Toon posts:

DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter

Pagina: 1 ... 18 19 20 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• draxo
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-04 15:09
Hallo mensen.

Ik heb aan de hand van de handleiding https://docs.google.com/d...YiHDEwyScqhsPkJHGGYs-/pub

alle stappen doorlopen, helaas zonder succes en weet niet zo goed waar te beginnen met debuggen.

Ik heb https://github.com/svolle...gin_ITHO/tree/new-lib/BIN op een NODEMCUCP2102 bord geflashed en die lijkt goed te werken.

Als ik het join commando afvuur gebeurd er niets.

ik heb een CVE-ECO P-001.

Is deze wel compatible? Ik zie wel andere devicdids voorbij komen met (IGNORED)

Nog een kleine update. Ik zie als ik op de hardware knoppen druk de event in de log gewoon voorbij komen.
Het ontvangen gaat dus goed. Het joinen/zenden kennelijk niet.

Alle hulp is welkom

[Voor 16% gewijzigd door draxo op 07-12-2021 16:19]

• Sten Vollebregt
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-07 20:30
Heb je de Itho in join mode gezet door de stekker er uit te halen?

My case has so many fans that it hovers above the ground

• draxo
Sten Vollebregt schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 17:29:
Heb je de Itho in join mode gezet door de stekker er uit te halen?
Jazeker, 15 seconden gewacht en toen http://192.168.178.179/control?cmd=STATE,1111 gespammed.
Laatste versie van jouw repo geflashed, no luck helaas.

• draxo
Zou ik de huidige remote eerst moeten unpairen maybe?

UPDATE:

Het werkt. Ik heb hem dit keer 30 seconden zonder power gelaten maar ook een andere bin geflashed van 31 december 2019. Ik ga nog checken waar het probleem nu in zat.

[Voor 63% gewijzigd door draxo op 08-12-2021 08:24]

• Praetorian
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-06 00:00
Sten Vollebregt schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:34:
Ik heb hem even voor je gebuild, ik had alleen geen tijd om hem hier te testen (ik verwacht geen issues): https://github.com/svolle...gin_ITHO/tree/new-lib/BIN

Ik verwacht aan het eind van de maand weer wat tijd vinden om de merge van deze plugin in de main repo van ESPEasy af te maken. Dan verschijnt er bij elke release automatisch een nieuwe versie.
Ik heb de plugin in de laatste release van EasyESP gezet, alles lijkt er goed uit te zien, ik krijg ook netjes alle pakketjes te zien die langs komen in de debug logging.
Maar als ik een join wil uitvoeren crashed the NodeMCU instant.

Zojuist heb ik ook even snel jouw gecompileerde versie getest en het resultaat is dat die niet crashed, maar in de logging ook niet meer de packets laat zien.

Ik ben nog niet zover dat ik de Itho box stroomloos heb kunnen maken, die stekker zit op een moeilijk bereikbare plek.

Ook nog even getest met de scope op de interrupt, die geeft ook geen high/low meer, wel op een join actie, maar hij hoort ook te ontvangen, ergens gaat er dus iets mis. (met de nieuwe lib?)
Met mijn compile werkte het ontvangen wel goed, maar het verzenden zorgde voor een crash.

de source die ik heb gebruikt is van https://github.com/jodur/ESPEASY_Plugin_ITHO
Met wat aanpassingen omdat het 1 op 1 implementeren niet compileert.

Blijkbaar loopt de master van Jodur achter, maar er is ook nog een master van supersjimmie. Verwarrend, morgen verder :O

[Voor 22% gewijzigd door Praetorian op 08-12-2021 01:26]

• Sten Vollebregt
De 'jodur versie' is niet compatible met de huidige mega's en inherent instabiel door het gebruik van een Ticker in de code. Je kan zijn binary wel gebruiken, maar ik zou geen moeite steken in het zelf builden van een versie gebaseerd op zijn code. Bij mij thuis werkt de laatste binary prima, ik test hem altijd voordat hij op github komt. Een join heb ik echter in geen jaren uitgevoerd, maar gezien het feit dat veel nieuwe Tweakers er mee experimenteren zou dat moeten werken.

Het kan ook zijn dat je een Itho model hebt met een andere interface, daarvoor moet je het draadje doorzoeken om te kijken welke wel en niet werken.

• Praetorian
Ik heb nog geen join uitgevoerd.

Voorlopig ben ik nog aan het bouwen, ik heb nu jouw plugin aan de praat in mijn lokale copy van EasyESP, ik mis alleen de debug informatie die ik bij voorgaande logging wel had (i.v.m. detecteren code extra afstandsbediening)

Bijvoorbeeld:

252377 : Debug : Device-ID:50,27,a3 IGNORED
262714 : Debug : RF signal received

262717 : Debug : Device-ID:84,2,41 IGNORED
268093 : Debug : RF signal received

Dat zie ik vanaf jouw plugin niet meer, ongeacht welk debug level er aan staat.

Edit:
Ik heb "Enable RF receive log" in de plugin een keer uit en aan gezet, nu werkt het wel.

Edit2:

Nu zie ik wel alleen maar hij blijkbaar alleen het commando 'high' ontvangt, ik ben alle knoppen (high/medium/low) langs gegaan, maar hij ziet alles als 'high'.

1548757 : Debug : Command received from remote-ID: [removed]
1548758 : Debug : Command received=high

1548854 : Debug : RF signal received

1548858 : Debug : Command received from remote-ID: [removed]
1548858 : Debug : Command received=high

1548954 : Debug : RF signal received

1548957 : Debug : Command received from remote-ID: [removed]
1548957 : Debug : Command received=high

[Voor 41% gewijzigd door Praetorian op 08-12-2021 17:51]

• Praetorian
We zijn meer dan 24 uur verder, bij deze wil ik het afsluiten in deze post;

Alles werkt nu, ik heb EasyESP dusdanig aangepast dat deze op een selector switch past. (Ik kon geen manier vinden om levels te customizen van selector switches in Domoticz, dan maar in de firmware van de NodeMCU)

Ook werkt de afstandsbediening in de badkamer i.c.m. het de plugin. Dus alles wat te zien is in de selector switch, wordt ook aangepast n.a.v. welke toets er op de afstandsbediening wordt ingedrukt, ja ook de timers.

Dit project is nu voor mij afgesloten, wellicht moet ik het nog eens van het breadboard afhalen, maar het kan ook zomaar gebeuren dat ik gewoon een nieuw breadboardje koop...

Aan de makers en contributers van de plugin, bedankt!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-06 16:05
Praetorian schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 00:51:
We zijn meer dan 24 uur verder, bij deze wil ik het afsluiten in deze post;

Alles werkt nu, ik heb EasyESP dusdanig aangepast dat deze op een selector switch past. (Ik kon geen manier vinden om levels te customizen van selector switches in Domoticz, dan maar in de firmware van de NodeMCU)

[Afbeelding]

Ook werkt de afstandsbediening in de badkamer i.c.m. het de plugin. Dus alles wat te zien is in de selector switch, wordt ook aangepast n.a.v. welke toets er op de afstandsbediening wordt ingedrukt, ja ook de timers.

Dit project is nu voor mij afgesloten, wellicht moet ik het nog eens van het breadboard afhalen, maar het kan ook zomaar gebeuren dat ik gewoon een nieuw breadboardje koop...

[Afbeelding]

Aan de makers en contributers van de plugin, bedankt!
Gefeliciteerd! Heb jij de door jou aangepaste versie ergens beschikbaar?

• Sten Vollebregt
Goed om te horen dat het werkt. Je kan in Domoticz inderdaad niet de levels van een selector switch aanpassen (blijft 10, 20, 30, etc.). Maar met de rules in de ESPEasy kan je wel een script maken dat de juiste commando's verstuurd. Zie ook de handleiding onder Domoticz integratie: https://docs.google.com/d...-qGyChBb5rmrGqW4OEB5V01c8

• cvdenzen
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 11-05 19:44
@arjenhiemstra Ik gebruik jouw code in een MySensors node en ben er erg blij mee, maar wil graag het volgende melden: de code die je vanaf half oktober of zo hebt, gebruikt veel meer RAM-geheugen dan de code ervoor. Het gebruik in mijn applicatie ging van ca. 1500 bytes naar ca. 2000 bytes (en dat is wat er op de Arduino Pro Mini zit). Daardoor kan ik het niet gebruiken. Nu gebruik ik de oude code, met wat wijzigingen die ik in de nieuwe code vond, en die doet het goed, maar misschien is het iets dat eenvoudig te verhelpen is. Om eerlijk te zijn zag ik niet zo snel waar het geheugengebruik zo drastisch van gegroeid kan zijn.

Groetjes,
Carl

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:02
cvdenzen schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:51:
@arjenhiemstra Ik gebruik jouw code in een MySensors node en ben er erg blij mee, maar wil graag het volgende melden: de code die je vanaf half oktober of zo hebt, gebruikt veel meer RAM-geheugen dan de code ervoor. Het gebruik in mijn applicatie ging van ca. 1500 bytes naar ca. 2000 bytes (en dat is wat er op de Arduino Pro Mini zit). Daardoor kan ik het niet gebruiken. Nu gebruik ik de oude code, met wat wijzigingen die ik in de nieuwe code vond, en die doet het goed, maar misschien is het iets dat eenvoudig te verhelpen is. Om eerlijk te zijn zag ik niet zo snel waar het geheugengebruik zo drastisch van gegroeid kan zijn.

Groetjes,
Carl
klopt, vandaar dat er op github nu ook deze melding bij staat:
"Tested on ESP8266 & ESP32, compiles on Arduino Uno but might be memory heavy"

Het komt doordat de laatste versie support heeft voor itho CO2 en RV sensor/bedieningen. De decoding is hiervoor veranderd (met extra buffers = meer geheugen gebruik) en remotes kunnen (of moeten in geval van CO2 en RV) bewaard worden in een geheugen structuur. Standaard is daar ruimte voor 10 remotes, wat weer een stuk extra geheugen is.

Als je de nieuwe functies van versie 2.1.0 niet gebruikt kun je ook van versie 2.0.2 gebruik blijven maken.

• rbuffing
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-03 18:43
Kan iemand mij helpen met het volgende: Ik heb het project

https://docs.google.com/d...YiHDEwyScqhsPkJHGGYs-/pub

Gevolgd en alles werkt super. Maar nu heb ik het probleem dat wanneer ik de nodemcu van de stroom afhaal hij niet meer start. Pas na verwijderen van de stroom en een aantal keer de reset knop ingedrukt te hebben start deze door.... en blijft dan ook stabiel draaien zonder foutmeldingen in de syslog. Ik heb al een andere adapter geprobeerd maar dit geeft hetzelfde resultaat.

• Lange_Slurf
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-06 14:38

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Kan iemand mij verduidelijken wat ik hier niet goed doe aan de YAMl code?
Ik krijg een melding van HA bij het checken van de configuration:
code:
1
expected a dictionary for dictionary value @ data['packages']['itho']

Wellicht is de indentation niet correct, maar ik weet niet hoe te fixen
ik volg deze manual https://docs.google.com/d...HGGYs-/pub#h.inimg3ia1q21

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
- platform: mqtt

name: Ecofan

command_topic: "ITHO/Fan/cmd"

state_topic : "ITHO/Fan/State"

state_value_template: "{% if value|float==0 %}State 0{% endif %}{% if value|float >0 %}State 1{% endif %}"

payload_on: "State 1"

payload_off: "State 0"

optimistic: true

preset_modes:

- "off"     

- "low"

- "medium"

- "high"

- "full"

preset_mode_command_topic: "ITHO/Fan/cmd"

preset_mode_command_template: >

{% if value == 'low' %}

State 1

{% elif value == 'medium' %}

State 2

{% elif value == 'high' %}

State 3

{% elif value == 'full' %}

State 4

{% else %}

State 0

{% endif %}

preset_mode_state_topic: "ITHO/Fan/State"

preset_mode_value_template: >

{% if value_json.fan == low %}

State 1

{% elif value_json.fan == medium %}

State 2

{% elif value_json.fan == high %}

State 3

{% elif value_json.fan == full %}

State 4

{% else %}

State 0

{% endif %}

30 dagen EvE online trial

• o0 XeOS 0o
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-03 16:24
Je moet in ieder geval aangeven om welke entity het gaat. In dit geval 'fan'. De rest is een voorbeeld voor indentation.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
fan:
   name: "Mechanische ventilatie"
   command_topic: "ITHO/fan/cmd"
   state_topic: "ITHO/fan/State"
   state_value_template: "{% if value|float==0 %}State 0{% endif %}{% if value|float >0 %}State 1{% endif %}"
   preset_modes:
   - 'off'
   - 'low'
   - 'medium'
   - 'high'
   - 'full'
   preset_mode_command_topic: "ITHO/fan/cmd"
     {% if value == 'low' %}
       State 1
       State 2

[Voor 30% gewijzigd door o0 XeOS 0o op 26-12-2021 16:03. Reden: beter gelezen wat probleem was]

• o0 XeOS 0o
Weet iemand hoe je in Home Assistant de juiste status van de ITHO kan oproepen? Het aansturen gaat prima, maar ik kan niet de status zien van de fan (low, medium etc.) om zo m'n automations verder te bouwen.
Ik heb het voorbeeld uit de manual https://docs.google.com/d...HGGYs-/pub#h.inimg3ia1q21 gebruikt met de laatste build van https://github.com/svollebregt/ESPEASY_Plugin_ITHO

• Sten Vollebregt
Ik heb helaas geen ervaring met HA. Je kan in ieder geval niet aan de Itho fan vragen wat zijn status is met de huidige plugin. De plugin houdt alleen bij wat het laatste commando is dat hij heeft verzonden, of ontvangen van een andere remote. In Domoticz gebruik ik de ESPEasy rules om de status van de fan in Domoticz aan te passen.

Terzijde: de laatste mega van ESPEasy is uit (20211224) en hierin zit de Itho plugin in de main repo. Als je de test_D build (bijv: ESP_Easy_mega_20211224_test_D_ESP8266_4M1M) op je device flashed dan is de plugin beschikbaar als P118. Bij een upgrade vanaf een build van mijn GitHub zal je dus de device opnieuw moeten instellen, omdat P145 niet meer bestaat.

Ik zal geen custom builds meer maken, nieuwe versies komen nu via de ESPEasy mega. Ten opzichte van de laatste versie op mijn Github is de code flink opgeschoond.

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:58
o0 XeOS 0o schreef op zondag 26 december 2021 @ 16:07:
Weet iemand hoe je in Home Assistant de juiste status van de ITHO kan oproepen? Het aansturen gaat prima, maar ik kan niet de status zien van de fan (low, medium etc.) om zo m'n automations verder te bouwen.
Ik heb het voorbeeld uit de manual https://docs.google.com/d...HGGYs-/pub#h.inimg3ia1q21 gebruikt met de laatste build van https://github.com/svollebregt/ESPEASY_Plugin_ITHO
Jouw link geeft een 404 (not found).
In espeasy moet je in de settings van de plugin het ID hebben ingesteld van jouw (andere) controller.
Als je dat hebt, zal espeasy via mqtt doorgeven wat jouw andere remote verstuurt.
En je moet natuurlijk HA zodanig hebben ingericht dat die voor itho niet alleen naar mqtt/espeasy stuurt maar ook kijkt naar de mqtt berichten die espeasy stuurt.
Op basis van jouw beschrijving is het niet mogelijk om te bepalen wat bij jou ontbreekt.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• DJSmileX
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-06 10:48
Na veel zoekwerk en aanpas werk heb ik een werkende yaml gemaakt voor de ITHO bij mij thuis.
Zag zo 1 2 3 geen oplossing dus voor de mensen die de yaml in HA niet aan de praat krijgen hierbij de werkende in HA core-2021.12.6

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
fan:
  name: "Centrale Afzuiging"
  unique_id: "Itho_Fan"
  state_topic : "ITHO/Fan/State"
      {% if value_json.fan == low %}
          State 1
        {% elif value_json.fan == medium %}
          State 2
        {% elif value_json.fan == high %}
          State 3
        {% elif value_json.fan == full %}
          State 4
        {% endif %}

{% if value == 'low' %}
          State 1
          State 2
          State 3
        {% elif value == 'full' %}
          State 4
        {% endif %}
  preset_modes:
    - "low"
    - "medium"
    - "high"
    - "full"

• o0 XeOS 0o
sjimmie schreef op maandag 27 december 2021 @ 14:17:
[...]

Jouw link geeft een 404 (not found).
In espeasy moet je in de settings van de plugin het ID hebben ingesteld van jouw (andere) controller.
Als je dat hebt, zal espeasy via mqtt doorgeven wat jouw andere remote verstuurt.
En je moet natuurlijk HA zodanig hebben ingericht dat die voor itho niet alleen naar mqtt/espeasy stuurt maar ook kijkt naar de mqtt berichten die espeasy stuurt.
Op basis van jouw beschrijving is het niet mogelijk om te bepalen wat bij jou ontbreekt.
Ik heb alles inmiddels weer werkend, bleek dat ik over een instelling in de firmware had heen gekeken. De I2C interface liep te muiten met de CC1101. Aanpassing naar andere GPIO en alles draaide weer. De HA instellingen zijn de volgende. Dank voor het meedenken en de hulp.
@Sten Vollebregt Massive thanks _/-\o_voor je werk hieraan (en uiteraard Arjen Hiemstra en anderen) Ik gebruik nu de ESPeasy D build

• sjimmie
Haha, vergeet dan de grondleggers niet he...

:+
jvdmast=supersjimmie

• arjenhiemstra
sjimmie schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 07:19:
[...]

Haha, vergeet dan de grondleggers niet he...
[Afbeelding]
:+
jvdmast=supersjimmie
Ah nice, dat wist ik niet! _/-\o_ Bij deze enorm bedankt!! Erg leuk om met je project verder te gaan!

• sjimmie
arjenhiemstra schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:04:
[...]

Ah nice, dat wist ik niet! _/-\o_ Bij deze enorm bedankt!! Erg leuk om met je project verder te gaan!
Haha, zo eens in de zoveel tijd kom ik op dit tweakers topic terug om ff mee te lezen, het is leuk om te zien dat er inmiddels zoveel afstammelingen van de code zijn. Het was destijds primair klusjesman die de hacking deed, vooral omdat ik er minder geschikte tools voor had. Voor mij was het vooral RF sniffen en dat dan met allerlei creativiteit proberen te ontcijferen terwijl hij op de SPI interface "keek". Uiteindelijk resulteerde dat in een stuk code die op een STK500 / ATMega328P, ik codeerde dat dan weer om naar een esp8266 compatible library.
Momenteel werk ik vooral met ESP32's die dan weer andere nukken hebben, maar ik gebruik nog steeds een afgeleide van deze code (nu inmiddels icm espeasy, weer deels op basis van @jodur ).

Overigens heb ik te weinig tijd en motivatie om hier nog op voort te borduren.

• arjenhiemstra
sjimmie schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:00:
[...]

Haha, zo eens in de zoveel tijd kom ik op dit tweakers topic terug om ff mee te lezen, het is leuk om te zien dat er inmiddels zoveel afstammelingen van de code zijn. Het was destijds primair klusjesman die de hacking deed, vooral omdat ik er minder geschikte tools voor had. Voor mij was het vooral RF sniffen en dat dan met allerlei creativiteit proberen te ontcijferen terwijl hij op de SPI interface "keek". Uiteindelijk resulteerde dat in een stuk code die op een STK500 / ATMega328P, ik codeerde dat dan weer om naar een esp8266 compatible library.
Momenteel werk ik vooral met ESP32's die dan weer andere nukken hebben, maar ik gebruik nog steeds een afgeleide van deze code (nu inmiddels icm espeasy, weer deels op basis van @jodur ).

Overigens heb ik te weinig tijd en motivatie om hier nog op voort te borduren.
Hier inderdaad ook vooral ESP32, net wat meer ruimte en mogelijkheden.

Jullie code was een mooi staaltje ruwe RF analyse and nabootsen. Gezien het onderliggende protocol bijna een wonder dat het gelukt is, petje af.
Uiteindelijk kwam ik erachter dat het manchester encoded data was, daarmee was het mogelijk om het onderliggende protocol te ontcijferen en dingen als zelf je remote ID instellen mogelijk te maken.
Zonder jullie inzet en gedeelde code was ik nooit met deze projecten begonnen, veel van geleerd en heel veel lol mee gehad :)

• jodur
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-06 14:58
Leuk om te zien dat het project nog steeds loopt en door anderen verder wordt ontwikkeld. Zie dat in de nieuwe library we nu zelf een eigen "zend_ID" kunnen meesturen. Top!

• sjimmie
@Anoniem: 205036 is overigens ook hier? :w

• SoldeerBeer
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-06 11:40
Is er iemand die me kan helpen met een probleem.
Ik heb de code van Svollebrecht op een NodeMCU V3 draaien.
Op zich werkt het goed maar het vreemde is alleen dat na het starten van de NodeMCU, er wel netjes een verbinding met het WIfi netwerk wordt gemaakt; ook de CC1101 wordt geinitialiseerd maar er wordt niets ontvangen. Pas als ik even in ESPEasy het device ververs (submit klik) dan komen er direct pakketjes binnen (RF Received...).
Het vreeemde is dat ik wel gewoon commando's aan m'n Itho kan geven voordat er ontvangst is.
Het lijkt er een beetje op de Interrupt niet goed werkt. Ik heb gecheckt met een extra log, of de gekozen interrupt bij opstarten anders is dan na een submit; nee dus.

Heeft iemand een idee of aanknopingspunt. Alle info is zeer welkom.

• Sten Vollebregt
Gebruik je wellicht een GPIO pin die ook en andere functie heeft/kan hebben? Bijvoorbeeld i2c?

• SoldeerBeer
Ik denk het niet. I2c pinnen heb ik onder advanced op ‘none’ gezet en ik gebruik D1-GPIO05 voor m’n interrupt.

Volgens mij is er dan toch niks anders wat aan die pin loopt te trekken bij het opstarten. Ik heb ook al een een extra detach en attach voor de interrupt in de code gezet maar ook dit loste niks op.
Ook een TaskDisable en taskEnable commando helpt nit.

Nog andere ideeën misschien?

[Voor 0% gewijzigd door SoldeerBeer op 09-01-2022 23:14. Reden: Foutje in pinnummering hersteld.]

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:11

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

@jodur ik zie 2 open pull requests op jou esphome repo. Zijn deze nog relevant ? De ito fix lijkt mijn in ziens wel nice iig.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

• SoldeerBeer
Mijn interruptprobleem is geen interruptprobleem maar ik zie dat de routine "PLUGIN_FIFTY_PER_SECOND" niet wordt gestart. Dus na de interrupt wordt wel de Flag PLUGIN_118_Int op true gezet (in de interrupt handling routine PLUGIN_118_ITHOinterrupt) maar wordt dus niet gelezen in de PLUGIN_FIFTY_PER_SECOND-routine.

Enig idee waarom die niet start?

• Sten Vollebregt
Goede vraag, die timers zitten in de ESPEasy core dus het is een raadsel waarom die niet start. Ik heb dat gedrag zelf nog niet eerder gezien, zaterdag heeft de device nog een hard reset gehad en ik heb zelf geen problemen met ontvangen.

Welke binary gebruik je precies of compile je het zelf? De binaries en code op mijn Github wordt niet meer bijgehouden omdat de plugin nu in de main ESPEasy repro zit, ik kan dus niet garanderen of de code op mijn Git nog wel werkt met de laatste mega.

Ik draai zelf ESP_Easy_mega_20211224_test_D_ESP8266_4M1M.bin

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Ik ben gemigreerd van de EspEasy naar de ESPhome variant. In de ESPEasy variant had de Fan feitelijk 3 snelheid standen: Low, Medium, High. In de ESPHome variant is dit ook nog steeds, zo echter wordt de Fan uitgezet als de stand Low gezet wordt. Dit in tegenstelling tot het feit dat de Itho ook daadwerkelijk uit kan.

Tevens is het Fan icoon ook grijs dan, omdat immers de Fan uit staat. Terwijl dit niet zo is, want hij draait op Low.
Op welke wijze kan ik het beste zorgen dat er dus een modus Uit in de ESPHome van @jodur in komt en de modus Low als slechts een stand werkt ipv uitgeschakelde Fan?

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:06
martinvdm schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:31:
Ik ben gemigreerd van de EspEasy naar de ESPhome variant. In de ESPEasy variant had de Fan feitelijk 3 snelheid standen: Low, Medium, High. In de ESPHome variant is dit ook nog steeds, zo echter wordt de Fan uitgezet als de stand Low gezet wordt. Dit in tegenstelling tot het feit dat de Itho ook daadwerkelijk uit kan.

Tevens is het Fan icoon ook grijs dan, omdat immers de Fan uit staat. Terwijl dit niet zo is, want hij draait op Low.
Op welke wijze kan ik het beste zorgen dat er dus een modus Uit in de ESPHome van @jodur in komt en de modus Low als slechts een stand werkt ipv uitgeschakelde Fan?
Heb hetzelfde, echter lijkt er bij mij geen verschil te zitten tussen medium en low. Wanneer ik het met de fysieke controller doe, merk ik wel verschil tussen medium en low.

[Voor 18% gewijzigd door tommyz op 10-01-2022 14:12]

Flickr | Olympus E-M1 + E-M1 II | 7.5 F2 | 7.5 3.5 | 12-40 2.8 | 15 1.7 | 25 0.95 & 1.4 | 75 1.8 | Canon 6D + 5D mk II | 16-35 F4 L IS | 35 1.4 ART | 85 1.8

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

tommyz schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:27:
[...]

Heb hetzelfde, echter lijkt er bij mij geen verschil te zitten tussen medium en low. Wanneer ik het met de fysieke controller doe, merk ik wel verschil tussen medium en low.
Dat heb ik dan weer wel netjes ;)

• SoldeerBeer
@Sten Vollebregt
Ik gebruik precies dezelfde als jij (ESP_Easy_mega_20211224_test_D_ESP8266_4M1M.bin). Wel zelf gecompileerd na wat modificaties t.a.v. o.a. commandbytes maar geen structurele wijzigingen.
Weet je zo misschien welk mechanisme die PLUGIN_FIFTY_PER_SECOND-routine hoort te starten?
De timer PLUGIN_ONCE_A_SECOND wordt trouwens wel gestart.

Ik ga zelf ook nog wel op zoek.

• SoldeerBeer
@Sten Vollebregt
Ik ben er uit.
Het probleem was niet dat de timer niet werkte. Mijn probleem was dat de optie 'Enable RF receive log:' bij het booten niet wordt geset ook al staat het vinkje in het webform aan. Ik dacht dus dat er niks ontvangen werd; jawel dus, maar het werd niet getoond.
Ik heb dus nu bij de PLUGIN_INIT de regel
code:
1
PLUGIN_118_Log = PCONFIG(0);

toegevoegd zodat bij booten, de PLUGIN_118_Log variable op true komt te staan als het vinkje aan staat.

[Voor 8% gewijzigd door SoldeerBeer op 10-01-2022 16:51]

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:41
@martinvdm

Er is een IthoStandby en een IthoLow (naast Medium, High, High 10m, High 20m, High 30m en Power/Full)
Neemt jouw code de juiste stand?

Ik heb hier een keer e.e.a. aan code gepost voor esphome, maar ik wil het eigenlijk weer aanpassen omdat ik gebruik wil maken van een 'select' met de diverse standen.
Moet daarvoor iets programmeren om de string met de naam om te zetten in een stand.

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

RudolfR schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:16:
@martinvdm

Er is een IthoStandby en een IthoLow (naast Medium, High, High 10m, High 20m, High 30m en Power/Full)

Ik heb hier een keer e.e.a. aan code gepost voor esphome, maar ik wil het eigenlijk weer aanpassen omdat ik gebruik wil maken van een 'select' met de diverse standen.
Moet daarvoor iets programmeren om de string met de naam om te zetten in een stand.
Thanks ! Deze code is duidelijk anders als die van @jodur , waarbij hier idd wel een standby gebruikt wordt. Ik ga eens op onderzoek uit. Thanks

• Sten Vollebregt
SoldeerBeer schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:47:
@Sten Vollebregt
Ik ben er uit.
Het probleem was niet dat de timer niet werkte. Mijn probleem was dat de optie 'Enable RF receive log:' bij het booten niet wordt geset ook al staat het vinkje in het webform aan. Ik dacht dus dat er niks ontvangen werd; jawel dus, maar het werd niet getoond.
Ik heb dus nu bij de PLUGIN_INIT de regel
code:
1
PLUGIN_118_Log = PCONFIG(0);

toegevoegd zodat bij booten, de PLUGIN_118_Log variable op true komt te staan als het vinkje aan staat.
Scherp, was mij niet opgevallen omdat mijn log uit staat en ik dus altijd een webform save moet doen voordat ik wat zie. Bij een webform save zet hij de flag namelijk wel. Heb dit ook aangepast.

• SoldeerBeer
Prima!. Bedankt voor je support.

• EtHeO18
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-06 23:03
Verplaatst van een ander topic:

Ik ben ook begonnen met hobbyen aan deze afzuiging. Ik heb zelf een "CVE ECO 2P", welke reageert op een RF afstandsbediening:

Als ik de afstandsbediening gebruik zie ik de volgende bursts (drie keer herhaald):
https://tweakers.net/i/8JdBcY96R_FT_YzGynewgMaOKbs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MHExr8vJHaGgakjkbF5ktd1a.png?f=fotoalbum_large
Deze bursts zijn op te delen in een 8kbaud burst (de linker) en een 38.4kbaud burst (de rechter).

Ik heb een esp8266 aangesloten op een cc1101, waar de genoemde ESPEasy met correcte firmware op draait. Als ik daarmee probeer een commando te sturen, zie ik alleen maar deze burst (drie keer herhaald):
https://tweakers.net/i/J_7A_YvfUdW4vi0gydDX121Kwqs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kmiZqVoafUsBE3r7DtgtOlcL.png?f=user_large

Kijkend naar de baud rate ziet het er uit als de tweede burst van de remote.

Het probleem dat ik ervaar is dat de software met ESPEasy wel de signalen van mijn remote kan ontvangen, maar dat de afzuigingsinstallatie niet reageert op de signalen van de ESPEasy. Ik heb uiteraard join commando's verstuurd, vlak na het opnieuw aansluiten van de stekker van de afzuigingsinstallatie, en ik heb ook geprobeerd om het ID van mijn remote over te nemen. Ik vermoed dat het komt doordat mijn installatie alleen reageert op die 8kbaud burst. Komt iemand dit bekend voor?

• janneman64
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-06 18:18
Even een minder technische opmerking:

Itho blijkt de spider gateway uit het programma gehaald te hebben.
"Omdat het bedrijf waar we mee samenwerken er mee stopt". Gateways zijn domweg niet meer te gebruiken.
Itho heeft ook geen vervanger, geen strategie om op een andere manier hun ventilatoren extern te laten besturen, niets.

Als productmanager vind ik dit echt extreem slechte strategie.

Als eigenaar van een itho WTW volg ik met nog meer belangstelling dit draadje tot ik denk: oké, nu kan ik het misschien namaken.

Als ondernemer denk ik :
Er zou een partij op kunnen staan om een compleet nieuwe besturing voor die itho's te maken, direct met een ethernet, een zigbee, een wifi , een knx en een contactjes interface en gewoon een publieke beschrijving hoe je het product kan integreren in je autatisering. Hallo 2022.

• arjenhiemstra
janneman64 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:15:
Even een minder technische opmerking:

Itho blijkt de spider gateway uit het programma gehaald te hebben.
"Omdat het bedrijf waar we mee samenwerken er mee stopt". Gateways zijn domweg niet meer te gebruiken.
Itho heeft ook geen vervanger, geen strategie om op een andere manier hun ventilatoren extern te laten besturen, niets.

Als productmanager vind ik dit echt extreem slechte strategie.

Als eigenaar van een itho WTW volg ik met nog meer belangstelling dit draadje tot ik denk: oké, nu kan ik het misschien namaken.

Als ondernemer denk ik :
Er zou een partij op kunnen staan om een compleet nieuwe besturing voor die itho's te maken, direct met een ethernet, een zigbee, een wifi , een knx en een contactjes interface en gewoon een publieke beschrijving hoe je het product kan integreren in je autatisering. Hallo 2022.
Zoiets? ;) >:)
meer info hier: https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/wiki

• arjenhiemstra
EtHeO18 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 00:11:
Verplaatst van een ander topic:

Ik ben ook begonnen met hobbyen aan deze afzuiging. Ik heb zelf een "CVE ECO 2P", welke reageert op een RF afstandsbediening:
[Afbeelding]

Als ik de afstandsbediening gebruik zie ik de volgende bursts (drie keer herhaald):
[Afbeelding]
Deze bursts zijn op te delen in een 8kbaud burst (de linker) en een 38.4kbaud burst (de rechter).

Ik heb een esp8266 aangesloten op een cc1101, waar de genoemde ESPEasy met correcte firmware op draait. Als ik daarmee probeer een commando te sturen, zie ik alleen maar deze burst (drie keer herhaald):
[Afbeelding]

Kijkend naar de baud rate ziet het er uit als de tweede burst van de remote.

Het probleem dat ik ervaar is dat de software met ESPEasy wel de signalen van mijn remote kan ontvangen, maar dat de afzuigingsinstallatie niet reageert op de signalen van de ESPEasy. Ik heb uiteraard join commando's verstuurd, vlak na het opnieuw aansluiten van de stekker van de afzuigingsinstallatie, en ik heb ook geprobeerd om het ID van mijn remote over te nemen. Ik vermoed dat het komt doordat mijn installatie alleen reageert op die 8kbaud burst. Komt iemand dit bekend voor?
De CVE ECO 2P is een wat ouder model en de remote ziet er ook uit als een wat ouder model.
Ik heb inmiddels 4 verschillende join commando's voor verschillende itho remotes. In de lib zit er echter maar 1 voor versturen (het meest voorkomende model).
Het zou heel goed kunnen dat de remote die je hebt toch andere commando's verstuurt waardoor die van de lib niet werken.
In de lib zit een debug functie, je zou deze aan kunnen roepen om ieder ontvangen commando te printen naar een serial interface: https://github.com/arjenh.../Itho/IthoCC1101.cpp#L905

Met die info die uit die functie komt kan ik nieuwe comando's aan de lib toevoegen.

• janneman64
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-06 18:18
kwaseralbangvoor 8)7

goud doan, miejong. ik ga me es inlezen. ennuh homey niet buitensluiten he, all inclusive samenleving enzo :+
edit; zie nu zelfs homey staan. voor m'n beurd getiept

[Voor 7% gewijzigd door janneman64 op 18-01-2022 20:53]

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:33
Kan iemand mij vertellen wat ik in espeasy bij de wifi ip settings moet instellen om de esp een vast ip adres te geven?

Ook kom ik in het doorlopen van de uitleg niet verder dan onderstaand. Wat doe ik fout?

Ik heb al meerder keren opnieuw geflashed en ook de nieuwste ESP_Easy_mega_20211224_normal_ESP8266_4M1M gebruikt, maar daar zit de itho niet onder devices.

Ik weet wel dat ik een Orcon HRC 400 heb, maar zou graag de rf signalen willen afvangen.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6

• Sten Vollebregt
Je IP instellingen hangen af van je netwerk, zonder kennis over hoe je router is ingesteld kan ik hier weinig over zeggen buiten:
Veld 1: is het IP van je ESP
2: is je router
3: Hangt af van wat je subnet mask is, vaak is dit 255.255.255.0. Hangt af van je routerinstellingen
4: DNS is meestal je router, of een externe DNS server

Wat betreft de nieuwe versie, je moet dan test_D gebruiken zoals ook aangegeven op mijn Github ('It will be available in the testing D build of the mega as plugin P118'). De plugin zit nog niet in de normal build van ESPEasy. Er is trouwens ook documentatie over de plugin op de ESPEasy website: https://espeasy.readthedo...lugin/P118.html#p118-page

Wat betreft de crash, zit je CC1101 wel goed aangesloten? Als de plugin deze niet kan vinden op de SPI bus bij het opstarten dan is de kans dat alles vastloopt groot. Er wordt door de mensen achter ESPEasy gewerkt aan een versie die dit probleem niet heeft.

Tenslotte, de code werkt alleen voor de Itho en sommige versies van de Duco fans. Alleen als jouw Orcon toevallig exact dezelfde frequentie en modulatie gebruikt heeft dit experiment enige nut, anders krijg je niks of onzin binnen als RF packet.

• bbn_ldp
Sten Vollebregt schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:56:

Wat betreft de crash, zit je CC1101 wel goed aangesloten? Als de plugin deze niet kan vinden op de SPI bus bij het opstarten dan is de kans dat alles vastloopt groot. Er wordt door de mensen achter ESPEasy gewerkt aan een versie die dit probleem niet heeft.

Tenslotte, de code werkt alleen voor de Itho en sommige versies van de Duco fans. Alleen als jouw Orcon toevallig exact dezelfde frequentie en modulatie gebruikt heeft dit experiment enige nut, anders krijg je niks of onzin binnen als RF packet.
Ik heb aangesloten conform de volgende afbeelding

Ik heb deze cc1101 https://www.aliexpress.co...042311.0.0.35754c4dHBN7QR maar daar staat niet bij of de aansluitingen hetzelfde zijn als in de handleiding beschreven.

Het gaat allemaal goed totdat ik als laatste de Enabled onder device aanzet en submit doe.

Hierna is de esp niet meer bereikbaar.
Onder remote RF controls zien de velden er in de nieuwere versies ook anders uit.

Wat zouden hier de instellingen voor moeten zijn?

Verder heb ik nog wat Githubs gevonden waar de Orcon RF15 wordt benoemd, maar ik weet nog niet wat daar mee kan.
https://github.com/peeter123/orcon-15rf-protocol-decoder
https://github.com/zxdavb/ramses_rf/blob/master/README.md

Onderstaand kwam ik ook nog tegen in het bericht van eymey in "DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter"
https://tweakers.net/i/uTRi9ADJIljakwmqE5jXqpnaZZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RypVGO4iPdXqCUTGadRMXfhE.jpg?f=fotoalbum_large
Dus dat zal ik ook eens proberen. Vraag is alleen of pin 7 (de enige lege) dan een GND moet zijn of een 3,3v

• Sten Vollebregt
De nieuwe interface wordt hier uitgelegd: https://espeasy.readthedo...lugin/P118.html#p118-page

Staat SPI wel aan onder de tab hardware van ESPEasy?

Pin 7 kan gewoon leeg blijven. De pinout is hetzelfde en er is maar 1 Vcc. De gnd bij de antenne is intern gewoon verbonden aan de gnd aan de andere kant. Is het solderen welgoed gegaan? Als twee pinnen met elkaar zijn verbonden dan werkt het niet.

• bbn_ldp
Sten Vollebregt schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 20:54:
De nieuwe interface wordt hier uitgelegd: https://espeasy.readthedo...lugin/P118.html#p118-page

Staat SPI wel aan onder de tab hardware van ESPEasy?

Pin 7 kan gewoon leeg blijven. De pinout is hetzelfde en er is maar 1 Vcc. De gnd bij de antenne is intern gewoon verbonden aan de gnd aan de andere kant. Is het solderen welgoed gegaan? Als twee pinnen met elkaar zijn verbonden dan werkt het niet.
SPI staat aan en verder is alles goed gesoldeerd en aangesloten. Met een ander CC1101 gebeurd hetzelfde.
Zodra ik de enable onder Task settings aan zet en opsla zie ik hem niet meer in mijn modem onder IP settings en komt hij ook niet meer op in zijn pagina. Weet iemand nog andere manieren om 868 signalen te sniffen?

• Packetloss
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Packetloss

voor system specs, zie profiel

Sten Vollebregt schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:34:
Ik heb hem even voor je gebuild, ik had alleen geen tijd om hem hier te testen (ik verwacht geen issues): https://github.com/svolle...gin_ITHO/tree/new-lib/BIN

Ik verwacht aan het eind van de maand weer wat tijd vinden om de merge van deze plugin in de main repo van ESPEasy af te maken. Dan verschijnt er bij elke release automatisch een nieuwe versie.
Sten,
Volgens mij zie ik op https://github.com/letscontrolit/ESPEasy/releases dat er kort voor de kerst weer een nieuwe ESPEasy kwam. Zou je voor mij een nieuwe binary willen fikken met je ITHO plugin er in? Dank!

Edit: Ik zie op eens ook dit staan in de release notes:
code:
1
2
svollebregt (7):
Adding Itho library to main reposity

met andere woorden: ik maak een backup van de config van mijn ESP, dan upgrade ik de ESP met mega-20211224 en zit jouw lib er al in, correct?

[Voor 15% gewijzigd door Packetloss op 29-01-2022 14:37. Reden: edit]

fileserver: Intel Core i5-6600T op ASRock Z170 Extreme6 met 6 keer WD Red WD40EFRX 4TB en Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15 32GB RAM

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Packetloss schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:35:
[...]

Sten,
Volgens mij zie ik op https://github.com/letscontrolit/ESPEasy/releases dat er kort voor de kerst weer een nieuwe ESPEasy kwam. Zou je voor mij een nieuwe binary willen fikken met je ITHO plugin er in? Dank!

Edit: Ik zie op eens ook dit staan in de release notes:
code:
1
2
svollebregt (7):
Adding Itho library to main reposity

met andere woorden: ik maak een backup van de config van mijn ESP, dan upgrade ik de ESP met mega-20211224 en zit jouw lib er al in, correct?
De Itho library zit in de TEST_D build van de laatste versie van ESPEasy. Zie ook de melding op Sten z'n Github: https://github.com/svollebregt/ESPEASY_Plugin_ITHO

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• Packetloss
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Packetloss

voor system specs, zie profiel

Aiolos schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:18:
[...]

De Itho library zit in de TEST_D build van de laatste versie van ESPEasy. Zie ook de melding op Sten z'n Github: https://github.com/svollebregt/ESPEASY_Plugin_ITHO
Ben nogal groen in de ESP wereld, de TEST_D build zei me even niks. Nu draait mijn ESP deze:
code:
1
ESP_Easy_mega_20211114_normal_ESP8266_4M1M
.
Maar nu ik de laatste ZIP uitgepakt heb, zie ik bijv
code:
1
ESP_Easy_mega_20211224_test_D_beta_ESP8266_4M1M.bin
staan. Zou dit dan de geschikte update voor mij kunnen zijn?

fileserver: Intel Core i5-6600T op ASRock Z170 Extreme6 met 6 keer WD Red WD40EFRX 4TB en Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15 32GB RAM

• Sten Vollebregt
Packetloss schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:41:
[...]
Maar nu ik de laatste ZIP uitgepakt heb, zie ik bijv
code:
1
ESP_Easy_mega_20211224_test_D_beta_ESP8266_4M1M.bin
staan. Zou dit dan de geschikte update voor mij kunnen zijn?
Dat is de juiste. Het nummer is nu P118, waardoor je alles in de plugin opnieuw moet instellen.

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

RudolfR schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:16:
@martinvdm

Voordat ik de esphome omzet van Jodur naar Scriptman, bij jou werkt dus de low als low en heb je ook daarnaast een Off? En de timer werkt ook?

Edit: nevermind, werkt perfect. :)

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-06 16:56
Leuk ding. Snap ik op basis van je website dat ik hiermee een luchtvochtigheids-sensor kan toevoegen aan een CVE (non-S, met blauwe deksel)?

#interested

2430Wp ZW

• 1ntroduc3
Kunnen we inmiddels de hru eco 300 wtw of wpu5g al bedienen of uitlezen met je prachtige tools+hardware @arjenhiemstra ?

Ik blijf hoop houden 8)

• arjenhiemstra
S0epkip schreef op zondag 6 februari 2022 @ 09:03:
[...]

Leuk ding. Snap ik op basis van je website dat ik hiermee een luchtvochtigheids-sensor kan toevoegen aan een CVE (non-S, met blauwe deksel)?

#interested
Klopt, er zijn meerdere tweakers die dit gedaan hebben.

• arjenhiemstra
1ntroduc3 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 07:14:
[...]

Kunnen we inmiddels de hru eco 300 wtw of wpu5g al bedienen of uitlezen met je prachtige tools+hardware @arjenhiemstra ?

Ik blijf hoop houden 8)
De HRU300 is, in tegenstelling tot de HRU200/350/400, een totaal ander apparaat van binnen. Heeft ook geen service interface zoals de andere HRU's. De HRU300 gaat waarschijnlijk nooit met mijn printje werken.

Support voor de wpu zit er al wel in de firmware.
Meer info op de wiki: https://github.com/arjenh...tho-WPU-Heat-pump-support

• 1ntroduc3
arjenhiemstra schreef op maandag 7 februari 2022 @ 08:38:
[...]

De HRU300 is, in tegenstelling tot de HRU200/350/400, een totaal ander apparaat van binnen. Heeft ook geen service interface zoals de andere HRU's. De HRU300 gaat waarschijnlijk nooit met mijn printje werken.

Geweldig, de warmtepomp is ondersteund zie ik. Enkel uitlezen (tot dusver), ben je nog van plan om het beheren ook nog in te bouwen?

• arjenhiemstra
1ntroduc3 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:04:
[...]

Geweldig, de warmtepomp is ondersteund zie ik. Enkel uitlezen (tot dusver), ben je nog van plan om het beheren ook nog in te bouwen?
Beheren als in instellingen wijzigen zit er al in, andere opties hangt af van hoe de normale besturing van het apparaat gaat. Laat vooral weten wat je nodig hebt.

• DeepM
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-06 21:54
Kan iemand mij misschien te hulp schieten. Ik ben al enkele dagen bezig voor het aansturen van mijn Itho.

Ik gebruik hiervoor het volgende:

ESP8266 ESP-12E
CC1101 Wireless 868mhz

Ik heb de boel geflashed, en alles werkt ook, in kan via het IP adres in de software komen. Heb ook de instellingen doorlopen zoals dat in een google doc werd aangegeven.

In de log files wordt mijn remote ook gezien, echter krijg ik geen device ID te zien. Deze staat dus bij mij ook leeg. Als ik de boel probeer te koppelen : <ipadres>//control?cmd=STATE,1111, /control?cmd=STATE,1/2/3/4 dan reageert de ITHO zelf niet, maar de state veranderd wel.

Iemand die mij misschien de weg wijs kan maken?

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-07 20:17

pistole

Frutter

@DeepM Itho Daalderop ventilatie - wifi control add-on module
Iets minder DIY, maar daardoor ook een stuk meer 'succes verzekerd'.

[Voor 27% gewijzigd door pistole op 11-02-2022 21:07]

Ik frut, dus ik epibreer

• bbn_ldp
In espeasy staan deze standen

Moet ik die uitschakelen?

En in de handleiding staat onderstaand op 170, maar in de laatste espeasy versie is dit anders. Moet ik hier iets wijzigen?

[Voor 33% gewijzigd door bbn_ldp op 12-02-2022 16:13]

• Sten Vollebregt
De sync1 byte van 170 is niet meer nodig, voor de device bytes kan je de default laten staan. Als je D1 of D2 gebruikt voor de interrupt dan moet je die bij i2c inderdaad uit zetten.

Ik zal de handleiding in het Nederlands binnenkort eens aanpassen. De Engelse op de ESPeasy readthedocs is wel recent.

• alex.slaets
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04-05 18:26
Voor wat betreft ORCON deel ik graag mijn huidige bevindingen:
ORCON RF15 capture

met RTL_433 - protocol 185 (Honweywell CM-921)
RTL_433 decoder devices/honeywell_cm921.c compiled with #define _DEBUG
this gives the raw packet information. The release compile gives an inference of the semantics of the package content, not ok if decoding orcon with a honeywell decoder :-)

Background:
Orcon ventilator aansturen 868,3 MHz
https://github.com/peeter123/orcon-15rf-protocol-decoder

The CC1101 in the ORCON network is configured with the following settings

868.299866 MHz carrier frequency 2-FSK
38.385 kbaud bit rate
50.781250 FSK frequency deviation
325 kHz RX filter BW

868Mhz FSK, PCM, Start/Stop bits, reversed, Manchester.
Snippet from honeywell_cm921.c
// Sources of inspiration:
// https://www.domoticaforum....php?f=7&t=5806&start=240

// preamble=0x55 0xFF 0x00
// preamble with start/stop bits=0101010101 0111111111 0000000001
// =0101 0101 0101 1111 1111 0000 0000 01
// =0x 5 5 5 F F 0 0 4
// post=10101100
// each byte surrounded by start/stop bits (0byte1)
// then manchester decode.
.modulation = FSK_PULSE_PCM,
.short_width = 26,
.long_width = 26,
.sync_width = 0,
.tolerance = 5,
.reset_limit = 2000,

RECONSTRUCTIE (analyse zie onder)

De RC RF15 heeft 6 toetsen: NotHome (speed 0), speed 1,2,3 , Auto en Timer.
De Orcon ventilator antwoordt steeds op een commando. Hij lijkt dit 2x te sturen.

Commandos en payloads :

Set Speed or Auto:
CMD Payload
22:f1 00 SPEED 04 - SPEED = 00 , 01, 02 or 03 - auto= 04
RSP
31:d9 00 00 SPEED

Timer (tijdelijk naar stand 3)
CMD
22:f3 00:02:0f:03:04:00:00
00:02:1e:03:04:00:00
00:02:3c:03:04:00:00
MSB 2 is het verschil - 0f, 1e of 3c : 15, 30, 60 :het aantal minuten
MSB 3 en 4 zouden de gewenste snelheid en de terugkeer stand kunnen zijn.
Hier is mogelijkheid voor experiment:
- het exact aantal minuten kan wsch gekozen worden
- de stand naar en terug kan misschien gekozen worden

RSP
31:d9 00 00 03 - idem als voor een SPEED 3. w

ANALYSE :
Twee headers komen voor.
De remote control stuurt steesds:
1c 0001 1100

De ventilator antwoordt steeds:
18 0001 1000

Er worden 2 device id's doorgestuurd.
De param flags zijn False.

Voor de 6 knoppen van de remote registeren we de volgende conversaties:

H ID1 ID2 CMD L P CRC
NotHome (speed 0) commando en response
1c 76:6f:45 77:7f:db 22:f1 03 00:00:04 cf
18 77:7f:db 77:7f:db 31:d9 03 00:00:00 39

Speed 1 commando en response
1c 76:6f:45 77:7f:db 22:f1 03 00:01:04 ce
18 77:7f:db 77:7f:db 31:d9 03 00:00:01 38

Speed 2 commando en response
1c 76:6f:45 77:7f:db 22:f1 03 00:02:04 cd
18 77:7f:db 77:7f:db 31:d9 03 00:00:02 37

Speed 3 commando en response
1c 76:6f:45 77:7f:db 22:f1 03 00:03:04 cc
18 77:7f:db 77:7f:db 31:d9 03 00:00:03 36

Auto commando en response
1c 76:6f:45 77:7f:db 22:f1 03 00:04:04 cb
18 77:7f:db 77:7f:db 31:d9 03 00:00:04 35

Timer 1x , 2x 3x commando en zelfde response komt terug
1c 76:6f:45 77:7f:db 22:f3 07 00:02:0f:03:04:00:00 b5

Timer 2x
1c 76:6f:45 77:7f:db 22:f3 07 00:02:1e:03:04:00:00 a6

Timer 3x
1c 76:6f:45 77:7f:db 22:f3 07 00:02:3c:03:04:00:00 88
18 77:7f:db 77:7f:db 31:d9 03 00:00:03 36

• bbn_ldp
@alex.slaets
Kan je ook vertellen welke hardware je gebruikt? Het is mij namelijk nog steeds niet gelukt met verschillende CC1101 ontvangers en Wemos D1 mini en Nodemcu V3. Alles gaat goed totdat ik enable aan vink onder Devices. Daarna krijg ik geen verbinding meer met EspEasy.

• roblom
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-06 22:46
Praetorian schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 00:51:
...

...
Is er iemand die wat meer info kan geven over hoe dit in Domoticz te maken met de bidirectionele knoppen? Ik vind dit namelijk wat handiger en duidelijker dan de geïntegreerde mogelijkheid met de schuif.

[Voor 10% gewijzigd door roblom op 20-02-2022 21:17]

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:13
roblom schreef op zondag 20 februari 2022 @ 21:12:
[...]

Is er iemand die wat meer info kan geven over hoe dit in Domoticz te maken met de bidirectionele knoppen? Ik vind dit namelijk wat handiger en duidelijker dan de geïntegreerde mogelijkheid met de schuif.
Je bedoeld dat je wilt wat op het plaatje staat ?

Gewoon een device Selector switch aanmaken. Dan edit en de levels invullen die je wilt.
En bij de selector actions daar vul het commando in om de ventilator in de juiste mode te laten draaien.

Hier staat ook wel het 1 en ander: jobr in "DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter"

• roblom
jobr schreef op maandag 21 februari 2022 @ 19:27:
[...]

Je bedoeld dat je wilt wat op het plaatje staat ?

Gewoon een device Selector switch aanmaken. Dan edit en de levels invullen die je wilt.
En bij de selector actions daar vul het commando in om de ventilator in de juiste mode te laten draaien.

Hier staat ook wel het 1 en ander: jobr in "DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter"
Bedankt voor de info. Echter ik heb een kant en klaar add-on printje van Arjen Hiemstra gekocht. En ik ben niet zo thuis in deze materie maar wat ik begrijp is dat het nodig is om rules toe te voegen aan de software op de ESP op de add-on. Echter weet ik niet of dat kan, en zo ja hoe dan? Want is de software op de add-on hetzelfde als de veel genoemde ESPeasy? En zo ja, hoe kom ik dan in het menu om de rules optie aan te kunnen vinken?

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:13
roblom schreef op maandag 21 februari 2022 @ 21:16:
Echter ik heb een kant en klaar add-on printje van Arjen Hiemstra gekocht.
Sorry, die ken ik niet.

• arjenhiemstra
roblom schreef op maandag 21 februari 2022 @ 21:16:
[...]

Bedankt voor de info. Echter ik heb een kant en klaar add-on printje van Arjen Hiemstra gekocht. En ik ben niet zo thuis in deze materie maar wat ik begrijp is dat het nodig is om rules toe te voegen aan de software op de ESP op de add-on. Echter weet ik niet of dat kan, en zo ja hoe dan? Want is de software op de add-on hetzelfde als de veel genoemde ESPeasy? En zo ja, hoe kom ik dan in het menu om de rules optie aan te kunnen vinken?
Ik ben even een weekje weg maar als ik weer terug ben check ik even of ik er wat van kan maken. Als ik zo snel even kijk moet er vooral wat in Domoticz gebeuren en niet iets in de firmware.

• roblom
Ik kan de virtuele knoppen vanuit Domoticz een commando laten sturen (of via een DzEvents script). Maar de status van de unit moet ook teruggekoppeld worden NAAR Domoticz, anders weet hij niet ik welke stand hij (kan immers ook door een remote van stand verandert zijn) staat of overruled jij misschien een timer. En dat laatste moet vanuit de add-on komen. Dat kan zoals ik begreep via rules, maar ik weet niet hoe ik op die add-on rules kan toevoegen.

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:08
probeer me hier ook te melden.
Ben al een dagje bezig om de CC1101 aan de praat te krijgen, meeste configuraties die ik allemaal zie voor ESPHOME zijn allemaal gebaseerd op de ESP8266. Helaas heb ik die niet meer liggen en moet het doen met een ESP32 DevKitV1.
Alleen krijg ik geen van de scripts alle werkend,

Heb de headers in de YAML files al aangepast:
esphome:
name: fancontrol
platform: ESP32
board: esp32doit-devkit-v1

Maar als ik probeer te compilen, (na heel wat andere errors te verholpen hebben) krijg ik nu deze:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
In file included from src/main.cpp:30:0:
src/itho.h: In member function 'virtual void FanRecv::setup()':
src/itho.h:95:15: error: 'D1' was not declared in this scope
       pinMode(D1, INPUT);
               ^
src/itho.h: In function 'void ITHOcheck()':
src/itho.h:299:10: warning: enumeration value 'IthoStandby' not handled in switch [-Wswitch]
   switch (cmd) {
          ^
src/itho.h:299:10: warning: enumeration value 'DucoStandby' not handled in switch [-Wswitch]
itho.yaml: In lambda function:
itho.yaml:46:23: error: 'D1' was not declared in this scope
Compiling .pioenvs/fancontrol/libc9f/WiFi/WiFi.cpp.o
Compiling .pioenvs/fancontrol/libc9f/WiFi/WiFiAP.cpp.o
*** [.pioenvs/fancontrol/src/main.cpp.o] Error 1

Maar nu loop ik echt vast.

Iemand die een werkend voorbeeld heeft voor de ESP32 icm ESPHOME?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Volgens mij gebruikt de ESP32 andere pin namen, de foutmelding hint daar iig wel naar.

• The Fatal
Zou het beter gaan als ik daar GPIO nummers invul?

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Misschien wat offtopic maar ik wil mijn HRU350 iets op overdruk zetten, maar hoe ver is ''iets'' ongeveer?

In het midden is gelijk, maar vol naar recht is dan .....? Iemand een idee of dit 10-20-30% is of zo?

[Voor 255% gewijzigd door Ernemmer op 29-03-2022 17:13]

• tjempeng
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-06 09:20
Ik ben ook bezig om mijn ITHO fan te kunnen regelen via HomeAssistant.
Ik heb hiervoor de ESP8266 NODEMCU V2 en de C1101 bordje aangeschaft en volg de Nederlandse handleiding.
In het begin veel lopen stoeien om de juiste firmware erop te krijgen en de esp te kunnen configureren.
En ik ben nu eindelijk zover dat de ITHO ventilator reageert op de commando's van de ESP en ook uiteindelijk terwijl ik bezig was om hier een reply te sturen ook de remote ID kunnen zien in de log, dus ben al een heel eind.
Waar ik nu alleen tegenaan loop is de integratie met HomeAssistant.
Ik denk dat de code die in dat artikel staat nu dusdanig is veroudert dat deze niet meer werkt in de huidige versie van HomeAssistant. Ik gebruik nu versie 2022.3.8 ten tijde van schrijven.
Volgens het artikel moest ik een package directory aanmaken met daarin een itho.yaml file.
Als ik daar dan de code in stop dan krijg ik verschillende foutmeldingen. Nadat ik de spaties en alles heb aangepast kom ik uiteindelijk tot de volgende foutmelding en kom ik niet verder:

[expected dict for dictionary value @ data['packages']['itho']['platform']

Heeft iemand dit werkend onder de huidige versie van HomeAssistant en is hier een bijgewerkte handleiding voor online ?
Zou mooi zijn als hier een add-on voor beschikbaar komt, dat zou helemaal de boel makkelijker maken :)

EDIT:
Ik zag op de vorige pagina de post van dafo en heb zijn code gebruikt zonder de homekit want die heb ik niet.
Ik krijg nu geen foutmelding in HA en ik zie de entity, maar er gaat nog iets niet goed.
De communicatie met MQTT lijkt niet goed te gaan, maar ik krijg geen foutmeldingen. Als ik in HA luister op het topic dan zie ik netjes de bericht van de ESP voorbij komen en als ik dan de fan op 3 zet (handmatig) dan zie ik in de topic ook dat deze op state 3 komt. Maar als ik dan de state naar 1 wilt zetten bijv. vanuit HA door een publish te doen dan gebeurt er niks.

Als ik in de log kijk van de ESP dan zie ik alleen de MQTT berichten voorbij komen die vanuit de ESP worden gepubliceerd maar ik zie ze niet voorbij komen als ik vanuit HA een publish doe. En in HA zie ik dit wel.
Lijkt mij dus dat er op de ESP nog iets gedaan moet worden, maar wat ??

EDIT2:
Het is me gelukt ! Ik heb nu automations gemaakt die aan de hand van een Aqara humidity sensor de ventilator regelen _/-\o_

[Voor 27% gewijzigd door tjempeng op 01-04-2022 20:57]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• reaping miner
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-04 13:00
The Fatal schreef op zondag 13 maart 2022 @ 20:32:
probeer me hier ook te melden.
Ben al een dagje bezig om de CC1101 aan de praat te krijgen, meeste configuraties die ik allemaal zie voor ESPHOME zijn allemaal gebaseerd op de ESP8266. Helaas heb ik die niet meer liggen en moet het doen met een ESP32 DevKitV1.
Alleen krijg ik geen van de scripts alle werkend,

Heb de headers in de YAML files al aangepast:
esphome:
name: fancontrol
platform: ESP32
board: esp32doit-devkit-v1

Maar als ik probeer te compilen, (na heel wat andere errors te verholpen hebben) krijg ik nu deze:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
In file included from src/main.cpp:30:0:
src/itho.h: In member function 'virtual void FanRecv::setup()':
src/itho.h:95:15: error: 'D1' was not declared in this scope
       pinMode(D1, INPUT);
               ^
src/itho.h: In function 'void ITHOcheck()':
src/itho.h:299:10: warning: enumeration value 'IthoStandby' not handled in switch [-Wswitch]
   switch (cmd) {
          ^
src/itho.h:299:10: warning: enumeration value 'DucoStandby' not handled in switch [-Wswitch]
itho.yaml: In lambda function:
itho.yaml:46:23: error: 'D1' was not declared in this scope
Compiling .pioenvs/fancontrol/libc9f/WiFi/WiFi.cpp.o
Compiling .pioenvs/fancontrol/libc9f/WiFi/WiFiAP.cpp.o
*** [.pioenvs/fancontrol/src/main.cpp.o] Error 1

Maar nu loop ik echt vast.

Iemand die een werkend voorbeeld heeft voor de ESP32 icm ESPHOME?
Sten Vollebregt schreef op zondag 13 maart 2022 @ 21:20:
Volgens mij gebruikt de ESP32 andere pin namen, de foutmelding hint daar iig wel naar.
Dat klopt! Voor de meeste ESP32 projecten die ik tegengekomen ben wordt niet de naam van de pin op het bord genoemd maar de GPIO pin. D1 correspondeert met ESP8266 GPIO04, daar leek weinig speciaals aan, dus heb ik ook maar GPIO04 gekozen op mijn ESP32 NodeMCU.
The Fatal schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 21:37:
Zou het beter gaan als ik daar GPIO nummers invul?
Dat heb ik geprobeerd, maar helaas werkte dat niet zomaar.
("D1" veranderd naar "4"/"04" in de itho.h of c1101.h, afhankelijk van welke esphome "plugin" je gebruikt. Die van Jodur of Compatech.)

Met de plugin van Jodur: gooit je ESP32 een error, komt ie in een bootloop en na 8 pogingen gaat ie vervolgens in safe mode.

Met de plugin van Compatech: bij compilen miste ik een minimaal twee dependencies om te kunnen testen. Of hij kon "Ticker" niet vinden of "Spi.h". (Terwijl met de code van Jodur wel prima een SPI library aangesproken kon worden.)

Ik zoek nog een oplossing om dit werkend te krijgen met een ESP32 in ESPhome, maar helaas heb ik niet de vaardigheden om dat zonder hulp op te lossen. :X

[Voor 67% gewijzigd door reaping miner op 15-04-2022 15:29]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sten Vollebregt
De oude versie van Jodur is heel erg onstabiel door het gebruik van een Ticker. Ik raad af deze nog te gebruiken. De huidige plugin op de lib van arjenhiemstra werkt veel beter met ESPEasy.

• tjempeng
Is de huidige nieuwste firmware versie ESP_Easy_mega_20220328_test_D_ESP8266_4M1M.bin ?
Momenteel heb ik ESP_Easy_mega_20211114_normal_ESP8266_4M1M als ik dan mijn huidige config save en dan de firmware update, kan ik dan de bewaarde config terug laden zodat ik niet alles opnieuw hoef in te stellen ?

• Sten Vollebregt
De laatste mega heb ik zelf nog niet getest, terwijl er door anderen wat wijzigingen zijn gemaakt in de code. Ik weet dus niet zeker of hij ook werkt.

Je zal een back-up moetne maken (screenshot?), het is zove rik weet niet mogelijk de instellingen te migreren omdat het pluginnr anders is.

• tjempeng
Sten Vollebregt schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:41:
De laatste mega heb ik zelf nog niet getest, terwijl er door anderen wat wijzigingen zijn gemaakt in de code. Ik weet dus niet zeker of hij ook werkt.

Je zal een back-up moetne maken (screenshot?), het is zove rik weet niet mogelijk de instellingen te migreren omdat het pluginnr anders is.
haha.. ok thanx, laat maar hij werkt nu prima. Ik houd hem wel op de versie die hij nu heeft.
If it aint broke don't fix it !

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

arjenhiemstra schreef op maandag 7 februari 2022 @ 08:38:
[...]

Je zegt hier dat de HRU400 soortgelijk is aan de HRU200/350, maar ik kan nergens in de documentatie vinden dat de HRU400 een RJ45 aansluiting heeft, of een servicepoort. Kijk ik ergens overheen? Gezien de gelijksoortige features als de HRU300, vrees ik dat de HRU400 evenmin op deze manier gaat werken...

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWp zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +1Henk 'm!

• arjenhiemstra
Krisp schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 15:14:
[...]

Je zegt hier dat de HRU400 soortgelijk is aan de HRU200/350, maar ik kan nergens in de documentatie vinden dat de HRU400 een RJ45 aansluiting heeft, of een servicepoort. Kijk ik ergens overheen? Gezien de gelijksoortige features als de HRU300, vrees ik dat de HRU400 evenmin op deze manier gaat werken...
Ik meende mij te herinneren dat iemand de add-on gebruikte icm de HRU400 maar dat klopt niet helemaal. Ik lees net terug dat deze gebruiker alleen het RF gedeelte gebruikte van de add-on.
De fysieke interface van de HRU400 is inderdaad anders, het is een modbus interface ipv i2c interface.

• The Fatal
reaping miner schreef op zondag 3 april 2022 @ 01:12:
[...]

[...]

Dat klopt! Voor de meeste ESP32 projecten die ik tegengekomen ben wordt niet de naam van de pin op het bord genoemd maar de GPIO pin. D1 correspondeert met ESP8266 GPIO04, daar leek weinig speciaals aan, dus heb ik ook maar GPIO04 gekozen op mijn ESP32 NodeMCU.

[...]

Dat heb ik geprobeerd, maar helaas werkte dat niet zomaar.
("D1" veranderd naar "4"/"04" in de itho.h of c1101.h, afhankelijk van welke esphome "plugin" je gebruikt. Die van Jodur of Compatech.)

Met de plugin van Jodur: gooit je ESP32 een error, komt ie in een bootloop en na 8 pogingen gaat ie vervolgens in safe mode.

Met de plugin van Compatech: bij compilen miste ik een minimaal twee dependencies om te kunnen testen. Of hij kon "Ticker" niet vinden of "Spi.h". (Terwijl met de code van Jodur wel prima een SPI library aangesproken kon worden.)

Ik zoek nog een oplossing om dit werkend te krijgen met een ESP32 in ESPhome, maar helaas heb ik niet de vaardigheden om dat zonder hulp op te lossen. :X
'
ben wat verder.
Heb een oudere ESP 8266 D1 mini gevonden in een oud apparaatje (had ik ergens nog liggen), die er uit gehaald en nu aangesloten.
De config van @jodur geladen.
so far so good.
Nu meerdere malen proberen te pairen, zowel via de Install knop op de Duco box silent zelf als via de andere wand controllers die er hangen.
Maar na 60x, nog geen geluk.
in de logging zie ik alleen dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
[14:46:04][D][switch:013]: 'FanSendJoin' Turning ON.
[14:46:04][V][component:199]: Component api took a long time for an operation (0.06 s).
[14:46:04][V][component:200]: Components should block for at most 20-30ms.
[14:46:04][V][text_sensor:016]: 'fantimer': Received new state 0
[14:46:04][D][text_sensor:067]: 'fantimer': Sending state '0'
[14:46:04][V][:356]: Ignored device-id: 7,e,0
[14:46:04][V][:356]: Ignored device-id: 10,93,11
[14:46:06][V][:356]: Ignored device-id: 7,e,0
[14:46:08][V][:356]: Ignored device-id: 7,e,0
[14:46:10][V][:356]: Ignored device-id: 7,e,0
[14:46:13][V][:356]: Ignored device-id: 7,e,0
[14:46:15][V][:356]: Ignored device-id: 7,e,0
[14:46:17][V][:356]: Ignored device-id: 7,e,0
[14:46:18][D][switch:013]: 'FanSendJoin' Turning ON.
[14:46:18][V][component:199]: Component api took a long time for an operation (0.06 s).
[14:46:18][V][component:200]: Components should block for at most 20-30ms.
[14:46:19][V][text_sensor:016]: 'fantimer': Received new state 0
[14:46:19][D][text_sensor:067]: 'fantimer': Sending state '0'
[14:46:24][V][:356]: Ignored device-id: 11,6,66
[14:46:29][V][:356]: Ignored device-id: 7,e,0
[14:46:35][V][:356]: Ignored device-id: 7,e,0
[14:46:37][V][:356]: Ignored device-id: 8,0,10
[14:46:39][V][:356]: Ignored device-id: 60,12,80
[14:46:44][V][:356]: Ignored device-id: 88,50,3f
[14:46:44][V][:356]: Ignored device-id: 7,e,1

lijkt er op dat hij wel devices ziet, maar verder niet aanmeld. :?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tjempeng
Ok na enkele maande probleemloos te hebben gewerkt heb ik eindelijk een kastje geprint voor de schakeling.
Nadat ik de NodeMCU even spanningsloos had gemaakt om het samen met de transmitter in het kastje te plaatsen werkte het spul niet meer nadat ik de usb stekker er weer in had gestoken :'(

Meerder malen geprobeerd spanning eraf en er weer op, enkele dagen aan laten staan en gewacht maar niets meer.
Uiteindelijk besloten om hem opnieuw te flashen.
En na vele malen de configuratie opnieuw in te stellen ben ik tot de conclusie gekomen dat de NodeMCU crashed als ik bij Devices de itho selecteer en enable en op submit druk.
Het maakt niet uit of ik alle instellingen vooraf al heb gedaan of helemaal niks heb ingesteld, maar zodra je bij device dus dat enabled crashed de NodeMCU.
Dit is toch raar aangezien het al maanden heeft gewerkt.

Heeft iemand dit ook eens gehad ? Is het een hardware probleem ?
Ik heb voor de zekerheid maar weer een paar ESP8266 NodeMCU bordjes besteld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
tjempeng schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:56:
Heeft iemand dit ook eens gehad ? Is het een hardware probleem ?
Ik heb voor de zekerheid maar weer een paar ESP8266 NodeMCU bordjes besteld.
Als de verbinding met je cc1101 niet goed is, crasht ESPEasy. Volgens mij zijn de espeasy developers bezig om te kijken hoe dat te voorkomen is, maar voorlopig weet je dan dus dat er iets mis is met de verbinding.

Even de verbindingen nalopen, maar natuurlijk kan ook de module gewoon stuk zijn, en is dat opgetreden na de reboot.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tjempeng
Aiolos schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:41:
[...]

Als de verbinding met je cc1101 niet goed is, crasht ESPEasy. Volgens mij zijn de espeasy developers bezig om te kijken hoe dat te voorkomen is, maar voorlopig weet je dan dus dat er iets mis is met de verbinding.

Even de verbindingen nalopen, maar natuurlijk kan ook de module gewoon stuk zijn, en is dat opgetreden na de reboot.
Ja de verbindingen met het cc bordje heb ik al vernieuwd maar heeft niks opgeleverd helaas.
Als het goed is komt DHL vanavond mijn bestelling brengen en dan weet ik het gauw genoeg.
Als de MCU stuk is dan maar even kijken of ik nog voor andere doeleinden kan gebruiken want de wifi en alles doet het gewoon, dan zal waarschijnlijk 1 poort niet goed zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tjempeng
tjempeng schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:08:
[...]

Ja de verbindingen met het cc bordje heb ik al vernieuwd maar heeft niks opgeleverd helaas.
Als het goed is komt DHL vanavond mijn bestelling brengen en dan weet ik het gauw genoeg.
Als de MCU stuk is dan maar even kijken of ik nog voor andere doeleinden kan gebruiken want de wifi en alles doet het gewoon, dan zal waarschijnlijk 1 poort niet goed zijn.
Nou DHL is geweest en heb 3 nieuwe esp8266 NodeMCU bordjes erbij :P
Meteen maar even gerpobeerd en ik krijg exact hetzelfde resultaat.
Op het moment dat ik in Devices de ITHO ventialtion remote selecteer en een vinkje set bij enable en vervolgens op submit druk, hangt de nieuwe NodeMCU ook.
In putty met een connectie naar de seriele poort zie ik dit:

438421 : Info : Webserver args: 0: 'index' length: 1 1: 'page' length: 1 2: 'TDNUM' length: 3 3: 'TDN' length: 3 4: 'TDE' length: 2 5: 'taskdevicepin1' length: 1 6: 'PLUGIN_145_ID1' length: 0 7: 'PLUGIN_145_ID2' length: 0 8: 'PLUGIN_145_ID3' length: 0 9: 'p145_log' length: 2 10: 'p145_deviceid1' length: 2 11: 'p145_deviceid2' length: 2 12: 'p145_deviceid3' length: 2 13: 'TDSD1' length: 2 14: 'TDT' length: 2 15: 'TDVN1' length: 5 16: 'TDVN2' length: 5 17: 'TDVN3' length: 11 18: 'edit' length: 1 19: 'page' length: 1 20: 'plain' length: 227
438424 : Info : SaveToFile: free stack: 2976
438456 : Info : FILE : Saved config.dat offset: 4096 size: 472
438457 : Info : SaveToFile: free stack after: 2976
438462 : Info : SaveToFile: free stack: 2736
438472 : Info : FILE : Saved config.dat offset: 5120 size: 27
438473 : Info : SaveToFile: free stack after: 2736
438476 : Info : SaveToFile: free stack: 3296
438507 : Info : FILE : Saved config.dat offset: 4096 size: 472
438509 : Info : SaveToFile: free stack after: 3296
438510 : Info : SaveToFile: free stack: 3392
438584 : Info : FILE : Saved config.dat offset: 0 size: 1300
438586 : Info : SaveToFile: free st

Zoals je ziet de laatse SaveToFile maakt hij al niet af en hangt tijdens het saven.

Als ik het bordje dan reset dan zie ik dit in putty:

INIT : Booting version: pygit2_not_installed (ESP82xx Core 2843a5ac, NONOS SDK 2.2.2-dev(38a443e), LWIP: 2.1.2 PUYA support)
81 : Info : INIT : Free RAM:30584
82 : Info : INIT : Manual Reboot #2 Last Action before Reboot: Background Task Last systime: 1653931965 - Restart Reason: External System
84 : Info : FS : Mounting...
108 : Info : FS : Mount successful, used 75802 bytes of 957314
183 : Info : FS : Success garbage collection
259 : Info : FS : Success garbage collection
339 : Info : FS : Success garbage collection
352 : Info : CRC : SecuritySettings CRC ...OK
356 : Info : INIT : SPI Init (without CS)
368 : Info : Time set to 1653931965.000
370 : Info : Current Time Zone: STD time start: 2022-10-30 03:00:00 offset: 120 min
372 : Info : Local time: 2022-05-30 19:32:45
375 : Info : WiFi : Start network scan all channels
487 : Info : INIT : Free RAM:26464
527 : Info : Extra Settings PLUGIN_145 loaded

Het ligt dus niet aan de NodeMCU bord, dan zou het nog de c1101 bord kunnen zijn denk ik ?
Ik ga daar ook nog maar eentje van bestellen dan en kijken wat dat oplevert.

[Voor 18% gewijzigd door tjempeng op 30-05-2022 19:39]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• arjenhiemstra
tjempeng schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:37:
[...]

Nou DHL is geweest en heb 3 nieuwe esp8266 NodeMCU bordjes erbij :P
Meteen maar even gerpobeerd en ik krijg exact hetzelfde resultaat.
Op het moment dat ik in Devices de ITHO ventialtion remote selecteer en een vinkje set bij enable en vervolgens op submit druk, hangt de nieuwe NodeMCU ook.
In putty met een connectie naar de seriele poort zie ik dit:

438421 : Info : Webserver args: 0: 'index' length: 1 1: 'page' length: 1 2: 'TDNUM' length: 3 3: 'TDN' length: 3 4: 'TDE' length: 2 5: 'taskdevicepin1' length: 1 6: 'PLUGIN_145_ID1' length: 0 7: 'PLUGIN_145_ID2' length: 0 8: 'PLUGIN_145_ID3' length: 0 9: 'p145_log' length: 2 10: 'p145_deviceid1' length: 2 11: 'p145_deviceid2' length: 2 12: 'p145_deviceid3' length: 2 13: 'TDSD1' length: 2 14: 'TDT' length: 2 15: 'TDVN1' length: 5 16: 'TDVN2' length: 5 17: 'TDVN3' length: 11 18: 'edit' length: 1 19: 'page' length: 1 20: 'plain' length: 227
438424 : Info : SaveToFile: free stack: 2976
438456 : Info : FILE : Saved config.dat offset: 4096 size: 472
438457 : Info : SaveToFile: free stack after: 2976
438462 : Info : SaveToFile: free stack: 2736
438472 : Info : FILE : Saved config.dat offset: 5120 size: 27
438473 : Info : SaveToFile: free stack after: 2736
438476 : Info : SaveToFile: free stack: 3296
438507 : Info : FILE : Saved config.dat offset: 4096 size: 472
438509 : Info : SaveToFile: free stack after: 3296
438510 : Info : SaveToFile: free stack: 3392
438584 : Info : FILE : Saved config.dat offset: 0 size: 1300
438586 : Info : SaveToFile: free st

Zoals je ziet de laatse SaveToFile maakt hij al niet af en hangt tijdens het saven.
Serial logging is vaak een gebufferde stream, je kunt hieruit niet concluderen dat de module hangt tijdens het saven, eigenlijk alleen dat het gebeurt tijdens het wegschrijven naar de serial (maar het hoeft daar niets meer te maken te hebben helaas)
Als ik het bordje dan reset dan zie ik dit in putty:

INIT : Booting version: pygit2_not_installed (ESP82xx Core 2843a5ac, NONOS SDK 2.2.2-dev(38a443e), LWIP: 2.1.2 PUYA support)
81 : Info : INIT : Free RAM:30584
82 : Info : INIT : Manual Reboot #2 Last Action before Reboot: Background Task Last systime: 1653931965 - Restart Reason: External System
84 : Info : FS : Mounting...
108 : Info : FS : Mount successful, used 75802 bytes of 957314
183 : Info : FS : Success garbage collection
259 : Info : FS : Success garbage collection
339 : Info : FS : Success garbage collection
352 : Info : CRC : SecuritySettings CRC ...OK
356 : Info : INIT : SPI Init (without CS)
368 : Info : Time set to 1653931965.000
370 : Info : Current Time Zone: STD time start: 2022-10-30 03:00:00 offset: 120 min
372 : Info : Local time: 2022-05-30 19:32:45
375 : Info : WiFi : Start network scan all channels
487 : Info : INIT : Free RAM:26464
527 : Info : Extra Settings PLUGIN_145 loaded

Het ligt dus niet aan de NodeMCU bord, dan zou het nog de c1101 bord kunnen zijn denk ik ?
Ik ga daar ook nog maar eentje van bestellen dan en kijken wat dat oplevert.
Zou goed kunnen dat de CC1101 kapot is inderdaad of misschien nog een brakke verbinding?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Hij stopt zodra de plugin geladen wordt. Dan wordt SPI naar de externe chip geïnitieerd, als er geen reactie komt van de CC1101 dan loopt de plugin vast en daarmee ook de ESP. Dus inderdaad, of een slechte verbinding of een defecte CC1101.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tjempeng
Ok de verbindingen heb ik nogmaals opnieuw gesoldeerd maar heeft niet geholpen.
Ik ga nu weer een bestelling plaatsen in de hoop dat het weer gaat werken.
Ik houd jullie op de hoogte

EDIT:
En het was inderdaad een defecte C1101 bordje.
Einde van de middag de bestelling ontvangen (2 stuks je weet maar nooit) en meteen 1 er van aangesloten en omdat ik de NodeMCU opnieuw had geflashed moest deze opnieuw geconfigureerd worden, wat ik nu wel zo een beetje uit mijn hoofd ken :D
Toen kwam het spannende en dat was de device config enablen en op submit drukken, en hij deed het meteen zonder probleem bleef ik in de webgui en bleef hij ook niet hangen.
Opnieuw moeten pairen met /control?cmd=STATE,1111 en ik via HomeAssistant deed alles het ook weer.
Bedankt allen die hebben gereageerd _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[Voor 63% gewijzigd door tjempeng op 01-06-2022 21:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dwang
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 26-06 14:47
Tjempeng
EDIT2:
Het is me gelukt ! Ik heb nu automations gemaakt die aan de hand van een Aqara humidity sensor de ventilator regelen _/-\o_
[/quote]

Zou je deze automation hier willen delen?

Bij mij werkt de esp en CC1101 via de browser
(http://192.168.2.47/control?cmd=STATE,1)
wel maar in HA krijg ik hem niet aan de praat.
Zie wel in de config van de esp dat hij gelinkt is met mqtt.
Maar in HA krijg ik hem niet aan het werk omdat hij geen uniek nummer heeft.

[Voor 6% gewijzigd door dwang op 06-06-2022 10:11]

• tjempeng
Zou je deze automation hier willen delen?

Bij mij werkt de esp en CC1101 via de browser
(http://192.168.2.47/control?cmd=STATE,1)
wel maar in HA krijg ik hem niet aan de praat.
Zie wel in de config van de esp dat hij gelinkt is met mqtt.
Maar in HA krijg ik hem niet aan het werk omdat hij geen uniek nummer heeft.
Ik heb gewoon bijna exact de handleiding gevolgd, ik kreeg alleen een error als ik packages: !include_dir_named packages in mijn configuration.yaml stop, dus die heb ik weg gelaten en dat lijkt ook te werken.

https://docs.google.com/d...HGGYs-/pub#h.inimg3ia1q21

Hier is mijn config voor de fan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
fan:
   unique_id: itho_fan
   name: Afzuiging badkamer   
   state_topic: "ITHO/Fan/State"
   preset_modes:
    - 'off'
    - 'low'
    - 'medium'
    - 'high'
    - 'timer'
     {% if value == 'low' %}
       State 1
       State 2
       State 3
     {% elif value == 'timer' %}
       State 13
     {% else %}
       State 0
     {% endif %}
     {% if value == '1' %}
       low
     {% elif value == '2' %}
       medium
     {% elif value == '3' %}
       high
     {% elif value == '13' %}
       timer
     {% else %}
       off
     {% endif %}

en hier de drie automations waarbij de fan wordt geregeld als de waarde van de humidity sensor boven bepaalde waardes komt :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
alias: 'Fan Bathroom: Speed 1'
description: ''
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.bathroom_humidity
    attribute: humidity
    below: '54'
condition: []
action:
  - service: mqtt.publish
    data:
      topic: ITHO/Fan/cmd
      payload: State,1
      qos: '2'
mode: single

alias: 'Fan Bathroom: Speed 2'
trigger:
    attribute: ''
    above: '56'
    below: '60'
action:
    data:
      payload: State,2

alias: 'Fan Bathroom: Speed 3'
trigger:
    attribute: humidity
    above: '70'
action:
    data:
      payload: State,3

[Voor 68% gewijzigd door tjempeng op 09-06-2022 10:14]

• dumbo0001
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:28
Welke repository gebruiken jullie voor het aansturen van een itho ventilatie?
Ik heb uiteindelijk https://github.com/jodur/ESPHOME-ITHO kunnen compileren en werkend gekregen.

Ik vroeg me echter af hoe ik achter de ID's van mijn gewone remotes kan komen.
Ik heb logger al op VERBOSE gezet maar zie de IDs niet verschijnen in de logs.

Door gebruik te maken van de gewone remotes krijg ik ook niet juiste ventilatie stand in home assistant.

Iemand enig idee?

• tjempeng
dumbo0001 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:12:
Welke repository gebruiken jullie voor het aansturen van een itho ventilatie?
Ik heb uiteindelijk https://github.com/jodur/ESPHOME-ITHO kunnen compileren en werkend gekregen.
Ik heb deze gebruikt https://github.com/svollebregt/ESPEASY_Plugin_ITHO
Ik vroeg me echter af hoe ik achter de ID's van mijn gewone remotes kan komen.
Ik heb logger al op VERBOSE gezet maar zie de IDs niet verschijnen in de logs.

Door gebruik te maken van de gewone remotes krijg ik ook niet juiste ventilatie stand in home assistant.

Iemand enig idee?
Je moet de logger op Debug zetten, dan zie je veel meer en waarschijnlijk ook de codes van je remote. Maar let goed op want hij vangt veel meer signalen op (kan ook van buren komen) dus je moet zeker weten dat je de goede code te pakken hebt.

Heb je dit artikel gevolgd ?

• dumbo0001
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:28
tjempeng schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:07:
[...]

Ik heb deze gebruikt https://github.com/svollebregt/ESPEASY_Plugin_ITHO

[...]

Je moet de logger op Debug zetten, dan zie je veel meer en waarschijnlijk ook de codes van je remote. Maar let goed op want hij vangt veel meer signalen op (kan ook van buren komen) dus je moet zeker weten dat je de goede code te pakken hebt.

Heb je dit artikel gevolgd ?
Het is gelukt. De allereerste repository welke ik had gebruikt had een niet complete schema. D1 input was niet aangesloten. Ik had dus een vermoeden waaraan het zou liggen.

Vandaag even de tijd voor genomen om het aan te passen en in combinatie met de logging op VERBOSE is het mij gelukt om achter de remote ID's te komen.

Ik krijg nu juiste stand en ook vanuit welke kamer/room het aangepast is in home assistant.

Dank voor jouw reactie. Het artikel kende ik trouwens niet.

• Kets_One
  • Laatst online: 12:42
arjenhiemstra schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:20:
[...]

@arjenhiemstra
Beheren als in instellingen wijzigen zit er al in, andere opties hangt af van hoe de normale besturing van het apparaat gaat. Laat vooral weten wat je nodig hebt.
Arjen, alvast bedankt voor je antwoord.
Ik heb een Itho WPU 4e generatie en wil graag de doeltemperatuur van de boiler zelf kunnen instellen.
Nu staat deze op 61 graden ingesteld. Veel te hoog dus.
Kan je deze temperatuur al instellen via je software/control module?
Zo ja, welke heb ik dan nodig?

3.18 kWp West 45 Graden

Pagina: 1 ... 18 19 20 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee