Check! Ik wil het gaan proberen, check je PBarjenhiemstra schreef op zondag 4 april 2021 @ 22:29:
[...]
Ik bedoelde eigenlijk met name om te testen, daarna zijn er misschien nog andere mogelijkheden
@konehead ben je al wat verder?
Ik heb het CO2 printje eraf gehaald en de wifi module op die pin header geprikt, maar ik blijf dezelfde foutmelding krijgen:
Itho I2C connection status: init failed - please power cycle the itho unit -
Volgens mij ondersteund dit blauwe kastje twee CO2 sensors, dus die vrije 2x4 pin header zou volgens mij dezelfde aansturing moeten hebben.
Dit is een foto zonder de CO2 sensor, weet niet of je daaraan nog wat kan afleiden qua pin-en print layout.
:strip_exif()/f/image/dj1DKSgdqU3fq7owHRUPkSCt.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou nog kunnen kijken wat er gebeurd als ik de RF print eraf haal en daar de wifi module plaats, of ik dan in ieder geval I2C connectie krijg. Maar het klopt inderdaad wat @konehead zegt, via die RF module wordt de HRU fan aangestuurd, dus als ik die weghaal valt die communicatie weg.
Ik heb het CO2 printje eraf gehaald en de wifi module op die pin header geprikt, maar ik blijf dezelfde foutmelding krijgen:
Volgens mij ondersteund dit blauwe kastje twee CO2 sensors, dus die vrije 2x4 pin header zou volgens mij dezelfde aansturing moeten hebben.
Dit is een foto zonder de CO2 sensor, weet niet of je daaraan nog wat kan afleiden qua pin-en print layout.
:strip_exif()/f/image/dj1DKSgdqU3fq7owHRUPkSCt.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou nog kunnen kijken wat er gebeurd als ik de RF print eraf haal en daar de wifi module plaats, of ik dan in ieder geval I2C connectie krijg. Maar het klopt inderdaad wat @konehead zegt, via die RF module wordt de HRU fan aangestuurd, dus als ik die weghaal valt die communicatie weg.
Dat is wel een lekker duidelijke foto, thx! Ik weet het niet helemaal zeker maar begin te vermoeden dat het niet veel uit gaat maken. Ik heb op de foto even in witte cirkels aangegeven welke printsporen de I2C lijnen lijken te zijn. Zoals het eruit ziet zijn die allemaal met elkaar verbonden (je zou dit met een multimeter in diode stand kunnen testen). Dan maakt het dus niet uit op welke aansluiting de add-on komt. Ik verwacht ook nog wat onderdelen voor level shifting op de itho PCB maar die zie ik niet (dus die zullen onder de rf print zitten vermoed ik)fishman schreef op maandag 5 april 2021 @ 13:26:
[Afbeelding]
/f/image/jHgWH1YcKGycOw2cIbGb3t9T.png?f=fotoalbum_large)
overigens, " init failed" betekent met name dat de attiny geen comms heeft kunnen starten met de itho. Dat is een belangrijke indicator dat de PWM mode niet gaat werken. Dat wil niet zeggen dat er geen I2C communicatie mogelijk is. De virtual remote optie zou wel moeten werken verwacht ik (en een goede test) die verstuurd op de I2C bus dezelfde commandos als de RF print.
Ik heb de RF print verwijderd en nog even een foto gemaakt. Lijkt erop dat alle printsporen van de drie 2x4 pin headers inderdaad met elkaar verbonden zijn:
:strip_exif()/f/image/DVszAh1et9KzRqEItwHhiU4V.jpg?f=fotoalbum_large)
De wifi module hierop geplaatst geeft nog steeds hetzelfde resultaat helaas.
Ik heb de 'join' geprobeerd, maar daarna kon ik de ventilator niet aansturen. Maar omdat zowel het blauwe kastje als de HRU fan een RF module bevatten weet ik niet welk apparaat hij gejoined heeft. Ik had ze beiden stroomloos gemaakt.
Zal later vandaag nog even testen met alleen de HRU fan stroomloos maken, zodat ik zeker weet dat ie die joined.
:strip_exif()/f/image/DVszAh1et9KzRqEItwHhiU4V.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb de 'join' geprobeerd, maar daarna kon ik de ventilator niet aansturen. Maar omdat zowel het blauwe kastje als de HRU fan een RF module bevatten weet ik niet welk apparaat hij gejoined heeft. Ik had ze beiden stroomloos gemaakt.
Zal later vandaag nog even testen met alleen de HRU fan stroomloos maken, zodat ik zeker weet dat ie die joined.
Die join van de virtual remote gaat dus helemaal niet via RF maar puur op de I2C bus. In principe zal die dus altijd plaats vinden op de processor waar de add-on op zit (de demand flow module dan dus). De demandflow zal de commandos dan weer via de officiele RF print moeten versturen naar de itho.fishman schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:07:
Ik heb de RF print verwijderd en nog even een foto gemaakt. Lijkt erop dat alle printsporen van de drie 2x4 pin headers inderdaad met elkaar verbonden zijn:
[Afbeelding]
@fishman: Ik heb zojuist de Co2 module én de RF moduler eraf gehaald. Wij hebben exact hetzelfde 'moederboard' qua regelunit. Had Arjen een PB'tje gestuurd met detailfoto's, en kwam er daarna achter dat jij ze in het draadje had gezetfishman schreef op maandag 5 april 2021 @ 13:26:
[Afbeelding]
Mijn generieke wensen zijn, om in homekit het volgende te kunnen:
1) Ventilatie aan en uit zetten/snelheid te regelen + zien hoe het systeem draait [Must have]
2) Ventilatie per ruimte aan/uit zetten [Would/must have]
3) Functies van afstandbediening via homekit of webpage gebruiken, bijvoorbeeld 'kookstand] => Nice to have
Mijn motor is de CVE ECO RFT HE, ik zou hier ook de WIFI module op kunnen plaatsen, echter dan ga ik nooit de afzuiging per ruimte kunnen sturen.
Dit is het totaaloverzicht:
:strip_exif()/f/image/I08cg2OCu8SAkOdJnpIgIEJK.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij regelt die blauwe unit ook kleppen. Als dat zo is, heeft het geen zin om alleen de motor aan te sturen. Dan ga je alleen de onderdruk verhogen in de kamers waar je op dat moment al afzuigt.
Carpe Diem
Tada!arjenhiemstra schreef op zondag 4 april 2021 @ 15:05:
[...]
elke 5 seconden, je zou dit ook in de log van domoticz moeten kunnen zien.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fnBgbKSwfCpxM3b0QaLO2iFN.jpg?f=user_large)
Het was eerst niet te zien in de log, maar na een herstart van de add-on werkte het.
Dat klinkt waarschijnlijk... maar hoe los ik dat op, weet je dat misschien?arjenhiemstra schreef op zondag 4 april 2021 @ 15:05:
[...]
eerlijk gezegd geen idee, zou het zo kunnen zijn dat als homebridge domoticz 'aanstuurt' dat dit niet geupdatet wordt via MQTT door domoticz?
Ik kan nu de snelheid via de web interface van de add-on aanpassen. Dat zie ik dan terug in Domoticz en via Homebridge.
Ik kan de snelheid via Domoticz aanpassen. Dat zie ik dan ook terug in de add-on en via Homebridge.
Ik kan de snelheid wel aanpassen via Homebridge, maar dan gebeurt er in tegenstelling tot de vorige twee methoden niets met de snelheid. Ik zie het vervolgens wel terug in Domoticz, maar niet in de add-on.
Not trying to pretend the enemy that I am.
Dat is waar, niet aangedachtmuppet99 schreef op maandag 5 april 2021 @ 20:57:
Volgens mij regelt die blauwe unit ook kleppen. Als dat zo is, heeft het geen zin om alleen de motor aan te sturen. Dan ga je alleen de onderdruk verhogen in de kamers waar je op dat moment al afzuigt.
Sinds een paar weken de module van arjen draaien, maar hij verliest steeds zijn WiFi. Is niet meer oproepbaar via ip, maar komt na herstart (ptp) wel op hetzelfde ip-adres terug... De volgende dag is hij echter weer weg. Wat doe ik verkeerd?
Tweakywhs schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:43:
Sinds een paar weken de module van arjen draaien, maar hij verliest steeds zijn WiFi. Is niet meer oproepbaar via ip, maar komt na herstart (ptp) wel op hetzelfde ip-adres terug... De volgende dag is hij echter weer weg. Wat doe ik verkeerd?
Al een tijdje geleden dat ik wifi issues voorbij heb zien komen, eens kijken of we iets kunnen vinden.plaspvd schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:00:
Ik ondervind precies dezelfde problemen als Tweakywhs. Draai met een eco-s met vochtsensor.
Zou je een issue willen aanmaken op github en iig de volgende info willen vermelden?
Issue beschrijving:
Firmware version:
Hardware revision:
Type nr itho [op sticker a/d buitenkant]:
CC1101 RF module [ja/nee]:
Access Point [merk, type]:
Indien relevante info in de log graag deze toevoegen.
[ Voor 11% gewijzigd door arjenhiemstra op 07-04-2021 23:34 ]
@arjenhiemstra Hmm. Ik had me een tijd geleden aangemeld voor e-mailnotificatie voor als er weer stock was. Nooit een e-mail ontvangen! Ook niet in spam. Misschien handig om in toekomst te testen, mocht je het weer nodig hebben.
Hoe dan ook. Besteld nu. Ben benieuwd!
Overigens heb ik ook een eco-s met vochtsensor. Spannend of ik bovenstaande problemen ook ga ervaren
Overigens heb ik ook een eco-s met vochtsensor. Spannend of ik bovenstaande problemen ook ga ervaren
[ Voor 16% gewijzigd door sOid op 10-04-2021 16:39 ]
Allereerst bedankt voor je bestelling! Ik zorg dat het zsm je kant op komt.sOid schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:38:
@arjenhiemstra Hmm. Ik had me een tijd geleden aangemeld voor e-mailnotificatie voor als er weer stock was. Nooit een e-mail ontvangen! Ook niet in spam. Misschien handig om in toekomst te testen, mocht je het weer nodig hebben.
vwb de notificatie, heb je dat via de tindie store gedaan? Als dat zo is dan zou je de aanmelding terug moeten kunnen vinden onder je profiel -> My Wishlist -> My Waitlist
Geen haast hoor!arjenhiemstra schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:10:
[...]
Allereerst bedankt voor je bestelling! Ik zorg dat het zsm je kant op komt.
vwb de notificatie, heb je dat via de tindie store gedaan? Als dat zo is dan zou je de aanmelding terug moeten kunnen vinden onder je profiel -> My Wishlist -> My Waitlist
Ja via Tindie. Maar ik heb nooit een account aangemaakt, terwijl ik zeker weet dat ik me wel heb aangemeld voor mail-update.
Hmmm.....
@arjenhiemstra Gisteravond laat realiseerde ik me dat de Itho box nog op maximale snelheid draaide (waarschijnlijk via 1 van de aan de WIFI addon gekoppelde afstandsbedieningen). Ik wilde hem met een afstandsbediening op "medium" zetten maar hij reageerde niet. Vervolgens via WIFI gekeken, maar ook hier reageert de addon ook helemaal niet meer.
Een powerflip van de Itho box mag helaas niet baten. Gelukkig gaat deze nu wel weer vanzelf naar de middelste stand, maar er is nog altijd via geen enkel kanaal communicatie mogelijk met de module.
Hardware versie 2, Firmware nog op 2.1
Ik moet de module nog even uit de Itho box vissen (dat is wat bewerkelijk omdat er voor het knieschot waar de box achter zit allemaal spullen staan
.
Heb jij enig idee wat er (in theorie) aan de hand zou kunnen zijn? En is er een manier dat ik het ding buiten de Itho om van spanning kan voorzien / eventueel flashen indien nodig? De header rechtsboven op https://raw.githubusercon...aster/images/hw_rev_2.png , is dat die interface?
Ik heb nog wel een " USB to TTL" interface liggen, met 3.3V, RST, TXD, RXD, GND en +5V aansluitingen (in het verleden gebruikt om een TP-Link WR1043ND te flashen als dat via IP niet meer kon )
@arjenhiemstra Gisteravond laat realiseerde ik me dat de Itho box nog op maximale snelheid draaide (waarschijnlijk via 1 van de aan de WIFI addon gekoppelde afstandsbedieningen). Ik wilde hem met een afstandsbediening op "medium" zetten maar hij reageerde niet. Vervolgens via WIFI gekeken, maar ook hier reageert de addon ook helemaal niet meer.
Een powerflip van de Itho box mag helaas niet baten. Gelukkig gaat deze nu wel weer vanzelf naar de middelste stand, maar er is nog altijd via geen enkel kanaal communicatie mogelijk met de module.
Ik moet de module nog even uit de Itho box vissen (dat is wat bewerkelijk omdat er voor het knieschot waar de box achter zit allemaal spullen staan
Heb jij enig idee wat er (in theorie) aan de hand zou kunnen zijn? En is er een manier dat ik het ding buiten de Itho om van spanning kan voorzien / eventueel flashen indien nodig? De header rechtsboven op https://raw.githubusercon...aster/images/hw_rev_2.png , is dat die interface?
Ik heb nog wel een " USB to TTL" interface liggen, met 3.3V, RST, TXD, RXD, GND en +5V aansluitingen (in het verleden gebruikt om een TP-Link WR1043ND te flashen als dat via IP niet meer kon )
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Ik zou zo niet weten wat er aan de hand kan zijn. Module kan kapot zijn maar wellicht ook iets anders.eymey schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:21:
Hmmm.....
Ik moet de module nog even uit de Itho box vissen (dat is wat bewerkelijk omdat er voor het knieschot waar de box achter zit allemaal spullen staan.
De USB naar TTL interface kun je inderdaad gebruiken, die gebruik ik zelf ook om de modules te flashen.
Je kunt de module daarmee sowieso van stroom voorzien en de failsafe optie gebruiken (mits de module aan gaat uiteraard). Ik zou dan direct even naar de laatste firmware (rc2) flashen en via de debug pagina een format doen en de setup opnieuw starten.
Mocht dit het niet oplossen dan hoor ik dat graag!
Thanksarjenhiemstra schreef op woensdag 14 april 2021 @ 23:20:
[...]
Ik zou zo niet weten wat er aan de hand kan zijn. Module kan kapot zijn maar wellicht ook iets anders.
De USB naar TTL interface kun je inderdaad gebruiken, die gebruik ik zelf ook om de modules te flashen.
Je kunt de module daarmee sowieso van stroom voorzien en de failsafe optie gebruiken (mits de module aan gaat uiteraard). Ik zou dan direct even naar de laatste firmware (rc2) flashen en via de debug pagina een format doen en de setup opnieuw starten.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Er is een itho service tool (hardware/software combi) waarmee de demandflow unit uitgelezen kan worden (status per klep etc.) en ingesteld kan worden. De basis commandos staan op github https://github.com/rustyx/itho-esp en op het circuitsonline forum https://www.circuitsonline.net/forum/view/65868/last is iemand die de service tool blijkbaar aangeschaft heeft en met de software aan het knutselen is. Mogelijkheden dus maar nog wel een hoop uitzoekwerk!fishman schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:07:
[Afbeelding]
Ik ga nu iig verder met het proberen ombouwen van de ESP32 I2C functies zodat er commandos naar de i2c bus gestuurd en uitgelezen kunnen worden. Ik heb een paar printjes laten maken waarmee het mogelijk moet zijn een i2c sniffer makkelijk te implementeren gebruikmakend van de 2x4 pin interface.
Ik heb eindelijk de i2c issues kunnen fixen waardoor het mogelijk is de meer low level functies te kunnen gebruiken om dit mogelijk te maken, keep you posted.
Ik heb een test versie online gezet waarin het mogelijk is op de i2c bus een aantal queries te sturen zoals uit de lib van rustyx. Ik kan nog niet helemaal plaatsen wat ik terug zie maar het lijkt erop dat in ieder gavel de ventilatiesnelheid uit te lezen is. Knoppen zijn te vinden op de debug pagina. Ben benieuwd wat er bij andere te zien is. Waarschijnlijk moet hiermee een hoop uit te lezen zijn voor die een HRU 300/350 ed. hebben.
Ik heb het alleen nog maar werkend gekregen voor hardware revisie 2 helaas. Work in progress...
firmware file:
https://github.com/arjenh...githo-hw2-v2.3-alpha1.bin
Ik heb het alleen nog maar werkend gekregen voor hardware revisie 2 helaas. Work in progress...
firmware file:
https://github.com/arjenh...githo-hw2-v2.3-alpha1.bin
Goed.... Het lijkt erop dat de module het weer doet!arjenhiemstra schreef op woensdag 14 april 2021 @ 23:20:
[...]
Ik zou zo niet weten wat er aan de hand kan zijn. Module kan kapot zijn maar wellicht ook iets anders.
Ik heb hem met 3,3V, Ground, RX en TX aan de USB-TTL interface gehangen. Gek genoeg kwam, tot mijn verrassing, de module toen gewoon weer online op WIFI, met de web interface ook bereikbaar.
Echter, als ik naar de "debug" pagina probeerde te gaan, of om rc2 te flashen, dan kwam het ding in een soort ' loop' waarbij het WIFI lampje steeds heel snel knippert. Op de seriele interface kreeg ik het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| Brownout detector was triggered ets Jul 29 2019 12:21:46 rst:0xc (SW_CPU_RESET),boot:0x17 (SPI_FAST_FLASH_BOOT) configsip: 0, SPIWP:0xee clk_drv:0x00,q_drv:0x00,d_drv:0x00,cs0_drv:0x00,hd_drv:0x00,wp_drv:0x00 mode:DIO, clock div:1 load:0x3fff0018,len:4 load:0x3fff001c,len:1216 ho 0 tail 12 room 4 load:0x40078000,len:9720 ho 0 tail 12 room 4 load:0x40080400,len:6352 entry 0x400806b8 |
Jumperkabeltjes tussen TTL en de ESP nog een keer gecontroleerd, USB-TTL interface naar een USB hub met actieve voeding, en de 'loop' was verdwenen. Toen kon ik ook de flash van de rc2 firmware voltooien. Debug pagina wilde echter nog steeds niet werken.....
Ik heb de module toen weer in op het moederbord van de Itho terug geplaatst en..... Hij kwam weer op! Zette ook netjes weer de Itho naar de "star/fallback speed" . Echter, na een tel of wat zag ik het wifi lampje weer knipperen: ESP herstartte zichzelf weer. En dat bleef zich zo herhalen. Ik had steeds een seconde of 20-30 kans om iets in de web interface te doen. Debug pagina was nog steeds niet te bereiken.
Wifi module weer van de Itho af en weer aan de TTL. Toen heb ik een call naar api.html?debug=format gedaan. Daarna de module weer via de fallback AP-modus opnieuw ingesteld. Vanaf toen kon ik ook weer iets te zien krijgen op de debug pagin!
Al met al lijkt de WIFI module het nu dus weer te doen, ook in de Itho
Dat zie ik vaker bij USB-TTL adapters, die leveren dan niet voldoende vermogen voor de module, zeker niet als er veel flash writes plaats vinden.
Ik heb zelf TTL adapters die extra stroom kunnen leveren en zelf 1 gemaakt met een extra USB power aansluiting.
Toch vaag als ik je verhaal zo lees, ik kan het niet logisch verklaren maar fijn dat de module het weer doet!Al met al lijkt de WIFI module het nu dus weer te doen, ook in de Itho
Hmmm... Misschien toch wat te vroeg gejuicht. Met de module in de Itho heb ik wat dingen kunnen doen (paar keer snelheid veranderd, debug pagina bekeken). Daarna werd de module wederom onbereikbaar, ook na power flip van de Itho.arjenhiemstra schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 20:31:
[...]
Dat zie ik vaker bij USB-TTL adapters, die leveren dan niet voldoende vermogen voor de module, zeker niet als er veel flash writes plaats vinden.
Ik heb zelf TTL adapters die extra stroom kunnen leveren en zelf 1 gemaakt met een extra USB power aansluiting.
[...]
Toch vaag als ik je verhaal zo lees, ik kan het niet logisch verklaren maar fijn dat de module het weer doet!
Misschien dan toch iets mis met de module? (Zeker aangezien ik even terug ook al problemen had met het opslaan / behouden van bijvoorbeeld remote codes)
Ik stuur je wel even een dm, even kijken hoe we het op kunnen lossen.eymey schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 20:38:
[...]
Hmmm... Misschien toch wat te vroeg gejuicht. Met de module in de Itho heb ik wat dingen kunnen doen (paar keer snelheid veranderd, debug pagina bekeken). Daarna werd de module wederom onbereikbaar, ook na power flip van de Itho.
Misschien dan toch iets mis met de module? (Zeker aangezien ik even terug ook al problemen had met het opslaan / behouden van bijvoorbeeld remote codes)
Ik heb nog helemaal geen MV box, maar wil het wel zeker met HA gaan aansturen. Welke box kan ik het best nemen wat betreft deze addon?
Als je een nieuwe box gaat kopen is iedere itho CVE (met lichtgrijze deksel) prima. Ze hebben tegenwoordig allemaal standaard een RV sensor ingebouwd geloof ik maar de itho is ook te krijgen met CO2 sensor. Deze maakt gebruik van dezelfde interface als mijn add-on waardoor je ze niet tegelijkertijd kunt gebruiken.Megalomania schreef op zondag 18 april 2021 @ 07:06:
Ik heb nog helemaal geen MV box, maar wil het wel zeker met HA gaan aansturen. Welke box kan ik het best nemen wat betreft deze addon?
Ik zou dus de meest simpele itho kopen met grijze deksel die je kunt krijgen (zonder CO2 sensor en waar mogelijk zonder RV sensor).
Inmiddels geïnstalleerd! Was een eitje, @arjenhiemstra! Kleine correctie voor handleiding: je verwijst naar Itho settings bij enablen van RF & Humidity sensor. Dit staat echter bij System settings.
De HomeAssistant template uit de startpost werkt trouwens niet meer. Deprecation-waarschuwingen. Heeft iemand al een nieuw stukje YAML geschreven? Ik kom er niet helemaal uit. @TWKterry wellicht?
De HomeAssistant template uit de startpost werkt trouwens niet meer. Deprecation-waarschuwingen. Heeft iemand al een nieuw stukje YAML geschreven? Ik kom er niet helemaal uit. @TWKterry wellicht?
@sOid
Bij mij werkt het wel, waarschuwingen zijn me nog niet
Laat het hier wel weten, mogelijk nog vanavond laat.
Oh ja! Doh! Dat heb ik veranderd sinds versie 2.2.... handleidingen zijn echt lastiger dan ik dachtsOid schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 18:08:
Inmiddels geïnstalleerd! Was een eitje, @arjenhiemstra! Kleine correctie voor handleiding: je verwijst naar Itho settings bij enablen van RF & Humidity sensor. Dit staat echter bij System settings.
Zou goed kunnen, zal ik ook ff naar kijken. Sowieso gaat HA nu anders met fans om sinds 1 van de laatste releases.De HomeAssistant template uit de startpost werkt trouwens niet meer. Deprecation-waarschuwingen. Heeft iemand al een nieuw stukje YAML geschreven? Ik kom er niet helemaal uit. @TWKterry wellicht?
Als het goed is zou met de laatste stable versie autodiscovery met HA (nog) wel moeten werken. Die code heeft dus ook een update nodig maar de laatste versie van HA zou beide varianten moeten ondersteunen.
Maak anders een Wiki onderdeel in Githubarjenhiemstra schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 19:18:
[...]
Oh ja! Doh! Dat heb ik veranderd sinds versie 2.2.... handleidingen zijn echt lastiger dan ik dachtThx 4 the notice!
[...]
Zou goed kunnen, zal ik ook ff naar kijken. Sowieso gaat HA nu anders met fans om sinds 1 van de laatste releases.
Als het goed is zou met de laatste stable versie autodiscovery met HA (nog) wel moeten werken. Die code heeft dus ook een update nodig maar de laatste versie van HA zou beide varianten moeten ondersteunen.
Helaas blijf ik toch problemen houden met de add-on. Eerst was het probleem het na een aantal uur onbereikbaar zijn van de module via de wifi. Dit probleem heb ik na de 2.2 update niet meer en is altijd bereikbaar.
In de medium/stand 2 reageert de box niet op de module, alleen op de automatische stand wil deze luisteren. Echter na een uur of 12, niet getimed en meerdere dagen na elkaar, reageerde de module helemaal op geen enkele input, niet via de input die in geef via ip adres en niet via Mqtt. Na een power cyclus wel, maar dat houd na 12 uur weer op. In debug is niks te vinden. De box blijft dan op aller laagste stand draaien. Heb de print nu verwijderd en doet op auto stand zijn ding.
Welke stappen zou ik kunnen nemen om het probleem te vinden?
In de medium/stand 2 reageert de box niet op de module, alleen op de automatische stand wil deze luisteren. Echter na een uur of 12, niet getimed en meerdere dagen na elkaar, reageerde de module helemaal op geen enkele input, niet via de input die in geef via ip adres en niet via Mqtt. Na een power cyclus wel, maar dat houd na 12 uur weer op. In debug is niks te vinden. De box blijft dan op aller laagste stand draaien. Heb de print nu verwijderd en doet op auto stand zijn ding.
Welke stappen zou ik kunnen nemen om het probleem te vinden?
[ Voor 7% gewijzigd door plaspvd op 23-04-2021 19:45 ]
Oh topTWKterry schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 19:06:
@sOid
Wat is bij jou het verschil tussen de automatische stand en medium/stand 2? Ik dacht dat hetzelfde waren maar blijkbaar niet.plaspvd schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 19:44:
In de medium/stand 2 reageert de box niet op de module, alleen op de automatische stand wil deze luisteren.
Welke type itho box heb je?
@arjenhiemstra ik heb een eco-s box met RV sensor grijze deksel. Gebruik ook een spider thermostaat, deze heb ik echter ontkoppeld.
Ik kan kiezen tussen stand 1, 2, 3 of auto. En timer 1,2 en 3
Stand 1 2 en 3 is laag medium en hoge toerental. Auto is stand op de vochtsensor. Als ik kook of douche, gaat de box in hoogste stand draaien.
Stand 1 2 en 3 is laag medium en hoge toerental. Auto is stand op de vochtsensor. Als ik kook of douche, gaat de box in hoogste stand draaien.
[ Voor 30% gewijzigd door plaspvd op 23-04-2021 23:22 ]
De webinterface is nog wel bereikbaar neem ik aan?plaspvd schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 23:21:
@arjenhiemstra ik heb een eco-s box met RV sensor grijze deksel. Gebruik ook een spider thermostaat, deze heb ik echter ontkoppeld.
Lees je de vochtsensor uit met de add-on?
Heb je de optie al gebruikt om een medium commando te forceren? Onder menu 'itho settings' en dan virtual remote. Wel minimaal een join laten zenden bij volgende power on anders werkt dat niet.
Ja uiteraard, join bij iedere reboot, force medium. Uitlezen van vochtsensor werkt ook niet top, deze loopt na een aantal uur ook vast, stond uren lang op zelfde percentage.
Webinterface is nog gewoon bereikbaar.
Morgen ga ik eerst weer eens vanaf Scratch beginnen door een "factory reset". Zijn er meer stappen welke ik kan volgen?
Heb trouwens de rev2
Na een power cyclus werkt alles zoals het moet, na een halve dag reageerde het alleen nergens meer op, ook niet op de input van webinterface.
Morgen ga ik eerst weer eens vanaf Scratch beginnen door een "factory reset". Zijn er meer stappen welke ik kan volgen?
Heb trouwens de rev2
Na een power cyclus werkt alles zoals het moet, na een halve dag reageerde het alleen nergens meer op, ook niet op de input van webinterface.
[ Voor 16% gewijzigd door plaspvd op 23-04-2021 23:39 ]
Het uitlezen van de originele vochtsensor zorgt bij meerdere gebruikers voor vastlopende ithos. Ik heb daarom een alternatieve vochtsensor gemaakt die niet door de itho firmware uitgelezen kan worden.plaspvd schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 23:34:
Ja uiteraard, join bij iedere reboot, force medium. Uitlezen van vochtsensor werkt ook niet top, deze loopt na een aantal uur ook vast, stond uren lang op zelfde percentage.
Heb trouwens de rev2
Ik zou allereerst dus die functie even uitzetten en kijken of dat helpt.
Oke, ga ik morgen eerst de reset uitvoeren en geen gebruik maken van de vocht sensor. Zal laten weten wat de uitkomst is.
@plaspvd jij hebt een Spider las ik, ik las in de documentatie dat deze een soort acknowledge bericht stuurt (ring om icoontje gaat wit branden) Zou je eens willen testen of je dat commando kan opvangen? (Als dat aanwezig is, kan ook een wij-laten-denken-dat-het-zo-werkt-maar-het-is-puur-onzin)
@Ierlandfan heb eerlijk geen idee wat je bedoelt. Heb de spider nog niet gekoppeld gehad aan de c1101. Maar staat inderdaad altijd een ring om de stand waar de box op staat, welke zender ik ook gebruikt heb. Bv als ik een handzender gebruik, springt de spider ook op de stand die ik. Ingevoerd heb.
Zou in het vervolg geen spider meer kopen, was alleen makkelijk omdat deze draadloos is. Maar instelmogelijkheden zijn er nagenoeg niet, opentherm is eigenlijk altijd volgas. Wil geen lagere aanvoer temperatuur vragen dan waar de max van de ketel op staat ingesteld.
Zou in het vervolg geen spider meer kopen, was alleen makkelijk omdat deze draadloos is. Maar instelmogelijkheden zijn er nagenoeg niet, opentherm is eigenlijk altijd volgas. Wil geen lagere aanvoer temperatuur vragen dan waar de max van de ketel op staat ingesteld.
[ Voor 31% gewijzigd door plaspvd op 24-04-2021 00:42 ]
Sorry duurde even en het resultaat is ook niet wat je wilt horen denk ik.sOid schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 20:08:
[...]
Oh topIk draai overigens de laatste versie van HA (Core). Kan niet zo snel achterhalen sinds welke versie er wijzigingen zijn doorgevoerd.
Ik gebruik de fan-integratie niet maar een input_number en een template_sensor zodat ik al stapsgewijs de fan kan aansturen. Automations zetten het input_number wat dan de fan aanstuurt, gebaseerd op https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1976492
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
| # PACKAGES # Tweakers # https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1976492 # # 2021-02-24 1619 # below belongs to sliders and automations for now # new fan system in HA 2021-3 expected # 2021-02-27 1518 sensor: - platform: mqtt name: "fan itho state" state_topic: "itho/state" icon: "mdi:fan" unit_of_measurement: "rpm" # set in Integration Helpers now # input_number as slider: fan_itho_speed automation: # This automation script runs when a value is received via MQTT on retained topic: itho/cmd # It sets the value slider on the GUI. This slides also had its own automation when the value is changed. - alias: fan itho slider set trigger: platform: mqtt topic: 'itho/state' action: service: input_number.set_value data: entity_id: input_number.fan_itho_speed value: "{{ trigger.payload }}" # This second automation script runs when the target fan slider is moved. # It publishes its value to the same MQTT topic it is also subscribed to. - alias: fan itho slider moved trigger: platform: state entity_id: input_number.fan_itho_speed condition: condition: template value_template: "{{ states('sensor.fan_itho_state') | int != states('input_number.fan_itho_speed') | int }}" action: service: mqtt.publish data: topic: 'itho/cmd' retain: true payload: "{{ states('input_number.fan_itho_speed') | int }}" |
Heb even gekeken naar de mqtt-fan maar dat vergt wel enige study, nieuwe fan is overigens ingevoerd in 2021.3
Dank hiervoor! Ga ik een dezer dagen naar kijken. De manier van integratie boeit me niet zo veel, als het maar werkt. En volgens mij is de manier waarop jij 'm hebt geïntegreerd ook minder onderhevig aan mogelijke wijzigingen in HA.TWKterry schreef op zondag 25 april 2021 @ 16:24:
[...]
Sorry duurde even en het resultaat is ook niet wat je wilt horen denk ik.
Ik gebruik de fan-integratie niet maar een input_number en een template_sensor zodat ik al stapsgewijs de fan kan aansturen. Automations zetten het input_number wat dan de fan aanstuurt, gebaseerd op https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1976492
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 # PACKAGES # Tweakers # https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1976492 # # 2021-02-24 1619 # below belongs to sliders and automations for now # new fan system in HA 2021-3 expected # 2021-02-27 1518 sensor: - platform: mqtt name: "fan itho state" state_topic: "itho/state" icon: "mdi:fan" unit_of_measurement: "rpm" # set in Integration Helpers now # input_number as slider: fan_itho_speed automation: # This automation script runs when a value is received via MQTT on retained topic: itho/cmd # It sets the value slider on the GUI. This slides also had its own automation when the value is changed. - alias: fan itho slider set trigger: platform: mqtt topic: 'itho/state' action: service: input_number.set_value data: entity_id: input_number.fan_itho_speed value: "{{ trigger.payload }}" # This second automation script runs when the target fan slider is moved. # It publishes its value to the same MQTT topic it is also subscribed to. - alias: fan itho slider moved trigger: platform: state entity_id: input_number.fan_itho_speed condition: condition: template value_template: "{{ states('sensor.fan_itho_state') | int != states('input_number.fan_itho_speed') | int }}" action: service: mqtt.publish data: topic: 'itho/cmd' retain: true payload: "{{ states('input_number.fan_itho_speed') | int }}"
Heb even gekeken naar de mqtt-fan maar dat vergt wel enige study, nieuwe fan is overigens ingevoerd in 2021.3
Heb je toevallig ook al een automation die ervoor zorgt dat de fan x-minuten gaat draaien als de luchtvochtigheid hoger is dan y-%? Anders bouw ik die zelf wel, maar liever goed gejat enzo...
Jazeker, huidige simpele versie is aan bij stijgende humidty en uit na 45 minutensOid schreef op maandag 26 april 2021 @ 21:02:
[...]
Heb je toevallig ook al een automation die ervoor zorgt dat de fan x-minuten gaat draaien als de luchtvochtigheid hoger is dan y-%? Anders bouw ik die zelf wel, maar liever goed gejat enzo...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| alias: fan UP when showering description: checks bathroom humidity trigger: - type: humidity platform: device device_id: c5030e6f060aecbeec285871a8027e6d entity_id: sensor.climate_bathroom_humidity domain: sensor above: 50 condition: [] action: - service: input_number.set_value target: entity_id: input_number.fan_itho_speed data: value: 220 - wait_template: '' timeout: '00:45:00' continue_on_timeout: true - service: input_number.set_value target: entity_id: input_number.fan_itho_speed data: value: 50 mode: single |
Work in progress, doet nu alleen nog de berekening. Ben aan het kijken hoe het fan verloop over een paar dagen is.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
| # PACKAGES # AVERAGEING_SENSORS # # 2021-04-14 # humidity upstairs # excluding bathroom # used to check showering and increase fan speed # sensor: - platform: template sensors: climate_upstairs_humidity: unique_id: climate_upstairs_humidity friendly_name: 'Upstairs humidity' unit_of_measurement: '%' device_class: 'Humidity' value_template: >- {% set hum_upstairs = ( states( 'sensor.climate_bedroom_humidity' ) | float ) + ( states( 'sensor.climate_library_humidity' ) | float ) + ( states( 'sensor.climate_serverroom_humidity' ) | float ) %} {% set hum_upstairs = (( hum_upstairs / 3 ) | int ) %} {{ hum_upstairs }} climate_bathroom_fan_auto: unique_id: climate_bathroom_fan_auto friendly_name: 'Bathroom fan auto' unit_of_measurement: 'rpm' value_template: >- {% set dHUM = ((( states( 'sensor.climate_bathroom_humidity' ) | float ) - ( states( 'sensor.climate_upstairs_humidity' ) | float )) | int ) %} {% set qspeed = 50 + dHUM * 10 %} {% if qspeed < 50 %} {% set qspeed = 50 %} {% elif qspeed > 220 %} {% set qspeed = 220 %} {% endif %} {{ qspeed }} |
waarbij twee template sensors worden gemaakt; 1x de upstairs humidity die ik vergelijk met de bathroom humidty on de fan speed te bepalen. Je zou ook de buiten humidty kunnen nemen invergelijking met de bathroom. Doel is slechts een sensor die een auto_speed voor de fan geeft.
De auto_rpm van de fan kun je in een automation zetten als waarde voor de input_slider waardoor de fan zich aanpast.
Hier zat ik op te wachtenTWKterry schreef op zondag 25 april 2021 @ 16:24:
[...]
Sorry duurde even en het resultaat is ook niet wat je wilt horen denk ik.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 # PACKAGES # Tweakers # https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1976492 # # 2021-02-24 1619 # below belongs to sliders and automations for now # new fan system in HA 2021-3 expected # 2021-02-27 1518 sensor: - platform: mqtt name: "fan itho state" state_topic: "itho/state" icon: "mdi:fan" unit_of_measurement: "rpm" # set in Integration Helpers now # input_number as slider: fan_itho_speed automation: # This automation script runs when a value is received via MQTT on retained topic: itho/cmd # It sets the value slider on the GUI. This slides also had its own automation when the value is changed. - alias: fan itho slider set trigger: platform: mqtt topic: 'itho/state' action: service: input_number.set_value data: entity_id: input_number.fan_itho_speed value: "{{ trigger.payload }}" # This second automation script runs when the target fan slider is moved. # It publishes its value to the same MQTT topic it is also subscribed to. - alias: fan itho slider moved trigger: platform: state entity_id: input_number.fan_itho_speed condition: condition: template value_template: "{{ states('sensor.fan_itho_state') | int != states('input_number.fan_itho_speed') | int }}" action: service: mqtt.publish data: topic: 'itho/cmd' retain: true payload: "{{ states('input_number.fan_itho_speed') | int }}"
Binnenkort even spelen met regeling op luchtvochtigheid, heb wat zigbee sensoren, hangt er zelfs 1 in de ITHO box

En nachtventilatie.
[ Voor 0% gewijzigd door KamiKaaze op 27-04-2021 21:56 . Reden: Spelling ]
@TWKterry Zo, op deze druilerige lentedag tijd om hier 's goed naar te kijken.
Ik kwam erachter dat er automatisch diverse info van de Itho naar HA wordt gestuurd, dus ik heb sommige dingen iets anders aangepakt. Een beetje van jou, een beetje van mijzelf dus
Ik heb de temperatuur- en luchtvochtigheidsensor meebesteld, dus die kan ik ook uitlezen. Heb in de badkamer wel een Zigbee-sensor hangen voor temperatuur en luchtvochtigheid, maar vooralsnog gebruik ik die niet voor deze automation. Eerst 'ns kijken hoe dit gaat.
Configuration.yaml
Automations.yaml
Scripts.yaml (om een driestandenschakelaar te simuleren binnen lovelace)
Lovelace.yaml
Ik kwam erachter dat er automatisch diverse info van de Itho naar HA wordt gestuurd, dus ik heb sommige dingen iets anders aangepakt. Een beetje van jou, een beetje van mijzelf dus
Configuration.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
| #Mechanical ventilation unit Itho CVE-S eco sensor: - platform: mqtt name: "fan itho state" state_topic: "itho/state" icon: "mdi:fan" unit_of_measurement: "rpm" #---Read humidity sensor - platform: template sensors: mv_humidity: friendly_name: "MV humidity" value_template: "{{ state_attr('fan.nrg_itho_2128_fan', 'hum') | round(1) }}" unit_of_measurement: "%" #---Read temp sensor - platform: template sensors: mv_temp: friendly_name: "MV temp" value_template: "{{ state_attr('fan.nrg_itho_2128_fan', 'temp') | round(1) }}" unit_of_measurement: "°C" # set in Integration Helpers now # input_number as slider: fan_itho_speed input_number: fan_itho_speed: min: 0 max: 254 step: 5 mode: slider |
Automations.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
| # This automation script runs when a value is received via MQTT on retained topic: itho/cmd # It sets the value slider on the GUI. This slides also had its own automation when the value is changed. - id: 'itho mv slider set' alias: itho mv slider set trigger: platform: mqtt topic: 'itho/state' action: service: input_number.set_value data: entity_id: input_number.fan_itho_speed value: "{{ trigger.payload }}" # This second automation script runs when the target fan slider is moved. # It publishes its value to the same MQTT topic it is also subscribed to. - id: 'itho mv slider moved' alias: itho mv slider moved trigger: platform: state entity_id: input_number.fan_itho_speed condition: condition: template value_template: "{{ states('sensor.fan_itho_state') | int != states('input_number.fan_itho_speed') | int }}" action: service: mqtt.publish data: topic: 'itho/cmd' retain: true payload: "{{ states('input_number.fan_itho_speed') | int }}" #-----Bathroom humidity and increasing fan speed - id: "fan up when showering" alias: fan UP when showering description: Bathroom humidity and increasing fan speed trigger: - platform: template value_template: "{{ is_state_attr('fan.nrg_itho_2128_fan', 'hum', '50') }}" for: "00:10:00" # only triggers if humidity is >50% for 10 minutes or more condition: [] action: - service: fan.set_speed target: entity_id: fan.nrg_itho_2128_fan data: speed: high - wait_template: '' timeout: '00:15:00' # trigger low speed after 15 minutes continue_on_timeout: true - service: fan.set_speed target: entity_id: fan.nrg_itho_2128_fan data: speed: low mode: single |
Scripts.yaml (om een driestandenschakelaar te simuleren binnen lovelace)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| #-----Mechanical ventilation presets mv_preset_low: alias: MV preset low icon: mdi:fan-speed-1 sequence: - service: fan.set_speed target: entity_id: fan.nrg_itho_2128_fan data: speed: low mv_preset_medium: alias: MV preset medium icon: mdi:fan-speed-2 sequence: - service: fan.set_speed target: entity_id: fan.nrg_itho_2128_fan data: speed: medium mv_preset_high: alias: MV preset high icon: mdi:fan-speed-3 sequence: - service: fan.set_speed target: entity_id: fan.nrg_itho_2128_fan data: speed: high |
Lovelace.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
| - title: Mechanische ventilatie type: entities entities: - entity: input_number.fan_itho_speed name: Fan icon: mdi:fan - entity: sensor.fan_itho_state - type: horizontal-stack cards: - type: button show_name: false show_state: false icon_height: 75px entity: script.mv_preset_low tap_action: action: call-service service: script.turn_on service_data: entity_id: script.mv_preset_low - type: button show_name: false show_state: false icon_height: 75px entity: script.mv_preset_medium tap_action: action: call-service service: script.turn_on service_data: entity_id: script.mv_preset_medium - type: button show_name: false show_state: false icon_height: 75px entity: script.mv_preset_high tap_action: action: call-service service: script.turn_on service_data: entity_id: script.mv_preset_high |
Mm vreemd. Ik had alles werken, na veel gedoe.
Toen een FW update en nu weigert de itho module te praten met de MQTT broker op mijn PI: connection timeout (dus niet connection failed!)
Ik heb de RPI al herstart. Mosquitto herstart met mosquitto -d.
Iemand een idee?
server: 192.168.192.110
mqqt active: on
username:
password:
port: 1883
state topic: domoticz/in
command topic: domoticz/out
Domoticz MQQT: on
Device IDX: 13
inmiddels ook mosquitto verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Geen succes.
update: firmware 2.0.10 erop en MQTT werkt wel weer.
Aanvullende vraag: in Domoticz krijg ik de timers van de schuifregelaar niet werkend. Ik wil op tijdstip xx:yy dat de fan naar 20% gaat. Doet niets. Iemand tips?
Toen een FW update en nu weigert de itho module te praten met de MQTT broker op mijn PI: connection timeout (dus niet connection failed!)
Iemand een idee?
username:
password:
Aanvullende vraag: in Domoticz krijg ik de timers van de schuifregelaar niet werkend. Ik wil op tijdstip xx:yy dat de fan naar 20% gaat. Doet niets. Iemand tips?
[ Voor 28% gewijzigd door Jan Smit op 02-05-2021 10:52 ]
Homo sapiens non urinat in ventum
Nieuwe gebruiker van de add-on meldt zich 
Vandaag mijn nieuwe Ecofan S HE opgehangen en de module geinstalleerd.
Dat ging op zich voorspoedig, alleen wilden zowel Firefox (Android en iPad) en Chrome (Android) de web interface niet laden (zowel op domeinnaam als IP). Konden niet connecten. Beide devices waar ik het op geprobeerd heb hadden een correct IP in de range van de module hotspot ontvangen.
Uiteindelijk lukte het via Safari wel. Vreemd.
Vermoed niet dat het aan de module ligt, maar wellicht loopt er nog iemand tegenaan...
MQTT integratie werkt, nu verder pielen om in Home Assistant een mooie widget te configureren.
Hulde aan Arjen voor dit project!
Dat ging op zich voorspoedig, alleen wilden zowel Firefox (Android en iPad) en Chrome (Android) de web interface niet laden (zowel op domeinnaam als IP). Konden niet connecten. Beide devices waar ik het op geprobeerd heb hadden een correct IP in de range van de module hotspot ontvangen.
Uiteindelijk lukte het via Safari wel. Vreemd.
Vermoed niet dat het aan de module ligt, maar wellicht loopt er nog iemand tegenaan...
MQTT integratie werkt, nu verder pielen om in Home Assistant een mooie widget te configureren.
Hulde aan Arjen voor dit project!
Welke FW versie had je er op staan na de FW update? Je gebruikt verder gewoon de standaard Mosquitto op de PI?Jan Smit schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:24:
Mm vreemd. Ik had alles werken, na veel gedoe.
Iemand een idee?
username:
password:
vwb Domoticz; ik heb weinig ervaring met hoe de automations daarin werken, misschien je vraag ook even posten op het domoticz forum?
Zal eens testen! Het zijn normaal niet de devices die ik zelf gebruik om de interface te benaderen maar ik heb ze wel liggen, ben benieuwd of ik het kan reproduceren hier. Bedankt voor het delen!Mirickle schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:00:
Nieuwe gebruiker van de add-on meldt zich
Dat ging op zich voorspoedig, alleen wilden zowel Firefox (Android en iPad) en Chrome (Android) de web interface niet laden (zowel op domeinnaam als IP). Konden niet connecten.
Thanks!Hulde aan Arjen voor dit project!
Hi
Ik heb een vraag ik heb de Itho CVE Eco-fan 2SE (545-5024) en de module Itho RFT-set W draadloze set wit (536-0120)
Kan je oplossing daar op aangesloten worden?
Zodat draadlize set blijft werken en ik hem via homey kan aandturen?
Groeten
Ron
Ik heb een vraag ik heb de Itho CVE Eco-fan 2SE (545-5024) en de module Itho RFT-set W draadloze set wit (536-0120)
Groeten
Ron
Hoi Ron,Ron06 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 19:15:
Hi
Groeten
Ron
Ik vermoed van wel, zou je voor de zekerheid een foto kunnen maken van de print in de itho?
Thanks! Die gaat werken inderdaad. Je hebt dan wel de CC1101 module nodig om de remote(s) te kunnen blijven gebruiken want de add-on komt in plaats van de RF module die in deze itho units zit.
Thanks! Komt zo snel mogelijk je kant op!
@sOidsOid schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 12:40:
@TWKterry Zo, op deze druilerige lentedag tijd om hier 's goed naar te kijken.
Ik kwam erachter dat er automatisch diverse info van de Itho naar HA wordt gestuurd, dus ik heb sommige dingen iets anders aangepakt. Een beetje van jou, een beetje van mijzelf dusIk heb de temperatuur- en luchtvochtigheidsensor meebesteld, dus die kan ik ook uitlezen. Heb in de badkamer wel een Zigbee-sensor hangen voor temperatuur en luchtvochtigheid, maar vooralsnog gebruik ik die niet voor deze automation. Eerst 'ns kijken hoe dit gaat.
En werkt het goed?
Ik zag geen rare dingen zo op het eerste gezicht.
Heb wel de vochtigheid ingesteld aan de hand van een sensor aangezien de 50% natuurlijk soms gepasserd wordt.
Nee werkt nog niet goed! Er is iets niet helemaal lekker met de trigger. Moet nog even kijken waar het nou fout gaat. Ik vermoed het aan de 'for' ligt. Punt is dat ik niet wil dat 'ie meteen gaat afzuigen als LV boven de 50% komt. En ook niet altijd. Anders krijg ik weer het gedoe dat stoom van fluitketel wordt opgezogen en de MV meteen in de stress schiet omdat 'ie denkt dat LV zo hoog isTWKterry schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:09:
[...]
@sOid
En werkt het goed?
Ik zag geen rare dingen zo op het eerste gezicht.
Heb wel de vochtigheid ingesteld aan de hand van een sensor aangezien de 50% natuurlijk soms gepasserd wordt.
Mocht jij nog een goede suggestie hebben om dat aan te passen dan hou ik me aanbevolen!
De laatste FW van jouw github: NRG_itho_wifi_HW2x_FW2.0.10.binarjenhiemstra schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 09:38:
[...]
Welke FW versie had je er op staan na de FW update? Je gebruikt verder gewoon de standaard Mosquitto op de PI?
vwb Domoticz; ik heb weinig ervaring met hoe de automations daarin werken, misschien je vraag ook even posten op het domoticz forum?
Na de downgrade werkt het zoals ik wil en kan ik het nu via domoticz goed aansturen:
Domoticz automations heb ik inmiddels via een andere route gedaan (blocky) en dat werkt wel. Reguliere 'timers' werken niet goed.
Het voordeel van de 2.0.10 FW is dat je bij het aanzetten van de box een beginstand kunt kiezen.
Mijn itho stond tot nu toe op een timer in Domoticz met een KakU : 's avonds aan en 's morgens uit.
Maar bij aanzetten ging 'ie hard zuigen (excusez le mot), op standje medium.
Met FW 2.0.10 kon ik 'm dan op 25% laten starten. Handy!
Inmiddels, nu domoticz en de blocky goed werkt, gaat de itho box helemaal niet meer van de spanning af.
De aan/uit timer heb ik verwijderd, en nu met blocky gaat ie 's avonds op 60% en 's morgens op 5%.
Eeuwig dank. Mooi systeem.
Homo sapiens non urinat in ventum
Vandaag - supersnel - mijn pakketje ontvangen, waarvoor hartelijk dank.Copitano schreef op woensdag 23 december 2020 @ 19:41:
[...]
Ahhhh, er moet dus nog een MQTT broker geïnstalleerd worden. Dacht dat die al in domoticz zou zitten. Weer wat geleerd
EDIT: Mosquitto geïnstalleerd en het werkt meteen
EDIT2: Oeps te vroeg, wel verbinding, maar nog geen reactie op de schakelaar in domoticz.
EDIT3: Opgelost met hulp van @arjenhiemstra . Eerst MQTT installeren en aanmelden in hardware van domoticz. Werkt nu echt als een tierelier
Mij lukt het helaas echter nog niet om de connectie met MQTT in Domoticz werkend te krijgen. Ik heb de addon geïnstalleerd op de Itho. Via de webinterface lukt het om op die te schakelen.
Verder heb ik op de RaspberryPi mosquitto geïnstalleerd volgens de eerder genoemde handleiding, in Domoticz hardware MQTT Client Gateway With LAN Interface als hardware aangemaakt volgens de instructies van de Domoticz wiki en heb ik - na het aanmaken van een dummy schakelaar voor de Itho fan in Domoticz - de benodigde gegevens van mijn Pi (IP adres en poort nummer 1883) in de MQTT tab van de webinterface van de addon ingevoerd. Daarbij is aangevinkt dat ik Domoticz MQTT bedoel.
Via de webinterface blijft hij daar aangeven dat de connectie met MQTT timeout.
Waarom dat is, begrijp ik niet. Ik heb via Telnet vanaf mijn Windows laptop gekeken of poort 1883 op mijn RaspberryPi open staat; dat blijkt het geval te zijn, daar kan ik gewoon connecten.
Dat is ook terug te zien op de Pi zelf, als ik via het commando netstat - anp - . Tcp kijk welke porten er open zijn.
Dan krijg ik dit te zien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| tcp 0 0 raspberrypi.fritz.:1883 LAPTOP-GI3HRFRM.f:60230 ESTABLISHED tcp 0 69 raspberrypi.fritz.b:ssh 120.131.14.125:63194 FIN_WAIT1 tcp 0 68 raspberrypi.fritz.b:ssh 1.220.185.149:33386 ESTABLISHED tcp 0 69 raspberrypi.fritz.b:ssh 128.199.52.4:59766 FIN_WAIT1 tcp 0 68 raspberrypi.fritz.b:ssh 139.198.170.80:40784 ESTABLISHED tcp 0 0 raspberrypi.fritz.:1883 nrg-itho-6810.fri:49370 TIME_WAIT tcp 0 0 raspberrypi.fritz.:1883 nrg-itho-6810.fri:49372 FIN_WAIT2 tcp 0 1 raspberrypi.fritz.b:ssh 61.177.173.28:53588 FIN_WAIT1 tcp 0 0 raspberrypi.fritz.:1883 nrg-itho-6810.fri:49371 TIME_WAIT tcp 0 0 raspberrypi.fritz.:1883 nrg-itho-6810.fri:49369 TIME_WAIT tcp 0 68 raspberrypi.fritz.b:ssh 138.121.245.93:62718 ESTABLISHED tcp 0 69 raspberrypi.fritz.b:ssh 154.8.196.242:56580 FIN_WAIT1 tcp 0 0 raspberrypi.fritz.b:ssh 61.177.173.28:59671 SYN_RECV tcp 0 68 raspberrypi.fritz.b:ssh vps-0dfb8a9a.vps.:46908 ESTABLISHED tcp 0 68 raspberrypi.fritz.b:ssh net-2-45-191-223.:51297 ESTABLISHED tcp 0 0 raspberrypi.fritz.:1883 nrg-itho-6810.fri:49368 TIME_WAIT |
In die eerste regel zie je de connectie die ik via Telnet vanaf mijn laptop naar die poort 1883 heb gemaakt. Verderop zie je de pogingen van de nrg-itho addon om te connecten, maar dat leidt niet tot "Established", maar alleen tot "Time Wait" en "Fin Wait".
Ik moet erbij zeggen dat ik MQTT nog nooit eerder nodig heb gehad op mijn RaspberryPi/Domoticz installatie, dus het is nooit eerder getest.
Wat doe ik hier mogelijk verkeerd of ben ik nog vergeten? Iemand een idee?
When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.
Check even of je versie van mosquitto niet toevalig 2.x is, zie https://www.domoticz.com/wiki/MQTT#Installing_Mosquitto
Bedankt voor de tip. Dat is het inderdaad, daarom heb ik volgens die instructies in de config file van mosquitto die twee regels over die listener toegevoegd. Daarna de Pi gereboot en nog steeds genoemd probleem.arjanw848 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 00:14:
Check even of je versie van mosquitto niet toevalig 2.x is, zie https://www.domoticz.com/wiki/MQTT#Installing_Mosquitto
Ik heb /etc/mosquitto/mosquitto.conf aangevuld, zodat die er nu zo uitziet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| # Place your local configuration in /etc/mosquitto/conf.d/ # # A full description of the configuration file is at # /usr/share/doc/mosquitto/examples/mosquitto.conf.gz pid_file /run/mosquitto/mosquitto.pid persistence true persistence_location /var/lib/mosquitto/ log_dest file /var/log/mosquitto/mosquitto.log include_dir /etc/mosquitto/conf.d listener 1883 allow_anonymous true |
Als ik mosquitto -v uitvoer, krijg ik deze output:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| pi@raspberrypi:~ $ mosquitto -v 1620430045: mosquitto version 2.0.10 starting 1620430045: Using default config. 1620430045: Starting in local only mode. Connections will only be possible from clients running on this machine. 1620430045: Create a configuration file which defines a listener to allow remote access. 1620430045: For more details see https://mosquitto.org/documentation/authentication-methods/ 1620430045: Opening ipv4 listen socket on port 1883. 1620430045: Error: Address already in use 1620430045: Opening ipv6 listen socket on port 1883. 1620430045: Error: Address already in use |
[ Voor 56% gewijzigd door Superdeboer op 08-05-2021 01:30 . Reden: Inhoud config file toegevoegd ]
When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.
De laatste versie op github is overigens versie 2.2. Voor HW rev 2 hier te vinden:Jan Smit schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:59:
[...]
De laatste FW van jouw github: NRG_itho_wifi_HW2x_FW2.0.10.bin
Na de downgrade werkt het zoals ik wil en kan ik het nu via domoticz goed aansturen:
Domoticz automations heb ik inmiddels via een andere route gedaan (blocky) en dat werkt wel. Reguliere 'timers' werken niet goed.
Het voordeel van de 2.0.10 FW is dat je bij het aanzetten van de box een beginstand kunt kiezen.
Mijn itho stond tot nu toe op een timer in Domoticz met een KakU : 's avonds aan en 's morgens uit.
Maar bij aanzetten ging 'ie hard zuigen (excusez le mot), op standje medium.
Met FW 2.0.10 kon ik 'm dan op 25% laten starten. Handy!
Inmiddels, nu domoticz en de blocky goed werkt, gaat de itho box helemaal niet meer van de spanning af.
De aan/uit timer heb ik verwijderd, en nu met blocky gaat ie 's avonds op 60% en 's morgens op 5%.
Eeuwig dank. Mooi systeem.
https://github.com/arjenh...ev_2/nrgitho-hw2-v2.2.bin
Had je die ook geprobeerd en werkte die niet goed met domoticz?
Ik zal eens kijken of ik hier nog een RPi werkend kan krijgen om dit te reproduceren. Het lijkt heel veel op het issue dan Jan Smit eerder (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/67140216) beschrijft en ik had gisteren ook iemand in de mail met een issue icm domoticz maar dat was onverklaarbaar ineens uit zichzelf opgelost.Superdeboer schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 00:20:
[...]
Bedankt voor de tip. Dat is het inderdaad, daarom heb ik volgens die instructies in de config file van mosquitto die twee regels over die listener toegevoegd. Daarna de Pi gereboot en nog steeds genoemd probleem.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 # Place your local configuration in /etc/mosquitto/conf.d/ # # A full description of the configuration file is at # /usr/share/doc/mosquitto/examples/mosquitto.conf.gz pid_file /run/mosquitto/mosquitto.pid persistence true persistence_location /var/lib/mosquitto/ log_dest file /var/log/mosquitto/mosquitto.log include_dir /etc/mosquitto/conf.d listener 1883 allow_anonymous true
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 pi@raspberrypi:~ $ mosquitto -v 1620430045: mosquitto version 2.0.10 starting 1620430045: Using default config. 1620430045: Starting in local only mode. Connections will only be possible from clients running on this machine. 1620430045: Create a configuration file which defines a listener to allow remote access. 1620430045: For more details see https://mosquitto.org/documentation/authentication-methods/ 1620430045: Opening ipv4 listen socket on port 1883. 1620430045: Error: Address already in use 1620430045: Opening ipv6 listen socket on port 1883. 1620430045: Error: Address already in use
edit: ik zie dat ik nog mosquitto 1.6.12 heb draaien. Wellicht dat het te maken heeft met versie 2.x. Ik ga eerst maar eens 2.x installeren...
[ Voor 3% gewijzigd door arjenhiemstra op 08-05-2021 09:08 ]
Bij Jan Smit werkte FW 2.0.10 blijkbaar wel. Kan ik eenvoudig downgraden door die firmware erin te flashen?arjenhiemstra schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 09:01:
[...]
Ik zal eens kijken of ik hier nog een RPi werkend kan krijgen om dit te reproduceren. Het lijkt heel veel op het issue dan Jan Smit eerder (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/67140216) beschrijft en ik had gisteren ook iemand in de mail met een issue icm domoticz maar dat was onverklaarbaar ineens uit zichzelf opgelost.
edit: ik zie dat ik nog mosquitto 1.6.12 heb draaien. Wellicht dat het te maken heeft met versie 2.x. Ik ga eerst maar eens 2.x installeren...
Of zal ik wachten op jouw bevindingen?
Technisch kan het zeker maar ik zou niet ouder dan 2.1.1 pakken. In 2.1 is een mogelijk flash wear-out issue gefixed.Superdeboer schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 10:46:
[...]
Bij Jan Smit werkte FW 2.0.10 blijkbaar wel. Kan ik eenvoudig downgraden door die firmware erin te flashen?
Of zal ik wachten op jouw bevindingen?
Ik ben wel benieuwd of een downgrade van mosquitto het issue oplost.
Ik heb de upgrade gedaan naar Mosquitto 2.0.10 en het lijkt prima te werken. Als ik naar de upgrade documentatie kijk moet je wel twee regels toevoegen om het qua (un)security net zo te laten werken als de 1.6 versies.Superdeboer schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 00:20:
[...]
Bedankt voor de tip. Dat is het inderdaad, daarom heb ik volgens die instructies in de config file van mosquitto die twee regels over die listener toegevoegd. Daarna de Pi gereboot en nog steeds genoemd probleem.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 # Place your local configuration in /etc/mosquitto/conf.d/ # # A full description of the configuration file is at # /usr/share/doc/mosquitto/examples/mosquitto.conf.gz pid_file /run/mosquitto/mosquitto.pid persistence true persistence_location /var/lib/mosquitto/ log_dest file /var/log/mosquitto/mosquitto.log include_dir /etc/mosquitto/conf.d listener 1883 allow_anonymous true
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 pi@raspberrypi:~ $ mosquitto -v 1620430045: mosquitto version 2.0.10 starting 1620430045: Using default config. 1620430045: Starting in local only mode. Connections will only be possible from clients running on this machine. 1620430045: Create a configuration file which defines a listener to allow remote access. 1620430045: For more details see https://mosquitto.org/documentation/authentication-methods/ 1620430045: Opening ipv4 listen socket on port 1883. 1620430045: Error: Address already in us 1620430045: Opening ipv6 listen socket on port 1883. 1620430045: Error: Address already in use
Mijn config file:
code:
1
2
3
4
5
6
| max_connections -1 listener 1883 persistence true allow_anonymous true persistence_location /mosquitto/data/ log_dest file /mosquitto/log/mosquitto.log |
Als ik kijk in je config file dan zou de volgorde misschien nog uit kunnen maken?
Je log laat zien dat de listener uit je config file niet gestart kan worden omdat er al een listener is. Deze listener is standard secure. Het resultaat is dan dat mosquitto geen connecties van buiten de machine zelf accepteerd. Als domoticz en mosquitto op dezelfde server draaien kunnen die wel connecten maar andere devices uit je netwerk dus niet.
Zojuist heb ik die regels op een andere plek in de standaard conf-file /etc/mosquitto/mosquitto.conf geplaatst, zoals in jouw voorbeeld. Daarna de service opnieuw gestart. Dat maakt helaas geen verschil...
Daar heb ik ze nu neergezet, maar nog steeds geen resultaat. Domoticz kan volgens zijn log prima praten met mosquitto, maar het zit hem dus echt in de toegang van buiten de RaspberryPi.
Krijg je nog steeds dezelfde log errors?Superdeboer schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 13:03:
Daar heb ik ze nu neergezet, maar nog steeds geen resultaat. Domoticz kan volgens zijn log prima praten met mosquitto, maar het zit hem dus echt in de toegang van buiten de RaspberryPi.
Anders even alle regels die niet in mijn config voorkomen verwijderen in je eigen config? En misschien een stomme vraag, weet je zeker dat de config goed is geladen? (misschien eens evident verkeerd iets in de config zetten om een error te triggeren)
@arjenhiemstra set werkt prima. Mijn oude RFT-set W draadloze set wit (536-0120) werkt ook prima.
Werkt prima met Homey. Ik heb een virtuele thermostaatknop gemaakt en kan de itho nu traploos schakelen. Ook als ik de itho schakel via de RF wordt de virtuele thermostaatknop mooi bijgewerkt.
Thanks
Werkt prima met Homey. Ik heb een virtuele thermostaatknop gemaakt en kan de itho nu traploos schakelen. Ook als ik de itho schakel via de RF wordt de virtuele thermostaatknop mooi bijgewerkt.
Thanks
Welke logs bedoel je hier?arjenhiemstra schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 13:24:
[...]
Krijg je nog steeds dezelfde log errors?
Ik heb jouw hierboven geposte logfile integraal overgenomen. Nog steeds heeft de webinterface van de plugin aan dat Mqtt timeout.Anders even alle regels die niet in mijn config voorkomen verwijderen in je eigen config?
Misschien is mijn antwoord stommer.En misschien een stomme vraag, weet je zeker dat de config goed is geladen? (misschien eens evident verkeerd iets in de config zetten om een error te triggeren)
Wat is een voorbeeld van iets dat evident verkeerd is? En hoe zou ik die error dan terug zien? Ik ben helaas niet zo handig met Linux of afgeleiden dat ik dit soort dingen zelf kan debuggen.
Dit stukje bedoel ik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| pi@raspberrypi:~ $ mosquitto -v 1620430045: mosquitto version 2.0.10 starting 1620430045: Using default config. 1620430045: Starting in local only mode. Connections will only be possible from clients running on this machine. 1620430045: Create a configuration file which defines a listener to allow remote access. 1620430045: For more details see https://mosquitto.org/documentation/authentication-methods/ 1620430045: Opening ipv4 listen socket on port 1883. 1620430045: Error: Address already in use 1620430045: Opening ipv6 listen socket on port 1883. 1620430045: Error: Address already in use |
Gewoon zoiets als 'blabla' en dan kijken of er een foutmelding komt.[...]
Ik heb jouw hierboven geposte logfile integraal overgenomen. Nog steeds heeft de webinterface van de plugin aan dat Mqtt timeout.
[...]
Misschien is mijn antwoord stommer.
Wat is een voorbeeld van iets dat evident verkeerd is? En hoe zou ik die error dan terug zien? Ik ben helaas niet zo handig met Linux of afgeleiden dat ik dit soort dingen zelf kan debuggen.
Ik krijg dan de volgende melding bij het opstarten van mosquitto
code:
1
2
| 1620508956: Error: Unknown configuration variable "blalba". 1620508956: Error found at /mosquitto/config/mosquitto.conf:1. |
en normaal ziet er log er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
| 1620467049: mosquitto version 2.0.10 starting 1620467049: Config loaded from /mosquitto/config/mosquitto.conf. 1620467049: Opening ipv4 listen socket on port 1883. 1620467049: Opening ipv6 listen socket on port 1883. 1620467049: mosquitto version 2.0.10 running |
Als ik dat vergelijk met jouw log dan valt mij met name het verschil op tussen:
code:
1
| 1620430045: Using default config. |
en bij mij:
code:
1
| 1620467049: Config loaded from /mosquitto/config/mosquitto.conf. |
Het lijkt er dus heel sterk op dat je config niet wordt geladen.
edit:
zou je mosquitto eens willen starten met:
code:
1
| mosquitto -v -c /etc/mosquitto/mosquitto.conf |
?
En is die locatie wel juist? Ik zie in je config file het volgende staan:
code:
1
| # Place your local configuration in /etc/mosquitto/conf.d/ |
Dat is een andere locatie dan wat jij aangeeft.
(ik draai mosquitto in een docker container dus is ff moeilijk vergelijken op dit punt)
[ Voor 8% gewijzigd door arjenhiemstra op 08-05-2021 23:38 ]
Als ik blablabla toevoeg in de conf, gebeurt er niets bijzonders.arjenhiemstra schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 23:27:
[...]
Dit stukje bedoel ik:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 pi@raspberrypi:~ $ mosquitto -v 1620430045: mosquitto version 2.0.10 starting 1620430045: Using default config. 1620430045: Starting in local only mode. Connections will only be possible from clients running on this machine. 1620430045: Create a configuration file which defines a listener to allow remote access. 1620430045: For more details see https://mosquitto.org/documentation/authentication-methods/ 1620430045: Opening ipv4 listen socket on port 1883. 1620430045: Error: Address already in use 1620430045: Opening ipv6 listen socket on port 1883. 1620430045: Error: Address already in use
[...]
Gewoon zoiets als 'blabla' en dan kijken of er een foutmelding komt.
Ik krijg dan de volgende melding bij het opstarten van mosquitto
code:
1 2 1620508956: Error: Unknown configuration variable "blalba". 1620508956: Error found at /mosquitto/config/mosquitto.conf:1.
Kortom: mosquitto laadt die conf helemaal niet in.
Als ik dat doe, dan krijg ik wél een error als ik 'blablabla' in de conf zet.en normaal ziet er log er zo uit:
code:
1 2 3 4 5 1620467049: mosquitto version 2.0.10 starting 1620467049: Config loaded from /mosquitto/config/mosquitto.conf. 1620467049: Opening ipv4 listen socket on port 1883. 1620467049: Opening ipv6 listen socket on port 1883. 1620467049: mosquitto version 2.0.10 running
Als ik dat vergelijk met jouw log dan valt mij met name het verschil op tussen:
code:
1 1620430045: Using default config.
en bij mij:
code:
1 1620467049: Config loaded from /mosquitto/config/mosquitto.conf.
Het lijkt er dus heel sterk op dat je config niet wordt geladen.
edit:
zou je mosquitto eens willen starten met:
code:
1 mosquitto -v -c /etc/mosquitto/mosquitto.conf
?
Haal ik die weer weg, dan krijg ik deze error:
code:
1
2
3
| pi@raspberrypi:~ $ mosquitto -v -c /etc/mosquitto/mosquitto.conf 1620548676: Error: Unable to open log file /mosquitto/log/mosquitto.log for writing. ^C1620548682: Error: Permission denied. |
Op het moment dat ik in de conf file de regel uitcomment over de log-locatie, en ik start mosquitto, krijg ik dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| pi@raspberrypi:~ $ mosquitto -v -c /etc/mosquitto/mosquitto.conf 1620549067: mosquitto version 2.0.10 starting 1620549067: Config loaded from /etc/mosquitto/mosquitto.conf. 1620549067: Opening ipv4 listen socket on port 1883. 1620549067: Opening ipv6 listen socket on port 1883. 1620549067: mosquitto version 2.0.10 running 1620549067: New connection from 192.168.178.56:62742 on port 1883. 1620549067: Client <unknown> disconnected due to protocol error. 1620549072: New connection from 192.168.178.36:48552 on port 1883. 1620549072: New client connected from 192.168.178.36:48552 as Domoticz8da11ae1-2ece-4267-bad8-54b60a9b1b00 (p2, c1, k40). 1620549072: No will message specified. 1620549072: Sending CONNACK to Domoticz8da11ae1-2ece-4267-bad8-54b60a9b1b00 (0, 0) 1620549072: Received SUBSCRIBE from Domoticz8da11ae1-2ece-4267-bad8-54b60a9b1b00 1620549072: domoticz/in (QoS 0) 1620549072: Domoticz8da11ae1-2ece-4267-bad8-54b60a9b1b00 0 domoticz/in 1620549072: Sending SUBACK to Domoticz8da11ae1-2ece-4267-bad8-54b60a9b1b00 1620549078: Received PUBLISH from Domoticz8da11ae1-2ece-4267-bad8-54b60a9b1b00 (d0, q0, r0, m0, 'domoticz/out', ... (227 bytes)) 1620549078: Received PUBLISH from Domoticz8da11ae1-2ece-4267-bad8-54b60a9b1b00 (d0, q0, r0, m0, 'domoticz/out', ... (233 bytes)) ^[OB^[OB1620549082: New connection from 192.168.178.56:62743 on port 1883. 1620549082: Client <unknown> disconnected due to protocol error. 1620549088: Received PUBLISH from Domoticz8da11ae1-2ece-4267-bad8-54b60a9b1b00 (d0, q0, r0, m0, 'domoticz/out', ... (224 bytes)) 1620549088: Received PUBLISH from Domoticz8da11ae1-2ece-4267-bad8-54b60a9b1b00 (d0, q0, r0, m0, 'domoticz/out', ... (220 bytes)) ^C1620549092: mosquitto version 2.0.10 terminating 1620549092: Saving in-memory database to /var/lib/mosquitto//mosquitto.db. 1620549092: Error saving in-memory database, unable to open /var/lib/mosquitto//mosquitto.db.new for writing. 1620549092: Error: Permission denied. |
Je ziet daar dat Domoticz wel kan praten met mosquitto, maar de connectie vanaf de Itho-addon (dat is IP 192.168.178.56) geeft een melding "Client <unknown> disconnected due to protocol error."
Verder verschijnt onderaan ook nog een fout over in-memory database, waarvan ik niet weet wat ik daarmee moet...
Ik kom dichterbij, maar ben er nog niet...
edit:
Dat laatste probleem over die permission denied is opgelost als ik mosquitto start met "sudo mosquitto -v -c /etc/mosquitto/mosquitto.conf".
Dus dan blijft alleen de 'disconnected due to protocol error' over.
Dat laatste probleem over die permission denied is opgelost als ik mosquitto start met "sudo mosquitto -v -c /etc/mosquitto/mosquitto.conf".
Mooi, we komen ergensSuperdeboer schreef op zondag 9 mei 2021 @ 10:34:
[...]
Als ik blablabla toevoeg in de conf, gebeurt er niets bijzonders.
Kortom: mosquitto laadt die conf helemaal niet in.
[...]
Als ik dat doe, dan krijg ik wél een error als ik 'blablabla' in de conf zet.
Haal ik die weer weg, dan krijg ik deze error:
code:
1 2 3 pi@raspberrypi:~ $ mosquitto -v -c /etc/mosquitto/mosquitto.conf 1620548676: Error: Unable to open log file /mosquitto/log/mosquitto.log for writing. ^C1620548682: Error: Permission denied.
Op het moment dat ik in de conf file de regel uitcomment over de log-locatie, en ik start mosquitto, krijg ik dit:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 pi@raspberrypi:~ $ mosquitto -v -c /etc/mosquitto/mosquitto.conf 1620549067: mosquitto version 2.0.10 starting 1620549067: Config loaded from /etc/mosquitto/mosquitto.conf. 1620549067: Opening ipv4 listen socket on port 1883. 1620549067: Opening ipv6 listen socket on port 1883. 1620549067: mosquitto version 2.0.10 running 1620549067: New connection from 192.168.178.56:62742 on port 1883. 1620549067: Client <unknown> disconnected due to protocol error. 1620549072: New connection from 192.168.178.36:48552 on port 1883. 1620549072: New client connected from 192.168.178.36:48552 as Domoticz8da11ae1-2ece-4267-bad8-54b60a9b1b00 (p2, c1, k40). 1620549072: No will message specified. 1620549072: Sending CONNACK to Domoticz8da11ae1-2ece-4267-bad8-54b60a9b1b00 (0, 0) 1620549072: Received SUBSCRIBE from Domoticz8da11ae1-2ece-4267-bad8-54b60a9b1b00 1620549072: domoticz/in (QoS 0) 1620549072: Domoticz8da11ae1-2ece-4267-bad8-54b60a9b1b00 0 domoticz/in 1620549072: Sending SUBACK to Domoticz8da11ae1-2ece-4267-bad8-54b60a9b1b00 1620549078: Received PUBLISH from Domoticz8da11ae1-2ece-4267-bad8-54b60a9b1b00 (d0, q0, r0, m0, 'domoticz/out', ... (227 bytes)) 1620549078: Received PUBLISH from Domoticz8da11ae1-2ece-4267-bad8-54b60a9b1b00 (d0, q0, r0, m0, 'domoticz/out', ... (233 bytes)) ^[OB^[OB1620549082: New connection from 192.168.178.56:62743 on port 1883. 1620549082: Client <unknown> disconnected due to protocol error. 1620549088: Received PUBLISH from Domoticz8da11ae1-2ece-4267-bad8-54b60a9b1b00 (d0, q0, r0, m0, 'domoticz/out', ... (224 bytes)) 1620549088: Received PUBLISH from Domoticz8da11ae1-2ece-4267-bad8-54b60a9b1b00 (d0, q0, r0, m0, 'domoticz/out', ... (220 bytes)) ^C1620549092: mosquitto version 2.0.10 terminating 1620549092: Saving in-memory database to /var/lib/mosquitto//mosquitto.db. 1620549092: Error saving in-memory database, unable to open /var/lib/mosquitto//mosquitto.db.new for writing. 1620549092: Error: Permission denied.
Je ziet daar dat Domoticz wel kan praten met mosquitto, maar de connectie vanaf de Itho-addon (dat is IP 192.168.178.56) geeft een melding "Client <unknown> disconnected due to protocol error."
Verder verschijnt onderaan ook nog een fout over in-memory database, waarvan ik niet weet wat ik daarmee moet...
Ik kom dichterbij, maar ben er nog niet...
edit:
Allereerst moet je even uitzoeken wat de juiste config locatie is zodat die wel wordt geladen, wellicht is dat dus de standaard locatie zoals aangegeven in de eerste regel van je config file?
Wat betreft het protocol error verhaal, geen idee wat dan kan veroorzaken. Heb je nog iets van username en wachtwoord ingesteld misschien? Anders ff een system config reset doen van de add-on en MQTT opnieuw from scratch instellen. Kijken of dat verschil maakt.
Yesss! Restore system config gedaan in de addon en vervolgens MQTT opnieuw ingesteld! Nu heb ik voor het eerst MQTT status connected!
Blijkbaar pakt mosquitto inderdaad de standaard conf file die ik nu steeds heb zitten editen (in /etc/mosquitto/mosquito.conf), want als ik nu de service stop, geeft de Itho addon MQTT status disconnected en als ik de mosquitto service weer start (dus zonder specifiek de conf-locatie mee te geven als parameter), verschijnt weer een status connected.
Ik denk dat ik er ben dus!! Super bedankt voor je tips en suggesties!
Nu de boel nog in Domoticz aan de praat krijgen.
Blijkbaar pakt mosquitto inderdaad de standaard conf file die ik nu steeds heb zitten editen (in /etc/mosquitto/mosquito.conf), want als ik nu de service stop, geeft de Itho addon MQTT status disconnected en als ik de mosquitto service weer start (dus zonder specifiek de conf-locatie mee te geven als parameter), verschijnt weer een status connected.
Nu de boel nog in Domoticz aan de praat krijgen.
[ Voor 4% gewijzigd door Superdeboer op 09-05-2021 11:00 ]
Superdeboer schreef op zondag 9 mei 2021 @ 10:58:
Yesss! Restore system config gedaan in de addon en vervolgens MQTT opnieuw ingesteld! Nu heb ik voor het eerst MQTT status connected!

Enkele weken geleden heb ik de add-on bij Arjen besteld waarna ik deze heb geïnstalleerd.
Na installatie bleek dat er geen wifi verbinding tot stand kwam. Tijdens ruggespraak met Arjen gaf hij aan dat de add-on vermoedelijk te weinig stroom kreeg (omdat de blauwe status-led bleef branden).
Arjen stelde voor om de add-on terug te sturen waarna het mij een aangepaste versie (aangepaste revision 2 ???) voor garantie heeft gestuurd.
De nieuwe add-on gelijk geïnstalleerd waarna, conform de handleiding, de WIFI server kon worden bereikt. Vervolgens heb ik de add-on gekoppeld binnen mijn thuisnetwerk.
Na wat stoeiwerk om Mosquitto MQTT (versie 1.5.7) draaiend op mijn RaspberryPI 3B te krijgen kon ik, conform de handleiding, de add-on inkoppelen op Domoticz. Alles prima.
Hierna mijn twee RF’s (536-0124) “ontleerd” van de Itho box en ingeleerd op de add-on.
Ook dat ging in één keer perfect.
Ik kan dus nu mijn Itho box zowel met de beide RF’s als met Domoticz besturen. Dit vanuit elke stand waarin de box op dat moment staat. Dus helemaal top !
Arjen bedankt voor jouw fantastische service en ondersteuning.
Na installatie bleek dat er geen wifi verbinding tot stand kwam. Tijdens ruggespraak met Arjen gaf hij aan dat de add-on vermoedelijk te weinig stroom kreeg (omdat de blauwe status-led bleef branden).
Arjen stelde voor om de add-on terug te sturen waarna het mij een aangepaste versie (aangepaste revision 2 ???) voor garantie heeft gestuurd.
De nieuwe add-on gelijk geïnstalleerd waarna, conform de handleiding, de WIFI server kon worden bereikt. Vervolgens heb ik de add-on gekoppeld binnen mijn thuisnetwerk.
Na wat stoeiwerk om Mosquitto MQTT (versie 1.5.7) draaiend op mijn RaspberryPI 3B te krijgen kon ik, conform de handleiding, de add-on inkoppelen op Domoticz. Alles prima.
Hierna mijn twee RF’s (536-0124) “ontleerd” van de Itho box en ingeleerd op de add-on.
Ik kan dus nu mijn Itho box zowel met de beide RF’s als met Domoticz besturen. Dit vanuit elke stand waarin de box op dat moment staat. Dus helemaal top !
Arjen bedankt voor jouw fantastische service en ondersteuning.
Van dit soort berichten word ik vrolijk! Hier doe ik het voor, thanks!!avannigt schreef op zondag 9 mei 2021 @ 20:59:
Enkele weken geleden heb ik de add-on bij Arjen besteld waarna ik deze heb geïnstalleerd.
Arjen bedankt voor jouw fantastische service en ondersteuning.![]()
![]()
Trend je de data?sOid schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:52:
[...]
Nee werkt nog niet goed! Er is iets niet helemaal lekker met de trigger. Moet nog even kijken waar het nou fout gaat. Ik vermoed het aan de 'for' ligt. Punt is dat ik niet wil dat 'ie meteen gaat afzuigen als LV boven de 50% komt. En ook niet altijd. Anders krijg ik weer het gedoe dat stoom van fluitketel wordt opgezogen en de MV meteen in de stress schiet omdat 'ie denkt dat LV zo hoog is
Mocht jij nog een goede suggestie hebben om dat aan te passen dan hou ik me aanbevolen!
Ik neem aan dat er een verschil in het patroon van de fluitketel en de badkamer zit. Je kan dan hierop aanpassingen maken. Bij mij zit de box alleen maar op de badkamer dus dat maakt het vrij eenvoudig. Ik was ook met een externe sensor aan het spelen maar vond dat niets vanwege de kosten van een extra sensor en de afhankelijkheid van het zigbee netwerk + host + HA om alles te laten werken (zoals je misschien nog weet ben ik geen fan van de automations in HA zelf).
Inmiddels heb de basis functionaliteit in de firmware van de ithowifi zitten, pull request 23, wat prima werkt maar nog erg basaal is. Kun je trends of data delen? ben benieuwd of ik er iets uit kan halen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/NGxR9rEOVwZsDEmZ4wNBPDQF.png?f=user_large)
Ik kan dit alleen maar onderschrijvenavannigt schreef op zondag 9 mei 2021 @ 20:59:
Arjen bedankt voor jouw fantastische service en ondersteuning.![]()
![]()
Ook ik bleek (nadat de addon het toch ook wel een heel aantal weken redelijk goed had gedaan) een Itho box te hebben die niet genoeg power gaf aan de addon. @arjenhiemstra heeft ook bij mij perfecte service verleend door z'n aangepaste hardware ontwerp, zodra binnen, naar me op te sturen, compleet met verzendlabel om de oude terug te sturen.
Nieuwe doet het tot zo ver helemaal prima en stabiel!
Ik ben overigens nog wel benieuwd, ook nu ik sensor support in de firmware zie, of het mogelijk is om ook in oudere Itho's alsnog zo'n vochtsensor in te bouwen. Fysiek kan het vast wel via een uitsparing (of desnoods via 1 van de ongebruikte slang aansluitingen, tenzij de sensor echt fysiek in het 'compartiment' moet zitten waar ook de fan draait
Maar de hoofdvraag is, waar sluit je de sensor dan op aan? Ik ben het namelijk wel een beetje eens met de post van @sjorsjuhmaniac: Het zou fijn zijn als de Itho addon helemaal zelf op basis van luchtvochtigheid zichzelf kan sturen, in ieder geval als er gedoucht wordt, zonder afhankelijkheid van HA of domoticz.
Graag gedaan!eymey schreef op maandag 10 mei 2021 @ 08:59:
[...]
Ik kan dit alleen maar onderschrijven.
Ook ik bleek (nadat de addon het toch ook wel een heel aantal weken redelijk goed had gedaan) een Itho box te hebben die niet genoeg power gaf aan de addon. @arjenhiemstra heeft ook bij mij perfecte service verleend door z'n aangepaste hardware ontwerp, zodra binnen, naar me op te sturen, compleet met verzendlabel om de oude terug te sturen.
Nieuwe doet het tot zo ver helemaal prima en stabiel!
Ik ben overigens nog wel benieuwd, ook nu ik sensor support in de firmware zie, of het mogelijk is om ook in oudere Itho's alsnog zo'n vochtsensor in te bouwen. Fysiek kan het vast wel via een uitsparing (of desnoods via 1 van de ongebruikte slang aansluitingen, tenzij de sensor echt fysiek in het 'compartiment' moet zitten waar ook de fan draait)
Maar de hoofdvraag is, waar sluit je de sensor dan op aan? Ik ben het namelijk wel een beetje eens met de post van @sjorsjuhmaniac: Het zou fijn zijn als de Itho addon helemaal zelf op basis van luchtvochtigheid zichzelf kan sturen, in ieder geval als er gedoucht wordt, zonder afhankelijkheid van HA of domoticz.
vwb de sensor,
zie hier een paar pagina's terug de post van @sjorsjuhmaniac: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/66489386
De aansluiting is i2c. Op de print die jij hebt zitten pin aansluitingen achter de dc-dc converter daarvoor.
Oh ja.... een paar pagina's terug was dit al besprokenarjenhiemstra schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:27:
[...]
Graag gedaan!
vwb de sensor,
zie hier een paar pagina's terug de post van @sjorsjuhmaniac: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/66489386
De aansluiting is i2c. Op de print die jij hebt zitten pin aansluitingen achter de dc-dc converter daarvoor.
Op de add-on. Er staat scl, sda, 3v3 en gnd bij. Dat zijn de aansluitingen die je nodig hebt. Je kunt iedere sht3x i2c sensor gebruiken, ook die ik in de tindie shop heb staan.eymey schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:51:
[...]
Oh ja.... een paar pagina's terug was dit al besproken. Zit die i2c aansluiting op mijn Itho print of op de print van de IthoWIFI module?
Ah toparjenhiemstra schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:51:
[...]
Op de add-on. Er staat scl, sda, 3v3 en gnd bij. Dat zijn de aansluitingen die je nodig hebt. Je kunt iedere sht3x i2c sensor gebruiken, ook die ik in de tindie shop heb staan.
(moet ik dus alleen nog wel even zelf met de soldeerbout aan de slag om daar header pinnen op te maken, of direct draadjes aan solderen. Dat wordt dan eerst oefenen op iets anders, want dit soort soldeerwerk heb ik nog nooit gedaan ).
Dit is een betere link:eymey schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:28:
[...]
Ah topThanks.
(moet ik dus alleen nog wel even zelf met de soldeerbout aan de slag om daar header pinnen op te maken, of direct draadjes aan solderen. Dat wordt dan eerst oefenen op iets anders, want dit soort soldeerwerk heb ik nog nooit gedaan ).
sjorsjuhmaniac in "Itho daalderop CVE wifi control add-on module"
Ik heb uiteindelijk nagenoeg niets hoeven aanpassen zoals je daar kan lezen
Voor de 'douche actie' werkt de basale oplossing die we nu werkend hebben prima. Zie hier de Auto-Pilot response op de douche bij ons thuis:
:fill(white):strip_exif()/f/image/rKsjlrmW1OSuZrxulfEXVkTW.png?f=user_large)
@sjorsjuhmaniac Ziet er wel echt heel goed uit
Hmm nee dat doe ik nog niet. Niet bewust in ieder geval; ik was eigenlijk in de veronderstelling dat HA dat automatisch doet omdat de data toch gelogd wordt (en weggeschreven naar Influx). Als ik je goed begrijp is het dus een aparte configuratie binnen HA om de trend te loggen of zo?sjorsjuhmaniac schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:44:
[...]
Trend je de data?
Ik neem aan dat er een verschil in het patroon van de fluitketel en de badkamer zit. Je kan dan hierop aanpassingen maken. Bij mij zit de box alleen maar op de badkamer dus dat maakt het vrij eenvoudig. Ik was ook met een externe sensor aan het spelen maar vond dat niets vanwege de kosten van een extra sensor en de afhankelijkheid van het zigbee netwerk + host + HA om alles te laten werken (zoals je misschien nog weet ben ik geen fan van de automations in HA zelf).
Inmiddels heb de basis functionaliteit in de firmware van de ithowifi zitten, pull request 23, wat prima werkt maar nog erg basaal is. Kun je trends of data delen? ben benieuwd of ik er iets uit kan halen.
[Afbeelding]
Ik ben eigenlijk juist wel fan van automations in HA, omdat je daar meer aan kan koppelen dan in de 'automation' zoals op jouw screenshot. Of bedoel je iets anders?
Nee hoor dat gebeurd "automatisch" met de sensoren in HA tenzij je ze exclude. Dus als je alles doorzet naar influx dan heb je de trend idd.sOid schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:27:
[...]
Hmm nee dat doe ik nog niet. Niet bewust in ieder geval; ik was eigenlijk in de veronderstelling dat HA dat automatisch doet omdat de data toch gelogd wordt (en weggeschreven naar Influx). Als ik je goed begrijp is het dus een aparte configuratie binnen HA om de trend te loggen of zo?
Ik wist nog dat jij ze wel veel gebruiktIk ben eigenlijk juist wel fan van automations in HA, omdat je daar meer aan kan koppelen dan in de 'automation' zoals op jouw screenshot. Of bedoel je iets anders?
neemt niet weg dat ik benieuwd ben naar je trend/data van de fluitketel
Mij viel het volgende op als ik naar de sensor data bij mij kijk (alleen badkamer aangesloten):
- temperatuur in standby is aanzienlijk lager dan de temperatuur in de badkamer
- sensor ziet vrij snel de hum, binnen 1 min, dat is meer dan snel genoeg om als trigger te gebruiken.
- het lijkt weinig nut te hebben de box langer dan 15min te laten na-draaien op hoog. De box heeft weinig invloed op de afloop van de hum na die tijd, lijkt meer met de temperatuur == verdamping te maken te hebben.
@sjorsjuhmaniac Ah, haha. Zo bedoel je. Ik zal fluitketel zo 's vol gooien met water! Wil jij ook een kop thee? 
Overigens wil ik dus juist een vertraging ik het reageren. Dus: luchtvochtigheid langer dan 10 minuten boven 60% (bijvoorbeeld) = 15 min afzuigen op hoogste stand.
Anders slaat de MV meteen aan tijdens het douchen en dat vind ik erg onprettig vanwege de tocht.
Overigens wil ik dus juist een vertraging ik het reageren. Dus: luchtvochtigheid langer dan 10 minuten boven 60% (bijvoorbeeld) = 15 min afzuigen op hoogste stand.
Anders slaat de MV meteen aan tijdens het douchen en dat vind ik erg onprettig vanwege de tocht.
@sjorsjuhmaniac Nou, hierbij mijn grafiekje van de afgelopen 24 uur. Je ziet duidelijk wanneer ik heb gedoucht (en wanneer ik, handmatig, de afzuiging heb ingeschakeld).
Helemaal rechts zie je een kleine 'bult'; hier stond de fluitketel aan. Is maar heel minimaal dus en het verbaasd me eigenlijk dat de Itho op auto-stand daar überhaupt op reageerde. En ook niet zo'n beetje: stond meteen een kwartier op vol vermogen lucht te zuigen.
Helemaal rechts zie je een kleine 'bult'; hier stond de fluitketel aan. Is maar heel minimaal dus en het verbaasd me eigenlijk dat de Itho op auto-stand daar überhaupt op reageerde. En ook niet zo'n beetje: stond meteen een kwartier op vol vermogen lucht te zuigen.
:strip_exif()/f/image/UV1IJ4Sn32gRqvhdBYuwVaJj.jpg?f=fotoalbum_large)
Nogal een verschil dussOid schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 08:43:
@sjorsjuhmaniac Nou, hierbij mijn grafiekje van de afgelopen 24 uur. Je ziet duidelijk wanneer ik heb gedoucht (en wanneer ik, handmatig, de afzuiging heb ingeschakeld).
[Afbeelding]
* add to wish list
Ja dat zou echt top zijn! Snap je punt overigens wel, inderdaad prettig als dit ook blijft werken als HomeAssistant plat ligt. Al komt dat in de praktijk zelden voor.sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:37:
[...]
Ik zat er al aan te denken om er meer opties aan toe te voegen, bv de timer-optie (high voor 15min) en de delay-optie (wait 5min) die je zelf al aanhaalde.
* add to wish list
Overigens zag ik dat jij echt een sensor met draadjes hebt bevestigd en alles. Maar ik gebruik een sensor van @arjenhiemstra die direct op het chipsetbordje (excuses, geen idee hoe zoiets heet
Ik heb in de buurt van de MV-unit ook nog een zigbee temperatuur/humidity-sensortje hangen (Aqara) en valt me op dat de waarden van de sensor in de MV-unit zelf wel behoorlijk verschillen. Vooral temperatuur zit er echt meerdere graden naast (te hoog). Dacht eerst dat het komt doordat de motor warmte genereert maar weet niet of dat klopt. Voelt vrij koel aan.
Laat maar even weten als ik nog wat kan testen of zo!
Sensor is hetzelfde, alleen de wijze van montage is anders.sOid schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:44:
[...]
Overigens zag ik dat jij echt een sensor met draadjes hebt bevestigd en alles. Maar ik gebruik een sensor van @arjenhiemstra die direct op het chipsetbordje (excuses, geen idee hoe zoiets heet) is geprikt. Weet niet of dat uitmaakt.
Ik heb in de buurt van de MV-unit ook nog een zigbee temperatuur/humidity-sensortje hangen (Aqara) en valt me op dat de waarden van de sensor in de MV-unit zelf wel behoorlijk verschillen. Vooral temperatuur zit er echt meerdere graden naast (te hoog). Dacht eerst dat het komt doordat de motor warmte genereert maar weet niet of dat klopt. Voelt vrij koel aan.
Overiges valt het mij hier ook op dat de sensor +- 5 graden meer aangeeft dan ik zou verwachten. Kan best met de instelling van de sensor te maken hebben, moet nog maar eens in de datasheet kijken. In principe zou de afwijking <2% moeten zijn dacht ik
Ah oke! Jij hebt denk ik de mogelijkheid om de sensor ook buiten de MV te testen. Misschien kun je dat 's doen? Kun je eventuele invloed van de motor en/of isolerende werking van de kap wellicht mee uitsluiten.arjenhiemstra schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 15:36:
[...]
Sensor is hetzelfde, alleen de wijze van montage is anders.
Overiges valt het mij hier ook op dat de sensor +- 5 graden meer aangeeft dan ik zou verwachten. Kan best met de instelling van de sensor te maken hebben, moet nog maar eens in de datasheet kijken. In principe zou de afwijking <2% moeten zijn dacht ik
Ik heb de kit met luchtvochtigheidssensor ook besteld en gisteren geinstalleerd. Werkt top!
Ik heb een ochtend zitten stoeien met Home assistant zodat de Itho-box aanslaat bij een luchtvochtigheid van >45%. Heb hiervoor de code van @TWKterry en @sOid gebruikt en aangepast.
De versie van TWKterry op dinsdag 27 april 2021 @ 12:55 kreeg ik niet aan de praat. Bij mij bleef Home assistant maar zeuren over een missend device-id bij de luchtvochtigheid-entiteit. Heb er omheen geprobeerd te werken maar is me niet gelukt. Wellicht gebruikt TWKterry een losse luchtvochtigheidssensor die een eigen device-id meekrijgt?
Met de code @sOid kwam ik een stuk verder. Die van mij lijkt op die van hem, alleen hij gebruikt de sensoren van homeassitant autodiscovery (alles met nrg_itho_2128_fan) en de sensoren via de MQTT broker (alles met platform: mqtt en topic: 'itho/state') door elkaar.
Ik heb de mijne zo gemaakt dat alles via de MQTT-topics verloopt.
In feite bedient mijn automation de slider voor de snelheid.
Front end:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HJqegVzbFEzm95HjKyhOevec.jpg?f=user_large)
Sensoren (configuration.yaml)
Automations:
Ik heb nog een uur zitten stoeien met waarom de automation voor bij het douchen niet ging lopen. De luchtvochtigheid was immers boven de 45%. Van deze uitleg begreep ik dat dat bij het aanmaken van de automation alleen gebeurt als de waarde onder de grenswaarde zit, dus onder de 45%.
Status moet dus veranderen van 44,9% naar 45,0% wil er iets gebeuren.
Deze oplossing in datzelfde topic lijkt niet meer te werken. Bij condition mag ik (misschien sinds een latere release van HA) geen condition: numeric_state meer gebruiken.
Als iemand een oplossing heeft voor dit probleem dan houd ik me aanbevolen.
Ik heb een ochtend zitten stoeien met Home assistant zodat de Itho-box aanslaat bij een luchtvochtigheid van >45%. Heb hiervoor de code van @TWKterry en @sOid gebruikt en aangepast.
De versie van TWKterry op dinsdag 27 april 2021 @ 12:55 kreeg ik niet aan de praat. Bij mij bleef Home assistant maar zeuren over een missend device-id bij de luchtvochtigheid-entiteit. Heb er omheen geprobeerd te werken maar is me niet gelukt. Wellicht gebruikt TWKterry een losse luchtvochtigheidssensor die een eigen device-id meekrijgt?
Met de code @sOid kwam ik een stuk verder. Die van mij lijkt op die van hem, alleen hij gebruikt de sensoren van homeassitant autodiscovery (alles met nrg_itho_2128_fan) en de sensoren via de MQTT broker (alles met platform: mqtt en topic: 'itho/state') door elkaar.
Ik heb de mijne zo gemaakt dat alles via de MQTT-topics verloopt.
In feite bedient mijn automation de slider voor de snelheid.
Front end:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HJqegVzbFEzm95HjKyhOevec.jpg?f=user_large)
Sensoren (configuration.yaml)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| sensor: - platform: mqtt name: "Badkamer MV status" state_topic: "itho/state" icon: "mdi:fan" unit_of_measurement: "rpm" - platform: mqtt name: "Badkamer MV luchtvochtigheid" state_topic: "itho/sensor" value_template: '{{ value_json.hum }}' unit_of_measurement: "%" - platform: mqtt name: "Badkamer MV temperatuur" state_topic: "itho/sensor" value_template: '{{ value_json.temp }}' unit_of_measurement: "°C" # input_number as slider: badkamer_mv_snelheid input_number: badkamer_mv_snelheid: min: 0 max: 254 step: 5 mode: slider name: Badkamer MV snelheid |
Automations:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
| # This automation script runs when a value is received via MQTT on retained topic: itho/cmd # It sets the value slider on the GUI. This slides also had its own automation when the value is changed. - alias: Badkamer MV - instellen slider trigger: platform: mqtt topic: 'itho/state' action: service: input_number.set_value data: entity_id: input_number.badkamer_mv_snelheid value: "{{ trigger.payload }}" # This second automation script runs when the target fan slider is moved. # It publishes its value to the same MQTT topic it is also subscribed to. - alias: Badkamer MV snelheid aanpassen obv slider trigger: platform: state entity_id: input_number.badkamer_mv_snelheid condition: condition: template value_template: "{{ states('sensor.badkamer_mv_status') | int != states('input_number.badkamer_mv_snelheid') | int }}" action: service: mqtt.publish data: topic: 'itho/cmd' retain: true payload: "{{ states('input_number.badkamer_mv_snelheid') | int }}" - alias: Badkamer MV aan bij douchen trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.badkamer_mv_luchtvochtigheid above: 45 condition: [] action: - service: input_number.set_value target: entity_id: input_number.badkamer_mv_snelheid data: value: 220 - wait_template: '' timeout: '00:15:00' # trigger low speed after 15 minutes continue_on_timeout: true - service: input_number.set_value target: entity_id: input_number.badkamer_mv_snelheid data: value: 20 mode: single |
Ik heb nog een uur zitten stoeien met waarom de automation voor bij het douchen niet ging lopen. De luchtvochtigheid was immers boven de 45%. Van deze uitleg begreep ik dat dat bij het aanmaken van de automation alleen gebeurt als de waarde onder de grenswaarde zit, dus onder de 45%.
Status moet dus veranderen van 44,9% naar 45,0% wil er iets gebeuren.
Deze oplossing in datzelfde topic lijkt niet meer te werken. Bij condition mag ik (misschien sinds een latere release van HA) geen condition: numeric_state meer gebruiken.
Als iemand een oplossing heeft voor dit probleem dan houd ik me aanbevolen.
Probleem zelf opgelost. in HA een binary sensor aangemaakt die "ON" gaat bij >45% luchtvochtigheid en OFF gaat bij <45% luchtvochtigheid.
Sensor
Automations
Sensor
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| - platform: mqtt name: "Badkamer MV luchtvochtigheid" state_topic: "itho/sensor" value_template: '{{ value_json.hum }}' unit_of_measurement: "%" binary_sensor: - platform: threshold name: badkamer_luchtvochtigheid_hoog_laag entity_id: sensor.badkamer_mv_luchtvochtigheid upper: 45 |
Automations
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| - alias: Badkamer MV aan bij douchen initial_state: 'on' trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.badkamer_luchtvochtigheid_hoog_laag to: 'on' action: - service: input_number.set_value target: entity_id: input_number.badkamer_mv_snelheid data: value: 220 - alias: Badkamer MV uit na douchen initial_state: 'on' trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.badkamer_luchtvochtigheid_hoog_laag to: 'off' action: - service: input_number.set_value target: entity_id: input_number.badkamer_mv_snelheid data: value: 20 |
@badkuip goed dat je m werkend hebt gekregen 
Maar... volgens mij had je als trigger 'gewoon' je sensor.nrg_itho_xxx_humidity kunnen gebruiken. Je kan dan trigger type numeric_state gebruiken en dan op de waarde 'above 45' kunnen triggeren.
Je krijgt deze sensor als je gebruikt maakt van de HA Discovery, op het MQTT setting tabje van de ITHO web interface.
Maar... volgens mij had je als trigger 'gewoon' je sensor.nrg_itho_xxx_humidity kunnen gebruiken. Je kan dan trigger type numeric_state gebruiken en dan op de waarde 'above 45' kunnen triggeren.
Je krijgt deze sensor als je gebruikt maakt van de HA Discovery, op het MQTT setting tabje van de ITHO web interface.
[ Voor 19% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 15-05-2021 09:35 ]
Een aantal weken geleden heel snel na bestelling het bordje ontvangenarjenhiemstra schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 12:22:
En ook leuk, de alternatieve hum/temp sensoren met instelbaar adres zijn binnen! Net even snel getest op een itho pcb waar die op kan en het werkt! De firmware vd add-on ziet dan keurig een sensor op het alternatieve adres en de itho lijkt niet te reageren op verhoogde humidity.
Daarmee is het dus mogelijk om de meting te gebruiken en zelf te bepalen hoe de itho daar op moet reageren
[Afbeelding]
links de originele van itho, rechts de alternatieve.
De basis is iets breder ivm productie. Ik heb geen box waar die fysiek in kan helaas dus niet kunnen testen of het ook echt past. Iemand die het wil proberen en testen of het stabiel werkt?