Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Pagina: 1 ... 5 ... 63 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 13:30
Ik zag dat er al wat onderzoek is gedaan naar de HRU ECO 350, maar heb nog niet iets kunnen vinden over het kleinere broertje de HRU ECO 200 (https://www.ithodaalderop...onsument/product/03-00407). Die heb ik namelijk in mijn nieuwe appartement, en ik ben benieuwd of ik die ook via WiFi kan aansturen middels de technieken die in dit topic besproken worden.

Ik heb er deze RF bediening erbij gekregen: https://www.ithodaalderop...onsument/product/536-0124

Als ik iets moet bekijken/foto's maken laat het dan even weten, dan ga ik wanneer ik er weer ben dat even regelen.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:41
(jarig!)
Saeverix schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:06:
Ik zag dat er al wat onderzoek is gedaan naar de HRU ECO 350, maar heb nog niet iets kunnen vinden over het kleinere broertje de HRU ECO 200 (https://www.ithodaalderop...onsument/product/03-00407). Die heb ik namelijk in mijn nieuwe appartement, en ik ben benieuwd of ik die ook via WiFi kan aansturen middels de technieken die in dit topic besproken worden.

Ik heb er deze RF bediening erbij gekregen: https://www.ithodaalderop...onsument/product/536-0124

Als ik iets moet bekijken/foto's maken laat het dan even weten, dan ga ik wanneer ik er weer ben dat even regelen.
Ik ken de HRU niet. Als deze ergens de 2x4 pins interface heeft (zie start topic) zou het kunnen werken. De firmware van de HRU is sowieso ingewikkelder dus ik weet niet of je het apparaat zomaar kunt besturen, geen ervaring mee helaas.

Er is een ander project dat specifiek geschreven is voor de HRU, het vereist alleen wat meer technische kennis om te bouwen en qua aansturing lijkt het alleen mogelijk om de standaard remote commandos te versturen. https://github.com/rustyx/itho-esp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:33
Algemene vraag: Hoe reset je de module? Aangezien hij niet meer te benaderen is via het ingestelde ip adres. Enkele malen al de box van het stroom gehaald. Echter zonder succes.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
TheKerremenke schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:34:
Algemene vraag: Hoe reset je de module? Aangezien hij niet meer te benaderen is via het ingestelde ip adres. Enkele malen al de box van het stroom gehaald. Echter zonder succes.
Welke hardware revisie heb je? Zie ook: https://github.com/arjenh...r/compiled_firmware_files voor afbeeldingen van de revisies.

Er is overigens sinds de laatste firmware versie van vrijdag een bug opgelost met fixed IP adressen. Er stond een waarde omgedraaid in de config. Als je fixed IP wilt gebruiken even updaten!

Config reset van hardware revisie 2:
1- Doe de stekker van de itho in een wandcontactdoos
2- Het wifi status ledje op de add-on knippert snel voor een paar seconden, verbind de contactvlakjes op de print bij 'failsafe' met elkaar (ik doe dit meestal even met een platte schroevendraaier, pas of voor de rechter kant van de itho print, daar staat netspanning op).
3- als je succesvol de add-on gereset hebt dan blijft dat ledje uit (of gaat langzamer knipperen bij de laatste beta firmware versie). Zo niet, herhaal stappen 1 en 2.
4- wacht even 10 seconden en haal de stekker van de itho eruit
5- wacht 15 seconden en doe de stekker er weer in.

Als het goed is start de add-on nu weer op zoals je hem kreeg (in access point mode). Zie ook de handleiding voor meer info als je bijvoorbeeld in zo'n situatie een nieuwe firmware moet uploaden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
arjenhiemstra schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:47:
[...]

Welke hardware revisie heb je? Zie ook: https://github.com/arjenh...r/compiled_firmware_files voor afbeeldingen van de revisies.

Er is overigens sinds de laatste firmware versie van vrijdag een bug opgelost met fixed IP adressen. Er stond een waarde omgedraaid in de config. Als je fixed IP wilt gebruiken even updaten!

Config reset van hardware revisie 2:
1- Doe de stekker van de itho in een wandcontactdoos
2- Het wifi status ledje op de add-on knippert snel voor een paar seconden, verbind de contactvlakjes op de print bij 'failsafe' met elkaar (ik doe dit meestal even met een platte schroevendraaier, pas of voor de rechter kant van de itho print, daar staat netspanning op).
3- als je succesvol de add-on gereset hebt dan blijft dat ledje uit (of gaat langzamer knipperen bij de laatste beta firmware versie). Zo niet, herhaal stappen 1 en 2.
4- wacht even 10 seconden en haal de stekker van de itho eruit
5- wacht 15 seconden en doe de stekker er weer in.

Als het goed is start de add-on nu weer op zoals je hem kreeg (in access point mode). Zie ook de handleiding voor meer info als je bijvoorbeeld in zo'n situatie een nieuwe firmware moet uploaden.
Dankjewel. Ik heb revisie 2. Binnenkort maar eens proberen. _/-\o_ Ik draaide een oudere software versie. Denk dat ik inderdaad die nieuwste update nodig ga hebben. Kan zijn dat daar het probleem in zit.

Gaat me helaas niet lukken omdat vandaag te fixen denk ik. Mocht het tzt niet lukken, dan meld ik me wel even.

To be continued.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
@arjenhiemstra Zojuist een 6x geprobeerd, module start opnieuw op. Tenminste led gaat even kort aan. Maar WiFi led blijft altijd uit. Er komt geen nieuw accespoint zichtbaar...

Zou de WiFi module soms defect zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
TheKerremenke schreef op zondag 7 maart 2021 @ 12:50:
@arjenhiemstra Zojuist een 6x geprobeerd, module start opnieuw op. Tenminste led gaat even kort aan. Maar WiFi led blijft altijd uit. Er komt geen nieuw accespoint zichtbaar...

Zou de WiFi module soms defect zijn?
Blijft de led na een powercycle van de itho box helemaal uit?
let op, er zitten twee ledjes op, 1, de itho status led die even kort aan gaat en na een goede verbinding met de itho uit gaat en uit blijft. Afhankelijk van het type itho box is dit na 1 tot 7 seconden.

De andere led, de wifi status led knippert snel bij het aanzetten van de box. Bij een succesvolle failsafe blijft de led uit tot je de box een power cycle geeft. De led zou dan weer even kort snel moeten knipperen en daarna langzaam moeten knipperen (dit geeft aan de er een access point is gestart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
arjenhiemstra schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:44:
[...]

Blijft de led na een powercycle van de itho box helemaal uit?
let op, er zitten twee ledjes op, 1, de itho status led die even kort aan gaat en na een goede verbinding met de itho uit gaat en uit blijft. Afhankelijk van het type itho box is dit na 1 tot 7 seconden.

De andere led, de wifi status led knippert snel bij het aanzetten van de box. Bij een succesvolle failsafe blijft de led uit tot je de box een power cycle geeft. De led zou dan weer even kort snel moeten knipperen en daarna langzaam moeten knipperen (dit geeft aan de er een access point is gestart).
De itho box status led gaat heel even kort aan. Zowel bij in als uitschakelen van de stroom. De WiFi status led blijft steeds uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
TheKerremenke schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:51:
[...]

De itho box status led gaat heel even kort aan. Zowel bij in als uitschakelen van de stroom. De WiFi status led blijft steeds uit.
Bummer, dat is niet goed dan idd. Stuur maar even een PM dan zorg ik dat je een vervangende module krijgt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
Voor een mede tweaker en gewoon omdat het kan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rieYkKg60u7itqQNxXV91q5Pphg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sY24rxkk60AnC3eLUkD6RvHJ.jpg?f=fotoalbum_large

Een vochtsensor voor itho's zonder ingebouwde vochtsensor :)
Nu nog een goede plek vinden om de sensor te plaatsen in zo'n box, gaatje boren oid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 15:25
Ha, Interessant! Maar om nou een gaatje te gaan boven.... Je moet het daarna denk ik ook wel goed luchtdicht kunnen maken.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
eymey schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:12:
Ha, Interessant! Maar om nou een gaatje te gaan boven.... Je moet het daarna denk ik ook wel goed luchtdicht kunnen maken.
Kan ook in de buis natuurlijk maar dan lopen er draden buiten de box. Zo heeft itho het zelf gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NTcewdsb_viTH1bKDr_QL-JEC4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XLcR4kJtcKF9FNFtG8cZtNbK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ah, via een inkeping in de rand ofzo? :)

Die stukken foam blijven overigens ook bijzonder. Bij ons liet er een stuk los in 2017. De Itho box klonk daarna als zo'n ouderwetse luchtalarm-sirene als hij op volle kracht ging. Volgens Ventilatieservice Nederland kon het geen kwaad om m er gewoon helemaal uit te laten :P.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02:44
eymey schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:23:
Ah, via een inkeping in de rand ofzo? :)
Gaatje direct achter de printplaat. Hetzelde zoals @arjenhiemstra aangaf maar dan 'by design' :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ah ok. De foto is niet helemáál duidelijk, vandaar :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lpetersen
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-01-2024
remcoXP schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 22:45:
Ik ga morgen even mijn buva boxstream openen om te zien of deze ook de pin aansluiting heeft. De remotes zijn hetzelfde als Itho, dus hoop dat dit kan. Zoja wil ik graag ook zo'n boardje:)
Hier ooit nog ingedoken? Ik geloof dat ze een verschillende frequentie gebruiken namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
lpetersen schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:13:
[...]

Hier ooit nog ingedoken? Ik geloof dat ze een verschillende frequentie gebruiken namelijk.
Ik heb een bordje voor RemcoXP gemaakt die aansluit op de 0-10v interface van de Buva:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BPUh8uxGkgm5xcMSn57AcYtQc3s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XfnXqFlx9zz6i9HCDuHZJuev.png?f=fotoalbum_large

Ik heb nog geen tijd gehad om een definitieve versie daarvan te maken.

Maar een andere optie is de oplossing van Eelco, ook een heel mooi project:
https://github.com/eelcohn/ZehnderComfoair

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 17:23
Eens kijken of ik de CO2 sensor kan prikkelen, zodat ik wat voorbij zie komen op de i2c bus. Ik ben bang dat als ik ga hijgen in de aanvoer dat het niet veel effect gaat hebben, dus heb maar even een spuitbus gekocht.

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/7vL75RrvlVA/236x840.jpg

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
muppet99 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:12:
Eens kijken of ik de CO2 sensor kan prikkelen, zodat ik wat voorbij zie komen op de i2c bus. Ik ben bang dat als ik ga hijgen in de aanvoer dat het niet veel effect gaat hebben, dus heb maar even een spuitbus gekocht.

[Afbeelding]
_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smuldersbram
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-09 10:21
Ik heb sinds gisteren de add-on module in gebruik icm CVE-S ECO RFT SE.
Het valt me op dat als de itho langere tijd in op speed 254 draait hij blijft hangen in die stand. (2x gebeurt tijdens/na douchebeurt).
Toevallig heb ik hier in het topic iets gelezen over een luchtvochtigheidsmeter in de itho die de add-on blokkeerd. Op dit moment zit hij dus vast op die 254 speed, en ik laat hem even draaien, kijken of hij na verloop van tijd weer lager gaat draaien.

Is er een manier om dit uit te zetten of te bypassen? Ik wil namelijk de ventilatie met een motion sensor triggeren en een kwartier na douchen weer terug zetten naar de vorige stand. Maar voorlopig blijft ie nog op 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
Die vochtsensor is redelijk gevoelig. Als die vocht ziet, gaat de box op 100% (linker potmeter) draaien. Totdat de sensor geen vocht meer meet (kan wel even duren bij een badkamer zonder raam), keert de box weer terug naar de normale stand.

En gebruik jij een perilex stekker of een gewone schuko op je ventialtiedoos? De stand van je perilex heeft volgens de documentatie ook op het gedrag van de doos.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smuldersbram
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-09 10:21
Ik heb een splinternieuwe box met een gewone euro stekker. Ik laat hem even door razen. Raam in de badkamer staat ook open. Dus ik hoop dat ie nu snel weer naar normale stand gaat. Opzich wel mooi die vochtsensor, misschien hoef ik dan ook niet eens via de motion sensor te controllen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
Mijn box heeft zowel de CO2 als de vochtsensor en dat werkt best goed. Alleen wil ik meer ;) Het zou mooi zijn als de data van de CO2 sensor opgenomen kan worden in mijn domoticz dashboard. En de vochtgraad ook uiteraard.

Als het voor jou echt storend is, zou je de linker potmeter terug kunnen draaien tot het niveau dat het niet storend is. Ook zou je het ventiel iets verder open kunnen zetten in je badkamer. Meestal is dat er uit trekken en een stukje draaien. Aan de binnenkant staan nummers.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
muppet99 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:27:
Mijn box heeft zowel de CO2 als de vochtsensor en dat werkt best goed. Alleen wil ik meer ;) Het zou mooi zijn als de data van de CO2 sensor opgenomen kan worden in mijn domoticz dashboard. En de vochtgraad ook uiteraard.
@arjenhiemstra , is deze data beschikbaar voor de 'addon'? via i2c of een andere manier? Dan zou dit via mqtt gepushed kunnen worden.

[ Voor 4% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 10-03-2021 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
smuldersbram schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:41:
Ik heb een splinternieuwe box met een gewone euro stekker. Ik laat hem even door razen. Raam in de badkamer staat ook open. Dus ik hoop dat ie nu snel weer naar normale stand gaat. Opzich wel mooi die vochtsensor, misschien hoef ik dan ook niet eens via de motion sensor te controllen.
De vochtsensor in de itho box overruled andere devices en add-ons. Totdat de vochtsensor de controle weer terug geeft. Daarom hebben sommigen de vochtsensor eruit gehaald. Ik heb nu een vochtsensor die compatible is met de originele sensor maar niet uit te lezen door de itho firmware maar wel door de add-on. Zo kun je zelf bepalen wat je box doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
@arjenhiemstra addon ontvangen en geinstalleerd en draait al via Domoticz!

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:43:
[...]

@arjenhiemstra , is deze data beschikbaar voor de 'addon'? via i2c of een andere manier? Dan zou dit via mqtt gepushed kunnen worden.
Zo ver ik weet is de ingebouwde CO2 sensor een itho eigen add-on die op de plaats van mijn (of andere itho) add-ons komt.
Ik heb het protocol nog niet kunnen analyseren want ik heb niet zo'n sensor maar ik vermoed dat die add-on niet de CO2 waarden zelf stuurt maar alleen remote commandos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
arjenhiemstra schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:02:
[...]

Zo ver ik weet is de ingebouwde CO2 sensor een itho eigen add-on die op de plaats van mijn (of andere itho) add-ons komt.
Ik heb het protocol nog niet kunnen analyseren want ik heb niet zo'n sensor maar ik vermoed dat die add-on niet de CO2 waarden zelf stuurt maar alleen remote commandos.
hmm ok.

in mijn geval is dat anders natuurlijk :Y)

ps. ik probeer de source to compile maar vind natuurlijk telkens een nieuwe dependency. Heb je ergens je depencies of workspace instellingen staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:13:
[...]

hmm ok.

in mijn geval is dat anders natuurlijk :Y)

ps. ik probeer de source to compile maar vind natuurlijk telkens een nieuwe dependency. Heb je ergens je depencies of workspace instellingen staan?
Heb je ook nog een CO2 sensor aan de bus gehangen? :)

vwb het compileren, ik gebruik gewoon de arduino IDE. Aanwijzingen voor zelf compileren staan hier:
https://github.com/arjenh...ho_wifi/NRG_itho_wifi.ino

De ESP32 arduino lib installeren (inmiddels versie 1.0.5 stable), de genoemde libs installeren en de aanpassingen aan FreeRTOS zouden genoeg moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
arjenhiemstra schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:49:
[...]

Heb je ook nog een CO2 sensor aan de bus gehangen? :)
Nee nog niet :)
vwb het compileren, ik gebruik gewoon de arduino IDE. Aanwijzingen voor zelf compileren staan hier:
https://github.com/arjenh...ho_wifi/NRG_itho_wifi.ino

De ESP32 arduino lib installeren (inmiddels versie 1.0.5 stable), de genoemde libs installeren en de aanpassingen aan FreeRTOS zouden genoeg moeten zijn.
Ja ik zag het staan maar vind geen een lijst van dependencies handiger. bovendien missen bij een aantal de de juist versie (staat alleen stable of latest) maar die kunnen natuurlijk veranderen, hoewel de meeste niet meer in development lijken te zijn.

Ik ga verder met stoeien.

pssst.. postnl heeft m nog een dagje doorgeschoven ;(

ps de hestia branch bestaat niet in je eigen clone van pubsubclientstatic

[ Voor 3% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 10-03-2021 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 20:04:
[...]

Nee nog niet :)

[...]

Ja ik zag het staan maar vind geen een lijst van dependencies handiger. bovendien missen bij een aantal de de juist versie (staat alleen stable of latest) maar die kunnen natuurlijk veranderen, hoewel de meeste niet meer in development lijken te zijn.
Daar waar niet relevant staat er geen specifieke versie bij inderdaad
Ik ga verder met stoeien.

pssst.. postnl heeft m nog een dagje doorgeschoven ;(
Bummer, laatste weken ging het juist zo goed!
ps de hestia branch bestaat niet in je eigen clone van pubsubclientstatic
Thanks, ik ben wat met de repo aan het prutsen geweest en heb die opnieuw aangemaakt, ik zal het updaten met de volgende release. Je kunt van mijn repo de master branch pakken. De originele repo bevat een memory corruption bug.

[ Voor 5% gewijzigd door arjenhiemstra op 10-03-2021 20:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
arjenhiemstra schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 20:37:
updaten met de volgende release. Je kunt van mijn repo de master branch pakken. De originele repo bevat een memory corruption bug.
Ok heb m geforked. Hij compiled nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:50:
[...]

Ok heb m geforked. Hij compiled nu :)
Top! Als je nog toevoeging of verbeteringen hebt aan mijn uit de hand gelopen hobby project, feel free! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
@arjenhiemstra plug and play d:)b oOo *O*
Heb ze verlengt met een servokabel, die Dupont stekkers passen exact in de stekkers. Totale lengte is nu ong 30cm, werkt nog goed zo te zien. De blauwe kap kan niet terug tenzij ik daar een kleine inkeping in maak. Ik ga dat niet doen maar kijk zo een paar dagen aan. werkt het goed, dan boor ik een gat achter de print.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M9NG1kS0A4myp6AMWnBp5JmRHY8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tWhV9Bx8iUeVNVUxbMb9nJF3.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVKEY2McIacvKtdIRjg1dw0-Uxk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uzseMi4VqE5WBYb0GwSv0FIM.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 23:18:
@arjenhiemstra plug and play d:)b oOo *O*
Heb ze verlengt met een servokabel, die Dupont stekkers passen exact in de stekkers. Totale lengte is nu ong 30cm, werkt nog goed zo te zien. De blauwe kap kan niet terug tenzij ik daar een kleine inkeping in maak. Ik ga dat niet doen maar kijk zo een paar dagen aan. werkt het goed, dan boor ik een gat achter de print.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
_/-\o_ dat is de echte tweaker oplossing! hulde!

edit:

btw, wellicht kunnen de draden zonder boren ook door het gat bij de pijl? Net even aan de binnenkant gekeken, lijkt ver genoeg bij de waaier vandaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cx0jND-qf7PAIEJDpRTtBgmIHDY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1BDH5NugO8WeElUzI63to6av.jpg?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door arjenhiemstra op 11-03-2021 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
arjenhiemstra schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 23:30:
[...]

_/-\o_ dat is de echte tweaker oplossing! hulde!

edit:

btw, wellicht kunnen de draden zonder boren ook door het gat bij de pijl? Net even aan de binnenkant gekeken, lijkt ver genoeg bij de waaier vandaan.
[Afbeelding]
Ja ik had er ook naar gekeken maar moet hem er echt uit halen om de diepte te checken. Had daar vanavond geen zin in ;)

klopt het dat er geen terugmelding van speed/setting is wanneer hij niet in STAND 2 staat?

[ Voor 6% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 12-03-2021 03:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ha, Sensor gewoon via 1 van de nog niet gebruikte inlaten naar binnen en dan afdichten. Simpel en daardoor briljant! :D

Het zou eigenlijk wel super zijn als je uiteindelijk op zo'n manier, via de i2c bus, vochtigheid, temperatuur én CO2 zou kunnen meten :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
eymey schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:56:
Ha, Sensor gewoon via 1 van de nog niet gebruikte inlaten naar binnen en dan afdichten. Simpel en daardoor briljant! :D

Het zou eigenlijk wel super zijn als je uiteindelijk op zo'n manier, via de i2c bus, vochtigheid, temperatuur én CO2 zou kunnen meten :P.
Het zou dus moeten kunnen. Het zit bij mij nu dus al zo aangesloten, behalve een c02. De foto hier boven is natuurlijk houtje-touwtje maar goed genoeg om even te testen. Ik zag bij mijn unit dat er al voldoende 'openingen' in de plaat 'achter de fan' zaten (bv de rode pijl van @arjenhiemstra ). Deze maken de ruimte van de grote blauwe afdek kap (die er dus niet op zat in mijn foto) nu al een open verbinding heeft met het binnenste. We kunnen waarschijnlijk wel een gaatje kunnen vinden waar we de sensor/kabel doorheen krijgen waardoor er geen echte aanpassingen aan de unit nodig zijn.

Volgende stap is om een regeling in de firmware in te bouwen waardoor de add-on zelf de snelheid gaat regelen ahv de temp/hum/co2. Ik heb het nu via mqtt werken maar het is natuurlijk veel mooier als we dat in de firmware krijgen... even puzzelen nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
Ik heb mijn bus CO2 binnen, dus ik kan gaan testen met een logic analyser of de CO2 sensor wat geeft op de I2C bus.

Carpe Diem

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Goed.... mijn handen kriebelden dus die paar dagen test is 16 uur testen geworden :)

Ik heb besloten om deze opening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cx0jND-qf7PAIEJDpRTtBgmIHDY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1BDH5NugO8WeElUzI63to6av.jpg?f=user_large

Te gaan gebruiken:
- dichtbij de print
- dichtbij de originele meetlocatie van ITHO
- reeds een opening == minder werk voor Sjors <-- deze was doorslaggevend :P

Ik zat eerst nog even te prutsen met die kabel en hoe die lang de fan te leiden naar het 'midden' van de box. Maar toen dacht ik ineens: waarom moet die sensor-pcb geheel IN de box zitten? dat is helemaal niet nodig. Hij zit in de originele ITHO opstelling ook niet volledig erin. dus... ik hoef alleen de 'sensor' maar binnen zien te krijgen en ik ben klaar :)

Het kunststof is nog redelijk stijf als geheel maar vrij zacht om te bewerken. Ik heb het volgende met een simple stanley mesje kunnen doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zSmGGHNufpLSIv5Ri7Eguaq2FIU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YMi42ROFxXPil5WdbUgYdoxT.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/siXzd4GV8FEMJEjYQ1Mwrupn_fk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NwBFvM3s5jGIneORE6fgsyXX.jpg?f=user_large

En dat was al genoeg om de sensor naar binnen te krijgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FeTj8D6UppkChZ7rST1sAoEI_WQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/b4B5hBr1d6ljedW18uqvqJOP.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uwBrWd-ck9BbccHo13vMWc32K7w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Euwka5RMzwkDTpi8NtzsQTM3.jpg?f=user_large

De pcb kan met geen mogelijkheid de fan raken, er is gewoonweg niet genoeg bewegingsruimte.

Voordelen:
- zo min mogelijk spullen in de box die vuil opvangen
- zo min mogelijk potentiële problemen met kabeltje en printjes in het stof/vocht
- er kan niets 'loskomen' en in de fan terecht komen
- had ik al gezegd dat het minder werk was?

Kabeltjes een beetje netjes vormen en klaar (geen verlengkabels meer gebruikt):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SeD3GpNR18flLaS7Yfg14wSySLc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PiQAKhMFqqXzqUquIiJwtpY8.jpg?f=user_large

Dekseltje erop en niemand ziet er wat van d:)b

PS. als iemand nog zo'n blauwe ronde dop heeft liggen en m kwijt wil, ik wil er graag een!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 08:10
@arjenhiemstra Er is nog wel ruimte voor een betaalbare co2 sensor op je sensor printje toch? En kan anders ook los voor andere doeleinden worden ingezet dan alleen voor de Itho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
@arjenhiemstra ik heb geen TTL serial naar usb converter. Ik zie in de source wel serial staan maar geen telnet achtige streams. Ik zie ook alleen poort 80 open. Hoe kan ik het beste 'remote' debuggen? een TelnetStream toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 02:46:
@arjenhiemstra ik heb geen TTL serial naar usb converter. Ik zie in de source wel serial staan maar geen telnet achtige streams. Ik zie ook alleen poort 80 open. Hoe kan ik het beste 'remote' debuggen? een TelnetStream toevoegen?
Ik maak meestal even een test pagina aan met een log div. Ik gebruik dan de code van de rflog om debug messages naar de webinterface te sturen.
Ik push zo wel even mijn test i2c chaos code (ik krijg niet werkend wat ik wil grrrr) naar de github rftest branch. Daar kun je even kijken naar de functie "sendQueryDevicetype()" en hoe daar de log info naar de webinterface gaat via "jsonLogMessage(logbuffer, RFLOG)"
In het menu staat een extra item, "test" waar de inhoud van de webpagina staat van de functie "handleTest(AsyncWebServerRequest *request)", daar is de logging dan zichtbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
arjenhiemstra schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 09:53:
[...]

Ik maak meestal even een test pagina aan met een log div. Ik gebruik dan de code van de rflog om debug messages naar de webinterface te sturen.
Ik push zo wel even mijn test i2c chaos code (ik krijg niet werkend wat ik wil grrrr) naar de github rftest branch. Daar kun je even kijken naar de functie "sendQueryDevicetype()" en hoe daar de log info naar de webinterface gaat via "jsonLogMessage(logbuffer, RFLOG)"
In het menu staat een extra item, "test" waar de inhoud van de webpagina staat van de functie "handleTest(AsyncWebServerRequest *request)", daar is de logging dan zichtbaar
goed. ik heb eea aan elkaar geprutst. laatste vraag: wat doe ik als hij toch in een bootloop komt? werkt de reset/failsafe optie dan ook nog? Of heb ik dan een ttl programmer nodig om weer aan de gang te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 19:20:
[...]

goed. ik heb eea aan elkaar geprutst. laatste vraag: wat doe ik als hij toch in een bootloop komt? werkt de reset/failsafe optie dan ook nog? Of heb ik dan een ttl programmer nodig om weer aan de gang te krijgen?
Zo lang je geen code invoegt boven de plaats waar de failsafe code wordt aangeroepen (en dat is vrijwel helemaal in het begin) of libraries vervangt die daarmee samen hangen zou je altijd een nieuwe firmware moeten kunnen uploaden via de failsafe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
arjenhiemstra schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 19:38:
[...]

Zo lang je geen code invoegt boven de plaats waar de failsafe code wordt aangeroepen (en dat is vrijwel helemaal in het begin) of libraries vervangt die daarmee samen hangen zou je altijd een nieuwe firmware moeten kunnen uploaden via de failsafe.
fingers crossed :)

[ Voor 91% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 16-03-2021 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
Garantie tot de voordeur ;-)
Let ff op dat je de juiste partitie indeling gebruikt btw. Anders toch maar even een ftdi serial adaptertje bestellen. Altijd handig om te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
arjenhiemstra schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 19:52:
[...]

Garantie tot de voordeur ;-)
Let ff op dat je de juiste partitie indeling gebruikt btw. Anders toch maar even een ftdi serial adaptertje bestellen. Altijd handig om te hebben
uuh.... partitie indeling? :X

Flash is wel 'goed' gegaan. alles draait nog. Maar heb er geen test menu item bij gekregen... apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
Partition scheme moet staan op minimal SPIFFS in de arduino IDE.
Flash is wel 'goed' gegaan. alles draait nog. Maar heb er geen test menu item bij gekregen... apart.
Browser refresh? Zie je in de file 02_HTML wel een menu item "test"? Anders heb je toch het verkeerde bestand gok ik.
edit: deze, https://github.com/arjenh...itho_wifi/02_HTML.ino#L35

Goede serial ttl adapter die ik eens op tindie heb besteld btw:
https://www.tindie.com/pr...ul-usb-to-serial-adapter/

[ Voor 11% gewijzigd door arjenhiemstra op 16-03-2021 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
arjenhiemstra schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 19:59:
[...]

Partition scheme moet staan op minimal SPIFFS in de arduino IDE.
aah die heb ik ingesteld indd bij board eigenschappen (y)
[...]

Browser refresh? Zie je in de file 02_HTML wel een menu item "test"? Anders heb je toch het verkeerde bestand gok ik.
yes, staat er toch echt :) ff verder testen.
Goede serial ttl adapter die ik eens op tindie heb besteld btw:
https://www.tindie.com/pr...ul-usb-to-serial-adapter/
(y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
Gebeurt hier ook regelmatig. Meestal is de truuk eerst een debug = format en dan twee keer flashen. Geen idee waarom maar het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
Ierlandfan schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 20:11:
Gebeurt hier ook regelmatig. Meestal is de truuk eerst een debug = format en dan twee keer flashen. Geen idee waarom maar het werkt.
Voor settings zou dat nog eens kunnen, voor de inhoud van de firmware zelf zou dat niet uit mogen maken (de format gaat namelijk niet over de firmware zelf heen alleen over het SPIFSS gedeelte)

[ Voor 3% gewijzigd door arjenhiemstra op 16-03-2021 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
@arjenhiemstra , heb m draaien. Volgens mij weigert hij een update als het versie nummer hetzelfde is. nog niet opgezocht in de code though.

Anyway:
- test in menu, check!
- test klik, laad niets in de main div...
- itho/test, werkt! alleen wordt niets geupdate/geladen natuurlijk. commands werken ook niet. Maar dat lijkt me logisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 20:27:
@arjenhiemstra , heb m draaien. Volgens mij weigert hij een update als het versie nummer hetzelfde is. nog niet opgezocht in de code though.
Nope, geen check op versie oid
Anyway:
- test in menu, check!
- test klik, laad niets in de main div...
- itho/test, werkt! alleen wordt niets geupdate/geladen natuurlijk. commands werken ook niet. Maar dat lijkt me logisch
klinkt nog steeds als een browser cache ding. ff een incognito pagina openen? Check anders ff vanuit je browser of de inhoud van controls.js code voor de test pagina bevat
code:
1
if (page == 'test') { $('#main').load( 'test' ); }

Als dat niet zo is dan is het toch echt een cache issue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
@arjenhiemstra Wat zou er moeten werken in de testversie die je hebt geupload qua test en wat werkt er niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
arjenhiemstra schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 20:37:
[...]

Nope, geen check op versie oid

[...]

klinkt nog steeds als een browser cache ding. ff een incognito pagina openen? Check anders ff vanuit je browser of de inhoud van controls.js code voor de test pagina bevat
code:
1
if (page == 'test') { $('#main').load( 'test' ); }

Als dat niet zo is dan is het toch echt een cache issue
|:( sorry, zo stom. Die lijn had ik niet. Dacht echt heel je code netjes doorgenomen te hebben.... thanks! Nu echt verder prullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
Ierlandfan schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 20:48:
@arjenhiemstra Wat zou er moeten werken in de testversie die je hebt geupload qua test en wat werkt er niet?
Nou praktisch niks nu, ik ben aan het prutsen met i2c code. Ik probeer de plain vanilla Espressif IDF SDK i2c functies aan de praat te krijgen zodat ik meer controle heb over ontvangst van i2c in slave mode (lukt niet met de arduino esp32 lib). Maar tot nu toe lukt het niet om uberhaupt normaal te versturen met die code (komen maar 1 of 2 bytes op de bus :()

De dump in deze branch was meer om wat code te delen met @sjorsjuhmaniac waarmee het makkelijk is om wat debug values naar een test pagina in de browser te sturen, ik gebruik dat bij het ontwikkelen regelmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
arjenhiemstra schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 19:38:
[...]

Failsafe werkt ook ;) _O- ... ik haat C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 21:20
Ik heb hem heel de tijd in de box gehad maar de aansturing via een gesoldeerde remote laten lopen.
omdat de esp niet meer in de lucht was. Ik heb hem inmiddels geupdate. maar wat ik heb is dat hij in de lucht komt maar na een aantal schakelingen ik de snelheid niet meer kan aanpassen.
ik heb hem er nu uitgehaald om te kijken of ik hem wederom kan flashen.
arjenhiemstra schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:52:
[...]

Ik heb een bordje voor RemcoXP gemaakt die aansluit op de 0-10v interface van de Buva:
[Afbeelding]

Ik heb nog geen tijd gehad om een definitieve versie daarvan te maken.

Maar een andere optie is de oplossing van Eelco, ook een heel mooi project:
https://github.com/eelcohn/ZehnderComfoair

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
Zojuist versie 2.2 beta-8 op github gezet. Dit zijn waarschijnlijk de laatste features die voor de definitieve versie worden toegevoegd. Ik hoor graag wat de ervaringen zijn en uiteraard alle andere feedback!

Wijzigingen:
Breaking: system config en remote config worden gereset na de update. Wifi instellingen blijven bewaard.
Breaking: sensor topic changed from itho/state/sensor to itho/sensor (configurable).

- Feature: 'virtual' remote functionaliteit toegevoegd. Het is nu mogelijk om via de i2c bus een remote te emuleren. Hiermee kan de itho cve altijd in medium mode gezet worden voor een add-on commando. Eindelijk een workaround voor dit issue!
- Feature: Timer duur is instelbaar
- Feature: domoticz support voor de temp/hum sensor in nieuwere itho devices (of handmatig toegevoegde alternatieve sensor)
- Feature: De CC1101 lib is voor een goed deel herschreven en kan nu werken met 3 digit remote ID's
- Feature: Er is met de nieuwe CC1101 lib (beperkt) support toegevoegd voor de externe itho RV sensor. Het 2-weg join proces werkt nog niet maar een gejoinde RV sensor kan ontvangen worden en de add-on besturen. Na een join bij de add-on kun je een leave sturen naar de itho box. De RV sensor bestuurd dan niet meer de itho box maar de add-on.

hw rev 1:
https://github.com/arjenh...rgitho-hw1-v2.2-beta8.bin

hw rev 2:
https://github.com/arjenh...rgitho-hw2-v2.2-beta8.bin

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
remcoXP schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 06:19:
Ik heb hem heel de tijd in de box gehad maar de aansturing via een gesoldeerde remote laten lopen.
omdat de esp niet meer in de lucht was. Ik heb hem inmiddels geupdate. maar wat ik heb is dat hij in de lucht komt maar na een aantal schakelingen ik de snelheid niet meer kan aanpassen.
ik heb hem er nu uitgehaald om te kijken of ik hem wederom kan flashen.

[...]
De firmware die ik toen even snel voor je in elkaar gedraaid heb op basis van de itho firmware is alweer vrij 'oud'. Ik zal eens kijken of ik de laatste verbeteringen kan verwerken in een firmware die je voor je buva add-on kan gebruilken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
arjenhiemstra schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 20:10:
Breaking: sensor topic changed from itho/state/sensor to itho/sensor (configurable).
Deze was best irritant!
- Feature: 'virtual' remote functionaliteit toegevoegd. Het is nu mogelijk om via de i2c bus een remote te emuleren. Hiermee kan de itho cve altijd in medium mode gezet worden voor een add-on commando. Eindelijk een workaround voor dit issue!
*O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 01:03:
[...]

Failsafe werkt ook ;) _O- ... ik haat C.
lol
Soms trek ik de haren uit mijn hoofd van frustratie om mij vervolgens meestal te realiseren dat het gewoon n00b onkunde is 8)7
Maar langzamerhand lukt het mij steeds beter en ga ik C meer en meer waarderen O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
Hij is configureerbaar, je kunt er dus ook gewoon weer itho/state/sensor van maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
arjenhiemstra schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 20:41:
[...]

Hij is configureerbaar, je kunt er dus ook gewoon weer itho/state/sensor van maken ;)
TBH: ik vind de benaming ook zeer irrtant.

in mqtt is state de online/offline van de node (birth and will message). Maar doet helemaal niets af aan de functionaliteit!

Heb ook mijn gh key weer terug dus ik an een pull requestje gaan voorbereiden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 20:50:
[...]

TBH: ik vind de benaming ook zeer irrtant.

in mqtt is state de online/offline van de node (birth and will message). Maar doet helemaal niets af aan de functionaliteit!
Volgens mij is er niet echt een standaard. HASS gebruikt 'status', ik zie 'stats' voorbij komen 'lwt' enz. Het is een ratjetoe maar wel heel flexibel ;) Ohja, dan heb je ook nog domoticz met zn domoticz/in en domoticz/out voor alles 8)7
Heb ook mijn gh key weer terug dus ik an een pull requestje gaan voorbereiden :)
*O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Don't get your hopes up... is alleen HA Auto Discovery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 21:13:
[...]

Don't get your hopes up... is alleen HA Auto Discovery
Helemaal top, dat is een openstaand issue waar ik nog niet aan toe gekomen ben. Much appreciated dus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
@Wimbo we hebben op GitHub een test versie (een beta van de beta... alpha?) van HA discovery. Als je tijd en zin hebt en het durft (blijft toch een beetje experimenteel) dan zou je die kunnen testen.

Tenzij je wimb0 heet... dan wist je dat al :+

[ Voor 11% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 18-03-2021 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
@arjenhiemstra de laatste beta-8. Wat moet ik nu exact doen om die virtual remote aan de gang te krijgen? eenmaling in de itho settings (next power on bv.) en dan de itho stekker eruit en stekker erin?

Kan ik de kaart booten zonder dat hij in de itho zit? Gewoon 5v en gnd aansluiten?

edit:

heb het werkend (y) virtual remote doet het nu. Ik moest wel even een reset van mijn config doen want hij bleef maar hangen op het aanmelden van de remote. Na de reset werkt het prima.

nieuwe vraag:
- is er feedback van de itho of wat de huidige speed is? of is het alleen eenrichtingsverkeer?

[ Voor 51% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 19-03-2021 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:05:
@arjenhiemstra de laatste beta-8. Wat moet ik nu exact doen om die virtual remote aan de gang te krijgen? eenmaling in de itho settings (next power on bv.) en dan de itho stekker eruit en stekker erin?
Ook voor de anderen nog even het antwoord; de itho accepteert na power on 2 minuten lang join of leave commandos. Dus inderdaad die setting zetten en de box een power cycle geven.
Kan ik de kaart booten zonder dat hij in de itho zit? Gewoon 5v en gnd aansluiten?
Zeker, 3.3 volt via de FTDI header (staat op de print welke pin het is), 5 volt kan ook maar dan moet je tussen de DC-DC converter en de LDO zitten (niet handig). De pin richting itho main print waar Vin bij staat accepteert alles tussen zeg 6.5 en 24 volt.
nieuwe vraag:
- is er feedback van de itho of wat de huidige speed is? of is het alleen eenrichtingsverkeer?
Op dit moment zit dat niet in de firmware. Ik weet ook niet of alle itho units iets terug rapporteren. De laatste generatie doet dat wel. Je kunt een commando sturen waarna de itho een antwoord stuurt waar de huidige snelheid uit te halen is. Punt is dat de itho dit terug lijkt te sturen als I2C master. De Arduino lib voor de ESP32 heeft alleen geen I2C slave support en het lukt mij nog niet om met plain vanilla Espressif IDF SDK calls dit aan de praat te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
arjenhiemstra schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 18:13:
[...]

Ook voor de anderen nog even het antwoord; de itho accepteert na power on 2 minuten lang join of leave commandos. Dus inderdaad die setting zetten en de box een power cycle geven.
Dat stond overigens ook netjes op de config pagina boven de optie maar wilde het even dubbel checken. Ik had natuurlijk een niet werkende setup gekregen dus vandaar mijn vraag ;)
[...]

Zeker, 3.3 volt via de FTDI header (staat op de print welke pin het is), 5 volt kan ook maar dan moet je tussen de DC-DC converter en de LDO zitten (niet handig). De pin richting itho main print waar Vin bij staat accepteert alles tussen zeg 6.5 en 24 volt.
Ik had met kabeltjes de gnd and Vin van de itho print aan de wifi print gekoppelt zodat ik hem kon booten zonder dat hij aan de itho hing (omdat hij niet meer wilde starten dacht ik dat het een mogelijk communicatie issue was). Dit ging helaas niet. De itho draaide toen ik de wifi aansloot op de kabels en heb ik op dat moment geen power cycle gegeven.

Anyway, ik heb hem weer op het padje gekregen. Probleem was dat ik de beta8 geflashed had (jouw release) NA onze HA discovery alpha's. iets ging er niet lekker en hij kwam niet voorbij de 'join remote'. Na een reset van de config draaide hij weer. Ik heb de logs mocht je het interessant vinden.
[...]

Op dit moment zit dat niet in de firmware. Ik weet ook niet of alle itho units iets terug rapporteren. De laatste generatie doet dat wel. Je kunt een commando sturen waarna de itho een antwoord stuurt waar de huidige snelheid uit te halen is. Punt is dat de itho dit terug lijkt te sturen als I2C master. De Arduino lib voor de ESP32 heeft alleen geen I2C slave support en het lukt mij nog niet om met plain vanilla Espressif IDF SDK calls dit aan de praat te krijgen.
Hmm ok, dit zou wel mooi zijn om een idee te krijgen wat de itho aan het doen is. Nu is het fire and forget en als iemand met de remote aan de gang is zie je het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ierlandfan
Zou dit je verder helpen?

i2c slave workaround

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
Had er al naar gekeken idd. Deze lib gebruikt een eigen verpakking van de data. Dat werkt dus helaas niet.
Het issue is dat ik precies de examples van Espressif volg voor verzenden van I2C data en dat dit niet eens werkt. Alleen het start byte of de eerste twee bytes worden verzonden zie ik met de logic analyser. Echt geen flauw idee waarom... :( 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
Geen clockstretching issue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
Geen idee, hoe herken ik die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-06 08:53

Arie

One Man Army

Zojuist een complete module bij je besteld, @arjenhiemstra. Morgen de nieuwe MV bestellen. Fijn om straks de MV te kunnen bedienen met de vaste draaiknop in de keuken, via een afstandsbediening en via Domoticz.

Not trying to pretend the enemy that I am.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
Arie schreef op zondag 21 maart 2021 @ 22:36:
Zojuist een complete module bij je besteld, @arjenhiemstra. Morgen de nieuwe MV bestellen. Fijn om straks de MV te kunnen bedienen met de vaste draaiknop in de keuken, via een afstandsbediening en via Domoticz.
Hey Arie, thanks! Ik zal em morgen direct verzenden.
Weet wel dat je de stand van die draaiknop in de keuken niet terug ziet in bijvoorbeeld domoticz. Ik kan de status daarvan (nog?) niet uitlezen namelijk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
Versie 2.2-beta9 staat op github. Hopelijk de laatste versie voor de final release.
https://github.com/arjenh...r/compiled_firmware_files

Wijzigingen:
- feat: added basis filename check on update page (check on file extension before upload)
- fix: MQTT cleanup: do not subscribe to own published topics (thanks to @sjorsjuhmaniac )
- fix: websocket disconnect during firmware update
- fix: some newer itho remotes (536-0150) were not working correctly
- fix: OTA hangs when serial debugging was enabled

En ook leuk, ik kreeg een bericht uit Tjechie of all places dat de add-on ook werkt met de Itho WTW HRU 200 ECO *O*
Blijkt dat die daar verkocht wordt onder de merknaam Elektrodesign type EHR 140 Akor BP...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZeLe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:53
@arjenhiemstra Vandaag je module binnen gekregen.. Mooi werk, dank! Eerst een kleine teleurstelling omdat het niet werkt op mijn CVE ECO 2SE (de statusled gaat niet uit), maar op de ECO RFT SE werkt het gelukkig direct en heel eenvoudig, ook het koppelen op de AB.

Verwacht je dat het in de toekomst mogelijk gaat zijn om het op de ECO 2SE werkend te krijgen? Dan bestel ik direct nog een printje! Anders gaat deze box op MP en ga ik op zoek naar een andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
MaZeLe schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 18:20:
@arjenhiemstra Vandaag je module binnen gekregen.. Mooi werk, dank! Eerst een kleine teleurstelling omdat het niet werkt op mijn CVE ECO 2SE (de statusled gaat niet uit), maar op de ECO RFT SE werkt het gelukkig direct en heel eenvoudig, ook het koppelen op de AB.

Verwacht je dat het in de toekomst mogelijk gaat zijn om het op de ECO 2SE werkend te krijgen? Dan bestel ik direct nog een printje! Anders gaat deze box op MP en ga ik op zoek naar een andere.
Sterker, het zou gewoon moeten werken. Een goede maand terug heb ik dankzij een medetweaker support voor die box kunnen toevoegen. Blijkbaar gaat er iets in mijn versie beheer niet goed want het feit dat je box het niet doet kan maar 1 ding betekenen, je hebt de oudere versie van de firmware op de attiny staan waar die support nog niet in zit. Ik moet echt even goed gaan kijken hoe dit kan want het is al de tweede keer :( :(

Je mag de module uiteraard terugsturen dan wissel ik die kosteloos om. Als je nog een extra module wil (die ik dan 100x controleer dat die de juiste firmware heeft O-) ) dan geef ik je graag korting op die bestelling! (moet je even niet via Tindie bestellen maar even een PM sturen)
Excuses voor het ongemak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZeLe
arjenhiemstra schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 19:18:
[...]

Sterker, het zou gewoon moeten werken. Een goede maand terug heb ik dankzij een medetweaker support voor die box kunnen toevoegen. Blijkbaar gaat er iets in mijn versie beheer niet goed want het feit dat je box het niet doet kan maar 1 ding betekenen, je hebt de oudere versie van de firmware op de attiny staan waar die support nog niet in zit. Ik moet echt even goed gaan kijken hoe dit kan want het is al de tweede keer :( :(

Je mag de module uiteraard terugsturen dan wissel ik die kosteloos om. Als je nog een extra module wil (die ik dan 100x controleer dat die de juiste firmware heeft O-) ) dan geef ik je graag korting op die bestelling! (moet je even niet via Tindie bestellen maar even een PM sturen)
Excuses voor het ongemak!
Bedankt voor je snelle reactie! Voor de duidelijkheid: ik heb dus twee boxen en op de RFT werkt de module dus goed! Ik kan daar ook de firmware zien en dat is versie 2.2-beta9. Dat is toch ook de meest recente versie? Of zie ik iets over het hoofd en heeft de attiny aparte firmware die niet te updaten is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
MaZeLe schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 19:47:
[...]

Bedankt voor je snelle reactie! Voor de duidelijkheid: ik heb dus twee boxen en op de RFT werkt de module dus goed! Ik kan daar ook de firmware zien en dat is versie 2.2-beta9. Dat is toch ook de meest recente versie? Of zie ik iets over het hoofd en heeft de attiny aparte firmware die niet te updaten is?
De attiny heeft inderdaad een eigen firmware die de eerste init regelt met de itho unit. Daarna neemt de ESP het over.
De attiny firmware is vrij eenvoudig te flashen, alleen heb je daar een UPDI flasher voor nodig (of een USB-Serial adapter en een 4,7kohm weerstand) die de meesten niet hebben liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZeLe
arjenhiemstra schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 20:16:
[...]

De attiny heeft inderdaad een eigen firmware die de eerste init regelt met de itho unit. Daarna neemt de ESP het over.
De attiny firmware is vrij eenvoudig te flashen, alleen heb je daar een UPDI flasher voor nodig (of een USB-Serial adapter en een 4,7kohm weerstand) die de meesten niet hebben liggen
A nee, zo technisch ben ik niet, haha! Ik stuur je een PM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:47
Ik ben er eindelijk aan toe gekomen om de unit te installeren in mijn DemandFlow/QualityFlow systeem. De unit zit dus op de 2x4 pin header in het blauwe kastje, en die stuurt via I2C (denk ik) de HRU fan aan. De pinlayout lijkt te kloppen, want de unit start op en kan ik configureren. Maar daar blijft het bij, ik krijg deze fout:

Itho I2C connection status: init failed - please power cycle the itho unit -

Kan ik iets aanpassen zodat we meer debug logging krijgen wat er precies mis gaat? Ik verwachtte al niet dat dit direct zou werken, maar blijft wel een leuk experiment.
Ik draai de laatste 2.2-beta9 firmware.

Dit is de logfile, kan ik m nog op debug level zetten ofzo, zodat er meer info komt?
46785 N: Reboot requested
3485 N: System boot, last reset reason: 3
3506 N: Webserver: started
3523 N: mDNS: started
3539 N: Hostname: nrg-itho-85d4
3556 N: Setup: done
3403 N: System boot, last reset reason: 1
3424 N: Webserver: started
3441 N: mDNS: started
3457 N: Hostname: nrg-itho-85d4
3475 N: Setup: done
294400 N: Reboot requested
6289 N: System boot, last reset reason: 3
6305 N: WiFi: connection successful
6321 N: WiFi info:
<br>2021-04-02 15:27:44 N: Mode:STA
<br>2021-04-02 15:27:44 N: Status:3
<br>2021-04-02 15:27:44 N: IP:192.168.178.228
<br>2021-04-02 15:27:44 N: Webserver: started
<br>2021-04-02 15:27:44 N: mDNS: started
<br>2021-04-02 15:27:44 N: Hostname: nrg-itho-85d4
<br>2021-04-02 15:27:44 N: Setup: done
<br>2021-04-02 15:40:50 N: Reboot requested
2021-04-02 15:41:06 N: System boot, last reset reason: SW_RESET
2021-04-02 15:41:06 N: HW rev: 2, FW ver.: 2.2-beta9
2021-04-02 15:41:06 N: Config version mismatch, resetting config...
2021-04-02 15:41:09 N: System boot, last reset reason: SW_RESET
2021-04-02 15:41:09 N: HW rev: 2, FW ver.: 2.2-beta9
2021-04-02 15:41:10 N: WiFi: connection successful
2021-04-02 15:41:10 N: WiFi info:
2021-04-02 15:41:10 N: Mode:STA
2021-04-02 15:41:10 N: Status:3
2021-04-02 15:41:10 N: IP:192.168.178.228
2021-04-02 15:41:10 N: Setup: Virtual remote ID: 88,133,212
2021-04-02 15:41:10 N: Webserver: started
2021-04-02 15:41:10 N: mDNS: started
2021-04-02 15:41:10 N: Hostname: nrg-itho-85d4
2021-04-02 15:41:10 N: Setup: done
2021-04-02 15:42:08 N: Reboot requested
2021-04-02 15:42:10 N: System boot, last reset reason: SDIO_RESET
2021-04-02 15:42:10 N: HW rev: 2, FW ver.: 2.2-beta9
2021-04-02 15:42:11 N: WiFi: connection successful
2021-04-02 15:42:11 N: WiFi info:
2021-04-02 15:42:11 N: Mode:STA
2021-04-02 15:42:11 N: Status:3
2021-04-02 15:42:11 N: IP:192.168.178.228
2021-04-02 15:42:11 N: Setup: Virtual remote ID: 88,133,212
2021-04-02 15:42:11 N: Webserver: started
2021-04-02 15:42:12 N: Setup: init of CC1101 RF module successful
2021-04-02 15:42:12 N: mDNS: started
2021-04-02 15:42:12 N: Failed to deserialize remotes config json
2021-04-02 15:42:12 N: Hostname: nrg-itho-85d4
2021-04-02 15:42:12 N: Setup: done
2158 N: System boot, last reset reason: POWERON_RESET
2176 N: HW rev: 2, FW ver.: 2.2-beta9
3241 N: WiFi: connection successful
3260 N: WiFi info:
3279 N: Mode:STA
3298 N: Status:3
3317 N: IP:192.168.178.228
3337 N: Setup: Virtual remote ID: 88,133,212
3364 N: Webserver: started
3384 N: Setup: init of CC1101 RF module successful
3424 N: mDNS: started
3443 N: Hostname: nrg-itho-85d4
3463 N: Setup: done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
fishman schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 18:11:
Ik ben er eindelijk aan toe gekomen om de unit te installeren in mijn DemandFlow/QualityFlow systeem. De unit zit dus op de 2x4 pin header in het blauwe kastje, en die stuurt via I2C (denk ik) de HRU fan aan. De pinlayout lijkt te kloppen, want de unit start op en kan ik configureren. Maar daar blijft het bij, ik krijg deze fout:

Itho I2C connection status: init failed - please power cycle the itho unit -

Kan ik iets aanpassen zodat we meer debug logging krijgen wat er precies mis gaat? Ik verwachtte al niet dat dit direct zou werken, maar blijft wel een leuk experiment.
Ik draai de laatste 2.2-beta9 firmware.

Dit is de logfile, kan ik m nog op debug level zetten ofzo, zodat er meer info komt?

[...]
Welk type itho is dat? De HRU350 WTW?
Het zou best kunnen dat itho daar het protocol voor de PWM modele niet in heeft ingebouwd.

Of de communicatie op de bus werkt zou je nog kunnen testen door virtual remote commando's te sturen. Even binnen twee minuten na aanzetten van de itho een join commando vanaf de add-on versturen (dit kan automatisch onder instellen bij virtual remote of via de debug pagine).
Daarna kun je via de debug pagina remote commando's vesturen. Als dat wel werkt dan is de communicatie iig in orde maar is er geen ondersteuning voor het PWM deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-09 06:40
arjenhiemstra schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 11:46:
[...]

Ik weet van een eerdere post dat de 2x4 pin interface wel aanwezig is maar geen idee of de add-on werkt. Ik heb wel de CO2 module geinstalleerd gezien en die heeft dezelfde interface, maar ik heb geen idee of er ondersteuning voor de PWM module in de demandflow zit (daar is deze add-on op gebaseerd / mee compatible)
Waarschijnlijk is het demand flow systeem qua sturing ingewikkelder. Proberen kan kan altijd natuurlijk.
Ik ben verder! Heb inmiddels openhab draaien. Kan een boardje aansturen via MQTT. en koppeling met HomeKit. Was/ben nog een beginner, maar de lockdown heeft gezorgd voor een steile leercurve over generiek dingen aansturen via MTQQ/Openhab.. Stiekem hoop ik dat ik snel naar de Itho kan gaan kijken. Vanmorgen even een foto gemaakt van mijn controle unit. De 2x4 pin interface is inderdaad aanwezig. toch?

Hoe lastig gaat dit worden om aan te sturen? Ik heb in de handleiding gekeken en je kan per ruimte een aparte afstandsbediening koppelen. Ik verwacht/hoop dat ik exact hetzelfde kan doen als jullie, echter de ruimte moet aangeven/configureren. Stel als dit zo is.. hoe kan ik dit configureren? moet ik dan in C gaan klussen of is er een andere methode?

Ik zou het iig wel willen proberen, tenzij ik hardcore in C o.i.d. moet gaan klussen. Views/tips voor deze casus zijn welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ro_P1xwF53PhkdJK3D3Q8PsxMo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mXYVxTQGG2q6C3QwpQu70x5F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9EJZCmJoKe10JLAY09O2x792JXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pxr7z3IMABMjSiabJ6fbCBxs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
Voor zover ik kan zien heb jij ook een “losse” co2 sensor. Dat is het linker printje waar het ledje op zit en de kabel als het goed is naar je ventilatie box gaat. Dat printje zit op de aansluiting die je nodig hebt. Altijd ff checken met een multimeter

[ Voor 21% gewijzigd door muppet99 op 03-04-2021 14:03 ]

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
muppet99 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 14:01:
Voor zover ik kan zien heb jij ook een “losse” co2 sensor. Dat is het linker printje waar het ledje op zit en de kabel als het goed is naar je ventilatie box gaat. Dat printje zit op de aansluiting die je nodig hebt. Altijd ff checken met een multimeter
Scherp, ik dacht dat ik die andere pinnen moest hebben. Maar na jouw post tel ik er 5. oef, dan moet ik die Co2 sensor eraf halen om dit werkend te krijgen. kabel gaat inderdaad naar de ventilatiebox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
Is goed te doen. Alles even stroomloos maken, met een klein puntbektangetje de plastic clipjes een beetje bij elkaar knijpen en het co2 bordjes is los. Dan de WiFi module erop. Verder kan je de print gewoon los laten hangen, is namelijk gevoed vanuit de controle unit.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:47
Ik heb de module van Arjen op deze plek aangesloten:"
Hij krijgt dan wel voeding. Ik heb de CO2 sensor dus gewoon laten zitten.
Ik ga vanavond even testen of de opmerking van Arjen 2 post hierboven nog wat verschil maakt, want I2C werkt nog niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSTgJkqyVREU5rD_ipKotQqOLMg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pxQI5g9jPAvlKUNDAqGa7iN7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
fishman schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:39:
Ik heb de module van Arjen op deze plek aangesloten:"
Hij krijgt dan wel voeding. Ik heb de CO2 sensor dus gewoon laten zitten.
Ik ga vanavond even testen of de opmerking van Arjen 2 post hierboven nog wat verschil maakt, want I2C werkt nog niet.

[Afbeelding]
Waar ik nog wel nieuwsgierig naar ben is of de RF module rechts ook goed werkt als je die op de plek links zet (waar je nu dus de wifi add-on geplaatst hebt)
In de itho box zonder ingebouwde RF zit namelijk ook een dergelijke module en op dit plek werkt de wifi add-on prima. Dat zal dus hier ook zo moeten zijn. Qua I2C aansluitingen zit je dan sowieso goed. Of het I2C PWM protocol werkt hangt van de itho firmware af.

edit: het lijkt ook alsof de 2x4 pinnen aan de linkerkant gekoppeld zijn aan de processor daar. Zit onder die andere bordjes nog een andere chip die daar op lijkt? Kan best dan ze er meerdere hebben met elk hun eigen firmware.
Ik zou als eerste de RF module eruit halen en de wifi add-on op die plek zetten, grootste kans dat het werkt.

[ Voor 14% gewijzigd door arjenhiemstra op 03-04-2021 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie

Arie

One Man Army

Gisteren onze nieuwe CVE-S HP opgehangen en voorzien van de WiFi add-on. Ook de humidity sensor omgewisseld en de afstandsbediening gekoppeld aan de add-on. Daarna de WiFi add-on toevoegd in Domoticz en ik kan nu via de web interface van Domoticz de mechanische ventilatie harder en zachter zetten. Vervolgens de mechanische ventilatie toevoegd aan Homebridge. Hier wordt de ingestelde stand netjes weergegeven en als ik het schuifje op en neer beweeg, dan zie ik dat ook in Domoticz gebeuren, maar de mechanische ventilatie gaat dan niet harder en zachter... Iemand een idee wat ik fout doe? Kan iemand mij alsjeblieft ook uitleggen hoe ik de waarden van de humidity sensor in Domoticz krijg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
Arie schreef op zondag 4 april 2021 @ 00:48:
Gisteren onze nieuwe CVE-S HP opgehangen en voorzien van de WiFi add-on. Ook de humidity sensor omgewisseld en de afstandsbediening gekoppeld aan de add-on. Daarna de WiFi add-on toevoegd in Domoticz en ik kan nu via de web interface van Domoticz de mechanische ventilatie harder en zachter zetten. Vervolgens de mechanische ventilatie toevoegd aan Homebridge. Hier wordt de ingestelde stand netjes weergegeven en als ik het schuifje op en neer beweeg, dan zie ik dat ook in Domoticz gebeuren, maar de mechanische ventilatie gaat dan niet harder en zachter... Iemand een idee wat ik fout doe? Kan iemand mij alsjeblieft ook uitleggen hoe ik de waarden van de humidity sensor in Domoticz krijg?
Werkt de het aanpassen van de snelheid wel via de webinterface van de add-on?
edit: wss wel zo te lezen, las niet goed

wat betreft de humidity sensor:
In domoticz maak je eerste een virtual switch aan (net zoals je voor een dimmer / fan doet, zie topic start post) en daarna maak je een virtual sensor aan met type "temp+hum". Het IDX nummer van deze virtual sensor vul je in op de webpagina van de add-on

[ Voor 3% gewijzigd door arjenhiemstra op 04-04-2021 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie

Arie

One Man Army

arjenhiemstra schreef op zondag 4 april 2021 @ 01:12:
[...]

Werkt de het aanpassen van de snelheid wel via de webinterface van de add-on?
edit: wss wel zo te lezen, las niet goed

wat betreft de humidity sensor:
In domoticz maak je eerste een virtual switch aan (net zoals je voor een dimmer / fan doet, zie topic start post) en daarna maak je een virtual sensor aan met type "temp+hum". Het IDX nummer van deze virtual sensor vul je in op de webpagina van de add-on
D'oh! Dat was niet zo slim van me. Op de eerste pagina van dit topic stond het niet en ik heb gewoon niet verder gekeken dan mijn neus lang is. |:( Hoe vaak zou de sensor de status moeten terugkoppelen? Hieronder de laatste status, maar die is van uren geleden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHDqC0VwQ1waStwkW1ILSyuEnPk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mJhLTDH1TpRyQuGUsUoAqH32.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivB5np4twaML8eUUtZIJ-Vv5PKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xKEBWvZgyYAhg3mFOuxDGwH5.jpg?f=fotoalbum_large

Heb jij een idee hoe het kan dat ik via Homebridge wel het schuifje van de dimmer in Domoticz kan bewegen, maar dat dit dan niet bij de add-on aan lijkt te komen, terwijl als ik het schuifje gewoon rechtstreeks in Domoticz beweeg, dat het dan wel werkt?

[ Voor 30% gewijzigd door Arie op 04-04-2021 14:02 . Reden: Toevoegen screenshots ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
Arie schreef op zondag 4 april 2021 @ 10:49:
[...]

Hoe vaak zou de sensor de status moeten terugkoppelen? Hieronder de laatste status, maar die is van uren geleden.
elke 5 seconden, je zou dit ook in de log van domoticz moeten kunnen zien.
Heb jij een idee hoe het kan dat ik via Homebridge wel het schuifje van de dimmer in Domoticz kan bewegen, maar dat dit dan niet bij de add-on aan lijkt te komen, terwijl als ik het schuifje gewoon rechtstreeks in Domoticz beweeg, dat het dan wel werkt?
eerlijk gezegd geen idee, zou het zo kunnen zijn dat als homebridge domoticz 'aanstuurt' dat dit niet geupdatet wordt via MQTT door domoticz?

[ Voor 5% gewijzigd door arjenhiemstra op 04-04-2021 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
arjenhiemstra schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 18:27:
[...]
Ik zou als eerste de RF module eruit halen en de wifi add-on op die plek zetten, grootste kans dat het werkt.
Ik denk dat deze regelunit met RF ook naar de motor communiceert, i.t.t dat ik eerst dacht loopt er geen kabel van deze regelunit naar de motor. Dus als ik deze RF module eraf haal, dan ben ik bang dat er geen communicatie mogelijk is tussen de regel unit en de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
konehead schreef op zondag 4 april 2021 @ 21:32:
[...]

Ik denk dat deze regelunit met RF ook naar de motor communiceert, i.t.t dat ik eerst dacht loopt er geen kabel van deze regelunit naar de motor. Dus als ik deze RF module eraf haal, dan ben ik bang dat er geen communicatie mogelijk is tussen de regel unit en de motor.
Ah, dat zou kunnen inderdaad!
Dat moet het co2 sensor bordje er maar aan geloven zou ik zeggen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
arjenhiemstra schreef op zondag 4 april 2021 @ 21:41:
[...]

Ah, dat zou kunnen inderdaad!
Dat moet het co2 sensor bordje er maar aan geloven zou ik zeggen ;-)
Ben er ook bang voor. Oef, dat is wel jammer. Toen ik pre-corona nog visite thuis had, ging the ITHO automatisch aan als het CO2 gehalte opliep. Zelfde in slaapkamer. Dus die CO2 meter die checkt de waardes per ruimte en stuurt de box en de kleppen per ruimte aan. Aan de andere kant; als ik hiervoor terugkrijg dat ik dit per ruimte zelf kan sturen, dan ben ik ook blij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
konehead schreef op zondag 4 april 2021 @ 21:49:
[...]

Ben er ook bang voor. Oef, dat is wel jammer. Toen ik pre-corona nog visite thuis had, ging the ITHO automatisch aan als het CO2 gehalte opliep. Zelfde in slaapkamer. Dus die CO2 meter die checkt de waardes per ruimte en stuurt de box en de kleppen per ruimte aan. Aan de andere kant; als ik hiervoor terugkrijg dat ik dit per ruimte zelf kan sturen, dan ben ik ook blij!
Ik bedoelde eigenlijk met name om te testen, daarna zijn er misschien nog andere mogelijkheden
Pagina: 1 ... 5 ... 63 Laatste