Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Pagina: 1 2 ... 61 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 02-05 23:31

Copitano

Hoorn NH

arjenhiemstra schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 21:48:
[...

Ik hoorde vandaag van een gebruiker die de box helemaal uit kon zetten met de add-on, deze heeft een print van een iets oudere itho box (zonder aansluiting voor RF sensor). De print die ik heb is van de laatste generatie, die gaat inderdaad niet helemaal naar nul. De commando’s zijn gelijk dus blijkbaar heeft de laatste box niet meer de mogelijkheid om helemaal uitgezet te worden, wellicht iets met regelgeving?
Ik kan de unit helemaal uit zetten met de addon via domoticz. Domoticz geeft dat dan ook gewoon aan met 'uit' en het icoon van de ventilator wordt ook grijs in plaats van rood. Box geïnspecteerd en die is inderdaad helemaal uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyOqdAJasH6QNhBpV69pBj8z2P4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OvFCA1QAANHUkSpDL8aLFJWg.png?f=fotoalbum_large
Ik heb deze boxAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TG5etb25fbisFhGw6Pp14a0UHc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8gliza0Vz7EMXh0n8voN4yeF.jpg?f=fotoalbum_largeNu gewoon met een platte EU stekkerAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JjRbUb8pXjpHY2vBlRBVR3u0iU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ocEfspAS8LLgEBCWgEfs7YOn.jpg?f=fotoalbum_large
Moet nog wel eens aan de slag met de hele kabeltjes handel ;) en een nettere oplossing voor de CC1101 die nu met tyraps aan de kabel van de CVE hangt :+
Of @arjenhiemstra ben je al zover dat de combi met CC1101 stabiel werkt? Dat scheelt weer een ESP'tje _/-\o_

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-05 17:22
Copitano schreef op zondag 17 januari 2021 @ 02:04:
[...]

Ik kan de unit helemaal uit zetten met de addon via domoticz. Domoticz geeft dat dan ook gewoon aan met 'uit' en het icoon van de ventilator wordt ook grijs in plaats van rood. Box geïnspecteerd en die is inderdaad helemaal uit.
[Afbeelding]
Ik heb deze box[Afbeelding]Nu gewoon met een platte EU stekker[Afbeelding]
Moet nog wel eens aan de slag met de hele kabeltjes handel ;) en een nettere oplossing voor de CC1101 die nu met tyraps aan de kabel van de CVE hangt :+
Of @arjenhiemstra ben je al zover dat de combi met CC1101 stabiel werkt? Dat scheelt weer een ESP'tje _/-\o_
Nice! Ik ga denk ik toch ook maar eens zo'n box tweedehands op de kop tikken. Gewoon het idee dat die box helemaal uit kan, top! _/-\o_

De combi CC1101 en add-on werkt nu helemaal prima! Wss moet de support van een aantal RF devices van itho nog uitgebreid worden maar de voorbereidingen in code zijn gedaan om dat vrij makkelijk mogelijk te maken. De twee meest verkochte remotes worden nu volledig ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-01 02:44
Ik ga die perilex er ook afhalen, hier een link naar een geaarde normale variant
https://www.elektrototaal...-vk-voedingskabel-4158955

Bij mij gaat er iets nog niet goed, box reageert niet helaas, wel connect de module netjes naar MQTT.
Heb een CVE ECO RFT

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
sgsdebruijn schreef op zondag 17 januari 2021 @ 12:19:
Ik ga die perilex er ook afhalen, hier een link naar een geaarde normale variant

Bij mij gaat er iets nog niet goed, box reageert niet helaas, wel connect de module netjes naar MQTT.
Heb een CVE ECO RFT
Dat is vreemd. Wat staat er op de debug pagina bij "Itho I2C connection status:"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
@sgsdebruijn waarom haal je niet bij de bouwmarkt een gewone eurostekker of 2 polige met randaarde? Als je de perilex eraf knipt: bruin, blauw en groengeel aansluiten. Is maar 2 euro ipv 15 ex verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:49
TheKerremenke schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 00:23:
[...]

Hier is ie inmiddels ook binnen. In de ithobox installeren is inderdaad appeltje eitje. Webinterface is ook een fijn detail. Ik moet binnenkort weer eens homebridge aanzwengelen. Eens kijken of ik daarmee MQTT draaiende krijg. Of in de Homey, die staat meestal ook aan de zijlijn toe te kijken..
Dankzij het Homey forum heb ik inmiddels de ithobox gekoppeld aan enkele virtuele schakelaars (low, mid en high power) Hier stuur ik middels de html api de ithobox mee aan. Deze schakelaars zijn ook terug te vinden in mijn HomeKit opstelling. Alwaar ik ze verder geautomatiseerd heb (en meer uitgebreider zal automatiseren) in de nabije toekomst.

Hoe gaat dit systeem eigenlijk om met meerdere ithoboxen? Ben er nu over na aan het denken om er nog een aan te schaffen. Ik neem aan dat met een andere ithobox en addon module dit nogmaals mogelijk is? Of gaat dit conflicten geven?

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
TheKerremenke schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:40:
[...]

Dankzij het Homey forum heb ik inmiddels de ithobox gekoppeld aan enkele virtuele schakelaars (low, mid en high power) Hier stuur ik middels de html api de ithobox mee aan. Deze schakelaars zijn ook terug te vinden in mijn HomeKit opstelling. Alwaar ik ze verder geautomatiseerd heb (en meer uitgebreider zal automatiseren) in de nabije toekomst.

Hoe gaat dit systeem eigenlijk om met meerdere ithoboxen? Ben er nu over na aan het denken om er nog een aan te schaffen. Ik neem aan dat met een andere ithobox en addon module dit nogmaals mogelijk is? Of gaat dit conflicten geven?
Dat is geen probleem. Even de nieuwe itho met add-on andere MQTT topics geven (bijv itho2/cmd en itho2/state)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
plaspvd schreef op zondag 17 januari 2021 @ 12:33:
@sgsdebruijn waarom haal je niet bij de bouwmarkt een gewone eurostekker of 2 polige met randaarde? Als je de perilex eraf knipt: bruin, blauw en groengeel aansluiten. Is maar 2 euro ipv 15 ex verzendkosten.
Klopt idd maar ik wil het gewoon met originele delen aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
arjenhiemstra schreef op zondag 17 januari 2021 @ 12:25:
[...]

Dat is vreemd. Wat staat er op de debug pagina bij "Itho I2C connection status:"?
Die is connected, lijkt wel of de middenstandskeuze niet klopt ofzo, van de week de eurostekker erop en dan weer verder, zal een update geven. Ik maak trouwens nooit gebruik van de standenschakelaar en er lijkt wat mee geprustst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
sgsdebruijn schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:39:
[...]

Die is connected, lijkt wel of de middenstandskeuze niet klopt ofzo, van de week de eurostekker erop en dan weer verder, zal een update geven. Ik maak trouwens nooit gebruik van de standenschakelaar en er lijkt wat mee geprustst.
(y)

Mocht de bediening dan nog niet werken dan moet er bijna wel iets met de hardware aan de hand zijn. Mocht dat zo zijn laat dan maar weten, dan zorg ik dat je een nieuwe module krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-05 19:49
@Copitano Heeft jouw Itho box geen aarde nodig dan?

Mijn filosofie is toch "als een apparaat een aansluiting voor aarde heeft, dan zal die ook ergens voor nodig zijn dus sluit ik hem aan".....

Zelf trouwens ook de Periliex-voedingskabel vervangen door deze:

Had natuurlijk ook prima zelf gewoon de perilexstekker kunnen vervangen door eentje met randaarde, maar origineel is ook wel fijn (en dan zit ik ook niet met de extra draden in de originele perilex voedingskabel).

Inmiddels ook revisie 2 van de NRG-ITHO module van @arjenhiemstra met CC1101 binnen en geinstalleerd! Eerdaags eens proberen de afstandsbedieningen te koppelen (hobbytijd is nu beperkt).

edit: Toch even wat tijd gevonden om de 3 remotes die we hier hebben uit de Itho te verwijderen en toe te voegen aan de NRG-ITHO. Gelukkig kon ik de remotes achter elkaar un-learnen in plaats van tussen iedere remote de box te moeten power-cyclen.

Wel echt ideaal dat je de NRG-ITHO gewoon een learn-button hebt gegeven @arjenhiemstra ! . Ding ontvangt trouwens als een tierelier! Een losse ESP+CC1101 die ik veel vrijer heb hangen, had af en toe moeite om de remote in de keuken op te pikken.

Maar in ieder geval de learn modus pikte hem in 1x op! Terwijl de antenne bij de NRG-Itho vlak boven de hoofdprint van de Itho zit, in een blauw kunststof boxje, dan de kunststof deksel van de Itho én een knieschot ervoor en betonnen vloer eronder.

[ Voor 34% gewijzigd door eymey op 18-01-2021 14:12 ]

Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
arjenhiemstra schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:47:
[...]
(y)
Mocht de bediening dan nog niet werken dan moet er bijna wel iets met de hardware aan de hand zijn. Mocht dat zo zijn laat dan maar weten, dan zorg ik dat je een nieuwe module krijgt.
Met de hardware van je was niks mis, m'n MQTT stond in Domoticz nog disabled, had ik gedaan in mijn voorbereiding 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
sgsdebruijn schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:03:
[...]

Met de hardware van je was niks mis, m'n MQTT stond in Domoticz nog disabled, had ik gedaan in mijn voorbereiding 8)7
:+ Fijn dat het werkt!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

eymey schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:17:
@Copitano Heeft jouw Itho box geen aarde nodig dan?

Mijn filosofie is toch "als een apparaat een aansluiting voor aarde heeft, dan zal die ook ergens voor nodig zijn dus sluit ik hem aan".....

Zelf trouwens ook de Periliex-voedingskabel vervangen door deze:

Had natuurlijk ook prima zelf gewoon de perilexstekker kunnen vervangen door eentje met randaarde, maar origineel is ook wel fijn (en dan zit ik ook niet met de extra draden in de originele perilex voedingskabel).

Inmiddels ook revisie 2 van de NRG-ITHO module van @arjenhiemstra met CC1101 binnen en geinstalleerd! Eerdaags eens proberen de afstandsbedieningen te koppelen (hobbytijd is nu beperkt).

edit: Toch even wat tijd gevonden om de 3 remotes die we hier hebben uit de Itho te verwijderen en toe te voegen aan de NRG-ITHO. Gelukkig kon ik de remotes achter elkaar un-learnen in plaats van tussen iedere remote de box te moeten power-cyclen.

Wel echt ideaal dat je de NRG-ITHO gewoon een learn-button hebt gegeven @arjenhiemstra ! . Ding ontvangt trouwens als een tierelier! Een losse ESP+CC1101 die ik veel vrijer heb hangen, had af en toe moeite om de remote in de keuken op te pikken.

Maar in ieder geval de learn modus pikte hem in 1x op! Terwijl de antenne bij de NRG-Itho vlak boven de hoofdprint van de Itho zit, in een blauw kunststof boxje, dan de kunststof deksel van de Itho én een knieschot ervoor en betonnen vloer eronder.
Is allemaal kunststof, dus aarden voor wat?
Wel originele onderdelen van Itho gebruikt. En als er aan gewerkt wordt gaat de stroom er af (groep uit). Perilex zit er denk ik alleen maar aan om aan te kunnen sluiten op oude draaischalelaar aansluitingen. En altijd stopcontacten te weinig. Nu kunnen ook nog andere zaken op het zelfde stopcontact met een blokje er tussen.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
Dat klopt. Die perilex wordt in 9 van de 10 keer gebruikt voor de drie standen schakelaar.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Copitano schreef op maandag 18 januari 2021 @ 18:49:
[...]

Is allemaal kunststof, dus aarden voor wat?
Wel originele onderdelen van Itho gebruikt. En als er aan gewerkt wordt gaat de stroom er af (groep uit). Perilex zit er denk ik alleen maar aan om aan te kunnen sluiten op oude draaischalelaar aansluitingen. En altijd stopcontacten te weinig. Nu kunnen ook nog andere zaken op het zelfde stopcontact met een blokje er tussen.
Zat net naar de print te kijken, de aarde pin op de itho print is nergens op aangesloten! Het maakt dus idd niet uit of je een eurostekker of iets anders gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@Copitano @arjenhiemstra goed om te weten dat aarde inderdaad nergens op aangesloten lijkt te zijn. Hier echter verder geen wcd's te kort, dus ik laat het gewoon lekker zo.

Perilex hier was inderdaad ook vanwege 3 standen schakelaar. Die heb ik al heel lang niet meer in gebruik (eigenlijk sinds er, bij het betrekken van de woning, RFT afstandsbedieningen en Ecofan zijn gekomen). Maar ventilatieservice had dus wel een model met perilexstekker geleverd omdat daar nou eenmaal al een aansluiting voor was :P.

Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josveu
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 30-01-2023
Iemand dit al werkend heeft in Home Assistant met een remote (wifi) vochtigheids sensor ?

[ Voor 4% gewijzigd door josveu op 19-01-2021 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werchter
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-05 15:47
arjenhiemstra schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 19:12:
Hey Jeroen,

Dat is wel heel vreemd, zeker omdat alles in eerste instantie goed heeft gewerkt. Ik kan het zo niet verklaren. Ik stuur je ff een PM dan help ik je graag met het verder onderzoeken.
Was hier nog ooit een oorzaak voor gevonden?

Als het mogelijk is om de ITHO box defect te krijgen, door bijvoorbeeld de add-on module verkeerd te plaatsen, zou ik het graag weten Klinkt als iets dat mij zou kunnen overkomen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
werchter schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:19:
[...]

Was hier nog ooit een oorzaak voor gevonden?

Als het mogelijk is om de ITHO box defect te krijgen, door bijvoorbeeld de add-on module verkeerd te plaatsen, zou ik het graag weten Klinkt als iets dat mij zou kunnen overkomen 8)7
Er was een onderdeel in het high voltage deel van de print kapot. Die heeft elektrisch geen relatie met de add-on.
Ik heb de add-on al meerdere keren er verkeerd op gezet. Hij gaat dan niet aan maar verder gebeurt er gelukkig niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werchter
Ah, mooi. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-05 17:47
Is er een manier om te controleren op de CC1101 correct werkt? Ik ben niet helemaal zeker van mijn soldeerkunsten, ik zie niets wat erop lijkt verschijnen in de debug log en de remotes worden niet ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Ierlandfan schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:30:
Is er een manier om te controleren op de CC1101 correct werkt? Ik ben niet helemaal zeker van mijn soldeerkunsten, ik zie niets wat erop lijkt verschijnen in de debug log en de remotes worden niet ontvangen.
Er komt inderdaad geen melding in de log, gaat op de backlog voor de volgende versie.
Als je RF support hebt aangezet en als deze nog aan staat na een reboot dan is de CC1101 module succesvol geïnitialiseerd. Dat wil nog niet zeggen dat alle pinnen goed gesoldeerd zijn overigens, de GDO2 pin (zie plaatje) die nodig is voor ontvangst staat los van of init goed gaat of niet. Als RF support na een reboot nog actief is zou ik die pin controleren. Als RF support niet meer actief is dan vooral ook de andere pinnen goed checken.

Anders even de debug opties (zie handleiding) aan zetten om te kijken of er iets van RF ontvangst is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ma8toKLz2679oZmHkpiK6dyFB0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VoAaEiPzSoBVhuz5MKAS1CCW.jpg?f=fotoalbum_large

Soms is het overigens lastig te zien of de pinnen goed gesoldeerd zijn. Zeker als je geen flux gebruikt is het soms moeilijk een goede verbinding te maken.
Je kunt ook met een multimeter een test te doen door 1 meetpunt op de pcb te zetten en 1 op het contactvlak van de CC1101 (zo min mogelijk drukken want dan kan die door het vervormen alsnog contact maken).

[ Voor 17% gewijzigd door arjenhiemstra op 20-01-2021 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
Het werkt inmiddels door de debug aan te zetten, de handleiding liep nog door 😊 Er was idd een pin niet lekker gesoldeerd, nu krijg ik idd boven in de debug pagina alles te zien! Mooi stukje werk Arjan! Helemaal blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Ierlandfan schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:22:
Het werkt inmiddels door de debug aan te zetten, de handleiding liep nog door 😊 Er was idd een pin niet lekker gesoldeerd, nu krijg ik idd boven in de debug pagina alles te zien! Mooi stukje werk Arjan! Helemaal blij mee.
Mooi dat het werkt en bedankt! O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-05 22:09
Ai, ik was iets te voorbarig. Afgaande op het feit dat iemand anders een Itho HRU ECO 350 of 300 aan de praat had gekregen ging ik er vanuit dat het bij mij ook zou werken. Niet fysiek de Itho box bekeken, want hij hangt nogal ingebouwd.
Enfin, toen ik de print wilde plaatsen kwam ik erachter dat de 2x4 pin interface al bezet is door een andere print:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pBWcy-ful36A06OfysuqZn6grFM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bHsLXBaAXmT6QucDDX7YlD0k.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb deze Itho box icm een QualityFlow-systeem met een plenum waarbij elke kamer afgezogen wordt. De communicatie met dit QualityFlow-systeem gaat ook draadloos en ik denk dat de print daarvoor is.

Maar: de print van de HRU ECO 350 heeft ook een RJ45 COM interface, dus ik ben wat gaan googlen en kwam verschillende projecten tegen:
DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter
https://www.circuitsonline.net/forum/view/65868

Het lijkt dus wel mogelijk om hier wat mee te gaan doen.

@arjenhiemstra volgens mij staat hier de wiring van de RJ45 com poort. https://github.com/ootjersb/pislave
Zou het mogelijk zijn om jouw module daarop aan te sluiten? Of zijn de 8 pins van jouw print totaal anders dan de 8 pins van de RJ45 connector?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
fishman schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:11:
[...]
https://www.circuitsonline.net/forum/view/65868

Het lijkt dus wel mogelijk om hier wat mee te gaan doen.

@arjenhiemstra volgens mij staat hier de wiring van de RJ45 com poort. https://github.com/ootjersb/pislave
Zou het mogelijk zijn om jouw module daarop aan te sluiten? Of zijn de 8 pins van jouw print totaal anders dan de 8 pins van de RJ45 connector?
Zo to zien is het de achterkant van deze print?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgM7W3NmGhZEZ0_xncR6rvGYGBw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PoyWmNSbJotBeIkQIhikBR5p.jpg?f=user_large

Die interface is precies gelijk aan mijn add-on. Signaal technisch zal het ook wel overeenkomen. De grote vraag is of de HRU ECO 350 ook ondersteuning heeft voor de itho PWM optieprint (formeel waarschijnlijk niet maar het kan dat het protocol voor deze optieprint er wel in zit), in dat geval zou het kunnen werken.
Je kunt ook proberen de huidige RF print er af te halen en de add-on uit te proberen om te kijken of de add-on werkt en de box kan aansturen (het zal dan maar deels werken want QualityFlow is tweeweg RF verkeer geloof ik). Als dat zo is dan is de kans aanwezig dat het ook via de RJ45 poort kan werken aan het schema op circuitsonline te zien. De SCL en SDA lijnen zijn iig aanwezig. Ground zal ook wel op 1 van de pinnen zitten maar of 16 volt ook aanwezig is, geen idee.

Onderstaand plaatje laat zien welke pinnen nodig zijn om de add-on te laten werken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N5NH5Tun3WalX7EPM6c-2Xwz0YI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lCBWXsPxeermtMDNXdSUapo1.png?f=fotoalbum_large

Edit:
In de qualityflow module lijken ook nog van die 2x4 pins headers te zitten. Zou ook nog kunnen werken. Wel interessant systeem trouwens! Mn handen jeuken om daar eens een logic analyser aan te hangen >:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YWMRUG14bWxhcQxWc8DS2WGQIKU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iSI49nhAJJRYxSfHdv5uVaTs.jpg?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door arjenhiemstra op 20-01-2021 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvandt
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:36
@arjenhiemstra Ik heb deze week het bordje ontvangen en het installeren is echt een eitje! Ik vroeg me wel af of ik nu alleen setpoints kan sturen naar de ITHO, of dat de ITHO ook zijn huidige snelheid terugrapporteert, bijvoorbeeld als deze harder gaat draaien door de ingebouwde humidity sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
kvandt schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 21:09:
@arjenhiemstra Ik heb deze week het bordje ontvangen en het installeren is echt een eitje! Ik vroeg me wel af of ik nu alleen setpoints kan sturen naar de ITHO, of dat de ITHO ook zijn huidige snelheid terugrapporteert, bijvoorbeeld als deze harder gaat draaien door de ingebouwde humidity sensor?
In principe meldt de itho (helaas) niets terug naar de add-on. Itho heeft dat niet ingebouwd in het protocol van de PWM optieprint die als basis heeft gediend voor dit project. Remotes zijn eventueel op de laatste revisie van van de add-on in te leren om dit issue te omzeilen maar support daarvoor is nog beperkt. Systemen zoals de HRU 350 van de post eerder laten zien dat er wellicht door andere modules te reverse engineering nog wel meer mogelijk is maar vooralsnog heb ik geen toegang tot die apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-05 22:09
arjenhiemstra schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:42:
[...]

Zo to zien is het de achterkant van deze print?
[Afbeelding]

Die interface is precies gelijk aan mijn add-on. Signaal technisch zal het ook wel overeenkomen. De grote vraag is of de HRU ECO 350 ook ondersteuning heeft voor de itho PWM optieprint (formeel waarschijnlijk niet maar het kan dat het protocol voor deze optieprint er wel in zit), in dat geval zou het kunnen werken.
Je kunt ook proberen de huidige RF print er af te halen en de add-on uit te proberen om te kijken of de add-on werkt en de box kan aansturen (het zal dan maar deels werken want QualityFlow is tweeweg RF verkeer geloof ik). Als dat zo is dan is de kans aanwezig dat het ook via de RJ45 poort kan werken aan het schema op circuitsonline te zien. De SCL en SDA lijnen zijn iig aanwezig. Ground zal ook wel op 1 van de pinnen zitten maar of 16 volt ook aanwezig is, geen idee.

Onderstaand plaatje laat zien welke pinnen nodig zijn om de add-on te laten werken:
[Afbeelding]

Edit:
In de qualityflow module lijken ook nog van die 2x4 pins headers te zitten. Zou ook nog kunnen werken. Wel interessant systeem trouwens! Mn handen jeuken om daar eens een logic analyser aan te hangen >:)
[Afbeelding]
Opties genoeg dus, bedankt voor het meedenken!
Deze post lijtk erop te wijzen dat er een 15V aanwezig is op de RJ45 connector.
https://www.circuitsonlin...w/message/2071843#2071843

En ik zal die qualityflow ook eens open schroeven om te kijken of ik de print wellicht daarop kan prikken. Ik moet toch nog even aan de slag, want volgens mij is de vocht sensor defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
fishman schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:11:
[...]

Opties genoeg dus, bedankt voor het meedenken!
Deze post lijtk erop te wijzen dat er een 15V aanwezig is op de RJ45 connector.
https://www.circuitsonlin...w/message/2071843#2071843

En ik zal die qualityflow ook eens open schroeven om te kijken of ik de print wellicht daarop kan prikken. Ik moet toch nog even aan de slag, want volgens mij is de vocht sensor defect.
Ah dat stukje had ik gemist! Die 15volt is prima! Alles boven de zeg 7volt is bruikbaar.ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvandt
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:36
arjenhiemstra schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 21:14:
[...]

In principe meldt de itho (helaas) niets terug naar de add-on. Itho heeft dat niet ingebouwd in het protocol van de PWM optieprint die als basis heeft gediend voor dit project. Remotes zijn eventueel op de laatste revisie van van de add-on in te leren om dit issue te omzeilen maar support daarvoor is nog beperkt. Systemen zoals de HRU 350 van de post eerder laten zien dat er wellicht door andere modules te reverse engineering nog wel meer mogelijk is maar vooralsnog heb ik geen toegang tot die apparatuur.
Dat is jammer :'( . Ik heb geen draadloze remotes, alleen de ingebouwde RH sensor (die ik nog niet gevonden heb, omdat de ITHO vrij lastig te bereiken is). Hij zit in ieder geval niet op de 8 polige connector. Als ik de commando's van de ingebouwde RH sensor (is die draadloos?) kan opvangen is het voor mij ook ok.

EDIT: Het is een nieuw type CVE-S met licht grijze voorkant.

[ Voor 3% gewijzigd door kvandt op 20-01-2021 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
kvandt schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 23:22:
[...]

Dat is jammer :'( . Ik heb geen draadloze remotes, alleen de ingebouwde RH sensor (die ik nog niet gevonden heb, omdat de ITHO vrij lastig te bereiken is). Hij zit in ieder geval niet op de 8 polige connector. Als ik de commando's van de ingebouwde RH sensor (is die draadloos?) kan opvangen is het voor mij ook ok.

kvandt schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 23:22:
[...]

Ik heb de sensor eraf gehaald omdat ik zelf in de badkamer RV meet.
Ik heb in het plaatje even een pijl erbij gezet waar de RV sensor zit. Zit aan de andere kant van de print (je moet de print er dus even uit klikken).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/npZytzbfRPDrEXgxmCvTbumXFl8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VN9cfqVHiWeBthdFmP9GoHUx.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
Zou het een optie zijn om de firmware te analyseren die in de Itho zelf zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Ierlandfan schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 07:48:
Zou het een optie zijn om de firmware te analyseren die in de Itho zelf zit?
De firmware zelf zal lastig worden, als je die eruit krijgt en je kunt het omzetten naar bruikbare code is het juridisch de vraag of je het mag gebruiken.
De methode is nu de communicatie analyseren tussen de itho add-ons en main print en het protocol reverse engineeren. Dat is makkelijker te ontcijferen en zeker toegestaan. Enig nadeel is dat je niet weet of je alles hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:23
@arjenhiemstra Heb de V2 net ook aangesloten en geupdate. Ging allemaal vlekkeloos! Top!

Heb wel een simpel dingetje voor de backlog. Ergens zien welke firmware er nu op staat :)
Luxer is nog een mogelijkheid om direct de update file van github te downloaden ;) haha

Edit:
De CVE ECO RFT die ik heb heeft 2 “standen” knoppen.
1 = low, instelbaar tussen 75-125
2 = high, instelbaar tussen 175-225
Medium is gebaseerd op low + high / 2.

Ik zie echter in de ithowifi pagina dat ik 0-254 kan instellen.
Is het dan 225(Max van de box) / 255 = snelheid per punt?

Edit-2:
Bij wijzigen van low/medium/high naar een nieuwe waarde moet je terug naar de homepage om de Itho box in te stellen op de nieuwe waarde (als hij op Low stond, je past Low aan dan blijft hij op de oude waarde staan)

[ Voor 52% gewijzigd door makooy op 21-01-2021 15:18 ]

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dit is echt precies waar ik naar op zoek ben, supertof! Word vrij krankjorum van de automatische vochtsensor in de CVE-S Eco. Prima idee, maar veeeel te gevoelig. Als ik thee zet en er komt stoom uit de fluitketel dan slaat dat ding aan op de hoogste stand. Daarnaast vind ik de hoogste stand wel erg hoog (qua geluidsvolume).

Wil dit dus automatiseren met Home Assistant. Bijvoorbeeld: op hoogste stand na 5 min boven luchtvochtigheid van 70+%.

Heb me aangemeld op de wachtlijst :)

Edit: is het eigenlijk mogelijk om dit via Zigbee ipv WiFi aan te sturen?

[ Voor 7% gewijzigd door sOid op 21-01-2021 16:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Laatst online: 07:51
sOid schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:49:
Dit is echt precies waar ik naar op zoek ben, supertof! Word vrij krankjorum van de automatische vochtsensor in de CVE-S Eco. Prima idee, maar veeeel te gevoelig. Als ik thee zet en er komt stoom uit de fluitketel dan slaat dat ding aan op de hoogste stand. Daarnaast vind ik de hoogste stand wel erg hoog (qua geluidsvolume).

Wil dit dus automatiseren met Home Assistant. Bijvoorbeeld: op hoogste stand na 5 min boven luchtvochtigheid van 70+%.

Jep, heb hier precies hetzelfde.

Ook op de wachtlijst gezet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
TerrorSource schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:01:
@arjenhiemstra Heb de V2 net ook aangesloten en geupdate. Ging allemaal vlekkeloos! Top!

Heb wel een simpel dingetje voor de backlog. Ergens zien welke firmware er nu op staat :)
Luxer is nog een mogelijkheid om direct de update file van github te downloaden ;) haha
Heb je toevallig geüpgrade naar versie 2.0.7? Dat is namelijk precies wat ik geïmplementeerd heb met die versie :9 Zie update pagina van de web interface
TerrorSource schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:01:

Edit:
De CVE ECO RFT die ik heb heeft 2 “standen” knoppen.
1 = low, instelbaar tussen 75-125
2 = high, instelbaar tussen 175-225
Medium is gebaseerd op low + high / 2.

Ik zie echter in de ithowifi pagina dat ik 0-254 kan instellen.
Is het dan 225(Max van de box) / 255 = snelheid per punt?

Edit-2:
Bij wijzigen van low/medium/high naar een nieuwe waarde moet je terug naar de homepage om de Itho box in te stellen op de nieuwe waarde (als hij op Low stond, je past Low aan dan blijft hij op de oude waarde staan)
Ik begrijp denk ik niet helemaal wat je hier beschrijft of vraagt maar wellicht dat onderstaand het toch iets duidelijkher maakt.
0-254 vertaald naar het I2C protocol van itho, dat is het bereik dat mogelijk is. Bij sommige itho versies resulteert dit in een box die van 0% (helemaal uit) naar 100% kan regelen, ongeacht wat je ingesteld hebt met de zwarte potmeters in de box. Bij andere boxen regelt dit de snelheid van de minimum stand naar de maximum stand (en kan het dus zijn dat een deel van het 0-254 geen effect heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
sOid schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:49:

Edit: is het eigenlijk mogelijk om dit via Zigbee ipv WiFi aan te sturen?
Leuk! Dat is 1 vd redenen dat ik dit ben gaan maken >:)

Wat betreft zigbee, het moet zeker mogelijk zijn hier een zigbee versie van te maken, er zijn genoeg zigbee ontwikkel modules beschikbaar. Op dit moment heb ik hier alleen geen ervaring mee (laat staan de tijd helaas...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
arjenhiemstra schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 17:06:
[...]

Leuk! Dat is 1 vd redenen dat ik dit ben gaan maken >:)

Wat betreft zigbee, het moet zeker mogelijk zijn hier een zigbee versie van te maken, er zijn genoeg zigbee ontwikkel modules beschikbaar. Op dit moment heb ik hier alleen geen ervaring mee (laat staan de tijd helaas...)
Oke :) Nou ja, WiFi is ook prima. Thermostaat zit daar immers ook op. Anyway, ik wacht rustig af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
arjenhiemstra schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 17:03:
[...]

Heb je toevallig geüpgrade naar versie 2.0.7? Dat is namelijk precies wat ik geïmplementeerd heb met die versie :9 Zie update pagina van de web interface

[...]

Ik begrijp denk ik niet helemaal wat je hier beschrijft of vraagt maar wellicht dat onderstaand het toch iets duidelijkher maakt.
0-254 vertaald naar het I2C protocol van itho, dat is het bereik dat mogelijk is. Bij sommige itho versies resulteert dit in een box die van 0% (helemaal uit) naar 100% kan regelen, ongeacht wat je ingesteld hebt met de zwarte potmeters in de box. Bij andere boxen regelt dit de snelheid van de minimum stand naar de maximum stand (en kan het dus zijn dat een deel van het 0-254 geen effect heeft).
Ah, dan pakte mijn browser of de add-on niet lekker. had hem wel geupdate maar zag tijdens het posten van de reactie niks op de update-pagina behalve een upload/install knop.

Ik denk dat bij de CVE ECO RFT hij dus tussen 0 en 254 kan schakelen waar de draaiknoppen op de box zelf tussen 75-125 en 175-225 kunnen. oftewel, via deze manier kan hij zachter als 75 en harder dan 225.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
TerrorSource schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 17:11:
[...]

Ah, dan pakte mijn browser of de add-on niet lekker. had hem wel geupdate maar zag tijdens het posten van de reactie niks op de update-pagina behalve een upload/install knop.
Vooral bedankt voor de tip ook al was deze toevallig net geïmplementeerd, ik ontvang graag dat soort feedback!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
arjenhiemstra schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 18:05:
[...]

Vooral bedankt voor de tip ook al was deze toevallig net geïmplementeerd, ik ontvang graag dat soort feedback!
Enige wat ik nu nog merk is dat het wel handig zou kunnen zijn om een username/password in te stellen op de webinterface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
Hier is iemand die het volledige i2c protocol besnuffeld heeft.. wellicht kunnen we dit implementeren? https://github.com/rustyx/itho-esp/blob/main/Specs.md

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Ierlandfan schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 20:15:
Hier is iemand die het volledige i2c protocol besnuffeld heeft.. wellicht kunnen we dit implementeren? https://github.com/rustyx/itho-esp/blob/main/Specs.md
Oh wauw! Dit is technisch praktisch dezelfde oplossing. Even snel naar de code gekeken en ik denk dat dit niet helemaal een standalone oplossing is (ie. de rf module moet aanwezig zijn en traploos lijkt (nog?) niet mogelijk). Maar het is wel zeer interessant dat het mogelijk is de HRU350 zo aan te sturen. Doordat je meekijkt op de bus en daar de RF I2C communicatie ziet moet het ook mogelijk zijn de stand van de remote terug te rapporteren als de RF I2C module aanwezig is.
Wat doet een HRU350 tweedehands >:) ? Dit noopt tot meer onderzoek :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyth0n
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:13
Vandaag reageerde de Itho niet meer op de Itho Wifi, de web interface werkte gewoon en een reset->reset device haalde ook niets uit. De Itho zelf reageerde gewoon op de mechanische 3 standen schakelaar maar niet op de wifi module.

Spanning van de Itho gehaald, weer opnieuw de stekker erin gestoken en nu reageert de Itho Wifi weer. Ik heb dit ook al een keer eerder gehad. Is er iets dat ik de volgende keer kan doen qua debug commands om te achterhalen of dit aan de Itho box of de Itho Wifi module ligt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Phyth0n schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 23:09:
Vandaag reageerde de Itho niet meer op de Itho Wifi, de web interface werkte gewoon en een reset->reset device haalde ook niets uit. De Itho zelf reageerde gewoon op de mechanische 3 standen schakelaar maar niet op de wifi module.

Spanning van de Itho gehaald, weer opnieuw de stekker erin gestoken en nu reageert de Itho Wifi weer. Ik heb dit ook al een keer eerder gehad. Is er iets dat ik de volgende keer kan doen qua debug commands om te achterhalen of dit aan de Itho box of de Itho Wifi module ligt?
Ik heb er zo niet een logische verklaring voor. De besturing van de itho zelf is al zo lang stabiel dat ik niet verwacht dat daar een issue zit in de firmware, zeker niet omdat je de web interface nog kan bereiken, ik kan 3 opties bedenken:

1- mijn soldeerkwaliteiten op maandag zijn toch niet zo goed, er is iets met de hardware aan de hand :/
2- er is iets met de itho box aan de hand
3- er is input die ervoor zorgt dat het (lijkt) alsof de box niet meer reageert.

Om met de laatste te beginnen, ik heb om voor allerlei gebruikers te kunnen testen een heel aantal domotica systemen draaien. Laatst bij een software upgrade werkte mijn itho ook niet meer. Na heeeel lang zoeken kwam ik erachter dat er een MQTT loop was. Ieder commando dat ik gaf werd door in dit geval een fout van mij in Home Assistant weer ongedaan gemaakt 8)7 Je zou dus kunnen proberen om MQTT en de HTTP API niet te gebruiken om te testen, het lastige is de vraag hoe lang je moet wachten totdat je weet dat dit het is. Stukje logging (MQTT explorer hielp mij enorm) zou kunnen helpen, kijk maar even of je daar iets kunt vinden.

2- is nu wat lastig te onderzoeken, kans vrij klein denk ik.
1- zou kunnen, op de stuk of 100 die er nu draaien nog niet meegemaakt dus moet een keer gebeuren, komen we alleen achter door te testen. Als je mij even een mailtje of PM stuurt met je gegevens dan zorg ik dat je een andere module krijgt, dan kun je ze side-by-side testen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• werchter
Wil nog even melden dat ik heel blij ben met MQTT ondersteuning.
Dankzij de aanwezige MQTT client in de firmware van de module, is het relatief eenvoudig om HomeKit integratie te bouwen.

Zelf heb ik snel met Go en mijn favoriete HomeKit package: HC, HomeKit ondersteuning gebouwd die op een Raspberry Pi draait.

(code is vooralsnog te rommelig en ongedocumenteerd om te delen).

In HomeKit verschijnt de ventilatiebox nu als ventilator, en is de snelheid traploos te regelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMNgTIR3SPzS7dSqUlVL7KFiXmg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/O4BIkTPgLh7o0LTP5TRc83fk.png?f=fotoalbum_large

Een HomeBridge plugin maken kan uiteraard ook. Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van zelf plugins voor HomeBridge ontwikkelen, o.a. omdat het een stuk lastiger te debuggen dan als je de Go HC package gebruikt.
Maar er is vast binnenkort iemand die met HomeBridge aan de slag gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 19:31

Sa1

Had dit topic nog niet gezien. Zelf een homey in gebruik en daar is dit ook voorbij gekomen. Direct 1 besteld en het werkt super! Ziet er een stuk professioneler uit dan mijn Shelly 2.5 die ik gekoppeld had. Zodra ze weer in stock zijn dan zal ik er voor de tweede unit ook nog een bestellen. Geen issues, dus niet anders dan een welgemeende dank je wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyth0n
arjenhiemstra schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 01:15:
[...]

Ik heb er zo niet een logische verklaring voor. De besturing van de itho zelf is al zo lang stabiel dat ik niet verwacht dat daar een issue zit in de firmware, zeker niet omdat je de web interface nog kan bereiken, ik kan 3 opties bedenken:

1- mijn soldeerkwaliteiten op maandag zijn toch niet zo goed, er is iets met de hardware aan de hand :/
2- er is iets met de itho box aan de hand
3- er is input die ervoor zorgt dat het (lijkt) alsof de box niet meer reageert.

Om met de laatste te beginnen, ik heb om voor allerlei gebruikers te kunnen testen een heel aantal domotica systemen draaien. Laatst bij een software upgrade werkte mijn itho ook niet meer. Na heeeel lang zoeken kwam ik erachter dat er een MQTT loop was. Ieder commando dat ik gaf werd door in dit geval een fout van mij in Home Assistant weer ongedaan gemaakt 8)7 Je zou dus kunnen proberen om MQTT en de HTTP API niet te gebruiken om te testen, het lastige is de vraag hoe lang je moet wachten totdat je weet dat dit het is. Stukje logging (MQTT explorer hielp mij enorm) zou kunnen helpen, kijk maar even of je daar iets kunt vinden.

2- is nu wat lastig te onderzoeken, kans vrij klein denk ik.
1- zou kunnen, op de stuk of 100 die er nu draaien nog niet meegemaakt dus moet een keer gebeuren, komen we alleen achter door te testen. Als je mij even een mailtje of PM stuurt met je gegevens dan zorg ik dat je een andere module krijgt, dan kun je ze side-by-side testen
Optie 3 is een goede, die zal ik de volgende keer proberen uit te sluiten door home assistant even geen verbinding te laten hebben met de Itho. Optie 2 is mogelijk, maar het is een nieuwe box die wel op de 3 standen schakelaar reageert en dit lijkt mij het lastigst om uit te sluiten.

Optie 1 lijkt mij niet direct waarschijnlijk, soldeerwerk zag er goed uit, ik probeer eerst optie 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Phyth0n schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:31:
[...]

Optie 3 is een goede, die zal ik de volgende keer proberen uit te sluiten door home assistant even geen verbinding te laten hebben met de Itho. Optie 2 is mogelijk, maar het is een nieuwe box die wel op de 3 standen schakelaar reageert en dit lijkt mij het lastigst om uit te sluiten.

Optie 1 lijkt mij niet direct waarschijnlijk, soldeerwerk zag er goed uit, ik probeer eerst optie 3.
Laat maar weten of het lukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen11
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-04 15:38
werchter schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 07:56:
Wil nog even melden dat ik heel blij ben met MQTT ondersteuning.
Dankzij de aanwezige MQTT client in de firmware van de module, is het relatief eenvoudig om HomeKit integratie te bouwen.

Zelf heb ik snel met Go en mijn favoriete HomeKit package: HC, HomeKit ondersteuning gebouwd die op een Raspberry Pi draait.

(code is vooralsnog te rommelig en ongedocumenteerd om te delen).

[...]

Een HomeBridge plugin maken kan uiteraard ook. Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van zelf plugins voor HomeBridge ontwikkelen, o.a. omdat het een stuk lastiger te debuggen dan als je de Go HC package gebruikt.
Maar er is vast binnenkort iemand die met HomeBridge aan de slag gaat.
Super - ben erg geïnteresseerd in je voortgang, wil ook HomeKit gaan gebruiken icm deze module en neig naar het maken/aanpassen van een HomeBridge plugin (op Raspberry Pi), maar nog geen tijd gehad er echt in te duiken hoe dat zou werken. Als jouw manier goed te doen is, is dat voor mij ook een optie, heb alleen geen ervaring met Go.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• werchter
jeroen11 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:22:
[...]
Super - ben erg geïnteresseerd in je voortgang, wil ook HomeKit gaan gebruiken icm deze module en neig naar het maken/aanpassen van een HomeBridge plugin (op Raspberry Pi), maar nog geen tijd gehad er echt in te duiken hoe dat zou werken.
Als je HomeBridge wilt gebruiken, zou je ook kunnen kijken naar bestaande, generieke MQTT plugins.
Deze bijvoorbeeld ziet er interessant uit: https://github.com/arachn...D/docs/Accessories.md#fan

Het lijkt erop dat je dan met configureren van juiste topics klaar bent.

-edit: mmm, je zou dan wel manier moeten vinden om waarde die add-on naar MQTT stuurt (0-254) om te zetten naar percentage (0-100). Fan snelheid in HomeKit wordt namelijk met een percentage ingesteld. Maar ook daar lijkt de plugin een mogelijkheid voor te bieden: https://github.com/arachn...ration.md#apply-functions

[ Voor 23% gewijzigd door werchter op 23-01-2021 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
@arjenhiemstra Kunnen we niet een soort van console functie programmeren om de i2c commando's die zijn gevonden handmatig te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Ierlandfan schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 19:29:
@arjenhiemstra Kunnen we niet een soort van console functie programmeren om de i2c commando's die zijn gevonden handmatig te testen?
De itho die ik hier heb stuurt een stuk of 3 I2C commando's de bus op in de eerste 150ms. Op 1 van die reageert de add-on, wat de betekenis van de anderen is weet ik niet. Wellicht doet de HRU weer andere. Afhankelijk of de handshake op die eerste commando's succesvol is kun je weer volgende commando's naar de itho sturen, anders worden die genegeerd.

Het issue is dus dat het met het ESP platform bijna onmogelijk is om die eerste communicatie op te pikken en als je geen apparaten op de I2C bus hebt om te reverse engineeren kun je ook niet voorspellen oid wat er over de lijn zou moeten gaan.

Ik vrees dat de start dus een logic analyser aan een laptop zal moeten zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyth0n
Sinds gisteravond reageerde de Itho box niet op de Itho Wifi, het maakt niet uit of Home Assistant uit of aan staat. Ik heb alles aan gelaten overnacht. Helaas reageerde de Itho box en wifi vanmorgen ook niet op elkaar.
Perilex stekker eruit en erin en alles werkt weer.

Eergisteravond werkte de weginterface trouwens niet, maar de Itho Wifi reageerde wel op Home Assistant(MQTT). Gisterochtend werkte de webinterface weer, zonder iets gedaan te hebben.

Ook even naar het soldeerwerk gekeken, maar er valt mij niet 123 iets afwijkends op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Ik had juist gisteren dat de ithowifi de verbinding met mijn normale wifi kwijt was.
Moest verbinding maken met ithowifi-netwerk en opnieuw verbinden met mijn eigen netwerk.

Ook lijkt het er op dat de ithowifi met RF-module niet altijd de signalen van de 2de RF-remote oppakt.
1st gekoppelde RF-remote nog niet veel gebruikt dus kan er niet al te veel over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Phyth0n schreef op maandag 25 januari 2021 @ 09:33:
[...]

Sinds gisteravond reageerde de Itho box niet op de Itho Wifi, het maakt niet uit of Home Assistant uit of aan staat. Ik heb alles aan gelaten overnacht. Helaas reageerde de Itho box en wifi vanmorgen ook niet op elkaar.
Perilex stekker eruit en erin en alles werkt weer.

Eergisteravond werkte de weginterface trouwens niet, maar de Itho Wifi reageerde wel op Home Assistant(MQTT). Gisterochtend werkte de webinterface weer, zonder iets gedaan te hebben.

Ook even naar het soldeerwerk gekeken, maar er valt mij niet 123 iets afwijkends op.
Dat voelt toch alsof er ergens een issue zit dat met de hardware te maken heeft. Ook al ziet het soldeerwerk er goed uit er kan ook nog iets anders aan de hand zijn. Hier draait de module vele dagen zo niet weken stabiel. De enige reden dat dit niet langer is omdat ik regelmatig een nieuwe firmware erop zet.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat de itho niet meer te bedienen was terwijl de webinterface nog wel bereikbaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
TerrorSource schreef op maandag 25 januari 2021 @ 09:55:
Ik had juist gisteren dat de ithowifi de verbinding met mijn normale wifi kwijt was.
Moest verbinding maken met ithowifi-netwerk en opnieuw verbinden met mijn eigen netwerk.

Ook lijkt het er op dat de ithowifi met RF-module niet altijd de signalen van de 2de RF-remote oppakt.
1st gekoppelde RF-remote nog niet veel gebruikt dus kan er niet al te veel over zeggen.
Dat lijkt er op dat er op een moment je wifi netwerk niet bereikbaar was en dat er een access point is opgestart. Ik moet in code nog zorgen dat mocht dit om wat voor reden gebeuren dat regelmatig een check gedaan wordt of het weer mogelijk is om te connecten. Dat gebeurt wel als de verbinding weggevallen is maar niet meer als er een AP opgestart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyth0n
arjenhiemstra schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:18:
[...]

Dat voelt toch alsof er ergens een issue zit dat met de hardware te maken heeft. Ook al ziet het soldeerwerk er goed uit er kan ook nog iets anders aan de hand zijn. Hier draait de module vele dagen zo niet weken stabiel. De enige reden dat dit niet langer is omdat ik regelmatig een nieuwe firmware erop zet.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat de itho niet meer te bedienen was terwijl de webinterface nog wel bereikbaar was.
Oke, is er iets dat ik nog met een simpele multimeter goed kan controleren of is 't het makkelijkste als ik mijn Itho Wifi module naar je opstuur om te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Phyth0n schreef op maandag 25 januari 2021 @ 19:09:
[...]

Oke, is er iets dat ik nog met een simpele multimeter goed kan controleren of is 't het makkelijkste als ik mijn Itho Wifi module naar je opstuur om te testen?
Ik denk het niet. Ik stuur een nieuwe module naar je op. Zou je dan idd de module terug willen sturen als je de nieuwe ontvangen hebt? Dan probeer ik hier te onderzoeken of ik iets kan vinden.
Wil je mij een PM sturen met je gegevens? Ik weet zo op basis van je tweakers nickname niet welke bestelling het was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
Ik merk hier ook vreemde probleempjes. Ik vermoed dat als de vochtsensor (Ingebouwde) de Itho laat draaien de ESP vastloopt. Webinterface is daarna niet te bereiken en de Itho blijft ook maar op hoog vermogen draaien totdat ik de stekker eruit trek en daarna opstarten is alles weer ok. Wellicht kan ik wat logging naar extern schrijven zodat ik kan terugzien wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Ierlandfan schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 21:07:
Ik merk hier ook vreemde probleempjes. Ik vermoed dat als de vochtsensor (Ingebouwde) de Itho laat draaien de ESP vastloopt. Webinterface is daarna niet te bereiken en de Itho blijft ook maar op hoog vermogen draaien totdat ik de stekker eruit trek en daarna opstarten is alles weer ok. Wellicht kan ik wat logging naar extern schrijven zodat ik kan terugzien wat er gebeurt.
Hmm, dat is interessant. Wellicht dat de itho box toch iets terug communiceert over de I2C bus als de vochtsensor in de box het over neemt. Dat de ESP / itho elkaar dan in de weg zitten ofzo.
Ik zal kijken of ik de vochtsensor hier nog kan vinden om te testen. Anders zal ik wat I2C logging inbouwen om te kijken of er wat vast te leggen is.
Heb je de mogelijkheid om te testen zonder vocht sensor? Welke firmware versie draai je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
Ik draai 2.0.7, de vochtsensor, uhmm, geen idee waar die zit. Weet jij dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin_S
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-02-2023
Zojuist 1 besteld ben benieuwd icm homey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:07
Ierlandfan schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 10:37:
Achterkant van de print (bij mij in ieder geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
Kevin_S schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 11:44:
Zojuist 1 besteld ben benieuwd icm homey.
Werkt prima kan ik zeggen. Hier is de itho box dmv homey gekoppeld aan HomeKit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-10-2024

zw7

Phyth0n schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:16:
Na gisteren een nieuwe Itho mechanische ventilatie unit geïnstalleerd te hebben gekregen op zoek gegaan om deze te kunnen automatiseren met Home Assistant en een losse CO2 sensor(aangesloten op Home Assistant).

Vrij snel dit topic tegengekomen, aangemeld op de wachtlijst voor een om een bordje te kunnen bestellen. 11 minuten na de aanmelding al een mail dat er borden beschikbaar zijn. Mailtje bijna over het hoofd gezien omdat ik deze wel heel snel kreeg en ik dacht dat dit een standaard informatie email was. Gelijk besteld(rev 2 met CC1101), vandaag gelijk verzonden en waarschijnlijk morgen binnen.

Tot zover is de ervaring helemaal top! ik zal binnenkort mijn ervaring delen als deze binnen is en aangesloten op Home Assistant.
Ik ben ook op zoek naar een betaalbare CO2 sensor voor domoticz of Home assistant. Heb jij advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Ierlandfan schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 10:37:
Dit is de vochtsensor, je kunt de sensor er vrij makkelijk af halen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RuTPUgBmBjZm7pVtmRnZfq7cYmM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mTwHACJy2nE7cotogYfObT1P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
Vanmorgen getest met vochtsensor. Douche aan en Itho deed het. Website bereikbaar, nu is de Itho stil geworden maar is de webinterface niet meer bereikbaar. Ik weet niet of dit direct met elkaar te maken heeft maar dit is wel wat regelmatig gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Ierlandfan schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 16:19:
Vanmorgen getest met vochtsensor. Douche aan en Itho deed het. Website bereikbaar, nu is de Itho stil geworden maar is de webinterface niet meer bereikbaar. Ik weet niet of dit direct met elkaar te maken heeft maar dit is wel wat regelmatig gebeurd.
Zou gewoon niet mogen gebeuren. Hier draait het weken stabiel, ik heb nog nooit gehad dat de webinterface niet meer bereikbaar was. Als je zou kunnen testen zonder vochtsensor om te kijken of verschil maakt, zou super zijn. Ik kan dat $%^#$ ding nergens meer vinden hier. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Laatst online: 07:51
Ik ga eerst het verhaal met de vochtsensor even afwachten. Dat is namelijk de use case waarom ik deze add-on zou willen.

Vochtsensor is fijn want Itho gaat automatisch aan bij douchen, maar blijft soms te lang doorgaan en wil het dan handmatig uitzetten via home assistant i.p.v. naar de remote lopen in de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Ik heb hier een "Itho CVE ECO-fan 2"

Die zou ik ook graag integreren in mijn HA omgeving, maar zo te zien heb ik een vrij oud model, zonder de 2x4 header op het bord. Wel zit er een RF module op (op de foto even verwijderd)
(klikbaar)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8eUZD93TDc3chnp_F-Lx0ic74xQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cIK0Skx4n24lSIX11uF5NHKf.jpg?f=fotoalbum_medium

RF module:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tRo9q2U3BhOHxdT--aLVoYHlw-k=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qGvaVsCsZ59oAl9nNKDbpDvX.jpg?f=fotoalbum_medium

Iemand een mooi idee om dit toch via bijv. een ESP aan te kunnen sturen ? Een wemos met een 866 Mhz zendertje wellicht ? Of zijn er nog andere opties bij dit model ? (0-10V , pwm ?)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
u_nix_we_all schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 17:25:
Ik heb hier een "Itho CVE ECO-fan 2"

Die zou ik ook graag integreren in mijn HA omgeving, maar zo te zien heb ik een vrij oud model, zonder de 2x4 header op het bord. Wel zit er een RF module op (op de foto even verwijderd)
(klikbaar)
[Afbeelding]

RF module:
[Afbeelding]

Iemand een mooi idee om dit toch via bijv. een ESP aan te kunnen sturen ? Een wemos met een 866 Mhz zendertje wellicht ? Of zijn er nog andere opties bij dit model ? (0-10V , pwm ?)
Er bestaat een PWM module voor die box, je hebt dat alleen geen RF meer helaas.
In dit topic staat een plaatje.

De module is alleen niet meer nieuw te koop geloof ik. De PWM input kun je koppelen aan een ESP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
arjenhiemstra schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 18:07:
[...]

Er bestaat een PWM module voor die box, je hebt dat alleen geen RF meer helaas.
In dit topic staat een plaatje.

De module is alleen niet meer nieuw te koop geloof ik. De PWM input kun je koppelen aan een ESP.
Dat topic is sowieso interresant, die had ik even gemist. Dus voor nu eerst maar eens een CC1101 besteld. De RF module vervangen voor een PWM bordje is niet handig denk ik, en een stuk duurder als je die uberhaupt nog ergens kunt vinden. Thx voor de link iig.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@arjenhiemstra Hier deze dagen ook een gek probleempje met de NRG-Itho module (v2 met cc1101):

Ik merkte de afgelopen dagen al dat de ESP heel erg langzaam reageerde op de remotes. Eerst dacht ik dat het signaal misschien niet door kwam, dus drukte ik nog een keer. Op een gegeven moment ontdekte ik dat er wel degelijk op een remote werd gereageerd (inclusief een timer), alleen kon dat zo maar 25 seconden duren :o.

Het was hier vrij druk, dus ik had er verder geen acht op geslagen, tot ik toevallig vanmiddag even iets in de NRG-Itho web interface wilde doen (k stoei nog wat met de low en medium waarden om een balans te vinden tussen toch nog goede ventilatie en zo weinig mogelijk bijgeluiden van de box).

Toen ontdekte ik dat de web interface dus niet/nauwelijks reageerde. Na een power flip van de hele Itho box (leve smart plugs :P ) deed alles het weer normaal, zowel de web interface als het reageren op remotes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
@eymey Heb jij ook de vochtsensor nog in je itho box zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

eymey schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 22:09:
@arjenhiemstra Hier deze dagen ook een gek probleempje met de NRG-Itho module (v2 met cc1101):

Ik merkte de afgelopen dagen al dat de ESP heel erg langzaam reageerde op de remotes. Eerst dacht ik dat het signaal misschien niet door kwam, dus drukte ik nog een keer. Op een gegeven moment ontdekte ik dat er wel degelijk op een remote werd gereageerd (inclusief een timer), alleen kon dat zo maar 25 seconden duren :o.

Het was hier vrij druk, dus ik had er verder geen acht op geslagen, tot ik toevallig vanmiddag even iets in de NRG-Itho web interface wilde doen (k stoei nog wat met de low en medium waarden om een balans te vinden tussen toch nog goede ventilatie en zo weinig mogelijk bijgeluiden van de box).

Toen ontdekte ik dat de web interface dus niet/nauwelijks reageerde. Na een power flip van de hele Itho box (leve smart plugs :P ) deed alles het weer normaal, zowel de web interface als het reageren op remotes.
Net even getest. Geen problemen met de CC1101. Ook niet met de NRG-ITHO. Draaien hier nog los van elkaar. Dus nog niet de CC1101 geïntegreerd op de NRG-ITHO. Beiden reageren ook gewoon vlot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Arn0uDz schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 17:17:
Ik ga eerst het verhaal met de vochtsensor even afwachten. Dat is namelijk de use case waarom ik deze add-on zou willen.

Vochtsensor is fijn want Itho gaat automatisch aan bij douchen, maar blijft soms te lang doorgaan en wil het dan handmatig uitzetten via home assistant i.p.v. naar de remote lopen in de badkamer.
De vochtsensor in de itho box heeft altijd prioriteit boven geinstalleerde add-ons. De vochtsensor zal dus altijd net zo lang doordraaien totdat het vochtniveau laag genoeg is. Daarna is de itho weer te besturen met de add-on. Waarom itho dit zo ontworpen heeft, geen idee. Dat is de reden dat veel gebruikers de vocht sensor eruit halen en losse sensoren (vocht, CO2 enz) op verschillende plekken in huis hangen waarna je via de domotica systeem precies kan bepalen wat de itho moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
arjenhiemstra schreef op zondag 31 januari 2021 @ 00:07:
@eymey Heb jij ook de vochtsensor nog in je itho box zitten?
Nee, ik heb geen vochtsensor in de Itho box zitten (heeft ook nooit in deze gezeten). Sorry, had ik er ff bij moeten vermelden.

Vanochtend was trouwens alles weer onbereikbaar. Wel weird, want hiervoor heeft het dus een week of 1,5 stabiel gedraaid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
eymey schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:12:
[...]

Nee, ik heb geen vochtsensor in de Itho box zitten (heeft ook nooit in deze gezeten). Sorry, had ik er ff bij moeten vermelden.

Vanochtend was trouwens alles weer onbereikbaar. Wel weird, want hiervoor heeft het dus een week of 1,5 stabiel gedraaid.
Thanks, dat is nuttige info. Dan is de kans dat dit iets te maken heeft met de vochtsensor iig kleiner. Tot nu toe is de gemene deler dan de aanwezigheid van de CC1101 module geloof ik. Mogelijk dat dan toch de CC1101 libs zorgen voor wat onstabiliteit. Ik zie in het "DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter" forum ook een aantal posts voorbij komen met issues heeft die hier op lijken.

Er komt constant een soort spervuur aan RF berichten op de CC1101 af die allemaal eruit gefilterd moeten worden, je wilt alleen de itho meldingen over houden. Wellicht dat hier in bijzondere situaties een buffer issue ontstaat. Er zitten een aantal while loops in de CC1101 libs die in die situaties de executie van code kunnen blokkeren / vertragen? Verder onderzoek daar is nodig.

Ik ga eens proberen of het mogelijk is om al het RF spul in een eigen proces te laten draaien om het te ontkoppelen van de webinterface e.d.
In de i2c code zit ook een while loop die theoretisch blocking kan zijn, al acht ik de kans klein want die code zit er vanaf het begin in. Ik ben nog wat testjes aan het doen maar ik zal zo versie 2.0.9 online zetten die op dit stukje code een timeout zet met een log entry mocht het voor komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
De vochtsensor, is dat een i2c sensor? Ik zit eraan te denken deze op jouw print te prikken (Of op een andere manier een vochsensor toe te voegen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@arjenhiemstra lijkt me een goed plan van aanpak!

Ter info: er draait hier ook een Honeywell Evohome systeem (centrale controller, 2 relais, 5 radiatorknoppen, 3 tenperatuurvoelers) dus 868 MHz komt hier langs in overvloed

En ik heb ook nog wat plugwise stekkers actief. Die draaien volgens mij Zigbee-HA (niet zeker of dat net als ZLL op 2,4 GHz zit of ook rond 868

Mocht ik ergens kunnen helpen door FW te testen met extra debugging of zo, houd ik me aanbevolen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Wat ik merk met de module is dat het bereik niet helemaal gelijk is aan de box zelf.
Mechanische ventilatie box op zolder (2de etage) en de RF remote in de keuken(BG) werkt niet altijd terwijl dat wel zo was wanneer de remote op de box zelf gekoppeld was.
Nu moeten de de gang op wanneer we de remote willen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
TerrorSource schreef op zondag 31 januari 2021 @ 22:43:
Wat ik merk met de module is dat het bereik niet helemaal gelijk is aan de box zelf.
Mechanische ventilatie box op zolder (2de etage) en de RF remote in de keuken(BG) werkt niet altijd terwijl dat wel zo was wanneer de remote op de box zelf gekoppeld was.
Nu moeten de de gang op wanneer we de remote willen gebruiken.
Jij hebt niet de laatste generatie toch? Wellicht dat met de ondersteuning van de AUTO CO2 remote aanpassingen de ontvangstgevoeligheid van de eerdere generatie weer wat terug is gegaan.
Als ik een donor itho van dat type heb zal ik eens op de itho zelf een logic analyser hangen om te capturen hoe itho de CC1101 aanstuurt. Ik heb ook nog een andere CC1101 lib gevonden die wat meer duidelijkheid geeft over de ontvangst opties. Misschien is de ontvangst van de CC1101 in module vorm ook wel minder / heeft die andere instellingen nodig. Zoals gezegd, dit stukje is nog wat experimenteel en heeft community support nodig om te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Ierlandfan schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:02:
De vochtsensor, is dat een i2c sensor? Ik zit eraan te denken deze op jouw print te prikken (Of op een andere manier een vochsensor toe te voegen)
Geen idee wat voor sensor dat is. Je zou de print banen eens kunnen volgen / meten om te kijken of die uit komen bij de i2c bus. Als dat zo is kunnen we er misschien nog wat mee!

Edit: net even met de multimeter aan de slag gegaan, het is inderdaad een I2C sensor! Dat had ik niet verwacht en dat geeft mogelijkheden denk ik. Dat moet minimaal betekenen dat de sensor uit te lezen is met de add-on. Mogelijk kan ik de add-on ook een vochtsensor laten emuleren zodat we die kunnen overrulen? Hij hangt aan de 3.3 volt rail dus je zou ook de pootjes misschien direct aan de add-on kunnen verbinden... interessant! Nu nog die vermaledijde sensor terugvinden hier in huis! :X :X

[ Voor 36% gewijzigd door arjenhiemstra op 01-02-2021 10:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Zojuist versie 2.0.10 op github gezet.

Ik heb de CC1101 interrupt routine vereenvoudigd tot het veranderen van 1 boolean. De code was eigenlijk veel te groot geworden en bevatten down the line allemaal routines niet in de iram cache (potentieel een issue voor een ISR) en daarnaast ook nog verschillende while loops, delays and yields met mogelijk stabiliteit issues tot gevolg. Ik kwam daarover oa het volgende tegen in de documentatie:
Interrupts must not call delay() or yield(), or call any routines which internally use delay() or yield() either
Daarnaast al de CC1101 code naar een eigen task gebracht met een stukje logging die triggert als langer dan 100ms de timer niet gereset is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
@arjenhiemstra

In het stukje code in gen_func.ino. ( if (timeout != 1000) { )
Kunnen we daar eenvoudig I2C commando's aan toevoegen?
Zoals query device type: 82 80 90 E0 04 00 8A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Ierlandfan schreef op maandag 1 februari 2021 @ 14:54:
@arjenhiemstra

In het stukje code in gen_func.ino. ( if (timeout != 1000) { )
Kunnen we daar eenvoudig I2C commando's aan toevoegen?
Zoals query device type: 82 80 90 E0 04 00 8A?
Helaas is dat niet zo makkelijk. Dat stukje code verstuurt alleen een ic2 commandos en kan niet ontvangen.
Twee mogelijke benaderingen:
1- sniffen, luisteren totdat de itho mcu een request doet naar de sensor en dan sniffer wat er terug komt en deze data intrepreteren.
2- actief de sensor uitvragen en de data verwerken.

In beide gevallen zul je een event listener moeten implementeren, zoiets als ook in de attiny firmware zit:
https://github.com/arjenh...owifi_attiny_firmware.ino

Voor optie een lijkt het voldoende om zoiets te maken:
trigger op i2c data receive
als lengte data receive == 6 dan
als CRC8 van data bytes 0,1,2 en 3,4,5 == ok
dan process temp en hum data

De sensor van itho is een sht30 temperature and humidity sensor en er is ook een arduino lib voor:
https://github.com/Risele/SHT3x

itho heeft de sensor draaien op het standaard i2c adres zover ik kan meten (0x44)

hier de datasheet:
https://www.mouser.com/da...asheet_digital-971521.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door arjenhiemstra op 01-02-2021 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
arjenhiemstra schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:58:
Zojuist versie 2.0.10 op github gezet.

Ik heb de CC1101 interrupt routine vereenvoudigd tot het veranderen van 1 boolean. De code was eigenlijk veel te groot geworden en bevatten down the line allemaal routines niet in de iram cache (potentieel een issue voor een ISR) en daarnaast ook nog verschillende while loops, delays and yields met mogelijk stabiliteit issues tot gevolg. Ik kwam daarover oa het volgende tegen in de documentatie:

[...]

Daarnaast al de CC1101 code naar een eigen task gebracht met een stukje logging die triggert als langer dan 100ms de timer niet gereset is.
Heb hem zojuist geïnstalleerd! Ga het in de gaten houden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:07
Ik zie in de webinterface een nieuwe firmware, 2.0.10, ik heb nog 2.07
Is het raadzaam te updaten of maakt het niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Ik herstarte net de ithowifi met firmware 2.0.10 en de Itho box sprong van LOW naar MEDIUM zonder dat ik zelf de stand veranderde.

Kan de laatste status onthouden worden voor een herstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
akatar schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:53:
Ik zie in de webinterface een nieuwe firmware, 2.0.10, ik heb nog 2.07
Is het raadzaam te updaten of maakt het niet uit?
Je kunt ff in de release notes op github kijken of er iets interessant voor je bij zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
TerrorSource schreef op maandag 1 februari 2021 @ 23:16:
Ik herstarte net de ithowifi met firmware 2.0.10 en de Itho box sprong van LOW naar MEDIUM zonder dat ik zelf de stand veranderde.

Kan de laatste status onthouden worden voor een herstart?
Klopt, dat komt omdat de queue nog leeg is na een herstart, dan gebruikt die een fallback waarde van nu 127. Ik kan die waarde vrij makkelijk instelbaar maken. Andere optie is wegschrijven op flash voor een reboot, zal ff kijken wat handigst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-05 22:53
Ik heb 'm vandaag binnengekregen, maar ik vermoed dat er iets mis gaat... de status led blijft aan, en boven de log staat 'init failed, please power cycle the itho unit' (dat heb ik natuurlijk al een aantal keer gedaan )

Kan het zijn dat ik een te oude versie van een itho unit heb? Om de module te plaatsen heb ik een andere (speciaal voor connectie met de afstand bediening) weg gehaald. Hieronder wat beelden van het Itho mainboard en de module die ik verwijderde om de nieuwe te kunnen plaatsen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NPrgR367WGCp-1Af1wXxYmL8_-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rI45sBhQ3JTJgzayWZij1EQD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PI2ysr2DwrSMe1S3u2VbVoOw31Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GMwde41eamcF1qkiFJLq2jEm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Je hebt de itho cve eco 2sp vermoed ik. Toevallig gisteren ook iemand met dezelfde print en dezelfde issues. Ik heb gisteren op tindie deze als niet supported gezet :(
Ik vermoed dat de firmware in deze box alleen de rf print ondersteund en niet de I2C PWM print waarop mijn add-on gebaseerd is...
2 opties:
- je mag de module natuurlijk terugsturen
- zoek een 2e hands itho op marktplaats (heb ik ook gedaan als test unit), kost ongeveer 50 euro. Alles met ingebouwde RF functie lijkt wel te werken.

edit: dankzij hulp van @LzruUb werkt de add-on ook met deze itho variant!

[ Voor 7% gewijzigd door arjenhiemstra op 20-12-2022 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
arjenhiemstra schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 00:17:
[...]

Klopt, dat komt omdat de queue nog leeg is na een herstart, dan gebruikt die een fallback waarde van nu 127. Ik kan die waarde vrij makkelijk instelbaar maken. Andere optie is wegschrijven op flash voor een reboot, zal ff kijken wat handigst is.
Dit gebeurd ook wanneer ik vanuit de Unifi de ithowifi laat reconnecten.
Dus wanneer de Wifi controller de client geforceerd disconnect en de client automatisch reconnect dan schiet de ithowifi ook weer naar "standaard" stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-05 22:53
arjenhiemstra schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:29:
Je hebt de itho cve eco 2sp vermoed ik. Toevallig gisteren ook iemand met dezelfde print en dezelfde issues. Ik heb gisteren op tindie deze als niet supported gezet :(
Ik vermoed dat de firmware in deze box alleen de rf print ondersteund en niet de I2C PWM print waarop mijn add-on gebaseerd is...
2 opties:
- je mag de module natuurlijk terugsturen
- zoek een 2e hands itho op marktplaats (heb ik ook gedaan als test unit), kost ongeveer 50 euro. Alles met ingebouwde RF functie lijkt wel te werken.
Potverdorie, dat heb ik weer...
Ik zal eens op zoek gaan naar een vervangende itho... Misschien koop ik wel een nieuwe.

https://www.ventilatielan...uro-stekker-03-00398.html
is deze wel OK? (ik zag niet zo snel die lijst met supported boxes, wel de afstandbedieningen (en daar staat de mijne niet bij :-( )

Nou hopen dat mijn bestaande afstandbediening wel door jouw module wordt opgepikt...

[ Voor 18% gewijzigd door Frost_Azimov op 04-02-2021 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
TerrorSource schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:43:
[...]

Dit gebeurd ook wanneer ik vanuit de Unifi de ithowifi laat reconnecten.
Dus wanneer de Wifi controller de client geforceerd disconnect en de client automatisch reconnect dan schiet de ithowifi ook weer naar "standaard" stand.
Kan ook nog zijn dat dan de waarde ergens van MQTT wordt opgepikt? Ik was gisteren
Frost_Azimov schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:33:
[...]

Potverdorie, dat heb ik weer...
Ik zal eens op zoek gaan naar een vervangende itho... Misschien koop ik wel een nieuwe.

https://www.ventilatielan...uro-stekker-03-00398.html
is deze wel OK? (ik zag niet zo snel die lijst met supported boxes, wel de afstandbedieningen (en daar staat de mijne niet bij :-( )

Nou hopen dat mijn bestaande afstandbediening wel door jouw module wordt opgepikt...
Die is prima idd, die van de link is wel de high power versie volgens mij (geen idee of je dat nodig hebt)

Volgens mij werken de oudere afstandbedieningen niet (helemaal) lekker op de nieuwe itho boxen, bij mij waren high en low omgedraaid. Voor de add-on maakt het niet uit, als je 1 van de twee type afstandbedieningen hebt die op mijn github pagina staan dan zit je goed. Een andere zou heel goed kunnen werken maar heb ik nog niet kunnen testen.
edit: ik lees nu dat die van jou er niet bij staat. Best kans dat het werkt. Je kunt eventueel als je een goede 3.3volt power source hebt de add-on ook daarmee op spanning zetten en kijken of je afstandbediening werkt. De 3v3 en GND aansluitingen staan op de print gedrukt.

[ Voor 8% gewijzigd door arjenhiemstra op 04-02-2021 13:55 ]

Pagina: 1 2 ... 61 Laatste