Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Pagina: 1 ... 62 63 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:20
RudolfR schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 07:53:
Ik heb een module aan een autotemp gehangen, en dat stopte na nog geen 10h met werken.
In HA is alles naar onbekend gegaan.
Payload is leeg, {} en de statuspagina ook.
I2C is nog wel connected.
Firmware is de nieuwste, 2.8.0.

Wat kan dat zijn?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Meest voorkomend:
Slechte UTP kabel, te lang enz

Ook vaak zie ik:
I2c debug activeren zonder documentatie door te nemen. Bij error stoppen updates door deze functie. Uitzetten verhelpt dit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:55
@arjenhiemstra

Inderdaad gewoon een hardware probleem; losse kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomstar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-07 22:19
Ik heb een vraag over mijn HRU 350, volgens mij klopt er iets niet met de bypass schakeling - mogelijk dat er een sensor kapot is. Heeft iemand een idee wat hier niet klopt?

Ik gebruik:
* par.10: "Summer temp (°C)": 18 deg
* par.12: "Summer day time (K\*hr)": 5
* par.13: "Wanted temp bypass regulation (°C)": staat op 17 deg omdat de exhaust sensorwaarde altijd hoog was

Hiermee krijg ik de afgelopen dagen onderstaand gedrag. Wat ik zie:

1. Dinsdag - woensdag: Bypass blijft open want exhaust > 17 graden, en summer is 'on'
2. Woensdag 16:00: bypass dicht want supply temp > exhaust temp. -- Maar hoe kan zowel exhaust als supply hoger zijn dan buiten- & binnentemperatuur?
3. Woensdag 21:00: bypass open want supply temp < exhaust temp
3. Donderdagmiddag weer hetzelfde, weer exhaust & supply hoger dan binnen- & buitentemperatuur.
4. Vrijdagmiddag: hij blijft open? Volgens mij klopt dit niet toch?

Ik krijg ook "global-fault-code": 10, maar weet niet wat dit betekent.

Mijn volledige status is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
{
  "requested-fanspeed_perc": -1,
  "balance_perc": 101.1,
  "supply-fan_rpm": 2260,
  "supply-fan-actual_rpm": 2255,
  "exhaust-fan_rpm": 2210,
  "exhaust-fan-actual_rpm": 2205,
  "supply-temp_c": 25.93,
  "exhaust-temp_c": 26.61,
  "status": 0,
  "room-temp_c": 26.61,
  "outdoor-temp_c": 25.93,
  "valve-position": 0,
  "bypass-position": 1,
  "summercounter": 300,
  "summerday_kmin": 1,
  "frost-timer": 0,
  "boiler-timer": 177,
  "frost-block": 120,
  "current-position": 720,
  "vkkswitch": 0,
  "gheswitch": 0,
  "airfilter-counter": 11168,
  "global-fault-code": 10,
  "actual-mode": 25,
  "pir-fan-speed-level": -1,
  "highest-received-co2-value_ppm": 696,
  "highest-received-rh-value_rh": 239,
  "air-quality_perc": 87,
  "remaining-override-timer_sec": 0,
  "fallback-speed-timer_sec": 0,
  "label-out-of-bound-error": 0
}

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KE0EAbyrNfZbTag3mL7yb3saLWM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hB9VHTQJfYRnCXRCmIn9tNHe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Atomstar op 13-06-2025 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim-V
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-07 14:16
@arjenhiemstra
Kan je me alsjeblieft helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:47
Atomstar schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:58:
Ik heb een vraag over mijn HRU 350, volgens mij klopt er iets niet met de bypass schakeling - mogelijk dat er een sensor kapot is. Heeft iemand een idee wat hier niet klopt?

Ik gebruik:
* par.10: "Summer temp (°C)": 18 deg
* par.12: "Summer day time (K\*hr)": 5
* par.13: "Wanted temp bypass regulation (°C)": staat op 17 deg omdat de exhaust sensorwaarde altijd hoog was

Hiermee krijg ik de afgelopen dagen onderstaand gedrag. Wat ik zie:

1. Dinsdag - woensdag: Bypass blijft open want exhaust > 17 graden, en summer is 'on'
2. Woensdag 16:00: bypass dicht want supply temp > exhaust temp. -- Maar hoe kan zowel exhaust als supply hoger zijn dan buiten- & binnentemperatuur?
3. Woensdag 21:00: bypass open want supply temp < exhaust temp
3. Donderdagmiddag weer hetzelfde, weer exhaust & supply hoger dan binnen- & buitentemperatuur.
4. Vrijdagmiddag: hij blijft open? Volgens mij klopt dit niet toch?

Ik krijg ook "global-fault-code": 10, maar weet niet wat dit betekent.

Mijn volledige status is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
{
  "requested-fanspeed_perc": -1,
  "balance_perc": 101.1,
  "supply-fan_rpm": 2260,
  "supply-fan-actual_rpm": 2255,
  "exhaust-fan_rpm": 2210,
  "exhaust-fan-actual_rpm": 2205,
  "supply-temp_c": 25.93,
  "exhaust-temp_c": 26.61,
  "status": 0,
  "room-temp_c": 26.61,
  "outdoor-temp_c": 25.93,
  "valve-position": 0,
  "bypass-position": 1,
  "summercounter": 300,
  "summerday_kmin": 1,
  "frost-timer": 0,
  "boiler-timer": 177,
  "frost-block": 120,
  "current-position": 720,
  "vkkswitch": 0,
  "gheswitch": 0,
  "airfilter-counter": 11168,
  "global-fault-code": 10,
  "actual-mode": 25,
  "pir-fan-speed-level": -1,
  "highest-received-co2-value_ppm": 696,
  "highest-received-rh-value_rh": 239,
  "air-quality_perc": 87,
  "remaining-override-timer_sec": 0,
  "fallback-speed-timer_sec": 0,
  "label-out-of-bound-error": 0
}

[Afbeelding]
Als de bypass gesloten is:
Exhaust temp =~ buitentemp
Supply temp =~binntentemp

Als de bypass open is wisselt het:
Exhaust temp =~binnentemp
Supply temp =~buitentemp

Het is niet exact gelijk want je warmtewisselaar is niet 100% efficiënt en je luchtinlaat kan bijvoorbeeld ook opgewarmd worden door de zon. Daarbij kan er nog wat (normale) afwijking zitten in de temperatuursensoren. Ook zie ik dat je naar de KNMI temperatuur kijkt, dat is natuurlijk nooit exact de lokale temperatuur rondom jouw woning.

De bypass gaat van gesloten naar open als de exhaust temp onder de supply temp (+offset, is ook een instelling) zakt (en het is een zomerdag). Doordat de temperaturen hier wisselen gaat de bypass van open naar gesloten ook als de exhaust temp onder de supply temp zakt.
De bypass gaat ook dicht als de maximale opentijd is bereikt (ook een instelling) of als de Exhaust temp (binnentemp dus) onder de in jouw geval 17 graden zakt.

Jouw HRU lijkt dus wel de goede bypass logica te volgen en de temperaturen van je sensoren doen niks vreemds bij het open/sluiten van de bypass dus die zou ik ook niet direct verdenken.
Ik ben geneigd eerst naar een fysieke verklaring te zoeken hiervoor. Paars is je binnentemperatuur? Is die zo stabiel met dit buitenweer?
Is dat ook de temperatuur van de ruimte waar je ventilatiesysteem afzuigt, of zuigt die ook nog af in andere ruimtes waar het warmer is?
Waar is je HRU geplaatst? Misschien op een warme zolder waar (al dan niet bedoeld) warme lucht wordt aangezogen?

Foutcode 10 weet ik zo niet, ik zie wel dat je filtercounters het jaar voorbij zijn, misschien kan het daarmee te maken hebben. In de HRU handleiding staan verschillende foutcodes, dan moet je even naar de statusled van de HRU zelf kijken of je het kunt ontcijferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

arjenhiemstra schreef op woensdag 4 december 2024 @ 20:43:
[...]

Hmm, bijzonder. Mss dat ergens een verkeerd Query Status Format antwoord langs komt en dat die dan in gebruikt blijft oid. Het moet iets van een bug of missende bescherming zijn in de firmware verwacht ik.

Zou je de volgende keer alleen de Query Status Format query uit willen voeren? Als dan de boel weer gaat lopen dan is het bijna zeker dat het in 1 functie zit.
Het is weer zover :) Hij stond al een hele poos vast maar viel me nu pas op.

Dit keer alleen Query Status Format gedaan.
Result: 80 82 A4 00 01 0C 80 10 10 10 00 10 20 10 10 00 92 92 29

En de boel loopt weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomstar
  • Laatst online: 02-07 22:19
Pejdref schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:54:
[...]
Als de bypass gesloten is:
Exhaust temp =~ buitentemp
Supply temp =~binntentemp

Als de bypass open is wisselt het:
Exhaust temp =~binnentemp
Supply temp =~buitentemp

Het is niet exact gelijk want je warmtewisselaar is niet 100% efficiënt en je luchtinlaat kan bijvoorbeeld ook opgewarmd worden door de zon. Daarbij kan er nog wat (normale) afwijking zitten in de temperatuursensoren. Ook zie ik dat je naar de KNMI temperatuur kijkt, dat is natuurlijk nooit exact de lokale temperatuur rondom jouw woning.

De bypass gaat van gesloten naar open als de exhaust temp onder de supply temp (+offset, is ook een instelling) zakt (en het is een zomerdag). Doordat de temperaturen hier wisselen gaat de bypass van open naar gesloten ook als de exhaust temp onder de supply temp zakt.
De bypass gaat ook dicht als de maximale opentijd is bereikt (ook een instelling) of als de Exhaust temp (binnentemp dus) onder de in jouw geval 17 graden zakt.

Jouw HRU lijkt dus wel de goede bypass logica te volgen en de temperaturen van je sensoren doen niks vreemds bij het open/sluiten van de bypass dus die zou ik ook niet direct verdenken.
Ik ben geneigd eerst naar een fysieke verklaring te zoeken hiervoor. Paars is je binnentemperatuur? Is die zo stabiel met dit buitenweer?
Is dat ook de temperatuur van de ruimte waar je ventilatiesysteem afzuigt, of zuigt die ook nog af in andere ruimtes waar het warmer is?
Waar is je HRU geplaatst? Misschien op een warme zolder waar (al dan niet bedoeld) warme lucht wordt aangezogen?

Foutcode 10 weet ik zo niet, ik zie wel dat je filtercounters het jaar voorbij zijn, misschien kan het daarmee te maken hebben. In de HRU handleiding staan verschillende foutcodes, dan moet je even naar de statusled van de HRU zelf kijken of je het kunt ontcijferen.
Bedankt voor je reactie. Op je vragen:
  • Paars is inderdaad mijn binnentemperatuur, die is inderdaad vrij stabiel.
  • De HRU zuigt het hele huis af, dat komt +/-1 graad overeen met de 'Climate system S1'
  • De HRU staat in een technische ruimte, daar is het iets warmer, maar niet veel. Ik kan kijken of ik daar de afzuiging kan dempen.
Dat gezegd hebbend: de bypass zou toch dicht moeten gaan toen vrijdag de buitentemperatuur boven de binnentemperatuur uit kwam? Dat zou de HRU dan via exhaust/supply moeten checken, maar dat deed ie blijkbaar niet. Dat gebeurde de dag ervoor wel, maar nu niet.

Ik zie dat de led rood-rood-rood-oranje knippert, wat op een sensorfout wijst. Ik ga eerst dat maar (laten) oplossen, en hopen dat dat het (volgens mij foutieve) bypassgedrag oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
@Atomstar Je bypass logica werkt ook vrijdag nog zoals verwacht. De exhaust temp zit namelijk boven je supply temp, als de bypass open is dan betekent dat het binnen warmer is dan buiten.
Maar dat zou ook veroorzaakt kunnen worden door een defecte temperatuursensor. Als het kan zou je eens zelf de temperatuur kunnen meten in de exhaust en supply kanalen.
Volgens mij zijn er op dit forum wel mensen die zelf een tempsensor hebben vervangen, het is geen zeldzaam probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __Peter__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 13:08
arjenhiemstra schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:24:
[...]

“standaard” :P :X
haha, okok, mss is het ook niet zo belangrijk idd.... zo standaard is bluetooth ook niet idd
arjenhiemstra schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:32:
[...]

Een getal van 0 - 100 of 0 - 255 is in principe alles wat nodig is. Mss nog wat state uitwisselen (itho device ready bijv.) maar dat is optioneel.

edit: ik lees trouwens dat ESP-NOW een ander protocol is. Dat praat niet met bluetooth devices. Als we dan toch een protocol gaan toevoegen heb ik sterk de voorkeur om standaard protocollen te gebruiken.
@arjenhiemstra Ik heb wat ge-experimenteerd met Bluetooth voor bovenstaande implementatie en de uitkomst is als volgt:
- Eerste poging was om Bluetooth classic te proberen. Dat werkt goed op een ESP32 (van mobiel naar ESP32) maar toen ik de code van de zender wou schrijven bleek dit niet te werken omdat de ESP-S3 die ik gebruik geen bluetooth classic ondersteunt 8)7
-Tweede poging was Bluetooth LE. BLE werkte wel goed maar gaf conflicten met WIFI (advertising kant) waardoor wifi niet meer werkte. Over dit conflict is veel te vinden maar ik heb het niet kunnen oplossen
- De derde poging was ESP Now. Dat was erg simpel en gaf geen problemen met wifi en dit is dus ook wat wil wil voorstellen om in jouw firmware te implementeren. Eigenlijk is dit beter dan Bluetooth omdat je er maar weinig code en libraries bij krijgt in vergelijking met Bluetooth. De code is te vinden op GitHub:

https://github.com/PeterLourens/fanspeed_bt (ontvanger code)
https://github.com/PeterL.../main/src/task_espnow.cpp (zender code)

Het kan ook de andere kant op werken met een paar regels code extra dus als je nog wat state signalen wil terugsturen, kan je dan specificeren wat dat dan is? Dan pas ik de code aan.

gr Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Pim-V schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:13:
@arjenhiemstra

[...]

Beta 13 geïnstalleerd. Staat in HA constant op "Aan". Als de Itho aan staat en ik het schuifje in HA uit zet "veert het gelijk weer terug naar "Aan", maar de Itho gaat wel uit. In HA aan zetten gaat dus niet.
Als ik op de home-page van de WiFi controller for Itho op de snelheidsregelaar klik "vliegt" het blauwe regelknopje naar de klikplaats en direct weer terug naar de plaats waar hij stond, en dan na ca.2 sec weer naar de klikplaats. Toen ik destijds begon met versie 2.8 gedroeg het regelknopje (slider) zich normaal.

MQTT discovery data: Topic: homeassistant/device/nrg-itho-f654/config MQTT Payload:

[...]

MQTT: topic itho/lwt5 - 5 most recently received messages:

[...]

MQTT: topic itho/ithostatus - 1 most recently received message

[...]

MQTT: topic itho/state - 10 most recently received messages

[...]

MQTT: Transmitted messages itho/cmd 10 most recently transmitted messages

[...]

Ik heb ook nog een debug file https://www.oosterhessele...9f48a58133bcb2ad6da3.json.

Ik hoop dat je met deze info iets kan.
Bedankt voor je hulp!
Ik heb net even bij mijn eigen fan getest en daar doet het aan/uit knopje het ook niet lekker in HA. Ik kan wel gewoon de fan bedienen met percentages en daarmee de fan ook uit zetten (naar 0%).
Ik weet zo ff niet hoe dit precies werkt maar dat zit er wss al heel lang zo in.
Ik vermoed dat uitzetten werkt omdat de fan dan een 0 commando krijgt, voor aan is er geen itho commando dus zullen we een snelheid moeten kiezen, of remote commando als de snelheid niet wordt ondersteund oid.

Qua slider op de web interface van de add-on zelf. De eerste klik verstuurt een commando naar de itho maar de status is nog niet bijgewerkt vandaar dat de slider weer terug springt. Een seconde ofzo later komt de geüpdatete status binnen en gaat de slider naar de ingestelde snelheid. Dat update mechanisme zit er in omdat de snelheid ook buiten de web interface om geregeld kan worden en zo de status iig klopt met bijv. bediening in HA. Dit kan en was dus beter maar is met name cosmetisch lijkt mij. Als ik tijd heb zal ik nog eens naar dit gedrag kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Aardedraadje schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:02:
[...]

Het is weer zover :) Hij stond al een hele poos vast maar viel me nu pas op.

Dit keer alleen Query Status Format gedaan.
Result: 80 82 A4 00 01 0C 80 10 10 10 00 10 20 10 10 00 92 92 29

En de boel loopt weer :)
Thanks! Dan gebeurt dus idd wat ik vermoedde.
Ik zal een simpele check inbouwen die een foutmelding in de log zet en de query opnieuw verstuurd

[ Voor 28% gewijzigd door arjenhiemstra op 20-06-2025 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim-V
@arjenhiemstra
Ik heb net even bij mijn eigen fan getest en daar doet het aan/uit knopje het ook niet lekker in HA. Ik kan wel gewoon de fan bedienen met percentages en daarmee de fan ook uit zetten (naar 0%).
Ik weet zo ff niet hoe dit precies werkt maar dat zit er wss al heel lang zo in.
Ik vermoed dat uitzetten werkt omdat de fan dan een 0 commando krijgt, voor aan is er geen itho commando dus zullen we een snelheid moeten kiezen, of remote commando als de snelheid niet wordt ondersteund oid.
Weer bedankt. Dit is wel essentiële informatie. Overigens, na de eerste inbedrijfstelling werkte die knopjes wel normaal en veranderde het nadat de voedingsspanning eraf geweest was en de tweede keer opstarten. Het heeft dus geen zin om op status te testen (is altijd "On"), noch een "Aan" commando te geven. Inderdaad kan ik via HA een percentage fan speed instellen. Kan je die fan speed ook "uitlezen" en gebruiken, bijvoorbeeld in een condition?
In "State attributes" zie ik: supported_features: 57. Hoe kom ik erachter welke dat zijn (er is maar 1 entity: "fan.cve_eco2_fan")?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Pejdref schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:00:
@Atomstar Je bypass logica werkt ook vrijdag nog zoals verwacht. De exhaust temp zit namelijk boven je supply temp, als de bypass open is dan betekent dat het binnen warmer is dan buiten.
Maar dat zou ook veroorzaakt kunnen worden door een defecte temperatuursensor. Als het kan zou je eens zelf de temperatuur kunnen meten in de exhaust en supply kanalen.
Volgens mij zijn er op dit forum wel mensen die zelf een tempsensor hebben vervangen, het is geen zeldzaam probleem.
Aanhakende, ik blijf ook maar sukkelen met de bypass die gewoon niet langer dan 20 min open wil blijven. De bypass werkt want de temperatuur dropt en inside en outside wisselen, de buitentemperatuur is lager dan binnen maar niet te laag, de Summer counter is 1, en toch moet ie dicht om vervolgens 20 min later na het aflopen van de counter weer hem open te gooien. Afkoelen doet het dus nauwelijks....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o05bhAyp-mETxs4Y769M6DMFfvo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/McczHw8rYHBiaC0v5nrK3tFB.png?f=fotoalbum_large
Awair is binnen, Temperatuur is buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
@deWit: Zo te zien zijn er geen defecte temperatuursensoren, maar staat de regeling te pendelen.
Mogelijk heb je last van een niet juist ingestelde regeling.

We hebben in verschillende berichten de werking van de bypass regeling uitgeplozen.
Bovenaan de pagina kun je ze in dit Topic zoeken op "350 + bypass" (zonder quotes).

Kun je de waarden van de volgende parameters in je HRU opzoeken en delen?

Parameters in Itho settings die met de bypass te maken hebben:
par.10: Summer temp (C) - 19C
par.11: Summer temp GHE (C) -16C # idem bij Ground Heat Exchanger/Aardbodem-WarmteWisselaar (AWW)
par.12: Summer day time (K*hr) - 5K*hr (5K*60=300)
par.13: Wanted temp bypass regulation (C) - 17C
par.14: Offset bypass regulation (0.1*K) - 5 (=0.5K)
par.15: Max bypass open time (hrs) - 120hr

Waar worden die Awair Element Temperatuur en de andere Temperatuur gemeten?
Wat is de temperatuur net voor de toevoer van de buitenlucht naar de HRU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Wbt settings:
par.10: Summer temp (C) - 19CCurrent: 17
par.11: Summer temp GHE (C) -16C Current: 16

par.12: Summer day time (K*hr) - 5K*hr (5K*60=300)
Current: 5
par.13: Wanted temp bypass regulation (C) - 17C Current: 15

par.14: Offset bypass regulation (0.1*K) - 5 (=0.5K)
Current: 0.2

Awair meet in de keuken is vrij representatief voor de rest van het huis. De buitensensor zit in de buitenunit van de WTW aan de aanzuigkant van de WTW. Ik zal vanavond nog eens de slang los halen en de losse meter bij de inlaat meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
Heb je geprobeerd hoe de HRU regeling met de default waarden werkt? Vooral par.10 en par.14 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Ja, zelfde gedrag, ik had namelijk al met de parameters zitten spelen om hem beter te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
@deWit: Waarschijnlijk verergeren je huidige instellingen het pendelen.
Pendelen gebeurt soms wanneer het verschil tussen binnen en buitentemperatuur onvoldoende is.
Meestal koelt de buitenlucht voldoende snel af om dit te voorkomen.

In sommige installaties wordt dit veroorzaakt door opwarming in het aanvoer traject.
De buitentemperatuur is dan wel voldoende laag, maar de temperatuur van de lucht bij aankomst in de HRU niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Het lijkt niet echt pendelen te zijn, dan zou bijv de dT als trigger moeten werken. Het is echt hard de bypass weer dicht na 20 min wat mij verbaasd. Maar, ik heb net wat drastischere maatregelen genomen, dus na een nachtje hopelijk meer inzicht...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZhyrcFufYhuy5mKBP8Q0l2w3fwM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wOiQhVcwLTciMYhXbi9Ly4Eu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
@deWit: Die 20 minuten is de minimale tijd dat de bypass open of dicht staat. Dit is de beveiliging van de HRU tegen de gevolgen van pendelen.
Ben benieuwd naar je metingen. Nuttig om er ook een stuk van 60 minuten uit te lichten en te beoordelen..

[ Voor 27% gewijzigd door gns1l op 26-06-2025 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:54

pistole

Frutter

Hoewel ik het interessant vind om te lezen stel ik toch de vraag: is het pendelen en dergelijke daadwerkelijk gerelateerd aan het onderwerp: Itho Daalderop - open source wifi control add-on module?

Want als dat niet zo is dan is het misschien beter/verstandiger om hiervoor een apart topic te openen.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Even nog wat inzichten van mijn kant voor de HRU 350 bypass:

Naar mijn idee raken deze WTW's regelmatig de calibratie van de bypass+vorstklep kwijt.
Dit geeft een bypass die steeds open en dicht gaat en een vorstklep die onbedoeld open gaat.

Stekker even erin en eruit lijkt het enige te zijn dat helpt:.
Hier een klep in storing en daarna goed werkend door de stekker eruit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xa-qJzWFpLUQA8GeyeI6tWujfo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V7dKssVwHFBL6FVIPZB157oF.png?f=fotoalbum_large

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit

deWit

pistole schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:11:
Hoewel ik het interessant vind om te lezen stel ik toch de vraag: is het pendelen en dergelijke daadwerkelijk gerelateerd aan het onderwerp: Itho Daalderop - open source wifi control add-on module?

Want als dat niet zo is dan is het misschien beter/verstandiger om hiervoor een apart topic te openen.
Ja en nee, zonder deze print is de box een black-box. Ik laat het even aan een mod om te bepalen of het wel of niet beter afgesplits kan worden...

Goed, eerste dagje draaien met sensoren geeft wat inzicht maar ook een vertekend beeld omdat de box niet de hele dag op dezelfde stand heeft gestaan en het verschil tussen nacht en dag qua temperatuur niet extreem was. Het lijkt er vooral op dat om 1330, 1430 als de aanvoertemperatuur van buiten gaat stijgen de bypass dicht gaat, dat is in lijn der verwachting. Gek genoeg doet de toevoer naar guis weinig, de afvoer uit het huis naar buiten word meer beinvloed als de bypass open/dicht gaat. Met de komende warme dagen voor de boeg nog maar eens in de gaten houden. Ik zou verwachten als de bypass open gaat dat de aanvoer temperatuur naar het huis nagenoeg gelijk moet worden aan de temperatuur die de inkomende lucht van buiten heeft, maar dat lijkt nog niet zo te zijn...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6W59qKu_2YwbaPpMeWcOnzEr9EM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/No8EHSJoysmZ3jbA0an0qTtE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Nu online
@deWit stekker erin en eruit al getest? Als je die niet doet kun je false lucht krijgen daar half sluitende klep. En dan het pendelende gedrag.
Klep doet een hele kalibratie als de stroom erop gaat.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
@ice-T106: Het is een interessant idee.

De HRU pendelde vandaag omdat de room en de outdoor temp heel dicht bij elkaar bleven.
Bij ons is de situatie iets complexer omdat er ook nog adiabatisch gekoeld wordt en dat stopt zolang de bypass open is. Zodra de bypass gesloten wordt gaat de room temp dan snel omhoog omdat er eerst weer water geïnjecteerd moet worden voor de koeling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w2pJtiFnEQaK_iEPhptjqBX_B0U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yaVl88qWBfIt5hY3S5A5sh3x.png?f=fotoalbum_large
Het pendelen hield direct op toen ik de HRU een power cycle gaf, maar dat is ook logisch omdat de Summercounter gereset werd en de bypass niet meer open kon. Bij 550 Is het 9:07, 551 is 9:09.

Ik moet je idee dus op een andere manier testen en ga denk ik dmv de module zelf een reset van de stappen motor proberen te forceren en dan kijken wat de invloed hiervan is.

[ Voor 8% gewijzigd door gns1l op 28-06-2025 09:12 . Reden: Recenter plaatje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Nu online
@gns1l Zou me niet verbazen als het gedrag de komende wel beter is omdat de klep nu (helaas niet permanent) wel goed werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
Het lijkt er inderdaad op. Gisteravond laat ging de bypass open en vanochtend weer dicht.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1irmgiFFASg7b_bOww6HGnPDwbs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rc4t1A8QwIiG81J1pfGqrP3E.png?f=fotoalbum_large

Moet wel vermelden dat de HRU al lang zonder uitschakelen gedraaid had. Filters vervangen had ik met ventilatoren op 0 rpm gedaan. Beetje extreem geval dus.

Maar toch slecht. Je zou verwachten dat de firmware van de HRU van tijd tot tijd een reset van de stappenmotor uit zou voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
@deWit Kun je eens de aan- en uitvoer temperatuur van enkel je HRU sensoren plotten, met de bypass positie erbij? Ik zou sowieso par 14 wat hoger zetten (0.5 is default), hoe lager die staat hoe groter de kans op pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grooving3139
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 01-07 22:33
Hey allen! Ik heb een addon met een CC1101 module.

Ik heb het via MQTT in Home Assistant aan de praat gekregen en nu kan ik via de virtual remote netjes de snelheid van mijn HRU ECO 350 beheren.

Alleen, nu wil ik ook de fysieke afstandsbediening gebruiken. Mijn vrouw vindt dat prettig.

Hoe kan ik dit doen? Ik wil ook zorgen dat de states in sync zijn. Dus als mijn vrouw via de afstandsbediening de snelheid aanpast, wil ik dat ook in Home Assistant zien.

In de RF Devices tabblad in de module moet dat plaatsvinden maar wat de stappen zijn weet ik echt niet...

Zouden jullie mij van een stappenplan kunnen voorzien? In de documentie kan ik dit ook nergens terugvinden.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Grooving3139 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 18:44:
Hey allen! Ik heb een addon met een CC1101 module.

Ik heb het via MQTT in Home Assistant aan de praat gekregen en nu kan ik via de virtual remote netjes de snelheid van mijn HRU ECO 350 beheren.

Alleen, nu wil ik ook de fysieke afstandsbediening gebruiken. Mijn vrouw vindt dat prettig.

Hoe kan ik dit doen? Ik wil ook zorgen dat de states in sync zijn. Dus als mijn vrouw via de afstandsbediening de snelheid aanpast, wil ik dat ook in Home Assistant zien.

In de RF Devices tabblad in de module moet dat plaatsvinden maar wat de stappen zijn weet ik echt niet...

Zouden jullie mij van een stappenplan kunnen voorzien? In de documentie kan ik dit ook nergens terugvinden.

Alvast bedankt!
Wat heeft je tegengehouden om het gewoon te proberen met fysieke remote? Op wiki is genoeg te vinden over home assistant integratie.
Fysieke remote is al gekoppeld aan je HRU-350 en de add-on krijgt gewoon huidige waardes door, of die nu zijn veranderd via MQTT, API of fysieke remote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grooving3139
@smesjz Interessant wel, want ik ben nu niet eens aan toegekomen om dat te proberen want nu heb ik een ander probleem.

Ik heb net de filters vervangen en dan heb ik de onderste 2 knopen op mijn afstandsbediening gedrukt om de status LED te resetten.

En nu kan ik via Home Assistant niet meer op "medium" zetten. Ik kan alleen low en high gebruiken. En state is ook niet meer actueel, hij gaat elke keer naar "Preset mode: Medium" ongeacht of het op high of low is. En alleen via de afstandsbediening kan ik nu medium selecteren.

Dus dit werkt niet prettig... Heb jij tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grooving3139
Ok, ik snap better wat er nu gebeurt maar toch ben ik in de waar...

Ik heb een HRU ECO 350 dus ik heb deze instructies gevolgd voor de HRU 350 (ik neem aan dat HRU ECO 350 gelijk is aan ECO 350): Wiki

Alleen nu kan ik wel prima via Home Assistant de snelheden bedienen maar de state is nog steeds niet bijgewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kAWO45uIME_UaUHxYFwZv6tqUB0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PB2DIwFC0NzONy1yzOJqXsYe.png?f=user_large

Hij blijft op "leeg". Dus als ik high kies, dan blijft de state op de UI niet op high zoals jullie kunnen zien.

Verder ik mis ook de sensors, exhaust temp, supply temp, etc in de entities. Ze blijven op "Unknown" . Wat doe ik hier verkeerd? Ik ben helemaal de weg kwijt en de wiki helpt totaal niet.

Wat doe ik verkeerd hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
@Grooving3139 Heb je de Home Assistant integratie via HACS geïnstalleerd of heb je de sensoren zelf aangemaakt? Via HACS is het makkelijkste en minder kans op fouten.

Kun je via http://nrg-itho-5ce4.local/ wel alles besturen en de sensoren zien? En heb je een virtual remote toegevoegd en heeft die in Home Assistant dezelfde naam?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit

deWit

Pejdref schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 21:01:
@deWit Kun je eens de aan- en uitvoer temperatuur van enkel je HRU sensoren plotten, met de bypass positie erbij? Ik zou sowieso par 14 wat hoger zetten (0.5 is default), hoe lager die staat hoe groter de kans op pendelen.
Afgelopen nacht hieronder toegevoegd, de P14 staat nu 0.8 om de kans op pendelen kleiner te maken. De unit heeft de hele nacht op hoog gedraaid en ik heb hem gisteravond een power cycle gegeven om de klep opnieuw te laten kalibreren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6pe_5s4pUUQWLeXsNi1hAmFS3w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5elOGZKntndlsRzqdgV0b6wC.png?f=fotoalbum_large
Hierboven zie je mijn eigne temperatuur sensoren. Als de bypass actief is dan zie je dat de Afvoer uit het huis zakt richting de aanvoertemperatuur naar het huis. De Toevoer naar het huis zakt nauwelijks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wK0Wfvm4_X6o2d0xg0cK73Er8s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vy809yUhII1GzHe6CJwPY1FO.png?f=fotoalbum_large
Hierboven zie je de Itho sensoren; je zien dat Aanvoer en Toevoer netjes wisselen bij inschakelen van de bypass en dat de bypass dicht gaat dals het verschil minder is dan P14=0.8C en er 20 min verstreken is. In die zin doet hij zoals verwacht.

Als de bypass dicht is dan benaderd de toevoer naar het huis de afvoer naar buiten, dat is logisch als de warmte uitgewisseld word. Als de bypass open gaat dan zakt de toevoer naar het huis iets maar gaat de temperatuur van de lucht naar buiten omhoog totdat deze nagenoeg gelijk is aan de toevoer naar het huis. De aanvoer van buiten naar het huis volgt de gelijke trend als de buitentemperatuur. DE afvoer uit het huis is ook nagenoeg constant en als de bypass dicht is benaderd de toevoer naar het huis de temperatuur van de afgezogen lucht.

Ik zou verwachten dat als de bypass actief is toevoer naar het huis de temperatuur van de toevoer van buiten gaat benaderen. Ergens klopt er dus iets niet, of de bypass gaat niet volledig, er is ergens luchtlekkage of iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samv5
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:34
Goedendag,

Ik heb een mechanische ventilatie van Itho-Daalderop de CVE eco RFT SP uit 2017
Hierop heb in de CVE wifi add on gemonteerd van NRG.Watch
Ik ben in het bezit van een Homey Pro 2023

Tijdens het installeren lukte het niet gelijk. Ik moest handmatig het ip adres invullen
Als ik nu het ip adres intoets dan komt de NRG-ITHO-C324 tevoorschijn waarin ik allerlei zaken kan bekijken en invoeren.

Tot zover alles goed (hoop ik).

De app van NRG op mijn homey pro, geplaatst en de module als apparaat toegevoegd.

Nu zie ik in Homey Pro een beperkte mogelijkheid, alleen een schuifbalk voor de snelheid.

Heb ik nu iets vergeten te installeren? Ik lees iets over de MQTT
Maar wat is mij niet helemaal duidelijk.
Ik ben nog niet zolang bezig met deze materie , maar wil als 62 jarige graag leren.

Ik kan in het forum niet iets specifieks vinden voor de vervolg stappen.

Mijn vragen zijn dus als volgt, is dit goed zo en zie ik alleen maar de snelheid?
Zo niet wat moet ik nog meer op de Homey pro installeren om het compleet te krijgen, zoals temp en vochtigheid en in welke stand hij staat, mocht dit uberhaubt erop zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
@deWit Als ik het goed zie komen je eigen metingen wel overeen met de temperaturen van de sensoren van de HRU zelf, de temperatuursensoren zijn dus goed. Het lijkt er inderdaad op of de bypass niet volledig opent en een deel van de lucht nog over de warmtewisselaar gaat. Geen idee of dit makkelijk te controleren is.

Draaien beide ventilatoren wel en zijn ze in balans? Heb je wellicht veel verschil in weerstand in je kanalen?
Op welke ventilatiestand (en hoeveel rpm is dat bij jou) test je dit? Maakt het verschil als je deze op de hoogste stand zet?

[ Voor 12% gewijzigd door Pejdref op 30-06-2025 14:27 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• peterschel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 30-06 22:01
Hoi, ik ben nog maar een korte tijd bezig met HA en pas geleden de add-on van Arjen Hiemstra aangeschaft.
Werkt prima met mijn automatiseringen. Wil gewoon even zeggen, bedankt voor het werk/moeite.
Super handig gemaakt inclusief beschrijvingen how-to etc.
Bedankt Arjen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grooving3139
@Pejdref Ik heb de sensoren bestanden zelf aangemaakt.

Ik kan via de addon wel alles besturen maar als ik naar Itho status bijvoorbeeld ga, dan zie ik alleen Itho I2C connection status: connected. En verder geen labels en values.

Virtual remote is wel toegevoegd maar in Home Assistant zie ik dat niet. Hoe kan ik checken of de virtual remote goed toegevoegd was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
Welke firmware heb je erop staan? Maak eens een screenshot van je system settings pagina en powercycle je hele unit eens om te kijken of de itho status dan wel gevuld wordt met waardes (ook even ctrl+f5 doen in je browser op die pagina)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit

deWit

Pejdref schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:25:
@deWit Als ik het goed zie komen je eigen metingen wel overeen met de temperaturen van de sensoren van de HRU zelf, de temperatuursensoren zijn dus goed. Het lijkt er inderdaad op of de bypass niet volledig opent en een deel van de lucht nog over de warmtewisselaar gaat. Geen idee of dit makkelijk te controleren is.

Draaien beide ventilatoren wel en zijn ze in balans? Heb je wellicht veel verschil in weerstand in je kanalen?
Op welke ventilatiestand (en hoeveel rpm is dat bij jou) test je dit? Maakt het verschil als je deze op de hoogste stand zet?
Redelijk in balans, tests waren op middenstand of hoog/max.

Ik was er klaar mee. Maandagavond de gehele unit ongeveer uit elkaar gehad, schoongemaakt, de bypass klep gesmeerd, fans schoongemaakt en weer in elkaar. Eigenlijk niets geks gevonden anders dan vieze aanslag op het filter dat in de bypass-verbinding zit met veel muggen, die er blijkbaar niet uit te zuigen waren via de muggenval.

Great succes so far...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFRJ1SNJsf60hPHzSzBxRhIlgpk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WqS3h8aDhWmq6Vp3i7Nq58tJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik60
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 15-07 19:50
Hallo Itho gebruikers.
Ik ben bezig om mijn Itho warmtepomp HWU 5G aan domoticz te koppelen, hiervoor gebruik ik een kastje van Arjen, een NON-CVE. Op zich lijkt de communicatie tussen de warmtepomp en domoticz via MQTT (via auto discovery) wel te werken, echter wordt er maar 1 (selector)switch door domoticz toegevoegd, een fan. Software van de pomp is hw versie 72, fw versie 32. Hardware versie van de print is NON-CVE 1 met software 2.9.0-beta 13. De Itho status in de Web-api geeft een hele lijst met variabelen en hun waarde. De MQTT comunicatie is groen, connected. Op het tabblad HA discovery heb ik diverse temperaturen aangevinkt, deze krijg ik in domoticz niet te zien.
Domoticz en Mosquitto draaien op Rpi 3B+ met Bookworm. Domoticz versie 2025.1.
Nu rijst de vraag of ik alles juist heb ingesteld, hiervoor diverse handleidingen geraadpleegd. Zijn er nog opties om te kijken of alles goed bij de MQTT broker binnenkomt? Zijn er nog ergens anders instellingen die aangepast moeten worden?
Alvast bedankt, Willie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
@Rik60: Met MQTT Explorer kun je op je PC kijken wat er bij de MQTT broker binnenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjoter
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-07 10:38
Hallo allemaal,

Allereerst respect naar Arjen voor het maken van de add on! Ik heb een DemandFlow en vanaf het eerste jaar problemen met de vochtsensor en de installateur kan het probleem niet vinden. Nu ga ik proberen het zelf op de lossen dankzij deze tool!

Ik heb een Demandflow uit 2017 en in de box boven zit de vochtsensor. De afzuiging hoort harder te gaan draaien tijdens het douchen maar dat doet hij soms wel soms niet. De sensor vervangen is al 2x gebeurt (€56 per stuk) maar dat heeft het probleem niet opgelost.

Nu kan ik zelf in het systeem kijken en daarom ben ik opzoek naar de standaard waardes van de vochtsensor. Weet iemand die (of wat het zou moeten zijn)?

1. RH increase start bathroom operation (%)

2. RH rise interval (sec)

3. RH offset stop bathroom operation (%)

4. RH period stable top bathroom operation (min)

5. RH differential on RH stable (%)

6. RH level start (%) —> deze stond op 95%

7. RH level stop (%) —> deze stond op 90%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJiU0jqEI5gT4XAWHRDeLsqhk78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EOSCiR0C7DXL9pZTdkUcZJrd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-07 21:42
@arjenhiemstra ik zie dat er ook een Homey app is maar kunnen daarin dezelfde settings als via mqtt zoals stand 1 stand 2 stand 3 enzovoort

Ik doel op deze app https://homey.app/nl-nl/a...of.ithocvewifi/NRG.Watch/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertdrenth
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 26-07 20:58
Beste allen, ik heb toch een vraag ik probeer de NRG-ITHO te laten communiceren met home assistent alleen krijg ik het spulletje niet draaiend.
Ik heb zowel home assistent en mosquitto geinstalleerd op mijn synology dockers container.

Wat doe ik fout?
Home assistent zit op poort 8123

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5svGUE5nj_DG1NQ81iPTTxJKY7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fq9jDKyjQSDUG5FBZ2Ir3cxK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RtRXnYAo_FV78ncfEvNwO2jSQMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JW6SLQfDhf176gHd3Kdis25c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
bertdrenth schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 19:57:
Beste allen, ik heb toch een vraag ik probeer de NRG-ITHO te laten communiceren met home assistent alleen krijg ik het spulletje niet draaiend.
Ik heb zowel home assistent en mosquitto geinstalleerd op mijn synology dockers container.

Wat doe ik fout?
De poort van home assistent invullen in plaats van mosquitto. Als tweede plaatje de config van mosquitto is, moet je die poort invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertdrenth
krijn1985 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:05:
[...]

De poort van home assistent invullen in plaats van mosquitto. Als tweede plaatje de config van mosquitto is, moet je die poort invullen.
Helaas en of ik mosquito op fase of true zet vanwege anonymous dat maakt ook niet uit.

In de mosquitto configfile heb ik alleen onderstaande ingesteld
per_listener_settings true
allow_anonymous true
listener 1883

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
arjenhiemstra schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 01:49:
[...]

Zou je in die situatie eens naar de debug pagina willen gaan en dan de device querys uit willen voeren:
1- Query Devicetype
2- Query Status Format
3- Query Status

Ben even benieuw naar het resultaat.
@arjenhiemstra Helaas bij mij na een power cycle van de itho ook problemen met Query Devicetype.
Met geen mogelijkheid meer werkend te krijgen.
Heb 2.9.0-beta13 geprobeerd, daarna weer naar 2.8.0 terug allebei zonder resultaat.
Wat kan ik doen om de add-on weer te herstellen?

[ Voor 34% gewijzigd door Kets_One op 06-07-2025 19:03 ]

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
bertdrenth schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:21:
[...]

Helaas en of ik mosquito op fase of true zet vanwege anonymous dat maakt ook niet uit.

In de mosquitto configfile heb ik alleen onderstaande ingesteld
per_listener_settings true
allow_anonymous true
listener 1883
Welke gebruikers info heb je ingevuld? Van home assistent? Ik heb zelf geen ervaring met mosquitto als HA addon dus weet niet hoe users daar werken. Als anonymous op true staat misschien werkt het dan als je gebruikers info weg haalt? Misschien restart van mosquitto nodig na changes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 28-07 21:11
krijn1985 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:39:
[...]

Welke gebruikers info heb je ingevuld? Van home assistent? Ik heb zelf geen ervaring met mosquitto als HA addon dus weet niet hoe users daar werken. Als anonymous op true staat misschien werkt het dan als je gebruikers info weg haalt? Misschien restart van mosquitto nodig na changes?
Je moet Add-on dezelfde gegevens invullen als MQTT Explorer.
Als de de gegevens op de één werken dan werken ze op de ander ook.

Btw, mijn port is 1883.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole

pistole

Frutter

Ik vermoed dat je geen geldige mqtt gebruikersnaam & wachtwoord gebruikt?

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertdrenth
pistole schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:15:
Ik vermoed dat je geen geldige mqtt gebruikersnaam & wachtwoord gebruikt?
Ik heb voor mqtt geen acvount gegevens alleen wel voor home assistent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole

pistole

Frutter

bertdrenth schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:26:
[...]

Als mosquitto los hebt geïnstalleerd dan zal je daar iets mee moeten. Google

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bertdrenth
ik heb deze youtube uitleg gevolgd https://www.youtube.com/watch?v=awY_dNQDCg0

Daarmee heb ik het opgelost en heb een mooie groene connected, nu verder kijken wat ik er allemaal mee kan doen. Heb zelf een bodem waterpomp.

[ Voor 45% gewijzigd door bertdrenth op 05-07-2025 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:19
bertdrenth schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:26:
[...]

Ik gebruik MQTT dan onder Domoticz maar het lijkt er op dat je de gegevens van homeassistant hier hebt ingevoerd waar dat de gegevens van MQTT moeten zijn.

Dus gebruikersnaam en wachtwoord open laten als je die niet bij de installatie van MQTT hebt opgegeven en de poort naar de poort van MQTT wat hier 1883 is.

Foutmelding geeft immers aan dat er geen contact met MQTT is door ongeldige inlog.

bijnaleek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:18
Pjoter schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:40:
Hallo allemaal,

Allereerst respect naar Arjen voor het maken van de add on! Ik heb een DemandFlow en vanaf het eerste jaar problemen met de vochtsensor en de installateur kan het probleem niet vinden. Nu ga ik proberen het zelf op de lossen dankzij deze tool!

Ik heb een Demandflow uit 2017 en in de box boven zit de vochtsensor. De afzuiging hoort harder te gaan draaien tijdens het douchen maar dat doet hij soms wel soms niet. De sensor vervangen is al 2x gebeurt (€56 per stuk) maar dat heeft het probleem niet opgelost.

Nu kan ik zelf in het systeem kijken en daarom ben ik opzoek naar de standaard waardes van de vochtsensor. Weet iemand die (of wat het zou moeten zijn)?

1. RH increase start bathroom operation (%)

2. RH rise interval (sec)

3. RH offset stop bathroom operation (%)

4. RH period stable top bathroom operation (min)

5. RH differential on RH stable (%)

6. RH level start (%) —> deze stond op 95%

7. RH level stop (%) —> deze stond op 90%

[Afbeelding]
Herkenbaar! Ik heb een DemandFlow systeem uit 2012, en de aansturing van de afzuiging van de badkamer is behoorlijk onvoorspelbaar. Bij mij staan de volgende waardes ingesteld, geen idee of dit de standaardwaarden zijn want er is wel wat aan getweaked door de installateur:
  • RH increase start bathroom operation (%): 2
  • RH rise interval (sec.): 10
  • RH offset stop bathroom operation (%): 10
  • RH period stable top bathroom operation (min): 50
  • RH differential on RH stable (%): 4
De instellingen RH level start (%) en RH level stop (%) heb ik niet, maar ik heb wel RH value start RH operation middle (%) en RH value start RH operation high (%). Die staan op 70 en 80 respectievelijk. Hardwareversie van mijn DF is 33 en firmwareversie is 17.

Wat bij mij wel eens heeft geholpen is om de RV sensor even goed schoon te maken. Als je de sensor loshaalt, let dan bij terugplaatsen goed op dat je de aders van de kabel niet breekt. De klep moet namelijk op een bepaalde manier geplaatst worden zodat de kabel van de RV sensor niet klem komt te zitten. Zie de DemandFlow installatiehandleiding, paragraaf 3.3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertilted
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 18-07 02:10
arjenhiemstra schreef op maandag 8 april 2024 @ 00:36:
[...]

Ik meen mij te herinneren dat ik eerder een gebruiker heb gehad met de ECO BAL waarbij het werkte. Mocht het onverhoopt toch niet zo zijn dan mag je de module natuurlijk terugsturen!
Om 100% zeker te zijn: je bedoelt toch deze: Itho HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow wifi module
als je het hebt over nonCVE versie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __Peter__
JungleJim schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 19:07:
[...]

Herkenbaar! Ik heb een DemandFlow systeem uit 2012, en de aansturing van de afzuiging van de badkamer is behoorlijk onvoorspelbaar. Bij mij staan de volgende waardes ingesteld, geen idee of dit de standaardwaarden zijn want er is wel wat aan getweaked door de installateur:
  • RH increase start bathroom operation (%): 2
  • RH rise interval (sec.): 10
  • RH offset stop bathroom operation (%): 10
  • RH period stable top bathroom operation (min): 50
  • RH differential on RH stable (%): 4
De instellingen RH level start (%) en RH level stop (%) heb ik niet, maar ik heb wel RH value start RH operation middle (%) en RH value start RH operation high (%). Die staan op 70 en 80 respectievelijk. Hardwareversie van mijn DF is 33 en firmwareversie is 17.

Wat bij mij wel eens heeft geholpen is om de RV sensor even goed schoon te maken. Als je de sensor loshaalt, let dan bij terugplaatsen goed op dat je de aders van de kabel niet breekt. De klep moet namelijk op een bepaalde manier geplaatst worden zodat de kabel van de RV sensor niet klem komt te zitten. Zie de DemandFlow installatiehandleiding, paragraaf 3.3.
Ik heb ook een tijdje de Demandflow metingen bekeken en ik kon er geen chocola van maken, er werd veel met de kleppen geregeld maar op basis waar van bleef erg onduidelijk. Ik vroeg mij ook af waarom er zoveel parameter nodig zijn. Ik ben inmiddels best ver met mijn alternatief: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2263166

Met het ontwikkelen van het altrnatief heb ik ook enige ervaring opgedaan mbt regelen van RH en dat blijkt verdomd lastig te zijn. Mijn conclusie is dat je met ventilatie zeker niet de RH kan regelen in je huis. Wat je wel kan is het detecteren van een hoge RH in de badkamer als je doucht door te detecteren op RH niveaus van >90% en dan de fan na approx 45 minuten weer uit te zetten, ongeacht de RH waarde. De reden warom je de RH waarde niet kan regelen is omdat het helemaal afhangt van de buitenlucht RH en temperatuur. Als b.v. de lucht van buiten al een hoge RH heeft dan zal het binnen zeker niet heel veel beter zijn, tenzij de temperatuurverschillen hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik60
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 15-07 19:50
Hallo Itho gebruikers.
Ik ben bezig om mijn Itho warmtepomp HWU 5G aan domoticz te koppelen, hiervoor gebruik ik een kastje van Arjen, een NON-CVE. Op zich lijkt de communicatie tussen de warmtepomp en domoticz via MQTT (via auto discovery) wel te werken, echter wordt er maar 1 (selector)switch door domoticz toegevoegd, een fan. Software van de pomp is hw versie 72, fw versie 32. Hardware versie van de print is NON-CVE 1 met software 2.9.0-beta 13. De Itho status in de Web-api geeft een hele lijst met variabelen en hun waarde. De MQTT comunicatie is groen, connected. Op het tabblad HA discovery heb ik diverse temperaturen aangevinkt, deze krijg ik in domoticz niet te zien.
Nu rijst de vraag of ik alles juist heb ingesteld, hiervoor diverse handleidingen geraadpleegd. Zijn er nog opties om te kijken of alles goed bij de MQTT broker binnenkomt? Zijn er nog ergens anders instellingen die aangepast moeten worden?
Alvast bedankt, Willie

@Rik60: Met MQTT Explorer kun je op je PC kijken wat er bij de MQTT broker binnenkomt

Ik heb met MQTT Explorer gekeken wat er binnen komt. Ik zie niet meteen wat er niet goed gaat.
Kan MQTT Autodiscover op deze manier wel met Domotics communiceren of is deze api hiervoor niet geschikt?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SWtIZ7f59e5fOjjtJTuaLCHYiMw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fE7AO4T0VTjY0CdBpFZGEj52.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjoter
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-07 10:38
@JungleJim thnx voor je info! Die sensor is idd onvoorspelbaar. Ik heb de sensor ook al eens vervangen (€56 voor zo’n kabeltje😵‍💫). Ik had de RH level start van 95 naar 60 gedaan maar toen bleef hij 2 dagen non stop draaien dus dat werkte niet.

Waarmee heb jij het toen schoongemaakt?

@__Peter__ zou de ventilatie niet aangaan omdat de buitenlucht al een te hoge RH heeft?

[ Voor 13% gewijzigd door Pjoter op 09-07-2025 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __Peter__
Pjoter schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:34:
@JungleJim thnx voor je info! Die sensor is idd onvoorspelbaar. Ik heb de sensor ook al eens vervangen (€56 voor zo’n kabeltje😵‍💫). Ik had de RH level start van 95 naar 60 gedaan maar toen bleef hij 2 dagen non stop draaien dus dat werkte niet.

@__Peter__ zou de ventilatie niet aangaan omdat de buitenlucht al een te hoge RH heeft?
Als je lager dan 85% als bovengrans instelt zal je zien dat de fan of altijd aan of op hoge stand staat op vochtige dagen of dat de fan niet meer uit gaat omdat de fan wel ventileert maar de aangezogen lucht door de buitenroosters erg vochtig is en dus de RH niet lager wordt.

Zie ook typisch gedrag van een sensor in de buis naar de badkamer waar gedoucht wordt. Groen is de sensor in de buis uit de badkamer en oranje bij de fan inlaat. De andere metingen zijn in buizen naar andere kamers. Dit was eergisteren en je ziet dat het zeker een uur duurt voordat de RH weer laag genoeg is. Ik heb de timer nog niet geimplementeerd in deze versie.

Edit: ik heb het dan over een ventilatie systeem, geen HRU

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cxmwkIFW-q7A-X2SgrcjHRH21Gw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DrpNXBu6x58BPaj3J59dhBbk.png?f=user_large

[ Voor 2% gewijzigd door __Peter__ op 09-07-2025 18:36 . Reden: meer info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:18
Pjoter schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:34:

Ik heb de sensor los gehaald en met een doekje schoongeveegd. Er zat best wat stof op. Daarna kreeg ik veel realistischere RV waardes, vergeleken met een Sonoff vochtigheids- en temperatuursensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
@arjenhiemstra Toby is maintaining the app on homey but looks like he is not responding anymore.

Some users get an error https://github.com/tobyworks/com.tobybonhof.nrg/issues/1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim-V
Ik heb nog twee oude vragen en een nieuw probleem.
Vragen:
- Kan je die fan speed ook "uitlezen" en gebruiken, bijvoorbeeld in een condition?
- In "State attributes" zie ik: supported_features: 57. Hoe kom ik erachter welke dat zijn (er is maar 1 entity: "fan.cve_eco2_fan")?

Nieuw probleem:
Alles lijkt correct te functioneren, alleen de Itoh reageert niet meer op de commando's van de Add-on.
Wat kan ik doen om de oorzaak op te sporen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole

pistole

Frutter

Pim-V schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:20:
Ik heb nog twee oude vragen en een nieuw probleem.
Vragen:
- Kan je die fan speed ook "uitlezen" en gebruiken, bijvoorbeeld in een condition?
- In "State attributes" zie ik: supported_features: 57. Hoe kom ik erachter welke dat zijn (er is maar 1 entity: "fan.cve_eco2_fan")?

Nieuw probleem:
Alles lijkt correct te functioneren, alleen de Itoh reageert niet meer op de commando's van de Add-on.
Wat kan ik doen om de oorzaak op te sporen?
1e vraag: ja, dat kan :)
3e vraag: probeer eerst je ITHO op auto te zetten en probeer het dan nog eens.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim-V
pistole schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:28:
[...]
3e vraag: probeer eerst je ITHO op auto te zetten en probeer het dan nog eens.
Bedankt voor je reactie.
Hoe doe ik dat, er zit geen bedieningspaneel op ...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertilted
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/giiMONiJIxDuAqZ2x836OGfh454=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WkWsyz7SgNhqeck5SJrveyWz.png?f=user_large

Ik krijg geen verbinding met HA.
HA draait op poort 8123.
De user in HA is cartouche.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VnTe9waTorQFJ-eHG5piLYDyDiE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/n0XhOVlf7jsQlURed5oOycT5.png?f=user_large

Wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertilted
En nog een vraag, iets serieuzer.

Het lukte me absoluut niet om mijn CO2 sensors te linken met mijn HRU Eco.

Ik dacht dat het de comm module was maar na vervangen lukt het nog niet (maar ik heb mss niet vervangen met het juiste onderdeel)

Nu de module met CC1101 besteld en geïnstaleerd. En 1 CO2 sensor krijg ik absoluut niet gelinkt.

De andere: half. Ik krijg de RFT-CO2 te zien in de lijst, en ik kan CO2 waarden zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bx2b8e0sO2BMpGDr68DTjQenRCI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pvc5YpkKCuUbKtPd2oz1WjHV.png?f=fotoalbum_large

Maar, de RFT-CO2 gaat niet naar "groen" of "blauw". Ik kan ook de snelheid niet veranderen.

Knap vervelend...

Kan iemand me helpen aub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Undertilted schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:21:
[Afbeelding]

Ik krijg geen verbinding met HA.
HA draait op poort 8123.
De user in HA is cartouche.
[Afbeelding]

Wat doe ik fout?
Nog geen week geleden is dezelfde vraag voorbij gekomen.
Heb je dit gelezen, geprobeerd en wat was het resultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertilted
Lawrentz schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 22:00:
[...]

Nog geen week geleden is dezelfde vraag voorbij gekomen.
Heb je dit gelezen, geprobeerd en wat was het resultaat?
Ik heb het gelezen, maar ik raak er niet wijs uit. Moet ik mosquito installeren?

//edit: blijkbaar wel, maar mijn HA is nog "unhealthy"...

[ Voor 8% gewijzigd door Undertilted op 11-07-2025 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Undertilted schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 22:04:
[...]

Ik heb het gelezen, maar ik raak er niet wijs uit. Moet ik mosquito installeren?

//edit: blijkbaar wel, maar mijn HA is nog "unhealthy"...
Dan is dit een HA vraag en niet voor dit draadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertilted
Lawrentz schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 22:25:
[...]

Dan is dit een HA vraag en niet voor dit draadje.
Toppie, zijn we ook weer uit.

Ik heb echter nog steeds een vraag over die CO2 sensoren van Itho. Dat lijkt me wel voor dit draadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Undertilted schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 23:36:
[...]

Toppie, zijn we ook weer uit.

Ik heb echter nog steeds een vraag over die CO2 sensoren van Itho. Dat lijkt me wel voor dit draadje.
Ik ben niet de modder, maar een vraag over CO2 sensoren past beter in de context van dit draadje lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim-V
Met firmware versie 2.9.0.-beta-13 worden de commando's van de add-on bij mij niet opgevolgd door de fan (zoals ik hierboven al gemeld had). Ik heb daarom de firmware teruggezet naar 2.8.0. De fan reageert nu weer op de commando's van de add-on. Ook blijft het zware 'balletje' op de toerenregelaar van de web-interface nu gelijk staan waar je met de muis klikt (het 'vliegt' niet terug naar z'n oude positie om dan weer terug te keren naar het klikpunt). In het HA Overzicht (Lovelace) volgt het schuifje de commando's in de web-interface. Maar het verschuiven van het schuifje in HA heeft geen uitwerking op de web-interface noch op de fan. Het via een automation verstellen van de toeren van de fan werkt wel: het wordt zowel overgenomen in de web-interface als door de fan opgevolgd. Bij nul toeren gaat het schuifje in het Overzicht (Lovelace) naar Uit.

[ Voor 11% gewijzigd door Pim-V op 12-07-2025 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kombinator
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22-07 19:39
Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een non-CVE add-on met een CC1101-module aangeschaft. Via de webinterface van de add-on kan ik de ventilatorsnelheid aanpassen, wat prima werkt. Maar het lukt me niet om mijn fysieke controllers aan deze module te koppelen.

Ik heb twee fysieke controllers: een RFT-N en een RFT-Zender. Ik kan ze allebei toevoegen in de add-on, en ze verschijnen ook in de lijst met RF-controllers (zie hieronder). Toch lukt het niet om met een van beide de ventilatorsnelheid te veranderen. Ook doen de blauwe knoppen op de afbeelding niets.

Heeft iemand enig idee wat ik mis? Ik heb zowel firmwareversie 2.9.b13 als 2.8 geprobeerd. Alvast bedankt!

EDIT: Voor degenen die later met dezelfde vraag komen: het bleek dat ik in de "System settings de optie" "Map RF remotes to virtual remote" moest inschakelen. Nu werken beide controllers!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihuwzQMLruB2doEqE_AnYoxC_kc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KiJc5u82EiJfRjiRkgNVighG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Kombinator op 14-07-2025 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBurger
  • Laatst online: 23-07 21:14
Edit: Heb het gevonden.. hij stond weer op `itho` als topic, terwijl ik al een andere module heb draaien die daar op publiceert..

Iemand een idee hoe ik het volgende kan oplossing of waar ik naar moet zoeken?

Ik heb iets voor 12 uur de module geupdate, maar nu blijft hij in Home Assistant heletijd schakelen tussen "value => geen value".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVr6qhoL9IoOmM_nEk4rWA3BUaI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f4hMKZPMZYsbR6EgF5zvYikp.png?f=fotoalbum_large

Het gekke is dat dit niet voor alle sensoren is. Deze zit op dezelfde MQTT topic:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Zh0Ew8-uk98n0_FggyXqF5IZrk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MLiA3x6s7x8fygqF51gF2EYU.png?f=fotoalbum_large

En zoals je ziet was de verbinding voor de update wel okay.

[ Voor 16% gewijzigd door RuudBurger op 14-07-2025 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBurger
  • Laatst online: 23-07 21:14
Is er een mogelijkheid om de `E-consumption XX` met decimalen achter de komma te krijgen? Hij gaat nu afgerond, en met uitlezen in home assistent geeft dat "opeens" het verbruik in een specifiek uur.

[ Voor 38% gewijzigd door RuudBurger op 16-07-2025 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:17
RuudBurger schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:00:
Is er een mogelijkheid om de `E-consumption XX` met decimalen achter de komma te krijgen? Hij gaat nu afgerond, en met uitlezen in home assistent geeft dat "opeens" het verbruik in een specifiek uur.
Nee het is in hele kWh.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Rik60 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:51:
Hallo Itho gebruikers.
Alvast bedankt, Willie

@Rik60: Met MQTT Explorer kun je op je PC kijken wat er bij de MQTT broker binnenkomt

Ik heb met MQTT Explorer gekeken wat er binnen komt. Ik zie niet meteen wat er niet goed gaat.
Kan MQTT Autodiscover op deze manier wel met Domotics communiceren of is deze api hiervoor niet geschikt?[Afbeelding]
Auto discovery is gemaakt voor Home Assistant, geen idee of dat ook net zo goed werkt met Domoticz.
Ik zie dat je 2.8.0 draait. De laatste beta heeft veel verbeteringen voor Auto Disocvery in de firmware, als die methode ook werkt onder Domoticz dan heb je heeft veel extra items waar je uit kunt kiezen om automatisch aan te laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Undertilted schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:27:
En nog een vraag, iets serieuzer.

Het lukte me absoluut niet om mijn CO2 sensors te linken met mijn HRU Eco.

Ik dacht dat het de comm module was maar na vervangen lukt het nog niet (maar ik heb mss niet vervangen met het juiste onderdeel)
Als het ook niet lukt om deze met de add-on te koppelen dan denk ik dat de CO2 sensor wel eens kapot zou kunnen zijn.
Nu de module met CC1101 besteld en geïnstaleerd. En 1 CO2 sensor krijg ik absoluut niet gelinkt.

De andere: half. Ik krijg de RFT-CO2 te zien in de lijst, en ik kan CO2 waarden zien.
[Afbeelding]

Maar, de RFT-CO2 gaat niet naar "groen" of "blauw". Ik kan ook de snelheid niet veranderen.

Knap vervelend...

Kan iemand me helpen aub?
Half klopt in dit geval. De CO2 sensor is een bi-directionele sensor (pikt ook de status op de vanuit de itho), dit zit nog niet in de add-on firmware. De je krijgt een halve join.
Je kunt de CO2 sensor gewoon aan je itho gekoppeld laten en de half join met de add-on uitvoeren om de remote te kunnen monitoren. Dat werkt prima maar misschien heb je een andere use case waarom dit niet kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Kombinator schreef op zondag 13 juli 2025 @ 22:56:
Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een non-CVE add-on met een CC1101-module aangeschaft. Via de webinterface van de add-on kan ik de ventilatorsnelheid aanpassen, wat prima werkt. Maar het lukt me niet om mijn fysieke controllers aan deze module te koppelen.

Ik heb twee fysieke controllers: een RFT-N en een RFT-Zender. Ik kan ze allebei toevoegen in de add-on, en ze verschijnen ook in de lijst met RF-controllers (zie hieronder). Toch lukt het niet om met een van beide de ventilatorsnelheid te veranderen. Ook doen de blauwe knoppen op de afbeelding niets.

Heeft iemand enig idee wat ik mis? Ik heb zowel firmwareversie 2.9.b13 als 2.8 geprobeerd. Alvast bedankt!

EDIT: Voor degenen die later met dezelfde vraag komen: het bleek dat ik in de "System settings de optie" "Map RF remotes to virtual remote" moest inschakelen. Nu werken beide controllers!

[Afbeelding]
Dit lijkt heel erg op het issue wat ik recent bij iemand anders zag. Ik probeer te achterhalen wat hier mis gaat maar ik begrijp het nog niet helemaal.

Zou je de instellingen eens willen delen (in een PB)? En mss de output van de system log?
Config bestanden kun je downloaden via de debug page en de file editor, wachtwoorden e.d. kun je uiteraard achterwege laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Undertilted schreef op zondag 6 juli 2025 @ 19:50:
[...]

Om 100% zeker te zijn: je bedoelt toch deze: Itho HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow wifi module
als je het hebt over nonCVE versie?
Yep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Kets_One schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:23:
[...]

@arjenhiemstra Helaas bij mij na een power cycle van de itho ook problemen met Query Devicetype.
Met geen mogelijkheid meer werkend te krijgen.
Heb 2.9.0-beta13 geprobeerd, daarna weer naar 2.8.0 terug allebei zonder resultaat.
Wat kan ik doen om de add-on weer te herstellen?
Ook een oudere eco fan 2? Zou je mss iets van je logging kunnen delen waar het type nr in staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
MarioMark1541 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:54:
@arjenhiemstra ik zie dat er ook een Homey app is maar kunnen daarin dezelfde settings als via mqtt zoals stand 1 stand 2 stand 3 enzovoort

Ik doel op deze app https://homey.app/nl-nl/a...of.ithocvewifi/NRG.Watch/
Ik heb de Homey app niet gemaakt dus ik weet helaas niet preceis wat er wel en niet via de app kan. Ik heb hier wel een Homey liggen eea te testen maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kets_One
  • Niet online
arjenhiemstra schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:34:
[...]

Ook een oudere eco fan 2? Zou je mss iets van je logging kunnen delen waar het type nr in staat?
@arjenhiemstra
Nee het gaat om een Itho WPU3i 4G 3kW, firmware versie 38.
Is dit voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
arjenhiemstra schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:36:
[...]

Ik heb de Homey app niet gemaakt dus ik weet helaas niet preceis wat er wel en niet via de app kan. Ik heb hier wel een Homey liggen eea te testen maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen.
Oké ik mis de functies die middels mqtt wel kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
Hi, sinds enkele maanden merk ik dat de ithostatus al meerdere keren niet alle informatie geeft. Soms alleen de WPU counters of alleen de status zonder de counters. Ik log de data en zie dat er periodes zijn waar de data vastloopt.

In de meeste gevallen lost dit zich op na een reboot van de add-on, maar ik heb ook wel eens de WPU een power cycle moeten geven.

Iemand een idee waar dit aan ligt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2F9uCxgNc6xowijn9dGRfOBG5os=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h5migVi6ZRlmIpRcUfYcWTRU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PN8RWY6BjkDYKc18PVh-Dpd9bcA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1hYLoNKYKIEWPJ6hre9e9yM1.jpg?f=fotoalbum_large

Na de reboot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NoCsxOVA9prEvkAkFbHCFdv-eaA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oW3Y2vojzsPcSfXjO6FCcojv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Eastman op 20-07-2025 08:10 ]

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V151 met CT003 V114

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kets_One
  • Niet online
Kets_One schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:08:
[...]

@arjenhiemstra
Nee het gaat om een Itho WPU3i 4G 3kW, firmware versie 38.
Is dit voldoende?
Goed nieuws! Gisteren hebben de addon en de WPU besloten weer met elkaar te praten.
Probleem opgelost dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-07 16:34

TiMMieJ

PSN: Orixez

Momenteel is bij ons de luchtvochtigheid in het huis weer enorm hoog. Ik ben dan ook erg benieuwd of dit misschien komt doordat de WPU is gaan coolen. Kun je ergens zijn met hoeveel graden de unit mag koelen in de addon? En hoe deze stuurt op de WPU? Normaliter is dit volgens mij met maximaal 3 graden verschil om condens tegen te gaan. Ik zou alleen graag zien of dit bijvoorbeeld minder word als ik dit op 2 graden zet.

Edit:

Het gaat dan bij ons om een WPU-5G warmtepomp.

[ Voor 6% gewijzigd door TiMMieJ op 21-07-2025 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
TiMMieJ schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:44:
Momenteel is bij ons de luchtvochtigheid in het huis weer enorm hoog. Ik ben dan ook erg benieuwd of dit misschien komt doordat de WPU is gaan coolen. Kun je ergens zijn met hoeveel graden de unit mag koelen in de addon? En hoe deze stuurt op de WPU? Normaliter is dit volgens mij met maximaal 3 graden verschil om condens tegen te gaan. Ik zou alleen graag zien of dit bijvoorbeeld minder word als ik dit op 2 graden zet.

Edit:

Het gaat dan bij ons om een WPU-5G warmtepomp.
Koelen of verkoelen met een warmtepomp zorgt altijd voor verhoging van de relatieve luchtvochtigheid.
Een dalende temperatuur kan minder vocht bevatten. Denk aan de wolken in de lucht.
Dit zorgt dat bij een afnemende temperatuur de absolute luchtvochtigheid gelijk blijft en de relatieve luchtvochtigheid toeneemt.

Er zijn twee uitzonderingen.
- Wanneer een radiator voor koelen of verkoelen wordt gebruikt met condenswater afvoer naar buiten. Denk hierbij oa aan de Jaga Briza.
- Wanneer voor koeling een airco wordt gebruikt die de lucht ontvochtigt en naar buiten afvoert.
Maar eigenlijk gaat het hier in de basis om hetzelfde principe.

Het eerste waar je condens ziet is wsch op de (meng-) verdeler en de leidingen in de installatieruimte.

Die 3 °C koelen is onzin.
Ik heb ook ergens gehoord over koelen tot max 18 of 22 °C. Ook dat is onzin.

Om het dauwpunt te berekenen kan je gebruik maken van https://www.weerschip.nl/calc_Td.php

Om je op weg te helpen had ik voor iemand anders al het eea in een tabel gezet.

Ruimtetemperatuur vs RH
RH24 °C25 °C26 °C27 °C28 °C
30%5.36.27.17.98.8
35%7.68.59.310.211.1
40%9.610.511.412.213.1
45%11.312.213.114.115.0
50%12.913.914.815.716.6
55%14.415.316.317.218.1
60%15.816.717.616.619.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
Eastman schreef op zondag 20 juli 2025 @ 08:06:
Hi, sinds enkele maanden merk ik dat de ithostatus al meerdere keren niet alle informatie geeft. Soms alleen de WPU counters of alleen de status zonder de counters. Ik log de data en zie dat er periodes zijn waar de data vastloopt.

In de meeste gevallen lost dit zich op na een reboot van de add-on, maar ik heb ook wel eens de WPU een power cycle moeten geven.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Na de reboot:
[Afbeelding]
Ik kom er zojuist achter dat de I2C gisteren avond weer was vastgelopen. Nu ik de logs er bij pak zie ik dat er gisteren om 22:01:11 de I2C query 0 items terug gaf.

Vandaag een reboot gedaan om 17:28:56, gaf nog steeds 0 item terug bij de I2C query. Na een tweede reboot om 17:37:40 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:134.

De add-on heeft ruim een jaar lang probleemloos gedraaid, nu lijkt het regelmatig vast te lopen. Ligt dit aan de add-on of aan de warmtepomp?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
2025-07-20 22:00:29 W: Warning: Task MQTT timed out!
2025-07-20 22:00:42 I: System boot, last reset reason: SDIO_RESET
2025-07-20 22:00:42 I: Device UUID: cfc762e2-9ea9-4a3f-880e-06e735c7112a
2025-07-20 22:00:43 I: HW rev: NON-CVE 1, FW ver.: 2.8.0
2025-07-20 22:00:43 I: I2C sniffer capable hardware: yes
2025-07-20 22:00:45 E: Unable to set wifi disconnect
2025-07-20 22:00:47 I: wifi AP mode started
2025-07-20 22:00:54 I: WiFi: connection successful
2025-07-20 22:00:54 I: Timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3 
2025-07-20 22:00:56 I: Setup: init of CC1101 RF module successful
2025-07-20 22:00:56 I: MQTT: connected, System config: 1
2025-07-20 22:00:56 I: Webserver: started
2025-07-20 22:01:10 I: I2C init: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x0D fw:0x25 hw:0x4E
2025-07-20 22:01:10 I: mDNS: started
2025-07-20 22:01:10 I: Hostname: nrg-itho-fa2c
2025-07-20 22:01:11 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:0
2025-07-20 22:01:11 I: I2C init: QueryStatus
2025-07-21 17:28:36 I: Reboot requested
2025-07-21 17:28:40 I: System boot, last reset reason: SW_RESET
2025-07-21 17:28:41 I: Device UUID: cfc762e2-9ea9-4a3f-880e-06e735c7112a
2025-07-21 17:28:41 I: HW rev: NON-CVE 1, FW ver.: 2.8.0
2025-07-21 17:28:41 I: I2C sniffer capable hardware: yes
2025-07-21 17:28:44 E: Unable to set wifi disconnect
2025-07-21 17:28:46 I: wifi AP mode started
2025-07-21 17:28:52 I: WiFi: connection successful
2025-07-21 17:28:52 I: Timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3 
2025-07-21 17:28:54 I: Setup: init of CC1101 RF module successful
2025-07-21 17:28:55 I: I2C init: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x0D fw:0x25 hw:0x4E
2025-07-21 17:28:55 I: MQTT: connected, System config: 1
2025-07-21 17:28:55 I: Webserver: started
2025-07-21 17:28:55 I: mDNS: started
2025-07-21 17:28:56 I: Hostname: nrg-itho-fa2c
2025-07-21 17:28:56 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:0
2025-07-21 17:28:56 I: I2C init: QueryStatus
2025-07-21 17:33:09 W: Warning: CC1101 Task timed out!
2025-07-21 17:37:20 I: Reboot requested
2025-07-21 17:37:25 I: System boot, last reset reason: SW_RESET
2025-07-21 17:37:25 I: Device UUID: cfc762e2-9ea9-4a3f-880e-06e735c7112a
2025-07-21 17:37:25 I: HW rev: NON-CVE 1, FW ver.: 2.8.0
2025-07-21 17:37:26 I: I2C sniffer capable hardware: yes
2025-07-21 17:37:28 E: Unable to set wifi disconnect
2025-07-21 17:37:30 I: wifi AP mode started
2025-07-21 17:37:36 I: WiFi: connection successful
2025-07-21 17:37:36 I: Timezone: Europe/Amsterdam, specifier CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3 
2025-07-21 17:37:39 I: Setup: init of CC1101 RF module successful
2025-07-21 17:37:39 I: I2C init: QueryDevicetype - mfr:0x00 type:0x0D fw:0x25 hw:0x4E
2025-07-21 17:37:39 I: MQTT: connected, System config: 1
2025-07-21 17:37:40 I: Webserver: started
2025-07-21 17:37:40 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:134
2025-07-21 17:37:40 I: mDNS: started
2025-07-21 17:37:40 I: Hostname: nrg-itho-fa2c
2025-07-21 17:37:40 I: I2C init: QueryStatus

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V151 met CT003 V114

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-07 18:06
hoi allemaal - ik heb allerlei ITHO apparaten draaien hier en onze WTW is de enige die niet in een onderhoudscontract zit, op de filters na. Bij evt storingen of iets moeten we dus zelf een partij raadplegen. Probleem is dus - ik heb 0,0 inzicht in de functies en of dat ding wel of niet goed draait. Tevens doet ongeveer elk jaar de badkamer afzuiging het niet goed (RV sensor draadje wat dan vuil of kapot is) en dit vervang ik dan en dan werkt het weer..

Nu wil ik het e.e.a optimaliseren en vroeg mij het volgende af.

Ik heb de HRU Eco RFT HE en zo een demandflow (blauwe regelkast) - ik zag dit type niet 1,2,3 bij de opties staan maar ga er stiekem van uit dat het hetzelfde is als de HRU 350? Zo ja, dan weet ik dat ik via de ethernet de module kan aansluiten :)

Andere vragen die ik heb:
- kan ik zonder sensor gebruik maken van de afzuiging in de badkamer (ik heb een homey) - dus bijv. als ik een Fibaro button indruk of een andere trigger fix dat de afzuiging van de badkamer gewoon aan gaat (ongeacht de hoeveelheid vocht)

- nu regelt de demandflow de afzuiging per kamer - ik wil daar eigenlijk niet aan knoeien, tevens hebben we een afstandsbediening die ik evt kan gebruiken om het systeem 3 uur lang wat harder te zetten of de afzuiging bij de keuken tijdens koken hoger te zetten. Blijft dit werken? of overruled deze module die settings?

- Kan ik inzicht krijgen via homey (ik zag wat berichten van wel, maar miss handig om te confirmen alvorens ik bestel) - denk aan draait het systeem correct - en zie ik bijv. tijdens een verjaardag dat de snelheid van de fans anders zijn etc (en dus indirect weet dat het systeem goed werkt ipv nu dat ik de aanname doe dat hij alles goed regelt).

Alvast bedankt!

EDIT:
ik heb inmiddels veel gelezen en ik denk dat ik de vragen deels kan beantwoorden.
Ik heb in ieder geval de Itho HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow nodig INCL. CC1101 RF Module om bijv. de CO2 uit te kunnen lezen (is mijn aanname nu).

Na het instellen e.d. kan ik met Homey via MQTT een aantal flows maken die de status inzichtelijk maakt als:
- Fan speed
- Humidity
- CO2 waarde e.d.

Dus ik denk dat mijn antwoorden zijn:

1. Ja ik kan een andere sensor kopen en die als trigger gebruiken om de fan in de badkamer sneller te zetten, begrijp ik het goed dat dit dan voor alle kamers geldt? Is dat overigens met de out of the box RV sensor ook al het geval? Blijft deze daarnaast ook nog werken of overruled deze dan mijn flow? Ik zag een post met alle prio's en ik denk dat ie dan overruled - echter overruled die dan met een stand die al aan staat...

2. Systeem blijft automatisch werken (aldus die prio lijst) en de afstandsbediening ook

3. Ja ik kan alles aflezen in Homey met de juiste MQTT requests.

kan iemand het confirmen :) dan bestel ik het - het is dit of ik bestel een nieuwe RV sensor 8)7 dan zal de badkamer afzuiging weer 6 maanden werken en moet ik dat ding weer vervangen of schoonmaken :F

[ Voor 26% gewijzigd door ls789 op 26-07-2025 00:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Eastman schreef op zondag 20 juli 2025 @ 08:06:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Na de reboot:
[Afbeelding]
Je bent je ervan bewust dat de I2C debug functie precies dat doet, de bus laten stoppen (na een error, en die komen altijd wel een keer voor)
Daarna krijg je geen status updates meer binnen tot een reboot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
ls789 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 23:16:
hoi allemaal - ik heb allerlei ITHO apparaten draaien hier en onze WTW is de enige die niet in een onderhoudscontract zit, op de filters na. Bij evt storingen of iets moeten we dus zelf een partij raadplegen. Probleem is dus - ik heb 0,0 inzicht in de functies en of dat ding wel of niet goed draait. Tevens doet ongeveer elk jaar de badkamer afzuiging het niet goed (RV sensor draadje wat dan vuil of kapot is) en dit vervang ik dan en dan werkt het weer..

Nu wil ik het e.e.a optimaliseren en vroeg mij het volgende af.

Ik heb de HRU Eco RFT HE en zo een demandflow (blauwe regelkast) - ik zag dit type niet 1,2,3 bij de opties staan maar ga er stiekem van uit dat het hetzelfde is als de HRU 350? Zo ja, dan weet ik dat ik via de ethernet de module kan aansluiten :)

Andere vragen die ik heb:
- kan ik zonder sensor gebruik maken van de afzuiging in de badkamer (ik heb een homey) - dus bijv. als ik een Fibaro button indruk of een andere trigger fix dat de afzuiging van de badkamer gewoon aan gaat (ongeacht de hoeveelheid vocht)

- nu regelt de demandflow de afzuiging per kamer - ik wil daar eigenlijk niet aan knoeien, tevens hebben we een afstandsbediening die ik evt kan gebruiken om het systeem 3 uur lang wat harder te zetten of de afzuiging bij de keuken tijdens koken hoger te zetten. Blijft dit werken? of overruled deze module die settings?

- Kan ik inzicht krijgen via homey (ik zag wat berichten van wel, maar miss handig om te confirmen alvorens ik bestel) - denk aan draait het systeem correct - en zie ik bijv. tijdens een verjaardag dat de snelheid van de fans anders zijn etc (en dus indirect weet dat het systeem goed werkt ipv nu dat ik de aanname doe dat hij alles goed regelt).

Alvast bedankt!

EDIT:
ik heb inmiddels veel gelezen en ik denk dat ik de vragen deels kan beantwoorden.
Ik heb in ieder geval de Itho HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow nodig INCL. CC1101 RF Module om bijv. de CO2 uit te kunnen lezen (is mijn aanname nu).

Na het instellen e.d. kan ik met Homey via MQTT een aantal flows maken die de status inzichtelijk maakt als:
- Fan speed
- Humidity
- CO2 waarde e.d.

Dus ik denk dat mijn antwoorden zijn:

1. Ja ik kan een andere sensor kopen en die als trigger gebruiken om de fan in de badkamer sneller te zetten, begrijp ik het goed dat dit dan voor alle kamers geldt? Is dat overigens met de out of the box RV sensor ook al het geval? Blijft deze daarnaast ook nog werken of overruled deze dan mijn flow? Ik zag een post met alle prio's en ik denk dat ie dan overruled - echter overruled die dan met een stand die al aan staat...

2. Systeem blijft automatisch werken (aldus die prio lijst) en de afstandsbediening ook

3. Ja ik kan alles aflezen in Homey met de juiste MQTT requests.

kan iemand het confirmen :) dan bestel ik het - het is dit of ik bestel een nieuwe RV sensor 8)7 dan zal de badkamer afzuiging weer 6 maanden werken en moet ik dat ding weer vervangen of schoonmaken :F
De HRU Eco RFT is niet hetzelfde module als de HRU350 maar lijkt er wel heel veel op. In de meeste gevallen werkt de add-on gewoon. Er zijn wat oudere modellen in omloop die bijna hetzelfde uiterlijk hebben maar die hebben een andere aanduiding dan eco RFT.

Als ik het goed begrijp, als er een DemandFlow aanwezig is, werkt de besturing van de HRU primair via de DF. Je kunt een Virtual Remote aan de DemandFlow koppelen (per ruimte), eventueel bestaande remotes nabootsen en daarmee via de API (bijv. vanuit Homey) het systeem beïnvloeden (per kamer). Dit heb ik een keer ingesteld bij een gebruiker en werkte prima. Je hebt aan 1 add-on voor je DF genoeg.

Dit is iets minder out of the box / iets meer werk wat betreft de add-on en Homey maar sluit wel zo dicht als mogelijk bij je bestaande setup aan. De add-on sluit je dan aan op de DF, ook nog een add-on op de HRU aansluiten heet naar mijn mening niet zoveel toegevoegde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
arjenhiemstra schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 18:26:
[...]

De HRU Eco RFT is niet hetzelfde module als de HRU350 maar lijkt er wel heel veel op. In de meeste gevallen werkt de add-on gewoon. Er zijn wat oudere modellen in omloop die bijna hetzelfde uiterlijk hebben maar die hebben een andere aanduiding dan eco RFT.

Als ik het goed begrijp, als er een DemandFlow aanwezig is, werkt de besturing van de HRU primair via de DF. Je kunt een Virtual Remote aan de DemandFlow koppelen (per ruimte), eventueel bestaande remotes nabootsen en daarmee via de API (bijv. vanuit Homey) het systeem beïnvloeden (per kamer). Dit heb ik een keer ingesteld bij een gebruiker en werkte prima. Je hebt aan 1 add-on voor je DF genoeg.

Dit is iets minder out of the box / iets meer werk wat betreft de add-on en Homey maar sluit wel zo dicht als mogelijk bij je bestaande setup aan. De add-on sluit je dan aan op de DF, ook nog een add-on op de HRU aansluiten heet naar mijn mening niet zoveel toegevoegde waarde.
Ah, dus ik heb alsnog wel de HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow nodig INCL. CC1101 RF Module nodig maar dan moet ik die enkel op de Demandflow aansluiten en dus niet op de grotere unit zelf.

Die virtueel remotes etc is dat niet wat ik met MTQQ kan simuleren? Dus via die requests de data ophalen in een homey flow etc?

Doel is voor mij echt inzicht in de waardes en waarsch wil ik met een aparte humidity sensor de badkamer gaan aansturen aangezien die echt niet goed werkt nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
ls789 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 23:44:
[...]

Ah, dus ik heb alsnog wel de HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow nodig INCL. CC1101 RF Module nodig maar dan moet ik die enkel op de Demandflow aansluiten en dus niet op de grotere unit zelf.
yes
Die virtueel remotes etc is dat niet wat ik met MTQQ kan simuleren? Dus via die requests de data ophalen in een homey flow etc?
Ja dat kan zowel via de MQTT API of via de WebAPI van de add-on, beide zou mogelijk moeten zijn met homey flows.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ls789
arjenhiemstra schreef op zondag 27 juli 2025 @ 00:16:
[...]

yes

[...]

Ja dat kan zowel via de MQTT API of via de WebAPI van de add-on, beide zou mogelijk moeten zijn met homey flows.
Top! Ik ga het morgen gewoon bestellen en er even voor zitten 8) systeem is overigens uit 2018 - verwacht dus dat ie wel werkt zoals in andere Posts te lezen

Thx voor je antwoorden in ieder geval

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
ls789 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 01:09:
[...]

Top! Ik ga het morgen gewoon bestellen en er even voor zitten 8) systeem is overigens uit 2018 - verwacht dus dat ie wel werkt zoals in andere Posts te lezen

Thx voor je antwoorden in ieder geval
2018 zal zeker geen issue zijn. Het moment dat itho over is gegaan van de oude series naar de nieuwe ligt voor of rond 2010 denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06:47
arjenhiemstra schreef op zondag 27 juli 2025 @ 01:34:
[...]

2018 zal zeker geen issue zijn. Het moment dat itho over is gegaan van de oude series naar de nieuwe ligt voor of rond 2010 denk ik.
Klopt, hier een tevreden gebruiker met Itho qualityflow uit 2015. Kan iemand mij de standaard settings dm’en? Ik snap dat die voor iedereen anders zijn i.v.m. kanalen weerstand, maar ik zit te rommelen met de vochtafstelling en zo. Dit omdat ik het vermoeden heb dat m’n RV sensor faalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
arjenhiemstra schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 18:15:
[...]

Je bent je ervan bewust dat de I2C debug functie precies dat doet, de bus laten stoppen (na een error, en die komen altijd wel een keer voor)
Daarna krijg je geen status updates meer binnen tot een reboot...
Thanks. Dat heb ik niet goed begrepen. Ik heb debug modus uitgezet en het draait al een nachtje goed.

Pagina: 1 ... 62 63 Laatste