Sinds het folie er ligt kom ik er eigenlijk zonder bezwaren. Daarvoor was het een stinkende, vieze bende. Serieus
[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 04-05-2012 10:53 ]
[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 04-05-2012 10:53 ]
https://www.facebook.com/hausbrandeck
Punt is dat mijn perceel gewoon het laagst ligt tov alle omliggende percelen. Het perceel erachter is gemeentegrond met wat bosjes, bomen en een slootje. De grond die ik nu heb opgebracht heb ik gekregen van iemand in de buurt die een trampoline van 3,5 meter doorsnede heeft ingegraven. Hij moest het kwijt, ik kon het gebruiken. Naast ophogen had ik ook nog een oude vijver met zand erin liggen. Die heb ik uitgegraven en vervolgens volgestort met grond. Het zand uit de vijver/zandbak wordt nu gebruikt voor de bestrating langs de garage (ik moest altijd door het gazon banjeren om bij de garage te komen).yzf1kr schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 11:31:
Misschien is het goedkoper om eens te denken over een drainage systeem, dan steeds maar blijven ophogen en het probleem te blijven verplaatsen.
https://www.facebook.com/hausbrandeck
Uhm, dat is juist geen probleem.... Daarme ligt de dampdichte laag juist aan de warme zijde... zoals het hoort.Ortep schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 10:50:
[...]
En er zijn vele honderduizenden huizen in Nederland met houten vloeren. Die zou ik beslist niet van onder af isoleren. Dat is vragen om problemen als iemand aar laminaat of vinyl op legt.
In die situaties zijn chips een uitkomst.
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Sparql TV wiki
Je hebt vast gelijk over het dauwpunt, (relatieve luchtvochtigheid 100% dus) maar er hoeft geen water op dat hout te staan om het houtrot naar de zin te maken.NovapaX schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 20:20:
Helemaal niets...
Maak er maar eens een berekening volgens de methode van glaser van en dan zul je zien dat de temperatuur in het hout altijd hoger ligt dan het dauwpunt.
Tenzij het in je kruipruimte warmer is dan in je huis... wat vrijwel onmogelijk is.
Bouwfysica les 5 ongeveer.
[ Voor 11% gewijzigd door Ortep op 04-05-2012 22:07 ]
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Ik heb gisteren na een ongeluk met de drinkfontein van de kat twee pakken laminaat uit de vloer mogen slopen. Het zwom gewoon. Behalve op de ondervloer was het ook vochtig onder de folie. Nu heb ik beton en gaat dat niet rotten, maar als dat je met een geïsoleerde houten vloer gebeurt heb je wel een groot probleem.NovapaX schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 20:20:
Helemaal niets...
Maak er maar eens een berekening volgens de methode van glaser van en dan zul je zien dat de temperatuur in het hout altijd hoger ligt dan het dauwpunt.
Tenzij het in je kruipruimte warmer is dan in je huis... wat vrijwel onmogelijk is.
Bouwfysica les 5 ongeveer.
[ Voor 35% gewijzigd door NovapaX op 04-05-2012 22:25 ]
Sparql TV wiki
Dat ben ik met je eens. Je hoeft het trouwnes niet eens echt luchtdicht af te sluiten in de kelder. Het maakt voor het hout niet uit of de vochtigheid veroorzaakt wordt door dezelfde lucht van 80% vochigheid of door steeds nieuwe. De droogste kant zit hoe dan ook boven.NovapaX schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 22:15:
Als je het luchtdicht afsluit aan de onderzijde wel ja... Houten vloeren zijn lastig en je moet inderdaad goed weten wat je doet, maar er is niet per definitie een vochtprobleem als je een houten vloer aan de onderzijde isoleert.
[ Voor 8% gewijzigd door Ortep op 04-05-2012 22:29 ]
Sparql TV wiki
Grijns... waar woont hij? Ergens boven op een van de Drunense Duinen op een zandverstuiving? Of op de piramide van Austerlitz?NovapaX schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 22:33:
Pas bij mijn broer toch gewoon glaswol tussen de balken gestopt, maar daar moest je gewoon een stofkapje op in de kruipkelder.
Bij puin uit die periode zou ik eerst controleren of er nog wat asbest tussen zit.NovapaX schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 22:33:
Pas bij mijn broer toch gewoon glaswol tussen de balken gestopt, maar daar moest je gewoon een stofkapje op in de kruipkelder. Eers stapels puin weggehaald, daaronder vonden we ook nog een krant uit 1934 (!!) met hitler op de voorpagina :-D
Dus qua vocht zit het daar wel goed ;-)
Maargoed dat is dan ook weer een heel andere situatie...
Sparql TV wiki
Wauw, wat bijzonder voor Dordrecht zo droog. Daar zijn hele wijken waar de hijpalen onder de huizen wegrotten vanwegen grondwater prooblemen.NovapaX schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 19:22:
Hij woont in Dordrecht net als ik, maar hij woont een paar meter boven waterpeil en ik niet.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Aangezien het in beide gevallen direct op elkaar zit en vrijwel geheel afsluit zou het niet uit moeten maken. (Al is het met folie voor EPS wellicht wat lastig om echt strak te krijgen.)mkleinman schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 22:09:
Wat is wijsheid?
Eerst de binnenkant van de fundering isoleren en dan folie neerleggen en bevestigen op het piepschuim? Of eerst de folie leggen, vastzetten tegen het beton en dan isoleren?
Mijn gevoel zegt het eerste.
Dat hebben we toch al eens besproken?En is het verstandig om de lange kanten van de fundering ook te isoleren? Of alleen de kopse kanten die aan de buitenkant grond hebben zitten?
Anoniem: 351376
Het bodemfolie moet nog omhoog kunnen als er water onder komt te staan, dus dan zul je het moeten bevestigen op het piepschuim. Op de fundering kun je als het goed is een soort lijn zien tot hoe hoog evt. water in het verleden is gekomen, dus de folie altijd daarboven bevestigen.mkleinman schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 22:09:
Wat is wijsheid?
Eerst de binnenkant van de fundering isoleren en dan folie neerleggen en bevestigen op het piepschuim? Of eerst de folie leggen, vastzetten tegen het beton en dan isoleren?
niet handig: met plakpennen onder de balken hangen (heb ik gedaan)Tito129 schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 22:31:
Ik zit met een probleem, of probleem ik weet niet wat handig is. Ben recent onder de vloer geweest en mijn beton vloer is niet vlak, de broodjes lopen rond zegmaar /---\ , zie ook de foto. Nu lijkt mij daar eps opplakken niet handig. Maar ik ben zelf nog niet helemaal wild van die reflecterende fotos.
Voor de duidelijkheid een foto
[afbeelding]
Wat is handig?
Hmm morgen maar is goed meten, wat exact de afmetingen en dieptes zijn. Het moet wel blijven zitten natuurlijk. Wilde er gewoon 12cm tegen aanlijmen, zal wel 2x 6 ofzo worden.Rukapul schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 22:41:
[...]
niet handig: met plakpennen onder de balken hangen (heb ik gedaan)
handig: onder de balken vastlijmen (tussen de balken kun je er nog een plaat eps los opleggen). Helaas zul je min of meer gedwongen worden 2 laags in verband te lijmen om het geheel stevig te krijgen (ivm maatvoering van balken en EPS platen: 65cm vs 100cm).
tegen de broodjes lijmen lijkt me een crime en worst case kun je dan alsnog niet de laag donder de balken er precies strak aansluitend tegenaan lijmen.
Ik zat gisteren nog even te internetten met m'n smartphone en die vraag schoot ineens weer door me heenRukapul schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 22:22:
Dat hebben we toch al eens besproken?
Op zich is het heel eenvoudig: het hangt af van wat zich aan de andere kant bevindt. In het ideale geval hebben de buren de lange kant ook geisoleerd en dan loont het het om het zelf te doen. Anders hangt het erom al zal het niet snel nadelig werken. De korte kant hangt ervan af of je de buitenkant hebt geisoleerd (ja toch?). Als je dat niet hebt gedaan dan kan isolatie zelfs nadelig werken. (Ik isoleer m'n korte kant daarom niet, de tussenfunderingsmuur wel en de funderingsmuren met de buren ook.)
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Uiteindelijk gaat het om de vloer en specifiek op het punt waar de fundering de vloer raakt. Als jouw kruipruimte netto een positieve bijdrage leverde dan is isolatie niet geschikt. Dit is echter alleen mogelijk wanneer de andere kant significant kouder zou zijn en dat is bij een tussenfunderingsmuur natuurlijk nooit het getal. Isoleren zou daar dus altijd zin moeten hebbenmkleinman schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 07:49:
[...]
Ik zat gisteren nog even te internetten met m'n smartphone en die vraag schoot ineens weer door me heen
De tussenmuren van de fundering zijn uberhaupt niet geisoleerd. Risico is dus wanneer ik mijn kant isoleer mijn buurman daar baat bij heeft en ik niet.. Het warmteverlies door m'n fundering is nu bijvoorbeeld 100 voor de tussenmuren. Als ik ga isoleren aan mijn kant maar de kant van de buurman niet, dan zakt toch hoe dan ook dat getal en heb ik er toch altijd voordeel bij?
Met wat moeite konden ze besteld worden maar alleen zelfplakkend (werkt niet op beton) en van een bepaalde lengte. Vanwege de bewerkelijkheid zou ik er echter vanaf zien.Overigens waar kan ik plakpennen vandaan halen? Raab Karcher?
Okay, plakpennen zijn out. Ik pak wel lijm in kitbussen. Ik heb maar twee of drie dotjes lijm nodig om de platen te fixeren tegen de fundering aan de binnenkant. Eventueel graaf ik ze ietsje in aan de onderkant en dan blijft het altijd wel staan. Aan de buitenkant is het nog makkelijker. Daar is het de druk van de grond zelf die hem op z'n plaats houdt.Rukapul schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 09:20:
[...]
Uiteindelijk gaat het om de vloer en specifiek op het punt waar de fundering de vloer raakt. Als jouw kruipruimte netto een positieve bijdrage leverde dan is isolatie niet geschikt. Dit is echter alleen mogelijk wanneer de andere kant significant kouder zou zijn en dat is bij een tussenfunderingsmuur natuurlijk nooit het getal. Isoleren zou daar dus altijd zin moeten hebben
[...]
Met wat moeite konden ze besteld worden maar alleen zelfplakkend (werkt niet op beton) en van een bepaalde lengte. Vanwege de bewerkelijkheid zou ik er echter vanaf zien.
Als je er slechts een paar nodig hebt dan heeft de bouwmarkt ze heel af en toe ook. Zijn ze wel een factor 10 tot 20 duurder
[ Voor 15% gewijzigd door mkleinman op 14-05-2012 10:48 ]
[ Voor 13% gewijzigd door mkleinman op 14-05-2012 18:48 ]
Handig zo'n stapel platen eerst naar zolder brengen om ze straks in je kruipruimte te gaan aanbrengenmkleinman schreef op maandag 14 mei 2012 @ 18:37:
En weer een update:
18 platen van 10cm dik. Deze stapel vertegenwoordigd een Rd van 46.8
De rest staat in de gang en de schuur. 30 platen totaal
[ Voor 4% gewijzigd door mkleinman op 19-05-2012 17:58 ]
De man die ons helpt met het uitdenken van de buitengevelisolatie geeft aan dat er wel waterafdichting noodzakelijk is. Hij heeft eerder de renovatie van een normaal huis naar een passief huis begeleid en heeft daarbij uitgebreid kennis opgedaan bij Duitse bouwbedrijven die passief huizen bouwen. Onlangs heeft mijn vriend trouwens ook bij een bouwproject gezien dat er EPS om de fundering werd aangebracht, maar dat werd nadien afgesmeerd met een waterafdichtende laag. Weet je zeker dat ze dat bij die sporthal niet ook gedaan hebben?mkleinman schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 21:39:
Piepschuim neemt geen water op. Ze zijn hier nu bezig om een nieuwe sporthal te bouwen waar ze isobouw ( EPS ) funderingsdelen gebruiken .Dat is standaard EPS60 wat rondom de fundering zit, zonder waterafdichting.
Vooralsnog ga ik zelf liever af op de Duitse expertise op isolatiegebied, maar ik ben benieuwd naar je ervaringen.mkleinman schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 22:40:
Bij die sporthal hebben ze het zo gelaten en er verder niets mee gedaan.
Hmmmm, die WAF gooit hier op het forum wel heel erg vaak roet in het eten, zeg! In jouw geval: ze moet nu toch ook over een drempeltje heen stappen om over het kozijn heen te stappen, dus waarom is het opeens een probleem als het drempeltje nog net iets verder doorloopt? Zolang je het netjes afwerkt, wat is dan het probleem?Ik kon niet hoger met het EPS. Dan zit ik in de weg met m'n bestrating. Maar je hebt gelijk er is nog steeds sprake van een koudebrug. Het nog hoger plaatsen van het EPS had de WAF nogal verlaagd
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 351376 op 19-05-2012 22:59 . Reden: reactie op isolatie sporthal ]
Ik kan niet 2 dingen tegelijk doen en heb geen kinderwens en ik maak daarom altijd het grapje dat ik dan blijkbaar geen 'echte' vrouw ben, dus misschien mis ik een gen om die WAF te begrijpen ofzo... Maar voor zover ik dus iets zinnigs kan zeggen over de WAF, vermoed ik dat ze het misschien niet kan visualiseren hoe het er dan uit komt te zien, dus misschien kan het meehelpen als je een fraai tekeningetje maakt van hoe het eruit kan komen te zien als je het netjes afwerkt of misschien heb je zelfs fotomateriaal ofzo?mkleinman schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 22:59:
Misschien pas ik het nog aan. Morgen ga ik de achterkant van het huis doen. Daar leg ik het wel tot aan boven aan toe. Misschien trek ik dan binnenkort dre voorkant weer open. Voorste rij steentjes eruit, zand eruit, laagje piepschuim er bovenop. VOILA.
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 351376 op 19-05-2012 23:11 . Reden: spierpijn ]
Ik heb geen waterlijn op mijn fundering staan, vermoedelijk heeft er dus nog nooit water in m'n kruipruimte gestaanAnoniem: 351376 schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 22:32:
[...]
Het bodemfolie moet nog omhoog kunnen als er water onder komt te staan, dus dan zul je het moeten bevestigen op het piepschuim. Op de fundering kun je als het goed is een soort lijn zien tot hoe hoog evt. water in het verleden is gekomen, dus de folie altijd daarboven bevestigen.
[ Voor 15% gewijzigd door mkleinman op 20-05-2012 18:00 ]
Leuk om je verrichtingen te volgen; ik ben er zelf namelijk ook weer aan toe (70m2).... Kun je een indicatie geven over hoeveel lijm je nodig bent geweest?mkleinman schreef op zondag 20 mei 2012 @ 17:31:
Ben vanmiddag aan de binnenkant verder gegaan.
Twee vragen.
- Hoe ga ik de kant met alle leidingen isoleren? Uitsparingen maken in het EPS?
- Aan de voorkant van het huis lijkt de fundering vochtig? Ik heb aan de buitenkant niets geks kunnen ontdekken. Gewoon EPS ertegenaan omdat beton tegen vocht kan?
De meeste blokken staan zonder lijm strak tegen de fundering aan en met het zand worden ze tegen de fundering aangedrukt. Sommige blokken moest ik zelfs "vriendelijk" een handje helpen om ze op hun plek te krijgen. ( lees er tegenaan trappen! ).Roamor schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 10:03:
[...]
Leuk om je verrichtingen te volgen; ik ben er zelf namelijk ook weer aan toe (70m2).... Kun je een indicatie geven over hoeveel lijm je nodig bent geweest?
Over die buizen, kun je er niet een 'muurtje' van EPS voor bouwen? Tussen de leidingen lijkt mij erg bewerkelijk namelijk en lastig om echt af te dichten. Succes.
[ Voor 4% gewijzigd door mkleinman op 22-05-2012 10:28 ]
Je zou halverwege nog een muurtje kunnen bouwen, zodat je kruipruimte in compartimenten wordt verdeeld. Nog minder luchtstroming.mkleinman schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 10:27:
[...]
Dat van het muurtje ervoor klinkt interessant. Eventueel eerst een blok onderop tegen de fundering aan om het zand af te sluiten en dan het muurtje ervoor. Met aanduiding uiteraard wat waar achter loopt. Mocht er ooit wat mis gaan dan loop je je de barsten te zoeken waar je moet zijn.
Met het blok eronder tegenaan sluit ik de buizen letterlijk op tegen de fundering aan, in die ruimte kan dan nog wel warmte ontsnappen maar die kan niet verder in de kruipruimte komen.
Edit:
Ik weet niet waar je woont maar ik heb straks ongeveer 1m3 piepschuim over in 100x100x10 platen die ik eventueel ook voor je terug kan snijden naar 100x50x10cm.
A'dam PVOutput
Gaat dat veel effect hebben?ericplan schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 10:39:
[...]
Je zou halverwege nog een muurtje kunnen bouwen, zodat je kruipruimte in compartimenten wordt verdeeld. Nog minder luchtstroming.
Aangezien je toch teveel hebt gekocht: Wellicht eerst 'repen' EPS tussen de leidingen en dan een wandje van EPS platen er tegen aan, ervan uitgaande dat de leiding niet meer dan 10cm van de kant zitten. Het tussenliggende gebied bij de leidingen is dan met lucht geïsoleerd.mkleinman schreef op zondag 20 mei 2012 @ 17:31:
Ben vanmiddag aan de binnenkant verder gegaan.
Twee vragen.Ehm, hoe ga ik deze kant met al die leidingen isoleren met EPS???
- Hoe ga ik de kant met alle leidingen isoleren? Uitsparingen maken in het EPS?
- Aan de voorkant van het huis lijkt de fundering vochtig? Ik heb aan de buitenkant niets geks kunnen ontdekken. Gewoon EPS ertegenaan omdat beton tegen vocht kan?
[afbeelding]
Waarschijnlijk nauwelijks meetbaar, maar als je het spul toch over hebt....mkleinman schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 10:58:
[...]
Gaat dat veel effect hebben?
Ik merkte zondag wel op dat er ook heel veel lucht tussen de woningen onderling wordt uitgewisseld. Ik kon bij sommige delen zo mijn hand onder de fundering doorsteken naar de buren. Die gaten zijn nu allemaal dicht.Scheelt alweer een hoop muffe lucht ( rioollucht ).
A'dam PVOutput
Fundering van de bijkeuken is op staal gefundeerd zonder isolatie. Dus gewoon vrolijk een betonnen bak recht op het koude zand. Vandaar ook die joekel van een koudebrug.ericplan schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 11:33:
[...]
Waarschijnlijk nauwelijks meetbaar, maar als je het spul toch over hebt....
Kan je trouwens, als de grond toch zo droog is, onder de fundering van je bijkeuken komen, of is je bijkeuken op staal gefundeerd (=zonder palen, direct op de grond)? Zou mooi zijn als je die van onderen kon aanpakken.
[ Voor 8% gewijzigd door mkleinman op 22-05-2012 12:28 ]
Ik kan me dat eigenlijk nauwelijks voorstellen waar jij woont. Dat zou bijna constante aansluitproblemen moeten geven aan het woonhuis. Heb je enig idee hoeveel de tuin gezakt is sinds de bouw? Dat zal toch ook wel een stukje zijn. Maar niets is onmogelijk, er zijn meer dingen geprobeerd.mkleinman schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 12:27:
[...]
Fundering van de bijkeuken is op staal gefundeerd zonder isolatie. Dus gewoon vrolijk een betonnen bak recht op het koude zand. Vandaar ook die joekel van een koudebrug.
A'dam PVOutput
Ik heb verder geen aansluitproblemen gezien. De bijkeuken is er later tussen geplaatst, wat nog een mogelijkheid is is dat de bijkeuken "hangt" op de fundering van het huis en de fundering van de schuur?ericplan schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 12:54:
[...]
Ik kan me dat eigenlijk nauwelijks voorstellen waar jij woont. Dat zou bijna constante aansluitproblemen moeten geven aan het woonhuis. Heb je enig idee hoeveel de tuin gezakt is sinds de bouw? Dat zal toch ook wel een stukje zijn. Maar niets is onmogelijk, er zijn meer dingen geprobeerd.
[ Voor 15% gewijzigd door mkleinman op 22-05-2012 14:27 ]
Als er geen zettingen zijn, dan moet er inderdaad of gefundeerd zijn (1 paal) of hij hangt er inderdaad tussen. Hoe oud is je bijkeuken? Is er destijds een bouwvergunning voor gevraagd? Het is nog niet zo heel lang dat dit soort bouwsels zonder vergunning gebouwd mocht worden. En bij een vergunning hoort een tekening.mkleinman schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 14:25:
[...]
Ik heb verder geen aansluitproblemen gezien. De bijkeuken is er later tussen geplaatst, wat nog een mogelijkheid is is dat de bijkeuken "hangt" op de fundering van het huis en de fundering van de schuur?
De bijkeuken is ook maar 190x190 ( buiten maten ).
En misschien staat hij wel op palen, dat zou me ook niets verbazen. Alleen kan ik er nergens bijkomen voor zover ik weet.
Hmm. Misschien dat er onder de tegelvloer die er ligt een luik zit en dat ze strak over het luik hebben getegeld?
[ Voor 8% gewijzigd door ericplan op 22-05-2012 14:58 . Reden: taalfout ]
A'dam PVOutput
Ik moet binnenkort toch aan die kant aan de buitenkant gaan graven. Ik ben inderdaad erg benieuwd wat eronder zit. De bijkeukens zijn afaik door de woningbouw geplaatst, lang voordat wij er kwamen wonen.ericplan schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 14:42:
[...]
Als er geen zettingen zijn, dan moet er inderdaad of gefundeerd zijn (1 paal) of hij hangt er inderdaad tussen. Hoe oud is je bijkeuken? Is er destijds een bouwvergunning voor gevraagd? Het is nog niet zo heel lang dat dit soort bouwsels zonder vergunning gebouwd mocht worden. En bij een vergunning hoort een tekening.
Kan je niet een stukje graven aan de buitenkant als je bij je achtergevel bezig bent? Daar moet je toch de opbouw kunnen zien? Als de bijkeuken ertussen hangt zal de vloer ook niet zo dik zijn.
(En als het maar zo'n klein stukje is, waarom hak je het er niet in z'n geheel uit, zodat je een goed geïsoleerd vloertje kan maken)
Misschien moet ik de volgende keer eerst naar de volgende pagina gaan, voordat ik weer iets postSnowmiss schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 11:21:
[...]
Aangezien je toch teveel hebt gekocht: Wellicht eerst 'repen' EPS tussen de leidingen en dan een wandje van EPS platen er tegen aan, ervan uitgaande dat de leiding niet meer dan 10cm van de kant zitten. Het tussenliggende gebied bij de leidingen is dan met lucht geïsoleerd.
Wise enough to play the fool
Het is niet echt een stukje. Op 2 meter na heb ik aan die kant 1 of meerdere leidingen lopen. Waaronder elektriciteit ( 3x ), gas, riool + aansluiting toilet, WTW en keuken. En koud en warm water. Dat zou me dus nogal wat pur gaan kosten.teacher schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 10:29:
Wat je kan doen is dat stukje rondom de leidingen purren.
Wise enough to play the fool
Kan je onder de fundering komen, of ligt de fundering te diep? Anders zou je nu van buitenaf een groter gat kunnen graven en op die manier bij de vloer kan komen. Of zou je een mangat kunnen maken in de schuurvloer?mkleinman schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 16:24:
Achterkant aan de buitenkant is nu ook geïsoleerd. Mijn schuur en bijkeuken liggen op dezelfde fundering. Da's dus blijkbaar al vanaf start bouw gedaan. Wat me opviel is dat de fundering van de bijkeuken en de niet tegen elkaar aan liggen. Er zit ruim 3 cm ruimte tussen.
Weer 3,5m2 extra geïsoleerd![]()
Ik heb de achterkant iets anders gedaan. Pics volgen.
A'dam PVOutput
Ik heb tot maximaal 60cm diep gegraven en tot daar zag ik niet hoe ik onder de fundering kon komen?ericplan schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 16:45:
[...]
Kan je onder de fundering komen, of ligt de fundering te diep? Anders zou je nu van buitenaf een groter gat kunnen graven en op die manier bij de vloer kan komen. Of zou je een mangat kunnen maken in de schuurvloer?
[ Voor 7% gewijzigd door mkleinman op 26-05-2012 22:29 ]
Ik heb wel een Hilti te leen, 5 kg versie. Uurtje werkmkleinman schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 22:27:
[...]
Ik heb tot maximaal 60cm diep gegraven en tot daar zag ik niet hoe ik onder de fundering kon komen?
En een mangat maken door 22cm gewapend beton?
A'dam PVOutput
Of inderdaad dieper graven. Ik vermoed dat het einde zit op 80cm van het maaiveld.marz01 schreef op zondag 27 mei 2012 @ 09:16:
of gewoon dieper graven
[ Voor 5% gewijzigd door straider op 18-06-2012 00:03 ]
Dat piepschuim is niet los te verkrijgen, dat zit dan al af-fabriek tegen het betonnen broodje aan, dat is niet iets wat ze er later tegenaan gezet hebben.Snowmiss schreef op maandag 18 juni 2012 @ 09:51:
Het plafond van onze kruipruimte is ook van die vorm. Alleen dan met piepschuim ertegenaan. Het is dus in die vorm verkrijgbaar (geweest).
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
ja dat lukt wel.straider schreef op maandag 18 juni 2012 @ 00:01:
Ik zit zelf ook te kijken naar kruipruimte isolatie, alleen is het plafond allesbehalve vlak (zie foto's). Heeft iemand misschien ideeën of ervaring met de ideale opvulmogelijkheden hierbij? Op zich zou ik het van balk naar balk kunnen doen, alleen ontstaat daarbij wel een laag met lucht die toch zou kunnen gaan stromen
[afbeelding]
Vorm van de balken (+ creepy spiders of death).
[afbeelding]
Zooi, en zeer interessante isolatiepoging van voorgaande bewoners.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
milieuvriendelijkst wil ik wel geloven.straider schreef op maandag 18 juni 2012 @ 14:43:
Bedankt voor de reactie Snowmiss, Blitzkrieg en migjes!
Ik denk dat ik de bestaande platen uit de kruipruimte ga halen en op maat zaag, en in de /---\ gaatjes van de vloer tegen de buitenmuur plaats (ik weet het, kan beter buiten het huis graven ivm koudebrug, maar daar heb ik meer en beter schuim voor nodig). En dan het geheel met Tonzon (3kamers) isolatiefolie ga isoleren. Ik ben dermate overtuigt van het TNO rapport dat het toch de best isolerende, en daarnaast een aardig goedkope en veruit milieuvriendelijkste optie is.
[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 18-06-2012 14:50 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
300eu voor een rol folie is inderdaad bespottelijk.. Maar scheelt me veel gedoe, en dat van wc-eend is niet helemaal correct, TNO is wel betrouwbaar.migjes schreef op maandag 18 juni 2012 @ 14:48:
[...]
milieuvriendelijkst wil ik wel geloven.
maar goedkoop in iedergeval niet.
wat is dat spul duur voor een beetje folie.
best isolerend? wij van wc eend raden aan wc eend.
zorg wel dat je ontluchtings-gaten open blijven
[ Voor 26% gewijzigd door technopeuter op 20-06-2012 09:17 ]
diskeltische lurker
Bedankt voor de tips; maar gebruik je nog speciaal tape trouwens?migjes schreef op maandag 18 juni 2012 @ 11:45:
[...]
1ste laag.
eps platen half door snijden en dan breken.
heb je een mooie ruwe kant waar mee je ze geklemd krijgt tussen de balken. (en vast plakken natuurlijk.)
naden afwerken met tape.
PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Opslag 10 kWh (2x MT FW151 CT003 FW114, 2 fases, ModBus/NodeRed) | 42 kWh i3 BEV | 12 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT | MHI (2x) + ME L/L airco's (ESP sturing)
sorrie was effe een paar dagjes weg,Roamor schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 10:25:
[...]
Bedankt voor de tips; maar gebruik je nog speciaal tape trouwens?
Ben wat duurzaam/isolatie topics aan het lezen omdat ik op het punt sta mijn appartement te verruilen voor een woonhuis, en dan ook de isolatie moet gaan aanpakken. Tot nu toe dus geen ervaring mee, maar van wat ik tot nu toe gelezen heb kun je folie leggen.Hangover_ohoo schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 12:49:
Toch wil ik wel wat doen. De kruipruimte is kurkdroog. Zandgrond a la de Drunense Duinen. Toch stinkt het, vooral na regenperiodes, geregeld in de hal, wc en badkamer. Ik heb het idee dat dit vanuit de kruipruimte komt en via de tocht bij de inbouwreservoires ook de wc en badkamer bereikt.
Zou hier een oplossing zijn om bv tozon afdekfolie te plaatsen in de kruipruimte? Iemand ervaring hiermee?
[ Voor 3% gewijzigd door frickY op 24-06-2012 14:17 ]
[ Voor 49% gewijzigd door Rukapul op 25-06-2012 10:15 ]
Dank je; we nemen de tip mee.migjes schreef op zondag 24 juni 2012 @ 11:05:
[...]
sorrie was effe een paar dagjes weg,
gebruik altijd gewoon goedkope dukt tape.
(wil je het echt goed doen, met een strijkijzer de tape verwarmen, dan word de lijm zacht en krijg je het nooit meer los.)
[ Voor 49% gewijzigd door straider op 25-06-2012 15:00 ]
Zoveel heb ik ook, ik moet alleen nog beginnen met isoleren.mkleinman schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 22:43:
Smalste punt is nu ongeveer 40cm. Hoogste punt denk ik 45?
PE folie T200mkleinman schreef op zondag 01 juli 2012 @ 20:46:
Ik heb mijn folie via Rukapul gekocht, het type folie heb ik geen idee van.
[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 01-07-2012 22:02 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq