Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Itho daalderop CVE wifi control add-on module

Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste
Acties:

• pf1
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 20-02 20:08
Probleem was er pas na invoeren wifi en reset.
Mogelijk door keuze DHCP off??? Na failsafe boot bij invoeren wifi DHCP on gehouden en de router ip-adres laten geven en daarna aangepast en vastgezet in router.

• arjenhiemstra
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 20-06 17:56
pf1 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 21:15:
Probleem was er pas na invoeren wifi en reset.
Mogelijk door keuze DHCP off??? Na failsafe boot bij invoeren wifi DHCP on gehouden en de router ip-adres laten geven en daarna aangepast en vastgezet in router.
Bijzonder, thanks voor de info. Ik ga ff testen hier met DHCP off

• Ierlandfan
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 20:11
Weet je toevallig een manier om spiffs te formatteren? Hij slaat niets meer op. Ligt niet aan deze versie, hij liet in een van de vorige versies ook geen debug meer zien upgrade/downgrade dingetje denk ik. Dus ik denk dat spiffs een beetje de weg kwijt is. Normaal zou ik een format doen maar het Chinese ttl-usb geeft brown outs. Failsafe en upload nieuw, reset (alle opties) had ook geen resultaat Beetje lastig issuetje. Wellicht extern ergens 3.3v in voeden. Kijk wel even.

• arjenhiemstra
Ierlandfan schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 00:10:
Weet je toevallig een manier om spiffs te formatteren? Hij slaat niets meer op. Ligt niet aan deze versie, hij liet in een van de vorige versies ook geen debug meer zien upgrade/downgrade dingetje denk ik. Dus ik denk dat spiffs een beetje de weg kwijt is. Normaal zou ik een format doen maar het Chinese ttl-usb geeft brown outs. Failsafe en upload nieuw, reset (alle opties) had ook geen resultaat Beetje lastig issuetje. Wellicht extern ergens 3.3v in voeden. Kijk wel even.
zeker :) is een verder niet gedocumenteerde api call

http://[]/api.html?debug=format

Als je dat in een andere tab doet zie je op de normale web interface van de add-on een melding bovenaan verschijnen als het succesvol is

[Voor 9% gewijzigd door arjenhiemstra op 20-02-2021 00:33]

• Ierlandfan
Dat werkte formidabel!! Het compilen blijft nog steken op dezelfde foutmelding (Ook na de aanpassingen) maar is voor nu niet zo belangrijk meer. De aangepaste (originele) sensor werkt inmiddels!.
Ik zat eens te kijken of ik die nu kon gebruiken in Domoticz maar volgens mij moet er dan nog iets worden aangepast in de MQTT string.

Ergens moet ik de (nieuwe) idx voor temp en hum dan nog bepalen (MQTT config is denk ik het handigst)
En dan de MQTT code aanpassen naar:

{ "idx" : mqtt_idx-temp-hum, "nvalue" : 0, "svalue" : "ithoTemp:ithoHum"}
en topicbuffer sensor zal dan gewoon domoticz/in worden (Zonder /sensor)

Klopt dat ongeveer?

• arjenhiemstra
Ierlandfan schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 12:14:
Dat werkte formidabel!! Het compilen blijft nog steken op dezelfde foutmelding (Ook na de aanpassingen) maar is voor nu niet zo belangrijk meer. De aangepaste (originele) sensor werkt inmiddels!.
Ik zat eens te kijken of ik die nu kon gebruiken in Domoticz maar volgens mij moet er dan nog iets worden aangepast in de MQTT string.

Ergens moet ik de (nieuwe) idx voor temp en hum dan nog bepalen (MQTT config is denk ik het handigst)
En dan de MQTT code aanpassen naar:

{ "idx" : mqtt_idx-temp-hum, "nvalue" : 0, "svalue" : "ithoTemp:ithoHum"}
en topicbuffer sensor zal dan gewoon domoticz/in worden (Zonder /sensor)

Klopt dat ongeveer?
Ik gebruik dit stukje in node-red om temp/hum sensoren naar domoticz te sturen, misschien kun je daar wat mee:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
var temp = msg.payload.temperature.value;
var humi = msg.payload.humidity.value;
var batt = msg.status.battery;
var idx = msg.payload.idx;

msg.payload = {}

// Humidity Status
if (humi < 31) {
    humistat = "2";
} else if (humi > 69) {
    humistat = "3";
} else if (humi > 34 && humi < 66 && temp > 21 && temp < 27) {
    humistat = "1";
} else {
    humistat = "0";
}

msg.payload.idx = idx;
msg.payload.nvalue = 0;
msg.payload.svalue = temp.toString()+";"+humi.toString()+";"+humistat;
if (typeof batt !== 'undefined' && batt !== null){
msg.payload.Battery = Math.round(batt/9*100);
}

return msg;

uit de log van domoticz pluk ik dan het volgende:

code:
1
 {"idx":10,"nvalue":0,"svalue":"13.1;74;3","Battery":100}

Voor wat betreft het compilen, ik dacht dat ik het had opgelost maar wss gewoon op het verkeerde scherm getest blijkbaar (iets teveel open staan) sorry

Je moet deze regel in de SDK:
https://github.com/espres...tos/FreeRTOSConfig.h#L275

aanpassen naar:
#define configSUPPORT_STATIC_ALLOCATION 1

Ik krijg het gek genoeg niet voor elkaar via defines in de code zelf

• MadDog11
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21-06 22:49
Gewoon 2 van deze

• arjenhiemstra
Dat is precies de remote waar mijn vraag over ging, de rft auto co2 (waarom die zo heet geen flauw idee)
Als je daar het join commando van zou willen afvangen via de debug pagina dan bouw ik binnen een paar minuten support daarvoor in de lib

Activeren RF debug:
http://[IP or DNS]/api.html?debug=level3 (met level0 of een reboot staat de logging weer uit)

Remote berichten worden dan zichtbaar op de debug pagina nadat de eerste ontvangen is

[Voor 14% gewijzigd door arjenhiemstra op 20-02-2021 18:25]

• iMars
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22-06 13:59
Mooi werk @arjenhiemstra _/-\o_ dit stond op mijn lijstje om te maken, maar wat jij hebt ziet er puik uit _/-\o_

Ik heb het nu op deze manier werkend en bevalt me prima! Het mooie is dat het als een tweede rf zender werkt en dus ook de status uitleest wanneer je op de originele afstandsbediening bediend.

Wat ik nog niet helemaal door heb (ben pas ~30min je GitHub en dit topic aan het doornemen), hoe stuur je de Itho aan? Via i2c via de 2x4 header? Of via de CC1101? Of stuur je aan via i2c en kan je de huidige status uitlezen via de CC1101?

Ben benieuwd! Zo maar even eentje bij je bestellen op tindie :) (of heb je ze zelf ook op voorraad?)

*updated* Koop hier mijn P1 reader :) of bezoek mijn website zuidwijk.com

• arjenhiemstra
iMars schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 19:17:
Mooi werk @arjenhiemstra _/-\o_ dit stond op mijn lijstje om te maken, maar wat jij hebt ziet er puik uit _/-\o_

Ik heb het nu op deze manier werkend en bevalt me prima! Het mooie is dat het als een tweede rf zender werkt en dus ook de status uitleest wanneer je op de originele afstandsbediening bediend.

Wat ik nog niet helemaal door heb (ben pas ~30min je GitHub en dit topic aan het doornemen), hoe stuur je de Itho aan? Via i2c via de 2x4 header? Of via de CC1101? Of stuur je aan via i2c en kan je de huidige status uitlezen via de CC1101?

Ben benieuwd! Zo maar even eentje bij je bestellen op tindie :) (of heb je ze zelf ook op voorraad?)
Thanks!!
Ik stuur idd de itho rechtstreeks aan via I2C. De cc1101 is toegevoegd omdat ik de itho via i2c tot nu toe niet kan uitlezen en add-ons alleen werken als de box in stand 2 staat. De cc1101 is hiervoor dus een soort workaround, remote signalen worden dan door de add-on verwerkt en status is inzichtelijk.

Tindie is overigens niets meer dan een platform voor makers, alles na de bestelling zelf gebeurt gewoon hier thuis ;-)

• Ierlandfan
Wat gebruik je standaard voor spiffs instellingen en App geheugen? En kan ik de failsafe mode ook triggeren vanuit de webinterface? Ik dacht van niet maar zou wel makkelijk zijn. Ivm spiffs en OTA loopt (excuus:mijn custom bin) update nog wel eens niet door en kan ik alleen in failsafe updaten..

[Voor 65% gewijzigd door Ierlandfan op 20-02-2021 20:32]

• arjenhiemstra
Ierlandfan schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 20:28:
Wat gebruik je standaard voor spiffs instellingen en App geheugen? En kan ik de failsafe mode ook triggeren vanuit de webinterface? Ik dacht van niet maar zou wel makkelijk zijn. Ivm spiffs en OTA loopt (excuus:mijn custom bin) update nog wel eens niet door en kan ik alleen in failsafe updaten..
zie: https://github.com/arjenh...ifi/NRG_itho_wifi.ino#L22

Als je HW rev 1 hebt gewoon standaard laten staan (1mb app dacht ik)

Nu is het failsave triggeren vanuit software niet mogelijk, ik probeer dat zoveel als mogelijk los te houden van de rest van de code, vanwege begrijpbare redenen natuurlijk ;-)
Misschien dat er met de EEPROM lib wel iets mogelijk is een value te setten als trigger

• Ierlandfan
Blond momentje, duidelijk!

• arjenhiemstra
Heb ik er minimaal tig van per dag :9

• arjenhiemstra
Ierlandfan schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 12:14:
De aangepaste (originele) sensor werkt inmiddels!.
Heb je de aanpassingen gedaan zodat ie op een ander adres draait? Dat werkt en de itho reageert dan niet meer op de vochtsensor? Zou super zijn!
Ben heel benieuwd hoe je ervaring is en of er nog issues zijn op de i2c bus (ik had het idee dat op het originele adres de bus bleef hangen, misschien crash van de itho firmware)

• Ierlandfan
Het draait idd op een ander adres. Voor het overzicht zie ik dat ook direct op de debug pagina. Vond ik wat praktischer dan alleen in de logging. Hij laat nu zien Internal of external connected. Wil nu nog de sensor een eigen idx geven op de mqtt pagina. En stap 2 automatisch laten schakelen op ondergrens humidy en bovengrens humidity (Aan te passen in webinterface) of uit zodat Domoticz of ander programma de hum en temp kan gebruiken. Stap 3 is ook C02 sensor hetzelfde te laten doen. Ik heb I2c co2 sensors maar moet even kijken hoe ik die in het kanaal krijg. Ik zit ook te denken aan een soort van remote esptje die je dan paired als remote ofzo) Kennis van programmeren is terug redeneren hoe code zit en dan schaamteloos kopiëren 🤔 (Niet helemaal waar maar meestal wel het beginpunt)

• arjenhiemstra
Ierlandfan schreef op zondag 21 februari 2021 @ 00:47:
Het draait idd op een ander adres. Voor het overzicht zie ik dat ook direct op de debug pagina. Vond ik wat praktischer dan alleen in de logging. Hij laat nu zien Internal of external connected. Wil nu nog de sensor een eigen idx geven op de mqtt pagina. En stap 2 automatisch laten schakelen op ondergrens humidy en bovengrens humidity (Aan te passen in webinterface) of uit zodat Domoticz of ander programma de hum en temp kan gebruiken. Stap 3 is ook C02 sensor hetzelfde te laten doen. Ik heb I2c co2 sensors maar moet even kijken hoe ik die in het kanaal krijg. Ik zit ook te denken aan een soort van remote esptje die je dan paired als remote ofzo) Kennis van programmeren is terug redeneren hoe code zit en dan schaamteloos kopiëren 🤔 (Niet helemaal waar maar meestal wel het beginpunt)
Leuk!! Als je code te delen hebt dan zie ik dat graag!

>Kennis van programmeren is terug redeneren hoe code zit en dan schaamteloos kopiëren 🤔

:) Ik ben ook helemaal geen programmeur, ik ben letterlijk door een vriend een jaar of 10 geleden met een knipperend ledje op de arduino begonnen. Het is zo gaaf wat mensen delen online en wat je daar van kunt leren en het is nog leuker om wat je daar mee gedaan hebt weer terug te geven!

• Ierlandfan
Meestal beginnen deze projectjes met "Lieverd.. als..." of vul-in-apparaat wat standaard niet kan door fabrikant.. 😜

• kvandt
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 23:00
Elke keer als ik een versie geflashed heb die de SHT30 mee leest, lijkt de Itho box zelf te crashen na een tijdje... In het begin krijg ik keurig via MQTT de hum en temp waarden door, maar deze bevriezen op een gegeven moment. Kan de box zelf niet meer bedienen en reageert ook niet meer op de sensor.
Uit de log van de add-on module:
code:
1
2
2021-02-21 10:35:49 N: Warning: I2C timeout
2021-02-21 10:35:49 N: Error: Task SysControl timed out!

Ik heb dit met de HW2x_2.2-SHT30-beta.bin en NRG_itho_wifi_HW2x_FW2.2b.bin.

Best jammer, want het idee is wel leuk. Ik heb een CVE-S (grijze voorkant) met een interne niet gemodificeerde SHT30 sensor.
Enige oplossing is de stekker uit de Itho te trekken en weer aan te sluiten.

Ik heb nu NRG_itho_wifi_HW2x_FW2.1.bin weer draaien.

[Voor 13% gewijzigd door kvandt op 21-02-2021 19:13]

• arjenhiemstra
kvandt schreef op zondag 21 februari 2021 @ 18:10:
Elke keer als ik een versie geflashed heb die de SHT30 mee leest, lijkt de Itho box zelf te crashen na een tijdje... In het begin krijg ik keurig via MQTT de hum en temp waarden door, maar deze bevriezen op een gegeven moment. Kan de box zelf niet meer bedienen en reageert ook niet meer op de sensor.
Uit de log van de add-on module:
code:
1
2
2021-02-21 10:35:49 N: Warning: I2C timeout
2021-02-21 10:35:49 N: Error: Task SysControl timed out!

Ik heb dit met de HW2x_2.2-SHT30-beta.bin en NRG_itho_wifi_HW2x_FW2.2b.bin.

Best jammer, want het idee is wel leuk. Ik heb een CVE-S (grijze voorkant) met een interne niet gemodificeerde SHT30 sensor.
Enige oplossing is de stekker uit de Itho te trekken en weer aan te sluiten.

Ik heb nu NRG_itho_wifi_HW2x_FW2.1.bin weer draaien.
Dat is precies de reden dat de code nog niet in de normale firmware zit. Ik heb het idee dat de firmware van de itho vast loopt doordat de add-on de sensor uitleest. Waar ik nog wel benieuwd naar ben is of de add-on nog bereikbaar is in die situatie. Als je de laatste firmware gebruikt zou die als het goed is wel door moeten draaien namelijk.
Ik begreep van iemand anders die de sensor nu op het andere adres heeft gezet en dat lijkt goed te werken. Ik krijg ergens de komende weken een paar sensoren binnen die instelbaar zijn. Zijn een euro of 4 per stuk dus dat is prima voor een experiment denk ik.

• Ierlandfan
Kan de code ook draaien op een normale esp zonder Attiny of andere toevoegingen? Dus zonder Itho pcb, zonder cc1101 (Is wat handiger voor development, voornamelijk webinterface aanpassingen en kan ik de officiële firmware duurtesten)

• arjenhiemstra
Ierlandfan schreef op zondag 21 februari 2021 @ 20:49:
Kan de code ook draaien op een normale esp zonder Attiny of andere toevoegingen? Dus zonder Itho pcb, zonder cc1101 (Is wat handiger voor development, voornamelijk webinterface aanpassingen en kan ik de officiële firmware duurtesten)
Ja hoor, geen probleem. Drie dingen om even rekening mee te houden:
1- de debug pagina geeft dan altijd aan dat de init met de itho niet geslaagd is maar dit is alleen cosmetisch, de code werkt gewoon.
2- je moet wel even de failsave code deactiveren (#define ENABLE_FAILSAVE_BOOT ff veranderen in //#define ENABLE_FAILSAVE_BOOT) anders blijft ie in failsave mode komen.
3. status ledjes werken dan natuurlijk niet

Voor de rest zou de code gewoon moeten draaien verwacht ik.

• Frost_Azimov
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 23:33
Ik heb als experimentje een van mijn twee ab's via de module gekoppeld, en een rechtstreeks met de ITHO. Zo blijk ik (wat ik al verwachtte) inderdaad de ITHO terug 'onder controle' te kunnen krijgen, bijvoorbeeld als hij door de vocht sensor getriggered is, en de ab die via de module is gekoppeld niet meer reageerd.

• arjenhiemstra
Dus de remote heeft voorrang op de vochtsensor? Dat is goed om te weten. Ik heb wat i2c tracés gekregen van een rf add-on. Ik hoop dat die ook werken op latere itho’s. Dan kan de box mogelijk altijd in stand 2 bijvoorbeeld gezet worden via de add-on

• eymey
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22-06 11:19
Ik had gisteren wat vreemds, met mijn CVE wifi control addon, hardware versie 2, Firmware 2.1 (dus iig nog niet de rftest versie):

Ik heb de box 4 uurtjes zonder stroom gehad omdat ik de elektragroep waar deze op zit eraf had voor wat klusjes.

Nadat de box weer power kreeg, merkte ik dat de afstandsbedieningen (3 stuks, allemaal met stand 1, 2, 3 en timer) 'vergeten' waren. Ze stonden niet meer in mijn overzichtje onder de Itho Settings. Weer terug toevoegen werkte verder probleemloos....

• Wimbo
  • Laatst online: 21:23
Mijn addon v1.3 weigert met alle firmwares hoger dan 2.0.7 te verbinden met (hidden) WiFi.
Is er iets veranderd in de settings of aan de werking van wifi?
De addon start altijd op als Accesspoint, en werkt dan wel.
Echter zie ik in de logging geen wifi meldingen.

Als ik terug flash naar 2.0.7, moet ik eerst de box power cyclen voor de module weer werkt.

Is het mogelijk na te gaan wat er mis gaat, in de logging van module zelf?

• arjenhiemstra
Wimbo schreef op maandag 22 februari 2021 @ 10:41:
Mijn addon v1.3 weigert met alle firmwares hoger dan 2.0.7 te verbinden met (hidden) WiFi.
Is er iets veranderd in de settings of aan de werking van wifi?
De addon start altijd op als Accesspoint, en werkt dan wel.
Echter zie ik in de logging geen wifi meldingen.

Als ik terug flash naar 2.0.7, moet ik eerst de box power cyclen voor de module weer werkt.

Is het mogelijk na te gaan wat er mis gaat, in de logging van module zelf?
Dus met 2.0.7 werkt het goed en met 2.0.10 niet meer?

• arjenhiemstra
eymey schreef op maandag 22 februari 2021 @ 10:06:
Ik had gisteren wat vreemds, met mijn CVE wifi control addon, hardware versie 2, Firmware 2.1 (dus iig nog niet de rftest versie):

Ik heb de box 4 uurtjes zonder stroom gehad omdat ik de elektragroep waar deze op zit eraf had voor wat klusjes.

Nadat de box weer power kreeg, merkte ik dat de afstandsbedieningen (3 stuks, allemaal met stand 1, 2, 3 en timer) 'vergeten' waren. Ze stonden niet meer in mijn overzichtje onder de Itho Settings. Weer terug toevoegen werkte verder probleemloos....
Dat klinkt alsof het config bestand misschien niet goed opgeslagen is. Je zou even naar http://[]/edit kunnen gaan, ww en login admin en kijken of het bestand remotes.json daar staat en de juiste remote id's bevat

• Wimbo
arjenhiemstra schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:23:
[...]

Dus met 2.0.7 werkt het goed en met 2.0.10 niet meer?
Correct:
Met v 2.0.7 werkt het goed.
Na flashen met NRG_itho_wifi_HW1x_FW2.0.10.bin, NRG_itho_wifi_HW1x_FW2.1.bin of de beta of test versies werkt het niet meer.

In de events van de Unifi controller zie ik wel dat de addon verbinding maakt overigens, maar krijg geen verbinding met de web interface. Ook zie ik tegelijk het nrg-itho AP opkomen.

[Voor 12% gewijzigd door Wimbo op 22-02-2021 11:43]

• arjenhiemstra
Wimbo schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:40:
[...]

Correct:
Met v 2.0.7 werkt het goed.
Na flashen met NRG_itho_wifi_HW1x_FW2.0.10.bin, NRG_itho_wifi_HW1x_FW2.1.bin of de beta of test versies werkt het niet meer.

In de events van de Unifi controller zie ik wel dat de addon verbinding maakt overigens, maar krijg geen verbinding met de web interface. Ook zie ik tegelijk het nrg-itho AP opkomen.
[Afbeelding]
Vreemd, volgens mij zijn er om een AP mode timeout van 15 minuten geen wijzigingen geweest in de code voor HW ver 1 tussen die versies.
Ik zal hier mijn unifi ook eens op hidden zetten en kijken of ik het kan reproduceren.

Kun je btw zien of de add-on een IP krijgt op het moment dat hij connect naar het je unifi? (of gebruik je geen DHCP?) en zo ja, is dat adres te pingen? Even om te helpen bepalen of het echt low level is of dat er ergens verder in de app zelf iets aan de hand kan zijn.

• Wimbo
arjenhiemstra schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:49:
[...]

Vreemd, volgens mij zijn er om een AP mode timeout van 15 minuten geen wijzigingen geweest in de code voor HW ver 1 tussen die versies.
Ik zal hier mijn unifi ook eens op hidden zetten en kijken of ik het kan reproduceren.

Kun je btw zien of de add-on een IP krijgt op het moment dat hij connect naar het je unifi? (of gebruik je geen DHCP?) en zo ja, is dat adres te pingen? Even om te helpen bepalen of het echt low level is of dat er ergens verder in de app zelf iets aan de hand kan zijn.
De addon staat op DHCP, maar krijgt vanuit Unifi een static lease.
De addon is niet te pingen.

Als ik inlog op de webinterface via de itho AP, zie ik verder geen meldingen of gekke dingen.

EDIT: Als ik de addon uit de Itho box haal, en aansluit op een usb adapter, start deze wel goed op.
Verbind ook gelijk met Wifi, ook met nieuwere versies.

[Voor 68% gewijzigd door Wimbo op 22-02-2021 12:16]

• arjenhiemstra
Er zat een hele domme fout in de firmware voor HW rev 1 waardoor de config niet opgeslagen kon worden. Firmware 2.2-beta1 staat klaar, de eerder beta heb ik voor HW rev 1 verwijderd.

• Wimbo
2.2beta1 lost mijn probleem niet op.
Na wat flashen is de hoogst werkende versie voor mij 2.0.9.

Voor de zekerheid heb ik een spare Wemos D1 mini geflashed, en daar is het te reproduceren.

• werchter
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 22:55
arjenhiemstra schreef op zondag 21 februari 2021 @ 23:38:
Dan kan de box mogelijk altijd in stand 2 bijvoorbeeld gezet worden via de add-on
Dat zou toch wel heel erg relaxed zijn :)

• eymey
arjenhiemstra schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:25:
[...]

Dat klinkt alsof het config bestand misschien niet goed opgeslagen is. Je zou even naar http://[]/edit kunnen gaan, ww en login admin en kijken of het bestand remotes.json daar staat en de juiste remote id's bevat
Het gekke is dat alle bestanden onder "/edit" inclusief de log files leeg zijn, zowel als ik ze bekijk als wanneer ik ze download. Terwijl na een reboot bv. m'n wifi config en andere Itho settings (custom speed) wel gewoon bewaard blijven.

Maar nog vreemder is dat ik met deze firmware wel eerder eens de itho een power flip heb gegeven of even de stekker eruit en dat de config toen wel bewaard is gebleven. Maar nu heb ik opnieuw een powerflip geprobeerd en zijn de remotes weer weg.

• arjenhiemstra
Wimbo schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:22:
2.2beta1 lost mijn probleem niet op.
Na wat flashen is de hoogst werkende versie voor mij 2.0.9.

Voor de zekerheid heb ik een spare Wemos D1 mini geflashed, en daar is het te reproduceren.
Ik heb hier mijn SSID hidden gemaakt en de add-on ook in de itho geplaatst (ik had deze eerst aan de USB), format gedaan en de verschillende versies geprobeerd maar ik kan het niet reproduceren helaas.
Tussen versie 2.0.9 en 2.0.10 zijn twee regels logging code veranderd voor hw rev 1 (char veranderd in een const char). Dat kan het dus niet zijn. Wat helemaal bizar is dat het aan de USB bij jou wel werkt en in de itho niet, dat kan ik al helemaal niet verklaren. Dan zou het dus eigenlijk een hardware issue moeten zijn maar dan zou 2.0.9 ook niet moeten werken... :? :? :?

• arjenhiemstra
eymey schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:08:
[...]

Het gekke is dat alle bestanden onder "/edit" inclusief de log files leeg zijn, zowel als ik ze bekijk als wanneer ik ze download. Terwijl na een reboot bv. m'n wifi config en andere Itho settings (custom speed) wel gewoon bewaard blijven.

Maar nog vreemder is dat ik met deze firmware wel eerder eens de itho een power flip heb gegeven of even de stekker eruit en dat de config toen wel bewaard is gebleven. Maar nu heb ik opnieuw een powerflip geprobeerd en zijn de remotes weer weg.
de remotes zijn weg maar de wifi config werkt nog wel?

• eymey
arjenhiemstra schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:03:
[...]

de remotes zijn weg maar de wifi config werkt nog wel?
Hmm... on second thought: Dat WIFI config er nog wel is, is natuurlijk niet zo gek want hij staat waarschijnlijk by default op DHCP, waar ik hem sowieso op laat staan 8)7 (IP adres wordt via statische MAC reservering verkregen).

Maar remotes verdwijnen dus idd.

Maar speed presets blijven wel bewaard.......

Edit: Nou wordt ie helemaaaaaal vaag: Ik heb zojuist een upgrade gedraaid naar firmware versie 2.2 beta1. En na de reboot met de nieuwe firmware staan de remotes er ineens weer in, zoals ingesteld toen ik dat voor de eerste keer deed :o :?

[Voor 19% gewijzigd door eymey op 22-02-2021 15:56]

• Wimbo
arjenhiemstra schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:01:
[...]

Ik heb hier mijn SSID hidden gemaakt en de add-on ook in de itho geplaatst (ik had deze eerst aan de USB), format gedaan en de verschillende versies geprobeerd maar ik kan het niet reproduceren helaas.
Tussen versie 2.0.9 en 2.0.10 zijn twee regels logging code veranderd voor hw rev 1 (char veranderd in een const char). Dat kan het dus niet zijn. Wat helemaal bizar is dat het aan de USB bij jou wel werkt en in de itho niet, dat kan ik al helemaal niet verklaren. Dan zou het dus eigenlijk een hardware issue moeten zijn maar dan zou 2.0.9 ook niet moeten werken... :? :? :?
Zojuist nog een keer geprobeerd met 2.0.9 en 2.0.10.
Na het updaten en reboot, komt deze als eigen AP op.
Als ik dan inlog en restart klik, maakt hij wel verbinding met mijn IOT wifi.
Soms na een reboot springt hij weer naar eigen AP.
v2.0.7 heeft dit niet, en maakt ook veel sneller verbinding met de Wifi.

Dichtsbijzijnde Accesspoint is 1 verdieping lager, +-3 meter afstand. Lijkt mij dat dat ook niet het probleem is.

Tot zover werkt voor mij 2.0.7 het beste.

Zit er uitgebreiddere debug logging in? Eventueel via de usb-serial output?

EDIT: Zal ik een Github issue aanmaken? Dan vervuilt het topic hier niet.

EDIT2: 2.1 en 2.2beta1 starten altijd als eigen AP en maken geen verbinding met m'n IoT wifi.
Ook niet als ik de SSID niet hidden maak, - geen verschil.
In Unifi zie ik dan ook geen connect meer, alleen disconnect bij rebooten na flash.

[Voor 9% gewijzigd door Wimbo op 22-02-2021 15:57]

• Frost_Azimov
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 23:33
arjenhiemstra schreef op zondag 21 februari 2021 @ 23:38:
Dus de remote heeft voorrang op de vochtsensor? Dat is goed om te weten. Ik heb wat i2c tracés gekregen van een rf add-on. Ik hoop dat die ook werken op latere itho’s. Dan kan de box mogelijk altijd in stand 2 bijvoorbeeld gezet worden via de add-on
Klopt, de 'direct gekoppelde' ab is de baas, en overruled ieder andere situatie (vochtsensor, timer)

• arjenhiemstra
Wimbo schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:45:
[...]

Zojuist nog een keer geprobeerd met 2.0.9 en 2.0.10.
Na het updaten en reboot, komt deze als eigen AP op.
Als ik dan inlog en restart klik, maakt hij wel verbinding met mijn IOT wifi.
Soms na een reboot springt hij weer naar eigen AP.
v2.0.7 heeft dit niet, en maakt ook veel sneller verbinding met de Wifi.

Dichtsbijzijnde Accesspoint is 1 verdieping lager, +-3 meter afstand. Lijkt mij dat dat ook niet het probleem is.

Tot zover werkt voor mij 2.0.7 het beste.

Zit er uitgebreiddere debug logging in? Eventueel via de usb-serial output?

EDIT: Zal ik een Github issue aanmaken? Dan vervuilt het topic hier niet.

EDIT2: 2.1 en 2.2beta1 starten altijd als eigen AP en maken geen verbinding met m'n IoT wifi.
Ook niet als ik de SSID niet hidden maak, - geen verschil.
In Unifi zie ik dan ook geen connect meer, alleen disconnect bij rebooten na flash.
Github issue is prima, ik heb net ff een firmware geupload naar github met wat extra wifi logging, ben benieuwd wat je in de log terug ziet.

• arjenhiemstra
eymey schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:25:
[...]

Hmm... on second thought: Dat WIFI config er nog wel is, is natuurlijk niet zo gek want hij staat waarschijnlijk by default op DHCP, waar ik hem sowieso op laat staan 8)7 (IP adres wordt via statische MAC reservering verkregen).

Maar remotes verdwijnen dus idd.

Maar speed presets blijven wel bewaard.......

Edit: Nou wordt ie helemaaaaaal vaag: Ik heb zojuist een upgrade gedraaid naar firmware versie 2.2 beta1. En na de reboot met de nieuwe firmware staan de remotes er ineens weer in, zoals ingesteld toen ik dat voor de eerste keer deed :o :?
Zijn de bestanden op de edit pagina nu ook weer gevuld?
Je hebt zelf niet de firmware geflashed via de ftdi interface toch? Je zou dan een verkeerde partitietabel geflashed kunnen hebben. De firmware is net over de 1mb heen gegaan dus wie weet heeft het daar iets mee te maken. Het kan ook zijn dat ik per ongeluk een verkeerde tabel heb geflashed (arduino wil nog wel eens terugschieten naar de standaard andere instelling |:( )
even getest met bewust verkeerde image indeling maar dat is het niet lijkt het

[Voor 3% gewijzigd door arjenhiemstra op 22-02-2021 16:43]

• eymey
@arjenhiemstra Nope, heb steeds de firmware via de web interface gedownload en dan ook via de web interface ge-flashed.

Het lijkt er overigens op dat de bestanden in de edit pagina nog steeds niet gevuld zijn.

• Wimbo
arjenhiemstra schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:10:
[...]

Github issue is prima, ik heb net ff een firmware geupload naar github met wat extra wifi logging, ben benieuwd wat je in de log terug ziet.
Nieuwe extra logging firmware geprobeerd, zelfde issue met wat meer logging :)
Issue aangemaakt: https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/issues/11

• Wimbo
Het Wifi probleem wat ik had is door arjenhiemstra verholpen.
Nog nooit zo'n snelle support gehad :D

Ik heb nu de "nrgitho-hw1-v2.2-beta4_SHT30_test.bin" versie draaien, en die werkt hier al een paar uur goed.
Wat zijn de symptomen van het vastlopen van de Itho box met SHT30 uitlezen enabled, en hoe lang duurt dit gemiddeld? Kan het zijn dat het elke 5 seconden uitlezen van de SHT30 de i2c bus te vaak bezet houd voor de Itho box zelf en deze dat op den duur niet leuk vind?

@arjenhiemstra Er zit een typfoutje in "09_init_code.ino" overigens, er staat "logInput("Statuc IP config OK");" op line 367

EDIT: Firmware met SHT3x support heeft goed gedraaid van 21:06 t/m 6:55, daarna is deze vastgelopen.

[Voor 9% gewijzigd door Wimbo op 24-02-2021 10:11]

• arjenhiemstra
Wimbo schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 00:31:
Het Wifi probleem wat ik had is door arjenhiemstra verholpen.
Nog nooit zo'n snelle support gehad :D

Ik heb nu de "nrgitho-hw1-v2.2-beta4_SHT30_test.bin" versie draaien, en die werkt hier al een paar uur goed.
Wat zijn de symptomen van het vastlopen van de Itho box met SHT30 uitlezen enabled, en hoe lang duurt dit gemiddeld? Kan het zijn dat het elke 5 seconden uitlezen van de SHT30 de i2c bus te vaak bezet houd voor de Itho box zelf en deze dat op den duur niet leuk vind?
Thanks en graag gedaan :)

Ik heb het zelf nog niet meegemaakt en nog geen tijd gehad om traces te maken zodat ik zicht heb wat de itho firmware doet. Ik vermoed dat de add-on en de itho firmware op een bepaald moment tegelijkertijd de sensor uitlezen en dat de itho firmware daardoor vast loopt. Daarom voorlopig de SHT30 code alleen als test. Als meer mensen het gebruiken krijgen we misschien inzicht waar eventuele issues zitten.

• TWKterry
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 20-06 23:31

TWKterry

Let's make better things

Ben er nog niet helemaal uit.
Met de RF-mode support maar zonder andere sensoren.

Zie hem in mijn router, dhcp op een fixed adress (lease 60 ? sec?)
Kan ook in de webinterface komen via nrg-itho.local (niet via zijn huidige IP), upgrade naar 2-2-beta4 gedaan over de webinterface.

MQTT ingevuld maar blijft op Disabled staan, gegevens zijn corrrect want ander device werkt wel hiermee.
Elke 20-30sec een Connecting in beeld.
Ook het wifi led gaat elke 23 seconden even uit, snel knipperen en dan weer een ~20sec aan.

• arjenhiemstra
TWKterry schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 17:11:
Ben er nog niet helemaal uit.
Met de RF-mode support maar zonder andere sensoren.

Zie hem in mijn router, dhcp op een fixed adress (lease 60 ? sec?)
Kan ook in de webinterface komen via nrg-itho.local (niet via zijn huidige IP), upgrade naar 2-2-beta4 gedaan over de webinterface.

MQTT ingevuld maar blijft op Disabled staan, gegevens zijn corrrect want ander device werkt wel hiermee.
Elke 20-30sec een Connecting in beeld.
Ook het wifi led gaat elke 23 seconden even uit, snel knipperen en dan weer een ~20sec aan.
Klinkt alsof de add-on reboot. Wat staat er in de log? (Menu debug)

• TWKterry

TWKterry

Let's make better things

hi Arjen,
de debug pagina is helemaal blank
memory 187212 / free 179248

• TWKterry

TWKterry

Let's make better things

hmm, nu ineens wel beeld,
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
2021-02-24 16:34:05 N: System boot, last reset reason: SDIO_RESET
2021-02-24 16:34:08 N: WiFi: connection successful
2021-02-24 16:34:08 N: WiFi info:
2021-02-24 16:34:08 N: Mode:STA
2021-02-24 16:34:08 N: Status:3
2021-02-24 16:34:08 N: IP:192.168.178.41
2021-02-24 16:34:08 N: Setup: init of CC1101 RF module successful
2021-02-24 16:34:26 N: MQTT: connection failed, System config: on
2021-02-24 16:34:26 N: Webserver: started
2021-02-24 16:34:26 N: mDNS: started
2021-02-24 16:34:27 N: Hostname: nrg-itho-21a4
2021-02-24 16:34:27 N: Setup: done
2021-02-24 16:34:27 N: Error: Task MQTT timed out!
2021-02-24 16:34:34 N: System boot, last reset reason: SDIO_RESET
2021-02-24 16:34:37 N: WiFi: connection successful
2021-02-24 16:34:37 N: WiFi info:
2021-02-24 16:34:37 N: Mode:STA
2021-02-24 16:34:37 N: Status:3
2021-02-24 16:34:37 N: IP:192.168.178.41
2021-02-24 16:34:37 N: Setup: init of CC1101 RF module successful
      2154 N: System boot, last reset reason: POWERON_RESET
      5005 N: WiFi: connection successful
      5093 N: WiFi info:
      5112 N: Mode:STA
      5130 N: Status:3
      5149 N: IP:192.168.178.41
      5250 N: Setup: init of CC1101 RF module successful
2021-02-24 16:35:02 N: MQTT: connection failed, System config: on
2021-02-24 16:35:02 N: Webserver: started
2021-02-24 16:35:02 N: mDNS: started
2021-02-24 16:35:02 N: Hostname: nrg-itho-21a4
2021-02-24 16:35:02 N: Setup: done
2021-02-24 16:35:03 N: Error: Task MQTT timed out!

• TWKterry

TWKterry

Let's make better things

Config version: 003

Itho I2C connection status: connected

File system: 17319 bytes used / 173441 bytes total

CC1101 task memory: 1956 bytes free
MQTT task memory: 0 bytes free
Web task memory: 5892 bytes free
Config and Log task memory: 5876 bytes free
SysControl task memory: 5828 bytes free

• arjenhiemstra
TWKterry schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 17:33:
hi Arjen,
de debug pagina is helemaal blank
memory 187212 / free 179248
2021-02-24 16:34:27 N: Error: Task MQTT timed out!
2021-02-24 16:34:34 N: System boot, last reset reason: SDIO_RESET

Zo te zien loopt MQTT vast en daarna reboot de add-on (als je net rond dat punt zit kun je idd een lege pagina krijgen)
Zou je even een issue op github aan willen maken? dat maakt het wat makkelijker tracken dan via het forum.

• TWKterry

TWKterry

Let's make better things

Ok, doe ik na het eten later vanavond.

• iMars
Vandaag even de tijd gehad om de module te installeren. Werkt prima. De eerste keer kwam de WiFi niet up, na even uit en weer aan te zetten wel.

Als ik daarna de rf remote gebruik, werkt de module helemaal niet meer, totdat ik de itho even uit&aan zet. Kan dat kloppen? Is dat normaal?

• arjenhiemstra
iMars schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 19:17:
Vandaag even de tijd gehad om de module te installeren. Werkt prima. De eerste keer kwam de WiFi niet up, na even uit en weer aan te zetten wel.

Als ik daarna de rf remote gebruik, werkt de module helemaal niet meer, totdat ik de itho even uit&aan zet. Kan dat kloppen? Is dat normaal?
Uiteraard is dat niet normaal. Zie je wat bijzonders in in de log? En zou je een downgrade naar 2.1 willen doen en dan kijken of de issues er nog zijn?

• iMars
Er staat nu 2.2-beta1 erop. De logs zeggen niet heel veel naar mijn mening. Waar wil je dat ik het plaats? Hier of op GitHub?

• arjenhiemstra
iMars schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:16:
Er staat nu 2.2-beta1 erop. De logs zeggen niet heel veel naar mijn mening. Waar wil je dat ik het plaats? Hier of op GitHub?
Github is wel het handigst. Er zitten nog teveel bugs in de beta versie, ik was wat overmoedig geloof ik.
Ik zal een aantal bugs dat gevonden is die ook in de 2.1 lijn zitten fixen en 2.1.1 uitbrengen later deze week. Ik hoop dat die stabieler is.

• makooy
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 22:42
Vanochtend van mijn vrouw gehoord dat de Mech Ven weer snachts op een andere stand stond en "herrie" maakte. Dit was rond 04:00.

Nu zie ik op de debug pagina dit:

2021-02-26 03:48:15 N: Mem high: 224336, Mem low: 185968, MQTT: 0, ITHO: initok, ITHO val: 75
34970 N: System boot, last reset reason: 1
35043 N: Setup: AP mode active
53312 N: MQTT: connection failed, System config: on
53337 N: Webserver: started
53361 N: mDNS: started
53426 N: Hostname: nrg-itho-a98c
978588 N: Reboot requested
4374 N: System boot, last reset reason: 3
4440 N: WiFi: connection successful
4523 N: WiFi info:
4542 N: Mode:STA
4561 N: Status:3
4627 N: IP:192.168.1.14
6326 N: MQTT: connected, System config: on
6350 N: Webserver: started
6370 N: mDNS: started
6389 N: Hostname: nrg-itho-a98c
6470 N: Setup: done
6493 N: Setup: init of CC1101 RF module successful

Er is vanuit de wifi-controller (Unify) geen re-connect geweest.

Date 02/23/2021
Start 12:44
Duration 3d 0h 8m 42s

[Voor 6% gewijzigd door makooy op 26-02-2021 08:57]

Toon Thermostaat Expert | ToonWiki.nl

• arjenhiemstra
makooy schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:51:
Vanochtend van mijn vrouw gehoord dat de Mech Ven weer snachts op een andere stand stond en "herrie" maakte. Dit was rond 04:00.

Nu zie ik op de debug pagina dit:

2021-02-26 03:48:15 N: Mem high: 224336, Mem low: 185968, MQTT: 0, ITHO: initok, ITHO val: 75
34970 N: System boot, last reset reason: 1
35043 N: Setup: AP mode active
53312 N: MQTT: connection failed, System config: on
53337 N: Webserver: started
53361 N: mDNS: started
53426 N: Hostname: nrg-itho-a98c
978588 N: Reboot requested
4374 N: System boot, last reset reason: 3
4440 N: WiFi: connection successful
4523 N: WiFi info:
4542 N: Mode:STA
4561 N: Status:3
4627 N: IP:192.168.1.14
6326 N: MQTT: connected, System config: on
6350 N: Webserver: started
6370 N: mDNS: started
6389 N: Hostname: nrg-itho-a98c
6470 N: Setup: done
6493 N: Setup: init of CC1101 RF module successful

Er is vanuit de wifi-controller (Unify) geen re-connect geweest.

Date 02/23/2021
Start 12:44
Duration 3d 0h 8m 42s
Zou je iig willen updaten naar of de laatste beta release 2.2-beta4: https://github.com/arjenh...rgitho-hw2-v2.2-beta4.bin
of de laatste stable release 2.1.1: https://github.com/arjenh...tho_wifi_HW2x_FW2.1.1.bin

Daar zijn namelijk wat bugs opgelost die bovenstaand kunnen verklaren.

• makooy
arjenhiemstra schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:38:
[...]

Zou je iig willen updaten naar of de laatste beta release 2.2-beta4: https://github.com/arjenh...rgitho-hw2-v2.2-beta4.bin
of de laatste stable release 2.1.1: https://github.com/arjenh...tho_wifi_HW2x_FW2.1.1.bin

Daar zijn namelijk wat bugs opgelost die bovenstaand kunnen verklaren.
Bij deze geupdate naar version: 2.2-beta4

We wachten het weer even een paar dagen af :)

• makooy
@arjenhiemstra

Beta4

Itho I2C connection status: init failed - please power cycle the itho unit -

2021-02-26 22:02:40 N: MQTT: connection failed, System config: on
2021-02-26 22:02:40 N: Webserver: started
2021-02-26 22:02:40 N: mDNS: started
2021-02-26 22:02:40 N: Hostname: nrg-itho-a98c
2021-02-26 22:02:40 N: Setup: done
2021-02-26 22:02:41 N: Error: Task MQTT timed out!
2021-02-26 22:02:48 N: System boot, last reset reason: SDIO_RESET
2021-02-26 22:03:19 N: wifi AP mode started
2021-02-26 22:03:19 N: Setup: AP mode active
2021-02-26 22:03:19 N: Setup: init of CC1101 RF module successful
2155 N: System boot, last reset reason: SW_RESET
2816 N: WiFi: connection successful
2836 N: WiFi info:
2855 N: Mode:STA
2940 N: Status:3
2959 N: IP:192.168.1.14
2994 N: Setup: init of CC1101 RF module successful
3035 N: MQTT: connected, System config: on
3064 N: Webserver: started
3158 N: mDNS: started
3178 N: Hostname: nrg-itho-a98c
3199 N: Setup: done

Ik installeer nu beta5.

• arjenhiemstra
makooy schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 23:05:
@arjenhiemstra

Beta4

Itho I2C connection status: init failed - please power cycle the itho unit -

Ik installeer nu beta5.
(y) daar heb ik idd een timeout en restart issue met MQTT in opgelost vandaag

overigens is die init failed ook wel apart. Is die er nog steeds als je de box een power cycle hebt gegeven?

• makooy
arjenhiemstra schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 23:11:
[...]

(y) daar heb ik idd een timeout en restart issue met MQTT in opgelost vandaag

overigens is die init failed ook wel apart. Is die er nog steeds als je de box een power cycle hebt gegeven?
Net de box een power cycle gegeven, daarna weer "connected". Nu is de herstart van beta5 bezig.

• arjenhiemstra
makooy schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 23:12:
[...]

Net de box een power cycle gegeven, daarna weer "connected". Nu is de herstart van beta5 bezig.
gebruik je domoticz btw?

• makooy
Ik stel hem via de web interface in op LOW(welke ik op 75) heb staan en na een paar minuten hoor ik de mech ben daadwerkelijk zachter gaan draaien en zegt de web interface ook dat die niet meer op 75 staat maar heel erg laag. Ik denk 20-25. Terwijl ik er niks aan veranderd heb en ook geen commando’s laat lopen via HA

• makooy
Nee. Home Assistant met MQTT (Mosquitto)

• arjenhiemstra
makooy schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 23:25:
Ik stel hem via de web interface in op LOW(welke ik op 75) heb staan en na een paar minuten hoor ik de mech ben daadwerkelijk zachter gaan draaien en zegt de web interface ook dat die niet meer op 75 staat maar heel erg laag. Ik denk 20-25. Terwijl ik er niks aan veranderd heb en ook geen commando’s laat lopen via HA
Gebeurt dat ook als MQTT uit staat? Wil je anders ff een issue aanmaken op github? Dat maakt het tracken wat makkelijker en dan houden we de issues en oplossingen mooi bij elkaar.

• konehead
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 17:15
Ik ga binnenkort ook starten met home automation. Ik heb een raspberry pi gekocht en ga hier Open Hab op installeren. Ik heb thuis een ITHO demand flow systeem met in iedere kamer een ventiel (CO2 meting) en in de badkamer een Ventiel en daar meet ITHO de luchtvochtigheid. Zou het super vinden als ik de ITHO zelf kan schakelen, bijvoorbeeld in de nacht uit. En als de lamp in de WC aangaat (HUE) dat de ventilatie ook gaat werken.

Als ik de reacties hier lees, hebben de meeste 1 ITHO box waar de WiFi module in gaat. Klopt dat? Ik heb een ITHO box (motor), kast waar vanuit iedere kamer een buis in uitkomt. En deze regel unit: https://www.ithodaalderop...onsument/product/536-0407

Zijn er meerdere mensen met zo’n setup? Hebben jullie het werkend gekregen?

• arjenhiemstra
Ik heb een nieuwe beta versie op github gezet. https://github.com/arjenh...r/compiled_firmware_files

Version 2.2-beta6

changes compared to 2.2-beta:
- Feature: Username and password are configurable
- Feature: Added basic authentication support (for web interface, HTML API, file editor)
- Feature: Autodetect for itho temp/hum sensor added (for testing purposes, activate through web interface)
- Feature: added link to spiffs file editor on debug page
- Feature: issue #7 (Added MQTT last will topic)
- Feature: Failsave boot code always formats SPIFFS
- Feature: Itho start / fallback speed adjustable via web interface
- Improvement: move MQTT code to one function / task
- Improvement: update build instructions
- Bugfix: issue #12 (Failed MQTT connection causes WDT reset, WDT timer set to a value bigger than MQTT Connection timeout)
- Bugfix: Removed unnecessary wdt_init statements
- Bugfix: issue #11 (cannot connect to WiFi reliably with firmware v2.0.9 and higher)
- Bugfix: config could not be saved on HW rev 1
- Bugfix: Itho init on older devices showed failed status on cold boot
- Bugfix: Prevent crashes due to PubSubClient MQTT library memory issue

Als iemand met deze:

remote en de CC1101 module op de add-on de 2.2-rftest versie wil testen om wat debug output te generen, graag! Zie beschrijving hieronder.

For hardware revision 2 there is also a 2.2-rftest.bin binary firmware version available. This version includes the updated CC1101 library for testing. The RFT AUTO CO2 remote (https://github.com/arjenh...aster/remotes/remote2.png) join command is not working yet. I would appreciate it very much if someone could test this remote (activate RF debug by: http://[IP or DNS]/api.html?debug=level3 ) and RF messages will appear on the debug page) and send me the debug output.

• arjenhiemstra
konehead schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 07:30:
Ik ga binnenkort ook starten met home automation. Ik heb een raspberry pi gekocht en ga hier Open Hab op installeren. Ik heb thuis een ITHO demand flow systeem met in iedere kamer een ventiel (CO2 meting) en in de badkamer een Ventiel en daar meet ITHO de luchtvochtigheid. Zou het super vinden als ik de ITHO zelf kan schakelen, bijvoorbeeld in de nacht uit. En als de lamp in de WC aangaat (HUE) dat de ventilatie ook gaat werken.

Als ik de reacties hier lees, hebben de meeste 1 ITHO box waar de WiFi module in gaat. Klopt dat? Ik heb een ITHO box (motor), kast waar vanuit iedere kamer een buis in uitkomt. En deze regel unit: https://www.ithodaalderop...onsument/product/536-0407

Zijn er meerdere mensen met zo’n setup? Hebben jullie het werkend gekregen?
Ik weet van een eerdere post dat de 2x4 pin interface wel aanwezig is maar geen idee of de add-on werkt. Ik heb wel de CO2 module geinstalleerd gezien en die heeft dezelfde interface, maar ik heb geen idee of er ondersteuning voor de PWM module in de demandflow zit (daar is deze add-on op gebaseerd / mee compatible)
Waarschijnlijk is het demand flow systeem qua sturing ingewikkelder. Proberen kan kan altijd natuurlijk.

• Ierlandfan
Kan het zijn dat in de beta6 versie de alternatieve sensor niet juist wordt gedetecteerd?
nvm: format deed wonderen.
Ik heb de AB's waar je de debug van wil.

[Voor 30% gewijzigd door Ierlandfan op 27-02-2021 16:19]

• arjenhiemstra
Ierlandfan schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 15:58:
Kan het zijn dat in de beta6 versie de alternatieve sensor niet juist wordt gedetecteerd?
nvm: format deed wonderen.
Ik heb de AB's waar je de debug van wil.
Top, als je die kan delen, graag!

Overigens wel ff reboot nodig na het wijzigen van de sensor setting.

• TWKterry

TWKterry

Let's make better things

wilde toch even melden dat dit een puik stukje werk is van @arjenhiemstra Bedankt daarvoor!

had wat opstart problemen met oa een mqtt issue en eea was door zeer snel reageren van arjen binnen no time opgelost.
Inmiddels werkt de orignele afstandbediening ook goed via de CC1101 module (oude ab met de timer en drie standen) en is de unit bovendien nu traploos te bedienen vanuit Home Assistant !

Nu nog even als sensor ingesteld maar als de HA 2021.3 update met nieuwe fan controle er is dat eens proberen.

• Ierlandfan
Zoek je specifiek debug van de Join / leave en kan dat ook in beta6?

• arjenhiemstra
Ierlandfan schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 19:17:
Zoek je specifiek debug van de Join / leave en kan dat ook in beta6?
Alleen de join, de leave is gelijk aan andere remotes.
In beta6 kan dat helaas niet want daar zit de 'oude' CC1101 lib in. De debug optie in de rftest versie geeft precies de code die ik nodig heb om in de lib op te nemen.

• konehead
arjenhiemstra schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 11:46:
[...]

Ik weet van een eerdere post dat de 2x4 pin interface wel aanwezig is maar geen idee of de add-on werkt. Ik heb wel de CO2 module geinstalleerd gezien en die heeft dezelfde interface, maar ik heb geen idee of er ondersteuning voor de PWM module in de demandflow zit (daar is deze add-on op gebaseerd / mee compatible)
Waarschijnlijk is het demand flow systeem qua sturing ingewikkelder. Proberen kan kan altijd natuurlijk.
Ik ga er naar kijken. Ik heb de handleiding van die regelunit gelezen. Je kan per ruimte een afstandsbediening configureren, ik ga eerst ff de setup optuigen en dan een plan maken!

• muppet99
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 20-06 23:29
Als ik kijk naar het product, dan lijkt de co2 sensor heel er op die ook in mijn box zit. Als je die aansluit zou ik ook even foto’s maken. Wellicht kunnen we dan ook het een en ander aan de print herkennen.

Carpe Diem

• konehead
muppet99 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:48:
Als ik kijk naar het product, dan lijkt de co2 sensor heel er op die ook in mijn box zit. Als je die aansluit zou ik ook even foto’s maken. Wellicht kunnen we dan ook het een en ander aan de print herkennen.
Ja doe ik! Dankjewel alvast!

• _starbuck_
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 18:30
konehead schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 07:30:
Zou het super vinden als ik de ITHO zelf kan schakelen, bijvoorbeeld in de nacht uit.
Dat zou ik persoonlijk zelf juist niet doen. In de nacht is ventilatie belangrijk om te voorkomen dat het CO2-gehalte in slaapkamers te veel oploopt.

• Ierlandfan
@arjenhiemstra Join van een RFT AB.

Excuus, deze is het, ik pakte de verkeerde, nooit geweten dat we twee verschillende hadden :-)
RemoteID=116,237,59 / Command=unknown
Device type?: 22 - Device ID: 116,237,59 - CMD: 224,31,201,12,99,34,248,116,237,59,1,16,224,116,237,59,212,127,255,49,0

[Voor 49% gewijzigd door Ierlandfan op 28-02-2021 16:55]

• arjenhiemstra
Thanks! En ik ben wat verbaasd. Dit is van de remote met die 'A' linksonder? Ik verwacht namelijk eigenlijk een reeks die begint met "x,31,201,12,99,34" ipv "x,31,201,12,0,34", alleen het getal na de 34 weet ik nog niet.

• arjenhiemstra
_starbuck_ schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:54:
[...]

Dat zou ik persoonlijk zelf juist niet doen. In de nacht is ventilatie belangrijk om te voorkomen dat het CO2-gehalte in slaapkamers te veel oploopt.
Met nieuwe itho modellen kan het niet eens meer, ik vermoed idd precies om genoemde reden.

• konehead
_starbuck_ schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:54:
[...]

Eens, of ‘s nachts heel langzaam laten draaien. Nu word ik nog wel eens wakker van de kleppen die open en dicht gaan

• _starbuck_
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 18:30
konehead schreef op zondag 28 februari 2021 @ 17:25:
[...]

Eens, of ‘s nachts heel langzaam laten draaien. Nu word ik nog wel eens wakker van de kleppen die open en dicht gaan
Ik denk dat in principe de Itho's met een CO2-meter 's nachts op basis van de CO2-waardes de ventilatie regelen. Maar wakker worden van kleppen die open en dicht gaan is natuurlijk niet leuk.

• Ierlandfan
Thanks! En ik ben wat verbaasd. Dit is van de remote met die 'A' linksonder? Ik verwacht namelijk eigenlijk een reeks die begint met "x,31,201,12,99,34" ipv "x,31,201,12,0,34", alleen het getal na de 34 weet ik nog niet.
Yep, voor de zekerheid 2x gedrukt en gecontroleerd of ik de goeie had.

Dit is de output van degene met een ventilatorje op die plek: (Ik geloof 2.2.6-Beta)
2021-02-28T15:13:57.779Z: RemoteID=81,31,24 / Command=join
Device type?: 22 - Device ID: 81,31,24 - CMD: 214,31,201,12,0,34,241,81,31,24,1,16,224,81,31,24,132,127,255,48,0
Voor de volledigheid en zekerheid degene met de A: (2.2-RFtest)

Device type?: 22 - Device ID: 116,237,59 - CMD: 224,31,201,12,99,34,248,116,237,59,1,16,224,116,237,59,212,127,255,49,0

Voor de hele volledigheid met de A : (Beta 2.2.6)

2021-02-28T16:34:04.578Z: RemoteID=106,153,102,106,166,170,90,154 / Command=join
msg2cmd: len=42 / 9,170,90,165,165,89,106,105,169,102,89,150,170,149

• arjenhiemstra
Ierlandfan schreef op zondag 28 februari 2021 @ 17:35:
[...]

Voor de volledigheid en zekerheid degene met de A: (2.2-RFtest)

"31,201,12,99,34,248"

Yes dit is em!! Super bedankt!! _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• arjenhiemstra
werchter schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:51:
[...]

Dat zou toch wel heel erg relaxed zijn :)
Wat geprutst hier en ik kan nu commandos met een ID van een gejoinde remote versturen op de I2C bus, die tiho reageert dan alsof er op een knop gedrukt is.
Er lijkt ook wat status info van de bus te plukken te zijn (oa de snelheid en device type). Het lukt ook een nieuwe fictieve "remote" via de i2c bus laten joinen met een fictief ID.
Echter als een echte remote gebruikt is dan werken de PWM commandos en bovenstaande commandos toch niet meer helaas, een echte remote nog wel maar de knoppen lijken dan wel door de war (medium is ineens itho bijna helemaal uit) heel vaag. Ik geef nog niet alle hoop op maar een makkelijke oplossing waardoor de CC1101 module niet meer nodig zou zijn (waar ik op hoopte eigenlijk) lijkt er nog niet.

• werchter
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 22:55
Hoe zit het dan eigenlijk met bediening via een bedrade 3-standen schakelaar?
Gebeurt er dan iets op de I2C bus?

• kvandt
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 23:00
arjenhiemstra schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 20:06:
[...]

Er lijkt ook wat status info van de bus te plukken te zijn (oa de snelheid en device type).
Interessant!

• arjenhiemstra
werchter schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 20:29:
Hoe zit het dan eigenlijk met bediening via een bedrade 3-standen schakelaar?
Gebeurt er dan iets op de I2C bus?
Geen idee, die heb ik hier niet helaas.

• arjenhiemstra
Ik geef nog niet alle hoop op maar een makkelijke oplossing waardoor de CC1101 module niet meer nodig zou zijn (waar ik op hoopte eigenlijk) lijkt er nog niet.
Progress!!! Er miste nog een counter die toch echt elk bericht moet veranderen om het goed te laten werken.

Het lukt nu om op basis van het MAC adres van de wifi module een 'unieke' 'remote' te registreren op de itho, puur en alleen via de I2C bus. Daarmee kunnen iig de twee itho boxen die ik hier heb staan (een oudere met blauwe deksel en 1 van de laatste generatie met grijze deksel) worden bediend. Dit werkt ook goed samen met bestaande remotes.

Wat dat kan betekenen:
Voordat de add-on een PWM speed command geeft kan dan eerst het commando medium worden gegeven zodat de box gedwongen in de juiste mode staat om het commando van de add-on te accepteren.
Dat was tot nu toe nog niet mogelijk :) zo blij als een kind! :Y ;)

[Voor 11% gewijzigd door arjenhiemstra op 04-03-2021 10:57]

• eymey
Goede ontwikkeling, @arjenhiemstra !!! Dat is een leuke optie, in ieder geval voor de mensen die niet zo nodig hun WIFI addon met remotes hoeven te bedienen, maar wel willen dat in alle gevallen PWM speed werkt.

Persoonlijk ben ik echter ook nog steeds erg blij met de CC1101 module op de WIFI addon en het feit dat de remotes daaraan zijn gekoppeld. Met name omdat ik in combinatie met de custom values voor low, medium en high makkelijker kan spelen met die snelheden, ook als ze door een remote zijn gezet.

Ik merk namelijk nogal veel resonantie aan de "itho-muur" van het huis bij de standaard (door pot-meters ingestelde?) medium stand. Dat geeft een soort constante monotone zoem (nieteens een brom) in een aantal slaapkamers. Terwijl we hem wel het liefst zo veel mogelijk op medium hebben staan voor goede ventilatie.

• arjenhiemstra
En ook leuk, de alternatieve hum/temp sensoren met instelbaar adres zijn binnen! Net even snel getest op een itho pcb waar die op kan en het werkt! De firmware vd add-on ziet dan keurig een sensor op het alternatieve adres en de itho lijkt niet te reageren op verhoogde humidity.

Daarmee is het dus mogelijk om de meting te gebruiken en zelf te bepalen hoe de itho daar op moet reageren :)

links de originele van itho, rechts de alternatieve.
De basis is iets breder ivm productie. Ik heb geen box waar die fysiek in kan helaas dus niet kunnen testen of het ook echt past. Iemand die het wil proberen en testen of het stabiel werkt?

• Ierlandfan
Wat een fantastisch nieuws! Ik wil de sensor wel testen. Vraagje: Zou je nu ook de status via I2c kunnen opvragen?Dan kunnen we monitoren of de status verandert en wellicht via welke remote of intern (Sensor)

• arjenhiemstra
Ierlandfan schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 17:08:
Wat een fantastisch nieuws! Ik wil de sensor wel testen.
Top, thanks! Wil je mij even een PM sturen met je gegevens, dan stuur ik de sensor op.
Vraagje: Zou je nu ook de status via I2c kunnen opvragen?Dan kunnen we monitoren of de status verandert en wellicht via welke remote of intern (Sensor)
Er is wat status op te vragen, daarin zie ik iig de snelheid terug van 00 01 oplopend naar een hoger getal. Als ik aan de zwarte potmeters draai veranderd het getal ook. Het lijkt dus de representatie te zijn van de daadwerkelijke snelheid van de itho motor aansturing. Ik zie nog niets terug / herken nog niet iets dat aangeeft wat bijvoorbeeld het laatste commando was oid.

Dat uitlezen is sowieso iets lastiger, ik heb een i2c sniffer draaien maar die is helemaal los van de add-on firmware. Ik zal een soort snifferloop moeten bouwen om dit over te zetten naar de add-on firmware. Fijne is wel dat met de laatste aanpassingen in de firmware dit wss iets makkelijker te regelen is. Maar op de korte termijn gaat dit (zonder hulp iig) niet lukken.

• Farmerpeter
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 21-06 20:10

Farmerpeter

`'t kan verkeren

Vraagje heb net het printje binnen en erop gezet, werkt super mooi! Ben ook echter benieuwd naar de temp/humidity sensor , heb zelf de ITHO CVE-S eco fan recent model met ook vochtmeting (hij gaat iig automatisch aan als ik onder de douche staat).

Echter heb de laatste firmware 2.2-beta6 eropgezet + de optie in settings maar zie in de webpagina geen temp/hum verschijnen op de pagina waar je de snelheid kunt instellen. Zag hier een plaatje van @arjenhiemstra voorbij komen waar dat wel het geval is, was dat een test of zit dat ook in de laatste beta release?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
2021-03-04 16:32:11 N: Status:3
2021-03-04 16:32:11 N: IP:192.168.1.10
2021-03-04 16:32:11 N: Setup: Original SHT30 sensor found
2021-03-04 16:32:12 N: Webserver: started
2021-03-04 16:32:12 N: mDNS: started
2021-03-04 16:32:14 N: Hostname: nrg-itho-8e40
2021-03-04 16:32:14 N: Setup: done
2021-03-04 18:21:28 N: Warning: I2C timeout
2021-03-04 18:21:28 N: Error: Task SysControl timed out!

AM2 X2 3600 @ 3.0Ghz Asrock AliveNF4G-DVI OCZ pc5300

• arjenhiemstra
Farmerpeter schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 20:14:
Vraagje heb net het printje binnen en erop gezet, werkt super mooi! Ben ook echter benieuwd naar de temp/humidity sensor , heb zelf de ITHO CVE-S eco fan recent model met ook vochtmeting (hij gaat iig automatisch aan als ik onder de douche staat).

Echter heb de laatste firmware 2.2-beta6 eropgezet + de optie in settings maar zie in de webpagina geen temp/hum verschijnen op de pagina waar je de snelheid kunt instellen. Zag hier een plaatje van @arjenhiemstra voorbij komen waar dat wel het geval is, was dat een test of zit dat ook in de laatste beta release?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
2021-03-04 16:32:11 N: Status:3
2021-03-04 16:32:11 N: IP:192.168.1.10
2021-03-04 16:32:11 N: Setup: Original SHT30 sensor found
2021-03-04 16:32:12 N: Webserver: started
2021-03-04 16:32:12 N: mDNS: started
2021-03-04 16:32:14 N: Hostname: nrg-itho-8e40
2021-03-04 16:32:14 N: Setup: done
2021-03-04 18:21:28 N: Warning: I2C timeout
2021-03-04 18:21:28 N: Error: Task SysControl timed out!
Klopt, dat plaatje was toen ik aan het testen was. Ik moest de waarden even snel ergens kwijt. Ze staan nu op het MQTT topic onder de status topic naam (standaard itho/state) en daarachter sensor.
Ik kan het overal neerzetten maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen / daar heb ik nog geen goed idee bij. Suggesties zijn welkom :)

edit:
overigens zijn die twee laatste regels uit je log precies de reden dat ik de alternatieve sensor heb gemaakt. Als dit de log is van beta6 dan kun je daaruit concluderen dat een deel van de code van dat onderdeel minimaal 40 seconden lang vastgelopen is.

[Voor 8% gewijzigd door arjenhiemstra op 04-03-2021 21:19]

• Farmerpeter
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 21-06 20:10

Farmerpeter

`'t kan verkeren

ok inderdaad, hij stond vast inderdaad. Heb nog een poging gewaagd en staat nu weer vast (zelfde log regels) lees ik eigenlijk ook dat je geen stabiele oplossing voor de geintegreerde sensor verwacht? Met de temp/hum optie uit werktte het trouwens gewoon goed. Of kan ik wellicht nog wat helpen met een meer gedetaileerde log?

AM2 X2 3600 @ 3.0Ghz Asrock AliveNF4G-DVI OCZ pc5300

• arjenhiemstra
Farmerpeter schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 22:28:
lees ik eigenlijk ook dat je geen stabiele oplossing voor de geintegreerde sensor verwacht?
Ik weet het gewoonweg nog niet. Ik heb hier om de add-on te testen wel de main print van de itho waar die sensor op kan maar niet de box eromheen, ik heb het dus nog niet goed kunnen testen.
Ik heb sterk het vermoeden dat op 1 of andere manier de firmware van de itho box zelf crashed oid. Ik ben nu heel benieuwd of dat met de alternatieve sensor niet het geval is.

Mogelijk kan ik de hum/temp gegevens nog op een andere manier eruit halen. Niet door direct de sensor uit te lezen maar via de itho firmware, ik heb dat nog niet kunnen onderzoeken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ierlandfan
Mijn opstelling:

Firmware: Beta 2.2-6
Itho (Grijs) met standaard een vochtsensor (Aangepast volgens Arjens aanwijzingen, draait op een ander adres)
1x AB met ventilator linksbeneden
1x AB met "A" linksbeneden (Aangesloten op de originele Itho, niet op de Add-on) (Ivm WAF factor)

Log:
2021-03-01 23:34:54 N: Setup: done
.........
Last entry:
2021-03-05 05:44:36 N: Mem free: 181252, Mem low: 146096, Mem block: 97392
Edit:Ter verduidelijking: 4 dagen uptime zonder problemen.

Het zou mooi zijn als de add-on idd een mode change kan sturen, dan kunnen we een automatic , (sturend op vochtsensor) tijdelijke override (van automatic, daarna weer automatic) en manual (handmatig) functie inbouwen en monitoren.

[Voor 4% gewijzigd door Ierlandfan op 05-03-2021 13:16]

Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True