moet zeggen dat ik niet geprobeerd heb hoever de afstandsbediening komt. Heb hem eigenlijk alleen aangesloten om wat te testen. Durf ook niet te zeggen of er verschil in bereik zit tussen aanmelden op de box zelf of de add-on ( niet getest namelijk).

• BeTristan
krijn1985 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 21:41:
[...]

Als ik met (virtual) remote een timer of low of high selecteer dan reageert de box wel maar op de itho status pagina veranderd de faninfo (14) niet en blijft op auto staan.
Ik moet zeggen dat ik niet geprobeerd heb hoever de afstandsbediening komt. Heb hem eigenlijk alleen aangesloten om wat te testen. Durf ook niet te zeggen of er verschil in bereik zit tussen aanmelden op de box zelf of de add-on ( niet getest namelijk).
Ah check, hier geen last van. Heb je de remote wel daadwerkelijk op de add-on aangemeld en niet per ongeluk enkel op de box?
En mocht dat goed gaan, zou je eens willen checken of je bereik goed is? Ik begin langzaam te vermoeden dat ik een hardware issue met (de antenne van) de addon heb, aangezien het verschil heel groot is met de box (en het om een simpel rijtjeshuis gaat, ik woon niet in een kasteel :+). @arjenhiemstra Heb jij nog tips?

• krijn1985
BeTristan schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:12:
[...]

Ah check, hier geen last van. Heb je de remote wel daadwerkelijk op de add-on aangemeld en niet per ongeluk enkel op de box?
En mocht dat goed gaan, zou je eens willen checken of je bereik goed is? Ik begin langzaam te vermoeden dat ik een hardware issue met (de antenne van) de addon heb, aangezien het verschil heel groot is met de box (en het om een simpel rijtjeshuis gaat, ik woon niet in een kasteel :+). @arjenhiemstra Heb jij nog tips?
Ik heb even getest, de box hangt op de 2de verdieping beetje midden in het huis(2007 "nieuwbouw"), maar op begane grond is het een beetje wisselend of hij het pakt of niet. Nu weet ik niet of dit anders is dan rechtstreeks op de box aangezien ik hem zo nooit aangesloten heb gehad.

Zover ik het weet heb ik de remote op de add-on aangemeld. Maar ook als ik met de virtual remote de stand verander geeft hij nog steeds auto bij de status info. Welke versie draai je? Ik heb 2.9.0-beta13 erop gezet dus misschien zit daar een bug in.

• BeTristan
krijn1985 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:23:
[...]

Ik heb even getest, de box hangt op de 2de verdieping beetje midden in het huis(2007 "nieuwbouw"), maar op begane grond is het een beetje wisselend of hij het pakt of niet. Nu weet ik niet of dit anders is dan rechtstreeks op de box aangezien ik hem zo nooit aangesloten heb gehad.

Zover ik het weet heb ik de remote op de add-on aangemeld. Maar ook als ik met de virtual remote de stand verander geeft hij nog steeds auto bij de status info. Welke versie draai je? Ik heb 2.9.0-beta13 erop gezet dus misschien zit daar een bug in.
Thanks voor het checken, misschien dat het dan toch aan de combi van deze schakelaar en de add-on ligt.

Waar zie je de auto status precies? En doet de box wel wat je zou verwachten? Ik zie zelf bij mij in ieder geval niets raars. Ik draai de normale firmware, misschien kan je dat nog proberen?

[ Voor 3% gewijzigd door BeTristan op 26-01-2026 22:21 ]

• krijn1985
BeTristan schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:20:
[...]

Thanks voor het checken, misschien dat het dan toch aan de combi van deze schakelaar en de add-on ligt.

Waar zie je de auto status precies? En doet de box wel wat je zou verwachten? Ik zie zelf bij mij in ieder geval niets raars. Ik draai de normale firmware, misschien kan je dat nog proberen?
Als ik naar de web pagina van de add-on ga. Dan de itho status pagina en dan nummer 14 FanInfo geeft bij mij altijd auto aan. Of ik nu low of high of de timer op zowel remote of virtual remote indruk en de box daar ook op reageert met wat ik verwacht.

• ns1207
  • Laatst online: 08-02 13:59
Ik heb ook een module in gebruik die aangesloten zit op de com poort van mijn HRU ECO 350. Het werkt perfect, maar ik heb ook na een aantal dagen dat de module vastloopt. Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is om de module op afstand te herstarten via de API of HTTP commando vanuit een automation?

In de tussentijd opgelost met een websocket vanuit Node-Red.

[ Voor 9% gewijzigd door ns1207 op 29-01-2026 09:55 ]

• wmc
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:23

wmc

Met een slimme stekker zou je de hele HRU spanningsloos kunnen maken, dat zou de unit ook moeten herstarten.

• Mr.Viper

Mr.Viper

ns1207 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:37:
Ik heb ook een module in gebruik die aangesloten zit op de com poort van mijn HRU ECO 350. Het werkt perfect, maar ik heb ook na een aantal dagen dat de module vastloopt. Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is om de module op afstand te herstarten via de API of HTTP commando vanuit een automation?

Ik heb een HRU ECO 300 en sinds ik een aparte adapter heb toegevoegd blijft het weken lang stabiel. Maar ik lees nu alleen nog maar de waarden uit via HA. Bedienen van de WTW via de module doe ik nog niet.

• ns1207
wmc schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:41:
Met een slimme stekker zou je de hele HRU spanningsloos kunnen maken, dat zou de unit ook moeten herstarten.
Eens, maar dan herstart je de module wel heel hard natuurlijk. Maar het is zeker een optie.

• ns1207
Mr.Viper schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:02:
[...]

Ik heb een HRU ECO 300 en sinds ik een aparte adapter heb toegevoegd blijft het weken lang stabiel. Maar ik lees nu alleen nog maar de waarden uit via HA. Bedienen van de WTW via de module doe ik nog niet.
Ook een goede optie, daar had ik nog niet aan gedacht.
Krijgt de module dan niet via 2 wegen stroom? Van de adapter en van de Itho via de com poort/ethernet kabel.

• Mr.Viper

Mr.Viper

ns1207 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:49:
[...]

Ook een goede optie, daar had ik nog niet aan gedacht.
Krijgt de module dan niet via 2 wegen stroom? Van de adapter en van de Itho via de com poort/ethernet kabel.
Ik heb het gedaan op advies van @arjenhiemstra, misschien kan hij er iets over zeggen of dit ook voor de HRU350 geldt.

• arjenhiemstra
  • Nu online
legofanaten schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:54:
Ik zie vast ergens iets over het hoofd, maar ik kom er niet uit:
Ik heb een CVE-S ECO met een RFT-N Auto afstandsbediening en twee RFT-CO2 230V sensoren. Ik zou graag de meetwaarden in Home Assistant krijgen en moet daarvoor volgens mij de sensoren koppelen aan de add-on module. Maar: ik krijg de CO2 sensoren niet ontkoppeld en/of de monitor-only functie van de add-on module werkend.

Wat ik heb geprobeerd:
- RFT-N Auto afstandbediening afmelden. Dat lukt, maar sensoren blijven gekoppeld.
- Virtual remote joinen en daarna afmelden. Dat lukt, maar andere devices blijven gekoppeld.

Hoe krijg ik de sensoren aan de add-on gekoppeld (al dan niet in monitor-only mode)?
Voor remotes die je gekoppeld wilt laten aan je itho:

Als je op Learn/Leave mode knop klikt en vervolgens de aanmeld procedure volgt van je remote (zie handleiding remote), dan zou de betreffende remote in de tabel eronder op de eerst volgende vrije plek moeten verschijnen. Daarna zet je de remote op "Monitor only" en pas je eventueel het type nog aan maar als het goed is wordt die automatisch gedetecteerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XWIoVUKlGxNlKPj21vqkBMO8tA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h4JrKnJbPH9pQ2wCauJpP0H7.png?f=fotoalbum_large

Voor remotes die je ontkoppeld hebt van je itho en wilt koppelen aan de add-on:
Zelfde procedure als hierboven maar dan laat je de functie op receive.

Wat betreft afmelden;
- remotes gekoppeld aan de add-on -> simpelweg verwijderen via de web interface van de add-on

- remotes gekoppeld aan de itho -> zover ik weet heeft de RFT-CO2 geen leave commando. Je kunt een andere remote gebruiken om het leave commando te versturen. Alle gekoppelde remotes worden dan afgemeld bij de itho.

• arjenhiemstra
  • Nu online
rjant2 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 14:35:
[...]

@arjenhiemstra Ik zou graag mijn bericht van even geleden onder de aandacht willen brengen.

Mijn uiteindelijke doel is het volgende:
1. De 3 remotes (1 RF auto en 2 RF CO2 remotes) te monitoren en de data in homeassistant weer te geven.
2. Homeassistand controle geven over de 3 standen (low, auto, high) door middel van een "virtuele remote"

Punt 1 is gelukt, ik heb mooie grafiekjes van de CO2 waarde in homeassistant
Ik loop helaas nog steeds vast bij punt 2, in een reactie gaf je aan dat ik de virtuele remote boven aan in de lijst met "RF devices" moest zetten. Dit heb ik gedaan, zonder resultaat, helaas.

Zou je misschien willen beschrijven (vanaf het begin) hoe ik een virtuele RF remote kan maken die door middel van homeassistant de wtw kan bedienen alsof hij bediend wordt met een RF auto? :)
Je hebt twee soorten remotes die je kunt gebruiken, RF en Virtueel.

RF: add-on stuurt en ontvangt signalen via de RF (CC1101) module op de add-on, deze moet je gebruiken om een HRU250/300 te kunnen besturen

Virtual Remote: een remote geemuleerd via de elektrische verbinding (i2c) die de add-on met de itho heeft (kabel of direct op de print) Dit werkt niet bij de HRU250/300.

Om het te laten werken met je HRU moet de onder menu RF devices (dus niet Virtual Remote, als ik dat gezegd heb sorry, mijn fout!) op de eerste regel een remote configureren. Verzin een ID, zet de functie op Send, zet het type op RFT CVE of RFT Auto en join de remote aan je HRU.
Zie hier een voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-YHK10m8JCSB7AGqEIMRkDyrmuA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kRaWpiFs7nzOCYRNpjcbNf9S.png?f=fotoalbum_large

Dat zou moeten werken.

• arjenhiemstra
  • Nu online
krijn1985 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 21:41:
[...]

Ik moet zeggen dat ik niet geprobeerd heb hoever de afstandsbediening komt. Heb hem eigenlijk alleen aangesloten om wat te testen. Durf ook niet te zeggen of er verscqhil in bereik zit tussen aanmelden op de box zelf of de add-on ( niet getest namelijk).
Als je met een Virtual Remote een commando naar je itho stuurt zou FanInfo wel degelijk moeten veranderen.

Als je met een remote gekoppeld aan de add-on een commando stuurt wordt die door de add-on vertaald naar een traploze instelling. Omdat dit geen remote commando is maar een PWM2I2C commando zie je dat niet terug op FanInfo maar op Ventilation setpoint (%)

• arjenhiemstra
  • Nu online
BeTristan schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:12:
[...]

Zou best een antenne issue kunnen zijn. Sowieso zijn het twee verschillende antennes met een ander uitstralingspatroon, dat alleen zorgt er al voor dat het ontvangst nooit gelijk zou zijn.
Wat ik ze lees is het bij jou wel heel beroerd. Zal ik je voor de zekerheid een andere add-on sturen zodat je dit kunt testen?

• arjenhiemstra
  • Nu online
_Mitchie_ schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:30:
Beste Arjan,

Naar aanleiding van jouw werk aan de open-source wifi-control add-on module, ben ik op zolder gaan kijken welk type mechanische ventilatiebox er bij mijn ouders is gemonteerd. Dit is helaas geen Itho Daalderop, maar een R-vent Pablo. Als ik naar de printplaat kijk, lijkt het inderdaad op een 'rebranded' Itho-unit.

Hierbij stuur ik een foto van de printplaat van deze R-vent Pablo. Zoals ik eerder al aangaf, komt de lay-out erg sterk overeen met die van de Itho-boxen die ik online heb gezien.

Ik zie op de printplaat onder andere een Atmel-chip en een 8-pins header (rechts in het midden), wat mij hoop geeft dat de open-source wifi-module hierop aangesloten kan worden.

Zou jij op basis van deze foto kunnen bevestigen of jouw add-on module compatibel is met deze specifieke printplaat?

Bedankt alvast

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet te onderscheiden van een echt itho ;-)
Gaat werken verwacht ik!

• arjenhiemstra
  • Nu online
ns1207 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:37:

Hoe loopt de module vast? Helemaal niet meer te bereiken? En welke FW versie draai je?

• arjenhiemstra
  • Nu online
Mr.Viper schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:59:
[...]

Ik heb het gedaan op advies van @arjenhiemstra, misschien kan hij er iets over zeggen of dit ook voor de HRU350 geldt.
Ik weet niet of ik alle varianten van de HRU350 al voorbij heb zien komen maar ik heb nog nooit issues gehoord icm HRU350. Alleen de HRU300 heeft bij (een)/(sommige) revisie(s) dit issue.

• krijn1985
arjenhiemstra schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:59:
[...]

Als je met een Virtual Remote een commando naar je itho stuurt zou FanInfo wel degelijk moeten veranderen.

Als je met een remote gekoppeld aan de add-on een commando stuurt wordt die door de add-on vertaald naar een traploze instelling. Omdat dit geen remote commando is maar een PWM2I2C commando zie je dat niet terug op FanInfo maar op Ventilation setpoint (%)
Zowel Timer, Low, High met de virtual remote (RFT Auto -N) lijkt niet de FanInfo te veranderen van Auto. Blijkbaar heb ik ergens de documentatie dus niet goed gelezen betreffende de gewone remote dat dit naar een PWM2I2C vertaald wordt, dat verklaard dan wel waarom de FanInfo niet veranderd.

• ReTechNL
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-02 21:19
Zojuist de Hum/Temp Sensor geïnstalleerd door gebruik te maken van een bestaand gat.
Built-in humidity/temp sensor support
Additional sensor support = on
Device Firmware: 2.9.0-beta13
IndexLabelValue
0temp19.8
1hum47.3
2ppmw6841
Nu vraag ik mij af hoe ik de PPMW moet vertalen, voor zover ik kan zien gaat dit over Air quality. Dit staat voor "parts per million by weight" maar dit vertaald naar mijn weten niet direct door naar CO2, tVOCs, NO2 of PM2.5/PM10. Weet iemand wat deze waarde betekent en hoe ik dit moet lezen?

Edit: Found it
code:
1
2
3
4
5
- name: "Specific Humidity"
      icon: mdi:water-outline
      state_topic: "itho/ithostatus"
      unit_of_measurement: "mg/kg"
      value_template: "{{ value_json.ppmw }}"
IncludeLabelHA NameDevice ClassState ClassValue TemplateUnit of Measurement
tempTemperaturetemperaturemeasurement{{ value_json['temp'] }}°C
humHumidityhumiditymeasurement{{ value_json['hum'] }}%
ppmwAbsolute Humiditymeasurement{{ (value_json['ppmw'] | float / 1000) | round(2) }}g/kg
XSpeed statusSpeed status{{ value_json['Speed status'] }}
Internal faultInternal faultproblem{{ value_json['Internal fault'] }}
Frost cycleFrost cyclerunning{{ value_json['Frost cycle'] }}
Filter dirtyFilter dirtyproblem{{ value_json['Filter dirty'] }}
ITHO Box informatie:
Artikelnummer: 545-5034
Versie: 110-0101-000
Product type: CVE ECO-FAN 2SP

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8UZfEqYI7vgI_py-wd3GV1yaKU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RBf8vDUfXXcvcygLjfH2iZHc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UH_xat862OabxTakw-BtHfGPjU4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lIczaV1NgQoUgVrQS9PPFymz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2TIpBsneby1_BLbg8m_gvJpYtlc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DaGSPG4urXcF4NBvn3NobGtN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door ReTechNL op 29-01-2026 23:49 ]

• sciurius
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-02 07:36
Eens, maar dan herstart je de module wel heel hard natuurlijk. Maar het is zeker een optie.
Ik heb soms communicatieproblemen dat de unit helemaal niet meer bereikbaar is. De slimme-stekker reset werkt dan feilloos. Scheelt een tochtje naar de vliering. Het enige dat me een beetje tegenstaat is dat de schakelaar 99.999% van de tijd 'aan' staat, dus liever zou ik een breek (ipv maak)-schakelaar willen hebben.

Ik heb gekozen voor een meetstekker, zodat ik ook het verbruik kan bijhouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ucv2TuCM0aeqnGZB7oDreyY-UV0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wHT7LbLZv6dVjvoeOXyp2Rr6.png?f=user_large

• BeTristan
arjenhiemstra schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:02:
[...]

Zou best een antenne issue kunnen zijn. Sowieso zijn het twee verschillende antennes met een ander uitstralingspatroon, dat alleen zorgt er al voor dat het ontvangst nooit gelijk zou zijn.
Wat ik ze lees is het bij jou wel heel beroerd. Zal ik je voor de zekerheid een andere add-on sturen zodat je dit kunt testen?
Ah zou top zijn om het te kunnen testen, ik stuur je even een DM! Thanks!

• Blackbird-ce
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-02 23:30
Even ter check: ik heb momenteel twee non-cve modules hangen aan een autotemp en een warmtepomp. Via de CC1101 RF module op die aan de autotemp zie ik ook de RF15-remote die gebruikt wordt voor de WTW unit (een Orcon HRC 400 Max Comfort).

Klopt mijn begrip dat ik enkel de data kan ontvangen, en niet een vergelijkbaar signaal kan versturen via de non-cve module (die aan de autotemp hangt), maar een ramses-esp daarvoor nodig zou hebben?
Doel is om mn huidige (losstaande) humidity-meter in de badkamer in Home Assistant uit te lezen, en op basis daarvan via een action de Orcon WTW harder te laten werken binnen bepaalde tijden en grenswaarden.

• rpd
  • Laatst online: 21:19

rpd

arjenhiemstra schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:06:
[...]

Ik weet niet of ik alle varianten van de HRU350 al voorbij heb zien komen maar ik heb nog nooit issues gehoord icm HRU350. Alleen de HRU300 heeft bij (een)/(sommige) revisie(s) dit issue.
Zelf heb ik ook de HRU 300 en gebruik HW rev1 van batch 13, maar heb ook stabiliteitsproblemen ervaren dus hoop dat een additionele usb voeding zou kunnen helpen. Wil alleen wel voorkomen dat we hier niets mee slopen.

Is het wel veilig om het bordje met twee voedingen aan te sluiten?
Weten we zeker dat de USB voeding en de HRU voeding beide een diode hebben tegen "backfeeding"?
@arjenhiemstra of @Mr.Viper weten jullie hoe dit technisch zit? Ik heb hier helaas zelf te weinig kennis van.

Hobby'en was geen hobby'en als alles altijd goed en makkelijk ging...

• beekc1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:21
Anyone else missing preset mode "Auto" in Home assistant?
The add-on to my Itho CVE-S Optima seems to be working fine.
I have managed to connect it to my Home Assistant and values of various sensors are being received by HA.
But when selecting presetmode I can only choose from High, Medium, Low, Timer 10, Timer 20 and Timer 30.
I which I could select auto-mode as well. My Itho supports the auto-mode because it reacts to this command from my physical remote.

Hopefully there is a simple explanation :-)

• arjenhiemstra
  • Nu online
Blackbird-ce schreef op zondag 1 februari 2026 @ 20:30:
Even ter check: ik heb momenteel twee non-cve modules hangen aan een autotemp en een warmtepomp. Via de CC1101 RF module op die aan de autotemp zie ik ook de RF15-remote die gebruikt wordt voor de WTW unit (een Orcon HRC 400 Max Comfort).

Klopt mijn begrip dat ik enkel de data kan ontvangen, en niet een vergelijkbaar signaal kan versturen via de non-cve module (die aan de autotemp hangt), maar een ramses-esp daarvoor nodig zou hebben?
Doel is om mn huidige (losstaande) humidity-meter in de badkamer in Home Assistant uit te lezen, en op basis daarvan via een action de Orcon WTW harder te laten werken binnen bepaalde tijden en grenswaarden.
Technisch kan het zeker, zit op dit moment alleen nog niet in de firmware. Heb hier wel een RF15 remote zitten en de commando bytes zitten ook al in de firmware maar nog niet actief te gebruiken. De RF15 is ook een bi-directionele remote, ik wil het eerst voor de itho gefixed hebben, daarna ga ik kijken of de RF15 er ook makkelijk in mee kan.

• arjenhiemstra
  • Nu online
rpd schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:29:
[...]

Zelf heb ik ook de HRU 300 en gebruik HW rev1 van batch 13, maar heb ook stabiliteitsproblemen ervaren dus hoop dat een additionele usb voeding zou kunnen helpen. Wil alleen wel voorkomen dat we hier niets mee slopen.

Is het wel veilig om het bordje met twee voedingen aan te sluiten?
Weten we zeker dat de USB voeding en de HRU voeding beide een diode hebben tegen "backfeeding"?
@arjenhiemstra of @Mr.Viper weten jullie hoe dit technisch zit? Ik heb hier helaas zelf te weinig kennis van.
Tot nu toe heeft het altijd goed gewerkt maar helemaal netjes zodat als je USB power erop zet dat er een mosfetje de voeding vanuit de HRU uitschakelt is het niet. Diodes voor backfeeding zijn er niet bewust aan toegevoegd. Een gebruiker kwam met deze oplossing, het werkt, maar ik durf niet te garanderen dat er geen backfeedin plaats kan vinden. Ik gok dan dat de DC/DC converter de geest geeft, over de itho maak ik mij niet zo'n zorgen.

Mocht je het helemaal zeker willen weten dan kun je de trace in het rood doorhalen. Dan komt er geen voeding meer vanuit de itho (ik zeg hierbij toe dat dit geen effect heeft op ja garantie :9)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-cKj0jVGpa3GfTeCOP9OFaXSwE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Cmp64dQW3u0hfiFFqwrfhsgv.png?f=fotoalbum_large

Voorzichtig met een mesje of scherpe platte schroevendraaier krassen tot er geen connectie meer is, niet zo diep dat je ook door de 2e laag heen gaat.

• joon
  • Laatst online: 09-02 22:46
Zojuist Beta13 geinstalleerd vanuit 2.8.0 ivm de autodiscovery maar nu werkt mijn itho status pagina niet meer.
er staat wel gewoon netjes 'Itho I2C connection status: connected' maar daaronder is de tabel leeg. Addon meerdere malen herstart maar geen verschil helaas.
Betreft een HRU300, kan ook menen dat in een eerdere revisie van de firmware dat de status van de filter ook te zien was, maar dat werkt ook al een tijdje niet meer.

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-02 09:30

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Ik zie dat sinds zondag geen gegevens meer in HA komen en status mqtt cliënt unauthorized op de Itho pagina. Ben me niet van wijzigingen bewust, van het weekend maar even bekijken hoe te fixen.

[ Voor 33% gewijzigd door DualDevil op 06-02-2026 07:41 ]

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

• wmc
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:23

wmc

Ik heb vandaag versie 2.5.5 geinstalleerd. Daarbij werd de HRU350 direct herkend en toegevoegd. Ik krijg het echter niet voor elkaar om de oude te verwijderen, ik kan hem slechts disabelen. Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RsGaIjoip40gTRyQZ9912PvJF3w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y07IfMveoMk6myT2O7XYJhUK.png?f=fotoalbum_large

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Je moet delete gebruiken daar boven. Dus bij die regel Itho wifi add-on klikken op die drie puntjes.

Ik heb tot bloedens toe gebruikt bij het bouwen van dat component dus er is volgens mij geen betere manier.

Beste is dan om HA opnieuw te starten en dan weer nieuwe HRU-350 toe te voegen.

Overigens heeft versie 2.5.5 betrekking op het HA Itho wifi HACS / custom component en niet iets wat Arjen als firmware gebruikt voor de fysieke add-ons.

[ Voor 0% gewijzigd door smesjz op 07-02-2026 07:25 . Reden: Typo ]

• Xatr0z
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-02 22:07
beekc1 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:33:
Anyone else missing preset mode "Auto" in Home assistant?
The add-on to my Itho CVE-S Optima seems to be working fine.
I have managed to connect it to my Home Assistant and values of various sensors are being received by HA.
But when selecting presetmode I can only choose from High, Medium, Low, Timer 10, Timer 20 and Timer 30.
I which I could select auto-mode as well. My Itho supports the auto-mode because it reacts to this command from my physical remote.

Hopefully there is a simple explanation :-)
Exactly the same with an Optima2 and RF CO2 remote. Tried connecting the remote to the addon and the itho, beta firmware etc. But can't select auto mode from HA which makes setting the fan speed in automations not as useful...

• Pandabeer35
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:46
When putting HA on medium / 2 my ITHO will also react on CO2 value of the sensor - so it looks like this is Auto

• arjenhiemstra
  • Nu online
joon schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:55:
Zojuist Beta13 geinstalleerd vanuit 2.8.0 ivm de autodiscovery maar nu werkt mijn itho status pagina niet meer.
er staat wel gewoon netjes 'Itho I2C connection status: connected' maar daaronder is de tabel leeg. Addon meerdere malen herstart maar geen verschil helaas.
Betreft een HRU300, kan ook menen dat in een eerdere revisie van de firmware dat de status van de filter ook te zien was, maar dat werkt ook al een tijdje niet meer.
Ik heb toevallig een paar dagen geleden iemand met een HRU300 geholpen met de installatie, daarbij dezelfde firmware versie gebruikt. Ik sluit nooit iets uit maar het lijkt erop dat het toch iets met je installatie te maken heeft? Heb je de HRU al een powercycle gegeven?

• arjenhiemstra
  • Nu online
Xatr0z schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:46:
[...]

Exactly the same with an Optima2 and RF CO2 remote. Tried connecting the remote to the addon and the itho, beta firmware etc. But can't select auto mode from HA which makes setting the fan speed in automations not as useful...
By default the add-on uses the PWM2I2C protocol to stepless change to speed of the fan. This commando works only in auto mode. Therefor, if you use the standard settings your itho is always in auto mode.

If you have an optima inside, this PWM2I2C protocol is overruled by the built-in CO2 sensor. In that case you have to revert using a virtual remote. If you configure this remote as ie. RFT Auto you should have the auto command at your disposal.
The last beta also includes auto and autonight as default preset modes, if the virtual remote configured doesn't support auto or medium these commands will simply be ignored.

• joon
arjenhiemstra schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:57:
[...]

Ik heb toevallig een paar dagen geleden iemand met een HRU300 geholpen met de installatie, daarbij dezelfde firmware versie gebruikt. Ik sluit nooit iets uit maar het lijkt erop dat het toch iets met je installatie te maken heeft? Heb je de HRU al een powercycle gegeven?
Had inderdaad meerdere keren een power-cycle uitgevoerd zonder effect, nu net weer gedaan 'for good measure' en het werkte nog niet. toen de addon nog maar een keer herstart en toen werkte het ineens weer.

De aanhouder wint :) thanks.

Heb je overigens enig idee hoe het komt dat de filter status verdwenen is? (dit is nog van voor 2.8)

• arjenhiemstra
  • Nu online
joon schreef op zondag 8 februari 2026 @ 15:20:
[...]

Had inderdaad meerdere keren een power-cycle uitgevoerd zonder effect, nu net weer gedaan 'for good measure' en het werkte nog niet. toen de addon nog maar een keer herstart en toen werkte het ineens weer.

De aanhouder wint :) thanks.

Heb je overigens enig idee hoe het komt dat de filter status verdwenen is? (dit is nog van voor 2.8)
Filter status is onderdeel van het 31D9 bericht. Heb je die I2C functie wellicht uit staan?

• joon
arjenhiemstra schreef op zondag 8 februari 2026 @ 16:51:
[...]

Filter status is onderdeel van het 31D9 bericht. Heb je die I2C functie wellicht uit staan?
Staat aan, Query 31D9 (& 31DA) failed op de debug pagina.

Zie ook https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/issues/285 lijkt vanaf 2.4.3 een probleem te zijn.

• BeTristan
arjenhiemstra schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:02:
[...]

Dit bleek inderdaad het probleem op te lossen, werkt nu perfect! Thanks!

• arjenhiemstra
  • Nu online
joon schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:32:
[...]

Staat aan, Query 31D9 (& 31DA) failed op de debug pagina.

Zie ook https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/issues/285 lijkt vanaf 2.4.3 een probleem te zijn.
Hmm, ik heb een vermoeden. De HRU300 is niet door itho zelf gemaakt. De firmware is qua features wat uitgekleed in vergelijking tot andere HRU's en CVE's. Bedienen werkt alleen via RF, ik vermoed dat 31D9 en 31DA misschien ook alleen via RF gaan. Wellicht is er zelfs nog een ander bericht waar ik nog niet vanaf weet waar de teller info in zit (die zitten namelijk niet in beide)

Het zou interessant kunnen zijn om eens de RF debug functie aan te zetten en te monitoren wat voor info voorbij komt. Als je een RF commando naar je itho stuurt krijg je als het goed is een antwoord terug. Dan weet je iig wat het ID is van je Itho. Dan even een tijdje in de gaten houden wat er voorbij komt.

• arjenhiemstra
  • Nu online
BeTristan schreef op zondag 8 februari 2026 @ 20:05:
[...]

Dit bleek inderdaad het probleem op te lossen, werkt nu perfect! Thanks!
Joh! Nou fijn dat het gefixed is, wel heel bijzonder, nog niet eerder meegemaakt! Ik stuur je een retourlabel zodat je de module kosteloos terug kunt sturen, ik wil wel even onderzoeken of ik iets kan vinden.

• joon
arjenhiemstra schreef op zondag 8 februari 2026 @ 21:25:
[...]

Hmm, ik heb een vermoeden. De HRU300 is niet door itho zelf gemaakt. De firmware is qua features wat uitgekleed in vergelijking tot andere HRU's en CVE's. Bedienen werkt alleen via RF, ik vermoed dat 31D9 en 31DA misschien ook alleen via RF gaan. Wellicht is er zelfs nog een ander bericht waar ik nog niet vanaf weet waar de teller info in zit (die zitten namelijk niet in beide)

Het zou interessant kunnen zijn om eens de RF debug functie aan te zetten en te monitoren wat voor info voorbij komt. Als je een RF commando naar je itho stuurt krijg je als het goed is een antwoord terug. Dan weet je iig wat het ID is van je Itho. Dan even een tijdje in de gaten houden wat er voorbij komt.
lijkt er inderdaad op dat ze via RF verstuurd worden.
Haalde v2.4.3 dit toen ook op uit de 'lucht' ?

hier een snippet van het log, kan je hier wat mee?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
8-2-2026, 22:34:37: H:18 _I P0:-- P1:-- 49,6B,74 --,--,-- 49,6B,74 31DA 1D:00,70,40,02,F7,EF,EF,05,39,04,AA,08,5D,04,AA,28,08,00,19,32,FF,00,00,EF,EF,7F,FF,7F,FF (cmd:unknown)
8-2-2026, 22:34:35: H:1A _I P0:31 P1:-- 49,6B,74 --,--,-- 49,6B,74 31D9 11:00,00,32,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00 (cmd:unknown)
8-2-2026, 22:34:26: H:18 _I P0:-- P1:-- 49,6B,74 --,--,-- 49,6B,74 1F09 03:00,06,F4 (cmd:unknown)
8-2-2026, 22:33:46: H:18 _I P0:-- P1:-- 49,6B,74 --,--,-- 49,6B,74 31DA 1D:00,70,40,02,F7,EF,EF,05,3D,04,AC,08,5D,04,AC,28,08,00,19,32,FF,00,00,EF,EF,7F,FF,7F,FF (cmd:unknown)
8-2-2026, 22:33:03: H:18 _I P0:-- P1:-- 49,6B,74 --,--,-- 49,6B,74 31DA 1D:00,70,40,02,F7,EF,EF,05,40,04,AF,08,5F,04,AF,28,08,00,19,32,FF,00,00,EF,EF,7F,FF,7F,FF (cmd:unknown)
8-2-2026, 22:32:42: H:18 _I P0:-- P1:-- 49,6B,74 --,--,-- 49,6B,74 31DA 1D:00,70,40,02,F7,EF,EF,05,42,04,B1,08,5F,04,B1,28,08,00,19,32,FF,00,00,EF,EF,7F,FF,7F,FF (cmd:unknown)
8-2-2026, 22:31:42: H:18 _I P0:-- P1:-- 49,6B,74 --,--,-- 49,6B,74 31DA 1D:00,70,40,02,F7,EF,EF,05,43,04,B3,08,5F,04,B3,28,08,00,19,32,FF,00,00,EF,EF,7F,FF,7F,FF (cmd:unknown)
8-2-2026, 22:31:28: H:18 _I P0:-- P1:-- 49,6B,74 --,--,-- 49,6B,74 1F09 03:00,06,F4 (cmd:unknown)
8-2-2026, 22:30:14: H:18 _I P0:-- P1:-- 49,6B,74 --,--,-- 49,6B,74 31DA 1D:00,70,40,02,F7,EF,EF,05,4D,04,BE,08,5D,04,BE,28,08,00,19,32,FF,00,00,EF,EF,7F,FF,7F,FF (cmd:unknown)
8-2-2026, 22:30:10: H:1C _I P0:-- P1:-- 95,0C,72 49,6B,74 --,--,-- 31E0 04:00,00,01,00 (cmd:unknown)
8-2-2026, 22:29:50: H:18 _I P0:-- P1:-- 49,6B,74 --,--,-- 49,6B,74 31DA 1D:00,70,40,02,F7,EF,EF,05,50,04,C0,08,5F,04,C0,28,08,00,19,32,FF,00,00,EF,EF,7F,FF,7F,FF (cmd:unknown)
8-2-2026, 22:28:57: H:18 _I P0:-- P1:-- 49,6B,74 --,--,-- 49,6B,74 31DA 1D:00,7E,40,02,E6,EF,EF,05,54,04,CE,08,5D,04,CE,28,08,00,19,32,FF,00,00,EF,EF,7F,FF,7F,FF (cmd:unknown)
8-2-2026, 22:28:30: H:18 _I P0:-- P1:-- 49,6B,74 --,--,-- 49,6B,74 1F09 03:00,06,F4 (cmd:unknown)
8-2-2026, 22:28:19: H:18 _I P0:-- P1:-- 49,6B,74 --,--,-- 49,6B,74 31DA 1D:00,7E,40,02,E6,EF,EF,05,57,04,DD,08,5F,04,DD,28,08,00,19,32,FF,00,00,EF,EF,7F,FF,7F,FF (cmd:unknown)
8-2-2026, 22:27:55: H:1C _I P0:-- P1:-- 95,0C,72 49,6B,74 --,--,-- 22F1 03:00,0B,0B (cmd:autonight)
8-2-2026, 22:27:51: H:0C RQ P0:-- P1:-- 95,0C,72 49,6B,74 --,--,-- 31DA 01:00 (cmd:unknown)
8-2-2026, 22:26:30: H:18 _I P0:-- P1:-- 49,6B,74 --,--,-- 49,6B,74 31DA 1D:00,80,40,02,E3,EF,EF,05,57,04,E4,08,62,04,E4,28,08,00,01,00,FF,00,00,EF,EF,7F,FF,7F,FF (cmd:unknown)
8-2-2026, 22:26:09: H:1C _I P0:-- P1:-- 95,0C,72 49,6B,74 --,--,-- 2E10 03:00,01,00 (cmd:unknown)
8-2-2026, 22:25:32: H:18 _I P0:-- P1:-- 49,6B,74 --,--,-- 49,6B,74 1F09 03:00,06,F4 (cmd:unknown)
8-2-2026, 22:25:05: H:1C _I P0:-- P1:-- 95,0C,72 49,6B,74 --,--,-- 31E0 04:00,00,01,00 (cmd:unknown)
8-2-2026, 22:25:05: H:1C _I P0:-- P1:-- 95,0C,72 49,6B,74 --,--,-- 2E10 03:00,01,00 (cmd:unknown)
8-2-2026, 22:22:34: H:18 _I P0:-- P1:-- 49,6B,74 --,--,-- 49,6B,74 1F09 03:00,06,F4 (cmd:unknown)
8-2-2026, 22:22:07: H:1C _I P0:-- P1:-- 95,0C,72 49,6B,74 --,--,-- 2E10 03:00,01,00 (cmd:unknown)
8-2-2026, 22:21:04: H:1C _I P0:-- P1:-- 95,0C,72 49,6B,74 --,--,-- 2E10 03:00,01,00 (cmd:unknown)
8-2-2026, 22:20:09: H:18 _I P0:-- P1:-- 49,6B,74 --,--,-- 49,6B,74 31DA 1D:00,90,40,02,CF,EF,EF,05,43,04,D6,08,62,04,D6,28,08,00,01,00,FF,00,00,EF,EF,7F,FF,7F,FF (cmd:unknown)
8-2-2026, 22:20:06: H:1C _I P0:-- P1:-- 95,0C,72 49,6B,74 --,--,-- 2E10 03:00,01,00 (cmd:unknown)
8-2-2026, 22:19:59: H:1C _I P0:-- P1:-- 95,0C,72 49,6B,74 --,--,-- 31E0 04:00,00,01,00 (cmd:unknown)
8-2-2026, 22:19:35: H:18 _I P0:-- P1:-- 49,6B,74 --,--,-- 49,6B,74 1F09 03:00,06,F4 (cmd:unknown)
8-2-2026, 22:18:28: H:18 _I P0:-- P1:-- 49,6B,74 --,--,-- 49,6B,74 31DA 1D:00,A0,40,02,BB,EF,EF,05,40,04,C0,08,5F,04,C0,28,08,00,01,00,FF,00,00,EF,EF,7F,FF,7F,FF (cmd:unknown)
8-2-2026, 22:18:05: H:1C _I P0:-- P1:-- 95,0C,72 49,6B,74 --,--,-- 22F1 03:00,02,04 (cmd:low)
8-2-2026, 22:18:01: H:0C RQ P0:-- P1:-- 95,0C,72 49,6B,74 --,--,-- 31DA 01:00 (cmd:unknown)
8-2-2026, 22:18:01: H:1C _I P0:-- P1:-- 95,0C,72 49,6B,74 --,--,-- 31E0 04:00,00,01,00 (cmd:unknown)

• arjenhiemstra
  • Nu online
joon schreef op zondag 8 februari 2026 @ 22:41:
[...]

lijkt er inderdaad op dat ze via RF verstuurd worden.
Haalde v2.4.3 dit toen ook op uit de 'lucht' ?
Thanks voor de snippet, ik kijk even wat ik ermee kan!

2.4.3 haalde dit zeker niet uit de 'lucht', ik zie in de GH post in een screenshot van iemand met een HRU300 idd 31D9 en 31DA info staan. Dat kan 2 dingen betekeken;
1- sommige HRU300 firmware versies (er zijn er 10) ondersteunen dit wel, anderen niet
2- er is later onbewust iets in de code gewijzigd waardoor het voor HRU300 devices niet meer werkt

Als jij (of iemand anders met een HRU300) 2.4.3 eens kan testen, dan kunnen misschien het eea uitsluiten

• joon
arjenhiemstra schreef op maandag 9 februari 2026 @ 09:43:
[...]

Thanks voor de snippet, ik kijk even wat ik ermee kan!

2.4.3 haalde dit zeker niet uit de 'lucht', ik zie in de GH post in een screenshot van iemand met een HRU300 idd 31D9 en 31DA info staan. Dat kan 2 dingen betekeken;
1- sommige HRU300 firmware versies (er zijn er 10) ondersteunen dit wel, anderen niet
2- er is later onbewust iets in de code gewijzigd waardoor het voor HRU300 devices niet meer werkt

Als jij (of iemand anders met een HRU300) 2.4.3 eens kan testen, dan kunnen misschien het eea uitsluiten
Thanks!

Ben best bereid om dit te proberen, kan dit gewoon via de web interface terug geflashed worden? zag dat de partities anders waren in deze versie.

Mocht je meer logs nodig hebben kan ik de module langer laten loggen indien nodig, heb in dit geval de data van de units van de buren er uit gehaald, mocht dat wel handig zijn om te hebben kan ik die de volgende keer gewoon er in laten :)

• arjenhiemstra
  • Nu online
joon schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:07:
[...]

Thanks!

Ben best bereid om dit te proberen, kan dit gewoon via de web interface terug geflashed worden? zag dat de partities anders waren in deze versie.

Mocht je meer logs nodig hebben kan ik de module langer laten loggen indien nodig, heb in dit geval de data van de units van de buren er uit gehaald, mocht dat wel handig zijn om te hebben kan ik die de volgende keer gewoon er in laten :)
De startpunten van de data blokken is bij oudere versies gelijk aan de nieuwe, alleen het eindpunt van de partitie waar je instellingen opgeslagen worden is veranderd. De nieuwe versie heeft aan het einde een extra data blok voor opslag core dumps.
Als het goed is moet je een oudere versie kunnen flashen zonder issues. Ik zou voor de zekerheid via debug pagina -> file editor wel even je config files downloaden mocht daar toch iets mee gebeuren.

Inmiddels ben ik ook wat aanpassingen aan de code aan het doen zodat 31da en 31d9 die via RF binnen komen ook op de web interface (en als dat goed werkt ook api) beschikbaar gemaakt kunnen worden.
Ik denk dat dit ook heel handig kan zijn voor gebruikers met een HRU of CVE icm een DemandFlow, add-on aan de DemandFlow geeft de meeste info, maar fan status is ook wel prettig. Die kan dan mooi via die weg getoond worden.

• KeesOfEmergency
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 11-02 15:37
Heb vandaag mijn module aan mijn HRU-350 geknoopt. Werkt perfect en daarvoor dank.
Het enigste wat ik wil is:
-Toerental minimaal op de auto stand naar beneden brengen. Op auto draaid hij ongeveer op stand 1,75 als minimum. Dat wil ik graag naar 1 hebben ivm geluid.
-De By-pass zou ik beter willen regelen. Somers wil ik heel de nacht gewoon 17 graden inblazen ongeacht de binnen temperatuur. Dan is het smorgens lekker koud in mijn huis.
-en ik wil mijn huis op overdruk

Wat raar is dat min uitgaande temperatuur 37 graden is. Hoe kan dit? Woon gewoon in NL.
Heb hier al uren rondgedoold, maar kan deze dingen niet echt vinden. Weten jullie raad?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7VCpTLbFxn9KzftW8BrMCaap3-w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1PdRhndEb5VKaptp2N1zSYin.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door KeesOfEmergency op 11-02-2026 13:13 ]

• rjant2
axelb96 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 22:24:
@Bokkoman heb je al naar index 82 "MaxTimeNotAuto (min)" gekeken, wellicht is dat de boosdoener? :)
Heel erg bedankt voor deze info, Mijn instalatie ging naar 1,5 minuten weer op auto. (Want hij stond op 2?)
Maar met deze waarde op max is lijkt het probleem opgelost

@arjenhiemstra Bedankt voor je hulp en je mooie product. Mijn usecase functioneert.

Voor de mensen die het interesant vinden, de situatie hoe ik het nu ingericht heb.
Voor de ventilatie heb ik een HRU eco 300 duo zone. Er zijn 2 CO2 sensoren en een auto remote.
Helaas viel de wtw af en toe uit bij het aansluiten van het itho wifi boardje tussen de hmi en de wtw unit (ook waneer het voedings spoortje doorgekrast is https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84566736)
Ik heb deze dus niet aangesloten.
De CO2 sensoren sturen de WTW unit en kleppen aan zoals het bedacht is op CO2 consentratie. Deze waarde plot ik mooi in Homeassistant, omdat dat leuk is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X9-A58viQT26_gZ1ClhLJDS2RhM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gxkPkzIPGUPAXsh2CR90kMUM.png?f=user_large
De virtuele auto remote gebruik ik om de WTW op high te zetten als er gedouched wordt. Ik heb een temperatuurssensor aan de warmwater leiding getiwrapt, deze geeft trigger in homeassistant als het water warm wordt. (de douch is de enige warm tapwatervragende kraan die op de CV zit)

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
@KeesOfEmergency: Als de minimum en maximum toerentallen naar wens zijn, kun je eventueel onder "Itho Settings" parameter 0 - Percentage set 2 (%) veranderen. Default staat dat op 30% en dan is bij mij het toerental 1334rpm. 0% = 800rpm, 100%=2577rpm.
Wellicht kun je het als volgt bij 30% berekenen: rpm=802+0.3*(2577-802)=1334.5rpm

Ik begrijp niet helemaal welk toerental je nu wilt. 1334/802=1.66. Als het toerental op automatisch gelijk moet zijn aan het minimum toerental zou je 0 moeten invullen, maar de minimum toegestane waarde is 25 wat 1246rpm zou geven. Dan is de enige manier het minimum toerental lager te zetten dmv het potmetertje op de HRU350.
Ik neem aan dat je geen CO2 sensor oid hebt die regelt in de stand automatisch.

Bovenaan de pagina kun je in dit topic zoeken op "350 + bypass" (zonder quotes)
Dan zul je veel info vinden over de werking van de bypass van de HRU350.

Vermoedelijk is je temperatuursensor defect. Dat is een bekende kwaal van de HRU350.
Hier kun je er meer over vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door gns1l op 11-02-2026 22:44 ]

Pagina: 1 ... 65 66 Laatste