Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 2 3 ... 56 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Topicstarter
Bij ons ligt er ook al een week of 6 een jetser van een T200 rol in de tuin te wachten.
Het is de bedoeling dat zo ie zo 2 huizen gaat bedienen en mogelijk nog 1 als er wat over is.

Kunnen jullie al resultaten melden (zowel positief als negatief) naar aanleiding van het leggen van de folie?

Zouden jullie trouwens eerst folie leggen en dan de onderkant van de vloer na-isoleren of eerst na-isoleren en dan pas de folie leggen?

Freemann wijzigde deze reactie 02-07-2012 19:32 (19%)

http://www.frijduurzaam.nl: eerste CO2 Warmtepomp+ventilatie WTW van NL,6060Wp,DoucheWTW,regenwater toilet,HR++,K-kozijnen,LTV,bj1982

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 15:10

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

quote:
Freemann schreef op maandag 02 juli 2012 @ 19:31:
Bij ons ligt er ook al een week of 6 een jetser van een T200 rol in de tuin te wachten.
Het is de bedoeling dat zo ie zo 2 huizen gaat bedienen en mogelijk nog 1 als er wat over is.

Kunnen jullie al resultaten melden (zowel positief als negatief) naar aanleiding van het leggen van de folie?

Zouden jullie trouwens eerst folie leggen en dan de onderkant van de vloer na-isoleren of eerst na-isoleren en dan pas de folie leggen?
Zonder twijfel eerst isoleren en dan pas folie leggen. Leg je eerst folie en ga je dan als een dolle over je folie heen kruipen dan heb je groot risico dat je er gaten in trekt.

Sinds zaterdag ligt het er hier pas in, dus nog geen resultaten beschikbaar ;)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 17:18

Rukapul

Moderator General Chat
Ik wil juist andersom adviseren :P

Eerst de folie leggen (daarvoor wel puinvrij maken). Vervolgens heb je een heerlijk schone werkomgeving waar je bij wijze van spreken in je t-shirt en korte broek kunt werken zonder vies te worden (overall ftw) zonder daarna heel je kleding en huis onder het zand te hebben. Bijkomend voordeel is dat je EPS platen zonder al teveel problemen over de folie geschoven kan worden ;)

Ik heb het in die volgorde gedaan en heb welgeteld twee minuscule gaatjes in m'n folie geprikt. Eenmaal door een plakpen en eenmaal door de punt van de zaag. Stukje tape erover en klaar. Nergens heb ik de folie stukgetrokken door erover te kruipen/tijgeren.

Extra voordeel kan zijn dat je kruipruimte droger / frisser is als je de folie een paar weken van tevoren erin legt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

quote:
Rukapul schreef op maandag 02 juli 2012 @ 20:05:
Ik wil juist andersom adviseren :P

Eerst de folie leggen (daarvoor wel puinvrij maken). Vervolgens heb je een heerlijk schone werkomgeving waar je bij wijze van spreken in je t-shirt en korte broek kunt werken zonder vies te worden (overall ftw) zonder daarna heel je kleding en huis onder het zand te hebben. Bijkomend voordeel is dat je EPS platen zonder al teveel problemen over de folie geschoven kan worden ;)

Ik heb het in die volgorde gedaan en heb welgeteld twee minuscule gaatjes in m'n folie geprikt. Eenmaal door een plakpen en eenmaal door de punt van de zaag. Stukje tape erover en klaar. Nergens heb ik de folie stukgetrokken door erover te kruipen/tijgeren.

Extra voordeel kan zijn dat je kruipruimte droger / frisser is als je de folie een paar weken van tevoren erin legt :)
Lol!

Toen het folie er in lag hadden we beide zoiets dat we zo min als mogelijk eroverheen moesten tijgeren omdat we bang waren het te slopen 8)7 .

Merk je trouwens al verschil nu met de folie op de bodem? Is het droger in huis? Ruikt het minder muf? Bespaard het gas?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 11-11 16:37
quote:
mkleinman schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 22:43:
Smalste punt is nu ongeveer 40cm. Hoogste punt denk ik 45?
Ik bedoelde de isolatiedikte;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

quote:
marz01 schreef op maandag 02 juli 2012 @ 20:47:
[...]

Ik bedoelde de isolatiedikte;)
Lol oeps

Fundering is 10cm. De vloer heeft minimaal 13 en op een deel zelfs 23. Ongeveer 10m2 heeft dubbele isolatie. De keuken, en een rand langs de muur.

En dus folie op de bodem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
hmm goede argumenten om eerst folie te leggen en dan pas de vloer na te isoleren, maar ook goede argumenten om het andersom te doen....

pfff keuzes....

Wat is nu acceptabele dikte(R-waarde, om op uit te komen) als het gaat om het na-isoleren van de vloer.
Wij hebben vloerverwarming met 2 lage tegels( Dit werkt ook niet in het voordeel, overigens blijft de vloer wel iets langer warm na het uitschakelen van de kachel).

http://www.frijduurzaam.nl: eerste CO2 Warmtepomp+ventilatie WTW van NL,6060Wp,DoucheWTW,regenwater toilet,HR++,K-kozijnen,LTV,bj1982

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

quote:
Freemann schreef op maandag 02 juli 2012 @ 21:46:
hmm goede argumenten om eerst folie te leggen en dan pas de vloer na te isoleren, maar ook goede argumenten om het andersom te doen....

pfff keuzes....

Wat is nu acceptabele dikte(R-waarde, om op uit te komen) als het gaat om het na-isoleren van de vloer.
Wij hebben vloerverwarming met 2 lage tegels( Dit werkt ook niet in het voordeel, overigens blijft de vloer wel iets langer warm na het uitschakelen van de kachel).
Dat is wel uit te rekenen. Hoeveel isolatie zit er nu onder je vloer? Wat is je oppervlak? Wat is de stooktemp in je vloer?

Hoe dik is je vloer?

I

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
mkleinman schreef op maandag 02 juli 2012 @ 21:51:
[...]

Dat is wel uit te rekenen. Hoeveel isolatie zit er nu onder je vloer? Wat is je oppervlak? Wat is de stooktemp in je vloer?

Hoe dik is je vloer?

I
Zo stel ff wat vragen :9
ff uit het blote bolletje:
Hoeveel isolatie zit er nu onder je vloer: 6cm broodjes
Wat is je oppervlak:45m2
Wat is de stooktemp in je vloer: 40c (had ik hem afgelopen winter op staan, uitgang was toen +/-20c)
Hoe dik is je vloer: GEEN idee 10cm?! (standaard holle betonnen buizen vloeren)

Kun je daar iets mee :?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rukapul

Rukapul

Moderator General Chat
quote:
mkleinman schreef op maandag 02 juli 2012 @ 20:22:
[...]

Lol!

Toen het folie er in lag hadden we beide zoiets dat we zo min als mogelijk eroverheen moesten tijgeren omdat we bang waren het te slopen 8)7 .

Merk je trouwens al verschil nu met de folie op de bodem? Is het droger in huis? Ruikt het minder muf? Bespaard het gas?
Ik vrees dat ik al die punten niet kan vergelijken. Ik heb folie en EPS tegelijkgedaan dus het effect van folie kan ik nooit separaat aangeven. Droger in huis niet, maar dat zou ook heel stug zijn bij betonvloeren en een paar kleine kabel- en buisdoorgangen. Dat ik in dezelfde periode ook m'n mechanische afzuiging hebt vervangen zou sowieso elke meting onmogelijk maken :P Onder de grond is het wel minder muf. De eerste week had ik daar een ventillator voor wat frisse lucht neergezet en dat is nu absoluut niet meer nodig :)

Qua energie kan ik helaas ook niets zeggen aangezien in de laatste helft van vorig jaar de hoeveelheid dagen dat er de hele dag iemand thuis was is veranderd van 2 naar 4 waardoor er veel meer gestookt wordt sindsdien :)

Ik weet dat meten = weten, maar dat heb ik hier dus op geen enkele manier in de praktijk gebracht :+

Voor het stookseizoen begint moet ik overigens nog onder m'n keuken, gang en afwerking doen. Er staat nog een berg EPS m'n zolder te isoleren ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 19-03 19:28
quote:
mkleinman schreef op maandag 02 juli 2012 @ 20:22:
[...]

Lol!

Wat verschil is er hier wel: de muren zijn droger. De kruipruimte ruikt minder muf, maar gasbesparing? We stoken in de zomer zo wie zo niet, dus dat merken we pas later. Wel heb ik de indruk dat het stookseizoen weer korter is geworden. Maar dat kan ook aan de R=3.8 waarde van de extra isolatie liggen ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

quote:
Freemann schreef op maandag 02 juli 2012 @ 21:57:
[...]

Zo stel ff wat vragen :9
ff uit het blote bolletje:
Hoeveel isolatie zit er nu onder je vloer: 6cm broodjes
Wat is je oppervlak:45m2
Wat is de stooktemp in je vloer: 40c (had ik hem afgelopen winter op staan, uitgang was toen +/-20c)
Hoe dik is je vloer: GEEN idee 10cm?! (standaard holle betonnen buizen vloeren)

Kun je daar iets mee :?
Even wat aannames.
  • 6cm broodjes ( EPS ) Rd van 1,5
  • 15cm betonvloer ( ik neem hem iets dikker ) Rd van 0,10
  • Je Rc ( constructie ) is 1,6. Ik neem overgangsweerstanden even niet mee.
  • Gemiddeld 30 graden vloertemperatuur
  • Kruipruimte gemiddeld 12 graden
  • 45m2 oppervlak.
Je huidige warmteverlies is 45/1,6*(30-12) = 506W (11.25W/m2 )

Wanneer je 10cm extra EPS gaat plakken met een Rd van 2.6 wordt de berekening:
45/(1,6+2,6)*(30-12) = 193W ( 4,3W/m2 )

Wanneer je 20cm extra EPS ( Rd van 5.2 ) gaat plakken wordt de berekening:
45/(1,6+2,6+2,6)*(30-12) = 119W ( 2,6W/m2 )

Ruim 500W nu verlies over je vloer is vrij fors. Qua verlies vergelijkbaar met mijn originele berekening van mijn vloer. Die 10cm extra isolatie merkten wij meteen, maar wij hebben dan ook geen vloerverwarming. Onze vloer werd merkbaar warmer. Jij hebt vloerverwarming dus je gaat dat effect niet rechtstreeks merken denk ik.

Aan de andere kant 500W continu voor de wormen stoken is ook niet echt duurzaam. Met 10cm extra isolatie sla je hier een behoorlijke deuk ik en ga je terug naar 193W. Je gaat dus iets meer dan 300W besparen. Die warmte zal nu ipv in je kruipruimte worden afgegeven in je woonkamer terecht komen.

20cm is ideaal als je de tijd, geld en ruimte hebt. Je winst ten opzichte van 10cm extra is slechts 74W. Die keuze zal je zelf moeten maken denk ik :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 17:02
quote:
mkleinman schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 08:00:
[...]
Ruim 500W nu verlies over je vloer is vrij fors. Qua verlies vergelijkbaar met mijn originele berekening van mijn vloer. Die 10cm extra isolatie merkten wij meteen, maar wij hebben dan ook geen vloerverwarming. Onze vloer werd merkbaar warmer. Jij hebt vloerverwarming dus je gaat dat effect niet rechtstreeks merken denk ik.
ook met vloer verwarming merk je het goed.

voor de isolatie werd het vlak bij de invoer unit vloerverwarming de vloer een stuk warmer als in de rest van de kamer.

nu met isolatie word de vloer een stuk egaler warm.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
mkleinman schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 08:00:
[...]

Even wat aannames.
  • 6cm broodjes ( EPS ) Rd van 1,5
  • 15cm betonvloer ( ik neem hem iets dikker ) Rd van 0,10
  • Je Rc ( constructie ) is 1,6. Ik neem overgangsweerstanden even niet mee.
  • Gemiddeld 30 graden vloertemperatuur
  • Kruipruimte gemiddeld 12 graden
  • 45m2 oppervlak.
Je huidige warmteverlies is 45/1,6*(30-12) = 506W (11.25W/m2 )

Wanneer je 10cm extra EPS gaat plakken met een Rd van 2.6 wordt de berekening:
45/(1,6+2,6)*(30-12) = 193W ( 4,3W/m2 )

Wanneer je 20cm extra EPS ( Rd van 5.2 ) gaat plakken wordt de berekening:
45/(1,6+2,6+2,6)*(30-12) = 119W ( 2,6W/m2 )

Aan de andere kant 500W continu voor de wormen stoken is ook niet echt duurzaam. Met 10cm extra isolatie sla je hier een behoorlijke deuk ik en ga je terug naar 193W. Je gaat dus iets meer dan 300W besparen. Die warmte zal nu ipv in je kruipruimte worden afgegeven in je woonkamer terecht komen.

20cm is ideaal als je de tijd, geld en ruimte hebt. Je winst ten opzichte van 10cm extra is slechts 74W. Die keuze zal je zelf moeten maken denk ik :)
_/-\o_

Mooi overzichtelijk!!

Met 10cm extra EPS kunnen we dus zo'n 60% besparing realiseren (op de vloer/woonkamer verwarming :) )
Die 300W is dan per uur en is dat nog (met een standaard) formule naar besparing in m3 gas om te zetten?

@migjes;
Dat zou wel een erg prettig bijkomstigheid zijn! Wij hebben nu nog wel wat verschillende temperatuur zones;
1. waar de slang uit de verdeler komen is het erg warm,
2. de keuken is iets verkleint en nu ligt er op de plaats waar de keuken vroeger stond geen vloerverwarming en dat is (ijskoude) zonde
3. in de hal/wc is de vloer aanmerkelijk kouder en zou prettig zijn als die ook wat warmer wordt.
4. langs de achtergevel is de vloer ook een stuk kouder (maar denk dat dat, na het lezen van mkleinman zijn funderings avontuur) ook een deel door de fundering komt).

Als 1 van deze punten al met 50% verminderd dan ben ik heel blij :)

Freemann wijzigde deze reactie 03-07-2012 08:39 (15%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 16:58
Die 300W verlies je continu. Watt is Joule/s. 300J/s is 1MJ/uur. Gas bevat per kuub pak-em-beet zo'n 35MJ, maar dat moet je nog opstoken en de resulterende warmte door je huis vervoeren met de nodige verliezen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
_JGC_ schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 08:38:
Die 300W verlies je continu. Watt is Joule/s. 300J/s is 1MJ/uur. Gas bevat per kuub pak-em-beet zo'n 35MJ, maar dat moet je nog opstoken en de resulterende warmte door je huis vervoeren met de nodige verliezen.
Als ik het goed begrijp, dan is die 300W goed voor een verlies van (puur op aannames en op de theorie) 24MJ/dag (1MJ*24u) en kunnen we 0.685m3 (24/35*1000) gas per dag besparen (als de omstandigheden zijn zoals de aannames er nu staan).

NL kent ongeveer 170 stookdagen en als ik dan (kort door de bocht) 170*0.68 doe dan zouden wij 116,5m3 gas kunnen besparen.

Of ben ik nu wat te optimistisch en ga ik wel erg kort door de bocht?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

quote:
_JGC_ schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 08:38:
_/-\o_ Zie daar een deel van de missing link die ik heb in het berekenen van het warmteverlies van Watt ==> m3. ik probeerde het nu om te rekenen via de grootte van de radiatoren / flow van de radiatoren / warmteafgifte. Volgens mij nogal omslachtig. ( en het lukte ook niet ).

Via een omweg ben ik uitgekomen op een verhoudingsgetal dat 1W verlies gelijk staat aan 0,22m3/jaar verbruik.

Als ik je omrekening zie dan zou mijn berekening van mijn fundering ook zo maar kunnen kloppen. Ik ga van 2603W verlies op de begane grond naar 1619W verlies. ( 0 graden buiten, 19,8 in de woonkamer, 10 kruipruimte ).

984W = 984J/s = 3,5MJ/h. We stoken van ongeveer half 7 uur 's ochtends tot 9 uur 's avonds. 14,5h * 3,5MJ = 50,75MJ/d = 1,45m3. En bij die condities buiten verstoken we 10-11m3 per dag. 1,45m3 dan besparen klinkt nog niet eens zo gek.

Thanks!
quote:
Freemann schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 08:49:
[...]

Als ik het goed begrijp, dan is die 300W goed voor een verlies van (puur op aannames en op de theorie) 24MJ/dag (1MJ*24u) en kunnen we 0.68m3 gas per dag besparen (als de omstandigheden zijn zoals de aannames er nu staan).

NL kent ongeveer 170 stookdagen en als ik dan (kort door de bocht) 170*0.68 doe dan zouden wij 115m3 gas kunnen besparen.

Of ben ik nu wat te optimistisch en ga ik wel erg kort door de bocht?
Ik kom voor mijn huis dus uit op een verhoudingsgetal van 0,22m3 gas op 1W uitstraling. 300W minder verbruik zou in mijn geval betekenen dat ik 66m3 minder gas zou verstoken. In het geval van mijn vloer komt dat redelijk overeen met de werkelijkheid.

Daarom hoop ik ook zo vurig dat mijn funderingberekening klopt. Dan gaan we bijna 220m3 minder verbruiken

mkleinman wijzigde deze reactie 03-07-2012 08:54 (27%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
Kan meer of minder zijn, afhankelijk van je ketelrendement, je leidinglengtes en de isolatie daarvan. Er zijn gewoon erg veel variabelen. Zo kan extra isolatie ervoor zorgen dat je aanvoertemperatuur omlaag kan, waardoor je ketel efficienter wordt en heb je ineens veel meer besparing dan alleen het verlies aan warmte dat je bespaart.
Zo kan ik mijn hele huis nu dankzij spouwmuurisolatie warm krijgen met 65 graden aanvoertemperatuur, voor de ingreep werd het met 65 graden niet eens warm en stookte je voor niks. Enige wat hielp was 80 graden gaan stoken, en dan is je ketel niet op zijn efficientst.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
_JGC_ schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 08:53:
Kan meer of minder zijn, afhankelijk van je ketelrendement, je leidinglengtes en de isolatie daarvan. Er zijn gewoon erg veel variabelen. Zo kan extra isolatie ervoor zorgen dat je aanvoertemperatuur omlaag kan, waardoor je ketel efficienter wordt en heb je ineens veel meer besparing dan alleen het verlies aan warmte dat je bespaart.
Zo kan ik mijn hele huis nu dankzij spouwmuurisolatie warm krijgen met 65 graden aanvoertemperatuur, voor de ingreep werd het met 65 graden niet eens warm en stookte je voor niks. Enige wat hielp was 80 graden gaan stoken, en dan is je ketel niet op zijn efficientst.
MAAR snijd mijn berekening hout en zou het in de richting kunnen komen van 100m3 ?
(ik ga niemand doodvermoorden als het niet zo is, maar het werk moet te verantwoorden zijn (ook richting de vrouw ;) ))

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
Als je dag en nacht de boel laat stoken en verder geen ondersteuning van de zon hebt zou die berekening wel ongeveer kunnen kloppen. Weet niet of je nachtverlaging doet, maar als je dat nu achterwege laat omdat het te lang duurt voordat je vloer weer op temperatuur is, dan zou je dat met isolatie mogelijk wel kunnen doen omdat meer warmte boven de vloer blijft ipv naar je kruipruimte lekt en het dus met dezelfde capaciteit veel minder lang duurt voordat je vloer warm is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 14:43
Inmiddels 3 jaar geleden heb ik mijn vloer ook opnieuw geisoleerd. Tijdens de eerste grote verbouwing hebben we de hele benedenvloer vervangen en tussen de balken steenwol aangebracht, maar dat bleek een aantal jaren later behoorlijk te gaan schimmelen doordat we regelmatig water in de kruipruimte hebben. Die steenwol hebben we daarna meteen verwijderd en extra ventilatie kokers aangebracht. Maar dit resulteerde wel in een steenkoude vloer in de winter...
Dus 3 jaar geleden op Internet gezocht naar een oplossing, en uiteindelijk bij Tonzon uitgekomen. De reden daarvoor is dat ze een hele uitgebreide uitleg hebben op hun website waar de werking van de folie wordt uitgelegd. Voor iets meer dan 300 euro was ik klaar.
Uiteindelijk dus de bodemfolie aangebracht met noppenfolie eronder, en de thermoskussens tussen de balken. Het was wel even werk maar de muffe lucht in de kruipruimte is weg en de vloer voelt een stuk warmer aan in de winter. Daarbij levert het een besparing op van 15% op mijn gasverbruik.
Eigenlijk is het vreemd dat er hier nog gekozen wordt voor PUR. Bij het spuiten van PUR komen namelijk heel veel schadelijke en kankerverwekkende gassen vrij, en die komen dus in je huis terecht, daarbij is de isolatiewaarde van PUR veel lager dan van thermoskussens, en het levert ook nog eens een hoop chemisch afval op...

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
_JGC_ schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 09:02:
Als je dag en nacht de boel laat stoken en verder geen ondersteuning van de zon hebt zou die berekening wel ongeveer kunnen kloppen. Weet niet of je nachtverlaging doet, maar als je dat nu achterwege laat omdat het te lang duurt voordat je vloer weer op temperatuur is, dan zou je dat met isolatie mogelijk wel kunnen doen omdat meer warmte boven de vloer blijft ipv naar je kruipruimte lekt en het dus met dezelfde capaciteit veel minder lang duurt voordat je vloer warm is.
Ons stookprogramma is als volgt:
tijd/dagma-dovrijzazo
ochtend6:30-7:30 20,0c7:00-12:00 20c9:00-12:00 20,0c9:00-12:00 20,0c
middag7:30-16:00 19,5c12:00-16:00 20c12:00-16:00 20,0c12:00-16:00 20,0c
avond16:00-20:00 20,5c16:00-21:00 20,516:00-21:30 20,5c16:00-20:00 20,5c
nacht20:00-6:30 19,0c21:00-:9:00 19,0c21:30-09:00 19,0c20:00-06:30 19,0c

We doen dus aan nachtverlaging, maar niet in hele grote/hoge mate.
We laten de vloer (in de nacht) 1,5 graad zakken, om die in de ochtend even op te warmen voor de ochtendrituelen en eind van de middag door te warmen voor de avond.
Moet nog wel even erbij melden dat we een Honeywell EvoHome set hebben en wij alle kamers afzonderlijk regelen. Deze is sinds dit voorjaar (zelf) geinstalleerd en ben benieuwd hoe dat van de winter gaat en dan zeker als de vloer beter geisoleerd is. Ik hoop/verwacht dat EvoHome icm de vloerverwarming (isolatie) een aanzienlijke besparing kan realiseren. Daar er voorheen (grote) delen van het huis onnodig verwarmt werden als de ketel aansloeg om de vloer op temperatuur te brengen/houden.

Freemann wijzigde deze reactie 03-07-2012 10:00 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marz01
@freeman, ik heb denk ik een soortgelijke vloer met eps broodjes bj 1990 tussenwoning.
Ik had ook een ir-thermometer aangeschaft en zag na de min extra 12cm eps een duidelijke verhoogde temp weergave.
Maar het belangrijkste is dat vrouwlief zelf aangaf in de winter dat haar blote voeten op de vloer warmer aanvoelde.
Het meeste werk zit in het volproppen van de tussenstukken van de broodjes en de eerste laag hierna kan je makkelijker de extra lagen gaan aanbrengen.
Warmte blijft nu veel langer in de woonkamer hangen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

quote:
QuestionMarc schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 09:02:
Inmiddels 3 jaar geleden heb ik mijn vloer ook opnieuw geisoleerd. Tijdens de eerste grote verbouwing hebben we de hele benedenvloer vervangen en tussen de balken steenwol aangebracht, maar dat bleek een aantal jaren later behoorlijk te gaan schimmelen doordat we regelmatig water in de kruipruimte hebben. Die steenwol hebben we daarna meteen verwijderd en extra ventilatie kokers aangebracht. Maar dit resulteerde wel in een steenkoude vloer in de winter...
Dus 3 jaar geleden op Internet gezocht naar een oplossing, en uiteindelijk bij Tonzon uitgekomen. De reden daarvoor is dat ze een hele uitgebreide uitleg hebben op hun website waar de werking van de folie wordt uitgelegd. Voor iets meer dan 300 euro was ik klaar.
Uiteindelijk dus de bodemfolie aangebracht met noppenfolie eronder, en de thermoskussens tussen de balken. Het was wel even werk maar de muffe lucht in de kruipruimte is weg en de vloer voelt een stuk warmer aan in de winter. Daarbij levert het een besparing op van 15% op mijn gasverbruik.
Eigenlijk is het vreemd dat er hier nog gekozen wordt voor PUR. Bij het spuiten van PUR komen namelijk heel veel schadelijke en kankerverwekkende gassen vrij, en die komen dus in je huis terecht, daarbij is de isolatiewaarde van PUR veel lager dan van thermoskussens, en het levert ook nog eens een hoop chemisch afval op...
Klopt, maar mits je kruipruimte goed is afgesloten en goed is geventileerd aan de buitenkant is dit niet een heel groot issue denk ik :)

Piepschuim heeft dit nadeel mbt kankerverwekkende stoffen gelukkig niet. Tenzij je het gaat snijden met een EPS snijdapparaat uiteraard.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
Voordeel van Tonzon vind ik gewoon dat je het heel makkelijk zelf kunt ophangen. Je bent met Tonzon een dag bezig en het hangt en je hebt goede isolatie. Voor een stukje folie is het een extreem duur produkt, voor een goede isolatie is het relatief goedkoop.
EPS is eigenlijk alleen voordeliger als je tijd in overvloed hebt en de mogelijkheid hebt om het goed aan te brengen. Als ik zie wat voor kruipluikje ik onder de trap heb en in wat voor stukken ik de platen mag gaan zagen, dan ga ik gewoon voor een doosje met Tonzon. PUR laten spuiten zie ik niet zitten, ten eerste omdat ik het bedrijf op de blauwe ogen mag geloven dat ze het goed doen, maar ten tweede ook omdat de milieubelasting van PUR spuiten dusdanig hoog is dat je 15 jaar verder bent voordat je CO2 besparing eens gaat opwegen tegen de schade van het aanbrengen ervan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 25-09 22:07

flippo765

4170 Wp subsidieloos

quote:
Freemann schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 08:56:
[...]

MAAR snijd mijn berekening hout en zou het in de richting kunnen komen van 100m3 ?
(ik ga niemand doodvermoorden als het niet zo is, maar het werk moet te verantwoorden zijn (ook richting de vrouw ;) ))
Het zou kunnen, echter als je aan de ene kant isoleert en het aan de andere kant wegwaait schiet je er niet veel mee op.
De warmte gaat nu niet meer onder de vloer maar je warmt de rest meer op waardoor je daar de warmte evengoed nog gaat verliezen en nog steeds hetzelfde moet stoken, het gaat om de totale isolatieschil van de woning.

Vraag gewoon de vrouw of ze soms koude voeten heeft en hiervan af wilt zijn. Over het algemeen hebben vrouwen het (vaker) koud.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• migjes
quote:
Freemann schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 08:56:
[...]

ik kom ongeveer tussen de 25 en 50 m3 besparing uit.
(ik zat zoizo al erg laag, en hoe lager hoe moeilijker besparen.)
kosten 350 euro met eps.
zal lastig worden die terug te verdienen.

maar een warmer aanvoelende vloer is onbetaalbaar.
(zeker als je bedenkt dat de vriendin nu minder aan heeft in de winter ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
Als ik dat soort dingen doe, doe ik dat niet alleen voor de besparing. Mijn spouwmuur is gedaan omdat ik gewoon koude lucht voelde komen van de slecht geisoleerde spouwmuren (het glaswol dat in 1978 ertussen is gedaan bij de bouw ligt in de fundering vanwege vocht). Dan zit je gewoon in de kou, terwijl je thermostaat 21 graden aantikt. Zelfde met koude voeten, ik heb altijd koude voeten terwijl het in huis dan gewoon 20 graden is. Kan ik de kachel hoger stoken, maar daar wordt het niet prettiger op.
Ik ga dus ook deze zomer nog even onder de vloer kruipen, wil gewoon van die koude vloer af. Zomers lekker als het warm is in huis, lekker je blote voeten op de koude vloer zetten, maar winters is dat een ander verhaal.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
Snap dat de hele schil bepalend is voor de (totale) besparing.

Wat wij nu in de zomer doen (om de bovenverdieping nog een beetje warm te krijgen), is de tussendeur van de woonkamer met de gang op een kier van 10 cm zetten. Hierdoor koelt de woonkamer af, gaat de ketel aan, verwarmt de vloer EN de kamers voor een korte tijd. Nu met de EvoHome zullen de kamers onafhankelijk gaan verwarmen. Hierdoor hoef ik me minder(lees minder) druk te maken over de gehele isolatie schil. De rest van het huis wordt immers op een minimale temp. gehouden (15/16c) om het behaaglijk en vorstvrij te houden.
De woonkamer is verder vrijgoed geisoleerd; HR++, kunststof kozijnen, (vanuit de bouw en wat er nog van over is) steenwol spouwisolatie en met deze combinatie van factoren hoop ik iets meer als 25-50m3 te besparen. Zolang de woonkamer op temp. is en blijft zal er niet worden verwarmt en de rest van het huis verwarmt bij aanslaan niet mee :)

@migjes;
De vloer is in de winter zo heet, dat er al weinig :X hmmmm

@allen;
Zal het excuus van een warmer vloer niet kunnen gebruiken, omdat deze in de winter altijd al wel lekker warm is (min. 30 en soms + )

Weten jullie nog goedkope of goede adresjes (in de zuid-hollandse randstad) voor EPS?

Freemann wijzigde deze reactie 04-07-2012 20:34 (6%)

• marz01
@freeman, de vloer is warm door hier energie in te stoppen bedoel je? maar wat is de temp van je vloer in de ochtend zonder te stoken?

6cm dik eps heb ik bij de gamma gehaald met 20% kortingsbonnen

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
marz01 schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 20:38:
@freeman, de vloer is warm door hier energie in te stoppen bedoel je? maar wat is de temp van je vloer in de ochtend zonder te stoken?
Ja klopt. Denk dat ze het niet zal voelen aan de temp. van de vloer of er extra isolatie onder zit of niet.
Hoogstens dat de vloer egaler van temp. is, maar weet niet of je dat zo 1,2,3 zal voelen.
Hij zal ook niet warmer worden, omdat het vloerverwarmingsverdeelblok (1000punten?!) de temp. begrenst en er dus minder energie in de vloer stopt.

Het klopt dat hij warm is door er energie in te stoppen.
Geen idee wat de temp. in de ochtend is :S
quote:
6cm dik eps heb ik bij de gamma gehaald met 20% kortingsbonnen
Hee dat is een goede tip en zit om de hoek!

Freemann wijzigde deze reactie 04-07-2012 20:50 (36%)

• straider
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 18-11 19:47
Vandaag en gister bodemfolie gelegd. Wat een horror... (a) het was een vochtige modderpoel, ik heb geen overall (b) er lag meer dan honderd kg aan dakpannen.. halverwege.. (c) overal lag zooi, van 3 kuub aan oude weggedrukte natte folie tot overal stukken piepschuim die ooit aan het plafond zaten. Leek echt alsof iemand z'n best had gedaan om de zooi zo veel mogelijk isotroop over de 60m2 te verspreiden...(d) immense spinnewebben...

MAAR HET IS KLAAR! Er ligt nog wel een paar kuub zooi in vuilniszakken en stapels PUR en piepschuim maar het is nu een beetje aangename ruimte om in rond de rollen. Nu eerst even m'n spierpijn uitzitten ;)

Oja, volgens mij geen ventilatie whatsoever aanwezig.. het was er echt 15 graden oid toen ik er in ging, ik kon mn eigen adem zien. er zitten wel een aantal bakstenen met gaatjes, maar volgens mij is dat van de spouwmuur ventilatie??

straider wijzigde deze reactie 05-07-2012 19:18 (16%)

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 17:26

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Dysgaf!

Laat anders even renovent kokers inboren.

Wise enough to play the fool

• mkleinman

mkleinman

En pics! Ga je de vloer nog extra isoleren?

• straider
Renovent kokers? Wat bedoel je daar precies mee, zijn dat gewoon ronde kokers met een grote diameter? Of zijn ze dan ook aangesloten op de WTW?

Ja, goed isoleren is wel het plan. Kan tenminste nu fatsoenlijk rondkruipen ;)

Voor:

Na:

Op deze pic heb ik nog niet alle zooi er uit, maar goed het geeft een beetje aan hoe het er nu uit ziet;

Dit is de eerste 25m2, door het gaatje kom je dus in het deel van 35m2...

Dit soort "ventilatie" is er nu; volgens mij werkt het dmv een holle spouwmuur waar buiten een paar zwarte roostertjes zitten.

straider wijzigde deze reactie 06-07-2012 20:52 (4%)

• Rukapul

Rukapul

Moderator General Chat
Dat heb je netjes gedaan. Ook heel herkenbaar trouwens, want ik ben met wat hulp ook meer dan een dag bezig geweest om puin (leuk dat ze in het verleden een convectorput hebben aangelegd...) en afval af te voeren.

Een renovatiekoker brengt simpel lucht van buiten direct naar de kruipruimte:

Nu ik nog eens naar die foto's kijk: dat is wel de meest waardeloze isolatie ever geweest. Te dun en slecht bevestigd blijkbaar.

Rukapul wijzigde deze reactie 05-07-2012 20:18 (14%)

• straider
Bedankt! Och die isolatie haha, ik denk dat het halverwege naar beneden is gekomen. Het zat ooit netjes gelijmd tegen de balken. De buizen van de CV zijn zo'n 10 jaar geleden eens vervangen en daarbij hebben ze denk ik tijdens het kruipen nog eens de rest kapot lopen trekken en als ondergrond gebruikt. Het was iig een teringzooi, zal morgen nog wel even een paar pics schieten.

Die buizen zien er wel leuk uit, zal je wel een grote diamantboor voor nodig hebben though.. zal eens wat rondporren bij kennissen om dat voor me te boren.. thanks voor de info iig ;)

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online
@staider: Op foto drie zie ik die steen scheef onder de rioolpijp liggen, ik zou dat even goed fixen, je wilt niet dat daar je leiding van elkaar schiet na een grote boodschap. (en er dan 2 weken later pas achter komen)

• mkleinman

mkleinman

Overigens ziet het er netjes uit met dat folie op de bodem! Strak werk!

• Tito129
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 13:04
Heeft het leggen van folie eigenlijk zin als je kruipruimte altijd gort droog is? Ik woon dik 2,5m boven grondwater stand, heb altijd stuifzand onder de vloer.
Voegt het iets toe of alleen om schoner te werken?

• Bezuiniger
quote:
Tito129 schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 22:14:
Heeft het leggen van folie eigenlijk zin als je kruipruimte altijd gort droog is? Ik woon dik 2,5m boven grondwater stand, heb altijd stuifzand onder de vloer.
Nee, dan heeft folie geen zin.

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

quote:
Tito129 schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 22:14:
Heb het hier van de week ook gedaan en moet zeggen dat het echt een aanrader is als je er langer moet gaan werken (isoleren o.i.d.)
Hier was de grond wel vochtig na aanleggen drainage (daarvoor was het een zwembad) maar nu kan ik er gewoon vrij rondkruipen en heel veel werk was het niet (tenminste als je geen 3 kuub afval hoeft te verwijderen).

Zal van de week wel even foto's schieten

flippo765 wijzigde deze reactie 05-07-2012 23:19 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stefimke
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 17-11 22:09

stefimke

Fire Walk With Me

We overwegen om tegelijk met onze buren de kruipruimte te laten isoleren, 3 huizen in totaal, bouwjaar begin 70's. Het betreffen Nehobo-vloeren van per huis pakweg 60m2, droge kruipruimtes, (nog) geen vloerverwarming. Kruipruimtes zijn geventileerd met kokertjes (als in de plaatjes vlak hierboven) toen we vorig jaar onze spouwmuren hebben laten isoleren met Knauf Supafil.

We hebben een offerte voor ~9cm PUR van Plu****rs van pakweg 2000euro. Nu lees ik nogal wat verontrustende berichten over vloerisolatie met PUR, gevaarlijke dampen, mensen die een half jaar niet in hun huis kunnen, enge ziektes, etc. Het betreffende bedrijf voldoet aan de Komo keurmerken, er kan altijd iets misgaan maar dat lijkt me meer uitzondering dan regel? Onze buren zijn nogal panisch geworden hieromtrend en hebben geen trek meer in PUR.

Om eens een ander verhaal te horen zijn we ook bezig met Tonzon, we hebben een aanvraag voor een offerte gedaan maar het bedrijf wat het voor ons zou moeten gaan doen heeft nog niet van zich laten horen. Het klinkt allemaal fantastisch, maar ik vraag me wel af wat er met de isolatie-waarde gebeurd als er een scheur/gat in de folie komt als er weer eens een kabeltje/pijpje door moet, als de folie vol stof zit na een aantal jaren, als er door de jaren heen her en der een plug uit het plafond valt en de folie op de grond ligt, ... Ook wordt de kruipruimte nogal claustrofobisch als er 25-30cm foliezakken hangen lijkt me.

Het zijn allemaal van die "wij van wc-eend" verhalen. Iemand advies?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

quote:
flippo765 schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 23:15:
Zal van de week wel even foto's schieten
Voor degene die vorig jaar nog niet meelazen:

Vorig jaar dat ik wou gaan isoleren merkte ik op dat ik last heb van vochtproblemen.

En beginselen van betonrot

Actie toen:

Drainage rond het hele huis ingespit en aangesloten op een put.

Eergister:

Folie aangebracht

Betonijzer behandeld en geschilderd, daarna weer ingepakt met snelcement

Voor alle foto's: http://s1217.photobucket....93/Flippo765/Kruipruimte/

Het smeren met snelcement is echt een hel, die zooi is niet bedoelt om tegen het plafond te plakken en de chemische samenstelling niet goed voor je handen (ook niet met handschoenen).
Ben wel blij dat het nu voor elkaar is en nu ga ik bedenken hoe ik op de meest efficiente manier zoveel mogelijk piepschuim kwijt kan met die rare rondingen.

Mocht er nog iemand tips hebben dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

Netjes gedaan zo. Is het geen idee om het te laten doen? Bijvoorbeeld door Koston met EPS korrels die er alla PUR tegenaan worden geplakt? Dan weet je 100% zeker dat die welvingen ook dicht zitten.

Andere optie is om de welvingen te laten voor wat het is en tussen de balken gewoon 10cm EPS te plakken? Je sluit dan de lucht in die welvingen op. En stilstaande lucht isoleert ook aardig goed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• straider
Oef wat een werk dat smeren! Heel netjes opgelost hoor. Ik denk ook dat je het beste van balk naar balk kan gaan werken en de ruimte in de kromming moet laten voor wat het is. Als je me de maten geeft kan evt. wel een eindig element simulatie voor je draaien, voor als je verschillende oplossingen wilt testen ;)

Ik heb vandaag het laatste van het puin uit mijn kruipruimte getrokken, dus hij is mooi leeg nu. Zat er zo lang te werken dat er inmiddels alweer een laag condens ontstaat op de koude vloer :F. Hopen dat dat over een weekje weg is, anders ga ik meteen maar ventilatiekokers aan boren, voordat ik ga isoleren.

@stefimke. Ik ben zelf ook niet zo voor PUR, in verband met milieu en gezondheid. Tonzon shizzle is duur, maar ik sta er bij; het is geen wc-eend verhaal als je het door TNO laat testen. Beter dan dat kan je het volgens mij niet onderbouwen als bedrijf.

straider wijzigde deze reactie 06-07-2012 21:00 (16%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 18-11 20:13

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

quote:
stefimke schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 10:11:
We overwegen om tegelijk met onze buren de kruipruimte te laten isoleren, 3 huizen in totaal, bouwjaar begin 70's. Het betreffen Nehobo-vloeren van per huis pakweg 60m2, droge kruipruimtes, (nog) geen vloerverwarming. Kruipruimtes zijn geventileerd met kokertjes (als in de plaatjes vlak hierboven) toen we vorig jaar onze spouwmuren hebben laten isoleren met Knauf Supafil.

We hebben een offerte voor ~9cm PUR van Plu****rs van pakweg 2000euro. Nu lees ik nogal wat verontrustende berichten over vloerisolatie met PUR, gevaarlijke dampen, mensen die een half jaar niet in hun huis kunnen, enge ziektes, etc. Het betreffende bedrijf voldoet aan de Komo keurmerken, er kan altijd iets misgaan maar dat lijkt me meer uitzondering dan regel? Onze buren zijn nogal panisch geworden hieromtrend en hebben geen trek meer in PUR.

Om eens een ander verhaal te horen zijn we ook bezig met Tonzon, we hebben een aanvraag voor een offerte gedaan maar het bedrijf wat het voor ons zou moeten gaan doen heeft nog niet van zich laten horen. Het klinkt allemaal fantastisch, maar ik vraag me wel af wat er met de isolatie-waarde gebeurd als er een scheur/gat in de folie komt als er weer eens een kabeltje/pijpje door moet, als de folie vol stof zit na een aantal jaren, als er door de jaren heen her en der een plug uit het plafond valt en de folie op de grond ligt, ... Ook wordt de kruipruimte nogal claustrofobisch als er 25-30cm foliezakken hangen lijkt me.

Mijn PUR (6cm) zit er bijna een jaar in. Het huis is kurkdroog sinds die tijd, te merken aan de krimpscheuren.
Ook ik heb de horrorverhalen gehoord, maar dat kwam dan door een verkeerde mengverhouding. In principe gebeurt dat bijna nooit.
Ik ben er heel blij mee. :)

2k op west bij Pv Output

• Bezuiniger
quote:
stefimke schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 10:11:

Het voordeel van Tonzon is juist dat je het makkelijk zelf kunt doen. De bedrijven die het aanbrengen bestaan meestal uit niet meer dan 1 zzp-er, ik denk niet dat je daar heel veel van moet verwachten.

De banen plak je aan het eind en aan het begin dicht, dus stof komt er niet in: staat in de handleiding. Scheuren plak je dicht met aluminiumfolietape. Verder weet ik niet wat jullie in de kruipruimte doen, maar bij ons is het nu niet zo dat we daar maandelijks of zelfs jaarlijks iets in moeten veranderen. Tot nu toe heb ik de kussens trouwens nog niet kapot getrokken door er onder door te kruipen, wat nodig was voor het koppelen en dichtplakken van de banen. En kapot trekken tijdens montage kun je echt wel vergeten: ondanks het gebrek aan dikte is die bovenste laag folie onverwacht sterk. Strak spannen is daardoor geen probleem.

Verder zakken alleen de eerste en laatste baan erg uit: de rest wordt behoorlijk strak getrokken doordat je de banen aan elkaar plakt met dubbelzijdige tape: de middelste banen worden dan vrijwel strak getrokken door de buitenste twee. 25-30 cm wordt het dus niet, gemiddeld kost het ca. 15cm ruimte. En doordat je de kussens makkelijk omhoog kunt duwen is zelfs die ruimte in geval van nood nog even beschikbaar, en dat heb je niet bij EPS of PUR. Overigens zou ik wel EPS gebruikt hebben als de kruipruimte bij ons hoog genoeg was: dat is makkelijk bij te halen bij de Gamma als je nog wat extra nodig hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

quote:
straider schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 20:56:
Oef wat een werk dat smeren! Heel netjes opgelost hoor. Ik denk ook dat je het beste van balk naar balk kan gaan werken en de ruimte in de kromming moet laten voor wat het is. Als je me de maten geeft kan evt. wel een eindig element simulatie voor je draaien, voor als je verschillende oplossingen wilt testen ;)

Ik heb vandaag het laatste van het puin uit mijn kruipruimte getrokken, dus hij is mooi leeg nu. Zat er zo lang te werken dat er inmiddels alweer een laag condens ontstaat op de koude vloer :F. Hopen dat dat over een weekje weg is, anders ga ik meteen maar ventilatiekokers aan boren, voordat ik ga isoleren.

@stefimke. Ik ben zelf ook niet zo voor PUR, in verband met milieu en gezondheid. Tonzon shizzle is duur, maar ik sta er bij; het is geen wc-eend verhaal als je het door TNO laat testen. Beter dan dat kan je het volgens mij niet onderbouwen als bedrijf.
De hoogte is niet genoeg voor personeel om de kruipruimte vol te laten spuiten (minimaal 40 en ik zit op 38), dat vertelde in ieder geval de Nuon adviseur.
Het laten isoleren (zelf purren waag ik me niet aan) vind ik vrij duur en denk dus dat EPS nog overblijft.
Het vochtprobleem is wel minder geworden nadat het zeil erop ligt maar nog zeker niet verholpen en dan vallen glas/steenwol ook af.

De vloeroppervlak is: 5,60 breed en 7,80 meter lang, rond de 45m2.
Als ik die welven ook vol zou drukken (op maat maken en erin lijmen) vermoed ik 1,5 x de oppervlak nodig te hebben.
De welven zijn 12 cm diep, als ik 2x 12cm haal en dit ertussen kan krijgen heb ik een goede isolatie en evengoed nog voldoende ruimte om eronderdoor te kruipen (26cm).

Dit materiaal had ik in gedachte: EPS
Voor alleen de onderkant kom ik hierop uit:
45m2 x 7,22 = 325 euro (ex. BTW)
Wanneer ik ook de welven doe ben ik (gok) 1/3 meer kwijt: 490 euro (ex. BTW)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marz01
eps kan je gewoon met de hand bijschaven, dus eerst een stuk goed uitmeten/teken/zagen/bijwerken ter plekke.
De rest op je gemak in de tuin met deze mal identiek maken.
Op deze wijze heb ik mijn (hoekerige) broodjesvloer ook passend gemaakt zodat deze zonder lijm maar met een beetje kracht er gewoon tussengeklemd konden worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Op maat maken is niet het probleem, ik betaal alleen meer bij deze webshop als bij de lokale bouwmarkt.
Bij de lokale bouwmarkt (dit is wel 3x4cm) betaal ik 8 euro/m2.

Ik denk dat ik een 4mm2 koperdraad in een soldeerbout maak en daarmee alles op maat snij, scheelt een hoop piepschuimbolletjes.

• mkleinman

mkleinman

quote:
flippo765 schreef op maandag 09 juli 2012 @ 23:20:
Op maat maken is niet het probleem, ik betaal alleen meer bij deze webshop als bij de lokale bouwmarkt.

Ik denk dat ik een 4mm2 koperdraad in een soldeerbout maak en daarmee alles op maat snij, scheelt een hoop piepschuimbolletjes.
Als je een goed scherp stanleymes hebt kom je ook een heel eind. Als je dan langzaam snijd en het mes veel op en neer beweegt dan kom je een heel eind.

EPS met een soldeerbout wegbranden gaat zo verschrikkelijk stinken

• stefimke

stefimke

Fire Walk With Me

Inmiddels ook een offerte binnen van Tonzon laten aanbrengen (inclusief bodemfolie). Prijs is vergelijkbaar met 9cm PUR laten spuiten.

Over de besparing in gasverbruik van vloerisolatie kan ik echter niet zoveel vinden. Ik lees hierboven iemand die 15% besparing heeft gerealiseerd na het Tonzonnen van z'n kruipruimte, op Tonzon.nl lees ik dat ze door een ingenieursburo een besparing van 7,8m3/m2 hebben laten uitrekenen (maar het rapport wat aan een link hoort te zitten is niet meer te vinden). Of dat met/zonder vloerverwarming is is niet duidelijk.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

stefimke wijzigde deze reactie 10-07-2012 19:37 (4%)

• marz01
quote:
flippo765 schreef op maandag 09 juli 2012 @ 23:20:

Met de 20% korting actie kom je bij de gamma voor eps60, 6cm dik prijs p/m2 3,20euro.

Rommel geeft het zowiezo, ik kreeg bij de supermarkt de vraag of het sneeuwde buiten aangezien mijn haren nog met piepschuimbolletjes zat

• Bezuiniger
quote:
stefimke schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 19:37:
Inmiddels ook een offerte binnen van Tonzon laten aanbrengen (inclusief bodemfolie). Prijs is vergelijkbaar met 9cm PUR laten spuiten.

Over de besparing in gasverbruik van vloerisolatie kan ik echter niet zoveel vinden. Ik lees hierboven iemand die 15% besparing heeft gerealiseerd na het Tonzonnen van z'n kruipruimte, op Tonzon.nl lees ik dat ze door een ingenieursburo een besparing van 7,8m3/m2 hebben laten uitrekenen (maar het rapport wat aan een link hoort te zitten is niet meer te vinden). Of dat met/zonder vloerverwarming is is niet duidelijk.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
9 cm PUR laten spuiten is wel erg moeilijk: het moet dan laagje voor laagje opgebouwd worden, en dan egaal uitharden. Dat is onder de vloer vrijwel onmogelijk voor elkaar te krijgen. Je ziet vaak dunnere en dikkere plekken ontstaan waardoor de isolatiewaarde terugloopt. Ik las in een bouwvakblad een discussie of de opgegeven isolatiewaarde van PUR eigenlijk niet op een realistischer manier gemeten moest worden dan nu met de labtests gebeurd.
EPS/PIR is wat dat betreft makkelijker aan te brengen, en geeft daardoor veel consistenter resultaten. Vandaar dat het een populaire methode van isoleren is.

Hoe zinnig vloerisolatie is hangt ook af van de rest van het huis, dus niemand kan dat zomaar voor je beantwoorden. Misschien is het wel verstandiger de ruiten of zelfs ramen te vervangen, of domweg tochtstrips in de kozijnen te plaatsen: dat hangt van je persoonlijke situatie af. Wat ik wel weet: isoleren is zojuist weer aantrekkelijker geworden (ik heb net de nieuwe gasprijs binnen).

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

@mkleinman en stefimke

Bedankt voor de tips, het word dus snijden en 3 weken bolletjes vegen.
Ik heb nog een timmerman aan het prijsvergelijken gezet en anders word het inderdaad de Gamma.

• stefimke

stefimke

Fire Walk With Me

quote:
Bezuiniger schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 20:15:
9 cm PUR laten spuiten is wel erg moeilijk: het moet dan laagje voor laagje opgebouwd worden, en dan egaal uitharden. Dat is onder de vloer vrijwel onmogelijk voor elkaar te krijgen. Je ziet vaak dunnere en dikkere plekken ontstaan waardoor de isolatiewaarde terugloopt. Ik las in een bouwvakblad een discussie of de opgegeven isolatiewaarde van PUR eigenlijk niet op een realistischer manier gemeten moest worden dan nu met de labtests gebeurd.
De heren van Plu****s isolatie doen echter alsof 9cm de normaalste zaak van de wereld is. Ik weet niet hoe snel zoiets is uitgehard maar volgens mij plannen ze zo'n job in 1 dag.
quote:
Hoe zinnig vloerisolatie is hangt ook af van de rest van het huis, dus niemand kan dat zomaar voor je beantwoorden. Misschien is het wel verstandiger de ruiten of zelfs ramen te vervangen, of domweg tochtstrips in de kozijnen te plaatsen: dat hangt van je persoonlijke situatie af. Wat ik wel weet: isoleren is zojuist weer aantrekkelijker geworden (ik heb net de nieuwe gasprijs binnen).
Het gaat om bijna 70m2 vloeroppervlak, jaren 70-woning, hr++ glas, spouw nageisoleerd met knauf supafil, plavuizenvloer op nehobo-ondervloer, (nog) geen vloerverwarming, dak redelijk nageisoleerd met steenwol.

De spouw hebben we vorig jaar juni laten isoleren, volgens mindergas heeft dit van 1 jan - 8 juli 2011 vs. 2012 een dikke 26% per gewogen graaddag besparing opgeleverd. Ik snap dat het moeilijk in te schatten is hoeveel besparing een isolatie-activiteit exact gaat opleveren, maar een ballpark figure voor een bepaalde woonsituatie wellicht?

• Paul C
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 04-11 16:26
@stefimke:
Dat uitharden van die PUR duur ongeveer 10min. Het is namelijk andere pur dan je in de spuitbussen in de bouwmarkt koopt. In de bouwmarkt verkopen ze 1-component PUR. Deze reageert met vocht uit omgeving (lees: lucht) om uit te harden. Dat duurt een tijdje. Afhankelijk van de omstandigheden is dat spul na 45min snijdbaar. De PUR die zo'n bedrijf komt spuiten is echter 2-componenten PUR. Dat reageert heel snel en is dan ook binnen paar minuten hard. En dan ook veel harder dan pur uit een spuitbus.

Warmtecheck.nl Thermografie en Blowerdoortesten | De Duurzame Energie Wiki op dewiki.nl

• Puch-Maxi
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 18-11 23:43
Maar je mag het dus niet in te dikke laag opbrengen, je moet het laagje voor laagje opbouwen.
Laatst bij iemand geweest die ook PUR na-isolatie heeft gehad. Is een beetje misgegaan, alle data, telefonie en coax-kabels waren kapot (gesmolten, te heet geworden). Ga dus in zee met een gerenommeerd bedrijf. Vooraf ook overal pijpjes aanbrengen om kabels id.

My favorite programming language is solder.

• stefimke

stefimke

Fire Walk With Me

Als we gaan isoleren wordt 't waarschijnlijk toch wel Tonzon... maar zou graag een idee krijgen van de besparing die we kunnen verwachten.... 0-10%, 10-20%?

• Bezuiniger
Ik heb voor hier een redelijke schatting kunnen maken en denk op ca. 6-7% besparing uit te komen. Dat zou betekenen dat de isolatie nu in minder dan 6 jaar terugverdient wordt, zonder verdere stijgingen van de gasprijs.

• Paul C
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 04-11 16:26
quote:
Puch-Maxi schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 22:22:
Maar je mag het dus niet in te dikke laag opbrengen, je moet het laagje voor laagje opbouwen.
Laatst bij iemand geweest die ook PUR na-isolatie heeft gehad. Is een beetje misgegaan, alle data, telefonie en coax-kabels waren kapot (gesmolten, te heet geworden). Ga dus in zee met een gerenommeerd bedrijf. Vooraf ook overal pijpjes aanbrengen om kabels id.
Wij hebben geen kruipruimte, maar beton op zand met EPS eronder. Wij hebben de spouwmuur laten vullen met PUR, dus over laagjes weet ik niet. Wel dat het snel heel hard wordt. Het kwam er namelijk op een paar plekken uit. (Dan weet je ook meteen het zich goed verspreid.)

Warmtecheck.nl Thermografie en Blowerdoortesten | De Duurzame Energie Wiki op dewiki.nl

• _JGC_
quote:
flippo765 schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 20:22:
@mkleinman en stefimke

Ik heb nog een timmerman aan het prijsvergelijken gezet en anders word het inderdaad de Gamma.
3 weken bolletjes vegen? Maak er maar 3 jaar van. Ze hebben hier in februari de spouwmuur gevuld met bolletjes, bij het aanzetten van de compressor bleek de bolletjesspuit nog open te staan en zijn er een paar bolletjes vrijgekomen.
Dan denk je: "Zal wel mee vallen, het waait wel weg". Buren hebben de oprit en terras geveegd, ik heb oprit en terras geveegd, maar ik zie nog regelmatig bolletjes op het terras en elke week bij het grasmaaien zitten er ook nog bolletjes in de opvangbak. Je vindt ze overal en nergens terug.

• migjes
quote:
flippo765 schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 20:22:
@mkleinman en stefimke

zo lang je de bolletjes niet slikt en op reis gaat komt het wel goed >:) .

heb net 20 pakken eps gekocht bij de hornbach.
7 euro voor 5 platen van 100 x 50 x 5 cm.
misschien helpt het.

• Rukapul

Rukapul

Moderator General Chat
EPS gaat typisch per m3. Afaik was ik rond de EUR 50 per m3 kwijt incl bezorging. Bedenk wel dat je al gauw ergens tussen de 5 a 10 m3 EPS nodig hebt en dat het handiger kan zijn als het met een dieplader (met aanhanger :P) bezorgd wordt ipv dat je met een klein aanhangertje een paar keer heen en weer moet naar de bouwmarkt.

Ik heb overigens tientallen platen doormidden gezaagd op m'n terras met de decoupeerzaag en moet zeggen dat ik eigenlijk nooit bolletjes daarvan terugzie terwijl het toen helemaal wit zag :P

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 16:07

Erasmo

Laadpaaljager

Een stofzuiger naast de zaagsnede houden scheelt ook een slok op een borrel.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Voor 12cm EPS kom ik op een m2 prijs:
- Webshop 8,80
- BBN 18,45
- Hubo (morgen prijsopgaaf)
- Multimate (3x4cm) 9

De timmerman kwam met een of andere folie met een R-waarde van 1,3 (Alkreflex)

Het Hubo personeel was zeer klantvriendelijk en gaat morgen rondbellen voor de juiste oplossing.

Vastzetten moet kunnen met bouw/tegellijm dus dat word ook niet al te duur.

• Rukapul

Rukapul

Moderator General Chat
Best hoge prijzen (per m3)? Neem eens contact op met Raab Karcher voor een offerte.

Folies en isolatieclaims moet je mee uitkijken. Het grootste deel van de werking komt eigenlijk uit het stilzetten van lucht en maar in mindere mate uit de reflectieeigenschappen. Op geen enkele manier is het te vergelijken met echte isolatie of je moet een totaaloplossing zoals Tonzon nemen (wat naast relfectief vooral ook lucht stilzet met luchtzakken).

(Ik heb overigens geexperimenteerd onder m'n vloer met reflectievefolie in combinatie met EPS maar ben er halverwege mee opgehouden omdat het me teveel werk was onder de grond en de verwachte opbrengst bovenop EPS te laag (helaas geen meetbare resultaten met IR-thermometer kunnen vaststellen). Heb nog enkele tientallen meters Tonzon op rol liggen :+)

Let op dat je onder de vloer niet met giftige oplosmiddelen gaat werken. Niet alle lijm is geschikt voor EPS en/of gezondheid.

• mkleinman

mkleinman

quote:
Rukapul schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 23:34:
Best hoge prijzen (per m3)? Neem eens contact op met Raab Karcher voor een offerte.
EPS is duurder geworden de laatste tijd, ik heb ook al iets van 85 euro/kuub moeten betalen bij Raab Karcher voor het isoleren van de fundering./

• Rukapul

Rukapul

Moderator General Chat
Dan heb ik boekwinst op de paar m3 die nu nog staat te wachten op zolder :D

Maar serieus: dat vind ik een vrij forse stijging dan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

quote:
Rukapul schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 08:31:
Dan heb ik boekwinst op de paar m3 die nu nog staat te wachten op zolder :D

Maar serieus: dat vind ik een vrij forse stijging dan.
Ik had het nog nagevraagd bij Raab Karcher. Het het alles te maken met de gestegen grondstofkosten voor aardolie.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
Zo! Vanmorgen tussen 9:45 en 12:30 heb ik met de buurman onze huize voorzien van PE T200 folie.

Het viel ons alles mee en uiteindelijk zijn we ong. 1,5 uur per huis bezig geweest.

Nu kijken of het effect heeft en er geen nadelige effecten optreden (zoals sommige in het topic verwachten).

Uiteindelijk hebben we 2x9,5 + 3 meter gebruikt en hebben we nog +/- 28X5m op de rol zitten (dit voor mogelijke geïnteresseerde ;))

Freemann wijzigde deze reactie 13-07-2012 14:17 (18%)

• _JGC_
28x5? Daar kan je nog 2 huizen mee doen, waaronder de mijne. Waar ligt die rol? ;)

• stefimke

stefimke

Fire Walk With Me

Onze kruipruimteisolatiesoap gaat nog wel even duren. Het plan was om met 3 huizen in de buurt (allemaal van rond de 1970-1975) met nageisoleerde spouw (met aangebrachte kruimruimteventilatie-kanalen) gezamenlijk een goeie prijs voor vloerisolatie te laten regelen. Allen licht vochtige kruipruimtes maar zeker niet nat van pak'm beet 60cm hoog. Nehobo vloeren.

We hebben inmiddels een PUR-spuiter (pl**mers) op bezoek gehad die folie (Tonzon) afbreekt (9cm, Rd 3,75).
We hebben een Tonzonner (vreed*v*ld) op bezoek gehad die PUR-spuiters afkraakt. (Rc, 3,80)
En nu heeft de overbuurman een chips-op-de-bodem-spuiter (droc*m) op bezoek gehad die supergoedkoop (de helft van de tonzon/PUR) is en een superieure isolatiewaarde beloofd. (30cm, Rd=4,92 (!?!?!?), Rc 3,2)

Dus de overbuurman zegt: chips! goedkoop, makkelijk aan te brengen en ook nog de beste isolatiewaarde ook nog, voor mij geen PUR en al helemaal geen Tonzon, want die man van Tonzon is een vage gast die z'n eigen product overal probeert te slijten maar nergens "gehoord" wordt.

Kortom... hier komen we nooit uit. Rc/Rd? Iemand tips? Is Tonzon echt zo'n vage bedoeling? Werken die chips op de bodem überhaupt?

stefimke wijzigde deze reactie 19-07-2012 20:30 (3%)
Reden: nehobo vloer

• mkleinman

mkleinman

Chips op de bodem kunnen zelfs averechts werken,zeker als je kruipruimte goed geventileerd is. Je isoleert de bodem en de bodemwarmte komt dus in de winter niet meer omhoog in je kruipruimte. Met je ventilatiegaten koel je je kruipruimte af. Als je geen vloerisolatie hebt heb je dus het risico dat je MEER gas ga verbruiken.

• _JGC_
Chips op de bodem doe je omdat je nu een zwembad in de kruipruimte hebt, niet om te isoleren. Door die zooi van Drocom/Drowa wordt je kruipruimte droger, waardoor de lucht onder en in je huis droger wordt en je minder hoeft te stoken om die drogere lucht op te warmen. Al met al blijft het een feit dat je aan de verkeerde kant aan het isoleren bent, je vloer staat nog steeds de kruipruimte op te warmen. Omdat je bodem niet meer de lucht in je kruipruimte opwarmt moeten je fundering en vloer dat nu doen, dus de oplossing van Drocom is om vervolgens gewoon de roosters voor kruipruimteventilatie dicht te purren...

Wat dat betreft zou ik persoonlijk altijd gaan voor het vochtdicht maken van je bodem en het isoleren direct onder de vloer.
Maargoed, ik heb de luxe die betonvloer heet. Heb je houten vloeren, dan moet je ontzettend op gaan passen met wat je doet direct onder die houten vloer, anders zak je er over een tijdje gewoon doorheen.

• Bezuiniger
quote:
stefimke schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 19:04:
Onze kruipruimteisolatiesoap gaat nog wel even duren. Het plan was om met 3 huizen in de buurt (allemaal van rond de 1970-1975) met nageisoleerde spouw (met aangebrachte kruimruimteventilatie-kanalen) gezamenlijk een goeie prijs voor vloerisolatie te laten regelen. Allen licht vochtige kruipruimtes maar zeker niet nat van pak'm beet 60cm hoog.

We hebben inmiddels een PUR-spuiter (pl**mers) op bezoek gehad die folie (Tonzon) afbreekt (9cm, Rd 3,75).
We hebben een Tonzonner (vreed*v*ld) op bezoek gehad die PUR-spuiters afkraakt. (Rc, 3,80)
En nu heeft de overbuurman een chips-op-de-bodem-spuiter (droc*m) op bezoek gehad die supergoedkoop (de helft van de tonzon/PUR) is en een superieure isolatiewaarde beloofd. (30cm, Rd=4,92 (!?!?!?), Rc 3,2)

Dus de overbuurman zegt: chips! goedkoop, makkelijk aan te brengen en ook nog de beste isolatiewaarde ook nog, voor mij geen PUR en al helemaal geen Tonzon, want die man van Tonzon is een vage gast die z'n eigen product overal probeert te slijten maar nergens "gehoord" wordt.

Kortom... hier komen we nooit uit. Rc/Rd? Iemand tips? Is Tonzon echt zo'n vage bedoeling? Werken die chips op de bodem überhaupt?
Ik ga ervan uit dat je een betonvloer hebt. Met 60cm ruimte zou je ook EPS of PIR platen kunnen gebruiken. PIR is regelmatig als B keus te koop, en anders kun je EPS nemen: dat is goedkoper, maar de dikte die je nodig hebt is groter: voor Rc=3.3 kom je dan op ca. 120mm.

Tonzon is niet bepaald magisch: de folie sluit lucht op, en de werking berust dan ook voor een groot deel op dezelfde principes als PUR, EPS en andere isolatiematerialen: stilstaande lucht isoleert. Doordat je met de kussens een vrij grote dikte bereikt is de isolatiewaarde ook erg hoog. De manier waarop Tonzon reclame maakt en zich presenteert is volgens mij behoorlijk contra-productief, want ook ik had behoorlijk wat twijfels. Er zitten echter een paar echte voordelen aan:
- weinig rotzooi bij aanbrengen (EPS snijden/breken geeft veel rommel)
- door het kleine volume makkelijk in een kruipruimte te krijgen (EPS platen zijn vaak te groot)
- op een EPS "ondergrond" is het desnoods verwijderbaar (makkelijk voor onderhoud). Dit is echt een groot probleem bij PUR of gelijmde EPS platen.
- heel goed zelf aan te brengen (in tegenstelling tot bijv. PUR)

Chips hebben een lage totale isolatiewaarde: het zijn losse vlokken. De Rc is daardoor lager. Verder zitten die vlokken aan de verkeerde kant: je zou ze eigenlijk tegen de vloer aan willen hebben in plaats van op de grond. Als je het vocht wilt bestrijden kun je beter bodemfolie over wat noppenfolie leggen. Er zijn wat voorbeelden te vinden van mensen die het weer verwijderd hebben omdat chips niet goed werkten: de kruipruimte kan er inderdaad soms kouder door worden waardoor je juist meer gas gaat verbruiken.

Wat betreft PUR: de isolatiewaarde van het materiaal zelf (Rd) is inderdaad heel hoog. Maar de Rc waarde is vaak lager, en er zijn behoorlijk wat (vak)mensen te vinden die daarover klagen. Verder is PUR rotzooi, zowel om te verwijderen als millieutechnisch. Er komen daarnaast behoorlijk wat gassen vrij die voor een deel ook je woning in komen, hoe goed ze ook afzuigen.

• VROEM!
  • Laatst online: 18-12-2013

VROEM!

broembroem!

Ik heb een houten vloer. Onder de houten vloer heb ik eerst vloerverwarming gelegd dmv krammen en slangen. Dit volgens een methode die in de VS "Staple Up Floor Heating" genoemd wordt. Daaronder wol vastgemaakt. Knauf Easy nogwat, zo dik mogelijk. De flenzen met nieten vastgeschoten tegen de houten balken. De vloer is nu altijd warmer dan de kruipruimte en heeft dus ook een lagere vochtigheid.

De vloerverwarming werkt prima trouwens mocht iemand daar benieuwd naar zijn.

ieeeepppppp :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PvPower
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 25-11-2017
@VROEM!,

Wat heb je als vloer verwarming gebruikt?
Heb je ook nog wat tegen het vocht gedaan om te voorkomen dat je isolatie vochtig word?
Ik heb zelf een houten vloer en ben er al een tijd er over aan het nadenken wat ik kan gebruiken en wat ik nodig heb.
Onder tussen een gedeelte van de kruipruimte vrij gemaakt van bouw afval en bezig een man gat te maken naar het andere gedeelte van mijn kruipruimte.

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

Acties:
  • 0Henk 'm!

• VROEM!
  • Laatst online: 18-12-2013

VROEM!

broembroem!

Ik heb de hele aanleg hier op het forum van Fok! gezet onder klussen en wonen.

De pomp met verdeler is er een van Comfort line die we genomen hebben voor onze badkamer vloerverwarming, een of ander huismerk van een installatie keten. De vloerverwarming van woonkamer is hier bij aangesloten. Slangen zijn simpele flexibele rode slangen (PE-RT diffusiedicht, merk is me ontschoten). Onder de vloer nog een hele simpele verdeler met voetventielen. Voor inregelen niet echt nodig, wel handig om elke groep dicht te kunnen zetten tbv ontluchten.

Verder nog een amframatic V-3DP pompschakelaar die de pomp aan zet bij warmte toevoer en elke dag een paar minuutjes laat draaien tegen vastlopen.

Verder tegen vocht: 's Zomers is het eigenlijk een kwestie van vertrouwen dat de boel droog blijft omdat de vloer dan warmer is dan de kruip ruimte. 's Winters hetzelfde maar dan omdat je stookt.

Omdat de relatieve luchtvochtigheid over de hele kruipruimte zo'n beetje constant is zijn de warmste delen altijd droog. De isolatie is damp open dus als er al incidenteel ergens wat vocht komt ademt het wel weg.

Onze kruipruimte is nagenoeg kurkdroog dus ik kan op dit gebied heel iets meer lef tonen dan als ik een natte kruipruimte gehad had :)

VROEM! wijzigde deze reactie 22-07-2012 18:21 (16%)

ieeeepppppp :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PvPower
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 25-11-2017
@VROEM!

Dat ga ik lezen, 8 pagina's ben ik weer even bezig.
Mijn kruipruimte is licht vochtig (dus geen plassen) als je er door heen kruipt blijft de grond dus aan je overal zitten en klop je het er niet zo af.
Ik had niet het idee om er vloer verwarming in te maken, al zal je dan vermoedelijk ook minder last hebben van vocht in je isolatie.
Ik heb wel gedacht aan folie (Tonzon of iets dergelijks) op grond om daar het vocht onder te houden.

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

• harry23
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 03-11 20:52
Hey PvPower,
Klinkt alsof je mijn kruipruimte beschrijft: licht vochtig, houten vloer, etc.
Zelf ben ik (nadat ik ook door "mannetjes" tussen pur-pir-tonzon ben heen-en-weer geslingerd) toch o.b.v. artikelen en de toenemende geruchten dat PUR minder geweldig is dan beweerd, voor Tonzon gegaan. (of ZonTon, zoals een PUR-spuiter het schamel noemt)
In twee etappes, eerst bodemfolie, 3 weken later isolatie
De werking van de bodemfolie bleek tijdens na een weekend weg: minder "muf" in huis, toppie.
De werking van de isolatie is iets lastiger te kwantificeren omdat ik ook de spouwmuur had gedaan. Maar ik denk dat 10% een onderschatting is. Bij twijfels, klik even hier (vooral een eye-opener als je vloerisolatie hebt): https://dl.dropbox.com/u/...012-INTECH-K%26S-juni.pdf

PS: Die chips op de bodem zullen vast een hoge isolatiewaarde hebben, maar je isoleert dan de aardbodem, en niet je vloer. Over zinloos gesproken, zonde van je centen.

harry23 wijzigde deze reactie 31-07-2012 11:33 (9%)

• stefimke

stefimke

Fire Walk With Me

quote:
Bezuiniger schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 20:17:
Ik ga ervan uit dat je een betonvloer hebt.
Nehobo vloer.
quote:
Tonzon is niet bepaald magisch...
Chips hebben een lage totale isolatiewaarde: ...
Wat betreft PUR: ...
Net een bedrijf aan de telefoon gehad die zegt Tonzon te hebben aangebracht maar daar nu volledig vanaf gestapt is vanwege problemen de ze ermee hebben gehad. Men zegt dat het nooit rookdicht te krijgen is bij leiding-doorvoeren waardoor verscheidende malen de isolatie-job afgekeurd werd.

Argh. Ik word er gek van.

• Bezuiniger
quote:
stefimke schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 19:31:
Net een bedrijf aan de telefoon gehad die zegt Tonzon te hebben aangebracht maar daar nu volledig vanaf gestapt is vanwege problemen de ze ermee hebben gehad. Men zegt dat het nooit rookdicht te krijgen is bij leiding-doorvoeren waardoor verscheidende malen de isolatie-job afgekeurd werd.
Hoezo, wil je een vuurtje in je kruipruimte stoken? Even voor de duidelijkheid: je woning voldoet over het algemeen aan de toen geldende bouwnormen. Naisoleren is handig, om je stookkosten te drukken. Zelf naisoleren is makkelijk te doen met PIR/EPS of Tonzon.
Branddoorslag/brandoverslag is vooral een probleem bij flats, over het algemeen speelt dit niet zo bij een normale woning. Om een heel simpele reden: als je fundering al in de fik staat zal de rest je waarschijnlijk niet meer zoweel kunnen schelen. En in veel gevallen kun je het met manchetten of isolatie van de leidingen met steenwol oplossen. Daar heeft je isolatiemateriaal voor de vloer verder weinig tot niets mee te maken.

• stefimke

stefimke

Fire Walk With Me

Haha, het ging erom dat men de naden/kieren bij leidingen nooit zo goed dicht kon krijgen als bij het spuiten van PUR. Als test blazen ze dan schijnbaar rook in de kruipruimte en als deze dan ergens naar boven komt is daar een lek...

• mkleinman

mkleinman

quote:
stefimke schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 20:29:
Haha, het ging erom dat men de naden/kieren bij leidingen nooit zo goed dicht kon krijgen als bij het spuiten van PUR. Als test blazen ze dan schijnbaar rook in de kruipruimte en als deze dan ergens naar boven komt is daar een lek...
Met standaard EPS lukt je het ook niet om het volledig dicht te maken. Ik heb ook met een paar bussen PUR een aantal gaten dicht moeten maken om het lekker aan te laten sluiten. Dat zelfde geldt dus ook precies met Tonzon folies.

Je zal op sommige plekken gewoon moeten werken met andere materialen om het goed dicht te krijgen. Als je kruipruimte rechthoekig is en je hebt niet overal en nergens buisdoorvoeren dan moet Tonzon prima kunnen werken.

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 16:52
quote:
mkleinman schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 20:32:
[...]

Met standaard EPS lukt je het ook niet om het volledig dicht te maken. Ik heb ook met een paar bussen PUR een aantal gaten dicht moeten maken om het lekker aan te laten sluiten. Dat zelfde geldt dus ook precies met Tonzon folies.

Je zal op sommige plekken gewoon moeten werken met andere materialen om het goed dicht te krijgen. Als je kruipruimte rechthoekig is en je hebt niet overal en nergens buisdoorvoeren dan moet Tonzon prima kunnen werken.
Ik heb wel eens gehoord dat ongedierte, zoals muizen, zich via de doorvoeren van de riolering verplaatsen. Maar als ze wat PUR tegenkomen, dan knagen ze daar wel doorheen, zeker?

• mkleinman

mkleinman

quote:
Terpen Tijn schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 20:41:
[...]

Ik heb wel eens gehoord dat ongedierte, zoals muizen, zich via de doorvoeren van de riolering verplaatsen. Maar als ze wat PUR tegenkomen, dan knagen ze daar wel doorheen, zeker?
Durf ik niet te zeggen, sinds die ene muis die heeft gebivakkeerd boven onze bijkeuken hebben wij geen last weer gehad van ongedierte ( gelukkig ). En anders kan je eventueel het gat eerst vullen met kippegaas wat je een paar keer dubbel vouwt en daarna volgooien met pur.

Dit heb ik ook in een aantal openingen hier thuis gedaan.

• _JGC_
Muizen lachen om kippengaas, die hebben echt maar hele kleine gaatjes nodig. Reden waarom het rook/gasdicht moet zijn volgens het nieuwste bouwbesluit is vnml omdat er bij moderne kruipruimtes niet geventileerd wordt, en je wilt die muffe ongezonde lucht vol met radongas toch niet in je huis hebben?

• mkleinman

mkleinman

quote:
_JGC_ schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 20:52:
Muizen lachen om kippengaas, die hebben echt maar hele kleine gaatjes nodig. Reden waarom het rook/gasdicht moet zijn volgens het nieuwste bouwbesluit is vnml omdat er bij moderne kruipruimtes niet geventileerd wordt, en je wilt die muffe ongezonde lucht vol met radongas toch niet in je huis hebben?
Ik heb hier kippengaas gebruikt en dat een keer of 5 dubbel gevouwen, je krijgt dan echt piepkleine overlappende gaatjes. En dat zit nu vol met PUR >:)

• Bezuiniger
quote:
_JGC_ schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 20:52:
Als er een gasleiding door de kruipruimte loopt moet er volgens mij nog steeds geventileerd worden. Verder helpt bodemfolie tegen de muffe, ongezonde lucht.

Bovendien vond ik dit in de toelichting van het bouwbesluit: "In aanvulling daarop wordt opgemerkt dat artikel 3.26 voor bestaande gebouwen prak-tisch dezelfde mate van vochtwerendheid eist als voor nieuwbouw. Verschil is dat er bij bestaande bouw geen eis is gesteld aan het doordringen van lucht (zoals voor nieuwbouw in artikel 3.21, vierde lid) vanuit de kruipruimte."
Ofwel: rooktest in bestaande bouw is onzin.

• frickY
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 13:14
quote:
In een vlaag uitgelezen. Leuk!
Van de berekeningen snap ik geen hout maar fijn om te zien hoe zelfverzekerd je te werk gaat en je eigen verwachtingen weet waar te maken.

• harry23
  • Laatst online: 03-11 20:52
quote:
stefimke schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 19:31:
[...]

[...]

Argh. Ik word er gek van.
Rooktest? Had je toevallig een PUR-spuiter aan de lijn? Je zou eens moeten informeren bij Tonzon of ze ooit met dat bedrijf hebben gewerkt. Anders is het gewoon weer een staaltje zwartmakerij.. (en ja, daar doet Tonzon ook aan mee, maargoed, ik ben nu eenmaal blij met dat spul)

Ik gok erop dat de PUR-club weer iets nieuws heeft bedacht om Tonzon mee te klieren: "Met PUR komt u wél door de rooktest..." 8)7 Wellicht opgevoerd ter compensatie van alle negatieve publiciteit n.a.v. mensen die letterlijk ziek zijn geworden van PUR-vloerisolatie? linkje: http://www.omroepgelderla...wacht-op-excuses-Nuon.htm

Trouwens, met de alu-tape zijn de leidingdoorvoeren goed af te plakken hoor, of anders idd de PUR-spuit.

• stefimke

stefimke

Fire Walk With Me

Dat was inderdaad een bedrijf wat een duidelijke pur-voorkeur had. Tonzon was men vanaf gestapt vanwege slechte isolatie-resultaten, veel gedoe met aanleg en vervolgens afkeur van keuringsinstanties. Ze boden nu een andere folie aan van isobooster, maar die prijzen ze zo duur dat het niet meer interessant is.

De Tonzon-club wordt door de pur-club afgedaan als wat zzp-hobbyisten die geen tonnen voor PUR-machines hebben uitgegeven, en dus met geen investeringen snel geld willen verdienen.

Wat ik me wel afvraag met Tonzon is hoe het met de isolatie zit waar de banen tegen het "plafond" bevestigd zitten. Je hebt zeg maar zo'n W-vorm zakken waar dan weer een grote zak overheen zit. Maar op die randen zit er geen lucht-isolatie maar zit de folie direct op het plafond.

stefimke wijzigde deze reactie 11-08-2012 22:27 (3%)

• _JGC_
Als ik dat Isobooster bekijk is dat gewoon aluminiumfolie op bubbelplastic geplakt. Als ik de montagehandleiding bekijk is het wel supermakkelijk, lekker dun. Of ze hun isolatiewaarden vervolgens ook waar kunnen maken vraag ik me af.

Wat betreft Tonzon en ZZP'ers die niet willen investeren: tja, bij folie heb je nou eenmaal niet meer nodig dan wat bevestigingsmateriaal en geschikt gereedschap. Dat is de kracht van folie. Dat ze zelf heilig geloven in PUR moeten ze zelf weten, ik geloof ook wel dat het werkt, maar hang liever zelf een lap folie onder de broodjesvloer.

• Bezuiniger
quote:
stefimke schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 22:27:
Dat was inderdaad een bedrijf wat een duidelijke pur-voorkeur had. Tonzon was men vanaf gestapt vanwege slechte isolatie-resultaten, veel gedoe met aanleg en vervolgens afkeur van keuringsinstanties. Ze boden nu een andere folie aan van isobooster, maar die prijzen ze zo duur dat het niet meer interessant is.

De Tonzon-club wordt door de pur-club afgedaan als wat zzp-hobbyisten die geen tonnen voor PUR-machines hebben uitgegeven, en dus met geen investeringen snel geld willen verdienen.

Wat ik me wel afvraag met Tonzon is hoe het met de isolatie zit waar de banen tegen het "plafond" bevestigd zitten. Je hebt zeg maar zo'n W-vorm zakken waar dan weer een grote zak overheen zit. Maar op die randen zit er geen lucht-isolatie maar zit de folie direct op het plafond.
Ik zie tegen PUR heel wat bezwaren bijv. deze rapporten:
http://www.grid-consult.n.../120513-PUR-nieuwbouw.pdf
http://www.grid-consult.n...20513-PUR-kruipruimte.pdf
Waarbij ik me trouwens altijd afvraag hoe onafhankelijk de partij die het rapport heeft opgesteld is.

Wat betreft snel geld verdienen zonder investeringen: ik denk dat het iets genuanceerder ligt. Zelf heb ik Tonzon folie aangebracht, en als je ziet wat dat aan tijd kost als je het netjes en dus goed isolerend wilt aanbrengen kun je absoluut niet op tegen een PUR spuiter. Die is al klaar voor je halverwege bent met de folie. En helaas is dat dan ook gelijk onderdeel van je probleem, want dat is dus wel een bekend probleem bij PUR: het aanbrengen wordt eigenlijk nooit gedaan zoals het zou moeten, want dat kost teveel tijd.

Zelf blijf ik erbij dat EPS/PIR een goede oplossing is, en dat folie een oplossing is als je weinig hoogte in de kruipruimte hebt of nog overal bij wilt kunnen.

• stefimke

stefimke

Fire Walk With Me

Ik vind het lastig. PUR gaat natuurlijk 99 van de 100 keer goed maar af en toe gaat het fout, maar je zal het maar net treffen. M'n interessantste PUR-offerte is 1750 en 2350 voor Tonzon. Dat is nogal een fors verschil. Omliggende buren gaan PUR'en en willen niet aan de Tonzon, hebben ze geen vertrouwen in dus PUR zou waarschijnlijk nog wel wat omlaag kunnen als we het met wat mensen samen zouden doen, Tonzon prijs blijft staan.

• hansdegit
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 12:39
Meubels het huis uit en goed luchten als het wordt aangebracht. Wij hebben het nu 2x laten doen in 2 verschillende huizen; geen centje pijn. Was overigens ook 2x hetzelfde bedrijf.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• blissard
  • Laatst online: 18-11 20:30
quote:
Bezuiniger schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 23:19:
[...]

Ik zie tegen PUR heel wat bezwaren bijv. deze rapporten:
http://www.grid-consult.n.../120513-PUR-nieuwbouw.pdf
http://www.grid-consult.n...20513-PUR-kruipruimte.pdf
Waarbij ik me trouwens altijd afvraag hoe onafhankelijk de partij die het rapport heeft opgesteld is.
ik heb de rapporten gelezen en wat de conclusie volgens mij is (of moet zijn):

Als PUR volgens de regels en met voldoende nauwkeurigheid wordt aangebracht en bij sloop weer verwijderd, dan is het een goed materiaal. Het rapport heeft als doel kritiek leveren op PUR. Daar slaagt het in vanwege de aanname dat PUR onnauwkeurig wordt aangebracht, zonder veiligheidsvoorzieningen en bij sloop gewoon wordt vermalen. De berekeningen in de rapportage suggereren meer diepgang dan er werkelijk in zit.

• _JGC_
Eerste stap genomen, vanmorgen de kruipruimte opgemeten. Twee compartimenten van 2,90m breed. Totaal zo'n 3,50x20 meter folie nodig. Binnenkort maar eens wat PE-folie aanbrengen, grond is klam, bij het mangat ligt het dieper en komt er grondwater omhoog.
Verder ook direct maar het luik naar de kruipruimte voorzien van een PIR-plaat. Het gat naar de kruipruimte is 35x65cm groot, daar ligt een multiplex plaat met een gat erin overheen. Tocht altijd als de ziekte uit die kast en het is er altijd vochtig. Nu is het gat dicht en is voor zover mogelijk het luik dicht door die PIR-plaat.
Bedoeling is om als de bodemfolie eenmaal ligt, er Tonzon folie onder aan te brengen, tegen die tijd kan ik veel makkelijker meten en is het ook een stuk aangenamer in de kruipruimte.

Voor de meterkast moet ik nog even bedenken wat ik precies ga doen. Die is ook een grote bron van vocht, omdat de bodemplaat die in de meterkast zit gewoon een stuk slecht passend multiplex is met veel gaten erin. Grote kans dat ik daar een zak met EPS-bolletjes of vergelijkbaar over de grond ga strooien, blijft het vocht iig weg daar. Ik kan er helaas niet bij om bodemfolie te leggen :(
Pagina: 1 2 3 ... 56 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrisch rijden

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True