Had ik gisteren bij het testen van de fallback-waarde-save methode ook, ik heb mijn haren uit mijn hoofd getrokken zo ongeveer, kon het niet vinden. Bleek dat er nog een waarde van 127 op een MQTT CMD topic stond......... bij een reboot maar ook bij een reconnect pikt ie de waarde van het topic afTerrorSource schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:43:
[...]
Dit gebeurd ook wanneer ik vanuit de Unifi de ithowifi laat reconnecten.
Dus wanneer de Wifi controller de client geforceerd disconnect en de client automatisch reconnect dan schiet de ithowifi ook weer naar "standaard" stand.
Ik koop dat ding dan wel, geen zin in gedoe met marktplaats. Ik neem er gelijk een nieuwe ab bij, als ik mazzel heb dan werken ze allebij :-)arjenhiemstra schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:52:
[...]
Die is prima idd, die van de link is wel de high power versie volgens mij (geen idee of je dat nodig hebt)
Volgens mij werken de oudere afstandbedieningen niet (helemaal) lekker op de nieuwe itho boxen, bij mij waren high en low omgedraaid. Voor de add-on maakt het niet uit, als je 1 van de twee type afstandbedieningen hebt die op mijn github pagina staan dan zit je goed. Een andere zou heel goed kunnen werken maar heb ik nog niet kunnen testen.
edit: ik lees nu dat die van jou er niet bij staat. Best kans dat het werkt. Je kunt eventueel als je een goede 3.3volt power source hebt de add-on ook daarmee op spanning zetten en kijken of je afstandbediening werkt. De 3v3 en GND aansluitingen staan op de print gedrukt.
edit: ik zie in de reviews van ventilatieland wel dat ik 'm niet daar ga halen...
De link is een SE, dus 325m3/h de duurdere HE is 4hunderdnogwat m3/h..
Bedankt voor je snelle replies!
[ Voor 3% gewijzigd door Frost_Azimov op 04-02-2021 14:06 ]
Ik hoor het graag! Dan neem ik dat ook op in de supported remotes list. Als het niet werkt help ik graag mee om te kijken of support in te bouwen is.Frost_Azimov schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:01:
[...]
Ik koop dat ding dan wel, geen zin in gedoe met marktplaats. Ik neem er gelijk een nieuwe ab bij, als ik mazzel heb dan werken ze allebij :-)
Ik heb een nieuwe box bij de hornbach gehaald, was zelfde prijs als ventilatieland geloof ik. Neem wel die zonder CO2 sensor, die gebruikt in de itho dezelfde aansluiting als de add-on namelijk.
Ik heb 'm uiteindelijk bij technim.nl besteld, de hele set inc ab voor 205,-
Als het goed is heb ik hem morgen binnen, dus ik heb van het weekeinde wat te doen...
Als het goed is heb ik hem morgen binnen, dus ik heb van het weekeinde wat te doen...
Hier gisteren ook een binnen gekregen en werkend.
@arjenhiemstra wil je nog een type weten voor type opbouw, heb er wel een vochtsensor inzitten
@arjenhiemstra wil je nog een type weten voor type opbouw, heb er wel een vochtsensor inzitten
Als het type nog niet erbij staat, graag! Een foto van de print of sticker van de box aan de zijkant zou top zijn.MadDog11 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:27:
Hier gisteren ook een binnen gekregen en werkend.
Overigens net firmware 2.1 op github gezet. Vanochtend stukje 'onderwijs' gehad van een echte dev (ontwikkelaar van ESPEasy firmware)
dat is toch ff ander koek hoor, amateur voetbal vs premier league zeg maar, zover mijn beperkte voetbal kennis gaat
Hij mij wees op een mogelijk issue met flash wear-out door een ESP SDK functie die RF kalibratie data constant weg schrijft op dezelfde flash locatie. In bepaalde situaties kan dat snel tot problemen leiden.
In versie 2.1 staat dit uit, zsm upgraden dus!

Hij mij wees op een mogelijk issue met flash wear-out door een ESP SDK functie die RF kalibratie data constant weg schrijft op dezelfde flash locatie. In bepaalde situaties kan dat snel tot problemen leiden.
De vorige versie is hier superstabiel overigens. Ik heb de vochtsensor express laten zitten. Beide remotes reageren direct! Dat wilde ik nog even kwijt. Ik ga de nieuwe versie ook even (waf) aan de tand voelen.
Thanks voor het laten weten!!Ierlandfan schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 23:42:
De vorige versie is hier superstabiel overigens. Ik heb de vochtsensor express laten zitten. Beide remotes reageren direct! Dat wilde ik nog even kwijt. Ik ga de nieuwe versie ook even (waf) aan de tand voelen.
Wel erg fijn dat een echte "ESP Master" even heeft mee gekeken! En ach, ondanks dat ik meerdere talen prima kan lezen en ook al een jaar of 20 in de ICT zit inmiddels, zijn door niet-development functies mijn skills om zelf te ontwikkelen ook wel behoorlijk roestig geworden. Dus voor mij ben jij ook gewoon een proarjenhiemstra schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:41:
Overigens net firmware 2.1 op github gezet. Vanochtend stukje 'onderwijs' gehad van een echte dev (ontwikkelaar van ESPEasy firmware)dat is toch ff ander koek hoor, amateur voetbal vs premier league zeg maar, zover mijn beperkte voetbal kennis gaat
![]()
Versie 2.1 staat er inmiddels op.
Overigens zijn ook hier, met versie 2.0.10, de eerdere problemen niet meer opgetreden! Spul staat als een huis nu.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Ierlandfan schreef op maandag 1 februari 2021 @ 14:54:
@arjenhiemstra
In het stukje code in gen_func.ino. ( if (timeout != 1000) { )
Kunnen we daar eenvoudig I2C commando's aan toevoegen?
Zoals query device type: 82 80 90 E0 04 00 8A?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5600fkWOheJy3D9iEz7c3kz2.jpg?f=user_large)
ff snel in elkaar gehacked, dit is de readout van de itho vochtsensor (en dus ook temp sensor) die in de itho box zit
Door 1 weerstand anders aan te sluiten moet het ook mogelijk zijn de sensor los te koppelen van de itho firmware en zelfstandig te gebruiken. Hiermee kun je dus de uitgeblazen lucht meten en gebruiken als sensor in je domotica systeem
Is gewoonweg Itho CVE S Eco van 2018, dus met Co2 en vochtsensor.arjenhiemstra schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:28:
[...]
Als het type nog niet erbij staat, graag! Een foto van de print of sticker van de box aan de zijkant zou top zijn.
Was even puzzelen in Homey, maar nu loopt hij gewoon in automatisering mee als ik ga douchen en de Hue sensor tijdelijk onderbreek en de Itho CVE op hoog gaat.
Daarnaast via Fibaro stroommeting en via Telegram een melding krijgen in welke stand hij staat.
Gaaf! Kom maar met die firmware updatearjenhiemstra schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:19:
[...]
ff snel in elkaar gehacked, dit is de readout van de itho vochtsensor (en dus ook temp sensor) die in de itho box zit
Heb het al een tijdje in gebruik en wilde hem aan HomeKit koppelen. Ik had wat issues met MQTT icm HomeBridge maar heb het nu wel goed werken via de homebridge-http-switch plugin. Mocht er iemand anders zijn die deze route overweegt, hierbij de config:
Het is een simpele aan/uit switch, waarbij aan 'high' triggert, en als hij weer uitgaat valt hij terug naar medium.
De waarde bij statuspattern is een regex waarde, die in dit geval dus (alleen) klopt als hij op High staat (immers 220 is de waarde die de module dan teruggeeft). Hij pollt elke 20 sec en ook als je dus op een andere manier de snelheid aanpast, geeft HomeKit deze (na uiterlijk 20 seconden) correct weer.
MQTT is mooier maar hier kan ik voor nu ook prima mee uit de voeten.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| { "accessory": "HTTP-SWITCH", "name": "Meta Itho Ventilatie", "switchType": "stateful", "pullInterval": "20000", "onUrl": "http://192.168.x.xxx/api.html?command=high", "offUrl": "http://192.168.x.xxx/api.html?command=medium", "statusUrl": "http://192.168.x.xxx/api.html?get=currentspeed", "statusPattern": "220" } |
Het is een simpele aan/uit switch, waarbij aan 'high' triggert, en als hij weer uitgaat valt hij terug naar medium.
De waarde bij statuspattern is een regex waarde, die in dit geval dus (alleen) klopt als hij op High staat (immers 220 is de waarde die de module dan teruggeeft). Hij pollt elke 20 sec en ook als je dus op een andere manier de snelheid aanpast, geeft HomeKit deze (na uiterlijk 20 seconden) correct weer.
MQTT is mooier maar hier kan ik voor nu ook prima mee uit de voeten.
Helemaal top! Kan niet wachten! Gebruik je de optie snif of lees je hem actief uit? Die weerstand, is dat op jouw print of die van de Itho?arjenhiemstra schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:19:
[...]
[Afbeelding]
ff snel in elkaar gehacked, dit is de readout van de itho vochtsensor (en dus ook temp sensor) die in de itho box zit![]()
Door 1 weerstand anders aan te sluiten moet het ook mogelijk zijn de sensor los te koppelen van de itho firmware en zelfstandig te gebruiken. Hiermee kun je dus de uitgeblazen lucht meten en gebruiken als sensor in je domotica systeem
Ik lees de sensor actief uit, sniffen kan helaas (nog) makkelijk op het ESP32 platform.Ierlandfan schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 16:06:
[...]
Helemaal top! Kan niet wachten! Gebruik je de optie snif of lees je hem actief uit? Die weerstand, is dat op jouw print of die van de Itho?
Ik heb ff snel een test firmware versie op github gezet. Dit is echt voor fun en testen, niet serieus getest ofzo. Hoor graag of het werkt!
hum en temp info komt als JSON op het MQTT state topic + /sensor (dus zoiets als itho/state/sensor)
JSON format: {"temp":"23.1";"hum":"42.4"}
Data update elke 5 seconden
Firmware files:
Zorg dat je de goede hardware revisie files pakt! (zie: https://github.com/arjenh.../compiled_firmware_files/)
Hardware revisie 1:
https://github.com/arjenh...itho_wifi_HW1x_FW2.2b.bin
Hardware revisie 2:
https://github.com/arjenh...itho_wifi_HW2x_FW2.2b.bin
Wat betreft de weerstand; dat is een weerstand op de itho humidity sensor. Die bepaalt het adres. Hij hangt nu aan ground, als die omgezet wordt naar VCC dan veranderd het adres. Dan kan de itho firmware de sensor wss niet meer lezen maar de add-on wel.
[ Voor 11% gewijzigd door arjenhiemstra op 06-02-2021 14:09 ]
Na update naar 2.2a zie ik geen waarden voor temperatuur en luchtvochtigheid, zowel niet in web interface als in MQTT.
Maar... het zou heel goed kunnen zijn dat mijn ITHO box helemaal geen sensor heeft, dat weet ik niet eens.
Ik ga er dus maar even vanuit dat er gewoon geen sensor is.
Maar... het zou heel goed kunnen zijn dat mijn ITHO box helemaal geen sensor heeft, dat weet ik niet eens.
[ Voor 12% gewijzigd door werchter op 05-02-2021 17:35 ]
Wss niet dan idd, de code probeert een sensor te vinden, lukt dat niet dan komt er ook niets op het MQTT topicwerchter schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 17:34:
Na update naar 2.2a zie ik geen waarden voor temperatuur en luchtvochtigheid, zowel niet in web interface als in MQTT.
Welke itho heb je?
Is dat met een grijze deksel? Zo ja, zou je dan eens een foto van de print kunnen nemen? Ik dacht namelijk dat die dingen standaard met vochtsensor verkocht werden.werchter schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 17:47:
Eco-Fan RF, 545-5060
Nee, met een blauwe deksel. Zoals als op dit plaatje:

Dit is de itho vochtsensor (zit aan de achterkant van de print, alleen bij box met grijze deksel dus)
Ik dacht dat het een kwestie van een weerstand vervangen zou zijn maar dat is niet zo. De twee printsporen bij de rode kruizen moeten verbroken worden, een stukje koper kaal maken bij grijs en verbinden met het gouden vlakje (rode 'draad'). Als laatste nog een blauwe 'bypass' draad naar de pin. Eerst controleren of er geen verbinding is tussen die twee punten (dan zijn de printsporen namelijk nog verbonden).
Daarna draait de sensor op een ander adres en kun je wel de waardes uitlezen (waarmee je de box kan besturen) maar zal de itho zelf er niet op reageren. Wel wat gedoe dus helaas.
:strip_exif()/f/image/a9Nutm4tDoFcCts2uo7Zv2ez.jpg?f=fotoalbum_large)
Die dingen kosten overigens meer dan 40 euro bij itho! Idioot! Het kost denk ik nog geen 5 euro om zoiets te laten maken.... Misschien dat ik een printje ontwerp en er gewoon een paar laat maken
Ik dacht dat het een kwestie van een weerstand vervangen zou zijn maar dat is niet zo. De twee printsporen bij de rode kruizen moeten verbroken worden, een stukje koper kaal maken bij grijs en verbinden met het gouden vlakje (rode 'draad'). Als laatste nog een blauwe 'bypass' draad naar de pin. Eerst controleren of er geen verbinding is tussen die twee punten (dan zijn de printsporen namelijk nog verbonden).
Daarna draait de sensor op een ander adres en kun je wel de waardes uitlezen (waarmee je de box kan besturen) maar zal de itho zelf er niet op reageren. Wel wat gedoe dus helaas.
:strip_exif()/f/image/a9Nutm4tDoFcCts2uo7Zv2ez.jpg?f=fotoalbum_large)
Die dingen kosten overigens meer dan 40 euro bij itho! Idioot! Het kost denk ik nog geen 5 euro om zoiets te laten maken.... Misschien dat ik een printje ontwerp en er gewoon een paar laat maken
Temp hum en ach, C02 er ook meteen bij 😜 De firmware doet hier vreemd, ook geen sensor maar misschien is het een andere met een ander adres? Zie wel iets van I2c timeout
Kan zijn dat je de box ff een power cycle moet geven trouwens, had vanmiddag het idee dat anders de itho de sensor read lijkt te blokkeren.Ierlandfan schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:34:
Temp hum en ach, C02 er ook meteen bij 😜 De firmware doet hier vreemd, ook geen sensor maar misschien is het een andere met een ander adres? Zie wel iets van I2c timeout
Testfirmware: Itho reageert niet.
Officiële firmware:Itho reageert niet meer.
Moet de Attiny teruggeflashed worden?
De attiny kan niet zonder programmer geflashed worden. Na init haalt die zichzelf helemaal van de I2C bus dus die kan ook geen roet in het eten gooien.Ierlandfan schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 23:07:
Testfirmware: Itho reageert niet.
ff checken of je op de debug pagina "Itho I2C connection status: connected" ziet staan, dat is teken dat de attiny zijn werk heeft gedaan.
Check. Done. Connected
De Itho slider springt echter direct terug
dan is er iets anders aan de hand, ik weet even niet zo wat dat kan zijn maar wss iets uit je netwerk (mqtt of html api?)
Als je het bot wilt testen kun je de wifi config weggooien (menu -> reset) en eventuele RF support uitzetten, daarna reboot en je hebt weer het originele accesspoint. ff connecten met het AP en testen of het dan wel werkt. Als dat zo is weet je zeker dat het van extern komt.
Als je het bot wilt testen kun je de wifi config weggooien (menu -> reset) en eventuele RF support uitzetten, daarna reboot en je hebt weer het originele accesspoint. ff connecten met het AP en testen of het dan wel werkt. Als dat zo is weet je zeker dat het van extern komt.
Nog ff verder naar gekeken, bleek dat de SHT30 detectie code altijd true als return gaf, ook als de SHT30 sensor niet in de itho box zit. Dat verklaard ook waarom er een I2C timeout op trad.Ierlandfan schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:34:
Versie 2.1a net van github gehaald, 2.1b staat er nu op die dit oplost.
Detectie van de sensor gaat nu goed, er komt ook een melding in de log of de sensor aanwezig is of niet.
Vanavond getest: Debug last zien dat original SHT30 is gevonden. Itho pagina laat alleen niets zien.
Sorry, info staat alleen op MQTT voor nu. Op het state topic; itho/state/sensor als JSON met format: {"temp":"23.1";"hum":"42.4"}Ierlandfan schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 22:39:
Vanavond getest: Debug last zien dat original SHT30 is gevonden. Itho pagina laat alleen niets zien.
[ Voor 7% gewijzigd door arjenhiemstra op 06-02-2021 23:28 ]
Vrijdag de module besteld, gisteren al ontvangen. Gelijk op de Eco-fan 2 geplaatst ipv de RFT ontvanger die op de 8-polige connector zat.
De status LED blijft branden na inschakelen en op de webpagina is te zien dat er geen verbinding met de Itho is. Aangezien de RF-module nu als add-on er op zit lijkt mij dat de WiFi-module ook zou moeten kunnen werken. Verder zag ik wel dat mensen de PWM-I2C module gebruiken met de Eco-fan 2.
Is er bekend of er wijzigingen zitten in het I2C protocol tussen oudere en nieuwe units? Mijn huis komt uit 2010 dus de Itho zou ook van rond die tijd zijn verwacht ik.
De status LED blijft branden na inschakelen en op de webpagina is te zien dat er geen verbinding met de Itho is. Aangezien de RF-module nu als add-on er op zit lijkt mij dat de WiFi-module ook zou moeten kunnen werken. Verder zag ik wel dat mensen de PWM-I2C module gebruiken met de Eco-fan 2.
Is er bekend of er wijzigingen zitten in het I2C protocol tussen oudere en nieuwe units? Mijn huis komt uit 2010 dus de Itho zou ook van rond die tijd zijn verwacht ik.
Wat is het artikel nr aan de zijkant van de box? En zou je een foto van de print willen sturen?LzruUb schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:51:
Vrijdag de module besteld, gisteren al ontvangen. Gelijk op de Eco-fan 2 geplaatst ipv de RFT ontvanger die op de 8-polige connector zat.
Ik zou verwachten dat als de PWM-I2C werkt dat mijn add-on dan ook zou moeten werken. Wellicht dat bij deze oudere itho boxen de init net iets anders verloopt en dat de PWM-I2C module zich daaraan aanpast?
Het typenummer is CVE ECO 2SE. Ik heb volgens mij nog ergens een goedkope logic analyzer liggen dus ik zou kunnen kijken welk verkeer er tussen de RF-module en de basisprint plaatsvind.arjenhiemstra schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:27:
[...]
Wat is het artikel nr aan de zijkant van de box? En zou je een foto van de print willen sturen?
Ik zou verwachten dat als de PWM-I2C werkt dat mijn add-on dan ook zou moeten werken. Wellicht dat bij deze oudere itho boxen de init net iets anders verloopt en dat de PWM-I2C module zich daaraan aanpast?
Hier wat foto's van de print en de RF module. Er zaten origineel nog wat witte spacers tussen.
:strip_exif()/f/image/7amQRQuL9JQoZ2LXLw5Czyvs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/apbgONJXMbqJ2u1mysP68Xzf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/v66t6NILHsZ30b3S0C25trzg.jpg?f=fotoalbum_large)
Die lijkt idd heel erg op de ECO 2SP van iemand een paar dagen geleden, daar werkte de add-on ook niet. Je zou met een logic analyser de SCL en SDA pinnen kunnen tracen, dan kan ik ze vergelijken met mijn traces.
Wel ff met een device pakken die los is van het lichtnet, laptop ofzo. Bij mij hebben daardoor twee itho's, een logic analyser en nog wat andere spullen het niet overleeft...
Als dat niet lukt heb ik misschien ook nog een andere optie: Ik heb onlangs een paar 2e hands itho's op de kop getikt om te testen. Ik heb nog een hele mooie hier staan (is geloof ik niet eens gebruikt), die net een generatie nieuwer is dan die jij hebt. Ik heb em niet meer nodig. We zouden een box swap kunnen doen
Kun jij verder met de add-on, kan ik kijken of ik chocola kan maken van deze box
Wel ff met een device pakken die los is van het lichtnet, laptop ofzo. Bij mij hebben daardoor twee itho's, een logic analyser en nog wat andere spullen het niet overleeft...
Als dat niet lukt heb ik misschien ook nog een andere optie: Ik heb onlangs een paar 2e hands itho's op de kop getikt om te testen. Ik heb nog een hele mooie hier staan (is geloof ik niet eens gebruikt), die net een generatie nieuwer is dan die jij hebt. Ik heb em niet meer nodig. We zouden een box swap kunnen doen
Het verschil tussen de 2SP en de 2SE blijkt alleen de stekker te zijn. Ik vond het volgende op klusspullen.nlarjenhiemstra schreef op zondag 7 februari 2021 @ 18:10:
Die lijkt idd heel erg op de ECO 2SP van iemand een paar dagen geleden, daar werkte de add-on ook niet.
Vraag
Wat is het verschil tussen de ecofan 2SE en 2SP centrale afzuigunit van Itho ?
Antwoord
Het verschil in deze twee modellen is dat bij de laatst genoemde (CVE ECO FAN 2SP) er een mogelijkheid is om een drie-standen schakelaar toe te passen doordat deze ventilatorunit middels een perilex steker aangesloten wordt. (Ook mogelijk middels een RFT zender) De andere uitvoering (CVE ECO FAN 2SE) heeft een normale 230 volt steker. Deze box kan dan ook enkel bediend worden middels een RFT zender. De P achter het typenummer staat voor Perilex, de E achter het typenummer staat voor Euro-steker.
Bedankt voor je aanbod! Ik ga eerst komende week proberen om zelf een trace te maken.arjenhiemstra schreef op zondag 7 februari 2021 @ 18:10:
Je zou met een logic analyser de SCL en SDA pinnen kunnen tracen, dan kan ik ze vergelijken met mijn traces.
Als dat niet lukt heb ik misschien ook nog een andere optie: Ik heb onlangs een paar 2e hands itho's op de kop getikt om te testen. Ik heb nog een hele mooie hier staan (is geloof ik niet eens gebruikt), die net een generatie nieuwer is dan die jij hebt. Ik heb em niet meer nodig. We zouden een box swap kunnen doenKun jij verder met de add-on, kan ik kijken of ik chocola kan maken van deze box
Ik heb sinds een paar dagen dat de web interface na een tijdje niet meer reageert. De stroom even eraf en hij doet het weer. Voor mijn gevoel treedt het op sinds de voorlaatste firmware update, maar op min of meer hetzelfde moment ben ik ook begonnen met het elke 20 seconden pullen van de currentspeed via de HTML API door een HomeBridge plugin. Zou dat de oorzaak kunnen zijn?
Ik gebruik het zelf niet op die manier dus ook niet echt getest, wellicht zit er een memory leak ergens die ervoor zorgt dat geheugen op raakt of gefragmenteerd raakt. Zie je iets in de log?jeroen11 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:56:
Ik heb sinds een paar dagen dat de web interface na een tijdje niet meer reageert. De stroom even eraf en hij doet het weer. Voor mijn gevoel treedt het op sinds de voorlaatste firmware update, maar op min of meer hetzelfde moment ben ik ook begonnen met het elke 20 seconden pullen van de currentspeed via de HTML API door een HomeBridge plugin. Zou dat de oorzaak kunnen zijn?
Ik zou in elk geval proberen MQTT aan te praat te krijgen. Ongeacht of de 20sec polling oorzaak is van genoemde problemen, is MQTT een veel duurzamere oplossing (realtime, gedistribueerd naar meerdere clients, etc) dan polling IMHO.jeroen11 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:56:
Ik bleek helaas ook een EcoFan 2 te hebben waar de plugin een i2c connection error op geeft. Dit weekend een ECO RFT op de kop getikt en daar werkt de unit perfect op, gelukkig.
Ik had verwacht dat ik daar een RF print uit moest halen om de wifi module te installeren, maar RF zit blijkbaar al ingebouwd op de print. Ik kan de draadloze remote dus blijven gebruiken. Wat is dan het verschil tussen de RF Haddon van de module? Alleen dat je via je demotic/home assitant kan zien of de remote is gebruikt?
Er is nog 1 ding waar ik niet uit kom, ik gebruik zelf home-assitant met onderstaande stukje code zoals in de topic-start:
Gebruiken meer mensen dit momenteel? Bij mij reageert de box perfect op de commando's low, medium en high, maar home-assitant lijkt de "state" niet te onthouden. Als ik de entiteit weer aanklik staat speed van de schakelaar altijd weer op "off". Zo kan ik de "stand" van de box dus niet uitlezen. Ben al de hele avond bezig geweest met verschillende opties voor de "state_value_template" maar kom er niet uit. Iemand een idee?
Ik had verwacht dat ik daar een RF print uit moest halen om de wifi module te installeren, maar RF zit blijkbaar al ingebouwd op de print. Ik kan de draadloze remote dus blijven gebruiken. Wat is dan het verschil tussen de RF Haddon van de module? Alleen dat je via je demotic/home assitant kan zien of de remote is gebruikt?
Er is nog 1 ding waar ik niet uit kom, ik gebruik zelf home-assitant met onderstaande stukje code zoals in de topic-start:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| fan: - platform: mqtt name: Fan command_topic: "itho/cmd" speed_command_topic: "itho/cmd" state_topic: "itho/state" speed_state_topic: "itho/state" state_value_template: > {% if value_json == 0 -%}0{%- elif value_json > 0 -%}254{%- endif %} speed_value_template: "{{value.json}}" payload_off: "0" payload_on: "254" payload_low_speed: "65" payload_medium_speed: "127" payload_high_speed: "254" |
Gebruiken meer mensen dit momenteel? Bij mij reageert de box perfect op de commando's low, medium en high, maar home-assitant lijkt de "state" niet te onthouden. Als ik de entiteit weer aanklik staat speed van de schakelaar altijd weer op "off". Zo kan ik de "stand" van de box dus niet uitlezen. Ben al de hele avond bezig geweest met verschillende opties voor de "state_value_template" maar kom er niet uit. Iemand een idee?
jeroen11 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:56:
@arjenhiemstraIerlandfan schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 23:28:
Check. Done. Connected
Ook hier de slider standaard op Laag, en schiet terug naar Laag als ik hem op Medium of Hoog zet.
Reset via smartplug verhelpt het. Denk na 2 of 3 dagen draaien.
Als je de remote gebruikt en iets anders dan stand auto/medium/standaard (afhankelijk van je itho) met de remote set dan schakelt de itho box je add-on 'uit' totdat je de box weer in stand auto/medium/standaard zet. Met de add-on + rf module werkt je eigenlijk om dit probleem heen door je remote niet op de itho maar op de add-on in te leren.montezumeflex schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:38:
Wat is dan het verschil tussen de RF Haddon van de module? Alleen dat je via je demotic/home assitant kan zien of de remote is gebruikt?
Ik gebruik het volgende in HA, misschien dat je daar iets aan hebt.montezumeflex schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:38:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
| input_number: itho_fan: name: Itho Fan icon: mdi:fan initial: 1 min: 0 max: 254 step: 1 sensor: - platform: mqtt name: "itho Fan state" state_topic: "itho/state" automation: # This automation script runs when a value is received via MQTT on retained topic: itho/cmd # It sets the value slider on the GUI. This slides also had its own automation when the value is changed. - alias: Set fan slider trigger: platform: mqtt topic: 'itho/state' action: service: input_number.set_value data: entity_id: input_number.itho_fan value: "{{ trigger.payload }}" # This second automation script runs when the target fan slider is moved. # It publishes its value to the same MQTT topic it is also subscribed to. - alias: Fan slider moved trigger: platform: state entity_id: input_number.itho_fan condition: condition: template value_template: "{{ states('sensor.itho_fan_state') | int != states('input_number.itho_fan') | int }}" action: service: mqtt.publish data: topic: 'itho/cmd' retain: true payload: "{{ states('input_number.itho_fan') | int }}" |
Is dat met de test firmware versie met temp/hum sensor support?MadDog11 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:29:
[...]
[...]
@arjenhiemstra
Ook hier de slider standaard op Laag, en schiet terug naar Laag als ik hem op Medium of Hoog zet.
Reset via smartplug verhelpt het. Denk na 2 of 3 dagen draaien.
Ja, inmiddels terug naar 2.1 en na reset.arjenhiemstra schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:45:
[...]
Is dat met de test firmware versie met temp/hum sensor support?
Blijkbaar vind de itho firmware het dan toch niet leuk dat de sensor door een ander device op de bus wordt uitgelezen oid... Er triggert dan een timeout in de I2C code van snelheid aansturing omdat de I2C bus dan constant bezet is. De slider gaat dan inderdaad weer terug. Zou mij niet verbazen als misschien de firmware in de itho zelf misschien wel crashed waardoor de bus bezet blijft.MadDog11 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:58:
[...]
Ja, inmiddels terug naar 2.1 en na reset.
Ik zal eens de sensor op het alternatieve I2C adres laten draaien binnenkort, als dat adres hard in de firmware van de itho staat dan kan de itho die niet meer uitlezen maar de add-on wel. Dan zou het wel stabiel moeten kunnen draaien.
Voorlopig laat ik de sensor readout code maar even uit de mainline.
De sensor readoutcode zou een nice to have zijn hier, maar heb genoeg aquara sensoren om uit te lezen.arjenhiemstra schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:26:
[...]
Blijkbaar vind de itho firmware het dan toch niet leuk dat de sensor door een ander device op de bus wordt uitgelezen oid... Er triggert dan een timeout in de I2C code van snelheid aansturing omdat de I2C bus dan constant bezet is. De slider gaat dan inderdaad weer terug. Zou mij niet verbazen als misschien de firmware in de itho zelf misschien wel crashed waardoor de bus bezet blijft.
Ik zal eens de sensor op het alternatieve I2C adres laten draaien binnenkort, als dat adres hard in de firmware van de itho staat dan kan de itho die niet meer uitlezen maar de add-on wel. Dan zou het wel stabiel moeten kunnen draaien.
Voorlopig laat ik de sensor readout code maar even uit de mainline.
Even een kleine vraag, achteraf had ik toch misschien de add-on om de remotes via het extra printje te kunnen sturen willen hebben, is deze ook los te bestellen ?
Ja hoor, geen probleem, ik heb er inmiddels genoeg liggen hier. Solderen lukt? Als je even een PB stuurt met je gegevens dat stop ik er 1 in een envelop en stuur ik die je kant op.MadDog11 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:36:
[...]
De sensor readoutcode zou een nice to have zijn hier, maar heb genoeg aquara sensoren om uit te lezen.
Even een kleine vraag, achteraf had ik toch misschien de add-on om de remotes via het extra printje te kunnen sturen willen hebben, is deze ook los te bestellen ?
Log lijkt niet bijzonder, zie na 'Setup: done' en de volgende System Boot melding alleen dit soort meldingen:arjenhiemstra schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:44:
[...]
Ik gebruik het zelf niet op die manier dus ook niet echt getest, wellicht zit er een memory leak ergens die ervoor zorgt dat geheugen op raakt of gefragmenteerd raakt. Zie je iets in de log?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| 2021-02-04 21:17:52 N: Setup: done 2021-02-05 03:17:40 N: Mem high: 30024, Mem low: 28184, MQTT: 0, ITHO: initok, ITHO val: 20 2021-02-05 09:17:40 N: Mem high: 32840, Mem low: 28184, MQTT: -2, ITHO: initok, ITHO val: 20 2021-02-05 15:17:40 N: Mem high: 32840, Mem low: 28184, MQTT: -2, ITHO: initok, ITHO val: 20 2021-02-05 21:17:40 N: Mem high: 32840, Mem low: 28184, MQTT: -2, ITHO: initok, ITHO val: 20 2021-02-06 03:17:40 N: Mem high: 32840, Mem low: 28184, MQTT: -2, ITHO: initok, ITHO val: 20 2021-02-06 09:17:40 N: Mem high: 32840, Mem low: 28184, MQTT: -2, ITHO: initok, ITHO val: 20 2021-02-06 15:17:40 N: Mem high: 32840, Mem low: 28184, MQTT: -2, ITHO: initok, ITHO val: 20 2021-02-06 21:17:40 N: Mem high: 32864, Mem low: 28184, MQTT: -2, ITHO: initok, ITHO val: 20 2021-02-07 03:17:40 N: Mem high: 32840, Mem low: 28184, MQTT: -2, ITHO: initok, ITHO val: 20 2021-02-07 09:17:40 N: Mem high: 32840, Mem low: 28184, MQTT: -2, ITHO: initok, ITHO val: 20 2021-02-07 12:24:22 N: System boot, last reset reason: External System (...) 2021-02-07 12:24:23 N: Setup: done 2021-02-07 18:24:19 N: Mem high: 33000, Mem low: 29768, MQTT: -2, ITHO: initok, ITHO val: 120 2021-02-08 00:24:19 N: Mem high: 33000, Mem low: 29768, MQTT: -2, ITHO: initok, ITHO val: 120 2021-02-08 06:24:19 N: Mem high: 33000, Mem low: 29768, MQTT: -2, ITHO: initok, ITHO val: 120 2021-02-08 09:52:12 N: System boot, last reset reason: External System |
Aan de log is niet zoveel bijzonders te zien inderdaad. Ik heb hier een 5sec polling aangezet gisteravond als test maar ik zie nu dat je revisie 1 hebt met de ESP8266. Zal de test nog even opnieuw opzetten met die revisie en verschillende firmware versies.jeroen11 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:02:
[...]
Log lijkt niet bijzonder, zie na 'Setup: done' en de volgende System Boot melding alleen dit soort meldingen:
code:
1 2 3 4 5 6 2021-02-04 21:17:52 N: Setup: done 2021-02-05 03:17:40 N: Mem high: 30024, Mem low: 28184, MQTT: 0, ITHO: initok, ITHO val: 20 [...] 2021-02-08 00:24:19 N: Mem high: 33000, Mem low: 29768, MQTT: -2, ITHO: initok, ITHO val: 120 2021-02-08 06:24:19 N: Mem high: 33000, Mem low: 29768, MQTT: -2, ITHO: initok, ITHO val: 120 2021-02-08 09:52:12 N: System boot, last reset reason: External System
Overigens wat @werchter zegt; MQTT is eigenlijk wel de way to go voor dit soort situaties. Je hoeft dan niet te pollen en de laatste status is altijd beschikbaar voor alle apparaten in je netwerk.
Ter info, ik heb inmiddels ook mijn nieuwe itho binnen (ter vervangingen van de niet werkend oude itho cve eco-fan 2), en zo te zien werkt het prima.
De oude remote blijkt ook prima te werken, dus nu heb ik er twee :-)
Ik had overigens wel een AHA momentje... Ik had dat mogelijk nog niet helemaal goed begrepen uit de github pages... Voor alle duidelijkheid voor mensen die net zo aan het brainfarten zijn als ik was:
Arjen's module heeft een -extra- ontvanger voor de RF schakelaars. Het is is dus zaak dat je ITHO niet ZELF iets snapt van die remote, dus als tie al gekoppeld was met the ITHO: weghalen *. Je bediening moet met Arjens module gekoppeld zijn, niet met de ITHO.
Daarna via de module's web interface de remote 'inleren' (diagonaal twee knopjes indrukken, tijdens de leer priode die je kunt starten in de web interface).
*
De ITHO heeft zelf ook zo'n 'leer moment'; dat zijn de eerste twee minuten na het aanzetten van de ITHO (was ik alweer vergeten). Als je alle vier de knoppen indrukt 'vergeet' de ITHO jouw remote, als je twee diagonale knoppen indrukt 'leert' de ITHO jouw remote. Je moet dus NIET je ITHO aanzetten en dan gelijk de remote aan Arjens interface willen hangen binnen die twee minuten :-)
Ik had overigens wel een AHA momentje... Ik had dat mogelijk nog niet helemaal goed begrepen uit de github pages... Voor alle duidelijkheid voor mensen die net zo aan het brainfarten zijn als ik was:
Arjen's module heeft een -extra- ontvanger voor de RF schakelaars. Het is is dus zaak dat je ITHO niet ZELF iets snapt van die remote, dus als tie al gekoppeld was met the ITHO: weghalen *. Je bediening moet met Arjens module gekoppeld zijn, niet met de ITHO.
Daarna via de module's web interface de remote 'inleren' (diagonaal twee knopjes indrukken, tijdens de leer priode die je kunt starten in de web interface).
*
De ITHO heeft zelf ook zo'n 'leer moment'; dat zijn de eerste twee minuten na het aanzetten van de ITHO (was ik alweer vergeten). Als je alle vier de knoppen indrukt 'vergeet' de ITHO jouw remote, als je twee diagonale knoppen indrukt 'leert' de ITHO jouw remote. Je moet dus NIET je ITHO aanzetten en dan gelijk de remote aan Arjens interface willen hangen binnen die twee minuten :-)
[ Voor 85% gewijzigd door Frost_Azimov op 18-02-2022 23:26 ]
Top! Zou je een foto willen sturen van de remote? Misschien ook van de print aan de binnenkant met type nummer als die er op staat. Dan neem ik die op in de documentatie.Frost_Azimov schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:18:
Ter info, ik heb inmiddels ook mijn nieuwe itho binnen (ter vervaningen van de niet werkend oude itho cve eco-fan 2), en zo te zien werkt het prima.
Nope, achterkant is leegarjenhiemstra schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:00:
[...]
staat er op de achterkan nog een code? bijvoorbeeld eentje die begint met 5360........?
Thanks. Ik kijk nu wat vaker en hij draait sinds gisterochtend stabiel, maar als er iets andersarjenhiemstra schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:36:
Aan de log is niet zoveel bijzonders te zien inderdaad. Ik heb hier een 5sec polling aangezet gisteravond als test maar ik zie nu dat je revisie 1 hebt met de ESP8266. Zal de test nog even opnieuw opzetten met die revisie en verschillende firmware versies.
Ja, daar ben ik me van bewust; ik heb MQTT ook draaien maar krijg de MQTT plugin in HomeBridge niet aan de praat, en heb nog geen tijd om daar verder in te duiken.Overigens wat @werchter zegt; MQTT is eigenlijk wel de way to go voor dit soort situaties. Je hoeft dan niet te pollen en de laatste status is altijd beschikbaar voor alle apparaten in je netwerk.
Ik denk gewoon hardop: Kunnen we niet op een of andere manier de status van de Itho opvragen via I2c?
Zoiets als:
If Itho override is 1) // Itho reageert alleen maar op "interne" (Vocht/CO2) sensor (Geen idee welke variabele dat is)
Display "Itho Override"tex" in webinterface of MQTT
else
Add-on is in charge
Zoiets als:
If Itho override is 1) // Itho reageert alleen maar op "interne" (Vocht/CO2) sensor (Geen idee welke variabele dat is)
Display "Itho Override"tex" in webinterface of MQTT
else
Add-on is in charge
Hij was er weer mee uitgescheden, lijkt dus elke 1-2 dagen mis te gaan. Heb nu de pull elke 20s uit de homebridge plugin gehaald, eens kijken of hij nu wel blijft draaien.
Ik heb 'm sinds vandaag draaien met de laatste firmware (2.1)...
maar helaas loopt het nog niet zo lekker, heb vandaag al 3 keer de stekker er uit moeten trekken omdat de ITHO nergens meer op reageerde. De ab doet niets, de webinterface is er nog wel, maar bijvoorbeeld een slinger aan de slider doet niets.
Na een reboot gaat het wel goed voor een poos.
De debug log zegt me helaas niet zo veel in detail...
maar helaas loopt het nog niet zo lekker, heb vandaag al 3 keer de stekker er uit moeten trekken omdat de ITHO nergens meer op reageerde. De ab doet niets, de webinterface is er nog wel, maar bijvoorbeeld een slinger aan de slider doet niets.
Na een reboot gaat het wel goed voor een poos.
De debug log zegt me helaas niet zo veel in detail...
[ Voor 8% gewijzigd door Frost_Azimov op 10-02-2021 23:07 ]
Heb je de ab aan de itho hangen of de add-on?Frost_Azimov schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 23:06:
De ab doet niets, de webinterface is er nog wel, maar bijvoorbeeld een slinger aan de slider doet niets.
De stabiliteitsissues die er waren met revisie 2 zorgden met name voor een onbereikbare webinterface maar dat is bij jou niet het geval lees ik.
Dan lijkt het er op dat de commando's niet verwerkt worden, ik kan daar maar twee redenen voor verzinnen (eigenlijk 3 maar niet met firmware versie 2.1)
1. de itho staat op 1 of andere manier toch niet in stand 2 / medium / auto
2. er is iets in je domotica systeem dat het commando cancelled (bijvoorbeeld een MQTT loop zoals ik die hier wel eens gehad heb)
(3. met wat test en pruts versies van firmware 2.2a/b liep mogelijk de itho vast ivm het uitlezen van de vochtsensor, maar dat zal bij jou niet het geval zijn, die code zit niet in firmware 2.1)
Als het goed is alleen aan de add-on, maar ik zal dit voor de zekerheid dubbel checken & de add-on er even afhalen.arjenhiemstra schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:02:
[...]
Heb je de ab aan de itho hangen of de add-on?
De stabiliteitsissues die er waren met revisie 2 zorgden met name voor een onbereikbare webinterface maar dat is bij jou niet het geval lees ik.
Dan lijkt het er op dat de commando's niet verwerkt worden, ik kan daar maar twee redenen voor verzinnen (eigenlijk 3 maar niet met firmware versie 2.1)
1. de itho staat op 1 of andere manier toch niet in stand 2 / medium / auto
2. er is iets in je domotica systeem dat het commando cancelled (bijvoorbeeld een MQTT loop zoals ik die hier wel eens gehad heb)
(3. met wat test en pruts versies van firmware 2.2a/b liep mogelijk de itho vast ivm het uitlezen van de vochtsensor, maar dat zal bij jou niet het geval zijn, die code zit niet in firmware 2.1)
Er hangt nog geen domotica aan, ik bedien alleen via ab of web interface tot zover.
Het probleem lijkt redelijk reproduceerbaar, dus ik zal wat verder testen om te kijken of ik wat wijzer kan worden...
Na het uitbouwen van de add-on bleek dat een van de twee ab's (de oude) onverhoopt toch met de ITHO verbonden was. Nu gebruikte ik die ab eigenlijk niet (juist de andere) maar het zal zeker niet geholpen hebben..
Nu 100% zeker beide ab's van de ITHO af gehaald, en we kijken het even aan...
Als het goed is zou bij het afmelden van 1 remote alle andere ook afgemeld moeten worden.Frost_Azimov schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:08:
[...]
Als het goed is alleen aan de add-on, maar ik zal dit voor de zekerheid dubbel checken & de add-on er even afhalen.
Er hangt nog geen domotica aan, ik bedien alleen via ab of web interface tot zover.
Het probleem lijkt redelijk reproduceerbaar, dus ik zal wat verder testen om te kijken of ik wat wijzer kan worden...
Overigens, mocht het weer gebeuren, zou je dan een reboot van alleen de add-on kunnen doen ipv een power cycle van de itho? Kijken of dat verschil maakt? (via de web interface menu "reset" en dan "restart device")
Ik heb ook last van wegvallende verbindingen, wil je dat hier weten of op een andere locatie?
Het device is niet meer aanwezig op het netwerk. een powercycle van de itho lost het direct op.
zit op de laatste firmware, had het ook eerder al.
Het device is niet meer aanwezig op het netwerk. een powercycle van de itho lost het direct op.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| Current firmware version: 2.1 Hardware revision: 2 4319 N: System boot, last reset reason: 1 4392 N: WiFi: connection successful 2021-02-11 14:05:18 N: WiFi info: 2021-02-11 14:05:18 N: Mode:STA 2021-02-11 14:05:18 N: Status:3 2021-02-11 14:05:18 N: IP:10.xx.xx.xx 2021-02-11 14:05:18 N: MQTT: connected, System config: on 2021-02-11 14:05:18 N: Webserver: started 2021-02-11 14:05:18 N: mDNS: started 2021-02-11 14:05:18 N: Hostname: nrg-itho-218c 2021-02-11 14:05:18 N: Setup: done |
zit op de laatste firmware, had het ook eerder al.
[ Voor 7% gewijzigd door Paradox op 11-02-2021 15:56 ]
Ok, het is denk ik even handig om ergens te gaan tracken wat het issue is. De meeste gebruikers lijken gelukkig geen issues te hebben maar ik wil het voor de rest die wel issues hebben graag oplossen.
Er is vast iets te vinden dat overeenkomt waarna hopelijk een bug te vinden en fixen is. Ik zal eens kijken waarmee dat tracken makkelijk kan. Iemand enig idee?
Er is vast iets te vinden dat overeenkomt waarna hopelijk een bug te vinden en fixen is. Ik zal eens kijken waarmee dat tracken makkelijk kan. Iemand enig idee?
Ik heb het idee dat dat hier ook aan de hand is. Mijn vrouw geeft aan dat de Mechanische ventilatie s'nachts op een andere stand staat dan waar we hem voor het slapen gaan op achter laten terwijl er niks automatisch ingesteld wordt.
Misschien tijdens inlezen ab een ab uit de buurt opgepikt ? Wordt duidelijk benoemd door Itho in manual.TerrorSource schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 20:22:
Ik heb het idee dat dat hier ook aan de hand is. Mijn vrouw geeft aan dat de Mechanische ventilatie s'nachts op een andere stand staat dan waar we hem voor het slapen gaan op achter laten terwijl er niks automatisch ingesteld wordt.
Ik gebruik domoticz, en heb ook MQTT uit gezet. Morgen even afwachten...arjenhiemstra schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:30:
Ok, het is denk ik even handig om ergens te gaan tracken wat het issue is. De meeste gebruikers lijken gelukkig geen issues te hebben maar ik wil het voor de rest die wel issues hebben graag oplossen.
Ik heb 2 ab's in de ithowifi gekoppeld, beide zijn mijn eigen ab's.MadDog11 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:43:
[...]
Misschien tijdens inlezen ab een ab uit de buurt opgepikt ? Wordt duidelijk benoemd door Itho in manual.
Als je de ab's gaat inlezen, moet de Itho CVE spanningsloos maken, met inschakelen heb je 2 minuten dat je ab in Itho CVE kunt inlezen, misschien dat de Itho CVE dan een vreemde ab inleert, dat zou het gedrag van de Itho CVE kunnen verklaren, andere stand dan je achter liet.TerrorSource schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:58:
[...]
Ik heb 2 ab's in de ithowifi gekoppeld, beide zijn mijn eigen ab's.
Ik wil graag kijken of er overeenkomsten te vinden zijn als er een issue is zodat het makkelijker onderzoeken is waar een bug zou kunnen zitten. Als je issue hebt zou je hier of via PM de volgende info willen aanleveren, zou heel erg helpen!
Issue beschrijving:
Firmware version:
Hardware revision:
Type nr itho [op sticker a/d buitenkant]:
IP [static/dhcp]:
MQTT [ja/nee]:
HTTP API [ja/nee]:
CC1101 RF module [ja/nee]:
Access Point [merk, type]:
Reboot add-on verhelpt het issue [ja/nee]:
Power cycle itho verhelpt het issue [ja/nee]:
Issue beschrijving:
Firmware version:
Hardware revision:
Type nr itho [op sticker a/d buitenkant]:
IP [static/dhcp]:
MQTT [ja/nee]:
HTTP API [ja/nee]:
CC1101 RF module [ja/nee]:
Access Point [merk, type]:
Reboot add-on verhelpt het issue [ja/nee]:
Power cycle itho verhelpt het issue [ja/nee]:
Helaas, vanavond was het weer nodig de stekker er uit te trekken, beide ab's en de webinterface kregen de ITHO niet van de vol-aan stand. Dit gebeurde nadat ik eerst gedouched had met de ab in stand 'automatisch' waardoor de ITHO na wat vocht te detecteren harder ging werken.Frost_Azimov schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:32:
Na het uitbouwen van de add-on bleek dat een van de twee ab's (de oude) onverhoopt toch met de ITHO verbonden was. Nu gebruikte ik die ab eigenlijk niet (juist de andere) maar het zal zeker niet geholpen hebben..
Een uurtje naderhand geprobeerd de zaak via de webinterface en ab's zachter te zetten, maar helaas werkte dat niet. de add-on 2* ge-reboot, maar ook dat deed niets, toen uiteindelijk maar de stekker eruit...
Dat klopt op zich, als de vochtsensor de box harder laat draaien is dat hetzelfde als de box in een andere stand dan 'automatisch' zetten. De add-on kan dan geen commando's versturen totdat de vochtsensor de controle weer terug geeft. Ik heb zelf hierom de vochtsensor eruit gehaald. Ik ga binnenkort nog even een alternatieve vochtsensor proberen om te kijken of dit soelaas biedt.Frost_Azimov schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 23:33:
[...]
Helaas, vanavond was het weer nodig de stekker er uit te trekken, beide ab's en de webinterface kregen de ITHO niet van de vol-aan stand. Dit gebeurde nadat ik eerst gedouched had met de ab in stand 'automatisch' waardoor de ITHO na wat vocht te detecteren harder ging werken.
Een uurtje naderhand geprobeerd de zaak via de webinterface en ab's zachter te zetten, maar helaas werkte dat niet. de add-on 2* ge-reboot, maar ook dat deed niets, toen uiteindelijk maar de stekker eruit...
Geen idee hoe lang de itho normaal in hoog stand draait met vochtsensor overigens, een uur klinkt wel als heel erg lang.
Oh, maar dat is wel goed nieuws dan... Ik laat 'm de volgende keer doordraaien een kijken of tie weer 'normaal' gaat. Jammer dat je in zo'n situatie dan helemaal geen controle meer hebt.arjenhiemstra schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 23:45:
[...]
Dat klopt op zich, als de vochtsensor de box harder laat draaien is dat hetzelfde als de box in een andere stand dan 'automatisch' zetten. De add-on kan dan geen commando's versturen totdat de vochtsensor de controle weer terug geeft. Ik heb zelf hierom de vochtsensor eruit gehaald. Ik ga binnenkort nog even een alternatieve vochtsensor proberen om te kijken of dit soelaas biedt.
Geen idee hoe lang de itho normaal in hoog stand draait met vochtsensor overigens, een uur klinkt wel als heel erg lang.
De badkamer blijft lang vochtig, dus het kan best dat het lang duurt hoor...
stel dat... ik de tweede ab alleen aan de itho hang, en niet aan de add -on? Of zitten ze elkaar dan ook in de weg...
enneh.. hoe disable je die sensor?
Zolang de itho niet in stand 'medium' staat kan de add-on de itho niet aansturen. De twee ab kan de itho in een andere stand zetten. Dat kan prima wenselijk zijn (bijvoorbeeld om de vochtsensor te overrulen? geen idee of dat kan btw)Frost_Azimov schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 23:48:
[...]
Oh, maar dat is wel goed nieuws dan... Ik laat 'm de volgende keer doordraaien een kijken of tie weer 'normaal' gaat. Jammer dat je in zo'n situatie dan helemaal geen controle meer hebt.
De badkamer blijft lang vochtig, dus het kan best dat het lang duurt hoor...
stel dat... ik de tweede ab alleen aan de itho hang, en niet aan de add -on? Of zitten ze elkaar dan ook in de weg...
enneh.. hoe disable je die sensor?
Ik zal het eens proberen.arjenhiemstra schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 23:54:
[...]
Zolang de itho niet in stand 'medium' staat kan de add-on de itho niet aansturen. De twee ab kan de itho in een andere stand zetten. Dat kan prima wenselijk zijn (bijvoorbeeld om de vochtsensor te overrulen? geen idee of dat kan btw)
Overigens heb ik 4 mogelijkheden op mijn ab:
1 zacht
2. hard
3. auto (vochtsensor)
4. timer (10 minuten)
Dus welke is dan medium?
(grappig genoeg heeft de oude ab wel 3 standen en een timer, dus daar is het wel duidelijk)
[ Voor 8% gewijzigd door Frost_Azimov op 11-02-2021 23:58 ]
hmm, das een goeie! Welke ab is dat? (foto?)Frost_Azimov schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 23:56:
[...]
Ik zal het eens proberen.
Overgens heb ik 4 mogelijkheden op mijn ab:
1 zacht
2. hard
3. auto (vochtsensor)
4. timer (10 minuten)
Dus welke is dan medium?
je zou ff logging aan kunnen zetten op de add-on, dan kun je zien welke knop medium geeft.
http://[itho]/api.html?debug=level1 en dan zou op de debug pagina na het drukken op de knop een veld erbij moeten komen met de gegevens van het commando
met api.html?debug=level0 zet je de functie weer uit
[edit:] doh, dat kan simpeler. Gewoon kijken welke knop de slider in het midden zet

[ Voor 7% gewijzigd door arjenhiemstra op 12-02-2021 00:01 ]
Deze: https://www.badkamerwinke...933350713&utm_content=RBParjenhiemstra schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 23:59:
[...]
hmm, das een goeie! Welke ab is dat? (foto?)
je zou ff logging aan kunnen zetten op de add-on, dan kun je zien welke knop medium geeft.
http://[itho]/api.html?debug=level1 en dan zou op de debug pagina na het drukken op de knop een veld erbij moeten komen met de gegevens van het commando
met api.html?debug=level0 zet je de functie weer uit
[edit:] doh, dat kan simpeler. Gewoon kijken welke knop de slider in het midden zet![]()
Ik ga morgen weer aan het testen, bedankt voor je snelle antwoorden!
Zonder de MQTT is hij nog steeds actief.Paradox schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:44:
[...]
Ik gebruik domoticz, en heb ook MQTT uit gezet. Morgen even afwachten...
Mijn add-on module draait al weken probleemloos. (Hardware v 1). Gisteravond reageerde de webinterface ineens ook niet meer. Browser stond ingesteld op adres nrg-itho-####.local. Maar het was vals alarm, via het ip-adres werkte de web-interface gewoon wel. En daarna ook weer via het nrg-itho-####.local adres.
Misschien dus iets om ook even te controleren als je web interface niet werkt.
(Mij into add-on hangt trouwens in een apart IOT vlan, dus daar kan dit misschien ook door komen)
(Mij into add-on hangt trouwens in een apart IOT vlan, dus daar kan dit misschien ook door komen)
Ben benieuwd of dat zo blijft, ik zie op github ook wat issues met de ESP32 en de pubsubclient lib voor MQTT. Er zijn er die blijkbaar overgestapt zijn naar de SDK code van espressif zelf. Ik hoor graag wat je verdere ervaring is!
Ja dat is een goeie! mDNS moet dan even weer actief worden ofzo, daarna werkt het idd gewoon weer. Dat is wel eentje om ff te checken als je alleen connect op hostname. Thx voor de tip!Torch1969 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:11:
Mijn add-on module draait al weken probleemloos. (Hardware v 1). Gisteravond reageerde de webinterface ineens ook niet meer. Browser stond ingesteld op adres nrg-itho-####.local. Maar het was vals alarm, via het ip-adres werkte de web-interface gewoon wel. En daarna ook weer via het nrg-itho-####.local adres.
Arjan,
Dankjewel.
Het was even stoeien met de setup van MQTT & de instelling in Domoticz.
Het werkt.
Dankjewel.
Het was even stoeien met de setup van MQTT & de instelling in Domoticz.
Het werkt.
Reageert de vochsensor firmware versie ook op een andere vochtsensor als ik deze op jouw add-on bij prik /soldeer? Ik zal het adres danwel zowiezo moeten aanpassen.
Ja in principe zou iedere SHT30 moeten werken. Ik had een check voor beide adressen er in zitten. Met een kleine aanpassing zouden ook andere andere sensirion sensoren die door de lib ondersteund worden moeten werken.Ierlandfan schreef op zondag 14 februari 2021 @ 12:03:
Reageert de vochsensor firmware versie ook op een andere vochtsensor als ik deze op jouw add-on bij prik /soldeer? Ik zal het adres danwel zowiezo moeten aanpassen.
Ik heb een paar van deze in bestelling zodat ik het binnenkort even kan testen met het alternatieve adres. Zou dan een drop in replacement moeten zijn.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6H1HvVlQV3hIei1CAUFyLsIp.jpg?f=user_large)
Voor diegenen die last hebben van vastlopers. Na heel veel stresstesten en zoeken heb ik een issue gevonden in de MQTT PubSubClient lib.
De lib gebruikt 1 buffer, als er een MQTT publish in de maak is en er komt op dat moment een bericht binnen op de subscribed topic dan kan de buffer overschreven worden terwijl de publish bezig is.
Er wordt dan mogelijk een topic lengte onjuist bepaald en gebruikt voor een geheugen bewerking die resulteert in geheugen corruptie -> resultaat vastlopers of reboots
Zeker als je domoticz gebruikt (ivm de platte topic structuur wordt daar alles op 1 topic gedumpt,
) kan dit voorkomen. Ik heb een issue geopend op https://github.com/knolleary/pubsubclient/issues/832 en ben bezig met een fix voor de add-on firmware. Keep you posted.
De lib gebruikt 1 buffer, als er een MQTT publish in de maak is en er komt op dat moment een bericht binnen op de subscribed topic dan kan de buffer overschreven worden terwijl de publish bezig is.
Er wordt dan mogelijk een topic lengte onjuist bepaald en gebruikt voor een geheugen bewerking die resulteert in geheugen corruptie -> resultaat vastlopers of reboots
Zeker als je domoticz gebruikt (ivm de platte topic structuur wordt daar alles op 1 topic gedumpt,

Version 2.2-beta staat op github
HW Rev 2:
HW Rev 2:
- Spilt program in multiple tasks, this makes it easier to spot issues
- Stale tasks at least should result in a log entry
- Include reset reason in human readable format
- Prevent memory corruption in MQTT PubSubClient lib (issue knolleary/pubsubclient#832)
- Switch to a MQTT PubSubClient lib without dynamic memory allocation
- MQTT subscribed topic buffer max size
- MQTT Dynamic JSON to Static JSON buffer
- Logging buffer as local short lived vars
- Config save and reset moved to looptask
- More robust wifi scan code
- Monitor heap largest block free
- Added build instructions
Verder heb ik net een merge gedaan van deze beta versie met een nieuwe versie van de CC1101 lib. Hiermee moet het binnenkort mogelijk worden om ook andere RF devices van itho te ontvangen.
Ik ben nog op zoek naar de commandos voor "itho standby" en het join commando van de remote "itho auto co2". Als iemand daar de debug logs van zou willen sturen, zou top zijn! Andere feedback rondom deze nieuwe lib zijn ook welkom!
Firmware bij staat hier:
https://github.com/arjenh...ifi_HW2x_FW2.2-rftest.bin
Activeren RF debug:
http://[IP or DNS]/api.html?debug=level3 (met level0 of een reboot staat de logging weer uit)
Remote berichten worden dan zichtbaar op de debug pagina.
Je zult na het installeren even opnieuw je remote(s) moeten inleren op de add-on ivm een andere config structuur.
Ik ben nog op zoek naar de commandos voor "itho standby" en het join commando van de remote "itho auto co2". Als iemand daar de debug logs van zou willen sturen, zou top zijn! Andere feedback rondom deze nieuwe lib zijn ook welkom!
Firmware bij staat hier:
Activeren RF debug:
http://[IP or DNS]/api.html?debug=level3 (met level0 of een reboot staat de logging weer uit)
Je zult na het installeren even opnieuw je remote(s) moeten inleren op de add-on ivm een andere config structuur.
Yep, die heb ik hier ook staan, zojuist nog getest met de laatste versie van de firmware 
Tot nu toe werken alle CVE's met de 2x4 pin aansluiting. Ook de ECO 2 (SP/SE) sinds kort door de hulp van @LzruUb!
Tot nu toe werken alle CVE's met de 2x4 pin aansluiting. Ook de ECO 2 (SP/SE) sinds kort door de hulp van @LzruUb!
[ Voor 39% gewijzigd door arjenhiemstra op 19-02-2021 17:27 ]
Mooi, ga ik een printje bestellen op tindle !
DAnk voor je snelle antwoord.
DAnk voor je snelle antwoord.
Al eerder eerste module geplaatst. Werkt prima met MQTT en domoticz. De tweede deze week. Kon ip adres van de module wel zien maar niet inloggen of commandos geven. De failsafe boot gebruikt en gelukt. Ook deze werkt . Geweldig project Arjen! Nu verder met vocht/CO2 sensoren..
Zit in de Bèta ook de code voor de temp sensor? Ik heb de originele sensor volgens instructies aangepast en wil graag controleren of dat nu werkt.
De code zit er zeker in maar niet geactiveerd tijdens de build omdat ik de code nog niet vertrouw en eerst zeker wil weten dat er geen andere issues zijn voordat ik dat soort features introduceer.Ierlandfan schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 18:19:
Zit in de Bèta ook de code voor de temp sensor? Ik heb de originele sensor volgens instructies aangepast en wil graag controleren of dat nu werkt.
Je kunt dus zelf de firmware builden maar als je wilt dan regel ik dat zo voor je (wss is dat minder werkt tenzij je het zelf al eerder hebt gedaan)
Laat maar ff weten!
Als je zelf gaat builden hoef je alleen de regel "//#define ENABLE_SHT30_SENSOR_SUPPORT" te uncommenten in NRG_itho_wifi.ino.
[ Voor 9% gewijzigd door arjenhiemstra op 19-02-2021 18:43 ]
Even een puntje, krijg mijn remotes niet in deze rftest.bin gekoppeld, terug naar 2.1 binnen 10 seconden gekoppeld. Is hier een andere aanmeldprocedure voor ?arjenhiemstra schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 16:14:
Verder heb ik net een merge gedaan van deze beta versie met een nieuwe versie van de CC1101 lib. Hiermee moet het binnenkort mogelijk worden om ook andere RF devices van itho te ontvangen.
Firmware bij staat hier:
Activeren RF debug:
Graag ontvang ik de versie die temp en hum zichtbaar maakt, Ik krijg een foutmelding op
Setup:95:58: error: 'xTaskCreateStaticPinnedToCore' was not declared in this scope
CONFIG_ARDUINO_RUNNING_CORE);
(Libfreertos gekopieerd naar juiste dir )
In mijn geval \ArduinoData\packages\esp32\hardware\esp32\1.0.5-rc7\tools\sdk\lib
Arduino IDE 1.8.42, iets oudere, wellicht dat dat het is?
Setup:95:58: error: 'xTaskCreateStaticPinnedToCore' was not declared in this scope
In mijn geval \ArduinoData\packages\esp32\hardware\esp32\1.0.5-rc7\tools\sdk\lib
welke remote heb je?MadDog11 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 20:21:
[...]
Even een puntje, krijg mijn remotes niet in deze rftest.bin gekoppeld, terug naar 2.1 binnen 10 seconden gekoppeld. Is hier een andere aanmeldprocedure voor ?
ff de arduino ide opnieuw opstarten misschien? Ik gebruik nog Arduino 1.8.13 zie ik net dus dat zal het niet zijnIerlandfan schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 20:25:
Graag ontvang ik de versie die temp en hum zichtbaar maakt, Ik krijg een foutmelding op
edit: Net op een Windows VM geprobeerd, zelfde compile error idd... geen idee waarom nog
edit 2: zojuist de gecompileerde FW files voor HW revisie 1 en 2 geupload die compiled zijn met SHT30 sensor supprt. Have fun!
edit 3: hebbes! Ik was vergeten dat ik een define rechtstreeks in de SDK had aangepast.
Als je in "hardware.h"
code:
1
2
| #define FAILSAVE_PIN 14 #else |
veranderd in:
code:
1
2
3
4
5
6
| #define FAILSAVE_PIN 14 #ifdef CONFIG_SUPPORT_STATIC_ALLOCATION #undef CONFIG_SUPPORT_STATIC_ALLOCATION #define CONFIG_SUPPORT_STATIC_ALLOCATION 1 #endif #else |
werkt het compilen wel.
edit 4: #endif toegevoegd
[ Voor 32% gewijzigd door arjenhiemstra op 20-02-2021 00:51 ]
Was dat direct uit de doos in AP mode?pf1 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 17:39:
Kon ip adres van de module wel zien maar niet inloggen of commandos geven. De failsafe boot gebruikt en gelukt. Ook deze werkt .
Thanks! Working on itpf1 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 17:39:
Geweldig project Arjen! Nu verder met vocht/CO2 sensoren..