Freemann schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 19:16:
[...]
Geloof ik dus niets van.
Dit effect zal in ZEEER beperkte maten optreden. Zodra het vocht (wat onder de folie ervoor zorgt dat het omhoog komt) weg is, zal het vocht dat op de folie ligt ook weer door het gat weg zakken.
Je geeft zelfs zelf al het antwoord:
Ik geef zeker zelf het antwoord al. Zolang er water onder de folie ligt, zal water wat er op ligt ook niet weglopen. Daar 'win' je dus niets' Maar je kan wel degelijk verliezen als het water wat er 'op' ligt niet echt snel weg kan lopen.
En er is echt een verschil met wegzakken tussen 10 gaatjes van 2 cm^2 en 50 m^2 open grondoppervlak. Dat is bij verdamping zo, maar ook bij 'het in de grond wegzakken' van water.
Stel dat je bv op het laagste punt een gat van 10 cm^2 in je folie hebt. een paar honders liter water loopt daar heel snel doorheen. Maar waarheen moet dat dan? Ter plekke zal het heus de grond wel in zakken. Maar de grond is daar snel verzadigd en het water zal onder de folie opzij moeten. Maar dat gaat moelijk omdat de folie op die grond ligt met daarop het gewicht van het water.
Het doel van de folie is niet om de grond hermetisch af te sluiten, maar wel om 90% van het optrekkende vocht uit de grond tegen te houden.
Klopt, en dat doet folie ook zoals ik als schreef. Maar alleen als er nooit water op komt dat niet weg kan. Anders kan je er netto op achteruit gaan.
Schimmels maak ik me niet druk om. De piepschuimbroodjes die nu onder de vloer zitten, zijn 250 dagen (grote gok!) per jaar (zeik)nat en er zit nergens schimmel op de platen! Nu weet ik wel dat de platen heel schoon zijn en er dus weinig voedingsbodem is en het dus niet snel zal gaan schimmelen.
Het gaat ook niet om die paar schimmels die onder je vloer zitten. Maar om de schimelsporen die door scheurtjes, kiertjes enzo je huis in komen. Die zie je niet eens. Maar kunnen wel zorgen voor forse luchtwegproblemen. Die zijn hier ook al eerder genoemd.
Wij hebben geen lekke leidingen.
Dat is ook normaal, ik ook niet. Maar ik schreef ook niet dat je leidingen lek zouden kunnen zijn ik had het zelfs over electriciteitsleidingen. Daar komt nooit water uit.Maar de doorvooer door de fundering naar buiten hoeft niet 100% af te sluiten zodat water van een regenbui er in kan lopen. En geloof me, dat doet het. De brandweer rukt niet voor niets regelmatig uit om kelders leeg te pompen. Nu is dat wel bij hele heftige buien waarbij er een meter water in staat. Maar 5 cm is ook al heel erg nat. En als het niet in de grond kan wegzakken, dan moet je het dus verdampen.
Wat de isolatie waarde betreft;
Je zegt net zelf dat vocht warmte onttrekt.
Juist, en als dat water op je folie ligt komt die warmte dus uit je huis. Zou het al in de grond gezakt zijn dan is het weg en heb je geen verdampingswarmte nodig.
Nogmaals: Als de folie onder alle omstandigheden droog blijft is het prima spul voor dit doel. Het voorkomt verdamping en dus ook het warmteverlies daardoor. Maar het voorkomt geen warmteverlies van je vloer naar de bodem onder je huis.
Chips houden ook warmte verlies door verdamping tegen doen dat ook maar isoleren ook 'gewoon'.
Wat echter veel belangrijker is, is dat wij een droger huis krijgen en daardoor (hopelijk) minder vocht gerelateerde gezondheidsklachten.
Daar had je het net zelf al over, dat zijn dus die schimmels die jij een paar zinnen gelden nog onbelangrijk vond.
Daar zou ik dus iets aan laten doen, want dit kost je warmte en kan op termijn een groot gezondheid probleem opleveren. Het is niet voor niets dat, de afgelopen jaren, op dit gebied de bouwbesluiten aan zijn gescherpt.
Daar heb ik dus wat aan laten doen. Op de enige manier die altijd werkt: Chips
Ze sluiten wat water betreft niets af. Als er water, waarvandaan dan ook, in komt dan loopt het binnen 10 seconden naar beneden en is effectief buiten je huis: Droge kelder, geen verdamping. Staat er water in je kelder dan drijft het mee omhoog. Ik moest laatst mijn verwarming leeg laten lopen. Hoppa, gewoon de kelder in. Wat maakt het uit.
En on topic: Het isoleert ook nog eens een keer zonder dat je eerst met folies aan de gang gaat op de bodem en daarna met het vanonder af isoleren van je vloer.
De ventilatie onder mijn huis kon door deze chips met zeker 50% worden verminderd wat direct ook een extra besparing oplevert.
Ik herhaal het maar eens een keer:
Folie remt keurig de verdamping, maakt je huis droger en voorkomt warmte verlies door verdamping water wat mogelijk op de bodem staat. Maar uitsluitend als je kan voorkomen dat er water op de folie komt. Anders kunen er situaties ontstaan waarbij je er zelfs op achteruit kan gaan (Niet altijd dus). Verder levert het geen aanvullende isolatie op.
Chips remmen de verdamping zeker net zo goed als folie, zoniet beter. Ze sluiten immers altijd perfect aan in rare hoeken en onregelmatige bodems. Ze voorkomen warmte verlies door dat ze die verdamping verhinderen. Je hoeft geen maatregelen te nemen om eventuel binnenkomend water af te voeren. Het zakt wel een keer weg. Al duurt het een maand. Bovendien levert het aanvullende isolatie op vanwege de structuur van het spul en ook nog omdat je de ventilatie onder je vloer sterk kan verminderen.
Folie is dus geschikt voor alle 'simpele' gevallen. Waarbij je als je wilt isoleren dat er nog een keer achteraan moet doen met bv tonzon of platen onder tegen je vloer.
Chips doen dat isoleren in een moeite door. Ik weet dat wat isolatie betreft het direct isoleren van je vloer effectiever is. Maar dat is een probleem bij bv houten vloeren. Denk maar eens wat er gebeurt als je tonzon aan de onderkant hebt en vinyl aan de bovenkant Dan rot die vloer in een jaar weg.
Voor de prijsberekening denk ik dat Chips niet duurder zijn en veel eenvoudiger om aan te brengen. Uitrollen van folie is zo gebeurd. Maar nu nog goed vastzetten enz. En daarna de isolatie van je vloer zelf nog. Heerlijk werk op je rug in de kruipkelder.
Ik was voor chips inclusief aanbrengen 600 euro kwijt. Folie met Tonzon zijn beslist duurder als je het laat aanbrengen (arbeidsloon). Ga je het zelf doen ben je toch een paar honderd euro kwijt en ben je dus dagen bezig. En geen garantie of wat dan ook dan. Maar iedereen kan doen waar hij zin in heeft. Maar ik ga geen risico lopen op mislukken of problemen met mijn huis voor zo'n klein bedrag als verschil. Je praat over 1/1000 ste of minder van de waarde van je huis