Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 2 3 4 5
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:05

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Las vandaag in de krant iets over www.tonzon.nl

Misschien dat je daar nog inspiratie weg kunt halen :)

Nu ren ik snel weer weg uit dit topic, want van de rest heb ik geen verstand ;)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 19:58
Als je je verdiept in tonzon kom je erachter dat al die andere methoden misschien wel eens geldklopperij kan zijn.

In januari de tonzon bodemfolie laten aanbrengen, de folie met kamers (nog) niet vanwege een ruim 26 cm!! Dik pak steenwol wat in de betonnen vloer is meeverwerkt( woning van 1996) en dat is vochtig en afvoeren is een hels karwei en dan wordt er een hele grote container mee gevuld. Maar het principe is duidelijk zichtbaar, vocht uit de bodem blijft onder de folie dus droge kruipruimte, dus beter op te warmen. Zelfde als goed geventileerd huis. Daar kan geen schelpen of andere vlokkentroep tegenop.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Topicstarter
Heb gisteren de "ingang" van de kruipruimte opgemeten en die was 65 bij 40 cm.
Hier kunnen in mijn ogen max. platen van 50 bij 100 cm doorheen.

Kortingsbonnen is een goed idee!
Ga van de week is kijken wat de platen bij de Gammel überhaupt kosten en wat ze aan afmetingen hebben.

http://www.frijduurzaam.nl: eerste CO2 Warmtepomp+ventilatie WTW van NL,6060Wp,DoucheWTW,regenwater toilet,HR++,K-kozijnen,LTV,bj1982

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 19-03 19:28
quote:
migjes schreef op woensdag 04 april 2012 @ 14:30:
tonzon is best duur.
...
eps is een stuk goedkoper.
het laten leggen duurt gewoon een flinke tijd.
en dat maakt het duurder als tonzon.
...
voor 5 cm eps ben je onder de 4 euro per m2 klaar.
(wel zelf leggen.)
Ik vind dat een vreemde vergelijking. 50mm EPS heeft een Rc waarde van ca. 1,25-1,38, afhankelijk van het soort EPS. Tonzon geeft een Rc van 2,4 of 3,8 op (afhankelijk van de uitvoering). Met een gelijke EPS isolatie kom je dus op 7-8 of 11-12 euro uit, excl. bevestiging. Tonzon zit op ca. 5 of 7,50 euro. Snap het kostenaspect niet zo: wat is er dan zo duur aan?

• Bezuiniger
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 19-03 19:28
quote:
Freemann schreef op donderdag 05 april 2012 @ 18:25:
Denk dat ik een rolletje ga bestellen voor €90, als er in de buurt van Zoetermeer nog mensen geinteresserd zijn in een stuk folie; PM mij eventjes ;)
Tolerantiefolie zoals jij voorstelt (T100/T200) heeft afwijkingen van -50 tot -55%. Daarom is het ook een stuk goedkoper als echt 0,2 of 0,23mm dikke folie. Maar het heeft daardoor ook een lagere sterkte en vooral: lagere waterdichtheid. En voor dat laatste ga je het nu net onder je huis stoppen.

Ik heb heel erg lang gezocht naar goedkopere folie, maar bij de meeste leveranciers moet er of echt een stuk van 50m of 100m genomen worden. Of je betaalt nog veel meer dan bij Tonzon. En meestal is het beide: veel afnemen EN veel betalen. Mijn conclusie: gezien de dikte, de breedte en de mogelijkheid voor relatief kleine afname (per m, of per 10 cm) is de prijs van Tonzon niet heel erg onredelijk.

Als er af en toe water onder je huis staat kun je het beste eerst even wat stroken noppenfolie neerleggen: dat gaat op het water drijven, en daarbovenop drijft dan weer je PE folie. Door de zijkanten dan ook nog hoog genoeg te houden voorkom je dat er plotseling een berg water bovenop de PE folie terecht kan komen. Noppenfolie is bij Tonzon wel veel en veel te duur, ik heb dat bij www.pe-folie.nl/ besteld. Dat is trouwens ook een van de goedkopere adressen voor 0,15mm folie of de T100/T200 folie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21:03

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

quote:
_JGC_ schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 08:38:
Die 300W verlies je continu. Watt is Joule/s. 300J/s is 1MJ/uur. Gas bevat per kuub pak-em-beet zo'n 35MJ, maar dat moet je nog opstoken en de resulterende warmte door je huis vervoeren met de nodige verliezen.
_/-\o_ Zie daar een deel van de missing link die ik heb in het berekenen van het warmteverlies van Watt ==> m3. ik probeerde het nu om te rekenen via de grootte van de radiatoren / flow van de radiatoren / warmteafgifte. Volgens mij nogal omslachtig. ( en het lukte ook niet ).

Via een omweg ben ik uitgekomen op een verhoudingsgetal dat 1W verlies gelijk staat aan 0,22m3/jaar verbruik.

Als ik je omrekening zie dan zou mijn berekening van mijn fundering ook zo maar kunnen kloppen. Ik ga van 2603W verlies op de begane grond naar 1619W verlies. ( 0 graden buiten, 19,8 in de woonkamer, 10 kruipruimte ).

984W = 984J/s = 3,5MJ/h. We stoken van ongeveer half 7 uur 's ochtends tot 9 uur 's avonds. 14,5h * 3,5MJ = 50,75MJ/d = 1,45m3. En bij die condities buiten verstoken we 10-11m3 per dag. 1,45m3 dan besparen klinkt nog niet eens zo gek.

Thanks!
quote:
Freemann schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 08:49:
[...]

Als ik het goed begrijp, dan is die 300W goed voor een verlies van (puur op aannames en op de theorie) 24MJ/dag (1MJ*24u) en kunnen we 0.68m3 gas per dag besparen (als de omstandigheden zijn zoals de aannames er nu staan).

NL kent ongeveer 170 stookdagen en als ik dan (kort door de bocht) 170*0.68 doe dan zouden wij 115m3 gas kunnen besparen.

Of ben ik nu wat te optimistisch en ga ik wel erg kort door de bocht?
Ik kom voor mijn huis dus uit op een verhoudingsgetal van 0,22m3 gas op 1W uitstraling. 300W minder verbruik zou in mijn geval betekenen dat ik 66m3 minder gas zou verstoken. In het geval van mijn vloer komt dat redelijk overeen met de werkelijkheid.

Daarom hoop ik ook zo vurig dat mijn funderingberekening klopt. Dan gaan we bijna 220m3 minder verbruiken

mkleinman wijzigde deze reactie 03-07-2012 08:54 (27%)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
_JGC_ schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 09:02:
Als je dag en nacht de boel laat stoken en verder geen ondersteuning van de zon hebt zou die berekening wel ongeveer kunnen kloppen. Weet niet of je nachtverlaging doet, maar als je dat nu achterwege laat omdat het te lang duurt voordat je vloer weer op temperatuur is, dan zou je dat met isolatie mogelijk wel kunnen doen omdat meer warmte boven de vloer blijft ipv naar je kruipruimte lekt en het dus met dezelfde capaciteit veel minder lang duurt voordat je vloer warm is.
Ons stookprogramma is als volgt:
tijd/dagma-dovrijzazo
ochtend6:30-7:30 20,0c7:00-12:00 20c9:00-12:00 20,0c9:00-12:00 20,0c
middag7:30-16:00 19,5c12:00-16:00 20c12:00-16:00 20,0c12:00-16:00 20,0c
avond16:00-20:00 20,5c16:00-21:00 20,516:00-21:30 20,5c16:00-20:00 20,5c
nacht20:00-6:30 19,0c21:00-:9:00 19,0c21:30-09:00 19,0c20:00-06:30 19,0c

We doen dus aan nachtverlaging, maar niet in hele grote/hoge mate.
We laten de vloer (in de nacht) 1,5 graad zakken, om die in de ochtend even op te warmen voor de ochtendrituelen en eind van de middag door te warmen voor de avond.
Moet nog wel even erbij melden dat we een Honeywell EvoHome set hebben en wij alle kamers afzonderlijk regelen. Deze is sinds dit voorjaar (zelf) geinstalleerd en ben benieuwd hoe dat van de winter gaat en dan zeker als de vloer beter geisoleerd is. Ik hoop/verwacht dat EvoHome icm de vloerverwarming (isolatie) een aanzienlijke besparing kan realiseren. Daar er voorheen (grote) delen van het huis onnodig verwarmt werden als de ketel aansloeg om de vloer op temperatuur te brengen/houden.

Freemann wijzigde deze reactie 03-07-2012 10:00 (3%)

http://www.frijduurzaam.nl: eerste CO2 Warmtepomp+ventilatie WTW van NL,6060Wp,DoucheWTW,regenwater toilet,HR++,K-kozijnen,LTV,bj1982

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

quote:
QuestionMarc schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 09:02:
Inmiddels 3 jaar geleden heb ik mijn vloer ook opnieuw geisoleerd. Tijdens de eerste grote verbouwing hebben we de hele benedenvloer vervangen en tussen de balken steenwol aangebracht, maar dat bleek een aantal jaren later behoorlijk te gaan schimmelen doordat we regelmatig water in de kruipruimte hebben. Die steenwol hebben we daarna meteen verwijderd en extra ventilatie kokers aangebracht. Maar dit resulteerde wel in een steenkoude vloer in de winter...
Dus 3 jaar geleden op Internet gezocht naar een oplossing, en uiteindelijk bij Tonzon uitgekomen. De reden daarvoor is dat ze een hele uitgebreide uitleg hebben op hun website waar de werking van de folie wordt uitgelegd. Voor iets meer dan 300 euro was ik klaar.
Uiteindelijk dus de bodemfolie aangebracht met noppenfolie eronder, en de thermoskussens tussen de balken. Het was wel even werk maar de muffe lucht in de kruipruimte is weg en de vloer voelt een stuk warmer aan in de winter. Daarbij levert het een besparing op van 15% op mijn gasverbruik.
Eigenlijk is het vreemd dat er hier nog gekozen wordt voor PUR. Bij het spuiten van PUR komen namelijk heel veel schadelijke en kankerverwekkende gassen vrij, en die komen dus in je huis terecht, daarbij is de isolatiewaarde van PUR veel lager dan van thermoskussens, en het levert ook nog eens een hoop chemisch afval op...
Klopt, maar mits je kruipruimte goed is afgesloten en goed is geventileerd aan de buitenkant is dit niet een heel groot issue denk ik :)

Piepschuim heeft dit nadeel mbt kankerverwekkende stoffen gelukkig niet. Tenzij je het gaat snijden met een EPS snijdapparaat uiteraard.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
Snap dat de hele schil bepalend is voor de (totale) besparing.

Wat wij nu in de zomer doen (om de bovenverdieping nog een beetje warm te krijgen), is de tussendeur van de woonkamer met de gang op een kier van 10 cm zetten. Hierdoor koelt de woonkamer af, gaat de ketel aan, verwarmt de vloer EN de kamers voor een korte tijd. Nu met de EvoHome zullen de kamers onafhankelijk gaan verwarmen. Hierdoor hoef ik me minder(lees minder) druk te maken over de gehele isolatie schil. De rest van het huis wordt immers op een minimale temp. gehouden (15/16c) om het behaaglijk en vorstvrij te houden.
De woonkamer is verder vrijgoed geisoleerd; HR++, kunststof kozijnen, (vanuit de bouw en wat er nog van over is) steenwol spouwisolatie en met deze combinatie van factoren hoop ik iets meer als 25-50m3 te besparen. Zolang de woonkamer op temp. is en blijft zal er niet worden verwarmt en de rest van het huis verwarmt bij aanslaan niet mee :)

@migjes;
De vloer is in de winter zo heet, dat er al weinig :X hmmmm

@allen;
Zal het excuus van een warmer vloer niet kunnen gebruiken, omdat deze in de winter altijd al wel lekker warm is (min. 30 en soms + )

Weten jullie nog goedkope of goede adresjes (in de zuid-hollandse randstad) voor EPS?

Freemann wijzigde deze reactie 04-07-2012 20:34 (6%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

quote:
Rukapul schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 08:31:
Dan heb ik boekwinst op de paar m3 die nu nog staat te wachten op zolder :D

Maar serieus: dat vind ik een vrij forse stijging dan.
Ik had het nog nagevraagd bij Raab Karcher. Het het alles te maken met de gestegen grondstofkosten voor aardolie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 15:33
Vrijdagochtend stond er 5 kuub aan EPS op mijn oprit (100 platen van 100cm x 50cm x 10 cm)! Vrijdagavond begonnen met isoleren en zaterdagmiddag rond 16 uur waren we helemaal klaar. Nu een flinke spierpijn en blauwe plekken, maar het zit er strak in (al zeg ik het zelf). Daarnaast ook nog folie op de gehele bodem van de kruipruimte gelegd tegen optrekkend vocht.

Gisteren konden we naar ons idee al het resultaat voelen. Nu is het een kwestie van even wachten wat de temperatuurregistratie mij gaat laten zien....

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online
Ik heb wel eens houten vloeren vervangen door schuimbeton. Houten vloeren zijn namelijk erg slecht voor je gezondheid omdat die veel lucht en gassen doorlaten. Voordeel aan schuimbeton is dat je gewoon je oude vloer kan slopen en dan het gat inclusief kruipruimte opvullen met schuimbeton en daar bovenop een afwerkvloer smeren.

Op deze site staat hoe het in zijn werking gaat hun het doen en wat het oplevert.
http://rothermo.nl/2013/01/29/schuimbeton-faber/

Fable wijzigde deze reactie 18-10-2013 22:20 (10%)

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 09:16
quote:
Sander schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 17:49:
Zijn er mensen die ervaring hebben met het (laten) maken van een man-gat in de kruipruimte? Ons huis heeft 4 compartimenten, waarvan er 3 zijn met eigen luiken. Maar bij eentje echter niet, dus daar wil ik een mangat laten maken vanuit een andere kruipruimte. Nu staat er geen muur op deze scheidingen-wand, dus vraag me af of je dan een latei moet laten leggen? En wat zoiets zou moeten kosten? Hoogte in de kruipruimte is denk ik 60 a 70 cm.

Zodra dat gebeurd is kan ik namelijk gaan beginnen met EPS isolatie plakken icm folie op de bodem (vochtige klei). Hoop daarmee in toekomst vochtproblemen met de eikenhouten parketvloer te voorkomen.
Ik heb wel een luik in de woonkamer, maar met een eiken vloer erop gaat dat lastig open. In de keuken wel een kruipluik met een betere plek voor luik. en dus een stukje muur tussen de keuken- en woonkamerkruipruimte gesloopt. Geen balkje geplaatst tegen het doorzakken. Was niet echt nodig...

Plastic zeil op de bodem en 15 cm EPS tegen de onderkant van de vloer is super, geen koude voeten meer. De sloffen liggen werkeloos in de gang. Dit had ik jaren eerder moeten doen.

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 09:16
Succes, ik ben gelukkig al even klaar met de kruipruimte. Ik kreeg van de week wel ineens last van uitgestelde claustrofobie. 30 cm ruimte is echt geen feestje, en toen moest er nog een laag onder....

Op het dak ben ik ook gereed, de laatste set panelen liggen er sinds gisteren op. drielp in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2". Hoog en laag zijn gedaan, nu de rest ertussen nog

Laat die foto's maar komen

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• styno
  • Registratie: juni 2001
  • Nu online

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

quote:
pieter 1 schreef op woensdag 06 november 2013 @ 17:09:
Ik heb ondertussen mijn vloer geïsoleerd. Eerst aan de buitenkant een gat van 2 m bij 1.5 m ,naast fundering, gegraven om onder de vloer te komen en mijn materiaal aan te voeren.
Begonnen met alle puin resten te verwijderen en bodemfolie neer te leggen. Gewoon dik landbouw plastic gebruikt.
Dit 25 cm opgezet tegen de fundering en om de meter vast geboord met slagplug en kunstof isolatiedop om de schroef geklikt ,daarna vastschroeven en klaar.
Groot voordeel van de bodemfolie is dat je daarna lekker schoon en droog kan werken.
Mijn kwaaitaal vloeren waren gelukkig in goede staat. Aangezien ze 50 cm breed zijn heb ik al mijn PIR-isolatie platen ( 120cm X 60 cm X 5 cm met aan beide zijde aluminium laag )met een zaagtafel exact op 50cm gemaakt.
Daarna bevestigd met Hybrifix super 7 kit van Zwaluw. Gewoon 2 x 4 dotten er op en vastplakken.
Ongeveer een half uurtje ondersteunen met pvc pijpjes.
Als extra bevestiging heb ik daarna op elke kruising van 4 platen een lange slagplug geboord tussen de vloerplaten en ook weer een kunstof isolatiedop eromheen geklikt zodat de platen mooi strak tegen de vloer blijven zitten.
Als laatste alle naden met aluminium tape afgeplakt.
Ik heb PIR-isolatieplaten gebruikt van 5 cm dik,dit in combinatie met de stilstaande lucht boven de platen( halfronde onderkant van de kwaaitaalvloerplaten) moet dit volgens mij genoeg zijn.
Voorheen duurde het bijna 3 uur voor de kamer op temperatuur was (vloerverwarming) nu 1,5 uur.
Ook slaat hij bijna niet meer aan overdag.
Al met al een bereklus geweest, en €1000,- armer ,maar hoop het met een paar jaar weer terug verdiend te hebben.
Bedankt voor het delen van je ervaring. Je schrijft over kwaaitaal vloeren en die zoekterm bracht me uiteindelijk naar een site die me kon vertellen dat mijn betonvloer een 'mantavloer' heet. Super!

Mantavloer:

Kwaaitaalvloer:

Misschien dat iemand anders hier ook wat aan heeft.

The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil. -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
11xSunpower SPR-225@SMA SB2500HF-30 (2013: 1122kWh/kWp)
8xLG Neon MonoX 290Wp @ SMA SB2100TL

• jvdmast
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 21-05 14:34
quote:
nokiaan958GB schreef op zondag 14 december 2014 @ 16:33:
Nu proberen recht te snijden.

Of gebruik je net als een een zaagbank zijgeleiders?

EPS slecht voor de natuur? Hoezo, het verrot toch niet en komt niet in de bodem? Maakt hier toch niet zoveel uit als ik onkruid of fruitziektes te lijf ga schuw ik ook niet chemische stoffen te gebruiken en zal de tuin daarom nooit biologisch worden.
Ja een geleider, zie de foto's van gistermiddag.
Maareh, het verrot niet dus is het niet slecht????
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Plasticsoep ;(

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Nu online

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 20:35

painkill

Pain(k)(ill)

quote:
Vervangt dit alle lagen van isolatie tot dekvloer?

Mijn SNES verzameling!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 17:49

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

quote:
MartijnAbel schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 00:27:
Nou heb ik niet het hele topic doorgespit, maar ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen.
Ik heb een huis van 1969, waarbij we de spouw geisoleerd hebben tijden renovatie van het thuis 3 jaar geleden. Helaas door budgetaire redenen de houten vloer niet kunnen isoleren. Nu wil ik graag alsnog de vloer geisoleerd hebben, alleen beschik ik niet over een kruipruimte :(
Is er een andere mogelijkheid om de vloer te voorzien van isolatie? Ik heb namelijk niet zoveel zin om mijn hele laminaat vloer eruit te halen :p
Ik kan me niet voorstellen dat er geen kruipruimte is, zeker niet bij een houten vloer. Is het niet 'gewoon' zo dat het luik dicht en afgedekt is?

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• technopeuter
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 11:04
Feit blijft dat NL achterlijk bouwt en bomvol vooroordelen zit.

epc-norm wordt echt nergens gehaald. VW-schandaal is er niks bij.

The question of whether computers can think is like the question of whether submarines can swim

• styno
  • Nu online

styno

Barsten ken ik alleen van de voorloper: UF-schuim
quote:
Problemen uit de begintijd
Vanaf de jaren '70 worden spouwmuren al nageïsoleerd.
In die begintijd waren de gebruikte materialen en technieken nog niet optimaal, en zijn er regelmatig problemen opgetreden na het na-isoleren.
Een veel gebruikt isolatiemateriaal in die tijd was UF schuim (Ureum Formaldehyde schuim).
Door inwerking van vocht ging de isolatiewaarde daarvan sterk achteruit, en er trad ook nog krimp op van het isolatiemateriaal, waardoor het ging scheuren.
Hierdoor ging niet alleen de isolatiewaarde achteruit, maar er ontstonden dan ook kanalen waardoor regenwater het binnenspouwblad kon bereiken.
Dit soort zaken heeft de na-isolatie van spouwmuren een slechte naam bezorgt.
Met de tegenwoordige moderne isolatiematerialen, mits vakkundig aangebracht, hebben we hier geen last meer van, en kunnen we op een veilige manier onze energierekening omlaag brengen.
Bron

Edit:
Ik vond dit artikel over na-isoleren van de Gentse universiteit ook leerzaam, staat veel achtergrondinformatie, do's en dont's in op basis van praktijkervaring.

styno wijzigde deze reactie 04-11-2015 13:16 (10%)

The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil. -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

• Nilvo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 08:40
quote:
lightningchaser schreef op donderdag 26 november 2015 @ 18:53:
Ik ben van plan om mijn kruipruimte met folie te bedekken en heb wat vraagjes (er staat nooit water in). Wat is een goede dikte voor PE-folie, ik kom T200, 100mu, 150mu en 200mu tegen? Mijn kruipruimte is 3.5m breed, is 4m folie dan breed genoeg, 20cm opstaande rand voldoende? Zijn foliepluggen ook bij een gamma/praxis te koop, plintpluggen lijken er wel op zou dat werken?
Ik heb hier T200 folie gebruikt. Als ik het opnieuw zou moeten doen, zou ik iets dikkere folie nemen. Eén van mijn twee kruipruimtes heb ik opnieuw moeten leggen door puin wat doorgestoken was. Aan de andere kant is ook net of je het treft, de dikte tolerantie is erg groot. Als je een 'dikke' T200 hebt heb je wel weer geluk.

Bij 3,5m zou ik zelf meer dan 4m folie nemen. Hier is de kruipruimte 3m breed en dat kwam net mooi uit met 4m folie. De randen zijn bij mij naar buiten omgeslagen om meer houvast te creëren en waterdamp te laten condenseren in de rand.

De randen zijn vastgezet met slagpluggen en carrosserie ringen. Elke meter een plug was voldoende. Vergeet je stofmasker niet :)

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 21:18

Theo

moederbord

Goed, dat wordt dus binnenkort folie halen voor op de bodem en EPS platen halen voor tegen het huidige EPS :) Het zou waarschijnlijk niet heel veel doen aan extra isolatie. Echter, al scheelt het maar 75 kuub gas per jaar dan is het al met 5 jaar terugverdietn.

Een lagere luchtvochtigheid in huis betwijfel ik; de kruipruimte is zo geod als luchtdicht afgesloten van de rest van de woning waardoor vocht uit deze ruimte niet de woning inkomt. Lucht is gelukkig altijd al relatief droog binnen door goede ventilatie (met wtw). Maat als het droger kan is dat beter.

7400 Wp op het dak

• MieJuul
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 21-05 22:30

MieJuul

3970Wp

Spouw en kruipruimte staan toch los van elkaar?
Bij ons hebben ze nieuwe ventilatieroosters geplaatst toen de spouwen volgeblazen werden.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• MieJuul
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 21-05 22:30

MieJuul

3970Wp

Dat hadden wij ook inderdaad.
Ze hebben hier enkel de ventilatiesleuven aan de buitenzijde dichtgesmeerd.
Aan de binnenkant (kruipruimte) is niks veranderd.
Toch is er nagenoeg geen spouwmuurvulling de kruipruimte in gelopen.
Behalve op 1 plek waar ze bij toeval de nozzel direct tegenover een gat in de binnenmuur staken.
Dit resulteerde in een mooie berg parels onder de vloer, maar niet in de spouw.
Dit is later alsnog keurig opgelost

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
quote:
NanMac schreef op donderdag 17 december 2015 @ 06:52:
[...]

Tussen de balklaag tonzon nieten kan je op maat = breedte bestellen. Wel foliebeschermers gebruiken. Perfect voor je houten vloer omdat je het onder de balken aan elkaar plakt.
Ja, gewoon ff in de 25cm hoogte tijgeren met een niet pistool. :+

• woekele
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Nou, de monteur is langsgeweest en wat hij mijn vader heeft verteld: hij heeft wat gedaan aan de ventilatieroosters die boven de folie uitkwamen. Ook heeft hij een open tonzonzak dichtgeplakt. Maar het grote gapende gat waardoor de koude kruipruimtelucht onder de folie rechtstreeks in contact staat met de lucht boven de folie (en dus ook in contact met de vloer) is volgens hem geen probleem. Iets met stilstaande lucht. Ik heb er erg grote twijfels bij. Dus gaan we navragen bij Tonzon zelf.

Daarnaast adviseert hij sterk om het mangat naar de bijkeuken dicht te maken, want in de bijkeuken zit geen Tonzon. Maar dat snap ik niet. Waarom moet dat gat dicht? Omdat er koude lucht vandaan komt? Die komt sowieso ook al uit de ventilatieroosters. Zo lang de koude lucht onder de folie zit, moet het niks uitmaken lijkt me. Maarja, dan moet je geen grote gaten open laten waardoor er geen sprake meer is van onder en boven de folie.

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Onderzoek TNR? Ik ben een paar jaar geleden aan het zoeken geweest. Wellicht is dit een nieuwe. Maar dan nog, zie ik graag er meer als 1.

Tenzij het een tikfout is en het TNO onderzoek bedoeld. Afgezien van dingen die tonzon zelf aanhaalt (maar in welke mate is dat "geframed" en selectief gequote) heb ik dat onderzoek nooit kunnen achterhalen. Ja, als ik ging betalen maar anders niet. Zolang ik niet het hele onderzoek kan lezen inclusief de afgesproken parameters, is het voor mij niet van enige waarde.

(En een paar jaar geleden kwam via elk "keurmerk" bij nader onderzoek toch weer onze vriend Ton Willemse tegen als bestuurslid of zelfs domein-eigenaar van het betreffende keurmerk. Na dit 3x gevonden te hebben is Tonzon bij mijn het verdomhoekje gekomen en ben ik zeer slecht te overtuigen om het daaruit te halen. Dan moet ik toch echt minimaal 2 gedegen, controleerbare en herhaalbare onderzoeken lezen. )

Cyberpope wijzigde deze reactie 31-12-2015 19:18 (85%)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• NBK
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 13-05 21:55

NBK

Weercam-Avatar

Hoezo niet?
Overdags haalt de zon in Nederland in de zomer 1000W/m²
Uitstraling is bij heldere hemel maximaal iets van 150W/m²
Als het overdags zonnig is en 'snachts bewolkt haal je zelfs die 150W/m² niet eens.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• hajeetje
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 22-09-2018
quote:
EddoH schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 08:21:
[...]

Uh, de delta T is toch niet hetzelfde als de Rc waarde? De eenheid van warmte weerstand is m2 K/W, geen graden Celcius. Of bedoelde je dat niet?
Zoals ik al aangaf even verderop in het stukje
Ik weet overigens niet of de berekening v.d. Rc en de delta T welke ik zie correct berekend zijn.

In principe moet je de Rc waarde toch uit kunnen rekenen als je het verschil in temperatuur weet ? Normaal zoek je de Rc waarde op in een tabel, maar die tabel is natuurlijk ooit uit een praktijk test proefondervindelijk vastgesteld lijkt me. Als je de oppervlakte op 1 of 10 of ... stelt, maakt volgens mij niet uit welke waarde je kiest, ik wil alleen maar de warmteoverdracht bepalen en daarmee de Rc.

http://www.joostdevree.nl/shtmls/warmtegeleiding_meer.shtml
Wet van Fourier

Warmtegeleiding (conductie, warmtestroom) is te zien als warmtestroomdichtheid ofwel een warmtestroom per oppervlakte en wordt bepaald door de Wet van Fourier:

q = Q/A = -k(deltaT/dx) = (deltaTc/Rc)

Q = warmteoverdracht (W ofwel J/s); door de grote letter Q te berekenen heb je de kleine letter q als de oppervlakte bekend is
A = oppervlak waarover warmtetransport plaatsvindt (in m2)
k = warmtegeleidingscoëfficiënt λ (W/mK)
deltaT = temperatuurverschil (in graden Kelvin)
deltaTc = temperatuurverschil tussen binnen- en buitenzijde van de constructie (in graden Kelvin)
dx = dikte van het materiaal (in meter)
Rc = warmteweerstand van de constructie (m2 K/W)

De eenheid van q wordt uitgedrukt in W/m2.

Bepaling van de eenheid kan via de eenheden uit de Wet van Fourier:

W K 1

----- --- --- = W/m2

mK 1 m

(wat klopt met q = Q/A waarin Q in Watt en A in m2)

hajeetje wijzigde deze reactie 07-01-2016 12:12 (47%)

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 21:21
Hier sowieso al vanwege de gasleiding.

• EddoH
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Tenzij je de begane grondvloer compleet luchtdicht hebt afgesloten, is het wel verstandig om te ventileren zodat vocht, stank, schimmels en ongedierten vanuit de kruipruimte je huis niet binnenkomen.
Ook will je niet dat al je leidingen onder de invloed van vocht wegrotten...

EddoH wijzigde deze reactie 07-01-2016 17:48 (17%)

• technopeuter
Van Tonzon krijg ik echt de kriebels, stilstaande lucht groter dan zeg maar 3cm zal gaan ronddraaien ivm verwarming van de warme kant, daardoor hou je transport, dat tezamen met een zilverlaag die na enkele jaren vergaan/bedekt is.
Het totalitaire marketingbeleid van die club die meeleest op fora (hallo!) en overal reacties plaatst, direct of via spookaccounts, die echt overal adverteren en dan gewoon € 1700 vangen voor een veredelde chipszak...

The question of whether computers can think is like the question of whether submarines can swim

• wjn
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 14-05 17:57
quote:
MieJuul schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 22:37:
[...]

Je haalt 2 dingen door elkaar.
Water kookt bij 100 graden (uitzonderingen daargelaten) en gaat over in stoom.
Bij dit proces verdampt het water erg snel.
Jullie natuurkunde docenten zou zich omdraaien in hun graf, als ze niet meer zouden leven.

Damp en stoom zijn twee hele verschillende dingen, net zoals water en ijs. Stoom is een gas (en onzichtbaar, gevaarlijk dus vanwege de temperatuur), damp is een vloeistof (die je bijvoorbeeld mooi kunt zien als je op een koude dag uitademt) ;)

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

quote:
hajeetje schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 16:02:
Ik heb de meting bij de TonZon vloer kunnen doen, was keurig geinstalleerd.

Bovenzijde vloer, vloerverwarming aanwezig: 22.7
Bodem kruipruimte, bodemfolie aanwezig: 14.7
Verschil: 8 graden.

Mijn eigen situatie, verwarming met radiatoren:

Kamerzijde vloer: 19.8 graden
Onderzijde vloer: 16.8
Isolator
Bodem kruipruimte: 10.3
Verschil: 9.5 graden.
Waarom meet je de de temperatuur van de kruipruimte bodem? Die is in deze helemaal niet relevant lijkt mij. Relevant is de onderzijde van de vloer, die lekt de warmte aan de kruipruimte. Hoe warmer deze is, hoe meer warmte dus van de kamer zijde naar de kruipruimte lekt. Het gaat volgens mij puur om het verschil tussen de kamerzijde en de onderzijde van de vloer en de temperatuur van de lucht in de kruipruimte.

Als ik wil weten hoe goed het dubbelglas isoleert ga ik ook niet de temperatuur van de schutting die ertegenover staat meten.

• hajeetje
quote:
marcel87 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 05:50:

Zou jij bijvoorbeeld dan ook de bovenzijde vloer van een 1e verdieping meten als je op de 2e verdieping met drukvaste platen die vloer hebt geïsoleerd en daarvan boven hebt gemeten? dat is in principe hetzelfde dan. Ik vind het maar een vreemde meetwijze.

Maar ja, ik denk dat we de discussie wel kunnen stoppen, want hier gaan we niet uitkomen. Misschien kan je Joost de Vree eens mailen, hij heeft die info erop gezet waar jij immers een deel van je theorieën op hebt gebaseerd.
Ja dat zou ik inderdaad doen. De plafondtemperatuur in mijn kamer is hoger dan de vloertemperatuur van de daar boven liggende onverwarmde slaapkamer. Ik weet dus dat er een energiestroom is van kamer naar slaapkamer.

Ik heb Joost de Vree gisteren een mailtje gestuurd met het verzoek om me te helpen bij de berekening.
Als je kijkt bij Wikipedia: U-waarde en dan aan de onderkant naar de "Empirische bepaling van de U-waarde" zie je dat ze het op een 'soortgelijke wijze' doen, met behulp van gecalibreerde peltier elementen.

• Fornax445
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 19-05 01:57
quote:
Het hele verhaal valt of staat met de aanname van de aanwezigheid van "turbulente lucht".
Echte turbulente stroming (in tegenstelling tot laminaire stroming) krijg je pas bij hogere snelheden (laminair tot circa 0,5m/s, dan nog een tussengebied, en dan echte turbulente stroming, e.e.a. afhankelijk van de diameter en ruwheid enzo van waar de lucht stroomt.).

Wat in onze kruipruimtes speelt is 1) luchtverplaatsing door ventilatie en 2) convectie. Het resultaat is dat er wel degelijk luchtverplaatsing is, hoewel het niet zo hard hoeft te 'waaien' dat een kaarsvlam zou gaan flakkeren.
Ad 2): Omdat de dikte van de luchtlaag groter is dan 3cm en er sprake is van temperatuurverschillen krijg je convectie. De zijwanden tov de kruipruimtevloer tov de onderkant van de isolatie van je woonkamervloer hebben een verschillende temperatuur en de laag lucht is dikker dan 3cm, dit gegarandeerd een convectiestroming. Al is die natuurlijk niet zo duidelijk voelbaar als bij een glazen schuifpui met enkel glas :-)

www.wigle.net

• Waterkoker
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 15:57
Even jullie mening gevraagd. In de kruipruimte heb ik een ruimte van 8,40m bij 4,10m. Daarboven zit de keuken en een slaapkamer. De slaapkamer bevat vloerbedekking en geen koude voeten probleem, maar de keuken bevat pvc en heeft wel een koude voeten probleem. Nu is mijn idee om alleen hetgeen onder de keuken te isoleren, zou dit dan goed genoeg werken? Of zal de koude beton onder de slaapkamer doortrekken naar de keuken waardoor de isolatie minder effectief is?

• hajeetje
quote:
Dark0z schreef op maandag 11 januari 2016 @ 15:50:
[...]
Zit eraan te denken om eerst enkele vierkante meter te isoleren met noppenfolie om te kijken of dat de vloertemperatuur meetbaar erhoogd op de specifieke plek. 1.4graden verhoging in vloertemperatuur is best netjes. ik las dat _JGC_ tussen 1 a 2 graden verhoging in vloertemperatuur heeft gerealiseerd met 5 tot 15cm eps (afhankelijk van de locatie 0/2/3) laags). Dan is noppenfolie qua euro's een stuk goedkoper met bijna hetzelfde resultaat.
Als je in de buurt van Amersfoort woont, kun je gratis wel een aantal meters komen halen.

• hajeetje
quote:
marcel87 schreef op maandag 11 januari 2016 @ 19:24:
Uiteraard maar dat is ook logisch. Ik heb in het verleden namelijk vergelijkbare meetwaarden gemeten die jij nu ook omschrijft. Bovenzijde plafond zal hetzelfde afwijken, maar dan in een hogere temp resulteren.

Ik vind het wat jammer dat je nu mijn reactie uit elkaar trekt, want het ging in principe over wat anders.

[...]

Kortom: waarom baseer je voor bovenkant vloer wel echt op de vloer zelf, terwijl je onderkant vloer op een totaal andere wijze benadert. Dat vind ik dus vreemd. Maar daar is ook al genoeg over gezegd dacht ik, we wachten Joost de Vree z'n antwoord af. ;)
Joost de Vree heb ik vanmiddag 3 keer mee gemaild, hij heeft ook geen oplossing. Verder heb ik nog kontakt gehad met de opsteller van de Wikipedia pagina, die had de kennis ook niet meer paraat. Heb daarna even op de Duitse Wikipedia pagina gekeken en dan lijkt het er verdacht veel op dat de Nederlandse versie een vertaling van de Duitse is. Onder voorbehoud, als je kunt vertalen hoef je nog niet te snappen waar het precies om gaat ?!?!
Het enige wat ik nu kan bedenken is een testopstelling te maken met 1 of 2 produkten waarvan de Rc of Lamda of U-waarde wel van bekend zijn. Maar hoe maak je 'even' een test/vergelijk opstelling.

hajeetje wijzigde deze reactie 11-01-2016 21:16 (7%)

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

quote:
hajeetje schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 21:53:
[...]

Ik denk dat de warmte welke je radiatoren naar beneden stralen/de balken 'verwamt' en de inkomende koude ventilatie lucht de oorzaak van de condensatie is.
Ik wil niet weer de hele discussie die al geweest is opstarten, maar je moet echt af van het idee dat condensatie optreedt op warme oppervlakken.
Volgens mij ben je best slim, maar ook erg koppig ;)
Condensatie treedt puur en alleen op als vochthoudend warme lucht een koud oppervlak raakt waardoor de lucht op dat punt afkoelt en daardoor minder vocht kan bevatten.

Echt, meerdere mensen hier hebben het al proberen uit te leggen. Wees niet zo koppig en neem dit puur natuurkundige feit gewoon aan. Voor je eigen bestwil en geloofwaardigheid :)
Google wat rond. Pak er een natuurkundeboek bij. Doe desnoods wat proefjes. Om het zelf te kunnen valideren.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:05

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Kan het nu weer ontopic? De posts over koelboxen e.d. zijn een beetje offtopic aan het gaan nu

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

quote:
Meauses schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 23:18:
[...]

Ok, das duidelijk. Met die bitumen aan de buitenmuur zal dampopen dan wel niet het geval zijn, maar niet die hele muur is natuurlijk dampdicht...
De bitumen zat voorheen zeg maar onder de zandbodem verstopt en daar zit nu dus grind. Is het dan handig de bitumen te verwijderen, of zou de buitenmuur ook aan de binnenkant zijn vocht kwijt kunnen?
Ik wilde namelijk gaan voor die HR++ parels, en die laten de muur/spouw nog wel "ademen", maar of dat dan voldoende zal zijn....

Vwb die ventilatiegaten zitten eigenlijk praktisch vlak voor die balk(en) en op bijna dezelfde hoogte. Ik kan eens proberen om die oude ventilatie gaten (met verticale gleuven) af te dichten met een plaat of folie. Ik gok dat daar nog de meeste lucht doorheen komt.
Als het een klein stukje bitumen is zal het waarschijnlijk niet erg zijn, het vocht kan dan wel door de rest van de muur verdwijnen. Voor de zekerheid zou ik dat even navragen, wellicht hebben ze er ervaring mee.

Ik zou inderdaad even tijdelijk enkele van die ventilatiegaten afdichten, gewoon om te testen of die inderdaad de balken te veel afkoelen.
quote:
hajeetje schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 23:22:
[...]

Het gaat toch om het begrijpen van principes/hoe dingen werken ? Er kan toch geen bezwaar zijn om voor het betere begrip van condensvorming in kruipruimtes een verband te leggen naar mogelijk/waarschijnlijk vergelijkbare situatie elders ?
Het koelbox voorbeeld was/is toch ook alleen maar bedoeld om het effect van verschillende isolatoren op kruipruimtes inzichtelijk te maken ? Het ontgaat me een beetje dat het off-topic zou zijn, maar dat zal mijn gebrek wel zijn.
Waarom richt je die opmerking richting mij? Daar moet je voor bij de mods zijn. Overigens is behalve jij iedereen hier het wel eens over de oorzaak en principes van condensvorming. Vwb de isolatietest kun je wellicht een apart topic openen.

EddoH wijzigde deze reactie 14-01-2016 23:29 (25%)

• Nilvo
Ik heb dezelfde ervaring als GioStyle. Zolang het hoog genoeg is vastgezet en niet geperforeerd gaat het heel goed. Zitten er wel gaatjes is de werking inderdaad nadelig. Heb tijdens het aanbrengen van de 3e laag EPS een dag in het water op de folie gelegen. Het is niet fijn, maar praktisch net zo koud als een niet geperforeerde folie. Er blijft condens vormen op de folie waar je nat van wordt. Uiteindelijk heb ik een tweede laag folie geplaatst die het water weer buitensloot.

Geurtjes etc zijn er helemaal niet meer doordat de bodemgassen opgesloten worden.

• Meauses
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 17:07
Vandaag een ventilatiegat (oude verticale ventilatie) dichtgemaakt zoals eerder besproken in dit topic. Overigens zit naast het renovatierooster ook nog een gat, waar ze blijkbaar ook hadden geboord. Hier heb ik een vuilniszak in gepropt.
Bijgaand wat foto's, voor de impressie ;)

De kruipruimte heb ik zo'n 2 weken geleden helemaal aangeveegd en het puin weggehaald en het resultaat mag er zijn, al zeg ik het zelf.
Overigens heb ik het idee dat er nu daardoor aan de derde balk eigenlijk geen druppels meer hangen, wat daarvoor wel zo was. Het lijkt dus dat het vocht gehalte wat gedaald is (maar misschien beeld ik het mij in)

isolatie
meauses
kruipruimte overzichtvoorkant huis - balk 2 en 3voorkant huis ventilatie (links)
overzicht kruipruimte richting achterkant huisventilatie dicht (voorkant links)

Meauses wijzigde deze reactie 17-01-2016 20:11 (5%)

• _JGC_
Houd er rekenig mee dat de buitenlucht op dit moment ook koud en droog is. RV komt hier in huis zelfs met 2 rekken was niet boven de 50%.

• Jack
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21-05 17:01

Jack

MHz Matters

Meauses, ik zie alleen druppels op de balk. De balk zelf lijkt niet 'doorweekt', dus dat is een goed teken.
Dat kleine beetje condens is niet zo spannend. Dat droogt wel weer op.

Kritische punten bij een houten balken vloer zijn normaal de balk-koppen in de muur. Door vochtoptrek in- en vocht vasthouden door de muren kunnen de koppen langdurig vochtig blijven met kans op rot.
Op je foto's ziet het er allemaal prima uit, voor zover ik dat in kan schatten :)

[Specs]

• Waterkoker
Binnenkort wil ik starten met het isoleren van mijn kruipruimte. Nu twijfel ik alleen tussen de dikte van het materiaal PIR. Ik wil voor B-keus gaan en 100mm is de max, maar vroeg mij af of dit wel zinnig is omdat ik geen vloerverwarming heb. Zal een Rd tussen 3 en 4 nog veel uitmaken voor een huis dat geen vloerverwarming heeft?

Daarnaast heb je pir met aluminium en nog andere buitenlagen. Welk zal het meest geschikt zijn voor een kruipruimte?

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

even een update over Tonzon bij mijn ouders: de installateur is teruggekomen en heeft gezorgd dat de ventilatieroosters onder de tonzon-zakken uitkomen en heeft de niet-afgesloten Tonzon-zak alsnog dichtgeplakt. Heb dit zelf nog niet bekeken, ouders wonen niet om de hoek.

Het gat aan de zijkant is echter nog gewoon open en dit was geen probleem volgens de installateur . Ik heb nu bij Tonzon zelf gevraagd of dat wel klopt.

Vreemde is ook dat dezelfde installateur wel zegt dat het mangat in de kruipruimte naar de bijkeuken (waar geen Tonzon zit) dicht moet. Ik vind dat gek. De installateur is dus wel bang dat de koude lucht uit de bijkeuken de isolatie verslechtert, maar koude lucht die door de ventilatieroosters komt in de rest van de kruipruimte, die via het gat makkelijk boven de Tonzon-zakken kan komen, is geen probleem?

Edit: ai, zie dat ik dit vorige keer eigenlijk ook al had gepost. Het verschil is dat ik nu daadwerkelijk contact heb opgenomen met Tonzon... reactie afwachten nu.

woekele wijzigde deze reactie 25-01-2016 10:47 (9%)

• stuffer
  • Laatst online: 21-05 16:52
quote:
GioStyle schreef op zondag 17 januari 2016 @ 13:32:
[...]

Deze vraag is niet aan mij bedoeld, maar ik wil wel even antwoord geven: de kruipruimte was bij ons altijd vochtig. Dus condens aan de binnenzijde van de fundering, condens aan de verwarmingsbuizen, er hing altijd een wat aparte geur in de hal als het dagenlang heeft geregend.

Door het plaatsen van folie zijn bovenstaande problemen allemaal weg. De kruipruimte is nu gewoon goed droog.
2 weken geleden folie van Tonzon besteld en geplaatst in de kruipruimte. Nog nooit zo lang onder de grond van mijn eigen huis gelegen maar het was voor een goed doel...

Eerste wat mij overal opviel was dat de koperen- en PVC-leidingen van voor tot achter vol hingen met druppels en echt nat waren. Ook grote gedeeltes van de onderkant Kwaaitaal vloer was behoorlijk nat. Druppels vielen er af als ik er met hoofd tegen aan stoten.

Al het puin (8 vuilniszakken) eruit, opgeruimd en de folie geplaatst. Reden dat ik voor de meerprijs voor Tonzon heb gekozen was wel het (mogelijke) gemak van het neerleggen en uitvouwen. Dit was het ook zeker.

Net afgelopen zondag weer onder de vloer geweest om de cv leidingen te isoleren en ik was verbaasd dat:
- al het leidingwerk en onderkant vloer kurk droog is.
- We blijkbaar na veel regen een compleet binnenzwembad onder het huis hebben :+

Onder de Tonzon folie ligt werkelijk waar echt super veel water.

Gelijk ook een hygrometer geplaatst en deze geeft nu:

Met al de regen van afgelopen tijd en het water wat onder de folie ligt ben ik met deze waardes al dik tevreden!

Nu over een paar weken nog EPS onder de Kwaaitaal vloer plakken en daarna de kruipruimte weer 10 jaar links laten liggen. :)

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
** Helemaal NiX op het moment.**

• stuffer
  • Laatst online: 21-05 16:52
quote:
Meauses schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 10:41:
Ik heb nu ongeveer een week folie op de bodem van mijn kruipruimte en merk al ontzettend verschil. Er hangen nu geen druppels meer aan de voorste twee balken.

[afbeelding]

Ik heb eerder in dit topic foto's van de voor-situatie geplaatst, en staan in mijn fotoalbum.
Grappig om te lezen dat het blijkbaar bij jou ook zo snel gaat.

Na een week kon ik zeker al een groot verschil merken. Nu op de lange termijn het verschil in grafiek is waar ik nu benieuwd naar ben.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
** Helemaal NiX op het moment.**

• JME
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 20:56

JME

zeg maar Jamie

Hier was ook bijna alles binnen een week droog. En dan ligt de folie aan de randen nog gewoon los. Binnenkort leg ik daar nog wat balkjes op, 1 keer omvouwen en klaar. Boren en schroeven in de muur is niet nodig (alleen optrekkend vocht, geen plassen, en blijkbaar sluit het nu ook al voldoende af).

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Update over Tonzon bij mijn ouders: over anderhalve week komt installateur + afgezanten van Tonzon langs. Ik ga zelf ook maar even die kant op. Benieuwd wat ze gaan doen/zeggen.

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Tonzon stond ineens een week eerder dan afgesproken bij mn ouders aan de deur. Ik was er dus niet bij. Jammer. Maar ze hebben wel tekortkomingen geconstateerd en komen dus nog weer terug. Als ik m'n ouders goed begreep, gingen ze bijvoorbeeld het grote gat alsnog dichten.

• HvdBent
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 21-05 23:05
quote:
marcel87 schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 02:14:
[...]

Oh misschien dan mijn fout, maar ik begreep uit jouw bericht dat de isolatiemeneer niet de antwoorden gaf op de vragen die je had. En dus dat je de vragen maar aan je buurman stelde, die ze vervolgens wel wist te beantwoorden.

Sprake van miscommunicatie? In dat geval zei ik niets... :P
Valt mee, aan de ene kant gaf hij commercieel wenselijke antwoorden, die niet echt de vraag beantwoordden. Hij was erg druk met zijn wafeijzer demo apparaat dat mij niet interesseert, ik heb me ingelezen in Tonzon. Wat ik wel wilde weten was of minerale glaswol milieuvriendelijk is (geen chemische rommel) en of het wel of niet inzakt (dat schijnt mee te vallen)
Die laatste vraag kon mijn buurman ook niet beantwoorden, hij is al te lang uit de buissness om de materialen die nu gebruikt worden te kunnen beoordelen. Maar het spul dat zij in de spouw hebben wil ik zeker niet vanuit milieu oogpunt (isoschaum)

• jip en janneke
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 12-05-2018
Ai, ik zie dat hier toch echt een klassieke fout wordt geadviseerd.......
Bij isolatie dient idd de dampremmer aan de warme zijde worden geplaatst echter bijna altijd.
Wanneer niet? Niet bij vloerisolatie en helemaal bij houten vloeren.
Simpel uitgelegd gaat het vochttransport in een woning altijd van binnen naar buiten. Daarom moet je de dampremmer aan de binnenzijde plaatsten want naar buiten toe wordt het steeds kouder en dan kan condensvorming in de constructie ontstaan.
In een kruipruimte is het echter vrijwel altijd vochtig (ook als het droog is) Meet het maar eens, meestal een RV van 80-100%. In de woning zelf is de normale RV 40-70%. Met andere woorden, als je dampopen onder de vloer gaat isoleren loop je een grote kans op vochtcondensatie in het isolatiemateriaal. Dat zie je al vaak bij geïsoleerde vloeren. Bij schuim isolatie hangen er druppels onder tegen de vloer aan (kan het schuim gelukkig tegen) en bij isolatie met woldekens kan je de wol vaak als een natte vaatdoek uitknijpen..... Bij een houten vloer is dat funest!!! Die natte kledder wil je niet tegen je houten vloer aan hebben!

Houten vloer altijd aan de bovenzijde dampopen laten en liefst ook van de onderzijde afblijven. Beter is dan een bodemisolatiemateriaal toe te passen. Dat werkt ook nog eens dampremmend. Kan het hout aan beide zijde "ademen".
Wil je dit zelf doen dan kan je altijd nog bodemhygrolatie matrassen bestellen. Ander kan je ook overwegen om een laag thermoparels in te laten blazen of isolatiechips (2x zo dik dan de parels ivm halve isolatiewaarde van chips)

Kwaaitaalvoeren moeten ook zo droog mogelijk worden en blijven en periodiek visueel gecontroleerd worden. Ook hier is isolatie van de bodem derhalve beter. Hoe wil je anders de inspectie doen?

Verder kan vloerisolatie goed toegepast worden tegen de onderzijde van de vloer.
Die Tonzon meuk vindt ik een beetje laaielichterij. Kostprijs ca 2 euro per m2 (enkel hele goedkope, fragiele folie) en een verkoopprijs van 20 euro per m2...... Het enige voordeel is dat je het zelf kan aanbrengen maar dat is gelijk ook een zwak punt. T moet wel rete goed gedaan worden!!! Feitelijk koop je enkel reflectie waarde. Inductie- en convectie verliezen wordt niets aan gedaan. Met een schuimplaat wel en als daar nog een alufolielaag op zit heb je ze alle 3 te pakken. De fantastische waarden opgegeven door Tonzon zijn niet door de geldende meetmethodiek gehaald en alle foto's die eea moeten bewijzen lijken hevig gephotoshopped. Voor minder geld kan je veel betere resultaten halen met vrijwel alle andere isolatiematerialen.

Groet Jip

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

quote:
woekele schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 08:56:
Tonzon stond ineens een week eerder dan afgesproken bij mn ouders aan de deur. Ik was er dus niet bij. Jammer. Maar ze hebben wel tekortkomingen geconstateerd en komen dus nog weer terug. Als ik m'n ouders goed begreep, gingen ze bijvoorbeeld het grote gat alsnog dichten.
Gisteren zijn ze weer geweest. Zowel iemand van de installateur als iemand van Tonzon. Tonzon gaf aan niet tevreden te zijn en dat het nog erger was dan hij had verwacht (van de omschrijving/foto's). Wat hersteld kan worden, gaat hersteld worden. Wat niet hersteld kan worden moet overnieuw. Dus mijn vertrouwen in Tonzon is er zeker nog. Ze gaan een rapportje opstellen en dan een nieuwe afspraak maken om het goed te laten installeren.

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

quote:
woekele schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 10:27:
[...]

Gisteren zijn ze weer geweest. Zowel iemand van de installateur als iemand van Tonzon. Tonzon gaf aan niet tevreden te zijn en dat het nog erger was dan hij had verwacht (van de omschrijving/foto's). Wat hersteld kan worden, gaat hersteld worden. Wat niet hersteld kan worden moet overnieuw. Dus mijn vertrouwen in Tonzon is er zeker nog. Ze gaan een rapportje opstellen en dan een nieuwe afspraak maken om het goed te laten installeren.
Volgens de laatste berichte gaan ze vrijdag opnieuw installeren. Ben benieuwd!

@marcel87: ook bij mijn ouders was de leidingisolatie volledig verpulverd. Maar gelukkig werd die leiding überhaupt niet meer gebruikt (shortcut gemaakt van ketel op zolder naar keuken ipv hele huis 2x rond).

woekele wijzigde deze reactie 29-02-2016 16:25 (14%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Waterkoker
inmiddels 5 uur bezig geweest met puin ruimen en spinnenwebben raggen. Drie kruiwagens weten te vullen met puin en nu nog drie ruimtes te gaan :+ daarna lekker isolatie plakken zonder dat er stukken steen in je rug prikken

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nilvo
quote:
Waterkoker schreef op zondag 06 maart 2016 @ 15:02:
[...]

Iemand nog tips uit ervaring om mij op weg te helpen :)?
Hier ook water in de kruipruimte. Folie gaat goed als het water dicht is, en je het scheur vrij kan houden. Mijn ervaring is dat T200 net te dun voelt om het goed te houden.

Heb eerder gelezen dat iemand bubbel folie onder het zeil doet om goed te blijven drijven. Daar heb ik verder geen ervaring mee.
Als je folie doet, zorg er wel voor dat het hoog genoeg is vastgezet. Als er eenmaal water op het folie staat kan het alleen weg door verdamping. Dan ben je in feiten nog erger af dan dat je nu kan zijn.

Gaten opvullen hoeft niet, een hoger gelegen deel zorgde er bij mij juist voor dat je nog relatief comfortabel naar achter kon kruipen. Het liggen op folie in water voelt raar aan, je wordt wel koud maar nauwelijks nat (alleen van het condens).

Wat betreft het hout, is het gewoon een stuk plaat wat tegen de vloer aan zit, of is het werkelijk constructie? Een simpel stuk plaat zou ik negeren en gewoon lekker verder plakken. Is het de constructie moet je gaan uitkijken ivm condensatie en rot.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
Een beetje fatsoenlijk bedrijf boort een paar gaten in de muur en kijkt dan met een camera in de muur om te zien of de muur geschikt is voor spouwmuurisolatie.

Bij mij blijkt dus achteraf dat er wel ooit steenwol in de muur gezeten heeft, maar dat dit door vochtdoorslag naar beneden is gezakt (het was niet te zien door de geboorde gaten, maar er is geen camera aan te pas gekomen). Ze zijn hier dus ook gewoon lekker begonnen met boren, hele zooi volgespoten met EPS en vervolgens toen ze boven waren de opmerking: "Hey dat is handig, de muur is bovenaan afgedekt met steenwol". Op de noordkant kon ik door de geboorde gaten het steenwol nog zien zitten en hebben we die muur niet gedaan. Vervolgens hebben ze boven ook nog even de ventilatiegaten voor de zolder dichtgemetseld, terwijl die helemaal niet in verbinding stond met de spouw :X.

Er zitten wel goede bedrijven tussen met de nodige expertise, maar in mijn geval was dit gewoon gevalletje verkoper met glad praatje, overeenkomst binnen, niks laten horen, na klagen kijken waar we nog even een tweetal ZZP'ers vandaan kunnen trekken en zonder enige inspectie alles volblazen met bolletjes.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Ter info: mijn ouders hebben duidelijk geen Tonzon-probleem, maar een installateurs-probleem. Gelukkig is Tonzon helder: ze garanderen een goede installatie, 10 jaar lang. En ze zullen ook weer een na-controle doen als de installateur eindelijk klaar is (want bij de vorige controle na de vorige oplevering was het gewoon helemaal niet goed).

De installateur is nu in totaal al bijna 10x langs geweest (inclusief offerte/opname/controle-bezoeken)... laatste keer waren ze de ventilatiekokers vergeten en konden ze dus niet verder... weer wachten op de volgende keer dus... We mogen van geluk spreken dat m'n moeder niet meer full-time werkt, want dat had nogal wat vakantiedagen gekost anders.

Maar goed, het lijkt erop dat het uiteindelijk goed zal gaan komen, dankzij de druk van Tonzon op de installateur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20:07

T-MOB

Echte chocomel eerst!

Minder ventileren of de kachel lager zetten zijn je opties zonder apparaat. Relatieve vochtigheid is relatief aan hoeveel vocht de lucht bij een bepaald temperatuur kan bevatten. Hoeveel vocht dat is hangt sterk af van de temperatuur, ruwweg per 10 graden verschil verdubbelt de hoeveelheid vocht. Als je buitenlucht van 0 graden met 100% luchtvochtigheid verwarmd naar 20 graden hou je 25% luchtvochtigheid over. Dat is precies de reden dat het binnenklimaat 's winters droger is dan 's zomers, terwijl het voor het buitenklimaat precies andersom is. Daar is het 's winters doorgaans (relatief) vochtiger dan 's zomers.

The current moment has been described as “post-truth,” which is a misnomer. The problem is that everyone has their truth and nobody admits doubt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 19:23
quote:
marcel87 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:24:
[...]
...kijk naar platen met sponningen ...
quote:
Rukapul schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:50:
.. zorg dat er geen lucht kan stromen ...
Op basis hiervan lijk het mij dus het beste om twee lagen te doen, en de kieren goed af te dichten met of pur of tape .. en dat voor beide lagen.

en ik ga kijken wat ik met de verwarmingsbuizen kan doen. Hier een foto er van:

Kan je ook meteen zien waarom het aan de voorkant van de woonkamer zo koud is .. een hele draagbalk van de vloer die geen isolatie heeft 8)7
En helemaal rechtsbovenin de volgende uitdaging .. de ventilatie gaten .. (het zijn letterlijk gaten .. soms wel een iets van een buis er achter .. maar de meeste lucht stroomt er gewoon langs.)
Lijkt er trouwens ook op dat er geen echte spouwmuur isolatie zit .. dus daar kunnen we ook nog een keer naar gaan kijken :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hjs
  • Niet online
quote:
marcel87 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 17:50:

Om kieren te verminderen door die dekens vind ik daarom voorlopig schijnnauwkeurigheid. Het komt op mij over alsof je de dekens gebruikt om met dit excuus de andere isolatie half aan te brengen.
Mee eens, je moet eerst zorgen dat de basis(eps) zo strak en netjes mogenlijk erin zit.
Ik heb weken later pas die dekens als extraatje ertegen geplakt.

• Fable
  • Nu online
Rondom afdichten is inderdaad de bedoeling.

Die ventilatiegaten zijn er alleen voor ventileren van de kruipruimte. Ventileren van de spouw wordt door middel van open stootvoegen gedaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

De Tonzon is bij mijn ouders inmiddels door de installateur opnieuw geïnstalleerd en gecontroleerd door Tonzon en goed bevonden. Zelf moet ik nog gaan kijken. Maar ik neem aan dat het nu een stuk beter zal zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 20-05 16:51

Cr3ator

1 bar is geen bar

quote:
vso schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 18:44:
iemand nog weerstandsdraad in de aanbieding ? :) ik heb aardig wat eps te versnijden :)
Tip: scoor een oude elektrische fohn bij een kringloop en trek daar de verwarmingsdraad uit. Even experimenteren met de lengte en voedingsspanning om de ideale snij-unit te maken. Let op: denk aan je eigen veiligheid :P

2240Wp Yingli / Solaredge SE2200 @ 50º ZW Live.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hjs
  • Niet online
quote:
Waterkoker schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 09:11:
Hoe plakken jullie losse stukken grondzeil (T200) aan elkaar :)?
Niet, overlap van een meter aanhouden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nilvo
quote:
Waterkoker schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 09:11:
Hoe plakken jullie losse stukken grondzeil (T200) aan elkaar :)?
Niet, folie breed genoeg houden voor de kruipruimte :)
Als er eenmaal water op het folie staat kan het alleen nog verdampen.

Nilvo wijzigde deze reactie 22-03-2016 09:14 (13%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nilvo
quote:
vso schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 18:46:
[...]
Hoeveel CM EPS 100 is echt effectief .. dat is de volgende vraag..15cm of 20cm hoe bereken ik de "sweet" line tussen terug verdienen en extreme investering . zou zou ik redeneren dat bv 15cm binnen 3 jaar terug verdiend is maar 15 tot 20cm zou 6 tot 10 jaar retour zijn. Al zou je bv een terug verdienmodel moeten baseren per 5cm EPS
Met even kort zoeken op enkele termen kan je al het nodige vinden over lambda, warmteweerstand en ga zo verder:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Thermische_weerstand

Enkele posts geleden heb ik een rekenvoorbeeld gegeven voor een vloer isolatie met R = 5. Op die manier kan je ongeveer bepalen hoeveel euro's er door je vloer heen lekken.

Ergens eerder in dit threat had je ook kunnen vinden hoe je de U waarde (inverse R) had kunnen berekenen met een online tool:
https://www.u-wert.net/?lv=1

Door simpelweg de kosten te berekenen wat je nodig hebt om je vloer te isoleren met een bepaalde R (isolatie materiaal, bevestiging materiaal etc) kan je de sweet spot berekenen van je tvt. Uiteindelijk is het gewoon investering delen door de besparing die een terugverdientijd geven.

• styno
  • Nu online

styno

Heb je de zoekknop al gebruikt? In dit topic zijn een aantal voorbeelden te vinden van u-wert constructies, zit er niet eentje bij die (met een paar kleine aanpassingen) op jouw situatie lijkt?

Bijv. van jvdmast en mijzelf...

• styno
  • Nu online

styno

quote:
elcastel schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 09:47:
Dat zijn de broodjes. Kwaaitaal zo te zien ?
Huh? Dat maak ik er helemaal niet uit op. Kwaaitaai ziet er zo uit...

• NBK
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 13-05 21:55

NBK

Weercam-Avatar

Als je dankzij je RC van 8 kunt aantonen dat je minder dan 500 kuub gas verbruikt om je huis te verwarmen gaat die isolatie waarde voor een eventuele koper wel werken hoor :)

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• KifArU
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
quote:
blijhoofd_bennie schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 08:47:
[...]

Heb je een link naar de informatie en / of meer toelichting van deze berekening? Is deze overal toepasbaar (spouwmuur enzovoort). Vind het namelijk zeer interessant.

Isolatie kan men uiteraard ook vanuit niet financiële overweging toepassen. Nu ben ik geen groene rakker. Maar een lagere belasting op het milieu, cool factor door de hoge RC waarde 8) en misschien zelfs een beter verkoopbare woning (voor een hogere prijs) zouden ook overwegingen kunnen zijn. Het laatste punt is dan wel weer vanuit financieel oogpunt.
Voor jou en alle rekenaars: http://www.dicks-website.eu/isolatie/calculator.html

Hierin kun je allerlei materialen invullen (of zelf de lambda-waarde als het materiaal niet in de database staat), de dikte en het aantal m2 en onderaan komt het energievelies uit de berekening rollen. Zelfs omgerekend naar m3 gas.

Veel plezier!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

quote:
woekele schreef op zondag 20 maart 2016 @ 09:41:
De Tonzon is bij mijn ouders inmiddels door de installateur opnieuw geïnstalleerd en gecontroleerd door Tonzon en goed bevonden. Zelf moet ik nog gaan kijken. Maar ik neem aan dat het nu een stuk beter zal zijn.
Ter info: ik heb afgelopen weekend bij ze onder de vloer gekeken. Het ziet er 10x beter uit dan het was. Ventilatiekokers verlaagd.. alles netjes afgedicht... Zelfs de plank van de ingang is nu netjes geïsoleerd. Dus het heeft even geduurd... maar nu is het ook echt goed. Dankzij Tonzon die (nadat we aan de bel trokken) gelukkig streng heeft toegezien op de installateur.

En nu maar afwachten hoeveel het echt gaat besparen :)

woekele wijzigde deze reactie 31-03-2016 09:30 (12%)

• Nilvo
quote:
ariedude schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 12:07:
[...]

Hoi, Ik zie dat je een soort van slagpluggen hebt gebruikt icm Nehobo. Ik heb een partij pir op de kop getikt om die ook onder mijn nehobo vloer te verwerken. Weet je nog welke slagpluggen je hebt gebruikt icm schotelpennen of zo?
De Hornbach heeft volgens mij ook de slagpluggen die je zoekt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
quote:
marcel87 schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 21:43:
[...]

Klopt dat topic is op slot, zie: V&A DED
Je kunt nu een eigen topic openen in V&A overig, in general chat.
Dank voor de link!
Advertentie is geplaats: KifArU in "[A] Isolatiemateriaal: EPS (piepschuim) / PIR [NOTK]"

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
Je ventileert warme buitenlucht door een koele ruimte. Die lucht zal afkoelen waardoor de relatieve luchtvochtigheid juist toeneemt.

Ik denk dat de luchtvochtigheid pas gaat dalen als de temperaturen merkbaar lager worden buiten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21-05 17:01

Jack

MHz Matters

quote:
ericb00 schreef op zondag 03 juli 2016 @ 22:02:
hallo,

Al op diverse fora gezocht en onderwerp is niet nieuw, maar toch niet altijd even consequente oplossingen.
Het volgende: In onze woning hebben we een houten vloer met houten planken met kruipruimte. We willen de houten vloer isoleren. Ik zat te denken dit met steenwol te doen. Juiste keuze? De kruipruimte is goed droog: grondwater diep en zandgrond.

Ik zit vooral te stoeien met wel of geen bodemafsluiting (in ons geval behoorlijk droge kruipruimte) en wel of geen dampremmende laag. Dampremmende laag uiteraard aan de warme zijde, maar beter onder de houten planken of bovenop de houten planken of steenwol met aluminium laag (aluzijde aan bovenkant lijkt me dan?). Uiteindelijk komt er een houten vloer op een onderplaat op de houten vloer. Belangrijk dus dat er geen vocht in de houten vloer trekt.

Ben benieuwd naar de juiste opbouw :)

groet,

Eric
Normaal wordt een dampremmende laag alleen aangebracht in de buitenmuren en dak. In de winterperiode zou namelijk huisvocht in de constructie kunnen trekken, en door de vrieskou kunnen condenseren binnen de constructie, met als gevolg houtrot of schimmel.
Uiteraard kan de warme binnenlucht door de houtenvloer trekken, maar de kruipruimte wordt nooit dermate koud dat er condensatie ontstaat. Dus geen directe noodzaak tot een dampremmende laag.
Bodemafsluiter is voornamelijk om vocht optrek uit de grond te minimaliseren.
Er zijn wel andere redenen te verzinnen om een dampremmende laag of bodemafsluiter aan te brengen, zoals tocht of muffe lucht verminderen.

Als de houten vloer nu ook droog is verwacht ik geen problemen bij na-isolatie met steenwol.
quote:
DopdeDouwer schreef op zondag 03 juli 2016 @ 22:08:
Iemand die ervaring heeft met voorgevormde isolatie die mooi past binnen de broodjesvloeren?
Zit te denken om de betonvloer te isoleren met vlakke platen (pir) maar de holle ruimten die dan ontstaan wil ik eigenlijk ook opvullen.
Hier was de ruimte tussen de vloerliggers precies 50cm, waardoor de standaard EPS platen er mooi klemvast tussen pasten. Door een tweede laag er iets versprongen onder te plakken is een luchtdichte laag gecreëerd. De lichte bolling van de broodjes heb ik verder niet opgevuld.
Bij het plaatsen van maar 1 laag kan je de randjes ook dicht purren.

[Specs]

• Terpen Tijn
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 16:38
Knappe jongen als je iemand kan vinden die bereid is om isolatieplaten tegen je vloer te gaan plakken (en het netjes rondom af te dichten).

Mijn ervaring met uitbesteden was: Men wilde alles PURren, of Tonzon/Prostelko plastic zakjes ophangen. Geen enkel bedrijf was bereid om met plaatmateriaal aan de slag te gaan, zelfs niet op speciaal verzoek en tegen meerprijs.

• _JGC_
Nadeel van Tonzon is dat hun claims niet bezewen zijn, alle onderbouwingen en onderzoeken komen van Ton Willemsen zelf lijkt het. Het zal vast werken, maar de isolatiewaarden die ze claimen is geen hard bewijs van.

Verder al eerder in dit topic situaties tegengekomen waarbij het verkeerd gemonteerd was en gaten en kieren volgens het bedrijf die het gemonteerd had geen probleem waren. Is een beetje zoals een PUR spuiter die beweert dat PUR in de verkeerde verhouding aangebracht geen gezondheidsproblemen oplevert.

Reden waarom eigenlijk iedereen PUR of Tonzon spul aanbrengt is vooral vanwege tijd. Je kunt in een dagdeel een druipsteengrot afleveren, Tonzon monteer je ook wel in een dag. EPS plakken daarentegen is meten, zagen (vaak ook nog boven de vloer), lijmen, steunen, wachten, etc. Ik ben zelf al menig zaterdag bezig geweest met isoleren, is altijd nog niet klaar en echt zin om weer onder de vloer te gaan heb ik op dit moment niet. Als je al die uren uitrekent in geld kan het gewoon niet uit om het professioneel te laten doen.

• Tweakdipity
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 02-05 11:57
quote:
Waterkoker schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 13:18:
Heeft iemand nog ideeën wat betreft mijn situatie (zie posts hierboven) mbt vochtige kruipruimte ondanks ventilatie en folie op de grond?
Een waterkoker in een kruipruimte is niet echt een ideale situatie ;)

Folie op de grond en voldoende ventilatie zou vocht moeten voorkomen. Ik had een heel langzaam lekkend kraantje dat voor vocht zorgde. Bij bijzondere weersomstandigheden (noorden/noordwestenwind met harde regen) komt er via 1 ventilatiekanaal ook wel vocht naar binnen. Daar zou je ook naar kunnen kijken, maar het blijft denk ik een raadsel wat niet op een afstand te beoordelen is.

• Tjeerd
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 21-05 21:47

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Hier iemand die twee maanden heeft lopen speuren naar de 'beste' oplossing voor vloerisolatie. Heb een kruipruimte van ongeveer 90 cm. hoog (ruim dus) en als er even een regenbui is geweest stijgt het grondwater gelijk. Soms is het alleen maar natte klei/modder, maar er kan net zo goed 10 cm. water in de kruipruimte staan. Zal het kort houden: gekozen voor TonZon-materiaal i.v.m. de betrekkelijke eenvoud van aanleggen. Het alternatief bijv. 60m2 aan platen zagen en hoeken en vormen leek me niet zo geweldig en ik ben beperkt door de maximale ruimte van het kruipluik. Daarnaast halverwege een dragend muurtje onder de vloer die de woonkamer in twee gedeeltes opsplitst en waar de betonnen delen op rusten. Dat muurtje had een kruipgat van denk ik 40x40cm en om daar nou ook weer platen doorheen te duwen is nog meer zaag- en meetwerk. Vlokken en schelpen en PUR vielen bij mij sowieso al af nawat ik her en der las op internet.

Helaas moest ik eerst nog 700 bakstenen van 2 kg per stuk in de kruipruimte verplaatsen naar het kruipluik en door vriendin en vader vanaf daar in de kruiwagen aan de zijkant van het huis opstapelen. Ik heb mezelf terwijl ik bezig was in de kruipruimte goed ingepakt - ook nodig in de modder en klei - door een lieslaarzenpak aan te doen en rolschaatskniebeschermers van mijn vriendin aan te doen. Met het geschuif door de ruimte en een aantal kabels waar ik de helft van de tijd met mijn knieen op terecht kwam was dat een stuk aangenamer voor mijn knieen.

Afgelopen maandag rond een uur of negen 's ochtends begonnen met mijn schoonvader om samen in de ruimte het oranje plastic bodemfolie neer te leggen met eerst daaronder een aantal stroken bubbelplastic. Het idee daarvan zou zijn dat als het waterniveau stijgt het bubbelplastic mee omhoog drijft en de oranje bodemofolie daar op kan drijven. En het bubbelplastic beschermt ook een beetje tegen de soms toch scherpe kleine steentjes die her en der in de modder zitten.

Rond elf uur een half uurtje pauze genomen en rond half één half uurtje geluncht. Daarna verder tot een uur of half drie bezig geweest om beide ruimtes volledig te bekleden met de oranje bodemofolie. Vastmaken ging vrij vlot allemaal, om de meter met een goede accubetonboor en goede accu-LED-verlichting (bouwlamp geeft veelsteveel warmte af) plastic op de juiste hoogte omvouwen (ongeveer 40 cm. in ons geval), gat erdoorheen boren, plug erin en schroef erin slaan met de hamer en vast zit het.

Dus de bodemofolie met zijn tweeen leggen en vastmaken heeft denk ik voor ons als amateurs een uur of vijf geduurd, daar zit dan ook bij het weghalen van spinnenwebben (dat waren er véél), af en toe modder wat egaliseren, rare hoeken omheen vouwen enzovoorts. Daarna begonnen met het eerste 'proefstukje' reflecterende aluminiumachtige folie ("Thermoskussens") vast te maken aan de onderkant van de vloer en daar zijn we een paar keer de mist in gegaan, o.a. door bovenkant en onderkant per ongeluk te hebben omgewisseld. Vooral m.b.t. de werkbreedte en lengte waren de instructies niet helemaal duidelijk vanuit de TonZon-sitefilmpjes. Gelukkig ging het hier maar om een strook van 2 meter, dus was het redelijk te herstellen en zit het nu wel goed en hebben we het nu door hoe het moet. Ergens komende weken komt dus deel twee en dat is alle overige reflecterende folie ("Thermoskussens") bevestigen.

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

• Snavel
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 27-04 09:17
quote:
Waterkoker schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 13:18:
Heeft iemand nog ideeën wat betreft mijn situatie (zie posts hierboven) mbt vochtige kruipruimte ondanks ventilatie en folie op de grond?
Ventileren betekend in kruipruimtes niet meteen een daling in luchtvochtigheid, dit kan zelfs zorgen voor een hogere luchtvochtigheid.

Even een simpel rekenvoorbeeldje: momenteel is de buitentemperatuur op veel plaatsen rond de 25 graden of hoger met een relatieve luchtvochtigheid van zo'n 60%. Kruipruimte zal 10-15 graden zijn, beetje afhankelijk van de situatie. Laten we uitgaan van 25 graden celsius buiten met 60% luchtvochtigheid en 15 graden celsius in de kruipruimte.

Maximale absolute vochtigheid bij 25 graden is: 23,05 g/m3. Bij een relatieve luchtvochtigheid van 60% betekend dit absoluut 13,83 g/m3 vocht. De maximale absolute vochtigheid bij 15 graden celsius is 12,85 g/m3, lager dus dan hoeveelheid vocht in aangevoerde lucht. In dit voorbeeld zorgt ventilatie voor een hogere luchtvochtigheid, echter blijft ventileren noodzakelijk!!
Bij normaal ventileren en een lage grondwaterstand is dit niet zo erg.

Folie houdt mits goed bevestigd en zonder lekken een groot deel van vocht uit de grond tegen, het zou kunnen dat water vanuit de spouw (bv. bij regenbuien) de kruipruimte inloopt idd. Maar zo zijn er nog veel meer mogelijkheden.. Het is alleen allemaal erg moeilijk te beoordelen via een forum.

aluminiumlaag op isolatie heeft geen invloed op luchtvochtigheid, de extra isolatiewaarde is, zoals eerder voorbij gekomen is, sowieso disqutabel. Helemaal in een kruipruimte. Mocht er interesse zijn kan dit evt nog toegelicht worden

• technopeuter
Ik zoek nog steeds naar een onderbouwing dat Tonzonmeuk echt werkt. Zijn er uberhaupt meetresultaten die verifieerbaar zijn? ik vind het geen alu-hoedje maar alu-voetjes verhaal

• _JGC_
Vraag is of die afstand kort genoeg is om de lucht volledig stil te laten staan. Als zo'n zak groot genoeg is gaat de lucht binnenin bewegen en keldert de isolatiewaarde enorm.

Het idee is goed: warmte gaat via conductie, convectie en straling. Conductie neem je weg met een luchtspouw, convectie neem je weg door de spouw niet te groot te maken en straling neem je weg met de reflecterende folie. Of het ook echt werkt hangt dus puur af van de dikte van de spouw en of elke zak wel goed is afgesloten.

• Snavel
quote:
_JGC_ schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 14:25:
Zonder vloerverwarming heb je aan de "reflectie" van Tonzon nagenoeg niks, er is nagenoeg geen thermische straling die weerkaatst moet worden.
Deze bewering klopt niet! In hoeverre de beweringen van tonzon qua isolatiewaarde redelijk zijn of niet laat ik even in het midden, laten we even het temperatuurverloop van een gewone betonvloer vergelijken met een betonvloer waaronder isolatie zit met een Rm van 3,8m2*K/W.

Uitgegaan van een kamertemperatuur van 21 graden en kruipruimte temperatuur van 12 graden (dit zijn gemiddelden). Verder 20cm beton (ruwe berekening zonder afwerkvloeren etc.):

Zoals je kunt zien is zonder isolatie de onderkant van de vloer relatief koud (ong. 13,4 graden) en met isolatie relatief warm (ong. 20,5 graden).

In hoeverre de waarden van tonzon worden behaald in de praktijk weet ik niet, zelf heb ik ook enkele vraagtekens bij dit systeem. Zij gaan ervan uit dat in de luchtkamers de lucht stilstaat, in hoeverre er in de berekening rekening is gehouden met convectie vraag ik mij af...? Ook zet ik mijn vraagtekens bij de werking van het aluminiumfolie (als deze vervuild is daalt de reflecterende eigenschappen exponentieel). Ook de invloed van veroudering, hoe goed kunnen de luchtkamers de lucht daadwerkelijk vasthouden (of treden er toch luchtstromingen op)?
Tenslotte adverteren ze met het gemak van plaatsen tov concurrentie. Volgens mij is het juist relatief ingewikkeld om tonzon te plaatsen bij vloeren waar veel doorvoeren inzitten tov bv. pur.

Ik vind het raar dat dit systeem al 30 jaar op de markt is maar er toch nog zoveel onduidelijk over bestaat. Hun eigen website laat nogal te wensen over (30 jaar oud document, veel missende linkjes, etc.). Waarom is er in 30 jaar tijd geen legio (onafhankelijke) onderzoeken uitgevoerd waarmee ton zijn product kracht bijzet?

• Tjeerd

Tjeerd

quote:
Rhaelak schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 12:22:
[quote]Tjeerd schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:57:
TonZon-materiaal i.v.m. de betrekkelijke eenvoud van aanleggen.

[quote]

Ik ben erg benieuwd hoe de verdere montage gaat verlopen en hoe de gebruikservaringen zullen zijn.

[...]
Na het eerste deel van mijn verhaal m.b.t. zelf TonZon installeren, hier dan deel twee. Twee weken geleden dus in beide gescheiden ruimtes in de kruipruimte het oranje bodemfolie gelegd en vastgemaakt aan de muren. Vandaag was de dag om het aluminiumfolie ("Thermoskussens") vast te maken aan het plafond. Om eerlijk te zijn hebben we twee korte stukjes van twee meter niet goed aangelegd, maar ze zitten wel aan het plafond vast. Er komt te weinig lucht in de tunnels. Voor nu besloten om dit zo te laten zitten. Daarna kwam de eerste echte lange strook van een meter of zeven lang. Eerst begonnen om af te tekenen met potlood waar de boor zijn werk moest gaan doen. Dit was dus in elke betonnen latei een stuk of vijf gaten en dat maal het aantal leteien (stuk of 10 schat ik, niet geteld). Ook rondom het vierkant in alle zijkanten de benodigde gaten boren en dan aan de kop zijn kant beginnen om het folie vast te maken met daarbij eerst de stugge zelfklevende plakkers erop om met een priem telkens een gat te kunnen maken door het folie heen dat in het achterliggende gat in de muur/plafond zit. Handige tip is om een flesje terpentine o.i.d. mee te nemen zodat je na elke steekactie de lijm eraf kunt halen die op de zelfklevende plakkers zit. Het kost namelijk nogal moeite om die plakkers een groot genoeg gat te geven zodat de plug met schroef er doorheen kan en na een tijdje zit de priem behoorlijk onder de lijmresten wat het steeds moeilijker maakte.

De pluggen hadden we er alleen los doorheen gedaan en lichtjes in de geboorde gaten gestopt omdat we eerst wilden kijken of we redelijk uitkwamen, als dat zo was timmerden we definitief de pluggen erin. We hebben soms enkele centimeters gesmokkeld met ophangen, maar de gehele luchtzakken in het aluminiumfolie hangen hebben zich goed gevuld en hangen allemaal naar beneden. Uiteindelijk toen alle banen hingen de uiteinden met de zelfklevende tape die er al in zat dichtgemaakt zodat de lucht erin nu stil staat. Je merkt in ieder geval direct in de kruipruimte als je met zijn tweeen bezig bent dat het onder het folie warmer wordt, dat geeft wel hoop op dat het wat gaat doen, maar de echte test komt natuurlijk pas in de herfst/winter.

We zijn een uur of 9.00 begonnen en uiteindelijk rond 17.30 gestopt, met lunch/koffie/thee tussendoor als pauzes. Mijn schoonvader deed het boorwerk en vasttapen en ik grotendeels assistent gespeeld. Ik heb aangeboden om te boren, maar dat weigert hij. Hij gaf wel toe nu vandaag aan het eind van de dag dat hij behoorlijk gesloopt was, dat hij niet verwacht had. Maar het is te doen.

Komende maandag staat op de planning om de andere helft van de kruipruimte te doen, de gaten hebben we wel alvast vandaag kunnen boren. Dus komende maandag staat in het teken van aluminiumfolie+plakkers+pluggen erin, dus ik verwacht dat we dat ruim binnen een dag halen.

De vochtigheid is helaas nog niet heel erg veel gedaald, we zaten de eerste dag op 98% en na een vrij zonnige week hier zitten we nog altijd rond de 90%. Het vermoeden is dat de garage die aangesloten is op de woonkamer via een kruipgat (40x40 cm) de nodige vocht nog de ruimte inbrengt. We hebben gekeken onder de garage via het kruipgat en ook daar is het nat en modderig, dus een grote kans dat we in ieder geval het bodemfolie daar gaan neerleggen om het totale vochtpercentage naar beneden te kunnen brengen. Als we dat niet doen blijft de kruipruimte onder de garage nog een aanvoerbron van vocht.

Wat wel erg kritisch is is dat door het vele kruipen over de bodemfolie we een paar miniscule gaatjes hebben gekregen door kleine scherpe steentjes die af en toe in de modder onder het folie doorprikken. Door die gaatjes kwam vrij snel een beetje water sijpelen. Dit hebben we kunnen dichten door de plakkers die ook voor het aluminiumfolie nodig zijn om pluggen doorheen te duwen te gebruiken. Tot nu toe lijkt het daarmee opgelost te zijn. Helaas is er denk ik weinig aan te doen dat dit af en toe gebeurt in ons geval.

Dus binnenkort deel drie van het isoleren van de kruipruimte.

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

• Tjeerd

Tjeerd

Hier dan het laatste deel van mijn TonZon-kruipruimteisolatieverhaal. Afgelopen maandag de derde dag uit de reeks, eerst maar eens gekeken wat de vochtigheid was. Deze zat op de 98%, terwijl verder overal het oranje bodemfolie onder de woonkamer kurkdroog was qua eventuele modder die er nog op lag. Dus de woonkamer lijkt qua bodemfolie verder wel zijn werk te doen. Onderkant van de vloer ziet/zag er altijd al droog uit verder. De enige bron van vocht kon nog maar de kruipruimte onder de garage zijn en bijkeuken, ongeveer 9 meter bij 3 meter die via twee kruipgaten verbonden zijn met de woonkamer. De kruipruimte onder de garage en bijkeuken was ook een halve modderpoel en plasjes water en deze hebben we alleen maar bedekt met het oranje bodemfolie, maar niet de onderkant van de vloer geisoleerd. Uiteindelijk verder voor de tweede helft van de woonkamer weer hetzelfde montageverhaal als de vorige keer, alle aluminiumfolie tegen de onderkant van de vloer vastgemaakt met de pluggen. Uiteinden van de tunnels dichtplakken en de stroken aluminiumfolie via dubbelzijdig plakband onderling aan elkaar vast plakken.

Moeilijkste punt was het punt waar alle waterleidingen/verwarmingsbuizen/afvoerbuizen samen kwamen. Die plek zat onder de toiletruimte die weer in de gang zit. Het aluminiumfolie zit daar wat tussendoor gepropt en sluit niet strak tegen de onderkant dan de vloer aan. Maar omdat het toch maar de toiletruimte is in de gang is het wat mij betreft niet zo'n ramp dat het niet helemaal lekker zit daar. Als laatste moet ik nog het kruipluik zelf voorzien van de aluminiumfolie zodat echt alles dicht zit. De ventilatiegaten hebben verder nog toegang tot de kruipruimte om het door te blijven luchten. Uiteindelijk zijn we weer een uur of 9.00 gestart, de koffie-/thee-/lunchpauzes genomen en na het avondeten ook nog een uurtje doorgegaan en om 20.00 gestopt/klaar. De komende dagen/weken wil ik weer gaan meten hoe het vochtpercentage zich ontwikkelt. Ik verwacht toch echt dat nu álle ruimtes zijn voorzien van bodemfolie dit percentage een stuk lager dan 98% moet gaan worden. Het is toen alléén de woonkamer voorzien was van bodemfolie en geisoleerd was even rond de 91% geweest, maar daaronder is het niet gekomen.

En uiteraard moet blijken hoe de komende maanden de warmte wordt vastgehouden in de vloer en of het ook nog gaat schelen in de stookkosten. Maar dat zal de tijd leren. Conclusie is dat als je een handige schoonvader hebt en beiden geen last hebt van kleine ruimtes en dode spinnen en webben - we hadden nog geluk met ~90 cm hoogte - dan is het goed te doen.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

quote:
jvdmast schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 13:29:
[...]

Dat is alleen een voorbeeld waar wordt toegepast. Dat men dat zo doet wil niet zeggen dat het niet anders kan omdat het niet anders werkt. Ik kan me voorstellen dat er andere redenen kunnen zijn dat ze dubbelglas niet heel dik maken... ;)

EDIT:
http://tonzon.nl/over-tonzon/tonzon-principe/

[...]
Zonder de discussie over Tonzon te willen aanwakkeren: theoretisch is dat natuurlijk allemaal leuk en aardig, maar in de praktijk zullen er flinke verschillen in temperatuur zijn van zowel verschillende delen van de vloer, buitenmuren, ruimtetemperaturen en dergelijke. Convectie zal altijd optreden aangezien er gewoon geen homogene temperatuurverdeling is tussen de verschillende materialen, en je altijd (zij het in het ideale geval minimaal) een vorm van tocht binnen je kruipruimte hebt.

• blissard
  • Laatst online: 13:40
Zonder de discussie verder aan te wakkeren 😃. Als Tonzon in een warmtemeting de optredende stratificatie zou aantonen, dan is er niet veel aan de hand. Helaas heb ik dat nog niet gezien. Dat is nou precies het probleem. Mooi verhaal, logisch werkingsprincipe en onvoldoende aantoonbare werking. Wel gebruik van moeilijke woorden en ongeloofwaardige beloftes. Daarnaast erg veel anekdotisch bewijs op de website. Ik krijg er geen warm gevoel van.

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

quote:
GioStyle schreef op woensdag 21 september 2016 @ 19:31:
Het is niet zo moeilijk hoor..

Wil je het beste resultaat? Dan moet je met EPS aan de slag. Alleen EPS op maat snijden, plakken etc.. kost enorm veel tijd, en als je het laat doen is het enorm prijzig. Sterker nog, ik denk dat ZZP'ers het niet willen doen, vanwege het ongemak en tijd.
Tegen verwachtingen in heb ik die dus wel kunnen vinden :) Een bedrijf gespecialiseerd in vloerisolatie welke 12cm PIR platen voor minder (1550e) dan TonZon prijs (1700e bij zelfde bedrijf) heeft geïnstalleerd. Tijd? 1 dag van 8.30 tot 17u voor 49m2. Dat is andere koek dan de timmerman die voor 3300 euro reageerde via Werkspot voor een eps/pirplaat oplossing.

Tutti-frutti wijzigde deze reactie 21-09-2016 21:34 (5%)

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

chips gaan weinig isoleren.

• hjs
  • Niet online
quote:
vso schreef op donderdag 22 september 2016 @ 14:27:
ik moet door een gat van 40x50 wurmen is niet fijn voor mijn postuur
Kinderarbeid is de oplossing :+

• Snavel
quote:
vso schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 22:35:
[...]

klopt ... en inderdaad beschik niet over een warmte camera .. maar goed, dat valt op te lossen met een tweaker/werkspot(ter) die me daar meer inzicht in kan geven daar wil ik best een vergoeding voor geven..

Maar theoretisch heb je niet veel aan, dat neigt naar "tonzon beveelt tonzon aan" zooi ;)
Zo bedoelde ik het niet. Ik doelde eigenlijk op het feit dat bv. de terugverdientijd wordt berekend met factoren die simpelweg niet geheel bekend zijn (zoals het weer, energieprijzen, etc.) Verder is het ook erg afhankelijk van hoe het aangebracht is.
quote:
Maar nadeel van tempex is dat ik een over een lengte van 4,5m de bolling heb en ik ga geen tempex in de bolling doen .. en ik kan wel bussen "pur" kopen en hier en daar de bolling weer halveren of zelfs in 4en delen .. (hoop extra werk omdat ik dat weer "vlak" moet maken voor de tempex ..) .. om de natuurlijke lucht convectie te verkleinen ..
Kwaaitaalvloeren is idd een uitdaging. Zoals je zelf al aangeeft is het van belang om de luchtstromen tussen isolatie en bovenliggende constructie te voorkomen. Je kunt in de bolling tempex rond zagen en dan dit afpurren bv. dan sluit je het zoveel mogelijk op.
quote:
Als men dit topic gevolgd hebt, is het overduidelijk dat de onderzijde van je vloer isoleren in de kruipruimte nut heeft.. te starten met dampdichte folie.
Wat minder duidelijk is hoe zet je dus een calibratie / meetpunt oftewel "test" neer waarbij je voor/na situatie kan meten.. ook waar heeft de isolatie "nut" immers vloerverwarming leg je ook niet onder locaties waar je niet loopt of zit en waar dus "kasten" staan.
Meten zou je dus bv. met een warmtebeeldcamera kunnen doen. Isolatie moet je onder de hele vloer plaatsen, als je bv de kast over zou slaan krijg je daar een koudebrug. Als je een punt niet isoleert krijg je een hoger warmteverlies (lager rendement dus). Dat vloerverwarming niet onder een kast gelegd wordt is simpelweg omdat het geen nut heeft (zal alleen extra kosten),de kast zal bv verwarmd worden door aanliggende ruimten maar er is dan geen extra verlies. De schil (dus alle aan buitenzijde grenzende delen) moeten zo goed mogelijk geisoleerd worden, in theorie zou je een verwarmingselement in 1 ruimte kunnen plaatsen die de gehele woning verwarmt, dit is niet bepaald comfortabel dus wordt dit op zoveel mogelijk oppervlak gespreid (gelijkmatigere verwarming).
quote:
als ik nu ijzerdraad zou spannen, en een combo maak van 5cm tempex + steenwol (glaswol zie ik niet zitten in die ruimte) .. hoe nadelig is het ingedrukte steenwol versus .. het "losse" ..?

Ik kan natuurlijk ook gewoon "stroken" steenwol gebruiken om de bolling op te vangen ..

Overgens het ijzerdraad is puur bedoelt als fixeer middel .. (scheelt boren/gaten maken in de kwaaitaal vloer .. de 5cm piepschuim heeft in deze 2 voordelen .. 1 het weert beter water af dan de steen(of glas)wol .. en je hebt een betere ruimte om te vullen ..
Als je het steenwol indrukt is dit (erg) nadelig, wel vult dit de ruimte goed op zodat er geen lucht kan stromen. Ijzerdraad spannen wordt wel erg lastig in een kruipruimte, dit krijg je nooit 100% strak waardoor het isoleren ook een stuk lastiger wordt.. Ik ben persoonlijk ook niet helemaal gecharmeerd van zachte isolatiematerialen in een kruipruimte, het neemt makkelijk vocht op en kan het vaak slecht weer kwijt. Helemaal als je dit inpakt tussen de vloer en het tempex.

• hannibal2206
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 16:12
Ik heb de afgelopen winter gemeten met Domoticz en 2 sensors (1 bij kruipluik voordeur, en 1 bij achterdeur) en had tussen 90 en 95% ..

Nu in het grootste deel van de kruipruimte (6*9 meter) de linkerhelft bedekt met zeil (andere helft moet nog, en ook nog T200 folie er overheen) maar zie sinds 1 week rond de 85%

Het is natuurlijk nog geen winter, maar het lijkt dus wel te helpen

11kW zonnepanelen, 800 L zonneboiler met 80 Heatpipes, 2 * L/L en 1 Pana WH-MDC05F3E5 monoblock, HR++ overal; geen gasaansluiting !

• Snavel
quote:
Icekiller2k6 schreef op woensdag 28 september 2016 @ 14:11:
ik vraag me af.. bestaan er 'omgekeerde isolatieplugs'..
daarmee bedoel ik het volgende, ik maak gaten in mijn isolatie, ik hou deze het plafond en duid met een pen/stift/iets aan waar dit punt uitkomt hierna verwijder ik de isolatieplaat en plak hier met bv tek7 een een soort moer.. waarna ik de plaat terug op zijn plaats doe en vanuit onder deze weer vastdraai.

Zo kan ik voorkomen dat ik om de X punten een gat moet boren in betonnen dallen.
Als je niet wil boren waarom dan niet gelijk de isolatie aan de vloer plakken? Moeren/draadeinden oid aan vloer proberen te plakken is niet wat..
quote:
Tutti-frutti schreef op woensdag 28 september 2016 @ 17:15:
Wat is nu een mooie waarde van rel. luchtvochtigheid? Nu er een bouwzeil ligt zie ik geen condens meer op de waterleiding, voorheen wel. Luchtvochtigheid zit al een week rond de 75% Helaas weet ik niet wat het voorheen was.
Meest ideale is < 60% maar voor een kruipruimte is het niet erg dat het hoger is. Luchtvochtigheid van 75% is een mooie waarde na enkele weken, doordat er geen condens meer op de waterleiding zit denk ik dat de vochtigheid iig een stuk gedaald is.

• _JGC_
8,5cm voor 3,54?

Dat is idd sjoemelen, want Rd van 8,5cm PUR is 3,23

Ik heb hier 6cm PIR platen met Rd=2,5. Als ik die omreken naar 8,5cm kom ik op 3,54 inderdaad, maar PIR isoleert beter dan PUR.

Verder haal je enorm veel voordeel van kozijnen vervangen. Niet eens om de kozijnen, maar vanwege de tocht die je wegneemt. Bij de wat oudere huizen sluiten de spouwlatten gewoon never de nooit niet aan en met een beetje wind op je kozijn waait dat je hele spouw door. Heb maandag 2 nieuwe kozijnen in m'n huis gekregen, 2 ramen zijn helaas gebarsten dus HR++ is het op dit moment niet, maar ik kan nu weer op de bank zitten zonder dat ik wegwaai als het gordijn niet dicht zit.

• Snavel
quote:
anandus schreef op donderdag 29 september 2016 @ 10:14:
Als ik hier kijk dan heeft PUR een lambda van 0,023 en 0,032.
8,5cm zou een lambda zijn van 0,024. Misschien een ander soort PUR, of gewoon optimistisch rekenen?
Dit is al meerdere malen voorbij gekomen. De initiële lambda waarde van PUR is ong. 0,021 W/mK, dit betekent dus dat 8,5cm PUR een Rd waarde zal hebben van 4,05 m2K/W vlak na uitharding. De reden dat dit zo goed isoleert komt omdat er gebruik wordt gemaakt van hfk's als blaasgas (vroeger werd ook cfk's en hcfk's gebruikt maar die zijn tegenwoordig verboden). Echter "verdwijnt" dit gas na verloop van tijd en wordt dan vervangen door (stilstaande)lucht (lambda 0,024 W/mK ipv 0,012 W/mK). De uiteindelijke lambda waarde van PUR is dan ong. 0,035 W/mK. Dit betekent dus dat na verloop van tijd 8,5 cm PUR een Rd waarde heeft van 2,43 m2K/W.

Waarom is hier dan zoveel onduidelijkheid over?
Volgens onderzoek conform de norm NEN 1068 gaat men uit van een lambda waarde van 0,035 W/mK, en volgens een onderzoeksrapport in opdracht van fabrikanten voor vers PUR schuim is de lambda waarde 0,021 W/mK. In principe klopt het allebei en is elke berekening met een waarde tussen 0,021 en 0,035 niet meteen onjuist. Er mag dus gewoon gerekend worden met 0,021 W/mk, het mag duidelijk zijn dat deze waarde nooit representatief is op de lange termijn.
Pagina: 1 2 3 4 5

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Laptops

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True