Blijven deze toegevoegde remotes bewaard bij een reboot / opnieuw flashen van de esp?arjenhiemstra schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:29:
[...]
Zeker wel! Maar zie quote van je post![]()
[...]
Nee, je zult zelf voor opslag en opnieuw laden van bekende remotes moeten zorgen. Dat kan bijvoorbeeld hardcoded of via een te maken interface.rorie schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:53:
[...]
Blijven deze toegevoegde remotes bewaard bij een reboot / opnieuw flashen van de esp?
Duidelijk, jammer genoeg zie ik niks voorbij komen met Serial.println(rf.LastMessageDecoded());arjenhiemstra schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:19:
[...]
Nee, je zult zelf voor opslag en opnieuw laden van bekende remotes moeten zorgen. Dat kan bijvoorbeeld hardcoded of via een te maken interface.
Even wat meer informatie, ik draai alles van een ESP8266 die succesvol gekoppeld is met mijn ITHO mechanische ventilatie. Het hoger en lager zetten van de ventilatie via de ESP werkt.
Wat dus niet werkt is het ontvangen van berichten van een externe remote.
In de setup heb ik o.a.
//DeviceID used to send commands, can also be changed on the fly for multi itho control
rf.setDeviceID(13, 123, 42);
//Initialization of CC1101 module.
rf.init();
In de loop doe ik het volgende in een poging het ID te ontvangen van mijn remotes:
if (rf.checkForNewPacket())
{
Serial.println("LastMessage");
Serial.println(rf.LastMessageDecoded());
}
Enig idee waarom ik niks voorbij zie komen?
@arjenhiemstra
Alweer wat pogingen verder ontvang ik nog steeds geen berichten, ik heb nu jou IthoEcoFanRFT.ino project gebruikt met een kleine aanpassing:
if ((cmd != IthoUnknown)) { // only act on good cmd and correct id.
Serial.println("cmd != unknown");
showPacket();
}
Dit draai ik vanaf een ESP8266 met cc1101 module. Bij de vorige versie van de lib van klusjesman ontving ik wel berichten van externe remotes.
Enig idee wat er hier fout gaat?
Alweer wat pogingen verder ontvang ik nog steeds geen berichten, ik heb nu jou IthoEcoFanRFT.ino project gebruikt met een kleine aanpassing:
if ((cmd != IthoUnknown)) { // only act on good cmd and correct id.
Serial.println("cmd != unknown");
showPacket();
}
Dit draai ik vanaf een ESP8266 met cc1101 module. Bij de vorige versie van de lib van klusjesman ontving ik wel berichten van externe remotes.
Enig idee wat er hier fout gaat?
Het is zonder meer code onmogelijk te beoordelen wat er mogelijk niet goed daar. Hoe trigger je op een nieuw RF bericht bijvoorbeeld?rorie schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:36:
[...]
Duidelijk, jammer genoeg zie ik niks voorbij komen met Serial.println(rf.LastMessageDecoded());
Even wat meer informatie, ik draai alles van een ESP8266 die succesvol gekoppeld is met mijn ITHO mechanische ventilatie. Het hoger en lager zetten van de ventilatie via de ESP werkt.
Wat dus niet werkt is het ontvangen van berichten van een externe remote.
In de setup heb ik o.a.
//DeviceID used to send commands, can also be changed on the fly for multi itho control
//Initialization of CC1101 module.
rf.init();
In de loop doe ik het volgende in een poging het ID te ontvangen van mijn remotes:
if (rf.checkForNewPacket())
{
Serial.println("LastMessage");
}
Enig idee waarom ik niks voorbij zie komen?
Dat begrijp ik, daarom heb ik in mijn tweede poging jou project gebruikt zodat we naar dezelfde code kijken. Wat ik hier aan toegevoegd heb is Serial.println(rf.LastMessageDecoded()); net na if ((cmd != IthoUnknown)) {.arjenhiemstra schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:20:
[...]
Het is zonder meer code onmogelijk te beoordelen wat er mogelijk niet goed daar. Hoe trigger je op een nieuw RF bericht bijvoorbeeld?
Ik gebruik de interrupt op D2 om te triggeren op een nieuw RF bericht, deze lijkt te werken.
Van geen van beide externe remotes ontvang ik een bericht, een handzender en co2 zender.
Het enige wat ikvoorbij zie komen in de debugger is een setup begin en setup done. Het joinstuk heb ik uitgezet omdat dit al een keer gedaan is.
Geen idee, ik gebruik de lib dagelijks dus ik zou zeggen dat het toch ergens in je code moet zitten maar ik sluit bugs zeker niet uit. Maar zoals aangegeven, zonder code is het lastig beoordelen, reproduceren en testen.rorie schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:57:
[...]
Dat begrijp ik, daarom heb ik in mijn tweede poging jou project gebruikt zodat we naar dezelfde code kijken. Wat ik hier aan toegevoegd heb is Serial.println(rf.LastMessageDecoded()); net na if ((cmd != IthoUnknown)) {.
Ik gebruik de interrupt op D2 om te triggeren op een nieuw RF bericht, deze lijkt te werken.
Van geen van beide externe remotes ontvang ik een bericht, een handzender en co2 zender.
Het enige wat ikvoorbij zie komen in de debugger is een setup begin en setup done. Het joinstuk heb ik uitgezet omdat dit al een keer gedaan is.
Dit is mijn code om achter het ID te komen van mijn externe remotes:arjenhiemstra schreef op zondag 8 januari 2023 @ 21:31:
[...]
Geen idee, ik gebruik de lib dagelijks dus ik zou zeggen dat het toch ergens in je code moet zitten maar ik sluit bugs zeker niet uit. Maar zoals aangegeven, zonder code is het lastig beoordelen, reproduceren en testen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
| #include <SPI.h> #include "IthoCC1101.h" #include "IthoPacket.h" #include <ArduinoJson.h> #define ITHO_IRQ_PIN D2 //D2(GPIO4) on NodeMCU IthoCC1101 rf; IthoPacket packet; bool ITHOhasPacket = false; void setup(void) { Serial.begin(9600); delay(500); rf.setDeviceID(13, 123, 42); //DeviceID used to send commands, can also be changed on the fly for multi itho control rf.init(); pinMode(ITHO_IRQ_PIN, INPUT); attachInterrupt(ITHO_IRQ_PIN, ITHOcheck, FALLING); Serial.println("Setup completed"); } void loop(void) { // do whatever you want, check (and reset) the ITHOhasPacket flag whenever you like if (ITHOhasPacket) { if (rf.checkForNewPacket()) { IthoCommand cmd = rf.getLastCommand(); Serial.println(rf.LastMessageDecoded()); } } } ICACHE_RAM_ATTR void ITHOcheck() { ITHOhasPacket = true; } |
Hierbij zie ik dus behalve de setup completed niks voorbij komen in de debugger, hoe vaak ik ook op de knoppen van de externe remote druk.
[ Voor 6% gewijzigd door rorie op 09-01-2023 15:31 ]
Heb je de juiste D pin aangesloten?
In voorbeelden op internet wordt vaak D1 gekozen.
#define ITHO_IRQ_PIN D2 //D2(GPIO4) on
Jack
Jack
Bedankt voor je reactie, jammer genoeg zie ik nog steeds geen ID`s voorbij komen.Jack100 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:04:
Heb je de juiste D pin aangesloten?
Jack
Bedankt! Dit helptrorie schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:49:
[...]
Dit is mijn code om achter het ID te komen van mijn externe remotes:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 #include <SPI.h> #include "IthoCC1101.h" #include "IthoPacket.h" #include <ArduinoJson.h> #define ITHO_IRQ_PIN D2 //D2(GPIO4) on NodeMCU IthoCC1101 rf; IthoPacket packet; bool ITHOhasPacket = false; void setup(void) { Serial.begin(9600); delay(500); rf.setDeviceID(13, 123, 42); //DeviceID used to send commands, can also be changed on the fly for multi itho control rf.init(); pinMode(ITHO_IRQ_PIN, INPUT); attachInterrupt(ITHO_IRQ_PIN, ITHOcheck, FALLING); Serial.println("Setup completed"); } void loop(void) { // do whatever you want, check (and reset) the ITHOhasPacket flag whenever you like if (ITHOhasPacket) { if (rf.checkForNewPacket()) { IthoCommand cmd = rf.getLastCommand(); Serial.println(rf.LastMessageDecoded()); } } } ICACHE_RAM_ATTR void ITHOcheck() { ITHOhasPacket = true; }
Hierbij zie ik dus behalve de setup completed niks voorbij komen in de debugger, hoe vaak ik ook op de knoppen van de externe remote druk.
Je hebt je gebaseerd op het voorbeeld dat helaas helaas niet goed werkt, excuses.
Hierbij de aangepaste code die ik gebruikt heb, deze werkt bij mij goed:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
| #include <SPI.h> #include "IthoCC1101.h" #include "IthoPacket.h" #include <ArduinoJson.h> #define ITHO_IRQ_PIN D2 //D2(GPIO4) on NodeMCU IthoCC1101 rf; IthoPacket packet; bool ITHOhasPacket = false; void setup(void) { Serial.begin(115200); delay(500); rf.setDeviceID(13, 123, 42); //DeviceID used to send commands, can also be changed on the fly for multi itho control rf.init(); pinMode(ITHO_IRQ_PIN, INPUT); attachInterrupt(ITHO_IRQ_PIN, ITHOcheck, FALLING); Serial.println("Setup completed"); } void loop(void) { // do whatever you want, check (and reset) the ITHOhasPacket flag whenever you like if (ITHOhasPacket) { ITHOhasPacket = false; if (rf.checkForNewPacket()) { IthoCommand cmd = rf.getLastCommand(); Serial.println(rf.LastMessageDecoded()); } } } IRAM_ATTR void ITHOcheck() { rf.receivePacket(); ITHOhasPacket = true; } |
Eindelijk zie ik ID`s voorbij komen, heel erg bedankt! Nu kan ik eindelijk weer verder, uiteindelijk moet alles via MQTT gaan werken. Er komen vast nog wat meer vragen maar voor nu werkt het!arjenhiemstra schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:48:
[...]
Bedankt! Dit helpt
Je hebt je gebaseerd op het voorbeeld dat helaas helaas niet goed werkt, excuses.
Hierbij de aangepaste code die ik gebruikt heb, deze werkt bij mij goed:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 #include <SPI.h> #include "IthoCC1101.h" #include "IthoPacket.h" #include <ArduinoJson.h> #define ITHO_IRQ_PIN D2 //D2(GPIO4) on NodeMCU IthoCC1101 rf; IthoPacket packet; bool ITHOhasPacket = false; void setup(void) { Serial.begin(115200); delay(500); rf.setDeviceID(13, 123, 42); //DeviceID used to send commands, can also be changed on the fly for multi itho control rf.init(); pinMode(ITHO_IRQ_PIN, INPUT); attachInterrupt(ITHO_IRQ_PIN, ITHOcheck, FALLING); Serial.println("Setup completed"); } void loop(void) { // do whatever you want, check (and reset) the ITHOhasPacket flag whenever you like if (ITHOhasPacket) { ITHOhasPacket = false; if (rf.checkForNewPacket()) { IthoCommand cmd = rf.getLastCommand(); Serial.println(rf.LastMessageDecoded()); } } } IRAM_ATTR void ITHOcheck() { rf.receivePacket(); ITHOhasPacket = true; }
Fijn, geen dank en succes!rorie schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:55:
[...]
Eindelijk zie ik ID`s voorbij komen, heel erg bedankt! Nu kan ik eindelijk weer verder, uiteindelijk moet alles via MQTT gaan werken. Er komen vast nog wat meer vragen maar voor nu werkt het!
Je hebt het wss al gezien maar de ID's in de log zijn in HEX, je moet bij:
er dus iets als:
rf.setDeviceID(0x33, 0x66, 0x99);
van maken (of omrekenen naar DEC maar dat is niet echt nodig)
Ik heb ook interesse voor het aansturen van mijn Itho ventilatiebox met domoticz.rorie schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:55:
[...]
Eindelijk zie ik ID`s voorbij komen, heel erg bedankt! Nu kan ik eindelijk weer verder, uiteindelijk moet alles via MQTT gaan werken. Er komen vast nog wat meer vragen maar voor nu werkt het!
Welke ESP_Easy_mega versie gebruik?
Wat is je aansluitschema van de Wemos naar de C1101?
Groeten,
Jack
Ik gebruik zelf geen ESP_Easy software om mijn ITHO ventilatiebox aan te sturen. De software die op mijn ESP8266 draait heb ik zelf geschreven en maakt gebruik van de lib van Arjen Hiemstra. Ook maak ik geen gebruik van Domoticz maar heb ik een eigen web interface geschreven in HTML en javascript. Communicatie tussen mijn web interface en ESP8266 verloopt allemaal via MQTT. Het aansluitschema dat ik gebruikt heb vind je hier https://github.com/arjenhiemstra/IthoEcoFanRFTJack100 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:39:
[...]
Ik heb ook interesse voor het aansturen van mijn Itho ventilatiebox met domoticz.
Welke ESP_Easy_mega versie gebruik?
Wat is je aansluitschema van de Wemos naar de C1101?
Groeten,
Jack
Nog een paar korte vragen:arjenhiemstra schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 22:07:
[...]
Fijn, geen dank en succes!
Je hebt het wss al gezien maar de ID's in de log zijn in HEX, je moet bij:
er dus iets als:
rf.setDeviceID(0x33, 0x66, 0x99);
van maken (of omrekenen naar DEC maar dat is niet echt nodig)
Van mijn ITHO Auto RFT ontvang ik de juiste commando`s alleen geen battery value, wordt deze niet ondersteund door deze RFT?
Daarnaast lijkt de interupt niet goed te werken, die word bijna standaard elke 2 seconden getriggered. Bij mij zit deze op D2, D1 lijkt hetzelfde verhaal. Is dit bij jou ook?
Klopt, de RFT auto stuurt geen batterij info, alleen de RFT RV zover ik weetrorie schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:25:
[...]
Nog een paar korte vragen:
Van mijn ITHO Auto RFT ontvang ik de juiste commando`s alleen geen battery value, wordt deze niet ondersteund door deze RFT?
Daarnaast lijkt de interupt niet goed te werken, die word bijna standaard elke 2 seconden getriggered. Bij mij zit deze op D2, D1 lijkt hetzelfde verhaal. Is dit bij jou ook?
Wat betreft de interrupt; het kan behoorlijk druk zijn in de ether. Alles wat honeywell ramses-ii praat (en dat zijn nogal wat apparaten) kan opgepikt worden door deze lib.
Van de RFT-Co2 ontvang ik niet alle commando`s zo lijkt het:arjenhiemstra schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:38:
[...]
Klopt, de RFT auto stuurt geen batterij info, alleen de RFT RV zover ik weet
Wat betreft de interrupt; het kan behoorlijk druk zijn in de ether. Alles wat honeywell ramses-ii praat (en dat zijn nogal wat apparaten) kan opgepikt worden door deze lib.
Auto: Geen reactie
Low: correct ontvangen
Medium: Geen reactie
High: correct ontvangen
Timer1: correct ontvangen
Timer2: correct ontvangen
Timer3: correct ontvangen
Kan ik hier nog iets aan doen?
Net even gekeken maar de versie van de lib op github is wat minder ver gevorderd dan die ik zelf gebruikt (zoals gezegd ik moet het nog backporten)rorie schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:07:
[...]
Van de RFT-Co2 ontvang ik niet alle commando`s zo lijkt het:
Auto: Geen reactie
Low: correct ontvangen
Medium: Geen reactie
High: correct ontvangen
Timer1: correct ontvangen
Timer2: correct ontvangen
Timer3: correct ontvangen
Kan ik hier nog iets aan doen?
Hier staan wel alle commando's in:
https://github.com/arjenh...tho_wifi/src/IthoPacket.h
Wellicht dat je de verschillende lib bestanden vanuit het ithowifi project zo kunt gebruiken, ik heb het nog niet geprobeerd. Als het goed is zou alles backwards compatible moeten zijn.
Edit:
Net even snel geprobeerd door de 6 cc1101 gerelateerde lib bestanden uit deze repo te kopieren:
https://github.com/arjenh...oftware/NRG_itho_wifi/src
Het compileert en ik ontvang de berichten, zou moeten werken dus.
[ Voor 13% gewijzigd door arjenhiemstra op 11-01-2023 16:00 ]
Perfect, alle lib bestanden uit de repo gekopieerd zoals je zei en alle commands zie ik nu voorbij komen in de debugger.arjenhiemstra schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:51:
[...]
Net even gekeken maar de versie van de lib op github is wat minder ver gevorderd dan die ik zelf gebruikt (zoals gezegd ik moet het nog backporten)
Hier staan wel alle commando's in:
https://github.com/arjenh...tho_wifi/src/IthoPacket.h
Wellicht dat je de verschillende lib bestanden vanuit het ithowifi project zo kunt gebruiken, ik heb het nog niet geprobeerd. Als het goed is zou alles backwards compatible moeten zijn.
Edit:
Net even snel geprobeerd door de 6 cc1101 gerelateerde lib bestanden uit deze repo te kopieren:
https://github.com/arjenh...oftware/NRG_itho_wifi/src
Het compileert en ik ontvang de berichten, zou moeten werken dus.
Toch nog een vraag, met rf.getRFdevices() krijg je een lijst terug van RF devices. Wanneer je door een nieuw interupt deze functie nog een keer aanroept weet je eigenlijk niet of er iets veranderd is. Is hier iets slims voor in de lib aanwezig of moet je hier een eigen boekhouding voor op na houden?rorie schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:16:
[...]
Perfect, alle lib bestanden uit de repo gekopieerd zoals je zei en alle commands zie ik nu voorbij komen in de debugger.
Het is niet meer dan een referentie naar de laatst bekende info. geen slimmigheden dus. Wel een aardig idee om eens in te bouwenrorie schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:36:
[...]
Toch nog een vraag, met rf.getRFdevices() krijg je een lijst terug van RF devices. Wanneer je door een nieuw interupt deze functie nog een keer aanroept weet je eigenlijk niet of er iets veranderd is. Is hier iets slims voor in de lib aanwezig of moet je hier een eigen boekhouding voor op na houden?
Geen probleem, maken we zelf weer even wat om dit bij te houden. Nou denk ik het antwoord al te weten op de volgende vraag maar stel hem toch, mijn ITHO box heeft een ingebouwde vocht sensor, kan ik deze ook via de lib uitlezen? Waarschijnlijk kan dit alleen met de Wifi module die je op de ITHO box klikt of niet?arjenhiemstra schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 00:51:
[...]
Het is niet meer dan een referentie naar de laatst bekende info. geen slimmigheden dus. Wel een aardig idee om eens in te bouwen
Ik vraag dit inderdaad met de wifi add-on rechtstreeks op via de i2c bus uit de itho firmware of ik lees de humidity sensor zelf direct uit. Of deze info via RF ook beschikbaar is weet ik niet. Op de i2c bus gaat het om het 31DA bericht en het 2401 bericht.rorie schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:34:
[...]
Geen probleem, maken we zelf weer even wat om dit bij te houden. Nou denk ik het antwoord al te weten op de volgende vraag maar stel hem toch, mijn ITHO box heeft een ingebouwde vocht sensor, kan ik deze ook via de lib uitlezen? Waarschijnlijk kan dit alleen met de Wifi module die je op de ITHO box klikt of niet?
Hallo,
Ik heb me al redelijk suf gelezen
Maar ik krijg het niet draaiende.
Ik heb diverse opties geprobeerd.
Espeasy, esphome, evofw3 ramses.
Ik heb inmiddels 2 modules.
1 op de judor esphome versie.
1 op de laatste espeasy versie.
Ik weet nu dus dat beide commando's ontvangen en verzenden, aangezien ik ze heen en weer zie gaan.
Zelfs het id van mijn afstandsbediening kunnen achterhalen.
Maar mijn itho cve-s eco wil niet reageren.
Via de remote doet hij het dus wel.
Maar joinen via 1 van de esp opties.
Of zelfs reageren via de esp en de id van de huidige remote doet hij niet.
Wat gaat hier mis?
Iemand een idee?
Ik heb me al redelijk suf gelezen
Maar ik krijg het niet draaiende.
Ik heb diverse opties geprobeerd.
Espeasy, esphome, evofw3 ramses.
Ik heb inmiddels 2 modules.
1 op de judor esphome versie.
1 op de laatste espeasy versie.
Ik weet nu dus dat beide commando's ontvangen en verzenden, aangezien ik ze heen en weer zie gaan.
Zelfs het id van mijn afstandsbediening kunnen achterhalen.
Maar mijn itho cve-s eco wil niet reageren.
Via de remote doet hij het dus wel.
Maar joinen via 1 van de esp opties.
Of zelfs reageren via de esp en de id van de huidige remote doet hij niet.
Wat gaat hier mis?
Iemand een idee?
@arjenhiemstra Misschien heb ik dan toch nog een kleine bug gevonden, hierbij de situatie
Het versturen van commando`s vanaf mijn esp8266 lijkt niet juist te gaan:
rf.sendCommand(IthoLow); -> RFT-C02 lampje springt op LOW
rf.sendCommand(IthoMedium); -> RFT-C02 lampje springt op Auto
rf.sendCommand(IthoHigh); -> RFT-C02 lampje springt op High
rf.sendCommand(IthoAuto);-> RFT-C02 lampje springt op LOW
Alle commando`s worden wel juist ontvangen door de esp8266, ik gebruik de Version 2.4.0-beta1.
Het lijkt er op dat de commando`s niet ondersteund worden op het moment je een commando verstuurd.
Net als de remote die in de badkamer hangt, die kan ook alleen maar Low, Auto, High, Timer.
Alle commando`s worden wel juist ontvangen door de esp8266, ik gebruik de Version 2.4.0-beta1.
Het lijkt er op dat de commando`s niet ondersteund worden op het moment je een commando verstuurd.
Net als de remote die in de badkamer hangt, die kan ook alleen maar Low, Auto, High, Timer.
Waarvan gebruik je version 2.4.0-beta1?rorie schreef op maandag 30 januari 2023 @ 22:00:
@arjenhiemstra Misschien heb ik dan toch nog een kleine bug gevonden, hierbij de situatie
>Het lijkt er op dat de commando`s niet ondersteund worden op het moment je een commando verstuurd.
Ik heb vergelijkbaar gedrag eerder gezien bij een nieuwere itho icm een ouder type remote. High en Low waren daar omgedraaid.
De CC1101 lib in haar huidige versie doet zich voor als een RFT CVE remote (dit is zoals de lib origineel gebouwd is). Het kan zijn dat sommige itho devices deze remote anders interpreteren. Het kan ook zijn dat het switchen naar auto ervoor zorgt dat een andere input in het systeem de itho naar Low zet (vanuit bijvoorbeeld de CO2 sensor).
Ik heb in de CVE add-on firmware verschillende soorten remotes geimplementeerd (RFT-CVE, RFT-AUTO, RFT-DF/QF enz). De commando's zitten in de lib die je gebruikt, de huidige implementatie daarvan werkt op dit moment alleen op de I2C bus (maar is waarschijnlijk vrij eenvoudig om te bouwen naar het RF deel mocht dat nodig zijn)
Ik gebruik momenteel de 2.4.0-beta1 van de ithowifi repo.arjenhiemstra schreef op maandag 30 januari 2023 @ 23:15:
[...]
Waarvan gebruik je version 2.4.0-beta1?
>Het lijkt er op dat de commando`s niet ondersteund worden op het moment je een commando verstuurd.
Ik heb vergelijkbaar gedrag eerder gezien bij een nieuwere itho icm een ouder type remote. High en Low waren daar omgedraaid.
De CC1101 lib in haar huidige versie doet zich voor als een RFT CVE remote (dit is zoals de lib origineel gebouwd is). Het kan zijn dat sommige itho devices deze remote anders interpreteren. Het kan ook zijn dat het switchen naar auto ervoor zorgt dat een andere input in het systeem de itho naar Low zet (vanuit bijvoorbeeld de CO2 sensor).
Ik heb in de CVE add-on firmware verschillende soorten remotes geimplementeerd (RFT-CVE, RFT-AUTO, RFT-DF/QF enz). De commando's zitten in de lib die je gebruikt, de huidige implementatie daarvan werkt op dit moment alleen op de I2C bus (maar is waarschijnlijk vrij eenvoudig om te bouwen naar het RF deel mocht dat nodig zijn)
Dat vermoede had ik al idd, dat de lib zich voordoet als een RFT CVE remote. Deze remote heeft geen medium, blijkbaar als je deze wel stuurt maakt hij hier een auto van en andersom een low. Volgens mij was dit niet het geval bij de vorige versie.
Als ik vanuit de lib een een auto commando stuur dan zet hij de itho ook echt op low, als ik op dat moment ga douchen gaat hij dus niet meer automatisch op hoog.
Ik ga zelf wel eens even door de code spitten om te kijken hoe ik er voor kan zorgen dat de lib zich als een RFT-AUO gedraagd en niet als een RFT-CVE.
Heb je die draaiend gekregen op een ESP8266??rorie schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:15:
[...]
Ik gebruik momenteel de 2.4.0-beta1 van de ithowifi repo.
Je zult deze functie:Dat vermoede had ik al idd, dat de lib zich voordoet als een RFT CVE remote. Deze remote heeft geen medium, blijkbaar als je deze wel stuurt maakt hij hier een auto van en andersom een low. Volgens mij was dit niet het geval bij de vorige versie.
Als ik vanuit de lib een een auto commando stuur dan zet hij de itho ook echt op low, als ik op dat moment ga douchen gaat hij dus niet meer automatisch op hoog.
Ik ga zelf wel eens even door de code spitten om te kijken hoe ik er voor kan zorgen dat de lib zich als een RFT-AUO gedraagd en niet als een RFT-CVE.
void IthoCC1101::createMessageCommand(IthoPacket *itho, CC1101Packet *packet)
aan moeten passen zodat er dynamisch ondersteuning is voor andere command bytes of deze hardcoded overzetten naar de RFT AUTO command bytes
En nog een keer de vraag.
Waarom reageert mijn itho cve-s eco niet op commando's vanaf diverse itho esp combinaties.
Ik heb ze denk allemaal wel geprobeerd.
Door een esp easy op te stellen en nu een esphome variant, zie ik dus wel dat er commando's verstuurd en ontvangen worden.
Zelfs het versturen met de id van de huidige remote, lukt het niet om de box aan te sturen.
@arjenhiemstra
Als ik jouw versie installeer op een wemos d1, dan komt ie in een bootloop.
Waar kan dat mee te maken hebben?
Zou het laatste itho board niet om kunnen gaan met de huidige commando's?
Wat kan ik nog doen om mijn box uit te lezen en aan te sturen?
Waarom reageert mijn itho cve-s eco niet op commando's vanaf diverse itho esp combinaties.
Door een esp easy op te stellen en nu een esphome variant, zie ik dus wel dat er commando's verstuurd en ontvangen worden.
Zelfs het versturen met de id van de huidige remote, lukt het niet om de box aan te sturen.
@arjenhiemstra
Zou het laatste itho board niet om kunnen gaan met de huidige commando's?
![]() | ![]() |
[ Voor 39% gewijzigd door DvdEnden op 02-02-2023 07:59 ]
Er kunnen 3 redenen zijn:DvdEnden schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 07:58:
En nog een keer de vraag.
- Geen of de verkeerde commando's worden verstuurt
- Het betreffende itho esp remote ID uit je programma is niet gekoppeld aan je itho
- Je itho is kapot
Het zou kunnen dat je CC1101 niet goed aangesloten is of niet goed werkt.Door een esp easy op te stellen en nu een esphome variant, zie ik dus wel dat er commando's verstuurd en ontvangen worden.
@arjenhiemstra
Ik heb net overigens de code van de lib op github geüpdatet. Het voorbeeld dat erbij zit getest op een wemos d1 en dat werkt goed.
De box die je hebt moet de RFT CVE commando's die de CC1101 itho lib standaard stuurt prima ondersteunen, geen idee dus waarom het niet werkt, het moet 1 van de bovenstaande redenen zijn denk ik.Zou het laatste itho board niet om kunnen gaan met de huidige commando's?
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik hou er niet zo van om mijn eigen producten te pluggen in een topic dat daar niet over gaat maar waarom prikt je er niet gewoon een add-on op? Dan kun je alles wat je met de CC1101 lib kan en nog veel meer (temp/hum uitlezen, settings aanpassen etc.) zonder verder gedoe.
edit:
btw, ik lees dit net nog:
Als je huidige remote geen RFT CVE is maar de RFT AUTO die normaal bij dit type itho wordt geleverd dan werkt het overnemen van een huidig ID niet. Beide sturen andere commando's voor bijv. Low.Of zelfs reageren via de esp en de id van de huidige remote doet hij niet.
De RFT AUTO moet als RFT AUTO gejoind worden, die optie zit op dit moment nog niet in de CC1101 lib.
[ Voor 7% gewijzigd door arjenhiemstra op 02-02-2023 12:10 ]
@arjenhiemstra
Dank je wel voor je reactie.
Ik heb inderdaad een rft auto.
En 4 maanden geleden bij de nieuwe box verkregen.
Natuurlijk is de addon in mijn gedachte voorbij gekomen.
Maar als we met de huidige materialen er mee kunnen werken.
Zou het mooi natuurlijk.
Ik ga nog ff knutselen en alles nog eens goed nalopen.
Anders toch de addon aanschaffen.
Zou het mooi natuurlijk.
Als je zeker weet dat de CC1101 rf lib de remote berichten verstuurt dan zou ik eerst de leave procedure doorlopen en dan weer proberen de CC1101 remote te joinen aan je itho. De itho bevestigt dit door even sneller te gaan draaien. Als dat werkt kun je de focus leggen op de rest.DvdEnden schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:56:
@arjenhiemstra
Zou het mooi natuurlijk.
Hebben jullie ervaring met defect raken van de Itho CVE-S ventilatie box? Hier heeft ie het ruim 4 jaar probleemloos gedaan. Deze week ineens stilte in huis: de ventilator doet niets meer.
- De perilex stekker heeft spanning.
- Het printje heb ik uitgebouwd en ziet er overwegend netjes uit.
- De opgesoldeerde zekering (2A traag) is intact.
- Er zijn geen zichtbaar opgerookte onderdelen.
- Geen bolle elco's.
- Van het stekkertje naar de motor zien de soldeerverbindingen van twee pinnen er niet prachtig uit, maar de multimeter meet ze prima.
- Een printspoortje van dezelfde stekker naar de grote elco oogt mechanisch wat beschadigd maar meet ook goed.
- Geen reactie op de afstandbediening. Ook niet op diagonaal twee knoppen indrukken na een power cycle (normaliter nodig voor opnieuw koppelen van AB aan de unit)
- Er zitten twee LEDs op de print, een rode en een groene. Bij aansluiten van de perilex knippert de rode LED heel snel, waarschijnlijk driemaal. Te snel om zeker te weten. Een heel enkele keer knippert ook de groene kort eenmaal als ik de perilex insteek, meestal niet.
@arjenhiemstra
Graag zou ik een aanpassing maken op jou code om te kunnen bepalen of er in het lijstje dat ithoRFDevices terug geeft een remote is waar zijn lastCommand een nieuwe waarde gekregen heeft. Dit kan dus een andere waarde zijn maar ook dezelfde is natuurlijk mogelijk. Vooral de laatste is lastig
Use case:
Remote A stuurt een hoog uit, mechanische ventilatie gaat naar hoog.
Remote B stuurt een laag uit , mechanische ventilatie gaat naar laag.
Als ik nu via remote A een hoog stuur dan is hier bij het uitlezen van ithoRFDevices geen verandering te zien voor remote A, deze stond immers al op hoog.
Wat ik in mijn code doe is dit lijstje ithoRFDevices ophalen als er een interupt is, per remote op basis van id check ik of de lastcommand is veranderd en zo ja stuur ik deze via mqtt uit. Dit doe ik om het mqtt verkeer te beperken tot alleen wanneer er iets veranderd is, als ik dit alleen op basis van interupts zou doen dan verstuur ik 100 berichten per minuut.
Enig idee of dit mogelijk is?
Graag zou ik een aanpassing maken op jou code om te kunnen bepalen of er in het lijstje dat ithoRFDevices terug geeft een remote is waar zijn lastCommand een nieuwe waarde gekregen heeft. Dit kan dus een andere waarde zijn maar ook dezelfde is natuurlijk mogelijk. Vooral de laatste is lastig
Use case:
Als ik nu via remote A een hoog stuur dan is hier bij het uitlezen van ithoRFDevices geen verandering te zien voor remote A, deze stond immers al op hoog.
Wat ik in mijn code doe is dit lijstje ithoRFDevices ophalen als er een interupt is, per remote op basis van id check ik of de lastcommand is veranderd en zo ja stuur ik deze via mqtt uit. Dit doe ik om het mqtt verkeer te beperken tot alleen wanneer er iets veranderd is, als ik dit alleen op basis van interupts zou doen dan verstuur ik 100 berichten per minuut.
In dev versie van het ithowifi project staat een iets aangepaste variant van de cc1101 lib.rorie schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:28:
@arjenhiemstra
Use case:
Hier staat nu een timestamp in het ithoRFDevices struct. Deze krijgt iedere keer als een remote een command (nu alleen level of timer) update een nieuwe waarde.
https://github.com/arjenh.../main/cc1101/IthoCC1101.h
Misschien kun je daarmee wat?
Goede middag allemaal,
Ik heb heel veel hier gelezen echter kom ik er toch niet uit. Mijn oude Wemos D1 R2 is defect gegaan. Ik heb lang geleden mijn ITHO ingesteld met itho plugin. Nu lees ik hier allemaal nieuwe versie's e.d.
Ik heb geprobeerd de laatste ESPEasy te gebruiken: mega-20230409 tevens die van svollebregt/ESPEASY_Plugin_ITHO.
Met nieuwe Wemos D1 R2 krijg ik of de pinouts niet goed, of het werkt gewoon helemaal niet. Want wat ik ook doe ESP blijft bevriezen op het moment dat ik de ITHO device ga configureren en activeer.
Op een NodeMCU V3 lukt het mij wel om door te gaan alleen krijg ik in zijn geheel geen signaal binnen van mijn 2 ITHO remotes. Ik heb een CC1101 met antenne aansluiting.
De pinouts zoals ik hem nu heb is als volgt:
CC1101 pins:
/f/image/6fdxn60k6M9YBYEZquLsMzS7.png?f=fotoalbum_large)
Wemos D1 R2
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/u2Ouucfwc7Kq2dahRP3qWKAS.jpg?f=user_large)
NodeMCU
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5WoJvETy8WiJkhc8El31Rd1x.jpg?f=user_large)
Wie zou mij op weg kunnen helpen hiermee?
Ik heb heel veel hier gelezen echter kom ik er toch niet uit. Mijn oude Wemos D1 R2 is defect gegaan. Ik heb lang geleden mijn ITHO ingesteld met itho plugin. Nu lees ik hier allemaal nieuwe versie's e.d.
Ik heb geprobeerd de laatste ESPEasy te gebruiken: mega-20230409 tevens die van svollebregt/ESPEASY_Plugin_ITHO.
Met nieuwe Wemos D1 R2 krijg ik of de pinouts niet goed, of het werkt gewoon helemaal niet. Want wat ik ook doe ESP blijft bevriezen op het moment dat ik de ITHO device ga configureren en activeer.
Op een NodeMCU V3 lukt het mij wel om door te gaan alleen krijg ik in zijn geheel geen signaal binnen van mijn 2 ITHO remotes. Ik heb een CC1101 met antenne aansluiting.
De pinouts zoals ik hem nu heb is als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| CC11xx pin ESP Pin ROOD 1 - VCC VCC ZWART 2 - GND GND GEEL 3 - MOSI 13 = D7 GRIJS 4 - SCK 14 = D5 GROEN 5 - MISO/GDO1 12 = D6 ORANJE 6 - GDO2 04 = D1 WIT 8 - CSN 15 = D8 |
CC1101 pins:
/f/image/6fdxn60k6M9YBYEZquLsMzS7.png?f=fotoalbum_large)
Wemos D1 R2
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/u2Ouucfwc7Kq2dahRP3qWKAS.jpg?f=user_large)
NodeMCU
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5WoJvETy8WiJkhc8El31Rd1x.jpg?f=user_large)
Wie zou mij op weg kunnen helpen hiermee?
[ Voor 6% gewijzigd door poudenes op 27-04-2023 12:46 ]
Die nRF24L01 kan je niet gebruiken aangezien deze enkel op 2.4GHz werkt en niet compatible is met 868MHz benodigd voor de Itho.poudenes schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:56:
...
Nu heb ik ook nog een nRF24L01. Misschien dat ik daar wat mee kan?
[Afbeelding]
...
Dank je wel. Wonderlijk de NodeMCU met CC1101 werkend in ESPhome. Echter niet geheel soepel.thomasv schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:43:
[...]
Die nRF24L01 kan je niet gebruiken aangezien deze enkel op 2.4GHz werkt en niet compatible is met 868MHz benodigd voor de Itho.
Hij herkent soms wel en some niet de 2 remotes (staan goed met ID in YAML file)
En module valt waak weg (wifi valt weg). Maar begin is er. HA kan fan aan en uitzetten. Dus dat is al een stapje weer de goede richting op.
Ga later verder. Wellicht dat ik hem met Wemos boardje straks ook aan de praat krijg. En dan nog worstelen dart de sensor de 2 remotes correct kan uitlezen...
Beste tweakers,
ik loop vast met de koppeling binnen Home assistant
Ik heb de handleiding gevolgd van https://docs.google.com/d...YiHDEwyScqhsPkJHGGYs-/pub
Alles lijkt te werken
Ik kan de Itho aansturen vanuit me broswer en doet alles nu.
Alleen laatste stuk met de integratie loop ik vast
Wanneer ik in mijn configuration.yaml deze toevoeg: packages: !include_dir_named packages
In mijn config directory een folder maak met packages en ik de code zet in de itho.yaml zie ik als ik HA opnieuw start niets van devices of entities terug.
Het lijkt erop dat MQTTdeze niet inleest.
Ik heb geen errors in mijn log. MQTT default config alleen user en password aangemaakt
In deze handleiding wordt niets gezegd over esphome. Deze heb ik dus ook niet draaien.
Kan iemand me op weg helpen om Itho toch in HA te krijgen?
Ik heb de handleiding gevolgd van https://docs.google.com/d...YiHDEwyScqhsPkJHGGYs-/pub
Alles lijkt te werken
Wanneer ik in mijn configuration.yaml deze toevoeg: packages: !include_dir_named packages
In mijn config directory een folder maak met packages en ik de code zet in de itho.yaml zie ik als ik HA opnieuw start niets van devices of entities terug.
Ik heb geen errors in mijn log. MQTT default config alleen user en password aangemaakt
In deze handleiding wordt niets gezegd over esphome. Deze heb ik dus ook niet draaien.
Ik heb nog een oude versie van home assistant daarbij werkt onderstaande handleiding goed. Echter is er iets veranderd in home assistant mqtt/fans zie hieronder
https://community.home-as...-fan-esp-easy-itho/458647
Ik heb nog niet de moeite genomen om te updaten en het aan te passen wellicht komende week.
Werkt het met deze automation wel?
Ps esphome nooit gebruikt omdat espeasy super stabiel is. Daar lees je bij esphome andere verhalen over.
https://community.home-as...-fan-esp-easy-itho/458647
Ik heb nog niet de moeite genomen om te updaten en het aan te passen wellicht komende week.
Werkt het met deze automation wel?
Ps esphome nooit gebruikt omdat espeasy super stabiel is. Daar lees je bij esphome andere verhalen over.
EricJA schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:17:
Beste tweakers,
Alles lijkt te werken
Heeft iemand een suggestie hoe ik een ESP32 + Nrf905 kan gebruiken voor het aansturen van de Itho? ESPEasy ondersteunt de nrf905 niet.
Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.
Ik heb mijn itho deels succesvol gekoppeld aan home assistant, via https://community.home-as...an-esp-easy-itho/458647/3 deze code (waarbij ik zelf de fout 22 => 33 gecorrigeerd heb). Ik krijg echter meldingen in het logboek;
'23' received on topic Zoldersensor/Afzuiging/State. '0' is not a valid preset mode
'33' received on topic Zoldersensor/Afzuiging/State. '0' is not a valid preset mode
'1' received on topic Zoldersensor/Afzuiging/State. '0' is not a valid preset mode
En ik zie dus ook in mijn buttons de state niet terugkeren. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
'23' received on topic Zoldersensor/Afzuiging/State. '0' is not a valid preset mode
'33' received on topic Zoldersensor/Afzuiging/State. '0' is not a valid preset mode
'1' received on topic Zoldersensor/Afzuiging/State. '0' is not a valid preset mode
En ik zie dus ook in mijn buttons de state niet terugkeren. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Ik zou een cc1101 gebruiken, anders moet je alle code voor de cc1101 porten naar de nrf995, zonde van je tijdTaigu schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:07:
Heeft iemand een suggestie hoe ik een ESP32 + Nrf905 kan gebruiken voor het aansturen van de Itho? ESPEasy ondersteunt de nrf905 niet.
Nog wat zitten rommelen; ik krijg keurig werkende schakelaars, maar de state blijft 'unknown'. De comment regels zijn dus iteraties die ik geprobeerd heb (in varierende samenstelling).MoiZie schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:26:
Ik heb mijn itho deels succesvol gekoppeld aan home assistant, via https://community.home-as...an-esp-easy-itho/458647/3 deze code (waarbij ik zelf de fout 22 => 33 gecorrigeerd heb). Ik krijg echter meldingen in het logboek;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
| fan: - name: Ventilatie unique_id: "ithoventilatie" command_topic: "Zoldersensor/Afzuiging/cmd" state_topic: "Zoldersensor/Afzuiging/State" # state_value_template: "{% if value|float==0 %}State 0{% endif %}{% if value|float >0 %}State 1{% endif %}" state_value_template: > {% if value|float==0 %}automatisch{% endif %} {% if value|float==1 %}laag{% endif %} {% if value|float==2 %}midden{% endif %} {% if value|float==3 %}hoog{% endif %} {% if value|float==13 %}10 min timer{% endif %} {% if value|float==23 %}20 min timer{% endif %} {% if value|float==33 %}10 min timer{% endif %} # {%if value|float==1 %} # State 1 # {% elif value|float==2 %} # State 2 # {% elif value|float==3 %} # State 3 # {% elif value|float==13 %} # State 13 # {% elif value|float==23 %} # State 23 # {% elif value|float==33 %} # State 33 # {% elif value|float==0 %} # automatisch # {% endif %} payload_on: "State 1" payload_off: "State 0" optimistic: true preset_modes: - "laag" - "midden" - "hoog" - "automatisch" - "10 min timer" - "20 min timer" - "30 min timer" preset_mode_command_topic: "Zoldersensor/Afzuiging/cmd" preset_mode_command_template: > {% if value == 'laag' %} State 1 {% elif value == 'automatisch' %} State 0 {% elif value == 'midden' %} State 2 {% elif value == 'hoog' %} State 3 {% elif value == '10 min timer' %} State 13 {% elif value == '20 min timer' %} State 23 {% elif value == '30 min timer' %} State 33 {% else %} State 0 {% endif %} preset_mode_state_topic: "Zoldersensor/Afzuiging/State" preset_mode_value_template: > {% if value_json.fan == '1' %} laag {% elif value_json.fan == '2' %} midden {% elif value_json.fan == '3' %} hoog {% elif value_json.fan == '13' %} 10 min timer {% elif value_json.fan == '23' %} 20 min timer {% elif value_json.fan == '33' %} 30 min timer {% else %} automatisch {% endif %} # preset_mode_value_template: > # {% if value_json.fan == 'laag' %} # State 1 # {% elif value_json.fan == 'midden' %} # State 2 # {% elif value_json.fan == 'hoog' %} # State 3 # {% elif value_json.fan == '10 min timer' %} # State 13 # {% elif value_json.fan == '20 min timer' %} # State 23 # {% elif value_json.fan == '30 min timer' %} # State 33 # {% else %} # State 0 # {% endif %} |
De foutmeldingen tijdens wat testen:
code:
1
2
3
4
5
| 1' received on topic Zoldersensor/Afzuiging/State. 'State 0' is not a valid preset mode '0' received on topic Zoldersensor/Afzuiging/State. 'State 0' is not a valid preset mode '13' received on topic Zoldersensor/Afzuiging/State. 'State 0' is not a valid preset mode '2' received on topic Zoldersensor/Afzuiging/State. 'State 0' is not a valid preset mode '23' received on topic Zoldersensor/Afzuiging/State. 'State 0' is not a valid preset mode |
iemand met een briljant idee? Ik kan hem dus aansturen, maar niet uitlezen en zie de status niet terug, die wel netjes in MQTT gerapporteerd wordt. Hierdoor kan ik bijv ook niet zien wat de officiele afstandsbediening op dat moment doet.
Hoi allemaal,
Inmiddels ben ik al een tijdje bezig geweest om een implementatie in Python te maken, die een virtuele Itho RFT remote geïmplementeerd. Dit met als doel om dit uiteindelijk in Home Assistant te integreren als custom_component.
Ik heb gekozen om dit te baseren op de evofw3 dongle, die naar mijn mening de meest betrouwbare communicatie heeft.
Sinds gisteren heb ik hiervoor de initiële code online gezet, die functioneert met mijn systeem (RFT AUTO + HRU ECO 300).
https://github.com/GraceGRD/IthoRemoteRFT
Wanneer je de implementatie voor het eerst gebruikt, wordt er een random remote address gegenereerd en wanner het pairen met je unit succesvol is, wordt dit in een settings.json file opgeslagen zodat je dit maar eenmalig hoef te doen. Daarna kun je alle gebruikelijke commando sturen v.b. auto/hoog/laag/timer. Ook de status wordt uitgelezen een in een json bericht gezet, hierin kun je alle beschikbare informatie (actieve ventilatie modus, temperatuur, luchtvochtigheid, co2 etc en ook of er een fout actief is of een filter gereinigd moet worden.
Even een disclaimer, voor mijn dagelijks werk schrijf ik embedded c software en werk hard aan mijn python skills, wellicht kunnen veel dingen beter/slimmer. Mocht je leuke ideeën hebben, sta ik hiervoor open.
Hopelijk hebben jullie hier iets aan
Inmiddels ben ik al een tijdje bezig geweest om een implementatie in Python te maken, die een virtuele Itho RFT remote geïmplementeerd. Dit met als doel om dit uiteindelijk in Home Assistant te integreren als custom_component.
Ik heb gekozen om dit te baseren op de evofw3 dongle, die naar mijn mening de meest betrouwbare communicatie heeft.
Sinds gisteren heb ik hiervoor de initiële code online gezet, die functioneert met mijn systeem (RFT AUTO + HRU ECO 300).
Wanneer je de implementatie voor het eerst gebruikt, wordt er een random remote address gegenereerd en wanner het pairen met je unit succesvol is, wordt dit in een settings.json file opgeslagen zodat je dit maar eenmalig hoef te doen. Daarna kun je alle gebruikelijke commando sturen v.b. auto/hoog/laag/timer. Ook de status wordt uitgelezen een in een json bericht gezet, hierin kun je alle beschikbare informatie (actieve ventilatie modus, temperatuur, luchtvochtigheid, co2 etc en ook of er een fout actief is of een filter gereinigd moet worden.
Even een disclaimer, voor mijn dagelijks werk schrijf ik embedded c software en werk hard aan mijn python skills, wellicht kunnen veel dingen beter/slimmer. Mocht je leuke ideeën hebben, sta ik hiervoor open.
[ Voor 9% gewijzigd door GraceGRD op 07-08-2023 09:27 ]
Nadat dit ruim 4 jaar "zo goed als probleemloos" draait (wifi re-connect lijkt niet lekker te werken) moet ik aan de bak omdat de hardcoded geconfigureerde MQTT server uitgefaseerd gaat worden. Ik zie dat er veel ontwikkelingen op dit vlak zijn geweest_/-\o_, maar ik heb het gevoel dat mijn use-case met 2 Itho boxen welke ik apart moet kunnen bedienen niet gaat werken met de "kant en klare" beschikbare oplossingen, of kan iemand mij bevestigen dat het wel kan?Whizzer schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 15:26:
Zo, heb het voor elkaar... Voor wie het wil weten: Als uitgangspunt de code van incmve gebruikt (https://github.com/incmve/Itho-WIFI-remote) en vervolgens eerst de "Leave" optie toegevoegd, zodat ik het standaard deviceID uit beide Itho units kon halen.
Vervolgens 2 projectjes aangemaakt, elk voor 1 Itho "remote". Code gedupliceerd en daarna in IthoCC1101.cpp van elk project een ander deviceID gezet.
Uiteindelijk elke remote op 1 unit gekoppeld en klaar!
Dus nu werken ze onafhankelijk van elkaar en zal een fanatieke buurman welke de standaard code gebruikt niet mijn mechanische ventilatie beïnvloeden.
In het slechtste geval pak ik gewoon mijn oude code erbij en wijzig enkel het bestandje met daarin de verwijzing naar de MQTT server. Liever dat het werkt, dan een gelikte interface en andere mooie nieuwe features die in de afgelopen jaren zijn ontwikkeld...
Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...
Leuke implementatie! Als je de RFT Auto goed geïmplementeerd hebt zou die niet alleen op de HRU300 maar op alle recente itho modellen (lees sinds iets van 2010) moeten werken.GraceGRD schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:24:
Hoi allemaal,
In de ESPEasy variant is het inmiddels mogelijk meerdere instances van de plugin te hebben die apart te bedienen zijn. Met een ESP en twee CC1101 daaraan verbonden zou dat dus mogelijk moeten zijn. De CS is te kiezen, dus je hebt maar één SPI bus nodig.Whizzer schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:07:
[...]
Nadat dit ruim 4 jaar "zo goed als probleemloos" draait (wifi re-connect lijkt niet lekker te werken) moet ik aan de bak omdat de hardcoded geconfigureerde MQTT server uitgefaseerd gaat worden. Ik zie dat er veel ontwikkelingen op dit vlak zijn geweest_/-\o_, maar ik heb het gevoel dat mijn use-case met 2 Itho boxen welke ik apart moet kunnen bedienen niet gaat werken met de "kant en klare" beschikbare oplossingen, of kan iemand mij bevestigen dat het wel kan?
In het slechtste geval pak ik gewoon mijn oude code erbij en wijzig enkel het bestandje met daarin de verwijzing naar de MQTT server. Liever dat het werkt, dan een gelikte interface en andere mooie nieuwe features die in de afgelopen jaren zijn ontwikkeld...
My case has so many fans that it hovers above the ground
Ah, top! Dat zou perfect zijn... Pak ik voor de zekerheid eerst nog wel 2 ESP's met elk ESPEasy erop, maar dan configureer op elke een andere CS... Integreren naar 1 kan later altijd nog..Sten Vollebregt schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:12:
[...]
In de ESPEasy variant is het inmiddels mogelijk meerdere instances van de plugin te hebben die apart te bedienen zijn. Met een ESP en twee CC1101 daaraan verbonden zou dat dus mogelijk moeten zijn. De CS is te kiezen, dus je hebt maar één SPI bus nodig.
Ik draai een nodemcu met ESP Easy core 2_3_0. Jaren lang met plezier gebruik gemaakt van een probleemloze werking. Helaas door de deprication van de MQTT integraties (?) gaat het nu niet meer. Heeft iemand een tip wat de beste weg voorwaarts is? Ik zie door de bomen het bos niet meer.. Flashen het esphome?
Wat bedoel je precies met deprecatie van MQTT?
Nou... Heerlijk bezig geweest hier en beperkt succes... De ene ITHO box werkt perfect nadat ik de NodeMCU (incl C1101) met ESP_Easy_mega_20230623_climate_ESP8266_4M1M heb geflashed en 'm opnieuw met een join kon koppelen (de oude ID kon ik niet 1-op-1 overnemen omdat ik meer dan 3 bytes afwijkend had).Whizzer schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:34:
[...]
Ah, top! Dat zou perfect zijn... Pak ik voor de zekerheid eerst nog wel 2 ESP's met elk ESPEasy erop, maar dan configureer op elke een andere CS... Integreren naar 1 kan later altijd nog..
Exact dezelfde opzet voor de andere ITHO box werkt niet

Kan het kloppen dat die oude boxen net iets anders werken als het gaat om "joinen"? Even ter referentie, mijn plan was om over te stappen van code welke 99,999% gelijk is aan deze naar esp-easy
Ja, er zijn 2 RF protocollen. De nieuwere is op die van Honeywell (ramses 2) gebaseerd, de ouder mogelijk van itho zelf maar dat weet ik niet helemaal zeker.Whizzer schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 14:02:
[...]
Nou... Heerlijk bezig geweest hier en beperkt succes... De ene ITHO box werkt perfect nadat ik de NodeMCU (incl C1101) met ESP_Easy_mega_20230623_climate_ESP8266_4M1M heb geflashed en 'm opnieuw met een join kon koppelen (de oude ID kon ik niet 1-op-1 overnemen omdat ik meer dan 3 bytes afwijkend had).
Exact dezelfde opzet voor de andere ITHO box werkt niet. Mijn vermoeden is dat het ermee te maken heeft omdat dit een behoorlijk oude ITHO box betreft. Van de drie gekoppelde remotes is er 1 van het oude model en dat was ook de enige die ik niet voorbij zag komen met "RF Info" aan.
Kan het kloppen dat die oude boxen net iets anders werken als het gaat om "joinen"? Even ter referentie, mijn plan was om over te stappen van code welke 99,999% gelijk is aan deze naar esp-easy
Er is origineel soort van support geweest voor het oude protocol in de CC1101 lib. Diegenen die het reverse engineeren jaren geleden gedaan hebben dachten dat er twee berichten verstuurd werden voor 1 commando (message1 en message2 in de source) maar later bleek dat message1 het oude remote protocol was en message2 het nieuwe. De nieuwe remotes sturen gewoon beide uit voor backwards compatibility.
Daarbij komt nog dat de originele reverse engineering code eigenlijk de low level RF decoded data betreft ipv het bovenliggende ramses protocol. Hierdoor heb je wat beperkingen met het overnemen van bestaande remote IDs, dat kan ook meespelen.
Helder en helaas... Dan blijft de oude maar draaien met de oude code... Misschien dat ik nog een keer de ITHO units omwissel, want de nieuwe heeft bijna geen toegevoegde waarde meer en de oude staat dag en nacht voor ons huis luchtverversing te doen..arjenhiemstra schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:25:
[...]
Ja, er zijn 2 RF protocollen. De nieuwere is op die van Honeywell (ramses 2) gebaseerd, de ouder mogelijk van itho zelf maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Er is origineel soort van support geweest voor het oude protocol in de CC1101 lib. Diegenen die het reverse engineeren jaren geleden gedaan hebben dachten dat er twee berichten verstuurd werden voor 1 commando (message1 en message2 in de source) maar later bleek dat message1 het oude remote protocol was en message2 het nieuwe. De nieuwe remotes sturen gewoon beide uit voor backwards compatibility.
Daarbij komt nog dat de originele reverse engineering code eigenlijk de low level RF decoded data betreft ipv het bovenliggende ramses protocol. Hierdoor heb je wat beperkingen met het overnemen van bestaande remote IDs, dat kan ook meespelen.
Wat jumperkabels aan de CC1101 gesoldeerd deze volgens schema aan de ESP32.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Lx5x2qW8dVK5Mk34T8C0Tsx6.png?f=user_large)
ESPeasy geprobeerd en de library van arjan. Geen enkele foutmeldingen maar als ik op mijn huidige remote iets stuur zie ik geen berichten binnenkomen en ook werkt het joinen niet. Hoe kan ik het beste debuggen of mijn CC1101 uberhaupt werkt / iets ontvangen kan?
:fill(white):strip_exif()/f/image/Lx5x2qW8dVK5Mk34T8C0Tsx6.png?f=user_large)
ESPeasy geprobeerd en de library van arjan. Geen enkele foutmeldingen maar als ik op mijn huidige remote iets stuur zie ik geen berichten binnenkomen en ook werkt het joinen niet. Hoe kan ik het beste debuggen of mijn CC1101 uberhaupt werkt / iets ontvangen kan?
Als alles goed in aangesloten zou je in het ESPEasy log met niveau debug inkomende RF pakketten moeten zien. Zet wel RF logging aan in de plugin.
RF log debug aan en RF minimale log uit in de plugin. Geeft geen enkele logging. Als ik de state op 1111 zet of op 1,2,3 krijg ik wel netjes de logging van een poging tot sturen te zien. Geen foutmeldingen maar er gebeurt niks en geen RF logging als ik op mijn eigen remote wat van ventilatie standen wissel.Sten Vollebregt schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 17:27:
Als alles goed in aangesloten zou je in het ESPEasy log met niveau debug inkomende RF pakketten moeten zien. Zet wel RF logging aan in de plugin.
Na alles opnieuw bekabelen en opnieuw flashen krijg ik logmeldingen!
code:
1
| 163794 : Info : ITHO: Received from ID: XX,YY,ZZ ; raw cmd: 0 |
Elke raw cmd is echter 0.
[ Voor 14% gewijzigd door JimSR op 08-10-2023 17:37 ]
Er staat op de plek van het ID wel iets anders dan XX,YY,ZZ toch? Wat voor RF device heb je?JimSR schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 17:31:
[...]
RF log debug aan en RF minimale log uit in de plugin. Geeft geen enkele logging. Als ik de state op 1111 zet of op 1,2,3 krijg ik wel netjes de logging van een poging tot sturen te zien. Geen foutmeldingen maar er gebeurt niks en geen RF logging als ik op mijn eigen remote wat van ventilatie standen wissel.
Na alles opnieuw bekabelen en opnieuw flashen krijg ik logmeldingen!
code:
1 163794 : Info : ITHO: Received from ID: XX,YY,ZZ ; raw cmd: 0
Elke raw cmd is echter 0.
Ondertussen heb ik alles werkend. Volgens mij leest de ESPEasy plugin alleen cmd's uit als hij de unit id herkend? Ik zie nog steeds raw cmd: 0 overal. Ik kon alleen niet mijn huidige remote spoofen, dus heb nu de espeasy maar toegevoegd aan de hru.
Ook eindelijk de homeassistant integratie aan de praat gekregen. Ik heb alleen nog een gek probleem.
Als ik het medium command stuur dan gaat hij op stand 2, maar na enkele seconden switcht hij dan zelf naar AUTO. Ik heb geen enkele CO2 sensoren van Itho dus AUTO doet bij mij niet zoveel(sterker nog is stiekem nog een lagere RPM stand dan stand 1). Als ik op de Spyder op stand 2 klik dan gebeurt dit uiteraard niet.
Ter info: ik heb een HRU300 en een Spyder remote. Gebruik een ESP32 met bovenstaande CC1101 module en de EspEasy Itho plugin.
Ook eindelijk de homeassistant integratie aan de praat gekregen. Ik heb alleen nog een gek probleem.
Als ik het medium command stuur dan gaat hij op stand 2, maar na enkele seconden switcht hij dan zelf naar AUTO. Ik heb geen enkele CO2 sensoren van Itho dus AUTO doet bij mij niet zoveel(sterker nog is stiekem nog een lagere RPM stand dan stand 1). Als ik op de Spyder op stand 2 klik dan gebeurt dit uiteraard niet.
Ja daar staan id's en ik ben erachter welke de mijne is. Enkel overal staat raw cmd: 0arjenhiemstra schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:52:
[...]
Er staat op de plek van het ID wel iets anders dan XX,YY,ZZ toch? Wat voor RF device heb je?
Ter info: ik heb een HRU300 en een Spyder remote. Gebruik een ESP32 met bovenstaande CC1101 module en de EspEasy Itho plugin.
[ Voor 18% gewijzigd door JimSR op 09-10-2023 16:35 ]
Daarnaast iemand een suggestie voor een goede luchtvochtigheidsensor? Los van een DHT22 aansluiten op het bordje
Misschien dat ik niet goed lees maar ik krijg dus niet uitgevonden hoe ik de C1101 koppel aan de ITHO.
Ik heb in de regel deze guide gebruikt en gekozen voor optie ESPHOME (gezien ik dit hier al heb draaien).
Van Compatech .h file gedownload en geupload op mijn server. Config in ESPHOME geschoten en alles geïnstalleerd. Direct binnen HA te zien echter de koppeling tussen ITHO en de ESP is er dus niet.
Iemand enig idee? Kan zo de documententatie/How to's nergens iets vinden.
EDIT:
Heb het uiteindelijk gevonden alleen het verbinden wil nog niet echt.
Ik heb in de regel deze guide gebruikt en gekozen voor optie ESPHOME (gezien ik dit hier al heb draaien).
Van Compatech .h file gedownload en geupload op mijn server. Config in ESPHOME geschoten en alles geïnstalleerd. Direct binnen HA te zien echter de koppeling tussen ITHO en de ESP is er dus niet.
Iemand enig idee? Kan zo de documententatie/How to's nergens iets vinden.
EDIT:
Heb het uiteindelijk gevonden alleen het verbinden wil nog niet echt.
[ Voor 6% gewijzigd door Foxdelta-mods op 17-10-2023 17:24 ]
Vandaag heb ik deze uitleg gevolgd om middels ESPhome mijn Itho fan aan te sturen. En.. dat werkt!
Echter, nu blijkt deze uitleg te zijn voor de Eco Fan 2, terwijl ik een CVE-S Eco heb.
Na een hoop lezen en doen blijkt de Eco Fan gebruikt te maken van RFT.
Waar de Eco-s gebruik maakt van RFT-N-Auto.
Dit leidt er toe dat ik geen toegang meer heb tot "auto", want dit lijkt niet beschikbaar te zijn in Home Assistant.
Hoe kan ik terug mijn ventilatie unit naar de auto stand krijgen? Mijn doel was namelijk dat de ventillator in 99% van de gevallen gewoon op auto draait maar dat ik hem waar nodig soms met de hand hoger kan zetten.
Hopelijk heeft iemand in het zelfde vaarwater gezeten
Echter, nu blijkt deze uitleg te zijn voor de Eco Fan 2, terwijl ik een CVE-S Eco heb.
Dit leidt er toe dat ik geen toegang meer heb tot "auto", want dit lijkt niet beschikbaar te zijn in Home Assistant.
Hoe kan ik terug mijn ventilatie unit naar de auto stand krijgen? Mijn doel was namelijk dat de ventillator in 99% van de gevallen gewoon op auto draait maar dat ik hem waar nodig soms met de hand hoger kan zetten.

Klopt, de oudere versies van de CC1101 lib hebben alleen ondersteuning voor de RFT CVE remote.PowerGamert schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:54:
Vandaag heb ik deze uitleg gevolgd om middels ESPhome mijn Itho fan aan te sturen. En.. dat werkt!
Als je zelf wat aanpassingen kan doen zou je de nieuwere versie van de lib kunnen gebruiken die ik hier op github heb staan: https://github.com/arjenh...NRG_itho_wifi/main/cc1101
Deze zou (heb het alleen nog niet getest) backwards compatible moeten zijn maar je hebt wat extra functies nodig.
Met deze functie in setup():
code:
1
| rf.addRFDevice(AA,BB,CC, RemoteTypes::RFTAUTON, false); |
Voeg je een remote toe van het type RFT AUTO-N
AA,BB,CC kun je veranderen in ieder ander HEX of decimaal getal. RemoteTypes::RFTAUTON kan ook RemoteTypes::RFTAUTO zijn, beide hebben een auto functie.
Met de functie:
code:
1
| rf.sendCommand(IthoAuto); |
Stuur je vervolgens het auto commando met de zojuist aangemaakte remote.
Je kunt meerdere remotes van verschillende types aanmaken maar dat heb je waarschijnlijk niet nodig.
Als je een beetje door de code van cc1101.h op je gelinkte github pagina heen gaat kun je ongeveer zien waar je de wijzigingen moet maken om dit te laten werken.
Ik heb nu alles werkende op de site, erg fijn moet ik zeggen, want ondertussen had ik al een andere afstandbediening gekocht, en deze bleek ook niet te werken. Via de site (web ui dus) kan ik nu in ieder geval alles eenvoudig aanpassen, erg blij mee, dankje @arjenhiemstra voor het ontwikkelen hiervan!
Nu nog het opzetten via de home assistant, waar hij nu netjes via mqtt al herkend is. En koppelen aan een humidity sensor (want het model wat ik heb, heeft volgens mij niets ingebouwd zitten) via home assistant.
Nu nog het opzetten via de home assistant, waar hij nu netjes via mqtt al herkend is. En koppelen aan een humidity sensor (want het model wat ik heb, heeft volgens mij niets ingebouwd zitten) via home assistant.
Via de site? Je bedoelt de web interface van de add-on?Raznov schreef op woensdag 1 november 2023 @ 17:04:
Ik heb nu alles werkende op de site, erg fijn moet ik zeggen, want ondertussen had ik al een andere afstandbediening gekocht, en deze bleek ook niet te werken. Via de site kan ik nu in ieder geval alles eenvoudig aanpassen, erg blij mee, dankje @arjenhiemstra voor het ontwikkelen hiervan!
Oh heerlijk, ik begin op m'n vrouw te lijken met termen. Zit te weinig op tweakers de laatste tijd, dat blijkt wel weer. Ja de web ui van de addon inderdaad.arjenhiemstra schreef op woensdag 1 november 2023 @ 18:51:
[...]
Via de site? Je bedoelt de web interface van de add-on?
Haha lol, ik vraag het omdat ik nieuwsgierig ben of je de add-on standalone gebruikt of fysiek (kabel/i2c interface) gekoppeld aan de itho.Raznov schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:04:
[...]
Oh heerlijk, ik begin op m'n vrouw te lijken met termen. Zit te weinig op tweakers de laatste tijd, dat blijkt wel weer. Ja de web ui van de addon inderdaad.
Ik heb een 9 jaar oude CVE-S, denk nr 545-5060, maar opzoeken is nogal lastig, aangezien het ding hier in een koof in het huis, ergens bovenin hangt. Met wat gedoe uiteindelijk de addon module er opgekregen (op de 2x4 pin). Via de ui kan ik hem nu aansturen, maar wil het eigenlijk zo opzetten dat ik een Xiaomi humidity sensor, welke ook binnen de home assistant hangt, wil automatiseren dat hij boven de 70 komt, de fan 20 min op max gaan. Nu ben ik nog vrij nieuw met home assistant (heb het alleen gebruikt voor mijn Reolink deurbel), dus het is heel wat uitzoeken. MQTT staat nu goed, dus ik zie in ieder geval de fan/add-on terug op het dashboard / apparaten, dus nu alleen nog even uitzoeken hoe ik alles aan elkaar koppel. Voor de knop denk ik dat een losse wifi knop ga zoeken om fysiek op te drukken voor een 10 minuten max sessie.arjenhiemstra schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:16:
[...]
Haha lol, ik vraag het omdat ik nieuwsgierig ben of je de add-on standalone gebruikt of fysiek (kabel/i2c interface) gekoppeld aan de itho.
Hallo, als ik een itho print met perilex stekker wil gebruiken op een euro stopcontact dan is het toch voldoende om alleen L1, nul en aarde aan te sluiten. De bediening is draadloos. Dan zijn L2 en L3 toch niet nodig?
Klopt. Met die andere draden kan je m óók besturen.Blackchrome schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:56:
Hallo, als ik een itho print met perilex stekker wil gebruiken op een euro stopcontact dan is het toch voldoende om alleen L1, nul en aarde aan te sluiten. De bediening is draadloos. Dan zijn L2 en L3 toch niet nodig?
Weet iemand in hoeverre de HRU-400 afwijkt van de HRC modellen in het RF protocol? Moet de HRU ook gewoon reageren met 31DA berichten?
Ik heb ook al een paar jaar de ESPHome versie draaien.
Bediening via Home Assistant gaat goed.
Nu zou ik dit ook via Homey willen doen.
Er is een ESPHome app voor Homey. Het lukt me om 2 schakelaars te maken voor high en low standen.
Maar de status is niet uit te lezen.
Weet iemand of de ESPHome ook via Api te bedienen is?
Mijn doel is om de fan zowel met Homey als met Home Assistant te bedienen.
Automatisering loopt via Homey en voor het dashboard gebruik ik HA.
Bediening via Home Assistant gaat goed.
Nu zou ik dit ook via Homey willen doen.
Er is een ESPHome app voor Homey. Het lukt me om 2 schakelaars te maken voor high en low standen.
Maar de status is niet uit te lezen.
Weet iemand of de ESPHome ook via Api te bedienen is?
Mijn doel is om de fan zowel met Homey als met Home Assistant te bedienen.
Automatisering loopt via Homey en voor het dashboard gebruik ik HA.
Goedemorgen, even een vraagje.. Ik heb sinds kort ook de interface in bezit en het werkt ook :-)
Nu valt het mij op dat de itho niet meer te bedienen is indien de itho via de afstandsbediening op een low of high is gezet. Als hij op automaat staat werkt het wel maar dan kan ik hem niet uitzetten als de luchtvochtigheid te hoog is..
Is dit bekend, doe ik iets verkeerd of heb de verkeerde verwachtingen?
Nu valt het mij op dat de itho niet meer te bedienen is indien de itho via de afstandsbediening op een low of high is gezet. Als hij op automaat staat werkt het wel maar dan kan ik hem niet uitzetten als de luchtvochtigheid te hoog is..
Is dit bekend, doe ik iets verkeerd of heb de verkeerde verwachtingen?
Ik heb deze integratie inmiddels ook draaien op basis van ESPHome:DeVantaggio schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:45:
[...]
Ik krijg ook geen remote ID's te zien, mag ik vragen hoe je dit gefixt heb? Ik gebruik de Scriptman ESPHome versie. Ondanks dat ik logging op VERBOSE heb staan en de D1 heb aangesloten.
- https://github.com/Scriptman/ESPHome_ITHO_Eco_Fan_CC1101
- Een ESP8266 NodeMCU V2
- CC1101 (868Mhz)
Wanneer ik de ESP logging (verbose) aanzet, zie ik constant records met "Ignored device-id: xx.xx.xx.xx.xx.xx.xx.xx" voorbij komen. Dit zijn allemaal unieke ID's (nooit hetzelfde) en wanneer ik dan op een knop van de fysieke remote druk zie ik niets in de log gebeuren. Er staat overigens een devide ID met QR code op de achterkant van de remote, maar als ik die in de "itho-eco-fan.yaml" opneem als device in Idlist[0], dan pakt hij de remote helaas niet.
Buiten dit werkt de aansturing via HA prima, maar omdat we de fysieke remote ook nog gebruiken raken sommige automations van de wap, omdat HA de events van de fysieke remote niet oppikt.
Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
Fans met een 9 pins aansluiting gebruiken remotes die een ander protocol uitsturen dan de nieuwere itho's.Marcous schreef op maandag 11 maart 2024 @ 22:36:
[...]
Ik heb deze integratie inmiddels ook draaien op basis van ESPHome:Maar krijg het niet voor elkaar om mijn fysieke remote te detecteren. Ik heb een (CVE Eco fan 2 van < 2011 met 9 pins aansluiting)
- https://github.com/Scriptman/ESPHome_ITHO_Eco_Fan_CC1101
- Een ESP8266 NodeMCU V2
- CC1101 (868Mhz)
Wanneer ik de ESP logging (verbose) aanzet, zie ik constant records met "Ignored device-id: xx.xx.xx.xx.xx.xx.xx.xx" voorbij komen. Dit zijn allemaal unieke ID's (nooit hetzelfde) en wanneer ik dan op een knop van de fysieke remote druk zie ik niets in de log gebeuren. Er staat overigens een devide ID met QR code op de achterkant van de remote, maar als ik die in de "itho-eco-fan.yaml" opneem als device in Idlist[0], dan pakt hij de remote helaas niet.
Buiten dit werkt de aansturing via HA prima, maar omdat we de fysieke remote ook nog gebruiken raken sommige automations van de wap, omdat HA de events van de fysieke remote niet oppikt.
Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
In de lib die je gebruikt zit weinig filtering van RF berichten, vandaar dat je veel "Ignored device-id: xx.xx.xx.xx.xx.xx.xx.xx" berichten voorbij ziet komen. Dat zijn willekeurige RF berichten van andere apparaten in de buurt.
In nieuwere versies van de lib is dit opgelost.
Ik heb nooit goed gekeken naar het oudere protocol maar ik vermoed dat het niet volledig gereverse engineered is en dat je daardoor de fysieke remote niet kunt oppikken.
Ha Arjen,arjenhiemstra schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:00:
[...]
Fans met een 9 pins aansluiting gebruiken remotes die een ander protocol uitsturen dan de nieuwere itho's.
In de lib die je gebruikt zit weinig filtering van RF berichten, vandaar dat je veel "Ignored device-id: xx.xx.xx.xx.xx.xx.xx.xx" berichten voorbij ziet komen. Dat zijn willekeurige RF berichten van andere apparaten in de buurt.
In nieuwere versies van de lib is dit opgelost.
Ik heb nooit goed gekeken naar het oudere protocol maar ik vermoed dat het niet volledig gereverse engineered is en dat je daardoor de fysieke remote niet kunt oppikken.
Bedankt voor je snelle reactie.
@DeVantaggio gebruikte dezelfde GIT repo van Scriptman (die specifiek voor deze oudere apparaten omgekat is), dus vroeg mij af hoe hij/zij het dan voor elkaar heeft gekregen om de remote toch te herkennen
Mocht jij of iemand anders in dit topic toch nog een oplossing hebben, dan hou ik mij van harte aanbevolen
Is het mogelijk om commando's te sturen naar de ESPHome versie net als bij de ESPeasy versie
dus zo http://192.168.1.185/control?cmd=STATE,3
Of misschien met mqtt?
Ik wil de ESPHome versie koppelen aan Homey.
dus zo http://192.168.1.185/control?cmd=STATE,3
Of misschien met mqtt?
Ik wil de ESPHome versie koppelen aan Homey.
Ik heb gisteren mijn ESP8266+1101 geflasht met ESPHome. Ik kom er helaas niet achter wat nou de meest actuele of beste configuratie/handleiding is om deze te gebruiken.
Ik heb deze gebruikt, alleen lijkt het nadat ik een timer heb aangezet erop dat ik de fan niet meer kan bedienen. Daarnaast schakelt de integratie constant naar 'unavailable' in de HA interface.
Iemand een tip?
Edit:
Hmm als ik de logs bekijk zie ik inderdaad dat de ESP8222 disconnect, en aan het lampje te zien ook echt restart.
Edit 2: Er was een dupont verkeerd ingeprikt
Ik heb deze gebruikt, alleen lijkt het nadat ik een timer heb aangezet erop dat ik de fan niet meer kan bedienen. Daarnaast schakelt de integratie constant naar 'unavailable' in de HA interface.
Iemand een tip?
Edit:
Hmm als ik de logs bekijk zie ik inderdaad dat de ESP8222 disconnect, en aan het lampje te zien ook echt restart.
Edit 2: Er was een dupont verkeerd ingeprikt
[ Voor 55% gewijzigd door peligro2k op 28-10-2024 16:20 ]
Ik probeer dit al een tijdje aan de gang te krijgen maar loop vast tijdens het compileren in ESPHome. Al verschillende script geprobeerd (Scriptman, Compu...) maar de error blijft hetzelfde:
In file included from src/main.cpp:41:
src/cc1101.h: In member function 'virtual void FanRecv::setup()':
src/cc1101.h:91:15: error: 'D1' was not declared in this scope; did you mean 'y1'?
91 | pinMode(D1, INPUT);
| ^~
| y1
Ik draai ESPHome 2024.10.3 op een ESP07. Iemand enig idee waar ik moet beginnen met zoeken? Er zit toch echt een D1 pin op het bord
In file included from src/main.cpp:41:
src/cc1101.h: In member function 'virtual void FanRecv::setup()':
src/cc1101.h:91:15: error: 'D1' was not declared in this scope; did you mean 'y1'?
91 | pinMode(D1, INPUT);
| ^~
| y1
Ik draai ESPHome 2024.10.3 op een ESP07. Iemand enig idee waar ik moet beginnen met zoeken? Er zit toch echt een D1 pin op het bord
Heb je al geprobeerd het te compileren met GPIO16 ipv D0? Het kan zijn dat de alternatieve namen niet correct worden geladen in de configuratie (https://esphome.io/guides/configuration-types.html).
Hoi,
Ik heb de Itho Daalderop CVE-S eco fan ventilatorbox RFT (gekocht in 2022).
Gebruik de easy esp Itho-plugin in combinatie met Domoticz. Ik volg de instructies op internet voor de bouw- en software-instellingen.
Gebruik een Wemos D1 mini en een CC1101 868Mhz transmitter. Ik sluit de bedrading aan en controleer deze.
Het lukt niet om de CC1101 te koppelen met de Itho-box.
Eerst unplug ik de Itho-box, wacht 15 sec, sluit de Itho-box weer aan en binnen 2 minuten stuur ik in mijn browser het commando:
http://UwIP-adres/control?cmd=STATE,1111
Maar geen verbinding met de Itho-box. Ik hoor de ventilatorsnelheid niet veranderen.
In het esp-logboek zie ik geen pakketten voorbij komen.
In de instructies van Itho om een officiële Itho RF-afstandsbediening te koppelen met de Itho Box.
Nadat u de Box binnen 2 minuten heeft aangesloten, drukt u gelijktijdig op de twee knoppen diagonaal tegenover elkaar. De middelste en hoogste speed knoppen.
Hoe kan ik dit simuleren?
Wat gaat er mis?
Jack
Ik heb de Itho Daalderop CVE-S eco fan ventilatorbox RFT (gekocht in 2022).
Gebruik de easy esp Itho-plugin in combinatie met Domoticz. Ik volg de instructies op internet voor de bouw- en software-instellingen.
Gebruik een Wemos D1 mini en een CC1101 868Mhz transmitter. Ik sluit de bedrading aan en controleer deze.
Het lukt niet om de CC1101 te koppelen met de Itho-box.
Eerst unplug ik de Itho-box, wacht 15 sec, sluit de Itho-box weer aan en binnen 2 minuten stuur ik in mijn browser het commando:
http://UwIP-adres/control?cmd=STATE,1111
Maar geen verbinding met de Itho-box. Ik hoor de ventilatorsnelheid niet veranderen.
In het esp-logboek zie ik geen pakketten voorbij komen.
In de instructies van Itho om een officiële Itho RF-afstandsbediening te koppelen met de Itho Box.
Nadat u de Box binnen 2 minuten heeft aangesloten, drukt u gelijktijdig op de twee knoppen diagonaal tegenover elkaar. De middelste en hoogste speed knoppen.
Hoe kan ik dit simuleren?
Wat gaat er mis?
Jack
Mijn advies is om de bedrading nogmaals goed na te lopen, meestal is dit het probleem. Zeker in bijvoorbeeld een appartement verwacht je met enige regelmaat een random pakket op te vangen op 868 MHz.
De bedrading nog een keer nagelopen.
Maar nog niets te zien in de log.
Ik krijg ook geen zwart log scherm te zien.
Onder het tabblad Tools zie ik geen lichtblauwe vlakken.
Bij mijn andere easy esp Wemossen zie ik wel deze lichtblauwe vlakken.
Onder Serial Console Settings staat:
Baud rate: 115200
Serial Port: HW Serial0 GPIO-3 (D9) - TX / GIPO-1 (D10) - RX
NTP vakje staat niet aangevinkt
Wat staat er onjuist ingesteld in de Itho plugin?
Maar nog niets te zien in de log.
Ik krijg ook geen zwart log scherm te zien.
Onder het tabblad Tools zie ik geen lichtblauwe vlakken.
Bij mijn andere easy esp Wemossen zie ik wel deze lichtblauwe vlakken.
Onder Serial Console Settings staat:
Baud rate: 115200
Serial Port: HW Serial0 GPIO-3 (D9) - TX / GIPO-1 (D10) - RX
NTP vakje staat niet aangevinkt
Wat staat er onjuist ingesteld in de Itho plugin?
[ Voor 96% gewijzigd door Jack100 op 23-11-2024 12:18 ]
Mijn Itho ventilatiebox werkt nu. In combinatie met de easy esp Itho plugin en Domoticz.
Er zijn nog wel een paar dingetjes.
In de log van de Itho plugin zie het volgende:
1982531: WD : Uptime 33 ConnectFailures 0 FreeMem 19792 WiFiStatus 3 ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
Wat betekent dit?
Wanneer ik in Domoticz de Itho selector op een andere stand zet, bijv. Auto (medium).
Gaat de Itho box naar de middelste snelheid en blijft zo draaien.
Maar in Domoticz gaat de Itho selector naar uit.
Bij het kiezen van de andere snelheden gaat de Itho selector in Domoticz ook naar uit.
Welke instellingen staan er nog niet goed??
Ik gebruik van de Rules 1 en 2 de instellingen van de website:
https://www.fam-oldenburg...o-mechanische-ventilatie/
Bij de MQTT instellingen in Domoticz heb ik het volgende staan:
Naam: Itho
Remote address: localhost
Poort: 1883
Of moet ik bij remote address het IP adres van de Wemos invullen?
Bij de Controller in de Itho plugin staat Controller Client ID: Itho
Wie kan mij verder helpen?
Jack
Er zijn nog wel een paar dingetjes.
In de log van de Itho plugin zie het volgende:
1982531: WD : Uptime 33 ConnectFailures 0 FreeMem 19792 WiFiStatus 3 ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
Wat betekent dit?
Wanneer ik in Domoticz de Itho selector op een andere stand zet, bijv. Auto (medium).
Gaat de Itho box naar de middelste snelheid en blijft zo draaien.
Maar in Domoticz gaat de Itho selector naar uit.
Bij het kiezen van de andere snelheden gaat de Itho selector in Domoticz ook naar uit.
Welke instellingen staan er nog niet goed??
Ik gebruik van de Rules 1 en 2 de instellingen van de website:
https://www.fam-oldenburg...o-mechanische-ventilatie/
Bij de MQTT instellingen in Domoticz heb ik het volgende staan:
Naam: Itho
Remote address: localhost
Poort: 1883
Of moet ik bij remote address het IP adres van de Wemos invullen?
Bij de Controller in de Itho plugin staat Controller Client ID: Itho
Wie kan mij verder helpen?
Jack
[ Voor 13% gewijzigd door Jack100 op 26-11-2024 16:58 ]
Opgelost!
Na keuze van de selector van de Itho, gaat deze niet meer terug naar uit.
Na keuze van de selector van de Itho, gaat deze niet meer terug naar uit.
Hier ook via espeasy een esp8266 met een cc1101 erop geflashed, alles werkt, behalve de koppeling met de itho cve eco fan 2, ik zie wel in de log voorbijkomen, waardoor ik denk dat het rf gedeelte wel werkt:
Maar ook als ik via mn remote de fan aanstuur, zie ik niets voorbij komen in de log.
Nu zag ik wel dat je in de latere build van espeasy 8266 builds, je geen debug log meer kan aanzetten?
code:
1
2
| 62296620: ITHO: Received from ID: 0,40,0 ; raw cmd: 0 62308525: ITHO: Received from ID: 9,10,a ; raw cmd: 0 |
Maar ook als ik via mn remote de fan aanstuur, zie ik niets voorbij komen in de log.
Nu zag ik wel dat je in de latere build van espeasy 8266 builds, je geen debug log meer kan aanzetten?
Dank voor de tip. "D1" refereert alleen naar een D1 pinout op een Wemos en niet op een ESP. Aangepast naar "5" en toen compileerde alles welSten Vollebregt schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:17:
Heb je al geprobeerd het te compileren met GPIO16 ipv D0? Het kan zijn dat de alternatieve namen niet correct worden geladen in de configuratie (https://esphome.io/guides/configuration-types.html).
Hoi allemaal,
Aller eerst ontzettend bedankt voor alle inzet en werk wat er afgelopen jaren in dit project is gegaan, mooi om te zien hoe het allemaal door ontwikkeld is.
Ik ben 90% op weg (denk ik) om het werkend te hebben.
Ik denk dat mijn laatste struikelblok de integratie is met Home Assistant.
De ESP8266 lijkt goed te werken, is gekoppeld en MQTT doet het ook, te zien aan wat er binnen komt in MQTT Explorer.
Vanuit de handleiding https://docs.google.com/d...HGGYs-/pub#h.inimg3ia1q21 kom ik tot aan het einde bij de package integration, en daar loop ik vast. Hij pakt de .yaml file niet en ik kom er niet uit wat ik moet aanpassen, ik krijg elke keer een nieuwe foutmelding.
Ik heb nu:
Dan krijg ik de melding dat er mqtt_room moet staan ipv mqtt bij platform, maar dan krijg ik weer een nieuwe batterij aan andere meldingen.
Wat doe ik verkeerd? (of is er inmiddels een andere manier om dit te doen?)
Aller eerst ontzettend bedankt voor alle inzet en werk wat er afgelopen jaren in dit project is gegaan, mooi om te zien hoe het allemaal door ontwikkeld is.
Ik ben 90% op weg (denk ik) om het werkend te hebben.
Ik denk dat mijn laatste struikelblok de integratie is met Home Assistant.
De ESP8266 lijkt goed te werken, is gekoppeld en MQTT doet het ook, te zien aan wat er binnen komt in MQTT Explorer.
Vanuit de handleiding https://docs.google.com/d...HGGYs-/pub#h.inimg3ia1q21 kom ik tot aan het einde bij de package integration, en daar loop ik vast. Hij pakt de .yaml file niet en ik kom er niet uit wat ik moet aanpassen, ik krijg elke keer een nieuwe foutmelding.
Ik heb nu:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| sensor: - platform: mqtt name: Ecofan device_id: '1684684' command_topic: ITHO/Fan/cmd state_topic: ITHO/Fan/State state_value_template: "{% if value|float==0 %}State 0{% endif %}{% if value|float >0 %}State 1{% endif %}" payload_on: State 1 payload_off: State 0 optimistic: true preset_modes: - off - low - medium - high - full preset_mode_command_topic: ITHO/Fan/cmd preset_mode_command_template: > {% if value == 'low' %} State 1 {% elif value == 'medium' %} State 2 {% elif value == 'high' %} State 3 {% elif value == 'full' %} State 4 {% else %} State 0 {% endif %} preset_mode_state_topic: ITHO/Fan/State preset_mode_value_template: > {% if value_json.fan == low %} State 1 {% elif value_json.fan == medium %} State 2 {% elif value_json.fan == high %} State 3 {% elif value_json.fan == full %} State 4 {% else %} State 0 {% endif %} |
Dan krijg ik de melding dat er mqtt_room moet staan ipv mqtt bij platform, maar dan krijg ik weer een nieuwe batterij aan andere meldingen.
Wat doe ik verkeerd? (of is er inmiddels een andere manier om dit te doen?)
Ik gebruik al heel wat jaren de setup van @Scriptman op zijn Github. Bij het updaten van ESPhome naar versie 2025.2 kreeg ik de mededeling dat custom components moeten worden omgezet naar external components.
Ik heb zelf helaas niet de skills om dit aan te passen. Maar zou wel graag gebruik willen blijven maken van de C1101 om mijn Itho Eco Fan 2 aan te sturen.
Is er misschien iemand die een oplossing ziet?
Ik heb zelf helaas niet de skills om dit aan te passen. Maar zou wel graag gebruik willen blijven maken van de C1101 om mijn Itho Eco Fan 2 aan te sturen.
Vooralsnog gewoon niet updaten, verwacht dat het voorlopig nog blijft werken. Met n beetje geluk is het al gefikst als de update nodig is.Emphyrio schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:51:
Ik gebruik al heel wat jaren de setup van @Scriptman op zijn Github. Bij het updaten van ESPhome naar versie 2025.2 kreeg ik de mededeling dat custom components moeten worden omgezet naar external components.
Ik probeer in mijn schaarse vrije tijd de repo te updaten naar die external components en nieuwere cc1101 lib van @arjenhiemstra .Emphyrio schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:51:
Dat zou top zijn. Ben ook al jaren trouwe klant van @Scriptman.Scriptman schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:10:
[...]
Ik probeer in mijn schaarse vrije tijd de repo te updaten naar die external components en nieuwere cc1101 lib van @arjenhiemstra .
Had even een andere geprobeerd deze, maar dat werkte niet lekker. Het schakelen tussen standen werkte niet lekker. Gelukkig had ik een backup gemaakt, ESPHome gedowngrade en snel weer die van Scriptman in gebruik genomen.
Super, ik ben ook in afwachting van deze nieuwe werkwijze. Ook al jaren bediening ik mijn Eco Fan met deze repo.Scriptman schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:10:
[...]
Ik probeer in mijn schaarse vrije tijd de repo te updaten naar die external components en nieuwere cc1101 lib van @arjenhiemstra .
Need some help?Scriptman schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:10:
[...]
Ik heb recentelijk wat verandering doorgevoerd die ervoor zorgen dat de de lib niet meer blijft hangen als de CC1101 niet goed aangesloten is, kan wel handig zijn denk ik :-)
Hey Arjen,arjenhiemstra schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 08:33:
[...]
Need some help?
Ik heb recentelijk wat verandering doorgevoerd die ervoor zorgen dat de de lib niet meer blijft hangen als de CC1101 niet goed aangesloten is, kan wel handig zijn denk ik :-)
Dat zou helemaal geweldig zijn. Ik zal mij volgende week nog eens verdiepen in die external components van esphome. Ik doe iets fout waardoor de fan sensor niet zichtbaar is. Als deze zichtbaar is wil ik gaan proberen om de acties (fan standen) door te gaan sturen naar jouw cc1101 library.
Probleem is vaak dat ik er tussendoor even vlot aan werk, waardoor ik maar de helft begrijp van wat er nu precies in de code gebeurd.
Ik had een test repo opgezet om te testen:
https://github.com/Scriptman/IthoCC1101_ESPHome
Heb zelf ook al eens gekeken in mijn ITHO box om te kijken of ik deze ook met een ESP32 kon aansturen, maar ondanks dat ik steeds vaker bezig ben electronica, durf ik deze stap nog niet aan
Omdat ik sinds kort een CVE-S OPTIMA heb ben ik mij hier meer in gaan verdiepen.
Ik ben begonnen met deze repo omdat die al in een external component gegoten is en het redelijk snel deed bij mij op een nieuwe versie van ESPHome(zonder auto functie).
Heb hier de nieuwe lib van @arjenhiemstra ingegooid maar liep daar tegen een paar problemen met de recente wijzingen.
De "nieuwe" reset en read/write functies zorgen bij mij voor communicatie problemen waardoor hij hangt tijdens init.
Door hier de oude functies terug te plaatsen werkt het wel. Moet nog een keer goed uitzoeken wat hier nu het issue is.
Daarnaast returned receivePacket() altijd true. Aangezien CoMPaTech's controller niet interrupt gebaseerd werkt is het wel handig om te kunnen checken of er iets gelezen is. Heb de receivePacket functie daarom omgeschreven zodat hij false returned als readData 0 returned.
Het lijkt nu bij mij goed te werken. Maar aangezien er nu al een wildgroei is van forks en kopieën zou ik het liefst kijken of we de update met de AUTO fan in iets bestaands kunnen verwerken. Als iemand daar interesse in heeft kan ik mijn code delen.
Lof voor iedereen die hier zo hard aan gewerkt heeft
.
Ik ben begonnen met deze repo omdat die al in een external component gegoten is en het redelijk snel deed bij mij op een nieuwe versie van ESPHome(zonder auto functie).
Heb hier de nieuwe lib van @arjenhiemstra ingegooid maar liep daar tegen een paar problemen met de recente wijzingen.
De "nieuwe" reset en read/write functies zorgen bij mij voor communicatie problemen waardoor hij hangt tijdens init.
Door hier de oude functies terug te plaatsen werkt het wel. Moet nog een keer goed uitzoeken wat hier nu het issue is.
Daarnaast returned receivePacket() altijd true. Aangezien CoMPaTech's controller niet interrupt gebaseerd werkt is het wel handig om te kunnen checken of er iets gelezen is. Heb de receivePacket functie daarom omgeschreven zodat hij false returned als readData 0 returned.
Het lijkt nu bij mij goed te werken. Maar aangezien er nu al een wildgroei is van forks en kopieën zou ik het liefst kijken of we de update met de AUTO fan in iets bestaands kunnen verwerken. Als iemand daar interesse in heeft kan ik mijn code delen.
Lof voor iedereen die hier zo hard aan gewerkt heeft
Ik weet niet precies welke versie je gebruikt hebt maar de laatste wijzigingen die in het itho wifi project gebruikt worden (oa. niet meer kunnen vastlopen bij init en heel veel extra remotes ondersteund) zitten nog niet in de IthoEcoFanRFT fork op mijn GH repo. Ik wil dat zsm gaan doen maar moet eerst nog een aantal issue oplossen met de nieuwe Itho RFT-N remotes (2 weg comminicatie)erik23 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:32:
Omdat ik sinds kort een CVE-S OPTIMA heb ben ik mij hier meer in gaan verdiepen.
Lof voor iedereen die hier zo hard aan gewerkt heeft.
Heb nu de laatste versie hiervandaan gehaald. Als er een nieuwere is wil ik best een kijkje nemen of dat wel meer een drop-in replacement is.arjenhiemstra schreef op donderdag 17 april 2025 @ 23:39:
[...]
Ik weet niet precies welke versie je gebruikt hebt maar de laatste wijzigingen die in het itho wifi project gebruikt worden (oa. niet meer kunnen vastlopen bij init en heel veel extra remotes ondersteund) zitten nog niet in de IthoEcoFanRFT fork op mijn GH repo. Ik wil dat zsm gaan doen maar moet eerst nog een aantal issue oplossen met de nieuwe Itho RFT-N remotes (2 weg comminicatie)