DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter

Pagina: 1 ... 21 22 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:22
Sten Vollebregt schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:17:
Heb je al geprobeerd het te compileren met GPIO16 ipv D0? Het kan zijn dat de alternatieve namen niet correct worden geladen in de configuratie (https://esphome.io/guides/configuration-types.html).
Dank voor de tip. "D1" refereert alleen naar een D1 pinout op een Wemos en niet op een ESP. Aangepast naar "5" en toen compileerde alles wel 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArneKol
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22-02 00:12
Hoi allemaal,

Aller eerst ontzettend bedankt voor alle inzet en werk wat er afgelopen jaren in dit project is gegaan, mooi om te zien hoe het allemaal door ontwikkeld is.

Ik ben 90% op weg (denk ik) om het werkend te hebben.

Ik denk dat mijn laatste struikelblok de integratie is met Home Assistant.

De ESP8266 lijkt goed te werken, is gekoppeld en MQTT doet het ook, te zien aan wat er binnen komt in MQTT Explorer.

Vanuit de handleiding https://docs.google.com/d...HGGYs-/pub#h.inimg3ia1q21 kom ik tot aan het einde bij de package integration, en daar loop ik vast. Hij pakt de .yaml file niet en ik kom er niet uit wat ik moet aanpassen, ik krijg elke keer een nieuwe foutmelding.

Ik heb nu:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
sensor:
  - platform: mqtt
    name: Ecofan
    device_id: '1684684'
    command_topic: ITHO/Fan/cmd
    state_topic: ITHO/Fan/State
    state_value_template: "{% if value|float==0 %}State 0{% endif %}{% if
      value|float >0 %}State 1{% endif %}"
    payload_on: State 1
    payload_off: State 0
    optimistic: true
    preset_modes:
      - off
      - low
      - medium
      - high
      - full
    preset_mode_command_topic: ITHO/Fan/cmd
    preset_mode_command_template: >
      {% if value == 'low' %} State 1 {% elif value ==
      'medium' %} State 2 {% elif value == 'high' %} State 3 {% elif value ==
      'full' %} State 4 {% else %} State 0 {% endif %}
    preset_mode_state_topic: ITHO/Fan/State
    preset_mode_value_template: >
      {% if value_json.fan == low %} State 1 {% elif
      value_json.fan == medium %} State 2 {% elif value_json.fan == high %}
      State 3 {% elif value_json.fan == full %} State 4 {% else %} State 0 {%
      endif %}

Dan krijg ik de melding dat er mqtt_room moet staan ipv mqtt bij platform, maar dan krijg ik weer een nieuwe batterij aan andere meldingen.

Wat doe ik verkeerd? (of is er inmiddels een andere manier om dit te doen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emphyrio
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-06 21:45
Ik gebruik al heel wat jaren de setup van @Scriptman op zijn Github. Bij het updaten van ESPhome naar versie 2025.2 kreeg ik de mededeling dat custom components moeten worden omgezet naar external components.

Ik heb zelf helaas niet de skills om dit aan te passen. Maar zou wel graag gebruik willen blijven maken van de C1101 om mijn Itho Eco Fan 2 aan te sturen.

Is er misschien iemand die een oplossing ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraceGRD
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 08-06 16:56
Emphyrio schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:51:
Ik gebruik al heel wat jaren de setup van @Scriptman op zijn Github. Bij het updaten van ESPhome naar versie 2025.2 kreeg ik de mededeling dat custom components moeten worden omgezet naar external components.

Ik heb zelf helaas niet de skills om dit aan te passen. Maar zou wel graag gebruik willen blijven maken van de C1101 om mijn Itho Eco Fan 2 aan te sturen.

Vooralsnog gewoon niet updaten, verwacht dat het voorlopig nog blijft werken. Met n beetje geluk is het al gefikst als de update nodig is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Scriptman
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-06 12:12
Emphyrio schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:51:

Ik probeer in mijn schaarse vrije tijd de repo te updaten naar die external components en nieuwere cc1101 lib van @arjenhiemstra .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyChaos
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-06 12:31
Scriptman schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:10:
[...]

Ik probeer in mijn schaarse vrije tijd de repo te updaten naar die external components en nieuwere cc1101 lib van @arjenhiemstra .
Dat zou top zijn. Ben ook al jaren trouwe klant van @Scriptman. _/-\o_
Had even een andere geprobeerd deze, maar dat werkte niet lekker. Het schakelen tussen standen werkte niet lekker. Gelukkig had ik een backup gemaakt, ESPHome gedowngrade en snel weer die van Scriptman in gebruik genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asterixonline
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-05 14:26
[...]

Super, ik ben ook in afwachting van deze nieuwe werkwijze. Ook al jaren bediening ik mijn Eco Fan met deze repo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
[...]

Need some help?
Ik heb recentelijk wat verandering doorgevoerd die ervoor zorgen dat de de lib niet meer blijft hangen als de CC1101 niet goed aangesloten is, kan wel handig zijn denk ik :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scriptman
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-06 12:12
arjenhiemstra schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 08:33:
[...]

Need some help?
Ik heb recentelijk wat verandering doorgevoerd die ervoor zorgen dat de de lib niet meer blijft hangen als de CC1101 niet goed aangesloten is, kan wel handig zijn denk ik :-)
Hey Arjen,
Dat zou helemaal geweldig zijn. Ik zal mij volgende week nog eens verdiepen in die external components van esphome. Ik doe iets fout waardoor de fan sensor niet zichtbaar is. Als deze zichtbaar is wil ik gaan proberen om de acties (fan standen) door te gaan sturen naar jouw cc1101 library.

Probleem is vaak dat ik er tussendoor even vlot aan werk, waardoor ik maar de helft begrijp van wat er nu precies in de code gebeurd.

Ik had een test repo opgezet om te testen:
https://github.com/Scriptman/IthoCC1101_ESPHome

Heb zelf ook al eens gekeken in mijn ITHO box om te kijken of ik deze ook met een ESP32 kon aansturen, maar ondanks dat ik steeds vaker bezig ben electronica, durf ik deze stap nog niet aan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erik23
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:40
Omdat ik sinds kort een CVE-S OPTIMA heb ben ik mij hier meer in gaan verdiepen.
Ik ben begonnen met deze repo omdat die al in een external component gegoten is en het redelijk snel deed bij mij op een nieuwe versie van ESPHome(zonder auto functie).

Heb hier de nieuwe lib van @arjenhiemstra ingegooid maar liep daar tegen een paar problemen met de recente wijzingen.
De "nieuwe" reset en read/write functies zorgen bij mij voor communicatie problemen waardoor hij hangt tijdens init.
Door hier de oude functies terug te plaatsen werkt het wel. Moet nog een keer goed uitzoeken wat hier nu het issue is.
Daarnaast returned receivePacket() altijd true. Aangezien CoMPaTech's controller niet interrupt gebaseerd werkt is het wel handig om te kunnen checken of er iets gelezen is. Heb de receivePacket functie daarom omgeschreven zodat hij false returned als readData 0 returned.

Het lijkt nu bij mij goed te werken. Maar aangezien er nu al een wildgroei is van forks en kopieën zou ik het liefst kijken of we de update met de AUTO fan in iets bestaands kunnen verwerken. Als iemand daar interesse in heeft kan ik mijn code delen.

Lof voor iedereen die hier zo hard aan gewerkt heeft _/-\o_ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
erik23 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:32:
Omdat ik sinds kort een CVE-S OPTIMA heb ben ik mij hier meer in gaan verdiepen.
Ik ben begonnen met deze repo omdat die al in een external component gegoten is en het redelijk snel deed bij mij op een nieuwe versie van ESPHome(zonder auto functie).

Heb hier de nieuwe lib van @arjenhiemstra ingegooid maar liep daar tegen een paar problemen met de recente wijzingen.
De "nieuwe" reset en read/write functies zorgen bij mij voor communicatie problemen waardoor hij hangt tijdens init.
Door hier de oude functies terug te plaatsen werkt het wel. Moet nog een keer goed uitzoeken wat hier nu het issue is.
Daarnaast returned receivePacket() altijd true. Aangezien CoMPaTech's controller niet interrupt gebaseerd werkt is het wel handig om te kunnen checken of er iets gelezen is. Heb de receivePacket functie daarom omgeschreven zodat hij false returned als readData 0 returned.

Het lijkt nu bij mij goed te werken. Maar aangezien er nu al een wildgroei is van forks en kopieën zou ik het liefst kijken of we de update met de AUTO fan in iets bestaands kunnen verwerken. Als iemand daar interesse in heeft kan ik mijn code delen.

Lof voor iedereen die hier zo hard aan gewerkt heeft _/-\o_ .
Ik weet niet precies welke versie je gebruikt hebt maar de laatste wijzigingen die in het itho wifi project gebruikt worden (oa. niet meer kunnen vastlopen bij init en heel veel extra remotes ondersteund) zitten nog niet in de IthoEcoFanRFT fork op mijn GH repo. Ik wil dat zsm gaan doen maar moet eerst nog een aantal issue oplossen met de nieuwe Itho RFT-N remotes (2 weg comminicatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik23
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:40
arjenhiemstra schreef op donderdag 17 april 2025 @ 23:39:
[...]

Ik weet niet precies welke versie je gebruikt hebt maar de laatste wijzigingen die in het itho wifi project gebruikt worden (oa. niet meer kunnen vastlopen bij init en heel veel extra remotes ondersteund) zitten nog niet in de IthoEcoFanRFT fork op mijn GH repo. Ik wil dat zsm gaan doen maar moet eerst nog een aantal issue oplossen met de nieuwe Itho RFT-N remotes (2 weg comminicatie)
Heb nu de laatste versie hiervandaan gehaald. Als er een nieuwere is wil ik best een kijkje nemen of dat wel meer een drop-in replacement is.
Pagina: 1 ... 21 22 Laatste